کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

قاب کوچک اینبار سری به استودیوی ضبط «موج روز» کاری از رادیو ایران زده است

موجی برای مرور روزانه رویدادهای ایران و جهان

قاب کوچک اینبار سری به استودیوی ضبط «موج روز» کاری از رادیو ایران زده است

بدون تردید ریتم و موزیک برنامه رادیویی تقویم تاریخ که هر روز هنگام میل کردن صبحانه از رادیو پخش می شود را به خاطر داریم برنامه ای که با مرور کردن بسیار سریع اتفاقات گذشته در تاریخ کشورمان و جهان اطرافش کمی از روزی که در آن قرار داشتیم برایم می گفت تا دریابیم برگ دیگری از تقویم زندگی ما ورق خورده و روزی تازه در انتظار ماست؛ اما واقعا به خاطر دارید چند بار انتظار داشتید این برنامه بیشتر از اتفاقات آن روز برایتان بگوید؟ یا اینکه به دنبال چرا و چگونه بودن آنها در برنامه های بعدی رادیو بودید؟

این مقدمه ای بود تا بگوییم ، پاسخ تمام سئوالات ذهنی شما درباره رخدادهای روزانه ایران و جهان ساعت 15/11 (یازده و پانزده دقیقه) شنبه تا چهارشنبه با برنامه «موج روز» کاری از گروه ایران و سیاست رادیو ایران  روی موج اف ام ردیف 90 مگاهرتز داده خواهد شد.

این برنامه رادیویی براساس طرحش قرار است مروری جامع و دقیق بر حوادث مهم داخلی یا خارجی کشورمان داشته و آنها را با ذره بینی متفاوت از برنامه های دیگر در صدای جمهوری اسلامی ایران، بازنگری کند چون تحولات در جهان پیرامون ما آنقدر سریع اتفاق می افتند که گاهی بسیاری از برنامه از طرح موضوع برای آنها جامانده و نمی توانند همه زوایای سوژه ای خاص را مورد بررسی قرار دهند.

عباس محمد نژاد مدیر گروه ایران و سیاست رادیو ایران درباره «موج روز» می گوید: موج روز برنامه ای تحلیلی برای و اکاوی و بررسی رویدادهای مختلف در سطح جهان و ایران است که علاوه بر مسایل سیاسی به سوژه های مهم روزانه نیز توجه ویژه دارد.

محمدنژاد در ادامه می افزاید: با توجه به طرح این برنامه و تولید آن در گروه ایران و سیاست ممکن است بسیاری از شنوندگان انتظار داشته باشند موج روز صرفا به بررسی مسایل سیاسی یا از این دست توجه داشته و به آنها بپردازد اما واقعا همانطور که از نام این برنامه پیداست سعی کرده ایم به مسایل روز بپردازیم و صرفا در دنیای سیاست به دنبال سوژه نباشیم. به عنوان مثال به مسایلی از جمله جرایم سایبری، اقتصاد مقاومتی ، اهمیت توجه به قشر جوان را در کنار بررسی گروهک تروریستی داعش پرداخته ایم بنابراین هرگز در برنامه موج روز قرار نیست تک بعدی عمل کنیم.

مدیر گروه ایران و سیاست رادیو ایران به قاب کوچک تصریح می کند:  البته این طور نیست که بازهم در اتفاقات روزانه غرق شده و رویدادهای سرنوشت ساز گذشته کشورمان و دیگر نقاط جهان را به دست فراموشی بسپاریم بلکه با تلفیقی از اتفاقات گذشته و حال حاضر طی برنامه سعی کرده ایم علاوه بر بررسی رویدادهای گذشته در زمان حال نیز سیری داشته باشیم تا مبادا از تاثیر  رویدادهای گذشته در اتفاقات حال حاضرمان غافل باشیم بطوری که ممکن است طی یکی از برنامه های هفته از کودتای بیست و هشتم مرداد کشورمان بگوییم و در برنامه بعدی از اهمیت وحدت ملی .

چگونگی تعیین سوژه های موج روز

از سوی دیگر علی ظریف صدر ، تهیه کننده و نویسنده برنامه در باره مراحل تولید موج روز می گوید: تصویب سوژه های این برنامه اینگونه انجام می شود که بنده با توجه به خط مشی و البته طرح برنامه سوژه های  مورد نظر خود را براساس اولویت به گروه ارایه می دهم و در جلسه ای که مدیران اداره کل برنامه های سیاسی  حضور دارند سوژه ها را تعیین می کنیم و کلید تولید آنها زده می شود. این درحالی است که براساس تصمیم جمعی در گروه یاد شده ممکن است برخی از سوژه ها چون قبلا کاملا به آنها پرداخته شده از دستور کار حذف شود و برخی با اولویت ویژه طی چند برنامه به آنها پرداخته شود.

تهیه کننده موج روز درباره فاصله زمانی سوژه های حال حاضر و مورد تایید با دنیای واقعی ما می گوید: همانطور که می دانید جهان پیرامون ما دایم درحال تغییر است و اتفاقات و رویدادهای مورد نظر برنامه به سرعت اتفاق می افتند بنابراین نمی توانیم سوژه های مورد نظر خودمان را طوری انتخاب کنیم که با فاصله طولانی نسبت به زمان رخداد آنها برای پخش آماده شود و از سوی دیگر درباره هماهنگی برای حضور کارشناسان و صاحب نظران با توجه به این بازه کوتاه زمانی برای تولید می تواند بر حجم کار بیافزاید .

ظریف ضمن اشاره به جلسات هفتگی خود با مدیر گروه ایران و سیاست  برای تعیین سوژه های برنامه می گوید: اینگونه است که حجم کار کمی فشرده شده و هماهنگی کاملی میان اعضای تولید این برنامه و البته مدیران را طلب می کند که خدا را شکر این هماهنگی کاملا وجود دارد  بنابراین نهایتا سوژه های برنامه با یکی دو روز فاصله از زمان رخدادشان در موج روز مطرح و مورد بررسی قرار می گیرند.

وی ضمن تاکید بر اولویت تولید برنامه هایی با سوژه های روز نسبت به سوژه های گذشته می افزاید : با توجه به اهمیت برخی از سوژه های روز ایران و دنیا و تقارن رخدادشان با اتفاقات گذشته کشورمان یا حتی سطح بین المللی سعی کرده ایم بیشتر مسایل روز را در اولویت قراردهیم چون اتفاقات گذشته را می توان در برنامه های آینده خودمان به نوعی دیگر مورد بررسی قرار دهیم البته لازم به یادآوری است که هرگز سوژه های ناب تاریخی را فراموش نخواهیم کرد بلکه با هماهنگی کامل و البته استفاده از راهکارهای رسانه ای سعی می کنیم در برنامه موج روز پل ارتباطی میان گذشته و حال حاضر باشیم.

وی در ادامه می افزاید: همین رویکرد باعث شده تا برای تصویب سوژه های مناسبتی که ریشته در پیشینه کشورمان یا جهان دارند به صورت فصلی برنامه ریزی کنیم به این معنی که برای سه ماهه تابستان سوژه های مهم را انتخاب کرده و پس از تصویب در کارگروه ذی ربط اقدام به تولید سوژه های تایید شده می کنیم این درحالی است اگر در روز مورد نظرمان اتفاق مهمتری رخ دهد بدون تردید با هماهنگی مدیران و دست اندرکاران این برنامه اولویت با سوژه ای به روز خواهد بود.

موجی با چهار بخش اساسی

ظریف به بخش های مختلف برنامه اشاره دارد و می افزاید: بطور کلی سعی شده این برنامه به چهاربخش عمده تقسیم بندی شود که عبارتند 1. مقدمه که در آن سعی می کنیم ذهن مخاطبان را با سوژه برنامه و پیشنه آن آشنا کنیم 2. استفاده از نظرات کارشناس یا کارشناسان درباره این رویداد ومقدمه ای که ارایه شد 3. بسط و گسترش سوژه و البته ارایه نظرات و راهکارهای احتمالی برای برخورد هرچه بهتر یا کارآمد تر با آن سوژه و در نهایت بخش آخر که نتیجه گیری و جمع بندی برنامه است.

وی درباره بخش پایانی موج روز می گوید: همانطور که براساس عرفی کاملا صحیح و مرسوم در رسانه ها هرگز نتیجه گیری و تصمیم گیری از سوی رسانه صورت نمی گیرد ما هم از این قاعده خارج نشده ایم بلکه طی برنامه سعی می کنیم سرنخ هایی کارشناسانه را برای مخاطبان واضح و شفاف ارایه کنیم و با بررسی زیر و بم سوژه مورد نظر ذهن و دید آنها را نسبت به سوژه یاد شده باز کنیم و در نهایت علاوه بر ارایه نظر قطعی کارشناس یا کارشناسان دراین باره تصمیم گیری نهایی را به خود مخاطبان واگذار کنیم نه اینکه به جای وی تصمیم گیری نماییم. اهمیت اینگونه رویکرد در سوژهه هایی مثل استفاده از شبکه های اجتماعی یا حتی دنیای مجازی خواهد بود چون ما قصد تصمیم گیری نداریم بلکه روشنگری می کنیم تا خود مخاطبان تصمیم نهایی را گرفته و به آن جامع عمل بپوشانند.

ظریف در باره جذابیت سوژه های مورد نظرش اینگونه می گوید: جذابترین سوژه ها از نظر من برای تولید برنامه سوژه هایی با محوریت انقلاب است اما برنامه ای که درباره زندگی شهید چمران باحضور اخوی ایشان تهیه کردیم را هرگز از یاد نخواهم برد.

اهمیت هماهنگی

از سوی دیگر حامد خادم که در بخش هماهنگی موج روز فعالیت می کند با اشاره به فشردگی کار در این برنامه می گوید: همانطور که می دانید موج روز قرار است با فاصله ای اندک از رویدادهای روز جهان و ایران در کنار رویدادهای تاریخی سخن بگوید که در مورد سوژه های تاریخی و مناسبتی کارمان زیاد پیچیده نیست اما زمانی که نوبت به اتفاقات به روز پیرامون می رسد کمی ریتم متفاوت خواهد شد و باید با توجه به زمانبندی محدودی که داریم اقدام کنیم.

وی می افزاید: درباره تولید برنامه ها با سوژه های روز گاهی اوقات تهیه کننده برای تولید مجبور به انتخاب دو یا سه کارشناس است چون ممکن است با توجه به زمان کوتاه انتخاب سوژه و زمان تولید برخی از کارشناسان امکان حضور یا شرکت در مراحل تولید برنامه را نداشته باشند بنابراین همیشه باید افرادی به صورت رزرو در لیست برنامه باشند تا در صورت حضور نیافتن کارشناس اول فرد دیگری جایگزین شود و روند تولید با حفظ کیفیت و محتوی ادامه یابد.

خام دشوارترین زمان کار را هنگامی می داند که قرار است از مسئولان دولتی به عنوان کارشناس در برنامه موج روز استفاده شود چون با توجه به فشردگی برنامه مسئولان دولتی و البته محدودیت زمانی برنامه هماهنگ کردن این دو مهم با یکدیگر کاری بسیار دشوار و البته دقیق است.

ریتم پویا خصیصه اصلی این برنامه است

این درحالی است که زهرا رحیمی گوینده برنامه درباره موج روز می گوید: همانطور که رویدادهای پیرامون ما با سرعت به وقوع می پیوندند برنامه موج روز هم ریتمی کاملا پویا و تند به خود گرفته است تا مبادا از این رویدادها جا بماند.

وی در این زمینه می افزاید: بدون تردید ریتم و حرکت برنامه های رادیویی به دلیل اینکه تصویری در کار نیست عاملی بسیار تاثیرگذار برای جلب نظر مخاطبان پس سوژه است بنبابراین در این برنامه تهیه کننده سعی کرده این عامل را کاملا متناسب با سوژه های انتخابی درنظر گرفته که لازمه موفقیت آن حرکت بنده در مسیر تعیین شده با سرعت مورد نظر است.

رحیمی ضمن تاکید بر مطالعه گوینده قبل از ورود به استودیو می گوید: مطالعه و حضور ذهن گویندگان رادیو نه تنها در این برنامه از اهمیت ویژه ای برخوردار است بلکه در تمام برنامه ها مورد نیاز است بطوری که اگر گوینده نسبت به سوژه ای که در اختیار وی قرار می دهند آشنایی ذهنی نداشته باشد بدون تردید کیفیت کار هرگز قابل قبول نخواهد بود چون فضای مورد نظر تهیه کننده یا دست اندرکاران برنامه مهیا نمی شود.

وی در ادامه می افزاید: اگرچه متن برنامه در اختیار گوینده است اما خلاقیت زمانی در برنامه شکوفا خواهد شد که وی به سوژه اشراف کامل داشته باشد و از پیرامون آن مطلع باشد چون صرفا با چند خط اطلاعاتی که عوامل برنامه در اختیار گوینده قرار می دهند نمی تواند آن را به سرمنزل مقصود رساند.

به عقیده رحیمی اگر گوینده اطلاعاتی درباره سوژه برنامه نداشته باشد در مدیریت گفته های کارشناسان برنامه موفق نیست و نمی تواند نتیجه مورد نظر تهیه کننده را از آنها برای مخاطبان به دست آورد چون گویندگی در برنامه های اینچنین روخوانی از متن ارایه شده از سوی تهیه کننده نیست .