کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ستاره های هتلهای درختی درخشتان تر از هتل های مجلل

ستاره های هتل ها روی شاخه درخشان تر می شود

ستاره هتل ها مغلوب شاخه درختان شده

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم برای کشورهای جهان تبدیل شده است به گونه ای که سرمایه گذاری های بسیار هنگفتی در این زمینه نیز صورت گرفته . هر کشوری که علاقمند به گسترش تجارت گردشگری را دارد با انواع تبلیغات و جاذبه های گردشگری خود سعی می کند مردم را از سراسر جهان به سمت خود جلب کند.

در دهه گذشته مراکز خرید به عنوان یکی از توانمندی های کشورهای بری جذب گردشگران عنوان شده بود به گونه ای که هر چه تعداد مراکز عظیم خرید یا اصلاحا شاپینگ مال های یک کشور بیشتر بود می توانست گردشگران بیشتری را به سمت خود جلب کند این امر با عث شد تا بسیاری از کشورها ماراتنی را در ساخت هرچه بیشتر مراکز خرید عظیم در کشورشان را آغاز کنند.

اما این موضوع به سرعت از رونق افتاد و مواردی چون برگزاری مسابقات ورزشی و امکانات طبیعی جای آن را گرفت اما امروزه طبیعت توانسته نقش اساسی در جلب نظر گردشگران را در هر کشوری به عهده گیرد و دست اندرکاران صنعت گردشگری را بیش از پیش به فکر سرمایه گذاری در این زمینه یعنی پتانسیل های طبیعی هر کشور بیاندازد.

ساخت اقامتگاههای جنگلی از ابتدایی ترین ها بوده اما امروزه هتل های شناور و یا هتل های درختی از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردار شده اند.

از آنجایی که انسان همیشه بلند پروازی های خاصی داشته و گاهی اوقات هم همین بلند پروازی هایش باعث موفقیت هایی هم شده است . اینبار هم اقامت در یک هتل مجلل اما روی درختی کهنسال یا سوئیتی شناور روی رودخانه یکی از آنها بوده .

آیا تا به حال تصور کرده اید صبح زود برای صرف صبحانه روی تراس اطاق خود از خواب بیدار می شوید اما خودتان را بالای درخت جنگلی می یابید ، چه احساسی خواهید داشت یا اینکه در سوئیتی بسیار مجلل اما شناور روی آب رودخانه سالگرد ازدواجتان را همراه همسرتان جشن گرفته اید .

این لذت ها همگی باعث شده اند که مدیران و سرمایه گذاران در این صنعت اقدام به راه اندازی اینگونه هتل های درختی یا هتل های شناور کنند. مهمترین خصوصیت این گونه هتل ها سبز بودن آنهاست، به این معنی که ا ینگونه هتل ها بیشترین سازگاری را با محیط زیست اطراف خود دارند و کمترین میزان آلایندگی را نیز برای جهان اطرافشان ایجاد می کنند. البته شاید با شنیدن نام هتل درختی اولین نکته ای که به ذهن برسد مجموعه کارتونی خانواده دکتر ارنست و خانه درختی آنهاست، کلبه زیبای درختی آنها در ساحل سوژه جالبی برای طراحان و کارگردان آن مجموعه تلویزیونی بوده که البته برگرفته از علاقه های ماست. شاید هم برخی از ما تجربه بازی کودکانه ای در چنین خانه ای درختی را داشته باشیم یا اینکه در منزل روستایی پدربزرگتان این لذت را تجربه کرده باشید. ولی هنوز هم  بسیاری از ما هنوز هم رویای این کار را در سر داریم و آرزو داریم اما این رویاها امروزه به واقعیت نزدیک شده و به سادگی در دسترس مردم قرار گرفته و این کلبه ها طبق توان مالی هرگروه در دسترس هستند. اگرچه ابتدا این نوع تجربه ها فقط مخصوص ثروتمندان بوده اما امروزه دیگر نباید این هتل ها را مخصوص طبقه ای خاص از جامعه دانست بلکه کاملا برای عموم قابل استفاده است.

بسیاری از کشورهایی که امکانات ایجاد اینچنین هتل هایی (درختی ، شناور) را دارند یعنی رودخانه ها و جنگل را دارند اقدام به راه اندازی چنین هتل هایی کرده اند و در جذب گردشگران هم بسیار موفق عمل کرده اند. البته این اتفاق پس از هتل های یخی افتاده است.

این گونه هتل ها با امکاناتی در حد هتل های 2 ستاره تا 5 ستاره در سراسر جهان قابل دسترس هستند و اگر چیزی از هتل های بسیار مجلل چند ستاره معمولی کم نداشته باشند یک چیز اضافه تر هم دارند و آن طبیعتی بکر و دست نخورده است. این برتری باعث شده هر روز این گونه هتل ها بین گردشگران از جایگاه بیشتری برخوردار شود. آزادی عمل در انتخاب منظره پیش رویتان در هتل های شناور و دیدن لانه پرندگان از نزدیک امکاناتی هست که هیچ هتلی روی زمین در اختیار شما قرار نخواهد داد بجز این دو گونه هتل. اولین بار ایده هتل های درختی به صورت هتل های زنجیره ای توسط شرکت Banyan tree در یکی از کشورهای سرسبز آسیای میانه به اجرا گذاشته شد این شرکت در سال 1994 میلادی این ایده را جامه عمل پوشاند و توانست خود را در این صنعت مطرح سازد.

آود ری چانگ Audray Chung مشاور اقتصادی مدیر عامل این شرکت می گوید: ابتدا این شرکت از 30 اطاق بسیار ساده درختی در قالب سوئیت های 2 و3 تخته شروع کرد که البته در منطقه با توجه به هتل های ساحلی بسیار مجلل و زیبا زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند اما رفته رفته طبیعت کار خودش را انجام داد و امروز حدود 1500 سوئیت درختی در سراسر جهان را اداره می کنیم.او می گوید: این ایده که انسان همیشه برای فرار از دست حیوانات درنده‌ای چون شیر و خرس به بالای درختان پناه می برد دیگر کاربردی ندارد چون سکوت و طبیعت بکر بالای درختان امروزه به عنوان محلی برای آرامش انسان تبدیل شده البته با هتل های درختی .

این فعال در صنعت گردشگری نیز اضافه کرد: ما با برنامه ریزی دقیق و توسعه خدمات خود تحت عنوان برنامه XTC توانسته ایم بر مشکلات پیش رویمان غلبه کنیم و امروزه یکی از بزرگترین مجموعه هتل های زنجیره ای درختی و شناور را رهبری کنیم. گروه سرمایه گذاری ما دایم در حال تحقیقات در زمینه مناطق مناسب با پتانسیل گردشگری در سراسر جهان هستیم و امروزه شروع به فعالیت در خاورمیانه کرده ایم و عقیده داریم این صنعت هنوز هم قابلیت گسترش را دارد.

وی در مصاحبه ای با مجله تراولر ادامه می دهد: تصور کنید برای خوردن صحبانه مجبور به استفاده از آسانسور یا پله برقی نیستید ولی به جای آن مجبور هستید از پلی معلق و چوبی مثل فیلم های قدیمی که بین دو درخت ساخته شده عبور کنید چه احساسی خواهید داشت؟ همین هیجان کافی است که شما متقاعد شوید حداقل یک شب در یکی از هتل های زنجیره ای ما حتی برای یک شب هم که شده اقامت داشته باشید اما پس از آن یکی از مشتری های دایمی ما خواهید شد.

بیشترین رشد و گسترش این گونه هتل ها را در کشورهایی چون سوئد، هندوستان ، تایلند، مالزی ، سریلانکا، روسیه ، اندونزی ، فلیپین، استرالیا و انگلستان شاهید هستیم البته نباید کشور چین را که جدیدا به این صنعت روی آورده را ندیده بگیریم.

اما جای اینگوهن هتل ها با توجه به اقلیم بسیار مناسب ایران برای راه اندازی آنها بسیار خالی است و می توان گفت که جنگل های بکر و دست نخورده شمال ایران بهترین مکان برای سرمایه گذاری در این زمینه خواهند بود . امید است دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران نیز به فکر ساختن هتل هایی درختی بیافتند و خاطرات شیرین مجموعه کارتونی دکتر ارنست را در ایران به واقعیت نزدیک کنند. این درحالی است که بسیاری از مدیران صنعت گردشگری در سطح جهان آماده سرمایه گذاری در این زمینه در کشور ایران هستند./

هواپیماهای شرکت هواپیمایی فلای دبی FLAYDUBAI آماده پرواز شده اند

 

با توجه به توسعه بیش از حد صنعت گردشگری در دبی شرکت های هواپیمایی زیادی در این منطقه شروع به کار کرده اند که یکی از خطوط ارزان قیمت در این کشور خطوط هواپیمایی فلای دبی است.

مدیرعامل این شرکت هواپیمایی اعلام کرده که این شرکت با ارایه خدمات مناسب قصد دارد از ماه June سال 2009 میلادی حضور گسترده ای در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی و صنعت گردشگری منطقه را به عهده خواهد گرفت. همچنین اعلام کرده که مسافران در این خطوط هوایی اجازه دارند 32 کیلوگرم بار را به داخل قسمت بار تحویل دهند و 10 کیلوگرم هم به عنوان ساک دستی همراه خود به داخل کابین ببرند این در حالی است که بابت اضافه بار مسافران باید طبق قوانین بین المللی و درست مثل دیگر شرکت ها مبلغی به عنوان جریمه پرداخت نمایند.

مدیر شرکت هواپیمایی می گوید مسافران باید با دریافت کارت پرواز جهت سوار شدن به هواپیما اقدام نمایند البته مسافران برای خرید بلیط هم می توانند به صورت آن لاین اقدام کنند و هم می توانند از طریق نمایندگی های مجاز این شرکت و آژانس های مسافرتی اقدام نمایند، این در حالی است که هیچ گونه حق الزحمه یا اضافه مبلغی برای خرید بلیط پرداخت نخواهند کرد وی خاطر نشان کرد که مسافران برای خرید آن لاین بلیط هواپیما می توانند به وب سایت DUBAI.com مراجعه کنند .

به گفته مدیر این شرکت شرکت هواپیمایی فلای دبی برای ارایه خدمات هوایی خود از ترمینال 2 فرودگاه بین المللی دبی استفاده می کنند همچنین هواپیماهای این شرکت همگی از نوع بوئینگ 737 و 800 هستند. مدیر شرکت هواپیمایی اعلام کرده در حال حاضر با برنامه ریزی و اقدامات گوناگون اقتصادی خود قصد داریم مقاصدی را حداکثر با 4.5 ساعت فاصله از دبی برای ارایه خدمات به مسافران انتخاب کنیم و در آینده ممکن است سیاست های تجاری ما تغییراتی داشته باشد.

تراول نیوز  2009 میلادی

قطار تشریفاتی و لوکس توریستی در هندوستان به راه افتاد

ماهاراجه اکسپرس جدیدترین  قطار فوق لوکس توریستی در هندوستان است که قرار است اولین بار ایستگاه را ترک کند. شرکت راه آهن هندوستان و اداره گردشگری این کشور اقدام به راه  اندازی قطاری بسیار مجلل به نام ماهاراجه کرده است البته این قطار تحت عنوان رویال ایندین ریل تور خدمات گردشگری به مسافران ارایه می دهد.

مدیر عامل این شرکت پیتر کرکار می گوید: این قطار بسیار مجلل است و در واقع اولین قطاری است که با این کیفیت و تزئینات و خدمات ایستگاه را در هندوستان ترک خواهد کرد. تزئینات داخلی این قطار به طور اختصاصی و کاملا منحصر بفرد است. این فعال صنعت گردشگری اضافه می کند این موضوع باعث افتار ملی ماست که توانسته ایم اینگونه قطاری مجلل را مدیریت کنیم و آماده سرویس دهی و درآمدزایی برای صنعت گردشگری هندوستان شده ایم.

این قطار دارای 23 واگن است و به طور کلی گنجایش 82 نفر مسافر را دارد این قطار دارای 5 سوئیت بسیار مجلل و لوکس است که هر کدام از این سوئیت ها دارای چهار اتاق است همچنین این قطار دارای سوئیت های معمولی نیز هست و در عین حال بهترین گزینه برای لذت بردن از تعطیلات هر گردشگری است. این قطار در تاریخ 9 ژانویه سال 2010 میلادی اولین سوت خود را خواهد زد و حرکت خواهد کرد.

این مدیر اعلام کرده که تورهای این قطار هفت شبانه روز طول خواهد کشید که طی این مدت در شهر های مختلفی توقف خواهد کرد. در همین حال او اعلام کرده که نرخ بلیت این قطار به ترتیب به صورت زیر است البته لازم به یادآوری خواهد بود که این نرخ ها تا ماه آوریل سال 2010 میلادی اعتبار دارد .

اطاق دو لوکس برای یک تور هفت شبه 700 دلار

سوئیت معمولی برای یک تور هفت شبه 800 دلار

سوئیت رویال برای یک تور هفت شبه 1400 دلار

کابین درجه یک یا رویال کابین (پرزیندنت کابین) 2500 دلار

تراول نیوز آوریل 2009

قطر ایرلاین درپی گسترش پرواز های خود با کشور آلمان

شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین از ماه مارس 2011 میلادی پرواز مستقیم خود بین دوحه و اشتوتگارد را راه اندازی خواهد کرد.

شرکت هواپیمایی قطر در اولین حرکت تجاری خود اقدام به راه اندازی خطوط هوایی خود به شهر مونیخ کرده بود . اکبر الباکر مدیر عامل این شرکت اعلام کرده پس از امضاء قرارداد تجاری خود با فرودگاه اشتوتگارد آلمان جهت برقراری پروازهای هفتگی تصمیم به برقراری 3 پرواز هفتگی از دوحه قطر به اشتوتگارد آلمان گرفته است این مدیر اعلام کرد که ا ین پروازها همگی با هواپیماهای ایرباس انجام خواهد شد.

الباکر می گوید : شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین به عنوان یکی از ایرلاین های بسیار معتبر حوزه خلیج فارس امیدوار است بتواند از موفقیت تجاری خوبی در آلمان برخوردار شود و بتواند رکورد تاریخی را در سال 2011 میلادی از خود به جای گذارد. مدیر عامل شرکت قطر ایرلاین اعلام کرده با توجه به اینکه تعداد پروازهایی که کشورهای دیگر جهان را به حوزه خلیج فارس متصل می کند بسیار کم است و پتانسیل بسیار زیادی برای گسترش این خطوط هوایی وجود دارد که قطر ایرلاین در نظر دارد از این فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را ببرد البته با یک برنامه ریزی دقیق و بسیار منظم این هدف در دسترس خواهد بود.

الباکر گفت: با توجه به ترافیک بسیار زیاد فرودگاه اشتوتگارد که حدود 600 هزار مسافر سالانه است این امکان برای برقراری همکاری هرچه بیشتر بین قطرایرلاین فرودگاه اشتوتگارد فراهم شده بنابراین امیدواریم بتوانیم که این روابط را گسترش دهیم.

اکتبر 2010

تراول نیوز

هواپیمایی مالزی MAS و ایرآسیا Air ASIA قرارداد همکاری بستند

 

دو شرکت هواپیمایی ملی مالزی و ایرآسیا قرارداد همکاری با یکدیگر امضاء کرده اند و تصمیم گرفتند همکاری تجاری خود را گسترش دهند ، طبق گزارش های ارسالی توسط روابط عمومی دو شرکت این قرارداد بصورت مشارکت خواهد بود.

این دو شرکت پس از 5 سال همکاری بسیار محدود با یکدیگر در زمینه حمل و نقل هوایی تصمیم گرفتند روابط تجاری خود را با امضاء این قرارداد گسترش دهند این دو شرکت این قرارداد را با عنوان قرارداد همکاری جامع یا به طور خلاصه CCF به امضاء رسانده اند طبق مفاد این قرارداد تمرکز این قراردادهمکاری بر شناسایی نقاط قوت هر شرکت برای همکاری با دیگریست بطوری که این دو شرکت قصد دارند با اجرای این برنامه در هزینه های مربوط به خرید لوازم ، هواپیما ها ، نیروی متخصص و انرژی صرفه جویی بسیار خوبی داشته باشند.

در همین حال این دو شرکت اقدام به شناسایی مقاصد جدیدی برای برقرار خطوط هوایی و خدمات رسانی به مسافران کرده اند به طوری که تونی فرناندز قائم مقام شرکت هواپیمایی ایرآسیا می گوید: با ادغام و مشارکت این دو شرکت می توانیم شرایط جدیدی برای مسافران ایجاد کنیم و تخفیفات مناسبی به آنها ارایه دهیم و در واقع سفر کردن را برای مسافران این شرکت جدید اقتصادی خواهد شد.

فرناندز همچنین اعلام کرده که سهامداران قدیم هر یک از این شرکت ها باید کاملا مطمئن باشند که ترقی و سودآوری برای آنها نیز در نظر گرفته شده است و سعی شده که سرمایه گذاری آنها در امنیت کامل ادامه پیدا کند و حداقل ریسک را برای آنها درنظر گرفته ایم. طبق این توافق در نظرگرفته شده که هر سهامدار شرکت هواپیمایی مالزی براساس هر 30 سهم خود یک سهم از شرکت ایرآسیا دریافت کند و در جهت عکس سهامداران شرکت هواپیمایی ایرآسیا به ازای هر 10 سهم خود یک سهم از شرکت هواپیمایی مالزی دریافت کنند. این مدیر معتقد است با این تصمیم توانسته امنیت سرمایه گذاری را برای هر یک از دو گروه سهامداران تضمین کند و سودعادلانه ای را برای آنها به ارمغان آورد.

خبرنامه هفتگی تراول

آگوست 2011

«برای کودکان رایگان» پیشنهاد جدید برای گسترش گردشگری

گودکان عاملی جدید برای گسترش صنعت گردشگری 

·         دبی برای گسترش بازدید کننده از جشنواره تابستانی پیشنهاد جدیدی به گردشگران داده .

·         کودکان بیشتری عامل تاثیرگذار در تصمیم گیری والدن برای انتخاب مقصد را دارند.

·         خدمات بلیت نیم بها تنها خدمات ارایه شده در ایران به کودکان زیر 10 سال است.

·        

مسایل اقتصادی همیشه اساسی ترین نقش در تعیین مقاصد سفر را بر عهده داشته و دارند و عمده این هزینه های برای فرزندان ما بوده و هست و آنها همیشه یکی از عوامل تعیین کننده در مقاصد گردشگری خانواده ها بوده اند . از آنجا که والدین علاقمند هستند که این گونه سفرهای خانوادگی بیشترین استفاده را برای کودکانشان داشته باشند بنابراین سعی در برنامه ریزی های بسیار دقیق با توجه به بودجه خانواده برای انتخاب مقصد گردشگری خود دارند  و بیشترین امکانات را برای دلبندانشان در نظر می گیرند.

اما ، همانطور که می دانیم مسایل اقتصادی و هزینه های سفر همیشه نقش مهمی را ایفا می کند و نقشی کلیدی را در زمینه مسافرات های خانوادگی برعهده دارد. بنابراین ، اگر کشور یا هر مجتمع گردشگری بتواند شرایطی مناسب از نظر امکانات و خدمات رفاهی در عین حال با قیمتی مناسب را ارایه دهد برنده رقابت این صنعت خواهد بود و امکان جلب نظر گردشگران را به خود دو چندان خواهد کرد.

بنابراین پایین آوردن هزینه های سفر در عین کنترل کیفیت خدمات در دستورکار تورها و شرکت های فعال در صنعت گردشگری قرار گرفت. در برخی از موارد این مراکز خدمات گردشگری سعی در تقسیط هزینه ها و دریافت وجه سفر از خانواده ها با اقساط بلند مدت کردند که این سیاست زیاد جواب گوی این موضوع نشد و از نظر روانی شاید برای بسیاری از خانواده ها قابل قبول نبود ، پس از این برخی از دولت ها و شرکت ها اقدام به تهیه کارتهای اعتباری سفر کردند که این موضوع هم مشکلات بسیاری برای اجرا داشت.  

مدیران بازیابی و موسسات تحقیقاتی در زمینه صنعت گردشگری در سطح بین المللی  پس از مطالعات مختلف به این نتیجه رسیدند که کودکان بیشترین هزینه ها را در مسافرت ها ی خانوادگی به خود اختصاص می دهند بنابراین اگر امکان کاهش هزینه های این گونه سفرهای خانوادگی فراهم شود موفقیت در زمینه جذب گردشگر تضمین شده خواهد بود.  از این رو بسیاری از مدیران فعال در زمینه صنعت گردشری اقتصاد به برنامه ریزی های بلند مدت در این زمینه کردند بگونه ای که در کنار خدمات تورهای خود خدمات رایگانی از جمله نگهداری کودکان در طول مدت برگزاری تور به صورت رایگان را به خانواده پیشنهاد می دادند . به عنوان مثال کشور هلند در این زمینه پیشگام شد و حتی اقدام به ساخت هتلی مخصوص کودکان کرد ، یا اینکه تورهای گردشگری هزینه برگزاری تورهای خود را برای کودکان تا سنین مشخصی نیم بها دریافت می کردند. اما این سیاست ها هم آنچنان موفق نشد.

در همین راستا، شیخ نشین دبی برای بسط و گسترش صنعت گردشگری و همچنین توسعه جشنواره سنتی تابستانی خود در کشورش با پیشنهاد جدیدی برای بازدید کنندگان وارد میدان رقابت صنعت جذب گردشگر برای کشورش شد. «کودکان رایگان» جمله ای هست که در اکثر تبلیغات گردشگری دبی در زمان برگزاری این جشنواره تابستانی به چشم می خورد.

 بنابه گزارش ها این دومین سالی است که کشور دبی اقدام به چنین کاری می کند که البته این پیشنهاد نیاز به هماهنگی بسیار زیادی بین عوامل مختلفی در سطح کشور داشت که این هماهنگی بین اداره گردشگری و بازاریابی دبی (DTCM) ، خطوط هواپیمایی امارت ، 80 هتل ، مراکز مختلف خرید ، اداره مهاجرت و تورهای محلی ایجاد شده است و به خانواده ها اجازه می دهد ، حداکثر تا 2 فرزند زیر 16 سال خود را تقریبا رایگان در زمان برگزاری این جشنواره به همراه داشته باشند. با این برنامه ریزی کشور دبی توانسته هم این جشنواره را تبلیغ کند و هم گردشگران را تشویق به مسافرت به این کشور کرده .

براساس این بسته پیشنهادی برای مسافرت در فصل برگزاری جشنواره تابستانی دبی خانواده ها می توانند برای فرزندان خود خدماتی چون، بلیت هواپیما (شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین)، ویزا، امکانات تفریحی و حمل نقل را به صورت رایگان دریافت کنند و در برخی از موارد دیگر با تخفیفات بسیار زیاد برای فرزندانشان از این سفر تابستانی لذت ببرند.

این پیشنهاد به این دلیل مطرح شده که در سال 2009 میلادی دولت دبی برای حفظ رتبه صنعت گردشگری کشورش و کسب درآمد حاصل ازآن اقدام به اجرای قانون مشابهی کرد که طبق آن تمام تخفیفات و امکانات  برای یک فرزند در نظر گرفته می شد.

ریچارد وائوگن یکی از مدیران صنعت گردشگری در دبی اعلام کرده : طرح کودکان رایگان ، سال گذشته طرحی بسیار موفق و سودآور بوده بهطوری که حدود 20 هزار گردشگر با استفاده از این قانون وارد خاک دبی شدند که مبداء حرکت آنها از 70 کشور مختلف جهان بود. به همین دلیل امسال با همکاری DTCM و دیگر سازمان های توریستی دبی تصمیم به گسترش این امکانات و پیشنهادهای جالبتری برای جذب حداکثری گردشگران به دبی گرفتیم و آن را اجرایی کردیم.

این مدیر اعلام کرده که حتی در برخی شرایط به جز این تخفیفات برای کودکان خدمات بهتری نیز به آنها داده شده از جمله می توان به مدت سفر انها با هواپیما را اشاره کرد که در طول پرواز این کودکان از یک وعده غذا مخصوص خود برخوردار خواهند بود و یا اینکه در مونیتور مقابل صندلی خود می توانند بازیهای مهیج کامپیوتری را رایگان تجربه کنند و یا اینکه بسته های فرهنگی بسیار جالبی را دریافت کنند.

گفته این مدیر فعال در صنعت گردشگری و همچنین خدمات ارایه شده به کودکان می تواند مهر تاییدی بر اهمیت حضور آنها و تاثیرگذاری این کودکان در نحوه تصمیم گیری والدینشان برای انتخاب مقصد سفرهای تابستانی آنها باشد بنابراین بهترین روش برای رونق صنعت گردشگری شاید درهر کشور دیگر از جمله ایران نیز اجرای اینگونه سیاست ها باشد که متاسفانه در ایران به کلی فراموش شده و به تخفیفات بسیار کودکانه ای اکتفا شده.

اما از سوی دیگرر صالح محمد القزری، دیگر مدیر دولتی صنعت گردشگری در کشور دبی گفته: این کشور یکی از بهترین گزینه های گردشگری برای خانواده های دیگر کشورها و کشورهای منطقه بوده . این موضوع در حالی مطرح شده که دبی به عنوان امن ترین شهر توریستی منطقه شناخته شده و بیشترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده که بیشتر این جاذبه ها جنبه تفریحی دارند.

گردشگران به راحتی می توانند به اطراف کشور با وسیله نقلیه شخصی خود سفر کنند و در نهایت آرامش و آسایش از تعطیلات خود همراه خدمات بسیار عالی و یکسانی برخوردار شوند . این مدیر اضافه می کند : کشور دبی توانسته نیازهای هرگروه سنی و سلیقه های مختلفی را پوشش دهد و شاید بتوان گفت توانسته ایم تمام خواسته های گردشگران را با بهترین کیفیت پاسخ دهیم.

اما سئوال اصلی برای صنعت گردشگری ایران این است نقش و اهمیت کودکان برای بسط و گسترش این صنعت در کشور چه بوده؟ یا اینکه چه سیاست هایی برای این گروه سنی در نظر گرفته شده است ؟

با توجه به سنن و آداب ما ایرانیان و اهمیت حضور کودکان در کنار خانواده این سیاست یکی از بهترین سیاست های جذب حداکثری گردشگر چه داخلی و چه خارجی شاید پرداختن به کودکان باشد بنابراین بد نیست که مدیران صنعت گردشگری ایران توجه ویژه ای به این موضوع فراموش شده داشته باشند و سیاست های جدیدی را بر مبنی این گروه سنتی اتخاذ کنند تا بتوانند خانواده ها را تشویق به مسافرت رفتن کنند.

کشتی های تفریحی

کشتی پس از چهارپایان از گذشته های دور به عنوان اصلی ترین وسیله نقلیه برای حمل بار و تجارت توسط انسانها استفاده می شده که البته بیشترین کاربرد آن تجاری بوده و کمتر به عنوان برای حمل مسافر از آن استفاده می شده . اما پس از مدتی کشتی های مسافرتی یا کروزها CRUSIE پا به عرصه وجود گذاشتند و به سمت مقاصد مشخصی که عمدتا مناطق توریستی بودند لنگر می کشیدند که بارزترین آنها کشتی مسافرتی تایتانیک بود. پس از حادثه غم انگیز تایتانیک صنعت گردشگری دریایی تحولی نوین را تجربه کرد و ساخت کشتی های مقاوم تر و لوکس تری در این زمینه آغاز شد. اما، با ظهور هواپیماهای تجاری یا مسافربری و سرعت حمل و نقل و جابجایی آنها کشتی‌ها دوباره به جایگاه تدارکاتی خود بازگشتند. در این دوران قایق های تفریحی و کشتی های کوچک شخصی که در اختیار ثروتمندان بودند در فواصل معینی از دریاها عبور مرور می کردند و سفرهای دریایی برای عموم زیاد عادی نبود.

اما چندی است که این صنعت رونق تازه ای گرفته به گونه ای که هر آب راه قابل کشتی رانی به مسیر تردد یکی از این کشتی ها تبدیل شده است و بسیاری از نقاط دور افتاده جهان که از دسترس هواپیماهای تجاری دور بوده تبدیل به واسطه حضور کشتی های تفریحی یا همان هتل های شناور به بکترین مکان برای گردشگران شده .

رشد صنعت گردشگری دریایی یا Crusie industry  باعث شده که حتی جراید نیز بیکار ننشیند و خود را با این رشد و توسعه همگام کنند به گونه ای که چندین مجله تخصصی از جمله CRUSIE AHOY به صورت ماهانه فقط برای ردیابی مسیرهای جدید کشتی رانی تفریحی و اطلاع رسانی برای گردشگران چاپ می شود .

این هتل های شناور با ارایه بهترین خدمات مسافرتی به مسافران خود توانسته اند تعداد زیادی از این ماجراجویان دریایی را تشویق به مسافرت با کشتی های خود کنند و هر روز بر تعداد این مشتاقان افزوده می شود . دست اندرکاران و مسئولان این صنعت با توجه به این رشد تقاضا سعی در یافتن نقاط مناسب برای برگزاری تورهای مسافرتی خود کرده اند و درست مثل کریستف کلمب مامور مکان یابی مناسب برای پهلوگرفتن این هتل های غولپیکر خود هستند. به عقیده آنها هر آبراهی که امکان عبور این کشتی های بزرگ را داشته باشد می تواند مکان مناسبی برای مسیر این کشتی باشد و تورهای تفریحی را در آن آبراهه برگزار کرد.

با توجه به این علاقه و نیاز توجه بیشتر این مدیران به خلیج فارس جلب شده با توجه به سابقه بسیار طولانی کشتیرانی در این آبراه مشهور جهانی و بسترهای مناسب این صنعت در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از مقصدهای جدید کشتی های بزرگ تفریحی تبدیل شده است حال این کشورهای منطقه هستند که بتوانند با ایجاد زیرساخت های مناسب این کشتی ها و مسافرانشان را متقاعد به لنگر انداختن در ساحل خود کنند.

بطور کلی این شاه راه نفتی جهان اکنون تبدیل شده به چشمه جوشانی در صنعت گردشگری و توریسم منطقه و با توجه به پتانسیل بسیار بالای طبیعی و اقلیمی خود می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. در این میان ایران با توجه به ساحل طولانی و پتانسیل های بالای خود مثل وجود جزایر قشم و کیش می تواند یکی از بهترین مناطق برای پهلوگرفتن این کشتی باشد اما متاسفانه شاید در دهه اخیر کشی های تفریحی پهلوگرفته در ساحل ایران کمتر از انگشتان دست بوده اند .

این در حالی است که امسال در نشست مدیران این صنعت در دبی سازمان گردشگری امارات متحده عربی DTCM عنوان کرده در سال 2005 میلادی تنها 55 کشتی تفریحی از آبهای بین المللی خلیج فارس عبور کردند و اکثر آنها یکی از بنادر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را برای لنگر انداختن انتخاب کردندو حدود 3000 نفر گردشگر را به این منطقه آوردند اما همین بنادر در سال 2010 میلادی تعداد 103 کشتی بزرگ تفریحی را پذیرایی کردند که مجموع گردشگران آنها بیش از 390 هزار نفر بوده است . به گفتی یکی از مقام های دولتی سازمان گردشگری امارات بیشتر این کشتی ها ابوظبی را به عنوان بهترین منطقه برای پهلوگرفتن انتخاب کرده اند.

مدیر عامل سازمان صنعت گردشگری امارات در قسمت دیگری از سخنرانی خود عنوان کرده که دبی این صنعت را به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع خود می داند و بیشتر حجم سرمایه گذاری را در آن انخام خواهد داد و با توجه به برنامه ریزی این کشور برای جذب گردشگر سال 2015 میلادی را به عنوان نقطه هدف خود در نظر گرفته اند.

حال با توجه به این اخبار زنگ خطر برای صنعت گردشگری ایران در منطقه به صدا در آمده است که مسئولین امر باید هرچه بیشتر به آن توجه کنند تا بتوانند رکود را از این صنعت در ایران خارج کنند.

عماد عزتی

پاریس شهر همیشه بیدار

  

 

اگر از آن دسته از افرادی هستید که بخشی از زندگی را به سفر و تجربه اندوختن اختصاص می دهید ، حتماکشور فرانسه را در اولویت های سفر خود قرار دهید. بنابراین ، از همین امروز برنامه ریزی این سفر رویایی را شروع کنید ، بنابراین برای بهینه شدن این برنامه ریزی قصد داریم طی چند سطر شما را به گشت و گزاری هرچند مختصر در عروس شهرهای جهان یعنی پاریس پایتخت فرانسه ببریم.

ادامه مطلب ...

5 عامل بازدارنده مادران برای بازگشت دوباره به محل کارشان

 

مادر شدن جزو بزگترین آرزوهای هر زنی در جهان بوده و هست و به عنوان موهبتی الهی از آن همیشه یاد شده است و مرحله ای طلایی در زندگی زناشویی هر زوجی شناخته شده است. امروزه با توجه به تغییراتی که در زندگی شهری و صنعتی انسان ایجاد شده و مشارکت بانوان در سطح اجتماعی بسیار گسترده تر از گذشته شده است و در برخی از موارد این گروه از انسان ها حتی سایه به سایه در تامین نیازهای مالی خانواده همراه همسرشان فعالیت می کنند، تصور مادر شدن بدون برنامه ریزی هرگز امکان پذیر نیست .

ادامه مطلب ...

آیا پروازهای درجه یک (فرست کلاس) زمینگیر شده اند؟

·شرکت هواپیمایی آلمان    

      با توجه به رکود اقتصادی در سال 2008 میلادی و اقتصاد ناپایدار حاکم بر جهان امکان کنسل شدن پرواز های فرست کلاس در شرکت های هواپیمایی سر زبان ها افتاده اما سئوال اصلی اینجاست که حالا چه خدماتی باعث جلب مسافران خواهد شد؟

·         شاید بهترین تصمیم با توجه به شرایط کنونی کم کردن خدمات فرست کلاس به مسافران در شرکت های هوایی باشد اما هر شرکتی که اقدام به چنین کاری نکرده در واقع آینده کاری خود را سرمایه گذاری کرده و آینده مالی خود  برپایه مستحکمی استوار کرده 

.   

 خدمات فرست کلاس برای کودکان در هواپیمایی چین

    

ادامه مطلب ...