کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

یک اقتصاددان در دانشگاه آکسفورد مطرح کرد/// برگزیت نسلی بدون خدمات اجتماعی به وجود می‌آورد

مارا ایرولدی، اقتصاددان و استاد دانشگاه آکسفورد: سال‌ها زمان خود را بیهوده از دست دادیم برای طراحی برگزیت چون براین باور بودیم که خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند امتیازات قابل توجهی در خدمات، بهداشت و رفاه اجتماعی کشورمان ایجاد کند.

ایرولدی در این زمینه می‌گوید: اصولا برگزیت هیچ دستاوردی برای انگلستان نداشته به‌جز اینکه نسلی بدون خدمات یاد شده ایجاد خواهد کرد و در واقع مشکلات تازه‌ای به اقتصاد و رفاه عمومی کشور تحمیل می‌کند.

ایرولدی در تحقیقات اخیر خود با عنوان «جاه‌طلبی یا خدمات عمومی» به این نتیجه رسیده است که مطرح شدن موضوع برگزیت به بهانه دستیابی به خدمات و رفاه اجتماعی بالاتر یک سیاست جاه‌طلبانه بوده که اگرچه خدمات رفاهی اصلی‌ترین دستاوردش معرفی شده اما هیچ امتیازی برای رفاه مردم انگلستان به ارمغان نخواهد آورد.

این اقتصاددان معتقد است، بررسی نتایج به دست آمده 4 دهه گذشته از سیاست‌های خدمات اجتماعی و رفاهی انگلستان تعیین کرد که دریافت مبالغی بابت بیمه و تجمیع آنها در یک بخش و هزینه‌کردن دوباره آنها در بخش‌های مختلف هیچ دستاورد مناسبی ندارد و در نهایت نمی‌تواند امتیازی برای کشور شناخته شود.

وی تاکید کرد: تغییر این رویه قطعا نیازمند حمایت‌های قاطعانه دولت مرکزی است درحالی که پروژه‌های اخیر متاسفانه به دلیل همپوشانی‌هایی که داشته و درگیری‌های جناحی باعث شده تقریبا به جای رشد به بی‌راهه هدایت شویم و برای نسل آینده هیچ دستاوردی نداشته باشیم.

 ایرولدی درباره سیاست‌‌های حمایتی دولت از مردم معتقد است، درحالی که همه مطمئن بودند برنامه‌های تونی بلر قصد حمایت از مردم را دارد و تحولی قابل توجه در سیستم رفاهی انگلستان خواهد بود درحالی که دیدیم نه تنها دستاوردی نداشت بلکه 120 هزار خانواده انگلیسی را هم به فهرست دریافت کنندگان یارانه خدمات اجتماعی از دولت اضافه کرد.

وی تاکید می‌کند: امروز هم که مواردی از جمله خدمات پزشکی، اجتماعی و رفاهی و مدیریت بحران جزو دلایل اصلی برگزیت مطرح شده باید تردید داشته باشیم که این موارد به حقیقت بپیوندد و بتواند آنطور که سیاستمداران تاکید دارند امتیازی برای خانواده‌های انگلیسی باشد. به این دلیل که اکنون در برزخی قرار گرفته‌ایم که نه برگزیت اجرایی می‌شود و نه از آن خارج شده‌ایم.

این اقتصاددان در این زمینه معتقد است، توقف اجرای این برنامه بدون تردید عاملی در کاهش درآمدهای دولتی شده و اکنون دولت نمی‌تواند هزینه خدمات درمانی و رفاهی مورد نیاز شهروندان را تامین کند آنهم درست زمانی که صدها ساعت جلسه و نشست برای تدوین همین برنامه انجام شده بود.

وی با اشاره به کاهش بودجه بسیاری از نهادها در دوران بلاتکلیفی برگزیت و همچنین ماه‌های اولیه اجرایی شدنش می‌گوید: جای تردید نیست که بسیاری از پروژه‌های رفاهی، بهداشتی و خدماتی شوراها بدون بودجه خواهد ماند و در نهایت این خدمات به دست مخاطبانش یعنی شهروندان نخواهد رسید که می‌تواندسطح کیفیت زندگی را در بخش قابل توجهی کاهش دهد.

ایرولدی با اشاره به هزینه 74 میلیارد پوندی سالانه خدمات رفاهی و اجتماعی کارمندان دولت تاکید کرد: با اجرایی شدن برگزیت یا حتی بلاتکلیف ماندن آن این مبلغ نه تنها وصول نمی‌شود بلکه رفته رفته کاهش خواهد داشت تاجایی که بسیاری از کارمندان نمی‌توانند از خدمات درمانی و بهداشتی دولت استفاده کنند.

نکته قابل توجه از نظر این اقتصاددان اظهار نظر جان مانزونی در این زمینه است که وی دسامبر گذشته در مجلس اعلام کرده است: طی دوره مذاکرات برگزیت 10 هزار کارمند دولتی در این زمینه فعالیت کردند که با بلاتکلیف شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 5 هزار نفر از آنها فعلا بیکار شده‌اند و در نهایت با ادامه روند یاد شده یک هزار نفر دیگر هم باید از شغل خود اجبارا کناره‌گیری کنند.

 ایرولدی در پایان می‌گوید: بدون تردید ریاضت‌های اقتصادی قبل از اجرایی شدن برگزیت به منظور تامین هزینه‌های مالی و همچنین بلاتکلیفی‌های فعلی که اجرایی شدنش را به تاخیر انداخته هزینه‌هایی به اقتصاد بریتانیا تحمیل کرده است که تنها بازندگان آن مردم عادی و پرداخت‌کنندگان مالیات در این کشور هستند.

وی تاکید می‌کنید درباره بحران‌های احتمالی ایجاد شده در امکانات رفاهی، خدمات پزشکی و همچنین آموزشی انگلستان بارها به دولت هشدار داده شده و بالاخره فردی در این مجموعه باید پاسخگو باشد اما هنوز هیچکس به هشدار یاد شده توجه نکرده و هیچ پاسخی برای آن ارایه نشده است.

منبع: گاردین

ترجمه: شیدا رمزی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد