کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

انتخاب رئیس جدید ، مقدمه ای برای معرفی شهردار تاریخی

هرچند موضوع شهردار تاریخی ایران از زمان تشکیل شورای شهر چهارم تهران مطرح شد و زیاد از عمر مطرح شدنش نگذشته است اما اگر نیمه نسخت امسال درباره این موضوع  سئوال می کردیم پاسخ دقیقی درباره شرایط و مراحل انتخاب شهردار تاریخی تهران وجود نداشت  در حالی که  ظاهرا با تغییرات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و البته نزدیک تر شدن ارتباط و مناسبات شورای شهر تهران با این سازمان این موضوع رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است .

به طور کلی بحث حفظ آثار و بناهای تاریخی در پایتخت یکی از دغدغه های اصلی مردم و البته مسئولان شهری تهران است و شورای شهر هم ظاهرا در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام داده و در حال پیگیری آنهاست هرچند کمیته پیگیری این موضوع دیر به دیر تشکیل جلسه داده و موضوعات مختلف را بررسی می کند اما ظاهرا به گفته برخی از مسئولان شورای شهر کم کاری سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از بناهای تاریخی پایتخت باعث شده که شورای چهارم به این موضوع بیش از پیش اهمیت داده و طرح انتخاب شهردار تاریخی تهران را پیشنهاد کند .

هرچند این طرح هنوز اما و اگر های زیادی را با خود به همراه داشته و دارد اما انتخاب خسروآبادی به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران که رابطه بسیار نزدیکی با ریاست شورای شهر تهران داشت گامی موثر در این زمینه بود که مقدمه ای شد برای تهران گردی های مسجد جامعی به عنوان ریاست شورای تهران اگرچه جماعت رسانه ای از این توجه آقای رئیس به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی تهران بسیار خرسند هستند و به شدت اخبار مربوط به آن را پیگیری می کنند اما نکته بسیار کلیدی گشت و گذارهای آقای رئیس را ظاهرا تا کنون متوجه نشده اند که آقای رئیس در حال بررسی اوضاع تاریخی پایتخت کشور یعنی کلان شهر تهران است تا متناسب با اوضاع و احوال و البته شرایط موجود گزینه مناسبی در این زمینه را به مسئولان امر پیشنهاد دهد .

به هر حال جمعه گردی های آقای رئیس هنوز ادامه داشته و دارد؛ ولی آخرین حلقه از این موضوع یعنی انتخاب شهردار تاریخی تهران نیز یکی دو هفته پیش تکمیل شد یعنی رفتن نجفی از سازمان میراث فرهنگی و تکیه زدن مسعود سلطانی فر به صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی. هرچند حضور سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی ممکن است این شاعبه را مطرح کند و بسیاری تصور کنند حالا که یکی از اعضای شورای شهر تهران در مسند مدیریت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته دیگر لزومی به انتخاب شهردار تاریخی شهر تهران نیست اما باکمی دقت و توجه به مشکلات عمده مالی در سازمان میراث فرهنگی و کمبود بودجه گسترده در این زمینه  ؛ در واقع با آمدن سلطانی شرایط برای معرفی شهردار تاریخی تهران مساعدتر شده و امکان تحقق این طرح را بیش از بیش کرده است .

غرفه خالی نشریات در گردشگری

کسب و کار جایگاه صنعت نشر در نمایشگاه های گردشگری ایران را بررسی می کند

غرفه خالی نشریات در گردشگری

نویسنده عماد عزتی

هر ساله در تمامی کشورهای صاحب صنعت نمایشگاهی دنیا، نمایشگاههایی به منظور ترویج صنعت سفر و گردشگری برگزار میگردد که به عنوان ابزاری مناسب جهت به رخ کشیدن داشته های فرهنگی، تاریخی، طبیعی یا صنعتی آن کشور به کار گرفته میشوند.

شناساندن ظرفیتهای توریستی در کشورهایی که در این زمینه موفق عمل نموده اند موجب شده است تا صنعت گردشگری به یکی از مهمترین و یا حتی در بعضی، به اصلی ترین منبع درآمدهای ارزی این کشورها بدل شود. ولی آنچه در این بین مسلم و مسجل است اینکه این کشورهای موفق، در شناسایی و یافتن پتانسیلهای گردشگری سرزمین خود صحیح عمل نموده و در شناساندن آنها به سایر کشورها نیز از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده اند و در راستای این حرکت خود از نمایشگاهها نیز به عنوان یک ابزار بسیار مهم که در سطح بین المللی رسماً پذیرفته شده اند بهره می جویند.

در کشوری همچون ایران که تنها سابقه تاریخی و فرهنگی تعداد انگشت شماری از کشورهای جهان با آن برابری میکند هنوز اهمیت برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری در حدود لازم و مکفی برای بسیاری از دست اندر کاران این صنعت عیان نشده و یا به تعبیری میتوان گفت که تاکنون ابزار و امکان لازم برای شکل گیری گسترده آن مهیا نبوده است. هرچند هر ساله تعدادی نمایشگاه در این زمینه در کشورمان برگزار می شود و پس از آن اطلاعات و آماری امیدوار کننده از آنها منتشر می شود اما با نگاهی کاملا سطحی حتی به وب سایت های این نمایشگاهها در می یابیم که چقدر این نمایشگاهها با نمایشگاه های مطرح جهان فاصله دارند و اگر تمام نقایص موجود آنها بگذریم به مهمترین آنها بحث مشارکت نشریات تخصصی و البته جراید در این نمایشگاه ها خواهیم رسید . موضوعی که شاید به اندازه کل صنایع وابسته برای صادرات نامرئی کشورمان اهمیت داشته باشد.

امید کریمخان زند ، مدیر مسئول انتشارات زند در این زمینه می گوید: از آنجا که بازار نشر کشورمان همواره درگیر مسایلی از قبیل گرانی کاغذ و زینک یا دیگر مسایل بوده است، کمتر ناشری اقدام به انتشار کتاب های گردشگری کرده است چون این کتاب ها به اصطلاح بازار پرفروش نیستند و کاملا از روی علاقه مخاطب خریداری خواهند شد همین موضوع باعث شده تعداد ناشران و شرکت کنندگان در این نمایشگاهها بسیار کم و در واقع انگشت شمار باشد.

این فعال حوزه نشر کتابهای گردشگری ضمن تاکید بر ایجاد امکانات و تسهیلات برای حضور گسترده ناشران در نمایشگاهها می افزاید : هرچند همه مسئولان اهمیت حضور ناشران و جراید تخصصی در زمینه صنعت نشر را همواره اعلام می کنند اما هیچ اقدام عملی درا ین زمینه صورت نگرفته و گشایشی هم انجام نشده است و تمام برنامه ها و البته پیشنهاد ها در حد یک سخنرانی باقی مانده است. در حالی که اگر به دیگر کشورهای موفق مثل مالزی ، ترکیه یا تایلند نگاه کنید همانند صنایع اصلی درگیر در صنعت گردشگری به ناشران و صاحبان جراید تخصصی در صادرات نامرئی نیز توجه کرده اند و تسهیلات ویژه ای در اختیار آنها قرار می دهند . به عنوان مثال برخی از این کشورها حتی برای شرکت ناشران و مجلات تخصصی کشورشان در نمایشگاههای دیگر مناطق جهان یارانه به آنها می دهند در حالی که ناشران ایرانی و جراید داخلی حتی برای حضور در نمایشگاههای داخلی مشکلات عمده ای را متحمل می شوند.

زند در ادامه به نمایشگاههای مطرح جهان مثل نمایشگاه آلمان و اسپانیا اشاره می کند و می گوید: اگر به لیست ناشران شرکت کننده در این نمایشگاه و البته جراید تخصصی گردشگری حاضر توجه کنید کاملا متوجه خواهید شد صنعت نشر گردشگری ایران چقدر با استانداردهای بین المللی فاصله دارد و یا اصلا جایگاهی در این زمینه ندارد. چون ناشران و صاحبران جراید خارجی گاها اینقدر قدرتمند هستند که حتی به صورت اسپانسر نمایشگاه فعالیت می کنند حال آنکه ما در ایران به دنبال دریافت تسهیلات جهت حضور در نمایشگاه های مرتبط هستیم و در مراحل تولید کتاب گرفتار شده ایم.

وی در ادامه می افزاید اگر مسئولان گردشگری و دولت به اهمیت حضور گسترده ناشران در توسعه گردشگری ایران پی برده بودند قبل از ثبت نام فعالان مرتبط گردشگری در این گونه نمایشگاه ها ، از ناشران و جراید مرتبط برای حضور دعوت می کردند چون محصولات و بسته های گردشگری عمر مفیدی کوتاه دارند اما این صنعت نشر است که با ماندگاری محصولاتش می تواند همواره به یاری توسعه گردشگری کشورمان بیاید.

از سوی دیگر، همایون ذرقانی ، مدیر مسئول نشریه سفر نیز تقریبا نظرهای مشابهی درباره حضور صنعت نشر و جراید در نمایشگاههای بین المللی دارد و می گوید: به دلیل مسایل مالی کمتر ناشر یا نشریه ای به دنبال حضور گسترده در صنعت نشر رفته در حالی که این صنعت، برای صاحبان جراید منبعی سرشار از درآمد است در صورتی که مدیران بتوانند با مدیریت و برنامه ریزی در آن فعالیت داشته باشند.

وی که برنده یکی از جوایز معتبر نمایشگاه مالزی در سال 2013 میلادی بوده است می گوید: کشورهای موفق در صنعت گردشگری همیشه از جراید و نشریات تخصصی خود در این صنعت حمایت می کنند و با روشهای مختلف آنها را تشویق به حضوری قدرتمند تر در گردشگری دارند به عنوان مثال هر ساله در نمایشگاه مالزی یکی از نشریات یا ناشران شرکت کننده که محصولات فرهنگی مرتبط با موضوع گردشگری تولید می کنند ، با توجه به کیفیت و خدمات خود انتخاب شده و از آن تقدیر می شود حال آنکه در ایران هرگز چنین اتفاقی رخ نداده و غرفه نشریات همواره در نمایشگاههای گردشگری کشورمان خالی است و در حد نمادین بوده است.

این فعال مطبوعاتی در گردشگری ضمن تاکید بر توجه مسئولان به حضور گسترده والبته هدفمند نشریات تخصصی در گردشگری کشورمان می گوید: فارغ از تمام مشکلات و معضلات و کاستی های نمایشگاههای برگزار شده داخلی مسئولان باید بدانند هرچه حضور مطبوعات، نشریات و کتب تخصصی در این نمایشگاهها گسترده تر باشد زمینه فعالیت و البته سرمایه گذاری بیشتری صورت خواهد گرفت چون این مطبوعات هستند که می توانند در دراز مدت امکانات و پتانسیل های سرمایه گذاری و البته جاذبه های گردشگری یک منطقه را به مخاطبان خود انتقال دهند نه یک نمایشگاه دو یا سه روزه بنابراین مطبوعات و کتب گردشگری به عنوان کالایی بادوام برای این صنعت یا همان صادرات نامرئی جزئی ضروری است.

سکوت تدبیر جدید دولت در میراث فرهنگی!؟

آخر هفته گذشته بود که رئیس جمهور جلوی دوربین های سازمان و صدا و سیما حاضر شد و درباره بسیاری از مشکلات و البته اقدامات دولت یازدهم با مردم سخن گفت و خبر از روزهای پرامید داد اما جای یک بخش در سخنان وی کاملا خالی والبته معنی دار بود.

حسن روحانی در این برنامه تلویزیونی علی رغم توضیح درباره مسایل مختلف و ارایه راهکارهای مناسب آنها حتی کلمه ای از سازمان میراث فرهنگی و تحولات آن به زبان نیاورد در حالی که انتظار می رفت با توجه به شعار های انتخاباتی وی و البته رویکرد دولت یازدهم حداقل چند دقیقه ای از این برنامه را درباره آینده سازمان میراث فرهنگی و البته صادرات نامرئی کشورمان سخن می گفت.

اگرچه می توان انتظار داشت که مشکلات جاری کشور بسیار مهمتر از برنامه های بلند مدت و میان مدت سازمان میراث فرهنگی هستند و دولت قصد دارد با ارایه توضیحات درباره آنها مردم را به آینده امیدوار کند و بحث گردشگری و حاشیه هایش در اولویت های بعدی هستند اما دولت تدبیر و امید ظاهرا تدبیر سکوت را درباره سازمان میراث فرهنگی درنظر گرفته است.

با کمی دقت در سیاست های خبری دولت یازدهم در می یابیم این دولت زیاد از هیاهوی خبری خرسند نیست و بیشتر تصمیمات خود را در سکوت خبری و دور از چشم خبرنگاران و دست اندرکاران خبر می گیرد؛ که ظاهرا این هم سیاست درباره سازمان میراث فرهنگی هم صدق می کند و توسط دولت به عنوان راهکاری مناسب درنظر گرفته شده است .

به هر حال حتی در سکوت خبری تغییر ریاست سازمان میراث فرهنگی و حضور یکی از افراد شورای شهر در این مقام به عقیده برخی تصمیم درستی از سوی رئیس جمهور نبوده و در رسانه ها انتقادهایی نیز برآن وارد شد که شاید دلیل مناسبی برای سکوت خبری آقای روحانی در این زمینه بوده است چون ایشان قصد داشتند بدون ایجاد حساسیت و ایجاد مسئولیت های بی مورد برای ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی اجازه فعالیت به وی داده و چشم امید به آینده داشته باشند و از حاشیه پردازی دوری کنند.

اما نمی توان این را هم دلیل محکمی برای تدبیر سکوت دولت یازدهم دانست چون هم اکنون این کشتی به گل نشسته در سازمان میراث فرهنگی نیازمند جریانسازی های گسترده است تا بلکه بتواند با استفاده از نظرهای کارشناسی آن را به راه انداخت و دوباره به مسیر خود بازگرداند همانطور که نجفی با استعفای معنادارش قطار گردشگری را در مسیر واقعی خود قرار داد نه اینکه در سکوت کامل آن را به دست فراموشی سپرد چون سیاست سکوت درباره صادرات نامرئی سیاستی کاملا شکست خورده است و نمی توان به آینده آن امیدوار بود .

همه می دانیم صادرات نامرئی یا همان گردشگری زیر سایه شور و هیجان خبر رشد می کند و نیازمند حضور قوی رسانه درآن کاملا الزامی است. بنابراین تدبیر سکوت در سازمان میراث فرهنگی محکوم به فناست و نمی توانداز آن انتظار پیشرفت داشت بیاییم جریان خبری مدیریت شده را فراهم کنیم نه سکوت.

بابک ارسیا: «ترین های» منطقه را به جهان معرفی کنیم تا گردشگری توسعه یابد

گفت و گوی اختصاصی کسب و کار با دبیر دهمین جشنواره ملی خلیج فارس

بابک ارسیا: باید ابتدا فرهنگ سازی کنیم ، سپس به توسعه گردشگری منطقه بیاندیشیم

بابک ارسیا: «ترین های» منطقه را به جهان معرفی کنیم تا گردشگری توسعه یابد

بابک ارسیا: دیدنی های خلیج فارس ، فقط کیش و قشم نیست

گفتگو : عماد عزتی

خلیج فارس نامی آشنا در ذهن ایرانیان و همیشه یادآور ناخدا خورشید، لنج های ماهیگیری و موسیقی محلی آن بوده است . امروزه هم در سطح بین المللی به عنوان شاهراه نفتی منطقه خاورمیانه و با اهمیتی ویژه برای جریان انرژی در رگ های جهان شناخته شده. اما اگر کمی دقت کنیم و زیبایی های این آبراه نیلگون را بیشتر زیر نظر بگیریم، خواهیم دید به غیر از طلای سیاه ، طبیعت سواحل آن در واقع ثروتی خدادادی برای کشورهای منطقه و صنعت گردشگری آنها بوده و هست از این رو کسب و کار ترتیب گفت و گویی اختصاصی با بابک ارسیا کارشناس گردشگری و دبیر دهمین جشنواره ملی خلیج فارس را داده تا با پتانسیل های موجود گردشگری در این منطقه بیشتر آشنا شویم.

بابک ارسیا در این باره می گوید: جهاد دانشگاهی جشنواره خلیج فارس را با هدف پاسداشت نام و بیان مزیت های خلیج فارس هر سال دهم اردیبهشت ماه برگزار می کند که امسال نیز دهمین دوره آن برگزار می شود و از آنجا که بحث صادرات غیر نفتی در کشورمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بخصوص در بخش گردشگری اهمیت ویژه ای یافته است بنا داریم محورهای اصلی این جشنواره را براین صنعت تدوین و  دهمین جشنواره را معطوف به این موضوع یعنی گردشگری برگزار کنیم به همین دلیل برای امسال درنظر گرفته ایم محل برگزاری دهمین همایش را در بندر لنگه یا قشم درنظر بگیریم.

دبیر دهمین دوره جشنواره ملی خلیج فارس ضمن تاکید بر پتانسیل های موجود در منطقه می افزاید : آبهای بسیار تمیز و سواحل طولانی خلیج همیشه فارس به عنوان بهترین و بیشترین پتانسیل سرمایه گذاری صنعت گردشگری در اختیار ایران قرار گرفته است که می توان با کمی دقت و مدیریت در جهت آماده سازی زیرساخت های گردشگری از هر متر مربع آن درآمد کسب کرد و بازار اشتغال منطقه را رونقی دو چندان داد. اما متاسفانه سهم اقتصادی صنعت گردشگری ایران که طولانی ترین سواحل این خلیج را به خود اختصاص داده بسیار کمتر از دیگر همسایگان جنوبی خود که هرکدام شاید کوچکتر از یک استان ایران باشند، بوده.

ارسیا در ادامه می افزاید: این ثروت خدادادی با سرمایه گذاری های متمرکز در دو جزیره کیش و قشم  تا کنون مورد بی مهری دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران قرار گرفته در صورتی که اگر مانند کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس به کل این سواحل توجه می شد امکان رشد صنعت گردشگری داخلی و خارجی در این منطقه دگرگون و سمت و سویی دیگر می گرفت. همین موضوع باعث شده تا تمام پتانسیل موجود در بندر تاریخی سیراف به دست فراموشی سپرده شود درحالی که بسیاری از سرمایه گذاری های انجام شده در قشم به بازدهی مناسب نرسیده اند.

این کارشناس گردشگری ضمن تاکید بر تدارک زیرساخت های توسعه گردشگری در منطقه تصریح می کند: هم اکنون با توجه به همین تمرکز بدون برنامه در منطقه جهت توسعه گردشگری ایران زیرساخت های مناسبی در دیگر نقاط منطقه خلیج فارس ندارد و همین موضوع باعث شده تا نه تنها توجه گردشگران به این جاذبه ها جلب نشود بلکه سرمایه گذاران نیز اطلاعی از امتیازات طبیعی وتاریخی منطقه نداشته باشند.

وی به امتیاز گردشگری پزشکی در منطقه اشاره می کند و از بازار بسیار مناسب حاشیه جنوبی این خلیج نام می برد و می گوید: با توجه به اینکه امکان دسترسی دریایی در منطقه کاملا مهیاست و می توان با استفاده از امکانات پزشکی ایران و یا احداث دهکده های سلامت ایران می توان هر ساله میزبان تعداد بسیار زیادی از نیازمندان خدمات درمانی از کشورهای جنوبی خلیج فارس باشد در حالی که هم اکنون به دلیل نبود امکانات مناسب و یا عدم بازاریابی دقیق این نیازمندان به کشورهایی مثل اردن، مالزی سفر می کنند این درحالی است که امکانات مناسب و چه بسا بهتری تنها چند ده کیلومتر بالاتر از کشورشان موجود است.

ارسیا با اشاره به اهمیت اشتغالزایی در کشورمان می گوید: همانطورکه می دانیم یکی از دغدغه های اصلی دولت همواره بحث اشتغالزایی بخصوص در مناطق محروم بوده و هست از انجا که این منطقه دارای نیروی کار ارزان قیمت است می توان با هدایت و مدیریت سرمایه گذاری بخصوص در بخش گردشگری با توجه به پتانسیل های بسیار بالای منطقه آنها را به فعل تبدیل کرد و زمینه اشتغال هزاران نفر در حاشیه شمالی خلیج فارس و جنوب کشورمان را مهیا کرد در حالی که هم اکنون بی کاری و فقر یکی از معضلات اصلی جوانان منطقه است درحالی که گنجی پنهان در اختیارشان است.

دبیر دهمین جشنواره ملی خلیج فارس به فرهنگ بومی منطقه اشاره می کند و می افزاید: اگر دولت و دست اندرکاران گردشگری ایران قصد توسعه گردشگری در منطقه یاد شده را دارند ابتدا باید با توجه به فرهنگ بومی و البته فرهنگ سازی در زمینه توسعه گردشگری گام بردارند چون همانطور که می دانیم این منطقه دارای فرهنگی خاص خود بوده و برخی از مسایل به عرف تبدیل شده است که شاید با ورود گردشگران از دیگر نقاط کشور یا جهان آنها را دچار مشکل کند بنابراین باید ابتدا فرهنگ سازی کرد و سپس با در نظر گرفتن عرف منطقه و البته فرهنگ آن نسبت به سرمایه گذاری گام برداشت تا بتوانیم شاهد توسعه و رونق باشیم نه اینکه مشکل ایجاد کنیم.

بابک ارسیا در پایان به بحث برندسازی و البته برندشدن منطقه برای جذب گردشگران اشاره و تاکید می کند: هم اکنون ایران باید روی «ترین های» منطقه تکیه کند و با بیان کردن امتیازات این «ترین ها» آنها را به برندی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی معرفی نماید . وی می افزاید در منطقه ما بزرگترین غار نمکی جهان یا جنگل های حرا ، بندر سیراف و دهها مورد از منحصربفردترین ها و یا زیباترین های جهان را در منطقه داریم اما هنوز آنها را برند نکرده ایم به صورتی که حتی بسیاری از همطونان خودمان در باره آنها کوچکترین اطلاعاتی ندارند ، پس نمی توانیم انتظار توسعه گردشگری بین المللی را داشته باشیم، این دقیقا هدف ما در جشنواره است که با دریافت و انتشار مقالات سعی داریم پتانسیل بالقوه منطقه را به فعل تبدیل کنیم.

سفیر سوئد ایران هنوز امتیاز ویژه ای برای سرمایه گذاران خارجی گردشگری فراهم نکرده

 

گفت و گوی اختصاصی کسب و کار با سفیر سوئد

ایران هنوز امتیاز ویژه ای برای سرمایه گذاران خارجی گردشگری فراهم نکرده

نویسنده : عماد عزتی

چند روزی است که بسیاری از شهرهای کشورمان ایران سپید پوش شده و آب و هوای سرد همگی ما را یاد سرزمین های اسکاندیناوی می اندازد که سرشناس ترین آنها سوئد یا سرزمین دریاچه‌ها است. تفریحات زمستانی، آفتاب نیمه شب، هتل یخی و زیبایی‌های تابستانی این کشور باعث شده که سالانه حدود 17 میلیون گردشگر به این کشور در شمال قاره سبز سفر کنند. با این توصیف بسیاری از ماجراجویان و گردشگران ایرانی نیز علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های این سرزمین هستند، اما این بار کسب و کار قصد دارد دیدنی‌های ایران زمین را از زبان عالی‌رتبه‌ترین مقام سوئدی ساکن ایران یعنی سفیر پنجاه  ساله این سرزمین زیبا، آقای پیتر تیلر peter tejler بشنود. وی برای نخستین بار سال 1992 میلادی از ایران بازدید کرده است ولی اکنون بیشتر از یک است که به عنوان سفیر سوئد وارد خاک ایران شده و با رویی گشاده و باز به سئوالات کسب و کاری  ما پاسخ داد.

به طور کلی به عقیده شما ایران برای گردشگران بین‌المللی جذاب است؟

ایران اگرچه در جهان به واسطه مراکز باستانی و طبیعت آن معروف است، ولی هنوز مشهور نشده است، چون فقط در همه محافل گردشگری جهان درباره تاریخ و تمدن ایران سخن گفته شده است که کافی نیست. دیگر جاذبه‌های ایران باید در سطح بین‌المللی معرفی شود تا بین گردشگران نیز مشهور شود. بیشتر وبلاگ‌ها و کتاب‌های راهنمای گردشگری جهان از تمدن و مهمان‌نوازی ایرانیان نوشته‌اند در حالی که بسیاری از جاذبه‌های دیگر ایران حتی اسمی از آنها نیست. پس ایران باید سعی کند در این زمینه نیز حرکت کند.

کدام شهر ایران را بهترین شهر گردشگری ایران می‌دانید؟

به عقیده من، اصفهان شهره خاص و عام است، بنابراین معمولا نام این شهر بر سر زبان‌هاست.

نظر شما درباره سطح زبان انگلیسی در این شهر گردشگرپذیر یعنی اصفهان چیست؟

فکر می‌کنم فقط در مناطق گردشگرپذیر کسبه می‌توانند خوب با گردشگران ارتباط برقرار کنند. در دیگر مناطق شهر شاید ارتباط برقرار کردن با مردم کمی دشوار باشد. به عنوان مثال اطراف میدان نقش جهان هیچ مشکلی نیست، اما اگر چند خیابان از این میدان دور شویم و به مناطق بومی سری بزنی، شاید درصد کمی از مردم بتوانند متوجه خواسته گردشگران خارجی بشوند. به عقیده من، این نقص بزرگی برای یکی از شهرهای مهم گردشگرپذیر ایران است.

ببینید گردشگری یک صنعت است و در این صنعت رقابت شدیدی هم در حال برگزاری است. اگر باور کنیم که گردشگری یک صنعت پویاست، باید این موضوع را هم دریابیم. چون گردشگران وقتی به شهری سفر می‌کنند، فقط در مناطق معروف اقامت نخواهند کرد؛ بلکه بسیاری از آنها با یک کوله‌پشتی به راه می‌افتند تا واقعیت فرهنگ آن کشور را دریابند. بنابراین دانستن زبان و ارتباط برقرار کردن با گردشگران برای رونق این صنعت بسیار لازم و اجباری است. بسیار اتفاق افتاده که حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشورهای گردشگرپذیر، حضور گردشگران را دیده‌ایم، البته نمی‌توان انتظار داشت که کل مردم بتوانند با گردشگران ارتباط برقرار کنند، ولی‌ باید توجه داشت که اگر قصد موفقیت در این صنعت را داریم، باید به نیازهای گردشگران توجه داشته باشیم.

به نظر شما، گردشگران چطور دوباره به یک کشور جذب می‌شوند؟

صنعت گردشگری چرخه‌ای مشخص است که از بازاریابی تا خدمات تقسیم‌بندی شده، بنابراین اگر بتوان پس از جلب نظر گردشگران، سرویس‌دهی مناسبی به آنها داشته باشیم، بدون تردید آنها دوباره به جاذبه‌های کشورمان جلب خواهند شد. نباید هرگز به اماکن تاریخی یا هتل‌های فعلی خودمان فکر کنیم؛ بلکه جاذبه‌های نوین و شرایط جدید باعث می‌شود تا گردشگران همیشه به فکر سفری دوباره به کشوری که قبلا سفر کردند، باشند.

آیا نمونه‌ای هم دارید؟

بله در کشور من این اتفاق افتاده، به عنوان مثال مراکز خرید، امکانات تفریحی جدید و ارزانقیمت علاوه بر تشویق گردشگران داخلی، دیگران بخصوص کشورهای اطراف را وادار به بستن چمدان می‌کند.

بسیاری از گردشگران بارها و بارها از کشورهای اطراف سوئد وارد کشور من شده‌اند تا از خرید خود لذت ببرند. بنابراین فقط اماکن تاریخی و هتل‌ها نیستند که باعث جذب دوباره گردشگران به منطقه‌ای خاص می‌شوند.

به خرید ارزان اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح دهید.

هرسال تعداد زیادی از گردشگران هلندی، آلمانی و فنلاندی برای خرید با قیمت مناسب اجناس مورد نیازشان از مرزهای سوئد وارد کشور من می‌شوند و فقط یک چادر مسافرتی همراه دارند. این موضوع بیانگر این است که این گروه هرگز برای اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره به سوئد نیامده‌اند و فقط برای یکی دو روز و خرید مناسب به کشور من سفر کرده‌اند؛ کاری به اماکن تاریخی و جاذبه‌های دیگر هم نخواهند داشت، بنابراین مزیت جلب نظر گردشگران با فروشگاه‌های بزرگ و جشنواره خرید در جلب نظر گردشگران بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

نظر شما درباره صنایع دستی ایران چیست؟

اگر از شهرت و جایگاه صنایع دستی ایران بگذریم، باید به کل تولیدات محلی هر کشور اهمیت دهیم، چون یکی از عوامل موثر جلب نظر گردشگران همین تولیدات است. صنایع دستی، غذاها، پوشش و به طور کلی هر چیزی که مختص منطقه ای خاص از کشور باشد، برای گردشگران جذاب و دیدنی خواهد بود.

نظر شما درباره رستوران‌های ایرانی چیست؟

بزرگ‌ترین مزیت ایران رستوران‌هایش است، اما اشکال عمده این رستوران‌ها این است که بیشتر به غذاهای ایرانی توجه شده و اشکال دیگر این‌که وقتی به رستوران‌های محلی مراجعه می‌کنیم، منوی انگلیسی در دسترس نیست، اما به عقیده من تعداد رستوران‌هایی که غذاهایی بین‌المللی سرو می‌کنند، بسیار کم و نامتوازن با تعداد گردشگران یا علاقه‌مندان به غذاهای بین‌المللی است.

نظر شما درباره گردشگری دریایی در ایران چیست؟

همه می‌دانیم گردشگری دریایی با تمام هیجانات و تفریحات خود در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگر در گوشه و کنار جهان است و ایران هم با توجه به سواحل شمالی و جنوبی خود امکانات خوبی در این زمینه در اختیار دارد، ولی به عقیده من گردشگری دریایی در ایران با وجود تمام پتانسیل‌هایش هنوز در سطح جهان معروف نشده است.

به عنوان مثال من علاقه‌مند ماهیگیری هستم، ولی هنوز توری در این زمینه ندیده‌ام یا این‌که نمی‌توان قایق کرایه کرد و به دریا زد و برای چند روز سرگرم ماهیگیری شد. اینها نقاط ضعف گردشگری دریایی ایران است که باید به آن توجه بسیار شود، چون پتانسیل طبیعی آن در این کشور فراهم است.

نظر شما درباره سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری ایران چیست؟

دو پرسش اصلی در ذهن سرمایه‌گذاران باعث حضورشان در منطقه‌ای خاص از جهان خواهد شد. اول این که می‌پرسند تضمین سرمایه من چیست؟ و دوم این که حاصل این سرمایه‌گذاری چقدر است و سود این کار برای من چیست؟

به همین دلیل هنوز ایران نتوانسته امتیاز مناسبی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار نداده است. پس نمی‌توان زیاد انتظار حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ایران را داشته باشیم.

یک کلمه درباره ایران بگویید؟

سوپرایز کننده

اگر بخواهید از ایران یادگاری داشته باشید چه چیزی همراه خواهید برد؟

بدون تردید یادگاری سفرهایم از ایران فرش ایرانی خواهد بود

 

اردشیر اروجی: سند چشم انداز بهترین نقشه راه در اختیار رئیس سازمان

گفت و گوی اختصاصی کسب و کار با مدیرکل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی

اردشیر اروجی: سند چشم انداز بهترین نقشه راه در اختیار رئیس سازمان

دیروز علی رغم موج رسانه ای موجود از استعفای ناگهانی رئیس سابق سازمان دکتر نجفی مراسم معارفه ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد و مسعود سلطانی فرد بر صندلی ریاست سازمان بطور رسمی تکیه زد.

هرچند به قول سلطانی فرد رایزنی هایی از حدود یک ماه پیش با ایشان برای انتصاب وی به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته بود امااین انتصاب با موافقان و مخالفان بسیاری روبرو شد که همه در این زمینه اظهار نظر کردند اما کسب و کار قصد دارد امروز این انتصاب را فارغ از تمام اما و اگرهایش از منظر دیگری بررسی کرده و آینده ای هرچند متخصر از حضور رئیس جدید در سازمان میراث فرهنگی برای علاقمندان ترسیم نمایند. به همین دلیل با مدیر کل سابق دفتر اطلاعات و آمار سازمان میراث فرهنگی اردشیر اروجی به گفت و گو نشسته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

·         آیا شما به عنوان یک کارشناس و شخصی که اطلاعات کاملی از سازمان میراث فرهنگی در اختیار دارید موافق این انتصاب هستید؟

ببینید امروز که این انتصاب انجام شده و حکم رسمی برای آقای سلطانی فرد صادر شده است از این سئوال بگذریم که موافق هستیم یا خیر بد نیست حالا که این اتفاق افتاد سعی کنیم با اطلاعات و دانسته های خودمان ایشان را در زمینه موفقیت هدایت کنیم تا دوباره شاهد تغییر مجددی در سازمان نباشیم به هر حال ایشان انتخاب شدند و همه همراهانشان باید در جهت منافع سازمان و منافع ملی ایران یعنی توسعه گردشگری گام بردارند نه اینکه به تجزیه و تحلیل ایشان بپردازند. به نظر من بهترین سئوال در حال حاضر این است که ببینیم که چرا طی هشت سال گذشته اینهمه تغییرات در ریاست سازمان رخ داده است نه اینکه امروز چه کسی به عنوان رئیس انجام وظیفه می کند.

·         نظرشما در این باره چیست؟

با کمی دقت در روند تغییرات ریاست سازمان میراث فرهنگی در میابیم که تقریبا در هشت سال گذشته هر سال ما تغییراتی داشته ایم یعنی سالی یک مدیر تغییر کرده است که این بیانگر مشکلی عمده در انتخاب هاست . من فکر می کنم مشکل را باید داخل خود سازمان جستجو کنیم نه از بیرون راهکار ارایه دهیم.

·         خوب شما برای موفقیت ریاست جدید سازمان چه راهکاری ارایه می دهید؟

به عقیده من اگر آقای سلطانی فر واقعا تصمیم به ایجاد تحولات سازنده در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دارند بهترین گزینه مقابلشان استفاده از نیروهای متخصص و علاقمند به نظام در داخل سازمان است . هم اکنون ما کارشناسان و مسئولین بسیار کارآمد و آگاهی در سازمان داریم که بنا به هر دلیل در دفاتر کارشان دور از مسئولیت های مدیریتی مشغول گذران روز هستند پس بهتر است ایشان از این پتانسیل داخل سازمان به خوبی استفاده کنند تا با آنچه می خواهند برسند.

·         شما با این پیشنهاد تایید می کنید که دومینوی تغییرات همواره در سازمان در حال حرکت است؟

من به این موضوع اشاره نکردم، اما باید بدانیم تاامروز در برخی از انتخاب ها کوتاهی شده و با استفاده از افراد ناآشنا به مسایل پیچیده سازمان متاسفانه نتایج مثبتی حاصل نشده است اما حالا که مدیریت جدیدی روی کار آمده بد نیست با ارایه راهکار ایشان را در جایگزینی مناسب مسئولیت ها راهنمایی کنیم چون مسئولیت ها و مدیریت های سازمان اگر درست انتخاب نشود نتیجه جز تکرار مکررات یا آنچه شبیه آقای نجفی بود رخ نخواهد داد. پس اینبار بیاییم تغییرات را آگاهانه و از روی تجربه انجام دهیم نه صرفا جایگزینی افراد.

·         تغییرات پی در پی سازمان میراث فرهنگی به نظر شما باعث اختلال در رسیدن به اهداف سازمان نشده است؟

همانطور که می دانید سازمان میراث فرهنگی و برنامه هایش بطور کلی جزو برنامه میان مدت و بلند مدت است و نمی توان از برنامه زودبازده در این سازمان زیاد سخن گفت بنابراین این تغییرات بدون تردید تاثیرگذار هستند و نمی توان تاثیر آنها نادیده گرفت اما مهمترین مسئله این است که ریاست سازمان هم اکنون نقشه راهی کاملا مناسب و دقیق در اختیار دارد بنابراین قاعدتا نباید زیاد نگران طرح ها یا مسایلی از این دست باشیم.

·         به نظر شما طی هفته های آینده تغییراتی در معاونت ها یامدیران سازمان صورت خواهد گرفت؟

ببینید آقای سلطانی فرد در یکی یا دو مصاحبه اول خود گفتند که فعلا با همین مدیران کار خواهند کرد که این ابراز عقیده کاملا حساب شده بوده چون ما در آستانه نوروز یعنی شلوغ ترین ماه کاری سازمان و مسئولانش هستیم بنابراین هرگز کار صحیح نیست که بخواهیم پست های مدیریتی را به یکباره تغییر دهیم بدون تردید در صورت اینکار دچار آسیب خواهیم شد بنابراین به عقیده من خیر فعلا اتفاقی نخواهد افتاد اما اگر قرار بر تغییرات باشد من فکر می کنم از اوایل اردیبهشت ماه تغییراتی صورت گیرد که البته کاملا منطقی به نظر می رسد.

·         منظور شما از نقشه راه چیست؟

من دقیقا به سند چشم انداز یا همان افق 1404 که ازسال 1384 تهیه شده  اشاره می کنیم که هم اکنون هشت از آن را سپری کرده ایم . این سند می تواند به عنوان بهترین نقشه راه در اختیار مسئولان باشد بخصوص در سازمان میراث فرهنگی . این نقشه که هم اکنون در سازمان میراث فرهنگی مقابل آقای سلطانی فر قرار دارد می تواند دقیقا راه رسیدن به موفقیت را برای ایشان نمایان کند و بهترین کار این است که ایشان برای رسیدن به اهداف تعیین شده در آن ابتدا به یافتن دلایل عدم موفقیت تا کنون رسیدگی کنند و بعد از آن با مشورت متخصصین راهکارهای مناسب برای جبران انتخاب کنند. پس من فکر می کنم که نباید فرد محور باشیم بلکه طبق نقشه راه همه عمل کنیم.

·         لطفا کمی بیشتر در این زمینه توضیح دهید؟

ببینید همین امروز چیزی حدود 24 یا 25 نهاد مختلف در زمینه توسعه گردشگری فعال هستند بنباراین فقط سازمان میراث فرهنگی نیست که با تغییر مدیریت آن شاهد دگرگونی در نظام گردشگری باشیم بنابراین نیازمند یک میثاق ملی در گردشگری هستیم که براساس همین سند چشم انداز باید رخ دهد تا تمام این ارگان ها همسو و همراستا با یکدیگر و البته با مدیریت سازمان میراث فرهنگی به عنوان نهاد مسئول گردشگری طبق سند چشم انداز به سوی موفقیت گام بردارند.

·         آیا هم اکنون براساس نقشه راه حرکت کرده ایم؟

پاسخ شما صراحتا خیر خواهد بود ما بسیار عقبتر از این سند هستیم و با توجه به زمان باقی مانده یعنی حدود 12 سال بد نیست از همین امروز که تغییر در ریاست ایجاد شده به دنبال راهکار و جبران گذشته باشیم.

تالاب ها بهترین فرصت توسعه اکوتوریسم ایران


سال
۱۹۷۱ ، دومین روز از ماه فوریه (سیزدهم بهمن) اولین گام اجرایی برای بنیان گذاری میثاق بین المللی حفاظت از تالاب‌ها و امضاء توافقنامه کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها در شهر رامسر برداشته شد و طی آن ایران و ۷ کشور دیگر این پیمان را امضاء کردند. به یمن کنوانسیون رامسر اکنون بزرگ‌ترین شبکه مدیریت هماهنگ زیست بوم‌های تالابی تشکیل شده که ۱۶۸ کشور جهان و ۲۱۷۱ تالاب را با مجموع مساحت بیش از ۲۰۷ میلیون هکتار تحت پوشش دارد. ایران نیز تاکنون ۳۵ تالاب را با مجموع مساحت ۱/۵ میلیون هکتار به کنوانسیون رامسر معرفی و در فهرست تالاب‌های با اهمیت بین المللی ثبت کرده که جای بسی خرسندی است.

اما اگر از گام بزرگ حفظ و حمایت از تالاب های کشورمان بگذریم سئوال اینجاست که آیا فعالیت دیگری برای بهره برداری بهینه با حفظ رعایت استانداردهای محیط زیست از این نعمات خدادادی در کشورمان صورت گرفته است؟ یا اینکه فقط برای نگهداری آنها تلاش شده و کاربردی دیگر از تالاب ها در کشور تعریف نشده است ؟

همانطور که می دانیم تالاب ها جزو یکی از برترین جاذبه های طبیعت در گردشگری دهکده جهانی هستند و بسیاری از ماجراجویان و البته طبیعت گردان سالانه حداقل یک برنامه سفر و اقامت در کنار این نوع جاذبه ها دارند و همین موضوع برای کشورهای دارای چنین جاذبه ای به سوژه ای برای برگزاری تورهای مختلف و گوناگون و البته چشمه ای جوشان از پول تبدیل شده است .

به عنوان مثال هندوستان با داشتن هزاران جاذبه متفاوت طبیعی و تاریخی با سرمایه گذاری در این نوع جاذبه بخصوص در منطقه کرالا (جنوبی کشور هندوستان) هر ساله میلیون ها دلار درآمدزایی کرده و صدها هزار گردشگر را به این منطقه می کشاند در حالی که کشورمان با داشتن 35 تالاب با قابلیت کامل برای توسعه و رونق طبیعت گردی صرفا به محصور کردن آنها پرداخته و همان چندموردی هم که گردشگران اجازه ورود به آنها را دارند نیز به دلیل سوء مدیریت در حال از بین رفتن است.

این در حالی است که می توان با ایجاد کمپ های استاندارد و قانونی با رعایت قوانین حفاظت از محیط زیست زیر سایه مدیریت صحیح اقدام به برگزاری مسابقات ماهیگیری ، قایقرانی و البته صدها برنامه تفریحی دیگر در این مناطق کرد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای ساکنان محلی در زمینه درآمد زایی جهت حفظ  احیای خود این تالاب ها گام برداشت .

پس بیاییم امسال علاوه بر فعالیت های حفاظت از تالاب ها با احیای دوباره جایگاه آنها در صنعت گردشگری و مدیریتی معقول به این جاذبه های طبیعی رونقی دوباره بخشیم تا بتوانیم شاهد رونق گردشگری در کرانه هایشان باشیم نه خشک شدن و از بین رفتنشان.

خوش سرور: هدف ما توسعه گردشگری ورزشی است نه انحصار

مصاحبه اختصاصی کسب و کار با رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران

نویسنده : عماد عزتی

شاید بارها اخباری مربوط به اعزام علاقمندان به بازیهای جام جهانی برزیل از سوی مقام های مسئول و دست اندرکاران بخش گردشگری شنیده باشیم به یاد داریم موضع گیری های مختلف میراث فرهنگی استان تهران و البته فدراسیون ورزش های همگانی در این زمینه که هرکدام از حقوق قانونی خود سخن گفتنداما اینبار پای صحبت های رضا خوش سرور رئیس این انجمن نشسته ایم که مطالعه آن برای علاقمندان گردشگری بخصوص گردشگری ورزشی خالی از لطف نیست.

خوش سرور ضمن اشاره به سهم یک بیلیون دلاری گردشگری ورزشی در سال 2015 میلادی می گوید: اهمیت و نقش گردشگری ورزشی در صنعت گردشگری بر هیچ کس پوشیده نیست و انجمن ما هم در این زمینه با توجه به همین موضوع و البته اختیارات قانونی که از سوی وزارت ورزش و جوانان به ما داده شده است فعالیت خواهد کرد.

وی درباره تشکیل کمیته اعزام تماشاگران به بازیهای بین المللی می گوید: براساس جلسات و  نشست هایی که با ریاست فدراسیون ورزش های همگانی داشتیم و از آنجا که بحث گردشگری ورزشی طبق عرف و قوانین بین المللی هموار زیرمجموعه ای از این فدراسیون بوده انجمن گردشگری ورزشی با دستور ریاست فدراسیون و تایید وزارت ورزش کار خود را آغاز کرد . اما با شکل گیری و امتیاز حضور ایران در بازیهای جام جهانی برزیل این موضوع کمی پررنگ تر شد و در نهایت کمیته اعزامی برای سروسامان دادن به بازار آشفته ای که قبل از قرعه کشی بازیها توسط برخی از آژانس های مسافرتی شکل گرفته بود ؛ تشکیل شد.

خوش سرور ضمن تاکید بر حق قانونی آژانس های مسافرتی مبنی بر برگزاری توریهای مسافرتی می گوید: براساس قوانین موجود در سازمان میراث فرهنگی تمام آژانس هایی که بتوانند امتیاز فعالیت جهت اعزام تورهای خارجی را دریافت کنند می توانند در این زمینه نیز فعالیت کنند و ما هم با این موضوع موافق هستیم اما براساس قانون و دستورالعمل های وزارت ورزش بحث گردشگری ورزشی فقط منحصر به بازیهای برزیل نیست بلکه انجمن گردشگری ورزشی در تمام موارد که مربوط به گردشگری ورزشی خواهد شد فعالیت می کند بنابراین هرگز قرار نیست این انجمن در راستای حق قانونی دفاتر خدمات مسافرتی دخالتی داشته باشد .

رئیس انجمن گردشگری ورزشی می افزاید: بازار گردشگری دقیقا براساس عرضه  وتقاضا تنظیم می شود و هرکس بتواند خدمات بهتر با قیمت مناسب تری ارایه نماید در این زمینه موفق تر خواهد بود خوب این امتیاز شامل حال انجمن نیز می شود بنابراین در مورد اعزام تماشاگران بازیهای برزیل انجمن در کنار آژانس های خصوصی فعالیت خواهد کرد نه در مقابل آنها و برهمین پایه یعنی عرضه و تقاضا ادامه خواهد داد این متقاضیان هستند که باید انتخاب کنند از کدام شرایط بهرمند شده و مسافرت خود را برنامه ریزی کنند.

این مقام مسئول در گردشگری ورزشی می افزاید: انجمن با توجه به اختیارات قانونی خود با عقد قرارداد با برخی از آژانس های دارای مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی اقدام به ثبت نام جهت اعزام تماشاگران به برزیل کرده است و شرایط خود از قبیل هزینه ها ، امکانات و خدمات مسافرتی را چه در وب سایت رسمی انجمن و چه در جراید اعلام کرده است حالا این انتخاب مشتری است که کدام را انتخاب کند . بنابراین ما با توجه به دو وظیفه اصلی انجمن که یک برگزاری تورهای گردشگری ورزشی و دوم آموزش راهنمایان گردشگری ورزشی است  اقدام خواهیم کرد نه فقط برای برزیل؛ بلکه دیگر رویدادهای بین المللی را نیز رصد می کنیم و در آن زمینه اگر شرایط مناسب باشد با توجه به وظایف قانونی و البته رعایت قانون فعالیت خواهیم داشت . 

خوش سرور درباره برگزاری تورهای گردشگری ورزشی می افزاید: البته باید یادوری کنیم که این مسیر یکطرفه نیست و فقط انجمن در زمینه اعزام تماشاگران یا گردشگران به خارج از مرزها فعالیت نخواهد داشت بلکه خود انجمن با در نظر گرفتن امکانات و شرایط و پتانسیل های موجود ورزشی ایران اقدام به راه اندازی موجی برای پذیرایی از گردشگران ورزشی خارجی در کشورمان نیز خواهد کرد که می توان به تورهای مختلف ورزشی مثل رودخانه خروشان، تیراندازی ، سوارکاری یا دهها فرصت دیگر اشاره کرد.

وی با تاکید بر اشتغالزایی اینگونه تورها در مناطق مستعد برگزاری می گوید: همانطور که می دانیم بسیاری از مناطق کشورمان از لحاظ برگزاری مسابقات ورزشی امکانات طبیعی بسیار مناسبی دارند که انجمن می تواند با استفاده از ظرفیت و ارتباطات قانونی خود با دیگر فدراسیون ها نسبت به برگزاری مسابقات یا تورهای مختلف گردشگری اقدام نماید و بدون تردید در زمینه اشتغالزایی که یکی از دغدغه های دولت یازدهم است گام بردارد.

خوش سرور به ظرفیت بسیار بالای جذب سرمایه و بحث اسپانسری در ورزش اشاره می کند و می گوید: این انجمن قصد دارد با توجه به ارتباطات گسترده ای که در دنیای ورزش دارد زمینه جذب سرمایه را برای توسعه گردشگری ورزشی فراهم نماید تا علاوه بر رشد فعالیت های ورزشی در جامعه به توسعه کسب و کار همکاران گردشگری نیز کمک کند .

وی می افزاید : تا کنون طرح های مختلف سرمایه گذاری در زمینه گردشگری ورزشی را در انجمن دریافت کرده ایم که کمیته های فنی مشغول بررسی و کارشناسی آنها هستند که پس از تایید با استفاده از ارتباطات خودمان قصد معرفی آنها به دستگاههای مربوطه جهت دریافت تهسیلات اقدام خواهیم کرد.

رئیس انجمن گردشگری ورزشی ایران در پایان می گوید: اعزام تماشاگران به برزیل تنها جزئی از فعالیت های گسترده انجمن خواهد بود بنابراین دوستان ما در بخش گردشگری اصلا نباید نگران حضور انجمن در این بخش باشند بلکه باید از این حضور خرسند باشند چون زمینه توسعه کارشان فراهم خواهد شد چون هدف اصلی ما توسعه گردشگری ورزشی است نه انحصار آن که قصدداریم با مدیریت علمی و حمایت از سرمایه گذاران این موضوع را محقق کنیم.

اگر می شد ؛ چه می شد!؟

نویسنده : عماد عزتی

هنوز طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را فراموش نکرده ایم و مدارک آن هنوز از مجلس شورای اسلامی خارج نشده  است، طرحی که با مطرح شدنش سر و صدایی به راه انداخت و بسیاری را وادار به واکنش نشان دادن کرد.

اگرچه در یک نگاه آن زمان این طرح زیاد به نفع گردشگری کشورمان نبود و نجفی به عنوان رئیس سابق این سازمان با اجرایی شدنش مخالفت کرد؛ اما نکته ای بسیار ظریف را در خود پنهان کرده بود که در گرماگرم انتقادات و اظهار نظرهای مختلف حتی ریاست پیشین سازمان نیز  به آن توجه نکرد و متوجه اهمیت آن نشد. به راستی آیا تا به حال از خود پرسیده ایم که اگر سازمان میراث فرهنگی وزارتخانه شده بود چه می شد؟ یا اینکه اگر می شد؛ چه می شد؟

شاید همان لحظه برخی بحث کوچک کردن دولت و مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی را به میان آورند و دیگران هم از ماهیت غیر متعارف سازمان میراث فرهنگی به دلیل گستردگی فراوانش بگویند؛ اما بدون تردید همه در یک نظر مشترک هستند که انجام تغییر و تحولات در یک وزارتخانه کار ساده ای نیست و یک نفر نمی تواند برای آن تصمیم بگیرد چون رای و نظر جمعی ازنمایندگان برای این کار لازم است ؛ در حالی که  تغییر رئیس یک سازمان مثل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصمیمی است کاملا فردی که طبق روال عادی موجودد اکثرا از روی اجبار صورت می گیرد و کمتر با مشورت صاحبنظران و از روی حساب و کتاب اجرایی می شود.

 این در حالی است که همه جایگاه ویژه صنعت گردشگری در اقتصاد بین المللی را می دانیم و از اهمیت ورود دلارهای صادرات نامرئی به جای دلارهای نفتی در اقتصاد کشورمان باخبریم  اما فراموش کرده ایم ثابت بودن مدیریت و پایدار بودن مصوبه های آن مدیر نیاز اصلی این روند است که شاید نجفی و سایر مسئولان مخالف وزارتخانه شدن میراث فرهنگی زیاد به آن توجه نکرده بودند و هم اکنون با پیامی که نجفی به واسطه استعفای ناگهانی خود به همگان داد به اهمیت آن پی برده اند .

به هر حال ثابت و پیگیری سیاست های عقلانی و منطقی در سازمان میراث فرهنگی کشورمان با توجه به رویکرد دولت یازدهم یکی از ملزومات موفقیت گردشگری کشورمان است و باید کاملا به آن توجه داشته باشیم . پس حالا که پیام استعفای نجفی یعنی نابسامانی موجود سازمان میراث فرهنگی را دریافتیم ، بجاست به آن توجه کنیم و با توجه به منافع ملی و البته صلاح مملکت شرایط وزارتخانه شدن این سازمان را فراهم کنیم تا حداقل از فصلی شدن مدیریت سازمان جلوگیری کرده و زمینه حضور افراد متخصص و البته آشنا به امور گردشگری را در این سازمان پراهمیت مهیا کنیم.

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در شورای معاونین تاکید کرد:

با این فرض که تا پایان دولت یازدهم مسئولیت داریم ؛  برنامه کاری ارایه کنیم

از اول هفته جاری با انتخاب رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، بسیاری از فعالان و دست اندرکاران صادرات نامرئی از این تحولات ابراز نگرانی کردند  و دلیل مشکلات سازمان و گردشگری کشورمان را تغییرات زیاد در سطح مدیریتی عنوان کردند . اما ظاهرا اولین حضور سلطانی فر در سازمان میراث فرهنگی و اظهار نظراتش کمی از نگرانی های فعالان گردشگری کاسته و پاسخی کلی برای برنامه های آینده سازمان شد .

سلطانی فر، معاون رئیس جمهور و رئیس جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اولین حضور خود در جلسه معاونین سازمان گفت: تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

مسعود سلطانی فر در این جلسه با قدردانی از دستاوردهای محمدعلی نجفی طی 5 ماه گذشته، گفت: تلاش ما بر این خواهد بود تا در مسیری که بسترهای آن در 5 ماه گذشته آماده شده است گام‌های جدی‌تری برداریم و در آینده نیز نیازمند راهنمایی های آقای دکتر نجفی هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خود را مدیر توسعه معرفی کرد و اظهار داشت: من مدیر حفظ شرایط موجود نیستم. فارغ از مسائل روزمره، بازدیدها، نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها، مواردی به عنوان اهداف کمی و کیفی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص خواهد شد که پیگیری‌ این اهداف و دستیابی به آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سلطانی‌فر تعامل بین سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را یکی از مهمترین اهداف سازمان ارزیابی کرد و گفت: رابطه بین سه بخش سازمان باید به درستی تعریف و سازماندهی شود.

معاون رئیس جمهور، توسعه و ترویج صنایع دستی را یکی از بهترین راه‌حل‌های مشکل اشتغال در کشور دانست و اظهار داشت: پرداختن به صنایع دستی می‌تواند در حل مشکل اشتغال و ارزآوری بار بزرگی از دوش دولت بردارد.

وی با تاکید بر حل ضربتی مشکل اشتغال با توسعه صنایع دستی و گردشگری، یادآور شد: با تلطیف فضا، بازشدن گره‌ها و هماهنگی بین‌بخشی میان دستگاه‌ها، توسعه گردشگری و به دنبال آن ایجاد اشتغال ممکن و درآمد ارزی خوبی از این محل عاید خواهد شد، همچنین احیاء میراث فرهنگی کمک بزرگی به جذب گردشگری و توسعه فرهنگی کشور خواهد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه اساس کار حفظ شرایط موجود نیست، ادامه داد: تغییرات زیربنایی و بسترسازی لازم طی 5 ماه گذشته آغاز شده است و بنای ما هم اکنون تغییر و تحول مدیران نیست، فکر کنیم تا پایان دولت فعلی یعنی سه سال و نیم آینده در این مسئولیت هستیم، بنابراین باید مهمترین محورهای کاری خود را برای تنظیم برنامه سازمان تا پایان دولت ظرف یک ماه آینده ارائه دهیم.

معاون رئیس جمهور تغییر نگاه مدیریتی نسبت به 8 سال گذشته را مهم ارزیابی کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی سرگذشت بدی داشته است که این دستگاه را با صدمات جبران ناپذیری در حوزه وظایف، نیروی انسانی و ساختار مجموعه مواجه کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تغییر مدل مدیریتی سازمان مبتنی بر استفاده از بخش خصوصی در هر سه حوزه سازمان را به طور گسترده مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون حضور مردم و سمن‌ها NGO)ها) با توجه به محدودیت منابع در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توفیقی نخواهیم داشت.

سلطانی فر گفت: تقویت جایگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فرآیند توسعه و تصمیم‌گیری‌های دولت باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در تمامی معاونتها و حوزه‌های کاری سازمان استفاده از نیروهای توانمند و نیروی انسانی مراکز علمی و تحقیقاتی و کارشناسان مجرب فرهنگی و تاریخی مورد نظر است، گفت: ارتباطات خوبی که سازمان میراث فرهنگی در دوره جدید با خارج از سازمان و با مجامع بین‌المللی برقرار کرده درحد مطلوبی بوده است و باید این فعالیت‌ها گسترش یافته و استمرار داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تاکید ویژه رئیس جمهور دولت یازدهم در ارتباط با حوزه کاری سازمان میراث فرهنگی و پرداختن به اقدام ضربتی در خصوص ایجاد اشتغال و ارزآوری ، گفت: معاونین و مشاوران سازمان میراث فرهنگی باید ظرف مدت 2 هفته آینده طرح‌ها و برنامه‌های خود را در ارتباط با طرح ضربتی ایجاد اشتغال ارائه کنند.

سلطانی فر افزود: پایش وضعیت موجود و برنامه‌ریزی برای اقدامات آینده از دیگر مسائلی است که معاونین و مدیران سازمان باید در دستور کار خود قرار دهند، ارزش میراث فرهنگی موجود کشور از ارزش مادی تمام ذخایر نفت و گاز بیشتر است به شرطی که امکانات لازم فراهم و برای بهره برداری فرهنگی آماده شود، حفظ هویت ملی و احیاء ارزش های ملی در گرو احیاء میراث فرهنگی است.

معاون رئیس جمهور ناهماهنگی بین‌بخشی را یکی از بزرگترین آفت‌های یک مجموعه دانست و یادآور شد: نگاه جزیره‌ای نباید در سازمان میراث فرهنگی حاکم باشد چراکه اگر ما توان هماهنگی در داخل مجموعه را نداشته باشیم در هماهنگی و همکاری با بیرون از سازمان دچار مشکل خواهیم شد.

 

ایمانی خوشخو: هرگز تصور نکنیم جاذبه های کشورمان بی نظیر هستند ، بلکه آنها را درست معرفی کنیم

گفت و گوی اختصاصی کسب و کار با رئیس انجمن علمی گردشگری ایران

ایمانی خوشخو: هرگز تصور نکنیم جاذبه های کشورمان بی نظیر هستند ، بلکه آنها را درست معرفی کنیم

نویسنده: عماد عزتی

هرچند مدتهاست بسیاری از کارشناسان درباره اهمیت برندسازی در صنعت گردشگری کشورمان سخن می گویند و حتی با حکمی از سوی ریاست سابق سازمان میراث فرهنگی سیدمحمد بهشتی مسئول تهیه برند گردشگری ایران شد اما ظاهرا هنوز هم گردشگری ایران اندرخم یک کوچه است و خبری از برند صادرات نامرئی ایران در بازارهای بین المللی نیست.

کسب و کار امروز با طراح موضوع برندسازی گردشگری ایران دکتر ایمانی خوشخو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران به گفت و گو نشسته تا از اهمیت و چند و چون برندی که هنوز برای گردشگری ایران ساخته نشده بپرسد ؛ بدون تردید مطالعه آن برای علاقمندان خالی از لطف نیست.

با توجه به فعالیت های علمی شما در این زمینه و برگزاری سه دوره همایش برندسازی گردشگری در کشور  ، چرا تا کنون ایران نتوانسته برند گردشگری خود را انتخاب کند؟

اگرچه بسیاری از صاحبان صنایع از گذشته های دور به اهمیت برندسازی برای تولیداتشان پی برنده اند اما برندسازی در صنعت گردشگری زیاد قدیمی نیست و از زمانی که گردشگری هم جزو صنایع به حساب آمد، اهیمت تولید برند در آن نیز برای همگان روشن شد . بطوری که از برندسازی محصولات مثل سواحل، هتل ها ، غذا یا هر مورد دیگر کاربرندسازی در گردشگری شروع شده  تا اینکه موضوع برند سازی در صادرات نامرئی به خود مقصد رسید. نباید فراموش کنیم که در حال حاضر منظور از برند سازی در گردشگری بیشتر برند سازی در مقاصد است

اما موضوع برندسازی در ایران علی رغم انتخاب اقای بهشتی برای اینکار به دلیل اینکه هنوز یک گروه مشخص برای مدیریت برندسازی وجود ندارد ، به موضوعی پیچیده تبدیل شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

نظر شما درباره انتخاب گروه یا کارگروهی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای برندسازی گردشگری ایران چیست؟

به عقیده من برندسازی کاری نیست که یک گروه دور هم بنشینند ؛ جلسه ای برگزار کنند و آخر جلسه عبارت یا شعاری را به عنوان برند گردشگری یک منطقه تولید کرده و تحویل بازار هدف دهند. این اشتباه همگی ماست که علامت یا نشان را به جای برند تصور می کنیم و فکر می کنیم اگر یک علامتی یا شعاری را به عنوان ایران به بازار معرفی کردیم کار تمام شده و از این پس کاسبی و گردش مالی ما روبه رشد خواهد بود. در صورتی که علامت یا شعار بیان کننده برند و معرفی کننده برند در بازار هدف است نه خود آن .

به هر حال باید دید مدیریت این گروه چگونه تصمیم گیری می کند و از ظرفیت های علمی و عملی شاخه های مختلف گردشگری ایران چگونه استفاده خواهد کرد. بطور کلی با توجه به روند کنونی انتظار اینکه طی دو یا سه سال آینده بتوانیم به نتیجه یعنی برند گردشگری ایران برسیم کلا انتظار صحیحی نیست؛ چون علاوه بر نبود مدیریت واحد در این زمینه، برندسازی برای صنعت گردشگری در گذر زمان معنی پیدا خواهد کرد نه با یک جلسه یا دو رویداد در این زمینه بلکه باید به شکل طبیعی برند تولید و معرفی شود .

لطفا در این زمینه کمی بیشتر توضیح دهید.

من فکر می کنم اگر صاحبنظران گردشگری ، فرهنگ، هنر و تاریخ و طبیعت ایران به عنوان شورایی برای انتخاب برند گردشگری ایران در کنار یکدیگر بنشینند و در یک جلسه باشند؛ شاید بتوان به آینده امیدوار شد، نه اینکه هر یک از ارگان های درگیر جداگانه در این زمینه برای خود تصمیم  گیری و اقدام نماید. بنابراین با همکاری یکجا و همزمان ارگان های درگیر موضوع برندسازی شاید به توان به نتیجه رسید نه با روش های کنونی . من معتقدم در صورتی که این اتفاق هم بیافتد و همه کنار هم و سر یک میز بنشینند تازه در مسیری قرار گرفته ایم که در انتهای آن موفق به ساخت برند گردشگری کشورمان خواهیم شد.

از نظر شما به عنوان کارشناس در این زمینه مراحل تولید برند گردشگری چگونه است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردم بطور کلی برند گردشگری باید در طول زمان تولید شود . بنباراین ابتدا باید عواملی که برند مقصد را می سازند شناسایی کرده و متناسب با آن ها در زمینه شکل گیری برند مورد نظرمان اقدام کنیم. وقتی همه امتیازات برای تشکیل برند کنار یکدیگر جمع شد و حاصل کار به عنوان برند گردشگری ایران به بازارهای هدف معرفی شد؛ محصول یا همان برند مورد نظر در ذهن گردشگر به خودی خود تصور مثبتی از مقصد یعنی ایران ایجاد می کند.

بنابراین برای برند سازی باید مزیت های مقصد  را مورد توجه قرار دهیم و با نوآوری و خلاقیت هایی امتیازات موجود این منطقه را در مقابل امتیازات همسایه ها پررنگ و معرفی نماییم تا بتوانیم بر بازارهای رقیب غلبه کنیم و نظر گردشگران را به امتیازات مقصد مورد نظر خودمان جلب کنیم .

ایران که امتیازات بی شماری نسبت به برخی همسایه های خود دارد پس چرا تا کنون موفق نبوده است؟

بطوری کلی یکی از اشکالاتی که در سال های گذشته در زمینه برندسازی بوده این است و همه فعالان و دست اندرکاران دولتی را به بیراهه برده است . تصور اشتباهی بوده که همگی در ذهن خود داشته اند. اکثر آنها تصور می کردند در منطقه خاورمیانه یا آسیا یا حتی حوزه خلیج فارس، ایران مقصدی بدون رقیب است.

 هرچند جاذبه های منحصربفرد ایران در دیگر نقاط جهان گاهی بدون رقیب است، اما نباید فراموش کنیم کشورهای اطراف ما سالهاست که اقتصادشان را برمبنی گردشگری پایه ریزی کرده و هم اکنون از آن بهره خوبی به دست می آورند. بنابراین جای تردید نیست که گامهای زیادی از ما جلوتر بوده و حتی با نداشته هایشان در حال پول درآوردن از صنعت گردشگری خود هستند. پس نباید خودمان را بهترین مقصد در نظر بگیریم و تصور بدون رقیب بودن را داشته باشیم؛ بلکه باید با خلاقیت و نوآوری داشته های بی بدیلمان را در بازارهای مقصد معرفی کنیم تا خواهان پیدا کند.

 


قلب نجفی میراث را تاب نیاورد

قلب نجفی میراث را تاب نیاورد

نویسنده : عماد عزتی

هرچند هنوز صنعت گردشگری ایران در کوران اخبار حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان در نمایشگاه فیتور اسپانیاست و برخی مسئولان گردشگری از سراسر جهان میهمان سازمان میراث فرهنگی ایران هستند اما از گوشه و کار اخباری مبنی بر فراموش کردن افق های تعیین شده صادرات نامرئی ایران به دلیل حضور نجفی در این نهاد به گوش می رسد.

قبل از سفر نجفی به کشور اسپانیا بود که برخی خبرگزاری ها از بستن چمدان نجفی برای سفر به سازمان دیگری در دولت یازدهم گفتند و روابط عمومی میراث آن را به سرعت تکذیب کرد و پس از آن سفر نجفی به اسپانیا این خبر را تحت تاثیر خود به دست فراموشی سپرد؛ ولی هنوز یک هفته از بازگشت نجفی با سه چراغ روشن از نمایشگاه فیتور نگذشته است که استعفای نجفی از سازمان میراث فرهنگی دوباره همه آنچه که قبل از سفرش اتفاق افتاده بود را زنده کرد.

شاید ناراحتی قلبی نجفی دلیل اصلی استعفای ناگهانی وی عنوان شده و این بیماری باعث کنار رفتن مدیریت او از آینده گردشگری باشد ولی می توان این ناراحتی قلبی را به دلیل میراثی که نجفی از مدیریت قبلی سازمان به ارث برده بود ، مربوط کرد.  به هر حال اینبار بیماری مزمن سازمان میراث فرهنگی ظاهرا گریبان نجفی را گرفت و قلب ضعیف وی را همانند دیگران به درد آورده است .

به هر حال نجفی بار سفر بست و به سازمانی دیگر رفت ، اما معرفی جایگزین وی نه به دلیل اهمیت دولت یازدهم به صنعت گردشگری بود بلکه بیانگر آن است که نجفی آمده بود که برود، جای تردید نیست مدیریت معقول و منطقی نجفی می توانست چندین سال آشفتگی و بی برنامگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را کمی سرو سامان بخشد تا نفر بعدی با نقشه راهی که نجفی طراحی کرده طی طریق کند .

هرچند 5 ماه مدت بسیار کوتاهی برای بازسازی نقشه راه میراث فرهنگی بود اما ظاهرا نجفی با انتخاب مدیران و معاونان خود به خواسته خود رسید و توانست نقشه راه مطمئنی برای سلطانی فرد جانشین خود ترسیم کند چون سابقه همکاری با وی و البته رویکرد مدیریتی سلطانی فر حاکی از آن است که نباید منتظر تغییرات عمده ای در سازمان میراث فرهنگی باشیم بلکه سکاندار جدید کشتی گردشگری ایران احتمالا روی همان نقشه قبلی حرکت خواهد کرد و از میراث نجفی به خوبی محافظت خواهد کرد . 

قلب نجفی میراث را تاب نیاورد


نویسنده : عماد عزتی

هرچند هنوز صنعت گردشگری ایران در کوران اخبار حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشورمان در نمایشگاه فیتور اسپانیاست و برخی مسئولان گردشگری از سراسر جهان میهمان سازمان میراث فرهنگی ایران هستند اما از گوشه و کار اخباری مبنی بر فراموش کردن افق های تعیین شده صادرات نامرئی ایران به دلیل حضور نجفی در این نهاد به گوش می رسد.

قبل از سفر نجفی به کشور اسپانیا بود که برخی خبرگزاری ها از بستن چمدان نجفی برای سفر به سازمان دیگری در دولت یازدهم گفتند و روابط عمومی میراث آن را به سرعت تکذیب کرد و پس از آن سفر نجفی به اسپانیا این خبر را تحت تاثیر خود به دست فراموشی سپرد؛ ولی هنوز یک هفته از بازگشت نجفی با سه چراغ روشن از نمایشگاه فیتور نگذشته است که استعفای نجفی از سازمان میراث فرهنگی دوباره همه آنچه که قبل از سفرش اتفاق افتاده بود را زنده کرد.

شاید ناراحتی قلبی نجفی دلیل اصلی استعفای ناگهانی وی عنوان شده و این بیماری باعث کنار رفتن مدیریت او از آینده گردشگری باشد ولی می توان این ناراحتی قلبی را به دلیل میراثی که نجفی از مدیریت قبلی سازمان به ارث برده بود ، مربوط کرد.  به هر حال اینبار بیماری مزمن سازمان میراث فرهنگی ظاهرا گریبان نجفی را گرفت و قلب ضعیف وی را همانند دیگران به درد آورده است .

به هر حال نجفی بار سفر بست و به سازمانی دیگر رفت ، اما معرفی جایگزین وی نه به دلیل اهمیت دولت یازدهم به صنعت گردشگری بود بلکه بیانگر آن است که نجفی آمده بود که برود، جای تردید نیست مدیریت معقول و منطقی نجفی می توانست چندین سال آشفتگی و بی برنامگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری را کمی سرو سامان بخشد تا نفر بعدی با نقشه راهی که نجفی طراحی کرده طی طریق کند .

هرچند 5 ماه مدت بسیار کوتاهی برای بازسازی نقشه راه میراث فرهنگی بود اما ظاهرا نجفی با انتخاب مدیران و معاونان خود به خواسته خود رسید و توانست نقشه راه مطمئنی برای سلطانی فرد جانشین خود ترسیم کند چون سابقه همکاری با وی و البته رویکرد مدیریتی سلطانی فر حاکی از آن است که نباید منتظر تغییرات عمده ای در سازمان میراث فرهنگی باشیم بلکه سکاندار جدید کشتی گردشگری ایران احتمالا روی همان نقشه قبلی حرکت خواهد کرد و از میراث نجفی به خوبی محافظت خواهد کرد .

چون کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری راههای معمول گذشته را طی کرده اند و هم اکنون به دنیای مجازی رسیده اند در حالی که ایران از ابتدا با مشکل و ضعف در زمینه تبلیغ یا معرفی جاذبه های گردشگری خود مواجه بوده است .

میراث فرهنگی را رسانه ایست آرزو!؟

کسب و کار از نیاز سازمان میراث فرهنگی به رسانه ای با زبان مستقل می گوید

زندگی در عصرارتباطات هرگونه ابهام در ضرورت حضور گسترده رسانه ها و ارتباط مستقیم مدیران با مخاطبان خود را بر همگان منتفی کرده است این نیاز هرچند در صنایع و سازمان های مختلف کمی متفاوت است اما نمی توان از نیاز صنعت گردشگری به رسانه ها به سادگی چشم پوشی کرد و نمی توان برای توسعه گردشگری امید به انتشار اخباری پراکنده در رسانه های متفاوت داشت.

 این در حالی است که سید محمد بهشتی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در جمع مسئولین و مدیران روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی نیازمند زبان رسانه‌ای مستقل برای ارائه اخبار است.

وی در این باره معتقد است اخبار و اطلاعات مربوط به صنعت گردشگری باید به نوعی در اختیار مخاطبان قرار گیرد که در آنها ایجاد انگیزه کرده و در زمینه های مختلف گردشگری رونق را به ارمغان آورد . شاید در این زمینه بتوانیم به وجود وبسایت رسمی این سازمان به عنوان رسانه ای مستقل با زبانی کاملا مشخص اشاره کنیم اما سئوال اصلی اینجاست که آیا واقعا وجود یک وب سایت در این زمینه کافی است؟

ایرج ندیمی، عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در این زمینه ضمن تاکید بر تاثیر رسانه های دیجیتالی در صنعت گردشگری امروز جهان می گوید: همه می دانیم بسیاری از مقاصد سفر هم اکنون از طریق دنیای مجازی تعیین می شود و گردشگران با دیدن یا مطالعه مطالبی درباره جاذبه های مختلف جهان از طریق وب سایت ها بار سفر می بندند اما این نسخه برای گردشگری ایران مفید فایده نیست چون کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری راههای معمول گذشته را طی کرده اند و هم اکنون به دنیای مجازی رسیده اند در حالی که ایران از ابتدا با مشکل و ضعف در زمینه تبلیغ یا معرفی جاذبه های گردشگری خود مواجه بوده است .

به عقیده ندیمی در حال حاضر کشورمان اگر قصد معرفی جاذبه های گردشگری خود را در گوشه و کنار دهکده جهان دارد باید به شکلی کاملا مدیریت شده با اراده ای ملی و استفاده از تمام ظرفیت رسانه های مجازی، مکتوب ، تصویری و صوتی در کارزار گردشگری وارد شود بنابراین یک خبرگزاری یا یک روزنامه نمی تواند به سازمان میراث فرهنگی در این زمینه کمک کند.

وی ضمن اشاره به تجارب دیگر کشورها در این زمینه می گوید: داشتن رسانه مکتوب ، صوتی و تصویری و حضور گسترده در دنیای مجازی حق مسلم سازمان میراث فرهنگی بخصوص در شرایط کنونی جامعه ماست اما با توجه به مشکلات متعددی مثل کمبود بودجه نمی توان زیاد روی آن سرمایه گذاری کرد بلکه می توان با مدیریت و استفاده از امکانات موجود دیگر رسانه ها از آن بهرمند شد و بنفع اینده گردشگری ایران گام برداشت.

از سوی دیگر ستاره جوادی تهیه کننده و سردبیر برنامه های صنعت گردشگری و استودیو سفر در رادیو اقتصاد می گوید: هم اکنون ظرفیت بسیار بالایی در زمینه رسانه ها عمومی کشورمان برای تبلیغ یا معرفی جاذبه های گردشگری ایران وجود دارد اما مهمترین نکته نبود مدیریتی واحد و نقشه راهی مناسب برای به مقصد رساندن این رسانه ها ست.

جوادی ضمن اشاره به حضور چندی پیش ریاست سازمان میراث فرهنگی در سازمان صدا و سیما و امضای تفاهم نامه های مختلف در این زمینه می افزاید: جای تردید نیست این همکاری ها علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در کسب و کار گردشگری می تواند به تولید زبانی مشترک و واحدی در صادرات نامرئی کشورمان ختم شود.

وی می گوید: با توجه به راهکارهای ارایه شده توسط کشورهای موفق در صنعت گردشگری نمی توان رسانه ای واحد برای ارگانی مثل سازمان میراث فرهنگی متصور شد چون علاوه بر هزینه بر بودن آن نمی توان با یک رسانه موفق عمل کرد بلکه باید با یک مدیریت واحد رسانه های مختلفی را اداره کرد و برای این کار جایگاه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی بسیار پررنگ تر از قبل خواهد بود.

این تهیه کننده صدا و سیما می گوید: آنطور که مرسوم است برای تهیه هرگونه خبر یا برنامه همه به منبع خبر توجه می کنند بنابراین اگر منبع خبر بتواند با مدیریت سوژه های متفاوت مورد نظرش را خوراک خبری برنامه ها یا رسانه ها کند ناخودآگاه توانسته مدیریتی واحد را بر رسانه ها داشته باشد . روابط عمومی این سازمان می تواند با درنظر گرفتن ظرفیت رسانه های مختلف موجود و خط مشی انها خوراک مورد نیازشان را با توجه به برنامه ها و سیاست های مورد نظرش تامین کند .

جوادی ضمن تاکید بر همکاری هرچه بیشتر رسانه ها با سازمان میراث فرهنگی به پراکندگی حضور رسانه ها در صنعت گردشگری ، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره می کند و می گوید: هرچند رسانه ها و فعالان رسانه ها را نمی تواند محدود به سو‍ژه های انتخاب شده کرد اما با ایجاد موجی کاملا هدایت شده می توان آنها را سوار برآن موج کرد؛ چون رسانه ها تشنه خبرهای ناب و سوژه های نوین هستند که دنیای گردشگری خالی از این سوژه ها نیست.

تهیه کننده برنامه استودیو سفر در رادیو اقتصاد به تولید برنامه های تلویزیونی و رادیویی مشارکتی اشاره می کند و می گوید: هرچند در باره رسانه های مکتوب نمی توان این انتظار داشت و کمتر می توان به آن امید بست اما اگر به ظرفیت تولید برنامه های مشارکتی در این زمینه کمی توجه کنیم و سازمان میراث فرهنگی با استفاده از ظرفیت های مدیریت خود در آن ورود کند به زودی شاهد تولید و پخش انواع مختلف و مفیدی از برنامه های تصویری و صوتی خواهیم بود که می تواند بازارهای هدف ایران را تحت تاثیر خود قرار دهد .

انجمن های دوستی طرحی جایگزین رایزنان گردشگری ؟!

نویسنده: عماد عزتی

حضور دایمی فعالان دولتی و بخش خصوصی برای معرفی جاذبه های گردشگری کشورها در بازارهای هدف یکی از راهکارهای توسعه صنعت گردشگری است که امتیازات آن برهیچ کس پوشیده نیست و از آنجا که سفارتخانه ها در این زمینه به عنوان خط مقدم توسعه صادرات نامرئی کشورهای گردشگرپذیر معرفی شده اند؛ می توانند با توجه به تقاضای بازار گردشگری کشور میزبانشان بهترین پل ارتباطی بین جاذبه های سرزمین اصلی و جامعه میزبان به عنوان بازار هدف گردشگری باشند.

از این رو اواسط شهریورماه سال 1391 بود که با صدورحکمی از سوی  محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور وقت کشورمان قرار براین شد تا شرایط استقرار رایزنان گردشگری در 60 سفارتخانه کشورمان بررسی شود ؛ طرحی که بررسی و اعلام نتایج آن تا همین امروز مبهم باقی مانده است.

اما برگزاری نشست هم اندیشی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، وزارت امور خارجه و روسای انجمن های دوستی ایران و سایر کشورها دوشنبه شب گذشته ، این سئوال را برای فعالان عرصه گردشگری مطرح کرد که آیا طرح اعزام رایزنان گردشگری به پایان راه رسیده و حالا نوبت به انجمن های دوستی رسیده است؟

در این زمینه مهدی حجت، قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می گوید: انجمن های دوستی مانند یک سرپل هستند که می توانند به توسعه روابط ایران درقالب های فرهنگی و اجتماعی به شکل بسیار ممتازی عمل کنند. این در حالی است که دقیقا شهریور ماه سال 1391 هنگام اعلام صدور حکم رئیس جمهور وقت برای بررسی طرح اعزام رایزنان گردشگری به سفارتخانه های ایران ، این سخنان از سوی سازمان میراث فرهنگی گفته  شده بود.

محمد حسن کرمانی ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی ایران با تاکید بر خصوصی بودن بحث گردشگری در دهکده جهانی می گوید: هرچند تبلیغات و جلب توجه گردشگران به داشته های تاریخی، باستانی یا طبیعی کشورها برعهده صنف دفاتر خدمات مسافرتی است و معمولا انجمن های دوستی بین کشورها مشغول امور اقتصادی و بازرگانی هستند ولی از آنجا که گردشگری نیز به صنعت تعبیر شده است می توان از ظرفیت های این انجمن ها هم درزمینه توسعه تقاضای سفر گردشگران خارجی به کشورمان بهرمندشد.

وی به شرایط کنونی گردشگری کشورمان اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر کشورمان نیازمند معرفی هرچه بیشتر جاذبه هایش در بازارهای هدف است و سازمان میراث فرهنگی به عنوان سکاندار گردشگری ایران هم با کمبود شدید بودجه برای اینکار مواجه است از سوی دیگر مدیریت های غیر اصولی گذشته هم باعث عقب ماندگی گسترده در صنعت گردشگری کشورمان شده است بنابراین هم اکنون باید از تمام ظرفیت های موجود به خوبی بهرمند شد تا با توجه به جاذبه های منحصربفرد ایران شاهد رونق گردشگری باشیم.

کرمانی درباره طرح رایزنان گردشگری در سفارتخانه های ایران و استفاده از انجمن های دوستی ایران با دیگر کشورها نیز می گوید: من فکر می کنم این نشست مقدمه ای برای جایگزینی طرح اعزام رایزنان گردشگری به سفارتخانه ها بوده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی قصد استفاده بهینه از این انجمن را دارند چون تقریبا بدون هزینه می توانند به همان نتایج حضور فرضی رایزنان گردشگری در کشورهای مختلف برسند.

از سوی دیگر این فعال بخش خصوصی در گردشگری می گوید: جای تردید نیست اگر شرایط کاملا مهیا شود و انجمن های دوستی ایران با دیگر کشورها از ظرفیت کامل ارتباطات خود استفاده کنند، در مدت زمان کمتر از دو سال با انبوهی از تقاضای سفر مواجه خواهیم شد و سئوال اصلی اینجاست که آیا واقعا می توانیم پاسخگوی این تقاضا باشیم ؟

وی می افزاید: هم اکنون شاهد تلاش همه جانبه دولت برای توسعه و رونق گردشگری ایران از راه های مختلفی هستیم اما ایجاد و یا ارتقای زیرساخت های گردشگری اموری زمانبر هستند که نمی توان به زودبازده بودن آنها تکیه کرد بنابراین به نظر من مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید با درنظر گرفتن امکانات ایران از ظرفیت های مختلف جلب نظر گردشگران استفاده  کنند چون بخش خصوصی در زمینه جذب گردشگران به عقیده من دچار مشکل نیست .

این درحالی است که رئیس انجمن دوستی ایران و اتریش با اشاره به نشست دوشنبه ، در این زمینه آینده ای مشابه طرح اعزام رایزنان فرهنگی را برای همکاری سازمان میراث فرهنگی و انجمن های دوستی ایران با دیگر کشورها متصور شده  و زیاد به آینده این همکاری خوشبین نیست.

سید ابوالفضل رضوی با ابراز خرسندی از اینکه مسئولان به جایگاه بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری اشاره کردند  می گوید: هنوز متوجه خواسته مسئولان از من و همکارانم نشده ام و نمی دانیم در صورتی که بخواهیم برای جلب نظر گردشگران در حوزه فعالیت های خودمان اقدام کنیم مسئولان چه کمکی به ما خواهند کرد ؟

رضوی ضمن اشاره به سخنان مرضیه افخم ،  نماینده‌ وزارت خارجه در نشست یاد شده افزود: وزارت خارجه برای انجمن های دوستی ایران و دیگر کشورها تا کنون چه کاری انجام داده است؟ جز ارایه آمار 400 جلسه؟ مشابه400 مصوبه‌ای که دولت قبل در مدت یک ساعت تصویب کرده بود! همه می دانیم ظرفیت انجمن های دوستی چیست و نقش بخش خصوصی در گردشگری چه بوده است؛ لطفا بگویید چه می‌خواهید و در مقابل چه کاری انجام می دهید؟

وی با تاکید بر گنگ بودن نشست یاد شده تصریح کرد: همواره نگاه به انجمن‌های دوستی استفاده از آنها در مواقع خاص بوده است، در حالی که اکنون 90 درصد این انجمن‌ها ثبت نشده و در پنج - شش ماه گذشته همچنان با مشکل روبه‌رو بوده‌اند.

 

مبادا «فیتور» در سفارتخانه ها به پایان نرسد!

اوایل هفته جاری اکثر اخبار صادرات نامرئی در جهان به نمایشگاه بین المللی «فیتور2014» اسپانیا مربوط می شد و صنعت گردشگری ایران باستانی هم از این قاعده مستثنی نبود بطوری که شاهد برگزاری نشست های متفاوتی از سوی مسئولان دولتی گردشگری ایران با مسئولان اسپانیایی یا دیگر کشورها و همچنین بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری نقاط مختلف جهان بودیم، اما دیروز پرونده نمایشگاه صنعت گردشگری فیتور در اسپانیا تا سال اینده بسته شد .

 هرچند این نمایشگاه دیروز به کار خود پایان داد و شرکت کنندگان با دستاوردهای متفاوتی تا سال بعد با این رویداد بزرگ در صنعت گردشگری خداحافظی کردند و از دیروز مشغول جمع زدن هزینه و فایده حضورشان در فیتور 2014 بودند اما ظاهرا گروهی تازه کارشان را در زمینه معرفی جاذبه های گردشگری کشورشان به گردشگران بین المللی بخصوص گردشگران اسپانیایی شروع کرده اند.

همانطور که می دانیم سفارتخانه های کشورهای مختلف در اقصی نقاط دهکده جهانی به عنوان اولین نقطه ارتباطی با گردشگران خارجی  هستند و مهمترین تاثیر را می توانند در این زمینه داشته باشند؛ از این رو جای تردید نیست که با توجه به این موقعیت پس از اتمام رویدادهای اینچنینی در صنعت گردشگری فعالیت کارکنان سفارتخانه ها دو چندان خواهد شد به این دلیل که همواره پس از برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در جهان سفارتخانه های کشورهای شرکت کننده تازه وارد عمل می شوند و با استفاده از موج رسانه ای ایجاد شده به واسطه برگزاری نمایشگاه در کشور میزبان به ادامه تبلیغات برای جذب گردشگران به دیدنی های کشورشان می پردازند.

به هر حال نمی توان حضور کمرنگ بخش خصوصی گردشگری ایران در نمایشگاه امسال اسپانیا را به هر دلیل انکار کرد اما جای تردید نیست که ایران هم اکنون امتیازات ویژه ای در اختیار دارد که مهمترین آنها شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان به عنوان ویتریون گردشگری ایران در این کشور است. امتیازی که شاید اینبار در صورت برنامه ریزی و همکاری بین دستگاههای مرتبط بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم .

پس بجاست حالا که ایران در فیتور 2014 با سه چراغ روشن به واسطه مدیریت نجفی ، ریاست سازمان میراث فرهنگی کشورمان وارد مرحله بعد شده است نسبت به فعالتر کردن بخش فرهنگی سفارتخانه کشورمان از همین امروز برنامه ریزی کند تا در آینده نزدیک شاهد حضور بیشتر گردشگران اسپانیایی در کشورمان باشیم .

جای تردید نیست جو مثبت سیاسی و البته امکان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور در کنار ایجاد شرایط برگزاری تورهای ترکیبی بین ایران و اسپانیا می تواند بهترین فرصت برای فعالیت های گسترده رایزن فرهنگی ایران در خاک اسپانیا باشد تا با استفاده از شرایط ایجاد شده توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و البته توجه به منافع ملی کشورمان زمینه ساز رونق گردشگری یا همان صادرات نامرئی ایران باستانی باشد.

 

کارگر: برای رونق نیازمند قوانینی جدید در زمینه موزه داری کشور هستم


·       
کارگر: اصالت موزه های ایران تضمینی برای رونق آنها

·        موزه های ایران ایستا و صامت هستند

اهمیت و جایگاه موزه ها در صنعت گردشگری بخصوص در زنده نگهداشتن فرهنگ و تمدن کشورها بر هیچ کس پوشیده نیست و این اماکن در کشوری باستانی ایران باید جایگاه ویژه ای داشته باشند اما در عمل ظاهرا بنا به دلایلی این اتفاق نیافتاده و موزه ها یا همان ویترین گردشگری کشورمان زیاد از رونق مناسبی برخوردار نیستند .

چند و چون این مشکل را با مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور محمدرضا کارگر به گفت و گو نشسته ایم که مطالعه آن برای علاقمندان به تمدن و فرهنگ باستانی ایران خالی از لطف نیست .

کارگر درباره موزه داری ایران معتقد است :ما وارث یک نظام موزه داری هستیم که ۸۰ سال است فرم و محتوای آن تغییر ملموسی پیدا نکرده ولی از نظر کمیت گسترش پیدا کرده است. موزه هایی در کشور بوده اند که آندره گدار آن را به شکل رسمی پایه گذاری کرده این موزه ها، موضوع محور بودند و در مجموع اسان آن نمایش اشیاست.

کارگر تصریح کرد: شی داخل موزه برای بیان یک جریان فرهنگی و تاریخی به نمایش در نمی آید. موقعی شی را به عنوان بیان کننده بخشی از یک سناریو می دانید که آن سناریو بتواند بخشی از فرهنگ یک جامعه باشد. موزه های نسل جدید نیازهای جامعه را بررسی، کشف و براساس نیاز جامعه یک موزه جدید را طراحی می کنند. عمده ترین هدف ما در آینده این است که موزه های ما از حالت صامت و ایستا به موزه های پویا و گویا و متحرک تبدیل شوند.

وی گفت: ما نمونه ای از این نوع موزه را در ایران نداریم درحالی که کشورهای توسعه یافته به این موضوع رسیده اند بنابراین باید برای رسیدن به این هدف باید موزه هایی که در نوبت راه اندازی هستند را با توجه به طرح محتوایی که دارند، چیدمان کنیم.

کارگر ضمن اشاره به اصالت اشیای موزه های ایران می افزاید: موزه های ایران و اشیای آنها دارای اصالتی بی همتا در سراسر جهان هستند . اگرچه موزه های بسیار مشهور جهان مثل لوور جهانی شده اند اما اگر دقت کنیم بسیاری از اشیای داخل این موزه های مشهور از دیگر نقاط جهان به نقطه ای خاص و محل موزه آورده شده اند اما در موزه های ایران قریب به اتفاق اشیای طی حفاری ها و اکتشافات داخلی از سرزمین مادری به دست آمده است و وارداتی نیست همین موضوع می تواند دلیل برای رونق هرچه بیشتر موزه های کشورمان در صورت برنامه ریزی دقیق باشد.

وی درباره فعالیت های گوناگون دیگر کشورها درامر موزه داری می افزاید: در کشورمان ایران باستانی ما متاسفانه موزه داری را فقط به حفظ وحراست از اشیای داخل آن می شناسیم در حالی که باید به جنبه های دیگر موزه داری نیز توجه کرد هرچند اصل نگهداری از اشیای داخل موزه هاست اما باید این اشیا را برای معرفی فرهنگ ایران باستانی برای دیگران به نمایش گذاشت .

مدیر کل امور موزه های کشور مهم ترین موضوع درباره معرفی موزه های ایران را جریان سازی خبری عنوان می کند که به عقیده وی تاکنون زیاد به آن توجه نشده است . کارگر می افزاید هرچند حضور رسانه ها امری مهم در معرفی و رونق موزه داری کشورهاست اما اگر صاحبان موزه ها یا مدیر موزه با ایجاد جریان سازی خبرساز نباشد چطور می توان انتظار حضور گسترده خبری را داشته باشیم .

گارکر می گوید: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از محوطه موزه ها برای گزاری برخی نمایشگاهها یا کنسرت ها استفاده می کنند که به واسطه این رویداد ناخودآگاه باعث معرفی موزه و برخی از اشیای آن نیز می شود در حالی که این موضوع هنوز در کشورمان شناخته شده نیست .

مدیر کل امور موزه های کشورمان می گویند: هرچند مدتی پیش از محوطه موزه ها برای برگزاری فعالیت های فرهنگی استفاده شد اما متاسفانه این طرح به بیراهه رفت و حضور فعالیت های غیر مرتبط مثل فروش آش و مواردی چون قهوه خانه محیط فرهنگی موزه ها را تهدید کرد که فعلا از این طرح صرف نظر کرده ایم تا برای آن بتوانیم برنامه ریزی دقیقتر و کارآمدتری داشته باشیم

وی به اهمیت برندسازی در صنعت موزه داری اشاره می کند و می گوید: منحصربفردترین کاسه انیمیشنی جهان در موزه ملی ایران نگهداری می شود، اما چقدر روی برند کردن آن برای جهان تلاش کرده ایم در حالی که موزه لوور با استفاده از شهرت برخی از اشیای داخلی خود مثل تابلوی مونالیزا توانسته آنها را برند جهانی کرده و به عنوان سمبلی از لوور بین گردشگران معرفی نماید.

این مقام مسئول موزه داری ایران درباره گردشگری الکترونیک و ضعف موجود آن بخصوص در بحث موزه داری نیز به عقب ماندگی های فراوانی اشاره می کند و می افزاید: مشکلات عمده مالی باعث شده تا بسیاری از موزه های کشورمان نتوانند در حد استانداردهای بین المللی در زمینه گردشگری الکترونیکی یا گردشگری مجازی ظاهر شوند و هرچند اقداماتی از جمله راه اندازی وب سایت ها در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز با استانداردهای گردشگری الکترونیکی در زمینه موزه ها فاصله زیادی داریم که باید آنها را رفع کنیم تا شاهد حضور گسترده گردشگران باشیم .

گارگر در پایان به بحث هیات امنایی شدن موزه ها اشاره و تصریح می کند : هنوز زیرساخت ها یا قوانین مناسبی در این زمینه نداریم و تجربه ای هم که داشته ایم زیاد مفید نبوده است چون در برخی از موزه ها افرادی که دارای سمت های مختلف دولتی و یا داری بودند به عنوان هیات امنا به صورت سنتی انتخاب می شدند که نه حضور فیزیکی داشتند و نه تخصصی در زمینه اداره موزه ها بنابراین قبل از اینکه به فکر اجرایی کردن این طرح یعنی هیات امنایی کردن موزه های کشور باشیم ابتدا باید قوانین لازم و مفیدی برای اینکار داشته باشیم تا با استفاده از آنها بتوانیم هیات امنای پویا و مفیدی برای موزه های مختلف کشور انتخاب کنیم .

 

 

 

 

ایران با سه چراغ روشن وارد مرحله بعد شد

ایران با سه چراغ روشن وارد مرحله بعد شد

نویسنده:  عماد عزتی

دکتر نجفی ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران پس از شرکت در مراسم ضیافت نهار وزیر خارجه اسپانیا و بازدید از شهر کوردوبا دیروز این کشور را با دستاوردی قابل قبولی از سفرش به مقصد تهران ترک کرد.

هرچند حضور بلندپایه ترین مقام گردشگری در نمایشگاه فیتور 2014 اسپانیا دیگر مسایل مربوط به کشورمان را تحت الشعاع خود قرار داده بود و غرفه های ایران زیاد به چشم نیامدند، اما به نظر می رسد نجفی همانطور که انتظار می رفت حضور ایران در این نمایشگاه را در سطح قابل قبولی مطرح کند در حالی که نمایندگان بخش خصوصی کشور یا همان 9 شرکت کننده در نمایشگاه نتوانستند حتی در رقابت با همکاران منطقه ای خود پیروز میدان باشند .

به هر حال امروز پرونده نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا برای همگان بسته شد و آمار و ارقام بسیاری طی چند روز اینده در رسانه ها از این رویداد بزرگ گردشگری جهان اعلام می شود اما نکته اصلی برای کشورمان ایران که با توجه به سیاست های جدید دولت یازدهم به توسعه و رشد صادرات نامرئی چشم دوخته این است که ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست با استفاده راهکارهای مناسب و البته بهینه استفاده کردن از شرایط خاص سیاسی ایجاد شده برای کشورمان علی رغم حضور یکهزارمی گردشگری ایران در فیتور 2014 از این نمایشگاه با دست پر خارج شود .

اگر از اخبار معمول اینگونه نمایشگاهها که همواره اخباری امیدوار کننده هستند بگذریم سه نکته بسیار مهم در سفر نجفی به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری کشورمان نهفته است که می توان با استناد به آنها آینده بسیار مناسب برای گردشگری ایران باستانی متصور شد .

اول اینکه نجفی در دیدارهای خود با مقام ها و فعالان گردشگری اسپانیا با تاکید بر عملی کردن قراردادهای گذشته بخصوص ایجاد خط پروازی مستقیم بین دو کشور زمینه تبادل گردشگر یا حتی برگزاری تورهای مشترک بین ایران و اسپانیا را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کرد و در صورت ایجاد این خط پروازی می توانیم شاهد حضور گسترده گردشگرانی که به واسطه بحران مصر و سوریه یا حتی ترکیه راهی اسپانیا شده اند در کشورمان باشیم .

از سوی دیگر دومین نکته را می توان نشست سرمایه گذاران خارجی با وی دانست ؛ نشستی که می تواند زمینه ورود تکنولوژی های نوین در توسعه گردشگری، بخصوص حمل و نقل ریلی یا تجهیزات اقامتی را برای صادرات نامرئی کشورمان به ارمغان آورد.

اما مهمترین و طلایی ترین فصل این سفر دیدار سکاندار گردشگری ایران با رئیس سازمان جهانی گردشگری بود ، دیداری که به ظاهر کاملا معمول و رسمی بود اما زمین ساز استفاده صنعت گردشگری ایران از دانش و امکانات همکاری با سازمان بین المللی گردشگری شد، امکانات و امتیازاتی که تا کنون علی رغم پرداخت حق عضویت ایران به این سازمان تقریبا دست نخورده باقی مانده بود .

هرچند در نگاه اول این نمایشگاه همانند گذشته برای صادرات نامرئی ایران  کم هزینه نبود اما اینبار نجفی و هیات همراهش توانستند ایران را با سه چراغ روشن وارد مرحله بعدی مسابقات نفسگیر گردشگری بین المللی در دهکده جهانی کنند.

ایران بهشتی برای گردشگران

در حاشیه بازدید نجفی از نمایشگاه فیتور عنوان شد

نویسنده: عزتی

چهارشنبه گذشته بزرگترین رویداد گردشگری سال 2014 میلادی یعنی سی و چهارمین نمایشگاه صنعت گردشگری «فیتور» در کشور اسپانیا با حضور ولیعهد کشور اسپانیا درکنار بسیاری از مقام های بلند پایه این کشور ، طالب ریفاعی ریس سازمان جهانی گردشگری و دیگر مقام های دولتی و گردشگری کشورهای مختلف از جمله ایران باستانی کار خود را آغاز کرد.

هرچند سالهای گذشته هم مسئولان دولتی ایران در این افتتاحیه حضور داشتند اما اینبار با توجه به تغییر رویکرد دولت یازدهم و همچنین تغییر ایجاد شده در فضای سیاسی بین المللی نسبت به ایران باعث شد حضور دکتر نجفی ریس سازمان میراث فرهنگی کشورمان در کنار مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری و مرتضی صفاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نقطه امیدی برای آینده گردشگری ایران باستانی بود.

تاکید بر اجرای تفاهم نامه های قبلی

پس از مراسم افتتاحیه نمایشگاه دکتر نجفی به همراه هیات ایرانی همراهش از نمایشگاه گردشگری فیتور 2014 بازدید کرد و سری هم به غرفه های ایران در سالن 6 این نمایشگاه زد. اما مهم ترین رویداد این روز دیدار دکتر نجفی با خوزه مانوئل سوریا لوپز وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا بود .

اهمیت این دیدار از سوی دکتر نجفی اینگونه علام شد که تفاهم نامه های متعددی از 12 سال پیش بین ایران و اسپانیا منعقد شده که هنوز اجرایی نشده اند بنابراین باید قبل از هر تصمیمی نسبت به اجرایی کردن تفاهم نامه های سالهای پیش توجه ویژه داشته باشیم و پس از آن به فکر امضای یا انعقاد تفاهم نامه های تازه باشیم .

ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان در این دیدار عنوان کرد : همانطور که می دانیم کشور اسپانیا یکی از کشورهای بسیار پیشرفته در صنعت گردشگری جهان شناخته شده است و همین امتیاز می تواند دلیل برقراری و ایجاد همکاری بسیار گسترده با ایران باشد بگونه ای که می توانیم از تجربه ها و امکانات اسپانیا در صنعت گردشگری برای پیشرفت و توسعه صادرات نامرئی ایران نیز استفاده کرد.

وی با تاکید بر زاویه فرهنگی صنعت گردشگری افزود: گردشگری علاوه بر فعالیت اقتصادی یک فعالیت فرهنگی بوده و با ایجاد ارتباط و گسترش آن با دیگر کشورها می توان زمینه ساز همکاری بزرگ فرهنگی بین دو کشور شد. این در حالی است با ارتباط دو ملت با یکدیگر و آشنایی آنها با فرهنگ دو ملت می توان زمینه ساز صلح شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران در ادامه با اشاره به توانمندی های گردشگری ایران و همچنین جاذبه های منحصر بفرد کشورمان ، ایران را بهشتی برای گردشگران خارجی خواند و از خوزه مانوئل سوریا لوپز دعوت کرد تا در اولین فرصت ممکن از کشورمان بازدید کنند تا زمینه همکاری های بیشتر در سه حوزه یاد شده فراهم شود.

این در حالی است که خوزه مانوئل سوریا لوپز با اشاره به برخی مشکلات مالی در کشورهای اروپایی گفت: این مشکلات برطرف شده و هم اکنون شاهد رونق در برخی از صنایع بخصوص صنعت گردشگری در این کشورها هستم به صورتی که کشور اسپانیا حتی در بحران اقتصادی خود میزبان 60 میلیون گردشگر خارجی بوده است.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با اشاره به ظهور مقاصد جدید گردشگری در جهان بخصوص در منطقه آسیا و خاورمیانه، اظهار داشت: اسپانیا باید در مقاصد گردشگری خود تجدید نظر کند و ایران نیز یکی از این مقاصد خواهد بود.

لوپز ضمن ابراز امیدواری برای فراهم آمدن فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌ها و منافع دوجانبه یادآور شد: اسپانیا آمادگی دارد تا در زمینه‌های انرژی بازیافتی، خورشیدی و پنلی، زیرساخت‌های ریلی، خودروسازی و گردشگری تجارب مفید خود را به ایران ارائه کند.

وزیر صنعت، انرژی و گردشگری اسپانیا با اعلام آمادگی برای سفر به ایران اظهار داشت: فرصت خوبی پیش آمده تا مفاد تفاهم نامه هایی که سال‌ها پیش بین دو کشور منعقد شده، احیاء و اجرایی شود.

تهران - مادرید ؛ بدون توقف

اولین روز نمایشگاه با نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی کشورمان همراه با رحمانی موحد و سفیر ایران کامل شد و در این نشست اخبار امیدوار کننده ای از سوی مقام های ایرانی مطرح شد که مهمترین آن تصمیم گیری درباره برقراری مجدد پروازهای مستقیم تهران مادرید بود.

از دیگر بخشهای مهم این نشست خبری می توان به بحث حضور سرمایه گذاران اسپانیا در صنعت گردشگری ایران اشاره کرد به صورتی که نجفی در این نشست گفت: با توجه به ناآرامی ها و نا امنی های اطراف ایران و البته وجود جاذبه ها و ظرفیت های بالای گردشگری کشورمان در کنار وجود منابع عظیم و ارزان قیمت انرژی در ایران باستانی فرصت مناسبی برای حضور گسترده سرمایه گذاران خارجی بخصوص اسپانیایی در زمینه گردشگری و حمل و نقل و انرژی ایران فراهم شده که در دیدار های مختلفی طی این نمایشگاه درباره آن صحبت شده است.

نجفی به اقتصادی بودن از سرگیری پرواز مستقیم تهران مادرید اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه های بالای کشور اسپانیا در زمینه حمل ونقل و حرکت قطارهای سریع السیر در این کشور می توان درباره توسعه ناوگان ریلی ایران روی همکاری های آینده کشورمان با اسپانیا حساب بازکرد و به آن امیدوار باشیم.

وی به سفر قریب الوقوع وزیر خارج اسپانیا به ایران اشاره کرد و افزود: علی رغم کارشنکنی های متفاوت برخی کشورهای غربی درباره ایران و روابط بین المللی آن ، ایران و اسپانیا همواره روابط بسیار مناسبی داشته و دارند که با این سفر اخبار بسیار خوشی از همکاری ها و توسعه روابط تجاری دو کشور به گوش خواهد رسید.

اما نجفی به عنوان سکاندار گردشگری به برخی از مشکلات جذب گردشگران بین المللی در ایران اشاره کرد و آنها را به دوگروه تقسیم بندی کرد. وی دسته اول مشکلات را سیاسی دانست و ابراز امیدواری کرد با تغییر فضای بین المللی نسبت به ایران این مشکلات هم به خودی خود برطرف شوند.

اما دسته دوم مشکلات را مدیریتی دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به راهکارها و مدیریت جدید سازمان این بخش نیز به مرور زمان برطرف شود.


ایران با سه چراغ روشن وارد مرحله بعد شد


نویسنده:  عماد عزتی

دکتر نجفی ریاست سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایران پس از شرکت در مراسم ضیافت نهار وزیر خارجه اسپانیا و بازدید از شهر کوردوبا دیروز این کشور را با دستاوردی قابل قبولی از سفرش به مقصد تهران ترک کرد.

هرچند حضور بلندپایه ترین مقام گردشگری در نمایشگاه فیتور 2014 اسپانیا دیگر مسایل مربوط به کشورمان را تحت الشعاع خود قرار داده بود و غرفه های ایران زیاد به چشم نیامدند، اما به نظر می رسد نجفی همانطور که انتظار می رفت حضور ایران در این نمایشگاه را در سطح قابل قبولی مطرح کند در حالی که نمایندگان بخش خصوصی کشور یا همان 9 شرکت کننده در نمایشگاه نتوانستند حتی در رقابت با همکاران منطقه ای خود پیروز میدان باشند .

به هر حال امروز پرونده نمایشگاه بین المللی فیتور اسپانیا برای همگان بسته شد و آمار و ارقام بسیاری طی چند روز اینده در رسانه ها از این رویداد بزرگ گردشگری جهان اعلام می شود اما نکته اصلی برای کشورمان ایران که با توجه به سیاست های جدید دولت یازدهم به توسعه و رشد صادرات نامرئی چشم دوخته این است که ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توانست با استفاده راهکارهای مناسب و البته بهینه استفاده کردن از شرایط خاص سیاسی ایجاد شده برای کشورمان علی رغم حضور یکهزارمی گردشگری ایران در فیتور 2014 از این نمایشگاه با دست پر خارج شود .

اگر از اخبار معمول اینگونه نمایشگاهها که همواره اخباری امیدوار کننده هستند بگذریم سه نکته بسیار مهم در سفر نجفی به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی و معاون گردشگری کشورمان نهفته است که می توان با استناد به آنها آینده بسیار مناسب برای گردشگری ایران باستانی متصور شد .

اول اینکه نجفی در دیدارهای خود با مقام ها و فعالان گردشگری اسپانیا با تاکید بر عملی کردن قراردادهای گذشته بخصوص ایجاد خط پروازی مستقیم بین دو کشور زمینه تبادل گردشگر یا حتی برگزاری تورهای مشترک بین ایران و اسپانیا را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کرد و در صورت ایجاد این خط پروازی می توانیم شاهد حضور گسترده گردشگرانی که به واسطه بحران مصر و سوریه یا حتی ترکیه راهی اسپانیا شده اند در کشورمان باشیم .

از سوی دیگر دومین نکته را می توان نشست سرمایه گذاران خارجی با وی دانست ؛ نشستی که می تواند زمینه ورود تکنولوژی های نوین در توسعه گردشگری، بخصوص حمل و نقل ریلی یا تجهیزات اقامتی را برای صادرات نامرئی کشورمان به ارمغان آورد.

اما مهمترین و طلایی ترین فصل این سفر دیدار سکاندار گردشگری ایران با رئیس سازمان جهانی گردشگری بود ، دیداری که به ظاهر کاملا معمول و رسمی بود اما زمین ساز استفاده صنعت گردشگری ایران از دانش و امکانات همکاری با سازمان بین المللی گردشگری شد، امکانات و امتیازاتی که تا کنون علی رغم پرداخت حق عضویت ایران به این سازمان تقریبا دست نخورده باقی مانده بود .

هرچند در نگاه اول این نمایشگاه همانند گذشته برای صادرات نامرئی ایران  کم هزینه نبود اما اینبار نجفی و هیات همراهش توانستند ایران را با سه چراغ روشن وارد مرحله بعدی مسابقات نفسگیر گردشگری بین المللی در دهکده جهانی کنند.

ایران یکهزارم فیتور را به خود اختصاص داده

ایران یکهزارم فیتور را به خود اختصاص داده

فردا «نمایشگاه فیتور» یکی از بزرگترین رویدادهای صادرات نامرئی سال 2014 میلادی در کشور اسپانیا افتتاح می شود و همه فعالان عرصه گردشگری به این نمایشگاه چشم دوخته اند تا با داشته و نداشته های خودشان سهم بیشتری از صادرات نامرئی بین المللی را به خود اختصاص دهند.

کشورهایی چون آمریکا و حتی کشور میزبان با درنظر گرفتن این امتیاز در بهترین شرایط ممکن برای حضور در این نمایشگاه برنامه ریزی کرده و حضوری پررنگ خواهند داشت در حالی که ایران به عنوان یکی از ده کشور پرجاذبه گردشگری در جهان تنها با 9 شرکت کننده به استقبال این رویداد مهم صنعت گردشگری در جهان رفته است .

با کمی دقت و بهره گیری از اطلاعات و آماری که توسط سازمان برگزارکننده این نمایشگاه متوجه می شویم حدود 9 هزار شرکت فعال در زمینه های مختلف گردشگری در فیتور سال 2014 شرکت کرده اند و با دودوتا چهارتای خودمانی سهم یکهزارمی ایران را از این نمایشگاه در می یابیم.

هرچند برای نتیجه گیری حضور ایران در این نمایشگاه و رویداد مهم گردشگری جهان زود است هنوز تا اختتامیه آن و اعلام آمار و ارقام ارایه شده توسط کشور میزبان و البته مسئولان ایرانی حاضر در این نمایشگاه وقت باقی مانده و باید منتظر بود اما جای تردید نیست که این تعداد شرکت ایران که در فیتور امسال حاضر هستند به نوعی در هیاهوی بزرگ دیگر کشورها مثل ترکیه که با حدود 50 شرکت گردشگری در فیتور حاضر شده راه به جایی نخواهد داشت و به ناچار همانند گذشته با صورتحسابی سنگین دوباره راهی وطن خواهد شد .

اما اگر بخواهیم به نیمه پر لیون بنگریم همین که ریاست سازمان گردشگری ایران به عنوان سکاندار صادرات نامرئی کشورمان در این نمایشگاه حاضر است جای بسی خوشحالی است می توان به جای چشم امید داشتن به فعالیت پراکنده نه شرکت کننده ایرانی در نمایشگاه به سخنرانی ها و جلساتی که معاون رئیس جمهور ایران به عنوان بالاترین مقام گردشگری کشورمان در آنها حضور دارد چشم امید داشت .

امید است مدیریت نجفی در فیتور هم کارساز شده و با دستی پر از اخبار خوش به کشورمان بازگردد و فعالان عرصه گردشگری ایران را با اخبار خود به آینده روشن در صادرات نامرئی ایران نوید دهد

 

اول فرهنگ سازی بعد خدمات استاندارد

کسب و کار ضرورت استانداردسازی گردشگری ایران را بررسی می کند

·        توجه به آژانس های مسافرتی مقدمه ای برای استانداردشدن صادرات نامرئی ایران

·        مهری که هنوز روی صادرات نامرئی زده نشده است


هرچند ارائه خدمات استاندارد در صنعت گردشگری بین المللی بخصوص در کشورهای پیشرفته در این صنعت مدت هاست ارایه می شود، اما ظاهرا در کشورمان ایران با انبوهی از جاذبه های طبیعی و تاریخی هنوز کلمه استاندارد در صنعت گردشگری جایگاهی نداشته و کمتر از یک دهه است که صحبت از آن به میان آمده ؛ در حالی که به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری ، صادرات نامرئی هیچ منطقه از جهان ارتقاء نمی یابد مگر استانداردسازی به صورت علمی در آن صورت گرفته باشد.

شاید از خودتان بپرسید مگر گردشگری هم استاندارد می شود که دکتر ایمانی خوشخو رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در این زمینه می گوید: از زمانی که گردشگری به عنوان صنعت شناخته شد و به آن صادرات نامرئی لقب دادند کلمه استاندارد هم همانند دیگر صنایع به آن راه یافت و ترجمه ای دقیق به خود گرفت.

ایمانی خوشخو ضمن تاکید بر تاثیر برندسازی در استانداردسازی صنعت گردشگری می گوید: اگر کشوری قصد استاندارد کردن خدمات گردشگری خود را دارد ابتدا باید برندسازی را به طور علمی و عملی در زمینه خدمات گردشگری خود انجام دهد و سپس به دنبال استاندارد سازی برود .

وی معتقد است اگر کشورها در زمینه برندسازی عمل کنند خودبخود استاندارد هم در آن شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال، شما بادیدن آرم یک شرکت های هواپیمایی به عنوان برند شرکت هواپیمایی منتظر دریافت خدماتی خاص و البته پرداخت هزینه ای درهمان شرایط هستید این یعنی استاندارد سازی چون از برند تعریف شده ذهنی خودتان انتظار خدماتی کاملا مشخص و استاندارد آن برند را دارید نه بیشتر ونه کمتر  پس ابتدا باید برندسازی در صنعت گردشگری شکل بگیرد و پس از آن به استاندارد سازی روی آوریم.

این درحالی است که دکتر ناصر عندلیب مدیرعامل یکی از شرکت های آموزشی و مجری طرح استانداردسازی «طرح تطبیق» سازمان میراث فرهنگی کشورمان در این زمینه می گوید:  قبل از هر کاری باید خودمان و نحوه تفکر و مدیریت گردشگری کشورمان را با معیارهای بین المللی منطبق کنیم تا بعد از آن بتوانیم فکر استاندارد کردن و یا استاندارد شدن در این صنعت را داشته باشیم.

وی می افزاید به چند دلیل لازم است که گردشگری ایران استانداردسازی شود؛ اول اینکه فضای صنعت گردشگری بین المللی فضایی رقابتی شده ؛ دوم اینکه در همین فضای رقابتی سفر کردن نیز بسیار ساده و سهل شده است و همین موضوع باعث شده تا امکان مقایسه به گردشگران داده شود و با توجه به معیارهای ذهنی خودشان و استانداردهایی که به دنبال هستند مقصد نهایی را تعیین کنند.

اما مهمترین نکته که به لزوم استاندارد سازی گردشگری ایران خواهد انجامید بحث ارزش پول است چون هم اکنون هیچ توریستی در جهان حاضر نیست بدون دلیل پول خود را هدر بدهد بلکه قصد بهینه استفاده کردن از آن دارد که همین موضوع نیازمند استانداردسازی خدمات گردشگری در کشورمان خواهد بود.

وی ضمن تاکید بر استانداردسازی خدمات گردشگری ایران می افزاید: همانطور که می دانیم استاندارد در صنعت گردشگری یعنی تعیین حداقل های خدمات در این صنعت؛ یعنی آژانس های مسافرتی ، هتل یا حتی مراکز گردشگری باید حداقل های کاملا مشخص داشته باشد که به خودی خود باعث ایجاد پایه ای در ارایه خدمات گردشگری به گردشگران خواهد شد.

بنابراین با تعیین حداقل ها می توانیم سطح انتظار گردشگران از خدمات قابل دریافتشان از گردشگری ایران را مشخص کرد و از ایجاد مشکلات و مسایلی بعدی مثل شکایت ها و خاطرات بد جلوگیری کنیم این درحالی است که اگر توانستیم خدماتی بالاتر به گردشگر ارایه کنیم باعث افتخار گردشگری ایران باشد.

عندلیب می گوید: هرچند سازمان میراث فرهنگی از سال 1383 با عنوان کردن «طرح تطبیق» قصد اینکار یعنی استاندارد سازی را داشت اما متاسفانه بنا به دلایلی این طرح تا سال 1389 بلاتکلیف مانده بود واجرایی نشد اما از سال 1390 شرکت کاراد این کار را برعهده گرفت و دوباره به حرکت درآورد.

مجری طرح تطبیق سازمان میراث فرهنگی معتقد است برای ایجاد استاندارد در خدمات گردشگری باید ابتدا فرهنگ سازی بین گردشگران و البته فعالان عرصه گردشگری صورت بگیرد تا هر دو گروه از فواید این کار آگاهی یابند.

 وی دلیل عدم موفقیت قبلی این طرح نبودفرهنگ مناسب و البته ناتوانی مجری قبلی جهت سرمایه گذاری در فرهنگ سازی عنوان می کند و می گوید: همانطور که می دانیم فرهنگ سازی در هر کاری نیازمند هزینه هنگفتی است که یک شرکت کوچک نمی تواند از عهده آن برآید و باید زمینه حضور هلدینگ های بزرگ با توان مالی بالا و البته ارتباطات قوی ایجاد میشد تا می توانستیم شاهد به ثمر رسیدن اهداف طرح در همان سالهای اولیه می بودیم که متاسفانه نشد.

عندلیب اولین مرحله استاندارد سازی خدمات گردشگری را استاندارد کردن خدمات در آژانس های مسافرتی می داند و پس از آن به مراکز اقامتی اشاره می کند و می افزاید: اگر بتوانیم خدمات ارایه شده توسط آژانس را استاندارد کنیم به ناچار مراکز اقامتی هم باید خدمات استانداردی ارایه کنندو به دنبال آنها مراکز تفریحی وحتی مراکز خرید نیز به استانداردشدن خدماتشان روی خواهند آورد .

تجارت چمدانی باعث شده تا آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی نداشته باشیم

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری :

نویسنده : عماد عزتی

با تغییر رویکرد دولت یازدهم نسبت به توسعه گردشگری و صنایع وابسته آن اکثر فعالان حرفه های وابسته به آن از جمله صنایع دستی نیز انتظار توسعه و رونق کسب و کار خود را دارند از این رو معان صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور برای دست یابی به مشکلات و معضلات تولید کنندگان این نوع مصنوعات اقدام به برگزاری جلساتی با تولید کنندگان به صورت استانی کرده است که اولین سفرش را از استان زنجان آغاز کرد .

نامور مطلق در این استان ضمن برگزاری جلسات متعدد با فعالان و تولید کنندگان صنایع دستی استان گفت: کاهش نرخ ها و قیمت تمام شده برای تولید صنایع دستی یکی از الزامات گسترش تولید و فروش صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی است و نقش تشکل های مردم نهاد در این بخش را نباید نادیده گرفت.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تاکید بر دست یابی به بازارهای ثابت صادراتی گفت: تا زمانی که کارها و اجرای برنامه ها به بخش خصوصی واگذار نشده است، نمی توان به رشد و توسعه حقیقی کشور امیدوار بود.

نامور مطلق به آمار صادرات صنایع دستی کشور اشاره کرد و میزان تولیدات صادر شده طی سال 91 را 740 میلیون دلار برشمرد و وجود تحریم ها را موجب از دست رفتن بازارهای هدف صنایع دستی کشور خواند و اغلب محصولات خارج شده از ایران را به شکل چمدانی عنوان کرد.

وی با تاکید براینکه آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی در دست نیست افزود: خروج چمدانی صنایع دستی کشور موجب ثبت نشدن آنها در فهرست کالاهای صادراتی شده است و ایران را از کشورهای عقب مانده در زمینه صادرات صنایع دستی با وجود ظرفیت ها و بضاعت های فراوان خواند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده و اقدامی نیز برای یافتن بازارهای جدید جهانی صورت نگرفته است.

وی توسعه صادرات صنایع دستی را از برنامه های ملی عنوان کرد و لازمه گسترش صادرات را ایجاد زیرساخت های لازم برای ساماندهی تولیدات خواند. نامور مطلق تاکید کرد: ایران به دنبال بازارهای به نسبت ثابتی است تا به این طریق بتواند با ثبات بیشتر اقدام به عرضه محصولات خود کند.

این در حالی است که منوچهر عبدلی رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران در باره تجارت چمدانی صنایع دستی می گوید: از آنجا که ایران نتوانسته به بازارهای بین المللی متناسب با تولیدات خود دست یابد و ضعف بسیار زیادی در بازاریابی صنایع تولیدی ایران داریم این نوع تجارت بسته به سلیقه و علاقه های شخصی مسافران کشور و البته برخی تولید کنندگان شکل گرفته است .

عبدلی ضمن اشاره به رونق تجارت چمدانی و عدم کنترل نهاد های مسئول برای ارایه آمارهای دقیق می گوید: بسیاری از خریداران صنایع دستی ما که به صورت چمدانی اقدام به انتقال این مصنوعات به دیگر کشورها می کنند از کشورهای همسایه ایران به تولید کنندگان مراجعه می کنند و بدون اعلام مقصد اصلی تولیدات آنها اقدام به خرید اجناس به بهای بسیاری نازل می کنند و پس از انتقال این مصنوعات آنها را به بهای بسیار بالایی به علاقمندان خارجی می فروشند در حالی که می توانیم با کنترل اینگونه صادرات به صورت تجارت قانونی و قابل پیگیری علاوه بر حمایت از تولید کنندگان داخلی زمینه رونق کسب و کارشان را نیز فراهم کنیم.

وی می افزاید: هرچند تجارت چمدانی مصنوعات صنایع دستی هم جزوی از صادرات به حساب می آید اما این موضوع زمانی قابل چشم پوشی است که صادرات قانونی یا از طریق ارگان های مربوطه کاملا مشخص و از رونق خوبی برخوردار باشد نه شرایط فعلی ما که نه صادرات مناسبی از محصولات خود دیده ایم و نه آماری از تجارت چمدانی کشور در دست داریم.

این کارشناس صنایع دستی ، می افزاید: همانطور که می دانیم ایران از نظر تنوع تولیدات صنایع دستی و البته کیفیت تولیدات جایگاه بسیار بالایی در صنایع دستی بین المللی دارد اما متاسفانه ضعف های یاد شده همواره باعث شده که مصنوعات تولیدی ایران یا بازارشان به کلی از دست بدهند یا اینکه دررقابت با تولیدات دیگر کشورها مثل چین یا افغانستان و هندوستان مغلوب شوند.

رئیس اتحادیه سراسر صنایع دستی ایران با تاکید بر توجه به بسته بندی در صنایع دستی تصریح می کند: ضعف عمده تولیدات ایران علی رغم کیفیت بالا نوع و انتخاب بسته بندی های صادراتی است به صورتی که همین موضوع باعث می شود بسیاری از خریداران از خیر خرید محصولات کشورمان بگذرند و به سراغ بسته بندی های لوکس تر برند در حالی که محتوی آنها بی کیفیت تر است .

عبدلی درباره ایجاد بازارهای بین المللی و حضور صنایع دستی کشورمان در بازارهای هدف به خانه های فرهنگ و هنر ایران که مدت هاست بدون هیچ دلیل تعطیل شده اند اشاره می کند و می گوید: این خانه ها زمانی به عنوان نمایشگاهی دائمی محلی برای ارایه محصولات و صنایع دستی کشورمان در بازارهای بین المللی بود اما همانطور که می دانیم مدت هاست که بنا بدلایل نامعلوم این خانه ها تعطیل شده اند و هیچ گونه فعالیتی درباره راه اندازی مجدد آنها صورت نگرفته است.

رئیس اتحادیه سراسری صنایع دستی ایران با تاکید بر تعیین ضوابط و کنترل بسته بندی استاندارد صنایع دستی کشورمان جهت ورود به بازارهای بین المللی می گوید: اگر واقعا قصد موفقیت در رقابت تنگاتنگ بازارهای بین المللی صنایع دستی را داریم ابتدا باید با ایجاد تسهیلات و مشوق هایی تولید کنندگان را وادار به استفاده از بسته بندی های استاندارد و قابل رقابت با تولیدات دیگر کشورها کنیم .

به عقیده این کارشناس صنایع دستی این مشوق ها می تواند با ارایه تسهیلات کم بهره برای خرید دستگاهها ، معافیت های مالیاتی یا حتی جوایز صادراتی بین تولید کنندگان صنایع دستی کشورمان نهادیه شده و در نهایت به صورت فرهنگ بومی شود.