کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

آسوده بخرید این اجناس مالیات ندارند

بررسی نکاتی در مورد قانون TAX FREE در کشورهای توریست پذیر

مبحث مالیات و ارزش افزوده اگرچه به ظاهر بحثی اقتصادی است اما امروزه با توجه به رشد صنعت گردشگری و تعدد سفرهای خارجی مسافران این موضوع به مقوله ای بسیار جالب و جذاب در صنعت گردشگری تبدیل شده و قابلیت بحث و بررسی پیدا کرده و البته به نکته ای بسیار اساسی جهت بسط و گسترش صنعت گردشگری در برخی از کشورها تبدیل شد.

بسیاری از کشورهای توریست پذیر یا توریستی که سرمایه گذاری های عمده ای در این صنعت انجام دادند برای تکمیل حرکت اقتصادی خود در این صنعت نوظهور و جلب هرچه بیشتر گردشگران به کشورشان از این سوژه بسیار جالب نهایت استفاده را کرده و مالیات را برای گردشگران و باز دیدکنندگان از کشورشان حذف کرده اند. بنابراین خریداران اجناس یا دریافت کنندگان برخی از خدمات ملزم به پرداخت این مبلغ یعنی مالیات به سیستم بانکی و مالی کشور نخواهند بود.

همین موضوع که معمولا در برخی از کشورهای توریستی مانع از رونق بخش صنایع مرتبط شده بود و در واقع ضد محرکی برای این صنعت بوده باعث شد که دولت ها و بسیاری از دست اندرکاران این صنعت از این تصمیم استقبال کنند و مالیات را برای گردشگران حذف کنند و به اصطلاح قانون TAX Free را به صورت قانونی در کشور به اجرا درآورند با تصویب و اجرای این قانون گردشگران با توجه به میزان خریدشان و مالیات پرداختی خود به دولت آن کشور می توانند هنگام خروج از آن کشور دوباره مبلغ پرداخت شده به عنوان مالیات خریدشان را از گمرک آن کشور دریافت کنند .

با توجه به اجرای این قانون بسیاری از شرکت ها و فروشگاه‌های موجود در کشورهای مذکور با عقد قراردادی نزد اداره مالیات و گمرک کشورشان اقدام به نصب تابلوها یا برچسب هایی کنار صندوق فروشگاه خود می کنند و به خریداران خود یادآوری می کنند که می توان بدون پرداخت مالیات از این فروشگاه خرید کنند و با نصب این علامت ها از ارایه این خدمات به مشتریان خود خبر می دهند و در واقع اعلام می نمایند که می توان مالیات پرداختی به واسطه خریدتان را از این فروشگاه هنگام خروج از کشور دوباره دریافت کنید.

این قانون در راستای تشویق گردشگران جهت خرید بیشتر و حتی در مواردی انگیزه ای برای سفر به آن کشور می شود البته به یاد داشته باشید که برخی از کشورها شاید این قانون را نداشته باشند اما مناطقی را در کشورشان به عنوان منطقه آزاد اعلام می کنند تا اینکه مسافران یا حتی ساکنان همان کشور بتوانند خرید خود را فارق از پرداخت هرگونه مالیات انجام دهند. به عنوان مثال می توان از منطقه آزاد کیش در ایران یاد کرد.

اما در همین راستا هستند کشورهایی که کلیه خریدهای شما را تحت پوشش این قانون قرار داده اند  و گرشدگران می توانند هنگام خروج از آن کشور و پس از اتمام سفرشان کل مالیات پرداخت شده شان را از آن کشور دریافت کنند که از ایندسته کشورها می توان کشور سوئد را نام برد.

در راستای این امکانات گردشگران می توانند درصدی از مبلغ خرید خود را دریافت کنند به عنوان مثال این رقم در کشور ترکیه 4 درصد مبلغ فاکتور خرید خواهد بود به این ترتیب که شما در ازای خرید یکصد لیر در ترکیه و استفاده از قانون بدون مالیات یا همان tax free در صورت پوشش این قانون در فروشگاه مربوطه می توانید مبلغ 4 لیر دریافت کنید.

حال سئوال اصلی اینجاست که چگونه می توان از این قانون بهره برد و استفاده کرد؟

اولین نکته دانستن چگونگی اجرای این قانون در کشور مقصد است به این ترتیب که از میزان درصد مالیات خرید در آن کشور باید مطلع باشیم و میزان پوشش این قانون را جستجو کنیم برای این کار می توان از وب سایت دولتی این کشور استفاده کنیم یا اینکه از سفارتخانه آن کشور پرس و جو کنیم.

پس از اطلاع از این موارد بهترین روش برای خرید و استفاده از این قانون این است که قبل از خرید به آرم مخصوص Tax free که بالای صندوق نصب شده یا اینکه روی درب ورودی فروشگاه چسبانده شده توجه کنید یا اینکه قبل از خرید از فروشنده پرسید که این فروشگاه تحت پوشش این قانون قرار می گیرد یا خیر؟ یا اینکه حداقل خرید جهت برخورداری از این قانون در فروشگاه مذکور چقدر است؟

به هر حال پس از بررسی این قانون و پس از خرید توجه کنید که باید فرم مخصوص را که توسط صندوقدار فروشگاه در اختیار شما قرار می گیرد کامل کنید این اطلاعات شامل نام ، نام خانوادگی ، محل اقامت شما و آدرس شماست و در برخی موارد شماره پاسپورت گردشگر نیز خواسته خواهد شد.

پس از دریافت اینگونه فاکتورها که معمولا 3 نسخه دارند در حفظ و نگهداری آنها کاملا دقت فرمایید و هنگام خروج از هر یک از مبادی خروجی آن کشور باید ابتدا این مدارک را به بخش مخصوص Tax free که در واقع زیر مجموعه گمرک آن کشور است تحویل دهید به یاد داشته باشید در برخی از موارد از شما می خواهند تا اجناس خریداری شده را به مامور ارزیابی نشان دهید البته بیشتر این در مواردی است که ارزش خرید شما بسیار بالاست .  به هر حال حتی اگر در صورت کم بودن این مبلغ از شما خواسته شد تا اجناس خریداری شده را به مامور گمرک نشان دهید با آرامش این کار را انجام دهید.

این مامور پس از تایید خرید شما مهر مخصوصی را روی فرم خرید شما که در واقع همان فاکتور 3 برگی است می زند و در برگ که رسید شما است را به شما خواهد داد، حال شما می توانید بار خودتان را تحویل قسمت بار دهید و پس از عبور از قسمت کنترل پاسپورت به قسمت مربوط به Tax free  مراجعه کنید و با ارایه رسید مربوطه مبلغ قابل پرداخت به شما را دریافت کنید . بنابراین به یادداشته باشید این کار را قبل از تحویل بار و دریافت کارت پرواز باید انجام دهید. اما در انتهای این مسیر متصدی یا کارشناس گمرک برای پرداخت مبلغ شما دو گزینه را پیش روی شما قرار خواهد داد یعنی هم می توانید مبلغ مربوطه را با ارز رایج همان کشور دریافت کنید و هم می توانید از ارز معتبری چون دلار استفاده کنید بنابراین می توانید با توجه به احتمال بازگشتتان به آن کشور در مورد این موضوع تصمیم گیری کنید.

البته این مراحل در برخی کشورها به صورت یکجا انجام می شود و پس از کنترل اجناس توسط مامور گمرک همانجا مبلغ مالیات به شما پرداخت می شود اما روند کار همیشه شبیه دیگر کشورها خواهدبود.

بهترین روش برای آشنایی با مرکز این خدمات در فروگاه پرسیدن مکان و مراحل انجام آن از قسمت اطلاعات فرودگاه است پس به یاد داشته باشید که همیشه هنگام سفر به کشوری دیگر قبل از خرید از فروشنده سئوال کنید تا اگر آن فروشگاه مشمول قانون tax free می شود از او فاکتور مخصوص دریافت کنید البته هرگز فراموش نکنید که بسیاری از این فروشگاهها حداقل مبلغی را برای صدور این فاکتورها در نظر گرفته اند به عنوان مثال در کشور ترکیه حداقل خرید باید 100 لیر ترکیه باشد و برای فاکتورهای کمتر از آن فاکتور مخصوص خرید بدون مالیات صادر نمی شود.

با در نظر گرفتن این امکانات همیشه سعی کنید قبل از سفر اطلاعات مالیاتی کشور مقصدتان را مطالعه کنید و همچنین تا حد امکان از نحوه محاسبه و میزان این قانون برای گردشگران آگاه شود و با توجه به آن هنگام خروج از کشور مبلغ مالیات پرداختی خودتان را دوباره بازپس گیرید.

عماد عزتی

28/9/90

گردشگری پزشکی در ایران نیازمند مراقبت های ویژه

تقریبا یک دهه است که صنعتی به نام گردشگری پزشکی به عنوان یکی از زیر مجموعه های صنعت پر رونق و  سودآور گردشگری پا به عرصه وجود گذاشته و روز به روز هم از اهمیت ویژه ای در سطح جهان برخوردار می شود و از سوی دیگر همین رشد و گسترش باعث رشد سرمایه گذاری های بسیار هنگفت در شاخه های دیگر و وابسته به این صنعت شده است. اما متاسفانه خبری از ایران در این صنعت زیاد به گوش نمی رسد.

امروزه منطقه خاورمیانه و آسیا با توجه توانمندی های تخصصی و ارزان قیمت خود به عنوان جذاب ترین منطقه برای  این گردشگران تبدیل شده ، در این منطقه برخی از کشورها مثل هندوستان و امارات متحده عربی از ارزش ویژه ای در این صنعت نوظهور برخوردار شده اند.  بطور کلی منطقه آسیا و خاورمیانه همانند پلی مقصد و مبداء مسافران را در صنعت گردشگری پزشکی، ایفای نقش می کند . به همین دلیل و با توجه به رشد چشمگیر این صنعت در منطقه خاورمیانه و آسیا شرکت های خدماتی گردشگری پزشکی به وجود آمده اند . بنابراین با توجه به فعالیت های اقتصادی اینگونه شرکت ها و تبلیغات گسترده این شرکت ها ، حجم انبوهی از مسافران به سمت مناطق یاد شده سرازیر شده است. به عنوان مثال تا اواخر سال 2008 میلادی کشور تایلند به عنوان یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری پزشکی در جهان بوده است و به همین دلیل توانسته چیزی حدود 2 بیلیون دلار درآمدزایی داشته باشد.

در همین راستا این کشور برای حفظ موقعیت خود در این صنعت اقدام به عقد قراردادهای مشترک با کشور سنگاپور کرده و شبکه ای آن لاین برای خدمات گردشگری پزشکی را برای مخاطبان خود فراهم کرده، با افتتاح این شبکه که توسط حدود 400 نفر پرسنل متخصص اداره می شود کلیه گردشگران پزشکی که قصد سفر برای دسترسی به خدمات مناسب پزشکی را در منطقه دارند و از طریق اینترنت مشغول به جمع آوری اطلاعات هستند را راهنمایی خواهد کرد البته در جهت تشویق آنها برای مسافرت به این دو کشور یاد شده .

در این وب سایت کلیه گردشگران امکان مکالمه آن لاین با متخصصین مورد نظرشان را دارند بنابراین بدون هیچ هزینه ای می توانند از سفر خود مطمئن شوند همین اقدام بسیار حساب شده باعث شده که هنوز هم این کشور به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران پزشکی در منطقه آسیا باشد.

از سوی دیگر به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری پزشکی که از ترکیب دو صنعت بسیار پردرآمد گردشگری و خدمات پزشکی به وجود آمده ،  باعث شده که به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع در آمدزای امروزی در جهان تبدیل شود و نظر بسیاری از کشورهای جهان را به خود جلب کند و با توجه به پتانسیل موجود در منطقه خاورمیانه این فرصت طلایی در اختیار منطقه خاورمیانه و آسیا قرار گرفته است و به همین دلیل رقابتی نفسگیر در منطقه بر سر تثبیت موقعیت در این صنعت شروع شده و هر روز اخباری تازه از سرمایه گذاری های کلان در گوشه و کنار این منطقه را می شنویم.

به عنوان مثال کشور امارات با توجه به این موقعیت طی برنامه ای قصد دارد با سرمایه گذاری های بسیاری سنگین در بخش خدمات پزشکی تا سال 2015 میلادی به عنوان برترین مقصد گردشگران پزشکی در منطقه خلیج فارس باشد. مقامات دولتی و دست اندرکاران این صنعت در دبی روند دستیابی به این رتبه را اینگونه شرح داده اند که آنها ابتدا با راه اندازی مراکز درمانی و بیمارستانی فوق مدرن و مجهز خود در کشور جلوی خروج شهروندان خود را به دیگر کشورها را گرفتند و سعی کردند دلارهای خروجی این گردشگران را تبدیل به پتانسیلی برای جذب گردشگران خارجی به کشورشان کنند و پس از آن اقدام به تبلیغ در این زمینه کردند و اکنون هم به عنوان کشوری پذیرای گردشگری پزشکی در منطقه هستند نه صادر کننده گردشگر در این زمینه به دیگر کشورهای جهان بنابراین با توجه به این روند پی به اهمیت نقش سرمایه گذاری در صنایع و زیرساخت های این صنعت خواهیم برد و به این سئوال می رسیم که در کشور پنهاور ایران با توجه به پتانسیل بسیار بالای خدمات درمانی چه سرمایه گذاری هایی انجام شده است؟

اغلب کارشناسان پزشکی در سطح جهان و طبق تایید مجلات بسیار معتبر پزشکی در مجامع بین المللی، ایران دارای بهترین متخصصان پزشکی از نظر سطح علمی هست، البته اگر به پشتوانه تجربی این متخصصان در طی جنگ تحمیلی بنگریم در خواهیم یافت در رشته هایی چون پیوند اعضای بدن ، ارتوپدی و جراحی های مختلف به واقع ایران حرف اول در منطقه را خواهد زد، اما آیا واقعا از این سرمایه ارزشمند درست استفاده شده و سازو کار مناسبی برای شکوفایی این صنعت بسیار درآمد زا در کشور ایران درنظر گرفته شده است؟ البته نباید از صنعت گردشگری تفریحی ایران غافل شد زیرا این دو صنعت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و باید همزمان با هم رشد کنند اما این صنعت گردشگری پزشکی در ایران نیازمند مراقبت های ویژه ای است تا بتواند در جایگاه اصلی خود در کشورهای منطقه قرار گیرد.

همچنین بسیاری از متخصصان این صنعت عنوان کرده اند که اگر به این صنعت نوظهور توجه نکنیم شاید دیگر فرصتی برای جبران نداشته باشیم. آن هم به دلیل حضور کشورهایی چون ترکیه و هندوستان در منطقه بنابراین باید سریعتر عمل کنیم چون بسیاری از این کشورها به سرعت رشد این صنعت و پایه ریزی زیرساخت های آن در داخل مرزهایشان افزوده‌اند و برنامه های بلند مدتی را مدون کرده اند و در دست اقدام دارند.

به طوری که هندوستان که تا همین چند دهه قبل به عنوان یکی از بزرگترین صادر کننده نیروی کار و گردشگر پزشکی به دیگر کشورهای جهان بخصوص انگلستان بوده است امروزه خود به عنوان یکی از کشورهای عمده پذیرای گردشگران پزشکی تبدیل شده است.

دولت مرکزی هندوستان طبق برنامه زمانبندی شده ای تصمیم گرفته تا پایان سال 2012 میلادی 2 بیلیون دلار از این صنعت در آمد کسب کند دولتمردان هندوستان اعلام کرده اند که دولت، این تصمیم را با همکاری بخش خصوصی و دولتی جامع عمل خواهد پوشاند از سوی دیگر همسایه شمال غربی ایران یعنی ترکیه نیز دست به اقدامات مشابهی زده و به گفته دکتر حسن کوس Dr. Hasan Kus رئیس مرکز درمانی آناتولی در ترکیه در سال 2007 میلادی این مرکز تنها 570 بیمار خارجی را مداوا کرده و تحت مراقبت های پزشکی روزانه قرار داده حال آنکه تا پایان سه ماهه اول 2009 میلادی این عدد به 1200 نفر رسیده است.

به گفته وی امروزه حدود 30 نفر گردشگر پزشکی یا همان مراجعان پزشکی به مرکز آناتولی در ترکیه مراجعه می کنند که خود حاکی از رشد گسترده این صنعت در کشور بوده .

وی عنوان کرده ترکیه اکنون به عنوان بهترین مرکز ارایه خدمات پزشکی برای ساکنان کشورهای اروپایی تبدیل شده به گونه ای که ترکیه توانسته در سال 2008 میلادی حدود 500 میلیون دلار از این صنعت در آمد داشته باشد و عمده گردشگران پزشکی از کشورهای بحرین ، کوزوو، بلغارستان ، فرانسه ، بلژیک، انگلستان و آذربایجان بوده است.

این پزشک متخصص می گوید: پس از ارایه خدمات پزشکی با کیفیت استاندارد و در سطح جهانی قیمت بسیار مناسب این خدمات باعث جذب هرچه بیشتر این گردشگران به ترکیه شده است به گفته وی اگر هزینه یک عمل ساده زیبایی در اروپا چیزی حدود 6000 دلار باشد همین عمل با کیفیت مشابه به در ترکیه حدود 700 دلار خواهد بود پس بسیاری از مردم تشویق خواهند شد به ترکیه سفر کنند و در کنار رونق صنعت گردشگری دیگر صنایع ترکیه مثل بیمه ها را نیز تقویت خواهند کرد.

بنابراین اصلی ترین نکته این است که واقعا باید با توجه به پیشتوانه بسیار بالای تخصصی در ایران هرچه سریعتر اقدام مناسبی توسط مسئوولان امر انجام شود تا ایران هم به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای جاذب گردشگر پزشکی در جهان شناخته شود.

عزتی - کامل

10 منطقه که هرگز نباید به آنجا سفر کنیم

اگر اهل سفر و گردشگری هستید البته نه از آن دسته که فقط معنی سفر را در اتاق های هتلهای 5 ستاره و خرید بلیت درجه یک هواپیما می دانند، بلکه از آن دسته که به معنی واقعی سفر می کنند مثل کسانی که با دوچرخه یا اتومبیل شخصی خودشان دور دنیا سفر می کنند و دنبال کسب تجربه های متفاوتی از سفر هستند، هستید حتما برای سفر آینده خودتان مشغول جمع آوری اطلاعات هستید و هرنوع آگهی و تبلیغات در این زمینه را به دقت مطالعه می کنید اما هیچ دقت کرده اید که همیشه در اینگونه تبلیغات فقط از جنبه های مثبت مقاصد توریستی حرف به میان آمده و چهره واقعی آن منطقه برای شما توصیف نشده است ؟ این آگهی ها همگی دست به دست هم داده اند تا هر خواننده یا بیننده ای را تشویق به مسافرت به آن منطقه کنند اما آیا واقعیت همین است که می بینیم؟

البته برخی از سفارت خانه ها در این باره اقداماتی انجام داده اند و برخی از مناطق خطرناک برای سفر را به مراجعه کنندگان خود اعلام می کنند اما شاید این اطلاع رسانی بسیار دیر باشد چون شما وقتی به سفارت مراجعه می کنید تا درخواست ویزا کنید در واقع نیمی از راه خود را رفته اید و مقصد تان را انتخاب کرده اید و کلیه کارهای مربوط به سفرتان را انجام داده اید که شاید تغییر دادن آن زیاد به نفع شما نباشد بنابرایین توصیه ما این است که این مطلب را به دقت مطالعه کنید و پس از آن به درستی برای نزدیکترین سفر خودتان برنامه ریزی کنید.

همیشه آب و هوای منطقه ، طبیعت آن یا هر جاذبه ای دیگر باعث جلب توجه هرگردشگری به خود می شود اما بسیاری از امکانها در دنیا هستند که به دلیل ناامنی و الودگی بسیار بالای محیطی خود منطقه ای بسیار خطرناک برای مسافرت هستند که البته زیاد هم در باره آنها اطلاع رسانی نشده است. در این متن شما با نام 10 منطقه خطرناک برای سفر در دنیا آشنا می شود تا بتوانید برنامه ریزی سفر اینده خود را به راحتی انجام دهید و با اطمینان به این سفر بروید وبا خاطراتی خوش بازگردید.

1.       رودخانه شامپانی

از قدیم سواحل و کناره رودخانه ها بهترین منطقه برای چادر زدن و لذت بردن از طبیعت بخصوص در فصول گرم سال بوده شناکردن و ماهیگیری در این رودخانه ها از لذت هایی است که کمترکسی از آن خواهد گذشت، اما رودخانه شامپانی ، که در واقع یک تالاب طبیعی بوده که در شیگاگوی ایالات متحده آمریکا واقع شده است. شامپانی کریک که شاخه کوچکی از رودخانه شیکاگو است که در قرن 19 میلادی به عنوان بخشی از کانال فاضلاب شهر در نظر گرفته شد و با وجود چند کشتارگاه صنعتی و راه یافتن فاضلاب آن کشتارگاهها به این تالاب مشکلات زیادی را در منطقه به وجود آورد، تجمع بیش از حد خون آلوده و اعضای داخلی بدن حیوانات کشتار شده باعث شد که این تالاب به یکی از تالاب های بسیار آلوده آمریکا تبدیل شود و بوی بسیار نامطبوعی کل منطقه را فراگیرد.

وجود آلاینده های زیستی در آب این منطقه سطح اکسیژن آب را به پایین ترین سطح خود رساند و بسیاری از آبزیان منطقه را از بین برد دولت ایالات متحده آمریکا سعی در کنترل این فاجعه کرد و مدتی به طور مصنوعی اقدام به تزریق اکسیژن فشرده به اب رودخانه کرد تا آبزیان باقی مانده را نجات دهد اما متاسفانه نتوانست این روند را کنترل کند بنابراین پس از این حادثه این منطقه تقریبا خالی از سکنه شد و به یکی از بدترین مقاصد گردشگری در سطح آمریکا تبدیل شده است.

2.       نسترالیا، پنسیلوانیا

شهرستان کلمبیا در پنسیلوانیای ایالات متحده آمریکا دومین شهر بدون گردشگر در لیست ماست این شهر سالها پیش ودر اوایل قرن 19 میلادی تشکیل شد و به دلیل وجود معادن ذغال سنگ به سرعت شروع به پیشرفت کرد و با شنیده شدن سوت قطارهای بخار در آن در واقع تمدن در این شهر دمیده شد و سرعت رشدش چندین برابر شد. سالن های سینما، هتل ها ، تجارتخانه ها و بانک ها در این شهر یکی پس از دیگری شروع به افتتاح شدن کردند. صدای خنده و شادی کودکان منطقه را پر کرده بود ، اما ناگهان در سال 1962 میلادی یکی از این معادن آتش گرفت و به سرعت آتش به دیگر معادن نیز گسترش یافت وجود گازهای سمی در معادن، آنها را خالی از معدنچیان کرد و کسب و کار در این شهر از رونق افتاد .

طی چندین سال این منطقه به تدریج خالی از سکنه شد و رفته رفته متروکه شد و در نهایت در سال 2007 میلادی بهطور کامل خالی و بدون حتی یک ساکن نیز رها شد پس از این اتفاق دولت فدران آمریکا کدپستی این شهر را از فهرست شهرهای آمریکا حذف کرد و به این ترتیب هرگز این شهر به رسمیت شناخته نشد و با نصب تابلوهای هشدار دهنده دورتادور شهر از ورود هر مسافری به آن شهر ارواح جلوگیری شد.

3.       دالول، اتیوپی Dallol

سومین شهر لیست سیاه ما در کشور فقیر اتیوپی واقع شده ، شهر دالول در منطقه شمالی کشور اتیوپی ساخته شد. این شهر که در سال 1918 میلادی به عنوان یکی از شهرهای تجاری و مهم در مسیری تجاری و تردد قطارهای بسیاری ساخته شد در آن زمان از جنب و جوش بسیار مناسبی برخوردار بود و با هر بار عبور قطارها از آن شهر زندگی رونق خاصی درشهر ایجاد می شد.

 این جنب و جوش پس از جنگ جهانی دوم رفته رفته کم شد تا جایی که دیگر قطاری از منطقه عبور نکرد . با توجه به وجود معادن بسیار بزرگی از نمک در منطقه این شهر به طور کلی به کشور هندوستان جهت استخراج نمک از معادن فروخته شد و تقریبا دوباره زنده شد ولی با فعال شدن آتشفشان منطقه دوباره غبار مرگ در شهر سایه افکند و برای مدتی هم آمریکا این منطقه را به عنوان یک ایستگاه تحقیقاتی روی آتشفشان در نظر گرفت که در نهایت به دلیل حجم گسترده فعالیت های آتشفشانی و آلودگی به دلیل گازهای سمی در منطقه آن را رها کرد و دوباره ارواح بر شهر حاکم شدند از آن پس هیچ کس علاقه ای برای سفر و سرمایه گذاری در منطقه از خود نشان نداد.

4.       سایت هانفورد Hanford

این منطقه که در ایالت واشنگتن آمریکا واقع شده و در اصل به عنوان یکی از بخشهای بسیار مهم کشاورزی منطقه بوده سالها با سرسبزی و محصولات کشاورزی خود زندگی را به خود دید اما در سال 1943 میلادی دولت مرکزی آمریکا تصمیم به تخلیه کلیه ساکنان منطقه گرفت و منطقه را به بزرگترین منطقه دفع زباله های هسته ای خود تبدیل کرد البته مراکز بسیار بزرگی برای گسترش و تحقیقات در این زمینه نیز در آن افتتاح کرد. در طول جنگ جهانی دوم این شهر به عنوان بزرگترین مرکز تولید سلاح های هسته ای در آمریکا بود وجود این کارخانه ها و زباله های هسته ای باعث شد که درصد آلودگی محیط اطراف شهر به بالاترین سطح خود برسد و در سال 1980 میلادی دولت این شهر را حتی از کارمندان خود خالی کرد و هرگز اجازه عبور و مرور کسی را در این شهر نداد و شهر را با آلودگی های بسیار بالای هسته ای خود رها کرد.

5.       دزرژینسک Dzerzhinsk

نیژنی نودگورود اوبلاست در کشور روسیه و 400 کیلومتری شرق مسکو واقع شده است و به عنوان آلوده ترین شهر از نظر آلودگی های شیمیایی شناخته شده است. این شهر در سال 1920 میلادی بنا شده و از ابتدا شاهد تغییراتی بنیادین نیز بوده . این شهر از اوایل سال 1941 میلادی و شروع جنگ سرد به بزرگترین مکان برای تولید سلاح های شیمیایی در اتحاد شوروی آن زمان شد. کارخانه های تولید گازهای سمی مثل گاز خردل، اعصاب و دیگر مواد شیمیایی برای تولید سلاح های شیمیایی در این شهر به سرعت ساخته شدند و همین سرعت در ساخت کارخانه ها باعث آلودگی بیش از حد منطقه شد بطوری که کلیه کارخانه ها در سال 1965 میلادی بطور کامل تعطیل شدند . اما سطح آلودگی مواد شیمیایی در منطقه بقدری بود که منابع آب و حتی خاک شهر نیز آلوده به مواد شیمیایی شده بود و کنترل آن برای دولت هرگز امکانپذیر نشد.

اکنون این شهر حدود 250 هزار سکنه دارد که عمدتا در کارخانه های تولید سلاح وکودهای شیمیایی و آفتکش ها کار می کنند اما آلودگی منابع طبیعی در منطقه باعث شده که متوسط زندگی مردان در منطقه 41 سال و زنان 47 سال باشد و تقریبا کمتر کسی علاقمند به زندگی در این شهر آلوده خواهد بود. بنابراین تقاضای سفر به این منطقه نیز به پایین ترین سطح خود رسیده است.

6.       دهاراوی Dharavi

این منطقه مسکونی در شهر شلوغ و پرجمعیت بمبئی واقع شده که در لیست ما مقام ششم را به خود گرفته. این منطقه که در واقع بزرگترین حلبی آباد آسیا شناخته شده در بخش کوچکی از شهر بمبئی ساخته شده و محل سکونت هزاران هندی فقیر است این منطقه هرگز از زیرساخت های شهری مثل آب آشامیدنی و فاضلاب برخوردار نبوده و همین امر باعث بروز آلودگی در سطح بسیار بالا در آن شده . با توجه به عدم رعایت اصول شهرسازی بر اثر باران های موسمی در منطقه و بروز سیل بسیاری از ساکنان این منطقه هر ساله جان خود را از دست می دهند. برخی از خانه های حلبی این منطقه ماهانه 4 دلار اجاره داده می شوند که این موضوع خود نشان دهنده سطح اجتماعی ساکنانش خواهد بود.

عدم وجود سیستم بهداشتی و سرویس های بهداشتی در این منطقه باعث شده که بیماریهای واگیردار در سطح بسیار بالایی در این حلبی آباد شایع شود برای مثال طبق آمار دولت هندوستان برای هر 1444 نفر فقط یک سرویس بهداشتی وجود دارد. بنابراین می توانید تصور کنید که سطح آلودگی در این منطقه از شهر بمبئی چقدر بالاست اما این منطقه پس از اکران فیلم بسیار معروف میلیونر زاغه نشین در جشنوارهای بسیار معروف جهان از شهرتی دیگری نیز برخوردار شد اما تغییری در اصل آن داده نشده است. پس حتی برای کنجکاوی هم به این منطقه وارد نشوید تا سلامتی خود را به خطر نیاندازید.

7.       لیفن Lifen - چین

شهر لیفن که یکی از شهرستان های کنار رودخانه استان شانشی در جنوب کشور چین است رتبه هفتم را به خود اختصاص داده. این شهر با حدود 5 میلیون سکنه به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان شناخته شده است . آلودگی محیط زیست در این منطقه به دلیل وجود نیروگاههای تولید برق که سوخت آنها ذغال سنگ است به وجود آمده است. این کارخانه ها برای تولید برق مجبور به سوزاندن ذغال سنگ هستند و هر ساعت حجم غیر قابل تصوری از غبار سمی و دود را به آسمان شهر تزریق می کنند .

دولت مرکزی چین با سانسور اخبار و کنترل بسیار شدید جراید هرگز اجازه انتشار مشکلات این شهر را نداده اما طبق گزارش های تایید شده سازمان جهانی بهداشت تقریبا همه ساکنان این شهر از ناراحتی های تنفسی رنج می برند این مردم مجبور هستند همیشه از ماسک های تنفسی در طول روز استفاده کنند یا اینکه به دلیل غبار ناشی از دود کارخانه ها همیشه باید چراغ منازل خودرا روشن کنند تا نور کافی داشته باشند. طبق گزارش های بین المللی درصورت تعطیلی کارخانه ها مدتی طول خواهد کشید تا ساکنان شهر آسمانی صاف و بدون دود را تجربه کنند.

8.       موگادیشو سومالی

منطقه بنادیر که در شهر موگادیشو و در کشور سومالی واقع شده رتبه هشتم در لیست سیاه ما را به خود اختصاص داده است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید هرگز امنیت جانی شما تضمین نخواهد شد بنابراین باید بیشتر فکر کنید و دقیق تر برنامه ریزی کنید. این شهر ساحلی که قرن ها به عنوان یکی از بنادر مهم تجاری کشور سومالی بوده در اثر ناآرامی های گسترده در کشور و جنگ های داخلی این منطقه به دست شورشیان نظامی افتاد و به ناامنترین منطقه در سطح کشور سومالی تبدیل شد. قتل و خونریزی و تجاوز از جمله اخبار بسیار عادی در سطح شهر شده که تقریبا هر مسافری را از سفر به این منطقه منع خواهد کرد . امروزه اسم این منطقه به دلیل وجود و حضور دزدان دریایی نیز بسیار مشهور تر از قبل شده و باعث تشدید نا امنی در سطح جامعه این شهر شده است.

9.       پورتوپرنس هائیتی

کمون یکی از پرجمعیت ترین مناطق این شهر است که البته مرکز تجمع بسیاری از افراد فقیر در این کشور نیز شناخته شده است. این شهر در واقع هیچگونه خدمات زیربنایی را به خود ندیده فاضلاب، پلیس، آموزش و پرورش و .... دیگر خدمات هرگز در این شهر وجود خارجی نداشته اند.

این شهر از نظر خدمات شهری در پایین ترین سطح خود واقع شده که پس از زلزله بسیار بزرگ این منطقه مشکلات بیشتری در شهر نیز حاکم شد علاوه بر بیماری های واگیردار نا امنی نیز شهر را به منطقه ای خطرناک برای سفر تبدیل کرده . قتل و غارت و تجاوز هر روز در این شهر بیشتر و بیشتر می شود به دلیل تعداد بالای آمار بیسوادان در بین مردم دیگر دولت ها و بنگاههای خیریه نیز نتوانستند مشکلات این شهر را از بین ببرند.

از طرفی آمار بسیار بالای مبتلایان به بیماری ایدز در این شهر نیز خطری جدی برای ورود هر گردشگری به شهر شده و به هیچ عنوان توصیه نمی شود حتی با وجود طبیعتی زیبا به این شهر سفر کنید.

10.   اورنگی پاکستان ORANGI

این شهر که در نزدیکی شهر کراچی و پایتخت کشور پاکستان واقع شده رتبه دهم را به خود اختصاص داده است اگر قصد سفر به کشور پاکستان را دارید سعی کنید مسیر خود را به گونه ای تنظیم کنید که از این منطقه سردرنیاورید. این شهر سه میلیون نفری به عنوان مرکز تروریست در منطقه شناخته شده و سازمان ملل نیز این شهر را به عنوان خطرناکترین گزینه برای سفر به گردشگران اعلام کرده است. شنیدن صدای تیر و انفجار امری بسیار عادی در منطقه شد و مردم به آن عادت کرده اند.

امیدواریم پس از مطالعه این مطلب توانسته باشیم در تصمیم گیری شما برای شروع یک سفر خاطره انگیز مفیدواقع شده باشیم و شما را از خطرات احتمالی در کشورهای مختلف جهان آگاه کنیم به هر حال این فقط آماری است که طی یک گزارش در مجله هفتگی سیتی نیوز چاپ استرالیا اعلام شده و شاید بسیاری نقاط دیگر باشند که در این لیست نیامده اند بنابراین احتیاط همیشه لازمه گردشگری خواهد بود و باید آن را در اولویت اول خود قرار دهید و قبل از سفر به هر منطقه ای از اقلیم و شرایط اجتماعی آن حداکثر اطلاعات را به دست آورید و سپس به آن شهر یا منطقه سفر کنید.

City news-Feb2011

Halong city (یاخلیج اژدها)

این شهر ساحلی که در شرق هانوی واقع شده در واقع نزدیک ترین مرکز توریستی به پایتخت کشور ویتنام است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت جاذبه های خود جذب می کند . خلیج های زیبا ، غارها و جزایر مراجانی و تفریحات ساحلی از مهمترین جاذبه های این منطقه هستند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهر بهترین زمان برای سفر به این شهر ساحلی فاصله بین ماههای آبان تا اسفند ماه هر سال خواهد بود که در این زمان دما و رطوبت هوا برای هر گردشگری قابل تحمل  است البته در برخی موارد بسیار هم جذاب و لذت بخش خواهد بود.

برای رسیدن به خلیج اژدها بهترین روش استفاده از اتوبوس های عمومی و برون شهری از هانوی است این سفر با اتوبوس تقریبا 4 ساعت طول خواهد کشید و البته بسیار جالب و متنوع هم هست. برای دسترسی به این اتوبوس ها باید به ایستگاه مرکزی اتوبوس هانوی به نام Kim Ma در خیابان Nguyen Thai Hoc  بروید و از این اتوبوس ها که 4 بار در طول روز به سمت خلیج اژدها روانه می شوند استفاده کنید.

قایق سواری ، صخره نوردی ، تماشای طلوع و غروب آفتاب از روی صخره های بسیار زیبا ، شیرجه زدن از روی صخره های طبیعی در آب ، آشنایی با زندگی صیادان، تورهای تفریحی روی کشتی و آفتابگرفتن روی عرشه کشتی های تفریحی از اصلی ترین جاذبه های توریستی این شهر هستند. با توجه به این امکانات و جذابیت های تفریحی هر روز شاهد پهلوگرفتن کشتی های غولپیکر تفریحی یا همان کروزها از سراسر جهان در این شهر ساحلی هستیم، البته به غیر از مسافران ورودی از دیگر شهرهای ویتنام به طور کلی این شهر ساحلی در فصول یاد شده بسیار شلوغ و پر جنب و جوش است و شاید بتوان گفت طی این دوره این شهر هرگز نمی خوابد.

یکی از جاذبه های بسیار مهم این شهر تور یک ، دو و سه روزه کشتی های قدیمی و تفریحی هستند که معروفترین  آن ها کشتی قدیمی The Deragons Pearl از معروفترین کشتی های تفریحی در منطقه است. گردشگران با ثبت نام در اینگونه تورها که البته تعدادشان هم کم نیست چند روز روز خاطره انگیز و تجربه سفردریایی را به سبک دزدان دریایی را به خود هدیه خواهند داد. بطوری که این گونه کشتی پس از لنگر کشیدن از بندر به عنوان یک هتل دو، سه و چهار ستاره  با کابین های بسیار لوکس خود از مهمانان پذیرایی خواهند کرد و با لنگر انداختن نزدیک جزیره های اطراف این امکان را به گردشگران می دهد تا از نزدیک طبیعت بکر و دست نخورده دریایی را تجربه کنند.

به عنوان مثال بالارفتن از کوه و تجربه کوهپیمایی وسط اقیانوس شاید باورنکردنی ترین قسمت این سفر باشد اما اگر صخره نوردی و یا غارنوردی را به این مجموعه بیافزاییم مجموعه ای رویایی را بازگو کرده ایم که هر شنونده ای را به وجد خواهد آورد.

این شهر که در واقع می توان گفت از اصلی ترین بنادر تجاری کشور نیز هست محل عبور و مرور کشتی های تجاری زیادی خواهد بود بنابراین هنگام شب وقتی از روی عرشه کشتی تفریحی خود به سیاهی دریا که اطراف شما را احاطه کرده نظری بیاندازید روشنایی کشتی های تفریحی و تجاری اطراف شما همانند الماسی در دل تاریکی اقیانوس می درخشد و صحنه هایی بسیار جالب خلق خواهند کرد حال اگر شما هم یکی از همان نقاط نورانی باشید احساس بسیار خوبی خواهید داشت .

تجربه سفر دریایی با این کشتی قدیمی که به سبک کشتی دزدان دریایی بازسازی شده بسیار با ارزش خواهد بود ، بخشی از برنامه تورهای این کشتی ها پهلو گرفتن کنار بزرگترین جزیره که امکانات اقامتی مناسبی در آن مهیاست خواهد بود خوردن یک وعده غذا در ساحل این جزیره و آرامش آن باعث می شود که روحیه هر گردشگری تازه شده و به خود، اجازه دهد که هزینه این تور را پرداخت کند . اما تیر خلاص این تور به ذهن جست و جو گر گردشگران همراه خود بازدید از یکی از معابد بسیار قدیمی بودایی که 40 کیلومتر از ساحل دریا فاصله دارد و نوک قله یکی از این تپه های مرجانی ساخته شده است خواهدبود تصور کنید هنگام بازدید از این معبد قدیمی چه احساسی خواهید داشت ، سکوت و آرامش معبد باعث می شود تا هر ذهن آشفته ای را آرام و خلاق کند .

اما وقتی دوباره قدم به ساحل گذاشتید مهمترین جایزه ای که به خود خواهید داد نوشیدن یک فنجان قهوه ویتنامی در یکی از کافی شاپ های شهر خواهد بود و خستگی سفر  دریای خود اما جالب با کشتی قرن نوزدهمی را بیرون خواهید برد و برای  ادامه سفر آماده خواهید شد. بهترین کافه ای که برای خوردن قهوه اصیل ویتنامی کافه 555 است البته شاید کمی برای نشستن روی صندلی و خالی شدن میز معطل شوید اما به ارزشش را خواهد داشت.

در طول اقامت یک هفته ای خود در این شهر حتما باید سری به بازار محلی شهر بزنید واز نوشیدنی های محلی این شهر که به عقیده بسیاری از افراد شهر برای سلامتی هم بسیار مفید است  نوش جان کنید اکثر این نوشیدنی ها از گیاهان دارویی تهیه شده و به صورت جوشانده خنک یا گرم به علاقمند پیشنهاد می شود ولی خوشمزه ترین قسمت این سفر می تواند خوردن انواع چیپس باشد که رونق بسیار خوبی هم در منطقه دارد بطور کلی ساکنان این شهر اکثر میوه را به صورت چیپس به عنوان تنقلات مصرف می کنند در برخی از موارد حتی بسیاری از آبزیان را نیز به همین روش و به عنوان میان وعده غذایی میل می کنند ولی به هر حال یادتان باشد که حتما به فروشنده بگویید که کمترین میزان فلفل را برای شما استفاده کند چون در غیر این صورت به جز سوزش فلفل و جاری شدن اشک از چشمانتان چیز دیگری را متوجه نخواهید شد. اما نکته مهمتر اینکه در مورد چپیس آبزیان زیاد کنجکاوی به خرج ندهید چون واقعا مزه قابل تحملی ندارند .

خلیج اژدها واقعا تجربه ای بسیار گرانبها برای هر گردشگری خواهد بود و یقینا هرگز خاطرات آن فراموش نخواهد شد.

کامل ۲۲/۸/۹۰

کشتی های تفریحی ، ناجی صنعت گردشگری ایران

 از راه یابی انسان به آبهای آزاد چندین قرن گذشته است از همان ابتدا که انسان دل به دریا زد و راه خود را برای رسیدن به دیگر سرزمین های ناشناخته از طریق اقیانوسها انتخاب کرد صنعت دریانوردی تغییراتی شگرفی داشته است. در واقع صنعت دریانوردی و کشتی سازی از همان روزها آغاز شد و رفته رفته تکامل یافت. نباید فراموش کرد که ابتدا هرگز این کشتی ها به منظور تفریح و گردش ساخته نشدند بلکه مصارف اقتصادی و نظامی به تکامل این صنعت کمک کرد و بهانه ای شد برای رشد و تکامل صنعت گردشگری دریایی یا همان کروزهای امروزی.

در ابتدا این صنعت به دلیل عدم تکمیل ورشد صنایع وابسته و البته دانش دریایی خاطرات نامناسبی چون فاجعه کشتی مسافری تایتانیک را در تاریخ ثبت کرد. اما همین فجایع مقدمه ای برای پیشرفت های آن شد. به طور کلی صنعت کشتی سازی در کشور های ساحلی از رونق خوبی برخوردار بود که البته امروزه هم همین امر ادامه یافته است . از جمله این کشور ها انگلستان است که در زمینه ساخت کشتی تجربیات مناسبی داشته و امروز در زمینه ساخت کشتی های تفریحی به همراه کره جنوبی ، استرالیا و حتی ترکیه همسایه غربی ایران از مقام مناسبی برخورد شده. این کشورها از فاجعه کشتی مسافری تایتانیک درس های مناسبی گرفتند و امروزه همه تجربیات خود را در زمینه ساختن کشتی های مسافرتی (کروزها) فوق مدرن یا همان کروزها به کار گرفته اند و پیشرفت چشمگیری نیز داشته اند و توانسته اند کشتی های بسیار مدرن توریستی را روانه آبهای آزاد کنندو شرکت ها یا دفاتر توریستی را در برقراری خطوط کشتیرانی در سطح جهانی یاری کنند.

صنعت گردشگری در ابتدا زیاد به این کشتی های تفریحی خوش آمد گویی نکرد و در واقع این کشتی ها مغلوب صنعت هوایی و هواپیماهای تجاری شدند و تبدیل به دنیایی بسیار کوچک و مخصوص ثروتمندان و قایق های کوچک تفریحی آنها شد. اما از آنجایی که هواپیما ها قادر نبودند بسیاری از خواسته های انسان را برای رسیدن به سرزمین های ناشناخته را برآورده کنند و در بسیاری از مکان های توریستی استفاده از آنها غیر ممکن بود ،  دوباره این کشتی ها بودند که نظر گردشگران و برگزار کنندگان تورهای گردشگری را به خود جلب کردند و توانستند جای خود را در صنعت گردشگری بین المللی تثبیت کنند. به همین دلیل دو دهه است که دوباره صدای سوت کشتی های تفریحی را هنگام ترک بنادر می شنویم بطوری که امروزه این کشتی ها از جایگاه ویژه ای برخوردار شده اند.

به عنوان مثال در حال حاضر آگهی های تبلیغاتی بسیاری زیادی درباره تورهای تفریحی دریایی یا همان کروزها در مناطق مختلف جهان مثل قطب شمال و سیبری را در جراید می بینیم ، این در حالی است که از چندی پیش تصاویری بسیار زیبا از تورهای گردشگری برگزار شده در جزایر بسیار کوچک دور افتاده در اقیانوس ها را نیز در مجله ها دیده ایم این تورهای تفریحی اینگونه برگزار می شوند که گردشگران با یکی از کشتی های تفریحی که در واقع یک هتل شناور هستند به نزدیکی یکی از این مناطق دور افتاده می روند و در نزدیکی آن لنگر می اندازند و گردشگران با قایق های کوچک وارد جزیره ها می شوند و همراه بومیان آن البته با اطمینان خاطر مدتی را  در کنار بومیان منطقه و به روش آنها زندگی را تجربه می کنند درست همان حسی که کریستف کلمب در زمان کشف قاره جدید آمریکا داشت، قدم به ساحلی ناشناخته خواهند گذاشت .

این کشتی های مدرن تفریحی با امکانات تفریحی و رفاهی خود توانسته اند اکنون به عنوان یکی از ارکان اصلی و تقویت کننده صنعت گردشگری هر کشوری به شمار آیند به گونه ای که اکثر کشورها و شرکت های گردشگری بین المللی با ایجاد روابط بسیار نزدیک با دیگر کشورهای ساحلی و مناطق مستعد برای گردشگری دریایی اقدام به برقراری خطوط کشتی رانی تفریحی در آنها کنند.

 این رشد آنقدر سریع اتفاق افتاده که شاید بسیاری از صنایع مربوط به این صنعت از این رشد ناگهانی جا مانده اند و نتوانسته اند خودشان را به این صنعت نزدیک کنند ، به عنوان مثال می توان از زیرساخت های کشتی رانی و بنادر نیز نام برد و همچنین در زمینه اطلاع رسانی برای خطوط جدید کشتی رانی به علاقمندان کشتی های تفریحی و گردشگری دریایی امروزه حتی مجله های تخصصی نیز به چاپ می رسد که می توان به عنوان مثال از مجله jetline cruise نام برد. در اینگونه مجله ها هر روز شاهد اخباری تازه از برقراری خطوط کشتیرانی تفریحی و مقاصد جدید آنها در دورافتاده ترین مناطق جهان هستیم و همچنین اطلاعات بسیار مفیدی از نحوه برگزاری تورهای دریایی را در آنها به دست خواهیم آورد.

این هتل های فوق مدرن شناور پس از ترک بندرگاه شاید تا مدتها هیچ نیازی به پهلو گرفتن در خشکی را نداشته باشد و حتی مسافران این کشتی ها هم هرگز دلشان برای خشکی تنگ نمی شود. چون تمام امکانات رفاهی و لوازم مورد نیاز خود را در طول این سفر پرماجرا را در اختیار دارند حتی می توان از این امکانات زمین های گلف، پیست های موج سواری ، استخر و سونا را نیز نام برد، بنابراین درواقع این کشتی ها یک شهر متحرک هستند که برای مدتی نیازی به دنیای اطراف خود ندارند.

این صنعت یعنی صنعت گردشگری دریایی آنچنان با سرعت سرسام آور در حال رشد و گسترش است که شاید دیگر صنایع مجبور شده اند با توانی دوبرابر برای رسیدن به آن تلاش کنند و می توان از امکانات بندری و سیستم های هدایتی آنها در این زمینه نام برد بنابراین حضور کشتی های تفریحی علاوه بر رونق صنعت گردشگری در سطح بین المللی صنایع وابسته را نیز رونق داده اند. شاید به تعبیر دیگر بتوان عنوان کرد که این کشتی ها می توانند صنعت غرق شده گردشگری کشورهای ساحلی را نجات دهند.

ارزش این کشتی ها برای صنعت گردشگری بین الملی در واقع بزرگی آنهاست چون هر یک از این کشتی ها قادر به حمل تعداد زیادی مسافر هستند به عنوان مثال هستند برخی از این کشتی ها که حدود 1500 نفر مسافر را در خود جای می دهند- که این امتیاز از نظر اقتصادی برای شرکت ها بسیار صرفه اقتصادی خواهند داشت بنابراین این امتیاز باعث شده که کروزها امروزه توان رقابت به هواپیماها را داشته باشند.

بنابراین هر منطقه ای که دارای رودخانه یا دریاهای قابل کشتیرانی باشد در واقع یک پتانسیل بسیار مناسب و جالب برای جذب گردشگران دریایی خواهد بود. به همین دلیل، شاید این کشتی های دریایی یا همان کروزها را می توان گنج های شناوری توصیف کرد برای رونق صنعت گردشگری کشورها . امروزه پس از رونق زیاداین گونه سفرهای تفریحی در جهان توجه اکثر شرکت های گردشگری و توریستی جهان بخصوص خطوط کشتیرانی به منطقه خلیج فارس جلب شده است این منطقه با اقلیم بسیار مناسب و پیشنه بسیار کهن تاریخی به عنوان یکی از مقاصد اصلی کشتی های کروز واقع شده است و این موضوع فرصتی طلایی را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس به ارمغان آورده است تا بتوانند صنعت گردشگری خود را به بهترین رتبه ارتقاع دهند.

در این زمینه می توان گفت : در حاشیه یکی از نمایشگاههای صنعت گردشگری که اوایل سال 2011 میلادی در امارات متحده عربی برگزار شده عنوان شده است که این کشور در سال 2007 میلادی تنها توانسته 55 کشتی کوچک گردشگری را پذیرایی کنند اما در سال 2010 میلادی همین کشور توانسته 103 کشتی کروز را همراه با 390 هزار گردشگر خارجی به سمت خود هدایت کند و از مسافران آنها به خوبی پذیرایی کند. این ارقام و اعداد بیانگر رشد و گسترش این صنعت در منطقه است  و البته زنگ خطری برای دیگر کشورها که نتوانسته اند از این رشد سهمی برای خود درنظر بگیرند.

از سوی دیگر رشد صنعت گردشگری دریایی در منطقه خلیج فارس موضوعی است که بیان گر اهمیت این خلیج و موقعیت استراتژیک آن نه فقط برای نفت بلکه برای عبور و مرور گردشگران نیز خواهد بود. بنابراین این فقط دلارهای نفتی نیست که از طریق این خلیج جابه جا خواهد شد بلکه دلارهای گردشگران نیز می تواند در این خلیج به راحتی سازنده صنعت گردشگری هر کشوری در حاشیه آن باشد.

این اهمیت باعث شده که کشورهای حاشیه خلیج فارس درگیر رقابتی بسیار شدید برای جلب هرچه بیشتر گردشگران به سمت خود شوند وسعی کنند صدای سوت کشتی های بیشتری را در بنادر خود بشنوند. به عنوان مثال بندر ابوظبی توانسته با برقراری زیرساخت های بسیار دقیق و شرایط مناسب برای پهلوگرفتن کشتی های تفریحی بسیار بزرگ به عنوان یکی از اصلی ترین بنادر تفریحی منطقه جای خود را تثبیت کند و از سوی دیگر می تواند اقدام کشور قطر برای جلب گردشگران دریایی را اینگونه عنوان کرد که این کشور با به اجرا گذاشتن قوانین جدیدی مثل سهولت صدور ویزا برای گردشگرانی که از طریق اینگونه کشتی ها وارد خاک قطر  می شوند، نام برد بنابراین اینگونه اقدام ها به جلب نظر شرکت های گردشگری ، توریستی و بخصوص صاحبان کشتی های تفریحی برای ارسال کشتی های تفریحی خود به این کشور کرده است به گزارش مسئولان این کشور مراحل صدور ویزا برای گردشگران دریایی در کشور قطر کمتر از یک ساعت خواهد بود.

حالا با توجه به این رقابت بسیار نزدیک و شدید در منطقه، ایران به عنوان مالک طولانی ترین ساحل در خلیج فارس اگر قصد رشد و گسترش صنعت گردشگری خود را بخصوص در زمینه گردشگری دریایی را دارد،  البته با توجه به امکانات بالقوه کشور باید به صنعت گردشگری دریایی و کشتی های کروز توجه ویژه ای داشته باشد تا مبادا مغلوب سیاست های بسیار دقیق و کارآمد کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس شود و بتواند مسیر حرکت کشتی های تفریحی را از سمت جنوبی خلیج فارس به سمت شمالی آن هدایت کند. این در حالی است ایران در زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگر منطقه در دو جزیره کیش و قشم سرمایه گذاری های بسیار زیادی انجام داده و امکانات رفاهی مناسبی را نیز فراهم کرده. همچنین نباید تلاش های ایران برای راه اندازی خطوط کشتیرانی تفریحی را در شمال ایران فراموش کرد هرچند این حرکت یعنی راه اندازی کشتی کوچک تفریحی میرزا کوچک خان در دریای خزر به سرعت به دست فراموشی سپرده شد اما گامی هرچند ابتدایی و غیر قابل رقابت به کشورهای منطقه برای ظهور این صنعت یعنی صنعت گردشگری دریایی در کشور ایران بوده ولی به عقیده بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران همین حرکت هرچند ابتدایی می بایست مبنای رشد و گسترش صنعت گردشگری دریایی کشور باشد البته کشوری که از بیشترین پتانسیل برای سرمایه گذاری در این صنعت یعنی گردشگری دریایی و پهلوگرفتن کشتی های تفریحی با توجه به سواحل شمالی و جنوبی خود برخوردار است.

هنگ کنگ سرزمین آسمان خراش ها

هنگ کنگ سرزمین نئون های رنگی و تابلوهای تبلیغاتی

هنگ کنگ جزیره ای درخشان در دل تاریکی شب

جزیره هنگ کنگ پس از آزادی چین از دنیای کمونیست و فروپاشی کمونیست در این کشور استقلال خود را بازیافت و به عنوان یک کشور مستقل در جامعه جهانی شناخته شد.

این کشور زیبای جزیره ای و سرسبز آسیایی با مساحت بسیار کم خود جمعیتی زیادی را در خود جای داده و در واقع به رشد خود در ارتفاع ادامه داده چون در سطح جایی برای گسترش و رشد شهر نیست به همین دلیل هنگام فرود آمدن هواپیما در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ تعداد زیادی آسمانخراش را خواهید دید .

برای رسیدن به این سرزمین سرسبز و شلوغ باید از یکی از خطوط هوایی خارجی استفاده کنید و بهترین آنها یکی از خطوط هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس است پس رسیدن به این کشور (حاشیه خلیج فارس) و تعویض هواپیمای خود تقریبا 9 ساعت پرواز را تجربه خواهید کرد هنگ کنگ تقریبا حدود شش ساعت با ایران اختلاف ساعت دارد بنابراین تغییر ساعت و فاصله طولانی مسافرت باعث خستگی شما خواهد شد در روزهای اول اقامت خود دچار بی خوابی خواهید شد.

این کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی خود تابستان هایی بسیار گرم و مرطوب و در زمستان هم خیلی سرد است بنابراین بهترین زمان سفر به این کشور اوایل بهار تا اوایل تابستان خواهد بود اگر قصد سفر به این کشور را دارید بهتر است به تنهایی اقدام کنید چون هنوز شرکتی نتوانسته تورهای ثابتی در این مسیر برقرار کند و شاید پیدا کردن یک تور مسافراتی برای رسیدن به این کشور بسیار دشوار باشد. برای مسافرت خود به مدت یک هفته در این کشور جزیره تقریبا باید 4 میلیون تومان هزینه در نظر بگیرید که عمده هزینه شما برای حمل ونقل هوایی خواهد بود. اما اگر تسلط کامل به زبان انگلیسی و امکان استفاده از اینترنت را دارید می توانید خطوط هوایی بسیار ارزان قیمت تری را که از کشورهای عربی همسایه به مقصد هنگ کنگ  پرواز کنند را بیابید و هزینه خود را کاهش دهید.

اما استفاده از این خطوط شاید کمی مشکلات هم داشته باشد چون این خطوط ارزان قیمت معمولا در ساعت های نامتعارف وارد کشور مقصد می شوند معمولا مسافران دچار خستگی می شوند به عنوان مثال ممکن است شما ساعت 6 بامداد وارد خاک هنگ کنگ شوید و با توجه به قانون هتل های این کشور تا ساعت 12 ظهر  نتوانید اطاق خود را تحویل بگیرید و استراحت کنید اما شاید کاستن از هزینه ها در برخی از مواقع ارزش این خستگی را نیز داشته باشد، به یاد داشته باشید که سفارت هنگ کنگ شرایط دشواری را برای دریافت ویزا در نظر گرفته بنابراین سعی کنید تقریبا دو ماه قبل از مسافرت اقدام به دریافت ویزا کنید.

برایی رزو هتل هیچ نگرانی نداشته باشید،  هم از طریق اینترنت می توانید اقدام کنید و هم هنگام ورود در فرودگاه امکان این کار برای شما محیا شده بطور کلی در اکثر کشورهای دنیا این امکان فراهم شده بنابراین هیچ مشکلی نخواهید، داشت. اما اگر با اینترنت اینکار را انجام می دهید خوب زمان بگذارید و حوصله کنید چون ممکن شرایط بسیار ایده آلی را بیابید و اصلا عجله نکنید. بطور کلی از شبی 50 دلار به بالا می توانید بسته به بودجه خودتان اطاق رزرو کنید و از خدمات هتل استفاده کنید. از آنجایی که تعداد هموطنان ساکن در این کشور بسیار محدود است اصلا به امید کمک آنها نباشید هیچگاه نگران مشکل ارتباط برقرار کردن نباشید چون می توانید به هر شکل ممکن، منظور خود را به آنها بفهمانید البته باید این موضوع را هم درنظر گرفت که از کوچک و بزرگ این کشور تسلط کامل به زبان انگلیسی دارند و می توانند به این زبان به خوبی صحبت کنند.

وقتی پس از 9 ساعت پرواز در فرودگاه بین المللی هنگ کنگ هواپیما به زمین می نشیند و شما وارد سالن فرودگاه می شوید شلوغی و ازدحام جمعیت و رفت وآمدها به شدت نظر شما رو جلب می کند بعد از آن متوجه رطوبت زیاد هوا و تمیزی محیط اطراف خود خواهید شد. این شلوغی و ازدحام در لحظات اول ممکن است شما رو گیج و مبهوت کند. ولی به زودی به این ازدحام عادت خواهید کرد برای رسیدن به شهر که البته شاید زیاد هم دور نباشد می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید ، نظم و انضباط این وسایل نقلیه عمومی بسیار قابل تحسین خواهد بود. با خریدن یک نقشه از داخل فرودگاه می توانید به سادگی مسیر خود را پیدا کنید. اما مثل معمول هزینه تاکسی بسیار بالا خواهد بود بنابراین دقت کنید .

دو نوع وسیله نقلیه عمومی در این کشور نظر شما رو جلب خواهد کرد یکی اتوبوس های دو طبقه بسیار زیبا و مدرن امروزی است که وقتی هوا آفتابی باشد سقف پلاستیکی آنها را باز می کنند  تا مسافران بتوانند به راحتی مناظر اطراف را ببینند و دیگری ترامواست که صدای دینگ دینگ آنها در همه خیابان ها شنیده می شود و شما رو از نزدیک شدن این وسیله به شما آگاه می کند. این شهر در عین شلوغی و ازدحام بسیار بالای جمعیت بسیار منظم و مرتب است که شاید تحسین برانگیز نیز باشد. به عنوان مثال خطوط بسیا منظم مترو جزایر این کشور را به طور کامل به یکدیگر متصل کرده و ترافیک شهری را کنترل کرده و باعث آسان تر شدن شرایط مسافرت های درون شهری مردم و گردشگران شده است .

اگر واقعا به دنبال وسیله نقلیه ارزان قیمت هستید بهترین گزینه شما  کشتی های مسافربری بین جزیره هاست که در واقع اتوبوس های دریایی نام دارند این اتوبوس ها در زمان مشخص و اسکله های مشخصی پهلو می گیرند و هر بار تعداد زیادی از مسافران را به جزیره مقصد می برند بلیط هر بار استفاده از آنها تقریبا 700 تومان خواهد بود بنابراین با توجه به تابلوهای نصب شده جلوی اسکله ها و یا خرید دفترچه راهنمای حرکت این کشتی ها می توانید برنامه ریزی کنید و از این سیستم حمل ونقل عمومی بسیار ارزان نیز استفاده کنید و البته خالی از لطف هم نیست. اما به یاد داشته باشید که سیستم رانندگی در این کشور برعکس ایران است یعنی راننده سمت راست ماشین خواهد نشست و خیابان ها هم برعکس خواهد بود بنابراین سعی کنید این موضوع برای شما مشکل ساز نشود . البته رانندگان تاکسی و مردم این شهر به این اشتباه رایج  گردشگران عادت کرده اند و زیاد برای آنها جلب توجه نمی کند بلکه با لبخندی شما را به سمت درست راهنمایی خواهند کرد .

ساکنان این کشور سه ماه از سال را زیر رگبار شدید باران سپری می کنند اما هرگز از سرعت و تکاپوی خود نمی کاهند بلکه با آن همراه می شود و برنامه ریزی می کنند تا خللی در اداره کارهایشان ایجاد نشود

 ثروتمند شدن و پولدار بودن در بین مردم هنگ کنگ به عنوان یکی از آرزوها در آمده و کشور هنگ کنگ در جهان با آمار تعداد زیاد  ثروتمندانش از این نظر هم معروف شده است. بنابراین پول و ثروت شاید در این کشور نکته کلیدی ومهمی باشد بطوری که ثروتمندان این کشور جزیره و محل اقامت خودشان را از مرکز شهر جدا کرده اند و جداگانه در رویاهای خود زندگی می کنند. خودروهای بسیار گرانقیمت و ساختمان های مجلل نشانه های این جزیره پولدارنشین هنگ کنگ است.

عقیده خرافاتی این مردم نسبت به عدد 4 بسیار جالب است این مردم اعتقاد دارند این عدد یعنی عدد مرگ و هرگز آنها را در بین شماره های خود استفاده نخواهند کرد بگونه ای که شما در آسمانخراش های این کشور وقتی داخل آسانسور می روید هرگز این عدد را نخواهید دید و جای این عدد خالیست. بازار وسایل الکترونیکی بخصوص موبایل در این کشور بسیار پر رونق است و بسیاری از کارخانه های این کشور در همین برج های سر به فلک کشیده مشغول به کار هستند.

بطور کلی کار گروهی در بین این مردم سختکوش به عنوان یک نشانه نهادینه شده شکلی  که این مردم از دوران دبستان در قالب گروه های پیشاهنگی کار گروهی را آموزش می بینند ، گروههای پیشاهنگی در رده های سنی مختلف در این کشور سرسبز از منزلت و مقام خوبی برخوردار هستند و امکانات منحصر به خودشان را در اختیار دارند مثل مراکز تفریحی، هتل، بیمارستان و... . مصرف گرایی و داشتن آرزوهای بسیاز بزرگ در بین هنگ کنگی ها بسیار رواج دارد طوری که آنها با توجه به اعتقادشان به زندگی پس از مرگ حتی بازاری برای برآورده کردن این آرزوها بنا کرده اند در این بازار کلیه وسایل را که از کاغذ تولید شده را می فروشند و با خریدن این وسایل برای مردگان و سوزاندن آنها کنار خاکسترشان کمک می کنند تا روح آنها به آرزوهایشان برسند به عنوان مثال شما از کیک تولد تا لوازم اشپزخانه مثل یخچال را که از کاغذ ساخته شده را در این بازار خواهید یافت و می توانید آنها را بخرید و آتش بزنید تا به روح متوفی شما برسد و آرزوی او را برآورده کنید .

مهتمرین علاقه این مردم شرطبندی روی اسب ها در میدان اسبدوانی معروف شهر خواهد بود این فضای خالی بین آسمانخراش های سربه فلک کشیده از شور و هیجان زیادی برخوردار است و تا پاسی از شب مردم را پذیرایی خواهد کرد. این میدان اسبدوانی در سطح آسیا بسیار مشهور و معروف است.

هنگ کنگ با توجه به امکانات بسیار زیادی که برای صنعت گردشگری و اقلیم دریایی خود در اختیار دارد هر روز تعداد زیادی از کشتی های بزرگ تفریحی را به سمت خود جذب می کند و آنها در بنادر معروف این کشور پهلو می گیرند و تعداد زیادی گردشگر را روانه دیدنی های این کشور می کنند. اما به یاد داشته باشید که غذا اصلی ترین مشکل در این سفر برای شما خواهد بود  و بهترین پیشنهاد رستوران کابل کباب برای مسلمانان خواهد بود . برای یافتن این رستوران می توان از مسئول هتل کمک گرفت که البته کار زیاد سختی نیست.در این رستوران می توانید از خوردن یک غذای حلال فود لذت ببرید اما یقین داشته باشید که هرگز مزه این غذا مثل غذای اصلی آن در زادگاهش نیست.

از این مسایل عمومی ساکنان این کشور کوچک جزیره ای که بگذریم نوبت به برشمردن مراکز تفریحی و توریستی این کشور می رسد. این کشور پرازدحام با برج های بلند خود که بلند ترین این برج ها برج ACC است و از بالای آن می توان کل کشور را دید هنگ کنگ با توجه به مساحت بسیار کم این کشور مراکز دیدنی و توریستی زیادی را در خود جای داده که هر ساله تعداد بی شماری از گردشگران گوشه و کنار دنیا را به سمت خود می کشند. فروشگاههای بسیار مجلل، که اکثر آنها تا  پاسی از شب باز هستند ، معابد بسیار قدیمی و زیبا، مراکز تفریحی و ... از این جمله جاذبه ها هستند.

اما به دلیل تراکم و نوع خیابان بدنی این شهر بهترین گزینه برای استفاده بهینه از زمان مسافرت و تعطیلات برای گردشگران استفاده از تورهای یک روزه خواهد بود اگر تمایل به استفاده از این تورها دارید می توانید از بروشورهای تبلیغاتی آنها در داخل سالن انتظار هتل شما قرار گرفته، استفاده کنید و با خیال راحت هنگام استراحت در اتاق خود برنامه فردا را تعیین کنید، البته فقط با یک تلفن . به یاد داشته باشید که کلیدی ترین نکته در باره این تورها زمان بندی آنها است . این تورها راس ساعت مقرر حرکت خواهند کرد بنابراین اگر از این تورها استفاده کردید و قرار شد که راس ساعت 3 در محل پارک خودرو حاضر باشید حتما راس ساعت در محل حاضر باشید چون راهنمای شما با جمع کردن امضاء از دیگر مسافران و تایید اینکه شما راس ساعت در محل نبودید حرکت خواهد کرد و شما دچار مشکل بزرگی برای بازگشت به هتل خود خواهید شد که البته این مشکل ممکن از چند صد دلار باشد.

Madam TUSSANDS

این موزه که درواقع موزه مجسمه سازی است یکی از پربیننده ترین جاذبه های توریستی کشور هنگ کنگ است . با مراجعه به این موزه شما می توانید مجسمه تعدادی زیادی از افراد مشهور و معروف جهان از جمله سیاستمداران ، ورزشکاران ، هنرمندان و افراد سرشناس جهان را ببینید اما این مجسمه ها اینقدر طبیعی ساخته شده اند که گاهی اوقات شما اشتباها به آنها سلام می کنید و دوست دارید با آنها حرف بزنید اما تنها خوبی ساکنان این موزه این است که بدون هیچ محدودیتی می توانید به آنها نزدیک شوید و با آنها عکس بگیرید و بادیگاردهای آنها مزاحم شما نخواهند شد.

Hollywood road and man mo temple

این خیابان مشهور در هنگ کنگ که به cat street (خیابان گربه ) نیز معروف شده با بازارهای روباز خود و مغازه های عتیقه فروشی اش می تواند ساعت ها شما را به خود مشغول کند و بهترین مکان برای خرید سوغاتی برای خانواده خواهد بود  ولی به یاد داشته باشید که قیمت این اجناس زیاد هم ارزان نیست. وقتی در این خیابان قدم می زنید ناگهان بوی بسیار مطبوعی شما را به خود جلب خواهد کرد و حس کنجکاوی شما رو بر می انگیزد اگر به دنبال منشاء‌این بو بروید به معبد مان مو (MAN MO TEMPLE)خواهید رسید این معبد با معماری بسیار زیبای خود و آرامش حاکم بر فضای آن می تواند پس از یک ازدحام و شلوغی بازار مکان بسیاری جالبی برای تجدید قوای شما باشد بوی بسیار مطبوع این معبد حاصل از سوزاندن تعداد زیادی از عودهای خوشبو در این معبد  است ولی اصلی ترین معبد این کشور معبد روم تای شی (ROOM THAI SHI)  است و سالانه تعداد زیادی از زائران را از کوشه و کنار این کشور به خود جلب می کند.

THE PEAK

این تپه به دلیل دید بسیار منحصر به فرد خود از شهر بین گردشگران و ساکنان این کشور از شهرت خوبی برخوردار است اما برای رسیدن به بالای آن باید از وسیله ای 120 ساله استفاده کنید که نامش TRAM است این در واقع همان ترامواست که با کابل به بالای تپیه کشیده می شود و شما را به ارتفاع تقریبا 400 متری از سطح دریا می برد.بطور کلی این کشور به دلیل اقلیمش اکثرا در ارتفاع ساخته شده بنابراین شما تعداد زیادی پله برقی را در کوچه و خیابان های شهر می بینید که مردم برای رفت و آمد و رسیدن به مقاصد خود از آنها استفاده می کنند به نوعی می توان این کشور را کشور پله برقی ها ی طولانی نیز نامید.به این ترتیب در بسیاری از خیابان ها و کوچه های شهر به جای پیاده روها دو پله برقی که در جهت عکس همدیگر کار می کنند را خواهید دید.

وقتی بالای این تپه می رسید با دیدن مناظر اطراف خود اگر هوا آفتابی باشد به واقع حیرت زده خواهید شد منظره خلیج ویکتوریا درست مثل یک تابلوی نقاشی خودنمایی می کند . آسمانخراش ها و پوشش سبز گیاهی این جزایر بسیار جالب توجه و جذاب است. به یاد داشته باشید که حتما شب هم از این تپه نیز بازدید کنید تا از مراسم نورپردازی های بسیار زیبای داخل شهر و تابلوی های بسیار زیبای شهر عکاسی کنید و عکس های زیادی را به عنوان یادگاری به منزل بیاورید.

اگر هنگام غروب آفتاب بالای تپه باشید و پس از غروب به شهر نگاه کنید با روشن شدن چراغ ها و لامپ ها در شهر درست انگار در یک مکان تاریک به جعبه جواهرات دزدان دریایی نگاه می کنید این شهر با درخشش بسیار زیبا و رنگارنگ خود مثل صندوقچه ای پر از جواهرات در دل تاریکی می درخشد و باعث حیرت شما از این همه زیبایی می شود.

Western market

این مرکز خرید از سال 1991 میلادی که بازسازی شده به عنوان بهترین مرکز خرید برای خرید مارک های معروف لباس در این کشور شناخته شده و ساختمان Edwardian  معروفترین پاساژ این منطقه است که در سال 1906 میلادی با نمایی بسیار منحصر بفرد ساخته شده این ساختمان قرمز رنگ در این بازار شلوغ نظر هر بینننده ای را به خود جلب می کند. این بازار بهترین مکان برای خرید پارچه ، لباس و دیگر مصنوعات کشورهای غربی است.  اما برای رسیدن به این بازار می توانید از مترو استفاده کنید و در ایستگاه sheung wam  پیاده شوید و از خروجی B یا C خارج شوید بنابراین درست وسط این بازار روی زمین خواهید آمد. هنگام استفاده از مترو کاملا دقت کنید و به تابلوهای راهنمای نیز توجه کنید چون با توجه به تراکم شهر در صورت استفاده از خروجی غلط چند بلوک قبل یا بعد از محل مورد نظر خود روی زمین خواهید آمد. البته رو باز بودن این بازار نکته بسیار جالبی است چون اکثر محل های تجاری و بازارهای هنگ کنگ در برج ها ساخته شده و چندین طبقه بالاتر از سطح زمین قرار گرفته اند و در فضایی سرپوشیده واقع شده اند بنابراین این یک حسن برای این بازار خواهد بود. در واقع شاید برخی از مردم و کارکنان این بازارها در طول روز هرگز خورشید و آسمان را نبینند بگونه ای که هنگام صبح با مترو زیر برج محل کار خود پیاده می شوند و بعد از ظهر هم تا محل زندگی خود با مترو از زیر زمین به منزل می روند.

این بازار یک ویژگی بسیار منحصر به فردی هم دارد و آنهم خیاطی های بسیار سریع آن است شما اگر صبح ساعت 10 پارچه یک دست کت و شلوار  خود را به این خیاطی ها تحویل دهید بعد از ظهر ساعت 5 می توانید آن را به تن کنید و از شرکت در یک میهمانی بسیار جذاب لذت ببرید.

Lan Kawi Fong

هنگامی که خورشید در سطح شهر غروب می کند و درواقع مردم خودشان را برای استراحت آماده می کنند این منطقه تازه آماده زندگی می شود و سرحال و شاداب شروع به کار می کند. رستوران های متعدد و کافه های این منطقه مکانی مناسب برای شب زنده داری و لذت بردن از یک وعده غذای بسیار خوشمزه خواهد بود. اگر اختلاف ساعت و دوری از وطن خواب شما را مختل کرده می توانید شب خود را در این منطقه به صبح برسانید.

SOHO (South of Hollywood street)

نام این خیابان در واقع از همان خیابان هالیوود گرفته شده و مخفف این نام است و معنی آن قسمت جنوبی خیابان هالیوود است. دو خیابان معروف Shelly و Elgin  مکانهایی مناسب برای قدم زدن بعد از شلوغی خیابان هالیوود است . این خیابان ها به دلیل تعداد زیاد رستورانهای معروف از سراسر جهان و البته یک یا دو رستوران حلال فود خود باعث شهرت در میان گردشگران و مشتاقان این کشور شده است هنگام قدم زدن در این دو خیابان با استشمام بوهای مختلف از غذاهای ملل مختلف درست مثل این است که در آن کشورها قدم می زنید. بخصوص بوی ادویه کاری هندی که برای ما ایرانیان آشناست نظرها را جلب می کند.

Golden vally race corse

در واقع این منطقه همان میدان اسبدوانی مشهور در هنگ کنگ است که مسابقات اسبدوانی بسیار معروفی در سطح جهان را پذیرایی کرده و منطقه خوبی برای گذراندن یک بعد ازظهر خنک بین دوستدداران این ورزش برای گردشگران خواهد بود.

Jumbo kingdom

آیا تا به حال حس خوردن شام در یکی از مجلل ترین کاخ های سلطنتی چینی را تجربه کرده اید؟ اگر مایل به این تجربه هستید با کمی ولخرجی می توانید در یکی از معدود رستوران شش ستاره جهان در هنگ کنگ خودتان را مهمان کنید و واقعا مثل یک پادشاه شامی را نوش جان کنید. این رستوران که مانند کشتی شناوری ساخته شده تقریبا هر شب 2300 نفر را پذیرایی می کند و با خاطراتی خوش روانه منازل یا هتل هایشان می کند.

Ocean park

در واقع هیجان انگیز ترین قسمت سفر شما این قسمت خواهد بود. این پارک در واقع نمونه ای از یک باغ وحش بسیار بزرگ و در مساحتی حدود 900 هزار متر مربع در یک جزیره مستقل از شهر ساخته شده است و تعداد زیادی از حیوانات دریایی و خشکی را در خود جای داده است. بطور کلی می توان گفت این جزیره مجموعه ای کامل برای تفریح یک روز گردشگران و دوستداران حیات وحش خواهد بود.

Aqua park که در واقع یک آکواریوم بسیار بزرگ است این امکان را برای شما مهیا ساخته تا بتوانید از پایین به زندگی واقعی حیوانات دریایی که در بالای سر شما شنا می کنند نگاه کنید این آکواریوم حدود 5000 جانور دریایی را در خود جای داده که از 400 گونه مختلف هستند. شما می توانید با پایین رفتن از یک تونل به زیر این آکواریوم بروید و با نگاه کردن به بالا به عظمت پروردگار خود پی ببرید و سر فرود آورید. در بخشی دیگری از این باغ وحش حیواناتی چون گربه سانان و درندگان دیگر مشغول ادامه زندگی خود هستند اما بخش بسیار شلوغ این باغ وحش قسمت مربوط به خرس های پاندای معروف چینی است که تعداد زیادی را به خود جلب کرده اند.  اما اگر اهل بازی هستید می توانید از قسمت شهربازی این جزیره نیز دیدن کنید و با استفاده از وسایل تفریحی این پارک که معروفترین آنها ترن هوایی بسیار جالب آن است لذت ببرید.

Repulse bay

این ساحل بسیار زیبا محل تجمع دوستداران آب و ورزش های آبی در این کشور شده است و تعداد زیادی از علاقمندان به ماهیگیری را هم به خود جلب کرده است . امکانات خوب هتل های مجلل آن و امکانات تفریحی بسیار بالای این بخش از هنگ کنگ باعث شده که اکثر گردشگران این کشور از این منطقه سر در آورند اما هرگز لذت خوردن یک فنجان چای هنگام غروب آفتاب را در رستوران های ساحلی این منطقه از خود دریغ نکنید از ورزش های آبی که بگذریم نورافشانی و آتشبازی هر شب در این منطقه مناظر بسیار جالبی را برای بازدید کنندگان خلق می کند و شور و هیجان خاصی را به بازدید کنندگان هدیه می دهد.

Stanley market and murray house

این بازار معروف هنگ کنگ در قسمت جنوبی جزیره واقع شده و از آفتاب بسیار دلچسبی برخوردار است این بازار بهترین مکان برای خرید پوشاک و سوغاتی خواهد بود این بازار هفت روز هفته از ساعت 10 صبح تا 17 فعال و جمعیت زیادی را به خود جلب می کند و در واقع بازار مکاره ای را تشکیل داده که بسیار دیدنی و جالب است. بازار زیورآلات ، پارچه، مصنوعات و صنایع دستی این کشور اصلی ترین جاذبه های این بازار هستند که البته قیمت بسیار مناسبی هم دارند. اما موزه دریایی هنگ کنک که در این منطقه واقع شده نیز اهمیت ویژه ای به این منطقه داده این موزه 160 ساله باعث جلب گردشگران به این منطقه شده و از سال 1998 میلادی این موزه به عنوان رستوران هم به روی عموم باز شده و پذیرای مشتاقان تاریخی این کشور است.

DHL hongkong ballon

اگر از ارتفاع نمی ترسید و قصد دارید مقدار زیادی آدرنالین را در خون خود جاری کنید این فرصت را به دست آورده اید می توانید با استفاده از این بالن تبلیغاتی تا ارتفاع حدود یک کیلومتری زمین بالاروید و از بالای شهر آسمانخراش ها نظاره گر جنب و جوش مردمی که شاید به اندازه سرسوزنی آنها را ببینید باشید و از این همه تراکم و جنب و جوش لذت ببرید. اما اگر از ارتفاع می ترسید و دوست دارید از بالا به این شهر نگاهی بیاندازید می توانید به برج sky100 بروید و از طبقه فوقانی این برج و از پشت پنجره های بسیار حفاظت شده به شهر نگاه کنید که اگر هوا آفتابی باشد افق دید شما بسیار زیاد خواهد بود.

Lei yue mun seafood bazzar

این بازار ماهی فروشی از سال 1992 میلادی به دلیل برگزاری مسابقات بین المللی ماهیگیری و پخت غذاهای دریایی از شهرت جهانی برخوردار شد و به عنوان نقطه ای برای جذب گردشگران نیز تبدیل شده اگر از بوی ماهی و غذاهای دریایی ناراحت نمی شود البته این بو در این سفر همیشه همراه شما خواهد بود. می توانید به این بازار بروید و از خوردن یک وعده غذای بسیار تازه دریایی لذت ببرید.  می توانید غذای خود را در میان حوضچه های ماهی زنده انتخاب کنید و دستور پخت آن را به سرآشپز بدهید این بازار جاذبه دیگری هم برای شما دارد و آنهم تماشای ماهیهای بسیار زیبای آکواریومی است . بخشی از این بازار به فروشگاههای این نوع ماهی ها تبدیل شده است.

Yuenpo street bird garden

این مرکز پرنده فروشی هم محل تجمع علاقمندان به حیوانات خانگی است و با توجه به علاقه این مردم به نگهداری از حیوانات خانگی تجارت خوبی هم برای بازرگانان فراهم آورد‌ه اند البته شنیدن صدای آواز این پرندگان در میان این همه برج و سیمان و آهن بسیار جالب خواهد بود.

Ladies market

شما اگر به عنوان بانوی گردشگر به این کشور سفر کرده اید در این بازار که مخصوص بانوان ساخته شده می توانید بهره کافی و کاملی برید این بازار بسیار مشهور که در واقع تمامی وسایل و فروشگاههای آن مربوط به بانوان است  می توانید برای شما بسیار جذاب و جالب باشد.

بخش های تاریخی ، تجاری و فرهنگی هنگ کنگ هر کدام جاذبه های خوبی برای یک سفر بسیار خاطره انگیز به این کشور خواهد بود که البته برای یک هفته شاید وقت کافی برای بازدید از دیگر مراکز هم نداشته باشید ولی اگر فرصت بیشتری داشتید می توانید به بخش های دیگری چون

Sik sik yuen wong taisin temple

Clock tower

Cheung shawan road fashion ftreet

سری بزنید و از آنها نیز بازدید کنید. اما هرگز تور شبانه دریایی را از دست ندهید چون  مناظر خیره کننده ای را از دست خواهید داد. هنگام بازگشت از این سفر مطمئن باشید که در مدیریت زمان و بهره وری در کارهایتان ، استاد شده اید و با پشتکار بیشتری درست مثل هنگ کنگی ها برای رسیدن به آرزوهای خود تلاش می کنید و به کار ادامه خواهید داد.

عماد عزتی

امنیت توشه همراه در سفرهای هوایی

یکی از مشکلاتی که شاید مسافران هوایی با آن برخورد کنند، بحث مفقود شدن چمدان آنهاست، البته امروزه با توجه به تکنولوژی های جدید این اتفاق شاید در حد صفر درصد باشد و بسیار نادر ، اما در صورت بروز، همگی خطوط هوایی تدابیری در این زمینه اندیشیده اند تا مشکل عمده ای برای مسافران ایجاد نشود.

همیشه وقتی قصد سفر می کنیم ، زمان بستن چمدان با بیشترین وسواس لوازم شخصی و دیگر لوازم ضروری خود را انتخاب می کنیم و داخل چمدان قرار می دهیم و برای انتخاب هر یک از این وسایل توجیحی داریم البته با توجه به محدودیت وزن و فضا سعی می کنیم بهترین و کارآمدترین وسیله ها را همراه داشته باشیم، بنابراین حتی فکر کردن به از دست دادن یکی از آنها برای هر کدام از ما سخت و غیر قابل تصور است چه رسد به اینکه کل چمدان خود را در این سفر از دست دهیم . بخصوص اگر سفری بین المللی در پیش باشد بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی دچار دردسر بزرگی خواهیم شد.

همیشه طی سفرهای هوایی اگرچمدانی غیر از ساک دستی همراه داشته باشیم باید آن چمدان را با توجه به دستورات و مقررات شرکت های هوایی تحویل قسمت بار بدهیم و کارت پرواز دریافت کنیم ، از این مرحله به بعد به جز یک رسید که تعداد آنها هم بستگی به تعداد چمدان تحویل شده به قسمت بار دارد، چیز دیگری دستمان نخواهد بود، پس باید در حفظ و نگهداری آن کمال دقت را داشته باشیم.

اگر دقت کرده باشید هنگام تحویل بار به متصدی و دریافت کارت پرواز برچسبی نواری شکل توسط متصدی شرکت هواپیمایی دور دسته چمدان مسافر چسبانده می شود و برچسب های کوچکی هم از انتهای آن نوار‌ها روی پاسپورت شما چسبانده خواهد شد که در واقع این برچسب های کوچک همان سند مالکیت بارشماست که این بار در فرودگاه مقصد تحویل شما خواهد شد. زمانی که چمدان توسط نوار نقاله به قسمت بارگیری فرودگاه انتقال داده می شود بارکد های موجود روی برچسب ها توسط دستگاهها خوانده شده و دستگاهها مقصد بار را مشخص خواهد کرد البته چند سال است که این سیستم اتوماتیک شده و درصد خطا کمتر از قبل شده است اما هنوز هم گاهی بار مسافران به اشتباه به دیگر هواپیماها منتقل خواهد شد یا به عبارتی گم می شود. بنابراین هرگز لوازم ارزشمند یا پول خود را داخل چمدان نگذارید چون اگر این چمدان در فروگاه مقصد به شما تحویل نشود مشکل زیادی خواهید داشت.

این رسیدی که به صورت بارکد است معمولا توسط متصدی شرکت هواپیمایی مورد استفاده شما روی پاسپورت یا بلیت شما چسبانده می شود در واقع سند مالکیت چمدان و بسته های شماست و حاوی اطلاعات شخصی مسافر از قبیل شماره پرواز، مبداء، مقصد، تاریخ و نام مسافر است بنابراین هرگز تا زمان گرفتن چمدان و خروج از فرودگاه مقصد آنها را دور نریزید.

مهمترین نقش این برچسب ها زمانی است که یکی از چمدان های مسافر گم شود و به مقصد نرسد، البته شما می توانید خودتان برای جلوگیری از گم شدن چمدان به شرکت های هوایی کمک کنید و نام و نشانی و شماره پاسپورت خودتان را در محل تعبیه شده روی چمدان بنویسید . اگر هم این فضا در چمدان شما تعبیه نشده بود می توانید از برچسب های شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود در فرودگاه استفاده کنید و همان اطلاعات را روی آن نوشته و به دسته چمدان خود آویزان کنید.

اما اگر با توجه به رعایت کلیه این مراحل بازهم چمدان شما در مقصد تحویل نشد چه کار باید کرد؟ این سئوال بسیار مهم و کارسازی برای هر یک از مسافران هوایی خواهد بود.

اگر چمدان خود را در فرودگاه مقصد دریافت نکردید به قسمت خروجی بروید و از ماموران فرودگاه بخواهید که شما را راهنمایی کنند، اگر به زبان محلی یا زبان انگلیسی تسلط ندارید می توانید از کتابچه راهنمایی که قبلا تهیه کرده اید استفاده کنید البته با نشان دادن برچسب های مخصوص تحویل بار می توانید منظورتان را به ماموران فرودگاه برسانید این ماموران شما را به دفتر شرکت هواپیمایی ای که شما از آن استفاده کرده اید راهنمایی خواهند کرد ، به یاد داشته باشید که معمولا همه شرکت های هواپیمایی در فرودگاههای مقصدشان دارای دفتر نمایندگی هستند و کارمند ارشد کلیه امور مربوط به آن شرکت هواپیمایی را در فرودگاه مقصد کنترل می کنند اما هستند شرکت هایی که دفتر نمایندگی ندارند بناراین یک کارگزار در این فرودگاه تعیین کرده اند که دقیقا همان خدمات دفتر نمایندگی شرکتشان را انجام می دهند . در صورت بروز چنین مشکلی در این دفتر نمایندگی فرمی به مسافر یا دارنده برچسب ها تحویل خواهد شد که مسافر باید آن را کاملا با دقت پر کند، در این فرم اطلاعاتی از قبیل  ارزش تقریبی لوازم در چمدان ، فرودگاه مبداء ، مقصد ، شماره پرواز ، آدرس محل اقامت در کشور مقصد ،شماره تلفن تماس و شماره پارستوت از مسافر گرفته خواهد شد و پس از انجام مراحل اداری رسیدی که در واقع یک برگ است را تحویل خواهند داد اینجاست که کار تمام می شود و معمولا پس از 48 ساعت یا حداکثر 72 دو ساعت از فرودگاه با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت چمدان به فرودگاه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که وقتی برای گرفتن چمدان به فرودگاه مراجعه می کنید همه رسیدها و اصل پاسپورت را همراه داشته باشید.

برخی از شرکت های هوایی برای جبران مشکل ایجاد شده چمدان یا بار مفقود شده را پس یافتن آن، توسط نماینده ای از طرف شرکت هواپیمایی چمدان را  به آدرس مندرج در فرم مخصوص پس از شناسایی مالک تحویل خواهند داد. اما این خدمات در همه کشورها و برای همه شرکت ها یکسان نیست ولی یک قانون بین همه شرکت ها و خطوط هواپیمایی مشترک است آنهم بیمه شدن چمدان تحویلی شما به قسمت بار است اما به یاد داشته باشید که این بیمه شامل اشیاء قیمتی و اسناد شما نخواهد شد و صرفا جهت جبران بخشی از خسارت شماست نه بیشتر؟ بنابراین باردیگر به  این نکته توجه کنید که هرگز اشیاء قیمتی خود را داخل چمدانی که قرار است آن را  به قسمت بار هواپیما تحویل دهید نگذارید و قبل از رسیدن به فرودگاه حتما نام و نشانی خود را روی چمدان چک کنید .  

اما با توجه به همه این امکانات هنوز هم سالانه تعداد محدودی از بارهای مسافران مفقود می شود و هرگز به مقصد نمی رسند .

عماد عزتی

مسافری از سرزمین جومونگ

مسافری از سرزمین جومونگ صنعت گردشگری یکی از صنایع بسیار مهم در جهان و البته در ایران شناخته شده است و از دیرباز مسئولان و دست اندرکاران این صنعت سعی در شناساندن توانایی و پتانسیل های ایران به دیگر کشورها داشته اند ، هر ساله تعدادی گردشگر از دیگر نقاط جهان وارد خاک ایران می شوند . گروهی از آنان به عنوان گردشگران عبوری هستند و گروهی دیگر صرفا برای بازدید از ایران وارد خاک ایران می شوند. با توجه به توانمندی های ایران چه از جهت فرهنگی و تاریخی و چه از جهت امکانات گردشگری با کوله باری از خاطرات گاه شیرین و گاه تلخ خاک ایران را ترک خواهند کرد. بین گردشگران خارجی ای که از ایران بازدید می کنند همیشه گردشگران شرقی (آسیایی) بیشتر جلب توجه می کنند شاید این جلب توجه به واسطه علاقه مردم ایران به سردرآوردن از راه روش زندگی آنهاست.  

شاید هم سریال هایی که از این سرزمین ها دیده ایم باعث شده تا احساس علاقه ای خاص به این گروه داشته باشیم به هر حال چشم بادامی ها همیشه برای ما ایرانی ها تقریبا آشنا هستند و شاید بهتر بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، ولی روش زندگی و آداب رسوم آنها همیشه برای ما ایرانیان یک سئوال به همراه داشته که چگونه زندگی سنتی و بسیار محدود آنها توانسته اینهمه پیشرفت را برایشان به ارمغان بیاورد. من هم با پیشینه همین سئوال با یکی از این گروه گردشگران گفتگویی کوتاه درباره سفرش به ایران داشتم. جوئل لی joel Lee از سرزمین جومونگ به ایران سفر کرده تا با تمدن کهن ایران از نزدیک آشنا شود. آقای جوئل لی JOEL LEE58 ساله است و دو فرزند پسر دار وی اهل شهر بوسان در جنوب شرقی کشور کره جنوبی است و در حال حاضر ساکن پایتخت کره یعنی شهر سئول است وی تحصیلات تکمیلی خود را در رشته جامعه شناسی در ایالات متحده آمریکا به اتمام رسانده و اکنون در دانشگاه سئول مشغول به تدریس است.  

این استاد دانشگاه دلیل اصلی سفر خود به ایران را اینگونه عنوان می کند ، با توجه به رشته تحصیلی خودم مطالعات زیادی در باره فرهنگ و ادیان مختلف داشتم و از قدیم علاقمند بودم با تمدن و فرهنگ ایرانیان از نزدیک آشنا شوم، البته لازم به یادآوری هم هست که در شهر سئول خیابانی به نام تهران هست بنابراین همیشه دلم می خواست شهر اصلی تهران را از نزدیک ببینم، تقریبا 40 سال هست که مردم کره با نام تهران آشنا هستند چون این خیابان یکی از خیابان های اصلی و مهم سئول هست بنابراین ناخودآگاه شاید در طول روز چندین بار نام این خیابان را بشنوند ، پس علاقه ای خاص بین مردم کره و کشوری که شهر تهران در آن واقع شده وجود دارد که این علاقه در من نیز بود ، تا اینکه امسال (2011) فرصت شد و به ایران سفر کنم و به رویای خودم واقعیت بخشم.  

از او می پرسم چرا تا حالا به ایران نیامده بودی ؟ که در پاسخ اینگونه می گوید: تقریبا یکسال پیش مشغول خواندن روزنامه بودم و بطور اتفاقی به مصاحبه یکی از هنرپیشنه های معروف کره ای در باره تجربیات سفرش به ایران برخورد کردم ، پس از خواندن این مصاحبه و با توجه به علاقه قبلی خودم تصمیم گرفتم برای گرفتن ویزا به سفارت ایران در سئول مراجعه کنم و امروز هم در تهران هستم. وی درباره مشکلات دریافت ویزا اینچنین می گوید: من برای دریافت ویزا مشکلی نداشتم و سفارت ایران در کره جنوبی نهایت همکاری را با من داشت ، اما مشکل اصلی من کمبود اطلاعات درباره ایران بود. 

 البته منظورم از اطلاعات این است که درباره مراکز تاریخی و موزه ها ، مراکز خرید یا غذاهای ایرانی است نه اطلاعات کلی، چون اطلاعات عمومی را به سادگی می توان از اینترنت به دست آورد مهم دیگر اطلاعات مورد نیاز مسافران است . می خواهم در این باره بیشتر توضیح دهد که می افزاید: اکثر مردم کره قبل از سفر سعی می کنند در وب لاگ های کره ای به دنبال تجربیات دیگران درباره مقصدشان اطلاعاتی به دست آورند . این اطلاعات عبارتند از مراکز اقامتی، تفریحی و دیگر اطلاعات مورد نیاز سفر ، اما متاسفانه در این وب لاگ ها درباره ایران زیاد مطلب نیست و این به معنی کمبود سفر از کره جنوبی به ایران است در صورتی که هر ساله تعداد زیادی گردشگر یا بازرگان ایرانی به کشورش سفر می کنند و ادامه داد مطالب زیادی در وب لاگ های ژاپنی به زبان ژاپنی یافتم که نشان دهنده تعداد زیاد گردشگر ژاپنی است که از ایران بازدید کرده اند. البته به این موضوع نیز اشاره کرد که شایداین موضوع به خاطر تعداد زیاد ایرانیان مقیم ژاپن باشد که به زبان ژاپنی تسلط دارند اما به هر حال در مورد کره این موضوع بسیار کمرنگ تر بوده و هست. 

 این گردشگر کره ای در ادامه می افزاید: شاید تبلیغات توانمندیها و جاذبه های گردشگری ایران در کره جنوبی خوب انجام نشده است یا اینکه آژانس های مسافرتی دو کشور نتوانسته اند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما به هر حال وی ابراز امیدواری کرد که رایزنی فرهنگی سفارت ایران در کره جنوبی بتواند این خلاء را برطرف کند و مشکلات را برای گردشگران کره ای کمتر کنند. او در ادامه اینگونه می گوید که مسئولین گردشگری ایران باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند که اگر مطالبی در مورد ایران و اطلاعاتی که قبلا گفتم در وب لاگ های کره ای بیشتر منتشر شود باید یقین داشته باشند که با توجه به روابط بسیار خوب دو کشور تعداد زیادی از هموطنان من در خیابان های تهران و شهرهای تاریخی دیگر ایران دیده خواهند شد.  

از آقای لی می خواهم درباره شهرهایی که در ایران بازدید کرده توضیح دهد، جوئل لی می گوید: من در این سفر 4 هفته ای از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز، کاشان و شیراز دیدن کردم و در بین آنها زیباترین را شیراز دیدم ، البته دیگر شهرها هم نکات مثبتی داشتند اما بهترین برای من شیراز بود. لی می افزاید: اگر چه من در شهرهای بسیار بزرگ و مشهوری مثل نیویورک وسئول زندگی کرده ام اما وقتی وارد شهر شیراز شدم واقعا احساس کردم مردم این شهر معنی زندگی را به خوبی درک کرده اند و با بهترین روش از لحظات خود استفاده می کنند و لذت می برند. شاید هم این فرهنگ میراثی از گذشتگان این شهر بوده ، ولی ادامه می دهد که نباید معماری بسیار زیبای خانه های سنتی کاشان را نیز فراموش کرد . او در ادامه می گوید : من وقتی در کاشان بودم و برای اولین بار خانه های تاریخی این شهر را دیدم واقعا نمی توانستم تصور کنم که این سازه ها ساخت دست بشر بوده این دقیقا احساسی بود که وقتی در چین بودم و مشغول بازدید از موزه ارتش سفالی چین بودم به من دست داده بود واقعا این توانمندی و هنر ستودنی است.  

جوئل لی با لهجه ای بسیار جالب سعی کرد که به فارسی بگوید : هنر نزد ایرانیان است و بس. از این گردشگر کره ای سئوال کردم حالا که از کاشان سخن گفتی آیا در مورد هنر اصلی کاشان نظری داری؟ با تعجب به من نگاهی می کند و ادامه می دهد من نباید نظری بدهم چون دنیا درباره فرش ایران نظرش را اعلام کرده اما ابراز تاسف می کند که نتوانسته از کارگاههای قالی بافی بازدیدی داشته باشد و امیدوار است که در آینده و سفر بعدی این فرصت را به دست آورد. وی درباره سیستم حمل و نقل عمومی بین شهری ایران اینگونه می گوید: من از سیستم حمل و نقل ایران بسیار راضی بودم اما چون خودم به صورت انفرادی سفر می کردم گاهی دچار مشکل می شدم ، آنهم فقط به دلیل عدم آشنایی برخی از رانندگان یا کمک آنها به زبان انگلیسی بود ، ولی به هرحال با توجه به مهمانوازی مردم ایران این مشکل زیاد برای من دردسرساز نبود گرچه کمی برای افرادی که قصد کمک کردن به من را داشتند سخت بود اما به هرحال شیرینی سفر همین موارد خواهد بود. او درباره سطح تسلط به زبان انگلیسی در بین ایرانیان می گوید: سطح تسلط بسیاری از جوانان ایران بسیار خوب بود اما تعداد کمی توان برقراری ارتباط را با من داشتند .  

بطور کلی وی معتقد است شاید تعداد کم گردشگران خارجی در مراکز توریستی ایران باعث شده تا مردم به حضور انها کمتر عادت داشته باشند و زیاد وارد گفت و گو با آنها نمی شوند و به نوعی با آنها احساس غریبی می کنند. اما نکته بسیار جالب برای من در ایران این هست که تمام تابلوهای راهنمایی و اسامی خیابان ها دوزبانه بود یعنی هم به زبان فارسی بود هم انگلیسی این درحالی است که به عنوان مثال من در هندوستان که یک کشور انگلیسی زبان شناخته شده این موضوع را ندیدم یعنی به جز یکی دو شهر عمده، دیگر شهرها علام با زبان محلی آنها بود که برای من بسیار دردسرساز شده بود. آقای لی درباره بهترین وبدترین خاطره سفر خود در ایران این چنین توضیح می دهد ، بهترین خاطره من وقتی بود که وارد محوطه تخت جمشید شدم، او با هیجانی خاص می گوید: من شهرهای تاریخی و باستانی بسیاری را در گوشه و کنار جهان دیدم و از آثار باستانی زیادی بازدید کرده ام ، اما وقتی اولین قدم را در محوطه کاخ تخت جمشید گذاشتم متوجه عظمت اصلی آن شدم و فهمیدم هرچه تا کنون درباره این مکان تاریخی مطالعه کرده بودم چقدر با واقعیت فاصله داشته ولی بسیار متاثر شدم وقتی دیدم که زیاد به نگهداری این اثر تاریخی دقت نشده و در واقع به حال خود رها شده است.  

من وقتی در محوطه تخت جمشید قدم می زدم و عکس می گرفتم آرزو کردم که ای کاش سریالی درباره تمدن ایران زمین به زبان کره ای ساخته می شد تا هموطنان من هم با این تمدن آشنا شوند. اما بدترین خاطره من وقتی بود که از تهران به سمت شیراز سفر می کردم ، خنده شیرینی کرد و ادامه داد، وقتی اتوبوس برای صرف شام نگهداشت من از اتوبوس پیاده شدم محو تماشای مغازه های اطرافم و عکاسی از صنایع دستی بودم که متوجه حرکت اتوبوس نشدم وقتی به خودم آمدم که دیگه دیر شده بود ابتدا بسیار نگران بودم چون وسایلم داخل اتوبوس بود اما به کمک یک دانشجوی بسیار مهربان به نام علی توانستم با راننده اتوبوس که شماره تلفن او را داشتم تماس بگیرم و در توقفگاه بعدی دوباره سوار اتوبوس شوم، تجربه نگران کننده ای بود اما امروز بصورت خاطره ای شیرین برایم مانده. 

 از او می پرسم هتل های ایران را چطور ارزیابی می کند؟ اینگونه پاسخ شنیدم که با توجه به وسعت ایران و پتانسیل بسیار بالای جذب گردشگر از گوشه و کنار جهان سیستم هتلداری در ایران زیاد متناسب با این وسعت نیست. او عقیده دارد که هتل ها متناسب با پتانسیل گردشگری شهرها نیستند و پراکندگی آنها بسیار اندک است و این کمبود قدرت انتخاب را از گردشگران خواهند گرفت. با این مثال سعی کرد منظورش را کامل کند؛ وقتی به تبریز رسیدم ساعت 2 بامداد بود ، تاکسی گرفتم و با سختی از راننده خواهش کردم که برای من هتلی پیدا کند. البته راننده محترم تاکسی که به رسم مهمانوازی ایرانیان خیلی حوصله کرد اما پس از 3 ساعت تلاش متاسفانه هیچ اتاقی برای من پیدا نشد تا اینکه بالاخره در لابی یکی از هتل ها که جایی برای من نداشت ماندم و روی صندلی خوابیدم تا اینکه ساعت 12 ظهر با کمک مسئول پذیرش هتل در هتل دیگری برای من جا پیدا شد. 

 به نظر او با توجه به بزرگی و اهمیت تبریز امکانات اقامتی آن بسیار محدود و کم است . اما خوشمزه ترین خاطره سفر همیشه صحبت کردن از غذاهاست، او در این باره می گوید من در سفرم به ایران هیچ مشکلی برای تهیه غذا نداشتم و به راحتی هر نوع غذایی که خواستم با توجه به اعتقادات ایرانیان پیدا کردم که البته یکی از دیگری خوشمزه تر نیز بود ولی به عقیده من بهترین غذایی که تا به حال خورده بودم چلوکباب برگ بود. وی اینگونه ادامه داد که ، من در شهرها و رستوران های مختلفی غذا خورده ام که شاید برخی از آنها از مشهور ترین رستوران ها و گرانترین ها بوده اند ، اما وقتی اولین لقمه از کباب برگ ایرانی را خوردم همه مزه هایی که تا به حال خورده بودم فراموشم شد و واقعا احساس خوبی داشتم . لی گفت : من تا به حال این مزه را تجربه نکرده بودم. جوئل ناگهان خندید وگفت من در طول سفر خودم تقریبا 10 بار چلوکباب برگ خوردم که هر بار بیشتر به مزه این غذا علاقمند شدم بنابراین دستور تهیه آن را از صاحب یک رستوران که می توانست به خوبی انگلیسی صحبت کند گرفتم تا در شهر خودم این تجربه را با خانواده خودم تقسیم کنم.  

او عنوان کرد ایرانیان به نحوه غذاخوردن و ظاهر غذای خود خیلی اهمیت می دهند بنابراین همه غذاهای ایران خوشمزه است، البته کیفیت مواد استفاده شده در این غذاها نیز بهترین ها ست . از مسافر سرزمین جومونگ می خواهم به برای ما بگویدبه عنوان سوغات چه چیزی گرفته ؟ اینگونه جواب شنیدم که من برای همسرم از ایران یک جلد بوستان سعدی و یک جلد دیوان حافظ که به زبان انگلیسی ترجمه شده اند تهیه کردم و برای دو فرزندم گز اصفهان گرفتم و البته کمی هم خرما تهیه کرده ام چون این خوراکی بسیار خوشمزه با این کیفیت در کره جنوبی شناخته شده نیست. اما مهمترین سوغاتش که به من نشان داد مجسمه ای سنگی از مقبره کوروش (پاسارگاد) بود که در جعبه ای بسیار زیبا بسته بندی شده بود.  

این کردشگر کره ای با احترامی خاص به این مجسمه نگاه کرد و گفت : من وقتی مقابل این مقبره ایستاده بودم به یاد اهرام مصر افتادم و همان حس را دوباره در ایران تجربه کردم. وی در پایان سخنان خود می گوید: من حتما در وب لاگ شخصی خودم در باره سفر م به ایران خواهم نوشت و از خوراکی های خوب این سرزمین کهن و همچنین از جاذبه های گردشگری بسیار زیاد این سرزمین پهناور به تفسیر خواهم نوشت . به عنوان مثال از بستنی سنتی و فالوده ایران می نویسم و اگر بخواهم یک جمله درباره ایران بنویسم اینگونه خواهم نوشت : «ایران یعنی تمدنی کهن و مردمی مهمانواز »  

. کامل 30/7/90

فاصله بین دو پرواز در فرودگاه ترانزیت

با گسترش صنعت هوانوردی و تعدد سفرهای هوایی با هواپیماهای تجاری یا همان خطوط هواپیمایی مسافری به کشورهای دیگر موضوع تاخیر های پروازی یا فاصله بین دو پرواز جهت تعویض هواپیما به امری طبیعی و غیر قابل اجتناب و روزمره برای مسافران تبدیل شده است.

 بطوری که اگر در محوطه فرودگاه های بخصوص فرودگاههای ترانزیتی معروف مثل فرودگاه دبی یا فرودگاه آتاتورک کمی دقت کنید تعدادی از مسافران را خواهید دید که یا روی صندلی های فرودگاه خوابیده اند یا اینکه صرفا جهت وقت گذرانی در محوطه فرودگاه قدم می زنند . بیشتر این مسافران، آن دسته از مسافرانی هستند که به صورت ترانزیت از این فرودگاه استفاده می کنند و مجبور هستند تا پرواز بعدی خود به نوعی وقت خود را سپری کنند ، اما در میان آنها هستند افرادی که بطور کامل از حق و حقوق خود همان اینگونه تاخیر ها و توقف ها در فرودگاه ترانزیت آگاه نیستند، بنابراین ، خستگی معطلی در محوطه فرودگاه را به خود تحمیل می کنند .

به هر حال دلیل این توقف در فرودگاه هرچه که باشد هم کمی خسته کننده است و هم در گاهی موارد خاطره انگیز . همانطور که قبلا ذکر شد دلیل این توقف یا فاصله بین دو پرواز است و یا اشکال در سرویس دهی شرکت هواپیمایی خواهد بود.

هر یک از این موارد را به طور جداگانه بررسی خواهیم کرد و حقوق مسافران را در هر موارد بیان می کنیم. درباره تاخیر های ایجاد شده به دلیل سرویس دهی نا مناسب شرکت های هواپیمایی طبق قوانین بین المللی بطور کلی تاخیر پرواز در فرودگاه مبداء حداکثر تا نیم ساعت از طرف سازمان iata طبیعی شناخته شده است اما بیشتر از آن طبق قوانین بین المللی شرکت های هواپیمایی موظف به پاسخگویی به مسافران و جلب رضایت آنها هستند.

براساس عرف بین المللی همه خطوط هوایی تجاری در سطح جهان در فرودگاههای مبداء و مقصد باید یک ایستگاه داشته باشند یا به عنوان کارگزار خود شرکتی را به مدیریت فرودگاه معرفی نمایند به همین ترتیب به یاد داشته باشید که هر یک از شرکت های هواپیمایی فردی را به عنوان رئیس ایستگاه در فرودگاه مبداء یا ترانزیت خواهند داشت که این رئیس مسئول برقراری نظم و هماهنگی کلیه امور مسافران آن شرکت هواپیمایی تجاری در فرودگاه خواهد بود.

بنابراین در صورت بروز هرگونه تاخیر ناشی از مشکلات  سرویس دهی شرکت هواپیمایی یا به دلیل بدی آب و هوا این فرد باید جهت رفاه حال مسافران اقدام کند این خدمات می تواند از تهیه یک وعده غذایی، محل استراحت، تعویض هواپیما ، تهیه بلیت از دیگر خطوط هوایی و انتقال مسافر به هتل و تامین آسایش مسافران است .

پس به یاد داشته باشید که اگر بیش از نیم ساعت پروازتان تاخیر داشت شما حقوقی دارید که این حقوق با تناسب به مدت زمان تاخیر متفاوت خواهد بود و باید آن را از رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود طلب کنید.

اما در مورد دیگر یعنی تعویض پرواز که امروزه بسیار هم بین مسافران و گردشگران معمول شده است باید گفت اینگونه توقف بین دو پرواز با توجه به بعد مسافت و زمان مسافر به وجود خواهد آمد . بنابراین گاهی اوقات مسافران مجبور هستند در یک فرودگاه ترانزیت توقف داشته باشند و دوباره از هواپیمای دیگری برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنند. این تعویض ها یا به دلیل مسافت بسیار طولانی بین مبداء و مقصد مسافران است و یا به دلیل نبودن سرویس های متناوب و یک سره از مبداء تا مقصد مسافران است اما  گاهی اوقات هم برخی از مسافران برای کاستن از هزینه های سفر خود اقدام به استفاده از پروازهای دو تکه می کنند . این گروه از مسافران با توجه به تخفیفات ویژه شرکت های هواپیمایی در برخی از ماههای سال اقدام به انتخاب اینگونه پروازها می کنند . اما جزو هر گروه که باشد این مسافران باالجبار باید مدت زمان این توقف را در فرودگاه ترانزیت بگونه سپری کنند .

اما کلیدی ترین نکته این است باید به یاد داشته باشیم اگر فقط از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید شامل امتیازاتی خواهید شد اما اگر از دو شرکت متفاوت استفاده می کنند در واقع امتیازی نخواهید داشت .

بطوری اگر از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید و پرواز دو تکه دارید این معمولا با احتساب احتمالات بروز تاخیر و مشکلات غیر متقربه سعی می کند برای این توقف حداقل زمان ممکن را در نظر بگیرد. این توقف ها از حداقل یک ساعت شروع می شود.

به هر حال اینگونه پروازها 2 وجه مشترک خواهند داشت البته اگر از یک شرکت هواپیمایی استفاده کنید. به عنوان مثال اگر از خطوط هواپیمایی امارات استفاده می کنید و و قصد سفر به شهر سیدنی در استرالیا را دارید، در فرودگاه مبدا یعنی ایران وقتی اقدام به دریافت کارت پرواز می کنید هر دو کارت پرواز به شما داده خواهد شد یعنی یکی برای فرودگاه مبداء تا فرودگاه ترانزیت یا دبی و دیگری از فرودگاه دبی به فرودگاه سیدنی خواهد بود. بنابراین پس از تحویل بار به قسمت بار و دریافت کارت پرواز دیگر چمدان های خودتان را تا فرودگاه مقصد نخواهید دید پس به یاد داشته باشید که وسایل ضروری و مورد نیاز خود را همراه داشته باشید و به قسمت بار تحویل ندهید البته وسایلی که مجاز به همراه داشتن آنها هستید.

نکته دوم اینکه شرکت هواپیمایی شما تضمین کننده به موقع رسیدن شما به پرواز دوم خواهد بود پس در صورتی که به هر دلیل و شرکت هواپیمایی مربوطه باعث تاخیر شما و به موقع نرسیدن شما به پروازم دوم شد هیچ نگران نباشید چون این شرکت موظف است با اولین پرواز شما را به مقصد برساند. این دو قانون در پروازهای مختلف که از دو شرکت متفاوت هستند صادق نیست بنابراین در انتخاب شرکت هواپیمایی خود کاملا دقت فرمایید.

البته این توقف ها در صورت یکی بودن شرکت هواپیمایی با توجه به شلوغی خطوط پروازی چه از مبداء و چه مقصد خواهد بود و هرچه کشور مقصد دارای مسافر بیشتری باشد این توقف کمتر خواهد بود و کمترین توقف را خواهید داشت. اما این مدت زمان توقف در فرودگاه بخصوص هنگام بازگشت از سفر بسیار خسته کننده خواهد بود، بنابراین اگر قبل از سفر اقدام به برنامه ریزی برای این توقف داشته باشید بسیار راحت و بدون دردسر این زمان را سپری خواهد کرد.

در مورد توقف های بین یک تا 3 ساعت زیاد نمی توان برنامه ریزی کرد و با توجه به بزرگی فرودگاه ترانزیت باید سعی کنید خودتان را در محوطه ترانزیت سرگرم کنید و حداکثر بهره را از وضعیت خود داشته باشید حال اگر این توقف بیش از این زمان بود گزینه ها متفاوت خواهد بود اما به این نکته توجه داشته باشید که در کشور هایی که نیازی به اخذ ویزا ندارید مثل ترکیه این شرایط بسیار آسان تر خواهد بود و با توجه به زمان می توان حتی گشت کوتاهی در سطح شهر داشته باشیم.

اگر توقف شما بیش از 3 ساعت در فرودگاه ترانزیت بود به یاد داشته باشید که حقوق شما متفاوت خواهد بود. بطور کلی این حقوق به شرح ذیل خواهد بود و بهترین روش برای دریافت اطلاعات وب سایت شرکت هواپیمایی مورد استفاده خواهد بود اما به طول کلی اگر توقف شما در فرودگاه ترانزیت به یکی از وعده های اصلی غذا مثل شمام و ناهار برخورد کند این شرکت موظف به ارایه سرویس یک وعده غذای گرم به شماست و همچنین محل استراحتی مخصوص به اینگونه مسافران در اختیار مسافر قرار خواهد گرفت اما اگر این توقف کمتر از 4 ساعت باشد این خدمات حداکثر تا یک نوشیدنی خواهد بود البته با توجه به خدمات شرکت هواپیمایی مورد استفاده شما. به یاد داشته باشید که این خدمات با ارایه کوپن های مخصوص به شما در فرودگاه ترانزیت خواهد بود بطوری که پس زا رسیدن به فرودگاه ترانزیت به دفتر شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود سری بزنید و اطلاعات مربوط به پرواز خودتان را دریافت کنید یا اینکه از طریق وب سایت این شرکت هواپیمایی این اطلاعات را به دست آورید .

بنابراین اگر از آن دسته از مسافرانی هستید که با توجه به مبداء ومقصد یا حتی زمان سفر خودتان مجبور به استفاده از اینگونه پروازها هستید حتما قبل از سفر و تهیه بلیت از خدمات ارایه شده کلیه پروازها در مسیر مورد نظر شما مطلع شود و بهترین را انتخاب کنید. اگرچه هستند برخی از مسافران که برای کمتر شدن هزینه سفرشان از پروازهای دو تکه و دو شرکت هواپیمایی مختلف استفاده می کنند بنابراین این گروه جدا از قوانین خواهند بود و در این گروه قرار نمی گیرند.

عزتی

28/9/90