کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

رویای کاپیتان نمو به واقعیت رسید

همانطور که می دانیم صنعت توریسم در جهان با سرعت هر چه تمام روبه گسترش است و به صنعتی بسیار جذاب و پر درآمد تبدیل شده بنابراین اکثر کشورهای جهان برای رشد هرچه بیشتر این صنعت در منطقه خود اقدام به سرمایه گذاری های مناسبی با توجه به امکانات طبیعی و خدادادی خود در این زمینه کرده اند که اولین مورد آن بحث اسکان گردشگران یا همان هتل ها بوده اما به عقیده بسیاری از کارشناسان این صنعت همین هتل ها می توانند خود به عنوان جاذبه گردشگران باشد و در کنار دیگر جاذبه ها صنعت گردشگری هر کشور را رشد دهند، بنابراین بسیاری از کشورها اقدام به ساخت هتل های غیر معمول کردند که این هتل ها عبارتند از هتل های درختی، هتل های شناور ، هتل های غاری و هتل های زیر دریا بودند، به دلیل شرایط ساخت و امکانات موجود در نمونه های هتل های زیر آب این گروه دیرتر از دیگران به پا به صحنه گذاشتند ولی در همین مدت بسیار کم توانستند نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کنند .

این اشتیاق به دلیل علاقمندی بسیار زیاد مردم به تجربه زندگی زیر آب بوده و همین شور و اشتیاق باعث شد تا این هتل ها هرچه سریعتر سیر تکاملی خود را طی کنند و به صنعت گردشگری جهانی وارد شوند.

بنابراین از قدیم الایام انسان علاقمند به تجربه زندگی زیر آب بوده به طوری که دنیای خیالی آن باعث ساخت فیلم بسیار مشهور 20 هزار فرسنگ زیر دریا براساس رمانی نوشته شده یک نویسنده معروف به نام ژول ورن بوده این علاقه باعث شده تا هر بیننده ای که این فیلم را می بیند طی این فیلم بسیار زیبا به زمین میخکوب شود آن هم فقط بخاطر کشف دنیای زیر آب و اقیانوس ها .

حالا تقریبا پس از چند دهه که از ساخت این فیلم می گذرد و از سوی دیگر زندگی رویایی کاپیتان نمو و زیردریایی معروفش که مانند یک خانه کوچک متحرک زیر دریا بود ، در فیلم جزیره اسراسر آمیز به واقعیت رسیده و علاقمندان به کشف دنیای زیر آب می توانند تجربه نوشیدن یک فنجان قهوه هنگام دیدن مناظر زیر آب را همانند او داشته باشند.

با توجه به مدارک موجود از اواخر دهه 70 میلادی هتل های زیر آبی پا به عرصه وجود گذاشتند البته این امکانات هرگز تا سال 1986 برای عموم مردم قابل استفاده نبود اما پس از آن این هتل ها درهای خود را به روی عموم و البته ثروتمندان بازکردند.

اولین هتل زیر آب در کشور آمریکا فعالیت خود را در ایالت فلوریدا آغاز کرد و به یاد نویسنده کتاب 20 هزار فرسنگ زیر دریا این مجتمع را به نام او نام گذاری کردن این هتل که تقریبا در عمق 9 متری زیر آب ساخته شده بود سال 1986 میلادی اولین میهمان خود را پذیرایی کرد، اما این هتل تقریبا به عنوان کپسول هایی شناور زیر آب بودند و اتاقهای آن شاید راحتی اطاق های یک هتل معمولی را نداشتند و تنها امتیاز آن منظره فوق العاده این اتاق ها بود.

پس از آن هم کشور سوئد اقدام به ساختن مجووعه اتاقهای شناوری به نام اولتر این Ulter Inn  کرد که این اتاق ها هیچ راه دسترسی ای جز قایق ندارند و هنگامی که مسافران به این اتاق ها منتقل می شوند از طریق یک کانال به سوئیت خود که زیر همان اتاق شناور واقع شده منتقل می شوند این سوئیت که تقریبا کلیه امکانات رفاهی را برای مهمانان در نظر گرفته با دو پنجره 42 اینچی نمایی از فضای خارج  اتاق و عمق 10 متری زیر آب را برای مهمانان خود به نمایش می گذارد اما هنوز هم این رویاهای انسان بود که یکه تازی می کرد چون این مهمانان علاقمند بودند مانند هتل های معمولی وارد اتاق خود شوند و هنگام خواندن روزنامه و خوردن یک فنجان قهوه درسالن ورودی هتل منظره خارج یعنی کف دریا را هم ببینند این بود که دو کشور ترکیه و امارات متحده عربی نیز در این زمینه سرمایه گذاری های بسیار هنگفتی کرده اند .

پروژه هیدرو پلیس Hydro polis در امارات و هتل زیر آبی استامبول دو پروژه بسیار عظیم منطقه بودند که به این رویا جامعه عمل پوشاندند و در واقع یک هتل کاملا عادی اما زیر آب هستند.

پروژه هیدرو پلیس که در واقع یک هتل بسیار مجلل و گرانترین هتل روی کره زمین خواهد بود در فاصله 300 متری از ساحل جمیرا ساخته خواهد شد و هیچ راه اتصالی به جز بالگرد و یا قایق به آن نخواهد بود این هتل دارای 200 سوئیت است و در فضایی بسیار مجللی از مهمانان ثروتمند خود پذیرایی خواهد کرد ساخت این هتل سال 2006 میلادی شروع شد اما به دلیل مشکلات اقتصادی هنوز هم خبری از اتمام آن در دست نیست.

اما در مرکز فرهنگی اروپا یعنی شهر تاریخی استامبول هتلی هفت ستاره در حال ساخت است که تقریبا در عمق 20 متری تنگه بوسفر بین دریای مرمه و دریای مدیترانه واقع شده و نمایی منحصر به فرد از زیر دریا را به هر یک از مهمانان خود هدیقه خواهد داد این پروژه که به جای یک کارخانه ساخت سیگار در شهر تاریخ استامبول ساخته می شود و هنوز هم نام آن محرمانه مانده اما این هتل هفت طبقه که دارای هفت ستاره نیز هست یکی از گرانترین هتل های منطقه خواهد بود و برآورد شده که هزینه اقامت یک شب برای هر نفر در این هتل حدود 2000 دلار باشد.

کارشناسان گردشگری می گویند با افتتاح این هتل در منطقه مدیترانه به زودی امتیازی دیگر برای جذب گردشگر در شهر استامبول به حساب خواهد آمد. بنابراین می توان امیدوار بود که این هتل ها قدرت تخیل خالق اثر 20 هزار فرسنگ زیر دریا را به واقعیت نزدیک کنند و باعث فرونشاندن اشتیاق تجربه زیر آبی انسان شوند. اما نکته اصلی هرگز نباید فراموش شود که همه این سرمایه گذاری ها صرفا جهت رشد رونق صنعت بسیار پردرآمد گردشگری انجام شده و لزوم توجه مسئولان به پتانسیل های موجود کشور را نشان می دهد.

نیره کردبچه

تراول ورد travel world

سپتامبر 2010 میلادی

کامل