کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خاورمیانه پل ارتباطی گردشگری پزشکی در جهان

خاورمیانه قطعه گم شده پازل گردشگری پزشکی در جهان

خاورمیانه پل ارتباطی گردشگری پزشکی در جهان

گردشگری پزشکی چه به صورت دولتی و چه خصوصی در گوشه و کنار خاورمیانه در حال گسترش است بسیاری از کشورهای این منطقه با توجه به توانمندی های پزشکی خود و زیر ساخت های آن سعی دارند نظر اینگونه گردشگران را به سمت مراکز درمانی خود جلب کنند.

بنابراین به گفته رئیس هیات مدیره بیمارستان آمریکایی دبی ، ریچارد لاریسون Richard Larison بسیار عادلانه است که درباره صنعت گردشگری پزشکی در خاورمیانه بگوییم: این صنعت در این منطقه به سرعت در حال گسترش و تکامل است و این تکامل خود فرصتی طلایی را در اختیار کشورهای منطقه قرار خواهد داد.

مبحث سلامت و بهداشت جامعه این روزها از اصلی ترین چالش های روز جهان و دولت هاست که توجه بسیاری از مراکز و مدیران را به خود جلب کرده حال آنکه بسیاری از گردشگران هم با دنبال کردن این اخبار ومسایل تشویق به جستجوی تازه های این صنعت یعنی بهداشت و سلامت جامعه خواهند شد و برای یافتن پاسخ های قانع کننده خود حاضراند بار سفر ببندند.

خاورمیانه که امروزه به عنوان یکی از خبرسازترین مناطق جهان شناخته شده در زمینه صنعت گردشگری پزشکی هم توانسته نظر بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری پزشکی و همچنین مسافران این صنعت را به خود جلب کند ، بنابراین از نام خاورمیانه برای گردشگران پزشکی چندی است که بسیار آشناست و به گفته بسیاری از دست اندرکاران و کارشناسان قطعه گم شده پازل صنعت گردشگری پزشکی جهان است.

با کمی تحقیق و جستجوی درباره رشد و گسترش این صنعت در منطقه در میابیم که آمارها و ارقام حکایت از سرمایه گذاری بسیار هنگفتی توسط شرکت های خصوصی ، دولتی و یا چند ملیتی در خاورمیانه دارد. این شوق و گسترش سرمایه گذاری نشان دهنده اوج اهمیت منطقه به عنوان بهترین منطقه برای جذب گردشگران پزشکی را نشان می دهد. البته این گسترش حاصل مدیریتی بسیار مناسب و برنامه ریزی دولت های منطقه و همچنین شرکت های سرمایه گذاری چندملیتی و بزرگ در منطقه بوده و هست. بگونه ای که مدیران این مجموعه ها با بررسی نقاط قوت یا ضعف منطقه و همچنین نیازهای آن توانسته اند راهکارهای بسیار مناسبی را در اختیار این صنعت نوظهور اما پردرآمد قرار دهند .

رشد سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری پزشکی و همچنین ساخت مراکز بسیار مدرن درمانی و پزشکی در این منطقه باعث شده که بسیاری از متخصصان و دست اندرکاران این مراکز که تابعیت کشورهای دیگر جهان را دارند، خاورمیانه را به عنوان محل زندگی و کار خود انتخاب کنند. بنابر  این مهاجرت که خود دلیلی دیگر مبنی بر جهت گیری سمت حرکت بیماران و گردشگران پزشکی به منطقه و همچنین رشد روز افزون این صنعت در خاورمیانه است ، از سوی دیگر صنایع وابسته نیز به ناچار باید خود را با آهنگ این رشد همسو کنند، پس می توان نتیجه گرفت که درواقع رشد صنعت گردشگری و سرمایه گذاری در آن می تواند به رشد دیگر صنایع نیز کمک مستقیم و غیر مستقیمی داشته باشد که این رشد برای بسیاری از کشورها بسیار شیرین و جذاب بوده است.

همچنین با توجه به انفجار خبری مربوط به بازگشایی مراکز بسیار مدرن بهداشتی - درمانی و سرمایه گذاری شرکت های بسیار معروف در آنها  نظر گردشگران نیز به این منطقه جلب شده بگونه ای که رشد چشمگیر مسافرت های پزشکی به منطقه باعث شده که کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت، منطقه خاورمیانه را به عنوان حلقه مفقوده صنعت گردشگری پزشکی در جهان نامگذاری کنند.

لاریسون به عنوان یکی از مدیران و دست اندرکاران  این صنعت در منطقه خاورمیانه،  دو دلیل بسیار عمده و مهم کیفیت بالای خدمات درمانی و هزینه های پایین این خدمات را به عنوان اصلی ترین دلیل پیشرفت صنعت گردشگری پزشکی  منطقه عنوان می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رشد و گسترش این صنعت بسیار پردرآمد در منطقه خاورمیانه عنوان می کند با توجه به ساخت مراکز بسیار مدرن درمانی در منطقه خلیج فارس در آینده ای بسیار نزدیک خاورمیانه با توجه به پتانسیل های موجود خود در زمینه گردشگری پزشکی به عنوان اصلی ترین مقصد گردشگران پزشکی در جهان شناخته خواهد شد.

به عنوان مثال دکتر سامی طربیچی Dr. Samih TARABICHI یکی از مدیران بیمارستان آمریکایی ها در دبی می گوید: در این کشور هر دو بخش دولتی و خصوصی مشغول به سرمایه گذاری های بسیار هنگفتی در زمینه ساخت زیرساخت های بخش درمانی هستند که به تناسب آن صنعت گردشگری پزشکی نیز در کشور رشد خواهد کرد. وی اضافه می کند که با توجه به سیاست های دولت در این زمینه تصمیم بر این شده تا سال 2015 میلادی دبی به عنوان یکی از اصلی ترین کشورهای مقصد گردشگران پزشکی در جهان شناخته شود.

بطوری که دکتر عایشه از شهر سلامتی دبی DHCC (DHCC بزرگترین و اولین منطقه آزاد تجاری در زمینه بهداشت و سلامت است که در دبی ساخته شده است) عنوان کرده ، دبی در حال حاضر تعداد زیادی گردشگر پزشکی را به خود جلب کرده اما با توجه به برنامه فوق و ساخت یک شهرک سلامتی در کشور قرار است تا سال 2015 میلادی این کشور به عنوان یک از اصلی ترین مراکز بهداشتی درمانی در زمینه جذب گردشگر پزشکی شناخته شود . این متخصص عنوان کرده خدمات VIP درنظر گرفته شده برای اینگونه گردشگران و مراجعه کنندگان به این منطقه باعث شده که نظر بسیاری از گردشگران را به شهرسلامتی دبی جلب کند بطوری که تنها در سال 2010 میلادی این منطقه توانسته 90 هزار گردشگر پزشکی را پذیرایی کند و به آنها خدمات درمانی و بهداشتی ارایه کند.

درباره چگونگی موفقیت مراکز درمانی در جذب گردشگر پزشکی دکتر طربیچی اینگونه می گوید که اگر یک مرکز قصد موفقیت در جذب گردشگر پزشکی را دارد باید توان پاسخ گویی به اصلی ترین سئوال اینگونه گردشگران را داشته باشد . وی اصلی ترین سئوال گردشگران را اینگونه توصیف می کند : گردشگران پزشکی همیشه به دنبال شنیدن پاسخ بسیار مناسب برای این سئوال خود هستند که از مبلغان مراکز درمانی در گوشه کنار دنیا می پرسند« مرکز درمانی شما چه خدمات نوینی را با چه قیمتی به من ارایه خواهد داد تا من به شما مراجعه کنم؟». بنابراین می توان انتظار داشت که هر مرکزی که کامل ترین جواب را به این سوال بدهد در جذب گردشگران موفق خواهد بود.

از سوی دیگر وی عنوان می کند که شاید همین سئوال بسیار مهم گردشگران باعث تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های بسیار هنگفت در منطقه خاورمیانه شده به طوری که شاهد افتتاح هر روزه مراکز درمانی بین المللی در منطقه هستیم که با مشارکت های مالی و تخصصی دیگر کشورها ساخته می شوند.

دکتر عایشه نیز در این باره عنوان می کند که اگر کشورهای منطقه بتوانند در جذب اینگونه سرمایه گذاران مانند جذب گردشگران درست برنامه ریزی کنند علاوه بر ارتقای سطح علمی خود می توانند درآمد بسیار عظیمی از طریق جذب گردشگر و رشد صنایع وابسته آن را شاهد باشند.

Health care No:2

عماد عزتی

هندوستان – دهلی

هندوستان یا سرزمین هفتاد و دو ملت ، با شنیدن این نام ها اولین چیزی که از ذهن هر شنونده ای عبور می کند پیرمردی با لباسی سپید یا همان گاندی است. این رهبر آزادی خواه توانست با مبارزه های خود علیه استعمار انگلستان نام این شبه قاره را همراه با نام خود کند و در ذهن جهانیان تا ابد ماندگار نگه دارد.

اما در قرن حاضر این کشور توانسته با سرمایه گذاری بیش از حد خود و اتخاذ سیاست های بسیار کارآمد در صنعت گردشگری نام کشور هفتادو دو ملت را به نام سرزمین عجایب تغییر دهد و این کلمه را در کنار خاطره مبارزه گاندی در ذهن همه ساکنان این کره خاکی جایگزین کند. هندوستان با سرمایه گذاری های بسیار زیاد در صنعت گردشگری توانسته درآمدی بسیار سرشار از صنعت نوظهور گردشگری خود به دست آورد البته نباید فراموش کرد که واقعا این کشور پتانسیل بسیار زیادی برای رشد و گسترش این صنعت در داخل مرزهایش داشته و دارد ، هر گوشه و کنار این سرزمین پهناور و کهن را که بنگریم موارد بسیار زیادی برای معرفی به صنعت گردشگری دیگر کشورها خواهیم دید که می توان به سازه های باستانی و طبیعت بکر و دست نخورده برخی قسمت ها ی آن اشاره کرد که گاهی زبان و قلم از توصیف آنها ناتوان هستند.

بطورکلی امروزه کسی نیست که در ذهن خود یک بار سفر به این سرزمین عجایب را تصور نکرده باشد و علاقمند به تجربه آن نباشد. بنابراین این بار قصد معرفی پایتخت سیاسی سرزمین عجایب یعنی دهلی نو را داریم اگرچه نام این شهر در کنار اگرا و جیپور در صنعت گردشگری به عنوان مثلث طلایی هندوستان شناخته شده اما به یاد داشته باشید که شنیدن کی بود مانند دیدن !!!!!

شهر دهلی در واقع به دو بخش نو و کهنه تقسیم شده است و اکثر گردشگران فقط از قسمت جدید این شهر دیدن می کنند اما اگر اگر اهل ماجراجویی باشید بد نیست سری هم به قسمت قدیمی شهر بزنید چون برخی از آثار باستانی در این بخش قرار گرفته است اما به یاد داشته باشید که با ورود به بخش قدیمی شهر دهلی چهره ای باور نکردنی را از شهر خواهید دید . در قسمت قدیمی شهر شاید فقر ، آلودگی و شلوغی بسیار مشهود باشد و تراکم جمعیت در این بخش از شهر بسیار زیاد است . هستند برخی از ساکنان قسمت قدیمی شهر هرگز شانس دیدن قسمت جدید را نخواهند داشت و در فاصله ای نچندان زیاد از تمدن و سازندگی کل زندگی خود را سپری خواهند کرد بی آنکه حتی تصور آسایش و راحتی بخش جدید شهر را تجربه کرده باشند.

این شهر بسیار شلوغ که در واقع از دو بخش جدید و قدیم تشکیل شده است نماد بسیار کوچکی از کل سرزمین عجایب خواهد بود ، اگر از تهران قصد سفر به این شهر را دارید با یک پرواز 4 ساعته وارد سرزمین عجایب خواهید شد و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی دهلی نو اگر برای اولین بار از سرزمین عجایب دیدن می کنید بوی تندی را استشمام خواهید کرد که در واقع همان بوی هندوستان است که تا انتهای سفر همراه شما خواهد بود و حتی وقتی پس از بازگشت در منزل چمدان های را باز می کنید همین بو خاطرات شما را از دوران سفرتان به سرزمین عجایب زنده خواهد کرد اما نگران نباشید کم کم به این بو عادت خواهید کرد.

اما یک مورد را هرگز فراموش نخواهید کرد آنهم شنیدن صدای انواع و اقسام بوق اتومبیل هاست ، بطور کلی هندی ها بسیار علاقمند به استفاده از بوق وسیله نقلیه خود هستند و گاهی باعث ناراحتی شما خواهند شد و همان لحظه خداوند را شکر خواهید کرد که در شهر شما از این خبرها نیست و گاهی هم برای آرامش شهر خود دلتنگی می کنید.

شاید از آن دسته از گردشگران هستید که علاقه به ماجراجویی باعث شده تا به تنهایی سفر کنید و از تورهای گردشگری استفاده نمی کنید بنابراین هرگز نگران انتخاب هتل در شهر دهلی نو نباشید چون با هرنوع سلیقه وبودجه ای که وارد سرزمین عجایب شده باشید امکان انتخاب هتل خواهید داشت . البته بد نیست که اگر از این دست گردشگران هستید قبل از سفر و با استفاده از دنیای مجازی که امروزه گستردگی آن به عنوان یکی از رموز موفقیت در صنعت گردشگری هر کشور شناخته شده استفاده کنید و هتل مورد نظر خودتان را از این طریق رزرو کنید.

بطور کلی در تمام شهرهای این کشور هتل های زنجیره ای بسیار زیادی مشغول به کار هستند و با امکانات بسیار مناسب خود البته با توجه به تعداد ستاره هایشان سعی در جلب هرچه بیشتر گردشگران را به سمت اتاق هایشان دارند. نوع طراحی اتاق های اینگونه هتل ها به گونه ای زیبا و خوش آب و رنگ است که بسیاری از گردشگران متوجه رقم بسیار بالای هتل های 5 ستاره این کشور نمی شوند و ناخودآگاه خود را در این اتاق های بسیار مجلل می بینند ولی نکته ای را هرگز فراموش نکنید که برخی از هتل های سرزمین عجایب که در واقع همان کاخ های سلطنتی قدیمی هستند بسیار گران قیمت هستند و در نوع خود بی نظیر بنابراین قبل از ورود به سالن ورودی آنها کمی بیشتر فکر کنید بعد وارد آنها شوید چون زیبایی آنها ممکن است کار دست شما بدهد.

تعدادی از هتل های معروف شهر عبارتند از هتل کنتینانتال، هتل امباسادور، هتل آشوک، هتل سیتی پارک، هتل کرون پلازا، هتل له مردین و هتل پلازا، ولی اگر اهل صرفه جویی هستید بهترین گزینه برای شما استفاده از هتل های دولتی و مخصوص گردشگران است این هتل ها که در حمایت مراکز دولتی هستند و ارایه خدمات بسیار با کیفیت اما با قیمتی مناسب سعی کرده اند گردشگران مقتصد را به سمت خود جلب کنند.

پس از بحث اسکان و انتخاب هتل مناسب نوبت به معرفی قسمت خوشمزه سفر به سرزمین عجایب رسیده ، طبیعی است که با هنگام صحبت از غذاهای هندی ناگهان مزه فلفل را در ذهن خود تصور کنید . در سرزمین عجایب بطور کلی استفاده از انواع ادویه هنگام طبخ غذا بسیار رایج است بنابراین این نکته را فراموش نکنید که قبل از سفارش غذا به خدمتکار بگویید که زیاد از ادویه های هندی در غذای شما استفاده نکنند چون شاید به جز مزه تندی چیزی دیگری را متوجه نشوید. اما با توجه به عقاید مذهبی برخی از مردم هندوستان مصرف گوشت در غذا زیاد مرسوم نیست و این مردم بیشتر از سبزیجات برای تهیه غذا استفاده می کنند که این مشکل در منوی رستوران ها بسادگی برای گردشگرانی که نمی دانند غذایی که سفارش می دهند جزو چه گروهی است برطرف شده با کمی دقت در لیست غذای رستوران ها خواهید دید که ابتدای نام هر غذا با مربعی سبز رنگ یا قرمز رنگ وجود دارد رنگ قرمز یعنی این غذا با گوشت تهیه می شود و رنگ سبز نشان از گیاهان در غذاست برخی از غذاهای معروف این شهر عبارتند از : ماسالا دوسا، چیکن تندوری، سیزلر، شاهی قورمه و ماتان بریانی البته این غذاهای سنتی شهر دهلی نو در کنار بسیاری از غذاهای غربی طبخ و سرو می شوند و رستوران های زنجیره ای بسیار معروف جهان نیز در این در دسترس هستند.  یکی از خوشمزه ترین خوراکی های سرزمین های گرمسیری مثل هندوستان نارگیل تازه هست بنابراین هرگز خوردن این میوه را فراموش نکنید.

پس از بحث خورد و خوراک در سفر به سرزمین عجایب نوبت به بازدید از مکان های تاریخی و گردشگری دهلی خواهد بود اگر بخواهیم از مکان های دیدنی شهر بگوییم باید نامهای آرامگاه همایون ، قلعه سرخ ، قطب منار ، مسجد جاما، خانه باهائی Bahai house، ساختمان پارلمان هندوستان، کاخ ریاست جمهوری ، عبادتگاه کریشنا ، ساختمان یادواره گاندی یا Raj gat ، معبد سیک ها در نزدیکی رودخانه گنگ و دروازه هندوستان را بیان کرد ، هرچند این مکانهای تاریخی خود برای بسیاری از گردشگران از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار هستند اما دلیل اصلی سفر بسیار از گردشگران شهرهای جیپور و آگراست که در واقع این سه منطقه به عنوان مثلث طلایی هندوستان معرفی شده اند . بنابراین برای بازدید از هریک از اضلاع دیگر این مثل یعنی آگرا و جیپور به حداقل یک روز وقت نیاز دارید اگرچه تمام امکانات گردشگری در این دو شهر مهیاست ولی بسیاری از گردشگران بیش از یک روز در این منطقه نمی مانند.

برای رسیدن به آگرا که فاصله حدود 5 ساعت با اتومبیل از شهر دهلی واقع شده می توانید از تورهای روزانه استفاده کنید یا اینکه با تهیه بلیت قطار و اتوبوس خودتان به صورت انفرادی به این منطقه تاریخی سفر کنید ولی تورهای روزانه مناسبترین روش برای بازدید از این مراکز توریستی خواهد بود در مورد این تورها می توانید از متصدی هتل کمک بگیرید و مناسبترین را انتخاب کنید. البته می توانید با اکرایه کردن یک اتومبیل کولردار از راننده آن به عنوان راهنمای تور استفاده کنید البته هرگز جانه زنی را فراموش نکنید. تاج محل که در واقع مقبره شاه جهان است هر آگرا هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را پذیرایی می کند .

این شهر زیارتی در واقع مهمترین زیارتگاه مسلمانان هندوستان هست و وقتی برای اولین بار وارد این شهر می شوید درست حال و هوای شهرهای زیارتی ایران مثل قم و مشهد مقدس را به خاطر خواهید آورد تنها تفاوت این شهر با ایران نوع پوشش مردم و لباس های محلی آنهاست البته اگر گویش آنها و بوی مخصوص هندوستان صرفنظر کنیم. پس از تاج محل می توان مقبره تاریخی در برات پور دیدن کنید.

اما ضلع دیگر این مثلث طلایی شهر جیپور یا همان شهر صورتی سرزمین عجایب هست که به گفته بسیاری از تاریخ نویسان یکی از ثروتمندترین مناطق هندوستان بوده و هست مناطق تاریخی این شهر عبارتند از امبر فورت، سیتی پلاس city palace، قصر باد یا هوا محل، واتر پلاس، jantar mantar  دیدن کنید . در طول سفرتان به این مثلث طلایی جیپور اولین شهری خواهد بود که در آن فیل خواهید دید البته در خیابان کنار وسایل نقلیه دیگر، گردشگران می توانند از فیل سواری هنگام بازدید از کاخ آمبر Amber palace لذت ببرند  کلیدی ترین نقطه سفر شما به این شهر بازدید از پارک ملی جیپور است که در واقع تکمیل کننده سفر شما به هندوستان خواهد بود.

طبق رسم ما ایرانیان ، همیشه بخشی از سفریمان به خرید سوغاتی اختصاص خواهد یافت. بنابراین حالا نوبت به معرفی مراکز خرید و تجاری معروف دهلی رسیده اگرچه برخی از همین مراکز خرید خود به تنهایی می توانند به عنوان جاذبه گردشگری شهر دهلی باشند. از جمله این مراکز خرید بازار بسیار معروف زیرزمینی شهر دهلی خواهد بود که امکان خرید سوغاتی را برای تمام گردشگران خارجی و داخلی این شهر فراهم کرده انواع و اقسام مجسمه های چوبی ، چرم، پارچه های سرمه دوزی شده و دیگر صنایع دستی و البته ادویه های مخصوص هندوستان در این بازار در دسترس هستند به غیر از این بازار بسیار مشهور می توانید از بازار کارول باغ و کنارت پلیس connarte palace استفاده کنید البته یافتن آدرس این بازار ها اصلا کار دشواری نیست و به راحتی می توانید با کرایه کردن یک توک توک (موتورهای 3 چرخ ، نوعی تاکسی در هندوستان) به این بازارها سر بزنید و از خرید خود لذت ببرید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید بهترین را برای رسیدن به این بازار ها استفاده از متروی بسیار تمیز و البته خنک دهلی خواهد بود چون لحظاتی از هیاهو و شلوغی شهر دور خواهید شد و در محیطی بسیار آرام و مدرن به سمت مقصد خود می روید.

دونکته اصلی را هنگام گشت و گذار در این بازارها را هرگز فراموش نکنید . اول اینکه هرگز چانه زدن را فراموش نکنید، با این کار می توانید اجناس مورد علاقه خود را تقریبا تا یک سوم قیمت تهیه کنید اما این قانون در مورد فروشگاههای زنجیره ای و مارک های معروف جهانی کارآمد نخواهد بود و دیگری اینکه به هیچ عنوان مدارک و مبلغ زیادی پول را همراه نداشته باشید اگرچه امنیت در این مناطق برقرار است اما شلوغی و ازدحام گاهی برای شما دردسرساز خواهد شد و ممکن است دچار مشکل شوید بنابراین با صندوق امانات هتل بیشتر آشناشوید و با اطمینان کامل مدارک و پول اضافه خودتان را به او بسپارید.

اما باید ها و نباید های سفر در سرزمین عجایب

1.        هرگز از دستفروشان خوراکی نخرید ، چون آلودگی در سطح شهر بسیار بالاست و بدن شما به آنها عادت ندارد

2.        همیشه از آب معدنی و بسته بندی شده استفاده کنید و حتما در فصول گرم سال مراقب سطح آب بدنتان باشید.

3.        از کرم های ضد آفتاب در فصل گرم استفاده کنید و در طول مدت اقامت خودتان در سرزمین عجایب روزانه استحمام کنید

4.        پمادهای ضد حشرات را همیشه همراه داشته باشید و از آنها استفاده کنید

5.        همیشه کارت هتل را همراه داشته باشید

6.        هنگام عکاسی از آثار باستانی و تاریخی مراقب علاقم هشدار دهنده باشید ، در بیشتر مراکز تاریخی برای عکاسی و فیلم برداری باید قبلا بلیت تهیه کنید وگر نه دچار دردسر خواهید شد.

7.        هنگام بازدید از مراکز دینی حتما به اصول آنها احترام بگذارید و سعی کنید زیاد جلب توجه نکنید

8.        از حیوانات ولگرد در سطح خیابان مثل سگ و گربه ها حتما دوری کنید و از دست زدن به آنها جدا خودداری کنید

9.        برای غذا خوردن سعی کنید حتما از رستوران های معتبر و زنجیره ای استفاده کنید

10.     هر گونه بیماری بخصوص تب را در طول اقامت خود در سرزمین عجایب را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید

11.     هرگز بین ماههای بهمن تا آواخر اردیبهشت به این کشور سفر نکنید چون بیشتر مناطق این کشور در این ماهها در گرمترین فصل سال هستند و سفر سختی را تجربه خواهید کرد.

ده مقصد معروف دریایی جهان

زندگی دزدان دریایی و کشتی های چوبی آنها همیشه برای ما جالب توجه بوده و شاید گروهی از ما هم آرزو داشتیم که چند روزی زندگی آنها را روی عرشه کشتی تجربه می کردیم از این رو جستجوی گنج های قدیمی و به دست آوردن نقشه انها که توسط دزدان دریایی کشیده شده سوژه اصلی بسیاری از کارتون ها و یا فیلم های هالیوودی بوده و هستند. این گونه داستان ها و همچنین دریانوردی از قدیم الایام جزو علاقه های بشر بوده و بطور کلی سفرهای دریایی و کشف سرزمین های ناشناخته سوژه ای بسیار جالبی برای ماجراجویی ماست.

امروزه با رشد و گسترش صنعت دریا نوردی و ساخت کشتی های تفریحی بسیار بزرگ و مجهز که گاهی به بزرگی یک شهر، روی اقیانوس بی کران شناور هستند این علاقه بیشتر خودنمایی می کند. علاقه بشر به دریانوردی و وجود این وسایل پیشرفته باعث می شود که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران دل به دریا بزنند و از این کشتی های تفریحی و امکانات آنها استفاده کنند.

اگرچه به تازگی حادثه کشتی تفریحی در سواحل ایتالیا باعث شده تا گروهی با تردید به این کشتی ها بنگرند، اما هنوز هم بازار تورهای دریایی بسیار داغ و گردشگران زیادی به مناسبت های مختلف بلیت این تورها را خریداری می کنند. بطور کلی می توان عنوان کرد که جذابیت های اینگونه تورها به قدری زیاد است که خاطرات تلخ آن به سرعت به دست فراموشی سپرده می شود .

بنابراین با وجود این شناورهای غول پیکر دسترسی به بسیاری از نقاط دور افتاده در گوشه و کنار این کره خاکی با هر نوع آب و هوایی ممکن خواهد بود حتی آبهای یخزده دو قطب هم دیگر مانعی برای به حرکت در آمدن کشتی های تفریحی یا همان کروزها نیست.

بنابراین با توجه به علاقه روز افزون و دیرینه بشر به سفرهای دریایی و تجربه زندگی روی عرشه کشتی هر روز شاهد افتتاح  خطوط کشتیرانی جدیدی در جهان هستیم که کشتی های تفریحی و بسیار مجلل آنها از آلاسکا تا دورترین جزایر اقیانوس آرام درحال تردد هستند و گروهی از گردشگران شاد را از سویی به سوی دیگر می برند اما هنوز هم گردشگران جدیدی هستند که به دنبال یافتن بهترین مقاصد دریایی این کشتی ها هستند. به همین منظور ده مقصد بسیار مشهور اینگونه تورها را برای ذهن جست جو گر آنها معرفی خواهیم کرد.

آنتراکتیکا Antarctica (قطب جنوب)

سالهاست که قطب جنوب به عنوان مهمترین و اولین گزینه سفر گردشگران و علاقمندان به سفرهای دریایی در بین تورهای تفریحی مطرح شده است و البته ماجراجویان زیادی را به سمت خود کشیده است. اگرچه دیرزمانی نیست که پای گردشگران به این سرزمین یخ زده گشوده شده اما هیجان دیدن خرس های قطبی و تجربه سرمای منفی 45 درجه باعث شده تنور اینگونه سفرها بسیار داغ باشد و قطب جنوب را به عنوان صدر نشین فهرست ده تایی ما قرار دهد. این سفر خاطره انگیز معمولا سفری ده روز از جنوب آمریکاست و تجربه زندگی در کشتی یخشکن را نیز به همراه خواهد داشت. دیدن این سرزمین یخ زده و حیات وحش آن می تواند هرگونه سختی این سفر را برای گردشگران و علاقمندان به اینگونه سفرهای تفریحی را ساده و اسان جلوه دهد.

قطب شمال Arctic

هرگردشگری که تجربه سفر قطب جنوب را داشته باشد یقینا علاقمند به تجربه سفر به قطب شمال نیز خواهد بود و البته علاقمندان به کشف دنیای یخی اسکی موها یعنی ساکنان اصلی این سرزمین بیشترین آمار گردشگران این منطقه را به خود اختصاص داده اند اما هنوز هم تجربه زندگی در کلبه های یخی اسکی موها باعث می شود که تعداد زیادی از گردشگران تازه کار را به خود جلب کند . این دسته از گردشگران و ماجراجوهای یخی سفر خود را با کشتی چند ستاره کروز به ایسلند و گرینلند آغاز می کنند و پس از آن زندگی در کشتی یخشکن اتمی را تجربه خواهند کرد اگرچه کشتی یخشکن اتمی به راحتی کشتی های تفریحی نیست اما هیجان و لذت تجربه این سفر باعث می شود که هرگونه سختی و کاستی به خاطره ای شیرین در این سفر تبدیل شود ، البته تجربه زندگی در کنار اسکی موها و دیدن حیات وحش منطقه باعث شده تا دومین رتبه فهرست ده تایی ما را قطب شمال به خود اختصاص دهد.

جزایر گالاپاگوس Galapagos

پس از سفر به دو قطب ، سرمای شدید و تجربه دنیای یخی آنها ، گرمای دلچسب و سفر به جزایر گرمسیری گالاپاگوس در اقیانوس آرام و شرق آمریکای جنوبی برای گردشگران و دوستداران سفرهای دریایی جالب و دلچسب خواهد بود.

همین لذت و گرایش گردشگران دریایی باعث شده تا سومین مقام جدول ده تایی ما به مجمع الجزایر گالاپاگوس که در بین این گروه از گردشگران از اهمیت ویژه ای برخودار است اختصاص یابد . بطور کلی طبیعت بکر و دنیای وحش این مجمع الجزایر بیشتر طبیعت دوستان یا علاقمندان به کشف دنیای طبیعت را به خود جلب می کند. گیاهان و جانواران بسیار عجیب این جزایر در کنار طبیعت بکر آن هر ساله هزاران نفر را به سمت خود می کشاند و باعث لنگرانداختن کشتی های زیادی در آبهای منطقه می شود.

کیمبری در غرب استرالیا western Australia’s Kimberley

اما چهارمین پله از این فهرست به استرالیا اختصاص یافته، اگرچه کشور استرالیا خود به تنها پتانسیل بسیار مناسبی برای برگزاری تورهای تفریحی هست  اما برخی از مناطق ساحلی آن برای گردشگری دریایی و حضور کشتی های تفریحی شهرتی جهانی دارند، که منطقه کیمبرلی از مشهورترین هاست. این منطقه که به تازگی با کشف ذخایر گاز در جهان شهرتی مضاعف یافته از نظر گردشگری جاذبه ای بسیار مناسب برای علاقمندان به کشف استرالیای واقعی است. زندگی بومی و حیات وحش کیمبرلی باعث شده که سالانه دهها کشتی تفریحی عظیم وارد این منطقه شوند و هزاران گردشگران را با عجایب منطقه روبرو سازند بطور کلی آبشارها و صخره های بسیار زیبا و سواحل و تفریحات دریایی کیمبرلی باعث جذب گردشگران به منطقه از استرالیا شده است.

تاسمانی Tasmania

همانطور که قبلا بیان شد استرالیا با داشتن جذابیت های بسیار زیاد خود توانسته مقام بسیار مناسبی در صنعت گردشگری جهانی داشته باشد اما از نظر گردشگری دریایی مناطقی از این کشور اهمیت بیشتری دارند که پنجمین رتبه این فهرست ده تایی گردشگری دریایی ما نیز به بخش دیگری از استرالیا یعنی تاسمانی اختصاص یافته است . اگرچه مبحث گردشگری دریایی در تاسمانی کمی متفاوت از دیگر مناطق جهان است. اگرچه منطقه تاسمانی استرالیا بیشتر برای گردشگری رودخانه ای مناسب است و امکانات و کشتی های متناسب به آن را طلب می کند اما زیبایی منطقه و طبیعت اطراف آن توانسته ذهن و دل هر گردشگری را تسخیر کند . این منطقه بسیار زیبا و جذاب از نظر گردشگری از سوی سازمان ملل به عنوان میراث جهانی انتخاب شده و به ثبت رسیده است .

 برای این تورها که معمولا یک روزه هستند کشتی از بندر Macquarie لنگر خواهد کشید و به سمت جزیره ای زیبا و منحصر بفرد Sarah حرکت خواهد کرد. اگر کمی خوشسانس باشید می توانید از طوطی های معروف شکم زرد تاسمانی چند فریم عکس به یادگاری همراه خود بیاورید البته به غیر از خاطراتی زیبا شیرین از این منطقه .

پاپوآ در گینه نو PaPua new GUINEA

ششمین رتبه این فهرست به گینه رسیده که حتی افسانه های ترسناک از نحوه زندگی بومیان منطقه نتوانسته مانع از حضور کشتی های کروز در سواحل آن بشود. اگرچه در ابتدای برگزاری این تورها زیاد مشهور نشدند اما پس از مدتی کوتاه جاذبه های بسیار منحصر بفرد منطقه باعث شد تا خطوط کشتی رانی برای برگزاری تورهای خود در گینه با یکدیگر رقابتی سنگین را تجربه کنند. بنابراین اگر اهل ماجراجویی و طبیعت گردی هستید این تور برای شما ایده آل خواهد بود اما به یاد داشته باشید که برای تجربه واقعی زندگی در این سرزمین مرموز باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید و لوازم مناسبی برای پیاده روی های طولانی به همراه داشته باشید.

ملانزی Melanesia

هفتمین منطقه معروف گردشگری دریایی فهرست ما یعنی ملانزی در شمال شرقی استرالیا و نزدیکی فیجی با پوششی سبز و گیاهان بسیار زیبای خود همانندکمبربندی سبز رنگ در دل اقیانوس آرام سالهاست که جلب توجه کرده و هزاران ذهن کنجکاو و ماجرا جو را به خود مشغول ساخته است. اگرچه این منطقه زخم هایی کهنه هم از جنگ به یادگار دارد اما بسیاری از همین آثار و زخم ها امروزه به عنوان جاذبه های توریستی ملانزی شناخته شده و تعداد زیادی از گردشگران را به خود مشغول کرده است . تاریخ و تمدن منحصر بفرد منطقه ، غواصی در میان لاشه هواپیماها و کشتی های جنگی مربوط به دوران جنگ در کف اقیانوس می تواند بهترین دلیل برای سفر گردشگران به ملانزی باشد و او را وادار به ماجراجویی نماید. دهکده های مرموز این منطقه و آتشفشان های خاموش آن نیز توانایی جلب گردشگران را خواهد داشت.

آمازون AMAZON

رودخانه اسرار آمیز آمازون که حیات وحش آن الهام بخش بسیاری از کتابها و فیلم های ترسناک سینمایی بوده و هست در واقعیت هم توانسته گردشگران زیادی را به خود جلب کند این رودخانه بسیار مشهور قاره آمریکا به عنوان هشتیمین مقصد معروف گردشگری دریایی در لیست ده تایی ماست. مناظر خیره کننده در کنای حیات وحش و غذاهای محلی توانسته سالانه هزاران گردشگر را از سراسر جهان به سمت کشورهای برزیل، آکوادور و پرو سرازیر کند و در واقع این رودخانه به عنوان شریان اصلی صنعت گردشگری آنها شناخته شده است و علاوه بر رونق اقتصادی کشورهای یاد شده صنعت گردشگری آنها را نیز سیراب می کند.

شرق دور روسیه (سیبری)

دو منطقه سیبری و الاسکا همیشه از نظر گردشگری و اکوتوریسم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اند. اما فاصله مابین این دو منطقه بسیار جذاب برای گردشگران که با آبهای بسیار سرد اقیاس منجمد شمالی به یکدیگر متصل شده اند و جزایر کوچک آنها در شرق کشور پهناور روسیه و منطقه چوکچی CHUKCHI   به تازگی از همیت ویژه ای از نظر جذب گردشگر برخوردار شده اگرچه این منطقه فقط 4 ماه از سال برای برگزاری تورهای دریایی مناسب است اما با همین محدودیت زمانی هم تعداد زیادی از تورهای گردشگری دریایی در منطقه برگزار می شود ، دیدن نهنگ های عظیم و دسته های بسیار بزرگ شیرماهی ها و کوچ تعداد بسیار زیادی از پرندگان دریایی فرصتی بسیار مناسبی برای جذب گردشگران و علاقمندان به طبیعت را در اختیار سرمایه گذاران صنعت گردشگری دریایی و شرکت های برگزار کننده اینگونه تورها قرار می دهد. البته بهترین خاطرات این سفر در ذهن گردشگران منطقه شرقی سیبری مربوط به تجربه زندگی ، شکار و ماهیگیری در روستای CHUKCHI همراه با ساکنان آن خواهد بود، و شاید هم همراه آوردن یکی از لباس های محلی که معمولا از پوست خرس یا گوزن تهیه شده به عنوان سوغات سفر یادآور سرمای بسیار شدید منطقه در کنار خاطرات شیرین گردشگران باشد.

تاهیتی TAHITI

دهمین و آخرین رتبه فهرست ما به TAHITI واقع در اقیانوس آرام رسیده . زیبایی های این منطقه که در جنوب هاوایی واقع شده آنقدر دلرباست که شاید باعث تعجب گردشگران منطقه باشد بطوری که در ذهن خود می پرسند چرا تاهیتی با این همه زیبایی به عنوان آخرین رتبه در صنعت گردشگری دریایی انتخاب شده اما نکته اساسی اینجاست که زیبایی های این منطقه را باید با زیبایی و جذابیت های دیگر مناطق یاد شده مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که شاید این همه زیبایی تاهیتی در برابر نه منطقه یاد شده بسیار کوچک باشد بنابراین هرچقدر تجربه سفر به قطب جنوب سخت ودشوار بوده سفر به این منطقه برای گردشگران و علاقمندان بسیار آسان و دلچسب خواهد بود. این منطقه که به عنوان بهترین استراحتگاه در بین گردشگران معروف شده در گذشته هم بین ملموانان خسته از سفرهای طولانی منطقه ای شناخته شده بوده است. غواصی ، قایقرانی ، ماهیگیری با نیزه از عمده تفریحات گردشگران ورودی به این منطقه است البته اگر جاذبه های طبیعی آن را فراموش نکنیم . این منطقه گرمسیری با کلبه های ساحلی خود می تواند هرساله هزاران گردشگر را به سمت خود جلب کند جاذبه های این منطقه به قدری جالب و زیباست که گردشگران عنوان می کنند دل کندن از این همه زیبایی برایشان بسیار مشکل و دور از تصور بوده است. حال تصور کنید اولین های این فهرست چقدر برای گردشگران جذاب بوده ؟

عزتی کامل

22/11/90

گردشگری در کارخانه های صنعتی

به اطراف خود نگاه کنید ، کامپیوتر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، اتومبیل، یخچال و دهها وسیله دیگر را خواهید دید. اینها همه نشانه هایی از زندگی مدرن و صنعتی قرن بیست و یکمی ما هستند، آیا می دانید این وسایل چگونه و از چه موادی ساخته شده اند؟ تعداد انگشت شماری از ما می توانند مراحل کامل ساخت یکی از این وسایل را برشمرند یا اینکه تعریف درستی از کارخانه سازنده آنها داشته باشند.

شاید در قرن های گذشته که مردم وسایل مورد نیازشان را با ابزار ابتدایی می ساختند می توانستیم پاسخ چگونه ساخته شدن آنها را بگوییم. اما امروزه با توجه به تکنولوژی و تنوع محصولات این امکان واقعا برای انسان غیر ممکن است که مراحل ساخت همه وسایل اطراف خود را بداند و از آنها آگاه باشد. حال این وسایل چه ابتدایی مانند چوب کبریت باشند یا پیچیده ترین مثل کامپیوتر شخصی ما به هر حال امکان دانستن و آشنایی با مراحل ساخت آنها هرگز برای ما فراهم نبوده.

در قرن حاضر و با توجه به رشد تکنولوژی قرن بیست و یکم ، چگونگی ساخت بسیاری از این وسایل که همه ما از داشتن آنها راضی هستیم سالهاست که ذهن ما را مشغول به خود کرده و در پی یافتن پاسخ آنها هستیم. بطور مثال همین ویژه نامه چمدان که در دست شماست آیا می دانید چه مراحلی را طی کرده تا هم اکنون اینچنین زیبا و جذاب در دست شماست و مشغول مطالعه آن هستید؟

به یاد داریم دوران خوش تحصیل خودمان را وقتی قرار بود به گردشی علمی با همکلاسی های خود برویم ، بسیاری از ما کوچکترین اتفاقات آن روز را که شاید چند دهه پیش اتفاق افتاده باشد را به یاد داریم . همین شور و اشتیاق به دانستن ماست که باعث شده در دوران رکود اقتصادی برخی از دست اندرکاران صنعت گردشگری دست به ابتکاری بسیار جالب بزنند و زیر مجموعه تازه ای را به صنعت نوظهور گردشگری در جهان معرفی کنند که پایه اصلی آن همین کنجکاوی بشر و علاقه او به دانستن است.

دست اندرکاران صنعت گردشگری ، این بخش نوظهور در صنعت گردشگری را تورهای کارخانه ای نامیده اند که منشاء آن از ایالات متحده آمریکاست این کشور صنعتی با توجه به پتانسیل بسیار مناسب خود از نظر کارخانه های عظیم صنعتی توانسته به خوبی این بخش جدید را مدیریت کنند و از آن درآمدزایی داشته باشد که به تازگی چندین کشور صنعتی دیگر در گوشه و کنار این دهکده جهانی اقدام به راه اندازی اینگونه تورها کرده اند مثل کشور آلمان و فرانسه و در کنار آنها کشور سوئیس هم بیکار ننشسته و صنعت شکلات و ساعت سازی خود را با این روش به روی گردشگران گشوده.

پیدایش بخش جدید صنعت گردشگری یعنی صنعت تورهای کارخانه ای، بهترین فرصت و زمینه ساز رونق صنعت گردشگری داخلی و خارجی بسیاری از کشورهای صنعتی شده  ، امروزه بسیاری از کشورهای جهان دارای صنایعی بسیار بزرگ مثل ذوب آهن ، کارخانجات صنعتی و غذایی هستند و از آنها برای  رونق اقتصاد خود استفاده می کنند .

کشورهای صنعتی و صاحبان صنایع آنها چه خصوصی و چه دولتی سالها بود که کارخانه های خود را پشت دیوارهای بلندی می ساختند و کسی به جز پرسنل آنها خبر از داخل آنها نداشت. اما امروزه با توجه به این زیر مجموعه جدید گردشگری و منافع بسیار زیاد آن برای هر دو طرف ، یعنی صاحبان صنایع و گردشگران؛ آنها درب کارخانه های خود را به روی گردشگران داخلی و خارجی با توجه به سیاست های تجاری و مسایل امنیتی و حفاظتی کارخانه گشوده اند.

اینجاست که همان کنجکاوی و علاقه به دانستن مراحل تولید بسیاری از وسایل اطراف ما می تواند برای صنعت گردشگری و دست اندرکارانش پولساز باشد به عنوان مثال تصور کنید شما هنگام مطالعه روزنامه با آگهی تبلیغاتی یکی از آژانس های مسافرتی شهر خود برخورد کنید که در آن خبر از برگزاری تور یکروزه بازدید از فلان کارخانه صنعتی داده شده که تصادفا این کارخانه و روش تولید محصول آن سالهاست که برای شما جای سئوال بوده.  یقینا با این آژانس تماس خواهید گرفت و در اولین فرصت از آن تور برای پاسخ به سئوال خود استفاده می کنید. اگرچه این فقط یک مثال ساده بود اما هزاران مورد از اینگونه تورها در حال حاضر در کشورهای صنعتی درحال برگزاریست که می توان به بازدید از کارخانه های هواپیما سازی بوئینگ و ماشین سازی فورد اشاره کرد. شاید بهترین تور برگزار شده در طول این مدت بازدید از کارخانه موتورسیکلت سازی معروف هارلی دیویدسون ایالات متحده در بین علاقمندان به هیجان موتورسواری بوده.

به راستی این بخش جدید در صنعت گردشگری واقعا ناجی صنعت گردشگری در دوران رکود اقتصادی بوده و اگر کمی دقت کنیم شاید این بخش بتواند جان دوباره ای به صنعت از نفس افتاده گردشگری ایران ببخشد. اگر مدیران دو بخش صنعتی و گردشگری ایران بتوانند ارتباط مناسب و دقیقی با یکدیگر برقرار کنند این حس کنجکاوی ماست که باعث رونق دوباره صنعت گردشگری در داخل مرزهای کشور می شود و چه بسا به زودی اینگونه تورها در بین ساکنان  کشورهای منطقه و همسایه معروف شده و باعث ورود برخی گردشگران خارجی نیز به ایران بشود.

اگر از فواید آموزشی این گونه تورها در دوران مدرسه چشم پوشی کنیم که خارج از حوصله این بحث است اغلب کارشناسان اقتصادی این گونه تورها را برای صاحبان صنایع بزرگ خصوصی و دولتی بهترین فرصت برای معرفی توانمندی های خود می دانند .

این کارشناسان عنوان کرده اند ، صاحبان و مدیران بسیاری از کارخانجات ایران سالانه هزینه بسیار زیاد و هنگفتی را برای تبلیغات محصول خود هزینه می کنند این در حالی است که بسیاری از این مراکز تولیدی هر کدام  به تنهایی قادرند ساعت ها گروه هایی بزرگی از گردشگران را به خود مشغول کنند ، اینجاست که با کمی همکاری بین این مدیران اقتصادی و تورگردانان می توان با صرف کمترین هزینه از طرف کارخانجات یعنی گشودن درب کارخانه به روی بازدید کنندگان و پذیرایی از گردشگران ، تبلیغاتی بسیار گسترده و مفید را در سطح کشور و حتی خارج از مرزها انجام داد.

این همکاری بین دو بخش گردشگری و صنعتی می تواند آنچنان مفید و محرک هر دو بخش باشد که قابل تصور بسیاری از ما نیست اما رونق صنعت گردشگری ایران از مهمترین تاثیرات این همکاری خواهد بود. کارخانه های اتومبیل سازی، صنایع غذایی، صنایع دارویی و حتی صنعت نفت ایران می توانند به عنوان اصلی ترین پتانسیل های صنعت تورهای کارخانه ای در داخل مرزهای ایران باشند . رشد و رونق این تورهای داخلی کم کم پای گردشگران خارجی را به میان خواهد آورد و علاوه بر ریال های داخلی، دلارهای غیر نفتی را در این صنعت جاری خواهد کرد.

بنابراین می توان با یک مدیریت دقیق و صحیح و با توجه به منافع اقتصادی کشور و کارخانجات تورهای گردشگری بازدید از کارنجات را رونق بخشید که علاوه بر تبیلغ محصول ایرانی و توانمندی های صنایع ایران می توان در جذب سرمایه های خارجی نیز از آن استفاده کرد.

عزتی بهمن 1390

چهار روز دور دنیا، سفری بی بازگشت

چهار روز دور دنیا، سفری بی بازگشت

هفته گذشته پوسترها و تبلیغات بسیار زیادی برای افتتاح پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری و هتلداری در تهران منتشر شد، این حجم انبوه تبلیغات و هیاهوی زیاد درباره برگزاری این نمایشگاه بین المللی در تهران همگان و بخصوص دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران را براین داشت که پنجمین نمایشگاه بهره ای بسیار مناسب برای صنعت از نفس افتاده گردشگری در ایران داشته باشد.

بسیاری از فعالان و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران برگزاری این نمایشگاه را در بهمن ماه امسال بهترین اتفاق برای نجات صنعت گرشدگری ایران می دانستند و یکصدا عقیده داشتند که تقارن برگزاری این نمایشگاه بین المللی با تعطیلات نوروزی یا همان مهمترین فصل سفر در ایران طلایی ترین فرصت را در اختیار صنعت گردشگری ایران قرار خواهد داد تا بیشترین بهره را از برگزاری آن به دست آورد. اما دریغ از اینکه در طی این سفر چهار روزه اگرچه حضور بسیار مناسب شرکت های خدمات آن لاین گردشگری در این نمایشگاه حاکی از روند روبه رشد گردشگری آنلاین در ایران بود اما بیشترین استقبال از غرفه های صنایع دستی از سوی مراجعین صورت گرفت .

این در حالی است که محمد علی مشکیان، مدیر کمیته اطلاع رسانی این نمایشگاه ساخت نمادهای گردشگری داخلی و خارجی، و حضور فعال نمایندگان کشورهای خارجی که از جمه مقاصد محبوب سفر ایرانیان هستند را به عنوان نمونه هایی از وجوه تمایز این نمایشگاه با دیگر نمایشگاهها عنوان کرد. شاید حضور تعداد زیادی از مهمانان خارجی از جمله رایزنان فرهنگی ، سفرا یا دست اندرکاران سفارتخانه های تهران در این نمایشگاه جلب توجه می کرد اما این حضور بهره‌ای مفید برای صنعت گردشگری ایران نداشت .

با کمی دقت بر ویژه گی های این نمایشگاه متوجه خواهیم شد که حضور این شرکت های خارجی و رایزنان فرهنگی بیشتر به عنوان تبلیغ کشور خود در ایران بوده نه آشنایی با توانمندی های گردشگری ایران!!!!

اگر حضور گسترده صنایع وابسته مثل صنایع دستی ، جراید و خدمات گردشگری آنلاین در این نمایشگاه محسوس بود اما در بخش جذب گردشگر کشورهایی چون ترکیه ، تایلند ، مالزی، روسیه ، ایتالیا و هلند بیشترین بهره را از این سفر چهار روزه بردند و با کوله باری بسیار سنگین به کشورشان بازگشتند اما از سوی دیگر عدم هماهنگی بین مسئولان صنعت گردشگری ایران با حضور کشور تایلند دوباره خودنمایی کرد. بطور کلی شاید بتوان گفت برگزاری این نمایشگاه شاید حاصلی به جز هزینه های هنگفت و سنگین چیزی برای دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران به ارمغان نیاورد و بیشتر مصرف درون مرزی داشت تا بین المللی.

این عدم هماهنگی باعث شد تا پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری و هتلداری ایران تنها با حضور 15 شرکت خارجی و 3 ایرلاین برگزار شود و تخمین تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه از سوی مسئولین در کشوری 70 میلیون نفری یعنی ایران تنها یکصد هزار نفر باشد این در حالی است که همزمان با نمایشگاه تهران در کشور همسایه ترکیه و تنها با 3 ساعت فاصله هوایی دورتر از این نمایشگاه در شهر استامبول شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری شرق مدیترانه EMITT با بیش از 4500 فعال صنعت گردشگری و بیش از 60 کشور برگزار شد .

با بررسی آمار و دقت در این دو نمایشگاه به تفاوت های بسیار زیاد بین آنها پی خواهیم برد و از بی تاثیری این نمایشگاه در ایران آزرده خاطر خواهیم شد و عدم هماهنگی بین مسئولان ذی ربط دوباره خودنمایی خواهد کرد. اما به قول معروف «ماهی رو هروقت از آب بگیریم تازه است».

بنابراین با ارزیابی دقیق و غیر متعصبانه پنجمین نمایشگاه گردشگری و هتلداری در تهران در میابیم که شاید برگزاری اینگونه نمایشگاهها هرگز مرحمی بر زخم های کهنه صنعت گردشگری ایران نباشند و راهکارهای بهتری با توجه به تجربیات کشورهای موفق در این زمینه وجود داشته باشند ، اما شاید دو راهکار بهتر و کم هزینه تر برای معرفی و  نجات صنعت گردشگری ایران به دنیا از دید برخی دست اندرکاران خصوصی و دولتی ایران پنهان مانده که عبارتند از

1.        حضور گسترده و فعال صنعت گردشگری ایران (خصوصی و دولتی) با هدفی واحد در نمایشگاههای بین المللی جهانی در کشورهای دیگر

2.        برقراری تورهای گردشگری و سهولت سفر گردشگران خارجی به ایران بخصوص گردشگران ورودی از 57 کشور مسلمان جهان

این دو راهکار شاید بتوانند بسیار کارآمدتر از برگزاری نمایشگاههای پرهزینه داخلی باشند البته بسیاری از کارشناسان معتقدند حضور گسترده گردشگران خارجی در ایران طبق قوانین جاری ایران و آشنایی آنها با تمدن و فرهنگ کهن کشور از نزدیک خود بهترین تبلیغ برای صنعت گردشگری ایران خواهد بود و نیازی به هزینه های هنگفت و شاید بدون نتیجه نباشد.

البته همانطور که قبلا ذکر شد استفاده از تجربیات دیگر کشورهای موفق نیز می تواند مناسب ترین روش برای نجات این صنعت در ایران باشد به عنوان مثال کشور ترکیه که به عنوان یکی از موفق ترین کشورهای همسایه ایران در زمینه رشد صنعت گردشگری در جهان شناخته شده تنها در سال 2011 میلادی اقدام به برگزاری 153 نمایشگاه تجارت توریسم در 61 کشور مختلف کرده این در حالی است که ایران با اینهمه پتانسیل گردشگری و تمدن کهن خود تنها با تعدادی پوستر و خوراکی های محلی در برخی از نمایشگاههای بین المللی و بصورت پراکنده شرکت کرده.

امید است با بسته شدن پرونده پنجمین نمایشگاه صنعت گردشگری ایران و بررسی دقیق آن توسط دست اندرکاران و مسئولان ذی ربط برای نجات صنعت گرشدگری ایران از رکود بیشتر دقت شود و راهکارهای مفیدی برای نجات آن درنظر گرفته شود.

عزتی

24/11/90

10 مقصد گردشگری در ایتالیا

ایتالیا به عنوان یک کشور اروپایی که همانند چکمه ای در نقشه این قاره سبز خودنمایی می کند . ایتالیا از قدیم الایام به عنوان کشوری مهم در منطقه مطرح بوده و از نظر تجاری اهمیت ویژه ای داشته و دارد . اگر چه بسیاری از فیلم ها و داستانهای گانگستری از این سرزمین الهام گرفته اند و ظاهری خشن و نا امن را برای برخی از مناطق آن به تصویر کشیده اند. اما هرگز این موارد از اهمیت ویژه ایتالیا از نظر صنعت گردشگری نکاسته است بلکه، جاذبه های بسیار زیبای این کشور تاریخی تمام گردشگران سراسر جهان را هر ساله به سمت خود جلب می کند.

ایتالیا با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی خود در هر چهار فصل سال به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران درقاره سبز شناخته شده. بنابراین اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید ، برای اینکه پس از سفر خود بتوانید بگویید از این چکمه اروپایی بازدید کرده اید به این فهرست 10 تایی ما توجه کنید و از مناطق معرفی شده آن حتما بازدید کنید.

البته هرچه از آثار تاریخی و باستانی این کشور بگوییم هرگز نباید از خوراکی های بسیار خوشمزه و نوشیدنی های مخصوص این کشور غافل شویم که در واقع شاید کنار آثار تاریخی از اصلی ترین دلایل سفر گردشگران به ایتالیاست . به عنوان مثال اسپاگتی و قهوه مخصوص این کشور در بین اکثر گردشگران داخلی و خارجی از شهرت خوبی برخوردار است.

1.      میلان Milano

این شهر مرکز استان لمباردیاست که با توجه به مراکز گردشگری و باستانی خود به عنوان اولین رتبه فهرست ما شناخته شده است و مهمترین آثار تاریخی این شهر را می توان : کلیسای جامع (دوئومو)، قصر اسفو رتزسکو، سالن تئاتر لا اسکالا این تئاتر به عنوان یکی از مهمترین تئاتر های جهان شناخته شده و همچنین موزه یا گالری لاپیناتکادی بردا که مهمترین آثار نقاشان و مجسمه سازان معروف جهان را در خود جای داده را معرفی کنیم.

2.      ونیز venezia

شهر ونیز که در قسمت دوم فهرست 10 تایی ایتالیای ما واقع شده به عنوان میراث بشری توسط سازمان یونسکو شناخته شده و به عنوان یکی از شهرهای اصلی گردشگری این کشور شناخته شده اگرچه این شهر در فصول تابستان و بهار از جنب و جوش خاصی برخودار است اما هرگز سرمای زمستان و پاییز جنب و جوش این شهر و اهمیت اقتصادی آن را نمی کاهد. این شهر بدون خیابان با تاریخچه بسیار کهن خود هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را در گاله ها (کانالهای معروف و نیز ) سوار بر قایق های مخصوص حمل و نقل گردشگران یا همان گندوله ها پذیرایی می کند به غیر از کانالهای ونیز وقایق های آن میدان سن مارکو و کلیسای بازیلیک از مراکز تاریخی شهر هستند در کنار این دو، فانوس و برج سن مارکو و میدان دو کاله هم در جذب گردشگران به ونیز کمک می کند.

3.      فلورانس Firenze

شهر فلورانس که در سراسر جهان به عنوان گهواره معماری و هنر از آن یاد می شود با آثار باشکوه تاریخی و هنری خود جایگاه سوم برترین های ایتالیا را به خود اختصاص داده این شهر باستانی هنرمندان و مجسمه سازان بسیاری را به خود دیده و به جهان معرفی کرده است از همین رو این شهر باستانی سالانه بسیاری از هنرمندان و علاقمندان تاریخی بخصوص دوره رونسانس را به خود جلب می کند از آثار باستانی و شاهکارهای معماری شهر می توان به پل پونته وکیو، چشمه فونتانادل نتوند اشاره کرد اما اگر قصد معرفی دیگر مراکز دیدنی شهر را داشته باشیم می توانیم از گالری اوفتیزی که آثار هنرمند بسیار معروفی به نام بوتیچلی را در خود جای داده نام برد اگرچه قصر پالاتزووکیو، قصر روچلالی، قصر استروتزی و قصر پیتی در سطح شهر خودنمایی می کنند و با معماری بسیار زیبای خود دل هر بیننده ای را تسخیر می کنند اما نمی توان از کلیساهای معروف شهر مانند کلیسای کمنیله جوتو، کلیسای سنتاماریا دل فیوره، سنتاماریا نولا، سنتا کروچه که هر کدام به عنوان یک شاهکار هنری قابل معرفی هستند غافل شد. اما شاه بیت این سفر برج تاریخی و کج پیزاست که با قامت خمیده خود، اما سربلند در این شهر خودنمایی می کند

4.      رومROMA

شهر روم به عنوان پایخت ایتالیا که در استان لاتزیوی ایتالیا واقع شده به عنوان چهارمین مقصد اصلی گردشگری این کشور در فهرست ما شناخته شده اگرچه اکثر گردشگران ابتدا به این شهر وارد می شوند و بطور کلی از دیرباز شهری بسیار مشهور و معروف از نظر فرهنگی بوده در جهان به عنوان شهر جاویدان شناخته شده و از طرف سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده. آثار باستانی و تاریخی شهر در کنار معماری شگفت انگیز شهر دلیل اصلی سفر اکثر گردشگران به این شهر شناخته شده البته اگر از اهمیت سیاسی آن چشم پوشی کنیم اما شاید دومین دلیل سفر گردشگران را به شهر روم بتوان حضور منطقه یا شهر واتیکان دانست از سوی دیگر بطور کلی آثاری چون کلیساهای سن جوانی، بازیلیک سن پائولو و آثار فرهنگی معروفی چون کلوسئو، لادموس ، قصر امپراطور نرون در این شهر ایتالیا به عنوان اصلی ترین مراکز گردشگری شهر هستند.

5.      ناپلی Napoli

این شهر جنوبی ایتالیا که در واقع بهشت تابستانی اکثر گردشگران ایتالیاست در رتبه پنجم دیدنی های این کشور اروپایی به شما معرفی خواهد شد. میراث فرهنگی و هنری این شهر اصلی ترین دلیل جذب هزاران گردشگر از سراسر جهان در کنار طبیعتی بسیار زیبای آن شناخته شده ، آثاری چون میدان پلبیشیتو، کلیسای بازیلیک سن فرانچسکو دیپائولا، تئاتر سلطنتی سن کارلو و از همه مشهورتر یکی از اصلی ترین نمادهای شهر یعنی مسکیو آنجیوئینو به عنوان مراکز گردشگری شهر ناپل شناخته شده است.

6.      باری Bari

این شهر که همانند پاشنه ای برای چکمه ایتالیاست و نزدیک دماغه معروف کارگانو در جنوب این کشور واقع شده و ششمین پله این فهرست است سواحل زیبا و ساختمان های تاریخی این شهر بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات تابستانی گردشگران داخلی و خارجی ایتالیاست و البته سکوت و آرامش شهر دلیلی دیگر برای استراحت و ورودی بسیاری از گردشگران به سواحل و خیابان های شهر است مرکز تاریخی بسیار ویژه این شهر که در قرن 18 میلادی همانند صفحه شطرنج ساخته شده بیشترین آثار تاریخی را در خود جای داده که می توان از کلیسای سن نیکولا و اشیای متبرکه که آن و همچنین قصر مشهور «نورمنو ازوو» نا م برد.

7.      رجوکالابریا Reggiocalabria

اما هفتمین پله فهرست دهتایی ما شهر بسیار زیبا با ساحلی صخره ای که در فصل تابستان ایتالیا محل گردهمایی هزاران هزار گردشگر از سراسر جهان در رجوکالابریاست. علاوه بر سواحل و طبیعیت این شهر افسونگر در جنوب ایتالیا مجسمه های برنزی و حکاکی شده آن از دیگر جاذبه های این شهر برای گردشگران شناخته شده است هنر مجسمه سازی این شهر که الهام گرفته از هنر مجسمه سازی مقدونیای یونانی هست. رجوکالابریا به دلیل اشتباهی بصری از قدیم الایام به شهر فتامرگان معروف شده است. بسیاری از گردشگرانی که در ساحل آن می ایستند و به سواحل سیسلیل نگاه می کنند آن ساحل را فقط چند متر دورتر از سواحل شهر رجوکالابریا می بینند در حالی که فاصله واقعی این دو ساحل بسیار بیشتر از چندمتر است. در عین حال کلیسای معروف شهر و قصر آراگونزه که در قرن 6 میلادی ساخته شده کامل کننده ویژگی های این شهر برای جلب نظر گردشگران به خود است.

8.      کالیاری Cagliari

این شهر توریستی که هشتمین رتبه فهرست ایتالیایی ماست در جزیره ساردینا که یکی از بزرگترین جزایر این کشور ، واقع شده . شهر کالیاری با سواحل بسیار زیبای خود که به عنوان اصلی ترین عامل جذب گردشگری در شهر تابستانی است می تواند سالانه درآمدی هنگفت به صنعت گردشگری ایتالیا هدیه دهد. شهر کالیاری که زندگی حدودا 4 قرن قبل از میلاد مسیح در آن  جریان داشته امروز نیز شاهد شور و شوق گردشگران خارجی ایتالیاست و گذر زمان را در قرن حاضر تجربه می کند.

کلیسای سنت ستورنینو و سالن آمفی تئاتر رمن که در قرن دوم میلادی ساخته شده از اصلی ترین مراکز تاریخی و گردشگری این شهر هستند که در کنار تفریحات ساحلی این شهر جهت کسب در آمد صنعت گردشگری ایتالیا مفید واقع شده اند. در همین حال آثار باستانی سفالی کشف شده در این شهر باعث رونق هرچه بیشتری صنعت گردشگری آن شده است.

9.      سیسیل

این جزیره معروف که شاید در گذشته مرکز تجمع اکثر تبهکاران و خلافکاران ایتالیا بوده امروز به عنوان نهمین پله از مراکز توریستی این کشور است. در این جزیره اصلی ترین شهر پالرموست و مناطقی چون چفالو Cefalu، میسنا Messina و تاثورمینا Taormina، هم توان جذب حداکثر گردشگران خارجی و داخلی را دارند. اگر از مراکز دیدنی این جزیره بخواهیم بدانیم می توان از کلیساها و قصرهای باشکوه دوران باستانی نامبرد ، اگرچه بسیاری از آثار تاریخی این جزیره در جنگ جهانی از بین رفته اما با توجه به بازسازی و نگهداری مجدد این آثار توسط دولت و مراکز هنری هنوز هم این جزیره از نظر تاریخی و هنری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیباترین قسمت سفر به این جزیره هنگام بازدید از ناقوس شهر مسینا خواهد بود که هر روز ساعت 14 این ناقوس  باموزیک بسیار معروف خود از هنرمندی به نام شوبرت هر هندوستی را به سمت خود جلب می کند.

10. بولونیا Bologna

دهمین و آخرین پله از فهرست دهتایی ما مربوط به شهر بلونیاست که در استان امیلیارومانیا واقع شده و از نظر اقتصادی و صنعت گردشگری اهمیت ویژه ای دارد این شهر که در واقع تعداد زیادی از دروازه های قرون وسطایی را در خود جای داده از مراکز اصلی گردشگری در ایتالیا است.برجهای زیبای قصرهای اشرافزادگان قرون وسطی می توانند از اصلی ترین شرایط جذب گردشگران این شهر باشند. میدان اصلی شهر به نام مجوره و چشمه بسیار زیبای نتونو می تواند ساعت ها هر گردشگری را به خود مشغول کنند و برج گاریسندا که به عنوان نماد اصلی شهر در جهان مطرح شده معیادگاه تعداد زیادی از گرشدگران این شهر بوده و هست. به هر حال این شهر باستانی بهترین مکان در نواحی شمالی ایتالیاست که می توانند علاقمندان به هنر و تاریخ را به خود جلب کند.

عزتی کامل- 10/11/90

ده دلیل مهم برای سفر کردن

هروقت از سفر و مسافرت سخنی به میان آمده در رابطه با مناطق مناسب گردشگری، کتابچه های راهنما و یا هزینه های سفر و چگونگی رسیدن به مکان های گردشگری گفته شده، شاید کمتر کسی مستقیم در باره فواید سفر و تاثیر آن بر روی نحوه زندگی انسان سخن گفته باشد یا شاید هم تا حدودی این موضوع مهم فراموش شده باشد، اما ناتاشا گائورا روانشناس و محقق مقاله پیش رو را در فوریه سال جاری میلادی در مجله تراولر به چاپ رساند که البته این محقق بیشتر فرد را مورد بررسی قرار داده و از تاثیرات سفرهای گروهی نام نبرده است بنابراین تاثیرات فردی سفر کردن را بر می شمرد.

مسافرت همیشه باعث ایجاد انگیزه زندگی و تقویت روحیه شادابی و نشاط در انسان می شود آیا هیچ دقت کرده اید وقتی قصد سفر دارید از شب قبل دچار هیجان خاصی می شوید؟ یا اینکه با چه انرژی بیشتری مشغول به جمع و جور کردن وسایل سفر می شوید؟ روانشناسان معتقدند که این شور و هیجان خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود و امید به زندگی را افزایش خواهد داد بخصوص در جوامع امروزی که سراسر از تنش ها و درگیری های روزانه است و زندگی صنعتی ما را فراگرفته است که شاید کمتر فرصت استراحت یا مسافرت داشته باشیم.

امروزه مثل گذشته سفرها محدود به تجار یا بازرگانان نیست بلکه سفر و گردش به عنوان یکی از برنامه های روزانه جوامع تبدیل شده که همواره مورد تاکید جامعه شناسان و روانشناسان است. ناتاشا گائورا می گوید : طبق تحقیقات بالینی که بین 1000 نفر در سن 60 سالگی، ساکن ایالات متحده آمریکا که سال 2009 میلادی انجام شده کسانی که در طول مدت زندگی خود مسافرت زیاد داشته اند تقریبا 40 درصد کمتر از دیگران در خطر افسردگی دوران بازنشستگی هستند.

حال با توجه به این گزارش ها این محقق از سوی دیگری به این مهم نگاه کرده و 10 فایده عمده سفر کردن را برای ما بر شمرده است.

ادامه مطلب ...

چگونه سلامتی خود را در هواپیما حفظ کنیم

قسمت کابین مسافران در هواپیما  

هرگوشه و کناری از مجلات و یا حتی کیف شخصی ما اثری از تبلیغات آژانس های مسافرتی دیده می شود که دایم مردم را تشویق به سفر رفتن و گذراندن تعطیلات خودشان با این شرکت های مسافرتی می کنند و یا با عکس های بسیار جالب و زیبا باعث تشویق و تحریک خواننده می شوند اما کمتر جایی سخن از چگونگی حفظ بهداشت یا چگونگی سلامت ماندن در هنگام اینگونه سفرها به میان آمده . یا اینکه کمتر از خطرات احتمالی موجود در سرزمین رویایی ای که تبلیغ شده به زبان می آید و تا حدودی نکات منفی آن پوشیده می شود.

این بار برخلاف تبلیغات و عکس های زیبای تبلیغاتی آژانس های مسافرتی قصد داریم نکاتی در مورد حفظ سلامتی شما در هنگام سفرهای هوایی را عنوان کنیم تا هنگام رسیدن به مقصد خود از این سفر لذت کافی ببرید و از شر دارو و درمان خلاص شوید.

با توجه به بروز برخی بیماری های همه گیر مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری های ویروسی نوین که در چند سال اخیر اذهان عمومی را به خود اختصاص داده اند لازم است نکات بهداشتی در سفرهای ما بیشتر رعایت شود. طبق نظر کارشناسان پزشکی و سلامت جامعه بافزونی یافتن مسافرت های هوایی و استفاده از هواپیماهای مسافرتی و همچنین گسترش صنعت هتلداری در سطح جهان خطر ابتلا به برخی از بیماری هی ویروسی و قارچی به این دلیل افزایش یافته است بنابراین اهمیت کنترل و حفظ برخی اصول هنگام سفر برای ما ضروری تر به شمار می آید.

کارشناسان می گویند با افزایش این گونه سفرها و عدات مردم محیط هواپیماها و شاید اطاق های هتل ها آلوده تر از سابق شده به گفته آنها این دو محیط که بیشترین سطح تماس با بدن انسان در این محیط هاست بیشترین میزان آلودگی به باکتری ها و ویروس ها را به خود اختصاص داده اند که هر یک از این آلودگی ها به تنهایی می تواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد بنابراین باید دقت بیشتری در حفظ بهداشت خود داشته باشید.

آلوده ترین مکان ، دستشویی هواپیماست

طی یک تحقیق که توسط سازمان بهداشت و ایمنی سلامت ایالات متحده آمریکا در مورد بهداشت داخل کابین هواپیما انجام شده مشخص شده است که آلوده ترین مکان در داخل کابین هواپیما دشتسویی و سرویش بهداشتی آن است. این گزارش بیان می کند همانطور که می دانیم در هر پرواز صدها نفر داخل یک فضای محدود قرار خواهند گرفت که مجبور هستند در مدت پرواز از دو یا سه دستشویی مشترک استفاده کنند که این مسئله باعث افزایش آلودگی خواهد بود.

براساس همین گزارش هنگام پرواز یک هواپیمای متوسط تجاری بین مسافران داخل کابین هواپیما که قادر به حمل حدود 150 مسافر است تقریبا 5 نفر بیمار وجود دارد که البته درصد زیادی از این بیماران به بیماری های ویروسی مثل آنفلوآنزا و سرماخوردگی دچار هستند و مجبور هستند از همین سرویس بهداشتی مشترک استفاده می کنند.

طبق برخی اطلاعات این گزارش به دلیل کوچکی فضای سرویس بهداشتی هواپیما امکان رعایت برخی اصول بهداشتی توسط مسافران تا حدودی کاهش می یابد . به عنوان مثال فضای محدود دستشویی باعث می شود که کاربر نتواند به خوبی دست های خود را با آب و صابون شستشو دهد.  بنابراین انواع وسیله هایی که همگی مجبور هستیم به آنها داخل این فضای محدود دست بزنیم دارای سطح بالایی از آلودگی خواهند بود.

به همین دلیل کارشناسان عنوان می کنند که بهترین راهکار برای جلوگیری از آلودگی دستهای ما استفاده از دستمال های مرطوب برای باز و بسته کردن درب سرویس های بهداشتی داخل کابین هواپیما خواهد بود ، این دستمال ها معمولا آغشته به مواد ضد عفونی کننده دست هستند بنابراین بهترین گزینه برای نظافت دستها خواهد بود.

از سوی دیگر دکتر هارون ای گِلَت ، مدیر عامل بیمارستان سنت جوزف در نیویورک و سخنگوی انجمن بیماری های عفونی ایالات متحده آمریکا عنوان می کند: به عقیده من آلوده ترین مکان داخل کابین هواپیما سرویس های بهداشتی آن است بنابراین سعی کنید تماس بدون خود را با این محیط به حداقل برسانید و هنگام استفاده از آن از دست زدن به کلیدها و درب اصلی بدون محافظ خودداری کنید به این صورت که حتما با یک دستمال مرطوب از این وسیله ها استفاده کنید و برای استفاده از توالت حتما از پوشش های یک بار مصرف آماده که در داروخانه ها در دسترس شماست استفاده کنید تا از تماس بدن خود با توالت جدا خودداری کرده باشید.

صندلی هواپیما مکان مناسبی برای انتقال آلودگی

یکی دیگر از کارشناسان مسایل عفونی در ایالات متحده آمریکا دکتر مارتین مایرز، مدیر شبکه ایمن سازی می گوید: صندلی هواپیما در مقام دوم از نظر آلودگی و انتقال بیماری قرار گرفته . بنابراین به عقیده ایشان ضدعفونی کردن این وسیله قبل از نشستن روی آن مهمترین نکته رعایت بهداشت هنگام پرواز است. توجه داشته باشید که دو قسمت اصلی این صندلی یعنی دسته ها و سینی های مخصوص غذا مورد نظر این کارشناس بوده . این متخصص می گوید : شرکت های هواپیمایی طبق قوانین عمومی IATA  موظف هستند به رعایت نکات بهداشتی داخل کابین هواپیما ، اما به دلیل کثرت کار و کمبود وقت شاید به خوبی این کار انجام نشده باشد بنابراین با استفاده از یک دستمال مرطوب خودتان این اقدام را می توانید کامل کنید.

در این زمینه ماری جکسون یکی از سرمهمانداران خطوط هواپیمایی آمریکا می گوید : من بارها دیده ام که برخی از مادران هنگام پرواز کودکان خود را روی سینی های غذا تمیز می کنند و در برخی موارد پوشک کثیف خود را روی آن قرار می دهند البته این مهماندار می افزاید که این موضوع بسیار نادر اتفاق می افتد اما گاهی اوقات به دلیل خسته شدن مادران و ناچاری آنها در هنگام پروازهای طولانی و در تنگنا قرار گرفتن آنها قادر به حفظ و رعایت برخی قوانین نیستند که البته این توجهی برای رعایت نکردن بهداشت عمومی نیست اما اتفاق هر ساله بارها اتفاق می افتد.

نکته مهم دیگری که داخل کابین هواپیما باید رعایت کنید این است که  جز در مواقع ضروری به کتابچه ها و وسایل داخل سبد جلوی صندلی خود دست نزدید این وسایل هنگام هر پرواز بارها مورد استفاده دیگران قرار گرفته و شما از سلامتی آنها آگاه نیستید به همین دلیل می تواند با سطح بالای آلوده همراه باشند و این آلودگی را به بدن شما انتقال دهند.

در کابین هواپیما از بیماران دوری کنید

اگر هنگام سوار شدن به داخل هواپیما با فردی روبرو شدید که علایم مشهود بیماری را دارد حتما از او فاصله بگیرید و اگر تصادفا این فرد کنار شما نشسته بود از مهماندار بخواهید که در صورت امکان جای شما رو تغییر دهد.

دکتر مایرز می گوید: در فوریه سال 2010 میلادی یکی از خطوط هوایی انگلستان هنگام پرواز یکی از مسافرانش که زنی 27 ساله بود دچار حادثه شد و از حال رفت پس از رسیدگی سرمهماندار متوجه شد که این زن به سرخک مبتلا شده . بنابراین از کلیه مسافران پرواز خواست که در اولین فرصت به پزشک معالج خود مراجعه کنند و در طول پرواز از ماسک استفاده کنند .

به عقیده این پزشک خطر ابتلا مسافران به بیماری هایی که از طریق هوا منتقل می شوند در طول سفرهای هوایی بسیار بیشتر از شرایط عادی خواهد بود. او سرخک ، آنفلوآنزا و سرماخوردگی را از شایعترین انواع بیماریها هنگام سفرهای هوایی می داند و می گوید همانطور که در تمامی رسانه ها اعلام شده اولین نکته برای جلوگیری از این بیماری ها حفظ فاصله حداقل یک متر و نیم از فرد بیمار ضروری است اما این موضوع در هنگام سفرهای هوایی واقعا امکانپذیر نیست بنابراین درصد ابتلا بیشتر خواهد شد او از مسافران خواست در صورت مشاهده علایم بیماری از مسافرت خودداری کنند تا هم سلامتی خود و هم دیگران را به خطر نیاندازند. همچنین ایشان استفاده از ماسک و نظافت دستان با دستمال مرطوب در طول پرواز را بهترین راه حل و پیشگیرانه دانست.

پتو و بالش داخل کابین هواپیما آلوده هستند

رتبه سوم انتقال آلودگی به بالش و پتو داخل هواپیما اختصاص یافته است. دکتر شلدون می گوید : طبق آمار اعلام شده پیش تر این مطلب در یک پرواز تجاری معمولی حداقل 5 بیمار مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا داخل کابین خواهد بود که این آمار در برخی از فصول سال شاید دو برابر باشد . بنابراین استفاده از این گونه وسایل مشترک مثل پتو، بالش  بسیار خطرساز خواهد بود .

این پزشک و متخصص می گوید: طبق قوانین جدید هواپیمایی این گونه وسایل باید صرفا به صورت یکبار مصرف در اختیار مسافران قرار گیرد اما برخی از این شرکت ها قادر به تامین هزینه های این کار نیستند و شاید در خوش بینانه ترین حالت روزانه این تعویض را انجام دهند بنابراین بیشترین مرکز تجمع ویروس خواهند بود چون طی یک روز این هواپیما شاید صدها مسافر را جابه جا کرده باشد. این کارشناس می گوید: بهترین روش استفاده از پتو و بالش یکبار مصرف و اختصاصی شماست که امروزه با ابعاد و وزنی کم توسط شرکت های تجاری در اختیار شما قرار خواهد گرفت به عنوان مثال برخی از بالش ها را می توان باد کرد و مورد استفاده قرار داد و پس از پایان سفر آن را دوباره داخل کیف دستی خود قرار دهید .

ایستگاههای بازرسی نیز آلوده هستند

اما یکی از مراکز آلوده که تا کنون شاید کمتر به آن توجه شده ایستگاه های بازرسی قبل از سوار شدن به هواپیماست. اگر دقت کرده باشید تعدادی سبد و دمپایی در این ایستگاه قرار داده شده تا هنگام بازرسی شما از این وسایل استفاده کنید بنابراین این وسایل هروزه چندین هزار بار توسط مسافران و مراجعان به فرودگاه مورد استفاده قرار می گیرد که بیشترین سطح آلودگی را می توانند در بر داشته باشند به عنوان مثال این دمپایی ها می تواند اصلی ترین عامل انتقال بیماری های پوستی و قارچی باشد و سبدها نیز می توانند برخی از ویروس ها را نیز انتقال دهند . این متخصص می گوید بهترین روش برای جلوگیری از تماس دمپایی با پاهای شماست استفاده از جوراب هنگام به پا کردن دمپایی هاست به یاد داشته باشید که این جوراب ها را بشویید و در نور مستقیم آفتاب خشک کنید و در مورد سبدها به یاد داشته باشید که در اولین فرصت پس از عبور از این ایستگاه دستهایتان را با آب و صابون بشویید یا با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

این کارشناسان همگی متعقدند که اگر این قوانین بسیار ساده و پیش پا افتاده را هنگام سفرهای هوایی خود رعایت کنید مطمئن باشید که احتمال بیماری شما به امراض یاد شده در حد صفر خواهد بود و تعطیلات خوبی را خواهید داشت این کارشناسان مهتمرین توصیه ای که به مسافران هوایی دارند برداشتن یک بسته دستمال مرطوب ، بالش و پتوی یکبار مصرف و چند عدد ماسک بوده البته قبل از اینکه از خانه خارج شوید بهتر است این وسایل را در کیف دستی خود بگذارید تا فراموش نشوند.

عماد عزتی

مجله تراول

 

 قسمت فرست کلاس ایرباس آ380 

 

 

قبل از سفر پوست خودتان را آماده سفر کنید

کم کم به تابستان نزدیک می شویم و با توجه به تعطیلی مدارس فصل سفر و گردش آغاز می شود آیا تا به حال به این نکته فکر کرده اید که اگر بار سفر می بندید باید به فکر توشه سفر برای پوست خودتان هم باشید؟

ادامه مطلب ...

ترکیه ، صنعت گردشگری ایران را ضربه فنی کرده

اگر اهل سفر هستید و دست به چمدان ، حتما با سوالهایی چون کجا برویم و کی برویم آشنا هستید . این دو سوال بسیار مهم در ذهن هر گردشگر و اهل سفری بارها و بارها تکرار شده و یقینا پاسخ های متفاوتی نیز به همراه داشته است. اما این دو سوال در ذهن اکثر گردشگران ایرانی که قصد سفرخارجی را دارند معمولا پاسخی یکسان و زمانی مشابه را در پی  دارد.

پاسخ مکانی این سئوال در ذهن اکثر گردشگران ایرانی که علاقمند به تجربه سفرهای خارجی هستند ،  کشوری نیست به جز ترکیه اما در مورد زمان این سفر نظرات متفاوتی در میان است ولی اکثرا تعطیلات تابستانی و یا تعطیلات آخر سال را انتخاب می کنند اگرچه حتی تعطیلات دو یا سه روزه هم باعث افزایش تقاضای سفر به این کشور می شود.

بطور کلی ایرانیان با توجه به پیشینه و عقاید مذهبی خود اکثرا علاقمند به مسافرت و به این ضرب المثل که می گوید: بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی ، پایبند هستند ، اگرچه این مثل اشاره ای به مقصد و زمان سفر ندارد اما همین چند کلمه باعث شده که ایرانیان بیشتر علاقمند به تجربه سفر  ترکیه باشند تا تجربه دیگر ممالک.  حال سئوال اصلی بدور از هرگونه تعصب و منفی گرایی این است که چرا ترکیه به عنوان اولین گزینه سفرهای خارجی ایرانیان برگزیده شده ؟!

ترکیه یا همان سرزمین عثمانی از نظر فرهنگی و اجتماعی پیوندهای بسیار مشترکی با ایران دارد و ارتباط قومی بین این دو  ملت باعث شده که علاقه خاصی برای ارتباط بین ساکنان دو کشور ایجاد شود اما چندیست که این علاقه تقریبا از طرف ایران به ترکیه  یکسویه شده است .

اگر کمی دقت کنید روزی نیست که با تبلیغاتی چون برگزاری تورهای تفریحی یا اقتصادی در کشور ترکیه برخورد نداشته باشیم یا اینکه حداقل دو یا سه بار در هفته متن پیامکی تبلیغاتی در این زمینه را از حافظه تلفن همرامان  پاک کرده ایم، آیا واقعا این سئوال را پیگیری کرده اید که چرا نام این کشور را  زیاد می شنوید یا می خوانید؟ شاید به ظاهر کلمه گردشگری و مسافرت بسیار خوشایند باشد اما نگرانی از اینجا آغاز می شود که چرا فقط یک نام ؟

همین یک سئوال به همین دلیل چندیست که ذهن اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری را در دو سوی مرزهای ایران و ترکیه مشغول کرده است، اگرچه ساکنان کشور همسایه ایران از فرصت ایجاد شده بسیار خوشحال و خرسند به دنبال فرصتهای بیشتر برای جذب حداکثر گردشگران ایرانی هستند. اما داخل مرزهای ایران اوضاع نگران کننده شده بطوری که دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی صنعت گردشگری درفکر یافتن پاسخ این سئوال و راهکارهای مناسبی برای کنترل این روند و تغییر جهت سفرهای خارجی گردشگران ایرانی، به تکاپو افتاده اند .

دست اندرکاران صنعت گردشگری ترکیه با افتخار پاسخ این سئوال را اینگونه اعلام می کنند : با توجه به سیاست ها و تلاشهایشان هر روز شاهد رشد تصاعدی ورود گردشگران ایرانی به ترکیه بوده اند  بطوری که در این زمینه نشریه ترک زبان «تودی زمان» نوشته  ایرانیان اولین مقصد گردشگری خارجی خود را کشور ترکیه انتخاب می کنند و اعلام می کند طبق مطالعات آماری سازمان گردشگری ترکیه صرفا در ماه ژوئن سال 2010 میلادی 14 هزار نفر گردشگر ایرانی فقط از شهر آنتالیا بازدید کرده اند اگرچه این نشریه از تعداد بالای گردشگران ایرانی ابراز خشنودی کرده و این دستاورد را حاصل مدیریت بسیار دقیق و سرمایه گذاری بجای دست اندرکاران صنعت گردشگری ترکیه دانسته اما به نوعی  استقبال بسیار زیاد ایرانیان از شهری کوچک به نام آنتالیا در ترکیه شگفتی آنها را برآشفته است . شهری که به جرات می توان گفت با ارزهای ایرانی آباد شده و رونق اقتصاد خود را مدیون گردشگران ایران خواهد بود.

بعد مسافت و نزدیکی فرهنگی ایران و ترکیه به عنوان دو دلیل ابتدایی بین گردشگران ایرانی شناخته شده است. این درحالی است که بسیاری از دست اندکاران صنعت گردشگری همگی عقیده دارند که خدمات هوایی بسیار مناسب و دقیق پروازهای ترکیه در کنار تعداد بسیار زیاد پروازهای ایرانی از اکثر شهرهای بزرگ ایران به مقصد شهرهای مختلف ترکیه در کنار دیگر جذابیت های ترکیه  برای گردشگرانی ایرانی، مهمترین عوامل رشد و گسترش سفرهای ایرانیان به این کشور بوده.  به صورتی که حتی اگر این سیستم منظم خدمات هوایی هم وجود نداشته باشد فاصله نزدیک دو کشور این امکان را به اتوبوس های بسیار لوکس و قطار خواهد داد تا به کمک هم دوباره چنین آماری را به ثبت برسانند چه رسد به اینکه هم اکنون هر سه مورد با حداکثر ظرفیت خود فعال هستند.

 اما این حجم بالای گردشگران ایرانی در کشور ترکیه حاکی از مسایل و دلایل عمده تری بوده و هست . بطوری که آقای مقصودی یکی از مدیران صنعت گردشگری و مدیرعامل آژانس گردشگری نپتون گشت در تهران، با توجه به یک دهه فعالیت در زمینه برگزاری تورهای ترکیه اظهار نظر می کند و می گوید: گردشگران ایرانی وقتی در ایام پیک سفر مثل تعطیلات نوروز به دنبال مقصدی برای گذراندن تعطیلات خود هستند با توجه به عدم کیفیت امکانات داخلی و مشکلات مربوط به آن ناگزیر به انتخاب تورهای بین المللی هستند و با توجه به بودجه خود بین کشورهای همسایه معمولا نام ترکیه بیشترین گرایش را برای مقصد سفرشان ایجاد می کند.

وی در ادامه می افزاید: اگر گردشگران ایرانی را به دو دسته ثروتمند و متوسط تقسیم کنیم ، گروه متوسط معمولا 4 گزینه پیش رو خواهد داشت که عبارتند از ارمنستان، تایلند، ترکیه و دبی که اولین گزینه آنها کشور همسایه شمالغربی ایران یعنی ترکیه خواهد بود.

مقصودی عنوان می کند، گرانی تورهای داخلی ، عدم کنترل و نظارت بر ارایه سرویس و البته بی کیفیتی آنها باعث شده بیشتر گردشگران داخلی با هزینه ای کمتر یا نزدیک به تورهای داخلی از تورهای خارجی مثل کشور ترکیه استفاده کنند . وی براین موضوع تاکید بسیاری دارد که هزینه تورها و هزینه سفر گردشگران معمولا مهمترین عامل انتخاب مقصد آنهاست، بنابراین شاید اصلی ترین عامل انتخاب ترکیه به عنوان مقصد گردشگری در بین ایرانیان هزینه بسیار پایین سفر به کشور ترکیه باشد، اگرچه نزدیکی این کشور از نظر مسافت عاملی دیگر در این زمینه خواهد بود.

این در حالی است که دو عامل یاد شده در برخی از کشورهای دیگر نیز قابل دسترس هستند، اما بازهم ترکیه جذابیت بیشتری برای گردشگران ایرانی دارد اینجاست که شاید دلایل دیگری خودنمایی و ذهن دست اندکاران گردشگری ایران را به خود جلب می کنند .

اولین عامل عدم نیاز به دریافت ویزا برای گردشگران ایرانی در ترکیه بیان شده است ، با توجه به موقعیت سیاسی ایران در جهان امروز این عامل شاید سرنوشت سازترین عامل برای انتخاب ترکیه بین گردشگران ایرانی بوده و هست در همین ارتباط مقصودی عنوان می کند : عدم نیاز گردشگران ایرانی به ویزا هنگام ورود به کشور ترکیه یکی از کلیدی ترین دلایل سفر ایرانیان به این کشور است و در واقع همین موضوع را  به عنوان پاشنه آشیل صنعت گردشگری ایران می دانید و می گوید: اگر دولت همین یک قانون یعنی دریافت ویزا برای اتباع خارجی را از میان تعداد بیشماری قوانین دست و پاگیر حذف کند، می توان امید داشت که صنعت گردشگری ایران به شدت رونق خواهد گرفت چون بخش خصوصی توان بازسازی خود برای پذیرایی از گردشگران ورودی را پس از این اقدام خواهد داشت.

اما دومین عامل در این باره، تجارت چمدانی بین دو کشور ترکیه و ایران است که به این افزایش سفر دامن زده و با توجه به سابقه بسیار خوب اجناس ترکی از نظر قیمت و کیفیت در بین خریداران ایرانیانی بخصوص پوشاک ترک رشد و گسترش اینگونه سفرها از ایران به ترکیه را به منظور تجارت چمدانی شاهد  هستیم  و همین موضوع باعث رشد تصاعدی تعداد گردشگران ایرانی در آمارهای دولتی ترکیه شده . بنابراین اگر امکان بازرسی علت سفر گردشگران ایرانی را داشته باشیم در میابیم که بیشتر گردشگران ایرانی سالانه چندین بار  فقط برای تجارت چمدانی وارد خاک این کشور می شوند . بنابراین بازهم ترکیه برنده این میدان خواهد بود چون به قول معروف با یک تیر دو نشان زده هم تجارت بین المللی کشورش را رونق داده و هم صنعت گردشگری خود را به واسطه آن تقویت کرده است.

اما داخل مرزهای ایران موضوع رشد تعداد گردشگران ایرانی به کشور ترکیه سوژه بسیار جالبی برای انکار دخالت دست اندکاران دولتی صنعت گردشگری ایران بوده بطوری که اکثر این مدیران هرگونه دخالت یا تاثیر گذاری عملکردهای خود را در این زمینه نزدیک به صفر می دانند. این در حالی است که بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری خصوصی در ایران عنوان می کنند سازمان گردشگری ایران در واقع آنها را رقیبی برای موفقیت های خود می داند و بسیاری از عدم موفقیت های خود را به دلیل عدم حمایت بخش خصوصی عنوان می کنند . بطوری که بسیاری از شرکت های خصوصی بر این عقیده هستند که  سازمان گردشگری بخش خصوصی را نامحرم خود در این زمینه می داند .

فعالان عرصه گردشگری عنوان می کنند اگر از مسایل مالی ، گرانی و بی کیفیت بودن تورهای داخلی ایران بگذریم، وقتی یک گردشگر ایرانی برای سفر شیراز خود درایام نوروز برنامه ریزی کرده و  به دنبال تهیه بلیت هواپیما باشد معمولا موفق به خرید بلیت نخواهد شد در حالی که همین گردشگر کافیست پاسپورت خود را در دست داشته و خود را به نزدیکترین فرودگاه بین المللی اطراف محل اقامت خود برساند تا با اولین پرواز به ترکیه برود ، این فعالان صنعت گردشگری ایران عنوان می کنند که بسیاری از گردشگران ایرانی حتی برای سفر ترکیه اقدام به تهیه ارز هم نمی کنند چون بدون نگرانی با پول ایرانی وارد شهرهای ترکیه می شوند و بدون مشکل اقدام به تبدیل پول خود می کنند و از سفر خود لذت می برند. بنابراین هرگز نباید به دنبال یافتن جواب چگونگی گسترش سفر ایرانیان به ترکیه باشیم چون پاسخ پیش روی ماست و نیازی با بازرسی یا جست و جو ندارد.

حال اگر قصد دسته بندی عوامل تاثیر گذار در انتخاب گردشگران ایرانی برای سفر به ترکیه را داشته باشیم می توان به ترتیب عواملی چون عدم نیاز به دریافت ویزا، آسان بودن دسترسی، ارزان بودن هزینه سفر  ، کیفیت بالای خدمات و دریافت ویزا برای دیگر کشورها (انگلستان آمریکا) را عنوان کنیم. این موارد به عقیده اکثر کارشناسان ، دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران  و حتی در برخی موارد خود گردشگران ، همه دلایلی تاثیر گذار در این زمینهه هستند و باعث سرازیر شدن سیلی بسیار عظیم از گردشگران ایرانی به سمت ترکیه شناخته شده اما می توان اذعان کرد که هرگز این موضوع ریشه ای توسط دست اندران سازمان گردشگری ایران بررسی نشده است و در بسیاری از موارد مسوولان این سازمان سعی در محکوم کردن شرکت های خصوصی و انکار مسئولیت خود در این زمینه می کنند و در اکثر اوقات با اتخاذ تصمیم های بسیار عجولانه سعی در دور کردن آنها از گردونه صنعت گردشگری را دارند.

حال آنکه همین شرکت های خصوصی توان احیای صنعت بی جان گردشگری ایران را خواهند داشت و می توانند بازویی نیرومند جهت کمک به سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایران باشند . بنابراین گذشته از همه عوامل ذکر شده اصلی ترین دلیل که از دید مسئولان این صنعت پنهان مانده و نفس گردشگری ایران را به شماره انداخته ، عدم هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی این صنعت بسیار سودآور است که به گفته هر دو گروه دست اندرکاران این صنعت  در صورت رونق آن می تواند درآمد حاصل از آن را به جای درآمدهای نفتی در نظر گرفت.

 البته با توجه به پتانسیل های بسیار بالای گردشگری در ایران و علاقه بسیار بالای گردشگران خارجی به فرهنگ و تمدن ایران زمین، این اختلاف نظر در حالی باعث بروز این بحران شده که اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران هنوز در مسایل حاشیه ای چون علاقه برخی از گردشگران ایران به بی بندوباریها و جذابیت های کاذب ترکیه  گرفتار هستند، درصورتی که بسیاری از گردشگران ایرانی که ترکیه را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند از میان اقشار متدین هستند و دلایلی چون مسلمان بودن این کشور، امنیت اجتماعی آن  و دسترسی به غذای حلال را دلیل سفرشان عنوان کرده اند. باشد روزی که صنعت گردشگری ایران بنابر آموزه های دینی و تاریخی ما در جایگاه مناسب و در حالت تعادلی قرارگیرد.

عماد عزتی

1/11/90