کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نگاهی به بازار خرید و فروش تلویزیون


راز و رمزهای خرید این جعبه جادو

نویسنده : عماد عزتی

به یاد داریم لحن خاص و زیبای پدربزرگ یا مادر بزرگمان، وقتی روایت شیرینی از جمع شدن اهالی در کافه محله برای تماشای برنامه های تلویزیونی که برایمان بازگو می کردند یا تعجب دیدن جعبه ای چوبی و بزرگ در یکی از عکس های یادگاری دوران کودکی خودمان که ناگهان در گوشه ای از عکس نظرمان را به خود جلب می کرد. اینها همه تعابیر مختلفی از جعبه جادو یا همان تلویزیون فعلی در ذهن ماست؛ حال آنکه آن تلویزیون های نوستالژیک و سیاه و سفید شاب لورنس قدیمی خاطراتمان؛ امروز به وسایلی کاملا هوشمند و دیجیتالی با طیف های وسیعی از رنگ تبدیل شده اند .

بله تلویزیون امروز به یکی از عادی ترین و البته ضروری ترین لوازم زندگی قرن بیست و یکمی ما تبدیل شده است و با توجه به حضور انواع و اقسام برندهای متفاوت و البته توانمندی های مختلف برای خریدنش، گاهی به دردسر خواهیم افتاد و دیگر خبری از آن یک رنگی و سادگی نیست، بنابراین اگر قصد خرید جعبه جادویی نوین دارید بازار این هفته جام جم سری به خیابان جمهوری یکی از مراکز خرید و فروش تلویزیون در تهران زده تا از چند و چون انتخابی مطمئن و البته اقتصادی برایتان بگوید.

بودجه ای درنظر داشته باشید

جای تردید نیست امروزه با توجه به تمامی شرایط اقتصادی اگر قصد خرید وسیله ای را داشته باشیم ابتدا به موجودی حساب بانکی خودمان نظری خواهیم داشت و متناسب با اعداد موجودی حسابمان سعی در انتخاب بهترین گزینه می کنیم. بنابراین خارج از قاعده نیست اگر بگوییم همه خریدهای ما به نوعی وابسته به توان مالی خانواده است و نمی توان بدون توجه به آن گام در راه انتخاب وسیله ای گذاشت.

پس حالا که قصد خرید تلویزیون را داریم و با توجه به اعداد و ارقامی که در این بازار رنگارنگ وجود دارد بد نیست ابتدا به توان مالی خودمان توجه کنیم و در همان محدوده اقدام به انتخاب نماییم نه اینکه ابتدا فرضیات و علاقه هایمان را درنظربگیریم و بعد با شنیدن ارقامی نجومی از فروشنده ؛ دلزده و ناراحت فروشگاه را ترک نماییم.

اینچ مناسب انتخاب کنید

از آنجا که امروزه انتخاب اندازه تلویزیون مورد نظرمان تقریبا کار مشکلی شده و به عنوان یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب مشتریان از آن یاد می شود، بهتر است قبل از فکر کردن درباره اینج (اندازه) تلویزیون ابتدا اتاقی که قصد استفاده از آن را داریم اندازه بگیریم چون علاوه بر تاثیرگذاری در کیفیت تصویر محصولات، می توانیم قیمت مناسب تری هزینه کنیم.

 همانطور که می دانید سایز یا اندازه صفحه‌نمایش تلویزیون که با واحد اینچ مشخص می‌شود، طول قطر صفحه نمایش تلویزیون است و در حال حاضر تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی موجود در بازار از اندازه 26 ‌اینچ تا بیش از یکصد اینچ تولید شده اند و پلاسماها هم اندازه‌ای میان 42 تا 150 اینچ دارد.

این در حالی است که با بالا رفتن اینج تلویزیون ، قیمت و کیفیت تصویر نیز افزایش خواهد یافت اما بد نیست بدانیم ارتباطی مستیم در اندازه اتاق مورد نظر و اندازه تلویزیون برقرار است که اگر به آن بی توجه باشیم بدون تردید از کیفیت مطلوب تصویر تلویزیون خریداری شده هرگز لذت نخواهید بردو صرفا پول بیشتری پرداخت کرده اید.

بنابراین قبل از وارد شدن به فروشگاه ابعاد اتاقی که قرار است از این تلویزیون استفاده کنید درنظر داشته باشید و پس از آن میان برندهای موجود به دنبال بهترین گزینه باشید چون همان طوری که قرار دادن یک صفحه‌نمایش کوچک در یک سالن بزرگ مفید نیست، یک صفحه‌نمایش بزرگ هم در یک اتاق کوچک می‌تواند عذاب‌آور باشد.

هرچند شیوه یا قانونی برای انتخاب ابعاد یا همان اینچ تلویزیون مدون نشده اما برخی از تجربیات و تئوری ها در این زمینه می تواند مفید فایده باشد . در جدول زیر حداقل و حداکثر فاصله‌ای که می‌توانید از یک صفحه‌نمایش با اندازه خاص بگیرید، مشخص شده است. مثلاً اگر برای یک اتاق خواب کوچک می‌خواهید مدلی را انتخاب نمایید، بهتر است همان مدل‌های 30 اینچ و حتی کوچک‌تر را در نظر بگیرید ولی برای یک سالن پذیرایی بزرگ قاعدتاً باید مدل‌های بزرگ‌تر را انتخاب کنید.

حداکثر فاصله 
(سانتی‌متر)

حداقل فاصله
(سانتی‌متر)

اندازه تلویزیون
(اینچ)

195

100

26

230

115

30

255

130

34

315

160

42

355

180

47

375

190

50

385

210

55

450

225

60

485

245

65

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DVB را جدی بگیرید

اگر برای خرید تلویزیون جدید راهی بازار شده اید و قصد خرید تلویزیونی با امکانات روز دارید نیم نگاهی هم به دستگاه DVB یا گیرنده دیجیتالی داشته باشید هرچند بیشتر محصولات جدید از سوی کارخانجات سازنده به این وسیله مجهز هستند و خریدار نیازی به تهیه آن ندارد اما هنوز هم برخی از تلویزیون ها که از این وسیله بی بهره اند تولید می شود بنابراین باید برای لذت بردن بیشتر از تصاویر تلویزیون مورد نظرتان از این وسیله استفاده کنید. اما اقتصادی ترین کار این است که بیشتر به دنبال مدل هایی باشید که  گیرنده دیجیتال داخل تلویزیون نصب شده باشد و نیازی به خرید مجزای این دستگاه برای آنها نیست.

زاویه دید را هنگام خرید درنظر داشته باشید

سازندگان تلویزیون همواره سعی می کنند با استفاده از برخی امکانات نظر مخاطبان بیشتری را به محصولاتشان جلب نمایند اما یکی از امکاناتی که واقعا برای جلب نظر مشتریان بکار می رود و باید دقت ویژه به آن داشته باشید زاویه دید صفحه نمایش تلویزیون است . زاویه دید در واقع حداکثر زوایه‌ کاربر نسبت به نمایشگر است که در آن تصویر با کیفیت مطلوب قابل مشاهده باشد و معمولا عدد ۱۷۰ تا ۱۷۵ درجه برای زاویه دید نمایشگرها ذکر می‌شود اما توجه داشته باشید زمانی که در زاویه ۱۷۰ درجه نسبت به تلویزیون نشسته‌اید، آنقدر سطح تصویری قابل مشاهده کوچک می‌شود که کیفیت آن اهمیتی پیدا نمی‌کند. اما زاویه دید در برخی از نمایشگرها رده پایین بازار بسیار محدود است و شما حتی وقتی با کمی زاویه نسبت به تلویزیون قرار می‌گیرید رنگ‌ها را بصورت بهم ریخته و تار مشاهده می‌کنید ولی در اکثر نمایشگرهای امروزی زاویه دید قابل قبول است و تقریبا هیچ‌کدام زاویه دید ۱۷۰ درجه ندارند.

پس این عدد تا حد زیادی بی معنی است حتی بهترین پنل‌های LCD مانند پنل‌های (IPS که یکی از مهترین قابلیت‌های آن زاویه دید وسیع است) باز هم در انحراف بیش از ۳۰ درجه دچار افت شدید ۵۰ درصدی در روشنایی و کنتراست می‌شوند. حتی صفحه‌های نمایش OLED که جدید‌ترین فن‌آوری در صفحات نمایش است در زاویه دید کم دچار افت ۳۰ درصدی روشنایی و تغییر رنگ ۳۰ درصدی می‌شوند. بنابراین زاویه دید استاندارد معنی خاصی ندارد و نمی‌تواند معیار تصمیم‌گیری باشد.

به خروجی و ورودی های تلویزیون اهمیت بدهید

ممکن است تعداد و نوع خروجی و ورودی های تلویزیون مورد نظرتان در ابتدا خیلی برایتان اهمیت نداشته باشد. فقط وقتی متوجه می شوید چه کلاهی سر خودتان گذاشته اید که تعداد پورت های تلویزیون جدیدتان جوابگوی نیازهایتان نیست چون ظاهر و اعداد و ارقامی غیر واقعی ذهن شما را به خود مشغول کرده بود و واقعیت مورد نیاز را فراموش کرده بودید. بنابراین این موضوع را بیش از پیش جدی بگیرید.

هر تلویزیون صفحه باریک جدید به تعدادی ورودی و خروجی مجهز است که به شما اجازه می دهد وسایل جانبی مثل پخش کننده (DVD یا بلو ری)، گیرند ها دیجیتال، سیستم های صوتی،  کنسول های بازی یا حافظه های فلش را به آن متصل کنید.

 اگر با کیفیت ترین تلویزیون بازار را بخرید که تولید کننده در تعداد پورت های آن خساست به خرج داده، در حقیقت پولتان را دور ریخته اید. پس قبل از اینکه دست به جیب شوید و فروشنده فاکتور را صادر کند ،  از همان اول محل پورت ها را بررسی کنید و مطمئن شوید تلویزیون مورد نظرتان به حداقل 3 ورودی HDMI، دو ورودی USB و یک ورودی AVI مجهز باشد.

Resolution  در تصاویر ثابت و متحرک را چک کنید

 هنگام خرید رزولوشن تلویزیون را حتما چک کنید. با این روش خواهید فهمید که پنل تلویزیون شما با کیفیت است یا یک پنل معمولی است. روش چک کردن Static Resolution  به این صورت است که ببینید آیا قادرید زمانی که یک عکس یا یک تصویر فریز شده از شخصی را می بینید تار های موی  وی را طوری ببینید که قابل شمارش باشند(تارهای موی شخص محو نشده باشند). روش چک کردن Motion Resolution   (رزولوشن تصویر متحرک) هم به راحتی توسط یک صحنه ورزشی امکان پذیر است. دقت کنید که مثلا پای فوتبالیست ها هنگام دویدن و یا شوت زدن نباید حالت محو پیدا کند.

با توجه به نکات ذکر شده، شاید چندین گزینه را از بین انتخاب هایتان حذف کنید و یا چندین گزینه را به انتخاب هایتان اضافه کنید.

نسبت کنتراست و یا Contrast Ratio

یکی از مواردی که هنگام خرید باید به خوبی از آن مطلع شوید و بهترین را انتخاب کنید نسبت کنتراست تلویزیون مورد نظر شماست. این مقدار نسبت بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل را نشان می‌دهد. عدد مذکور وقتی بسیار مهم می‌شود که شما در یک محل کم نور به دیدن تصویر صفحه نمایش بپردازید. اگر محل استفاده شما در روشنایی باشد  این عدد کمتر اهمیت پیدا می‌کند. این عدد برای صفحه نمایش (LCD و یا LED) بیش از ۱۵۰۰ باید باشد. برای پلاسما تا ۴۰۰۰ هم قابل دسترسی است. بنابراین اگر شما می‌خواهید به کنتراست‌های بالاتری دسترسی داشته باشید باید سراغ OLED  بروید.

کنتراست دینامیک را فراموش کنید

نسبت کنتراست داینامیک در واقع یک ابزار تبلیغاتی و بی‌فایده است. به جز صفحه نمایش OLED هیچ تکنولوژی قادر به تولید این عدد تبلیغاتی نیست و شما به هیج عنوان نباید این عدد را معیار انتخاب قرار دهید. این مقدار نشان دهنده بیشترین روشنایی ممکن رنگ سفید در حالت ۱۰۰ درصد روشنایی تقسیم بر کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه در پایین‌ترین میزان قابل تنظیم روشنایی تصویر است. یعنی شما نمی‌توانید به این کنتراست در یک تصویر دسترسی داشته باشید، بین سیاه تاریک‌تر و سفید روشن‌تر باید یکی را انتخاب کنید. در صورتی که در OLED شما سفید بسیار روشن را می‌توانید در کنار سیاه کاملا تاریک در یک تصویر داشته باشید.

برای تصمیم‌گیری شما نیاز به کنتراست واقعی دارید نه کنتراست داینامیک. به طور مثال بهترین LCDها کنتراست حدود ۲۰۰۰ را دارند و بهترین پلاسما‌ها حدود ۵۰۰۰، بنابراین به هر عددی بیشتر از این دو مقدار توجه نکنید هرچند صفحات OLED کنتراست واقعی بین ۵۰۰۰۰ تا بینهایت را می‌توانند ارایه کنند.

پلاسما را هرگز فراموش نکنید

شاید تبلیغات گسترده در بازار مصرف تلویزیون های دیجتالی باعث شده تا تکنولوژی پلاسما در ذهن اکثر خریداران به فراموشی سپرده شود اما نباید فراموش کنید تصاویر تلویزیون های پلاسما هرگز کیفیتی بدتر از ال سی دی ها یا ال ای دی ها ندارند. تنها به این موضوع خوب دقت داشته باشید که برای دیدن تصاویر با کیفیت تری در تلویزیون های پلاسما باید فضای مناسبی در اختیار داشته باشید بنابراین اگر فضای کافی در اختیار دارید سعی کنید گزینه پلاسما را هرگز فراموش نکنید.

سه بعدی های جذاب

با توجه به ورود تلویزیون های سه بعدی به بازار ایران بدون تردید یکی از مسایلی که ذهن اکثر خریداران تلویزیون را به خود جلب کرده توانایی پخش تصاویر سه بعدی است در صورتی که اکنون با توجه به کمبود امکانات و ناتوانی در ارسال تصاویری سه بعدی در ایران و البته کمبود فیلم های سه بعدی این اهمیت زیاد مورد نیاز شما نیست و اگر قصد آینده نگری نیز دارید بد نیست توجه داشته باشید باتوجه به زمان کارکرد قطعات الکترونیکی که معمولا برحسب ساعات کارکرد تهیه می شوند لازم است هم اکنون از دیدن تصاویر با کیفیت لذت ببرید تا اینکه در انتظار دیدن تصویری سه بعدی دوباره راهی بازار برای خرید تلویزیونی جدیدتر شوید.

تلویزیون های سه بعدی بیشتر برق مصرف می کنند

در حالت نمایش دو بعدی اختلاف قابل ملاحظه ای در مصرف برق دو تلویزیون سه بعدی و دو بعدی وجود ندارد ولی در زمان نمایش تصاویر سه بعدی می بایست روشنایی نور تلویزیون بیشتر از حالت دو بعدی باشد چون عینک های اکتیو شاتر تیره هستند و روشنایی تصویر را کاهش می دهند. برخی از تلویزیون های سه بعدی مانند 3D TVهای پاناسونیک قابلیتی دارند که باعث افزایش روشنایی نور تلویزیون در زمان پخش تصاویر سه بعدی می شود، که منجر به افزایش مصرف انرژی نیز می شود.

برای کنترل های لمسی پول اضافه نپردازید

همانطور که قبلا نیز اشاره شد با دیجیتالی شدن زندگی ما اکثر وسایل الکترونیکی مثل موبایل  با استفاده از برخی نرم افزارها بایکدیگر ارتباط برقرار می کنند. البته در این میان بد نیست بدانیم اکثر تلفن های همراه امروزی قابلیت تبدیل شدن به کنترل لوازم خانگی مثل تلویزیون و سینمای خانواده را دارند بنابراین زیاد به امکانات روی کنترل دستگاه زیاد دل نبندید چون برای هریک از شاستی های روی آن کنترل مجبور به پرداخت اضافه بها هستید در حالی که تلفن همراه هوشمند شما هم اکنون تمام این امکانات را  دارد.

ولخرجی ممنوع

خوب حالا با توجه به اطلاعات موجود تلویزیون خود را انتخاب کرده اید و پس از پرداخت صورت حساب فروشنده به شما می گوید به منزل بروید و منتظر دریافت تلویزیون خودتان باشید اما وقتی تلویزیون را دریافت می کنید ممکن است از شما بابت حمل متناسب با طبقات منزل مبلغی درخواست کنند بنابراین سعی کنید از فروشگاهی خرید کنید که هزینه حمل و نصب تلویزیون رایگان باشد اما داستان هنوز تمام نشده گاهی اوقات وقتی متصدی و یا نصاب به منزل شما مراجعه می کند پیشنهادهای مختلفی به شما می دهد که عبارتند از خرید میزتلویزیون، بسته های نگهداری از تلویزیون (دستمال و مواد پاک کننده مخصوص) یا خرید دستگاه نویزگیر برق و در نهای آنتن های جانبی . یادبگیرید به این پیشنهادها «نه » بگویید چون فقط یکی از آنها را نیاز دارید آنهم نویزگیر یا محافظ برقی است که آن را هم می توانید با قیمتی مناسب از فروشگاههای الکتریکی تهیه نمایید.

هوشمندیا غیر هوشمند مسئله این است؟

وقتی به بازار می روید بیشترین صفحه نمایش هایی که می بینید تلویزیون های هوشمند است که گاها فروشنده با بکار بردن این جمله که می گوید این تلویزیون ها به زودی جایگاه خاصی در زندگی شما خواهند داشت» البته احتمالا صد سال آینده! اتصال به اینترنت، تبادل اطلاعات، دسترسی به شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاشتن محتواهای هیجان انگیز همیشه وسوسه کننده است اما با سرعت و محدودیت هایی که اینترنت فعلی ما با آنها روبرو هستیم هیچکدام از این امکانات برای شما قابل استفاده نخواهد بود . پس سعی کنید از امکانات اتصال اینترتی را در کامپیوتر های شخصی خود مدنظر داشته باشید و  تلویزیون های هوشمند نخرید یا لااقل نگذارید قابلیت های هوشمند تنها متر و معیار انتخابتان باشد.

 

گزارش جام جم از روند قیمت خودرو در هفته گذشته و روزهای پیش رو

 

کاهش قیمت برای تولید کنندگان بهتر است؛ نه افزایش

 

نویسنده : عماد عزتی

طی هفته های پایان فروردین و اوایل اردیبهشت سال جاری شاهد رشد قیمت خودرو در کشورمان بودیم که کارشناسان عوامل مختلفی از جمله هدفمندی یارانه ها و اجرای فاز دوم آن در کنار کاهش تولید و افزایش تقاضا، را  دلیل این اتفاق می دانستند، اما حضور ریاست کارخانه پژو فرانسه در کنار یک تصمیم وزارت صنایع و البته تحولات بورس ایران توانست این عوامل را کمی خنثی کرده و کاهشی هرچند ناچیز را به خریداران و متقاضیان خودرو هدیه دهد. این در حالی است که برخی کارشناسان این تحولات را مقطعی می دانند و برای روند دائمی آن راهکار دیگری غیر از جریان سازی های رسانه ها پیشنهاد می کنند.

حاشیه بازار گامی مطمئن

احمد نعمت بخش ضمن تایید کاهش جزئی برخی محصولات داخلی به میزان 500 هزار تا سه میلیون تومان در بازر خارج از کارخانه، آن را  مقطعی اعلام کرده و می گوید: از آنجا که افزایش های اخیر به دلیل حضور گسترده دلالان بازار بوده و کارخانجات بجز موارد قانونی هیچ افزایش قیمتی نداشتند  فروش خودرو در حاشیه بازار، راهکار مناسب برای کاهش قیمت خودرو و کوتاهی دست دلالان است.

احمد نعمت بخش در این زمینه می گوید: قیمت خودرو در میان خودروسازان گام افزایشی نداشته و صرفا مالیات به ارزش افزوده طبق قانون اعمال شده و فقط بازار شاهد رشد قیمت ها به دلیل حضور گسترده دلالان بوده است.

وی با اشاره به تاثیر تیراژ خودرو در تعیین قیمت نهایی فروش درباره تیراژ تولیدی خودروسازان می گوید: طی سال جدید شاهد افزایش تیراژ برخی خودروهای داخلی بوده ایم، اما از سوی دیگر مشکل تامین سوخت یورو4 و مسائل استاندارد و البته نیروی انتظامی شاهد کاهش شماره گذاری خودرو در بازار مصرف بوده ایم ، بنابراین روند افزایشی به دلیل کمبود بازار آغاز شد نه کاهش تیراژ کارخانجات تولید کننده خودرو در کشور.

دبیر انجمن خودروسازان می افزاید: سازمان استاندارد، مجوز شماره گذاری را به دلیل عدم توانایی ارائه بنزین یورو4 از شرکت پخش فرآورده های شرکت نفت به نیروی انتظامی داده است و بزودی شاهد ورود حدود 30 هزار خودرو به بازار تقاضا هستیم که این امر خود موجب کاهش قیمت یا حداقل ثابت ماندن روند صعودی در کنار دیگر اخبار ناشی از بازگشت پژو به ایران خواهد شد.

وی با تاکید بر ایجاد حباب قیمتی از سوی دلالان می گوید: شاید این گونه بتوان گفت ، در حال حاضر تولیدکننده و مصرف کننده زیاد در تعیین قیمت محصولات دخیل نیستند، چون رانت و دلال بازی توانسته تمام سیاست های اجرایی جهت کنترل قیمت را از بین ببرد و حباب قیمتی ایجاد کند.

نعمت بخش با تاکید بر مثبت بودن حضور مجدد پژو در بازار خودرویی کشورمان می افزاید: جای تردید نیست این حضور دوباره ابتدا به بهبود و بالا رفتن کیفیت خودروهای داخلی می انجامد و در میان مدت باعث کاهش قیمت برخی خودروهای وابسته به این کارخانه  نیز می شود. همان طور که حتی انتشار خبر حضور روسای پژو در کشورمان حدود 10 درصد از قیمت بازار را کاهش داده است.

وعده ها محقق شود باز هم کاهش داریم

در همین حال فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان نیز ضمن اشاره بر مثبت بودن حضور مجدد رنو در ایران می درباره آینده قیمت خودرو در بازار کشورمان گوید: گرچه این حضور می تواند آینده ای مناسب را برای شرایط فعلی بازار به ارمغان آورد، اما محقق شدن وعده های دولتی و مقامات مسئول در صورت اجرایی شدن می تواند مهر تائیدی بر ثبات قیمت یا حتی در برخی موارد، کاهش قیمت باشد، چون اینگونه اخبارها صرفا برای مدتی کوتاه می تواند روند صعودی قیمت خودرو را متوقف نماید نه اینکه مشکل را درمان نماید.

بهنیا ضمن اشاره به تاثیر تخصیص ارز مبادله ای به سازندگان خودرو در قیمت خودرو می افزاید: همانطور که می دانیم صنعت خودرو ارزبری فراوانی دارد بنابراین اگر فقط به تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان بسنده کنیم، نمی توان شاهد اتفاق خاصی در این صنعت باشیم، چون مولفه های گوناگونی در تعیین قیمت نهایی خودرو دخیل است و باید تمام مولفه ها را کنترل کنیم تا برآیند کار به ثبات یا کاهش قیمت خودرو بینجامد. به همین دلیل حتی اگر همین امروز تمام نیاز ارزی خودروسازان به صورت ارز مبادله ای به آنها پرداخت شود، نمی توان شاهد اثرگذاری یکباره در قیمت خودروسازی کشورمان باشیم.

وی که انتشار خبر حضور مجدد پژو را عامل موقت در کاهش قیمت های خودرو می داند، تصریح می کند: کاهش یا ثبات قیمت خودرو در ایران و هر جای دیگر، ارتباط تنگاتنگی به عواملی چون نقدینگی، تیراژ تولید، مواد اولیه و هزینه ها در کنار یکدیگر دارد که به عبارتی می توان عرضه و تقاضا را در آن تعریف کرد، اما این موضوع یعنی عرضه و تقاضا در کشورمان همواره دچار تغییراتی شده و ناهماهنگی هایی باعث برهم خوردن تعادل میان آن شده است. از یکسو سیاست های غیر کارشناسانه و دستوری و از سوی دیگر حضور گسترده باندهای دلالالی خودرو توانسته این عدم تعادل را در کشورمان به وجود آورد.

این فعال صنعت تولید خودرو می گوید: اکنون این شبکه دلالال های بازار خودرو هستند که بدون هیچ زحمت و سرمایه گذاری، سودهای کلان می برند، به صورتی که براساس آمارها، این شبکه از تلاطم بازار حدود 5400 میلیارد تومان سود برده است، حال آن که صنعت خودروسازی ایران در سال های 91 و 92 به ترتیب 4000 میلیارد و 2000 هزار میلیارد تومان زیان کرده و قطعه سازان نیز چیزی معادل 500 میلیارد زیان دیده اند.

بهنیا با اشاره مجدد به تخصیص ارز مبادله ای در صنعت خودرو می گوید: اگر این اتفاق رخ دهد، بدون تردید بخشی از هزینه های تولید کاهش می یابد، ولی با توجه به این که آثار ناگهانی در قیمت نخواهیم داشت، نمی توان بسرعت شاهد تغییر قیمت یا ثبات در خودروسازی کشورمان باشیم، چون حتی اگر همین امروز ارز مبادله ای به قطعه سازان و خودروسازان تحویل داده شود، تقریبا بین 5/1 تا سه ماه زمان لازم است تا شاهد تغییر قیمت تولید باشیم.

وی ضمن تاکید بر عدم دسترسی سازندگان به ارز مبادله ای تا کنون ، می افزاید: طبق گزارش رسمی مدیرعامل ایران خودرو، این کارخانه در شش ماهه اول سال گذشته تنها 15 درصد از منابع ارزی خود را از ارز مبادله ای استفاده کرده و مابقی را از بازار آزاد تهیه کرده است و اوضاع سایپا دیگر خودروساز بزرگ کشورمان نیز چندان تفاوتی با مورد قبلی ندارد.

 

خروج مواد اولیه غیررقابتی از بورس عامل مهم کاهش قیمت ها

سخنگوی انجمن قطعه سازان با اشاره به وجود عوامل متعدد در تعیین سرنوشت قیمت خودرو و نقش پررنگ قیمت مواد اولیه در سرنوشت نهایی قیمت خودرو هنگام خروج از درب کارخانه می گوید: در دولت نهم و دهم بزرگ ترین زیان خودروسازان این بود که شرکت های بزرگی چون پتروشیمی ها وارد بازار بورس شدند و تولیدکنندگان خودرو که یکی از مهم ترین متقاضیان محصولات آنها بودند، مجبور بودند مواد موردنیازشان را از طریق بورس به دلیل دست به دست شدن گاهی با 40 درصد افزایش قیمت خریداری کنند.

 حال آن که همه جای دنیا رسم بر این است که این گونه کارخانجات ابتدا نیاز تولیدکننده داخلی را فراهم کرده و بعد از آن باقیمانده محصولاتشان را در بورس واگذار کنند، اما در کشور ما دقیقا برعکس عمل شد، اما با تصمیم جدید دولت مبنی بر خروج پتروشیمی ها از بورس، گام مناسبی در این زمینه برداشته شد و اگر واقعا مواد اولیه غیررقابتی از بورس به بنگاه های تولیدی سرازیر شود، بدون تردید شاهد تاثیر مناسبی در ثبات قیمت خودرو خواهیم بود.

 

اظهارنظرهای غیرکارشناسی اسفند 92 موجب افزایش کنونی شده است

مصطفی کیمیا قلم، یکی از فعالان عرصه بازار درباره افزایش ناگهانی قیمت اخیر خودرو در بازار مصرف می گوید: اگر به خاطر داشته باشیم، در ماه های پایانی 1392 بیشتر مسئولان و مدیرن از گران نشدن خودرو در سال 93 سخن گفتند و حتی در برخی موارد از خریداران خواسته شد به دلیل التهاب پایان سال، دست از خرید محصولات بردارند، به همین دلیل موجی از تقاضا انباشته شد و همه منتظر کاهش قیمت یا حداقل ثبات قیمت در سال 93 بودند که محقق نشد.

وی ضمن اشاره به قدرت تشخیص بازار می گوید: بازار کاملا قدرت تشخیص و تصمیم گیری درباره آینده خودرو را دارد و متناسب به آن واکنش نشان می دهد بنابراین از آنجا که در ماه ابتدایی سال 93 هیچ نشانی از کاهش نبود؛ بلکه افزایش هم داشتیم، این موج تقاضا به یکباره وارد میدان خرید شد و این شد که می بینیم، در حالی که عرضه خودرو هم بنا به ناهماهنگی میان دستگاه ها از قبلی استاندارد، نیروی انتظامی و شرکت نفت کاهش یافته بود.

این در حالی است که کیمیا قلم ضمن تایید کاهش جزئی در قیمت بازار برخی از محصولات داخلی می گوید: شاید حضور مجدد روسای پژو را در این زمینه دخیل بدانیم ولی این گونه اخبار، آثاری کوتاه مدت دارند و با توجه به قوه ادراک بازار دوباره التهاب مهمان بازار خواهد شد و باید ریشه ای معضل را اصولی برطرف کرد که یکی از راهکارها، افزایش تیراژ تولید و تنوع محصولات خودرویی و عرضه آنها است.

حرکت های خوبی در افزایش تیراژ داشته ایم

از سوی دیگر، بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به افزایش تیراژ برخی خودروها می گوید: طبق اعلام رسمی ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروساز بزرگ ایران که سهم مهمی از بازار خودروی کشور را در اختیار دارند، طی ماه های اخیر افزایش مناسبی در تیراژ خودرو نسبت به چند ماه گذشته داشته اند؛ که با ورود برخی محصولات جدید از سوی سایپا می توان این موضوع را تائید کرد.

بهنیا درباره افزایش قیمت کارخانه خودروها می افزاید: گرچه تولیدکنندگان به دلیل جلوگیری از زیان بیشتر درخواست افزایش قیمت خودرو را داده اند، اما هنوز نتیجه معلوم نیست. ولی به عقیده من، سود خودروسازی در کاهش قیمت هاست نه افزایش، ولی در شرایطی که همه مولفه ها در شرایط ایده آل باشند نه در شرایط فعلی .

وی به افزایش هزینه های تولیدی در سال 93 اشاره می کند و می افزاید: قیمت بیشتر مواد اولیه برای کارخانه ها افزایش یافته است، به عنوان مثال فولاد از 1950 تومان به 2680 تومان رسیده است و مواد پتروشیمی هم از 9800 تومان به 14800 تومان افزایش داشته است و طبق قانون 25 درصد هم به دستمزدها افزوده شده است، پس چطور می خواهیم قیمت خودرو را ثابت نگهداریم؟

این فعال عرصه تولید خودرو، راهکار میان مدت برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات را در افزایش تیراژ با رعایت برخی قواعد عنوان می کند و می افزاید: اگر دولت بتواند منابع مالی با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد و شرایط خرید مواد اولیه غیررقابتی را با LC های بانکی فراهم کند، بدون تردید حتی با افزایش دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده هم شاهد بهاری در صنعت خودرو خواهیم بود.

سخنگوی انجمن قطعه سازان با اشاره به تعیین قیمت از سوی شورای رقابت برای خودروسازان می گوید: این شورا هم اکنون برسر دوراهی باقی مانده است چون اگر با افزایش قیمت موافقت کند، دو اتفاق مهم دوباره آینده خودروسازی را تهدید خواهد کرد؛ اول این که با توجه به افزایش قیمت، قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت و دومین اینکه دوباره همان روند اشتباه سال های گذشته تکرار می شود و در نهایت با روبه رو شدن کاهش تقاضا، تولیدکنندگان هم یکی پس از دیگری به ورطه نابودی نزدیک می شوند و اگر مخالفت کند بر حجم زیان صنعت خودروسازی کشورمان می افزاید. بنابراین باید معضل را ریشه ای درمان کند نه اینکه با کاهش دستوری یا افزایش مجدد قیمت خودرو مسکن به بازار تزریق نماید. پس اگر واقعا به دنبال ثبات یا کاهش هستیم، باید با رعایت اصول و قواعد اقتصادی و راهکارهای عملی، قیمت نهاده ها را حداقل به قیمت اوایل سال 92 بازگردانیم تا به تدریج هم سودآوری کارخانجات تضمین و هم قدرت خرید مردم حفظ شود.

مذاکره برای افزایش تولید

فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه سازان ضمن اشاره به مذاکره ایران خودرو با ریاست پژوی فرانسه در پایان می گوید: گرچه هم اکنون 30 تا 35 درصد محصولات داخلی ایران وابسته به این شرکت است و حضور مجدد آن، نقطه امیدی برای آینده خودروسازی کشورمان است، اما با توجه به افق های پیش رو و البته عنایت به توسعه اقتصادی، بد نیست ضمن مذاکره با پژوی فرانسه به کارخانه های مطرح کره جنوبی و ژاپن نیز نگاهی داشته باشیم، چون محصولات و تجربه خودروسازی این دو کشور هم می تواند در صنعت خودروسازی ایران تحول مناسبی ایجاد کند و از وابستگی به یک کارخانه یا کشور جلوگیری کند.

آلوده ترین کشورهای دنیا لو رفتند

متخصصان محیط زیست آلوده ترین مکان های دنیا را شناسایی کردند. محققان معتقدند به دلیل این آلودگی ها سلامتی بیش از 200 میلیون نفر از ساکنین کشورهای درحال توسعه در معرض خطر قرار دارد.

به گزارش ساینس ، غنا ، روسیه ، اندونزی و نیجریه از جمله کشورهایی هستند که اماکن آلوده در آنها وجود دارد.

غنا

این کشور با معضل بازیابی 215هزار تن زباله الکترونیکی روبه رو است که اغلب از مواد پلاستیکی و فلزی ساخته شده اند. این مواد در اثر تجزیه، آتش سوزی و اکسید شدن در خاک و آب منطقه نفوذ کرده است و موجب مسمومیت ساکنین می شود.

روسیه

راکتور اتمی چرنوبیل یکی از آلوده ترین سایت های جهان محسوب می شود. این سایت اتمی حتی بعد از گذشت 27 سال دارای آلودگی بسیار زیاد و خطرناک است.

شهر درشینسک که در سال 2007 نام آن به عنوان آلوده ترین شهر جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید در این کشور قرار دارد. در سال های 1930 تا 1998 بیش از 300 هزار تن مواد آلاینده شیمیایی به رودخانه های این شهر سرازیر شد و تاکنون بیش از 150 نوع مواد آلاینده در آب های زیرزمینی این شهر شناسایی شده است. میانگین عمر ساکنین این شهر در حدود 43 سال است.

اندونزی

آلوده ترین رودخانه جهان موسوم به سیتاروم در این کشور قراردارد و حدود 80 درصد از جریان های آب سطحی جاکارتا را تشکیل می دهد. این رودخانه حدود 5 درصد از مزارع برنج اندونزی را تامین می کند و منبع تامین آب بیش از 2000 کارخانه است. آلودگی این رودخانه سالانه سلامت بیش از 5 میلیون نفر را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد.

 

شهر کالیمانتا در اندونزی یکی از اماکنی است که معادن غنی طلا در آن یافت می شود. اما نحوه استخراج طلا به گونه ای است که مقادیر زیادی از جیوه را در محیط آزاد می کند. نتیجه استخراج طلا از معادن این شهر، کسب ثروت به قیمت آلودگی محیط زیست و به خطر انداختن سلامت میلیون ها انسان بی گناه است.

نیجریه

سالانه به طور میانگین 500 هزار لیتر روغن سوخته به دلتای رود نیجر سرازیر می شود. این حجم از روغن سوخته علاوه بر مسمومیت آب رودخانه و آلودگی آب های زیرزمینی، مقادیر زیادی از هیدروکربن ها را در محیط زیست آزاد کرده که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی مانند ذرت و غلات و ایجاد آلودگی در سایر محصولات شده است.

 

آب هویج بستنی هم گران شد!

لذت نوشیدن یا خودرن بستنی و آب میوه بخصوص در فصل گرما برای همه ما تجربه ای خوش و مطبوع است هرچند سرمای زمستان هم خوراکی ها و نوشیدنی های خاص خد را دارد ولی تب و تاب صنف آب میوه و بستنی فروشان در گرمای تابستان بالا می گیرد و متقاضیان زیادی را به خود اختصاص می دهد.

شاید هنگام مراجعه به یکی از آب میوه فروشی های سطح شهر تصور اینکه سازوکاری اداری این صنف را مدیریت می کند برای شما کمی دشتوار باشد چون به ظاهر حرفه ای ساده به نظر می آید اما از آنجا که فروشندگان بستنی و کافی شاپ ها امروز به جزوی از زندگی مدرن و شهری ما تبدیل شده اند ؛ اتحادیه و صنف مخصوص به خود را جهت ارایه خدمات مناسب در اختیار گرفته است.

به همین دلیل اگر شخصی علاقمند به افتتاح مغازه ای در این زمینه و صنف کاری باشد بدون تردید اولین پله را باید از اتحادیه مذکور آغاز نماید و با طی کردن مراحل اداری پس از گذراندن آموزش های لازم با تایید صنف می تواند اقدام به ارایه خدمات نماید و از آن پس میزبان متقاضیان خود باشد.

از سوی دیگر و از آنجا که خدمات ارایه شده این صنف با سلامتی مردم سروکار دارد اتحادیه صنف فروشندگان بستنی، آبمیوه و کافی شاپ ها با اعمال نظارت مداوم در این زمینه کیفیت خدمات ارایه شده را کنترل و در صورت مشاهده یا اعلام تخلف توسط مشتریان با آن برخورد قانونی خواهد داشت. در این زمینه یکی از مهمترین نظارت ها بحث اعلام نرخ رسمی برای محصولات این صنف است که هر ساله توسط اتحادیه تصویب و اعلام می شود و فروشندگان مجاز باید این نرخ مصوب را در دید مشتریان نصب نمایند.

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه بستنی، آب میوه و کافی شاپ های تهران در این زمینه می گوید: با توجه به تعیین نرخ مصوب برای سال 1393 از سوی این اتحادیه متقاضیان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا مشکل می توانند با تلفن 124 یا شماره تلفن اتحادیه 66935910 تماس حاصل نمایند تا کارشناسان این نصف رسیدگی نموده و در صورت نیاز با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند.

آزموده درباره تعیین قیمت ها برای سال 1393 نیز می افزاید: از آنجا که در اسفند ماه سال گذشته باتوجه به احتمال افزایش قیمت ها در سال جاری نرخ های مصوب را تصویب کرده ایم  و حدود 15 درصد افزایش قیمت برای سال جدید داشتیم هم اکنون افزایش قیمت نخواهیم داشت مگر قیمت نهاده های مورد نیازمان تغییر قیمتی فاحشی داشته باشد که در این صورت با برگزاری جلسه هیات مدیره دوباره درباره قیمت های جدید تصمیم گیری خواهیم کرد.

قیمت مصوب انواع بستنی در اتحادیه

نوع بستنی

واحد محاسبه

قیمت (تومان)

سنتی معمولی

عدد

500

بستنی میوه ای چوبی

عدد

1500

بستنی مغزدار رویه شکلاتی

عدد

2000

بستنی سنتی ساده

کیلو

8000

بستنی میوه ای ممتاز

کیلو

10000

بستنی فالوده ای

کیلو

7500

بستنی سنتی مغزدار و خامه ای

کیلو

12000

بستنی سنتی خامه ای

کیلو

10000

بستنی میوه ای مغزدار ویژه

کیلو

12000

بستنی میوه ای (همراه با ظرف و قاشق)

اسکوپی (100 گرمی و 50 گرمی)

متناسب با قیمت گیلویی بستنی مورد استفاده

 

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه صنف بستنی ، آبمیوه و کافی شاپ تهران درباره قیمت انواع آب میوه در بازار نیز می گوید: از آنجا که ماده اولیه این محصولات میوه های فصلی و تازه هستند براساس قانون قیمت مواد اولیه را با اتحادیه میوه و تربار تعیین و تنظیم می کنیم  و از آنجا که قیمت نهاده های اولیه یا همان میوه ها هر روز دستخوش تغییرات می شوند و براساس فصول مختلف برخی میوه ها تغییر قیمت محسوسی دارند نمی توان قیمت واحدی را برای فروش محصولات در آب میوه فروشی ها تعیین کرد و صرفا باید به عرف بازار بسنده کنیم هرچند نسبت به این موضوع نیز رسیدگی داریم و درباره گرانفروشی حساس خواهیم بود .

قیمت آب میوه در بازار

نوع آب میوه

واحد محاسبه

قیمت به تومان

آب هویج (بزرگ)

لیوان

3000

آب هویج (کوچک)

لیوان

2000

آب زرشک (کوچک)

لیوان

2500

آب زرشک (بزرگ)

لیوان

4000

آب آلبالو (بزرگ)

لیوان

2000

آب آلبالو (کوچک)

لیوان

1500

خاک شیر (بزرگ)

لیوان

2000

خاک شیر (کوچک)

لیوان

1500

یخ در بهشت (بزرگ)

لیوان

2000

یخ در بهشت (کوچک)

لیوان

1500

آب پرتقال بزرگ

لیوان

5000

شیرموز بستنی (بزرگ)

لیوان

6500

طالبی (بزرگ)

لیوان

6000

معجون میوه ای (بزرگ)

لیوان

13000

معجون معمولی

لیوان

10000 تا 12000

شیرموز

لیوان

5000

آب انار

لیوان

6000

 

بررسی بازار گوشی تلفن ثابت در ایران

الو؛ این دستگاه چند؟

نویسنده: عماد عزتی

بی شک هنوز صدای زنگ تلفن (درینگ درینگ معروف) منزل مادربزرگمان را به خاطر داریم ، همان تلفنی که با شماره گیر گرد و ساده اش گاهی اسباب بازی دوران کودکیمان بوده است. هرچند انگشتان ما مدت های طولانی است که با آن شماره گیر گردان خداحافظی کرده و فقط گاهی برای زنده نگهداشتن خاطرات خوش آن دوران یکی از همان تلفن ها را کنار سالن پذیرایی گردگیری کرده ایم؛ اما جای تردید نیست در کوران خرید انواع گوشی تلفن همراه هوشمند و غیر هوشمند دیگر جایی برای فکر کردن درباره تلفن ثابت منزلمان یا محل کارمان باقی نمانده است.

در حالی که  نمی توان فراموش کرد تا همین چندی پیش این تلفن های ثابت رومیزی یکه تاز دنیای ارتباطات بودند و اکنون هم اگر تلفن همراهمان خارج از سرویس شده باشد دوباره باید به همان تلفن های ثابت پناه ببریم .

پس با درنظر گرفتن جایگاه اصلی تلفن های ثابت رومیزی بدنیست دوباره کمی هم در مورد خرید این دستگاه ارتباطی سختگیر باشیم و از کم و کیف انتخاب بهترین مدل و برند مطلع باشیم. چون به اندازه ای که انواع و اقسام تلفن های همراه هوشمند پیشرفته شده اند این گوشی های تلفن ثابت هم ارتقاء یافته و با امکانات مختلف خود گاهی خریداران را سردرگم می کنند.

به همین دلیل بازار این هفته جام جم سری به مراکز معروف خرید و فروش گوشی های تلفن ثابت در پایتخت ایران یعنی خیابان اکتباتان نزدیک میدان امام خمینی و لاله زار معروف خودمان زده تا علاوه بر قیمت، راه و رسم انتخاب بهترین را به مخاطبان خود بگوید.

سیم دار یا بدون سیم

بطور کلی دستگاه تلفن ثابت به دو دسته سیمی و بدون سیم تقسیم بندی می شود و به واسطه حضور گسترده دستگاه های بدون سیم مدت هاست دیدن گوشی تلفن سیم دار کمی برایمان غریب شده و صرفا منتظر دیدن این نوع دستگاه روی میز اداره ها هستیم.

 در حالی که هنوز هم قابل اعتمادترین نوع گوشی تلفن ثابت ، چیزی شبیه به اختراع اولیه گراهام بل معروف خودمان بوده و فقط کمی امکانات جانبی به آن اضافه شده است. اما نمی توان چشم به روی تکنولوژی و پیشرفت دنیای ارتباطات نیز بست.

 بنابراین اینگونه بهتر است که با توجه به نیازمان بین تلفن رومیزی سیم دار یا باسیم گزینه ای را انتخاب تا علاوه بر اطمینان خاطر از کیفیت ارتباط از تکنولوژی های روز هم استفاده کنیم. به هر حال انتخاب در بخش تلفن های سیم دار کمی ساده تر از نوع بی سیم آن است چون با توجه به امکانات موجود دستگاه برای سیمدارها و مدل و رنگش می توانیم خرید کنیم ولی در مورد تلفن های بدون سیم دنیایی متفاوت را پیش رو خواهیم داشت.

بدنیست توجه داشته باشیم بزرگترین نقطه ضعف تلفن های بدون سیم حتی با اختراع سیستم های نوین و پیشرفته ، جریان برق است که در صورت قطع شدنش ارتباط دستگاه مرکزی با گوشی تلفن بی سیمی که همراه ماست قطع خواهد شد و نمی توانید با مخاطب خودتان ارتباط بگیرید.

 بنابراین بهتراست اگر میان تولیدات بدون سیم به دنبال برند مناسب خود هستید آنهایی را انتخاب کنید که دارای یک دستگاه تلفن ثابت با سیم نیز باشند تا در صورت قطع برق بتوانید با استفاده از آن با مخاطبان خودتان ارتباط بگیرید.

شناسه ایمنی تلفن های بی سیم را جدی بگیرید

همانطور که اشاره شد اکنون دنیای ارتباطات بدون سیم جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره ما دست و پا کرده اند و برای خرید اکثر لوازم موردنیازمان به دنبال بی سیم آنها هستیم، از موس و کیبورد، مودم و گوشی تلفن ثابت یا تلفن همراه گرفته تا جاروبرقی و شارژهای بدون سیم . بنابراین لازم است قوانین مربوط به خرید آنها را بخصوص در مورد تلفن ثابت بدون سیم ، کاملا زیر ذره بین گرفته و در مورد آنها کنجکاو باشیم تا مبادا با خرید وسیله ای غیر استاندارد یا غیر مجاز دچار دردسر بشویم.

در مورد تلفن های ثابت بدون سیم مهمترین نکته شناسه ایمنی دستگاه است؛ چون این وسیله با توجه به قوانین مربوطه در کشورمان باید قبل از ورود تایید وزارت ارتباطات را دریافت کرده باشند تا علاوه بر رعایت استانداردهای لازم از نظر محدوده فرکانس ، دارای بهترین نوع ارتباط باشند. بنابراین هنگام خرید به این شناسه بسیار دقت کنید .

این شناسه در واقع کدی میان دستگاه ثابت تلفن (مادر) و گوشی بی سیم که عددی یکسان است به این ترتیب گوشی تلفن سیار صرفا می تواند با این کد با دستگاه مادر ارتباط برقرار کند تا با این کار مانع از همشنوایی توسط سایردستگاه های بی سیم تلفن باشد. البته از لحاظ ایمنی تماس های شما نیز نکته ای قابل اعتماد است چون سرقت بوق و شنود صحبت های شما تا حداقل به این وسیله (کدشناسایی) کاهش خواهد یافت.

از غیر مجازها فاصله بگیرید

براساس سیاست های سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران و اصول سیاست‌گذاری طیف فرکانس که از منافع ملی کشور محسوب می‌شود. محدوده‌های زیر به تلفن های بی‌سیم اختصاص داده شده است:

باند 46 تا 47 مگاهرتز، 49 تا 50 مگاهرتز، 86 تا 88 مگاهرتز و 931 تا 932 مگاهرتز است. پس دستگاه هایی که خارج از این محدوده فعالیت می کنند و یا برد کارکرد مفید آنها بیش از 300 متر است غیر مجاز بوده و نمی توان به عنوان وسیله عادی در منازل از آنها استفاده کرد.

 

مشخصات تلفن بی سیم غیرمجاز

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی سالم سازی و پاک سازی فضای فرکانس کشور، با اینگونه تجهیزات آلوده کننده طیف فرکانس برخورد قانونی کرده و با ردگیری و ضبط آنها در صورت استفاده سلامت مکالمات را همواره حفظ می کند. لازم به ذکر است استفاده از تلفن های بی سیم غیر مجاز به دلیل مشکلاتی که بوجود می آورند حتی در تمامی کشورهای سازنده نیز جرم تلقی شده و غیرقانونی است و صرفا جهت صادرات تولید می شوند.

 اینگونه تلفن ها عمدتا توسط شبکه های قاچاق و به صورت غیر مجاز وارد کشور شده و منابع و منافع جامعه را به خطر می اندازند. تداخلات به وجود آمده توسط تلفن های بی سیم غیرمجاز بر کارکرد شبکه های اضطراری، ایمنی و خدماتی اعم از : نظامی، انتظامی و امنیتی ، اضطرار ملی و نجات، امداد و ایمنی خواهد بود. لازم به یادآوری است که اولین مشخصه غیر مجاز بودن تلفن های بدون سیم داشتن آنتنی مجزا از دستگاه مرکزی است.

 

خدمات پس از فروش

همانطور که می دانیم لوازم الکترونیکی خصوصا با توجه به تکنولوژی های پیشرفته کنونی ، بسیار حساس هستند و نمی توان به خدمات پس از فروش آنها بی اعتنا بود بنابراین هنگام مراجعه به بازار برای تهیه یکی از انواع گوشی تلفن ثابت مهمترین نکته اطلاع از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش آنهاست که نباید از آن غافل شوید.

بهترین روش برای جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی این است که هنگام خرید گوشی تلفن علاوه بر برگه گارانتی فاکتور معتبر از فروشنده دریافت نمایید تا در صورت نیاز به فروشنده مراجعه نمایید.

 

به ضد ضربه و ضد آب بودن گوشی توجه داشته باشید

اکثر ما تجربه انداختن گوشی تلفن را در کارنامه زندگی خود ثبت کرده ایم ، یا اینکه بارها هنگامی که دستمان خیس بوده مجبور به جواب دادن تلفن شده ایم، دو کاری که همواره باعث خسارت هایی به ما شده است چون این وسیله هم به ضربه حساس است و هم در مقابل رطوبت ناتوان. همین موضوع باعث شده تلفن مورداستفاده ما طول عمر کمتری داشته باشد و زودتر برای خرید یک گوشی جدید روانه بازار بشویم .

از این رو به تازگی سازندگان بااستفاده از تکنولوژی های نوین توانسته اند گوشی های تلفن ثابت یا بدون سیم را ضد ضربه و ضد آب بسازند که این اتفاق خرسندی برای ماست که می توانیم با خریدن یکی از این نوع تلفن ها به حساب پس انداز خودمان خدمت کنیم.

 

توجه ویژه به نوع باطری داشته باشید

یکی از لوازم بسیار مهم در تلفن های بدون سیم، باطری داخل گوشی سیار است که باید به نوع و قدرت نگهداری شارژش توجه ویژه داشته باشیم. همانطور که به خاطر داریم مدل های ابتدایی یا حتی برخی مدل های امروزی از سه باطری قابل شارژ داخل گوشی ها استفاده می شود که معمولا پس مدتی استفاده فاسد شده و باید تعویض شوند. اما در دستگاه های مدرن امروزی از باطری های لیتیومی با کیفیتی بسیار بالاتر و طول عمر بیشتری استفاده می شود که بهترین گزینه برای شماست .

به همین دلیل وقتی مدل تلفن مورد نظرتان را انتخاب کردید به اطلاعات مندرج روی جعبه یا کاتالوگ که درباره نوع باطری و طول عمر آن نوشته شده است خوب دقت کنید به یاد داشته باشید در مورد زمان آماده بکار باطری گوشی نیز اطلاعات مناسبی بگیرید. بطور کلی زمان آماده بکار باطری گوشی های بی سیم از هفت روز شروع شده و در برخی از موارد تا 30 روز نیز ادامه خواهد داشت.

از خرید دستگاه های دست دوم جدا خودداری کنید

هرچند همواره تاکید می شود از خرید کالاهای بی کیفیت و غیر استاندارد خودداری کنید اما با توجه به تقاضای روز افزون بازار برای تهیه این وسیله و البته سوء استفاده برخی از فروشندگان مدتی است که شاهد حضور دستگاه های دست دوم از کشورهای اروپایی با برندهای متفاوتی هستیم هرچند این دستگاه ها برای مدتی مورد توجه متقاضیان قرار گرفتند اما به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش و البته کیفیت پایین به سرعت از خاطره مخاطبان خود محو شده و جایشان را به دستگاه های باکیفیت و دارای نمایندگی دربازار کشورمان دادند ولی هنوز هم در گوشه و کنار بازار می توان ردپایی از آنها یافت. بنابراین در صورت پیشنهاد فروشنده زیاد به این پیشنهاد جذاب توجه نکنید چون گرفتاری اینده تنها ارمغان این معامله خواهد بود.

قیمت انواع گوشی تلفن

به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست خوشتر است و حالا نوبت به حساب و کتاب رسیده است . با درنظر گرفتن امکانات مورد نیازتان و البته کیفیت محصولی که انتخاب کرده اید باید منتظر شنیدن رقمی از سوی فروشنده باشید اما بطور کلی اکنون دربازار تلفن ثابت رومیزی می توان گوشی های چینی با نام هایی مشابه برندهای معروف جهان  و ارزان قیمتی حدود 30 هزار تومان تا 70 هزار تومان را تهیه کرد و در مورد بدون سیم ها هم ارقامی از 70 هزار تومان را می شنوید تا یکصد هزار تومان این در حالی است که برندهای معتبر و دارای نمایندگی معمولا در این محدوده قرار ندارند و کمی با ارقامی بالاتر به فروش می رسند.

 

 

 

موازی کار بزرگترین معضل گردشگری سلامت ایران

 

گردشگری سلامت یکی از بزرگترین صنایع گردشگری حاصل از بهم پیوستن دو صنعت پردرآمد سفر و پزشکی در جهان است که کشورمان ایران با توجه به سابقه بسیار طولانی در پزشکی هم اکنون می تواند بهترین مقصد گردشگری پزشکی در دهکده جهانی باشد اما متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است و علی رغم توانایی بالای ایران نتوانسته ایم سهم گسترده ای از درآمد هنگفت این نوع از صادرات نامرئی را به خودمان اختصاص دهیم . بنابراین گفت و گویی اختصاصی در این زمینه با رئیس اداره گردشگری سلامت ایران دکتر حسن راشکی داشتیم.

دکتر حسن راشکی ضمن ابراز خرسندی به دلیل تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت ایران می گوید: گردشگری سلامت ایران علی رغم امتیازات گسترده ای که در اختیار دارد تاکنون به دلیل موازی کاری های گسترده مغفول مانده و نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم حال آنکه به واقع تخصص و امتیازات ویژه ایران می تواند از کشورمان برترین مقصد گردشگری سلامت را بسازد.

وی درباره معضلات گذشته می افزاید: تا کنون موازی کاری عمده معضل گردشگری سلامت کشورمان بوده که به دلیل نبود ارگان یا سازمانی به عنوان مسئول اصلی نتوانسته ایم به آن رسیدگی کنیم و از مشکلاتش رهایی یابیم، موضوعی که قرار است شورای راهبردی گردشگری سلامت که با پیگیری های گسترده انجمن گردشگری سلامت ایران و البته وزارت بهداشت در کنار همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه شکل گرفت ، به آن خاتمه دهد.

دکتر راشکی ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه ، نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی اشاره می کند و می افزاید: این تفاهم نامه در واقع اولین گام این شورا بوده چون گردشگری سلامت ایران همانطور که قبلا نیز اشاره شد از موازی کاری رنج می برده و همین موضوع باعث حضور گسترده دلالان در گردشگری سلامت کشورمان بوده و با این تفاهم نامه امیدواریم که به معضل پایان دهیم.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر حذف دلالان گردشگری پزشکی در کشورمان تصریح می کند: دلالان گردشگری سلامت در کشورمان با توجه به خلاء های بزرگ قانونی تا کنون توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند که از این پس بدون تردید کارشان سخت تر خواهد شد چون این نوع فعالیت آنها می تواند به دلیل نبود اطلاعات دقیق این افراد از تخصص ها و خدمات مورد نیاز گردشگران نیازمند به ایجادخسارت های جبران ناپذیر برای گردشگری سلامت ایران منتهی شود؛ خسارتی که مدت های زیادی لازم است تا بتوانیم اثرات آن را کاهش دهیم.

وی به وجود رقابت گسترده در مناطق مختلف جهان برای جذب گردشگران پزشکی از سوی کشورهای مستعد اشاره می کند و می گوید: اگر واقعا قصد حضور در این صنعت را داریم بایدبتوانیم  بسته های قابل رقابتی نسبت به دیگر کشورها ارایه دهیم و نظر گردشگران نیازمند را به توانمندی های گردشگری پزشکی ایران جلب کنیم که در این زمینه نمی توان به امتیازات دنیای مجازی بی تفاوت باشیم راهکاری که هم اکنون بسیاری از کشورهای مطرح گردشگری از آن در زمینه های مختلف مثل گردشگری پزشکی استفاده می کنند.

دکتر راشکی ضمن تاکید بر استفاده از دنیای مجازی می گوید: با توجه اهمیت این موضوع ابتدا قصد داریم با جمع آوری اطلاعات دقیق از مراکز مستعد و بیمارستان های مناسب جذب گردشگران پزشکی و ثبت آنها در پرتالی مخصوص زمینه معرفی توانمندی های هر یک را به نیازمندان فراهم کنیم و به همین دلیل یکی از برنامه های ما ایجاد دپارتمان گردشگری سلامت در این بیمارستان هاست چون به اعتقاد ما بخش مربوط به پذیرش گردشگران پزشکی باید جدا از بیماران عادی بیمارستان ها باشد .

این در حالی است که راشکی درباره برنامه های این شورا ادامه می دهد: ابتدا باید با به دست آوردن آمار دقیق از مراکز قابل استفاده در این زمینه اقدام به ایجاد دپارتمانی مخصوص در آنها کنیم و با استفاده از دنیای مجازی آنها را به یکدیگر مرتبط نماییم تا علاوه بر امکان رسیدگی به نحوه ارایه خدمات این مراکز توسط مسئولان بتوانیم روند معرفی دقیق آنها به بازارهای هدف را فراهم نماییم.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تخصص پزشکان کشورمان می افزاید: اگرچه نام پزشکان ایرانی در سراسر جهان بسیار خوش درخشیده است و همین موضوع می تواند به عنوان سرمایه ای دقیق برای توسعه گردشگری پزشکی کشورمان باشد اما نمی توان از نکته نرسینگ (مراقبت های پس از خدمات پزشکی) چشم پوشی کرد نکته ای که اگر از آن غافل باشیم نمی توانیم نتیجه خوبی در این زمینه به دست آوریم بنابراین باید کادر مناسب نیز آموزش داده شود و در نهایت برای ارایه خدمات به گردشگران سلامت نیازمند در مراکز شناسایی شده حاضر شوند.

وی درباره زمینه های مناسب گردشگری سلامت در ایران می گوید: هم اکنون اصلی ترین درخواست های خدمات از ایران در بخش جراحی های قلب و عروق، زنان و زایمان، نازایی و البته جراحی های زیبایی است و می توانیم با توجه به تخصص های موجود متخصصان ایرانی در زمینه پیوند اعضا اقدام مناسبی داشته باشیم .

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت می افزاید: احداث شهرک های سلامتی در کشورمان یکی از امتیازات ویژه در این نوع گردشگری است که هم اکنون در برخی از شهرها به کار گرفته شده اند هرچند باید این امتیاز با همکاری تمام عیار بخش خصوصی و البته مسئولان دولتی در سراسر ایران به کار گرفته شود.

دکتر حسن راشکی ضمن تاکید براینکه گردشگری سلامت فقط بخش درمانی نیست و می تواند به گردشگری پیشگیرانه نیز چشم امیدداشت می گوید: با توجه به طبیعت ایران و وجود برخی از امتیازات مثل چشمه های آبگرم، مناطق بکر کوهستانی و جنگلی باید در گردشگری پزشکی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم چون هم اکنون این بخش از گردشگری نیز در جهان مخاطبان زیادی به خود اختصاص داده است .

موازی کار بزرگترین معضل گردشگری سلامت ایران

 

گردشگری سلامت یکی از بزرگترین صنایع گردشگری حاصل از بهم پیوستن دو صنعت پردرآمد سفر و پزشکی در جهان است که کشورمان ایران با توجه به سابقه بسیار طولانی در پزشکی هم اکنون می تواند بهترین مقصد گردشگری پزشکی در دهکده جهانی باشد اما متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است و علی رغم توانایی بالای ایران نتوانسته ایم سهم گسترده ای از درآمد هنگفت این نوع از صادرات نامرئی را به خودمان اختصاص دهیم . بنابراین گفت و گویی اختصاصی در این زمینه با رئیس اداره گردشگری سلامت ایران دکتر حسن راشکی داشتیم.

دکتر حسن راشکی ضمن ابراز خرسندی به دلیل تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت ایران می گوید: گردشگری سلامت ایران علی رغم امتیازات گسترده ای که در اختیار دارد تاکنون به دلیل موازی کاری های گسترده مغفول مانده و نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم حال آنکه به واقع تخصص و امتیازات ویژه ایران می تواند از کشورمان برترین مقصد گردشگری سلامت را بسازد.

وی درباره معضلات گذشته می افزاید: تا کنون موازی کاری عمده معضل گردشگری سلامت کشورمان بوده که به دلیل نبود ارگان یا سازمانی به عنوان مسئول اصلی نتوانسته ایم به آن رسیدگی کنیم و از مشکلاتش رهایی یابیم، موضوعی که قرار است شورای راهبردی گردشگری سلامت که با پیگیری های گسترده انجمن گردشگری سلامت ایران و البته وزارت بهداشت در کنار همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت امور خارجه شکل گرفت ، به آن خاتمه دهد.

دکتر راشکی ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه ، نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی اشاره می کند و می افزاید: این تفاهم نامه در واقع اولین گام این شورا بوده چون گردشگری سلامت ایران همانطور که قبلا نیز اشاره شد از موازی کاری رنج می برده و همین موضوع باعث حضور گسترده دلالان در گردشگری سلامت کشورمان بوده و با این تفاهم نامه امیدواریم که به معضل پایان دهیم.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر حذف دلالان گردشگری پزشکی در کشورمان تصریح می کند: دلالان گردشگری سلامت در کشورمان با توجه به خلاء های بزرگ قانونی تا کنون توانسته اند به فعالیت خود ادامه دهند که از این پس بدون تردید کارشان سخت تر خواهد شد چون این نوع فعالیت آنها می تواند به دلیل نبود اطلاعات دقیق این افراد از تخصص ها و خدمات مورد نیاز گردشگران نیازمند به ایجادخسارت های جبران ناپذیر برای گردشگری سلامت ایران منتهی شود؛ خسارتی که مدت های زیادی لازم است تا بتوانیم اثرات آن را کاهش دهیم.

وی به وجود رقابت گسترده در مناطق مختلف جهان برای جذب گردشگران پزشکی از سوی کشورهای مستعد اشاره می کند و می گوید: اگر واقعا قصد حضور در این صنعت را داریم بایدبتوانیم  بسته های قابل رقابتی نسبت به دیگر کشورها ارایه دهیم و نظر گردشگران نیازمند را به توانمندی های گردشگری پزشکی ایران جلب کنیم که در این زمینه نمی توان به امتیازات دنیای مجازی بی تفاوت باشیم راهکاری که هم اکنون بسیاری از کشورهای مطرح گردشگری از آن در زمینه های مختلف مثل گردشگری پزشکی استفاده می کنند.

دکتر راشکی ضمن تاکید بر استفاده از دنیای مجازی می گوید: با توجه اهمیت این موضوع ابتدا قصد داریم با جمع آوری اطلاعات دقیق از مراکز مستعد و بیمارستان های مناسب جذب گردشگران پزشکی و ثبت آنها در پرتالی مخصوص زمینه معرفی توانمندی های هر یک را به نیازمندان فراهم کنیم و به همین دلیل یکی از برنامه های ما ایجاد دپارتمان گردشگری سلامت در این بیمارستان هاست چون به اعتقاد ما بخش مربوط به پذیرش گردشگران پزشکی باید جدا از بیماران عادی بیمارستان ها باشد .

این در حالی است که راشکی درباره برنامه های این شورا ادامه می دهد: ابتدا باید با به دست آوردن آمار دقیق از مراکز قابل استفاده در این زمینه اقدام به ایجاد دپارتمانی مخصوص در آنها کنیم و با استفاده از دنیای مجازی آنها را به یکدیگر مرتبط نماییم تا علاوه بر امکان رسیدگی به نحوه ارایه خدمات این مراکز توسط مسئولان بتوانیم روند معرفی دقیق آنها به بازارهای هدف را فراهم نماییم.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تخصص پزشکان کشورمان می افزاید: اگرچه نام پزشکان ایرانی در سراسر جهان بسیار خوش درخشیده است و همین موضوع می تواند به عنوان سرمایه ای دقیق برای توسعه گردشگری پزشکی کشورمان باشد اما نمی توان از نکته نرسینگ (مراقبت های پس از خدمات پزشکی) چشم پوشی کرد نکته ای که اگر از آن غافل باشیم نمی توانیم نتیجه خوبی در این زمینه به دست آوریم بنابراین باید کادر مناسب نیز آموزش داده شود و در نهایت برای ارایه خدمات به گردشگران سلامت نیازمند در مراکز شناسایی شده حاضر شوند.

وی درباره زمینه های مناسب گردشگری سلامت در ایران می گوید: هم اکنون اصلی ترین درخواست های خدمات از ایران در بخش جراحی های قلب و عروق، زنان و زایمان، نازایی و البته جراحی های زیبایی است و می توانیم با توجه به تخصص های موجود متخصصان ایرانی در زمینه پیوند اعضا اقدام مناسبی داشته باشیم .

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت می افزاید: احداث شهرک های سلامتی در کشورمان یکی از امتیازات ویژه در این نوع گردشگری است که هم اکنون در برخی از شهرها به کار گرفته شده اند هرچند باید این امتیاز با همکاری تمام عیار بخش خصوصی و البته مسئولان دولتی در سراسر ایران به کار گرفته شود.

دکتر حسن راشکی ضمن تاکید براینکه گردشگری سلامت فقط بخش درمانی نیست و می تواند به گردشگری پیشگیرانه نیز چشم امیدداشت می گوید: با توجه به طبیعت ایران و وجود برخی از امتیازات مثل چشمه های آبگرم، مناطق بکر کوهستانی و جنگلی باید در گردشگری پزشکی به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم چون هم اکنون این بخش از گردشگری نیز در جهان مخاطبان زیادی به خود اختصاص داده است .

نگاهی به رونق پروازهای خصوصی در بازار گردشگری


پرواز خصوصی و هواپیمایش چند؟

انسان در گذشته های دور برای تجربه پرواز و لذت آزادی در آسمان آبی بی کران دست به هر کاری زده است و شوق پرواز باعث شد تا حتی جان خود را به خطر بیاندازد، اما هم اکنون پرواز به امری عادی و گاهی تفریحی برایش تبدیل شده است. 

امروزه درک این لذت فقط در قاب شیشه ای جعبه جادو نیست بلکه اگر واقعا علاقمند باشید و پس انداز شما اجازه بدهد ؛ براحتی می توانید لذت پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنید اما سئوال اینجاست که تجربه این لذت چقدر برای شما هزینه خواهد داشت و آیا اگر امکانات مالی شما اجازه بدهد می توانید خودتان صاحب هواپیما شوید؟ اینها پرسش هایی هستند که امروز در صفحه بازار جام جم قصد پاسخ آنها را داریم .

قیمت هواپیماهای خصوصی و برندهای موجود

هرچند مدتهای طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما، خارج از مرزهای کشورمان می گذرد اما با توجه به سیاست ها و البته قوانین موجود کشورمان ایران تقریبا می توان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 1379 شمسی صادر شد و از این تاریخ به بعد همانند خریدن اتومبیل شخصی هر فردی از جامعه در صورت داشتن امکانات مالی می تواند به عنوان مالک هواپیمای خصوصی باشد.

بنابراین همانطور که بسیاری از برندهای خارجی خودرو در ذهن افراد جامعه ثبت شده است می توان انتظار داشت بزودی نام برخی از برندهای پرنده فوق سبک و سبک نیز در ذهن علاقمندان به پرواز ثبت خواهد شد، هرچند اکنون هم می توان از برندهای معروف اروپایی و روسی چون Rally، Zenair، Aero pop، Land africa، Sky lark، Eurofox، Tecnam، Ikarus   و Corvus  به عنوان محصولات خارجی در بازار داغ هواپیماهای شخصی نام برد و به بلو بِرد یا فری بِرد داخلی اشاره کرد.

این در حالی است که اگر قصد در دست گرفتن سند مالکیت یکی از این پرنده های سبک یا فوق سبک را داشته باشید بد نیست بدانید از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان بستگی به نوع تجهیزات و امکانات هواپیما باید در حساب بانکی خودتان اندوخته داشته باشید، اما این انتهای کار نیست و اگر همه این مبلغ را ندارید ، نا امید نشوید چون می توانید هواپیمای مورد علاقه خودتان را به صورت اقساط نیز بخرید ، هرچند هواپیماهایی با ظرفیت مسافر بیشتر که کاربردهای دیگری مثل تاکسی دارند تا حدود 6 میلیارد تومان هم قیمت دارند.  

ردیف

تعداد نفرات

محدوده قیمت

1

2

180 تا 230 میلیون تومان

2

4

300 تا 700 میلیون تومان

3

6 تا 8

800 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان

4

12 تا 19

2 تا 6 میلیارد تومان

 

پارکینگ ساعتی چند؟

همانطور که اشاره شد از سال 1379 شمسی مالکیت هواپیماهای خصوصی در کشورمان به رسمیت شناخته شد و شاهد حضور این نوع پرنده های آهنی در کشورمان بودم این در حالی است که برای نگهداری و البته استفاده از آنها نیز باید اماکنی در نظر گرفته می شد و هرچند تمامی فرودگاه های موجود کشورمان در این زمینه می توانند خدمات ارایه کنند اما با توجه به ترافیک و البته امنیت برخی از آنها مثل فرودگاه مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد، یا فرودگاه اصفهان تعدادی از فرودگاه های کوچک تر یا در برخی از موارد فرودگاه های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که یکی از معروف ترین آنها، فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.

جای تردید نیست که نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرنده های فوق سبک یا سبک در این مناطق هزینه های مشخصی داشته و دارد که مالکان آنها باید برای نگهداری و البته آماده سازی پرواز به فرودگاه بپردازند این هزینه ها شامل نگهداری و سرویس توسط مسئول فنی که دارای گواهینامه های مخصوص و معتبر است، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام می تواند متغیر باشد.

جدول هزینه هواپیماهای خصوصی در فرودگاه

ردیف

مورد هزینه

قیمت

1

خدمات فرودگاهی (ماهیانه)

700 هزار تومان

2

مسئول فنی (تعمیرات و بروز رسانی) (ماهیانه)

700 تا 800هزار تومان

3

خدمات برج مراقبت (هر ساعت)

20 تا 40 هزار تومان

4

تامین سوخت بنزین سوپر (هر لیتر)

1000 تا 1500 تومان

 

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی چقدر است؟

همانطور که می دانید برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی نظیر سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پروازی خواهد داشت اما با توجه به شرایط پرنده های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی 5 تا 6 ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است .

اما در مورد ایمنی این نوع وسیله نقلیه هوایی باید بدانیم با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری های دستگاه های مربوطه در زمینه پرواز آنها که دقیقا همانند هواپیماهای تجاری (مسافربری) است نمی توان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید و اینگونه متصور شد که چون این هواپیماها تفریحی هستند می توان از برخی شرایط و استانداردها چشم پوشی کرد. اگرچه سرنشینان این نوع هواپیماهای سبک و فوق سبک دلگرمی ویژه ای به چتر نجات خود هواپیما دارند چون این چتر نجات در صورت بروز اشکال در سیستم پروازی می تواند با کمترین خسارت ممکن هواپیما را روی زمین بنشاند و از سقوط آن جلوگیری کند.

این در حالی است که با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی توانند در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی شود . البته نباید فراموش کرد با توجه به قیمت بالای این وسایل پرنده، بیمه بدنه هم همانند خودرو در مورد نگهداری آنها وارد عمل شده است بصورتی که بسیاری از مالکان اقدام به استفاده از خدمات بیمه بدنه برای هواپیمای خود می کنند در حالی که این نوع بیمه اجباری نیست.

خدمات پس از فروش و قطعات چطور و چگونه؟

با توجه به رونق استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی بدون تردید مسئله نگهداری و تامین قطعات نیز یکی از دغدغه های اصلی مالکان آنهاست. هرچند دستان توانمند متخصصان داخلی حتی در زمینه ساخت اینگونه پرنده ها اقدام کرده است اما ورود محصولات خارجی تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نخواهد سپرد.

براساس عرف بازار وقتی شخصی اقدام به خرید این نوع پرنده می کنند بدون تردید تا مدتی از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده نیز بهرمند است و از آنجا که امروزه در کشورمان برخی کارخانه های سازنده هواپیماهای سبک و فوق سبک اقدام به واگذاری نمایندگی به شرکت های ایرانی کرده اند نگرانی از بابت تامین قطعات و البته خدمات پس فروش در بازار کشور نیست ضمن اینکه خود مالکان می توانند مستقیم با سفارش کالا به کارخانه سازنده نیازشان را برطرف کنند.

آموزش یا تفریح مسئله این است؟

کاپیتان عبدالله مالمیر ، رئیس آموزش گاههای خلبانی فوق سبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی (شرکت فرودگاه های کشور) به حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک شخصی موجود در کشورمان اشاره می کند و می گوید: اگرچه در گذشته بنای کار برای این نوع هواپیماها آموزش و استفاده در برخی زمینه ها مثل کشاورزی و جنگلداری بوده است اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها در کشورمان فقط در اختیار ارگان های یاد شده  نیست و مالکان خصوصی انها امروز همانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد از این نوع هواپیماها در زمینه های تفریحی نیز استفاده می کنند، تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایه گذاری خود بهره مالی نیز داشته باشند.

به این صورت که با توجه به قوانین موجود مالک هواپیما با استفاده از کادر مجرب یا تاسیس شرکت ، اقدام به انجام پروازهای تفریحی و دریافت هزینه از علاقمندان می کند که هم اکنون مدتی است در فرودگاه آزادی، نمک آبرود، نوشهر و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران این امر با رعایت کامل قوانین پروازی در حال انجام و به عنوان جاذبه ای تازه برای منطقه شناخته شده است.

وی درباره هزینه انجام پرواز تفریحی با هواپیماهای سبک وفوق سبک می گوید: این هزینه متفاوت است و درواقع تابعی از عرضه و تقاضای موجود بازار خواهد بود و نمی توان قیمت مشخصی برای آن درنظر گرفت . اما می توان هزینه های پروازی را برای علاقمندان به دو گروه آموزشی و تفریحی تقسیم بندی کرد که در مورد آموزش تقریبا قیمت ها مشخص تر از بحث تفریحی است هرچند در بخش تفریحی می توان پایه 150 هزار تومان برای دقیقه پرواز را فعلا در نظر گرفت و برای پروازهای آموزشی بسته به نوع هواپیمای مورد استفاده هزینه هر ساعت پرواز را از 250 هزار تومان تا 330 هزار تومان اعلام کرد.

جدول قیمت هزینه پروازهای تفریحی در برخی از مراکز گردشگری

ردیف

شهر

مدت پرواز

قیمت

1

تهران

15 دقیقه

100 هزار تومان

2

نمک آبرود

10 دقیقه

180 تا 200 هزار تومان

3

نوشهر

10 دقیقه

150 هزار تومان

توضیح: قیمت های دریافت شده از علاقمندان در فروردین 93

 

 در بست تا ...

با آزاد شدن مالکیت هواپیماهای شخصی برای عموم می توان به رونق کسب و کاری که کمتر در ایران شناخته شده است نیز اشاره کرد آنهم بحث ایرتاکسی هاست بطور کلی طبق تعاریف بین المللی سازمان ICAO هواپیماهایی با ظرفیت 9 تا 19 نفره را می توان به عنوان تاکسی های هوایی شناخت و از خدمات آنها استفاده کرد.

هرچند هم اکنون در کشورمان شرکت های اندکی در این زمینه اقدام به ارایه خدمات به علاقمندان کرده اند اما با توجه به استقبال روز افزون مردم پروازهای تفریحی و البته آموزشی در کنار بحث اشتغالزایی جای تردید نیست که به زودی شاهد تردد بیشتر تاکسی های هوایی در آسمان کشورمان خواهیم بود. 

افزایش قیمت خزنده خودرو توسط تولید کنندگان


آینده قیمت چیست؟

در تب وتاب افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها  بخصوص قیمت بنزین ، بسیاری در انتظار تعیین قیمت خودرو و البته ثبات در این زمینه هستند و برخی متقاضیان تا رسیدن موعد مقرر خرید، همچنان با اما و اگرهای ذهنی خود دست به گریبان شده اند  و می پرسند بالاخره قیمت خودرو کجا آرام خواهد گرفت؟ یا اینکه با اعلام قیمت بنزین آزاد لیتری 1000 تومان آیا قیمت اتومبیل ارزان می شود یا اینکه دوباره اوج می گیرید؟

هرچند اواخر سال گذشته با وجود تلاش های خودروسازان برای تایید افزایش قیمت محصولاتشان، مسئولان دولتی به خریداران وعده ثابت قیمتی را دادند و حتی توصیه کردند به دلیل نوسانات آخرسال بد نیست خریداران کمی تحمل کنند تا قیمت های کاذب فروکش کند؛ اما با پایان رسیدن تعطیلات نوروز و افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت کمی بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان داخلی و وارداتی ها اضافه شد .

در حالی که همه برای این افزایش قیمت توجیه و دلیل افزایش دو درصدی مالیات را عنوان می کردند و منتظر آرام گرفتن بحث قیمت خودروها بودند، تنها چند روز بعد با اخبار تازه ای در بازار خودرو مواجه شدند و دوباره سیر صعودی اما خزنده قیمت ها برای این چهارچرخ پرمخاطب آغاز شد که ظاهرا هنوز هم ادامه خواهد داشت.

در این زمینه احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان در اولین اظهار نظر خود در سال 93 به ارزبری برخی خودروها و البته افزایش هزینه های تولید اشاره کرد و گفت: نمی توانیم منتظر کاهش قیمتی در صنعت خودروسازی داخلی باشیم آنهم زمانی که به گفته آمار رقم سنگین زیان و بدهی خودروسازان هنوز هم روی شانه های این صنعت سنگینی می کند .

نعمت بخش درباره افزایش بدون تردید قیمت خودرو در سال جاری ضمن اشاره به سخنان مقام های دولتی مبنی بر ثابت ماندن قیمت خودرو در سال 93 می افزاید: هزینه های تولید عبارتند از قطعات مورد نیاز تولید خودرو ، انرژی و دستمزد کارگران است، که به دستور و هماهنگی دولت هر سه آیتم افزایش یافته است پس چطور انتظار کاهش قیمت یا حتی ثابت ماندن آن را داریم؟ وی با تاکید دوباره بر افزایش بدون قید و شرط قیمت محصولات ادامه می دهد و می گوید: نمی توان در این صنعت دستوری عمل کرد چون باعث ضعف و البته زیان دهی مجدد یکی از بزرگترین صنایع کشور خواهیم شد که ارمغانی جز افزایش بیکاری و زیاندهی سازندگان ندارد.

افزایش قیمت بدون ارز بری؟!

در همین حال بارها این جمله را شنیده ایم که  « برخی از خودروهای تولیدی کشورمان ارزبری ندارند» اما بازهم شاهد افزایش قیمت آنها بوده اید شاد از خودتان سئوال کرده اید پس چرا پراید یا پژو 405 هم پای دیگر خودروها که ارزبری دارد گران شده است؟

 برای رسیدن به پاسخ این سئوال بد نیست کمی به معنی ارزبری صفر در صنعت خودروسازی بپردازیم در حالی که این تصور در صنعت خودروسازی ایران کاملا بی معنی است که بگوییم یک یا چند نوع از خودروهای تولیدی کشورمان بدون ارزبری است؛ چون جای تردید نیست مستقیم یا غیر مستقیم این محصولات با ارزهای خارجی سروکار دارند.  برخی از قطعات و لوازمی که برای تولید آنها ، تولید کنندگانشان نیازمند واردات مواد اولیه با ارزهای معتبر جهانی بخصوص دلار هستند که در این زمینه می توان به صنعت لاستیک یکی از دهها مورد ارزبر در خودروسازی ایران  اشاره کرد.

بنابراین در حالی که دبیر انجمن خودروسازان سال گذشته به قیمت تمام شده ارز برای خودروسازان اشاره کرد و گفت: هرگز تصور نکنیم قیمت تمام شده ارز برای واردات قطعه یا تهیه مواد اولیه تولید خودرو همان قیمت های دولتی است، چون در بسیاری از موارد خودروسازان باید ارز مورد نیاز خودشان را از بازار آزاد تهیه کنند. پس در می یابیم ، خواسته یا ناخواسته این چهارچرخ همچنان به قیمت ارز وابسته است و نمی توانیم ارزبری آن را معادل صفر در نظربگیریم و منتظر کاهش قیمتش باشیم .

از سوی دیگر قطعه سازان نیز در این زمینه گلایه های فراوانی دارند که در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات خودروسازان کشورمان شده است. بدهی سازندگان خودرو به قطعه سازان و از همه مهمتر عدم حمایت های دولت باعث شده بسیاری از قطعه سازان زمینگیر شده و یا از حرفه خود کناره گیری کنند . هرچند به دلیل استانداردهای موجود در مورد کیفیت قطعات تولیدی زیاد نمی توان نا امید بود اما خارج از تصور نیست که در این زمینه نیز با افت کیفیت هم روبرو بوده ایم.

بهانه ای به نام حمایت از تولید ملی

فرهاد به نیا ، عضو انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر حمایت دولت از سازندگان قطعه در کشورمان و طبیعی بودن افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر و البته افزایش مجدد آن پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی می گوید: قیمت بسیاری از نهاده های مورد نیاز قطعه سازان مثل فولاد، مس و مواد پتروشیمی به ترتیب 25 ، 32 و 34 درصد امسال افزایش یافته است این در حالی است که براساس مصوبه قانون کار نیز باید صاحبان صنایع 25 درصد به دستمزدهای کارگرانشان نیز بیافزایند پس با چه حساب و کتابی می توان انتظار کاهش قیمت تمام شده محصولات را داشته باشیم؟ البته اگر از معضلات سیستم بانکی و نبود اعتبارات لازم برای حمایت از تولیدکنندگان بگذریم.

وی می افزاید: تعرفه واردات قطعات خودرو به دلیل حمایت از تولیدات داخلی هم اکنون 63 درصد از سوی مقام های مسئول تعیین شده است که این بهانه ای بیش نیست چون وقتی دولت می تواند در ازای واردات قطعه مالیات خوبی دریافت کند و بیشتر درآمد داشته باشد چه لزومی به هزینه تراشی و حمایت از تولید داخلی که هم اکنون زمینگیر شده ، وجود دارد.

این در حالی است که به نیا ضمن اشاره به زیان  خودروسازان در سال 91 و 92 می گوید: بدهی سنگین خودروسازان کمر تولید داخلی را خم کرده و بسیاری از تولید کنندگان قطعه داخلی را وادار به ترک حرفه و شغل خود کرده است و اگر دولت نتواند این معضل را مدیریت کند بدون تردید صنعت خودروسازی ایران دچار مشکل اساسی خواهد شد و شاهد ورود هرچه بیشتر خودروهای چینی و کره ای به داخل مرزهای ایران خواهیم بود و حتی نمی توانیم با افزایش قیمت ها مشکل را برطرف کنیم.

این عضو انجمن خودروسازان می گوید : اگر دولت واقعا قصد دارد قیمت خودرو را ثابت کرده و یا روبه کاهش هدایت کند ابتدا باید قیمت نهاده های تولید را کنترل و یا کاهش دهد که اولین گام در بخش تولید قطعه است نه اینکه خود دولت نهاده ها را مانند انرژی و دستمزد را افزایش دهد بعد با دستورالعمل یا ابلاغ قیمت انتظار کاهش قیمت تمام شده را داشته باشد .

وی ضمن پیش بینی  ادامه افزایش قیمت ها در سال جاری بخصوص با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش مجدد قیمت حامل های انرژی می گوید: اگر شرایط همین طور که هست ادامه یابد حاصل جز افزایش قیمت محصولات نیست و نمی توان هیچ انتظار دیگری جز گرانی مجدد نسبت به آینده قیمت خودرو داشت .

 

 

نگاهی به قیمت برخی خودرو از آغاز سال 93 تا کنون

نام خودرو

قیمت نمایندگی

قیمت بازار

در هفته اول اردیبهشت 93

قیمت بازار

در اسفند 92

پژو 206 تیپ 5

۳۴۰۰۰۰۰۰۰

۳۹۰۰۰۰۰۰۰

367000000

پژو 206 صندوقدار مدل v8

۳۴۵۰۰۰۰۰۰

۳۹۳۰۰۰۰۰۰

370000000

پژو 206 صندوقدار مدل v9

۳۹۵۰۰۰۰۰۰

۵۰۰۰۰۰۰۰۰

490000000

پژو 207 دنده اتوماتیک

۴۵۵۰۰۰۰۰۰

۵۶۰۰۰۰۰۰۰

550000000

پژو 207 معمولی

۳۸۵۰۰۰۰۰۰

۴۶۰۰۰۰۰۰۰

460000000

پژو 405 بنزینی

۲۲۱۸۰۰۰۰۰

۲۸۳۰۰۰۰۰۰

278000000

پژو 405 دوگانه سوز

۲۳۶۶۰۰۰۰۰

۲۹۷۰۰۰۰۰۰

290000000

پژو پارس دوگانه سوز

۲۸۲۸۰۰۰۰۰

۳۶۵۰۰۰۰۰۰

365000000

پژو پارس سال یورو 4

۲۹۹۳۷۰۰۰۰

۳۶۰۰۰۰۰۰۰

353000000

تندر 90 مدل E1

۳۱۵۵۰۰۰۰۰

۳۳۸۰۰۰۰۰۰

328000000

تندر 90 مدل E2

۳۵۰۵۰۰۰۰۰

۳۷۲۰۰۰۰۰۰

360000000

رانا

۳۰۵۰۰۰۰۰۰

۳۲۳۰۰۰۰۰۰

319000000

سمند ال ایکس سال

۲۳۰۰۰۰۰۰۰

۲۸۳۰۰۰۰۰۰

275000000

تیبا

۱۸۷۹۰۰۰۰۰

۲۳۳۰۰۰۰۰۰

222000000

111-SX

۱۵۲۶۸۰۰۰۰

۱۹۴۰۰۰۰۰۰

183000000

131 -SX

۱۴۹۶۷۰۰۰۰

۱۸۳۰۰۰۰۰۰

179000000

132-SX

۱۵۰۸۲۰۰۰۰

۱۷۹۰۰۰۰۰۰

175000000

تیانا High

۱۳۴۳۰۰۰۰۰۰

۱۴۱۰۰۰۰۰۰۰

1380000000

ماکسیما دنده اتوماتیک

۱۰۳۰۰۰۰۰۰۰

۱۱۵۰۰۰۰۰۰

1150000000

مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی

۷۴۴۰۰۰۰۰۰

۹۱۰۰۰۰۰۰۰

885000000

 

قیمت ها به ریال محاسبه شده اند

اعتماد زیربنای برندسازی بانک ها


شاید جزو حقوق بگیران دولتی یا خصوصی هستید و بدون درنظر گرفتن هیچ امتیازی برای دریافت حقوق و مزایای خودتان مجبور به افتتاح حساب در بانکی خاص شده اید اما جای تردید نیست که وقتی صحبت از دودوتا چهارتای حساب پس انداز شخصی به میان می آید نحوه انتخاب و حتی برتریهای متفاوتی مقابل چشمان شما قرار خواهد گرفت و نمی توانید به آنها بی توجه باشید، چون می خواهید سرمایه زندگی خودتان را به شعبه ای بسپارید و با خیال راحت به منزل بروید.

همه ما بدون تردید حداقل روزی یک بار از خدمات بانکی استفاده می کنیم یا در دنیای حقیقی و یا از درگاه مجازی؛ اما یک نکته در تمامی انها مشترک است و نمی توان بدون درنظر گرفتن آن هیچ فعالیت بانکی را رقم زد. در حالی که تمام مقام ها و مسئولان بانکی برای به حداکثر رساندنش همواره در تلاش هستند و گاهی هم بهای سنگینی برایش می پردازند.

بله؛ درست دریافتید صحبت از «اعتماد»  یا همان پاشنه آشیل بانکداری است و بس نه از نرخ بهره بانکی و سود تسهیلات . سرمایه ای بانک ها بیشتر از هرچیزی در کوشه و کنار دنیای تجارت به دنبال آن هستند و گاهی اوقات به همین دلیل جزو پر مخاطبین بانکهای جهان شناخته می شوند هرچند سود سپردهایشان کم باشد و کمتر به پرداخت تسهیلات توجه کرده باشند.

از سوی دیگر حتی با اندک اطلاعی از سیستم بانکداری می دانیم، یکی از اصول اولیه بانکداری مربوط به روند اعتماد سازی برای جذب سرمایه های سرگردان منطقه است و می توان آن را سنگ بنای موفقیت یا عدم موفقیت بانک دانست؛ در حالی که گاهی اوقات تصمیم هایی دور از انتظار می تواند دومینوی نابودی را برای سیستم مالی به حرکت درآورد و در انتهاب به نابودی بکشاند.

به هر حال امروزه اعتماد سازی نمادی از برندسازی بانک هاست و این موسسات مالی برایش دست به هر کاری می زنند و اولین پله حفظ اسرار و هویت مشتریانشان است؛ هرچند طبق قانون و در برخی شرایط خاص این روند شکل دیگری به خود می گیرد ولی در مسایل عادی و خارج از اما و اگرها، این بانک ها هستند که درواقع با حفظ حریم خصوصی مشتریان خود می توانند با روند روبه رشد سرمایه ها نزد شعب خود بهرمند شوند که شاهد مثال آن را می توان بانک های سوئیس دانست.

این در حالی است که علی رغم اهمیت اعتمادسازی در نظام بانکی بین المللی ، نظام بانکی کشورمان خواسته یا ناخواسته امروزه پاشنه آشیل صنعت بانکداری را نادیده گرفته و در کوران اما و اگرهای یارانه ای ممکن است دچار بزرگترین خطای اقتصادی شود و زمینه ساز از دست دادن سرمایه ای کلان نه از نظر مادی بلکه از نظر معنوی باشد که در نهایت به بحرانی اقتصادی نیز گرفتار خواهد شد.

پس بجاست که مسئولین بانک ها و البته در راس آنها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استقلال کامل در این زمینه تصمیم گیری کند و جلوی بی اعتمادی صاحبان حساب به نظامی مالی و پولی کشور را بگیرد چون در غیر این صورت دوباره سیلی از سرمایه های سرگردان روانه بازار خواهد و معلوم نیست کجا به آرامش خواهد رسید و زیربنای کدام بخش را به ویرانه ای غیر قابل آبادی تبدیل می کند؟

 

نگاهی به صادرات نامرئی خلیج همیشه فارس

از جنگل های حرا تا خور موسی همه و همه جاذبه ای برای گردشگران

 

روز ملی خلیج فارس نزدیک است و بیشتر اخبار در این باره سخن می گویند. برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و نشست های تخصصی درباره اهمیت اقتصادی، فرهنگی و ساسی این آبراهه بین المللی جزو برنامه های این روز است، در حالی که همراه صنعت گردشگری و اهمیت اقتصادی منطقه یاد شده کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دولت یازدهم هم با رویکرد تازه ای در صنعت گردشگری روی کار آمد و با کمرنگ شدن سایه سنگین تحریم عا در کنار روند مثبت مذاکرات می توان به آینده گردشگری خلیج همیشه فارس هم امیدوار شد.

این در حالی است که وجب به وجب ساحل شمالی خلیج فارس که در اختیار کشورمان است، امکان ایجاد صدها هزار فرصت شغلی را برای جوانان ایران زمین فراهم می کند و اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار نفتی رهایی می دهد.

به طور کلی گردشگری دریایی یکی از مهمترین شاخه های صادرات نامرئی یا همان گردشگری است که هم اکنون بسیاری از کشورهای ساحلی از آن بخوبی بهره می برند. در همین آبراهه بین المللی همسایگان جنوبی با سرمایه گذاری دقیق و هدفمند در میانه راه هستند و سواحل بکر و قابل استفاده ایران کمتر در فهرست سفر گردشگران خارجی قرار گرفته است.

امکان ساخت هدفمند تاسیسات اقامتی و تفریحی، تنوع قومی و البته زیست محیطی سواحل جنوبی کشورمان می تواند زمینه ساز جذب سرمایه ها و گردشگران در این آبراهه بین المللی باشد و در نهایت به توسعه شهرها و مناطق یاد شده بینجامد.

 

گردشگری خلیج فارس فقط کیش و قشم نیست

هرچند تاکنون فعالیت های زیادی در صنعت گردشگری حاشیه شمالی خلیج فارس از سوی مسئولان و مقام مربوط صورت گرفته است، اما به دلیل عدم هماهنگی و موازی کاری های گسترده صرفا امکانات گردشگری در چند منطقه خاص از خلیج فارس مهیا شده و دیگر مناطق یا در محاصره صنایع نفتی قرار گرفته اند یا به حال خود رها شده اند.

در صورتی که احداث اسکله های تفریحی یا برگزاری مسابقات بین المللی در این منطقه می تواند هر سال میلیون ها دلار را سرازیر منطقه کند و زمینه ساز جهانی شدن جاذبه هایی چون بندر سیراف یا بندر گناوه در فهرست گردشگری دریایی علاقه مندان طبیعت ایران بشود.

اگر به آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بنگریم هم اکنون گردشگری دریایی منطقه خلیج فارس محدود شده به چند بندر معروف در حاشیه جنوبی آن حال آن که تمدن ایران شناسی و البته وجود  امکانات گسترده طبیعی می تواند جاذبه ای برای گردشگران بین المللی در نظر گرفته شود. بندر خرمشهر و آبادان در کنار خور موسی همه و همه غربی ترین نقطه ساحل جنوبی ایران تا چابهار و قشم قابلیت استفاده در فهرست گردشگری را با رعایت اصول زیست محیطی دارند، چون از دیرهنگام محلی برای داد و ستد کالاهای تجاری بوده و آثار باستانی و تاریخی گسترده ای را در دل خود جای داده اند.

 

گردشگری ورزشی راهکاری نوین

همان طور که اشاره شد گردشگری دریایی یکی از پررونق ترین بخش های صنعت گردشگری جهان است و ایران با توجه به تنوع آب و هوایی خاصی که در اختیار دارد، می تواند در این زمینه بخصوص ورزش های آبی و ساحلی همواره در طول سال پذیرای گردشگران سراسر جهان با رعایت اصول اعتقادی و فرهنگی منطقه باشد. موج سواری، قایقرانی، پروازهای تفریحی، غواصی و انواع بازی های ساحلی در این منطقه قابلیت برگزاری داشته و می توان با برگزاری مسابقات بین المللی در هریک از آنها، نظر سرمایه گذاران خارجی و در نهایت گردشگران را به مناطق مورد نظر جلب کرد و از تمرکز تجهیزات و امکانات در مناطقی خاص در خلیج فارس جلوگیری کرد.

شاهد مثال این امر سرمایه گذاری فردی ایرلندی در زمینه ایجاد مدرسه موج سواری در منطقه چابهار است که از حدود دو سال پیش تاکنون توانسته علاوه بر رونق کسب و کار اهالی منطقه ای دورافتاده در چابهار، زمینه سرمایه گذاری های دیگری در این روستا را فراهم کند.

 

گردشگری سلامت امتیازی گمنام در صادرات نامرئی خلیج فارس

اگر از بحث هیجان ماجراجویی در سواحل و آب های نیلگون خلیج همیشه فارس بگذریم، آرامش سفرهای سلامت در این منطقه همواره دور از نظر مسئولان بوده است، چون علاوه بر آب و هوای مناسب برای استراحت می توان از گل فشان های سیستان و بلوچستان تا سنگ نمک های بوشهر و مراکز آب درمانی در سواحل گناوه در این زمینه استفاده کرد؛ در حالی که هم اکنون سنگ های نمک بوشهر برای ایجاد مرکز درمانی بخصوص برای ایجاد غارهای نمکی و درمان برخی مشکلات تنفسی به آلمان و اتریش صادر می شود، حال آن که آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.

به هر حال امسال با توجه به رویکرد دولت یازدهم نسبت به گردشگری و البته در نظر گرفتن شرایط مناسب سیاسی درباره ایران بد نیست زمینه حضور سرمایه ها در سواحل شمالی خلیج فارس را فراهم کنیم. برقراری خطوط کشتیرانی بین المللی و البته ایجاد زمینه های مناسب انواع گردشگری در منطقه در کنار برگزاری تورهای ترکیبی همه و همه می تواند راهکارهایی برای حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در این آبراهه بین المللی به قصد درآمدزایی گردشگری ایران اسلامی باشد. 

مصاحبه با سفیر تایلند در تهران


آداب و سنن مشترک بین دوکشور بهترین راه گسترش گردشگری

 

طبیعت و دیدن جاذبه های طبیعی جنوب شرقی آسیا برای بیشتر گردشگران مثال زدنی است و بسیاری علاقمند به دیدن آنها هستند اما یکی از کشورهای این منطقه که به سرزمین لبخندها نیز معروف شده برای اغلب ماجراجویان و اهالی گردشگری جذابتر از دیگران است.

بله درست حدس زدید تایلند یا همان سرزمین لبخندها، مدتی است که برای بسیاری از گردشگران سراسر دهکده جهانی شهرتی خاص به دست آورده است بطوری که براساس آمار و اطلاعات سازمان جهانی گردشگری طی سال 2013 میلادی این کشور حدود 27 میلیون نفر گردشگر را پذیرایی کرده است .

بدون درنظر گرفتن سطح درآمدی این کشور از حضور گسترده گردشگران به دلیل سرمایه گذاری صحیح و دقیق مسئولان در صنعت گردشگری بخصوص طبیعت تایلند اینبار قصد داریم نظر آدیسورندج  سوکاسواستی سفیر این کشور را درباره دیدنی های کشورمان جویا شویم.

به همین دلیل چمدان درخواست مصاحبه ای با وی ترتیب داد که آدیسورندج سوکاسواستی نیز با خوشرویی و در سال نوی تایلندی به آن پاسخ مثبت داد. وی که تقریبا حدود 5 ماه است به عنوان سفیر تایلند ، ساکن تهران شده قبلا به عنوان دیپلمات در کشورهای آلمان ، ژاپن و انگلستان نیز ساکن بوده است اما از ایران گفتنی های بسیار دارد چون به عقیده وی مردم کشورش بیش از چهار قرن است که با تمدن و فرهنگ ایرانیان آشنا هستند.

·        آیا قبل از سفر به ایران اطلاعاتی از فرهنگ و تمدن ایران داشتید؟

بله ، با توجه به اشتراکات فرهنگی مردم تایلند با فرهنگ ایران بسیاری از تایلندی ها از جمله من با ایران و فرهنگ و تمدن خاصش آشنا هستیم و ناشناخته های زیادی درباره ایران در ذهن ما نیست

·        لطفا کمی بیشتر توضیح بدهید.

تقریبا چهارصد سال پیش مورخ و رمان نویسی به نام احمد قمی به کشور من سفر کرد که در نهایت در تایلند ساکن شد بنابراین با توجه به نوشته های وی و ارتباط گسترده تجاری و سیاسی ایران از آن دوران تا کنون و البته با توجه به وجود آثار فرهنگی و تاریخی بسیار از ایران در کشور من بسیاری از هم وطن های من با نام ایران  و تمدنش آشنا هستند .

بد نیست بدانید از همان دوران و با توجه به رابطه گسترده سیاسی وتجاری کشور ایران با تایلند خانواده های مشهور و معتبری از ایران در کشور من ساکن شدند که همواره نام و فرهنگ ایران را در ذهن تایلندی ها زنده نگهداشتند. بنابراین اکثر تایلندی هایی که به ایران سفر می کنند قبلا با فرهنگ و تمدن کشور شما آشنا هستند

·        به نظر شما این موضوع پتانسیلی مناسب برای گسترش گردشگری بین دو کشور مفید نیست؟

همانطور که می دانید بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر هزینه های بسیاری انجام می دهند تا با معرفی فرهنگ و تمدن کشورشان نظر گردشگران بازار هدف خود را جلب کنند حال آنکه ایران و تایلند در این زمینه نیاز به سرمایه گذاری هنگفت ندارند بلکه به عقیده من با استفاده از اشتراکات فرهنگی مثل عید باستانی نوروز و جشن سال نوی تایلندی می توان زمینه ساز توسعه گردشگری بین دو کشور شد.

·        به همین دلیل هنگام جشن سال نوی تایلندی (سونکران) به درخواست مصاحبه ما پاسخ دادید؟

همانطور که می دانید فاصله زیادی از سال نوی شمسی و سال نوی تایلندی نیست بنابراین با توجه به اشتراکات میان هر دو جشن بد نیست که بتوانیم زمینه ساز مطرح شدن دوباره آنها که در واقع بیانگر فرهنگ مشترک دو کشور است باشیم.

البته این جشن هرسال در ساختمان سفارت برای تایلندی های مقیم ایران برگزار می شد اما به عقیده من می توان با استفاده از پتانسیل رسانه ها برای یادآوری دوباره اشتراک های دو فرهنگ استفاده کرد.

·        به رسانه ها اشاره کردید ، نظر شما درباره توسعه صنعت گردشگری با استفاده از رسانه ها چیست؟

اجازه دهید مثالی کلی برای شما بزنم تا خودتان درباره این موضوع نیز حدس بزنید. من معتقد هستم که اگر پتانسیل و قابلیت رسانه ها آنچنان است که می توان با استفاده از آن به عنوان شاه کلید هر قفلی را گشود. بنابرین اگر بخواهیم در بسته گردشگری کشوری را به روی گردشگران علاقمند بازار هدف بگشاییم لازم است کلید داشته باشیم که آن کلید قدرت رسانه هاست. امروزه و در عصر ارتباطات نمی توان جایگاه رسانه را در هیچ یک از مراحل زندگی نادیده گرفت و باید به خوبی برای آن برنامه ریزی کرد .

·        آیا شما با همسرتان ساکن تهران هستید؟

بله

·        نظر ایشان درباره اقامت در ایران چیست؟

اگر از پیشینه فرهنگی دو کشور بگذریم باید بگویم ایشان نیز از اقامت در کشوری با این قدمت و تمدن فرهنگی بسیار خرسند است. ایشان همواره با مطالعه و ارتباط با دوستان ایرانی خود سعی در یافتن اشتراک های بیشتری میان دو فرهنگ است و اوقات خوشی را سپری می کند. البته مطالعات و ارتباط گسترده وی با دوستانش گاهی اوقات باعث یافتن افق های تازه ای میان دو فرهنگ برای من می شود.

·        آیا طی اقامت خودتان در ایران شهر یا منطقه ای را دیده اید که شباهت زیادی به منطقه ای خاص در کشورتان داشته باشد.

پاسخ شما بدون تردید مثبت است، چون قبلا نیز اشاره کردم با توجه به ارتباط گسترده ایران از دوران صفوی با کشور من و اقامت خانواده های مشهوری از تمدن ایران در برخی نقاط تایلند آثار باستانی و فرهنگی متعددی باقی مانده است که با دیدن برخی آثار ایرانی دقیقا فکر می کنم در کشورم تایلند هستم نه اینکه هزاران کیلومتر از آن فاصله دارم.

·        لطفا کمی بیشتر برایمان توضیح بدهید.

اجازه دهید از اصفهان شروع کنم ، شهری که نه تنها از لحاظ تاریخی مشهور است بلکه رازهای تاریخی بسیاری در دل دارد. همانطور که گفتم در دوران صفوی ایران با کشور من ارتباط گسترده ای داشته و خانواده های سلطنتی یا مشهوری از ایران در کشور من زندگی می کردند که به واسطه حضورشان بناهایی با معماری و متناسب با تمدن ایران زمین نیز در کشور من ساخته شده است بنابراین وقتی در خیابان های اصفهان قدم می زدم ناخودآگاه تصویری از تایلند و بناهای تاریخی موجود از  آن دوران را یافتم . این شباهتی بود که شاید کمترجایی از جهان بین دو فرهنگ و دو کشور می توان یافت و بیانگر اشتراک های بسیاری میان دو فرهنگ است.

البته می توانم نکته دیگری را نیز برایتان بگویم که من را به یاد وطنم می اندازد، همه می دانیم ایرانیان به مهمانوازی شهرت یافته اند که دقیقا با اعتقادات فرهنگی ما مشترک است بنابراین با توجه به مهمانوازی مردم ایران زیاد احساس دوری از وطن ندارم .

·        کدام شهرهای ایران را تا کنون دیده اید؟

کاشان ، قم ، اصفهان ، جزیره کیش و البته تهران

·        کدام بهترین بود؟

اگر واقعیت را بخواهیم نمی توان زیاد بین شهرهایی که من دیده ام تفاوت گذاشت اما اینگونه بگویم که هر کدام جایگاه ویژه ای در ذهن من دارند ولی نمی توان از جایگاه اصفهان به سادگی گذشت.

·        به قم سفر داشتید همانطور که می دانید این شهر یکی از شهرهای مذهبی و مشهور جهان اسلام است نظر شما در این زمینه چیست؟

ابتدای مصاحبه گفتم به واسطه حضور تاریخ نگار ایرانی، احمد قمی در کشور من بسیاری ازمردم تایلند با سرزمین ایران آشنا هستند بنابراین نام محل تولد وی نیز در ذهن اکثر آنها آشناست ، این در حالی است که در کشور من تعداد زیادی مسلمان زندگی می کنند و باتوجه به شهرت شهر قم به عنوان شهری مذهبی در جهان اسلامی جای تردید نیست که بسیاری از تایلندی ها علاقمند هستند به این شهر سفر کنند.

·        نظر شما درباره صنعت گردشگری ایران چیست؟

من فکر می کنم کارهای زیادی هست که باید انجام شود، به خاطر اینکه کشور ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری جهان است البته با توجه به پتانسیل های موجود تاریخی ، فرهنگی و طبیعی . من فکر می کنیم هم اکنون بهترین زمان است که ایران از این امتیاز استفاده کند و درها را به روی گردشگران خارجی بگشاید. هرچند زمان مناسبی برای گسترش صنعت گردشگری بین ایران و تایلند نیز هست.

·        با توجه به مشترکات فرهنگی نظر شما درباره برگزاری تورهای مشترک گردشگری بین دو کشور چیست؟

به نکته بسیار جالبی اشاره کردید، همانطور که می دانید فرهنگ مشترک می تواند عاملی برای جذب گردشگری بین دومنطقه باشد اما از آنجا که گردشگران زیادی به کشور من سفر می کنند فرصت مناسبی است که با همکاری مشترک بتوانیم بازدید از ایران را به بخشی از سفر گردشگران تایلند بیافزاییم هرچند این موضوع نیازمند بررسی است ولی پایه های کار به عقیده من مهیاست. به عنوان مثال وجود خطوط پروازی مستقیم بین دو کشور مهمترین است

·        آیا برنامه ای برای معرفی جاذبه های تایلند به گردشگران ایرانی دارید؟

بله ، اما اجازه دهید بگویم من معتقدم که ابتدا باید مردم کشورم از ایران بیشتر بدانند تا بتوانند برای علاقه های گردشگران ایرانی برنامه ریزی کنند همانطور که گفتم خانواده های مشهوری از ایران در کشور من ساکن بودند بنابراین یادگارهای بسیاری در کشورمن از آنها وجود دارد که می تواند در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی کشورم برای ایرانی ها جذاب باشد بنابراین ابتدا از مردم کشور خودم باید شروع کنم تا آنها بیشتر درباره ایران بدانند بعد از آن شروع به معرفی جاذبه های تایلند به گردشگران ایرانی خواهم کرد که البته از همان جاذبه هایی که اشاره کردم شروع می کنم . چون مردم کشورها علاقمند هستند یادگارهای تمدن خودشان را جای دیگری از دنیا ببینند.

·        نظر شما درباره غذاهای ایرانی چیست؟

این دقیقا برنامه بعدی من برای معرفی دو تمدن به یکدیگر است چون همانطور که می دانید حدود 7 درصد از مردم تایلند مسلمانان هستند. بنابراین غذاهای حلال بسیاری در کشورمن با روشهای مختلفی تهیه می شود که می تواند به عنوان جاذبه ای برای گردشگران دو کشور باشد هرچند غذاهای ایرانی نیز لذیذ و خوشمزه است، اما نکته اصلی این است که چطور می توان با استفاده از روش های تایلندی غذاهای ایرانی تهیه کرد یا برعکس. این برنامه ای است که من برای معرفی غذاهای دو کشور به یکدیگر دارم.

·        آیا خودتان در ایران رانندگی می کنید و  نظر شما درباره رانندگان ایرانی چیست؟

البته گاهی اوقات خودم رانندگی می کنم اما با توجه به تفاوت های فرهنگ رانندگی بین کشورهای مختلف سعی می کنم با رعایت کامل احتیاط این کار را انجام دهد تا باعث ایجاد حادثه نباشم هرچند رانندگان ایرانی بسیار زیرک و باهوش هستند. اما نکته بسیار جالب درباره ایران تابلوهای دوزبانه خیابان هاست که می تواند بهترین راهنمای خارجی ها در تهران و ایران باشد این امتیازی است که در برخی کشورها نادیده گرفته شده است.

·        نظر شما درباره نام خیابان های ایران چیست؟

اول اینکه نام هر یک از خیابان ها بیانگر احترامی است که ایرانیان به گذشتگان خود مثل اساطیر ، علما، دانشمندان و البته شهدای خود دارند این موضوع را کمتر دیده بودم که به عقیده من ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی دارد چون می خواهند نام مشاهیر خود را تا ابد زنده نگهدارند. به عقیده من کسانی که در این زمینه تصمیم گیری کرده اند افرادی بسیار زیرک بودند چون با اینکار ناخودآگاه خارجی ها را وادار به مطالعه درباره پیشینه افرادی که نامشان بر خیابان ها یا میادین گذاشته شده ، می کنند.

·        به عقیده شما جاذبه های گردشگری ایران برای گردشگران جذاب است

بدون هیچ فکری باید گفت پاسخ شما مثبت است چون کمتر کشوری را می توان با امتیازات ویژه ایران چه از لحاظ تمدن و فرهنگ و چه از لحاظ طبیعت یافت هرچند امتیاز چهارفصل بودن نیز به آن اضافه می شود

·        به نظر شما ایران برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری نیز جذاب است؟

این سئوال هم پاسخی مثبت دارد چون سرمایه گذاران به دنبال منافع مالی خود هستند و وقتی امتیازات ویژه ایران را در این زمینه بررسی می کنند بدون تردید آمادگی برای سرمایه گذاری خواهند داشت چون یک بازی برد برد را شروع کرده اند البته اگر نسبت به امنیت سرمایه گذاری خود مطمئن باشند بنابراین ایران تنها باید در این زمینه کار کند و امتیازات ویژه شرایط را برای حضور آنها آماده کند چون باقی کار فراهم است.

·        آیا درخواستی برای سرمایه گذاری در صنعت گردشگری از سوی سرمایه گذاران تایلندی در ایران به شما رسیده است؟

بله درخواست های متعددی داریم چون همانطور که می دانید کشور من یکی از کشورهای مطرح در صنعت گردشگری است و با توجه به تجارب بسیار در این صنعت درخواست های بسیاری برای سرمایه گذاری در ایران بخصوص در صنعت گردشگری از سوی هموطنانم به دستم رسیده و از ما خواسته اند شرایط را بررسی کنیم هرچند هم اکنون چند شرکت هم در کشور ایران سرمایه گذاری کرده اند.

·        لطفا یک کلمه درباره ایران بگویید

میانه رو

·        یک کلمه نیز درباره تایلند بگویید

قابل درک

 

 

 


نگاهی به بازار یخچال و فریزر در ایران


نگهداری مواد غذایی به چه قیمت؟

عماد عزتی

از زمانی که یخدان های آهنی به عنوان اولین نوع یخچال وارد آشپزخانه بانوان شد مدت زیادی گذشته است اما اساس کار یخچال های امروزی یعنی تازه و خنک نگهداشتن مواد غذایی خانه هنوز برهمان سبک ساده است و هیچ تغییری نکرده ؛ درحالی که ظاهر یخدان های فلزی قدیمی به یخچال هایی الکترونیک امروزی تبدیل شده اند.

اگر به تازگی برای خرید یخچال فریزر راهی بازار شده اید مقدمه بالا را دقیقا به چشم خود دیده اید که یخچال های امروزی دیگر فقط یک محفظه با قابلیت خنک کردن مواد خوراکی نیستند بلکه بسیاری از مدل های رنگارنگ جدید به لوازمی الکترونیکی و گاها بسیار پیچیده تبدیل شده اند هرچند فلسفه وجودی این وسیله مهم زندگی آسایش بیشتر است اما ظاهرا این تنوع تولید و پیچیده شدن امکانات الکترونیکی یخچال های امروزی باعث سردرگمی و البته گاها هزینه های اضافه خانواده می شود.

بنابراین مدل های گوناگون ، طراحی های متفاوت با قابلیت های متفاوت همه و همه باعث آشفتگی ذهنی خریداران شده در حالی که می توان با رعایت اصولی ساده و البته ابتدایی بهترین و اقتصادی ترین انتخاب را داشته باشیم پس اگر شما هم جزو آن دسته از مصرف کنندگان هستید که قصد خرید یخچال و فریزر را دارید و برای این آخر هفته خودتان برنامه ریزی کرده اید تا به سه راه امین حضور یا مراکز خرید شهرستان های محل اقامت خودتان سری بزنید، کمی تحمل کنید و قبل از اینکه راهی شوید بازار امروز جام جم را مطالعه کنید.

بودجه خودتان را مشخص کنید

یکی از مشکلات و درگیری های ذهنی اکثر خریداران این است که وقتی وارد مغازه می شوند، نمی دانند بودجه واقعی آنها برای خرید یخچال و فریزر چقدر است البته بدون تردید هیچ کس نیست که بدون برنامه راهی بازار شده باشد اما با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات و البته تفاوت های چند ده هزار تومانی برای مدل های مشابه،  واقعا تصمیم گیری بسیار سخت خواهد شد.

 پس قبل از ترک خانواده آخرین رقمی که برای خرید این وسیله درنظر گرفته اید را مشخص کنید و هرگز از آن بالاتر خرید نکنید چون هنگام خرید با این جمله فروشندگان بسیار مواجه می شوید که می گویند: «این مدل فقط 50 هزار تومان با انتخاب شما متفاوت است» اما ناگهان به خودتان می آیید که پنجاه هزار تومان ، پنجاه هزار تومان ؛ چند صد هزار تومان زیربار بدهی رفته اید. بنابراین عاقلانه ترین کار برای جلوگیری از سردرگمی این است که آخرین رقم را قبل از ترک منزل مشخص کرده باشید نه اینکه مقابل فروشنده تازه به فکر دودوتا چهارتا باشید.

به نیاز خانواده خوب فکر کنید

همانطور که می دانید میزان ظرفیت (داخلی) یخچال ، فریز براساس واحد لیتر تعیین و اندازه خارجی آن براساس واحد فوت محاسبه می شود اگرچه این دو معیار با یکدیگر متناسب هستند و هرچه اولی بیشتر باشد ابعاد یخچال نیز بیشتر خواهد شد ، اما سئوال اصلی اینجاست که یک خانواده معمولی به یخچال فریزر چه اندازه ای نیازدارند.

ممکن است با توجه به فضا و طراحی آشپزخانه مجبور به انتخاب ابعاد خاصی از یخچال باشید اما اگر می توانید آزادانه تصمیم بگیرید و صرفا به دنبال علاقه شخصی خودتان هستید به این نکته توجه کنید ، هرچه ظرفیت بالاتر می رود علاوه بر افزایش قیمت شما باید مبلغ بیشتری برای نگهداری و هزینه برق مصرفی آن نیز بپردازید و اگر یخچال کوچکتری نیز بخرید به نوع دیگری متضرر خواهید شد .

پس اقتصادی ترین کار با توجه به عادات خوراکی و خرید شما این است که متناسب با تعداد و نیاز خانواده یخچال مورد نظرتان را انتخاب کنید . بطور کلی براساس محاسبات برای یک خانواده دو نفره یخچال فریزی 160 تا 200 لیتری است که براساس همین آمار برای هر نفر اضافه 20 لیتر به ظرفیت اصلی افزوده می شود. به عنوان مثال برای یک خانواده سه نفره با معیارهای زندگی شهری و البته رفت و آمدهای کاملا متناسب، یخچال فریز 220 لیتری (فضای فریزر و یخچال در مجموع) کاملا مناسب است و بیش از آن یعنی افزایش هزینه های خانواده از طرف دیگر اکر کمتر از این ابعاد نیز انتخاب کنید مساوی با مراجعه بیشتر شما به سوپرمارکت محله خواهد شد.

با برفک یا بدون برفک

یکی از امکاناتی که شرکت های سازنده امروزی به خریداران خود می دهند یخچال هایی با کارکردی بدون برفک زدن فریزر است که این امکانات در یخچال های قدیمی نبود و اکثر آنها باید هرچند وقت یکبار خاموش می شد تا برفک ایجاد شده داخل فریزیر از بین می رفت . این در حالی است که امروزه هنوز هم برخی از مشتریان به همان نوع یخچال ها که برفکشان خودبخود ذوب نمی شوند علاقمند هستند.  بنابراین هنوز هم اینگونه یخچال فریزرها را در بازار می بینید و جالب است بدانیم مصرف یخچال فریزرهایی که اتوماتیک یخ هایشان را ذوب نمی کنند حدود 12 درصد انرژی کمتر از همنوعان خود که برفک هایشان را اتوماتیک ذوب می کنند، مصرف می کنند. اما مناسب ترین انتخاب برای زندگی های امروزی ما آن دسته از یخچال هایی است که خود به خود بفرکهایشان را ذوب می کنند.

توجه ویژه به برچسب انرژی داشته باشید

از زمانی که صحبت هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی به میان آمد پای برچسب انرژی هم به زندگی الکترونیکی ما بازشد برچسبی که با نگاه کردن به حروف و نمودارهای مشخص شده روی آن در می یابیم وسیله ای که قصد خرید آن را داریم چقدر انرژی مصرف می کند و هرماه برای انرژی مصرف شده آنها چه میزان پول باید بپردازید.

اگر واقعیت یخچال ها را بخواهید بدانید یخچال هایی که فریزر آنها پایین قرار دارد بهترین بازده را دارند و دومین جایگاه مربوط به آن دسته از یخچال فریزرهایی که فریزر آنها بالا قرارگرفته خواهد بود در آخر هم محبوب ترین ها یعنی سایدبای سایدها دیده می شوند هرچند روی برچسب برخی از ساید بای سایدها نماد A++  دیده می شود اما بدانید مصرف انرژی آنها بهینه نخواهد بود . پس با توجه به افزایش نرخ حامل های انرژی و با آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به این نکته توجه ویژه داشته باشید که محصولی را انتخاب کنید که برچسب انرژی آن کمترین میزان مصرف را نشان دهد. بطور کلی یخچال فریزر هایی که در محدوده 16 تا 20 فوت هستند بیشترین بازدهی را دارند.

به کیفیت کندانسور خوب توجه کنید

یکی از قطعات اصلی یخچال کندانسور یا همان موتورخودمانی است قطعه ای که بیشترین زمان کاری را در این وسیله ضروری امروزه ما دارد و باید نسبت به کیفیت آن بسیار دقت کنید چون در صورت انتخاب اشتباه دچار دردسری بزرگ خواهید شد. بهترین کندانسورها ، نوع خطی آنها هستند چون علاوه بر کارایی بالا ، دارای کمترین میزان صدا هنگام کارکردن هستند بنابراین سعی کنید از این نوع کندانسورها در یخچال شما به کار رفته شده باشد و از خرید موتورهای چینی جدا خودداری کنید .

امکانات یخچال را دریابید

همانطور که قبلا نیز اشاره شد امروزه یخچال فریزرها در واقع به ابزاری کاملا الکترونیکی و تقریبا شبیه به رایانه تبدیل شده اند ، دستگاه تصفیه هوای داخل یخچال (ضد باکتری)، فیلترهای مختلف تصفیه آب، مجاری خروجی آب و یخ روی درب یخچال، نمایشگرهای مختلف روی درب یخچال، اختیارهای مختلف  و صفحه های LED (نمایشگرتلویزیونی روی درب یخچال و نمایشگر داخل یخچال) اینها همه یخچال های قرن حاضر هستند که می توانید با توجه به نیاز خودتان هرکدام از آنها داشته باشید ولی فراموش نکنید داشتن هر یک از این امکانات برای شما هزینه ساز می شود بنباراین بد نیست با توجه به نیاز خودتان امکانات مختلف را از یخچال مورد نظرتان طلب کنید.

خارجی ها محبوب تر از داخلی ها

با توجه به حضور گسترده برندهای خارجی در بازار مصرف ایران ، هنوز برخی از برندهای داخلی که گاها چیزی از همنوعان خارجی خود کم ندارند دیده می شود بنابراین به این فکر غلط دامن نزنید که خارجی ها بهتر از داخلی ها هستند چون براساس نظر کارشناسان برخی از برندهای داخلی ایران توان رقابت با برندهای خارجی موجود داخل کشور را دارند و هیچ تفاوتی بین آنها و نحوه خدمات دهی دستگاه مورد نظر شما نیست.

به خدمات پس از فروش و گارانتی توجه کنید

آخرین مرحله انتخاب یخچال فریزر شما مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی های ارایه شده است و البته به یاد داشته باشید که مهمترین گارانتی در یخچال های ساده مربوط کندانسور یا همان موتور است و برای یخچال های دیجیتال امروزی تر باید به گارانتی قطعات الکترونیکی نیز توجه داشته باشید و از خدمات پس از فروش برند مورد نظر خودتان را دریابید. این دقیقا همان پاشنه آشیلی است که برخی خانواده ها از آن ضربه می خورند ، چون برای خرید ارزان تر راهی بازارهای فرعی یا فروشگاه های غیر مجاز می شوند به عنوان مثال می توان به اجناسی که از بانه خریداری می شوند اشاره کرد.

 

 

باکس ها

مهمترین نکته هایی برای نگهداری یخچال

  • یخچال را در جایی قرار دهید که دور از وسایل حرارتی از قبیل اجاق گاز،فر و آبگرمکن باشد.
  • پشت یخچال حداقل باید ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • ترجیحا درب یخچال را برای مدت زمان زیادی باز نگذارید.
  • یخچال باید از سطح زمین فاصله داشته باشد تا بدین ترتیب سطح پایینی یخچال دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نشود.
  • برای افزایش طول عمر ، نوار دور یخچال همیشه باید تمییز باشد.(سطح تماس آن بایخچال و بالعکس نیز باید تمییز باشد، نه قدرت چسبندگی آهنربای آن بیشتر شود ).
  • در زمستان از درجه های ۱ تا ۲ و در تابستان از درجه های ۲ تا ۴ استفاده شود.
  • برای مسافرت های طولانی بهتر است یخچال را از برق جدا کنید.
  • به هنگام جابجائی حتما آن را به صورت ایستاده حمل کنید،به طوری که قسمت موتور در پایین و قسمت راس یخچال همیشه به سمت بالا باشد.
  • برای تمییز کردن یخچال هیچگاه از آب استفاده نکنید و همیشه از دستمال نمدار و سپس خشک استفاده کنید.
  • حتی الامکان برای تمامی وسایل الکتریکی و الکترونیکی از جمله یخچال در منزل از ترانس استفاده کنید.در صورت نبودن ترانس در هنگام قطع برق،یخچال را از برق در آورده و حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از وصل شدن برق خانه ، دوشاخه را به برق بزنید.
  • برای جدا کردن مواد غذائی از داخل یخچال فریزر و یا یخدان هرگز از چاقو و وسایل تیز استفاده نکنید.
  • محل قرار دادن بطری در یخچال نباید زیاد سنگین شود، زیرا این امر سبب شکستگی این قسمت شده و در ضمن درب نیز ، اسیب خواهد دید.
  • کندانسور یخچال یا همان رادیاتور مشکی که در پشت یخچال قرار دارد ، هر ساله باید یک یا دو بار ، جهت کندکسیون و گردش بهتر حرارت ، تمییز شود.
  • قسمت موتور یخچال را نیز با جاروبرقی یا سشوار تمییز کنید تا مخفیگاه سوسک ها نشود.
  • بعد از تمییز کردن یخچال درب آن را چند ساعت باز بگذارید تا بو های نامطبوع از یخچال خارج شود.
  • در صورت بروز هر گونه مشکلی، با نمایندگی رسمی آن تماس بگیرید و از تعمیر یخچال بدون آگهی لازم خودداری کنید.
  • به تعمیر گاههای متفرقه هرگز اطمینان نکنید و حتما از طریق خود شرکت تولید کننده اقدام به تعمیر آن کنید.
  • بدون تردید از سه راهی های دارای نوسانگیر برق استفاده کنید

چطور یخچالتان برق کمتر مصرف می کند؟

در هر خانه ای یخچال و فریزر پر مصرق ترین وسایل برقی هستند زیرا ۲۴ ساعت شبانه روز را در تمام سال بی وقفه کار می کنند

با عمل به ۸ توصیه ساده زیر ، قبض برقتان سبک تر شده و به عمر یخچال و فریزرتان افزوده خواهد شد:

  • مرتب برفک های یخچال و فریزرتان را تمییز کنید تا به صورت قشر ضخیمی از یخ درنیاید.هر سال یکبار ، نرده های پشت یخچال را از گرد و غبار تمییز کنید.قشر یخ داخل فریزر اگر حدود ۳ سانت شود، دو برابر برق مصرف می کند تا برودت دستگاه را حفظ کند، هرچند بیشتر یخچال فریزرهای امروزی بدون نیاز به اینکار هستند.
  • بهتر است یخچال را در محل خنک قرار دهید .مصرف دستگاه به درجه حرارت محیط اطرافش بستگی دارد. مثلا چنانچه به جای محیط ۱۸ درجه سانتیگراد در محیطی با دمای ۲۸ درجه سانتیگراد باشد مصرف برق آن ۳۸ درصد افزایش پیدا می کند.
  • درب یخچال یا فریزر را کمتر باز بگذارید با این کار تا ۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی می کنید.
  • یخهای مواد خوراکی منجمد شده را در داخل یخچال آب کنیدبا این کار دو فایده برایتان دارد ، در مصرف حرارت پخت این مواد صرفه جویی می شود و یخچال به کمک سرمای آزاد شده از مواد منجمد، انرژی کمتری مصرف می کند.
  • قبل از باز کردن درب یخچال ، چیز هایی را که خریده اید و می خواهید در یخچال قرار دهید، کاملا آماده کنید.
  • جدار داخل یخچال را با محلول جوش شیرین و اب هر چند وقت یکبار تمییز کنید
  • از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف داخل یخچال و فریزر جهت گردش هوا جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید یخچال و فریزر بر روی یک سطح تراز قرار گرفته و درب آن به طور کامل بسته می شود.

لامپی که از این پس گرانتر می تابد!


کم مصرفی که خود گرانتر می شود

شاید تا میانه دهه هفتاد شمسی کم مصرف ترین لامپ مورد استفاده ما همان لامپ های مهتابی با استارترهای معروفشان بود اما اوایل دهه هشتاد با تغییر رویکرد دولت مبنی بر کاستن از مصرف انرژی در کشورمان پای لامپ هایی مشابه مهتابی اما با شکل و شمایلی جدید به کشورمان بازشد.

فرهنگ سازی گسترده از سوی سازمان های مربوطه بخصوص شرکت توزیع برق صورت گرفت و بسیاری با ارایه آخرین قبض پرداختی می توانستند تعدادی لامپ کم مصرف با قیمت دولتی دریافت کنند اما با توجه به هدفمندی یارانه و گسترش دامنه استفاده از این لامپ ها در زندگی مردم می توان گفت بازاری غیر قابل توصیف برای تولید و البته واردات این وسیله در کشورمان ایجاد شد؛ بازاری که از همان ابتدا به دست چین افتاد، هرچند گاهی اوقات نام برندهای معتبر اروپایی در این میان به گوش می رسید ولی این محصولات چینی بود که توانست  رتبه اول را در بازار مصرف ایران به خود اختصاص دهد.

اگرچه بسیاری از این لامپ های کم مصرف موجود بازار از تکنولژی کاملا ابتدایی تولید این محصولات استفاده می کنند ولی به هر حال نمی توان منکر سهم قابل ملاحظه آنها در کاهش مصرف انرژی خانوار و در کل کشورمان را نادیده گرفت و جای امیدواری است که با توجه به تقاضای روز افزون این محصول توسط مصرف کنندگان روند ورود تکنولوژی های نوین به بازار تولید اینگونه لامپ ها نیز آغاز شده است.

مصوبه ای که قیمت را افزایش می دهد

به هر حال ورود لامپ های کم مصرف در زندگی روزمره کشورمان را تجربه کردیم و برخلاف اخبار ضد و نقیض مبنی بر مضر بودن استفاده از آنها و خارج از هرگونه نتیجه مثبت یا منفی شاهد گسترش روز افزون به کارگیری آنها بودیم، اما ظاهرا با ورود کشورمان به مرحله ای تازه از هدفمندی یارانه ها باید تجربه ای تازه از به کارگیری این نوع محصولات را نیز تجربه کنیم،  چون دولت با تصویب ، قانونی ساخت و ورود هرگونه لامپ رشته به کشورمان از ابتدای سال 1393 را ممنوع اعلام کرده است. گرچه ابتدا با ممنوعیت تولید و توزیع لامپ های رشته ای 40 وات آغاز شده ولی با توجه به مدیریت زمانی آن مصوبه در موعد مقرر برای دیگر محصولات مشابه نیز اعمال خواهد شد.

 بنابراین جای تردید نیست که شاهد ایجاد تقاضایی تازه در بازار لامپ های کم مصرف داخل کشور خواهیم بود. این در حالی است که فعالان بازار تولید و توزیع لامپ های کم مصرف افزایش قیمتی قابل ملاحظه را برای این محصولات در سال 1393 پیش بینی کرده اند که با توجه به دو روش ورود لامپ های کم مصرف به بازار داخلی کشورمان دور از ذهن نیست .

اگر با کمی ریزبینی ورود این محصولات به بازار مصرف کشورمان را زیرنظر بگیریم در می یابیم محصولات وارداتی با برندهای متفاوت و پس از آنها تولیدات داخلی تاکنون توانسته اند سیستم عرضه و تقاضای مصرف لامپ های کم مصرف در ایران را کنترل کنند اما دو نکته همواره این بازار را تهدید کرده است؛ یکی بحث تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران است و دیگری مربوط به هزینه های تولید در ایران می شود.

 هرچند آثار و تبعات تحریم ها در بخش تولید کشورمان نیز تاثیر بسزایی داشته است؛ اما اگر از این مقوله با پاسخی کاملا مشخص بگذریم نوبت به معضلی نهفته در تولیدات داخلی خواهد رسید که با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی عاملی مهمتر از قبل شناخته شده است. این عامل چیزی نیست جز افزایش هزینه تولید در ایران که می تواند باعث افزایش مجدد بهای لامپ های کم مصرف بشود.

هم اکنون لامپ کم مصرف در ایران به دو روش توسط تولید کنندگان به بازار عرضه می شود ؛ گروهی کلیه مواد خام را از خارج وارد می کنند و فرآیند تولید را در محل کارخانه تکمیل می کنند و دیگران با واردات اجزای پیش ساخته شده آنها را سرهم کرده و روانه بازار می کنند ، دو روشی که هر دو به صرف انر‍ژی بالایی نیازمند هستند اما آن تولید کننده ای که کل فرآیند را داخل ایران انجام می دهد متحمل 50 درصد هزینه بیشتر خواهد شد.

 بنابراین با افزایش قیمت حامل های انرژی در ایران جای تردید نیست که قیمت تمام شده محصولات کم مصرف نیز افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

خبری از یارانه دولت به واحدهای تولیدی نیست

این در حالی است که کارشناسان دولتی نیز این افزایش قیمت را با توجه به شرایط عنوان شده پیش بینی کرده بودند و برای رفع این معضل مصوبه ای برای ارایه یارانه تولید به تولیدکنندگان لامپ کم مصرف بپردازند اما از زمان تصویب هرگز مبلغی به عنوان یارانه تولید به سازندگان لامپ کم مصرف پرداخت نشد در حالی که هر روز بر هزینه تولید افزوده شد.

به همین دلیل اگر به تازگی سری به بازار زده باشید علاوه بر افزایش قیمت عادی هر ساله در خرده فروشی ها بسیاری از عمده فروشی ها قیمت جدید را ارایه نمی کنند و می گوید قیمت سال جدید هنوز از سوی تولید کنندگان و البته واردکنندگان اعلام نشده است. حال سئوال اینجاست که افزایش امسال چقدر خواهد بود؟