کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

15 قانون طلایی برای بک پکرها یا کوله پشتی به دوش ها

بک پکرها یا همان کوله پشتی دارها به مسافرانی گفته می شود که پیاد یا دوچرخه و حتی با موتورسیکلت سفر می کنند و تمام وسایل همراهشان به یک کوله پشتی خلاصه می شود و سعی می کنند کلیه مایحتاجشان را در طول مسیر و یا از مقصد تهیه کنند. این نوع سفر چندی است که در دهکده جهانی روایج یافته و بخصوص جوانترها و عاشقان طبیعت را به خود جلب کرده است . البته نباید فراموش کرد که این نوع سفر جزو یکی از سفرهای ارزان قیمت نیز طبقه بندی شده به این ترتیب که کوله پشتی دارها در طول مسیرشان تا مقصد در صورت لزوم جایی اقامت می کنند و حتی مشغول به کار می شوند تا هزینه ادامه سفر خودشان را تامین کنند یا اینکه در ازای کارکردن برای شخصی از وعده غذا و جای خواب او استفاده می کنند . این نوع سفر در قاره سبز و بخصوص استرالیا بسیار معروف است.

در این دو کشور اغلب در فصل تابستان بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان با توجه به اوقات فراغتی که دارند راه می افتند و از شهری به شهر دیگر یا حتی با توجه به بعد مسافت به کشوری دیگری سفر می کنند طی مسیر در مزارع یا دامداری ها مشغول به کار می شوند و در ازای کار روزانه سه وعده غذا و جای خواب می گیرند که همین موضوع باعث کاهش هزینه های سفرشان می شود . این نوع سفر علاوه بر مفرح بودن خطرات بسیاری نیز در سرزمین های ناشناخته در پی خواهد داشت که عدم آشنایی با اینگونه خطرات ممکن است برای این گردشگر و ماجراجو مشکلاتی در پی داشته باشد. بنابراین با 18 دستور طلایی ما شما هم می توانید کوله پشتی خود را برداشته و سفرتان را شروع کنید البته قبل از مطالعه کامل این متن هرگز به راه نیافتید.

1.        هرگز در رستوران های بین راهی غذا نخورید: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیشترین آمار مسمومیت غذایی بین مسافران و گردشگران به دلیل خوردن غذا در رستوران های بین راهی در کشورهای مختلف ثبت شده است. هرچند امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مسایل بهداشتی در اغذیه فروشی ها و رستوران ها به شدت کنترل می شود اما بازهم شاهد این گونه بیماری ها هستیم. دلیل این بیماری ها عدم کنترل مواد اولیه و ماندن طولانی مدت مواد اولیه در انبارهای این رستوران هاست. بنابراین لقمه ای هرچند کوچک همیشه همراه داشته باشید. طبق آمار همین سازمان بیشترین امار ابتلا به بیماری های عفونی و مسمومیت های غذایی در کشورهای جنوب شرقی اسیا ، هندوستان و سریلانکا و بطور کلی کشورهای مرطوب و گرم به ثبت رسیده و گزارش شده است.

2.        هرگز مزه غذاهای محلی را در کشورهای دیگر امتحان نکنید: شاید این قانون هم کمی شبیه قانون قبلی باشد اما با کمی دقت درمیابیم که تفاوت های فاحشی در آن نهفته است. یکی از لذت های سفر و شاید دلیل اصلی  سفر خوردن غذاهای محلی برای گردشگران است اما هیچ وقت نباید انتظار چشیدن مزه غذای تایلندی را در ایتالیا داشته باشیم به عنوان مثال هرگز لازانیای ایتالیایی را نمیتوان در ترکیه خورد، یا اینکه سوپ سوشی مناسبی در آفریقای جنوبی میل کنیم بنابراین حتی اگر بهترین رستوران چینی را در ایتالیا سراغ دارید برای خوردن غذای محلی  چینی به این رستوران وارد نشوید چون نه مزه غذای اصلی را متوجه می شوید و نه اطمینان از درست تهیه شدن آن دارید بهترین گزینه امتحان کردن غذاهای محلی در همان کشور زادگاهش است نه دیگر نقاط جهان.

3.        مواد شوینده اضافه داخل هتل را همیشه همراه بردارید . هنگام خروج از هتل حتما مواد شوینده ای که هر روز صبح خدمتکار در حمام اتاق شما می گذارد را همراه بردارید. با توجه به تحقیقات بسیار گسترده ای که سازمان جهانی گردشگری انجام داده اکثر گردشگران و ماجراجویان و بک پکرها همیشه شکلات یا کیک و مدادپاکنی همراه دارند تا در طول مسیرشان به کودکان و نوجوانان محلی هدیه بدهند اما این مواد شوینده که در حمام هتل شماست با توجه به بسته بندی بسیار زیبایشان نظر بیشتر کودکان را به خود جلب خواهند کرد بنابراین همیشه آنها را از داخل هتل بردارید و همراه داشته باشید و اگر در کشورهای کمتر توسعه یافته یا فقیر سفر می کنید به عنوان بهترین هدیه به کودکان آنها هدیه بدهید چون با این کار هم به گسترش فرهنگ آنها کمک کرده اید و هم بهداشت را ترویج کرده اید.  به یاد داشته باشید که لوازم شخصی و بهداشتی شما همیشه همراهتان است و از این قاعده مستثنی بوده .

4.        پول و زمان را همیشه کنترل کنید: پول و زمان دو مسئله بسیار مهم برای هر مسافر و ماجراجو در طول سفر است همانطور که سیگار و تلفن همراه برای یک زندانی امری حیاطی خواهد بود، بنابراین با تمام توان این دو موضوع را مدیریت کنید تا دچار مشکل نشوید زمان حرکت قطار، کشتی، هواپیما و اتوبوستان را همیشه به خاطر داشته باشید و در عین حال دایم باقی مانده پولتان را چک کنید و از میزان دقیق آن آگاه باشید چون بی خبری از این دو موضوع هنگام سفر واقعا برایتان مشکل ساز خواهد بود.

5.        همیشه روزنامه محلی را مطالعه کنید: به یاد داشته باشید که معمولا در شهرهای بزرگ سراسر جهان حتما روزنامه ای محلی اما انگلیسی زبان را خواهید یافت. پس مقداری هزینه کنید و این روزنامه را کامل مطالعه کنید اهمیت این موضوع در کشورها به این صورت است که مسافران بی شک به اخبار محلی شهر محل اقامتشان دسترسی ندارند پس از این طریق می توانند حوادث یک یا دو هفته آینده را پیش بینی کنند و سفری بی خطر را برای خودشان برنامه ریزی نمایند مسایلی چون انتخابات، تجمع های اعتراضی، اعتصاب ها و بطور کلی ناآرامی های سیاسی و حتی اخبار مربوط به آب و هوا که می تواند برنامه سفر آنها را تحت تاثیر قرار دهد بنابر این گردشگر می تواند کاملا با برنامه خود ادامه دهد.

6.        هرگز توصیه افراد ناشناس برای بازدید از اماکن تاریخی یا مذهبی محلی را پذیرا نباشید. در بیشتر کشورهای جهان برای این کار باید به افراد یا دفاتر مخصوص گردشگری معتبر مراجعه کنید و با استخدام تورلیدرها برای بازدید اماکن تاریخی مهم اقدام کنید. بنابراین هرگز به توصیه افراد معمولی توجه نکنید چون در برخی کشورهای جهان آدمربایی و باجگیری هنوز هم اتفاق می افتد بنابراین فقط با افراد صلاحیت دار و تایید شده برای تورهای کوتاه مدت سفر کنید.

7.        برای اقامت در هتل های ارزان هرگز عجله نکنید: اقامت ارزان برای گردشگران در واقع مهم ترین نقطه ضعف آنهاست به همین دلیل در مبادی ورودی شهر یا روستاها و حتی کشورها افراد سودجو از این نقطه ضعف استفاده می کنند و با پیشنهادهای بسیار جالب سعی می کنند نظر گردشگران را به خود جلب کنند بنابراین سعی کنید این نقطه ضعف را از بین ببرید چون امنیت داخل هتل بسیار مهمتر از صرفه جویی برای شما طی سفر خواهد بود. به یاد داشته باشید که شما می توانید با استفاده از دنیای مجازی و امکانات آن قبل از رسیدن به مقصد بعدی محل اقامت یا هتل خودتان را انتخاب کنید و اتاق مورد نظرتان را رزرو کنید و حتی اگر قصد دارید در مزرعه ای مشغول به کار شوید بازهم این دنیای مجازی می تواند به کمک شما بیاید.

8.        هرگز از نرسیدن به اتفاقات بزرگی چون المپیک خجالت زده نباشید. سفر به کشورهایی که مسابقات بزرگ یا اتفاقات مهمی در آنها رخ می دهید همیشه قوانین مخصوص به خود را دارد بنابراین اگر از این قوانین سر در نمی آورید هرگز به این شهرها سفر نکنید چون مقدار زیادی پول از دست خواهید داد و البته خاطراتی ناخوشایند را همراه خواهید آورد بنابراین اگر به بازیهای المپیک نرفته اید هرگز ناراحت نباشید.

9.        از سفر کردن با افراد ناشناس خودداری کنید. به یاد داشته باشید با گروهی که از مبداء حرکت کرده اید و آنهایی که می شناسید طبق برنامه سفرتان حرکت کنید و هرگز به خاطر افراد ناشناس راه و مقصد خودتان را تغییر ندهید. بنابراین با دوستانی که در رستوران یا کنار ساحل میابید صرفا چند عکس یادگاری و یک آدرس ایمیل به اشتراک بگذارید و طبق برنامه خود سفرتان را ادامه دهید.

10.    از پرسیدن خجالت نکشید. همیشه قرار نیست از تمام قوانین و اطلاعات جهان آگاهی داشته باشیدبنابراین به دانسته های خود تکیه کنید و ندانسته ها را به راحتی بپذیرید و از افراد آگاه و مطمئن بپرسید سعی کنید از اظهار نظر بی موقع جدا خودداری کنید چون گاهی اوقات به دلیل تفاوت های فرهنگی و آداب و رسوم منظور شما درست درک نمی شود و بی شک دچار دردسری بزرگ خواهید شد بخصوص در اداره گمرک و یا ایستگاههای مرزی صرفا شنونده باشید و فقط به سئوالات بسیار خلاصه و جامع پاسخ دهید و از حاشیه روی بپرهیزید.

11.    آنچه می خواهید انجام دهید. سفر کردن گاهی اوقات لذت آزادی را به شما هدیه می دهد بنابراین آنچه که معقول و صحیح است و علاقه دارید را انجام دهید و هرگز اجازه ندهید کتابچه راهنما یا فرد دیگری برای شما تصمیم بگیرد. اگر به این خواسته ها توجه نداشته باشید ممکن از هرگز موفق به تجربه آن را به دست نیاورید. اما به یاد داشته باشید عرف جامعه محل اقامت خودتان و فرهنگ آنها را در این تصمیم گیری درنظر بگیرید تا دچار دردسر شوید.

12.    زود خسته نشوید و احساس پشیمانی نکنید. این موضوع را قبول کنید که در بدترین شرایط سفر و سخت ترین روز سفر همیشه نکات مثبتی برای شما وجود دارد بنابراین از مشکلات احتمالی زود خسته نشوید و پشیمان نباشید چون این احساس گذراست و پس از سفرتان با خنده از آن یاد خواهید کرد از سفر خود حتی در بدترین شرایط لذت ببرید.

13.    همیشه میوه هایتان را خودتان از بازار محلی بخرید همانطور که می دانید بدن نیازمند ویتامین است پس یکی از برنامه های روزانه خودتان را برای خرید میوه اختصاص دهید و به بازارهای محلی نزدیک هتل سری بزنید با خرید میوه های تازه علاوه به تامین نیاز بدن کلی پول هم صرفه جویی کرده اید چون این میوه ها در هتل برایتان گران تمام خواهد شد . همین حالا سری به بازار نزدیک هتل خود بزنید و با سبدی پر از میوه تازه به هتل بازگردید و اگر در مکانی اقامت دارید که امکانات پخت و پز مهیاست حتما مواد اولیه خوراکتان را نیز از این بازار تهیه کنید و خودتان را به صرف غذایی سالم ، لذتبخش و البته ارزان قیمیت مهیمان کنید.

14.    همیشه و هرجا یک دوربین کوچک همراه داشته باشید . اولین مورد استفاده از این دوربین ها ثبت خاطرات شیرین برای شماست اما اگر دوربین شما دست و پاگیر باشد یا اینکه از نوع حرفه ای آنها باشد و نحوه استفاده آن نیز نیازمند دانش و تجربه زیادی باشد شما تقریبا موفق به استفاده از آن نخواهید بود.  این دوربین های کوچک همیشه در دسترس شما هستند و کار با آنها ساده است بنابراین هم می توانید خاطرات شیرین خود را ثبت کنید و هم در صورت بروز مشکل اطلاعات مناسبی از آن لحظه در اختیار بگیرید. اما به یاد داشته باشید در صورت توقف و دسترسی به برق حتما باطری های مربوطه را شارژ کنید تا در لحظات حساس با کمبود باطری مواجه نباشید. البته مورد استفاده دیگر این دوربین ها ثبت آدرس های شهر محل اقامت شماست. شما می توانید آدرس مورد نظر خودتان را با کلیه نشانه ها و علائم آن در حافظه این دوربین کوچک و ساده  ثبت کنید و باردیگر که به آن نیاز داشتید براحتی به محل مورد نظرتان بروید.

15.    از محل اقامت خودتان کارت پستال ارسال کنید. این یک عادت قدیمی اما مفید برای گردشگران بوده که با توجه به تکنولوژی های قرن حاضر شاید به فراموشی سپرده شده باشد ولی شما هرگز این عادت خوبرا فراموش نکنید چون علاوه بر تقسیم خاطرات شیرین خود با دوستان و بستگان آخرین نقطه محل اقامت خودتان را به اطلاع آنها می رسانید و در صورت بروز هرگونه مشکل آنها به راحتی به شما دسترسی خواهید داشت. پس علاوه بر تماس تلفنی در صورت امکان حتما کارت پستال زیبایی از شهر محل اقامتتان برای دوستان یا خانوادتان ارسال کنید.

16.    جعبه کمک های اولیه کوچکی همراه داشته باشید. همانطور که می دانید هزینه درمان در اکثر کشورها بسیار بالاست بنابراین سعی کنید قبل از آغاز سفرتان حتما آزمایشات لازم پزشکی را انجام دهید تا از سلامت بدن خود کاملا مطمئن باشید بنابراین با اطمینان خاطر سفر کنید اما به یاد داشته باشید جعبه کوچکی از کمک های اولیه و پمادهای ضد حشرات موذی را همراه داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از امکانات اولیه آن استفاده کنید.

17.    از واحد پول مقصد مورد نظرتان قبل از سفر آگاهی داشته باشید. شما می توانید با مراجعه به دنیای مجازی یا سفارت خانه کشور مورد نظرتان از نوع واحد پول آنجا کاملا مطلع شوید و از میزان تبدیل آن به واحدهای ارزهای معتبر نیز مطلع شوید که در زمینه کنترل هزینه های سفرتان این موضوع بسیار حیاتی است.

18.    اما آخرین و مهمترین قانون سفرهای ماجراجویان با کوله پشتی اطلا ع از نزدیکترین سفارت خانه یا دفتر حافظ منافع کشورتان در مقاصد شماست به یاد داشته باشید که این ادارات مسئول حمایت شما در صورت بروز مشکلات احتمالی هستند و یقین داشته باشید که با تمام توان به اتباع کشورشان خدمات ارایه خواهند داد بنابراین سعی کنید آدرس ، شماره تلفن و وب سایت آنها را قبل از آغاز سفرتان از دنیای مجازی به دست آورید و همراه داشته باشید تا در صورت لزوم به سادگی به آنها دسترسی داشته باشید. 

 

 

برای اطلاع بیشتر از مسایل روز گردشگری وعده ما هر هفته 5 شنبه ها رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز ساعت 40/11 تا 13

9 مقصد متفاوت تابستانی برای شما

تعطیلات نوروزی امسال هم گذشت و اگر اهل سفر و مسافرت بودید امیدواریم که خاطرات خوبی از سفر داشته باشید. اما همانطور که می دانیم کمتر از سه ماه دیگر پس از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها دوباره فصل مسافرت آغاز خواهد شد اما این فصل یا همان تعطیلات تابستانی به دلیل طولانی بودن فرصت خوبی برای ماجراجویی و سفرهای طولانی خواهد بود .

از قدیم الایام گرمای تابستان اکثر مردم را به سمت مناطق خوش آب و هوا و خنک کوچ می داد تا مسافران فراری از گرما از هوای مطبوع آنجا لذت ببرند، بنابراین از آنجایی که همیشه درجه حرارت و سرما و گرمای نقشی سازنده در انتخاب مقاصد سفر داشته ودارد تصمیم گرفتیم مقاصد گردشگری اطراف جهان را با توجه به درجه حرارت آنها در فصل سفر یا همان تابستان برایتان معرفی کنیم.

حالا اگر به اندازه کافی از حرارت تابستانی خاورمیانه بی حال و بی رمغ شده اید و یا اینکه اگر در نیم کره جنوبی این دهکده جهانی زندگی می کنید و از سرمای زمستانی منطقه زندگی خودتان کلافه شده اید می توانید یکی از مناطق مناسب را  که تا به حال ندیده اید را با توجه به درجه حرارت آن مکان انتخاب کنید و برای فصل تابستان در تدارک سفر به آنجا باشید.

به هر حال ما ایده های بسیار جالبی برای شما خواهیم داشت تا تابستان امسال هرچه بیشتر از تعطیلات تابستانی خود لذت ببرید و سفرهای خاطره انگیزی را داشته باشید.

سرد سیری

لاس لناس، آرژانتین : LAS LENAS, ARGENTINA

میانگین درجه حرارت در ماه جولای (خرداد و تیر ) هشت درجه سانتیگراد

لاس لناس که در آمریکای جنوبی و کشور آرژانتین واقع شده از اواخر خرداد ماه تا اوایل آبان ماه یعنی از june تا October ، پذیرای هزاران هزار اسکی باز از سراسر جهان هست  آسمان آبی و کم ابر این شهر و دیار باعث شده که علاقمند به ورزش با نشاط اسکی از بهترین شرایط اسکی استفاده می کنند.

نکته اصلی این است که بیشتر توریست ها از طریق پروازهای هفتگی از شهر بوئینس آیرس به این منطقه می آیند نه با ماشین بنابراین در این شهر خبری از آلودگی صوتی و تجمع ماشین نیست. بنابراین با توجه به سکوت منطقه و بدور از هرگونه هیاهوی شهری تعطیلات بسیاری خوبی برای گردشگران و کسانی که از شلوغی فرار کرده اند در طول اقامتشان فراهم شده. نکته جالب توجه در این منطقه و پیست اسکی  آن این است که در کلیه رده های سنی امکانات ورزشی فراهم شده از مبتدی ها تا حرفه ای ها کاملا می توانند از این مکان استفاده کنند بدون اینکه مزاحمتی برای گروه دیگر ایجاد کنند. بهترین مکان برای اقامت در این شهر هتل Piscis Hotel است این هتل 5 ستاره با 90 اتاق و استخر اختصاصی و مدرسه اسکی خود باعث شده تا بسیاری از مسافران این هتل را برای اقامت خود در این فصل و برای ورزش های زمستانی انتخاب کنند، البته اقامت در این هتل نیازمند حساب پس اندازی بسیار پرپول خواهد بود.

ولینگتون- نیوزلند Wellington-newseland

متوسط درجه حرات در ماه جولای (خرداد و تیر) هشت درجه سانتی گراد

این منطقه در کشور نیوزلند به واقع فاصله بین یک تابلو نقاشی تا طبیعت است و قاب عکسی از طبیعت منطقه توان پرکردن خلاء واقعیت و تخیل را خواهد داشت. این منطقه ساحلی و بنادر زیبای آن که توسط تپه های پوشیده شده از گیاه احاطه شده اند بهترین فرصت را برای تعطیلات خوب تابستانی هر گردشگری فراهم می کنند . بنابراین هرگز لذت قدم زدن در هوای پاک و مناظر طبیعی آن قابل و صف نیست بلکه مانند یک رویایی که برای شما به واقعیت تبدیل شده خواهدبود.

ورزش های هیجان انگیز و ماجراجویی های ورزشی همچنین قایق سواری یا شام خوردن در یک رستوران شناور می توانند روح هر انسانی را دوباره از نو بسازد و آرامش را برای آن به ارمغان آورد. در این منطقه بسیاری از رستوران های خوب از سراسر جهان گرد هم آمده اند و جای تعجب نیست که از هر طعمی که مایل باشید را می توانید مزه مزه کنید و طعم واقعی غذای محلی آن منطقه را بچشید.

 شاید بتوان گفت : که نیویورک دوم جهان در این منطقه بنا شده از هر قوم و از هر کشوری می توانید رستوران پیدا کنید و طعم غذای آن کشور را با همان مزه اصلی بچشید. می توان برای داشتن تعطیلاتی خو به هتل inter continental بروید و در آنجا اقامت کنید. این اقامتگاه با اطاقهای بسیار مجلل و سالن های بسیار مجهز ورزشی اختصاصی همراه دیگر امکانات رفاهی بهترین گزینه اقماتی شما در نیوزلند خواهد بود.

 

ریک جاویک – ایسلند REYKJAVIK-ICELAND

متوسط درجه حرارت در جولای (خرداد و تیر) ده درجه سانتی گراد

 

اقامت در این شهر ممکن است سختی های خاص خود را داشته باشد اما با توجه به خلاقیت و کوشش ساکنان منطقه، این شهر به یکی از مراکز توریستی ایسلند تبدیل شده و به همین دلیل امکانات خوبی را برای گردشگران شهرشان مهیا کرده اند.

 ریکیاویک به یکی از فریبنده ترین مکان های کره خاکی ما تبدیل شده که در این فصل از سال درست مانند یک نمایشگاه هنری اما طبیعی توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند . بهترین اقامتگاه ها این  شهر هتل 101 (101 HOTEL) شناخته شده.

یقین داشته باشید که بازدید از بازار محلی ماهی فروشی با همه بوها و مناظر جالب خود نقطه جالب توجهی در طول سفر شما ست. اما هرگز این سفر را محدود به شهر یا اطراف مراکز خرید نکنید چون فرصتی بسیار استثنایی را از دست داده اید، مناظر و چشم اندازه monlike ایسلند را تجربه کنید و از خوردن غذای پخته شده با گوشت گوزن و یا ماهی های دودی لذت ببرید. البته بهترین نقطه سفر شما آبتنی کردن در حوضچه آب گرم طبیعی این منطقه خواهد بود درست زمانی که هوای اطراف شما خنک است.  بنابراین به یاد داشته باشید که به سلامتی خودتان توجه کنید که سرما نخورید تا از ادامه تعطیلات رویایی خودتان در این شهر و دیار بهترین استفاده را داشته باشید.

معتدل

 

کیپ تن – آفریقای جنوبی  CAPE TWON

متوسط درجه حرارت در جولای (خرداد و تیر ماه) دوازده سانتیگراد

کیپ تن از قدیم الایام شهرت جهانی داشته، البته بیشتر به عنوان بندری تجاری نه منطقه ای توریستی  اما امروزه ساحل و آبشارهای طبیعی این منطقه باعث شده از دید ویژه ای به این طبیعت نگاه کنند و با توجه به سرمایه گذاری های بسیار بزرگ در زمینه صنعت گردشگری امروزه در این بندر به عنوان یکی از مراکز توریستی جهان تبدیل شده است. این شهر با بیش از 400 مرکز خرید توانسته نمونه کاملی از آداب و رسوم آفریقا را برای گردشگران نمایان سازد.  درجه حرات مناسب ، آب و هوایی بسیار تمیز و رویایی باعث شده که هر سال تعداد بیشتری از گردشگران به این شهر آفریقایی سفر کنند.

 اگر علاقمند به لذت برای از مناظر منحصر بفرد طبیعت هستند و دوست دارید از فراز کوههای پوشیده از گیاهان به دریا و افق آن نگاه کنید گزینه ای مناسب یعنی بندر کیپ تن را پیش روی دارید. برای لذت بردن از این صحنه زیبا می توانید با تله کابین به بالای کوه بروید و از آنجا به این منظره طبیعی و حیرت آور نگاه کنید. بهترین مکان برای اقامت شما در این شهر هتل café grace خواهد بود این هتل جایی است که می توان در آن اقامت داشت و از بهترین غذاهای محلی و استخرهای خصوصی لذت برد.

 

استرالیا – سواحل طلایی GOLD COAST

میانگین درجه حرارت در جولای (خرداد و تیرماه ) هفده درجه سانتیگراد

این شهر یکی از منحصر به فرد ترین مناطق استرالیا است. ساحل طلایی بیش از 70 کیلومتر گسترده شده بهترین امکانات اقامتی و سیاحتی در آن فراهم شده و اگر با قایقی شخصی در این سواحل گردش می کنید یافتن یک جای مناسب و بکر برای لنگر انداختن به هیچ عنوان سخت نخواهد بود.

بهترین مکان برای اقامت در این منطقه plazzo Versace خواهد بود. این مجموعه تفریحی و گردشگری با اطاق های مناسب و زیبای خود توانتسته هر ساله تعداد بسیار زیادی از گردشگران را به خود جلب کند و آنها را با خاطراتی رویایی روانه زادگاهشان کنند به یاد داشته باشید که رسیدن به این نقطه زیبا از جهان با کشتی نیز امکان پذیراست و البته بهترین راه برای لذت بردن از زیبایی های منطقه انتخاب مسیر دریایی عنوان شده. هتل پلازا ورساچه خود امکانات رفاهی شما را در یک قایق خصوصی 5 ستاره در این سواحل فراهم خواهد کرد. البته نکته بسیار جالب برای مسلمانان جهان این است که در این منطقه توریستی و البته این هتل و کلیه خدمات طبق قوانین اسلام مهیاست و حلال فود در دسترس گردشگران مسلمان است.

 

کپنهاگن – دانمارک COPENHAGEN-denmark

میانگین درجه حرارت در جولای (خرداد و تیر) هجده درجه سانتیگراد

کپنهاگن شهری بسیار مشهور در منطقه اسکاندیناوی برای گردشگران جهان است و آرام ترین محیط برای گذراندن تعطیلاتی خانوادگی برای گردشگران معرفی شده . امنیت در این شهر در بالاترین سطح جهانی خود قرار گرفته و تمامی افراد توانایی تکلم به زبان انگلیسی را دارند بهترین محل برای اقامت قلعه فریبنده یا damish coast در سواحل دانمارک یکی از بهترین مکان های توریستی برای گردشگران است به گونه ای که صحرگاه مناظر فریبنده و زیبایی را خواهید دید هر یک از اطاق ها با معماری باستانی و مسیر مارپیچ همراه با جنگل و مناظر فریبنده باعث می شود تا شما خود را در قرون وسطی حس کنید.

اما اگر قصد سفر به این منطقه اروپایی را دارید بهترین مکان برای اقامت شما جزیره کپنهاگ هست . این هتل مجهز ترین و مناسب ترین هتل پایتخت دانمارک برای شما ست. این هتل که روی یک جزیره ساخته شده بهترین امکانات را برای شما و خانواده شما خواهد داشت.

آب و هوای گرم

اویان – فرانسه EVIAN-FRANCE

میانگین درجه حرارت در جولای (خرداد و تیرماه) بیست و یک درجه سانتی گراد

آبهای معدنی و حوضچه های آب معدنی که به عقیده برخی خواص درمان نیز دارند تنها دلیل مشهور شدن این شهر به عنوان یک منطقه گردشگری نیست بلکه صدای آواز پرندگان کنار دریاچه ژنو GENEVA که در سایه کوه چاپلایس CHABLAIS و پوشیده از درختان سبز خود مانند نگین درخشانی در انگشتر نظر شما را به خود جلب می کند.

 در این فصل از سال شگفتی و زیبایی های این منطقه گردشگران و عکاسان بسیاری را از سراسر جهان به خود جلب می کند اما وجود دریاچه باعث شده که تمامی ورزش های آبی در سواحل زیبای این نگین درخشان میان کوههای سبز اطراف آن از رونق خوبی برخوردار باشد ولی دوستداران ورزش های دیگری چون صخره نوردی و دوچره سواری کوهستان نیز بی نصیب نمانده اند و از دیگر امکانات ورزشی این منطقه می توان به دوستداران گلف با زیبا ترین زمین های گلف طبیعی نام برد. بهترین منطقه اقامتی در این سرزمین رویایی رویال هتل خواهد بود تا سفری تضمین شده را به شما هدیه دهد.

 

مادیرا – پرتغال MADEIRA-portugal

میانگین درجه حرارت در ماه جولای (خرداد – تیر) بیست و چهار درجه سانتی گراد

مادیرا در کشور پرتغال که از تعدادی جزیره آتشفشانی تشکیل شده بهترین منطقه گرمسیری برای مسافرت های تابستانی شماست. این جزیره های رویایی که با مخمل سبزی از درختان پوشیده شده اند همیشه جاذبه خوبی برای علاقمندان به دریا بوده و طبیعت زیبای آن با سواحلی رویایی و بکر بهترین مکان برای گذراندن تعطیلات را برای گردشگران فراهم کرده است.

دامنه ناهموار کوه های این جزایر می توانند منطقه مناسبی برای سافاری با ماشین های شاستی بلند باشد و هر سال توجه تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند البته اگر علاقمند به هیجان موتور سواری نیز هستید هرگز از لذت موتور سواری روی این صخره ها در این سفر بی نصیب نخواهید بود. اما اگر علاقمند آرامش هنگام شنا کردن هستید می توانید با دلفین های خاکستری نیز در سواحل این جزایر این تجربه را داشته باشید و داخل یک آکواریوم طبیعی همراه هزاران ماهی رنگارنگ شنا کنید. رویایی ترین لحظه سفر تابستانی شما در این منطقه دیدن منظره غروب آفتاب این جزایر است که شاید اینچنین صحنه هایی را تا آخر عمر هرگز دوباره نبینید.

 

صلاله – عمان –SALALAH- OMAN

میان گین در جه حرارت در ماه جولای (خرداد – تیر ) بیست و شش درجه

اما اگر از کشورهای سرد هنگام تابستان سفر خود را آغاز می کنید پیشنها ما منطقه صلاله در حاشیه خلیج فارس به عنوان بهترین مکان برای استراحت و گذراندن تعطیلات در خاورمیانه خواهد بود. این منطقه که برای افرادی در جستجوی مکان های دوردست نیستند و علاقه ای به مسافرت های طولانی ندارند بهترین گزینه مسافرتی خواهد بود

این منطقه که در سواحل اقیانوس هند واقع شده درجه حراتی کاملا متفاوت و مناسب تری نسبت به مناطق همجوار خود دارد به همین دلیل گزینه ای بسیار مناسب برای صنعت گردشگری در این منطقه بوده و هست.

آب و هوای مطلوب این منطقه و سرسبزی آن با توجه به بارانهای موسمی باعث شده که منطقه صلاله از جنبه های متفاوت نظر گردشگران را به خود جلب کند بهترین محل اقامتی برای شما در منطقه می توانید هتل هیلتون با استخرهای بسیار مجلل و منظره دریا  باشد. اما اگر به این منطقه سفر کردید حتما از کاخ بسیار زیبای سلطان قابوس دیدن کنید و شگفتی های این سازه تاریخی کاملا توجه کنید.

به هر حال اگر قصد سفر دارید بهترین ها را در ماههای خرداد و تیر از نظر درجه حرارت و امکانات را به شما معرفی کردیم بنابراین می توانید با توجه به اطلاعات این متن برنامه ریزی خود را برای یک سفر به یاد ماندنی آغاز کنید.

عماد عزتی

TTGمجله جولای 2010 میلادی 

برای اطلاع از مسایل روز گردشگری وعده ما هر هفته 5 شنبه ها رادیو اقتصاد موج اف ام فرکانس 98 مگاهرتز ساعت 40/11 تا 13

اقلید کلید گنج زمردی فارس

با خواندن این تیتر و دیدن نام استان فارس شاید احساس گرما و هوای دل به دریا زدن کنید اما این بار این نام برای شما یادآور ییلاق و خنکای هوای تابستانی شهر اقلید در این استان خواهد بود، اگرچه از دریا خبری نیست و شما خیلی بالاتر از سطح دریا هستید اما امکان آبتنی و آب بازی کردن در جای جای این شهر کوهستانی و سرسبز که همانند زمردی در دل کویر می درخشد فراهم است. اگرچه مهمترین جاذبه مذهبی گردشگری این شهر مراسم و آیین عید نیمه شعبان است و از این عید بزرگ برای هموطنان چند روزی گذشته اما خالی از لطف نیست که از این شهر تاریخی چند سطری بخوانیم تا سال آینده یا همین امسال به سمت شهر اقلید بار سفر ببندیم البته سفری ارزان قیمت و ماجراجویانه . اگر از تاریخچه این شهر بپر سیم پاسخ این است که قدمت اقلید با توجه به یافته های باستانی در آن به حدود یک هزار سال قبل از میلاد نسبت داده شده است و به دلیل موقعیت جغرافیایی استثنایی آن از نظر استراتژیک از قدیم اهمیت ویژه ای برای حاکمان و حکمرانان ایران زمین داشته که در عصر حاضر هم با توجه به همان موقعیت و موقعیت بسیار ممتاز شهر از نظر راههای مواصلاتی ترانزیتی و اقتصادی نیز دارای اهمیت زیادی است. شهر اقلید با فاصله 275 کیلومتری از شیراز، 230 کیلومتری از اصفهان، 210 کیلومتری از یزد و 180 کیلومتری از یاسوج به عنوان چهارراهی بسیار مهم در ارتقای سطح اقتصادی شرق و غرب و البته شمال و جنوب کشور و دستیابی شهرهای مهم صنعتی و اقتصادی کشور به بازارهای داخلی و بین المللی شناخته شده است که با این وصف امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری و در پی ان گردشگری در اقلید نیز مهیاست اما از منظر گردشگری با توجه به طبیعت و تاریخ این شهر می توان اقلید را به یکی از بزرگترین مراکز گردشگری ایران زمین تبدیل کرد و با سرمایه گذاری هدفمند در صنعت گردشگری آن رونق اقتصادی مناسبی را به شهر اقلید هدیه دهیم. با سرمایه گذاری و با توجه به پشتوانه جاذبه های طبیعی و نام این شهر که به معنی کلید سرزمین پارس است می تواند اقلید را کلید گنج زمردی فارس دانست و با رونق گردشگری این شهر کمی از بار بی توجهی های گذشته را فراموش کرد. بنابراین امروزه و با توجه به اهمیت ترویج سفرهای ارزان قیمت در کشور و البته دهکده جهانی می توان سفری ارزان قیمت و بسیار خاطره انگیز را به اقلید تدارک دید بطوری که تجربه زندگی و اقامت در چادرهای عشایر در دل طبیعت شهر می تواند خاطره ای به یاد ماندنی را برای شهرنشینانی که از هیاهوی شهر فراری هستند ایجاد کند. سنت قالی بافی در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی اقلید می تواند به عنوان جاذبه ای بسیار مناسب برای اقامت چند روزه گردشگران داخلی و خارجی در منطقه باشد که پس از حضور گردشگران در این کارگاههای سنتی می توان شاهد رشد صادرات محصولات گلیم وگبه تولید شده این شهر در بازارهای بین المللی باشیم اگر چه هم اکنون هم این دو محصول در جای جای جهان خواستار فراوانی دارد اما با حضور گردشگران در کارگاههای قالیبافی و گلیم بافی می توان این صنعت را در اقلید جهانی کرد . همانگونه که بسیاری از کشورها حتی از مراسم و طرز تهیه غذاهای سنتی خودشان در جهت رونق صنعت گردشگری منطقه استفاده می کنند. گردشگران و ماجراجویان طبیعت اقلید می توانند با استفاده از اتوبوس و قطار به این منطقه برسند و با اقامت در کنار عشایر و تجربه زندگی آنها در ارتفاعات جنگ و سواحل رودخانه ها و دریاچه کافتر تجربه ای به یادماندی و ارزانقیمتی از سفر به گنج زمردی فارس داشته باشند اگرچه مهمانوازی و خونگرمی عشایر و مردم این شهر زبانزد خاص و عام است اما بازهم لزوم توسعه زیرساخت های گردشگری در این منطقه لازم است و هرگز از اهمیت آن کاسته نخواهد شد، به خصوص که توجه به جنبه اکوتوریسم در این دیار کاملا واضع و مشهود است. رودخانه گاوگدار، رودخانه سفید، رودخانه شادکام، رودخانه کر، چشمه جوتو، چشمه گوربهرام آسپاس، چشمه بالنگان حاجی آباد، آبشار تنگ براق، دریاچه کافته را می توان به عنوان اصلی ترین جاذبه های طبیعی شهر اقلید دانست که امکان جذب تعداد زیادی از گردشگران داخلی و حتی خارجی را خواهند داشت نام بود اما بطور کلی اقلید از نظر صنعت اکوتوریسم اگرچه تاکنون زیاد مورد توجه قرار نگرفته اما به واقع پتانسیل مناسب آن هنوز هم جای سرمایه گذاری دارد و می تواند تعداد زیادی ماجراجو را به خود جلب کند . اما از نظر مکانهای تاریخی در اقلید می تواند به حوضچه دختر گبر، کتیبه تنگ براق، کوشک زر، کتیبه کوه بل، تل باکون (باکان) اشاره کرد که می تواند سفر هر گردشگری به این منطقه را کامل کند بخصوص اگر امکانات و زیرساخت های گردشگری در منطقه و شهر اقلید فراهم شود شاهد رشد روز افزون صنعت سبز گردشگری در شهر اقلید خواهیم بود البته درآمدی بسیار مناسب برای منطقه و ساکنان آن. از سوی دیگر بسیاری معتقدند که حضور گردشگران داخلی و خارجی در این شهر و منطقه می تواند باعث حفظ و نگهداری مناسب آثار باستانی شهر اقلید شود چون با توجه به اشتغال و درآمدزایی حاصل از این امر آنها متوجه خواهند شده که چه گنج گرانبهایی در اختیار دارند و در جهت حفظ آنها تلاشی دوچندان خواهند کرد، بنابراین می توان با ایجاد انگیزه و رشد صنعت گردشگری منطقه اقلید هم در جهت حفظ و حراست از آثار باستانی بسیار ارزشمند آن گام برداشت و هم می توان رونق اقتصادی مردم این دیار را که از قدیم مالک کلید سرزمین پارس بوند شاهد شد.

برندهای موفق ایرانی سرمایه ای پنهان برای اقتصاد کشور

سال تولید ملی و حمایت از تولیدات داخلی این نامی است که مقام معظم رهبری برای سال 1391 شمسی انتخاب فرموده اند و بیانگر اهمیت توجه به تولیدات داخلی و حمایت از آنها توسط مسئولان و مصرف کنندگان است.

اگرچه در حال حاضر بخش اعظم درآمد ایران از صادرات محصولات نفتی و گازی است اما چیزی است که دولت قصد رهایی بودجه از دلارهای نفتی را دارد و به فکر افزایش صادرات غیر نفتی و حمایت از آنهاست.

بنابراین حمایت از تولیدات داخلی و تسهیل شرایط صادرات این کالاها که در داخل کشور تولید شده اند و به عنوان محصول ایران شناخته می شوند از جمله برنامه ها و سیاست های دست اندرکاران و دولتمردان کشور است این حمایت از طرف دولت می توان مشوق های صادراتی ، معافیت های مالیاتی ، اعطای تسهیلات ارزی و ریالی و در نهایت کمک به شهرت برندهای ایرانی و البته معرفی و حمایت آنهاست در مقابل سودجویی های احتمالی.

چون به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی از جمله کیومرث فتح الله کرمانشاهی در صورت توجه کافی به موضوع برند ایرانی می توان شاهد جهش قابل ملاحظه ای در صادرات غیر نفتی کشور بود.

اما برند چیست؟

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا برند عبارت اس از : نام ، وا‍ژه یا علامت ، نماد، طرح و یا ترکیبی از همه این موارد به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده با اهداف ایجاد تمایز در عرصه رقابت است که مورد استفاده آن شرکت قرار می گیرد. بنابراین طبق تعریف بالا حالا که ایران قصد توسعه صادرات غیر نفتی خود را در سطح بین المللی دارد لزوم توجه به این امر یعنی برندسازی و حمایت از ان در عرصه جهانی بسیار مشهود و قابل درک است چون بسیاری از کارشناسان اقتصادی داخلی ایرانی معتقدند که عامل ماندگاری محصول ایرانی در بازارهای جهانی تولید برندی موفق است.

در این ارتباط احمد روستا معتقد است باید در سطح خرد و کلان به مسئله تولید برند ایرانی توجه شود که مبحث خرد آن بحث فروش کالای ایرانی و بحث کلان آن نام ایران است. وی می گوید به عنوان مثال می توان از برند ژاپن نام برد که هم ژاپن و هم کالای ژاپنی به عنوان نام هایی آشنا در ذهن خریدار و مصرف کننده حک شده به این ترتیب که این نام برای مشتری یعنی کیفیت و خدمات پس از فروش عالی آن محصول در کنار چند امتیاز دیگرش.

او می‌افزاید : مسئله تولید برند پدیده‌ای بلند مدت و استراتژیک است و نیازمند مجموعه ای از عوامل اخلاقی ، رفتاری ، ابزاری و ساختاری و به این صورت نیست که همزمان با تولید یک کالا انتظار تولید برندی جدید را داشته باشیم پس در شرایط کنونی ایران و اهمیت توسعه صادرات ملی شاید لزوم توجه به این موضوع به مراتب پراهمیت تر از قبل به نظر برسد و بجاست که با حمایت از برندهای معروف و موفق کنونی علاوه بر حمایت آنها در سطح بین الملل زمینه ساز تولید برندهای موفق دیگری همچون انها با استفاده از تجاربشان باشیم.

 این موضوع باعث پررنگتر شدن تاثیر بخش خصوصی در تحقق این امر خواهد شد و با توجه به قدرت و پتانسیل این بخش می بایست زمینه حضور گسترده خصوصی ها را در عرصه رقابت سالم برندهای تجاری فراهم سازیم. با این وصف نقش بخش خصوصی جهت توسعه صادرات غیر نفتی مهمتر از دولتی ها یا شبه دولتی ها خواهد بود آنهم به دلیل اینکه پشتوانه این گروه از تولید کنندگان صرفا نوآوری و حمایت مصرف کنندگانشان  بوده است اگرچه هم اکنون ایران در زمینه رده بندی جهانی در سال 2009 و 2010 میلادی جایگاه 33 جهان را در رده بندی جهانی ثبت برندهای تجاری را به خود اختصاص داده ولی هنوز فاصله زیادی با جایگاه اصلی صنعت کشور در بازارهای بین المللی داریم پس این موضوع به معنی اتمام حمایت از تولید ملی و البته برندهای تجاری ایران نیست چون برخی از برندهای موفق ایران هم اکنون در سایه حمایت های سنگین دولتی به دست آمده اند و حالا با توجه به اصل 44 قانون اساسی نوبت به خصوصی ها رسیده است.

بنابراین با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی در غرب و برخی کشورهای صنعتی دهکده جهانی داشتن یک برند موفق امری ضروری و حفظ آن ضروری تر از تولید آن است چون این برندهای موفق حتی در زمان رکود اقتصادی توان رونق بخشیدن به فعالیت اقتصادی صاحبانشان را دارند البته در کنار ارزش افزوده خود برندها، اگرچه هم اکنون در کشورمان ارزش برند در محاسبات مالی شرکت ها لحاظ نمی شود ولی طبق آمار جهانی ارزش 100 برند برتر جهان طی سال 2010 میلادی بیش از 20 میلیارد دلار محاسبه شده است پس این برندهای موفق هم باعث شهرت مالکشان می شوند و ارزش مادی فراوانی را برای انها به ارمغان خواهند آورد که این موضوع باعث تاکیدی بر لزوم حفظ و حمایت و نگهداری از این برندهاست.

به گفته دست اندرکاران اقتصادی ایران حالا که برخی از برندهای خصوصی ایران به نقطه اوج خود در سطح بازارهای بین المللی رسیده اند هرگز نباید از حمایت آنها دست برداریم و باعث از بین رفتن آنها شویم چون با این کار کالای ایرانی را به نابودی خواهیم کشاند اینجاست که علاوه بر حمایت اینگونه برندهای موفق باید با جدیت مانع از جعل و از بین رفتن آنها در عرصه تجارت بین المللی بشویم.

در این زمینه نهاوندیان می گوید: ما نمی توانیم از برند موفق صحبت کنیم اما نظام حمایت از حقوق مالکیت فکری را در کشورمان اجرایی نکنیم چون این موضوع باعث ثبات کالای ما و کنترل بازارهای جهانی نزی خواهد شد.

در مورد حمایت از ماندگاری برندهای موفق و جلوگیری از نابودی آنها سید جعفر امینی مدیرعامل سابق پارس الکتریک دلیل مرگ برخی از برندهای موفق ایرانی را در کشور فقدان سازمان میراث فرهنگی صنعت کشور می داند و می گوید اگر می دانستیم اینگونه برندهای موفق چه هویتی برای صنعت ما رقم می زنند هرگز چنین ساده نظاره گر مرگشان نمی بودیم. وی در این باره به برندهایی چون کفش ملی، کفش وین و ارج اشاره می کند که متاسفانه به دلیل همین بی توجهی ها اکنون به جز خاطره ای خوش و چند عکس یادگاری از آنها چیزی باقی نمانده است در حالی این برندها زمانی باعث افتخار نام ایران و صنعت کشورمان بوده اند .

همانطور که می دانیم علت به وجود آمدن برند برای ماندگار شدن آن محصول یا خدمات در سطح بازار داخلی و در نهایت بین المللی شدن آن است پس حالا که برخی از برندهای داخلی ما این مسیر را طی کرده اند و به قله موفقیت رسیده اند می توان با نظام قیمت گذاری ، کنترل کیفیت ف تنوع محصول و به روز رسانی کالاهای ساخت ایران و البته با استفاده از بروز ترین سیستم توزیع آنها را در این سطح نگاه داریم و حفظ کنیم نه اینکه فرض کنیم حالا که فلان برند موفق شده پس کار به اتمام رسیده با اینکار به سودجویان امکان جعل برندهای موفق ایران را داده ایم.

شرکت های خصوصی فراوانی امروزه در ایران محصولات تولید خودشان را با بالاترین کیفیت و در سطح بهترین استانداردهای جهانی فراتر از مرزهای کشور به فروش می رسانند و باعث افتخارملی کشور شده اند که می توان در بخش مواد غذایی، پوشاک، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، دارویی و صنایع سنگین و البته پتروشیمی نمونه های فراوانی را نام برد پس بجاست که در سال حمایت از تولید ملی با توجه به اهمیت حفظ و حراست از این برندهای موفق و با کیفیت داخلی آنها را همیشه زنده نگاه داریم و مانع از جعل و یا از بین رفتن آنها شویم. چون این برندهای موفق می توانند هر روز وارد بازارهای جدیدتری نسبت به قبل بشوند و زمینه حضور دیگر برندهای ایرانی را فراهم کنند و در نهایت این نام ایران است که در سراسر جهان به عنوان برندی معروف خواهد درخشید.

اما شاید امروزه معضل تخریب برندهای موفق داخلی به مشکلی بزرگ برای صنایع ایران تبدیل شده است و به دلیل برخی ضعف های فضای رقابتی کسب کار این معضل باعث بروز صدمات جبران ناپذیری در صنعت کشور شده و متاسفانه گاهی شاهد دامن زدن برخی از رسانه ها به این معضل نیز هستیم.

اما از سوی دیگر به عقیده دکتر میراحمد امیرشاهی، استاد دانشگاه برندهایی که با استقبال مصرف کنندگان مواجه می شوند برای صنایع تولید کننده آنها تعهد زا هستند و آنها را مجاب می کنند که همواره به خواست مصرف کنندگان در برابر حفظ و ارتقای کیفیت کالاهایشان وفادار بمانند که این دیگر فایده برندی موفق برای صنایع کشور است.

بنابراین با توجه به نقش رسانه ها و مسئولین باید علاوه بر حمایت تولید کنندگان اینگونه برندها و عدم تخریب آنها بدون دلیل و مدرک وظیفه دارند حقوق مصرف کنندگان را در حین فرهنگ سازی به یاد تولیدکنندگان آن برندها برسانند و مانع از قطع ارتباط این دو شوند چو این ارتباط باعث تقویت جایگاه این برندها در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد. در این زمینه تحقیقات گسترده ای شده که بیانگر این است که شرکت هایی که اینگونه عمل کرده اند رفته رفته به شهرت جهانی و در واقع این برند تولیدی آنها به عنوان سرمایه نامحسوس آنها به حساب خواهد آمد.ژو ارزش این ثروت پنهان به مراتب بالاتر از سرمایه مادی آنهاست و میزان رشد و فزونی آن در قبال رفتار مشتری مداری کاملا تصاعدی خواهد بود.

بنابراین با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید ملی به گفته دکتر محمد علی ضیغمی باید دست به دست هم بدهیم تا نام ایران و تولیدات اسلامی ایران را به عنوان یک برند معتبر جهانی در بازارهای بین المللی مطرح کنیم  از این رو با انتخاب کالای مرغوب داخلی و حمایت از ان می توانیم زمینه حضور بین المللی این برندها را تقویت کنیم و حتی از برندهای معتبر ایرانی در سطح جهان جهت ادامه حضور شان حمایت کنیم.

 

ایران سرزمین شکوه و زیبایی؛ برندی غیر قابل تحریم

ایران سرزمین شکوه و زیبایی؛ برندی غیر قابل تحریم

صنعت سبز گردشگری مدتی است که به دلیل پایداری و درآمدزایی آن از سوی دولتمردان و سیاستگذاران دهکده جهانی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. اکثر کشورهای این دهکده جهانی  (با توجه به رشد و گسترش دنیای ارتباطات و گسترش این صنعت، جهان به دهکده جهانی معروف شده است) در قرن حاضر با توجه به اهمیت اقتصادی گردشگری معروف به صادرات نامرئی با داشته ها و نداشته های خود قصد رونق آن را داخل مرزهایشان دارند. این توجه البته در کشورهایی که اقتصادی متکی به یک محصول همانند نفت و گاز دارند بسیار پررنگ تر و با اهمیت تر از دیگران است ، با فرض اینکه  این منابع بی پایان باشند کشورهای اینچنینی بازهم  قصد دارند هرچه زودتر اقتصادشان را از قید و بند تک محصولی بودن رها سازندکه یکی از  بهترین و پایدارترین انتخاب ها از نظر کارشناسان اقتصادی در قرن حاضر می تواند رجوع به صنعت سبز گردشگری و سرمایه گذاری های گسترده در آن  باشد.

از این رو تلاش برای کاهش اتکای بودجه کشورها به یک محصول خاص به خصوص موادی مثل نفت و گاز همیشه و همه جا از گفتار و کردار دولتهایشان مشهود بوده و هست بطوری که هر کدام قصد دارند سهم کشورشان از درآمد چند میلیارد دلاری سالانه  صنعت گردشگری جهان را افزایش دهند.

اینجاست که ایران نامی آشنا بین کشورهای متکی به صنعت نفت توجه را به خود جلب می کند . بنابراین با توجه به اقتصاد تک محصولی خود از این قانون مستثنی نبوده و تاکنون بیشترین تلاش را جهت یافتن جایگزینی برای درآمدهای نفتی خود انجام داده است بطوری که به گفته کارشناسان اقتصادی با درنظر گرفتن پتانسیل بالای گردشگری در منطقه بهترین گزینه جایگزینی صنعت گردشگری به جای صنعت نفت داخل مرزهایش خواهد بود.  اما متاسفانه با کمی توجه به آمارهای منتشر شده توسط سازمانی داخلی و خارجی متوجه خواهیم شد  تا کنون این صنعت یعنی گردشگری در ایران به عنوان تمدنی کهن بسیار مهجور مانده و از بی توجهی مسئولان رنج می برد.

ایران با توجه به امتیازات فرهنگی و قومی علاوه بر پتانسیل های تاریخی و طبیعی خود به عنوان هفتمین کشور دارای جاذبه های غنی گردشگری و یکی از مناسب ترین کشورها برای سرمایه گذاری در این صنعت سبز توسط کارشناسان داخلی و خارجی و همچنین نهادهای بین المللی شناخته شده است در حالی که هرگز پتانسیل های موجود در کشور با درآمدهای صنعت گردشگری فعلی آن تناسب نداشته و متاسفانه جایگاه نود و دوم در جذب گردشگران خارجی را به خود اختصاص داده است.

بطور کلی صنعت گردشگری ایران به خصوص در برخی از زیرشاخه های این صنعت همانند گردشگری سلامت با توجه به پیشرفت های علمی و پزشکی کشور، گردشگری طبیعت یا اکو توریسم به دلیل تنوع آب و هوایی ، گردشگری حلال به خاطر مذهب رسمی و گردشگری دریایی با توجه به اقلیم و جغرافیای منطقه از امتیازات ویژه ای برخوردار است که باید مورد توجه بیشتر مسئولان امر برای رشد و گسترش گردشگری  قرار گیرد.

اغلب کارشناسان و دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران با توجه به همین امتیازات ویژه ، معتقدند درآمدهای حاصل از این صنعت در صورت برنامه ریزی صحیح و دقیق درکنار استفاده از تجربه دیگر کشورها منطبق با شرایط سیاسی و مذهبی ایران توان جایگزینی درامد صنعت نفت کشور را خواهد داشت.  این امتیاز درحال حاضر اهمیت ویژه ای برای ایران زمین دارد بصورتی که در حال حاضر واقعا می توان درآمد حاصل از صنعت نفت و دلارهای نفتی آن را نادیده گرفت و این ثروت خدادادی را برای نسل های آینده کشور در صنایع و زیرساخت های ایران سرمایه گذاری کرد.

اما از سوی دیگر هستند برخی که معتقدند این آرزویی دست نیافتنی است و عنوان می کنند اگر قصد تحقق آن را داریم ، صنعت گردشگری ایران نیازمند زیرساخت های فراوانی به ویژه در برخی از موارد مثل صنعت حمل و نقل از قبیل دریایی، زمینی و هوایی خواهد بود. حالا اگر نیمه پرلیوان را بنگریم و این صنعت را به عنوان صنعتی لوکس و مقایر موازین مذهبی کشور نپنداریم می توانیم به بهترین شکل ممکن این رویا را به واقعیت تبدیل کنیم و شاهد سرازیر شدن دلارهای غیر نفتی در اقتصاد کشور باشیم.

پس با توجه به شرایط ویژه سیاسی امروز ایران بهترین زمان است که دو بخش دولتی و خصوصی به دور از هرگونه منفی گرایی دست به دست یکدیگر دهند تا در زمینه جایگزینی درآمدهای صنعت گردشگری با دلارهای نفتی اقدام کنند هرچند که به عقیده بسیاری از دست اندرکاران صنعت سبز گردشگری دولت باید فقط به عنوان سیاست گذار در این صنعت حضور داشته باشد و بحث اجرا را به بخش خصوصی واگذار کند و هرگز این بخش یعنی بخش خصوصی گردشگری کشور را رقیب خود نپندارد.

اما چگونه؟!

پاسخ این است که بداخلاقی و کارشکنی برخی از دول غربی نسبت به  ایران امروز موقعیتی طلایی و استثنایی را در اختیار ایران و البته صنعت گردشگری کشور با توجه به پتانسیل های قوی گردشگری آن قرار داده است. این فرصت در حالی به ایران داده شده که تنها چند روز از آغاز تحریم صنعت نفت ایران توسط دولت های غربی سپری شده و با توجه به ذخایر عظیم دلاری و البته راهکارهای اتخاذ شده توسط دولت ایران برای صادرات طلای سیاه و از همه مهمتر به اتکای نیروی متخصص ایرانی هنوز امکان سرمایه گذاری برای فراهم نمودن زیرساخت های مناسب جهت رشد صنعت گردشگری مهیاست و به جای تمرکز متخصصان برای رفع موانع صادراتی نفت و انتقال دلارهای نفتی به داخل جهت رونق اقتصادی کشور،  بی شک می توان به فکر سهولت ورود هرچه بیشتر گردشگران خارجی و دلارهای سبزشان به ایران باشیم . با این روش گردشگران خارجی هستند که ارز مورد نیاز اقتصاد ایران را بدور از هرگونه تحریم و نگرانی با دست خودشان برای ایران به ارمغان خواهند آورد .

این درحالی است که با کمی توجه به آمار در می یابیم برخی از کشورهای دهکده جهانی بدون در اختیار داشتن امتیازات منحصر به فرد ایران زمین در این صنعت سبز یعنی گردشگری بسیار موفق و دقیق عمل کرده اند و البته درآمدهای هنگفتی هم به دست آورده اند از جمله این کشورها می توان به درآمد 25 میلیارد دلاری همسایه شمال غربی ایران یعنی ترکیه در سال 2011 میلادی در مقابل درآمد 4/2 میلیارد دلاری ایران از این صنعت اشاره کرد، از سوی دیگر با توجه نیاز مبرم کشور به امر اشتغالزایی دوباره می توان به امتیازات صنعت سبز گردشگری و جایگزینی آن به جای صنعت نفت در شرایط فعلی ایران اشاره کرد بصورتی که براساس تعریف شورای جهانی مسافرت و گردشگری به ازای هر 6 گردشگر خارجی در کشورهای جهان یک فرصت شغلی ایجاد خواهد شد، پس به این ضرب المثل خواهیم رسید که می گوید:"عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد" .

به نظر دست اندرکاران خصوصی صنعت گردشگری ایران این مسئولان دولتی ایران هستند که باید این فرصت را پاس داشته و با فراهم نمودن زیرساخت های گردشگری کشور و سهولت حضور گردشگران خارجی در ایران صادرات نامرئی را جایگزین صادرات نفت کنند، به عقیده همین کارشناسان بهترین اقدام پس از مهیا کردن زیر ساخت ها حضور گسترده و برنامه ریزی شده دست اندرکاران بخش گردشگری ایران در نمایشگاههای بین المللی صنعت گردشگری در سراسر دهکده جهانی است البته نباید از برگزاری اینگونه نمایشگاهها در کشور که آخرین آنها نمایشگاه صنعت گردشگری در استان فارس بوده غافل شد. اتفاقی که تا کنون بدون برنامه ریزی بوده و همیشه ایران از پرواز به مقصد نمایشگاه های بین المللی جامانده است!.

هرچند برخی از دست اندکاران دولتی و خصوصی حضور گردشگران خارجی در ایران را با فرایض دینی نا همسو می دانند این در حالی است که بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری پوشش اسلامی و عقاید مذهبی ایران را دلیل عدم موفقیت صنعت گردشگری ایران نمی دانند و عنوان می کنند مشکل گردشگران خارجی در کشورهای اسلامی حجاب برای بانوان و ممنوعیت نوشیدن الکل نیست  بلکه در قرن حاضر خواسته های گردشگران خارجی تغییر کرده و  بی بدوباری های اخلاقی را هرگز امتیاز برای سفرشان درنظر نمی گیرند بلکه بسیاری از گردشگران خارجی به دنبال معنویات و عرفان سفر می کنند تا اینگونه بی بدونباری ها بنابراین با توجه به این تغییر عقیده گردشگران می توان با یافتن راهکارهای مطابق با دین مبین اسلام نیز شرایط را برای تحقق این امر مهیا کرد و براین موضوع تاکید کرد که هرگز اعتقادات اسلامی مانع از حضور گردشگران خارجی در کشورهای مسلمان نیست چون نمونه بسیار موفق مالزی به عنوان کشوری اسلامی در فهرست کشورهای موفق در صنعت گردشگری جهان مشاهده می شود بصورتی که این کشور توانسته در سال 2011 میلادی 25 میلیون گردشگر را بدون تداخل عقاید مذهبی با رشد صنعت گردشگری در کشورش پذیرایی کند.

اینجاست که  به این نتیجه می رسیم هرگز دین مبین اسلام مانعی برای رونق صنعت گردشگری ایران نبوده بلکه خود به عنوان امتیازی برای رونق گردشگری حلال بین کشورهای مسلمان است و این کم کاری مسئولان و دست اندکاران بوده که این صنعت در کشورمان مهجور مانده چون دین اسلام خود مشوق این امر یعنی سفر و گردشگری بوده است.

اما  در حال حاضر اگر قصد نگرش از بُعد اقتصادی صنعت گردشگری و اهمیت جایگزینی آن  با صنعت نفت داشته باشیم می توان به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به پررنگ شدن حضور بخش خصوصی در اقتصاد ملی و همچنین نامگذاری سالهای متوالی برمبنای رشد اقتصادی اشاره کرد و حالا که کارشکنی های غرب برای برخی از برنامه های اقتصادی ایران مشکل ساز شده می توان ساز و کارهای لازم را برای گسترش صنعت گردشگری ایران فراهم کرد تا آسیب پذیری صنایع ایران به دلیل اتکای بودجه دولت به صنعت نفت به کمترین میزان خود برسد.

بنابراین با فراهم شدن شرایط رشد صنعت سبز گردشگری و رونق آن در کشور اگر هم دولت های غربی قصد ادامه کارشکنی ها و ادامه تحریم های صنعت نفت کشور را داشته باشند و به خیال خود باعث اختلال در امور اقتصادی ایران شوند می توان با لبخندی معنی دار به این تفکر نگریست چون ایران دیگر اقتصادی  نفتی نداردکه آنها توان تحریمش را داشته باشند. پس حالا که آنها قصد تحریم نفتکش های ایران را دارند می توان شرایط ورود کشتی های کروز یا همان کشتی های تفریحی را در شمال و جنوب ایران طبق قوانین جاری کشور فراهم کرد و به جای سکوهای نفتی اسکله های مناسب اینگونه کشتی ها و قایق های تفریحی را ساخت تا با آماده شدن آنها حجم انبوهی از گردشگران خارجی را به سرزمین شکوه و زیبایی دعوت کنیم و از بی تاثیری اینگونه بداخلاقی ها و کارشکنی ها براقتصاد ایران برایشان بگوییم و البته جلوی هرگونه تبلیغ منفی علیه ایران و ملتش را بگیریم و در عین حال به دول غرب اعلام کنیم این کارشکنی ها بی اثر شده و هیچ خللی در رشد و شکوفایی اقتصادی ایران ایجاد نکرده بلکه باعث جدایی دلارهای نفتی از اقتصاد ایران و تحقق خواستی دیرینه شده است.

 البته باید به یاد داشته باشیم که هرگز اشتیاق به سفر در ذهن بشر تحریم شدنی نیست و هرگز نمی توان مانع از سفر انسان به دیگر نقاط دهکده جهانی شد و  حالا که جریان سازی مناسبی (جریان سازی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای جذب گردشگر به منطقه ای خاص شناخته شده است) برای ایران توسط رسانه های خارجی انجام شده می توان با تبدیل کردن این تهدید به فرصت از آن به نفع صنعت کشور سود برد و  کسب درآمد کرد.

البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با رشد حضور گردشگران خارجی و آشنایی سرمایه داران خارجی با پتانسیل های موجود در ایران شاهد حضور گسترده آنها در سرزمین ایران خواهیم بود و می توان از اشتیاق اینگونه افراد جهت کسب در آمد برای فراهم کردن شرایط مناسب کاری جوانان ایران زمین استفاده کرد بطوری دیگر نگران عدم سرمایه گذاری خارجی و انحصاری بودن تکنولوژی صنعت نفت در کشور نخواهیم بود .

امید است که برند گردشگری ایران یعنی شعار «ایران سرزمین شکوه و زیبایی» در نمایشگاههای بین المللی صنعت گردشگری در بازارهای هدف به خوبی معرفی شود تا شاهد حضور گسترده گردشگران خارجی در کشورمان باشیم و به جهانیان ثابت کنیم سرزمین شکوه و زیبایی هرگز تحریم شدنی نیست.

عزتی

مصاحبه با وزیر گردشگری قزاقستان

Kazakistan  TALAT ERMEGIYAEV minister of tourism and sport

گفت و گویی کوتاه با وزیر گردشگری و ورزش کشور قزاقستان طلعت اِرمگی اف که از توانمندی ها و برنامه آینده این صنعت در کشورش می گوید.

قزاقستان هنوز در صنعت گردشگری جهان ناگفته های بسیاری دارد چگونه می خواهید این کشور را تبدیل به مقصد گردشگری مهمی در منطقه آسیای مرکزی معرفی کنید؟

از آن زمان که قزاقستان استقلال خود را به دست آورده توانسته ایم قدم های مفیدی در جهت شکوفایی اقتصاد کشور برداریم از نظر من کنترل و پایداری شرایط سرمایه گذاری از مهمترین اقدامات ما در این زمینه بوده است. اما با توجه به مسئولیتم مهمترین اقدام دولت عدم تمرکز به درآمدهای نفتی در کشور بوده است بنابراین صنعت گردشگری به عنوان پتانسیل اصلی مورد توجه خاص دولتمردان قرار گرفته است. به همین منظور دولت در تمام بخش ها اقدام به حمایت صنعت سبز گردشگری کرده و زمینه های سرمایه گذاری خارجی و داخلی را در کشور فراهم کرده است بنابراین با ایجاد شرایط امن و مناسب سرمایه گذاری در قزاقستان با افزایش سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت روبرو شده ایم و پس از آن گردشگران از راه خواهند رسید.

قزاقستان در سالهای گذشته بخصوص 5 سال اخیر چه تجربه ای در صنعت گردشگری و تعداد گردشگران خارجی داشته است ؟

با توجه به فعالیت هایی که اعلام شده قزاقستان در سال 2010 میلادی حدود 7/4 میلیون گردشگر را به خود جلب کرده است که رشدی معادل 8/8 درصد نسبت به سال قبل یعنی 2009 میلادی را تجربه کردیم . این در حالی است که از سال 2011 تا اول مارچ سال 2012 میلادی کشور من حدود 4/7 میلیون گردشگر را پذیرایی کرده است که این رقم حاکی از رشد بسیار بالای گردشگران خارجی قزاقستان است. البته این رشد فقط به گردشگری بین المللی مربوط نبوده بلکه با فرهنگ سازی مناسب توانستیم سفرهای داخلی را برای اتباع کشورمان نیز افزایش بخشیم بطوری که در سال 2010 با 10 درصد افزایش 5/4 میلیون نفر گردشگر داخلی را داخل مرزهای کشورمان به سفر فرستادیم . وازتخانه تحت اختیار من با اجرای برنامه ای کوتاه مدت و حمایت مالی دولت توانست 10 هزار تخت خواب به تعداد 67717 تخت هتل در سال 2009 بیافزاید بطوری که این کشور در سال 2010 میلادی حدود 78 هزار تخت خواب داشت البته روند افزایش تخت هتل ها هنوز هم ادامه دارد ودر صورت لزوم با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد. بنابراین توانسته ایم در ساخت هتل و سرمایه گذاری در این صنعت یعنی هتلداری 5/12 درصد رشد حاصل نماییم پس به عقیده من قزاقستان همچنان روند روبه رشد گردشگر را تجربه خواهد کرد.

دولت قزاقستان چه تسهیلاتی برای ورود گردشگران بین المللی به کشور داشته است؟

با توجه به اهمیت موضوع از نظر کشور طی نشست های طولانی با وزیر خارجه توانستیم به تفاهم برسیم که حذف روادید با توجه به سیاست های خارجی کشور عامل تعیین کننده ای برای افزایش گردشگران ورودی به قزاقستان خواهد بود بنابراین با درنظر گرفتن اولویت های سیاسی کشور وزیر امور خارجه با اتخاذ تصمیم هایی این روند را برای برخی کشور تسهیل کرد به عنوان مثال اتباع برخی از کشورهای اروپایی به محض ورود به فرودگاه یا مرزهای قزاقستان بدون معطلی روادید خود را دریافت خواهند کرد و اگر مشکل قانونی نداشته باشند وارد خاک قزاقستان می شوند. این روند برای دیگر کشورها با توجه سطح روابط خارجی ما با آنها متفاوت بوده برخی نیاز به دریافت روادید ندارند، برخی دیگر به محض ورود روادید خود را دریافت می کنند و برخی باید از طریق سفارت های ما در کشورهای دیگر روادید دریافت کنند به هر حال امیدواریم که در آینده نزدیک برای همه کشورها یک قانون آنهم حذف روادید را داشته باشیم.

در سالهای گذشته و نه چندان دور اجلاس متعددی مثل OSCE و MICE در قزاقستان برگزار شده است چه تصمیماتی در این اجلاس برای رشد صنعت گردشگری قزاقستان گرفته شد و جایگاه صنعت گردشگری قزاقستان به عنوان کشوری در آسیای مرکزی چیست؟

از سال 2009 میلادی تا پایان سال 2011 میلادی اجلاس ، نمایشگاهها و کنفرانس های زیادی برگزار شده است که تاثیرات بسیار خوبی در رشد و گسترش صنعت گردشگری کشورمان داشته است . سعی کرده ایم که با استفاده از تجربیات دیگر کشورها  و نقش برگزاری اینگونه اجلاس شرایط مناسبی برای رشد صنعت گردشگری قزاقستان فراهم کنیم. طبق تحقیقات ما پس از برگزاری اینگونه اجلاس و هماهنگی های به عمل آمده دید مثبت کشورها نسبت به قزاقستان باعث رشد سرمایه گذاری و ورود گردشگران خارجی به کشورمان شده است. اما مهمترین اتفاق طی این اجلاس دریافت میزبانی بازیهای زمستانی آسیایی در کشور مان بود که توانست موقعیت طلایی ای را در اختیار صنعت گردشگری قزاقستان قراردهد. بطوری که پس از برگزاری این بازیها رشد 5/10 درصدی سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان را شاهد بودم البته این سرمایه گذاری ها فقط در گردشگری نبود بلکه در دیگر صنایع نیز توانمندی های کشور پویا شد.

دیدگاه شما درباره پتانسیل های گردشگری قزاقستان به عنوان وزیر گردشگری چیست ؟ به عقیده شما قزاقستان به عنوان کشور گردشگرپذیر چه امتییازاتی نسبت به دیگر کشورهای همسایه خود دارد؟

همانطور که می دانیم کشور من ، کشوری غنی از نظر موقعیت های صنعت گردشگری در آسیای مرکزی است و به همین دلیل امکانات منحصر به فردی را در اختیار دارد. با توجه به فعالیت من گردشگران ورودی به 3 گروه تقسیم می شوند.

1 . کسانی که به دنبال آثار باستانی و فرهنگی وارد قزاقستان می شوند

2. گروه دوم طبیعت گردان قزاقستان هستند

3. گروه سوم گردشگران ورزشی هستند

بنابراین کشور من با در اختیار داشتن 9000 اثر باستانی و فرهنگی و 118 منطقه حفاظت شده طبیعی و البته امکانات ورزشی مناسب بهترین موقعیت را برای جذب این سه گروه گردشگر علاقمند به قزاقستان را خواهد داشت.  به عقیده من 11 پارک ملی حفاظت شده که در آنها امکانات برپایی کمپ های چند روز در اختیار ماجراجویان طبیعت قرارگرفته، می توان به عنوان بهترین سرمایه قزاقستان در صنعت گردشگری نام برد.

با توجه به بازیهای زمستانی آسیایی چه اقداماتی برای دریافت میزبانی این اتفاق ورزشی مهم انجام داده اید؟

همانطور که می دانیم این رویدادهای بزرگ ورزشی بهترین موقعیت برای رونق صنعت گردشگری در کشورهای جهان هستند بنابراین برای دریافت امتیاز میزبانی این رویدادها همیشه رقابت های بسیار سنگینی بین کشورها برقرار است اما تنوع آب و هوایی قزاقستان و اقلیم این کشور باعث شد تا دولت تصمیم بگیرد در چند رشته ورزشی سرمایه گذاری خوبی انجام دهد تا با این کار اجازه میزبانی  این رشته ها از طرف جامعه ورزشی را در بازیهای زمستانی به دست آورد. ساخت سالن های دوچرخه سواری و پیست های روباز، پیست های اسکی روی برف و صخره نوردی و کوهنوردی از جمله این اقدامات و سرمایه گذاری های منظم باشد. ساخت این اماکن ورزشی و البته امکانات ورزشی کشور قزاقستان باعث شد تا کمیته های برگزار کننده بازیها افتخار میزبانی این بازیها را به قزاقستان بدهند. این رویداد بزرگ ورزشی باعث ارتقای بسیار مهمی در صنعت گردشگری قزاقستان شد . برگزاری این بازی ها هرگز بدون همکاری دقیق و گسترده بین دو بخش ورزش و گردشگری میسر نبود.

برنامه شما برای رشد و گسترش صنعت گردشگری قزاقستان در دهه پیش رو چیست؟

قبلا اعلام کرده ام هرگز اهمیت جایگزینی درآمد صنعت گردشگری به جای صنعت نفت قزاقستان برکسی پوشیده نیست بنابراین از کوچکترین امکانات خودمان برای رونق در این زمینه یعنی صنعت سبز گردشگری استفاده خواهیم کرد. بدون شک برنامه های بلند مدت ما براین اساس تنظیم شده است ما با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان بین آسیا و اروپا در این دهه توجه ویژه ای بر بازار آسیای شرقی بخصوص چین خواهیم داشت . بنابراین برای معرفی گردشگری قزاقستان شرکت در اکثر نمایشگاهها و رویدادهای گردشگری جهان از اولویت های صنعت گردشگری و کاری بنده خواهد بود و توجه بخصوصی به گردشگران چینی خواهیم داشت اما نیم نگاهی هم به منطقه خاورمیانه و خلیج فارس داشته و داریم چون رشد گردشگران عرب در کشورمان را رصد کرده ایم.

مارچ 2012

مجله economy&tourism

برندهای معروف ایران

مقدمه

حمایت از تولید داخلی و تسهیل شرایط صادرات نیز از جمله برنامه ها و سیاستهای مشترک اکثر کشورها در این دهکده جهانی است که بدون چون وچرا برسر آن تفاوت دارند . ایران هم که به نوعی قصد رهایی از درآمدهای نفتی را دارد و به دنبال کمک به تولید داخلی و تسهیل شرایط صادرات غیر نفتی است از این قانون مستثنی نیست. تشویق ها و ترویج های سیاسی و اقتصادی دولت توانسته برخی از تولید کنندگان را موفق به دستیابی به مدارج بالایی از تجارت بین المللی کند و به کار گیری این سیاست نشان داده که در صورت حمایت دقیق و منسجم درآمد حاصل از فعالیت های اقتصادی شرکت های خصوصی و صادرات آنها با توجه به کیفیت و قیمت مناسب کالای تولید ایران توان جایگزینی صنعت نفت کشور را دارد.

با توجه به این اهمیت رهبر معظم انقلاب با ریزبینی هرچه تمام سال 1391 را به نام سال تولید و حمایت از تولید ملی نام گذاری فرمودند . این نام گذاری توسط ایشان در سالی که شاید فشار برخی تحریم ها و کارشکنی های دولت های غربی مشکلاتی برای صنایع ایران ایجاد کرده می تواند امیدی برای خودکفایی و مقابله با اثرات منفی اینگونه کارشنکی ها باشد. از این رو تمامی دستگاه ها و صنایع ایران با در نظرگرفتن رهنمود ایشان با تلاشی مضاعف به فعالیت اقتصادی خود ادامه خواهند داد و سیاست های تجاری خود را با این دیدگاه در نظر خواهند گرفت.

بنابراین بجاست که رسانه ها و مطبوعات کشور در انعکاس موفقیت برخی از این شرکت های خصوصی و افتخارات کسب شده توسط آنها و کارخانجات تولیدی بیش از پیش بکوشند تا انتشار چگونگی موفقیت آنها روشنی راه تازه کاران یا دیگر صنایع باشد، از این رو و با درنظر گرفتن این مهم روزنامه جام جم در مقاله حاضر نام برخی از شرکت های خصوصی و سهامی عام را که روند مثبتی در پیشرفت اقتصادی داشته اند را معرفی کرده هرچند بسیاری از شرکت های دولتی یا شبه دولتی ایران از این شرایط برخوردار هستند اما جام جم به قصد معرفی خصوصی ها فقط به معرفی اینگونه شرکت ها پرداخته است.

اگرچه اینگونه مقالات یا مطالب در جراید کشور حکم تبلیغ را داشته و با برچسب های مختلف از ارزش خبری آنها کاسته می شود اما جام جم بدون هیچ گونه منفعت مادی و صرفا برای حمایت از تولید ملی و به واسطه پیام مقام معظم رهبری این عرف را نادیده گرفته و از نام بردن خصوصی های موفق دریغ نکرده است بنابراین مطالعه این مقاله برای شما که علاقمند به حمایت تولیدات ایرانی هستید خالی از لطف نیست. لازم به یادآوری است که کلیه اطلاعات مندرج در این گزارش از وب سایت اختصاصی شرکت های نام برده شده تامین شده و جام جم هیچگونه تصرفی در آنها نداشته است.

استیل البرز

شهر شیراز اینبار نه شهر شعر و ادب بلکه با صنعتش شهره عام و خاص شده است . شرکت استیل البرز به عنوان یکی از صنایع مهم این شهر افتخارات صنعتی را در کنار شعر و ادب برای شیراز به ارمغان آورده است. این شرکت که در زمینه تولید سینک ظرفشویی فعالیت می کند با ظرفیت اسمی سالانه 200 هزار قطعه سینک ظرفشویی پا به عرصه اقتصادی ایران زمین گذاشت و پس از چند سال تلاش و کوشش متخصصان داخلی در کنار فن آوری نوین امروز علاوه بر سینک ظرفشویی ، هود ، اجاق گاز نیز تولید می کند . ظرفیت این کارخانه امروزه چیزی حدود یک میلیون و پانصد هزار عدد از اینگونه محصولات است اگرچه این شرکت بازار ایران را تغذیه می کند اما با توجه به بازاریابی و اهداف بلند مدت شرکت استیل البرز محصولات شرکت توانسته اند وارد بازار جهانی نیز شوند و در کشورهای اطراف ایران وحتی اروپایی نامی آشنا از محصولات تولید ایران باشند و ارزآوری مناسبی برای صنایع غیر نفتی و خصوصی ایران داشته باشد.

هرچند این شرکت با مواد اولیه خشن و سخت سر و کار دارد اما در نهایت با توجه به تنولوژی و ریزبینی متخصصان داخلی آن محصولی زیبا و با کیفیت روانه بازار می شود که مشتریان داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کنند. شرکت استیل البرز برخی از مواد اولیه خود را از دیگر کشورهای جهان تامین می کند و با انجام عملیات صنعتی ارزش افزوده مناسبی از این طریق برای محصول تولیدی خود به دست می آورد و در عرصه اقتصادی ایران به درجات مناسبی دستیافته است و البته با دریافت گواهینامه های بسیار معتبر جهانی همیشه جایگاه محصول با کیفیت ایرانی را حفظ کرده است.

امرسان

با توجه به وجود صنایع مادری چون کارخانجات ذوب آهن و فولاد در کشور و همچنین گستردگی بازار داخلی ایران، زمینه ساخت لوازم خانگی مثل گاز، یخچال فریزر و ... در کشور کاملا مهیاست . بنیانگذار کارخانه امرسان سلطان حسین فتاحی در سال 1366 متوجه این پتانسیل داخل کشور شد و از آن به بهترین شکل در جهت رشد، شکوفایی صنایع غیر نفتی ایران و اشتغالزایی استفاده کرد و شرکت صنعتی امرسان را بنا نهاد. این شرکت ابتدا با ساخت فریزرهای خانکی وارد بازار داخلی و محصولات خانگی ساخت ایران شد اما پس از مدتی کوتاه توانست با اتکاء به پشتوانه تخصصی ایرانی و مواد اولیه ایران مدلهای متنوع تری را برای خانواده های ایران طراحی و تولید کند .

سیاست مدیریت شرکت برای دستیابی به بازار های جهانی و صادرات محصول ایرانی باعث شد تا شرکت امرسان با توجه به کیفیت محصولات خود گواهینامه های لازم و معتبر جهت صادرات محصولاتش را به دست آورد و با توجه به نیاز بازار کشورهای همسایه قدم در بازار تجارت بین المللی بگذارد . امرسان پس از حدود سی سال تولید و نوآوری در زمینه تولیدات لوازم خانگی توانسته همیشه برای مشتریان خود طرحی جذاب و کارآمد باشد.

دینا

هرگاه صحبت از کارخانجات مواد غذایی می شود معمولا کارخانجات شیرینی و شکلات و انواع اسنک در خاطرمان زنده خواهد شد. شرکت دینا یا در اصل نیسان شرق هم یکی از نامهای مشهور در صنایع غذایی ساخت ایران است. این شرکت از سال 1338 فعالیت خود را در استان خراسان آغاز کرده است . شرکت نیسان شرق در ابتدا صرفا تولید کننده نوشابه کانادا درای بود و در زمینه شیشه زدن نوشابه گازدار فعالیت می کرد با توجه به این پیشینه این شرکت توانسته امروز نوشابه های پپسی و سون آپ را نیز تولید کند.

از آنجا که همیشه این نوشیدنی ها با خوردن تنقلات کامل می شدند شرکت نیسان شرق یا همان دینا تصمیم به تولید محصولات دیگری چون چیپس سیب زمینی و انواع اسنک گرفت، که امروزه محصولات آن برای همه ما از بزرگ وکوچک نامی آشناست. شرکت نیسان شرق هم اکنون 6 زیر مجموعه دیگر را نیز رهبری می کند که هر کدام تولید کننده یکی از محصولات مورد نظر شرکت دینا هستند به هر حال چیپس ، پفک، انواع اسنک، و نوشیدنی های غیر الکی از محصولات امروزه این شرکت است که علاوه بر پوشش بخش اعظم نیاز داخلی از مرزهای ایران نیز گذشته اند و در کشورهای اطراف فروشی مناسب دارند و توانسته اند ذائقه آنطرف مرزها را نیز به خود جلب کنند. این شرکت توانست با انتخاب شعار طعم خوش لحظه ها نام شرکت دینا را در ذهن مشتریان خود همیشه زنده نگهدارد.

چرم مشهد

تجارت مصنوعات چرمی و چرم خام از گذشته های دور تجارتی پرسود وجالب بوده است. شرکت چرم مشهد هم با توجه به وجود امکانات بالقوه در ایران در این تجارت سال 1375 وارد عرصه تجارت چرم ومصنوعات چرمی ساخت ایران شد. شرکت چرم مشهد با توجه به نیاز داخل و منابع موجود محصولات خود را روانه بازار مصرف کرد. کارخانجات چرم مشهد در مساحتی حدود چهل هزار مترمربع و زیربنای سالنی دوازده هزار متر مربعی فعالیت اقتصادی خود را در زمینه تولید محصولات چرمی آغاز کرده است این شرکت توان تولید چهار میلیون وششصد هزار فوت مربع چرم گوسفندی و شصت هزار عدد البسه چرمی و حدود چهارصد هزار عدد هدایای تبلیغاتی چرمی را طی یکسال کاری دارد.

 یکی از سیاست های جالب توجه مدیریت این شرکت برای کنترل بازار مصرف داخلی و خارجی ، عرضه مستقیم کالای تولیدی شرکت بود بطوری که این شرکت در حال حاضر حدود 30 مرکز فروش در سراسر ایران دارد و گوشه چشمی به آنطرف مرزها نیز داشته است. شرکت چرم مشهد توانسته با انعقاد قراردادهای عمده با سازمان ها و ارگان دولتی و خصوصی بازار مصرف جدیدی برای محصولات خود ایجاد کند که در واقع سیستم نوینی برای توزیع محصولات و فروش آنها بوده است.

نیک کالا

این شرکت تولیدی و صنعتی تقریبا نیم قرن سابقه تولید لوازم خانگی را در کارنامه خود دارد، تولید اجاق و بخاری نفتی از ابتدایی ترین تولیدات این شرکت بوده که با آغاز بهره برداری از گازطبیعی در شهرها و فراگیر شدن نیاز محصولات گازسوز در داخل و خارج از کشور این شرکت به این نیاز پاسخ داد و وارد عرصه تولید محصولات گازسوز برای مصارف داخل و خارج از کشور شد.

شرکت نیک کالا از سال 1342 با مساحتی حدود یکصدو سی هزار مترمربع فعالیت اقتصادی خود را ادامه داده و امروز با حدود چهارصد پرسنل خود به عنوان برندی معروف و ساخت ایران در زمینه تولید انواع محصولات گاز سوز شناخته شده است. این شرکت توان تولید محصولات خود را طی یکسال و در یک شیفت کاری دویست و چهل هزار عدد انواع بخاری و شومینه گازی اعلام کرده است. بنابراین با توجه به ظرفیت تولید این کارخانه علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی محصولات صادراتی نیز از مرزهای کشور گذشتند و در منازل کشورهای همسایه ایران افتخاری برای صنعت کشور شدند. نیک کالا با توجه به حساسیت محصولات تولیدی خود توانسته با کنترل کیفیت محصولات انواع گواهینامه های لازم برای صادرات و فروش داخلی محصولات خود را  به دست آورد و به عنوان کالایی ایمن جای خود را در منازل مصرف کنندگانش بگشاید.

آبسال

بازار تولید لوازم خانگی در سراسر جهان بازاری بسیار پردرآمد و البته رقابتی شناخته شده است . بیشتر کشورهای صنعتی سعی در تولید برندی مشهور در این زمینه داشته و دارند تا با صادرات اینگونه محصولات توان تولیدی کشورشان را به دیگر نقاط جهان معرفی کنند. چون این محصولات هنگامی که داخل منازل استفاده می شوند همیشه پیش چشم مصرفکنندگان هستند و همانند تبلیغی دایمی برای کارخانه و کشور سازنده در ذهن آنها باقی خواهند ماند.  شرکت آبسال هم با این افق در کشور ایران و سال 1335 شمسی تاسیس شد اما این شرکت ابتدا به نام شرکت لعاب ایران فعالیت خود را شروع کرد. بشقاب و قوری از تولیدات معروف این شرکت برای مصرف کنندگان بود .

پس از مدتی و با توجه به رشد صنعتی کشور شرکت لعاب ایران در سال 1345 به شرکت اونیورسال (سهامی خاص) تغییر نام داد و با تولید اجاق گاز رومیزی پا به عرصه تولید لوازم خانگی گذاشت یک دهه بعد یعنی در سال 1355 شرکت اونیورسال به سهامی عام تبدیل شد و پس از یک دوره تلاش و کوشش و نوآوری در زمینه تولید محصولات خانگی  سال 1362 نام تجاری آبسال را برای خود انتخاب کرد و با اتکاء به توانایی متخصصان داخلی وتجربه خود در این عرصه حضوری قدرتمند را به ثبت رساند. شرکت آبسال امروز با دویست و چهل هزار میلیون ریال و حدود یکهزار نفر پرسنل خود بیش از نیم قرن حضور در خانه ها را تجربه کرده ونامی خوش از خود در اذهان مصرف کنندگان داخلی و خارجی خود برجای گذاشته است. محصولات آبسال امروز در برخی از کشورهای همسایه ایران مورد استفاده است و توانمندنی متخصصان ایرانی را با برندی ایرانی برایشان نمایان کرده است.

فراسو

قرن بیستم شروعی انفجاری در عرصه تکنولوژی را به خود دید و تجربه کرد بطوری که دنیای مجازی با صفر و یک هایش جهان کنونی ما را اشغال و به نوعی رشد و ارتقای صنعتی و علمی کشورها را به این اعداد منوط کرد. به همین دلیل احمد علی پور فطرتی ، علی علی پور فطرتی و کامبیز رشیدی با توجه به این مهم تصمیم به تاسیس شرکتی در زمینه تکنولوژی و الکترونیک را گرفتند بنابراین شرکت فراسو به همیت این سه نفر در سال 1368 شمسی به ثبت رسید و با تولید صفحه کلید کامپیوتر وارد دنیای مجازی و صفر و یک های آن شد. این شرکت کم کم و به پشتوانه هوش ایرانی به دیگر عرصه های کامپیوتری یعنی ساخت و تولید دیگر قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر نیز دست یافت و نام کشورمان ایران را در عرصه صفر ویک و البته دنیای مجازی در مقامی مناسب قرار داد. شرکت فراسو هم اکنون حدود 300 نفر پرسنل دارد و محصولاتی چون موس؛ دسته های بازی، صفحه کلید، مانیتور ال سی دی را تولید می کند. محصولات این شرکت علاوه بر تامین نیاز داخلی و جلوگیری از خروج ارز به بازارهای بین المللی نیز دست یافت و محصولات خود را در مراکز علمی بسیاری از کشورهای همسایه ایران به کار گرفت.

به هر حال این شرکت همانند تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده و در این عرصه نامی آشنا برای نیازمندانش شناخته شده و کارشکنی های غرب و تحریم های این کشورها هیچ تاثیری بر روند پیشرفت صفر و یک های فراسو نداشته به گونه ای که حتی برخی از این کشورها هم از محصولات فراسو استفاده می کنند و به عنوان خریدار عمده محصولات این شرکت هستند.

هاکوپیان

اگرچه صنعت پوشاک و مد به عقیده بسیاری از دست اندرکاران در قاره سبز رونق خوبی به خود دیده اما هنرمندان و طراحان ایرانی نیز در این بین جایگاه مناسبی برای خود به دست آورده اند و برندهای مشهوری را به نام ایران به ثبت رسانده اند. یکی از این برندها، هاکوپیان که در سال 1349 شمسی شروع به کار کرده ، است. هاکوپیان که به عنوان برندی معروف در صنعت پوشاک مردانه با استفاده از تجارب و هنر ایرانی توانسته علاوه بر تسخیر بازار داخلی به سوی بازارهای بین المللی حرکت کند و علاوه بر 300 هزار مشتری ثابت داخلی در دیگر نقاط این کره خاکی علاقمندانی به خود اختصاص داده است.

پوشاک هاکوپیان که توسط سومبات هاکوپیان بانیانگذاری شده امروزه علاوه بر تولید و عرضه پوشاک رسمی آقایان به طراحی وساخت دیگر لوازم شخصی آقایان مثل ساعت، ادکلن و ... روی آورده است وبرندی کامل را برای سلایق مختلف ایرانی گردآوری کرده است.

این تولیدی قصد دارد آراستگی و شیک پوشی مردان ایران زمین را به دیگران معرفی و آنها را با توانمندی طراحی لباس ایرانی آشنا کند. این شرکت تولیدی مشتریان خود را به عنوان اعضای خانواده هاکوپیان می شناسد و با راه اندازی کلوپی به این نام آنها را همیشه در رشد و شکوفایی خانواده و استحکام آن حمایت می کند و از این طریق حقوق آنها را برای داشتن البسه ای مناسب و با کیفیت و البته با قیمتی مناسب حفظ می کند.

تک ماکارون

استفاده از پاستا یا همان ماکارونی چندی است که برای هموطنان عزیز به امری روزمره تبدیل شده و با توجه به ارزش غذایی این محصول توانسته جای خود را به عنوان وعده غذایی کامل در سبد خانواده بگشاید. به همین دلیل همیشه مشتریان این محصول خوراکی به دنبال کیفیت و قیمتی مناسب بوده اند اگرچه محصولات متعددی در این زمینه تولید شده اند اما نام تک ماکارون از سال 1377 برای علاقمندان این خوراکی لذیذ نامی آشناست.

این شرکت توانسته با ارزیابی دقیق از نیاز روزانه مردم و ذائقه بازار هدف خود همیشه یک گام جلوتر از دیگران حرکت کرده است. از بدو تاسیس این کارخانه تا کنون این شرکت توانسته 6 خط تولید را فعال کند و چیزی بالغ بر 450 تن محصول را روانه بازار مصرف کند. استفاده از روشهای نوین تهیه آرد و خمیرمایه و سیستم های نوین خشک کن توانسته به تک ماکارون کمک کند تا با مصرف بهینه انرژی هزینه های خود را کاهش دهد و از نظر اقتصادی محصولی مفیدبرای خانواده های باشد. مدیریت این کارخانه برای حفظ و کنترل کیفیت محصولات کارخانه اقدام به راه اندازی سیستم آسیاب گندم و همچنین تصویه آب در کارخانه به صورت مستقل کرده اند. مساحت 120 هزار مترمربعی این کارخانه حاکی از توان بالای تولید تک ماکارون است که علاوه بر تامین نیاز داخلی می تواند صادراتی قابل توجه به کشورهای همسایه داشته باشد. محصولات این کارخانه به کشورهایی چون آلمان ، ترکمنستان، هلند، قزاقستان، لبنان ، اردن ، شارجه، بحرین ، سومالی ، نیجریه ، تاجیکستان، عربستان صادر می شود و آنها را با کیفیت واقعی محصولات غذایی ایرانی آشنا می کند.

بوتان گاز

شاید روزی تصور استفاده از گاز طبیعی برای بشر غیر قابل باور بود یا حتی اصلا از وجود این نعمت خدادادی بی خبر بود. اما پس از شناخته شدن این نعمت و آشنایی با موارد مصرف آن صنایع وابسته به آن روز به روز گسترده تر شدند. بنابراین با توجه به منابع عظیم این نعمت خدادادی در کشورمان جای خالی شرکت تولیدی لوازم گاز سوز نیز کاملا حس می شد.

به همین دلیل شرکت بوتان در سال 1332 شمسی تاسیس شد تا رفاه را برای خانواده های ایرانی به ارمغان بیاورد کم کم آشپزخانه های هیزمی و چراغ های نفتی از میان رفت و حاصل تلاش صنعت گران ایرانی این شرکت جای آنها را گرفت و آسایش و آرامش را برای بانوی ایران به ارمغان آورد. امروزه بیش از ده میلیون خانوار از محصولات این شرکت استفاده می کنند و به نوعی زندگی روزانه آنها به محصولات بوتان وابسته شده است. از ابتدای تاسیس این شرکت تا کنون سه نسل مختلف از تکنولوژی یکی پس از دیگری توسط صنعت گران و متخصصان آن وارد بازار مصرف ایران و خارج از آن شده است . بوتان امروز بیش از 200 محصول را تولید و روانه بازار مصرف کرده است و البته با دریافت انواع گواهینمامه های معتبر جهانی از نظر کیفیت و استانداردهای بین المللی جای محصولاتش را در دیگر کشورهای جهان گشوده است سرمایه این شرکت در حال حاضر حدود 000/000/000/30 ریال برآورد شده است. و علاوه بر تولید محصولات کامل گازسوز و صادرات آن اقدام به صادرات قطعات نیز کرده است. از جمله بازار هدف این محصولات را می توان آلمان ، هلند و انگلستان نام برد.

پالاز موکت

همه ما علاقمندیم خانه ای گرم ونرم برای خود مهیا و اوقات خوشی را در کنار خانواده سپری کنیم به همین دلیل پس از تهیه مسکن به فکر مفروش کردن آنه خواهیم بود. شرکت پالاز موکت یکی از چندین شرکت تولید کننده موکت و فرش ماشینی از جمله برندهای معروف ایرانی هست که نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است. این شرکت اولین تولید خود را در سال 1356 شمسی به بازار مصرف داخلی ایران معرفی کرد.  این شرکت به مدیریت احمد ماشینچی توانسته سالانه حدود یک میلیون متر مربع انواع موکت و فرش ماشینی را تولید کند و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند . شرکت پالاز موکت با بهره گیری از هنر ایرانی و تخصص فرزندان آن توانسته محصولات خود را به خانه کشورهای اطراف ایران بفرستد و نام نیک محصولات ایرانی را به آنها معرفی کند. سیستم دقیق بازاریابی در کنار کیفیت برتر محصولات از جمله رموز موفقیت این شرکت بوده است.

کاله

محصولات صنایع غذایی کاله که از ابتدا با ماست و بستنی وارد زندگی ما شد امروز به عنوان یکی از برندهای مشهور ایرانی در صنایع غذایی کشور شناخته شده است. این شرکت توانسته پس از تاسیس سبد کالای بسیار کاملی را در اختیار مشتریان ایرانی و خارجی خود قرار دهد .  شرکت کاله که سال 1353 شمسی تنها با سه لیتر روزانه شروع به کار کرده امروز چیزی حدود 1200 تن شیر را هر روز می بلعد و به محصولات خود تبدیل می کند.  این رشد طی چند سال واقعا حیرت انگیز بوده و حاکی از موفقیت سیستم مدیریت و بهره وری این شرکت بوده است.

شرکت کاله پس از موفقیت در بازار محصولات لبنی وارد بازار محصولات پروتئینی شده و نام آشنا در عرصه تولید محصولات حلال در کشورهای مسلمان معرفی شده است و چیزی حدود 300 تن محصولات پروتئینی را تولید می کند.  به گفته مدیرعامل این شرکت غلامعلی سلیمانی شرکت کاله در سال گذشته تنها 600 کانتینر محصولات خود را به عراق صادر کرده است بنابراین کاله توانسته برندی ساخت ایران اما جهانی شود. شرکت کاله برای کنترل بازار خود اقدام به راه اندازی دفاتری در کشورهای عمان، مالزی و دبی کرده است تا آنها با توجه به نیاز بازار هدفشان بتوانند محصولات کاله را به خوبی در منطقه تحت پوششان توزیع کنند.  اما اگر از خریداران خارجی این شرکت بخواهیم نام ببریم فرانسه، دبی اصلی ترین آنها هستند.

مدیرعامل شرکت اینگونه می گوید: مشکلات اقتصادی در کشورهای اروپایی و آمریکایی بهترین فرصت را برای حضور شرکت های ایرانی در زمینه صنایع غذایی ایجاد کرد در حالی که اکثر فعالان اقتصادی فکر می کردند تولید ایرانی گران تمام می شود ولی ما با مدیریت دقیق و به روزرسانی شده توانستیم با بهره وری کامل وارد عرصه بین المللی صنایع غذایی شویم. بنابراین مشکلات نباید مانع راه ما باشند بلکه باید راه حل آنها را بیابیم.

گروه تولیدی صنعتی گلرنگ

بحث نظافت و پاکیزگی پس از متمدن شدن بشر و آغاز شهر نشینی یکی از اصلی ترین دغدغه های انسان بوده و به جرات می توان گفت که این صنعت یا تجارت یکی از قدیمی ترین صنایع یا تجارت تاریخ بشر بوده است. گروه صنعتی گلرنگ هم که نامی آشنا درصنعت شوینده های ایرانی است در این تجارت خوش درخشیده است. محمد کریم فضل بنیانگذار این شرکت به واسط تجربه پدری خود در صنعت صابون سازی به حرفه روی آورد اما او توانست تجربه های گذشته خود را با امکانات نوین امروزی در هم آمیزد و برندی موفق را به بازار ایران و خارج از مرزها معرفی کند.

موسس این شرکت کار خود را در تهران از اوایل دهه چهل شمسی شروع کرد و با تولید مایع ظرفشویی اولین کارگاه تولید مواد شوینده خود را فعال کرد و پس از مدتی دومین محصول خود یعنی مایع سفید کننده را روانه بازار مصرف داخلی کرد او پس از موفقیت اولیه با این دو محصول در اوایل دهه پنجاه شرکت پاکشو را تاسیس کرد و رشد روز افزون آن را شاهد بود. این شرکت توانست با غلبه بر مشکلات صنعتی در دوران دفاع مقدس زمینه ساز کارآفرینی بسیار مناسبی در کشور داشته باشد و به جای تعدیل نیروهای خود اقدام به جذب متخصصان و نیروهای کارآمد کرد و با دیدی باز توانست رشدی مناسب را تجربه کند.

شرکت گلرنگ با توجه به اتخاذ تصمیم های نوین بازاریابی و پخش محصولات تولیدی خود امروز توانسته 206 محصول خود را به خوبی داخل و خارج از مرزهای ایران به فروش برساند و برندی ایرانی و باکیفتی را وارد زندگی روزانه مشتریان خود کند. گلرنگ امروزه 12 شرکت زیر مجموعه دارد که همگی در تولید و تکمیل محصولات این شرکت نقش مفیدی ومستقلی دارند . گلرنگ هم اکنون جزو 100 شرکت برتر تولیدی داخلی است.

یک ویک

برندی ایرانی که تقریبا در 19 کشور جهان به غیر از ایران طعم و مزه غذاهای ایرانی را به دیگران یادآوری می کند . این برند که یکی از 10 برند شرکت دشت مرغاب (سهامی عام) است برای همه ما ایرانیان باعث افتخار در تولید ملی و کیفیت مواد غذایی تولیدی  ایران است. شرکت دشت مرغاب در سال 1346 شمسی تاسیس شد و در سال 1374 به شرکت سهامی عام تبدیل شده است. شرکت دشت مرغاب با توجه به بهره گیری از دانش و تخصص علمی جوانان ایرانی و البته محصولات با کیفیت زراعی ایران زمین توانسته تا کنون بهترین محصولات غذایی را سرسفره متقاضیان خود برساند که البته این هدف اصلی تاسیس این شرکت بوده است.

شرکت دشت مرغاب توانسته با کنترل کیفیت محصولات خود انواع گواهینمامه های بهداشتی و استانداردی جهانی را دریافت کند و از این طریق محصولی بهداشتی و کاملا سالم برای صادرات و ورود به بازار های بین المللی را تولید کند.  محصولات یک و یک امروز سر سفره ساکنان کشورهای آمریکا، سوئد، ایتالیا، انگلستان، فرانسه ، آللمان ، استرالیا، امارات متحده عربی، عربستان ، مکزیک، چین ، کانادا، ژاپن، کویت ، قطر و هندوستان قرار گرفته است. این شرکت توانسته با شعار دسترسی آسان به غذایی سالم و ارزان به تازگی وارد بازار کشورهای آمریکای لاتین نیز بشود بنابراین یک و یک برندی ایرانی و فراگیر علاوه بر تامین نیاز داخلی در جهان نیز  شناخته شده است.

پارس خزر

جذب سرمایه و تخصص خارجی از ابتدا جزء دستور کار اکثر دولت هاست که ایران هم از این قانون مستثنی نبوده بنابراین سال 1347 شمسی شرکت توشیبای ژاپن با سرمایه گذاری و مشارکت فنی متخصصان ایرانی در ایران به تاسیس کارخانه پارس توشیبا کرد. این شرکت که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت داشت در استان سرسبز گیلان شروع به کار کرد. شرکت پارس توشیبا از ابتدا در عرصه تولید محصولات کوچک برقی حضوری قدرتمند داشته است . پس از این مشکارت و بعد از انقلاب اسلامی در سال 1361 به شرکت صنعتی پارس خزر تغییر نام داد و بصورت سهامی عام اداره شده است.

این شرکت در 20 گروه محصولی حدود 147 مدل لوازم کوچک خانگی تولید و در بازار داخلی و خارجی به فروش می رساند. شرکت پارس خزر باتوجه به پشتوانه تجربی و تخصصی خود توانسته انواع گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز جهت حضور در بازارهای بین المللی را به دست آورد تا با کیفیت خود نام محصول ایرانی را در خانه های مصرف کنندگان خود همیشه زنده نگهدارد. این شرکت چند شرکت زیر مجموعه را نیز در اختیار دارد که در واقع برخی از آن مسئول تولید قطعات یدکی و مواد اولیه کارخانه اصلی را برعهده دارند.

پارس خزر برند ایرانی امروزه در کشورهایی چون آلمان ، انگلستان، دانمارک، اتریش ، هلند و ایتالیا و همچنین ارمنستان، کانادا، افغانستان، آذربایجان، تاجیکستان و استرالیا مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به فروش بالای این محصول در کشورهای یاد شده شرکت پارس خزر اقدام به راه اندازی دفتر نمایندگی در برخی از این کشورها کرده است.

دارو پخش

مبحث پزشکی و سلامت جامعه در واقع یکی از اصلی ترین دغدغه های هر کشور دراین کره خاکی است و با توجه به اهمیت موضوع بیشتر کشورها سعی در خودکفایی در این صنعت را دارند. بنابراین تاسیس کارخانه داروسازی داروپخش یکی از رویدادهای مهم پزشکی نیم قرن اخیر ایران بوده است.

این شرکت در سال 1335 به عنوان بنگاه خیره داروپخش وابسته به سازمان خدمات اجتماعی و با همکاری یک شرکت انگلیسی شروع بکار کرد. داروپخش که قصد تامین دارویی فقط 5 بیمارستان را داشت با اعزام برخی از متخصصان خود برای آموزش به خارج از ایران در سال 1341 توان تولید بیش از 300 قلم دارو را به دست آورد و شرکت داروپخش در تابستان 1342 و در مساحتی حدود دویست هزار متر مربع فعالیت خود را رسما آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت سهامی عام جایگاه اول در تولید دارو را در ایران دارد و فروش ریالی آن شرکت توانسته رتبه نخست را برای داروپخش را برای این شرکت به ارمغان آورد.

اما دارو پخش با توجه به تخصص متخصصان ایرانی و تکنولوژی بالای این شرکت حتی در دوران تحریم نیز توانسته پیشرفت های مناسبی داشته باشد و محصولات خود را به بیش از 30 کشور جهان به نام برندی ایرانی صادر کند.  شرکت داروپخش حضور 20 ساله خود را در عرصه بین المللی و صادرات دارو مدیون توانمندی تخصصی جوانان ایرانی می داند و به عنوان پنجاه و دومین شرکت تولیدی بین 100 شرکت برتر ایران است.

ایران رادیاتور

صنعت خودروسازی در دنیای امروزی در واقع صنعتی مهم و استراتژیک جهت ارزآوری کشورها شناخته شده است. ایران رادیاتور هم با توجه به حضور 2 خودروساز عمده کشور در سال 1341 تاسیس شد و با ظرفیتی حدود 15 تا 30 هزار قطعه رادیاتور به عنوان اولین واحد صنعتی و تولید کننده رادیاتور کشور آغاز به کار کرد. این کارخانه به مساحتی حدود 27 هزار مترمربع و سیصد و پنجاه نفر پرسنل در حال حاضر به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه فعالیت می کند. این شرکت حدود نیم قرن تجربه خود را در صنعت رادیاتورسازی  به خودرو اختصاص نداده و در زمینه مبدل های حرارتی نیز فعالیت مناسبی داشته است. ایران رادیاتور در حال حاضر با توجه به تخصص نیروی کار خود و با بهره گیری از تکنولوژی مدرن بیشتر نیاز داخلی را تامین و دست به صادرات نیز زده است.

سرمایه این کارخانه صنعتی هم اکنون حدود 140 میلیارد ریال و با ظرفیت تولید حدود 2 میلیون رادیاتور و مبدل حرارتی سالانه 60 درصد نیاز داخلی را تامین می کند.

این شرکت که سابقه 30 سال صادرات را در کارنامه خود ثبت کرده حدود 20 درصد از تولید خود را به 15 کشور مختلف صادر می کند که عبارتند از : فرانسه، روسیه ، آذربایجان، اسلواکی، اسلونی، اکراین، الجزایر، امارات ، ایتالیا، ساحل عاج ، سنگال، قزاقستان، ارمنستان و عراق.

گلبافت

منسوجات ایرانی از قدیم الایام مورد توجه بازارهای کشورهای اطراف بوده و این صنعت که در برخی استان های ایران به صورت نمادی از صنعت آن شهر شناخته شده است که اصفهان نیز یکی از این شهرهاست . شرکت گروه صنعتی گلبافت در این شهر به شهرت رسیده است شرکت گلبافت که در سال 1348 با امکاناتی بسیار محدود و قضایی کوچک توسط سید محمد جواد سلاله نوری بنا نهاده شده امروز یکی از کارخانجات موفق ایران است. این شرکت هم اکنون یکی از کارخانجات معروف خاورمیانه بخصوص در جهان اسلام مطرح شده و محصولات خود را با نام تولید ایران به فروش می رساند.

این شرکت که علاوه بر تولید منسوجات خانگی به تولید و طراحی لوازم دکوراسیون داخلی مشهور شده محصولات خود را علاوه بر ایران در کشورهایی چون آلمان؛ ایتالیا و اسپانیا و البته کشورهای همسایه ایران به فروش می رساند شاید اکثر هموطنان ایرانی این شرکت را با کالای خواب این شرکت بشناسند اما گلبافت در زمینه طراحی و تولید پارچه های لباس عروس و پارچه های گردبافی شده و البته تابلوفرش سنتی ایران توانمندی های بسیاری داشته و دارد و کالای خواب آن تنها بخش کوچکی از توانایی تولید کالای ایرانی این شرکت است.

شرکت گلبافت چند زیر مجموعه تولیدی را رهبری می کند بطوری که اکثر این زیر مجموعه ها به نوعی وابسته به کارخانجات مادر هستند و در جهت ارتقای محصولات نهایی تلاش دارند یکی از زیر مجموعه های این شرکت ، شرکت گلدیس اصفهان است که با 100 نفر پرسنل روزانه حدود 1300 تخته انواع پتو مینک و نمدی را تولید می کند. محصولات این شرکت در بسیاری از کشورهای اطراف ایران برندی شناخته شده از ایران است.

آب معدنی دماوند

طبق عادت وقتی تشنه شدیم به سراغ آب خواهیم رفت و با نوشیدن جرعه ای آب رفع عطش خواهیم کرد. با توجه به اینکه 70 درصد وزن بدن ما را آب تشکیل داده نوشیدن آب سالم و تمیز همشیه از اصلی ترین نیازهای انسان بوده . چند سال هست که بحث آب معدنی و یا آبهای بسته بندی شده در جهان به تجارتی پرسود تبدیل شده و این تجارت راه خود را به ایران نیز باز کرده است و با توجه به سرچشمه های آب معدنی در سراسر ایران این کشور پتانسیل بسیار مناسبی برای راه اندازی مجتمع های تولید آب معدنی و آب بسته بندی شده را دارد. در بین تعداد بسیاری از شرکت های آب معدنی نام شرکت دماوند برای همه ما آشناست و این شرکت را شاید به عنوان اولین عرضه کننده آب معدنی بتوان معرفی کرد.

شرکت پریه فرانسه که خودنامی معتبر در تولید آب معدنی است سال 1352 بابررسی چشم علاء دماوند این چشم را بهترین چشمه برای سرمایه گذاری دانست و با احداث کارخانه تولید آب معدنی دماوند سال 1356 به مدیریت ونسان لارنو محصولات خود را با نام تجاری چشمه وارد بازار ایران شد این شرکت که توانسته بود با کیفیت محصولات خود نظر اکثر مشتریان را به خود جلب کند در سال 1377 با همکاری شرکت ویشی فرانسه به قدرت رقابتی خود افزود و باردیگر در صدر قرار گرفته است. شرکت آب معدنی دماوند که روزانه توان تولید بیش از یک میلیون بطری آب معدنی را دارد هم اکنون حدود 40 درصد بازار داخلی را در دست گرفته است و با توجه به تقاضای روز افزون تا چندی پیش صرفا نیاز داخلی را تامین می کرد اما با راه ا ندازی سیستم های نوین و خطوط تولید جدید به فکر صادرات آب معدنی دماوند نیز افتاد و وارد عرصه تجارت بین المللی شد شرکت آب معدنی دماوند تا کنون بیش از 30 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی داشته بصورتی که توانسته مهمترین گواهینامه های کیفیت بین المللی را دریافت کند تا در بازار های جهانی توان رقابت داشته باشد. این شرکت امروزه با 370 نفر پرسنل دارای بزرگترین خط تولید آب معدنی در خاورمیانه است.

ماهان ایرلاین

شاید یکی از تجارت هایی که نیاز به سرمایه گذاری سنگین دارد تاسیس شرکت خدمات هواپیمایی یا همان خطوط هوایی خصوصی در سطح جهان باشد. اگرچه شاید در گذشته افرادی که بانک دار بودند به عنوان ثروتمندترین تجار یا اشخاص شمرده می شدند که شاید هم امروزه نیز چنین باشد. اما صنعت حمل و نقل هوایی را می توان همردیف آن دانست این شرکت ها معمولا به صورت انفرادی شروع به کار نمی کنند بلکه چندین سرمایه گذار در کنار هم اقدام به راه اندازی اینگونه شرکت ها می کنند. شرکت هواپیمایی ماهان هم در ایران به عنوان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی نامی آشنا برای مسافران هوایی ایران است.

این شرکت که در واقع اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران بوده که فعالیت خود را از سال 1992 میلادی آغاز کرده است . هرچند ایران به دلیل دشمنی های همه جانبه امکان تامین قطعات هواپیمایی مسافری را مستقیم ندارد اما این شرکت توانسته با مدیریت صحیح برتمام این مشکلات فائق آید و امروزه به عنوان یکی از نوین ترین خطوط هوایی ایران و معتبر جهانی به خدمات رسانی اقدام نماید.این شرکت تقریبا به 20 مقصد بین المللی پرواز مستقیم دارد و به اکثر مقاصد داخلی نیز پروازهای روزانه برقرار کرده است. شرکت ماهان که کار خود را با 4 فروند هواپیما آغاز کرده هم اکنون 38 فروند هواپیمای پیشرفته و به روز رسانی شده را در خدمت گرفته این شرکت توانسته در دهه اول زندگی تجاری خود بیش از 5 میلیون مسافر را جابه جا کند که این تعداد برای شرکت خصوصی هوایی ایران با این همه مشکلات به عنوان موفقیت محسوب می شود.

بانک پاسارگاد

سرمایه گذاری در مسایل صنعتی شاید نیازمند مطالعات و برنامه ریزی زیادی باشد اما این حساسیت و دقت هنگام تاسیس بانک خصوصی چندین برابر سخت تر و حساس تر خواهد بود . به همین دلیل اینگونه سرمایه گذاری ها همیشه همراه با برنامه ریزی های گسترده و گردهمایی تخصصی متعددی بوده است . به هر حال با توجه به نیاز جامعه ایران مجوز فعالیت بانکهای خصوصی در کشور توسط بانک مرکزی و دولت صادر شد و شاهد افتتاح شعب آنها بودیم اگرچه بانک پاسارگاد اولین آنها نبود اما طی مدت کاری خود توانسته موقعیتی مناسب از نظر جذب سرمایه و خدمات به خود اختصاص  دهد. این بانک با سرمایه 3500 میلیارد ریال در تاریخ 13/6/1384 کار خود را شروع کرده است اما نخستین شعبه این بانک چند ماه بعد و در آذرماه همان سال در شهر مقدس مشهد رسما فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده است این بانک هم ا کنون 1/5 میلیون نفر سهامدار دارد و توانسته با مدیریت اقتصادی مناسب و برنامه های بلند مدت سرمایه گذاری به توان خود بیافزاید و در عرصه اقتصادی کشور موفق عمل کند و با جذب سرمایه های اندک آنها را در عرصه پروژه های کلان سرمایه گذاری کند. بانک  پاسارگاد هم اکنون حدود سیصد شعبه در سراسر کشور در اختیار دارد که مشغول خدمات رسانی به مشتریان بانک هستند.

سینجر گاز

دیگر شرکت تولیدی لوازم خانگی ایران شرکت تولیدی وضعیت سینجر گاز است که از همان ابتدای تاسیس با هدف خودکفایی ایران و در نهایت ورود به بازارهای جهانی فعالیت کرده . این شرکت چهل هزار متر مربع امروز یکی از معروفترین برندهای ایرانی و باعث افتخار سنعت لوازم خانگی ساخت ایران است که علاوه بر ایران در دیگر نقاط جهان خودنمایی می کند.

شرکت سینجر گاز امسال بیست و دومین سال آغاز فعالیت اقتصادی خود را پشت سر خواهد گذاشت در حالی که توانسته برتمام مشکلات موجود بازار تولید ایران فائق آید و محصولات خود را با کیفیت جهانی و قابل رقابت مشابه خارجی به بازار عرضه کند سینجر گاز در سال 1370 توسط صمد رحیم تبریزی بنا نهاده شده است این شرکت در ابتدای فعالیت خود فقط تولید کننده اجاق گاز بود اما در حال حاضر دیگر لوازم خانگی را در لیست تولیدات خود قرار داده . شرکت سینجر گاز توسعه خود را از سال 1375 با خرید کارخانه نپتون از شرکت سرمایه گذاری ملی آغاز کرد.

این شرکت امروز توانسته عنوان نمایندگی خدمات پس از فروش چند برند از معروفترین برندهای خارجی در ایران به دست آورد که نشانه سطح بالای خدمات و تخصصی کارشناسان شرکت سینجر است. در حال حاضر محصولات شرکت سینجر با بالاترین استانداردها و با دریافت انواع گواهینامه های خدمات و کیفیتی مورد تایید بازارهای اروپایی  و آسیایی شده است .

رستوران نایب

اگرچه عطر و طعم غذای ایرانی همیشه مورد توجه گردشگران خارجی در داخل کشور یا خارج از ایران بوده ولی کمتر کسی هست که چگونگی حفظ این نام یعنی غذای ملی ایرانی را در ذهن دوستداران غذا می داند. شاید این کار توسط نایب غلامحسین (نایب بزرگ) در سال 1254 شمسی انجام شد . این شخص با بنیانگذاری اولین شعبه چلوکبابی نایب. تصمیم به حفظ غذای ملی گرفت. با خواندن این نام اکثر ما ایرانیان مزه چلوکباب معروف این رستوران یا نایب را به یاد خواهیم آورد که کیفیت و عطر و طعم آ» به واقع از همان ابتدا تا کنون تغییری نکرده است چون سیاست بانی آن یعنی نایب غلامحسین حفظ کیفیت غذای ملی در سراسر ایران بوده است. اما این تلاش و عطر و طعم چلوکباب نایب از ایران فراتر رفت و اکنون شعب زیادی از این رستوران در دیگر نقاط جهان بخصوص کشورهای اروپایی مشغول پذیرایی از علاقمندان غذای اصیل ایرانی هستند. امروزه نوه دختری نایب بزرگ محسن رفیع جمال ، سکان هدایت این رستوران های زنجیره ای را به عهده گرفته .

هرچند تا کنون 5 نسل مدیریت این رستوران را برعهده گرفته اند اما هرگز از کیفیت ارایه خدمات این رستوران به واسطه استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده کاسته نشده است بلکه روز به روز افزایش نیز داشته است.

مادیران

شاید کمتر کسی هست که امروز این نام را نشنیده باشید یا اینکه وسیله ای از این شرکت را در اختیار نداشته باشید ولی هستند افرادی که از تاریخچه این شرکت کمتر آگاهی دارند.

این شرکت از سال 1343 شمسی فعالیت تجاری خود را آغاز کرده است شاید کمی تعجب کرده باشید اما واقعا این شرکت در همین سال فعالیت خود را شروع کرده اما با نام شرکت امیری و شرکاء. این شرکت که کاملا سنتی اداره می شد در ابتدا صرفا فروشنده صندوقهای فروش در فروشگاهها بود و کم کم به بحث دیگر ماشین آلات اداری روی آورد و کارنامه خود را زرین تر کرد.

ارتباط بسیار گسترده این شرکت با اداره های دولتی در ایران زمانی آغاز شد که شرکت امیری توانست ماشین های پولشمارش را وارد سیستم بانکی کشور کرد از این زمان روند و به رشد شرکت آغاز شد و کم کم مادیران شکل گرفت و وارد سیستم اداری ایران شد و پس از آن فراتر نیز رفت و نام ایران را در دیگر کشورها نیز معرفی کرد. این شرکت هم اکنون 2500 نفر پرسنل در اختیار دارد که با استفاده از تخصص ایرانی و پشتکار آنها محصولات ساخت شرکت مادیران را به بازار مصرف می رسانند و کلمه ساخت ایران روی این کالاها نشانگر توانمندی و کیفیت محصولات ایرانی برای مصرف کنندگان است.

قالی سلیمان

همگی با این ضرب المثل آشنا هستیم که می گوید هنر نزد ایرانیان است و بس ، با توجه به این ضرب المثل شرکت قالی سلیمان نیز با هدف تولید نخ برای فرش ماشینی در سال 1361 در شهر اصفهان احداث شد و شروع به کارکرد با توجه به این پیشینه شرکت قالی سلیمان تصمیم به تولید فرش نیز گرفت و با سیاست های کیفیتی این شرکت قالی سلیمان توانست وارد بازارهای بین المللی نیز بشود و رقابتی بسیار قدرتمند با دیگر محصولات مشابه را آغاز کرد این شرکت علاوه بر تولید مواد اولیه تولید فرش ماشینی می تواند 5/2 میلیون مترمربع فرش ماشینی تولید و روانه بازار مصرف کند. شرکت قالی سلیمان با انتخاب شعار تبلیغاتی خود «جهان پسندد، هنر نصف جهان را» می تواند اصالت و کیفیت محصولات خود را به شنونده آگاهی دهد . شرکت قالی سلیمان با در اختیار داشتند برندهای مرتبط با فعالیت خود می تواند حضور خود را بهینه در بازار مصرف کنترل کند.

قاسم ایران

سیستم توزیع و شرکت های پخش چندی است که بازار خرده فروشی جهان را متحول کرده اند و در بسیاری از موارد موفقیت و عدم موفقیت برخی از تولید کنندگان به دست آنها رقم زده خواهد شد. ایران که دارای تعداد بسیاری از کارخانجات تولیدی هست نیازمند سیستم توزیع مشخص و دقیقی بود تا بتواند تولیدات این کارخانجات را در سراسر کشور و حتی خارج از ایران توزیع کند. به جرات می توان گفت که قدیمی ترین شرکت توزیع و پخش کالا در ایران شرکت قاسم ایران است. شرکت قاسم ایران که در سال 1338 شمسی افتتاح شد که البته به عنوان یکی از 5 شرکت بزرگ پخش و توزیع ایران هم اکنون نیز فعالیت می کند.

این شرکت 53 سال تجربه تجاری و به کار گیری سیستم دقیق توزیع خود را برای تنظیم بازار و کنترل صادرات و واردات محصولات کارخانجات معروفی چون شرکت مینو به خدمت گرفته است ولی به توزیع محصولات مینو بسنده نکرده و بسیاری از کارخانجات تولیدی دیگر را در زمینه دارویی، بهداشتی و آرایشی و البته خوراکی پوشش داده است.

در حال حاضر این شرکت مایحتاج بیش از 80 هزار خرده فروشی در سراسر ایران را تامین می کند و پوشش کاملی در 23 استان کشور برای توزیع محصولاتش ایجاد کرده است. این شرکت صرفا سیستم توزیع ایران را بازار هدف خود ندیده بلکه در کشورهای عراق و افغانستان نیز دفاتری را دایر کرده و مشغول انجام امور بازرگانی خود بوده است. قاسم ایران هم اکنون 700 پرسنل را به خدمت گرفته و با عقد قرارداد پخش انحصاری برخی از محصولات کارخانه ها توانسته آینده شغلی و تجاری خود را تضمین کند. اما جالب این است که بدانم این شرکت در ابتدای فعالیت خود به نام شرکت خوراک که سهام آن متعلق به علی ، حسن، جلیل خسروشاهی بوده آغاز به کار کرد و صرفا در توزیع شیر و غذای کودکان فعالیت می کرد که کم کم پخش دارو و شکلات را هم به سبد کالای خود افزود.

ایران خودرو

ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران و البته خاورمیانه به عنوان افتخاری است برای ایران زمین ، این شرکت در سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرد. ایران خودرو در ابتدای فعالیت صنعتی خود تنها مونتاژکار اتوبوس هایی معروف به «ال پی» بود اما در سال 1345 شمسی بزرگترین خودروساز ایران روند پیشرفت خود را آغاز کرد و کم کم رشد مناسبی و قابل قبولی را تجربه کرد و البته وارد بازار خودروهای سواری و سبک شد.

این شرکت در سال 1345 با شرکت رونس انگلستان قراردادی امضاء کرد که حاصل آن حضور شرکت ایران ناسیونال در عرصه صنعتی کشور در سال 1346 شمسی برای صنعت خودروسازی ایران شد. ایران ناسیونال با سرمایه ای حدود 400 میلیون ریال قادر بود روزانه 10 دستگاه سواری و 7 دستگاه اتوبوس و کامیون را روانه بازار مصرف کند، اما از آنجا که هدف از تاسیس این کارخانه تولید خودرو بود نه مونتاژ آن در سال 1352 ، سه کارخانه ریخته گری و قطعه ساز به این خودروساز بزرگ پیوستند و شروع به تولید برخی از قطعات خودرو کردند که حاصل این همبستگی عدم نیاز به وارداد قطعات تولیدی آنها به ایران از خارج کشور شد. اما جنگ تحمیلی و مشکلات اقتصادی ناشی از آن باعث شد که این کارخانه نزدیک به تعطیلی باشد اما با پذیرش قطعنامه 598 جانی دوباره به بزرگترین خودروساز ایران داد و با انعقاد قرارداد مونتاژ پژو 405 ایران خودرو دوباره  رونق گرفت. امروز هم که ایران خودرو محصولات مختلفی تولید و روانه بازار ایران و چند کشور دیگر جهان کرده است هنوز راه بی نیازی از خارج را پیش گرفته و روبه استقلال کامل حرکت می کند.

ایران خودرو در سال 1389 شمسی رکورد ساخت 755555 دستگاه خودرو سبک را به ثبت رسانده و به عنوان برترین کارخانه تولیدی ایران شناخته شده است./ شرکت ایران خودرو در سال 1389 توانسته 40 هزار دستگاه خودرو به دیگر نقاط جهان صادر کند تا نام ایران به عنوان خودروساز در میان دیگر کشورهای جهان بدرخشد.

سایپا

اما دومین خودروساز ایرانی شرکت سایپا است که در سال 1346 شمسی در زمینی با مساحت 240 هزار مترمربع و با سرمایه ای معادل 160 میلیون ریال به نام شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران تاسیس گردید. کارخانجات سایپا در سال 1347 شمسی به مرحله بهره برداری رسید و محصولات خود را به نام وانت آکا و ژیان وارد بازار مصرف ایران کرد.

این کارخانه در ابتدا صرفا مونتاژ دستی انجام می داد تا در نهایت سال 1353 به واسط استفاده از ماشین آلات مکانیزه  شد. پس از ژیان مدل پیکاب این شرکت تولید رنو در مدل های 2 درب و 4 درب را آغاز کرد تا سال 1372 این خط تولید هنوز فعال بود. اما در سال 1354 شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران با تغییر نام به شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل به نام اختصاری سایپا فعالیت خود را ادامه داد. در حال حاضر این شرکت با 3 شرکت زیر مجموعه خود یعنی پارس خودرو ، زامیاد و سایپادیزل 28 مدل خودرو تولید می کند . شرکت سایپا به عنوان اصلی ترین کارخانه در سال 1387 رکورد 580000 دستگاه خود رو را به ثبت رسانده است این شرکت توان صادرات مناسبی در حال حاضر داشته و برخی از محصولات خود را به کشورهای همسایه ایران صادر کرده است.

رونق صنعت گردشگری می تواند دیگر صنایع را رونق بخشد

اهمیت رشد و رونق صنعت گردشگری در کشورها امروزه برهیچ کس پوشیده نیست ، این در حالی است که منطقه خاورمیانه و سرزمین های اربی چندی است که بین گردشگران بین المللی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است . به همین دلیل بیشتر کشورهای منطقه سعی در کنترل و رشد صنعت گردشگری منطقه خود دارند و با هر روش کارآمد و ممکن انگیزه ای تازه برای ورود گردشگران به داخل مرزهایشان کرده اند . از این رو یکی از مهمترین روشهای موفقیت در این صنعت نوظهور منطقه استفاده از تجربه دیگران و موفقیت های آنهاست که به قول معروف می گوید آزموده را آزمودن خطاست.

در بین کشورهایی که توانسته موفقیتی چشمگیری طی یک برنامه چند ساله به دست آورد نام کشور اردن خودنمایی می کند ، این کشور عربی توانسته رشد مناسبی در صنعت گردشگری خود طی یک برنامه 10 ساله داشته باشد و امروزه یکی از کشورهای مهم و مقصد گردشگری تبدیل شده است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای دارای پتانسیل بالای گردشگری در منطقه خاورمیانه چندی است که رویکردی جدید به صنعت گردشگری خود داشته بنابراین خالی از لطف نیست که کپی کوتاه با وزیر ماها خطیب Maha Khatib اسبق  گردشگری اردن که در زمینه رشد صنعت گردشگری خود موفق عمل کرده داشته باشیم تا شاید با استفاده از تجربیات این مقام در صنعت گردشگری بتوانیم افقی تازه برای گردشگری ایران ترسیم کنیم.

برنامه دولت اردن برای افزایش تعداد گردشگران در کشورتان چیست؟

کشور من در سال 2004 میلادی با تدوین برنامه ای مدون و کامل برای صنعت گردشگری اردن  زمینه رشد و گسترش این صنعت را داخل مرزهایش پایه ریزی کرد. طبق این برنامه که از سال 2004 میلادی شروع شده و تا سال 2010 میلادی ادامه داشته قرار بود جایگاه اصلی کشور اردن به عنوان یک کشور عربی با پیشینه و تمدنی بسیار غنی به جهان معرفی شود، هدف دولت من در ابتدا رسیدن به 6/1 میلیون گردشگر تا پایان برنامه بود بطوری که برای رسیدن به تعداد گردشگر ورودی سرمایه گذاری سنگینی اما هدفمندی انجام شده طبق برنامه های ما با این تعداد گردشگر ورودی باید چیزی حدود 3/2 بیلیون دلار در آمد حاصل می شد. همانطور که می دانیم برای ساخت زیرساخت های صنعت گردشگری بسیاری از صنایع درگیر خواهندبود و زمینه اشتغالزایی فراوانی قبل از نقطه هدف فراهم شد و پس از آن با رونق صنعت گردشگری صنایع وابسته به خودی خود فرصت های شغلی فراوانی را ایجاد می کردند. اما با پشتکار و مدیریتی دقیق و طبق هماهنگی تمامی دستگاههای ذیر بط ما توانستیم دو سال زودتر از نقطه هدفمان همان تعداد گردشگر را در کشور خودمان پذیرایی کنیم و در سال 2008 میلادی به این عدد دست یافتیم.

روند رشد گردشگر ورودی به اردن همانگونه ادامه یافت و در سال 2009 میلادی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده توانستیم به عددی بالاتر از پیش بینی خود برسیم یعنی صنعت توریسم اردن توانست 3 بیلیون دلار درآمد به دست آورد. اردن طی یک برنامه 6 ساله توانست در پایان سال 2010 میلادی چیزی حدود 5/3 بیلیون دلار از صنعت گردشگری خود کسب کند این عدد بسیار بالاتر از نقطه هدف ما بود که جای شکر گذاری داشت البته این موفقیت به همت تمامی دست اندرکاران این صنعت در کشور اردن حاصل شده ورود این حجم پول از طریق صنعت سبز گردشری به کشور باعث اشتغال زایی زیادی شده است.

دستیابی به این پیشرفت به معنی سیاست های دقیق و درست ما در صنعت گردشگری بوده است، بنابراین بدون شک این روش را با تلاش هرچه بیشتر ادامه خواهیم داد و هرگز از تدوین برنامه های جدیدتر کوتاهی نخواهیم کرد. اما پس از رسیدن به هدفمان امروز من و همکاران من هرگز نگران تعداد گردشگر یا درآمد حاصل از آن نیستیم بلکه فقط به سطح و کیفیت خدمات ارایه شده فکر می کنیم چون به مقامی که می خواستیم رسیده ایم حالا باید این مقام را حفظ کنیم که تنها راه آن حفظ کیفیت خدمات ما به گردشگران ورودی است.

چگونه شما مطمئن هستید که صنعت گردشگری می تواند اقتصاد داخلی اردن را رونق بدهد؟

اجازه بدهید با مثالی کوتاه پاسخ شما را بدهم، تصور کنید یک هتل 5 ستاه دارای 120 اتاق در کشورشما فعال است برای اداره این هتل تقریبا باید حدود 100 نفر پرسنل داشته باشید و همچنین چند زیر مجموعه دیگر نیز به این هتل سرویس دهی خواهند کرد که هر کدام از آنها پرسنلی دارند و همینطور زنجیروار این مسیر ادامه خواهد داشت. حالا اگر این هتل تمام طول سال را با حداکثر توان خود مشغول ارایه خدمات به گردشگران باشد این چرخه ا قتصادی به خوبی حرکت خواهد کرد و مشغول تولید سرمایه می کند بنابراین اگر از اینگونه هتل ها در سطح کشور چند صد عدد باشد خودتان تصور کنید که چگونه می تواند رونق مطلوبی به اقتصاد کشور ببخشد. بنابراین با توجه به برنامه ریزی های یاد شده سعی کرده ایم با ارایه خدمات جدید صنعت گردشگری کشور را تقویت کنیم تا اینکه خود به خود جاذبه برای گرشگران ایجاد شود به عنوان مثال 12 پروژه برای رشد صنعت گردشگری اردن انجام شده است که می توان از ساخت مسیرهای پیاده روی ، دوچرخه سواری ، کوهپیمایی و اقامتگاههای محلی در شهرها و روستاهای کشور نام برد به عقیده کارشناسان ما با توجه به وجود این امکانات رفاهی در کنار طبیعت کشور رشد صنعت توریسم به خودی خود اتفاق خواهد افتاد دسترسی گردشگران به منابع طبیعی و تغذیه سالم و همچنین اقامتگاههای استاندارد باعث می شود که مردم تشویق به سفر شوند و این روحیه سفر باعث هدایت گردشگران خارجی به اردن خواهد شد. اگر قصد تعریف این روش را داشته باشم باید بگویم ما ابتدا گردشگری داخلی کشور را رونق دادیم به این ترتیب خود به خود پای خارجی ها نیز به منطقه باز شد. برنامه های دیگر ما مربوط به میراث فرهنگی کشور است تیم های تخصصی ما در حال بررسی شهرهای کوچک کشور هستند و با توجه به میراث فرهنگی موجود در آن شهرها و پتانسیل های موجود در صنعت گردشگری منطقه آن شهرها با تمام امکانات سعی در تقویت توانمندی های آن داشتیم و نواقص احتمالی موجود را با بهترین روش برطرف می کردیم به قول معروف ما آماده هرگونه همکاری با مسئولان شهرهای کوچک بودیم به گونه ای که با شناسایی شهرستان های غنی از میراث فرهنگی و اختصاص بودجه مخصوص به آنها در حفظ و نگهداری این میراث در منطقه کمک می کردیم و در کنار آن سعی می کردیم شرایط و امکانات گردشگری را نیز برای شهر فراهم کنیم ما با این برنامه ریزی می خواهیم دوباره داستان لورنس عربستان را زنده کنیم و نام اردن را در صدر صنعت گردشگری دنیای عرب قرار دهیم.

به عقیده شما اردن چگونه می تواند بحران مالی جهانی را مدیریت کند و صنعت گردشگری کشور را زنده نگهدارد؟

همانطور که قبلا اشاره کردم ما صنعت گردشگری کشورمان را رونق بخشیدیم و از این طریق رونق مناسبی به تمامی حرفه های مربوطه و زیرمجموعه آن بخشیدیم بنابراین به چندین دلیل ما قادر هستیم حتی در شرایط بحرانی خدمات خود را در صنعت گردشگری اردن در سطح قابل قبولی نگهداریم و شرایط متعادلی را در این صنعت برقرار کنیم. البته این کار را با جذب سرمایه های خارجی انجام داده ایم و با ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایه های خارجی و تضمین سود قطعی آنها توان مالی صنعت گردشگری خودمان را تا بالاترین درجه ممکن ارتقاء‌داده ایم و بحران مالی را از این صنعت نوظهور در کشورمان  را دور نگهداشتیم.

آیا شما علاقمند هستید صنعت گردشگری اردن را از سمت خدمات لوکس به سمت خدمات متعادل تری ببرید؟

بله ، اردن هرگز به عنوان یک مقصد بی ارزش برای گردشگران نبوده و هرگز هم علاقمند نیستیم که اینگونه باشد. اردن همیشه توسط افرادی بازدید شده که همگی آنها علاقمند تاریخ و پیشینه منطقه بوده اند و اطلاعات کافی هم از امکانات رفاهی و گردشگری اردن داشته اند ، کشور ما مقصدی بدون جاذبه برای گردشگران نیست و البته افراد یا گردشگران بی انگیزه هم به اردن نخواهند آمد. از سوی دیگر اردن با داشتن سواحلی بسیار زیبا و طولانی امکان ارایه خدمات بسیار مناسب را به گردشگران دارد به عنوان مثال گردشگران می توانند از پکیج های 200 دلاری به بالا خدمات گردشگری با کیفیت دریافت کنند اما ما علاقمند به این موضوع نیستیم که منابع طبیعی کشورمان را برای جذب گردشگران به کار گیریم بلکه مایل هستیم از آثار باستانی کشور استفاده کنیم و دلیل این موضوع این است که این آثار منحصر به فرد هستند و شاید هیچ کشوری توان رقابت با ما را نداشته باشد اما در مورد منابع طبیعی همیشه امکان رقابت هست چون اکثرا شبیه به هم هستند .

شما در مورد گردشگران کشورهای حاشیه خلیج فارس چه نظری دارید؟

اگرچه از نظر امکانات طبیعی اردن تقریبا با کشورهای حاشیه خلیج فارس امکانات مشابهی دارد اما با توجه به آب و هوای اردن و طبیعت این کشور و تفاوت آن با کشورهای حاشیه خلیج فارس توانستیم نظر بسیاری از گردشگران را به اردن جلب کنیم . اما هرگز نباید فراموش کنیم که هر کشوری در این دهکده جهانی امکانات و جاذبه های متفاوتی در اختیار دارد که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کند البته زبان و دین مشترک هم باعث افزایش ورود گردشگران از آن کشورها می شود. اما به هرحال ما فقط در نظر نداریم به این منطقه اکتفاء کنیم بلکه در سطح جهانی اقدام می کنیم.

تراول نیوز

آگوست 2010

10/3/91

بازنشستگی خود را کجا بگذرانیم؟

خسته نباشید حالا نوبت شماست که استراحت کنید

بازنشستگی خود را کجا بگذرانیم؟

آوریل 2011

به عقیده بسیاری از روانشناسان و متخصصان سلامتی دوران بازنشستگی تولدی دوباره برای انسان است، اکثر ما همیشه آرزوهایی برای این دوران یعنی دوران بازنشستگی خودمان داریم که عمده آنها سفر به آن سوی مرزهای کشورمان است و تجربه ناشناخته های به دور دنیاست . بسیاری از کسانی که دوران بازنشستگی آنها در حال نزدیک شدن است بارها و بارها مسیر سفرشان را در ذهن مرور کرده اند و حتی گاهی بار سفر را بسته و چند بار چمدان های خود را وارسی می کنند تا مبادا چیزی جامانده باشد به واقع هیجان نزدیک شدن این دوران و به واقعیت پیوستن این رویاها واقعا وصف ناشدنی است . 

این افراد پس از چند دهه کار و تلاش و سازندگی قصد دارند در کنار همسرشان اوقات خوبی داشته باشند و سفرهایی به یاد ماندنی را نیز تجربه کنند از این رو از چند سال قبل از این دوران همیشه مقداری از درآمد خود را به عنوان پس انداز کنار گذاشتند تا با این مبلغ به آرزوهایشان جامه عمل بپوشانند. اما با رسیدن این دوران به عقیده بسیاری از روانشناسان 2 عامل باعث انصراف بسیاری از این گروه از پیگیری آرزوهایشان می شوند که این موضوع باعث افسردگی و تاثیر منفی در روحیه آنها خواهد شد.

این دو عامل به گفته کارشناسان عبارتند از

1.        عدم توانایی برای کارکردن و کسب درامد در صورت لزوم و اتمام پس انداز و جبران کسری بودجه خانواده

2.        افزایش هزینه های زندگی به دلیل گسترش خانواده

به همین دلیل گروهی از دانشجویان رشته جامعه شناسی در ایالات متحده آمریکا طی تحقیقی که در تاریخ 15 آوریل سال 2011 میلادی در نشریه usnews منتشر شده اقدام به معرفی 5 شهری که هزینه زندگی در آنها بسیار پایین است برای گذراندن دوران بازنشستگی کرده اند. طبق تحقیق این دانشجویان اگر قصد زندگی در این شهرها دارید می توانید با هزینه ای کمتر از 800 دلار ماهانه زندگی خوبی را در دوران بازنشستگی خود تجربه کنید که این هزینه ها شامل اجاره مسکن، هزینه های روزانه و خدمات رفاهی شماست.

1.          شهر لئون در کشور نیکاراگوئه (Leon, Nicaragua):

کشور نیکاراگوئه با توجه به پیشینه ای که داشته در بین مردم جهان زیاد خوشنام نیست و بسیاری از مردم به دلیل نداشتن اطلاعات از وضعیت حال حاضر این کشور زیاد علاقمند برای سفر به این کشور نیستند. اما به نظر برخی از کارشناسان ، این فقط تبلیغی منفی برای این کشور است و هیچ علتی برای نگرانی نیست.

براساس اصلاحات جدیدی که در ساختار حکومتی این کشور قرار گرفته این منطقه از نظر امنیتی و امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی برای گذراندن دوران بازنشستگی افراد قرار گرفته است و به همین دلیل این کشور با آغوش بازی از مهاجران با شرایطی که دولت تعیین کرده است استقبال می کند و تمامی امکانات را نیز در اختیار این مهاجران بازنشسته می دهد. وجود دو مرکز پزشکی بسیار مجهز و پیشرفته در ماناگوا باعث آسودگی خاطر سالمندان و مهاجران به این منطقه می شود و دسترسی آنها به کلیه خدمات پزشکی را ساده خواهد کرد.

لئون به عنوان دومین شهر پرجمعیت این کشور قرار گرفته است و با شهر گرانادا به عنوان خواهر خوانده در سطح بین المللی مطرح شده است.

دانشگاه و موزه های این شهر به عنوان جاذبه هایی مناسب برای بازنشته ها در نظر گرفته شده است. این شهر از نظر حمل و نقل عمومی در سطح قابل قبولی از نظر استانداردهای زندگی قراردارد. اگر شما قصد اقامت در این شهر را دارید می توانید در لئون آپارتمانی 1 یا 2 خوابه را با مبلغی در حدود 350 دلار در ماهانه اجاره کنید و از دوران بازنشستگی خود و امکانات رفاهی این شهر در کنار شریک زندگیتان لذت ببرید.

2.            مدلین، کلومبیا(Medellin, Colombia):  

اگر چه نوع آب و هوای این شهر باعث شده تا برخی از بازنشته ها و البته گردشگران علاقمند به سفر به مدلین نباشند اما می توان از هوای بسیار مطبوع صبحگاهی و بعد از ظهر این منطقه لذت برد ولی نباید گرمای هوای ظهر این منطقه فراموش کنید و بهترین راه کار برای مبارزه با این گرما تفریحات آبی و یا ماندن در منزل است. به طور کلی دولت مرکزی کلومبیا در این شهر امکانات بسیار خوبی برای تفریح و وقت گذرانی برای بازنشستگان فراهم کرده اند هرچند امکانات رفاهی و درمانی مناسبی در اختیار اینگونه افراد قرار گرفته است.

مدلین در دهه اخیر با رشد مهاجران ورودی بروبرو شده است بطوری که این شهر محل بسیار مناسبی برای گذراندن اوغات فراقت و سپری کردن دوران بازنشستگی شناخته شده است اگر این شهر را برای اقامت خود انتخاب کرده اید و به دنبال اجاره منزل هستید می توانید یک سوئیت کوچک با کمی فاصله از مرکز شهر را ماهانه با چیزی حدود 220 دلار اجاره کنید و با کمتر از 150 دلار ماهانه هم برای هر نفر از دوران بازنشستگی خودتان در کنار همسرتان لذت ببرید.

3.            لاس تاب لاس ، پاناما(Las Tablas, Panama):

این شهر جزیره ای به عقیده نگارنده مقاله در این روزنامه یکی از بهترین گزینه ها برای زندگی و گذراندن دوران بازنشستگی می باشد و تقریبا توانایی برآورد کردن کلیه نیازها و درخواست های شما را در دوران بازنشستگی خودتان دارد. این شهر ساحلی در کنار اقیانوس آرام قرار دارد.

لاس تاب لاس بهترین گزینه در کشور پاناما از نظر کم بودن هزینه های زندگی است  و به همین دلیل تاکنون مهاجران زیادی را به خود دیده امکانات بسیار بالای پزشکی و مالیات کم این منطقه باعث انتخاب این شهر برای دوران بازنشستگی است. البته فراهم بودن زیرساخت های بسیار مناسب زندگی و برگزاری جشنواره های بسیار شاد و بزرگ در این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های این شهر برای دوران بازنشستگی شناخته شده است.

اگرچه تمام مناطق کشور پانام از نظر هزینه مناسب این دوران نیست و افزایش قیمت املاک گاهی برای ساکنان این کشور و مهاجران مشکل ساز شده اما دولت مرکزی پاناما برای ایجاد انگیزه در ساکنان شهرهای بزرگ برای مهاجرت به شهرستان ها و دور شدن جمعیت از پایتخت امکانات بسیار خوبی را به مهاجران از پایتخت یا مهاجران خارجی که این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کنند می دهد . می توان از بخشایش مالیاتی و یا وام های کم بهره برای خرید مسکن یا اجاره را از جمله این امکانات نام برد.

اگر شما از پایتخت کشور پاناما کمتر از 4 ساعت با ماشین دور شوید و رانندگی کنید به لاس تاب لاس و مناطق بسیار زیبا و خوش آب و هوایی  خواهید رسید که برای زندگی بسیار ایده آل هستند. در این منطقه می توانید با حدود 400 دلار در ماه یک خانه کوچک ساحلی بسیار زیبا را اجاره کنید و از آب و هوای ساحلی و مناظر بسیار زیبای آن استفاده کنید.

4.        چیانگ مای ، تایلند(Chiang Mai, Thailand):

 این منطقه کوهستانی در شمال کشور سرسبز تایلند  و دور از دریاست اگرچه سواحل این کشور به عنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری آن شناخته شده اما آرامش و طبیعت این شهر بهترین امکان برای اقامت دوران بازنشستگی است. بطور کلی اگرچه هزینه زندگی در سرزمین لبخند ها بسیار کمتر از دیگر نقاط جهان است اما آرامش و زیبایی های بسیاری از شهرستان های این سرزمین سبز باعث شده که بسیاری از گردشگران و بازنشستگان به این مناطق جلب شوند و رضایت خود را برای اقامت دایم در این سرزمین اعلام کنند. از سوی دیگر هزینه بسیار پایین زندگی و هوای مناسب و البته امکانات بهداشتی مناسب و رفاهی باعث شده که گروه زیادی از بازنشستگان هم به جمع این گروه افزوده شوند.

بنابراین اگر علاقمند به اقامت در این منطقه سرسبز و باغبانی هستید می توانید با حدود 400 دلار ماهانه ویلایی بسیار مجلل و شیک را اجاره کنید و از باغبانی در باغچه آن لذت ببرید و دوران بازنشستگی را سپری کنید به یاد داشته باشید که هزینه زندگی در این سرزمین زیبا بسیار کمتر از تصور شماست و امکان خرید ملک در این کشور نیز برای اتباع دیگر کشورها مهیاست.

5.      لانگوئداک - روسیلئون ، فرانسه  (Languedoc-Roussillon, France):

  اما آخرین شهر بسیار مناسب برای دوران بازنشتگی شما شهری اروپایی است و اگر  شیفته و دلبسته شهر پاریس هستید و علاقمند به زندگی در فرانسه ، این منطقه شاید یکی از بهترین گزینه ها برای زندگی شما و گذراندن دوران بازنشستگی شما باشد.

منطقه کاسئون سورئورب در ناحیه لانگوئداک روسیلون در جنوب غربی کشور فرانسه قرار دارد که این منطقه بسیار رنگارنگ و با نشاط یکی از جذابترین مناطق برای زندگی در جهان است. روستاهای بسیار تارخی اما با وسایلی مدرن و کلیساهای قدیمی و البته یک فانوس دریایی می تواند تمام رویاهای شما را برای دوران بازنشستگی به واقعیت تبدیل کند . کشاورزی در این منطقه بسیار رونق دارد و وجود تاکستان های بسیار پهناور و زیبا باعث شده تا مناظری بسیار دلنشین در سطح این منطقه ایجاد شود.

اینجا در گوشه ای از کشور تاریخی فرانسه، شما با تعداد زیادی از مهاجران خارجی مواجه خواهید شد که این مهاجران کلیه دلبستگی های خود را در کشورشان رها کرده اند و در این منطقه رویایی ساکن شده اند چون هر آنچه را که برای یک زندگی ایده آل در دوران بازنشستگی لازم داشته اند در این منطقه به دست می آورند.

این شهر دارای منطقه ای بسیار تارخی با مناطق دیدنی فراوان که شما می توانید اوغات فراغت خود را در آنجا بگذرانید می باشد به همین دلیل این شهر به عنوان یکی از بهترین گزینه های سفر برای فرانسوی ها نیز تبدیل شده است و همین علاقه و اشتیاق به زندگی در این منطقه باعث رشد قیمت اجاره بها و مسکن شده است اما هنوز می توان از آن به عنوان منطقه ای ارزان قیمت برای سپری کردن دوران بازنشستگی نام برد. شما می توانید با چیزی حدود 400 تا 600 دلار در ماه یک آپارتمان بسیار شیک و امروزی را در این منطقه اجاره کنید و از مناظر بسیار زیبای منطقه لذت ببرید.

به هر حال حالا که این اطلاعات را برای داشتن دوران بازشستگی بسیار شاد در اختیار دارید می توانید از هم اکنون برای زندگی در یکی از آین مناطق برنامه ریزی کنید و البته سعی کنید پس انداز خودتان را به سطح قابل قبولی برسانید تا آینده ای شاد و خوش در انتظار شما باشد.

عزتی

13/3/91

چگونه در سفرهای تابستانی سلامت بمانیم؟

با توجه به نزدیک شدن فصل تابستانی و فصل سفرهای تفریحی در بیشتر کشورها بخصوص کشورهای ساحلی مسافران در معرض بسیاری از بیماری ها قرار می گیرند. این مشکل باعث شده تا بسیاری از مسافران تابستانی نتوانند از تعطیلات خود به نحو احسن استفاده کنند.

به همین دلیل دکتر روای شانکار Dr. Ravi, Shankar سعی کرده توصیه هایی برای بهداشت و سلامتی در سفرهای تابستانی را به مسافران این فصل داشته باشد تا اینکه یک سفر تابستانی خوب را برای خودمان تدارک ببینیم و از تعطیلات تابستانی خود در کنار خانواده لذت ببریم.

شاید گرمای تابستان در کنار سواحل بسیار لذت بخش باشد، اما این گرمای دلچسب می تواند گاهی خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد یا اینکه در شهری کوهپایه ای از خنکای هوای این منطقه لذت ببریم اما هر کردام از این آب و هواها خطراتی برای سلامتی ما به همراه دارد که بهتر است این خطرات را جدی بگیریم و با رعایت کردن مواردی بسیار ساده و پیش و پا افتاده از این گرمای دلچسب واقعا لذت برد نه اینکه روی تخت بیمارستان از بدی این فصل و مشکلاتش سخن گفت.

البته شاید تعدادی از موارد یاد شده در برخی از سفرهای قرن بیست و یکمی کاربرد نداشته باشد به عنوان مثال سفرهای امروزی با هواپیما و اقامت در هتل های 5 ستاره از این قوانین مستثنی هستند، این در حالی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت گردشگری و توریستی معنی و مفهوم سفر کردن در بسیاری از کشورها تغییر کرده بطوری که بسیاری از مسافران از خانه خود و استفاده از خطوط هواپیمایی به هتلی 5 ستاره عزیمت می کنند و از  امکانات فوق پیشرفته آن هتل استفاده می کنند که این معنی سفر نیست. بلکه ماجرا جویی های هنگام سفر است که باعث شادابی و تقویت روحیه انسان می شود . به همین دلیل این گونه قوانین بیشتر برای کمپ ها و سفرهایی غیر از تورهای سیاحتی امروزی بکار خواهند آمد.

به هرحال تغییرات آب و هوایی یا درجه حرارت هوا عامل اصلی بسیاری از مسافرت ها خواهد بود و هستند. بسیاری از افراد ، ترجیح می دهند تابستان خود را در مناطق خنک تر بگذرانند و برخی دیگر ترجیح می کند از گرمای هوا استفاده کنند و تنی به آب بزنند اما اصلی ترین موضوع در این سفرها سلامتی انسان خواهد بود.

بهداشت سفر با اتوبوس

اتوبوس یکی از اصلی ترین وسایل نقلیه برای مسافران تابستانی در برخی از کشورهاست. اما مسافرت با این وسیله نقلیه با توجه به کیفیت و امکانات آنها در تابستان ممکن است کمی ناراحت کننده باشد. حتما مقداری آب خنک و پاکیزه همراه داشته باشید و در صورت امکان مقداری غذای غیر قابل فساد یا حاضری نیز همراه داشته باشید.

اما بزرگترین مشکل یا اساسی ترین مشکل به خصوص برای بانوان نبودن لوازم و وسایل بهداشتی مناسب دستشویی (توالت) خواهد بود که همین مشکل بظاهر کوچک توان ایجاد مشکلاتی اساسی را دارد. بسیاری از بانوان برای غلبه بر این مشکل از نوشیدن مایعات و آب خودداری می کنند تا شاید بتوانند این مشکل را به حداقل خود کاهش دهند اما غافل از اینکه با این کار ضربه بسیار مهمی به بدن خود وارد می کنند.

با توجه به تعریق و از دست دادن آب بدن بر اثر گرمای تابستان کمبود آب می توانند مشکلاتی چون سنگ کلیه یا از هوش رفتن را برای آنها به ارمغان بیاورد. از مشکل کمبود آب که بگذریم آویزان بودن پاها هنگام مسافرات با اتوبوس برای ساعت ها، خود نیز باعث جمع شدن خون در پا خواهد شد که شما باید این مشکل با قدم زدن هنگام ایستان اتوبوس برطرف کنید و در صورت امکان کمی پاهای خود را دراز کنید و جریان خون را در پاهای خود طبیعی نگهدارید.

خوردن یا نوشیدن در طول سفر

هنگام سفر و در طول مسیر بسیار مراقب چیزی که می خورید باشید. بهترین روش دوری از خوردن غذاهای رستوران های کنار جاده و ساندویچ هاست. شرایط پخت و نگهداری اینگونه غذاها به روشی است که با توجه به درجه حرارت بالای روزهای تابستان به سرعت روبه فساد خواهند بود و مدت زمان کوتاهی قابل استفاده اند این درجه حرارت بالا باکتری های مضرر موجود در این مواد را فعالتر کرده و سرعت فساد مواد را افزایش می دهد. به عقیده متخصصین بهداشتی بهترین و سالمترین راه، استفاده از غذاهای حاضری مثل نان و پنیر به همراه گوجه یا هندوانه و امثال این غذاهاست به گفته این کارشناسان بهتر است از غذاهای چرب و پختنی دوری کنید.

عاملی نگران کننده دیگری که تابستان باعث آسیب به کیفیت غذاها و آشامیدنی ها  می شود، خاک و ذرات معلق در هواست. به دلیل درجه حرارت بالا در تابستان بسیاری از آب های سطحی و رودخانه های فصلی خشک می شوند و گردو غبار و یا اینکه میکروب های موجود در بستر خشک آنها با هر بادی در هوا پراکنده می شود به همین دلیل بیشتر آلودگی ها شیوع خواهد داشت و باعث بیماری های همگیری در منطقه می شوند.

اگر قصد استفاده از آب رودخانه یا چشمه ها را دارید به یاد داشته باشید که حتما آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید جوشاندن آب به مدت 15 دقیقه بسیاری از میکروب ها را از بین خواهد برد به گونه ای که پس از خنک شدن آن شما آبی کاملا بهداشتی و سالم دارید، پس از خنک شدن آب را در یک بطری بهداشتی و تمیز نگهداری کنید تا دوباره آلوده نشود. البته استفاده از قرص های تصفیه آب که امروزه در تمام داروخانه های سطح شهرها در دسترس است نیز کارآمد خواهد بود.

از سوی دیگر میوه های تازه و سبزیجات یکی از مهترین عوامل انتقال بیماری های انگلی هستند. بنابراین، بهترین روش برای سالم ماندن شستن آنها قبل از مصرف خواهد بود. همانطور که می دانیم باغداران برای آبیاری مزارع خود از آب های روان و رودخانه  استفاده می کنند که بسیاری از آنها روباز هستند و در معرض انواع آلودگی های انگلی. بنابراین این نوع بیماری ها بسادگی از طریق آب به میوه ها و سبزیجات منتقل می شود و در صورت عدم ضد عفونی کردن آنها به بدن انسان وارد خواهد شد.

سالادها در سفرهای تابستانی نقشی اساسی دارد و خوراکی های خوشمزه ای نیز هستند. که البته این نقش پررنگ در بروز بیماری ها نیز بسیار قوی و پررنگ خواهد بود. بهترین روش برای داشتن یک سالاد سالم و بدون میکروب شستن و ضدعفونی کردن مواد اولیه این سالاد (سبزیجات) خواهد بود. اما به یادداشته باشید که پس از پایان شستشو و ضدعفونی کردن حتما یکبار دیگر این مواد را با آب بهداشتی یا آشامیدنی دوباره آبکشی کنید.

مراقب انواع گوشت باشید

غذاهای گوشتی یا غیر گیاهی می توانند خطراتی به مراتب بدتر از سبزیجات برای شما به همراه داشته باشد. همگی به کباب کردن انواع فراورده های گوشتی علاقمندیم و از لذت باربیکیو کردن مطلع هستیم. بنابراین بیشتر مسافرها مشغول کباب کردن گوشت مرغ، گوسفند و یا فرآورده های گوشتی هستند، که بسیار هم لذت بخش خواهد بود اما این لذت می توانند به بیماری و ناراحتی های بسیار دردناکی منتهی شود.

فقط در صورتی از گوشت و محصولات گوشتی استفاده کنید که از سلامت آنها باخبر باشید. به هیچ عنوان از گوشت مرغ یا گوسفند که به صورت سنتی ذبح شده اند استفاده نکنید . اگر به گوشت بهداشتی دسترسی نداشتید در قدم اول از خیر خوردن آن بگذرید، اما اگر چاره ای نبود بهترین راه آبپز کردن آن همراه با سبزیجات خواهد بود و از کباب کردن آن بپرهیزید چون اگر میکروبی در گوشت باشد با کباب کردن از بین نخواهد رفت .

همگی می دانیم که گوشت تازه برای پختن کامل تقریبا بین 1.5 تا دوساعت زمان نیاز دارد، همین امر بسیاری از میکروب ها و یا انگل های احتمالی موجود در گوشت را از بین خواهد برد. هنگام این گونه سفرها سعی کنید با دوغ آشتی کنید و برای نوشیدنی از دوغ بدون نمک استفاده کنید و یک بطری دوغ را سر سفره داشته باشید. طبق نظر کارشناسان بهداشتی و تغذیه دوغ حاوی برخی باکتری ها است که همانند مواد ضدعفونی کننده در بدن ما عمل می کنند و از آن مراقبت خواهند کرد این باکتری ها ی مفید میکروب های مضر احتمالی موجود در غذا را ضعیف کرده و باعث جلوگیری از آسیب رساندن به بدن ما و از بیماری های سخت عفونی احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

بدن خود را خنک نگهدارید

نوع پوشش و لباس ما مهترین نقش را در تنظیم درجه حرارت بدن ما را برعهده دارد بهترین گزینه به پیشنهاد ما پوشیدن و استفاده از لباس هایی با رنگ روشن و مواد اولیه طبیعی مثل کتان خواهد بود . از لباس با الیاف پلاستیکی بخصوص برای لباس زیر جدا خودداری کنید چون حتما دچار مشکلات پوستی خواهید شد .

 که ساده ترین آن ها عرق سوز شدن پوست خواهد بود. اما مهتمرین وسیله برای سفرهای تابستانی کلاه لبه دار با رنگ روشن است . از آنجایی که بیشرین نقطه تبادل انرژی (از دست دادن یا دریافت ) گرمایی سر انسان است، پس پوشاندن این عضو بدن و جلوگیری از تابش مستقیم خورشید روی آن مانع از دریافت انرژی گرمایی اضافه به بدن خواهد شد. بنابراین تا آنجا که امکان دارد در سایه باشید و از تابش مستقیم نور خورشید روی بدن و پوست خود دوری کنید، با توجه به تحقیقات گسترده پزشکی ثابت شده که تابش مستقیم نور خورشید به مدت طولانی و گرمای تابستان صدمات شدیدی به پوست انسان می زدن همچنین این امر باعث از دست دادن مقدار زیادی آب بدن خواهد شد ، کم آبی و گرما زدگی در تابستان می توانند بسیار خطرساز باشد.

استفاده از کرم های تایید شده ضد آفتاب به شدت توسط این متخصصان توصیه شده و این موضوع به سلامت پوست شما بسیار کمک خواهد کرد. به توصیه پزشکان و متخصصان پوست استفاده از کرم های ضد آفتاب با حداقل 30 SPF کمترین خدمتی است که شما می توانید برای پوستتان انجام دهید. اما در تابستان توجه زیادی به قلب دومتان داشته باشید که این عضو نیاز به مراقبت های بیشتری خواهد داشت. پاها آسیب پذیرترین عضو بدن در هنگام تابستان هستند. استفاده از کفش های مناسب در سفر و رعایت بهداشت فردی مهمترین توصیه پزشکان برای پاهاست. همانطور که بارها و بارها گفته شده استفاده از کفش های نامناسب باعث ناراحتی های بسیار ناراحت کننده مثل قارچ های پوستی برای پاها خواهد شد.

استفاده از کفش های راحتی یا تابستانی و کفش های کتانی بهتر ین انتخاب شما در هنگام سفرهای تابستانی خواهد بود، همچنین پزشکان و متنخصصان پوست معتقدند که در فصل تابستان حداقل باید روزی دوبار پاهای خود را با آب و صابون شستشو دهید و خوب خشک کنید تا از تجمع باکتری ها و یا قارچ ها بین انگشتان پا جلوگیری کرد از سوی دیگر این متخصصان می گویند خنک نگهداشتن پاها یعنی خنک ماندن کل بدن بنابراین در تنظیم درجه حرارت بدن خود با استفاده از کفش مناسب کوشا باشید.

 استفاده از عینک های آفتابی نیز توسط پزشکان توصیه شده البته از عینکی استفاده کنید که چشم را به طور کامل بپوشاند و زیاد به زیبایی آن توجه نکنید چون بهداشت و سلامتی چشم شما بسیار واجب تر از زیبایی آن خواهد بود. سعی کنید هرگز از عینک های  بی کیفیت یا پلاستیکی استفاده نکنید که بیشتر به چشم خود آسیب می رسانید تا اینکه کمک سلامتی آن کنید.

سطح آب بدن را با نوشیدن مقدار کافی آب بالا نگهدارید. با توجه به حرارت و گرمای تابستان بدن انسان به طور اتوماتیک جهت تنظیم درجه حرارت خود با تعریف درجه حرارت داخلی خود را تنظیم می کنند. بنابراین بیشترین افت سطح آب بدن این زمان اتفاق  می افتد. بهترین راه برای جبران آن نوشیدن مقدار کافی آب سالم و آشامیدنی خواهد بود البته با تعریق میزان زیادی از املاح مفید بدن نیز دفع می شود . پس خوردن کمی نمک نیز مفید خواهد بود.

برخی از بیماری های تابستانی

بیماری های گوارشی مثل اسهال، تب های ویروسی، ناراحتی های پوستی ، گرما زدگی و مسمومیت غذایی از شایع ترین نوع بیماری های تابستانی است. البته بیماری های عفونی دستگاه گوارش و اسهال در بین آنها اولین مقام را به خود اختصاص داده به همین دلیل سعی کنید همیشه یک یا دوبسته پودر ORS را در جعبه کمک های اولیه خود داشته باشید.

پس از بیماری های عفونی در تابستان بیماری های پوستی در جایگاه دوم ایستاده که با توجه به تعریق بیش از حد بدن در این فصل بسیار هم شایع است. بنابراین بسیاری از مناطق ساحلی که عمدتا مقصد بسیاری از گردشگران نیز هستند با توجه به درجه حرارت و رطوبت بالای آنها محل بسیار مناسبی برای ابتلا به اینگونه بیماری ها خواهد بود.

از مهمترین  این بیماری ها می توان از  ناراحتی های پوستی بین انگشتان پا و یا زیر بغل نام برد که البته اینگونه مشکلات در بانوان به دلیل فیزیک بدنشان بیشتر خود نمایی خواهد کرد. پس این گروه از گردشگران باید بیشتر مراقب بهداشت فردی خود باشند.

طبق نظر پزشکان ، رعایت بهداشت فردی و استحمام حداقل روزی دوبار بهترین راه مبارزه با اینگونه بیماری ها خواهد بود. این متخصصان می گویند پس از هر بار استحمام یا شستشو باید بدن را با یک حوله نخی خوب خشک کنید تا رطوبت در بین انگشتان و دیگر نقاط بدن که بطور مستقیم در معرض هوا نیستند باقی نماند .

اما گرمازدگی که آشناترین بیماری فصل تابستان است در اثر از دست دادن میزان زیادی آب بدن به وجود می آید و عامل اصلی آن قرار گرفتن بیش از حد زیر نوری شدید آفتاب و گرمای تابستان خواهد بود که مهمترین نشان های آن را می توان بی حالی، تب و اسهال نام برد .

دکتر راوی شانکار معتقد است که رعایت کردن همین دستورالعمل های بسیار ساده و پیش پا افتاده می تواند سفری خوب و با خاطرات بسیار شیرینی را برای شما فراهم کند و سلامتی شما در هنگام سفر را تضمین خواهد کرد.

Dr. Rvi Shankar

Health time. Jun 2011

عماد عزتی

سفری ارزان به برلین را تجربه کنید

برلین یکی از مشهورترین شهرهای گردشگر پذیر اروپاست که هر ساله تعداد زیادی از علاقمندان به تاریخ و مدرنیته را به خود جلب می کند البته شاید هزینه اقامت و سفر به این شهر برخی از این ماجراجویان را از سفر به برلین و کشف تاریخ آن منصرف می کند اما با همین شرایط هم راههایی برای کاستن از هزینه های سفر به برلین وجود دارد که می توان با استفاده از آنها از اقامت خودتان در برلین لذت ببرید و کمتر پول خرج کنید، بنابراین اگرآماده اید چمدان را بردارید تا با هم حرکت کنیم اما اینبار با کمترین هزینه که قرار است به برلین سفر کنیم.

به دنبال کاستن از هزینه خوراک باشید

در برلین می توان منوهای ارزان قیمت زیادی را ببینید. در بسیاری از فروشگاههای فست فود  و یا اغذیه فروشی های خیابانی برلین می توانید سینی غذای کاملی بین 5 تا 7 دلار میل کنید و از وعده غذای خود لذت ببرید. در برخی از خیابان های برلین رستورانهای بسیار ارزان قیمتی هستند که هنگام ناهار باز هستند و غذاهای ارزان قیمتی را برای مشتریان گرسنه خود تهیه کرده اند اما به یاد داشته باشید که اگر هنگام اقامت در برلین سوئیت شما آشپزخانه دارد بهترین روش برای کاستن از هزینه غذا شما پخت و پز داخل منزل است می توانید از بازارهای محلی مواد اولیه ارزان قیمتی را تهیه کنید و در منزل خود مثل سرآشپز رستوران بسیار معروفی دست بکار شوید. برخی از رستوران ها و کافه های برلین هم که در منطقه قدیمی و سنتی شهر هستند یک یا 2 روز از هفته را غذاهای خود را حراج می کنند بنابراین می توانید به این رستوران ها سری بزنید و به کیف پول خود خدمتی بزرگ کرده باشید. گاهی در این رستوران ها یک وعده غذای کامل را با کمتر از 2 دلار تهیه کنید.

برای انتخاب اقامتگاه خود هوشیار باشید

برلین به شهر مهمانپذیرها معروف شده و بهترین شهر برای مسافرت های گروهی یا دسته جمعی معروف شده هنگامی که در مراکز تاریخی یا باستانی شهر حرکت می کنید افراد بسیاری هستند که به شما پیشنهاد اقامت در مهمانپذیرشان را می دهند البته به تازگی سیستمی معروف به room sharing یا به اشتراک گذاشتن اتاق را به کار گرفته اند. با استفاده از این روش  برخی از خانواده ها یک اتاق از منزل خود که بلااستفاده هست را به مسافرانی که به دنبال صرفه جویی در هزینه اقامت گاه خود هستند ، اجاره می دهند. این امکان بیشتر اطراف شهر مهیاست.

البته هتلهای ارزان قیمتی هم در سراسر شهر ساخته شده اند که هزینه اقامت در این هتل ها از شبی 15 تا 25 یورو متجاوز نیست. به یاد داشته باشید تعداد زیادی هم آپارتمان اجاره ای در این شهر به شما پیشنهاد داده خواهد شد بنابراین اگر به صورت گروهی سفر می کنید حتما از این امتیازات استفاده کنید البته قیمت این آپارتمان ها آخر هفته ها کمی بیشتر خواهد شد.

هزینه حمل ونقل خودتان را کنترل کنید

حمل و نقل عمومی

قیمت بلیت تک سفره مترو در شهر برلین حدود 5/2 یورو تعیین شده و برای بلیت یک روزه 30/6 یورو از طرف شهرداری تعیین شده است بنابراین بلیت یک روزه برای گردشگرانی که قصد سفرهای درون شهری دارند بهترین گزینه برای صرفه جویی است  . این نوع بلیت های یکروزه به گردشگران اجازه می دهد که یکروز از اتوبوس ، تراموا و مترو با همان مبلغ حدود هفت یورو استفاده کنید بنابراین اگر چندین بار قصد سفر درون شهری داشته باشید مقدار بسیار زیادی صرفه جویی کرده اید اما برای جلب گردشگران در شهر برلین شهرداری امکانات ویژه ای برای گردشگران ورودی به شهر ارایه داده است این نوع کارت ها که معروف به کارتهای به برلین خوش آمدید برای مدت 48 ساعت ، 72 ساعت یا پنج روز به گردشگران اجازه می دهد با مبلغی اندک از کلیه خدمات حمل و نقل عمومی برلین تا زمان اعتبار این کارت بامبلغی ثابت استفاده کنند.

The #200 Bus Tour

اکثر شهرهای گردشگر پذیر در سراسر جهان این امکانات را برای گردشگران فراهم کرده اند که برلین هم از جمله این شهرهاست شهرداری برلین با برنامه ای برخی از اتوبوس های فرسوده شهری را که از رده خارج شده اند با بازسازی به اتوبوس های تفریحی برای گردشگران تبدیل کرده است. این اتوبوس ها که معمولا دارای دو طبقه هستند و طبقه بالای آنها به صورت فانتزی تزئین شده و گاهی هم برای فصل تابستان بدون سقف هستند اتوبوس های برلین معروف به اتوبوس شماره 200هستند.

در شهر برلین اتوبوس های شماره 200 معمولا هر روز و در ساعات مختلفی طبق برنامه از ایستگاه مبداء خود یعنی ایستگاه Zoologischeral garten حرکت می کنندو در طول مسیر از بخش های گردشگری و تاریخی یا تجاری شهر عبور می کنند که برخی از مناطق معروفی که این اتوبوس ایستگاه دارد عبارتند از ایستگاههای Gedachnis-Kirche, Tiergarten, Potsdamer Platz, Mitte, Museum Isle, Alexander Platz,.

بنابراین می توانید با استفاده از این اتوبوس ها با پرداخت مبلغی بسیار اندک بیشتر جاهای دیدنی و تاریخی برلین را بازدید کنید و البته کرایه کمی هم پرداخت کنید.

Bike the city

در قاره سبز برخی از کشورهای گردشگرپذیر اقدام به راه اندازی مراکزی برای اجاره دوچرخه کرده اند که با این کار دو هدف را دنبال می کنند یکی اینکه جلوی آلودگی هوا را می گرند و دوم اینکه از ترافیک شهری کاسته اند . حالا اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید و توان دوچرخه سواری را دارید با اجاره دوچرخه برلین را ببینید .

رایگان بازدید کنید

برلین شهری است با بسیاری از امکانات رایگان برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی ، موزه ها و گالری های بسیاری هستند که در سطح این شهر درهای خود را رایگان بروی گردشگران گشوده اند .

1.        ساختمان ریشستاگ : این ساختمان با گنبد شیشه ای خودش که طراحی نورمن فوستر Norman Foster یکی از ساختمان های رایگان برای گردشگری  شهر برلین به گردشگران معرفی شده است. این ساختمان که در واقع به عنوان رصدخانه ساخته شده بود امروزه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری شهر برلین خودنمایی می کند.

2.      تور روزانه پیاده روی در برلین: تور پیاده روی های طولانی در شهر برلین به عنوان یکی از معروفترین و جذاب ترین تورهای قاره سبز شناخته شده است. طی این تور گردشگران هنگام پیاده روی با تاریخ این شهر آشنا شده و به نوعی خود را در همان تاریخ حس خواهند کرد. طی این پیاده روی 5/3 ساعته که از دروازه برندنبورگ Brandenburg شروع می شود ، گردشگران اطلاعات خوبی درباره شهر و تاریخچه آن دریافته خواهند کرد.

3.        یادبود هولوکاست: این بنای یادبود از کشته شدگان هولوکاست در زمان هیتلر توسط پتر ایشمن ساخته شده است که در واقع این بنا که در واقع 2711 سازه بتنی با ابعاد مختلف است که توسط این شخص ساخته شده .

4.        دروازه براندنبورگ Brandenburg Gate این دروازه یکی از مهمترین جاذبه های توریستی در شهر برلین شناخته شده است که در سال 1788 میلادی ساخته شده است. جالب ترین نکته درباره این سازه قدیمی این است که از تمامی حوادث مثل جنگ جهانی، تخریب های انسانی و عوامل محیطی جان سالم به در برده و سالم مانده است.

5.        مرکز بازرسی چارلی Checkpoint Charlie ، در واقع یکی از مهمترین مراکز گردشگری شهر برلین معرفی شده است. این مرکز در واقع مرکز کنترل پاسپورت بین برلین شرقی و غربی برای بازدیدکنندگان از شهر ساخته شده بود. این سازه برای بازدیدکنندگان به صورت رایگان درنظر گرفته شده اما برای بازدید از موزه های اطراف آن حتما باید مبلغ ورودیه را پرداخت نمایید.

6.      دیوار برلین : این دیوار در واقع اصلی ترین نماد پیشرفت شهر برلین از دوران کهن به شهری مدرن است اگرچه یادآور خاطرات ناگواری بوده است اما امروزه بازدید و قدم زدن در کنار بقایای این دیوار احساس خوبی برای گردشگران ایجاد می کند.

7.      موزه ترور: این گونه موزه های در گوشه و کنار برلین بسیار دیده می شود و از نقش این شهر در دوران جنگ جهانی دوم پرده برمی دارد و خاطرات زمان جنگ را برای بازدیدکنندگان دوباره زنده می کند. موزه گشتاپو یکی از اینگونه آثار و نماد های برلین در بین گردشگران است.

8.      گالری بخش شرقی دیوار برلین: این گالری یکی از عمده جاذبه های گردشگری برلین شناخته شده است جذابیت این بخش به خاطر نقاشی های کشیده شده روی بخشی از دیوار برلین بوده اما به تازگی تعداد دیگری از آثار هنری در کنار انها به نمایش درآمده است که باعث رونق گردشگری منطقه شده است.

این آثار و مراکز گردشگری در برلین تنها بخش کوچکی از مراکز رایگان گردشگری در شهر برلین است که به شما معرفی شده است بنابراین هرگز برای سفر به برلین با عجله برنامه ریزی نکنید و هرگز برای بازدید از مراکز دیدنی این شهر نیز عجول نباشید و کاملا تحقیق کنید وسپس به برلین بروید چون امکانات بی شماری در انتظار شما هستند.

مصاحبه با رایزن فرهنگی هندوستان

Interview with Vikas Rustagi regional director of India tourism board

FEB2012

کشور هندوستان به عنوان سرزمین عجایب نامی آشنا برای هر گردشگری در این دهکده جهانی است بطوری که این سرزمین مرموز توانسته یکی از مقاصد گردشگری بزرگ آسیایی در جهان خودنمایی کند.

ارتباط بسیار نزدیک هندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث شده تامقامات مسئول در صنعت گردشگری هندوستان توجه ویژه ای به منطقه داشته باشند. بنابراین مصاحبه ای مدیرکل منطقه ای هیات گردشگری هندوستان در امارات داشتیم تا از زبان وی چگونگی پیشرفت سرمایه گذاری هندوستان در صنعت گردشگری را بشنویم.

از ابتدای پیدایش ارتباط تنگاتنگ گردشگری بین هندوستان و کشورهای عربی شاهد افزایش روز افزون دفاتر گردشگری در منطقه بودیم بطوری که امسال سفارت هندوستان و رایزن فرهنگی آن کشور در دبی کنفرانسی را درباره نحوه گسترش همکاری در صنعت گردشگری هندوستان و منطقه خلیج فارس را برگزار کردند در حاشیه این جلسه با ویکاس راستاجی چند دقیقه ای خواهیم بود.

نظر شما درباره گسترش صنعت گردشگری هندوستان در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس چیست؟

همانطور که شاهد هستیم چندوقتی است که صنعت گردشگری هندوستان توانسته رشد بسیار مناسبی در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس داشته باشد و بطوری که کشور من طی سال 2011 میلادی و 3 ماهه اول سال 2012 میلادی از این منطقه بخصوص شاهد رشد دوبرابری ورود گردشگر بوده است. این رشد فقط مخصوص گردشگری عمومی نبوده بلکه در صنعت گردشگری پزشکی و علمی نیز شاهد رشد مناسبی بوده ایم. بنابراین با توجه به رشد همه جانبه صنعت گردشگری هندوستان در می یابیم که دولت و بخش خصوصی توانسته به کلیه انتظارات گردشگران ورودی به هندوستان پاسخ دهند و آنها را به سفری دوباره به سرزمین عجایب تشویق کند. ارتباط بسیار نزدیک و کامل بین دو مجموعه خصوصی و دولتی هندوستان توانسته کلیه بخشهای گردشگری کشور را منسجم و پویا نگهدارد و با اتخاذ تصمیمات نوین نیاز گردشگران را روز به روز رصد می کنیم و البته پاسخ می دهیم. به این صورت که هرگز امروزمان مثل دیروز نیست و همگام با نیازهای جدید گردشگران ما نیز تغییر خواهیم کرد.

طی سالهای گذشته چند نفر گردشگر خارجی را در هندوستان پذیرایی کرده اید؟

ویکاس می گوید ما توانستیم در سال 2011 میلادی 2/6 میلیون گردشگر را در هندوستان پذیرایی کنیم این رقم نشان دهنده تقریبا 9/8 درصد افزایش نسبت به سال 2010 میلادی بوده بنابراین روند رشد ورود گردشگر در هندوستان آغاز شده است اما در حال حاضر طبق آخرین آمار هندوستان تا اول ماه مارچ سال 2012 میلادی 98/1 میلیون گردشگر به خود دیده که با توجه به این روند می توان امیدوار باشیم تا آخر امسال که هنوز مدتی از آن باقی مانده رکوردی جدید در صنعت گردشگری را شاهد باشیم. طبق آمار موجود این تعداد گردشگر چیزی حدود چهار میلیارد و نهصد و شصت و چهار دلار به کشور هندوستان آورده اند و باعث رونق صنعت گردشگری سرزمین ما شده اند البته همگی آنها از هزینه کردن این رقم در سرزمین عجایب شاد و خوشحال به خانه بازگشتند. از سوی دیگر طبق اعلام سفارتخانه های ما در دیگر نقاط جهان طی سه هفته اول ماه مارچ امسال هندوستان حدود 10 هزار درخواست صدور ویزا داشته است البته به غیر از کشورهایی که اتباع آنها نیاز به دریافت ویزا ندارند، بنابراین تصور رشد روز افزون ورود گردشگران به هندوستان هرگز دور از ذهن نیست.

امکانات زیر بنایی شما در هندوستان برای جذب حداکثری گردشگر چیست؟

هندوستان تعداد دویست هزار اتاق هتل درجه بندی شده یا ستاره دار دارد و چیزی حدود 230 هزار اتاق به صورت مهمانپذیر نیز به این مجموعه افزوده ایم امروزه از نظر تعداد اتاق هتل با رتبه های متفاوت دچار مشکل نیستیم اما بازهم از افزودن توان خود در این زمینه دست برنداشته ایم و با تدوین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت سعی داریم این توان را بازسازی و یا نوسازی کنیم .

وزارت گردشگری هندوستان با تدوین برنامه های تشویقی و معافیت های مالیاتی و یا اعطای وام های بلند مدت و کم بهره به صاحبان هتل ها آنها را به بازسازی هتل خود تشویق کرده است تا با سیستم بسیار نوینی از مراکز اقامتی با استانداردهای بالای بین المللی در هندوستان مواجه باشیم. از سوی دیگر با برخی راهکار ها توانسته ایم اقامت گردشگران را در برخی از هتل ها که با طرح های ما پیشرفته شده اند تضمین کنیم تا صاحبان آنها توان پرداخت اقساط خود را داشته باشند . همچنین همزمان با این بازسازی مراکز اقامت سعی در نوسازی سیستم حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی کشور کرده ایم . خطوط هوایی خصوصی و راه آهن های خصوصی از این جمله هستند که می تواند در زمینه جابه جایی گردشگران ورودی به هندوستان به ما کمک کنند.

نظر شما درباره گردشگران منطقه حاشیه خلیج فارس چیست؟

در باره این منطقه هندوستان از سال 2010 میلادی تا کنون شاهد 17 درصد رشد ورود گردشگران خارجی بوده است این موضوع باعث شده تا مسئولان گردشگری کشور من توجه ویژه ای به منطقه یادشده داشته باشد و با توجه به پتانسیل بسیار بالای گردشگران از این منطقه راهکاری مناسب برای کنترل این روند و هدایت آن در نظر گرفته شده است. به نظر من ارتباط تجاری بسیار بالای هندوستان با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث آشنایی بیشتر اتباع آن کشورها با جذابیت های هندوستان شده است بنابراین این موج ورود گردشگران منطقه خلیج فارس به کشور من هر روز افزوده خواهد شد . طبق تحقیقات مستند در سال 2011 میلادی بیشتر گردشگران این منطقه از کشورهای یمن، عربستان، امارات متحده عربی ، ایران و عمان هستند از مهمترین کارها ایجاد شرایط گردشگری حلال برای گردشگران این منطقه با توجه به مذهبشان بوده است.

آیا گردشگران ورودی به هندوستان صرفا برای جاذبه های تاریخی هندوستان وارد کشور می شوند؟

وزارت گردشگری هندوستان توانسته این گردشگران را به سه گروه تقسیم بندی کند این گروه ها عبارتند از 1. گردشگران عمومی 2. گردشگران علمی 3. گردشگران پزشکی . البته حجم بسیار بالای گردشگران علمی امروزه برای هندوستان از اهمیت بیشتری برخوردار است چون این گروه می توانند صنایع دیگر کشور را رونق چشمگیری بخشند اما یکی دو سال است که گردشگری پزشکی هم خودنمایی کرده و حجم بالایی از گردشگران سلامت را به کشور هندوستان کشانده است.

از گردشگری پزشکی هندوستان بیشتر بگویید

دلیل اصلی رشد گردشگری پزشکی در هندوستان اینگونه است که به دلیل وجود مراکز درمانی با بهترین امکانات و در کلاس های جهانی و البته قیمت های بسیار مناسب ، گردشگری پزشکی هندوستان توانسته در جایگاه مطلوبی قرار گیرد و طی سالهای اخیر به هندوستان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری پزشکی در آسیا شناخته شود.

تخصص بسیار بالای پزشکان و کادر فنی بیمارستان های هندوستان و ارزان بودن خدمات از دلایل اصلی رونق گردشگری پزشکی در کشور مطبوع من بوده است. شاید باورکردنی نباشد که طب سنتی هندوستان نیز همگام با طب امروزی هندوستان توانسته باعث رونق این صنعت در سرزمین عجایب باشد. بصورتی که بسیاری از مراکز مدیتیشن و یوگای هندوستان صرفا برای خدمات دهی خارجی ها افتتاح شده اند و طی سال هم اکثر دوره های آنها رزرو شده و با حداکثر توان فعالیت دارند که جای بسیار خوشحالی مسئولان بوده است. اگر گردشگران سلامت هندوستان را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که تعداد این گروه از سال 2009 میلادی تا 2010 رشدی معادل یک درصد داشته است بنابراین می توانیم گردشگری سلامت را به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری هندوستان معرفی کنیم جالب توجه شما است که بگویم این رشد در اثر سرمایه گذاری بسیار مناسب دولت از سال 2000 میلادی اتفاق افتاده و شاهد به ثمر نشستن تلاش های دیگر گروههای خصوصی نیز هستیم.

چند بار از واژه سرزمین عجایب استفاده کرده  اید لطفادرباره این واژه بیشتر توضیح بدهید؟

البته اکثر گردشگران و ماجراجویان دهکده جهانی با این واژه آشنا هستند اما از نگاهی دیگر آن را برای شما توضیح می دهم، ساخت برند گردشگری امروزه یکی از مهمترین راهکارهای جذب گردشگر در صنعت گردشگری بین المللی شناخته شده است . با این شعار یا جمله شما همیشه نام کشورتان را در ذهن گردشگران زنده نگه خواهید داشت ما هم از این امتیاز استفاده مناسبی انجام داده ایم و به جرات می توان بگویم که هرگز به یک یا دو برند گردشگری اکتفاء نخواهیم کرد بلکه با توجه به پتانسیل کشور اقدام خواهیم کرد.

درپایان باید اضافه کنم که هندوستان هرگز از مناطق و بازارهای دیگر نقاط جهان غافل نخواهد شد و با تمام امکانات سعی در جذب حداکثری گردشگران سراسر جهان به سرزمین عجایب خواهد کرد اما از سال 2010 میلادی تا کنون توجه ویژه ای به کشور چین داشته و داریم چون همانطور که می دانید این کشور توان صدور 100 میلیون گردشگر در سطح جهان را دارد.

وزیر گردشگری جامائیکا

Wykeham McNeill tourism minister of Jamaica Dr.

دکتر مایکهام مک نیل که چندی است در پست وزارت گردشگری و تفریحات جامائیکا منصوب شده چند دقیقه ای از صنعت گردشگری این کشور  و آینده آن در قاره آمریکا و دریای کارائیب  برایمان می گوید.

ششمین روز از ماه آگوس سال 2012 میلادی دقیقا  پنجاهمین سالگرد استقلال جامائیکا  فرا می رسد که به همین دلیل جشن های بسیار مجللی در سطح کشور برپا می شود و پرچم کشور جامائیکا در کل جزایر دریای کارائیب برافراشته خواهد شد و این کشور سعی دارد در این روز حجم زیادی از گردشگران به سمت منطقه خود جلب کند و با برپایی جشن های بسیار مجلل و بزرگ توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما از سوی دیگر در همین زمان شاهد آغاز مراسم برگزاری بازیهای المپیک لندن خواهیم بود حال باید دید که پوشش خبری لندن باعث جذب گردشگران خواهد شد یا اینکه جشن های استقلال این کشور در دریای کارائیب؟ چون هر دو کشور قصد جذب حداکثر گردشگران را با توجه به این جشن ها به کشورشان دارند . اما ظاهرا کشور جامائیکا قصد دارد با استفاده هرچه بیشتر از کانال های تلویزیونی خود و ارتباطات ماهواره ای حداکثر توجه را به کشورش جلب کند تا صنعت گردشگری جامائیکا را رونق مناسبی بخشد.

ما در حالی توانستیم با دکتر مایکهام مک نیل مصاحبه کنیم که امسال کشور جامائیکا از سوی جامعه جهانی و گردشگران در صنعت گردشگری نامهای متفاوت و خوبی را به خود اختصاص داده است.

جامائیکا سرزمین ماه عسل ، جامائیکا سرزمین موسیقی و رقص، جامائیکا مقصد اصلی گردشگری دریایی   از جمله شعارهای تبلیغاتی برای صنعت گردشگری این کشور در دریای کارائیب هست که همیشه در ذهن گردشگران جهان باقی خواهد ماند.

همانطور که می دانیم شما دو هفته است که سکان وزارتخانه گردشگری و تفریحات جامائیکا را به دست گرفته اید لطفا نظرتان را درباره گردشگری این کشور بگویید؟

با توجه به مدت کمی که در این سمت انتخاب شده ام کمی سخت است که به سئوال شما پاسخ دهم اما، من تازه متوجه معنی درگیری کاری در زندگی شخصی خود شده ام طی این دو هفته بسیار مشغول آشنایی با کارمندان وزاتخانه تحت فرمانم شده بودم. البته این موضوع به معنی تازه کار بودن من نیست بلکه اهمیت آشنایی با توانمندی های کارمندان زیر دست در این وزارتخانه است که به عقیده من کلیدی ترین رمز موفقیت در اینگونه سمت هاست چون هدف های کلان از قبل مشخص شده بنابراین شما باید از تمام ابزار و توان کاری خود و پرسنلتان برای رسیدن به آن اهداف استفاده کنید. پس باید کاملا با توان آنها آشنا باشید/

آیا می توانید برای ما توضیح دهید که چه ارتباطی بین سرگرمی و گردشگری هست که شما در صدر وزارت آن قرار گرفته اید؟

اولین چیزی که به ذهن من می رسد این است که ادغام این دو یعنی کار اضافه و مسئولیت بیشتر را برای من به ارمغان خواهد آورد. اما این اولین باری نیست که دو موضوع گردشگری و سرگرمی به عنوان یک وزارت خانه در جهان معرفی شده است بلکه این اتفاق در سراسر جهان از اوایل سال 2000 میلادی شروع شده است و نشانگر نقش مکمل این دو موضوع با یکدیگر است. هر سفری سرگرمی همراه خواهدداشت و هر سرگرمی باعث شادابی روحیه خواهد شد بنابراین این دو موضوع هرگز از هم جدا نبوده و نیستند.

همگی می دانیم کشور من در جهان به عنوان کشور موزیک محلی و کشاورزی معرفی شده بنابراین این وظیفه اداره یا وزارتخانه من هست که این نام را در ذهن مردم جهان زنده نگهدارم و تفریحات سرگرم کننده ای برای مسافران جامائیکا فراهم کنم تا این نام سالهای سال باقی بماند.  البته این موضوع باعث تدام روند رشد اقتصادی کشاورزی و روستایی نیز خواهد شد چون روستا نشینان علاوه بر فروش محصولات می توانند از تفریحات محلی خود یعنی نواختن موسیقی محلی کسب درآمد کنند. به عنوان مثال آواز خوانی هنگام برداشت محصول امسال 500 هزار گردشگر را به خود جلب کرد و باعث رونق گردشگری روستایی جامائیکا شد بنابراین هم گردشگران سرگرم بودند و هم صنعت گردشگری جامائیکا رونق داشت .

جامائیکا در دوران وزیر گذشته بسیار نیرومند عمل کرده است و صنعت گردشگری را که با چالشهای جدید روبرو بوده بسیار قدرتمند هدایت کرد آیا شما در یک سال پیش رو قصد تغییرات عمده ای در این سیاست ها دارید ؟

با تشکر از مدیریت گذشته هرگز قصد از بین بردن محصول تلاش های گذشته را ندارم چون بسیاری از آنها موفق و کامل عمل کردند بنابراین صرفا قصد افزایش تبلیغ در زمینه گردشگری جامائیکا را خواهم داشت . چون مدیریت قبلی بستر مناسبی برای تدام رشد گردشگری جامائیکا را فراهم کرده است و تلاش می کنم از تجربیات وزیر قبلی استفاده کنم تا اینکه خودم تجربه آنها را تکرار کنم چون با این کار باعث از بین رفتن هزینه و فرصتهای مناسب خواهم شد به قول معروف آزموده را آزمودن خطاست.

آیا قصد بازارسازی جدید و یافتن هدفهای جدید در دهکده جهانی را دارید؟

البته که پاسخ من مثبت است ، صنعت گردشگری هر روز در حال تازه شدن و یافتن راهکارهای جدید است بنابراین به هیچ عنوان نمی توان به یک بازار کوچک اکتفاء کرد بلکه علاوه بر ایجاد بازارهای جدید باید در بازارهای قبلی هم به دنبال فرصت های جدیدی بود تا بتوانیم هر روز شاهد حضور گسترده گردشگران باشیم. منطقه آمریکای لاتین، انگلستان و خاورمیانه بازار جدید برای ما خواهند بود البته قبل از آن سعی داریم موانع احتمالی را از بین ببریم مثل دریافت ویزا و مشکلات حمل و نقل هوایی و دریایی و از همه مهمتر مراکز اقامتی بنابراین وزارتخانه گردشگری جامائیکا به دنبال یافتن بازارهای جدید برای رونق صنعت گردشگری خواهد بود و از هر گونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی استقبال می کند و البته امتیازات مناسبی هم به سرمایه گذاران خواهیم داد.

همانطور که می دانیم در ماه آینده بازی های المپیک لندن آغاز خواهد شد آیا شما برنامه ای برای استفاده از این موقعیت ممتاز جهت تبلیغ گردشگری کشورتان دارید یا منتظر پایان این بازیها خواهید شد.

البته ، این اتفاق ورزشی یکی از بزرگترین فرصت ها برای صنعت گردشگری کشور میزبان است اما فرصت های ایجاد شده صرفا در اختیار آن کشور نیست بلکه فرصت های مناسب تری را هم در اختیار دیگر کشورها خواهد گذاشت، بنابراین جامائیکا هم هرگز این فرصت طلایی را از دست نخواهد داد ، تبلیغ ایرلاین های معتبر کشور جامائیکا، هتل ها و امتیازات گردشگری جامائیکا و از همه مهمتر اینکه سعی داریم با ایجاد انگیزه برای گردشگران در لندن پس از اتمام بازیها یا حتی در حین برگزاری بازیها آنها را به جامائیکا هدایت کنیم . با این کار عقیده داریم که این گردشگران خود به عنوان بهترین تبلیغ برای آینده گردشگری جامائیکا خواهند بود چون هم کمتر هزینه کردند وهم بهترین تفریحات را تجربه کردهاند پس چرا جامائیکا را به دیگران توصیه نکنند اما هرگز از تاثیرات دنیای مجازی در رشد وگسترش صنعت گردشگری جهان غافل نیستیم و سرمایه گذاری بسیار مناسبی برای این دنیا نیز انجام داده ایم تا همه ماجراجویان از توانمندی های جامائیکا با خبر باشند.

Business travel news

مصاحبه ای با فدی عبدود وزیر گردشگری لبنان ، چهاردهم می 2012

Interview with Fadi Abboud, minister of tourism, Lebanon

همانطور که می دانید طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری کشور لبنان یکی از کشورهایی بوده که بیشترین رشد صنعت گردشگری را شاهد بوده است طبق این آمار کشور لبنان شاهد 39 درصد رشد از سال 2008 تا 2009 بوده است اگر قصد مقایسه کشورتان با دیگر کشورها را داشته باشید نظرتان چیست و چه می گویید؟

طبق همین آمار و اطلاعات بیشترین رشد در کشورها بین 5 تا 6 درصد رشد بوده بنابراین ما توانستیم با تلاش بیشترین ارتقاء را شاهد باشیم که در بین دیگر کشورهای جهان جالب توجه بوده است به هر حال سواحل زیبا ، هتل ها ، گردشگری مذهبی ، شب نشینی ها ، برف ، کیفیت مناسب خدمات در کنار قیمت مناسب توان رسیدن به این رتبه گردشگری را برای لبنان به ارمغان آورده است.

این مقام در صنعت گردشگری لبنان را پایدار می دانید یا کوتاه مدت ؟

در حقیقت پاسخ من منفی است چون اگر قصد ماندن در این مقام را داشته باشیم در واقع کار غیر ممکن را آرزو کرده ایم.  برای نگهداشتن این رتبه امکانات بسیار ویژه ای و هماهنگی بسیار زیادی را لازم داریم که شاید هزینه کردن آن برایمان غیر ممکن باشد اما سعی می کنم آن را حفظ کنیم . یکی از امکانات ما برای به دست آوردن این رتبه شهر بیروت با امتیازات آن شهر بوده است بنابراین برای حفظ این رتبه باید خارج از بیرون را هم رونق دهیم با ایجاد این امکانات گردشگری سراسر را رونق خواهیم داد بنابراین برای حفظ این رتبه مشکلات کمتری خواهیم داشت. شب نشینی های بیروت هرگز تنها امتیاز ما برای جذب گردشگر نبوده است بلکه سعی داریم این امکان را به گردشگران لبنان بدهیم تا کل کشور را بشناسند ما طبق آمار متوجه شدیم که تنها 3 درصد از گردشگران ورودی به کشور حاضر هستند بیروت را ترک کنند و به دیگر نقاط کشور سفر کنند.  حالا تصور کنید اگر این امکانات در سراسر کشور پخش شود و هر گردشگر طی مدت اقامت یک هفته ای خودش 3000 دلار هزینه کند با گسترش منطقه  گردشگری در کل کشور می توان این رقم را در کل کشور تزریق کرد نه فقط در بیروت و منطقه ای خاص.

می دانید که 23 درصد از درآمد ملی کشور لبنان از گردشگری تامین می شود و با توجه به این که گردشگری در این کشور فصلی هست آیا شما نگرانی در این زمینه ندارید چه راهکاری برای این موضوع در نظر دارید لطفا توضیح دهید؟

من در این مقام قرار گرفته ام تاموقعیت گردشگری کشورم را ارتقاء دهیم یا اینکه جلوی انحصاری شدن آن را بگیرم، دقیقا به همین دلیل بود که در سئوال قبلی شما پاسخ دادم باید تمرکز زدایی کنیم از گردشگری کشور لبنان و فقط به بیروت فکر نکنیم چون خارج از فصل گردشگری اگر امکان تغییر قیمت ها را در دیگر نقاط کشور داشته باشیم می توانیم امیدوار باشیم که گردشگران غیر از فصل گردشگری نیز وارد لبنان شوند بنابراین مشکل را برطرف کرده ایم. گردشگری لبنان فصلی شد چون تمرکز زدایی نشده بود و هنوز زیرساخت های آن برای گسترش این صنعت در دیگر شهرهای لبنان آماده نبود اما اکنون این مشکل در حال برطرف شدن است پس باید برای رفع مشکل فصلی بودن گردشگری لبنان تمرکز زدایی را شروع کنیم.

برنامه شما برای رسیدن به این موقعیت چه بوده است؟

فقط با برنامه ریزی و مدیریت دقیق و بازرسی های مستمر، متاسفانه ما قصد کم کردن قیمت ها را نداریم و قصد نداریم تورهای ارزان قیمت را به گردشگران پیشنهاد بدهیم. ما قصد داریم توجه خودمان را به گردشگران با درآمد متوسط معطوف کنیم و با این طریق می توانیم حجم گردشگران ورودی به لبنان را چندین برابر کنیم اما هرگز قصد ارایه پکیج های ارزان قیمت و بی کیفیت را نخواهیم داشت.

شما به برنامه ریزی اشاره کردید و عامل انسانی را هرگز اشاره ای نداشتید لطفا در این مورد توضیح دهید؟

برای پاسخ این سئوال شما قصد دارم مثالی درباره کشور لبنان و سوریه برایتان بازگو کنم، بودجه وزارت گردشگری لبنان در مقابل سوریه بسیار کمتر است . کشور سوریه 5 برابر بودجه گردشگری کشور من در اختیار دارد و آن را در راههای اشتباه هزینه کرده اند اما جایگاه گردشگری لبنان بالاتر از سوریه قرار گرفته است. کشور من با حداقل بودجه اقدام به شرکت کردن در برخی از نمایشگاههای معتبر جهان کرده و بیشتر تلاش کردیم از نیرو و سرمایه بخش خصوصی کمک بگیریم چون به عقیده من این بخش خصوصی هست که باید گردشگری را در کشورها رونق دهد و دولت فقط باید آن را هدفمند کنند. بنابراین ما فقط برنامه ها را اعلام می کنم اجرا با بخش خصوصی خواهد بود و آنها باید برای رسیدن به اهداف مشخص شده کشور قدم بردارند نه دولت بعد از دستیابی به هدف مشخص شده می توانند انتظار دریافت مشوق مناسب یا پاداشت داشته باشند این رقابتی بسیار سالم و موفق برای صنعت گردشگری لبنان بوده است.

برنامه شما برای مشارکت بخش خصوصی در صنعت گردشگری لبنان است؟

ما در این زمینه با ارایه مشوق های سرمایه گذاری اجازه رشد و گسترش زیرساخت های گردشگری را از سوی خصوصی ها داده ایم ، افتتاح هتلهای خصوصی ، مراکز تفریحی و گردشگری خصوصی ، خطوط هواپیمایی خصوصی و البته حمل و نقل دریایی خصوصی از این راهکارها بوده است هر شرکتی که بتواند توجیه اقتصادی مناسب به دست آورد می تواند از امتیازات دولتی ما استفاده کند.

بازارهای هدف شما برای ارتقاء صنعت گردشگری لبنان چیست؟

امسال ما درباره کشور روسیه ، آلمان و انگلستان و البته اسپانیا تحقیق کردیم و البته ارتباطاتی هم با مسئولین داشتم و شرایط حضور گردشگران آن کشورها را نیز ساده تر کردیم برای اسپانیا زیاد مشکل نداریم چون نیازی به ارتباط و برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور نیست چون راههای ارتباطی دیگری نیز بین دو کشور وجود دارد اما برای دیگر کشورها حتما باید ارتباط از طریق خطوط هوایی باشد بنابراین ابتدا باید خطوط هوایی راه اندازی شود تا بعد از آن گردشگران از راه برسند.

شما در مورد شرکت خصوصی ها در صنعت گردشگری لبنان نکاتی رو گفتید چه اقداماتی برای این کار انجام شده است؟

اولین مشکلی که هم اکنون مقابل صنعت گردشگری لبنان قرار گرفته نبودن نمایشگاه دائمی و فصلی گردشگری در لبنان بوده  که با برطرف کردن این مشکل روند روبه رشد را آغاز خواهیم کرد. اما با توجه به تاریخی و فرهنگی بودن کشور بخصوص شهر بیروت برای گردشگران دیگر نقاط جهان می توان امیدوار باشیم که امکانات سرمایه گذاری برای خصوصی ها فراهم است و سودآوری خوبی خواهند داشت. ما این از این سرمایه گذاری ها استقبال می کنیم و امکانات مناسبی برای آنها ایجاد کردهایم . کشورلبنان بهترین امکانات را برای سرمایه گذاری در صنعت سبز گردشگری در اختیار دارد تصور کنید که کدام کشور دنیا را می توان یافت که کلیسا در کنار مسجد ساخته شده و هر دوی آنها به بهترین شکل مشتاقان دین خود را جذب می کنند. اما لبنان توانسته این امکانات را در اختیار گردشگران قرار دهد.

شما در بخشی از سخنان خود گفتید که درآمد صنعت گردشگری کشورتان افزایش یافته آیا برای دستیابی به افزایش بیشتر این درآمد به خصوصی ها اجازه حضور بیشتر داده اید پیش بینی شما از حضور آنها در صنعت گردشگری چیست؟

ما هرگز به یکی دو شرکت خصوصی یا یکی دو بازار هدف برای جذب گردشگر اکتفا نکردیم بنابراین شرایط حضور شرکت های بین المللی و کشورهای مختلف را برای مشارکت در گسترش گردشگری لبنان فراهم کرده ایم . مالیات را برای آنها کم خواهیم کرد ، سرمایه آنها تضمین می کنیم و البته برخی موارد درآمد آنها را نیز تضمین خواهیم کرد.  برای جذب سرمایه گذار های خارجی البته تبلیغات بسیار گسترده ای در رسانه های بین المللی انجام داده ایم و با انتخاب مراکز جذاب  سرمایه گذاران امکانات موجود را به آنها یادآوری می کنیم تا جذب سرمایه انجام پذیرد به هر حال شرکت های بین المللی خارجی و سرمایه های خارجی در کنار داخلی ها می توانند رونق گردشگری لبنان را به ارمغان آورند.

گفت وگویی کوتاه با وزیر گردشگری کاستاریکا

Costa Rica minister of tourism Carlos Ricardo Benavides  Jimenez

کاستاریکا روی طبیعت و آب و هوای خود برای جذب گردشگران سرمایه گذاری کرده است

وزیر گردشگری کاستاریکا کارلوس ریکاردو بناویدس جیمنز  (Carlos Ricardo Benavides  Jimenez)از چگونگی پیشرفت و توسعه گردشگری کشورش می گوید.

مشکلات مالی جهان چه تاثیری روی صنعت گردشگری کاستاریکا گذاشت؟

این طبیعی هست که مشکلات مالی جهان صنعت گردشگری جهانی را مورد تاثیر قرار داده است که کاستاریکا هم از آن بی نصیب نماند. همانطور که می دانید 62 درصد بازار هدف ما آمریکای شمالی و ایالت متحده است بنابراین هر تغییر مالی در این منطقه نتیجه مضاعفی روی صنعت گردشگری کاستاریکا خواهد داشت. اما با توجه به امکانات ویژه این کشور از نظر گردشگری امیدواریم توان مقابله با این بحران را داشته باشیم و چشم امید به گردشگران آخر سال دوخته ایم. یقین داریم کوهستان ها وآب و هوای کاستاریکا می تواند عده زیادی را به خود جلب کند و در پایان سال 2009 میلادی  ما فقط انتظار 6 درصد رکورد را خواهیم داشت.

خدمات خطوط هوایی آمریکا به کاستاریکا با توجه به رکود اقتصادی کم شده یا اینکه در همان سطح قبلی باقی مانده است؟

اگر واقعیت را قبول کنیم برخی از این خطوط خدمات خود را کاهش داده اند اما نه فقط به خاطر رکود اقتصادی و کم بود مسافر بلکه این موضوع عاملی در این اتفاق بوده است گرانی سوخت و کم بود مسافر باعث این اتفاق شده به عنوان مثال شرکت خدمات هوایی دلتا پروازهای هفتگی خود را کم نکرده بلکه به خاطر صرفه جویی در سوخت از هواپیماهای کوچک تری استفاده می کند این اتفاق دربارهدیگر شرکت های معتبر جهانی مانند jet blue و spirit air line نیز صدق می کند ولی به واقع هیچ شرکت خدمات هوایی پروازهای خود را به کاستاریکا قطع نکرده است شاید در موازی هم ما شاهد افزایش پروازهای هفتگی نیز بوده ایم.

شما یادآوری کردید که کاستاریکا در این زمان هنوز گردشگران 5 ستاره خود را حفظ کرده پس چرا قیمت این تورها در ایام رکود اقتصادی کاسته نشده است؟

هرگز ما از قیمت خدمات 5 ستاره خود کم نخواهیم کرد چون برای این کار دلایل قانع کننده و علمی داریم به این ترتیب که وقتی شما خدمات خودتان را خیلی ارزان کنید و خریدار با قیمت های قبلی آشنا باشد که این خدمات در گذشته به عنوان مثال قیمتی حدود یکصد دلار داشته و امروز آن را یک دلار به دست می آورد پس از رفع شدن مشکلات مالی و رونق دوباره گردشگری هرگز دوباره این خدمات را با قیمت قبلی از شما نمی پذیرد چون به قیمت ارزان ولی کیفیت بالا عادت کرده است. حالا اگر شما قیمت را ثابت نگه دارید اما به روشهای دیگری باعث کم شدن هزینه مسافران شود این دوگانگی در ذهن او ایجاد نخواهد شد بلکه به خدمات شما و کیفیت آن ایمان خواهد آورد. با این روش یقین داشته باشید که حتی در دوران رکود اقتصادی شما مشتری 5 ستاره خود را خواهید داشت چه بسا به تعداد آنها افزوده خواهد شد.

این عقیده شما بسیار جالب و مفید است اما آیا در دوران رکود اقتصادی هتلداران از این روش استفاده می کنند یا اینکه هیچ تضمینی برای اجرای آن هست؟

هرگز دولت قصد دخالت در امور اقتصادی خصوصی را ندارد اما طبق سیاست های تشویقی این هتلداران هستند که متوجه ارزش برنامه ها ما شده اند بنابراین با هماهنگی ها یانجام شده درباره نحوه اجرای این طرح به عنوان مثال هتل های 5 ستاره برای مسافران خود  اگر قصد اقامت 3 شب را داشته باشند یک شب رایگان اتاق در اختیار مسافران خود خواهند گذاشت و اگر یک هفته اقامت داشته باشند به انتخاب مسافر یا خدمات ورزشی و ماساژ رایگان در طول اقامت دریافت می کنند یا اینکه کلیه وعده های غذایی آنها رایگان خواهد بود بنابراین بدون کاستن از قیمت تورهای 5 ستاره و ایجاد اشتباه در ذهن مشتری همیشه سطح قیمت را برای مسافران مناسب نگاه داشته ایم و در ضمن دوران رکود را نیز پشت سر گذاشته ایم.

شما گفتید که آمریکای شمالی و آمریکا، کانادا از جمله بازارهای اصلی گردشگری کشورتان است آیا به دیگر نقاط دنیا نیز توجه کردید؟

با توجه به تجربه من بهترین بازار هدف برای گردشگری کشورم ، اسپانیا، آلمان ، فرانسه، انگلستان خواهد بود و پس از آن کشورهای یاد شده اما به هرحال تاریخ کشور من نیز جاذبه خوبی برای همگان است.

برخی از کشورهایی که شما به عنوان بازار هدف گردشگری از آنها نام بردید هم اکنون درگیر مسایل و مشکلات رکود اقتصادی هستند آیا این مشکلات در کشورهای یاد شده تاثیری در صنعت گردشگری شما ندارد؟

این طبیعی است که مشکلات اقتصادی روی سفر مردم تاثیر مستقیم گذاشته اما با توجه به آینده و مشوقهای بازار گردشگری ما برای جذب گردشگران به آینده امیدواریم که تعداد گردشگران از کشورهای مشکل دار مالی روبه افزایش خواهد بود و هرگز به حال حاضر توجهی نداریم فقط سطح کیفیت خدمات خودمان را حفظ می کنیم که به خودی خود شاهد رشد ورود گردشگران خواهیم بود.

آیا در حال حاضر پرواز مستقیم از کشورتان به آلمان دارید ، این پروازها چارتر هست یا پرواز عادی روزانه؟

بله ، پرواز مستقیم داریم نام شرکت برگزار کننده این مسیر پروازی condor است این شرکت هم اکنون 2 پرواز بین دو کشور برقرار کرده است اما با توجه به مذاکرات انجام شده به زودی شاهد برقاری پرواز هفتگی از طریق شرکت هواپیمایی لوفتهانزا خواهیم داشت. اما از آنجایی که آسمان بازار هدف اصلی ما در آینده نزدیک است تلاش داریم پروازهای بیشتری از پایتخت به کشور آلمان برقرار خواهیم کرد.

آیا هنوز مسائلی هست که گردشگران باید درباره کاستاریکا بدانند هست؟

در حقیقت ، همانطور  که قبلا گفتم کشورم در بحث اکو توریسم تمرکز کرده است اما سواحل و جنگل های کاستاریکا هنوز جذابیت های مناسبی خواهد بود. اما گردشگران باید این حقیقت را بپذیرند که هرگز ادعا نداریم که ما بهترین هستیم ولی سعی می کنیم بهترین باشیم. به هر حال اصلی ترین جاذبه کشورما اکوتوریسم هست که 25 درصد صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است اما به هر حال اگر قصد سفر به کاستاریکا را دارید هرگز نگران مسایل اطراف روز نباشید چون هم هتل و هم شرایط آسایش شما فراهم شده است.

در پایان با توجه به تخصص خوانندگان ما که اکثر هتلداران ، تور گردانان ، آژانس های مسافرتی و فعالان گردشگری هستند آیا مواردی برای یادآوری آنها در مورد کاستاریکا هست که بگویید؟

قبل از هرچیزی من قصد دارم دست اندرکاران صنعت گردشگری را به کاستاریکا دعوت کنم تا با همکاری ما از امکانات واقعی ما با خبر شوند اما از آنجایی که ما روی اکوتوریسم تاکید داریم به آنها یادآوری می کنم که به گردشگران خود آموزش دهند که اماکن تاریخی و طبیعی کاستاریکا متعلق با و آنها نیست بلکه باید سالهای سال باقی بمانند تا جاذبه ای برای دیگران باشد و باعث لذت آنها باشند بنابراین در حفظ و نگهداری آنها باید کوشا باشند تا این میراث مهم برای دیگران باقی بماند. هرچند کاستاریکا به عقیده من بهترین منطقه برای برگزاری تورهای طبیعت گردی خواهد بود.

اکتبر 2009

10 جاذبه تابستانی لرستان

هرچند که این بخش معمولا به معرفی جاذبه های خارجی اختصاص داشت؛ اما این بار 10 جاذبه گردشگری لرستان از زبان یکی از گردشگران استرالیایی ، وندی موریسون Wendy Morrison  را که همراه همسرش آلن اسمیت Alan smith  به ایران سفر کرده است بازگو میکنیم. این دو گردشگر در سال 2007 میلادی تصمیم گرفتند جاده ابریشم را بپیمایند. بنابراین از ایران عبور کردند و با اقامت 25 روزه خود در ایران مجموعه ای از تصاویر و خاطرات خود را به رشته تحریر درآوردند که برخی از این خاطرات به صورت توصیه و جذابیت مناطقی است که از آنها بازدید کرده اند. با توجه به اتمام فصل امتحانات مدارس و برنامه ریزی والدین برای سفرهای تابستانی البته در مناطق خنک ایران توصیه های چمدانی این گردشگر خارجی را درباره لرستان برایتان یادآوری می کنیم هرچند اما چمدان چند سطر برای معرفی کامل این منطقه به خاطرات آنها اضافه کرده است.

فصل تابستان رسیده و اکثر خانواده ها به دنبال یافتن ییلاقی زیبا و با صفا هستند؛ البته اگر بتوانند تنی به آب هم بزنند که خیرعالی است. پس آماده باشید که توصیه های خارجی چمدانی ما این بار داخلی و برای تابستان شما تدارک دیده شده است.

لرستان شاید نیازی به تعریف و معرفی مراکز گردشگریاش نداشته باشد؛ اما معرفی جاذبه های دیدنی این استان سرسبز از زبان گردشگری خارجی خالی از لطف نیست. بنابراین اگر شما هم به این توصیه ها عمل کردید و به منطقه لرستان سفر کردید می توانید برای چمدان چند فریم عکس به یادگار بیاورید.

10.     آبشار تله زنگ یا شِوی SHEVI (TALEH ZANG)

این آبشار که به عنوان دهمین دلیل سفر به لرستان در لیست ما معرفی شده توانسته عنوان بلندترین آبشار ایران را به خود اختصاص دهد. آبشار تله زنگ که در رشته کوههای زاگرس و در مسیر راه آهن سراسری تهران جنوب واقع شده توانسته علاوه بر گردشگران ایرانی ، خارجی ها را نیز به خود جلب کند. ایستگاه راه آهن تله زنگ بهترین راه رسیدن به  آبشار تله زنگ است. بنابراین نگران کارت سوخت و مسافت نباشید چون با استفاده از قطار می توانید بدون دردسر و راحت به این منطقه برسید.

9. آبشار بیشه BISHEH water fall

این آبشار به عنوان نهمین جاذبه اصلی استان لرستان از دیدگاه وندی برای فصل تابستان معرفی شده است. این گردشگر می گوید : هرگز لذت آب بازی کنار این آبشار را فراموش نمی کنم . آبشار بیشه از دل کوهستان زاگرس و نزدیک شهرستان دورود به بیرون می ریزد و در 65 کیلومتری شهر خرم آباد واقع شده است. همانند آبشار تله زنگ دسترسی به این آبشار با قطار میسر است و هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی را به سمت خود جلب می کند. پس هرگز نگران دسترسی و یافتن محل اقامت مناسب در این منطقه نباشید. اگر علاقه مند به اقامت چند روزه کنار این آبشار هستید حتما وسایل لازم و کافی همراه داشته باشید تا از این سفر تابستانی با خاطراتی خوش برگردید. حتما دوربین عکاسی را با تعداد کافی باطری همراه داشته باشید تا خاطرات شیرین این سفر را ثبت کنید.

8. آبشار نوژیان Noujian water fall

آبشار نوژیان هشتمین رتبه این فهرست ده تایی را به خود اختصاص داده است و به عنوان توصیه های چمدانی ما در فصل تابستان به شما معرفی شده است. شهرت این آبشار همانند دریاچه گهر نیست ؛ اما جاذبه های طبیعی این منطقه از نظر گردشگر چمدانی ما باعث شده تا نوژیان در رتبه ای بالاتر از گهر قرار گیرد.  آبشار نوژیان تقریبا در فاصله 40 کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد قرار گرفته، البته مسیر پرپیچ و خم این آبشار هرگز مانع از رسیدن گردشگران به پای آن نشده است، بلکه همین سختی و پیچ و خم باعث تشویق بسیاری از طبیعت دوستان و ماجراجویان طبیعت ایرانی و خارجی شده است. البته به یاد داشته باشید که برای بازدید از این آبشار زیاد فرصت نیست چون هرچه به آخر تابستان نزدیک می شویم از میزان آبدهی آن کاسته می شود تا در نهایت به خواب زمستانی فرو می رود و تا بهاری دیگر خاموش خواهد بود.گیاهان دارویی اطراف این آبشار می تواند از مهمترین دلیل جذب توریست های خارجی و داخلی به منطقه باشد.

7. دریاچه گهر  THE CAHAR LAKE

این دریاچه آب شیرین به عنوان نگینی بسیار زیبا در منطقه توسط گردشگران استرالیایی معرفی شده است و هر ساله می تواند تعدادی گردشگر برای آبتنی در آب سردش به سمت خود دعوت کند. این دریاچه در حدود 30 کیلومتری جنوب شرقی دورود واقع شده و عنوان هفتمین جاذبه گردشگری منطقه را در فهرست 10 تایی ما به خود اختصاص داده است. تنها جمله ای که مارکوپولوی خارجی ما درباره زیبایی گهر نوشته است این چند کلمه است: «ساعت ها به این دریاچه خیره شدم ولی هنوز هم از دیدن این همه زیبایی سیر نشده ام». اما در گوشه دیگری از خاطرات خود به عدم رعایت  حفظ محیط زیست توسط گردشگران اشاره ای تلخ نموده و آرزو کرده ای کاش ایرانیان ارزش این دریاچه را می دانستند.

6. آبشار وارک VARK water fall

اما ششمین دلیل سفر تابستانی ماجراجوی استرالیایی ما آبشار وارک عنوان شده و طبیعت بکر اطراف آن باعث شده تا از نظر او ارزش سفر کردن به منطقه برای گردشگران وجود داشته باشد.این آبشار در غرب گردنه نوژبان و جنوب شرقی خرم آباد واقع شده است. فاصله این منطقه ییلاقی تا شهر خرم آباد حدود 60 کیلومتر است. آبشار وارک که از دل تخته سنگی بیرون می آید. می تواند چند روز خنک را در فصل تابستان به شما و خانوادهتان هدیه دهد. درختان گلابی و زالزالک و بلوط اطراف این آبشار می تواند کودکی و نشاط شما را برایتان زنده کند و شادی خاصی را به شما تقدیم کند.

5. آبشار سرکانه SERKANEH WATER FALL

روستای گریت که از شهر خرم آباد 50 کیلومتر فاصله دارد به عنوان هفتمین پله از فهرست 10 تایی این گردشگر خارجی ماست هرچند طبیعت این روستا می تواند خود دلیل خوبی برای اقامت تابستانی گردشگران باشد اما اصلی ترین دلیل سفر  این گروه به منطقه آبشار سرکانه ، آبتنی در حاشیه روخانه آن است. این آبشار که به زبان محلی به تاف «هفت چشمه معروف» است با پوشش گیاهی خود چند روز اقامت خوش را به شما هدیه خواهد داد. بیاد داشته باشید که برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک ساعت پیاده روی کنید بنابراین  وسایل کافی همراه داشته باشید.

4. دریاچه کیو Q lake

شهرستان خرم آباد از نظر مارکوپولوی ما یکی از زیباترین شهرهای ایران است که او دیده و با جاذبه های بسیار زیاد خود می تواند به عنوان بهترین منطقه گردشگری ایران معرفی شود. این دریاچه  که به عنوان یکی از جاذبه های درون شهری در خرم آباد شناخته شده به دلیل عمق زیاد آب و زلالی آبش کیو نامگذاری شده است . اما متاسفانه طبق آمار چند سال پیش به دلیل استفاده بی رویه از این دریاچه و خشکسالی تقریبا خشک شد و با لایروبی و حمایت آن دوباره زنده شده است.

3. آبشار چکان CHEGAN water fall

نوبت به معرفی نهمین جاذبه لرستان از دید گردشگر خارجی ما رسیده. نام این جاذبه آبشار چگان است این منطقه که در جنوب شرقی الیگودرز قرار گرفته توانسته تعداد زیادی از طبیعت دوستان را به خود مشغول کند. برای رسیدن به این زیبایی باید از روستای حسین آباد گذشت و به دره چگان رسید تا زیبایی واقعی این آبشار را از نزدیک دید. صدای ریزش آب این آبشار از ارتفاع 45 متری هر ساله از اول بهار تا اواخر تابستان گردشگران زیادی را به سمت خود می خواند پس هم اکنون برنامه ریزی کنید تا آخر تابستان زیاد فرصت نیست و توصیه چمدانی گردشگر خارجی ما را امتحان کنید.

2. دریاچه شط تمی

دومین توصیه چمدانی این دو گردشگر استرالیایی مربوط به حرفه ای هاست و آنها که سابقه طبیعت گردی و اقامت در کوهستان را دارند این دریاچه بهترین گزینه است. شط تمی که به دو بخش فصلی و دایمی تقسیم می شود می تواند اردوی چند روزه شما را به یک خاطره به یادماندنی سفر تابستانی تبدیل کند. این دریاچه زیبا در جنوب روستای دستگرد از توابع بخش بشارت شهرستان الیگودرز واقع شده و برای دسترسی به آن می توان از گاراژ شول آباد الیگودرز وسیله نقلیه به سمت این جاذبه کرایه کرد . مهم ترین تجربه این سفر برای شما و ماجراجویان خارجی تجربه زندگی در کنار عشایر این منطقه خواهد بود.

1.        اما بهترین توصیه گردشگر خارجی ما قلعه تاریخی فلک الافلاک در لرستان است اگرچه از نظر برخی این جاذبه ارتباط چندانی با سفرتابستانی شما ندارد اما ارزش باستانی و تاریخی این قلعه می تواند به عنوان مهر تاییدی بر تکمیل شدن سفرتان به لرستان باشد. بنابراین حتما سری به این قلعه بزنید تا لرستان را کامل دیده باشید.

تالاب های پلدختر

این شهرستان اگرچه تمدنی تاریخی دارد؛ اما ارزشمندترین جاذبه گردشگری این استان از نظر وندی  وجود تالاب های فصلی و دائمی اطراف آن است . به عقیده وی این تالاب ها که می توانند به عنوان اصلی ترین تفرجگاه های تابستانی برای طبیعت دوستان و علاقه مندان و ماجراجویان باشد استفاده از طبیعت بکر در کنار عشایر منطقه است این تالاب ها می توانند دو یا سه روز به یاد ماندنی را به شما هدیه دهند. مهمترین تالاب های منطقه پلدختر را می تواند تکانه ، لفانه، زردآبه، سیاه، جمجمه ، تاف و چیکه دانست که حیات وحش آن بهترین وکاملترین جاذبه گردشگری این شهرستان است.

مخمل کوه

اردوهای تابستانی و مناطق سرسبز و چشمه های طبیعی این کوهستان می تواند اصلی ترین دلیل سفر این ماجراجوی ایتالیایی به کوهپایه های مخمل کوه باشد . قسمتی از این کوهستان که آفتابگیر نیست می تواند اردوی تابستانی شما را با خنک ترین هوا پذیرایی کند، اگر به این کوهستان رفتید تنگ شبیخون را هرگز از دست ندهید تا شاید زیبایی سفرتان را از دید گردشگر ما کامل کرده باشید و تاریخچه این شهرستان را بشناسید. بنابراین از میدان 22 بهمن شهرستان خرم آباد حرکت کنید و به انتهای بلوار ولیعصر برسید آنگاه کوله پشتی و وسایل را همراه خود بردارید و راه بیفتید تا بهترین مکان چادر زدن را بیابید و اردوی خود را برپا کنید. اگر علاقمند به بازخوانی خاطرات این دو گردشگر استرالیایی هستید  می توانید به آدرس travel-blog/croedywendyمراجعه فرمایید