کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

یک تیر و دونشان در جزیره موریس// تفریح و درمان اینجا در هم آمیخته است

وقتی صحبت از جزیره موریس می‌کنیم، ناخودآگاه سواحل زیبا و چشم‌انداز فوق‌العاده اقیانوس در ذهن تک تک افراد ایجاد می‌شود، درحالی که تقریبا نزدیک به یک دهه است که باید این تصویر را کمی متفاوت تصور کنیم، چون ارایه انواع خدمات پزشکی با استانداردهای بسیار بالای بین المللی جزو خدمات قابل عرضه در این جزیره اقیانوس هند است.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری ایران، موریس جزیره‌ای است در جنوب غربی قاره آفریقا که سواحل زیبا و طبیعت بکر آن طی سنوات گذشته سالانه بیش از یک میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کرد، اما از ابتدای سال 2012 میلادی این روند تغییر کرد و علاوه بر گردشگران عمومی اکنون گردشگران پزشکی و سلامت نیز آدرس این جزیره را به خوبی به خاطر سپرده‌اند.

آتنا ناراشیا، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری موریس این جزیره به سی ان ان می‌گوید: از ابتدای سال 2000 میلادی اهمیت توجه به گردشگری سلامت و تندرسی برای مسئولان و سیاستگذاران این جزیره روشن شد، به همین دلیل تصمیم‌گرفته شد که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های دقیق و منطقی صورت پذیرد.

ناراشیا در ادامه می‌افزاید: بررسی‌های اولیه نشان داد که اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه طبیعت بکر و زیبای موریس است به همین دلیل مسئولان امر تصمیم‌گرفتند ابتدا برای ایجاد مراکز SPA و بطور کلی گردشگری سلامت برنامه‌ریزی کنند، پس با تدوین نقشه راه میان مدت 5 ساله بگونه‌ای برنامه‌ریزی شد که هرگونه سرمایه‌گذاری در این کشور برای دوره‌ای 5 ساله معاف از مالیات باشد و جهت دستیابی به منابع مالی مورد نیاز هم وام‌های بدون بهره با دوره استراحت 3 ساله تعلق گرفت.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: طی سال‌های نخست روند کار کند پیش رفت اما با درنظر گرفتن افزایش تقاضای سفر به منطقه و همچنین تبلیغاتی که صورت گرفت اکنون نزدیک به 500 مرکز ارایه دهنده خدمات تندرستی فعال در منطقه داریم.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری موریس می‌گوید: البته این پایان کار نبود چون هدف اصلی دستیابی به تعداد بالای گردشگران خارجی در بخش پزشکی بود از این رو با درنظر گرفتن اهمیت برنامه همزمان با اجرای برنامه‌های زیرساختی، تبلیغاتی و ... درباره ارایه اطلاعات مراکز درمانی و کلینیک‌های تخصصی موریس به بازارهای هدف نیز برنامه‌ریزی شده بود.

به گفته وی اکنون سالانه نزدیک به 18000 گردشگر پزشکی به این بخش از اقیانوس هند جهت دریافت خدمات با کیفیت و تجربه سفری خاطره‌انگیز سفر می‌کنند و برآوردها حکایت از آن دارد که با درنظر گرفته سرمایه‌گذاری‌های انجام شده این تعداد گردشگر تا سال 2020 میلادی به بیش از 25 هزار نفر خواهد رسید.

جرارد گویدی، بنیانگذار مرکز پزشکی Chirurgie Esthetique در این زمینه می‌گوید: آرامش و طبیعت بکر در جزیره موریس امتیازی است که می‌تواند درکنار خدمات پزشکی برای گردشگران پزشکی امتیازات ویژه‌ای ایجاد کند، به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش گردشگری پزشکی و سلامت یا تندرستی موریس همواره با رشد قابل توجهی روبرو هستند.

به گفته وی، مرکز درمانی Chirurgie Esthetique در اولین سال آغاز فعالیتش یعنی اواسط سال 2000 میلادی تنها 3 بیمار خارجی برای کاشت مو پذیرش داشت اما با درنظر گرفتن تبلیغات و سرمایه‌گذاری‌های منطقی و گسترده‌ای که صورت گرفته است سال گذشته همین مرکز با رشد 35 درصدی نسبت به سال 2017 میلادی 2500 بیمار برای کاشت مو پذیرش داشت که 85 درصد آنها بیماران خارجی بودند.

گویدی معتقد است بهترین نوع سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی موریس در بخش ارایه خدمات لوکس پزشکی مثل کاشت مو، جراحی‌های زیبایی، لیپوساکشن، آرامش و تندرستی و ... است به همین دلیل نیازی نیست سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در بخش ارایه خدمات تخصص گسترده صورت پذیرد هرچند 5 مرکز تخصصی در بخش قلب عروق، IVF، چشم و دندان‌پزشکی علاوه بر مراکز تندرستی موجود فعالیت می‌کنند.

کویدی درباره بازارهای هدف این منطقه می‌گوید: براساس اطلاعات موجود هم اکنون 30 درصد از گردشگران سلامت و پزشکی ورودی به موریس از کشور فرانسه هستند و 70 درصد باقی از سایر نقاط جهان اما برنامه‌ریزی انجام شده از سوی مسئولان به این صورت است که سهم بالاتری از بازار اروپا بخصوص کشورهای اسکاندیناوی داشته باشیم به این دلیل که سواحل و نور خورشید موریس برای گردشگران بازار هدف اسکاندیناوی در کنار خدمات پزشکی مورد نظرشان بسیار جذاب است.

 

منبع: سی ان ان

ترجمه: شیدا رمزی  

یک اقتصاددان در دانشگاه آکسفورد مطرح کرد/// برگزیت نسلی بدون خدمات اجتماعی به وجود می‌آورد

مارا ایرولدی، اقتصاددان و استاد دانشگاه آکسفورد: سال‌ها زمان خود را بیهوده از دست دادیم برای طراحی برگزیت چون براین باور بودیم که خروج از اتحادیه اروپا می‌تواند امتیازات قابل توجهی در خدمات، بهداشت و رفاه اجتماعی کشورمان ایجاد کند.

ایرولدی در این زمینه می‌گوید: اصولا برگزیت هیچ دستاوردی برای انگلستان نداشته به‌جز اینکه نسلی بدون خدمات یاد شده ایجاد خواهد کرد و در واقع مشکلات تازه‌ای به اقتصاد و رفاه عمومی کشور تحمیل می‌کند.

ایرولدی در تحقیقات اخیر خود با عنوان «جاه‌طلبی یا خدمات عمومی» به این نتیجه رسیده است که مطرح شدن موضوع برگزیت به بهانه دستیابی به خدمات و رفاه اجتماعی بالاتر یک سیاست جاه‌طلبانه بوده که اگرچه خدمات رفاهی اصلی‌ترین دستاوردش معرفی شده اما هیچ امتیازی برای رفاه مردم انگلستان به ارمغان نخواهد آورد.

این اقتصاددان معتقد است، بررسی نتایج به دست آمده 4 دهه گذشته از سیاست‌های خدمات اجتماعی و رفاهی انگلستان تعیین کرد که دریافت مبالغی بابت بیمه و تجمیع آنها در یک بخش و هزینه‌کردن دوباره آنها در بخش‌های مختلف هیچ دستاورد مناسبی ندارد و در نهایت نمی‌تواند امتیازی برای کشور شناخته شود.

وی تاکید کرد: تغییر این رویه قطعا نیازمند حمایت‌های قاطعانه دولت مرکزی است درحالی که پروژه‌های اخیر متاسفانه به دلیل همپوشانی‌هایی که داشته و درگیری‌های جناحی باعث شده تقریبا به جای رشد به بی‌راهه هدایت شویم و برای نسل آینده هیچ دستاوردی نداشته باشیم.

 ایرولدی درباره سیاست‌‌های حمایتی دولت از مردم معتقد است، درحالی که همه مطمئن بودند برنامه‌های تونی بلر قصد حمایت از مردم را دارد و تحولی قابل توجه در سیستم رفاهی انگلستان خواهد بود درحالی که دیدیم نه تنها دستاوردی نداشت بلکه 120 هزار خانواده انگلیسی را هم به فهرست دریافت کنندگان یارانه خدمات اجتماعی از دولت اضافه کرد.

وی تاکید می‌کند: امروز هم که مواردی از جمله خدمات پزشکی، اجتماعی و رفاهی و مدیریت بحران جزو دلایل اصلی برگزیت مطرح شده باید تردید داشته باشیم که این موارد به حقیقت بپیوندد و بتواند آنطور که سیاستمداران تاکید دارند امتیازی برای خانواده‌های انگلیسی باشد. به این دلیل که اکنون در برزخی قرار گرفته‌ایم که نه برگزیت اجرایی می‌شود و نه از آن خارج شده‌ایم.

این اقتصاددان در این زمینه معتقد است، توقف اجرای این برنامه بدون تردید عاملی در کاهش درآمدهای دولتی شده و اکنون دولت نمی‌تواند هزینه خدمات درمانی و رفاهی مورد نیاز شهروندان را تامین کند آنهم درست زمانی که صدها ساعت جلسه و نشست برای تدوین همین برنامه انجام شده بود.

وی با اشاره به کاهش بودجه بسیاری از نهادها در دوران بلاتکلیفی برگزیت و همچنین ماه‌های اولیه اجرایی شدنش می‌گوید: جای تردید نیست که بسیاری از پروژه‌های رفاهی، بهداشتی و خدماتی شوراها بدون بودجه خواهد ماند و در نهایت این خدمات به دست مخاطبانش یعنی شهروندان نخواهد رسید که می‌تواندسطح کیفیت زندگی را در بخش قابل توجهی کاهش دهد.

ایرولدی با اشاره به هزینه 74 میلیارد پوندی سالانه خدمات رفاهی و اجتماعی کارمندان دولت تاکید کرد: با اجرایی شدن برگزیت یا حتی بلاتکلیف ماندن آن این مبلغ نه تنها وصول نمی‌شود بلکه رفته رفته کاهش خواهد داشت تاجایی که بسیاری از کارمندان نمی‌توانند از خدمات درمانی و بهداشتی دولت استفاده کنند.

نکته قابل توجه از نظر این اقتصاددان اظهار نظر جان مانزونی در این زمینه است که وی دسامبر گذشته در مجلس اعلام کرده است: طی دوره مذاکرات برگزیت 10 هزار کارمند دولتی در این زمینه فعالیت کردند که با بلاتکلیف شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا 5 هزار نفر از آنها فعلا بیکار شده‌اند و در نهایت با ادامه روند یاد شده یک هزار نفر دیگر هم باید از شغل خود اجبارا کناره‌گیری کنند.

 ایرولدی در پایان می‌گوید: بدون تردید ریاضت‌های اقتصادی قبل از اجرایی شدن برگزیت به منظور تامین هزینه‌های مالی و همچنین بلاتکلیفی‌های فعلی که اجرایی شدنش را به تاخیر انداخته هزینه‌هایی به اقتصاد بریتانیا تحمیل کرده است که تنها بازندگان آن مردم عادی و پرداخت‌کنندگان مالیات در این کشور هستند.

وی تاکید می‌کنید درباره بحران‌های احتمالی ایجاد شده در امکانات رفاهی، خدمات پزشکی و همچنین آموزشی انگلستان بارها به دولت هشدار داده شده و بالاخره فردی در این مجموعه باید پاسخگو باشد اما هنوز هیچکس به هشدار یاد شده توجه نکرده و هیچ پاسخی برای آن ارایه نشده است.

منبع: گاردین

ترجمه: شیدا رمزی

گردشگری پزشکی بودن یا نبودن مسئله این است

درحالی که صنعت گردشگری پزشکی درسراسر دهکده جهانی روبه گسترش و رشد برخی کارشناسان براین باورند که نباید نسبت به این اتفاق خوشبین بود به این دلیل که در بسیاری از موارد هزینه‌های پنهان تحمیل شده به جوامع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که هرگز به آنها فکر نکرده‌ایم.

نگرانی این افراد درست زمانی ایجاد می‌شود که شهروندان برخی از کشورها مثل آمریکا و قاره سبز با درنظر گرفتن دریافت خدمات پزشکی ارزان‌تر و سریع‌تر در سایر نقاط جهان با استفاده از سیستم‌های بهداشتی و درمانی کشورشان بار سفر بسته و راهی سایر نقاط دهکده جهانی می‌شوند.

براساس آمارهای منتشر شده از ابتدای سال 2017 میلادی تا سال 2023 میلادی گردشگری پزشکی در سراسر جهان رشدی معادل 4/21 درصد را تجربه می‌کند که این اتفاق در ظاهر برای کشورهای مقصد می‌تواند رویایی شیرین ازدرآمدهای ارزی سرشار به همراه داشته باشد؛ اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد کشورهای مبداء قطعا چالش‌هایی را به این دلیل مشخص تجربه می‌کنند.

چون با درنظر گرفتن روند روبه رشد صنعت گردشگری پزشکی و افزایش تقاضای سفر اتباع کشورهای مبداء برای سفر به مقاصد گردشگری پزشکی در سایر نقاط جهان صنعت بیمه کشور و البته نظام سلامت همان کشور نیز درگیر هزینه‌هایی قابل ملاحظه خواهد شد.

پس بیایید از خودمان بپرسیم رشد گردشگری پزشکی چه تاثیری بر جامعه فرستنده گردشگران و ارایه دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی مبداء خواهد داشت؟ یا اینکه تورم و کیفیت خدمات پزشکی را دولت‌های مربوطه در کشور مقصد چطور کنترل خواهند کرد؟

به گفته کارشناسان صنعت گردشگری سلامت‌ این موارد سئوال‌هایی هستند که باید برایشان پاسخ‌های کلیدی و منطقی و دقیق ارایه کنیم در غیر این صورت مشکلات دوچندان خواهد شد.

اصولا باید منتظر چه باشیم؟

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، رهبری ارسال گردشگران سلامت و پزشکی به سایر نقاط جهان در اختیار ایالات متحده آمریکا است و در پی آن طی سال‌های اخیر قاره سبز، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. چون در این مناطق یا هزینه دریافت خدمات پزشکی بالاست و یا اینکه دوره انتظار برای استفاده از خدمات مورد نیاز، مناسب حال بیماران و متقاضیان نیست.

به عنوان مثال گردشگران سلامت آمریکایی اگر برای دریافت خدمات گردشگری سلامت یا پزشکی به یکی از مقاصد اصلی سفر کنند بعضا تا 60 درصد هزینه خدمت مورد نظرشان را پس‌انداز می‌کنند؛ یا اینکه انگلیسی‌ها اکنون برای استفاده از خدمات درمانی دولتی بعضا تا بیش از یک سال باید در لیست انتظار بمانند.

سال گذشته سیستم خدمات بهداشت عمومی انگلستان NHS اعلام کرد با درنظر گرفتن افزایش تقاضای دریافت خدمات درمانی در منطقه ولز دوره انتظار بیماران برای دریافت خدمات مورد نظرشان نسبت به سال 2013 رشد 400 درصدی داشته است؛ که همین روند باعث افزایش 50 درصدی تقاضای سفر به خارج از کشور برای درمان به ارمغان آورده است.

تایمز در این زمینه مقاله نوشت که با درنظر گرفتن شرایط یاد شده بسیاری از انگلیسی‌ها ترجیح می‌دهند با استفاده از بیمه‌ای و شرایط قانون ارایه خدمات درمانی کشور به دنبال فرصتی مناسب خارج از مرزها باشند تا بتوانند علاوه بر دریافت خدمات مناسب به قول معروف گشت و گذاری هم داشته باشند. این درحالی است که اصلی‌ترین مقاصد گردشگران پزشکی از دو منطقه یاد شده، بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا، آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه است.

 پس با درنظر گرفتن عوامل پیرامونی؛ یعنی تورم نرخ ارایه خدمات پزشکی تا عدم دسترسی به مراقبت‌های خانگی و کاهش خدمات بهداشتی می‌توان گفت هر روز باید شاهد گسترش تقاضای سفر برای دستیابی به خدمات مناسب باشیم که معمولا هزینه‌هایی را به سیستم خدمات درمانی و صنعت بیمه کشور مبداء تحمیل خواهد کرد.

مشکل‌اصلی دولتهای مبداء

خوب حالا برسیم به مشکلاتی که دولت‌ کشورهای فرستنده گردشگران پزشکی به سراسر جهان ممکن است با آن روبرو شوند. همانطور که قبلا اشاره شد سالانه هزاران بیمار خارجی برای دستیابی به خدمات پزشکی و سلامت مورد نیازشان بار سفر بسته و بالاخره سر از یکی از کشورهای مقصد گردشگری پزشکی و تندرستی در خواهند آورد.

به این ترتیب با درنظر گرفتن قوانین حاکم بر نظام سلامتی این کشورها سیستم بیمه‌ای و خدمات پزشکی کشور مبداء تحت تاثیر عوامل و بار مالی بالایی قرار خواهد گرفت که مسئولان باید برای هزینه و فایده آن پاسخ دقیق و قانع کننده‌ای داشته باشد.

حتی اگر باور کنیم که هزینه درمان خارج از مرزها بسیاری پایین‌تر از دریافت همان خدمت در سرزمین خودمان باشد، لازم است بپذیریم بالاخره بخشی از هزینه‌های درمانی خارج از مرزها تبعات داخلی خواهد داشت که می‌تواند در بلند مدت مشکلات را پررنگ‌تر نشان دهد.

در همین حال، اصلی‌ترین نکته‌ای که مسئولان کشورهای مبداء آغاز سفر گردشگران پزشکی مثل آمریکا و انگلستان باید پاسخ دهند این است که آیا در کشور مقصد اولویت با خارجی‌هاست یا اینکه رای‌دهندگان بومی در صدر فهرست دریافت خدمات مناسب قرار دارند؟ آیا واقعا بهترین خدمات پزشکی از سوی نهادها و مراکز درمانی و بیمه‌ها به بیماران خارجی ارایه می‌شود؟

پاسخ این سئوال‌ها می‌تواند دولت کشورهایی مثل آمریکا که اصلی‌ترین فرستنده گردشگران سلامت به سایر نقاط جهان است را متقاعد کند که واقعا بهتر نیست بجای اینکه در رویای ارزانتر شدن خدمات پزشکی هزینه سفر متقاضیان به خارج از کشور را متقبل شود؛ همان هزینه‌را صرف تکمیل و توسعه زیرساخت‌های کشور کند؟

 فراموش نکنیم هرچه این سیاست بیشتر اجرایی شود رفته رفته سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پزشکی بومی کاهش یافته و در نهایت تورم بیشتری در بخش خدمات پزشکی و سلامت منطقه مورد نظر ایجاد می‌شود که آینده مبهم و نگران کننده‌ای برای منطقه به ارمغان خواهد آورد.

علل ریشه‌ای و پیچیده

به هرحال لازم است به این نکته توجه داشته‌ باشیم که واقعا دلیل اصلی افزایش تقاضای سفر گردشگران پزشکی به سایر نقاط جهان چیست؟ چه اتفاقی افتاده که یکباره این تقاضا شکل گرفته و شاهد جابجایی هزاران گردشگر متقاضی دریافت خدمات پزشکی حتی برای جراحی‌های بسیار ساده هزاران کیلومتر دورتر از محل زندگی خود هستیم؟

در نگاه اول اصلی‌ترین پاسخ افزایش جمعیت، افزایش هزینه‌های درمانی در سرزمین اصلی، شکاف طبقاتی، کمبود نیروی متخصص، تغییر سبک زندگی و ... است اما واقعا این موارد همگی دخیل بوده‌اند یا اینکه اصل ماجرا چیز دیگری است؟ به عنوان مثال دولت آمریکا سال گذشته اعلام کرد 7/1 میلیون آمریکایی به دلیل عدم توانایی در پرداخت صورتحساب خدمات پزشکی خود در همین سال اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

حال آنکه در همان دوره اگر یک آمریکایی که امکان پرداخت هزینه‌های پزشکی خود را ندارد به کشور فلسطین اشغالی برای دریافت همان خدمات سفر کند؛ تقریبا65 تا 80 درصد صرفه‌جویی اقتصادی در کل مراحل درمان خود را تجربه می‌کند. بنابراین دربرخی موارد دولت‌ها حتی از گزینه گردشگری پزشکی اتباع خود نیز استقبال خواهند کرد و نکته اینجاست که

کشورهای زیادی در سراسر دهکده جهانی وجود دارند که وضعیت مشابهی را تجربه می‌کنند.

از سوی دیگر، هستند کشورهایی که واقعا امکان تامین تخصص‌های مورد نیازاتباع خود را نداشته و اساسا برای درمان به توانمندی سایر نقاط جهان تکیه کرده‌اند و به نوعی حتی قوانین دقیقی برای این موضوع وضع شده که نمونه بارز آن را می‌توان کشور الجزایر یا نیجریه‌ مطرح کرد.

به عنوان مثال خدمات ملی بهداشت نیجریه هر سال بیماران بسیاری را برای درمان به خارج از کشور اعزام می‌کرد؛ اما با درنظر گرفتن همان هزینه و فایده‌ای که ابتدای متن مطرح شد از ابتدای سال گذشته تلاش کرده این روند را به نفع بازار داخلی خود کاهش داده و در تلاش است سرمایه‌گذاری قابل توجهی در نظام سلامت داخلی خود انجام دهد.

این کشورفوریه سال گذشته اعلام کرد ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی مدرن را با رقمی معادل 15 میلیون پوند در پایتخت آغاز کرده و امیدوارست تانیمه دوم سال جاری این مرکز به بهره‌براری برسد که با این اتفاق تقریبا سالانه 600 نفر کمتر به خارج از کشور برای درمان اعزام خواهند شد.

نعمت و نفرین برای کشورها

اگر چه برخی کشورها به عنوان مقاصد گردشگری سلامت و پزشکی از هجوم بیماران خارجی علاقه‌مند به بهره‌برداری از سیستم مراقبت‌های ارزان‌تر بسیار خرسند هستند، اما در نیمه پنهان ماجرا اتباع و بومیان کشورهای مبداء برای دریافت همان خدمات با مشکلاتی عمده روبرو شده‌اند. به عنوان مثال کاستاریکا سال 2012 میلادی از رشد و توسعه گردشگری پزشکی خود 338 میلیون دلار منافع اقتصادی به دست آورد درحالی که سیستم بهداشت عمومی انگلستان در همان دوره  2 میلیارد پوند بودجه اضافه را متحمل شد به این معنی که از بودجه عمومی سلامت مردم بریتانیا سه دهم درصد کسر شد تا تعدادی از هموطنانشان خارج از مرزها درمان شوند.

انتشار این موضوع در رسانه‌ها باعث شد نه تنها وزارت بهداشت بلکه کل کابینه تحت تاثیر قرار گرفته و ناگزیر به پاسخگویی در مقابل عموم شدند، چون ناخودآگاه دولت کمتر در سیستم ملی خود هزینه کرده و بیشتر به کشورهای مقصد گردشگران پزشکی انگلستان سود رسانده است.

منبع: https://reba.global

ترجمه: شیدا رمزی

 

گردشگری پزشکی اردن زیر سایه سنگین بدهی‌های لیبی

هفته گذشته درحالی وزارت بهداشت اردن اعلام کرد مقامات دولت لیبی قسط سوم صورتحساب 250 میلیون دلاری خدمات پزشکی ارایه شده به اتباع کشورشان را سر وقت به اردن پرداخت خواهند کرد.

براساس توافق‌های صورت گرفته قرار شد لیبی طی سه مرحله مبلغ یاد شده را به حساب خزانه دولت اردن واریز  کند 125 میلیون دلار دسامبر 2018، 62.5 میلیون دلار فوریه 2019 و 62.5 میلیون دلار آمریکا آوریل 2019 ؛ اما انجمن بیمارستان‌های خصوصی این کشور معتقد است رقم بدهی لیبی نه تنها بالاتر از رقم یاد شده است بلکه وصول سومین قسط هم با توجه به شرایط فعلی در هاله‌ای از ابهام است .

به گزارش مدتور، پرس خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، با توجه به قانون بهداشت و درمانی لیبی اتباع این کشور برای دریافت خدمات درمانی می‌توانند با هماهنگی مقامات دولتی رایگان به کشورهای دیگر از جمله اردن سفر کرده و خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند.

براساس این قانون صورتحساب دریافت خدمات درمانی مورد نیاز که مورد تایید دوکشور است توسط دولت لیبی پرداخت خواهد شد و با توجه به امضاء‌تفاهم‌نامه‌های مختلف بهداشتی و درمانی میان دو کشور لیبی و اردن سالانه تقاضای بسیار زیادی برای دریافت خدمات پزشکی اتباع لیبی در کشور اردن وجود دارد.

از این رو کشور اردن با درنظر گرفتن روند روبه افزایش تقاضای سفر اتباع لیبی برای دریافت خدمات درمانی از ابتدای سال 2010 میلادی برنامه‌ای برای توسعه گردشگری پزشکی خود تدوین و اجرایی کرد تا با استفاده از این تقاضای موجود درزمینه جذب گردشگران پزشکی سایر نقاط جهان نیز اقدامی عملی انجام داده باشد.

اما با درنظر گرفتن افزایش درگیری‌ها و ناآرامی‌ها در کشور لیبی اگرچه روند ورود گردشگران پزشکی دارای پاسپورت کشور لیبی روبه افزایش بود و آمارهای خوبی از ارایه خدمات درمانی و رشد گردشگری پزشکی اردن منتشر می‌شد؛ ولی روند صعودی مطالبات بیمارستان‌های اردن از دولت لیبی باعث بروز مشکلاتی شد که امروز شاید بیمارستان‌های اردنی تمایلی به پذیرش گردشگران پزشکی لیبی نداشته باشند.

فوضی هماری، معاون انجمن بیمارستان‌های خصوصی اردن PHA در این زمینه اعلام کرد: تقریبا 30 مرکز درمانی خصوصی در زمینه ارایه خدمات درمانی به گردشگران خارجی بخصوص اتباع لیبی فعالیت می‌کنند که متاسفانه با آغاز تنش‌ها و نا آرامی‌ها در لیبی مشکلاتی برای بیمارستان‌های خصوصی ایجاد شد.

هماری معتقد است؛ اگرچه روی کاغذ قرار بود سهم بالایی از درآمدهای گردشگری پزشکی مربوط به قرارداد ارایه خدمات بهداشتی و درمانی اردن به اتباع لیبی باشد اما تنش‌های ایجاد شده باعث شد تا مطالبات گسترده‌ای از دولت لیبی تشکیل شود و امروز اگرچه بخشی از این مطالبات پرداخت می‌شود ولی دیرکرد آن منافع اقتصادی مراکز درمانی اردنی را از بین برده است.

هماری تاکید کرد اینکه دولت اردن اعلام کرد لیبی 250 میلیون دلار از بدهی خود را پرداخت می‌کند منطقی نیست چون براساس اطلاعات و آمارهایی که بخش حسابداری بیمارستان‌های خصوصی منتشر کرده‌اند رقم مطالبات اردن از مقامات لیبی تقریبا 350 میلیون دلار بوده است.

معاون انجمن بیمارستان‌های خصوصی اردن درباره شرایط پرداخت اعلام شده از سوی دولت لیبی اعلام کرد: از ابتدای سال 2013 میلادی مذاکرات گسترده‌ای با مقامات لیبی درباره پرداخت بدهی‌هایشان جریان داشته اما با درنظر گرفتن اینکه دو دولت در کشور لیبی وجود دارد متاسفانه نتایج مناسبی درباره زمان و شرایط پرداخت این بدهی‌ها به دست نیامد تا در نهایت سال گذشته قرار براین شده که دولت لیبی طی سه قسط بدهی‌های مورد توافق دو طرف را واریز کند.

این مقام صنفی درباره تعداد گردشگران پزشکی خارجی که در خاک اردن درمان شده‌اند نیز گفت: طبق آمارهای موجود سال 2018 میلادی نزدیک به 300 هزار بیماری خارجی در خاک اردن و بیمارستان‌های این کشور مداوا شده‌اند که تقریبا 70 درصد آنها از طریق قراردادهای میان دولت و کشورهایی همچون سوریه، لیبی، عراق جذب شده و 30 درصد باقی با توجه به برنامه شخصی خود برای درمان از خدمات ما استفاده کرده‌اند.

به گفته هماری؛ 40 درصد یاد شده از کشورهای اروپایی و ترکیه بوده‌اندو در مجموع هزینه‌های دریافت خدمات درمانی در اردن نسبت به کشورهایی که از آنها گردشگر پذیرفته شده بین 40 تا 60 درصد  کمتر ولی با کیفیتی بالاتر یا حداقل مشابه است.

البته لازم به یادآوری است که مقامات دولت اردن با درنظر گرفتن تغییرات ایجاد شده در شرایط تقاضای سفر گردشگران پزشکی در سایر نقاط دهکده جهانی بخصوص قاره سبز در تلاش هستند به صورتی این مشکل را با جایگزین کردن گردشگران دیگر برطرف کنند.

مقامات وزارت بهداشت اردن در همین راستا از ابتدای سال 2018 میلادی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که گردشگران پزشکی برای دریافت خدمات مورد نظرشان در مراکز درمانی اردن امتیازات ویژه‌ای از جمله کاهش مراحل دریافت ویزا، تخفیف‌های اقامتی، بسته‌های ویژه گردشگری در دوران نقاهت را در اختیار داشته باشند.

منبع: تایمز اردن

http://www.jordantimes.com

 

قبرس به دنبال بیماران بریتانیایی

 وزارت گردشگری قبرس اعلام کرد: طی سال جاری برای سهم بیشتر از گردشگران پزشکی انگلستان برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام داده و امیدوار است تا پایان سال 55 هزار گردشگر انگلیسی را در بیمارستان‌های قبرس پذیرش کند.

به گزارش مدتور‌پرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، این خبر درحالی منتشر می‌شده که ابتدای سال جاری همین وزارتخانه اعلام کرده بود سرمایه‌گذاری در گردشگری پزشکی یکی از اصولی‌ترین برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش درآمد بخش گردشگری قبرس است.

مقامات وزارت گردشگری این کشور درباره بازار انگلستان معتقدند درگیری‌های میان دولت انگلستان و پارلمان این کشور برای اجرایی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشکلات متعددی در سیستم بهداشت و درمان دولتی این کشور ایجاد شده است بنابراین اکنون فرصت مناسبی ایجاد شده تا قبرس بتواند سهم بیشتری از بخش بهداشت و درمان انگلستان به خود اختصاص دهد.

وزارت بهداشت قبرس سپتامبر گذشته گزارشی از وضعیت بازار انگلستان برای مدیران تمام بیمارستان خصوصی و دولتی ارسال کرد تا آنها بتوانند با استفاده از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مسافرتی مخصوص گردشگری پزشکی سهم بالاتری از بیماران انگلیسی داشته باشد.

در این گزارش آمده از نیمه دوم سال گذشته تا فوریه سال جاری تقریبا 55 هزار بیمار بریتانیایی برای دریافت خدمات و درمان مورد نیاز خود خاک این کشور را ترک کرده و به کشورهایی مثل ترکیه، هندوستان، کره جنوبی و برخی کشورهای شرق اروپا سفر کرده‌اند.

کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصاد گردشگری درباره این آمار می‌گویند: مشکلات ایجاد شده در سیستم خدمات درمانی انگلستان به دلیل بلاتکلیفی مسئولان دولتی باعث شده تا هر روز شاهد بروز مشکلات بیشتری برای بریتانیایی‌ها جهت دریافت خدمات درمانی مورد نظر باشند؛ به همین دلیل بسیاری از بریتانیایی‌ها درحال برنامه‌ریزی جهت سفر به خارج از مرزهای بریتانیا برای درمان هستند.

این افراد تاکید می‌کنند: هزینه‌های دریافت خدمات مورد نظر گردشگران پزشکی بریتانیایی در قبرس چیزی در محدود 40 تا 70 درصد  کمتر از خدمات مشابه در خود بریتانیا است این درحالی است که از ابتدای سال 2011 میلادی تفاهم نامه‌ای برای دریافت خدمات درمانی بریتانیایی‌ها در خاک قبرس منعقد شده که امروز کار را برای بخش گردشگری پزشکی قبرس بسیار ساده کرده است.

نکته قابل توجه در گزارش یاد شده این است که وزارت بهداشت قبرس با استفاده از آمارهای بهداشتی ارایه شده از سوی نهادهای رسمی انگلستان آنالیزهای مشخصی را در اختیار مراکز درمانی قبرس قرار داده تا هرکدام براساس تخصصی که دارند بخش مشخصی از بازار بریتانیا را هدف قرار دهند. به عنوان مثال در همین گزارش آمده تا سال 202 میلادی سه و نیم میلیون بریتانیایی از بیماری دیابت نوع دوم رنج خواهند برد و در نهایت نازایی و افزایش انجام خدمات IVF تا همین سال 20 درصد افزایش می‌یابد.

به این ترتیب اکنون مسئولان بازاریابی و مدیران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی قبرس مشغول برنامه‌ریزی برای بخش مشخصی از بیماران بریتانیایی به کمک شرکت‌های خدمات گردشگری پزشکی هستند و امیدوارند که تا پایان سال جاری حداقل 25000 گردشگر بریتانیایی را جهت انجام خدمات مورد نیازشان پذیرش کنند.

این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند دستیابی به موفقیت‌های گردشگری پزشکی قبرس، هم اکنون در گرو مشکلات صنعت بیمه‌ای این کشور قرار گرفته به همین دلیل قبل از هرگونه برنامه‌ریزی برای جذب بیشتر گردشگران پزشکی خارجی منطقی نیست.

ترودی تیلدسلی؛ مدیر یکی از بیمارستان‌های خصوصی قبرس در این زمینه گفت: از ابتدای سال 2013 میلادی که موضوع استفاده از درآمدهای گردشگری پزشکی در اقتصاد قبرس پررنگ‌تر از گذشته مطرح شد مشکلاتی در بخش بیمه‌ای داشتیم که همین نقطه ضعف می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌ها را تحت تاثیر خود قرار دهد.

تیلدسلی در ادامه افزود: شرکت‌های بیمه در این کشور براساس قانون خدمات درمانی قبرس تقریبا تمایلی برای ارایه خدمات پوششی گردشگران خارجی را ندارند و تقریبا با بیمارستان‌ها همکاری نمی‌کردند، از این رو بیمارستان‌ها معمولا با شرکت‌های بیمه‌خارجی کار می‌کردند که تقریبا مزیت‌های رقابت بیمارستان‌ها نسبت به رقبای منطقه‌ای مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: البته از ابتدای سال جاری دولت براساس مصوبه‌ای شرکت‌های ارایه دهنده بیمه‌ای را ملزم به تحت پوشش قراردادن بیماران خارجی کرد و به این ترتیب احتمالا طی ماه‌های آینده باز هم می‌توانیم از مزیت‌های رقابتی نرخ ارایه خدمات پزشکی قبرس به گردشگران خارجی استفاده کنیم.

به گفته تیلدسلی بیشتری تقاضای دریافت خدمات در قبرس از سوی گردشگران بریتانیایی مربوط به جراحی‌های زیبایی، جراحی قلب، ارتوپدی، دندانپزشکی و IVF است درحالی که سایر گردشگران که تابعیت بریتانیایی ندارن علاوه بر خدمات یاد شده برای خدمات کشت مو و پیوند اعضا نیز تقاضا دارند.

منبع: www.medicaltourism-cyprus.com

 

عدم شفافیت بلای جان سیستم درمان آمریکا شده است

دستیابی به خدمات درمانی و سلامت مناسب در آمریکا یکی از مهمترین خواسته‌های خانواده‌ها و کارمندان این کشور است درحالی که براساس گزارش‌های اخیر این مهم از سوی دو عامل مورد تهدید قرار گرفته است.

وال‌استریت ژورنال در دسامبر گذشته طی مقاله‌ای ضمن بررسی هزینه‌های درمانی در ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که غیر از گرانی مشکل دیگری سلامت و بهداشت جامعه آمریکایی را تهدید می‌کند.

این نشریه با بررسی تغییرات قیمتی دریافت خدمات درمانی از سال 2007 میلادی تا پایان سال گذشته برآورد کرده است هزینه‌های خدمات درمانی در این کشور طی یک دهه تقریبا 25 درصد افزایش به خود دیده است و تنها در سال گذشته یکباره جهش 10 درصدی را تجرب کرده است.

محققان در این زمینه می‌گویند نکته قابل توجه اینجاست که دقیقا طی همین دوره با توجه سیاست‌های اقتصادی هزینه‌های پوشاک، خوراک و مسکن سیر نزولی داشته و به نوعی زندگی بهتری را برای آمریکایی‌ها به ارمغان آورده است.

پژوهشگران درباره دلایل افزایش نرخ هزینه‌های خدمات درمانی دلایل اصلی این افزایش را اینگونه دریافتند که فسادی سیستماتیک در نظام بهداشتی آمریکا درحال شکل گرفتن بوده و همین روند باعث گرانی نرخ ارایه خدمات به مشتریان است.

اولین نکته‌ای که این افراد دریافتند مربوط به نرخ بالای اشتباهات تشخیص پزشکان در بخش عمومی و دولتی خدمات درمانی آمریکاست به صورتی که تقریبا 30 تا 40 درصد تشخیص اشتباه در این بخش از نظام سلامت آمریکا طی دوسال گذشته به ثبت رسیده که باعث بی‌اعتمادی خانواده‌ها به سیستم ملی خدمات درمانی این کشور شده و افزایش تقاضای استفاده از بخش خصوصی را ایجاد کرده است.

اما نکته دیگری که توجه پژوهشگران را جلب کرده درباره لابی قدرتمند و قابل توجهی میان صنایع دارویی و سیستم بهداشتی این کشور است که در بخش استفاده از داروهای نوین و صنعت بیمه‌ تامین اجتماعی آمریکا دخالتی کاملا آشکار داشته و همین عاملی در افزایش هزینه‌های درمانی برای بیماران و متقاضیان است.

به گفته برخی از محققان گزارش وال‌استریت ژورنال ارایه «استانداردهای طلایی» به بهانه خدمات بهتر باعث شده تا تقریبا نرخ خدمات درمانی در ایالات متحده دوبرابر گرانتر از دیگر کشورهای هم ردیف خود باشد، این درحالی است که پورسانت‌های کلان بین مشاورین بیمه‌ای و مشاورین سلامت در این روند بی‌تاثیر نبوده است.

برخی از متخصصان بهداشت آمریکایی با اشاره به عدم شفافیت نظام سلامت این کشور معتقدند اگر دولت برای این منظور راهکارهای مناسبی نداشته باشد به نوعی نه تنها سیستم بهداشت و خدمات درمانی خود را فلج می‌کند بلکه هزینه‌های بیشتری به جامعه تحمیل می‌شود، چون بیماران و از کارافتادگان بسیاری به لیست دریافت کنندگان کمک‌هزینه‌ دولتی افزوده می‌شوند.

به اعتقاد این متخصصان هر آمریکایی که درگیر مسایل بهداشت و درمان خود باشد نمی‌تواند کالایی و دستاورد مناسبی برای اقتصاد این کشور ایجاد کند و به قول معروف به جای اینکه برای اقتصاد ارزش افزوده ایجاد کند تنها به مصرف‌کننده‌ای تبدیل خواهد شد که دولت باید هزینه‌های وی را از مالیات دریافت دیگران پرداخت کند.

 

سریلانکا تازه وارد گردشگری سلامت در غرب آسیا

گروه کسب و کار آکسفورد در تازه‌ترین گزارش خود درباره گردشگری پزشکی اعلام کرد: سریلانکا با توجه به سیاست‌های اخیر خود به عنوان تازه واردی قابل توجه در منطقه غرب آسیا شناخته می‌شود.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، تهیه کنندگان گزارش یاد شده معتقدند رشد روز افزون ورود گردشگران خارجی به این منطقه و همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زیرساخت‌های گردشگری‌ عمومی و همچنین گردشگری سلامت عواملی هستند که در آینده نزدیک سریلانکا را به عنوان مقصدی تازه برای گردشگران سلامت معرفی خواهد کرد.

گروه کسب و کار آکسفورد در گزارش خود آورده است رشد سالانه نزدیک به 5 درصدی درآمدهای ارزی سریلانکا از بخش‌های مختلف صنعت گردشگری سریلانکا باعث شده تا زمینه‌ مناسبی برای ورود سرمایه‌های تازه در تمامی بخش‌های گردشگری ایجاد شود، به همین دلیل گردشگری سلامت و تندرستی نیز توجه بسیاری از صاحبان سرمایه را به خود جلب کرده است.

در همین زمینه گزارش‌های محلی نیز بیانگر این نکته هستند که نیازهای سریلانکا به توسعه زیرساخت‌های سلامت و بهداشت عمومی در کنار عوامل یاد شده بالا توانسته نظر بسیاری از صاحبان سرمایه و فعالان عرصه گردشگری سلامت و تندرستی سراسر جهان را به خود جلب کند تا در این کشور سرمایه‌گذاری‌های مختلفی داشته باشند، به عنوان مثال طی سال‌های 2015 تا 2017 دو بیمارستان بین المللی فوق تخصصی در این کشور با سرمایه‌گذاری خارجی افتتاح شده است.

سوجالا پرادهان، مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری و تحقیقاتی در سریلانکا می‌گوید: از اوایل سال 2010 میلادی مدیران بخش گردشگری سریلانکا به دنبال افزایش سهم درآمد این صنعت بودند و معمولا برنامه‌ها براساس رقابت‌های سنتی میان هندوستان، مالزی و تایلند می‌شد.

برهمین اساس سیاست‌های توسعه گردشگری به نوعی با درنظر گرفتن رونق گردشگری سلامت در کشورهای یاد شده معطوف به همین بخش شد و در نهایت به موضوع توسعه زیرساخت‌های سلامت سریلانکا گره خورد تا از سال 2012 شاهد افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش سلامت کشور به امید رونق گردشگری سلامت و تندرستی سریلانکا باشیم.

پرادهان همچنین تاکید می‌کند: ورود سرمایه‌گذاران اروپایی بخصوص از کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان به بخش سلامت سریلانکا فرصت قابل توجهی برای دستیابی به اهداف تعیین شده دولتی ایجاد کرد به این دلیل که سریلانکا طبیعت جذابی برای گردشگران عمومی داشت و هرساله صدها هزار نفر گردشگر خارجی را به خود جلب می‌کرد  و حالا خدمات سلامتی و بهداشتی ارزان هم در کنار این طبیعت قرار گرفته بود.

وی معتقد است، نیروی متخصص خارجی در کنار هزینه‌های بسیار ناچیز عواملی بودند که تنها طی سه سال باعث شد رشد بخش گردشگری سلامت سریلانکا نزدیک به 10 درصد باشد و مقصد بسیاری از گردشگران اروپایی، آسیای جنوب شرقی و حتی رقبای سنتی یعنی تایلند، هندوستان و مالزی قرار گیرد.

به گفته این کارشناس اقتصادی مشوق‌ها و همکاری‌های دولتی در کاهش مراحل اداری ورود سرمایه‌های خارجی و همچنین تسهیلات درنظر گرفته شده طی 7 سال اخیر برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و بهداشت سریلانکا عاملی بود تا مراکز درمانی متعددی با استانداردهای بالا در این کشور احداث شوند که اتفاقا همه سرمایه‌گذاران علاقمند به ورود در بخش گردشگری سلامت و پزشکی نیز بودند.

از این رو یکباره پتانسیل بالایی از خدمات استاندارد و قابل قبول برای گردشگران خارجی ایجاد شد که اتفاقا بسیار هم ارزان‌تر از سایر نقاط جهان بود، به عنوان مثال انجام یک عمل جراحی قلب در سریلانکا یا کاشت مو نسبت به ایالات متحده آمریکا حدودا 70 درصد ارزان‌تر بود .

پرادهان تاکید می‌کند: این عوامل باعث شد تا روند روبه رشد درآمدهای بخش گردشگری سلامت و تندرستی سریلانکا کاملا صعودی باشد و این برآورد صورت گرفته که تا سال 2022 سریلانکا به عنوان یکی از رقبای سرسخت هندوستان در بازارهای بین المللی در این زمینه خواهد بود.

وی ضمن اشاره به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی این کشور می‌گوید: امتیازات یاد شده درکنار نیاز جامعه بشری برای تجربه زندگی متفاوت از شهرهای صنعتی نیز می‌تواند فرصت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور باشد که برای گردشگری تندرستی و خدمات مشابه آن سرمایه‌گذاری کنند و درآمد قابل ملاحظه‌ای برای خود ایجاد کنند چون سریلانکا همیشه جزو فهرست سفر بسیاری از گردشگران خواهد بود و همه می‌دانیم موضوع سرمایه‌گذاری روی گردشگران ثانویه امروز یکی از سیاست‌های بازاریابی در اقتصاد گردشگری سلامت و تندرستی شناخته می‌شود.

منبع: دیلی میرور

مترجم: شیدا رمزی 

سایه سنگین نورفولک بر سیستم آموزش استثنایی انگلستان

طی دوسال گذشته 11 فقره شکایت از سیستم آموزشی نورفولک ثبت شده که به کودکان استثنایی بی‌توجهی شده است.

براساس قوانین آموزشی بریتانیا کودکان استثنایی باید در شرایط خاصی آموزش دیده و متناسب شرایط جسمی آنها امکانات در اختیار داشته‌باشند؛ درحالی که نورفولک انگلستان ظاهرا این قانون را نادیده گرفته و در نهایت مشکلاتی برای کودکان استثنایی ایجاد شده است.

به گزارش گاردین دفتر بازرسی جرایم آموزشی نورفولک در این زمینه می‌گوید: بی‌توجهی مسئولان به سیستم آموزشی کودکان استثنایی باعث شده که جزیره کوچک نورفولک شکایات گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد و به نوعی مشکلاتی برای کل سیستم آموزشی این کشور ایجاد کند.

به گفته مسئولان بازرسی جرایم آموزشی این تصویری است که متاسفانه تاکنون درسراسر بریتانیا بیشتر دیده می‌شود و باید در زمینه SEN (آموزش کودکان با نیازهای ویژه) دولت توجه بیشتری داشته باشد و بودجه بیشتری برای این موضوع درنظر بگیرد.

مایکل کینگ، بازرس ویژه جرایم آموزشی و مسئول تحقیق مشکلات کودکان استثنایی نورفولک در این زمینه می‌گوید: توجه به شرایط کودکان استثنایی می‌تواند امتیازی برای سایر بخش‌ها باشد چون درصورت بی‌توجهی دولت به این کودکان خانواده‌ها نیز درگیر مسایلی خواهند شد که مالیات‌دهندگان مجبور به تحمیل هزینه‌هایشان هستند.

کینگ در ادامه می‌گوید: بی‌توجهی به اهمیت آموزش کودکان استثنایی در این جزیره کوچک باعث شده تاکنون شکایت‌های مشابهی در سرزمین اصلی داشته باشیم و همین روند می‌تواند باعث نگرانی در سیستم آموزشی بریتانیا باشد. 

آمریکا به دنبال راهکارهای مدیریت خروج گردشگران سلامت/// «رزن کِیر» نسخه‌ای کارآمد در کاهش سفر‌های پزشکی آمریکایی‌ها

براساس آمارهای منتشر شده از سوی مقامات ایالات‌متحده آمریکا طی یک دهه گذشته حجم قابل توجهی از آمریکایی‌ها برای دستیابی به خدمات درمانی ارزان‌ و با کیفیت راهی کشورهای خارجی شده و حجم بالایی از دلار را دودستی به اقتصاد آن کشورها تقدیم می‌کنند.

در این زمینه اگرچه مسئولان آمریکا برای جلوگیری از این روند و معکوس کردنش در راستای بهبود درآمدهای اقتصاد گردشگری سلامت خود برنامه‌ریزی کرده‌اند اما «هریس رُزِن» ابتکار عملی انجام داده که می‌تواند از سوی دولتی‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

رزن بنیانگذار هتل‌های زنجیره‌ای «رُزِن» در فلوریدا که سابقه فعالیت در صنعت گردشگری عمومی بخصوص مراکز اقامتی را در کارنامه‌اش داشته با درنظر گرفتن این گزارشات دولتی و همچنین توجه بازار گسترده گردشگری سلامت دهکده جهانی تصمیم‌گرفت سهم خود در این بخش از گردشگری را توسعه دهد.

وی در اوایل سال 2015 میلادی مرکز درمانی «رُزِن کِیر» را راه‌اندازی کرد و از آن روز تا کنون توانسته دستاوردهای مناسبی را برای خود به ثبت برساند که یکی از آنها استفاده از سیاست‌های بهره‌ورانه در شیوه و مراکز درمانی است و تنها سال گذشته میلادی این مرکز گردشگری سلامت توانسته  340 میلیون دلار صرفه‌جویی داشته باشد.

این دستاورد قابل توجه مرکز درمانی «رزن» باعث شده تا توجه رسانه‌ها و کارشناسان دولتی نیز به این مرکز درمانی جلب شده و تاکید داشته باشند که اگر دولت و سایر مراکز درمانی از مدل «رزن» استفاده کنند سالانه رقمی معادل 935 میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی تنها در بخش گردشگری سلامت ایجاد خواهد شد، چون افراد کمتری از مرزهای آمریکا برای دستیابی به خدمات درمانی خارج می‌شوند.

این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت ایالات متحده آمریکا براین باورند استفاده از شیوه «رزن» می‌تواند هزینه‌های دریافت خدمات سلامتی مسافران خارجی را بسیار کاهش دهد و در ادامه ایالات متحده آمریکا در میان رقبای سنتی خود مثل برزیل، ترکیه و مالزی می‌تواند سهم بالاتری از درآمدهای گردشگری سلامت بین المللی در اختیار داشته باشد.

هریس رزن درباره دلایل سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری سلامتی خود می‌گوید: سال 2015 میلادی مشغول مطالعه نشریه وال‌استریت ژورنال بودم که مطلبی درباره هزینه آمریکایی‌ها در بخش بهداشت و درمان توجهم را جلب کرد.

رزن در این زمینه می‌افزاید: در آن مطلب نوشته شده بود 5/17  درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا یعنی رقمی معادل3/4 تریلیون دلار هرسال در این بخش هزینه می‌شود که تقریبا از سال 2009 میلادی تا آن تاریخ دوبرابر شده بود. به همین جهت کمی بیشتر تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که سرمایه‌گذاری در بخش سلامت آمریکا می‌تواند درآمدهای بهتری برای من داشته باشد.

مالک برند «رزن کیر» در ادامه می‌گوید: همین نکته باعث شد تا این مرکز گردشگری درمانی را افتتاح کنم و با استفاده از افزایش بهره‌وری در واقع نرخ ارایه خدمات را متعادل‌تر کرده و مشتریان بیشتری را در مرکز بپذیرم.

هریس رزن درباره ارتباط افزایش هزینه‌های درمانی و سفر آمریکایی‌ها به خارج از کشور برای دستیابی به خدمات پزشکی می گوید: آمارهایی که منتشر شده است بیانگر این نکته است که سال گذشته میلادی تقریبا 900 هزار آمریکایی به دلیل افزایش بی‌رویه نرخ خدمات بهداشتی بار سفر بسته و به کشورهایی همچون مکزیک، برزیل، هندوستان و ترکیه سفر کرده‌اند.

وی تاکید می‌کند: افزایش سالانه هزینه‌های سلامت، بهداشت و درمان در آمریکا در واقع امتیازی است که من و شرکت‌های مشابه این مرکز می‌توانند از آنها استفاده کنند به عنوان مثال سال 2017 میلادی تقریبا 25 درصد و سال گذشته نیز 15 درصد به هزینه‌های سلامت و بهداشت و درمان خانواده‌ها افزوده شده است، درحالی که بهره‌وری بالا در این مراکز به نوعی هزینه‌ها را برای مجموعه‌های رزن کیر ثابت نگهداشته است.

ابتکار هریس چیست؟

هریس رزن که از اوایل دهه 90 میلادی به عنوان یک هتلدار شناخته می‌شد اواسط سال 2015 میلادی یکباره هتلداری را به بخش گردشگری سلامت اضافه کرد و به نوعی مراکز اقامتی و درمانی «رزن کیر» را افتتاح کرد. اما به راستی ابتکار عمل این کارآفرین آمریکایی چه بود که توانست در بازار آشفته سلامت آمریکا سودآوری مناسبی داشته باشد؟

وی می‌گوید: طرح من براساس یک خانه پزشک بنا شده است که مبتنی بر بیماران است و در این خانه‌ها 5 اصل اساسی برای بهبود و کاهش هزینه‌ها درنظر گرفته می‌شود و این 5 اصل عبارتند از: دسترسی، کیفیت، خدمات با هزینه مناسب و نوآوری.

این کارآفرین اگرچه همچنان در بخش هتلداری فعالیت قابل توجهی دارد اما برای کاهش هزینه‌های درمانی پرسنل خود یکی از ساختمان‌های شرکت را که تقریبا 4 هزار متر مربع زیربنا دارد را به مرکز درمانی «رزن‌کیر» تبدیل کرد، تا درکنار ارایه خدمات رایگان به پرسنل خود خدمات پزشکی مشخصی را با قیمت‌ها مناسب در اختیار دیگران قرار دهد.

در این مرکز که 4 پزشک تمام وقت، یک پزشک نیمه وقت، سه پرستار و دو دستیار درکنار کارکنان پشتیبانی هر روز چیزی بین 160 تا 180 بیمار را ویزیت می‌کنند و به آنها خدمات مورد نیازشان را ارایه می‌کنند و نکته قابل توجه این است که رزن برای روزهای خاصی از هفته سیستم حمل و نقل رایگان جهت جابجایی بیماران درنظر گرفته است.

این کارآفرین برای فرانشیز بیمه‌ای کارکنان هنگام استفاده از این مرکز 30 دلار برای نسخه و هیچ هزینه‌ای برای داروها دریافت نمی‌کند درحالی که ویزیت‌های عادی هم بدون هزینه صورت خواهد گرفت و اگر فردی به صورت عادی به مرکز مراجعه کند تنها 50 دلار هزینه خواهد داشت و در مقایسه به سیستم عمومی خدمات که 100 دلار می‌پردازد بسیار پایین‌تر است.

نوآوری دیگری که رزن برای مراکز درمانی خود درنظر گرفته است مربوط به بیمه‌های مختلف جهت استفاده از این مراکز است به این ترتیب که مثلا برای پوشش خدمات دندان‌پزشکی کارمندان شرکت‌های رزن تنها هفته‌ای 16 تا 17 دلار باید بپردازند و مراجعین آزاد چیزی نزدیک به 53 دلار که این رقم بسیار ناچیز است.

اما واقعا این امتیازات چقدر از هزینه‌های خدمات درمانی کاهش می‌دهد؟ این سئوالی است که کارشناسان برآورد کرده‌اند نرخ خدمات مراکز رزن کیر تقریبا 40 درصد پایین‌تر از نرخ خدمات درمانی عمومی در آمریکاست. به این ترتیب که سال گذشته برآورد شده است هزینه سرانه هر بیمار در مراکز یاد شده 5500 دلار درحالی که طی همین دوره نرخ دریافت خدمات درمانی ملی آمریکا بیش از 11 هزار دلار برآورد شده است.

به این ترتیب نواوری هریس رزن با ایجاد مراکز درمانی رزن کیر برای 5700 پرسنل خود نکته‌ای است که تمامی شرکت‌های آمریکایی می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کرده و علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی کارمندان خود به سایر متقاضیان نیز خدمات مورد نظرشان را ارایه کنند که در کاهش سفرهای خارجی آمریکایی‌ها جهت دستیابی به خدمات پزشکی مناسب بسیار تاثیرگذار است.

منبع: IMTJ

ترجمه: شیدا رمزی

 

حال خوش گردشگری پزشکی روسیه

براساس گزارش‌ها و مستندات موجود گردشگری پزشکی روسیه طی یک 17 سال اخیر رشد 70 درصدی را تجربه کرده و اکنون این کشور به عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری پزشکی منطقه CIS تبدیل شده است.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران و به نقل از راشا تودی، اولگا کانونیکوا، مدیر بازاریابی یکی از بیمارستان‌های ارایه دهنده خدمات به گردشگران خارجی در این زمینه می‌گوید: براساس گزارش‌های منتشر شده اکنون بیشترین تقاضای سفر برای دریافت خدمات پزشکی از سوی متقاضیان کشورهای مشترک‌المنافع است که نسبت به سال 2001 میلادی تقریبا 70 درصد افزایش یافته است.

کانونیکوا در ادامه تاکید می‌کند: در واقع اگر بخواهیم رشد گردشگری پزشکی روسیه را به صورت سالانه مد نظر داشته باشیم با عدد حدود 2/4 درصد روبرو خواهیم شد که به ظاهر رشد قابل توجهی نیست، اما در مجموع می بینیم این روند همواره روبه رشد بوده و اکنون توانسته سهم بالایی در اقتصاد این کشور به خود اختصاص دهد.

وی درباره رشد قابل ملاحظه گردشگران پزشکی در روسیه تصریح می‌کند: اکنون تقاضای دریافت خدمات پزشکی از جمله خدمات IVF، جراجی مغز و اعصاب و همچنین جراحی‌های زیبایی از سوی خارجی‌ها در مراکز تخصصی روسیه بسیار قابل توجه است و بسیاری از مراکز درمانی درحال برنامه‌ریزی برای بازاریابی در سایرکشورها هستند.

به گفته این متخصص بازاریابی مراکز درمانی روسیه که می‌توانند پذیرای گردشگران خارجی باشند امروز بازارهای هدفشان را در کشورهای بلغارستان، مغولستان، آلمان و سایر کشورها به غیر از چین گسترش داده‌اند که این فرایند می‌تواند سهم درآمدهای گردشگری پزشکی روسیه را حداقل طی سال آینده رشدی معادل 20 درصد تنها در یک سال افزایش دهد.

وی درادامه می‌گوید: سند افزایش تقاضای گردشگران خارجی برای دریافت خدمات مورد نیاز خود در مرزهای کشور روسیه این است که اکنون بیمارستان‌های معتبر و معروف روسیه که درحال برنامه‌ریزی جهت دستیابی به بازارهای هدف بیشتری خارج از مرزهای کشورشان هستند مشغول استخدام مترجمان بیشتری متناسب با کشورهای هدف خود هستند.

در این زمینه مقامات وزارت بهداشت روسیه نیز تاکید می‌کنند برآوردهای انجام شده بیانگر این نکته است که رونق گردشگری پزشکی روسیه می‌تواند سالانه 13 میلیارد روبل معادل 200 میلیون دلار به اقتصاد این کشور کمک کند و به همین دلیل بروکراسی دریافت ویزا برای ورود گردشگران به روسیه حذف شده است.

به گفته وی این خدمات شامل ارایه ویزای 30 روزه به بیمار و همراهش بدون هرگونه تشریفات دست‌وپاگیر است که می‌توان علاوه بر مراجعه‌های حضوری به صورت الکترونیک هم از سوی متقاضیان ارایه شود.به عنوان مثال گردشگران کریمه، برای ورود به خاک روسیه و دریافت خدمات درمانی موردنظرشان ویزای رایگان دریافت می‌کنند.

در گزارشات رسمی وزارت بهداشت روسیه آمده سال 2017 میلادی 110 هزار نفر گردشگر پزشکی از خارج این کشور وارد روسیه شده‌اند که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال 2016 میلادی تنها 86 هزار نفر گردشگر خارجی به این کشور وارد شده‌اند که عموما درخواست دریافت خدمات دندان‌پزشکی و ارتوپدی بوده‌اند.

به گفته مقامات وزارت بهداشت این کشور یکی از فرصت‌های قابل توجه روسیه برای دستیابی به تعداد گردشگران بیشتر طبیعت بکر آن است که می‌تواند نقش کلیدی درکنار قیمت و کیفیت مناسب ارایه خدمات پزشکی برای متقاضیان باشد. 

چرا رفاه کار نمی کند و آنچه ما باید در عوض انجام دهیم

سیاست‌های خدمات اجتماعی و نظام رفاهی همواره در ایالات متحده محلی از درگیری‌های نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا یعنی دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بوده است. اما این دو حزب مخالف در نهایت برسر یک نکته یعنی رفاه کار نمی‌کند توافق دارند و همیشه در تلاش هستند راهی متفاوت برای حمایت از نیازمندان بیابند.

بطور کلی دمکرات‌ها نگران هستند کمبود امنیت اجتماعی کم‌کم باعث فقیرتر شدن خانواده‌های آمریکایی بشود و جمهوری خواهان در نقطه مقابل تاکید دارند مزایای رفاهی وابستگی ایجاد می‌کند و در مجموع مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

این درحالی است که برنامه‌های کمک‌های نقدی ایالات متحده برای خانواده‌های نیازمند که از سال 1996 میلادی مطرح شده است تنها 68 درصد از خانواده‌ها را تحت پوشش قرار داد ولی رفته رفته حجم کمک‌های نقدی دولت نه تنها خانواده‌های بیشتری را تحت پوشش قرار نداد بلکه هم اکنون فقط 23 درصد از نیازمندان از این خدمات بهره‌مند هستند.

دربررسی‌ دلایل کاهش پوشش خدمات رفاهی برای آمریکایی به این نتیجه رسیدیم که اصولا سخت‌تر شدن شرایط تحت پوشش قرار گرفتن و افزایش فقر عمیق در این کشور باعث شده تا تعداد کمتری از خانواده‌های آمریکا بتوانند از خدمات رفاهی استفاده کنند. به عنوان مثال اکنون 46/1 میلیون خانواد آمریکایی شامل 8/2 میلیون کودک با کمتر از 2 دلار در روز زندگی می‌کنند.

دکتر لیا همیلتون؛ متخصص رفاه اجتماعی در این زمینه معتقد است مشکل ایجاد شده در ایالات متحده آمریکا به این دلیل است که اصولا قانون حمایت‌های تامین اجتماعی در این کشور برای تشویق استقلال افراد طراحی شده و هرسال شرایط تحت پوشش قرار گرفتن افراد سخت‌تر از گذشته می‌شود. به این معنی که اگرچه مجلس سنا و نمایندگان همواره سخت در تلاش هستند که خدمات اجتماعی آمریکایی‌ها را در بالاترین سطح قرار دهند اما شرایطی همزمان ایجاد می‌شود که این قانون‌گذاری‌ها را بی‌اثر می‌کند.

همیلتون تاکید کرد: این عملکرد باعث بروز چالشی به نام «اثر صخره‌ای» می‌شود به این معنی که دقیقا همزمان با افزایش برخی خدمات یکبار خدمات دیگری از فهرست مورد نظر حذف می‌شود. به عنوان مثال دقیقا زمانی که با افزایش نرخ دستمزدها در ایالات متحده روبرو می‌شویم یکباره می‌بینیم برخی مزایا برای خانواده‌ها مثل کمک‌هزینه‌های مراقبت از کودکان قطع شده است و به نوعی رفاه اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است.

این متخصص رفاه اجتماعی گفت: پس دقیقا زمانی که نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه برای افزایش خدمات اجماعی در آمریکادرحال جنگیدن هستند؛ می‌بینیم برخی از خدمات فعلی حذف شده و باعث فقیرتر شدن خانواده‌ها می‌شود. به این ترتیب که با حذف امتیازات کمک هزینه مراقبت از کودکان برخی از خانواده‌ها مجبور به ترک شغل خود هستند و در نهایت فقر در خانواده ایجاد می‌شود، چون تامین تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی از کودکان هزینه‌های بالایی دارد که بعضا خانواده‌ها نمی‌توانند آن را تامین کنند..

همیلتون تاکید کرد باید سیستمی متفاوت برای رفاه اجتماعی طراحی کنیم چون قانون فعلی نمی‌تواند کمکی به رفاه اجتماعی و خانواده‌ها بکند و باعث رونق زندگی آنها باشد؛ به این دلیل که با توجه به قوانین فعلی بخصوص در کشورهای توسعه یافته افزایش درآمد خانواده‌ها باعث حذف بسیاری از خدمات اجتماعی به آنها می‌شود درحالی که نباید چنین اتفاقی بیافتد.

این متخصص رفاه اجتماعی معتقد است بهترین راهکار برای مدیریت رفاه جهان در شرایط فعلی بکارگیری قانون «مالیات منفی» INT  است. به این ترتیب می‌توانیم دقیقا به کم‌درآمدها کمک کنیم تا زندگی و رفاه بیشتری در جامعه خود تجربه کنند.

به گفته همیلتون؛ این بهترین و ارزان‌قیمت‌ترین راه‌کار برای افزایش رفاه اجتماعی در سراسر جهان است به این دلیل که براساس این قانون یا همان مالیات منفی که در برخی کشورها نیز بکار گرفته شده ؛ افراد  کم درآمد کمک‌هزینه‌های زندگی به صورت نقدی از دولت دریافت می‌کنند تا بتوانند براساس آن زندگی و رفاه اجتماعی زندگی خود را تامین کنند. این دقیقا همان سیاستی است که همه دولت‌ها به دنبال اجرایی شدنش هستند.

وی پیشنهاد می‌کند برای تامین اعتبار مورد نیاز اجرای چنین برنامه‌ای می‌تواند با ارقام بسیار ناچیز به صورت میان مدت تامین شود نه اینکه بخواهیم بگونه‌ای عمل کنیم که باعث نا امیدی افراد از افزایش درآمدهایشان باشند. به عنوان مثال به ازای هر 1 دلار افزایش درآمد می‌توان 50 سنت درنظر گرفت.

همیلتون با اشاره به نتایج تحقیقات دانشگاه میشیگان تاکید کرد در بررسی‌های انجام شده مشخص شده است که اگر یک خانواده سه نفری درآمدی نداشته باشند و بخواهند از قانون حمایت‌های اجتماعی استفاده کنند اعتبار مورد نیاز مالیاتی آنها 100 درصد از خط فقر یعنی 20/780 دلار برای این خانواده است. اما اگر درآمد حاصل از خانواده به نصف خط فقر یعنی 10/390 دلار افزایش یابد اعتبار مالیاتی آنها تا 15/585 دلار کاهش می‌یابد. یعنی چیزی نزدیک به 200 دلار صرفه‌جویی اقتصادی که می‌تواند به ارایه خدمات بیشتر به دیگران منجر شود.

همیلتون معتقد است امروز 219 میلیارد دلار دولت آمریکا برای افزایش رفاه اجتماعی هزینه می‌کند اما همانطور که قبلا اشاره شد دستاورد مناسبی نداشته درحالی که می‌توانیم با سیستم مالیات منفی به سرعت و به سادگی فقر را در جامعه امروز برطرف کنیم. بله حذف فقر در قرن 21 بسیار ساده است و نبایدنگران هزینه‌های آن باشیم چون هزینه‌ای قابل توجه ندارد اگر درست برنامه‌ریزی کنیم.

این متخصص رفاه اجتماعی تصریح کرد: با استفاده از سیستم مالیات منفی می‌توانیم یک‌شبه فقر را ریشه کن کنیم و با این کار در واقع به اقتصاد کشور کمک شایانی داشته باشیم، چون فقط در ایالات متحده سالانه 03/1 تریلیون دلار برای حمایت از کودکان فقیر هزینه می‌شود درحالی که اگر مالیات منفی را بکار گیریم دیگر نیازی به پرداخت این هزینه نیست.

 

منبع: basicincome.org

ترجمه: شیدا رمزی

سیاستی نوین در سرزمین اژدها // «یین» و «یانگ» درخدمت گردشگری سلامت چین

وقتی صحبت از گردشگری سلامت به میان می‌آید؛ بدون تردید یکی از بازارهای هدف سرزمین اژدها با توجه به تعداد بالای جمعیت و گردشگرانش مطرح خواهد شد. این درحالی است که اینبار خود اژدها تصمیم‌گرفته در بازار پررونق گردشگری بخصوص گردشگری سلامت سهم قابل تجهی برای خود دست و پا کند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، مسئولان گردشگری چین در این زمینه معتقدند یکی از فرصت‌های قابل توجه برای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری دانش طب سنتی این کشور است که با سابقه بیش از 2000 ساله خود می‌تواند امتیازی در اختیار سرزمین اژدها قرار دهد که احتمالا سایرین از آن بی‌بهره‌اند.

در این زمینه متخصصان تاکید می‌کنند؛ برخی از دستورهای پزشکی در طب سنتی این کشور می‌تواند راهکار بسیار جالبی برای آرامش روحی، جسمی و روانی در زندگی صنعتی امروزه مردم دهکده جهانی باشد.

براساس باورهای طب سنتی سرزمین اژدها بدن انسان در واقع یک نسخه مینیاتوری از جهان اطراف ماست و دو نیروی متضاد «یین» و «یانگ» دائم در این جهان مینیاتوری درحال مبارزه هستند که هرکدام پیروز شوند به‌نوعی حال و روز آن فرد را تعیین خواهند کرد که طب سنتی چین دائم در تلاش بوده میان این دو نیرو تعادلی مناسب برقرار کند.

از این رو از ابتدای سال 2015 میلادی دولت چین برنامه‌ریزی دقیقی برای جهانی کردن این شیوه درمانی را در راستای بهبود درآمدهای اقتصاد گردشگری خود بخصوص از بخش گردشگری سلامت انجام داد که در این زمینه رئیس جمهوری این کشور نیز تاکید کرد: هم اکنون دوران طلایی طب سنتی چین فرا رسیده و باید از آن به خوبی استفاده کنیم.

برهمین اساس مرکزی به نام TCM در این کشور راه‌اندازی شد که این مرکز با پیوند دادن طب سنتی با فناوری‌های نوین امروزی در شیوه‌های درمانی ارتباطی اصولی میان سنت‌ها و فناوری‌های نوین ایجاد کرد. به عنوان مثال شیوه‌های بالینی، داروهای طبیعی با عوارض جانبی بسیار ضعیف، خدمات انعطاف پذیر، هزینه مقرون به صرفه، پتانسیل نوآوری‌های مختلف از جمله این موارد هستند.

این مرکز برای ایجاد انگیزه‌های مختلف جهت استفاده از خدمات طب سنتی تفاهم‌نامه‌هایی را با سیستم درمانی حاکم چین منعقد کرد تا همه بیمارستان‌ها بخشی مخصوص به درمان با استفاده از شیوه‌های سنتی را تجهیز و راه‌اندازی کنند که هم اکنون این اتفاق در اغلب بیمارستان‌های معتبر و معروف سرزمین اژدها افتاده است تا گردشگران سلامت بین المللی و البته خود چینی‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.

جلب توجه بین المللی

درحالی که دستیابی به فناوری‌های نوین و روش‌های جدید درمانی در بخش‌های مختلف پزشکی همواره امیدی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان دهکده جهانی شناخته می‌شوند؛ برخی متخصصان نسبت به شیوه‌های درمانی سنتی با شک و تردید توجه دارند؛ درحالی که هنوز هیچ نتیجه منفی یا نگران کننده‌ای دراین نوع از شیوه‌های درمانی دیده نشده است.

سازمان بهداشت چین در برنامه‌های خود برای شناساندن طب سنتی کشور به سراسر جهان در راستای برنامه‌های تدوین شده توسعه و رونق گردگشری سلامت بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که دانشمندان دانشگاه‌های معتبر جهان مثل «یو سی ال ای» یا «آکسفورد» بتوانند از تجارب اینگونه درمان‌های سنتی مطلع شده و آنها را در بیماری‌های خاصی همچون سرطان، ایدز، دیابت، پارکینسون و ... بکارگیرند که خوشبختانه تاکنون هیچ یک از این دانشمندان با نکته منفی یا غیرقابل استفاده در شیوه‌های درمانی سنتی چینی روبرو نشده‌اند.

در همین راستا و با توجه به نظر مساعد دانشمندان بین المللی بخصوص در دانشگاه‌های معتبر جهان مسئولان گردشگری سلامت چین متقدند استفاده از دو نیروی «یین» و «یانگ» در شیوه‌های درمانی نوین نه تنها عارضه‌ای ایجادنمی‌کند بلکه دستاوردقابل توجهی برای اقتصاد گردشگری سلامت سرزمین اژدها خواهد داشت.

منبع : IMTJ

ترجمه: عماد عزتی

آمارهایی که خبر از بازارهای آتی می‌دهند

رشد و توسعه صنعت گردشگری پزشکی و سلامت در سراسر دهکده جهانی باعث شده تا اغلب کشورهایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند برای دستیابی به سهم بازار بالاتر همواره با سایرین در رقابت باشند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری پزشکی ایران، شرکت‌های بیمه، دفاتر خدمات مسافرتی، بیمارستان‌ها و حتی خود پزشکان اکنون در این زمینه برای جذب بیشتر بیماران از بازارهای هدفشان تلاش می‌کنند که برگ برنده را همواره در اختیار داشته باشند. این درحالی است که داشتن آمارها و اطلاعات همواره تعیین کننده موقعیت و موفقیت این افراد است.

پس اگر شما هم نیم نگاهی به بازارهای نوظهور و آینده صنعت گردشگری پزشکی دارید بد نیست به آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی درباره اقیانوسیه و آسیا داشته باشید، چون این آمارها فقط چند عدد نیستند بلکه هرکدام خبر از بازاری پررونق در گوشه‌ای از این جهان می‌دهند.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود که در آخرین ماه سال گذشته میلادی از منطقه اقیانوسیه و آسیا منتشر کرده معتقد است چاقی و بیماری‌های مزمن در این مناطق اصلی‌ترین عوامل بیماری‌زا و مرگ و میر در دو دهه آینده خواهند بود. به این ترتیب اولین پتانسیل موجود مناطق یاد شده برای فعالان عرصه گردشگری پزشکی می‌تواند در این موارد باشد تا طی دوره یاد شده بتوانند با بازاریابی هدفمند برای سهم بیشتر درآمد برنامه‌ریزی کنند.

در این گزارش آمده است کشورهایی مثل کامبوج، نپال و جزایر سلیمان جزو کشورهایی هستند که در آنها زنان بیشتر در معرض کمبودهای بهداشتی هستند به صورتی که سه زن از هر چهارخانوار مناطق یاد شده طی عمر خود به خدمات بهداشتی مناسبی دسترسی ندارد.

این درحالی است که همین گزارش بیانگر این نکته است که در پاکستان و فلیپین دو زن از هر سه خانواه برای دستیابی به خدمات پزشکی به دلیل کمبودهای زیرساختی مشکلاتی را تجربه می‌کند، نه به این خاطر که کمبودهای مالی  اجازه دسترسی آنها به خدمات مورد نظر را نداده است.

به اعتقاد کارشناسان سازمان بهداشت جهانی کمبودهای اقتصادی و زیرساخت‌های بهداشتی در مناطق یاد شده باعث شده تا میزان امید به زندگی هم در این کشورها کاهش قابل توجهی داشته باشد به صورتی که از 70 سال در سال 2000 میلادی سال گذشته به 65 سال کاهش یافته باشد و در برخی از کشورهای مورد بررسی قرار رفته هنوز مرگ و میر مادران دوبرابر اهداف تعیین شده است.

اما اگر از آمارهای ارایه شده و اضافه وزن یک نفر از هر ده نفر در مناطق یاد شده بگذریم آمارهای دیگری هستند که هرکدام می‌توانند پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در این مناطق را برای صاحبان مراکز درمانی و حتی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مسافرتی (آژانس‌ها) مطرح کند.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در مناطق آسیا و اقیانوسیه تا سال 2050 میلادی بطور متوسط تعداد افراد بالای 65 سال به دوبرابر میزان فعلی خواهد رسید به صورتی که از کل جمعیت مناطق یاد شده نزدیک به 28 درصد در این محدوده سنی قرار خواهند داشت. اما نکته اصلی این است که از همان سی درصد تقریبا 2/10 درصد بالاتر از 80 سال سن خواهند داشت به این معنی که در بخش افراد بالای 80 سال رشدی معادل 3 برابر تجربه می‌شود.

در این زمینه کارشناسان گردشگری پزشکی براین باورند که رسیدن سن یک جامعه به مرزهای یاد شده پتانسیلی است برای شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پزشکی بخصوص درباره سلامت چون در این گروه می‌توان پکیج‌های سلامتی و چکاپ‌های دوره‌ای تعریف کرد و از آنها درآمدهای سرشاری به دست آورد.

کارشناسان صنعت گردشگری پزشکی درباره اهمیت آمارهای ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی معتقدند اگرچه در برخی موارد کشورهای مورد نظر از نظر اقتصادی در بخش کشورهای کمتر توسعه یافته با درآمد پایین قرار دارند اما راهکارهای اصولی و دقیقی مثل انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز درمانی کشورهای مورد نظر وجود دارد که می‌تواند فرصت قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران در گردشگری سلامت و پزشکی باشد.

این درحالی است که همواره موضوع سرمایه‌گذاری برای ایجاد مراکز ارایه دهنده خدمات به صورت مجموعه‌های زنجیره‌ای راهکاری است که نباید از آن غافل باشیم به عنوان مثال اگر فرض کنیم مراکز درمانی زنجیره‌ای در چند بازار هدف تحت مدیریت یک شرکت معتبر فعالیت کند بدون تردید امتیازاتی به دست خواهد آورد که کمتر از جذب به داخل کشور نیست.

از سوی دیگر فعالان و سرمایه‌گذاران در این بخش از گردشگری همواره در تلاش هستند تا با استفاده از راهکارهای منطقی بدون کاهش کیفییت خدمات مورد نظر نسبت به ارزان‌سازی بسته‌های سفر پیشنهادی دست بازتری داشته و بتوانند بسته‌های پیشنهادی خود را متناسب با توان اقتصادی بازار هدفشان ارایه کنند.

به این ترتیب آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی برای منطقه اقیانوسیه و آسیا این فرصت را به فعالان عرصه گردشگری پزشکی قرار می‌دهد تا با استفاده از توانمندی‌های خود متناسب با نیاز بازارهای یاد شده برنامه‌ریزی کرده و در نهایت سهم بالاتری از درآمدهای گردشگری مناطق یاد شده داشته باشند.

این درحالی است که از جمله راهکارهای مطرح برای ورود به این بازارها را می‌توان در انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز درمانی بومی همان کشور یا ایجاد مجموعه‌های ارایه دهنده خدمات پزشکی به صورت زنجیره‌ای را نام برد.

منبعIMTJ

 

اتاق شیشه‌ای برای توسعه گردشگری پزشکی امارات

درحالی امارات متحده عربی برای دستیابی به سهم بیشتر از گردشگری پزشکی بین المللی برنامه‌‌ریزی می‌کند که براساس آخرین سیاست‌ها نه تنها اجازه کار پزشکان متخصص سایر کشورها در شهرسلامتی دبی صادر شده است بلکه برای جلب اعتماد متقاضیان دریافت خدمات پزشکی در این کشور اتاق شیشه‌ای ایجاد شده تا فعالیت و روند ارایه خدمات پزشکان و مراکز درمانی کاملا مشخص و قابل رصد باشد.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، وزارت بهداشت امارات متحده عربی با توجه به اهمیت توسعه و رونق گردشگری پزشکی در این کشور با استفاده از درگاه DubaiHealthBooking گزینه‌ای جهت ثبت نظرات گردشگران پزشکی ایجاد کرده است.

براساس این امکان تمامی گردشگرانی که در مراکز درمانی امارات متحده عربی خدماتی را دریافت کرده‌اند می‌توانند در وب سایت یاد شده نظرات و میزان رضایت خود را از پزشک، مرکز درمانی و در مجموع سفر به امارات متحده عربی ثبت کنند.

مقامات وزارت بهداشت امارات در این زمینه اعلام کرده‌اند: ارایه این خدمات بدون تردید می‌تواند رضایت و اطمینان خاطر بیشتری نزد گردشگران پزشکی خارجی برای استفاده از خدمات پزشکی امارات را ایجاد کند و ثبت تمامی اطلاعات مربوط به پزشکان و مراکز درمانی می‌تواند دقت عمل سیاست‌گذاری‌های آتی این کشور را بالاتر ببرد.

مایسا البوستانی، مدیر تحقیقاتی DHA در این زمینه گفت: استفاده از این پلت‌فرم علاوه براینکه به بیماران و متقاضیان امکان دسترسی ساده به متخصصان مورد نظرشان را می‌دهد بلکه می‌تواند فرآیندی برای دریافت اطلاعات و سوابق حرفه‌ای مراکز و متخصصان نیز باشد تا بتوانند براساس میزان رضایت سایر گردشگران گزینش دقیقی داشته باشند.

البوستانی در ادامه افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تاپایان سال جاری تعداد 37مرکز ارایه دهنده خدمات سلامتی و پزشکی به گردشگران خارجی و 33 هزار پرسنل آنها در سامانه یاد شده ثبت اطلاعات می‌شوند و گردشگران می‌توانند علاوه بر رای دادن به نحوه ارایه خدمات موردنظرشان از سوی این مراکز و افراد از سایر نظرات نیز مطلع شوند.

مدیر تحقیقاتی DHA همچنین درباره برنامه‌های توسعه‌ای گردشگری پزشکی امارات نیز گفت: با درنظر گرفتن روند روبه‌رشد و همچنین نیاز مراکز درمانی به متخصصان بیشتر با هماهنگی مسئولان دولتی قرار براین است که مراکز سلامتی و پزشکی فعال در دبی، با ارایه درخواست‌هایی مبنی بر فعالیت متخصص مورد نظران پروانه کار برای فرد موردنظر طی دوره‌ای محدود در شهرک‌های سلامتی دریافت کنند.

وی تاکید کرد: دوره مجوزهای صادر شده دوساله است و با استفاده از این مجوزها و نقطه نظرات و رای بیمارانی که از طریق این فرد مداوا شده‌اند در تلاش هستیم بهترین‌ها را در شهرک‌های سلامتی دبی داشته باشیم تا به واسطه فعالیت‌ این افراد تقاضای سفر برای خارجی‌ها جهت درمان در شهرک‌های سلامتی دبی بیشتر از قبل باشد.

البوستانی درباره سرمایه‌گذاری‌های خاص دبی در ارایه خدمات منحصربفرد نیز افزود: هم اکنون برنامه‌ریزی بلند مدتی برای تبدیل شدن دبی به بهترین و مجهزترین مرکز پیوند پوست برای بیمارانی که به دلایل مختلف دچار سوختگی گسترده‌شده‌اند ؛ هستیم. از این رو آزمایشات با فناوری‌های نوین، خرید تجهیزات و لوازم بسیار پیشرفته و همچنین بکارگیری متخصصان مشهور در دستور کار قرار دارد.

منبع: گلف نیوز

 

5 روندی که همه باید از بلاک‌چین‌ها بدانند

اگرچه سال گذشته میلادی در واقع مسیری نا هموار برای بلاک‌چین‌ها بود اما نباید فراموش کنیم هنوز این فناوری‌ نوین پتانسیل‌های بسیار بزرگی برای کسب و کارها و زندگی روزمره ساکنان دهکده جهانی هستند.

طی این دوره این نوع فناوری بخصوص در زمینه ارزهای دیجیتالی نزولی بسیار زیادی را تجربه کرد به صورتی که بیت‌کوین به عنوان اصلی‌ترین ارز  دیجیتالی شده آنقدر نزول قیمت به خود دید که بسیاری معتقد بودند اغلب طرح‌های پایلوت در این زمینه قابلیت اجرایی شدن ندارد.

این درحالی است که در همین زمان برخی از بازیگران اصلی از جمله IBM و Walmart همچنان برای اجرای پروژه‌های بزرگ‌تر برنامه‌ریزی می‌کردند، چون می‌دانستند برای انجام امولی مالی با اطمینان‌تر خود نیازمند استفاده از فناوری‌های نوآورانه‌ای همچون بلاک‌چین‌ها خواهند بود.

به همین دلیل بد نیست به 5 پیش‌بینی درباره آینده بلاک‌چین‌ها در سال جاری توجه داشته باشید که این فناوری‌ها اگرچه آرام اما درحال رشد و رونق هستند.

اطمینان‌بیشتر؛ کلاهبرداری و جرم کمتر

بطور کلی نباید فراموش کنیم هرفناوری تازه‌ای که به بازار عرضه می‌شود جذابیت‌بالایی برای کلاهبرداران داشته و بلاک‌چین‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. به این معنا که در سال 2018 میلادی تنظیم کننده‌هایی در این بخش وارد شدند و راه‌حل‌های معجزه‌آسایی ارایه کرده و به سرعت پولدار شدند، چون براین باور بودند که طی 12 ماه آینده مخاطبان این فناوری‌نوین - بلاک‌چین‌ها باید کمتر احساس خطر می‌کردند.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشیم این است که تلاش‌های متمرکز و گسترده‌ای در عرصه بلاک‌چین‌ها صورت گرفت تا  هرچه بیشتر و آسوده‌تر مردم از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت خرده فروشی «وال‌مارت» راه‌حلی برای استانداردسازی ایمنی و سلامت مواد غذایی عرضه شده در فروشگاه‌های خود هنگامی که سال یک نوع ویروس نگران کننده در اتحادیه اروپا (تخم‌مرغ‌های آلوده) شایع شد با استفاده از همین شیوه به کار گرفت.

در این زمینه وال‌مارت بگونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هر تولیدکننده مشخصه‌های غیرقابل تغییر و کپی‌برداری داشت که با استفاده از آنها خریداران می‌توانند یک محصول را از مزرع تا هنگام خرید و مصرف ردیابی کنند، به این ترتیب سلامت خوراکی‌ها و غذاهای عرضه شده در این خرده فروشی بین المللی کاملا تایید شده بود.

در همین حال شرکت آمازون هم پروژه‌مشابهی با استفاده از بلاک‌چین‌ها برای مشتریان سرویس اینترنتی خود بکار گرفت که هر فرد می‌توانست پروژه منحصر به فرد خود را در این درگاه فروش داشته باشد.

به این ترتیب باید درنظر داشته باشیم وقتی دو شرکت بزرگ و معتبر بین المللی درحال استفاده از فناوری بلاک‌چین‌هستند طی سال جاری می‌توانیم ارزش واقعی آن را تجربه کنیم نه اینکه نگران آینده بلاک‌چین‌ها باشیم.

بلاک‌چین‌ها سر از اینترنت اشیاء در می‌آورند.

براساس گزارش‌های منتشر شده سال گذشته میلادی استفاده از فناوری‌های بلاک‌چین برای محافظت از داده‌ها و دستگاه‌های متصل به اینترنت در موضوع اینترنت اشیاء دوبرابر شده و برآورد شده سال جاری این روند بازهم دوبرابر شود.

کارشناسان در این باره می‌گویند: سازمان‌های بیشتری از اینترنت اشیا‌ء استفاده خواهند کرد که علاقمند هستند اطلاعاتشان هرچه بیشتر درمقابل هرگونه دست‌درازی محافظت شود. امتیاز استفاده از بلاک‌چین‌ها در اینترنت اشیاء در واقع رمزنگاری قدرتمند برای داشتن یک ارتباط ایمن است تا مهاجمان نتوانند به سادگی وارد شبکه ارتباطی شرکت‌ها بشوند.

این افراد معتقدند ثبت اطلاعات غیر متمرکز شرکت‌ها با استفاده از این شیوه یعنی بلاک‌چین‌ها باعث می‌شود نقطه شکستی در ارتباطات ایجاد نشده و سودجویان نمی‌تواند به سادگی مسیر ارتباطی را مورد حمله قرار داده و آن را متوقف کنند.

این درحالی است که کارشناسان تاکید دارد حتی اگر از موضوع امنیت اینترنت اشیاء و کاربرد بلاک‌چین‌ها بگذریم موضوع توسعه و گسترش استفاده از اینرنت اشیاء در سال جاری باعث می‌شود که ناخودآگاه تقاضا برای استفاده از بلاک‌چین‌ها نیز افزایش یابد.

در این زمینه برآورد شده است حجم گردش مالی اینترنت اشیاء طی سال جاری میلادی به رقمی معادل 26 میلیارد دلار افزایش یابد که رقم قابل توجهی برای رونق بالای بلاک‌چین‌ها در این زمینه است که می‌تواند انفجاری در رشد بلاک‌چین‌ها در سال‌جاری ایجاد کند.

پیشنهادهای جذاب‌تر در بخش خدمات مالی

در نگاه اول اگرچه ارزش ارز‌های دیجیتالی طی سال گذشته کاهش یافته اما نکته قابل توجه در این زمینه مربوط به انفجار حباب سوداگرانه در این نوع ارزها بوده که می‌تواند به ثبات بیشتری در این زمینه طی سال جاری باشیم.

به همین دلیل حتی اگر نزول ارزش ارز‌های دیجیتال طی سال گذشته را هم درنظر بگیریم لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که خدمات مالی در عصر حاضر نیازمند خدماتی نوین بوده و بسیاری از بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتال مثل بیت‌کوین درحال ارایه خدمات نوینی در مراودات مالی میان مردم هستند که می‌تواند موج بعدی همگیرشدن، رشد و رونق را برای بلاک‌چین‌ها به ارمغان آورند. به عنوان مثال BAKKT یا پلت‌فرم معاملات آتی مبتنی بر بیت‌کوین است که توسط اپراتور بورس اوراق بهادار نیویورک بکار گرفته می‌شود.

فرصت های سرمایه گذاری بیشتر

وقتی صحبت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌کنیم شاید در نگاه اول همان موارد سنتی موجود برای سرمایه‌گذاری مدنظرمان باشد درحالی که این نوع فناوری‌نوین می‌تواند بی‌نهایت فرصت سرمایه‌گذاری را برای صاحبان سرمایه ارایه کند که متناسب با دارایی افراد است نه اینکه فقط ثروتمندان بتوانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

به عنوان مثال تقسیم‌بندی ورود سرمایه‌ برای دستیابی به سود این امکان را به علاقمند می‌دهد که ریسک کمتری‌ را  برای خود متصور باشند و به قول معروف همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نداده باشند. در این موارد با ورود هر بخش از سرمایه میزان سود مشخصی حاصل شده و در نهایت زیانی هم اگر ایجاد شود در ابعاد همان بخش سرمایه‌گذاری شده است به این ترتیب سود و زیان کاملا قابل مدیریت خواهد بود که این روند برای صاحبان سرمایه‌های خرد بسیاری جذاب است، دقیقا اتفاقی که سال گذشته دربخش بلاک‌چین‌ها تجربه شد.

هنر، سرگرمی و املاک نمونه‌هایی از دارایی‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران هستند که بطور سنتی فعالان عرصه بلاک‌چین‌ها بدون اینکه عجله‌ای برای پرداخت داشته باشند در این بخش ورود کرده و با ارایه ارزهای دیجیتالی خود متناسب با دارایی سرمایه‌گذاری می کنند تا از محل معاملات آتی آن کسب درآمد کرده‌باشند و در نهایت هر زمان که نیاز به فروش داشتند می‌توانند از معامله خارج شده و سودشان را متناسب با دوره فعالیت خود آن بخش به دست آورند.

این درحالی است که امتیاز دیگر بلاک‌چین‌ها مربوط به قراردادهای هوشمند است که می‌تواند واسطه‌ها در این روند را به حداقل خود کاهش دهد و سرمایه‌گذاران با استفاده از این امکان بلاک‌چین‌ها برای دوره‌ای مشخص سرمایه‌گذاری کرده و در نهایت در تاریخ یا نرخ مورد نظر سیستم برای آنها بطور خودکار معامله خواهد کرد و دیگر نیازی به کارگزار یا واسطه نخواهد بود.

بین‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی همچنان کسب و کاری بزرگ هستند

اجازه دهید صادقانه بگویم که قصد ندارم مانند افراد ساده لوح یا بدون مسئولیت دراین زمینه سخن بگویم ولی شک ندارم با توجه به افزایش تقاضا برای استفاده از ارزهای دیجیتالی امسال ارزش آنها دوباره به فضا پرتاب خواهند شد و اینبار خبری از حباب نیست. شاید با خودتان بگویید اصولا کسی نمی‌تواند اتفاقات آینده را دقیق پیش بینی کند و اینگونه سخن گفتن تنها عاملی برای زیان‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران است اما فراموش نکنید نشانه‌ها را هرگز نباید نادیده گرفت چون همگی خبر از نوسان‌های گسترده در آینده نزدیک می‌دهند.

این درحالی است که علاقمندی برای استفاده از ارزهای رمزگذاری شده بسیار از دوران مرگ فاصله گرفته و نسبت به دوسال پیش تقاضا برای آنها جهت استفاده در مبادلات تجاری بخصوص بورس‌های معتبر روند صعودی به خود گرفته است.

به هرحال حتی قبل از اینکه تلاشم کنم درباره آینده بلاک‌چین‌ها و توسعه سرمایه‌گذاری یا ارزش آنها سخن بگویم نشانه‌هایی از آینده روشن برای ارزهای دیجیتالی موازی یا هم ردیف بیت کوین مثل   Ethereum، Ripple و Tether وجود دارد که رشد و رونق آنها در واقع رونق بیت کوین خواهد بود.

از این رو فراموش نکنیم که امسال اگرچه رشد ناگهانی قیمت‌های مثل سال 2017 تکرار نخواهد شد اما ارزش بازار بلاک‌چین‌ها یا ارزهای دیجیتالی به رقمی معادل سه چهارم تریلیون دلار برآورد می‌شود که رقم کمی نیست و بدون تردید مخاطبان خاص خود را خواهد داشت و فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری در اختیار گروهی قرار می‌دهد. البته فراموش نکنید که اهمیت استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در دنیای امروزی رفته رفته برای همگان درحال روشن شدن است و بسیاری علاقمند هستند با اطمینان کامل سرمایه‌گذاری یا هزینه کنند.

FORBES

شیدا رمزی