کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نگاهی به هزینه‌های نظافت منزل

قیمت خانه تکانی شب عید چند؟

نویسنده: عماد عزتی

اگرچه زمستان 1393 به جای برف و یخبندان آب و هوایی بهاری را برای بیشتر نقاط کشورمان به ارمغان آورده اما اگر به تقویم روی میز یا داخل کیف‌مان نگاهی بیاندازیم درخواهیم یافت، وقت وقت خانه تکانی شب عید شده است و کم کم باید به فکر نظافت سال نوی منزل به عنوان بخشی از فرهنگ دیرینه کشورمان باشیم.

این درحالی است که زندگی شهری و گرفتاری‌های روزمره آن، کمی شرایط  بخصوص در این زمینه را برای برخی از ما تغییر داده و چون قرار است مجموعه‌ای از کارهای سنگین یا درواقع همان خانه تکانی را یکجا و در یک روز یعنی همان «شب عید» انجام دهیم؛ انجام این سنت دیرینه به کاری بسیار طاقت‌فرسا یا خسته کننده  و به عبارت‌دیگر کابوسی برایمان تبدیل کرده است. درحالی که اگر همه کارها را به دقیقه 90 یا همان شب عید واگذار نکنیم و از همین هفته با رعایت برخی نکات و برنامه ریزی به فکر نظافت شب عید منزلمان باشیم این کار نه تنها کابوسی برای ما نیست، بلکه لذتی خاطره‌انگیز برای شروعی نو در سال جدید خواهد بود.

به همین دلیل بازار این هفته جام جم، به رغم اینکه بسیاری از افراد تصور می‌کنند اطلاعات مفیدی در این زمینه دراختیار دارند، کمی درباره چند و چون خانه تکانی شب عید و هزینه‌هایش برایتان می‌گوید تا با بکارگیری این اصول بسیار ابتدایی خانه تکانی شب عید را برای شمایی که قصد انجام این سنت حسنه کشورمان را دارید همچون تفریحی شاد به استقبال سال نو بروید.

قبل از اینکه در مورد اصل موضوع یعنی خانه تکانی شب عید مواردی را ذکر کنیم، بد نیست خانواده‌های ایرانی را در دو گروه تصور کرده و موارد را متناسب با شرایط آنها درنظر داشته باشیم. این درحالی است تفاوتی میان اصل موضوع برای هیچکدام نیست، ولی گاهی رعایت برخی نکات درمیان هریک از آنها متفاوت است. از این رو گروه اول را آنهایی که همانند خاطرات دوران کودکی اکثرمان، خود آستین بالا می‌زنند و نظافت شب عید منزل را انجام می‌دهند؛ در نظر خواهیم گرفت و گروه دیگر شاغلانی که فرصت کافی برای اینکار نداشته و قرار است از شرکت‌های خدماتی یا افراد آشنا در این زمینه کمک بگیرند، معرفی می‌کنیم. از این رو ابتدا مواردی مشترک میان هر دو بخش را بیان کرده و پس از آن کمی درباره زیر و بم خانه تکانی با کمک دیگران برایتان می‌گوییم.

برنامه‌ای مدون تهیه کنید

شاید درنگاه اول خانه تکانی شب عید کاری کاملا عادی به نظر برسد درحالی که اگر واقعا برای این کار برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشید نه تنها از انجام این کار خسته خواهید شد بلکه ممکن است در میانه راه صرفا به رفع تکلیف اکتفا کنید.  پس برای اینکه اینگونه به دردسر نیافتید کافی است یک برگ کاغذ و یک قلم برداشته و تمام کارهایی را که قرار است انجام دهید را روی آن به ترتیب اولویت یادداشت کنید. بدون تردید اولین موضوعی که به فکر شما رسیده مربوط به تهیه مواد شویده و لوازم نظافت است اما این تازه اول کار است. پس از یادداشت کردن لوازم لازم نوبت به نوشتن کارهایی که قرار است انجام دهید رسیده؛ آنها را در ذهن خود یکی یکی اولویت بندی کرد و روی کاغذ یادداشت کنید. فراموش نکنید آخرین عنوان را که یادداشت کردید دوباره فهرست را مرور کرده و با درنظر گرفتن شرایط اگر لازم بود آنها را جابجاکنید تا بدون نگرانی و با آرامش تک تک کارهای لازم را انجام دهید و به استقبال سال نو بروید.

اهمیت این برنامه ریزی و رعایت آن هنگامی برایتان روشن خواهد شد که در پایان کار بدون اینکه خسته شده باشید طبق برنامه کارهای شما تمام شده و خوش و خرم در تدارک سفره هفت سین شب عید خواهید بود.

تنوع کار را فراموش نکنید

بطور کلی هدف از انجام نظافت آخر سال برای منازل ما پاکیزگی در تمام بخش‌ها از کمد لباس گرفته تا کابینت‌های آشپزخانه بنابراین ممکن است تصور کنید باید از یک نقطه منزل کار را شروع کرده و در آخرین روز به نقطه پایانی برسید اما این امر نیز می‌تواند شما را میانه راه ناامید از نتیجه به بی‌تفاوتی در امور هدایت کند بنابراین سعی کنید بدون اینکه خط مشی ثابتی برای خودتان مشخص کنید در برنامه کاری خودتان هر روز را برای انجام بخشی از منزل اختصاص دهید به عنوان مثال از اتاق خواب کودکان شروع به عنوان روز اول شروع کنید چون با اینکار هنگام تمیزکاری خاطرات خوش به دنیا آمدن دلبندتان را مرور خواهید کرد و هرگز احساس خستگی نخواهید کرد ولی برای روز دوم سراغ اتاق خواب خودتان نروی بلکه اینبار از پذیرایی شروع کنید و به ترتیب در روزهای بعدی در دیگر بخش‌های منزل مشغول شوید و ادامه دهید البته نکته اصلی این است که آخرین روز را به آشپزخانه اختصاص دهید چون در غیر این صورت تا تمام شدن کل خانه تکانی شب عید شما دوباره حال و روز آشپزخانه خراب شده و باید دوباره کاری کنید.

لذت با هم بودن را چاشنی کار کنید

همانطور که قبلا نیز اشاره اهمیت انجام کارها براساس برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید در پایان کار برای شما مشخص خواهد شد بنابراین برای اینکه بتوانید به برنامه نوشته شده وفادار باقی بمانید و تمام کارها را با همان کیفیتی که مدنظرتان بوده انجام دهید بد نیست برای خودتان شرایط را به گونه‌ای مهیا کنید که انگار درحال خوشگذرانی هستید نه خانه‌تکانی معروف شب عید از این رو می‌توانید با استفاده از موسیقی یا یک کانال رادیویی مناسب این فضا را برای خودتان آماده کنید اما فراموش نکنید پس از انجام هر یک از مراحل برنامه نوشته شده ضمن اینکه روی آن خطی می‌کشید، جایزه‌ای برای خودتان تعیین کنید. با کمی حوصله می‌توانید متناسب با علاقه خودتان جایزه را تعیین کنید یک فنجان چای یا قهوه، آب میوه یا حتی دیدن فیلم سینمایی همراه دیگر اعضای خانواده دقیقا باعث تجدید قوای شما برای انجام مرحله بعدی در خانه تکانی شب عید شما خواهد بود. از این رو هیچ کاری را در این برنامه بدون پاداش نگذارید.

تنهایی وارد عمل نشوید

بطور کلی تفاوتی در این نیست که خانم خانه مشغول نظافت منزل برای خانه تکانی شب عید باشد یا همسرش، مهم این است که متناسب با گرفتاری‌های شغلی و روزمره این عمل بدون هیچ استرسی در کمال صحت و سلامت انجام شود. اما مهمترین بخش در انجام این عادت دیرینه در فرهنگ کهن  در کشورمان، خانه‌تکانی شب عید همراه دیگر اعضای خانواده است. همانطور که می‌دانیم خستگی یا در برخی موارد آسیب‌های پزشکی دشمن اصلی نظافت شب عید ماست؛ بنابراین برای اینکه دچار این احساس نشویم بهتر است از دیگر اعضای خانواده یا حتی دوستان در انجامش کمک بگیریم. به عنوان مثال می‌توانید حتی از کودکان خانواده نیز در این زمینه کمک بگیرید آنهم با جمع و جور کردن لوازم بازی اتاقشان یا از همسرتان بخواهید هنگامی که شما مشغول انجام نظافت بخشی از منزل هستید وظیفه تهیه شام را برعهده بگیرد تا اینکه بتوانید روی کاری که انجام می‌دهید متمرکز شده و احساس خستگی شما را از انجام کار بازندارد.

پس در این زمینه سبک و سنگین کار مهم نیست بلکه مهم ایجاد حس همکاری و فرهنگ‌سازی آن در میان افراد خانواده و سهولت خانه تکانی شب عید است  از سوی دیگر این همکاری نه تنها باعث ایجاد احساس خوشایندی در کانون خانواده خواهد شد بلکه می‌تواند دلیلی برای بهبود کیفیت کار و کاهش احساس خستگی در این زمینه باشد .

فنگ‌شویی را جدی بگیرید

همانطور که می‌دانید یکی از اصول فنگ‌شویی یا هنر چیدمان مناسب دکوراسیون جلوگیری از انباشتگی لوازم است درحالی که معمولا ما ایرانیان با استفاده از تعبیر ضرب‌المثلی که می‌گوید «هرآنچه خار آید روزی به کار‌ آید» سعی داریم از کوچکترین فضای منزل یا انباری برای نگهداری ابزار و لوازمی که امروز نیازنداریم استفاده کنیم اما فراموش کرده‌ایم که زندگی آپارتمان نشینی فضای کمی در اختیارمان قرار داده است تاجایی که گاهی اوقات این لوازم بخصوص هنگام خانه‌تکانی شب‌عید برایمان دردسرساز خواهند شد بنابراین بد نیست به فنگ‌شویی بیشتر اهمیت دهیم و ابزار یا لوازمی که نیاز نداریم را در صورت کارآمد بودن به دیگران ببخشیم یا اینکه اگر قابل استفاده نیستند از شرآنها خلاص شویم.

به عنوان مثال اگر یک وسیله برقی مثل آبمیوه‌گیری خراب داخل کابینت شماست برای نظافت آن وقت صرف نکنید بلکه اگر مطمئن هستید که قابل تعمیر نیست آن را به تعمیرکار اینگونه لوازم هدیه بدهید تا وی با استفاده از قطعات سالم آن به صورت رایگان به دیگران کمک کرده باشید. یا اینکه اگر برخی از لباس‌های شما دیگر قابل استفاده نیستند دوباره به فکر سنت نیکوی بخشش باشید و آن‌ها را به افراد نیازمند هدیه بدهید البته فراموش نکنید آنچه برای خود نمی‌پسندید را برای دیگران نخواهید پس در صورت سالم بودن البته آنها را هدیه دهید تا علاوه برانجام کار نیک فضای کافی در کمد خود داشته باشید و برای نظافت شب عید آن دچار دردسر نباشید.

اول ایمنی بعد کار

حالا که با برخی اصول اولیه برای خانه تکانی شب عید آشنا شدیم بدنیست به اصلی‌ترین نکته یعنی سلامت و ایمنی در هنگام این کار اشاره کنیم چون کمردرد، آسیب‌های پوستی، خطر سقوط از ارتفاع، برق‌گرفتگی، مشکلات تنفسی و ناراحتی‌های مچ دست یا پوستی از شایعترین عواملی هستند که ایمنی افراد بخصوص در این ایام را به خطر خواهند انداخت. بنابراین قبل از اینکه گام اول را طبق برنامه در این زمینه بردارید ابتدا به ایمنی کاری که قرار است انجام دهید فکر کنید و تمام عوامل تهدید کننده سلامتی خودتان را درنظر داشته باشید تا مبادا بجای لذت بردن از تعطیلات شب عید و کنار فامیل بودن راهی بیمارستان نشوید.

از همین امروز شروع کنید

کار امروز را به فردا نسپارید و از همین امروز به فکر خانه‌تکانی شب عید باشد چون نکات تئوری و برنامه‌ریزی کار انجام شده است اما نباید فراموش کنیم آخرین ماه سال به عنوان یکی از شلوغ‌ترین دوره‌های سال می‌تواند باعث ایجاد استرسی غیر قابل وصف برایمان باشد چون کارهای بسیاری را در کنار امور روزمره خودمان باید انجام دهیم که عبارتند از نظافت شب عید، خرید شب عید که هر کدام جزو امور زمانبری هستند و می‌توانند تاثیر نامطلوبی بر دیگری داشته باشند بنابراین بهترین کار این است که از همین امروز طبق برنامه عمل کنیم تا در روزهای پایانی سال با خستگی و گرفتگی عضلات به استقبال سال نو نرویم.

 

باکس

خانه تکانی شب عید با کمک نیروهای خدماتی

بسیاری از ما به دلیل مشغله‌های کاری یا به هر دلیل دیگری برای انجام امور خانه‌تکانی شب عید فرصت کافی در اختیار نداریم و برای این منظور از نیروهای خدماتی که کمک می‌گیریم اما این کار نیز دارای آداب و رسومی خاص است و باید درباره این موضوع دقیق باشیم که اصلی‌ترین نکته در این زمینه امنیت خانه و خانواده است و پس از آن پای کیفیت کار به میان خواهد آمد.

شماره ثبت شرکت را جدی بگیرید

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای استفاده از نیروهای خدماتی برای انجام امور نظافت منازل این است که از شرکت معتبر استفاده کنید و مهمترین نشانه اعتبار شرکت‌ها شماره ثبت آنهاست چون پلیس تنها شرکت‌های خدماتی دارای شماره ثبت را تحت پوشش و کنترل خود دارد و دیگران از این دایره خارج هستند. بنابراین عاقلانه ترین کار درباره انتخاب شرکت خدماتی مورد نیازتان این است که در میان آنهایی که به ثبت رسیده‌اند به دنبال یافتن خدمات مناسب حالتان باشید. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود بلکه هنگام مراجعه نیروی فرستاده شده از سوی شرکت موردنظرتان باید علاوه بر کنترل قراردادی که همراه وی برایتان ارسال شده مشخصات نیروی خدماتی را قبل از ورودش به منزل با شرکت دوباره چک کنید یا از او کارت شناسایی طلب نمایید. یکی از منابع معتبر برای استعلام پلیس ناجا است.

حوصله کنید

اگر قصد دارید از نیروهای شرکت‌های خدماتی برای انجام امور خانه‌تکانی شب عید استفاده کنید مهمترین نکته یافتن موسسه‌ای خوشنام و متعهد در این زمینه است که برای یافتنش باید وقت گذاشته و خوب تحقیق کنید. این موضوع کار زیاد پیچیده‌ای نیست چون این روزها صفحات آگهی‌های روزنامه و همچنین انواع و اقسام تبلیغات در دسترس شماست بنابراین زیاد نگران باشید. می‌توانید با حداکثر یک ساعت وقت گذاشتن بهترین گزینه را انتخاب کنید. با شماره تلفن‌ها یا حتی وب سایت‌های اینگونه شرکت‌های خدماتی ارتباط برقرار کرده و از نحوه ارایه خدمات و هزینه‌هایشان مطلع شوید تا بتوانید گزینه مناسب را انتخاب کنید.

هرگز منتظر روزهای پایانی سال نباشید

همانطور که شما به دنبال یافتن بهترین شرکت خدماتی هستید بدون تردید گروه کثیری از دیگر همشهری‌های شما هم به دنبال دریافت خدمات مناسب از شرکت‌های خدماتی برای انجام امور نظافتی هستند بنابراین هرگز کار امروزتان را به فردا واگذار نکنید بلکه پس از انتخاب شرکت مناسب کارتان با ان برای روزی که مدنظرتان است قرار بگذارید تا در روزهای پایانی دچار دردسر نشوید.

نیروی ترکیبی گزینه‌ای مناسب

بدون تردید این موضوع را شنیده‌اید که دوست و آشنا می‌گویند برای انجام خانه‌تکانی شب عید بهترین گزینه استفاده از نیروی خدماتی بانوان است چون براساس عرفی نانوشته بانوان تمیزتر از آقایان کار می‌کنند اما فراموش نکنید که خانه‌تکانی شب عید در واقع مجموعه‌ای از کارهای سبک و سنگین است بنابراین بهترین گزینه برای شما استفاده از یک نیروی مرد همراه یک نیروی زن است. تصور نکنید با این روش درواقع به هزینه‌های خودتان افزوده اید بلکه برعکس در واقع صرفه جویی نیز کرده اید چون نه تنها زمان انجام کلیه کارهای منزل شما بین دو نفر تقسیم خواهد شد بلکه با واگذاری امور سنگینی مثل نظافت دیوار ، پنجره ، راه پله ، پارکینگ و جابجایی لوازم منزل به نیروی خدماتی مرد می‌توانید از هنر و ریزه‌کاری‌های نیروی دیگر به خوبی استفاده کنید و در نهایت از نتیجه کار لذت دوچندان ببرید.

همه چیز براساس قرارداد

یکی از مشکلات عمده برای آنهایی که از نیرو‌های اینگونه شرکت‌ها استفاده می‌کنند بحث دبه کردن کارگران است درحالی که بهترین گزینه برای شما جهت جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف این است که هنگام عقد قرارداد با شرکت تمام خواسته‌های خودتان را بگویید و از شرکت بخواهید آنها را در قالب قراردادی مکتوب همراه نیرو برای شما ارسال نماید این موارد شامل تمام خدماتی که نیاز دارید، تعهدات شرکت، قیمت و هزینه‌هایی که باید بپردازید یا حتی زمان استراحت کارگران خواهد بود. با این روش و مکتوب شدن قراردادی که دارای مهر و امضاء شرکت است هر دو طرف یعنی نیروی خدماتی و شما با خیالی آسوده به امور خودتان می‌پردازید.

تعدد شعب نشانه اعتبار نیست

یکی از روش‌های مرسوم میان شرکت‌های خدماتی برای جلب نظر مشتریان خود درج آگهی با شعب مختلف است درحالی که واقعا این شرکت دارای آن شعبه‌ها نیست بلکه برای مهم‌تر جلوه دادن یا خرید اعتبار برای خودشان با چند شرکت دیگر قرارداد همکاری بسته است. با این روش بسیاری از افراد با تصور اینکه این شرکت خدماتی دارای شعب متعددی در منطقه است بنابراین درجه اعتبار بالاتری نسبت به بقیه دارد تصمیم گیری می‌کنند درحالی که در اصل شما تنها با شرکتی کوچک تماس گرفته‌اید. بنابراین تعدد شعب نشانه اعتبار نیست بلکه باید موارد دیگری را درنظر داشته باشید.

چند نکته ضروری

·         همانطور که می‌دانید نحوه محاسبه دستمزد نیروهای خدماتی به صورت ساعت کار مشخص محاسبه می‌شود بنباراین برای جلوگیری از هدر رفتن وقت تمام لوازم موردنیاز کار قبل از حضور کارگر مهیا کنید یا اینکه روزی که با شرکت قرارداد می‌بندید بخواهید کارگر با خودش لوازم هم بیاورد که در این صورت باید هزینه‌ای اضافه‌تر بپردازید.

·         سعی کنید روزی که از نیروی خدماتی برای نظافت منزل استفاده می‌کنید حداقل دونفر در منزل حضور داشته باشید تا بتوانید کلیه امور را تحت کنترل داشته باشید.

·         در صورت بروز خسارت به لوازم می‌توانید براساس قرارداد علیه شرکت ادعای خسارت کنید البته فراموش نکنید حداکثر 48 ساعت برای این کار فرصت برای شما وجود دارد چون پس از آن شرکت مسئولیتی در قبال این حوادث نخواهد داشت.

·         روز قبل از حضور کارگران در منزل حتما اشیاء قیمتی و ارزشمند خودتان را در محل دور از دسترس قرار دهید .

·         اگر هنگام کار به خدماتی اضافه‌تر از آنهایی که در قرار داد قید شده نیاز دارید حتما دوباره با شرکت تماس گرفته و تحت نظر مدیریت شرکت به توافق برسید و هرگز خودتان با کارگر توافقی نداشته باشید.

·         در نیم ساعت اولیه اگر از کارگرد نیروی خدماتی رضایت نداشتید به سرعت با شرکت تماس گرفته و درخواست جایگزین داشته باشید چون این حق مسلم شماست.

·         قبل از شروع به کار نیروی خدماتی خوب شرایط و نکات مندرج قرارداد را کنترل کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید.

·         به فرهنگ و حقوق نیروهای خدمات احترام گذاشته و با آنها ارتباطی مناسب برقرار نمایید.

 

 

 

لیست قیمت‌ها به تومان است.

 

توضیحات

قیمت (تومان)

نوع کار

1 تا 3 ساعت کار مفید

30000 الی 35000

نظافت منزل یا شرکت

1 تا 8 ساعت کار مفید، به ازای هر یک ساعت اضافه کار 500/6 تومان دریافت می‌گردد.

50000 الی 60000

نظافت منزل یا شرکت

یک الی 5 واحدی، شامل تمیز کردن نرده، جارو کردن و شستن پله، پارکینگ، حیاط و پنجره

40000 الی 45000

نظافت راه‌پله تا 5 طبقه

تک‌واحدی، شامل تمیز کردن نرده، جارو کردن و شستن پله، پارکینگ، حیاط و پنجره

30000 الی 35000

نظافت راه‌پله تا 4 طبقه

شامل همه موارد بالا + دیوار و...

45000 الی 50000

نظافت راه‌پله با دیوار تا 4 طبقه

فرش دست‌بافت 2500 تومان و فرش ماشینی 2000 تومان متری محاسبه می‌شود

2000 الی 2500

شستن فرش با دستگاه

متری محاسبه می‌شود

1500 الی 2000

شستن موکت با دستگاه

شامل یک دست مبل 7 الی 9 نفره

15000 الی 20000

شامپو مبل

ست 7 نفره معمولی یا استیل

40000 الی 45000

خشکشویی مبلمان با دستگاه

متری محاسبه می‌شود

1300 الی 1500

نظافت سرامیک و پارکت

اگر بدون شستن دیوار باشد 60 هزار تومان محاسبه می‌شود، اگر با شستن دیوار باشد 85000 تومان محاسبه می‌شود.

60000 الی 85000

نظافت ساختمان نوساز متراژ پایین‌تر از 80 متر

اگر بدون شستن دیوار باشد متری 800 و اگر با شستن دیوار باشد متری 1.000 محاسبه می‌شود.

متری 800 تا 1.000

نظافت ساختمان نوساز متراژ بالاتر از 80 متر

در در                                                                                                                                       

در صورت ارائه خدمات زیر به مبالغ فوق اضافه می‌شود:

1. به ازای هر طبقه اضافه = 6.000 تومان

2. به ازای پارکینگ اضافه = 6.000 تومان

3. به ازای شستشوی حیاط = 6.000 تومان

4. نظافت سالن اجتماعات = 6.000 تومان

5. نظافت پشت‌بام = 6.000 تومان

 

 

شیرینی شب عید چطور تازه می‌ماند؟

نویسنده: عماد عزتی

هرچند انتخاب و تهیه مواد و خوراکی‌های شب عید یکی از دغدغه‌های اصلی در هفته‌های پایانی اسفندماه هرسال است اما مهمترین نکته پس از آن نگهداری این مواد تا پایان ایام دید و بازدید‌های نوروزی است.

روندی که در صورت نابلد بودن ممکن است کل حسن سلیقه خانواده را برباد دهد. پس با صفحه بازار این هفته جام جم که درست در آخرین روز سال 1393 به دستتان رسیده همراه شوید تا با راهکارهای نگهداری شیرینی شب عید آشنا شوید هرچند برای‌ آنهایی که هنوز سفارش نداده‌اند نیز قیمت برخی انواع خوراکی شیرین شب عید را گفته‌ایم.

بطور کلی گرچه شاید نیمی از لذت تعطیلات عید در خریدهای خوراکی‌های خوشمزه این ایام است که پای ثابت دید و بازدیدهای نوروزی است اما تصور کنید اگر به هر دلیل در آن زمانی که شما منتظر رسیدن مهمان‌های خودتان هستید کسی زنگ درب منزل شما را به صدا درنیاورد حالا با این همه شیرینی جور واجور  چه خواهید کرد و چطور می‌توانید آنها را تا روز آینده یا حتی روزهای آینده تروتازه نگهدارید؟

این سئوالی است که می‌توانید بسیار ساده به آن پاسخ دهید بهترین روش و اقتصادی‌ترین روش این است که خودتان قناد منزل باشید تا با این کار نه تنها سلیقه و ذوق هنریتان را به نمایش بگذارید بلکه بتوانید هر روز دو یا سه نوع شیرینی تازه برای مهمانان نوروزی خود روی میز بگذارید چون حتی با نداشتن فر نیز می‌توان با ابتدایی ترین لوازم شیرینی مناسبی تهیه کرد.

اما اگر به هردلیل حال و حوصله این  دست به کار شدن خودتان را نداشتید و قصد دارید دو یا سه نمونه از شیرینی‌های قنادی یا حتی فلان شیرینی پز معروف را برای ایام عیدتهیه کنید اولین کار این است که در میان انواع شیرینی خشک به دنبال انتخاب خود باشید چون این نوع شیرینی‌ها معمولا ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به شیرینی‌های تر دارند.

این درحالی است که حداکثر زمان مصرف شیرینی‌های تر به دلیل استفاده از خامه، روغن، تخم‌مرغ حداکثر سه روز آنهم در شرایط کاملا مناسب است از این رو شیرینی‌تر را زمانی انتخاب کنید که هر روز به میزان کمی از آن به صورت تازه از شیرینی فروشی محل خریداری کرده باشید در غیر این صورت واقعا از خیر و زیبایی شیرینی‌های تر بگذرید و با همان خشک‌های خودمانی عید را سپری کنید.

در ادامه مدت زمان ایده‌ال برای استفاه از برخی انواع شیرینی را در شرایط مختلف برایتان آورده‌ایم. البته نباید فراموش کنیم که این مدت زمان در شرایط ایده‌ال و درجه حرارت مناسب است.

ردیف

نام مواد غذایی

مدت نگهداری در یخچال

مدت نگهداری در فریزر

1

نان شیرینی

3روز

6-12 ماه

2

کیک صبحانه، کلوچه

2روز

2-4 ماه

3

خمیر پخته نشده

2-3 روز

6 ماه

4

کیک اسفنجی

2روز

4-6 ماه

5

شیرینی تر

2روز

3ماه

6

پیراشکی

1روز

6 ماه

7

شیرینی پای میوه

1-2 روز

1سال

8

شیرینی خشک

حداکثر12 روز

1 سال

9

شیرینی دانمارکی و شیرینی‌های میوه‌ای

3 الی 4 روز

6 ماه

 

نور، حرارت، رطوبت سه عامل ویران کننده

همانطور که اشاره کردیم بهترین گزینه انتخابی برای شیرینی‌های نوروزی استفاده از شیرینی خشک است اما این نوع شیرینی هم برای تازه ماندن نیازمند رعایت برخی قوانین است چون بیشتر ماندنش باعث اکسید‌شدن روغن داخل شیرینی شده و قابلیت خوردن آن کاهش خواهد یافت بنابراین به قول معروف سه عامل اصلی نگران کننده برای کیفیت شیرینی خشک را می‌توان در نور، حرارت و رطوبت یافت عواملی که در صورت دور ماندنشان از شیرینی می‌توانید مدت زمان بیشتری از طعم تازه آن لذت ببرید.

بطور کلی بهترین درجه حرارت نگهداری از شیرینی خشک دمایی بین 10 تا 20 درجه است یعنی چیزی شبیه به دمای محیط اما از آنجا که به دلیل پخت و پز یا حتی تجمع افراد در ایام نوروز معمولا دمای اتاق منزل بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد است بهترین کار این است که شیرینی‌ها را در محفظه پایینی یخچال نگهداری کنید و صرفا به اندازه لازم از جعبه برداریم هرچند گاهی اوقات می‌توان از برخی مناطق خنک منزل مثل بالکن، رایزرها نیز به این منظور استفاده کرده البته اگر دست حشرات و جانوران جونده به آنها نمی‌رسد.

برای این کار می‌توانیم از جعبه‌های مقوایی یا همان جعبه شیرینی فروشی استفاده کنیم چون اینکار نه تنها باعث کنترل دما به دلیل عایق بودن ماده اولیه جعبه خواهد بود بلکه می‌تواند مانعی برای ورود رطوبت به عنوان عامل دیگر نگران کننده باشد.

اما برای دوری از رطوبت بهترین کار این است که اجازه ندهید تفاوت دمای جعبه هنگام بیرون آمدن از یخچال و محیط اطرافش باعث عرق کردن کل جعبه شود بنابراین بهترین راهکار استفاده از کاغذ‌های روغنی یا حتی دستمال تمیز آشپزخانه است البته اگر از ظروفی غیر از جعبه مقوایی شیرینی فروشی استفاده می‌کنید. برای این منظور باید ابتدا یک ورقه از کاغذ روغنی یا دستمال را کف ظرف مورد نظر قرار دهید و بعد به صورت طبقه طبقه این کار را میان خود شیرینی هم تکرار کنید اما فراموش نکنید حداکثر سه ردیف شیرینی روی هم بچینید چون  وزن شیرینی‌های ردیف بالا می‌تواند اولین ردیف پایین را له‌ کند. (این تعداد ردیف متناسب با وزن شیرینی انتخاب می‌شود به عنوان مثال برای نان برنجی ممکن است حتی 2 ردیف کافی باشد).

آخرین مشکل جلوگیری از ورود نور اضافه است چون نور می‌تواند باعث افزایش دما داخل شیرینی شده و درنهایت روغن افتادنش باشد بنابراین برای جلوگیری از این موضوع بهترین راهکار همان جعبه شیرینی یا ظروف درب دار است که می‌توانید آنها را داخل کابینت (جای خنک) یا همان یخچال قرار دهید و صرفا به اندازه نیاز در ظروف پذیرایی بچینید.

 

نگهداری از کیک

ممکن است یکی از مهمانان شما به هر دلیل برای شما کیکی آورده باشد و پس از نوش‌جان کردنش مقداری از آن باقی بماند نگران نباشید می‌توانید با استفاده از چند تکه نان حداقل برای دو روز این تکه کیک را درست مثل همان روز اول در یخچال نگهداری کنید و دوباره از خودنش لذت ببرید. بنابراین یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید؛ و آن را در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید. رطوبت نان سبب می‌شود کیک تازه بماند. اما اگر کیک شما میوه‌ای بود  چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید. از سوی دیگر ممکن است کیک شما خامه‌ای باشد که برای نگهداری آن کافی است کیک خامه‌ای را داخل جعبه‌ کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید. کیک خامه‌ای درون فریزر نیز تازه می‌ماند.

روش نگهداری از شیرینی خشک و بیسکویت

اگر می‌خواهید شیرینی خشک  و بیسکویت شما ترد و شکننده در طول ایام همانند روز اول صدای مخصوص خود را داشته باشد. چند حبه قند داخل جعبه بیندازید و هرگز آنها را در قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید.

جدول استاندارد وزن جعبه شیرینی

ردیف

ظرفیت شیرینی داخل جعبه (گرم)

حداکثر وزن جعبه (گرم)

1

500

70

2

750

100

3

1000

125

4

1500

170

5

2000

210

6

3000

260

 

قیمت شیرینی درجه یک (مصوب اتحادیه قنادان)

ردیف

نوع شیرینی

قیمت (ریال)

1

شیرینی تر و خامه‌ای

125000

2

گل محمدی

96000

3

زبان و پاپیونی

105000

4

برنجی

105000

5

کیک یزدی

80000

 

 

قیمت شیرینی درجه دو (مصوب اتحادیه قنادان)

ردیف

نوع شیرینی

قیمت (ریال)

1

شیرینی تر و خامه‌ای

122500

2

گل محمدی

94000

3

زبان و پاپیونی

102500

4

برنجی

102500

5

کیک یزدی

77500

 

 

 

قیمت شیرینی درجه سه (مصوب اتحادیه قنادان)

ردیف

نوع شیرینی

قیمت (ریال)

1

شیرینی تر و خامه‌ای

120000

2

گل محمدی

92000

3

زبان و پاپیونی

100000

4

برنجی

100000

5

کیک یزدی

75000

 

ارتباطی نزدیک با فرهنگ میزبان

نگاهی به کوچ سورفینگ رونقی در گردشگری

ارتباطی نزدیک با فرهنگ میزبان

نویسنده: عماد عزتی

 

سفر تجربه‌ای متفاوت از دوران زندگی ماست که معمولا با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی گروه‌های مختلف گردشگری شکل می‌گیرد از این رو عامل‌های گسترده‌ای در تعیین مقصد و استفاده از خدمات منطقه میزبان برای مسافران امروزی مهم و تعیین کننده است که اولین آنها را می‌توان در هزینه اقامت دانست.

هزینه‌ای که به اعتقاد کارشناسان گردشگری دومین مورد پس از هزینه حمل و نقل در طول سفر دغدغه‌ای برای گردشگرانی که به دنبال تجربه‌ای متفاوت از منطقه میزبان هستند، شناخته شده است. این درحالی است که با توجه به روند روبه رشد صنعت گردشگری و افزایش تعداد تقاضای سفر سراسر جهان گردشگران راهکارهای متفاوتی در این زمینه به صنعت گردشگری ارایه دادند‌ه‌اند و کم کم این روش‌ها به عنوان فرهنگی از سفر برای آنهایی که ارزانقیمت سفر می‌کنند یا به دنبال تجربه‌ای متفاوت از منطقه میزبان هستند تبدیل شده است.

درنگاه اول درخواهیم یافت بسیاری از گردشگران برای دریافت واقعیت فرهنگ و تمدن منطقه میزبان خود بار سفر بسته و طی طریق می‌کنند از این رو همیشه تجربه زندگی واقعی بومی از نزدیک و استاده از تمام امکاناتشان به صورت واقعا بکر جزو آرزوهای اینگونه مسافران است مسافرانی که علاوه براینکه ارزان سفر می‌کنند به معنی واقعی برای شناخت فرهنگ منطقه میزبان حاضر به انجام هرکاری هستند.

یکی از این پدیده‌های تاثیر گذار در توسعه صادرات نامرئی که ریشه در تاریخ و تمدن مهمانوازی اکثر مردمان دهکده جهانی دارد کوچ سرفینگ (میزبان ، میهمان) نام دارد این روش اینگونه است که  فردی بومی در منطقه مورد نظر گردشگران به صورت رایگان امکاناتی از منزلش را در اختیار متقاضیان گردشگر قرار می‌دهد و در مقابل اگر به کشور میهمان سفر کرد انتظار پذیرایی اینچنینی دارد.

میراثی ناملموس

همانطور که قبلا نیز اشاره شد  براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه میشیگان ایالات متحده تقریبا 40 درصد از مسافران برای درک واقعی از فرهنگ و تمدن منطقه‌ای خاص از کرده زمین بار سفر بسته و به آنجا سفر می‌کنند اما اکثر این گردشگران معتقدند که با اقامت در هتل‌های لوکس یا استفاده از تورهای گردشگری زیاد به خواسته‌های خود دست نیافته و با بخش کوچکی از فرهنگ کشور میزبان آشنا شده‌اند درحالی که اگر امکان اقامت در منازل افراد بومی منطقه را داشته بدون تردید با تمام زوایای پنهان فرهنگ وتمدن کشور یا شهر میزبان دست می‌یافته‌اند .

از این رو پدیده کوچ سرفینگ که امروزه به عنوان یکی از راهکارهای بسیار ارزشمند سفر آنهم با کمترین هزینه است توانسته جایگاه بسیار ویژه‌ای در صنعت گردشگری به خود اختصاص دهد اما این روند صرفا برای ارزان قیمت سفر کردن نیست چون اهمیتی فرهنگی دراین بین نهفته است که خواسته یا ناخواسته باعث رشد و تکمیل خرده فرهنگ‌ها در سراسر جهان خواهد شد.

جاناتان رایدنر جامعه شناس در ایالات متحده آمریکا در این زمینه می‌‌گوید: همه مناطق مختلف جهان دارای خرده فرهنگ‌های گوناگون و منحصر بفردی هستند که به عنوان جاذبه‌ای ارزشمند برای گردشگران شناخته شده است اما اهمیت ارتباط این خرده فرهنگ‌ها با فرهنگ گردشگرانی که برای مدتی در مناطق مختلف جهان سکونت خواهند داشت این است که پس از مدتی شاهد ظهور فرهنگی کاملا متفاوت و کامل‌تر از آنچه داشتیم در دو منطقه یعنی منطقه میزبان و زادگاه میهمان خواهیم بود.

این جامعه شناس درباره گسترش پدیده کوچ سرفینگ در دنیای امروزی ما معتقد است : هرچه جامعه ما پیشرفته‌تر باشد این پدیده در آن راحت‌تر شکل خواهد گرفت چون مردم از اهمیت ارتباط فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با یکدیگر آگاه هستند و از آنجا که به پدیده‌ای به نام دهکده جهانی اعتقاد دارند این امر برایشان کاملا عادی و بدون حاشیه است این درحالی است که پدیده کوچ سرفینگ در جوامع سنتی سخت‌تر رونق گرفته و دیرتر به بلوغ فرهنگی خود خواهد رسید اما از آنجا که بکر بودن فرهنگ اینگونه مناطق دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران سراسر جهان است جای تردید نیست این روند بسیار سریعتر از آنچه تصور می‌کنیم شکل خواهد گرفت.

این درحالی است که بسیاری از رفتارشناسان نیز در این زمینه معتقدند ارتباط تنگاتنگ فرهنگی در این نوع گردشگری می‌تواند منجر به پدید آمدن فرهنگی غنی در کشور میزبان و میهمانان یا همان میراث ناملموس باشد چون تمام مشکلات و معضلات فرهنگ‌های متفاوت که برای مدتی زیر یک سقف با یکدیگر برخورد خواهند کرد عریان شده و با توجه به ذهن پویای بشر خود به خود در جهت بهبود ارتقاء یافته و تعالی خواهد داشت.

 

سیلی از اطلاعات در شبکه مجازی

با توجه به روند روبه رشد اینگونه سفرهای گردشگران بخصوص در قرن حاضر دنیای مجازی در این زمینه نیز بیکار ننشسته و با استفاده از تمام صفرویک‌های دراختیارش زمینه ارتباط هرچه گسترده‌تر علاقمندان به اینگونه سفر را فراهم کرده است سفری که شاید ابتدایی‌ترین اطلاعاتش از طریق کامپیوترهای شخصی یا گوشی‌های تلفن همراه رد و بدل شده و در نهایت واقعیتی غیر قابل انکار از هیجات و لذت گشت و گذار در اصیل‌ترین زوایای فرهنگی کشور میزبان را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

در این روش وب سایت معتبری در میان علاقمندان شناخته شده است که با در نظر گرفتن شرایط مهمان و میزبان ابتدا ارتباطی مجازی را بین هر دو بخش سفر برقرار می‌کند تا مهمان و میزبان با برخی از اطلاعات اولیه یکدیگر آشنا شوند و پس از آن امکان ارتباطی نزدیک با یکدیگر را خواهند داشت. اما مهمترین بخش این نوع گردشگری که در واقع با صفر و یک‌های مجازی شروع خواهد شد اعتمادی است که در دو سوی معادله یعنی مهمان و میزبان شکل می‌گیرد نهفته است چون میزبان در واقع امن‌ترین محل زندگی خود یعنی خانه و کاشانه‌اش را در اختیار فردی که ممکن است از هزاران کیلومتر دورتر آمده قرار خواهد داد کارشناسان این نکته ظریف را اصلی‌ترین کارکرد این روش گردشری می‌دانند و می‌گویند: اعتماد و اشتیاقی که در این روش گردشگری میان میزبان و مهمان برقرار می‌شود باعث جلوگیری از هرگونه سوء استفاده‌ خواهد شد و معمولا اگر به تجربه آنهایی که با رعایت دقیق نکات لازم در اینگونه سفرها تجربه اینچنینی را داشته اند، دقت کنیم اندک نقاط سیاه و تاریکی را خواهیم دید که منجر به تجربه تلخ شده باشد.

اما این روند پایان کار نیست چون فواید اینگونه گردشگری هنوز تمام و کمال شکل نگرفته است و تنها بخشی از آنها برای کارشناسان گردشگری مشخص شده است هرچند یکی از مهمترین امتیازات رونق کوچ سرفینگ در اقصی نقاط جهان را می‌توان در رونق گردشگری عمومی آنها دانست.

اردشیر اروجی، مدیرکل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در این زمینه می‌گوید: در دنیای امروزی اهمیت اطلاعات در صنعت گردشگری برهیچ کس پوشیده نیست بطوری که معمولا گردشگران قبل از اینکه بار سفر به نقطه‌ای خاص از جهان ببندند ابتدا کمی از حال و هوای آن در شبکه‌های مجازی می‌خوانند و مطالعه می‌کنند تا با شناختی کامل وارد ناشناخته‌های کشور یا منطقه میزبان بشوند. این درحالی است که با توجه به اطلاعاتی که از سوی گردشگران در دنیای مجازی منتشر می‌شود می‌توانیم تصور کنیم چه حجم درخواست برای مناطقی که اطلاعاتی بیشتری در این دنیای مجازی در دسترس عموم قرار داده‌اند شکل خواهد گرفت.

این کارشناس گردشگری می‌افزاید: تمامی گردشگرانی که به صورت کوچ سرفینگ به اقصی نقاط دهکده جهانی سفر می‌کنند بدون تردید با رموز و فنون استفاده از دنیای مجازی آشنایی کامل دارند و به عنوان یکی از عادات اصلی خود خاطرات سفرشان را در این دنیا منتشر می‌کنند و از آنجا که بیشتر متقاضیان سفر به اطلاعات این گونه افراد اعتقاد دارند همواره برای تعیین مقصد سفرهایشان روی گفته‌های افرادی که تجربه کوچ سرفینگ داشته‌اند حساب ویژه‌ای باز می‌کنند که این امر در نهایت می‌تواند رونق گردشگری عمومی کشورها را نیز به همراه داشته باشد.

اروجی معتقد است در یک دهه اخیر رشد میزبانی گردشگران خارجی به این روش در خانه‌های ایرانیان بسیار قابل ملاحظه و غیر قابل تصور بوده است از این رو شاید به جرات بتوان گفت یکی از دلایل افزایش تقاضای سفر بسیاری از گردشگران خارجی برای بازدید از دیدنی‌های کشورمان در واقع همین افزایش میزبانان بومی در ایران برای پذیرایی از گردشگران خارجی بوده است.

 

اهمیت باغ‌ها برای رشد صنعت گردشگری

·       اهمیت باغ‌ها برای رشد صنعت گردشگری

·       ریشه صادرات نامرئی در باغ‌ها

نویسنده: عماد عزتی

صنعت گردشگری با توجه اهمیت و جایگاه هرروز بیشتر از روز قبل مورد توجه سرمایه‌گذاران و مسافران به عنوان دو سوی معادله توسعه‌، قرار گرفته است. طبیعت، آثار باستانی، محوطه‌های تاریخی ، دریا و حتی کویرها نیز عاملی شده‌اند برای جلب نظر گردشگران این درحالی است که یکی از اصلی‌ترین دلایل بستن بارسفر بسیاری از گردشگران در اقصی نقاط دهکده جهانی را می‌ توان در دامن طبیعت یافت؛ طبیعی که همواره توانسته انسان را با تمام کم و کاستی‌هایش در دل خود جای داده و به خود معطوف کند.

اگرچه طبیعت‌گردی و تجربه اقامت در دل طبیعت بدون هیچ قید و شرطی می‌تواندعاملی در توسعه گردشگری بوده و باعث رونق هرچه بیشتر آن باشد اما نباید فراموش کرد حتی چهاردیواری باغ‌ها و پارک‌های محصور نیز توانسته امروزه عاملی برای بستن چمدان گردشگران باشد.

ممکن است با دیدن کلمه‌های باغ و گردشگری بدون هیچ مکثی به یاد باغ ارم شیراز خودمان افتاده باشید و انبوهی از گردشگران در تعطیلات نوروز پیش رو اما فراموش نکنیم که این تنها یکی از صدها نمونه باغ‌های گردشگر پذیر در کشورمان است و فرصت امروز قصد بررسی جایگاه‌این نوع امکان در توسعه صادرات نامرئی را دارد.

اهمیتی انکار ناشدنی

بطور کلی با توجه به رشد و توسعه شهرنشینی و محصور شدن محل زندگی بشری با سنگ و سیمان و ساختمان طبیعت و پارک‌ها یا باغ‌های ملی به عنوان یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری در سراسر دهکده جهانی شناخته شده‌اند بصورتی که در بسیاری از کشورها از جمله ایران خودمان برای درهم‌آمیختن مناطق مختلف شهری و توسعه دسترسی شهروندان هنگام طراحی پارک‌ها یا فضاهای سبز هیچ حصار یا درب ورودی خاصی برای آن درنظر نمی‌گیرند بلکه اجازه می‌دهند همه بصورت نامحدود به فضای سبز مورد نیازشان درسترسی داشته باشند اما این پایان کار نیست چون همین آزادی و سرعت دسترسی باعث شده تا پارک‌های شهری که همه به نوعی باغ گیاه‌شناسی هستند محلی برای برگزاری بسیاری از جشنواره‌های موسیقی، تئاتر یا حتی سینماهای روباز باشد عواملی که هرساله میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را وادار به بستن چمدان‌هایشان می‌کند تا در باغ یا پارکی مخصوص برای یک یا دو روز گردهم آمده و از آنجا و دیگر امکاناتش استفاده کنند.

دکتر رضا ارجمندی در این زمینه به فرصت امروز می‌گوید: مدت‌هاست که باغ‌ها و پارک‌های شهری نه آنچنان که به عنوان پارک‌های ملی خارج از شهرها شنیده یا دیده‌ایم به عنوان مقصدی برای گردشگران بین المللی تبدیل شده است بگونه‌ای که برخی کشورها مثل کشور کره جنوبی یا مالزی در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند تا علاوه طراحی و ساخت مقصدی جدید برای گردشگران منطقه بتوانند نمایی متفاوت از آنجا قبلا در شهرهای مربوط بوده را به مسافران ارایه دهند.

ارجمندی در ادامه به اهمیت و جایگاه بالای اینگونه پارک‌ها برای گروه‌های تحقیقاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: توسعه اینگونه باغ‌ها در قالب مراکز گیاه‌شناسی یا پارک‌های ملی نه تنها در صنعت گردشگری اهمیت بسزایی دارد بلکه در میان محافل علمی نیز می‌توان به آنها استناد کرد و از آنجا که سفرگروه‌های تحقیقاتی و علمی امروزه تاثیر بسیار زیادی در توسعه گردشگری داشته است می‌توان از این منظر نیز به طبیعت باغ‌ها و پارک‌های ملی در اقصی نقاط جهان توجه داشت در صورتی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخصوص در زمینه گردشگری سرمایه‌گذاری در این باغ‌ها برای جلب نظر گردشگران بسیار گسترده شده است.

این کارشناس ارشد اکوتوریسم با تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در باغ‌های گردشگر پذیر می‌گوید: این مهم را نمی‌توان تنها به صورت دولتی درنظر داشت چون هستند افراد زیادی که در برخی مناطق جهان با سرمایه‌های شخصی هکتارها زمین را آباد کرده و علاوه بر کاشت، داشت و برداشت از این طریق و ایجاد جذابیت‌های متفاوت اقدام به کسب درآمد و گردشگرپذیری می‌کنند این نمونه را حتی در نوستالژی گل‌گشت‌های آخرهفته خودمان در منطقه شمیرانات یا لواسانات داشته‌ایم که برای گذراندن یک روز جمعه در کنار خانواده با اجاره تختی در باغ‌های محلی و آنجا از آب و هوای تازه استفاده می‌کردیم، اما متاسفانه در کشورمان علی‌رغم امکانات آب و هوایی مناسب این امر به صورت سنتی باقی ماند ولی دیگران به سرعت به اهمیت موضوع پی برده و از آن به نفع گردشگری خود بهرمند شدند. به عنوان مثال پرتقال، فرانسه، ایالات متحده ، هلند، انگلستان و استرالیا جزو برترین‌های این نوع گردشگری هستند.

 ارجمندی در این زمینه می‌گوید: البته نباید فراموش کنیم کلمه باغ در صنعت گردشگری را صرفا برای آنچه در تصور ماست بکار نمی‌برند چون امروزه شاهد ظهور کلماتی چون باغ موزه، باغ پرندگان یا چند کلمه مشابه در صنعت صادرات نامرئی جهان هستیم که مبنای همه‌ آنها همان طبیعت و سرسبزی است امادرکنارش جاذبه‌ای نوین افزوده شده است تا بتوانند با یک یا دو سوژه میزان گردشگران باشند.

«کیو» گل سرسبد باغ‌ها

درادامه ارجمندی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌‌های متفاوتی که در این زمینه سراسر جهان انجام شده است می‌افزاید: به عنوان درباره سرمایه‌گذاری‌های متفاوت و البته شکل‌گیری جاذبه‌های متفاوت در این زمینه می‌توان به باغ ملی کیو در انگلستان اشاره کرد که به عنوان گل سرسبد باغ‌های گردشگرپذیر بین المللی نه تنها جایگاه بین المللی برای خود دست‌ و پا کرده بلکه می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ای برای سرمایه‌گذاری در باغ‌ها نگریست.

این باغ که در مساحت نزدیک به 120 هکتار غرب لندن واقع شده است هر ساله میزبان ده‌ها اکیپ تحقیقاتی از سراسر جهان و همچنین صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی بوده است چون امکانات بسیار مناسبی در این زمینه تدارک دیده شده، رستوران‌ها ، پیاده‌راه‌ها در نوک درختان، گلخانه‌های متفاوت، نگارخانه‌ها ، باغ وحش، باغ پرندگان، موزه‌ها و حتی خانه‌های قدیمی موجود در این پارک اکنون به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگری تعیین شده است.

وی می‌افزاید: مسئولان پارک از کوچکترین فرصت برای کسب درآمد و اداره این باغ بی‌نظیر در جهان استفاده می‌کنند که یکی از آنها انجام کارهای داوطلبانه است  اینگونه که متقاضیان چه در سطح عمومی یا در سطح بالای علمی برای کار  چند ماهه یا یکساله در این باغ ثبت نام می‌کنند و پس از گزینش به صورت رایگان در این مکان به عنوان یکی از خدمه با توجه به تخصص و حرفه مشغول به کار می‌شوند.

این کارشناس اکوتوریسم با تاکید به نامحدود بودن سرمایه گذاری در این زمینه می‌افزاید: امروزه با توجه به توسعه گردشگری و البته رشد درخواست‌های سفر برای اقامت یا بازدید از اماکن مشابه فرصت‌های گوناگونی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده که می‌توان به انواع باغ وحش‌های خصوصی، باغ‌موزه‌ها، باغ‌های سلامتی یا حتی باغ گیاهان دارویی اشاره کرد.

وی درپایان به امتیازهای بسیار مناسب کشورمان در زمینه سرمایه‌گذاری دراینگونه فرصت‌های جذب گردشگران به صورت خصوصی و دولتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: اگر مسئولان گردشگری ایران به اهمیت ساخت و توسعه این نوع اماکن پی برده باشند نه تنها برای این منظور بودجه‌های کلانی اختصاص می‌دهند بلکه با استفاده از مشوق‌های متفاوتی از انچه تاکنون دیده‌ایم فرصت سرمایه‌گذاری افراد حقیقی را در این شرایط فراهم خواهند کرد.

نمونه‌های وطنی

با کمی تحقیق و وب‌گردی در دنیای مجازی ممکن است به برخی باغ‌های مشابه آنچه تاکنون از آنها یاد شد در خاک کشورمان برخورد کنیم درحالی که بدون تردیدبسیاری از ما نمی‌توانیم که ممکن است یکی از این مراکز دیدنی در چند کیلومتری نزدیک محل سکونتمان باشد بنابراین حالا که نزدیک به تعطیلات نوروزی هستیم و گروه کثیری از هموطنان مشغول برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات خود هستند بد نیست بسیار خلاصه به برخی از جاذبه‌های اینچنینی اشاره داشته باشیم.

·       باغ گیاه‌شناسی ملی ایران : اتوبان تهران کرج، خروجی پیکان‌شهر، خیابان سروناز، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور www.rifr-ac.ir

·       باغ گیاهان دارویی فیروز: تهران، بزرگراه آزادگان جنوب غرب، بین بزرگراه فتح و بزرگراه ساوه ، روستای فیروز بهرام www.baghfiruze.com

·       باغ سنگی یکی از جاذبه‌های استان کرمان و شهر سیرجان است. این محوطه که قبلاً باغی بوده در دهستان بلورد روستای میاندوآب و ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان قرار داردو متعلق به درویش خان اسفندیارپور بوده‌است.

 

پیام هلال بررسی می‌کند

پیام هلال بررسی می‌کند

ترفندهایی عملی و ساده  برای اقتصادی سفر کردن

نویسنده: عماد عزتی

با نزدیک شدن فصل بهار کم‌کم صدای پای سال نو و تعطیلات آن که برای همه‌ما بهترین فرصت سفر کردن است از به گوش می‌رسد؛ دوره‌ای که تقریبا ایران به یکباره بار سفر بسته و دل به جاده‌ می‌زند.

اما بدون تردید هستند افرادی که واقعا دل به جاده می‌زنند بی‌انکه برنامه‌ای برای سفرشان در ایام نوروز داشته باشند. معمولا این افراد هرچند ممکن است اوقات خوشی را در ایام نوروز درکنار خانواده سپری‌کرده باشند اما به هنگام بازگشت با یک حساب سرانگشتی و بررسی دودوتای هزینه‌های سفر نوروزی خود ناگهان تلخی بی‌پولی نیمه دوم فرورودین تمام خاطرات خوش و شیرین نوروزی را به کامشان تلخ خواهد کرد.

از این رو پیام هلال‌ که امروز همسفرشماست تصمیم گرفته تا با ارایه راهکارهایی بسیار ساده دودوتای اقتصاد خانواده را تا پایان تعطیلات نوروزی به همان چهارتای خودمانی برساند چون شوروحال تعطیلات و کنار خانواده‌بودن گاهی اوقات حساب و کتاب زندگیمان را برهم زده و نیمه دوم فرودین را به کابوسی برای دخل و خرج زندگی تبدیل می‌کند.

 پس اگر شما هم جزو آن گروه از هموطنانمان هستید که بدون برنامه صرفا برای گذراندن تعطیلات دل به جاده زده‌اید و در میانه راه نسخه‌ای از پیام هلال به دست شما رسیده در اولین پارکینگ جاده‌ای بایستید و با مطالعه راهکارهای ارایه شده دوباره از نو شروع کنید و اگر از وسایل نقلیه عمومی مثل قطار یا اتوبوس استفاده می‌کنید در طول مسیر برنامه‌ای جدید برای گذراندن تعطیلات در مقصد مورد نظرتان را تدارک ببینید.

بدون تردید بارها و بارها این جمله که می‌گوید : «ای بابا آمدیم سفر که خوش باشیم» را شنیده یا تکرار کرده‌ایم جمله‌ای که می‌تواند برخی بی‌حساب و کتابی‌ها را برایمان به ارمغان آورد، پس امسال که قرار است کمی اقتصادی‌تر سفر کنیم بهتر است از همین لحظه این جمله را به دست فراموشی سپرده و به نوع دیگری از سفرمان لذت ببریم.

جزو هرگروهی از مسافران نوروزی که هستید زیاد تفاوتی در هزینه‌های شما نیست چون حمل و نقل، خوردوخوراک و اقامت جزو اصلی‌ترین هزینه‌های شماست که گاهی اوقات تفریحات میان راهی نیز به آنها افزوده می‌شود. به همین دلیل قصد داریم در سه بخش مجزا راهکارهایی برای ارزان سفر کردن را برایتان عنوان کنیم اما فراموش نکنید قبل از خروج از منزل اشیاء با ارزش خودتان را یا در صندوق امانات گذاشته یا اینکه در محل امنی قرار دهید و راه‌های ورود به منزل را تا آنجا که امکانش هست ببندید چون این کار در واقع اصلی‌ترین راه صرفه‌جویی است.

 اما بطور کلی می‌توانیم کار را به دو بخش عمده یعنی قبل از سفر و در حین سفرهای نوروزی تقسیم کنیم که هرکدام دارای نسخه‌ای متفاوت برای اقتصادی سفر کردن شماست بدون تردید با رعایت کردن این موارد نه تنها خستگی سفر برتن شما نمی‌ماند بلکه کاملا اقتصادی تجربه‌ای متفاوت از سفر نوروز 94 به ارمغان خواهید آورد. برایتان سفری خوش آرزو داریم.

·       بار سفر را با برنامه ببندید!

همانطور که بیان شد برای داشتن اوقاتی سرشار از خوشی و در عین حال اقتصادی سفر کردن نیازمند نقشه‌راهی کاملا دقیق و بی عیب و نقص هستیم از این رو سعی کنید قبل از قفل کردن درب ورودی منزل مقصد سفرتان و مسیرهای رفت و برگشت خودتان را کاملا مشخص کنید چون با اینکار هزینه‌های اضافه بدون هدف حرکت کردن را از بین می‌برید.

 این درحالی است که باید پس از تعیین مقصد سفر آنهم نه صرفا در میان شهرها و مراکز توریستی، بودجه‌ای با چند درصد پیش بینی اضافه تعیین و درنظر بگیرید و براساس این مبلغ برنامه‌ریزی کنید.

به عنوان مثال هزینه سفر و اقامت در شهری همچون اصفهان بدون تردید بیشتر از بازدید از کازرون است پس در این مرحله سعی کنید در میان شهرهای کمتر شناخته شده به دنبال تدارک و برنامه‌ریزی سفر باشید نه در میان آنهایی که در دیگر ایام سال هم می‌توانید از آنها بازدید کنید. فراموش نکنید داشتن برنامه سفر واقعا ضروری است سعی کنید حتی وعده‌های غذایی و حتی هزینه‌های تفریحات را در این جدول تدوین و به کار گیرید.

برای دست یابی به نقشه‌راهی کامل و دقیق می‌توانید روی امکانات دنیای مجازی حساب ویژه‌ای بازکرده و با استفاده از تجربه دیگران در مسیر گام بگذارید تا با این کار از هزینه‌های اضافه کاسته‌باشید.

 کارشناسان گردشگری معتقدند با استفاده از این دنیای مجازی نه تنها می‌توان به اطلاعات ایمن‌ترین راه برای رسیدن به مقصد مورد نظر دسترسی داشته‌باشیم بلکه می‌توانید با دنیایی از ناشناخته‌ها نیز روبرو و از آن لذت ببرید. به عقید آنها تفاوتی در این نیست که از چه وسیله‌ای برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنید مهم اطلاعاتی است که با خود به عنوان کوله‌باری ارزشمند همراه دارید، چون همین اطلاعات نه تنها تضمینی برای امنیت شما هستند بلکه می‌تواند تا حد بسیار قابل توجهی از هزینه‌های سفرتان بکاهد.

بررسی امکانات اقامتی و تفریحی مقصد موردنظر در میان صفر‌و یک‌های دنیای مجازی می‌تواند شما را در انتخاب محل اقامت و حتی برنامه‌ریزی برای خوردوخوراکتان یاری کند. این درحالی است که با این روش می‌توانید برخی از جاذبه‌های گردشگری محل اقامت خودتان را رایگان ببینید . اما این نکته را فرامون کنید؛ جزو هرگروهی از مسافران نوروزی که هستید به همراه داشتن خوراکی و نوشیدنی می‌تواند مانع از هزینه‌های اضافه شما در طول مسیر یا حتی در مقصد باشد.

 

باکس

1.قبل از خروج تمام لوازم الکترونیکی غیر ضروری را از پریز جدا کنید تا با اینکار ضمن رعایت نکات ایمنی بدون دلیل برق مصرف نمی‌شود.

2.به میزان لازم لوازم سفر همراه داشته باشید، چون با این روش علاوه براینکه در جابجایی سرعت عمل دارید بلکه قدرت تصمیم‌گیری برای انتخاب اقامت‌گاه را دارید هرچند اگر با اتومبیل خودتان سفر می‌کنید از اضافه بار و افزایش مصرف سوخت جلوگیری کرده‌اید.

3.قدرت و امتیاز کنسروها را جدی بگیرید چون نه تنها برای حمل و نقل آنها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید بلکه برای نگهداری آنها نیازی به برداشتن وسیله اضافه ندارید.

4.همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه گاهی اوقات هزینه‌درمان را برایتان کاهش خواهد داد.

5.هنگام برنامه ریزی برای سفر تفاوتی نیست با چه وسیله‌ای طی طریق می‌کنید اما آنچه مهم است مسیر سفر را باید به صورت دایره‌ انتخاب کنید چون با اینکار نه تنها شهرهای جدیدی را می‌بینید بلکه در واقع در طول مسیر راه بازگشت را نیز طی می‌کنید اما اگر در مسیرهای مستقیم یا انحرافی مقصد خودتان را انتخاب کرده باشید از دیدن اماکن تازه محروم شده‌اید چون همان راه رفته را باید بازگردید یا اینکه تغییر مسیر داده و به هزینه سفرتان بیافزایید.

 

 

·       قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود

حالا که مقصد شما مشخص شد نوبت به هزینه‌های حمل و نقل رسیده چون ممکن است یا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل (هواپیما، قطار یا اتوبوس) طی طریق کنید که این موارد نیز دارای قوانین بسیار مشخصی هستند.

این درحالی است که در صورت امکان و با درنظر گرفتن شرایط سعی کنید از قطار یا اتوبوس به عنوان وسایل نقلیه‌عمومی بسیار ارزان قیمت در سفرها استفاده کنید چون با اینکار اگرچه کمی زمان از دست می‌دهید اما با ناشناخته‌های متفاوتی روبرو شده و می‌توانید با پس انداز کردن مابه‌التفاوت بلیت هواپیما با دیگر وسایل برای سفر آینده خود برنامه ریزی کنید. اما به خاطر داشته باشید اگر از قطار و اتوبوس استفاده می‌کنید با همراه داشتن تنقلات و خوراکی‌های متناسب با مدت زمان سفر از هزینه‌کردن اضافه برای تهیه خوراکی درمیانه راه بپرهیزید.

حالا اگر از وسیله نقلیه خودتان برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنید کمی کار پیچیده خواهد بود چون هزینه‌های شما گرچه به ظاهر شبیه به دیگر برنامه‌هاست اما در اصل تفاوتی چشم گیر میان آنهاست چون اختیار توقف در دستان شماست و همین امر می‌تواند گاهی اوقات سفر را برای شما گران کند.

اما برای شروع بد نیست ابتدا درباره نحوه رانندگی و کاهش هزینه‌ها صحبت کنیم . همانطور که می‌دانید هزینه سوخت و اصطلاک اتومبیل جزو هزینه‌های سفرشما خواهند بود. بنابراین با رعایت قوانین از جمله سرعت، بازدید قبل از سفر و صحیح رانندگی کردن می‌توانید درصد قابل توجهی از هزینه‌های یاد شده را کاهش دهید به عنوان مثال تنها تنظیم کردن باد لاستیک می‌تواند نزدیک به 15 درصد از مصرف سوخت را کاهش دهد و رانندگی کردن با سرعت مجاز نیز در همین راستا عمل می‌کند.

از سوی دیگر اگر کودکی همسفر شماست بد نیست برای سرگرمی او طی مسیر برنامه‌ریزی کنید چون در غیر این صورت با خرید خوراکی باید  شرایط مناسب را برای او تدارک ببینید.

 

باکس

1.برای تهیه بلیت اتوبوس و قطار از طریق دنیای مجازی می‌توانید تخفیف‌های مناسبی دریافت کنید. فراموش نکنید همیشه بلیت رفت و برگشت را در یک زمان خریداری کنید.

2.برای تهیه بلیت کمی انعطاف‌پذیر باشید چون معمولا در اوایل تعطیلات ممکن است قیمت‌ها بالاتر از دیگر ایام باشد یا به قول معروف به دنبال لحظه‌آخری‌ها باشید.

3.اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید سوختگیری به موقع می‌تواند مانع از هزینه‌های اضافه برای شما باشد.

4.به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا در ترافیک‌ها گرفتار نشوید چون در این صورت هزینه‌حمل و نقل و خوردوخوراک شما افزایش چشمگیری خواهد داشت.

5.میان‌وعده‌ها را فراموش نکنید و برایشان برنامه داشته باشید چون با این روش می‌توانید هزینه خوراک را کاملا تحت کنترل داشته باشید.

·       اینجا همه چیز ارزان است

در این مرحله از سفرهای نوروزی یعنی اقامت در مقصد کنترل هزینه‌ها کمی دشوارتر از مراحل قبلی است چون به قول معروف امروز است و خوشی . اما حکایت اقتصادی سفر کردن در نوروز 94 همچنان باقی است چون باید حساب دخل و خرج خودتان راداشته باشید.

بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های سفر را می‌توان در گروهی سفر کردن دانست چون با این راهکار می‌توانید درصد قابل توجهی از هزینه‌های سفر را میان تعداد گروه تقسیم نمایید اما فراموش نکنید با یادداشت کردن دقیق هزینه‌های روزانه و بستن حساب هر روز در پایان همان روز این راهکار عملی خواهد بود.

از سوی دیگر اقامت در مقصد نیز می‌توانید برای گروه هزینه‌بر باشد بنابراین نه هتل‌های ستاره دار بلکه منازل بومی که مورد تایید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند یا چادرهای مسافرتی خودتان بهترین گزینه‌اقامت است. البته در این مرحله هرگز امنیت خانواده را فراموش نکنید به عنوان مثال اگر قصد چادر زدن دارید حتما در محل‌های تعیین شده یا نزدیک نقاط پررفت و آمد اقدام به اینکار کنید.

در همین حال به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است چون به هر حال باید برای وعده‌های غذایی نیز برنامه‌ای داشته باشید. همانطور که قبلا نیز اشاره شد هنگام بستن بار سفر مقداری لوازم و خوراکی را باید همراه داشته باشید پس تاجایی که امکان دارد از خرید غذاهای آماده یا رفتن به رستوران‌ها صرفه‌نظر کنید و روی داشته‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید چون با این روش هزینه قابل توجهی را صرفه‌جویی خواهید کرد البته لذت خوردن یک غذای دورهم در رستوران را برای خودتان درنظر داشته باشید.

 

باکس

1.در محل اقامت خودتان سعی کنید از طبیعت لذت ببرید چون این کار نه تنها برای شما هزینه‌نخواهد داشت بلکه می‌تواندباعث آرامش شما نیز باشد.

2.اگر به دنبال رستوران مناسب هستید از افراد محلی بپرسید و رستوران ‌های لوکس را فراموش کنید.

3.استراحت را هرگز فراموش نکنید چون گاهی اوقات فراموش کردن این موضوع می‌تواند به قیمت سلامتی شما یعنی گرانبها‌ترین داشته در طول سفر تمام شود.

4.از قرض‌گرفتن یا قرض دادن لوازم هرگز خجالت نکشید این راهکاری کاملا عادی در میان مسافران است.

5.هرچند خرید سوغات امری پسندیده است اما لازم نیست برای تک‌تک افراد فامیل سوغاتی تهیه کنید بلکه می‌توانید خانواده‌ها را مبنی ‌قرار دهید.

6.حتی اگر یک خانواده هستید هر روز به حساب خود رسیدگی کنید تا مبادا کسری بودجه داشته باشید. اگر متوجه شدید بیشتر از برنامه خرج کرده‌اید برای فردا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که این کسری جبران شود.

7.مسیرهای اتوبوس و سیستم حمل و نقل عمومی مقصد را خوب شناسایی کنید حتی اگر اتومبیل شخصی در اختیار دارید کمی‌هم پیاده روی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی بد نیست. هرچند اگر سلامتی و سن شما اجازه می‌دهد اجاره دوچرخه‌هم تجربه‌ای شیرین است.

8.همانطور که می‌دانید در طول سفر شرایط متفاوتی نسبت به خانه و کاشانه خود خواهید داشت بنابراین انتظارات را کاهش داده و متناسب با شرایط برنامه‌ریزی کنید و انتظار داشته باشید به عنوان مثال هر روز یک دست لباس لازم نیست.

 

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

نگاهی به بازار شب عید پوشاک

نویسنده: عماد عزتی

اصلی‌ترین خرید شب عید اکثر خانواده‌های ایرانی مربوط به تن‌پوش یا همان لباس خودمانی است که بیشترین هزینه و البته زمان را به خود اختصاص داده است آنهم در شرایطی که انبوهی از گزینه‌های مورد نیازشان مقابل آنهاست و اگر دیر تصمیم‌گیری کنند ممکن است با خریدی غیر اقتصادی و البته غیر قابل استفاده برای خودشان و جیبشان دردسر درسد کرده باشند.

یکی از معضلات همیشگی خرید سال نو این استکه با توجه به شلوغی بازار معمولا در فروشگاه‌ها تجمع قابل توجهی وجود دارد که برای خرید پوشاک اصلا مناسب نیست و می‌تواند به همین دلیل دردسرساز باشد از این رو اصلی‌ترین کار این است که بدون هیچ عجله و با حوصله خریدکنید تا بعد از کرده خودتان پشیمان نشوید. این درحالی است که اگر واقعا  می‌خواهید اقتصادی خرید کنید بهتر است قبل از اینکه از منزل خارج شوید و برای خرید پوشاک سال نو آمده شوید ابتدا سری به داخل کمد و انواع و اقسام لباس‌هایی که دارید بزنید چون ممکن است با استفاده از ابتکارعمل ست‌کردن لباس‌ها بتوانید یک دست لباس بسیار زیبا و مناسب نوروز 94 برای خودتان تدارک ببینید.

1.      هرگز از مد پیروی نکنید

همانطور که می‌دانید یکی از عوامل رونق بازار پوشاک در تمام کشورها صنعت مد است که هر سال یا هر فصل دارای طرح و نمونه‌های خاصی برای خود است اما این موضوع برای خریدهای سال نو می‌تواند به مشکلی غیر قابل تصور برای برخی خریداران تبدیل شود چون پیروی از مد همیشه هم قابل توجه و جالب نیست. بنابراین سعی کنید بدون درنظر گرفتن آنچه مد است خرید کنید چون ممکن است این طرح یا رنگی که امسال به عنوان مد شناخته شده است هیچ تناسبی با سبک زندگی و حتی اندام شما نداشته باشد.

2.      کمی آینده نگر باشید

این قانون بخصوص برای کودکان و نوزادها که همواره در حال رشد هستند باید مورد توجه قرار گیرد اما بزرگسالان نیز می‌توانند با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی و البته تغییراتی که ممکن است در سایزآنها به واسطه تعطیلات نوروز ایجاد شود با آینده نگری خرید کنند از این رو کاملا توجه داشته باشید که تغییرات سایز اندام به سمت افزایش ناگهانی اما درجهت کاهش کمی طولانی‌تر صورت خواهد گرفت.

3.      تکنولوژی نانو را جدی بگیرید

یکی از فنا‌وری‌های نوین که در صنعت پوشاک نیز به کار گرفته شده است نانو است با استفاده از این روش طول عمر و قابلیت‌های پوشاک دوچندان شده است بنابراین هنگام خرید خوب به این موضوع توجه داشته باشید تا بتوانید بهینه از آن استفاده کنید.

4.      توجه به دستورالعمل‌ها

طول‌عمر و ثابت ماندن کیفیت پوشاک می‌تواند بهترین گزینه برای افراد مختلف باشد از این رو خوب دقت کنید به دستورالعمل‌های مندرج روی بسته‌بندی لباس یا توضیحات فروشنده توجه داشته باشید تا بتوانید به میزان قابل قبولی روی ظاهر پوشاکتان توجه داشته باشید.

5.      قلب دومتان را دریابید

درباره خرید کفش بخصوص در ایام نوروز باید توجه ویژه داشته باشید چون ممکن است ساعت‌های طولانی از این کفش قصد استفاده داشته باشید بنابراین راحتی و البته کیفیت آن یکی از اساسی‌ترین موارد است که باید رعایت کنید اما اگر برای دلبندتان قصد خرید دارید کافی است آینده نگر باشید و به کیفیت مواد اولیه آن توجه داشته باشد. درباره این وسیله نیز هرگز عجله نکنید و سعی کنید آنچه مناسب شماست تهیه نمایید.

6.      به تغییر فصل هم توجه داشته باشید

همانطور که می‌دانیم فصل بهار معمولا با تغییرات ناگهانی آب و هوا همراه است و پس از آن گرمای تابستان از راه خواهد رسید بنابراین در هنگام خریدهای نوروزی به گونه‌ای تصمیم گیری نمایید که بتوانید حداقل برای فصل بعد هم از این لباس‌ها استفاده کنید این مهم درباره بانوان که درحال انتخاب مانتو هستند بسیار کارآمد است.

7.      به تولیدات داخلی هم توجه کنید

ممکن است جزو آن دسته افراد باشید که صرفا از محصولات خارجی استفاده می‌کنند و برند می‌پوشند اما نباید فراموش کنید ایران در صنعت پوشاک نیز بسیار خوشنام است و می‌توان روی کیفیت تولیدات داخلی حساب ویژه‌ای باز کرد بنباراین قبل از اینکه در میان خارجی‌ها به دنبال پوشاک مورد نیازتان باشید سری هم به تولیدات داخلی بزنید چون ممکن است با قیمت بسیار پایین‌تر کیفیتی به مراتب بهتر از خارجی‌ها تهیه کنید این قانون بدون تردید درباره محصولات بدون کیفیت چین قابل استناد است.

8.      دنیای مجازی را فراموش کنید

بطور کلی زندگی شهری و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی اکثر ما باعث شده تا خریدهای اینترنتی در میان بسیاری از افراد رواج داشته باشد اما به واقع خرید البسه از دنیای مجازی ریسک بسیار بزرگی است که برای سال نو خود درنظر دارید چون ممکن است این لباس در دنیای واقعی اصلا با اندام و سبک زندگی شما تناسبی نداشته باشد.

9.      کودکان توجهی ویژه

بدون تردید خریدهای سال نو علاوه بر تجربه استفاده از لوازم جدید حس بسیار جالبی برای کودکان دارد اما اگر درانتخاب مناسب پوشاک امسال دلبندانمان توجه مناسبی نداشته باشیم ممکن است با انتخابی غیر اصولی راحتی و آسایش انها را به مخاطره بیاندازیم و لذت پوشیدن البته سال نو را برایشان تلخ کنیم پس ابتدا به راحتی و سلامتی کودکان توجه کنیم و پس از آن به دنبال زیبایی و ظاهر لباس باشیم.

 

 

 

برندهای اصل

قیمت‌ها همگی به تومان است. (جدول مردانه)

برند

قیمت

توضیحات

لاکوست (پیراهن مردانه)

653.000

اسپرت نخی، آستین بلند، یقه برگردان، مناسب برای استفاده به صورت مدل داخل شلوار و یا روی شلوار با دکمه‌های باز همراه یک تی‌شرت

نایک (آدیداس مردانه)

340.000

جنس سطح رویی چرم مصنوعی، دارای فوم و بالشتک‌های هوا Phylon در لایه میانی کف کفش برای راحتی بیشتر دارای قابلیت انتقال رطوبت که مانع تعرق پا می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری بالا مانع از آسیب‌دیدگی مفاصل پا می‌شود.

پولو (پولیور بافتنی مردانه)

235.000

پولیور پشمی، یقه گرد، دارای مارک پولو به صورت بافت روی بازوی سمت چپ، دارای ضمانت

361 درجه* (تی‌شرت مردانه)

84.000

صددرصد نخی، یقه گرد، آستین کوتاه

اچ اند ام (شلوار مردانه)

221.000

شلوار اسپرت جین، جلو دکمه‌دار، با آب 40 درجه قابل شستشو است.

پولو (شلوار مردانه)

170.000

شلوار رسمی کتان

لاکوست (جوراب مردانه)

163.000

جوراب ساق بلند نخی 80%، پلی‌استر 7.3 %، لوگوی کروکودیل روی جوراب نصب شده، کش ساق نرم و راحت قابلیت ارتجاعی زیاد که باعث راحتی بیشتر می شود جوراب در قسمت انگشتان و پاشنه مقاومت بیشتری دارد.

دورسا (کفش مردانه)

563.000

کفش رسمی بنددار، جنس سطح رویی چرم گاو، جنس زیره کفش چرم مصنوعی، طرح سوزن‌دوزی روی کفش

* لازم به یادآوری است نام تجاری 361 درجه در سال 2003 راه‌اندازی شد و فعالیت خود را در زمینه تولید پوشاک و لوازم ورزشی آغاز کرد‏.‏ خلاقیت و نوآوری در تولید و عرضه محصولات ورزشی، موجب محبوبیت روزافزون این برند شده است. 361درجه اسپانسر المپیک پکن و لندن بوده است.

(جدول زنانه)

برند

قیمت

توضیحات

اچ اند ام (شومیز زنانه)

122.000

جلو دکمه‌دار، یقه هفت، آستین بلند، با آب گرم شسته شود.

جامه‌بافت (شلوار زنانه)

33.200

کمر و مچ پا دارای کش‌بافت، پارچه طرح‌دار،

عدنان (پیراهن زنانه)

177.000

مدل پلنگی، از مواد سفیدکننده استفاده نشود، با آب 40 درجه شسته شود، آستین بلند، جنس پارچه ویسکوز

KASA (مانتو زنانه)

98.000

اسپرت کتان، دارای کمربند پارچه‌ای، چهار جیب پاکتی، آستین بلند، یقه برگردان

ناین وست (کفش زنانه)

182.000

کفش رسمی پاشنه بلند، کفی کفش چرم و بسیار نرم و راحت، زیره کفش مقاوم، بسیار سبک

361 درجه* (آدیداس زنانه)

280.000

جنس سطح رویی کفش توری مشبک، رزین پلاستیکی سخت، با دوام و انعطاف پذیر که در برابر خراشیدگی و تابش فرابنفش مقاومت می کند‏.‏

ماوی (تونیک زنانه)

147.000

دارای تاپ جداگانه، آستین‌های توری بلند

پنتی (جوراب شلواری زنانه)

25.000

ضخیم، جنس پشم خرگوش، فری‌سایز

 

(جدول بچگانه)

برند

قیمت

توضیحات

پیانو (سارافون و بلوز دخترانه)

73.000

جنس نخی، دارای بلوز آستین بلند، جلو دکمه‌دار، دو جیب جلو

لاکوست (شلوار اسپرت)

298.000

جنس کتان، دارای دو جیب پاکتی در پشت و دو جیب در جلو

بیل‌سی (تونیک اسپرت دخترانه)

74.300

مانتو مدل تونیک، اسپرت کوتاه، طرح پارچه چهارخانه، دارای کمربند، دو جیب پاکتی روی سینه

اچ اند ام (جلیقه پسرانه)

62.000

کلاه دار، داخل کلاه پشمی، پارچه طرح‌دار

لاکوست (کفش اسپرت)

342.000

دخترانه و پسرانه، ساق‌دار، رویه کفش از جیر ساخته شده است، دارای کفی داخلی بسیار نرم و راحت و دارای لوگوی کروکودیل

ویولت کیدز (بلوز پسرانه)

27.000

روی بلوز طرح‌دار، جنس نخی

انگری بردز (بلوز و شلوار اسپرت بچگانه)

60.000

جنس نخی، عکس انگری بردز روی بلوز حک شده است. ترجیحا با آب سرد شسته شود.

 

 

برندهای غیربرند

برند

قیمت

توضیحات

مانتو زنانه

73.000

آستین بلند، پارچه نخی، دارای کمربند

چکمه زنانه

85.000

پاشنه بلند، بغل زیپ‌دار، چرم مصنوعی

تی‌شرت مردانه

43.000

جنس نخی، آستین کوتاه

ژاکت زنانه

90.000

پشمی، جلو دکمه‌دار، یقه اسکی

بلوز و شلوار بچگانه

27.000

پارچه‌طرح‌دار، بلوز یقه‌ سه سانتی، قابل شستشو در ماشین لباس‌شویی

جوراب مردانه

15.000

توکرکری و حوله‌ای، طرح‌دار اسکاچ

جوراب شلواری زنانه

14.000

ضخیم، مدل زنبوری، از سایز 38 تالی 44

شلوار جین مردانه

110.000

فاق بلند، جلو زیپ‌دار

پلیور مردانه

99.000

جنس پشمی، با آب سرد شسته شود، در دو مدل یقه گرد و یقه هفت

کفش بچگانه اسپرت

48.000

دخترانه و پسرانه، دارای کفی نرم و قابل انعطاف

پیراهن مردانه

30.000 تا 50.000

نخی، طرح دار ، آستین بلند و یقه معمولی

شلوار مردانه

60.000 تا 100.000

نخی، معمولی ، بدون طرح

 

کار هر بز نیست خرمن کوفتن ؟!

آنچه درباره مشاغل عجیب و غریب ایران نمی‌دانیم

نویسنده: عماد عزتی

شاید شما هم اخبار متفاوتی از درصد افراد شاغل و بیکار جامعه شنیده باشید یا اینکه خودتان هم جزو آن دسته از افراد هستید که به دنبال یافتن فرصت شغلی مناسبی هر روز آگهی به دست به این سو و آنسوی شهر می‌روید تا بتوانید برای به دست آوردن یک لقمه نان حلال کاری پیدا کنید.

کمی فکر کنید چون اگر دارای جسارت و انگیزه کافی هستید این بار جام جم چند فرصت شغلی غیر‌قابل تصور را برایتان معرفی خواهد کرد بدون این تردید این فرصت‌ها هنوز بکر و دست نخورده باقی ‌مانده‌اند و می‌توانید روی درآمد آنها حساب باز کنید اما فراموش نکنید دل جرات کار را باید داشته باشید.

قبل از اینکه به سراغ مشاغل غیرعادی برویم برای اینکه روحیه شما حفظ شود یکی از مشاغلی که کمتر از آن شنیده‌اید می‌گوییم تا روحیه مناسبی برای مطالعه  ادامه راه داشته باشید.

1.      قالکاری

بدون تردید همه درباره انواع و اقسام مشاغل مرتبط با حرفه طلاسازی شنیده‌ایم و کمی درباره آنها می‌دانیم اما تعداد انگشت شماری از ما هستند که درباره حرفه قالکاری یا قالگذاری شنیده باشند چون این حرفه درواقع همان آرزویی است که اکثر پدر و مادرها برای فرزندان خود دارد و می‌گویند: «الهی دست به خاک بزنی طلا بشه». بطور کلی قالکاری به حرفه‌ای که فلزات گرانبها را از دیگر مواد با ارزش کمتری جدا می‌کند می‌گویند اما یکی از بخش‌های این حرفه مربوط به جدا کردن طلای زرد رنگ از گردوخاک یا فاضلاب کارگاه‌های طلاسازی است که این موضوع آن را خاص کرده است.

هرچند این کار نیازمند تجربه و البته تجهیزات مختلفی است اما امروزه در پاتوق‌هایی مثل بازار زرگرهای تهران رقابت بسیار سنگینی برای این کار وجود دارد به عنوان مثال تخلیه و بازیافت فاضلاب سرویس بهداشتی نزدیک بازار طلافروشها یا همان مسجدشاه یکی از پرحاشیه‌ترین موارد برای قالکاران تهرانی است. اگرچه رقم دقیقی از درآمد این افراد نمی‌توان به دست آورد اما آنچه مسلم است گرفتن طلا از فاضلاب بدون سودهم نیست.

2.      مانکن یا عروسک زنده

شاید در نگاه اول این شغل به نظر شما غیر واقعی باشد اما اگر کمی فکر کنید همین آخر هفته گذشته که با دوستان خود برای دورهم بودن به یکی از فست فودهای نزدیک محل سکونت خود رفته بودید یکی از آنها را دیده‌اید. این حرفه‌ای است که برخی به عنوان شغل دوم خود انتخاب می‌کنند تا لحظات شادی برای خود و دیگران فراهم کنند. عروسک‌های زنده معمولا در نزدیکی مراکز خرید بزرگ یا فست فودها بیشتر به چشم می‌خورند اما مانکن‌های زنده بیشتر برای شاپ سنترهای بزرگ یا نمایشگاه‌های پوشاک به کار خواهند آمد. درآمد این افراد بسته به زمان، مکان و البته برندی که قرار است از آنها استفاده کنده خواهد بود اما در کشورمان برای عروسک‌های زنده تقریبا از ساعتی 4 تا 9 هزار تومان و برای ماکن‌ها  جلسه‌ای 150 هزار تومان بطور تقریبی پرداخت خواهد شد چون این افراد باید دارای شرایط ظاهری و اندامی مناسب برای جلب نظر مشتریان باشند.

3.      داد زن و خط نگهدار

حالاکه تقریبا ایام پایانی سال از راه رسیده بدون تردید سری به مراکز خرید و بازارهای محلی خود زده‌اید اما آنچه توجه شما را به خود جلب کرده اجناس داخل فروشگاه‌ها و بساط روی زمین دستفروشان نیست چون صدای فروشندگان و آنهایی که شما را برای بازدید از محصولات خود دعوت می‌کنند بیشتر نظرتان را به خود جلب کرده اما بدون تردید هرگز با خودتان فکر نکرده‌اید که اکثر این افراد به هیچ عنوان مالک فروشگاه یا اجناس نیستند بلکه استخدام شده‌اند تا فریاد بزنند و نظر شما را به خود جلب کنند.

این حرفه بیشتر در مراکز خرید، میادین میوه و تره‌بار ، ترمینال‌های مسافربری و خطوط تاکسیرانی مورد استفاده هستند ، اما رونق کسب و کار این گروه بیشتر در شهرهای گردشگرپذیر و برای جلب نظر گردشگران کاملا مشهود است. بطور کلی اگر از درآمد این حرفه‌ چیزی بخواهیم به دست آوریم درخواهیم یافت تقریبا برای داد زدن یک روزه ممکن است حتی تا 80 هزار تومان  نیز کاسب باشید. این درحالی است که حرفه دادزدن در ایستگاه‌های تاکسی کمی پیشرفته‌تر است چون مسئولیت رعایت نوبت تاکسی‌ها و حرکت آنها نیز برعهده فردی است که برای جلب نظر مسافران تلاش می‌کند که اصطلاحا به آن خط نگهدار نیز می‌گویند اما فراموش نکنید قبل از اینکه دست بکار شوید کمی حنجره خودتان را نرمش دهید تا تارهای صوتی شما آماده شوند.

4.      آدم جمع کن

بارها و بارها شده برای انجام دادن کاری پیش خودتان می‌گویید «ای کاش چند نفر برای اینکار داشتیم» و به دنبال یافتن افرادی راهی کوچه و خیابان می‌شوید. اما این آوارگی تمام شده چون هستند افرادی برای انجام برخی امور آدم جمع می‌کنند که به آنها «آدم جمع کن» نیز گفته می‌شود.

این افراد برای جمع‌کردن آدم در بخش‌های مختلف دارای بانک اطلاعاتی کامل و دقیقی هستند که به فراخور کار می‌توانند گروهی را با سرویس ایاب وذهاب مناسب مهیا کنند به عنوان مثال برای پرکردن سالن همایش ، مشایعت کنندگان در مراسم عزاداری یا حتی مراسم افتتاحیه می‌توان  روی توانمندی آنها حساب ویژه‌ای باز کنیم. آدم جمع‌کن‌ها برای هر نفری که مهیا می‌کنند با سرویس ایاب و ذهاب و هزینه خورد و خوراک در صورت لزوم تقریبا بین 30 تا 70 هزار تومان طلب می‌کنند چون رده‌های اجتماعی کسانی‌که به کار‌می‌گیرند متفاوت است از این مبلغ تقریبا 30 درصد به فردی که در مراسم حاضر می‌شود پرداخته می‌شود و مابقی به جیب صاحب کار یعنی همان آدم جمع‌کن خودمان خواهد رفت.

البته فراموش نکنید محدودیتی هم درکار هست که بایدرعایت کنید این افراد حداقل تعدادی که با شما قرارداد خواهند بست 10 نفر و محدودیتی برای بالاتر ندارد اما اگر از 50 نفر بیشتر مورد نیاز باشد مشمول تخفیف 10 درصدی به ازای هر 20 نفر اضافه‌تر از آن خواهید شد چون رقم معامله متفاوت است .

5.      نوبت گیر

ممکن است جزو آن دسته افراد و جویندگان کار باشید که دهه شصت شمسی را به خاطر نداشته باشید چون در آن دوره هنوز تجربه زندگی در این دنیا را نداشته‌اید اما آن دسته افراد که در دهه 50 شمسی پا به عرصه وجود گذاشتند خاطرات زیادی از صوف طولانی سوخت، مواد غذایی یا برخی اقلام دیگر را داشته و دارند آنهم به دلیل تجربه دوران جنگ تحمیلی و کارشکنی‌های غرب علیه کشورمان. اما امروزه دیگر خبری از آن صفوف طولانی برای خرید یا به دست آوردن مایحتاج زندگی نیست درحالی که بازهم صف ایستادن گاهی اوقات لازم است. به عنوان مثال برای استفاده از تخفیف سالانه یک برند خاص یا حتی برای انجام برخی امور اداری که نیازمند صبح زود بیدار شدن است. پس اگر سحرخیز هستید و تحمل ایستادن طولانی مدت در صفوف را دارید نگران نباشید برای شما همیشه کار هست. در این زمینه هزینه ایستادن در صف برای دریافت نوبت می‌تواند حتی تا 70 هزار تومان نیز باشد چون اهمیت دریافت نوبت و استفاده از آن خدمات مورد نظر برای مشتری شما بسیار بالاست بنابراین پول خوبی هم برایش می‌پردازد.

6.       نگهداری حیوانات خانگی

مدتی است نگهداری از حیوانات خانگی در‌میان برخی افراد جامعه رواج یافته است. بدون درنظر گرفتن صحیح یا غلط بودن این کار جالب است بدانید این عادت نوین جامعه می‌تواند فرصت شغلی مناسبی برای برخی افراد که مشکلی با دست زدن به حیوانات خانگی ندارند به وجود آورده است. چون مسافرت، گرفتاری‌های شغلی یا حتی ناتوانی در برخی امور می‌تواند نگهداری از این حیوانات را به شما برساند که در مقابل اینکار می‌توانید طلب دستمزدی قابل قبول از صاحب آن حیوان داشته باشید. هرچند خارج از مرزهای کشورمان برای اینکار باید دوره‌های خاصی دیده و مدارکی در اختیار داشته باشید اما امروز در کشورمان این مدارک لازم نیست و صرفا اگر نمی‌ترسید یا اینکه حوصله دارید می‌تواند به آگهی‌های روزنامه مراجعه کنید یا اینکه خودتان آگهی بدهید. از نگهداری کوتاه مدت تا نگهداری چندین ماهه می‌تواند برای شما حسابی درآمدزا باشد چون تقریبا از روزی 20 هزار تومان تا ماهیانه 1 میلیون تومان می‌توانید درآمد داشته باشید.

مصاحبه اختصاصی قانون با سفیر فیلیپین در ایران

ادواردو مارتین آرمنیز :

ایران و جمهوری فیلیپین

مناطقی ناشناخته برای تجار و گردشگران

 

نویسنده: عماد عزتی

فیلیپین کشوری با نزدیک 7100 جزیره زیبا میان اقیانوس در جنوب قاره آسیا همواره برای گردشگران و تجار ایرانی ناشناخته باقی مانده است در حالی که مراسم جاذبه‌های طبیعی، سنت، جشنواره‌ها و غذاهایش در کنار صنایع خرد و کلان این کشور می‌تواند هرساله تعداد عمده ای از گردشگران و تجار ایرانی را به این منطقه سرسبز از آسیا روانه کند و در بازگشت گردشگران و بازرگانان فیلیپینی که همین چهار دهه پیش کاملا با کشورمان آشنا بودند را دوباره به ایران ارمغان آورد.

از این رو قانون با توجه به نزدیک شدن پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک کشورما با فیلیپین سری به دفتر کار سفیر این کشور در تهران ادواردو مارتین آرمنیز زده تا از چند و چون این روابط از گذشته تا کنون بپرسد که او نیز با خوش رویی ما را در محل کارش پذیرفت.

 

باتوجه به اطلاعات و آماری که در اختیار داریم چیزی حدود سالانه 200 هزار نفر گردشگر ایرانی وارد خاک تایلند می‌شوند و کمی بیشتر از این تعداد روانه مالزی شده اند اما متاسفانه با توجه به بعد نزدیک این کشورها با فیلیپین هنوز نتوانسته ایم ارتباط تبادل گردشگر را میان دو کشور فراهم نماییم چون در آخرین آمار ارایه شده از تعداد گردشگران ایرانی تنها نزدیک به 5000 نفر از کشور من بازدید کرده اند و نزدیک به 3000 نفر از هموطنان من نیز سر از ایران درآورده اند.

البته به عقیده من ممکن است با توجه به اطلاعات آب و هوایی فیلیپین که در اختیار گردشگران ایرانی است بسیاری از آنها فکر کنند این کشور دارای جاذبه های یکسانی همچون تایلند و مالزی یا حتی اندونزی است درحالی که به هیچ عنوان اینگونه نیست و فیلیپین دارای جاذبه‌هایی متفاوت با این کشورهاست که اصلی ترین آن مربوط به فرهنگ و فستیوال‌های این کشور است. همانطور ه می دانید در تمام مجلات و وب سایت‌های گردشگری فیلیپین جزو 15 کشور برتر جاذب برای گردشگران است و در آخرین آمار مربوط به سال 2015 در رتبه هشتم قرار گرفته است درحالی که این جاذبه نه در ایران شناخته شده و ایران هم که جزو کشورهای مطرح است برای هموطنان من شناخته شده نیست.

چه مدت از اقامت شما در ایران گذشته؟

من نزدیک به دوسال است که در ایران اقامت دارم

آیا می‌توانید فارسی صحبت کنید؟ خیر فقط در حد چند کلمه

نظر شما درباره ایران چیست؟ همانطور که همه می‌گویند تاریخچه غنی ایران زبان زد خاص و عام است. این درحالی است که چهار فصل بودن آب و هوای کشورتان می‌تواند دلیلی عمده برای حضور گردشگران متعدد داخل مرزهای کشورتان باشد.

تاکنون از چند شهر ایران بازدید کرده‌اید؟

اصفهان، شیراز، همدان، کیش ، قشم ، بندرعباس و کرج اما تعداد زیادی از شهرهای کشور ایران باقی مانده که در صورت فرصت باید به آنها سفر کنم.

نظر شما درباره تهران چیست؟ این شهر همانند اکثر شهرهای بزرگ جهان مشخصه‌های یکسانی دارد که کاملا شبیه به آنهاست و ترافیک گل سرسبد آن است. من فکر می‌کنم جمعیت تهران شبیه به مانیل پایتخت کشور من است

با کدام یک از وسایل نقلیه عمومی ایران سفر کرده‌اید؟

برای رفتن به مسافت‌های دور از هواپیما استفاده می‌کنم اما برای مسافت‌های نزدیک از اتوبوس که به نظر من هر دو وسیله قابل اعتماد بود و کیفیت خدمات مناسبی برای گردشگران دارد.

نظر شما درباره راه‌های ایران چه بوده است؟

به عقیده من جاده‌های ایران در حد قابل قبولی استانداردهستند و برای گردشگرانی که علاقمند به رانندگی در جاده‌های ایران هستند بخصوص انهایی که با دوچرخه یا موتورسیکلت وارد مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌شوند بهترین گزینه است تا بتوانند راهشان را به راحتی پیدا کنند.

به عقیده شما چرا گردشگران ایرانی هنوز به دیدنی‌های فیلیپین جذب نشده‌اند؟

به نظر من دلایل گسترده‌ای در این زمینه دخیل است که عمده آن مربوط به نبود اطلاعات کافی و دقیق در این زمینه است به این ترتیب که در هر دو بخش نیازمند ارایه اطلاعات گسترده‌تری هستیم  که زیاد به آن توجه نشده است. اما دلیل دیگر را می‌توان در فاصله بین دو کشور دانست که متاسفانه هنوز هیچ پروازی مستقیمی میان دو کشور برقرار نشده است و باید در این زمینه ایران و فیلیپین برنامه ریزی کرده تا شاهد حضور مسافران بیشتر در فرودگاه‌هایمان باشیم.

آیا در این زمینه یعنی برقراری پرواز مستقیم تصمیم گیری شده است؟

بله مشغول رایزنی با شرکت ماهان ایر هستیم که در صورت برقراری و امضاء قرارداد پرواز مستقیم میان دو کشور برقرار خواهد شد. اگرچه شرکت هواپیمایی گلف ایر هم در این زمینه مذاکراتی با ما داشته است تا پرواز ارزان قیمت در اختیار متقاضیان سفر به مانیل قرار دهد

به نظر شما تبلیغات گردشگری درباره فیلیپین و ایران به اندازه لازم صورت گرفته است؟

خیر، چون بایک نگاه اجمالی در خواهیم یافت هرگز تبلیغات انجام شده درباره این مقصد گردشگری همانند کشورهایی مثل تایلند و مالزی نبوده و همین امر باعث ناشناخته بودن ایران و فیلیپین برای یکدیگر شده است.

آیا برنامه‌ای برای معرفی جاذبه‌های کشورتان دربازار ایران دارید؟

بله، بابرخی از آژانس‌های هواپیمایی و ایرلاین‌ها مذاکراتی داشتیم و در حال بررسی چگونگی همکاری و توسعه گردشگری میان دو کشور هستیم تا بتوانیم بسته‌های گردشگری مناسبی برای مسافران ایرانی مهیا کنیم. اگرچه وزارت گردشگری کشور فیلیپین هم برنامه‌هایی برای برقراری ارتباط با تور اپراتورهای ایرانی جهت گسترش همکاری و توسعه در نظر دارد.

در اخبار آمده دانشجویان و دانش آموزان ایرانی در شور شما مشغل به تحصیل هستند آیا آماری در این زمینه در اختیار دارید؟

بله، گروه زیادی از ایرانیان برای تحصیل به کشور من وارد شده و مشغول درس خواندن در مقاطع مختلف تحصیلی هستند در حال حاضر حدود 4000 دانش آموز ایرانی در کشورمن مشغول به تحصیل هستند که این خود به عنوان فرصتی مناسب در اختیار دو کشور قرار گرفته است ولی متاسفانه تاکنون از آن استفاده نشده است.

دلیل حضور دانشجویان ایرانی در کشور شما چیست؟

اول سطح علمی دانشگا‌ه‌های کشور من و پس از آن هزینه‌مناسب اقامت و زندگی هرچند از آموزش به زبان انگلیسی هم باید در توسعه این روند یاد کرد. چون کشور فیلیپین به عنوان سومین کشوری به غیر از آنهایی که ذاتا انگلیسی زبان هستند، است که بخش عمده‌ای از ساکنانش می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند همانطور که می‌دانید نزدیک به یکصد میلیون نفر در کشور من زندگی می‌کنند که برهمین اساس می‌توانند به خوبی انگلیسی صحبت کنند.

آیا اطلاعات و آماری از درآمد صنعت گردشگری فیلیپین در اختیار دارید؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد کشورمن جزو کشورهای جذاب برای گردشگران است و از آنجا که جاذبه‌های زیادی مثل سواحل طبیعت و آثار باستای در این منطقه وجود دارد همواره شاهد توسعه گردشگری هستیم اما درباره جذب گردشگران باید بگویم رقمی نزدیک به صنعت گردشگری ایران را به خود اختصاص داده‌ایم . به عنوان مثال در سال 2014 فیلیپین کمی بیشتر از 5 میلیون نفر گردشگر را پذیرایی کرده است . براساس همین آمار بیشترین تعداد مربوط به کره جنوبی بوده است و پس از آن ژاپن، آمریکا و در نهایت چینی ها هستند . این درحالی است که وزارت گردشگری فیلیپین قصد دارد از سراسر جهان ردشگران را به دیدنی های منطقه جلب کند.

کشورشما برای گردشگران گران است؟

به عقیده من خیر گران نیست. همانطور که می دانید کشور من در حال توسعه است و بسیاری از کسانی که از این منطقه دهکده جهانی بازدید کرده‌اند معتقدند  هزینه گردشگری و اقامت در کشور من چیزی مشابه تایلند و اندونزی است. این درحالی است که برخی مواد ارزانتر از دیگر مناطق جهان بوده است به عنوان مثال غذا در کشور من قیمت ارزانی دارد.

آیا درخواست همکاری از سوی توراپراتورهای ایرانی داشته اید؟ بله درخواست‌های فراوانی از توراپراتورهای گردشگری ایران داشته ایم که با ارایه پیشنهادهایی قصددارند روند توسعه گردشگری را میان دو کشور افزایش دهند که مشغول رایزنی با آنها هستیم.

آیا برنامه ای برای آسانتر شدن شرایط دریافت ویزا برای گردشگران ایرانی دارید؟

بله، همانطور که می‌دانید اکنون روند دریافت ویزا برای گردشگران ایرانی بنا به دلایلی کمی مشکل است ولی قصد داریم با استفاده از راهکارهای قانونی و همکاری میان وزارتخانه کشورم و ایران این روند را کاهش دهیم و شرایط دریافت ویزا را برای گردشگران ایرانی کاهش دهیم.

قبل از انقلاب ایران تعداد زیادی از هموطنان شما در ایران زندگی می‌کردند پس چرا اکنون عنوان می‌کنید ایران برای گردشگران فیلیپینی ناشناخته است؟

بله ؛ قبل از انقلاب در ایران تقریبا حدود 15000 فیلیپینی در ایران زندگی می‌کردند و همین موضوع باعث شده بود دو کشور درباره یکدیگر بیشتر از حال حاضر بدانند اما این روند پس از انقلاب و گذشت زمان کاهش یافت چون نه تنها برخی از این افراد در ایران ماندند بلکه گروه دیگر هم به کشورهای اطراف ایران رفتند و جریان اطلاعات میان دو کشور قطع شد. در آن زمان درواقع بزرگترین گروه آسیایی ساکن ایران بودند اما اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس این تعداد را در خود جای داده‌اند.

در آن زمان بسیاری از فیلیپینی‌ها در ایران برای شرکت‌های خارجی فعالیت می‌کردند و به همین دلیل ساکنان کشور شما بودند . عمده این افراد در ایرلاین‌های مختلف یا صنایع نفتی کار می‌کردند که البته نمی‌تواند تعداد پزشکان و نرس‌های بیمارستان را در این میان نادیده گرفت. این درحالی است که پس از انقلاب و خروج شرکت‌های ایرانی به هر دلیل از ایران این پرسنل هم مجبور به خروج از ایران شدند و خاک ایران را ترک کردند هرچند گروه کوچکی هنوز در ایران ساکن هستند.

اشاره کردید گروه زیادی از هموطنان شما در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند آیا این تعداد خود بالقوه برای گردشگری ایران مفید نیستند؟

بله اگر کمی به آمار توجه داشته باشیم درخواهیم یافت گروه زیادی از همطونان من که در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل عربستان و امارات و قطر یا بحرین مشغول به کار هستند همواره در جزیره کیش حداقل دو یا سه روز اقامت داشته اند. این اقامت برای این بوده است که این افراد برای تمدید مهلت ویزای خود براساس قوانین باید از مرزهای کشور محل اقامتشان خارج شده و دوباره پس از دریافت ویزا وارد آن کشور شوند . این تعداد براساس آمار حدود 3 میلیون نفر است که اگر ایران و سازمان گردشگری آن بتواند برای آنها برنامه ریزی داشته باشد درواقع سه میلیون گردشگر فیلیپینی بالقوه کنار مرزهای ایران هستند و می‌توان به راحتی آنها را در خاک کشور پذیرایی کرد.

به نظر شما ایران برای گردشگران خارجی جذاب است؟ بدون تردید اینگونه است و نباید به هیچ عنوان به پاسخی غیر از این فکر کنیم.

نظر شما درباره مردم ایران چیست؟ همه شنیده‌ایم ایرانیان بسیار مردمان خونگرم و مهربانی هستند اما باید واقعا از نزدیک دید که این جملات بدون دلیل برای مردم ایران گفته نشده این مردم برای کمک به غریبه‌ها لحظه شماری می‌کنند بنابراین گردشگران حتی اگر به زبان محلی مسلط نباشند نگران هیچ موضوعی در خاک ایران نیستند.

آیا تاکنون مکشکلی درگردشگری ایران دیده‌اید؟

دو مشکل اساسی درباره گردشگری ایران به نظر من وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه داشته باشید اول اینکه برخی از زیرساخت‌ها متناسب با تقاضای سفر در صورت تبلیغات گسترده نیست مثل هتل‌ها در برخی از شهرهای گردشگر پذیر ایران در صورت افزایش ورود گردشگران با کمبود محل اقامت و هتل مواجه خواهید شد.

اما دومین مورد که یکی از تاثیرگذار ترین مشکلات است مربوط به انتقال پول و استفاده از کارت‌های بانکی معتبر بین المللی مثل ویزا کارت یا مسترکارت است که به دلیل نبود امکان استفاده گردشگران مجبور به همراه داشتن مبالغ زیادی پول نقد هستند که خوشایند نیست برای آنها.  اجازه دهید به سومین مورد نیز اشاره کنیم آنهم درباره مناطق تاریخی و موزه‌هاست چون تابلوها یا اطلاعات دوزبانه در برخی مراکز وجود ندارد بنابراین ممکن است شما برای بازدید موزه‌ای رفته باشید اما اطلاعاتی به زبان بین المللی در آن وجود ندارد.

به نظر شما ایران کشوری ارزان قیمت برای گردشگران است؟ بله، همانطور که می‌دانیم برخی نوسانات موجود در قیمت ارز و دلار باعث شده تا هم اکنون ایران به عنوان یکی از کشورهای بسیار ارزان قیمت برای گردشگران شناخته شوداما فراموش نکنیم که تنها ارزان بودن عاملی برای جلب نظر گردشگران نیست و باید به فکر پایدار بودن حضور گردشگران باشیم از این رو از فرصت به وجود آمده باید استفاده کنید تا جریان گردشگران به ایران همواره برقرار باشد .

یکی از شاخصه‌های گردشگری فیلیپین در توسعه گردشگری درمانی است نظر شما در این زمینه چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردم بسیاری از فیلیپینی ها بخصوص در بخش درمان و بهداشت خارج از مرزهای کشورمن در اروپا و دیگر کشورها مشغول به کار هستند همین دلیل بسیار محکمی است برای سطح بالای آموزش دانشگاه ها و شرایط پرورش پزشکان و نرس‌های بیمارستانی بنابراین نباید فراموش کرد این موضوع توانسته تاثیر به سزایی در توسعه ردشگری پزشکی فیلیپین داشته باشد.

یکی دلایل توسع گردشگری پزشکی در کشورمن این است که هزینه درمانی در فیلیپین نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر جهان کم و قابل قبول است و با توجه به کیفیت بسیار بالای خدمات درمانی جای تردید نیست که بیشتر گردشگران علاقمند به حضور و درمان در مرزهای کشور من هستند. اما یک نکته را فراموش نکنیم که می‌توان برای آن برنامه‌ای بلند مدت و دقیق داشته باشیم آنهم در مورد توسعه گردشگری پزشکی ایران است.

همانطور که می‌دانید ایران مشغول برنامه ریزی برای توسعه گردشگری درمانی خود در جهت جذب گردشگران درمانی از کشورهای همسایه خود است درحالی که کشور من هم در این زمینه تجربیات بسیار مناسبی در اختیار دارد بنابراین آن فرصتی که به عقیده من تاکنون دیده نشده است همکاری میان هر دو کشور برای توسعه گردشگری پزشکی است . این درحالی است که می‌توان با استفاده از بسته‌های بسیار جذاب گردشگری برای گردشگران نظر گروه عمده‌ای از آنها را جلب کرد.

آیا شما اشتراکی میان توسعه گردشگری میان دو کشور دیده اید؟

بله همانطور که در ابتدا صحبت‌ها اشاره شد هر دو کشور دارای تعداد مشابهی از گردشگران خارجی هستند و هر دو کشور قصد توسعه و افزایش تعداد بازدیدکنندگان خارجی را دارند بنابراین اگر امکان استفاده از تجربیات یکدیگر در میان به وجود اید بی تردید هر دو می‌توانندبه مقصود خود برسند. ما در فیلیپین به افزایش تعداد هتل‌ها نیاز داریم که در ایران نیز اینگونه است. از طرف دیگر قصد گسترش تبلیغات برای جلب نظر گردشگران را داریم که شما در ایران هم به دنبال این موضوع هستید پس می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود وقانونی آینده گردشگری هر دو کشور را به یکدیگر ارتباط دهیم.

به نظر شما امکان سرمایه گذاری مشترک وجود دارد؟

بنابر اصول سرمایه گذاری همه افراد به دنبال سرمایه گذاری با سود مناسب هستند که در هر دو سوی مرزهای ایران و فیلیپین این موضوع مهیاست به عنوان مثال با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور من امکان سرمایه گذاری در حمل و نقل دریایی بسیار مهیاست این می‌تواند برای سرمایه گذاران ایرانی مناسب باشد و در کشور من هم سرمایه گذارانی برای توسعه هتلسازی وجود دارد که می‌توان در ایران از دارایی آنها استفاده کرد.

ایا شرایط خاصی برای سرمایه گذاران خارجی کشور شما تدارک دیده است؟

یکی از مهمترین سیاست‌ها در کشورهای مختلف جهان جذب سرمایه‌های خارجی است و بهترین راهکار جلب نظر سرمایه گذاران در صنعت گردشگری به عنوان پویاترین صنعت جهان است پس جای تردید نیست کشور من با استفاده از قوانین موجود شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران تدارک دیده باشد تا بتواند نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کرده و امنیت سرمایه گذاری آنها را در نظر داشته باشد.

کدام از بخش‌های صنعتی شما بیشتر برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب بوده است؟

اولین و بیشترین بخش مربوط به گردشگری است و پس از آن می‌توان به صنعت معادن اشاره کرد هرچند بحث ساخت و ساز و زیرساخت‌ها نیز می‌تواند از دیگر بخش‌های جذاب برای خارجی‌ها باشد. شرایط دقیقا شبیه به ایران است چون در کشورشما مناطق آزاد تجاری یکی از بهترین و جذاب‌ترین مراکز برای سرمایه گذاری خارجی‌ها بوده است که این موضوع از دید تجار فیلیپینی هم دور نمانده است.

با این شرایط چطور تاکنون سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است؟

اجازه دهید قبل از پاسخ به این سئوال به مواردی جالب اشاره کنم، بطور کلی 70 درصد اقتصاد کشور من به صورت مصرفی و مناسب برای صادرات محصولات دیگر کشورهاست اما طرح‌های زیربنایی در فیلیپین مثل ساخت جاده، فرودگاه ، ساختمان سازی ، مواد اولیه مثل فولاد ، سیمان ، ساخت نیروگاه و آلومینیوم مورد نیاز فیلیپین است که بسترمناسبی برای صادرات از ایران در این زمینه مهیا شده است.

از سوی دیگر فیلیپین یک کشور بزرگ کشاورزی است و با توجه به گرمسیر بودن آن محصولات کشاورزی متنوعی از جمله موز که عمده ترین محصول کشاورزی است به صورت عمده صادر می شود که بعد از چین و ژاپن، ایران سومین کشور وارد کننده این محصول است. این درحالی است که متاسفانه علیرغم شباهت های زیادی که در زمینه صنایع کوچک و بزرگ دارند شناخت و آشنایی کاملی از ظرفیت های خود ندارند و باید زمینه مناسب برای تبادل کالا و خدمات بین دو کشور فراهم شود.

همانطور که می‌دانیم جمعیت کشور من نزدیک به یکصد میلیون نفر است که درواقع برای سرمایه‌گذاران بازار هدف بسیار مناسبی است و می‌توان برای آن برنامه ریزی کرد چون در هر زمینه‌ای آمادگی سرمایه گذاری دقیق وجود دارد. این درحالی است که اقتصاد کشور من نیز به سرعت درحال گسترش است. به عنوان مثال GDP فیلیپین سال 2014 میلادی 2/7 درصد رشد داشته است.

هرچند جمعیت جوان کشور فیلیپین که زیر سال سن دارند نیز می‌تواند سوژه‌ای برای سرمایه گذاری خارجی‌ها باشد.

پشنهاد شما چیست؟

در این زمینه می‌توان به برگزاری سمینارها و نشست‌های مختلف اشاره کرد و باید برای آنها هردو کشور برنامه ای داشته باشند. تا از این فرصت طلایی به وجود آمده استفاده کنیم خصوصا اینکه در آستانه رسیدن به پنجاهمین سالگرد برقراری ارتباط دیپیماتیک میان دو کشور هستیم. البته نباید فراموش کنیم طبق قوانین موجود در کشور من خارجی‌ها نمی‌توانند زمین برای خودشان خریداری کنند بلکه باید با استفاده از امکانات موجود سرمایه گذاری مشترک با یک فرد فیلیپینی داشته باشند پس این طبیعی است که ما به دنبال سرمایه گذاری مشترک در کشورمان هستیم.

نظر شما درباره غذاهای ایرانی چیست؟

همانطور که می‌دانید غذا  خوراک بخشی از فرهنگ هر کشور است که در ایران به واسطه فرهنگ چندین هزار ساله جای تردید نیست که تعداد زیادی  از غذاها وجود  داشته باشد که هر کدام می‌تواند باعث جلب نظر گردشگران و البته خارجی ها در این سرزمین باشند.

نکته جالب درباره غذاهای ایرانی و ذهنیت هموطنان من این است که با توجه به اینکه دانشجویان زیادی از ایران در کشورمن بخصوص درپایتخت زندگی می‌کنند هم اکنون تعداد زیادی رستوران ایرانی در این منطقه در دسترس عموم است که باعث شده تا غذاهای ایرانی در ذهن بیشتر پایتخت نشینان آشنا باشد. که معروفترین آن مستر کباب است.

 

 

 

 

 

عید آمد، بهار آمد، بیا به بازار

 

پرونده‌ای برای بررسی بازار متنوع شب عید با تمام زیر و بم‌هایش

نویسنده: عزتی

 

روزها و هفته‌های اسفندماه، آخرین ماه سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و برگه‌های تقویم خبر از رسیدن بهار و سالی نو می‌دهند، هرچند هوا هنوز سرد است و حال و هوای زمستان به خود گرفته، اما حسی در وجود همه اقوام ایران، خبر از تحرک و جنب و جوش عید نوروز می‌دهد؛ جنب و جوشی که با خانه‌تکانی در تک‌تک خانه‌هایمان آغاز شده و رفته‌رفته در کوچه و خیابان تجلی یافته است، آن هم برای نونوا شدن فرزندان و خودمان.

ممکن است زیاد به موضوع خریدهای شب عید توجه نکرده‌اید و صرفا از روی عادت یا حتی اجبار روانه بازار شده‌ باشید، اما حتی تصور این‌که برای سال نو چیزی نخریده باشید، کمی برایتان دشوار است و باید به رسم عادت چند کیسه‌ای برای سپری کردن ایام نوروز به خانه ببرید تا به قول معروف حداقل حسش را گرفته باشید. این کیسه‌ها از البسه و پوشاک شروع شده و کم‌کم به خورد و خوراک ایام تعطیلات ختم می‌شود برای پرشدن هر کدام رسم و رسوم خاصی را باید بدانید که باید آنها را رعایت کنیم،‌ هرچند هریک از این کیسه‌ها بیانگر رونقی خاص در صنف مربوطه است و رونق کسب و کارشان را نوید می‌دهد. اما فراموش نکنیم اگر در این بازار مکاره یعنی بازار پر حرارت شب عید قوانین یاد شده را رعایت نکنیم احتمال این که خریدی غیراصولی و غیرضروری داشته باشیم، اقتصاد خانواده را تهدید می‌کند.

 از این‌رو جام‌جم این هفته پرونده‌ای از خریدهای شب عیدی همه تدارک دیده تا با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، خرید اقتصادی اصولی و معقول داشته و راهی خانه و کاشانه خود شوید، هرچند هنر اصلی مدیریت هزینه‌هاست که در میان متون مختلف این نهفته و ناخودآگاه شما را به رعایت بندهایش هدایت می‌کند، گرچه ابتدا موارد کلی و جامع برای معرفی بازار شب عید برایتان بیان شده و پس از آن یک به یک بازارها را بررسی خواهیم کرد.

حالا که خانه‌تکانی پایان یافته، بدون تردید نوبت نونوا شدن خود و خانواده است که باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما فراموش نکنیم یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای مدیریت هزینه‌های شب عید، داشتن برنامه‌ای دقیق و مشخص برای خرید است، چون به قول معروف اگر از این شاخه به آن شاخه بپریم، نه‌تنها وقت کم خواهیم آورد؛ بلکه با خریدهایی غیراصولی صرفا به جیب خودمان خیانت کرده‌ایم، از این‌رو به این ترتیب گام برداریم، چون راز موفقیت در این است.

قبل از هر کاری وقت بگیرید

شاید با دیدن این عنوان کمی تعجب کنید و بگویید برای چه کاری باید وقت تعیین کنیم؟ همان طور که می‌دانید یکی از کارهای اصلی برای استقبال از سال نو مربوط به پیرایش سر و صورت است که واقعا از جایگاه بسیار مهمی در میان کارهای شب عید برخوردار است و البته وقتگیر در این ایام.

بنابراین قبل از این‌که هر فکری برای خریدهای شب عید خود در سر بپرورانید، گوشی تلفن را بردارید و متناسب با فرصت کاری خودتان و البته زمان باقیمانده سالن پیرایش (مردانه، زنانه) وقتی تعیین کنید، هرچند زیاد هم امیدوار نباشیم، چون ممکن است همین امروز هم دیر شده باشد، اما بد نیست شانس خودتان را امتحان کنید.

این پایان کار نیست، چون حالا که وقت پیرایش و آرایش شما مشخص شده، نوبت به آراستگی مرکب شما رسیده، البته اگر وسیله نقلیه دارید. جای تردید نیست که در روزهای پایانی سال صفوف طولانی کارواش‌ها نظر بسیاری از شما را به خود جلب کرده است و به عنوان یکی از دغدغه‌های ذهنی شما تبدیل شده، بنابراین در این زمینه نیز باید اقدام کنیم، اما همواره نگران بارش برف و باران هستید و ترجیح می‌دهید در روزهای پایانی این کار را انجام دهید. البته فراموش نکنید هرگز به فکر آستین بالا زدن خودتان نباشید و روی شست‌وشوی خودتان حساب باز نکنید، چون این کار بجد اصراف و از بین رفتن منابع آب آن هم در شرایط کنونی، چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد. پس دوباره گوشی تلفن را بردارید و به شرکت‌هایی که به عنوان کارواش در محل هستند، تماس بگیرید و از خدمات مناسب آنها جلوی در منزل یا محل کارتان استفاده کنید و وقت خودتان را در صفوف طولانی کارواش هدر ندهید.

 

از دلبندتان شروع کنید

وقتگیرترین موارد خرید شب عید مربوط به خرید پوشاک کودکان است، چون علاوه بر تنوع بیش از حد آن معمولا فرصت هم کافی نیست و باید براساس زمانبندی دقیقی عمل کنیم تا علاوه بر تهیه مواردی که به دنبال آنها هستیم، بتوانیم به کارهای دیگری نیز برسیم. این بازار که یکی از پررونق‌ترین بازارهای شب عید است، نکات مهمی را برای انتخاب مناسب در خود پنهان کرده است که در صورت ناآشنایی با آنها بدون تردید، خریدی غیرقابل باور و بد خواهیم داشت، چون حوصله دلبندانمان به اندازه بزرگسالان نیست و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرید مناسبی داشته باشیم. موفقیت این موضوع در برنامه‌ریزی‌های قبلی ما تجلی خواهد داشت، به گونه‌ای که اگر از قبل برنامه‌ مدونی برایش تدارک دیده باشیم، بسرعت و بسادگی کار تمام می‌شود.

پس از خریدهای کودکان نوبت به خودمان رسیده، هرچند ممکن است در این ایام کمتر والدین به فکر نونوا کردن خودشان باشند و زیاد به آن فکر نمی‌کنند، اما به هر حال این هم جزو تغییرات این ایام است و باید کمی هم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، چون در این صورت همه خانواده در کنار هم به سوی نوروز خواهند رفت و شاد و خرم روزگار را سپری می‌کنند.

فراموش نکنیم نحوه خریدهایمان، آینه‌ای برای آینده دلبندان است و باید در آن بخوبی دقت داشته باشیم، چون در تمام لحظه‌ها کودکان ناخودآگاه مشغول ضبط کردن عادات و رفتار والدین هستند، پس درست آموزش دهیم.

بهترین الگوی خرید در این دوره با توجه به شرایط اقتصادی و البته شایط زمانی این است که ابتدا از پوشاک اصلی شروع کنیم و در صورت امکان از موارد غیرضروری اجتناب کنیم، با این کار می‌توانیم زمان و هزینه‌های این بخش را صرف امور ضروری دیگر کرد، چون خرید البسه در دیگر ایام سال هم قابل انجام است، پس این بار اجباری در کار نیست که تمامی البسه نو شوند، در حالی که با تغییر در یک یا دو آیتم از لباس‌ها به طور کلی تغییری عمده ایجاد کنیم، این موضوع برای کودکان که در حال رشد هستند، کاملا قابل اجراست و خودمان هم در این زمینه می‌توانیم از این قاعده بهره‌مند باشیم.

 

عطر و گل یاس

بخش دیگری از بازار که در این ایام شاهد رونق مناسبی است و گروه کثیری را به خود معطوف کرده، در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی است، چون براساس عرف جامعه به آمدن بهار همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت که این تغییر و تحول در وجود انسان هم قابل درک است و باید برایش برنامه داشته باشیم که از این رو استفاده از برخی لوازم آرایشی و بهداشتی در این فصل متفاوت از دیگر فصول است. این بازار گرچه عطر و بویی خوش برایمان به همراه خواهد داشت، اما در صورت رعایت نکردن برخی اصول اولیه که ابتدایی‌ترین آن اهمیت سلامتی است، می‌تواند تجربه‌ای تلخ برایمان آن هم در فصل بهار با تمام طراوتش به ارمغان آورد، چون این بخش از خریدهای نوروزی که عمدتا با حساسیت کمتری به آن اقدام می‌کنیم، در واقع یکی از حساس‌ترین خریدهای ماست، به این دلیل که سلامتی ما در این زمینه تهدید خواهد شد. این در حالی است که تنها کافی است هنگام ورود به بازار به یک نکته آن هم توصیه پزشکان است، توجه کنید. پس سعی کنید با رعایت نکاتی ظریف این بازار رنگارنگ و خوش عطر و بو را در جهت سلامتی خود به کار ببرید نه این که صرفا تنوع رنگ و رایحه‌ای نوین، هوش و حواس شما را به خود معطوف کند، فارغ از خطری که در کمین شماست.

 

بازارگرمی خوراکی‌ها

از همه خریدها که بگذریم نوبت به خوراکی‌های خاص این ایام است که از مشهورترین‌هایش آجیل و سبزی‌پلو ماهی است؛ بازاری که نه‌تنها قیمت‌هایش در تب و تاب است؛ بلکه خریدارانش هم به دنبال یافتن بهترین‌ها هستند. این بازار که هریک از اقلامش قیمت متفاوتی دارد، از اما و اگرهای فراوانی پیروی می‌کند، چون علاوه بر قیمت‌های رسمی،‌ قیمت‌های دیگری در این بازار حکمرانی می‌کنند و به تناسب تقاضا‌، قیمت بالا و پایین می‌رود.

این در حالی است که هنر بهینه خریدن می‌تواند به عنوان کامل‌ترین و کاراترین تدبیر در این بازار باشد، چون براساس عرف خریدهای شب عید به یکباره حجم عمده‌ای از تقاضای خرید بخصوص در مواد خوراکی راهی بازارا می‌شوند که همین امر گاهی اوقات نابسامانی‌هایی را به ارمغان خواهد آورد.

پس بجاست که با رعایت قانون اعتدال و فارغ از هرگونه چشم و همچشمی در این زمینه گام برداریم، چون زیاد خریدن اقلام خوراکی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی نخواهد شد؛ بلکه در تمام تحقیقات علمی مشخص شده این گونه خریدها می‌تواند باعث مصرف بیشتر نیز باشد. بنابراین امروزه که به عنوان آخرین مرحله خرید قرار است راهی بازار شویم، بد نیست تا برنامه‌ای کامل و برای مدت معینی خرید کنیم، چون خرید برای کل ایام تعطیلات ممکن است صرفا هزینه اضافه را برای شما به همراه داشته باشد.

در این مرحله ابتدا خریدهای اصلی را انجام دهید و پس از آن به دیگر خریدها اقدام کنید، هرچند بهترین تصمیم این است که برای یک هفته اول ایام تعطیلات خرید کنید، چون ممکن است برای هفته بعد برنامه سفر داشته باشید و برخی از خریدهایتان دچار فساد شوند، چون حجم قابل توجهی خرید کرده‌اید، بخصوص در بخش میوه‌ها. البته درباره مواد خوراکی داخل یخچال هم توجه داشته باشید. براساس تحقیقات با توجه به فرهنگ خرید ما ایرانیان، حجم قابل توجهی از مواد خوراکی به دلیل انبوهی از خریدهای موجود یخچال و شلوغی بیش از حد آن فاسد شده و در نهایت دور ریخته می‌شوند.

 

تزئینات اصولی

عید از راه رسیده و بدون سفره هفت‌سین، حضورش تائید نخواهد شد، چون این سفره پهن می‌شود تا نوید رسیدن سال نو را به اهالی خانه بدهد، اما این سفره رنگارنگ که نه برای خوردن بلکه برای برکت پهن می‌شود، جزئی از هزینه‌های شب عید خانواده‌هاست، هرچند در گذشته فلسفه پهن شدن آن چیز دیگری بوده، اما امروزه ممکن است نمادی از تجمل شده باشد. به همین دلیل کافی است به این سفره همان نگاه سنتی را داشته باشیم. بدون تجملش سعی در لذت بردن از پهن کردن داشته باشیم، چون تهیه هریک از مواد داخلش را می‌توان با دلی خوش همراه دیگر اعضای خانواده فراهم کنیم که گل سر سبد آن تزئین سبزه است و در کنار آن تزئین تخم‌مرغ‌هایی با نقش و نگار است.

پس برای پذیرایی از ایام سال نو از هنری که نزد ایرانیان است، استفاده کنیم و به جای خرید مواد مصنوعی و ساخته شده از مواد موجود منزل برای تزئین آن استفاده کنیم تا جلوی افزایش هزینه‌های شب عید را بگیریم، چون بسیاری از لوازم تزئینی آماده این سفره نوستالژیک ما ایرانیان از چین وارد خاک کشورمان شده و خبری از شور و حال عید نوروز در آنها نیست.

 

دنیای مجازی عاملی برای صرفه‌جویی

با پهن شدن سفره هفت‌سین نوروز، بدون تردید کار تمام شده و بیشتر انتظار رسیدن سال تحویل برای تمام آنهایی که پای این سفره می‌نشینند، شیرین است، اما قبل از رسیدن سال نو و حتی قبل از اولین مرحله آمادگی برای رسیدن سال نو یعنی خارج شدن از منزل برای خرید، کمی هم به دنیایی پر از صفر سر بزنید، چون با توجه به راهکارهای ارایه شده این دنیا می‌تواند خدمات زیادی جهت مدیریت دخل و خرج و حتی خرید ما را به‌ عهده بگیرد. پس حالا که اهمیت کنترل خرج خانه در ایام نوروز سوژه اصلی ما شده، بهتر است دوباره قبل از هر حرکتی و تنها پس از تعیین وقت آرایشگاه برای تک‌تک مراحل خرید سال نوی خود به دنبال فرصت‌های خرید مناسب یا همان تخفیف‌ها باشیم.

در این دنیا بدون تردید فرصت‌های خرید فراوان و البته مراکز خرید مناسبی نزدیک محل سکونت یا کارتان معرفی شده است که می‌توانید روی داشته‌های آن مراکز حساب کنید و خریدهای مناسبی برای سال نوی خود داشته باشید، هرچند بهترین تصمیم در این دنیای صفر و یکی این است که صرفا بیننده باشیم و سعی در انتخاب از دنیای واقعی داشته باشیم، چون در برخی موارد خرید از دنیای مجازی زیاد به صرفه نخواهد بود، اما انتخاب رایگان است.

بازاری پر ازعطرو رنگ

نویسنده: عماد عزتی

شاید شما از آن دسته افراد هستید که بخشی از سبد خریدهای نوروزی خود را به مواد بهداشتی و آرایشی تخصیص داده‌اید اما صرفا برای خرید به این بازار مراجعه نمی‌کنید بلکه به توصیه پزشکان یعنی خرید از اماکن معتبر با رعایت بهداشت فردی قصد خرید دارید.

این بازار پر از عطر و رنگ در ایام پایانی سال رونق مخصوص خواهد داشت درحالی که بسیاری از خریداران واقعا صرفا از روی سلیقه واحساس در این بازار وارد شده و بدون درنظر گرفتن برخی از اصول خرید می‌کنند اما اگر این بازار مکاره را به دو گروه لوازم آرایش و عطر و ادکلن تقسیم بندی کنیم درخواهیم یافت هر کدام دارای راه و روشی متناسب به خود است که باید به آن دقت داشته باشیم . این حساسیت در بخش خرید عطر و ادکلن بیشتر از بخش‌های دیگر چون در بخش لوازم آرایشی بخصوص برای بانوان این سلیقه و توان مالی ‌آنهاست که تعیین کننده است درحالی که در بخش عطر و ادکلن می‌توان با استفاده از ابتکار عمل گزینه‌های مناسبی را انتخاب کنیم؛ بنابراین بیشتر به راهکارهای مورد استفاده در این بخش می‌پردازیم.

تنها توصیه کارشناسان درباره لوازم آرایشی این است که از خرید لوازم متفرقه یا فروشگاه‌های غیر معتبر جدا خودداری کنیم تا سلامتی خود را به مخاطر نداخته باشیم.

 

ادوپرفیوم یا ادوتوالت مسئله این است؟

حالا که به دنبال خرید یکی عطر یا ادکلن مناسب خود هستید بدون تردید یکی از سئوال‌های اصلی در ذهن شما این است که از خود می‌پرسید تفاوت ادوپرفیوم یا ادوتوالت چیست؟ این درحالی است که براساس یک باور اشتباه تصور براین است که ادوپرفیوم‌ها بهتر از دیگر تولیدات این لوازم هستند. درحالی که قانون اصلی در این زمینه حکایت از موضوع کاملا متفاوتی داشته و برای فصول مختلف است بگونه‌ای که ادوتوالت‌ها بیشتر برای فصل بهار تولید و روانه بازار می‌شوند و ادوپرفیوم‌ها برای پاییز. بطور کلی گروه‌های مختلف عطر اینگونه تعریف شده‌اند. این درحالی است که براساس انتظارات امروزی خریداران که به دنبال رایحه‌های ماندگارتری نسبت به دیگران هستند گروه‌های اول تا سوم بهترین گزینه خرید هستند و بنابراین بیشتر تولیدکنندگان در این زمینه فعال هستند.

1.       پرفیوم ها: در واقع بهترین نوع از عطر یا ادکلن هستند چون دارای تقریبا 22 درصد اسانس روغنی از رایحه مورد نظر بوده و ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به دیگر محصولات دارند .

2.       ادو پرفیوم‌ها: این نوع عطرها درواقع دومین گروه از عطرها هستند که از 15 تا 22 درصد ماده اصلی یا همان اسانس روغنی در محصول نهایی وجود دارد بنابراین از نظر ماندگاری در رده دوم قرار دارد.

3.       ادوتویلت‌ها: سومین گروه از تولیدات معطر هستند که مابین 8 تا 15 درصد از رایحه روغنی یا همان اسانس در این محصولات وجود دارد و از نظر دوام به عنوان سومین گزینه انتخابی خریداران هستند.

4.       اما ادکلن‌ها که یکی از ضعیف‌ترین تولیدات معطر در سراسر جهان هستند تنها 4 درصد ماده موثر یا همان رایحه روغنی در آنها موجود است و به همین دلیل ماندگاری بسیار کمی دارند.

5.       پنجمین ماده معطر به نام ادوفرش‌ها در بازار پر از رایحه در سراسر جهان شناخته می‌شود چون فقط 3 ماده موثر در آنها به‌کار گرفته شده است.

هرچند با 5 نمونه‌ متفاوت از تولیدات معطر آشنا شده‌اید اما هنوزهم یک قانون اصلی برای ماندگاری قابل قبول عطر موردنظر شما وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. اگر شما جزو آن دسته افراد هستید که همیشه در به دنبال ماندگاری بسیار بالای عطر مورد نظرتان هستید خوب دقت کنید یکی از راهکارهای ساده برای این منظور این است که از تمام محصولات جانبی آن برند نیز استفاده چون تمام این محصولات با رایحه‌مورد نظر شما تولید شده و باعث ماندگاری بسیار بالای عطر شما خواهند شد. به عنوان مثال وقتی از یک رایحه خاص استفاده می‌کنید کرم‌های نرم کننده را هم از آن رایحه انتخاب کنید تا با اینکار ماندگاری بالاتری را تجربه کنید.

قهوه معجزه‌ای‌ در انتخاب رایحه

مهمترین مشکلی که خریداران هنگام مراجعه به فروشگاه‌ها دارند درباره تست رایحه‌های مختلف عطر یا ادکلن است پس از امتحان کردن یک یا دو رایحه حس بویایی دیگر قادر به تجربه بوی متفاوت نیست ایجاست که ظرفی پر از دانه‌های قهوه به یاری شما آمده و می‌تواند با رایحه‌مخصوص خود پرزهای بینی را ترمیم کند و دوباره قالبیت تشخیص  را به شما هدیه دهد. پس فراموش نکنید هنگام انتخاب تنها 3 رایحه‌را همزمان امتحان کنید و اگر قصد دارید بازهم به کارتان ادامه دهید از فروشنده بخواهید برایتان این ظرف جادویی را بیاورد تا بتوانید رایحه‌های مختلف را شناسایی و بهترین را انتخاب کنید.

هرچند هنگام خرید و انتخاب رایحه موردنظرتان بهترین راهکار این است که مقدار بسیار کمی از رایحه مورد نظرتان را روی مچ دستتان امتحان کنید و پس از گذشت دو یا سه دقیقه یعنی درست زمانی که خوب این رایحه با بوی بدن شما درآمیخته است گزینه مورد نظرتان را امتحان کنید.

راه‌های تشخیص محصولات اصلی

گرچه به گفته برخی تشخیص عطرهای اصلی از غیر اصلی حتی برای دست‌اندرکاران خبره این صنف نیز کار دشواری شده است اما بازهم راه‌هایی برای خرید مناسب باقی است که می‌توان روی آنها حساب باز کنید از این رو هنگام خرید به موارد زیر خوب توجه کنید.

1.       ابتدا با استفاده از دنیای مجازی شکل و ظاهر اصلی برند موردنظرتان را ببینید

2.       به نحوه بسته‌بندی و تمیزی کار خوب دقت کنید چون بدون تردید تفاوت‌هایی دراین زمینه وجود دارد

3.       ماده داخل بسته بندی شیشه‌ای به شکل غیر قابل تصوری دارای رنگ است و حس خاصی به شما هشدار می‌دهد که تفاوتی در کار است.

4.       شیشه‌ این عطر زیاد شفاف نیست و بدون تردید از نظر ظرافت تولید دارای اشکال‌های عمده‌آی از نظر حروف‌های چاپی و نحوه قابلگیری است.

5.       نوشته‌ها و تمام زوایای بسته‌بندی را خوب درنظر بگیرید چون ممکن است یک تفاوت بسیار کوچک راز بزرگی را برای شما فاش کند.

 

 

جدول قیمت برخی لوازم آرایش و ادکلن

در دنیای عطرها، واژه‌ای به نام تقلب نداریم؛ بلکه از آن با عنوان «مشابه» یاد می‌کنند. مشابه یعنی کارخانه‌ای، انسانس همان عطر را با همان کیفیت ولی با قیمت پایین‌تر و در بسته‌بندی متفاوت به بازار عرضه کند. بنابراین قیمت چند برند اصل و مشابه را در زیر می‌آوریم.

عطر

قیمت

توضیحات

تق هرمس (اصل)

320.000

مردانه، بوی تلخ و فلفلی، ماندگاری بالا، 100 میل

تق دیمانسیون (مشابه)

85.000

مردانه، بوی تلخ و فلفلی، ماندگاری در حد عطر اصل، 100 میل

بلو دوچانل (اصل)

470.000

مردانه، بوی شیرین و تلخ، ماندگاری فوق‌العاده بالا، 100 میل

چانل (مشابه)

100.000

مردانه، 100 میل

ژیوانژی داهلی نوآر (اصل)

286.000

زنانه، بوی گرم و شیرین، 75 میل

جیورجیو آرمانی (اصل)

369.000

زنانه، بوی ملایم و شیرین، 100 میل

آکسیس دیاموند (مشابه)

78.000

زنانه، بوی گرم و شیرین، 100 میل

 

لوازم آرایش

قیمت

توضیحات

ریمل سیل ارشیتکت اورال

45.600

حاوی ویتامین B، دارای روغن جوجوبا، پلیمر سه بعدی که از ریزش و شکنندگی مژه‌ها جلوگیری می‌کند و دارای برس مخصوص برای حالت دادن است.

رژلب گلم شاین اورال

36.000

رژ لب مایع، بدون ایجاد چسبندگی و رطوبت لب‌ها را حفظ می کند.

ریمل ماکسفکتور (غیراصل)

17.000

مخصوص گریم، حجم‌دهنده، ضدآب

کرم پودر بورژوآ

53.000

کرم پودر گیاهی هلتی میکس با پوشانندگی بالا و 16ساعت ماندگاری دارا ی روغن میوه می‌باشد. علاوه بر اینکه حساسیت ایجاد نمی‌کند، از پوست در مقابل اشعه‌های زیانبار مراقبت می‌کند.

رژلب مک (غیراصل)

7.000

دارای تقویت‌کننده و رطوبت‌دهی بالا می‌باشد.

کرم پودر دایانا (غیراصل)

17.800

بافتی سبک و ظاهری مات به پوست می‌دهد. مناسب انواع پوست‌ها بخصوص پوست‌های چرب و حساس می‌باشد. غنی شده با کمپلکس‌های معدنی حاوی کلسیم، روی، منگنز و مس است.

رژگونه نیوول (غیراصل)

22.000

دارای 4 رنگ، حاوی پیگمنت‌های بالا که پوشش عالی به پوست می‌دهد.

رژگونه بورژآ

28.500

تک‌رنگ، دارای رنگدانه‌های پخته شده‌ای که بافت نرمی به گونه‌ها داده و با لطافت روی پوست می‌نشیند.

 

قیمت‌ها به تومان است

عید آمد، بهار آمد، بیا به بازار

 

پرونده‌ای برای بررسی بازار متنوع شب عید با تمام زیر و بم‌هایش

نویسنده: عزتی

 

روزها و هفته‌های اسفندماه، آخرین ماه سال یکی پس از دیگری سپری می‌شوند و برگه‌های تقویم خبر از رسیدن بهار و سالی نو می‌دهند، هرچند هوا هنوز سرد است و حال و هوای زمستان به خود گرفته، اما حسی در وجود همه اقوام ایران، خبر از تحرک و جنب و جوش عید نوروز می‌دهد؛ جنب و جوشی که با خانه‌تکانی در تک‌تک خانه‌هایمان آغاز شده و رفته‌رفته در کوچه و خیابان تجلی یافته است، آن هم برای نونوا شدن فرزندان و خودمان.

ممکن است زیاد به موضوع خریدهای شب عید توجه نکرده‌اید و صرفا از روی عادت یا حتی اجبار روانه بازار شده‌ باشید، اما حتی تصور این‌که برای سال نو چیزی نخریده باشید، کمی برایتان دشوار است و باید به رسم عادت چند کیسه‌ای برای سپری کردن ایام نوروز به خانه ببرید تا به قول معروف حداقل حسش را گرفته باشید. این کیسه‌ها از البسه و پوشاک شروع شده و کم‌کم به خورد و خوراک ایام تعطیلات ختم می‌شود برای پرشدن هر کدام رسم و رسوم خاصی را باید بدانید که باید آنها را رعایت کنیم،‌ هرچند هریک از این کیسه‌ها بیانگر رونقی خاص در صنف مربوطه است و رونق کسب و کارشان را نوید می‌دهد. اما فراموش نکنیم اگر در این بازار مکاره یعنی بازار پر حرارت شب عید قوانین یاد شده را رعایت نکنیم احتمال این که خریدی غیراصولی و غیرضروری داشته باشیم، اقتصاد خانواده را تهدید می‌کند.

 از این‌رو جام‌جم این هفته پرونده‌ای از خریدهای شب عیدی همه تدارک دیده تا با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، خرید اقتصادی اصولی و معقول داشته و راهی خانه و کاشانه خود شوید، هرچند هنر اصلی مدیریت هزینه‌هاست که در میان متون مختلف این نهفته و ناخودآگاه شما را به رعایت بندهایش هدایت می‌کند، گرچه ابتدا موارد کلی و جامع برای معرفی بازار شب عید برایتان بیان شده و پس از آن یک به یک بازارها را بررسی خواهیم کرد.

حالا که خانه‌تکانی پایان یافته، بدون تردید نوبت نونوا شدن خود و خانواده است که باید برایش برنامه‌ریزی داشته باشیم، اما فراموش نکنیم یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای مدیریت هزینه‌های شب عید، داشتن برنامه‌ای دقیق و مشخص برای خرید است، چون به قول معروف اگر از این شاخه به آن شاخه بپریم، نه‌تنها وقت کم خواهیم آورد؛ بلکه با خریدهایی غیراصولی صرفا به جیب خودمان خیانت کرده‌ایم، از این‌رو به این ترتیب گام برداریم، چون راز موفقیت در این است.

قبل از هر کاری وقت بگیرید

شاید با دیدن این عنوان کمی تعجب کنید و بگویید برای چه کاری باید وقت تعیین کنیم؟ همان طور که می‌دانید یکی از کارهای اصلی برای استقبال از سال نو مربوط به پیرایش سر و صورت است که واقعا از جایگاه بسیار مهمی در میان کارهای شب عید برخوردار است و البته وقتگیر در این ایام.

بنابراین قبل از این‌که هر فکری برای خریدهای شب عید خود در سر بپرورانید، گوشی تلفن را بردارید و متناسب با فرصت کاری خودتان و البته زمان باقیمانده سالن پیرایش (مردانه، زنانه) وقتی تعیین کنید، هرچند زیاد هم امیدوار نباشیم، چون ممکن است همین امروز هم دیر شده باشد، اما بد نیست شانس خودتان را امتحان کنید.

این پایان کار نیست، چون حالا که وقت پیرایش و آرایش شما مشخص شده، نوبت به آراستگی مرکب شما رسیده، البته اگر وسیله نقلیه دارید. جای تردید نیست که در روزهای پایانی سال صفوف طولانی کارواش‌ها نظر بسیاری از شما را به خود جلب کرده است و به عنوان یکی از دغدغه‌های ذهنی شما تبدیل شده، بنابراین در این زمینه نیز باید اقدام کنیم، اما همواره نگران بارش برف و باران هستید و ترجیح می‌دهید در روزهای پایانی این کار را انجام دهید. البته فراموش نکنید هرگز به فکر آستین بالا زدن خودتان نباشید و روی شست‌وشوی خودتان حساب باز نکنید، چون این کار بجد اصراف و از بین رفتن منابع آب آن هم در شرایط کنونی، چیز دیگری به ارمغان نخواهد آورد. پس دوباره گوشی تلفن را بردارید و به شرکت‌هایی که به عنوان کارواش در محل هستند، تماس بگیرید و از خدمات مناسب آنها جلوی در منزل یا محل کارتان استفاده کنید و وقت خودتان را در صفوف طولانی کارواش هدر ندهید.

 

از دلبندتان شروع کنید

وقتگیرترین موارد خرید شب عید مربوط به خرید پوشاک کودکان است، چون علاوه بر تنوع بیش از حد آن معمولا فرصت هم کافی نیست و باید براساس زمانبندی دقیقی عمل کنیم تا علاوه بر تهیه مواردی که به دنبال آنها هستیم، بتوانیم به کارهای دیگری نیز برسیم. این بازار که یکی از پررونق‌ترین بازارهای شب عید است، نکات مهمی را برای انتخاب مناسب در خود پنهان کرده است که در صورت ناآشنایی با آنها بدون تردید، خریدی غیرقابل باور و بد خواهیم داشت، چون حوصله دلبندانمان به اندازه بزرگسالان نیست و باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرید مناسبی داشته باشیم. موفقیت این موضوع در برنامه‌ریزی‌های قبلی ما تجلی خواهد داشت، به گونه‌ای که اگر از قبل برنامه‌ مدونی برایش تدارک دیده باشیم، بسرعت و بسادگی کار تمام می‌شود.

پس از خریدهای کودکان نوبت به خودمان رسیده، هرچند ممکن است در این ایام کمتر والدین به فکر نونوا کردن خودشان باشند و زیاد به آن فکر نمی‌کنند، اما به هر حال این هم جزو تغییرات این ایام است و باید کمی هم برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم، چون در این صورت همه خانواده در کنار هم به سوی نوروز خواهند رفت و شاد و خرم روزگار را سپری می‌کنند.

فراموش نکنیم نحوه خریدهایمان، آینه‌ای برای آینده دلبندان است و باید در آن بخوبی دقت داشته باشیم، چون در تمام لحظه‌ها کودکان ناخودآگاه مشغول ضبط کردن عادات و رفتار والدین هستند، پس درست آموزش دهیم.

بهترین الگوی خرید در این دوره با توجه به شرایط اقتصادی و البته شایط زمانی این است که ابتدا از پوشاک اصلی شروع کنیم و در صورت امکان از موارد غیرضروری اجتناب کنیم، با این کار می‌توانیم زمان و هزینه‌های این بخش را صرف امور ضروری دیگر کرد، چون خرید البسه در دیگر ایام سال هم قابل انجام است، پس این بار اجباری در کار نیست که تمامی البسه نو شوند، در حالی که با تغییر در یک یا دو آیتم از لباس‌ها به طور کلی تغییری عمده ایجاد کنیم، این موضوع برای کودکان که در حال رشد هستند، کاملا قابل اجراست و خودمان هم در این زمینه می‌توانیم از این قاعده بهره‌مند باشیم.

 

عطر و گل یاس

بخش دیگری از بازار که در این ایام شاهد رونق مناسبی است و گروه کثیری را به خود معطوف کرده، در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی است، چون براساس عرف جامعه به آمدن بهار همه چیز رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت که این تغییر و تحول در وجود انسان هم قابل درک است و باید برایش برنامه داشته باشیم که از این رو استفاده از برخی لوازم آرایشی و بهداشتی در این فصل متفاوت از دیگر فصول است. این بازار گرچه عطر و بویی خوش برایمان به همراه خواهد داشت، اما در صورت رعایت نکردن برخی اصول اولیه که ابتدایی‌ترین آن اهمیت سلامتی است، می‌تواند تجربه‌ای تلخ برایمان آن هم در فصل بهار با تمام طراوتش به ارمغان آورد، چون این بخش از خریدهای نوروزی که عمدتا با حساسیت کمتری به آن اقدام می‌کنیم، در واقع یکی از حساس‌ترین خریدهای ماست، به این دلیل که سلامتی ما در این زمینه تهدید خواهد شد. این در حالی است که تنها کافی است هنگام ورود به بازار به یک نکته آن هم توصیه پزشکان است، توجه کنید. پس سعی کنید با رعایت نکاتی ظریف این بازار رنگارنگ و خوش عطر و بو را در جهت سلامتی خود به کار ببرید نه این که صرفا تنوع رنگ و رایحه‌ای نوین، هوش و حواس شما را به خود معطوف کند، فارغ از خطری که در کمین شماست.

 

بازارگرمی خوراکی‌ها

از همه خریدها که بگذریم نوبت به خوراکی‌های خاص این ایام است که از مشهورترین‌هایش آجیل و سبزی‌پلو ماهی است؛ بازاری که نه‌تنها قیمت‌هایش در تب و تاب است؛ بلکه خریدارانش هم به دنبال یافتن بهترین‌ها هستند. این بازار که هریک از اقلامش قیمت متفاوتی دارد، از اما و اگرهای فراوانی پیروی می‌کند، چون علاوه بر قیمت‌های رسمی،‌ قیمت‌های دیگری در این بازار حکمرانی می‌کنند و به تناسب تقاضا‌، قیمت بالا و پایین می‌رود.

این در حالی است که هنر بهینه خریدن می‌تواند به عنوان کامل‌ترین و کاراترین تدبیر در این بازار باشد، چون براساس عرف خریدهای شب عید به یکباره حجم عمده‌ای از تقاضای خرید بخصوص در مواد خوراکی راهی بازارا می‌شوند که همین امر گاهی اوقات نابسامانی‌هایی را به ارمغان خواهد آورد.

پس بجاست که با رعایت قانون اعتدال و فارغ از هرگونه چشم و همچشمی در این زمینه گام برداریم، چون زیاد خریدن اقلام خوراکی نه‌تنها باعث صرفه‌جویی نخواهد شد؛ بلکه در تمام تحقیقات علمی مشخص شده این گونه خریدها می‌تواند باعث مصرف بیشتر نیز باشد. بنابراین امروزه که به عنوان آخرین مرحله خرید قرار است راهی بازار شویم، بد نیست تا برنامه‌ای کامل و برای مدت معینی خرید کنیم، چون خرید برای کل ایام تعطیلات ممکن است صرفا هزینه اضافه را برای شما به همراه داشته باشد.

در این مرحله ابتدا خریدهای اصلی را انجام دهید و پس از آن به دیگر خریدها اقدام کنید، هرچند بهترین تصمیم این است که برای یک هفته اول ایام تعطیلات خرید کنید، چون ممکن است برای هفته بعد برنامه سفر داشته باشید و برخی از خریدهایتان دچار فساد شوند، چون حجم قابل توجهی خرید کرده‌اید، بخصوص در بخش میوه‌ها. البته درباره مواد خوراکی داخل یخچال هم توجه داشته باشید. براساس تحقیقات با توجه به فرهنگ خرید ما ایرانیان، حجم قابل توجهی از مواد خوراکی به دلیل انبوهی از خریدهای موجود یخچال و شلوغی بیش از حد آن فاسد شده و در نهایت دور ریخته می‌شوند.

 

تزئینات اصولی

عید از راه رسیده و بدون سفره هفت‌سین، حضورش تائید نخواهد شد، چون این سفره پهن می‌شود تا نوید رسیدن سال نو را به اهالی خانه بدهد، اما این سفره رنگارنگ که نه برای خوردن بلکه برای برکت پهن می‌شود، جزئی از هزینه‌های شب عید خانواده‌هاست، هرچند در گذشته فلسفه پهن شدن آن چیز دیگری بوده، اما امروزه ممکن است نمادی از تجمل شده باشد. به همین دلیل کافی است به این سفره همان نگاه سنتی را داشته باشیم. بدون تجملش سعی در لذت بردن از پهن کردن داشته باشیم، چون تهیه هریک از مواد داخلش را می‌توان با دلی خوش همراه دیگر اعضای خانواده فراهم کنیم که گل سر سبد آن تزئین سبزه است و در کنار آن تزئین تخم‌مرغ‌هایی با نقش و نگار است.

پس برای پذیرایی از ایام سال نو از هنری که نزد ایرانیان است، استفاده کنیم و به جای خرید مواد مصنوعی و ساخته شده از مواد موجود منزل برای تزئین آن استفاده کنیم تا جلوی افزایش هزینه‌های شب عید را بگیریم، چون بسیاری از لوازم تزئینی آماده این سفره نوستالژیک ما ایرانیان از چین وارد خاک کشورمان شده و خبری از شور و حال عید نوروز در آنها نیست.

 

دنیای مجازی عاملی برای صرفه‌جویی

با پهن شدن سفره هفت‌سین نوروز، بدون تردید کار تمام شده و بیشتر انتظار رسیدن سال تحویل برای تمام آنهایی که پای این سفره می‌نشینند، شیرین است، اما قبل از رسیدن سال نو و حتی قبل از اولین مرحله آمادگی برای رسیدن سال نو یعنی خارج شدن از منزل برای خرید، کمی هم به دنیایی پر از صفر سر بزنید، چون با توجه به راهکارهای ارایه شده این دنیا می‌تواند خدمات زیادی جهت مدیریت دخل و خرج و حتی خرید ما را به‌ عهده بگیرد. پس حالا که اهمیت کنترل خرج خانه در ایام نوروز سوژه اصلی ما شده، بهتر است دوباره قبل از هر حرکتی و تنها پس از تعیین وقت آرایشگاه برای تک‌تک مراحل خرید سال نوی خود به دنبال فرصت‌های خرید مناسب یا همان تخفیف‌ها باشیم.

در این دنیا بدون تردید فرصت‌های خرید فراوان و البته مراکز خرید مناسبی نزدیک محل سکونت یا کارتان معرفی شده است که می‌توانید روی داشته‌های آن مراکز حساب کنید و خریدهای مناسبی برای سال نوی خود داشته باشید، هرچند بهترین تصمیم در این دنیای صفر و یکی این است که صرفا بیننده باشیم و سعی در انتخاب از دنیای واقعی داشته باشیم، چون در برخی موارد خرید از دنیای مجازی زیاد به صرفه نخواهد بود، اما انتخاب رایگان است.