کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری پزشکی صنعتی طلایی در خاورمیانه و آسیا

این مطلب توسط نویسنده‌اش رمزگذاری شده است و برای مشاهده‌ی آن احتیاج به وارد کردن رمز عبور دارید.

آیا آژانس های گردشگری مغلوب خدمات آنلاین گردشگری شده اند؟

آیا آژانس های گردشگری مغلوب خدمات آنلاین گردشگری شده اند؟

صفحه مونیتور کامپیوتر جای دفاتر بسیار شیک و مدرن خدمات گردشگری را گرفته

·         امروزه بسیاری از گردشگران به سمت خدمات آنلاین روی آورده اند و سعی می کنند بیشتر برنامه ریزی سفرشان را از طریق اینترنت انجام دهند نه اینکه به دفتار خدمات توریستی مراجعه کنند. اما هنوز هستند کسانی که  ترجیح می دهند با پرکردن فرم های درخواست خدمات گردشگری داخل دفاتر خدمات گردشگری برای مسافرتشان برنامه ریزی کنند.  

در حال حاضر شواهد  بسیار زیادی وجود دارد که خدمات آنلاین گردشگری از جایگاه بهتری نسبت به روش های سنتی برخوردار شده اند و هر روز هم فراگیر تر می شوند. این موضوع زمانی خبرساز شد که طبق گزارشات سازمان گردشگری آمریکا 3 بیلیون دلار از صنعت گردشگری سنتی آمریکا خارج شده و از طریق خدمات اینترنتی و آنلاین هزینه شده یعنی گردشگران از خدمات آنلاین و بدون مراجعه به دفاتر خدمات گردشگری استفاده کرده اند.

ظهور خدمات آنلاین گردشگری به عقیده برخی از گردشگران، قطره ای در دریای بی کران این صنعت خواهد بود و در واقع خدمات آنلاین را هرگز رغیبی جدی برای صنعت سنتی جذب گردشگر نیست بطوری که این گروه می گویند: لذت شنیدن امکانات گردشگری یک منطقه از متصدی و راهنمای تور بسیار جالب تر از خواندن آن مطالب از پشت شیشه مونیتور کامپیوتر خواهد بود.

به عقیده کارشناسان گردشگری این تصور در منطقه خاورمیانه رنگ و بوی دیگری دارد و هنوز این منطقه تا جذب گردشگران به صورت آنلاین فاصله زیادی دارد و بازار این صنعت هنوز به صورت سنتی در منطقه اداره می شود و تفاوت های بسیار اساسی ای با دیگر کشورهای پیشرفته جهان مانند ایالات متحده آمریکا را دارند، اما هرگز از این شرایط و ظهور خدمات آنلاین در منطقه نباید غافل شد و آن را نادیده گرفت.

یکی از مدیران صنعت گردشگری ناز موسی Naz Musa صاحب شرکت خدمات اتومبیل کرایه در یکی از کشورهای خلیج فارس می گوید من هرگز آینده خدمات آن لاین را در این صنعت نادیده نمی گیرم و به همین دلیل خدمات شرکت خودم را به صورت آنلاین به گردشگران ارایه می دهم به صورتی که آنها می توانند به مراجعه به وب سایت شرکت من برای زمان معینی ماشین مورد علاقه خود را کرایه کنند پیش بینی من به این صورت است که این خدمات آنلاین به سرعت مانند بمبی در منطقه خاورمیانه منفجر خواهد شد و روشی جدید را در این صنعت به جهان معرفی خواهد کرد.

صاحب این شرکت اتومبیل کرایه می گوید با توجه به رشد و گسترش استفاده از کامپیوتر در خاورمیانه باید منتظر سونامی در خواست های آنلاین در این زمینه باشیم و عقیده دارم که بیشتر مردم ترجیح خواهند داد از خدمات آنلاین استفاده کنند تا اینکه حضوری به آژانس های مسافرتی مراجعه کنند.

موسی عنوان می کند در خاورمیانه خدمات آنلاین ابتدا از رزرو بلیت هواپیما شروع شد و پس از آن هتل ها هم به این گروه پیوسته اند و با ایجاد وب سایت های مخصوص خود اقدام به جذب گردشگر کرده اند اما امروزه در کشورهای مترقی جهان کلیه خدمات زیر مجموعه این صنعت به صورت آنلاین ارایه می شود و در واقع گردشگران می توانند کلیه برنامه های تعطیلات خود را از پشت میز دفترشان تنظیم کنند و روز آغاز سفر فقط وسایل خود را برداشته و با یک برگه کاغذ یا همان برنامه سفرشان راهی سفر شوند. آنها از هتل گرفته تا بلیت هواپیما و حتی تورهای روزانه خود را در کشور مقصد آنلاین برنامه ریزی کرده اند . از سوی دیگر طبق نظر کارشناسان هستند برخی از دفاتر گردشگری که درمقابل اینگونه پیشرفت ها مقاومت می کنند و مجبور به اتخاذ تصمیم های جدیدی می شوند مانند ارایه خدمات جانبی به مسافران و گردشگران بوده تا بتوانند گردشگران را به دفاترشان بکشانند، اما این تدابیر هم شاید محکوم به شکست بوده و هست.

ایان آلدن Ayan Alden یکی دیگر از مدیران صنعت گردشگری در منطقه عنوان می کند حتی با اینگونه خدمات اضافه نمی توان جلوی رشد و گسترش خدمات آنلاین در این صنعت نوظهور را  گرفت. بسیاری از گردشگران علاقمند هستند خودبرنامه ریزی سفرشان را انجام دهند و تمالی به مراجعه حضوری به دفاتر گردشگری در محل سکونت خود ندارند البته این قشر را بیشتر جوانان تشکیل می دهند و مسن تر ها هنوز هم سنتی عمل می کنند.

قبل از خدمات آنلاین شرکت های گردشگری سعی کردند با خدمات 24 ساعته تلفنی خود در برابر اینترنت مقاومت کنند به گونه ای که از علاقمندی مردم برای خدمات سنتی استفاده کردند و تعدادی را نیز به سمت خود جذب کردند یعنی حتی اگر نیمه شب هم گردشگران تصمیم به خرید بلیت هواپیما می گرفتند کافی بود گوشی تلفن را بردارید و به نزدیکترین دفتر خدمات گردشگری تماس بگیرید اما این خدمات هم نتوانست در مقابل خدمات آنلاین قد راست کند و بالاخره کم کم رنگ باخت. البته این نوع خدمات هنوز هم قابل استفاده است چون هستند افرادی که توان استفاده از خدمات آنلاین را ندارند اما نباید از گذر زمان غافل شویم و همگام با این پیشرفت ها باید حرکت کرد.

اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری عنوان می کنند در آینده بسیار نزدیک تنها شرکت هایی قادر به ادامه حیات خود هستند که بتوانند خدمات گسترده ای را به صورت آنلاین ارایه دهند.

در همین حال این کارشناسان سالهای پیش رو را سخترین زمان برای بقای شرکت های سنتی می دانند و اعلام می کنند هرچه توان مالی آژانس های گردشگری قوی باشد و توان برقراری ارتباط با دیگر کشورها را داشته باشند احتمال بقای آنها بیشتر خواهد بود.

قائم مقام شرکت گردشگری تعطیلات امارات دیانا ال هرایس Diana Al Herais عنوان می کند صنعت گردشگری در خاورمیانه هنوز نیاز به کامل شدن دارد و زیرساخت های آن هنوز هم سنتی اداره می شود اما با توجه به پتانسیل منطقه این زیر ساخت ها برای رشد صنعت گردشگری منطقه باید تغییر کنند چون به زودی جوابگوی تقاضا نخواهند بود.

اما در همین حال او اعلام می کند که شاید بسیاری از گردشگران از عدم دسترس بودن خدمات گردشگری آنلاین در خاورمیانه گلایه دارند و عنوان می کنند خدمات آنلاین در این منطقه هنوز بطور کامل پوشش ندارد و شاید هنوز به بلوغ خود نرسیده است.اما از طرفی دفاتر گردشگری و مراجعه حضوری به آنها نیز کاری دشوار است.

در این ارتباط الحرایس عنوان می کند: خدمات آنلاین می تواند قدرت مناسبی از نظر رقابت قیمت تمام شده را به مشتریان ارایه دهد. به گونه ای که این گونه خدمات هزینه تمام شده پکیج های مسافرتی را می کاهد و به دفاتر خدمات گردشگری این اجازه را می دهد که توان رقابت با دیگران را داشته باشند.

در همین زمینه نارندرا بهاتیا Narendra Bhatia مدیر تیم تورهای شرکت LLC در امارات متحده عربی درباره این موضوع می گوید خدمات آنلاین شفافیت این صنعت را برای مشتریان بالا می برد و اجازه می دهد که مشتریان دلیل پول قابل پرداخت خود را بدانند این قدرتی است که شرکت های سنتی هرگز توان ارایه آن را ندارند بنابراین گرشدگران با اطمینان بیشتری از خدمات آنلاین استفاده می کنند البته این اتفاقی است که بزودی در خاورمیانه نخواهد افتاد و بلکه نیازمند گذشت زمان و آماده شدن شرایط خواهد بود. این درحالی است که در جهت عکس برخی توانایی های سیستم سنتی دارای برتری هایی است که یکی از این برتری ها برگزاری قرعه کشی های بزرگ خواهد بود.

آلدن به عنوان یکی دیگر از مدیران فعال در این صنعت می گوید: این برتری یعنی قرعه کشی قدرت بسیار مناسبی برای آژانس های مسافرتی خواهد بود و عدم توانایی خدمات آنلاین را اینگونه عنوان کرده چون خدمات آنلاین به صورت نقدی هنگام صدور بلیت پرداخت می شود هیچ قدرتی برای دو طرف نخواهد بود که بتواند در این باره مانوری داشته باشند و یک رابطه بسیار ساده و خشک بین مشتری و فروشنده برقرار شده است.

این فعال صنعت گردشگری عنوان می کند اگر شرکت های هواپیمایی بتوانند شرایط را کمی برای آژانس ها متفاوت تر کنند شاید قدرت بیشتری برای مقاومت روش های سنتی به آنها بدهند اما در حال حاضر این امکانات وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی دقیقا طبق برنامه های گذشته خود عمل می کنند و می گویند فروش سنتی و آنلاین زیاد برایشان فرق ندارد اما به هر حال اگر به صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه دقت کنیم خواهیم دید این صنعت در این منطقه فاصله زیادی با اروپا و آمریکا دارد و هنوز سیستم های سنتی مشغول به فعالیت هستند.

در انتها بسیاری از کارشناسان صنعت گردشگری در منطقه خاورمیانه اعلام می کنند که از امروز باید به فکر به روز کردن زیرساخت های این صنعت یعنی گردشگری آنلاین باشیم و با ایجاد شبکه های بسیار دقیق و کنترل جامع شرکت های ارایه دهنده خدمات آنلاین شرایط را برای رشد این صنعت در خاورمیانه را فراهم کنیم .

رزرو بلیت اینترنتی برای راه آهن هندوستان در کشورهای حاشیه خلیج ف

 

آژانس های مسافرتی در منطقه خلیج فارس به سیستم رزرواسیون بلیت آنلاین شرکت راه آهن هندوستان متصل شدند و از اوایل سال 2010 میلادی توانستند برای گردشگران این منطقه بلیت رزرو کنند.

البته این امکان زمانی اتفاق افتاده که تعداد زیادی از هندی ها برای یافتن زندگی بهتر و کار و کسب بهتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت کردند و آنجا مشغول به کار شدند.

شرکت راه آهن ام کوئست Em Quest که یکی از خطوط بسیار بزرگ و قدرتمند خصوصی کشور هندوستان است این خبر را تایید کرده است اتصال سیستم رزرواسیون آنلاین این شرکت را به کشورهای خلیج فارس عنوان کرده است و عنوان می کند با این اتفاق توانسته ایم گردشگران بیشتری از منطقه خلیج فارس را به سرزمین عجایب یا همان هندوستان بیاوریم و در عین حال برای همطونان خودمان هم که در خارج از کشور مشغول به کار هستند امکانات رفاهری بیشتری فراهم کرده ایم.

با اتصال این شبکه به دفاتر توریستی حاشیه خلیج فارس آژانس های مسافرتی در کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس می توانند از کشورشان به سیستم رزرواسیون بلیت قطار دسترسی داشته باشند و اقدام به خرید بلیت قطار و همچنین تایید بلیت های رزروشده کنند.

این اتفاق در حالی افتاده که در سال 2008 میلادی و 2009 میلادی تعداد 7/38 میلیون نفر سفر توسط این شرکت راه آهن در هندوستان انجام شده بنابراین به گفته ناز نظیری یکی از مدیران آژانس های گردشگری در دبی این بهترین فرصت اقتصادی برای بنگاههای گردشگری منطقه است که بتوانند با استفاده از بلیت های ارزان قطار در هندوستان اقدام به ارسال گردشگران به کشور هفتادو دو ملت کنند.

این مدیر در صنعت گردشگری عنوان کرده که این تصمیم به دلیل رشد تقضای سفر به هندوستان از کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و همچنین بهترین و ارزانترین وسیله مسافرتی در کشور پهناور هندوستان استفاده از خطوط راه آهن برای گردشگران خواهد بود.

بسیاری از مشتریان ما اصلا عقلامند نیستند که در ایستگاههای بسیار شلوغ هندوستان منتظر خرید بلیت باشند و ترجیح می دهند هنگام آغاز سفرشان بلیت تایید شده قطار به مقصد مورد نظر خود را همراه داشته باشند البته با توجه به رشد روابط تجاری بین دو کشور امارات متحده و هندوستان این تقاضا ها روز به روز بیشتر هم خواهد شد بنابراین توان رزواسیون بلیت آن لاین یکی از امتیازات برای دست اندرکاران صنعت گردشگری در منطقه خواهد بود.

مجله تراولرز آوریل 2010

هواپیمایی امارات در سال 2009 میلادی 1 بیلیون دلار سودآوری داشته

 

 

با توجه به بحران مالی در امارات متحده عربی و در بسیاری از کشورهای دیگر جهان که سال 2008 میلادی اتفاق افتاد شرکت هواپیمایی امارات توانست در صنعت توریسم و جابه جایی مسافر شاهد یک بیلیون دلار سودآوری باشد.

در واقع این عدد نشان دهنده رشد 278 درصدی سوددهی این صنعت نسبت به سال 2008 میلادی بوده البته با توجه به بحرانی ترین دوران این کشور شاید بتوان گفت که این سودآوری یک شاهکار بوده است.

شیخ احمد بن سعید آل مکتوم رئیس شرکت هواپیمایی امارات عنوان کرده این سال یعنی 2009 میلادی بیست و دومین سال مالی همراه با سود آوری این شرکت بوده است و همچنان هم در آیند سودآور خواهیم بود.

این سودآوری زمانی اتفاق افتاد که به دلیل مسایل مالی سوددهی خالص بسیاری از شرکت های مشابه در منطقه و یا دیگر کشورهای جهان منفی بوده اما ایشان اعلام کرده تنها 962 میلیون دلار از این سودآوری مخصوص به صنعت حمل و نقل مسافر از طریق این شرکت به دست آمده که این خود یعنی رشد مسافران این شرکت و اعتماد آنها به سرویس دهی و قیمتهای ماست.

شیخ احمد اضافه می کند این رقم سوددهی بیشتر به دلیل حمل و نقل هوایی بوده یعنی جابه جایی مسافران از دیگر کشورها به مقصد دبی یا از دبی به دیگر کشورهای جهان اما هرچه هست بنظر من این موفقیت به دلیل سرویس دهی فوق العاده شرکت و نظم مدیریت ان بوده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم به سیستم ناوگان هوایی خود 7 فروند هواپیمای فوق مدرن ایرباس آ 380 را بیافزاییم تا همچنان در بالاترین رتبه از نظر سودآوری قرار گیریم تعداد بالای پروازها و خدمات بسیار دقیق ما باعث شده که یکی از بهترین گزینه های مسافران هوایی منطقه باشیم.

شیخ احمد در گوشه دیگری از سخنان خود می افزاید که با توجه به بحران های مالی در سطح جهان این شرکت هواپیمایی توانسته با کنترل مسایل مالی و کنترل قیمت های خود همچنان بهترین گزینه انتخاب مسافران باقی بماند و با افزایش درخواست بلیت هم مواجه شود در صورتی که بسیاری از شرکت های منطقه یا دیگر کشورها در این دوران با تعطیلی بسیاری از خطوط هوایی (مسیر های پروازی) خود مواجه بودند و حتی در برخی از موارد کل شرکت تعطیل شده است.

او می افزاید: در دوران برگزاری جشنواره های بسیار جالب کشور امارات ما توانسته ایم 272 میلیون دلار بلیت بفروشیم و صندلی پروازی خود را تکمیل کنیم این در حالی است در همین زمان برگزاری جشنواره های امارات هتل های امارات توانستند 165000 اتاق رزروشده داشته باشند یعنی بیشتر این اتاق ها توسط مسافران امارات ایرلاین پر شده اند بنابراین توانسته ایم خدمت بسیار مناسبی هم به صنعت گردشگری کشور داشته باشیم. وی می گوید طبق آمار منتشر شده در منطقه خاورمیان هر سال با رشد 11.6 درصد گردشگر هوایی مواجه هستیم اما در همین زمان طبق آمار سازمان هوایی جهانی IATA  بسیاری از کشورهای دیگر جهان با رشدی منفی مواجه هستند همین گزارش اعلام کرده است در طول دوران رکود اقتصادی شرکت های هواپیمایی در دیگر کشورهای جهان حدود 2.8 بیلیون دلار متضرر شده اند و بسیاری از فرودگاهها به تعطیلی کامل کشیده شده اما شرکت امارات ایر لاین توانسته این از این فرصت ایجاد شده بهترین استفاده را برده و حتی سودآور نیز باشد.

تراول نیوز – سپتامبر 2009

شرکت هواپیمایی راک ایرلاین دوباره به صنعت هوایی امارات بازگشت

شرکت هواپیمایی راک ایرلاین، چهارمین شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی در نظر دارد قبل از پایان سال 2010 میلادی دوباره به صنعت هوایی امارات بازگردد. البته این اتفاق پس از یکسال کناره گیری این شرکت از ارایه خدمات هوایی خواهد افتاد.

شیخ عمر بن القسامی، صاحب شرکت هواپیمایی راک ایر حضور دوباره این شرکت را در صنعت حمل و نقل هوایی امارات اینگونه بیان می کند که با توجه به مشکلات اقتصادی ایجاد شده در سال 2008 میلادی که کل جهان را در بر گرفت بسیاری از شرکت های نوظهور و کوچک در منطقه و سطح جهانی دچار مشکل شدند بنابراین ما هم تصمیم به قطع خدمات رسانی خود گرفتیم و پس از برنامه ریزی دقیق و احیای مجدد سیستم خود حالا قادر به ارایه خدمات خواهیم بود و شاید بهتر از قبل.

او می گوید: ما با برنمه جدیدی دوباره به صحنه آمده ایم، و بزودی تعداد زیادی از پیشنهادات جدید خود را به شرکت های توریستی اعلام خواهیم کرد تا بتوانید جهت ارایه دادن خدمات بسیار کامل و مناسب با آنها همکاری داشته باشیم . در حال حاضر این شرکت مقاصدی در کشورهای آفریقایی، خلیج فارس و هندوستان را پوشش خواهد داد این در حالی است که ما برنامه داریم قبل یکسال این مقاصد را گسترش دهیم . وی همچنین اضافه می کند که اکثر این پرواز از فرودگاه راس الخیمه انجام خواهد شد این تصمیم جهت گسترش صنعت گردشگری در منطقه راس الخیمه خواهد بود .

تراول نیوز

آگوست 2010 میلادی

عماد عزتی 

هواپیماهای شرکت هواپیمایی اتریش دوباره در فرودگاه بغداد فرود آمد

هواپیماهای اتریشی که به دلیل مشکلات عراق و خطرات آن پرواز خود را به این کشور قطع کرده بودند دوباره پرواز خودرا از سر گرفتند. این پرواز ها از مبداء وین به پایتخت کشور عراق ، بغداد انجام خواهد شد به گزارش روابط عمومی این شرکت هواپیمایی این پرواز ها از 31 اکتبر سال 2010 میلادی دوباره از سر گرفته خواهد شد.

هواپیماهای این شرکت در نظر دارند چهار بار در هفته و روزهای دوشنبه، چهارشنبه، جمعه و یکشنبه این مسیر را طی کنند به گفته مقامات مسئول این شرکت تمامی این پرواز ها با هواپیماهای بسیار پیشرفته ایرباس آ 320 انجام خواهد شد و در دو کلاس بیزینس و اکونومی انجام خواهد شد بطوری که در هر پرواز 24 صندلی بیزینس کلاس به مشتریان ارایه خواهد شد. البته این تصمیم در حالی اتخاذ شده که این شرکت هواپیمایی در حال انجام هفته ای 5 پرواز به شهر اربیل در شمال عراق است اولین بار هواپیماهای این شرکت در سال 1982 میلادی در فرودگاه بغداد فرودآمدند اما در سال 1990 میلادی این مسیر از پروازهای اتریش حذف شد و دیگر پروازی انجام نشد.

تراول نیوز آگوست 2010 میلادی

عماد عزتی

میسور شهر کاخ ها

شهر تاریخی میسور در جنوب کشور هفتادو دو ملت یعنی هندوستان واقع شده است، این شهر تاریخی از قدیم الایام اهمیتی اقتصادی و سیاسی داشته و از زمان مقاومت یکی از حاکمان این شهر در مقابل استعمار اهمیتی ویژه پیدا کرده است و نامش به دو دلیل بین ایرانیان آشناست.

نام میسور این شهر تاریخی یادآور سریالی به نام «شمشیر تیپوسلطان» خواهد بود، اما از سوی دیگر نام شهر کاخ ها در ذهن علاقمندان به تحصیل و کسب علم و دانش نیز آشناست اگر از دوستداران جهانی ورزش یوگا  یا مدیتیشن که کم هم نیستند بگذریم و آنها را جدااز دو گروه یاد شده بدانیم. یوگا و مدیتیشن امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل جذب گردشگر در این شهر شناخته شده است.

در شهر تاریخی میسور خبری از شلوغی و آلودگی دیگرشهرهای هندوستان مثل بمبئی و دهلی نیست بلکه همه چیز در کمال نظم و آرامش و ظاهری آراسته جلب توجه می کند و مثل اینکه در کشور هندوستان یا همان کشور هفتاد و دو ملت واقع نشده و فقط ظاهر مردم و نوع پوشش آنها شبیه هندی ها شده. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به شهر کاخ ها از اواسط مهرماه تا اوایل اسفند خواهد بود طی این دوره متوسط دمای هوا در شهر میسور از 18 درجه تا 22 درجه خواهد بود و گرما زیاد ناراحت کننده نخواهد بود اما آفتاب سوزان را نمی توان انکار کرد بنابراین کلاه و کرم ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید. مناسبترین زمان اقامت در این شهر نیز ده روز کامل خواهد بود تا بتوانید از کلیه جاذبه های توریستی و گردشگری این شهر بازدید کنید و از آرامش این شهر بهترین بهره را ببرید.

به هر حال این شهر جزو یکی از استانهای جنوبی هندوستان و جنوب شرقی شهر بسیار بزرگ بمبئی واقع شده که هوایی بسیار تمیز و آرامش بسیار جالب آن باعث شده که سالانه تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود جذب کند. اگر قصد سفر به این شهر آرام را با خطوط هوایی ایران دارید باید ابتدا خودتان را به شهر بمبئی برسانید و با یکی از 3 وسیله حمل و نقل مثل قطار، شرکت های هواپیمایی محلی و اتوبوس به میسور بروید . اما اگر قصد استفاده از خطوط هوایی خارجی دارید می توانید از خطوط هوایی کشورهای عربی همسایه برای رسیدن به شهر میسور استفاده کنید و مستقیم وارد شهر کاخ ها شوید، ولی به یاد داشته باشید که با این روش آخر واقعا فرصتی مناسب را برای تجربه سفر در کشور هفتادو دو ملت را از دست داده اید بنابراین پیشنهاد ما روش آخر نیست .

به هر حال اگر به بمبئی رسیدید می توانید از طریق هوایی یا زمینی خودتان را به شهر میسور برسانید که روش هوایی خالی از لطف است و بی روح اما اگر قصد استفاده از آن را داشتید بهترین گزینه استفاده از خطوط هوایی کینگ فیشر kingfisher خواهد بود این شرکت یکی از خطوط هوایی محلی با قیمتی مناسب برای گردشگران است که اگر زودتر اقدام به رزرو کردن بلیت کنید از تخفیفات خوبی برخوردار خواهید شد. مدت پرواز شما از بمیئی تا میسور تقریبا دو ساعت خواهد بود و بلیت رفت و برگشت از بمبئی تا میسور حدود 200 دلار خواهد بود البته بدون تخفیف. اما پیشنهاد اصلی ما استفاده از سیستم راه آهن و اتوبوس خواهد بود. که بهترین روش هم استفاده از اتوبوس برای رسیدن به میسور و بازگشت با قطار خواهد بود. با این روش شما لحظاتی به یاد ماندنی را به خود هدیه خواهید داد و با کوله باری از یادگاریها و خاطرات به ایران بازخواهید کشت.

از فرودگاه با تاکسی به ایستگاه اتوبوس های بین شهری بروید کافیست به راننده تاکسی بگویید Meysore bus station، پس از رسیدن به ایستگاه اتوبوس با خریدن بلیت از یکی از شرکت های خصوصی اتوبوس به سمت میسور حرکت کنید این شرکت ها دارای اتوبوس های کولردار هستند و خدمات مناسبی چیزی شبیه به ایران را به شما ارایه خواهند داد با این تفاوت که در طول سفر تعدادی فیلم هندی به زبان اصلی خواهید دید . این شرکت های هر روز 4 اتوبوس را به سمت میسور می فرستند و بهترین آنها برای ساعت 14 بعدازظهر است چون با توجه به زمان رسیدن شما به بمبئی که تقریبا ساعت 11.30 خواهد بود زمان کافی برای رسیدن به ایستگاه را خواهید داشت و کمی هم می توانید استراحت کنید. برای استفاده از این نوع اتوبوس ها که شرکت های خصوصی آنها را اداره می کنند باید 1000 روپیه بپردازید که تقریبا معادل 25 هزار تومان خواهد بود . اما وقتی سوار اتوبوس شدید نکات زیر را حتما به خاطر داشته باشیدو رعایت کنید.

1.       هرگز از پتوهای داخل اتوبوس استفاده نکنید

2.       هرگز در رستوران های بین راهی غذا نخرید و در صورت نیاز سعی کنید با آب میوه های بسته بندی و کلوچه این سفر را سپری کنید

3.       هرگز از کسی در طول سفر خوراکی نگیرید.

مدت این سفر تقریبا 23 ساعت خواهد بود که بسیار جالب و خاطره انگیز خواهد بود و با صحنه هایی مواجه خواهید شد که شاید هرگز در طول زندگی خود ندیده باشید.

اما روش دیگر استفاده از راه آهن خواهد بود که به عقیده ما بهتر از هنگام بازگشت از میسور از این سیستم استفاده کنید چون امکان استراحت برای شما در طول سفر 30 ساعته مهیا خواهدبود و می توانید قبل از سوار شدن به هواپیما حسابی خستگی سفر خود به میسور را از بدنتان دور کنید و آماده یک پرواز سه ساعته باشید. دولت هندوستان با توجه به حجم انبوه گردشگران و کثرت مسافران داخلی خود خدمات ویژه ای را برای گردشگران جهت تهیه بلیت قطار فراهم کرده و با ایجاد باجه های جداگانه برای خارجی ها شرایط سفر را برایشان آسانتر کرده است بنابراین لازم نیست در صف های طولان بایستید تا نوبتتان برای تهیه بلیط برسد.

برای سوار به قطار از فرودگاه مستقیم به ایستگاه ویکتوریا بروید و با تهیه بلیت قطار به سمت میسور حرکت کنید . برای رسیدن به میسور و یا بازگشت از میسور شما سه گزینه در اختیار خواهید داشت که عبارتند از

1.       بلیت درجه یک (قطارهای کولر دار) که قیمت بلیت آنها 700 روپیه است

2.       بلیت درجه دو (قطارهای  پنکه دار) که قیمت بلیت آنها 400 روپیه است

3.       بلیت درجه سه (قطارهای معمولی) که قیمت بلیت آنها 200 روپیه است

بطور کلی برخی از قطارهای خاص در کشور هندوستان دارای کوپه هستند که تهیه بلیت آنها تقریبا برای ما غیر ممکن خواهد بود چون از چندین ماه قبل رزرو شده اند بنابراین واگن های این قطارها دارای کوپه نیست اما به یاد داشته باشید که این سفر 30 ساعته شما با این نوع قطار خاطراتی فراموش ناشدنی را به شما هدیه خواهد داد. به عنوان مثال اولین چیزی که نظر شما رو به خود جلب می کنید لیست های بلندی است که کنار در ورودی هر واگن به بدنه واگن چسبیده و در واقع شماره صندلی مسافران روی این لیست چاپ شده که باید هر نفر شماره صندلی خودش را بین آنها پیدا کند چون بلیط شما فقط واگن را مشخص کرده نه صندلی ، البته پیدا کردن نام خودتان میان اسامی هندی با حروف هندی زیاد کار سختی نیست چون نام شما به انگلیسی نوشته شده.

نکته دیگر اینکه در طول سفر دوربین خود را آماده نگهداری چون می توانید از صحنه هایی عکاسی کنید که شاید هرگز تکرار نشوند. نگران شارژ کردن وسایل برقی خود و باطری دوربین خود نباشید چون هر واکن دارای دو پریز برق 220 ولت و یک پریز 110 ولت کنارسرویس بهداشتی واگن است و شما می توانید از آن استفاده کنید البته باید مدتی منتظر بمانید تا نوبتتان برسد.

4 نکته ضروری را در هنگام سفر با قطار هرگز فراموش نکنید

1.       هرگز چیزی از دستفروشان برای خوردن به جز آب و نوشیدنی های بسته بندی نخرید

2.       هرگز از کسی چیزی برای خوردن نگیرید

3.       حتما یک پتو و یک بالش نازک سفری را همراه داشته باشید

4.       سعی کنید سبک سفر کنید و از همراه داشتن وسایل اضافی خودداری کنید چون این قطارها دارای کوپه نیستند و شما به جز زیرپایتان جایی برای گذاشتن وسایل خود ندارید بنابراین محافظت از آنها بسیار سخت خواهد بود.

اما خاطره انگیز ترین اتفاق صبح روز بعد که از خواب بیدار می شوید اتفاق خواهد افتاد و آنهم دیدن فردی در حال سمپاشی کردن واگن است و از کنار شما می گذرد، این کار برای از بین بردن حشرات موذی مثل پشه استفاده می شود اماشاید دیدن این صحنه در قرن 21 برای هر بیننده ای تعجب برانگیز باشد و کمی ترسناک!!!

به هر حال با وقتی به میسور می رسید خاطرات بسیاری برای بازگو کردن نیز خواهید داشت ، برای اقامت در شهر قصرها، هتل های زیادی مشغول به خدمات رسانی به گردشگران خارجی و داخلی هستندو برای پیدا کردن هتل مناسب زیاد سختی نخواهید کشید نرخ این هتل ها برای اتاق استاندارد از شبی 1500 روپیه (هرروپیه معادل 25 تومان ) تا بالاتر از شبی 7000 روپیه خواهد بود. شاید هتل سه ستاره پرزیدنت بهترین گزینه باشد که هزینه اتاق های استاندارد آن شبی 3000 روپیه همراه با یک وعده صبحانه خواهد بود.

اگر جزو گروه علاقمندان به ورزش یوگا و مدیتیشن نیز باشید بهترین گزینه برای شما اجاره کردن منزل برای مدت اقامت شما خواهد بود چون اجاره خانه در این شهر بسیار مناسب خواهد بود فقط قبل از انتخاب منزل از میزان آب آن مطلع شوید چون در این شهر برخی از مناطق ساعاتی از شبانه روز را آب ندارند. به یاد داشته باشید حتی اگر قصد ثبت نام در کلاس های یوگا را ندارید این اجازه به شما داده می شود که برای یک ساعت به عنوان مهمان وارد محوطه کلاس ها بشوید و از شرایط برگزاری آنها اطلاعاتی به دست آورید که خالی از لطف هم نیست. 

برای حمل و نقل و گشت و گذار نیز اگر توانایی هدایت موتورسیکلت را دارید وبه این کار نیز علاقمند هستید بهترین روش اجاره کردن موتور سیکلت برای شما که می توانید از روزی 70 روپیه به بالا موتور اجاره کنید که قیمت آن بستگی به مدل و نوع موتور سیکلت خواهد داشت هرچه مدت زمان اجاره شما بیشتر باشد قیمت مناسب تری نیز خواهید داشت. برای اینکار می توانید از سوپرمارکت محله یا از مسئول اطلاعات هتل خود اطلاعات بگیرید و کافیست که یک کپی از گذرنامه خود را در اختیار مالک موتور قرار دهید و مبلغ اجاره را نقدا پرداخت کنید.

 هنگام تحویل گرفتن موتور کاملا دقت کنید و از سلامت موتور سیکلت اطمینان حاصل کنید. با این روش می توانید اکثر مکان های گردشگری نزدیک شهر را به راحتی و با کمترین هزینه بازدید کنید در زمین از لذت سواری موتور در هوایی پاک و میان مزارع سرسبز برنج، باغ های موز و نارگین و آناناس لذت ببرید و شاید هم تعدادی عکس یادگاری بسیار زیبا از طبیعت بکر این شهر بگیرید.

اگر قصد استفاده از موتورسیکلت را دارید چند نکته را باید رعایت کنید

1.       سیستم رانندگی هندوستان برعکس ایران است بنابراین دقت کنید در جهت درست رانندگی کنید

2.       هنگام رانندگی با موتورسیکلت از کلاه استفاده کنید

3.       کرم ضد آفتاب را هرگز فراموش نکنید

4.       تا حد امکان بدن خود را از تابش مستقیم نور آفتاب بپوشانید واز لباس های روشن استفاده کنید.

درصورتی که علاقمند به استفاده از موتورسیکلت نیستید می توانید از تورهای روزانه که برخی از آنها یک وعده غذا نیز در منوی خود ارایه می دهند استفاده کنید که خالی از لطف نیست اگر یکی از آنها را امتحان کنید. اما اگر از تورها استفاده نکردید و به تنهایی برای بازدید از مناطق گردشگری اقدام کردید می توانید از مترجمان معتبر که با کارت شناسایی نزدیک این اماکن ایستاده اند استفاده کنید ولی به یاد داشته باشید که قبل از راهنمایی آنها در مورد هزینه قابل پرداخت با آنها به توافق برسید تا متضرر نشوید برای هر اثر تاریخی بهترین رقم 70 روپیه خواهد بود و سعی کنید با آنها حسابی چونه بزنید چون قیمت واقعی را هرگز به شما نخواهند گفت.

قبل از شروع گشت وگذار در شهر تاریخی میسور لذت خوردن دو خوراکی را از خود دریغ نکنید اول اینکه هر روز سعی کنید با خوردن یک نارگیل تازه بدن خودتان را تقویت کنید و دوم اینکه بعدازظهر ها حتما یک لیوان از آب نیشکر بنوشید ولی به یاد داشته باشید که لیوان خودتان را به فروشنده بدهید تا برایتان آن را پر کند این دو خاطره شیرین هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.

بطور کلی آثار گردشگری در شهر میسور به سه گروه تاریخ (کاخ ها، موزه ها، معابد) ، طبیعی (پارک ها ، دریاچه ها ، باغ وحش) و علمی تفکیک می شود که البته گروه آخر مشمول کلاس های آموزش یوگا و مدیتیشن نیز می شود .

برخی از این مراکز گردشگری داخل شهر واقع شده اند و برخی دیگر چند کیلومتر خارج از شهر که می توانید آنهایی که از شهر فاصله زیادی دارند را با استفاده از خدمات تورهای روزانه بازدید کنید چون از نظر اقتصادی به نفع شما خواهد بود.

شهر میسور تعداد زیادی کاخ تاریخی را در خود جای داده بنابراین به شهر کاخ ها و قصرهای باشکوه مشهور شده است . با توجه به سیاست های دولتمردان هندوستان این کاخ ها به عنوان آثاری ملی حفظ و نگهداری شده اند و بسیاری از آنها هم اکنون به عنوان ساختمان های اصلی دولتی مورد استفاده عموم واقع شده اند و در برخی موارد این ساختمان های بسیار مجلل به عنوان مراکز علمی نیز استفاده شده به عنوان مثال ساختمان اصلی دانشگاه بسیار معروف میسور یکی از این کاخ های بسیار زیباست. و در نهایت اگر این ساختمان های بسیار مجلل و قدیمی قابلیت استفاده به عنوان هتل را داشته باشند به عنوان هتل هایی فوق مدرن و مجلل از آنها استفاده شده و مهمانان بسیار مهمی را به خود دیده اند بگونه ای که مهمانان این هتل ها در واقع احساس حاکمان زمان های بسیار قدیم در هندوستان را در قرن بیست و یکم تجربه خواهند کرد.

1.       قصر میسور Mysore palace  

همانطور که از نام این قصر متوجه می شویم به عنوان اصلی ترین کاخ و مجلل ترین کاخ شهر شناخته شده و نام شهر را به خود گرفته است . این کاخ بسیار مجلل تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد و اگر به  تاریخچه این کاخ تاریخی کمی دقت کنیم اولین بار سال 1801 میلادی ساخته شده و چهار تولد را به خود دیده یعنی این کاخ 4 بار بر اثر آتش سوزی یا جنگ های داخلی از بین رفته اما دوباره کاملتر از قبل باز سازی شده که آخرین آن سال 1912 میلادی توسط یک مهندس انگلیسی با هزینه بسیار سنگین 41 لَک ( هر لَک معادل یکصدهزار روپیه ) است.

2.       لالیتا ماهال Lalitha Mahal

این کاخ زیبا کمی خارج از شهر میسور حدود 11 کیلومتری مرکز شهر ساخته شده ، کاخ لالیتا سال 1921 میلادی بنا شده و به عنوان یکی از بهترین کاخ های سراسر هندوستان از آن نام برده شده و پس از بازسازی به عنوان یکی از مجلل ترین مکان های پذیرایی از مهمانان ویژه هندوستان ، کسانی که 5 ستاره هتل های مجلل دنیا برای آنها کافی نبود انتخاب شده ، و بعد ها به عنوان هتل بین المللی به روی مهمانان افتتاح شده البته مهمانان این حتل باید دارای حساب بانکی ای با صفرهای بسیاری باشند تا بتوانند زندگی اشرافی را در این هتل تجربه کنند. اما می توانید خودتان را با 500 روپیه به یک فنجان چای و شیرینی عصرانه در لابی این هتل دعوت کنید و چند عکس یادگاری نیز بگیرید.

3.       کارانجی مانسیون Karanji Mansion

 این قصر قدیمی در محله نظرآباد میسور و سال 1902 میلادی ساخته شده که به عنوان محل زندگی پرنسس میسور دختر ماهاراجه چاماراجا پس از ازدواجش بوده این کاخ با معماری منحصر بفرد خود و باغ های اطرافش همراه یک دریاچه اختصاصی بسیار زیبا و شگفت آور است اما امروزه به عنوان مرکز تحقیقات اداره پست میسور از آن استفاده می شود و در زمینه آموزش نیروی متخصص اداره پست فعال شده . البته بخش هایی از این کاخ به عنوان موزه پست سیر تکاملی اداره پست هندوستان را نشان می دهد.

4.         ویلاهای جایالاکشمی Jayalakshmi Vilas

این مجموعه ویلاهای مجلل در زمان ماهاراجه چاماراجا Chamaraja Wodeyar ساخته شده که به عنوان اقامتگاهی برای فرزندان ماهاراجه بودند . این مجموعه ویلاها پس از مرمت و بازسازی توسط دولت مرکزی هندوستان به عنوان بخشی از دانشگاه میسور مورد استفاده قرار گرفته اند و علاوه بر آموزش و جذب دانشجویان خارجی هر گردشگری را نیز که علاقمند به مکان های تاریخی در هندوستان هست را نیز به خود جلب می کنند.

5.       کاخ تابستانی داریا دالتا Dariya Daulta palace

این کاخ چوبی تابستانی که در فاصله کمی از شهر میسور واقع شده در قدیم الایام به عنوان مرکز حکومت تیپوسلطان در میسور بناشده است، این کاخ که در سال 1785 میلادی ساخته شده تماما از چوب با طراحی بسیار ویژه ای ساخته شده که امروزه به عنوان موزه و یکی از جذابیت های توریستی میسور شناخته شده است .

به دلیل حفظ آثار هنری در این باغ عکاسی داخل کاخ ممنوع بوده و مشمول جریمه نیز می شود. در قسمت مرکزی این کاخ موزه ای به نام تیپوسلطان بنا شده که شامل آثار از این حاکم و وسایل شخصی او نیز هست اما در قسمت دیگر آن تعداد از ابزار جنگی و لوازم سربازان آن وقت هست و تعداد عکس از سرداران جنگی زمان تیپوسلطان که اکثر آنها نامهایی ایرانی دارند و این خود باعث افتخار ماست و یادآوری دلاوری ورشادت ایران است.

در محوطه بیرونی کاخ بناهای یادبودی برای پدر و مادر تیپوسلطان ساخته شده که آنها نیز به عنوان مکانهای دیدنی مورد بازدید هر گردشگری قرار خواهند گرفت اما هنگام قدم زدن در سایه درختان و محوطه باغ مراقب خوراکی های خود و لوازم براق همراه خودتان باشید که میمونهای بازیگوش آماده دزدیدن آنها از شما خواهند بود بنابراین اگر علاقمند به داشتن لوازم خودتان هستید سعی کنید با دقت آنها داخل کوله پشتی همراهتان قرار دهید و از دید این حیوانات بازیگوش دور نگهدارید. اگر سریال معروف تیپوسلطان را دنبال کرده باشید هنگامی که در پارک اطراف این کاخ قدم می زنید خودتان را در صحنه هایی از این سریال خواهید یافت.

اما از کاخ ها و قصرهای میسور که بگذریم نوبت به پرستشگاههای یا همان معابد شهر میسور می رسد که گل سرسبد آنها مسجد جامع شهر میسور خودنمایی می کند.

1.       مسجد جامع میسور Masjid-e-Ala

این مسجد که نزدیک دروازه بنگلور ساخته شده یکی از جاذبه های توریستی این شهر شناخته شده معماری بسیار زیبا و مناره های بسیار بلندش خودنمایی می کند هر بازدید کننده ای می تواند با بالارفتن از 200 پله آنها از بالای منارها می توان شهر میسور را بطور کل دید، این مسجد به دستور تیپوسلطان در سال 1784 میلادی ساخته شده و به عنوان بهترین مکان برای گردهمایی مسلمانان شهر شناخته شده است. این بنا که با هنرمندی معماری ایرانی ساخته شده یادآور این جمله که می گوید هنر نزد ایران است و بس خواهد بود. محراب بسیار بزرگ این مسجد به عنوان شاهکار ساخت مسجد جامع مسیور شناخته شده است. اگر هنگام نماز در این مسجد باشید با شنیدن ندای ملکوتی اذان ناگهان احساس خاصی خواهید داشت .

2.       معبد بیلیگیری رانگانا Biligiri Rangana Hills

این معبد که به B.R.Hills نیز شناخته شده است خارج از شهر میسور بنا شده و تقریبا 120 کیلومتر با شهر فاصله دارد بنابراین اگر قصد بازدید از این معبد تاریخی را دارید بهترین روش استفاده از تورهای روزانه همراه با یک وعده غذای گرم خواهد بود و تقریبا باید 3000 هزار روپیه هزینه کنید. این معبد که بین رودخانه های Cauvery و  Kapila واقع شده هر ساله هزاران زائر و گردشگر را به خود جلب می کند. این معبد که در واقع در تعدادی غار ساخته شده و باید برای رسیدن به آن حدود 120 پله را بالاروید مناظر بسیار زیبایی را پیش چشم شما قرار خواهد داد و با دیدن سرسبزی اطرافش واقعا حیرت زده خواهید شد مزارع برنج و باغهای نارگیل و موز و آناناس و انبه بسیار زیبا خواهند بود.

3.       معبد مِلکوته Melkote Temple

این معبد سنگی از دیگر جاذبه های گردشگری واقع در 60 کیلومتری شهر میسور است که با توجه به تاریخی بودن آن که مربوط به قرن 12 میلادی می باشد دارای ارزش گردشگری بسیار زیادی بین گردشگران خارجی است و از اهمیت بالایی برخوردار شده است. برگزاری جشن های سنتی در این معبد هر ساله تعداد زیادی عکاس را به خود جلب کرده که صحنه های بسیار زیبایی را از این مراسم ثبت می کنند .  اگر موتور اجاره کرده اید میتوانید با حدود دوساعت رانندگی و لذت بردن ازمناظر بسیار زیبای اطراف خود به این معبد برسید و خاطره ای فراموش نشدنی را همراه بیاورید.

4.       معبد نان جانگود Nanjangud Temple

مبعد تاریخی نان جانگود به عنوان یکی از اصلی ترین معابد شهر میسور واقع در 25 کیلومتری شهر ساخته شده است این معبد که نزدیک کاخ تابستانی تیپوسلطان ساخته شده هرساله تعداد بسیار زیادی از زائران و گردشگران را به خود می بینید  شما می توانید در یک روز از این دو بنای تاریخی دیدن کنید.

اما درباره معبد وقتی می خواهید وارد محوطه ساختمان معبد شوید باید کفشهایتان را دربیاورید و در بدو ورود توسط راهبان برای عبادت و بازدید اماده خواهیدشد ولی به یاد داشته باشید که فقط هنگام ورود می توانید از سردرها و محوطه بیرونی معبد عکاسی کنید و هرگز سعی نکنید از داخل معبد عکس بگیرید که دردسر برزگی برای خود ایجاد خواهید کرد. اگر علاقمند هستید از این معبد یادگاری داشته باشید می توانید بیرون از معبد از سنگ تراشان محلی مجسمه از ساختمان معبد که درست جلوی روی شما از یک تکه سنگ ساخته می شود را بخرید .

وقتی وارد سالن اصلی معبد می شوید ناگهان با دیدن مجسمه های بسیار بزرگ طلایی شوکه خواهید شد و محو تماشای این مجسمه ها می شوید البته برق این طلاها نیز بی تاثیر نیست. هنگام خروج از معبد هرگز از کالسکه کنار معبد غافل نشوید چون می توانید تمام تمدن را دورتادور این کالسکه چوبی از جنس چوب صندل ساخته شده را ببینید. اگر علاقمند هستید که توضیحات بیشتری درباره معبد بدانید می توانید از مترجمان محلی استفاده کنید که بسادگی قابل شناسایی هستند چون کارت شناسایی آنها مشخصه اصلی آنهاست ولی به یاد داشته باشید که حتما بایددر باره قیمت با آنها به توافق برسید بعد اجازه دهید که شما را همراهی کنند.

5.       مجموعه معابد چاموندی Chamundi Hills

این مجموعه معابد که نزدیک شهر میسور ساخته شده در ارتفاع تقریبا 2000 متری از سطح دریا ساخته شده است مجسمه های سنگی و بسیار بزرگ ساخته شده در دل کوه نظر هر بینننده ای را به خود جلب خواهد کرد. این مجموعه معابد تقریبا 7 کیلومتری شهر میسور ساخته شده است بنابراین میی توانید با موتورسیکلت به آنجا بروید و از آب و هوای بسیار مناسب منطقه استفاده کنید.

اکثر معابد هندوستان شبیه به هم هستند و اگر علاقمند هستید به معابد بیشتری سربزنید می توانید از معابد Somnathpur و Shravamabelagola و Talakad نیز بازدید کنید . اما پس از بازدید مکان های مذهبی و تاریخی شهر میسور نوبت به استفاده کردن از طبیعت و حیات وحش این شهر رسیده که می توان از دریاچه های میسور آغاز کرد

با توجه به رشد و توسعه شهر میسور از سنتی بودن به طرف مدرن شدن این شهر هر روز تعداد بیشتری از بازدید کنندگان را به خود خواهد دید اما رشد شهر به دلیل اب و هوای مناسب و پوشش گیاهی اطراف آن بسیار منظم و با قاعده انجام شده است بطوری که 3 دریاچه این شهر را محاصره کرده اند و اجازه نمی دهند که این شهر بدون الگو رشد کند و در جذب گردشگران نیز بسیار موثر بوده اند این 3 دریاچه با نامهای Karanji، KuKKaranahill و Lingabudi هر کدام با طبیعت بسیار زیبا یشان و پوشش منحصربفرد گیاهی خود محل مناسبی برای برگزاری بسیاری از تورهای روزانه برای گردشگران داخلی و خارجی شده اند.

آبشار Shivanasamudra این مجموعه آبشارهای طبیعی با بزرگی و طبیعت بسیار زیبای خود محل مناسبی برای برپایی کمپ های گردشگری شده اند و آب و هوای مناسب آن باعث شده که هر ساله تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان به این منطقه بیایند و بهترین استفاده را از طبیعت این منطقه داشته باشند این آبشارهای بسیار زیبا تقریبا در 90 کیلومتری شهر میسور قرار گرفته اند . طبیعت بسیار مناسب و هوای مطبوع این منطقه واقعا ارزش یک شب خوابیدن زیر آسمانی پر از ستاره را در کنار طبیعت را خواهد داشت و خالی از لطف نیست.

پارک برینداون Brindaven در میسور نیز یکی از جاذبه های دیگر گردشگری منطقه شناخته شده این مجموعه باغها با چشمه های روانش نظر هر رهگذری را به خود جلب خواهد کرد این پارک در واقع یک باغ ساخته دست بشر بوده که در سال 1924 و از ابتدا محلی برای استراحت و استفاده از طبیعت برای پادشاهان و در زمان سلطه انگلستان محلی برای برپایی مراسم مجللی برای نظامیان انگلیسی بوده .

اما پارک ملی باندی پور Bandipur در صنعت گردشگری منطقه ارزش ویژه ای را به خود اختصاص داده است این پارک ملی از سال 1931 میلادی منطقه ای ممنوع برای شکار اعلام شده و با تنوع جانوری و پوشش مناسب گیاهی خود باعث جلب تعداد زیادی از طبیعت دوستان و گردشگران طبیعت شده است که البته محققان و دانشمندان زیادی هم در منطقه رفت و آمد دارند که تغییرات آب و هوایی را بر روی جانوران و گیاهان آن زیر نظر گرفته اند . این پارک که در 80 کیلومتری شهر میسور واقع شده در واقع یک دانشگاه است نه یک پارک برای تفریح و چندین معبد و منطقه تاریخی را نیز در خود جای داده است که می توان از معبد Gopalswarmy در این پارک نام برد. اگر علاقمند به این گونه مکان ها نیز هستید هرگز فرصت خوردن یک وعده غذای محلی را در پارک پرندگان میسور را از دست ندهید .

باغ وحش میسور نیز مکانی مناسب برای دیدن زندگی جانوران از نزدیک در کشور هفتادو دو ملت خواهد بود این باغ وحش که در سال 1979 میلادی توسط دولت هندوستان بهعنوان پارک ملی مورد حمایت قرار گرفته و با تنوع بسیار زیاد حیوانات خود محلی مناسب برای یادگیری کودکان خواهد بود.

آخرین و بهترین پارک شهر میسور ، پارک آبی این شهر که در 3 کیلومتری شهر ساخته شده خواهد بود این پارک که در محیطی کاملا طبیعی و در کنار سد آب ساخته شده خاطراتی به یاد ماندنی را برای شما به همراه خواهد داشت و البته تفریحی بسیار جالب نیز خواهد بود.

از طبیعت و پارک های میسور که بگذریم می توانیم از موزه های تاریخی و علمی این شهر نام برد که عبارتند از

Sri Jayachamara Jendra art، Folk Art museum، Regional natural history و موزه راه آهن میسور نام برد که اصلی ترین این موزه ها در واقع همین موزه راه آهن میسور است که علاوه بر آموزش تاریخ به کودکان با ساخت یک قطار کوچک به طول 1 کیلومتر باعث شده تا اهمیت ونقش اساسی صنعت حمل و نقل ریلی را در هندوستان از سنین کم به کودکان آموزش دهد و آنها را تشویق به حفظ و نگهداری از این صنعت در هندوستان کند.

بهترین گزینه برای پایان این سفر به یاد ماندنی رفتن به دانشگاه میسور است که البته بخشی از آن را قبلا در قالب بازدید از کاخ های تاریخی دیده اید اما این مرکز علمی با دانشجویان بین المللی خود می تواند خاطرات خوبی را برای شما به همراه داشته باشد بخصوص اگر یک هموطن را در کنار دیگر دانشجویان بین المللی این دانشگاه ببینید و چند دقیقه با او صحبت کنید.  

 

 یکی از قصرهای تابستانی تیپوسلطان در شهر تاریخی میسور

 

 بازار گل در شهر تاریخی میسور

 

 یکی از معابد داخل کاخ میسور  

 

 کالسکه کرایه در شهر میسور 

 

 باغ برینداوان در شهر میسور

 

 نمایی از داخل اتوبوس های بین شهری خصوصی در هندوستان و پتوهای معروف آنها

 

 نمایی از ساختمان بانک کشاورزی مرکزی میسور

 

 نمایی از باغ برینداوان  در شهر میسور

 

 دستفروش آب نیشکر معروف هندوستان

 

 دستگاه آب نیشکر گیری در هندوستان با صدایی معروف زنگوله

 

 

 

 یکی از قصر های تاریخی در شهر میسور به نام گامباز

 

 یکی از هتل های اطراف شهر میسور

 

 نمایی از هتل اطراف شهر

 

 یکی از محله های میسور

 

 ایمان دوست من در حال رفتن به یکی از کلاس های معروف یوگا در شهر میسور

 

 طبیعت بسیار زیبای میسور

 

 

 گل های ریسمان شده برای اهدا کردن به معابد و یا تزئین در هندوستان

 

 رشته های گل برای مراسم سنتی در هندوستان

 

 یکی از میوه های هندوستان که توسط دست فروش به قیمت یک روپیه برای هر تکه فروخته می شود

 

 یکی از میوه های هندوستان

 

 نمونه میوه های هندوستان

 

خشکشویی سیار در میسور    

 یکی از معابد داخل شهر میسور و خادم آن

 

 یکی از معابد شهر میسور

 

 یکی از معابد شهر میسور

 

 درخت نارگیل

 

 

یکی از خانه های بسیار زیبا در میسور 

 

 

 

 

 

 نمونه ای از موتورسیکلت های کرایه ای در شهر میسور

 

 

 یکی از محله های میسور

 

 

 

 هوای بسیار تمیز میسور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مزارع خارج از شهر میسور و نزدیک کاخ تابستانی تیپوسلطان

 

 مزارع اطراف شهر میسور

 

 

 

 دستگاه آب نیشکر گیری در شهر میسور

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 iron