کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

عید سعید فطر در کشورهای اسلامی

عید سعید فطر در کشورهای اسلامی با رسوم گوناگون برگزار می شود. صرف نظر از اشتراکات کشورهای اسلامی در برگزاری این عید سعید، هر یک از کشورهای اسلامی به فراخور فرهنگی خاص، با جلوه های ویژه ای از آداب وسنن به استقبال این عید مشترک دینی می روند.

 نمازی به سپاس از توفیق الهی برای انقلاب درون، بوی خوراکی های مخصوص، ظواهر آراسته و مرتب، دید و بازدیدهای پی در پی و صدای شادی کودکان مسرور از دریافت عیدی بخشی از جلوه های آشکار و مشترک عید سعید فطر در کشورهای اسلامی هستند. روزی که نماز و شادی مشترک آن دل های مسلمانان را به یکدیگر نزدیک تر می کند، شادی سرشار از امید به آمرزش و رحمت پروردگار پس از یک ماه عبادت و مراقبت برای ترک محرمات.  مردم در کشورهای اسلامی جشن و سرور یکی از بزرگترین عیدهای دینی خود را با آدابی خاص برپا می کنند. برخی از این رسوم در کشورهای اسلامی عبارتند از:

ترکمن های ایران

در کشور ما در بین اقوام مختلف در روزهای پایانی ماه مبارک آداب و رسومی وجود دارد از جمله هموطنان ترکمن هستند که سه روز قبل از فرا رسیدن عید فطر به نظافت و خانه تکانی می‌پردازند که به کرگون (روز نظافت و خانه تکانی) مشهور است. روز بعد از کرگون، «وقین» نام دارد. قوقین از ریشه «قوق» یعنی (بو ) برگرفته شده است. در این روز نان‌های روغنی به نام «چاطوقی»، «پوستیق»، «بؤرک» و «بیشمه» پخته و میان همسایه‌ها و خویشاندان پخش می‌کنند.

عرب های خوزستان

عرب‌های خوزستان روز دوم قبل ازعید را «ام‌الوسخ» و یک روز مانده به عید را « ام‌الحلس» می‌نامند. ام‌الوسخ به معنای روز «چرکین» می‌باشد. در این روز مردم عرب به نظافت خانه‌های خود می‌پردازند، اجناس جدید برای منزل خرید می‌کنند و خانه را برای فرا‌رسیدن عید و اکرام مهمان تمیز و آماده می‌کنند. روز بعد از ام‌الوسخ را ام‌الحلس می‌نامند. ام‌الحلس نیز که نامی محلی و قدیمی می‌باشد به معنای روز نظافت و رسیدگی شخصی که در آن جوانان به ظاهر خود رسیدگی می‌کنند. البته واژه حلس دیگر کمتر به کار برده می شود و می‌توان گفت ام‌الحلس متضاد و نقطه مقابل ام‌الوسخ است. عرب‌ها برای خرید عید در روزهای پایانی ماه مبارک روانه بازار شده و از کوچک تا بزرگ آن‌ها لباس‌های جدید و نو می‌خرند.

در این روزها شاهد ازدحام زیادی در بازار شهر‌ها به خصوص اهواز هستیم. خرید‌های عید نیز جالب توجه است. به غیر از لباس‌های نو و لباس‌های محلی هم‌چون دشداشه، عگال، شیله (روسری) و عبا خرید‌های سنتی نیز در سبد خرید مردم مشاهده می‌شود. از جمله می‌توان به خرید عود، بخور و دله‌های قهوه که عرب‌ها برای پذیرایی و اکرام مهمانان خود و جوشاندن قهوه در آن استفاده می‌کنند، نام برد. نحوه پذیرایی و تعارف قهوه دارای آداب خاص و منظمی است. در شب عید و هنگام اعلام رؤیت هلال ماه مردم عرب طبق عادات خود در مساجد تکبیرگویان این عید را اعلام می‌کنند به طوری که صدای تکبیر فضای عرفانی خاصی را برای دقایقی در شهر‌ها به وجود می‌آورد. در این روز بچه‌ها در کوچه و پس کوچه‌ها به شادی و سرور می‌پردازند.

در روز عید فطر اگر کدورتی در میان بزرگان بوده گذشت کرده و آن را با روبوسی کنار می‌گذارند. در روز عید فطر بعد از به جا آوردن فرایض ماه مبارک رمضان و نماز عید از آداب و رسومی که اجرا می‌شود و هم چنان پا به جا مانده این است که افراد یک محله در ابتدا برای تبریک عید به خانه همسایه‌های عزادار محله خود می‌روند و برای آنان دعای سالی خوش و بی‌مصیبت می‌کنند. پس از آن نوبت به بزرگان محله می‌رسد. از جمله حرکات زیبایی که در روز عید شاهد آن هستیم باز بودن درب خانه‌ها می‌باشد که همسایه‌ها با شعارهای “یا الله” و “عیدکم مبارک یا اهل البیت” وارد خانه‌ها شده و جملات “عیدکم مبارک” و “ایامکم سعیده “ که ورد زبان کوچک و بزرگ و زن و مرد است را از آنان به گوش می‌رسد. در میان عشایر نیز مردم با “هوسه” و پایکوبی کوچه‌های محلات را طی می‌کنند و به سراغ بزرگ محله و قبیله رفته و در مضیف (مکان پذیرایی) گرد هم جمع می‌شوند. برخی در این مجلس به شعرسرایی می‌پردازند و ترنم شنیدن صدای شعرهای شعبی (شعرهایی با زبان گفتار) گوش‌ها را نوازش می‌دهد.

تمامی آداب و رسوم ذکر شده جزوی از فرهنگ، هویت و باورهای این بخش از مردم کشور است. وجود این آیین‌ها و عدم استحاله آنها نشان دهنده فرهنگ و هویتی ریشه‌دار در میان آنان است.

اندونزی

ماه مبارک رمضان در کشور اندونزی با برگزاری مراسمی به نام «حلال به حلال» به معنی روز مصالحه و آشتی در مساجد همراه است. در شب عید فطر نیز مسلمانان اندونزی به کوچه و خیابان‏ها می‌روند و ندای الله اکبر را سر می‏دهند و با زدن طبل و نواختن موسیقی عید فطر را به یکدیگر تبریک می‏گویند.

در مالزی عید فطر را بیشتر به نام‌های «هری‌رایا» و یا «عیدالفطری» می‌خوانند. هری‌رایا در لغت به معنی «روز جشن» است. در فرهنگ مالزی شب بیست‌وهفتم ماه رمضان «توجوه لیکور» خوانده می‌شود که به معنی عدد بیست و هفت است. در طی این شب‌ها مردم این کشور با روشن کردن شمع‌ها و چراغ‌های نفتی که پلیته نامیده می‌شود در جلوی خانه‌ها و آذین‌بندی و چراغانی کردن خیابان‌ها به استقبال عید فطر می‌روند.

حوزه خلیج فارس

عید سعید فطر در کشو‌های حوزه خلیج فارس نیز از رنگ و بوی خاصی برخوردار است و مسلمانان مقیم امارات نیز هر یک به شیوه خاص کشور خود عید فطر را جشن می‌گیرند.

در این کشو‌رها روز عید فطر درب‌های کاخ برای دیدار از پادشاه یا امیر آن سرزمین باز است.عید فطر از بزرگترین ‌اعیاد مردم امارات عربی متحده و دیگر ساکنان مسلمان این کشور محسوب می‌شود. عید فطر در امارات عربی متحده سه روز تعطیل است و معمولا یک روز قبل از فرارسیدن عید نیز تعطیل هستند.

شهروندان اماراتی در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان با خرید لباس نو و تغییر برخی از لوازم منزل به استقبال عید سعید فطر می‌روند. بر اساس یک سنت دیرینه مردم امارات عید را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداوند سپری می‌کنند.

مسلمانان اماراتی در روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی های سنتی لباس‌های نوی خود را پوشیده و به مسجد می‌روند تا نماز عید فطر را اقامه کنند. برگزاری جشن‌های مختلف در منازل و مکان‌های مختلف به همراه اعضای خانواده، فامیل و دوستان و چراغانی این مکان‌ها از دیگر سنت‌های مسلمانان پس از یک ماه روزه داری است. بازی‌های دسته جمعی، نقاشی با حنا بر روی دست و داستان‌سرایی از دیگر مراسم‌هایی است که در امارات عربی متحده در ایام عید فطر برگزار می‌شود.

پس از بازگشت از نماز افراد کوچک‌تر به خانه بزرگترهای خود می‌روند تا عید را به یکدیگر تبریک بگویند.

زنان از یک هفته قبل خانه تکانی منزل را آغاز می کنند. دختران و زنان دستان و پاهای خود را با نقوش خاصی حنا می بندند و پدران و همسران برای اعضای خانواده خود لباس نو می خرند. به دلیل شگون روزهای عید، لباسهای مخصوص عروس و دامادها در روزهای عید خریداری می شود. به مناسبت روزهای عید، شیرینیهای مخصوص محلی با نام های«لقیمات» و «بلالیط» پخته می شود. در این روز مردم به دید و بازدید می روند و با میوه و شیرینی، خرما، قهوه و چای از یکدیگر پذیرایی می کنند.

مصر

در مصر نیز آداب و رسوم جالبی وجود دارد. مسلمانان مصر مانند دیگر مسلمانان جهان عید سعید فطر را گرامی می‌دارند.  با نزدیک شدن به روزهای عید فطر، فانوسهای رمضان کم کم در خیابانهای قاهره روشن می شود و پاساژها و لباس فروشی ها برای خرید لباسهای عید شلوغ می شود. آداب و رسوم مردم مصر از دیگر کشورها متفاوت است. به مناسبت عید فطر، سرودهای مذهبی خوانده می شود و از بلندگوهای مساجد صدای الله اکبر شنیده می شود تا مردم را برای برپایی نماز عید فطر در میدانهای بزرگ مساجد جامعه به دور هم جمع کنند. مصری ها برای جدا شدن این روز از عید قربان، به عید فطر، عید صغیر«کوچک» و به عید قربان، عید کبیر«بزرگ» می گویند. از دیگر نشانه های عید پخت نان و کیک است که بیشتر آنها از شیر درست می شود.

آن‌ها یک هفته قبل از فرا رسیدن عید فطر به استقبال این روز رفته و مراسم خاصی که برگرفته از میراث گذشتگان آنها است و با گذشت زمان نیز آن را حفظ کرده‌اند برگزار می‌کنند. جالب‌تر آن‌ که شب عید فطر مصری‌ها آوازهای خاصی که یکی از آن‌ها « این شب عید» است را می‌خوانند.

بطور کلی خواندن سرودها و آوازهای گروهی در این ایام به همراه برخی از آداب و رسوم ، از زمان فراعنه سرچشمه گرفته است و اینک با گذشت قرنها همچنان آن را حفظ کرده و در عید فطر برگزار می کنند.

در این کشور، خانواده‌ها در خیابان‌ها و سواحل نیل گرد هم می‌آیند تا عید فطر را جشن بگیرند. آنها بر روی قایق‌های تفریحی مملو از جمعیت رود نیل که با چراغ های رنگارنگ آذین بندی می‌شود، با موسیقی سنتی مصر می‌رقصند و بچه‌ها در خیابان ها به آتش بازی مشغول می شوند. مسلمانان مصری در عید سعید فطر برای کودکان خود لباس و کفش می خرند و حتی جوانان نیز به خرید لباس نوی عید می پردازند.

زنان و دختران مصری یک روز قبل از فرارسیدن عید فطر شیرینی های خاص این روز را تهیه می کنند و هنگامی که به عید دیدنی می روند، آن را به دیگران و همسایگان هدیه می دهند و یا شب عید فطر به همراه گوشت، میوه، سبزی و شیرینی به خانواده های نیازمند می دهند تا آنها نیز این روز را به شادی و شعف سپری کنند.

مصریها پس از اینکه نماز عید فطر را برپا کردند و لباس نوی عید پوشیدند، بر اساس تعالیم دینی به دیدار دوستان و نزدیکان خود می روند و فرارسیدن عید فطر را به یکدیگر تبریک و تهنیت می گویند و طی این دیدار دوستان خود را برای یک وعده غذایی دعوت می کنند . سپس به دیدار اموات در قبرستان می روند و برای آنها دعا می خوانند.

شادی و شعف کودکان در این ایام بسیار زیاد است، آنها لباسهای رنگی خود را می پوشند و از صبح بسیار زود به خیابانهای محل خود در شهر یا روستا می آیند تا همراه خانواده های خود به باغها و بوستانها بیایند و یک روز عید و یا بیشتر را در این اماکن سرسبز سپری کنند. بیشتر مصریها در شهرهای ساحلی اسکندریه به تفریح می پردازند و غمهای خود را فراموش می کنند.برگزاری مراسم عروسی در این روز بسیار شایع است.

در این ایام بازیهای مختلف چون بازی و آتش بازی بسیار رایج است و همه در آن شرکت می کنند . برگزاری مسابقه و جشنواره های ورزشی از سوی جوانان در این روز به اوج خود می رسد و همه افراد سعی می کنند که این روز را به بهترین نحو سپری کنند.

عید «شکر» در ترکیه

عید سعید فطر یکی از اعیاد مهم در ترکیه است که به سبب حلاوت و شیرینی آن به «شکر بایرامی» (عید شکر) معروف است. در عید فطر زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس‌های نو، دید و بازدید خویشان و دوستان و آشنایان مرسوم است. نماز عید فطر نیز با شکوه تمام و با حضور برخی سران سیاسی و دولتی ترکیه در مساجد محل در سراسر کشور برگزار می‌شود.

چند روز مانده به عید فطر خانه تکانی‌ها و پخت و پز شیرینی جات مخصوص عید در منازل شروع می‌شود و خریدهای عید به ویژه تهیه لباس‌های نو برای کودکان که از ویژگی‌های اعیاد بزرگ است، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم ترکیه ایجاد می‌کند. شیرینی چنان نقش مهمی در روزهای خوش مردم ترکیه دارد که این واژه در ادبیات آنان نیز به گونه ای محسوس وارد شده است. کسانی که به دید و بازدید عید می‌روند شیرینی، شکلات و راحت الحلقوم که ترک ها آن را با گونه‌هایی بسیار متنوع تهیه می‌کنند و به همین علت یکی از اقلام صادراتی این کشور نیز همین راحت الحلقوم هاست، هدیه می‌برند.

کودکان نیز به مانند کودکان دیگر کشورها با هیجان به انتظار پوشیدن لباسهای نو و گرفتن عیدی از بزرگترها می‌نشینند. بازار خرید پوشاک نیز در این ایام مملو از مردمی می‌شود که می‌خواهند برای خود و فرزندان خود لباس های نو بخرند. مسلمانان ترکیه بعد از یک ماه روزه داری، ایام عید سعید فطر را با برگزاری نماز عید در مساجد آغاز می‌کنند. آنان پس از اقامه نماز، با یکدیگر روبوسی کرده و عید را تبریک می‌گویند و سپس با خرید گل و شیرینی راهی منازل خود می‌شوند تا آداب عید را به جا آورند.

در نخستین روز عید کوچکترها به دست بوس بزرگترها می‌روند و کودکان نیز از بزرگترها طلب عیدی می‌کنند. روزهای دوم و سوم نیز غالبا به دید و بازید اقوام و فامیل از یکدیگر و رفت و آمد میان همسایگان اختصاص پیدا می‌کند. برخی از مردم نیز که در شهرهایی جدا از خانواده خود بسر می‌برند سعی می‌کنند در این ایام به شهرهای زادگاه و به نزد نزدیکان خود بروند.

نماز عید فطر از باشکوه ترین آیین های عبادی در ترکیه بشمار می‌رود، در صبح روز عید مردان این کشور با حضور در مساجد نماز عید فطر را برپا داشته و بعد از آن به منزل باز می‌گردند و بعد از صرف صبحانه مراسم عید دیدنی در منزل را انجام می‌دهند. طبق رسم دیرینه بوسیدن دست بزرگترها در ترکیه عادت است و در منازل نیز رییس خانواده در کناری ایستاده و افراد خانواده بعد از بوسیدن دست وی به صف می‌ایستند و کوچکترها به ترتیب دست بزرگترها را می‌بوسند. بعد از صرف صبحانه اگر فردی در خانواده در ماههای نزدیک فوت کرده باشد، در اول وقت به سر قبر وی رفته و بعد از خواندن فاتحه و ادای احترام به متوفی بازدید از منازل بزرگترها و بیماران آغاز می‌شود. پذیرایی در منازل نیز شامل شکلات، باقلوای ترکی، قهوه ترکی یا چای است. بانوان از روزها قبل تدارک غذاهای مختلفی را نیز می‌بینند و میهمانانی که به هنگام ظهر یا شب برای عید دیدنی به منزلی می‌روند با انواع غذاهای سرد و گرم که در بین آنها دلمه برگ جای ویژه ای دارد مورد استقبال قرار می‌گیرند.

عید فطر و تعطیلات یک هفته‌ای دانشگاه‌های مالزی

در مالزی، عید فطر بیشتر به نام‌های هری رایا و یا عیدالفطری خوانده می‌شود. هری رایا در لغت به معنی «روز جشن» است؛ و برای اشاره به عیدهای اسلامی چون عید فطر و عید قربان به کار می‌رود.

با اینکه حدود 40% مردم مالزی را غیر مسلمانان تشکیل می دهند، اما در این کشور از روزهای اول ماه مبارک رمضان شروع به ریسه زدن و چراغانی کردن و تزیین کوچه و خیابان ها برای پیشواز عید فطر می کنند. این کشور یکی از معدود کشورهایی است که کل ماه مبارک رمضان را به جشن گرفتن و پخش کردن موسیقی از مساجد و نواختن بر طبل می پردازند. در این روز اکثر غذاهای مردم مالزی از مرغ تهیه می شود و خوردن ماهی را در این روز ممنوع می دانند.

معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذاها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند.

در طول عید فطر، مرسوم است که مالایی‌ها لباس‌های سنتی و محلی را می‌پوشند؛ لباس سنتی مردان باجوملایو و لباس سنتی زنان باجوکورونگ یا باجوکبایا خوانده می‌شود. همچنین در بین مردان و زنان مسلمان مالزی مرسوم است که شال‌های سنتی موسوم به سونگت را در روزهای عید فطر بر شانه‌های خود بیندازند.

مسلمانان مالزی عموماً در روز و پس از طلوع آفتاب، در نماز عید فطر شرکت می‌کنند؛ پس از نماز زیارت اهل قبور مرسوم است. در زمان زیارت قبور، سوره یس از قرآن را می خوانند و برای آرامش روح مردگان دعا می‌کنند.

در ایام عید فطر، دانشگاه‌ها و مدارس مالزی یک هفته تعطیل است، هرچند ادارات و موسسات دولتی تنها دو روز تعطیل هستند. سابقاً تعطیلی عید فطر، دو هفته بود؛ که به دلیل بعضی مخالفت‌ها به یک هفته کاهش داده شد.

عربستان

در عربستان سعودی، مردم خانه‌های خود را آذین بندی کرده و به تدارک غذاهای مجلل برای دوستان و خانواده‌هایشان مشغول می‌شوند.

برۀ کباب شده به همراه پلو و سبزیجات، غذای سنتی چنین روزی است. در ریاض، پایتخت عربستان، دولت مراسم جشنی تدارک می بینند که با نماز عید آغاز شده و با هفت نمایش آتش بازی مجزا، کنسرت، اجرای تئاتر، شعرخوانی، رژه، و برنامه‌های ویژۀ زنان ادامه پیدا می‌کند.

در مناطق فلسطینی، بازار قدیمی شهر غزه مملو می‌شود از فروشندگان خیابانی و خانواده‌هایی که از آنان لباس‌های نو، میوه و ماهی نمک سود شده خریداری می‌کنند.

آداب و رسوم مردم یمن در عید سعید فطر

در یمن مسلمانان به انتظار رؤیت هلال ماه در مساجد می مانند، با حلول ماه مبارک رمضان به یکدگر تبریک و تهنیت می گویند، سپس از گلدسته های مساجد، رادیو و تلویزیون صدای اذان برمی خیزد و آغاز ماه رمضان را جشن می گیرند و مردان به مساجد رفته و سرودهای دینی را که از ماهها پیش آماده کرده بودند، از طریق بلندگوهای مساجد می خوانند .

زنان در این ایام غذاهای خاص ماه رمضان را تهیه کنند و در رقابتی سالم با یکدیگر غذاهای مختلف را تهیه می کنند . بسیاری از آنها قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به نظافت خانه ها و تمیز کردن آن می پردازند و برای اینکه مایحتاج ایام رمضان را تهیه کنند، به بازارها می روند و سعی در ایجاد جوی روحانی دارند. در بسیاری از روستاها مردم خانه های خود را با گچ و حنا که از مناطق خاصی در کوههای یمن استخراج کرده اند، رنگ می زنند و محله خود را به سبک سنتی می آرایند. سفره های رمضان در این ایام از غذاها و نوشیدنیهای زیادی برخوردار است، آنها بهترین غذا را برای افطار آماده می کنند.

مسلمانان یمن با خرما، آب یا قهوه افطار می کنند، بعد برای ادای نماز به مساجد می روند و سپس به منزل آمده و غذاها می خورند. می توان گفت سفره های افطاری جایگاه خاص و پیشرفته ای میان سفره های دیگر در کشورهای عربی دارد، عموما سفره های آنها خالی از شفوت که از نان خاص و ماست تهیه شده و از شربه که از گندم با شیر و شکر یا گوشت ساخته شده است، نیست. اما غذاهای دیگری چون کبسه، سلته، عصیده، سوسی از بهترین غذای یمنیها به شمار می رود. شیرینیهای این ایام از اهمیت به سزایی برخوردار است که طی یکسری فعالیتهای تجاری از هند به یمن آمده که معروفترین آنها بنت صحن، روائی، کنافه، عوامه، قطائف، شعوبیه، بسبوسه و حتی باقلوا است.

در روزهای ماه رمضان تقریبا خیابانها و بازارها خالی است و شبها تمام بازارها باز است و تجارت در آنها صورت می گیرد و این مسئله منجر به ازدحام شدید در بازارها و خیابانها می شود. در این زمان بسیاری از رستورانها باز هستند و میزهای خود را با انواع حلواها آراسته کرده اند و از مسلمانان پذیرایی می کنند.

زمان کار کارمندان یمنی از ساعت 10 صبح تا 15 عصر است و ساعت کارهای غیر اداری نیز از ساعت 21 تا 1 بامداد است که به نظر می رسد در این ساعات شب فعالیت بیشتر از روز است، به طوری که این ایام فرصتی برای مرخصی کارمندان به شمار می رود تا با داشتن کار کم با خانواده های خود به سفر بروند.

کودکان بی صبرانه منتظر فرا رسیدن ماه رمضان هستند تا مانند بزرگان روزه بگیرند . بسیاری از آنها در مقابل نزدیکان وانمود می کنند که روزه هستند اما مخفیانه می خورند چون توانایی روزه گرفتن ندارند تنها تظاهر به روزه داری می کنند. در این ایام شبکه های مختلف برنامه های خاصی برای کودکان اعم از مسابقات دینی، فرهنگی و علمی و سریال و فیلم نمایش می دهند.

مناسبتهای اجتماعی چون برگزاری جشن عروسی و دیگر جشنها در این ایام ممنوع است، چرا که این ماه، ماه توبه و استغفار است و جشنها زمانی برای لهو و لعب به شمار می روند. مسلمانان بیشتر وقت خود را به تلاوت قرآن و خواندن کتابهای حدیث و فقه می گذرانند، به طوری که فعالیتهای ورزشی و فرهنگی در ماه رمضان در یمن کاهش چشمگیری پیدا می کند، آنها سعی می کنند به جای هر کاری، فعالیتهای خیرخواهانه داشته باشند .

کنار گذاشتن اختلافات و بخشیدن یکدیگر از اموری است که در این ایام بسیار زیاد است، زیرا مسلمانان سعی می کنند تا روحانیت این ماه را حفظ کنند، مسلمانان یمن آرزو می کنند که ای کاش همه سال ماه رمضان بود تا مردم با برادری و الفت در کنار یکدیگر زندگی می کردند.

با وجودی که شبکه های مختلف مسلمانان را برای سحری از خواب بیدار می کند، اما وجود سحرگو پدیده ای است که با فرا رسیدن ماه رمضان دیده می شود. مسلمانان سحری را نیز با همسایه ها و نزدیکان خود می خورند، در سحری از غذاهای خاصی چون فول با آب میوه می خورند.

با پایان رسیدن ماه رمضان اندوه و حزن تمام وجود آنها را فرا می گیرد که از ماه رحمت و مغفرت خداحافظی می کنند و گاهی با خواندن شعرهایی احساس خود را ابراز می کنند. اما با فرا رسیدن عید سعید فطر آنها به استقبال این روز می روند، بهترین لباس خود را می پوشند و با شیرینی به دیدن خانواده، دوستان و نزدیکان خودمی روند و به یکدیگر به ویژه کودکان هدیه می دهند.

مردم یمن نیز به آداب و رسوم خاص خود پایبندند و از انواع مختلف شیرینی های محلی خود می خورند. برعکس دیگر کشورها مردم یمن در روز عید فطر به طیبعت می روند و و در این روز از طبیعت بکر لذت می برند و لباسهای نو می خرند و می پوشند. زنان یمنی جزء معدود زنانی هستند که در طبخ گوشت و کبابی کردن آن مشهورند. مردان با چوب درختان برایشان وسایل کباب کردن گوشت را آماده می کنند. این نوع غذا در مهمانی ها و مراسم درست می شود.

عید فطر در عراق

یکی از چیزهایی که عید فطر را در عراق از دیگر کشورهای اسلامی متمایز می کند، پخت شیرینی«کلیجه» به صورت دسته جمعی است. برای پخت این شیرینی اعضای خانواده دور هم جمع شده و شیرینی می پزند. این شیرینی با ترکیبی از آرد، روغن، شکر مخلوط با خشکبار، خرما و کنجد تهیه می شود. پس از آن در قالبهای کوچک و بزرگ ریخته و مادر خانه آنها را در داخل فر قرار می دهد. در روز عید مردم که برای عید و بازدید به خانه های هم می روند، این شیرینی را به مناسبت آنکه فصل سرما باشد یا گرما با نوشیدنی گرم یا سرد میل می کنند. مردم عراق درجنوب بصره، بر اساس عادت قدیمی در کوچه ها و محله های خود برای ایجاد مهر و محبت جمع شده و غذای مخصوص«المطبک» را که از گوشت و برنج درست شده با هم می خورند. این آداب و رسوم را از آبا و اجداد خود به ارث برده اند و در ایام عید فطر و عید قربان از این غذا استفاده می کنند. این آداب و رسوم، رسم کشورهای جزیره عربی، نجد و حجاز بوده است و در عربستان و کویت همچنان ادامه دارد.

عید فطر در اردن

زنان خانه دار اردنی، از جمله زنانی هستند که آداب و رسوم در کشورهای خود را از قذیم الایام فراموش نکرده و به آن پایبندند و نسل به نسل آداب پخت کیک و شیرینی مخصوص عید را به فرزندان خود منتقل می کنند. زنان اردنی با وجود شیرینی ها جدید، همچنان شیرینی های سنتی خود با نام«الهیطلیه» و«اللزاقیات» را می پزند. در روز عید فطر مردم به دید و بازدید یکدیگر می روند و از این شیرینی ها تناول می کنند. مردم اردن با پایبندی به آداب و رسوم خود مهر و محبت را در خانه هایشان تقسیم می کنند.

عید فطر در سوریه

مردم سوریه در ساعات اولیه روز عید نماز خود را در مسجد جامع اموی و یا دیگر مساجد برپا می کنند و پس از آن به زیارت اهل قبور رفته و بر سر مزار اموات خود، قرآن تلاوت می کنند. مردم سوریه به ویژه در روستاها طبق آداب و رسوم خود اقوام و خانواده ها به دور هم بر سر یک سفره که مملو از غذاها، خواراکی ها و شیرینی های محلی است، جمع می شوند. این شیرینی ها شامل«المزالیقات، الملیحی، قطایف و فطایر» می شود. در شهرها و استانهای سوریه،مرردم علاوه بر شیرینی ها از کیکها م نوشیدنی هایی لذت می برند که به مدت طولانی آن را تناول نکرده بودند که شامل السندوات، القشه، المحاشی و الکبب می شود. دمشقی ها مثلی دارند که می گویند دهه اول ماه مبارک رمضان«للمرق»، دهه دوم« للخرق» و دهه سوم«لصر الورق» است و به این معنی است که دهه اول به آبگوشت خوری، دوم خریدن لباس و دهه سوم به خوردن شیرینی جات اختصاص دارد.

عید فطر در تونس

عید فطر با حلوی آغاز می شود. این نام شیرینی ای است که مردم از اجداد خود از صد سال پیش یاد گرفته و به یکدیگر یاد داده اند. به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند.بسیاری تونسی ها در این روز، طبقهای شیرینی خود را با یکدیگر مبادله می کنند و هنگام مهمانی رفتن از شیرینی های یکدیگر تناول می کنند. اهالی روستای صفاقس، در این روز بر اساس آداب و رسوم خود ماهی شور درست می کنند و در روز اول عید می خورند. تونسی ها عید فطر را عید صغیر می نامند به دلیل اینکه اعتقاد دارند این برای کودکان است، زیرا بزرگترهابرایشان لباسهای عید، کفش و اسباب بازی می خرند و به آنها عیدی می دهند.

عید فطر در لیبی

مردم لیبی در روز عید، لباسهای سنتی خود را می پوشند و با همان لباسهای سنتی خود به مساجد و به دید و بازدید اقوام خود می روند. در روز عید مردم شیرینی های « البقلاوه، المقروض و الغریبه» می پزند و آب انار و آبمیوه های دیگر می نوشند.

عید فطر در سودان

مردم سودان در نیمه ماه مبارک رمضان با خانه تکانی کردن خود را برای عید آماد می کنند. زنان در خانه انواع کیک و شیرینی های محلی را می پزند و بعد از نماز عید به مساجد برده و به میان مردم و افراد کهنسال و کودکان تعارف می کنند. بعد از نماز عید فطر مردم به دیدن بیماران و افراد کهنسال می روند. ساعتهای اول عید به دید و بازدید اقوام و همسایگان اختصاص دارد. بعد از ظهر روز عید بعد از نماز ظهر و خوردن ناهار، مردم بر سر مزار اموات خود می روند.

عید فطر در عمان

عید سعید فطر در کشورهای حوزه ی خلیج فارس نیز از رنگ و بوی خاصی برخوردار است. در این کشورها، روز عید فطر درهای کاخ برای دیدار از پادشاه یا امیر آن سرزمین باز است. مردان این مناطق پس از اقامه ی نماز با یکدیگر رو بوسی می کنند. مراسم رو بوسی در این کشورها سنت خاصی دارد

در این روز تمام افراد خانواده بهترین لباسهای خود را بر تن میکنند و در نماز عید شرکت مینمایند. قبل از نماز، موذنین با خواندن اذان، پایان ماه رمضان را اعلام کرده و مردم را به نماز دعوت میکنند.

مراسم عید فطر در افغانستان

در افغانستان عید سعید فطر بسیار جدی گرفته می شود و به این مناسبت سه روزتعطیل رسمی است. در شهرها، شیعیان و سنیها مراسم عید فطر را مانند یکدیگر برگزار می کنند، ولی مراسم شیعیان روستایی اندکی متفاوت است. در شهرهای افغانستان، شب عید کودکان و نوجوانان دستهای خود را حنا می بندند و صبح روز عید، همه اعضای خانواده استحمام کرده، لباسهای جدیدی که در روزهای پیش خریداری کرده اند، می پوشند و خود را برای عبادات و دید و بازدیدهای عید آماده می کنند. صبح هنگام، پس از طلوع خورشید بسیاری از مردان و شماری از زنان برای برگزاری نماز عید به مساجد می روند و پس از ادای نماز به خانه های خود بازگشته، در کنار اعضای خانواده با صرف صبحانه، افطار می کنند. اعضای خانواده عید را به همدیگر تبریک می گویند و کودکان از بزرگترهای خانواده، به ویژه پدربزرگ، مادربزرگ، پدر و مادر عیدی دریافت می کنند.

دراین سه روز، همه همسایه ها برای دید و بازدید به خانه های یکدیگر می روند. اقوام و خویشان نیز از راه های دور و نزدیک به خانه های یکدیگر رفت و آمد کرده، عید را به هم تبریک می گویند. دید و بازدید ها به گونه ای است که وقتی کسی به خانه دیگری رفت، دیگری نیز باید به خانه او برود و اگر چنین نکند عمل او بی احترامی به شخص مقابل پنداشته خواهد شد. تنها کسانی که از موقعیت اجتماعی بسیار بالایی برخوردارند مانند علمای طراز اول، افراد بزرگ و مسن خانواده به خانه های دیگران نمی روند و تنها از میهمانان پذیرایی می کنند. البته این گونه افراد نیز به خانه های افراد هم سطح و هم شأن خود می روند. دراین روزها، پذیرایی بسیار ساده است و مهمانان معمولاً برای صرف ناهار و شام در خانه های یکدیگر نمی مانند. میزبان نیز با چای، شیرینی و خشکبار که داخل ظرفهایی در یک سفره چیده شده، از میهمانان پذیرایی می کند. مهمانیهای روز عید بسیار کوتاه است؛ زیرا میهمانان از سویی باید جا را برای مهمانان دیگرباز کنند و از سوی دیگر، خود باید به چند خانه دیگر سر بزنند.

در روستاها مراسم عید سعید فطر با کمی تفاوت برگزار می شود که البته در مناطق مختلف با هم متفاوت است. در برخی مناطق، مراسم عید دسته جمعی و با مشارکت همه همسایه ها برگزار می شود. بدین ترتیب که خانمهای همسایه مقداری آرد، روغن و دیگر مواد مورد نیاز را به منزل بزرگترین و محترم ترین عضو دِه برده، غذا را در آنجا به طور مشترک تهیه می کنند. سپس یا همه اهالی ده به آن خانه می روند و غذا را با هم صرف می کنند (چنان که در مناطقی مانند جاغوری رسم است) یا غذا را تقسیم می کنند و به همه خانه ها به اندازه نیازشان می فرستند (چنان که در مناطق مرکزی رواج دارد).در برخی دیگر از مناطق، هر یک از خانواده هابه تنهایی برای عید آماده می شوند و روز عید، همین که نماز عید را اقامه کردند، زنان به خانه های خود رفته، همه مردان به صورت دسته جمعی به خانه های یکدیگر می روند.

در برخی مناطق، از نزدیک ترین منزل، به محل اقامه نماز شروع می کنند؛ اما در برخی مناطق دیگر، از منزل کسی آغاز می کنند که به تازگی عزیزی را از دست داده است، تا بدین ترتیب غم و اندوه بازماندگان را بکاهند. این مراسم را به زبان محلی «خانه گشتی» می گویند. معمولاً مردان خانه گشتی را صبح انجام می دهند، و عصر، به زنان اختصاص دارد. در برخی روستاهای دیگر، مراسم عید همانند شهرها برگزار می شود، و مراسم حنابندان و پوشیدن لباس نو و تمیز نیز میان اکثر روستاهای سراسر کشور رواج یافته است. در اکثر مناطق برای عید فطر سه وعده غذا تهیه می کنند: نخست، در شب سی ام رمضان که به نام شب عید مرده ها (یا عید اموات) معروف است؛ دوم، در شب اول شوال که به نام شب عید زنده ها یاد می شود؛ و سوم، در روز اول ماه شوال المکرم که روز عید فطر است. در این دو شب و یک روز، زنان همسایه مواد مورد نیاز را در یک خانه جمع و غذا را با همکاری همدیگر تهیه می کنند. شب عید، کودکان و نوجوانان و زنان دستهای خود را حنا می بندند و روز عید همگی لباس نو می پوشند.

در برخی مناطق نماز عید در مساجد یا صحرا و بیرون از مسجد برگزار می شود؛ ولی در برخی مناطق دیگر، که معمولاً روستاهای کوچک اند و روحانی ندارند، نماز عید برگزار نمی شود، و مردم پس از صرف صبحانه به خانه بزرگان فامیل و دِه می روند و عید را به آنان تبریک می گویند. روز عید روز شادی و سرور است. هر گروهی از مردم به تناسب سن، جنس و موقعیت اجتماعی خود تا ظهر به سرگرمیهایی مشغول می شوند؛ مثلاً زنان با هم می نشینند و از هر دری سخن می گویند؛ پیرمردان می نشینند و چای می نوشند و خاطرات خود را برای یکدیگر حکایت می کنند؛ کودکان با دویدن و سر و صدا ، ابراز شادی کرده، خود را با بازیهای کودکانه سرگرم می سازند؛ نوجوانان به انواع بازیهای محلی مشغول می شوند؛ مردان جوان نیز یا با قصه و صحبت خود را سرگرم می کنند یا به سرگرمی های مردانه ای چون مسابقه اسب سواری و تیراندازی می پردازند. روز عید فطر، به معنای واقعی کلمه عید است و هر قدر که ممکن باشد، مردم می کوشند برنامه ها را شادتر برگزار کنند. روزهای دوم و سوم شوال نیز عید است و مردم به دیدن خویشان و دوستانی که خانه هایشان دورتر است می روند و عید را به همدیگر تبریک می گویند؛ ولی در این دو روز مراسمی برگزار نمی شود.

عید فطر در پاکستان

مردم پاکستان در این ایام این است که دامادهایی که هنوز عروسی نکرده‌اند، به همراه خانواده و فامیل برای عروس عیدی می‌برند. ونیز تازه‌عروس‌ها و تازه‌دامادها به دیدار خانواده‌های خود می‌روند.  هم‌چنین طبخ غذاها و شیرینی‌های مخصوص از دیگر رسوم مردم این کشور در عید سعید فطر است.مسلمانان در روز عید فطر، به خاطر نعمتهای معنویی که در ماه رمضان کسب کرده و آنچه درباره نعمتهای مادی آموخته اند، شکر گذاری میکنند و به همین دلیل هر مسلمان موظف به پرداخت فطریه است.

کشور کویت:

کشور کویت تنها کشوری است که مردم برای عید فطر هفت شبانه روز را به جشن گرفتن می پردازند. در این روز ها تمامی مغازه ها با پرچم هایی مخصوص عید زینت داده می شوند . تمامی منازل و مغازه ها و حتی شرکت ها نیز از قبل تمیز شده اند و بوی عود از همه جا به مشام می رسد. در این روز ها مردم به عید دیدنی اقوام و آشنایان می روند و همگی لباس هایی نو که برای این عید خریداری کرده اند ، می پوشند.

عید فطر در ژاپن

مسجد جامع توکیو هر ساله شاهد برگزاری عیدفطر و نماز فطر می باشد. مسلمانان ساکن در توکیوهمه ساله قبل از طلوع آفتاب به سوی مسجدجامع توکیو می آیند تا در نماز فطر شرکت کنند.این مسجد یکی از زیباترین و بزرگ ترین مساجدژاپن به شمار می رود. خادمین و بانیان ودست اندرکاران این مسجد اهل کشور ترکیه می باشند. این مسجد دارای دو طبقه است وحیاطش در طبقه دوم قرار دارد. مسلمانان در هردو طبقه به جماعت می ایستند. امام جماعت مسجد نیز از اهالی ترکیه است و به ترکی صحبت می کند، اما گفته های او به انگلیسی و ژاپنی هم ترجمه می شود. به طور کلی مراسم عید فطر دراین مسجد حدود 2 ساعت برگزار می شود. پس ازنماز به نمازگزاران صبحانه مفصلی داده می شود وبا شکلات و شیرینی از آنان پذیرایی می شود.مسلمانان در ژاپن که از کشورهای مختلف بانژادهای گوناگون هستند این مراسم را در مسجدبرپا می کنند و آن روز به سرکار نمی روند ومرخصی می گیرند تا در خانه نیز به جشن ادامه دهند.

عید فطر در چین

منطقه خودمختار (هوی نینگ شیا)بزرگ ترین منطقه مسلمان نشین چین است . ازمیان جمعیت 5 میلیون و 300 هزار نفری این منطقه ، (هوی ها) یک سوم آن را تشکیل می دهند. بقیه جمعیت این شهر را نیز مسلمانان تشکیل می دهند. این مسلمانان در (نینگ شیا)پیش از سه هزار مسجد ساخته اند. مسجد (تون شین ) یکی از مساجد تاریخی و بزرگ این منطقه است که نماز عید فطر در آنجا برگزار می شود. هنگامی که عید فطر فرا می رسد مقامات این شهربرای تبریک به مسلمانان و دیدار از روحانیان به این مسجد میآیند و نشست های مذهبی برگزارمی کنند و در این منطقه فعالیت های مذهبی منع ندارد و مردم مسلمان می توانند به راحتی درخیابان ها به جشن بپردازند. آنان در خیابان هاشکلات و شیرینی های خانگی پخش می کنند وسپس به دیدن بزرگ ترها می روند و صله رحم انجام می دهند.

10 جهنم واقعی روی کره زمین

همیشه برای برنامه ریزی سفر به سواحل زیبا یا مناطق خوش آب و هوای کوهستانی فکر می کنیم و به دنبال بهترین آب و هوای روی کره زمین یا همان دهکده جهانی هستیم. اما ماجراجویانی هم هستند که برخلاف این موضوع فکر می کنند و به دنبال گرمترین نقاط روی کره زمین برای سفر هستند هرچند با شنیدن نام مناطق گرمسیری اولین نامی که در ذهن شما عبور خواهد کرد نام قاره آفریقا خواهد بود اما هستند مناطقی که از آفریقا نیز گرمتر هستند و به عنوان گزینه ای مناسب برای این دسته از ماجراجویان مطرح شده است.

بنابراین اگر جزو این گروه ازماجراجویان و طبیعت گردان هستید که به کویرنوردی و زندگی در گرمترین نقاط زمین علاقمند هستید با توجه به رعایت نکات ایمنی و همچنین رعایت تمام اصول سفر در کویر بارسفر ببندید تا به ده جهنم واقعی روی زمین سفر کنیم، جالب اینجاست که 3 نقطه از گرمترین نقاط جهان در کشور ایران واقع شده اند اگرچه منتظر شنیدن نام مناطقی بدون زندگی هستیم ولی هستند برخی از این مناطق که زندگی در آنها جریان دارد و ساکنان آن هنوز هم مشغول گذران زندگی هستند و بی توجه به گرمای طاقت فرسای منطقه با آن کنار آمده و زندگی می کنند پس این سفر هرگز سفری بی بازگشت نیست در صورتی که با ما همراه باشید. در عین حال لازم به یادآوری است که این نام ها با توجه به ثبت درجه حرارت منطقه ها در سازمان های معتبر و جهانی هواشناسی طی سالها 2010 و 2011 میلادی صورت گرفته است .

10. آغاجری ایران

این منطقه در جنوب غربی ایران به عنوان دهمین منطقه گرم در فهرست ما انتخاب شده که می توان همین گرمای طاقت فرسا را به عنوان جاذبه ای برای رونق گردشگری آن در نظر گرفت اما امروزه این منطقه در محاصره خطوط انتقال نفت و گاز است و هیچ توجهی به سرمایه با ارزش آن در گردشگری نشده است . گرمای این منطقه در بیشترین حالت به نزدیک 53 درجه سانتی گراد می رسد که حتی تصور زندگی در این حرارت می تواند آزار دهند ه باشد ولی هستند افراد و ماجراجویانی که به دنبال از این منطقه گرمتر نیز هستند تا در آنجا سفری ماجراجویانه داشته باشند اگرچه صنایع گازی و نفتی در این منطقه اکثر توجه ها را به خود جلب کرده اما می توان با درنظر گرفتن درآمد صنعت گردشگری می توان از این آهن آلات و تجهیزات صرفه نظر کرد.

9. اهواز ایران

منطقه اهواز که در نزدیکی دهمین رتبه از فهرست ما یعنی جنوبی غربی ایران واقع شده توانسته با ثبت درجه حرارت 5/53 درجه سانتی گراد به عنوان نهمین منطقه گرم فهرست ما انتخاب شده شاید تصور کنید که امکان زنده ماندن در این درجه حرارت به حداقل کاهش یافته اما هم اکنون تعدادی از هموطنان ما در این شهر و منطقه مشغول گذران زندگی هستند البته متخصصان و کارگران زحمتکش صنعت نفت ایران نیز چرخه اقتصادی شهر را به حرکت در آورده اند اما می توان صنعت و رونق اقتصادی شهر و منطقه را با گردشگری نیز رونق بخشید و نتیجه خوبی نیز دریافت کرد.

8. تیرات زوی TIRAT ZVI

هشتمین پله از این فهرست ده تایی گرم ما به سرزمین های اشغالی فلسطین رسیده این منطقه که ظاهرا به دلیل گرما هیچ جاذبه ای برای هیچ کس و هیچ فعالیتی ندارد ، اما می تواند جاذبه خوبی برای گردشگران و ماجراجویان باشد هرچند همه از گرمای زیاد منطقه فراری هستند اما زندگی در این شرایط گاهی اوقات دلیل سفرهای ماجراجویان خواهد بود . این منطقه توانسته با ثبت درجه حرارتی معادل 8/53 درجه سانتی گراد این رتبه را در بین گرمترین های جهان به خود اختصاص دهد.

7. آرا اوآنه ARA OUANE

آرا اوآنه منطقه ای گرمسیری در کشور مالی و در قلب آفریقا است و با ثبت درجه حراتی معادل 4/54 درجه سانتی گراد رتبه هفتم فهرست دهتایی ما را به خود اختصاص داده و در کنار دیگر جاذبه های گردشگری مالی می تواند دلیل سفر برخی از ماجراجویان حرفه ای به مالی باشد اگرچه تحمل حدود 55 درجه گرما کار ساده ای نیست اما این هم نوعی تفریح است که به تازگی مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. اگرچه شمال این کشور به دلیل گرمای بیش از حد زیاد مورد توجه نیست و فقط ماجراجویان گرما دوست ما به آن توجه دارند اما جنوب کشور مالی دارای جاذبه های مناسبی برای گردشگران است.

6. تیم باکتو TIMBAKTU

تیم باکتو هم در کشور مالی قرار گرفته و در کنار جاذبه قبلی یعنی هفتمین رتبه فهرست ما توانسته رتبه ششم گرمترین های ما را به خود اختصاص دهد شاید تفاوت درجه حرات رتبه ششم و هفتم با هم فقط چند صدم درجه سانتی گراد باشد اما واقعا گاهی همین تفاوت بسیار اندک و ناچیز در زندگی روزانه ما مشکل ساز خواهد بود بنابراین قبل از سفر حتی به این تفاوت های کوچک توجه کنید تا دچار گرما زدگی نشوید .

5. کبیو KEBIU

منطقه گرمسیری کبیو در کشور تونس واقع شده و به عنوان پنجمین انتخاب فهرست ما به شما معرفی شده این منطقه که در قاره آفریقا واقع شده می تواند با گرما بیش از حد خود گردشگران را از خود فراری می دهد در صورتی که امروزه همین گرما توانسته سوژه خوبی برای صنعت گردشگری  تونس باشد. کبیو با ثبت در جه حراتی معادل 55 درجه سانتی گراد این رتبه را به خود اختصاص داده بنابراین قبل از سفر به این منطقه خوب فکر کنید و حتما با آگاهی و لوازم کافی و لازم قدم به منطقه بگذارید.

4. غدامس GHADAMES

غدامس در کشور بحران زده لیبی واقع شده و با درجه حرارت 5/55 سانتی گراد توانسته خود را تا پله چهارم فهرست ما بالا ببرد . عدم بارش باران و خشکی هوا باعث شده تا طبیعت گیاهی کاملا محدودی در منطقه حام باشد به همین دلیل اگرچه خالی از سکنه نیست ولی جمعیت آن اینقدر پراکنده است که بهتر از این منطقه را خالی از سکنه اعلام بدام و برای سفر به آن منطقه فکر کنیم چون اگر مشکلی ایجاد شود چند صد کیلومتر با کمک فاصله خواهید داشت بنابراین کاملا مراقب باشید.

3. دره مرگ DEATH VALLEY

سومین رتبه فهرست ده تایی ما بالاخره به آمریکا رسیده اگر چه منطقه آریزونا نامی آشنا برای همگی ماجراجویان هست اما این منطقه توانسته با ثبت رکورد 57 درجه سانتی گراد جزو گرمترین های این قاره پهناور شناخته شده و به عنوان سومین رتبه گرمترین نقطه در این فهرست ما معرفی شود. این منطقه شاید روزگاری سرشار از زندگی بوده اما به ظاهر هم اکنون خالی از سکنه است و صرفا برای سفرهای کوتاه ماجراجویان و سفرهای تحقیقاتی از آن یاد می شود که البته این درجه حرارت به خودی خود می تواند جاذبه گردشگری مناسبی برای ماجراجویان باشد.

2. العزیزیه Al AZIZIYAH

دومین رتبه گرمترین های ما بازهم از کشور لیبی انتخاب شده این منطقه با رکورد 58 درجه سانتی گراد توانسته دومین رتبه از نظر فهرست ما معرفی شود واقعا در این درجه حرارت زندگی دشوار خواهد بود و البته این سئوال که گرمترین نام فهرست ما چیست و چگونه در آن می توان زندگی کرد؟ را دایم در ذهن ما یادآوری می کند. اما به هر حال این درجه حرارت هم با توجه به تکنولوژی های قرن حاضر می توان برای سرمایه گذاری صنعت گردشگری موقعیتی مناسب را فراهم کند تا از جهنم واقعی نیز درآمد کسب کرد.

1.        کویر لوت

اما گرمترین و اولین رتبه این فهرست دهتایی ما به ایران و کویر لوت رسیده هرچند تفاوت گرمای این منطقه با رتبه دوم و دیگر مناطق ذکر شده بسیار است و شاید کمی غیر قابل باور باشد اما همین موضوع باعث صدر نشینی آن نسبت به دیگران شده است . کویر لوت با ثبت رکورد 70 درجه سانتی گرادی خود و اختلافی بسیار زیاد به عنوان صدرنشین این فهرست دهتایی معرفی شده که می تواند به عنوان یکی از جاذبه های گرمسیری ایران برای ماجراجویان و گردشگران خارجی و داخلی نیز معرفی شود. هرچند در برخی از مناطق این کویر غیر قابل زندگی است اما ایرانیان باستان توانستند با ذکاوت خود مایع حیات را به نوعی به این منطقه انتقال دهند و با ساخت قنوات مختلف که خود هم اکنون به عنوان جاذبه گردشگری هستند زندگی را در حاشیه این کویر جاری نگهدارند.

بازی های یورو 2012 جانی دوباره برای گردشگری اوکراین

طبق گزارشهای ارسالی از کشور اوکراین تا پنجشنبه یعنی دو هفته اول بازی های جام ملت های اروپا تقریبا 4 میلیون گردشگر خارجی وارد کشور اوکراین شده اند که با توجه به این آمار تعداد متوجه یازده درصد افزایش نسبت به سال گذشته در همین فصل می شویم. از سوی دیگر به گفته وزارت امورخارجه کشور اوکراین که در وب سایت رسمی این سازمان منتشر شده به تنهایی حدود 860 هزار وسیله نقلیه از مرزهای اوکراین گذشته اند که این آمار هم نشانگر دوازده درصد رشد ورود از مرزهای زمینی اوکراین به این کشور است.

طبق همین گزارش طی زمان یاد شده اداره مهاجرت اوکراین اعلام کرده حدود 800 پرواز خارجی از مرزهای هوایی اوکراین وارد کشور شده اند و در همین راستا 520 اتوبوس مسافری نیز از مرزهای زمینی گذشتند و البته 150 قطار مسافری نیز به کشور اوکراین وارد شده اند. با توجه به این آمار حدود 1200 تور گردشگری در قالب تورهای مختلف برای بازدید از بازیهای جام ملت های اروپا و علاقمندان به فوتبال به خاک اوکراین وارد شده اند. در دوران برگزاری این بازیها دیگر مشاغل کشور اوکراین نیز از رونق بسیار خوبی برخوردار شده است. این گزارش از حجم بازدید کنندگان و خریداران مراکز خرید مرکز شهرهای محل برگزاری بازیهای یورو 2012 تهیه شده است.  رستوران ها و کافی شاپ ها در نزدیکی محل برگزاری بازیها به واقع توان خدمات دادن مناسب را نداشتند اما با این حال استقبال بسیار مناسب گردشگران از این بازیها باعث ایجاد انگیزه و شور و نشاط بین تمام مشاغل شهرها بوده است و رشدی حدود 6 درصد را نسبت به سال قبل همین موقع نشان داده است.

کشور اکراین قبل از برگزاری این بازیها پیش بینی کرده بود که 5/1 میلیارد دلار طی این بازیها درآمد برای مشاغل کشور حاصل شود که این عدد در همین دو هفته اول برگزاری بازیها حاصل شده است. 8 شهر در دو کشور اوکراین و لهستان در این دوره درگیر برگزاری بازیهای یورو 2012 باشد.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

اوکراین و لهستان 150 میلیون بار دیده خواهند شد

علاقه به فوتبال و دنبال کردن سومین رویداد مهم ورزشی یکی از امتیازاتی است که اوکراین و لهستان طی میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا داشتند. تماشای مسابقات فوتبال و پیش بینی نتیجه آن شاید از علاقه های فوتبال دوستان باشد بنابراین اگر امکان سفر برایشان به محل برگزاری بازیها نباشد حتما طی بازیها جلوی تلویزیون هایشان میخکوب خواهند شد. اسپانیا قهرمان است یا آلمان ؟ ویژگی های ایتالیا چیست؟ اسپانیا مهرهای بهتری در اختیار دارد و هزاران سئوال دیگر که بین این فوتبال دوستان رد و بدل می شود باعث می شود که ناخودآگاه توجه ویژه ای به محل برگزاری این بازیها داشته باشند و آگاهی بسیار مناسبی از کشور یا کشورهای محل برگزاری این دوره بازیها به دست آورند که این اولین نتیجه میزبانی رویدادهای مهم ورزشی برای کشور میزبان است که نامش همیشه در ذهن ها باقی خواهد ماند. در همین راستا طبق تحقیقات به عمل آمده سال 2009 میلادی  در امریکا تقریبا 40 درصد از علاقمندان به رویدادهای ورزشی نام کشورهای میزبان ورزش مورد علاقه خودشان را حتی سالها پس از برگزاری اینگونه بازیها کاملا به یاد دارد و با کمترین اطلاعات گردشگری آن از جمله نام پایتخت ، واحد پول، مکان برگزاری بازی مورد نظرشان و فروشگاهها یا کافه های آشنایی مناسبی دارند.

اما در دوران برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا برنده واقعی چه کسی بود؟

این سئوال را نه از جهت ورزشی بلکه از نظر اقتصادی مطرح کرده ایم و به دنبال پاسخ آن هستیم. در بازیهای یورو 2012 دو کشور اوکراین و لهستان هرکدام به شکل جداگانه ای به دنبال جذب منافع مالی بیشتری از این بازیها بودند بنابراین حتی به شوخی می توان گفت که بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه بین کشورهای آلمان و ایتالیا (این نامها حتما چک شوند).

بطور کلی از نظر اقتصاد دادنان اثرات مالی میزبانی اینگونه رویدادهای ورزشی به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شوند . از دید این کارشناسان اثرات مستقیم عبارتند از افزایش سرمایه گذاری و همچنین افزایش کوتاه مدت درآمد صنعت گردشگری و دیگر صنایع کشور میزبان طی برگزاری رویدادهای مهم ورزشی خواهد بود اما اثرات بلند مدت آن عبارتند از افزایش جذابیت های توریستی کشور میزبان و رشد و بهره وری اقتصادی ناشی از بهبود زیر ساخت های صنعتی و رفاهی جامعه خواهد بود البته اگر از ایجاد جذابیت سرمایه گذاری های خارجی در دیگر صنایع کشور میزبان صرف نظر کنیم . بنابراین در می یابیم که طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا در دو کشور میزبان واقعا بازی فینال بین این دو کشور برگزار شد نه دو تیم فوتبال صدر نشین یعنی ایتالیا وآلمان.

طبق گزارش های دولتی و معتبر هر دو کشور میزبان طی برگزاری این بازیها حدود یک میلیون توریست برای تماشای بازیها در دوکشور میزبان حضور یافتند و بطور متوسط هر کدام حدود سه یا چهار شبانه روز در منطقه باقی مانند و هزینه ای معادل 800 یورو برای این مدت اقامتشان پرداختند، پس با یک حساب سرانگشتی این تماشاگران حداقل 800 میلیون یورو را به دو کشور میزبان هدیه دادند . این در واقع درآمد مستقیم حاصل از اقامت یک میلیون گردشگر در دوران برگزاری بازیها بوده است اما اثرات اقتصادی غیر مستقیم آن هنوز معلوم نیست ولی با توجه به زیرساخت های ایجاد شده یقیقا روبه رشد بوده است.

براساس آمار ارایه شده هر دو کشور طی یک دوره دو ساله برای آماده سازی زیرساخت های میزبانی این رویداد مهم ورزشی حدود 2/30 میلیارد یورو صرف کرده اند  اگر قصد مقایسه این سرمایه گذاری را در سال 2011 میلادی با قبل از آن داشته باشیم با این ارقام روبرو خواهیم شد 9 درصد رشد برای اوکراین و 5/8 درصد برای کشور لهستان.  بهترین نتیجه در مورد کشور لهستان دو درصد افزایش تولید ناخالص ملی بود که پس 12 سال در اقتصاد کشور رخ داده است. این در حالی است شرکت های معتبر نظر سنجی اعلام کرده اند که شیب عدم سرمایه گذاری در دو کشور میزبان هنگام بروز بحران مالی یورو کاملا از بین رفته و نظر سرمایه گذاران خارجی به دو کشور دوباره مثبت شده است و این نشانه خوبی برای هر دو کشور میزبان برای عبور از بحران مالی کنونی خواهد بود. اگرچه حتی برخی از دولتمردان و سیاستمداران قصد تحریم بازیهای فوتبال در این دو کشور را به دلیل مسایل سیاسی داشتند اما بازهم جذابیت رویدادهای ورزشی توانست مانع از این اتفاق بشود.

لهستان

اما مقایسه آماری به تنهایی برای یکی از کشورهای میزبان بازیهای یورو 2012 حاکی از رشدی مناسب در تولید ناخالص و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی کشور بوده است. بطور کل مجموع سرمایه گذاری های کشور لهستان برای این دوره از بازیها 8/19 بیلیون یورو یا 2/5 درصد تولید ناخالص لهستان را به خود اختصاص داده است. مسئولین دولتی لهستان اعلام کرده اند که با توجه به طرح های جامع وزارت ورزش و گردشگری کشور اکثر این مبلغ یعنی چیزی حدود 86 درصد آن به توسعه و نوسازی زیرساخت های حمل و نقل موجود لهستان (جاده ها و حمل ونقل شهری ، راه آهن و فرودگاهها) اختصاص داشته است و 5 درصد آن به ورزشگاهها رسید و در نهایت مابقی برای مراکز اقامتی و هتل ها هزینه شد بنابراین به عقیده بسیاری از اقتصاددانان لهستانی این بهترین نوع توزیع هزینه ها برای توسعه زیرساخت های گردشگری لهستان و آینده نگری مسئولان برای دوران پس از بازیها بوده است.

 با توجه به مناسب نبودن زیرساخت های حمل و نقل در کشور لهستان دست اندکاران برای هرچه بهتر برگزار کردن این بازیها سعی کردند از تجربه دیگران در زمینه توسعه زیرساخت ها استفاده کنند بنابراین  از دیگر کشورهای اروپایی مثل اتریش و سوئیس در سال 2008 میلادی و پرتغال در 2004 میلادی در این زمینه الگو برداری شد. اگرچه لهستان به عنوان چهارمین کشور اتحادیه اروپا دارای شبکه راههای مناسبی بود اما از نظر مسیر ترانزیت این جایگاه زیاد با موقعیت فعلی راههای آن تناسب نداشت. به عنوان مثال کشور لهستان از نظر مطالعات کمیسیون اتحادیه اروپا هرگز امکانات عبور قطارهای سریع السیر را که بالاتر از 250 کیلومتر سرعت دارند را نداشت و فقط 5 درصد از خطوط راه آهن این کشور توان تحمل حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را داشت  بنابراین اهمیت تخصیص بودجه برای توسعه شبکه حمل ونقل بدون تردید بین دست اندرکاران قابل قبول بود. با این روش مسئولان دولتی توانستند اهمیت دوران پس از برگزاری بازیها را نسبت به مدت برگزاری این دوره رقابت را درک و با تناسب آن تخصیص بودجه را در نظر گیرند. اینجاست که نکته کلیدی از دید آنها پنهان نماند و با کم کردن بودجه بازسازی یا نوسازی ورزشگاهها به کمتر از 10 درصد سهم بیشتری را در اختیار زیرساخت های حمل و نقل که در میزان منافع بلند مدت سهمی چشمگیر دارند ، قرار دادند. آنها از سالن های بدون استفاده و رها شده استفاده کردند و با کمترین هزینه آنها را دوباره برای استفاده درنظر گرفتند با این کار سرمایه گذاری بیشتر در زمینه زیرساخت های صنعت کشور انجام شد و به عنوان اثری غیر مستقیم در اقتصاد لهستان علاوه بر افزایش بهره وری تولید کنندگان داخلی و در نتیجه رونق اقتصادی کشور را زمینه سازی کند و در نهایت توجه سرمایه گذاران اقتصادی به لهستان را به دنبال داشته باشد. بر اساس برخی از نظرسنجی ها انجام شده توسط موسسه بازار اقتصاد، می توان طی یکی دو سال آینده اثرات بلند مدت اقتصادی این بازیها را در هر دو کشور شاهد بود .

اما روایت دیگری از اثرات بلند مدت برگزاری این بازیها توسط دولت لهستان در مورد تاثیر مثبت این روند بر بیکاری کشور نیز حاکی است که با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده قبل از برگزاری این بازیها کاهش نرخ بیکاری کاملا محسوس خواهد بود بطوری که طبق امار ارایه شده کشور لهستان تنها می توانست 2800 فرصت شغلی جدید ایجاد کند اما با توجه به اثرات بلند مدت میزبانی جام ملت های اروپا به عنوان سومین رویداد بزرگ ورزشی جهان همین کشور در سال 2015 میلادی سی هزار فرصت شغلی جدید را برای کشورش ایجاد خواهد کرد.  این نتیجه برای کشوری اروپایی که در منطقه ای با بحران مالی بالا واقع شده به عنوان معجزه ای خواهد بود.

اما تاثیر میزبانی این رویدادها بر گردشگری لهستان چگونه بوده است؟

براساس آمار وزارت ورزش و گردشگری لهستان تعداد بازدیدکنندگان خارجی ازلهستان طی سال 2010 میلادی حدود 13 میلیون نفر بوده و درآمد حاصل از صنعت گردشگری کشور طی همین سال بیش از 7/5 بیلیون یورو معادل 31 بیلیون واحد پول ملی کشور لهستان بوده و تقریبا 2 درصد تولید ناخالص ملی را شامل بوده است بنابرگزارش ها معمولا گردشگران خارجی بین 6 تا 7 روز در لهستان باقی می ماند و هر روز معادل 60 یورو هزینه می کردند که طی اقامت آنها حدود 400 یورو می شده اما امسال و صرفا طی این دوران  این گردشگران با حدود 4 شب اقامت مبلغی معادل 800 یورو را هزینه می کردند که نشانگر رشد میزان درآمد صنعت کشور لهستان در حین برگزاری و پس از آن است. هرچند برخی کارشناسان اعتقاد دارند این روند مثبت شاید کوتاه مدت باشد اما با توجه به اثرات بلند مدت اینگونه رویدادها همگی چشم به آینده صنعت گرشدگری لهستان دوخته اند.

بطور کلی اثرات اقتصادی این رویداد توسط وزارت ورزش و گردشگری لهستان اینگونه اعلام شده که تولید ناخالص کشور لهستان حدود 4/1 تا 7/2 درصد افزایش را نشان خواهد داد و به همین ترتیب دیگر شاخص های رشد اقتصادی کشور نیز در بازه زمانی تعیین شده مثبت خواهند شد.

پس با توجه به آمار و ارقام به نتیجه بسیار جالبی خواهیم رسید که این رویداد ورزشی علاوه بر تاثیر اقتصادی مثبت در زندگی مردم دولت را هم بی نصیب نگذاشته و با توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل رشد قابل ملاحظه اقتصادی دولت هم در زمان برگزاری بازیها و هم پس از آن از میزبانی بازیهای یورو 2012 سود خوبی برده است.

تاثیرات میزبانی بازی های جام ملت های اروپا در اوکراین

بطور کلی در کشور اوکراین 9 درصد از تولید ناخالص از سال 2008 تا 2012 میلادی و زمان برگزاری بازیهای یورو 2012 صرف آماده سازی زیرساخت ها و سالن های ورزشی این دور رقابت ها شده است. بودجه مورد نیاز آماده سازی امکانان بازیهای جام ملت های اروپایی به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم شد که نیمی از آن را خصوصی ها و نیم دیگر را دولت پرداخت کرده است. با توجه به اعلام مسئولان دولتی تقریبا 60 درصد مالیات دریافت شده طی سال 2010 و 2011 میلادی به شهرداری ها اختصاص یافته تا بازسازی و نوسازی شهرها را شروع کنند این مبلغ از مبلغ 3/30 بیلیون واحد پول اوکراین که به عنوان مالیات توسط دولت دریافت شده تامین شده است .

برخی منتقدان این هزینه ها اعلام کرده اندکه 9 درصد هزینه بسیار پایینی برای بازسازی زیرساخت های شهری و کشوری اوکران است و میزان قابل ملاحظه ای از این مبالغ قبلا باید هزینه می شده نه اینکه امروز و پس از فرسوده شدن. ساخت پایانه های جدید مسافری، خطوط مترو وراه آهن ازجمله این اقدامات دولت بوده است که بخصوص در شهر کیف صورت گرفته .  بازسازی راههای مواصلاتی و مهم کشور بخصوص بین دوشهر مهم یعنی کیف kive   و لویو leviv از جمله اقدامات مهم دولت برای میزبانی این مسابقات بوده و همچنین ترمیم و بازسازی خطوط راه آهن که بین دو شهر میزبان صورت گرفته از کلیدی ترین تصمیمات دولت بوده تا فاصله 540 کیلومتری بین دو شهر در زمانی کمتر از سه ساعت طی شود و با این بازسازی سرعت حرکت قطار در این مسیر به بیش از 180 کیلومتر در ساعت رسیده یعنی در حد استانداردهای اروپایی و دور از تصور مسئولان قبل از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا که این ارتقاء موفقیتی بسیار بالا برای کشور اوکران به حساب می آید.

 بطور کلی صنعت حمل و نقل در این کشور از پایین ترین سطح استاندارد جهانی برخوردار بوده اما به واسط این رویداد بزرگ ورزشی حمل ونقل عمومی و شهری در حد قابل قبولی رشد داشته و متناسب با نیاز دوران میزبانی ارتقاء یافتند و دولت قول داده پس از برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا این روند را ادامه دهد. هرچند از سال 2009 میلادی اوگراین دچار مشکلات اقتصادی مهمی بود اما به واسطه تامین مالی و کمک های سازمانهای دولتی به این کشور توانست مشکلات را پشت سربگذارد و با مدیریتی بسیار منطقی و تمرکز نوسازی به زیرساخت های شهری و ماندگار کشور بهترین بهره را از این امتیاز به نفع خود و البته رفاه جامعه ببرد.

کشور اوکراین از نظر امکانات اقامتی و با توجه به ازدیاد هزینه های اقامتی در کشور تصمیم گرفت که به مجوز ساخت هتل ها روی آورد و هتل های مناسبی هم برای این دوره مهیا شد این کشور توانست از آمارهای بسیار مناسب بدست آمده از بازیهای یورو در سال 2008 میلادی که میزبانی آنها به عهده اتریش و سوئیس بود درس های بسیار مفیدی گرفته و با توجه به آنها تصمیم گیری نماید . طبق امار منتشر شده در آن زمان گردشگران در کشور اتریش 6/3 شب ماندند در صورتی که همین گروه در کشور سوئیس 4/3 شب اقامت کردند . هزینه اقامت این گروه در اتریش حدود 1327 یورو برآورد شد و در سوئیس آنها فقط حدود 938 یورو پرداختند. بنابراین که اوکراین که براورد کرده بود حدود 500 هزار گردشگر وارد کشور شوند سعی کرد با کنترل هزینه های آنها و پایین آوردن این هزینه ها برایشان این گروه را بیشتر در خاک خود نگهدارد طبق برآورد دولت اوکراین هر گردشگر طی اقامتش چیزی حدود 800 یورو باید می پرداخت که رقم متعادلی بود.

برنده کیست؟

همه آمارها و مطالعات از قبیل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی بیانگر این است که کشور اوکراین شانس کمتری نسبت به لهستان خواهد داشت بطوری که بسیاری از اقتصاددانان و سیاسیون گفته اند اوکراین با توجه به کیفیت خدمات زیرساختی و بخصوص مواصلاتی کشورش نسبت به خدمات پیش رفته لهستان در واقع نمی تواند برنده این میدان باشد بخصوص اینکه مشکل سیاسی جدید این کشور نتوانست تصویری خوبی از اوکراین در ذهن گردشگران و 150 میلیون بیننده تلویزیونی این بازیها بسازد بنابراین بیشتر کارشناسان براین عقیده هستند که برنده واقعی میدان رقبابت های جام ملت های اروپا در سال 2012 میلادی کشوری لهستان خواهد بود البته نه در فوتبال بلکه در زمینه اقتصادی و بخصوص صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

درآمد کشور اوکراین از گردشگری هنگام بازیهای جام ملت های اروپا

کشور اوکراین هنگام میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا توانست 3/1 میلیون گردشگر را به سمت خود جلب کند و از انها پذیرایی کند که از آنها حدود 5/1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

معاون نخست وزیر کشور اوکراین بوریس کولسنیکو (Boris Kolesnikov) در مصاحبه ای با نشریه کومرسانت (Kommersant) این مطلب را اعلام کرده است . وی در پاسخ به این سئوال که از او پرسیده شد واقعا درآمد کشور اوکراین از این بازیها چقدر بوده است افزود: من بدون شک معتقدم که این کشور می تواند به زودی درآمد بسیار مناسبی از صنعت گرشدگری خود داشته باشد . این در حالی است که النا شاپووالوا (Elena Shapovalova) رئیس سازمان گردشگری و تفریحی اوکران اعلام کرده اوکران در سال 2011 میلادی حدود 9/8 میلیارد واحد پول اوکران درآمد داشته در صورتی که امسال طی این بازیها حدود 20 درصد افزایش نشان داده است.

 

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

100 هزار نفر هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا در کیف اقام

بیش از یکصد هزار نفر گردشگر و مهمان در هتلهای شهر کیف هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا اقامت کردند. این اعدادو ارقام توسط شهردار شهر کیف آناتولی هلوبچنکو (, Anatoliy Holubchenko) هنگام بازرسی های محلی و جلسات با مدیران تحت فرمانش گفته است.  به عقیده این مقام دولتی این تاثیر میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا برای شهر کیف و بخصوص کشور اوکراین است که باعث شده نام این کشور و بخصوص این شهر در اکثر رسانه های جهان مطرح شود.

او اشاره کرده که بیشترین بار کاری در شهر کیف در تاریخ 24 ماه ژوئن هنگام برگزاری بازیهای یک چهارم نهایی و البته پس از آن بازی فینال بوده است. در این دوره تعداد درخواست های اقامت مسافران در هتل های شهر کیف 7310 مورد بود اما بیشترین درخواست اقامت در تاریخ 1 جولای امسال بوده است که این عدد تقریبا دو برابر تعداد قبلی است یعنی چیزی حدود 13475 نفر بوده است.  جالب است بدانید که براساس اطلاعات ثبت شده از طریق دفاتر ثبت هتل ها در این دوره تعداد گردشگران روسی 3607 نفر ، گردشگران سوئدی 3047 نفر ، گردشگران انگلیسی 2561، گردشگران ایتالیایی 1988 نفر و آلمانی ها 1658 نفر بوده اند . طبق آمار ثبت شده تعداد کل گردشگرانی که در هتل ها اقامت کرده اند 31000 نفر اعلام شده است.   

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

عزتی

طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا 8 میلیون نفر از اوکراین عبو

ترافیک مسافران عبوری از شهر کیف حدود 25 درصد هنگام برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا نسبت به سال گذشته همین موقع سال رشد نشان داده است.

به گفته پاولو شیشولین (Pavlo Shysholin) مسئول آماده سازی اوکراین برای میزبانی بازیهای جام ملت های اروپا در سال 2012 این برای اولین بار در تاریخ کشور اوکراین است که این حجم مسافر از مرزهای کشور عبور می کنند. به گزارش این مقام مسئول طی برگزاری این بازیها حدود 8.3 میلیون نفر مسافر و دو میلیون وسیله نقلیه از مرزهای اوکراین عبور کرده اند که نشانگر حدود 22 تا 25 درصد رشد نسبت به سال 2011 میلادی در این کشور است.

طی این دوره بازیهای بین المللی تقریبا 1500 گروه کلاسه بندی شده مسئول جابجایی و حمل و نقل علاقمندان این دوره از بازیها بین شهرهای محل برگزاری بودند.

به گزارش مسئولان حمل و نقل اوکراین حدود 1500 هواپیما و 650 اتوبوس و البته 22500 وسیله نقلیه این تعداد بازدید کننده و علاقمند فوتبال را به کشور منتقل کرده اند. 

با این حال این تعداد از مسافران که از منطقه عبور کرده اند به گزارش مقامات دولتی اوکراین حدود 5/2 میلیون گردشگر خارجی و ورودی به منطقه بودند و تقریبا 5/1 میلیون نفر نیز از اتباع کشورهای همجوار دو کشور میزبان بودند. 

 

 

 

برای پیگیری مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

 

جشنواره ماهیگیری طعمه لذیذ برای قلاب گردشگری ایران

همگان از اهمیت رونق گردشگری ورزشی در سطح جهان آگاهند و از تاثیرات مثبت اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی این نوع گردشگری همه کارشناسان سخن گفته اند و می گویند.

ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای گردشگرپذیر نیز باید توجه ویژه ای به این صنعت نوظهور در گردشگری داشته باشد و به دنبال راهکارهای مفید جهت رونق گردشگری خود باشد که به عقیده بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران گردشگری سرمایه گذاری در گردشگری ورزشی ایران در واقع یکی از زودبازده ترین سرمایه گذاری ها و بازی برد برد برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

اگرچه در نگاه اول و تمرکز بر نیمه خالی لیوان ، کشورمان فاقد زیر ساخت های توسعه گردشگری ورزشی بوده اما با کمی تامل و بازنگری در می یابیم که به دلیل طبیعت بسیار مفید و چهار فصل بودن ایران بیشترین امکانات طبیعی برای رونق این شاخه از گردشگری یعنی گردشگری ورزشی و زیرمجموعه هایش را در اختیار دارد.

دشت ها و کوهستان ها و دریاچه ها همه و همه به عنوان سرمایه ای خدادادی و بسیار مناسب دراختیار گردشگری ایران و بخصوص گردشگری ورزشی ایران قرار گرفته اند بصورتی که حتی به گفته دست اندرکاران گردشگری کویرهای ایران که به عنوان غیر قابل سکونت ترین نقاط ایران هستند امکان جذب گردشگران ورزشی را به خود داشته و دارند.

اما ورزش مفرح و بسیار جذاب ماهیگیری که در جامعه ورزشی کشورمان دارای فدراسیون نیز هست بستری بسیار مناسب در زمینه رشد و گسترش صنعت گردشگری ورزشی کشور یکی از امکانات بسیار مناسب برای سرمایه گذاری و حضور گردشگران داخلی و خارجی در اقصی نقاط ایران است.  هرچند امروزه شاهد برگزاری پراکنده اینگونه تورهای تفریحی در استانهای مختلف کشور هستیم اما اگر این تورها با برنامه ریزی هدفمند و متمرکز و دقیق تر انجام شوند شاهد رونق کسب وکار والبته گردشگری ایران در سراسر کشور خواهیم بود .

طبق آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری این نوع گردشگری در جهان طرفداران بسیار زیادی داشته و دارد بصورتی که هر ساله میزان قابل توجهی درآمدزایی برای کشورهای برگزار کننده اینگونه تورها در سطح بین المللی را به ارمغان می آورد و همانند طعمه ای لذیذ برای جذب گردشگران و ماجراجویان به گوشه وکنار جهان از آن استفاده شده است.

به گفته کارشناسان این شاخه از گردشگری ، برگزاری تورهای ماهیگیری هرگز فصل خاص یا گرما و سرما نمی شناسد و تنها محدودیت آن زمان تخم ریزی و تولید مثل ماهی هاست که با ایجاد دریاچه های مصنوعی این محدودیت هم قابل برطرف شدن است.  بصورتی که دست اندرکاران  با ریختن تعدادی ماهی در دریاچه مورد نظر می توانند در هر فصل از سال اقدام به برگزاری اینگونه تورهای تفریحی کنند.

به عنوان مثال کشور کره جنوبی هر ساله در فصل زمستان در منطقه HWACHEON که یکی از سردترین مناطق کره جنوبی است و تصور حضور چند صد هزار نفر به عنوان گردشگر در آن فصل از سال برایش سخت بوده با برگزاری جشنواره ماهی گیری روی یخ رودخانه که قطر آن به حدود 40 سانت می رسد گرمای خاصی به صنعت و اقتصاد کشور اهدا می کند. به گزارش مسئولین دولتی کره جنوبی هر ساله در این جشنواره حدود یک میلیون نفر شرکت کننده داخلی و خارجی شرکت می کنند و از یازده هزار سوراخ ایجاد شده روی یخ رودخانه مشغول صید 35 تن ماهی ریخته شده به آب در فضایی کاملا شاد و با امکانات بسیار مناسب اقامتی خواهند شد.

بنابراین کره جنوبی توانسته اقتصاد یخزده این شهر را در سردترین فصل سال با حضور گسترده گردشگران رونق بخشد  در حالی که ایران با داشتن امکانات بسیار مناسب گردشگری بخصوص در این زمینه بصورتی که در ماههای سردسال حتی در برخی از مناطق کشور باید کولر روشن کرد تا از دست گرما آسایش داشت ، بی توجه مانده . طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان جهانی گردشگری به ازای هر 7 نفر گردشگر یک فرصت شغلی در کشورهای گردشگرپذیر ایجاد می شود بنابراین کره جنوبی توانسته سالانه و با برگزاری این جشنواره تنها حدود 150 هزار شغل برای این شهر سردسیری ایجاد کند. پس برگزاری اینگونه جشنواره ها را می توان به عنوان بازی بردبرد برای صنعت گردشگری کشورهای مستعد برگزاری اینگونه تورهای تفریحی دانست . اما این بازی باید با همکاری دو بخش ورزشی وگردشگری ایران شکل گیرد تا برنده واقعی صنعت گردشگری ایران باشند نه اینکه مثل حال حاضر هر کدام مشغول موازی کاری با دیگری باشند . حاصل این موازی کاریها برگزاری جشنواره های ماهیگیری با قلاب تنها با حضور یکصد خانوار در مناطق بکر ایران بوده در حالی که کشور سوئیس به عنوان نمونه در آخرین جشنواره ماهیگیری خود توانسته در یکی از دریاچه های بسیار کوچک خود 250 هزار نفر را به مدت دو شبانه روز در چادرهایشان میخکوب کند  و باعث رونق صنعت گردشگری آن منطقه بشود.

حالا با درنظر گرفتن تنوع طبیعی ایران و البته امکانات بسیار مناسب برگزاری اینگونه تورهای ماهیگیری در فضایی بسیار سالم و خانوادگی بخصوص در شمال و جنوب کشور تصور کنید با مسئولان گردشگری ایران با بی توجهی به اینگونه تورهای تفریحی سالانه چند هزار فرصت شغلی را از بین می برند در حالی که مسئولان گردشگری ایران معتقدند ایران با توجه به اقلیم و جغرافیای خود بهترین شرایط برگزاری اینگونه جشنواره ها را در سطح بین المللی دارد و می تواند به عنوان یکی از اصلیترین مقاصد گردشگری ورزشی در این رشته خاص توسط گردشگران انتخاب شود.

باید توجه داشته که البته نباید شتابزده عمل کرد و با ایجاد یک جریان گذرا حجم انبوهی از گردشگران داخلی و خارجی را به مناطق  یاد شده سرازیر کرد و باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی و البته تاثیر منفی در ذهن گردشگران شد بلکه باید با توجه به توانمندی های منطقه و ایجاد زیرساخت های مناسب هدفمند این فعالیت را انجام داد تا بتوانیم در کوتاه مدت به خواسته خود یعنی تبدیل ایران به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ورزشی برسیم.

به عقیده کارشناسان گردشگری و اقتصادی ایران ایجاد امکانات و زیرساخت های  برگزاری این تورهای تفریحی بسیار ساده خواهدبود ونیازمند سرمایه گذاری های کلان نیست و برخی از آنها می گویند حتی با ایجاد امکانات چادرزدن و دسترسی به امکانات بهداشتی در کنار دریاچه های طبیعی می توان اینگونه تورها را برگزار کرد اما در شرایط ایده ال می توان با ساخت کمپ های دائمی و ایجاد دریاچه های مصنوعی با امکانات اقامتی بسیار مناسب و لوکس تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران بیاروریم که این امر بدون مشارکت بخش خصوصی امکانپذیر نخواهد بود.

همه کارشناسان می گویند برگزاری اینگونه تورهای تفریحی علاوه بر تاثیرات روانی در ترویج مصرف مواد غذایی دریایی بسیار مفید هستند و با استفاده از جنبه تفریحی این جشنواره ها می توان آموزش های مفیدی در زمینه حفظ محیط زیست و اهمیت به تغذیه را به خانواده ها و شرکت کنندگاه انتقال داد.  اما به ظاهر فدراسیون ماهیگیری ایران هنوز نتوانسته پل ارتباطی مناسبی بین خود و مسئولان گردشگری ایران ایجاد کند تا ایجاد و زمینه سازی های بسیار مناسب بین المللی پای گردشگران خارجی را به این مسابقات و جشنواره ها باز کند بنباراین بجاست که هر دو سازمان دست به دست یکدیگر دهند و با تبلیغات مناسب و به موقع خارجی زمینه ساز رشد و گسترش این تورها در صنعت گردشگری ورزشی ایران بشوند. بهترین راهکار که قبلا نیز اشاره شد مشارکت بخش خصوصی و ایجاد شرایط مناسب سرمایه گذاری آنهاست چون با حضور اینگونه سرمایه گذارها به خودی خود گردشگران و علاقمندان به رشته ماهیگیری نیز از راه خواهند رسید و رشد اقتصادی مناطق مختلف ایران را شاهد خواهیم بود.

اما شاید بتوان مفید ترین خاصیت برگزاری اینگونه جشنواره ها پس از منافع مادی آن امکان هدایت متقاضیان سفر در ایام سال در ایران است بصورتی که بی شک سازمان میراث فرهنگی ایران با مدیریت و برگزاری اینگونه تورها در گوشه و کنار ایران می تواند سیل مسافران ایرانی و بخصوص خارجی ها را هدفمند به سراسر نقاط ایران هدایت کند و تمرکز آنها در نقطه ای خاص جلوگیری کند که بعضا باعث ثبت خاطراتی ناگوار و ناخوشایند برای آنها میشود.

پس حالا که شبکه گردشگری تلوزیونی در راه است و فدراسیون ماهیگیری هم فعالیت مناسبی دارد می توانیم با حضور گسترده و مدیریت دقیق مسئولان گردشگری در این زمینه شرایط حضور خصوصی ها را نیز مهیا کنیم و  صید مناسبی از گردشگری جهان برای ایران به دست آوریم.  

برای آگاهی از مسایل روز گردشگری در ایران و خارج از مرزهای ایران با برنامه اقتصاد فرهنگی در رادیو اقتصاد هر هفته دو شنبه از ساعت 40/11 تا 13 روی موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز همراه باشید تلفن تماس 22652525 پیامک 300003637منتظر شنیدن صدای شما هستم

آموزش زندگی در گردشگری روستایی

پس از انقلاب صنعتی روند زندگی بشری به گونه ای تغییر یافت که به جای حضور در طبیعت و مزارع ، انسان بیشتر مشغول به کار با ماشین آلات بی جان و سرد بود. همین موضوع و دوری از طبیعت باعث شد تا جوامع روستایی رفته رفته کوچک و کوچکتر شوند. بطوری که آنهایی هم که هنوز در روستاها باقی مانده بودند زندگی کاملا شهری را برای ادامه حیات خود انتخاب کرده بودند.

تحرک ، شادابی زندگی قبل از انقلاب صنعتی رفته رفته جای خود را به تجمل و زندگی ماشین داد تا اینکه پس از چند دهه دوباره بشر به یاد اصل خود افتاد و به سوی روستاها روی آورد البته فقط برای گردش و تفریح و تعطیلات خود نه برای همیشه و زندگی دایمی.

شاید بسیاری از ما هنوز خاطره اقامت چند روزه در منزل بستگان خودمان در روستا را به یاد داشته باشیم ، بوی روستا ، حیوانات و دام های آنها همگی از علایق کودکی ما بوده اند اگرچه بزرگسالان نیز از سادگی زندگی روستایی لذت می بردند. اما بیشترین تجربه از اینگونه سفرها به کودکان اختصاص یافته بود . کودکانی که امروزه تنها با دیدن برخی برنامه های اموزشی و مطالعه کتابهای درسی خودشان از زندگی روستایی آگاهی پیدا می کنند و هزاران سئوال به سمت والدین خود می روند. این کودکان  شاید هرگز فرصت تجربه لمس زندگی روستایی و حتی دیدن حیوانات آنها را نداشته باشند و اینگونه زندگی وآموزش مبانی عملی آن را تجربه نکنند. دوشیدن شیرگاو و گوسفندان، بذرپاشی در مزارع از کارهایی هستند که ساعتها هر کودکی را به خود مشغول می کند و ذهن پرسشگر او را فعال نگه می دارند و حتی گاهی جرقه هایی برای اختراعات آینده می شود.

با توجه به این نیاز برای یادگیری فنون زندگی شاخه ای بسیار جالب و کارآمد در صنعت گردشگری ایجاد شد و گردشگری روستایی نام گرفت.  گردشگری روستایی اگرچه اولین بار در قرن 18 میلادی و در انگلستان متولد شد و تا قبل از انقلاب صنعتی زیاد همه گیر نبود اما به دلایلی که قبلا ذکر شد پس از انقلاب صنعتی مورد توجه بشر قرار گرفته و با توجه به امکانات هر منطقه رشد و تکامل یافت.

به عقیده بسیاری از جامعه شناسان این نوع گردشگری علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان در مناطق محروم روستایی باعث تبادل فرهنگ ها می شود و این ارتباط  غنی شدن فرهنگ منطقه هدف را به ارمغان خواهد شد . این کارشناسان اعلام می کنند که شهرنشینان هنگامی که قدم به روستاها می گذارند و زندگی اصیل کشورشان را پیش چشمانشان می بینند ناخودآگاه مجبور به رعایت قوانین و عرف زندگی خود خواهند شد. اما از سوی دیگر روستاییان با بهره گیری از خوی خصلت های مفید شهری سعی در غنی تر کردن فرهنگ زندگی خود خواهند کرد بنابراین این یک معامله دوسر سود برای یک منطقه خواهد بود.

اما امروزه این نوع گردشگری یعنی گردشگری روستایی جایگاه جدیدی در آموزش آینده سازان کشورها نیز به خود اختصاص داده و علاوه بر تکمیل فرهنگ مناطق باعث تعلیم و آموزش مهارت های زندگی به کودکان کشور می شود. به یاد داریم اردوهای تابستانی زمان مدرسه را که چقدر شاد و سرخوش با دیگر همکلاسی یا دیگر دانش آموزان مشغول برنامه ریزی برای بازی های گروهی بودیم. و بی شک برخی از آموزش های آن دوران را با همان کیفیت هنوز به خاطر می آوریم و گاهی در زندگی روزمره کنونی خود از آنها استفاده می کنیم. تعاون، همگاری ، استفاده بهینه از امکانات کمترین آموزه های این اردوها برای ما بودند. امروزه و پس از بیست و یک قرن تمدن بشری این اردوها جای خود را کم کم به گردشگری روستایی داده اند اینگونه که مسئولین آموزشی برخی از کشورها اقدام به برپایی این اردوهای تابستانی در روستاها با امکانات روستایی کرده اند.

تجربه زندگی ساده روستایی و کار در کنار کودکان روستایی به عقیده بسیاری از کارشناسان آموزشی بهترین کلاس درس برای آینده سازان و حتی والدین آنهاست که این روش آموزش امروزه توسط مسئولین تربیتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال این نوع آموزش یا همان گردشگری روستایی در هلند بسیار مورد اهمیت بوده به گونه ای که هر سال تابستان گروهی از کودکان و نوجوانان مسئول اداره برخی از مناطق کشور خواهند شد تا تجربه یادگیری و آموزش فنون زندگی را داشته باشند.

به گفته بسیاری از روانشناسان و کارشناسان تربیتی زندگی کودکان شهری در کنار خانواده های روستایی این امکان را به آنها می دهد تا درک بهتری از جامعه آینده خود داشته باشد. اگرچه شاید به عقیده بسیاری شاید زندگی ساده روستایی توان پاسخگویی نیاز بشر امروزی را ندارد اما هرگز نباید فراموش کنیم که اگر روستاها نباشند زندگی شهری هرگز معنی نخواهد داشت و حتی حیات بشر زیر سئوال خواهد رفت چون مسئولیت تامین غذای شهری برعهده جامعه روستاییان است.

از سوی دیگر جامعه شناسان و گاهی اقتصاددانان عنوان می کنند وقتی نوجوانان برای مدتی مشخص در کنار خانواده روستایی زندگی می کنند و نحوه کارهای روزانه آنها آشنا می شوند و همان کارها را انجام می دهند با توجه به پیشینه فرهنگی و آموزشی خود در شهر محل اقامتش می توانند با درنظر گرفتن علاقه ذاتی خود برای آینده شغلی خودش برنامه ریزی کنند .

این هماهنگی و آموزش در دو مرحله از زندگی یعنی زندگی شهری و تجربه زندگی روستایی به او کمک خواهد کرد که موفقیتی بسیار کامل در آینده داشته باشد. کودکان و نوجوانان در اینگونه تورهای تابستانی و درقالب تفریح با آشنایی با حیوانات، نجاری و کشاورزی می توانند تصوری از شغل آینده خود داشته باشند بطوری که بسیاری از آنها با توجه به علایق ذاتی خود پس از تحصیلات تکمیلی وارد این نوع فعالیت اقتصادی خواهند شد و رشد و شکوفایی خاصی در این رشته مورد علاقه خود می یابند. این دقیقا هدفی است که اکثر سیستم های آموزشی در سراسر جهان با ایجاد آموزش فنی حرفه ای قصد انجام آن را داشته و دارد که به تازگی ظهور این شاخه از گردشگری مکملی برای رسیدن دولتها به این خواسته بوده است.

حالا با توجه به این نوع امتیازات لازم است که دست اندرکاران آموزش و پرورش با هماهنگی دستگاههای ذیربط گردشگری این امکان را برای عزیزان و آینده سازان ایران فراهم کنند تا در کنار شادی و تفریحی راز و رمز زندگی یا به عبارت دیگر مهارت های زندگی را بیاموزند و این فصل طلایی را صرفا به تفریح و آموزش شنا و دیگر موارد نظری نگذرانند. شاید برخی اعتقاد داشته باشند که مهارت های زندگی چه ارتباطی با روستا دارد ؟ اینجاست که می توان دوباره این موضوع اشاره کرد که حیات و ادامه زندگی شهری مدیون زندگی و ادامه رفاه روستایی است. حالا که این شیوه جدید گردشگری می تواند هم باعث رونق اقتصادی منطقه روستایی کشور شود و هم باعث شکوفایی ذهن آینده سازان ایران باشد چرا نباید به این امر اهمیت نهاد و با توجه به نزدیکی فصل تعطیلات برنامه هایی در این زمینه ارایه نکرد.

این در حالی است که برخی از کشورها مثل انگلستان و استرالیا این امر یعنی آموزش مهارت های زندگی در قالب تورهای گردشگری به صورت مدارس تابستانی البته نه مدارس عادی بلکه مدارسی برای تجربه مهارت های زندگی شکل گرفته است و اینگونه مدارس هم اکنون  فعالیت دارند، این مراکز برای هر دوره تابستانی ثبت نام می کنند و صرفا طی ماههای تابستان مشغول آموزش عملی مهارت های زندگی در محیطی روستایی یا کوهستانی به کودکان هستند بطوری که در این مدارس خبری از کتاب جبر ، ریاضی یا شیمی و میز و تخیه سیاه نیست بلکه فقط کار و تجربه عملی هر روز برای دانش آموزان درنظر گرفته شده است.

در این زمینه بسیاری از کارشناسان آموزش برپایی اینگونه مدارس و اردوهای تابستانی را تحت پوشش گردشگری روستایی می تواند بهترین کارگاه عملی برای دروس علوم و جغرافیایی کودکان باشند و نحوه رشد و مراحل کاشت و داشت نیز بهترین آموزش عملی برای دروس زیست شناسی کودکان خواهد بود.  بنابراین همکاری دوبخش آموزش و گردشگری ایران در این زمینه با توجه به جمعیت بسیار جوان کشور می تواند به عنوان یک سرمایه گذاری بسیار کامل و بدون نقص درنظر گرفته شود که علاوه بر رونق اقتصادی روستاهای امروزی آینده کشور را نیز تضمین کند و تاکیدی دوباره براین موضوع باشد که می گوید کودکان امروزی والدین آینده هستند بنابراین هرچه این کودکان با برنامه ریزی کاملی آموزش ببینند البته نه آموزش های نظری بلکه عملی در آینده می توانند سکان اداره مملکت را به بهترین شکل در دست بگیرند و به سرمنزل مقصود برسانند.

این اهمیت تا جایی پیش رفته که در برخی کشورهای پیشرفته جهان پای صنایع بسیار بزرگ کشور نیز به این نوع گردشگری وارد شده در این باره می توان از کشوره اسپانیا نام برد که با توجه به پشتوانه کشاورزی کشور توانسته اردوهای بسیار جالب و مفرحی را برای والدین و کودکانشان برقرار کنند تا این افراد تجربه یک زندگی روستایی و کار در مزارع زیتون یا دیگر محصولات باغی را داشته باشند که علاوه بر تفریح و شادی برای این گروه آموزشهای زندگی را برای فرزندانشان برنامه ریزی کرده است.

در اسپانیا بسیاری از جامعه شناسان عنوان کرده اند که اینگونه گردشگری و اردوهای روستایی باعث تاثیرگذاری بسیار زیادی روی بانوان شهری شده است به اینگونه که وقتی آنها از نزدیک نحوه مدیریت بانوان روستایی وهمبستگی آنها با دیگر اعضای خانواده را از نزدیک مشاهده می کنند می توانند دقیقا همان برنامه ها را در زندگی های شهری امروزی به کار گیرند و خانواده را در کنارهم رشد دهند.

اما در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که اهمیت رشد گردشگری روستایی در آمریکا آنچنان بوده که این کشور حدود 12000 هزار کمپ روستایی را افتتاح کرده و هر ساله تابستان بسیاری از خانواده ها و کودکان برای دریافت و آموزش تعالیم مهارت های زندگی در آنها تابستانی خوش و شاد را می گذرانند. مکانیکی، معماری، کشاورزی، نجاری، عکاسی و کمک های اولیه دروسی است که بصورت عملی در این اردوها به کودکان و خانواده های آنها آموزش داده می شود که در موفقیت آینده کشور بسیار مفید بوده است. در این زمینه به گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD در ایالات متحده آمریکا گردشگری روستایی که امروزه به عنوان یکی از مردمی ترین انواع گردشگری شناخته شده است در سال 1992 میلادی بیش از 70 درصد جمعیت این کشور را به خود مشغول کرده و از امکانات گردشگری روستایی لذت برده اند.

بنابراین با توجه به اقلیم بسیار مناسب ایران لازم است که مسئولین آموزش و پرورش کشورمان با همکاری سازمان گردشگری و شناسایی روستاهای مناسب اقدام به برپایی اینگونه اردوهای دانش آموزی یا حتی خانوادگی زمینه ساز رشد اینگونه گردشگری باشد که به شکل نا محسوس باعث شکوفایی آینده سازان کشور می شود.  به عقیده بسیاری از جامعه شناسان و کارشناسان ترتبیتی سراسر ایران امکان برپایی اینگونه اردوها را خواهند داشت و روستائیان ایرانی که همگی به مهمانوازی شهره هستند می توانند بهترین موقعیت و سرمایه برای سرمایه گذاری در این زمینه باشند.

عماد عزتی

استرالیا و مواد مخدر

خلاصه مقاله

استرالیا به عنوان یکی از پیشگامان اصلی مبارزه با مواد مخدر در جامعه بین المللی حضور دارد و در این زمینه همکاری های بسیار گسترده برای وضع قوانین و نحوه اجرای آنها باایالات متحده آمریکا داشته و دارد.

اگرچه این کشور به عنوان صادر کننده یا مسیر ترانزیت مواد مخدر نیست اما دولت استرالیا مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری حمل و نگهداری آن را به صورت گسترده پیگیری و با آن مبارزه می کنند. در واقع نگاه دولت استرالیا به موضوع مبارزه با مواد مخدر به عنوان اصلی ترین اولویت قانونگذاری در جامعه است و مهمترین برنامه دولت استرالیا در این زمینه کنترل تقاضا بوده است، دست اندرکاران دولتی در این زمینه معتقدند که وقتی تقاضا نباشد هرگز قاچاق، تولید و فروش اینگونه مواد صورت نخواهد گرفت. استرالیا در سال 1988 به عضویت کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر در سازمان ملل متحد در ایالات متحده آمریکا در آمده و از آن زمان تا کنون با جدیت در این زمینه فعالیت کرده است.

وضعیت کشور استرالیا

مخدر کانابیس CANNABIS امروزه یکی از پر مصرف ترین ماده مخدر غیرقانونی در این کشور توسط اداره پلیس فدرال استرالیا معرفی شده و مصرف کنندگان این ماده مخدر بیشترین آمار جرم و جنایت را پس از مصرف این ماده به خود اختصاص داده اند این ماده در واقع قبل از موادی چون اکستازی با متافتامین و کوکائین در صدر مواد مصرفی خطرساز این کشور معرفی شده است.

از سوی دیگر زمان دسترسی به مخدر کوکائین و میزان تقاضای آن در کشور استرالیا طبق گزارش های محلی هنوز هم بالاست و در برخی از مناطق این کشور تقاضا برای مصرف این ماده مخدر در حال رشد و گسترش است. طبق گزارشات جدید مقامات دولتی و پلیس استرالیا به تازگی مقادیر بسیار زیادی از مواد اولیه ساخت این گونه مخدرها مثل متافتامین ، MDMA(نوعی قرص های روانگردان که برخی معتقدند برای درمان بیماران روانی مفید است و برخی هم معتقدند که این دارو نوعی ماده مخدر و برای سلامتی انسان مضر است) و جدیدا کوکائین را کشف و ضبط کرده اند. طی گزارش پلیس فدرال استرالیا AFP طی سال های 2007-2008 میلادی در قسمت مواد مخدر این سازمان ، آسیب های اقتصادی یا هزینه سربار مبارزه با مواد مخدر در استرالیا حدود 704 میلیون دلار آمریکا در داخل مرزهای کشور و در بخش همکاری های بین المللی حدود 24 میلیون دلار ثبت شده است البته باید به یاد داشته باشیم که این اعداد مربوط به میزان کشف جرایم و مواد کشف شده است و هنوز آماری از مواد کشف نشده و هزینه سربار آنها برای جامعه اطلاعاتی در دست نیست.

همین آمار در سال 2008-2009 (ماههای جولای تا دسامبر) حدود 687 میلیون دلار در داخل کشور بوده و مبلغ 40 میلیون دلار در همکاری های بین المللی بوده است به این ترتیب با نگاه برآمار سال 2005-2006 میلادی متوجه رشد قابل ملاحظه این ارقام می شویم این آمار در سالهای ذکر شده حدود 563 میلیون دلار داخلی بوده که با حدود 150 میلیون دلار افزایش در سال 2007-2008 میلادی مواجه شده ایم.

با اعلام پلیس فدرال استرالیا موادی چون ماریجوانا و حشیش هم اکنون از متداول ترین و در دسترس ترین مواد مخدر در سراسر خاک کشور است. اگرچه طبق قوانین فدرال کشور استرالیا ماده مخدر ماریجوانا دارای سنگین ترین مجازات ها برای حمل و نگهداری و مصرف آن است . طبق همین آمار مصرف مواد مخدر در کشور استرالیا مخصوص به یک گروه یا مذهب و طبقه خاص در کشور نیست بلکه در هر قشر از جامعه مورد استفاده قرار می گیرد که باعث نگرانی مسئولان شده است.

گزارش های اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر استرالیا اعلام کرده که این ماده مخدر بیشتر در داخل کشور تهیه می شود و میزان بسیار کمی از آن به کشور قاچاق می شود در واقع شرایط کشت این ماده مخدر در مناطق مختلف استرالیا مهیاست و بازار مصرف متکی به تولید داخل است و میزان عرضه و تقاضا قیمت این ماده مخدر را در داخل استرالیا تعیین می کند.

آمفتامین و متافتامین نیز از دیگر مخدرهایی غیر قانونی در استرالیا هستند که بسادگی می توان آنها را در جای جای کشور تهیه کرد و در دسترس عموم مردم قرار دارند هرچند مبارزات گسترده ای برای جلوگیری از توضیع و تولید آنها در کشور صورت می گیرد اما هنوز هم این مخدرها در فاصله زمانی بسیار کمی در دسترس مصرف کنندگان هستند. از سوی دیگر مخدر کریستال متافتامین و متافتامین نیز در حال افزایش است که باعث نگرانی مسئولان در این زمینه شده است . از این رو هم واردات مواد مخدر یاد شده روبه فزونی گذاشته و هم تولید داخلی آن در استرالیا به طوری که طبق آمار ارایه شده توسط اداره مبارزه با مواد مخدر استرالیادر سال 2008 میلادی طی ماموریت های  این اداره 434 آزمایشگاه غیر قانونی در سراسر استرالیا کشف شده است که از این میزان 398 واحد آن مشغول به تهیه مواد مخدر یاد شده یا همین مواد شیمیایی و صنعتی بودند. این آمار افزایشی چشمگیر نسبت به سال 2007 را نشان می دهد که این موضوع ذهن بسیاری از مسئولان دولتی در این اداره را به خود مشغول کرده است. این اداره یعنی مسئولین بخش مبارزه مواد مخدر در پلیس فدرال استرالیا پیش بینی کرده اند که این تعداد آزمایشگاه غیر قانونی که مشغول به تولید مواد روانگردان شیمیایی بودند در سال 2009 میلادی به حدود 550 واحد خواهند رسید. از دلایل رشد این آزمایشگاهها به عقیده کارشناسان این اداره سادگی درسترسی به مواد اولیه تولید این نوع از مخدرهای شیمیایی و سودآور بودن تولید آنهاست و مهمترین آن رشد فزاینده تقاضا نیز باعث وسوسه شدن برخی از سودجویان برای تولید داخلی این مخدرها شده است.

به عقیده دست اندرکاران این اداره دسترسی سودجویان به هروئین تولید شده یا قاچاق شده در جنوب شرق آسیا توانسته عاملی برای رشد و گسترش تولید و فروش این مخدرها در اسراسر استرالیا باشد. به رغم اینکه ، مقامات مسئول سازمان پلیس فدرال استرالیا در این زمینه معتقدند که مصرف مواد یاد شده از سال 1990 و اوایل سال 2000 تا کنون ثابت باقی مانده است اما در سال 2007 میلادی مصرف غیر قانونی مواد مخدر هروئین طبق گزارش IDRS در میان کاربران تزریقی افزایش چشم گیری داشته است و قاچاقچیان این ماده در کشور روبه فزونی دانسته است. در همین حال پلیس ایالت ویکتوریا اعلام کرده افزایش میزان خلوص ماده هروئین (تاثیرگذاری) و همچنین کاهش قیمت آن باعث جلب نظر معتادان و مصرف کنندگان تزریقی را شده است.

بنابراین با توجه به فزونی تقاضا برای اینگونه مواد روانگردان در کشور استرالیا ، کارشناسان اداره مبارزه با مواد مخدر در استرالیا معتقدند این اتفاق براساس ارتباط بسیار زیاد و نزدیک باندهای تبهکاری با بازارهای جنوب آمریکا و مکزیک بوده که در نهایت باعث رشد حضور اینگونه مواد ممنوعه در بازارهای استرالیا شده است.

طبق همین گزارشها در شهرهای ملبورن، بریزبن و سیدنی دسترسی به چند اونس تا چند کیلوگرم کوکائین به سادگی صورت می پذیرد در حالی که طبق آمار منتشر شده صفحه 119 INCSR در اولین شماره سال 2010 میلادی به دلیل ارتباط بیش از حد باندهای تبهکاری از مکزیک ، کلمبیا و آسیا با باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر در استرالیا این مواد در کشور به شدت زیاد شده است و مصرف آن روبه افزایش بوده که در همین راستا توزیع کنندگان زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

معتادان و مصرف کنندگان کوکائین در استرالیا همچنان در حال گسترش هستند در حالی که کیفیت ماده کوکائین و قیمت آن نیز در حال افزایش است اما در برخی از گزارش ها آمده علاقه به استفاده از «ماده مخدر کرک» نیز در استرالیا روبه افزایش است . طبق همین گزارش ها کوکائین با درجه خلوص بالا از قاره آمریکا به استرالیا قاچاق می شود که با قیمت بسیار زیادی در کلاپ های شبانه به مصرفکنندگان خاصی فروخته می شود که این امر باعث رواج مصرف آن در بین معتادان و حاضران در این مکان ها شده است. گزارش های منتشر شده در سال 2008 اداره مبارزه با مواد مخدر استرالیا آمده که قیمت یک گرم کوکائین از 181 تا 408 دلار است و یک کیلوگرم از این ماده حدود 122000 دلار تا 163000 دلار بستگی به خلوص آن متغیر است.

این در حالی است که هنوز هم مصرف دارهای روانگردان غیر قانونی در استرالیا روز به روز افزایش یافته به گونه ای که استرالیا یکی از کشورهای دنیا با بالاترین سرانه مصرف کپسول های MDMA در جهان است در حالی که این ماده به عنوان دومین ماده مخدر و ممنوع در این کشور به جامعه معرفی شده است اما بازهم میزان مصرف آن در سطح جامعه روبه گسترش است. طبق آمار دولتی در استرالیا قیمت هر عدد کپسول MDMA حدود 27 تا 54 دلار است بنابر این گزارش تفاوت قیمت مربوط به وارداتی بودن یا نبودن این کپسول ها است.

اقدامات استرالیا در مبارزه با مواد مخدر طی سال 2009 میلادی

اداره مبارزه با مواد مخدر استرالیا در سال 2009 میلادی اعلام کرده است که این کشور در افغانستان به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای تولیدکننده مواد مخدر بیشترین هزینه را برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر داشته است . این اداره بطور کلی مبلغ 43 میلیون دلار بودجه برای استقرار نیروهای بیشتر و مجرب در کشور افغانستان را در نظر گرفته است. بنابر گزارش های ارسالی این مبلغ صرف هزینه هایی چون مشاوره برای چگونگی برنامه ریزی مبارزه از مبداء ، تعلیم نیروی متخصص، حمایت و مدیریت گروههای مبارزه با مواد مخدر  و همچنین فرهنگ سازی در مبداء توسط این کشور در افغانستان انجام شده است.

باتوجه به اهمیت و جدیت دولت در مبارزه با مواد مخدر دراسترالیا ، مجلس یا پارلمان کشور مشغول تدوین قوانین و مقررات جدیدی با امید فرهنگ سازی و قطع تقاضای اینگونه مواد برای مبارزه با رشد و گسترش استفاده از اینگونه مواد در کشور و همچنین نحوه برخورد با فروشندگان و توزیع کنندگان و تولید کنندگان این مواد دراسترالیا است. طبق قوانین جدید (مبارزه با جرم و جرایم سازمان یافته) مجلس اختیارات جدیدی به پلیس فدرال استرالیا برای افزایش قدرت برخورد ، تعقیب و بازداری با اینگونه سازمانها و جرایم داده است.

این قوانین شامل ردیابی جرایم سازمان یافته از طریق دنیای مجازی، نفوذ افراد پلیس به داخل باندهای قاچاق، نحوه برخورد با متخلفان و پیگرد قانونی آنها و از همه مهم تر عدم تبعیض بین افراد مجرم توسط نیروهای پلیس بوده است. اما یکی از کارآمدترین روشهای پیشنهادی توسط مجلس به نیروهای مبارزه با مواد مخدر ردیابی جابجایی پولهای کلان و بررسی ثروتهای افراد مشکوک بوده است. در بخش دیگری از اقدامات مجلس تصمیم گرفته ورود هرگونه دستگاه یا موادی که در زمینه تولید مواد مخدر شیمیایی و صنعتی کاربرد دارند بسیار سخت تر و تحت کنترل شدید دولت قرار گیرد یا حتی در سخت ترین شرایط ممنوع اعلام شود تا زمینه تولید داخلی قرص های روانگردانی در کشور استرالیا کم و درنهایت ریشه تولید داخلی خشکانده شود.

جدیت در اجرای قوانین وضع شده

این بند از قوانین و لوایح پیشنهادی مجلس برای مبارزه با مواد مخدر در کشور استرالیا به عقیده کارشناسان در واقع کارآمدترین بخش آن بود که طبق این بند مجلس با ایجاد بخش های مستقل مبارزه با مواد مخدر در پلیس های محلی اختیار برخورد و نحوه انتخاب عمل مبارزه با مواد مخدر را به این بخش از پلیس محلی داده و هرگروه را به عنوان واحدی مستقل در نظر گرفته تا با توجه به شرایط اقدامات لازم را جهت برخود، پیگیری و تحقیق در این زمینه انجام دهند البته در این لایحه و قانون صرفا پایتخت فقط تحت نظر پلیس فدرال کشور استرالیا اداره خواهد شد.

 در این زمینه پارلمان استرالیا دادگاهها را ملزم به حفظ تمامیت حقوقی این گروهها به شکل مستقل کرده و برای صدور احکام لازم برای بازرسی و دیگر احکام لازم این گروه، به دادگاه استرالیا تاکید شده است. اگرچه تمامی این فعالیت ها در گروههای یاد شده تحت نظر پلیس فدرال استرالیا یعنی AFP انجام وظیفه خواهند کرد اما استقلال کاری و تصمیم گیری آنها در دیگر نقاط کشور کاملا رعایت شده که این موضوع باعث سرعت عمل گروهای مربوطه در شهرستان های دیگر می شود. طبق این تقسیم بندی پلیس فدرال استرالیا سرشاخه اصلی با علامت اختصاری AFP و مسئولیت حفاظت از مرزها و تمامیت ارزی کشور برعهده گروهی با علامت اختصاری ACBPS به عنوان دومین گروه در نهایت کمیسیون جنایت یا مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر با علامت اختصاری ACC خواهد بود.

بنابراین این تقسیم بندی قانونی پلیس فدرال به عنوان اصلی ترین نهاد انتظامی در استرالیا و جامعه بین المللی معرفی شده و در تمامی ماموریت های داخلی و خارجی این سازمان مسئول هماهنگی و کنترل خواهد بود و دیگر بخش ها بطور مستقیم کار می کنند و در نهایت گزارشهای نهایی و گزارشهای سالانه را به پلیس فدرال خواهند داد و دولت هم موظف شده تمامی همکاری های لازم را با این مجموعه درنظر بگیرد .

با توجه به این آزادی عمل و حمایت قانونی ، پلیس فدرال استرالیا طبق یک برنامه هماهنگ و کنترل شده در سال 2009 میلادی توانسته مقادیر بسیار زیادی از تجهیزات، مواد مخدر و قرص های روانگردان را در استرالیا کشف و ضبط نماید. براساس گزارش این اداره مبادی آسیایی، آمریکای جنوبی و مکزیک بشدت توسط این سازمان کنترل شد و توانست بسیاری از سازمان های قاچاق مواد مخدر که بازار هدفشان استرالیاست را شناسایی کنند. در این تحقیقات آمده که عمده فعالیت غیر قانونی گروههای یاد شده ارسال مواد اولیه وتجهیزات ساخت قرص های روانگردان، هروئین، آمفتامین و دیگر مواد اولیه به استرالیا بوده است اما اصلی ترین ماده را کوکائین تشکیل می داده که به مقصد استرالیا توسط آنها ارسال می شده که حاصل این تحقیقات و عملیات های مختلف کشف و ضبط حدود 194 کیلوگرم کوکائین در ژانویه 2009 از مبداء مکزیک به استرالی توسط پلیس فدرال بوده است.

به عقیده مسئولان رده بالای پلیس فدرال استرالیا قاچاق عمده کوکائین از بازارهای مکزیکی به سمت استرالیا موضوع جدیدی است که توسط این سازمان به شدت تحت نظر گرفته شده و با جدیت هرچه تمامتر مورد حمله و پیگیری مبادی ورودی و گروهای قاچاقچی توسط پلیس استرالیا صورت گرفته که البته این سختگیری ها حاصل بسیار مناسبی جهت مبارزه با ورود این ماده به استرالیا داشته است، اما به گفته همین مقامات هنوز هم برخی از راهها بسته نشده و مقادیری از این ماده وارد کشور می شود. به عنوان مثال در سال 2008 میلادی این ارگان مسئول توانست حدود 173 کیلوگرم کوکائین که از مبداء کانادا به استرالیا حمل شده بود را شناسایی و ضبط کند که در این عملیات کلیه عوامل مربوط به این امر مجرمانه که گروهی از کشور ویتنام بودند نیز دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

اداره مرکزی پلیس فدرال استرالیا اعلام کرده که معمولا حمل و توزیع کوکائین قاچاق در استرالیا به کمتر از یک کیلوگرم مربوط می شود که با استفاده از مرسولات پستی برای متقاضی ارسال می شود و بیشترین کشف جرایم ما دراین زمینه نیز در همین مرسولات بوده این سازمان همچنین اعلام کرده مبداء ارسال اینگونه مرسولات معمولا غرب آفریقاست از سوی دیگر به گفته این نهاد ارسال عمده و مقادیر زیاد کوکائین به استرالیا بسیار مشکل است بنابراین همیشه با مقادیر کمی از کشف جرایم روبرو هستیم اما کشف این میزان از مواد مخدر توسط پلیس درواقع یکی از موفقیت های بزرگ این سازمان در استرالیا و مبارزه با مواد مخدر بوده است.

اما براساس آخرین گزارشات محلی توسط این سازمان مسئول در امر مبارزه با مواد مخدر کشور استرالیا، حمل ماده مخدر کوکائین در کشور استرالیا به داخل مرزهای کشور حدود 71 درصد از سال 2007 تا 2008 میلادی افزایش یافته است که حدود 80 درصد از این میزان توسط مبادی دریایی و شرکت های حمل و نقل دریایی به داخل استرالیا قاچاق شده است . این مقامات می گویند تاکنون بسیاری از شرکت های معتبر حمل و نقل دریایی در این موضوع به مقامات قضایی استرالیا معرفی شده اند.

گزارش 120 گزارش سازمان INSCR در شماره نخست خود طی سال 2010 میلادی

کشور استرالیا همچنان مقصد مقادیر عظیمی هروئین از کشورهای جنوب شرقی SEAو غربی  SWAآسیاست. در این گزارش آمده است که گروه های تهبکار و قاچاقچیان آسیایی معمولا کنترل ورود مواد مخدر از جنوب شرق آسیا را برعهده دارند اما در قسمت غربی آسیا کنترل و ارسال اینگونه مواد به استرالیا توسط باندهای تبهکاری غرب آفریقا و حتی در برخی ازموارد گروههای استرالیایی هدایت و رهبری می شود. با توجه به تحقیقات پلیس فدرال استرالیا هروئینی که از قسمت جنوب شرقی آسیا به استرالیا قاچاق می شود معمولا در حجم بسیار کوچک و از طریق مرسولات پستی و بسته های ارسالی صورت می گیرد که در کنترل قاچاقچیان آسیایی و هرگز در حجم های بزرگ و مقدار بالا نبوده است. اما در مورد مبداء غربی آسیا موضوع کمی پیچیده تر و در ابعاد وسیعتری عنوان شده ، به عقیده مسئولان پلیس فدرال این بخش در اختیار قاچاقچیان پاکستانی ، هندی و استرالیایی و در ابعاد بسیار بزرگتری صورت می گیرد هرچند این بخش نیز از شرکت های حمل و نقل دریایی استفاده می کنند اما میزان قاچاق مواد مخدر در این بخش بارها بیشتر از قسمت شرقی آسیاست .

بطور کلی و طبق آمار اعلام شده توسط پلیس فدرال استرالیا قاچاق این ماده مخدر در سال 2007 تا 2008 میلادی 22 درصد افزایش داشته و به شکل نگران کننده ای روبه گسترش است این گزارش اینگونه تایید می شود که در فوریه 2009 میلادی محموله ای 20 کیلوگرمی از مبداء پاکستان در شهر ملبورن استرالیا توسط پلیس محلی کشف و ضبط شد. در این زمینه و براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد UNODC در مورد گزارش جهانی مصرف مواد مخدر ، کشور استرالیا همچنان در زمینه مصرف مواد آمفتامین ATS و متافتامین MDMA در صدر کشورهای جهان است . ماده یا قرص های روانگردان MDMA در واقع یکی از اصلی ترین مواد مخدر مصرفی در استرالیاست که از نظر دولت حمل و نگهداری و مصرف آن غیر قانونی است توزیع و قاچاق این ماده در استرالیا بیشتر به غرب اروپا وابسته است.

برهمین اساس مقامات پلیس فدرال استرالیا اعلام کردند که طی سه عملیات مختلف مقادیر قابل توجهی از این ماده مخدر و غیر قانونی را در استرالیا کشف و ضبط کرده اند در این گزارش آمده که در ماه مارس سال 2008 میلادی حدود 9 کیلوگرم ، در ماه می حدود 44 کیلوگرم که توسط کشتی به استرالیا از غرب اروپا حمل شده بود و آخرین بار حدود 121 کیلوگرم که در ماه ژوئن و از مبداء کانادا به استرالیا حمل شده بود را کشف و ضبط نموده اند. در انتهای این گزارش آمده که براساس آمار و ارقام موجود در این اداره میزان قاچاق این قرص های روانگراد نصبت به سال 2007 میلادی کاهش داشته است براساس همین گزارش میزان قاچاق این قرصها در سال 2007 میلادی حدود چهار و یک دهم تن به کشور استرالیا بوده است هرچند مقدار ورود این ماده به کشور استرالیا تا سال 2009 میلادی روبه کاهش بوده اما براساس گزارش های ارسال توسط پلیس محلی زمان درسترسی به این ماده در کشور بسیار پایین و هم اکنون این نوع قرص ها در دسترس هستند.

این گزارش درمورد قاچاق ماده متامفتامین به استرالیا اینگونه می نویسد که گروههای تبهکاری آسیایی در واقع کنترل ، حمل ونقل و توزیع این ماده را در کشور استرالیا برعهده دارند اما مبداء اولیه این ماده به کشور استرالیا کشور کاناداست. گروههای مبارزه با مواد مخدر در کشور استرالیا توانسته در سال 2008 میلادی حدود 260 کیلوگرم از این ماده مخدر را کشف و ضبط کند که تمامی آن توسط گروههای تبهکاری آسیایی وارد استرالیا شده بود. از سوی دیگر هرچند مقامات مسئول در این زمینه معتقدند که قاچاق این ماده به داخل کشور استرالیا طی سال 2009 میلادی کم شده اما هم اکنون این ماده به سادگی در داخل استرالیا در دسترس است و قابل تهیه و ارزان قیمت است. به عنوان مثال مقامات اعلام کرده اند که تنها 5کیلو گرم از این ماده در ماه ژانویه که از کانادا حمل شده بود کشف شده است و این نشان از کاهش قاچاق ماده به کشور بوده اما نگرانی اینجاست که برخی دیگر از مسئولان معتقدند که این کاهش نشان از تولیدداخلی داشته و به دلیل تولید این ماده در آزمایشگاههای غیر قانونی استرالیا دیگر قاچاقچیان نیازی به واردات آن از کشورهای دیگر ندارند و نیازشان را از بازار داخلی تهیه می کنند. این نگرانی زمانی جدی شد که تعداد زیادی از آزمایشگاههای غیر قانونی در کشور استرالیا کشف شد که در این میان ایالت کوئینزلند (بریزبن) دارای بیشتر تعداد آزمایشگاه غیر قانونی در این زمینه در سراسر استرالیا بود. براساس گزارش های منتشر شده طی سال 2009 میلادی پلیس فدرال استرالیا توانست 550 واحد آزمایشگاه غیر قانونی را شناسایی و پلمب کند که این تعداد در سال 2008 تنها 434 واحد بوده است بنابراین با توجه به رشد این آزمایشگاهها در سراسر کشور دست اندرکاران دولتی و پلیس فدرال نگران کنترل تولید داخلی این ماده مخدر شده اند. هرچند اکثر آزمایشگاههای کشف شده ظرفیت بسیار پایینی در تولید این رونگردان شیمیایی داشتند اما تعداد بالای آنها حاکی از رشد تقاضا و مصرف این ماده در بین اقشار مختلف استرالیایی ها بوده است که نگرانی های اجتماعی بسیاری را در پی خواهد داشت.

این نگرانی پس از انتشار آمار مربوط به کشف لابراتوارهای غیر قانونی در غرب استرالیا توسط پلیس فدرال شدت گرفت ، براساس این آمار تعداد آزمایشگاههای غیرقانونی که مشغول تولید مواد مخدر و روانگردان شیمیایی هستند در این منطقه بسیار روبه گسترش است بصورتی که در سال 2007 میلادی تنها 38 آزمایشگاه فعال در این منطقه شناسایی شده اما یک سال بعد یعنی 2008 میلادی حدود اما درماه جوئن سال 2009 میلادی این تعداد به 144 مورد افزایش یافته بود که باعث نگرانی بسیار شدید مقامات و مسئولان دولت استرالیا شد.

ماریجوانا

بطور کلی تولید ماریجوانا در سراسر کشور استرالیا امکانپذیر و شدنی است و با توجه به همین موضوع نیاز مصرف کشور توسط تولید کنندگان داخلی استرالیا تامین می شود و شاید بخش بسیار کمی از آن از خارج از مرزهای استرالیا تامین شود. طبق آمار مقامات مسئول در باره مبارزه با مواد مخدر شرایط جوی و آب و هوای دو ایالت نیوسالتوز و کوئینزلند  بهترین شرایط کشت در فضای باز را برای این ماده مخدر دارند و مقامات مسئول بیشتر آمار مبارزه با مزارع غیر قانونی را در این منطقه برعهده گرفتند و با توجه به گزارشات محلی وشاهدان عینی بیشتر آمار کشف اینگونه مزارع را در استرالیا داشتند. براساس این گزارش ها سودجویانی که برای کشت این محصول اقدام می کنند مجهز به پیشرفته ترین دستگاهها و ابزارآلات کاشت ، داشت و برداشت این محصول هستند. به گفته برخی از مقامات صدها نفر پرسنل این مزارع غیر قانونی برای مراحل مختلف به عمل آوردن این ماده مخدر مشغول به کار هستند و مقادیر بسیار زیادی از گیاهان را عمل می آورند تا تنها چند کیلوگرم از این مخدر را تهیه کنند اما از سوی دیگر دیگر مقامات مسئول مبارزه با این مزارع می گویند به دلیل رشد تکنولوژی کاشت گیاهان داخل گلخانه و عدم توان کنترل تمامی گلخانه های منطقه ما شاهد رشد کشت این ماده مخدر در دو ایالت یاد شده هستم چون توان کنترل کلیه گلخانه های منطقه را نخواهیم داشت.

گزارش 121 گزارش سازمان INSCR در شماره نخست خود طی سال 2010 میلادی

گزارش های کشوری

براساس این گزارش اکثر ماریجوانای تولید شده داخل کشور استرالیا برای مصارف داخلی استفاده می شود از این رو با توجه به حفظ و کنترل بسیار سنگین پلیس فدرال در زمینه مواد مخدر تاکنون هیچ محموله بزرگی برای ورود یاخروج این ماه مخدر در کشور استرالیا کشف و ضبط نشده است. اما این گزارش به موردی قدیمی در سیستم اداری کشور استرالیا یعنی فساد اداری اشاره کرده است که مشکلی از دیرباز در سیستم اداری کشور بوده است اما به تازگی با توجه به پیگیری های گسترده دولت و پلیس فدرال زمینه حمایت و اجرای دقیق قوانین مهیاست و شاهد کمتری تخلف های مقامات دولتی در این زمینه هستیم بخصوص از ژوئن سال 2008 میلادی که معاون دادستان ایالت نیوسالتوز به دلیل فراهم کردن تسهیلات جهت ورود نوعی ماده مخدر به کشور مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و رسانه ها روی این موضوع بخصوص تمرکز کردند دیگر شاهد اینگونه تخلف ها در استرالیا نبوده ایم. در این زمینه دو ارگان ACC و AFP در استرالیا مسئولیت بررسی فعالیت های مقامات دولتی و دست اندرکاران ستادهای مبارزه با مواد مخدر را برعهده گرفتند تا از اجرای دقیق قوانین مطلع شوند و جلوی هرگونه سوء استفاده از قدرت را بگیرند.

بطور کلی با توجه به اهمیت موضوع و حضور گسترده رسانه ها و افشاگری های آنها از سوء استفاده برخی مسئولان جهت ورود و تسهیل فروش مواد مخدر یا پولشویی توسط مسئولان دولتی باعث شده که شاهد محیطی مناسب و ضد سوء استفاده در بین مقامات دولتی باشیم به این صورت که این فرهنگ سازی عدم تخلف توسط مسئولان از طریق رسانه ها به خوبی صورت گرفته چون این مقامات به آینده شغلی خودشان علاقمند هستند.

از سوی دیگر امضای موافقنامه های گسترده برای همکاری و مبادله اطلاعات در زمینه کنترل و جلوگیری از توزیع مواد مخدر در کشور بین استرالیا و ایالات متحده آمریکا منعقد شده که در این قراردادها نحوه مبارزه و حتی برخورد قانونی با مجرمان درنظر گرفته شده و باعث بهبود کیفیت برخورد قانونی با متخلفان بین دوکشور شده است. علاوه براین ها کشور استرالیا به عنوان یکی از امضاءکنندگان کنوانسیون 1961 سازمان ملل متحد که سالهای بعد با تغییراتی و با الحاق چند کنوانسیون دیگر در سازمان ملل متحد در سال  به عنوان کنوانسیون مبارزه با مواد مخدر از آن یاد شد هست بنابراین باید فعالیت قابل توجهی در این زمینه برای جلوگیری از رشد و گسترش تولید ، توزیع و فروش مواد مخدر در سطح جامعه و جهان انجام دهد. بطور کلی این کشور به عنوان یکی از فعالترین کشورهای جهان در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت دارد و هم اکنون به عنوان نایب رئیس گروه آسیا و اقیانوس آرام در پولشویی در سازمان ملل انجام وظیفه می کند از دیگر موقعیت های کشور استرالیا را می توان عضو گروه ضربت اقدامات مالی ، عضو اینترپل، رئیس انجمن اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر HONLEA دانست همچنین این کشور به عنوان برگزار کننده برخی از کنفرانس ها و همایش های مبارزه با مواد مخدر مثل IDEC در جهان نیز بوده است .

ماهابلاشوار یا دهکده توتفرنگی در دل سرزمین عجایب

طعم واقعی توتفرنگی در دهکده توتفرنگی

هندوستان یا همان سرزمین عجایب نامی آشنا برای اکثر گردشگران و ماجراجویان سراسر جهان، اما برای مردم ایران زمین علاوه بر دیدنی های فراوان و فیلم های هندی، یادآور مراکز علمی بسیار است. از این رو علاوه بر گردشگران ایرانی تعدادی از مشتاقان علم و دانش به مقصد سرزمین عجایب بار سفر می بندند و در بین شهرهای دانشگاهی سرزمین عجایب، شهر دانشگاهی پونا یا به قول معروف آکسفورد شرقی، یکی از مقاصد مهم برای اقامت دانشجویان ایرانی همراه خانواده هایشان است.

این شهر تاریخی علاوه بر دیدنی های بسیاری که در خود جای داده تفرجگاههای سرسبز و زیبایی نیز در اطراف خود دارد. بنابراین با توجه به اقامت گروهی از ایرانیان در پونا که زمانی به عنوان شهری نظامی نیز از آن یاد شده است خالی از لطف نیست با یکی از این تفرجگاههای بسیار زیبا نزدیک پونا آشنا شویم . حالا اگر از گرمای تابستان پونا خسته شده اید و البته درس و امتحان هم در کار نیست پیشنهاد چمدانی ما، ماهابلاشوار یا دهکده توتفرنگی به شماست.

ماهابلاشوار یکی از مناطق توریستی سرزمین عجایب است که با شهر بمبئی تقریبا 300 کیلومتر فاصله داشته و در 120 کیلومتری جنوب غربی پونا یا همان شهر دانشجویان ایرانی واقع شده است .

دهکده توتفرنگی اگرچه از گذشته های دور تمدن و سکونت بشر را به خود دیده است، اما از قرن شانزدهم دوباره رونق خاصی گرفت و از آن پس هر روز بهتر از روز قبل و شلوغ تر شد، قدیمی ترین تاریخ سکونت در ماهابلاشوار به تاریخ 1215 میلادی تعلق دارد زمانی که سینگان شاه به این منطقه سفر کرد و معبدی برای پرستش خدایان در حاشیه رودخانه این شهر ساخت.

اما این منطقه ییلاقی در زمان اشغال کشور هندوستان توسط انگلستان به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار مناسبش مورد توجه قرار گرفت و به یکی از مناطق بسیار جذاب برای فرمانده هان انگلیسی برای اقامتشان تبدیل شد. امارت های بسیار بزرگ و با شکوه و کاخ های تابستانی باقی مانده از آن دوران که برخی از آنها امروزه به عنوان جاذبه ای باستانی در ماهابلاشوار برای گردشگران خارجی و داخلی خودنمایی می کند، نمادی از توجه این افسران و پس از آنها گردشگران به منطقه است.

ماهابلاشوار در واقع از کنار هم قرار گرفتن سه دهکده به وجود آمده و به تازگی به عنوان یکی از مناطق ییلاقی و توریسی در کشور هندوستان به صنعت جهانگردی این کشور معرفی شده است. آب و هوای بسیار تمیز و البته خنک این منطقه سالانه در فصل تابستان و گرمای سوزان هندوستان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب می کند.

اگرچه منطقه کوهستانی ماهابلاشوار سرمنشاء رودخانه کریشنا است اما بطور کلی وفور آب در منطقه و البته سطح شیبدار منطقه باعث شده تا چهار رود کویانا، ونا ، گایاتری و ساویتری به یکدیگر در ماهابلاشوار رسیده و در دامنه کوهستانی آن دریاچه ای به نام ونا را تشکیل دهند. این دریاچه علاوه بر تامین آب و البته ایجاد تنوع زیست محیطی ماهابلاشوار به خودی خود به عنوان یکی از جاذبه های اکوتوریستی این منطقه در میان گردشگران معروف شده است .

نکته جالب در باره آب و هوای لطیف دهکده توتفرنگی این است که طبیعت و آب و هوای منطقه نه تنها گردشگران و ماجراجویان خارجی را به خود جذب کرده بلکه برای تازه داماد و عروس های هندی نیز جذاب شده و به عنوان بهترین شهر برای گذراندن ماه عسلی به یادماندنی مشهور شده است . به همین منظور و با توجه به رشد و گسترش صنعت گردشگری در این منطقه دولت مرکزی هندوستان امکانات بسیار زیاد و با کیفیتی را برای اسکان گردشگران به کمک بخش خصوصی ساخته است و سالانه به میزان زیادی از این صنعت یعنی صنعت توریسم برای منطقه درآمد کسب می کند.

هرچند دفاتر خدماتی گردشگری زیادی هر سال در تابستان تورهای یک یا چند روزه ماهابلاشوار را برگزار می کنند اما برای گردشگران و دانشجویان ایرانی رسیدن به این منطقه بسیار زیبا از شهرهای پونا و بمبئی از طریق راه آهن ، اتوبوس یا اتومبیل های کرایه امکانپذیر و ساده است. ولی به یاد داشته باشید که اگر قصد استفاده از اتومبیل های کرایه را دارید در مورد مبلغ کرایه با راننده اتومبیل قبل از حرکت کردن به توافق برسید تا در انتهای سفر دچار مشکل نشوید.

ماجراجویان ایرانی که برای بازدید از این شهر بسیار زیبا و البته خنک می روند در بدو ورود با دیدن جاده اصلی این شهر به یاد جاده چالوس ایران خواهند افتاد اما عطر و بوی مخصوص هندوستان به آنها یادآوری می کنند که از چالوس هزاران کیلومتر فاصله دارند و در سرزمین عجایب مشغول ماجراجویی هستند .

وجود انبوع مزارع توتفرنگی در منطقه ماهابلاشوار به گردشگران این امکان را می دهد تا در مدت اقامتشان از هرگونه محصول غذایی که با توتفرنگی تولید می شود لذت ببرند و طعم و مزه توتفرنگی های تازه این روستا در سرزمین عجایب را به خاطر بسپارند. همین موضوع باعث شده برخی از گردشگران نام واقعی این شهر را فراموش کنند و هنگام بازگو کردن خاطرات شیرین سفرشان به این شهر از آن با نام دهکده توتفرنگی یاد کنند.

دیدنی های ماهابلاشوار

همانطور که قبلا نیز اشاره شد طبیعت بکر این منطقه و دریاچه ونا با درختان سبز و بسیار شاداب اطرافش از جاذبه های اصلی گردشگری ماهابلاشوار هستند. بصورتی که می توانید از خوردن یک نوشیدنی خنک تهیه شده از توتفرنگی روی قایق های تفریحی یا آلاچیق های ساخته شده کنار ساحل این دریاچه لذت ببرید. از دیگر جاذبه های توریستی منطقه می توان از تپه پانچگانی نام برد که گردشگران برای دیدن زیبایی های طبیعی و البته هوای خنک آن به ماهابلاشوار بار سفر می بندند این تپه رویایی تقریبا 20 کیلومتر از مرکز ماهابلاشوار فاصله دارد . اما پدیده جالب دیگری که گردشگران را به این تپه دعوت می کند، دیدن طلوع و غروب خورشید در این قله و عکاسی از صحنه های بسیار زیبای آن است.

 به هرحال اگر اهل ماجراجویی و علاقمند سفر به سرزمین عجایب بخصوص ماهابلاشوار هستید بین ماههای تیر تا آبان بهترین فرصت برای شماست تا تجربه ای شیرین از سفر خود به دهکده توتفرنگی داشته باشید. لازم به یادآوری است  که از مهر ماه به بعد هوای این منطقه کمی سرد است بنابراین جایی برای لباس مناسب و گرم در چمدان خود درنظر بگیرید. نکته بسیار مهم برای طبیعت گردی این منطقه رعایت اصول ایمنی برای چادر زدن و اقامت در جنگل است که می توانید با استفاده از راهنماهای محلی بهترین منطقه را انتخاب کنید ولی در هر شرایط مواظب حمله میمون های شیطون که به دنبال غذا و خوراکی های شما هستند باشید و خوراکی های خودتان را در محلی مناسب قرار دهید تا گرسنه نمانید.

عزتی

کامل 9/1/92