کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

سفر به سرزمین گالیور در آمستردام

   هلند سرزمین آسیاب های بادی و مزارع گل 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

هلند از زمان های گذشته به دلیل قدمت و آسیباب های بادی و مزارع گل بسیار معروف بوده  و هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جلب می کند. آمستردام به عنوان یکی از گزینه های برتر توریست ها است. اما این شهر به عنوان شهر جادویی برای کودکان تبدیل شده است می توان از این شهر به عنوان دنیای واقعی گالیور برای کودکان نام برد، در این شهر کوچک کودکان مانند گالیور داستانی بزرگتر از اطراف هستند.

در نزدیکی شهر آمستردام شهری با ابعاد کوچک درست مثل شهر واقعی آمستردام ساخته شده و از آن به عنوان «آمستردام کوچک» نام برده می شود و مانند شهر واقعی دارای کانال های آب بسیار زیباست و عنوان ونیز شمالی که لقب شهر اصلی آمستردام است را برای بازدید کنندگان نمایان می کند.

اینبار هدف از معرفی این مکان توریستی آسایش و آرامش کودکان است و کودکان را به عنوان گردشگران در نظر گرفته ایم نه بزرگسالان ، آمستردام کوچک مکانی مناسب برای سفر کودکان به دور از هرگونه خطر است این سرزمین جادویی مکانی است برای تبدیل دنیای خیالی کودکان به واقعیت .

فواید سفر و تاثیر آن بر روحیه بزرگسالان و کودکان برای هیچکس پوشیده نیست ، به همین دلیل کشور هلند تصمیم به ساخت مجموعه ای مخصوص کودکان (چیزی شبیه دیزنی لند در ایالات متحده آمریکا) گرفته تا این آینده سازان جهان را از همین دوران کودکی به شرایط آتی زندگی واقعی خود آشنا کنند. اما هدف از آن شهر آمریکایی بازی و سرگیمی است ولی آمستردام کوچک مانند کلاس درس برای کودکان مفید خواهد بود.

ادامه مطلب ...

جشواره یخ هاربین در چین

گرمای تابستانی بهانه ای شد تا کمی از سرمای یخ و فصل زمستان سخن  بگوییم تا کمی از گرمای تابستان را بکاهد و باعث شادابی روحیه ها شود.

از قدیم تغییرات درجه هوا خود دلیل اصلی سفر یا همان ییلاق و قشلاق بوده بنابراین با معرفی یکی از فستیوال های زمستانی در چنین شما را به ییلاقی خواندنی دعوت می کنم.

جشنواه یخ هاربین که هر ساله از 5 ژانویه (15 دی ماه ) به مدت یکماه در مرکز استان Heilongjiang واقع در شمال چین  برگزار می شود و با توجه به آب و هوای قطبی این منطقه بهترین مرکز برای برپایی بزرگترین جشنواره یخی در این کشور است. پس از سال 1985 این شهر یعنی هاربن در جهان به عنوان شهر یخی شناخته شد و هر سال توانسته به شهرت بیشتری دست یابد این شهر که در شمال شرقی کشور پهناور چین واقع شده با فانوس های یخی خود توانسته توجه تعداد بی شماری از گردشگران و هنرمندان را به خود جلب کند البته هرگز گرمای این فانوس ها توانایی ذوب کردن این شور و هیجان را نداشته، بلکه به جذب بیشتر گردشگر به این منطقه کمک کرده است و میلیون ها دلار درآمد برای کشور چین به همراه داشته.

این فانوس ها در سال های 1644 الی 1911 میلادی و سلسله چینگ توسط ماهیگران و ساکنان مناطق شمالی چین در طول زمستان ساخته می شد و در واقع  به نوعی اسباب بازی کودکان نیز بود کم کم ساختن اینفانوس ها به سنت تبدیل شد و پس از آن به عنوان جشنواره در بین مردم چین و ساکنان همان منطقه شناخته شد. ماهیگران چینی به گونه ای این فانوس ها را درست می کردند که بتوانند از آنها با توجه به  بادهای شدید منطقه برای روشنایی استفاده کنند.

آنها مقداری آب را در سطل می ریختند و یک قطعه چوب را به گونه ای در آن قرار می‌دادند که پس از یخ زدن و بیرون آوردن قطعه چوب قالبی از یخ با یک حفره به وجود می آمد بعد با قرار دادن شمعی در داخل این حفره و روشن کردن آن در واقع یک فانوس یخی داشتند این فانوس در مقابل بادهای شدید کاملا مقاوم و پایدار بود و به دلیل برودت بسیار زیاد هوا گرمای حاصل از شمع هرگز این فانوس یخی را ذوب نمی کرد .

امروزه از همین روش ساختن فانوس های یخی که سالها پیش ماهیگران بومی این منطقه استفاده می کردند برای ساختن آثار هنری دیگری در جشنواره هاربین استفاده می شود بطوری که ماده اصلی ساختن این آثار هنری برف و یخ است، اما داخل آنها به جای شمع از گل و میوه و دیگر وسایل تزئینی استفاده می شود.

جشنواره هاربین هر ساله دریچه نوینی یا به عبارت دیگر جهان یخی جدیدی را برای بازدید کنندگان از این جشنواره بین المللی می گشاید و باعث شگفتی و حیرت آنها می شود. در این جشنواره آثار زیادی به نمایش گذاشته می شود اما اگر مایل به دیدن آثاری منحصر به فرد و زیبا هستید باید به یکی از سه منطقه معروف در این شهر بروید و از دیدن این آثار بسیار زیبا لذت ببرید.

1.        پارک جزیره خورشید the sun island park

2.        هاربین آیس و دنیای برفی Harbin ice and snow world

3.        ژائولین پارک Zhaolin park

پارک جزیره خورشید

این پارک یکی از معروف ترین نمایشگاههای مجسمه سازی و در واقع بزرگترین نمایشگاه یخی در محیط بسته و سالنی است. دربهای این موزه در ماه نوامبر هر سال بروی بازدید کنندگان و عموم مردم گشوده می شود. امابه یاد داشته باشید که وقتی قصد بازدید از این نمایشگاه را دارید حتما لباس مناسب به تن داشته باشید تا با توجه به دمای بسیار سرد داخل سالن این نمایشگاه با حوصله بیشتری به آثار هنری موجود در آن توجه کنید و هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه گرم از دیدن این همه آثار هنری زیبا لذت ببرید.

هاربین آیس و دنیای برفی

این منطقه در سال 1999 میلادی به دنیای یخی چین افزوده شده و جهان نیز آن را شناخت و به عنوان یکی از بزرگترین پارک های یخی جهان از آن یاد می شود اما پایه اصلی و الهام بخش این پارک یخی آثار تاریخی و باستانی جهانی مثل دیوار بزرگ چین، اهرام مصر، آبشار نیاگارا، تاج محل و ... بوده ولی اصلی ترین نماد این جشنواره و این منطقه همان فانوس های یخی ماهیگران چینی است.

ژائولین پارک

ژائولین پارک، بهترین منطقه هنگام برگزاری این جشنواره برای بازدید علاقمندان به این جشنواره زمستانی خواهد بود و باید با توجه به ویژه ای از آن بازدید کرد تا به اصل این آثار هنری و تلاش هنرمندان آن پی برد. با توجه به آثار بسیار زیبا و جالب یخی خلق شده در این پارک که باعث شگفتی و مبهوت شدن گردشگران می شود بکارگیری آب، یخ ، نور و رنگ های بسیار زیبا در کنار یکدیگر دلیل اصلی خیره شدن گردشگران به این آثار هنری است. اولین سئوال در ذهن گردشگران این است که چگونه می توان این مواد یعنی آب ، یخ و شعله (گرمای لامپ ها و....) که در طبیعت با یکدیگر همخوانی ندارند را در کنار یکدیگر به کار برد و باعث خلق آثار هنری بی نظری می شود؟

ماده اصلی برای خلق ایچنین آثار هنری همان برف و یخ های طبیعی است که از رودخانه Songhua در فصل برگزاری نمایشگاه تامین می شود . تعداد زیادی از هنرمندان بین المللی و چینی با استفاده از تکه های یخ و آب این رودخانه آثار هنری خارق العاده ای چون حیوانات وحشی مانند ببر، شیر و دیگر چهارپایان را خلق می کنند البته این هنرمندان صرفا به تراشیدن مجسمه حیوانات اکتفا نمی کنند و سعی در ساختن مجسمه یخی از هنرمندان و افراد سرشناس جهان کرده اند و آنها را با نورپردازی های بسیار زیبا به جهان هنر معرفی می کنند البته به یاد داشته باشید که این هنرمندان اغلب اوقات از وسایل  ویژه ای برای تولید این آثار استفاده می کنند.

امروزه از فستیوال هاربین در جهان علاوه بر جشنواره به عنوان یک رویداد هنری بین المللی یاد می شود در ا ین فستیوال یخی بین المللی  هر ساله هنرمندانی از چین، سنگاپور، آمریکا ، کانادا، روسیه ، ژاپن و کره جنوبی شرکت می کنند و استادان بزرگ مجسمه سازی نیز این آثار هنری را همراه بازدید کنندگان بررسی و نقد می کنند این جشنواره توانسته جایگاه خوبی در بین جهانیان برای خود باز کند به گونه ای که امروزه می توان این فانوس های یخی که منشاء برگزاری این جشنواره بوده اند را در برخی کشورها  خارج  از چین دید یا حتی مطلبی در مورد آنها خواند.

گردهمایی بزرگ علاقمندان و هنرمندان در این فستیوال زمستانه باعث شده تا توجه بسیاری از شرکت های تجاری و سازندگان تجهیزات و لوازم ورزش های زمستانی را به خود جلب کند. بطوری که آنها  از فرصت بوجود آمده در زمینه تبلیغاتی و معرفی محصولا ت جدیدشان  استفاده می کنندو یا حتی بسیاری از آنها حاضر به سرمایه گذاری و پرداخت هزینه های برگزاری این نمایشگاه هستند و سعی در جذب هنرمندان معروف برای خلق آثار هنری خود تحت نام تجاری شرکتشان هستند

این جنب و جوش و شور و اشتیاق بین المللی باعث شده تا حتی توجه شرکت های برگزار کننده مراسم عروسی را نیز به خود جلب کند و تبلیغات گسترده ای برای برگزاری مراسم عروسی کرده اند و بسیاری از جوانان حاضر به پرداخت هزینه های بسیار بالای این مراسم هستند و زندگی مشترک خود را از میان این مجسمه های بسیار زیبای یخی شروع می کنند البته امروزه برگزاری اینگونه مراسم عروسی فقط مخصوص خود چینی ها نیست بلکه ممکن است در فصل برگزاری این جشنواره تعداد زیادی از عروس و دامادهای مناطق دیگر دنیا نیز زندگی خود را با به دست گرفتن فانوس های یخی این جشنواره آغاز می کنند.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سهم ایران از درآمد ۶۰۰ بیلیون دلاری صنعت گردشگری ورزشی چقدر است؟

شواهد و نشانه هایی مبنی بر ظهور یک صنعت جدید به نام گردشگری ورزشی در جهان به وجود آمده است که اکثر کشورهای جهان سعی دارند از آن بی بهره نمانند و بهترین استفاده را از این صنعت جدید را به خود اختصاص دهند . این صنعت 600 بیلیون دلاری خود باعث رونق بسیاری از زیر مجموعه هایش شده و روند توسعه آن به گونه ای بوده که اکثر کشورهایی که به ضرورت و اهمیت این صنعت نوین پی برده اند سعی در پیشی گرفتن از دیگران در این صنعت نوظهور را دارند. 

 

 

همین امر باعث شده که حتی رقابتی بسیار سنگین برای به دست آوردن میزبانی بازی های بین المللی ورزشی از جمله جام جهانی ، المپیک بین کشورها ایجاد شود. مسئولان صنعت گردشگری در اکثر کشورها به این مسئله ایمان آورده اند که هرچه در این زمینه یعنی صنعت گردشگری ورزشی کشورشان سرمایه گذاری دقیق تر و کاملتری داشته باشند حاصل بسیار بهتری خواهند داشت. به عنوان مثال قطر برای به دست آوردن امتیاز برگزاری یکی از این بازیهای بین المللی متعهد شده درجه حرارت محیطی ورزشگاهای خود را به گونه کنترل کند که آب و هوای نسبتا گرمش شرایط را برای بازدیدکنندگان و ورزشکاران این بازیها دشوار نکند. بنابراین اهمیت برگزاری این بازی ها برای کشور قطر آنقدر مهم است که حاضر به پذیرفتن چنین تعهدی سنگین شده است.

صنعت گردشگری ورزشی با رشد سریع و چشمگیر خود در دهه های اخیر توانسته درآمدی بالغ بر 4500 میلیارد دلار برای دست اندرکاران این شاخه از صنعت توریسم حاصل کند که باعث تعجب و حیرت مدیران این صنعت شده است. این صنعت که در ابتدا هرگز تصور رسیدن به چنین موقعیتی را هم نداشت امروزه توانسته 13 درصد از درآمد کل صنعت گردشگری بین المللی. در جهان به خود اختصاص دهد و خود را به رقم 600 بیلیون دلار نزدیک کند.

حال با توجه به چنین جهشی کارشناسان توجه ویژه ای به آن داشته و سازمان جهانی unwto  طی گزارشی می گوید این صنعت تا سال 2020 میلادی در آمدی بالغ بر 10000 بیلیون دلار برای صاحبانش به ارمغان خواهد آورد. حال متوجه خواهیم شد که چرا کشورهای زیادی به این صنعت علاقمند شده اند و بر سرمیزبانی بازی های بین المللی به رقابت افتاده اند.

سیئون راپسون مدیر بازرگانی نمایشگاه مقاصد جهانی گردشگری ورزشی WSDE با این نظر که عنوان شده : امروز بخش گردشگری ورزشی بیش از هر بخش دیگر پرسود شده موافق است و عنوان می کند که امروزه گردشگری ورزشی به عنوان یکی از اعضای حیاتی صنعت گردشگری در جهان تبدیل شده و این اهمیت هر روزه روبه فزونی گذاشته است. این حقیقت زمانی اتفاق افتاده که جهان از رکود اقتصادی رنج می برده وصنعت گردشگری عادی زیاد پرسود نبوده اما صنعت گردشگری ورزشی با پیشرفت چشمگیر خود درست در همین زمان باعث تعجب همگان شده و به اعتقاد ایشان در دهه آینده صنعت گردشگری ورزشی نقشی کلیدی را برعهده خواهند داشت.

در حقیقت WSDE اولین نمایشگاه تخصصی صنعت گردشگری ورزشی در جهان بوده که در حاشیه برگزاری مسابقات جهانی در آفریقای جنوبی برگزار شد این نمایشگاه توانست بیش از 50 هزار بازدید کننده را به خود جلب کند و با توجه به 400 غرفه خود که از 22 کشور جهان از جمله قطر، ابوظبی، امارات ، بحرین و شمال آفریقا بود نقطه عطفی در رشد گسترش این صنعت در سطح جهان شده و اهمیت توجه به این موضوع را برای کلیه دست اندرکاران صنعت گردشگری مشخص کند.

طبق گزارش کنفرانس تجارت جهانی توریسم WTM که سال گذشته برگزار شد، آمار و ارقام رشد صنعت گردشگری ورزشی بقدری توجه همگان را به خود جلب کرده که تاییدی بر اهمیت این صنعت بوده علاوه بر این اهمیت جایگاه این صنعت آنقدر بوده که امسال کنفرانس تجارت گردشگری WTM در انگلستان و ایرلند برای اولین بار برگزار خواهد شد، طی برگزاری نمایشگاه و کنفرانس شرکت کنندگان و مدعوین این نمایشگاه می توانند از رشد  و توانایی ها و امکانات ورزشی از قبیل انواع استادیوم ها ، هتل ها و مجموعه های تفریحی و ورزشی در کشورهای دیگر مطلع می شوند که البته هدف اصلی برگزاری این گونه نمایشگاهها جلب توجه سازمان های بزرگ جهانی که مسئولیت برگزاری بازی های بین الملی را بر عهده دارند از جمله فیفا و المپیک خواهد بود.

اما حضور خاورمیانه و بخشی از آسیا در این کنفرانس بسیار کمرگ است و شاید به توان گفت: این کشورها که سهم اندکی از این تجارت 600 بیلیونی را به خود اختصاص داده اند. به عنوان مثال سازمان تجارت گردشگری عربی ATM که مرکز آن در دبی واقع شده امسال برای اولین سال خواهد بود که در این کنفرانس و نمایشگاه شرکت کرده. این در حالی است که مارک والش Mark walsh سخنگوی این نمایشگاه می گوید: من اعتقاد دارم که این حضور برای خاورمیانه نقطه عطفی خواهد بود تا به جایگاه واقعی خود در این صنعت برسد از سوی دیگر عنوان می کند که برخی از کشورهای آسیایی و خاورمیانه به تنهایی یا با تشکیل کمیته های مشترک مشغول به زیر سازی و آماده کردن زیرساخت های این صنعت در منطقه خود هستند . بنابراین دهه پیش رو برای این قسمت از جهان بسیار سازنده خواهد بود تا بتواند سهم خود را از درآمد سرشار این صنعت گردشگری ورزشی مشخص کند.

این گونه همایش ها چه نتیجه ای داشته اند؟

در حالی که تعریف دقیقی از گردشگری ورزشی در دست نیست و اکثرا همه آن را همان صنعت گردشگری می نامند. اما اکثر دست اندرکاران صنعت گردشگری معتقدند که اگر صنعت گردشگری ورزشی یک صنعت جدای از توریسم بدانیم می توان آن را به 3 قسمت عمده تقسیم کنیم

  1. کسانی که در قالب تیم های ورزشی حرفه ای یا غیر حرفه ای سفر می کنند
  2. کسانی که ورزش را دوست دارند و ترجیح می دهند از تعطیلات خود در یک محیط ورزشی استفاده کنند (همان تماشگران ورزشی)
  3. کسانی که سفر می کنند تا از امکانات توانبخشی پزشکی ورزشی استفاده کنند

گردشگران ورزشی جزو هر کدام از این گروهها که باشند اشتراکاتی نیز با یکدیگر دارند این گروه از گردشگران از نظر مالی قوی تر از دیگرگردشگران هستند و مدت زمان زیادتری را در سفر خود سپری خواهند کرد یا به عبارت دیگر بیشتر از دیگران در مقصد خود اقامت خواهند کرد و اغلب این گردشگران بخش های دیگر این صنعت را به تحرک بیشتر وادار می کنند.

دیوید هیگینز David Higgins یکی از مدیران صنعت گردشگری ورزشی انگلستان می گوید: اغلب توریست های ورزشی از اقشار بالای جامعه هستند و با توجه به توان مالی آنها می توان در زمان بحران اقتصادی جهانی که صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده از صنعت گردشگری ورزشی سود خوبی به دست آورد. البته این گونه گردشگران  نیاز به ارایه خدمات خوبی از نظر سطح کیفیت دارند و باید بهترین ها را برایشان تهیه کرد.

هیگینز در بخش دیگری از سخنان خود می گوید: به عنوان مثال علاقمندان یک تیم ورزشی معروف وقتی برای تماشای بازی تیم خود به منطقه ای مسافرت می کنند با شور و هیجانی که همراه خود به منطقه می آورند رونق خاصی را به کسب و کار آن منطقه هدیه می دهند و در عین حال خدماتی با کیفیت بالا را انتظار می کشند. بنابراین با کنترل قیمت ها و خدمات توریستی می توان هرچه بیشتر آنها را تشویق به خرج کردن پول ها یشان کرد تا سود سرشاری را به منطقه سرازیر کنیم.

این مدیر گردشگری همچنین می افزاید: مدیران تورهای گردشگری علاوه بر کنترل کیفیت خدمات زیر مجموعه های خود باید به صورت هفتگی رویدادهای ورزشی را دنبال کند و از بهترین موقعیت ها استفاده کنند این در حالی است که گردشگران ورزشی به چیزی بیشتر از بلیط بازی ها و هتل نیاز دارند بنابراین  ارایه یک بسته تفریحی مناسب در کنار کیفیت و قیمت قابل قبول باعث رونق در این صنعت برای این گروه خاص از گردشگران خواهد بود.

وضعیت تورهای گردشگری ورزشی در خاورمیانه و شمال آفریقا چگونه است؟

هرچند مقاصد بسیاری برای پذیرایی از گردشگران ورزشی در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد و امکان برگزاری مسابقات گوناگونی در این منطقه ها وجود دارد. اما متاسفانه همیشه ضعف امکانات باعث شده که این پتانسیل توسط کمیته های بین المللی برگزار کننده این گونه بازی ها نادیده گرفته شوند و این مناطق از این قافله عقب بماند.

معاون مالی هتل های کنتینانتال (Inter continental hotel grop-IHG) تام رون تری Tam rown tree در یک کنفرانس خبری عنوان کرده که برهیچ کس پوشیده نیست رونق اقتصادی ایجاد شده در محل برگزاری یک سری مسابقات بین المللی و البته تاثیر آن روی شهرهای اطراف محل برگزاری بازیهای و تجارت آنها نیز قابل تامل خواهد بود. او همچنین اضافه می کند که گروه IHG همیشه اینگونه حوادث ورزشی را رصد می کند و در همین حال سعی داریم حال و هوای تماشاگران اینگونه بازی ها را جداگاه مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین سعی دارد با ارایه پکیچ های بسیار مناسب طبق سلیقه و خواست مهمانان به طور جداگانه بهترین استفاده را از فرصت فراهم شده داشته باشیم.

در همین راستا مدیر بازاریابی و تبلیغات هتل های زنجیره ای شرایتون در مصر عنوان کرده که یک گروه تحقیقاتی از طرف این هتل های زنجیره ای مامور شده اند تا سلایق و علاقه های تماشاگران هر گروه ورزشی را جداگانه بررسی کنند تا هر گروه را به صورت جداگانه کاملا شناسایی کنند و بتوانند نیازهای آنها را تامین کنند و مدیریت این هتل ها نیز طبق همان تحقیقات برای علاقمندان هر رشته ورزشی بصورت جداگانه بسته ها یا پکیج هایی را آماده می کند و در اختیار مسافران قرار می دهد تا بتواند بیشترین میزان جذب گردشگر را به هتل های خود داشته باشیم.

بنابراین هرآنچه آن گروه خاص از گردشگران به دنبال آن در محل برگزاری این رویداد ورزشی هستند برایشان آماده و مهیاست در واقع هرچه می خواهند را ناخودآگاه به دست می آورند نه اینکه ما چیزی را به آنها تحمیل کنیم درست به همین دلیل است که این موضوع رمز موفقیت ما خواهد بود.

به عقیده مدیر کاخ راس الخیمه در امارات: گردشگران ورزشی با توجه به سلیقه های خود دسته بندی می شوند و هر گروه به دنبال داشتن تعطیلات یا سفری بسیار ساده و به دور از هرگونه درگیری ذهنی هستند بنابراین فراهم کردن یک اقامت بسیار شاد با توجه به علاقه آنها راز موفقیت یک گروه گردشگری خواهد بود. این گروه از گردشگران دوست دارند قبل از سفر همه چیز برای آنها برنامه ریزی شده باشد و دیگر نگران هیچ چیز نباشند.

این دست اندکار صنعت گردشگری عنوان کرده که تور لیدرهای ورزشی باید خودشان در زمینه تور برگزار شده اطلاعاتی داشته باشد و این اطلاعات جنبی را در اختیار میهمانان خود قرار دهند. به عنوان مثال اگر قرار یک گروه توریست و تماشاگر مسابقات تنیس را راهنمایی کنید باید راهنمای آنها خود نیز به اندازه کافی از این گونه مسابقات اطلاعات داشته باشد چون یقینا این گروه از گردشگران با ریزبینی خاصی مسایل مربوط به این دسته ورزشی را دنبال می کنند و دایم تشنه شنیدن خبرهای درست و دقیق از این رشته ورزشی هستند.

چالش ها و فرصت برای خاورمیانه و شمال آفریقا MENA  (این کلمه مخفف کروشهای خاورمیانه و شمال آفریقاست)

با توجه به سرمایه گذاری های چند صد میلیون دلاری که در زمینه صنعت گردشگری در دو دهه اخیر انجام شده است. درصد بسیار پایینی از این سرمایه گذاری در زمینه صنعت گردشگری ورزشی هزینه شده که با توجه به اهمیت یافتن این شاخه از صنعت گردشگری حرکتی جدی و مصمم را طلب می کند.

اما ضرورت رسیدگی به این خلاء از زمان بازیهای آسیایی قطر در سال 2006 میلادی به صورت جدی خودنمایی کرد پس از این رویداد ورزشی مهم در منطقه خاورمیانه و حوزه خلیج فارس برگزاری مسابقات فرمول یک و رالی بزرگ در ابوظبی و پس از آن برگزاری مسابقات مهم تنیس ، اسب سواری ، گلف و دیگر ورزشها در منطقه مهر تاییدی بر تکمیل توانایی های منطقه زده شد و مسئولان این امر را به تکاپو انداخت تا بتوانند خود را در سطح جهانی مطرح کنند و از این سفره بسیار زرین سهمی را به خود اختصاص دهند.

انتقال محل برگزاری اینگونه بازی های بین المللی که عمدتا در اروپا برگزار می شد فقط به این دلیل بوده که آب و هوای منطقه خلیج فارس و خاورمیانه اجازه می دهد که هر یک از این بازی ها در بهترین شرایط آب و هوایی برگزار شود بخصوص آنهایی که در فصل زمستان امکان برگزاری در اروپا را ندارند.با توجه به مسیر کوتاه هوایی محل برگزاری مسابقات احتمالی یعنی در منطقه خلیج فارس، این منطقه بهترین گزینه برای برگزاری بازیهای بین المللی خواهد بود.

به گفته هیگینز یکی از مدیران این صنعت، حاشیه خلیج فارس با توجه به نوع آب و هوای خود و دسترسی آسان به دریا و آب های آزادش بیشترین پتانسیل را برای رشد صنعت گردشگری ورزشی را به خود اختصاص داده است. اما مهمترین مشکل این کشورها برای این منظور عدم سرمایه گذاری  درست در این زمینه بوده است. به گفته این مدیر اگر امکانات بندری مناسب برای پهلوگرفتن کشتی های تفریحی در این منطقه به وجود آید شاید این پتانسیل دو چندان بیشتر شود.

از سوی دیگر این مسئول اضافه می کند که خاورمیانه دارای بیشترین شانس رشد این صنعت نسبت به دیگر مناطق جهان است اما در این زمینه چالش های زیادی را هم باید در نظر گرفت که مهمترین آنها در صورت برگزاری این گونه بازیها تامین امنیت بازیکنان و تماشاگران به دلیل شرایط منطقه خواهد بود و از آن که بگذریم تامین مواد غذایی برای سیل خروشان تماشاگران نیز چالشی بزرگتری خواهد بود. همانطور که می دانیم فقط چند کشور حاشیه خلیج فارس از نظر کشاورزی و محصولات غذایی تقریبا مستقل عمل می کنند. اما اکثر کشورهای این منطقه از نظر آب و هوایی امکان کشت و صنعت را ندارد و به میزان بسیار زیادی وابسته به واردات مواد غذایی به دیگر کشورها هستند که این خود چالشی بسیار بزرگ برای برگزاری این گونه بازی ها است .

از دیگران یادبگیریم

با توجه به رشد صنعت گردشگری ورزشی انتظار می رود که این صنعت در خاورمیانه نیز رشد کند و جایگاه مطمئنی برای خود مهیا سازد  طبق نظر بسیاری از کارشناسان این صنعت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا امکانات بالقوه بسیار بالایی برای برگزاری این گونه بازی های بین المللی را داراست.

این کارشناسان اقتصادی، مگا رویدادهای ورزشی را یکی از مهمترین عوامل رشد صنعت گردشگری در محل برگزاری آن می دانند به عنوان مثال المپیک بارسلون در سال 1992 میلادی علاوه بر ایجاد هزاران شغل در زمان برگزاری و سود سرشار آن توانست پایه های رشد صنعت گردشگری را در آن کشور مستحکم تر کند به گونه ای که رتبه این شهر از نظر شهرهای توریستی اروپا را از رده یازدهم به رده ششم منطقه اروپا ارتقاء داد .

این کارشناسان می گویند تعداد گردشگرانی که از بارسلون دیدن کردند در زمان برگزاری مسابقات 2 برابر تعداد کل گردشگران این منطقه در 10 سال قبل از آن بوده. بنابراین کشورهای دیگر جهان باید از این مورد درس عبرتی بگیرند و نظر کمیته های برگزار کننده اینگونه مسابقات را به خود و توانایی کشورشان جلب کنند و شرایط را برای برگزاری مسابقات بین المللی در کشورشان مهیا سازند.

این صنعت نیز در جام جهانی 2006 میلادی برای آلمان سود سرشاری را به ارمغان آورد بگونه ای که 4/3 میلیارد دلار درآمد نصیب این کشور اروپایی کرد و در طی برگزاری این بازی ها 50 هزار شغل جدید به جامعه جوان آلمان هدیه داد. این گزارش آماری را نشان می دهد که باعث یادآوری اهمیت این صنعت به جامعه جهانی می شود . به این ترتیب که اتحادیه رستوران داران آلمان اعلام کرده که در دوران برگزاری این بازی ها 4/1 درصد درآمد رستوران های کشور افزایش نشان داده و از سوی دیگر اتحادیه هتل داران آلمان نیز اعلام کرده اند که در این زمان هتل ها هم 4/3 درصد با رشد میهمان مواجه شده اند و بیشتر هتل ها با درخواست تمدید مدت اقامت روبرو بودند که این نشانه رونق این صنعت در زمان برگزاری مسابقات بود.

مدیر سازمان ملی گردشگری آلمان در دبی در خصوص دستاوردهای برگزاری بازی المپیک در یک کشور عنوان کرده : اگر یک کشور بتواند سرویس دهی مناسبی به گردشگران در زمان برگزاری این گونه مسابقات داشته باشد در واقع آینده صنعت گردشگری خود را تضمین کرده است این در حالی است که در شرایط عادی این کار بسیار مشکل بوده و نیاز به سرمایه گذاری های بسیار زیاد. اما همین شرایط سخت در زمان برگزاری بازیهای بین المللی در واقع بدون هزینه بلکه درآمد زا نیز هست.

در تحقیقات اخیر که سازمان گردشگری انگلستان انجام داده است در دوره بگرزاری المپیک 2012 میلادی در شهر لندن 3/3 بیلیون دلار در آمد برای کشور انگلستان حاصل کند. از سوی دیگر تحقیقات دیگری نشان داده که میزبانی برزیل برای جام جهانی 2014 و بازی های المپیک 2016 باعث می شود که اقتصاد این کشور از رده دهم جهانی به رده پنجم جهانی صعود کند.

حال سئوال اصلی اینجاست که سهم درآمد خاورمیانه از این صنعت چقدر بوده؟ به خصوص زمانی که رکود اقتصادی کل صنعت جهانگردی بین المللی را تحت تاثیر قرار داده به عقیده کارشناسان گردشگری ورزشی می تواند به حکم معجزه ای برای صنعت یک شکور باشد بنابراین با توجه به پیشنهاد قطر برای المپیک 2020 بهترین فقرصت برای بهره برداری خاورمیانه از این صنعت در آمد زا خواهد بود که دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران باید فرصت را غنیمت شمارد و نهایت استفاده را برای به دست آوردن چنین فرصتی داشته باشند.

  • صنعت گردشگری ورزشی در حال رسیدن به 600 بیلیون دلار در آمد و بیش بینی می شود به زودی توانایی رسیدن به 4.5 تریلیون باشد که یکی از جنبه های آن گسترش پوشش ماهواره ای این مسابقات در 10 سال گذشته است.
  • سازمان ملل یکی از بزرگترین حامیان تیم های ورزشی چون فوتبال ، راگبی، گلف و کریکت است
  • سیدنی توانست طی برگزاری بازی های سال 2000 میلادی 9/1 بیلیون دلار درآمد داشته باشد که فقط 310 میلیون در نیوسالت ولز بوده
  • صنعت توریست ورزشی به دلیل تحریک دست های ورزشی و شرایط روحی گردشگران، آنها را وادار به هزینه کردن اضافی و ولخرجی می کند، به طوری که اصلی ترین درآمد کشور از این صنعت می تواند دوباره بازگشتن گردشگران به این منطقه باشد.
  • بیشترین گردشگرانی که در جام جهانی 2010 میلادی ولخرجی کرده اند از کشورهای انگلستان، آمریکا، استرالیا، فرانسه و برزیل بوده اند و 51 درصد از هزینه های گردشگران را در منطقه به خود اختصاص داده اند.
  • پس از انتخاب سال 1993 میلادی سیدنی برای میزبانی المپیک در 7 سال بعد از آن کشور استرالیا 78 درصد رشد کسب و کار را شاهد بوده است.
  •  
  • Sport touriosm- july 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوئد سرزمین واکینگ ها

سرمای شدید زمستان در این کشور شمالی اروپا فصل تابستان را به عنوان یکی از بهترین زمان های سفر برای گردشگران تبدیل کرده است البته جاذبه های زمستانی این کشورها مثل هتل یخی ICE HOTEL  برای دوستداران ورزشهای زمستانی نیز شاید دلیل خوبی برای سفر در این فصل باشد. سرمای استخوان سوز این منطقه باعث شده که بیشترین حجم تقاضای سفر در فصل تابستان را در پی داشته باشد و بهشتی برای گردشگران را ایجاد کرده است.

درختان سرو، خورشید تابان و دشتهای وسیع پر از خرگوش و آهو از مشخصات بارز این بهشت روی زمین است البته به یاد داشته باشیم که تمام این زیبایی ها از پس سرمای جانسوز زمستان برآمده و فقط فصل تابستان برای دیدن این بهشت بهترین فصل خواهند بود در فصل زمستان چیزی جز سرما و یخ دیده نمی شود که در برخی از نقاط سرمای هوا به منفی بیست درجه می رسدشاید به معنی واقعی زمهریر روی زمین.

سوئد با 3 کشور فنلاند ، دانمارک و نروژ همسایه است ، این کشور سردسری جمعیتی معادل جمعیت تهران درد البته با رتبه زندگی بسیار بالا در بین کشورهای جهان پایتخت این کشور سردسیری شهر استکهلم به عنوان پایتخت این کشور و گوتنبرگ «یوتبری» به عنوان شهر دوم این کشور شناخته شده این دو شهر هر ساله گردشگران فراوانی را به خود می بینند که البته بیشتر این گردشگران در فصل تابستان یعنی بهترین فصل گردشگری این کشور در سطح شهرهای سوئد دیده می شوند. سوئد که در منطقه اسکاندیناوی واقع شده از نظر رتبه بندی سطح زندگی یکی از بهترین کشورها و ثروتمندترین کشورهاست البته جالب اینجاست که شاید کمتر از 100 سال پیش این کشور یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی بوده و در واقع شاید حرفی برای گفتن نداشته اما حالا...

شهر گوتنبرگ دومین شهر بزرگ سوئد و مهمترین بندرتجاری در این کشور پذیرای تعداد زیادی مهاجر ایرانی است و شاید فارسی صحبت کردن در این شهر زیاد هم برای سوئدی ها غریب نباشد. به همین دلیل این مردم با فرهنگ مردم ایران خوب آشنا هستند . تراکم جمعیتی ایرانیان باعث شده که اکثر مسافران ایرانی اولین مقصد خود را برای بازدید از کشور، دریاچه ها و جنگل های گوتنبرگ انتخاب کنند بنابراین ما هم از همین شهر شروع می کنیم اما همینجا باید گفت که شنیدن کی بود مانند دیدن!!! 

 

 گوتنبرگ از داخل هواپیما

بهترین راه رسیدن به کشور سوئد و شهر گوتنبرگ، استفاده از خطوط هواپیمایی ایران ایر است این شرکت هوایی هر هفته دوشنبه ها پرواز مستقیمی از تهران به گوتنبرگ را دایر کرده بنابراین تقریبا با 5 ساعت پرواز مستقیم از تهران واردسرزمین واگینگ ها خواهیم شد.

اگر قصد سفر کردن به این کشور را دارید یا اینکه برنامه ای در ذهن خود برای دیدن زیبایی های سوئد دارید، بهترین زمان سفر شما اوایل تیرماه تا آخر شهریور خواهد بود. البته در این زمان هم باید کمی لباس گرم پائیزی نیز همراه خود داشته باشید و هرگز به این فکر نباشید که تابستان این کشور مثل ایران است مردم این کشور به سختی توان تحمل درجه حرارت بالاتر از 30 درجه سانتی گراد را ندارند.

نکته دیگر برای مسافرت در فصل تابستان این است که اگر از سختگیری های سفارت برای صدور ویزا بگذریم و مراحل قانونی آن را نادیده بگیریم، با توجه به حجم تقاضای زیاد در فصل تابستان بهتر است که از دو یا سه ماه قبل از تاریخ سفر خود، اقدام به ثبت مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا در سفاتخانه سوئد بکنید تا از برنامه خود عقب نیافتید.

اگر از پرواز ایران ایر استفاده می کنید شما وارد فرودگاه لاند وِتِر (land vetter)می شوید  این فرودگاه در 20 کیلومتری شرق شهر گوتنبرگ واقع شده . البته اگر فصل تابستان از این کشور بازدید کنید قبل از فرود هواپیما با کشوری بسیار سرسبز و محصور در آب مواجه خواهید شد که گاهی انعکاس خورشید در آب مانند نگینی روی مخمل سبز می درخشد.

وقتی در هواپیما باز می شود، اولین چیزی که شما متوجه می شوید خنکی هوا و البته تمیزی هواست که انگار اکسیژن خالص تنفس می کنید و انگار همه رنگ های طبیعت اطراف شما درخشانتر و پررنگ تر از قبل به چشم دیده می شود اینجاست که این ضرب المثل که می گوید همه جا آسمون یک رنگ هست رو باید فراموش کرد چون واقعا آسمون اینجا یک رنگ دیگه به نظر می آید.

این فرودگاه زیاد بزرگ نیست ولی همین فرودگاه همه ساله چند میلیون گردشگر را پذیرایی کرده و تمیزی و نظم داخلی آن تحسین همگان را برمی انگیزد. از همان ابتدا ادب و احترام سوئدی ها بسیار قابل توجه خواهد بود و نظر هر گردشگری را جلب می کند اینجاست که معنای واقعی کرامت انسانی را خواهیم دید.

برای رسیدن به شهر اگر تصمیم دارید از تاکسی استفاده کنید کمی صبر کنید و بیشتر فکر کنید چون باید تقریبا 150 دلار کنار بگذارید، با توجه به اینکه داخل پرواز تعداد زیادی ایرانی مقیم در این کشور همراه شما خواهد بود می توانید برای رسیدن به شهر از آنها کمک بگیرید و هرگز نگران نباشید واحد پول این کشور زیبای اروپایی کرون است که برابری آن با ریال ایران برای هر کرون 2000 ریال است. بنابراین با توجه به گرانی قیمت تاکسی سعی کنید از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس یا ترن استفاده کنید که ترن به زبان سوئدی به قطارهای روی زمین یا همان تراموا «اسپور وَگون» گفته می شود.

بین سوئدی ها کمتر کسی از وسیله نقلیه شخصی خودش استفاده می کند و این وسیله فقط برای گردش های خانوادگی یا خریدهای عمده در روزهای تعطیل استفاده می شود. ممکن است در نگاه اول فکر کنید با توجه به ثروتمند بودن آنها، این یک نکته منفی یا همان خساست باشد اما با کمی تامل خواهید دید که بهترین روش برای پاکیزگی شهر خواهد بود.

برای استفاده از این نوع قطارها بهتر است که از بلیط های اعتباری استفاده کنید چو.ن بلیط های تک سفره بسیار گران و غیر اقتصادی است به عنوان مثال اگر یک کارت اعتباری که معروف به کارت اسپور هست را تهیه کنید تقریبا 60 هزار تومان پرداخت می کنید و این کارت یک ماه برای شما اعتبار دارد و قابل استفاده خواهد بود. این درحالی است که اگر بلیط تک سفره تهیه کنید برای هر سفر خود باید تقریبا 15 هزار تومان پرداخت کنید.

اگر از قبل نسبت به رزرو هتل اقدام نکرده اید بهترین راه استفاده از خدمات جهانگردی مستقر در داخل فرودگاه است پس از آن با توجه به آدرس هتل می توانید بهترین مسیر را برای خود انتخاب کنید. لازم به یادآوری است که بهترین و بزرگترین هتل این شهر گوتیا تاور است که البته زیاد هم ارزان قیمت نیست. در این شهر اروپایی می توان از شبی 50 یورو به بالا هتل پیدا کرد.

در این کشور هرگز نگران زبان نباشید چون همه سوئدی ها از کوچک و بزرگ به خوبی انگلیسی صحبت می کنند و به شدت مهمان نواز هستند و بدون اینکه شما را بطور کامل راهنمایی نکرده باشند شما را ترک نخواهند کرد.بصورتی که اگر از این مردم سئوالی بپرسید آنچنان با حوصله و کامل شما رو راهنمایی می کند که در برخی موارد خجالت می کشیم اما این یکی از عادات این مردم درونگرا است. شاید مردم سوئد بهترین مردمی باشند که تا بحال دیده ایم.

پس از ترک فرودگاه، اولین نکته که توجه ما را جلب می کند، سکوت و خلوتی این شهر و خیابانهای بسیار تمیز و خلوت آن و البته بدون چراغ راهنمایی برای عابر پیاده آن است. تمام رانندگان سوئدی وقتی فردی در خیابان قدم می گذارد می ایستند تا او از عرض خیابان بگذرد و بعد حرکت می کنند بدون اینکه چراغ عابری در کار باشد، این در واقع عادت شده و در هرگوشه از کشور ناخودآگاه اجرا می شود.

گوتنبرگ که تقریبا شبیه به آمستردام هلند طراحی شده به عقیده برخی از مسئولین این موضوع به این دلیل است که سازنده این شهر خود نیز هلندی بوده و از آنجا ایده گرفته است. به عنوان مثال هنگام قدم زدن سطح شهر همان کانال ها و نوع خیابان بندی را در گوتنبرگ خواهید دید. سبزی و طراوت این شهر واقعا غیر قابل تصور است و درست انگار که این شهر در یک پارک بسیار بزرگ طبیعی ساخته باشند.

اصلی ترین خیابان شهر به اسم Avenyn که تقریبا شبیه به خیابان بسیار معروف شانزه لیزه هم ساخته شده مهمترین مرکز تجمع توریست ها و گردشگران است چون در این خیابان همه رستوران ها و هتل های معروف ساخته شده و البته بهترین نشانی برای پیدا کردن آدرس در شهر گوتنبرگ خواهد بود.

اگر کمی در خیابانهای شهر قدم بزنید متوجه تعداد زیادی مجسمه در سطح شهر خواهید شد که هر کدام به شکل خارق العاده ای طبیعی ساخته شده اند و برخی از آنها نیز از آثار هنرمندان بسیار معروف هستند. اما یک نکته در بین تمامی این پیکره ها و مجسمه ها، عریان بودن آنهاست که ابتدا ممکن است غیر عادی باشد اما پس از چند روز این موضوع نیز عادی خواهد شد.

این شهر ساحلی که هر ساله مقصد تعداد زیادی گردشگر برای تفریحات دریایی است از نظر تاریخی و فرهنگی نیز جاذبه های بسیار زیادی دارد. همانطور که گفتم خیابان اصلی شهر که حدودا یک مایل است بهترین مرکز برای گردشگران خارجی است. این خیابان برای هنردوستان و ا هالی موسیقی نیز مقصد خوبی خواهد بود البته با وجود سالن تئاتر و اوپرای شهر گوتنبرگ.

اگر اهل شهر بازی یا قدم زدن در فضای سبز و پارک هستید، بهترین مکان پارک ریسه بری که بزرگتین پارک تفریحی شمال اروپاست خواهد بود. پس از این پارک بوتانیکال گاردن نیز گزینه بعدی شماست. چرخ و فلک بسیار بزرگ پارک ریسه بری، بهترین نقطه برای تماشای غروب آفتاب این شهر است.

ورودی پارک ریسه بری 80 کرون است که البته برای  افراد بالاتر از 65 سال بطور رایگان است. شاید این قانون بسیار جالبی باشد که افراد بالاتر از 60 سال در این کشور از بسیاری از امکانات تفریحی به صورت رایگان استفاده می کنند یا اینکه تخفیفات بسیار خوبی را دریافت می کنند. مردم محلی برای استفاده از این پارک از بلیط های اعتباری استفاده می کنند که البته این کارتها انواع مختلف دارد و بهترین آنها کارت طلایی است که ساکنان شهر با پرداخت 1199 کرون سوئد در طول تابستان با استفاده از آن کارت از خدمات پارک استفاده می کنند، بطوری کلی کارت های اعتباری در این کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

اما مراکز خرید این شهر که اصلی ترین آن Nordstan است برای ما ایرانی ها خیلی جذاب خواهد بود ولی فراموش نکنید ه قیمت های پاساژهای این شهر بسیار گران است. بهترین زمان خرید در گوتنبرگ زمان حراج های فصلی این فروشگاهها است که سالی دوبار تکرار می شود. یکی از این حراج ها اوایل سال نو میلادی و دیگری اوایل تابستان اجرا می شود.در این نوع حراج ها می توان بهترین مارک های لباس را حتی با یک سوم قیت تهیه کرد ولی هرگز از مرکز خرید اولارد در این شهر غافل نشوید که شاید هرگز خود را نبخشید و اینچنین فرصتی را نخواهید یافت. این مرکز خرید تقریبا خارج از شهر کوتنبرگ بنا شده و ارزان ترین و بهترین مکان برای خرید سوغاتی برای گردشگران است. اما هرگز نباید از فروشگاههای شرکت لوازم خانگی IKEA که یک شرکت بسیار مشهور در زمینه صنایع چوبی است غافل شد. همانطور که می دانیم این سرزمین پوشیده از جنگل های طبیعی است بنابراین بهترین صنعت و قوی ترین صنعت در این کشور همان صنایع چوبی خواهد بود .

 می توانید آدرس این مرکز را از ایرانیان مقیم این شهر بگیرید و به راحتی با اتوبوس یا تراموا به آنجا بروید قیمت بلیط برای رسیدن به مرکز خرید تقریبا 10 هزار تومان خواهد بود.

شیرین ترین بخش سفر شما در کوتنبرگ، فروشگاههای بسیار بزرگ شکلات خواهد بود. این فروشگاها که تعداد آنها کم هم نیست، در سطح شهر بسیار زیاد هستند و بهترین نوع شکلات ها را با طرح ها و اشکال مختلف و البته با قیمتی بسیار مناسب به دوستداران می فروشند. البته هر ساله جشنواره یا نمایشگاهی به همین عنوان در شهر دایر می شود ه از کشورهای مختلف اروپایی در آن شرکت می کنند و خوراکی های معروف خود را در معرض دید عمومی قرار می دهند و آنها را به بازار معرفی می کنند. به هر حال پس از گشت و گذار در شهر گوتنبرگ با تمام جاذبه های دریایی و غذایی  بسیار خوشمزه آن نوبت به رفتن به پایتخت کشور سوئد یعنی استکهلم است.

برای رسیدن به این شهر بهترین راه قطار است که تقریبا بین 3 تا 4 ساعت زمان لازم است اما از هواپیما هم می توان استفاده کرد شرکت هواپیمایی رایان ایر که تقریبا ارزانترین خطوط هوایی اروپاست، می تواند گزینه مناسبی باشد اما به نظر من استفاده از قطار مناسب تر است چون شما مناظر بسیار زیبایی را در بین راه خواهید دید که البته از سوار شدن در یک قوطی فلزی و پیاده شده در مقصد هیجان بیشتری دارد.

به هرحال فرودگاه استکهلم سالانه 18 میلیون مسافر را جابه جا می کند و تقریبا  در40 کیلومتری شمال شهر واقع شده و به یاد داریم که هرگز از تاکسی استفاده نکنیم چون مقدار زیادی از پول خود را از دست خواهیم داد.

بهترین راه برای انتخاب هتل، استفاده از اینترنت و رزرو آن خواهد بود شما می توانید از شبی 60 یورود به بالا در این شهر هتل انتخاب کنید البته این رقم برای شب های تعطیل شاید کمی گرانتر باشد.

همان نظم و ترتیب و مهمانوازی در این شهر بزرگ دیده می شود فقط این شهر کمی شلوغ تر از گوتنبرگ به نظر شما می آید اما دیگر امکانات و مناظر کاملا شبیه دیگر شهرهای سوئد است.

بهترین راه برای گردش در شهر، کرایه کردن یک دوچرخه خواهد بود چون شما می توانید با هزینه ای بسیار کم بهترین استفاده را از هوای پاک و مناظر داشته باشید و کمی به سلامتی بدن خود کمک کنید. اما به یاد داشته باشید که قوانین دوچرخه سواری در این کشور با ایران متفاوت است و استفاده از تجهیزات ایمنی الزامی است و حتما باید در مسیر مخصوص حرکت کنیم.

برای گردش در شهر استکهلم از هتل یخی که فقط در فصل زمستان دایر می شود، شروع می کنم شاید شما هم یکی از مسافران زمستانی این شهر باشید اما به هر حال خالی از لطف نیست که در این گرمای تابستان از سرمای این هتل صحبت کنیم چون درجه حرارت داخلی این هتل منفی پنج تنظیم شده این هتل 5 ستاره از شبی 169 دلار تا 800 دلار اتاق در اختیار شما قرار خواهد داد لازم به ذکر است که کلیه اتاق های این هتل دونفره استاندارد طراحی شده .

ICE HOTEL  یکی از مهمترین جاذبه های توریستی شهر استکهلم که هر سال با شروع فصل سرما یا در ماه اکتبر ساخته می شود و تا اوایل تابستان قابل استفاده خواهد بود این هتل از سال 1970 میلادی پذیرای مسافرین زمستانی این شهر بوده است. کلیسای یخی این هتل یخی در شهر سوئد که از 10 هزار تن برف و یخ ساخته شده، هر ساله محل برگزاری تعداد زیادی جشن عروسی است این  عروس و دامادها زندگی مشترک خود را در این هتل شروع می کنند.

اما در فصول دیگر، بهترین محل برای گردش پارک ساحلی گرونالوند خواهد بود. این پارک تابستانی در واقع نشانه شروع شدن تابستان در کشور سوئد است یعنی هر وقت ه این پارک رسما بروی بازدید کنندگان باز شود یعنی فصل تابستان شروع شده . این پارک علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، بزرگترین شهربازی این شهر نیز است و با پیشرفته ترین وسایل بازی هر ساله هزاران نفر به خصوص کودکان را شاد و خندان می کند.

ترن هوایی این پارک شاید پرمخاطب ترین وسیله این پارک باشد . «که واتسن» که نام سوئدی این وسیله است هیجان واقعی را به شما اهدا می کند ولی برای استفاده از این وسیله حتما باید بیشتر از 110 سانتی متر قد داشته باشید این قانون تقریبا در تمامی پارک های تفریحی این کشور برقرار است. برای استفاده از این پارک بهترین روش مثل شهر گوتنبرگ همان بلیط های اعتباری است که می توانید آن را برای کل فصل تابستان نیز استفاده کنید مبلغ این کارت های اعتباری 1199 کرون از کلیه امکانات این پارک در طول تابستان با همین بلیط استفاده کنید. البته کارتهای ارزانتری هم هست به یاد داشته باشید که اگر کودکی همراه شماست بهتر است یکی از این کارت ها را تهیه کنید چون در غیر اینصورت مبلغ زیادی را از دست خواهید داد.

این پارک با فرا رسیدن پاییز در تاریخ 21 سپتامبر به خواب زمستانی فرو می رود و سال بعد دوباره با رسیدن تابستان افتتاح می شود، در فصل تابستان گزینه دیگری نیز برای گردشگران مهیاست و آنهم پارک آبی یا لومارلند است این پارک در شهری نزدیک استکهلم به نام اسکارا بنا شده که به نوبه خود بسیار زیباست .

با غ وحش استکهلم یا اسکانسن بهترین گزینه برای گردش توریست ها در این شهر بوده نکته بسیار جالب این باغ وحش، امکانات سایت اینترنتی این باغ وحش است که برای هر بیننده امکانی خاص را فراهم می کند که کاربر اینترنت می تواند به صورت آنلاین هرحیوانی که به آن علاقه دارد حیوانات را در محیط طبیعی خود زیر نظر بگیرد و نحوه رفتارهای آن را تحت نظر بگیرد.

در این باغ وحش عمدتا جانوران اسکاندیناویایی و در وهله اول جانوران وحشی و نژادهای اصیل حیوانات سوئدی دیده می شوند. این باغ وحش محل برگزاری جشن های ملی و بزرگی در کشور سوئد نیز هست، مثل کریسمس یا نمایش رقص های محلی. در کنار این باغ وحش، فروشگاهی برپاست که می توان از آن سوغاتی های بسیار جالبی تهیه کرد. با دیدن حیوانات طبیعی بهترین جا سالن سینما و دیدن فیلم های روز با کیفیتی باورنکردنی است . سالن سینمای کازمونوا با امکانات ویژه ای، آماده اکران فیلم های بسیار جالبی با کیفیت IMAX خواهد بود. حال تصور کنید که یک فیلم مستند حیات وحش را روی پرده خارق العاده این سینما ببینید دوباره همان تجربه باغ وحش استکهلم برای شما تکرار خواهد شد و اینبار خودتان را جزئی از مناظر طبیعی خواهید دید.

حیف است که به استکهلم سفر کنیم اما از لذت دیدن فیلم در این سالن بسیار مدرن، خودمان را محروم کنیم. این سالن سینما با پرده 760 مترمربعی خود یکی از بزرگترین ها در جهان است. لذت دیدن یک فیلم اکشن در این پرده بسیار بزرگ با کیفیت بالا غیر قابل توصیف است اما وقتی روی صندلی این سینما هستید خودتان را در دنیای واقعی وحش حس خواهید کرد. می توان برای دیدن فیلم ها به زبان اصلی از سایت این سینما استفاده کرد و اطلاعات مورد نیاز را قبل از رفتن به این محل به دست آورید .

اما پس از این سالن می توان از موزه فولکلوریک در این شهر بازدید کرد و از حال و هوای زندگی ساکنان قدیمی این شهر با خبر شد این موزه روباز بیانگر زندگی و نوع وسایل دهقانان در ایام قدیم این شهر بوده و شرایط زندگی را برای شما نشان خواهد داد موزه اسکانسن، تنها چند دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد . اسکانسن یا همان موزه زنده گذشته سوئد در سال 1891 میلادی درب های خود را روی تماشاگران باز کرد.

باغ وحش «گول موردن» نیز یکی دیگر از مکانهای گردشگری پراهمیت در این شهر است ویژگی این باغ وحش سافاری است، بطوری که بازدید کنندگان می توانند با اتومبیل خود از نزدیک زندگی حیوانات وحشی مثل شیر یا یوزپلنگ ها را ببینند که خود جاذبه بسیار خوبی است. بعد از این دنیای وحش طبیعی می توان برای بازدید از ساختمان گلوبن یا بزرگترین ساختمان کروی جهان نام برد این کره بسیار بزرگ را می توان از هر نقطه شهر استکهلم دید و به عنوان یک سالن بسیار بزرگ برای برگزاری کنسرت با ظرفیت 16000 نفر از آن استفاده می شود. طبق نظر برخی از کارشناسان برای پرکردن  این سالن کروی شکل با آبی که از یک شیر معمولی مثل شیر آشپزخانه جاری شده 40 سال زمان لازم خواهد بود.

اما خوشمزه ترین قسمت این سفر را می توان کشتی واکینگ ها در نظر گرفت که علاوه بر سفر دریایی و دیدن مناظر بسیار حیرت انگیز مناطق ساحلی اطراف شهر استکهلم می توان از خوردن یک وعده غذای لذیذ محلی هنگام این سفر لذت برد که احتمالا انتخاب شما غذایی با گوشت گوزن خواهد بود به یاد داشته باشید که این غذاها را حتما امتحان کنید.

اگر علاقمند هستید که از مراکز خرید نیز دیدن کنید، بهترین مکان می تواند فاصله بین میدان «هوتوریه ت» تا قسمت قدیمی شهر یعنی «گاملا استان» باشد. می توان از پاساژهای بسیار معروفی چون sturegallerian، gallerian، pub نام برد این پاساژ های بسیار مجلل و بزرگ 6 روز هفته را باز هستند و روزهای تعطیل هم بطور نیمه وقت آمادگی پذیرایی از مشتریان را دارند. گردشگران خارجی بیشتر علاقمند به خرید محصولات شیشه ای یا کریستال سوئد هستند و پس از آن فروشگاههای زنجیره ای شرکت لوازم خانگی IKEA بیشترین تقاضای خرید را دارد مهمترین نکته این است که گردشگران خارجی در این کشور مشمول پرداخت مالیات نیستند و می توانند هنگام خروج از کشور با ارایه فاکتور، مبلغ مالیات پرداختی روی فاکتور را از دولت بازپس گیرند. از این دو شهر عمده سوئد که بگذریم از نظر فناوری و مدرن بودن شهر مالمو از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

این شهر بسیار مدرن قرن بیست و یکمی توجه زیادی را به خود جلب کرده به عنوان مثال یکی از جاذبه های این شهر وجود دومین برج  بلند اروپا در این شهر است که  از دل این آن به نام Turning torso سربه فلک کشیده این برج تجاری مسکونی که از 9 مکعب 56 طبقه ای تشکیل شده با امکانات رفاهی بسیار فوق العاده خود باعث حیرت ساکنان خود شده مجموعه های بسیار مجلل ورزشی و تفریحی و اینترنت با پهنای باند 2 گیگابایت که در داخل ساختمان برقرار است خود باعث شگفتی ساکنانش شده .

اما شاه بیت این سفر برای گردشگران تور آفتاب نیمه شب در سوئد خواهد بود. آفتاب نیمه شب اسکاندیناوی یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی کشورهای شمالی اروپاست و سالانه صدها هزار نفر توریست برای بازدید از آن به این کشورها از جمله سوئد سفر می کند .

برای همه توریست ها بخصوص ایرانیان در هفته اول اقامت خود در این کشور خصوصا قسمت شمالی کشور، درخشش بسیار زیبای آفتاب در نیمه شب های تابستان، جلوه ای خاص دارد و منظره ای بیاد ماندنی را به تصویر خواهد کشید. البته حضور خورشید در نیمه شب، خود باعث اختلال در ساعت طبیعی بدن و خواب ما خواهد شد .

آفتاب نیمه شب یعنی 100 روز بدون شب ، این پدیده را می توان در تمامی استان «لاپلاند» سوئد و نیمی از استان «نوربوتن» در شمال این کشور مشاهده شود هرچقدر به نقاط شمالی نزدیک شویم، طول این پدیده بیشتر خواهد شد.

به هر حال سفر به سرزمین واکینگ ها شاید خاطره ای برای شما باشد که هرگز در تمام طول زندگی شما دوباره تکرار نخواهد شد و دایم به یاد این جمله باشید که هرگز آسمان در تمام دنیا یک رنگ نخواهد بود. بخصوص در سوئد چون همه چیز شفافتر و زیباتر به نظر می رسد. 

 

 یکی از میادین استکهلم

  

 یکی از محله های قدیمی استکهلم

 

 خلوتی خیابان های سوئد

 

 نمای شب استکهلم

 

 نمای کانال های آب در سوئد

 

 نمای شهر استکهلم

 

 مجسمه های استکهلم

 

 یکی از بنادر تفریحی گوتنبرگ

 

 بنادر تفریحی استکهلم

 

 نمای پارک های استکهلم

 

 موزه کشتی رانی

 

 موزه کشتیرانی

 

 خیابان های خلوت استکهلم

 

 تور آفتاب نیمه شب در سوئد

 

 نمایی از طبیعت استکهلم

 

 طبیعت استکهلم

 

 یکی از بارهای معروف استکهلم

 

 شام آخر در استکهلم

 

 مراکز توریستی در استکهلم

 

 خیابان های خلوت استکهلم

 

 آفتاب نیمه شب در سوئد

 

 

 آفتاب نیمه شب در سوئد

 

 آفتاب نیمه شب در سوئد

 

 یکی از میادین استکهلم

 

 نمای لابی هتل یخی

 

 برج تجاری مسکونی فوق مدرن در مالمو

 

 رستوران شناور یا کشتی واکینگ ها در استکهلم

 

 تابلوی راهنما در هتل یخی

 

 مجسمه سازی در سوئد

 

 بندر تفریحی در استکهلم

 

 نمای بیرونی هتل یخی سوئد

 

 استکهلم در شب

 

 مسیر دوچرخه سواری در استکهلم

 

 یکی از محله های استکهلم

 

 خیابان های خلوت

 

 یکی از فروشگاههای IKEA در استکهلم

  

 نمایش خیابانی در استکهلم

 

 ورودی هتل یخی

 

 نمای کلی استکهلم

 

 مراکز توریستی استکهلم

 

 نمایی از کشتی تفریحی واکینگ ها

 

 استکهلم

 

 کشتی تفریحی یا هتل شناور

 

 کلیسای هتل یخی

 

 کلیسای هتل یخی

 

 استکهلم

 

 بار هتل یخی

 موزه کارخانه اتومبیل سازی ولو

 

 مراکز توریستی استکهلم

 

 قطارهای سریع السیر در سوئد

 

 

 کلیسای هتل یخی

 

 زمستان در سئود

 

 

 

  

  

اتاق هتل یخی  

 

 

 

 استکهلم

 

 کشتی تفریحی

 

موزه کشتی رانی

 

 موزه

 

 

 

 

 

 

 

 کشتی وااگینگ ها

 

 فرودگاه لاندوتر

  

 

 ایستگاه مرکزی قطار

 

 نمای گوتنبرگ

 

 قطار شهری در گوتنبرگ

 

 نمایشگاه خوراکی در سطح شهر گوتنبرگ

 

 نمایشگاه خوراکی در گوتنبرگ

 

 دوچرخه های کرایه در گوتنبرگ

  

نمای شهر گوتنبرگ

 

 ماشین های الکتریکی در سطح شهر گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 پارک ریسه بری در گوتنبرگ

 

 فروشگاه شکلات در گوتنبرگ

 

 فروشگاه شکلات در گوتنبرگ

 

 

 

 طبیعت گوتنبرگ

 

 خیابان اصلی شهر گوتنبرگ

 

 کشتی تفریحی واکینگ ها در گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 طبیعت گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 خیابان های گوتنبرگ

 

 تراموا در گوتنبرگ 

 

 گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 

 

 یکی از پارک های گوتنبرگ

 

فرودگاه گوتنبرگ

  

 گوتنبرگ

 

 

 

 خیابان های گوتنبرگ

 

 هاگا پارک در گوتنبرگ

 

 گوتنبرگ

 

 خیابان های استکهلم

  

 دریاچه ماگلینگن

 

 مالمو

 

 غروب خورشید

 

 قسمت قدیمی شهر در استکهلم

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 استکهلم استادیوم

 

 

 

 

 فروشگاه بلور در سوئد

 

 

 

 

 

روز اول ورود به استکهلم 

 

 موزه نوبل