کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

سفیر اندونزی در حاشیه نمایشگاه کنفرانس مشهد

اندونزی کشوری که در سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای مسلمان مشهد در سطح سفیر شرکت کرده بود علاقمند گسترش روابط گردشگری خود با ایران است سفیر این کشور دیان ویرنجوریت Dian Wirengjurit در حاشیه این همایش چند دقیقه با من به گفت و گو ایستاد و طی این چند دقیقه مصاحبه اختصاصی کاملا با حوصله و البته خندان به سئوالات من پاسخ داد.

·         آقای سفیر با توجه به موضوع کنفرانس، آینده گردشگری سلامت ایران را چه می دانید؟

اولین کمله دیان ویرنجوریت این بود که : ایران فرصت های طلایی بسیاری را در اختیار دارد که باید از آنها به خوبی استفاده کند . تخصص، قیمت مناسب و البته تمدن بالا مهمترین دارایی های ایران برای گسترش این صنعت یعنی گردشگری سلامت و البته گردشگری عمومی است اما در خصوص گردشگری سلامت امتیاز ویژه ایران وجود بیمارستان های بسیار مدرنی همچون همین بیمارستان روضی مشهد محل برگزاری کنفرانس است. پس ناخودآگاه می توان آینده روشنی را برای ایران متصور شد.

·         می توانید کشورتان را از لحاظ جذب گردشگر با ایران مقایسه کنید؟

حقیقت را بگویم همه گردشگران در سراسر جهان کشور من را فقط با جزایر بالی می شناسند در حالی که اینگونه نیست اما در مورد ایران همین گردشگران حداقل دو یا چهار شهر باستانی و مراکز توریستی آن را کاملا می شناسند بنابراین از لحاظ جذب گردشگر به واقع اندونزی با ایران فاصله زیادی دارد ولی نکته کلیدی درباره ایران این است که ایران هنوز به داشته های خود ایمان نیاورده است نو به صورت هدفمند روی آنها سرمایه گذاری نکرده است به راستی اینهمه جاذبه در شرق و غرب ایران می تواند هزارات گردشگر را بخصوص از کشورهای اسلامی به این کشور سرازیر کند.

·         آثار باستانی ایران را چگونه دیدید؟ آیا می توانید نمونه ای در کشورتان را با ایران مقایسه کنید؟

من شهرهای مختلفی از ایران را بازدید کرده ام و با توجه به تمدن ایران فکر می کنم از نظر تاریخی آثار باستانی کشور من کمتر از ایران است به عنوان مثال بیشتر آثار باستانی کشور من از قرن سوم به بعد بنا شده اند اما بسیاری از آثار ایران مربوط به قبل از میلاد مسیح است بنابراین شاید مقایسه این دو زیاد کار ساده ای نباشد . به هر حال باید بگویم که تمدن کهن ایران باعث شده تا این کشور به واقع کشور جذابی برای گردشگران بین المللی خواهد بود .

·         دلیل عدم حضور گردشگران به ایران را چه می دانید؟ آیا شرایط سیاسی ایران باعث این امر شده است؟

اگرچه شرایط سیاسی نسبت به حرکت گردشگران عامل موثری است اما هرگز معتقد نیستم که شرایط سیاسی باعث کم توجهی گردشگران به ایران شده بلکه به عقیده من برنامه های صنعت گردشگری ایران هماهنگ و در جهت توسعه این صنعت در ایران نبوده است. ولی اصلی ترین موضوع طبق تحقیقات من عدم معرفی دقیق جاذبه های گردشگری ایران در بازارهای هدفش بوده است . شرکت در نمایشگاههای گردشگری ، حضور مستمر در دنیای مجازی و غیره عامل اصلی این اتفاق و عقب ماندگی برای ایران شده است.

·         به دنیای مجازی اشاره کردید، نقش اینترنت در توسعه گردشگری کشورها چیست؟

بدون تردید همگی حداقل یک یا دو ساعت از روزمان را در دنیای مجازی سپری می کنیم بنابراین وابستگی جامعه امروزی ما به اینترنت غیر قابل انکار است و گردشگری هم که امروزه یکی از صنایع سودآور جهان شناخته شده به این دنیای مجازی کاملا وابسته شده است. اینگونه که اکثر گردشگران قبل از سفرشان سعی می کنند اطلاعات ضروری سفر از مقصدشان را در دنیای مجازی به دست می آورند. مراکز درمانی ، گردشگری ، خرید و تفرجگاهها در کنار هتل ها اطلاعات مورد نیاز آنهاست حتی در طول سفرشان هم اطلاعات مورد نیازشان را از طریق اینترنت به دست می آورند بنابراین حضور گسترده در این دنیای مجازی رویای موفقیت گردشگری کشورها را به واقعیت خواهند رساند .

·         به نظر شما ایران برای گسترش صنعت گردشگری خود از دنیای مجازی خوب استفاده کرده است؟

پاسخ شما متاسفانه منفی است؟ این به هیچ عنوان حضور مناسبی در دنیای مجازی ندارد به عنوان مثال معرفی آثار باستانی ایران در این فضا هرگز مناسب نیست، در حالی که بسیاری از کشورهای جهان حتی امکان بازدید گردشگران به صورت آنلاین از مراکز گردشگری را فراهم کرده اند در حالی که ایران هنوز در این موضوع کاری نکرده یا حداقل من ندیده ام. نکته دیگر اینکه هنوز سفرنامه های گردشگران یا تجربیات آنها در این دنیای مجازی ثبت نمی شود چون بسیاری از علاقمندان و گردشگران از تجربه دیگران برای سفرشان استفاده می کنند بنابراین ثبت سفرنامه ها در وب سایت رسمی گردشگری ایران کاملا ضروری است. به هر حال کار بسیار زیادی برای حضور ایران در دنیای مجازی باقی مانده است.

·         برای موفقیت صنعت گردشگری ایران چه پیشنهادهایی دارید؟

من البته نظر شخصی خودم را بازگو می کنم اما با توجه به تحقیقات من چهار پیشنهاد برای این موضوع می توان به کار گرفت.

1.        حذف ویزا برای ورود گردشگران

2.        راه اندازی خطوط هوایی مستقیم بین مبداء و مقصد گردشگران

3.        امکان استفاده از خدمات آنلاین بانکی

4.        حضور گسترده در بازارهای هدف (شرکت در نمایشگاهها و البته برپایی نمایشگاههای اختصاصی )

·         به حذف ویزا و برقراری پروازهای مستقیم اشاره کردید به نظر شما چگونه در رشد گردشگری تاثیر گذارند؟

تصور کنید وقتی تصمیم می گیرید به کشوری سفر کنید وقتی پرواز مستقیم از مبداء به مقصدتان وجود دارد راحت تر بار سفر می بندید اما اگر قرار باشد از فرودگاه ترانزیت استفاده کنید کمی با تردید به این سفر می اندیشید به نظر من این دو مورد از اصلی ترین کارهایی است که باید ایران انجام دهد و به بازارهای هدفش پرواز مستقیم راه اندازی کند می توانم به ترکیه در این زمینه اشاره کنم شما امروزه شاهد پروازهای بسیاری از ترکیه به دیگر نقاط جهان هستید اما ایران شرایطی متفاوت را تجربه می کند.

·         گردشگری بین ایران و کشور مطبوعتان را چگونه می بینید؟

همانطور که می دانید کشور من کشوری گردشگرپذیر است و سالانه بیش از 12 میلیارد دلار برای اندونزی ارز آوری می کند اما گردشگران ایرانی کمتر از یک درصد از ورودی های اندونزی را تشکیل می کند و در جهت عکس هم همینطور است پس به این نتیجه می رسیم که هنوز ارتباط مناسبی بین دو کشور برای تبادل گردشگر ایجاد نشده است که اولین نشانه آن عدم وجود پرواز مستقیم تهران جاکارتا است . این موضوع جزو اولویت های کاری من در ایران است تا شرایط را طوری فراهم کنم امکان ایجاد خطوط مستقیم پروازی بین دو کشور باشد. بنابراین کارهای زیادی برای انجام بین دو کشور باقی مانده که در راستای انجام آنها با کشور ایران در گفت و گو هستیم .

·         به برقراری خطوط هوایی مستقیم اشاره کردید آیا برنامه ای برای این کار دارید؟

بله من اولین کاری که قصد انجام آن را دارم سعی می کنم از دوران حج برای این موضوع استفاده کنم و برنامه ریزی کردم تا حجاج اندونزی از طریق ایران به مکه اعزام شود این اولین قدم ما برای ایجاد ارتباط خواهد بود.

·         مبحث گردشگری اسلامی را در ایران چگونه دیدید؟

بطور کلی گردشگری حلال به تازگی موقعیت ویژه ای در صنعت سبز جهانگردی را به خود دیده و از آنجا که ایران کشوری مسلمان است بهترین فرصت برای برقراری ارتباط بین کشورهای مسلمان و تبادل گردشگران بین آنهاست به عنوان مثال همانطور که می دانید حدود 90 درصد جمعیت اندونزی مسلمان هستند بنابراین شرایط برای همکاری دو کشور بسیار فراهم است به عقیده من ایران با توجه به اماکن مقدس ایران مثل شهر مشد و قم و البته توانایی های گردشگری خود می تواند به قطب گردشگری حلال در منطقه تبدیل شود. اما متاسفانه هنوز در ابتدای راه است که باید با سرعت حرکت کند تا بازارهای هدفش را از دست ندهد ، چون کشورهای گردشگر پذیر غیر مسلمان هم به این موضوع توجه ویژه ای دارند و البته تدابیر مفیدی اندیشیده اند. تایلند ، چین ، استرالیا و ترکیه از جمله این کشورها هستند.

·         کدام جاذبه باستانی ایران برای شما برترین بوده است؟

بدون تردید مجموعه پاسارگاد را بهترین دیده ام و پس از آن شهر اصفهان است . دیدن محوطه باستانی پاسارگاد فکر کنم آرزوی بسیاری از گردشگران خارجی در ایران است که سازمان گردشگری ایران باید این شرایط را برایشان به سادگی فراهم کند. تا درآمد هنگفتی از آن به دست آورد.

·         طی اقامت خودتان در ایران به عنوان سفیر کشور اندونزی از کدام غذاهای ایرانی بیشتر امتحان کرده اید؟

کله پاچه و سیراب شیردان را بهترین غذای ایرانی دیدم و سعی می کنم با توجه به سلامتی خودم هر چند وقت یکبار این غذا را بخورم البته کباب های ایرانی هم جزو علائق من است.

·         به عنوان آخرین سئوال ایران را چگونه دیدید؟

متمدن و پر از شور و هیجان

عزتی 8/10/91

چرک کف دست از کی وارد زندگی ما شد؟

اسکناس از چه تاریخی در دستان ما ست؟

از چه تاریخی ایرانیان اسکناس خرج کردند؟

بدون تردید همه ما با این ضرب المثل که می گوید : « پول چرک کف دست است» آشنایی کامل داریم و شاید همین امروز هم چند باری از آن در صحبت هایمان استفاده کرده باشیم. اگر از این سوژه بگذریم که چرا اینقدر برای بدست آوردن این چرک کف دست تلاش می کنیم ، آیا تا حالا به این موضوع فکر کرده اید که پول کاغذی یا سکه های ته جیبمان از چه تاریخی وارد زندگی ما شد؟ اصلا این چرک کف دست چگونه ساخته و به حساب بانکی ما واریز می شود و ما به راحتی آن را هزینه می کنیم؟ اگر واقعا قصد رسیدن به پاسخ این سئوال را دارید چند دقیقه ای وقت بگذارید و تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

بطور کلی بشر در دوران غار نشینی هرچه را که می خواست با زور بازو و نزاع از دیگران می گرفت یا اینکه آن را می ساخت و گاهی هم در این راه جانش را از دست می داد ، شاید ضرب المثل پول چرک کف دست است هم از این دوره برایمان به ارمغان رسیده و نه به معنی کثیف بودن آن بلکه به معنی نحس و بدیومن بودنش است. اما کم کم جوامع بشری شکل گرفت و انسان به این نتیجه رسید که برای حصول خواست ها و یا نیازهایش بهتر است که  بهای کالای مورد نیازش را بپردازد نه اینگه برای به دست آوردنش بجنگد و در برخی مواقع کشته شود چون بهای کالاهای موردنیاز انسان، جانش نبود.

اولین گام بشر در راه پرداخت بهای کالا های مورد نیازش، معاملات پایاپای بدون در نظر گرفتن ارزش کالاهای مبادله شده بود . انسان با توجه به موقعیت جغرافیایی محل زندگی خود برخی از اجناس را به عنوان کالای با ارزش برای معاملاتش انتخاب کرد. به عنوان مثال گندم، گوسفند، صدف در چین، گاو نر در یونان، فیل در مناطق آسیای جنوبی و حتی گاهی اوقات جمجمه انسان نیز در معاملات روزمره مبادله می شد. هرچه جوامع بشری متمدن تر و داد و ستدد های روزانه بیشتر می شد این نوع اجناس شاید توجیه جالبی برای معاملات جامعه متمدن بشری نبود و در برخی اوقات حتی کفاف هزینه ها زندگی روزمره او را نمی داد تا اینکه به جای این کالاها شروع به مبادله فلزات گرانبها مثل طلا، مس و نقره کرد.

این تصمیم اگرچه برای مدتی بسیار کارآمد بود اما بازهم اشکالی در این بین وجود داشت چون اقتصاد بین جوامع بشری شکل گرفته و مبادلات زیادی انجام می شد ، پس مقدار زیادی از این فلزات باید بین شهرها و حتی کشورها جا به جا می شد که حمل و نقل این فلزات هم مشکلات خاص خود را از قبیل امنیت و وزن زیاد داشت. راه حل این بود که این فلزات با ابعادی کوچکتر به صورت حلقه ای وارد مبادلات روزانه بشر شد و رنگ و بوی تازه ای را در اقتصاد و مبادلات جوامع بشری را به ارمغان آورد. این اتفاق باعث پیدایش پول که ریشه یونانی (Obolos) داشت شد.

بنابراین هرکس که بیشتر پول داشت و می توانست لوازم بیشتری را تهیه کند درست مثل این بود که قدرت بیشتری داشته (زور بازوی بیشتری ) و توانسته آنچه را قبلا با بزور به دست می آورده تصاحب کند که مصداق امروزی ضرب المثل «پول قدرت خواهد آورد» نیز باشد.

به هر حال پول های ساخته شده از فلزات گرانبها کم کم سکه نام گرفتند ، در واقع «سکه» نام وسیله ای آهنین بود که به وسیله آن روی این قطعه فلزات نشان حکومت وقت را حک می کردند بعدها این وسیله مهر نام گرفت اما سکه همان سکه ماند و در جیب ما جا خشک کرد.

سکه چیست؟

حالا که این فلزات گرانبها با نام سکه برای مبادلات تجاری با آرم و نشان حکومتی مورد استقبال مردم قرار گرفتند و جای خود را در مبادلات بازرگانی محکم کردند ، این تعریف را به خود دید ، سکه قطعه فلزی به وزن معین است که روی آن علامت رسمی حکومت یا دولتی که عیار، وزن و ارزش آن را تعهد می کند، حک شده است.

سکه از زمان داریوش اول و احتمالا از سال 516 قبل از میلاد با نام دریک در کیسه ایرانیان قرار گرفت و در نهایت تا امروز هم در دستان ما مصرف می شود . اما داریوش با توجه رشد تجارت بین شهرها سکه های قبلی را بطور کلی جمع آوری و سکه ای را به شکل واحد ضرب کرد تا در سراسر کشور مورد قبول و صرفا جنبه محلی نداشته باشد. از آن تاریخ به بعد هیچ یک از حکام محلی اجازه ضرب سکه طلا نداشت و تنها با اجازه داریوش می توانست اقدام به ضرب سکه نقره ای کند و ضرب سکه صرفا در اختیار داریوش بود. این سکه ها تا سالها بعد در بازار تجارت حکم فرمایی می کردند و دارندگان آنها می توانستند با توجه به دارایی خود مال و املاک تهیه کنند و یا به تجارت بپردازند اما هرچه بازار تجارت گسترده می شد بشر به سکه های زیادتری نیاز داشت تا جایی که به فکر جایگزینی سبک تر برای این سکه های سنگین اما گرانبها افتاد.

سکه ها از چه تاریخی کاغذی شدند

با رواج سیستم مبادلاتی یا به نوعی بانک پول کاغذی یا همان اسکناس نیز وارد زندگی بشر شد که طبق اطلاعات ثبت شده در کتب تاریخی پول های کاغذی ابتدا در کشور چین ساخته و در مبادلات اقتصادی چینی ها از آن استفاده شد. اما اگر قصد یافتن تاریخ انتشار اولین اسکناس امروزی را داشته باشیم باید سری به موزه استکهلم بزنیم چون در این موزه اولین اسکناسی که در سال 1691 میلادی منتشر شد نگهداری می شود به هرحال  استفاده متداول و مستمر این نوع پول کاغذی یعنی اسکناس یا به زبان فرانسه «آسی نیا» ( Assignas) پس از انقلاب کبیر فرانسه شروع شد و در جای جای این کره خاکی روایج یافت. در ابتدا قرار بود پشتوانه پول کاغذی دارایی های دولت (به عنوان مثال در فرانسه زمین های حکومت و پس از آن طلا یا نقره خزانه) باشد اما هرچه پیش رفتیم این کاغذهای بدون پشتوانه بیشتر توسط دولت ها منتشر و گاه گاهی هم باعث دردسرهای بزرگی در سیستم مالی آنها می شد.

اسکناس از چه تاریخی و چگونه ایرانی شد؟

اما اسکناس ، واژه ای که از زبان روسی"آسی گونوس" (assigunos) در زمان فتحعلی شاه به زبان فارسی وارد و به اسکناس تبدیل شد، از دوره ایلخانیان در کشورمان روایج یافت و منشاء پیدایش آن در واقع بحران مالی و خزانه خالی حاکم وقت ایران گیخاتوخان پنجمین ایلخان مغول بود. آنچنان که در تاریخ ثبت شده مشکلات مالی در این دوره باعث شد تا حاکم وقت به دنبال تدبیری برای جمع آوری سکه های دست مردم باشد، از این رو یکی از نزدیکان دربار حاکم به نام عزالدین مظفر که از انتشار اسکناس در کشور چین و دیگرنقاط جهان خبر داشت ، پیشنهاد انتشار اسکناس را به گیخاتونخان داد که مورد قبول واقع شد .

گیخاتوخان (اواخر قرن سیزدهم میلادی یا قرن هفتم هجری قمری) حکم داد تا مردم سکه های طلا و نقره خود را به حکومت تحویل دهند و به جای آن چاوه (نوعی رسید) تحویل بگیرند به این ترتیب تکه چرمی که تصویر ارزش آن رویش حک (داغ) شده بود به جای سکه های طلا و نقره ای که مردم به چاوخانه می دادند، دریافت می کردند.  هرچند مردم از معاوضه طلا و نقره هایشان با تکه چرم خودداری می کردند اما به هرحال این رسیدها یا همان اسکناس های ابتدایی در مبادلات مردم به کار گرفته شد.

 اگرچه شکل ظاهری این اسکناسهای چرمی یا چاو که از کلمه مغولی «چائو» گرفته شده بود مثل اسکناس های امروزی نبود اما این اسکناس یک درهمی که منقش به عبارت (لااله الاالله و محمد رسول الله ) بود در تبریز منتشر و توانست برای جبران کسری بودجه دولت و با زور جای سکه های طلا و نقره آن زمان را بگیرد و در تاریخ (693 هجری قمری) به عنوان اولین مورد استفاده از اسکناس در معاملات بازار به جای سکه در ایران ثبت شود. بنابراین می توان گفت که اسکناس در ابتدای پیدایش خود رسید پولی بود که مردم در خزانه به امانت گذاشتند از همین روی در سیستم بانکی نوین بنا براین شد تا اسکناس با پشتوانه طلا یا نقره در خزانه دولت منتشر شود و در جیب من و شما قرار گیرد.

در کشورمان هم برای استفاده از پولهایی غیر از سکه های مرسوم ابتدایی تاریخ دیگری نیز ثبت شده است اولی که قبلا ذکر شد ولی از آن پس این صراف ها بودند که در شهرهای مختلف ایران اقدام به صدور رسید یا بیجک می کردند به این صورت که مردم طلا یا سیم خود را در اختیار این صرافها قرار می دادند و آنها که مورد اعتماد مردم بودند و البته در تجارت هم دستی داشتند ، رسیدی (بیجک) به سپرده گذاران می دانند که این رسید در آن اقلیم برای کسبه قابل قبول بود.  این برگه باید درهمان صرافی صادر کننده نقد و معادل نقره یا طلایش به آورنده تحویل داده می شد این روش تا مدتها مورد استفاده و البته قبول ایرانیان نیز بود تا زمانی که برای اولین بار نظام بانکی برجامعه حاکم شد و پول کاغذی چیزی شبیه به همین اسکناسی که امروز ما خرج می کنیم، منتشر شد.

نام بانک جدید شرق که مرکزش در شهر لندن بود به عنوان اولین بانک ایرانی که اقدام به انتشار اسکناس کرد در تاریخ انتشار اسکنانس ایران به ثبت رسیده است و از آن پس با واگذاری امتیازش در سال( 1889 م/ 1268 خورشیدی) به بانک شاهی ،  امتیاز نشر اسکناس نیز از این بانک به بانک شاهی داده شد و اولین سری اسکناس های صادره توسط بانک شاهی ایران توسط موسسه برادبری ویلکینسون ,
(Bradbury Wilkinson Co.)
در سال 1270 هجری شمسی چاپ شدکه کاملا شبیه اسکناس امروزی بود.

بنابراین این تاریخ به عنوان اولین باری بود که اسکناس کاغذی مثل اسکناس های امروزی ، در جیب ایرانیان از 5 قران به بالا قرار می گرفت اما نکته جالب درباره این اسکناس ها موضوع تایید اصالت آنها توسط مسئولان بانکی بود به این معنی که اسکناس های 10 تومانی به بالا هنگام تحویل به مشتری توسط ماموران دولتب مهر می شد و به قول معروف اصالت آن تایید می شد . ولی با تاسیس بانک ملی ایران درسال 1307 هجری شمسی ایران تصمیم گرفت برای کنترل اقتصاد کشور نظام پولی را از دست بیگانگان خارج کند. از این رو در سال 1310 حق انتشار اسکناس به بانک ملی ایران به مدت ده سال واگذار شد و از آن پس تعیین طرح ، نوع ، مبلغ و تعداد اسکناس منتشر شده در ایران توسط این بانک باید تایید می شد، ولی هنوز هم اسکناس در لندن منتشر می شدند تا اینکه بالاخره انتشار این پولهای کاغذی نیز در ایران میسر شد و ادامه یافت.

اسکناس تماما ایرانی در سال 1361 با ساخته شدن ساختمان چاپ اسکناس به صورت آزمایشی در کشورمان با انتشار اسکناس های 200 ریالی شروع و در نهایت منجر به انتشار رسمی اسکناس در ایران شد . امروزه تمامی اسکناس های انتشار یافته، توسط این مرکز در سیستم بانکی کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد هرچند در اوایل کار صرفا انتشار پول کاغذی یا همان اسکناس در ایران انجام می شد و کاغذ مخصوص آن از کشور انگلستان وارد کشور می شد اما روند استقلال نشر اسکناس با ساخت کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادر در سال1376 و تولید آزمایشی آن طی سال 1381 در کشورمان تکمیل و امروزه سیستم چاپ و نشر اسکناس ایران هیچ وابستگی به خارج از مرزهایش ندارد.

نکات جالب در مورد اسکناس های ایرانی

در اوایل پیدایش اسکناس در ایران همانطور که می دانید صرفا بانک شاهی که شعباتی در مشهد، تهران، اصفهان، تبریز و شیراز  داشت اقدام به انتشار این نوع پول می کرد بنابراین هر بانک با توجه به منطقه فعالیت خود اسکناس منتشر می کرد و این اسکناس ها صرفا در منطقه تحت پوشش این بانک قابل استفاده بود . اما با توجه به ایمن نبودن اسکناس های آن دوره جالبترین نکته در باره اسکناس، اولین جعل اسکناس در ایران بود که در تاریخ 1292 هجری شمسی توسط میرزا آقا خان اسکناسی صورت گرفت اما یک اشتباه کوچک این جاعل باعث به گرفتارشدن او در دام قانون شد . این جاعل حرفه ای هنگام جعل اسکناس 2 تومانی در مشهد به جای درج عبارت «قابل پرداخت در مشهد فقط» از عبارت «قابل پرداخت فقط در مشهد» استفاده کرده بود که جابه جایی این یک کلمه باعث گرفتارشدنش شد.

تکمیل 14/10/91

عزتی

سکه چگونه ساخته می شود؟

همانطور که از تعریف سکه برمی آید؛ سکه، قطعه فلزی به وزن معین است که ارزش آن توسط مهر حکومت ضرب کننده یا علامت رسمی آن تضمین شده است. پس با تاملی در این تعریف می توان تا حدودی روند ساخت آن را در ذهنمان مرور کنیم و نیازی به بازتعریف آن نیست. اما ممکن است در مورد مواد استفاده شده در سکه ها نکات جالبی وجود داشته باشد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

از همان روزهای اولی که سکه توسط بشر ساخته شد ارتباط مستقیم ارزش آن با وزن فلز استفاده شده در آن کاملا واضح بود و به نوعی با هم ارتباط مستقیمی داشت که امروزه هم همین رابطه برقرار است اگرچه سکه های معمول که استفاده می کنیم دیگر از طلا و نقره نیست ولی فلزاتی چون آلومینیوم ، قلع و روی در آنها استفاده می شوند که هر کدام به نوع خود ارزشی متفاوت دارند از این رو با نگاهی دقیق به جداول زیر که اطلاعات کلی از سکه های موجود ایران در آن ذکر شده می توانید با مواد تشکیل دهنده وهمچنین دیگر اطلاعات آن که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است آشنا شوید.

جداول سکه های متداول امروزی پس از انقلاب اسلامی

نوع سکه

(ریال)

سال ضرب

ترکیب آلیاژی

وزن سکه

(گرم)

توضیحات روی سکه

توضیحات پشت سکه

100

آبان 1383

مس، نیکل و آلومینیوم

6/4

مبلغ اسمی سکه در وسط سکه و شاخه های زیتون همراه با عبارت جمهوری اسلامی ایران

بارگاه امام رضا (ع) و عبارت بارگاه امام رضا (ع) در ذیل

250

اسفند 1387

مس، نیکل و آلومینیوم

8/2

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین، خوشه گندم در حاشیه.

مدرسه فیضیه

500

اسفند 1387

مس، نیکل و آلومینیوم

9/3

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین، خوشه گندم در حاشیه.

آرامگاه سعدی

1000

اسفند ماه 1387

مس، نیکل و آلومینیوم

8/5

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" و قله دماوند در بالا، سال ضرب در پائین، خوشه گندم در حاشیه.

پل خواجو و خورشید

500

یادبود آزاد سازی خرمشهر

خردادماه 1390

مس، نیکل و آلومینیوم

5/3

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین و دو خوشه گندم در طرفین.

طرح گل لاله و نقش کبوتر بر روی یکی از گلبرگ های آن در وسط، هشت گل لاله در اطراف لاله مرکزی و عبارت "امام خمینی(ره): خرمشهر را خدا آزاد کرد" در بالای سکه

1000 یادبود روزجهانی آمار

آبان ماه 1390

مس، نیکل و آلومینیوم

8/5

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" و قله دماوند در بالا، سال ضرب در پائین, عبارت "یادبود روز جهانی آمار" درحاشیه سمت راست وعبارت "20 اکتبر - 28مهرماه" در حاشیه سمت چپ.

نماد پنجاهمین سال تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در وسط, عبارت "75 سال آمار اقتصادی" درحاشیه سمت راست وعبارت "50 سال بانکداری مرکزی"در حاشیه سمت چپ.

1000 یادبود عید سعید قربان

آبان ماه 1389

مس، نیکل و آلومینیوم

6/4

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین و دو خوشه گندم در طرفین.

در مرکز سکه شمسه دوازده پر با طرحی از خانه کعبه در وسط آن، دوازده گل در اطراف شمسه به یادبود 12امام معصوم (ع) ونوشته عید سعید قربان درحاشیه پایین سکه.

1000 یادبود عید سعید غدیر خم

آذرماه 1389

مس، نیکل و آلومینیوم

6/4

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین و دو خوشه گندم در طرفین.

در مرکز سکه شمسه هشت پر با طرح گرافیکی نام شریف حضرت علی (ع) دروسط آن، دوازده گل دراطراف شمسه به یادبود 12 امام معصوم (ع) و نوشته عید سعید غدیر خم در حاشیه پایین سکه.

1000  یاد بود نیمه شعبان

تیرماه 1390

مس، نیکل ، آلومینیوم

6/4

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا، سال ضرب در پائین و دو خوشه گندم در طرفین.

طرحی از یک دسته گل نرگس در مرکز و عبارت "نیمه شعبان" در حاشیه بالای سکه.

2000 یادبود تاسیس بانک مرکزی

مرداد 1389

مس، نیکل ، روی

8/6

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا و دو خوشه گندم در طرفین.

تصویر بارگاه امام رضا (ع) در مرکز سکه، عبارت پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بالا و 1389-1339 در حاشیه پایین سکه.

5000 سالگرد تاسیس بانک مرکزی

مرداد 1389

مس، نیکل و روی

1/10

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا و دو خوشه گندم در طرفین.

عبارت پنجاهمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مرکز و 1389-1339 در حاشیه پایین سکه.

5000 هفته وحدت

اسفند 1389

مس نیکل و آلومینیوم

12

مبلغ اسمی سکه در وسط، عبارت "جمهوری اسلامی ایران" در بالا و دو خوشه گندم در طرفین.

عبارت میلاد حضرت نبی اکرم (ص) هفته وحدت در بالا، تصویر دو گل و دوازده برگ در مرکز و 1389-1432 در حاشیه پایین سکه.

اما در مورد نحوه ساخت این سکه ها بدون تردید می دانیم که روند مخلوط کردن فلزات یاد شده باید قبل از ذوب صورت گیرد به این صورت گه با توجه به استفاده از شمش های فلزات لازم مخلوطی با درصد مشخصی که در جداول بالا ذکر شد و البته با توجه به ارزش اسمی سکه تهیه شده و سپس ذوب شده و نواری (تسمه) از مخلوط فلزات یادشده  با ضمات های مشخص که بستگی به نوع سکه دارد را خواهیم داشت این نوارها پس از تهیه شدن به دست پرسهای قدرتمند سپرده خواهند شده تا علاوه بر حک شدن طرح های پشت و روی سکه آنها را از دل این نوارها خارج کنند بعد از این مرحله سکه های تولید شده توسط دستگاههای مخصوص صیقل داده می شوند تا براق و کاملا عاری از هرگونه زائده باشند  پس از اینکار برای اینکه بیشتر در مقابل خردگی و آلودگی های شیمیایی مقاوم باشند با روکشی که از مواد شیمیایی تهیه می شود پوشانده خواهند شد و بسته بندی خواهند شد . این روش از همان ابتدای پیدایش سکه تغییر چندانی نکرده فقط نوع فلزات بکار رفته و البته ماشین آلات آن به روز شده اما روش تولید همان است که از ابتدا بوده .

عزتی کامل

14/10/91

مراحل تولید کاغذ اسکناس

اگرچه امروز تا حدودی با تاریخچه اسکناس در مبادلات اقتصادی بشر از ابتدا تا کنون آشنا شدیم اما هنوز هم سئوالات بسیاری در باره این پول کاغذی که داشتنش موجب اطمینان خاطرماست و هر روز با آن سروکار داریم، باقی مانده است. یکی از این سئوالات مهم ما معمولا درباره مواد تشکیل دهنده یا به عبارتی مراحل ساخت و تولید اسکناس است. شاید این کنجکاوی در مورد سکه کمی کمرنگ تر باشد چون با توجه به مواد تشکیل دهنده سکه ها کاملا می توان روند تولید آن را حدس زد اما اسکناس واقعا جای تامل دارد و دانست آن برایمان خالی از لطف نیست.

اسکناس که از دوران کهن وارد زندگی ما شد، طی دوران مختلفی تکامل یافته و به شکل امروزی به دست ما رسیده است. شاید مراحل تکامل این نوع پول کاغذی یا همان اسکناس در مناطق مختلف جهان کاملا متفاوت بوده است اما همه سازندگان و تولید کنندگانش به استحکام و امنیت آن می اندیشیده اند به عنوان مثال ، در کشور چین که به عبارتی اولین نوع اسکناس را در جهان به خود دید برای تولیدش از نوعی پارچه کتانی استفاده می کردند که روش تولید و بافت آن کاملا انحصاری و شاید بتوان گفت کاملا مخفی بود و در واقع نقش هایی که بیانگر ارزش و مبلغ آن بود را روی آن بافته یا به نوعی چاپ می شد . در ایران نیز اولین مدل از اسکناس های رایج که «چاو» نام داشت نیز از چرم ساخته می شد و ارزش اسمی آن رویش داغ زده می شد و در ژاپن هم نوعی کاغذ که از درخت پوست درخت توت به دست می آمد استفاده می شد .  

بنابراین هرچند در ابتدا پول های غیر فلزی از موادی چون چرم، ابریشم و کتان تولید می شدند اما با گسترده تر شدن دامنه نفوذ این نوع پولهای غیر فلزی و البته همگیر شدنش روش تولید آنها نیز تغییر می کرد. اگرچ در نهایت این نوع پول غیر فلزی به صورت اسکناس ها کاغذی به دست ما رسید و ارزش اسمی آنها روی کاغذ نقش بست، اما به واقع داستان های زیادی برای گفتن این سیرتکامل وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است.

به هر حال، اگرچه با اولین نگاه به اسکناس های امروزی و توجه به جنس آنها تصور می کنیم که کاغذ اولین ماده مصرفی در آنهاست اما این کاغذ معمولی نیست که به اسکناس داخل جیب ما تبدیل می شود.  بلکه کاغذی کاملا منحصر بفرد و با فرمولی ویژه به عنوان اولین ماده تشکیل دهنده اسکناس استفاده می شود. اولین مشخصه کاغذهای اسکناس بحث امنیت اسکناس و اصالت آن است . اهمیت و اصالت اسکناس رابطه کاملا مستقیمی با امنیت اقتصادی و ملی هر کشوری که آن را تولید می کند خواهد داشت بنابراین تمام تولید کنندگان کاغذ اسکناس و بطور کلی اسناد بهادار در مناطق مختلف جهان سعی می کنند از همین ابتدای کار، بحث امنیت کامل اسکناس را در نظر بگیرند چون همانطور که می دانید این اسکناس ها هستند که به پشتوانه خزانه چرخ اقتصادی کشورها را به حرکت در می آورند و در صورت عدم رعایت مباحث امنیتی اسکناس اقتصاد کشورها کاملا آسیبپذیر خواهد بود.

ارتباط مستقیم اسکناس با پشتوانه خزانه کشورها یکی از راهکارهای دولت آلمان برای شکست انگستان طی جنگ جهانی بود به صورتی که آنها طی جنگ جهانی قصد داشتند از این روش اقتصاد انگلستان را به زانو در آورند. آلمان ها از این خاصیت اسکناس یعنی اهمیت پشتوانه خزانه دولت در اعتبارش استفاده کردند و اقدام به انتشار اسکناس های جعلی و در واقع بدون پشتوانه کردند و اسکناس ها را توسط افرادشان در بازار انگلستان دوران جنگ خرج کردند از آنجا که پول بدون پشتوانه به روند صعودی تورم و در نهایت فروپاشی اقتصاد کمک می کند پول های جعلی در بازار انگلستان مشکلات عمده ای ایجاد کرد تا اینکه بالاخره بانک مرکزی انگلستان متوجه مشکل شد و جلوی این روند را گرفت . پس اهمیت امنیت اسکناس هر کشور به نوعی با امنیت اقتصادی آن ارتباط مستقیم دارد  و باید بسیار به آن دقت شود.

بطور کلی اسکناس های امروزی با ترکیبی از کاغذ، پنبه یا ترکیبی از کاغذ و الیاف کتانی و پارچه تولید می شوند که دلیل افزودن برخی از مواد یاد شده به کاغذ در واقع بالابردن مقاومت کاغذ اسکناس در مقابل انواع فرسایش ها از جمله رطوبت است اگرچه در برخی موارد این مواد به ضریب امنیتی کاغذ اسکناس کمک می کند اما عمده کمک آنها به طول عمر مفید اسکناس است. بدون تردید چندین بار پیش آمده که پول داخل جیبتان را فراموش کرده باشید و لباستان را داخل ماشین لباس شویی بیاندازید و پس از شستشوی کامل و هنگام خشک کردن لباس متوجه دسته ای اسکناس که بدون تغییر در جیبتان باقی مانده است شده باشید این اولین مورد تفاوت کاغذ اسکناس با کاغذ معمولی است که استحکام کاغذ اسکناس در مقابل فرسایش و رطوبت کاملا متفاوت با کاغذ معمولی است.

همانطور که گفته شده کاغذ اسکناس علاوه بر خمیر کاغذ ، الیاف کتان و گاهی سایر الیاف نساجی را همراه دارد اما در برخی از کشورها از الیاف درخت موز نیز در تهیه کاغذ اسکناس استفاده می شود چون معتقدند که الیاف چوب درخت موز باعث زیبایی کاغذ و در عین استحکام بسیار بالای کاغذ اسکناس خواهد شد ، به هر حال با مواد یاد شده خمیری برای تهیه کاغذ اسکناس آماده خواهد شد که این خمیر باید به صورت ورقه روی نوار نقاله هایی وارد دستگاه خشک کن شود اما اینجاست که مبحث امنیت اسکناس باید تامین ور در نظر شود. روش اینگونه است که خمیر یاد شده از داخل شابلوهایی مخصوص که قبلا تصاویری روی انها با دستگاههای تراش بسیار دقیق معروف به سی ان سی حک شده تحت فشار روی نوار نقاله ریخته می شود این کار باعث می شود که در نواحی خاصی از کاغذ تولیدی الیاف اشکالی خاص به خود گرفته که در واقع شکل زمینه اسکناس را تولید می کنند یا به عبارت دیگر این خمیر کاغذ قبل از خشک شدن قالب گیری و داخل قالب تصاویر مخصوصی در بافت کاغذ تولید شده است که اولین گام برای اصالت کاغذ اسکناس است. به عنوان مثال درباره اسکناس 5 هزار تومانی رایج امروزی در ایران از به قسمت بدون چاپ آن اگر به پس زمینه سفید بنگرید عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را خواهید دید که در واقع همان الیاف منظم شده یا قالبگیری شده کاغذ هستند که شما می بینید این الیاف با استفاده از قالب به صورت تصویری از امام خمینی (ره) منظم شده اند و بدون هیچ نوع چاپی در داخل کاغذ اسکناس شکل گرفته اند. اما امنیت اسکناس هنوز هم تضمین نشده است بلکه کارهای بسیار دیگری باید روی این خمیر رطوبت دار انجام شود تا در نهایت برای چاپ به سیلندرهای دستگاه چاپ سپرده شود.

بی شک وقتی یک اسکناس با ارزش بالا (مثل چک پول) را به بانک می دهید، توجه کرده اید که کارمند بانک این اسکناس را زیر دستگاهی که نور بنفش دارد قرار داده و پس از تایید اصالت اسکناس آن را از شما قبول می کند. این موضوع در واقع دومین مرحله از امنیت کاغذ اسکناس است و قبل از خشک شدن خمیر باید انجام شود . در این مرحله با افزودن برخی مواد شیمیایی حساس به نور ماوراء بنفش به خمیر کاغذ می توان کاغذ اسکناس را به این نور حساس کرد به صورتی که وقتی نور ماوراء بنفش را به کاغذ اسکناس می تابانید شاهد درخشیدن دانه های رنگی روی آن می شوید و درواقع پله دوم تضمین کیفیت و اصالت اسکناس را گذرانده اید. به یاد داشته باشید که با استفاده از همان نوع قالب دوباره می توان این دانه های حساس به نور ماوراء بنفش را با اشکالی کاملا مشخص در خمیر کاغذ به کار برد.  در این زمینه می توان به برخی اسکناس های رایج دهکده جهانی اشاره کرد که به رقم اسکناس را با این روش در دل کاغذ اسکناس حک کرده اند و هنگام تابیدن نور ماوراء بنفش این عدد درخشان می شود. اما به تازگی برخی از شرکت ها با افزودن این مواد به جوهر چاپ اسکناس کار را ساده تر کرده اند یا حتی در برخی از موارد از شرکت تولید کننده کاغذ اسکناس از موادی حساس به حرارت استفاده می کند و هنگامی که شما به نقطه ای خاص از اسکناس دست بزنید و برای مدتی آن را بین دو انگشت خود نگهدارید شاهد تغییر رنگ آن قسمت خاص از اسکناس خواهید شد.

به هر حال تا کنون تقریبا کار آماده سازی کاغذ اسکناس تمام شده و نوبت به استفاده و به کارگیری نخ معروف اسکناس است که همگی ما بارها از روی کنجکاوی آن را بررسی کرده ایم یا گاهی هم سعی کردیم آن را از میان کاغذ اسکناس بیرون بکشیم. این نخ که یک مولفه امنیتی دیگر و بسیار ساده اسکناس است که سالهاست برای امنیت و اصالت اسکناس های معمول جهان از آن استفاده می شود.

نحوه به کار گیری این نخ معروف در اسکناس اینگونه است نوار باریکی از نوعی فلز که در واقع ترکیب آن کاملا سری است با اشکالی خاص مثل آرم کشور تولید کننده یا بانک مرکزی آن روی خمیر کاغذ پرس می شود گاهی اوقات این نخ فقط از یک سوی کاغذ دیده می شود اما روش های نوین باعث شده تا این نخ به صورت مقطعی از پشت و روی اسکناس دیده شود به این ترتیب ضریب امنیت اسکناس بسیار بالاتر می رود در واقع در مقاطعی کوچک این خمیر کاغذ است که از رو و زیر این نوار باریک یا به اصطلاح نخ اسکناس عبور می کند و به صورت خط چین از عرض کاغذ اسکناس می گذرد.

 کار آماده سازی کاغذ اسکناس تقریبا تمام شده اما آخرین مرحله بحث مقاوم سازی کاغذ است که نکته بسیار مهمی در روند تولید اسکناس خواهد بود. در این زمان کاغذ یا همان خمیر کاغذ را که کمی خشک شده در محلولی از الکل پلی وینیل یا ژلاتین مخصوص قرار می دهند تا لایه ای از این محلول روی کاغذ را بپوشاند و در واقع هم لایه ای محافظ برای موارد امنیتی کاغذ و هم باعث استحکام بیشتر کاغذ در مقابل فرسایش های احتمالی باشد. پس از این مرحله کاغذ خشک شده و آماده چاپ است .

یکی از شرکت های معروف در زمینه تولید کاغذ اسکناس که در انگستان مشغول به کار است شرکت  RUE«رو» که امروزه ابداع کننده روشهای نوینی در صنعت کاغذ اسکناس و البته اوراق بهادار است.روشهای جدیدی که این شرکت در روند تولید این نوع کاغذها را ابداع کرده است عبارتند از  cornerstone ، platinum و optics که هرکدام در روند تولید و امنیت کاغذهای دولتی و البته بهادار کاملا مفید فایده هستند.  به هر حال این کاغذ برای مرحله چاپ آماده شده است و به قسمت چاپ ارسال خواهد شد.

لازم به یادآوری است که نوع کاغذ، طرح داخل کاغذ، نخ امنیتی و کلیه موارد حفاظتی اسکناس به خصوص با ارزش اسمی آن کاملا متفاوت خواهد شد و هرکدام از این کاغذها در واقع برای نوع خاصی از اسکناس تولید خواهند شد نه اینکه همگی با یکدیگر مشترک باشند.

چاپ اسکناس

هرچند تقریبا مراحل چاپ اسکناس در تمام کشورها یکسان است اما برخی از مواد و ابتکاراتی برای تضمین اصالت اسکناسشان در مرحله چاپ نیز استفاده می کنند که از این نوع می توان به اسکناس دلار آمریکا اشاره کرد که این کشور هنگام چاپ دلار با افزودن نوعی رنگ متالایز شده (متالیک) باعث شده تا هنگامی که یک اسکناس یکصد دلاری را مقابل چشمتان تکان می دهید رنگ نقوش آن متفاوت و تیره یا روشن بشود. یا اینکه همزمان در کشورهای اروپایی و در اسکناس یورو از سیستم چاپ سه بعدی به صورت هولوگرام استفاده می کنند تا جعل این اسکناس تقریبا غیر ممکن بشود. اما به هر حال اکثر شرکت های برای چاپ اسکناس هایشان از روش چاپ خشک استفاده می کنند که تقریبا روشی معادل همان چاپ معمولی کتاب یا روزنامه مقابل روی شماست.

به تازگی هم اخبار جالبی از چاپ اسکناس های پلیمری به گوش می رسد که برخی از کشورها مثل استرالیا، بلغارستان و تایلند و دیگر کشورها از آن برای چاپ اسکناس هایشان از آن استفاده می کنند این اسکناس های پلیمری در واقع هم طول عمر بیشتری دارند و هم امنیت بالاتری را برای دارنده آنها تضمین می کند . با ظهور این روش چاپ می توان گفت که صنعت انتشار اسکناس وارد روند نوینی شده و به زودی شاهد تغییرات عمده ای در این زمینه خواهیم بود.

در انتها باید به این موضوع اشاره کرد که روند استقلال کشورمان از موضوع چاپ و نشر اسکناس از سال 1362 هجری شمسی با راه اندازی چاپ خانه ای مخصوص آغاز شده و هرچند ابتدا کاغذ اسکناس ها باید از انگلستان وارد کشور می شد اما به همت دست اندرکاران و متخصصان داخلی با راه اندازی کارخانه تکاب امروزه کاملا اسکناس ایرانی به دست ما می رسد و هیچ وابستگی به خارج از مرزهای کشورمان جهت تولید پول ملی ایران نداریم.

عزتی

14/10/91

سخنگوی گردشگری اوکراین خانم انا پوپکو

ANA POPKO

کشور اوکراین مدتی ات که به دلیل همکاری های تجاری با ایران به عنوان یکی از بازارهای هدف مهم در صنعت گرشدگری کشورمان و در منطقه بالکان مورد توجه مدیران گردشگری ایران قرار گرفته است. به همین دلیل ارتباط گسترده دست اندرکاران صنعت گردشگری اوکراین نیز به سومین همایش گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی دعوت شدند که سخنگوی گردشگری اوکراین خانم انا پوپکو در این کنفرانس نیز حضور پیدا کرد. از آنجا که ارتباط تجاری و البته تبادل گردشگری بین دو کشور برای هر دو منطقه حائز اهمیت بوده در فرصتی مغتنم توانستم در حاشیه بازدید او از نمایشگاه دستاوردهای گردشگری پزشکی ایران با ایشان مصاحبه ای کوتاه داشته باشم.

·         علت حضور شما در کنفرانس مشهد چیست؟

ارتباطات گسترده تجاری بین کشور من و ایران باعث شده که سالانه عده زیادی در قالب گروههای تجاری  بین دو کشور سفر کنند به همین دلیل فرصت مناسبی هم برای تبادل گردشگر بین ایران و اوکراین نیز برقرار شد پس همین فرصت باعث شد تا من در این کنفرانس حضور پیدا کنم، تا علاوه بر آشنایی با توانمندی های گردشگری سلامت در ایران با فرصت های مناسب تبادل گردشگر عمومی در ایران نیز آشنا شوم.

·         نظر شما درباره گردشگری سلامت ایران چیست؟

من به عنوان سخنگوی اوکراین این موضوع را عنوان می کنم که هر کشور بخصوص در منطقه ما دارای پتانسیل های متفاوتی در زمینه گردشگری و شاخه های زیر مجموعه آن است اما ایران در زمینه گردشگری پزشکی توانمندی های فراوانی دارد که باید با توجه به این توانمندی ها با رقبای خود همچون هند و ترکیه مقابله کند.

·         به رقابت با ترکیه و هندوستان اشاره کردید لطفا بیشتر توضیح بدهید؟

همانطور که می دانید گردشگری پزشکی در هندوستان و ترکیه بسیار رشد کرده به همین دلیل ایران که تخصص لازم را دارد باید با مدیریت دقیق و البته برنامه ریزی های بسیار اساسی وارد عرصه رقابت جذب گردشگران سلامت شود. بنابراین تخصص پزشکان ایرانی در کنار مدیریت دست اندرکاران گردشگری می تواند جایگاه ویژه ای را برای ایران به ارمغان بیاورد.

·         عقیده شما درباره گردشگری در کشورهای مسلمان چیست؟ آیا کشورهای مسلمان بازار مناسبی برای جذب گردشگر هستند؟

بدون تردید مسلمانان با توجه به تعدادشان بهترین بازار هدف برای کشورهای گردشگر پذیر هستند می دانیم که 57 کشور مسلمان در سراسر دهکده جهانی وجود دارد بنابراین این گردشگران این کشورها پتانسیل بالقوه ای برای رونق گردشگری در هر نقطه از جهان هستند

·         آیا ایران بازار هدف خوبی را انتخاب کرده است ؟ منظور کشورهای مسلمان است؟

پاسخ شما کاملا مثبت است چون ایران بطور کلی یک کشور اسلامی است و با توجه به این اشتراک دینی با کشورهای اسلامی دیگر بهترین فرصت برای جذب گردشگران این کشورها را در اختیار دارد. بنابراین فرصت بسیار خوبی در اختیار ایران قرار گرفته که باید از آن استفاده کند.

·         به عقیده شما گردشگری ایران چه پتانسیل هایی دارد؟

من معتقدم ایران بهترین منطقه برای توسعه اکوتوریسم خواهد بود ولی در صورت مدیریتی منطقی و مناسب با توجه به پیشینه تاریخی ایران گردشگری عمومی را به خوبی رشد خواهد داد . به عقیده من ایران می تواند اولین مقصد گردشگران در منطقه باشد، در صورتی که زیرساخت های را فراهم کند.

·          این اولین سفر شما به ایران است؟

بله من اولین بار است که از اوکراین وارد ایران شدم

·         آیا برای اولین بار تجربه خوبی دارید؟

بدون تردید برای اولین بار تجربه بسیار خوبی را داشتم و امیدوارم بازهم بتوانم در فرصتی مناسب از ایران بازدید کنم

·         چه موضوعی در این مدت برای شما بیش از دیگر موضوعات جذاب بوده است؟

هیچ کس نمی تواند از تمدن ایران بگذرد بنابراین تاریخ ایران برای من نیز جذاب بود

·         آیا تا به حال به کشور مسلمان سفر کرده اید؟

همانطور که می دانید  نزدیک اوکراین مسلمانان زیادی زندگی می کنند بنابراین من با دنیای اسلام آشنایی کامل دارم اما در باره سئوال شما باید بگویم من قبل از ایران به امارات متحده نیز سفر کرده ام

·         همانطور که می دانید هم اکنون در فصل زمستان هستیم نظر شما درباره گردشگری زمستانی چیست؟

زمستان یکی از پرمخاطب ترین فصول از نظر گردشگران این فصل است ، اسکی ، سورتمه سواری، اسنوبرد و دیگر تفریحات زمستانی می توانند فرصت مناسبی برای جذب درآمد در کشور ها باشند . کشور من هم در این صنعت پیشرفت های مناسبی داشته است.

·         درباره ایران و گردشگری زمستانی چه نظری دارید؟

با توجه به اقلیم و طبیعت ایران شما هم می توانید با معرفی دقیق جاذبه های گردشگری زمستانی کشورتان موقعیت خوبی را برای گردشگری زمستانی ایران فراهم کنید البته به یاد داشته باشید که بستر مناسبی را در اختیار دارید.

·         به تازگی برخی از گردشگران اوکراین برای ورزشهای زمستانی وارد ایران شده اند آیا علت این حضور را می دانید؟

با توجه به فعالیت اقتصادی من در این صنعت باید به دو مورد مهم درباره سئوال شما اشاره کنم اول اینکه هم اکنون ایران کشوری ارزان قیمت برای سفر گردشگران دیگر کشورها است و دومی ، همانطور که قبلا هم گفتم در کشور من و هم کشورهای همسایه ما در روسیه مسلمانان زیادی زندگی می کنند پس طبیعی است که آنها به ایران اسلامی سفر کنند ولی بیاد داشته باشید که این فقط مسلمانان نیستند که به ایران سفر می کنند بلکه از دیگر ادیان هم وارد خاک ایران می شوند پس جاذبه های گردشگری زمستانی ایران همگان را به خود جلب می کند نه گروه خاصی از گردشگران.

·         ایران را به عنوان کشوری ارزان می دانید آیا این موضوع باعث رونق گردشگری کشور ما خواهد شد؟

همیشه هزینه های سفر یکی از عوامل تعیین مقصد گردشگران است پس حالا که هزینه سفر به ایران کم شده چرا که نه می توان با بازاریابی مناسب و هدفمند مسیر حرکت گردشگران را به سمت ایران سوق داد چون جاذبه های فراوانی در ایران هست که می تواند نظر گردشگران را جلب کند، اما توصیه من این است که این قیمت پایین خدمات بالایی را می طلبد تا به سرمنزل مقصد و برسد.

·         منظور شما چیست؟

شفاف بگویم ارزان بودن به معنی بی کیفیت نیست بلکه سطح کیفیت خدمات باید همیشه در سطح استاندارد باقی بماند نه اینکه بالا و پایین برود چون با این روش هرگز آینده درخشانی برای ایران نخواهد بود .

·         نظر شما درباره سرمایه گذاری خارجی برای رشد گردشگری کشور ایران چیست؟

هر فعال اقتصادی و بخصوص در صنعت گردشگری می داند که بدون سرمایه گذاری خارجی رشد و رونق این صنعت ممکن نخواهدبود بطور کلی گردشگری به عنوان صنعتی خصوصی است پس سرمایه گذاری خصوصی چه داخلی و چه خارجی باعث رونق گردشگری خواهد شد. ایران هم باید شرایط را برای حضور سرمایه گذاران خارجی باز کند و امنیت سرمایه آنها را تضمین کنند تا شاهد سرازیر شدن گرشدگران به ایران باشید.

·         منظور شما از سرازیر شدن گردشگران با سرمایه گذاری خارجی چیست؟

می دانیم هر سرمایه گذار به دنبال منافع مادی اقدام به سرمایه گذاری می کند پس وقتی یک شرکت خارجی در صنع گردشگری ایران سرمایه گذاری می کند برای رشد و سود خود به دنبال بازار هدف خوبی می رود و در صنعت گرشدگری ، گردشگران را به محل سرمایه گذاری خود می شکاند به همین دلیل هم خودش سود خواهد کرد و هم اقتصاد کشور محل سرمایه گذاری آن منفعت خواهد برد.

·         آیا در این زمینه پیشنهادی هم برای ایران دارید؟

بدون مکث گفت: اتحادیه کشورهای مسلمان بهترین فرصت جذب سرمایه های خارجی برای ایران است. می دانیم تعداد کشورهای مسلمان در جهان کم نیست و برخی از آنها هم جز ثروتمندترین کشورهای اسلامی و حتی جهان هستند پس می توان با جذب سرمایه آنها رونق خاصی به گردشگری ایران داد.

·         آیا می توانید صنعت گردشگری کشور مطبوعتان را با ایران مقایسه کنید؟

صادقانه بگویم خیر، چون هر کشوری در دنیا امتیازات و پتانسیل های خاص خود را دارد و به عقیده من کار درستی نیست که آنها مقایسه بشوند، حالا موفقیت یا عدم موفقیت آنها بستگی به مدیریت گردگشری آن کشور دارد نه ا متیازات آنها چون امروزه حتی کم جاذبه ترین کشورهای جهان هم به طریقی سعی در جذب گردشگران دارند بصورتی که با جاذبه سازی می توانند نظر گردشگران را به کشور خود جلب کنند. بنابراین مقایسه زیاد امکانپذیر نیست بلکه باید به نحوه مدیریت کشورها در این صنعت نگریست.

·         به نظر شما گردشگری ایران موفق عملکرده است یا خیر؟

با توه به اطلاعات و آماری که من در اختیار دارم هنوز خیر بلکه صنعت گردشگری ایران باید با سرعتی بیشتر از قبل حرکت کند تا بتواند موقعیت خود را در صنعت گردشگری بین المللی تثبیت کند هرچند امتیازات ویژه ای هم اکنون در اختیار ایران قرار گرفته است.

·         امتیازات ویژه یعنی چه؟

نرخ برابری ارزها در ایران به عنوان طلایی ترین فرصت، متخصصان پزشکی ، آب و هوای و طبیعت مناسب به عنوان امتیازات ویژه ایران است حتی می توان گفت کویرهای ایران هم بهترین جاذبه گردشگری و ماجراجویان در این کشور باشد

·         آیا تا به حال غذاهای ایرانی را تجربه کرده اید؟

بله دیروز برای اولین بار کباب کوبیده خوردم که واقعا خوشمزه بود ، البته فسنجان هم واقعات لذیذ بود به عقیده من ایران غذاهای خوشمزه ای دارد ولی شیرین ترین بخش سفرم وقتی بود که برای اولین بار شیرینی های ایرانی را مزه کردم به راستی شیرینی های شما لذیذ هستند.

·         به نظر شما اوکراین به عنوانبازار هدف خوبی برای گردشگری ایران هست یا خیر؟

به نظر من هر منطقه ای می تواند بازار هدفی خوبی برای صنعت گردشگری ایران باشد اما باید مزیت ها و امکانات این بازار هدف را به درستی در نظر بگیریم. بطور کلی مردم روسیه دارای سلیقه های متفاوتی هستند بنابراین صرفا یک سوژه یا جاذبه می تواند برای آنها جذاب باشد پس باید درباره کشور من مدیریت دقیق صورت گیرد و همه جوانب را در نظر گرفت سواحل ، اسکی ، برف ، جنگل ، کویر و دیگر جاذبه های ایران باید در قالب بسته های پیشنهادی متفاوتی در بازار هدف اوکراین ارایه شود.

·         آیا شما به عنوان گردشگر زن اوکراینی در ایران با قوانین دینی ما مشکلی دارید؟

همانطور که قبلا نیز گفتم من با قوانین اسلامی آشنا هستم بنابراین ، قوانین مذهبی ایران یا هر کشور اسلامی دیگر برای من مشکل ساز نیست اما مشکل اینجاست که من با نحوه استفاده صحیح از روسری زیاد آشنا نیستم و گاهی هم فراموش می کنم که روسی از روی سرم افتاده و با اشاره دیگران متوجه این موضوع می شوم به هر حال این مشکل نیست بلکه خاطره ای از سفر من به ایران است و البته مانعی برای حضور افرادی مثل من در ایران یا کشورهای اسلامی نیست.

·         به نظر شما تفاوت های فرهنگی مانع رشد گردشگری کشورها می شود؟

خیر؛ اصل گردشگری برای ارتباط میان تمدن ها و فرهنگ هاست اما باید قبل از معرفی مقصدی جدید به بازار هدف کل فرهنگ مهمان و میزبان را بررسی کنیم و نقاط مشترک را درتبلیغات برجسته کنیم و تفاوت ها را با روشی خاص تحت پوشش مشترکات قرار دهیم تا بتوان در بازار هدف موفق عمل کرد و گردشگران را به بازار خودمان هدایت کنیم.

·         مهمترین مشکل شما طی سه روز اقامتتان تا کنون در ایران چه بوده است؟

من دو مشکل عمده در ایران داشتم اولی اینکه در ایران امکان استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی بین المللی نیست و من از کارتهای اعتباری خودم نمی توانم استفاده کنم و نکته دوم این در مشهد تعداد کسانی که می توانند انگلیسی صحبت کنند خیلی کم است البته شاید در مورد شهرهای دیگر ایران این موضوع شایع نباشد اما در مشهد من برای ارتباط برقرار کردن مشکل دارم چون کمتر کسی می تواند انگلیسی صحبت کند.

·         آیا به راحتی ویزای ایران را دریافت کردید؟

صادقانه بگویم خیر با اینکه من برالی این کنفرانس دعوت شده بودم اما خیلی سخت توانستم ویزای ایران را بگیرم این به عقیده من مانع بزرگی برای موفقیت صنعت گردشگری ایران خواهد بود حتی بدتر از عدم توانایی استفاده از کارت های اعتباری و الکترونیکی بانکی . چون امروزه زمان برای گرشدگران خیلی مهمتر از پول شده بنابراین کشورهایی که برای ورود به آنها نیازی به دریافت ویزا نیست در اولویت سفر گردشگران دیگر نقاط جهان هستند پس ایران باید فکر مناسبی برای برطرف کردن این مشکل بیاندیشد.

عزتی 11/10/91

 

خزر بهترین پتانسیل توسعه گردشگری قزاقستان و ایران


راه اندازی خطوط دریایی می تواند گردشگری ایران و قزاقستان را رونق دهد

دکتر کالدی : دفاتر گردشگری هنوز فعالیت منسجمی در کشورمن برای جلب نظر گردشگران سلامت به ایران ندارند

گردشگری سلامت در منطقه خاورمیانه چندی است که بسیار مورد توجه اکثر دست اندکاران بخش سلامت و البته گردشگری قرار گرفته است و به گفته بسیاری از کارشناسان هر دو بخش کشور ایران با توجه به پتانسیل بسیار بالای خود در این زمینه می تواند به عنوان قطب گردشگری پزشکی در منطقه به دنیای گردشگری پزشکی و متقاضیانش معرفی شود، هرچند رقبای قدری مثل ترکیه و البته امارات متحده عربی و از همه مهمتر هندوستان در این صحنه حضور دارند اما ایران هم گفتنی های بسیاری در این زمینه دارد .

همین موضوع باعث شده تا از سه سال پیش دست اندرکاران سلامت ایران همراه مسئولان گردشگری، کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت ایران را پایه گذاری کنند و با این روش توانمندی های ایران را به دیگر نقاط جهان و البته بازارهای هدف معرفی نمایند. مشهد و بیمارستان رضوی به عنوان پایلوت این زیر مجموعه گردشگری امسال هم برای سومین بار میزبان این کنفرانس بود. اما مسئولان و مهمانان برخی از کشورهای حاضر در این کنفرانس برای ایران از اهمیت وی‍ژه ای برخوردار بودند  که یکی از آنها کشور قزاقستان به عنوان بازار هدفی بسیار مناسب برای جلب نظر گردشگران سلامت قزاق ، است. گردشگرانی که با توجه به نیازشان خود شخصا به ایران سفر می کند و هنوز ایران نتوانسته زمینه مدیریت حضورشان را برعهده بگیرد.

هر ساله چند هزار گردشگر قزاق برای دسترسی به خدمات پزشکی نوین و البته با قیمتی مناسب راهی ایران می شوند که نزدیکترین مرکز معتبر برایشان بیمارستان رضوی در شهر مشهد مقدس است به همین دلیل و با توجه به اهمیت گسترش جذب گردشگران سلامت قزاق به ایران با دکتر بایووا کالدی، مدیر بخش استراتژیک اداره توسعه تجاری سازمان پزشکی قزاقستان که در این کنفرانس بین المللی حاضر بود گفتگویی اختصاصی و کوتاه داشتیم که مطالعه آن بدون تردید برایتان خالی از لطف نخواهد بود .

· نظر شما درباره گردشگری ایران و قزاقستان چیست؟

بدون تردید همگان از پیشنه ایران و کشور من با خبر هستند و شاید بتوان گفت که در برخی از موارد حتی مشترکات فرهنگی بین دو کشور باعث نزدیکی اقوام ما با یکدیگر شده است ، بنابراین تعداد زیادی از اتباع کشور من و البته از ایران هر ساله بین دو کشور تردد می کنند حالا چه به صورت بازرگان یا به صورت گردشگر البته حضور بازرگانان ایرانی در کشورمن بیشتر از تعداد گردشگران است اما به یاد داشته باشیم هر دو کشور پتانسیل بسیار زیادی برای تبادل گردشگر دارند که باید به آن توجه کنیم. نزدیکی دو کشور از نظر فاصله و البته وجود راه آبی می توان به عنوان اصلی ترین پتانسیل این همکاری باشد.

· به عقیده شما دریای خزر می تواند کمکی برای توسعه گردشگری ایران و قزاقستان باشد؟

همانطور که می دانیم هم کشور من و هم ایران در این دریاچه بسیار معروف جهان بنادری دارند که پتانسیل برقراری خطوط دریایی بین دو کشور را دارد بنابراین به عقیده من برقراری خطوط دریایی و البته هوایی بین دو کشور می تواند به عنوان نکته ای مناسب در گسترش صنعت گردشگری ایران و قزاقستان است.

· به نظر شما چه امتیازی در ایران باعث حضور گردشگران قزاق در قالب گردشگران سلامت در ایران می شود؟

هزینه های بسیار پایین سفر به ایران و البته دریافت خدمات بسیار مناسب پزشکی اصلی ترین عاملی برای حضور گردشگران قزاق در ایران است اما نباید جاذبه های تاریخی و مذهبی ایران را نادیده گرفت که مهمترین عامل جذب گردشگران هموطن من به ایران هستند.

· ایران مقصد مناسبی برای جذب گردشگران سلامت قزاق است یا خیر؟

پاسخ شما یک کلمه و مثبت است، مهترین دلیل حضور سالانه چند صد هزار نفر گردشگر درمانی قزاق بخصوص در مشهد بیمارستانهای فوق العاده مناسب از نظر استانداردهای درمانی و البته هزینه های بسیار کم درمانی در این کشور است.  بدون تردید همگان درباره شهرت پزشکان و متخصصان ایرانی در دهکده جهانی شنیده اند پس این شهرت و امتیازات ویژه دیگر ایران در این زمینه توانسته تا کنون قزاقهای بسیاری را وادار به بستن چمدانهایشان برای سفر به ایران کند و شاهد رشد چشمگیری در زمینه ورود قزاقهای جویای خدمات درمانی مناسب به ایران هستیم.

· بیشتر بیماران قزاقی که به ایران سفر می کنند برای چه خدماتی وارد ایران می شوند؟

با توجه به فعالیت من و البته تحقیقات من در این زمینه بیشتر بیماران قزاقی که به ایران بار سفر می بندند برای جراحی های عمومی و البته جراحی قلب و عروق وارد خاک ایران می شوند . بیشتر بیماران قزاق اعتقاد دارند متخصصان ایرانی معجزه می کنند و این موضوع نمایانگر توانمندی آنها در جراحی های بسیار سخت قلب و عروق است به عنوان مثال همین بیمارستان رضوی به عنوان یکی از مشهورترین بیمارستان های ایران در کشور من است.

· به هزینه کم درمانی در ایران اشاره کردید آیا افزایش قیمت دلار هم اکنون در ایران فرصت خوبی برای گسترش گردشگری درمانی ایران است؟

همانطور که گفتم هزینه درمان پس از تخصص دومین گزینه در تعیین مقصد گردشگران سلامت است بنابراین حالا که قیمت دلار در ایران بالا رفته است هزینه درمانی برای گردشگران سلامت در ایران بسیار کمتر از قبل شده پس می توان گفت ایران هم اکنون 2 برتری نسبت به دیگران برای جذب گردشگران سلامت به خصوص گردشگران هموطن من به دست آورده که باید به خوبی از آنها بهره ببرد.

· آیا از مشکلات گردشگران قزاقی که به ایران آمده اند خبر دارید؟

بطور دقیق خیر ، اما با چند نفری که صحبت کردم عمده مشکل خود را دریافت ویزا برای دسترسی به خدمات درمانی ایران عنوان کردند و پس از آن سیستم حمل و نقل و خدمات گردشگری ایران برایشان دردسرساز شده بود اگرچه بحث انتقال پول هم یکی از دغدغه های اصلی آنها بوده اما سه مورد اول بیشتر نگرانشان کرده است.

·         به خدمات گردشگری اشاره کردید منظور شما در این باره چیست؟

اگر صادقانه بخواهم بگویم هنوز بسیاری از هموطنان من برای دسترسی به این خدمات خودشان به تنهایی و مستقل به ایران سفر می کنند یعنی قبل از ورود به ایران هنوز برنامه ای برای استفاده از بیمارستان و البته اقامت خود ندارند . یعنی هیچ آژانس مسافرتی یا دفتری برای برنامه ریزی سفرآنها هنوز در کشورمن بهطور رسمی فعالیت ندارد همین موضوع باعث دردسرهای زیادی برای گردشگران ورودی به یاران شده و بعضا باعث هدر رفتن پولشان نیز شده است.

· به عقیده شما نقش بیمه های مسافری در توسعه این نوع گردشگری یعنی گردشگری سلامت چیست؟

بیمه یعنی اطمینان خاطر مسافر بخصوص در مبحث گردشگری سلامت بنابراین باید امکانات استفاده از بیمه های گردشگری در این زیرشاخه صنعت گردشگری توسط کشور میزبان فراهم شود تا مسافران با خاطرجمعی بار سفر ببندند. پس بیمه معتبر یکی از مباحث مهم برای رونق صنعت گردشگری سلامت در کشورها است به خصوص همانطور که گفتم بسیاری از هموطنان من برای انتقال پول نقد در این زمینه مشکل دارند پس اگر بتوانیم سیستم بیمه ای مناسب و معتبری درباره صنعت گردشگری پزشکی بین دو کشور دایر کنیم دیگر نیازی به حمل و انتقال پول نقد نیست . این موضوع می تواند بهترین راهکار برای گسترش روابط گردشگری سلامت بین ایران و کشور من باشد.

· شما تا حالا چند بار به ایران سفر کرده اید؟

من برای اولین بار است که وارد این کشور کهن شده ام اما شنیده ها و مطالعاتم با واقعیت ایران را کاملا متفاوت دیدم.

· منظور شما چیست؟

من درباره مشکلات جامعه ایران از نظر اقتصادی در اخبار زیاد شنیده بودم اما وقتی به ایران و شهر مشهد رسیدم واقعیت را به گونه ای دیگر دیدم یعنی 180 درجه متفاوت و به این نتیجه رسیدم که من صرفا تبلیغات منفی را ناخواسته درک کرده بودم و واقعیت ایران چیز دیگری بود.

·  آیا همین عقیده را نسبت به آثار باستانی ایران دارید؟

همانطور که گفتم من فقط دو روز هست که وارد ایران شدم و هنوز فرصت زیادی برای دیدن آثار باستانی ایران نداشتم ولی در همین مدت کوتاه فکر کنم در مورد آثار باستانی ایران هم نظرم با مطالعاتم متفاوت باشد به این معنی که ایران جاذبه های باستانی بسیاری برای ارایه به گردشگران خارجی دارد که درصد کوچکی از آنها به صنعت گردشگری بین المللی معرفی شده است.

· منظور شما این است که در مورد جاذبه های باستانی ایران به خوبی اطلاع رسانی نشده است؟

متاسفانه بله، کاملا به عقیده من در موضوع تبلیغات صنعت گردشگری ایران از همسایگانش مثل ترکیه خیلی عقب افتاده به همین دلیل هموطنان من شاید اطلاعات کاملتری از ترکیه نسبت به ایران دارند در صورتی که ارتباط فرهنگی ما با ایران بیش از ترکها بوده است.

· آیا برنامه ای برای سفر به نقاط دیگر ایران دارید؟

اگر فرصتی باقی بماند قصد سفر به تهران و اصفهان را دارم .

· مشهد را چگونه دیدید؟

مشهد خیلی شبیه به شهرمن در قزاقستان است اما به نظر من باید کمی مدرن تر باشد یعنی ساختمان های جدید و راههای ارتباطی جدید لازمه توسعه گردشگری در مشهد است بنابراین دولت و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران باید بیشتر به این مهم توجه کنند تا جذابیت این شهر مذهبی را برای گردشگران خارجی دو چندان کند.

· آیا می توانید صنعت گردشگری ایران و ترکیه را با یکدیگر مقایسه کنید؟

این سئوال سختی است چون ترکیه رتببه ای بسیار ممتاز در گردشگری بین المللی را به خود اختصاص داده اگر صادقانه قصد مقایسه داشته باشیم ایران بسیار جذاب تر است اما مدیریت و رقابت جهانی را به رقبای خود واگذار کرده . به عقیده من ایران هنوز مدیریتی هدفمند ندارد یا اینکه همکاری مناسبی بین بخش خصوصی و سیاستگذاری کلان این صنعت ایران صورت نگرفته است . همانطور که می دانید اکثر گردشگران ورودی به ترکیه شهرهای ساحلی را انتخاب می کنند و این به دلیل تبلیغات گسترده در بازارهای هدف ترکیه بوده است . هرچند ایران با ترکیه از لحاظ ساختار اداری و اجتماعی متفاوت است ولی ایران هم می توان با تبلیغاتی هدفمند در بازارهای هدفش از جاذبه های مشابه خود با ترکیه به خوبی استفاده کند.

· به نظر شما حرکت ایران برای ایجاد ارتباط نزدیک با کشورهای اسلامی حرکتی دقیق و درست بوده است؟

بدون تردید باید جواب مثبت به این سئوال داد چون ایران کشوری اسلامی است بنابراین به سادگی می تواند به کشورهای مسلمان ارتباط برقرار کنند و گردشگران آنها را در جامعه خود بپذیرد چون نیاز به تغییر قوانین یا ایجاد شرایط مناسب آنها ندارد و همه چیز مطابق اعتقادات هر دو طرف آماده است بنابراین این بهترین تصمیم ایران برای گسترش صنعت گرشدگری خود با کشورهای اسلامی بوده به یاد داشته باشید که 57 کشور اسلامی در جهان وجود دارد و البته تعداد گردشگران آنها هم کم نیستند بنابراین بازار خوبی مقابل ایران وجود دارد فقط جامعه گردشگری ایران باید از موقعیت های به خوبی استفاده کند .

· به عنوان آخرین سئوال نظر شما درباره حجاب اسلامی به عنوان گردشگر زن در ایران چیست؟

من هیچ مشکلی با حجاب ندارم و البته باید به قوانین و آداب و سنن ایران هم تازمانی که مهمان شما هستم احترام بگذارم بنابراین به هیچ عنوان به این موضوع حتی فکر نکرده ام اما نحوه استفاده از روسری را به خوبی نمی دانم و گاهی اوقات فکر می کنم که روشی اشتباهی را به کار گرفته ام این هم برای خود جذابیتی دراد اما هرگز به عنوان مشکل یا مانع به آن نگاه نکردم فکر کنم دیگران هم همینطور فکر می کنند.

8/10/91

عزتی

 

ارزان ترین کشورهای برای تعطیلات سال نوی میلادی 2013

بهترین مناطق و ارزانترین کشورها برای کریسمس 2013

تقریبا نزدیک به یک ماه تا پایان سال 2012 میلادی با تمام حواشی آن باقی مانده و بسیاری برای تعطیلات آخرسالشان مشغول برنامه ریزی سفر هستند. هرچند این تعطیلات مخصوص کشورهایی است که تقویم میلادی در آنها به عنوان مبنی تاریخ رسمی استفاده می شود ، اما در دیگر کشورها نیز هستند گردشگرانی که این زمان را برای سفرشان انتخاب می کنند تا از فرهنگ دیگر کشورها در این ایام اطلاعاتی به دست آورند و تجربه منحصر به فردی را از سفرشان داشته باشند. بنابراین سئوال هایی چون کجا برویم و چقدر هزینه دارد از مهمترین سوالاتی هست که ذهن این گروه از گردشگران را به خود مشغول کرده است.

اگرچه تعطیلات سال نوی میلادی در کشورمان همانند دیگر کشورها نیست، اما فروش درخت کاج در برخی از مناطق تهران و دیگر شهرها بیانگر حضور اقلیت های مذهبی در کشورمان است و البته یادآور فرارسیدن این تعطیلات برای سفرهای برون مرزی آنهاست. بنابراین اگر برای تجربه تعطیلات سال نوی میلادی در کشورهای دیگر بار سفر بسته اید چمدان اینبار تصمیم گرفته برای شما آخرین و جدیدترین فهرست ارزانترین کشورهای جهان برای گذراندن تعطیلات سال نوی میلادی 2013 را معرفی کند. بدون تردید مبنی انتخاب این کشور ها هزینه اقامت و خوردوخوراک روزانه یک نفر است و هرگز اقامتگاهها و بطور کلی سفرهای تجملی در این فهرست جایی نخواهد داشت.

هندوستان یا سرزمین عجایب

اولین انتخاب چمدان کشور هندوستان است، اگرچه از قدیم الایام این کشور به عنوان مقصدی ارزان قیمت برای علاقمندان تجربه سفر به سرزمین عجایب شناخته شده اما جاذبه های جدید آن همانند بالیوود و طبیعت ناشناخته شمال هندوستان باعث شده که توجه بسیاری از گردشگران در سنین مختلف به این سرزمین مرموز جلب شود به هر حال جنگل ها و بنادر مختلف این کشور توجه بسیاری از ماجراجویان و گردشگران را به خود جلب کرده  و هزینه ای روزانه معادل 25 دلار را برایشان به ارمغان خواهد داشت.

نپال

هرچند این کشور به واسطه قلل مرتفع خود در جهان و بین ورزشکاران معروف و سرزمینی کاملا ناشناخته برای گردشگران تاکنون باقی مانده است . اما هزینه ارزان اقامت و گشت و گذار در این سرزمین بلند باعث شده تا امروزه در میان گردشگران نیز بسیار مشهور شده و علاقمندان زیادی را وادار به بستن چمدان به سوی نپال کند طبیعت بکر و ارتفاعات این کشور از مهمترین جاذبه های توریستی برای گردشگران نپال بوده است. شاید هنوز مراکز اقامتی مناسبی در دسترس نباشد اما به قول معروف نابورده رنج گنج میسر نخواهد شد. اگرچه برخی از اطلاعات حاکی از این است که اگر واقعا سفری ارزان قیمت را در نپال دنبال می کنید حتی می توان با روزی حدود 8 دلار هم در این کشور سفر کنید. اما هزینه اقامت در این کشور معادل 20 دلار تعیین شده است.

اندونزی

سومین کشور در فهرست ده تایی این هفته ما کشور اندونزی است . نام این کشور بنا به دلایلی سیاسی برای مدت کوتاهی از فهرست گردشگری جهانی و مقصد سفر گردشگران خارج شده بود اما پس از برطرف شدن مشکلات دوباره به عنوان مقصد بسیاری از گردشگران و ماجراجویان خارجی که به دنبال مقصدی ارزان قیمت بودند انتخاب شد. سواحل بسیار زیبا در کنار هوای گرم این کشور باعث شده تا بسیاری از گردشگران اروپایی آب و هوای سرد کشورشان در این فصل از سال یعنی تعطیلات کریسمس رها کرده و به گرمای سواحل اندونزی پناه برند. خرید از بازارهای محلی یکی از جالب ترین قسمت های سفر این گردشگران خواهد بود به یاد داشته باشید که سفر به اندونزی برای شما روزانه بین 15 تا 20 دلار هزینه خواهد داشت ، اما اگر کمی پولدار تر هستید و به حقوق ماهیانه خود برای این سفر اکتفاء نکرده اید با روزانه 40 دلار سفر خوبی را در این کشور تجربه خواهید کرد.

ایران

اما چهارمین پله از فهرست ده تایی ما نامی آشنا است، ایران باستانی هرچند دارای جاذبه های فراوانی تاریخی و طبیعی است اما به واسطه تبلیغات سوء دیگران کمتر مورد توجه گردشگران بوده اما به تازگی با توجه به سیاست های جدید دولت و البته ارزان بودن هزینه سفر بسیاری از گردشگران خارجی را به خود جلب کرده است. آثار باستانی ایران در کنار آب و هوای بسیار مناسبش در این ایام توانسته نام کشورمان را در رده چهارم فهرست ده تایی ارزان ترین های سال 2012 میلادی ثبت کند هزینه اقامت در ایران برای گردشگران بین المللی روزانه حدود 23 دلار محاسبه شده است.

لهستان

پنجمین نام از فهرست ما مربوط به کشور لهستان در قاره سبز است . اگرچه این کشور در هنگام تعطیلات سال نو آب و هوای سردی را تجربه می کند اما هزینه اقامت و سفر به این کشور باعث شده که گردشگران این سرما را به جان خریده و به لهستان سفر کنند . این کشور که جزو اتحادیه اروپاست هنوز کشوری ارزان قیمت برای سفر گردشگران است و هزینه اقامت برای آنها در این کشور بسیار پایین است . بدون تردید خیابان ها و روستاهای این کشور در این ایام مملو از گردشگران خواهد بود . هرچند این کشور داغ جنگ جهانی را به خود دارد اما همین یادگاری ها هم به عنوان یکی از جاذبه های لهستان شناخته شده است. هزینه اقامت در این کشور برای سفری ارزان قیمت حدود 25 دلار آمریکا محاسبه شده است اما اگر کمی ولخرجی کنید و بین 35 تا 40 دلار هزینه کنید سفری بسیار جالب را در لهستان تجربه می کنید.

لائوس

آسیای جنوب شرقی همیشه سرزمین موعود ارزان قیمت برای گردشگران بوده و هست هرچند برای سالهای متمادی کشور تایلند به عنوان ارزان ترین مقصد گردشگران در آسیای جنوب شرقی بوده اما به تازگی گردشگران و ماجراجویان به جاذبه های لائوس نیز علاقه نشان داده اند و آن را به عنوان مقصدی ارزان قیمت برای خود انتخاب کرده اند. اگرچه این کشور سواحل و زیبایی های تایلند و ویتنام را ندارد اما می تواند با شبی 15 دلار در این کشور تجربه سفر خوبی را برای خود مهیا کنیم قایق سواری با حدود 50 سنت و البته وعده غذایی با یک دلار واقعا هر گردشگری را ترغیب خواهد کرد تا به جای دیگر نقاط این منطقه به لائوس سفر کند. طبق آخرین گزارش ها اگر کمی به پس از نداز خود دست برد بزنید و روزانه حدود 75 دلار هزینه کنید سفری رویایی را در لائوس خواهید داشت.

سودان

نوبت به هفتمین پله از فهرست ده تایی ارزان قیمت ما رسید و کشوری سیاه پوست این رتبه را به خود اختصاص داده است . سودان کشوری آفریقایی است که با جاذبه های تاریخی و طبیعی خود توانسته نظر  بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند هرچند برخی درگیری های قومی در این کشور باعث شد تا مدتی نظر گردشگران از آن برگردد. اما امروزه این مشکل نیز برطرف شده و بسیاری به سمت سودان بار سفر بسته اند. گردشگران علاقمند سودان می توانند با هزینه ای حدود روزانه 10 دلار از دیدنی های این کشور دیدن کنند و لذت ببرند.

هندوراس

اگر به دنبال جاذبه های زیرآبی بی نظیر در دهکده جهانی هستید و به غواصی علاقمند شدید، بهترین گزینه و البته ارزان ترین آنها در کشور هندوراس برای شما مهیاست. جای خواب همراه با یک وعده غذای گرم با کمتر از 11 دلار در دسترس است . هندوراس در منطقه کارائیب به واقع بهشت گردشگرانی خواهد بود که ارزان سفر می کنند. بسیاری از جاذبه های دریایی این کشور توسط سازمان یونسکو ثبت جهانی شده اما اگر روزانه 20 دلار ولخرجی کنید می توانید تجربه ای بی نظیر از هندوراس و سواحلش را به خودتان هدیه بدهید.

مراکش یا سرزمین عطر و بو

دعوت مراکشی ها برای خرید از مغازه هایشان شما را به یاد ترکیه خواهد انداخت اما عطر و بوی مخصوص این کشور باعث یادآوری این موضوع به شما است که در کشوری عربی و بدون تردید در مراکش به سرمی برید. این کشور اسلامی و تاریخی یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای تعطیلات سال نوی میلادی گردشگران اروپایی شناخته شده . بازدید از اماکن تاریخی و هزینه خوراک و اقامت روزانه گردشگران در این کشور زیبای عربی تقریبا حدود روزانه 40 دلار خواهد بود.

اردن

هرچند بسیاری قلعه پترا را به عنوان نمادی از اردن می دانند اما بدون تردید جاذبه های این کشور فقط به یک این قلعه نیست چون هزینه ارزانقیمت اقامت در این کشور که تنهاشبی 5 دلار امریکاست به عنوان نوعی جاذبه برای جلب نظر گردشگران به این کشور است. بنابراین بسیاری ازماجراجویان و گردشگران برای جستجوی و کاوش جاذبه های گردشگری این کشور حاضر هستند روزانه حدود 12 دلار هزینه کنند و از دیدنی های دیگر این کشور بیشتر لذت ببرند . تعطیلات سال نوی میلادی بهترین زمان ماجراجویی برای آنها در اردن خواهد بود.

گردشگری سلامت ایران سومین گام را برداشت

گردشگری پزشکی به عنوان یکی از زیرمجموعه های این صنعت سبز مدتی است که در دهکده جهانی بخصوص در منطقه خاورمیانه و آسیا مورد توجه دست اندرکاران گردشگری و البته درمانی قرار گرفته است و به عقیده بسیاری از آنها دهه پیش رو زمان درخشیدن قاره آسیا در این صنعت نوظهور خواهد بود.

ترکیه، مالزی، کره جنوبی، سنگاپورف تایلند، اردن و هندوستان از مدعیان گردشگری پزشکی در این منطقه هستند، حال آنکه ایران با وجود تمام امکانات و توانمندی هایش به تازگی تصمیم به حضور در این عرصه درآمدزا گرفته و با داشته ها و نداشته هایش قصد رقابت با پیشکسوتان این نوع گردشگری در منطقه را دارد.

ایران با بررسی توان و امتیازات خود در این صنعت قصد دارد ابتدا با استفاده از بازار هدف حدود 50 کشور اسلامی وارد این میدان بشود و پس از تثبیت موقعیت خود در گردشگری پزشکی به بازارهای دیگری بیاندیشد . این عظم راسخ در سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با حضور بیش از یکصد میهمان خارجی و البته حضور 25 کشور در سطح وزیران گردشگری که به میزبانی بیمارستان رضوی و آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد کاملا واضح بود. هرچند این کنفرانس روز 29 آذر امسال به کار خود پایان داد ولی با توجه به دستاوردهای نوینی که برای ایران به ارمغان آورد هرگز همانند دیگر کنفرانس ها تا سال بعد و دوره ای دیگر به دست فراموشی سپرده نخواهد شد بلکه پس از امضاء تفاهم نامه پایانی کنفرانس می توان شاهد موفقیت های بسیار چشمگیری در آینده این صنعت کشورمان باشیم.

پاکستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان ، کویت و امارات عمده بازار هدف صنعت گردشگری سلامت ایران هستند که دست اندرکاران این کنفرانس آنها را به خوبی بررسی  و البته راهکارهای مناسبی را هم برایشان در نظر گرفتند، چون هر کدام از کشورهای یاد شده نیازهای متفاوتی نسبت به دیگری در زمینه گردشگری پزشکی دارند به عنوان مثال گردشگران تاجیک و قزاق بیشتر برای جراحی های قلب و عمومی وارد ایران می شوند و گردشگران عرب حاشیه خلیج فارس نیز برای جراحی های پلاستیک از مرزهای ایران می گذرند . بنابراین برای موفقیت در جذب حداکثری گردشگران سلامت هر کدام از آنها باید نسخه ای متفاوت درنظر گرفت تا مراکز درمانی کشورمان توان ارایه بهترین خدمات مورد نیاز آنها را داشته باشند. جای خرسندی است که در این کنفرانس این تفاوت ها به خوبی بررسی شد و البته نسخه های بسیار مناسبی نیز توسط کارشناسان و البته مهمانان کنفرانس برای آنها پیچیده شد .

در کنفرانس مشهد چهار نسخه برای جذب حداکثری این گردشگران به کشورمان توسط دست اندرکاران وطنی در نظر گرفته شده که با توجه به ظرفیت های بسیار بالا و توانمندی های کشورمان باید برای موفقیت صنعت گردشگری سلامت ایران این موارد را همیشه مد نظر داشت و آنها را به روز کرد نه اینکه پس از اتمام این کنفرانس تا سال بعد آنها به دست فراموشی سپرد.

نسخه های ارایه شده عبارتند از :

1.        حضور گسترده گردشگری سلامت ایران در دنیای مجازی با رو نمایی از پرتال گردشگری سلامت در این کنفرانس برای معرفی توانمندی های نوین پزشکی و درمانی کشورمان به بازارهای هدف

2.        تاسیس بیمه مشترک بین کشورهای اسلامی برای پوشش هزینه های خدمات درمانی گردشگران سلامت بین کشورها

3.        لغو روادید برای حضور گردشگران پزشکی در کشورهای عضو

4.        برقراری خطوط پروازی مستقیم بین کشورها برای تسهیل حضور گردشگران در مراکز مورد نیازشان

در واقع این چهار مورد عواملی هستند که هر کدام باعث رونق حضور گردشگران سلامت بیشماری در ایران و البته دیگر کشورها خواهند شد و از آنجا که ارزش افزوده این صنعت یعنی گردشگری طبق نظر بسیاری از کارشناسان پس از صنایع خودروسازی و غذایی در جایگاه سوم قرار دارد و از آن به عنوان صادرات نامرئی کشورمان یاد شده است باید با تمام قدرت این چهار نسخه ارایه شده را با همراهی ارگان ها ، دستگاههای مربوطه  و البته بخش خصوصی اجرایی کرد تا شاهد حصول مقصودمان در این صنعت نوظهور باشیم.

همانطور که می دانیم صنعت گردشگری پزشکی با توجه به حضور دو بخش گردشگری و درمانی که هر دو جزو بخشهای بسیار پولساز دهکده جهانی هستند و طبق آمار ارایه شده حتی در دوران رکود اقتصادی جهان این صنعت دارای رشدی مناسب و قابل تامل در اقتصاد بین المللی را تجربه کرده اند، می تواند درآمد بسیار بالایی را به کشورهای موفق در این صنعت هدیه بدهد .

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر پزشکی می تواند از 3 تا 4 هزار دلار سودآوری برای کشور مقصد خود داشته باشد بنابراین اگر بتوانیم راهکارهای ارایه شده را به خوبی و درست مدیریت کنیم به عقیده دست اندرکاران گردشگری و البته سلامت کشورمان، ایران می تواند بسیار بیشتر از 50 هزار نفر گردشگر سلامتی که امسال وارد خاک ایران شدند را پذیرایی کند و البته درآمدی بیش از 200 میلیون دلار را در اقتصاد کشور به جریان بیاندازد در این زمینه می توان به درآمد صنعت گردشگری سلامت در کشورهای ترکیه 4میلیارد دلار، هندوستان 17 میلیارد دلار و اردن یک میلیارد دلار اشاره کرد که شاهد مثال بسیار مناسبی برای نتیجه مدیریت و برنامه ریزی های دقیق در صنعت گردشگری سلامت آنهاست.

ایران با توجه به زیرساخت های قوی درمانی نسبت به دیگر کشورهای منطقه به واقع می تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد از طریق رونق گردشگری سلامت درآمد داشته باشد حال آنکه هنوز به دلیل نداشتن برنامه ای مدون و البته عدم حضور شرکت های هلدینگ بزرگ در این زمینه گمنام باقی مانده و در گرداب دلال های سلامتی که کورکورانه و صرفا به دلیل منافع شخصی خود در این صنعت بسیار پولساز عمل می کنند گرفتار شده است.

به هر حال سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و البته احداث شهرک سلامتی در مشهد مقدس را می توان به فال نیک گرفت تا با تدوین دقیق و هدفمند برنامه های مورد نیاز این کودک نوپا که سومین گام برای دویدن را برداشته  به سرمنزل مقصود رساند وشاهد رونق اقتصادی و البته اشتغالزایی بسیار مناسبی در کشورمان به دلیل رونق صنعت گردشگری سلامت آن باشیم.

گردشگری پزشکی ایران بسیار پولساز خواهد شد

آندریاس لانی

رشد گردشگران نیازمند دریافت خدمات درمانی و گردشگری پزشکی از یک سو و از سوی دیگر در آمد حاصل از این صنعت باعث شده تا بسیاری از کشورها به فکر توسعه گردشگری پزشکی در منطقه خود با تبلیغات گسترده یا مهیا کردن زیر ساخت های آن مثل بیمارستان ها و مراکز درمانی یا اقامتی باشند. صنعت گردشگری پزشکی که در واقع حاصل در هم آمیختن دو حرفه گردشگری و پزشکی به عنوان صنایعی بسیار پولساز در جهان امروزی توانسته به سرعت نظر بسیاری را چه دولتی و چه خصوصی به خود معطوف کند، توانسته درآمد صنعت گردشگری برخی از کشورها مثل تایلند، ترکیه، مکزیک ، هندوستان یا سنگاپور را دگرگون کند.

اگر کمی به آمار منتشر شده درباره جابجایی مسافران درگوشه و کنار دهکده جهان برای دسترسی به خدمات مناسب و ارزان قیمت پزشکی توجه کنیم در می یابیم که سالانه تعداد زیادی گردشگر برای دسترسی به این خدمات بار سفر می بندند و راهی دیاری دیگر می شوند. کیفیت خدمات ، پوشش انواع بیمه ، قیمت مناسب در کنار خدمات مناسب اقامتی و گردشگری می تواند بهترین دلیل سفر گردشگران در این شاخه خاص به اقصی نقاط جهان باشد.

ایران هم با توجه به خوشنامی و توانمندی متخصصان و پزشکان خود و البته زیرساخت های موجود در کشور مدتی است که در این زمینه یعنی صنعت گردشگری پزشکی گام برداشته است و به عنوان اولین گام برگزاری سه سال کنفرانس گردشگری سلامت را در کارنامه خود ثبت کرده است. اگرچه برگزاری این کنفرانس ها به انتخاب استان خراسان رضوی و بیمارستان رضوی به عنوان پایلوت گردشگری پزشکی انجامیده است و مقدمات خوبی برای رشد گردشگری پزشکی ایران فراهم کرده اما خواندن نظر برخی از مسئولان و کارشناسان خارجی شرکت کننده در این کنفرانس خالی از لطف نیست و از آنجا که دریافت گواهی نامه های استاندارد جهانی در این رشته از گردشگری یکی از ملزومات اصلی است به همین دلیل چمدان مصاحبهای کوتاه با  آندریاس لانی قائم مقام شرکت کنترل کیفیت خدمات پزشکی از کشور آلمان داشت و از او درباره این کنفرانس و البته صنعت گردشگری پزشکی ایران پرسیدم.

· نظر شما درباره برگزاری اینگونه کنفرانسها در ایران چیست؟

آندریاس که برای دومین بار به این کنفرانس دعوت شده است درباره سومین کنفرانس گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی اینگونه گفت برگزاری این کنفرانس برای آینده گردشگری پزشکی ایران بسیار مفید است و به عقیده من سطح کیفی و البته علمی آن نسبت به دو دوره گذشته کاملا متفاوت شده است و در جایگاه قابل قبولی در سطح بین المللی قرار گرفته است.

· به غیر از مشهد به کدام شهر ایران سفر کرده اید؟

من برای دومین بار است که وارد خاک ایران می شود و هر دوبار برای شرکت در این کنفرانس وارد مشهد شدم اما به غیر از این شهر تهران را نیز دیده ام

· درباره کدام شهر ایران بیشتر مطالعه کرده اید؟

قبل از اولین سفرم به ایران مشغول مطالعه درباره جاذبه های گردشگری ایران و البته با توجه به تخصص خودم توانمندی های پزشکی ایران بودم که نام اصفهان را صدها بار دیدم بنابراین متوجه شدم که گل سرسبد ایران این شهر تاریخی است اما هنوز موفق به دیدن این شهر نشدم ، واقعا متاسفم که تا کنون فرصت بازدید این شهر را نداشتم چون تمام سفرهایم به ایران کاری بوده و فرصت کافی برای گشت و گذار نداشتم.

· نظر شما درباره صنعت گردشگری ایران چیست؟

به عقیده من ایران به عنوان یک کشور اسلامی برای گردشگران سراسر جهان بسیار جذاب است و با توجه به آثار باستانی ایران فکر می کنم این کشور توان جذب صدها هزار گردشگر را در سال خواهد داشت اما متاسفانه من هنوز نتوانستم آمار دقیقی از گردشگران ورودی به ایران به دست آورم بنابراین فکر می کنم صنعت جهانگردی در ایران هنوز نوپاست که باید به آن رسیدگی شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

· نظر شما درباره مردم ایران چیست؟

مردم ایران به عنوان یکی از خونگرمترین مردمانی هستند که من تا کنون در سفرهایم دیدم اما نکته جالب برای من سطح بالای زبان انگلیسی مردم و بخصوص جوانان ایران است اگرچه من بیشتر در قشر تحصیل کرده ایران که درصد بالایی هستند حضور داشتم اما در کوچه و خیابان هم شاهد این موضوع بودم که اکثر مردم می توانند به راحتی منظور من را به عنوان فردی خارجی متوجه شوند و من را برای رسیدن به مقصودم راهنمایی می کنند. این نکته بسیار جالبی برای حضور گردشگران خارجی در کشور ایران است . به راستی من در ترکیه این مورد را ندیدم بلکه در این کشور صرفا تجار ترکیه با زبان انگلیسی آشنا هستند و مردم کوچه و خیابان کمتر به این زبان تسلط دارند. پس ایران مستعد میزبانی گردشگران خارجی بسیاری است.

· با توجه به تخصص شما علاقمندم نظر شما درباره آینده گردشگری پزشکی ایران را بدانم؟

اجازه بدهید صادقانه صحبت کنم به عقیده من ایران با توجه به سطح دانش علمی خود در این زمینه یک سرو گردن از همسایگان خود بخصوص در شمال شرقی بالاتر ایستاده است. پس این موضوع به معنی این است که دانش علمی پزشکان ایرانی بهترین پتانسیل برای موفقیت گردشگری پزشکی این کشور است. اما با توجه به تخصص من باید بگویم که گاهی اوقات متوجه سوء مدیریت در بخش های گردشگری و پزشکی ایران شدم اینگونه که این دو مجموعه نمی توانند همسو با هم حرکت کنند و باعث هدر رفتن منابع مالی زیادی می شود من عقیده دارم 3 بخش پزشکی و گردشگری و بازرگانی باید برای رشد صنعت گردشگری هر کشور دست به دست هم دهند تا بتوان آینده روشنی را در آن کشور و صنعت گردشگری پزشکی آن متصور شد این موضوع در ایران کمرنگ دیده می شود اگرچه راه طولانی است اما شدنی و بدون ریسک است و به قول معروف بازی برد برد خواهد بود البته ایران در شرایط بسیار مناسبی است و راه درستی را هم انتخاب کرده .

· همانطور که می دانید کشور امارات در جنوب ایران مدتی است که شهرک سلامتی خود را افتتاح کرده می توانید آن شهرک را با پروژه در دست احداث ایران مقایسه کنید؟

اگرچه ایران تازه قصد احداث این شهرک را دارد اما به نظر من 2 برتری غیر قابل انکار نسبت به دبی در ایران وجود دارد که باعث موفقیت آن حتی قبل از ساخته شدنش است. اولین امتیاز همانطور که قبلا گفتم ایران از نظر سطح علمی و تخصص پزشکانش بسیار بالاتر از کشورهای همسایه خود قرار گرفته است بطوری که همگی می دانیم اکثر پزشکان موفق جهان از ایران هستند بنابراین دبی که برای انجام کوچکترین عمل جراحی باید پزشکان خارجی را به کار گیرد همین موضوع باعث بالا رفتن هزینه بیمار و البته سود اندک مجموعه های دبی باشد و در برخی موارد عدم زمانبدنی دقیق باعث انتظار بیش از حد بیماران برای دریافت خدمات مناسب پزشکی خواهد شد بنابراین دبی توان رقابت در این مورد را با ایران نخواهد داشت اما دومین نکته که در واقع کلیدی ترین نکته برای موفقیت گردشگری پزشکی یک کشور است بحث نرسینگ یا مراقبت های پس از عمل جراحی است که به واقع پرستاران ایرانی کادری بسیار آموزش دیده و مجرب هستند و بسیاری از کشورها مثل دبی از نبود کادری مجرب در زمینه مراقبت های پس از عمل جراحی به راستی رنج می برند. پس به این دو دلیل ایران حتی قبل از شروع گوی رقابت را از دست دبی ربوده است و آینده درخشانی را دارد.

· عقیده شما درباره هزینه درمانی برای گردشگران پزشکی در ایران چیست؟

بطور کلی عاملی که باعث سفر کردن بیماران به دیگر نقاط جهان می شود پس از خدمات برتر درمانی هزینه های درمانی مناسب است پس به غیر از خدمات درمانی هزینه ها برای گردشگران سلامت بسیار مهم است و با توجه به شرایط کنونی ایران می تواند گفت در حال حاضر ایران جز یکی از ارزانترین کشورهای جهان برای گردشگران خارجی است چه گردشگر عمومی و چه پزشکی بنابراین اگر توجه کنیم در می یابیم که هزینه های درمانی در کشور ایران برای گردشگران خارجی چندین بار ارزانتر از دیگر نقاط جهان است پس می توان این امتیاز را در مجامع هدف و بازارهای خارجی گردشگری پزشکی ایران برجسته تر نشان داد تا توجه گردشگران به ایران جلب شود .

· توصیه شما برای گردشگری پزشکی ایران چیست؟

من با توجه به تخصص خودم 3 پیشنهاد به ایران برای موفقیت در این مرحله را دارم که عبارتند از

1. ایجاد هلدینگ های معتبر برای جذب گردشگران

2. ایجاد خطوط پروازی مستقیم به شهرهای مهم درمانی ایران از بازار هدف

3. سهولت دریافت ویزا برای گردشگران خارجی که برای دریافت خدمات درمانی قصد ورود به ایران را دارند

به عقیده من این سه عامل اگر به صورت کامل و دقیق مورد توجه قرار گیرد ایران می تواند میلیاردها دلار درآمد صنعت گردشگری پزشکی به دست آورد چون زیر ساخت های درمانی مناسبی مثل بیمارستان رضوی را در اختیار دارد.

· به عقیده شما هتل ها و شبکه حمل و نقل ایران آماده هماهنگی با رشد گردشگری پزشکی ایران هستند؟

من فرد مناسبی برای پاسخ به این سئوال نیستم اما به عنوان گردشگری که 2 بار وارد ایران شدم مشکل خاصی را متوجه نشدم ولی بدون تردید اگر بتوان خدمات اقامتی و حل و نقل مناسبی را برای گردشگران عمومی و پزشکی در ایران مهیا کرد موفقیت تضمینی خواهد بود.

· همانطور که می دانید مدتی پیش نرخ برابری دلار در کشور ایران با واحد پول ایران تغییر کرده آیا به نظر شما این فرصتی مناسب برای حضور گردشگران در کشور ایران خواهد بود؟

بدون تردید همانطور که قبلا گفتم هزینه های سفر و درمانی گردشگران یکی از دلایل مهم انتخاب مقصد آنهاست بنابراین در حال حاضر ایران فرصت طلایی را در اختیار دارد که باید به خوبی از آن بهره ببرد و خود را به عنوان مقصد بسیار مهمی در گردشگری پزشکی به جهان و کشورهای اطرافش معرفی نماید و پس از آن شروع به تثبیت موقعیت خود کند به عنوان مثال سال گذشته که من وارد ایران شدم برای اقامت هتل باید شبی 100 دلار هزینه می کردم که این رقم امسال تقریبا به نصف کاهش یافته بود بنباراین سفر به ایران برای من بسیار ارزانتر از گذشته شده است.

· با توجه به موضوع این کنفرانس به نظر شما کشورهای مسلمان بستر مناسبی برای سرمایه گذاری ایران هستند؟

پاسخ من کاملا مثبت است، آنهم به دو دلیل یکی شریعت اسلامی و دومی تعداد بسیار بالای گردشگران مسلمان در دهکده جهانی با توجه به حدود 60 کشور مسلمان در دنیا.

· در این زمینه کمی بیشتر توضیح دهید؟

به نظر من بسیاری از مسلمانان علاقمند هستند که توسط کادر درمانی مسلمان و در کشورهای اسلامی درمان شوند که ایران بهترین ها را در اختیار دارد و دلیل دوم اینکه هر روز شاهد گسترش تعداد گردشگران مسلمان در سراسر جهان هستیم بصورتی که بسیاری از کشورهای غیر مسلمان مثل تایلند و چین هم سعی می کنند شرایط حضور اینگونه گردشگران را در کشورشان فراهم کنند یعنی ساخت هتل، غذای حلال و صدها خدمات دیگر با توجه به آموزه های دینی مسلمانان خوب ایران همه را در اختیار دارد پس نیازی به سرمایه گذاری مضاعفی ندارد. بنابراین برای گسترش گردشگری اسلامی در ایران تمرکز روی کشورهای مسلمان بهترین گزینه برای شروع است.

· به عقیده شما موضوع قوانین اسلامی و حجاب برای گردشگران خارجی به عنوان مانع گسترش گردشگری ایران خواهد بود؟

پاسخ شما قطعا منفی است چون اولین قانون گردشگری یعنی احترام به قوانین مقصدشان است پس هرکس که ایران را مقصد سفرش انتخاب می کند با واقعیت کشور ایران و قوانین آن کاملا آشناست بنابراین هرگز از رعایت قوانین این کشور ناراحت نخواهد شد بلکه آن را جزئی از سفرش خواهد دید و با قوانین موجود خود را وفق خواهد داد. پس قوانین اسلامی ایران هزگر مانع از حضور خارجی ها نیست . به نظر من احترام باید دوطرفه باشد یعنی گردشگر به فرهنگ و دین میزبان احترام می گذارد و میزبان هم به مهمان احترام خواهد گذاشت پس مشکلی نیست.

· با شنیدن نام ایران اولین کلمه ای را که بخاطر می آورید چیست؟

آندریاس بدون فکر کردن گفت: تمدن، من با شنیدن نام ایران به یاد چند هزار سال تمدن این کشور می افتم البته با شنیدن نام ایران کلمه دوستی را هم به یاد می آورم چون مردم ایران واقعا خونگرم هستند .

· مهمترین مشکل شما هنگام سفرتان به ایران چه بوده است؟

عدم اتصال به سیستم بانکی جهان، به این معنی که من قادر به استفاده از کارتهای اعتباری خودم در این کشور نیستم این موضوع یعنی کابوس برای گردشگران قرن حاضر چون اکثر گردشگران خارجی مجبور هستند کل مبلغ مورد نیازشان را برای سفر به ایران همراه داشته باشند که علاوه بر خطرات جانبی کار بسیار مشکلی هم هست من این موضوع را به عنوان نقطه ضعف گردشگری ایران می دانم که باید راهکاری برای آن توسط دست اندرکاران گردشگری ایران اندیشیده شود.

· خوشمزه ترین غذای ایران برای شما کدام است؟

من طی دوبار سفر خودم به ایران غذاهای مختلفی را خورده ام که همگی بسیار لذید بوده اند اما از همه بهتر کباب کوبیده بوده که واقعا مزه آن برای من خیلی خوب بوده است. جوجه کباب هم از خوشمزه هاست ولی نمی توان از شیرینی های ایرانی به سادگی گذشت

· درپایان اگر سخنی با مردم ایران دارید بگویید.

از مردم ایران تشکر می کنم به دلیل مهمانوازی بسیار مناسبشان و به شما می گویم که خونگرمترین مردم کره زمین را در ایران دیدم که رفتار بسیار پسندیده ای با گردشگران دارند.

8/10/91

پرونده طلا

پرونده طلا

از زمانی که برق تکه های طلا در رودخانه های این کره خاکی چشم انسان را خیره کرد و تب طلا بالاگرفت، انسان هرگز نتوانست در مقابل جاذبه این فلز زرد رنگ مقاومت کند و همیشه به دنبال داشتنش بوده است. اگرچه ابتدا این خواسته با استقبال از خطرات و سختی های متفاوتی همراه بود اما امروزه این ویترین طلافروشی ها هستند که همانند دانه های درخشان طلا در گل و لای برای مدتی هرچند کوتاه دیدگان بشر را بخصوص در کشورمان و برخی از کشورهای همسایه به خود معطوف می کند.

اما به راستی تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که این مصنوعات دلربا چه مراحلی را طی کرده اند تا به این زیبایی مقابل دیدگان شما قرار گیرند؟ یا اینکه چند نفر روی یک انگشتری کار کرده اند تا روی دستتان بدرخشد؟

شاید در مرحله اول پاسخ این سئوال ساده و در چند جمله خلاصه شود اما به گفته یکی از فعالان این صنعت در اتحادیه طلا فروشان تهران هر یک کیلوگرم طلا زمینه ساز اشتغال یکصد تا یکصدو پنجاه نفر است، بنابراین شاید چند سطر و چند جمله پاسخ مناسبی برای این پرسشها نباشد و باید کمی بادقت و ریزبینی بیشتری به موضوع نگریست.

اگر از استخراج طلا که بیشتر ما از آن حداقل چند سطری مطالعه کرده ایم یا چندین فیلم علمی یا داستانی دیده ایم بگذریم روند تولید این مصنوعات جذاب و بسیار زیبا بتواند به عنوان سوژه اصلی گزارش ما باشد.

اولین مرحله پس از واردات شمش طلا عمدتا از انگلستان و دوبی به بازار تهران کارگاههای طلاسازی یا کارخانجات تولید طلاست که معمولا به دلیل حساسیت کارشان به دور از هیاهو و اطلاع مردم عادی فعالیت می کنند و صرفا دست اندرکاران صنعت طلا از این روند آگاهند اما اینبار یکی از کارگاههای طلاسازی در کوچه پس کوچه های چهارراه گلوبندک تهران که بیشترین تراکم کارگاههای طلاسازی را تجربه کرده با گشاده رویی درضد سرقت کارگاهش را برای ما گشود و از روند تولید طلا برایمان سخن گفت.

این تولید کننده طلا سخنش را اینگونه شروع کرد اگرچه این صنعت بسیار در دهانها پیچیده و همه فکر می کنند کسی که کارگاه طلاسازی دارد ثروت بادآورده ای یا گنج پنهانی را بدست آورده که در واقع اینگونه نیست بلکه اکثر تولیدکنندگان با مشکلات عمده ای چون نبود دانش فنی ، دستگاه ، ابزار و لوازم و البته قوانین درست صادرات و واردات دست و پنجه نرم می کنند و از این بارقه زیبای طلا به واقع سهم بسیار ناچیزی را به دست می آورند. اما از این موضوع که بگذریم داستان ساخت مصنوعات طلا اینگونه است:

بطور کلی این حرفه در گذشته های دور به صورت موروثی وسینه به سینه اداره می شده اما امروزه شاید بتوان با چند ده میلیون تومان اقدام به راه اندازی کارگاه های طلاسازی کرد اما اگر تخصص و علم این کار را به عنوان پشتوانه خود در کنار سرمایه نداشته باشی در این حرفه هرگز موفق نخواهی بود و پس از مدتی با تحمل ضرری زیاد مجبور به ترک این بازار پرزرق و برق خواهی شد. اگر بخواهم کارگاه طلاسازی را برایتان به توصیف کنم اینگونه می گویم که یک کارگاه طلا سازی معمولا از سه بخش عمده تشکیل می شود که به ترتیب عبارت است از دفتر، اتاق قالب گیری و ریخته گری و در نهایت اتاق تراش یا همان مخراج کاری که این قسمت از حساس ترین قسمت هاست و بطور کامل از دیگر نقاط مجزا شده البته به تازگی برخی از کارگاهها که مدرن تر هستند اتاقی که در دید عموم نیست را برای طراحی اختصاص داده اند تاطرح هایشان محفوظ باشد .

پس از تقسیم بندی کارگاه اصلی ترین موضوع دستگاهه مورد نیاز ما کوره ، نبرد، فرز (دستگاه تراش- دستی یا کامپیوتری)، میزکار مخصوص و قالب هستند. حالا مراحل ساخت یک انگشتری را برای شما شرح خواهم داد . قبل از هر کاری در کارگاههای طلاسازی بحث مدل سازی مطرح است که باید ابتدا ملی را برای ساخت محصول اصلی تهیه کنیم این مدلسازی امروزه به سه روش انجام می شود 1روش سنتی 2 با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری 3 با استفاده از دستگاه پرینت سه بعدی

1.        روش سنتی : این روشی است که امروزه شاید کمتر از آن استفاده شود اما هنوز هم برخی از کارگاهها از این روش استفاده می کنند که خلاقیت و هنر کارگر باعث به وجود آمدن مدلی از طرح اصلی روی موم یا برنج می شود البته کاری بسیار دشوار و طاقت فرسایی است ..

2.        استفاده از نرم افزار کامپیوتری (ماشین آلات مدلسازی): پس از طراحی کار اصلی با استفاده از نرم افزار دستگاههای مخصوص در محیطی کاملا بسته و محصور شروع به تزریق مواد شیمیایی حساس به نور می کنند و در نهایت مدلی از کار اصلی را تولید می کنند اگرچه این روش همانند روش استفاده از پرینت سه بعدی است اما مزایایی همچون استقامت مدل ساخته نسبت به پرینت سه بعدی را به همراه دارد و البته سرعت عمل بیشتری نیز دارد

3.        در نهایت پرینت سه بعدی : در این روش پس از طراحی کار اصلی با نرم افزار مخصوص کاربر دستور پرینت را می دهد و پرینت سه بعدی روی صفحه کار شروع به تزریق موم به صورت لایه لایه می کنند و با توجه به خواصیت موم که با هوا ترکیب و به سرعت سخت می شود مدل کار ساخته می شود اما باید دقت داشته باشیم که این مدل آسیب پذیر است.

پس از ساخت یک نمونه اولیه از کار با روشهای یاد شده حالا نوبت ساخت قالب برای ریخته گری کار از روی نمونه است. این مرحله برای ساخت یک نمونه از عین کار است که با روشهای متفاوتی انجام می شود این روش ها عبارتند از  1. ساخت قالب های لاستیکی یا سیلیکنی از روی مدلهای مومی یا غیر فلزی و 2 ساخت قالب لاستیکی با روش پخت لاستیک

در روش اول مدل را داخل یک قالب قرار می دهیم و قالب را با مواد شیمیایی مخصوص از ترکیبات سیلیکنی مایع پر می کنیم تا پس از مدتی مواد شیمیایی خشک و جامد شوند و سپس قالب برش خرده و مدل از داخل آن خارج می شود و ادامه کار اما در روش دوم با استفاده از خمیرهای لاستیکی موجود در بازار هر مدلی که تحمل درجه حرارت حدود 500 درجه را داشته باشد با آن می پوشانیم و در پرس مخصوص قرار می دهیم که این پرس علاوه بر فشار درجه حرارت را هم از بالا و پایین روی خمیر وارد می کند و پس از مدتی قالب دور مدل را گرفته و با استفاده از تیغ جراحی قالب را باز می کنیم و مدل را خارج می کنیم تا به مرحله بعدی برسیم.

مرحله تزریق موم داخل قالب یکی از حساس ترین مراحل کار است چون اگر این کار به خوبی و دقت انجام نشود مدل مومی خوبی از کار تهیه نخواهد شد و در نهایت کار تمیز و قابل ملاحظه ای را نمی توانیم تهیه کنیم . در این مرحله هرتعداد محصولی که قصد تولید داریم را باید کپی مومی بسازیم تا در مراحل بعدی این موم ها تبدیل به محصول طلایی شوند.

اما چهارمین مرحله از مراحل ساخت یک انگشتری شاخه کردن نمونه های مومی است ، در این مرحله مدل های تهیه شده در مرحله قبل را به وسیله یک هویه به یک مفتول مومی می چسبانیم تا به صورت یک درختچه درآید و سپس انتهای آن را در جایگاه مخصوص لاستیکی سیلندر ریخته گری قرار می دهیم . این درختچه مومی می تواند از یک تا حتی صدها نمونه کار مومی تشکیل شده باشد.

پنجمین مرحله از مراحل ساخت مصنوع طلایی ما مرحله قالبگیری است در این مرحله وقتی درختچه مومی ما در سیلندر مخصوص قرار گرفت اطراف آن با گچ مخصوص قالبگیری به دور از نور قالبگیری می شود و با دستگاه مخصوص کاملا فشرده و بدون حباب خواهد شد این مرحله تا خشک شدن قالب گچی ادامه می یابد پس از اتمام کار قالب گچی که در مقابل حرارت مقاوم است تولید می شود و باید درختچه مومی را از داخل قالب خارج کنیم که این کار با دستگاه حرارت غیر مستقیم انجام می شود در این مرحله که در واقع مرحله ششم است با استفاده از حرارت غیر مستقیم موم داخل قالب گچی ذوب شده و از قالب خارج می گردد و برای اینکه کار کاملا خشک وتمیز باشد آن را داخل کوره قرار می دهیم تا حسابی خشک و بدون هرگونه آلودگی موم شود این مرحله بین 8 تا 12 ساعت بطول خواهد انجامید.

مرحله هفتم یا همان ریخته گری که شاید گرانترین قسمت کار است معمولا با سه روش انجام می شود

1.        گریز از مرکز : در این روش قالب تولید شده به صورت افقی با بوته ذوب طلا قرار می گیرد و پس از ذوب طلا با استفاده از نیروی گریز از مرکز طلا وارد قالب می شود که این روش سنتی و ابتدایی کار بوده و احتمال خطا در این روش بسیار بود و البته اتلاف هم زیاد بود. این روش قدیمی هنوز هم در برخی از کارگاههای سنتی مورد استفاده است.

2.        روش وکیوم (شرایط خلاء کامل): این روش که کمی مدرن تر و ایمن تر از روش قبلی است به این صورت است که قالب را روی دهانه یک ماشین مکش می بندیم و طلای مذاب که در کوره سنتی ذوب شده را داخل سیلندر می ریزیم و همزمان با روشن کردن دستگاه مکش طلای مذاب به داخل قالب کشیده می شود و محفظه های خالی داخل قالب را پر می کند. این روش علاوه بر ایمنی بیشتر به صرفه تر نیز هست و دور ریز کمتری دارد

3.         روش ریخته گری با ماشین های القایی که جدیدترین روش موجود بازار است، این روش بصورتی است که قالب ایجاد شده را داخل دستگاه قرار می دهیم و با استفاده از گاز آرگون محفظه های قالب را علاوه بر پرکردن روان سازی نیز می کنم و با ذوب شدن طلا داخل بوته آن را به داخل قالب تزریق می کنیم بنابراین هیچگونه هوایی در کار نیست و جلوی اکسید شدن طلا گرفته خواهد شد.

پس از اتمام مراحل ریخته گری حالا با یکی از روش های ذکر شده اجازه می دهیم تا قالب خنک شده و البته طلای ذوب شده کمی حالت جامد به خود بگیرد که معمولا بین 5 تا 15 دقیقه زمان نیاز است بعد قالب را داخل آب قرار می دهیم تا شکسته شود و شاخه های درختی طلایی از آن جدا شود و برای تمیز شدن کامل کار آن را با فشار آب می شوییم تا بطور کلی گچ از روی کار بلند شود و فقط طلای قالب گیری باقی بماند.

مرحله هشتم با برش شاخه های طلایی کار آغاز می شود، این روش معمولا با قیچی های بادی که دقت و سرعت مناسبی دارند انجام می شود و قطعات ساخته شده طلا را از قطعات اضافه جدا و با استفاده از ماشین های مخصوص سایش هر گونه زائده را از قطعه اصلی می کند تا برای مراحل بعدی آماده سازی شوند.

نهمین مرحله از مراحل مختلف تولید مصنوعات فلزی مربوط شستشو و تمیز کاری قطعه ساخته شده از هرگونه زائده یا چربی است که معمولا این روش با استفاده از دستگاههای التراسونیک و ایجاد امواج بسیار قوی در محیط مرطوب انجام می شود در واقع قطع ساخته شده پس از خروج از این دستگاه درخشندگی اولیه یا همان برق طلا را به خود خواهد دید .

دهمین مرحله نیز ، مرحله پرداخت و جلاست که قطع ساخته شده در دستگاههای مخصوص که گاهی اوقات به آنها پوست زنی هم می گویند ریخته شده و با موادی مخصوص و گاهی گاملا عادی مثل خرده چوب سایید شده و جلا می گیرند بسیاری از این دستگاهها برای جلوگیری از هدر رفتن قطعات طلای جدا شده از مصنوعات ساخته شده مجهز به فیلتر های مخصوص هستند تا درصد هدر رفتن کار را به حداقل برسانند. در این مرحله اگر محصول دارای نگین یا سنگ های قیمتی باشد توسط کارگران ماهر یا همان مخراجکاران اینکار انجام می شود و به جواهر تبدیل می شود.

نکته بسیار جالب در باره اتاق مخراجکاری این است که معمولا این اتاق کاملا از کارگاه دور است و به جز درب ورودی که کاملا عایق بندی شده هیچ راه نفوذی دیگری ندارد تمامی پنجره ها و راههای عبور هوا مسدود شده و هوای داخل اتاق صرفا با هواساز تصفیه می شود . لباس کارگران معمولا مخصوص این اتاق است و با روپوشی از جنس چرم یا پلاستیک مشغول به کار می شوند برای جلوگیری از هدر رفتن هرگونه گرد طلا کف اتاق نوعی کفپوش پلاستیکی با سوراخ های ریز پوشیده می شود تا گرد و غبار طلا در کف اتاق جمع شود و البته کارگران قبل از ترک کردن اتاق با دستگاه باد کاملا لباس هایشان را تمیز می کنندو از آن خارج می شوند با دمپایی مخصوص در اتاق تردد دارند و پس از خروج دستهایشان را داخل سطل های مخصوصی که از اب پرشده اند می شویند تا اگر خرده طلا یا گرد طلا روی دستانشان هست نیز داخل سطل رسوب کند در نهایت هر چند وقت یکبار رسوب داخل سطل ها و البته گرد و غبار کف اتاق را داخل کوره می سوزانیم تا مانده طلا را از آن جدا کنیم با این روش مقداری طلای گرد شده به دلیل تراش کار به هوا برخواسته بود را دوباره به چرخه تولید باز می گردانیم.

یازدهمین مرحله نیز مربوط به آبکاری ، کار است که در واقع کار آماده شده را با لایه ای از فلزات گرانبها مثل رادیوم، روتونیوم و ... می پوشانند و باعث جلا و درخشندگی کار می شوند.

و در نهایت مرحله پایانی مرحله پرداخت و شستشوی کار است که با استفاده از دستگاههای بخارشوی بسیار دقیق این کار انجام می شود و برای کارهایی که دارای سنگهای قیمتی هستند بسیار مفید و موثر است .

این مراحل برای تولید النگو اگرچه چهارده  مرحله است اما  بسیار ساده تر از ساخت دیگر مصنوعات طلایی است چون بیشتر کار با دستگاه انجام می شود . مراحل تولید النگو به این ترتیب است:

1.        مرحله ذوب طلا (Melting & Casting)

این مرحله کاملا با ساخت دیگر مصنوعات شبیه است و در کوره های مختلف با توجه به امکانات کارگاه ذوب می شود.

2.        مرحله نورد کاری یا رولینگ (Rolling)

پس از پایان مرحله ذوب، طلای ریخته شده آماده نورد کاری می شود. دستگاه نورد طلای ریخته گری شده را با توجه به نوع النگو که به سه صورت مفتولی، تسمه ای و پروفیلی است  محصول تولید می کند.

3.        مرحله پروفیل (Profiling wirerolling)

چنان چه بخواهیم النگوی پروفیلی تولید کنیم تسمه نورد کاری شده نسبت به قطر خارجی لوله سایز شده و وارد مرحله پروفیل می شود. بنابراین این مرحله صرفا با توجه به سفارش وارد پروسه تولید خواهد شد

4.        گرد کردن یا فنرپیچ کردن

مفتول یا تسمه  تخت را باید به صورت حلقه یا گرد درآوریم که در این مرحله تمسه یا مفتول به صورت فنر پیچ در آمده و آماده برش به صورت حلقه ای خواهد شد.

5.        تابش کاری کردن (Annealing)

بعد از نورد و طی عملیات مختلف، به دلیل گذشت زمان اکنون طلا به صورت فشرده شده درآمده و اصطلاحاً خشک و از حالت نرمی و فنری خارج می شود، بنابراین باید به وسیله حرارت، طلا را به حالت اولیه احیا کنیم. تا مراحل بعدی به سادگی قابل انجام باشند.

6.        برش کاری (Cutting)

در این مرحله تسمه و یا مفتول در اندازه ها و قطر های مختلف استاندارد شده برش داده می شود که این کار معمولا با دو روش امکان پذیر است:

1- برش کاری به وسیله دستگاه برش (ارّه)

2- برش کاری به شیوه دستی یا گیوتینی

7.        لحیم کاری یا جوشکاری (Soldering)

پس از برش مفتول طلا، اکنون نوبت آن رسیده که دو سر مفتول به یکدیگر جوش داده شود . این جوشکاری به سه روش زیر امکان پذیر است:

1- جوش کاری گاز (مشعل)

2- جوش کاری الکلی

3- جوشکاری لیزری (بدون احتیاج به لحیم)

8.        فرم دار کردن (Tube Shaping tubeprofiles)

چنان چه سفارش تولید النگوی پروفیلی داشته باشیم با استفاده از ماشین چرخ دامله (دستی) تسمه را به فرم های سه گوش، چهارگوش، گرد، نیم گرد، بیضی، نیم بیضی، مربع، شش گوش و اشکال هندسی دیگر تبدیل نماییم.

9.        سایز کردن (Sizing)

با اتمام مرحله جوش کاری، لازم است که النگو به شکل کاملاً گرد و دقیق باشد که برای این کار از سایززن یا همان سایزکن استفاده می کنیم. این سایز کن ها به سه دسته تقسیم می شوند :

1- سایزکن برجکی

2- سایزکن  توپی فنری

3- سایزکن  پنوماتیکی هیدرولیکی

10.     تراش ترنا (Turning)

جهت تراش و همسطح نمودن داخل و خارج النگوی سایز شده از ماشین های تراشکاری ترنا برای داخل تراشی، رو تراشی، دامله تراشی، پخ زدن و خط انداختن استفاده می کنیم.

11.     پرداخت کاری یا پولیش (Polishing)

برای ظرافت هر چه بیشتر النگو و نیز رفع لکه ها از سطح آن و امکان ایجاد طرح های سیاه قلم با ماشین CNC یا لیزر که به زیر کار بسیار صاف و صیقلی احتیاج دارد از ماشین های مخصوص پرداخت استفاده می کنیم.

این ماشین های با استفاده از برس های بسیار نرم و چرخش مناسب کار صیقل النگو را انجام می دهند و ضمناً مجهز به سیستم مکش بسیار قوی برای جلوگیر ی از هدر رفتن و اتلاف طلا هستند.

12.     آبکاری (Electroplating)

مرحله آبکاری در تمامی روش های ساخت مصنوعات طلایی کاملا یکسان است .

13.     خشک کردن (Drying)

برای خشک کردن سریع النگوی آبکاری و جلوگیری از ایجاد لکه و یا شوره های احتمالی حاصل از آبکاری از ماشین خشک کن استفاده می کنیم . در واقع بسیاری از محصول این مرحله قابل استفاده است اما اگر لازم به طراحی یا تراش باشد محصول به مرحله بعدی یعنی تراش ارسال می شود.

14.     تراش طلا (Diamond or Laser Cutting)

پس از اتمام مرحله آبکاری النگو برای نقش پذیری آماده است که برای این مورد می توان از انواع مختلف ماشین های تراش استفاده کرد اگر امکانات کارگاه اجازه بدهد از دستگاههای تمام اتوماتیک سی ان سی استفاده می کنند یا اینکه النگوی ساخته شده را به دست توانمند هنرمندان ایرانی می سپارند تا هنردستشان آن را تزئین کنند.

پس از توضیحات کاملی درباره مراحل تولید مصنوعات طلایی از این فعال عرصه طلا و جواهر پرسیدم که مهمترین مشکل حرفه شما چیست که اینگونه پاسخ داد اولین مشکل عدم همکاری دولت برای واردات ماشین آلات موردنیازمان است که همین موضوع باعث شده که موقعیت تجاری خودمان نسبت به صادرات مصنوعات طلا قبل از انقلاب به ترکیه را با واردات از این کشور جایگزین کنیم چون در اوایل انقلاب دولت صنعت طلا و جواهر را در کنار لوازم آرایشی به عنوان یکی از نیازهای غیر ضروری جامعه قرار داد و به همین دلیل ورود ماشین آلات و تکنولوژی به ایران سخت شد و ما از قافله تولید جاماندیم و امروزه حتی برخی تولیدات داخلی را به اسم کار خارجی از بازار می خریم اگرچه نبود نیروی متخصص در صنعت تولید و ساخت مصنوعات طلا هنوز هم به چشم می خورد اما به تازگی برخی آموزشگاهها برای رفع این کمبود اقدام کرده و مشغول  پرورش نیروی متخصص هستند اما دومین مشکل ما کمبود کارگاههای ریگیری یا همان عیارسنجی در نظام تولید طلاست.

عدم کنترل و رسیدگی به این کارگاهها که تعداد زیادی از آنها هم اکنون در اطراف بازار فعالیت دارند باعث شده تا بعضا عیارهای نامناسب به دست مصرف کننده برسد و باعث عدم استاندارد بودن طلای ایران باشد. همانطور که می دانیم عیار طلای ایران همانند برخی کشورهای دیگر 18 است یا همان 750 است بعضا اختلاف عدد محاسبه شده در کارگاههای ریگیری خواسته یا ناخواسته باعث می شود تا یکی دو خط یا حتی بعضا ده خط عیار بالا یا پایینتر از استاندارد 750 باشد که این موضوع علاوه بر بدنامی محصولات باعث سوءاستفاده برخی شده است حساب کنید یکی یا دو خط پایینتر در طول معاملات یک ماهه برای تولید کننده چه سودی را خواهد داشت و البته چه ضرری برای خریدار. به هر حال اگر بتوان این کارگاهها را با دستگاههای پیشرفته و استاندارد همراه کرد بسیاری از مشکلات صنعت طلاسازی برطرف خواهد شد و البته اختلاف حساب های بین کار ما نیز کمتر خواهد شد چون گاهی اوقات نقاط مختلف قطعه طلای ریگیری شده دارای عیار متفاوت است بنابراین نمی توان عیار دقیقی از محصول نهایی به دست آورد پس اگر دستگاهها  تکنولوژی مناسبی در اختیار ریگیری ها باشد می توان به این مشکل غلبه کرد.

در مورد ذوب کردن سکه های طلا دراین صنعت از او سئوال کردم که اینگونه پاسخ گرفتم ، معمولا وقتی طلاهای شکسته را ذوب می کنیم برای اینکه عیار هرگز عیار مناسبی را به دست نخواهیم آورد بنابراین با اضافه کردن مس یا طلا باید عیار را کامل کنیم اگرچه میزان افزودن مس و طلا تا حدودی تجربی است اما باید با محاسبات همراه باشد . به عنوان مثال اگر عیار طلای ذوب شده ما 700 باشد باید به آن طلا اضافه کنیم تا به عیار 18 یا همان 750 برسیم خوب شمش که در دسترس نیست برای این کار یا اینکه همه کارگاهها سرمایه نگداری شمش را ندار تنها طلایی که استاندارد است و در دسترس سکه بانکی هست که برای عیار کردن کارهایمان از آن استفاده می کنم نه اینکه خود سکه را آب کنیم و از آن مصنوعات طلا بسازیم به همین ترتیب هم اگر عیار طلا بالا باشد به آن مس اضافه می کنم تا روی 750 بایستاد و از آن در ساخت استفاده کنیم.

 

به هر حال پشت ویترین زیبا و زرین مغازه های طلافروشی دنیای منحصر به فردی وجود دارد که هزاران نفر را به خود مشغول کرده است ، این گوشه ای از پس پرده تب طلا در قرن حاضر بود.

کیفی ها چه افرادی هستند؟

بدون تردید داستان فیلم های جویندگان طلا را در قاره آمریکا به یاد داریم و صحنه های مهیج آن را بارها در ذهنتان مرور کرده اید. این تب طلا بود که این افراد را وادار به ماجراجویی در سرزمین های ناشناخته می کرد اگرچه به ظاهر تب طلا در جامعه امروزی فروکش کرده و دیگر خبری از داستان این فیلم ها نیست اما هنوز هم گروهی در ایران هستند که در صنعت طلا وجواهر فعالیت می کنند و دقیقا شرایط و خطرات آن زمان را به جان می خرند .

شاید خبری از تعقیب گریز روی اسب در کوه و دشت نباشد اما گاهی اوقات موضوع سرقت از این گروه صدر اخبار قرار می گیرد و حتی سوژه فیلم های جدید می شود. بله این گروه که به اصطلاح در بازار طلا به آنها کیفی می گویند هستند.

هرچند تقریبا بسیاری از شهرهای کشور دارای بازار اصلی طلا و جواهر هستند اما همگی آنها سازنده یا تولید کننده این مصنوعات نیستند بنابراین گروهی که معروف به کیفی ها هستند مسئولیت انتقال این مصنوعات زیبای فلزی از مراکز تولید به بازار های محلی دارد .

این گروه یا دارای سابقه ای طولانی در این صنعت هستند و برای کارگاههای تولید کاملا شناخته شده هستند یا اینکه با توصیه چند نفر از معتمدان بازار طلا وجواهر به این کار وارد می شوند بنابراین اینطور نیست که فردی تصمیم بگیرد این حرفه را شروع کند و از فردای آن روز در گروه کیفی های بازار فعالیت کند بلکه معمولا در صورت امکان ورود به این گروه باید به صورت همراه با یکی از پیشکسوتان این حرفه همراه باشد و در سفرهایش با او همراه شود تا اینکه را ز و رمز این حرفه یعنی انتقال و نحوه محاسبه و جمع آوری فاکتور را بیاموزد تا پس از مدتی بتواند خود به عنوان کیفی در این حرفه فعالیت کند.

برخی از این افراد اگر امکانات مالی داشته باشد خود اقدام به خرید محصولات طلایی از سازنده می کنند و پس از انتقال و فروش آنها به بنکدار محلی این کار را ادامه می دهند اما بسیاری از آنها صرفا وظیفه نقل و انتقال طلای ساخته شده از کارگاه به بنکداری و برگرداندن حساب را برعهده دارند که در این میان درصد اندکی از اجرات ساخت طلا فروخته شده را به عنوان حق و الزحمه خود دریافت می کنند.

این گروه با دریافت کار ساخته از کارگاههای تولید طلا معمولا در مراکز استان مثل بازار تهران اقدام به انتقال آن به شهرستان ها می کنند هرچند امروزه بتوان گفت که سیستم توزیع کارگاههای بزرگ جای این گروه را گرفته اما هنوز هم چند ده هزار نفر در این صنعت و حرفه بخصوص مشغول هستند . این گروه که معمولا یک نوع کار تولیدی کارگاهی خاص را به بازار مصرف انتقال می دهند از سوی اتحادیه کارت شناسایی دریافت می کنند و مورد تایید بازار هستند بنابراین هیچ جایی برای سوء استفاده نیست . این کارت شناسایی به این دلیل برایشان صادر می شود که گاهی در موارد امنیتی بتوانند از پلیس کمک بگیرد و در صورت سئوال ماموران بتوانند ثابت کنند که این مقدار طلای همراهشان مربوط کجاست یا اینکه به کجا حمل می شود چون برخی از این افراد برای جابه جایی طلای همراهشان از بازار تولید به بازار مصرف مجبور به استفاده از خطوط هوایی داخلی هستند بنابراین این کارت شناسایی که تایید شده اتحادیه طلافروشان هر استان است برایشان ضروری خواهد بود.

به تازگی این گروه و با همکاری اتحادیه اجازه حمل وسایل حفاظت شخصی مثل اسپری فلفل یا شوکر را دریافت کرده اند بنابراین به امنیت کارشنان افزوده شده هرچند هنوز هم این گروه به دلیل لورفتن مسیر حرکتشان در خطر حمله سودجویان هستند اما سعی می کنند یا به صورت گروهی به سفر بروند یا اینکه کاملا با یکدیگر در تماس دایم باشم تا به سلامت به مقصدشان برسند و اجناس امانی را تحویل صاحبانشان بدهند.

دستمزد این گروه اینگونه محاسبه می شود که کارگاه سازنده دوره ای که معمولا با توجه اعتبار این کیفی ها تعیین می شود بین یک هفته یا یک ماه تعیین می شود را نسبت به بازپرداخت طلای دریافتی از کارگاه زمان دارند و البته درصدی هم از تخفیف تولیدکننده نسبت به کارمزد ساخت طلا برخوردار خواهند شد بنابراین پس از تحویل جنس مورد نظرشان به خریدار با افزودن درصدی به کارمزد ساخت سودی برای خود به دست خواهند آورد اما در مورد میزان طلا باید عینا آن را به کارگاه تولیدی تحویل دهند حالا یا به صورت طلای شکسته یا شمش یا مبلغ ریالی همان زمان معامله که طلا را از کارگاه تحویل گرفته اند البته معمولا آنها علاقمند هستند همان طلا را به سازنده تحویل دهند تا از نوسانات قیمت طلا مصون باشند.

این گروه پس از رسیدن به مقصد شروع به توزیع محصولات خود به متقاضیان می کنند و تا بعد از ظهر زمان سپری می کنندو پس از آن اقدام به جمع آوری مطالبات هفته قبل یا ماه قبل خود را از خریداران می کنند و به اصطلاح خود حساب بازشان را می بندند با این کار سود خود از روی کل مبلغ کسر کرده و طلا و کارمزد کارگاه سازنده را کاملا به کارگاه پس از بازگشت تحویل می دهند . این پروسه با توجه به حوزه فعالیت این گروه هر هفته یا هر ماه تکرار می شود و هر بار با توجه به سود حاصل درآمد کسب می کنند اما لازم به یادآوری است که این گروه در واقع با جابجایی چندین کیلوطلای همراهشان با جانشان بازی می کنند .

به همین دلیل این افراد سعی می کنند ساعت حرکت از مبداء به مقصد یا برعکس ، مسیر حرکت، وسیله سفر و حتی لباس هایشان در طول مسیر را دائم تغییر دهند تا از سوء نیت دیگران در امان باشند و البته مدت طولانی تری را در این حرفه سپری کنند. وسیله نقلیه خصوصی ، هواپیما و اتوبوس از اصلی ترین وسایل حمل و نقل آنهاست اما در هر مورد سعی می کنند با ترفندهایی هویت و شغلشان را کاملا مخفی نگهدارند تا مورد تعرض دیگران قرار نگیرند اما نظم و ترتیب سفرهایشان و البته نحوه محاسبه طلب وبدهی آنها یکی از منظم ترین روشهای مرسوم در بازار است چون بیش از سرمایه آنها نیاز به اعتبار و اعتماد سازندگان و البته خریداران دارند که در صورت خدشه دار شدن هر آیتم آنها دیگر قادر به ادامه فعالیت اقتصادی در این حرفه نخواهند بود بنابراین شایدبتوان گفت این حرفه در بازار کاملا مروسی و پدر و پرسی باقی مانده و ورود افراد متفرقه در این بازار بسیار سخت یا کاملا غیر ممکن است.

چترهایی که برای طلا باز شده اند

چترهایی که برای طلا باز شده اند

تقریبا یکی یا دو دهه پیش وقتی جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد کشورمان به اقتصاد کشور معرفی شده و تنوع پاساژهای خرید و البته قیمت بسیار ارزان اجناس ارایه شده در انها دهان به دهان بین مردم کشورمان چرخید موجی از خریداران به این منطقه ازاد و البته توریستی کشورمان سرازیر شدند. همین موضوع باعث شد تا برخی از بنکداران و واردکنندگان بازار برای نپرداختن عوارض گمرکی اقدام به ارسال اجناسشان توسط گروهی از مسافران از این جزیره زیبا به بازار به صورت چمدانی کنند و در اصطلاح تجارت چمدانی منطقه را رونق دهند .

اما پس از مدتی که چمدان های بسیاری از این جزیره به مناطق مختلف کشورمان رفت و سود تقریبا مناسبی به هر دو گروه یعنی مسافران و البته صاحبان کالا رسید حرفه ای به نام چتربازی نیز در این منطقه رونق گرفت ، هرچند هر دو گروه برای مدتی درآمد مناسبی داشتند و از این شرایط به خوبی استفاده کردند اما پس از مدت کوتاهی موضوع این نوع تجارت یعنی تجارت چمدانی و البته حضور گسترده چتربازها در مناطقی مثل کیش صدر اخبار اقتصادی قرار گرفت و صدمات و خسارات ناشی از اینگونه تجارت برای سیستم مالیاتی کشور و البته عدم کنترل دقیق بر اجناس وارداتی از سوی کارشناسان بارها و بارها به مسئولان گوشزد شد.

 هرچند در حال حاضر چتر این گروه به گستردگی گذشته نیست و تقریبا می توان گفت در موارد معمول کارو بارشان مثل گذشته سکه نیست و البته تعدادشان بسیار کمتر از گذشته شده اما چتر این گروه جای دیگری از بازار گسترده شده است و به جای حمل و نقل کیف، کفش، البسه، لوازم آرایش، لوازم آشپزخانه و خوراکی ، باری کوچک اما بسیار سودآور را حمل می کنند، این بار کوچک اما پرسود چیزی نیست جز فلز زرد رنگ گرانبها یعنی طلا و مصنوعات طلایی.

اگرچه فعالیت این گروه را نمی توان در ردیف قاچاق کالا در نظر گرفت، اما این چتربازها و البته تعداد محدودی از فعالان بازار طلا با استفاده از موقعیت ایجاد شده ، ضعف قوانین و البته سوء استفاده از معافیت های گمرکی مسافران اقدام به ارسال یا واردات مصنوعات طلا به کشور می کنند . هرچند طبق قوانین جمهوری اسلامی صادرات و واردات این فلز گرانبها با شرایط خاصی انجام می گیرد (طبق آمار ارایه شده در وب سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران هر مسافر می تواند 150 گرم طلای ساخته شده بدون نگین را از کشور خارج کند) و در برخی موارد حتی ورود و خروج هرنوع طلا به کشور ممنوع است. اما برق این فلز گرانبها باعث شده تا برخی با نادیده گرفتن قوانین دست به صادرات و واردات مجازی (غیر واقعی) طلا به صورت غیر قانونی اما به ظاهر قانونی بزنند.

به عنوان مثال به نقل از واحد مرکزی خبر چند روز گذشته محموله قاچاق 216 کیلوگرمی طلا از داخل یک لنج سیب زمینی در بندرعباس کشف و ضبط شد. اگر موضوع قاچاق و روند قانونی آن بگذریم در می یابیم که نوسانات قیمت طلا داخل و خارج باعث سرازیر شدن رگه های طلایی از داخل ایران به خارج یا برعکس آن اما روی بدن چتربازان می شود.

همانطور که می دانیم قیمت این فلز گرانبها توسط بازار جهانی تعیین شده و در کشورمان نیز قیمت اونس جهانی طلا با قیمت دلار رابطه مستقیمی دارد بنابراین گاهی اوقات به دلیل نوسانات نرخ ارز و البته اونس جهانی قیمت طلا داخل ایران با خارج از کشور بسیار متفاوت است که بعضا این قیمت ارزان تر از خارج است و گاهی گرانتر ، این تفاوت باعث شده تا در شرایط متفاوت حرکت این فلز زرد رنگ از داخل به خارج یا برعکس صورت گیرد و چتربازها با راهنمایی گروه اندکی از فعلان بازار طلا با توجه به نوسانات قیمت مسیر حرکتشان را تعیین کنند.

طبق اطلاعات به دست آمده از بازار تهران گاهی اوقات اختلاف قیمت یک کیلوگرم طلا یا همان شمش ، داخل با خارج از ایران به چندین میلیون تومان نیز می رسد و این تفاوت خود باعث گسترده تر شدن چتر این گروه و البته صادرات یا واردات مجازی مصنوعات طلا به خارج از کشور در بازار طلای ایران می شود.

روند کار چتربازهای طلایی اینگونه است که هنگامی که اختلاف قیمت طلا داخلی با خارجی زیاد شد و بستن چمدانشان صرف داشت سودجویان طلایی چون حمل شمش طلا کاری بسیار دشوار و البته در برخی موارد غیر ممکن است اقدام به ساخت مصنوعات عیار بالای طلا با وزن بالا می کنند. به عنوان مثال می توان از النگوی 200 گرمی، یا زنجیر و دست بند 250 گرمی  نام برد و آن را تحویل چترباز می دهند تا به مقصدی مشخص که معمولا کشور ترکیه یا دوبی هست برسانند و در ازای آن مبلغی هم از مقصد دریافت کنند البته لازم به ذکر است که این چتربازها هرگز افراد عادی نیستند بلکه افرادی امین در صنف طلا و جواهر هستند و با شناخت کامل توسط سودجویان بازار طلا به کار گرفته می شوند. اما سود این کار در واقع به جیب ارسال کننده خواهد رفت چون اگر مبلغ این طلا به صورت دلار یا ارزهای معتبر دیگر وارد کشور شود که خوب سودی مقطعی به او رسیده اما اگر به جای طلای ارسالی که از درجه خلوص بالایی نیز دارد، طلای 18 عیار ساخته شده وارد کنند که معامله ای برد برد را برای خود رقم زده است. هرچند که گاهی هم به دلیل نوسانات مقطعی طلایش به خاکستر تبدیل می شود اما در بیشتر مواقع طلای او ری خواهد کرد.

اما چگونه؟ همگان می دانیم برای عیار کردن طلای شمش به طلای 18 عیار باید به آن مس یا نقره افزود بنابراین اگر یک کیلوگرم شمش طلا را بخواهیم به طلای عیار 18 تبدیل کنیم باید مقداری از فلزات یاد شده را به آن بیافزاییم پس به عنوان مثال 1000 گرم طلای ما تبدیل 1050 گرم خواهد شد (مقیاس کاملا فرضی هستند) اینجاست که این معامله برای صاحبش 50 گرم طلا سود کرده است. اما سود اصلی زمانی است که مصنوعات خارجی وارد شده به جای طلای ارسالی با اجرت های نجومی به مشتریان و خریداران فروخته می شود همین موضوع باعث شده که گاهی سود حاصل از این معامله به چیزی حدود 10 تا 15 میلیون تومان یا حتی بیشتر  نیز برسد اگرچه درصدبسیار اندکی به چتربازها می رسد اما به هر حال این معامله برای هر دو بدون در نظر گرفتن مصالح اقتصادی کشور توسط آنها بسیار شیرین و گواراست که نمی توانند از آن چشم بپوشند.

بنابراین شاید با وضع قوانین و بازرسی های متناوب در مبادی ورودی و خروجی کشور بتوان از فعالیت چتربازها کاست اما به واقع نمی توان جلوی این کار را بطور کامل گرفت و روند صادرات یا واردات مجازی طلا و مصنوعات آن را به کشور قطع کرد، وجود میزان زیادی مصنوعات طلایی خارجی در بازار تهران  دیگر شهرها خود گواهی براین مدعاست.

گردشگری اسلامی در ایران جه استانداردی دارد؟

آیا گردشگری اسلامی ایران مهر استاندارد بین المللی را دریافت کرد؟

دو هفته گذشته در روزهای پنجم و ششم دسامبر سال 2012 اولین کنفرانس استاندارد در گردشگری اسلامی در مرکز تجارت جهانی شهر کوالالامپور مالزی برگزار شد از آنجا که ایران هم به عنوان یکی از کشورهای مسلمان دهکده جهانی که مدعای جذب گردشگران اسلامی در قالب کردشگری حلال یا همان گردشگری اسلامی را دارد خالی از لطف نیست که نگاهی به این صنعت در کشورمان و جایگاه تمدن کشورمان در این کنفرانس داشته باشیم.

بطور کلی گردشگری اسلامی یا همان گردشگری حلال با توجه به تعداد مسلمانان جهان و رشد روز افزون گردشگران مسلمان در سطح دهکده جهانی به عنوان یکی از  معتبرترین زیرمجموعه های صنعت سبز گردشگری در سراسر جهان بخصوص در کشورهای گردشگر پذیر معرفی شده است و جامعه مسلمان و کشورهایشان به عنوان بازار هدف عمده ای برای برای این کشورها شناخته شده است به گونه ای که حتی برخی از این کشورها که هیج مذهب رسمی را نپذیرفته اند نیز سعی کرده اند با ایجاد شرایط منطبقه با موازین اسلامی توجه گردشگران مسلمان را به دیدنی ها و جاذبه های منطقه خود جلب کنند.

از سوی دیگر بنا به گزارش سازمان جهانی گردشگری 12.3 درصد از کل مبلغ هزینه شده توسط گردشگران بین المللی در سال 2011 میلادی مربوط به گردشگران مسلمان بوده است و البته با توجه به رقم کل 1034 میلیارد دلاری درآمد صنعت گردشگری طی این سال مالی پی به جایگاه این گروه از گردشگران در درآمد کل صنعت گردشگری جهان خواهیم بود و در همین حال می توان به انگیزه بالای کشورها برای جذب گردشگران مسلمان پی برد. اما جالب است که بدانیم طبق برآوردها این مبلغ یعنی درآمد کل گردشگری حاصل از سفر گردشگران مسلمان تا سال 2020 میلادی به رقمی بالغ بر 192 میلیارد دلار خواهرد رسید پس در می یابیم که بی دلیل نیست که کشورهای گردشگرپذیری چون استرالیا، تایلند ، چین و بسیاری از دیگران در دهکده جهانی چشم به این رقم دوخته اند و سعی می کنند با توسعه زیرساخت ها و ایجاد شرایط مساعد برای حضور گردشگران مسلمان سهم بیشتری از این رقم را به گردشگری منطقه خودشان اختصاص دهند.

حال آنکه ایران بهعنوان کشوری مسلمان که تمام امکانات در این زمینه را در اختیار دارد و بعضا در برخی موارد امتیازاتی مثل بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در مشهد مقدس را در خود جای داده چه درصدی از این رقم را به خود اختصاص می دهد و یا بطور کلی چه کار برای جذب حداکثری گردشگران مسلمان دهکده جهانی به ایران انجام داده است؟ اما به پاسخی می رسیم که حتی نامی از ایران در بین کشورهای پرمخاطب گردشگران مسلمان نیست در حالی که ترکیه پس مالزی به عنوان دومین مقصد گردشگران مسلمان به صنعت گردشگری جهانی معرفی شده است و به تازگی مدعیان جدیدی جون چین و تایلند نیز به این جمع پیوسته اند!

به راستی مشکل کجاست که صنعت گردشگری اسلامی ایران از آن رنج می برد؟ ایرانی که اساس صنعت گردشگری آن طبق موازین اسلامی است و نیازی به تغییر در قوانین خود برای تطبیق آن با مناسبات گردشگران اسلامی ندارد؟

به عقیده گروهی از کارشناسان گردشگری تکرار مکررات و بی برنامگی صنعت گردشگری ایران پاسخ این پرسش است که خود جای بحث و بررسی دارد اما حداقل می توان به این نتیجه رسید که امتیازاتی بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) و دیگر جاذبه های مذهبی ایران به تنهایی برای رشد و گسترش صنعت گردشگری اسلامی در ایران کافی نیست بلکه باید مدیریتی دقیق و هدفمند این صنعت را رهبری کند و به سرمنزل مقصود برساند.

 شاهد مثال این موضوع یعنی عدم موفقیت گردشگری اسلامی ایران تاکنون  در همین سرزمین یعنی مالزی است که علی رغم وعده های مکرر مسئولان گردشگری ایران مبنی بر جذب حداکثری گردشگران مالایی یا بطور کلی گردشگران دیگر نقاط جهان در نمایشگاه ماتا که چندی پیش در همین سرزمین یعنی مالزی برگزار شد  قرار دارد ، مسئولان ایرانی با ارائه تخفیفاتی افسانه ای طی مدت برگزاری این نمایشگاه بین المللی در صنعت گردشگری  سعی در جلب نظر گردشگران مسلمان و غیر مسلمان مالایی به ایران را داشتند اما پس از صرف هزینه های گوناگون این کنفرانس را که می توانست در تکمیل اهدافشان در بازار هدف مالزی بسیار مفید باشد را فراموش کردند و از آن غافل شدند.

حتی اگر قبول کنیم که این کنفرانس محل مناسبی برای تبلیغ گردشگری ایران نبود و یا اینگه جایگاه علمی آن زیاد در صنعت گردشگری مهم نبوده اما از ایران و جامعه دانشگاهی آن که به دنبال رونق صنعت گردشگری تمدن ایران است پذیرفتنی نیست که این فرصت مناسب را از دست داده باشد و صنعت گردشگری ایران را که ذاتا حلال و اسلامیست را در این کنفرانس بدون  مسئول به حال خود رها کرده باشد.

انتظار می رفت که حداقل یکی از دانشگاههای معتبر ایران که مشغول تربیت دانش آموختگان این رشته یعنی صنعت گردشگری در شاخته های مختلف هستند با توجه به پتانسیل های موجود ایران حضوری قدرتمند داشته باشد که متاسفانه این انتظار نیز همانند فرصت های بسیار دیگری از بین رفت و تمدن ایران صرفا با یکی دو مقاله از دانشجویان مقیم مالزی به کارزار قدرتمند گردشگری بین المللی وارد شد بطوری که شاهد برگزاری این کنفرانس باپشتوانه مالی  هتلی در ترکیه به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین هتل حلال در منطقه اروپا  بودیم ، به راستی هتل های ایران توان رقابت با این هتل ها که تنها مزیتشان پخش اذان هنگام اوقات شرعی در لابی و ایجاد امکانات رفاهی و متناسب تعالیم دینی اسلام برای  گردشگران مسلمان است را ندارند؟ آنهم هتلهایی که از ابتدای بنایشان طبق موازین اسلام ساخته شده اند . بنابراین بازهم کاروان گردشگری ایران از قافله صنعت گردشگری بین المللی جاماند.

همانطور که می دانیم معیار انتخاب گردشگران مسلمان برای مقصدشان به گفته بسیاری از آنها  و البته دست اندرکاران صنعت گردشگری امکان انجام فرایض دینی و دسترسی به غذای حلال در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی در مناطق مختلف جهان است که ایران همگی را در کنار هم دارد، اما با نگاهی دقیق به مقاصد گردشگران مسلمان در دهکده جهانی که به ترتیب عبارتند از مالزی، ترکیه، امارات ، سنگاپور ، روسیه ، چین، تایلند، ایتالیا و فرانسه پی به این موضوع می بریم که به راستی ایران به عنوان کشوری گردشگرپذیر برای گردشگران مسلمان نتوانسته به خوبی و با قدرت وارد عرصه صنعت گردشگری اسلامی بشود حتی جاذبه های گردشگری ایران که به گفته سازمان جهانی گردشگری از بهترین ها است و امتیازاتی چون اماکن مقدس اسلامی در کشور نیز نتوانسته ایران را برای گردشگران مسلمان منطقه ای مناسب تشبیه کند که این موضوع حاکی از کم کاری و عدم مدیریت صحیح متولیان گردشگری کشورمان دارد.

این کم کاری زمانی خودنمایی می کند که اسپانسر مالی این کنفرانس ، مالک هتلی در ترکیه از صنعت گردشگری اسلامی ایران ابراز بی اطلاعی می کند در حالی که ایران و ترکیه مرز مشترک با یکدیگر دارند و به نوعی حتی می توان گفت مردم دو کشور حتی پیوندهای دیرینه ای با یکدیگر دارند و  ناخودآگاه با تمدن و پیشینه یکدیگر آشنا هستند .

اما سخنان ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی به عنوان  پایان دهنده این کنفرانس پاسخی دقیق به وضعیت صنعت گردشگری ایران در جامعه جهانی است. هنگامی که ایشان در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان ایرانی حاضر در کنفرانس درباره گردشگری اسلامی ایران اینچنین گفت: با توجه به تحریم های یکجانبه ایران اگرچه برخی ها مانع از پیشرفت صنعت گردشگری ایران شده اند  اما جاذبه های تاریخی و مذهبی ایران می تواند هرساله تعداد زیادی گردشگر را پذیرایی کند. وی در بخشی دیگر از سخنان خود ابه اماکن مقدس مذهبی ایران اشاره کرد و گفت هنوز موقعیت گردشگری مناسبی در این مناطق ایران مهیا نیست و مدیریت و سیاست های گردشگری آنها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد .

با کمی تامل در گفته های  نخست وزیر سابق مالزی که خود بارها به ایران سفر کرده بود در کنفرانس استاندارد گردشگری اسلامی درباره ایران به این موضوع پی می بریم که دلیل اصلی عدم موفقیت گردشگری اسلامی در ایران با وجود این همه امکانات و امتیازات ویژه مدیریت سنتی و فاصله بسیار زیاد این سبک مدیریت با استانداردهای به روز جهانی صنعت گردشگری بین المللی است.