کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

به اروپا ارزان سفر کنید

چگونه بلیت هواپیمای ارزان قیمت به مقصد اروپا تهیه کنیم؟

در قرن حاضر تهیه بلیت هواپیما و مسافرت در واقع دو موضوع مرتبط به هم هستند. اما هزینه تهیه بلیت همیشه جزو دغدغه های گردشگران بوده و هست و اکثر آنها به دنبال تهیه بلیت های ارزان قیمت  برای کاهش هزینه های سفرشان بوده اند البته این موضوع یا همان تهیه بلیت ارزان قیمت هواپیما فقط برای مسافران یا گردشگران پراهمیت نیست بلکه تجار و افرادی که دائم در سفرند نیز با این روش به دنبال کاهش هزینه های سفرشان هستند.

همین موضوع یعنی بلیت ارزان قیمت باعث شده تا بسیاری از شرکت ها و دفاتر خدمات گردشگری به دنبال یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این نیاز مسافران باشند، از جمله این راهکارها را می توان تخفیف ها و ارائه پیشنهادهای بسیار جالب و جذاب توسط شرکت های هواپیمایی برای جذب حداکثری مسافران ، نام برد.

اما مهمترین موضوع برای گردشگران این است که چگونه از این تخفیف ها مطلع شوند و چگونه برای تهیه بلیت های ارزان قیمت اقدام نمایند حال اگر شما هم از آن دسته گردشگرانید که به فکر پیدا کردن بلیت ارزان قیمت به مقصد اروپا هستید، می توانید با در نظر گرفتن چند قانون ساده که به شما خواهیم گفت برای سفر بعدی خودتان به این قاره سبز بلیت ارزان قیمت تهیه کنید و از هزینه های سفرتان بکاهید. البته برخی از مسافران به دلیل شرایط کاری و زمان سفرشان مجبور هستند در تاریخ و یا به شهری خاص سفر کنند بنابراین طبیعی است که این قوانین زیاد برای آنها کاربردی نداشته باشد اما اطلاع از این امکانات برای همه مسافران هوایی کاربردی خواهد بود بنابراین با دقت به توصیه های چمدانی ما توجه کنید و آنها را به خاطر بسپارید.

1.       انعطاف پذیر باشید

این توصیه که در واقع کلیدی ترین توصیه ما به شما برای یافتن ارزانترین بلیت  هواپیماست در برگیرنده کلیه قوانین بعدی این دستورالعملهاست. به این ترتیب که  اگر مقصد بعدی سفرتان را انتخاب کرده اید برای یافتن ارزانترین بلیت هواپیما زیاد سختگیر نباشید و با توجه به بازه زمانی و هزینه مورد نظرتان بهترین خطوط هوایی و فرودگاه مقصد را انتخاب کنید. اینگونه که شما برنامه سفرتان را با شرایط موجود وفق دهید و منتظر جهت عکس آن نباشید.

همانطور که می دانید معمولا  اکثر شهرهای جهان دو یا چند فرودگاه دارند و معمولا فرودگاههای درجه 2 یا 3 آنها برای پذیرایی هواپیماهای خطوط هوایی ارزان قیمت یا پروازهای داخلی در نظر گرفته می شوند اگرچه این فرودگاهها گاهی اوقات دورتر از شهر هستند ولی این فاصله با استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس کوتاه شده و قابل توجیه است. بنابراین قبل از این تصمیم به خرید بلیت هواپیما بگیری کمی در مورد فرودگاهها و خطوط هوایی مقصدتان مطالعه کنید و شتابزده عمل نکنید. البته بکوشید برنامه سفرتان را متناسب با بهترین گزینه هوایی انتخاب کنید.

2.       به سایت های travel zoo و airfare watchdog سری بزنید

اگر قصد سفر به اروپا دارید و علاقمند به استفاده از ارزانترین خدمات هوایی هستید بهترین گزینه مطالعه و بازدید از این دو وب سایت معروف برای شماست. هر دو این سایت ها با توجه به بازه زمانی و مکانی بازدید کنندگانشان، بهترین پیشنهادها را به مسافرانی که علاقمند به ارزان سفرکردن هستند ، خواهند داد. کرایه وسایل نقلیه عمومی از فرودگاه به مرکز شهر و همچنین هزینه خرید بلیت و خدمات هوایی برای علاقمندان به طور کامل شرح داده شده است بنابراین گردشگران می توانند با توجه به جیبشان بهترین گزینه را انتخاب کنند.

3.       حداقل 20 هفته قبل برای خرید بلیت هواپیما اقدام کنید

طبق روال معمول بین اکثر شرکت های هواپیمایی تقریبا 6 ماه قبل از تاریخ پرواز، قیمت بلیت آن پرواز بخصوص و مورد نظر شما اعلام و بلیت قابل پیش فروش خواهند بود. البته قیمت بلیت در این زمان پایین ترین قیمت را دارد و هرچه به تاریخ پرواز نزدیک تر می شویم قیمت بلیت این پرواز واقعی تر خواهد شد. بنابراین اگر می توانید حداقل برای 6 ماه آینده خود برنامه ریزی کنید یقین داشته باشید که امروز می توانید ارزان ترین بلیت هواپیما را به مقصد قاره سبز تهیه کنید . به یاد داشته باشید که زمان باز شدن  پرواز (قابل خرید بودن بلیت ) در کشور آمریکا بین 6 تا 8 هفته قبل از تاریخ پرواز خواهد بود بنابراین دقت کنید که با توجه به این بازه زمانی در کشورهای مختلف بهترین موقعیت را برای خرید بلیت ارزان انتخاب کنید.

4.       همیشه پرواز اول هفته را انتخاب کنید

یکی از عوامل تعیین کننده در قیمت بلیت هواپیما در اکثر کشورها ایام تعطیل یا تعطیلات آخر هفته است به این صورت که معمولا تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات رسمی باعث افزایش حدود 30 درصدی یا حتی بیشتر قیمت بلیت  هواپیماها می شود این ایام را اصطلاحا پیک سفر می گویند که در این زمان در خواست سفر به دلیل ایام تعطیل به بیشترین میزان خود می رسد. بنابراین سعی کنید برای استفاده از ارزان ترین قیمت بلیت هواپیما پروازهای اول هفته را انتخاب کنید . البته از هم اکنون به فکر برگشت باشید و ایام غیر تعطیل را برای بلیت برگشتتان نیز در نظر بگیرید.

5.       خطوط هوایی معروف جهان را فراموش کنید

امروزه با توجه به جایگاه بسیار مهم حمل و نقل هوایی بسیاری از شرکت های خصوصی خدمات هوایی اقدام به افتتاح و راه اندازی مسیرهای هوایی بسیار ارزان قیمت کرده اند بنابراین برای رسیدن به مقصدتان فقط به دنبال شرکت های هوایی معروف نباشید شما می توانید در قاره سبز از خطوطی مثل JETBLUE و RYANAIR استفاده کنید. این شرکت های خصوصی در ابتدای پیدایش خود فقط قصد ارایه خدمات درون مرزی و پروازهای کوتاه مدت را داشتند اما رفته رفته با استقبال بیش از حد مسافران برای استفاده از خدمات ارزان قیمت خود مواجه شدند که همین موضوع باعث شد تا هواپیماهای این خطوط هوایی فواصل طولانی تری را بپیمایند و به قاره های دیگر نیز پرواز کنند.

معروف ترین خطوط هوایی ارزان قیمت از مبداء قاره آمریکا به قاره سبز عبارتند از: AER LINGUS، TUIFLY، SUN WING، AIR TRANSAT، CONDOR، AIR BERLIN،  AEGCAN AIR و  virgin atlantic.

به انتخاب گردشگران بهترین و ارزانترین خطوط هوایی برای سفر از کانادا به آمریکا دو شرکت transat و sunwing برای علاقمندان گردشگری است که با استفاده از این دو شرکت می توانند مبلغ قابل توجهی برای سفرشان پس انداز کنند.  اما خطوط مناسب از مبداء آسیا به اروپا به شرح ذیل است: air asia، air berlin، oman air، air baltic، Norwegian airline و Pegasus air line

اما اگر هنوز هم عقیده دارید امکان پیدا کردن بلیت ارزانتر هم هست می توانید به این سه وب سایت مراجعه کنید. کافی است که مبداء و مقصدتان و البته تاریخ سفرتان را وارد کنید تا ارزان ترین بلیت را در اختیار داشته باشید.

الف: airninja.com ب. Whichbudget.com ج.skyscanner.com

6.       با خطوط ارزان قیمت در اروپا صرفه جویی کنید

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که بدون اطلاع از این امکانات با استفاده از یکی از خطوط هواپیمایی معروف جهان مثل کی ال ام، لوفتانزا، ایرفرانس و ... به قاره سبرز رسیدید و قصد دارید به کشورهای دیگر این قاره سفر کنید هنوز هم دیر نشده و به قول معروف ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است. شما می توانید با استفاده از یکی از خطوط ارزان قیمتی که قبلا به شما معرفی شده مقدار قابل توجهی از پولتان را پس انداز کنید بهترین گزینه برای شما استفاده از خدمات خطوط هوایی RYANAIR و EASYJET در سراسر اروپاست. به یاد داشته باشید که این خطوط ارزان قیمت از نظر کیفیت خدمات هوایی و ایمنی در سطح استاندارد جهانی هستند و هیچ تفاوتی با خطوط معروف جهان از این نظر ندارند فقط ممکن است که در فرودگاههای درجه 2 یا 3 مقصد شما فروآیند. یا اینکه در برخی پروازهای این شرکت ها خبری از پذیرایی نیست و اگر علاقمند به خوردن یا نوشیدن باشید باید دست به جیب شوید.

7.       بلیت های اوپن یا بدون محدودیت زمانی خریداری کنید

اگرچه در نگاه اولیه این نوع بلیت ها در هزینه سفر شما زیاد دخیل نیست اما اگر کمی با دقت این موضوع را بررسی کنید متوجه خواهید شد که این نوع بلیت ها در اصل کمک شایانی برای صرفه خویی شما خواهند بود. به عنوان مثال اگر از نیویورک به لندن وارد شدید و قصد بازدید از فرانسه را نیز دارید می توانید از این نوع بلیت استفاده کنید به صورتی که می توانید از لندن با قطار به فرانسه بروید و از آنجا دوباره به نیویورک بازگردید. حتی می توانید با برنامه ریزی دقیق هزینه یک روز اقامت هتل را هم پس انداز کنید.

8.       صرفه جویی هزینه هتل با انتخاب بلیت مناسب

اگرچه این توصیه کمی عجیب و غیر واقعی به نظر می آید اما در واقع یکی از کارآمدترین روشهای صرفه جویی هزینه های سفر شماست. همانطور که می دانیم اکثر هتل های دهکده جهانی ساعت 11 صبح را برای ورود مسافران و ساعت 14 بعدازظهر را برای خروج مسافران در نظر گرفته اند . حالا با توجه به این محدودیت زمانی می توانید به گونه ای بلیت هواپیما را تهیه کنید که دقیقا در همین زمان ها وارد هتل شوید و یا از هتل محل اقامت خودتان خارج شوید تا از پرداخت یک روز هزینه اضافه اقامت خود در هتل اجتناب کنید و مبلغ کرایه اتاق را صرفه جویی کنید با استفاده از وب سایت www.hotelscombined.com می توانید بهترین اطلاعات را در این زمینه به دست آورید .

البته هرگز فراموش نکنید که بسیاری از خطوط هوایی برای جلب نظر مسافران خود اقدام به ارایه مشوق هایی از قبیل یک شب اقامت رایگان در هتل مورد قراردادشان می کنند بنابراین می توانید با خرید این نوع بلیت ها از یک شب اقامت رایگان در هتل نیز لذت ببرید.

اگر از این روش ها استفاده کنید و به آنها اعتماد داشته باشید یقین داشته باشید که پرواز ارزان قیمتی خواهید داشت و می توانید مبلغ پس انداز شده را برای سفرهای بعدی خود استفاده کنید.

Travel news

FEB2012

خانواده وسپاسوار وارد ایران شد

ایتالیایی وسپا سوار وارد ایران شد

پائولو و لیندزی زن و شوهری که زندگی عادی خود را رها کرده و به عنوان ماجراجویانی موتور سوار بار سفر دور دنیا بستند، این دو حدود یک ماه پیش وارد ایران شدند و با گذشتن از شهرهای مختلفی ایران عازم پاکستان برای ادامه سفرشان به سوی استرالیا هستند. پائولو ایتالیایی31 ساله مهندس و طراح وب سایت های اینرنتی و لیندزی کانادایی 28 ساله نرس بیمارستان با وسیله نقلیه خود که در ایتالیا از شهرتی خاص برخوردار است یعنی موتورسیکلت وسپا وارد ایران شدند.

این زوج جوان سال 2009 میلادی در جنوب شرق آسیا با یکدیگر آشنا شدند و دوسال بعد با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترک خود را شروع کردند اما روشی غیر معمول را برای زندگی آینده خود درنظر گرفتند . آنهم ماجراجویی دور دنیاست. پائولو اگرچه برای بار دوم است که به ایران سفر می کند امابه گفته وی ایران هنوز هم برای او جذاب و ناگفته های بسیاری دارد که به دنبال آنها برای بار دوم وارد خاک ایران شده است. بدون تردید مطالعه این متن و آگاهی از دلایل سفر این زوج جوان  بسیار جذاب است. بنابراین چمدان مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کند ، ساعت حدود 3 بعد از ظهر روز 16 آبان ماه 1391 بود که پائولو و لیندزی وارد دفتر روزنامه شدند و مصاحبه اختصاص ما آغاز شد اما آنقدر بحث ما جالب و شنیدینی بود که ناگهان تاریکی هوا باعث شد که به خود مان بیاییم و نگاهی هم به ساعت بیاندازم ساعت 6 شد بود که کلید قطع (استاپ) ضبط رو زدم.

·         مبداء سفرتان از چه کشوری بود؟

سفرمان از ایتالیا زادگاه من (پائولو) شروع شد و از این کشور موتورمان را به حرکت درآوردیم ، مراکش، مصر، اردن، سوریه ، ترکیه ، یونان و ایران را تا کنون دیدیم .

·         همانطور که می دانید یونان درگیر مسائل داخلی و بحران است شما به عنوان گردشگر چه مشکلی در این کشور داشتید؟

همانطور که می دانید اقتصاد یونان دچار بحران بسیار شدیدی شده است ، یونان هم که همگان می دانند اقتصادش برمبنای اقتصاد گردشگری پایه ریزی شده است .  بنابراین هرگونه بحران و نا آرامی یا تعطیلی مراکز تفریحی اقتصاد یونان را تهدید خواهد کرد. همانطور که ناآرامی ها باعث نگرانی من و لیندزی در این کشور شد و به سرعت خاک یونان را ترک کردیم، دیگران مثل ما هم یا وارد یونان نخواهند شد و یا هرچه سریعتر از کشور یونان خارج خواهند شد.

·         وسیله سفرتان چیست؟

موتور وسپا یا همان نماد ایتالیا، همانطور که می دانید من ایتالیایی هستم بنابراین به سبک ایتالیایی ها سفر می کنم. وسپا اگرچه سرعتش کم تر از دیگر موتورهاست اما مطمئن تر و ایمن تر برای سفرهایی اینچنینی خواهد بود. البته دلایل فنی هم باعث انتخاب ماشد طبق تحقیقات من امکانات تامین قطعات یدکی در صورت لزوم برای این نوع موتور در تمام طول مسیر ما مهیاست و احتمالا دچار مشکل نخواهیم شد.

·         قبل از ایران ترکیه را دیدید چه چیزی نظرتان را درباره ترکیه جلب کرد؟

جنبش و جوش و تحرک مردم در بازار و خیابان های ترکیه و البته رونق اقتصادی این کشور چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها واقعا جالب توجه و البته تامل است ولی نکته اصلی اهمیت آنها به حضور گردشگران و البته احترام به خارجی هاست.

·         حالا که حدود 3 هفته است در ایران هستی و قصد مقایسه ایران و ترکیه را داشته باشی چه خواهی گفت؟

اول از همه مهمانوازی دو قوم کاملا شبیه به هم هستند و این حاکی از اشتراکات فرهنگی آنهاست. اما من جنب و جوش ترکیه را در ایران ندیدم این تنها تفاوت دو کشور از نظر من بود البته اگر از حضور گسترده گردشگران در ترکیه بگذریم.

·         هزینه سفر شما در ترکیه روزانه چقدر بود؟

همانطور که می دانید من و لیندزی ارزان سفر می کنیم و زیاد قصد اضافه خرج کردن و لوکس سفر کردن را نداریم و به همین دلیل همیشه اقتصادی سفر می کنیم و متناسب با بودجه تعیین شده، سفرمان خرج می کنیم. اما در ترکیه روزانه برای هر نفر تقریبا 50 دلار هزینه داشتیم .

·         هزینه شما در ایران چقدر است؟

ایران، واقعا کشوری ارزان قیمت و زیبا برای گردشگرانی چون ماست. هزینه روزانه ما در ایران به ازای هر نفر تقریبا نصف کشور ترکیه است اما لازم به یادآوری هست هزینه سوخت هم که عمده هزینه سفرما را به خود اختصاص داد واقعا در ایران ارزانتر از دیگر کشورهاست . بهترین بخش سفر ما برای تهیه سوخت تاکنون ایران بوده .

·         لیندزی قبل از سفر به ایران چه تصوری از کشور ایران داشتی؟

همسر پائولو گفت: من اولین بار هست که به کشور ایران سفر می کنم و با این کشور آشنا می شوم اما تبلیغات منفی علیه ایران ذهن من رو گمراه کرده بود و کمی نگران این سفر بودم. ولی حالا واقعا به تمام ماجراجویان زن مثل خودم می گویم این سرزمین کهن واقعا ارزش دیدن را دارد و به واقع امنیت گردشگران در ایران مهیاست.

·         به عنوان یک زن خارجی و گردشگر مشکلی با پوشش اسلامی ندارید؟

اولین قانون گردشگری احترام به قوانین مقصد شماست، پس من هم باید به قوانین اسلامی ایران احترام بگذارم . در ضمن من سفر می کنم که تجربه کسب کنم پس این هم نوعی تجربه برای من خواهد بود، هرچند من قبلا کشورهای اسلامی دیگری را نیز دیدم اما در کشورهای دیگر مثل ایران  گردشگران مجبور  به استفاده از حجاب کامل نیستند هرچند که پوشش ما باید متناسب با قوانین آن کشورها می بود اما گردشگران تقریبا آزادی بیشتری نسبت به اهالی آن کشورها داشتند مثل سوریه یا ترکیه، سفر به ایران  هم یک تجربه است که تاکنون برای من کاملا شیرین و جذاب بوده است و هیچ محدودیتی در این کشور نداشتم. بنابراین پوشیدن حجاب هم بخشی از سفر من خواهد که هرگز مزاحمتی برای ایجاد نکرده و اصلا به اون فکر نمی کنم.

·         پائولو اولین نکته مثبت ایران دراین سفر برای شما چه بوده است؟

تفاوت جالب و کاملی که با آن برخورد کردم آسانتر شدن قوانین دریافت ویزا و البته نحوه دریافت آن برای من بود

·         کمی بیشتر توضیح بدهید؟

همانطور که می دانید من سال 2008 میلادی نیز به ایران سفر کردم بنابراین با قوانین دریافت ویزا ایران آشنا بودم اما اینبار شاهد تفاوتی کاملا متفاوت بودم. امسال درخواست ویزای خودم و لیندزی را از طریق اینترنت فرستادم وتنها یک کپی از پاسپورت هر دوتایی برای سفارت ایران در ترکیه ارسال کردم. پس از یک هفته جواب مثبت درخواست من برای من ارسال شد و نکته جالب این بود که سفارت خانه ایران از من سئوال کرد در کدام شهر ترکیه ویزاها را خواهم گرفت . به این ترتیب من و لیندزی در شهر ارزروم ترکیه با پرداخت حق ویزای قانونی ویزاهای خودمان را به راحتی و بدون دردسر دریافت کردیم و وارد خاک ایران شدیم.

·         این تجربه جالب به نظر شما چه تاثیری در جذب گردشگران خارجی به ایران را خواهد داشت؟

ببینید ما امروز از سفارت هندوستان به دفتر جام جم آمدیم چون در خواست روادید به هندوستان را داریم اما واقعا هم اذیت شدیم و هم هزینه زیادی به همین دلیل از دست دادیم که خاطره خوبی برایمان نخواهد بود پس ایران با سهل کردن امکان حضور افرادی چون من و لیندزی یک گام رو به جلو برای جذب گردشگر برداشته است.

·         وقتی وارد ایران شدید به کدام شهرها سفر کردید؟

از مرز بازرگان وارد ایران شدیم و به سمت اردبیل رفتیم واقعا شهر زیبایی بود، اما در این شهر مشکل برای اقامت داشتیم هتل مناسب ارزان قیمت نبود بعد از آن به سمت آستارا رفتیم و کل مسیر جاده کنار دریای خزر را تا گرگان پیمودیم و دوباره به رشت بازگشتیم و از جاده چالوس به سمت تهران راه افتادیم.

·         چرا تا گرگان رفتید؟

همانطور که می دانید من سال 2008 سفری به ایران داشتم و در آن نفر با دوستی ایرانی آشنا شدم که ساکن شهر رشت بود به قصد دیدن او به رشت رفتیم که متاسفانه نشد پس از رشت روی نقشه و با توجه به اطلاعات گردشگری گرگان علاقمند شدیم به این شهر نیز سفر کنیم که با موتورمان به این شهر تاریخی هم رفتیم جاده بسیار زیبا بود و هوای بسیار خوبی را در طول مسیر تجربه کردیم.

·         شما با موتورتان تقریبا روزانه چند کیلومتر طی می کنید؟

بستگی به شرایط جاده و هوای منطقه دارد از 90 کیلومتر تا 200  کیلومتر متغیر است ولی قصد ما استفاده از طبیعت جاده و راه کشورهاست بنابراین هیچ عجله ای در کار  نیست. اما به هرحال طبق برنامه باید پیش رفت تا در طول سفرمان گرفتار نشویم.

·         نظر شما درباره رانندگی ایران چیست؟

رانندگان ایرانی به قانون توجهی ندارند . بخصوص موتورسواران که مثل حکومت های خودمختار عمل می کنند ، اما بطور کل من با اینطور رانندگی آشنایی دارم چون رانندگی در ترکیه را هم تجربه کردم .

·         رانندگی در طول سفر همیشه با شماست (پائولو)؟

معمولا داخل شهرها که شلوغ تر هست من ولی در جاده های مناسب لیندزی هم رانندگی می کند

·         مقصد نهایی شما کدام کشور است؟

استرالیا

·         چرا آن کشور را انتخاب کردید؟

قصد داریم به مادر بزرگ لیندزی در این کشور سری بزنیم

·         پس از تهران کدام شهر را بازدید خواهید کرد؟

کاشان، اصفهان، شیراز، یزد و زاهدان و در نهایت وارد پاکستان خواهیم شد

·         نظر شما درباره امنیت ایران چیست؟

ایران کشوری متمدن و کاملا ایمن برای گردشگران است بنابراین مناسب برای اینگونه سفرها با موتورسیکلت یا دوچرخه

·         چقدر به اینترنت وابسته هستید؟

به واقع افرادی چون ما برای ثبت خاطرات سفرشان نیازمند دنیای مجازی هستند بنابراین اگر پشت موتور نباشم مشغول اینترنت بازی هستم البته برای ثبت خاطرات سفرمان

·         نظرتون درباره اینترنت در ایران چیست؟

سرعت اینترنت در ایران خیلی کند هست و دسترسی به سایت های اجتماعی مثل توئیتر سخت شده بنابراین این موضوع براین امثال من جالب نیست.

·         کدام غذای ایرانی را بیشتر دوست دارید؟

میرزا قاسمی بهترین تجربه غذای ایرانی من بود و البته انواع کباب که جای خود دارد. جالب هست که کبابهای ایرانی مثل ترکیه است بطور کل عادت غذایی ترکیه و ایران مثل یکدیگر است

·         لیندزی چه خوراکی را در ایران دوست دارد؟

من عاشق شیرینی های ایرانی و شیرینی فروشی های ایران هستم همه شیرینی های ایران لذیذ و خوشمزه هستند اما کباب های ایرانی واقعا طعم دیگری دارند.

·         رستوران های ایرانی را دوست دارید یا فست فودهای ایران ؟

من واقعا از فضای قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی ایران خوشم می آیند و البته خوراک معروف آنها یعنی دیزی

·         تا کنون به کدام کشورهای اسلامی سفر کردید؟

تونس، مراکش، مصر، سودان و سوریه اما مردم ایران و سوریه کاملا شبیه به یکدیگر هستند درست مثل اینکه در یک کشور هستیم

·         بنابراین با قوانین اسلامی آشنا شدید و در ایران مشکلی ندارید؟

البته ایران کاملا فضایی متفاوت با دیگر کشورهای ذکر شده دارد نه به خاطر مذهب چون مذهب همگی این کشورها اسلام است اما تمدن و فرهنگ ایرانیان واقعات باعث تمایز ایران با دیگران شده است.

·         لیندزی در کانادا دوست ایرانی دارید؟

بله، من در کالج هنگام تحصیل با دختری ایرانی دوست بودم که از دو درباره ایران می پر سیدم به نوعی می توان گفت با فرهنگ ایرانیان آشنا بودم  اما واقعا تجربه سفر دنیای دیگری با شنیده های من بود.

·         نظرتون درباره صنایع دستی ایران چیست؟

شاهکار، فقط همین. خاتم کاری و قلمزنی را در اصفهان دیدم اگرچه مشابه آن در ترکیه نیز بود اما هنر ایرانیان واقعا چیز دیگری است و منحصربفرد.

·         قصد سفر به شیراز را دارید چرا این شهر را انتخاب کردید؟

اولا که مسیر حرکتمان به سمت جنوب از این شهر خواهد بود اما دلیل دوم این است که هر وقت درباره ایران مطلب می خواندم  عکسی از حافظیه و شیراز را می بینیم بنابراین همیشه علاقمند بودم به شیراز سفر کنم و از این شهر تاریخی و باستانی دیدن کنم که اینبار قصد سفر به شیراز هم داریم.

·         به غیر از حافظیه و سعدی در شیراز چه آثار باستانی را دنبال می کنید؟

بدون تردید قبل از شیراز سری به پاسارگاد و پرسپولیس خواهیم زد چون سفر به ایران با دیدن این دو اثر باستانی کامل خواهد شد.

·         همانطور که می دانی ایران هم اکنون درگیر مسایل سیاسی با غرب است در این زمینه نظری دارید؟

بطور کلی ما علاقه ای به سیاست نداریم چون در صلح و آرامش و بدور از هرگونه سیاست سفر لذتبخش تر خواهد شد اما بدون تردید علاقه ای به تسلط آمریکا به دیگر کشورها نیز نداریم همه باید در آزادی کامل باشند و برای صلح جهانی گام بردارند.

·         بزرگترین مشکل شما در ایران چیست؟

انتقال پول، کابوس تمام گردشگران خارجی در ایران است چون نمی توانند از کارتهای اعتباری و بانکی بین المللی خودشان استفاده کنند از سوی دیگر حمل پول نقد نیز بسیار خطرناک است.

·         نظر شما درباره جوان های ایرانی چیست؟

پائولو با خنده ای جواب داد همگی تیم های فوتبال ایتالیایی را با اسامی کامل بازیکنان می شناسند ، و به محض اینکه متوجه می شوند من ایتالیایی هستم با هیجانی خاص می گویند آث میلان ، پاتو، پائولو مالدینی  و ....

·         آخرین مورد یک کلمه در باره ایران بگویید

لیندزی: غیر قابل تصور

پائولو: کهن و زیبا

خاموش

صنعت بیمه گردشگری ایران را بیمه خواهد کرد

گردشگری به عنوان یکی از درآمدزاترین صنایع قرن حاضر هر روز شاهد رشد چشمگیری از نظر خدمات و سرمایه گذاری های خود در گوشه و کنار دهکده جهانی بوده و هست. بنابراین حضور گسترده فعالان در عرصه گردشگری و البته گردشگران در کشورهای مختلف باعث ایجاد شغل و حرفه های جدیدی در جهان شده و گاه گاهی این صنعت سبز باعث ایجاد ارتباطی حرفه ای بین اصناف مختلف در کشورها شده است.

رشد و گسترش صنعت گردشگری در گوشه و کنار جهان آنچنان سریع و جذاب بوده که توانسته است بیشتر صنایع مرتبط را با خود همراه کند و به صورتی که اکثر این صنایع سعی کرده اند برای دست یابی به درآمد عظیم این صنعت خودشان و البته قوانین مربوطه را با آن صنعت یعنی گردشگری تطبیق دهند.

به عنوان مثال می توان به همکاری میان مراکز اقامتی و رستورانها ، خطوط هواپیمایی و مراکز تفریحی ، حضور گردشگران در جوامع ورزشی از جمله ارتباط بین صنعت گردشگری و صنایع زیر مجموعه آن اشاره کرد. اما تقریبا یکی یا دو ده بیش نیست که گردشگری توانسته به صورت جدی صنعت بیمه را نیز با خود همراه کند و قوانین بیمه ای را جهت رشد و گسترش حضور گردشگران را به نفع خود تغییر دهد و از سوی دیگر  اندرکاران بیمه را به حضوری فعال در صنعت سبز گردشگری تشویق نماید.

هرچند حضور صنعت بیمه در کنار گردشگری بیشتر یادآور خسارت و خاطرات ناگوار برای گردشگران و موسسات گردشگری است اما از آنجا که گردشگری در شاخه های مختلف مثل گردشگری هیجان انگیز و ماجراجویانه رشدی چشمگیر داشته و حضور گسترده گردشگران این نوع گردشگری در گوشه و کنار جهان حوادثی را در پی داشته است نیاز همکاری صنعت بیمه با گردشگری بیش از قبل  احساس شد. بطوری که دست اندرکاران بیمه نیز این موقعیت را مغتنم شمرده و به بازار گردشگری و همکاری با دست اندرکاران آن وارد شدند.

هرچند در اوایل این همکاری، بیمه در صنعت گردشگری صرفا وسایل حمل و نقل و لوازم همراه گردشگران را پوشش می داد اما پس از حضور گردشگران در تورهای ماجراجویانه این خود مسافران بودند که نیازمند بیمه شدن بودند و شاید ابزار و لوازم همراهشان زیاد به بیمه شدن نیازی نداشت، در این زمان پس همکاری موسسات بیمه و صنعت گردشگری وارد مرحله ای نوین در دهکده جهانی شد که این همکاری می تواند به عنوان کلیدی طلایی برای موفقیت یا عدم موفقیت صنعت گردشگری برخی کشورها شناخته شود.

بسیاری از کشورها که محل برگزاری اینگونه تورهای ماجراجویانه هستند یا حتی بسیاری از تورهای دریایی و از همه مهمتر کشورهایی که در گردشگری سلامت خود سرمایه گذاری عمده ای انجام دادند امروز به اتکاء حضور شرکت های بیمه به جذب علاقمندان سفر به کشورشان می پردازند به گونه ای که امتیازات گردشگری مقصد آنها ، محل برگزاری یا توانمندی های تخصصی این تورها در میان تبلیغات گسترده آنها زیاد به چشم نمیخورد بلکه که اینگونه شرکتها  پوشش گسترده بیمه های خود را طی سفر مورد نظرشان برای گردشگران معرفی می کنند .

در پی این نوع تبیلغات گردشگران نیز به اهمیت دریافت بیمه های مسافرتی هنگام سفرشان پی بردند و مقاصد سفرشان را بیشتر با توجه به نوع و میزان پوشش بیمه های گردشگری مقاصدشان انتخاب کردند. اهمیت حضور شرکتهای بیمه در تورهای گردشگری آنچنان مشهود بود که بسیاری از کشورهای گردشگرپذیردریافت بیمه نامه سفر توسط گردشگران را جزو یکی از شرایط ورود گردشگران به کشورشان قرار دادند تا هم نظر مسافران محتاط را به کشورشان جلب کنند و هم نسبت به عدم هزینه تراشی برای کشورشان به واسطه حضور گردشگران گامی بلند برداشته باشند.

در این میان برخی از کشورها همچون ایران که جزو کشورهای پرجاذبه جهان و البته یکی از بهترین مقاصد گردشگری پزشکی در خاورمیانه هستند و در سال 2012 میلادی به عنوان مقصدی ارزان برای گردشگران و ماجراجویان بین المللی تبدیل شده اند از نقش مهم صنعت بیمه در توسعه صنعت گردشگری غافل مانده اند بطوری که  زیاد شاهد حضور و همکاری شرکت های بیمه با صنعت گردشگری آنها نیستیم.

در حالی که بسیاری از کارشناسان گردشگری حضور گسترده صنعت بیمه را در صنعت گردشگری الزامی می دانند و در واقع حضور بیمه در صنعت گردشگری کشورها را تضمینی برای موفقیت آنها در جذب گردشگران بازار هدفشان عنوان کرده اند .

این گروه عنوان می کنند حذف روادید و تسهیل ورود گردشگران با هزینه ای اندک به کشورهای گردشگرپذیر اگرچه سیاستی بسیار کارآمد برای جذب گردشگران به منطقه ای خاص در دهکده جهانی است اما امروزه بیش از این دو عامل شاهد نقش آفرینی پوشش خدمات بیمه در این امر هستیم. به صورتی که اگر کشوری گردشگر پذیر چون ایران به پشتوانه تاریخ و تمدن خود بتواند علاوه بر موارد یاد شده همکاری صنعت بیمه را با گردشگری خود ایجاد کند بدون تردید گوی رقابت را از دیگر رقبای منطقه ای خود و حتی دیگران خواهد گرفت و به عنوان قطب گردشگری در آن منطقه خاص از دهکده جهانی شناخته می شود.

از سوی دیگر وجود جاذبه های طبیعی برای برگزاری تورهای مهیج و ماجراجویانه و البته مراکز جذب گردشگران درمانی در ایران نیز لزوم توجه به حضور صنعت بیمه در کنار صنعت گردشگری کشور را باردیگر یادآوری می کند هرچند برخی کشورهای بیگانه هم اکنون با کارشکنی های خود باعث جلوگیری از حضور موسسات بیمه بین المللی در گردشگری کشورمان شده اند و قصد ضربه زدن به اقتصاد گردشگری ایران را دارند اما این فرصت به وجود آمده می تواند باعث حضوری فعال و بسیار قدرتمند شرکت های بیمه داخلی در جذب گردشگران به ایران بشود بنوعی که این شرکت های بیمه داخلی می تواند با همکاری سفارتخانه های کشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران ، حضور گردشگرانی که بار سفر به ایران بسته اند را تضمین کنند.

بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری ایران صنعت بیمه کشورمان می تواند با ارایه خدمات نوین و البته کامل خود به گردشگران ورودی تضمینی برای حضور آنها در داخل کشور باشد به شرط آنکه شرایط حضور این گروه یعنی صنعت بیمه در گردشگری کشورمان توسط مسئولان مربوط تسهیل و امکانات لازم در اختیارشان قرار گیرد . به عقیده این گروه سفارتخانه های ایران می توانند لزوم دریافت بیمه های ایرانی را به عنوان یکی از شروط دریافت روادید ورود به کشور را برای گردشگران علاقمند به ایران درنظر بگیرند تا با این کار هم توانمندی صنعت بیمه ایرانی را به گردشگران بین المللی معرفی کنند و هم باعث اطمینان خاطر آنها طی اقامتشان در کشورمان باشند و البته از همه مهمتر مانع از کارشکی دیگران در صنعت گردشگری ایران بشود.

پس بجاست که مسئولان دولتی که در واقع سیاستگذاران کلان گردشگری ایران هستند باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند و شرایط حضور گسترده شرکت های بیمه ایرانی را در نمایشگاه های بین المللی صنایع گردشگری بازارهای هدف جذب گردشگر کشورمان را فراهم کنند تا این صنعت بتواند خلاء موجود در جذب گردشگران خارجی به ایران را پوشش دهد و حضور گردشگران در ایران به عنوان کشوری ارزان قیمت و پرجاذبه را تضمین نمایند.

عزتی

15/8/91

وام چگونه و از چه زمانی به جیب ما رسید

وام کلمهای که در جهت رشد و شکوفایی و رفع نیاز بشر به کار گرفته می شود گاهی  به جای ایجاد انگیزه و شور و نشاط یادآور مراحل سخت اداری و بانکی دریافت آن است. اما به واقع فلسفه وجودی وام چیست؟ و از چه زمانی وارد زندگی ما شد؟  این کلمه یا همان وام که معنی حقوقی مهمی را نیز به همراه دارد حداقل یکبار در طول زندگی،  آنهم در بهترین یا حتی شیرین ترین دوران زندگی یعنی زمان ازدواج و تشکیل خانواده نقش ایفا کرده است بطوری که برای به دست آوردنش با انواع و اقسام قوانین اداری دست و پنجه نرم کرده ایم و فارق از آنکه این کلمه چیست و چگونه به جوامع بشری راه یافته است سعی کردیم از آن بهره مند شویم.

به همین دلیل حتی اگر جزو تجار و بازرگانان یا تولید کنندگان نباشیم هم بی تردید با فراز و نشیب ها و البته شیرینی گرفتنش به خوبی آشنا شده ایم، هرچند گروههای اول بیشتر بااین کلمه درگیر هستند. اما همین کلمه ساده یا وام هم گاهی آنچنان سرسخت است که بسیاری را از لذت خرج کردنش پشیمان کرده و عطایش را به لقایش می بخشند، یا حتی گروهی را راهی بازارهای غیر رسمی مالی می کند .

تعریف وام چیست؟

وام به طور کلی قرض دادن نوعی پول سود دار است که از زمانی مشخص بین قرض دهنده و قرض گیرنده  رد و بدل می شود . این تبادل پول بین دو طرف به صورت های مختلفی انجام می شودکه از دیرباز و دوران باستان در جوامع بشری رایج شده است. قوانین و میزان سود این نوع قرض دادن  پول در جوامع مختلف امروزی متفاوت است و میزان بازپرداخت آن به شرایط مختلفی بستگی دارد اما در کشور ایران براساس سیستم بانکی اسلامی و بانکداری بدون ربا صورت میگیرد هرچند گاهی اوقات کاملا سهل الوصول است، اما گاهی هم دست نیافتنی است و به قول معروف خرما بر نخیل و دست ما کوتاه است.

وام تعمیرات، وام تولید، وام خرید کالا، وام خرید مسکن، وام خرید لوازم کسب و کار و دهها مورد وام در جامع بشری هست که بسیاری را به خود چه درخواست کننده و چه وام دهنده را به خود مشغول کرده است. بدون تردید بانکها و موسسات مالی به درخواست کنندگانشان وام می دهند تا علاوه بر رونق اقتصادی منطقه حضورشان ، که کاملا توجیه شده ا ست منافع مادی و سود خود را نیز تضمین کنند.

اما وام یا همان قرض دادن پول در مدتی معین با سودی مشخص مدت زمان بسیار طولانی همراه بشر بوده و هست . بی شک می توان ردپای قرض دادن را حتی در دوران معاملات پایاپای در تاریج دید و حتی جستجو کرد اگرچه در آن زمان پول هنوز وارد زندگی بشر نشده بود اما به عنوان مثال خرمنهای گندم یا حتی حیوانات به عنوان قرض به دیگران داده می شود و با افزایشی مورد توافق هر دو طرف در سال بعدی بازپرداخت می شد که به عنوان اولین موارد وام از آنها یاد شده است.

اما پس از حضور پول و اسکناس نیز وام دادن و البته وام گرفتن رونقی دوچندان به خود دید و هر روز قوانین بهتری را در این راستا تجربه کرد تا اینکه امروزه می توان گفت به تکامل خود رسیده است هرچند هنوز هم برخی خلاء های موجود در عقود قرضی باعث سوء استفاده بسیاری شده است اما این موضوع هرگز باعث توقف پرداخت یا دریافت وام از سوی جوامع بشری نشده است.

این کلمه که فلسفه وجودی آن برای رفع گرفتاری مالی بشر بود اگرچه در اوایل راه یا همان زمان پیدایشش به نوعی وام گیرنده را استثمار می کرد و گاهی باعث از بین رفتن کل زندگی او  می شد اما امروزه با توجه به سیستم های نوین بانکداری و البته پایه و اساس علم اقتصاد این موضوع کمتر به چشم می خورد بصورتی که  کارکرد وام، بیشتر به اصل خود یعنی همان گرهگشایی از کار وامگیرنده برگشته است.

ایران از چه زمانی وام دار شد؟

 بانکداری در ایران از قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم کاملا به صورت سنتی و فعالیت های شرکت های بزرگ تجاری یا تجارتخانه ها بود که امروزه این شرکت ها به صرافی های کنونی تبدیل شده اند و هم اکنون هم مشغول ارایه خدمات بانکی و مالی به متقاضایان خود هستند .

 شهرهای اصفهان، مشهد، تهران، شیراز و بوشهر از شهرهای تجاری ایران در آن دوره بودند که تعداد زیادی از شرکت های تجاری و تجارتخانه ها را در خود جای داده  و  بدون تردید کلیه امور مالی از قبیل جابه جایی و نقل و انتقال پول و البته قرض دادن یا همان وام از طریق تجار ساکن آنها انجام می شد .

عمده تجارتخانه های آن زمان تجارتخانه جمشیدیان و تجارتخانه جهانیان بودند، این دو شرکت و شرکت های مشابه آنها اگرچه مهمترین اعضای نظام مالی کشور بشمار می رفتند  اما در اوایل سال 1300 شمسی به فراموشی سپرده و بطور کل فعالیت مالی خود را تعطیل کردند این اتفاق درست زمانی رخداد  که اولین بانکها  در ایران تاسیس و نظام مالی کشور دست خوش تغییراتی اساسی شد و از حالت سنتی خارج شد. بنابراین می توان بدون تردید تاریخ دریافت وام رسمی از بانک در ایران را به سال 1265 به بعد نسبت داد.

 اولین تجربه تلخ ثبت شده دریافت وام در کشورمان مربوط به تجارتخانه جمشیدیان است، این تجارتخانه که در سال 1265 شمسی توسط ارباب جمشید ، تاجر منسوجات به عنوان موسسه مالی برای انجام امور بانکی تاسیس شد . وی موفق شد با توجه به حرفه جدید خود یعنی صرافی و انتقال وجوه تجار رونق خوبی به کسب و کارش بدهد. این تجارتخانه با اعطای وامهای کوتاه مدت و بلند مدت رونق مناسبی در صنعت بانکداری خود ایجاد کرد اما با ورود این تجارتخانه  به صنعت ملک و امکالت تقریبا تمام این موفقیت ها مسیری دیگر به خود گرفت و با استقراض او از دو بانک استقراضی و بانک شاهی تجارت امپراتوری ارباب جمشید به نابودی کشیده شد این دو بانک با تمدید نکردن مدت بازپرداخت وام تجارتخانه جمشیدیان، وی و تجارت خانه اش را به زانو در آوردند و در نهایت در سال 1294 شمسی کل تخارتخانه به دولت ایران واگذار شد.

اولین بانک در ایران که بانک شاهی نام داشت در سال 1889 میلادی به دستور ملکه بریتانیا و به امتیاز دولت ایران تاسیس شد و اساس تشکیل آن وامی که انگلستان  به ناصرالدین شاه داده بود، قرار داشت . رویتر توانست با پرداخت وام به ناصرالدین شاه امتیاز تاسیس این بانک را به عنوان وثیقه از او بگیرد. او توانست دومین امتیاز بانکی خود را در سال 1267 هجری به مدت 60 سال از ناصرالدین شاه دریافت کند . به این ترتیب ناصرالدین شاه به عنوان دومین وام گیرنده بزرگ پس از ارباب جمشید در تاریخچه وام ایران نقشی مهم را به خود اختصاص می دهد. بانک شاهی وامهای خود به دولت ایران را با سودهای 5 تا 9 درصد بازپس می گرفت و به عنوان تضمین اصل پولش، امتیازات ویژه ای از ایران گرفت. 

دومین بانکی که به ایران وام داد و ایران را وامدار خود کرد بانک استقراضی بود . هرچند از گذشته رسم براین بوده که همیشه برای دریافت وام باید مشقات زیادی را تحمل و مدارک و تضمین های بلندبالایی را آماده کرد، اما این دو بانک یعنی بانک استقراضی و بانک شاهی رقابتی شدید برای پرداخت وام به ایران داشتند آنهم فقط به خاطر سودهای کلانی که به واسطه این وامها از ایران دریافت می کردند . همانطور که قبلا نیز گفته شد بانک شاهی سود وامهای خود را بین 5 تا 9 درصد درنظر می گرفت اما بانک استقراضی پا را فراتر از او گذاشت و سود وامهای خود را از 9 تا 12 درصد محاسبه کرد ، بنابراین سود سرشار پرداخت وام به ایران از سوی این دو بانک هرگز قابل چشم پوشی نبود و نکته بسیار جالب توجه در این معاملات وثیقه هایی بود که علاوه بر این سودهای کلان توسط دولت ایران برای دریافت اینگونه وام ها به دو بانک مذکور داده  می شد. به عنوان مثال می توان از درآمد گمرکات شمال و جنوب کشور نام برد که هر کدام در گرو بانکی بودند.

اما پس از موارد یاد شده در مورد تاریچه وام در کشورمان می توان به درخواست وام میرزا ابوالقاسم ناصرالملک ، وزیر مالیه مظفرالدین شاه در سال 1285 شمسی اشاره کرد که هرگز اجابت نشد و به عنوان درخواستی نافرجام برای دریافت وام در نظام بانکی ایران از آن یاد می شود.

بطور کل سالهای 1265 تا 1305 شمسی را می توان طلایی ترین دوران افتتاح بانک های مختلف در ایران دانست که هرکدام با امتیازی و به واسطه سودی سرشار سراز نظام مالی ایران برمی آوردند. بانک های پهلوی قشون (بانک سپه کنونی)، بانک استقراضی ایران (1270 شمسی و جزئی از بانک کشاورزی )، بانک عثمانی 1301 شمسی، بانک روس و ایران (1303) از این جمله بانک ها هستند  که  سیستم مالی ایران را در راستای اهداف خود متحول کردند.

اما اولین بانکهای ایرانی  بانک پهلوی قشون که از محل سپرده های بازنشتگان لشگری تشکیل شد و امروزه با نام بانک سپه در نظام بانکی کشور مشغول به انجام امور بانکی است و پس از آن موسسه رهنی ایران که وجوه صندوق بازنشستگی کارکنان دولت را مبنی شروع بانکداری خود قرار داد و هم اکنون با نام بانک ملی در نظام بانکی ایران شناخته شده است.

وام از چه تاریخی عمومی شد؟

به هر حال سیستم پرداخت وام و نظام بانکی وام اگرچه به ظاهر برای رفع نیاز مردم بوده اما بیشتر در اختیار دولتمردان و سران کشورها قرار می گرفت اما با افتتاح بانک کارگشایی ایران در سال 1305 به واقع دگرگون شد و سمت و سویی هدفمندی به خود گرفت . اساس و بنیان این بانک که قرض دادن پول یا همان وام دادن بود نام بانک کارگشایی را برایش به ارمغان آورد، هرچند از ابتدا به عنوان موسسه رهنی دولت ایران مشغول انجام این امر بود اما رفته رفته نام بانک کارگشایی را به خود دید و از ان پس با این نام مشغول به کار است .

با افتتاح بانک کارگشایی نظام مالی و وام کشور رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و فصل تازه از نظام مالی و وام در دنیای بانکداری ایران را ایجاد کرد. این بانک که با سرمایه صندوق بازنشتگان دولتی تشکیل شده بود با گرو گرفتن اموال منقول مردم به آنها وامهای کوچک و کم می داد . این روش که با توجه به تصویب قانونی مبنی بر تشویق مردم به سپرده گذاری صورت گرفت توانست به سرعت کارآمدی خود را در نظام مالی کشور و بخصوص اقتصاد خرد نمایان کند.

بانک کارگشایی توانست از اوایل سال 1318 شمسی شکل دقیقی از قرض الحسنه را در نظام بانکی ایران ترسیم کند که همین موضوع باعث کنترل نحوه پرداخت وام در ارقام کوچک به مردم و در عین حال کنترل نقدینگی آنها شد.

به هر حال وام از گذشته تا امروز با بشر بوده و تنها زمان و شرایط پرداخت آن تغییر کرده است اما اصالت خود یعنی کارگشایی را هرگز از دست نداده و نخواهدد اد و در ایران همه بانکها چه تجاری و چه تخصصی مثل بانک صنعت و معدن با توجه به شرایط عقود اسلامی در راه گره گشایی از تجار و مردم مشغول پرداخت وامهای مختلفی با کارمزدهای متفاوت هستند.   

چقدر به بانک بدهکار هستید؟

جریمه دیرکرد اقساط وامتان چقدر است؟

بی تردید در طول زندگی حداقل یکبار به فکر وام گرفتن از بانک یا موسسات مالی بودید و احتمالا به دنبال دریافت آن کمی هم وقت صرف کرده اید و قبل از مراجعه به بانک سری به آگهی های روزنامه زده اید. خرید و فروش انواع وام از یک میلیون تا یکصد میلیون ، وام های تبصره ای ، وامهای جانبازی یا هر نوع وام کم بهره در کوتاهترین مدت جملاتی هستند که توجه شما رو در صفحات روزنامه به خود جلب می کند. اما فارغ از موفقیت یا عدم موفقیت در دریافت وام همیشه یک سئوال گوشه ذهن شماست که این وامهای دست نیافتنی چگونه اینقدر راحت تبلیغ می شوند و آیا واقعا راهی غیر از مراحل قانونی دریافت وام در سیستم بانکی کشور موجود است؟ اقساط این وامها چگونه محاسبه می شود؟

به هر حال، اگرچه گاهی اعداد و ارقام این وامها وسوسه کننده است اما یک لحظه فکر اقساط آن بسیاری از ما را از گرفتنش پشیمان می کند اما برعکس برخی دیگر را تشویق به دریافت اینگونه وامها می کند ، چون ظاهر آنها قاعده بازی دریافت وام و عدم پرداخت اقساطش را به خوبی می دانند. از آنجا که وام پول مبادله شده بین دو نفر در زمان مشخص و با سود مشخص است بی تردید طرف وام دهنده برای تضمین پرداخت اقساط پولش راهکارهایی را  در نظر گرفته که امروزه در کشورمان مشخص شده این راهکارها نه باعث پرداخت اقساط شده بلکه میزان بدهی برخی از بدهکاران را به سیستم بانکی نیز بالاتر برده است و بدهکاران بانکی قبلی را بدهکار تر می کند.

بنابراین این سئوال که چرا بدهکاران بانکی علاقه ای به بازپرداخت اقساط خود ندارد؟ سوژه اصلی ماست، اما قبل از انکه به چگونگی دریافت وام های کلان توسط این گروه یعنی بدهکاران بانکی بپردازیم بد نیست کمی درباره مطالبات معوق بانکی ایران و مشکلات بعدی آن در نظام مالی کشور بدانیم.

بطور کلی در نظام مالی و بانکی وقتی بازپرداخت اقساط در زمان مقرر صورت نگیرد اختلالات جدی در این نظام ایجاد خواهد شد و اگر میزان این معوقات مالی بیش از حد معقول باشد بی تردید شاهد بروز بحران اقتصادی در کشور یا موسسه مالی خواهیم بود.

میزان مطالبات و معوقات بانکی که بنابر آخرین آمار رسمی کشور حداقل 40 هزار میلیارد تومان و به روایتی 50 هزار میلیارد تومان است به 25 درصد از مانده تسهیلات بالغ می شود که با استاندارد پنج درصدی جهانی فاصله زیادی دارد. براساس اخرین گزارش از کمیسیون اقتصادی مجلس درباره معوقات بانکی که در جلسه علنی 18 اسفند 89 قرائت شده مجموعا 7 میلیون و 262 هزار و 480 پرونده بدهی معوقه  به سیستم بانکی وجود دارد که حجم بدهی 5/99 درصد از این پرونده ها زیر 100 میلیون تومان است و حدود 39 هزار پرونده هم دارای بدهی معوقه بالای 100 میلیون تومان هستند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور، این آمار نشان دهنده بحران اقتصادی در ایران است چرا که طبق اصول حسابداری میزان طلب معوقه یک موسسه مالی تا 5 درصد قابل قبول است در حالی ما تا 17 درصد طلب معوقه را در کشور و نظام بانکی خودمان تجربه کرده ایم با این ارقام در واقع برخی از بانکها و موسسات مالی ایران در مرحله ورشکستگی قرار گرفته اند.

این کارشناسان اقتصادی بحران مطالبات معوقه بانکی ایران را به سادگی قابل برطرف شدن نمی دانند و ریشه آن را در بی انضباطی های مالی دولت و البته موسسات تحت نظر آن می دانند. اما عامل اصلی عدم تمایل به بازپرداخت وامها توسط افراد وام گیرنده اینگونه از طرف این کارشناسان بیان شده که

1.        ضعف در تخصیص منابع به طرح های اقتصادی

2.        انحراف منابع از موارد تخصیصی

3.        تغییرات اقتصادی مانند رکود که باعث زیان ده شدن بسیاری از صنایع می شود و در نهایت عدم پرداخت اقساط صورت می گیرد

4.        تغییر در تعریف یا روش محاسبات بدهی های معوقه

5.        استمهال مکرر و بخشش جرایم بخش تولید به سیستم بانکی

بی تردید این 5 عامل باعث بروز تمایل جهت عدم پرداخت به موقع اقساط وام گیرنده هاست که به گفته این کارشناسان این تمایل در سه مرحله نزد بدهکاران ریز و درشت بانکی به وجود می آید  که عبارتند از

1.        کسانی که قصد باز پرداخت بدهی خود را ندارند نه تنها تنبیه نمی شوند بلکه از اجرای سیاست های موجود مالی منفعت بیشتری نیز کسب می کنند

2.        این سیاست ها انگیزه عدم بازپرداخت تسهیلات را در متقاضیان خوش حساب بانکی نیز پرورش می دهد

3.        بسیاری از کسانی که فعال واقعی در حوزه تولید نبوده اند این تسهیلات را به اسم تولید دریافت کرده اند در حالی که هیچ تولیدی در کار نبوده

اما معضل به واقع از کجا آغاز شد و چرا بدهکاران بدون نگرانی از عاقبت قانونی عملکردشان هیچ تمایلی به بازپرداخت ندارند.

وثیقه های نامعتبر

  براساس عرف و قانون هر وام گیرنده  به عنوان اولین مرحله برای دریافت وام باید وثیقه ای در مقابل مبلغ وام دریافتی خود به وام دهنده که همان موسسات مالی یا بانکهای ایران هستند ارایه دهد . اما در باره برخی از وامهای بسیار کلان و حتی کوچک این معادله کمی به نفع وامگیرنده تغییر کرده بصورتی که کارشناسان می گویند براساس بی انضباطی های دولت مثل تغییر مدیران عامل چندین بانک دولتی و خصوصی شرایط همکاری با بدهکاران بزرگ بانکی آغاز شد و به همین جهت حرکت پرداخت وامهای ریز و درشت اما بدون وثیقه های معتبر برای افرادی خاص مهیا شد و فرصتی طلایی را برای آنها از طرف دولت فراهم کرد که حتی مشتریان خوشحساب بانکی نیز تشویق به استفاده از این فرصت شدند چه رسد به بدهکاران بزرگ قبلی که راهکارهای فرار از قانون را به خوبی می دانستند.

اگرچه جای تعجب است که چرا اصالت این وثیقه ها از سوی مدیران و دست اندرکاران سازمان بازرسی بررسی نشده، اما پراکندگی شرکتهای کاغذی متقاضی وام های کلان و عدم همگاهنگی فعالیت اقتصادی آنها با موضوع درخواست وام به راستی معضل بزرگی برای نظام مالی کشورمان است . بسیاری از تقاضاهای وام که در بانکها به آنها پاسخ داده شده از سوی شرکت هایی بوده که فقط با یک اساسنامه کاغذی بدون هیچ سابقه تجاری به بانک ارایه شده است و در واقع این شرکت ها هیچ وجود خارجی نداشته اند و سابقه ای از آنها در دست نظام مالی کشور موجود نیست، اما ارقام افسانه ای را به صورت وام های گوناگون از نظام مالی کشور دریافت کرده اند.

این شرکت های کاغذی با دریافت مبالغ کلان از سیستم بانکی در قالب وام، ضمانت نامه های مالی و ال سی از شرکت های موازی خود که تنها وظیفه آنها over کردن ، (یعنی تبدیل کردن ضمانت نامه ها به پول) این مبالغ را داشت استفاده کردند و ضربه آخر را به سیستم مالی کشور زدند و با توجه به پوشالی بودن تمام مدارک و وثیقه ها هرگز حاضر به بازپرداخت اقساط وامشان نبوده و نیستند.

وامهای خود اشتغالی

یکی از موارد زنده و مستند ذکر شده درباره عدم تمایل وامگیرنده ها به بازپرداخت اقساط خود ، وامهای خوداشتغالی یا همان بنگاههای زودبازده است که در چندین مرحله به افرادی داده شد که همگی از چندین موقعیت شغلی بهره می بردند و هیچ نیازی به وام خوداشتغالی نداشتند . البته مهمترین نکته این است که هیچ مرجع قانونی یا دولتی برای پیگیری این مطالبات اقدام نکرده و رقمهای هنگفتی را در قالب این طرح به برخی از افراد وام داده اند، در صورتی که هرگز نه شغلی ایجاد شده و نه چرخ صنعت بنگاههای کوچک به حرکت درامده است، تنها منفعت این وامها ازدیاد حجم بدهی برخی افراد خاص شد که توانستند از این موقعیت استفاده کنند و حتی اگر در خوشبینانه ترین حالت اگر شغلی هم ایجاد شد به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی کشور محکوم به فنا و تعطیل شدن آن واحد صنعتی شد.

این نقایص در سیستم مالی و نظام بانکی کشور باعث شده تا وام گیرنده ها که اکثرا افرادی خاص هستند و مبالغ کلانی را در اختیار دارند نسبت به عدم بازپرداخت اقساط خود بی تفاوت باشند، به عنوان مثال کسی که 300 میلیارد تومان از نظام بانکی وام دریافت می کند طبق قانون باید وثیقه ای معادل 400 میلیارد تومان به بانک تحویل دهد حال سئوال اصلی اینجاست که چه کسی توان تهیه این وثیقه مالی یا ملکی را برای بانک دارد ؟

بررسی بخشی از پرونده های معوقات بانکی اینگونه می نماید که کسانی که بدهکار بزرگ بانکی هستند معمولا دارای پرونده مفاسد اقتصادی و دارای ارتباطات ویژه ای با برخی مقامات بانکی هستند ، اما نکته جالب توجه اینجاست که این افراد معمولا دارای حرفه ای کاملا مشخص هستند اما پس از این ارتباطات برای اجرای پروژه های کاملا متفاوت با حرفه خود از نظام بانکی کشور وام دریافت کرده اند مواردی چون پرورش شترمرغ، کارتن سازی، کشت و صنعت ، موتورسازی، گردشگری و هزاران مورد دیگر که مبنای دریافت وام های کلانی از بانک بوده اند.

به گفته بسیاری از کارشناسان این افراد مبالغ دریافتی را هرگز در نظام تولید استفاده نمی کنند بلکه آن را در بنگاهها و موسسات واسطه ای سرمایه گذاری می کند هرچند که به تازگی طبق آمار به دست آمده و اسناد و مدارک موجود  تمام این مبالغ که به صورت انواع وام بانکی توسط بدهکاران بزرگ قبلی بانک دریافت شده  به خارج از ایران منتقل در زمینه ملک و املاک سرمایه گذاری شده اند. براساس آمار تنها 20 درصد از وام گیرنده های ایرانی قصد تولید و اشتغالزایی در صنعت کشور دارند و برای رشد اقتصادی ایران کوشش می کنند اما بقیه با شرکت های کاغذی خود اقدام به دریافت تسهیلات بانکی می کنند و در بنگاهها و حتی برای خرید  سهام بانکهایی که به آنها وام داده اند اقدام می کنند.

تفاوت بدهکاران بانکی

طبق برآوردهای مالی؛ در بحث معوقات بانکی نظام مالی کشورمان با 2 گروه عمده از بدهکاران بانکی روبرو هستیم که از سیستم مالی ایران وام دریافت کرده اند و تا کنون مبالغ بدهی خود را نپرداخته اند. یک گروه که واقعا تولید کننده هستند و به هر دلیل توان بازپرداخت تسهیلات دریافتی را به بانک عامل ندارند . طبق اظهار نظر مدیران اقتصادی و کارشناسان علم اقتصاد، می توان با راهکارهای اقتصادی و منطقی بدهی آنها را وصول کرد. اما گروه دوم که خارج از این قاعده بازی می کنند در واقع کسانی هستند که وامهای فرمایشی دریافت کرده اند و با توجه به ارتباطات خود علاقه ای به باز پرداخت اقساط خود ندارند و راهی به جز اعمال فشار از طریق قانون بر آنها نیست، اما جالب اینجاست که حتی قدرت قانون هم گاهی اوقات برای آنها کارساز نیست.

پرداخت وام های کلان در شعب کوچک محلی

علاوه بر مشکل عدم دریافت وثیقه های مناسب با تسهیلات و ارتباطات کلان مدیریتی ، مهمترین معضلی که نظام بانکی ایران را تهدید می کند پرداخت وامهای کلان از طریق شعب کوچک محلی است . هرچند این شعب طبق قانون هیچ حقی برای پرداخت اینگونه تسهیلات به خودی خود ندارند اما بسیاری از وامهای فرمایشی و دستوری توسط همین شعب پرداخت شده که این موضوع خود به عنوان تشویقی برای عدم پرداخت اقساط وامگیرنده است . به عنوان مثال می توان از ضمانت نامه 800 میلیون دلاری یکی از بانک های خصوصی تازه تاسیس که برای گروه آریا و شرکتی وابسته به وزارت صنایع نام برد در حالی که سرمایه اولیه این بانک هنگام صدور این ضمانت نامه بانکی تنها 200 میلیون دلار بوده است!

به عقیده بسیاری از کارشناسان اگرچه قانون بانکی ما مشکلاتی را با خود یدک می کشد اما بالاتر از آن مجریان قانون هستند که چشم خود را روی همین قانون مشکلدار نیز بسته اند و مشتریان بدهکار خود را تشویق به دریافت دوباره وام می کنند.

وامهای کم بهره و غیر متعادل با نرخ تورم

اما بی تردید می توان یکی از موارد تشویق برای عدم پرداخت اقساط و بدهی بدهکاران بزرگ بانکی را وامهای کم بهره و غیر متعادل با نرخ تورم کشور دانست .  اگرچه وجود اینگونه وامهای تبصره ای به عنوان اهرمی در دست دولت برای چرخاندن چرخ اقتصاد کشور است اما این موضوع باعث شده تا برخی از این تبصره ها به نفع خود استفاده کنند و با دریافت وامهای کلان کم بهره یا همان تبصره ای که قرار است چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد برای خود مال اندوزی کنند و هیچ علاقه ای به بازپرداخت آن نداشته باشند. در این زمینه تمام متخصصان مالی کشور یکصدا می گویند تا زمانی که بهره وام ها متناسب با نرخ تورم در کشور نیست هیچ علاقه ای برای بازپرداخت وامهای اعطاشده از سوی مشتریان بدهکار نخواهد بود.

بااین تفاسیر قابل تصور است که اگر شخصی با توجه به ارتباطات خود از سیستم مالی کشور در کوچکترین رقم حتی یک میلیارد تومان وام دریافت کند و آن را در شعبه دیگری از بانک ها سرمایه گذاری و یا ملکی بخرد، با توجه به نرخ تورم و یا سود سپردهای بانکی هر ماه میلیون ها تومان بهره دریافت خواهد کرد پس از دید او هرگز عاقلانه نیست که به بازپس دادن این وام فکر کرد ،  علاوه براین جریمه های بسیار ناچیز بانکی برای مشتریان بدهکار نیز خود مشوقی برای این گروه جهت عدم پرداخت به موقع اقساتشان است. در شرایط کاملا ایده آل حتی اگر این شخص مجبور به بازپرداخت وام خود بشود بازهم چون هماهنگ با تورم نرخ بهره را برایش محاسبه نکردند بازهم سودی کلان به جیب خواهد زد.

راهکار چیست؟

اولین گام برای خشکاندن ریشه این اشتیاق یعنی عدم پرداخت معوقات بانکی به عقیده کارشناسان مالی و اقتصادی، هدفمند کردن وامهای تبصره ای برای مراکز تولیدی و مولد است .  اما این گروه می گویند استفاده از توان قانون برای تنبیه بدهکاران بزرگ بانکی را نباید هرگز نادیده گرفت و با بهره بردن از قدرت قانون سالم درباره این گروه باعث جلوگیری سوء استفاده آنها شد . اما در عین حال می توان از مشوقهای مالی برای مسئولان بانکی جهت وصول اینگونه مطالبات در نظر گرفت که در نهایت جلوی این قانون شکنی توسط مشتریان بانکی در کشورمان گرفته شود.

به هر حال هم اکنون در ایران هم دریافت وامهای قانونی برای افراد نیازمند بسیار سخت شده و هم بازپس گیری آن از افراد خاص برای نظام مالی کشور که باید برای این دو راه حل های کاملا اقتصادی و مشخصی درنظر گرفت تا شاهد رونق کسب و کار و البته نظام بانکی کشور باشیم.

عزتی

میقان گنجی در دل کویر اراک

سراب گردشگری ایران در میقان به واقعیت خواهد رسید

اگرچه به عقیده برخی ، پاییز فصل مدرسه است و بسیاری از خانواده ها به دلیل تحصیل دلبندانشان کمتر به فکر سفر و گردشگری  خواهند بود ، اما بدون تردید گل کشت های یکی دو روزه می تواند علاوه بر تقویت روحیه خانواده در سیستم یادگیری این عزیزان کارآمد و بسیار مفید واقع شود. خصوصا اگر این گردش همانند گارگاهی برای علوم یا زیست شناسی کودکانمان باشد.  بنابراین یکی از مهمترین زیست گاه های ایران زمین که مسافرت به این منطقه هم باعث آرامش خاطر و هم آموزش کودکانمان می شود را برایتان معرفی خواهیم کرد.

هرچند با شروع پاییز فصل درس و مشق و قلم و کتاب نقش مهمتری در زندگی خانواده دارد . اما برخی بی صبرانه منتظر رسیدن این فصل برای تدارک سفری هستند که یکسال منتظر آن بودند و هر روز با دقتی مخصوص به خود، تقویم روی میزشان را برای رسیدن موعد مقرر ورق می زنند تا اینکه بالاخره پانزدهمین روز از ماه آبان از راه می رسد . این روز برای این دسته از گردشگران و محققان حکم اجازه پرواز هواپیماهای مسافری را از روی باند فرودگاه دارد. اغلب این گروه، طبیعت دوستان و محققان زیست محیطی هستند که با دیدن این روز یعنی روز درنا با شور و هیجانی وصف ناشدنی بار سفر به گوشه و کنار این دهکده جهانی خواهند بست و به قول معروف هرجا که درناها فرودآیند را برایشان خوش است. چند سالی است که درناهای مهاجر تالاب میقان در شمال شهرستان اراک را برای اقامت زمستانی خود یا حداقل استراحت چند روزه انتخاب کرده اند ، هرچند به عقیده کارشناسان میقان 2 هزار سال است که محل زندگی دایمی جانوران و گیاهان مختلفی بوده اما این تالاب بسیار زیبا هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجری است که از سرمای شمال به سمت جنوب مهاجرت می کنند و با حضورشان در مناطق مختلف گرمسیری محیط زیست آنها را رونقی مخصوص خواهند بخشید که یکی از این مناطق میقان در ایران است.

بنابراین ما نیز چمدان خود را امروز در میقان زمین خواهیم گذاشت و مدتی در کنار درناهای مهاجر سپری خواهم کرد تا هم درناها را بیشتر بشناسیم و هم از پتانسیل های گردشگری میقان به عنوان مقصد گردشگری مهمی در استان مرکزی آگاه شویم که به قول معروف هم فال است وهم تماشا. هرچند این تالاب با زیبایی های وصف ناشدنی خود در ایام مختلفی از سال میزبان گردشگران بوده اما پانزدهمین روز از آبان یعنی روز درنا در اطراف این تالاب شور و هیجان خاصی برپاست و دوربین های زیادی مشغول ثبت خاطرات شیرینی از سفر به میقان هستند. این منطقه که در نزدیکی شهر اراک واقع شده علاوه بر اهمیت زیست محیطی برای این شهر از اهمیت اقتصادی نیز برخوردار است وجود معادن بسیار غنی سولفات در این منطقه و البته نمک باعث شده تا نام این منطقه بیشتر بر سر زبان ها بیافتد، پس می توان عنوان کرد میقان دلیل پیوند دو کلمه صنعت و گردشگری در اراک شده و می تواند به عنوان اصلی ترین دلیل رونق صنعت گردشگری در این شهرستان ایفای نقش کند.

بنابراین این تالاب که در ایام مختلف سال ابعاد مختلفی را تجربه می کند با گستره خود ، همانند گنجی گرانبها در دل منطقه اراک می درخشد هرچند این گنج گاهی به رنگ سفید (نمکی) و گاهی نیلگون خواهد بود اما به هر حال برای گردشگران و البته گونه های مختلف جانوری خود بسیار جذاب و دلچسب است.

طبق اطلاعات و آمار رسمی ثبت شده روباه، عقاب، چوپ پا، خروس کولی شکم سیاه، سلیم سینه بلوطی، عقاب دریایی دم سفید، سنقر تالابی در کنار گونه های نادر مهاجر در این تالاب ساکن هستند که هر کدام از این جانواران می تواند دلیل اصلی سفر برخی از گردشگران به میقان باشد و باعث رونق صنعت گردشگری اراک بشود. اگرچه میقان مدتی است که مورد هجوم فاضلاب شهری اراک قرار گرفته و به نوعی محیط زیست آن تهدید شده است اما هنوز هم زیبایی منحصربفرد آن بخصوص هنگام طلوع و غروب آفتاب گردشگران بسیاری را وادار به اقامتی هرچند کوتاه در کنارش می کند. سراب های تشکیل شده روی این تالاب اگرچه سرابی بیش نیستند اما همین سرابهای ترسناک می توانند رویای آرامش را برای پرندگان خسته از سفر و البته گردشگران فراری از هیاهوی شهری را به واقعیت تبدیل کنند.

میقان که وظیفه اصلی آن تلطیف هوای شهرستان اراک است می تواند با برنامه ریزی و سرمایه گذاری های دقیق برای لطافت روحیه گردشگران اراک نیز به کارگرفته شود. بسیاری از کارشناسان گردشگری معتقدند سرمایه گذاری های دقیق و هدفمند در اطراف این تالاب می توانند باعث رونق صنعت گردشگری آن و بخصوص شهر اراک باشد، ساخت کمپ های سازگار با محیط زیست جهت اقامت های چند روزه، کارگاههای آموزشی حیات وحش، ساخت حوضچه های مصنوعی ماهی گیری برای برگزاری مسابقات ماهیگیری، باشگاههای تیراندازی و حتی ورزشهای هوایی می توانند از پتانسیل های بسیار جالب این تالاب برای رونق صنعت گردشگری اراک باشد که با توجه ویژه به آنها می تواند رویای رونق گردشگری ایران را به کمک سرابهای میقان به واقعیت رساند.

اما در زمینه آلودگی محیط زیست میقان بسیاری از کارشناسان گردشگری و البته محیط زیست معتقدند هرچند توسعه زیرساخت های شهری در اراک یکی از نمادهای پیشرفت این شهر است اما نباید با این توسعه باعث از بین رفتن دیگر منابع اقتصادی شهر بشویم، از قدیم حضور و عبور و مرور ماشین آلات صنعتی در منطقه به دلیل وجود معادن غنی نمک و سولفات محیط زیست میقان را تهدید می کرده که به هر حال هم گردشگران و هم گون های جانوری منطقه خودشان را با این موضوع وفق دادند اما متاسفانه ورود فاضلاب به آبهای این تالاب همانند بلایی غیر قابل جبران در حال از بین بردن زیبایی های میقان است که باید به سرعت فکری اساسی برای جلوگیری از این خسارت بیاندیشیم.

به گفته این کارشناسان اگر این آلوده شدن ادامه یابد درناها از این منطقه رخت برمی بندند و به دنبالشان گردشگران نیز از تالاب میقان خارج خواهند شد و جمع کردن دوباره این دو در کنار یکدیگر در تالاب میقان شاید کاری غیرممکن باشد که اتفاقی بسیار ناگوار برای اراک و البته صنعت گردشگری آن است.

 یکی از راهکارهای پیشنهادی این گروه علاوه بر کنترل و تصفیه فاضلاب ورودی به تالاب حضور و گسترش صنعت گردشگری همسو با محیط زیست در کنار میقان است چون این کارشناسان می گویند حضور گسترده گردشگران در منطقه که به فکر حفظ منابع طبیعی کشور هستند باعث توجه بیشتر مسئولان گردشگری و البته زیست محیطی به منطقه می شود و همین موضوع روند از بین رفتن اینگونه مکانها را بسیار کندتر خواهد کرد و به قول معروف تقاضای سفر باعث ایجاد زیرساخت های علمی و دقیق در منطقه میقان یا موارد مشابه خواهد شد.

 بنابراین بیاییم با رسیدن درناها به میقان ما نیز با رعایت اصول حفظ محیط زیست به میقان سفر کنیم تا باردیگر بر حفظ محیط زیست ایران که به واقع یکی از سرمایه های اصلی کشورمان برای رشدصنعت گردشگری شناخته شده ، تاکید کنیم.

عزتی

گفتگویی صمیمانه با محمد تاجران دوچرخه سوار ماجراجوی ایرانی

شاید بارها و بارها وقتی داخل خودروی خودتان در جاده ها رانندگی می کنید و راهی سفر هستید ناگهان دوچرخه سواری در بین زیبای مناظر اطراف نظر شما را به خود جلب می کند و ناخودآگاه کمی جلوتر ترمز می کنید و چند کلمه ای با این دوچرخه سوار داخلی یا خارجی صحبت خواهید کرد. بدون تردی مقداری خوراکی به او خواهید داد یا اینکه یک لیوان آب خنک به او تعارف می کنید و پس از کمی صحبت با او با زدن یکی دو بوق برای او آرزوی موفقیت در سفرش می کنید و با سرعت این دوچرخه سوار را به سمت مقصدتان پشت سر می گذارید. اما یکی دو دقیقه بعد و هنگامی که مشغول مرور کردن این برخورد ناگهانی هستید در ذهن خود آرزو می کنید که ای کاش جای او بودید و لذت سفر را مثل این دوچرخه سوار تجربه می کردید.

به همین منظور با محمد تاجران مهندس مکانیک و اهل مشهد که آرزوی دیرینه کودکی خود را به واقعیت رسانده و با دوچرخه خود از مرزهای ایران گذشته به گفت و گو نشسته ایم، محمد که حدود 37 سال سن دارد یک دهه و مسافتی حدود چهل هزار کیلومتر را در کشورهای مختلف این کره خاکی رکاب زده است. بدون هیچ حاشیه و با اطمینان یقین داریم که خواندن این مصاحبه خودمانی با این ماجراجوی ایرانی برای علاقمندان خالی از لطف نیست چه بسا که همین مصاحبه باعث تشویق علاقمندان به شروع سفری با دوچرخه خواهد شد.

س. قبل از این روی دوچرخه بنشینی و رکاب بزنی چه کارهایی انجام می دادی؟

خوب تا قبل از فارغ التحصیلی که معلوم هست درس و کارهای مربوط به تحصیلم بود اما پس از آن شرکتی در زمینه تحصیلی خودم افتتاح کردم که در آن شغل موفق نبودم . البته شاید بتوان گفت که این عدم موفقیت اراده من جهت رکاب زدن را بیشتر تقویت کرد و در نهایت سوار بر دوچرخه راهی جاده های داخلی شدم و پس از آن هم از مرزهای کشور گذشتم.

س. چه فعالیت های ورزشی غیر از دوچرخه سواری انجام دادی؟

اگرچه من عاشق دوچرخه سواری بودم ، اما به کوهنوردی و طبیعت گردی هم علاقمند هستم و مدتی به صورت حرفه ای کوهنوردی کردم

س. پس از اینکه شرکت خودتون را جمع کردید چه کارهایی برای امرار معاش انجام دادی؟

من برای مدت یکسال بصورت مجانی در یک اتلیه عکاسی کار کردم و تونستم عکاسی کردن حرفه ای را در این کارگاه که متعلق به یکی از دوستانم بود یادبگیرمبنابراین امروز عکسهای خوبی از سفرهای خودم به یادگار گرفتم.

س. روزی که سوار دوچرخه شدی چه اتفاقی افتاد که تصمیم گرفتی با دوچرخه از مرزهای ایران بگذری؟

والا- من از بچگی علاقمند بودن با دوچرخه دور دنیا را سفرکنم و تجربه کسب کنم بنابراین این ، این موضوع از دوران کودکی برایم جذاب بود که امروز به واقعیت پیوسته است.

س. اینطور که معلوم هست برای رسیدن به جایگاه کنونی خودت برنامه دقیقی داشتی؟

خیر، من هرگز برنامه ای برای خودم ندارم و فقط حسم رو دنبال می کنم، نه عکاسی و نه کوهنوردی و از همه مهمتر دوچرخه سواری دور دنیا برنامه ریزی شده نبود و من فقط زمانی که احساس می کنم باید کاری را انجام دهم همون لحظه کار مورد نظرم رو انجام خواهم داد.

س. نقش خانواده در موفقیت تو چیست؟

همانطور که گفتم من یکسال قبل از شروع سفرم دور دنیا شرکتم را جمع کردم و شرایط مالی مناسبی هم نداشتم اینجا بود که نقش کلیدی خانواده باعث شد من به ایده خودم جامه عمل بپوشانم بنابراین خانواده من اصلی ترین نقش و مشوق من در این راه بودند که هنوز هم اینطور هست.

س. ازدواج کردی؟

خیر، چون با توجه به شرایط من و بدون برنامه بودن زندگی من از نظر دیگران شرایط برای ازدواجم زیاد مهیا نیست.

س. ازدواج به نوعی مانع تو در رسیدن به خواسته هایت هست؟

من این موضوع را قبول ندارم چون به هر حال در هر نوع شرایطی می توان شریک مناسب زندگی را یافت، اما من هنوز احساس اینکه باید ازدواج کنم را نداشتم و همونطور که قبلا هم اشاره کردم کاملا دنبال احساسات خودم هستم

س. این موضوع که خیلی روی آن تاکید داری یعنی چه ؟ بیشتر برایمان توضیح بدهید

با مثالی منظور دقیق خود رو بیان می کنم، اگر همین الان و میان مصاحبه به ذهنم برسد که باید به یکی از دوستان قدیمی خودم در فلان کشور تلفن بزنم به واقع مصاحبه را ترک می کنم و این کار رو انجام خواهدم داد و در مورد سفرهای خودم هم همینطور تصمیم می گیرم. یادم هست چند وقت قبل روز چهارشنبه سوری به اتفاق دوستانم رفتیم تفریح و در شهر مشهد چرخی زدیم آخر شب وقتی به منزل برگشتم ناگهان احساس کردم که همین امشب باید سفرم را آغاز کنم که ساعت 5/3 بامداد به واقع سفرم را شروع کردم بدون تردید هیچ کس حتی خودم هم نمی دانستم که امشب راهی سفر خواهم شد ولی کاملا چند ساعت قبل احساس کردم که باید بروم و باقی داستان ....

س. بنابراین ازدواج کردن شما شاید غیر ممکن باشد؟

خیر، توی این دنیای مهیج هیچ چیز غیر ممکن نیست بلکه هنوز وقت من نیست که ازدواج کنم

س. از مسئله ازدواج بگذریم دوست داری با جمع سفر کنی یا تنها ؟

من فقط تنها سفر می کنم چون آرامش سفر را به همه چیز ترجیح می دهم.

س. حتی اگر قرار باشد با دیگران که مثل خودت هستند سفر کنی؟

بله ، من هیچ وقت با گروه سفر نمی کنم و علاقمند هستم که تنها سفر کنم. البته لازم به یادآوری هست که اگر بحث سفر یعنی کار تخصصی من باشه بدون تردید تنها خواهم بود اما اگر تفریح با خانواده یا دوستان باشد که موضوع روشنه آن وقت تفریخ هست نه سفر چون سفر زندگی من هست نه علاقه من

س. وقتی روی دوچرخه در سفر هستی و به گفته خودت تنها هستی به چه چیزی فکر می کنی؟ آیا سوژه خاصی رو دنبال می کنی؟

بطور کلی زندگی برای من دو بخش هست یکی پشت سر و یکی پیش رو بنابراین من به این دو بخش فکر می کنم

س. بیشتر به کدام بخش فکر می کنی؟

من به هر دو موضوع فکر می کنم، چون همیشه بخش گذشته رو تجزیه و تحلیل می کنم تا آینده دقیقی داشته باشم به عقیده من تمام اتفاقات زندگی به یکدیگر متصل هستند پس هر اتفاقی در گذشته افتاده به دلیل نیاز امروز من به تجربه است. پس اگر گذشته رو دقیق بررسی کنیم می توانیم آینده بهتری را برای خودمان تدارک ببینیم چون می توان نشانه ها برای اتفاقات آینده را کاملا ببینیم.

س. هنگام سفر به موزیک هم گوش می کنی؟

شاید بتوانم بگویم خیر، من واقعا موسیقی خیلی کم گوش می دهم اما علاقه زیادی به کتاب های صوتی دارم چون به قصد دارم دایره لغات خودم چه فارسی و چه انگلیسی را افزایش بدهم

س. به زبان انگلیسی اشاره کردی تا چه اندازه به انگلیسی مسلط هستی و یا اینکه آیا کسانی که مثل تو قصد سفر به خارج از ایران دارند نیازی به زبان دارند یا خیر؟

ببینید اگر من قصد دارم با مردم و فرهنگ های مختلف این دهکده جهانی آشنا بشوم بدون تردید باید با آنها ارتباط برقار کنم پس به دانستن زبان آنها نیازمندم که زبان رایج بین المللی امروز انگلیسی است هرچند با سختی زیادی توانستم زبان انگلیسی را یادبگیرم چون در شرایط بسیار بد مالی بودم که حتی نمی توانستم هزینه کلاس زبان یا معلم خصوصی خودم رو پرداخت کنم اما بازهم دست ازکار برنداشتم تا اینکه موفق شدم

س. تا به حال چند کشور را دیدید؟

من تا کنون 2 قاره را رکاب زدم و حدود 24 یا 25 کشور را هم دیدم

س. دورترین کشوری را که تا به حال رکاب زدی کدام است؟

به عقیده من وقتی از درب منزل خارج شدیم یعنی اینکه دور شدیم اما فکر کنم نیوزلند دورترین مقصد من بوده

س. توضیح بدهید وقتی وارد یک کشور می شوید به طور کلی این منطقه رو سفر می کنید؟

پاسخ شما منفی هست به این صورت که به دلیل شرایط و خطرات موجود در مسیر هرگز این کار میسر نیست اما اینطور هم نیست که من یک خط مستقیم را دنبال کنم و از مبداء به مقصد خودم برسم . به عنوان مثال من برای دیدن قاره آسیا از ایران خارج شدم و وارد پاکستان، هند، نپال، بنگلادش، مالزی، تایلند، کامبوج، ویتنام، لائوس، اندونزی، نیوزلند و استرالیا گذشتم.

س. بحث نا امنی راهها برای شما محدودیت نیست؟

مبحث امنیت برای افرادی مثل من خیلی مهم هست گاهی بعضی مناطق مثل بلوچستان پاکستان خیلی نا امن هست بنابراین هرگز مسیر را از این منطقه انتخاب نخواهم کرد. بطور کلی اکثر دوچرخه سوارانی مثل من با یکدیگر در ارتباط هستند و از تجربیات و امکانات مسیرها آگاهیم پس لزومی نیست به خودم را به دردسر نخواهم انداخت.

س. تا به حال تجربه تلخی در سفرهای خودت داشتی؟

خیر من تا حالا خوشبختانه هیچ مشکلی نداشتم چون از اطلاعات دیگران و تجربه آنها او مسیرهای مناسب استفاده می کنم. البته مهمترین نکته این هست که حس آدمها به خودم را کاملا درک می کنم و متوجه مشکلات احتمالی خواهم شد. بنابراین به راحتی می توان متوجه شد که فلان شهر جای من هست یا نیست؟ البته باید به فرهنگ منطقه ای که به آن وارد شدیم احترام گذاشت تا بدون ایجاد حساسیت از اون منطقه عبور کنی

س. این موضوع داخل ایران هم صادق هست؟

والا ایران که وطن من هست و بدون تردید من هرگز تجربه بدی در این کشور نداشتم و تمام خاطرات و نوشتهای دیگران مثل من هم خوش و بدون حادثه و دردسر بوده است.

س. آیا تا به حال شده که از جایی که قصد چادر زدن داری بیرون رانده شوی؟

بله، یادم هست که در تایلند قصد چادر زدن داشتم که به دلیل ملیت ایرانی من با اسلحه از آنجا بیرون رانده شدم و تا تقریبا برای یکی دو ساعت رکاب زدم و البته گریه کردم که چرا آنها درک درستی از من و کشورم ندارند.

س. آیا برای اینگونه سفرها دوچرخه های مخصوص لازم هست یا خیر؟

اگر قصد حرفه ای سفر کردن دارید باید گفت بله ، دوچرخه و ابزار مخصوصی وجود دارد اما اگر قصد تجربه برای اولین بار یا ابتدایی را دارید با توجه به شراط کنونی ایران قصد سفر دارید می توانید از هر دوچرخه ای که اندازه شما باشد استفاده کنید . اما من همین امروز که به صورت حرفه ای سفر می کنم یک دوچرخه معمولی دارم

س. در مورد وسایل همراه شما چیست؟

بدون تردید برای اینکار وسایل خاصی هست مثل خورجین های دوچرخه ، چادر و غیره که بطور کلی همگی آنها به نوعی کوچک و کاربردی هستند.

س. آیا در ایران محدودیتی هم برای تهیه وسایل دارید؟

با توجه به اشتیاق روز افزون مردم به این ورزش و سفر با دوچرخه در ایران باید بگم بله کمبودهایی هم هست از نظر وسایل و حتی خود دوچرخه خیلی مشکل هست و قطعات یدکی نامناسب در کشور فراوان شده که نیازمند توجه بیشتر هست چون افرادی که اقدام به واردات می کنند حرفه ای به این موضوع نگاه نمی کنند بلکه فقط به فکر سودآور بودن تجارت خود هستند.

س. در حرفهای خودت گفتی دوچرخه شما در کشور چین هست چرا؟

راستش در چین می خواستم ویزا بگیرم و مجبور بودم به شانگ های بروم بنابراین  دوچرخه خودم را منزل دوستم گذاشتم که قرار بود دو روز بعد برگردم و دوباره به سفرم ادامه بدهم که تصمیم گرفتم بیام ایران و هنوز هم اونجاست.

س. اگر امروز کسی علاقمند به شروع سفری با دوچرخه باشد چقدر باید پول لازم دارد؟

این سئوال خوبی برای من نیست چون عقیده ای به این موضوع ندارم یادم هست که گفتم من بدون برنامه سفر می کنم بطوری که حتی گاهی شبانه سفرم را آغاز می کنم در همان مورد خاص وقتی به قصد سفرم منزل را ترک کردم فقط 1500 تومان پول داشتم، البته برای تهیه لوازم واقعا بستگی به خود شخص هست به عنوان مثال من بارها با دوچرخه های دوستانم سفر کردم و آنها را قرض کردم  اما بطور کلی حداقل ماهی 400 تا 500 دلار برای سفرهای خارجی پول لازم هست.

س. شما گفتید که با 1500 تومان سفرتون رو آغاز کردید؟

اگر کسی به این باور رسیده باشد که می توان با جیب خالی سفر کرد هیچ وقت از هزینه ها نخواهد ترسید اما اگر ترسی داشته باشد بدون تردید مشکل خواهد داشت.

س. به واقع ایمان داری که می توان بدون پول سفر کرد؟

ببینید انسان سفر می کنه که اعتماد کنه پس باید اعتماد داشت به هستی و خالق آن . من وقتی از ایران خارج شدم البته بعد از یکسالی که قبلا گفتم فکر می کردم که اگر بی پول شدم چه کار کنم و امیدم به کارت اعتباری همراه خودم بود تا اینکه به این نتیجه رسیدم بگذار تا این کارت را باطل کنم ببینم چه اتفاقی خواهد افتاد البته یک سال طول کسید تا به این نتیجه رسیدم و در حال حاضر هرگز به پول فکر نمی کنم چون یقین دارم اگر پول نیاز داشته باشم به دستم خواهد رسید.

س. فکر نکردی که وقتی پول همراهتان تمام بشه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

چرا من همین فکر رو داشتم بنابراین تمام پول خودم را خرج کردم، این تصمیم را زمانی گرفتم که در نیوزلند بودم آخرین اسکناس 50 دلاری خودم رو با دوستم رفیتم شام خوردیم و بالاخره پول تمام شد و من با 2 دلار پول سفرم را ادامه دادم برای رسیدن به مقصد خودم باید روزانه 120 کیلومتر رکاب می زدم و تنها با روزی 2 عدد تخم مرغ سپری می شد. البته بین راه درختان میوه هم به دادم رسیدند که تونستم میوه بخرم تا اینکه به منزل یکی از دوستانم رسیدم و ادامه راه . پس وقتی این موضوع رو تجربه می کنم که می توان بدون پول هم سفر کرد دیگه مشکلی نیست.

آیا باز هم بی پول شدی؟

بله بار دوم در کشور چین بودم که صبح وقتی از خواب بیدار شدم دیدم که هیچ پولی در کار نیست ، خیلی متعجب نشدم و با کمال آرامش و سادگی راهم را ادامه دادم. چون تجربه بی پولی را داشتم. پس چون در مسیر سفرم بودم باید ادامه می دادم و هرگز راهی برای پشیمانی من نبود پس ادامه دادم. البته شاید بتوان گفت که یک ماه بدون هیچ درآمدی و پولی صرفا با کمک دیگران در حین سفر کردم و شاید بتوان گفت که بهترین خوراک و هتل ها را در این مدت تجربه کردم.  درست به همین دلیل است که جسارت سفر کردن بدون برنامه را هم اکنون دارم چون پول برای من تعیین کننده نیست و هیچ فکری درباره این موضوع ندارم.

س. این درست هست که وقتی با دوچرخه سفر می کنی همه علاقمند به کمک به دوچرخه سوار هستند.

ببینید، وقتی با دوچرخه سفر می کنی همیشه عرق کرده ای و خسته هستی بنابراین اکثر مردم حداقل یک لیوان آب خنک رو به دوچرخه سوار با عشق و علاقه خواهند داد پس بدون تردید کمک خواهی شد.

س. اگر هنگام سفر خودت با ماشین دوچرخه سواری در مسیر ببینی چه خواهی کرد؟

بدون تردید همون کارهایی که برایم انجام دادن. به آنها کمک خواهم کرد که در یافتن مسیر و در صورت لزوم برای اسکان . به عنوان مثال چندی پیش اطراف مشهد دو دوچرخه سوار خارجی را دیدم و کارت ویزیت خودم را به اونها دادم و گفتم اگر مشکلی بود به من زنگ بزننند همین ارتباط باعث شد تا اونها رو به صخره نوردی و منزل دوستم ببرم و اوقات خوشی رو برای آنها فراهم کنم دقیقا همون اتفاقی برای خودم در دیگر کشورها افتاده بود را تکرار کردم.

س. چطور هزینه سفر را تامین می کنی؟

من به هر شهری که وارد می شوم یک درخت به یادگاری خواهم کاشت همین موضوع باعث شده که گاهی بسیار مورد توجه قرار بگیرم و در مدارس کلاسهای آموزش عکاسی و درخت کاری برگزار می کنم و برای آنها صحبت می کنم که همین موضوع می تواند برای من در آمد داشته باشد یا اینکه حداقل خوراک خودم رو به دست آورام . اما ایده هایی هم دارم اینکونه که از بچه ها می خواهم در کارگاه آموزش نقاشی من شرکت کنند و درباره خود و احساس خود به جنگ نقاشی کنند سپس این نقاشی ها را چاپ خواهم کرد و در قالب کتابی می فروشم از این قبیل کارها امرار معاش می کنم.

س. بین صحبت های خودت گفتی سفر می کنی که اعتماد کنی آیا این اعماد در زندگی روزمره خودت بکار خواهد رفت یا بکار می گیری؟

قبلا گفتم که باید به حس های خودم اعتقاد داشته باشم و من در تمام مراحل زندگی سعی می کنم به هم کس و همه چیز اعماد داشته باشم چون اگر این حس اعماد را در خودم تقویت نکنم هرگز نمی توانم به دنبال حس های خودم باشم و درگیر گرفتاری های روزانه مثل دیگران خواهم شد.

س. شاید به دید برخی افراد کسانی که اینگونه سفر می کنند  انسانهای مرفهی هستند و نیاز مالی ندارد درست هست یا خیر؟

برای همه این دسته از افراد بگویم که من 3 سال داشتم که پدرم را از دست دادم و با توجه به اینکه مادرم خانه دار بود بدون تردید شرایط زیاد مساعدی در زندگی نداشتیم . بنابراین خیر سفر کردن با دوچرخه نشانه مرفه بودن نیست. هرچند فقدان پدر باعث شد تا کمی اعتماد به نفس نداشتم و تازمانی که نتوانستم به خودم اعماد کنم مشکل داشتم و سفر باعث شد که اعتماد به نفسم را به دست آورم و البته به صورت خودآگاه اون رو کنترل کردم حتی در مرحله ای از زندگی خودم هم در پارک خوابیدم و شاید برای یادگرفتن عکاسی رایگان کار کردم هیچ وقت کاری نشانه پولدار بودن یا نبودن دیگران نیست.

س. به این عبارت که می گوید بسیار سفر باید کرد تا پخته شود خامی اعتقاد داری؟

بدون تردید جواب مثبت هست چون سفر باعث خواهد شد تا ما در سفر آبدیده تر شویم و بتوانیم به خود و تواناهایی خود اعتماد کند و با کمال آرامش قدم به زندگی پیش روی خود بگذاریم پس سفر باعث تقویت اراده و توانمندی مسافران خواهد شد.

س. آیا هنگام سفر دلت برای ایران تنگ می شود؟

خیر، من همیشه از لحظه های خودم استفاده می کنم بنابراین به اندازه کافی از لحاظت خودم در ایران و دیگر کشورها لذت می برم تا به دنبال چیزی در آنجا نباشم و نمانم.

س. چند وقت یکبار به ایران برمی گردی؟

من بدون تردید هر سال ماه رمضان به ایران خواهم آمد چون این ماه را بسیار دوست دارم و حال و هوایی خاصی برایم به دنبال خواهد داشت بنابراین چند وقت قبل به ایران آمدم و هم اکنون هم مشغول دریافت ویزا برای کشورهایی اروپایی هستم تا سفرم را آغاز کنم.

آیا بانوان هم می توانند راه شما را پیگیری کنند،؟

داخل ایران بسیار زیاد هستند خانم هایی که علاقمند به سفر با دوچرخه هستند و با توجه به امنیت جادهای ایران بهترین شرایط برای اینکار و آنها مهیاست جواب من مثبت هست

س. اینترنت چقدر در زندگی تو نقش مثبت دارد؟

بخش زیادی از زندگی من در دنیای مجازی هست چون به دلیل نوع زندگی خودم و کارم مجبورم با دیگران و دوستان و همکاران خودم در ارتباط باشم و از تجربیات دیگران در دنیای مجازی برای سفرهای آینده خودم استفاده می کنم  بنابراین من به اینترنت کاملا وابسطه هستم و بخش زیادی از وقتی که روی دوچرخه نیستم را به اینترنت اختصاص داده ام.

س. نحوه زندگی تو باعث شده تا به جزئیات اهمیت ندهی یا اینکه به اصطلاح بی خیال باشی؟

هرگز، اینگونه نیست من چون به دوچرخه سواری به دید حرفه ای نگاه می کنم بنابراین تمام کارهای مربوط به این حرفه را بسیار دقیق دنبال می کنم چون کسی که به من مراجعه می کند و هیچ اطلاعی از گذشته من ندارد نباید مثل یک آواره به من بنگرد بلکه کسی که حرفه ای کار کرده برای او قابل احترام است و جایگاه ویژه ای خواهد داشت پس همه فعالیت های من مربوط به سفر کاملا حرفه ای و دقیق است و هرگز بی خیال چیزی نیستم.

گردشگری ادبی ، ادبیات گردشگری ایران را تغییر خواهد داد

امروزه صنعت گردشگری با توجه به تنوع و البته تقاضاهای متفاوت گردشگران به شاخه های گسترده ای تبدیل شده است که یکی از آنها گردشگری ادبی است، در این نوع گردشگری، گردشگر به دنبال یافتن و درک زوایای مختلف زندگی یکی از مشاهیر نامدار ادبی، هنری یا علمی بار سفر از دیار خود به کشوری دیگر می بندد و فارغ از هرگونه جاذبه دیگر در مقصدش در آن مکان اقامت و سوژه مورد نظرش را دنبال می کند. به عنوان مثال بسیاری از اروپائیان وقتی به ایران سفر می کنند سعی دارند صرفا مسیر سفر مارکوپولو در جاده ابریشم را دنبال کنند تا شاید لذت سفرشان دوچندان شود و درک بهتری از مطالعه سفرنامه او داشته باشند.

با این انگیزه و در قرن حاضر حتی بسیاری از کتابخانه ها یا سالن های نمایش می توانند جزئی از سفر این گروه از گردشگران و علاقمندان به فرهنگ و هنر در منطقه ای خاص باشد و از آنجا که اکثر کشورهای متمدن علاقمند به حفظ و حراست از فرهنگشان هستند این نوع گردشگری را جدی گرفته و با ریزبینی شرایط و نحوه گسترش آن را داخل مرزهایشان پیگیری می کنند.

شاید این اهمیت برای حفظ و نگهداری از فرهنگ باستانی در ایران زمین به عنوان سرزمینی کهن و غنی از فرهنگ بسیار پراهمیت تر باشد و لزوم توجه به حفظ و حراست از آن برای مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری ما مهمتر باشد.

هرچند چندی پیش و در روز جهانی گردشگری با همکاری و به پیشنهاد ایران شعار گفت و گوی تمدن ها برای این روز انتخاب شد و البته جشن گرفته شد که  بر اهمیت حفظ و حراست از فرهنگ و تمدن های باستان تاکید داشت اما این شعار به ناخودآگاه بر این موضوع اشاره داشته که گردشگری ادبی هرگز پدیده ای نوظهور نبوده بلکه از قرون 18 و 19 روند رو به رشد خود را طی کرده و امروزه هم می توان با استفاده از این پیشینه صنعت گردشگری ادبی را در دنیای متمدن قرن بیست و یکمی به تکامل رساند و باعث نزدیکی هرچه بیشتر کشورها بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی و مذهبی آنها شد.

اما به واقع کمکار ترین کشور در این زمینه را می توان کشور پیشنهاد دهنده این شعار یعنی ایران نامید ، چون بعد از گذشت بیش از یک دهه از آن اتفاق میمون ایران باستان هنوز در فهرست مقاصد گردشگری ادبی بین المللی جایگاهی ندارد و در واقع به ثبت نرسیده است در این باره می توان اشاره کرد که اگر از یک ایرانی بخواهیم مسیر سفر ناصرخسرو را کمی برایمان تشریح کند با اینکه در این تمدن زندگی کرده و حداقل یکی دو کتاب ادبی و باستانی را مطالعه کرده نمی تواند این کار را انجام دهد اما همین شخص اطلاعات اولیه و مفیدی درباره شهرهای رم و پاریس یا لندن داشته و در برخی موارد نام تعدادی از بزرگان هنری و ادبی آنها را نیز به یاد دارد .

کارشناسان دلیل این اتفاق را بی ارتباط با کم رونقی گردشگری ادبی در ایران می دانند و حتی گاهی معتقدند که عدم مکتوب شدن خاطرات سفر گردشگران ادبی داخلی و خارجی در کشورمان باعث شده تا اطلاعات کافی از پیشینه ادبی ایران زمین در صنعت گردشگری ادبی نباشد. این کارشناسان اظهار می کنند از آنجا که حتی یک موزه استاندارد ادبی در ایران ساخته نشده است نمی توان به آینده صنعت گردشگری ادبی در کشور امیدوار بود. در حالی که به جرات می توان گفت گردشگری نوعی رسانه جهت تبلیغ فرهنگ و تمدن کشور مقصد گردشگران است و اکثر کشورهایی که قصد حفظ فرهنگ و گسترش آن را دارند حتی با ساخت سریالهای کاملا پیش پا افتاده ، تاریخ و فرهنگ و تمدنشان را به دیگر کشورها معرفی کنند و باعث زنده ماندن فرهنگ و باورهای فرهنگی خودشان در داخل مرزهایشان باشند اما متاسفانه ایران زمین با این همه مفاخر ادبی و مشاهر فرهنگی هنوز در فهرست مقاصد گردشگری ادبی بین المللی هیچ جایگاهی ندارد .

در این باره بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری ادبی دلیل اصلی عدم موفقیت گردشگری ادبی در ایران را به 3 عامل عدم رونق گردشگری فرهنگی در اماکن واقعی ، خیالی یا حتی ساختگی  که هر کدام زیرمجموعه های این نوع گردشگری هستند می دانند. در حالی که کشور همسایه ایران ترکیه هر ساله در سالروز وفات مولانا در شهر قونیه مراسمی برپا و هزاران هزار گردشگر را در این شهر به عنوان گردشگران ادبی و برای بزرگداشت این شاعر گردهم جمع می کند و به خوبی از این سه عامل یعنی جاذبه های واقعی مثل مقبره مولانا ، برنامه های خیالی از دوران زندگی مولانا و حتی نمایش نامه ها ، مشاعره ها و یا دیگر برنامه های تدارک دیده شده مثل مراسم اجرای موسیقی سنتی زنده با استفاده از اشعار این شاعر بزرگ استفاده  می کند بصورتی که  علاوه بر تبلیغ فرهنگ و تمدن ترکیه برای گردشگران ورودی به این شهر سعی در زنده نگاه داشتن آداب و رسوم سنتی خود در کشورش دارد.  حال آنکه مولوی در اصل یکی از مشاهیر ایرانی است نه اهل ترکیه.

از سوی دیگر ایران با در اختیار داشتن شعرای بزرگی مثل حافظ، سعدی و فردوسی چه کرده است؟ آیا هیچ توری ادبی در این ابعاد که در ترکیه برای مولانا برگزار می شود برگزار کرده است؟ جای تعجب اینجاست که کم کاری مسئولان در این زمینه حتی توسط برخی از خارجی های علاقمند به فرهنگ و تمدن ایران برطرف شده به صورتی که امسال مردادماه یکی از علاقمندان و گردشگران کره ای باهمکاری رایزن فرهنگی کره جنوبی در سفارتخانه کره در تهران اقدام به راه اندازی توری به نام تور اساطیر در ایران کرده تا مردم و علاقمندان کره ای به فرهنگ و تمدن ایران زمین بتوانند از نزدیک با این موضوع در کشورمان آشنا شوند که جای تاسف و نامیدی از این همه بی توجهی به این جاذبه های غنی و مشهور در کشورمان توسط مسئولان است.

به گفته یکی از دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران ، گردشگری ادبی یکی از مستعدترین شاخه های گردشگری و البته غنی ترین آنهاست که در صورت توجه مسئولان در آمد هنگفتی را در صنعت گرشدگری ایران تزریق خواهد کرد. این در حالی است که حتی اماکن واقعی چون آرامگاه حافظ، سعدی و فردوسی ، در ایران نتوانسته اند رویای رونق گردشگری ادبی در ایران زمین را به واقعیت نزدیک کنند.

بطور کلی کارشناسان عنوان می کنند علاوه بر فواید اقتصادی این نوع گردشگری مزایایی مثل

·         ایجاد اوقات فراغت لذت بخش و سرشار از آموزه های فرهنگی

·         آشنا شدن بازدید کنندگان داخلی یا خارجی با مفاخر ادبی و دست آوردهای آنها در دوران باستانی و معاصر

·         تقویت جریان فرهیختگی در میان اقشار مردم و البته گردشگران خارجی

·         تقویت و غنی کردن محتوای مواد آموزش کودکان با برگزاری اینگونه تورهای ادبی

·         معرف دقیق و تصویر سازی درست از مفاخر ایران زمین

·         از بین بردن اثرات مدرنیته و تقویت خودباوری در ایران زمین یا هر کشوری که روی این نوع گردشگری سرمایه گذاری مناسب انجام داده

·         تقویت انسجام ملی

·         پاسداری از ارزشهای هنری

·         توانمندسازی اجتماعی جوامع محلی

·         رونق فرهنگ روستایی

از دستاوردهای گردشگری ادبی خواهد بود بنابراین امید است که با نزدیک شدن روز جهانی حافظ و البته شعر و ادبی ایران ، دست اندرکاران صنعت گردشگری کشورمان از اندوخته های غنی  ایران زمین در رونق گردشگری ادبی به خوبی استفاده کنند و این شاخه فاخر از صنعت گردشگری را به درختی تنومند تبدیل نمایند.