کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

انسان از چه تاریخی کفش به پا داشت؟

بوت برای اولین بار چه تاریخی پای انسان دیده شد؟

 

همیشه طراحی و تولید انواع کفش با توجه به مواد اولیه موجود، مد لباس و شرایط اقتصادی کشورها صورت گرفته است

 

 

 

 

 

 انسان های اولیه یا به عبارت دیگر همان غارنشین های باستان با توجه به امکانات و شرایط زندگی خود سعی در بهبود کیفیت زندگی خودشان داشتند و کم کم به فکر بیرون آمدن از غارها افتادند این بود که با توجه به ناهموار بودن زمین و راهپیمایی های طولانی برای یافتن غذا و آب و حتی یافتن جایی برای زندگی باید فکری برای محافظت از پاهای خود در برابر آسیب های طبیعی هنگام دویدن یا پیاده روی می کردند. آنها یادگرفتند که از پوست حیواناتی که به عنوان غذا آنها را شکار می کردند برای خود وسیله ای برای محافظت از پاهایشان درست کنند البته فقط به عنوان محافظت از سرما و گل و لای ، آنها پوست حیوانات را با سنگهای تیزی که در دست داشتند بریدند و با نوعی گیاه که مثل طناب بود به دور پاهایشان پیچیدند بنابراین این اولین پاافزار یا همان کفش امروزی ثبت شده در تاریخ بشر را ساختند.

هیچگونه اطلاعاتی در مورد اولین کفش اختراع شده توسط انسان در دست نیست و بلکه طبق گمان ها و نقاشی های دیواری کشف شده در همان غارهای محل سکونت بشر ، حدس زده می شود که اولین پا افزار (کفش) تولید شده انسان 8000 سال پیش از میلاد بوده است که البته نمی توان به عنوان کفش از آن یاد کرد بلکه به عنوان وسیله ای که از پاها نگهداری می کرد یا به عبارت دیگر کیسه ای که از پاهای انسان های اولیه را گرم نگه می داشت.

اما اولین کفش انسان در منطقه اروپا و کوههای آلپ کشف شد این کفش متعلق به مردیخی بود. این کفش که واقعا شبیه کفش بود متعلق به 3300 سال قبل از میلاد مسیح است. این کفش از پوست خرس و رشته های بسیار باریکی از گیاهی که مانند نخ کفاشی  بود ساخته شده بود و می توان آن وسیله را کفش نامید.

 

 

 

اما پس از محافظت از پاها، انسان به دنبال یافتن چیزی برای پوشاندن بدن خود و محافظت از سرما بود که البته همین وسیله یا لباس هم ابتدا از گیاهان و سپس از پوست حیوانات بود و طرح و شکل خاصی نداشت این لباس اولیه از یک پوست کامل یک حیوان تشکیل شده بود که با رشته های نازکی از ساقه گیاهان به هم متصل شده بود.

اما این سادگی و عدم شکل ناگهان در مصر باستان تغییرات عظیمی را شاهد بود که می توان گفت اولین دوره طراحی لباس و یا حتی مد در این دوره اتفاق افتاد. شاید همگی این تغییرات به خاطر وجود رودخانه نیل بود مردم ساکن حاشیه رودخانه نیل آثار زیادی را از خود به جای گذاشتند که این آثار حاکی از وجود طراحی در تنپوش ها و کفشهای آنها بوده است. طبق آثار کشف شده در حاشیه این رودخانه و شهرهای باستانی اطراف آن ظاهرا استفاده از پارچه های کتانی در این دوره بسیار مرسوم بوده است که به روشهای بسیار دقیقی بافته می شدند.

دلیل استفاده بسیار گسترده کتان در البسه و کفش ها بین مردم آن زمان درجه حرارت منطقه بوده است همانطور که می دانیم کتان پارچه ای بسیار خنک  و سبکی است که البته مقاومت خوبی هم در مقابل آسیب های احتمال از خود نشان می دهد.

 

 

در این تمدن مردان لباس های ساده و بدون دوختی را می پوشیدند که البته کوتاهی و بلندی آن لباس ها به دمای هوا بستگی داشت و زنان از لباسهایی با بندهای چرمی استفاده می کردند. مردان با توجه به سن و موقعیت اجتماعی خود این لباس ها را انتخاب می کردند همین موضوع را می توان نقطه آغاز طراحی لباس یا همان دنیای مد دانست.

 

شاهان و افراد طبقه اشرافی جامعه با اضافه کردن کمربندهای چرمی و آذین کردن البسه خود با جواهرات، طبقه اجتماعی خود را از دیگران جدا می کردند و مدل لباس های خودشان را متفاوت از دیگران تعیین می کردند.

اما کفش در این دوران چگونه بود؟ طبق آثار باستانی کشف شده از دوره مصریان باستان که البته ابتدایی ترین ، دقیقترین و کاملترین اطلاعات ثبت شده توسط بشر است ، انواع صندل اولین پا افزاری بوده که مصریان باستان از آن استفاده می کردند تقریبا این نوع کفش بسیار ساده بود و طرح خاصی را نداشته است . این صندل از دو بند نگهدارنده و یک کفه تشکیل می شده ماده اصلی تشکیل دهنده این صندل ها اکثرا از ساقه گیاهان تولید می شدند روش تولید این گونه بود که ساقه گیاهان خاصی را به یکدیگر می بافتند که این رشته های باریک درکنار یکدیگر تشکیل بافتهای بزرگتری را می دادند و بعد با کنارهم قرار دادن آنها بدنه کفش را تولید می کند و در مورد کفی هم چندین دسته از همین ریسمان ها را به یکدیگر متصل می کردند  که نسبتا راحت و با دوام بود اشکال اصلی این صندل ها این بود که در مقابل ناهمواری های جاده های آن زمان انگشتان را محافظت نمی کرد بنابراین طراحان به سرعت به فکر برگرداندن سرپنجه این صندل ها به داخل افتادند که به نوعی محافظ انگشتان نیز بود. پس از اینکه بشر توانست پوست را دباغی کند ناگهان یکی از تولید کنندگان مصری به این فکر افتاد که به جای استفاده از ساقه گیاهان بافته شده رشته های نازک چرمی را به یکدیگر متصل کند تا از استحکام بهتری برخودار شود بنابراین اولین صندل چرمی در پای انسان دیده شد که با استقبال بسیار گسترده ای از طرف مردم روبرو شد.

پادشاهان و افراد طبقات بالای جامعه آن روز با تزئین صندها به جواهرات به سرعت صندلهای چرمی خود را از افراد عادی جامعه جدا کردند به شکلی که استفاده از آن صندلها کاملا موقعیت اجتماعی افراد را مشخص می کرد.

 

این صندل ها در سال های 1234 تا 1250 خودنمایی می کردند و بهترین کفش موجود در زمانه خود البته در منطقه مصرباستان بودند. اما این پیشرفت در یونان به گونه ای دیگر رقم خورده بود . همانطور که در تاریخ آمده تمدن یونان همیشه به دلیل نظم و اقتدار حاکمان مورد توجه تاریخنگاران و مورخان بوده است .

اینبار مورخان و تاریخنگاران به جنبه های دیگر روم باستان توجه کردند که صنعت پوشاک و مد در آن دوران بود به گفته مورخان مردمان زمانه در یونان از مجموعه امکانات رفاهی خوبی برخوردار بودند و همچنین جامعه آنها از پیشرفت های زیادی چه در زمینه علمی و چه در زمینه هنر برخوردار بود از این رو شاهد تحول عمیقی در صنعت مد و پوشاک بوده ایم. به گونه ای که برخی از مورخان معتقدند تولید پوشاک به روش صنعتی از این منطقه آغاز شده است.

این نامگذاری به این دلیل بوده که رومی ها از گذشته های بسیار دور به لباس و ظاهر خودشان بسیار اهمیت می داند بطوری که مدلها و رنگ های مختلفی از لباس را برای مراسم مختلف مورد استفاده قرار می دادند بانوان و آقایان همگی موهایشان را به روشهای بسیار زیبا کوتاه می کردند و ظاهر خودشان را آراسته نگه می داشتند. صنعت کفش نیز در این مکان و زمان تغییرات بسیار زیادی را شاهد بود شاید تاریخچه ساخت کفش در این منطقه به سال 400 قبل از میلاد برگردد اما آنچه مهم بوده تغییرات اساسی در نحوه طراحی صندل در این منطقه و این دوره زمانی یعنی قرن سیزدهم بوده است.

همگان در مورد نبردهای این منطقه شنیده ایم به همین دلیل از همان ابتدا رومیان به اهمیت کفش و نقش اساسی این وسیله در هنگام نبردهایشان پی بردند و صنعت کفش را متناسب با نیازهای خودشان متحول ساختند . سازندگان صندل در این منطقه با اضافه کردن بندهایی به بدنه صندل ها استحکام آنها را تقویت کردند . بطوری که وقتی سربازان رومی صندل را استفاده می کردند، صندل ها بطور  کامل جذب پایشان می شد و آزادی عمل خوبی  را هنگام دویدن و جنگیدن به آنها می داد بنابراین قدرت دویدن و عکس العمل را هنگام نبرد از سربازان گرفته نمی شد. این امر باعث تحولی نوین در صنعت کفش شد و در واقع اسکلت پوتین های نظامی کنونی از آن تاریخ بنا نهاده شده است.

 

دوره میانی کفش:

پس از به وجود آمدن کفش این وسیله نوظهور جای خود را به عنوان وسیله ای مهم در زندگی باز کرد اما به یقین می توان گفت: رومیان و مصری ها از اولین تمدن هایی بودند که برای رشد این صنعت تدارکات را آماده کردند و این صنعت پردرآمد را تا به امروز به ما برسانند.

کارشناسان تاریخی اوج بلوغ صنعت کفش را به دوران میانی می دانند و معتقد هستند که این وسیله نوظهور در زندگی انسان با تلفیق مدل های قدیمی و تخیلات جدید بشری به تکامل رسید البته این تغییرات در سایه اختراعات ابزار و وسایل نوین در زندگی بشر مانند صنعت دباغی پوست یا دوخت و ... اتفاق افتادند و بنیاد کفش های امروزی را بنا نهاد به گونه ای که قرن 12 میلادی برخی از ناهنجاری های موجود در طراحی پاافزارهای قدیمی از بین رفت و صنعت کفش به شکل ویژه ای گسترش یافت.

کفش های قبل از این دوره طلایی شاید با طراحی های خودشان در واقع اصلا راحت نبودند و در برخی از موارد بسیار مشکل ساز هم بودند که با توجه به این جهش در طراحی این مشکلات روبه بهبودی گذاشت.

اما در این دوره یک مشکلی پدیدار شد به گونه ای که طراحان کفش در آن زمان شروع به طراحی کفشهای بسیار دراز و نوک تیزی کردند تا جایی که این طراحی ها که قرار بود تبدیل به وسیله ای رفاهی در خدمت انسان شوند خود باعث ایجاد مزاحمت و مشکل آفرینی برای او شدند به همین دلیل طراحان برای از بین بردن این مشکل این کشیدگی یا نوک دراز کفش، آنها را به سمت داخل پیچیدند که حلقه ای تشکیل شد و زنگوله ای کوچک هم در انتهای آن آویزان می کردند که نشان از متمدن بودن طرح کفش داشت. البته در آن زمان همین صدای زنگ باعث مشهور شدن این مدل کفش شد. تحول دیگری که در این دوره از صنعت کفاشی که عمومی دوره گردهای محلی آن را اداره می کردند اتفاق افتاد استفاده از یک تخته نازک کف کفش ها بود تا از ورود آب به داخل کفش جلوگیری کند و البته ناهمواری کف خیابان را نیز برای فرد استفاده کننده هموار تر کند. مورخان زادگاه این تحولات را هلند می دانند.

این کفش با ویژه گی های مطرح شده بسیار زود از رده خارج شد و جای خود را به مدلهای جدید داد پس از این کفش های نوک تیز کفشی شبیه به روم باستان پا به عرصه وجودی گذاشت و توانست بازار را به خود مشتاق کند. کارشناسان و مورخان می گویند این مد زودگذر باعث شد که کلیه طرح های تولید شده در سال های گذشته بین سال های 1460 تا 1470 میلادی دچار تغییرات بنیادی شوند و تحولی اساسی در نحوه ساختن و طراحی کفش ایجاد شود. در این دوران کفش هایی با نام های پنجه خرس (منظور پهن بودن پنجه هاست) یا کفش اردک روی کار آمدند و مشتریان زیادی را به خود اختصاص دادند. پارچه های مخمل و چرم در این صنعت جایگاه ویژه ای پیدا کردند .در این زمان بود که کفاش ها یادگرفتند طراحی های خود را با توجه به مد لباس های آن زمان انجام دهند و از آنها پیروی کنند.

بدنه این کفش ها با بندهای چرمی به دور پای خریداران محکم می شد در این دوره کفشها حالت ایده آل تری به خود گرفتند و هرگز مشکلاتی به خریداران تحمیل نمی شد در این دوره چیزی شبیه به اسفنج در صنعت کفش وارد شد ..

اما به گفته کارشناسان و حتی خریداران هیچ یک از کفش های تولیدی تا آن زمان برای حفاظت پا از برف و کثیفی خیابان ها در آن دوران گزینه مناسبی نبودند بنابراین به سرعت این مدلها هم از رده خارج شد و جای خود را به مدل های جدیدتری داد. همانطور که گفته شد مواد تشکیل دهنده کفش های آن زمان چرم و پارچه های مخملی بودند و در برخی از موارد بندهای رنگی پارچه ای هم به آن اضافه شده بود. در این دوران توجه طراحان و سازندگان کفش از طراحی رویه های مدرن به کف کفش ها یا همان کفی کفش جلب شد و پیشرفت های زیادی در این زمینه حاصل شد. در ابتدای قرن 15 میلادی در واقع صنعت کفش دچار درگرگونی عمیقی شد به گونه ای که این صنعت به دو بخش طراحی وساخت تقسیم شد.

در اوایل قرن پانزدهم اعتراضات خریداران و عدم رضایت آنها از مدل های قدیمی باعث تغییر در روش ساخت و مواداستفاده شده در کفشها شد به گونه ای که خریداران تولید کنندگان را به طراحی و ساخت مدل های راحت تری کردند.

 

 

در نیمه دوم این قرن یعنی قرن 15 مردان با استقبال خود از این گونه کفش ها تولید کنندگان را به تولید انبوع این مدل تشویق کردند. اما در کفش های زنان داستان بگونه دیگری رقم خورد در این قرن با توجه به مدل لباس های بانوان که شکل بلندی داشت و طراحی آنها بگونه ای بود که کفش بانوان فقط هنگام نشستن یا سوار شدن بر کالسکه دیده می شد . کفشهای آنها زیاد ظاهر زیبای نداشتند اینقدر که فقط در یک نگاه زیبا باشند کافی بود و بیشتر به جنس و راحتی آنها توجه شده البته با پاشنه های بلند. در این دوره کفش هایی که زادگاه آنها ونیز بود در سراسر ایتالیا بین زنان مشهور شد و البته شکل و شمایل بسیار خاصی داشت و در برخی موارد بسیارخنده دار بود. این کفش ها معروف به کفش های chopine بودند که البته متناسب با لباس های آن زمان طراحی شده بودند هرچه ارتفاع این مدل کفش ها بیشتر می شد قابل قبول تر بود به طوری که در برخی کفش ها ارتفاع آنها به 30 سانتی متر نیز می رسید ارتفاع این کفش گاهی باعث می شد که بانوان این زمان به سادگی نتوانند از آنها استفاده کنند و برای راه رفتن نیاز به کمک داشتند و یا اینکه از عصا استفاده می کردند .

این مدل کفش ها هم سرانجام مشابهی با دیگر کفش های متداول قبل از خودشان داشتند و دوره کوتاهی مورد استقبال و خرید مردم قرار گرفتند و مشکل عدم توانایی راه رفتن برای استفاده کننده آن باعث شد که به سرعت به دست فراموشی گذاشته شوند.

اما مهمترین نکته ای که کفشهای ونیزی را از دور انداخت حرام اعلام شدن آنها توسط کلیساهای آن زمان بود همانطور که می دانیم در آن زمان کلیساها از امتیازات بسیار زیادی در بین مردم برخوردار بودند و اگر مواردی را برای مردم حرام اعلام می کردند دیگر مردم و پیروانشان حق استفاده از آن را نداشتن بنابراین این کفش ها از بین رفتند البته دلیل این ممنوعیت کنترل سلامتی بانوان و استفاده کنندگان آنها بود که بسیار به جا و لازم بود .

این ابعاد غیر قابل تصور برای کفش ها در قرن هفدهم از بین رفت و  در اوایل قرن هفدهم بوت راه خود را به دنیای مد مردان بازکرد به گونه ای که طبقه اشراف از این مدل کفش استفاده می کردند بنابراین این کفش شاید نمادی از قدرت و توانایی فرد به شمار می رفت . این چکمه ها در دوران  چارلز اول در انگلستان به شدت مورد استقبال عمومی قرار گرفتند که البته ظهور آنها داستان بسیار جالبی نیز داشت. در این قرن انسان به خوبی یادگرفته بود چگونه از چرم استفاده کند بنابراین صنعت کفاشی نیز به بهترین شکل از مقاومت و استحکام آن استفاده کرد.

داستان طراحی و ساخت این چکمه ها در دوران چارلز اول اینگونه بود که ، چارلز از بیماری نرمی استخوان رنج می برد و شکل ظاهری ساق پاهای او زیاد مناسب نبود و همیشه برای راه رفتن از عصا استفاده می کرد بنابراین یک کفاش دوران او برای اینکه این نقص پاهای چارلز را از بین ببرد کفشی طراحی کرد تا آن ظاهر ناهنجار را بپوشاند. پس اولین بار چکمه در پای انسان دیده شد پس از به حکومت رسیدن چارلز این کفشها که شاید به عنوان اولین کفش های طبی بتوان از آنها نام برد به عنوان بهترین نمونه کفش و مدترین آنها اعلام شد.

 

این چکمه ها در اواخر قرن 17 میلادی چای خود را با کفش های کوتاه تر و جوراب های بلند روی آنها عوض کرد برای استفاده با لباس رسمی مردانه بهترین گزینه بودند اینگونه پا افزارها بهترین گزینه برای محافظت پا های انسان در مقابل سرما و کثیفی خیابان های آن زمان بود بنابراین بهترین نمونه از تولیدات انسان تا آن تاریخ بشمار رفت و مورد استقبال عموم واقع شد. در این زمان بود که کفش های چرمی زنانه با پاشنه های مناسب و ساق کوتاه به بازار آمد این کفش ها در عین ظرافت زنانه بسیار محکم بودند و توانایی خودنمایی بسیار زیادی داشتند و استفاده کنندگاه می توانستند با اطمینان خاطر از آنها استفاده کنند.

در زمان لویی چهاردهم نیز تغییراتی در صنعت کفاشی ایجاد شد در دوره او کفش مردانه یعنی کفشی پاشنه دار و بدون ساق که با یک روبان قرمز رنگ تزئین می شد . پاشنه بلند کفش ها به دلیل این بود که افراد حکومتی می بایست جلوه ای خوب می داشتند و قامت آنها در تاثیرگذاری شخصیت آنها روی دیگران مهم جلوه گر شده بود و افراد حکومتی که قد کوتاهی داشتند از این کفش ها استفاده می کردند تا بلند تر به نظر آیند و از نظر سیاسی معقول درست در این زمان بود که این کفش های مشکی و پاشنه های بلند آن با روبان قرمز رنگ روی آنها جای تمامی تولیدات قبلی را به خود اختصاص داد و از محبوبیت خوبی برخوردار بود.

 

اما کفش های زنانه در این دوران یعنی 1660 میلادی در صنعت کفش بیشتر از مردان پیروی کردند و کفش های پاشنه دار دوباره مد شد به طوری که گاهی ارتفاع آنها حدود 12 سانت می رسید. این کفش ها با ساتن و مخمل و ابریشم تزئین می شدند که البته مواد تشکیل دهنده این کفشها بستگی به صاحب آنها داشت به گونه ای که طبقه اشراف از ابریشم استفاده می کردند اما خریداران معمولی هرگز توان خرید این کفش ها را نداشتند . سایز این کفش ها با بند های حمایل روی آنها برای پای خریدار تنظیم می شد بنابراین زنانی که پای کوچکتری داشتند با بستن این بند می توانستند بهسادگی از آنها استفاده کنند بنابراین این مدل کفش محبوب شد و مورد قبول بانوان آن زمان قرار گرفت و مدت زیادی هم مورد استفاده آنها بود.

در اواخر قرن 17 میلادی کفش مردانه تغییر خاصی نداشت بلکه فقط جنس و تزئین های آنها تغییراتی داشت این کفش ها  در این دوران سفید و سیاه بودند و یک نشان بزرگ یا سگک نقره ای یا طلایی رنگ روی آنها قرار گرفت که به جای همان روبان قرمز رنگ به میدان آمده بود و تقریبا تمام کفش ها همین مدل بودند. اما در این دوران کفش های زنانه از نظر مدل ها ثابت بودند ولی از نظر مواد اولیه تغییرات زیادی داشتند این مواد عبارت بودند از پارچه های مخملی ، توری و روبان های طلایی و نقره ای رنگ که بیشتر باعث خلق یک اثر هری می شد تا کفشی که قرار بود در خیابان های کثیف ان زمان پای بانوان را حفاظت کند، البته ناگفته نماند که این آثار هنری هیچگاه در پای افراد فقیر در کنار خیابان دیده نشد بنابراین شاید مورد استفاده زیادی هم داشته البته در بین اقشار ثروتمند.

 

اما پس از انقلاب فرانسه در سال 1792 میلادی کفشها نیز دچار تغییراتی شده که در مورد اقتصادی بودن آنها بسیار کمک کرد و به چای استفاده از پارچه های گران مثل ابریشم از چرم استفاده شد کیفیت مواد اولیه آنها بسیار بهتر شد و طول عمر استفاده آنها نیز بهتر شده بود در این دوره اثری از پاشنه های بلند در کفش ها دیده نشد.

قرن 18: این دوره را می توان دوره کفشهای راحت دانست به گونه ای که این کفشها انگلشتان را ناراحت نمی کردند و استفاده کننده از آنها می توانستند به کارهای روزمره خود به سادگی ادامه دهند و هرگز از بپا کردن این کفش ها ناراحتی نداشتند استفاده از توری ها و مواد اولیه تزئینی به شدت در این دوره متداول شده بود با توجه به مد لباس تا این تاریخ برای بانوان که از لباسهای بلندی استفاده می کردند .

 

 

اما پس از آن دوران که مدل لباس ها کمی تغییر کرد خود کفش به عنوان یکی از موارد مد روز قرار گرفت و باید به تنهایی خودنمایی می کردند. در این زمان کلا 3 مدل کفش در بازار موجود بود یکی چکمه ها ، نیم چکمه ها و در آخر هم کفش های مجلسی اما با اختراع شدن چرخ خیاطی در سال 1850 میلادی صنعت تولید کفش و مدل های تولید شده نیز تغییرات فراوانی کرد . این تغییرات به دلیل تحول در صنعت دوخت و سرعت عمل ماشین های دوخت یا همان چرخ های خیاطی بود.

به واسطه اختراع پرخ خیاطی و ظهور علم نوین دباغی پوست و همچنین تنوع طرح ها  تولید کفش در این قرن دیگر به حالت سنتی و دوره گردی نبود بلکه متمرکز تر شد و تجار و بازرگانان توانستند از سراسر دنیا مدل هایی مختلفی جهت فروش به شهرهای خود ببرند کفش فقط برای قشر پولدار جامعه نبود همگان می توانستند با توجه به پول و توان مالی خودشان کفش تهیه کنند و از آن استفاده کنند. در واقع با اختراع چرخ خیاطی و همزیستی چرم ونخ های مقاوم این امکان برای همگان فراهم شد تا از کفش راحت و مورد علاقه خودشان را استفاده کنند و کفش به عنوان یک وسیله تشریفاتی در زندگی جایگاهی نداشت بلکه یکی از لوازم ضروری انسان تبدیل شد.-

 

 

 

 

 

در این قرن مردان هم شاهد تغیراتی در مدلها و رنگ کفشهای خودشان شدند به گونه ای که تاین روز به جز کفشهای مشکی و پاشنه دار موجود در بازار چیز دیگری نبود اما در این زمان مدلهای دیگری به وجود آمدند کفشها لبه دار و سگک دار شدند که تا امروز نیز بسیار محبوب مانده اند اما در این زمان یکی از مهمترین تغییرات فراگیر علم استفاده از دکمه و بند در کفش ها بود در این زمان تولید کنندگان و طراحان کفش همان بندهای نگهدارنده رومیان باستان را که دور مچ پا می پیچید و صندل های آن زمان را در پا محکم می کرد را روی کفش آوردند و در کفش زنانه به جای استفاده از بند یا زیپ از دکمه های تزئینی استفاده شد.

قرن 19 : مطابق معمول پای زنان زیر لباسهای پر از چین و تور مخفی شده بود و فقط زمانی که می نشستند می توانستند کفش های خودشان را به نمایش بگذارند پس این کفش ها فقط یکبار فرصت خودنمایی داشتند که البته تنوع زیادی هم نداشتند در این دورهزنان ، از عینک و کلاه و جوراب های ابریشمی تیره رنگ استفاده می کردند و کفش های چرمی و پاشنه دار را استفاده می کردند این پاشنه ها گاهی به 13 اینچ هم می رسید.

 

در ابتدای این قرن کفش مردان طبق قبل از چرم و سگک و به رنگ سیاه و قهوه ای تولید می شد شاید بتوان تنها تغییر این زمان را در رنگ کفشهای مردانه دانست . به دلیل تغییرات سریع در نحوه زندگی مردم در قرن 19 و اتفاقات بسیاری که در این قرن افتاده بود روند تحقیق در باره صنعت کفش را به دوره های دهه ساله تقسیم کردیم و آنها را به ثبت رساندیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

طبق آمار ثبت شده در سال 1910 میلادی بانوان اعتقاد داشتند که مشخصه یک زن شهرنشین و متمدن داشتن پاهای ظریف و کوچک است بنابراین سازندگان کفش هم از این علاقه مردم استفاده کردند بنابراین در همین زمان شاهد ظهور کفشهای کوچک بوده ایم و چکه ها نقش بسیار اصلی در این تنوع و دوران داشتند و به عنوان اصلی ترین کفشهای روزانه از آنها استفاده می شد این چکمه ها با دکمه های فلزی تزئین می شدند و با روبان های مختلف رنگی نیز طراحی آنها کامل می شد.

 

در سال 1910 میلادی لباس های مردانه به روش کلاسیک بودند به همین دلیل کفش های هم باید به این ترتیب تغییر شکل می دادند و کفشها کلاسیک متناسب با این لباس ها باید تولید می شدهند . بیشتر این کفشها از چرمهای دو رنگ تولید می شد که البته سفید و مشکی یا کرم و مشکی  در سال 1917 میلادی طراحان و سازندگان کفش ایده ای را عملی کردند به گونه ای که تولید چکمه هایی با دو ماده اولیه چرم و کتان به این ترتیب کفش های راحت تری تولید شد و در واقع زمینه اصلی تولید کفش های کتانی یا همان ورزشی امروزی فراهم شد.-

سال 1920 میلادی سالی بود که کفش بانوان دیگر حکم فرعی در نحوه پوشش آنها نداشت یعنی از زیر دامن های بلند و چیندار بیرون آمده بودند بنابراین باید تزئین می شدند و درست همین موقع بود که کفش زنانه سبکتر و زیبا تر شدند البته پاشنه های قدیمی هنوز هم پا برجا بودند طراحان شروع به خلاقیت در طراحی کفشهای زنانه کردند.

 

 

کفش زنانه در این دوره تشکیل شده بود از یک کفی که شبیه به کفی چکمه های پاشنه دار قدیمی بود اما رویه نداشت و توسط یک بند سگک دار به ساق پای مصرف کننده محکم می شد و کفش راحتی برای راه رفتن بود بنابراین مورد استقبال نوجوانان قرار گرفت.

اما کفشهای دو تکه و دو رنگ چرمی مردانه به نام آکسفورد بسیار محبوب شده بود و همه نوجوانان و مردانی که طبق مد روز رفتار می کردند به این مدل روی آور دند غالبا این کفشها مدلهای مشابهی داشت اما تغییراتی را در طراحی خود شاهد بود به عنوان مثال طراحی بدنه کفش و یا طرح های سوراخ دار از این جمله بودند سال 1930 میلادی دهه ای بود که تمامی مدل های قدیمی همراه با تکنولوژی جدید در ویترین مغازه ها یافته شدند بنابراین خریداران شاهد حضور صدها مدل بودند و قدرت انتخاب داشتنداین تغییر به دلیل سهولت در ارسال کالاها یا همان تجارت بین کشورها اتفاق افتاده بود .

اما تغییر اساسی در این زمان دسته بندی کفشها به گفشهای بعد ازظهر یا رسمی و ورزشی بودند به گونه ای که صندل های قدیمی به عنوان کفشهای تابستانی و پیاده روی های بعدازظهر برگزیده شدند و کفشهای مجلس های شبانه نیز از این دسته جدا شدند/

در سال 1930 میلادی کفش های مردانه زیاد دستخوش تغییر نشدند اما علاقه مردم به استفاده از چکمه های قدیمی باعث شد که کفشهای بدون ساق را با نوعی روپوش با رنگ متضاد دوباره مثل چکمه های قدیمی مورد استفاده قرار دهند که به عنوان کفش های فرد معروف شدند.

 

 

دهه 1940 این دهه که جنگ جهانی دوم باعث تغییرات زیادی در طراحی های کفش شد با توجه به نیاز پوتین نظامیان در جبهه های جنگ چرم به عنوان یکی از ماده های اصلی تولید این پوتین ها کم یاب شد بنابراین تولید کنندگان سعی کردند ماده دیگری را جایگزین آن کنند و شروع به تولید کردن کفش با مواد جایگزین کردند و یا اینکه طرح هایی را روانه بازار کردند که کمترین میزان مصرف مواد اولیه را داشتند .

 

 

با توجه به کمبود مواد اولیه برای تولید کفش در این دهه پاشنه هم از بین رفت یا حداکثر به 2.5 سانت کاهش یافت پس جنگ جهانی باعث به وجود آمدن مدلهای جدیدی شد که همین امر انقلاب تازه ای در صنعت کفاشی را شاهد شد. با کمی دقت در میابیم که تمامی طراحی های دوران جنگ فقط برای راحتی افراد هنگام دویدن و فرار طراحی شده بودند. دیگر از بندهای اضافه سگک های دست و پاگیر و دکمه های غیر ضروری خبری نبود بلکه کفش های لبه دار بدون هیچ مشکلی قابل استفاده بودند و رنگ بندی آنها به گونه ای طراحی می شد که کمتری نیاز به تمیز کردن را داشتند البته این خاصیت بیشتر در خدمت بانوان بود تا آقایان چون کفش آقایان در دو رنگ سفید و سیاه طراحی می شد اما اکفشهای بانوان تعداد رنگ بیشتری داشتند.

در مورد کفشهای مردانه به نام های آکسفورد  brogucs  باید گفت که کفش های نرم و بدون پاشنه بسیار محبوب شد و به سرعت جایگزین مدل های قبلی شدند در این دوران مدل لباس و کفش بیشتر روی کفشهای ورزشی و اسپرت بودند و مصرف چرم را به حداقل رساندند.

 

دهه 1950 در این دوره زمان کفشهای کلاسیک زنانه درست مثل قبل با پاشنه های باریک مد شدند اما نکته دیگر این بود که سرپنجه های این کفش ها ناپدید شدند و در واقع سرانگشتان مصرف کننده بیرون بود که مخصوص میهمانی های شبانه طراحی شده بود در این دهه مسابقه ای بین طراحان کفش به وجود آمد آنهم تولید کفش با پاشنه بلند و بارک معروف به پاشنه مدادی بود هرچه پاشنه کفش باریکتر و بلند تر بود به روزتر و جذاب تر به نظر می آمد و خریداران بیشتری داشت در این زمان هیچ محدودیتی برای مواد اولیه نبود پارچه های براق طلایی و نقره ای غوغایی در این صنعت به پا کردند و مدل آکسفورد مردانه در بخش زنانه هم برای نوجوانان تولید شد. طراحان پس از یک دوره رکود تصمیم گرفتند که روحیه جامعه را کمی تغییر دهند.

 

 

دهه 1960 میلادی . در این دهه شلوار وارد لباس زنانه شد بنابراین کفشها هم باید خود را با این تغییر یکی می بنابراین بسیاری از مدلهای اسپرت جای خود را به مدل های کلاسیک و ساده تری دادند و اینگونه کفش ها که بسیار ساده هم بودند و در بازار شد.

این دهه برای مردان تغییرات خوبی به همراه داشت پاشنه کفشهای مردانه مربع شکل طراحی شد و تقریبا ساقدار بودند این باعث می شد که شوار بهتر روی کفش قرار بگیرد و ظاهری مناسب تر داشته باشد البته رنگ ها تغییر کردند. این مدل کفش ها رقیب زیاد مهمی برای کفش های آکسفورد نبود اما به آرامی جلب نظر کرده بودند و مشتریان خوبی داشتند در این دهه کفش های پوست مار زیاد مشهور شد و خریداران را به خود اختصاص داد .

دهه 1970 این دهه یعنی دهه بدون برنامه یا طرح در واقع با توجه تغییر مد در لباس برای بانوان در این دهه طراحان کفش در این دهه از هیچ قانونی پیروی نکردند و همیشه و همه جا سعی در استفاده عقیده خریداران کردند به گونه ای که مدلهای کلاسیک را روی صندلهای راحتی دیدیم و صندل به عنوان کفش میهمانی معرفی شد اما یک تغییر در طراحی کفش زنانه ایجاد شد و آنهم ضخامت کفی کفش بود این ضخامت گاهی اوقات غیر عادی بود اما خریداران زیادی را به سمت خود کشید.

 

کفش مردان هم از این تغییرات جان سالم بدر نبردند بنابراین این پاشنه های ضخیم به این کفش ها نیز وارد شدند و به عنوان کفش های لژدار استفاده شدند.

اما  این دهه در واقع دهه غیرعادی بود به طوری که طراحی ها و طرح های موجود در این زمان از هیچ برنامه پیروی نکرد و نمی توان نام مدل خاصی را در آن یافت بلکه فقط روی احساس و نظر طراحان گذشت.

از این دوران به بعد با توجه به توسعه تکنولوژی و امکانات ساخت کفش بیشتر تولید کفش هایی با کیفیت بالا شروع شد و تقریبا تمامی طراحان و مدل ها سعی در ساختن کفشهایی با خواص طبی با استفاده از مواد اولیه مناسب داشتند و دارند امروزه اولین فاکتور مهم برای تولید کفش مناسب بودن آن برای پاها یا همان قلب دوم انسان است و کیفیت مواد و نحوه طراحی آن در رده بعدی قرار گرفته است.

این موضوع بسیار مهم است که توجه داشته باشیم در تمامی قرون همیشه مدل و طرح های کفش با توجه به نیازهای انسان و مواد اولیه موجود طراحی شده که بعدها تغییر نحوه و عادت زندگی مردم و البته پوشش آنها نیز در این عوامل دخیل شد که همین قوانین امروزه هم مورد استفاده برای تولید و طراحی کفش ها در نظر گرفته می شود.

 

 

 

 

هندوستان؛ کشور 72 ملت

با شنیدن اسم این شبه قاره یک میلیارد نفری یعنی هندوستان در اولین لحظه به یاد نام گاندی خواهیم افتاد ، با کمی بیشتر فکر کردن به نام این شبه قاره به یاد ضرب المثلی معروف خواهیم افتاد که می گوید : «هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد» البته معنی واقعی این ضرب المثل را زمانی درست متوجه خواهید شد که روی صندلی هواپیما نشسته اید و هواپیمای شما منتظر اجازه پرواز بازگشت به ایران است.

هندوستان به عنوان یکی از کشورهای بسیار پرجمعیت آسیایی و در جنوب شرقی ایران واقع شده است این کشور 35 شهر با جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارد. برخی از شهرهای معروف این شبه قاره آسیایی عبارتند از دهلی (پایتخت سیاسی)، بمبئی (مومبای، پایتخت تجاری) ، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، میسور، جی پور، گوا و پونا می باشد.

 

نام برخی از این شهرها به واسطه سریالهای تاریخی که از تلویزیون ایران پخش شده و برخی دیگر به دلیل پذیرش بیش از چند میلیون دانشجوی ایرانی در بین ایرانیان معروف شده شهرهای دانشجویی عبارتند از : پونا، حیدرآباد، بنگلور ، بمبئی و اما شهرهای سریالی عبارتند از میسور (شمشیر تیپوسلطان) و کلکته (کارتون 80 روز دور دنیا). گاهی اوقات از کشور هندوستان به عنوان کشور 72 ملت یاد شده است که به نظر برخی از کارشناسان و جامعه شناسان به دلیل گستردگی این کشور و تنوع قومی این کشور نامگذاری شده است. به عنوان مثال با توجه به اینکه اکثر مردم در این کشور می توانند انگلیسی صحبت کنند اما بیشتر به استفاده از زبان محلی خود تمایل دارند بنابراین گاهی اوقات حرف یکدیگر رو متوجه نمی شوند  و از کلمات انگلیسی استفاده می کنند تا بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند با کمی دقت به اسکناس روپیه، پول رایج این کشور که تقریبا هر یک واحد آن معادل بیست و پنج تومان است متوجه خواهید شد که پشت این اسکناس  به 20 زبان رایج هندوستان مبلغ این اسکنان نوشته شده است.  بله درست خواندید بیست زبان رایج در هندوستان بنابراین کشور 72 ملت نامی بسیار مناسب بوده که برای هندوستان انتخاب شده است. (هر دلار آمریکا تقریبا 42 روپیه ارزش دارد) 

 

تاریخ این شبه قاره به 3 هزار سال پیش باز می گردد که این قدمت باعث شده تا آثار تاریخی بسیار زیادی در این قاره به جای ماند و موزه های کنونی آن یکی از کاملترین موزه های جهان باشند و درآمد بسیار زیادی را برای کشور 72 ملت به ارمغان آورند. در این 3 هزار سال تمدن تقریبا 800 سال به نامداران فارس زبان مربوط بوده که شاید یکی از طلایی ترین دوران این تمدن بوده به همین دلیل در برخی مناطق این کشور می توانید با چهره هایی که برای شما آشنا هستند برخورد کنید یا حتی برخی از نام فامیل در این منطقه کاملا ایرانی هستند مانند پهلوان، پهلوی و گیلانی.

آب و هوای هندوستان از شمال به جنوب گرم و گرمتر می شود و در جنوب آن استوایی خواهد شد . نام این کشور در برخی از کتاب ها و به گفته مورخان به دلیل پرآب بودن هند نامیده شده که مبنای نامگذار هندوانه نیز بوده نام هندوانه یعنی آبدار .  با توجه به این اطلاعات کلی متوجه شدم که هندوستان از 3 جهت در نظر گردشگران جاذبه ایجاد کرده است و می کند که عبارتند از

1.        تجارت

2.        گردشگری

3.        تحصیل

هدف اصلی معرفی مراکز گردشگری در این شبه قاره است که البته هرگز در چند سطر یا صفحه قادر به توصیف کشور 72 ملت نیستیم به همین دلیل در این بخش به معرفی مراکز توریستی شهر بمبئی می پردازیم تا در فرصت های آینده دیگر شهرهای مهم این شبه قاره را بررسی کنیم.

شلوغی ، ازدحام جمعیت، کثیفی و هوای آلوده از معضلات این شهر بسیار بزرگ است که البته دولت مرکزی هندوستان اقدام به اصلاحاتی در این زمینه کرده است که لازمه این تغییرات گذشت زمان و فرصت می باشد. شهرک سازی و آگهی های تبلیغاتی در این زمینه در سطح شهر بسیار جلب توجه می کند اما به واقع آنچه که در فیلم ها دیده ایم را هرگز نخواهیم دید به جز در شهرک سینمایی بمبئی . هنگام عبور از خیابان های بمبئی تعداد زیاد افراد بی خانمان و چادر نشین که کنار خیابان کل زندگی خود را سپری می کنند از مواردی هست که توجه شما را جلب خواهد کرد و به عنوا ن دیگر ثروت در کنار فقر به سادگی زندگی می کنند. بدون اینکه برای هم مشکل یا مزاحمتی ایجاد کنند.

دلیل همزیستی ثروت و فقر کنار هم بدون هیچ مشکلی این است که مردم هندوستان اعتقاد دارند که اگر در این دنیا و زندگی فعلی خود به کسی آزار نرسانند در زندگی آینده خود و پس از مرگ به بهترین روش زندگی خواهند کرد.

تعداد فقرای این شهر  شاید بی اندازه باشد به گونه ای که تعداد زیادی در کنار ساحل و زباله های شهر زندگی می کنند این شهر بزرگ ساحلی در فصل گرما شاهد از بین رفتن تعداد زیادی از این فقرا در اثر گرما و گرسنگی است اما این روند به واسطه کمک سازمان های غیر انتفاعی و دولتی روبه کاهش است.

اختلاف طبقاتی در این شهر به گونه رخ می نماید که گاهی اوقات از قدرت درک و تصور انسان دور است . اما هر دو گروه به تقدیر زندگی خود آگاهند و هیچگونه تعرضی به دیگری ندارند موج وحشتناک فقرا و گداها کنار مراکز توریستی باعث شده که دولت هندوستان مراکز خیریه ای در سطح شهر بنا کند که متکدیان دیگر از دست دیگران پول نگیرند اگر شما نیت کمک کردن به فقرا را دارید می توانید به هر میزان که مایل هستید به آنها غذا بدهید در واقع شما پول را به دکه ها می دهید و آنها به اندازه پول شما به متکدیان غذا می دهند.

وقتی در شهر مبهوت تماشای این موارد هستید به یادداشته باشید که جهت رانندگی در هندوستان به روش انگلیسی است و دقیقا خلاف آنچه که شما در ایران به آن عادت کرده اید پس مراقب باشید هنگام عبور از خیابان ها دچار دردسر نشوید البته این اتفاق را بارها و بارها تجربه خواهید کرد که به اشتباه از سمت راننده قصد سوار شدن به اتومبیل را دارید چون به سیستم ایران عادت کرده اید. با توجه به ترافیک کشنده شهر بمبئی شاید بارها و بارها خداوند را شکر کنید که در تهران رانندگی می کنید و وقتی دوباره به خیابان تهران بازگردید هرگز زیاد از بوق خودروی خودتان استفاده نخواهید کرد و با خونسردی بیشتری رانندگی کنید. 

 

تاکسی های بمبئی به دو دسته تقسیم می شوند یکی ماشین های بسیار قدیمی سیاه و زرد رنگ و دوم سه چرخه هایی که معروف به ریکشا هستند رانندگان این تاکسی ها بسیار بد رانندگی می کنند و اگر از سرعت زیاد یا بد رانندگی کردن دیگران نارحت می شوید هرگز سوار این تاکسی ها یا ریکشاها نشوید. نحوه محاسبه کرایه تاکسی در هندوستان با تاکسی مترها است یکی از ابزار بسیار لازم برای شما خریدن یک جدول محاسبه نرخ کرایه تاکسی است که بسیار برای شما کارآمد خواهد بود با توجه به عددی که تاکسی متر نشان می دهد شما می توانید نرخ قابل پرداخت به راننده را از روی جدول پرداخت نمایید که برای هر دو طرف قابل قبول است. البته به یاد داشته باشید که استفاده ار یکشا برای گردشگران بسیار جالب تر و بهتر است چون داخل ماشین به دلیل استفاده از انواع عود غیر قابل تحمل هستند.

مرکز این شهر شلوغ هنوز بوی استعمار انگلستان را می دهد و خیابان بندی های قدیمی در آنها حاکم است شهر بمبئی 3 اتوبان اصلی دارد و بقیه خیابان ها بسیار ناهموار و باریک هستند اما شهرسازی و ساخت زیرساخت های حمل و نقل در این شهر کاملا قابل مشاهده است. بخصوص در یکی دو سال اخیر . یکی از بهترین خاطرات سفر شما تکان دادن سر هندی ها هنگام صحبت کردن است بشکلی خاص این کار را انجام می دهند و کاملا با حرکات آنها هماهنگی دارد این صحنه به یادمادنی تا سالها در خاطره شما خواهد ماند.  به هر حال پس از گفتن نکات منفی شهر بمبئی بهتر است به سراغ نکات مثبت در این شهر برویم. 

 

توی این شهر عجیب و غریب دو قشر بسیار رویایی زندگی می کنند یکی هنرپیشه های بالیوود و دیگری بازیکنان کریکت در تیم های معروف هندوستان هستند اما با توجه به سیاست های درست اقتصادی دولت مرکزی قشر متوسط شهرنشین در بمبئی در حال ترقی و پیشرفت هستند و امکانات خوبی را در اختیار دارند.

در قسمت پولدار نشین شهر بمبئی شاهد برج های بسیار مجلل و رستوران های زنجیره ای و مراکز خرید بسیار شیک و البته طلافروشی های چندین طبقه بزرگ خواهید بود که به شهر رنگ و بوی اروپایی داده است. در مورد این طلافروشی ها شما مانند رستوران در آنها مشتری خواهید دید که در حال خرید و فروش طلا هستند نکته بسیار جالب این که در این طلافروشی ها امنیت کامل برقرار است و هیچگونه دزدی یا تخلفی رخ نخواهد داد و تنها با دو نگهبان نمادین از آنها محافظت می شود. کلوپ های ورزشی بسیار گرانقیمت در سطح شهر  (البته قسمت مدینه فاضله) خودنمایی می کنند که شاید برای عضو شدن در آنها سالها باید در نوبت باقی بمانید تا به عنوان عضو آنها از این امکانات استفاده کنیم.

نکته بسیار مهم اینکه هرگز به گاو در هندوستان بی احترامی نکنید و یا حتی بی مورد به آن دست نزنید چون این حیوان در هندوستان از جایگاه وی‍ژه ای برخوردار است بطوری که اگر وسط یکی از خیابان های اصلی شهر به ایستد هیچ ماشین یا وسیله نقلیه ای برای آن حیوان بوق نخواهد زد و از کنار آن عبور خواهند کرد.  رستوران ها در این شبه قاره نیز به دو گروه گیاهخوار یا گوشتخوار تقسیم می شوند بیشتر مردم هندوستان گیاهخوار هستند و هرگز از گوشت مصرف نخواهند کرد بنابراین برای انتخاب کردن نوع غذای خود دقت کنید.

برای سفر به کشور هندوستان سفارت این کشور بدون هیچ سختگیری به شما ویزای توریستی خواهد داد و شما با توجه به علاقه خودتان زمان سفرتان را انتخاب خواهید کرد بهترین زمان سفر به شهر بمبئی یا مناطق جنوبی این کشور فاصله ماههای شهریور تا اوایل اسفند ماه است. در قسمت مرکزی و جنوبی این شبه قاره آب و هوا به سه فصل مختلف تقسیم می شود که عبارتند از :

1.        فصل گرما

2.        فصل بارش

3.        فصل سرما

که با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بمبئی در کشور هندوستان از این قانون پیروی می کند. پس شما در زمانبندی خودتان باید بیشتر دقت کنید و بهترین فصل که فصل سرماست را انتخاب کنید سرما برای ما در این شهر به معنی بهار است اما در این فصل خود هندی ها شاید از لباس های زمستانی و پشمی استفاده کنند. یعنی زمانی که شما از گرمای روز عرق می کنید وشاید در برخی موارد کلافه شوید هندی ها یی را خواهید دید که لباس پشمی پوشیده اند و احساس سرما می کنند.

برای سفر به بمبئی که از به هم متصل شدن 7 جزیره به یکدیگر تشکیل شده می توانید از هر شرکت هواپیمایی استفاده کنید یعنی هواپیمایی خارجی یا داخلی اما بهترین گزینه برای شما شرکت هواپیمایی ایران ایر  البته از تهران خواهد بود. مدت زمان سفر هوایی شما از تهران تا سرزمین 72 ملت تقریبا 3.20 دقیقه خواهد بود. سعی کنید هنگام گرفتن کارت پرواز از متصدی خواهش کنید که برای شما صندلی کنار پنجره در نظر بگیرد چون هنگام فرود در فرودگاه بین المللی بمبئی با صحنه ای خارق العاده روبرو خواهید شد یعنی بزرگترین حلبی آبادی که تا حال دیده اید . هنگام فرودهواپیما از روی منطقه ای عبور خواهد کرد که همگی از خانه های حلبی ساخته شده.  در برخی از متون حتی از بمبئی به عنوان بزرگترین شهر حلبی جهان نام برده شده است. 

قبل از رسیدن به فرودگاه داخل هواپیما فرمهای اطلاعاتی گمرک داده خواهد شد و باید آنرا با توجه به اطلاعات شخصی خود آن را کامل کنید یعنی نام و دیگر اطلاعات و میزان ارز همراه و دلیل سفرتان را عنوان کنید این برگه ها را هنگام خروج از فرودگاه از شما خواهند گرفت.

اما قبل و هنگام سفر به بمبئی و سرزمین 72 ملت باید چند نکته را رعایت کنید 

1.        هیچگاه غیر از آب معدنی از آب دیگری ننوشید

2.        به نظافت شخصی خود کاملا توجه کنید و اهمیت دهید

3.        مالاریا، هپاتیت نوع بی در این سرزمین بسیار زیاد دیده شده بنابراین با پزشک خود مشورت کنید

4.        هرگونه تب در طول سفر را هرگز شوخی نگیرید و سریعا به پزشک مراجعه کنید (به دلیل وجود پشه دینگو)

5.        از پمادهای ضد گزیدگی حشرات حتما استفاده کنید یا از دستگاه حشره کش برقی در هتل خود استفاده کنید

6.        مدارک شناسایی و اضافه پول خودتان را هرگز به همراه نداشته باشید و آنها را به صندوق امانات هتل تحویل دهید

7.        از کیفیت و تمیزی رستورانی که قرار است غذا بخورید آگاه شوید

8.        هرگز به حیوانات خیابان دست نزنید و از آنها دوری کنید

9.        برای خوردن غذاهای دریایی کاملا دقت کنید .

10.     از کسی که نمی شناسید هرگز برای خوردن چیزی نپذیرید

11.     برای چنج کردن دلارهای خود حتما به صرافی یا بانک های معتبر استفاده کنید

12.     هنگام بازدید از مراکز شلوغ مثل بازارها یا ... مقدار زیادی پول همراه نداشته باشید

13.     حتما به صورت گروهی یا همراه یک راهنمای محلی به این مناطق بروید با توجه به شلوغی و اذحام احتمال انکه مسیر خود را گم کنید بسیار زیاد است.

14.     همیشه یک کارت که نشانی هتل شما در آن قید شده را همراه داشته باشید.

15.     محلول ضدعفونی کننده دست را همیشه همراه خود داشته باشید.

16.     در صورت خریدن نارگیل تازه از دستفروش ها حتما از نی برای نوشیدن آب نارگیل استفاده کنید.

17.     همیشه یک لیوان شخصی همراه خود داشته باشید.

پس از خروج از هواپیما و ورود به سالن ترانزیت اولین خاطره شما بوی خاص هندوستان خواهد بود بعد از آن گرما و رطوبت هوا که در روزهای بعد برای شما عادی خواهد شد.  این بود تا آخر سفر و حتی هنگام باز کردن چمدان در منزل همراه شما خواهد بود و یادآور خاطرات خوب شما از سفر به کشور 72 ملت است.

شلوغی و ازدحام داخل فرودگاه و ساختمان بسیار معمولی آن بسیار جالب خواهد بود ، اما به یاد داشته باشیم که همین فرودگاه سالانه 20 میلیون مسافر را پذیرایی می کند.  پس از خروج از فرودگاه با هوای بسیار گرم و مرطوب  و آفتاب بسیار شدید شهر بمبئی روبرو خواهید شد و البته آفتاب بسیار قوی این شهر. فرودگاه بین المللی بمبئی در قلب شهر واقع شده و درست در مرکز شهر بمبئی در وسعت بسیار بزرگی بنا شده است . در کشور 72 ملت کرایه تاکسی زیاد گران نیست بنابراین با اندکی هزینه تقریبا 25 دلار می توانید با تاکسی های جالب و قدیمی زرد و سیاه هندی خودتان را به قسمت توریستی شهر برسانید .

در بمبئی می توانید از شبی 20 دلار به بالا هتل پیدا کنید . می توان از دفاتر توریستی داخل فرودگاه هم استفاده کنید ولی به هر حال  شما برای پیدا کردن هتل مناسب اقامت خودتان مشکل نخواهید داشت . اما بهترین گزینه برای انتخاب محل هتل این است که شما در قسمت جنوبی شهر بمبئی و در محله کلابه هتل خودتان را انتخاب کنید این منطقه بهترین گزینه برای گردشگران است چون از ترافیک بسیار شلوغ بمبئی خودتان را نجات داده اید .

در طول حرکت از فرودگاه تا هتل صحنه هایی را خواهید دید که شاید هرگز در طول عمرتان ندیده باشید به عنوان مثال شلوغی بسیار زیاد خیابان های بمبئی ، هوای بسیار آلوده شهر و البته کثیف بودن شهر نیز شاید در ذهن هر گردشگری ایجاد اشکال کند. هنگام گذر از سطح شهر بمبئی وقتی که در ترافیک کشنده شهر در افکار خود فرورفته اید شاید صحنه هایی را ببنید که از شدت تعجب باور این موضوع برای شما سخت باشد و به خودتان بگویید خوابم یا بیدار!!!

 یک نکته بسیار جالبی که در بمبئی خواهید دید یا البته بهتر بگویم می شنوید صدای بوق وسایل نقلیه است که البته این به عادات و فرهنگ جامعه بستگی دارد با کمی دقت متوجه نوشته بسیار متداولی پشت تمامی کامیون ها خواهید شد و آن هم این جمله است «لطفا بوق بزنید» بنابراین این بوق زدن چیز غریبی برای هندی ها  نیست این ملت درست برعکس کلیه کشورهایی که آرامش را برای شهرها یکی از عوامل اصلی کیفیت زندگی می دانند.

با توجه به ساعات پروازهای ایران ایر از تهران به بمبئی شما تقریبا ظهر به مقصد خود می رسید پس بعد از کمی استراحت شما می توانید سفر خود را با بعدازظهری دل انگیز کنار دروازه هند شروع کنید. در وازه هند در بمبئی که جنوب شهر واقع شده توسط انگلیسی ها در محله ای به نام «کلابه» بنا شده است.  به روایت تاریخ از این محل آخرین سربازان انگلیسی سوار کشتی های خود شدند و کشور هندوستان را به مقصد انگلستان ترک کردند این بنای که با سنگی زرد رنگ ساخته شده به هنگام شب و نور افشانی خاص آن بسیار زیبا به نظر می رسد. پس از لذت بردن از دیدن صحنه بسیار زیبای غروب آفتاب از دروازه هندوستان می توانید به برج راج بای Rajbai tower  بروید و این برج زیبا را نیزد که تقریبا 10 دقیقه از دروازه هند سربه آسمان کشیده را ببینید پس از آن می توانید از رستوران هتل مجلل تاج محل استفاده کنید و شام بسیار دلچسبی را نوش جان کنید به یاد داشته باشید که این هتل جزو بهترین هتل های هندوستان است و از گرانترین هاست.

 

 

 

 

 

 

پس از استراحت در هتل و شروع روز اول سفر خودتان می توانید از جزیره فیل ها یا (الیفانتا) بازدید کنید،  برای استفاده از تور جزیره باید از روز قبل ثبت نام کنید که معمولا تمامی هتل ها این امکانات را در اختیار شما قرار خواهند داد . از اسکله نزدیک دروازه هند باید سوار کشتی های کوچک تفریحی شوید و تقریبا یک ساعتی از سفر کوتاه دریایی خود لذت ببرید پس از گذشت این زمان ناگهان دو فیل به هم چسبیده را که از وسط اقیانوس سربرآورده اند خواهید دید بله این همان جزیره الیفانتاست.

پس از پیاده شدن از کشتی باید تقریبا 15 دقیقه را از راه پله ای بالا بروید تا به مرکز جزیره برسید و از 5 معبد ساخته شده در مرکز جزیره بازدید کنید. خبر خوب برای افراد مسن و کسانی که توان حوصله پیاده روی زیاد را ندارند این است که می توانند برای رسیدن به مرکز جزیره از قطار تفریحی استفاده کنند در طول راه تعداد زیادی میمون شما را همراهی خواهند کرد که باید مراقب باشید تا خوراکی های شما را ندزدند و گاهی اوقات به لوازم براقی که همراه دارید نیز علاقه نشان می دهند.  تعداد زیادی دستفروش هم با فروختن نمادهای این جزیره و مجسمه های سنگی می فروشند که البته سوغات بسیار خوبی هم برای دوستان و آشنایان شماست محوطه را به نوعی خاص تزئین کرده اند. بازدید از این جزیره تقریبا یک روز کامل شما را به خود اختصاص خواهد داد و خستگی راه شاید به شما اجازه بازدید از جای دیگری را ندهد. 

 

   

برای روز دوم بهترین برنامه شما می توانید بازار کرافت مارکت باشد ، بطور کلی شهر بمبئی به دلیل سابقه بسیار زیاد تجاری خود چندین بازار بزرگ و  بسیار مشهور را در خود جای داده مثل ؛ کرافت مارکت، چوربازار Chor bazar، زاوری بازار Zaveri bazaar ، فشن استریت FASHION STREET ، که اکثر این مناطق خرید نزدیک منطقه کلابه قرار گرفته اند در این مراکز خرید از پارچه های دستباف تا بهترین برندهای روز دنیا را خواهید یافت یکی از مهمترین این مراکز مهاتما جیوتیبا فلو بازار Mahatma Jyotiba Phule market  است که در واقع یک بازار محلی برای شهروندان بمبئی که  در این بازار مواد غذایی تازه مثل گوشت، سبزیجات و ماهی فروخته می شود و به عنوان یکی از بازارهای اصلی گل نیز در این شهر شلوغ انتخاب شده است. 

 

 

 

 

این بازدید و خرید یک روز کامل شما را خواهد گرفت به گونه ای که استشمام انواع و اقسام بوهای تند در این منطقه و شلوغی و ازدحام جمعیت شما را خسته خواهد کرد اما اگر هنوز توان گردش یا تفریح را دارید ساحل چپاتی بهترین گزینه برای آرامش و دوری از شلوغی و ازدحام مراکز خرید است و بعد ازظهری بسیار زیبا ورویایی را کنار ساحل برای خودتان مهیا خواهید کرد. 

 

 

 

این ساحل که یکی از مراکز تفریحی بسیار مشهور در شهر چند میلیونی بمبئی است اگر از کنار دروازه هندوستان قصد رفتن به این ساحل را دارید باید تقریبا 50 دقیقه با ریکشا سفر کنید و به سمت شمال شرقی بروید تا به این ساحل زیبا برسید. بعد از ظهرها این ساحل  مرکز تجمع تعداد زیادی از گردشگران و دیگر افراد است که محل مناسبی برای برگزاری جشن های ملی هندوستان مثل گانش، روز نارگیل و ... خواهد بود در این ساحل هر کسی مشغول به کاری است یکی دستفروشی می کند دیگری بالن سوار می شود و از بالا به این منطقه زیبا نگاه می کند و برخی گدایی می کنند و توریست ها هم مات و مبهوت از این مناظر مشغول عکاسی یا استفاده از هوای تازه ساحل هستند.  به این ترتیب روز دوم در سرزمین 72 ملت نیز به پایان می رسد برای روز سوم بهترین گزینه بازدید از  حاج علی درگاه خواهد بود که تقریبا شمال غربی دروازه هند واقع شده است.

این مکان تاریخی و مذهبی در جنوب غربی شهر بمبئی واقع شده و از دروازه هند تقریبا 45 دقیقه با ریکشا باید مسیر را طی کنید البته فقط به خاطر ترافیک بسیار سنگین در خیابان های بمبئی این زمان را لازم دارید اگر نه فاصله زیاد نیست .  این بارگاه در منطقه ورلی که یکی از  ساحل های جنوب غربی شهر بمبئی است واقع شده هر روز بخصوص روزهای 5 شنبه تعداد زیادی گردشگر و زائر را به خود می بیند و با توجه به قدمت و جایگاه اجتماعی به عنوان یکی از اماکن مذهبی و مقدس شناخته شده است؛ این عبادتگاه ساحلی با رنگ سفید خود منظره ای بسیار زیبا در میان آب برای بازدید کنندگان ایجاد می کند. برای دیدن این مکان مذهبی نیم روز کافی خواهد بود و پس از خوردن ناهار در یکی از رستوران های زیبای هندی و سنتی نزدیک این منطقه می توانید به منطقه تجاری و اداری هوتاتماس چوک hutatmas chok بروید و نیمه دیگر روز خودتان را در بهترین مرکز تجاری اداری بمبئی بگذرانید در این منطقه شما می توانید از مراکز خرید بسیار زیبا و مجلل نیز بازدید کنید و در صورت امکان خرید کنید. 

 

 برای استراحت شبانگاهی می توانید به ساحل مارین درایو بروید این گذرگاه ساحلی که یکی دیگر از جذابیت های توریستی بمبئی می باشد در هنگام شب و چراغ های بسیار زیادی که در مسیر این راه استفاده شده درست مانندن الماس های بسیار زیادی روی یک گردنبند زنانه می درخشد. این گذرگاه ساحلی در ساحل دریای عرب واقع شده که تعداد زیاد رستوران و کافی شاپ را در خود جای داده است . با این تفریح روز سوم هم به پایان رسید و برای روز چهارم آماده می شویم.

بازدید از ایستگاه مرکزی قطار بمبئی یکی از بهترین گزینه ها برای روز چهارم شماست. ایستگاه ویکتوریا در جنوب شرقی فرودگاه واقع شده که تقریبا 30 دقیقه با دروازه هند فاصله دارد . ایستگاه ملکه ویکتوریا روزگاری کاخ سلطنتی بوده اما امروزه با تمامی تجهیزات و ساختمان های آن به عنوان اصلی ترین ایستگاه قطارهای درون شهری و برون شهری در شهر بمبئی است، پس از بازدید از این ایستگاه شلوغ و باشکوه که به عنوان یک موزه نیز می توان از ان یاد کرد بهترین گزینه برای فرار از این شلوغی روز موزه پرنس ویلز است.   

 

 

 این موزه که تعداد زیادی آثار تاریخی حتی تعدادی زیادی آثار تاریخی ایرانی را نیز در خود جای داده در ابتدا به عنوان یک بیمارستان ساخته شده اما پس از بازدید پرنس ولز از این مکان، به نام او ثبت شد و پس از خروج انگلیسی ها از هندوستان به عنوان یک موزه شناخته شده البته اگر علاقمند به بازدید از اینگونه موزه ها هستید می توانید پس از این موزه  از موزه ملکه ویکتوریا  نیز بازدید کنید که امکانات آن  بیشتر از موزه پرنس ولز است و تعداد بیشتری آثار تاریخی را در خود جای داده این موزه می تواند روند کامل دوره استعمار انگلستان بر هندوستان را به شما نشان می دهد. به هر حال محیط بسیار آرام و پاکیزه این موزه ها که بسیار خنک هم هستند می تواند آرامشی دلپذیر را برای شما به ارمغان بیاورد اگر در فواصل ماههای نوامبر تا آوریل به این شهر سفر می کنید می توانید یک بعد از ظهر بسیار زیبا و شاد را به خودتان هدیه بدهید آن هم با بازدید از میدان اسب دوانی بمبئی که هر ساله مسابقات زیادی را پذیرایی می کند. نام دیگر این میدان اسب دوانی به نام یکی از خدایان ثروت هندو یعنی ماهالاکشمی  Mahalaxmi نامگذاری شده . این میدان مسابقه نزدیک استادیوم ورزشی مرکزی شهر بمبئی و در بلوار Keshaw rao khadye mang  واقع شده است اگر قصد رفتن با ترن را دارید می توانید در ایستگاه قطار، که به همین نام یعنی ماهالاکشمی است پیاده شوید .  برای روز پنجم سفر خود می توانید از خانه تاریخی گاندی در شهر بمبئی دیدن کنید این خانه تاریخی در شمال شرقی حاج علی درگاه و در محله پارل واقع شده است که از حاج علی درگاه با توجه به ترافیک شهر تقریبا 30 دقیقه با ریکشا راه در پیش دارید و اما پس از آن می توانید از یک بعدازظهر دلپذیر در پارک نهرو در نزدیکی ساحل چپاتی و محله مالابارهیل malabar hill که یکی از محله های بسیار گران قیمت و محل زندگی ثروتمندان و سیاستمداران شهر بمبئی است لذت ببرید  شما هنگامی که در پارک مشغول قدم زدن و لذت بردن از طبیعت این پارک هستید می توانید دو ساحل چپاتی و مارین درایو را ببینید در واقع همان گردنبند الماس نشان را از زاویه دورتر ببینید و به زیبایی واقعی آن پی ببرید. 

   

 

اما روز ششم می تواند به عنوان یکی از به یادماندنی ترین روزهای این سفر باشد و شما را با دنیای  رویایی هند یعنی فیلم های هند آشنا کند بله امروز شما می توانید به شهرک سینمایی بمبئی یا همان بالیوود بروید که منطقه ای سرسبز و در کنار دریاچه های رویایی همانگونه که در فیلم های این سرزمین دیده ایم واقع شده به نظر من بهترین روش برای بازدید از این شهرک سینمایی استفاده از تورهای روزانه است می توانید آنها را با راهنمایی مسئول پذیرش هتل رزرو کنید است. بازدید از این شهرک سینمایی تقریبا تمام روز شما را خواهد گرفت و در واقع تمامی فیلم هایی که با حال از این کشور دیده اید را جلوی چشمان شما خواهد اورد . این تورهای یک روزه معمولا از ساعت 9 صبح آغاز می شوند و تا 5 بعدازظهر ادامه خواهند داشت و با یک وعده غذای سنتی به عنوان ناهار از شما پذیرایی خواهد شد. اما در راه بازگشت می توانید از گروه جدا شده و از دانشگاه بمبئی یا همان آکسفور شرق بازدید کنید و در کنار دانشجویان خارجی این دانشگاه روز خود را کامل کنید به این ترتیب یک هفته در کشور 72 ملت اقامت داشتید و با فرهنگ آنها تقریبا آشنا شدید اما متاسفانه وقت روبه پایان است و حکایت همچنان باقی است.

به یاد داشته باشید که یک صحنه را هرگز از دست ندهید معمولا پرواز های ایران ایر از بمبئی ساعت 12 ظهر انجام می شود بنابراین روز آخر و قبل از ترک این شهر برای دیدن طلوع آفتاب حتما دوباره به دروازه هند بروید و آخرین عکس های یادگاری را نیز تهیه کنید و پس از آن از خوردن یک صبحانه بسیار مجلل در هتل تاج محل به عنوان خداحافظی لذت ببرید.

اما همه این خاطرات  هنگام باز کردن چمدان در منزل دوباره در ذهن شما مرور خواهد شد آن هم به دلیل استشمام بوی هندوستان یا همان سرزمین 72 ملت. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ساری لباس ملی بانوان هندی

ساری به عنوان اصلی ترین لباس بانوان هندی همیشه مورد توجه زنان کشورهای دیگر بوده و هست بطوری که برخی از زنان گردشگر که به کشور هفتادو دو ملت سفر می کنند در طول مدت سفر خود سعی می کنند از این لباس استفاده کنند که البته استفاده از آن زیاد هم ساده نیست .

این لباس زنانه تقریبا اصلا دوخت ندارد و  از دو قسمت عمده تشکیل شده است یکی بالانه که یک تاپ بسیار ساده و پارچه ای بطول ٧ متر که به روشی خاص به دور بدن می پیچد. اما همیشه این ساری ها ارزان نیستند بلکه قیمت برخی از آنها حتی بیشتر از چندین هزار دلار می باشد .

این ساری ها با سنگ های قیمتی تزئین شده اند و پارچه های آنها دست باف بوده به همین دلیل یکی از شو های لباس هندی که در کشور هفتاد و دو ملت برگزار شده و طراحان جوان هندی آنها را طراحی کرده اند را با شما به اشتراک می گذارم تا با این گونه لباس ها بیشتر آشنا شوید . البته می توان گفت که پارچه این لباس تقریبا مثل سرمه بسیار معروف هندی است .

 لازم به یادآوری است که نوع دیگری از لباس زنانه هندی به نام پنجابی که درست مثل مانتو و شلوار زنانه است امروزه بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد آنهم به دلیل صنعتی شدن زندگی بانوان هندی و نقش پررنگ آنها در امور اداری کشور و ساری بیشتر به عنوان یک لباس رسمی در اعیاد و میهمانی های مجلل استفاده می شود. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گوجه فرنگی خطر ابتلا به بیماریهای کشنده را کاهش می دهد

طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از تحقیقات دانشمندان آنها متوجه شدند که گوجه فرنگی یکی از بهترین و مفید ترین خوراکی های روی زمین است و در بهبود کیفیت زندگی انسان و در کم کردن ریسک بیماری را در طول زندگی انسان نقش بسیار مفیدی را بازی می کند.

این خوراکی قرمز رنگ در کم کردن ریسک ابتلا به بیماری هایی چون انواع سرطان و همچنین تقویت سیستم دفاعی بدن و تقویت کیفیت پوست  نقش بسیار سازنده ای دارد.

یک گروه محقق به نام های بریت بورتون، کریستین ریمرز که در مرکز تحقیقات کیفیت غذا و تکنولوژی در الینوی ایالات متحده این تحقیقات را انجام داده اند طی همین آزمایشات به خواص بسیار مفید گوجه فرنگی پی بردند که البته این خواص از قدیم هم مشخص شده بود اما این تیم تحقیقاتی توانستند در بعد علمی و عملی این مطالب را به ثبت برسانند و پایه علمی آنها پیدا کنند. این محققان طی یک سری تحقیقات علمی معروف به «تحقیق درباره تاثیر گوجه فرنگی روی سلامتی انسان» به این نتایج دست یافتند و توانستند این خواص را به تایید جامعه جهانی برسانند و در محافل بسیار معتبر پزشکی آن را اثبات کنند.

آنها در این مقاله عنوان کردند که بزرگترین انتی اکسیدان طبیعی روی زمین گوجه فرنگی است به شرط اینکه به صورت تازه از استفاده شود البته آنها می گویند تمامی مشتقات این گیاه نیز مفید است اما تاثیر میوه تازه به بیشترین میزان آن خواهد بود. این محققان می گویند متاسفانه میوه های پخته شده و یا رب گوجه فرنگی به دلیل حرارت دیدن میوه خام دیگر خاصیت اولیه را ندارد و مواد اصلی یعنی انتی اکسیدان های طبیعی آن با حرارت دادن از بین رفته و کمتر توان تاثیر گذاری را دارند.

گوجه فرنگی تازه حاوی میزان بسیار بالایی از مواد ضد التهاب و تنظیم کننده برخی هرمون های داخلی بدن است که این دو ماده نقش بسیار مفیدی در بهبود کیفیت سلامتی انسان دارند .

در ادامه این محققان ثابت کرده اندکه مصرف مقدار مناسب گوجه فرنگی تازه در سبد غذایی انسان باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در فرد می شود همچنین در برخی از موارد این خوراکی به عنوان یکی بهترین داروها برای ترمیم سوختگی ناشی از اشعه ماوراء بنفش روی پوست انسان نیز شناخته شده است.

از سوی دیگر این دانشمندان می گویند که مصرف گوجه فرنگی خود باعث تغذیه مناسب در فرد می شود بگونه ای که میل استفاده از سبزیجات دیگر را در انسان افزایش می دهد که این خود بهترین خدمت به سیستم گوارشی انسان و در نهایت بهبود کیفیت سلامتی انسان است.

به عقیده این کارشناسان خوردن یک عددگوجه فرنگی متوسط و تازه هر روز صبح بهترین روش برای خدمت به سیستم دفاعی بدن و استفاده کامل از خواص بسیار بالای این گیاه خواهد بود که البته می توان با خوردن یک لیوان آب گوجه فرنگی تازه را قبل صبحانه همان اثر را به دست آورد. این محققان همچنین عنوان می کنند که می توان از برگه گوجه فرنگی یعنی خشک شده میوه تازه نیز بیشترین بهره را برد فقط به یاد داشته باشید که برای خشک کردن آن از مواد شیمیایی یا روشهای غیر طبیعی استفاده نشده باشد.

 منبع: The review research is published in the American Journal of Lifestyle Medicine .

 

 

مانور هایملیخ (Heimlich Maneuver) یا جلوگیری از خفگی انسان

همه چیز در یک آن اتفاق می‌افتد و در این حال، زمان ارزش فراوانی پیدا می‌کند. برای همه ما این اتفاق پیش آمده که در حین خوردن خوراکی، جسمی خارجی راه تنفسی‌مان را بند آورده و حالت خفگی به ما دست داده است. مغز انسان در صورت نرسیدن اکسیژن، در فاصله 6-4 دقیقه دچار مرگ می‌شود. متأسفانه سالانه هزاران نفر به این شکل زندگی خود را از دست می دهند. دو سوم از این افراد را کودکانی تشکیل می‌دهند که اغلب آنها سن زیر سه سال دارند، در عین حال این خطر همه را تهدید می‌نماید. حرکت تکنیکی و ساده هایملیخ شما را قادر می‌سازد تا در حد امکان، اشخاص را از خطر خفگی نجات دهید. با یادگیری این روش، حتی می‌توانید خود را نیز از خطر خفگی برهانید. فرد در حال خفگی نه می تواند صحبت کند و نه توانائی تنفس دارد، لذا به کمک شما سخت نیازمند است. هیچگاه به پشت شخص در حال خفگی نزنید، چرا که ممکن است کار مشکل‌تر شود (مگر آنکه نیم تنه بالائی شخص رو به پائین باشد). خندیدن و یا حرف زدن در حین جویدن غذا و بلعیدن آن ممکن است باعث ایجاد حالت خفگی گردد. به هنگامی که حالت خفگی دست می‌دهد، هرگز محلی را که دیگران در آن هستند ترک نکنید و همانند شکل زیر، با اشاره وضعیت خود را به آنان بفهمانید.

  تأثیر این تکنیک به این دلیل است که در حالت قطع تنفس بیمار، هنوز مقدار قابل توجهی هوا داخل ششها باقی است و با فشردن سریع دستها بر روی شکم مصدوم (بین قفسه سینه و ناف)، ششها فشرده می شوند و هوای موجود در آنها به سمت نای حرکت می‌کند و جسم خارجی را به سمت بیرون حلق می‌راند. خفگی در کودکان اغلب به دلیل بلعیدن جسم خارجی رخ می‌دهد. در مورد به کارگیری این تکنیک برای کودکان با احتیاط کامل عمل کنید.

 

نشانه‌های شخص در حال خفگی

1.    ناتوانی در تنفس و صحبت کردن

2.   ناتوانی در سرفه کردن

3.    تغییر رنگ صورت به کبودی

4.    از دست دادن هوشیاری

 

مراقبت از کودکان

از آنجا که کودکان تمایل دارند اشیاء را به دهان بگذارند و ببلعند، پیش‌بینی‌های زیر را در مورد آنها رعایت کنید:

1.     هرگز اسباب بازی‌های کوچک را که ابعادشان 4×2 سانتیمتر و یا کوچکتر است، در اختیار کودکان قرار ندهید. به همین شکل مراقب قطعات کوچک جداشدنی اسباب بازی‌ها نیز باشید.

2.     قرص های داروئی را پس از حل کردن در آب به کودکان بدهید.

3.     این اشیاء را از دسترس کودکان دور نگه دارید: سکه، دکمه، بادکنک باد نشده، نخود، لوبیا، دانه تسبیح، تیله‌های     شیشه‌ای و سنگی...

4.     این خوراکی‌ها را نیز از دسترس کودکان دور نگه دارید: ذرت بو داده، آجیل، یخ، شکلات، سبزیجات خام، هویج...

5.     کودک در حال خوردن خوراکی نباید بدود، راه برود و یا بازی کند. 

 

چگونه خودمان را از خطر خفگی نجات دهیم

 1.    یک دستتان را مشت کنید و انگشت شست خود را بر روی شکم - بین قفسه سینه و ناف بگذارید.

2.    این دست را محکم با دست دیگرتان بگیرید و هر دو دست را با حرکت سریع رو به بالا فشار دهید. همچنین می‌توانید بر روی جسمی ثابت و افقی (مانند لبه میز، صندلی، نرده، ...) خم شوید و شکمتان را با حرکات سریع به لبه جسم فشار دهید.

3.   این حرکت را تا خارج شدن جسم خارجی ادامه دهید.

خردسالان

   در ابتدا سعی کنید جسم خارجی را - در صورتی که قابل مشاهده است با گرداندن انگشت در داخل دهان نوزاد خارج نمائید. باید مراقب باشید که این کار شما جسم خارجی را بیشتر در حلق کودک فرونبرد.

 در صورتی که با انگشت موفق به خارج کردن جسم خارجی نشدید، مانند شکل پنج بار با پاشنه دست به پشت نوزاد بزنید. سر نوزاد باید پائین تر از بدنش قرار بگیرد.

  در صورتی که با استفاده از روشهای قبلی مشکل برطرف نشد، دو انگشت میانی را مانند شکل، در وسط قفسه سینه نوزاد بگذارید و پنج بار به سرعت رو به پایین فشار دهید. سر نوزاد در این حالت نیز باید پائین‌تر از بدنش قرار بگیرد.

 کودکان

 همانگونه که پیشتر توضیح داده شد، ابتدا یک دستتان را مشت کنید و انگشت شست خود را بر روی شکم کودک - بین قفسه سینه و ناف بگذارید. سپس این دست را محکم با دست دیگرتان بگیرید و هر دو دست را با حرکت سریع رو به بالا فشار دهید. شدت بالا کشیدن نباید به حدی باشد که کودک از روی زمین بلند شود.

 بزرگسال (هوشیار)

 پشت سر شخص مصدوم بایستید و دستانتان را به نحوی که قبلاً توضیح داده شد به دور کمر وی گره بزنید. آنگاه آنها را بر روی شکم مصدوم به طرف بالا فشار دهید. این حرکت را چند بار تکرار کنید. در صورتی که شخص بر روی صندلی نشسته باشد، می‌توانید این حرکت را از پشت صندلی انجام دهید.

 بزرگسال (بیهوش)

 پاشنه یک دست را مقداری بالاتر از ناف قرار دهید. دست دیگرتان را بر روی آن بگذارید. دستانتان را چند بار به سرعت به سمت بالا فشار دهید تا جسم خارجی به طرف بیرون هدایت شود. در مورد کودکان، می‌توانید این حرکت را با کمک دو انگشت میانی دستانتان انجام دهید.

  تذکرات مهم

1.    در صورتی که شخص مصدوم می تواند سرفه کند، نیازی به کاربرد این روش نیست.  

2.    مانور هایملیخ برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود و در مورد خردسالان و کودکان باید با احتیاط و ملایمت فراوان رفتار کرد. 

3.    در صورتی که در مورد مصدوم مردد به سکته و یا خفگی هستید، مبنا را بر خفگی بگذارید. چرا که موارد مشاهده شده خفگی در حین غذا خوردن به مراتب بیش از سکته می‌باشد. اما به عقیده کارشناسان مهمترین و تعیین کننده ترین عامل برای نجات فردی که دچار خفگی شده حفظ خونسردی و کنترل اعصاب امداد رسان خواهد بود.

 

عسل بهترین خوراکی روی زمین

همیشه در باره خواص بسیار مفید عسل شنیدیم و خوانده ایم اما اینبار برای یادآوری برخی از این 80 خاصیت عسل که تا به حال شناخته شده را عنوان می کنیم. عسل قبل از این که یک ماده غذایی مفید باشد یک اکسیر با ارزش است. این ماده پرخاصیت سالهاست که جای خود را در میان ما و البته طب سنتی ما باز کرده و مورد مصرف قرار گرفته . حتی در برخی از کتاب های تاریخی آمده است در زمان جنگ مغول ها با ایرانیان یکی از شهرهای زمانه به در اختیار داشتن منابع بسیار زیاد عسل توانسته چندین ماه برابر محاصره دشمنان مقاومت کند البته ارزش این ماده در آن زمان به دلیل عدم فسادش بوده.

ویتامین D: کمبود آن ، باعث اختلال در سوخت و ساز کلسیم و ایجاد بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان می شود البته این ویتامین بسیار مفید در عسل به میزان زیادی موجود است.

ویتامین A: کمبود آن ، باعث اختلال فعالیت های چشمی و غده تیروئید می شود اما زیاد نگران نباشید می توانید میزان خوبی از این ویتامین را با خوردن عسل به بدن خود هدیه دهید.

ویتامین E: کمبود این ویتامین باعث تحلیل رفتن ماهیچه ها ، بسته شدن سیاهرگ، ایجاد زخم های چرکین و بیماریهای عصبی می شود که البته با خواندن این مطلب شاید به یاد کارتن بامزی همان خرسی که بسیار به عسل علاقمند بود بیافتیم که البته با خوردن عسل قدرتی خاصی پیدا می کرد بنابراین کارگردان آن برنامه تلویزینی از وجود این ویتامین در عسل آگاه بوده و آن را سوژه تولید برنامه کرده است.

ویتامین K: کمبود این ویتامین اثر مستقیم در انعقاد خون و بیماری های ثانوی مانند فیستول خارجی صفراوی دارد. بنابراین عسل به عنوان حاوی ویتامین انعقاد خود خواهد بود پس عسل بخورید.

ویتامین C: خرابی لثه، کم شدن استقامت مویرگ ها ، کاهش استقامت بدن در برابر بیماری های عفونی بی حال عمومی ، کم خونی از عوارض کمبود این ویتامین است. بنابراین با خوردن عسل می توانید لثه های خودتان را تقویت کنید و از داشتن لثه های سالم لذت ببرید.

انواع ویتامین : B کمبود ویتامین های B در بدن انسان باعث ضعف سیستم دفاعی بدن می شود که خوشبختانه عسل از میزان بسیار بالایی از این ویتامین برخوردار است بنابراین یکی از خوراکی های مفید علیه سرطان هاست و می توان سیستم دفاعی بدن را با آن تقویت کرد.

در انتها لازم به یادآوری است که قند موجود در عسل هرگز برای بدن ضرر ندارد و همه افراد در هر سنی قابلیت خوردن عسل را دارند بنابراین عسل را در وعده های غذایی خود قرار دهید و هدیه مناسبی به بدن خود از دل طبیعت اهدا کنید.

 

یک سینی زیبا با سالاد قارچ و اسفناج پر از ویتامین

مواد لازم

قارچ:400 گرم

اسفناج پخته : یک لیوان

پیاز متوسط: یک عدد

فلفل دلمه : یک عدد متوسط

دانه ذرت پخته شده : نصف لیوان

کاهو ریز خرد شده : 2 لیوان

نعناع: 2 قاشق غذاخوری

جعفری: 2 قاشق غذاخوری

روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری

سرکه : 4 تا 5 قاشق غذاخوری

اب لیموی تازه : یک استکان کوچک

گوجه فرنگی تزئینی : به میزان دلخواه

زیتون بدون هسته : برای تزئین

پرتقال : یک عدد متوسط

 این سالاد یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی که در رژیم غذایی هستند بسیار مفید است بنابراین خوردن آن برای آنها توصیه می شود. ابتدا پیاز را به صورت خلال های خیلی کوچک برش داده و همراه روغن زیتون کمی تفت دهید تا پیاز سبک شود اما نگذارید که رنگ آن تغییر کند. حالا فلفل دلمه ای خرد شده را همراه با اسفناج پخته شده به پیاز اضافه کنید و تفت دهید بگذارید مزه ها خوب با یکدیگر مخلوط شوند . حالا مخلوط را در ظرفی جداگانه بریزید و اجازه دهید خنک شود.

 پرتقال را به صورت هفت و هشتی ببرید و با قاشق داخل آن را خالی کنید و به عنوان کاسه ای کوچک و طبیعی برای تزئین از آن استفاده کنید. یک دیس مناسب برای این سالاد را برداشته و کف آن را با خلال کاهو کاملا بپوشانید سپس سه کاسه متوسط را در روی کاهوها داخل دیس قرار دهید البته می توانید از صدف های طبیعی نیز به جای کاسه استفاده کنید. مخلوط خنک شده اسفناج و پیاز را داخل پرتقال بریزد و گوشه ای از دیس قرار دهید بقیه مواد مخلوط شده را در کاسه دیگر بریزد و با گوجه های کوچک تزئین کنید.

 قارچ ها را خوب بشویید و بپزید پس از بختن و خنک شدن آنها را در کاسه دیگر ریخته و با پاشیدن کمی زرشک روی آن را تزئین کنید. کاسه سوم را با زیتون ها و دانه های ذرت پر کنید و روی آن را تزئین کنید به این ترتیب با ریختن کمی سس سالاد که مخلوطی از سرکه، آب پرتقال، آب لیمو و روغن زیتون است این سالاد آماده میل کردن است به یاد داشته باشید که این دیس بیشتر به اثر هنری خواهد شد تا وعده ای غذا. می توانید کلیه مواد را در یک ظرف با هم مخلوط کنید و نوش جان کنید اما اگر به دنبال خلق یک اثر هنری بسیار مقوی هستید به روش بالا عمل کنید

سوپ فلفل تند و تیز، ضد سرما خوردگی

مواد لازم برای تهیه سوپ 8 نفره

پیاز: یک عدد متوسط

فلفل دلمه ای: یک عدد

فلفل کبابی شیرین: 5 عدد

فلفل چینی تند: به میزان دلخواه

شیر: یک لیوان

کره: 50 گرم

آرد: 2 قاشق غذاخوری

آب مرغ: نیم لیتر

آب: نیم لیتر

نمک و فلفل سیاه: به میزان دلخواه

جعفری خرد شده : به میزان لازم

روغن زیتون: 3 قاشق سوپ خوری

خامه: 250 میلی لیتر

پلوی پخته شده: یک لیوان

آویشن: به میزان دلخواه

همیشه وقتی سرما می خوریم آش یا سوپ اولین تجویز مادرانمان بوده و هست به همین دلیل طرز تهیه این سوپ خوشمزه را برای شما شرح دادم که البته به اندازه که دوست دارید آن راتند کنید  اما اصل آن باید تند باشد و عرق شما را درآورد. برای تهیه این سوپ ابتدا پیاز و فلفل ها را خرد کرده و به همراه روغن داخل قابلمه ای می ریزیم و شروع به تفت دادن می کنیم تا عطر خوش آن متصاد شده اما نگذارید که پیاز ها طلایی شوند بعد از آن پلوی پخته شده را به آن اضافه کنید و کمی به تفت دادن مخلوط ادامه دهید تا پلو به شکل خمیری در آید حالا شیر را اضافه کنید و کمی مخلوط با بهم بزنید و پس از آن آب مرغ را نیز اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید وقتی مخلوط یکدستی حاصل شد سوپ را نیم ساعت روی گاز بگذارید تا به آرامی بجوشد در یک قابلمه بزرگ دیگر کره را آب کنید و آرد را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا آرد تفت داده شود اما به یاد داشته باشید که این مرحله نباید بیشتر از یک دقیقه طول بکشد اگر زمان را دقت نکنید آرد می سوزد و غیر قابل استفاده خواهد بود. پس از تفت دادن آرد آب را اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا گلوله نشود مایع اولیه سوپ را  می چشیم و افزودنی های لازم را به آن اضافه می کنیم و سپس از داخل صافی رد می کنیم تا محلولی بدون هیچ جامدی حاصل شود حالا این محلول صاف شده را به آرد و اب اضافه کنید وقتی محلول حاضر به غلظت مورد نظر شما رسید خامه را اضافه کنید و بهم بزنید پس از چند دقیقه سوپ شما آماده نوش جان کردن است برای تزئین هر کاسه می توانید از یک فلفل شیرین رنگی استفاده کنید یا اینکه یک پر لیموی تازه همراه یک شاخه کوچک کرفس استفاده کنید و از زیبایی و مزه خوب این سوپ لذت ببرید. البته مواظب باشید که این سوپ خیلی تند است.

چند توصیه از برایان تریسی برای سرمایه گذاری و ثروتمند شدن

اگر واقعا دوست دارید ثروتمند شوید زمان شروع کردن و دست به کار شدن همین حالاست. برنامه ریزی مالی ، ابزاری است که باید از آن استفاده کنید تا از جایی که هستید به استقلال مالی و ثروتی که به آن علاقه مندید و آرزویش را دارید برسید. این بار ، می خواهم شما را با انواع راه کارهای سرمایه گذاری و کارهایی که باعث می شود ثروتمند شوید آشنا کنم!

برایان تریسی

ادامه مطلب ...

چگونه از لبهایمان مراقبت کنیم؟

همه انسان ها دوست دارند که صورت و اندامی مناسب داشته باشند که البته این دوست داشتن بیشتر به بانوان مربوط شده و بین بانوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما برخی از اعضای بدن مانند لب از حساسیت ویژه ای برخوردار بوده که بسیار از بانوان علاقمند به داشتن لب های زیبا هستند که برای داشتن لب های مورد علاقه خودشون حتی به مواد شیمیایی و جراحی های زیبایی یا تزریق مواد حجم دهنده زیر پوست لب روی می آورند اما اگر شما یکی از این دسته بانوان هستید می توانید با انجام برخی تمرینات روزانه یا درست کردن برخی از ماسک های مناسب برای لب خودتان هیچ هزینه اضافه ای را برای دارو و درمان نپردازید.

1.        پس از برخواستن از خواب و شستشوی صورت با آب ولرم و صابون ، لب ها را با مسواک نمدار به مدت دو دقیقه ماساژ دهید . بعد از ظهرها هم پس از شستن صورت با آب ولرم و صابون به آرامی و با انگشت اشاره لب ها را ماساژ دهید.

2.        هفته ای یک بار از کرم های لایه برداری پوست ( قبلا با پزشک خود مشاوره کنید) روی لب های خود بمالید و خوب ماساژ دهید.

3.        می توانید ماسک های زیبایی زیر را هم در طول هفته روی پوست لب خود بمالید.

·         مقدار 100 گرم مغز پسته را همراه خامه خوب آسیاب کنید و به مدت 10 دقیقه روی پوست لب خود بمالید و بعد از گذشت ده دقیقه با آب ولرم بشویید.

·         یک عدد سیب درختی را با مقداری کره خوب مخلوط کنید و مخلوط حاصل را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود بمالید و پس از گذشت زمان آن را با آب ولرم بشویید.

·         یک قاشق غذا خوری را بمقداری کرم ویتامین E مخلوط کنید و سپس روی لب بمالید و ده دقیقه زمان بدهید پس از ده دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

شما می توانید از هر یک از این ماسک ها برای یک روز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که لب های شما هم به عنوان یکی از اعضای بدن شماست و نیاز به تمرینات ورزشی خاص خود دارد بنابراین برای داشتن لب های مناسب باید آنها را ترمین دهید تا حالت خود را از دست ندهند و فرم مناسب داشته باشند لازم نیست برای این کار زیاد زمان بگذارید فقط روزی سه دقیقه زمان لازم است که تمرینات مخصوص لب های شما به اتمام برسد .

1.        دهان خودتان را باز کنید و درست مانند ماهی هنگام شنا کردن در آب آن را باز و بسته کنید این تمرین را بیست بار تکرار کنید.

2.        دهان خودتان را ببندید و لب پایینی خودتان را به سمت راست و چپ حرکت دهید بعد این کار را با لب بالایی انجام دهید که البته باید از دستتان نیز کمک بگیرد این حرکت را بیست مرتبه انجام دهید

3.        دهان خودتان را ببندید و هر دو لب به سمت عقب و جلو حرکت دهید بگذارید هر دو لب روی هم حرکت کنند این حرکت را بیست مرتبه انجام دهید.

با استفاده از ماسک های گیاهی و دست ساز خودتان و تمرینات روزانه لب های خودتان پس از گذشت یک ماه اثرات آن را خواهید دید و شادابی را روی پوست لب خود می بینید.

New woman2011