کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

5 روندی که همه باید از بلاک‌چین‌ها بدانند

اگرچه سال گذشته میلادی در واقع مسیری نا هموار برای بلاک‌چین‌ها بود اما نباید فراموش کنیم هنوز این فناوری‌ نوین پتانسیل‌های بسیار بزرگی برای کسب و کارها و زندگی روزمره ساکنان دهکده جهانی هستند.

طی این دوره این نوع فناوری بخصوص در زمینه ارزهای دیجیتالی نزولی بسیار زیادی را تجربه کرد به صورتی که بیت‌کوین به عنوان اصلی‌ترین ارز  دیجیتالی شده آنقدر نزول قیمت به خود دید که بسیاری معتقد بودند اغلب طرح‌های پایلوت در این زمینه قابلیت اجرایی شدن ندارد.

این درحالی است که در همین زمان برخی از بازیگران اصلی از جمله IBM و Walmart همچنان برای اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر برنامه‌ریزی می‌کردند، چون می‌دانستند برای انجام امولی مالی با اطمینان‌تر خود نیازمند استفاده از فناوری‌های نوآورانه‌ای همچون بلاک‌چین‌ها خواهند بود.

به همین دلیل بد نیست به 5 پیش‌بینی درباره آینده بلاک‌چین‌ها در سال جاری توجه داشته باشید که این فناوری‌ها اگرچه آرام اما درحال رشد و رونق هستند.

اطمینان‌بیشتر؛ کلاهبرداری و جرم کمتر

بطور کلی نباید فراموش کنیم هرفناوری تازه‌ای که به بازار عرضه می‌شود جذابیت‌بالایی برای کلاهبرداران داشته و بلاک‌چین‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. به این معنا که در سال 2018 میلادی تنظیم کننده‌هایی در این بخش وارد شدند و راه‌حل‌های معجزه‌آسایی ارایه کرده و به سرعت پولدار شدند، چون براین باور بودند که طی 12 ماه آینده مخاطبان این فناوری‌نوین - بلاک‌چین‌ها باید کمتر احساس خطر می‌کردند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که تلاش‌های متمرکز و گسترده‌ای در عرصه بلاک‌چین‌ها صورت گرفت تا  هرچه بیشتر و آسوده‌تر مردم از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت خرده فروشی «وال‌مارت» راه‌حلی برای استانداردسازی ایمنی و سلامت مواد غذایی عرضه شده در فروشگاه‌های خود هنگامی که سال یک نوع ویروس نگران کننده در اتحادیه اروپا (تخم‌مرغ‌های آلوده) شایع شد با استفاده از همین شیوه به کار گرفت.

در این زمینه وال‌مارت بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هر تولیدکننده مشخصه‌های غیرقابل تغییر و کپی‌برداری داشت که با استفاده از آنها خریداران می‌توانند یک محصول را از مزرع تا هنگام خرید و مصرف ردیابی کنند، به این ترتیب سلامت خوراکی‌ها و غذاهای عرضه شده در این خرده فروشی بین المللی کاملا تایید شده بود.

در همین حال شرکت آمازون هم پروژه‌مشابهی با استفاده از بلاک‌چین‌ها برای مشتریان سرویس اینترنتی خود بکار گرفت که هر فرد می‌توانست پروژه منحصر به فرد خود را در این درگاه فروش داشته باشد.

به این ترتیب باید درنظر داشته باشیم وقتی دو شرکت بزرگ و معتبر بین المللی درحال استفاده از فناوری بلاک‌چین‌هستند طی سال جاری می‌توانیم ارزش واقعی آن را تجربه کنیم نه اینکه نگران آینده بلاک‌چین‌ها باشیم.

بلاک‌چین‌ها سر از اینترنت اشیاء در می‌آورند.

براساس گزارش‌های منتشر شده سال گذشته میلادی استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین برای محافظت از داده‌ها و دستگاه‌های متصل به اینترنت در موضوع اینترنت اشیاء دوبرابر شده و برآورد شده سال جاری این روند بازهم دوبرابر شود.

کارشناسان در این باره می‌گویند: سازمان‌های بیشتری از اینترنت اشیا‌ء استفاده خواهند کرد که علاقمند هستند اطلاعاتشان هرچه بیشتر درمقابل هرگونه دست‌درازی محافظت شود. امتیاز استفاده از بلاک‌چین‌ها در اینترنت اشیاء در واقع رمزنگاری قدرتمند برای داشتن یک ارتباط ایمن است تا مهاجمان نتوانند به سادگی وارد شبکه ارتباطی شرکت‌ها بشوند.

این افراد معتقدند ثبت اطلاعات غیر متمرکز شرکت‌ها با استفاده از این شیوه یعنی بلاک‌چین‌ها باعث می‌شود نقطه شکستی در ارتباطات ایجاد نشده و سودجویان نمی‌تواند به سادگی مسیر ارتباطی را مورد حمله قرار داده و آن را متوقف کنند.

این درحالی است که کارشناسان تاکید دارد حتی اگر از موضوع امنیت اینترنت اشیاء و کاربرد بلاک‌چین‌ها بگذریم موضوع توسعه و گسترش استفاده از اینرنت اشیاء در سال جاری باعث می‌شود که ناخودآگاه تقاضا برای استفاده از بلاک‌چین‌ها نیز افزایش یابد.

در این زمینه برآورد شده است حجم گردش مالی اینترنت اشیاء طی سال جاری میلادی به رقمی معادل 26 میلیارد دلار افزایش یابد که رقم قابل توجهی برای رونق بالای بلاک‌چین‌ها در این زمینه است که می‌تواند انفجاری در رشد بلاک‌چین‌ها در سال‌جاری ایجاد کند.

پیشنهادهای جذاب‌تر در بخش خدمات مالی

در نگاه اول اگرچه ارزش ارز‌های دیجیتالی طی سال گذشته کاهش یافته اما نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به انفجار حباب سوداگرانه در این نوع ارزها بوده که می‌تواند به ثبات بیشتری در این زمینه طی سال جاری باشیم.

به همین دلیل حتی اگر نزول ارزش ارز‌های دیجیتال طی سال گذشته را هم درنظر بگیریم لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که خدمات مالی در عصر حاضر نیازمند خدماتی نوین بوده و بسیاری از بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین درحال ارایه خدمات نوینی در مراودات مالی میان مردم هستند که می‌تواند موج بعدی همگیرشدن، رشد و رونق را برای بلاک‌چین‌ها به ارمغان آورند. به عنوان مثال BAKKT یا پلت‌فرم معاملات آتی مبتنی بر بیت‌کوین است که توسط اپراتور بورس اوراق بهادار نیویورک بکار گرفته می‌شود.

فرصت های سرمایه گذاری بیشتر

وقتی صحبت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌کنیم شاید در نگاه اول همان موارد سنتی موجود برای سرمایه‌گذاری مدنظرمان باشد درحالی که این نوع فناوری‌نوین می‌تواند بی‌نهایت فرصت سرمایه‌گذاری را برای صاحبان سرمایه ارایه کند که متناسب با دارایی افراد است نه اینکه فقط ثروتمندان بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

به عنوان مثال تقسیم‌بندی ورود سرمایه‌ برای دستیابی به سود این امکان را به علاقمند می‌دهد که ریسک کمتری‌ را  برای خود متصور باشند و به قول معروف همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نداده باشند. در این موارد با ورود هر بخش از سرمایه میزان سود مشخصی حاصل شده و در نهایت زیانی هم اگر ایجاد شود در ابعاد همان بخش سرمایه‌گذاری شده است به این ترتیب سود و زیان کاملا قابل مدیریت خواهد بود که این روند برای صاحبان سرمایه‌های خرد بسیاری جذاب است، دقیقا اتفاقی که سال گذشته دربخش بلاک‌چین‌ها تجربه شد.

هنر، سرگرمی و املاک نمونه‌هایی از دارایی‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران هستند که بطور سنتی فعالان عرصه بلاک‌چین‌ها بدون اینکه عجله‌ای برای پرداخت داشته باشند در این بخش ورود کرده و با ارایه ارزهای دیجیتالی خود متناسب با دارایی سرمایه‌گذاری می کنند تا از محل معاملات آتی آن کسب درآمد کرده‌باشند و در نهایت هر زمان که نیاز به فروش داشتند می‌توانند از معامله خارج شده و سودشان را متناسب با دوره فعالیت خود آن بخش به دست آورند.

این درحالی است که امتیاز دیگر بلاک‌چین‌ها مربوط به قراردادهای هوشمند است که می‌تواند واسطه‌ها در این روند را به حداقل خود کاهش دهد و سرمایه‌گذاران با استفاده از این امکان بلاک‌چین‌ها برای دوره‌ای مشخص سرمایه‌گذاری کرده و در نهایت در تاریخ یا نرخ مورد نظر سیستم برای آنها بطور خودکار معامله خواهد کرد و دیگر نیازی به کارگزار یا واسطه نخواهد بود.

بین‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی همچنان کسب و کاری بزرگ هستند

اجازه دهید صادقانه بگویم که قصد ندارم مانند افراد ساده لوح یا بدون مسئولیت دراین زمینه سخن بگویم ولی شک ندارم با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از ارزهای دیجیتالی امسال ارزش آنها دوباره به فضا پرتاب خواهند شد و اینبار خبری از حباب نیست. شاید با خودتان بگویید اصولا کسی نمی‌تواند اتفاقات آینده را دقیق پیش بینی کند و اینگونه سخن گفتن تنها عاملی برای زیان‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران است اما فراموش نکنید نشانه‌ها را هرگز نباید نادیده گرفت چون همگی خبر از نوسان‌های گسترده در آینده نزدیک می‌دهند.

این درحالی است که علاقمندی برای استفاده از ارزهای رمزگذاری شده بسیار از دوران مرگ فاصله گرفته و نسبت به دوسال پیش تقاضا برای آنها جهت استفاده در مبادلات تجاری بخصوص بورس‌های معتبر روند صعودی به خود گرفته است.

به هرحال حتی قبل از اینکه تلاشم کنم درباره آینده بلاک‌چین‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری یا ارزش آنها سخن بگویم نشانه‌هایی از آینده روشن برای ارزهای دیجیتالی موازی یا هم ردیف بیت کوین مثل   Ethereum، Ripple و Tether وجود دارد که رشد و رونق آنها در واقع رونق بیت کوین خواهد بود.

از این رو فراموش نکنیم که امسال اگرچه رشد ناگهانی قیمت‌های مثل سال 2017 تکرار نخواهد شد اما ارزش بازار بلاک‌چین‌ها یا ارزهای دیجیتالی به رقمی معادل سه چهارم تریلیون دلار برآورد می‌شود که رقم کمی نیست و بدون تردید مخاطبان خاص خود را خواهد داشت و فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در اختیار گروهی قرار می‌دهد. البته فراموش نکنید که اهمیت استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در دنیای امروزی رفته رفته برای همگان درحال روشن شدن است و بسیاری علاقمند هستند با اطمینان کامل سرمایه‌گذاری یا هزینه کنند.

FORBES

شیدا رمزی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد