کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

چگونه چادر مناسب برای سفر بخریم؟!

قواعد مفید جهت خرید چادر سفری برای یک خانواده

با توجه به پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد اختراع وسیله ای تازه برای راحتی گردشگران هستیم. هرچند امروز استفاده از کمپ های تابستانی بسیار رواج پیدا کرده و در اکثر شهرهای ساحلی چادرهای رنگارنگی را می بینیم که تعدادی از گردشگران را در خود جای داده اما یکی از دغدغه های اصلی آنها همیشه چگونگی انتخاب و خرید چادری مناسب با شرایطشان بود.

با کمی دقت متوجه خواهیم شد که چادر مسافرتی امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین لوازم سفر گوشه ای از صندوق ماشین قرار گرفته بنابراین اگر قصد خرید این وسیله را دارید به توصیه های چمدانی ماتوجه کنید تا چادری راحت و ایمن را برای سفرهای خود تهیه کنید و از راحتی داخل آن هنگام سفر با خانواده لذت ببرید.

1.       ظرفیت چادر

طبق یک ضرب المثل قدیمی که در بین اکثر ماجراجویان و گردشگران رواج دارد اگر قصد خرید چادری با ظرفیت 5 نفر را دارید حتما چادری با ظرفیت 6 نفر تهیه کنید چون وسایل همراه شما یقینا به اندازه یک نفر فضا نیاز دارند البته اگر به موضوع مهمان در اینگونه سفرها زیاد توجه نکنیم . بنابراین این فضای اضافه هیچ وقت بلا استفاده نخواهد ماند.

به یاد داشته باشید که ظرفیت هر چادر نسبت به فضای کف آن در نظر گرفته می شود و برای خوابیدن هر نفر با کیسه خواب استاندارد در نظر گرفته شده و هرگز مثل اتاق خواب فضای اضافی نخواهید داشت بنابراین به ضرب المثل ذکر شده قبل از خرید چادر خوب فکر کنید.

2.       حریم خصوصی اتاقها

بسیاری از چادرها با دیواره های نازکی به باریکی یک برگ کاغذ از هم جدا شده اند بنابراین برای حفظ حریم خصوصی خانواده همیشه سعی کنید به ضخامت این دیواره ها توجه کافی داشته باشید ، این مسئله یعنی حفظ حریم خصوصی شما هنگام سفرهای گروهی یا استفاده از کمپ های عمومی واقعا برای شما بسیار پراهمیت خواهد بود و شاید گاهی هم دردسرساز باشد. به هر حال قبل از انتخاب چادر سفر خودتان از فروشنده بخواهید تا نمونه ای باز شده از آن مدل را به شما نشان دهد تا از ضخامت دیواره های آن کاملا مسئون شوید بهترین راه برای اینکار استفاده از یک چراغ قوه است چون این مشکل یعنی نازک بودن دیواره چادر ها همیشه هنگام غروب و شب نمایان می شود بنابراین وارد چادر نمونه شوید و از همسرتان بخواهید میزان عبور نور و سایه شما را داخل چادر بررسی کند تا بهترین انتخاب را داشته باشید هرگز نگران وزن اضافه بخارطر ضخامت دیواره نباشید چون این اضافه وزن زیاد دردسرسازنیست.

3.       ارتفاع چادر

به خاطر داشته باشید که تفاوت بسیار زیادی بین چادرهای خانوادگی برای سفرهای تفریحی تابستانی شما و چادرهای حرفه ای برای کوهنوردی یا دیگر مصارف وجود دارد که یکی از آنها ارتفاع داخل این چادرهاست. در واقع چادرهای خانوادگی خانه ای کوچک و سیار هستند ه وظیفه حفظ خانواده را در یک سفر تابستانی بر عهده آنهاست و نیاز به امکانات ویژه ای در این نوع چادرها نیست. بنابراین ایستادن راحت شما هنگام راه رفتن در این فضا یا داخل چادر از مزیت های این نوع چادر برای شما و خانواده شماست پس همیشه هنگام خرید سعی کنید چادرهایی که حداقل یک متر و هفتادسانت ارتفاع دارند را انتخاب کنید چون این ارتفاع در واقع حد نرمال برای ایستادن است البته اگر شما جزو بلند قدها نیستید.

4.       اندازه بسته چادر هنگام جمع شدن کامل

فضای داخل صندوق عقب اتومبیل یا باربند اتومبیل شما همیشه محل نگرانی شما هنگام سفرهای خانوادگی بوده و هست چون در اینگونه سفرها که قصد استفاده از چادر را دارید مجبورید مقداری از فضای داخل صندوق یا بربند اتومبیل را به چادر سفر خودتان اختصاص دهید بنابراین باید متناسب ترین چادر را هنگام خرید انتخاب کنید تا درچار مشکل کمبود جا نشوید . اما چادرهای امروزی کمتر این مشکل را برای صاحبانشان ایجاد می کنند چون از مواد اولیه کاملا قابل انعطافی ساخته شده اند پس هنگام جمع شدن کامل این چادر ها حداقل فضای را نیاز دارند اما با این حال باز هم به بسته چادرها همراه لوازم جانبی آنها هنگام خرید کاملا دقت کنید.

5.       وزن چادر همراه لوازم جانبی

این چادرها همیشه وسایل جانبی زیادی دارند که این وسایل باعث اضافه وزن چادر می شوند . این وزن اضافه هنگام راهپیمایی های طولانی تا رسیدن به محل کمپ برای شما واقعا دردسرساز خواهد بود. به یاد داشته باشید که همیشه اتومبیل شما تا نزدیک کمپ نمی رسد  بنابراین لازم است که علاوه بر کوله پشتی و دیگر وسایل چادر را نیز حمل کنید.

با کمی دور اندیشی هنگام خرید چادرمورد نیازتان به وزن خالص آن کاملا توجه داشته باشید . معمولا وزن خالص چادر روی بسته بندی آن چاپ شده که با توجه به آن می توانید از دردسر بزرگی درآینده جلوگیری کنید چون گاهی وزن چادر شما باعث انصراف شما از ادامه سفر می شود.

6.       فضای داخل اتاق ها

وقتی قصد خرید چادر سفری را دارید، شاید هرگز به این موضوع توجه نکرده باشید اما این موضوع یعنی کمبود فضای داخلی اتاق های چادر هنگام سفرهای تفریحی گاهی باعث سردرگمی شما خواهد شد. بطور کلی همه ما از کمبود فضای در منزل یا اتاق کارمان نارحت می شویم اما چون امکانا رفاهی مناسبی دیگری در اختیار ماست این مشکل زیاد برایمان دردسرساز نخواهد شد. ولی هنگام سفر این اشکال کوچک دردسر بزرگی را به همراه خواهد داشت چون امکانات رفاهی مناسبی مثل منزل در اختیار ما نیست بنابراین وقتی قصد انتخاب چادر را دارید به فضای داخلی و امکانات جانبی آن که قرار است آسایش شما را فراهم کنند توجه کامل داشته باشید ، پس هرگز در خرید چادر مسافرتی خود عجله نکنید و حسابی این موارد را مد نظر قرار دهید.

7.       سهولت نصب

اکثر چادرهای مسافرتی خانوادی دارای لوازم جانبی زیادی مثل میز ، صندلی و بخصوص میله های نگهدارنده چادر هستند . اما استفاده از این وسایل نیازمند تمرکز یا دانستن قوانین خاصی نیست. با این امتیاز هرچه نصب چادر ساده تر باشد شرایط بهتری برای شما فراهم خواهد شد.  بنابراین هنگام خرید توجه کنید ساده ترین چادر را برای سفرهای خانوادگیتان انتخاب کنید چون این امتیاز هنگام خستگی از راه ، بهترین مزیت برای شماست تا خوب استراحت کنید و از بقیه زمان سفرتان لذت ببرید.

8.       وسایل جانبی و میله های نگهدارنده

میله ها و لوازم جانبی چادرها در واقع اصلی ترین اجزای این چادر هستند بنابراین استقامت این وسایل و طول عمر آنها بعث بهبود کیفیت چادر شما خواهد شد. پس هنگام ی که برای خرید چادر سفری به فروشگاه رفته اید ابتدا به لوازم جانبی و خدمات پس از فروش این وسیله توجه کنید تا اگر یکی از این وسیله ها ، میله ها و بست ها خسارت دیدی بتوانید به سادگی آن را تعویض یا تعمیر کنید . این امتیاز باعث می شود که در صورت بروز خسارت برای این وسایل چادر خود را به انباری منزل تحویل ندهید و به دنبال پس انداز کردن جهت خرید چادری جدید نباشید.

9.       پنجره ها

تعداد و اندازه پنجره های چادرهای سفری در واقع یکی از مهمترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور کافی و هم تهویه مناسب هوا چادر، موجبات آسایش شما را فراهم میکند. البته اساسی ترین نکته برای این پنجره ها این است که حتما محافظ ورود حشرات قابل تعویض روی آنها نصب شده  باشد.

10.   جنس چادر

آخرین و اساسی ترین گزینه برای انتخاب مناسب ترین چادر ، جنس مواد اولیه تشکیل دهنده آن برای شماست چون همانطور که می دانید اگرچه اکثر این چادرها از نوعی پولیمر (مواد پلاستیکی) تولید شده اند ولی میزان تراکم و کشش بین مولکلولی این مواد متفاوت است که باعث تفاوت مورد مصرف این چادرها خواهد شد. به عنوان مثال چادرهای ضد حریق، ضد رطوبت، مقاوم درمقابل باد شدید، ضد سرما و عایق صوتی و حتی دفع کننده حشرات و حیوانات را نام برد.

حالا با اطلاع از این ده قانون طلایی دقت کنید با توجه به اقلیم مقصدتان و البته آب و هوای کشورتان اقدام به خرید بهترین گزینه و مناسب ترین چادر کنید تا پول خودتان را درست خرج کرده باشید و اضافه هزینه نشده باشد.

عزتی

تراول نیوز

7.5 میلیون گردشگر رویایی شیرین برای تمدن ایران

صنعت گردشگری یا همان تجارت نامرئی کوتاه مدتی است که به یکی از دغدغه های کشورهای دهکده جهانی تبدیل شده است؛ از این رو بسیاری از دولتمردان و سیاستگذاران جهان سعی می کنند توجه ویژه ای در این صنعت سبز نوظهور داشته باشند و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را برای رونق آن ارایه دهند.

اما این صنعت با تمام ویژگی هایش و یک ویژگی بازر (درآمدی همسان درآمد صنعت نفت) در ایران یعنی هفتمین کشور پرخاذبه از دید گردشگری جهان هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته و تبدیل به فرصتی برای ارایه آمارهای نادرست و غیرواقعی توسط برخی مسئولان شده است. اگرچه تا کنون هزینه های بسیار هنگفتی برای رونق این صنعت در کشور صورت گرفته است و به ظاهر و در مصاحبه های تاریخی، رونق روز افزون آن یادآوری می شود  بصورتی که در آخرین مصاحبه ادعای ورود 7.5 میلیون گردشگر به صنعت گردشگری ایران هدیه داده شد. این هدیه ارزشمند درواقع از دید بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران خصوصی و دولتی گردشگری کشور جز رویایی شیرین برای صنعت سبز و بی رمق ایران نبوده است.

این ادعا زمانی مطرح شده که هنوز همین فعالان عرصه گردشگری به آمار و ارقام ارایه شده قبلی به دیده تردید می نگرند، طبق آمار قبلی و به گفته اسدالله محمدپور مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران توانسته  حدود 3.5 میلیون گردشگر را پذیرایی کند . اما فعالان عرصه گردشگری عنوان کرده اند که هیچ نشانی از تحقق این تعداد گردشگر در دست نیست و آثار و علایم حضور این تعداد گردشگر در هیچ کدام از مراکز گردشگری ایران مشاهده نشده است.

بسیاری از فعالان عرصه گردشگری این رویای شیرین را همانند خواب زمستانی برای صنعت گردشگری کشور می دانند که متاسفانه پس از بیداری تعبیری بسیار ناگوار خواهد داشت. به این صورت که در خوشبینانه ترین حالت اگرهم موفق شویم تا آخر سال 91 این تعداد گردشگر یعنی 5/7 میلیون گردشگر را به ایران بیاوریم یا حتی از چین وارد کنیم هرگز زیرساخت های مناسبی برای پذیرایی و اقامت آنها در کشور نداریم و باعث ثبت خاطره ای بسیار نامناسب در ذهن آنها از ایران یعنی هفتمین کشور پرجاذبه جهان خواهیم شد که این تصور منفی تاثیر ناگواری برای گردشگری ایران در بلند مدت خواهد داشت.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که اکثر کشورهای جهان با داشته ها ونداشته های خود سعی در انتخاب برندگردشگری مناسبی برای خود دارند و می خواهند نامی نیک در ذهن گردشگران ورودی به کشورشان به ثبت برسانند تا با تکرار این شعار سریعا به یاد خاطراتی خوش و مطبوع در ذهن آنها باشند و دوباره برای تکرار این خاطرات خوب اقدام کنند اما ظاهرا با تصوری نادرست از توانمندی های گردشگری ایران برخی از مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری قصد دارند با یک تصمیم شتابزده ضربه ای مهلک به پیکره بی رمق گردشگری کشور بزنند.

این تصور غلط در مورد زیرساخت های گردشگری ایران از مدتها پیش نمایان بوده اما متاسفانه هنوز هم به آنها توجهی نشده و نمی شود وعده ورود این تعداد گردشگر زمانی مطرح شده که در سال 88 طبق اعلام اتحادیه هتلداران ایران ، هفتمین کشور پرجاذبه جهان تنها حدود 650 هتل یا مرکز اقامتی در اختیار دارد و حتی اگر از سال اعلام این آمار تا کنون شاهد رشدی 20 درصدی در این آمار باشیم که به عقیده همین ارگان مسئول این رشد را نداشته ایم و صنعت هتلداری در ایران در خطر ورشکستگی است، امروز باید چیزی حدود 800 مرکز اقامتی داشته باشیم که با تقسیم این تعداد بر تعداد استانهای کشور و مراکز گردشگری آن در می یابیم که واقعا امکان پذیرایی 5/7 میلیون گردشگری برایمان میسر نیست. بنابراین آیا واقعا ایران که قرار است میزبان 5/7 میلیون گردشگر باشد تخت خالی برای اقامت آنها که مهمان ما خواهند بود ، دارد؟ در حالی که بسیاری از مسافران داخلی برای دسترسی به هتل یا اماکن اقامتی مناسب در فصل سفر هنوز دچار مشکل هستند حالا یا به دلیل نبودن اتاق کافی یا به دلیل قیمت نا مناسب هتل های ایران که توان رقابت با کشورهای همسایه ایران را ندارند.

با نگاهی ریزبینانه درمیابیم که در اولین گام هنوز حتی برای تعبیر این رویای شیرین در ذهنمان هم ناتوان مانده ایم چه رسد به واقعیت صنعت گردشگری که ظاهرا مسئولان به این نکته کوچکترین اهمیتی نداده اند. اگر از هتل ها و جای خواب گردشگران ورودی بگذریم و اصل را بر مهمانوازی مردم ایران زمین که در خانه هایشان بروی مهمان باز هست بگذاریم به دومین معضل یعنی سیستم حمل و نقل خواهیم رسید که خود مشکلی بسیار جدی تر از قبل برای گردشگری ایران شناخته شده است.

شاید ورود 5/7 میلیون گردشگر به ایران با کمک ایرلاین های خارجی کاری آسان باشد اماآیا واقعا کشور عزیزمان توان تامین وسیله ایاب و ذهاب برای ماهانه حدود 800 هزار گردشگر دارد؟ در صورتی که اگر همین امروز هرکدام از ما قصد سفر به مشهد مقدس را داشته باشیم با معضل نبود صندلی خالی در قطار یا هواپیما روبرو خواهیم شد.

شاهد مثال این مشکل برگزاری مسابقات جام ملت های اروپاست که درکشورهای لهستان و اوکراین از چند روز قبل در حال برگزاری است به گفته مسئولان گردگشری و برگزار کنندگان این رویداد بسیار مهم ورزشی دو کشور یاد شده برای این مدت پیش بینی کرده اند بتوانند حدود 800 هزارگردشگر را به واسطه این مسابقات به سمت خود جلب کنند و هر دو روی هم برای ایجاد ذیرساخت های پذیرایی از این تعداد گردشگر حدود 19 میلیارد یورو هزینه کرده اند تا زیرساخت های لازم از قبیل سیستم حمل و نقل و اقامت گردشگران را فراهم کنند آنها تمامی سیستم حمل ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی خود را نوسازی کرده اند به عنوان مثال با توجه به بعد مسافت بین دوکشور میزبان سیستم حمل ونقل ریلی بین دو کشور دارای متوسط سرعت 160 کیلومتر برساعت شده است در صورتی که قرار بوده این سرعت بین 180 تا 240 کیلومتر در ساعت باشد اما در کشور ایران متوسط سرعت انتقال مسافر چقدر است؟ یا اصلا قطارهایمان چه تعداد مسافر را جابه جا می کنند؟ 5/7 میلیون گردشگر اگر در ایران باشند به چه امکانات حمل ونقل عمومی نیاز داریم؟

حتی اگر به نیمه پر لیوان بنگریم و احداث خطوط نیمه کاره راه آهن را تکمیل شده فرض کنیم و مشکل حمل ونقل را هم با همراهی مردم و دست اندرکاران دولتی و خصوصی صنعت گردشگری به راحتی حل کنیم به نکته مهمتری خواهیم رسید که واقعا در واقع اصلی ترین رکن تحقق این آمار در ایران است. این رکن اصلی میزان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری ایران خواهد بود. به واقع افتتاح چند رستوران زنجیره ای و مراکز تفریحی را می توان به عنوان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری جهت رونق روز افزون آن دانست ؟

اما سرمایه گذاری در این صنعت سبز که هرگز آماری دقیقی از آن در دست نیست می تواند به  عنوان مهمترین دلیل ناتوانی ایران در جذب این تعداد گردشگر باشد. همانطور که چند سطر قبل مطالعه کردید دو کشور میزبان جام ملت های اروپا برای حدود یک ماه بازی های فوتبال و آماده سازی زیرساخت های آن و اقامت گردشگران و علاقمندان به این ورزش مهیج از دوسال پیش تا کنون حدود 19 میلیارد یورو هزینه کرده اند تا فقط 800 هزار گردشگر را جذب کنند حالا سرمایه گذاری ایران در این زمینه برای جذب همین تعداد گردشگر ماهانه چقدر بوده است؟ دو کشور میزبان بازی های جام ملت های اروپا در واقع روی علاقه دوستداران فوتبال سرمایه گذاری کرده اند ولی ایران به چه امیدی این رقم را اعلام کرده آیا واقعا پاسارگاد و سی و سه پل اصفهان با شرایط کنونی خود می توانند این تعداد گردشگر را به سمت ایران جلب کنند شاید هم مسئولان روی میدان نقش جهان اصفهان حساب ویژه ای باز کرده اند البته اگر تا آن زمان از بین نرفته باشد و اعتبار جهانی خود را از دست نداده باشد؟

پس دوباره سئوال اول چگونه و چطور این آمار مطرح شده که تعجب همگان را برانگیخته است و حتی مردم کوچه و خیابان که در عجب تعداد گردشگر اولیه یعنی 5/3 میلیون نفر بودند را شکه کرده و با لبخندی تلخ و معنی دار از موضوع گذشته اند. به عقیده برخی از فعالان حتی اگر تیم های ورزشی خارجی و کارگران و متخصصان خارجی را در کنار تجار خارجی که وارد ایران شده اند را کنارهم بگذاریم تا کنون به این عدد نرسیده ایم چه رسد به دوبرابر آن از سوی دیگر حتی اگر مهمانان افغان را که سالهاست در کنار مردم ایران پناه گرفته اند را به آمار گردشگران ایران اضافه کنیم بازهم دچار مشکل برای رسیدن به این تعداد گردشگر هستیم بنابراین واقعا این عدد چگونه به وجود آمد که به عقیده برخی دست اندرکاران صنعت گردشگری شاید راهی بسیار مناسب برای دست یابی به 5/7 میلیون نفر گردشگر در دسترس مسئولان بوده که زیاد به آن توجه نشده است . این فعالان عرصه گردشگری می گویند شاید مسئولان دولتی توانسته اند تعریف جهانی گردشگر را تغییر دهند و این عدد شیرین را محاسبه کنند.

پس ای کاش می توانستیم واقعبینانه به توانمندی های صنعت گردشگری ایران که توان درآمدزایی هنگفتی برای کشور را دارد بنگریم  و همچون دایه ای نامهربان باعث آزرده خاطری این صنعت سبز و شاد نشویم بلکه کمک کنیم تا این صنعت روی دوپای لرزان خود یعنی جاذبه های گردشگری ایران و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بایستد و گام اول یعنی بازسازی و تامین زیرساخت های مورد نیازش را بردارد هرچند این کودک هنوز نامی به خود ندیده و از برند گردشگری در سطح جهان بی بهره مانده است.

عزتی

23/3/91

ترکیه وقت قبلی گرفته، نوبت ایران هنوز نرسیده

ترکیه وقت قبلی گرفته، نوبت ایران هنوز نرسیده

گردشگری پزشکی، صنعتی بسیار روبه گسترش در ترکیه

مقوله گردشگری پزشکی چندی است که به صورت جدی و مداوم توسط دولت ها و دست اندرکاران صنعت گردشگری خصوصا در منطقه خاورمیانه مورد بررسی وتحقیق قرار گرفته است، ایران نیز با توجه به توانمندی های بسیار بالای تخصصی خود و همچنین زیرساخت های مناسب در این زمینه علاقمند به رشد و گسترش این صنعت یعنی صنعت گردشگری پزشکی در کشور بوده است.

هرچند این تلاش هنوز جایگاه جهانی پیدانکرده و صرفا به دو یا سه وب سایت و چند مرکز پزشکی که به صورت سنتی جذب گردشگر می کنند، بسنده شده است و تلاش منسجم دیگری صورت نگرفته است اما باید دید با توجه به پشتوانه 8 سال دفاع مقدس و تجربه بیش از پیش متخصصان و پزشکان ایرانی در زمینه های مختلف خصوصا پیوند اعضا و جراحی های پلاستیک، این کشور می تواند جایگاه اصلی خود در این صنعت را بازیابد یا خیر؟

به واقع اگر ایران قصد موفقیت در این صنعت بسیار پردرآمد که به قول بسیاری از کارشناسان آن به عنوان صادرات نامرئی ایران می توان از آن یاد کرد را دارد، چه راهکاری باید در نظر بگیرد تا او را به سرمنزل مقصود برساند ، به عقیده بسیاری از فعالان صنعت گردشگری استفاده از تجربه دیگران یکی از مفیدترین و کم هزینه ترین راهکارها برای ایران است ، اما از سوی دیگر به گفته سازمان ها و متخصصان بین المللی دهه پیش رو زمان شکوفایی صنعت گردشگری پزشکی در منطقه خاورمیانه است بنابراین ایران به عنوان تمدنی کهن با پتانسیل بسیار بالای تخصصی و مالی خود امکان موفقیت چشمگیری در این صنعت درامدزا را خواهد داشت اگر بتواند از فرصت ها و تجربه دیگران به خوبی استفاده کند و سریعا به دنبال راهکارهای عملی در این زمینه باشد.

با این مقدمه خالی از لطف نیست که مروری کوتاه به روند پیشرفت و دلایل موفقیت این صنعت در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه داشته باشیم . این کشور توانسته طبق یک برنامه بسیار دقیق و منسجم در جایگاه دهم مهمترین مقاصد گردشگری پزشکی در جهان قرار گیرد بنابراین صنعت گردشگری پزشکی ترکیه می تواند به عنوان الگویی بسیار مناسب برای ایران از سوی مسئولین امر درنظر گرفته شود.

ترکیه کشوری که قاره آسیا را به اروپا متصل کرده از ابتدا نقش موثری در ارتباط بین شرق و غرب منطقه داشته و همین امتیاز باعث شده تا صنعت گردشگری دراین سرزمین رونقی خاص داشته باشد اما از آنجا که در قرن حاضر گردشگری به شاخه های متعددی تقسیم شده این کشور نیز سعی کرده تا علاوه بر رونق گردشگری عمومی خود به توسعه دیگر شاخه های این صنعت پردرآمدنیز بپردازد و یکی از این شاخه ها صنعت گردشگری پزشکی یا همان گردشگری سلامت بوده است.

به گفته یکی از فعالان صنعت گردشگری ترکیه این کشور ابتدا با رونق صنعت گردشگری عمومی خود توانست اعتماد گردشگران بین المللی را به کشور ترکیه جلب کند و سپس با سرمایه گذاری های دقیق و منسجم در بخش های دیگر وارد شد . به عقیده این فعال گردشگری، گروههای نیازمند به خدمات سلامتی در غالب گردشگران سلامت نیازمند خدمات ویژه ای از سوی کشور مقصد هستند به همین دلیل با وسواس بیشتری شرایط کشور مقصد را بررسی می کنند بنابراین وظیفه جلب اعتماد آنها به دو ارگان گردشگری و پزشکی کشور ترکیه واگذار شده است اما هماهنگی این دو ارگان از اصلی ترین دلایل موفقیت صنعت گردشگری پزشکی ترکیه بوده است .

دکتر عایشه آلیشکان متتخصص زیبایی در مرکز پزشکی آناتولی می گوید: هزینه خدمات درمانی و پزشکی در کشور ترکیه بسیار پایین تر و ارزان است. به عنوان مثال در مورد عمل های جراحی هزینه ها تقریبا یک دهم هزینه های جاری در اروپاست. مثلا اگر یک عمل جراحی در اروپا 9000 هزار دلار باشد همین عمل در سطحی کاملا مشابه حدود 900 دلار خواهد بود.

این موضوع یعنی کم بودن هزینه های خدمات درمانی در ترکیه با توجه به آمار منتشر شده توسط وزارت گردشگری این کشور در سال 2010 میلادی به عنوان اولین دلیل ورود گردشگران سلامت به کشور پس از سطح تخصصی مورد نیاز آنها بوده است.

طبق این آمار از سال 2007 میلادی که ترکیه برنامه ریزی روی صنعت گردشگری پزشکی را شروع کرده تا تاریخ انتشار این آمار یعنی 2010 میلادی ترکیه توانسته رشد 35 درصدی این صنعت را شاهد باشد که نشان دهنده تحقق سیاست های کشور در این زمینه بوده است. 

به گزارش مجله تراول با توجه به فشارهای اقتصادی و بحران های مالی در جهان کلیه مسافران سعی می کنند هزینه های خود را دایم کنترل کنند و از بهترین و ارزانترین شرایط برای انجام سفر استفاده کنند و همیشه در پی یافتن راه حل های بسیار مناسب برای جایگزین کردن بهترین گزینه آمادگی دارند، این در حالی است که موضوع هزینه ها در بخش گردشگری پزشکی برای بیماران و گردشگران این گروه بسیار با اهمیت تر و مهمتر است، بنابراین به روشنی می توان گفت که هزینه ها اولین ومهمترین عامل تاثیرگذار در انتخاب مقصد مسافران در این گروه پس از توانمندی های تخصصی موردنیازشان خواهد بود.

اما مهمترین موضوعی که باعث افزایش تقاضای اینگونه سفرها شده است خدمات با کیفیت این کشور در سطح استانداردهای بین المللی است کشور ترکیه توانسته طبق استانداردهای بسیار دقیق و مهم بین المللی خدمات درمانی خود را به بیماران ارایه کند به طوری که بیماران خدمات یکسانی در سطح جامعه بین الملل اما باقیمتی بسیار مناسب دریافت خواهند کرد.

طبق آمار ثبت شده سال 2007 میلادی چیزی حدود 150 هزار گردشگر پزشکی وارد کشور ترکیه شده اند، این درحالی است که سال 2008 میلادی تعداد این گردشگران رشدی معادل 40 درصد داشته است و طبق آمار منتشر شده توسط وزارت بهداشت ترکیه طی سال 2008 میلادی چیزی حدود 200 هزار گردشگر پزشکی از خدمات درمانی کشور ترکیه استفاده کرده اند.

طبق اعلام این وزارت خانه این کشور قصد داشته تعداد 500 هزار گردشگر پزشکی را در دوره شکوفایی مورد نظر خود یعنی یک دوره 5 ساله از سال 2007 میلادی تا 2012 پذیرایی کند اما صنعت گردشگری پزشکی ترکیه توانست آخر سال 2010 میلادی به این عدد دست یابد و درآمدی معادل 850 میلیون دلار به کشور هدیه دهد. این کشور توانست با تبلیغات بسیار مناسب و کنترل کیفیت خدمات خود نام کشور ترکیه را در فهرست منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری UNWTO  ، جزو 10 کشور برتر جهان از نظر مقصد گردشگری پزشکی به ثبت برساند و موفقیت خود در اجرای این هدف یعنی دستیابی به سطح قابل قبول گردشگری پزشکی را به جهان اعلام نماید.

دکتر دورسون آیدین، رئیس سازمان گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه AIHT می گوید: بسیاری از اینگونه گردشگران اروپایی ترجیح می دهند نیاز پزشکی خود را در ترکیه برطرف کنند این در حالی است که بیشتر این خدمات عبارتند از خدمات جراحی های زیبایی، خدمات دندانپزشکی ، جراحی های مغز و اعصاب و خدمات فیزیوتراپی بوده است البته مهمترین خدمات ارایه شده در ترکیه برای گردشگران پزشکی که از اروپا به ترکیه آمده اند جراحی لیزر درمانی چشم بوده است.

سازمان گسترش گردشگری پزشکی ترکیه که از سال 2005 میلادی فعالیت خود را در این کشور آغاز کرده توانسته آمار بسیار دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ترکیه را مهیا کند و به جامعه جهانی اعلام نماید.

این سازمان برای جذب هرچه بیشتر گردشگران نیازمند خدمات پزشکی به کشور ترکیه اقدام به تهیه بروشورها و کتابچه های تبلیغاتی بسیار متنوعی در این زمینه کرده به طوری که تنها در سال 2005 میلادی تعداد 5000 نسخه از این کتاب ها و بروشورها به زبان انگلیسی و ترکی به چاپ رسانده و در مراکز گردشگری و دفاتر توریستی سطح کشور و در کشورهای اروپایی توزیع کرده است ، البته به گفته این سازمان مفیدترین نوع تبلیغ آنها اول کنترل سطح کیفی و قیمت اینگونه خدمات در کشور بوده اما در بخش تبلیغات بهترین روش معرفی خدمات پزشکی در پروازهای ورودی و خروجی از ترکیه بوده است . این سازمان در کلیه هواپیماهای شرکت هواپیمایی ترکیش اقدام به توزیع این کتابچه ها و بروشورهای تبلیغاتی کرده است . روابط عمومی این سازمان همچنین اعلام کرده است که با توجه به تاثیر بسیار مناسب این کتابچه ها به زودی این بروشورها و کتابچه ها به 20 زبان زنده دنیا تهیه وتوزیع خواهد شد.

طبق آمار این سازمان ، عمده گردشگران ورودی به کشور ترکیه از کشورهای هلند ، بلغارستان، انگلستان، ایران ، بلژیک و فرانسه هستند در همین حال تعداد گردشگران ورودی از خاورمیانه نیز در حال افزایش بسیار چشمگیر بوده . به گفته رئیس مرکز گسترش گردشگری پزشکی ترکیه در سال 2009 میلادی درآمد مالی ترکیه از این صنعت چیزی حدود 500 میلیون دلار به صورت سالانه خواهد بود که البته وی ابراز امیدواری کرده این در آمد در آینده نچندان دور دو یا سه برابر رقم فعلی خواهد بود.

این سازمان با راه اندازی وب سایتی به نشانی www.healthinturkey.org علاوه بر تبلیغات مطرح شده در دنیای مجازی نیز بی کار ننشسته و با معرفی امکانات گردشگری سلامت در کنار جاذبه های گردشگری این کشور اقدام به جلب مسافران نیازمند خدمات درمانی می کند به طور کلی 34 مرکز بهداشتی و درمانی بین المللی که توسط این سازمان به گردشگران معرفی می شوند همگی دارای بالاترین استانداردهای بین المللی هستند که با عث جلب نظر گردشگران پزشکی به آن مراکز شده است.

دکتر آیدین اعلام کرده سه عامل تاثیرگذار در این رشد بی سابقه گردشگری پزشکی ترکیه سهیم بوده اند که عبارتند از :

1.       حضور متخصصان مسلط به زبان محلی گردشگران ورودی

2.       وجود بیمه های بسیار مناسب و معتبر در سطح جهان در لیست خدمات گردشگری پزشکی ترکیه

3.       احداث مراکز درمانی بسیار مجهز پزشکی ترکیه در مناطق ازاد این کشور

این مقام مسئول کشور ترکیه مهمترین عامل موفقیت ترکیه پس از عوامل یاد شده را حذف دلالان این صنعت می داند. وی معتقد است حضور دلالان گردشگری سلامت در هر کشور باعث از بین رفتن اعتماد گردشگران نیازمند خدمات پزشکی که به دنبال مقصد خود هستند خواهد شد . او دلالان این صنعت را مانند غده سرطانی برای این صنعت مضرر می داند.

درباره رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی ترکیه ،دکتر حسن کوس از مرکز پزشکی آناتولی در این باره می افزاید: ما در مرکز پزشکی بهداشتی خودمان سال 2007 میلادی تنها 570 گردشگر خارجی را پذیرش کرده ایم این در حالی است که سال 2009 میلادی این تعداد به 1802 نفر ارتقاء یافته.

وی می افزاید: تعداد زیادی از مراجعه کنندگان ما از کزوو، رومانی، انگلستان ، هلند، اوکراین، بحرین و آذربایجان و بلغارستان بوده اند . خدمات دندانپزشکی، جراحی های عمومی و رادیوگرافی های مختلف از جمله مهمترین خدمات ارایه شده به این گروه از مراجعان بین المللی بوده است.

این متخصص می گوید: در بخش چشم پزشکی ترکیه سال 2009 میلادی پیشرفت های بسیار مهمی داشته است بطوری که در سال 2009 کشور توانسته 2000 بیمار خارجی را در قالب گردشگر پزشکی در مراکز مختلف درمانی خود پذیرش کند و درآمد خوبی به بخش سلامت جامعه هدیه دهد.

دکتر حسن کوس ادامه می دهد روند رشد گردشگران در این مرکز  آنقدر جالب توجه بوده است که تنها مرکز محل خدمت من توانسته طی سالهای 2010 میلادی تا 2011 میلادی 5100 نفر از این گروه گردشگر را پذیرایی کند و با خاطراتی خوش از ترکیه به کشورشان بازگرداند.

او می گوید به عقیده من اصلی ترین راز موفقیت کشور ترکیه در این صنعت تعیین برند مخصوص یا همان شعار گردشگری سلامت برای کشور ترکیه توسط مسئولین این امر بوده است. شعار مخصوص گردشگری کشور ترکیه این عبارت انتخاب شده است : "sun and surgery in turkey" که ترجمه آن می شود ترکیه سرزمین آفتاب و جراحی یا همان سلامتی. به عقیده وی هرگز این شعار از ذهن گردشگران خارج نخواهدشد و همیشه یادآوار خدمات بسیار مناسب ترکیه خواهد بود.

تراول نیوز

2011 میلادی

24 ساعت در بلفاست

دوباره 24 ساعت سفر برای آنهایی که وقتشان طلاست و هرگز به دنبال از بین بردن این طلای نیستند این بار به قاره سبز سفری کوتاه خواهیم داشت تا شمایی که فقط 24 ساعت زمان دارید خاطراتی بسیار بیاد ماندی را از سفرخود به بلفاست ثبت کنید.

شهر بلفاست که در قرن بیستم خاطرات تلخ و شیرین بسیاری را تجربه کرده هنوز هم به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در کشور انگلستان شناخته شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود می بیند البته این شهر پس از ساختن کشتی معروف و تاریخ ساز تایتانیک همیشه در ذهن مردم و ساکنان دهکده جهانی زنده مانده است ولی امروزه به هر گوشه از این شهر ساحلی که بنگرید حرکت و پویایی را شاهد خواهید بود و هرگز سکون و خودگی برای این شهر و مردمش معنی نشده است بنابراین ما هم 24 ساعت آینده همراه شما بازدید از این شهر تاریخی را آغاز می کنیم.

این سفر یک روزه را به چهاربخش تقسیم کرده ایم (صبح، قبل از ظهر، بعد از ظهر و غروب) این چهاربخش به گونه برای شما برنامه ریزی شده تا خاطراتی بسیار شیرین را به سوغات ببرید.

Botanical cardens

Add: college park, botanic avenue, Belfast

Web: www.belfastcity.gov.uk

صحر خیز باشید و روز خود را با بازدید از گلخانه کالج کوئینز شروع کنید.  این باغ که در واقع موزه گیاهشناسی کالج کوئینز در این شهر است می تواند آرامشی همراه با طراوت صبحگاهی را به شما هدیه دهد تا 24 ساعت امروز را سرشار از انرژی بگذرانیید. نوع طراح ساختمان و محوطه سازی آن باعث شده تا بیشتر گیاهان در این باغ رشد و نمو خوبی داشته باشند و علاقمندان طبیعت را به خود جلب کنند. برخی از این گیاهان گرمسیری این گلخانه حتی در فصول سرد سال به خوبی رشد می کنند و شاداب هستند. این گل ها با رنگهای بسیار زیبای خود می توانند مناظر بسیار مناسبی برای عکاسی به شما هدیه دهند. موزه های آثار هنری، سکه و جانورشناسی نیز در محوطه اطراف این باغ گیاهشناسی واقع شده اند بنابراین می توانید پس از آن سری به موزه های نامبرده شده بزنید و از تاریخ این سرزمین آگاهی یابید. نکته جالب توجه این است که این بازدید برای شما خرجی نخواهد داشت چون بازدید از این مرکز رایگان است.

Bright's restaurant

Add: 32-25 high street and 41/43 castle street, Belfast

Web: brightsrestaurantbelfast.co.uk

حالا که صبح را با این انرژی آغاز کردید نوبت لذت بردن از یک وعده صبحانه اصیل ایرلندی در رستوران bright's در بلفاست رسیده، این رستوران که محیطی کاملا آرام و سنتی را در اختیار مهمانان خود می گذارد می تواند حال و هوای اوایل قرن بیستم و زندگی اصیل ایرلندی را برای شما زنده کند، معروفترین صبحانه این رستوران املت مخصوص آن که همراه نان سیردار و چای سرو می شود بین گردشگران است پس بفرمایید صبحانه ایرلندی.

St. george's market

Add: 12-20 east bridge street, Belfast

Web:  www.blfast city.gov.uk

اصیلترین سنت های این شهر تاریخی کشاورزی و کاشت محصولات باغی در زمین های اطراف شهر و باغچه های منازل است ساکنان این شهر حتی اگر در خانه های کوچک و آپارتمانی زندگی کنند بازهم باغچه ای کوچک برای خود دست و پا می کنند تا سبزیجات مورد نیازشان را به عمل آورند اما بازار سبزیجات سنتی جورج  در این شهر به عنوان یکی از جاذبه های گردشگران خارجی است. عطر سبزیجات تازه و خانگی معمولا هم محلی ها و هم گردشگران را به سمت این بازار می کشاند. بازار سبزیجات جورج که فقط 3 روز آخر هفته مشغول به کار است مسئولیت تامین سبزیجات و خوراکی های ساکنان شهر را تا آخر هفته برعهده دارد. نکته جالب این که حضور بسیار پرتعداد گردشگران همراه دوربین های خود بین مردم محلی در این بازار  نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند.

Belfast Zoo

Add: Belfast, zoological gardens, antrim road. Belfast

Web: www.belfastzoo.co.uk

خوب نزدیک ظهر شده و می توانید به باغ وحش سری بزنید چون ساعت کار این مرکز تازه شروع به کار کرده و درب باغ وحش برای بازدید عمومی بخصوص گردشگران گشوده شده است.این باغ وحش که در منطقه کوهستان شهر و نزدیک کوه cavehill ساخته شده مکانی آرام و زیبا برای حیوانات شده و البته این آرامش برای دوری از هیاهوی زندگی شهر برای ما لازم است. بطور کل حیوانات این باغ وحش و خدمات جانبی آن مثل نمایش فیلم 3 بعدی از حیوانات ماقبل تاریخ می تواند سرگرمی مناسبی برای خانواده بخصوص کودکان باشد.

Fall road

یکی از خاطرات بسیار ناگوار این شهر مربوط به درگیری های ایرلند شمالی است که با توجه به توافقنامه سال 1998 میلادی این خاطرات هرچند ناگوار تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران شده است . این خیابان معروفغ به جاده آبشار در غرب شهر بلفاست و دیوار نمادین صلح در آن هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود  با تورهای روزانه و تاکسی های قرمز رنگ جلب می کند که به خیابان و نقاشی های دیواری آن جلوه ای ویژه به آن می دهد و اگرچه یادآور درگیری های خونین شهر است اما آرامش کنونی تمام حوادث گذشته را از بین می برد.

ظهر

Belfast city bike tours

Add: the linen house, 18-20 kent street, Belfast

Web: www. Belfastcitybiketours.com

از صبح تا این موقع یعنی ظهر در شهر بلفاست مشغول بازدید از مراکز تفریحی و فرهگی بودید و حالا نوبت کمی هیجان رسیده تا برای یک وعده غذای اصیل ناهار خوشمزه و محلی ایرلندی آماده شوید بنابراین می توانید از هوای پاک شهر و سرسبزی اطراف شهر هنگام دوچرخه سواری لذت ببرید این تورها که معمولا برای گردشگران بسیار جذاب است می تواند ساعتی خاطره انگیز را برای شما که گردشگر 24 ساعته بلفاست هستید فراهم کند. البته اگر سلامتی شما اجازه می دهد و دوچرخه سوار می شوید به یاد داشته باشید که قوانین این شهر در مورد دوچرخه سواری بسیار سفت و سخت است و باید آنها را رعایت کنید تا دچار مشکل نشوید.

Titanic Belfast

Add: titanic qurter, queen's island Belfast

Web: titanic Belfast.com

اگرچه کشتی تفریحی تایتانیک حدود یکصدسال پیش باعث ایجاد تراژدی ناگواری در تاریخ این شهر شد، اما هنوز صدای بوق این کشتی در زادگاهش شنیده می شود و گردشگران زیادی را به سمت خود یا در واقع موزه ای نمادین از تایتانیک می کشد. این موزه که نزدیک ساحل و در محوطه موج شکنی که یک قرن پیش تایتانیک ساخته شده با آثار تاریخی خود از این کشتی و البته دیگر آثار محل مناسبی برای بازسازی خاطرات اوایل قرن بیستم بوده است. این موزه آثاری چون نقشه های ساخت و وسایل بازماندگان این کشتی و البته عکس های یادگاری از مراحل ساخت آن کشتی را در خود جای داده است.

Gaelic games

Web: antrimgaa.net

این بازی اصیل اسکاتلندی که بسیار مهیج و پرطرفدار است در منطقه تعداد کثیری را به خود مشغول کرده است اگر علاقمندان به هیجان هستند می‌توانید از این بازی لذت ببرید یا اینکه با خریدن یک نوشیدنی خنک فقط جزو تماشاچیان باشید و تشویق کنید. این بازی چیزی شبیه چوگان است و بسیار مهیج است.

Culturlann MACAdon ofiaich

Add: 216, Falls Road, the Gaeltacht Quarter, Belfast

Web: www.culturlann.ie

تمدن ایرلندی که تقریبا ربع قرن در این شهر حاکم بوده باعث شده تا برخی از علاقه‌مندان به آن فرهنگ هنوز هم برای زنده نگهداشتن آن تلاش کنند و فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند. موسیقی و تئاتر، موزه و دیگر اماکن همه و همه در این راه به کار گرفته شده‌اند مرکز مک‌آدام فعال باشد و در زنده نگهداشتن این فرهنگ تاثیرگذار باقی بماند.

Belfast castle

Add: Antrim Road, Belfast

Web: www.discovernorthernireland.com

این کاخ که درواقع یکی از مشهورترین مکان‌های برگزاری مراسم عروسی باری مردم بلفاست است، از نظر تاریخی جاذبه‌های فراوانی برای گردشگری 24 ساعته ما نیز دارد. این قلعه قدیمی که در دل خود ناگفته‌های بسیاری را محفوظ نگهداشته، سعی می‌کند با آثار تاریخی و مشهور داخلش درددلی هرچند کوتاه با بازدیدکنندگان خود داشته باشد و کمی از بار رازهای خود بکاهد.

بعدازظهر

Add: 55 Ridgeway street, Belfast

Web: www.lyrictheatre.co.ak.

اگر اهل ادب و هنر و موسیقی هستید، حتما باید به این سالن تئاتر در بلفاست سری بزنید یا بتوانید درک بهتری از فرهنگ این منطقه داشته باشید. این سالن که سال 1950 ساخته شده، همیشه محل گردهمایی اکثر هنردوستان و علاقه‌مندان به تئاتر و موسیقی در این شهر بوده است.

MCHgh's Restaurant

Add: 29-31 Queen's square, Belfast

Web: www.mchughsbar.com

لذت غذا خوردن در این رستوران شاید فقط یک بار در زندگی شما اتفاق بیفتد، بنابراین بهترین استفاده را از محیط زیبای آن ببرید. این رستوران در سال 1711 میلادی به عنوان کافه ساخته شده است، با تغییراتی اساسی و با حفظ آثار تاریخی خود توانسته رستورانی بسیار مجلل برای یک وعده غذای به‌یادماندنی باشد و گردشگران زیادی را با خود جلب کند. فضای 300 ساله این رستوران توانسته خود به عنوان جاذبه‌‌ای بسیار جالب برای گردشگران حتی ساکنان شهر باشد، بنابراین حتما سری به این رستوران بزنید.

Victoria square

Add: 1 victoria square, Belfast

Web: www.victoriasquare.com

اگر قرار است برای خانواده سوغات بخرید بهترین محل همین محل یا میدان ویتوریا که در اصل میدان اصلی بلفاست است برای شماست.  پاساژ ویکتوریا که همانند فانوس دریایی در تاریکی شب می‌درخشد و توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. مغازه‌ها و فروشگاه‌های این پاساژ همراه رستوران‌ها و کافه‌های آن می‌توانند ساعت‌ها شما را به خود مشغول کنند، سعی کنید ولخرجی نکنید، چون همه شرایط برای ولخرجی مهیاست.

شب

کم‌کم به انتهای 24 ساعت نزدیک می‌شویم، بنابراین اگرچه شاید خسته باشید، ولی هنوز 2 مکان دیگر باقیمانده که حتما باید سری به‌ آنجا بزنید تا واقعا بتوانید بگویید بلفاست را دیده‌اید.

Bert's jazz

Add: the merchant hotel, 16 skipper street

Web: www.themerchanthotel.com

این رستوران و کافه بهترین مکان برای مهیا کردن شامی خاطره‌انگیز برای گردشگران است.

بخش موسیقی زنده جاز هنگام میل کردن شام واقعا می‌تواند اشتهای شما را تحریک کند تا حسابی از غذای خود لذت ببرید. این رستوران که درواقع در لابی هتل به همین نام ساخته شده، سال 2011 میلادی به عنوان یکی از بهترین سالن‌های غذاخوری انگلستان مشهور شده است و نامش در فهرست بهترین‌های این کشور به ثبت رسیده، اگرچه این هتل 1930 افتتاح شده، اما هنوز هم سرحال و تمیز است و می‌تواند چند ساعت از سفر 24 ساعته شما را به خود اختصاص دهد و طعم واقعی این سفر را همیشه برای شما تازه نگهدارد.

حالا پس از صرف شامی‌ لذیذ می‌توانید کمی در ساحل قدم بزنید و با نسیم خنک شبانگاهی مروری بر 24 ساعت گذشته خود داشته باشید و کم‌کم آماده ترک این شهر رویایی شوید. پس از محیط اطراف خود لذت ببرید تا 24 ساعت بعدی در گوشه دیگری از دهکده جهانی.

24 ساعت در مادرید


اهل سفر و به دنبال نقاط دیدنی مقصدتان هستید؟ به قصد تجارت سفر می کنید و علاقمند به استفاده از کمترین فرصت در این سفرکاری برای بازدید از مراکز تاریخی و تفریحی مقصدتان هستید؟ بهترین گزینه مطالعه توصیه های چمدانی ماست. با توجه به کمبود وقت در زندگی ماشینی و صنعتی امروزه ما اکثرا علاقمند هستیم اگر قصد سفر داریم و به هر دلیل عازم سفر هستیم از دقایق این سفر به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و به قول معروف که می گوید آزموده را آزمودن خطاست.

این بار قصد داریم برای آن دسته از گردشگران که فقط 24 ساعت فرصت اضافه برای گشت و گذار در مقصد را دارند راهکارهایی بدهیم تا این گروه هم از لذت سفر به دیگر نقاط دهکده جهانی بی بهره نمانند و سفرتجاری یا علمی خود را به سفری تفریحی تبدیل کنند البته پس از انجام کارشان و تجربه ای کامل همانند دیگر گردشگران داشته باشند. 24 ساعت پیش رو را در سرزمین آفتاب و شهر مادرید که یکی از جاذبه های گردشگری اروپاست را می گذرانیم . از ساعت 9 صبح سفرمان را برای صرف یک وعده صحبانه اصیل اسپانیایی شروع می کنیم.

ساعت 9 تا 11 صبح

منطقه: la latina

از رختخواب بیرون آمده اید و پس از دوش گرفتن سرحال و شاد از اتاق هتل خارج شوید و به سمت la latina حرکت کنید. این شهر یا همان مادرید که یکی از مشهورترین شهرهای جهانی است از چند فرهنگ متفاوت شکل گرفته و یقین داشته باشید که در طی راه با چندین قوم متفاوت آشنا خواهید شد. مراکشی ، فلیپینی، آفریقایی و ... بسیاری از این اقوام فروشگاههای خاص خود را دارند بنابراین در طول مسیر آنها را خواهید دید اما شما به سوی یک وعده صبحانه اصیل اسپانیایی در Peyma واقع در Embajadores می روید. اگرچه منوعی این رستوران به بزرگی کتابچه راهنمای تلفن عمومی نیست و فقط یک برگ کاغذ ساده است اما طعم و بوی غذاهای آن واقعا عقل و هوش گردشگران و رهگذران را از بین می برد. نان ذرت مکزیکی و املت با پیاز از بهترین های این روستوران سنتی برای شماست نان ذرت با رغون زیتون در این رستوران واقعا بهترین و خاطره انگیزترین طعم را برای شما خواهد داشت بعد از صبحانه یک فنجان قهوه اصیل کار را برای شما تمام می کند وقتی صورتحاسب را پرداخت کردید از صاحب رستوران بپرسید چگونه خیابان El RASTRO برسید اگرچه این خیابان به رستوران خیلی نزدیک است اما بازهم پرسیدن عیب نیست . این منطقه یعنی El RASTRO به عنوان یکی از بزرگترین مراکز خرید و مراکز دست دوم فروشی در مادرید می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند و مصنوعاتی چون پوشاک، لوازم تزئینی، زیورآلات و صنایع دستی این بازار با قیمتی مناسب می توانند بهترین سوغات شما برای خانواده باشد.

ساعت 11 تا ساعت 4 بعدازظهر

منطقه: Chueca, Calle Fuencallel

بعدازظهری کامل را تجربه خواهید کرد اگر بازار سنتی نتوانسته شما را قانع کند می توانید از مراکز خرید خیابان Fuencarral دیدن کنید. این خیابان که در واقع یکی از معروفترین خیابان های مادرید است بهترین فروشگاهها و معروفترین برندهای تجاری را در خود جای داده و محل تردد ثروتمندان این شهر و البته گردشگران پولدار است. بنابراین اگر قصد خیانت به کیف پول خود را دارید حتما سری به این خیابان و قیمت های نجومی آن بزنید . اما حتما بعدازظهر خودتان را در یکی از کافی شاپ های معروف این خیابان کامل کنید تا از دیدن مغازه ها و فروشگاههای لوکس این منطقه لذت کافی برده باشید.

در این بین می توانید کمی تغییر در برنامه خود ایجاد کنید و به جیبتان وفادار بمانید و تنی به آب بزنید. حالا که روز تقریبا به نیمه رسیده در سرزمین آفتاب کمی هوا گرمتر شده و شما می توانید با شنا کردن خودتان را خنک کنید. برای خنک شدن سری به هتل پلازا و اسکار بزنید. این دو هتل با مجموعه های ورزشی خود توانسته اند نیاز هرگردشگری را با سطح درآمدی متوسط را برآورده کنند تخت های بسیار تمیز برای آفتابگرفتن و موزیک محلی و آب میوه های بسیار تازه و طبیعی در کنار آب زلال استخر می تواند گرمای ظهر را برای شما تبدیل به زیباترین خاطره از مادرید کنند . بطور کلی این دو هتل  برای شما محیطی مطبوع را تدارک دیده اند.

ساعت 4 تا 6 بعدازظهر

منطقه:chueca

پس از چند ساعت آبتنی و استراحت کنار استخر بهترین گزینه درازکشیدن روی چمن پارک del retiro که در واقع پارک مرکزی شهر مادرید است برای شماست می توانید با آرامش و بدون هیچ مزاحتمی از فروشگاههای اطراف این پارک یک فنجان قهوه بخرید و برای دو ساعت از طبیعت این پارک بزرگ و تمیز لذت ببرید اگرچه نوشیدن شیر خنک از اصیل ترین نوشیدنی های این پارک است اما می توانید هرچه علاقه دارید را به فروشنده سفارش دهید و از صدای پرندگان لذت ببرید.

ساعت 6 تا 8 شب

منطقه: Museo del prado

حالا نوبت تفریحات فرهنگی و کمی اطلاعات از فرهنگ اسپانیا و بخصوص مردم این شهر شده، بنابراین بهترین گزینه بازدید رایگان از موزه del prado  برای گردشگرانی چون شماست. مسئولان گردشگری این شهر ساعت 6 تا 8  غروب برا برای جلب نظر گردشگران به اماکن فرهنگی بازدید از این اماکن را بین این ساعت ها بصورت رایگان برای علاقمندان فرهنگی و تمدن اسپانیا و بدون ورودیه در نظر گرفته اند . موزه del perada واقع در منطقه 23 ruiz de alcarcon است. تابلوهای نقاشی اصیل اسپانیایی و دیگر آثار هنری در این موزه می تواند اسپانیای واقعی را برای شما جلوه گر باشد.

ساعت 9 تا 11 شب

منطقه plaza santa ana, sol

پس از حدود 2 ساعت به یاد ماندنی در موزه می توانید دوباره به هتل باکشته و استراحت کوتاهی داشته باشید و برای شبی خاطره انگیز در مادرید آماده شوید و اصلا عجله نکنید چون این شهر هرگز خواب به چشم ندیده و شب نشینی های طولانی در رستوران ها وکافه های آن برای ساکنان مادرید به عنوان برنامه ای روزانه تبدیل شده ، بنابراین با حوصله آماده شود به سمت رستوران santa ana  حرکت کنید. این رستوران یکی از بهترین گزینه ها در شهر مادرید برای شماست و با غذاهای ساده و سالم خود هر شب صدها گردشگر را در محیطی کاملا دوست داشتنی را دور هم جمع می کند. سوپ سرد و صدف این رستوران در کنار دسرهای محلی آن بسیار مشهور است.

خداحافظی با مادرید تا صبح یا هر وقت که توان دارید

اما آخرین مکان برای شما که فقط 24 ساعت مهمان این شهر هستید هتل de las letras این هتل پشت بام خود را به صورت کافه تریا با طراحی بسیار جذاب مشرف بر شهر مادرید ساخته است و هر شب تعداد زیادی از گردشگران را برای خداحافظی با مادرید به خود جلب می کند چراغ های شهر هنگام شب با سوسوی خود از بام این هتل حرکتی بسیار زیبا ایجاد می کنند که هرگز از پیش چشمان گردشگرانی چون شما نخواهد رفت و خاطراتی بیادماندنی را هنگام نوشیدنی قهوه معروف این کافه و شنیدن موسیقی محلی و زنده برای شما به ثبت می رساند.

به جزیره بالی سفر کنید اما مهمان ما باشید

به جزیره بالی سفر کنید اما مهمان ما باشید

ده قانون طلایی برای لذت رایگان هنگام سفر به جزیره بالی

درمیان ما کمتر کسی هست که آرزوی سفر به جزایر بالی را نداشته و در ذهن خود رویای این سفر را نپرورانده باشد، بی شک یکی از عکس های زیبای این سواحل را در جراید و تبلیغات گردشگری اینترنتی دیده اید ویلاهای زیبا و سواحل بسیار تمیز همه و همه برای جلب توجه هر گردشگری سراسر دهکده جهانی کافی خواهد بود.

هیجان سفر به این منطقه زیبا روی کره زمین هرگز از ذهن ما خارج نشده و باعث پرکشیدن ذهنمان به آن منطقه زیبا می شود اما ناگهان فکر هزینه های این سفر رویایی بسیاری از ما را از ادامه رویاپردازی منصرف کرده و راهی نقطه ای دیگر از کره زمین خواهیم شد.

نگران نباشید ما ده توصیه برای شما داریم که می توانید با استفاده از آنها رایگان از سفرتان به جزیره بالی لذت ببرید. هرچند بالی همیشه در ذهن ما فقط محل اقامت ثروتمندان بوده اما با عمل به قوانین طلایی ما خواهید دید که اصلا اینگونه نیست و با کمی مدیریت و آشنایی با منطقه می توانید با هربودجه ای از این سفر رویایی لذت ببرید.

 البته به یاد داشته باشید که هزینه اقامت و رسیدن به این جزایر را می پردازید . لازم به یاد آوری است که با هر بودجه ای می توانید محل اقامت خود را در بالی انتخاب کنید و با استفاده از تخفیف های ویژه خطوط هوایی یا دریایی خودتان را با هزینه ای بسیار اندک به بالی برسانید. پس نگران این بخش از سفر خود نباشید. خوب حالا که به این جزیره رویایی رسیدید دیگر نگران هزینه ها نباشید و بقیه را مهمان کسب و کار باشید. پس چمدان را ببندید و به توصیه های کسب و کاری ما عمل کنید تا با هم به بالی سفر کنیم البته با تفریحاتی رایگان!!!

1.        از سواحل زیبای بالی رایگان لذت ببرید

از زمانی که بالی به عنوان مقصد گردشگری به دنیای ماجراجویی معرفی شده و خورشید همچنان سواحل زیبای آن را گرم می کند گردشگران علاقمند به سفر و بازدید از دیدنی های این جزیره بوده اند. بسیاری از سواحل این منطقه توریستی رایگان در اختیار علاقمندان و گردشگران بوده اند و دولت و دست اندرکاران گردشگری هم امکانات رفاهی رایگانی را برای جلب نظر هرچه بیشتر گردشگران به این مناطق را فراهم کرده اند. شنا، ساختن قلعه های شنی، آفتاب گرفتن کنار ساحل، بازی های ساحلی ، بادبادک بازی ، تمرینات صبحگاهی یوگا و همچنین تماشای غروب و طلوع خورشید از جاذبه های مهیج رایگان سواحل این جزیره برای گردشگران است. ولی هرگز فراموش نکنید که قبل از پریدن داخل آب به پرچم  هشدار دهنده وضعیت آب توجه کامل داشته باشید تا تفریحات رایگان شما به تخت بیمارستان منتهی نشود.

به عنوان مثال در ساحل seminyak انتهای جاده شماره 66 هر شب قبل از غروب خورشید، صدها گردشگر از سراسر جهان دور هم جمع می شوند و با بازیهایی چون بدمینتون، والیبال ساحلی و نواختن موسیقی محلی کشورشان تا طلوع دوباره خورشید از سفر خود لذت می برند که حال و هوایی بسیار جذاب برای هر گردشگری با جیب خالی فراهم می کند . البته ساحل sanur نیز فقط ایام تعطیلات آخر هفته چنین امکانات رایگان را همراه با امکانات رفاهی در اختیار علاقمندان و ماجراجویانی چون شما  قرار می دهد.

2.        یک وعده شام ارزان قیمت در بازارهای محلی

از اتاق هتل هنگام غروب بیرون بزنید و از تعداد بی شماری غذاهای محلی که در بازارهای محلی تهیه می شوند لذت ببرید. طبق رسوم و آداب قدیمی مردم این جزیره، هر شب درمحله های مختلف بالی بازارهای شبانه ای برپاست که هم برای خرید سوغاتی مناسب است و هم برای لذت بردن از یک وعده غذای خوشمزه محلی و البته بسیار ارزان قیمت یا در حد رایگان . همانطور که می دانید خورد و خوراک در سفرها همیشه از نگرانی های گردشگران است و هزینه های مربوط به آن شاید در برخی کشورها بسیار گران باشد و هزینه قابل ملاحظه ای را به خود اختصاص می دهد اما این بازارهای شبانه بالی امکان خوردن یک وعده شام واقعا ارزان قیمت را برای گردشگران فراهم کرده اند. منطقه seminyak و sanur بهترین بازارهای شبانه را دارند و غذاهای بسیار خوشمزه محلی مثل انواع کباب، مرغ بریان، ماهی ، سوپ ، انواع نودل با سبزیجات و شیرینی در کنار میوه های استوایی در این بازارهای شبانه فروخته می شود و شما می توانید با کمتر از 4 دلار وعده غذایی بسیار کامل همراه با دسر و نوشیدنی میل کنید ؛ این مبلغ برای اکثر گردشگران بسیار ارزان و در حقیقت رایگان است. نگران آلودگی و بهداشت این غذاها نباشید چون آنها بسیار تازه تهیه می شوند و چیزی برای فرداشب باقی نمی ماند.

3.        موسیقی و رقص های محلی در بالی

اجرای موسیقی زنده و رقص های سنتی جزو جدایی ناپذیر فرهنگ ساکنان اندونزی و البته جزیره بالی است بطوری که هر شب در گوشه و کنار سواحل این جزیره مراسمی به صورت رایگان برگزار می شود. این مراسم که در حقیقت برای جشن ها ، تشعیع جنازه و تولد نوزاد برپا می شود هر شب در قسمتی از جزیره می تواند شما را به خود جلب کند . پس نگران از دست دادن آنها در طول سفرتان نباشید. اگرچه با انبوهی از تبلیغات تورهای بازدید از این مراسم مواجه خواهید شد اما عجله نکنید و زود دست به جیب نشوید کافی است که کنار ساحل کمی قدم بزنید و منتظر بمانید تا یکی از این مراسم سنتی را ببینید و صد البته که سازمان گردشگری بالی نیز اقدام به برپایی مراکزی رایگان برای تماشای اینگونه مراسم و تجمع گردشگران کرده است. حالا پس از میل کردن یک وعده شام خوشمزه محلی به سمت ساحل قدم بزنید تا مجانی از دیدن این مراسم سنتی لذت ببرید.

مراکز آموزش sanur و ubud gamelan جزو مراکز آموزشی رقصهای سنتی بالی هستند ، کافی است که حدود ساعت 8 شب به نزدیکی یکی از این دو مرکز برسید یقین داشته باشید که مسئولان این مراکز از شما برای تماشای تمرینات شاگردانشان دعوت و با نوشیدنی خنکی از شما پذیرایی می کنند.  هرگز دست رد به سینه این دعوت نزنید چون فرصت طلایی را از دست داده اید. شما می توانید از مسئول پذیرش هتل در مورد این جشن های هفتگی نزدیک هتل محل اقامت خود نیز اطلاع کسب کنید.

4.        سری به کارگاههای مجسمه سازی و هنری بزنید

بطور کلی صنایع دستی و پیکره تراشی در این جزیره رونق بسیار دارد و اگرچه قیمت این مصنوعات در بازار فروش بسیار گران هستند اما شما می توانید به صورت رایگان از مراحل تولید آنها بازدید کنید. کارگاههای مجسمه سازی و صنایع دستی که بین دو روستای sanur و ubud واقع شده اند همگی به عنوان جاذبه هایی رایگان برای گردشگران هستند. به عنوان مثال 20 کیلومتری شمال روستای Batuan تعداد زیادی از کارگاههای پیکرده تراشی و مجسمه های سنگی می تواند ساعت ها هر گردشگری را مجانی به خود مشغول می کند. صنعت گران  این منطقه در کارخانه های ریسندگی و بافندگی علاوه بر مجسمه های سنگی، پارچه های بسیار زیبایی هم تولید می کند با کمی حوصله می توانید بهترین سوغات را با ارزان ترین قیمت تهیه کنید. مصنوعات ساخته شده در کارگاههای این منطقه آنقدر متنوع هستند که اگر واقعا قصد دارید از تمامی کارگاهها بازدید کنید یک هفته باید در این منطقه اقامت کنید.

5.        مراکز آموزش نقاشی و تولید آثار هنری بالی

اگر اهل هنر نقاشی هستید بدون شک آثار معروفی از این منطقه را دیده اید . بطور کلی نقاشی منطقه از شهرت جهانی برخوردار است بنابراین آموزشگاهها و مراکز هنری بسیاری آماده سرگرم کردن شما علاقمند به هنر نقاشی خواهند بود ubud به عنوان مرکز نقاشی بالی به جهان معرفی شده است. پس اگر هنرمند گردشگر هستید می توانید در این آتلیه ها با تمام سبک های نقاشی در بالی آشنا شوید البته گاهی می توانید دست به قلم شوید و اثری در بالی خلق کنید.

6.        با ساکنان این جزیره زیبا چای بنوشید

بطور کلی هر منطقه در این کره خاکی دارای نوشیدنی های سنتی و محلی مخصوص به خود است. جزیره بالی هم نوشیدنی های مخصوص به خود زیاد دارد که اکثرا خواص دارویی دارند. بنابراین می توانید در کنار یکی از ساکنان محلی بالی چند فنجان چای محلی یا نوشیدنی هایی گیاهی بنوشید بی آنکه نگران صورتحساب باشید. این تفریح که همانند مراسم چای در چین و ژاپن حالت سنتی به خود گرفته با این روش برای شما که اقتصادی سفر می کنید هیچ هزینه ای نخواهد داشت، ولی خاطراتی شیرین و بیاد ماندی به شما هدیه می دهد. به یاد داشته باشید که در این مراسم نوبت نوشیدن را رعایت کنید چون هر دوی شما (مهمان و میزبان) باید از یک فنجان بنوشید.

7.        لذت بازدید از کارخانه تولید نمک دریایی

یکی از صنایع رایج این جزیره زیبا تولید نمک از دریاست که راز و رمز این کار سالهاست سینه به سینه بین مردم منطقه نسل به نسل منتقل شده است ؛ اینبار شما می توانید از این راز و رمز ها سردرآورید و از نزدیک این مراحل را نظاره گر باشید و گاهی هم آستین بالا بزنید و همکاری کنید. اگر مدتی کنار مراکز تولید نمک بایستید حتما دعوت به کار می شوید این تجربه برای گردشگران تجربه ای نمکی خواهد بود  و اینجاست که سختی تولید نمک را خواهید چشید. در این تفریح می توانید عکس های به یادماندی بسیاری تهیه کنید و به عنوان خاطراتی بامزه همراه خود به منزل ببرید.

کارگاههای تولید نمک AMED و GARAM در واقع از معروفترین کارگاههای تولید نمک در بالی هستند که هر ساله تعداد زیادی گردشگران را  به سمت خود خود جلب می کنند اگر علاقمند به تجربه کار در کارگاه تولید نمک از دریا هستید می توانید یک روز کامل همراه کارگران این کارگاهها، نمک تولید کنید و در انتهای روزکاری وعده غذایی رایگان اما خوشمزه دریافت کنید.

8.        عکاسی از قایق های بادبانی رنگارنگ

اگر در ماههای آگوست تا اکتبر یعنی از مرداد تا آبان به این جزیره گرمسیری سفر می کنید حتما این تفریح رایگان را جزو برنامه های خود قرار دهید، این فصل که در واقع فصل ماهیگیری برای بومیان جزیره بالی است و دل به دریا می زنند با قایق های رنگارنگ خود صحنه هایی خارق العاده را برای عکاسی در اختیار شما خواهند گذاشت. این قایق های بادبانی با بادبانهای رنگارنگ خود  همانند دست های بزرگ ماهی های رنگارنگ روی امواج دریا شناور شده و این سو و آن سو می روند. اگر تا بعداظهر تحمل کنید وقتی این قایق ها به ساحل بازمی گردند می توانید ماهی مورد علاقه خود را تازه تازه به قیمتی بسیار مناسب بخرید و روی آتش کنار ساحل کباب کنید و طعم واقعی ماهی تازه را در بالی تجربه کنید.

9.        شرکت در جشنواره هندوهای ساکن بالی

همانطور که قبلا هم گفته شد در روزهای خاصی از هفته و همچنین ایام مذهبی گروهی از هندوهای ساکن این جزیره رویایی با برپایی جشنی مذهبی از معبد در مرکز شهر به سمت دریا حرکت می کنند و در کنار ساحل مراسم آیینی خود را ادامه می دهند. این مراسم بیشتر هنگام سوزاندن اجساد توجه گردشگران را به خود جلب می کند . البته مراسم مذهبی بسیاری در ماه مارس یعنی اسفند و فروردین هر سال انجام می شود بنابراین در این ماه هرگز اینگونه جشن های سنتی را از دست ندهید برای بازدید از اینگونه مراسم می توانید به سواحل SANUR، KUTA، SEMINYAK و CANGU بروید و از این مراسم مذهبی لذت ببرید و البته تعدادی عکس یادگاری نیز همراه خود بیاورید.

10.    قدم زدن در باغها و پارک های بالی

بطور کلی جزیره بالی معروف به مناظر طبیعی و خیره کننده از نظر پوشش گیاهی منطقه است بنابراین با یک دست لباس راحت و خنک و البته کفش های مناسب، قدم زدن در این پارک ها و باغ ها را تجربه کنید و از دیدن این مناظر زیبا و بی نظیر رایگان لذت ببرید. اکثر پارک ها و هتل ها فضای سبز خود را رایگان در اختیار گردشگران قرار داده اند اگر علاقمند به این تفریح رایگان هستید می توانید در مناطق SANUR و TJAMPUAN و کنار رودخانه WOS حتی از باغ های خصوصی هم دیدن کنید و عکس های زیبایی از طبیعت آنجا بگیرید.

 حالاکه از این ده دستور طلایی مطلع شدید می توانید با استفاده از این راهکارها سفر خوشی را در بالی تجربه کنید البته با کمترین هزینه و پس انداز خود را برای سفرهای آتی نگهدارید، هرچند کسب و کار راهکارهای زیادی برای ارزان سفر کردن شما به گوشه و کنار دهکده جهانی ارایه خواهد داد.

عزتی

10/5/92

5 دقیقه با بیرگریلز

اینبار توانستیم Bear grylls را به دام بیاندازیم و مصاحبه ای کوتاه با او داشته باشیم تا وی از سفرها و ماجراجویی های خود در خاورمیانه ، ترانسیل وانیا، قطب و منطقه مورد علاقه خود یعنی ولز در انگلستان برایمان بگوید.

گریلز در 7 ژوئن سال 1974 میلادی دیده به جهان گشود . او با مجموعه تلویزیونی بقادر صحرا که مجموعه ای 3 قسمتی و پخشده از کانال نشنال جغرافی بود در بین ماجراجویان جهان مشهور شد و از آن پس توانست داستان دیگر سفرهای خود را به صورت برنامه هایی مستند و خطرناک در جهان پخش کند. او که ابتدا کار حرفه ای خود را در زمینه آموزش به کودکان شروع کرد پس از یکی دو سال توانست به جمع بزرگسالان و تولید برنامه هایی بسیار هیجان انگیز به نام چگونه زنده ماندن در طبیعت کرد.

1.        گریلز نام واقعی توچیست؟

نام واقعی من ادوارد است که بعد از مدتی به خاطر شغلم به تدی teddy معروف شدم و با توجه به تحقیقات من در مورد نحوه زندگی خرس های قهوه و تراکم جمعیتی آنها به teddy bear معروف شدم و تا همین امروز هم با این نام بین ماجراجویان و طبیعت دوستان باقی مانده ام.

2.       گریلز در خاورمیانه چه می کند؟

من سفرهای زیادی به مناطق مختلف جهان از جمله عمان داشتم در این سفر خانواده من نیز همراه من بودند شاید به جرات بتوان گفت که من وجب به وجب این کشور را سفر کردم و برخلاف تصور بسیاری که این کشور را فقط بیابانی می دانند من با واقعیتی دیگر مواجه شدم که خلاف تصور آنهاست. این کشور طبیعتی بسیار زیبا و رشته کوههایی بسیار جالب دارد. چشمه ها و آبادی های اطراف آن واقعا شگفت انگیز بودند . بنابراین این سفر تبدیل به برنامه ای تلویزیونی برای طبیعت بسیار زیبای عمان و دلایل سفر گردشگران و ماجراجویان به این کشور به ظاهر کویری شد. اما من در مرز عراق و ترکیه هم با طبیعت بسیار جالبی روبرو شدم اما واقعا گرمای عمان کمتر از مرز عراق با ترکیه بود چون من در این محل گرما زده و راهی بیمارستان شدم.

3.       گریلز در ترانسیل وانیا به دنبال چیست؟

ترانسیل وانیا یکی از مناطق معروف در دل قاره سبز یعنی اروپاست، بالاترین جمعیت خرس قهوه ای در جنگل های منطقه با سنگ آهکی را شاهد هستیم و من مدت زیادی در این منطقه برای تهیه گزارش از نحوه زندگی این جانوران جالب زندگی کردم البته با امکانات کاملا ابتدایی برای زنده ماندن. البته گاهی تجربه حمله این جانواران نیز داشته ام نه به خودم بلکه به چادرم این جانوران بسیار کنجکاو هستند و علاقمند به تجربه ناشناخته ها بنابراین به سادگی به انسان نزدیک می شوند.

4.       گریلز در قطب جنوب چه تجربه ای داشت؟

هنگام ضبط یکی از برنامه های ماجراجویانه خودم در قطب جنوب قرار بود که از ارتفاعات منطقه با اسکی از بالگرد به پایین بپریم و مسیر را ادامه بدهیم اما متاسفانه هنگام فرود من روی توده نازکی از یخ فرود آمدم و زمین خوردم و کل مسیر را از بالا تا پایین سقوط کردم در این حادثه اگرچه کلاه ایمنی من شکست اما سرم سالم بود و فقط دچار ناراحتی در کتفم شدم  اگرچه تجربه دردناکی بود اما امروز با خاطره ای شیرین از این موضوع یاد می کنم.

5.       گریلز در کوله پشتی خود چه چیزی حمل می کند؟

اولین وسیله ای که من در کوله پشتی خودم قبل از سفر قرار می دهم سنگ چخماق است چون این سنگ ها در هر شرایطی می توانند برای من مفید باشند و در واقع ناجی من هستند. این دو تکه سنگ می توانند خطراتی چون سرمازدگی، حمله حیوانات وحشی و تاریکی را از دور کنند. بعداز آن یک چاقوی مخصوص و البته قطب نما همراه خواهم داشت این سه وسیله به عنوان مهمترین و بهترین وسایل همراه هر ماجراجو و طبیعت گردی باید باشد.

6.       کریلز تعطیلات را چگونه سپری می کند؟

در واقع تعطیلات من به استراحت در منزل می گذرد چون کار من همیشه در دل طبیعت است بنابراین برعکس مردم عادی عمل می کنم هنگام تعطیلات فقط در منزل هستم و استراحت می کنم اما اگر قصد استراحت نداشته باشم حتما در زادگاه خودم یعنی ولز می توانید من را بیابید این منطقه همیشه و در همه حال چیزهای تازه ای برای آموزش به من دارد و به گونه من خود و شغلم را مدیون طبیعت این منطقه می دانم .

توصیه من به ماجراجویان و گردشگران این است که اطلاعات علمی خود را نسبت به مقصدشان بالاببرند و با مهارتهای اولیه زنده ماند در شرایط سخت آشنا باشند چون واقعا این طبیعت بسیار زیبا که شاید ساعت ها هر گردشگری را به خود مشغول می کنند بسیار خطرناک و خشن است.در پایان اگر علاقمند به دانستن بیشتر درباره زندگی و حرفه من هستید می توانید به وب سایت من به نشانی www.beargrylls.com مراجعه کنید.

عزتی

مجله adventure

5 دقیقه با استیو بکشال ماجراجوی طبیعت و گزارشگر نشنال جغرافی

Steve backshall

استفان جیمز بکشال  Stephen james backshall: طبیعت گرد و ماجراجویی که در 21 آوریل سال 1973 میلادی به دنیا آمد و تا پایان سال 2010 میلادی بیش از یکصد کشور جهان را دیده و از آنها گزارش تلویزیونی طبیعت گردی و ماجراجویی تهیه کرده است. اگرچه او در دورافتاده ترین و شاید خطرناک ترین مناطق جهان برنامه زنده تهیه کرده اما روحیه شاد او تمام این خطرات را تبدیل برنامه ای جذاب برای بینندگان برنامه او در شبکه نشنال جغرافی کرده است. سرمای قطب و جانوران وحشی و خطرناک آمازون هم نتوانسته صد راه او شود. از دیگر ماجراجویی های او را می توان صعود به ارتفاعات هیمالیا، قایق رانی در رودخانه های وحشی و کایاک سواری با نهگ های کوهاندار نام برد. اما معروفترین برنامه تلویزیونی او 60 جانور خطرناک که از شبکه بی بی سی پخش شد بوده است.

آوریل 2010 میلادی که استو به هیمالیا برای تهیه گزارش از زندگی پلنگ برفی این منطقه سفر کرده بود توانستیم با او مصاحبه ای کوتاه داشته باشیم تا از زندگی او بیشتر بدانیم.

درباره کارت بیشتر برایمان توضیح بگو

پدر و مادر من زندگی بسیار ساده ای داشتند و خبری از تجمل و ثروت در خانه پدری من نبود. از زمانی که به یاد دارم علاقمند به تجربه زندگی بودم و همیشه سعی می کردم پاسخ سئوال های خودم را بصورت عملی به دست آورم که گاهی هم زخمی می شدم و تجربه دردناکی را از این ماجراجویی داشتم. اولین تجربه سفر خودم را از انگلستان یعنی محل تولدم شروع کردم. از سال 2003 میلادی به شبکه تلویزیون بی بی سی بخش تاریخ طبیعی راه یافتم و در این شبکه به خواسته خودم رسیدم . ابتدا برنامه های جغرافیا و علمی برای کودکان تولید می شد و کم کم وارد دنیای وحش و بزرگسالان شدم. امروز هم در هیمالیا مشغول تولید برنامه برای بزرگسالان هستم. یکی دو سال اخیر هم  همکاری های بسیار مفیدی و جالبی با شبکه نشنال جغرافی دارم اما بیشترکارهای من مخصوص شبکه بی بی سی بخش تاریخ طبیعت هستند.

اولین برنامه خود را چگونه ساختی؟

از لندن راهی ابوظبی بودم که ناگهان چشمم به موتور هواپیما افتاد و سئوالی در ذهنم جرقه زد. این هواپیما تا مقصد چند تن سوخت مصرف خواهد کرد؟ مهماندار هواپیما را صدا کردم و از او این سئوال را پرسیدم او هم با بلخندی به من گفت: همین حالا از خلبان خواهم پرسید و جواب سئوال شما را خواهم داد. پس از 2 دقیقه برگشت و گفت این هواپیما از مبدا تا مقصد تقریبا 70 هزار پوند  سوخت مصرف می کند. با شنیدن این عدد شکه شدم و از خودم پرسیدم که وظیفه من به عنوان طرفدار محیط زیست چیست؟ از همان لحظه تصمیم گرفتم سفرهای خودم را به گونه ای برنامه ریزی کنم که کمترین خسارت را به محیط زیست وارد کنم. اما از آنجا که این آلودگی توسط هواپیماها و موتور جت آنهاست و این موتورها بیشتر ساخته شرکت جنرال موتورز هستند تصمیم گرفتم سراغ این شرکت بروم تا از آنها برای تهیه برنامه های خودم کمک مالی بگیرم که خوشبختانه این شرکت هم کاملا با من همکاری کرد و به من کمک شایانی کرد و به این ترتیب اولین برنامه من تولید شد.

بیاد ماندنی ترین سفرت کدام است؟

برای تهیه یکی ازبرنامه های طبیعت گردی به آمازون رفته بودم و به یکی از دهکده های دورافتاده که کوچکترین ارتباطی با جهان خارج نداشت رفتیم، اگرچه برای پیدا کردن این قبلیه و دهکده آنها بین انبوه درختان آمازن وقت زیادی صرف شد و تقریبا دوروز ناکام ماندیم اما پس از یافتن آنها و رسیدن به آن دهکده متوجه شدم که این قبلیه واقعا هیچ تصوری از جهان بیرون از دهکده خود ندارند و کاملا بصورت انسان های اولیه و با دانش محلی خود زندگی می کنند . این سفر خاطره انگیزترین سفر کاری من در طول این مدت بود. پس از یک هفته اقامت در این دهکده و تجربه زندگی با آنها هنگام بازگشت رئیس قبلیه با اشاره به من فهماند که تلفن همراه من را می خواهد که من این وسیله را به او هدیه دادم اگرچه هیچ کاربردی برای او نداشت اما به پاس مهمانوازی این قبیله این کار را انجام دادم .

هدف تو از تهیه این برنامه ها چیست؟

قبل از پاسخ باید بگویم که بستگی به نوع برنامه دارد اگر اوایل شروع کارم این سئوال از من می شد پاسخ من این بود که قصد دارم به ماجراجویان جوان فرهنگ گردشگری را بیاموزم و در کنار داستان های شیرین از سفرهای خودم دانش و فرهنگ مورد نظر خودم را به آنها انتقال می دهم و تاثیرات این فرهنگ سازی را کاملا بین ماجراجویان جوان مشاهده کردم  اما اگر قصد شما از برنامه های بزرگسالان است باید بگویم که هدف من صرفا انتقال تجربه های شخصی خودم از نا ممکن های جهان به دیگران است که امکان سفرهای ماجراجویانه را ندارد و البته معرفی دقیقتر جهان به ساکنان آن است.

در هیمالیا چه کار می کنی؟

هیمالیا که در کشور بوتان واقع شده واقعا یکی از عظیم ترین و هیجان انگیزترین رشته کوههای این کره خاکی است، اما اینبار به دنبال پلنگ برفی هیمالیا که شهرتی جهانی دارد آمده ام و مشغول تهیه گزارش از این جانوران کمیاب در طبیعت خشن اینجا هستم. من فکر می کنیم این منطقه و نحوه زندگی مردم آن از همان ابتدای پیدایش تا کنون کمترین تغییر را داشته اندو هنوز سنتی زندگی کردن را بسادگی می توانیم در این جامعه مشاهده کنیم.

توصیه شما با ماجراجویان جوان چیست؟

از آنجایی که گردشگری  پلی ارتباطی بین فرهنگ های مختلف در این دهکده جهانی است به تمام گردشگران و ماجراجویان جوان توصیه می کنم در کشور مقصد همیشه به اداب و رسوم آن کشور احترام بگذارند. چون این روش بهترین روش برای درک بهتر فرهنگ و کشور مورد نظر آنهاست. وقتی گردشگران خارجی در کشور دیگری هستند و مردم آن کشور متوجه می شوند که آنها به آداب و رسوم بومی این کشور احترام می گذارند بیشتر با گردشگران ارتباط برقرار می کنند این ارتباط در نهایت باعث سفری به یادماندی برای گردشگران خواهد شد. بنابراین اول قدم قبل از بستن چمدان برای سفر کمی مطالعه درباره فرهنگ و آداب رسوم کشور مقصد برای گردشگران است.

اما در انتها غم انگیز ترین خاطره را از سفرهای خود بگویید؟

به یاد دارم سال 2006 همراه گروه فیلم برداری به یکی از جزایر اندونزی رفته بودیم و در دورافتاده ترین جزیره که تنها 250 نفر ساکن داشت اقامت داشتم قرار بود که یک هفته آنجا بمانیم که در طول اقامت ما دختر رئیس قبیله از نوعی بیماری عفونی رنج می برد من با کمی دارویی که همراه داشتم سعی کردم به او کمک کنم اما متوجه شدم که این داروها هیچ اثر مثبتی بر بدن او ندارند از رئیس قبیله خواستم تا اجازه بدهد که دخترش را جهت مداوا به شهر بفرستیم اما او مخالفت کرد و با ناراحتی گفت عامل بیماری دخترش همان شهری ها هستند این جمله او واقعا در ذهن من تاثیر منفی گذاشت که هنوز هم با این مسئله کنار نیامده ام به این ترتیب بود که متاسفانه این دختر 5 روز بعد از دنیا رفت و همیشه این سئوال را در ذهن من باقی گذاشت که آیا واقعا ما باعث مرگ او شدیم یا خیر؟

به عنوان اخرین جمله قصد دارم بگویم که تا آنجا که امکانات مالی و سلامتی شما اجازه می دهد سفر کنید و از تجملات در این سفرها بپرهیزید چون این سفرها می توانند بهترین دانشگاه برای زندگی شما باشند و اگر علاقمند هستید بیشتر در مورد من بدانید می توانید به وب سایت من به نشانی  www.stevebackshall.com مراجعه کنید.

عزتی

منبع: ادونچر

یک ساعت پس از بارسلون چه خبر هست؟

What to do and where to go within an hour's drive of Barcelona

اگرچه چندی است که خبرهای بد اقتصادی از کشور اسپانیا به گوش می‌رسد، اما هرگز این اخبار این واقعیت را که این کشور سرزمینی ایده‌آل برای گردشگران است، تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. سواحل و آفتاب کشور اسپانیا به عنوان اصلی‌ترین دلایل سفر گردشگران به این سرزمین است.

همان‌طور که می‌دانیم سواحل و دیگر تفریحات دریایی اسپانیا از سال 1950 میلادی، باعث رونق خوبی در صنعت گردشگری شده است و می‌توان این کشور را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز گردشگری دهکده جهانی دانست.

اما هریک از شهرهای این کشور اروپایی دارای جاذبه‌های گردشگری متفاوتی هستند که در این میان بارسلونا به عنوان دومین شهر مهم این کشور توانسته با جاذبه‌های خود، سهم عمده‌ای در رشد و گسترش صنعت گردشگری کشور داشته باشد. مراکز تفریحات ساحلی، صخره‌نوردی، دوچرخه‌سواری، غواصی از مهم‌ترین تفریحات این شهر برای گردشگران و ماجراجویان خارجی در این شهر است. مسوولان گردشگری کشور هم با توجه به این علاقه تمام، تمام امکانات رفاهی و اقامتی را در بالاترین سطح ممکن در اختیار آنها قرار داده‌اند. پروازهای متعدد و ارزانقیمت 2 شرکت رایان‌ایر و ایزی‌جت از دیگر نقاط اروپا از جمله این امکانات بوده تا سیل گردشگران را به بارسلونا سرازیر کند.

حالا که به این شهر رسیدیم، باید دید چه تفریحاتی در انتظارمان است؛ پس اگر خوب به این توصیه‌ها دقت کنید، فقط با یک ساعت رانندگی از مرکز شهر، سفر خوشی را خواهید داشت.

سقوط آزاد از ارتفاع

این شهر یکی از ایده‌آل‌ترین برای علاقه‌مندان و ماجراجویان پرش از ارتفاع است. به همین دلیل باشگاه‌ها و مراکز بسیار زیادی،‌ امکانات لذت بردن از سقوط آزاد را برای این گروه فراهم کرده‌اند. تصور کنید وقتی که از ارتفاع چند متری زمین فقط با یک طناب به پایین می‌پرید، چه هیجانی خواهید داشت. باشگاه ورزشی Aero این امکانات را فقط در فاصله 45 کیلومتری از مرکز شهر در اختیار شما قرار داده است تا سطح آدرنالین خون خود را به بالاترین سطح ممکن برسانید.

صخره‌نوردی

اگر از ارتفاع و صخره‌نوردی هراسی ندارید، این شهر بهترین امکانات را در اختیار شما قرار داده است. بارسلونا که با کوه‌های زیادی احاطه شده، بهترین شرایط طبیعی را برای صخره‌نوردهای حرفه‌ای فراهم کرده تا زیر تابش خورشید از این روزش هیجان‌انگیز لذت‌ ببرند، اما اگر طاقت گرما را ندارید، سالن‌های متعددی در سطح شهر و اطراف برای شما مهیا شده است. اگر فقط 40 کیلومتر از مرکز شهر دور شوید، این سالن‌ها و باشگاه‌ها آماده پذیرایی از شما هستند. پس اگر علاقه‌مند به این ورزش هستید، حتما قبل از حرکت به این سایت سری بزنید. www.fedme.es

قدم زدن در ساحل طلایی

سواحل بسیار زیبای این شهر همیشه مملو از گردشگران و علاقه‌مندان به تفریحات دریایی است، اما مسیر بین منطقه        la fosca تا منطقه calella از بهترین تفریحات گردشگری است که علاقه‌مند به قدم زدن در هوایی پاک و مناظری زیبا هستند. جنگل‌های کاج و کلبه‌های ساحلی واقعا زیبایی خاصی به این منطقه هدیه داده‌اند که تنها با یک ساعت رانندگی از مرکز شهر، خاطراتی به‌یادماندنی را برای گردشگران رقم می‌زنند، اما اگر علاقه‌مند به استفاده از این مناطر طبیعی و به‌یادماندنی هستید، بهترین گزینه استفاده از این وب‌سایت و ثبت‌نام در تورهای روزانه آنهاست. www.creativecatalonia.cpm

شنا و شیرجه زدن در دریای پاک و آبی‌رنگ

اگر از آن دسته گردشگران هستید که جست و خیز کردن داخل آب پاکیزه دریا را ترجیح می‌دهید، فقط با این آرزو، نیم‌ ساعت فاصله دارید. بهترین راه برای رسیدن به سواحل بکر و تمیز این شهر، استفاده از قطار است. پس ساک شنای خود را بردارید و برای ساحل El grraf بلیت قطار تهیه کنید و نیم ‌ساعت بعد در ایستگاه Baixadordel grraf پیاده شوید. پس از 10 دقیقه پیاده‌روی، خودتان را مقابل ساحلی به‌یادماندنی ببینید. امکانات رفاهی و اقامتی ارزانقیمت این ساحل در کنار 10 ساحل دیگر می‌تواند روزهای متمادی شما را در این منطقه نگه دارد.  می‌توانید بهترین اطلاعات برای اقامت و تهیه بلیت قطار را از وب‌سایت www.en.costabrava.org به دست آورید.

دوچرخه‌سواری کوهستان

این ورزش مهیج که امروزه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، از مهم‌ترین تفریحات این شهر است که زیاد با شما فاصله ندارد. بیش از 15 مرکز دوچرخه‌سواری کوهستان معروف به مراکز MTB اطراف بارسلونا، خدمات گردشگری را در اختیار علاقه‌مندان و ماجراجویان ورزشگاه قرار می‌دهند. اجاره دوچرخه، اقامت، پارکینگ و آموزش از جمله خدماتی است که در این مراکز به گردشگران ارائه خواهد شد. برای رسیدن به این مراکز و لذت بردن از این ورزش مفرح فقط باید 40 دقیقه تحمل داشته باشید تا به نزدیک‌ترین مرکز MTB برسید.

جهت اطلاع از خدمات و هزینه این تفریحات، بهترین گزینه مطالعه این وب‌سایت برای علاقه‌مندان و ماجراجویان است. www.turismedecatalunya.com

پارک ملی و حیوانات

هنگامی که در شهر بارسلونا اقامت دارید، فقط نیم ساعت با پارک ملی sant liorence فاصله دارید. طبیعت بکر و دست‌نخورده مدیترانه‌ای این منطقه که در کوهستان اطراف شهر قرار گرفته، در فصل بهار، بهترین مرکز جذب علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت این شهر است. گل‌های پامچال و درختان در کنار بنفشه‌های وحشی این پارک، مناظر بسیار زیبایی را برای عکاسی گردشگران مهیا کرده است. بهرین راه برای استفاده از طبیعت این پارک ملی، تورهای روزانه و کسب اطلاعات مفید از طریق وب‌سایت www.walkingcatalonia.com برای گردشگران است.

بازدید از صومعه Montserrat

این صومعه که در قرن 12 میلادی ساخته شده از اصلی‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری بارسلوناست که همیشه مملو از گردشگران است. این صومعه که در فاصله 40 کیلومتری از شهر بارسلونا واقع شده، بهترین مکان برای توری یک‌روزه است و محوطه اطراف آن می‌تواند بعدازظهری به‌یادماندنی را برای گردشگران فراهم کند. اگر علاقه‌مند به آثار تاریخی و مکان‌های باستانی هستید، می‌توانید با تهیه بلیت قطار و تراموا به این صومعه برسید، اما اگر قصد حرکت به سمت این صومعه را دارید، حتما کفش راحتی به‌پا کنید و مقداری خوراکی و آب هم همراه داشته باشید تا بهترین استفاده را از این منطقه داشته باشید.

غواصی

علاقه بشر به کشف دنیای زیر آب هرگز قابل انکار نیست؛ به طوری که این شهر ساحلی توانسته بهترین استفاده را از سواحل و دریای خود در این زمینه داشته باشد. اکوسیستم زیر آب سواحل این شهر همیشه مرکز توجه بسیاری از گردشگران و ماجراجویان دریایی‌ بوده، اگر سلامتی شما اجازه می‌دهد، می‌توانید از این تفریح بخوبی استفاده کنید. بهترین و ارزان‌ترین امکانات غواصی در مراکز مختلف نزدیک شهر بارسلونا برای خدمات‌رسانی به شما و علاقه‌مندان شگفتی‌های زیر آب آماده‌اند، اما قبل از شیرجه زدن در آب بهتر است سری به وب‌سایت مربوط به این روزش مفرح بزنید تا بی‌گودار به آب نزده باشید. www.costa-brava-scuba-diving.com

دوچرخه‌سواری دونفره

آخرین تفریح در شهر بارسلونا که برای بازنشسته‌ها نیز کاملا مفید است، دوچرخه‌سواری دونفره است. به طور کل شهر بارسلونا یکی از شهرهای پیشگام برای رواج دوچرخه‌سواری است. دوچرخه‌سواری در میان سبزه‌زارها و مزارع سرسبز زیتون در این منطقه می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای گردشگران باشد. اگرچه با این کار هم به جیب خود خدمت و هم محیط‌زیست را آلوده نکرده‌اید، کمک شایانی به سلامتی خود نیز کرده‌‌اید. بنابراین هرگز این لذت را فراموش نکنید. برای کرایه دوچرخه و مسیرهای زیبا بهتر است قبل از حرکت سری به سایت www.barcelonabybike.com بزنید.

حالا که از این امکانات رفاهی نزدیک شهر بارسلونا آگاه شدید، برای سفر بعدی خود برنامه‌ریزی کنید تا علاوه بر صرفه‌جویی در وقت خود به حساب پس‌انداز خودتان کمتر دست بزنید.

عزتی

13/3/91

Ho chi min city یا saigon city

شهر تاریخی و بسیار معروف هوشیمین در واقع یکی از اصلی ترین مراکز گردشگری کشور ویتنام شناخته شده این شهر با توجه به وسعت و امکانات خود در واقع محلی برای اسکان گردشگران خارجی و داخلی ویتنام خواهد بود. نزدیکی این شهر به آثار باستانی و تاریخی و حتی یادگارهای دوران جنگ باعث شده تا بسیاری از گردشگران ابتدا به این شهر وارد شوند و پس از آن به دیگر نقاط بروند ، به همین دلیل شهر هوشیمین از اهمیت اقتصادی و تجاری خوبی برخوردار شده و تعداد بسیار زیاد گردشگری در این شهر حاکی از رونق این صنعت در شهر هوشیمین است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بهترین زمان سفر به آن از ماه آبان تا اوایل فروردین خواهد بود در این فصل از سال که در واقع فصل سفر نیز نامید می شود صنعت گردشگری در این شهر از رونق فوق العاده ای برخوردار است گرچه این صنعت در کل کشور به تازه گی رشد مناسبی داشته .

برای رسیدن به این شهر اگر مستقیم به این شهر قصد سفر کرده اید بهترین گزینه استفاده از شرکت های هواپیمایی عربی خواهد بود اما اگر ابتدا به دیگر شهرهای شمالی کشور مثل پایتخت وارد شده اید بهترین گزینه استفاده از خطوط هواپیمایی داخلی ویتنام برای شماست که تجربه ای مناسب نیز هست مدت پرواز از هانوی به این شهر تقریبا 2 ساعت خواهد بود و وارد فرودگاه بین المللی Tan son Nhat خواهید شد.

نکته جالب برای هر مسافری که وارد این شهر می شود تراکم جمعیت و تعداد گردشگران ورودی به این شهر است اما نکته جالب توجه دیگر گردشگران هزینه بسیار پایین کرایه تاکسی در این شهر خواهد بود با توجه به این موضوع فاصله چهار کیلومتری فرودگاه تا مرکز شهر را تنها با چیزی حدود 5 دلار طی خواهید کرد.

شهر هوشیمین یا سایگون که در واقع یکی از مهمترین بنادر رودخانه ای این کشور نیز هست از نظر حمل و نقل دریایی در ویتنام از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین اولین نکته قابل توجه حضور شرکت های بین المللی در این شهر خواهد بود.

اکثر کردشگران وردی به این شهر قصد سفر به دیگر نقاط ویتنام را دارند و کمتر کسی صرفا برای دیدن این شهر از هواپیما پیاده می شود مهمترین مقاصد گردشگری این شهر می تواند سواحل بسیار جذاب این شهر مثل  Phu Quoc، Phan thiet و Vung Tau  را نام برد اما به تازه گی شهر دالات نیز به این مراکز پیوسته که به نام سوئیس شرقی از آن یاد می شود.

مراکز دیدنی این شهر پرجمعیت و شلوغ هوشیمین عبارتند از موزه شهر ، تونل Cu Chi (از معروفترین تونل های جنگی در زمان جنگ ویتنام با آمریکا) رودخانه سیاگون، موزه جنگ و اداره پست مرکزی شهر را نام برد اما جالب ترین قسمت سفر به این شهر تونل Cu Chi برای گرشدگران خواهد بود. تجربه زندگی سربازان ویتنامی در دوران جنگ با آمریکا آشنایی با نحوه عملکرد آنها شاید جالبترین و مهیج ترین نقطه سفر برای گردشگران جوانتر خواهد بود. چون جست و خیزهای داخلی تونل و راهپیمایی و حتی در برخی موارد استفاده از سلاح های نظامی آن زمان برای آنها راحت تر خواهد بود.

این قسمت از سفر به یادمانی در ویتنام که شاید مهیج ترین هم باشد عاملی است برای جذب بیشتر گردشگران به این کشور که شاید روزگاری تنها صحنه جنگ و خونریزی بوده اما حالا همان کشور تبدیل به چهارمین مقصد گردشگری جهان شده است اگرچه هنوز هم برخی از صحنه های این تونل کمی رنج آور است اما هنوز هم یکی از مهمترین نقاط گردشگری شهر هوشیمین همین تونل است.

خرید در بازارهای محلی و تورهای روزانه روی رودخانه سیاگون تکمیل کننده این سفر رویایی خواهد بود اما در مورد هتل ها و محل اقامت در این شهر زیاد نباید نگران باشید تهیه اتاق باشیم چون تعداد هتل های این شهر به اندازه کافی برای فصول شلوغ سال ساخته شده و دولت هم بطور کامل روی نحوه اداره آنها نظارت دارد.

برای گردشگران مسلمان خبر خوش اینکه می توانند از مسجد جامع این شهر بازدید کنند و درست در منطقه این مسجد تعداد زیاد رستوران که توسط مسلمانان هندی و پاکستانی اداره می شود وجود دارد و می توانند از غذاهای حلال لذت ببرند و خاطرات خوشی را از این شهر توریستی با خود همراه داشته باشند.

بطور کلی در مورد هتل های شهر می توان نام این هتلها را  عنوان کرد.

1.       هتل های زنجیره ای Rex

2.       هتل Catina

3.       هتل Duna

4.       هتل Mondial

5.       هتل Bong sen

6.       هتل Tan mydinh

7.       هتل Empress

8.       هتل Blue diamond

که تنها تعدادی از هتل های معروف این شهر هستند اما به یاد داشته باشید که متناسب با امکانات مالی خودتان می توانید از شبی 40 دلار تا 500 دلار برای هرشب در این شهر تاریخی هتل انتخاب کنید.

کامل ۲۲/۸/۹۰

Hue city یا شهر رنگ

این شهر ساحلی که تقریبا در مرکز ساحلی شرقی این کشور واقع شده در واقع یک شهر باستانی و قدیمی خواهد بود گرچه با پایتخت ویتنام تقریبا 700 کیلومتر فاصله دارد اما می توان از این شهر هنوز هم به انواع پایتخت تاریخی گردشگران نام برد چون وجود شهر ممنوعه در این شهر باعث شده که عملا تمام گردشگران ورودی به ویتنام در بخشی از سفر خود سراز این شهر باستانی سر در خواهند آورند.

اگر از هانوی به این شهر قصد سفر دارید بهترین گزینه استفاده از قطار و در نهایت هواپیماست که پروازی حدود یک ساعت را تجربه و وارد فرودگاه Phu Bai خواهید شد این فرودگاه تا مرکز شهر Hue حدود 30 دقیقه فاصله دارد و می توان با اتوبوس های مخصوص به مرکز شهر رسید

در مورد آثار تاریخی شهر می توان از شهر ممنوعه ، قایق سواری در رودخانه برای بازدید از معابد قدیمی ، مرکز DMZ، معبد Khien Mu (حدود 4 کیلومتر با شهر فاصله دارد)، مقبره TuDuc (که حدود 7 کیلومتر با شهر فاصله دارد)، مقبره Khai Dinh (حدود 10 کیلوتر با شهر فاصله دارد) و مقبره Gia long (حدود 40 کیلومتر با شهر فاصله دارد.

این شهر که توسط سازمان یونسکو به عنوان شهر تاریخی و ملی در ویتنام شناخته شده از مهمترین مراکز توریستی و گردشگری این کشور شناخته شده است .

در این شهر خرید کلاه حصیری را فراموش نکنید. در مورد هتل های شهر HUE می توان نام هتل های imperial Hotel، Green Hotel، Park view hotel و Romance Hotel را بیان کرد که برای اقامت بسیار مناسب هستند اما این شهر هم همانند شهرهای دیگر این کشور تنوع انتخاب زیادی برای محل اقامت برای گردشگران فراهم کرده اند.

کامل

۲۲/۸/۹۰

Sapa منطقه کوهستانی ساپا کارت پستالی واقعی

این شهر کوهستانی در شمال کشور شالیزارهای برنج و کلاه حصیری ها، یعنی ویتنام و نزدیک کشور واقع شده. از این رو تنوع اجناس چینی در این شهر بیشتر از دیگر نقاط کشور به چشم می خورد اما اصلی ترین دلیل انتخاب این شهر به عنوان دومین شهر توریستی ویتنام کوهها و دره های سرسبز آن که پوشیده از مه هستند بوده و بوده.

طبیعت بسیاری بی نظیر آن منطقه و آرامش آن باعث شده که بسیاری از گردشگران ویتنام که عمدتا چینی و آمریکایی هستند پس از لذت تفریحات آبی  در سواحل ویتنام جهت آرامش و دوری از شلوغی شهرهای ساحلی و تکمیل سفر خود به این منطقه وارد شوند . بطور کلی اگر دوست دارید اصالت زندگی ویتنام و طبیعت واقعی را در این کشور دریابید به ساپا سفر کنید این شهر در بین گردشگران بین المللی بسیار مشهور شده و از امتیازات خوبی برخوردار است.

این شهر از اوایل آذرماه تا اوایل اردیبهشت سردترین فصول خود را سپری می کند و شاید گزینه مناسبی برای برخی گردشگران نباشد گرچه میانگین درجه حرارت در این شهر و این فصل از سال 5 درجه سانتی گراد خواهد بود اما اگر واقعا قصد دارید طبیعت این منطقه را ببینید باید در فواصل ماههای خرداد تا آبان به این منطقه سفر کنید و پیش روی خود کارت پستالی واقعی و زنده ببینید و به قدرت آفریدگار هستی پی ببرید.

بهترین راه برای رسیدن به این منطقه خوش آب و هوا و استفاده کامل از طبیعت و مناظر اطراف این شهر سفر با قطار است که کمتر از 25 دلار برای شما هزینه خواهد د اشت. البته هرگز فراموش نکنید که حتما باید حداقل یک هفته قبل از سفر خود به ساپا بلیت قطار را خریداری کنید چون در فصول شلوغ این منطقه تهیه بلیت کمی سخت خواهد بود. بنابراین بهتر است که در اولین روز سفر خود به ویتنام اقدام به تهیه بلیت قطار به این شهر را کنید و اگر با تورهای گردشگری سفر می کنید از ابتدا به مدیر تور یادآوری کنید که قصد سفر به این منطقه را دارید تا او اقدامات لازم را جهت سفر شما انجام دهد. لازم به یادآوری است که این منطقه مقصد بسیاری از کوهنوردان حرفه ای نیز هست بنابراین اگر در این فصل بخصوص به شهر ساپا سفرکنید یقین داشته باشید که یکی از این گروههای کوهنوردی را خواهید دید و شاید تا برخی از مناطق کوهستانی اطراف شهر همسفر آنها باشید که خالی از لطف نیست.

قله کوه Fansifan با ارتفاعی معادل 3200 متر در واقع بلندترین قله منطقه است و به همین دلیل مقصد بسیاری از گرشدگران و کوهنوردان خواهد بود.

نکات مهم در این سفر

1.       همیشه آماده حرکت باشید و از همراه داشتن بار اضافه جدا خودداری کنید.

2.       هرگز با افراد غریبه برای تورهای روزانه بیرون از هتل  خارج نشوید و فقط از راهنماهای معتبر استفاده کنید، شناسایی این راهنماها کار سختی نیست چون دفاتر گردشگری در سطح شهر آماده ارایه خدمات به گردشگران هستند.

3.       قدرت «خیرگفتن» را در خود تقویت کنید چون اگر این قدرت را ندارید مقدار زیادی پول خود را در این سفر از دست خواهید داد آنهم با خریدن وسایل غیر ضروری.

4.       همیشه مطمئن باشید بلیت برگشت خود را در دست دارید .

5.       اگر قصد استفاده از تورهای محلی را برای بازدید روستاهای اطراف دارید در ایام هفته  این تصمیم را عملی کنید چون در روزهای تعطیل هفته قیمت این تورها تقریبا دوبرابر خواهد بود.

6.       به یاد داشته باشید چانه زدن یکی از شیرینی های معاملات در این منطقه است بنابراین هرگز از جانه زدن خود برای خریدن سوغاتی خجالت نکشید.

در مورد جاذبه های گردشگری این شهر می توان به کوه Ham Rong،  کوهfansifan ، بازار و مرکز خرید ساپا SaPa Market، BAC Market، قله Hoang و تور دوچرخه سواری در کوهستان اشاره کرد گرچه طبیعت اصلی ترین جاذبه این شهر کوهستانی بوده و هست. حال در دامن این طبیعت بکر و دست نخورده  وعده غذای سالم و لذیذ هم خالی از لطف نیست بنابراین نوبت معرفی رستوران های معروف شهر رسیده اما در مورد رستوران های این شهر باید نام این رستوران ها را به یاد داشته باشید تا بتوانید به بهترین و با کیفیت ترین غذاهای محلی دسترسی داشته باشید. (کافه شکلات، رستوران دلتا، رستوران هتل بوتیک، رستوران باغ گل رز، رستوران gerbera)

در هر حالت تجربه سفر به این منطقه کوهستانی در شمال ویتنام باعث خواهد شد تا به دلیل اصلی اهمیت حفظ حیات وحش و طبیعت در جهان پی ببریم و هرچه بیشتر در این زمینه کوشا باشیم تا اینکه فقط از دیدن تصاویر این مناظر لذت نبریم بلکه در دامن طبیعت بکر آناه از زندگی لذت ببریم.

کامل  

۲۲/۸/۹۰

نیروگاههای هسته ای فرصتی برای جذب گردشگر

جاذبه بین ملکولی گردشگران را نیز جذب کرد

همه ما کوچک و بزرگ ، پیر و جوان انرژی هسته ای و بطور کل نام اتم را با نام البرت اینیشتن می شناسیم و این انرژی را انرژی پر رمز و رازی میدانیم. از ابتدای پیدایش آن بسیاری از مردم علاقمند به داشتن اطلاعاتی در این زمینه بودند. اما به دلیل بسیاری از مسایل امنیتی و سیاسی تاکنون این موضوع صرفا از طریق کتاب ها یا مطالب اینترنتی میسر بوده اما چندی است که نیروگاههای هسته ای که در گذشته ای نچندان دور مکان های مرموز و دور از دسترس بودند به جاذبه های بسیار پررونقی در صنعت نوظهور گردشگری در گوشه و کنار دهکده جهانی تبدیل شده اند.

علاقه و اشتیاق مردم و ماجراجویان به دانستن و بازدید از تاسیسات این نیروگاهها حتی با وجود خاطرات ناگواری چون هیروشیما و ناکازاکی در کشور شکوفه های گیلاس نتوانسته از این اشتیاق بکاهد و این شاخه جدید صنعت گردشگری را ازسکه بیاندازد. اگرچه از گذشته بین سازمان های حافظ محیط زیست و تشکل های مدنی و ارگانهای دولتی و دست اندرکاران تولید این انرژی  مناقشاتی درگرفته اما هیچ یک از این موارد نتوانسته مانع از رشد و گسترش این سوژه جدید گردشگری بشود.

اکثر کارشناسان مسایل هسته ای دلیل ساخت این نیروگاههای تولید برق را کمک به رشد اقتصادی و تامین انرژی مورد نیاز جامعه میکنند و هرگز تصور نمی کردند گروههای گردشگر را در محوطه یا اتاقک های کنترل نیروگاه ببینند و به دلیل حساسیت کارشناسان حتی با پیشنهاد  بازدید دیگر متخصصان در این زمینه به سختی موافقت می کردند اما چندی است که صنعت روبه رشد گردشگری که دایم در حال رشد و گسترش است از این موانع و حصارهای پیچ در پیچ نیروگاهها گذشت و گروههای متعددی از گردشگران داخلی و خارجی را روانه قلب این نیروگاهها کرد.

صنعت گردشگری که به عنوان یکی از پولسازترین صنایع قرن حاضر در بین سرمایه گذاران و علاقمندان به سفر و البته دولت ها شناخته شده توانسته از حساسیت ها و محدودیت های مراکز انرژی هسته برای دولت ها بکاهد و این مکان ها را به نوعی مرکز گردشگری تبدیل کند بطوری که حتی حادثه تکاندهنده انفجار نیروگاه چرنوبیل امروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور اوکراین تبدیل شده و در واقع حتی مخروبه های این نیروگاه و شهرک متروکه اطراف آن محل بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تبدیل شده و برای این کشور همانند معدن الماس با ارزش شده است.

به این ترتیب سازمان گردشگری اوکراین پس از حادثه 1986 میلادی برای نخستین بار درهای نیروگاه مخروبه چرنوبیل را اواخر سال 2009 میلادی بروی گردشگران گشود و دوباره زندگی را به شهرک و مناطق اطراف این نیروگاه بازگرداند.

این تصمیم باعث شد که تنها در سال 2011 میلادی حدود 2 میلیون گردشگر از این مخروبه ها بازدید کنند و به گزارش بنگاه خبری یورو توربو نیوز حضور گسترده گردشگران در این نیرگاه (چرنوبیل) را به عنوان یکی از 10 مقصد برتر گردشگری شرق اروپا معرفی می گردد و هر روز بیشتر مورد توجه ماجراجویان و گردشگران این منطقه قرار گرفته است.

اگرچه ماجراجویان و گردشگران علاقمند به بازدید از این منطقه فقط چند دقیقه آنهم تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی از نظر سلامتی و امنیتی اجازه ماندن در محوطه این نیروگاه را دارند اما این محدودیت ها ، هرگز نتوانسته علاقه گردشگران را برای بازدید از ویرانه های چرنوبیل بکاهد.

به گزارش سازمان گردشگری اوکراین این منطقه طی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این کشور خواهد بود بنابراین بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری امیدوارند هنگام برگزاری و پس از آن درآمد زیادی از طریق این نیروگاه خاموش به دست آید و برای برنامه ای بلند پروازانه مسئولان گردشگری اوکراین یعنی تبدیل مناطق اطراف نیروگاه چرنوبیل به پارک اتمی سرمایه گذاری شود.

طی این برنامه پس از گذشت حدود سه دهه از این حادثه غم انگیز تمام محدودیت های آلودگی اتمی توسط دولت در منطقه لغو شده و دوباره زندگی جانوری به این منطقه مرده بازگردانده شده. طبق این پروژه این منطقه متروکه به یک باغ وحش طبیعی بزرگ تبدیل خواهد شد و با احداث خط منوریلی در ارتفاع 6 متری سطح زمین گردشگران و علاقمندان در واگن های بسیار مجهز به بدنه ضد تشعشه وارد منطقه خواهند شد و در چهار ایستگاه می توانند قدم در محوطه اصلی نیروگاه بگذارند و البته اگر مایل به اقامت شبانه در این منطقه باشند می توانند در هتلی بسیار مجلل و البته ایمن اقامت داشته باشند.

این رویا پردازی که پایه اصلی آن توسط نویسنده کتاب جنگل ورم وود Worm wood forest یعنی ماری میچیو Mary Mycio مطرح شده پس از چند سال قرار است به واقعیت نزدیک شود بطوری که  این سرمایه گذاری عظیم نشان دهنده اهمیت اقتصادی صنعت گردشگری برای کشورهاست که از تمام امکانات خود حتی ویرانه های انفجار هسته ای برای رونق آن استفاده می کنند.

در این زمینه یوری روزگونی Yuri Rozgoni مدیر یک آژانس گردشگری در اوکراین می گوید: اگرچه امروزه می توانیم روزانه 20 تا 30 گردشگر را در قالب تورهای کوچک به منطقه چرنوبیل ببریم و درآمد خوبی به دست آوریم اما با احداث این پارک اتمی می توانیم درآمد بسیار بیشتری داشته باشیم. به عقیده این این افزایش درآمد برای ساکنان منطقه و سرمایه گذاران صنعت گردشگری این کشور حکم معدن الماسی تازه کشف شده دارد و هدف از احداث این پارک اتمی توسط دولت اوکراین را جذب حداکثری گردشگران به این کشور و بخصوص منطقه چرنوبیل می داند و اهمیت این منطقه را به غیر از جاذبه گردشگری و تفریحی بعد تحقیقاتی آن می داند به گفته وی اهمیت این منطقه به عنوان پژوهشگاهی بسیار معتبر و طبیعی برای محققان که در آینده نزدیک توجه بسیاری از آنها از سراسر جهان به این پارک جلب می شود بسیار بیشتر از اهمیت تفریحی آن هست که البته در رشد و ارتقاء سطح علمی کشور بسیار پراهمیت بوده و هست.              

این فعال عرصه گردشگری اوکراینی می گوید: دو نیروگاه تملین و دوکوانی به عنوان تاسیسات هسته ای جمهوری چک که امروزه یکی از مقاصد گردشگری منطقه شناخته شده اند در سال 2010 میلادی بیش از 58 هزار و 500 گردشگر را پذیرا بوده اند. حال که چرنوبیل از شهرت جهانی برخوردار هست می تواند میلیونها گرشدگر را به سمت اوکراین بکشاند. چرنوبیل به عنوان جاذبه جدید گردشگری در حالی به صنعت گردشگری دهکده جهانی معرفی شده که بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر با جایگاه مناسب در این زمینه مثل ژاپن و چین نیز قصد دارند با برنامه هایی کارآمد از نیروگاه های و تاسیسات هسته ای خود به غیر از تولید انرژی ، گردشگر نیز جذب کنند .

به عنوان مثال کشور شکوفه های گیلاس پس از حادثه سونامی و تخریب نیروگاه فوکوشیما در سالگرد این حادثه به گردشگران اجازه بازدید از مناطق اطراف این نیروگاه را داد این تصمیم در واقع در پی یک هدف بلند پروازانه دولت ژاپن برای جذب 18 میلیون گردشگر تا پایان سال 2016 میلادی به منطقه تدوین شده و اصلی ترین سرمایه گذاری دولت  اطراف نیروگاه فوکوشیما بوده است تا بتواند از علاقه مردم برای بازدید این نیروگاه به نفع رونق صنعت گردشگری خود استفاده کند در همین حال کشور چین هم از این موقعیت نهایت استفاده را کرده و با احداث شهرک اتمی سعی در جلب بیشتر گردشگران به چین دارد.

این شهرک که در واقع زمانی سایت پژوهشی بمب های اتمی و هیدروژنی چین بوده به عنوان جاذبه گردشگری منحصر بفرد چین به صنعت بسیار پررونق گردشگری چین معرفی شده است. این شهرک صنعتی کوچک که در سال 1958 میلادی ساخته شده است از سال 1987 میلادی متروکه اعلام شد ولی پس از مدتی دوباره به عنوان شهرک مسکونی مورد استفاده قرار گرفت این شهرک در حال حاضر حدود 800 هزار گردشگر ورودی که برای بازدید این سایت اتمی به این شهر می آیند پذیرایی کرده است که با برنامه بلند مدت مسئولان گردشگری چین روبه افزایش بوده.

وانگ ژینمینگ رئیس ایستگاه مدیریت تشعشاعت رادیواکتیو استان گینگای اعلام کرده اکنون این سایت بدون آلودگی به روی عموم بازدید کنندگان باز است و علاقمندان می توانند بدون نگرانی از این موضوع از تاسیسات هسته ای این سایت بازدید کنند . اگرچه این منطقه دارای جاذبه های گردشگری دیگری چون دریاچه های طبیعی و طبیعتی بسیار بکر نیز هست اما اگثر گردشگران ترجیح می دهند ابتدا از این سایت اتمی بازدید کنند و سپس به سمت دیگر جاذبه ها می روند.

حالا که نیروگاههای اتمی چه به صورت فعال یا غیر فعال در گوشه و کنار این کره خاکی به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری کشورهای دارند این تکنولوژی تبدیل شده اند سئوال اصلی این است که چرا این پتانسیل بسیار مهم در کنار دیگر امکانات گردشگری ایران از دید دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور پنهان مانده و هیچ سرمایه گذاری مفیدی روی این افتخار ملی صورت نگرفته است.

اگرچه شاید در نگاه اول این نیروگاه و تاسیسات آن اهمیتی سیاسی و امنیتی برای ایران داشته اما هرگز نباید این موقعیت طلایی را برای گسترش صنعت گردشگری ایران نادیده گرفت امروزه طلایی ترین فرصت در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار گرفته است. بطوری که نیروگاه بوشهر و تاسیسات آن چندی است که سوژه خبری اکثر خبرگزاری ها شده و حالا که این جریان سازی که به گفته بسیاری از دست اندرکاران صنعت گرشدگری به عنوان یکی از روشهای بازاریابی مفید در صنعت گردشگری شناخته شده رایگان در اختیار ایران قرار گرفته باید مدیران و مسئولان صنعت گردشگری ایران با هماهنگی دست اندرکاران این نیروگاه و برگزاری تورهای گردشگری در این نیروگاه پیام صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران و تمدن اصیل ایرانی را به جهانیان برسانند.

چه زیباست که این فرصت طلایی توسط مسئولان سیاسی و گردشگری ایران مغتنم شمرده شود و از آن به بهترین روش در جهت رونق صنعت گردشگری و معرفی جایگاه اصلی آن به جهان استفاده شود.

عزتی

 

10 مقصد گردشگری مرموز جهان

ذهن کنجکاو بشر دلیل اصلی بسیاری از اکتشافات او بوده و به طور کلی علاقه بشر برای سردرآوردن از اسرار و رموز اشیاء باعث شده که بسیاری از اکتشافات صورت گیرد و یا اینکه همین علاقه باعث شده تا انسان برای یافتن ناشناخته های دیگر سرزمین ها بار سفر ببندد. کریستف کلمب نامی آشنا برای همه ماست کشف دنیای ناشناخته آنسوی اقیانوس از افتخارات اوست که سوژه بسیاری از فیلم ها و کتابهای تخیلی نیز بوده است اما هستند بسیاری از مکانها که توسط گذشتگان ما کشف شده اند و به عنوان آثار باستانی هم اکنون تعداد بیشماری از گردشگران و محققان را به خود جذب می کنند  ولی بسیاری از این آثار باستانی هنوز ناشناخته باقی مانده و ذهن بشر هنوز توان درک راز و رمز چگونگی ساخت آنها را ندارد ..

این مکانهای تاریخی مرموز پس از کشف همیشه سوژه اصلی تحقیقات و بررسی های علمی بوده اند اما هنوز هم لب به سخن نگشوده اند و ناگفته های بسیاری را در دل دارند، همین راز و رمز ها باعث شده تا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و ماجراجویان به این مکانها سفر کنند و به دنبال واقعیت این سازه های مرموز باشند. به همین دلیل لیستی از 10 اثر باستانی مرموز دهکده جهانی تهیه کردیم که تا کنون بطور کامل شناخته نشده اند و امیدواریم که به زودی اخبار خوبی در مورد این مکانها و حل شدن معمای وجودی آنها داشته باشیم.

بطور کل چند سئوال مشترک در باره این مکانها در ذهن بشر و محققان باقی مانده است یکی اینکه این سازه های بسیار جالب در زمان خود چگونه ساخته شده اند و دیگری اینکه هدف از ساختن این سازها توسط نیاکان ما چه بوده و در آخر پیامی که آنها قصد داشتند به بشر امروزی بدهند چیست؟

اگر اهل ماجراجویی هستید و از سری فیلم های ایندیاناجونز با صحنه های بسیار مهیج و در عین حال ترسناکش خوشتان می آید این فهرست ده تایی مرموزترین های باستانی ما را مطالعه کنید.

1.        تپه تاریخی کاهوکیا CAHOKIA

این تپه باستانی در نزدیکی شهر ایلینوی ایالات متحده آمریکا واقع شده . طبق برآورد کارشناسان و باستانشناسان با توجه به اکتشافات اخیر در اطراف این تپه تاریخی، برخی از سازه های  آن را مطلعق به سال 650 میلادی می دانند اما هنوز اتفاق نظری در باره سال ساخت کل مجموعه بین این کارشناسان وجود ندارد.

شبکه کامل انتقال آب ، خانه ها و سالن های اجتماعات در این شهر به خوبی نشان از تمدن در شهر دارد و با توجه به برآورد امکانات شهری این منطقه در زمان خود حدود 40 هزار نفر جمعیت داشته است. اگر چه کاوش های فراوان متخصصان و دانشمندان در این تپه توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار آنها قرار دهد اما هنوز متوجه چگونگی ساخت این اثر باستانی و دلیل آن با توجه به امکانات سال ساخت آن یعنی حدود 1500 سال پیش نشده اند. این اثر باستانی در سال 1982 میلادی به فهرست آثار باستانی یونسکو اضافه شد و از آن پس مورد توجه ویژه ای از سوی گردشگران و ماجراجویان قرار گرفته است.

2.        آرامگاه نیوگرنج newgrange

قدیمی ترین و تاریخی ترین اثر باستانی در ایرلند آرامگاه چوبی نیوگرانژ است ، این اثر باشکوه باستانی که از چوب و خشت ساخته شده به تخمین کارشناسان در 3100 سال قبل از میلاد مسیح و به گفته برخی دیگر از تاریخ نگاران حدود 1000 سال قبل از ساخته شدن اهرام مصر ساخته شده است. به عقیده باستانشناسان این سازه علاوه بر مقبره بودن اهمیت زیادی در علم نجوم نیز داشته و سالانه تعداد زیادی از هم عصران خود را برای عبادت به خود جلب می کرده. اصلی ترین موضوع جالب این مقبره چگونگی ساختن آن بوده این مقبره توسط متخصصان آن زمان به گونه ای ساخته شد که نور خورشید هر سال در تاریخ 19 دسامبر به داخل آن نفوذ می کند و باعث روشن شدن کل سازه می شود بنابراین این روز سال همیشه شلوغ ترین روز از نظر تعداد گردشگران ورودی به منطقه بوده و هست. اما اصلی ترین راز این سازه نحوه ساختن آن است که هنوز برملا نشده و بسیاری از کارشناسان نمی دانند این سازه در آن سالها و بدون تجهیزات دقیق مهندسی امروزی چگونه ساخته شده که تا قرن بیست و یکم نیز سرپا باقی مانده و کمترین خسارت را در اثر فرسایش به خود دیده است.

3.        یوناگونی Yonaguni

این اثر باستانی در سواحل ژاپن به عنوان یکی از عجیب ترین و قدیمی ترین آثار باستانی در جزیره RYUKU واقع شده است. یوناگونی که در سال 1987 میلادی توسط چند قواص کشف شد تا کنون مورد بررسی های بسیار گسترده ای قرار گرفته است اما هنوز هم سئوالات بسیاری در ذهن کنجکاو بشر در این زمینه باقی مانده است. این منطقه که در واقع از سنگ های بزرگ ساخته شده به گفته برخی غواصان و پژوهشگران به صورت آرامگاه ساخته شده و حکاکی های روی این تخته سنگ های عظیم حاکی از تمدن آن زمان بوده است. این اثرباستانی غرق شده که در نزدیکی جزایر تایوان واقع شده از گذشته تا کنون توسط تعداد زیادی کوسه محافظت می شده و به همین دلیل هم دست نخورده و هم تقریبا هنوز مرموز در ذهن محققان باقی مانده.

به گفته برخی از این کارشناسان و تاریخ نگاران ساخت این اثر باستانی حدودا به 2000 سال پیش مربوط می شود. اماسئوال اصلی اینجاست که این اثر باستانی که در عمق 50 متری دریا قرار گرفته آیا ساخت دست بشر است یا قدرت بی انتهای طبیعت آن را خلق کرده است؟ اما زوایای بسیار دقیق و نقوش روی این تخته سنگ ها همگی نشانه دخالت انسان در این سازه هستند.

4 .  خطوط ناژکا NAZCA LINE

خطوط ناژکا یکی از مرموز ترین آثار تاریخی روی کره خاکی در بین محققان و علاقمندان معرفی شده است و چگونگی و دلیل ساخت آنها هنوز هم در پرده ابهام باقی مانده است . این خطوط مرموز که به صورت اشکال حیواناتی چون عنکبوت، دلفین، ماهی و میمون هستند در صحرایی به همین نام در کشور پرو یعنی جایی که به گفته بسیاری از باستانشناسان تمدن اینکا در دوران خود حکمرانی می کرده، واقع شده اند. بطور کلی اشکال تشکیل شده با این خطوط باعث جلب توجه بسیاری از ماجراجویان و محققان به این صحرا شده است. این اثر باستانی در سال 1927 توسط یک باستانشناس پرویی کشف شد و کارشناسان سال ساخت این اثر باستانی و در عین حال هنری را بین سال 200 قبل میلاد تا 700 میلادی تخمین زده اند. که توسط سرخپوستان به وجود آمده اند و برای آنها معنی و مفهومی خاص داشته است. اما جالب ترین نکته این است که چگونه طی چندین قرن فرسایش طبیعی این سازه ها هنوز قابل تشخیص و کامل باقی مانده اند. اگر چه بسیاری از محققان اعتقادات مذهبی سرخپوستان را دلیل اصلی به وجود آمدن این اثر باستانی می دانند ولی هنوز هیچ مدرکی درباره صحت این ادعا در دست نیست و مفهوم این علائم برای ذهن انسان غیر قابل درک باقی مانده است .

5. دایره های Goseck

این دایره های مرموز به عنوان اثری جالب و باستانی در کشور آلمان بسیار معروف هستند. این دایره ها که از چوب و شن و سنگ در این کشور ساخته شده اند در واقع قدیمی ترین رصدخانه خورشیدی در آلمان یا حتی در کل جهان شناخته شده اند.این سازه که از یک سری دایره تشکیل شده توسط پرچین هایی از یکدیگر جدا شده اند بسیاری از تحقیقات قدمت این دایره ها و بهتر بگوییم رصد خانه را حدود 4900 سال قبل از میلاد برآورد کرده اند. بررسی های اولیه در این منطقه نشان داده است که علم نجوم در دوران نوسنگی در بین ساکنان منطقه و پدید آورندگان این اثر باستانی  از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . این اثر تاریخی مرموز که آثاری شبیه به آن هم در سراسر جهان موجود است از مهمترین آنهاست و دقت و چگونگی ساخت آن در دوران نوسنگی هنوز هم برای تاریخ نگاران به صورت سئوال باقی مانده است. بسیاری از تاریخنگاران و باستانشناسان براین باوند که این دایره های مرموز مربوط به فرقه ای بوده که خورشید را ستایش می کرده اند و آنها را مبداء تقویم شمسی می دانند حتی استخوان های کشف شده در این رصد خانه ها یا معابد حاکی از قربانی کردن انسان در زمانی خواص از سال است.

6. شهر ساکسای هویامان Sacsayhuaman

این شهر که به عنوان یکی از شهرهای اصلی تمدن اینکا در جهان شناسایی شده در کشور پرو و نزدیکی شهر CUZCO بناشده است. این سازه سنگی  که مجموعه ای از 3 دیوار است از تخته سنگ های عظیم و به شکل هندسی زیگ زاک تشکیل شده است که با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه هنوز هم پا برجا مانده و سالانه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند . اگرچه این بنا در گذشته توسط اسپانیایی ها مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از سنگ های آن برای ساختن کلیسایی در شهر کوزکو غارت شده اما هنوز هم کاملا شکل هندسی خود را حفظ کرده و محکم و استوار برجای خود ایستاده است. دالان ها و معابد داخلی این شهر هنوز هم کاملا قابل شناسایی و معرف تمدنی بسیار جالب و غنی هستند. البته مهمترین سئوال بی پاسخ این سازه برای تاریخدانان چگونگی ساخت این بنا در گذشته های دور و چگونگی مقاومت آن در مقابل زلزله های ویرانگر و فرسایش طبیعی زمین است البته اگر از چگونگی حمل ونقل این تخته سنگ های عظیم در گذشته بگذریم.

7.        جزیره ایستر EASTER ISLAND

اما هفتیمن اثر تاریخی مرموز در یکی از دورافتاده ترین جزایر مسکونی این کره خاکی یعنی جزیره ایستر نزدیک کشور پرو واقع شده است. مجسمه های سنگی بسیار بزرگ این جزیره آتشفشانی که در قرون 12 تا 14 میلادی ساخته شده اند با راز و رمز خود ذهن اکثر باستان شناسان و گردشگران را به خود مشغول کرده اند .  این مجسمه ها که پیکره ای سنگی از انسان با شکل و شمایلی غیر واقعی هستند هنوز هم با نگاه خود و چگونگی قرار گرفتنشان به صورت راز در ذهن همه ما باقی مانده اند. اگرچه تعداد کل این مجسمه 880 عدد بوده و هم اکنون فقط 340 عدد از آنها سرپا ایستاده اند اما قامت بسیار عظیم این مجسمه ها و وزن زیاد آنها حتی در حالت افتاده خود می تواند ساعت ها بازدیدکنندگان را مشغول کند. بزرگترین این مجسمه ها 9 متر طول و تقریبا 70 تن وزن دارد و سئوال اصلی کارشناسان درباره این اثر تاریخی این است که این مجسمه ها با اینابعاد چگونه 1200 سال قبل توسط انسان ساخته شده اند و چگونه به این منطقه آورده شده اند؟ البته از نظر زیست شناسان سئوال مهمی در باره نوع پوشش گیاهی این جزیره آتشفشانی مطرح است که به رازهای آن منطقه افزوده شده است.

8.        سنگ راهنمای جورجیا GUIDSTONE

این نمادسنگی در ایالات متحده آمریکا واقع شده است که به عنوان نمادی از تمدن بشری و هماهنگی بشر با طبیعت توسط انسان ساخته شده است این تخته سنگ های بسیار عظیم که حامل پیامهایی برای بشریت هستند به گونه ای ساخته شده اند که نور خورشید در زمانی خاص از طریق شکاف روی یکی از آنها به برخی از خطوط مخصوص این سنگ نوشته می تابد . بطور کلی ده فرمانی که روی این تخته سنگها به 8 زبان حک شده نشانگر قدرت تفکر بشر در این کره خاکی و آینده آن که با طبیعت جهان گره خرده هستند. اگرچه این اثر از نظر باستانی اهمیت زیادی ندارد  اما اصل راز و رمز این سنگ های مربوط به دلیل به وجود آمدنشان بوده و هنوز هم هیچ اطلاع دقیقی از این موضوع در دست کارشناسان و محققان نیست. ولی همواره گمانه زنی هایی درباره این مسئله بین کارشناسان مطرح می شود و این اثر را زاده جنگ سرد بین آمریکا و شوروی سابق می دانند .

9.        ابوالهول بزرگ SPHINX

بی شک کسی نیست که اطلاعی هرچند ابتدایی درباره این مجلسه و محل قرار گرفتن آن نداشته باشد اما هنوز بسیاری هستند که از اصل این سازه اطلاعی در دست ندارند و علاقمند به کشف واقعیت ان هستند اگرچه این سازه بارها و بارها مورد تحقیق و بررسی کارشناسان واقع شده اما هنوز هم ناگفته های بسیاری را در دل خود باقی نگاه داشته این مجسمه عظیم سنگی که درواقع بدن شیر با سر انسان است به عنوان یکی از نمادهای گردشگری کشور مصر  در ذهن جهانیان تصویری آشناست. شگفتی اصلی در این باره یکپارچگی این سازه بسیار بزرگ است که هر بیننده ای را به فکر وامی دارد تاریخ حدودی ساخت این مجسمه بسیار بزرگ تقریبا به 2500 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می شود. بطور کلی این آثر باستانی همراه اهرام مصر همواره رمزو رازهای فراوانی را داشته اند که سوژه بسیاری از کتاب ها و فیلم نامه ها بوده است  و این مجموعه تاریخی را به عنوان مرموز ترین آفریقا معرفی کرده اند و سئوال اصلی کارشناسان این است که این مجموعه چگونه 2000 سال قبل از میلاد مسیح با امکانات آن زمان ساخته شده و البته مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها نیز مورد سئوال است که چگونه آنها این مدت را تا قرن حاضر دوام آورده اند و سازه ها را مستحکم و پابرجا نگهداشتند؟

10.     استون هنج

اما مرموز ترین اثر هنری لیست حاضر مربوط به انگلستان بوده  و البته نامی آشنا برای علاقمندان به تاریخ یعنی استون هنج در نظر گرفته شده است دلیل اصلی ساخت و کاربرد این اثر باستانی که هنوز هم در پرده ای از ابهام باقی مانده باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و محققان را در کنار بازدیدکنندگان و گردشگران به خود مشغول کند. این تخته سنگ های عظیم که به شکل بسیار خاص و هندسی روی هم قرار گرفته اند در دل خود اسراسر بسیار زیادی را پنهان کرده اند این اثر تاریخی که امروزه در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفته است به گفته برخی از کارشناسان تاریخی به عنوان رصد خانه مورد استفاده قرار می گرفته و منجمان زیادی را به خود دیده است. اما با توجه به اکتشافات اطراف این منطقه و شواهد موجود شاید این سازه عبادتگاه و مقبره ای برای حاکمان آن زمان خود بوده به هر حال رازهای بسیاری هست که هنوز درمورد این سنگ های مرموز در انگلستان باقی مانده و این اثر تاریخی را به عنوان مرموزترین جهان معرفی کرده است.

خطوط هواپیمایی با غذاهای خوشمزه

خطوط هواپیمایی با غذاهای خوشمزه

بهترین سرویس غذا در خطوط هواپیمایی جهان

سینی های خوشمزه در دل غولهای پرنده

وقتی صحبت از سفر و مسافرت می کنیم اولین موضوع مهم برایمان چگونه رسیدن به مقصد است. اگرچه امروزه وسایل متفاوتی برای رسیدن به مقصد در اختیار داریم اما هنوز هم نمی توان از اهمیت حمل و نقل هوایی چشم پوشی کرد.

صنعت هوانوردی و خدمات هوایی از زمان برادران رایت و پیدایش آن تاکنون سفر و گردشگری را دستخوش دگرگونی فراوانی ساخت، بنابراین این صنعت در واقع یکی از تاثیرگذارترین عوامل رونق گردشگری و سفر در گوشه و کنار این دهکده جهانی شناخته شده است اگرچه سرعت بسیار بالای جت های مسافری نتوانسته فاصله بین مبداء و مقصد سفر را از بین ببرد ولی مدت زمان رسیدن به مقصد را کاهش داده اند. اما همین جت های سریع هم هنوز برای رسیدن به مقاصد خود گاهی بیش از 18 ساعت در هوا پرواز می کنند که این مدت زمان برای برخی از گردشگران خسته کننده و طولانی است. به هر حال اگر در این پروازهای طولانی خستگی را کنار نادیده بگیریم نمی توانیم از قسمت لذیذ آن یعنی غذا خوردن بگذریم. این موضوع یعنی وعده های غذایی از ابتدا دغدغه اصلی دست اندرکاران این شرکت های هواپیمایی بوده و همین دغدغه باعث ابتکارهایی از جانب دست اندرکاران صنعت هوانوردی شده چون این فعالان اعتقاد دارند صرف وعده غذایی در طول پرواز در واقع نوعی تفریح برای مسافران هست که به واسطه آن می توان خستگی سفر را از تن مسافران بیرون کشید .

اکثر شرکت های هواپیمایی برای رفع خستگی مسافران در سفرهای طولانی هوایی از ابتدا به دنبال راهکارهایی بوده اند و ابتکاراتی هم در این زمینه به خرج داده اند که این ابتکارها از تغییر شکل صندلی هواپیما شروع شد و در نهایت به اتاقک های کاملا اختصاصی به همراه کلیه امکانات رفاهی مثل اینترنت و تلویزیون و حتی مهماندار خصوصی رسید. اما هنوز هم گاهی برخی از مسیرهای پروازی باعث خستگی بیش از حد مسافران می شود. اکثر کارشناسان بازاریابی شرکت های هواپیمایی معتقدند که این احساس خستگی در انتخاب شرکت هواپیمایی مسافران تاثیر بسیار مهمی دارد وبنابراین اگر شرکت های هواپیمایی نتوانند رضایت مسافران را در پروازهای طولانی به دست آورند بی شک دچار مشکل برای جذب مجدد مسافران خواهد شد و به اصطلاح مسافران وفادار خود را از دست می دهند و به گفته وی دغدغه اصلی صاحبان این شرکت ها تسهیل شرایط سفر برای مسافران وفادار شرکتشان بوده و هست.

خدمات اینترنتی خرید بلیت، در سترسی به اینترنت و کانالهای ماهواره طی پرواز، توزیع جراید معتبر محلی و بین المللی در طول مسیر، هدیه دادن به کودکان همراه مسافران و بسیاری از دیگر خدمات توسط شرکت های هواپیمایی به کارگرفته شده اما در نهایت دست اندرکاران بازاریابی این شرکت های هواپیمایی و مشاوران تبلیغاتی برخی از آنها به این نتیجه رسیدند که سرو غذا در هواپیما هنگام سفر یکی از مفرح ترین بخش های سفر از طرف گردشگران اعلام شده است.

این بخش خوشمزه از سفر برای مسافران هواپیما در واقع حکم زنگ تفریحی بسیار جالب و لذت بخش را دارد و تا حدودی خستگی سفر را از بدن آنها بخصوص در پروازهای طولانی و بین قاره ای خارج می کند. بنابراین تمام شرکت های هواپیمایی بیشتر توان خود را به بخش کترینگ یا همان تهیه غذا و سرو غذا در هواپیما معطوف کردند این توجه از نوع بسته بندی غذا شروع شد تا به تنوع منوی غذا و سرآشپزان معروف ختم شد اما هنوز هم این بخش خوشمزه به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت هواپیمایی از تاثیرگذارترین عوام برای وفاداری مسافران به شرکت های هواپیمایی است.

از این رو سالانه طبق نظرسنجی بسیار معتبری که بین مسافران خطوط هوایی معروف جهان توسط AIR TRAX (شرکتی که خدمات هوایی شرکت هواپیمایی را زیر نظر دارد) انجام شده و اسامی برترین ها اعلام می شود که رتبه شرکت های هواپیمایی بین المللی در این فهرست برای سرمایه گذاران آنها و البته مسافرانشان بسیار پر اهمیت خواهد بود./

AIR TRAX در سال 2011 میلادی با بررسی بیش از 200 شرکت هواپیمایی در جهان و بررسی نظرات بیش 8/18 میلیون نفر مسافر فهرست پیش رو را منتشر کرده که یقینا خواندن آن برای علاقمندان گردشگری و آنهایی که چمدان بدست قصد انتخاب شرکت هواپیمایی با غذاهای خوب دارند خالی از لطف نیست ، پس قبل از رزرو بلیت با دقت این فهرست را مطالعه کنید.

1.        شرکت هواپیمایی الاتحاد ETIHAD AIRWAYS

خوشمزه ترین و لذیذترین غذاها طی سال 2011 میلادی به انتخاب مسافران و تایید شرکت ایرتراکس در بخش درجه یک first class شرکت هواپیمایی الاتحاد برای آنها سرو شده است. غذاهای بسیار لذیذ عربی و محلی تهیه شده از بهترین مواد اولیه شاید دلیل اصلی این انتخاب توسط مسافران باشد اما به عقیده بسیاری از کارشناسان خدمات بسیار مطلوب این شرکت که عبارت از منوی انتخابی برای مسافران در قسمت فرست کلاس به این صورت که قبل از سفر امکان انتخاب غذای مورد علاقه خود را دارید و خدمات 24 ساعته کافس شاپ هواپیما بابهترین سرویس دهی و نوشیدنی و در نهایت در نظر گرفتن رژیم غذایی شما توسط خدمه توانسته عنوان بهترین شرکت هواپیمایی از نظر CATERING سرویس دهی غذا را برایش به ارمغان آورد که این عنوان برای دست اندرکاران این شرکت هواپیمایی به عنوان دستاوردی مهم شناخته شده است.

2.       هواپیمایی اتریش AUSTRIAN AIRLINE

اما در بخش مسافران کلاس تجاری Business class بهترین شرکت هواپیمایی به انتخاب مسافران شرکت هواپیمایی اتریش معرفی شده است. بسیاری از مسافران سرویس غذایی این شرکت هواپیمایی را بیشتر شبیه به اثر هنری می دانند تا صرفا به عنوان یک وعده غذایی.

مسافران بخش کلاس تجاری هواپیمایی اتریش در بخش نظرسنجی خود عنوان کرده اند که شرکت هواپیمایی مذکور سرویس دهی غذای خود را به شرکتی بسیار معروف در سرار اروپا و آمریکا واگذار کرده است. شرکت خدمات پذیرایی Do&Co. که مشهور ترین رستوران ها را در شهر های مونیخ، نیویورک ، وین، سالزبورگ و لندن اداره می کند و به عنوان با کیفیت ترین شرکت خدمات پذیرایی بین افراد شناخته شده .

بنابراین هنگامی که سرویس غذا توسط مهماندار هواپیما مقابل شما قرار می گیرد و آرم مخصوص Do&Co. را مشاهده می کنید خستگی سفر را فراموش خواهید کرد و صرفا به فکر غذا خواهید بود اکثر مسافران این شرکت هواپیمایی عنوان می کنند اگر مزه و زیبایی سرویس غذای هواپیما بگذریم تیر خلاص هنگامی است که احساس می کنید بدنتان به کافئین نیاز دارد و مهماندار با لیستی که 11 مدل مختلف از قهوه و چای در آن قیدشده مقابل شما می ایستاد که تازه متوجه می شوید چرا که این شرکت در کلاس تجاری به عنوان برترین معرفی شده است.

3.       شرکت هواپیمایی نیوزلند و شرکت هواپیمایی تایلند AND THAI Airlines AIR NEWZEALAND

شاید به خود بگویید که یقینا نوع کلاس بلیت دو شرکت قبل موجب انتخاب مسافران شده چون هر دو شرکت قبل در دو رتبه فرست کلاس و بیزینس کلاس که بلیت های گرانی هم هستند انتخاب شده اند و به یاد این ضرب المثل خواهید افتاد که هرچه پول بدهیم آش می خوریم.

اما سومین رتبه مشترکا به شرکت های ایرنیوزلند و شرکت هواپیمایی تایلند در قسمت بلیت کلاس اقتصادی یا economy که در واقع ارزان ترین کلاس بلیت هواپیماست رسیده است. بنابراین بهای بلیت در انتخاب این رتبه ها تاثیر گذار نبوده است. دلیل انتخاب شرکت ایرنیوزلند به گفته مسئولان شرکت Airtrax استفاده از سرآشپزهای معروف این کشور برای تهیه غذاهای شرکت هواپیمایی مذکور عنوان شده است. اگرچه محصولات کشاورزی بسیار با کیفیتی برای تهیه غذاهای این شرکت هواپیمایی استفاده می شود اما به عقیده کارشناسان استفاده از مواد اولیه توسط سرآشپزان معروف توانسته دلیل تاثیر گذاری برای انتخاب مسافران باشد البته سرویس دهی بسیار ویژه این شرکت برای کودکان و نوزادان می تواند بهترین دلیل انتخاب آن باشد سینی غذا کودکان در این شرکت برای کم حوصله ترین مسافران این شرکت هستند بهترین زنگ تفریح بوده و خستگی سفر طولانی را از یادشان می برد.

اما  از سوی دیگر اگر به فکر جیبتان هستید و قصد استفاده از خدمات ارزان کلاس اقتصادی را دارید نام شرکت هواپیمایی تایلند نامی آشنا خواهد بود این شرکت هواپیمایی که در موارد گوناگونی توسط شرکت نظرسنجی ایرتراکس به عنوان یکی از بهترین های شرق آسیا معرفی شده اینبارهم توانسته بهترین سرویس دهی غذا را داشته باشد. و در رتبه ای پس از شرکت هواپیمایی نیوزلند قرار گرفته هیچ نگران نباشید قیمت ارزان بلیت این هواپیمایی هرگز از کیفیت غذای آن نکاسته است بلکه بهترین و با کیفیت ترین غذاهارا در هواپیماهای این شرکت میل خواهید کرد. غذاهای محلی این شرکت هواپیمایی با عطر و بویی مخصوص به خود می تواند خواب و خستگی را از ذهن هر مسافری خارج کند اگرچه حق انتخاب غذای دیگر هم دارید ولی اکثر مسافران ترجیح می دهند اصالت غذاهای تایلندی را با این شرکت هواپیمایی تجربه کنند.

از این سه رتبه در سه کلاس مختلف پروازی که بگذریم نوبت به معرفی خوشمزه ترین سینی غذا و بهترین سرویس دهی یا کترینگ در کلیه کلاس های پروازی توسط شرکت ایر تراکس رسیده که در واقع مهمترین و بالاترین رتبه در این زمینه است و البته نشان دهنده کیفیت مدیریت بسیار بالای شرکت معرفی شده به مسافرانش بوده.

بهترین شرکت هواپیمایی برای بهترین سرویس پذیرایی در کلیه کلاس های پروازی توسط مسافران و با تایید شرکت ایر تراکس شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین در سال 2011 میلادی معرفی شده. این شرکت که جایزه بهترین سرویس دهی غذایی را برای تمامی کلاس های پروازی دریافت کرده علاوه بر کیفیت غذا به زیبایی آن نیز تاکید دارد و بدون هیچ تفاوتی از نظر کیفیت و زیبایی غذاهای داخل هواپیمایش را مقابل مسافران می گذارد.

 اما مهمترین مزیت این شرکت برای مسافران حق انتخاب غذای مورد علاقشان 24 قبل از پرواز بوده است، البته این سرویس فقط در پروازهای بین المللی در این شرکت هواپیمایی قابل استفاده خواهد بود. اما این خدمات به این جا ختم نمی شود بلکه شرکت هواپیمایی ترکیه تمامی عقاید دینی را مدنظر گرفته و حتی برای گیاه خواران هم لیست غذایی متناسب تهیه کرده اما مهمترین نکته ای که باعث جلب نظر مسافران شده این است که شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین به عنوان طلایی ترین خدمات خود برای زوجهای جوانی که از این شرکت برای رسیدن به مقصد ماه عسلشان استفاده می کنند کیکی به عنوان هدیه در نظر گرفته که با تشریفاتی بسیار جالب به آنها اهدا می کند و ماه عسل این زوج جوان را شیرین تر می کند این ابتکار عمل باعث حک شدن نام شرکت هواپیمایی ترکیش در ذهن آنها می شود و این خانواده جدید را به مسافرانی وفادار به شرکت تبدیل می کند.

در نهایت به عنوان آخرین قسمت خوشمزه لیست ما شرکت هواپیمایی ویرجین آمریک virgin Americ درایالات متحده آمریکا به عنوان برترین شرکت هواپیمایی از نظر خوشمزه ترین منوی غذا و البته با کیفیت ترین در قاره آمریکا انتخاب شده است. اما از سوی مسافران و بدون تایید شرکت ایرتراکس شرکت ایرفرانس نیز استحقاق دریافت رتبه ای در این گروه دارد و به عقیده آنها باید در لیست پیش رو جایگاهی به آن بخشید .

Yahoo travel

FEB2012

دنیای مجازی در خدمت گسترش گردشگری پزشکی

دنیای مجازی در خدمت گسترش گردشگری پزشکی

چندیست که تکنولوژی اینترنت و دنیای مجازی به دنیای واقعی گردشگری نیز وارد شده و بسیاری از خدمات گردشگری را به خود وابسته کرده ، هر گردشگری که قصد سفر داشته و بار سفر بسته باشد، یقینا قبل از سفر خود سری به مقصد زده، البته در دنیای مجازی و از طریق شبکه های اینترنتی. حداقل از آب و هوا، طبیعت ، دما یا حتی مراکز خرید و تفریحی مقصد اطلاعاتی را از همین دنیای مجازی گرفته و با آمادگی هرچند ابتدایی سفر خود را آغاز می کند.

به جرات می توان گفت امروزه از پشت مانیتور کامپیوتر شخصی خودتان می توانید به دورترین مراکز گردشگری جهان سفر کنید و از دیدن آنها لذت ببرید. اما این دنیای مجازی چندیست که سری هم به صنعت گردشگری پزشکی زده و این صنعت را وارد دوران جدیدی از مراحل تکامل خود و باعث رشد و گسترش آن شده ، هرچند این صنعت ، خود نوظهور است و کمتر از دو دهه است که به طور همگیر به عنوان بخشی از صنعت گردشگری شناخته شده. اما بطور کلی صنعت گردشگری پزشکی که به عنوان صنعت پر رونق و سودآوری در قرن حاضر شناخته شده ، با کمک دنیای مجازی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است.

این گروه از گردشگران و همراهانشان قبل از وارد شدن دنیای مجازی به این صنعت، برای اطلاع از آخرین وضعیت آن در جهان ، به تبلیغات در رسانه ها و مجالات یا توصیه بستگان یا پزشک خود اکتفاء می کردند. اما با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و پوشش آن در سطح جهان موقعیت بسیار مناسبی برای اینگونه گردشگران به وجود آمده البته این فرصت اگرچه شرایط را برای آنها بسیار ساده تر کرده اما از سوی دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش نیز بسیار مفید بوده وفرصت بسیار جالبی را به علاقمندان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری پزشکی هدیه داده است. در همین راستا، دو شرکت بین المللی یکی از تایلند و دیگری از سنگاپور ، از این فرصت به خوبی استفاده کرده و در راستای گسترش این صنعت و منافع اقتصادی خود اقدام به سرمایه گذاری کرده. آنها با افتتاح شرکتی اقدام به راه اندازی وب سایتی در زمینه خدمات گردشگری پزشکی کرده اند. این وب سایت امکان دریافت دقیقترین و بروزترین اطلاعات خدمات پزشکی را به صورت آنلاین برای مراجعه کنندگان و اعضای خود را فراهم کرده به صورتی که بیماران و مراجعه کنندگان این وب سایت با توجه به نیاز خود متخصص مورد نظر را انتخاب کرده و با ویدئو کنفرانس مشکل خود را با آنها در میان می گذارند و با توجه به نیاز این بیماران و گردشگران، متخصصان اقدام به مشاره با آنها خواهندکرد. این مجموعه شامل شرکت خدماتی توریستی fly free for health و شرکت خدمات درمانی باتلر است که با یکدیگر ادغام شده اند و در کنار یکدیگر فعالیت خود را ادامه می دهند.

البته اکثر مراجعه کنندگان این وب سایت در نهایت با راهنمایی این مرکز ، سر از یکی از مراکز درمانی طرف قرار داد این شرکت خدمات پزشکی در خواهند آورد، خدمات این وب سایت توانسته دریچه ای نوین را برای ورود سرمایه گذاران خود به بازار 180 بیلیون دلاری صنعت گردشگری جهان بگشاید . طبق سیاست های تجاری این وب سایت مراجعین می توانند اطلاعات بسیار جامع و دقیقی را مربوط به خدمات نوین پزشکی ارایه شده در کشورهای مختلف و کنفرانس ها و نمایشگاهها و تجهیزات نوین بهداشتی و درمانی را دریافت کنند . اکثر استفاده کنندگان این وب سایت خدمات رایگان دریافت و از بهترین خدمات مشاوره ای در باره مشکلاتشان برخوردار خواهند شد البته خدمات مشاوره ای رایگان این وب سایت به عنوان یکی از امتیازات آن  و در واقع محرکی برای رشد و گسترش صنعت گردشگری پزشکی در دو کشور تایلند و سنگاپور نیز شناخته شده است.

شرکت خدمات پزشکی باتلر که مسئولیت بخش درمانی و پزشکی این مجموعه را برعهده دارد، در واقع برای اطلاعات اینترنتی خود مبلغی دریافت نمی کند و این خدمات رایگان را در اختیار مراجعه کنندگان خود که تا اوایل سال 2009 میلادی حدود 10000 نفر بوده اند قرار داده و می دهد، اما اگر مراجعه کنندگان به این وب سایت نیاز به خدمات حضوری داشته باشند صرفا باید مبلغ هزینه درمانی خود را پرداخت کنند این هزینه ها هنگام مشاوره از طریق وب سایت در اختیار آنها قرار خواهد گرفت  و قبل از سفر قراردادی بین دو طرف به امضاء خواهد رسید در این قرارداد هزینه اقامت و بلیت هواپیما برای شخص گردشگر یا بیمار به صورت رایگان خواهد بود. اما همراهان این دسته از بیماران یا گردشگران باید هزینه اقامت خود را بطور کامل پرداخت کنند البته در برخی موارد تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته خواهد شد. ولی سئوال اصلی اینجاست که این شرکت هزینه های خود و کارمندانش را چگونه تامین می کند؟ 

مدیر عامل شرکت خدمات پزشکی باتلر ، ریچارد باتلر در این باره توضیح می دهد، اگر کمی دقت کرده باشیم هیچ گردشگر پزشکی و بیماری به تنهایی سفر نمی کند و نخواهد کرد . همیشه این دسته از گردشگران همراه یا همراهانی با خود دارند ، اینجاست که همراهان این بیماران نقش کلیدی را درباره سودآوری شرکت و البته در نهایت رونق صنعت گردشگری دو کشور بر عهده دارند.

به عبارت دیگر این وب سایت برای همراهان بیمار به ازای هر نفر 500 دلار هزینه خدمات دریافت خواهد کرد . بنابراین شرکت توانسته با ارایه اینگونه خدمات همراه بیمار را با هزینه ای بسیار پایین پذیرایی کند، البته لازم به یادآوری است که مبلغ بلیت هواپیما برای بیمار در این شرکت رایگان است ولی همراه بیمار باید مبلغ بلیت هواپیما را جداگانه پرداخت نماید در مورد محل اقامت هم که اکثر در کنار بیمار اقامت دارند بنابراین هزینه ای نخواهد داد چون محل اقامت و بلیت هواپیما برای شخص بیمار به صورت رایگان در نظر گرفته شده.

شرکت خدمات آنلاین درمانی باتلر هم اکنون خارج از دفتر مرکزی خود یعنی کشور سنگاپور مشغول به ارایه خدمات است، این شرکت که در ابتدا تنها با 6 نفر پرستار شروع کرده بود امروزه صرفا در قسمت درمانی خود حدود 250 پرسنل دارد که بیش از 50 نفر آنها متخصصان و پزشکان این گروه هستند.

این در حالی است که این شرکت در نظر دارد مراکز خدمات آنلاین خود را به غیر از تایلند و سنگاپور در هندوستان و فلیپین نیز افتتاح کند و گستره خدمات رسانی خود را افزایش دهد.

اما از سوی دیگر شرکت fly free for health که در واقع بخش خدمات گردشگری را برعهده دارد با توجه به رشد و گسترش خدمات درمانی باتلر سعی دارد با اتخاذ تصمیم های دقیقی بتوانند همگام با رشد باتلر رشدداشته باشد و در جهت آسایش گردشگران اقداماتی اساسی را انجام دهد. این شرکت از طریق ارتباطات تجاری با شرکت های هواپیمایی توانسته راهی برای دستیابی به خدمات هوایی بسیار ارزان قیمت را برای خود فراهم کند، بنابراین می تواند بلیت های بسیار ارزان قیمت را به همراهان گردشگران پزشکی ارایه دهد .

در حال حاضر کشور تایلند یکی از بزرگترین مقاصد گردشگران پزشکی در جهان است ، به گونه ای که کشور تایلند در سال 2008 میلادی توانسته یک و میلیون مسافر و گردشگر پزشکی را پذیرایی کند.

مدیر عامل شرکت باتلر می گوید: طبق آمار سازمان گردشگری تایلند اکثر این مسافران و گردشگران پزشکی که در این دوره وارد خاک تایلند شده اند از کشورهای ژاپن ، آمریکا اتحادیه اروپا و خاورمیانه بوده اند.

این شرکت خدمات گردشگر پزشکی آن لاین امیدوار است با توجه به این همکاری طی سال آینده حدود 40 هزار نفر گردشگر از کشور سنگاپور داشته باشد. و در همین حال ، با توجه به برنامه های تبلیغاتی خود امیدوار است به زودی بیمارانی نیزاز آمریکا و دیگر کشورهای جهانی را به سمت سنگارپور جذب کند.

مدیر عامل شرکت fly free for health ، وی سیانگ یو، wei siang yu درباره سیاست های جذب گردشگر در این وب سایت اینترنتی اینگونه عنوان می کند تقریبا 8 درصد از گردشگران پزشکی هیچگاه به دلیل شرایط جسمانی خود تنها سفر نمی کنند و همیشه همراه دارند. همین موضوع باعث افزایش هزینه های سفر آنها است که با توجه به بحران های مالی اخیر و رکود اقتصادی امروزه این هزینه ها بسیار قابل توجه خواهد بود این در حالی است که همگی به این موضوع آگاهی هستیم که هزینه سفر اینگونه افراد هرگز با شرایط عادی برابری ندارد و گاه تا چندین برابر بالاتر می رود ، بنابراین برای جذب گردشگر باید کاری کنیم که هزینه های آنها کاسته شود و به نوعی اینگونه افراد را تشویق به استفاده از خدمات خود کنیم.

وی در ادامه می افزاید: البته باید به یاد داشته باشیم که این گروه از گردشگران همیشه به دنبال بهترین ها هستند بنابراین برای پایین آوردن هزینه ها هرگز نباید از کیفیت خدمات کاسته شود، به عنوان مثال آنها بهترین غذا، محل اقامت و خدمات بهداشتی را نیاز دارند و طلب می کنند.

از سوی دیگر در این باره مدیریت شرکت خدمات سلامتی باتلر عنوان می کند در راستای تحقق این امر شرکت باتلر با راه اندازی سیستم خدمات آنلاین خود و استفاده از دنیای مجازی جهت صرفه جویی اقتصادی گردشگران پزشکی خود مشاوره های بسیار مناسبی را در اختیار آنها  قرار می دهد . وی می افزاید: با استفاده از این مشاوره ها و پیشنهادات شرکت ما هنگام مشاوره های آنلاین با گردشگران توسط متخصصان ما در این دنیای مجازی، هزینه های سفر این گروه از گردشگران گاهی تا 30 درصد کاهش خواهد داشت که این رقم قابل توجهی برای این گروه خواهد بود و البته دلیل بسیار مناسبی برای انتخاب شرکت ما جهت انجام امور درمانی آنها.

سیانگ یو، می گوید: وقتی بیماران از طریق وب سایت ما اقدام به سفر می کنند پس از سفر متوجه می شوند که شاید کمتر از کشور خود هزینه کرده اند و در واقع یک سفر رایگان تفریحی را تجربه کرده اند  البته در کنار استفاده از خدمات بهداشتی بسیار مناسب و کامل مورد نیازشان.

وی می افزاید : از این پس بیش از 30 درصد از بیماران و مراجعه کنندگان به وب سایت خدمات بهداشتی آنلاین باتلر در کشور سنگاپور و تایلند خواهند بود و به زودی این گسترده به کشورهای کره جنوبی و هند نیز خواهد رسید یعنی بسیاری از استفاده کنندگان از خدمات بهداشتی کشورهای تایلند و سنگار پور که از دو کشور یاد شده هند و کره جنوبی هستند از طریق شعبه های ما هدایت و پذیرایی شده اند.

مدیر شرکت fly free for health در انتها می گوید : هرگز فراموش نکنید که گردشگران پزشکی انتظارات بسیار بالاتری از گردشگران معمولی دارند و نیازمند ارایه خدمات بسیار زیادی هستند و این کیفیت ارایه خدمات ماست که توانسته موفقیت ما را در این صنعت نوظهور جهانی تضمین کند.

این فعال در صنعت گردشگری پزشکی عقیده دارد در قرن حاضر دنیای مجازی توانسته تا حد زیادی زندگی شهری انسان را تحت تاثیر خود قرار دهد و حتی گاهی در رقابت های تجاری سرنوشت ساز شده است. بنابراین به عقیده وی سرمایگذاران این صنعت یعنی خدمات گردشگری پزشکی اگر قصد دارند در این صنعت نوظهور و بسیار سودآور موفق باشند نباید هرگز از نقش دنیای مجازی در تضمین موفقیت آنها غافل باشند.

 مجله Health care travel

آگوست 2010

با کمی حوصله ارزان سفر کنید

تورهای دقیقه 90 چرا وچگونه

جذابیت و دینی های شهرها و کشورهای دیگر همیشه باعث شده تا بسیاری از افراد بار سفر ببندند و راهی دیار ناشناخته های شوند . اما همانطور که می دانیم چندین نکته کلیدی در انتخاب زمان و مکان سفر داخلی یا خارجی اکثر گردشگران تاثیر گذار بوده که مهمترین آنها معمولا قسمت مادی یا هزینه های سفر آنهاست. معمولا بلیت و مکان اقامت در مقصد بیشترین سهم هزینه گردشگران را به خود اختصاص می دهد. بنابراین بیشتر آنها سعی می کنند این هزینه را به حداقل برسانند تا بتوانند در سفر خود از مکان های بیشتری بازدید کنند و با امکانات بیشتری از سفرشان لذت ببرند و کمترین هزینه را برای حمل و نقل و اسکان خود بپردازند.

از سوی دیگر با گسترش زندگی شهری و صنعتی شدن روش زندگی انسان در قرن حاضر معمولا فصول خاصی برای سفر و گردشگری توسط مردم انتخاب خواهد شد، به عنوان مثال تعطیلات سال نو، تعطیلات تابستانی و زمستانی شاهد رشد و گسترش سفرها هستیم که این تمرکز فصل سفر باعث گرانتر شدن هزینه سفر برای گردشگران شده و بسیاری از انها را از سفر کردن در این بازه زمانی با به اصطلا پیک زمانی منصرف خواهد کرد .

اما همین تمرکز زمانی و فصل سفر برای بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری بهترین فرصت جهت سرمایه گذاری تبدیل شده است. به همین دلیل بسیاری از آنها  با انعقاد قراردادهای بلند مدت با هتل ها در شهرهای مورد نظرشان که بیشترین تقاضای سفر را دارند و به پیش خرید بلیت هواپیما، قطار، اتوبوس وکشتی جهت حمل و نقل مسافرانشان دراین فصل سعی در کاهش هزینه های خود دارند. این نوع سرمایه گذاری یا پیش خرید بلیط توسط آژانس های مسافرتی توسط دست اندرکاران این صنعت چارتر کردن نام گذاری شده است.

چارتر کردن برای سرمایه گذاری در بین دفاتر گردشگری باعث شده تا آنها بتوانند پیشنهادهای بسیار خوبی به گردشگران در فصل شلوغ سفر بدهند و نظر تعداد بیشتری از گردشگران را به خدماتشان جلب کنند اما اگر این آژانس ها به هر دلیل توان تکمیل ظرفیت تورهای خود را نداشته باشند دچار مشکل خواهند شد چون مجبور به پرداخت مبلغ قراردادهای خود در موعد مقرر هستند و در صورت عدم تکمیل ظرفیت تورهایشان توان پرداخت آن را نخواهند داشت . همین نقطه ضعف چاتر کردن باعث ظهور روش جدیدی در صنعت گردشگری به نام تورهای  last minute شده است.

آژانس های مسافرتی با استفاده از این روش برای تکمیل ظرفیت تورهای خود قیمت های باورنکردنی را به مسافران و علاقمندان سفر ارایه خواهند داد و با استفاده از دغدغه اصلی مسافران یعنی هزینه سفر، آنها را وادار به استفاده از خدمات خود می کنند. در واقع این پیشنهاد آنچنان جالب و باورنکردنی هست که حتی اگر کسی قصد سفر نداشته باشد کمی به فکر فرود می رود  تا به نوعی با تنظیم وقت و زمان خود از آن استفاده کند ، چه رسد به کسی که چمدان به دست آماده سفر منتظر پیدا کردن بلیت نشسته است.

این قیمت پایین درواقع همان مبلغ هزینه های آژانس بدون درنظر گرفتن سود، صرفا به خاطر جلوگیری از ضررشان خواهد بود. تورهای دقیقه 90 که مدت زمانی هست در سراسر جهان استفاده می شود توانسته به سرعت جای خود را بین گردشگران به خصوص جوانان باز کند و آنها را گوش به زنگ استفاده یکی از این تورها آماده و چمدان به دست نگهدارد.

تورهای دقیقه نودی مدتی هست که در ایران هم رونق گرفته البته هنوز کاملا همگیر نشده اما به سرعت بین گردشگران و علاقمندان به ماجراجویی در حال رشد و گسترش بوده و هست. بطور کل اینگونه تورها از نظر کیفیت خدمات هیچگونه تفاوتی با تورهای عادی آژانس ها ندارد اما به دلایل ذکر شده با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی به علاقمندان ارایه شده و از آنجا که همیشه هزینه سفر یکی از عوامل تعیین کرده برای گردشگران بوده به عنوان موفق ترین روش برای جلب گردشگران برای آژانس های مسافرتی بوده تا ظرفیت خالی تورهای خود را تکمیل کنند.

بنابراین اگر تعطیلات آینده قصدسفر دارید هرگز شتابزده عمل نکنید و با توجه به افزایش قیمت های زمان پیک سفر پول اضافه برای سفرتان نپردازید . اگر علاقمند هستید تا مبلغی را برای سفرهای آینده خود پس انداز کنید بهترین گزینه برای شما استفاده از تورهای دقیقه 90 هست به قول معروف « گر صبر کنی زه غوره حلوا سازی».

پس با توجه به رشد اینگونه تورها در ایران به راحتی می توانید از خدمات دقیقه نود تورهای گردشگری داخلی و خارجی آژانس های مسافرتی در شهر خود با کمی حوصله و جست و جو برای یافتن بهترین شرایط سفر، استفاده کنید. اما این گونه تورها که در واقع معامله ای دو سر سود برای هر دوطرف یعنی مجری تور و گردشگران هست محدودیت ها و مزیت هایی نیز دارند بنابراین به این شرایط به دقت توجه داشته باشید تا از تعطیلات خود به خوبی استفاده کنید.

این تورهای دقیقه نودی داخل ایران تقریبا به جز بازه زمانی خود محدودیت دیگری ندارد اما در مورد تورهای خارجی لازم به یادآوری هست که این تورها با توجه به زمان کوتاه ثبت نام تا زمان برگزاری برای استفاده کنندگانشان صرفا برای کشورهایی مناسب هست که برای بازدید از آنها نیاز به اخذ ویزا نیست. همانطور که می دانیم مراحل اخذ ویزا برای گردشگران معمولا چندهفته طول خواهد کشید بنابراین با توجه به شرایط اینگونه تورها که معمولا زمان ثبت نامشان فقط یکی دو روز مانده به برگزاری خواهد بود هرگز منتظر اینگونه تورها در کشورهایی که برای بازدید از آنها نیاز به اخذ ویزا دارید نباشید .

حتما تا کنون با تبلیغات اینگونه تورها برخود داشته اید ولی به دلیل نبود زمان کافی برای تصمیم گیری و تنظیم برنامه هایتان با ناراحتی از آنها گذشته اید اما می توانید با کمی برنامه ریزی دقیق شانس استفاده از اینگونه تورها را برای خودتان 50 درصد افزایش دهید و سفر خوبی را به خودتان هدیه بدهید.

بنابراین اگر علاقمند هستید از تورهای دقیقه نودی استفاده کنید از همین امروز چمدان خودتان را ببندید و آماده سفر باشید ، شما می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات گردشگری یا مراجعه به وب سایت آنها علاقمندی خودتان را برای استفاده از تورهای دقیقه نودی آنها در یک بازه زمانی مشخص که قصد سفر دارید، اعلام کنید و به اصطلاح پیش ثبت نام کنید. اگرچه این کار برای شما هزینه ای نخواهد داشت اما بسیاری از آژانس های مسافرتی برای اطمینان از جدیت شما شاید مبلغی را برای این پیش ثبت نام دریافت کنند. با اینکار شما میتوایند امیدوارباشید که در صورت باز شدن اینگونه تورهای دقیقه نود شانس استفاده از آنها را دارید  اما به یاد داشته باشید که باید هرلحظه  آماده سفر باشید .

بطور کلی تورهای دقیقه نودی برای زوج های جوانی که فرزند مدرسه ای ندارند یا اینکه امکان استفاده از مرخصی در هرزمان را دارند بهترین گزینه خواهد بود اگرچه دیگران نیز با کمی حوصله می توانند بالاخره از یکی از تورهای دقیقه نودی استفاده کنند اما این تورها بهترین گزینه برای جوانترهاست .  اگر شرایط مناسب برای ثبت نام در این تورهای دقیقه نود را دارید هرگز یک نکته را فراموش نکنید که اگر قصد استفاده از تورهای دقیقه نود را دارید و ثبت نام کرده اید به هیچ عنوان امکان تغییر زمان و منصرف شدن شما وجود ندارد و در صورت انصراف شما از سفر، پولی به شما بازگردانده نخواهد شد .

بنابراین قبل از ثبت نام و پرداخت پول کاملا شرایط تور و زمان برگزاری آن را با شرایط خودتان مطابقت دهید و بعد اقدام به پرداخت هزینه برای تورهای دقیقه نود کنید. با این روش و برنامه ریزی مطمئن باشید که برای سفر آینده خودتان هم پس انداز خواهید داشت و می توانید با استفاده از همین تورهای دقیقه نود سفرهای زیادی را برای خود تدارک ببینید.

عزتی ۱۲/۲/۹۱ کامل

۴ مقصد بسیار مشهور زیر دریا

به گفته بسیاری از اندیشمندان و فلاسفه یکی از راههای شناخت جهان توجه به جهان زیر آب است و به عبارتی دیگر برای درک بهتر دنیا می توان به دنیای زیر آبهای خروشان اقیانوس سرک کشید.

این خیلی طبیعی و قابل تصور است که هنگام توفان امواج بلند وخروشان هر مانعی را از بین خواهند برد یا اینکه هر چند وقت یکبار خبری در مورد غرق شدن کشتی های توفان زده می شنویم. البته همین خطرات و زیان ناشی از اینگونه توفان ها ، زمانی که آزادانه داخل آب بالا و پایین می روید فراموش خواهد شد و تنها سنگینی کپسول های اکسیژن را پشت خود احساس می کنید بنابراین لذت شناور بودن اینقدر هیجان انگیز است که شاید هرگز مشکلات و خطرات آب دریا فراموش خواهد شد.

در دنیای زیر آب خبری از هیاهوی خارجی نیست و هرگز سروصدای شهری شنیده نمی شود تنها چیزی که می شنوید فقط و فقط صدای تنفس خودتان هست و حباب هایی که از کنار شما به سرعت عبور می کنند و بالا می روند . این هیجان و زیبایی زیر اب باعث شده هر ساله تعداد زیادی به دور از هرگونه نگرانی و بدون توجه به خطرات احتمالی دل به دریا بزنند و به زیر امواج خروشان دریاها و اقیانوس ها بروند البته گروهی برای کسب درآمد، گروهی هم برای تحقیقات علمی اما گروه آخر فقط و فقط برای لذت بردن از احساس شناور بودن و دیدن عجایب زیرآبی اقیانوس ها .

بنابراین وقتی به زیر آب فرو می روید هیچ خبری از سرو صدا و شلوغی اطراف نیست بنابراین خودتان و زیبایی های اطراف خواهید بود و هیجان این سفر زیرآبی، البته وقتی دسته های ماهی ها ی بزرگ یا حتی گاهی اوقات کوسه ها را اطراف خود می بینید شاید کمی احساس پشیمانی کنید اما زیبایی اطراف بازهم به شما دلگرمی خواهد داد که ادامه دهید و در نهایت این کار را تا آخر ادامه خواهید داد و تنها تمام شدن اکسیژن کپسول های پشتتان دستور دلکندن از اینهمه زیبایی را صادر می کند.

این لذت و علاقمندی بهانه ای شد تا چهارمقصد معروف گردشگری زیرآبی جهان را برای شما معرفی کنیم که هرساله تعداد زیادی از گردشگران و علاقمندان دنیای زیر آب را به سمت خود جلب می کند.

Cayman ISLAND (Caribbean)

همیشه شفافیت آب و گرمای مطبوع آن جزو بهترین شرایط برای غواصی و بطور کلی جزو آرزوهای هر فردی برای گشت و گذار زیر آب خواهد بود، این آرزو بطور کامل و یکجا در جزیره کی من وجود دارد و باعث جلب حداکثر گردشگران دنیای زیر آب شده است. دسته های عظیم ماهی های رنگارنگ و گروه های عظیمی از مرجان های رنگارنگ که همه جا را پوشانده اند همه و همه به کیفیت آب منطقه افزوده شده و هر گردشگری را وادار می کند دل به دریا بزند این همه زیبایی گاهی اوقات برای گردشگران و همراهانشان مشکل ساز شده چون آنها وقتی بی توجه به گذشت زمان محو تماشای اطراف  خود هستند از کمبود اکسیژن کپسولهایشان غافل می شوند و در نهایت با عجله مجبور به ترک اینهمه زیبایی خواهند بود.

بسیاری از گردشگران این منطقه اینقدر خوش شانس هستند که صحنه شکار کوسه های سفید را از نزدیک ببینند و البته گاهی هم تصاویری به یادگاری همراه خود به سطح آب بیاورند . گروه های تخصصی و بسیار با تجربه این امکان را در اختیار گردشگران قرار داد تا حتی تجربه سرک کشیدن به دنیای شبانه زیر آبی را داشته باشند و درخشش ماهیهای رنگارنگ را در روشنایی نورافکن های اطراف را نظاره گر باشند.

Sipadan island (Malaysia)

این جزیره که در واقع یکی از جزایر شرقی کشور مالزی است سالانه بیشترین میزان جذب گردشگر را برای سفرهای زیرآبی به خود جلب می کند این بهشت طبیعی به واقع زیبایی های این جزیره را دو چندان کرده البته زیر آب و تقریبا دور از دسترس انسان . به گفته بسیاری از گردشگرانی که از این منطقه دیدن کرده اند وقتی زیر نور خورشید به دنیای زیر آبی این جزیره سری می زنید درست مثل این است که به تابلوی نقاشی نگاه می کنید اما به ناگهان حرکت گروهی ماهیها این هشدار را به شما می دهد که این تابلو واقعیست نه ساخته دست بشر.

تورهای دریایی و زیرآبی این جزیره شاید بهترین و پررونق ترین جاذبه های گردشگری منطقه باشند این جزیره با تعداد بسیار زیاد تورهای دریایی خد و همچنین مدارس غواصی توانسته به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور مالزی شناخته شود یکی از جاذبه های بسیار معروف این جزیره زیر دریایی بسیار مجهز توریستی آن است که گنجایش 120 نفر را دارد. این زیر دریایی برای افرادی که شاید کمی از نظر جسمانی آمادگی سفرهای زیر آبی را با وسایل غواصی ندارند در نظر گرفته شده است این زیردریایی بسیار مدرن تا عمق 60 متری زیر آب فرو می رود و گردشگرا می توانند از پنجره های آن  و با کمک کیفیت بسیار بالای آب این جزیره طبیعت اطراف خود را ببینند و لذت ببرند .

Ras mohammad (Egypt)

این منطقه گردشگری در کشور باستانی مصر که در نزدیکی دریای سرخ واقع شده به عنوان یکی از مراکز بسیار مهم گردشگری پس از اهرام مصر شناخته شده و گردشگرانی را که از گرمای کویری اهرام مصر ناراضی هستند را به سمت خود جلب می کند . این جزیره که در واقع زیستگاه هزاران گونه جاندار دریایی هست و از تنوع بسیار بالای زیستی و طبیعی منطقه لبریز است می تواند هر گردشگری را به خود جلب کند . بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری در کشور باستانی مصر معتقدند ، دنیای زیرآبی این جزیره و سواحل بسیار زیبای آن تکمیل کننده پتانسیل بسیار بالای صنعت گردشگری مصر و البته تکمیل کننده سفر گردشگران به این کشور است.

این جزیره توریستی علاوه بر جذابیت های دریایی و امکانات بسیار بالای اقامتی از نظر آب و هوایی گزینه ای بسیار مناسب برای اسکان گردشگران ورودی به کشور مصر خواهد بود و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران اروپایی و آسیایی را به خود جلب می کند. شفافیت آبهای اطراف این جزیره باعث شده تا دید هر گردشگر زیرآبی حدود 150 متر باشد و این وسعت دید باعث شده تا صنعت گردشگری زیرآبی این جزیره بسیار زیبای مصری بسیار مشهور والبته پررونق باشد.

Ningaloo marine park (australia)

استرالیا که یادآور نام کانگروها و گله های بسیار بزرگ گوسفند در ذهن هر گردشگری خواهد بود با امکانات طبیعی و سواحل بسیار زیبای خود توانسته در صنعت گردشگری بسیار موفق عمل کند این پارک طبیعی و سواحل آن که در غرب استرالیا واقع شده یکی از این مناطق بسیار معروف گردشگری کشور شناخته شده است. عمق بالای دید زیر آب و هوای بسیار مطلوب باعث شده تا این سواحل 160 کیلومتری هر ساله مملو از گردشگران و علاقمند به دنیای زیر آبی باشد. علاوه بر امواج بسیار مناسب جهت انجام ورزش بسیار مفرح موج سواری حیات وحش بسیار غنی زیر آب و زیبایی های منحصر به فرد آن هر گردشگری را وادار به شناور شدن زیر آب می کند و به عمق آبهای منطقه می کشاند. بهترین ماه برای سفر به سواحل بسیار زیبا و البته دنیای زیرآبی آنجا ماه مارچ (اواخر بهمن ماه تا اواسط اسفند ) هست.

عزتی 25/10/90

کامل

گردشگری ایران دوباره در چین مغلوب شد.

گردشگری ایران بازهم آخرین لحظه رسید؟!

سربازان سنگی کوروش و عظمت سی و سه پل نتوانستند به کمک صنعت گردشگری ایران بیایند

گردشگری ایران بازهم از پرواز جاماند!

سپاه کوروش دربابر ارتش سفالی چین مغلوب شد.

هفته آخر فروردین سال جاری اکثر سوژه های خبری در مطبوعات کشور با توجه به سفر رئیس جمهوری ایران به جنوب کشور مربوط به خلیج همیشه فارس و آینده صنعت بسیار پردرآمد و نوظهور گردشگری در این منطقه بود. این سوژه های خبری حاکی از رونق صنعت گردشگری خلیج فارس در آینده نزدیک بودند اما همزمان با این انفجار خبری رویداد بسیار مهم و فرصتی طلایی از دست صنعت گردشگری ایران رفت.

با توجه به اهمیت صنعت گردشگری و درآمد بسیار هنگفت آن که به گفته بسیاری از کارشناسان، این صنعت حتی می تواند با توجه به پتانسیل برخی کشورها در این زمینه به عنوان مهمترین صنعت درآمدزای آن منطقه باشد، بسیاری از کشورها با داشته ها و نداشته های خود با توجه به درآمدزایی هنگفت این صنعت سعی در رونق گردشگری و جذب حداکثری گردشگران بین المللی به سرزمینشان دارند و با استفاده از تمام امکانات داخلی و خارجی خود در این زمینه سرمایه گذاری کرده و می کنند. یکی از این سرمایه گذاری ها به عقیده کارشناسان گردشگری حضور قدرتمند و برنامه ریزی شده در نمایشگاههای بین المللی گردشگری در گوشه و کنار این دهکده جهانی و بازار هدف کشورها است.

هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری چین COTTM2012 که یکم اردیبهشت ماه 1391 به کار خود پایان داد جدیدترین و آخرین رویداد مهم در این صنعت نوظهور جهان بود، که اکثر کشورها سعی کردن با بهترین وکارآمدترین برنامه در آن شرکت کنند و حتی با گرفتن غرفه ای کوچک اما مفید سعی در جلب نظر گردشگران چینی داشتند و با برنامه ای هدفمند کوشیدند به صنعت گردشگری کشورشان رونق بخشند.

 اما ایران که از نظر پتانسیل جذب گردشگر به گفته بسیاری از سازمان ها و نهادهای بین المللی جزو کشورهای برتر جهان شناخته شده و به گفته بسیاری از مسئولان دولتی این صنعت قرار بوده در تمام نمایشگاههای اینچنینی حضوری فعال و گسترده داشته باشد تنها 3 روز مانده به برپایی نمایشگاه چین تصمیم به حضور در مهمترین رویداد گردشگری آسیا گرفت و همچون لشگری بدون فرمانده پابه میدان نبرد در این نمایشگاه بین المللی گذاشت و بار دیگر فرصتی طلایی معرفی گردشگری ایران را از دست داد. اگرچه ایران ارتباطی بسیار مناسب با کشور چین دارد و همیشه در کلیه نمایشگاههای این کشور شرکت می کند ولی معلوم نیست چرا این نمایشگاه برای دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران زیاد جدی گرفته نشده بود در حالی که تجربه تلخ نمایشگاه اکسپو در کارنامه ایران وجود داشت و تمام مسئولان وعده داده بودند در نمایشگاههای آینده بخصوص نمایشگاههای بین المللی گردشگری و صنایع وابسته جبران این تجربه تلخ خواهد شد.

عدم برنامه ریزی و هماهنگی برای موفقیت در نمایشگاه یاد شده آنقدر مشهود بود که شرکت نمایشگاههای گردشگری به عنوان تنها نهاد مسئول در باره برگزاری و شرکت دست اندرکاران گردشگری ایران در کلیه نمایشگاههای بین المللی سراسر جهان تنها چند روز قبل از برگزاری نمایشگاه چین مدیر عامل خود را از دست داد و مدیری جدید را انتظار می کشید.

بنابراین اگر از مشکلات مادی این نهاد که به گفته دست اندرکاران این نهاد اصلی ترین دلیل عدم برنامه ریزی دقیق برای حضور در نمایشگاه چین بوده است بگذریم ، سئوال اصلی اینجاست که شرکت نمایشگاههای گردشگری که دقیقا چند روز قبل از نمایشگاه مدیرعامل خود یعنی احمدبیدی را از دست داده و منتظر معرفی مدیری جدید مانده بود چگونه می توانست برای موفقیت این صنعت بسیار پردرآمد  که به عقیده بسیاری از دست اندرکاران و کارشناسان درآمد حاصل از آن امکان جایگزینی درآمد نفتی ایران را دارد ، برنامه ریزی کند و طی برگزاری این نمایشگاه صنعت گردشگری ایران را آنگونه که باید باشد به جهانیان و بخصوص گردشگران چین معرفی کند. این در حالی است که تمامی دست اندرکاران این شرکت و دیگر مسئولان صنعت گردشگری ایران قبلا از حضور ایران در نمایشگاه سال 2012 میلادی چین خبر داده بودند و سال برگزاری این نمایشگاه را سال گردشگری ایران و چین می دانستند و همچنین حضور گسترده صنعت گردشگری ایران در 26 نمایشگاه مهم بین المللی در این زمینه را از برنامه های بلند مدت خود اعلام کرده بودند.

آیا واقعا حضور شتابزده و بدون برنامه 13 شرکت گردشگری و غرفه ای 200 متری حاصل همین برنامه ریزی ها بوده و این امکانات در نمایشگاه COTTM توان تضمین موفقیت گردشگری ایران را در کشوری که به گفته نهادهای بین المللی تا سال 2020 میلادی توان صدور 100 میلیون گردشگر را به سراسر دهکده جهانی دارد، داشته است؟! واقعا سهم جذب گردشگران چینی توسط صنعت گردشگری ایران تاکنون چقدر بوده و شرکت های ایرانی از این نمایشگاه چه سوغاتی برای ایران به ارمغان آوردند؟

حتی اگر تصور کنیم که دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران با تعدادی بروشور و پوستر از پاسارگاد، سی و سه پل یا  حافظیه شیراز به این نمایشگاه رفته بودند و در خوشبینانه ترین حالت با بسته های (پکیج های ) مناسب گردشگری قصد برقراری ارتباط با دیگر مدیران و دست اندرکاران کشورها را در این نمایشگاه داشتند به این نتیجه می رسیم که بازهم صنعت گردشگری ایران تکرار مکررات کرده اند و از این نمایشگاه به جز صورت حسابی سنگین چیز دیگری برای صنعت گردشگری کشور به ارمغان نیاورده چون امکان برقراری با همان مسئولان در کشور مطبوعشان به راحتی توسط رایزانان فرهنگی ایران در محیطی کاملا مناسب و آرام تر از این نمایشگاه مهیاست . همانطور که می دانیم و به گفته پایگاه اطلاع رسانی این نمایشگاه اکثر کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه COTTM2012  قصد معرفی توانمندی ها و جاذبه های گردشگری کشورشان به چینی ها و به قصد تعیین سهم خود از گردشگران چینی را در سالهای بعد داشته اند و برای ایجاد ارتباط با  دیگران در نمایشگاه چین حاضر نشده  و در این زمینه یعنی برقراری ارتباط با دیگر کشورها کوچکترین برنامه ریزی مفیدی نداشتند و تنها به تبادل چند بروشور و کارت ویزیت بسنده می کردند.

به هر حال این نمایشگاه هم همانند گذشته برای گردشگری ایران چندان مفید نبود اگرچه غرفه ای بزرگ در اختیار ایران بود اما بازهم عظمت سپاهیان کوروش در تخت جمشید و سی و سه پل اصفهان نتوانست در برابر ارتش سفالی چین ایستادگی کند  و به کمک صنعت بی رمق گردشگری ایران بیاید و مسئولان بازهم با تکرار مکررات فرصت سوزی کردند. امید است که در نمایشگاه های بعدی که از قبل وعده حضور فعال ایران در آنها توسط مسوولان مربوطه داده شده است و تاریخ برگزاری آنها کاملا مشخص شده و برای حضور مفید ایران در آنها هنوز وقت برنامه ریزی هست مسئولان برنامه مدونی تدوین کنند تا اینکه حضور قدرتمند صنعت گردشگری ایران منوط به صندلی مدیریت برخی نهاد ها نباشد و گردشگری ایران با این برنامه مدون و بلند مدت حتی در نبود مدیریت سازمان و نهادهای مربوطه طبق قوانین و مقررات کشور به راه خود کاملا شفاف و قوی ادامه دهد.

اما در انتها شاید دور از ذهن نیست که دوباره بتوان به این موضوع اشاره کرد که اگر مسئولان دولتی صنعت گردشگری ایران، خصوصی ها را رقیب خود ندانند و به موازی کاری با آنها نپردازند و هر دو دست به دست هم دهند شاهد رونق صنعت گردشگری ایران در آینده ای نزدیک خواهیم بود.

عزتی  کامل برای چمدان 13/2/91

10 روش سبز برای استفاده مجدد از بسته بندی مواد غذایی و صرفه جویی

هر روز بعد از ظهر یا هفته ای یک بار برای خرید مایحتاج منزل به فروشگاه نزدیک محل کار یا منزل سری می زنیم و با چندین کیسه پر از قوطی ها و ظروف رنگارنگ مواد غذایی ، شوینده یا هر نوع خوراکی بسته بندی شده به منزل بر می گردیم. آیا تا به حال وقتی در ردیف های فروشگاه قدم می زنید و بی نهایت قوطی های فلزی ، پلاستیکی یا کاغذی را می بینید به این موضوع فکر کرده اید که این قوطی ها شاید پس از خالی شدن دوباره قابلیت استفاده را خواهند داشت؟

طبق عادت وقتی هر یک از این قوطی ها خالی می شوند آنها را در سطل زباله می اندازیم و در واقع هر روز حجم زیادی زباله از این وسایل تولید می شود و در خوش بینانه ترین حالت آنها سر از ایستگاههای بازیافت سر در می آورند.

اما شما هر وقت برای خرید این مواد بسته بندی شده به پای صندوق فروشگاه می روید در واقع درصدی از پول صورتحساب شما مربوط به هزینه بسته بندی همان ماده غذایی هست که خریده اید بنابراین شما می توانید با پیدا کردن راهی برای دوباره مصرف کردنش این مبلغ را دوباره به کیف پول خود بازگردانید و به جیبتان بازگردانید و هر ساله میزان زیادی صرفه جویی کنید علاوه به کمک اقتصادی به خودتان به عدم تولید حجم انبوهی از زاله نیز کمک کرده اید.

البته به یاد داشته باشید که همه این بسته بندی ها «سبز» نیستند یعنی قابلیت استفاده مجدد را نخواهند داشت. این متن ده راه استفاده مجدد از این بسته بندی های سبز را به شما آموزش خواهد دادا و به کمک اقتصاد خانواده شما خواهد آمد.

1.       قوطی های بزرگ قهوه: هر ماه یک یا دو بسته چای و قهوه را بسته به نیاز خود خواهید خرید، اما واقعا نیازی به پرداخت هزینه بسته بندی این محصول برای شما ضروری بوده؟ یقینا یک قوطی خالی از این دو ماده در کابینت آشپزخانه شما وجود دارد بنابراین این بار می توانید همان نوع چای یا قهوه را به صورت باز تهیه کنید و در این قوطی بریزید و مصرف کنید به این ترتیب دوباره هزینه بسته بندی را پرداخت نکرده اید. اما راهکار دیگری هم برای این قوطی های خالی قهوه و چای وجود دارد./ می توانید از این قوطی ها یا شیشه ها برای نگهداری کمپوت های خانگی خود استفاده کنید تا برای خرید کمپوت های بسته بندی هزینه نکنید و البته به سلامتی خود نیز کمک کنید.

2.       شیشه های رنگی: بسیاری از نوشیدنی ها ، روغن ها و برخی از افزودنی های غذایی در شیشه های رنگی بسته بندی می شود که از اشعه خورشید دور نگهداشته شوند و کیفیت خود را از دست ندهند. این شیشه ها پس از خالی شدن کاربرد دیگری هم می توانند داشته باشند . اگر در منزل باغچه دارید می توانید به عنوان لبه باغچه از این شیشه ها استفاده کنید وقتی این شیشه ها را از سر شیشه در خاک باغچه فرو کنید و ته آن به سمت بالا باشد در اثر برخورد نور خورشید و به دلیل تیرگی شیشه حرارت را به خود می گیرد و نگه می دارد در اثر اختلاف درجه حرارت بیرون و درون شیشه ، فضای داخلی شیشه عرق کرده و قطرات آب به سمت دهانه شیشه جاری می شوند که باعث مرطوب نگهداشتن خاک باغچه شما خواهند شد و به کیفیت گل ها کمک شایانی می کنند و از سوی دیگر باعث صرفه جویی در مصرف آب جهت آبیاری گل های باغچه نیز به شما خدمت می کنند. البته در تنظیم درجه حرارت باغچه پس از غروب آفتاب نیز کمک خواهند کرد.

3.       کیسه های دسته دار و سلفون ها: هر یک از ما پس از بازگشت از خرید مقداری زیادی پلاستیک های دسته دار یا سلفون ها را با خود به منزل می آوریم که این کیسه ها می توانند دوباره به ما خدمت کنند. اگر این کیسه ها را بشویید و ضدعفونی کنید می توانید برخی از مواد غذایی مثل کاهو، سبزیجات را وقتی داخل دستمال تمیزی پیچیده اید درون این کیسه بگذارید و در یخچال قرار دهید با این کار آنها هم تازه خواهند ماند و هم نیازی به خرید ظروف و کیسه های مخصوص این کار نخواهید داشت البته به یاد داشته باشید که هرگز از کیسه های رنگی و سیاه رنگ استفاده نکنید فقط از کیسه های شفاف برای این کار استفاده کنید چون این کیسه از مواد اولیه تهیه شده اند و بازیافتی نیستند.

4.       کاغذهای موم دار (کاغذ روغنی): این نوع کاغذا معمولا در بسته بندی شیرینی، چیپس و بیسکوئیت استفاده می شود هرگز پس از خالی شدن این شیرها کاغذ داخلی آن را دور نریزید چون اگر قصه پختن شیرینی خانگی دارد همین کاغذ را باید بخرید این کاغذها در شیرینی پزی و جلوگیری از چسبیدن برخی غذا ها به کف ظروف استفاده دارند ، بنابراین هرگز آنها را دور نریزید چون می توانید یک بار دیگر از آنها استفاده کنید.

5.       لفاف کره و مارگارین: اگر درب یخچال را باز کنید حداقل یک بسته نصفه کره یا مارگارین را خواهید دید اما به یاد داشته باشید که هرگز لفاف دور کره و مارگارین را دور نریزید چون همراه این لفاف که دور می ریزید چند گرم از ماده اصلی یعنی کره یا مارگارین را هم دور می اندازید اما اگر این لفاف را به کف ظرفی که قرار است داخل فر برود و یا اینکه در ظرفی که قرار است شیرینی بپزید بمالید نیازی به باز کردن بسته جدیدی از کره نخواهید داشت چون این لفاف اینقدر چربی دارد که کف ظرف شما را روغنی کند تا کیک و دیگر مواد غذایی به آن نچسبد بنابراین دوباره برای خرید بسته جدید از کره یا مارگارین پول پرداخت نخواهید کرد.

6.       گالن های شیر و آب میوه: هر روز در کل جهان چندین میلیون از این نوع گالن ها دور ریخته می شود اما این در حالی است که این گالن ها قابلیت استفاده دوباره بلکه چندباره را خواهند داشت . اگر باغچه دارید این کالن ها بسیار مفید خواهند بود به گونه ای که اگر این گالن ها را به دو نیم تقسیم کنید می توانید در هر یک از قسمت ها اقدام کشت نشاء گیاهان کنید البته این ظروف چون از جنس مرغوب پلاستیکی تهیه شده اند قابلیت استفاده برای مواد غذایی را دوباره دارند.

7.       دبه های ماست و پنیر: وقتی داخل فروشگاههای زنجیره ای مشغول قدم زدن هستیم معمولا با قسمت لبنیات سروکار داریم در این قسمت شاید صدها دبه ماست و پنیر به شکل های مختلف را خواهید دیدکه این دبه ها می توانند پس از خالی شدن دوباره مورد استفاده قرار گیرند . این دبه ها با شدیدترین قوانین بهداشتی و بهترین مواد اولیه تهیه شده اند بنابراین این ظروف برای نگهداری مواد غذایی بهترین گزینه هستند شما می توانید اضافه غذای خود را داخل این بسته ها در فریزر نگهداری کنید یا اینکه برای فرستادن غذا به منزل بستگان از این بسته ها نیز استفاده کنید . این بسته بندی ها شما را از خرید ظروف مخصوص یخچال بی نیاز خواهد کرد و دایم می توانید نوع و مدل های جدیدی را نیز امتحان کنید.

8.       جعبه غلات: وقتی کودکان در دوره راهنمایی درس می خوانند در طول تحصیل خود باید کاردستی های زیادی بسازند که این کاردستی ها نیاز به مقوای محکم دارد ، شما برای درست کردن این کاردستی ها می توانید از این جعبه های شیرینی یا غلاتی که می خرید استفاده کنید بنابراین بدون خرید مقوا می توانید کاردستی بسیار زیبایی را برای دلبندتان تهیه کنید و او را به مدرسه بفرستید.

9.       بست های پلاستیکی : همه ما هنگام باز گردن کارتن وسایل الکترونیکی تعدادی بست های پلاستیکی را که دور سیم ها ی داخل کارتن پیچیده شده باز می کنیم و بیرون می ریزیم در صورتی که این بست ها قابلیت خدمات رسانی به ما را برای بار دوم یا حتی چندمین بار نیز دارند. اگر اهل گلکاری و باغچه هستید این بست ها بشما بسیار کمک می کنند وقتی که گیاه شما هنوز آنقدر قوی نیست که روی پای خود بایستد شما می توانید از این بست ها استفاده کنید و یا اینکه برای جمع و جور کردن سیم تلفن یا هر سیم اضافه ای در منزل از آن نیز استفاده کنید. بنابراین هرگز این بسط ها را وقتی از داخل کارتن بیرون می آورید دور نریزید.

10.   پوشش آلومینیومی قهوه و چای: موادی مانند قهوه یا چای برای اینکه تازه بمانند و عطر خود را از دست ندهند داخل پوششی از آلومینیوم به صورت وکیوم بسته بندی می شوند ولی وقتی آنها را استفاده می کنیم این بسته ها را دور می ریزیم . اما با کمی دقت متوجه می شویم که این بسته بندی برای منزل و ما بسیار کارآمد خواهد بود. همگی بانوان وقتی چیزی سرخ می کنند یا اینکه قصد تمیز کردن سرخکن داخل آشپزخانه را دارند با مقدار زیادی روغن مواجه می شوند که نمی دانند آن را کجا بریزند اینجاست که شما می توانید با خیالی راحت این روغن را داخل این بسته های آلومینیومی بریزید بدون اینکه حرارت برای آن مشکل ایجاد کند یا اینکه بیرون بریزد و سپس آن را در سطل آشغال قرار دهید.

اکثر این مواد درست زمانی که شما شاد و راضی از خرید خود از داخل فروشگاه به سمت اتومبیلتان حرکت می کنید همراه شما خواهند بود پس بیشتر دقت کنید که پس از مصرف کدام یک را نگهدارید و کدام یک را دور بریزید چون با این کار هر ساله مقدار زیادی به حساب پس انداز خودتان می افزایید.

آوریل 2011 مجله home

کیف دستی خوب و مناسب مثل همسری ایده آل!!!

خرید کیف دستی مناسب برای بانوان همیشه دشوار و شاید هم وقت گیر بوده ؛ حتی برخی موارد دردسر ساز نیز بوده این در حالی است که تعدادی از بانوان داشتن کیفی مناسب را به داشتن همسری ایده ال تشبیه کرده اند که این خود از اهمیت این وسیله برای بانوان حاکیست. بنابراین همانطور که بانوان برای انتخاب همسری مناسب بسیار سختگیر هستند و موارد بسیاری را در نظر می گیرند برای انتخاب کیف دستی خود نیز بسیار سخت گیر هستند و در واقع با وسواسی بسیار به این موضوع دقت می کنند. البته بسیاری از بانوان کلکسیونی از انواع کیف را داخل کمد لباسشان اداره می کنند این نه به معنی تعداد زیاد کیف هایشان بلکه این گروه پس از یک بار استفاده از این کیف متوجه شده اند که در انتخاب خود اشتباه کرده اند و شاید هرگز راضی به استفاده از این کیف دستی ها نباشند.

بنابراین عوامل بسیار مهمی برای انتخاب کیفی مناسب در نظر بانوان خواهد بود ، اما هرگز نباید سه نکته اساسی را فراموش کنند تا از داشتن کیفی مناسب بهرمند شوند .

اول: تعداد زیادی از کیف های رنگا رنگ در مغازه ها موجود است بنابراین شما باید این حقیقت را بپذیرید که گاهی دچار اشتباه در انتخاب خود خواهید شد، و این همه تنوع شما را دچار درسر خواهد کرد. بنابراین هرگاه ذهن شما خسته است یا حوصله خرید ندارید اما باید برای مراسم عروسی آخر هفته یا کلاس درستان کیفی تهیه کنید هرگز به خرید نروید و سعی کنید از کیفی های قدیمی خود استفاده کنید. به عنوان مثال زمانی که با عجل کیفی برای خریده اید پس اولین بار استفاده آن دیگر هرگز این کیف را به دست نخواهید گرفت چون همین یکبار کافیست که شما رو از اشتباهتان آگاه سازد و متوجه اشتباه خود در خریدتان مطلع کند.

دوم اگر قصد دارید این کیف را برای مدتی طولانی استفاده کنید هرگز به دنبال کیف های ارزان قیمت و طبق مد نباشید؛ این کیف ها ممکن است ظاهری خوب داشته باشند اما از مواد اولیه مرغوبی تهیه نشده اند  بنابراین شاید فقط برای یک فصل و یا چند هفته به همان شکل اول خود در دستان شما زیبا باشند اما به سرعت کهنه شده و از بین خواهند رفت بنابراین پول خودتان را درست خرج کنید و در این زمینه درست مثل پولدارها عمل کنید . مردم انگلستان ضرب المثلی را دارند که می گوید: هنوز اینقدر پولدار نشده ام که جنس بی کیفیت بخرم. در واقع می گوید چون اجناس بی کیفیت زود از بین می روند و شما دوباره مجبور به پرداخت هزینه هستید پولتان را هدر داده اید.

از سوی دیگر هرگز کیف دستی هایی که توسط طراحان نامدار طراحی شده اند و طبق مد روز ساخته شده اند را نخرید چون هم باید پول زیادی برای آنها بپردازید و هم به سرعت این مدل ها از رده خارج خواهند شد و همین موضوع باعث می شود که شما این کیف را به کلکسیون داخل کمدتان اضافه کنید و هرگز از آن استفاده نکنید. به یاد داشته باشید که مدل کیف همراه با پوشش شما زیبا خواهد بود بنابراین کیفی را انتخاب کنید که با نوع پوشش شما متناسب باشد و شرایط اجتماعی شما را هم حفظ کند.

سوم اینکه همیشه اندازه کیف یکی از اصلی ترین عوامل انتخاب آن برای شما بوده و هست و شاید با تناسب به نوع کارتان یکی از این کیف ها را تهیه کرده باشید . به عنوان مثال کیفی برای ورزش ، کیفی برای سرکار یا هر منظور دیگر اما به یاد داشته باشید که اندازه این کیف ها هر کدام تعریف شده است و شما هیچ وقت حاضر نیستید که با کیف ورزشی خود به محل کارتان بروید یا برعکس بنابراین اگرچه امروزه مد شده که بانوان کیف بزرگ دست بگیرند ولی به کاربرند آن بیشتر فکر کنید و بعدا خرید کنید.

به یاد دارم اولین فرزندم که به دنیا آمد بود به دنبال کیفی بودم که بتوانم تمام وسایل خودم و کودکم را در آن قرار دهم اما هرگز این موفقیت حاصل نشد و مجبور به خریدن دو کیف جداگانه یکی برای خودم و دیگری برای فرزندم شدم اما امروزه با توجه به مد روز که کیف های بسیار بزرگ مد شده شاید این آرزو برای مادران برآورده شود که فقط یک کیف همراه داشته باشند و در واقع لوازم شخصی خودشان و کودکشان را در یک کیف دستی بسیار زیبا همراه داشته باشند امامشکلاتی هم خواهند داشت مثل زمانی که تلفن همراه شما زنگ می زند و شما داخل این کیف دستی بزرک که پر از وسایل شده به دنبال آن هستید یا می خواهید با عجله سوار خودروی خود شوید اما کلیدتان را داخل این چمدان همراه نمی یابید. به همین دلیل حتما به یاد دارید که چندین بار وسیله را که از داخل کیف تان بیرون افتاده فراموش کرده اید و شاید هم گم کرده باشید. این مدل کیف ها فقط یک حسن دارند اما چندین عیب را برای شما به ارمغان خواهند آورد.

پس اندازه کیف را به گونه ای انتخاب کنید که به کارشما مربوط باشد و متناسب با کارتان باشد. و حتما به یاد داشته باشید که برزگی کیف شما باعث نخواهد شد تا شما با اندامی متناسب به چشم دیگران دیده شوید!!!  

 

 

 

 

 

  

 

 

 

  

دسامبر 2010 مجله سیتی نیوز 

عماد عزتی

6 نکته که صاحبان سالن آرایشی علاقمند نیستند شما بدانید

  

آرایشگاه و آرایشگری از زمانی که انسان به آراستن خود فکر کرد و با ابزار ابتدایی مشغول به آراستن خود شد تا به امروز رشد چشمگیری داشته به گونه ای که حتی به عنوان رشته ای تخصصی در دانشگاههای معتبر جهان نیز تدریس شده و هر روز از شاهد رشد این حرفه در جوامع بشری هستیم.

امروزه با توجه به تغییراتی که در نحوه زندگی بشر ایجاد شده و همچنین تغییر عادات رفتاری انسان شاهد ظهور روش های نوین در این حرفه هستیم که باعث شده این حرفه کمی تخصصی تر شود و به زیر مجموعه های کوچکتری نیز تقسیم شود، این تغییرات در خاورمیانه بسیار مشهود بوده و استفاده از این سالن ها بسیار زیاد شده  و درواقع سبک زندگی بشر امروزی را تغییر داده است، به عنوان مثال اگر به آگهی های تبلیغاتی جراید اطراف خود کمی با دقت نگاه کنید تعداد زیادی از آگهی های رنگارنگ مربوط به این موضوع (کاشت ناخن، امور آرایشی ) را خواهید دید. اما این سالن ها و خدمات آنها هرچند زیبا و دلنشین هستند ولی خطرات بسیار زیادی را متوجه سلامتی شما می کنند.

مهتمرین خطراتی که متوجه سلامتی مشتریان اینگونه سالن ها می شود بحث آلودگی های میکروبی و ویروسی خواهد بود که به واسطه ابزار و وسایل این سالن ها به بدن شما منتقل می شود در همین راستا سایت توتال بیوتی در ایالات متحده آمریکا اقدام به انتشار مقاله ای با عنوان « 6 نکته که مالکان سالن های آرایش سعی می کنند از شما مخفی نگاه دارند» کرده، این مقاله با همکاری دکتر رابرت اسپالدینگ و مالک یکی از سالن های زیبایی در لس آنجلس ، خانم جین سون (Jin Soon) تهیه و تنظیم شده است که مطالعه آن در تصمیم گیری های آینده شما برای استفاده از خدمات این سالن ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

این مقاله به این صورت آغاز می شود که ، این موضوع مهم نیست که شما چه سالن آرایشی را انتخاب کرده اید یا اینکه این سالن در چه منطقه ای از شهر شما واقع شده مهمترین نکته بهداشت وسایل و محیط سالن است. آیا روپوش سفید رنگ متصدی آرایشگاه آلوده به برخی میکروب ها هست یا خیر؟ آیا وسایل مورد استفاده این سالن پس از هر بار استفاده به درستی ضد عفونی شده اند ؟ (بخصوص وسایلی چون تیغ، ابزار کاشت ناخن، سوهان ها و ....) آیا متصدی آرایشگاه قبل از شروع به کار برای شما دست های خود را شسته یا خیر؟

یک شاهد عینی که ساکن لس آنجلس است در این باره می گوید: مدتی پیش برای انجام امور آرایشی به سالنی نزدیک منزلم مراجعه کرده بودم و منتظر رسیدن نوبتم بودم که ناگهان دیدم متصدی آرایشگاه لوازمش را جمع کرد و داخل کمد گذاشت و بسته ای دیگر از وسایل را بیرون آورد و به کارش ادامه داد، پس از چند دقیقه فردی وارد سالن شد که متوجه شدم بازرس بهداشت بوده ، پس از این اتفاق از سالن بیرون امدم و دوباره هرگز به این سالن مراجعه نکردم . اما سئوال اصلی اینجاست که اگر من این صحنه را ندیده بودم در معرض چه خطراتی قرار می گرفتم؟ بنابراین متوجه می شویم که همه سالن های آرایشی پایبند به قوانین نیستند .

شما همیشه در خطر آلودگی هستید

دکتر رابرت اسپالدینگ پزشک و نویسنده کتاب «مرگ توسط پدیکور» در این زمینه عنوان می کند : در حال حاضر و در ایالات متحده آمریکا حدود یک میلیون نفر به دلیل استفاده از ابزار غیر بهداشتی در سالن های آرایشی با بدنی آلوده به انواع باکتری و ویروس ها روانه منزل می شوند. این در حالی است که این افراد بسیار شاد و خندان از خدمات ارایه شده سالن ها هستند و هرگز این تهدید بزرگ را جدی نگرفته اند.

این مهم نیست که شما چه سالن آرایشی را انتخاب می کنید مهمترین نکته این است که شا همیشه در خطر آلودگی به این ویروس ها و باکتری ها هستید، حتی اگر به خوش نام ترین سالن آرایشی شهر خود مراجعه کرده باشید. این متخصص عنوان کرده طبق تحقیقاتی که خودش انجام داده حدود 75 درصد از سالن های آرایشی در ایالات متحده آمریکا به قوانین بهداشتی دولت بی تفاوت هستند و آنها را نادیده می گیرند.

قوانین بهداشتی وضع شده توسط دولت مرکزی ایالات متحده آمریکا برای سالن های آرایشی شامل موارد زیر است

1.       عدم مخلوط کردن مواد با یکدیگر

2.       استریل کردن روزانه وسایل و ابزار سالن

3.       عدم استفاده از مواد بی کیفیت و تایید نشده توسط وزارت بهداشت

4.       استریل محیط با مواد ضدعفونی کننده و در برخی از موارد با اشعه

به گفته این کارشناس بهداشت برخی از این قوانین درست همانند قوانین وضع شده برای مطب های دندانپزشکی هستند و همین امر موجب پی بردن به اهمیت بهداشت در سالن های آرایشی را به ما نشان می دهد. اما اکثر کارشناسان بهداشتی متعقد هستند که هیچ راهی برای کنترل برخی از این قوانین در سالن های آرایشی نیست از جمله این موارد را می توان نحوه استریل کردن ابزار و و سایل را نام برد مگر اینکه هر روز هنگام انجام این امر کارشناسی از مرکز بهداشت در محل حاضر باشد تا دقیقا مراحل این کار را بررسی کند و تایید نماید.

سالن های آرایشی هیچ مراجعه کننده ای را از دست نخواهند داد 

 

 انتقال آلودگی در سالن های زیبایی

سالن های آرایشی درست مثل یک واحد اقتصادی برای کسب درآمد و سود دهی کار می کنند بنابراین به هیچ عنوان حاضر به از دست دادن مشتری خود نیستند و با هر شرایطی و امکاناتی مشتری را جذب کرده و مشغول به خدمات رسانی به او می شوند.

بارها برای شما اتفاق افتاده که برای رزور کردن وقت به یکی از این سالن ها تماس گرفته اید و مدیر سالن به شما یادآوری کرده که فقط بخاطر شما مشغول به کار می شود چون قرار است که فلان کار را انجام دهد، این دقیقا همین نکته را یادآوری می کند .

این قانون برای افرادی که برای اولین بار به سالن نیز مراجعه کرده اند صادق است ، متصدی آرایشگاه بدون توجه به بیماری های احتمالی و آلودگی های این فرد درست مثل یک مشتری قدیمی شروع به انجام کارش می شود فارق از این مسئله که این فرد ممکن است آلوده به خطرناک ترین امراض پوستی یا ویروسی باشد.  اینجاست که ابزار و وسایل آرایشگاه نیز آلوده خواهند شد . البته به تازگی بسیاری از مراجعه کنندگان به سالن های آرایشی ابزار لازم برای برخی از خدمات را بطور شخصی تهیه کرده اند و با خود به سالن آرایشی می برند اما این امکان برای تهیه بسیاری از ابزار برای مشتری نخواهدبود پس همیشه شما در خطر آلودگی خواهید بود.

البته به یاد داشته باشیم که در بیشتر موارد متصدی آرایشگاه هرگز متوجه آلودگی و بیماری فرد نمی شود و ناخواسته باعث آلوده شدن ابزار و سایل کارش می شود. بنابراین این موضوع بستگی به خود مراجعه کننده خواهد داشت که موضوع را بیان کند یا خیر.

دکتر اسپالدینگ می گوید: بیشترین آمار آلودگی و انتقال بیماری در سالن های کاشت ناخن صورت می گیرد به صورتی که فرد آلوده باعث آلوده شدن لوازم سالن می شود و سپس به دلیل عدم انجام دقیق استریل کردن وسایل این بیماری ها به فرد دیگر نیز منتقل خواهد شد.

این در حالی است که میلیون ها انسان در جهان زندگی می کنند که سیستم دفاعی بدنشان توسط برخی از بیماری ها مثل دیابت ، HIV ، سرطان و هپاتیت بسیار ضعیف شده است و توان مقابله با میکروب های منتقل شده را ندارند. بنابراین به میزان خطرات ناشی از مراجعه به سالن های کاشت ناخن باید توجه بیشتری کرد و نسبت به رزرو کردن وقت برای کاشت ناخن بیشتر فکر کنید و با وسواس بسیار شدید این کار را انجام دهید.

بطری های مواد و شیشه ها غیر واقعی هستند 

 

 آلودگی در سالن های زیبایی

طی ادعای یکی از مالکان سالن آرایش جین سون در لس آنجلس ، بسیاری از سالن های آرایشی و مراکز کاشت ناخن بطری های مواد و محلول های بسیار معروف و گرانقیمت را در معرض دید شما قرار می دهند و وانمود می کنند که از آنها استفاده می کنند این در حال است که داخل این بطری ها و شیشه از مواد بسیار معمولی و ارزان قیمت پر شده است و تنها قصد این سالن ها دریافت مبلغ بیشتری دستمزد خواهد بود.

از سوی دیگر او می گوید: برخی از سالن ها به مدت طولانی از این مواد استفاده می کنند به گونه ای که بسیاری از این مواد تاریخ گذشته هستند یا اینکه تاریخ انقضای آنها بسیار نزدیک است . این اتفاق بیشتر در مورد سالن های کاشت ناخن و طراحی ناخن صادق است .

وی می افزاید: محلول های پاک کننده و لاک های مورد استفاده این سالن ها معمولا به مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و چون درب آنها هر روز باز و بسته می شود و هوا داخل شیشه یا بطری وارد می شود به سرعت فاسد می شوند اما هرگز دور ریخته نمی شوند بلکه تا آخرین قطره از آنها استفاده خواهد شد.

فقط قطره خون نشان آلوده شدن نیست

دکتر اسپالدینگ می گوید: بریدگی پوست می تواند هم به اندازه ای کوچک باشد که با چشم غیر مسلح دیده نشود هم آنقدر بزرگ باشد که نیاز به بخیه زدن داشته باشد. اما مهترین نکته این است که در هر دو صورت انتقال آلودگی به سادگی صورت می گیرد. این بریدگی ها می توانند توسط ابزاری چون کاترهای ناخن، قیچی ها، سوهان های برقی و تیغ صورت گیرد که در هر حالت میزان زیادی سلامتی بدن شما را مورد تهدید قرار خواهند داد.

این نوع آلودگی ها بیشتر دس لان های مخصوص کاشت ناخن منتقل می شوند چون با توجه به نوع ابزار و محل مورد استفاده آنها کل پوست و گوشت زیر ناخن در معرض خطر خواهد بود. این ابزار باعث ایجاد خراش های زیر جلدی می شوند . این در حالی است که شما هرگز لکه خونی یا خونریزی را نخواهید دید اما این ضایعه به بدن شما آسیب زده و در واقع پوست شما را پاره کرده و آمادگی انتقال هرگونه بیماری ایجاد شده است.

اگر شما در سالن آرایشی و مشغول انجام کاشت ناخن هستید و هنگام کار کردن متصدی در ناحیه ناخن خود یا اطراف آن احساس گرما کردید یا اینکه اطراف ناخن شما تغییر رنگ داد یقین داشته باشید که پوست شما در این ناحیه آسیب دیده و امکان آلوده شدن بسیار فراوان خواهدبود درست زمانی که هرگز خونی نخواهید دید.

متصدی آرایشگاه هرگز درباره شما صحبت نمی کند 

 

 

جین سون چون (jin soon choi) مالک سالن زیبایی در لس آنجلس می گوید: اکثر مشتریان و مراجعه کنندگان به سالن های زیبایی تصور می کنند وقتی متصدی آرایشگاه مشغول انجام دستورات آنهاست و به زبان محلی با دیگر همکار خود صحبت می کند که آنها متوجه صحبت های آنها نمی شوند، یعنی این دو درباره شکل ظاهری او یا مدل لباسش صحبت می کنند.

او می افزاید : هرگز چنین فکری را نکنید چون آن دو مشغول رفع نقص کار یکدیگر هستند و تکنیک های یکدیگر را کنترل می کنند یا اینکه درباره سریالی که دیشب دیده اند صحبت می کنند چون برای آنها اصلا مهم نیست که شما چه قیافه ای دارید یا چه لباسی بر تن دارید مهمترین قسمت برای آنها مبلغ صورتحساب شماست و در نهایت انعامی که خواهند گرفت. بنابراین نگران این صحبت ها نباشید.

رعایت اصول بهداشتی در سالن به معنی 100 درصد اطمینان برای شما نیست

بیشتر پزشکان معتقدند که حتی در صورت رعایت کامل اصول بهداشتی و استریل کردن وسایل و محیط سالن ارایشی به کاملترین روش که احتمال این موضوع تقریبا غیرممکن است بازهم بسیاری از میکروب ها و باکتری ها هنوز فعال هستند همانطور که می دانیم بسیاری از آلودگی ها با شرایطی بسیار خاص از بین خواهند رفت که تامین این شرایط در هر مکانی امکانپذیر نخواهد بود بخصوص در سالن های آرایشی که تقریبا صفر است.

دکتر اسپالدینگ در این زمینه عنوان کرده : بسیاری از آرایشگران و متصدیان سالن های زیبایی فکر می کنند که وسایل خود را استریل کرده اند در حالی که به دلیل عدم آشنایی آنها با قوانین و دستورالعمل های بهداشتی و البته به دلیل هزینه بر بودن این روش ها کار استریل ابزارشان را درست انجام نداده اند.

سایت توتال بیتی معتقد است که بسیاری از خوانندگان بخصوص بانوان پس از خواندن این مطلب در مورد استفاده از این خدمات و سالن آرایش خود بسیار سختگیر تر خواهند شد که واقعا در کیفیت سلامتی آنها موثر است.

این سایت عنوان می کند که سازمان های بهداشت در هر کشوری باید بسیار سختگیرانه و با پیگیری بسیار زیاد این سالن ها را مورد کنترل های دوره ای و حتی در برخی موارد گزینشی قرار دهند تا بتوانند سلامتی مراجعه کنندگان به این سالن ها را به حداکثر خود برسانند . این سایت می گوید : سالن های آرایشی صرفا به خاطر گذراندن دوره های مخصوص این کار و یا کنترل سازمان بهداشت ، کاملا استریل نیستند چون مطمن باشید که یکی از روش ها استریل به دلیل سهل انگاری به خوبی انجام نشده است و احتمال انتقال آلودگی بسیار بالاست. 

پس انداز کردن بدون دردسر

از کودکی هنگام در سالروز تولد یا هر مناسب دیگری شاید یکی از بستگان یا پدر و مادرمان برای ما قلکی هدیه می‌آوردند، اما سالم نگهداشتن آن و نشکستن آن قلک یکی از سخت ترین کارهایی بوده که شاید هرگز نتوانستیم جلوی خودمان را بگیریم.

یکی از علاقه های معمول بین همه ما جمع کردن پول خردهای ته جیبمان در این قلک ها بوده است اما آیا در این زمینه موفق عمل کرده ایم و توانسته ایم از این روش برای جمع کردن پول استفاده کنیم؟ امروز قصد دارم که 5 راه دیگر برای جمع کردن پول که البته بسیار آسان هم هست را برای شما عنوان کنم این راهکارها عبارتند از:

 

ادامه مطلب ...

در مورد لاک ناخن بیشتر بدانیم

همیشه با نزدیک شدن فصل تابستان و تغییر در نحوه لباس پوشدن بانوان و همچنین تغییر در نحوه آرایش و استفاده از لوازم آرایش آنها در این فصل بسیار گرم ، یکی از لوازم آرایش بیشترین میزان محبوبیت را پیدا خواهد کرد که چیزی نیست جز لاک ناخن . البته با توجه به تنوع رنگ و قیمت بسیار پایین این محصول یکی از پرفروشترین محصولات آرایشی برای بانوان در بین دیگر محصولات است.

به عقیده پزشکان بهتر است که بانوان از لاک هایی که استون کمتری در آنها موجود است استفاده کنند، البته این در مورد لاک های طراحی ناخن که جدیدا به جمع لوازم آرایشی بانوان پیوسته می باشد. این کارشناسان می گویند بهتر است قبل از استفاده از لاک هایی که استون در آنها استفاده شده یک لایه تقویت کننده ناخن روی ناخن بزنیم سپس از لاک مورد نظر استفاده کنیم. این کارشناسان می گویند استون موجود در لاک های معمولی باعث تیره شدن ناخن و صدمه زدن به بافت آن می شود. 

 

یک لاک مرغوب و خوب قابلیت استفاده تا شش ماه پس از تولید را دارد و در صورت بسته بودن درب آن تا این مدت از کیفیت آن کاسته نخواهد شد. اما اگر در اثر استفاده از آن لاک مورد نظر شما کمی غلیظ شد می توانید با مقداری حلال آن را رقیق تر کنید می توان با انداختن یک ساچمه فلزی داخل شیشه لاک از این روندد کاست.

با توجه به تنوع بسیار زیاد رنگی در لاک معمولا بانوان در انتخاب رنگ مورد علاقه خودشان دچار دردسر می شوند و گاهی چند لاک را بدون اینکه نیاز داشته باشند یا با لباس هایشان مناسب باشد می خرند. با توجه به اینکه شاید امکان تست کردن رنگ واقعی آن لاک روی ناخن شما وجود نداشته باشد صرفا نمی توانید از روی رنگ شیشه آن را انتخاب کنید بنابراین شاید تعداد زیادی لاک ناخن بدرد نخور در کشوی خود داشته باشید. بهترین روش برای تشخیص رنگ اصلی لاک ناخن دیدن پالت های رنگ موجود در فروشگاهها است چون به دلیل مسایل بهداشتی شما اجازه تست کردن این لاک را روی ناخن خود ندارید.

پس از انتخاب رنگ مورد علاقه خودتان بهترین روش برای کنترل کیفیت لاک از نظر تازه بودن و عدم فساد این است که شما فرچه یا همان قلم داخل لاک را  به لاک آغشته کنید و بالا نگهداری قطره لاکی که از آن آویزان شده باید پس از گذشت 5 تا 7 ثانیه یا بیشتر بچکد نه کمتر این نشان دهنده تازه بودن این لاک خواهد بود اگر این زمان کمتر بود نشان دهنده فساد کامل این لاک برای شماست اما اگر بیشتر شد یقین داشته باشید که لاک مورد نظر هرگز جلو خوبی روی ناخن شما نخواهد داشت و زمانی که آن را روی ناخن خود استفاده می کنید هرگز شیار های حاصل از رد قلم روی آن از بین نخواهد رفت و سطح صافی را برای شما نخواهد داشد.

از کیفیت خود رنگ که بگذریم حالا نوبت کیفیت قلم داخل آن است این فرچه ها باید دارای موهایی بسیار ظریف با خاصیت بسیار بالای الاستیکی باشند و طول این موها باید تقریبا برابر با طول ناخن کوچک دست شما باشد یعنی از ابتدای محل اتصال ناخن به انگشت شما تا محلی که ناخن از گوشت انگشت شما بیرون زده (به یاد داشته باشید که آن مقدار ناخنی که بلند شده است مد نظر نیست) این میزان تقریبا بین 7 میلیمتر تا 9 میلیمتر خواهد بود به یاد داشته باشید که لاک هایی که دارای ساچمه یا گوی مخلوط کننده در داخل ظرف هستند بهترین نوع برای انتخاب شما خواهند بود. نشانه یک محصول خوب لاک این است که لاک پس از استفاده روی ناخن به مدت 20 ثانیه خود را گرفته و بعد از گذشت یک دقیقه با حالت ثابت درآید یعنی هیچگونه تغییری نکند.

انواع لاک ناخن.

معمولا در بازار شما چهار گروه لاک ناخن خواهید دید

1.        لاک های اختصاصی و بسیار خاص، گرانقیمت و حرفه ای (معمولا این لاک ها برای طراحی استفاده می شوند)

2.        لاک های حرفه ای که معمولا آنها در کشور روسیه ساخته می شوند مانند کارخانه جاتی به نام های : ال.سی.ان، آکزنت دایرکت، او.پی.آی و کریتیو نیل دیزاین. این کارخانه جات معمولا دو گروه محصولات خود را به بازار ارایه می کنند که یک گروه آنها حرفه ای است و گروه دیگر برای مصارف روزانه استفاده می شود.

برخی از این کارخانجات محصولات خود را به طور خاص برای سالن های معروف تولید می کنند وتحت برندهای مرتبط برای آنها با کیفیتی بسیار بالا و اما برخی از این کارخانجات صرفا محصول اصلی را تهیه می کنند و در نهایت مشتری نام محصولش را خود انتخاب می کنند و در واقع اسمی از کارخانه مادر در میان نخواهد بود.

3.        محصولاتی که تبلیغات آنها را در بیشتر فروشگاهها می بینیم مانند: رِولون، پالوما، لاکمه، آوون، بورجوئیس، مارگارت آستور، می بلین و گرین ماما. این دسته از محصولات علاوه بر کیفیت سعی کرده اند از حالت خاص بیرون آمده و مشتری های بیشتری به خود اختصاص دهند اما قیمت آنها باز هم ارزان نخواهد بود و مشتریان خاصی را به سمت خود خواهند کشید.

4.        اما محصولات ارزان قیمتی که در اکثر فروشگاهها فروخته می شود، مانند: گلدن رز، کاترین آرلی و گاگا. این دسته از محصولات دقیقا صرفا تجاری هستند و امکان رقابت از نظر کیفیت را نخواهند داشت.

 

توضیحاتی در باره ساخت

معمولا لاک ناخن از دو بخش عمده تشکیل شده است ، یکی لایه زیرین که کاملا بستگی به چگونگی جنس ماده رنگی و محصول شما دارد و دیگری بخش ظاهری که دقیقا بستگی به نوع قرار دادن قلم مو و طرز حرکت دادن آن روی ناخن دارد. بهترین روش برای لاک زدن روی ناخن این است شما قلم موی آغشته به رنگ را از انتهای ناخن به سمت ابتدای ناخن بکشید.

اما برخی از لاک ها بی رنگ هستند و صرفا باعث شفافیت ناخن می شوند مورد مصرف این لاک در برخی از مواقع برای زیرسازی ناخن مصنوعی خواهد بود اما در موارد عادی صرفا جهت مراقبت از ناخن و جلای آن است که در برخی از برند ها مواد تقویت کننده ناخن نیز به آن اضافه شده است.

از گذشته برخی مردم معتقد بودند که شما می توانید سلامتی فرد را از ناخن های او متوجه شوید و نشانه یک ناخن سالم که در نهایت جسم سالم را نمایان می کرد رنگ صورتی روشن و شفافیت ناخن بود که همین امر باعث شد برخی از لاک ها فقط رنگ صورتی رنگ کمرنگی داشته باشند و برای تظاهر به سلامتی بدن شما باشند. اما امروزه شاهد ظهور تعداد بیشماری از ترکیبات رنگی لاک هستیم حتی برخی از آنها مقداری الکلیل نیز دارند که وقتی نور به آنها برخورد می کند می درخشند.

اما همه این اطلاعات باعث جلوگیری از ضرر استفاده از لاک نمی شود همانطور که می دانیم استفاده مداوم از لاک برای ناخن ها مضرر خواهد بود و باعث فساد آنها می شود.

عکس:عماد عزتی

 

چرا باید سفر کنیم؟

هروقت از سفر و مسافرت سخنی به میان آمده در رابطه با مناطق مناسب گردشگری، کتابچه های راهنما و یا هزینه های سفر و چگونگی رسیدن به مکان های گردشگری گفته شده، شاید کمتر کسی مستقیم در باره فواید سفر و تاثیر آن بر روی نحوه زندگی انسان سخن گفته باشد یا شاید هم تا حدودی این موضوع مهم فراموش شده باشد، اما ناتاشا گائورا روانشناس و محقق مقاله پیش رو را در فوریه سال جاری میلادی در مجله تراولر به چاپ رساند که البته این محقق بیشتر فرد را مورد بررسی قرار داده و از تاثیرات سفرهای گروهی نام نبرده است بنابراین تاثیرات فردی سفر کردن را بر می شمرد.

مسافرت همیشه باعث ایجاد انگیزه زندگی و تقویت روحیه شادابی و نشاط در انسان می شود آیا هیچ دقت کرده اید وقتی قصد سفر دارید از شب قبل دچار هیجان خاصی می شوید؟ یا اینکه با چه انرژی بیشتری مشغول به جمع و جور کردن وسایل سفر می شوید؟ روانشناسان معتقدند که این شور و هیجان خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و امید به زندگی را افزایش خواهد داد بخصوص در جوامع امروزی که سراسر از تنش ها و درگیری های روزانه است و زندگی صنعتی ما را فراگرفته است که شاید کمتر فرصت استراحت یا مسافرت داشته باشیم.

امروزه مثل گذشته سفرها محدود به تجار یا بازرگانان نیست بلکه سفر و گردش به عنوان یکی از برنامه های روزانه جوامع تبدیل شده که همواره مورد تاکید جامعه شناسان و روانشناسان است. ناتاشا گائورا می گوید : طبق تحقیقات بالینی که بین 1000 نفر در سن 60 سالگی، ساکن ایالات متحده آمریکا که سال 2009 میلادی انجام شده کسانی که در طول مدت زندگی خود مسافرت زیاد داشته اند تقریبا 40 درصد کمتر از دیگران در خطر افسردگی دوران بازنشستگی هستند.

حال با توجه به این گزارش ها این محقق از سوی دیگری به این مهم نگاه کرده و 10 فایده عمده سفر کردن را برای ما بر شمرده است. 

1.    آرزوها و تخیلات به واقعیت تبدیل خواهند شد

اکثر مردم بستنی دوست دارند، اما کمتر کسی هست که در زندگی عادی خود یک ظرف بستنی یک کیلوگرمی را یکجا بخورد مگر در شرایطی خاص مثل مسابقات یا .... اما شاید خیلی ها آرزوی خوردن یکجای این همه بستنی را داشته باشند همین موضوع را تصور کنید وقتی هنگام قدم زدن در یکی از میادین شهر تاریخی رم مشغول خوردن بستنی هستید ناگهان متوجه می شود که یک ظرف یک کیلویی بستنی خالی در دستان شماست. پس این ارزوی شیرین به واقعیت نزدیک شد با این مثال شیرین شروع کردم تا شما به مزه کردن شیرینی سفر علاقمند شوید گرچه مطمئن هستم کسی نیست که مسافرت را دوست نداشته باشد.

همگی ما آرزوهایی در سر داریم که شاید در شرایط عادی زندگی روزانه هرگز توان عمل کردن به آنها نداشته باشیم به عنوان مثال پریدن از روی یک پل مرتفع به داخل رودخانه، رانندگی با سرعت بسیار بالا یا هر آرزوی دیگری که شاید در طول روزمره شدن زندگی عمدتا توان انجام دادن آنها را نخواهیم داشت. اما وقتی مسافرت می رویم طبق برنامه، هنگام یکی از گردش های روزانه ممکن است این آرزو جامه عمل بپوشد. همان آرزوی دست نیافتنی به واقعیتی بسیار شیرین تبدیل شود.  بنابراین به قدرت تخیل و اراده خودتان کمک کرده اید و در جهت دهی و کنترل آنها سرمایه گذاری بسیار به جایی انجام گرفته است.

 روانشناسان این موضوع را برای سیستم عصبی بدن حیاطی می دانند و می گویند: هرچه سیستم تخیلات فعالتر شود و فرصت آزمون آنها را داشته باشید مغز شما پویاتر خواهد بود همانگونه که پایه بسیاری از اکتشافات محققان گذشته همین تخیلات بوده.

از سوی دیگر با این روش به سیستم مغز فرمان می دهیم که درست آرزو کند تا بتوانید آنرا برآورده کنید پس این موفقیت در برآورده کردن تخیلاتمان (مسافرت) باعث می شود که فرد اکتیوتر و فعالتری باشید و بسیار توانمند. یاد می گیرد که چگونه آرزو کنید، چگونه فرصت آزمون این آرزو را برای خودتان فراهم کنید و برای رسیدن به آن برنامه خواهید داشت که این کلید موفقیت آینده شماست.

2.    قدرت برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان را خواهید داشت

همگی دارای یک برنامه ریزی روزانه برای زندگی خودمان هستیم اما به دلیل مشکلات و گرفتاری های روزانه گاهی اوقات از این برنامه ریزی دور خواهیم شد. طبق این گزارش هنگامی که سفر می کنیم با علم به اینکه مدت زمان مشخصی رو در این محیط خواهیم بود ناخودآگاه مغز را به گونه ای برنامه ریزی خواهیم کرد که بتواند کنترل این زمان را به عهده گیرد .

بنابراین برنامه های منظم تر و کامل تری را در دست خواهید داشت در طول مدت سفر دیگر خبری از آشفتگی برنامه ها و عدم تمرکز نیست بنابراین سیستم مغزما به طور کامل کنترل را به عهده گرفته و فارق از هرگونه درگیری روزانه برنامه های ما رو کنترل می کند  دقیقا آنچه را که می خواهیم برای ما محیا خواهد کرد کاری که هرگز زندگی روزمره ما و محل کارمان اجازه آن را به ما نخواهد داد. طبق آمار 20 درصد از برنامه ریزی روزانه ما محقق نخواهد شد آنهم به دلیل تداخل برنامه ها با یکدیگر و عدم کنترل زمان به طور عادی این تداخل در هنگام سفر تقریبا به 5 درصد کاهش می یابد که عدد بسیار قابل قبولی برای برنامه ریزی روزانه ماست.

 

3.    می توانیم به بهترین شکل کیف پولمان را اداره کنیم

هیچ وقت مسافرت کردن ارزان نبوده و نیست بنابراین نیاز به برنامه ریزی و مدیریت پول بسیار ضروری است. همین محدودیت ایجاد شده طبق برنامه ریزی باعث می شود به بهترین شکل ممکن توان کنترل خرج و مخارج را داشته باشیم. مدیریت مالی بهترین هدیه سفر کردن به ماست ، هنگامی که صبح از هتل خارج می شویم طبق همان برنامه هزینه خواهیم کرد و از مخارج غیر ضروری خودداری خواهید کرد. تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد بیشتری سفر را در کارنامه زندگی خود داشته اند میزان سپرده یا پس از انداز بیشتری نسبت به بقیه هستند فقط به دلیل درس خوبی که آنها از سفر قبلی آموخته اند.

ناتاشا گائورا می گوید: همگی از بی پولی در سفر وحشت داریم بنابراین با بهترین شکل سعی در کنترل و چک کردن میزان دارایی خودمان در طول مسافرت خواهیم داشت. این موضوع باعث می شود که سیستم مغز ما ناخودآگاه به گونه ای طراحی شود که در طول سفر به مسایل مالی عکس العمل بهتر و سریعتری نشان دهند بطور مثال شما برای خرید به دنبال تخفیفهای ارایه شده در فروشگاهها هستید و برچسب های قیمت را کنترل خواهید کرد بعد تصمیم به خرید می گیرید این درست کاری است که هرگز در طول زندگی روزانه خود در شهر و دیارتان انجام نخواهید داد . پس شما توانسته اید واکنش های عصبی خودتان را به قیمت ها و برچسب ها کنترل کنید اگر این فرصت را بیشتر در اختیار مغزتان قرار دهید موضوع کنترل هزینه ها در زندگی شما نهادینه خواهد شد.

سومیترا سناپاتی یک کارشناس گردشگری هندی می گوید: این سیستم مالی خودکار ذهن ما درست زمانی که گروهی سفر می کنیم دو چندان فعال خواهد بود و توان کنترل مالی شما را بالاخواهد برد و مدیریت مالی گروهی باعث آموزش بهتر شما در این زمینه خواهد بود.

 

4.    غم و اندوه از شما دور خواهد شد

همگی ما در طول زندگی دچار شکست های روحی یا عاطفی شده ایم و به واسطه همین مشکل یک دوره از زندگی با ارزش خودمان را از دست داده ایم. اما ناتاشا گائورا معتقد است که هنگامی که از مسئله ای پریشان شده اید در اولین فرصت سفر کنید تا برآن مشکل غلبه کنید.

 در واقع گرفتاری های جدید از جمله عدم تسلط به زبان محلی منطقه، عدم آشنایی به منطقه و ... سطح بیشتری از مغز شما را درگیر می کند و دیگر مشکلات قبلی به حاشیه می رود پس شما ناخودآگاه متوجه می شوید که کل مشکلات قبلی را فراموش کرده اید و روش نوینی را برای ادامه دادن اتخاذ کرده اید و ذهن کاملا پاک و تازه ای دارید.

 کریس ولز روانشناس می گوید وقتی سفر می کنید خودتان را مسئول حفاظت از خود می دانید بنابراین همین مسئولیت جدید باعث تمرکز روی محیط جدید و مسائل مربوط به آن می شود و در واقع باقی موارد به حاشیه رانده می شود پس متوجه می شوید که در کنترل اوضاع اطراف خود چقدر توانمند عمل کرده اید و راه حل برطرف کردن مشکل قبلی را به سادگی خواهید یافت.

 

5.    بهترین دوست یا حتی شریک زندگی را در سفر خواهید یافت

در طول سفر ممکن است با افراد زیادی آشنا شوید به طور مثال در هواپیما، اتوبوس یا حتی در هنگام بازدید از یک موزه.

یک روانشناس ایتالیایی می گوید: تمامی ما در زندگی روزانه خودمان کاملا در قالب زندگی کاری خود یا زندگی روزانه خود جای گرفته ایم و شاید اکثر حرکات یا رفتارمان طبق شرایط کنترل شده باشد.

 به طور مثال هرگز با صدای بلند در محل کار خود نمی خندیم یا این که هنگام غذا خوردن با همکاران خود کاملا رعایت می کنیم تا سوژه بحث های دیگران نباشیم، اما این شرایط در سفر کاملا متفاوت خواهد بود و درواقع ما خود واقعیمان هستیم، بنابراین با توجه به این ضرب المثل که می گوید هرکس را می خواهی خوب بشناسی با او سفر کن اینجاست که مصداق دارد.

این روانشناس معتقد است دوستی هایی که دو طرف هنگام سفر با یکدیگر آشنا شده اند پایدارترین نوع دوستی خواهد بود، چون هر دو طرف خود واقعیشان را به نمایش گذاشته اند و پس از آن تصمیم به دوستی گرفته اند.

 

6.    اجتماعی تر خواهیم شد

یک روانشناس فرانسوی، معتقد است وقتی انسان به شهرها و کشورهای دیگر سفر می کند و آداب و رسوم خوب یا بد آنها را می بیند و با آنها مواجه می شود، ناخودآگاه قسمت های خوب را در ذهن خود ثبت می کند و مشغول ترسیم کردن نقشه جدیدی در زندگی اجتماعی خود می شود و هنگام بازگشت به دیار خود آنها را جامه عمل می پوشانید.

به عنوان مثال به کشوری سفر کرده اید که در آن کشور دو نفر هنگام سلام و احوال پرسی هرگز با یکدیگر دست نمی دهند اما این موضوع در کشور شما نشان دهنده صمیمت و دوستی پایدار آنهاست؛ بنابراین آن را فراموش خواهید کرد.

 اما همان دو نفر در اتوبوس برای یک فرد سالخورده از روی صندلی بلند خواهد شد که نشان دهنده شخصیت و وقار اجتماعی آنهاست. پس این کار پسندیده در ذهن شما ثبت خواهد شد و در شهر خودتان همین عمل را تکرار خواهید کرد البته به شکل ناخودآگاه . (این موارد فقط به عنوان مثال بازگو شده) .

همین صفات نیکو و پسندیده که هر کدام ممکن از سوغات یکی از سفرهای قبلی شما باشد درکنار هم باعث اجتماعی تر شدن رفتار روزانه می شود و به روابط اجتماعی ما کمک فراوانی خواهد کرد.

 

7.    میزان IQ شما افزایش خواهد یافت

اکثر روانشناسان معتقدند که سفر کردن باعث افزایش میزان IQ و هوش افراد می شود. آنها می گویند هنگامی که سفر می کنیم هر روز و  هر لحظه با نکته ای تازه روبه رو می شویم که این موارد مثل تمرینات ورزشی که عضلات را تقویت می کند، ذهن ما را پرورش می دهد و قدرت یادگیری ما را نیز بالا می برد.

به عنوان مثال اگر شما به یک کشور انگلیسی زبان سفر کنید، مجبور هستید برای گذران روز خود هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرید یا مرسوم ترین مثال این هست که همگی ما در هنگام سفر اولین نکته ای که بسیار به آن توجه می کنیم حفظ کردن آدرس هتلمان است. بنابراین ذهن شما ناخودآگاه فعالیت بیشترین خواهد داشت و سلول های خاکستری فعالیت بیشتری از خود نشان می دهند. لذا فایل های راکد در سیستم مغز ما دوباره فعال شده و به طور کامل یادگیری شما دوچندان خواهد شد و هوش شما دوباره شبیه دوران کودکی فعال خواهد شد و همانند اسفنجی که آب را به خود جذب می کند دوباره مشغول یادگیری و ثبت اطلاعات جدید می شود. بنابراین با مسافرت حافظه خود را تقویت کنید.

 

8.    آزادی کامل را بازمی یابید

در محیط زندگی روزانه خودمان قوانینی هست که همیشه جلوی آزادی ما را می گیرد. به طور مثال شما ممکن است که رنگ لباس مورد علاقه خود را به دلیل استفاده از فرم مخصوص کار نتوانید انتخاب کنید یا این که درجه حرارت اطاق کارتان را به دلیل سیستم تهویه مطبوع ادراه نتوانید به دلخواه خود تنظیم کنید و هزاران مثال دیگر.

برخی از این محدودیت ها در نگاه اول بسیاری کوچک و ساده هستند، اما وقتی تکرار شوند ممکن است که باعث عکس العملهای غیرعادی در رفتار ما شود، اما شما وقتی در سفر هستید یا در اتاق هتل هرگونه تغییر به دست خود شماست در مورد پوشش خود به سادگی تصمیم خواهید گرفت و امکان انتخاب نوع غذایی که می خواهید برای ناهار میل کنید را دارید، بنابراین احساس شادابی خاصی خواهید داشت که باعث تقویت روحیه شماست و پویای ذهن و روح شما را تضمین خواهد کرد. این آزادی در نحوه رفتار شما تاثیر خواهد داشت به طوری که آرامش سرلوحه کارهای شما خواهد بود و کلیه عکس العملهای روزانه شما را کنترل خواهد کرد و با همان آرامش و آزادی تصمیم خواهید گرفت.

 

9.    اعتماد به نفس خواهید یافت به دلیل توجه بیشتر

تصور کنید وقتی به مغازه یا فروشگاهی وارد می شوید و با توجه به نوع پوشش و ظاهر خود همه به شما توجه می کنند و به عنوان یک گردشگر یا توریست به شما با نگاه میهمان می نگرندکه در عین حال مورد احترام واقع می شوید یا به اصطلاح رواشناسان دیده می شوید. چه احساسی خواهید داشت؟

قطعا این توجه و احترام باعث تقویت روحیه می شود گونه که اعتماد به نفس را افزایش خواهد داد. این اعتماد به نفس ناشی از دیده شدن است. هر روز در محیط کار و زندگی افراد مشخصی با برخوردهای مشخصی را تجربه می کنیم، اما در طول سفر اینگونه  نیست. از تکرار خبری نیست و شما عکس المعل دیگران را نمی دانید یا اینکه اصلا در مورد نحوه تفکر آنها نسبت به  خودتان آگاهی ندارید یا اینکه هیچ نقطه ضعفی را از خودتان در ذهن او به یاد نمی آورید بنابراین با اعتماد به نفس خارق العاده ای عمل می کنید.

شما در میان این جمعیت تازه وارد هستید. بنابراین بیشتر دیده خواهید شد، پس احساس خوبی خواهید داشت و گامهای محکمتری برمی دارید، به همین دلیل است که شما می توانید بهتر تصمیم بگیرید چون احساس می کنید که قالبیت تفکر  را دارید و بهترین تصمیم را می گیرید پس می توانید با اعتماد به نفس بیشتری عمل کنید. این موضوع در دوران سفر شما در شخصیت شما نهادینه خواهد شد و پس از تکرار این شرایط ناخودآگاه اتکاء به خودتان خواهید داشت و با اعتماد به نفسی که برای خود از سفر به ارمغان آورده اید زندگی روزانه خود را برنامه ریزی می کنید.

 

10.                       خودتان را تجزیه و تحلیل خواهید کرد

در طول زندگی صنعتی و مشغله های کاری کمتر فرصت بازنگری در روند زندگی خواهیم داشت، اما هنگام سفر تمام وقت متعلق به خودتان خواهد بود، تصور کنید که روی یک دریاچه مشغول پاروزدن  هستید پس از کمی توجه به مناظر اطراف ناخودآگاه مشغول مرور کردن زندگی خودتان خواهید شد پس بیشتر فرصت تجزیه و تحلیل رفتارهای خودتان را دارید، اشتباهات را بهتر خواهید دید و نقاط مثبت بیشتر خودنمایی می کند.

بنابراین هنگام سفر فرصت تجزیه و تحلیل زندگی خود را دارید و توان برنامه ریزی مجدد و تغییر نحوه زندگی در دست ماست که باید از این فرصت بخوبی استفاده کرد.

به هر حال بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی. به یاد داشته باشیم که هرچه سفر کنیم کاملتر خواهیم شد، بنابراین از این فرصت طلایی که خداوند در اختیار ما گذاشته به بهترین شکل باید استفاده کنیم و با دیدن عظمت های آفرینش در طول سفر بیشتر قدردان او باشیم.

سلامتی جانماند!

هنگام بستن بار سفر سلامتی را جانگذارید

هنگام بستن بار سفر همیشه همه ما سرشار از هیجان و نشاط سعی داریم کلیه لوازم و وسایل لازم را درون چمدان بگذاریم و با دقت خواصی چند بار آنها را کنترل می کنیم «مسواک، حوله، داروها، خمیردندان، برس و ...» این اسامی برای هر گردشگری بسیار اشناست که حداقل یک باز از ذهن او قبل از سفر گذشته ولی همیشه یک چیز را فراموش می کنیم و هیچ وقت از نبودن آن مطلع نمی شویم تا اینکه دردی به سوراغ ما بیاید.

این مورد که همیشه بدون توجه در منزلمان جا می ماند سلامتی ماست، مهمترین موضوع زندگی که شور و هیجان قبل سفر آن را کاملا از ذهنمان پاک می کند بسیاری از تحقیقات علمی نشان می دهند سفر باعث تغییر بسیاری از عادات ما می شود؛ خوراک، میزان خواب، مطالعه و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر این جابجایی دست خوش تغییراتی می شوند که به عقیده کارشناسان تغذیه و سلامت انسان این تغییرات برای سلامتی انسان مفید نخواهند بود.

معمولا در طول سفر گردشگران هیچ برنامه مشخصی برای استراحت یا خوراک خود ندارند به همین دلیل اضافه وزن، فشار خون یا عوارض گوارشی امراضی ناشی از این تغییرات برای آنهاست، بنابراین گردشگرانی که سلامتی خود راهنگام بستن بار سفر در منزل جا گذاشته اند پس از بازگشت سوغاتی به جز امراض یاده شده را همراه نخواهند داشت.

شاید در ذهن خود بگویید که یک شب هزار شب نیست و سفر من که فقط سه روز خواهد بود و پس از آن دوباره طبق روال اصلی زندگی خواهم کرد اگرچه این بار حق باشماست و کارشناسان تغذیه در مورد آنهایی که ماهانه بیش از 20 روز در سفر هستند این قوانین را صادق می دانند اما به هر حال و همه وقت باید به فکر سلامتی خودتان باشید. به عقیده این کارشناسان آنهایی که سفر جزئی از زندگی روزانه آنهاست هنگام سفر باید بیشتر از دیگران به فکر سلامتی خود باشند.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله سلامتی و بهداشت سفر، با توجه به زندگی صنعتی قرن بیست و یکم بسیار از افراد به اجبار کارشان مدت های طولانی از خانه و کاشانه خود دور و در سفر هستند. رانندگان، خلبانان ، ملوانان ، مهمانداران هواپیما و قطار ، خدمه کشتی های تفریحی و  البته تجار گروه کوچکی از این افراد هستند که به گفته کارشناسان تغذیه باید بیشتر از دیگران به سلامتی خود در سفر اهمیت دهند.

الیزابت پولیتی Elisabetta Politi متخصص تغذیه  در مقاله خود خطر ابتلا به چاقی و فشار خون این گروه از افراد راتقریبا 50 درصد بیشتر از دیگران عنوان کرده است. این متخصص تغذیه عنوان می کند که بیست روز بی برنامگی در خوراک و خواب هر گردشگر باعث بروز امراض یاد شده خواهد شد و البته عوارض جبران ناپذیری به سلامتی آنها وارد می کند.

به گفته پولیتی اکثر مسافران به دلیل اختلال در برنامه روزانه خود دچار مشکلات تغذیه می شوند به عنوان مثال اگر به عنوان یک بازرگان در سفر هستید و در گیر مسایل تجاری هرگز نمی توانید ساعت ناهار یا شام خوردن خودتان را طبق برنامه روزانه و قبل از سفر خود تنظیم کنید بنابراین مدت زیادی گرسنه خواهید ماند و در نهایت یک وعده غذایی را از دست می دهید و در وعده بعدی بدون توجه به نیاز بدنتان با اشتهای بسیار زیاد غذا می خورید اینجاست که زنگ خطر برای سلامتی شما به صدا در خواهد آمد و متوجه می شوید که سلامتی خود را در منزل جا گذاشته اید.

از سوی دیگر حتی اگر مراقب غذا خوردن خود باشید ولی به ساعت خواب مفید خود بی توجهی کنید دوباره دچار مشکل خواهید شد این مورد یعنی بی خوابی که در اکثر مسافرت های طولانی به نام جت لگ jet lag  شناخته شده و به دلیل تغییر ساعت مبداء سفر با مقصد ساعت طبیعی بدن شما دچار اختلال خواهد شد و نیاز به چند روز زمان هست تا بدن بتواند با شرایط جدید عادت کند اگر در این فاصله به زمان خواب خود بی توجهی کنید یقین داشته باشید که با سوء تغذیه یا پرخوری مواجه می شوید و دوباره همان مشکلات یاد شده به سراغ شما خواهد آمد.

به هر حال جز هر گروه از گردشگران که هستید و بارسفر بستهاید به عقیده الیزابت پولیتی اگر به سلامتی خود هنگام سفر اهمیت می دهید خالی از لطف نیست که این چند نکته را مورد توجه خود قرار دهید .

1.     همیشه لقمهای کوچک در ساک دستی خود داشته باشید

هر وقت قصد سفر دارید و مشغول جمع کردن لوازم شخصی خود هستید مطمئن شوید بسته کوچکی از خشکبار یا بیسکوئیت را همراه داشته باشید. دیوید کاتز DAVID KATZ مدیر مرکز تحقیقات یاله گریفین Yale Griffine مثال ساده ای در این باره می گوید: هنگامی که قصد سفر دارید اگر مقصد شما کشوری سردسیر باشد حتما لباس های گرم و مناسب همراه دارید یا اگر به کشوری بارانی سفر می کنید یقینا چتر جز وسایل شما خواهد بود اما کمتر کسی به این موضوع توجه کرده که بدن در هر شرایطی همیشه به غذای سالم و کافی نیاز دارد ، بنابراین بدون توجه به مقصد باید همیشه مقداری خشکبار یا قلمه ای کوچک همراه داشته باشید.

این محقق عنوان می کند که بهترین توصیه ما قبل از سفر برای شما گردشگران این است که متناسب با رژیم غذایی خود مقداری خوراکی غیر قابل فساد همراه داشته باشید تا دچار دردسر نشوید بنابراین حداقل یک بسته خشکبار را کنار لوازم شخصی خود داخل چمدان بگذارید.

به عقیده وی هنگامی که احساس گرسنگی می کنید تنها کسی که می تواند شما را به بهترین روش سیر کند خودتان هستید نه ماشین های فروش ساندویج های بسته بندی یا فروشگاههای فست فود کنار جاده که قصد دارند با هر شیوه ممکن مشتری را به سمت خود جلب کنند.

2.     همیشه طبق برنامه عمل کنید

معمولا حفظ برنامه غذایی منظم روزانه هنگام سفر و گردشگری از سخت ترین کارهاست اما بسیاری از کارشنان تغذیه حفظ این برنامه را کلیدی ترین روش برای کنترل وزن و حفظ سلامت گردشگران می دانند. انتظار در سالن ترانزیت فرودگاه یا تاخیر هواپیما از عوامل بسیار ناراحت کننده در سفر برای گردشگران بوده و هست و اصلی ترین عامل در برهم ریختن برنامه منظم غذایی آنهاست که مستقیما سلامتی شما را هدف گرفته است. اینجاست که خستگی ناشی از انتظار و گرسنگی دست به دست یکدیگر می دهند و شما را به سمت یکی از فست فودهای داخل سالن هدایت می کنند اما اگر به سلامتی خود قبل از سفر اهمیت داده باشید و مقداری خشکبار همراه داشته باشید از دام این تهدید به سادگی رها می شوید.

به هر حال حفظ برنامه منظم خواب و خوراک هنگام سفر از مهمترین کارهای گردشگران هست که هرگز نباید بی تفاوت به آن سفر کنند. الیزابت پولیتی در این باره عنوان کرده مهم نیست که چقددر غذا می خورد یا اینکه چطور می خورید اما توجه داشته باشید که هرگز زمان خوراک خود را تغییر ندهید چون با کنترل زمان خوراک خود از پرخوری جلوگیری کرده اید.

تصور کنید در شرایط عادی همیشه ساعت 7 بعدازظهر شام میل می کنید اما در سفری طولانی و تجاری ساعت شام شما تا ساعت 3 بامداد به تاخیر می افتد ، خستگی و خواب آلودگی باعث انصراف شما از خوردن شام خواهد شد و صبح روز بعد با اشتهایی دوبرابر شرایط عادی صبحانه میل می کنید پس اگر همان ساعت هفت شب حتی لقمه ای کوچک خورده بودید هرگز صبح روز بعد بیش از میزان مورد نیاز بدنتان صبحانه نمی خوردید.

3.      همیشه سطح آب بدن خود را کنترل کنید

دیوید کاتز متخصص تغذیه می گوید اکثر مسافران تشنگی را با گرسنگی اشتباه می کنند و به جای نوشیدن مایعات و آب به سراغ غذا می روند. به عقیده وی زنان گردشگر در شرایط عادی باید روزانه 9 لیوان آب و ماجراجویان مرد هم باید 13 لیوان از مایع حیات بنوشند. وی اضافه می کند گردشگران باید به این موضوع توجه داشته باشند که هرگز مایعات دیگر را جایگزین آب شرب نکنند.

اگرچه کم آبی در مناطق گرمسیری می تواند بسیار خطرناک تر از شرایط عادی باشد و  ماجراجویی در مناطق گرمسیری قانون مخصوص به خود را دارد اما در مسافرات های معمولی طبق تحقیقات علمی عدم کنترل میزان آب در بدن باعث ایجاد مشکلاتی چون سنگ کلیه به دلیل تغییر میزان املاح بدن و اشتهای کاذب می شود که مورد دوم نیز پس از چند روز باعث اضافه وزن گردشگران خواهد شد، بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات به دلیل کمبود آب بدن بهترین راه نوشیدن کافی آب برای آنهاست.

4.     تله ای به نام منوی رستوران

هنگام سفر اگر به امید رستوران های بین راه یا غذاهای بسته بندی داخل هواپیما هستید یقین داشته باشید که میزان زیادی کالری و مواد افزودنی را وارد بدن خود خواهید کرد. پولیتی در این زمینه می گویند: وقتی برای غذا خوردن وارد رستوران می شوید در واقع می خواهید چیزی را که در منزل نمی خوردید سفارش دهید بنابراین بهترین روش برای حفظ سلامتی خوداری کردن از خواندن منوی رستوران برای شماست.

وی می افزاید : اگر دقت کرده باشید منوی رستوران ها بگونه ای تنظیم شده که ابتدا وعده اصلی غذا و پس از آن انواع دسر یا نوشیدنی و در نهایت سالادها و سوپ در معرض دید مشتری باشند بنابراین شما که احساس گرسنگی دارید بی توجه به غذاهای کم کالری و مفید، غذایی پر از چربی های اشباع شده را سفارش خواهید داد که در نهایت این غذا به صورت چربی اضافه در بدن شما ذخیره و سلامتی شما را تهدید خواهد کرد. پس با توجه به این تله هروقت به رستوران بین راه رسیدید و گرسنه بودید بدون توجه به منوی غذا یک کاسه سوپ و یک ظرف سالاد سفارش دهید .

اما اگر از آن دسته گردشگران یا تجار هستید که با هواپیما سفر می کنید به یاد داشته باشید که امروزه بسیاری از خطوط هواپیمایی اختیار انتخاب غذا، طبق رژیم غذایی مسافر 24 ساعت قبل از پرواز را به او داده اند پس با توجه به رژیم غذایی مفید برای بدنتان هنگام رزرو بلیت غذای خود را نیز سفارش دهید تا با پیروی از برنامه غذایی معمول خود سفر خوبی را داشته باشید.

5.    قبل از همه سفارش دهید

نوشدن و خوردن در رستوران همراه با همکاران یا اعضای هیات مدیره یک سازمان در سفرهای تجاری یکی از اتفاقات مرسوم است به عقیده پولیتی همین عادت و علاقه باعث خوردن بیش از حد شما می شود بنابراین وی پیشنهاد میدهد اگر از این گروه هستید برای جلوگیری از زیاده روی در خوردن و نوشیدن بهترین روش این است که قبل از همه سفارش دهید و اجازه ندهید دیگران بدون درنظر گرفتن شرایط جسمانی و عادت غذایی شما برای شما غذا انتخاب کنند. با این سیاست ساده می توانید به سلامتی بدن خود در این سفرها کمک کنید.

6.    هرگز ورزش را هنگام سفر فراموش نکنید

سفر هرگز مانع از انجام حرکات ورزشی روزانه شما نیست ، همگان مطع هستیم که حداقل 20 دقیقه تمرینان ورزشی سبک می تواند تاثیر بسیار مفیدی برای سلامتی بدن ما داشته باشد بنابراین اگر از این برنامه پیروی می کنید هنگام سفرهای تفریحی یا تجاری خود هرگز این عادت را ترک نکنید .

دیوید کاتز متخصص تغذیه می گوید اگر قصد سفری تجاری یا تفریحی را دارید سعی کنید تا حد امکان هتل محل اقامت خودتان را به گونه ای انتخاب کنید که دارای امکانات ورزشی باشد و در غیر این صورت سعی کنید با پیاده روی در محوطه و فضای سبز هتل این مهم  را عملی کنید تاکالری های اضافه بدن خود را بسوزانید.

اما اگر در سالن ترانزیت فرودگاه منتظر پرواز هستید به جای اینکه به خوردن فکر کنید بهترین روش برای سوزاندن کالری اضافه بدن شما قدم زدن و بازدید از غرفه ها و فروشگاههای داخل سالن ترانزیت است البته اگر می توانید خودتان را کنترل کنید و ولخرجی نکنید.

به هر حال جزو هر گروه از گردشگران هستید سعی کنید هرگز دنباله روی این جمله که می گوید : سفر می کنم تا شرایط عادی زندگی خودم را تغییر دهم ، نباشید و هنگام سفر هم به قوانین و برنامه ریزی های زندگی عادی خود پایبند باشید تا همیشه بدنی سالم و سرحال برای مسافرت بعدی داشته باشید.

Travel for health

Feb2012

عماد عزتی

ایران؛ تمدنی بدون برندگردشگری

امروزه صنعت سبز گردشگری چه از نظر سرمایه گذارها و چه از نظر گردشگران بیش از صنایع دیگر مورد توجه قرار گرفته است. این توجه حتی در بین دولت مردان نیز مشهود است بطوری که بسیاری از سیاستمداران در سراسر جهان بخصوص در کشورهای گردشگر پذیر برای رسیدن به برخی از اهدافشان از این صنعت بهره می گیرند و  اکثر قوانین کشور را با توجه به نقش تاثیرگذار این صنعت در رونق اقتصادی کشورشان تصویب می کنند. به هر حال رشد و گسترش یکی از پردرآمدترین صنایع امروزی یا همان گردشگری آنچنان با رشد و تکامل دنیای امروزی گره خورده که بسیاری از سرمایه گذاران و اقتصاددانان از قابلیت های موجود این صنعت و تاثیرگذاری آن در روند  تغییرات دهکده جهانی در شگفت هستند.

بنابراین با توجه به اهمیت ذکر شده برای رونق صنعت گردشگری بسیاری از کشورها با داشته ها و نداشته های خود سعی در ارتقای موقعیت صنعت گردشگری کشورشان در دهکده جهانی داشته و دارند . سیاست های تشویقی برای گردشگران مثل برگزاری جشنواره های خرید، استرداد مالیات خرید گردشگران یا همان قانون بدون مالیات (taxfree) و البته بستر سازی مناسب برای جذب حداکثری گردشگران همه و همه در جهت تکامل و رشد این صنعت نوپا در کشورها اتفاق افتادند . اما پس از مدتی توجه مسئولان گردشگری اکثر کشورها به این نکته جلب شد که پس از گسترش زیرساخت ها و جلب توجه مسافران چگونه می توان نام کشور را در ذهن آنها زنده نگاه داشت و گردشگران را به مسافرانی وفادار به امکانات گردشگری کشور تبدیل کرد و جریانی دائمی از گردشگران ورودی به داخل مرزها داشت؟ 

برای رسیدن به این هدف یا تحقق این آرزوی بزرگ یکی از راهکارهای پیشنهادی توسط کارشناسان و دست اندرکاران صنعت گردشگری تولید برندی ملی برای صنعت گردشگری آنها بود. این افراد برند را در صنعت گردشگری اینگونه تعریف کرده اند که: «برند؛ جمله ، شعار، آرم ، موسیقی یا قطعه فیلمی مناسب با توانمندی های گردشگری کشوری خاص است که همیشه در ذهن مصرف کننده یا همان گردشگر باقی بماند .»

شاهد مثال این موضوع از نظر کارشناسان گردشگری این گونه بیان شده که همه ما خاطراتی شیرین یا حتی تلخ از سفرهایمان در ذهن داریم که تا پایان عمرمان همراه ما خواهند ماند و باعث زنده شدن نام منطقه یا کشوری خاص در ذهن ما می شوند . بنابراین برند هم می تواند به همین اندازه در ذهن هر گردشگری تاثیرگذار و ماندگار باشد. برند در صنعت گردشگری نیز باعث تکرار خاطراتی در ذهن گردشگران می شود و برای مدتی نام کشور یا منطقه ای خاص را در ذهن او زنده خواهد کرد .

به این ترتیب و با توجه به تاثیرگذاری برند در صنعت گردشگری برای برخی کشورها مثل ترکیه، استرالیا، هندوستان ، مالزی، تایلند ، چین  و بنگلادش آنچنان مهم بوده که هر کدام از این کشورها برای ساخت یک برند ملی و در برخی موارد چندین برند ملی میلیون ها دلار سرمایه گذاری کرده اند به عنوان مثال کشور ترکیه و همسایه ایران که دارای قویترین و موفق ترین سیستم جذب گردشگر در منطقه است 40 میلیون یورو در این زمینه یعنی ساخت برند یا برندهایی ملی سرمایه گذاری کرده. به عقیده بسیاری از مسئولان گردشگری کشور ترکیه سرمایه گذاری به موقع و دقیق دولت و مسئولان برای ساخت برند گردشگری برای ترکیه باعث شده تا برند معروف ترکیه در سالهای رکود اقتصادی جهان که به واسطه آن صنعت گردشگری بسیاری از کشورها مختل شده  بود این کشور با رشد چشمگیر صنعت گردشگری مواجه شود و در آمدی بسیار هنگفت از این طریق به دست آورد.

به هر حال اهمیت این موضوع یا ساخت برند ملی در صنعت گردشگری کشورها آنچنان مشهود است که فرزاد مقدم ، دبیر سمینار و جشنواره برند در گردشگری اینگونه گفته: جنگ امروز صنعت گردشگری متمرکز بر جاذبه ها و توانمندی های کشورها نیست بلکه روی برندهای این کشورها تمرکز دارد. این فعال صنعت گردشگری در این باره نیز می گوید: ایران متاسفانه به دلیل عدم وجود برندی معروف برای گردشگری خود جز آخرین کشورهای دنیا در بهرهمندی از سهم گردشگری به شمار می رود در حالی که کشور بنگلادش با توجه به محدودیت ها و کمبود های خود نسبت به ایران چهار سال است که برندی ملی برای صنعت گردشگری خود در نظر گرفته و هر ساله شاهد رشد و رونق این صنعت سبز در این کشور هستیم.

به عنوان مثال هندوستان شعار سرزمین عجایب را برای خود انتخاب کرده و تایلند توانسته برند سرزمین لبخندها را به عنوان نمادی برای کشورش در ذهن گردشگرانش نامی آشنا معرفی کند و یکی از چندین شعار استرالیا را می توان سرزمین کانگورو ها دانست که هر کدام از این برندها امروزه در ذهن اکثر گردشگران فعال و غیر فعال شناخته شده هستند اما متاسفانه ایران با توجه به این همه امکانات و پتانسیل گردشگری هنوز برندی ملی و پرقدرت در ذهن گردشگران بین المللی ندارد و به چند المان یا نماد مثل سی وسه پل یا پاسارگاد بسنده شده است.

بنابراین اگر ایران قصد موفقیت در صنعت گردشگری خود را دارد هرگز نباید به این سمینارها و همایش ها بسنده کند ، بلکه باید پارا فراتر گذاشته و اقدامی جدی و منطقی در این زمینه انجام دهد. پس به گفته دکتر رفیعی باید برندی را متولد کنیم، آن را زیر نظر بهترین متخصصان و با بهترین روش ممکن پرورش دهیم و پس از بلوغ آن را به جهان معرفی کنیم ؛ نه اینکه شتابزده عمل کنیم و صرفا با انتخاب یک شعار بگوییم برند ملی برای صنعت گردشگری کشور تولید کرده ایم.

بیشتر دست اندرکاران و فعالان حوزه گردشگری معتقدند که کشورهای توریست پذیر با استفاده از این برندها سعی دارند به تعداد گردشگران ورودی کشورشان بیفزایند و هرگز به یک یا دو برند اکتفاء نکرده اند. به عنوان مثال کشور استرالیا با توجه به رشد و گسترش صنعت گردشگری خود چیزی حدود 10 برند گردشگری را انتخاب کرده و با سرمایه گذاری بسیار دقیق روی آنها توانسته موقعیت های گردشگری و امکانات خود را به دیگران معرفی کند و هرگز از یاد آوری توانمندی های خود دست نکشیده است، به طوری که به گزارش مقامات صنعت گردشگری این کشور پس از ساخت این برندها حجم گردشگران ورودی به استرالیا 5 برابر شده است.

اما با توجه به رتبه بسیار پایین ایران در زمینه توان جذب گردشگری در دهکده جهانی و انگیزه رشد صنعت گردشگری که به گفته بسیاری از مسئولان دولتی و غیر دولتی ایران ، درآمد حاصل از صنعت گردشگری ایران در صورت محقق شدن کامل توان جایگزینی صنعت نفت کشور را خواهد داشت، هنوز برندی مفید برای این صنعت در ایران انتخاب نشده و یا اگر هم انتخاب شده انقدر این شعارها پراکنده و مهجور واقع شده اند که اصلا مشهور نشده اند و می توان گفت ایران به عنوان تمدنی بدون برند و ناشناخته در صنعت گردشگری جهانی باقی مانده است .

هرچند سمینارها و کنفرانس های متفاوتی برای تعیین برندی ملی در زمینه صنعت گردشگری ایران در زمان های مختلف برگزار شده و یا پژوهش های زیاد و البته پرهزینه ای در این باره انجام شده است، اما هنوز هم این اقدامات بدون حاصل باقی مانده اند و صرفا  به انتشار اخبار چند روز قبل و بعد از برگزاری این همایش ها اکتفا شده است. نتیجه این همایش ها هرچند به گفته بسیاری از مسئولان بسیار مفید بوده اما با کمی دقت در آنها می توانیم به نتیجه صحیح پی برد، به عنوان مثال در یکی از اینگونه همایشها طی مراسم قرعه کشی برای انتخاب برند صنعت گردشگری ایران، جوایزی چون بلیت رفت و برگشت به کشور ترکیه و قبرس به چشم می خورد! حال آنکه موضوع این همایش یا کنفرانس برندسازی برای صنعت گردشگری ایران بوده نه معرفی کشورهای ترکیه و قبرس، پاسخ اینکه چرا این جوایز برای تولید برندملی گردشگری ایران درنظر گرفته شده است خود نشان دهنده نتیجه این گونه همایشهاست.

به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری خارجی و داخلی به هیچ عنوان این نوع نگرش برای معرفی ایرانی باستانی با تمدنی چند هزار ساله جهت جذب گردشگر بین المللی کافی نیست . حال آنکه به گفته اریک پترسن ، مشاور سازمان جهانی جهانگردی،« متخصصان ایرانی بهترین گزینه برای تصمیم سازی و برندسازی برای گردشگران ایران هستند.» حال آنکه متاسفانه هنوز نتوانسته اند به تصمیمی واحد و مشترک در این زمینه یعنی چگونگی ساخت برندی ملی برای صنعت گردشگری ایران برسند و برندی ملی ایران را تولید و به دهکده جهانی معرفی کنند.

چون به باور بسیاری از این کارشناسان ایران تنها با ساخت برندی ملی و کامل جهانی می شود و تکروی های کنونی راهی به جایی ندارد و جز ضربه زدن ناخواسته به گردشگری ایران و صرف هزینه های هنگفت حاصلی برای صنعت گردشگری ایران نخواهد داشت.

به عنوان مثال یکی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان گردشگری پس از انتخاب برند ملی گردشگری برای هر کشور استفاده از توانمندی های رسانه تصویری و جریانسازی های مناسب برای جذب گردشگران خارجی به داخل مرزهای آن کشور است . در این باره سازمان جهانی جهانگردی همواره توسعه توریسم وگردشگری را وابسته به فعالیت رسانه ها می داند و اعلام کرده است رسانه های مختلف اعم از مکتوب و تصویری در تصمیم گیری گردشگران و انتخاب مقاصد سفر آنها را همراهی می کنند و عده زیادی از آنها براساس شنیده ها و دیده هایشان به کشورهای مختلف سفر می کنند که این امر نشان از اعتماد اغلب گردشگران به رسانه ها دارد. بنابراین حضور رسانه با جریان سازی مناسب می تواند برای رشد و ارتقای صنعت گردشگری ایران بسیار مفید واقع شود.

این در حالی است البته با توجه به تاثیرگذاری رسانه ها در رونق صنعت گردشگری طی یکی دو سال اخیر فرصتی طلایی در اختیار ایران قرار گرفته است اینگونه که نام ایران به واسطه مسایل هسته ای در اکثر محافل خبری ذکر شده و ذهن اکثر بینندگان و شنوندگان جهان با این نام آشناست بنابراین بجاست که با استفاده از برند ملی صنعت گردشگری ایران و با مدیریتی بسیار دقیق و منظیم از طریق سازمان میراث فرهنگی ، نام ایران با یک جریانسازی مناسب به جای مسایل هسته ای به سمت امکانات گردشگری ایران تغییر جهت دهد تا با رشد گردشگران ورودی به ایران مواجه شویم. و از این طریق هویت واقعی مردم ایران و تمدن ایران را به جهانیان معرفی کنیم. هرچند مدتی است که تبلیغاتی رسانه ای از شبکه یورونیوز و دیگر شبکه های ماهواره برای معرفی صنعت گردشگری ایران انجام شده اما هنوز هم این راه بدون نقشه است و برندی ملی برای صنعت گردشگری ایران طی این تبلیغات درنظر گرفته نشده است.

 بجاست که سازمان میراث فرهنگی به عنوان تنها متولی پرقدرت گردشگری ایران اقدام مناسب و صحیحی در این باره انجام دهد و با بهکارگیری تمام امکانات داخلی از قبیل سرمایه گذارهای خصوصی و ایجاد ارتباط با دیگر ارگان های مربوطه مثل سازمان توسعه تجارت بین المللی ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این راه منسجم عمل کند و حتی با برگزاری مسابقه ای همگانی در ایران با انتخاب برندی ملی و کامل در باره گردشگری کشور این تمدن غنی را همانند منشور کوروش به تمام جهان معرفی کند تا گردشگری ایران را در جایگاه شایسته خود در این دهکده جهانی قرار دهد.

عزتی

17/2/91