کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

لوازم آرایش بازاری بدون تعطیلی

یکی از بازارهای بسیار پررنگ و لعاب کشورها و بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کشورمان، بازار لوازم آرایشی و بهداشتی است؛ به صورتی که براساس آمارهای سازمان تجارت جهانی در منطقه یادشده اول عربستان سعودی و پس از آن، ایران پررونق ترین بازارهای لوازم آرایشی و بهداشتی را به خود اختصاص داده اند.

اگر از این بازار با تمام حاشیه هایش بگذریم و به اخباری مربوط به قاچاق ۹۰ درصدی این محصولات به کشورمان بی توجه باشیم، به تجارت داخلی این محصولات خواهیم رسید و بی تردید به یاد برخی از بازارهای معروف این لوازم در تهران خواهیم افتاد.

این بازارها که بین تمام مصرف کنندگان معروف هستند، عبارتند از خیابان منوچهری و مروی، اما ظاهرا این بازار پر زرق و برق باعث شده تا علاوه بر این دو منطقه، دیگر مناطق تهران هم و البته دیگر شهرستان های کشورمان نیز به مرکزی برای عرضه این محصولات تبدیل شوند و برخی هم از تقاضای بالای این کالاها در متروی تهران سخن بگویند.

اما این بازار به واسطه قرار گرفتن در ماه های محرم و صفر تقریبا از رونق افتاده و در حال درجا زدن است و مراکز یادشده کمتر تقاضای عمده ای به خود می بینند.

صفایی یکی از کسبه خیابان منوچهری می گوید: با توجه به ماه های محرم و صفر و البته افزایش قیمت ها در این بازار تقریبا می توان گفت کاهش 50 درصدی در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی رخ داده است.

این فعال بازار لوازم آرایشی و بهداشتی می گوید: با اتمام این دو ماه که تقاضای خرید کاهش یافته، دوباره مراسم عروسی ها رونق گرفته و بدون تردید لوازم آرایشی هم رونق خواهد داشت، البته با فرارسیدن خرید نوروزی هم در این بازار بی تاثیر نیست.

صفایی در مورد بازار لوازم آرایشی می گوید: در بازار لوازم آرایشی دو بخش وجود دارد؛ یکی مواد آرایشی است و دیگری لوازم و تجهیزات است که هر کدام بازار متفاوتی دارند و باید سیاست هایی در آن برای فروش داشته باشیم، اما یک چیز در هر دو مشترک است؛ کاهش خرید به دلیل قیمت بالا.

این فعال بازار لوازم آرایشی می گوید: بازار لوازم آرایشی دو نوع خریدار به خود می بیند؛ یکی مربوط به افرادی که برای مصرف روزانه خرید می کنند مثل خانم های کارمند و دیگران برای مصارف خاص مثل صاحبان آرایشگاه ها و البته افرادی که برای ضیافت ها به این لوازم نیاز دارند.

گروه اول از خریداران صرفا به قیمت لوازم آرایشی توجه دارند و گروه دیگر به دنبال برندهای معروف خواهند بود. گرچه برخی آرایشگاه ها نیز از لوازم آرایشی معمولی استفاده می کنند، اما گروهی هم صرفا به دنبال کیفیت هستند.

صفایی می گوید: اگر مواد آرایشی موجود در ایران از کشورهای تایوان، کره جنوبی، چین، فرانسه، آمریکا، آلمان و ترکیه وارد می شود، ولی درصد ورود مواد چینی بسیار بیشتر از دیگران است؛ آن هم به دلیل قیمت تمام شده محصولات.

این فروشنده لوازم آرایشی، سهم عمده بازار لوازم آرایش ایران را در اختیار کره جنوبی و ترکیه می داند و درصد کمی را به دیگر کشورها اختصاص می دهد.

اما صفایی عمده مشکل بازار لوازم آرایشی را بحث قاچاق عنوان می کند و می گوید: اگر کمی دقت کرده باشیم، مدتی است که لوازم آرایشی تقلبی در کشورمان زیاد شده و حتی کنار خیابان ها هم گروهی اقدام به فروش این اجناسب می کنند.

وی می گوید: هرچند وزارت بهداشت در زمینه ورود لوازم آرایشی و بهداشتی سختگیری می کند و برای واردات این گونه لوازم قانون وضع کرده، اما بسیاری از سودجویان با استفاده از خلأهای قانونی و البته تجارت چمدانی، حجم انبوهی از لوازم آرایشی را وارد کشورمان می کنند که عمده آنها از مرزهای شمال غربی و غرب و جنوب کشور صورت می گیرد که هیچ نظارتی بر آن نیست و در بازارهای غیرمعمول مثل کنار خیابان یا مترو به فروش می رود و معمولا هم نوجوانان و خانم های کارمند خریدار آن هستند.

صفایی دوباره بازار لوازم جانبی آرایشی مثل انواع مژه مصنوعی، چسب و ناخن مصنوعی که بخصوص در فصل تابستان فروش بالایی دارند، بازار دست محصولات چینی است و در رده بعدی، کره هم بخشی از بازار را به خود اختصاص داده است.

این فروشنده لوازم آرایشی در مورد لوازم سالن های آرایش و البته تجهیزات آن نیز می گوید: درباره مواد سالن ها، سهم کوچکی محصولات ایرانی مثل رنگ مو و اکسیدان ها به صورت عمده خرید و فروش می شوند، اما کشورهای چین، کره، فرانسه و ترکیه درباره صندلی ها و حتی دیگر تجهیزت سالنی، پای فیلیپین، مالزی و پاکستان هم به میان آمده است.

وی معتقد است؛ اگر لوازم آرایشی و حتی تجهیزات سالنی که در بازار به صورت قاچاق وجود دارند، شرکتی نبوده و به صورت انفرادی و از راه های قاچاق مرزهای غربی و جنوب ایران وارد می شوند، ولی عمده واردات را به مناطق آزاد و بازارچه های مرزی نسبت می دهد و می گوید متاسفانه این بازار پر زرق و برق گاهی اوقات سلامتی مصرف کننده ها را نشانه می رود که باید به آن توجه داشته باشیم و نظارت را در این زمینه افزایش دهیم.

از بازار لوازم آرایشی می گذریم، به سمت خیابان مروی که بیشتر به مرکز فروش لوازم بهداشتی معروف شده، می رویم. این خیابان که بتازگی طراحی جدیدی را به خود دیده، اما اصالت خود را هنوز از دست نداده و بیشتر کسبه آن را تجار غرب زبان تشکیل می دهند که نبض بازار بهداشتی تهران را کنترل می کنند؛ هرچند گوشه و کنار این حجره ها گاهی لوازم آرایشی دیده می شود، اما جعبه های رنگارنگ شامپو، کرم، عطر و ادکلن و انواع صابون و دیگر لوازم است که خودنمایی می کنند و خبر از بازاری بدون سکوت می دهند.

جمیل یکی از فروشندگان این خیابان به بازار پررونق مواد شوینده مثل شامپو و صابون اشاره می کند و می گوید: بیشترین سهم بازار ما در اختیار شامپو و پس از آن صابون است که گاهی خاصیت دارویی دارند، گاهی هم علاقه خریداران ؟؟ را مشهور می کند.

این فروشنده در کوچه مروی می گوید: در مورد شامپو هم اکنون شامپوهای ضدشوره و موهای آسیب دیده یا همان رنگ شده هاست و پس از آن صابون های ضدجوش صورت یا لایه بردار از پرفروش ترین هاست. در مورد کرم ها هم می توان به کرم های ضدآفتاب در فصل تابستان و البته کرم های ضدچروک اشاره کرد. به هر حال وی معتقد است که افزیش نرخ ارز این بازار پررونق را تحت تاثیر قرار داده و در عین حال پای سودجویان را هم به بازار باز کرده است.

این فروشنده، محصولات آلمان، چین، ترکیه و فرانسه را مهم ترین محصولات این بازار عنوان می کند که گاهی اوقات برندهای معتبر اما تولید کشورهای مختلف را در این خیابان نیز یافته می شود را حاصل ورود این محصولات توسط شرکت واردکننده از دیگر بازارها می داند؛ آن هم به دلیل قیمت تمام شده به عنوان مثال این فروشنده به شامپوی هداندشولدر اشاره می کند که هم آلمانی در بازار موجود است و هم محصول روسیه و لهستان. این واردکننده با توجه به سود مالی خود نتوانسته این محصول را از چند کشور متفاوت وارد کند.

وی می گوید: به غیر از مواد بهداشتی در بخش عطر و ادکن هم اکنون ادکلن ها و عطرهای ارزانقیمت و درواقع مشابه اسانس های اصل و اسپری ها از پرفروش ترین ها هستند و با توجه به فصول مختلف، سلایق مردم هم متغیر می شود و البته تبلیغات هم باعث تغییر عادت مردم می شود، اما بسیاری از عطرها و ادکلن های بازار در صورت برند بودن باید به خیابان دیگری سری بزنیم؛ جایی که ارقام هم متفاوت می شود و دیگر در شرایط عمومی نیست. وی آدرس خیابان وزرا را به ما می دهد؛ جایی که از عطر و ادکلن های چند هزار تومانی تا چند میلیون تومانی خودنمایی می کنند.

جمیل می گوید: در این بخش فروش اسپری ها و مام های تولید کشورهای آلمان، ترکیه و البته چین نیز در همین راسته شکل می گیرد، ولی هم اکنون این نوع محصولات زیاد خواهان ندارند، چون در فصل گرما فروش به حداکثر خود می رسد و خودنمایی می کند.

این فروشنده می گوید: هم اکنون بازارهای متفاوتی در تهران وجود دارد که تقریبا محلی هستند، اما باز هم می توان از سهم بالای این تجارت در ایران سخن گفت و شاهد بود که هریک از این بازارها چقدر جذاب هستند و باعث جلب توجه خریداران و البته تولیدکنندگان خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد