کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

کویر سرابی در گردشگری ایران

کسب و کار از سرمایه گذاری از بی حاصل ترین نقاط ایران می گوید

نویسنده : عماد عزتی

دو حرفه کشاورزی و دامپروری که از دوران باستان رونق کسب و کار بشر و اصلی ترین منبع درآمد او بوده باعث شده تا انسان بطور کلی از خشکسالی و کویر هراسان باشد به همین دلیل مراتع سرسبز و مزارع شاداب همیشه ارامش بی بدیل را برای او به ارمغان می آورد و کویر و نمکزار باعث اضطراب و نگرانی بشر شده است.

بطور کلی انسان با شنیدن یا خواندن نام کویر ؛ نام انواع خزندگان و مرگ را ذهن خود متصور خواهد شد و حتی تصور اینکه یک شب در کویر زندگی کند برای او همراه ترس و نگرانی است. حال آنکه آرامش کویر از نظر کارشاسان برای افرادی که از هیاهوی شهر های صنعتی فراری هستند یکی از بهترین گزینه هاست و به لطف تکنولوژی های نوین و البته ماجراجویی بشر چندی است که کویرها به عنوان سرمایه ای بسیار بی نظیر در صنعت گردشگری خودنمایی می کنند و شاید بتوان گفت مفرح ترین لحظات مسافران را برایشان در گرمای منطقه مهیا ساخته .

امروزه بسیاری از کشورهایی که مناطق کویری دارند مثل آمریکا، استرالیا، امارات، مصر و مراکش سعی کرده اند با استفاده از جاذبه های این مناطق به ظاهر مرد و شور لحظات خوشی را برای گردشگران کشورشان فراهم کنند و میلیون ها دلار درامد از این مناطق خشک و بی آب و علف برای کشورشان به دست آورند.

به راستی چند نفر از ما حتی یک شب در کویر مانده ایم؟ آیا هیچ از جاذبه های کویری می دانیم؟ در آلبوم خاطراتمان آیا هیچ چیزی از سفرهای کویری خود به یادگار داریم؟ اینها سئوالاتی هستند که در صورت پاسخ به آنها می توان حجم انبوهی از گردشگران و ماجراجویان داخلی و خارجی را در بیابان ها و کویرهایی که فراموش شده اند خواهیم دید، نکته جالب این است بیشتر گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند در بخشی از سفر خود بدون تردید سری هم به کویرهای ایران و شهرهای کویری می زنند حال آنکه ما خودمان فقط شمال و مناطق خوش آب و هوای ایران را به عنوان تفرجگاه می دانیم.

اما ایران به عنوان کشوری که سه نقطه از گرمترین نقاط کره زمین را در خود جای داده هنوز هم به اهمیت این مناطق خشک و بدون محصول پی نبرده و همانند قطعه ای فراموش شده آنها را به حال خود رها کرده تا توفان های شن پس از مدتی این جاذبه ها را مدفون کنند و به دست فراموشی بسپارند.

کویر محلی برای سرمایه گذاری

رونق تورهای کویرنوردی و البته درآمد حاصل از آنها در کشورهای اطراف و دورتر از ایران باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران در صنعت گردشگری به فکر احداث اقامتگاههای مختلفی در این مناطق افتاده و از حرارت سوزان مناطق یاد شده خاطرات شیرینی برای گردشگران تولید کنند و در جهت رونق کسب وکار خود اقدام از آن بهربرند که نمونه وطنی آن را می توان در خور و بیابانک یافت .

هرچند تا 400 کیلومتری این اقامت گاه که از سختگوشی و ابتکار مالک آن ساخته شده است هیچ چیز به جز بیابان نیست اما هر ساله این اقامتگاه محل شادی و تجمع گردشگران خارجی و داخلی شده و در وب سایت های معروف گردشگری نامی خوش از خود برجای گذاشته است.

یحی امینی مالک این هتل می گوید : بدون شک جاذبه های ایران زمین فقط مناطق سرسبز شمالی و خوش آب و هوای کوهپایه ای نیست بلکه کویرهای ایران نیز جاذبه های تمام عیار برای جلب نظر گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود . اگر بتوان با تدابیر دقیق و مدیریتی مناسب سرمایه گذاری های منطقی همانند کشورهای همسایه جنوبی ایران که کویر خود را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جهان تبدیل  کرده اند ، شاهد آبادانی روستاهای کویری و البته رونق کسب و کار گردشگری خواهیم بود.

به عقیده این فعال بخش خصوصی ، همیشه تقاضا باعث عرضه ای متناسب خواهد شد و با توجه به تقاضای بالای سفر به مناطق کویری خارج از مرزهای کشورمان می توان به آن لبیک گفت و این گردشگران و ماجراجویان خارجی را به داخل مرزهای ایران دعوت کرد هرچند در حال حاضر زیرساخت های مناسبی برای صنعت گردشگری در این مناطق موجود نیست اما می توان با یک برنامه ریزی دقیق و مدون آنها را به حداقل قابل قبول ارتقاء داد .

وی می افزاید با استفاده از فن آوری های نوین مثل اینترنت و البته شبکه های اجتماعی می توان این جاذبه ها را بین گردشگران بین المللی به شهرت خوبی رساند و به جای اینکه اروپایی ها برای استفاده از آفتاب به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنند آنها را به منطقه کویری کشورمان هدایت کنیم و از آنها کسب درآمد داشته باشیم.

امینی به مصر و البته تونس اشاره می کند که در این زمینه بسیار فعال بوده و هتل های 5 ستاره فراوانی در کویرهای خود به سبک های قدیمی و قلعه ها یا کاروانسراهای قدیمی احداث کرده اند و سالانه دهها هزار گردشگر ثروتمند اروپایی و آمریکایی را به صورت ماهیانه در خود پذیرایی می کنند در حالی که ایران کاروانسراهای تاریخی خود را به حال خود رها کرده و بسیاری از آنها در حال تخریب و نابودی کامل هستند و حتی برای برگزاری تورهای کویرنوردی یک روزه هم دچار مشکل هستیم.

امتیازات سرمایه گذاری در کویر

امینی به عنوان سرمایه گذاری خصوصی در منطقه خور و بیابانک می گوید : کویر آنگونه که تصور می کنیم محلی خشک و بی آب و علف نیست بلکه نعمت و برکت در آن گسترده شده و کافی است با برنامه و طبق اصول عمل کنیم تا با استفاده از برکات آن سرمایه گذاری مطمئنی صورت گیرد.

وی به انرژی خورشیدی در این مناطق اشاره می کند و می گوید: همانطور که می دانیم یکی از مهمترین هزینه ها در مراکز تفریحی و اقامتی بحث انرژی است که خداوند خورشید را برای استفاده در این مناطق در اختیار ما قرارداده است و می توان با استفاده از سیستم های نوین از آن به خوبی استفاده کرد . این فعال بخش خصوصی گردشگری می گوید هرچند کمبود آب در این مناطق می تواند باعث نگرانی باشد اما بازهم تکنولوژی و سیستم های نوین بازیافت آب می تواند به کمک سرمایه گذاران آمده و آنها را در راه رسیدن به رونق کسب  و کار خود همراهی کند.

مشکلات و موانع

یحی امینی فعال گردشگری به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی در منطقه خور و بیابانک ضمن تاکید بر حمایت بانکی از سرمایه گذاران می گوید : عمده ترین مشکل می تواند برای سرمایه گذاران بحث نقدینگی باشد که متاسفانه هم اکنون بانک ها همراهی مناسبی برای این منظور  از سرمایه گذاران ندارند و نمی توان زیاد روی آنها حساب باز کرد ولی اگر مسئولان بتوانند با ابتکاراتی همچون اختصاص خطوط اعتباری ویژه برای سرمایه گذاری در کویر و البته حمایت های مالیتی شرایط را کمی تسهیل نمایند می توانیم امیدوار باشیم به زودی شاهد ساخت مراکز تفریحی و اقامتی گوناگونی با رعایت اصول زیست محیطی در گرمترین نقاط جهان که در کشورمان واقع شده اند باشیم و هر ساله میلیون ها نفر گردشگر را به گرمای پذیرایی ایران آشنا کنیم و درآمد هنگفتی از گردشگری کشور به دست آوریم.

دفتری که برای همیشه بسته شد

 

نویسنده: عزتی

بدون تردی برای توسعه و رونق هر نوع کسب و کار در جای جای دهکده جهانی نیازمند اطلاعات و آماری دقیق از آن هستیم و یک رشته کار به مراکز آماری متصل شده است اما ظاهرا این رشته در گردشگری کشورمان یا همان صادرات نامرئی خودمانی شاخه های متعددی داشته و هرگز به مرکزی یا سازمانی مستقل وصل نشده و در جهت هدایت و توسعه منابع از آن استفاده نمی شود.

همه می دانیم صاحبان سرمایه و البته فعالان عرصه اقتصادی بخصوص در بخش گردشگری با توجه به اطلاعات و آمار منتشر شده توسط ارگان های مربوطه در این زمینه اقدام به مشارکت در توسعه و سرمایه گذاری های گردشگری خواهند کرد و در صورتی که اگر اطلاعات یا آماری نادرست در این زمینه وجود داشته باشد جای تردید نیست این سرمایه ها یا به بی راهه خواهند رفت و یا توجه صاحبان سرمایه به دیگر نقاط جهان جلب می شود و از آنجا که ایران و البته دولت یازدهم با جدیت هرچه بیشتر سعی در توسعه گردشگری و تشویق سرمایه گذاری در این صنعت درآمدزای قرن حاضر کرده است خالی از لطف نیست اگر به دفتری که سالهاست بسته شده توجه ویژه ای داشته باشیم.

محمدعلی نجفی به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری درباره اصلاح آمارهای متناقض گردشگری چندی پیش گفته بود: « در حال حاضر خود ما هم به آمارهای داده شده صد در صد مطمئن نیستیم؛ بنابراین در این حوزه به دو گروه تخصصی سفارش دادیم پروپزال (پیشنهاد) بدهند تا طرح آمارگیری را مورد بازنگری قرار دهیم و طرحی که بتوان از نظر علمی و تخصصی از آن دفاع کرد آماده کنیم. البته این کار طول می کشد چرا که کار پیچیده ای است و ارگان های زیادی دخیل آن هستند ولی این کار را می کنیم.».

این در حالی است که رحیم یعقوب زاده کارشناس گردشگری معتقد است: آمار در صنعت گردشگری برای سیاست گذاری، برنامه ریزی، کنترل و نظارت بر بخش صادرات نامرئی کشور و جذب سرمایه گذاری اهمیت زیادی دارد.

این کارشناس گردشگری ضمن تاکید بر وجود آمار دقیق جهت جذب سرمایه های سرگردان در گردشگری می افزاید: البته برای حل این معضل در برنامه چهارم توسعه کشور «تدوین طرح جامع آمار گردشگری کشور» مصوب و پیرو آن سال ۸۴ دفتر برنامه ریزی، آمار و اطلاعات به عنوان اتاق فکر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاسیس شد ولی در اوایل سال بعد از آن منحل شد و به طور پراکنده مسئولیتی که بر عهده این دفتر قرار گرفته شده بود را دفتر مطالعات و برنامه ریزی و ارزیابی سازمان و البته بخشی هم به پژوهشکده واگذار شد.

وی می گوید: با توجه به این تفکیک کاری البته داده های اقتصادی و آماری قابل ملاحظه ای توسط سازمان های متولی گردآوری شده و می شود ولی متاسفانه در اختیار این سازمان ها باقی می ماند و معمولاً نشر آن ها با سطوح دقت متفاوتی انجام می شود. بصورتی که هم اکنون آمار گردشگران توسط ۴ مرجع اداره کل اتباع خارجه نیروی انتظامی، اداره کل اتباع خارجه وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان گمرک کشور تهیه می شود که هر کدام نواقصی دارد ولی علی رغم این مسائل تنها آمار موجود کشور است.

اورجی: 90 سال درجا زده ایم

این در حالی است که اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز آمار غیرواقعی را بلای جان گردشگری می داند و می گوید: وقتی قرار شد سازمان جهانگردی و میراث با یکدیگر ادغام شوند طبق هماهنگی و نظر کارشناسی سازمان بازرسی و البته لزوم توجه به آمار و اطلاعات در زمینه گردشگری ، دفتر برنامه‌ریزی و آمار میراث فرهنگی و گردشگری در مرکز تشکیل شد. این دفتر تا قبل از ریاست آقای بقایی در سازمان میراث فرهنگی کم و بیش به فعالیت خود ادامه داد و در نهایت به دستور ایشان منحل و وظایفش به زیر مجموعه یکی از معاونت ها  منتقل شد.

اردشیر اروجی با بیان اینکه ضرورت دارد هر سه ماه یکبار وضعیت گردشگری هر استان نمونه‌گیری آماری شود، افزود: در سال 1384 و تاسیس دفتر یاد شده درنظر داشتیم آمار 6 ماهه ورودی مسافران داخلی و خارجی استانها به هتل‌ها را از طریق نمونه‌گیری‌های آماری به صورت مستمر تهیه و با سالهای گذشته مقایسه کنیم تا با استفاده از آنها بتوانیم نسبت به سیاست گذاری های دقیق در این زمینه فعالیت کنیم اما  از مجموع 30 استان فقط 11 استان آمار 6 ماهه ورودی مسافران داخلی و خارجی خود به هتل‌ها را تهیه و به این دفتر ارسال کرده‌اند بنابراین جمع بندی 6 ماهه برای ما امکان‌پذیر نشد که این رویه تا همین امروز هم ادامه دارد.

وی یادآور می شود: اگر آمار واقعی بدهیم سرمایه گذار به اشتباه نمی افتد لذا مشکل اساسی صنعت گردشگری کشور نداشتن آمار صحیح و واقعی است به همین دلیل شناخت صحیحی از محیط پیرامون وجود ندارد و برنامه هایی هم که بر این اساس طرح ریزی می شود غیرواقعی خواهد بود.

اروجی می گوید: اولین هسته گردشگری در کشور در سال 1314شکل گرفت که 80 سال از این موضوع می‌گذرد اما جای سئوال است که طی سال‌های گذشته و علی رغم همه این تلاشها چرا گردشگری توسعه نیافت؟ به این نتیجه می‌رسیم که تاکنون به صورت علمی با بحث گردشگری برخورد نکردیم به این ترتیب که در وهله اول باید خوب مدیریت کرد و سپس برنامه‌ریزی برای مدیریت خوب شود که این مدیریت نیازمند آمار دقیق و به هنگام است و ما متاسفانه فاقد آن هستیم بنابراین تجربه 80 ساله برای توسعه گردشگری از ضرورت سامان دادن نظام آمار حکایت می‌کند.

وی ادامه می دهد: این گونه است که سال از عمر گردشگری کشور گذشته و همسایه هایی که زمانی از ما عقب تر بودند جلو افتادند ولی ما درجا می زنیم و انگار که عدد ثابتی برای آمار گردشگران ما وجود دارد.

اروجی وجود آمار دقیق و به هنگام برای مدیران را در ارزیابی سیاستها و اصلاح برنامه‌ها موثر دانست و گفت:هم اکنون این فضای روشن برای مدیران گردشگری فراهم نشده است.

اما تازه ترین واکنش

علی رحیم پور مدیر گروه طبیعت گردی پژوهشگاه میراث فرهنگی ضمن تاکید تاثیر آمار در توسعه گردشگری  در زمینه اشتباه بودن آمار و اطلاعات موجود در سازمان میراث فرهنگی می گوید: اعلام کردیم راه درست آمارگیری نفر شب اقامت است، اما هشت سال گذشته رفتند و آمدند و گفتند نفر سفر، سفر نفر، آخر هم متوجه نشدیم یعنی چه. دستِ آخر آمار 156 میلیون نفری از مسافرت ها را اعلام کردند. این در حالی بود که اگر یک سرمایه گذار می خواست در منطقه ای هتل بسازد، بانک ارائه دهنده تسهیلات به او می گفت طرح شما توجیه ندارد؛ چراکه بر اساس آمارهای غلط اقدام به سرمایه گذاری کرده بود.

مدیر گروه طبیعت گردی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: به سرمایه گذار اعلام کردند هتل پنج ستاره بساز آنهم در استانی که 20 میلیون نفر به آنجا رفته و فقط بوق زدند و کسی در آن اقامت نکرده بود. مگر می شود سازمانی برنامه گردشگری و توسعه مدیریت نداشته باشد . ما آمارمان را برای برنامه ریزی از کجا بگیریم؟ این در حالی است که می دانیم آمار موجود اشتباه است. پس چطور می‌شود بدون آمار برنامه ریزی کرد.

مواظب باشید داغ جام به دلتان نماند

آشفته بازاری به نام تورهای بازدید از بازیهای تیم ملی ایران در جام جهانی

مواظب باشید داغ جام به دلتان نماند

نویسنده: عماد عزتی

 اوایل هفته گذشته بود که رقبای تیم فوتبال ایران در بازی های جام جهانی سال 2014 برزیل مشخص شدند و با آغاز فروش بلیت های ورود به استادیوم های ورزشی تب و تاب دیدن بازی های تیم ایران مقابل رقبای خود در کسب و کار گردشگری بالا گرفت.

از اوایل ماه دسامبر که دور جدید پیش فروش بلیت های بازی به قیمت 56 یورو برای تماشاگران شروع شد تبلیغات گسترده اعزام تماشاگران به این دوره از مسابقات در کشورمان و البته سراسر جهان دوباره رونق گرفت و علاوه بر علاقمندان به فوتبال ، فعالان گشت و گذار و سفر را نیز به تکاپو بیاندازد. هرچند پیش فروش تورهای گردشگری در ایران  از مدتها قبل با قیمت های متفاوت رواج یافته بود و بسیاری را به خود جلب کرده بود اما ظاهرا رونق دوباره این بازار مکاره باعث شد برخی از مسئولان و البته دست اندرکاران صنعت گردشگری به آن واکنش نشان داده و خبر از تدابیر جدید مسئولان در این زمینه بگوش رسد.

محمدحسن کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران در این زمینه می گوید:  هرچند همواره تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم توسط سازمان برگزار کننده فیفا اعلام می شود اما هرگز محدودیتی برای سفر به کشور میزبان نیست بنابراین ممکن است برخی امکان دیدن بازیها از نزدیک را نداشته باشند اما می توانند حال و هوای این مسابقات را در شهرها و مراکز دیدنی برزیل درک کنند.

کرمانی ضمن تاکید بر خصوصی بودن صنعت گردشگری درباره قیمت های اعلام شده برای پیش ثبت نام آژانس ها می گوید: همانطور که می دانیم سفر مقوله ای است که بستگی به عرضه و تقاضا دارد و هرگز نمی توان قیمت واحدی برای آن در نظر گرفت. به هر حال برخی آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری با توجه به توان مالی خودشان برای بهره بردن از این امکانات وارد عمل شده و نسبت به عقد قرارداد با شرکت های برزیلی اقدام کرده اند و با توجه به این قراردادهاست که هزینه سفر برای مسافران محاسبه می شود و از آنجا که کل صنعت گردشگری بر رقابت پایه گذاری شده بدون تردید شاهد اعلام قیمت های متفاوتی برای برگزاری تورهای برزیل در این ایام خواهیم بود و نمی توان آن را مانند قیمت اعزام حجاج به مکه قیمت گذاری کرد.

کمیته اعزام یا گروه تورهای ورزشی ؟

جدا از آژانس‌های گردشگری و سایت‌هایی که تبلیغات پراکنده‌ای درباره اعزام گردشگران و علاقمندان فوتبال به بازیهای جام جهانی دارند تعدادی از شرکت‌های گردشگری دیگر نیز شامل 70 آژانس گردشگری در سراسر ایران «گروه‌ تورهای ورزشی ایران» را تشکیل داده‌اند که ظاهرا معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چندان از آن بی‌اطلاع نیست.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این باره می گوید: از تشکل‌هایی که در قالب‌ها و عناوین مختلف برای توسعه‌ گردشگری تلاش می‌کنند حمایت می‌کنم و این یکی از ارکان اصلی سیاست من و همین‌طور معاونت گردشگری به‌شمار می‌آید.

این در حالی است که رضا خوش سرور، رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران می گوید: با توجه به قراردادها و موافقتنامه هایی که این انجمن با سازمان میراث فرهنگی و مسئولین کمیته المپیک منعقد کرده است، کلیه اعزام ها قرار است از سوی کمیته اعزام تماشاگران به مسابقات بین المللی صورت گیرد تا بتوانیم نظارت دقیقی درباره قیمت گذاری و خدمات دهی به مسافران داشته باشیم، اما علی رغم توافقنامه ها، هنوز تاکنون هیچ اقدامی برای تشکیل این کمیته از سوی سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری نشده است.

در همین حال محمد حسن کرمانی  معتقد است؛ تجربه چندین ساله فعالان بخش خصوصی گردشگری نشان داده مسافرت و سفرهای مردم نیاز به حمایت از سوی ارگان خاصی ندارد، چون براساس قانون اگر مشکلی در این زمینه پیش آید، مرجع رسیدگی کننده قضایی وجود دارد و اگر کسی نمی تواند سفر خود را مدیریت کند، بهتر است از خیر سفر گذشته و به زندگی معمول خود اکتفا کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران ضمن اشاره به تجربه سازمان حج و زیارت و تحقیق و تفحص از این سازمان می افزاید: با این کار دوباره شاهد بروز فساد می شویم، همان طور که اما و اگرهای زیادی درباره سازمان حج و زیارت به وجود آمده، چون سفر و گردشگری امری خصوصی است و هرگز نباید در این زمینه دولت دخالتی داشته باشد بلکه دولت فقط باید بستر سازی کند.

این فعال عرصه خصوصی گردشگری می گوید: اگر قرار شده اعزام گردشگران یا تماشاگران فوتبال جام جهانی یا هر مسابقه دیگر توسط کمیته ای صورت گیرد، باید برای هر رویداد دیگری مثل المپیادها یا نمایشگاهها نیز کمیته ای تشکیل شده و تحت نظارت آنها اقدام کرد، در حالی که طبق قانون، این آژانس های مسافرتی هستند که با دریافت مجوز رسمی از مراجع قانونی می توانند اقدام به برگزاری تورهای داخلی و خارجی درچهارچوب قانون بدون کسب تکلیف از دولت کنند.

وی ضمن تاکید بر انعقاد قرارداد رسمی با آژانس های معتبر هنگام خرید تورهای مسافرتی به گردشگران می افزاید: هرچه تلاش کنیم با تشکیل کمیته یا انجمن، سفر مردم را مدیریت کنیم غیر از این که ضربه ای جبران ناپذیر به بدنه گردشگری ایران وارد کنیم کاری دیگری نشده است.  بنابراین بهتر است با معرفی حق و حقوق گردشگران اجازه دهیم مردم یا مسافران خودشان تصمیم گیری کنند که کدام خدمات بهتر است و چه خدمتی برایشان مناسب نیست.

اما هنوز یک سئوال باقی است آیا مسئولان گردشگری در دیگر کشورها هم اینقدر به دنبال هدایت و کنترل سفرهای هموطنان خود هستند ؟ یا اینکه برای ایجاد انگیز سفر دیگران جهت دیدن شگفتی های کشورشان به دنبال راهکار می گردند؟ البته جای تردید نیست در بازار مکاره داخل مرزهای کشورمان منافع دردسترس تر از خارج مرزهاست! پس مواظب باشیم داغ جام به دلتان نماند.

ادعای برپایی «تورهای جام‌جهانی فوتبال» پوچ است

این در حالی است که  رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در باره این بازار مکاره می گوید : مردم باید صبر کنند تا آژانس‌هایی که توان برگزاری این تورها را دارند معرفی شده و سپس اقدام به ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ادعای آژانس‌های گردشگری درباره برپایی تورهای جام جهانی فوتبال، پوچ است، اظهار داشت: در حالی حاضر برخی آژانس‌ها درباره برپایی تورهای جام جهانی برزیل منتشر شده است که هنوز هیچ کدام از این آژانس‌ها خدماتشان مورد تأیید ما قرار نگرفته است و ممکن است مردم پس از نام‌نویسی و گذر زمان، متوجه شوند که هیچ کدام از خدماتی که به آنها قول داده شده به آنها داده نمی‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تصریح کرد: چون هنوز هیچ بررسی درباره وضعیت خدمات تورهای جام جهانی برزیل انجام نشده است هر ادعایی درباره برپایی تورهای جام جهانی فوتبال پوچ است چون بعضی از آنها فقط فکر می‌کنند که می‌توانند هتل و هواپیما را برای برپایی تور، هماهنگ کنند در حالی‌که باید قراردادهای آنها موجود باشد.

خسروآبادی اظهار داشت: به دفاتر خدمات گردشگری استان تهران نامه نوشته‌ایم که اگر می‌خواهند تور جام جهانی برزیل برگزار کنند قرارداد‌هایی که با هتل‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و سایر خدمات قابل ارائه به گردشگران دارند را به ما اعلام کنند.

تورهای مهیج، جهشی در گردشگری ایران

صادرات نامرئی ایران نیازمند هیجانی تازه در دهکده جهانی است

تورهای مهیج، جهشی در گردشگری ایران

نویسنده: عزتی

از گذشتههای دور تجربه هیجان یکی از دلایل سفر انسان به گوشه و کنار دهکده جهانی بوده است. پریدن از ارتفاع، سقوط آزاد از داخل هواپیما، قایق سواری در رودخانه های خروشان یا حتی سوار شدن به حیوانات وحشی و گلایدرسواری از جمله هیجاناتی هستند که هرسال تعداد زیادی از ماجراجویان را به سمت خود جلب می کنند.

هرچند اینگونه گردشگری همواره با خطراتی همراه است و گاهی اوقات گردشگران را دچار دردسرهایی بزرگ می کند اما حس و تجربه هیجان آنقدر جالب است که حتی با وجود این خطرات هنوز هم گروه زیادی را به خود مشغول کرده است. تجربه اینگونه هیجان که امروزه بعضا در قالب مسابقات ورزشی با بالاترین استانداردها از نظر ایمنی در گوشه و کنار دهکده جهانی برگزار میشود به تازگی در قالب گردشگری ورزشی نقش قابل ملاحظه ای در توسعه و رونق صنعت گردشگری دهکده جهانی را به خود اختصاص داده است.  

در این زمینه رضا خوش سرور رئیس هیات مدیره انجمن گردشگری ورزشی ایران می گوید: با توجه به اینکه این نوع گردشگری یکی از پررونق ترین نمونه های گردشگری در صادرات نامرئی و ایران باستانی ما هم دارای بهترین پتانسیل ها در این زمینه است می توان برای توسعه این نوع گردشگری با همکاری ارگان ها و سازمان های مربوطه برنامه ریزی کرد و هر ساله درآمد قابل ملاحظه ای از این روش برای گردشگری ایران به ارمغان آوریم.

خوش سرور ضمن تاکید بر توسعه اینگونه گردشگری می افزاید: این نوع گردشگری علی رغم پرمخاطب بودن نیازمند خدمات ویژه ای است و از آنجا که برخی از این نوع گردشگری ها نیازمند حضور یگان های امدادو نجات است می توان با همکاری سازمان های امداد و نجات و البته گردشگری کشورمان و متخصصان امر زمینه ساز برگزاری مسابقات بین المللی در کشورمان بود.

وی به مسابقات پرش از روی صخره (cliff diving ) در کشور عمان اشاره می کند و می گوید: این کشور کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس با استفاده از عوارض طبیعی خود توانسته هر ساله حدود 500 هزار گردشگر و علاقمند به تجربه این پرش را به سرزمین خود دعوت کند حال انکه ایران نیز در سواحل خلیج فارس و منطقه بوشهر دارای چنین امکاناتی است ولی ناشناخته برای گردشگران ماجراجو.

خوش سرور به درآمدزا بودن برگزاری و میزبانی اینگونه مسابقات درصنعت گردشگری اشاره می کند و  می افزاید: صنعت گردشگری و صنعت ورزش هر دو جزو صنایع پردآمد و البته پرطرفدار در جهان هستند و همگان می دانیم که بحث اسپانسر در صنعت ورزش بسیار داغ است و سرمایه گذاری های سنگینی در این زمینه صورت می گیرد به عنوان مثال می توان به برگزاری مسابقات پرش از روی صخره اشاره کرد که شرکت ربول (نوشابه های انرژی زا) هرساله تمام هزینه های برگزاری این مسابقات در سراسر دهکده جهانی را تقبل کرده است حال آنکه ایران با تمام جاذبه هایش از فهرست حضور اینگونه شرکت ها خارج است.

این در حالی است که فرهاد مسعودی مدیرعامل یکی از دفاتر خدمات گردشگری تهران که در زمینه تورهای اسکی و پاراگلایدر فعال است می گوید: سود برگزاری اینگونه تورها برای ما بیشتر از تورهای عادی است چون همانطور که می دانید علاقمندان به این نوع تورها معمولا به خدمات ویژه ای نیازمند هستند که این خدمات علاوه بر اشتغالزایی درآمد بالاتری نیز برای آژانس ها خواهد داشت.

مسعودی می گوید: همانطور که می دانیم معمولا اینگونه تورها را افراد ثروتمند انتخاب می کنند و زیاد نگران هزینه ها نیستند و توقع خدمات کامل دارند بنابراین می توان با فراهم کردن نیاز آنها علاوه بر درآمد مناسب زمینه ساز رونق برگزاری اینگونه تورها نیز بود.

این فعال عرصه گردشگری می گوید در کشور استرالیا هر ساله مسابقات گوسفند سواری توانسته حدود یکصد هزار گردشگر را به منطقه ای خاص از این کشور بکشاند و در کنار این هیجان دیگر امکانات گردشگری استرالیا نیز رونق می گیرد حال آنکه ایران با توجه به تمام امکاناتی که در اختیار دارد هنوز در فهرست سفر ماجراجویان بین المللی قرار ندارد و شاهد برگزاری تورهای اسکی از ایران در کشور ترکیه هستیم .

مسعودی ضمن تاکید بر معرفی جاذبه های گردشگری مهیج کشورمان به بازارهای بین المللی می افزاید: صحرا، غارها، صخره ها و ارتفاعات و رودخانه های ایران همه و همه جزو جاذبه هایی هستند که می توان به سادگی از آنها کسب درآمد کرد اما متاسفانه هنوز ارگان ها و مسئولان مربوطه در این زمینه فعالیت مناسبی انجام نداده اند و همکاری مناسبی با یکدیگر نداشته اند.

محمد قره جانلو مربی پاراگلادیر نیز در باره برگزاری تورهای مهیج و درآمد بالای آنها می گوید: سالهاست که شهرستان مینودشت به عنوان یکی از مراکز بسیار مهم گردشگری مهیج و پرواز پاراگلایدرها داخل مرزها و البته خارج از ایران شهرت یافته است اما متاسفانه هنوز مسئولان کشور در سازمان هواپیمایی و ورزشهای هوایی ایران و سازمان میراث فرهنگی نتوانسته اند همکاری مناسبی در جهت بهره برداری مناسب از این فرصت در توسعه گردشگری مهیج کشورمان داشته باشند.

وی می گوید هر یک از این ارگان ها خود را متولی اصلی اینگونه تورها می داند و جداگانه در این زمینه تصمیم گیری می کنند در حالی که همکاری آنها و برگزاری اینگونه تورها و مسابقات علاوه بر جلب نظر اسپانسرهای خارجی می تواند زمینه فعالیت و اشتغال بومیان محلی را نیز به ارمغان آورد .

این مربی پاراگلایدر در زمینه مشارکت و جذب اسپانسرهای خارجی می گوید: یک شرکت اتریشی در دوره مسابقات قبلی این ورزش در مینودشت جایزه این دوره مسابقات که حدود 3000 یورو بود را تقبل کرد بنابراین می توان بدون صرف هزینه بلکه با استفاده از روابط بین المللی درزمینه برگزاری اینگونه تورها اقدام کرد و زمینه ساز معرفی شدن ایران باستانی به عنوان مقصد گردشگری مهیج  در دیگر نقاط جهان بود.

قره جانلو می گوید : حضور ایران به عنوان کشوری با پتانسیل بالای برگزاری اینگونه تورها در جوامع بین المللی بسیار کمرنگ است و متاسفانه علی رغم وجود امتیازی چون چهار فصل بودن کشورمان هنوز در میان برگزار کنندگان تورهای مهیج رتبه ای نداریم در صورتی که ترکیه هم اکنون برای برگزاری تورهای اسکی ، مسابقات پاراگلایدر و همچنین موج سواری توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند .

رضا خوش سرور مدیرعامل انجمن گردشگری ورزشی ایران ضمن تایید این خبر که متاسفانه ایران هنوز در جوامع بین المللی درباره برگزاری اینگونه تورها شناخته نشده است می گوید: این انجمن با توجه به ارتباطات گسترده خود با فدراسیون های ورزشی داخلی و خارجی قصد معرفی هرچه بیشتر کشورمان به ماجراجویان دیگر نقاط جهان را دارد و می خواهد در این زمینه از پتانسیل های بخش خصوصی به خوبی استفاده کند.

وی می افزاید: با توجه به اینکه برگزاری اینگونه تورها نیازمند استانداردهای مخصوص به خود است ابتدا باید با استفاده از تجارب دیگران در زمینه رونق گردشگری داخلی کشورمان در این شاخه بخصوص گردشگری فعالیت داشته باشیم تا پس از آن و رسیدن به استانداردهای بین المللی انتظار جذب گردشگران خارجی را به کشور داشته باشیم هرچند که هم اکنون هم شاهد حضور تعدادمحدودی از گردشگران خرجی برای تجربه هیجان تورهای ایرانی هستیم.

سفارت ایران در برزیل را دریابید نه تورهای مسافرتی

سفارت ایران در برزیل را دریابید نه تورهای مسافرتی

بحث برگزاری بازیهای جام جهانی برزیل و البته رقابت های تیم ملی کشورمان در این دوره از جام جهانی داغ شده و بسیاری را به خود مشغول کرده اما این بحث ظاهرا به غیر از محافل ورزشی در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان نیز بیش از پیش رونق گرفته و اکثر مدیران و مسئولان این سازمان را به خود جلب کرده است تا جایی که معاون گردشگری این سازمان به ریاست سازمان نامه نوشته تا با نظر خواهی از ریاست جمهوری ایران بتوانند به بهترین شکل از این فرصت به نفع گردشگری ایران استفاده کنند .

این درحالی است که هنوز حتی بحث اعزام تماشاگران و علاقمندان به این مسابقات در سازمان میراث فرهنگی ادامه دارد و سکاندار گردشگری کشورمان علی رغم امضاء تفاهم نامه با انجمن گردشگری ورزشی و اعلام تشکیل کمیته اعزام تماشاگران به بازیهای جام جهانی هنوز اندرخم یک کوچه است و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نداده ولی به فکر بهره برداری مناسب از این فرصت برای گردشگری کشورمان افتاده است.

شاید این موضوع بیانگر دوراندیشی مسئولان این سازمان برای آینده گردشگری کشورمان باشد اما ظاهرا این سردرگمی و البته بدون برنامه بودن داستانی همیشگی در سازمان میراث فرهنگی کشورمان است که با حاشیه پردازی از اصل موضوع دور مانده و همیشه از غافله دیگر کشورها عقب مانده است . حاشیه ای که هرگز از ابتدا نیز نباید به آن وارد می شد و این موضوع یعنی اعزام تماشاگران به بازیهای جام جهانی را به بخش خصوصی واگذار می کرد و از همان روز اول به فکر چگونه بهره برداری کردن از این فرصت طلایی می افتاد .

با کمی دقت در میابیم انواع و اقسام موضوع ها هم اکنون گریبان سازمان میراث فرهنگی و حضور ایران در بازیهای جام جهانی را گرفته که شاید هیچ کدام به این سازمان مربوط نبوده و به جز دورشدن از اصل ماجرا یعنی توسعه گردشگری ایران هیچ فایده ای برای مدیران کنونی سازمان میراث فرهنگی کشورمان نخواهد داشت. در حالی که  اگر این سازمان به همکاری بیشتر خود با سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور میزبان بازیهای جام جهانی یعنی برزیل فکر کند و از امتیازات و امکانات این سفارتخانه و البته رایزن فرهنگی مقیم آنجا بهره برد نه تنها بیشتر و بهتر می تواند برای گردشگری کشورمان مفید بوده بلکه می توان برای آینده ارتباط هرچه بیشتر گردشگران دیگر نقاط دهکده جهانی با جاذبه های تاریخی و گردشگری ایران برنامه ریزی کند.

حضور گسترده گردشگری ایران در رسانه های برزیل ، برگزاری هفته فرهنگی ، نمایشگاههای صنایع دستی و حتی پخش و ارایه کارت پستالهایی با تصویر آثار باستانی ایران بین تماشاگران و علاقمندان گردشگری در کشور برزیل می تواند بسیار مفید تر از برنامه ریزی برای چگونگی اعزام تماشاگران به این بازیها بوده و در نهایت به نفع گردشگر ی ایران استفاده شود. پس بجاست که به جای نامه نگاری و کاغذبازیهای همیشگی با استفاده از ارتباطات معاون محترم گردشگری در وزارت امورخارجه از هم اکنون شرایط برگزاری هفته فرهنگی ایران در کشور برزیل را با همکاری سفارتخانه کشورمان تدارک دید تا با استفاده از امکانات و آشنایی کارکنان این سفارتخانه با جامعه میزبان به شکل کارآمدی توانمندی های گردشگری ایران را به خیل عظیم گردشگران ورودی به این کشور در زمان برگزاری بازیهای جام جهانی را معرفی کنیم.

 

رانت خواری معضلی در توسعه گردشگری

کسب و کار روند خصوصی سازی در گردشگری ایران را بررسی می کند

زیرساخت های این امر مهیا نشده است

گردشگری یکی از رانتخوارترین صنایع ایران

نویسنده: عماد عزتی

خصوصی سازی واژه ای آشنا برای همه ماست و بسیاری از فرامین مقام معظم رهبری در این زمینه مطلع هستیم که ایشان تاکیدی واجب بر خصوصی کردن امور و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور جاری کشور داشته اند . بسیاری از ادارات و سازمان های دولتی مثل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه یعنی خصوصی سازی گام برداشته و در زمینه کوچک کردن خود حرکت کردند.

هرچند اواخر دولت دهم به ناگاه چوب خصوصی سازی به گردشگری ایران زده شد و به ظاهر این سازمان هم به مدیریت بخش خصوصی در آمد اما ظاهرا این سازمان کمی راه را متفاوت طی کرده و در زمینه شبه دولتی شدن گامی موثر برداشته نه در جهت خصوصی سازی و خروج از تصدی گری دولت .با کمی توجه به روند خصوصی سازی در صنعت گردشگری بخصوص اواخر دولت دهم در می یابیم حلقه گسترده ای از شرکت های شبه دولتی در این زمینه تشکیل شده که با توجه به امکانات و اطلاعاتی که در آن زمان در اختیار داشتند توانسته اند امور کلی گردشگری کشورمان را به دست گیرند که همین موضوع باعث توقف توسعه گردشگری یا سرگردانی سیاست های این صنعت در رونق کسب و کار گردشگری کشور مان شده است.

به هر حال دولت یازدهم شروع به کار کرد و مدیریت جدید در سازمان میراث فرهنگی مسئولیت بررسی خصوصی سازی های بدون برنامه دولت دهم در این بخش را برعهده گرفت تا اینکه زمان ارایه آمار یکصد روزه نخست ریاست نجفی بر سازمان میراث فرهنگی و عملکرد وی در این سازمان از راه رسید. همه به یاد داریم اخبار خوشی که طی این یکصدروز رونق صادرات نامرئی به گوش رسید و همه از مشارکت حداکثری بخش خصوصی در اداره گردشگری کشورمان حکایت می کرد  اما ظاهرا هنوز هم سایه خصوصی سازی های بدون برنامه در دولت دهم بر سر صادرات نامرئی کشورمان بوده و مانع از رشد و توسعه گردشگری کشور شده است .

در این زمینه «محمود ضیایی» عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با مقایسه گردشگری و خودروسازی کشورمان ، صنعت گردشگری ایران را یکی از رانت خوارترین بخشهای کشور می داند و تصریح می کند: «از آنجایی که بسیاری از بخشهای فعال در حوزه گردشگری شبه دولتی هستند به خود این اجازه را می دهند به تعهداتشان عمل نکنند چون مرجعی نیست که از آنها درباره عملکردشان پاسخ بخواهد و نتیجه را به اطلاع عمومی برساند .»

وی  با اشاره به آنکه کدهای اخلاقی در واقع توافقاتی بر خواسته از ارزشها و هنجارهای جامعه هستند که با قانون فرق دارند متذکر شد: «اساس اخلاق مسئولیت پذیری انسان نسبت به خود و هم نوع خود، محیط زیست است و اگر این را بپذیریم خواهیم دید که توسعه پایدار مدیریت این روابط است.»

 این استاد دانشگاه درخصوص وظایف دولت در قبال توسعه پایدار گردشگری و خصوصی سازی گفت: «تشویق، هدایت، مشوق ها و جرایم مالی، تخصیص بودجه، تدوین قواعد و مقررات از جمله وظایف دولت در این خصوص است اما اجرا باید صرفا به دست بخش خصوصی صورت گیرد.»

ندیمی: چنین خصوصی سازی به مقصد نخواهد رسید

این در حالی است که سخنگوی فراکسیون گردشگری با اعلام اینکه دولت باید حوزه تصدی‌گری بخش‌های دولتی را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد می گوید:‌ خصوصی‌سازی در حوزه گردشگری باید ضابطه‌مند و اقتصادی باشد و نمی‌توان یک شبه برای خصوصی‌سازی صادرات نامرئی ایران تصمیم گرفت و با توجه به روند کنونی نمی توان آینده ای روشن برای آن در سازمان میراث فرهنگی متصور شد.

ایرج ندیمی با بیان اینکه در باره خصوصی‌سازی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، 3 بخش، مورد نظر است می افزاید: اولین آن بخش صنایع دستی است که صددرصد خصوصی است و دولت در آن بیشتر حامی، هادی و سیاستگذار است، به عنوان مثال دولت نمی‌تواند خودش فرش را تولید کند.

وی با اشاره به ذات خصوصی بخش گردشگری می افزاید: در بخش گردشگری بخش عمده‌ای از این حوزه مانند هتل‌ها خصوصی بوده است و چندتایی هم دست دولت نیست مانند بنیادها ونهادهایی که زیر نظر دولت نیستند مثل بنیاد مستضعفان، لذا دولتی تعریف نمی‌شوند.

ندیمی ضمن تاکید بر مالکیت دولتی میراث فرهنگی تصریح کرد: بخش سوم یعنی میراث فرهنگی باید حجم بیشترش حاکمیتی باشد و اقلیت‌ فعالیت‌هایش مانند بخش‌های خدماتی باید به بخش خصوصی واگذار شود، لذا با چنین رویکردی می‌توان گفت ما نباید این 3 بخش را با یک دید ببینیم و آن دسته از فعالیت‌هایی که غیرحاکمیتی هستند همه باید خصوصی شوند و دلیلی ندارد اگر حاکمیتی نیست دولتی باقی بماند، چرا که دولت نه امکان آن را دارد و نه شرایط و پولش را دارد.

سخنگوی فراکسیون گردشگری با بیان اینکه در همه این بخش‌ها، 4 گانه‌ای به نام هدایت، سیاست، حمایت و نظارت باید وجود داشته باشد ادامه می دهد: البته این را هم باید در نظر داشت که خصوصی‌سازی در کشور ما یک اسم دارد و یک رسم؛ اگر یک درصد هم واگذار شود اسم آن را خصوصی‌سازی می‌گذارند در حالی که خصوصی‌سازی واقعی وقتی است که مالکیت و مدیریت به بخش غیردولتی منتقل شود اما الان اینگونه نیست و چنین خصوصی‌سازی به مقصد نمی‌رسد و نتیجه بخش و طبق قانون نیست.

کرمانی: زیرساخت ها برای خصوصی سازی آماده نبوده

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به ماده‌24 قانون مدیریت خدمات کشوری می گوید: طبق این قانون دﯾﻮان محاﺳﺒﺎت و ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺎزرﺳﻲ ﻛﻞ ﻛﺸﻮر ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ اﺟﺮای این کار را در دﺳﺘﮕﺎه‌های اﺟﺮایی ﻛنترل و ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺘﺨﻠﻒ ﺑﺮﺧﻮرد ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ کنند.

محمدحسن کرمانی درباره واگذاری تصدیگری‌های سازمان میراث فرهنگی در گردشگری به بخش خصوصی بیان می کند: ما با خصوصی‌سازی‌ برخی از امور سازمان مخالف نیستیم بلکه از 8 سال پیش تا‌کنون همواره این درخواست را داشتیم اما اکنون با نحوه اجرای آن مخالفیم چرا که باعث ایجاد اختلاف بزرگی در میان اصناف گردشگری می‌شود.

وی ضمن انتقاد از نحوه اجرای خصوصی سازی در صنعت گردشگری ایران می گوید: چطور در شرایطی که هنوز زیرساخت‌ها را برای گردشگری فراهم نکرده‌اند، توقع دارند بخش خصوصی توان اجرای امور را داشته باشد. آیا بعد از اینکه امور را واگذار کردند نمی‌گویند بخش خصوصی نتوانست؟ بنابراین می‌بایست مکانیسم این کار عملیاتی و ظرفیت اجرایی آن دیده شود.

کرمانی تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات اداری باید اجرای قانون خدمات کشوری را بررسی کنند تا ببیند چطور شده که در ماههای آخر حضور دولت دهم سازمان میراث فرهنگی بدون درنظر گرفتن شرایط  و زیرساخت های لازم تصمیم گرفت  این کار را عملیاتی کند و هدفش از این کار چه بوده است؟

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی می گوید: همانطور که دیدیم این طرح موجب جنگ سهم‌خواهی میان تشکل‌های گردشگری شد و عواقب آن اتفاق هم اکنون در صنعت گردشگری کشورمان کاملا مشهود است و دولت یازدهم را دچار چالش کرده است چرا که واگذاری امور به درستی انجام نشده و دولت موظف است برای اصلاح امور دخالت کند که دوباره همان دور باطل تکرار خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی گردشگری می گوید : اگر واقعا سازمان میراث فرهنگی یا به عبارتی دولت قصد مبارزه با رانت خواری و البته اجرای صحیح خصوصی در گردشگری ایران را دارد ، کافی است زیرساخت های این کار را فراهم کند و فقط ناظر باشد تا بخش خصوصی با اتکاء به تجربه و توانمندی های خود این امر را به خوبی انجام دهد.

 

 

مصاحبه

کمی درباره فعالیت موسسه کاراد توضیح دهید؟

نقش موسسات خصوصی در توسعه علمی گردشگری ایران چیست؟

بطور کلی شرایط استخدامی نیروهای آموزش دیده در این صنعت را چطور ارزیابی می کنید؟

چرا هم اکنون در مراکز آموزشی از رفرنس های قدیمی در زمینه گردشگری استفاده می شود؟

فاصله آموزشهای گردشگری در ایران با استانداردهای جهانی چقدر است؟

صنعت هتلداری ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

نظر شما درباره جاذبه سازی و  جریانسازی در گردشگری ایران چیست؟

چرا گردشگری ایران در زمینه جذب سرمایه های خصوصی ناموفق بوده است؟

نقش بانک ها در توسعه گردشگری ایران چیست؟

نقش هلدینگ های گردشگری در ایران چیست؟

همکاری های بین المللی در زمینه آموزشی صنعت گردشگری ایران چطور است؟

نیروهای آموزش دیده از لحاظ مهارت های تکنیکی در چه سطحی هستند؟

نقش استانداردسازی در گردشگری چیست؟

برندسازی در گردشگری چه امتیازی به همراه خواهد داشت؟

جایگاه هاستل ها در گردشگری ایران چیست؟

چرا اقامتگاههای ارزان قیمت در ایران هنوز جایگاهی ندارند ؟

به نظر شما با کاهش مصرف انرژی در هتلداری ایران چقدر هزینه های سفر پایین خواهد آمد؟

با توجه به رویکرد آموزشی موسسه کاراد چطور می توان سفرهای ارزان را در کشورمان نهادینه کرد؟

شیوه های نوین گردشگری مثل سفر با دوچرخه یا اشتراک اقامتگاه یا دیگر روش های نوین گردشگری در ایران چگونه نهادینه خواهد شد؟

به نظر شما فرهنگسازی گردشگری ایران چه اشکالی دارد؟

جایگاه گردشگری ایران در رسانه های خارجی را چطور ارزیابی می کنید یا بطور کلی رسانه در توسعه گردشگری چه نقشی دارد؟

نظر شما درباره برگزاری توریهای ترکیبی با دیکر کشورها مثل ترکیه یا مصر چیست؟

مشکل دلارهای نفتی نیست؛ مدیریت درد اصلی است!

دیروز معاون میراث فرهنگی خبر از همکاری وزارت نفت در بازسازی یا طرح های عمرانی سایت تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید دارد و همه خبرنگاران خرسند از این همکاری که دوباره دلارهای نفتی گریبان صنعت خصوصی را گرفت، روانه دفتر کارهای خود شدند تا این خبر ناب را از همکاری دو ارگان درآمدزا را برای علاقه مندان مخابره کنند.

اما آیا واقعا صنعت گردشگری یا میراث فرهنگی و تاریخی ما نیازمند حمایت دلارهای نفتی است؟ مگر نه این که همین مسئولان فعال در سازمان میراث فرهنگی سخن از درآمدزایی صنعت گردشگری و جایگزینی آن با دلارهای نفتی می گفتند، پس چه شد که دوباره به قول معروف همه راه ها به رم خودمان ختم شد؟

این موضوع هرچند جای خوشحالی است که به همت فردی در سازمان میراث فرهنگی زمینه حفاظت از میراث باستانی ایران که خود حکم چاه نفتی بدون پایان برای کشورمان دارد، فراهم شده، اما واقعا صنعت گردشگری ایران توان اداره خود را نداشته یا ندارد؟ پس چگونه می توان نسبت به درآمد و صادرات نامرئی آن مطمئن شد و برای آن برنامه ریزی کرد؟ حال آن که بسیاری از کشورهای دنیا یا حتی همین نزدیک مرزهای خودمان کل بودجه سالانه دولتی را روی جیب گردشگران محاسبه می کنند. با این پرسش به این موضوع می رسیم که صنعت گردشگری ایران به ذات خود ثروتمند است، اما ظاهرا این مدیران دولتی هستند که توان بهره برداری از آن را ندارند و باز هم دست استمداد به سوی وزارتی دیگر که سال ها تلاش کرده ایم از چنبره حاکمیت درآمد آن خارج شویم، دراز کرده اند.

بجاست یک بار و فقط برای یک بار بخش خصوصی را حاکم گردشگری و میراث فرهنگی کشور کنیم تا نه تنها از دلارهای نفتی رهایی یابیم؛ بلکه از جیب گردشگران در زیرساخت های صنعت نفت سرمایه گذاری کنیم. این آرزویی واهی نیست؛ بلکه واقعیتی پنهان در صادرات نامرئی ایران است که هنوز مسئولان به آن ایمان ندارند.

سفر و گردشگری هرگز در قالب دولتی نیست

اوایل هفته جاری بود که رقبای فوتبال ایران در بازی های جام جهانی سال 2014 در کشور برزیل مشخص شد و تب و تاب دیدن بازی های تیم ایران مقابل رقبای خود بالا گرفت.

هرچند دیدن این بازی ها، چیزی حدود 50 میلیون تومان آب می خورد و بسیاری بر این عقیده هستند که تعداد زیادی توان پرداخت این هزینه را ندارند، اما ثبت نام حدود یکهزار نفر و البته تبلیغات گسترده اعزام و سفر به برزیل در طول برگزاری این بازی ها باعث شد تا کسب و کار سری به بازار چند ده میلیون تومانی سفر به برزیل طی این ایام زده و از اما اگرهای آن پرده بردارد.

از 30 میلیون تا 57 میلیون برای هر نفر

با کمی دقت در تبلیغات موجود درمی یابیم برای دیدن این بازی ها و اقامتی 9 روزه در این کشور حداقل حدود 11 هزار دلار باید هزینه کرد و در شرایطی لوکس تا 18 هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت که شامل هزینه ویزا، بلیت رفت و برگشت، ترانسفر فرودگاهی، بلیت بازی ها و اقامت هتل خواهد بود، اما جالب اینجاست که آژانس های مسافرتی هم اکنون اقدام به پیش ثبت نام می کنند و نصف مبلغ را دریافت می کنند و زمان اعزام مانده را با توجه به شرایط موجود طلب خواهند کرد، اما لازم به یادآوری است که معمولا تعداد تماشاگران هر کشور در طول رقابت ها از سوی سازمان های مربوط اعلام می شود و احتمالا همه افرادی که ثبت نام کرده اند، امکان حضور در این مسابقات را نخواهند داشت.

محمدحسن کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران می گوید: در این گونه ایام، مسافران با در نظر گرفتن شرایط مالی خود عمل می کنند و از خدمات این سفرها استفاده می کنند و تعداد حضور تماشاگران در زمین های بازی خواهد بود نه در سطح کشور، بنابراین سفر به برزیل در این ایام بدون محدودیت خواهد بود، اما بدون تردید هزینه ها متفاوت با زمان عادی سفر به برزیل است.

اما وی درباره قیمت های اعلام شده می گوید: سفر مقوله ای است که بستگی به عرضه و تقاضا دارد و هرگز نمی توان قیمت واحدی برای آن در نظر گرفت. به هر حال آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری با توجه به توان مالی خودشان وارد عمل شده و نسبت به عقد قرارداد با شرکت های برزیلی اقدام کرده اند و با توجه به این قراردادهاست که هزینه سفر برای مسافران محاسبه می شود.

این در حالی است که رضا خوش سرور، رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران می گوید: با توجه به قراردادها و موافقتنامه هایی که این انجمن با سازمان میراث فرهنگی منعقد کرده است، کلیه اعزام ها قرار است از سوی کمیته اعزام تماشاگران به مسابقات بین المللی صورت گیرد تا بتوانیم نظارت دقیقی درباره قیمت گذاری و خدمات دهی به مسافران داشته باشیم، اما علی رغم توافقنامه ها، هنوز تاکنون هیچ اقدامی برای تشکیل این کمیته از سوی سازمان میراث فرهنگی نشده است.

خوش سرور ضمن تاکید بر نظارت در اعزام تماشاگران به بازی های ورزشی می گوید: اگر این آژانس های گردشگری که هم اکنون اقدام به پیش ثبت نام کرده اند، نتوانند وظیفه خود را انجام دهند، هم اکنون هیچ ارگانی نیست که به آن رسیدگی کند و ضرر و زیان درخواست کنندگان را که پول پرداخت کرده اند، جبران کند.

اما کرمانی در این زمینه معتقد است؛ مسافرت و سفرهای مردم نیاز به حمایت از سوی ارگان خاصی ندارد، چون براساس قانون اگر مشکلی در این زمینه پیش آید، مرجع رسیدگی کننده قضایی وجود دارد و اگر کسی نمی تواند سفر خود را مدیریت کند، بهتر است از خیر سفر گذشته و به زندگی معمول خود اکتفا کند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران می افزاید: با این کار دوباره شاهد بروز فساد می شویم، همان طور که اما و اگرهای زیادی درباره سازمان حج و زیارت به وجود آمده، چون سفر و گردشگری امری خصوصی است و هرگز نباید در این زمینه دولت دخالتی داشته باشد و فقط در زمینه وضع قوانین اقدام کند.

این فعال عرصه خصوصی گردشگری می گوید: اگر قرار شده اعزام گردشگران یا تماشاگران فوتبال جام جهانی یا هر مسابقه دیگر توسط کمیته ای صورت گیرد، باید برای هر رویداد دیگری نیز کمیته ای تشکیل شده و تحت نظارت آنها اقدام کرد، در حالی که طبق قانون، این آژانس های مسافرتی هستند که با دریافت مجوز می توانند اقدام به برگزاری تورهای داخلی و خارجی کنند.

کرمانی ضمن تاکید به خصوصی بودن گردشگری می افزاید: هرچه تلاش کنیم با تشکیل کمیته یا انجمن، سفر را مشکل می کنیم ضمن این که ضربه ای جبران ناپذیر به بدنه گردشگری ایران وارد کرده ایم بنابراین بهتر است اجازه دهیم مردم یا مسافران خودشان تصمیم گیری کنند که کدام خدمات بهتر است و چه خدمتی برایشان مناسب نیست.

سرانجام کمیته اعزام تماشاگران

رضا خوش سرور که به عنوان رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران از کمیته اعزام تماشاگران به جام جهانی حمایت می کند، می گوید: این کمیته هیچ دخالتی در کار آژانس نخواهد داشت و مانعی برای تجارت آنها نیست، اما بدون تردید اگر بتوانیم نظارت کارآمدی به نحوه فعالیت آنها داشته باشیم، شاهد بروز اختلافات و اشکالاتی بین مسافران و مجریان خواهیم شد، چون بسیاری از آژانس ها هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی مراحل کار بخصوص در این گونه اتفاقات ندارند و باعث ایجاد زیان برای هر دو طرف معامله خواهد شد که کمیته اعزام تماشاگران قصد جلوگیری از آن را خواهد داشت.

این در حالی است که محمدحسن کرمانی با اشاره به قوانین موجود برای فعالیت های آژانس ها می افزاید: نباید قبل از این که اتفاقی رخ دهد، دنبال مقصر یا جلوگیری از آن باشیم، چون اصولا این کار تعریف شده است یک طرف تقاضای سفر دارد و طرف دیگر هم تعهد انجام خواهد داد، پس اگر همه چیز در قالب قرارداد صورت گیرد، در صورت بروز اشکال قابل پیگیری قضایی است.

اما کرمانی می گوید: نباید توان فنی آژانس ها را نادیده گرفت، چون هم اکنون چند آژانس بزرگ ایران اقدام به خرید کل این تورها از کشور برزیل کرده اند و مشغول خرده فروشی به آژانس های داخلی هستند، بنابراین علاوه بر توان مالی، امکانات مدیریتی مناسبی در اختیار این آژانس هاست، پس نباید نگران ارائه خدمات از سوی آژانس های معتبر بود و توصیه ما این است که مسافران صرفا به آژانس های معتبر مراجعه کنند و با عقد قرارداد مکتوب نسبت به پرداخت بیعانه اقدام کنند تا در صورت بروز اختلاف قابل پیگیری باشد.

کرمانی با اشاره به دیگر کشورهای خارجی می گوید: اگر دقت کنیم هیچ یک از کشورها، کمیته یا سازمانی در این باره ندارند؛ بلکه خود مسافران هستند که با توجه به اطلاعات و توانمندی مالی خود راهی این گونه مسابقات می شوند، پس نباید با ایجاد این گونه سازمان ها باعث ایجاد رانت و فساد اداری شد.

حال اگر از تمام مسائل مطرح شده بگذریم، به این موضوع خواهیم رسید که چرا مدیران سازمان میراث فرهنگی با ایجاد این کمیته با تمام اما و اگرهایش موافقت کرده و پس از مدتی بدون توجه به آن هیچ فعالیتی برای حمایت از حضور آن نکرده، در حالی که گردشگری ورزشی می تواند عاملی برای کسب درآمد توسعه گردشگری ایران باشد و به جای حذف انرژی برای رصد خروج تماشاگران فوتبال از ایران به فکر دعوت و پذیرایی تماشاگران خارجی به بازدید یا شرکت در رخدادهای ورزشی کشورمان باشیم.

مغولستان بازار هدفی بکر برای گردشگری ایران

تشکیل کمیته ای با نام بررسی بازار هدف در سازمان میراث فرهنگی مدتی است که نقل محافل گردشگری شده است و بسیاری از معاون جدید گردشگری کشورمان سئوال می کنند کدام بازار برای توسعه گردشگری کشورمان مناسب تر است که پاسخ در حال بررسی هستیم را می شوند؛ اما آیا واقعا بازارهای مناسب توسعه گردشگری کشورمان اینقدر محدود هستند که باید بررسی شوند تا بهترین گزینه انتخاب شود؟

یا اینکه می توان داخل کشورمان و به داشته هایمان توجه کرد تا بتوانیم مشاقانش را دریابیم؟ شاید فراموش نکرده باشیم اظهار نظر رئیس جمهور مغولستان هنگام بازدید از آثار باستانی اصفهان و زنجان را که می گفت : برای بازدید آثار باستانی ایران دوباره باز می گردم. اظهار نظری که حاکی از اشتیاق بازدید آثار باستانی این شهرها در میان اکثریت مردم کشورش بود.

بدون تردید دیدن یادگارهایی از دوران کهن آنهم متعلق به اقوام گذشته خودمان در دیگر نقاط جهان باعث غرور و افتخاری وصف ناشدنی در ذهن هرگردشگری خواهد شد که به اقتدار وقدرت پیشینیانش مبالد. بنابراین بد نیست به جای جست جوی بازار هدف مناسب برای توسعه گردشگری کشورمان در سرزمین های ناشناخته دهکده جهانی ابتدا به داشته ها و تاریخ کشورمان توجه کنیم و به دنبال آثاری جذاب از اقوام مختلفی که در ایران باستانی زندگی کرده اند باشیم تا با استفاده از این آثار بتوانیم نسل های امروزی آن اقوام را برای دیدن آثار گذشتگان خود به کشورمان دعوت کنیم و به تناسبت داشته هایمان بازارهای هدفی مناسب را انتخاب کنیم نه اینکه هزینه کنیم تا گردشگران مشتاق ورود به کشورمان باشند.

شا هد مثالی بسیاری معتبر در این زمینه را می توان سرزمین چنگیزخان دانست که اگر واقعا کشورمان به دنبال گسترش تبادل گردشگر با دیگر نقاط جهان بوده و قرار است درآمدی هنگفت از گردشگری کسب کند می توانیم به مغولستان توجه ویژه داشته باشیم و با استفاده از آثار باقی مانده از دوران ایلخانی یا حضور گذشته قوم مغول در کشورمان هر ساله صدها هزار گردشگر را از سرزمین چنگیز خان در ایران باستانی پذیرایی کنیم.

هرچند می توان به آمار ارایه شده توسط سازمان جهانی گردشگری درباره این سرزمین بکر نیز تکیه کرد که می گوید: با توجه به توسعه اقتصادی و البته گسترش روابط تجاری این کشور با دیگر کشورها رشدی 4 درصدی در گردشگری مغولستان ایجاد شده است و از آنجا که هیات های تجاری بسیاری از کشورمان به این سرزمین بکر که طبیعتش زبانزد خاص و عام است اعزام می شوند؛ می توان زمینه ورود گردشگران این کشور را به ایران باستانی فراهم کرد .

حضوری که این بار نه برای ویرانی بلکه برای آبادی اقتصاد گردشگری ایران زمین است و همه با آغوشی باز از آن استقبال خواهند کرد.

هاستل، امکاناتی ناشناس در گردشگری ایران

هاستل، امکاناتی ناشناس در گردشگری ایران

پدیده ای رایج برای ارایه اقامت گاه ارزان و توسعه تقاضای سفر

هاستل محل خواب ارزان قیمتی است که تخت‌های یک اتاق را به شما اجاره می‌دهد و در واقع فضای یک اتاق بین چند نفر به اشتراک گذاشته می شود. براساس استانداردهای این نوع اقامتگاه تعداد تخت‌ها در هر اتاق از ۲ الی ۸ تخت متغیر است. بد نیست بدانیم هاستل هیچ امکاناتی از هتل کمتر ندارد و فقط بحث اشتراک گذاشتن امکانات است که باعث ارزان شدن خدمات این اماکن نسبت به هتل ها شده است.

براساس آمار سازمان جهانی گردشگری هزینه سفر گردشگران به سه بخش اساسی تقسیم بندی شده است که حمل و نقل ، اقامت ، خوراک هستند و در این بین هزینه اقامت تقریبا 30 درصد از کل را به خود اختصاص داده است که رقم قابل ملاحظه ای برای گردشگران است و همواره آنها به دنبال کاستن از این هزینه هستند و هاستل ها این امکان را در اختیارشان قرار می دهد .

با توجه به رکود اقتصادی فراگیری که در اواخر دهه گذشته در جهان اتفاق افتاد بحث تقاضای سفرهای ارزان بسیار رونق گرفت و راهکاری قدیمی یعنی هاستل ها دوباره در صنعت گردشگری رونق گرفت و بسیاری از فعالان گردشگری را به این نکته آگاه کرد که توجه به قشر متوسط در صنعت گردشگری می تواند بسیار سودمندتر از سفرهای لوکس و خاص بین مسافران باشد .

بنابراین  ارائه پرواز، هتل و تورهای ارزان قیمت بهترین راه کار برای جذب گردشگران مشتاق سفر با بودجه های کم رونق گرفت و در نهایت این سفرهای ارزان قیمت بود که در جهان باعث تغییر در اقتصاد گردشگری دهکده جهانی شد.

هاستل، پدیده‌ای جهانی

از آنجا که این روش اقامت یعنی اقامت در مکانهایی شبیه به خوابگاه دانشجویی رفته رفته در سطح دهکده جهانی رونق گرفت هاستل‌های معتبر جهانی نیز با ایجاد اتحادیه ای بین المللی در صنعت گردشگری جایگاه مناسبی برای خود دست و پا کرده و شروع به ارایه خدمات ارزان قیمت اقامتی به مسافران سراسر جهان کردند.

به همین دلیل در حال حاضر در تمام شهرهای معروف و گردشگرپذیر جهان این اقامت گاههای ارزان قیمت با استانداردهایی مشخص به راحتی در دسترس شما هستندو هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران و ماجراجویان را به خود جلب می کنند.

هاستل در ایران

هرچند از نیمه اول قرن چهاردهم خورشیدی، ایران از این نوع خدمات در میادین اصلی شهر ها  یا  دروازه های ورودی بهره می برد اما با توجه به تعبیر نادرستی که از ترجمه کلمه هاستل در فرهنگ سفرهایمان وجود دارد و هاستل را مهمانخانه با خدمات بسیار پایین در نظر می گیریم هنوز استفاده از این نوع اقامتگاهها همگانی نشده و صرفا چند ده خوابگاه در سراسر کشور که بیشتر به کارمندان و دانشجویان سرویس دهی دارند مشغول فعالیت هستند و جایگاه خالی این اقامت گاههای ارزان قیمت با توجه به رشد سریع صنعت گردشگری کشورمان کاملا قابل در ک است.

این درحالی است که اگر مسئولان گردشگری کشورمان به این مهم توجه بیشتری داشته باشند علاوه بر ایجاد امکانات مناسب برای پذیرایی از گردشگرانی که اقتصادی سفر می کنند هزاران فرصت شغلی در کشور به وجود آمده و باعث رونق کسب و کار دیگر شاخه های گردشگری خواهد شد.

امکانات و امنیت هاستل ها

همانطور که قبلا نیز اشاره شد هاستل ها معمولا فضای یک اتاق را از دو تا 8 تخت بین مسافران تقسیم می کنند و داخل اتاق معمولا فقط تخت خواب است و یک کمد کوچک . اما دیگر امکانات رفاهی مثل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه یا وسایل سرگرمی و تلویزیون به صورت عمومی درنظر گرفته شده است و گاهی هم برای دریافت خدمات اضافه مثل داشتن حوله یا حتی صبحانه مجبور به پرداخت هزینه اضافه تری نسبت به کرایه تخت خود هستیم. ولی جالب است بدانیم همه هاستل ها برای آنهایی که علاقمند هستند حریم خصوصی خود را حفظ کنند نیز راهکاری درنظر گرفته اند  با ارایه اتاق های خصوصی دو تا 4 نفر برای جلب نظر این گروه که ارزان سفر می کنند نیز تلاش می کنند.

شاید تصور کنید که اقامت با چند نفر دیگر که هرگز تا کنون آنها را ندیده اید داخل یک اتاق باعث از بین رفتن امنیت شما شده و گاهی دردسر سازنیز باشد اما با توجه به فرهنگ اقامت در این مکانها بین گردشگران معمولا هیچ مشکلی نیست و امتیازات آن بیشتر از معایب هم اتاق شدن با دیگران است ولی به هرحال احتیاط شرط عقل است و باید به این موضوع کاملا توجه کرد.

وب سایت های معتبر

اگر اهل تجربه اقامت در این اماکن هستید، چندین سایت معتبر در دنیای گردشگری موجود است که می توان از طریق آنها نسبت به انتخاب هاستل مورد نظر در مقصد گردشگری خودمان اقدام کنیم که می توان به سایت های   Booking   ،  HostelBookers یاHostelWorld  ، hihostels.com،  hostels.com، belitonline.com/hostel-booking ، www.famoushostels.com و... اشاره کرد با وارد کردن نام شهر و تاریخ ورود و خروج می توانید لیست تمامی هاستلهای شهر مورد نظرتان را ببینید و در نهایت گزینه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.

 هزینه اقامت در هاستل

قیمت یک شب استراحت در هاستلهای اروپایی برای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵ دلار متغیر است و برای کشورهای آسیایی یا آمریکای لاتین به شبی ۵ دلار هم میرسد. البته قیمت اتاقهای خصوصی یا Private کمی بیشتر است. اتاقهای خصوصی گزینه بهتری برای متاهلها است. این در مقایسه با هتلهای شبی ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار واقعا به صرفه است.

 همچنین در هتل شما امکان پخت و پز ندارید و مجبورید از غذاهای بیرون نیز استفاده کنید که آن هم هزینه شما را باز بالا میبرد.  ولی در هاستل شما می توانید مواد اولیه ارزان را از سوپرمارکتها تهیه کرده و با استفاده از قابلمه و ظروفی که در آشپزخانه هاستلها مهیا شده، خودتان اقدام کنید .

کارت اشتراک سالیانه

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم برخی از هاستل های معتبر عضو اتحادیه هاستلداران سراسر جهان هستند بنابراین خدماتی در نظر گرفته اند که گردشگران می توانند از هر یک از اعضا کارت فیزیکی عضویت تهیه کنید و از 5۰۰۰ هاستل عضو این اتحادیه در سراسر دنیا از تخفیف قابل توجهی در قیمت هاستلها برخوردار شوید. این کارت به ارزش تقریبی ۲۴ دلار است و به نام شما صادر میشود و به شما تخفیفی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در قیمت هاستلهای عضو این اتحادیه در سراسر دنیا ارائه میدهد. همچنین اگر بیشتر از ۱۰ شب در یک هاستل قصد توقف دارید میتوانید از صاحب هاستل یک تخفیف بیشتری هم برای اقامت طولانی مدت خود دریافت کنید.

رزرو هاستل

حالا که از امکانات هاستل در گردشگری مطلع شدید و قصد استفاده از امکانات آنها در مسافرت آینده خودتان را دارید می توانید از طریق اینترنت به راحتی هاستلی در هر شهر از هر کشوری که بخواهید پیدا کنید و سپس با تلفن زدن به آن، اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید .

مهمترین مزیت این کار این است که برای رزرو یا پرداخت هزینه هاستل نیازی به استفاده از ویزا کارت یا انواع کارت های بانکی بین المللی نیست و این بزرگترین امتیاز برای گردشگران ایرانی است که امکان دسترسی به این نوع کارت ها را حداقل تا کنون نداشته اند.

«امیت» ترکیه محلی برای جذب سرمایه نه گردشگر

مدتی است که بحث شرکت ایران و کمرنگی حضور گردشگری ایران در نمایشگاههای مختلف گردشگری سراسر جهان مورد بحث دست اندرکاران گردشگری ایران است و بسیاری این امر را با عث از بین رفتن فرصت معرفی توانمندی های جذب گردشگری کشورمان می دانند .

شاید به عقیده بسیاری از مسئولان دولتی کمبود بودجه  اصلی ترین مانع حضور گردشگری ایران در جامعه بین المللی صادرات نامرئی جهان بوده است اما ظاهرا می توان با استفاده از فرصت های به وجود آمده در اطراف ایران این موضوع یعنی کمبود بودجه را نادیده گرفت و آن را به فرصتی برای جذب سرمایه های سرگردان در این صنعت مستعد کشورمان تبدیل کرد.

هرچند هربار که صحبت از نمایشگاه صنعت گردشگری در گوشه و کنار جهان به میان آمده همواره مسئولان و بخش خصوصی به امید دست یابی به بازار هدفی مناسب جهت جذب حداکثری گردشگران راهی آن رویداد مهم می شوند اما اینبار شاید بد نیست در کشور ترکیه و نمایشگاه صنعت گردشگری «امیت EMITT» کمی دیدگاه متفاوتی داشته باشیم و به جای اعزام آژانس های مسافرتی و فعالان عرصه جذب گردشگران با ارایه اطلاعات دقیقی از فرصت های سرمایه گذاری در صنعت گردشگری کشورمان را به ترکیه بفرستیم

بدون تردید اگر این نمایشگاه بتواند به خوبی انجام وظیفه کند و به جای گردشگران نظر سرمایه گذاران صنعت گردشگری دیگر نقاط جهان را به ایران و فرصت هایش جلب کند می توانیم امیدوار به آینده صنعت گردشگری به مراحل دیگری از توسعه صادرات نامرئی کشورمان فکر کنیم .

این درحالی است که همه فعالان عرصه اقتصاد گردشگری معتقدند در صورت حضور شرکت های چندملیتی در منطقه ای خاص از جان این گروه برای رسیدن به منافع مالی خودشان با جریان سازی های مناسبی که انجام می دهند باعث رونق گردشگری و زیرشاخه های مربوطه می شوند.

بنابراین بیاییم اینبار در امیت ترکیه به جای پخش گز، آش یا نبات ایرانی به معرفی امتیازات ویژه ای که دولت برای سرمایه گذاری خارجی در این زمینه تدارک دیده اقدام کنیم و نگذاریم صادرات نامرئی کشورمان از ترکیه نیز مانند دیگر نمایشگاهه دست خالی و با صورت حساب های میلیاردی بازگردد.

جای تردید نیست نظر گردشگران با توجه به اخبار مثبتی که از مذاکرات ایران منتشر شده و البته تغییر رویکرد دولت یازدهم به کشورمان و دیدنی هایش جلب شده و خواهد شد اما اصل کار جلب نظر صاحبان سرمایه های سرگردانی است که در خاورمیانه به دنبال سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به بررسی اوضاع  پرداخته اند .

افزایش هزینه سفر

اگر اهل سفر و گردشگری چه داخلی و خارجی هستید بدون تردید حتما گذر شما به آژانس های مسافرتی افتاده است وقتی وارد این اماکن می شوید گاهی اوقات زیبایی و آراستگی کارمندان و البته محیط اطراف شما از همان ابتدا حال وهوای سفر را برای شما ایجادمی کند و به خود می گویید به چه آژانس معتبری مراجعه کرده ایم و راضی از انتخاب خودتان به کانتر مربوط خودتان مراجعه میکنید که داستان تازه آغاز می شود.

کارمند آژانس مسافرتی بسته به مورد سفر ، شمارا به یکی از میزهای دفتر هدایت می کند روی هر یک از میزها تابلویی قرار گرفته که روی آنها نوشته شده خارجی ، داخلی ، رزرو هتل ، بلیت تک، بلیت اتوبوس ، تورهای یک روزه ، صندوق و گاهی هم مدیر فنی را خواهید دید اما غافل از اینکه در بیشتر این اماکن این میزها اصلا هیچ ربطی به آژانسی که شما به آن مراجعه کرده اید ندارند و صرفا محلی اجاره ای در اختیار فرد مقابل شما است.

پدیده کانترهای اجاره ای در دفتار خدمات گردشگری شاید زیاد هم با این صنف بیگانه نیست اما تقریبا از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان به صورت جدی مطرح شد و در بین فعالان عرصه گردشگری کم کم به دلیل کسادی کار رونق گرفت . بدون در نظر گرفتن اینکه این کار قانونی است یا خیر قصد داریم فراید کار و البته نتیجه کار را برای شما که مسافر هستید شرح دهیم تا بتوانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا واقعا آژانسی که به آن مراجعه کرده اید بهترین بوده یا خیر؟

چه شد که کانتر اجاره ای شد

ایمان صفائیان یکی از فعالان عرصه گردشگری می گوید: تقریبا اواسط دهه هفتاد شمسی بود که کم کم گردشگری میان ماجراجویان ایرانی رونق گرفت و دفاتر گردشگری مختلفی سراسر ایران افتتاح شدند ، هرچند برای افتتاح دفاتر گردشگری مدارک و شرایطی لازم است اما آن زمان شاید سخت گیری زیادی صورت نگرفت و هم اکنون شاهد فعالیت چند هزار آژانس گردشگری فعال سطح شهر ها و دهها هزار آژانس مجازی در دنیای صفر ویکی گردشگری ایران هستیم.

تا این بخش زیاد مشکل ساز نبود اما زمانی که بازار گردشگری به دلیل تحریم ها و البته افزایش لحظه به لحظه قیمت ارزهای خارجی شروع شده تقریبا بیشتر آژانس ها که توان مالی قوی نداشتند به مشکل دچار شده و کم کم از صحنه حذف شدند اما بودند افرادی که از این فرصت نیست به سود خود استفاده کردند و با اجاره دادن کانترها (میزهای دفاتر) به افراد علاقمند سعی کردند خودشان را از دردسرهای تورگردانی رهانیده و فقط به دریافت اجاره بهای میزهای خود بسنده کنند.

روش کار چیست

صفائی این فعال خصوصی عرصه گردشگری می گوید: بسیاری از افرادی که به هر دلیل توان دریافت مجوز آژانس های مسافرتی را نداشته و ندارند اما به عقیده خودشان امکاناتی برای برگزاری تورهای گردشگری داخل یا خارج از مرزهای ایران را دارند ، متقاضیان کانترهای اجاره ای هستند . این کانترها بستگی به قدمت آژانسی که برای اجاره درنظر گرفته شده و البته انتظارات صاحب آژانس قیمت گذاری شده و داخلی و خارجی آنها نیز با قیمتی متفاوت به متقاضیان اجاره واگذار می شود.

وی می افزاید: در این میان برخی از کانترها مثل کانترهای داخلی مشهد و کیش، یا کانتر خارجی ترکیه و دبی با بیشترین قیمت به متقاضیان اجاره واگذار می شود چون به تعبیر صاحب آژانس این کانترها همیشه مسافر دارند بنابراین باید اجاره بهای بیشتری از متقاضیان دریافت کرد. پس از عقدقرار داد و رد و بدل کردن تضمین های لازم توسط متقاضی به صاحب آژانس یک خط تلفن (به صورت مشترک) و میز و صندلی و امکانات رفاهی این واحد صنفی در اختیار متقاضی قرار گرفته می شود و پس از آن ابتدای ماه مبلغ مشخصی نیز بابت اجاره از وی دریافت می شود.

 صفائیان می گوید: اما هرگز بحث مالی در اختیار فرد مستاجر نخواهد بود چون بطور کلی فقط دو بخش از اینگونه دفاتر خدمات مسافرتی در اختیار خود صاحب آژانس خواهد بود یکی صندوق و دیگری منشی یا تلفنچی باقی کار به دیگران واگذار شده است و همگی در واقع ابتدای هر ماه پس از کسر اجاره بها کارکرد خود را از صندوق تحویل می گیرند نه اینکه ماهیانه به صاحب آژانس اجاره بپردازند .

مزایا ومعایت کانترهای اجاره ای

به عقیده مهسا میرزایی مدیر فنی یک آژانس گردشگری  در تهران ، این کار یعنی اجاره کانتر برای صنعت گردشگری بسیار مفید است و چون تقریبا کار به صورت پورسانتی شده است و فرد مستاجر باید در پایان ماه مبلغی بابت اجاره کارکرده باشد و البته هزینه های خودش را هم تامین کند بدون تردید شرایط رقابتی بسیار بالایی بین آژانس ها ایجاد خواهد شد و در نهایت گردش مالی بیشتری در این صنعت صورت می گیرد .

اما پژمان باقری مدیر آژانسی در تهران که بطور کلی مخالف این کار است می گوید : اجاره کانتر نه اینکه کار مفیدی در صنعت گردشگری نیست بلکه باعث زیان های دوسوی به صادرات نامرئی کشورمان چه در داخل و چه در خارج از مرزها می شود و از آنجایی که طبق قانون آژانس فروشنده خدمات مسئول و پاسخگوی مشکلات ایجاد شده احتمالی برای مسافران در طول سفر یا قبل از آن است نباید به این روش ادامه داد چون گاهی اوقات مسایل مالی و البته ناآگاهی مستاجران کانترهای داخل آژانس باعث بدنامی یک آژانس با چندین سال سابقه کار در گردشگری می شود  و در خوش بینانه ترین حالت نیز هزینه سفر گردشگران به دلیل تعهدات مستاجر به مالک آژانس بالاتر خواهد رفت و گاهی هم فضای رقابت سالم از میان برداشته می شود.

وی می افزاید: هرچند مدیران اینگونه آژانس ها تدابیر لازم را تدارک دیده و با دریافت وثیقه های مطمئن و دقیق از بی اعتباری خودشان جلوگیری می کنند اما بازهم این صاحبان آژانس ها هستند که با اجاره دادن کانترهای خود درواقع دروان خوشی زودگذری را برای خود تدارک دیده اند .

محمد حسن کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران به عنوان یکی از مسئولان صنفی این موضوع را تایید می کند و می گوید: اجاره کانترها به دلیل ناتوانی برخی از آژانس ها در جذب گردشگر یا برگزاری تورهای گردشگری و البته برخی مسایل مالی رخ داده است که با توجه به خلاء های قانونی موجود زیاد نمی توان مانع از آن شد اما این موضوع هرگز مسئولیت مدیرعامل آژانس در مقابل ارایه خدمات به متقاضیان یا گردشگران کاهش نخواهد داد .

وی ضمن تاکید بر مسئولیت مدیرعامل آژانس مسافرتی نسبت به هرگونه پیامد اینکار یعنی اجاره کانتر به دیگران می افزاید : این روند در صورت عدم کنترل باعث آسیب رساندن به فعالان حقیقی در صنعت گردشگری خواهد شد و نباید با بی تفاوتی به آن، این صنف را به حال خود رها کنیم چون مبحث گردشگری بحث اعتماد متقابل است که می تواند رونق آن را به ارمغان بیاورد.

این مقام صنفی در گردشگری ایران می گوید: توصیه اصلی ما به مسافران این است که فقط و فقط از آژانس های دارای مجوزهای لازم اقدام به خرید خدمات کنند و اگرقرار شد از آژانسی خدماتی دریافت کنند حتما در مقابل عقد قرارداد رسمی و ممهور به مهر آژانس این کار صورت گیرد نه اینکه بدون قرارداد، دست به جیب شوند چون در صورت  بروز هرگونه مشکل هیچ راهکاری برای مقابله با آن نیست.

چادر

ده فرمان کسب و کار برای خرید چادر مسافرتی مناسب

نویسنده: عماد عزتی

هر بار که مسافرتی در پیش داریم با به یاد آوردن چادرهای رنگی مسافران کنار ساحل یا در تفرجگاههای متفاوت با خود می گوییم برای مسافرت بعدی حتما یکی از این چادرها تهیه خواهم کرد ولی حالا که تصمیم دارید این کار را عملی کنید دغدغه اصلی این است که کدام چادر مناسب شماست و چه مارکی بهترین است؟

امروز کسب و کار قصد دارد ده قانون طلایی را به شما که قصد خریدن چادر مسافرتی مناسبی برای خود دارید بگوید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از حساب بانکی خودتان استفاده کرده و در مسافرت آینده در کمال آرامش و آسایش کنار خانواده از سفر خود لذت ببرید.

همانطور که می دانیم چادرها برای سفرهای معمولی ما زیاد پیچیده نیستند اما اگر قصد حرفه ای سفر کردن یا کوهنوردی دارید باید کمی با دقت تر باشید چون این چادرها دارای امکانات ویژه والبته طراحی های خاصی خواهند بود.

اگر از انواع چادر بخواهیم بگوییم می توانیم به چادر های تک پوششی و دو پوششی اشاره کنیم که کاملا تفاوت آنها آشکار است و مورد استفاده نیازی به توضیح ندارد که دوپوششه بودن چادر یعنی کاملا ضد رطوبت است ، اما هر دو گروه با استفاده از نانوتکنولوژی قابلیت انتقال هوا را داشته به این صورت که هوا از داخل چادر خارج می شود اما نه رطوبت و نه هوا امکان ورود به داخل چادر را ندارد. در این بخش نیز می توانیم به چادر های کمپینگ، چادرهای اندازه بزرگ ، چادرهای کوهنوردی ، چادرهای دیواره نوردی ، چادر های اضطراری  نیز اشاره کرد که جزو گروه چادرهای تخصصی به حساب می آیند.

 اما اگر از لحاظ نوع طراحی و شکل ظاهری چادر ها قصد سخن گفتن داشته باشیم می توانیم از این مدل ها یاد کنیم : تونلی ، رودررو، گردشگری ، ژئودزیک، گنبدی، گرده ماهی و چهارچوب دار

همانطور که قبلا نیز اشاره شد قصد معرفی چادرهای معمولی مسافرتی را داریم نه چادر های تخصصی چون این چادرها برای استفاده عمومی مناسب نیستند و در صورت خرید صرفا هزینه بالایی پرداخته اید و به حساب بانکی خودتان خیانت کرده اید. حالا اگر از بحث انواع و شکل ظاهری چادر های مسافرتی بگذریم به نکاتی که هنگام خرید چادر باید در نظر بگیریم خواهیم رسید که عبارتند از

1.       ظرفیت چادر

به یاد داشته باشید که ظرفیت هر چادر نسبت به فضای کف آن در نظر گرفته می شود و برای خوابیدن هر نفر با کیسه خواب استاندارد در نظر گرفته شده  بنابراین طبق یک ضرب المثل قدیمی که در بین اکثر ماجراجویان و گردشگران رواج دارد اگر قصد خرید چادری با ظرفیت 5 نفر را دارید حتما چادری با ظرفیت 6 نفر تهیه کنید چون وسایل همراه شما یقینا به اندازه یک نفر فضا نیاز دارند.

2.       حریم خصوصی اتاقها

بسیاری از چادرها با دیواره های نازکی به باریکی یک برگ کاغذ از هم جدا شده اند بنابراین برای حفظ حریم خصوصی خانواده همیشه سعی کنید به ضخامت این دیواره ها توجه کافی داشته باشید ، این مسئله یعنی حفظ حریم خصوصی شما هنگام سفرهای گروهی یا استفاده از کمپ های عمومی واقعا برای شما بسیار پراهمیت خواهد بود و شاید گاهی هم دردسرساز باشد. به هر حال قبل از انتخاب چادر سفر خودتان از فروشنده بخواهید تا نمونه ای باز شده از آن مدل را به شما نشان دهد تا از ضخامت دیواره های آن کاملا مطلع شوید بهترین راه برای اینکار استفاده از یک چراغ قوه است چون این مشکل یعنی نازک بودن دیواره چادر ها همیشه هنگام غروب و شب نمایان می شود .

3.      ارتفاع چادر

به خاطر داشته باشید که تفاوت بسیار زیادی بین چادرهای خانوادگی برای سفرهای تفریحی تابستانی شما و چادرهای حرفه ای برای کوهنوردی یا دیگر مصارف وجود دارد که یکی از آنها ارتفاع داخل این چادرهاست. در واقع چادرهای خانوادگی خانه ای کوچک و سیار هستند که وظیفه حفظ خانواده را در یک سفر تابستانی بر عهده آنهاست و نیاز به امکانات ویژه ای در این نوع چادرها نیست. بنابراین ایستادن راحت شما هنگام راه رفتن در این فضا یا داخل چادر از مزیت های این نوع چادر برای شما و خانواده شماست پس همیشه هنگام خرید سعی کنید چادرهایی که حداقل یک متر و هفتادسانت ارتفاع دارند را انتخاب کنید.

4.      اندازه بسته چادر هنگام جمع شدن کامل

فضای داخل صندوق عقب اتومبیل یا باربند اتومبیل همیشه محل نگرانی شما هنگام سفرهای خانوادگی بوده و هست چون در اینگونه سفرها که قصد استفاده از چادر را دارید مجبورید مقداری از فضای داخل صندوق یا باربند اتومبیل را به چادر سفر اختصاص دهید بنابراین باید متناسب ترین چادر را هنگام خرید انتخاب کنید تا درچار مشکل کمبود جا نشوید . اما چادرهای امروزی کمتر این مشکل را برای صاحبانشان ایجاد می کنند چون از مواد اولیه کاملا قابل انعطافی ساخته شده اند پس هنگام جمع شدن کامل این چادر ها حداقل فضای را نیاز دارند اما با این حال باز هم به بسته چادرها همراه لوازم جانبی آنها هنگام خرید کاملا دقت کنید.

5.       وزن چادر همراه لوازم جانبی

این چادرها همیشه وسایل جانبی زیادی دارند که این وسایل باعث اضافه وزن چادر می شوند . این وزن اضافه هنگام راهپیمایی های طولانی تا رسیدن به محل کمپ برای شما واقعا دردسرساز خواهد بود. به یاد داشته باشید که همیشه اتومبیل شما تا نزدیک کمپ نمی رسد  بنابراین لازم است که علاوه بر کوله پشتی و دیگر وسایل چادر را نیز حمل کنید.

با کمی دور اندیشی هنگام خرید چادرمورد نیازتان به وزن خالص آن کاملا توجه داشته باشید . معمولا وزن خالص چادر روی بسته بندی آن چاپ شده که با توجه به آن می توانید از دردسر بزرگی درآینده جلوگیری کنید چون گاهی وزن چادر شما باعث انصراف شما از ادامه سفر می شود.

6.       فضای داخل اتاق ها

وقتی قصد خرید چادر سفری را دارید، شاید هرگز به این موضوع توجه نکرده باشید اما این موضوع یعنی کمبود فضای داخلی اتاق های چادر هنگام سفرهای تفریحی گاهی باعث سردرگمی شما خواهد شد. بنابراین وقتی قصد انتخاب چادر را دارید به فضای داخلی و امکانات جانبی آن که قرار است آسایش شما را فراهم کنند توجه کامل داشته باشید.

7.       سهولت نصب

اکثر چادرهای مسافرتی خانوادی دارای لوازم جانبی زیادی مثل میز ، صندلی و بخصوص میله های نگهدارنده چادر هستند . اما استفاده از این وسایل نیازمند تمرکز یا دانستن قوانین خاصی نیست. با این امتیاز هرچه نصب چادر ساده تر باشد شرایط بهتری برای شما فراهم خواهد شد.  بنابراین هنگام خرید توجه کنید ساده ترین چادر را برای سفرهای خانوادگیتان انتخاب کنید چون این امتیاز هنگام خستگی از راه ، بهترین مزیت برای شماست تا خوب استراحت کنید و از بقیه زمان سفرتان لذت ببرید.

8.  استقامت وسایل جانبی و میله های نگهدارنده

میله ها و لوازم جانبی چادرها در واقع اصلی ترین اجزای این چادر هستند بنابراین استقامت این وسایل و طول عمر آنها بعث بهبود کیفیت چادر شما خواهد شد. پس هنگامی که برای خرید چادر سفری به فروشگاه رفته اید ابتدا به لوازم جانبی و خدمات پس از فروش این وسیله توجه کنید تا اگر یکی از این وسیله ها ، میله ها و بست ها خسارت دیدی بتوانید به سادگی آن را تعویض یا تعمیر کنید . این امتیاز باعث می شود که در صورت بروز خسارت برای این وسایل چادر خود را به انباری منزل تحویل ندهید و به دنبال پس انداز کردن جهت خرید چادری جدید نباشید.

9.       پنجره ها

تعداد و اندازه پنجره های چادرهای سفری در واقع یکی از مهمترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور کافی و هم تهویه مناسب هوا چادر، موجبات آسایش شما را فراهم میکند. البته اساسی ترین نکته برای این پنجره ها این است که حتما محافظ ورود حشرات قابل تعویض روی آنها نصب شده  باشد.

10.  جنس چادر

آخرین و اساسی ترین گزینه برای انتخاب مناسب ترین چادر ، جنس مواد اولیه تشکیل دهنده آن برای شماست چون همانطور که می دانید اگرچه اکثر این چادرها از نوعی پولیمر (مواد پلاستیکی) تولید شده اند ولی میزان تراکم و کشش بین مولکلولی این مواد متفاوت است که باعث تفاوت مورد مصرف این چادرها خواهد شد. به عنوان مثال چادرهای ضد حریق، ضد رطوبت، مقاوم درمقابل باد شدید، ضد سرما و عایق صوتی و حتی دفع کننده حشرات و حیوانات را نام برد.

اما به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است نوبت به قیمت این چادر ها در بازار ایران رسیده است بدنیست بدانیم بیشتر چادرهای مصرفی هم اکنون در کشورمان از نوع گنبدی بوده و زیاد استفاده از چادرهای مسافرتی تابستانه با وسایل اضافه مثل میز و صندلی هنوز مرسوم نشده است اما قیمت بازار هم اکنون اینگونه است :

ردیف

برند یا کارخانه سازنده

کشور تولید کننده

تعداد نفرات

قیمت ریال

1

FIT

چین

2

1850000

2

IRAN TENT

ایران

4

1250000

3

IRAN TENT

ایران

8

1450000

4

GMA

چین

2

120000

5

LAKE

آلمان

2

1350000

6

LAKE

آلمان

4

2850000

7

LAKE

آلمان

4 (اتوماتیک)

3150000

8

BEST WAY

ایتالیا

2 (اتوماتیک)

280000

9

COLOMBOS

اسپانیا

8

3400000

10

EUROPA320

لهستان

12

3500000

11

PIRINEO200

---

6

2600000

12

PIRINEO240

---

8

2800000

حالا با اطلاع از این ده قانون طلایی دقت کنید با توجه به اقلیم مقصدتان و البته آب و هوای کشورتان اقدام به خرید بهترین گزینه و مناسب ترین چادر کنید تا پول خودتان را درست خرج کرده باشید و اضافه هزینه نشده باشد.

عرضه و تقاضا ؛ تمدن ایران زمین را گران می کند

تقریبا سه سالی است با افزایش نرخ برابری ارزهای خارجی در کشورمان بسیاری از فعالان عرصه گردشگری ایران را به عنوان یکی از ارزان ترین کشورهای گردشگر پذیر دهکده جهانی معرفی کرده اند و با این شعار سعی در جلب نظر گردشگران به دیدن تمدن ایران زمین داشتند اما آیا واقعا ایران ارزان شده یا اینکه ارزان شدن باعث جلب نظر گردشگران خواهد شد اینها سئوال هایی هستند که کسب و کار امروز قصد بررسی آنها دارد.

هرچند بسیاری معتقدند هستندکه با افزایش نرخ برابری دلار با پول ملی کشورمان می توانیم بسیاری از خدمات گردشگری را ارزانتر به متقاضیان خارجی بدهیم اما شاید نتوان این واقعیت را بیان کرد که ظاهرا در صنعت گردشگری ایران خیر اینگونه نیست چون بسیاری از خدماتی که به گردشگران ارایه می شود به رقابت بین بخش های خصوصی مربوط شده و زیاد ربطی به گرانی یا ارزانی نرخ ارزها در کشورمان ندارد .

اگر از گشت و گذار و تفریح بگذریم به دودوتای چهارتای خودمان در اقتصاد برسیم در می یابیم قیمت تعیین شده در بسیاری از خدمات و کالاها ارتباط بسیار زیادی با سیستم عرضه  وتقاضا دارد ؛ حالا اگر دوباره به تفریح و سفر فکر کنیم به هشدار تازه فعالان گردشگری کشورمان می رسیم که می گویند ایران هنوز زیرساخت های لازم برای پذیرایی از ورود تعداد زیادی از گردشگران خارجی را در اختیار ندارد و در علم اقتصاد یعنی عرضه پایین و تقاضای بالا که باعث افزایش قیمت خواهد شد.

این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره افزایش قیمت گردشگری در ایران می گوید: بی‌ثباتی مدیریتی عامل مهمی در تفاوت قیمت تورهای گردشگری داخلی و خارجی به شمار می‌آید.

این مقام مسئول در صنعت گردشگری کشورمان ضمن تاکید بر برنامه ریزی دقیق برای آینده گردشگری ایران تصریح می کند: گردشگری حاصل همکاری ارگان های مختلفی است و یک ارگان یا یک شرکت خاص نمی تواند تمام امور را هدایت کند. بنابراین اگر قرار است گردشگری ایران رونق بگیرد یعنی ارتباط این ارگان ها باید بیش از پیش شده تا بتوانیم کل مجموعه را در مسیر دقیق و درست هدایت کنیم.

 رجب‌علی خسروآبادی همچنین می افزاید: عدم تعریف برنامه‌های دقیق در حوزه گردشگری علاوه بر اینکه سبب کاهش کیفیت و افزایش قیمت در بخش خدمات‌رسانی می‌شود موجب لطمه زدن به حوزه گردشگری کشور هم می‌شود.

  خسروآبادی، ضمن تاکید بر حاکمیت مدیریت علمی در گردشگری ایران می گوید: ثابت نبودن مدیران بخش گردشگری  در گذشته از نظر کارشناسی از جمله عوامل تفاوت قیمت بسیار بین تورهای داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

اما از سوی دیگر رئیس جامعه تورگردانان ایران : هرگونه کاهش در قیمت تورهای داخلی را مستلزم تصمیم گیری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می داند و می گوید: سازمان سال گذشته افزایش 25 درصدی نرخ خدمات هتل‌ها را اعمال کرد بنابراین نمی توان انتظار داشت که تورها ارزان شده باشند.

 ابراهیم پورفرج همچنین اظهار داشت: فراهم نبودن زیرساخت‌ها در ایران، عامل افزایش چند برابری نرخ تورهای داخلی نسبت به تورهای خارجی به شمار می‌رود.

پورفرج در ادامه اظهارات خود می افزاید: «سیاست کلی دولت بر این است که قیمت ارائه خدمات در گردشگری بالا نرود در حالی که افزایش 25 درصدی نرخ خدمات هتل‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعمال شد بنابراین تورم داخلی و عوامل دیگر موجب تفاوت قیمت آن با تورهای داخلی با خارجی شده است.

ایران هنوز ارزان نشده است

میترا خاکپور یکی از آژانس داران تهران با اشاره به اینکه شرکت های گردشگری ایران توان رقابت با خارجی را ندارند و در نهایت این ایران است که صادر کننده گردشگر می شود نه میزبان می گوید: بطور کلی ارزان بودن امتیاز برای جذب گردشگر خارجی نیست بلکه یکی از عوامل موثر است اما با توجه به گران بودن قیمت هتلها و سایر خدمات گردشگری درحال حاضر تورهای ورودی به ایران جزو گرانترین تورهای گردشگری به شمار می روند.

این کارشناس و فعال خصوصی گردشگری می گوید: هم اکنون در سراسر دنیا سفرهای ارزان قیمت رونق دو چندانی گرفته در حالی که ایران هنوز از این نوع سفر و گردشگری هیچ اطلاعی ندارد، خدماتی چون  اشتراک منزل و هاستل ها هنوز در کشورمان شکلی نداشته و هیچ تعریفی ندارد بنابراین صرفا هتل ها و یا اقامت گاههای موجود در این زمینه فعالیت دارند و با توجه به تعداد آنها و البته سنتی بودن مدیریت این اماکن هیچگونه نمی توانند با ابتکار عمل هایشان به کاهش قیمت روی آروند و هزینه های خود را مدیریت کنند.

خاکپور که در بخش تورهای ورودی ایران نیز فعال است ضمن اشاره به  تفاوت نرخ تورهای ورودی به ایران نسبت به  سایر کشورها تاکید می کند: قیمت تورهای ورودی ایران از کشورهای دیگر گرانتر است به طور مثال هزینه تور دوهفته ای از آمریکا به ترکیه هزارو 900 دلار است در حالی که نرخ تور آمریکا به ایران کمی بیش از چهارهزار دلار است این تفاوت قیمت دلیل به جز امکانات بالای شرکت های خارجی برگزار کننده در ارایه تخفیف های مناسب در زمینه پرواز، اقامت ، گشت و تفریح نداشته و ندارد؛ مواردی که در ایران به دلیل کمبود امکانات غیر قابل دسترسی است.

میترا خاکپور با اشاره به اینکه قیمت بالای تورها یکی از دلایلی است که مانع سفر توریست ها به ایران می شود، اظهار داشت: تورهای ورودی ایران با چنین نرخهایی در بازارهایی ارایه می شوند که هم اکنون بسیاری از گردشگران حرفه ای در آن کشورها به دنبال سفرهای ارزان قیمت هستند نه سفرهای لوکس در حالی که هرگز خدمات ارایه شده در کشورمان به دلیل مشکلات و معضلات موجود لوکس نیست اما قیمت ها  در محدوده سفرهای لوکس این گروه به مناطق مختلف گردشگری جهان است.

خاکپور به ایرلاین های موجود ایران نیز اشاره می کند و می گوید: اگر کمی دقت کرده باشید ایرلان های ارزان قیمت سراسر جهان مثل رایان ایر ، شرکت ایزی جت ،  ایرآسیا و دیگر موارد با ارایه تخفیف های بسیار بالا در برخی از اوقات سال و بطور کلی کاهش قیمت مسافرت های هوایی توانسته اند تعداد زیادی مسافر و گردشگر را به نقاط مختلف جهان انتقال دهند در حالی که ایران هنوز برای پاسخ گویی به مسافران داخلی خود در حمل و نقل هوایی دچار مشکل است و با معضلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کند که این مشکل در حمل نقل جاده و ریلی ایران نیز کاملا مشهود است بنابراین با توجه به شرایط کنونی هیچگاه نمی توان انتظار ارزان شدن سفر به ایران متصور شد.

خاکپور در پایان ضمن اشاره به وابسته بودن گردشگری به عوامل مختلف و سازمان های مختلف می گوید: ابتدا باید کل صنعت را خصوصی کنیم و پس از آن اگر می خواهیم ایران واقعا مقصدی ارزان قیمت برای گردشگران تبدیل شود باید تمام صنف های مربوط به گردشگری را به یکدیگر هماهنگ کنیم نه اینکه هتل گران شود اما خدمات هوایی یا زمینی ارزان باقی بماند و رستوران ها هم در نرخ گذاری آزاد باشند به هر حال صنعت گردشگری صنعتی است خصوصی و این رقابت است که می توانددر نهایت علاوه بر افزایش کیفیت نرخ مناسب را به مشتری ارایه دهد نه اجبار و  دستورالعمل های دولتی .

 

اکسپوی دبی فرصتی برای گردشگری ایران

اوایل این هفته بود که خبرها از انتخاب امارات متحده عربی برای میزبانی نمایشگاه اکسپوی سال 2020 میلادی حکایت کردند خبری که در سواحل جنوبی خلیج فارس باعث برپایی جشن های مختلف و شادی ساکنان آن شد. اگرچه می توان ناراحتی را در چهره برخی دید که از خود می پرسند چرا ایران با توجه به امکانات و تمدن خود نتوانسته در این رقابت نقش داشته باشد اما باز هم می توان به نیمه پر لیوان توجه داشت و تصور کرد ، باید از فرصت ایجاد شده به بهترین شکل ممکن برای توسعه گردشگری کشورمان بهره برداری کنیم نه اینکه در پی پاسخ این پرسش از فرصت های پیش رو بازهم غافل شویم.

هرچند به خاورمیانه آمدن نمایشگاه اکسپو خبری نوید بخش برای اقتصاد این امارت عرب نشین بوده است اما بدون تردید حضور گسترده شرکت کنندگان در این نمایشگاه شش ماهه می توان فرصتی برای توسعه اقتصاد گردشگری ایران زمین باشد . اقتصادی که هنوز در ابتدای راه است و به دنبال یافتن راهکارهایی مناسب برای دست یابی به بازارهای هدفش در دیگر نقاط جهان است.

همه از اهمیت حضور گردشگری در نمایشگاهها ی بین المللی دیگر نقاط جهان مطلع هستم و می دانیم صنعت گردشگری ایران به واسطه کمبود بودجه و منابع مالی طی سال های گذشته  و البته سال جاری بسیاری از نمایشگاههای مربوطه را از دست داده و یا اگر هم حضور داشته نتوانسته آنطور که شایسته تمدن ایران زمین بوده در این نمایشگاهها ظاهر شود.

 بنابراین به جاست طی فرصتی که تا زمان برگزاری این نمایشگاه، چند ده کیلومتر آنطرف تر از مرزهای جنوبی کشورمان باقی است مسئولان امر برنامه ریزی دقیقی داشته و با بهره گیری از توان بخش خصوصی کشور، مخصوصا آنهایی که دراین منطقه مشغول به انجام امور تجاری هستند به بهترین شکل ممکن از جایگاه واقعی گردشگری ایران پاسداری نموده و توامندی های گردشگری ایران را در اکسپوی یاد شده به دیگر نقاط جهان معرفی نماید.

هرچند طی این مدت نباید بیکار بود و به این نمایشگاه دل بست اما اگر واقع بینانه بنگریم طی یک یا دو سال آینده بدون تردید نمی توان انتظار معجزه ای در صادرات نامرئی برای کشورمان را داشته باشیم بنابراین حدود شش سال وقت داریم تا از همین امروز با برنامه ریزی دقیق و البته جامع؛ جای گشتن به دنبال بازار هدفی ناشناس در نقاط مختلف جهان، روی حضور گسترده و تجمع تمامی کشورها در نقطه ای بسیار کوچک آنهم نزدیک ایران تمرکز کنیم و با استفاده از توانایی های منحصربفرد جاذبه های گردشگری کشورمان آینده طلایی و البته دائمی برای تمدن ایران زمین رقم بزنیم .

این در حالی است که می توانیم طی فرصت باقی مانده با استفاده با از بازارهای سنتی گردشگری ایران که بدون دردسر در دسترس هستند به سرمایه گذاری مناسب و تجهیز زیرساخت های لازم گردشگری ضمن به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد گردشگری کشورمان برای حضوری گسترده از گردشگران خارجی پس از برگزاری اکسپوی دبی آماده شویم.

افتتاح راه آهن سریع السیر بین فرانسه و اسپانیا

با توجه به رشد روبه افزایش تقاضای سفر بین کشورهای فرانسه و اسپانیا این دو کشور اواسط ماه جاری با یک قطار سریع السیر به یکدیگر متصل خواهند شد. رهبران دو کشور فرانسه و اسپانیا طی یک نشست خبری ضمن تایید این خبر اعلام کردند از 15 ماه دسامبر سال جاری میلادی این مسیر افتتاح شده و برای استفاده عمومی آماده ارایه خدمات است.

ماریانو راخوی ، نخست وزیر اسپانیا  این خبر را پس از نشستی دو جانبه با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد و گفت: این مسیر که بین بارسلون و پاریس با زمانی تقریبا 6 ساعت و بیست دقیقه برنامه ریزی شده است.

به گزارش فرانس پرس، راخوی در این کنفرانس خبری  گفت: این راه آهن جدید در واقع به واقعیت پیوستن یک رویای تاریخی بوده است . این در حالی است اولاند نیز در این کنفرانس گفتته  «این یک موفقیت تاریخی بوده که 20 سال طول کشیده است.»

اتصال شبکه راه آهن سریع العسیر  بین دو کشور اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد اما هم اکنون مسافران می توانند از این مسیر برای سفر بین دو کشور استفاده کنند اما زمان تعویض قطار در ایستگاه فیگورس (Figueres) فقط 20 دقیقه به طول سفرشان اضافه خواهد شد که در آینده نزدیک این جابجایی نیز حذف خواهد شد این در حالی است که قبل از اتصال این دو شبکه به یکدیگر مسافران باید مسافت بین دو کشور را در مدت یک شبانه روز طی می کردند.

این گزارش می افزاید: شرکت حمل و نقل ریلی اسپانیا RENFE و شرکت حمل و نقل ریلی فرانسه SNCF با سرمایه گذاری مشترک این پروژه را تا انتها انجام خواهند داد.

شرکت خدمات حمل و نقل ریلی فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرده است ابتدا این مسیر با دو قطار رفت و برگشت بین شهرهای پاریس و بارسلون ، یک قطار رفت و برگشت بین لیون و بارسلون و یک قطار رفت و برگشت بین تولوس و بارسلون شروع به کار خواهد کرد.

اما برای ایجاد رفاه بیشتر مسافران بین دو کشور یک قطار رفت و برگشت روزانه بین بندر مارسی ، بارسلون و مادرید نیزدر نظر گرفته شده است. این درحالی است که هدف نهایی برای این پروژه پیمودن مسافت بین پاریس تا بارسلون در زمانی حدود 5 ساعت و سی و پنج دقیقه است .

بد نیست بدانیم اسپانیا هم اکنون با داشتن سه هزار کیلومتر راه آهن پرسرعت دومین کشور جهان در این زمینه است .

ایران؛ تمدنی ناتوان در جذب گردشگران معلول

بازهم روز جهانی معلولان از راه رسید و صدها جلسه و سخنرانی برگزار خواهد شد اما یک نکته همواره در ذهن مسئولان طبق روال گذشته کشورمان فراموش خواهد شد در حالی که خارج از مرزهای کشورمان بیشترین توجه به آن صورت گرفته و هم اکنون به عنوان بازاری بسیار مناسب برای سرمایه گذاری درنظر گرفته شده است.

هرچند آمار گردشگران بین المللی سال گذشته میلادی از مرز یک میلیارد نفر در سال گذشته و همه ابراز امیدواری کردند سال آینده رونق گردشگری می تواند رکود اقتصادی جهان را برطرف کند اما هیچ کس به آمار نیم میلیاردی معلولانی که در سطح جهان زندگی می کنند توجهی نداشت ؛افرادی که همگی بالقوه گردشگر هستند و می توانند به عنوان بازار هدفی بسیار مناسب برای این صنعت ایجاد درآمد کنند .

 به طور کلی با توجه رشد فزاینده فرصت های برابر شغلی و تحصیلی و تفریحی برای معلولان مسئله توریسم ویژه معلولان نیز به عنوان بخشی از صادرات نامرئی جهان مورد توجه قرار گرفته است . صرف نظر از آمارها، هنوز این پرسش مطرح است که چه چیزی ناگهان سبب توجه و علاقه جهانی به این مبحث شده است؟

بررسی ها نشان می دهد که در هر هشت دقیقه یک کودک معلول به دنیا می آید و سازمان های بین المللی نرخ جهانی معلولیت را 10 تا 12 درصد اعلام کرده اند که براساس برآوردهای این سازمان در حال حاضر 500 میلیون معلول در جهان زندگی می کنند و نزدیک به 80 درصد آنها در کشور های جهان سوم به سر می برند.

همچنین طبق آخرین بررسی های انجام شده از سوی یکی از موسسات آکادمیک انگلستان تخمین زده شده است که حدود 27 درصد از کل جمعیت اتحادیه اروپا از طرح ویژه توریسم برای همه که دراین کشور طراحی و اجرا شده بهره می برند و این بخش از صنعت گردشگری طبق همین بررسی ها درآمدی بالغ بر 80 میلیارد یورو در سال تولید می کند. هرچند این آمار و ارقام بخش عظیمی از جمعیت با ناتوانی های خاص نظیر زنان باردار و خانواده هایشان و نیز کودکان را مورد توجه قرار نداده و از نظر جغرافیایی نیز چنان که آمد تنها بر کشورهای اروپایی تمرکز داشته است ولی می توان مسافران خاص از سایر نواحی جهان از جمله امریکا و استرالیا و آسیا را بر این ارقام افزود که بی تردید رقم شگفت آوری خواهد شد.

بنابراین با توجه به این ارقام سرمایه گذاری در گردشگری معلولان و همچنین ارائه مقاصد توریستی با شرایط مناسب معلولان نه تنها یک اقدام خیریه نیست بلکه هم اکنون به عنوان یک تجارت عالی و مقرون به صرفه است.

گردشگری معلولان از کی مطرح شد

شاید نخستین کنفرانس بین المللی توریسم آسان در سال 2006 میلادی را بتوان به عنوان اولین گام در این زمینه دانست که پس از آن با تاکید سازمان جهانی گردشگری و پیگیری کنفرانس های مشابه در بانکوک و اسپانیا توجه صنعت گردشگری به این نوع از سفر نیز جلب شد و کم کم سرمایه گذاری در آن شکل گرفت و هم اکنون توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته نظیر امریکا، بریتانیا، ژاپن ، هنگ کنگ ، سنگاپور استرالیا ، چین و نیوزیلند به این نوع از گردشگری معطوف شده و با ایجاد امکانات مناسب روی این بخش از گردشگری سرمایه گذاری کرده اند ولی درسایر کشورهای جهان همچنان مورد غفلت است.

بهترین مقصد گردشگری برای معلولان کجاست؟

شاید بتوان شهر برلین را به عنوان بهشتی برای گردشگران معلول یا صنعت گردشگری معلولان مطرح کرد این شهر که هم اکنون یکی از بهترین مقاصد گردشگری معلولان در قاره سبز است از سال 2009 میلادی سعی در توسعه امکانات سفرهای آسان برای معلولان کرده و هم اکنون تمام امکانات و تجهیزات شهری را برای افراد معلول همچون نابینایان ، ناشنواها و دیگر معلولان فراهم کرده است .

هرچند مسئولان این امر در برلین از آمادگی 95 درصد این شهر برای پذیرایی از معلولان بدون نیاز به کمک دیگران سخن می گویند اما هنوز هم گاهی اوقات موانعی بر سرراه گردشگران معلول در برلین وجود دارد که امیدوارند تا سال 2015 میلادی این موانع نیز برطرف شود و برلین به عنوان شهری بسیار مناسب برای گردشگری معلولان آماده ارایه خدمات باشد.

گردشگری معلولان فرصتی برای رونق گردشگری ایران

هرچند در آمار موجود تعداد افراد معلول ایران هنوزهم اما و اگرهای فراوانی وجود دارد اما با توجه به تعداد حدود هفت میلیون معلولی که در کشورمان زندگی می کنند می توان با ایجاد زیرساخت های مناسب در این نوع از گردشگری و تکیه بر رونق گردشگری معلولان داخلی کم کم با توجه به رویکرد جدید دولت به معلولان دیگر نقاط جهان نیز فکر کنیم .

 رضا میرحیدری یکی از فعالان عرصه گردشگری در این زمینه می گوید: اگر به این نکته توجه داشته باشیم که هزینه گردشگری معلولان با هزینه های گردشگری عمومی یکی نیست،  فکر کنید با ایجاد انگیزه گردشگری برای حدود هفت میلیون شهروند ایرانی، چه درآمد اقتصادی بالایی را به صنعت نوپای گردشگری ایران تزریق شده و باعث توسعه گردشگری معلولان کشورمان می شود؟

این فعال عرصه گردشگری می افزاید: همه می دانیم این گردشگران هرگز بدون همراه سفر نخواهند کرد بنابراین با توجه به توسعه و رشد گردشگری معلولان ناخودآگاه به توسعه گردشگری عمومی کشورمان نیز کمک کرده ایم.

کمبود اطلاعات در این زمینه  

به نظر می رسد اطلاعات ناقص و یا فقدان هر گونه اطلاعات درزمینه تورسیم معلولان ، یکی از مهم ترین عوامل رشد بالقوه این حوزه از توریسم باشد. درنتیجه افراد معلول اغلب اطلاعات مورد نیازشان را  به صورت شفاهی از اطرافیان و بستگان به عنوان تنها منبع اطلاعات دریافت می کنند در حالی که کشورهای پیشرفته با استفاده از دنیای مجازی و خدمات آن توانسته اند تمام اطلاعات کامل و البته بروز مورد نیاز این گروه را در اختیارشان قرار دهند و آنها را به عنوان گردشگری بالفعل به جامعه گردشگری بین المللی تحویل می دهند.

پس جای تردید نیست که اگر ایران قصد توسعه این نوع از گردشگری را دارد باید بر ایجاد سایت های وابسته به صنایع و خدمات گردشگری معلولان تمرکز کنند تا با ارایه اطلاعات دقیق از خدمات موجود در مقاصد گردشگری ایران این بخش از جامعه را که به عنوان گردشگرانی بالفعل زندگی میکنند را در زمینه مدیریت زمان و البته مخارج سفرشان یاری کند.


طرح جامعی وجود ندارد
محمد حسن کرمان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاترخمات مسافرت هوایی ایران ضمن تاکید بر آماده نبودن زیرساخت های این نوع گردشگری در کشورمان می گوید: با توجه به بازار بسیار بکر این نوع از گردشگری به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق مسئولان و البته ناآگاهی بسیاری از برگزارکنندگان تور از این بازار هنوز هیچ اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و نتوانسته ایم در این زمینه گام موثری برداریم .

کرمانی به استفاده نکردن از متخصصان امر در این زمینه اشاره می کند و می افزاید: استفاده نکردن از نظر متخصصان امر در این زمینه و البته فراهم نبودن اطلاعات و آمار دقیق از تعداد معلولان کشورمان و در نهایت نبود امکانات گردشگری در سایت های گردشگری ، تفریحی ، زیارتی و البته مراکز خرید ایران باعث شده تا این نوع گردشگری بدون توجه به حال خود رها شود حال آنکه بازار چند میلیارد دلاری آن در سطح جهان هم اکنون روبه توسعه است.

«سیراف» دری برای صادرات نامرئی ایران

دیدن صحنه به هم پیوستن رشته کوه هها و دریا یکی از جاذبه های دیدنی برای همه ماست که علاقمند به دیدن آن هستیم. اما ممکن است برخی از ما تصور کنیم این تصاویر مخصوص کشورهای خارجی است و داخل مرزهای ایران باستانی خبری از این  مناظر نیست، در حالی که جنوب کشورمان خودمان و در سواحل خلیج فارس دست هنرمند طبیعت مناظری منحصر به فرد را خلق کرده که هاری کمراینن سفیر کشور فنلاند هنگام دیدن آنها می گوید: با دیدن این زیبایی تصور کردم در سواحل مدیترانه هستم که ناگهان متوجه شدم اینجا ایران است و مشغول قدم زدن در سواحل بسیار زیبای بندر سیراف در خلیج فارس هستم .

بله درست خواندید این نظر سفیر کشور فنلاند به عنوان گردشگری خارجی بود درباره زیبایی های طبیعی منطقه سیراف یا ماسوله جنوبی ایران در استان بوشهر که شاید بسیاری ازما حتی نامش را تا کنون نشنیده ایم بود که قدمتش به دوره ساسانی و اردشیر بابکان نبست داده شده است. این بندر که به شماره 1348 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، یکی از مناطق با ارزش و زیبای باستانی استان بوشهر است و به دلیل ساخت و ساز‌های بی‌رویه و بی توجهی مسئولان گردشگری  آرام آرام زیبایی و طراوت خویش را از دست می‌دهد.

مورخان نوشته‌اند: در فاصله قرن دوم تا پنجم هجری، سیراف مرکز تجارت خلیج‌فارس بوده و با کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای هند و چین ارتباط مستقیم و مستمر داشته است.  صیادی در سیراف رونق فراوان داشته و آوازه‌ صید مروارید در این بندر به اکثر نقاط دنیا رسیده بود و مرواریدهای معروف سیرافی در جهان مشتریان فراوانی داشتند.

کشف رازهای تاریخ در دل سیراف

بندر باستانی سیراف از دوره‌ ساسانی تا اواخر دوره سلجوقی مهم‌ترین بندر ایران در آب‌های جنوبی کشور محسوب می‌شده است اما زلزله‌ مرگ‌باری در نیمه‌ دوم قرن چهارم هجری به زندگی این بندر باستانی پایان داد و بعدها کیش جایگزین بندر سیراف شد. ولی  از آن زمان تا کنون گذر تاریخ هرگز این شهر را به فراموشی نسپرده و همچنان باستان‌شناسان و گروه‌های کاوشگر در تلاش برای کشف بقایای بیشتر از آثار گذشته‌ این شهر بود‌ه‌اند و چندین کتاب نیز در وصف شکوه و عظمت آن زمان سیراف به رشته تحریر درآورده‌اند.

 مرحله اول کاوش‌های باستان شناسی در بندر سیراف پیش از انقلاب انجام شد و باستان شناسان خارجی روی آن کار کردند و مسجد و خانه‌‌های تاریخی این بندر را بیرون آوردند.  اما پس از انقلاب نیز میراث فرهنگی  قراردادهای مختلفی با شرکت‌های داخلی و خارجی برای کاوش بیشتر در بخش خشکی و دریای این شهر امضا کرده است به صورتی که هم اکنون نخستین مرکز مطالعات باستان‌شناسی زیر آب خلیج‌فارس در بندر تاریخی سیراف راه‌اندازی شده است.

نصراله ابراهیمی سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در این باره  می گوید: این مرکز طی سالهای گذشته با هدف بررسی و مطالعه مناطق و آثار تاریخی و تمدنی خلیج‌فارس و بخشی از بندر سیراف که در زیر آب مدفون است، راه‌اندازی شده است.

ابراهیمی ضمن تاکید بر حفاظت از آثار باستانی منطقه می افزاید: مرکز مطالعات باستان‌شناسی زیر آب خلیج‌فارس با همکاری شرکت توتال گاز فرانسه و پژوهشکده باستان‌شناسی در قلعه شیخ نصوری بندر سیراف تأسیس شده است.

ابراهیم بااشاره به تاریخچه حاکمیت ایران در ابراهه خلیج فارس می گوید: راه‌اندازی مرکز مطالعات باستان‌شناسی زیر آب خلیج‌فارس می‌تواند بخشی از تاریخ سکونت و سیادت تاریخی ایرانیان بر خلیج‌فارس را آشکار کند.

بندر سیراف باید ثبت جهانی شود

در شرایطی که اکثر مسئولان از توجه ویژه به این بندر تاریخی سخن می گویند و حفظ آثار آن را تاکیدی دوباره بر حاکمیت ایران در خلیج فارس عنوان می کنند ؛ سیراف این بندر باستانی آرام آرام در حال  تخریب است و چند ده کیلومتر آنطرفتر قطر، یک روستای متروکه را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کرده است.

طبق گزارش یونسکو این شهر که «بندر الزبورا »نام دارد، واقع در سواحل خلیج فارس است که در اواخر قرن 18 میلادی و اوایل 1900 میلادی، کاملا متروکه شده ولی اکنون به عنوان نخستین میراث جهانی  قطر،در فهرست یونسکو ثبت شده است.

 این اقدام از سوی قطر در حالی صورت می‌گیرد که آثار مسلم باستانی باشواهد معتبر در کتابهای جغرافی دانان عرب و مسلمان قرون اولیه هجری، در بندرسیراف و دیلم و دیگر بندرهای باستانی ایران در سواحل خلیج فارس و استان بوشهر روز به روز بیش از پیش تخریب می‌شوند . این در حالی است که تازه  به همین منظور تیرماه امسال مدیر کل میراث فرهنگی بوشهر خبر از تشکیل کارگروه تخصصی ثبت جهانی بندر باستانی سیراف داده است.

ساخت و سازهای غیر مجاز

زمانی که اکثر مقامات مسئول چه در دولت دهم و چه در دولت یازدهم از اهمیت توجه به این اثر باستانی و نمادی از تمدن ایران زمین در منطقه سخن می گویند و برای ثبت جهانی آن کارگروه تشکیل می دهند هم اکنون ظاهرا روند ساخت و سازهای بدون قاعده و البته غیر مجاز باعث تهدید این اثر تاریخی در جنوب ایران زمین شده است.

شاپور رستمی معاون امور عمرانی استانداری بوشهر با اشاره به مشکلات موجود در سیراف می گوید: سیراف یکی از نقاط با ارزش تاریخی ایران است و قابلیت ثبت جهانی را دارد و مسوولان استان بوشهر باید برای این امر تلاش کنند و بندر تاریخی سیراف که هویت حاکمیت دریانوردی ایرانیان بر آبهای نیلگون خلیج فارس است راساماندهی کنند.
رستمی با تاکید بر جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در بندر تاریخی سیراف افزود: باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم و جلوگیری از ساخت‌و سازهای غیر مجاز جایگاه بندر تاریخی به جهان معرفی کنیم.
وی ادامه داد: برای استفاده از اعتبارات ملی برای ساماندهی این بندر تاریخی و رساندن آن به جایگاه واقعی خود باید طرح‌ها و برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی ارائه شود تا بتوان برنامه‌های حمایتی اجرا کرد و اعتبارات لازم تخصیص داد.

نبود امکانان و زیرساخت های گردشگری

شاید برخی از اخبار حاکی از حضور یک میلیونی گردشگران در منطقه سیراف طی نوروز 1392 بوده و برخی مسئولان با افتخار این ارقام را اعلام کرده اند اما به گفته محمد حسین بوشهری یکی از فعالان گردشگری منطقه علی رغم پتانسیل بالای منطقه برای جذب گردشگران چه از خارج و چه از داخل ایران هنوز امکانات مناسبی در زمینه جذب گردشگران در منطقه موجود نیست و ماندگاری گردشگران در بندر سیراف به کمتر از یک روز رسیده است و بیشتر به صورت گذری هستند.

بوشهری می گوید در صورتی که اقامت گاهها و هتل های مناسبی در منطقه ساخته شود با استفاده از سواحل بسیار بکر سیراف می توان دوباره شاهد رونق اقتصاد گردشگری منطقه باشیم این در حالی است که بسیاری از گردشگران خارجی برای گذراندن تعطیلات زمستانی خود به سواحل جنوبی جلیج فارس یعنی دوبی و بحرین یا قطر سفر می کنند.

به هر حال این جاذبه تاریخی و باستانی در جنوب کشورمان که بهترین فرصت برای توسعه گردشگری را به واسطه نزدیکی به منطقه عسلویه را در اختیار دارد هنوز به عنوان یکی از جاذبه های گمنام در گردشگری ایران باقی مانده در حالی که سیراف همانند گذشته هم اکنون هم می تواند به عنوان جاذبه ای بسیار معقول برای سرمایه گذاران و البته گردشگران در صادرات نامرئی کشورمان باشد و در صورت برنامه ریزی و البته مدیریت دقیقی در این زمینه می توانیم دوباره از این مروارید خلیج همیشگی فارس به نفع اقتصاد و کارآفرینی منطقه کسب درآمد کرد و شاهد رونق دو چندان اقتصاد ساکنان منطقه بود.

کسب و کار از اهمیت توسعه گردشگری زمستانی در ایران اهمیت می گوید

برف و یخ ؛ رونقی در گردشگری

از جمله تحولاتی که در دهه های اخیر در صنعت توریسم به وجود آمده، تنوع فصلی این صنعت و توریسم زمستانی یکی از اشکال فصلی جهانگردی است که در گذشته طبقات ممتاز اجتماعی می توانستند از آن استفاده کنند، ولی امروز به علت رونق جهانگردی وجود تسهیلات ارزان قیمت و بومی شدن جریان های توریستی، مورد توجه دیگر اقشار مردمی نیز واقع شده است.

کشورهایی که دارای موقعیت های مناسب کوهستانی و دامنه های برفگیر هستند شرایط ایده آلی برای توسعه توریسم زمستانی در اختیار دارند. براساس نظر کارشناسان آنچه که به توریسم زمستانی رونق می بخشد، شرایط و عوامل مناسبی است که به طور نسبی با یکدیگر در رابطه هستند. مهمترین این عوامل عبارتند از: درجه حرارت مناسب در فصل زمستان، میزان آفتابی بودن روزها، سرعت باد، پوشش برف، ناهمواریها و پوشش گیاهی و تجهیزات و زیرساخت های لازمه در این زمینه است.

پریسا طاهرزاده ، مدیر فنی یکی از آژانس های گردشگری تهران می گوید: گردشگری زمستانی هم اکنون یکی از بخش های بسیار جذاب و پررونق گردشگری سراسر دهکده جهانی است و بسیاری از کشورهای مستعد سعی در استفاده و بهرهمندی بسیار زیاد از آن با توجه به امکانات و تجهیزات رفاهی موجود جهان دارند و رونق و افزایش تقاضای سفر به قطب شمال از نشانه های آن است.

این کارشناسان گردشگری می گوید: اما اگر به مناطق معمول و مثل کشور خودمان بنگریم شاخصه های مهمی در این زمینه لازم است تا بتوانیم گردشگری زمستانی را رونق بخشیم به صورتی که در توریسم زمستانی، ارتفاع برف و مدت زمانی که بر روی زمین باقی است، نقش مهمی دارد و ارتفاع مطلوب برف40 تا 60 سانتی متر در یک دوره طولانی است.

از سوی دیگر مهسا مطهر کارشناس ارشد گردشگری و مدرس دانشگاه می گوید: از نقطه نظر پوشش گیاهی نیز، جنگلهای سرو و کاج مهمترین شرایط مناسب در تفریحات زمستانی را فراهم می نمایند. علاوه بر این، زیبایی جنگلهای سرو و کاج با پوشش برفی خود، زیبایی خاصی برای توریستها دارد.مطهر می گوید: مناطق و اماکنی که برای توریسم زمستانی مورد توجه قرار می گیرند می بایست شرایطی را دارا باشند که موجبات رضایت خاطر توریستها را فراهم سازند. آنچه که در این رابطه حایز اهمیت است تعداد روزها با حد متوسط درجه حرارت 5 تا 15 درجه، میزان ساعات آفتابی در روزهای زمستان، مدت پوشش برف و ارتفاع آن، زیبایی پوشش گیاهی و چشم اندازهای طبیعی فصل زمستان است و در کنار اینگونه می توان از وجود امکانات و تأسیسات توریست زمستانی هم نام برد.پریسا طاهر زاده  به کشورهای منطقه آلپ در توسعه و بهرمندی از گردشگری زمستانی اشاره می کند و می گوید: این کشورها با موقعیت کوهستانی خود شرایط ایده آل این نوع توریسم را دارا هستند و در بین آنها کشور اتریش و سوئیس به علت در اختیار داشتن بخشهای متناوبی از کوهستانهای آلپ و وجود امکانات خدماتی، رفاهی و توریستی امروزه از مهمترین مراکز توریسم زمستانی هستند.

وی  می افزاید: بیشتر تجربه های توریستی که در منطقه آلپ به عنوان قدیمی ترین مقاصد گردشگری زمستانی بدست آمده در دیگر  نواحی مشابه به عنوان الگو در توسعه صنعت توریسم  استفاده  شده است. عواملی نظیر دگرگونی تقاضا، کوتاه شدن مدت اقامت، شرایط فصلی و همکاری صنعت توریسم با صنایع بومی همواره تجربه های پرارزشی را جهت مطالعه توریسم زمستانی فراهم ساخته است.

این فعال گردشگری ضمن تاکید بر توجه به گردشگری زمستانی می گوید: درآمد بسیار هنگفت و تجربه بسیار مناسب این کشورها از گردشگری زمستانی باعث شده تا دیگر مناطق جهان که کمی در این زمینه استعداد دارند نیز وارد عمل شوند که می توان به چین و کره جنوبی در این زمینه اشاره کرد.

طاهرزاده با اشاره به تقاضای بالای سفر در فصل زمستان بین برخی از کشورها می گوید: چین هرساله با برگزاری جشنواره یخی هاربن و کره جنوبی با برگزاری جشنواره ماهیگیری روی رودخانه های یخی توانسته اند به عنوان مقاصدی در آسیا شناخته شوند اما در منطقه خاورمیانه هنوز مقصد گردشگری مناسبی به صنعت گردشگری زمستانی دهکده جهانی معرفی نشده حال آنکه کشورمان دارای بهترین شرایط آب و هوایی است.

وی می افزاید: ورزش های زمستانی از خصیصه های صنعت توریسم زمستانی در هر منطقه مستعد است و تجمع صدها هزار گردشگر زمستانی در مناطق مساعد باعث رونق گردشگری این منطقه در فصول دیگر سال نیز خواهد شد چون بدون تردید این مناطق در فصل گرم سال نیز به عنوان مناطق ییلاقی بسیار زیبایی خواهند بود که می تواند به عنوان جاذبه ای کاملا بکر برای گردشگران از آن استفاده شود. به عنوان مثال، در کشورهای سوئیس، فرانسه و اتریش گردشگری زمستانی اگرچه عامل تعیین کننده ای به شمار می آید ولی امروزه فعالیت های توریستی در این منطقه آلپ فقط منحصر به فصل زمستان نیست، بلکه سراسر سال باعث رونق اقتصاد گردشگری آن شده است. به این ترتیب که زمستان گردشگران مشغول لذت بردن از اسکی روی برف هستند و در بهار روی چمن اسکی را تجربه می کنند و تابستان هم از کمپ های تابستانی برای دوری از هیاهوی زندگی صنعتی از آن بهره می برند.

به عقیده این کارشناس گردشگری ، بخشی از این امر ناشی از ورود تکنولوژی، تنوع سلیقه ها و خواسته ها و بخشی دیگر ناشی از موقعیت جغرافیایی مناطق کوهستانی آلپ است که بین مراکز اصلی حرکت های توریستی قرار گرفته و شرایط لازم را برای توریسم زمستانی و تابستانی فراهم نموده که البته نمونه کاملا مشابهی کشورمان ایران باستانی در اختیار دارد ولی هنوز نتوانسته آنطور که باید از آن در زمینه توسعه گردشگری زمستانی بهرمند شود.
 
وی ضمن تاکید بر وجود زیرساخت ها برای شروع در کشورمان می گوید: هم اکنون در ایران 16 پیست اسکی وجود دارد که از میان آنها 3 مجموعه دارای امکانات اقامتی، 5 مجموعه فقط دارای رستوران و بقیه از حداقل امکانات محروم هستند و در صورت تجهیز آنها می توان با استفاده از میل و گرایش تجربه برف در گردشگران منطقه بخصوص نواحی جنوب خلیج فارس و البته کشورهای عربی همسایه به درآمد هنگفتی در این زمینه دست یافت که علی رغم وجود این بستر مناسب برای توسعه گردشگری زمستانه در ایران چه از نظر بازار هدف و چه از نظر امکانات طبیعی از بین این تعداد پیست اسکی تنها پیست‌های آبعلی، شمشک و دیزین در استان تهران قابلیت پذیرایی از گردشگران خارجی را دارد و دیگر امکانات هنوز در حد مناسب برای اقامت و پذیرایی از گردشگران خارجی تجهیز نشده اند.

این در حالی است که مهسا مطهر نیز به نبود امکانات امدادی و البته پزشکی در برخی از مناطق یاد شده اشاره می کند و می گوید: هرچند طی سالهای اخیر برخی اقدامات جهت برپایی جشنواره زمستانی در گوشه و کنار ایران در این فصل صورت گرفته اما همه این تحرکات متاسفانه بدون برنامه بوده و مسئولان بدون درنظر گرفته شرایط و زیرساخت های مناسب اقدام به برگزاری کرده اند در صورتی که به دلیل پرمخاطره بودن گردشگری زمستانی برای گردشگران ابتدا زیرساخت های مناسبی را فراهم و پس از آن اقدام به معرفی جاذبه مورد نظر و بازاریابی برای آن در بازارهای هدفمان کنیم تا بتوانیم رونق گردشگری زمستانی کشورمان را شاهد باشیم.

خسرو آبادی : موفقیت ؛ در گرو تعامل با دیگر ارگانهاست

گفت و گوی اختصاصی با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

خسروآبادی: کیستیم؟ چیستیم و چه می خواهیم؟

سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و البته ارزیابی های متفاوتی که از عملکرد یکصد روزه دولت یازدهم بخصوص در سازمان میراث فرهنگی با سکانداری محمدعلی نجفی صورت گرفت مدیرکل جدید سازمان میراث فرهنگی استان تهران توسط رئیس سازمان معرفی شد.

رجبعلی خسروآبادی که زمانی یکی از کاندیداهای پست معاونت گردشگری ایران بود روز شنبه کلید ساختمان ویلای سازمان میراث فرهنگی در تهران را تحویل گرفت و به عنوان مدیرکل استان تهران شروع به کار کرد. وی که زمانی در اتحادیه هتلداران تهران فعالیت داشته و در شهرداری و حوزه فرهنگی هم سمت هایی را پذیرفته بوده هم اکنون شاید به عنوان یکی از گزینه های بسیار مناسب سازمان برای هدایت سازمان میراث فرهنگی پایتخت بود که نجفی برگزیده است.

هرچند برخی فعالیات های گذشته خسروآبادی  در زمینه گردشگری را مانعی برای رشد و تعالی دیگر شاخه های سازمان یعنی میراث فرهنگی و صنایع دستی می دانند اما ارتباطات گسترده و البته هماهنگی های بسیار مناسب خسروآبادی با شورای شهر تهران و البته اتحادیه ها و اصناف خصوصی فعال در عرصه گردشگری و دیگر بخشهای ذکر شده مثل میراث فرهنگی نویدبخش روزهایی بسیار خوب در ساختمان ویلا و بطور کلی در پایتخت ایران باستانی است.

این درحالی است که رجبعلی خسرو آبادی در اولین مصاحبه اختصاصی خود با کسب وکار ضمن تاکید بر تغییر نگرش در جایگاه صنعت گردشگری ، میراث و صنایع دستی به خبرنگار ما گفت : اولین و مهمترین برنامه من در این سازمان عبارت است از شناسایی جایگاه واقعی سازمان میراث فرهنگی در جامعه پایتخت است به این دلیل که هم اکنون این سازمان در تهران که معمولا اولین مقصد ورودی برای گردشگران خارجی است و به نماد و گل سرسبد گردشگری ایران شناخته شده است هنوز هیچ تعامل مناسبی با دیگر سازمان ها صورت نگرفته است و شاهد برخی رویدادها ناخوشایند در زمینه های مختلف مثل گردشگری ، میراث فرهنگی و غیره هستیم.

به عنوان مثال میراث فرهنگی استان تهران هنوز نمی داند که چه خواسته هایی می تواند از شهرداری برای حفظ اماکن تاریخی کشورمان داشته باشد یا در دیگر موارد مثل صنایع دستی نمی توان خواسته ای از اصناف و دست اندکاران داشته باشیم چون هنوز خود سازمان نمی داند که چیست یا کیست و از دیگران چه می خواهد .

خسروآبادی می گوید: فرض کنیم همین امروز شهرداری به سازمان میراث فرهنگی اعلام آمادگی برای همکاری های گسترده  کند آیا مسئولان و مدیران سازمان می دانند که چه خواسته ای باید از شهر داری داشته باشند یا در دیگر مورد می توان به فرمانداری تهران اشاره کرد  که پاسخ خیر است بنابراین ابتدا باید در سازمان ابتدا بدانیم چه هستیم و چه می خواهیم تا بعد از دیگران انتظار داشته باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران می گوید: متاسفانه در دوره های گذشته هیچ تعامل مناسبی با ارگان ها و سازمان های دیگر تهران در این سازمان صورت نگرفته است که نمونه بارز آن از بین رفتن ساختمان های تارخی در مناطق مختلف پایتخت است چون این تعامل نبوده شهرداری هم با توجه به ضوابط و قوانین خود تصمیم می گرفته حال آنکه اگر بتوانیم این تعامل را برقرار کنیم دیگر شاهد این اتفاق ها نخواهیم بود.

اما خسروابادی که زمانی در اتحادیه هتلداران تهران نیز فعال بوده در باره گردشگری و رونق هتلداری تهران می گوید: هتلداران ایران چیز زیادی از سازمان میراث فرهنگی نمی خواهند و آنها صرفا به حق خود قانع هستند بنابراین آنچه که قانون برای آنها تعیین کرده را باید به آنها بدهیم لازم نیست کار اضافه دیگری انجام دهیم پس من سعی دارم قانون، حداقل برای هتلداران تهران به عنوان چشم و چراغ گردشگری کشور رعایت شود تا دیگران نیز این موضوع را جدی بگیرند.

وی می گوید خوب نیست که وقتی گردشگران خارجی وارد پایتخت کشورمان به عنوان اولین شهر وارد می شوند نتوانیم به خوبی از آنها پذیرایی کنیم چون درواقع تاثیر بسزایی در دید گردشگران برای دیگر مناطق گردشگری کشورمان خواهیم داشت بنابراین یکی از اولویت های کاری من این است که بتوانیم با استفاده از حضور گسترده بخش خصوصی و البته رعایت قانون و حقوق  برای فعالان گردشگری شرایط مناسبی برای پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی کشورمان داشته باشیم .

اما خسرو آبادی با توجه به ارتباط بسیار نزدیک خود با اعضای شورای شهر به نکته بسیار ظریفی اشاره کرد گفت : هم اکنون یکی ازمشکلات گردشگران در ایران بحث استفاده از تاکسی است  که با استفاده از روابط و حقوق قانونی قصد برطرف کردن این مشکل را با همکاری شورای شهر و شهرداری داریم .

وی به شکل ظاهری تاکسی ها ، لباس کار رانندگان تاکسی ، آشنایی به زبان خارجی ، کرایه تاکسی و برخی دیگر از موارد اشاره کرد که امیدواریم با توجه به ارتباط بسیار نزدیک وی با شورای شهر تهران هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران در پایان گفت همه این موارد صرفا با توجه به ایجاد تعامل با ارگان ها و سازمان های مختلف صورت می پذیرد که اولویت کاری من در این زمینه نیز ایجاد این تعامل است و همانطور که قبلا نیز اشاره کردم ابتدا به برقراری این تعامل با ارگانهای مربوطه با سازمان که کم هم نیستند خواهم پرداخت تا پس از آن بتوانیم با همکاری این ارگان ها افق های تازه ای در صنعت گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی پایتخت ایجاد کنیم و شاهد رونق کسب و کار بخش خصوصی در این موارد باشیم.

مدیریت سفر نه ساماندهی تعطیلات؟!

دیروز رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان پس از حدود سه ماه از ریاستش تصمیم گرفت با کارکنان معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی که اجاره نشین سازمان حج و زیارت هستند دیداری صمیمانه داشته باشد. در این دیدار نجفی دوباره از طرح ساماندهی تعطیلات یاد کرد ابراز امیدواری کرد ، با همکاری دولت یازدهم این طرح اجرایی شود تا نظام گردشگری کشورمان نیز تغییرات عمده ای را در این زمینه تجربه کند.

اما آیا واقعا تعطیلات ایران به ساماندهی نیازدارد یا اینکه می توان با مدیریت برنامه سفر گردشگران داخلی همین طرح را در شکل دیگری به بهترین نحو ممکن اجرا کرد؟

هرچند این طرح با مقایسه تعطیلات کشورهای دیگر دهکده جهانی قصد دارد میزان کارآیی و البته بهروری کشورمان را که تقریبا از همه آنها بیشتر تعطیل است بالا ببرد اما بدون تردید روی سخن نجفی درباره بهره وری نبوده بلکه وی از دید کارشناسی در گردشگری و البته سمت سازمانی خود این سخن گرفته است . سخنی که می توان دقیقا طرحی جایگزین برای آن داشته باشیم از آن برای مدیریت دقیق و البته هدفمند گردشگری کشورمان استفاده کنیم.

همانطور که می دانیم همواره یکی از معضلات بخش گردشگری ایران، بستن یکباره بار سفر از سوی هموطنانمان در روزهای خاصی از سال است که می توان به تعطیلات نوروز و تعطیلات چند روزه ایام سال در این زمینه اشاره کرد که توان هرگونه تحرکی را از سازمان تحت اختیار نجفی در این افزایش تقاضای سفر گرفته است و باعث ایجاد خاطراتی گاها ناگوار بین گردشگران و البته زیرسئوال رفتن مدیریت این سازمان در صنعت گردشگری داخلی می شود ؛ از همین روی سکاندار گردشگری کشورمان علاقمند است طرح ساماندهی تعطیلات ایران دوباره به جریان افتاده تا با کاهش برخی روزهای تعطیل رسمی در ایران کمی از این معضل در سازمان تحت امرش جلوگیری کند.

اگر از بعد اقتصادی به این طرح بنگریم شاید طرحی به جا و کارآمد باشد اما اگر کمی تخصصی تر از بعد اقتصاد گردشگری به آن توجه داشته باشیم این تعداد تعطیلات در صورت مدیریتی صحیح و البته برنامه ریزی دقیق مسئولان می تواند محرکه ای بسیار مناسب برای توسعه صنعت گردشگری داخلی کشورمان باشد و از آن به عنوان آزمونی برای پذیرایی از میلیونها گردشگرخارجی که در حال حاضر نیم نگاهی به جاذبه های گردشگری کشورمان دارند ، یاد کرد.

اینگونه که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و در راس آنها نجفی می توانند ابتدا با فرهنگ سازی و البته تعریف دقیق گردشگری برای گردشگران هموطن؛ معنی سفر و گردشگری را از پیکنیک های خودمانی و سرزدن به اقوام تغییر داده و آنها را تبدیل به ماجراجویانی واقعی سراسر ایران کنند و شعار معروف سفر برای همه کس ، همه وقت و همه جا را در کشورمان نهادینه کنند که با اینکار علاوه برایجاد تقاضای مدیریت شده سفر می توانند به توسعه زیرساخت های گردشگری کشورمان نیز کمک کرده و نقایص احتمالی را به خوبی برطرف کنند ، نه اینکه با کاهش تعطیلات به اصلاح خودمان صورت مسئله را پاک کنند. پس بجاست بگوییم مدیریت سفر نه ساماندهی تعطیلات.

گردشگری اتمی شاخه ای جدید در صادرات نامرئی

جنبش مولکولی ؛ جنبشی نوین برای گردشگری ایران

گردشگری هسته ای به شاخه از صنعت گردشگری گفته می شود که در آن ماجراجویان و گردشگران برای بازدید از تاسیسات و نیروگاههای اتمی یا حتی محل آزمایشات اتمی بار سفر می بندند که می توان به تور بازدید از چرنوبیل، هیروشیما، صحرا نبراسکا یا دهها مورد دیگر اشاره کرد.

مدتی است اخبار مربوط به نیروگاه هسته ای و بطور کلی انرژی هسته در ذهنمان غوغایی به پا کرده است و یکی دو روز پیش هم اخبار خوشی در این زمینه خواندیم؛ هرچند مدتی بود به دلیل کارشکنی های غرب و شرق علیه کشورمان مشکلاتی در اقتصاد ایران ایجاد شده بود اما با این خبر خوش اینده ای امیدوارکننده در انتظار کشورمان خواهد بود.

این در حالی است که اثرات این خبرخوش بدون تردید در صادرات نامرئی کشورمان نیز بی تاثیر نیست و موج تازه ای از درخواست سفر به کشورمان را به همراه خواهد داشت ولی جالب اینجاست که بدانیم این خبر خود به تنهایی نیز می تواند به عنوان جاذبه ای برای گردشگران کشورمان تبدیل شود همانگونه که در دیگر کشورها باعث رونق گردشگری آنها شده است.

همه ما کوچک و بزرگ ، پیر و جوان انرژی هسته ای و بطور کل نام اتم را با نام البرت اینیشتن می شناسیم و این انرژی را انرژی پر رمز و رازی میدانیم که از ابتدای پیدایش آن بسیاری علاقمند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه بودند. اما به دلایل متعدد  و مسایل امنیتی یا سیاسی تاکنون این موضوع صرفا از طریق کتاب ها یا مطالب اینترنتی میسر بوده اما چندی است که نیروگاههای هسته ای که در گذشته ای نچندان دور مکان های مرموز و دور از دسترس بودند به جاذبه های بسیار پررونقی در صنعت نوظهور گردشگری در گوشه و کنار دهکده جهانی تبدیل شده اند.

 علاقه و اشتیاق مردم و ماجراجویان به دانستن و بازدید از تاسیسات این نیروگاهها، حتی با وجود خاطرات ناگواری چون هیروشیما و ناکازاکی در کشور شکوفه های گیلاس نتوانسته از این اشتیاق بکاهد و این شاخه جدید صنعت گردشگری را ازسکه بیاندازد و از آنجا که  صنعت گردشگری که به عنوان یکی از پولسازترین صنایع قرن حاضر در بین سرمایه گذاران و علاقمندان به سفر و البته دولت ها شناخته شده توانسته از حساسیت ها و محدودیت های مراکز هسته ای بکاهد و این مکان ها را به نوعی مرکز گردشگری تبدیل کند.

مخروبه های چرنوبیل هم جاذبه گردشگری

به یاد داریم حادثه ناگوار انفجار نیروگاه چرنوبیل در اوکراین که باعث بروز خسارات زیادی به جامعه بشری شد اما این حادثه تکاندهنده امروز به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور اوکراین تبدیل شده و در واقع مخروبه های این نیروگاه و شهرک متروکه اطراف آن محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تبدیل شده و برای این کشور همانند معدن الماس با ارزش شده است. اینگونه که سازمان گردشگری اوکراین پس از حادثه 1986 میلادی برای نخستین بار درهای نیروگاه مخروبه چرنوبیل را اواخر سال 2009 میلادی بروی گردشگران گشود و دوباره زندگی را به شهرک و مناطق اطراف این نیروگاه بازگرداند.

 این تصمیم باعث شد که تنها در سال 2011 میلادی حدود 2 میلیون گردشگر از این مخروبه ها بازدید کنند و به گزارش یورو نیوز حضور گسترده گردشگران در این نیروگاه (چرنوبیل)، باعث شد تا این منطقه به عنوان یکی از 10 مقصد برتر گردشگری شرق اروپا معرفی شده  و هر روز بیشتر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران این منطقه قرار گرفته است.

اگرچه ماجراجویان و گردشگران علاقمند به بازدید از این منطقه فقط چند دقیقه آنهم تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی از نظر سلامتی و امنیتی اجازه ماندن در محوطه این نیروگاه را دارند اما این محدودیت ها ، هرگز نتوانسته علاقه گردشگران را برای بازدید از ویرانه های چرنوبیل بکاهد.

 به گزارش سازمان گردشگری اوکراین این منطقه طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این کشور خواهد بود بنابراین بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری امیدوارند هنگام برگزاری و پس از آن درآمد هنگفتی از طریق این نیروگاه خاموش به دست آید و برای برنامه ای بلند پروازانه مسئولان گردشگری اوکراین یعنی تبدیل مناطق اطراف نیروگاه چرنوبیل به پارک اتمی سرمایه گذاری شود.

گردشگری هسته ای در ایران

حالا که نیروگاههای اتمی چه به صورت فعال یا غیر فعال در گوشه و کنار دهکده جهانی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشورهای تبدیل شده است سئوال اینجاست که چرا این پتانسیل بسیار مهم در کنار دیگر امکانات گردشگری ایران از دید دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور پنهان مانده و هیچ سرمایه گذاری مفیدی روی این افتخار ملی صورت نگرفته است.

 اگرچه در نگاه اول این نیروگاه و تاسیسات آن اهمیتی سیاسی و امنیتی برای ایران دارد اما حالا که ایران با کشورهای 1+5 به توافقی شش ماهه رسیده و زمینه همکاری های بیشتر بین این کشورها با ایران فراهم شده و قرار است بازرسان متعددی از سازمان انرژی اتمی از تاسیسات اتمی و هسته ای ایران بازدید کنند و برخی از رسانه ها هنوز هم برای صنعت صلح آمیز هسته ای کشورمان مشغول سیاه نمایی هستند ، هرگز نباید این موقعیت طلایی را از دست بدهیم، تا با استفاده از صنعت گردشگری تصویری دقیق از آینده ایران برای جهانیان ترسیم کنیم.

بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند با توجه به رعایت منافع ملی و البته مسایل امنیتی می توان حالا که نام ایران باستانی به دلیل اخبار مربوط به توافقنامه هسته ای ایران به خوبی در صدر اخبار جهان قرار گرفته ؛ از جنبش بین مولکولهای موجود در نیروگاه بوشهر برای ایجاد تحرکی مناسب در صنعت گردشگری کشورمان استفاده کرد .

به عقیده این افراد امروزه طلایی ترین فرصت در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار گرفته است. بطوری که نیروگاه بوشهر و تاسیسات آن چندی است که سوژه خبری اکثر خبرگزاری ها شده و از سوی دیگر همه می دانیم که جریان سازی یکی از روشهای عمده جلب نظر گردشگران سراسر جهان است و این امتیاز به رایگان در اختیار ایران قرار گرفته باید مدیران و مسئولان صنعت گردشگری ایران با هماهنگی دست اندرکاران این نیروگاه و برگزاری تورهای گردشگری در این نیروگاه پیام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و تمدن اصیل ایرانی را به جهانیان برسانند البته نه از طریق کارشناسان اتمی سازمان بین المللی انرژی اتمی بلکه از طریق خاطرات گردشگرانی که بدون هیچ نگرانی از این تاسیسات دیدن کردند و به توانمندی کارشناسان و مهندسان ایرانی ایمان آورده اند.

 چه زیباست که این فرصت طلایی توسط مسئولان سیاسی و گردشگری ایران مغتنم شمرده شود و از آن به بهترین روش در جهت رونق صنعت گردشگری ایران و معرفی جایگاه اصلی آن به جهان استفاده شود.

توریسم خوراک و آشپزی پرو سالانه 1.5 میلیون مشتری خارجی دارد

شهرت رستورانهای پرو درسراسر جهان و تلاش برای معرفی سنت های آشپزی دراین کشور ظرف 6 سال گذشته، سبب جذب میلیون هاگردشگر خارجی به سرزمین و خاستگاه اصلی این غذاها شده است.

به گزارش خبرگزاری پرو، به نقل از «آلساندرو گارو» از شرکت مشاوره توسعه بازاریابی پرو، تا پایان سال 2013 بیش از 1.5 میلیون گردشگر خارجی تنها با هدف «توریسم گاسترونومی» یا گردشگری خوراک و غذا، به این کشور سفر کردهاند . این رقم برابر با 40 درصد از کل کل 3.1 میلیون گردگشران خارجی است که هرسال، به این کشور سفر میکنند.

 طبق همین گزارش به نقل از شرکت« ال کومیریکو» گردشگران غذا و خوراک روزانه، به طور میانگین 130 دلار امریکا برای صرف غذا  دررستورانهای برتر پرو هزینه میکنند.

 «نیکلا استاکیف»سرآشپز شاغل در پرو در بررسیهای انجام شده توسط شرکت ال کومیریکو میگوید:« تا شش سال پیش تنها 7 درصد از گردشگران خارجی که به پرو می آمدند ، با غذاهای محلی آشنایی داشتند و گردشگری خوراک و غذا آنان را به پرو کشانده بود اما اکنون موفقیت بزرگی است که با همکاری صنعت گردشگری و رستورانهای کشور درسالهای اخیر تلاشهای گستردهای برای آشنا کردن خارجیها با میراث غنی و متنوع پخت انواع خوراک وخوردنی در پرو نتیجه داده است. »

 به گفته استاکیف بیشتر گردشگرانی که با هدف آشنایی با سنتهای خوراک و آشپزی به پرو میآیند از کشورهای آسیایی هستند و 35 درصد بقیه نیز از بازارگردشگران ژاپنی با روحیه اپیکوریستی خاص ژاپنی است. گردشگران چینی نیز با 25 درصد سهم بالایی دارند.  بقیه توریستها نیز شامل گردشگران مکزیکی، آرژانتینی و آلمانی  هستند که در قالب تورهای گردشگری به این کشور میآیند.

 به گفته ناظران صنعت گردشگری پرو این نوع گردشگری به ویژه ازآن رو اهمیت دارد که در فصلهایی که گردشگری و طبیعتگردی رونق ندارد، این نوع توریسم تا حد زیادی کاهش تعداد گردشگران را دربخشهای دیگر جبران میکند زیرا خوردنیهای محبوب و سنتی پرو در همه فصلها قابل تهیه است.

سایه یکصد روزه دولت بر هتلداری ایران

با گذشت یکصد روز از سکانداری دولت یازدهم در اداره کشور و همچنین ریاست دکتر نجفی بر سازمان میراث فرهنگی بسیاری به بررسی تغییرات و تحولات موجود در این سازمان پرداخته اند و از فراز و نشیب ها و البته سیاست های جدید آن گفته اند. هرچند به عقیده بسیاری از فعالان عرصه گردشگری نمی توان با تعیین این مدت کوتاه نسبت به سنجش و مقایسه تغییرات حاصل در این زمینه سخن گفت اما جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتل داران ایران در این باره اظهار نظر کرده و البته روند روبه رشد گردشگری ایران را با توجه به تغییرات یکصد روزه در دولت و البته نگرش تازه آن بر گردشگری ایران پیش بینی کرده است.

رییس جامعه‌ هتل‌داران ایران در این باره می گوید: با توجه به تغییر شرایط کلی کشور، میزان درخواست خارجی‌ها برای سفر به ایران روبه افزایش است که این وضعیت، چشم‌انداز روشنی را برای گردشگری ایران رقم می‌زند.

جمشید حمزه‌زاده، در ارزیابی عملکرد 100 روزه‌ دولت در حوزه‌ گردشگری، اظهار کرد: وضعیت متفاوتی را در گردشگری تجربه می‌کنیم‌، چون سفر خارجی‌ها به ایران در حال افزایش است و تغییر این روند قطعا به نفع آژانس‌های گردشگری‌، مراکز اقامتی و بخش‌های مرتبط با این حوزه خواهد بود، خوشبختانه تغییر این روند کاملا برای ما مشهود است.

او این تغییرات مثبت را با وضع کلی کشور بی‌ارتباط ندانست و ادامه داد: قضاوت براساس این 100 روز، هنوز زود است، چون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تغییرات خود را بویژه در معاونت گردشگری تازه آغاز کرده، ولی با این حال، سیاست‌های رییس این سازمان انصافا روشن و شفاف است و همه امیدواریم اتفاق‌های خوبی رخ دهد.

رییس جامعه‌ هتل‌داران ایران همچنین درباره‌ ایجاد تحول در بخش زیرساخت‌های گردشگری در طول این مدت‌، گفت: تحول در حوزه‌ زیرساخت‌های گردشگری، زمان‌بر است و اکنون نمی‌توان درباره‌ آن صحبت کرد. علاوه‌ بر این، بهبود وضعیت زیرساخت‌ها فقط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مربوط نمی‌شود، چراکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های زیادی در این امر دخیل هستند؛‌ ولی با همه‌ این‌ها ما به آینده، خوش‌بین هستیم، چون آثار آن همین حالا نیز مشهود است.

حمزه‌زاده سپس به نشست مشترکی که جامعه‌ هتل‌داران به‌تازگی با معاون جدید گردشگری داشته است، اشاره و اضافه کرد: آنچه در آن جسله، اصل و محور بود، تأکید روی تعامل و همفکری بود‌. ما هم به این همکاری‌ها خوش‌بین هستیم، چون بیشتر مشکلات گذشته، ناشی از نبودن همکاری و تعامل میان تشکل‌ها و انجمن‌های خصوصی و سازمان بود و اگر اکنون این تعامل برقرار شود‌، بسیار از مشکلات و چالش‌ها حل خواهد شد.

روستا ؛ جاذبه ای گمنام در گردشگری ایران

صنعت گردشگری یا همان صادرات نامرئی همواره در کشورهای گردشگرپذیر مشغول رشد و شکوفایی شاخه های جدیدی از گشت و گذار و جاذبه سازی است اما مهمترین سوژه گردشگری که امروزه بسیاری را در گوشه و کنار جهان به خود مشغول کرده است گردشگری در دل طبیعت و اقامت در مناطق روستایی است.

ساده زیستی و البته محیط آرام و بدون آلودگی روستاها به عنوان پناهگاهی بسیار مناسب برای گردشگران خسته از هیاهوی شهرها و زندگی دیجیتالی آنهاست که بسیاری از فعالان عرصه گردشگری هم اکنون روی آن سرمایه گذاری کرده اند و میلیون ها گردشگر سراسر جهان از این خدمات استفاده می کنند.

این نوع از گردشگری می تواند سالانه میلیون ها دلار درآمد ارزی و البته اشتغالزایی فراوانی در کشورهای مختلف ایجاد کند و ایران هم به عنوان کشوری که دارای چهارفصل است به عنوان یکی از منحصر بفردترین کشورها در این زمینه خواهد بود.

هرچند تا کنون مسئولان گردشگری کشورمان به این نوع گردشگری بی توجه بوده و گاهی اوقات از موج مهاجرت روستائیان به شهرها نگران هستند اما می توان به این نکته اشاره کرد که روش از سفر و سیاحت می تواند زندگی دوباره را به مناطق مختلف روستایی به ارمغان آورد و باعث ایجاد نشاطی مضاعف در مناطق روستایی کشورمان باشد.

تنوع اقوام و البته آداب و رسوم روستای کشورمان که هر کدام می تواند نمادی از تمدن و البته توسعه کشورمان باشد در این بین به عنوان جاذبه ای بسیار دلچسب برای گردشگران داخلی و خارجی ایران خواهد بود که در صورت سرمایه گذاری روی آنها می توان به ایده آلی از زندگی روستایی رسید و دیگر نگران مهاجرت روستان به شهرهای بزرگ در جستجوی کار نبود .

هستند افرادی که به نوع گردشگری خرده گرفته و آن را برای منابع و البته محیط زیست اطراف روستاها مضرر می دانند اما می توان با استفاده از تجربه کشورهایی مثل ترکیه ، سوئیس و استرالیا که در این صنعت پیشگام بوده و نامی خوش از خود برجای گذاشته اند بهرمند شد و زمینه ای برای توسعه روستاها و البته زنده نگهداشتن خرده فرهنگ ها و البته آداب سنتی آنها شد .

بدون تردید این نوع گردشگری از گذشته های دور در کشورمان به واسطه گلگشت های معروف خودمانی جایگاهی ویژه داشته است اما اگر قصد پذیرایی از انبوه گردشگران را داشته باشیم باید زمینه فرهنگی و البته زیرساخت های لازم را در روستاهای هدف گردشگری کشورمان مهیا کنیم تا دوباره شاهد اتفاقی مشابه که در روستای ابیانه امسال رخ داد نباشیم.

اگر مسئولان گردشگری کشورمان به همکاری مسئولان بخش و دهداری ها بتوانند امتیاز پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی را به روستاییان در محیط گرم زندگی خود بیاموزند هیچ جای تردید نیست که مهمانوازی و خونگرمی ما ایرانیان کار خود را کرده و شاهد ظهور بخش بسیار پررونق گردشگری در کشورمان خواهیم شد که البته نمونه های بسیاری هم اکنون در استان فارس و مازندران موجود است که به جاست مسئولان با معرفی آنها دیگر روستائیان ایران را نیز به این امر تشویق کنند. به هر حال هنوز روستاهای ایران در صنعت گردشگری ایران گمنام باقی مانده اند در حالی که هر یک از این روستاها خود می تواند جاذبه ای منحصر بفرد در صنعت گردشگری کشورمان باشد و زمینه اشتغالز و البته درآمد ساکنان آن مناطق باشد.

لندن در فکر ساخت فرودگاه شناور

توسعه گردشگری سراسر جهان باعث شده تا بسیاری از صنایع و البته زیرساخت های مربوط به این صنعت روبه رشد به سرعت به فکر گسترش خود بیافتند و مسئولان و دست اندرکاران گردشگری به فکر راهکارهای جدید باشند.

یکی از صنایع بسیار مهم و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری حمل و نقل هوایی است و ظرفیت فرودگاهها در کشورهای گردشگرپذیر است از این رو مسئولان حمل ونقل وهوایی و البته گردشگری لندن با توجه به میزبانی این شهر در المپیک و البته دیگر رویدادهای بزرگ ورزشی وتجاری به فکر توسعه فرودگاه هیتروی لندن افتاده اند.

این مسئولان می گویند: فرودگاه هیتروی لندن به عنوان چهارمین فرودگاه شلوغ جهان هم اکنون برای جابجایی روزانه چند صد هزار نفر مسافر آمادگی دارد اما طبق برآوردها و البته توسعه گردشگری لندن پس از رویدادهای مهم یاد شده پیش بینی می شود این شهر در سال 2030 میلادی دچار مشکل شده و توان خدمات رسانی به متقاضیان سفرهای هوایی را نداشته باشد که این موضوع برای فعالان عرصه گردشگری زیاد خوش آیند نخواهد بود و باعث رکود در صنعت حمل و نقل هوایی و البته گردشگری این شهر تاریخی خواهد شد .

بنابراین این مسئولان با ارایه پیشنهادی برای ساخت فرودگاه شناور قصد دارند توان حمل و نقل هوایی لندن را با توجه به افزایش یاد شده در سال 2030 میلادی متناسب و چه بسا بیشتر از حد مورد نیاز آماده کنند . هرچند این پروژه زیاد هم تازه نیست و در کشورهای هنگ کنگ و ژاپن نیز سابقه ساخت و استفاده از فرودگاههای شناور وجود دارد اما شلوغی و البته فضای بسیار محدود رودخانه تیمز (Thames River) در لندن از چالش های بسیار مهم این پروژه بزرگ برای ساخت فرودگاه شناور در این شهر خواهد بود .

مسئولان این پروژه اعلام کرده اند با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی و جاده های ارتباطی می توانند ترافیک ایجاد شده به واسطه ساخت این فرودگاه بزرگ را روی رودخانه تیمیز کنترل کنند و در ادامه این پروژه خطوط متروی لندن نیز از زیر این رودخانه به فرودگاه متصل خواهد شد تا کمک کنترل ترافیک مناطق اطراف این فرودگاه باشد.

جایگاه گردشگری درمانی ایران را در منطقه

گردشگری سلامت ایران در دوران نقاهت

همچنان که صنعت گردشگری یا همان صادرات نامرئی بیش از پیش در زندگی امروزه بشر ریشه می گستراند شاخه های مختلفی از گردشگری به جهانیان معرفی شده و فرصتهای اقتصادی متفاوتی نیز به تناسب این رشد ایجاد می شود .

یکی از این شاخه های جدید این صنعت که کمتر از نیم قرن از ظهورش نمی گذرد گردشگری سلامت یا همان health tourism است . بنابر تعریف سازمان جهانی، گردشگری سلامت سفر افراد از محل دایمی زندگی خود به مدت بیش از ۲۴ ساعت و کمتر از یک سال برای حفظ ، بهبود یا به دست آوردن سلامت جسمی و روانی است.

دکتر «حسن راشکی»، دبیر کمیته گردشگری وزارت بهداشت در این باره می گوید: گردشگری سلامت گستره وسیعی است و شامل ۳ بخش گردشگری تندرستی(پیش گیری)، گردشگری درمانی و گردشگری پزشکی است. بر این اساس گردشگری پزشکی به سفرهایی اطلاق می شود که به منظور درمان یک بیماری خاص یا اعمال جراحی تحت نظارت پزشک در مراکز درمانی یا بیمارستانی انجام می شود در حالی که گردشگری درمانی سفری برای بهبود یک بیماری یا گذراندن دوران نقاهت تحت نظارت پزشک با استفاده از منابع طبیعی مانند چشمه  های آبگرم و گردشگری تندرستی(پیش گیرانه) سفربه دهکده های سلامت و مناطقی با آب و هوای خاص برای رهایی از تنش های روزمره زندگی و تجدید قوا بدون مداخله یا نظارت پزشک است.

و در حال حاضر توانمندی کشورمان از نظر تاریخی و فرهنگی در جذب توریست در کنار فراهم آمدن بهترین امکانات پزشکی در بیمارستان هایی نظیر بیمارستان رضوی «پایلوت گردشگری سلامت ایران» ، باب تازه ای پیش روی توسعه گردشگری پزشکی کشور گشوده است.

کمیته مشترک با وزارت بهداشت برای توسعه خدمات درمانی به گردشگران خارجی

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر توسعه گردشگری پزشکی در کشورمان با توجه به امتیازات آن می گوید: کمیته ای مشترک با وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد تا هم در ارتباط با اطلاع رسانی به کشورهای هدف و هم در ارتباط با توسعه خدمات به توریست های که برای درمان یا سلامت به ایران می آیند، اقداماتی صورت گیرد.

دکتر محمدعلی نجفی درباره برنامه های این سازمان در بخش توریسم درمانی اظهار کرد: علی رغم مزیت هایی که کشور ما در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه در بخش سلامت و درمان دارد ، متاسفانه در حوزه توریسم درمانی خیلی موفق نبوده ایم.

وی ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل سفارتخانه های ایران خارج از مرزها در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این اقدام ظرف مدت دو سه ماه آینده انجام شود زیرا نیاز به بررسی دقیق دارد و متأسفانه سیستم بهداشتی درمانی ما آمادگی این موضوع را ندارد و باید بتواند خود را به  خوبی در دنیا معرفی کند تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت این بخش نیز فعال شود.

درآمد ۲/۵ میلیاردی با رونق گردشگری سلامت

بطور کلی گردشگری سلامت به عنوان چهارمین صنعت درآمدزای جهان اکنون مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است و در منطقه خاورمیانه و آسیا نیز کشورهایی نظیر هندوستان ، ترکیه، مالزی، سنگاپور و تایلند با برنامه ریزی های کلان سعی کرده اند تا با فراهم آوردن امکانات مناسب نسبت به جذب توریست به قصد درمان اقدام نمایند.

بر اساس آخرین آمار در جهان سالانه حدود 7 میلیون نفر به این دلیل بار سفر می بندند و گردش مالی گردشگری سلامت رقمی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود که سالانه ۲۰ درصد نیز به آن افزوده می شود. امروزه کشورهای شرق آسیا و خاورمیانه جزو اصلی ترین و اولین مقاصد گردشگری سلامت در دنیا هستند به عنوان مثال کشور تایلند به عنوان یکی از بزرگ ترین مقاصد گردشگری پزشکی در دنیا ۳۸ درصد از این بازار پررونق را در اختیار دارد و بر اساس اعلام سازمان گردشگری و بهداشت ترکیه با رشد ۴۰ درصدی مواجه بوده است.

دکتر حسن راشکی،  می افزاید: در حال حاضر سالانه 4۰۰ تا 5۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشور می‌شوند که اگر از ۴۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خالی بیمارستان‌های خصوصی و ۱۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های دولتی استفاده کنیم و با احتساب اینکه هر بیمار ۴ تا ۵ هزار دلار سود خالص برای کشور درآمد داشته باشد می‌توانیم ۱ تا ۲/۵ میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد زایی داشته باشند.

وی با بیان این آژانس‌های مسافرتی اثر به سزایی در جذب گردشگری سلامت دارند عنوان کرد: ولی متاسفانه آژانس‌ها از گردشگر سلامت شناخت خوبی ندارند چرا که بیشتر آن‌ها یک طرفه یعنی در بحث خروج عمل می‌کنند و به همین خاطر در گردشگر سلامت موفق نیستیم.

راشکی اظهار داشت: ما ساختار پذریش خاصی برای بیماران خارجی نداریم در واقع همانطور که بیماران ایرانی پذیرش می‌شوند بیماران خارجی هم پذیرش می‌شوند، بنابراین باید فرآیند پذیرش را درست کنیم که این امر از طریق آموزش به آژانس‌های مسافرتی در جذب گردشگر سلامت و ایجاد ساختار درست انجام پذیر است.

هشدار نسبت به وجود دلالان درمانی در بازار سلامت

دکتر سعید عبدالحسینی، با بیان اینکه بیمارستان رضوی به عنوان پایلوت توریسم درمانی کشور معرفی شده است، می گوید: این بیمارستان هم اکنون پذیرای بیماران مختلفی از کشورهای عربی و آسیای میانه از جمله ترکمنستان ، تاجیکستان، کـویـت، امـارات، عربستان و اکراین است.

رییس انجمن بین المللی خدمات گردشگری سلامت و مدیرعامل بیمارستان رضوی می افزاید: هم اکنون توریسم درمانی با چالشهایی مختلف در ایران و کشورهای اسلامی مواجه است که در این میان، برخی با اهداف سودجویانه، آسیب های متعدد به بیمار و خانواده اش وارد می کنند.
عبدالحسینی تصریح می کند: تسهیل در انتقال، اقامت، روادید و انتخاب بیمارستان مربوطه از جمله ارکان توریسم درمانی است که توسط انجمن گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی قابل انجام است.

وی نسبت به ورود و درمان برخی بیماران کشورهای منطقه و عرب زبان به واسطه قرارداد دلالان در ایران، انتقاد می کند و می گوید: وجود چنین دلالانی در بازار سلامت کشور، موجب بدنامی‌ایران در عرصه پزشکی می‌شود.

عبدالحسینی با اشاره به مشکلات پیش روی بیماران خارجی برای درمان در ایران، اظهار می کند: برای تسهیل در ورود گردشگر سلامت به کشورمان می‌بایست ویزای سلامت تهیه شود تا امکان تسریع در ورود این افراد به کشورمان فراهم شود.

مدیرعامل بیمارستان رضوی با تاکید بر اینکه ورود بیماران خارجی به کشور باید از یک کانال باشد، می گوید: متاسفانه برخی افراد کار دلالی برای بیماران کشورهای عربی انجام می‌دهند و با ارتباطی که با برخی پزشکان جراح دارند، قرارداد می‌بندند و خودشان این بیماران را می‌آورند و با پایین‌ترین کیفیت درمان می‌شوند که متاسفانه بیمار از وضعیت درمان اعلام نارضایتی می‌کند و همین مسئله موجب بدنامی‌کشورمان می‌شود. در حالی که هیچ اطلاعی از روند ورود و درمان این قبیل بیماران خارجی نداریم.

تارنمای جامع گردشگری سلامت ایران

علی اصغر هدایتی دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  با اشاره به فقر اطلاعات در عرصه گردشگری کشور، به خصوص در زمینه گردشگری سلامت می گوید:  مشکلات اساسی صنعت گردشگری سلامت در کشور، فقدان زیرساخت های مناسب جهت معرفی توانمندی های کشور در عرصه ملی، منطقه ای و بین المللی است.

دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت خاطر نشان کرد: اقدامات موثری در خصوص تجمیع اطلاعات گردشگری سلامت در قالب راه اندازی و تولید محتوا در تارنمای جامع گردشگری سلامت انجام شده است و  تارنمای جامع گردشگری سلامت در مجموع معرف توانمندی های ایران در عرصه استرات‍ژیک گردشگری سلامت خواهد بود.

ظرفیت تکمیل است؛ از پذیرفتن شما معذوریم

چندی پیش نام ابیانه دوباره سر زبان ها افتاد و بسیاری را برای سفر به این منطقه باستانی هوایی کرد. این در حالی است که جاذبه های باستانی، فرهنگی ، قومی و حتی رسوم محلی ابیانه می تواند در توسعه اقتصاد گردشگری آن نقش بسزایی داشته باشد و به گفته بسیاری این شهرت حتی از مرزهای ایران گذشته و بین گردشگران خارجی نیز معروف شده است .

موقعیتی که می تواند هر ساله میلیون ها دلار درآمد ارزی را به خانوار این منطقه هدیه دهد اما امسال در تعطیلات عاشورای حسینی که بسیاری برای دیدن فرهنگ عذاداری این منطقه به ابیانه سفر کرده بودند شاهد اتفاقی نادر در صنعت گردشگری داخلی بودیم به این صورت که از ورود گردشگران به دلیل محدود بودن فضا و البته نبود امکانات پذیرایی جلوگیری شده است.

این اتفاق هرچند می تواند به عنوان خاطره ای تلخ برای گردشگری کشورمان که تازه قصد ایستادن روی پاهایش را کرده باشد اما می توان از آن به عنوان تلنگری در صنعت گردشگری کل کشورمان نیز یاد کرد و به یاد این ضرب المثل تاریخی ایران افتاد که می گوید «مشت نمونه ای از خروار است».

مدتی است که می شونیم تمام مسئولان و دست اندکاران صنعت گردشگری کشورمان از رده پایین و بالا تصمیم گرفته اند با گشودن دروازه های تمدن ایران زمین به روی گردشگران خارجی رونق غیر قابل تصور را در صادرات نامرئی کشورمان ایجاد کنند و به قول برخی از آنها صادرات نامرئی را همردیف صادرات نفتی کشورمان ارتقاء دهند .

اما سئوال اصلی این است که آیا واقعا گردشگری می توان تصور این رشد را داشته باشیم؟ صنعتی که طی سه دهه گذشته گاهی اوقات کاملا به دست فراموشی سپرده شده و هرگز به آن رسیدگی نشده به راستی آمادگی مواجه شدن با خیلی از گردشگران خارجی با صدها نمونه از سلیقه های متفاوت و خواسته های مختلف را دارد؟

می توان برای دریافت واقعیت و البته پاسخ دقیق این سئوال به اتفاقی که در ابیانه افتاد دوباره نگاه کنیم و دریابیم ایران باستانی ما دارای بالاترین جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی است که در صورت گشودن دروازه های تمدنش به روی گردشگران خارجی با انبوهی از تقاضای سفر مواجه شده و متاسفانه نبود امکانات باعث از بین رفتن فرصتی طلایی برای مطرح شدن تمدن ایران زمین در صنعت گردشگری بین المللی می شود .

جایگاهی که اگر نتوانیم دقیقا برایش برنامه ریزی کنیم آنچنان زمین خواهد خورد که سالهای متمادی باید تلاش کنیم تا دوباره به همین جایگاه امروزه خودمان برسیم. بنابراین بد نیست که دست از رویاپردازی برداشته و به واقعیات گردشگری کشورمان خوب بنگریم تا با رفع کاستی های موجود توان پذیرایی از گردشگران مشتاق سفر به ایران را داشته باشیم و خدایی ناکرده مجبورنشویم مقابل سفارتخانه هایمان بنویسیم ظرفیت تکمیل است و فعلا از پذیرفتن شما معذوریم.

.

بررسی جایگاه رستوران ها و کافی شاپ در توسعه گردشگری

                                                           تنوع منو ، تعدد گردشگر

جای تردید نیست که  یکی از بخش های بسیار ایده آل و خوشمزه گردشگری یا همان سفر خودمانی مخصوص تجربه طعم غذاها و خوراکی های متفاوت در مقاصد مختلف گردشگری ما است و بیشتر خاطرات سفرمان به غیر از بازگو کردن مناطق دیدنی به این بخش خوشمزه از سفرمان یا همان خوراکی ها اختصاص می یابد که مزه آن همیشه زیر دندانمان خواهد ماند.

براساس اطلاعات و آمارهای موجود بین المللی یک سوم از کل هزینه سفر گردشگران در جهان مربوط به خوردن و آشامیدن است و بهمین منظور می توان بخش مربوط به غذا که نیاز اصلی هر یک ازماست را در سفر و گردشگری به یکی از پولسازترین بخش های سفر تعبیر کرد و فرصتی مناسب برای توسعه صنعت گردشگری و اشتغالزایی دانست.

طعم و عطر و بوی غذاهای محلی در شهر های مختلف جهان یکی از جاذبه های معروف بین گردشگران بخصوص آنهایی که با یک کوله پشتی راهی سفر می شوند ، شناخته شده است . بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر جهان دارای بازارچه های شبانه ای هستند که مملو از غذاهای ارزان قیمت محلی هستند و تعداد انبوهی از گردشگران مشغول تجربه طعم غذای محلی مقصد خود هستند .

هرچند این نوع گردشگری یا همان «گردشگری غذا» (در این نوع از گردشگری، می توان مسافران را به دیدار از غذاهای بومی مناطق، چگونگی گردآوری مواد اولیه، فرایند تهیه و پخت و ابزار و وسایل بکار برده شده سفر دعوت کرد. ) در بسیاری از نقاط مختلف جهان هم اکنون به شاخه ای از صنعت توریسم تبدیل شده است اما هنوز هم می توان از عطر و طعم غذاهای محلی برای سرذوق آوردن گردشگران استفاده کرد و آنها را دست به جیب کرد. این نوع گردشگری از ابتدا در غالب تورهای آموزش طرز تهیه و پخت غذاهای محلی بیشتر در اروپا شکل گرفت و در نهایت این آسیایی ها بودند که گوی رقابت را از اروپا گرفتند و برای معرفی غذاهای محلی و عجیب و غریب خودشان بسیاری را به بستن چمدان هایشان تشویق کردند.

غذاهای محلی نمادی از فرهنگ مناطق

همه می دانیم که برخی از مناطق مختلف جهان دارای غذاهایی بومی هستند و این غذاها به عنوان نمادی از فرهنگ و تمدن آن منطقه بین گردشگران شناخته می شود . شاهد مثال موضوع این است که با شنیدن یا دیدن نام غذای «میرزا قاسمی» ناخودآگاه سواحل زیبای خزر را به یاد می آورید و به یاد آرامش کنار ساحل خواهید و افتاد در حالی که با شنیدن نام سمبوسه ناگهان به یاد عطر و طعم غذاهای حاشیه خلیج فارس خواهید افتاد . همین موضوع دستاویزی شده برای معرفی و البته رونق کسب و کار گردشگری در مناطق دیگر جهان که می توان به نمونه آسیایی این نوع گردشگری را می توان مالزی دانست . مالزی برای به دست آوردن بازار گردشگری کشورهای اسلامی با شعار «غذای حلال» وارد عرصه رقابت در صنعت گردشگری شد و هم اکنون هم در این زمینه موفق عمل کرده است. البته کمی دورتر از این کشور می توان به جشنواره های مختلف غذا در ژاپن و کشور پرو نیز اشاره کرد که هر ساله صدها هزار گردشگر را روانه این کشور می کند.

بنابراین اگر در کشورمان نیز قصد تجربه رونق گردشگری را داریم می توانیم از تنوع بسیار بالای غذاهای محلی استفاده کنیم و علاوه بر رونق اقتصادی زمینه ساز زنده نگهداشتن این تمدن و فرهنگ در زادگاه خود باشیم نه اینکه جای تمام این غذاها را به یک یا چند نوع غذای معمول بدهیم.

برگزاری جشنواره عاملی در توسعه گردشگری

همانطور که اشاره شد تنوع غذایی و البته تجربه عطر و طعم نمون های محلی و اصیل این غذاها هم اکنون سراسر جهان برای جلب نظر گردشگران در صادرات نامرئی به کار گرفته شده و باعث جابجایی میلیون ها نفر گردشگر در گوشه و کنار دهکده جهانی شده است که متاسفانه این امتیاز علی رغم وجود صدها نمونه از غذاهای معروف و مشهور محلی در کشورمان دیده نشده والبته گاهی اوقات به دست فراموشی نیز سپرده شده است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری همین امر باعث شده تا اکثر رستوران های محلی کشورمان دارای منوهای تکراری و بعضا یکسانی باشند و تعبیر برخی گردشگران خارجی که در ایران سفر می کنند؛ همجا کباب باشد . این درحالی است که می توان کمبود رشد فرهنگی و اجتماعی، کمبود مهارت و خلاقیت در آشپزهای رستورانها را از عمده ترین دلایل محدود بودن منوی غذای رستورانهای هتل ها دانست .

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می گویند این معضل به دلیل این است که کسانی که در کشورمان شغل آشپزی را انتخاب می کنند،  بعد از مدتی دچار یک نواختی و روز مرگی می شوند. به همین سبب باید درزمینه تربیت آشپز و سرآشپز رستورانها یک تحول اساسی به وجود آید چون آشپزی علم توام با ظرافت های هنری و خلاقانه است و برای این حرفه باید ازوجود جوانان خلاق و آموزش دیده استفاده شود. آشپزها و سرآشپزها ی امروزی باید علاوه برتحصیلات آکادمیک، ذائقه مردم فرهنگ های مختلف را به خوبی بشناسند تا بتوانند در زمینه جلب نظر گردشگران خارجی درکشورمان موفق عمل کنند.

این کارشناسان با تاکید براینکه غذاهای اصیل ایرانی فقط کباب و دیزی نیست می گوید: با استفاده از مراکز آموزش آکادمیک می توان به جای انتقال تجارب سینه به سینه آشپزی بین کسانی که آشپزی را یک حرفه انتخاب می کنند باعث ایجاد انگیزه برای خلاقیت و نوآوری بین جوانان شد و البته حضور هرچه بیشتر گردشگران در کشورمان نیز خود عاملی برای سرذوق آوردن سرآشپزها نیز خواهد شد و به قول معروف تنوع منوی رستوران هایمان می تواند به تعدد حضور گردشگران در ایران باستانی کمک کند.

البته نباید فراموش کرد که تنوع در منوی غذای رستوران ها به معنی زیرپاگذاشتن قوانین وعرف جامعه ما نیست بلکه می توان با استفاده از همان خلاقیت یاد شده بین سرآشپزهای جوان و زنده نگهداشتن فرهنگ و تمدن ایران باستانی ما علاوه بر معرفی و سرو غذاهای محلی ایران به ارایه برخی از غذاهای فرنگی نیز پرداخت و با استفاده از این روش هم به توسعه گردشگری رسید و هم شرایط و عقاید جامعه را احترام گذاشت.شاید به تازگی این اتفاق در برخی شهرهای بزرگ کشورمان از جمله تهران رخ داده و شاهد افتتاح رستوران های کره ، چینی ، ترکی یا دیگر اقوام هستم اما نباید فراموش کرد که دیدنی های ایران فقط در پایتخت خلاصه نشده و البته گردشگران خارجی که با توجه به رویکرد تازه دولت و سازمان میراث فرهنگی به ایران خواهند آمد فقط در تهران ساکن نمی شوندبلکه بیشتر به شهرهای باستانی کشورمان مثل اصفهان ، شیراز و کاشان خواهند رفت که باید برای مدت زمان اقامت آنها در این مناطق نیز منوی غذای بسیار کاملی تدارک دید تا علاوه بر معرفی غذاهای محلی بتوانیم به منوی غذاهای محلی خودشان نیز وفادار بمانیم و ذائقه آنها را محترم بشماریم.

لوازم آرایش بازاری بدون تعطیلی

یکی از بازارهای بسیار پررنگ و لعاب کشورها و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشورمان، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است؛ به صورتی که براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی در منطقه یادشده اول عربستان سعودی و پس از آن، ایران پررونق ترین بازارهای لوازم آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده اند.

اگر از این بازار با تمام حاشیه هایش بگذریم و به اخباری مربوط به قاچاق ۹۰ درصدی این محصولات به کشورمان بی توجه باشیم، به تجارت داخلی این محصولات خواهیم رسید و بی تردید به یاد برخی از بازارهای معروف این لوازم در تهران خواهیم افتاد.

این بازارها که بین تمام مصرف کنندگان معروف هستند، عبارتند از خیابان منوچهری و مروی، اما ظاهرا این بازار پر زرق و برق باعث شده تا علاوه بر این دو منطقه، دیگر مناطق تهران هم و البته دیگر شهرستان های کشورمان نیز به مرکزی برای عرضه این محصولات تبدیل شوند و برخی هم از تقاضای بالای این کالاها در متروی تهران سخن بگویند.

اما این بازار به واسطه قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر تقریبا از رونق افتاده و در حال درجا زدن است و مراکز یادشده کمتر تقاضای عمده ای به خود می بینند.

صفایی یکی از کسبه خیابان منوچهری می گوید: با توجه به ماه های محرم و صفر و البته افزایش قیمت ها در این بازار تقریبا می توان گفت کاهش 50 درصدی در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی رخ داده است.

این فعال بازار لوازم آرایشی و بهداشتی می گوید: با اتمام این دو ماه که تقاضای خرید کاهش یافته، دوباره مراسم عروسی ها رونق گرفته و بدون تردید لوازم آرایشی هم رونق خواهد داشت، البته با فرارسیدن خرید نوروزی هم در این بازار بی تاثیر نیست.

صفایی در مورد بازار لوازم آرایشی می گوید: در بازار لوازم آرایشی دو بخش وجود دارد؛ یکی مواد آرایشی است و دیگری لوازم و تجهیزات است که هر کدام بازار متفاوتی دارند و باید سیاست هایی در آن برای فروش داشته باشیم، اما یک چیز در هر دو مشترک است؛ کاهش خرید به دلیل قیمت بالا.

این فعال بازار لوازم آرایشی می گوید: بازار لوازم آرایشی دو نوع خریدار به خود می بیند؛ یکی مربوط به افرادی که برای مصرف روزانه خرید می کنند مثل خانم های کارمند و دیگران برای مصارف خاص مثل صاحبان آرایشگاه ها و البته افرادی که برای ضیافت ها به این لوازم نیاز دارند.

گروه اول از خریداران صرفا به قیمت لوازم آرایشی توجه دارند و گروه دیگر به دنبال برندهای معروف خواهند بود. گرچه برخی آرایشگاه ها نیز از لوازم آرایشی معمولی استفاده می کنند، اما گروهی هم صرفا به دنبال کیفیت هستند.

صفایی می گوید: اگر مواد آرایشی موجود در ایران از کشورهای تایوان، کره جنوبی، چین، فرانسه، آمریکا، آلمان و ترکیه وارد می شود، ولی درصد ورود مواد چینی بسیار بیشتر از دیگران است؛ آن هم به دلیل قیمت تمام شده محصولات.

این فروشنده لوازم آرایشی، سهم عمده بازار لوازم آرایش ایران را در اختیار کره جنوبی و ترکیه می داند و درصد کمی را به دیگر کشورها اختصاص می دهد.

اما صفایی عمده مشکل بازار لوازم آرایشی را بحث قاچاق عنوان می کند و می گوید: اگر کمی دقت کرده باشیم، مدتی است که لوازم آرایشی تقلبی در کشورمان زیاد شده و حتی کنار خیابان ها هم گروهی اقدام به فروش این اجناسب می کنند.

وی می گوید: هرچند وزارت بهداشت در زمینه ورود لوازم آرایشی و بهداشتی سختگیری می کند و برای واردات این گونه لوازم قانون وضع کرده، اما بسیاری از سودجویان با استفاده از خلأهای قانونی و البته تجارت چمدانی، حجم انبوهی از لوازم آرایشی را وارد کشورمان می کنند که عمده آنها از مرزهای شمال غربی و غرب و جنوب کشور صورت می گیرد که هیچ نظارتی بر آن نیست و در بازارهای غیرمعمول مثل کنار خیابان یا مترو به فروش می رود و معمولا هم نوجوانان و خانم های کارمند خریدار آن هستند.

صفایی دوباره بازار لوازم جانبی آرایشی مثل انواع مژه مصنوعی، چسب و ناخن مصنوعی که بخصوص در فصل تابستان فروش بالایی دارند، بازار دست محصولات چینی است و در رده بعدی، کره هم بخشی از بازار را به خود اختصاص داده است.

این فروشنده لوازم آرایشی در مورد لوازم سالن های آرایش و البته تجهیزات آن نیز می گوید: درباره مواد سالن ها، سهم کوچکی محصولات ایرانی مثل رنگ مو و اکسیدان ها به صورت عمده خرید و فروش می شوند، اما کشورهای چین، کره، فرانسه و ترکیه درباره صندلی ها و حتی دیگر تجهیزت سالنی، پای فیلیپین، مالزی و پاکستان هم به میان آمده است.

وی معتقد است؛ اگر لوازم آرایشی و حتی تجهیزات سالنی که در بازار به صورت قاچاق وجود دارند، شرکتی نبوده و به صورت انفرادی و از راه های قاچاق مرزهای غربی و جنوب ایران وارد می شوند، ولی عمده واردات را به مناطق آزاد و بازارچه های مرزی نسبت می دهد و می گوید متاسفانه این بازار پر زرق و برق گاهی اوقات سلامتی مصرف کننده ها را نشانه می رود که باید به آن توجه داشته باشیم و نظارت را در این زمینه افزایش دهیم.

از بازار لوازم آرایشی می گذریم، به سمت خیابان مروی که بیشتر به مرکز فروش لوازم بهداشتی معروف شده، می رویم. این خیابان که بتازگی طراحی جدیدی را به خود دیده، اما اصالت خود را هنوز از دست نداده و بیشتر کسبه آن را تجار غرب زبان تشکیل می دهند که نبض بازار بهداشتی تهران را کنترل می کنند؛ هرچند گوشه و کنار این حجره ها گاهی لوازم آرایشی دیده می شود، اما جعبه های رنگارنگ شامپو، کرم، عطر و ادکلن و انواع صابون و دیگر لوازم است که خودنمایی می کنند و خبر از بازاری بدون سکوت می دهند.

جمیل یکی از فروشندگان این خیابان به بازار پررونق مواد شوینده مثل شامپو و صابون اشاره می کند و می گوید: بیشترین سهم بازار ما در اختیار شامپو و پس از آن صابون است که گاهی خاصیت دارویی دارند، گاهی هم علاقه خریداران ؟؟ را مشهور می کند.

این فروشنده در کوچه مروی می گوید: در مورد شامپو هم اکنون شامپوهای ضدشوره و موهای آسیب دیده یا همان رنگ شده هاست و پس از آن صابون های ضدجوش صورت یا لایه بردار از پرفروش ترین هاست. در مورد کرم ها هم می توان به کرم های ضدآفتاب در فصل تابستان و البته کرم های ضدچروک اشاره کرد. به هر حال وی معتقد است که افزیش نرخ ارز این بازار پررونق را تحت تاثیر قرار داده و در عین حال پای سودجویان را هم به بازار باز کرده است.

این فروشنده، محصولات آلمان، چین، ترکیه و فرانسه را مهم ترین محصولات این بازار عنوان می کند که گاهی اوقات برندهای معتبر اما تولید کشورهای مختلف را در این خیابان نیز یافته می شود را حاصل ورود این محصولات توسط شرکت واردکننده از دیگر بازارها می داند؛ آن هم به دلیل قیمت تمام شده به عنوان مثال این فروشنده به شامپوی هداندشولدر اشاره می کند که هم آلمانی در بازار موجود است و هم محصول روسیه و لهستان. این واردکننده با توجه به سود مالی خود نتوانسته این محصول را از چند کشور متفاوت وارد کند.

وی می گوید: به غیر از مواد بهداشتی در بخش عطر و ادکن هم اکنون ادکلن ها و عطرهای ارزانقیمت و درواقع مشابه اسانس های اصل و اسپری ها از پرفروش ترین ها هستند و با توجه به فصول مختلف، سلایق مردم هم متغیر می شود و البته تبلیغات هم باعث تغییر عادت مردم می شود، اما بسیاری از عطرها و ادکلن های بازار در صورت برند بودن باید به خیابان دیگری سری بزنیم؛ جایی که ارقام هم متفاوت می شود و دیگر در شرایط عمومی نیست. وی آدرس خیابان وزرا را به ما می دهد؛ جایی که از عطر و ادکلن های چند هزار تومانی تا چند میلیون تومانی خودنمایی می کنند.

جمیل می گوید: در این بخش فروش اسپری ها و مام های تولید کشورهای آلمان، ترکیه و البته چین نیز در همین راسته شکل می گیرد، ولی هم اکنون این نوع محصولات زیاد خواهان ندارند، چون در فصل گرما فروش به حداکثر خود می رسد و خودنمایی می کند.

این فروشنده می گوید: هم اکنون بازارهای متفاوتی در تهران وجود دارد که تقریبا محلی هستند، اما باز هم می توان از سهم بالای این تجارت در ایران سخن گفت و شاهد بود که هریک از این بازارها چقدر جذاب هستند و باعث جلب توجه خریداران و البته تولیدکنندگان خواهد بود.