کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

مصاحبه با سفیر آلمان

برند اربل از سفرهایش در ایران می گوید

60 هزار کیلومتر در ایران رانندگی کرده ام

آلمان کشوری  است که برای همه جهانیان شناخته شده و به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در دهکده جهانی دارای رتبه ای بسیار مناسب است و هر ساله میلیون ها نفر را از سراسر جهان به خود جلب می کند . اما این کشور اروپایی برای ما ایرانیان از قدیم الایام علاوه بر کشوری دیدنی یادآور دو برند معروف اتومبیل بوده است .

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از مردم ایران هر ساله به این کشور سفر کنند و از دیدنی هایش لذت ببرند ، ولی این بار می خواهیم جاذبه های گردشگری ایران را از زبان فردی آلمانی بشنویم نه خاطرات سفر ایرانیان به این کشور سرسبز اروپایی.

به همین دلیل سراغ سفارت کشور آلمان در تهران رفتیم تا اطلاعاتی درباره گردشگران آلمانی که از ایران بازدیدکرده اند بگیریم که متوجه شدیم سفیر این کشور آقای برند اربل 65 ساله، خود بهترین گزینه ماست. درخواست مصاحبه برای ایشان فرستادیم و او نیز با خوشرویی به درخواست ما پاسخ مثبت داد و تیم چمدانی ما را به دفتر کار خود پذیرفت. نکته جالب توجه این است برند اربل  به زبان فارسی مسلط بوده و می تواند کتابهای سعدی، حافظ و دیگر کتابهای زبان فارسی را به راحتی بخواند و مطالعات بسیار زیادی هم درباره تاریخ و تمدن ایران داشته است.

1.      شما چه مدت هست که در ایران مشغول به کار هستید؟

من 5/3 سال هست که به عنوان سفیر آلمان در خاک ایران حضور دارم و چند ماه دیگر یعنی اوایل تابستان ماموریت من تمام خواهم شد و بازنشسته خواهم شد.

2.      قبل از ایران در کشورهایی ماموریت داشتید؟

در بغداد و قاهره به عنوان سفیر آلمان در این کشورها بوده ام

3.      قبل از اینکه به ایران سفر کنید آیا با ایران آشنا بودیده اید؟

بدون شک هر شخص قبل از سفر اطلاعاتی از کشور مقصد خود مثل، آداب و رسوم ، فرهنگ ، اقتصاد ، شرایط سیاسی و بطور کلی اطلاعات مورد نیازش می گیرد. اما من قبل از اینکه به عنوان سفیر آلمان به ایران بیایم با این کشور خوب آشنا بودم چون سه بار قبل از آن به کشور شما سفر کرده بودم. اولین بار سال 1342 وارد ایران شدم در آن زمان 15 ساله و دانش آموز بودم . بار دوم هم سال 1346 دوباره آمدم ایران و آخرین بار هم قبل از ماموریت کاری خودم به عنوان سفیر آلمان، سال 1350 شمسی بود که به ایران سفر کردم.

4.      پس از پایان ماموریت کاری و بازنشسته شدن شما آیا دوباره به ایران خواهید آمد ؟

بله، چون ایران کشور بسیار زیبایی هست و حتما به این کشور سفر خواهم کرد، من دوستان زیادی در ایران دارم .

5.      چرا سه بار به ایران سفر کردید؟

پدرم علاقمند به سفر بود اولین بار که به ایران آمدم همراه پدرم از آلمان تا ایران را با اتومبیل شخصی پدرم امدیم و دومین بار تا افغانستان هم سفرمان را ادامه دادیم که تجربه ای شگفت انگیز برای من در سنین نوجوانی بود اما سومین بار از آلمان تا ایران پرواز کردیم ولی داخل خاک ایران با اتوبوس سفر کردیم . بله من حدود 60 هزار کیلومتر در ایران شخصا رانندگی کردم این یعنی کلی تجربه و خاطرات از ایران .

6.      اولین روزی که به عنوان سفیر آلمان وارد خاک ایران شدید چه تفاوتی را در ایران دیدید و چه حسی داشتید؟

من پس از آخرین سفر به ایران 38 سال بعد دوباره به ایران آمدم بنابراین تفاوت های زیادی را دیدم . ایران در این مدت پیشرفت های زیادی در زمینه آموزشی داشته است و خیلی چیزها هنوز مثل قبل بود مثل میدان امام اصفهان، تخت جمشید اما به نظر من زیر ساختهای کشور ایران خیلی بهتر شده بود و ایران را کشوری مدرن تر از قبل دیدم. البته من 50 سال پیش به ایران آمده بودم که شاید زیاد مقایسه کردن آن با حال مناسب نباشد اما می توان گفت تغییرات اساسی در کشور ایران رخ داده است. مثلا 50 سال پیش به روستایی سفر کرده بودم و وقتی چندی پیش دوباره به آنجا سفر کردم خود این روستا به عنوان جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شده بود.

7.      نظر شما درباره مردم ایران چیست؟ آیا واقعا مهمانواز هستند یا خیر؟

مهمانوازی ایرانی ها زبانزد عام و خاص بوده است و خیلی کم در گوشه و کنار جهان مردمی با این ویژگی را می بینید. نکته جالب این بود برای من که ایرانی ها واقعا قصد کمک به من را داشتند .

8.      آیا شما به عنوان سفیر آلمان این نظر را درباره مردم ایران دارید یا یک گردشگر خارجی؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردم من 3 بار به عنوان توریست به ایران سفر کرده بودم و پس از حضور دوباره خودم وقتی سفر می روم به عنوان یک گردشگر نظر می دهم نه سفیر آلمان چون ماموریت های اداری من به عنوان سفیر همه چیز برنامه ریزی شده است پس در یک سفر عادی می توان با مردم آشنا شد و نظر داد.

9.      دقت اطلاعاتی که مردم به شما می دهند چه میزان بوده است؟

ایرانی ها وقتی با یک فرد خارجی مواجه می شوند شاید خیلی دقیق تر از همیشه برخورد می کنندو اگر نیاز به کمک داشته باشی با وسواسی خاص به شما کمک می کنند مثلا اگر آدرس بپرسید اینگونه پاسخ خواهند داد دویست متر بعد از فلکه، سمت چپ ساختمانی آبی رنگ این بیانگر اهمیت کمک رسانی بین ایرانیان است اما نکته جالب اینکه مردم ایران کشور خودشان را کاملا خوب می شناسند.

10.  چند شهر ایران را تا کنون دیده اید؟

واقعا تا کنون نشمرده ام اما تقریبا کل ایران را دیده ام و فقط فکر می کنم 4 شهر را هنوز ندیده ام. بیرجند ، زاهدان ، زابل و ایلام این شهرها هستند. دقیقا اگر بخواهم بگویم 29 استان از 31 استان ایران را تا کنون دیده ام. البته با پدرم برخی از شهرهای یاد شده را دیده ام اما واقعا شاید به خاطر آوردن خاطرات سفرهای آن زمان کاری ساده نباشد.

11.  بهترین شهر ایران از نظر شما کدام است؟

اصفهان و یزد از نظر من بهترین بوده اند اما واقعا همه جای ایران امتیازات مخصوص به خود را دارد که نمی توان آنها را از هم تفکیک کرد وقتی از اصفهان صحبت می کنم شکوه این شهر باعث انتخابش شده ولی وقتی از یزد می گویم کویرهای آن بسیار جذاب است و به نوعی وجه تمایز از دیگر شهرهای ایران است.

12.  با توجه به سفرهای زیاد شما در ایران آیا خدمات گردشگری مورد نیاز خودتون را به راحتی به دست آورده اید؟

هتل های سنتی ایران بسیار خوب هستند واقعا طرح جالبی بوده که خانه های قدیمی را به هتل تبدیل کرده اند ولی مشکل اینجاست که این هتل ها همیشه پر هستند و شما باید از قبل با برنامه سفر کنید تا بتوانید از این خدمات استفاده کنید . در مورد خدمات گردشگری شاید برخی از مسیرها زیاد مناسب نباشد آنهم به دلیل فاصله زیاد شهرها از یکدیگر باشد اما بطور کلی پاسخ من مثبت بوده و معمولا نیازهای خودم را به راحتی به دست آورده ام . به عنوان مثال مسیر طبس شاید مراکز اقامتی زیاد نباشند اما بازهم در حد امکان و قابل قبول است به نوعی شرایط خوبی مهیاست .

13.  طی سفرهای شما آثار باستانی ایران توجه شما را جلب کرده یا مردم ایران؟

هر دو مورد برای من جذاب بوده است چون ایران یعنی فرهنگ مردم و آثارباستانی آن در کنار یکدیگر و به عقیده من به تنهایی باید به دنبال نامی متفاوت برای این سرزمین باشیم.

14.  می توانید آثار باستانی ممتاز را از نظر خودتان برشمرید؟

تخت جمشید، جغازنبیل، کنار صندل ، زیگورات، آثار باستانی و فرهنگی جیرفت

15.  چه چیزی در جیرفت نظر شما را به خود جلب کرده که از آن یاد می کنید؟

اول اینکه منطقه باستانی جیرفت تازه سال 2002 میلادی کشف شده است که در واقع پل میان تمدن ایران باستان و هندوستان بوده است. یا اینکه این تمدن هنوز هیچ اسمی نداشته و تازه کشف شده است. گواهی قدمت این فرهنگ و تمدن اجناس و مصنوعات کشف شده در بستر رودخانه است. درباره فرهنگ مردم ایران باید بگویم که تنوع اقوام و زبان های مختلف ایران برای من خیلی جالب بوده و هست.

16.  درباره تنوع فرهنگی ایران صحبت کردید می توانید بیشتر توضیح بدهید؟

گوناگونی فرهنگ ایران برای من بسیار جالب بوده به این صورت که در گوشه و کنار ایران می توان تمام اقوام ایرانی مثل کرد، لر، بلوچ، بختیاری ، ترک ، عرب و دیگران را کنار هم دید این موضوع بسیار جالب است که این همه تنوع قومیت و فرهنگ چقدر خوب کنار هم زندگی می کنند و از زندگی خود لذت می برند . به عقیده من این موضوع سنت 2500 ساله ایران هست که این اقوام به عنوان ایرانی در سرزمینی کهن کنار هم به زندگی مشغول هستند و شاد زندگی می کنند.

17.  چقدر با این اقوام ایران آشنا هستید؟

من تقریبا با بیشتر آنها آشنا هستم کوچ عشایر ایران در فصل بهار و زمستان یکی زیباترین اتفاقات برای من در ایران است .

18.  آیا از جشنواره کوچ عشایر در تهران که نمادی برای این گروه بود بازدید کردید؟

بله، دوبار از این جشنواره دیدن کردم و بهترین بخش این بازدید ها زمانی بود که غذاهای عشایر را مزه کردم واقعا خوشمزه بودند

19.  آیا واقعا طبیعت ایران به عقیده شما برای گردشگران خارجی جذاب است؟

بدون تردید جواب شما مثبت خواهد بود. خیلی از گردشگرانی که وارد خاک ایران می شوند صرفا برای سفر در دامن طبیعت این کشور می آیند به عنوان مثال تعداد زیادی هرسال برای کوهنوردی به ایران می آیند . بطور کل جنگل ، کویر ، کوه و دشت های ایران بسیار جذاب هستند.

20.  به کویرهای ایران اشاره کردید زیبا ترین منظره کویری که در ایران دیدید کدام بوده است؟

در شمال شهداد کلوت های کویری بهترین و زیباترین منظره کویری ایران برای من است بعد از آن وقتی از طبس به کرمان می روید نایبندان هم بسیار زیبا بود.

21.  نظر شما درباره حاشیه دریا خزر چیست؟

شمال ایران یعنی دریای خزر، بله خیلی زیاد من به این منطقه سفر کرده ام، همسرم از بوی شالیزارها، پرتقال و نارنج خوشش می آید بنابراین همیشه در فصول مختلف به این منطقه سفر کرده ایم بطور کلی از بندر ترکمن تا آستارا را کاملا دیده ام .

22.  به نظر شما کدام شهر شمالی ایران زیباتر از بقیه بود؟

بندر ترکمن زیبا و خاطره انگیز است بخصوص آشورا ده که درواقع زمانی در تصرف روسها بوده است به عنوان یکی از خاطره های من از این شهر است. اما بدون تردید از زیبایی های منطقه رامسر نیز نمی توان گذشت به این دلیل که کوهها به دریا نزدیک شده اند.

23.  نظر شما درباره غذاهای دریایی در این منطقه چیست؟

من زیاد علاقه ای به غذاهای دریایی ندارم اما همسرم واقعا علاقمند به این نوع غذاهاست

24.  در شمال ایران چه چیزی توجه شما را به خود جلب کرد؟

اگر از طبیعت زیبای منطقه بگذریم حجم گسترده ساخت و ساز در منطقه توجه من را به خود جلب کرد.

25.  به طبیعت منطقه اشاره کردید نظر شما درباره جنگل های شمال ایران چیست؟

واقعا بی نظیر هستند به عنوان مثال ناهارخوران در گرگان یکی از زیباترین جنگل هایی بوده که من در ایران دیدم اما در بخش جنوبی این منطقه که به کردکوی می رسید مناظر واقعا زیبایی را خواهیددید همسر من عکسی از این منطقه گرفته و در صفحه فیس بوک خودش قرار داده که اکثر دوستان او فکر می کنند این یکی از مناطق جنگلی آلمان است. هیچ کس باور نمی کرد که این یکی از جنگل های ایران است.

26.  آیا شهر یا منطقه ای در ایران هست که شما را به یاد آلمان بیاندازد؟

بله ، منطقه کلاردشت ، وقتی در دامنه های کوهستانی این شهر راه می روی و دامهای روستائیان را می بینی واقعا من یاد روستاهای آلمان می افتم بخصوص وقتی زنگوله های گردن این حیوانات را می بینم و صدای آنها را می شنوم خاطراتی بسیار شیرین برای من دوباره زنده می شود. در منطقه لرستان و طبیت این شهر که قدم می زنم نیز یاد کوهستان آلپ در کشورم می افتم

27.  آیا تا به حال هنگام نوروز به شمال ایران سفر کرده اید؟

بله یکبار همسرم به من گفت حالا که همه ایرانیان هنگام تعطیلات نوروز به سمت شمال ایران می روند ماهم برویم اینطور شد که 11 ساعت در ترافیک جاده همراه ایرانیان به شمال کشور سفر کردیم و تجربه واقعی سفر به نوروز را داشتیم.

28.  آیا از شمال ایران صنایع دستی هم خریدید؟

البته فرشهای این منطقه بسیار زیبا بودند ولی ما قصد خرید نداشتیم . خیر چیزی از این منطقه نخریدیم

29.  نظر شما درباره خوراکی های محلی ایران چیست؟

بطور کلی بخشی از سفر یعنی تجربه غذاهای محلی آنجا مثلا وقتی من تبریز می روم بدون تردید کوفته تبریزی جزو یکی از وعده های غذایی من خواهد بود .

30.  هنگام سفرهایتان در ایران از وسیله نقله شخصی خودتان استفاده می کنید یا ترجیح می دهید با هواپیما سفر کنید؟

بطور کلی من با وسیله نقلیه خودم سفر می کنم چون عقیده دارم با این روش می توان مناظر و طبیعت منطقه را بهتر درک کرد بنابراین اکثر سفرهایم را با اتومبیلی شخصی خودم سفر کردم و باید بگویم که من 60 هزار کیلومتر در جاده های ایران رانندگی کردم اما برخی از شهرهای ایران مثل جزایر خلیج فارس یا شهرهایی که قبلا به آنها سفر کردم مثل مشهد  از هواپیما استفاده کنم.

31.  حالا که شما 60 هزار کیلومتر در ایران رانندگی کردید نظر شما درباره رانندگی ایرانیان چیست؟

برخلاف نظر دیگران من نظر مثبتی نسبت به رانندگی ایرانیان در مقابل کشورهای دیگر دارم البته ترافیک در برخی شهرهای ایران مثل تهران شاید دردسر ساز باشد اما بطور کلی رانندگی ایرانیان بخصوص در جاده ها مناسب است.

32.  به جاده های ایران اشاره کردید آیا جاده های ایران مناسب رانندگی گردشگران خارجی است یا خیر؟

جاده های ایران واقعا یکی از امتیازات ایران برای حضور گردشگران خارجی است حتی در دورافتاده ترین نقاط ایران جاده های مناسبی برای رانندگی وجود دارد من این تجربه را دارم بنابراین پاسخم مثبت است.

33.  آیا تابلوهای جاده ای ایران قابل درک برای خارجی ها هست یا خیر؟

بله ، البته باید یادآوری کنم که بسیاری از علائم بین المللی هستند اما دوزبانه بودن تابلوهای جاده ای و راههای ایران کمک مناسبی برای حضور این گردشگران است هرچند دربرخی از نقاط تابلوها فقط به زبان فارسی هستند ولی چون من می توانم فارسی بخوانم هیچ مشکلی برای من نبوده.

34.  وقتی نام ایران را می شنوید اولین کلمه ای که ذهن شما می گذرد چیست؟

اولین کلمه که از ذهن من عبور می کند معنی ایران یا همان کشور آریایی هاست. چیزی که 400 سال از میلاد مسیح با دو کوچ بزرگ از اروپای شرقی به وجود آمده است.

35.  اولین خاطره شما از ایران چیست؟

اولین خاطره من مربوط به سن 15 سالگی من است وقتی که با پدرم به ایران سفر کرده بودم و تصویری از میدان امام اصفهان در ذهن دارم که همیشه با شنیدن نام ایران آن تصویر از مقابل چشمانم عبور می کند. نقاشی های روی کاشی های این میدان که سنبل ایران باستان است واقعا خاطره ای زیبا از ایران در ذهن من خواهد بود.

36.  وقتی بعد مدتها دوباره به میدان امام رفتید آیا تصویری مشابه اولین بار خودتون از این میدان را دیدید؟

آن تصویری که در ذهن من از گذشته این میدان بود هنوز هم همان شکل بود . هنوز هم درشکه ها دور این میدان حرک می کنند ولی نکته جالب اینکه اتومبیل ها فقط مجاز به عبور از ضلع شمالی این میدان دارند و اجازه دور زدن دور میدان را ندارند این نکته باعث شده که حال و هوای میدان امام مثل گذشته باشد.

37.  آیا تاکنون برای مرور خاطرات گذشته خودتان در این میدان قدم زده اید؟

شاید دهها بار برای مرور گذشته خودم در ایران و حتی زندگی خودم در این میدان تاریخی ایران قدم زدم ، هرگاه هیاتهای سیاسی یا تجاری از آلمان به ایران می آید یکی از مقاصد ما این میدان است بنابراین من بارها و بارها در این میدان قدم زدم و خاطراتم را مرور کرده ام.

38.  آیا تا به حال از برج آزادی تهران و میلاد بازدید کرده اید؟ لطفا آنها مقایسه کنید.

برج میلاد خیلی زیباست البته وقتی هوای تهران پاک باشد و بتوانیم تمام شهر تهران را ببینیم . شاید غذا خوردن در رستوران این برج خاطره ای زیبا برای هر فرد بازدید کننده باشد. اما برج آزادی نمایانگر قدمت و مهندسی زیبا در ایران است که طراحی آن چیزی شبیه به معماری ساسانی و مدرن در ایران است ولی وقتی می خواهیم دو برج را با یکدیگر مقایسه کنیم می توانم بگویم که تداوم و روند معماری کهن تا مدرن را می توان در این دو برج تهران دید.

39.  آیا تا به حال از بالای برج میلاد عکسی گرفته اید؟

بله وقتی هوای تهران پاک باشد و بتوانید عکسی بگیرید که پشت شما رشته کوه البرز واقع شده باشد واقعا زیباست و من هم تعداد زیادی عکس با همین ضمینه از بالای برج میلاد گرفته ام.

40.  همانطور که می دانید پایتخت هر کشور به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری آن کشور است آیا تهران هم جاذبه خوبی برای گردشگران خارجی است یا خیر؟

به عقیده من تهران شهر رمانتیک شرقی نیست.

41.  شهر رومانتیک شرقی در ذهن شما چیست لطفا توضیح دهید.

مثلا وقتی من در قاهره بالای برجی مثل برج میلاد می ایستم چند صد مناره تاریخی در شهر می بینم و حال هوای سنتی و شرقی را در این شهر می بینم اما درباره تهران اینگونه نیست.

42.  برگردیم به تهران خودمان

تهران بیشتر مثل شهرهای اروپایی است و زیاد نمی توانیم باستانی بودن شهرهای شرقی را در این شهر حس نمی کنم البته تهران زیاد هم قدیمی نیست چون حدود 220 سال هست که شهر نشینی در آن رایج شده است . ولی من همیشه به بازدید کنندگان تهران می گویم که این شهر را دست کم نگیرید چون آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است فقط باید به دنبال آنها بگردید. مثلا امارت مسعودیه و موزه مقدم که کاملا در هیاهوی شهری تهران گم شده اند اما علاقمندان بدون تردید آنها را حتی در این هیاهو نیز می بینند. کارونسراها ، سرقبرآقا از جمله این مناطق هستند که واقعا باید آنها را جستجو کرد مثلا همین خیابان ناصر خسرو (سرای روشن) فقط مغازه نیست . یا امارت دارالفنون .

43.  چه چیزهایی در تهران نظر شما را جلب کرده است؟

موزه های بسیار زیادی در تهران وجود دارد . موزه جواهرات ، موزه نیاوران ، موزه فرش، موزه آبگینه ، موزه سکه و اسکناس، موزه معاصر و ...

44.  آیا شما موزه های ایران راهم دیده اید؟

بله تقریبا همگی آنها را دیده ام فکر می کنم به غیر از برخی کشورهای اروپایی وآمریکا موزه های ایران آثار زیادی را در خود جای داده اند البته در موزه هنرهای معاصر گاهی اوقات هنرمندان آلمانی نمایشگاه برگزار می کنند. البته گالری های بسیار مدرنی در تهران جود دارد.

45.  نظر شما درباره هنرهای مدرن در تهران چیست؟

من وقتی در افتتاحیه این گالری ها حضور دارم متوجه می شوم که هنرهای مدرن در تهران خیلی طرفدار به خود جلب کرد و روبه رشد است.

46.  به کدام شهرهای مذهبی ایران سفر کردید؟

مشهد، قم ، ری ، شیراز سفر کردم و هر کدام برای من جذابیت های بسیار زیادی داشت ، حس زائران این اماکن مذهبی برای من خیلی جالب است وقتی شما می بینید که مردم همگی از خدای خود خواسته ای دارند و همگی کنار هم در این مکان ها مشغول عبادت هستند. من در این باره فیلمی هم دیده ام که این حس برای من دوباره زنده شد .

47.  نام فیلم چه بود؟

هر شب تنهایی با بازی خانم لیلا حاتمی

48.  به غیر از این فیلم آیا فیلم دیگری از ایران دیده اید؟

بله ، فیلم های ایرانی در آلمان از اعتبار بالایی برخوردارهستند  بنابراین من با فیلم های ایرانی بیگانه نیستم بخصوص چون من زبان فارسی را متوجه می شوم . جدایی نادر از سیمین، درباره الی، فیلم های کیارستمی ، خانه دوست کجاست .

49.  همانطور که می دانید آئین عاشورا یکی از جاذبه های مذهبی ایران است آیا تا کنون این مراسم را دیده اید؟

بله

50.  کمی بیشتر توضیح دهید.

آئین عاشورا یکی از نقطه تمایزات بین شیعه و سنی در اسلام است . من در کشور های اسلامی مختلفی بوده ام به همین دلیل آئین و روشهای مختلفی را در مراسم عاشورا دیده ام به عنوان مثال روش عزاداری مردم لبنان با ایران کاملا متفاوت است . درباره مراسم عاشورای ایران می توان گفت که این مراسم در کشور ایران بومی شده است. من مراسم عاشورا را در خیلی از شهرهای ایران دیده ام مثل دامغان، سمنان، کیش، تهران .

51.  عذاداری عاشورای تهران را در کدام محله دیدید، لطفا کمی توضیح دهید؟

تجریش اطراف امام زاده صالح، طی این مراسم بیشتر مردم نذری می دهند غذا، نوشیدنی یا هرچیزی که نذر کرده باشند. مراسم تعزیه خوانی عاشورا را دیده ام اما نکته جالب برای من این بود که حس اندوه و غم بین تمام مردم مشترک است .

52.  نقش رسانه ها در جذب گردشگران خارجی به ایران چیست؟

به عقیده من رسانه ها می توانند نقش بسیار سازنده و کلیدی را برای توسعه گردشگری ایفاء کنند اما باید این موضوع را بخواهند یا اینکه برنامه ای دقیق برای آن داشته باشند. به عنوان مثال در تلویزیون آلمان برنامه ای پخش شده درباره راهپیمایی گروهی از گردشگران آلمانی از قله البرز تا پارک ملی گلستان  یا اینکه برنامه ای رادیویی درباره دیدنی های تنگه واشی نزدیک تهران از یکی از شبکه های رادیویی آلمان پخش شد . این برنامه ها واقعا می توانند شرایط مثبتی را برای رشد گردشگری کشورها مهیا کند.

53.  آیا تصمیمی هم برای توسعه اینگونه برنامه در شبکه های آلمانی دارید؟

البته باید یادآوری کنم که این موضوع زیاد در حیطه کاری ما نیست بلکه کشور ایران باید شرایط آن را مهیا کند اما علاقمند هستم که اینگونه برنامه ها در رسانه های تصویری و مکتوب آلمان درباره جاذبه های گردشگری ایران بیشتر باشد ولی مشکل اساسی اینجاست که مسئولان یا تولید کنندگان برنامه های رادیو و تلویزیونی یا خبرنگاران آلمانی برای ورود به ایران نمی توانند راحت ویزا دریافت کنند تا این کار انجام شود. من در این باره بسیار متاسفم چون وقتی خبرنگاران امکان حضور در منطقه ای را نداشته باشند بنابراین حجم تولید خبر هم کاهش خواهد یافت تاسف من برای این است که خیلی می توان درباره جاذبه های ایران برنامه ساخت ولی هنوز بستر آن مهیا نشده است.

54.  آیا در جهت عکس شما علاقمند هستید که برنامه ای درباره دیدنی های آلمان در ایران پخش شود یا خیر؟

در مورد آلمان شاید کمی شرایط متفاوت باشد به این دلیل که آلمان زیرساخت های گردشگری بسیار مناسبی را در اختیار دارد بنابراین اطلاعات بسیار گسترده ای از جاذبه های گردشگری آلمان در دسترس عموم وجود دارد به عنوان مثال می دانیم که هرساله نمایشگاههای بسیار معتبر گردشگری در کشور من برگزار می شود که ایران هم در این نمایشگاه ها شرکت می کند  بنابراین شاید در رابطه با معرفی جاذبه های گردشگری آلمان در رسانه های ایران شرایط خود به خود مهیاست و نیاز به فراهم کردن امکانات خاصی نیست.

55.  آیا آماری از گردشگران ایرانی که وارد خاک آلمان می شوند در اختیار دارید؟

آمار دقیقی از گردشگران ایرانی در دست ندارم اما سفارتخانه آلمان در تهران سالانه حدود 35 هزار ویزا صادر می کند که این تعداد شامل کسانی که برای دیدن اقوام خود به آلمان سفر می کنند یا بازرگانان ایرانی هستند که به آلمان سفر می کنند.

56.  آیا آماری از گردشگران آلمانی که وارد خاک ایران شده اند را در اختیار دارید؟

آخرین اطلاعاتی که در اختیار دارم مربوط به سال 2009 میلادی است که حدود 35 هزار آلمانی به صورت گردشگر وارد خاک ایران شدند اما باتوجه به اطلاعات جدیدی که در اختیار دارم این رقم کاهش پیدا کرده است.

57.  آیا دلیل سفر این تعداد آلمانی به ایران را می دانید؟ این گروه به دنبال چه چیزی وارد خاک ایران شدند؟

 توریست های آلمانی که وارد خاک ایران شده اند بیشتر به دنبال جاذبه های فرهنگی و باستانی ایران بوده اند تا تفریحات ساحلی یا دیگر موارد .

58.  نظر شما درباره عید نوروز چیست؟

نوروز مهمترین جشن ایرانیان است که شاید با هیچ جشن دیگری در این کشور قابل مقایسه نباشد و این نکته بسیار جالب است که این سنت بیش از 3000 سال ادامه پیدا کرده و هنوز هم پرشور و هیجان برگزار می شود. این مراسم به غیر از ایران در برخی از نقاط آسیای مرکزی نیز برگزار می شود. دوهفته جشن مردم در این مراسم بیانگر اهمیت آن بین مردم ایران است.

59.  یک خاطره از اولین نوروزی که در ایران بودید تعریف کنید؟

 اولین خاطره من مربوط به سه سال پیش نوروز است ترافیک چند هفته قبل از نوروز اولین خاطره من از این ایام بود که همیشه وقتی درباره آن صحبت می کردم همه می گفتند بعد از تعطیلات این ترافیک کمتر خواهد شد. بسیاری از مردم عقیده دارند تهران در ایام نوروز بهترین مکان برای اقامت خواهد بود چون ترافیک بسیار کمی در شهر خواهد بود امسال من هم قصد دارم در تهران بمانم.

اما شور و حال ایام قبل از نوروز برایم بسیار جالب بوده همه در حال تمیز کردن ، خرید ، پختن هستند و این حال و هوایی بسیار جالب بین مردم ایران است البته گاهی اوقات هم آقایون از تمیزکاری های شب عید گله مند هستند .

60.  آیا از مراسم آخرین چهارشنبه سال (چهارشنبه سوری) در ایران اطلاعی دارید؟

بله ، سه سال پیش دعوت بودیم برای این مراسم که خیلی جالب بود خانوادگی بودن این جشن برایم جذاب بود، همه دور هم جمع شده بودند و شادی می کردند .

61.  بهترین غذای ایرانی از نظر شما چیست؟

چلوکباب کوبیده که آسانترین غذای ایرانی است

62.  آیا این غذا را به دیگران (آلمانی ها ) هم توصیه می کنید؟

من اولین بار وقتی 15 ساله بودم این غذا را خوردم و هنوز هم مزه آن را فراموش نکرده ام بنابراین بدون تردید به همه توصیه خواهم کرد. البته من یک همشاگردی ایرانی در آلمان داشتم که شنبه ها همیشه این غذا را تهیه می کرد به همین دلیل بهترین غذای ایرانی برای من کباب کوبیده بوده و هست.

63.  اولین باری که وارد محوطه باستانی پاسارگاد شدید چه احساسی داشتید؟

وقتی وارد این محوطه شدم سادگی آن برای من جلب توجه کرد ولی با کمی تامل متوجه بزرگی تاریخ هخامنشیان خواهیم شد. اما وقتی از این محوطه باستانی به پرسپولیس رفتم متوجه عظمت هخامنشیان در ایران شدم که برای مدتی بر ایران حکومت کردند بصورتی که آثار آن دوران هنوز هم در فرهنگ مردم ایران دیده می شود. اگرچه من عقیده دارم شاید در گوشه و کنار جهان حکومت هایی به بزرگی هخامنشیان بوده اما حکومت آنها زیاد با دوام نبوده و پس از بین رفتن ها کم کم به دست فراموشی سپرده شد ولی حکومت هخامنشیان در ایران هم در زمان خودشان باشکوه بود و هم در حال حاضر در زندگی مردم قابل درک است. به عقیده من اگرچه این حکومت به وسیله اسکندر ویران شد، اما هویت و آثار آن دوران هنوز هم در بین مردم ایران وجود دارد که

می توان از انتخاب نام های کوروش ، داریوش و ... برای فرزندانشان آن رامتوجه شد .

64.  چه رنگی دوست دارید؟

آبی

65.  اگر بخواهید اتومبیل شخصی برای خودتان بخیرد چه برندی را انتخاب خواهید کرد؟

فولکس واگن

66.  برند موبایل شما چیست؟

ارزان ترین چیزی که وجود دارد

67.  وقتی اسم ایران را می شونید اولین کلمه ای که از ذهن شما می گذرد؟

میدان امام

68.  وقتی اسم آلمان را می شونید اولین کلمه که از ذهن شما می گذرد چیست؟

مونیخ

پایان

28/12/91

مصاحبه با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران

مصاحبه با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران

دبیر انجمن خودروسازان : ما از کاهش تعرفه واردات خودرو استقبال می کنیم

اتومبیل از وقتی رسما وارد زندگی بشر شد ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد این دل مشغولی نه فقط برای طراحان و سازندگان بود بلکه بسیاری از مشاغل دیگر را نیز به خود وابسته کرده است. اما مهمترین نکته اینجاست که امروزه گاهی از صنعت خودروسازی به عنوان موتور محرکه دیگر صنایع یاد می شود بصورتی که طبق آمار حدود 50 نوع صنعت مستقیم و 60 صنعت غیر مستقیم با خودروسازی در ارتباط هستند.  و در واقع صنعت خودرو را به نوعی نماد صنعتی شدن یک کشور می دانند اهمیت این صنعت از این رو نمایان می شود که در جهان بیش از 10 میلیون نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند و چیزی حدود 6 درصد اشتغال صنعتی جهان را به خود اختصاص د اده اند.

  از سوی دیگر ایران هم به عنوان سیزدهمین خودرو ساز جهان ظاهرا وابستگی زیادی به این صنعت پرشتاب پیدا کرده بطوری که هرگونه افت و خیز در این صنعت با ریزبینی مسئولان کنترل شده و گاهی از صنعت خودروسازی ایران به عنوان صنعتی حساس نام می برند و علاقمند هستند این صنعت با کمترین تنش به فعالیت و رشد خود ادامه دهد. حساسیت این صنعت در ایران زمانی نمایان می شود که به آمار اشتغال مستقیم حدود 800 هزار نفری ایرانیان در این صنعت برخورد می کنیم و اگر مشاغل غیر مستقیم را نیز در نظر بگیریم این تعداد به چیزی نزدیک به ده درصد جمعیت فعال کشورمان خواهد رسید.

به هر حال این صنعت پررونق که برای یک دهه با سرعتی غیر قابل تصور در کشورمان رشد کرده و سالانه رشد تیراژ 16 درصد از سال 2000 تا 2012 حتی در رکود بزرگ جهانی به عنوان افتخار ملی ایران بوده است اما هم اکنون به دست انداز رکود افتاده و هر روز شاهد اخباری نگران کننده چه برای مصرف کنندگان و چه برای تولید کنندگان آن هستیم به همین دلیل با یکی از فعالان به نام عرصه خودروسازی که حدود 14 سال عضو کمیته خودرو بوده و هم اکنون هم به عنوان دبیر انجمن خودروسازان ایران مشغول فعالیت است به گفتگویی اختصاصی نشسته ایم. احمد نعمت بخش نظرات مختلفی برای حوادث اخیر خودروسازی ایران دارد که با خوشرویی آنها را به جام جم می گوید و بدون تردید خواندن این نظرات برای شما خوانندگان محترم نیز خالی از لطف نیست چون با ابعاد تازه ای از این صنعت بسیار بزرگ در جهان روبرو خواهید شد.

· به عقیده شما ایران از چه تاریخی خودروساز شد؟

یادم هست که در سال 1371 آقای نژاد حسینیان (در صنایع سنگین) قانون خودرو را به مجلس بردند و با این عمل باعث تشکیل زیر ساخت های مورد نیاز صنعت خودرو مثل ساپکو، سازه گستر و مگاموتور شد ، با این روند به عقیده من ایران از این تاریخ تازه خودروساز شد.

· ایران که تقریبا سی سال قبل با کارخانه ایران ناسیونال خودروساز شده بود پس چرا می فرمایید از دهه هفتاد ایران خودروساز شد؟

قبل از انقلاب ایران فقط مونتاژکار بود و عملا در ردیف خودروسازان جایگاهی نداشت به عنوان مثال ایران در آن زمان حتی قابلیت تغییر جهت شیشه بالابر پیکان را هم نداشت چون دانش فنی کافی و قطعه سازی کشورمان هنوز شکل نگرفته بود و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی نیز که همیشه با تحریم ها دست و پنجه نرم می کرد و در دوران دفاع مقدس هم که کارخانجات خودروسازی مشغول خدمات رسانی به جبهه ها از جمله ساخت گلوله و وسایل مورد نیاز جنگ بودند بنابراین خودرویی ساخته نمی شد.

· ایران به گفته شما از سال 1371 وارد ساخت حرفه ای خودرو شد و برای اینکار قطعه سازان هم باید رشد می کردند آیا در حال حاضر ایران می تواند خودرویی صد در صد ایرانی تولید کنید یا خیر؟

خیر؛ هیچ جای دنیا خودرویی صد درصد تولید همان کشور نیست چون صنعت خودرو ارتباط مستقیم با سود و زیان دارد پس گاهی هزینه های تولید اینگونه ایجاب می کند که قطعه ای خارج از مرزهای آن کشور تولید شود و صرفا برای مونتاژ وارد کارخانه شود بنابراین هیچ خودرویی صد درصد داخلی نخواهد بود. ایران هم از این قانون مستثنی نیست و با توجه به توجیه اقتصادی گام برمی دارد البته نکته دیگر اینکه قطعه سازان ما هنوز وابستگی به مواد اولیه خارجی دارند به عنوان مثال کائوچو که ماده اولیه لاستیک سازی ایران است باید از کشورهای خارجی وارد شود پس در نهایت خودرو داخلی نیست بلکه هنوز وابسته به خارج از مرزهای ایران است.

· در مورد خودروهای تولیدی داخل آیا درصدی به دست آورده اید که چه میزان تولید داخل هستند و چه میزان وابستگی به خارج دارند؟

بله آمار دقیقی در این مورد داریم به عنوان مثال برای پراید حدود 95 درصد تولید داخل است و خودروی مگان کمتر از 20 درصد است چون بیشتر قطعات آن  وارداتی  است و صرفا مونتاژ می شوند از این رو بطور متوسط  می توان گفت  75 درصد قطعات خودرو  ساخت داخل تولید می شود ولی هنوز 25 درصد وابستگی به خارج از مرزها دارد .

· پس از این موضوع که می گویند برخی خودروها مثل پراید ارزبری ندارند و باید ارزان فروخته شوند اشتباه است؟

این فرض کاملا اشتباه و غیر کارشناسانه است چون خواسته یا ناخواسته صنایع مربوط به خودروسازی مانند زنجیر به یکدیگر وابسطه هستند بنابراین قبلا هم گفتم وقتی لاستیک هنوز ارزبری دارد چطور می توانیم بگوییم که پراید ارزبری ندارد چون هنگام خروج از کارخانه 5 حلقه لاستیک را نیز با خود از کارخانه خارج می کند . بنابراین صنعت خودرو بطور مستقیم با نوسانات قیمت ارز در ارتباط است و از آن تاثیر می پذیرد هیچ خودرویی در ایران وجود ندارد که ارزبری نداشته باشد.

· به لاستیک خودرو اشاره کردید آیا کارخانجات تولیدی ایران توان پاسخگویی نیاز شما را ندارند ؟

خیر ، در برخی از مواقع کارخانجات داخلی توان پاسخ گویی ما را در این باره ندارند بنابراین خودروساز بطور مستقیم اقدام به واردات لاستیک برای تامین مایحتاج خود می کند. از همین فرصت استفاده می کنم و می گویم که ما5 حلقه  لاستیک برای پراید را قبلا می خریدیم 165 هزار تومان در حالی که امسال باید برای 5 حلقه لاستیک خودروی داخلی پراید 510 هزار تومان بپردازیم این تفاوت قیمت گواهی برای افزایش هزینه هاست و در نهایت افزایش قیمت تمام شده خودروی پراید را به همراه دارد.

· از پراید زیاد صحبت شد به این موضوع اشاره می کنم که چندی پیش مطرح شد پراید کیلویی چند تمام می شود آیا پاسخی به این پرسش دارید؟

این پرسش باعث شد تا حمله های تندی به خودروسازان صورت گیرد و ما را به عنوان عامل اصلی گرانی خودرو معرفی کنند در حالی که واقعا این موضوع صحت نداشت ، بنابراین خودروسازان دست به ابتکار عملی زدند که واقعا هیچ جای دنیا سابقه نداشته است به این صورت که آنالیز کامل مواد مصرفی و قیمت  تمام شده آنها که جزو اسرار کارخانه های تولیدی است را منتشر کردیم تا خود مشتریان و علاقمندان محاسبه کنند پراید کیلویی چند تمام می شود.

· آنالیز قیمت مواد مصرفی فقط برای پراید منتشر شده است ؟

خیر این آنالیز برای 206، سمند، 405 و وانت که تقریبا خودروهای پر تیراژ ما بودند و خریداران عام داشتند نیز تهیه شده بنابراین هیچ جای شک و تردیدی برای دخالت خودروسازان بر گرانی باقی نمانده است. (نظر شما را به جدول پیوست جلب می کنم)

· آیا واقعا تاثیر نوسانات ارزی و تحریم باعث افزایش قیمت خودرو شده است؟

پاسخ این سوال نیازمند دانستن یک تاریخچه کلی از روند رشد صنعت خودرو و مدیریت دولت برآن است. تقریبا 7 سال گذشته بحث خودرو و قیمت آن برای دولتمردان وقت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و وزرای صنعت همه دولت ها طی این مدت علاقه به افزایش قیمت خودرو نداشتند و از طرق مختلف اجازه اینکار را نمی داند بنابراین این فکر که پژو  همیشه باید 13 میلیون تومان باشد شکل گرفت ، همین موضوع باعث سرکوب مالی کارخانجات خودروسازی شد (به جدول رشد قیمت های پیوست توجه فرمایید) سال پایه مالی در این جدول 1376 شمسی بوده که شاخص کالاهای مصرفی 100 بوده و قیمت خودرو هم 100 بوده این یعنی برابری و تقریبا تناسب بین دو شاخص. اما سال نود شاخص کالاهای مصرفی 760 شده و قیمت خودرو 144 شده که این موضوع بیانگر متضرر شدن کارخانجات تولیدی است چون مواد اولیه 760 شده اما قیمت پایه خودرو 144 باقی مانده است این روند باعث بروز مشکل امروز صنعت خودرو شده است. کجای دنیا شما برای تولید یک قطعه 100 واحد پول هزینه می کنید بعد آن را 60 واحد می فروشید آیا این منطقی است اما ما در صنعت خودروسازی با فشارهای دولتی این کار را انجام دادیم که حال امروز ما این شده است. (جدول شماره 2 را ملاحظه فرمایید).

· این روند چگونه گرانی را به همراه داشت؟

خیلی ساده وقتی خودروساز ما نتوانست هزینه های خود را تامین کند،طلب قطعه سازان زیاد شد و آنها  از تولید خود کاستند همانطور که قبلا هم گفتم صنعت خودرو همانند زنجیر به یکدیگر متصل است بنابراین قطعه ساز هم بی کار شد همین روند باعث شد تا صنعت خودروسازی ما امروز شاهد 50 درصد کاهش تولید شد و وقتی تیراژ تولید کاهش یافت و عرضه کمتر از تقاضا شد قیمت در بازار آزاد بالا رفت و غیر منطقی شد.

· برای کنترل این مشکل چه کاری انجام دادید؟

خودروسازان به آقای غضنفری مراجعه کردند و مشکلات را برای ایشان تشریح کردند .آقای غضنفری  اجازه دادند  همانند گذشته قیمت خودروهای تجاری و سواریهای بالای 45 میلیون  تومان در حاشیه بازار فروخته شود تا علاوه بر سود آورشدن خودروساز قیمت بازار هم کاهش یابد.

· قبلا هم این مشکل به وجود آمده بود ؟

بله در سال 1373 همین مشکل را داشتیم در آن زمان قیمت پیکان در کارخانه بسیار پایین تر از بازار بود و اگر خاطر شما باشد پیکان قرعه کشی می شد و وقتی کسی برنده دریافت پیکان می شد مثل این بود که بلیت بخت آزمایی او برنده شده است و با فروش این پیکان در بازار آزاد سود سرشاری می برد. شورای اقتصاد در اسفند 73 مصوب کرد که خودرو باید در حاشیه بازار فروخته شود و کمیته ای نیز در این زمینه که نماینده وزارت صنایع خود بنده و نماینده وزارت بازرگانی ، مدیر عامل شرکت خودروساز و رئیس سازمان حمایت که آقای دکتر روحانی پور بود ، تشکیل شد هر ماه جلسه می گذاشتیم و از بازار قیمت را استعلام می کردیم سپس قیمت فروش را برای کارخانه تعیین می کردیم، با این روش قیمت محاسبه می شد و خریدار باید ضمن دریافت سود مشارکت خود، قیمت تعیین شده خودرو را می پرداخت تا خودرو را دریافت می کرد همین موضوع باعث شد تا اختلاف قیمت کاسته شده و البته بازار متعادل شود.

· فروش در حاشیه بازار  تا کی ادامه داشت؟

تا سال 1377 این روش ادامه داشت و انتهای هر سال سازمان حسابرسی محاسبه می کرد که تفاوت قیمت تمام شده  هرخودرو چقدر است و درصدی سود را برای خودروساز در نظر می گرفت و در نهایت  مابه التفاوت قیمت بازار با کارخانه  را خودروساز باید به خزانه دولت واریز می کرد به عنوان مثال پیکان 3 میلیون و دویست هزار تومان تمام می شد و ما طبق نظر کمیته آن را 4 میلیون تومان می فروختیم از این تفاوت 500 هزار تومان به عنوان سود خودروساز تعیین  میشد و 3000هزار تومان مانده باید به خزانه واریز می شد با این روش میلیاردها تومان خودروسازان هرساله به حساب خزانه واریز می کردند .

· پس از این تاریخ یعنی سال 1377 چه اتفاقی افتاد؟

در سال 1377 رئیس سازمان حمایت تغییر کرد و آقای خالدی به صندلی ریاست این سازمان تکیه زد ایشان گزارش سازمان حسابرسی را قبول نداشتند و فکر می کردند که برخی هزینه های خودروسازان واقعی نیست تا بتواند ما به التفاوت بیشتری برای خزانه دریافت کند. درگیری ها ادامه یافت تا دوباره در شورای اقتصاد و مصوبه دیماه سال 1377 تصویب شد که مابه التفاوت قیمت خودرو را کاملا مشخص کردند و خودروساز طبق همان عمل کند به این ترتیب پیکان 50 هزار تومان ، پژو 300 هزار تومان ، آردی 100 هزار تومان و پاترول 2 میلیون تومان و ... حتی برای اتوبوس هم تعیین شد و در بند 3 این مصوبه برای جلوگیری از اختلافات بعدی قرار بر این شد تا با قیمت گذاری در حاشیه بازار برای جلوگیری از رانت و باندبازی به وزیر صنایع واگذار شود و برای جمع کردن این  اختلاف، یعنی ما به التفاوت از سال 1378 ،در بودجه قرار بر این شد تا خودروسازان 10 درصد مالیات به دولت بپردازند تا حساب ها مشخص و بدون حاشیه باشد.

· آیا این تصمیم باعث گرانی نمی شد؟

پاسخ کاملا مثبت است چون به عنوان مثال خودروساز که باید طبق مصوبه دی ماه سال 1377 برای پیکان 50 هزار تومان مابه التفاوت به خزانه واریز می کرد طبق قانون جدید باید چهارصد هزار تومان می داد (قیمت حاشیه بازار 4 میلیون بوده )  خوب این یعنی طبیعی بود که محصول گرانتر تمام می شد و در نهایت مشتری هم باید گرانتر می خرید. این روند تا سال 1381 ادامه یافت در این سال اتفاق دیگری  رخ داد. به این صورت که نمایندگان مجلس قانونی را تصویب کردند که سود بازرگانی قطعات منفصله خودرو نباید کمتر از 60 درصد باشد .. به عنوان مثال برای مگان 64 درصد سود بازرگانی می دادیم ولی برای قطعات پراید 25 درصد  می پرداختیم چون هرچه تولید داخلی قطعات بیشتر بود سود بازرگانی کمتر ی پرداخت می شد

· به رانت اشاره کردید این فساد چگونه به صنعت خودرو راه یافت؟

زمینه بروز فساد در صنعت خودرو از  سالهای 1386-1387 با  تشکیل دولت جدید شکل گرفت. چون وزیر صنعت اسبق  باز هم علاقمند به کاهش قیمت خودرو بود و فروش در حاشیه بازار را غیر معقول می دانست. هرچه گفتیم اجازه دهید در حاشیه بازار فروش داشته باشیم بازهم مانع می شدند  و موافقت نکردند. نتیجه این شد هر ساله قیمت خودرو در بازار افزایش  می یافت و قیمت کارخانه تقریباً ثابت ماند تا افرادی که به قیمت های کارخانه دسترسی دارند سودهای میلیونی ببرند.

 به عنوان مثال وقتی مدیر عامل یکی از خودروسازها به دیدار وزیر صنعت رفت.  با محاسبات قیمت تمام شده تولید کارخانه را 22 میلیون تومان اعلام کرد .در حالی که بازار بیش از 20 میلیون تومان برای این خودرو کشش نداشت .از سوی دیگر محصول یکی دیگر از خودروسازان که خودروی سنگین تولید می کرد  قیمت تمام شده اش 160 میلیون تومان بود در حالی که در بازار 200 میلیون تومان به فروش می رسید .این یعنی اگر کسی یک هفته پشت در دفتر وزیر می نشست و تقاضای خرید یک کامیون را داشت و حتی پول آن را کامل می داد به محض دریافت نامه از وزیر برای خرید خودرو ،تقریبا 28 میلیون تومان سود می کرد این یعنی رانت در صنعت خودرو.

· راهکار چیست؟

فقط و فقط آزادسازی قیمت ها ، در پاسخ قبلی گفتم وقتی خودروسازی می بیند خودروی تولیدی کارخانه اش با قیمت بالا خریدار ندارد فکری می کند یا کل خط را جمع می کند یا اینکه راه حلی  می یابد .اما کسی که خودرویی سودآور تولید می کند سود حاصل را خرج تجهیز دستگاهها و کارخانه می کند این یعنی راهکار درست برای درمان صنعت خودروسازی. اگر این کار انجام نشود فقط دلال ها سود می برد و خریدار و خودروساز هر دو ضرر خواهند کرد.

· ظاهرا در این زمینه بخش نامه ای هم صادر شده است؟

بله، طبق بخش نامه وزارت قرار بر این شد تا کامیون ، اتوبوس و بطور کلی ماشین های تجاری و خودروهای سواری بالای 45 میلیون تومان طبق روال گذشته  در حاشیه بازارفروخته شوند یادم هست که قبل از این مصوبه ماکسیما حدود 66 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شد در حالی که قیمت درب کارخانه 44 میلیون تومان بود این یعنی هرکس که به این خودرو درب کارخانه دسترسی داشت درجا 22 میلیون تومان سود می کرد در حالی که با این مصوبه کارخانه قیمت فروش را 57 میلیون تومان اعلام کرد و قیمت بازار روی عدد 58 میلیون تومان ایستاد.این یعنی قیمت بازار هم با این تصمیم کاهش یافت و دست واسطه ها و رانتخواران از بازار خودرو کوتاه شد.

· یعنی به طور کامل رانت از بین رفت ؟

خیر، باز هم به آقای غضنفری گفتیم آقای وزیر وقتی خودرویی در بازار حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد و شما قیمت فروش کارخانه را 20 میلیون تومان درنظر گرفته اید و از سوی دیگر به خودروساز فشار می آورید که ثبت نام کنید تا بازار متعادل شود ، این یعنی فساد و رانت. اگر به یاد بیاورید مدتی است که قرار براین شده ثبت نام خرید خودرو از طریق اینترنت باشد حالا فرض کنیم که فقط یک نفر در قسمت فروش کارخانه خودروساز سالم کار نکند و شب قبل به افرادی خاص اعلام کند که فردا صبح سایت برای ثبت نام باز خواهد شد و کار تمام . شاهد مثال این موضوع خبری بود که مدتی پیش در صدر رسانه ها قرار گرفت بصورتی که در اخبار اعلام شد ثبت نام اینترنتی یکی از خودروسازهای بزرگ فقط یک ساعت ادامه یافت و ظرفیت فروش آن تکمیل شد. این یعنی چه؟ مگر امکان دارد که فقط یک ساعت ثبت نام تکمیل شود ؟به عقیده من این یعنی فساد و ناسالمی که البته حاصل تصمیم گیری های اشتباه است.

· نمونه ای هم از این موضوع دارید ؟

بله، وقتی مشکلات ایجاد شد رفتیم سازمان حمایت و قیمت پیش فروش خودروی مگان را از 38 میلیون به 44 میلیون تغییر دادیم اما قرار براین شد که تعهدات قبلی را با همان قیمت 38 میلیون تومان بفروشید مدیرعامل کارخانه با من تماس گرفت و ابراز کرد من تعهدات قبلی زیادی دارم که باعث ضرر میلیاردها تومان برای کارخانه خواهد شد در ضمن این خودرو امروز برای من بیش از 60 میلیون تومان تمام می شود. قرار براین شد که بازهم دست نگهداشته شود تا تصمیم جدید بگیریم . به سازمان حمایت رفتیم و گفتم بابا این کارخانه سهامی عام هست نه ارث پدری مدیر عامل چرا باید سود سهامداران را به شبکه دلالالی بدهیم  اجازه بدهید همین تعهدات را هم با قیمت جدید بدهیم دقیقا یکی یا دو ساعت بعد از مذاکره تلفنی بنده مدیر عامل کارخانه به من زنگ زد گفت نعمت بخش بگذریم ، من همه تعهدات مگان را با همان قیمت 37 میلیون تحویل دادم تمام شد. حدود یکصد نفر جلوی درب کارخانه تجمع کردند و تمام شیشه های کارخانه را شکستند. این یعنی شاهد مثال موضوعی که خدمت شما عرض کردم و معنی دقیق و کامل رانت است . چطور 80 نفر از ثبت نام کننده ها با یکدیگر ارتباط برقرار کردند؟ و روزی خاص و ساعتی خاص جلوی درب کارخانه حضور پیدا کردند؟ اگر ثبت نام سالم برگزار شده بود هیچگاه این افراد با یکدیگر ارتباط نداشتند و خبری هم نمی شد. وقتی شخص حقیقی حساب می کرد می دید که تفاوت 44 میلیون تا 64 میلیون بازار هنوز بیست میلیون تومان است هیچ گاه اعتراض نمی کرد و ماشین را تحویل می گرفت اما این اتفاق نیافتاد و شبکه ای در کار بود. بنابراین هنوز رانت ادامه دارد فقط شکل آن تغییر کرده است.

· صحبت از سهامداران کردید ، ایا دولت اجازه دارد به جای آنها تصمیم گیری کند؟

خیر من بارها اعلام کردم که دولت اجازه ندارد حق سهامداران  را به کیسه دلالان بریزد.چرا اینقدر باعث ایجاد اشکال در نحوه کار می شوند ؟این قانونی نیست .این شرکت ها سهامی عام هستند و بسیاری از سهامداران با همین سود سهام زندگی می کنند و به عقیده من این شرعی نیست.

· تکلیف خودروهای زیر 45 میلیون چه شدند؟

همچنان دولت معتقد بود که این خودروها مربوط به اقشار آسیب پذیر هستند و نباید گران فروخته شوند به سختی توانستیم 6 درصد افزایش قیمت بگیریم. قول دادند  تا2 ماه بعد بقیه ضرر  را جبران کنند چون  هزینه ها وحشتناک بود. تا دوازدهم فروردین  امسال هیچ دستوری مبنی برافزایش قیمت صادر نشد و صنعت خودرو بلاتکلیف مانده بود .دراین تاریخ آقای مفتح قائم مقام وزیر ، آقای صالحی و اقای فروتن در جلسه همراه با خودروسازان حضور یافتند افرادی که هرگز تا کنون در جلسات کمیته خودرو حضور نداشتند . حاصل این جلسه افزایش 10 درصدی قیمت ها برای ایران خودرو و 16 درصدی برای سایپا بود  .اما نکته جالب این بود که این افزایش با دلار زیر 2000 تومان محاسبه شده بود و قراب براین شد که پس واکنش بازار، این تصمیم دوباره تجدید نظر شود . قرار شد  به ما ارز زیر 2000 تومان بدهند که هنوز هیچ کاری صورت نگرفته است.

· قرار بود که خودروسازان ارز مبادله ای دریافت کنند آیا این کار صورت گرفت یا خیر؟

خیر ، اینکه هر شب اخبار اعلام می کنند این تعداد معامله در این مرکز صورت گرفت بسیار خوب است اما آیا اعدادو ارقام معامله شده را اعلام می کنند ؟تمام معاملات ده هزار ، بیست هزار یا پنجاه هزار دلار است . ولی وقتی من پرونده چند میلیون یورویی را به مرکز مبادلات می برم می گویند ارز نداریم .به نظر شما این تغییری در شرایط ما خواهد داشت؟این موضوع باعث شد تا ما حدود 90 درصد ارز مورد نیاز خودمان را از بازار آزاد تهیه کنیم که حاصل همین شد که می بینید و خودروسازان را به ضرر رسانده است.

· آیا رقمی از این ضرر برآورد کرده اید؟

بله ، خودروسازان ایران با توجه به شرایطی که پیش آمده در هشت ماه اول امسال بیش از3500 میلیارد تومان خودروسازان متضرر شده اند .

· آیا این رقم زیان را کسی درک کرده است ؟

خیر ، در ابتدای که این ارقام اعلام شد همه می گفتند که خودروسازان عددسازی کرده اند این صنعت زیان ده نیست اما نکته جالب این بود که چون دو خودروساز بزرگ ایران جزو بورس هستند و طبق قوانین بین المللی بورس ،کارخانجات باید اطلاعات مالی و اقتصادی خود را در بورس به روز کنند وقتی این اتفاق افتاد قیمت سهام این دو کارخانه ریزش بسیار شدیدی داشت و بورس را تحت تاثیر خود قرار داد ناگهان همه به خود آمدند که فاجعه نزدیک است و اتفاق وحشتناکی  افتاده است . (این اخبار اوایل بهمن امسال منتشر شد)

· این اتفاق یعنی ریزش قیمت سهام دو خودروساز بزرگ چه پیامدی در پی داشت؟

هیات دولت با خودروسازان تشکیل جلسه دادند اما متاسفانه انجمن را در این جلسه شرکت ندادند در صورتی که نظر مشورتی انجمن ها برای تصمیم گیری در قانون قید شده است . در این جلسه رئیس جمهور گفتند به خودروسازان ارز مبادله ای بدهید که مثل توپ در بازار صدا کرد و دوباره انگشت اتهام گرانفروشی به سوی خودروسازان نشانه گرفته شد . اما واقعیت این نیست، سیاست های اشتباه باعث این اتفاق شده خودرسازان هرگز اضافه قیمت محصولشان را نمی خواهند .هرچه آنها بتوانند در شرایط راحت تر تولید کنند و قیمت مناسبی برای محصولات خود درنظر بگیرند چونتیراژ فروش بالا خواهد رفت و سود هم  خواهند داشت. اما بدانید که هنوز نیاز ارزی ما با ارز مبادلاتی تامین نشده است .

· به عدم تخصیص ارز مبادلاتی اشاره کردید این چه تاثیری در تعیین قیمت خودرو دارد؟

قیمت تجاری پراید 17 میلیون تومان است در حالی که قیمت تمام شده پراید  با ارز مبادلاتی 16 میلیون و 300 هزار تومان خواهد شد یعنی اگر ارز مبادلاتی به ما ندهند همین پراید به 30 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

· آیا واقعا شما خودرو انبار می کنید؟

متاسفام که این سئوال مطرح شده است ، این سئوال نمایانگر این است که واقعا از حجم و بزرگی صنعت خودرو در ایران اطلاعی در دست نیست ، نه اینکه بخواهم موضوع را خیلی بزرگ کنم . . برای اینکه بزرگی کار خودروسازی را همگان متوجه شوند خدمت شما عرض می کنم ما سالانه حدود هزار میلیارد تومان هزینه حمل و نقل می دهیم . به نظر شما واقعا می توان این حجم خودرو را انبار کرد ما نهایتا برای حدود 2 تا 3 روز تولید می توانیم قطعه انبار کنیم و در مورد محصول نهایی هم این موضوع صادق است، مگر چقدر فضا برای اینهم تولید در اختیار داریم؟

· مهمترین مشکل خودروسازان چیست؟

نقدینگی مهمترین مشکل خودروسازان است، این نقدینگی اگر تامین نشود به زودی بازهم شاهد کاهش تولید خواهیم بود. به عنوان مثال خودرو ساز قبلا با 10 درصد (با دلار 1226 تومان) اعتبار خرید می کردند .یا اینکه یکساله پول اجناس را می پرداخت. ما امروزه مجبور هستیم حتی سپرده گذاری کل قیمت کالای مورد نیازمان را انجام دهیم یا اینکه در برخی موارد  135 درصد سپرده گذاری کنیم تا جنس به ما بدهند . بنابراین حدود 28 برابرحجم  نقدینگی مورد نیازمان  افزایش یافته است ولی بانکها تا کنون  هیچ حمایتی نکرده اند.

· سیستم بانکی ایران در این زمینه به خودروسازان کمکی نمی کند؟

خیر سیستم بانکی ایران قدرت و توان کمک کردن به این صنعت بسیار بزرگ را ندارد. در تمام دنیا بانکها به کمک صنایع بزرگ می آیند به صورتی سرمایه گذار 15 تا 20 درصد آورده دارد و مابقی را از سیستم بانکی و تسهیلات ارزان قیمت تامین می کند . اما در ایران  سرمایه بانکهای ما  خیلی کم  است. حتی به اندازه میزان استاندارد بانکها هم نیست  تا بتوانند تسهیلات مورد نیاز خودروسازان را در اختیارشان قرار دهند . سیستم بانکی ما سرمایه کافی برای ما ندارند و حداکثر سی یا چهل  درصد نیاز ما را تامین  می کند. به عنوان مثال فروش سال گذشته ما حدود بیست و شش یا بیست و هفت هزار میلیارد تومان بوده است حالا حساب کنید اگر قرار بود هفتاد تا هشتاد درصد تسهیلات دریافت می کردیم بانکها به چقدر پول و نقدینگی نیاز داشتند. به عنوان مثال سال گذشته که ایران خودرو 13000 میلیارد تومان فروش داشته چیزی حدود سه هزار و پانصد میلیارد تومان پرداخت شده است  یعنی فقط 27% نیاز را تسهیلات داده اند. به نظر شما آیا این عدد توان تامین هزینه های این خودروساز بزرگ را داشته یا خیر ؟

· این همه کمبود نقدینگی چه مشکلی ایجاد می کند؟

خودروساز نمی تواند به تعهدات خود عمل کند و بدهی قطعه ساز را بپردازد، نیروی کار مرخص می شود و در نهایت تولید کاهش خواهد یافت و گرانی در پی آن اولین نشانه های این موضوع خواهد بود هم اکنون خودروسازان 20 تا 30 درصد تولیداتشان بصورت ناقص کف کارخانه می ماند. چون قطعه ندارند .یعنی خودرو تولید می شود بدون آینه ، بدون چراغ، یا هر قطعه دیگر که باعث افت کیفیت و البته هزینه مضاعف برای خودروساز خواهد شد. واقعا خطر برای صنعت خودرویی کشور نزدیک شده و فاجعه ای در راه است.

· چرا خودروسازان، خودشان اقدام به لیزینگ خودرو کردند؟

در تمام دنیا شرکت های لیزینک واسطه ای بین خودروساز و بازار هستند .اما دو خودروساز بزرگ ایران چند سال پیش برای حفظ  تیراژشان، خودشان راسا اقدام به فروش لیزینگی کردندتا بتوانند تیراژ را حفظ کنند به عنوان مثال طی یکسال گذشته این دو شرکت 4 هزار میلیارد تومان خودرو را لیزینک کرده اند  یعنی 4 هزار میلیارد  تومان خودروی قسطی فروخته اند  و پولش را نگرفته اند.با پیگیری های گسترده قرار براین شد که نصف این مبلغ را بانکها به ما وام بدهند اما هنوز تا این لحظه که با شما صحبت می کنم حتی یک ریال هم دریافت نکرده ایم .

· آیا واقعا خودرو ارزان خواهد شد؟

به عقیده من این کاهشی هم که اتفاق افتاده ،  موقتی خواهد بود و با توجه به روندی که خدمت شما عرض کردم خیر هرگز نباید منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم و من متعجب هستم که چرا مسئولان حرف از ارزانی خودرو می زنند چون با این کار فقط صنعت خودروی ایران را به پرتگاه نزدیکتر می کنند ، هیچ معجزه ای در کار نیست . در ضمن سال آینده مالیات ارزش افزوده یک درصد اضافه خواهد شد و بدون تردید نهاده‌ها هم گران‌تر می‌شود و مهم‌تر این‌که علی‌رغم عدم توزیع بنزین یورو 4  اگر ما مجبور شویم خودروی یورو 4 تولید کنیم مستلزم هزینه بیشتر است. کیسه هوای سرنشین باید نصب کنیم. که همگی هزینه‌بر هستند و بدون تردید محصول را گران می‌کنند

· راهکار چیست؟

همه چیز به سال قبل برگردانده شود فقط همین. اگر ارز مرجع به ما بدهند مبلغ  18 درصد از قیمت 17 میلیونی پراید کاسته خواهد شدو اگر کالاهای مورد نیاز مان که از بورس تهیه می کنیم مثل فولاد را نیز به قیمت سال قبل بدهند حدود 6 درصد دیگر نیز از قیمت ما کاسته می شود و بانک ها هم اگر نرخ تسهیلات خود را مثل سال قبل به ما بدهند بازهم حدود 6 درصد از قیمت ما کاسته می شود که در نهایت حدود 30 درصد از کل قیمت قیمت پراید خواهد کاست این روند برای دیگر محصولات هم ادامه میابد.

· خوب برسیم به بحث امنیت و ایمنی خودروی های ایرانی ، آیا پراید خودرویی ایمن است یا خیر؟

من به این پرسش شما پاسخ مثبت می دهم، چون تمام محصولات ما 51 آزمایش اجباری را برای کیفیت نهایی پشت سر می گذارند تا محصول روانه بازار شود بنابراین پراید هم ایمن است. این استانداردها که همگی اروپایی هستند تایید یه موسسه استاندارد ایران را دریافت کرده اند . میلیاردها تومان هزینه کردیم تا برخی از آزمایشات که در ایران توان انجام آن را نداریم خارج از ایران انجام و نتیجه به موسسه استاندارد ایران برسد بنابراین هیچ نگرانی درباره ایمنی خودروهای ایرانی بخصوص پراید نداریم.

· آیا واقعا صنعت خودرویی ما شفاف نیست؟

این سئوال شما کم لطفی درباره صنعت خودروی ایران است ، خیر صنعت خودروی ایران کاملا شفاف است. همانطور که گفتم برخلاف قوانین تجاری ،امسال ما آنالیز قیمت تمام شده محصولات خود را روی وب سایت ها اعلام کردیم کدام شرکت تجاری دنیا این کار را کرده ؟این یعنی شفافیت کامل صنعت بزرگ خودروی ایران. از سوی دیگر همانطور که می دانید دو خودروساز بزرگ ما سهامی عام هستند و در بوس پذیرفته شده اند و سهامدار دارند بنابراین طبق قوانین بورس باید کلیه اطلاعات اقتصادی خود را به بورس ارایه دهند این یعنی شفاف بودن صنعت خودرو. اگر بگوییم که شفاف نیست یعنی کل بورس را زیر سئوال بردیم که کاملا اشتباه است.

* چرا خودروهای صادراتی ارزان‌تر از داخلی‌هاست؟

این موضوع باعث اشتباه خیلی از هموطنان شده، بنابراین از آنها می‌خواهم به این موضوع توجه کنید؛ خودروساز وقتی دست به صادرات می‌زند، چند عامل باعث کاهش قیمت‌های محصول می‌شود که عبارتند از:

1ـ عدم پرداخت عوارض شماره‌گذاری به دولت چون خودرو صادراتی تولید شده

2ـ خودروهای صادراتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معافند

3ـ بازپرداخت 25 درصد از عوارض کمرگی اقلام  وارداتی مورد نیاز خودروساز

4ـ جوایز صادراتی که متاسفانه هنوز پرداخت نشده است.

5ـ عدم پرداخت 25 درصد مالیات عملکرد سالانه در مورد خودروهای صادراتی

بنابراین با کاهش هر کدام از این موارد از قیمت محصول درمی‌یابیم که چرا تفاوت بین فروش داخلی خودرو با صادراتی آن است.

* آیا کیفیت خودروی صادراتی و وارداتی متفاوت است؟

ببینید خط تولید همانند زنجیر در حال تولید است و قطعات وارد شده به کارخانه هم به صورت یکنواخت وارد کارخانه می‌شود. بنابراین  در تولید هیچ فرقی در کار نیست. اما یک نکته وجود دارد آنهم دقت بیشتر به هنگام بازرسی نهایی. در ایران اگر خودرویی ایراد داشته باشد، در اولین تعمیرگاه مجاز می‌توان  آن راتعمیر  کرد، اما وقتی محصول صادر شد، این کار هزینه‌ارزی در بر خواهد داشت.

* آیا خودروهای داخلی استاندارد هستند؟

پاسخ من قطعا مثبت است، چون تمام خودروهای داخلی و وارداتی ایران موظف به گذراندن 51 آزمایش بین‌المللی هستند که تماما انجام می‌شود. بنابراین خودروهای ما کاملا استاندارد جهانی را داراست.

* بحث استاندارد مطرح شد، در مورد سوخت نظر شما چیست؟

 متاسفانه سوخت‌های موجود از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و در این زمینه انجمن هم نامه‌ای به سازمان محیط‌زیست نوشته‌ایم و از این‌که می خواهند از  متانول در بنزین استفاده کنند، ابراز نگرانی کرده‌ایم؛ چون این موضوع علاوه بر روی کیفیت کارکرد خودروهای ما نیز تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال وقتی سوخت استاندارد در اختیار ما نیست، چگونه می‌‌توانیم آزمایشات یورو 4 را پشت سر بگذاریم.؟به عنوان مثال در مورد آلاینده‌های محیط‌زیست، حتی اگر از مشکلات اقتصادی بنزین با 35 درصد متانول بگذریم، سلامتی مردم در خطر خواهد بود. کوری و مشکلات ریوی از پیامدهای آن است؛ در حالی که اکثر کشورها از اضافه کردن  5 تا 15 درصد اتانول که سوخت پاکی هست سخن می‌گویند. ما به دنبال 35 درصد متانول هستیم که به شدت خطرناک است.

* به مشکلات فنی خودرو و نامناسب بودن سوخت اشاره کردید، لطفا بیشتر توضیح دهید؟

در مورد خودروهای وارداتی باید بگویم که واردکنندگان با تغییری در ECU خودرو مانع آلارم‌دهی این دستگاه به دلیل عدم استفاده از سوخت یورو 4 می‌شوند، اما قطعه کاتالیست کانورتور این خودروها که باید حدود یکصد هزار کیلومتر کار کند، تنها پس از 20 هزار کیلومتر معیوب شده. و تعویض آن چندصد هزار تومان هزینه برای مالک خودرو خواهد داشت. این اشکال در مورد مگان، 206 و تندر نیز ایجاد خواهد شد. نکته جالب این‌که ما هنوز دستگاه  کنترل کاتالیست کانورتور را در مراکز معاینه فنی نداریم. فاجعه اینجاست که شما حدود یک میلیون تومان  گرانتر بپردازید  ولی پس از مدتی آلایندگی  اگزوز اتومبیل شما ده برابر خودروی معمولی بشود.

* اگر تعرفه گمرک ورود خودرو کم شود، آیا خودروسازان توان مقابله دارند؟

اینکه می گویند ما صنعت خودرو را با بالانگه داشتن تعرفه ها حمایت کردیم بطور کلی اشتباه و غلط است .کدام حمایت اینطوری صورت می گیرد؟ شما فکر می کنید تعرفه 90 درصد  برای خودرو با اینهمه تکنولوژی و حساسیت کافی است ؟ همگی می دانیم که تعرفه واردات کاشی در ایران 120 درصد بوده که هیچ تکنولوژی خاصی هم ندارد یا تعرفه واردات کفش همینطور. بنابراین در صنعت خودرو با اینهمه ابزار دقیق و دستگاههای حساس با  90 درصد تعرفه واردات حمایت  خاصی رخ نداده . ما اصلا از کاهش تعرفه واردات خودرو استقبال می‌کنیم، چون توان  واقعی ما مشخص خواهد شد.  بنابراین نباید این چوب تعرفه را بالای سر ما نگه داشت. تمام خودروسازان واقعا علاقه‌مند آزادسازی  کل اقتصاد ایران هستند تا بتوانیم خودمان را ثابت کنیم.

* چرا باید اینهمه خودروهای چینی که گاهی اعلام شده بدون کیفیت هستند بایدوارد بازار ایران بشود؟

ببینید ایران در تحریم قرار دارد.در گذشته وقتی ایران به یک مناقصه می رفت چند ده کارخانه معتبر جهانی در مناقصه ما شرکت می کردند . بطور کلی ایران جایگاهی داشت. اما امروزه حتی اگر بیست نامه هم به یک کمپانی بدهیم هیچ جوابی از سوی آنها دریافت نمی کنیم. فقط شرکتهای چینی  پاسخ می دهند  چون شدیداً علاقمند هستند وارد بازار ایران شوند. اخیراً همین چینی ها هم برای ما تاقچه بالا گذاشته اند . همانطور که گفتم شرکت های معتبر جهانی امروزه تمایلی به حضور در بازار خودرویی ایران و همکاری با ایران ندارند و ما گزینه زیادی  درمقابل  خودنداریم. اما همین خودروهای چینی هم با رعایت استانداردهای 51 گانه وارد ایران شده اند یعنی مشکلی نخواهند داشت. چین همه نوع وسیله ای با هر نوع کیفیت تولید می کند این خریداران ما هستند که باید دقت کنند همان قطعه ای که به آمریکا و اروپا صادر می شود را بخرند و از خیر قطعات بدون کیفیت بگذرند .

فکر نمی کنید برخی از خودروهای وارداتی چینی ممکن از برخی از محصولات پرفروش خودروسازان ایرانی را حذف کنند؟

این یعنی رقابت. اگر مردم تشخیص دهند که خودروی وارداتی بهتر از مشابه ایرانی است ، طبیعتاً باید دولت اجازه دهد که مردم از انتخاب خود لذت ببرند . بازهم می گویم این یعنی رقابت سالم. اجازه بدهیم مردم با توجه به شرایط و بودجه و توان خود تصمیم بگیرند. بازار باید آزاد شود تا رانت ها از بین برود. اصلا یکی از اهداف انجمن ما این است که رقابت سالم در بازار خودرو ایجاد شود. یقین دارم که این موضوع باعث ارتقاء سطح دانش و البته تثبیت جایگاه اصلی خودروسازی ایران خواهد شد.

* خبر داریم خودروسازان به جای بدهی‌های خود، خودرو به قطعه‌سازان می‌دهند؟ این موضوع باعث آشفتگی بازار نمی‌شود؟

بله. این کار را انجام داده‌اند، چون پول نقد ندارند به آنها بدهند  به عنوان مثال خودروی پیکان وانت به عنوان بدهی به قطعه‌سازان تحویل داده شد تا آنها خود راسا با فروش آن،به پولشان برسند. این خودروها کمی ارزان‌تر از قیمت کارخانه  به آنها داده میشودبود تا این‌که دیرکرد پول قطعه‌سازان هم جبران شود. این موضوع اصلا مورد تائید ما نیست، اما به هر حال راهکاری برای جلوگیری  از زمینگیر شدن خودروسازان است.

* بسیاری عدم مدیریت صحیح خودروسازی را عامل عدم راندمان این خودروساز‌ها می‌دانند، شما هم موافق هستید؟

گرچه مدیریت در خودروساز بزرگ ایران کمی سیاسی است، ولی هنوز مدیران و متخصصان زیادی در این کارخانجات مشغول به کار هستند. به عقیده من چون این کارخانجات سهامی عام هستند و باید به سهامداران پاسخ بدهند، بهتر است از تصدیگری دولت و البته سیاسی شدن مدیریت آنها کاملا فاصله‌گیر گرفت.

* چرا امسال در اسفندماه مثل هر سال خودروی 92 نداریم؟

همان‌طور که می‌دانید هر سال خودروسازان در دو ماه پایانی سال خودروهایی که کمتر متقاضی داشتند را با هماهنگی نیروی انتظامی با مدل سال بعد ارائه می‌کرد، اما امسال با توجه به شرایط موجود و تاخیر ارائه پیش‌فروش‌ها لزومی به این کار نبود تا مردم به خودروسازان فشار نیاورند.

* چرا شرکتی مانند هیوندایی در کره که تقریبا همزمان با ایران‌خودرو فعالیتش را آغاز کرد، هم‌اکنون خودروهای باکیفیت در سطح جهان تولید می‌کند، ولی ایران‌خودرو هنوز اندر خم یک کوچه مشکل نقدینگی است؟

من مخالف این قیاس سیاسی  هستم. شرایط اقتصادی ایران و کره جنوبی کاملا متفاوت بوده. ایران  ده سال پس از انقلاب  را درگیر مسائلی چون  استقرار نظام وجنگ  تحمیلی بود. از فردای پیروزی انقلاب  تحریم‌ها علیه ایران برقرار بوده . البته شرایط سیاسی داخلی هم در این نوع تفاوت بی‌تاثیر نبوده، آمریکا در مقابله با کره شمالی  در دادن تکنولوژی  و دانش فنی  در تمام صنایع مخصوصاً صنعت خودرو  به کره جنوبی  از هیچ کاری مضایقه نکرد ،  در حالیکه در ایران پس از انقلاب ، جلوی هر نوع همکاری شرکتهای خارجی را با ایران سد می کرد .نباید ایران‌خودرو با هیوندایی را با یکدیگر مقایسه کرد؛ چون شرایط هر دو کاملا متفاوت بوده .در کره جنوبی اقتصاد آزاد حاکم بوده  و در ایران اقتصاد دولتی  حاکم بوده است. خودرسازان کره ای همواره  در دست بخش خصوصی بوده در حالیکه  در ایران صنعت خودرو دولتی بوده  و هنوز هم دولتی  است.

· آخرین سئوال اینکه خودروی شما ایرانی است یا خارجی ؟

من خودروی ایرانی دارم و البته از سوار شدن آن نیز لذت می برم.

مصاحبه کامل

19/12/91

تهرانی متفاوت برای نوروز ۹۲

جشنواره صدای عشایر چطور بود؟

همانطور که مستحضر هستید عشایر غیور میهن اسلامی ما حدود 2 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در 60 درصد از خاک ایران پراکنده شده اند و حدود 35 درصد تولیدات صنایع و 5 درصد از تولیدات کشاورزی کشور عزیزمان را تامین می کنند  لذا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در راستای معرفی آداب و رسوم و قومیتهای عشایر ایران زمین با برپایی جشنواره ملی «صدای عشایر» اولا نسبت به ثبت جهانی زندگی عشایر در تقویم سازمان جهانی گردشگری اقدام کرد که با این کار شرایط معرفی نحوه زندگی و آداب رسوم آنها به جهانیان فراهم شد و ثانیا توانست شرایط زندگی این گروه از هموطنانمان را در ذهن فرزندان ما که صرفا از طریق رسانه ها با این گروه آشنا هستند ثبت کند و تصویری واقعی و دقیق را برایشان ترسیم کنند. جشنواره کوچ عشایر که به صورت واقعی و ملموس همزمان با شروع دهه فجر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (روز 13 بهمن) از میدان ونک تا پل پارک وی صورت گرفت با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبی مبنی بر ایجاد روحیه نشاط در جامعه ایران، نماد عینی ایجاد یک کارناوال شادی برای پایتخت نشینان و معرفی یکی از جلوه های میراث معنوی ایران زمین بود که بلخند شادی و شعف را بر لبان تمامی بینندگان این کوچ نمادین نشاند.

آیا برای فرارسیدن سال نو جشنواره ای تدارک دیده شده است؟

بله جشنواره های متعدد و متنوعی در شهر تهران و همچنین تمامی شهرستان های استان تهران ویژه ایام نوروز 1392 توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران تدارک دیده شده است که اغلب آنها از جمله جشنواره های گردشگری در مجموعه های نیاوران و سعدآباد مستقلا توسط اداره کل و همچنین جشنواره های برج میلاد تهران و برج آزادی با مشارکت مدیریت برج های مذکور برگزار خواهد شد. ضمنان در تمامی شهرستان های استان تهران نیز هر شهرستان یک جشنواره با عنوان «صدای بهار» در دست تدارک و اجرا دارد که برنامه های شاد و مفرحی در آن دیده شده است  تا علاوه بر معرفی جاذبه ها و آداب رسوم باعث ماندگاری آنها باشد.

همانطور که می دانید پایتخت اکثر کشورها جاذبه های ویژه ای برای گردشگران داخلی و خارجی است آیا تهران نیز امسال این جاذبه ها را خواهد داشت؟

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران زمین و به عنوان مستمرترین پایتخت ایران (حدود 270 سال) دارای جاذبه های بسیار زیاد اعم از تاریخی ، فرهنگی ، هنری ، طبیعی ، زیارتی و ... است که هر کدام به نوبه خود منحصر بفرد و یکتا هستند ولیکن از لحاظ جاذبه های شاخص می توان کاخ گلستان، موزه ملی ایران و سردر باغ ملی را از لحاظ جاذبه های شاخص تاریخی و برج های شهر تهران همانند برج طغرل، آزادی و میلاد را نام برد.

آیا فکر می کنید تهران به جاذبه های نوین نیاز دارد یا خیر؟

بدون تردید هر شهری نیاز با باز نگری در جاذبه هایش  داشته و دارد به این صورت که باید در حفظ ومرمت آثار باستانی کاملا دقت کنیم و در زمینه ایجاد و معرفی جاذبه های نوین متناسب با شرایط جامعه کوشا باشیم به عنوان مثال می توان از دو نماد تهران یعنی برج آزادی و برج میلاد در این باره نام برد که البته در تهران هم اکنون طرح های  بسیاری در دست طراحی و اقدام است.   

مهمترین اقدامی که برای نوروز 1392 سازمان میراث فرهنگی انجام داده چه بوده است؟

اقدامات فراوانی در دست تهیه و اجرا است که به چند نکته از ان گر بسنده کنم می توانم برپایی جشنواره ملی گردشگری، آماده سازی موزه های تهران برای بازدید گردشگران، برپایی مسابقات فرهنگی و هنری همانند مسابقات عکاسی و خاطره نویسی به عنوان «سفر به تهران» را نام برد( برای اطلاع بیشتر علاقمندان می توانند به پایگاه اینترنتی www.Tehran1392.ir  مراجعه نمایند) و برپایی تورهای تهران گردی در 7 مسیر یک روزه وچندین مسیر نیم روزه را نام برد (برای اطلاع بیشتر علاقمندان می توانند به پایگاه اینترنتی www.Tehrangardy.ir  مراجعه کنند). همچنین برپایی ایستگاههای اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری استان تهران و شهر تهران که با همکاری سایر دستگاهها و ارگانهای ذیربط در ستاد تسهیلات سفر هستند انجام داده ایم.

در زمینه کمپ های نوروزی در مبادی ورودی تهران چه امکاناتی فراهم شده است ؟

نوروزی متفاوت برای تهران 92

با همکاری شهرداری تهران وستاد بحران شهرداری تهران در تمام 22 منطقه شهر تهران علی الخصوص مبادی ورودی به شهر تهران کمپهایی برای اسکان موقت ایجاد خواهیم کرد و در شهرستانهای استان تهران نیز کمپهای مشابهی درنظر گرفته شده است که می تواند به علاقمندان با استانداردهای موجود خود سرویس دهی داشته باشند.

نوروز 1391 چه تعداد گردشگر از تهران بازدید کردند؟

در ایام نوروز 1391 حدود 12 میلیون نفر مسافر وارد استان تهران شده اند که بخشی از آنها به صورت عبوری و بخشی نیز اقامت در استان تهران داشته اند که در مقایسه با ایام نوروز سال قبل یعنی 1390 حدود 15 درصد افزایش گردشگر داشته ایم

برآورد شما برای نوروز 1392 چه تعداد گردشگر خواهد بود؟

با اقداماتی که تدارک دیده ایم و با عنایت به اینکه تهران در ایام نوروز یکی از ارزانترین مقاصد سفر در ایران اسلامی ما خواهد بود افزایش 20 درصدی از مسافران ورودی به استان تهران را پیش بینی کرده ایم.

متوسط ماندگاری گردشگران در نوروز 1391 در شهر تهران چند روز بوده و امسال پیش بینی ها چیست؟

در نوروز سال 1391 متوسط ماندگاری در شهر تهران دو روز برای گردشگران بوده است که با برنامه ریزی های دقیق و البته جاذبه سازی های مناسب پیش بینی می کنیم این آمار از دو روز متوسط ماندگاری در شهر تهران به چهار روز ارتقاء یابد . این افزایش اگر تحقق یابد می توان از آن به عنوان یکی از موفقیت های بسیار مناسب نوروز امسال و برنامه های تدارک دیده شده یاد کرد.

چه تعداد هتل امسال در تهران آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستند ؟

تمامی هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرهای استان تهران با ظرفیت کامل و ارائه 40 درصد تخفیف در نوروز 1392 پذیرای میهمان نوروزی استان تهران هستند . استان تهران 23 هتل آپارتمان، 93 هتل و 101 مهمانپذیر دارد)

آیا از ظرفیت مدارس نیز استفاده خواهد شد؟

بله، طبق روال هر سال با هماهنگی هایی که با ادارات آموزش و پرورش شهر و استان تهران صورت پذیرفته تعداد 60 مدرسه در شهرستانهای استان تهران و 51 مدرسه و خانه معلم در شهر تهران آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی این استان هستند.

بطور کلی ظرفیت اقامتی تهران چه تعداد مسافر است؟

با وجود تعداد 12181 تخت اقامتی و ایجاد کمپهای موقت اسکان مدارس سعی کرده ایم علاوه برآن حدود 10 میلیون مسافر را در ایام نوروز بصورت اقامت موقت و دائم پذیرایی کنیم

با توجه به تجربه استقبال مردم از جشنواره صدای عشایر آیا امسال نوروز برنامه ای ویژه جهت آشنایی کودکان با زندگی دیگر اقوام ایران دارید یا خیر؟

بله در جشنواره های پیش رو سعی می کنیم به معرفی آداب ورسوم اقوام ایران زمین توسط ایجاد سیاه پادرهای عشایری و همچنین اجرای موسیقی فولکوریک و سنتی به این مقوله بپردازیم و کودکان تهرانی را با نحوه زندگی عشایر ایران آشنا کنیم .

در زمینه معرفی توانمندی های دیگر استان ها به گردشگران تهرانی چه اطلاعاتی خواهید داد؟

با اجرای نمایشگاهها ی سوغات و اجرای مراسم آئینی مناطق مختلف ایران به این توانمندی ها نیز توجه و آنها را در ذهن بازدید کنندگان نهادینه کنیم

آیا برنامه ای برای ایجاد انگیزه شور و نشاط برای گردشگران تهران تدارک دیده شده است؟

تمام برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام با زمینه های فرهنگی و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای ایجاد فضای شور و نشاط در جامعه برنامه ریزی شده است که با توجه به آنها می توان نشاط را همراه با رسیدن بهار در زندگی مردم پایه ریزی کرد.

به نظر شما به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی نوروز امسال چه امتیازی نسبت به سال های گذشته دارد؟

آیا آماری از اشتغالزایی در این مدت یا درآمدزایی رشد و توسعه گردشگری تهران پیش بینی شده است؟

میراث فرهنگی تهران چه برنامه ای برای نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده طی این ایام دارد؟

با ایجاد تیم های نظارت و بازرسی که از اواسط بهمن ماه سالجاری صورت پذیرفته است با نظارت دقیق بر خدمات ارایه شده توسط تاسیسات و موسسات استان تهران سعی کرده ایم بالاترین کیفیت خدمت رسانی را به مسافران نوروزی امسال داشته باشیم و از هرگونه خاطره بد یا کم کاری جلوگیری نماییم.

بطور کلی استان تهران چه تعداد جاذبه باستانی و میراث فرهنگی دارد؟

استان تهران دارای حدود سه هزار اثر تاریخی و باستانی است که حدود هشتصد اثر ثبت شده آن در شهر تهران واقع شده اند

موزه ها و کاخ موزه های تهران در این ایام برنامه ای ویژه ای برای گردشگران دارند یا خیر؟

سعی کرده ایم در تمام مجموعه های فرهنگی تاریخی شهر تهران برنامه ها و جشنواره های متنوع گردشگری علاوه بر وجود آثار تاریخی موجود ایجاد کنیم

آیا میراث فرهنگی استان تهران با دیگر استان های کشور برنامه ای هماهنگ شده دارد یا خیر؟

برنامه میراث فرهنگی استان تهران برای مدیریت سفر گردشگران نوروزی خواهد داشت؟

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با همکاری کلیه دستگاههای اجرایی و اتحادیه ها و صنوف گردشگری نظارت و مدیریت کامل برجریان گردشگری پایتخت می نماید که با بهره گیری و ساماندهی این جریان امروزه نیز در بحث حمل و نقل این موضوع را شاهد بوده ایم.

طی این برنامه ویژه برای نوروز مشارکت مردمی خواهید داشت یا خیر؟

با استفاده از سازمان های مردم نهاد و همچنین ایجاد برنام ههای مردمی مخاطب تمامی برنامه ها برای مردم و گردشگران خواهم بود

نقش سفرکارت در نوروز 1392 چیست ؟ آیا سیاست های اصلی این خدمات امسال اجرایی خواهد شد؟

اگر گردشگران نوروزی تهران با مشکلی مواجه شدند با چه نهاد یا ارگانی باید ارتباط برقرار کنند ؟

واد رسیدگی به شکایات و دریافت انتقادات و پیشنهادات اداره کل میراث فرهنگی با شماره تلفن 88934844 و همچنین سامانه 09669 بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به نیازهای گردشگران استان تهران هستیم.

سازمان میراث فرهنگی استان تهران چه برنامه ای برای ارزان سازی سفر گردشگران تدارک دیده است؟

اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران با کمک اتحادیه ها و انجمن های صنفی گردشگری در استان تهران با ایجاد تخفیفهای خدمات گردشگری (اقامت 40 درصد، پذیرایی 50 درصد) گامی مهم در این موضوع برداشته است.

آیا برنامه ویژه ای برای گردشگران خارجی تدارک دیده شده یا خیر؟

چه برنامه ای برای استفاده از پتانسیل جذب گردشگر بوستان های تهران دارید؟

آیا برنامه ای برای توسعه گردشگری مجازی در تهران تدارک دیده شده است یا خیر؟ با تولید لوح فشرده گردشگری مجازی از اماکن و جاذبه های شهر تهران این امکان برای هم وطنان گرامی بوجود آمده است که بتوانند بصورت مجازی نسبت به دیدن این اماکن تاریخی و باستانی و هنری اقدام نمایند.

عزتی 10/12/1391

پایان

کوهنور سوئیسی گاس بروگر gus brogger

ایران به عنوان هفتمین کشور پر جاذبه گردشگری جهان از نظر سازمان جهانی گردشگری هر سال تعدادی از گردشگران و البته ماجراجویان بین المللی را به خود جلب می کند. آثار باستانی و تنوع آب و هوایی ایران می تواند همیشه موضوع بحث گردگشارن ورودی کشورمان باشد اما به تازگی عوارض طبیعی و رشته کوههای مرتفع ایران بخصوص قله دماوند توانسته نظر بسیاری از ماجراجویان بین المللی را در قالب گروههای ورزشی و یا حتی انفرادی به خود جلب کند.

از این رو با یکی از این ماجراجویان که چندی پیش برای فتح قله دماوند از مرزهای ایران گشدته به گفتگویی صمیمانه در دفتر روزنامه جام جم نشستیم که مطالعه خاطرات سفر این کوهنورد سوئیسی خالی از لطف نیست. گاس بروگر که امسال 74 ساله شده به عنوان مهندس محل کارش هرگز شبیه کمپ های کوهنوردان در شرایط سخت صعود نبوده اما مدتی است به این ورزش علاقمند شده و برای صعود از ارتفاعات مختلف دهکده جهانی بار سفر بسیار بسته است که اینبار کوله بارش را در تهران برای صعود به دماوند زمین گذاشته است. اما اگر به محل تولد این کوهنورد سوئیسی توجه کنیم که خود به عنوان یکی از جاذبه های بسیار معروف و مرتفع جهان است پی به دلیل اصلی علاقه او به صعود خواهیم برد.

·         برای چندمین بار است که وارد ایران شده اید؟

من برای دومین بار است که وارد خاک ایران شدم اولین بار در سال 2011 میلادی بود و قصد صعود به دماوند را داشتم اما به دلیل برخی از مشکلات درخواست ویزای من برای ورود به آذربایجان مجبور شدم خاک ایران را بدون دست یابی به مقصودم ترک کنم اما امسال دوباره آمدم تا دماوند را فتح کنم.

·         همانطور که می دانید برای فتح دماوند شما نیازمند راهنما هستید چطور مقدمات صعود را فراهم کردید؟

بدون تردید فدراسیون کوهنوردی ایران می تواند این امکانات را برای من مهیا کند اما من با توجه به ارتباطات خودم در دنیای مجازی توانستم لیدری بسیار مناسب برای اینکار بیابم . لیدر یا گاید من خانمی کوهنورد ایرانی است که امیدوارم با همکاری ایشون بتوانم به دماوند صعود کنم. اما در غیر اینصورت مجبور بودم از امکانات فدراسیون کوهنوردی ایران استفاده کنم که همیشه با بهترین استانداردها کوهنوردان علاقمند را راهنمایی می کند.

·         از لباسهای شما متوجه شدم که از کوه برمی گردید درست است یا خیر؟

بله من امروز قبل از اینکه اینجا بیایم به ارتفاعات توچال در شمال تهران رفته بودم البته به عنوان تمرین قبل از صعود دماوند. همانطور که می دانید کوهنوردان باید همیشه آمادگی جسمانی خود را در بهترین شرایط نگهدارند و تمرین لازمه این کاراست .

·         امروز هنگام تمرین در ارتفاعات توچال تهران چه چیزی توجه شما را بیشتر از دیگر موارد به خود جلب کرد؟

قبل از هرچیزی شور و نشاط میان نوجوانان و افرادی که مشغول بالا رفتن از کوه بودند اما بعد از آن روحیه مهمانوازی این افراد بود که توجه من را به خود جلب کرد واقعا جوانان ایرانی شاد و سرزنده هستند.

·         لطفا در این باره کمی بیشتر توضیح دهید؟

امروز وقتی داشتم آرام آرام  از کوه بالا می رفتم گروههای زیادی از جوانان نیز همراه من بودند ، آنها به محض اینکه متوجه می شدند من خارجی هستم سر صحبت را به نوعی باز می کردند و حتی اگر مشغول خوردن صبحانه یا ناهار بودند من را نیز به سفره خود دعوت می کردند باور کنید که من اصلا متوجه گذشت زمان امروز نشدم چون دایم مشغول صحبت با گروههای مختلفی از این کوهنوردان جوان یا حتی هم سن و سالهای خودم در مسیر بودم . نباید فراموش کنیم که جامعه ایران جامعه جوانی است.

·         شما امروز مترجمی همراه داشتید یا اینکه خودتان با مردم ارتباط بر قرار می کردید؟

اجازه بدهید که به مردم ایران تبریک بگویم برای اینکه اکثر می توانند انگلیسی صحبت کنند البته گاهی نواقصی هم بود اما این طبیعی است چون ایران کشوری انگلیسی زبان نیست اما خیلی از جوانان و افراد هم سن و سال من می توانند به راحتی با گردشگرانی مثل من ارتباط برقرار کنند جالب بود که امروز با دو یا سه نفر هم به زبان فرانسه صحبت کردم بنابراین خیر من مترجمی نیاز ندارم چون مردم تهران به راحتی با من ارتباط برقرار می کند و مشکلی در این زمینه نیست . جالب تر از همه اینکه تمامی ایستگاههای مترو و البته تابلوی خیابان ها به دوزبان انگلیسی و فارسی نوشته شده بنابراین نسبت به خیلی از کشورهای دیگر برای افرادی مثل من گردشگری در تهران کار ساده ای است.

·         شما به چند زبان مسلط هستید؟

من بزرگ شده قسمت فرانسوی زبان کشور سوئیس هستم همانطور که می دانید در زادگاه من زبانهای انگلیسی ، آلمانی و فرانسوی رایج هستند پس من می توانم به سه زبان صحبت کنم و به آنها تسلط کاملی دارم .

·         به سطح زبان انگلیسی مردم ایران بخصوص در تهران اشاره کردید آیا شما در دیگر کشورهایی که به آنها سفر کردید در این زمینه مشکلی داشتید؟

من تقریبا به 20 کشور دنیا سفر کردم که بیشترین مشکل ارتباط را در آذربایجان و البته در ترکیه داشتم چون تعداد کمی از آنها می توانند انگلیسی صحبت کنند.

·         آیا فکر نمی کنید چون شما در پایتخت ساکن بودید مشکل ارتباط برقرار کردند با دیگران نداشتید؟

خیر، من در پایتخت دو کشور یاد شده هم همین مشکل را داشتم بنابراین فکر کنم ایرانیان به خوبی می توانند انگلیسی صحبت کنند البته اکثر جوانان مسلط هستند.

·         آیا قبل از سفرتان به ایران درباره ایران مطالعه نیز داشتید؟

بدون تردید جواب شما مثبت است، چون این اولین قدم برای سفر به کشوری در دهکده جهانی است. گاهی اوقات با تبلیغات مبنی بر عدم امنیت ایران نیز برخورد می کردم و گاهی حتی تا مرز انصراف از سفر پیش رفتم اما وقتی خاطرات گردشگران دیگر را مطالعه می کردم دوباره به سفر ایران فکر می کردم تا اینکه امروز برای دومین بار اینجا هستم.

·         به موضوع امنیت ایران اشاره کردید، لطفا بفرمایید که در ایران امنیت گردشگران را چگونه دیدید؟

ایران کاملا کشوری امن برای گردشگران است و هیچ تضمینی نیاز نیست بلکه فقط تبلیغات منفی علیه این کشور متمدن انجام شده است. تضمین امنیت من در ایران مهمانوازی مردم ایران است من هیچ مشکلی در این کشور نداشتم به عنوان مثال از نظر من امنیت در عراق و افغانستان یعنی همسایگان ایران تامین نیست امایاید توجه داشت که واقعیت ایران با تبلیغات بسیار متفاوت است .

·         در این باره برای گردشگران چه پیامی دارید؟

من در باره سفرم به ایران در وب لاگ خودم خواهم نوشت و همه علاقمندان به این سرزمین را تشویق به مسافرت به ایران خواهم کرد و کاملا توضیح می دهم که به هیچ عنوان به تبلیغات منفی علیه این کشور باستانی بی توجه باشند.

·         صنعت گردشگری ایران را چه گونه ارزیابی کردید؟

گردشگری ایران در حال ترقی مناسبی است و کاملا این موضوع قابل ملاحظه است چون من با توجه به فاصله سفر اولم به ایران با این سفر شاهد تغییرات خوبی بودم و البته تعداد خارجی هایی که در مراکز توریستی ایران نسبت به سفر قبلی خودم دیدم به این موضوع رسیدم که مسئولین ایرانی قصد گسترش گردشگری ایران را دارند البته بسترسازی مناسبی هم شد.

·         طی مدت اقامتتان به کدام شهرهای ایران سفر کرده اید؟

من تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و دماوند را دیده ام و از تهران هم عازم مشهد هستم ولی هنوز بسیاری از شهرهای جنوبی ایران را ندیده ام که به زودی دوباره برای بازدید از آنها به ایران خواهم آمد تا سفر ایران را در خاطراتم تکمیل کنم.

·         کدام شهر تا کنون بیشتر نظر شما را به خود جلب کرده است؟

بدون مکث جواب داد اصفهان هرچند در کتاب راهنما و البته اینترنت خوانده بودم که زاینده رود اصفهان را واقعا زیبا کرده است اما وقتی به این شهر رسیدم رودخانه خشک بود ولی بازهم اصفهان زیباترین شهری بود که من از آن بازدید کرده ام.

·         به عنوان گردشگر علاقمند هستید بیشتر وقت خود را در مراکز باستانی بگذرانید یا با مردم مقصد خودتان ؟

اگرچه من بیشتر در کوهستان ها هستم اما برای دریافت واقعیت فرهنگ و تمدن کشورها باید بیشتر وقت خود را با مردم آنجا سپری کرد پس من علاقمندم با مردم با شم و در غیر این صورت مشغول صعود از ارتفاعات آن کشور خواهم بود.

·         یک کلمه درباره ایران بگویید؟

گرم

·         آب و هوای ایران با منطقه محل سکونت شما چقدر متفاوت است؟

من در واقع در منطقه ای سردسیر و کوستانی در کشور سوئیس بزرگ شده ام بنابراین هوای ایران برای من بسیار گرم است که گاهی هم هنگام صعود باعث ناراحتی من می شود اما این موضوع بخشی از سفر من هست که باید با آن کنار بیایم ولی اگر قصد مقایسه آب و هوا را داشته باشم واقعا امکان پذیر نیست ولی باید بگویم که آلودگی هوای شهرهای بزرگ ایران واقعا برایم مشکل ساز شده است چون به این هوا عادت ندارم.

·         هنگام ورود به ایران مشکلی برای دریافت ویزا نداشتید؟

من مشکلی نداشتم اما اگر روند صدور ویزا برای گردشگران خارجی سریعتر انجام شود بسیار خوب خواهد بود چون بسیاری از کشورها برای جذب حداکثری گرشدگران بطور کلی بحث صدور ویزا را برداشته اند و همین موضوع برایشان به عنوان یک امتیاز بوده است که تعداد گردشگران را بیشتری را به منطقه خود می کشانند.

·         شما به عنوان یک گردشگر سوئیسی به چند کشور دنیا بدون ویزا می توانید سفر کنید؟

واقعا نمی دانم اما کل اروپا، آمریکا ، ارمنستان، ترکیه و کره جنوبی را که دیدم بدون ویزا سفر کردم اما اطلاع دقیقی از کشورهای دیگر ندارم که با پاسپورت سوئیس می توان بدون ویزا به آنجا سفر کنم.

·         خوب به دلیل اصلی سفر شما یعنی صعود دماوند برگردیم ؟ این صعود چگونه بود؟

قبل از پاسخ بگذارید بگویم که من متوجه شدم که دماوند برای ایرانیان مثل یک نماد قدرت است و جایگاه ویژه ای میان آنها دارد من وقتی به این قله رسیدم تازه متوجه دلیل اهمیت و جایگاه آن نزد ایرانیان شدم . این قله اگرچه بسیار زیباست اما قله ای کاملا خشن و خطرناک است بنابراین اگر اطلاعات کافی فنی درباره صعود به آن نداشته باشید دچار دردسر خواهید شد به عنوان مثال در همین صعود خودم من بارها شاهد دگرگونی ناگهانی وضعیت هوا بودم که ممکن است برای افراد غیر آگاه دردسرساز باشد ولی من با توجه به راهنمای مطلعی که داشتم بدون خطر و به سلامت به بالای قله رسیدم و البته شانس هم داشتم که با بهترین هوا به قله رسیدیم.

·         مقصد شما بعد از ایران چیست؟

همانطور که گفتم از تهران به مشهد می روم و از ایران خارج می شوم تا به ارمنستان و قزاقستان سفر کنم  چون می خواهم دیدنی های این کشورها را نیز تجربه کنم

·         آیا توصیه ای برای جوانان ایرانی دارید؟

من خودم جوان نیستم اما با توجه به روحیه ای که از آنها دیدم تنها توصیه من به این گروه از ایرانیان این است که بدون درنظر گرفتن تشریفات و تجملات سفر کنند تا دنیای واقعی را تجربه کنند البته بدون تردید همسن و سالهای من هم با من موافق خواهند بود چون ارزش سفر کردن را می دانند.

·         نظر شما درباره غذاهای ایرانی چیست؟

من از همه بیشتر جوجه کباب را دوست داشتم ولی مزه قورمه سبزی چیز دیگری بود واقعا خوشمزه هستند اگر از غذاهای ایرانی بگذریم باید به تنوع بسیار بالای میوجات ایران توجه ویژه ای داشته باشیم.

·         از ایران برای خود و خانواده چه چیزی سوغات می برید؟

خاطرات خوش از مهمانوازی ایرانیان و البته تعداد زیادی عکس یادگاری خواهم برد چون نمی توانم بار زیادی همراه خودم داشته باشم بنابراین به همین ها اکتفا می کنم.

برند گردشگری ایران چیست؟ به مناسبت سومین کنفرانس برند گردشگری ای

آیا گردشگری ایران برای موفقیت نیاز به حمایت جامعه علمی و دانشگاهی دارد

رونق و توسعه صنعت گردشگری به دلیل درآمدزا بودن و سود سرشار آن یکی از آرزوهای و برنامه های دولتها در قرن حاضر است و به هر ترتیب با به کارگیری امکانات خود قصد تحقق آرمانهای خود را در این صنعت نوظهور داشته و دارند.

یکی از سیاست ها و نسخه هایی که مسئولان گردشگری برای موفقیت و توسعه این صنعت بین المللی در نظر گرفته اند بحث برندسازی برای گردشگری بوده و هست . اگرچه بحث برندسازی در دیگر صنایع نیز برای موفقیت آنها مطرح شده اما ظاهرا کارکرد علمی و عملی آن در بحث اقتصاد گردشگری نیز به اثبات رسیده و البته ریزه کاریهای بسیار زیادی دارد  بنابراین بسیاری از کشورهای مطرح در این صنعت اقدام به سرمایه گذاری های کلان در بحث برند سازی برای صنعت گردشگری خود کرده اند که در این زمینه می توان به ترکیه، تایلند، استرالیا، ژاپن ، چین و هندوستان اشاره کرد برخی از این کشورها حتی به ساخت یک برند یا دو برند بسنده نکرده اند و با سرمایه گذاری های هنگفت دست به انتخاب و معرفی بیش از دهها برند در زمینه های مختلف این صنعت زده اند.

اما ایران که به تازگی سرمایه گذاری هدفمندی در صنعت گردشگری خود داشته برای انتخاب برند گردشگری منطقه مورد نظرش کمی کوتاهی کرده و هم اکنون برای جبران این کوتاهی روی به جامعه علمی کشور یعنی دانشگاهها آورده و از آنها در این زمینه مدد خواسته است در این راستا جشنواره یا همایشی برای بررسی راهکارها و تولید برند گردشگری ایران از دو سال پیش پایه ریزی شد که سومین سال این نشست در روزهای 24 و 25 آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد از این رو با دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، دکترای اقتصاد گردشگری از منچستر انگلستان و سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان  رئیس هیأت علمی این جشنواره به گفت و گو نشستیم.

آقای دکتر لطفا برند در صنعت گردشگری را تعریف کنید؟

...........

آیا برند در مقوله  گردشگری ایران جایگاهی دارد یا خیر ؟

 پاسخ مثبت است ، همانطور که می دانیم برند در مسایل مختلف صنعتی سالهای سال است که مورد استقاده قرار گرفته ولی ساخت برند گردشگری در ایران یک بحث بسیار جدید و نوپاست. ما در بحث بازاریابی گردشگری در کشورهای پیشرفته مقوله برند را در صدر سیاست ها داریم اما فقط یک فرق اساسی در برند گردشگری و برند در دیگر صنایع است که در آنها محصول نهایی یک برند خواهد بود اما در گردشگری ما خیلی در برند محصول قید و بندی نداریم بلکه به عنوان مثال می توان از برند مقاصد گردشگری نام برد. بنابراین در ایران که مسیر رشد و ترقی صنعت گردشگری را پیش گرفته مسئله تفکر و اهمیت به ساخت برند از مهمترین مسایل است.

به عقیده شما ساخت برند گردشگری ایران چقدر برای آینده صنعت گردشگری مفید خواهد بود؟

قبل از اینکه پاسخ این سئوال داده شود باید اول تکلیف صنعتی شدن گردشگری در ایران مشخص شود و بعد از آن به دنبال تاثیرات برند یا هر برنامه دیگر در این صنعت باشیم. به عقیده من در زمینه ساخت برند گردشگری ایران یکی از رویدادهای مهم برگزاری همایش و جشنواره برندسازی با حضور جامعه علمی و دانشگاهی داخلی و خارجی  بوده است  که بدون شک تولید برندی موفق برای آینده گردشگری ایران نیز مفید خواهد بود.

رابطه دانشگاهها با صنعت گردشگری ایران چیست یا اینکه بطور کلی این ارتباط لازم هست یا خیر؟

در رابطه لزوم این ارتباط باید گفت:«اگر قصدمان توسعه پایدار گردشگری ایران است باید به ارتقای تخصص نیروی انسانی موجود، توجه شود و بدون توجه به این مهم نمی‌توانیم شاهد توسعه باشیم.» من به شدت از ضرورت آموزش عمومی و تخصصی گردشگری دفاع می کنم و آرزو دارم روزی با مشخص شدن جایگاه گردشگری در ایران، منابع فعلی گردشگری از جمله هنر ایران زمین به عنوان یکی از جاذبه های این کشور معرفی شود . اما در حوزه علمی اکثر کشورهای پیشرفته ، جایگاه گردشگری در صحنه علمی و آکادمیک آنها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده در این کشورها دانشکده ها، دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی دقیقا مثل دیگر رشته های تحصیلی مشغول تربیت دانشجو و متخصصان این صنعت هستند و دوره های مختلفی را در این زمینه برگزار می کنند . بنابراین ما در ایران نیز باید حتما این مسیر را طی کنیم و به گردشگری ایران صرفا به عنوان یک مقوله اجتماعی و داخلی بعضی رشته های جامعه شناسی و روانشناسی نگاه نکنیم که خوشبختانه اتفاقاتی در 10 تا 15 سال اخیر در کشورمان رخ داده و بارقه های امید را برایمان روشنگر کرده و شرایط علمی شدن این صنعت را در کشور فراهم نموده است. اما به عقیده من آموزش گردشگری باید از دبستان ها و حتی سنین کودکی آغاز شود تا ابتدا فرهنگی گردشگری رونق بگیرد و در سنین بزرگسالی همان کودکان صنعت گردشگری را رونق بخشند چون دید و فرهنگی درستی از گردشگری را در اختیار دارند.

چند دانشگاه در ایران مشغول آموزش دانشجویان در رشته های گردشگری هستند؟

دانشگاه تبریز، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و شیراز ، دانشگاه اصفهان ، دانشگاه سمنان تا سطوح کارشناسی ارشد مشغول به آموزش حدود یکهزار دانشجو در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور ایران هستند در اینده نیز قصداریم در مقطع دکترا نیز اقدام به جذب دانشجو نماییم.

برای رشد صنعت گردشگری ایران چه باید کرد؟

اگر دو اتفاق در کنار این رویداد یعنی ساخت برند گردشگری صورت گیرد در آینده شاهد رشد و رونق صنعت گردشگری کشورمان خواهیم بود که عبارتند از :

1.        صنعتی شدن مقوله گردشگری

2.        علمی شدن این صنعت

البته این دو رویداد باید همزمان با یکدیگر صورت گیرد تا بتوانیم آینده مناسبی را برای گردشگری کشورمان شاهد باشیم.

آیا رشته گردشگری در ایران به صورت علمی پیگیری شده است؟ چه اتفاقاتی در این زمینه در جامعه دانشگاهی ایران رخ داده است؟

همین که دانشگاههای مطرح ایران به سمت ایجاد رشته گردشگری و افتتاح دپارتمان این رشته سبز در دانشگاه رفته اند بیانگر علمی شدن دید ایران به صنعت گردشگری است.

تشکیل انجمن علمی و کمیته علمی گردشگری ایران یکی دیگر از اتفاقات میمون در گردشگری ایران است که بیش از 2 سال هست که مجوز فعالیت کمیته علمی گردشگری نیز صادر شده که بیانگر یک گام روبه جلو برای گردشگری علمی ایران است. اما سومین اتفاق جالب علمی در زمینه گردشگری ایجاد کمیته برنامه ریزی گردشگری در وزارت علوم و تحقیقات به عنوان اتفاق جالب توجه در رشته گردشگری است. اگر از این اتفاقات علمی و آکادمیک گردشگری که بگذریم در جامعه شاهد رویداد اینگونه اتفاقات هستیم که بیانگر دید علمی آحاد مردم به گردشگری است. حالا باید دید که بحث علمی و صنعتی گردشگری چگونه به یکدیگر ارتباط پیدا خواهند کرد. که می توان بیشترین مسئولیت را برعهده مسئولان دولتی برای درست برقرار کردن این ارتباط دانست

انجمن علمی و کمیته علمی گردشگری ایران چیست؟

یکی از کارهایی که ما توانستیم از منظر دانشگاه درباره گردشگری انجام دهیم، این بود که ثابت کنیم گردشگری یک علم است بعد از یکی دوسال پیگیری و بحث و سماجت، وزارت علوم پذیرفت که گردشگری می‌تواند به عنوان یک علم مورد توجه قرار بگیرد سپس مجوز انجمن را صادر کرد و این یکی از اتفاقات خوب است که گردشگری به عنوان یک رشته علمی مورد توجه قرار گرفته است.

به عقیده شما جایگاه بخش خصوصی در صنعت سبز و درآمد زای گردشگری چیست؟

به طور کلی به عقیده من تا زمانی که تمرکز روی بخش خصوصی صورت نگیرد هرگز نباید شاهد رونق گردشگری ایران باشیم. به این دلیل که همیشه عقیده دارم گردشگری صنعتی خصوصی است باید زمینه طوری فراهم شود که بخش خصوصی ما فرار تراز بخش کوچک اقتصادی در این قسمت ایفای نقش دانسته باشد. بطور کلی در جامعه تفکر اینکه باید بحث علمی گردشگری در بخش های خصوصی مورد توجه قرارگیرد، صورت گرفته که جای امیدواری است. با همین رویکرد سعی کردیم با مشارکت بخش خصوصی وارد یکی از مهمترین مسایل گردشگری یعنی ساخت برند وارد شویم و همین کنفرانس که سومین سال برگزاری آن پیش روست از افتخارات ما در برقراری این ارتباط بین جامعه علمی و بخش خصوصی گردشگری ایران است.

شما برای دولت در گردشگری چه جایگاهی متصور هستید؟

من به عنوان کارشناس علمی در صنعت گردشگری عقیده دارم که دولت فقط وظیفه مدیریتی و تصویب قوانین و تسهیل شرایط سرمایه گذاری را در این زمینه برعهده دارد نه شرکت در اصل برنامه های گردشگری و اگر قرار شود تا همه انتظارات را از دولت دانشته باشیم هرگز گردشگری ایران موفق نخواهد بود. بطور کلی دولت در گردشگری فقط سیاستگذار ، حامی و ناظر و مسئول برنامه ریز کلان شناخته شده است نه مجری تمام آنها.

شما در بین صحبتها فرمودید که گردشگری باید صنعتی شود منظورتان از صنعتی شدن گردشگری چیست؟

اولین بحث این است که ایران باید بتواند گردشگری را به عنوان یک صنعت در نظر بگیرد هرچند با شنیدن این نام یعنی صنعت همه به فکر پیچ و مهره و صنایع سنگین خواهیم افتاد اما امروزه گردشگری نیز یک صنعت نوظهور و پر رونق در سراسر دهکده جهانی است. به طور واقعی اگر بخواهیم به گردشگری بپردازیم باید آن را یک بخش مولد بدانیم نه اینکه فقط روی کاغذ یا گفتمان آن را صنعت بدانیم چطور بخش نفت ، بخش صنعت را در درآمد ملی مشارکت می دهیم بنابراین باید درآمد صنعت گردشگری را نیز در این درآمد لحاظ کنیم و برای رسیدن به این درآمد برنامه ریزی داشته باشیم.

صنعت گردشگری یعنی ما منابع گردشگری را به شکل صحیح به محصول و در نهایت درآمد تبدیل کنیم با این دید هرگز نمی گوییم که سفر هم خوب است و درصورت فرصت به آن توجه خواهیم کرد. صنعت گردشگری نیاز مند یک برنامه ریزی مدون و دقیق است تا به یک جایگاه مطلوب درآمدی برسد.

ویژگی صنعتی شدن گردشگری برای ایران چیست؟

به طور کلی صنعت یعنی عرضه و تقاضا بنابراین وقتی این اتفاق رخ دهد به دنبال درآمد هستیم و بازار عرضه و تقاضا را رصد خواهیم کرد و در نهایت به فکر تولید محصول و کسب درآمد از آن هستیم. هنوز به عقیده من تا رسیدن به صنعت گردشگری ایران فاصله زیادی داریم چون به باور درآمدزا بودن آن هنوز نرسیده ایم. صنعت گردشگری هم اکنون جایگاه چند دهه قبل صنعت سینمای ایران را دارد چون درباره صنعت سینما هم این عقیده وجود داشت که سینما می تواند مولد و صنعتی باشد اما هم اکنون می بینیم که چه حجم پول در این باره جابه جا می شود و در نهایت سینما نیز به عنوان یکی از شاخه های صنعتی فرهنگی سینما شناخته شد و به طور کلی صنعت همان صناعت یعنی همان کار و پیشه است که بتواند اشتغالزایی بکند و کسب و درآمد داشته باشد. پس اگر گردشگری ایران صنعتی شود برای به دست آوردن درآمد دست اندرکاران به دنبال ابتکار و یافتن راهکارهای عملی و جدید خواهد بود که به خودی خود باعث پویایی و رونق گردشگری در کشور خواهدشد.

به نظر شما علائم صنعتی شدن گردشگری چیست؟

یکی از شاخصه های صنعتی شدن گردشگری حضور پررنگ بخش خصوصی در این فرایند است. تمام مقوله های اجرایی گردشگری باید در بخش خصوصی نگریسته شود بازاریابی ، شناسایی منابع، تبدیل منابع به محصول ، سرمایه گذاری ، معرفی ابتکارات به عهده این بخش یعنی خصوصی ها خواهد بود. هر کشوری بخش خصوصی فعال در گردشگری دارد می تواند صنعتی تر باشد.

جایگاه بخش خصوصی گردشگری در ایران به عقیده شما چیست و چگونه می توان آنها را رشد داد؟

در کشور ما همیشه بخش خصوصی در گردشگری یعنی واحدهای کوچک مثل اژانس های مسافرتی ، هتل، رستوران ها که از گذشته از پدر به فرزند دست به دست شده فعال بوده  در صورتی که امروزه می توان با استفاده از بحث هلدینگ و اتصال کوچکتر ها به یکدیگر باعث رشد بخش خصوصی شد. اما همانطور که قبلا هم گفتم گردشگری یعنی بخش خصوصی بنابراین اصلی ترین جایگاه برای این بخش تعریف شده است که باید با مدیریت دقیق و حساب شده همراه باشد.

نقش دانشگاهها برای توسعه برندسازی در گردشگری ایران چیست و چه کارهایی انجام شده است؟

قبلا اشاره شد که جامعه علمی در اکثر کشورهای مترقی جهان در زمینه گردشگری جایگاه ویژه ای دارد و بدون تردید می توان گفت که حاصل مشارکت علمی و عملی در این کشورها مثب بوده به همین دلیل مراکز علمی یا همان دانشگاهها در ایران سعی می کنند حتی پایان نامه های دانشجویان را به این سمت و سو یعنی برندسازی سوق دهند تا معنی و مفهوم درست برند سازی را برای دست اندرکاران و سرمایه گذاران گردشگری متصور شوند. به عنوان مثال هرگز نباید برند یزد را با دگیرهای آن دانست بلکه برند یزد باید بطوری انتخاب شود که علاوه بر دیگر شاخصه های گردشگری این شهر بادگیرها نیز برای گردشگر متصور شود. یعنی گردشگر اینگونه تصور کند که یزد شهری کویری و گرم با فرهنگی مختص خود و البته معماری جالب است که بادگیرها نیز جزو این معماری در شهر یزد هستند. بطور کلی باید سعی کنیم ادبیات برند را در حیطه گردشگری وارد کنیم مخصوصا برای عرضه کنندگان محصول گردشگری به این صورت که فعال عرصه های مختلف گردشگری برند را به خوبی بشناسند و برند را صرفا طراحی یک ارم یا لگو ندانند بلکه مفهومی کلی تر برای آن در نظر بگیرند و البته با راهکارهای تولید یک برند نیز آشنا شوند و بدانند طراحی آرم و لگو در واقع آخرین مرحله انتخاب برند است .

در نهایت جامعه علمی در زمینه گردشگری و بخصوص برند سازی می تواند با استفاده از عظم حرکتی بخش خصوصی در این زمینه با تمام قوا وارد عمل شود تا این بخش خصوصی را در زمینه تولید برندی موفق و یافتن راهکارهای مناسب برای رونق گردشگری ایران همراهی و هدایت کند و به سرمنزل موفقیت برساند.

آیا می توان یک دستورالعمل واحد برای گردشگری ایران جهت تولید برند گردشگری کشور متصور شد؟

بدون تردید مراحل و دستور العمل های ساخت برند گردشگری برای کیش ، مشهد، اصفهان و یزد متفاوت است چون این شهرها اهداف جداگانه با امکانات متفاوتی را در اختیار دارند پس باید سرمایه گذاران با شرایط برندسازی و برند موفق در منطقه هدفشان آشنا شوند در بحث گردشگری برند موفق برندی است که وقتی گردشگر در مبداء یعنی شهر خود با شنیدن نام منطقه ، محصول ، هتل یا هر المان دیگر به یاد کشوری خاص یا منطقه ای خاص بیافتند ، بنابراین آن برند به عنوان برند موفق شناسایی شده است البته لازم به یاد آوری هست که در مراحل پایانی شاهد همان لگو یا نشان تجاری هم اینکار را انجام دهد اما برای رسیدن به این تاثیر باید سیاست های درستی داشته باشیم.

نقش تبلیغات در موفقیت برند گردشگری به عقیده شما چیست؟

البته به عقیده من هرگز تبلیغات گسترده کردن به معنی موفق شدن یک برند نیست. اما در مورد برند بحث تبلیغات است که چگونه می توان از امکانات طبیعی و مولد برندسازی کرد و هرگز نباید با تبلیغات زیاد و صرف هزینه های سنگین به دنبال برندسازی باشیم. به عقیده من برخی اوقات تبلیغات زیاد حتی امکان ضربه زدن به موضوع تبلیغ را دارد و با عث از بین رفتن تاثیر تبلیغ خواهد شد. به عنوان مثال پخش تبلیغات بین مسابقات وزرشی است که علاوه به پرداخت هزینه ای گزاف هیچ دستاوردی برای آگهی دهنده نخواهد داشت چون ذهن بیننده یا شنونده به دنبال نتیجه بازی است و هیج اطلاعات دیگری را دنبال نمی کند بنابراین تبلیغات باید کاملا مدیریت شده باشد.

آیا شاهد مثالی برای تبدیل محصولات گردشگری به برند در کشورمان به خاطر دارید؟

برای تبدیل محصولات گردشگری به برند موفق گردشگری بهترین شاهد مثال اجلاس سران جنبش عدم تعهد است که اکثر مهمانان در اوقات فراغت خود برای خرید صنایع دستی ایران به نمایشگاهها می رفتند این موضوع به خوبی بیانگر کار کرد درست یک برند به اسم صنایع دستی ایران است به این صورت که گردشگر خارجی جایی در کشورش درباره صنایع دستی ایران ، فرش، گلیم یا خاتم شنیده و حالا که وارد ایران شده و به دنبال آن در بازار ایران می گردد و حاضر است که برای خرید آن پول بدهد. این مثال در اجلاس مذکور اینقدر موفق بود که مسئولان نمایشگاه مجبور شدند چندین بار محصولات خود را در طی این اجلاس تکمیل کنند چون بسیاری از آنها بفروش رفته بود و در برخی مواقع این استقبال غیر قابل تصور مسئولان غرفه ها بود که کل محصولات صنایع دستی خود را فروخته اند. پس برند صنایع دستی ایران در کشورهای خارجی نیز بسیار موفق عمل کرده که شاهد این استقبال در کشورمان از آنها بودیم.

به نظر من ایران حتی می تواند در بحث خوراکی های محلی و غذاهای محلی نیز صاحب برند اینچنینی باشد و توان رقابت داشته باشد و البته تاثیر گذار باقی بماند. در حیطه برند یکی بحث مهندسی برند مقاصد گردشگری داریم و دیگری مهندسی برند در شرکت های بزرگ و زنجیره ای و در نهایت بحث مهندسی برند در محصولات گردشگری ایران است که می تواند محور اصلی اینگونه نشست ها و کنفرانس ها در ایران باشد.

استاندارد خدمات و مسایل حقوقی گردشگر و سرمایه گذار در برندسازی چه جایگاهی دارد؟

در برند سازی شاید نکته که زیاد به آن توجه نشده مبحث استاندارد سازی و مسایل حقوقی دست اندرکار گردشگری و خود گردشگر است. مهمترین مزیت برندسازی بحث رقابت سازی است که همیشه از مهمترین و قابل ملاحظه ترین قسمت هاست. گردشگری به عنوان صنعتی که مستقیما با علاقه انسان ارتباط دارد یکی از حساس ترین صنایع زمینی است بنابراین رقابت در آن بیش از دیگر صنایع مشهود است چون علاقه انسانها بسیار متنوع و این صنعت از مهمترین صنایع است که با این علاقه رابطه مستقیم داشته و دارد که این مزیت بهترین شرایط رقابت را بین ارایه دهندگان و استفاده کنندگان خواهدبود. یکی از شاخه های برندسازی در حوزه خدمات، خدمات خوب است. بنابراین استاندارد سازی و رعایت حقوق طرفین در این صنعت بسیار پر اهمیت است.

برگزاری اینگونه سمینارها و همایش ها در آینده صنعت گردشگری و بخصوص برندسازی موفق برای آن چیست؟

نقش اینگونه سمینارها در زمینه توسعه گردشگری و بخصوص برندسازی هرگز یکجا و لحظه نیست و نباید این انتظار را داشته باشیم که با به پایان رسیدن یکی از اینگونه همایش ها نسخه ای برای تولید برند گردشگری ایران نوشته شود و کار تمام شده باشد، بلکه می توان با اسمترار اینگونه همایش ها و نشست های علمی شاهد ظهور و شکوفایی برندهای نوین و جدید گردشگری در ایران بود چون این سمینارها می توانند باعث آشنایی صاحبان و دست اندرکاران گردشگری با ادبیات برندسازی شد و باعث جلوگیری از اشتباه یک آرم و لگو به جای برند گردشگری باشیم ایران بطور کلی و مقاصد گردشگری ایران باید مجزا از هم به صورت برند به جهان و صنعت گردشگری بین المللی معرفی شود.

آیا می توان از تجربه دیگران در زمینه برندسازی گردشگری ایران استفاده کرد؟

بدون تردید حضور شرکت ها و برندهای موفق خارجی و داخلی در زمینه گردشگری یکی از لازمه های رونق برندسازی در گردشگری ایران است که می توان با استفاده از تجربه های موفق آنها زمینه رونق برندسازی و در نهایت رقابت در زمینه گردشگری را شاهد بود و در این زمینه می توان به بهترین شکل ممکن پس از موفقیت برندسازی رونق گردشگری داخلی و خارجی ایران را متصور باشیم. این استفاده می تواند در زمینه های علمی و عملی صورت گیرد به صورتی که اساتید و سرمایه گذاران موفق را می توان در ایران به عنوان مهمان اینگونه همایش ها داشت تا از تجربیات موفق خود سخن بگویند و در زمینه موفقیت داخلی ها ارایه راهکار کنند.

به عقیده شما آینده صنعت گردشگری ایران چیست ؟

تا زمانی‌که تکلیف صنعت بودن یا نبودن گردشگری در ایران مشخص نشود و زیرساخت‌های آموزشی در گردشگری فراهم نشود، نمی‌توان درباره وضعیت فعلی یا آینده گردشگری ابراز عقیده کرد. اما  بی‌توجهی به امر آموزش را یکی از چالش‌های اصلی صنعت گردشگری دانست و افزود: هنوز تصور از گردشگری همان تصور سنتی است. ما در بیان به گردشگری می‌گوییم صنعت اما هنوز در فکر ما نگاه به گردشگری، به عنوان یک صنعت نیست. اگر قبول کنیم که گردشگری در ایران و بطور کلی در جهان صنعت است ، باید ملزوماتی را برای آن در نظر بگیرم و در راستای آنها وظایفی را برای خودمان تعریف کنیم، زیرا یک صنعت زیرساخت‌هایی دارد، عرضه و تقاضا و محصول دارد و اگر به اینها پرداخته شد می‌توانیم بگوییم صنعت.

تخفیف های نمایشگاه ماتا تیغ دولبه ای برای صنعت گردشگری ایران

برگزاری نمایشگاههای بین المللی گردشگری در چند دهه اخیر فکر بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر را به خود مشغول کرده و فواید و اثرات مثبت آن در صنعت سبز گردشگری باعث شده تا بسیاری از کشورها در برگزاری اینگونه نمایشگاهها از یکدیگر سبقت بگیرند و البته از سوی دیگر تب تند شرکت در اینگونه نمایشگاهها نیز در سراسر این دهکده جهانی بالا گرفته و بسیاری از کشورها که قصد سرمایه گذاری کلان در صنعت گردشگری خود دارند را روانه این نمایشگاهها در جای جای این کره خاکی می کند.

هر سال یا هر هفته و هر فصل خبری از برگزاری یکی از این نمایشگاهها در گوشه و کنار دهکده جهانی را می خوانیم یا می بینیم که برخی از آنها بسیار مشهور هستندو بزرگ ولی برخی دیگر کوچک و محلی برگزار می شوند، یکی از آخرین نمایشگاههای بین المللی صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن نمایشگاهی به نام ماتا MATTA در کشور گردشگرپذیر مالزی بوده که همین چند روز قبل یعنی 10 سپتامبر سال 2012 میلادی به کار خود پایان داد این نمایشگاه هر سال دوبار در این سرزمین سرسبز برپا می شود و هزاران شرکت و البته دهها هزار علاقمند سفر و گردشگری را از سراسر جهان به کوالالامپور می کشاند اینبار این نمایشگاه با حضور وزیر گردشگری مالزی و بسیاری از مسئولان دولتی وخصوصی کشورهای مختلف از جمله کشور ایران در مرکز تجاری پوترا افتتاح شد.

هرچند وزیر گردشگری مالزی هنگام بازدید از غرفه ایران بسیار هیجان زده بود و با ابراز خرسندی از حضور ایران در این نمایشگاه به جایگاه بسیار مناسب گردشگری ایران نزد مردمش اشاره کرد اما باید دید که آیا اینگونه اظهار نظرها و تصمیمات هیات ایرانی در جهت رشد و رونق این صنعت بسیار درآمدزا در کشورمان صورت گرفته یا فقط نسخه هایی تکراری و بدون حاصل بلند مدت است.

نمایشگاه ماتا 2012 در مالزی امسال از اهمیت ویژه ای برای کشورمان برخوردار بود که عبارتند از

1.        نزدیکی زمان برگزاری این نمایشگاه با اتمام اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در تهران :

همانطور که می دانیم حدود 60 کشور جهان در سطوح مختلف سیاسی ، اقتصادی و گردشگری طی برگزاری این اجلاس از ایران بازدید کردند و در این هنگام اکثر رسانه های جهانی و معتبر نیز به انعکاس اخبار مربوط به این اجلاس در سراسر جهان مشغول بودند بنابراین ذهن بسیاری از گردشگران و البته ماجراجویان دیگر نقاط جهان با نام ایران و توانایی های گردشگری آن بسیار آشنا بوده است

2.        برگزاری این نمایشگاه در کشوری اسلامی: با توجه به پتانسیل بالای گردشگری بین کشورهای اسلامی از جمله ایران و اشتراکات آئینی آنها می توان این گونه نمایشگاهها را یکی از تاثیرگذار ترین نمایشگاهها برای توسعه گردشگری بین این کشورها دانست.

3.        اما یکی از پر اهمیت ترین و البته بحث برانگیزترین ویژگی های این نمایشگاه برای ایران اعلام شرایط بسیار جالب برای حضور گردشگران مالایی در کشورمان توسط مسئولان ایرانی بود

بنابراین با توجه به این امتیازات باید دید که ایران چگونه از آنها به نفع خود استفاده کرد و آیا در تجمیع این فواید به نفع رونق اقتصادی کشور در زمینه گردشگری موفق عمل کرده یا خیر؟

ایران با حضور تعدادی از مقامات مرتبط با صنعت گردشگری از جمله منوچهر جهانیان ، معاون گردشگری کشورمان و سفیر ایران در کشور مالزی و البته تعدادی از آژانس های مسافرتی و هیات های گردشگری از استانهای تهران، اصفهان، شیراز،  خراسان رضوی و کرمان و خطوط هواپیمایی ایران ایر که مجموعا 36 غرفه را در اختیار داشتند به این کارزار بین المللی در زمینه گردشگری گام نهاد.

 شاید بتوان گفت که مقامات ایرانی با اعلام این خبر که روادید برای گردشگران مالایی که قصد سفر به ایران را دارند حذف شده سنگ تمام گذاشتند و بهترین نتیجه را از این نمایشگاه به دست آورند و با طعم خوش غذاهای ایرانی از آنهایی که علاقمند به ایران بودند پذیرایی کردند و به قول معروف گل کاشتند اما نکته جالب توجه این بود که در کنار این خبر بسیار خوش آیند برای خارجی ها و داخلی ها امتیاز ویژه دیگری نیز به گردشگران مالایی اعطا شد آن هم تخفیفی بین 30 تا 50 درصدی ایرلاین ایرانی حاضر در این نمایشگاه و البته مراکز اقامتی از تاریخ 15 آبان تا 27 اسفند امسال بود که بیشتر گردشگران و ماجراجویان مالایی را که قصد سفر به ایران را داشتند شوکه کرد.

ناگفته نماید که اعلام این خبر توسط مسئولان دولتی ایران آنچنان با اطمینان خاطر و بدون تردید به عنوان یک دستاورد بزرگ صورت گرفت که برای بسیاری از کارشناسان گردشگری در داخل ایران نیز جالب و البته شوک آور بود. هرچند این تخفیفات صرفا برای آن دسته از گردشگران مالایی لحاظ می شود که از طریق آژانس های مسافرتی و در قالب تورهای گردشگری وارد ایران می شوند اما بازهم اعلام این خبر اینقدر جالب توجه بوده که بسیاری را به خود مشغول کرده است.

 لازم به یادآوری است که منوچهر جهانیان در این نمایشگاه اعلام کرده مالزی در کنار چین به عنوان یکی از بازارهای هدف جذب گردشگری برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است  هرچند این گفته جهانیان بیانگر این است که ایران و البته مسئولان گردشگری ایران برنامه های بلند مدتی برای جلب گردشگران خارجی را از این دو کشور تدوین کرده اند. که شاید در آینده نزدیک شاهد ارایه اینگونه تخفیف های شگفت انگیز برای جلب نظر گردشگران چینی در بازار هدف این کشور نیز از سوی مقامات گردشگری ایرانی باشیم که هم اکنون همه چیز به غیر از گردشگر به ایران صادر می کند.

 اما آیا واقعا ارایه اینگونه تخفیف ها در نمایشگاههای گردشگری بین المللی، نسخه لازم و باید برای جلب گردشگران خارجی به ایران است؟ این سئوالی بود که ذهن بسیاری از کارشناسان گردشگری و حتی گردشگران را به خود مشغول کرده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری بحث ارایه بسته های تخفیف را می توان به عنوان یکی از سیاست های تبلیغی بسیار مناسب برای جذب گردشگران در گوشه و کنار این دهکده جهانی دانست اما در اکثر مواقع این سیاست نمی تواند مفید واقع شود و بخصوص در مورد کشورهایی که در ابتدای راه جهانی شدن در صنعت سبز گردشگری هستند. این گروه می گویند: باید اینگونه سیاست ها بسیار محتاطانه اعمال شود تا نتیجه معکوس نداشته باشد.

این دست اندرکاران صنعت گردشگری بارها اینگونه ابراز عقیده کرده اند که  تخفیفات ویژه ارایه شده در قالب پکیج های گردشگری همانند شمشیری دولبه برای صنعت گردشگری منطقه مورد نظر هستند که در صورت عدم کنترل تبعات آن می توانند خسارات جبران ناپذیری به صنعت گردشگری منطقه مورد نظر وارد کند. این کارشناسان اینگونه ابراز عقیده می کنند که نمی توان بازار صنعت گردشگری را با دیگر صنایع معمول در بازار مثل پوشاک یا اتومبیل مقایسه کرد ، این صنعت یعنی صنعت گردشگری دقیقا با سلیقه و علاقه انسان درگیر است و همین ارتباط مستقیم با سلیقه وعلاقه گردشگران است که برای ارایه اینگونه بسته خطرساز است چون هرچند که هزینه سفر برای بسیاری از گردشگران مهم است اما این امتیاز هرگز نمی تواند سلیقه آنها تغییر دهد بنابراین ممکن است که بسیاری از گردشگران بدون هیچ آگاهی از امکانات ایران بار سفر به این کشور باستانی را ببنند و به پشتوانه اینگونه تخفیفات وارد مرزهای ایران شوند اما با توجه به خدمات ارایه شده کاملا ناراضی از این تور به خانه بازگردند و ثبت خاطرات ناخوشایند خود در دنیای مجازی و البته بازگو کردن آن برای دیگران زمینه عدم موفقیت گردشگری ایران را پایه گذاری کنند و بطور کلی این خاطرات بد در این سفر برای آینده گردشگری ایران بسیار مضر خواهد بود.

از سوی دیگر حتی در بهترین شرایط و خوشبینانه ترین حالت این گروه از گردشگران مالایی بسیار شاد و خوشحال از سفرشان به ایران به خانه بازگردند و هزینه این سفر را در مقابل اینهمه شادی ناچیز پندارند و آن را به خاطر بسپارند هرگز حاضر نیستند برای تجربه این سفر شیرین بیش از قبل هزینه کنند و در توصیه های خود به دوستان و بستگان با همان هزینه قبلی انتظار سفر وبازدید از جاذبه های ایران را خواهند داشت بنابراین پاک کردن این خاطره شیرین اما ارزان از ذهن آنها که قیمت واقعی سفر به ایران را نپرداختند کاری بسیار دشوار و البته سرنوشت ساز خواهد بود.

پس به همین دلیل این گروه از گردشگران که با استفاده از این بسته های تخفیف وارد ایران شده اند هرگز به عنوان گردشگران وفادار به جاذبه های ایران شناخته نخواهند شد بلکه با استفاده از این امتیاز فقط یک بار وارد ایران شده اند که تمام شد. در صورتی که صنعت گردشگری ایران با ارایه اینگونه امتیازها قصد سرمایه گذاری و بهره برداری بلند مدت از این تبلیغ را در ذهن می پرورانده است. در صورتی که به عقیده محمد خالد هارون ، رئیس اتحادیه آژانس های مسافرتی مالزی بر این عقیده است که ایران از نظر جلب گردشگران مالایی بخصوص در زمینه گردشگری ورزشی امتیازات ویژه ای را دارد و می توان در این زمینه سرمایه گذاری های جالبی در زمینه تبادل گردشگر بین دو کشور انجام داد که یکی از آنها اعزام هیات های اسکی از مالزی به ایران است.

بنابراین ، به گفته بسیاری از دست اندرکاران و فعالان عرصه گردشگری این بهتر است که ایران به عنوان کشوری نوپا در صنعت گردشگری با ایجاد امتیازاتی جذاب اما با قیمت واقعی کاری کند که گردشگر هم برای سفر به ایران تشویق شود ، هم با هزینه واقعی سفر به ایران آشنا شود به عنوان مثال می توان با دریافت هزینه کامل اقامت از این گروه طی سفرشان به ایران یک شب رایگان یا یک گشت رایگان را برایشان تدارک دید یا اینکه اگر این گردشگران از ایرلاین های ایرانی استفاده کردند قیمت کامل را پرداخت کنند اما یک بلیت داخلی رایگان برای سفر داخل ایران نیز دریافت کنند . این نسخه امتحان عملی خود را در دوران بحران اقتصادی در قاره اروپا بسیار کارآمد بود بصورتی که بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر معروف جهان هرگز حاضر به کاستن قیمت هزینه سفر به کشورشان نشدند تا این ذهنیت اشتباه را در ذهن گردشگران خود ایجاد نکنند.

به گفته بسیاری از این کارشناسان نسخه پیچیده شده برای ایران نوپا در صنعت گردشگری بسیار خطرناک است بلکه می توانست بسیار مفید تر از حال نسخه پیچیده شود. به هر حال با ارایه این گونه بسته ها بدون شک تعدادی از گردشگران مالایی را در آینده ای نزدیک و در این بازه زمانی یعنی از آبان ماه تا اواخر اسفندماه در ایران خواهیم دید که می توان گفت حاصل و دسترنج تلاش مسئولان دولتی و خصوصی در نمایشگاه 2012 ماتا بوده هرچند حضور این دسته از گردشگران مالایی  باعث شادی و خوشحالی بسیاری از دست اندرکاران گردشگری خصوصی و دولتی ایران خواهد شد اما با این توضیحات و البته با توجه به دولبه بودن این تیغ که قابلیت ضربه زدن به بدنه نوپای صنعت گردشگری ایران را دارد چگونه می توان جلوی تصور غلط آنها از هزینه سفر به ایران باستانی را گرفت و آنها را با هزینه واقعی اینگونه سفرهای تفریحی و گردشگری ایران آشنا کرد تا در آینده شاهد تغییر مقصد گردشگری آنها نباشیم.

موسیقی سنتی ایران واقعا من را شیفته خود کرده است

موسیقی سنتی ایران مرا به کهکشان ها برد

من تهران و ایران را دوست دارم

تهران به تنهایی برای من مثل تمام دنیا جذاب است

به نظر من اصفهان برای شروع ایرانگردی بهترین نقطه خواهد بود

طعم و بوی غذاهای ایرانی می توانند میلیون ها گردشگر به ایران بکشاند

فنلاند کشوری واقع در منطقه اسکاندیناوی که با طبیعت و دیدنی های طبیعی خود هر ساله هزاران گردشگرا به سمت خود می کشاند برای ما ایرانیان از دید تکنولوژی و دنیای ارتباطات بسیار آشناست. هرچند تا کنون تعداد زیادی از گردشگران ایرانی نتوانسته اند به این طبیعت بکر دستیابند و دیدنی های آن را ببینند اما مدتی است که حضور سفیر جدید فنلاند آقای هاری کامرانین ارتباطی نوین را بین دو کشور برقرار کرده است . او که از اول ماه سپتامبر سال 2012 میلادی به عنوان سفیر کشور فنلاند وارد خاک ایران شده توانسته به خوبی با تمدن ایران ارتباط برقرار کند و همین ارتباط او را به سفرهایی در گوشه و کنار ایران تشویق کرده است هرچند کمی بیشتر از 5 ماه از حضور او در ایران نگذشته اما وی گفتنی های بسیاری را درباره جاذبه های ایران و بطور کل گردشگری ایران دارد.

کمرانین به خوشرویی درخواست مصاحبه چمدان را پذیرفت و ما را به دفتر کارش در سفارتخانه این کشور دعوت کرد و با گشاده رویی و البته حوصله به سئوالات چمدانی ما درباره جاذبه های ایران پاسخ داد، اما اولین نکته جالب این گفت و گو زمانی بود که وی خود و سمتش را به زبان فارسی و لحظه ای شیرین به چمدان معرفی کرد .  بدون تردید خواندن نقطه نظرات سفیر کشور فنلاند درباره جاذبه های گردشگری ایران برای شما عزیزان خالی از لطف نیست.

·         قبل از ایران در چه کشورهایی ماموریت داشتید؟

؟؟؟؟؟؟

·         چه شهرهایی از ایران را تاکنون دیده اید؟

·         همانطور که قبلا گفتم من مدت زیادی نیست که به عنوان سفیر فنلاند و هنوز فرصت برای دور ایران نداشتم و بیشتر اوقات به دلیل مشغله کاری در تهران بوده ام هرچند که بازدید از تهران به عنوان مسافرتی کامل برای من بود اما قبل از سال نوی میلادی به اصفهان سفر کردم که واقعا تجربه ای به یادماندنی بود به واقع اصفهان شرشار از دیدنی و جذابیت های خاص ایران است هرگز تصور دیدن این همه جاذبه گردشگری در یک شهر برایم قابل درک نبود اما واقعیت داشت هر نقطه از این شهر داستانی متفاوت برای گفتن داشت البته سفری هم به منطقه پارس جنوبی و عسلویه داشتم.

·         سفر شما به عسلویه تفریحی بود یا کاری؟

من برای بازدید از منطقه پارس جنوبی رفته بودم اما واقعا با دنیای متفاوتی از ایران مواجه شدم دقیقا اگر بگویم به گمان من هرگوشه از ایران خود دنیایی متفاوت و پر از جذابیت است در این سفر به منطقه ای بنام سیراف رفتیم که در نگاه اول فکر کردم در سواحل مدیترانه هستم اما به خودم گفتم این خلیج فارس است و زیبایی های بینهایت آن . تصور کنید رشته کوهها مستقیم وارد آب دریا می شدند و منظره ای خیره کننده را برای گردشگران ایجاد کرده بودند واقعا زیبا و حیرت انگیز بود. بطور کل هر نقطه از ایران را که تا کنون دیدم بدون تردید به این نتیجه می رسم که ایران بهترین سرزمین منطقه برای جلب نظر گردشگران بین المللی است.

·         آیا تا کنون به ترکیه سفر کرده اید؟

بله من به ترکیه سفر کرده ام و مناطق مختلفی از این کشور را دیده ام.

·         هنگام بازدید از منطقه سیراف اشاره به مدیترانه کردید چه شباهتی بین ایران و ترکیه از لحاظ جاذبه های گردشگری دیده اید؟ همانطور که می دانید ایران و ترکیه اشتراکات زیادی از نظر فرهنگی دارند شما در این باره چه می گویید؟

بله من هم به این تشابهات پی بردم ، بطور کلی این خاصیت اکثر کشورهای ساحلی دنیاست اما تفاوتهایی هم وجود دارد که شاید به عقیده من مربوط به دوران کنونی و سیستم مدیریتی دو کشور بخصوص در زمینه گردشگری است اما به عقیده من هر دو کشور پتانسیل های بسیار قوی ای برای توسعه گردشگری خود در منطقه دارند که باید به خوبی از این امتیازات استفاده کنند.

·         در بین صحبتهایتان به بزرگی تهران اشاره کردید می توانید کمی بیشتر توضیح دهید؟

برای من تهران همانند کل جهان وسعت دارد ، جاذبه های این شهر در کنار ازدحام و هیاهوی آن واقعا دیدنی هستند واقعا پایتخت ایران می تواند به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران باشد حمل و نقل عمومی و آثار باستانی توانسته اند همه امکانات برای توصیعه گردشگری را در کنار هم فراهم کنند ، تهران واقعا زیباست .

·         آیا به موسیقی ایرانی علاقمند هستید؟

آشنایی من با موسیقی ایرانی واقعا شنیدنی است چون من قبلا با موسیقی ایران هیچ آشنایی ندارم. به خاطر دارم که در تهران به کنسرتی رفتم که در آن کنسرت نوازندهها نوای تار و پیانو را با هم تلفیق کرده بودند طی این کنسرت با تار آشنا شدم و واقعا به آن علاقمند شدم. این هم نوازی واقعا زیبا بود و البته شگفت آور صدای این دو ساز برای من صحرآمیز بود در میانه کنسرت احساس نزدیکی خاصی با موسیقی ایران داشتم واقعا زیبا بود به عقیده من موسیقی سنتی ایران گفتنی های بسیاری برای ما خارجی ها دارد که هنوز برایمان بازگو نکرده . من طی برگزاری این کنسرت انگار در آسمانها سفر می کردم و حال و هوایی خاصی را تجربه کردم واقعا تجربه زیبایی بود چون این موزیک بود که مرا با خود برد بنابراین می توان گفت که جاذبه موسیقی سنتی ایران برای جلب نظر گردشگران خارجی بسیار خواهد بود.

·         آیا با خانواده خود در تهران زندگی می کنید؟

خیر من تنها در تهران زندگی می کنم و گاه گاهی برای سرزدن به خانواده و دوستانم به فنلاند سفر می کنم و البته آنها نیز برای دیدن من گاهی به تهران می آیند و با هم به دیدن جاذبه های ایران می رویم. شاید زندگی دیپلماتیک من باعث شده تا کمی از خانواده فاصله بگیرم . به عنوان مثال خانواده من برای تعطیلات سال نوی میلادی به تهران آمدند که با هم سفر اصفهان را تجربه کردیم این سفر واقعا جالب و غیر قابل تصور بود برای همه ما .

·         نظر همسر شما درباره حجاب در ایران به عنوان یک گردشگر خارجی چه بود؟

البته من نظر ایشون را نمی دانم چون خودشان فعلا در ایران نیستند که این سئوال را پاسخ دهند

·         نظر شما دراین باره چیست آیا نظری دارید؟

به عقیده شخص من گردشگران همیشه قوانین کشور میزبان را بطور کامل رعایت خواهند کرد و اصلا این موضوع برای آنها به عنوان معضل نیست بلکه قسمتی از سفرشان خواهد بود. بطور کلی حجاب در ممالک غربی هرگز مسئله ای کاملا بیگانه برای زنان نیست بلکه بانوان غربی هم گاهی اوقات از حجاب استفاده می کنند و از فواید آن کاملا آگاه هستند. صادقانه بگویم در کشور من به عنوان کشوری غربی بیشتر بانوان هنگام دعا و نیایش روزهای یکشنبه با پوشش کامل وارد محوطه کلیسا به عنوان مکانی مقدس وارد می شود و مراسم معنوی خود را انجام می دهند بنابراین مبحث حجاب فقط به کشورهای اسلامی مربوط نیست بلکه آنهایی که معتقد و مومن هستند با اشتیاق از آن استفاده خواهند کرد. به عنوان مثال مادر بزرگ من هرگز بدون حجاب وارد کلیسا نمی شد و همیشه پوشش کامل و تیره رنگی را برای ورود به محوطه کلیسا انتخاب می کرد. بنابراین پوشش کامل برای گردشگران غربی هیچ مشکلی نخواهد بود بلکه آنها کاملا با این موضوع مانوس هستند بنابراین رعایت قانون کشور ایران برای آنها به هیچ عنوان کار دشواری نیست.

·         دوباره به اصفهان برگردیم آیا سی و سه پل را دیدید ؟ نظرتان درباره این اثر تاریخی چیست؟

بله من فقط این پل معروف را ندیدم بلکه از دیگر آثار باستانی شهر اصفهان نیز دیدن کردم ولی بطور کلی مگر امکان دارد که به اصفهان سفر کنید و این پل معروف را نبینید. شاید بتوان گفت پس از میدان نقش جهان این پل هویت اصلی اصفهان خواهد بود بنابراین همه گردشگران بدون تردید حداقل یک عکس یادگاری کنار این پل تاریخی دارند.

·         هنگامی که روی این پل قدم می زدید چه احساسی داشتید؟

واقعا محشر بود اما واقعا مهندسی این پل بیانگر توانمندی و دانش ایرانیان باستان بوده که تحسین برانگیز است. به عقیده من مهندسان ایران باستان با درهم شکستن قوانین ساخت و ساز از مصالح خشن مثل سنگ و آهک و آجر توانستند یک اثر هنری زیبا خلق کنند که واقعا ستودنی است. به نظر من آثار باستانی موجود در اصفهان نمونه کاملی از هنر ، مهندسی ، معماری و بطور کلی تمدن ایران زمین است.

·         در طول این سفر آیا در هتل اقامت داشتید یا از منزل دوستان استفاده می کردید؟

البته من همراه خانوده ام در یک هتل سنتی در این شهر اقامت داشتیم.

·         کیفیت خدمات هتلداری را در این سفر چه دیدید؟

کیفیت هتلداری در این شهر واقعا عالی بود و به نظر من در سطح استانداردهای بین المللی قرار دارد. البته کشوری با این همه جاذبه واقعا نیازمند صنعت هتلداری قوی نیز خواهد بود.

·         به غیر از آثار باستانی در شهر اصفهان چه چیزی نظر شما را بیشتر به خود جلب کرد؟

اولین موضوع ترافیک کم این شهر و بعد عادت خوب دوچرخه سواری مردمان این شهر بود عادتی که در کشور من و اکثر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از ترافیک و حفظ محیط زیست از آن به خوبی استفاده می شود ولی در ایران زیاد مرسوم نیست.

·         شما در تهران چگونه به محل خود می روید؟

من به غیر از زمانی که دیدارهای رسمی دارم سعی می کنم از مترو استفاده کنم و حتی بیشتر کارمندان سفارت را هم به اینکار تشویق می کنم . به عقیده من سیستم حمل و نقل مترو در تهران یکی از پیشرفته ترین دنیاست. علاقمند هستم متخصصان کشورم را برای بازدید از این توانمندی ایران دعوت کنم تا از نحوه تزئین ایستگاههای تهران برای تزئین ایستگاههای مترو در فنلاند استفاده کنند.

·         نظر شما درباره صنایع دستی ایران چیست؟

من واقعا وقتی در میدان نقش جهان از نزدیک صنایع دستی ایران را دیدم شوکه شدم و البته لذت بردم واقعا زیبا بودند ، صنایع دستی ایران بسیار جذاب و ارزشمند هستند. بدون تردید شما واقعا نمی توانید بگویید به اصفهان سفر کرده ام و هیچ سوغاتی یا صنایع دستی نخرید .

·         بهترین از نظر شما کدام بود؟

جالب ترین اتفاق این بود که هر روز که از هتل به قصد گشت و گذار  خارج می شدیم با کلی کیسه و پاکت خرید به هتل باز می گشتیم اما بهترین چیزی که من در این شهر دیدم فرش های دست باف بسیار زیبا بود ، اما لباسهای محلی و مصنوعات فلزی همه و همه از زیبایی های این میدان معروف جهان برای هر گردشگر خارجی است. اما زیباترین قسمت این خرید توضیحاتی است که تولید کنندگان و فروشندگان درباره این تولیدات می دهند آنها با شور و شوق خاصی درباره تولیدات خود توضیح می دهند واقعا مثل اینکه درباره فرزند خود توضیح می دهند. این صحنه واقعا زیبا بود از این موضوع که بگذریم وقتی زیبایی صنایع دستی ایران را می دیدم به این موضوع پی بردم که این زیبایی ها پس از تکامل طی قرنها مقابل چشمان ما قرار گرفته اند . چقدر ذوق و سلیقه در آنها نهفته است البته نباید تجربه استادکاران و هنرمندان را نیز از این موضوع جدا کرد سالها تجربه آنها باعث شده تا ما از دیدن آنها لذت ببریم.

·         نظر شما درباره موزه های ایران چیست؟

بطور کلی موزه ها و اشیاء داخل ویترین آنها بیانگر روند تولید و قدرت اقتصادی و صنعتی کشورها از گذشته تا حال حاضر است و در مورد ایران این موضوع کاملا قابل درک و ملموس است ، دیدن اینکه تولیدات 2 هزار سال پیش درایران اینقدر زیباست که برای مدتی هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند بدون تردید نمادی از رونق اقتصادی و توان صنعتگران این سرزمین است. به عقیده من این تمدن و فرهنگ توانسته الماسی به نام فرهنگ و تمدن ایرانی را به وجود بیاورد که در طول دوران گذشته سیقل یافته و درخشان شده است. این دقیقا همان جاذبه ای است که من و گردشگران خارجی دیگری را به خود جلب کرده است.

·         آیا شما ایران را کشوری سنتی و کهن می دانید؟

خیر همانطور که در توضیحات خودم گفتم اگرچه ایران کشوری تمدن و باستانی است اما در تمام محصولات هنری و صنایع دستی یا حتی زندگی روزانه مردم می توان ارتباطی زیبا بین این تمدن و دنیای مدرن امروزی را دید اینطور نیست که صرفا همه چیز رنگ و بوی سنت به خود گرفته باشد بلکه ایرانیان و هنرمندان ایرانی توانسته اند ارتباطی دقیق بین دنیای کهن با دنیای مدرن امروزی ایجاد کنند و از آن بخوبی بهره برند. به عقیده من هنرمندان معاصر ایرانی به واقع توانسته اند با استفاده از رنگ ها و طراحی تولیدات خود سیر تکامل و شکل گیری تمدن ایران را از همان اوایل تا قرن 21 به خوبی توصیف کنند و البته به خوبی ارتباط دهند.

·         آیا تا به حال برج میلاد تهران را دیده اید؟

بدون تردید جواب شما مثبت است، و فکر می کنم هیچ گردشگر خارجی را نخواهید دید که از این جاذبه تهران دیدن نکرده باشد چه رسد به افرادی چون من که به دلیل نوع فعالیت کاری خودمان حداقل یک جلسه یا کنفرانس در ایران برج را تجربه کرده ایم. به عنوان مثال من یکی از جلسه های کاری سفارت تحت اختیارم را همراه کل همکارانم (کارمندان سفارت) دراین برج برگزار کردم تا همگی با هم از این جاذبه تهران لذت ببریم.

·         آیا شبیه این برج در فنلاند موجود است؟

بله برج مخابراتی و البته رستوران و گالری مثل برج میلاد در فنلاند وجود دارد اما برج فنلاندی به بلندی برج میلاد در تهران نیست.

·         نظر شما درباره نمای کلی تهران از داخل برج میلاد چیست؟

خوشبختانه روز بازدید من هوا کاملا صاف بود و امکان دیدن کل تهران برایم وجود داشت وقتی نمای تهران را دیدم در ذهن خودم گفتم این یک ابر شهر است که من در آن ساکن شدم واقعا نمای زیبایی بود بخصوص رشته کوه البرز در شمال تهران که وقتی هوای تهران صاف و بدون آلودگی باشد دقیقا مثل یک بوم (تابلوی) نقاشی خواهد بود که تعدادی خانه روی آن کشیده شده باشد. واقعا زیباست که می توان تهران بزرگ را از این ارتفاع دید نکته جالب درباره تهران این است که جمعیت این شهر از کل کشور من یعنی فنلاند بیشتر واقعات جالب و البته حیرت آور است جمعیت کشوری مثل فنلاند در یک شهر ایران یعنی تهران زندگی می کند.

·         چه تعداد ایرانی در کشور شما ساکن هستند؟

آمار دقیقی در حال حاضر ندارم اما فکر می کنم جمعیت ایرانیان فنلاند حدود 6 هزار نفر هستند.

·         نظر شما درباره گردشگری ایران چیست؟

به عقیده من ایران پتانسیل بسیار زیادی برای ارتقای صنعت گردشگری خود در اختیار دارد و می تواند سالانه درآمد هنگفتی از آن به دست آورد این پتانسیل توان جذب گردشگران داخلی و خارجی را به دیدنی های ایران دارد واقعا من علاقمند هستم فنلاندی های بیشتری را در محوطه های باستانی ایران ببینم .

·         آیا طبیعت ایران هم می تواند به عنوان جاذبه برای جلب نظر گردشگران خارجی باشد؟

همانطور که می دانید فنلاند یکی از کشورهای جهان است که روی طبیعت خود برای جلب نظر گردشگران سرمایه گذاری کرده است و از آنجایی که طبیعت ایران هم واقعا زیباست پاسخ شما مثبت است بنابراین طبیعت بکر ایران می تواند به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری پس از محوطه های باستانی آن باشد، ولی نباید فراموش کنیم که طبیعت شکننده است و باید آن را به خوبی محافظت کنیم تا بتوانیم مستمر از این طبیعت برای رشد اکوتوریسم استفاده کنیم.

·         در این زمینه توصیه ای هم دارید؟

البته من فکر می کنم حفظ محیط زیست برای همه مردم جهان امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین اجازه ندهیم توسعه گردشگری محیط زیست ما را نابود کند چون این طبیعت به عنوان سرمایه اصلی گردشگری است. به مسئولیت های خودمان نسبت به حفظ محیط زیست باید پایبند باشیم .

·         در زمینه حفظ محیط زیست فنلاند با ایران همکاری داشته یا خیر؟

همانطور که قبلا اشاره کردم فنلان در زمینه حفظ محیط زیست به خوبی پیشرفت کرده و راهکارهای بسیار مناسبی را هم در این زمینه به دست آورده بدون تردید این راهکارها می توانند در اختیار هر کشور متقاضی قرار گیرند من واقعا علاقمندم که این ارتباط و همکاری بین ایران و فنلاند در زمینه حفظ محیط زیست برقرار شود و شاهد گسترش روابط اینگونه بین دو کشور باشم.

·         برنامه ای برای گسترش این رابطه دارید؟

امیدوارم که بتوانم متخصصان فنلاندی را به ایران دعوت کنم تا علاوه بر آشنایی آنها با ایران بتوانم با مقامات مسئول نیز ارتباط برقرار کنند و زمینه این همکاری را فراهم کنند چون ارتباط بین دو ملت بخصوص در زمینه حفظ منابع طبیعی بسیار سازنده و ضروری است.

·         نقش غذاهای ایرانی در جذب گردشگران چیست؟

بدون تردید یکی از مزیت های غذاهای ایرانی سلامتی و کیفیت آنهاست . من اعتقاد داردم که با کیفیت ترین مواد غذایی را در ایران  دیده ام چون هنوز کشاورزی سنتی در این کشور رواج دارد بنابراین کیفیت مواد خوراکی بهترین است. بنابراین این کیفیت و البته تنوع غذاهای ایرانی می تواند باعث جلب نظر گردشگران بشود ایران می تواند با این روش و البته عطر و طعم غذاهای لذیذ خود هرساله تعداد زیادی را در کشور خود پذیرایی کند.

·         نظر شما درباره برقراری پروازهای مستقیم بین کشورها و تاثیر آنها در صنعت گردشگری دو کشور چیست؟

بدون تردید این امتیاز بسیار در جهت رشد گردشگری تاثیر گذار است ، متاسفانه هنوز بین ایران و کشور من خطوط پروازی مستقیم برقرار نشده است اما در حال بررسی برای برقراری این مسیر هستم که امیدوارم به زودی اتفاق بیافتد.

·         چرا تا کنون این پروازها دایر نشده است؟

همانطور که می دانید تعداد درخواست سفر یکی از اصلی ترین دلایل برقراری خطوط پروازی مستقیم بین کشورهاست که متاسفانه هنوز بین ایران و فنلاند این درخواست ها در حداقل خود هستند بنابراین صرفه اقتصادی برقراری خطوط پروازی مستقیم هنوز برای شرکت های هواپیمایی به وجود نیامده تا این کار را انجام دهند . به عنوان مثال کشور من به دورترین نقاط آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن پرواز مستقیم دارد آنهم به دلیل وجود درخواست سفر اما هنوز ایران نتوانسته آنقدر برای شرکت های هواپیمایی جذاب باشد که اقدام به برقراری پرواز مستقیم کنند.

·         نظر شما درباره فرودگاههای ایران چیست؟

من بیشتر می توانم درباره فرودگاه تهران صحبت کنم چون هنوز دیگر فرودگاههای ایران را ندیده ام . وقتی برای اولین بار وارد این فرودگاه شدم تعجب کردم چون فکر می کردم ایران که پل ارتباطی بین شرق و غرب است و البته منطقه ای بسیار تاریخی نیز هست چرا فرودگاهی به این خلوتی در پایتخت خود دارد. به عقیده من این نشانگر عدم برنامه ریزی صحیح در صنعت گردشگری ایران است و می توان پی به این نتیجه برد که هنوز صنعت گردشگری در ایران به شکل واقعی جا نیافتاده است.

·         نظر شما درباره جاده های ایران چیست؟

با توجه به سفرهای من اطراف تهران و اصفهان باید بگویم کیفیت جاده های ایران در سطح خیلی مناسب و استانداردی قرار دارد من دیدم که بسیاری از ایرانیان با اتومبیل شخصی خود خیلی راحت در جاده های ایران تردد می کنند و امنیت آنها برقرار است بنابراین فکر کنم جاده ها که زیرساخت اصلی اقتصاد و صنعت گردشگری ایران است در شرایط مطلوبی به سر می برد ولی به خاطر داشته باشید که من کارشناس داخلی ایران نیستم و صرفا دیده های خودم را بیان می کنم.

·         سیستم خدمات حمل و نقل عمومی را در تهران چگونه ارزیابی کردید؟

متاسفانه انگار ایرانی ها عقیده ای به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ندارند اگرچه امکانات خوبی بخصوص در تهران در اختیار آنهاست ولی هنوز هم ترجیح می دهند با وسیله نقلیه شخصی خودشان تردد کنند ولی به عقیده من سیستم حمل و نقل عمومی بخصوص در تهران کیفیت مناسبی دارد به ویژه متروی تهران.

·         آیا تا بحال از متروی تهران استفاده کرده اید؟

بله، من سعی می کنم اکثر اوقات از مترو استفاده کنم و به تمام کارمندان سفارت هم توصیه کرده ام که از این امکانات فوق العاده تهران به خوبی استفاده کنند. سیستم متروی تهران به نظر من واقعا بی نظیر است من به ایستگاههای متروی تهران بیشتر به عنوان یک موزه می نگرم تا ایستگاه مترو . امیدوارم روزی برسد که اکثر مردم تهران برای حفظ محیط زیست خود و شهر زیبای تهران از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

·         به زیبایی ایستگاههای مترو تهران اشاره کردید لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.

برخی از ایستگاههای تهران مثل ایستگاه تجریش و شهید بهشتی با صنایع دستی و هنرنمایی هنرمندان فوق العاده زیبا تزئین شده اند و گاهی اوقات در برخی از این ایستگاهها حتی نمایشگاههای هنری نیز برگزار می شود که واقعا باعث جلب نظر من شده که مسئولان مترو چقدر دقیق به زیبایی های هنری و بصری مردم نیز اهمیت داده اند .به عقیده اهمیت ایرانیان به هنر است که مسئولان را تشویق به این کار کرده است.

بار ها به ایستگاه تجریش رفته ام تا از نمایشگاههای هنری داخل آن دیدن کنم و با دیدن اینهمه زیبایی آنهم در ایستگاه مترو به یاد ضرب المثلی معروف که بارها از همکارانم در سفارت شنیده ام افتادم که می گوید هنر نزد ایرانیان است و بس .

·         زیبا ترین نمایشگاهی که در ایستگاه تجریش دید کدام بوده ؟

دوتا از نمایشگاههای عکس این ایستگاه واقعا تاثیر فراوانی بر من گذاشت اولین نمایشگاه مربوط به عکس های عاشورا بود که واقعا حس غریبی در من ایجاد کرد و دیگری مربوط به نمایشگاه عکس زمستان بود این دو به یاد ماندنی ترین خاطرات من از نمایشگاههای ایتسگاه مترو بودند.

·         آیا می توانید خدمات حمل و نقل عمومی تهران را با کشور خودتان مقایسه کنید؟

لازم به یادآوری است که جمعیت کشور من واقعا کمتر از شهر تهران است بنابراین نمی توان این دو را با یکدیگر مقایسه کرد اما پاسخ شما را اینگونه می دهم که علاقمندم مسئولان خدمات حمل و نقل عمومی فنلاند را به ایران دعوت کنم تا از سیستم متروی تهران بازدید کنند و از نحوه تزئین ایستگاهها ایده بگیرند و در کشورم اجرا کنند.

·         کدام غذای ایرانی به عنوان گزینه برتر شماست؟

اولین گزینه من برای غذاهای ایرانی فسنجان است انهم چون رب انار برای تهیه این غذا استفاده می کنند ولی قورمه سبزی نیز دومین گزینه خواهد بود.

·         به رب انار اشاره کردید آیا انار ساوه را امتحان کرده اید؟

یکی بهترین میوه های ایران انار است که توجه من را به خود جلب کرده این میوه در کشور من نیست بنابراین من هروقت که به کشورم سفر می کنم نیمی از چمدان خودم را از انار پر می کنم.

·         اگر قصد توصیه غذاهای ایرانی را بدوستان خود داشته باشید چه می گویید؟

کبابهای ایرانی را امتحان و از میوه های سالم ایران هم غافل نشوند و سلامتی خود را با خشکبار ایرانی تضمین کنند این توصیه من به تک تک دوستان خودم درباره غذاهای ایرانی خواهد بود.

·         چطور خشبار ایران اینهم نظر شما را به خود جلب کرده است؟

بطور کلی خشکبار برای سلامتی بشر بسیار مفید است اما متاسفانه در کشورمن این همه تنوع نیست بنابراین خشکبار ایرانی توجه من را به خود جلب کرد و به معتقدم که همین خشکبار می تواند سوژه خوبی برای شروع یک تجارت بسیار سودآور بین دو کشور باشد. میوه ، خشکبار و سبزیجات ایرانی واقعا می توانند در بازارهای فنلاند بدرخشند.

·         آیا شرایط تجارت میوه و سبزیجات ایرانی با فنلاند مهیاست؟

اگرچه برخی از آنها نیازمند حمل و نقل سریع و البته خدمات ویژه ای هستند اما روشهای نوینی وجود دارد که می توان از طریق آنها اقدام به برقراری این تجارت کنیم پس این شرایط برای شروع یک تجارت سودآور بین ایران و کشور من مهیاست . هم اکنون فنلاند برخی از مایحتاج خود را از آمریکای جنوبی وارد می کند چرا ایران هم به عنوان یکی از شرکای تجاری کشور من وارد میدان نشود.

·         به نظر شما جایگاه رستوران های در گسترش صنعت گردشگری چیست؟

همانطور که قبلا نیز گفتم مزه و تازه بودن غذاهای ایرانی می تواند دلیل اصلی بسیاری از سفرهای گردشگران خارجی به ایران باشد امروزه حتی بسیاری از هتل ها و رستوران ها برای گردشگران خارجی اقدام به برقراری کلاس آموزش آشپزی می کنند تا گردشگران را با نحوه تهیه غذاهای سنتی کشورشان آشنا کنند پس حالا که همه زمینه ها در ایران مهیاست چرا این کیفیت و طعم خوب غذاهای ایرانی به کمک رونق صنعت گردشگری ایران نباشد.

·         عقیده شما درباره سرویس دهی رستوران های ایران چیست؟

من فکر می کنم سرویس دهی رستوران های ایرانی خیلی بهتر از رستوران های فنلاند است بخصوص در رستوران های سنتی که همانند پادشاهان ایران باستان با مشتری رفتار می کنند. من فکر می کنم این همه دقت در پذیرایی از مشتری فقط مخصوص رستوران های درجه یک ایران نیست بلکه شما می توانید این خدمات را حتی در رستوران های محلی و بدون ستاره هم ببینید.

·         به نظر شما قیمت غذاهای ایرانی در رستورانها را چطور دیدید؟

به عقیده من با توجه به به خدماتی که گرفتمو البته کیفیت غذاها خیلی ارزان هستند البته برای من جای خوشحالی ست که قیمت غذاهای ایرانی اینقدر مناسب و ارزان است، چون علاقه دارم تمام غذاهای محلی و سنتی ایران را امتحان کنم.

·         آیا آماری از گردشگران ایرانی که به فنلاند سفر کرده اند در دست دارید؟

صادقانه بگویم خیر ، هیچ آماری در دست ندارم اما با توجه به تعداد محدود ایرانیان مقیم فنلاند نباید این تعداد یعنی حضور گردشگران در کشور من نیز زیاد باشد.

·         کمی از جاذبه های فنلاند برایمان بگویید؟

بهترین فصل سفر به کشور من در تابستان است دقیقا فصلی که تعداد زیادی فستیوال های محلی در آن برگزار می شود و محیط بسیار شادی را در کنار طبیعت بکر فنلاند برای گردشگران تدارک دیده است. اما بهترین فستیوال که برای ایرانیان نیز جالب بوده فستیوال فیلم تابستانی است که در این فستیوال معمولا یک یا دو فیلم ایرانی نیز به اکران در می اید و از همه مهمتر آفتاب نیمه شب است که توجه بسیاری از گردشگران را هر ساله به خود جلب می کند.

·         آیا آماری درباره تعداد گردشگران فنلاندی که وارد ایران شده اند را در اختیار دارید؟

متاسفانه پاسخی شبیه به سئوال قبل را باید خدمت شما تکرار کنم خیر آماری در دسترس بنده نیست اما با توجه به یک یا دو شرکت آژانش گردشگری که برای برگزاری تورهای گردشگری تابستانه و پاییزه ایران برنامه ریزی کرده بودند دیگر به یاد ندارم شرکتی در این زمینه فعالیت کرده باشد بنابراین تعداد گردشگران فنلاندی که به ایران می آیند نیز بسیار کم است.

·         در مورد سرمایه گذاری های خصوصی در بخش صنعت گردشگری آیا قانونی موجود هست یا خیر؟

بدون تردید در اکثر کشورها بحث سرمایه گذاری خارجی درنظر گرفته شده است که کشور من نیز مستثنی از آن نیست اما در زمینه خاص صنعت گردشگری هنوز هیچ درخواستی از طرفین به ثبت نرسیده است.

·         نظر شما درباره حذف ویزا برای جلب نظر گردشگران به منطقه ای خاص چیست؟

همانطور که می دانید فنلاند عضو پیمان شنگن است و طبق این قانون اتباع کشورهای عضو نیازی به دریافت ویزا برای سفر به کشورهای دیگر ندارند . این قانون صرفا برای تسهیل تردد اتباع کشورهای عضو ایجاد شده بنابراین بدون تردید این موضوع در گسترش گردشگری نیز بسیار کارآمد خواهد بود. گردشگران علاقمند هستند که بدون از دست دادن وقت و انتظار در صف های طولانی درخواست ویزا از مبداء به مقصد خود پرواز کنند بنابراین این موضوع یعنی حذف ویزا بسیار کارآمد و در برخی مواقع با توجه به سیاست های داخلی کشورها لازم خواهد بود.

·         نظر شما درباره گردشگری سلامت در ایران چیست؟

بدون تردید ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری پزشکی در دنیا خواهد بود البته اگر درست برنامه ریزی شود اگر از مبحث تجهیزات و تخصص که مهمترین نکته ها هستند بگذریم طبیعت و آرامش برخی مناطق ایران به عنوان بهترین پتانسیل گردشگری پزشکی ایران برای گردشگرانی که به دنبال آرامش و تمدد اعصاب هستند خواهد بود. بنابراین طبیعت ایران در کنار توانمندی های پزشکی این کشور واقعا مثبت خواهد بود.

·         همانطورکه می دانید مدتی است که نوسانات نرخ ارز در ایران باعث شده تا ایران به عنوان مقصدی بسیار ارزان قیمت برای گردشگران خارجی باشد به نظر شما این موقعیت خوبی برای رشد و گسترش صنعت گردشگری ایران است؟

به نظر من این نواسنات غیر طبیعی ارز در ایران برای هیچ کس مناسب نیست، بلکه بهترین شرایط برای هر گردشگر یا سرمایه گذار در این زمینه ثبات اقتصادی و ثبات قیمتهاست بنابراین شاید در کوتاه مدت به ظاهر خوب باشد اما در بلند مدت واقعا به اقتصاد کشور ایران ضربه خواهد زد.

·         نظر شما درباره وجود بیمه های مشترک در کشورهای مقصد و مبداء چیست؟

قانون خرید بیمه نامه قبل از سفر واقعا قانون بسیار مناسبی است اما همانطور که می دانید این قانون هنوز ضمانت اجرایی ندارد و به صورت اختیاری به مسافران توصیه می شود همانطور که همکاران من هنگام دریافت مدارک جهت صدور ویزا به متقاضیان توصیه می کنند اما هیچ اجباری در کار نیست. بطوری کلی داشتن بیمه نامه معتبر در طول سفر باعث اطمینان خاطر خود مسافر خواهد بود تا در صورت بروز هرگونه حادثه ای که تحت پوشش ضمانت بیمه است به راحتی به سفر خود ادامه دهد و نگران هزینه های جانبی آن نباشد. بنابراین داشتن بیمه نامه تضمینی برای آسودگی خیال مسافران است.

·         آیا نمایشگاههای گردشگری در کشورتان برگزار می کنی؟

پاسخ شما مثبت است ، فنلاند همواره در دوره هایی مشخص اقدام به برگزاری نمایشگاههای صنعت گردشگری و تجهیزات وابسته آن می کند که همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است بنابراین به عقیده من اگر برنامه ای برای شرکت در این نمایشگاهها داشته باشیم بسیار مفید هستند چون در غیر این صورت واقعا هزینه خود را هدر داده ایم و باعث رکود اقتصادی در این صنعت خواهیم شد.

·          نقش اینترنت در توسعه گردشگری به عقیده شما چیست؟

اینترنت به عقیده من کلیدی ترین نقش پس از سیاست های کلان دولتی و خصوصی را در صنعت گردشگری برعهده خواهد داشت بدون تردید همگی ما مدتی از طول روز را در دنیای مجازی مشغول سیر و سیاحت هستیم. بسیاری از همین گشت و گذارهای مجازی مقصد بعدی سفرهایمان را تعیین و مشخص می کند این جنبه عمومی استفاده از دنیای مجازی اما در مورد بخش تخصصی و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری باید اینگونه گفت که بسیاری از شرکت های سرمایه گذار در صنعت گردشگری از این اهمیت مطلع هستند و سعی می کنند مشتریان خود را از میان گردشگران مجازی تشویق به سفر کنند.

·         نظر شما درباره همکاری رسانه ای جهت بسط و گشترش صنعت گردشگری در جهان چیست؟

نقش و تاثیر گذاری رسانه ها نه فقط در گردشگری بلکه در تمام جهات جامعه برهمگان روشن و مشخص است . من فکر کنم حضور در رسانه ها یک نیاز مبرم برای همه سنایع است نه فقط برای سیاستمداران و شعارهایشان بلکه حتی برای ساده ترین تولیدات نیز ما به همکاری رسانه ها نیازمند هستیم. اما درباره گردشگری نقش رسانه ها کمی حساس تر خواهد بود من امیدوارم روزنامه نگاران فنلاندی به ایران بیایند و واقعیت گردشگری ایران را به کشورشان معرفی کنند کاری که رسانه ها ی ایران هم می توانند به خوبی انجام دهند البته همین جا از روزنامه نگاران ایرانی نیز دعوت می کنم تا به فنلان سفر کنند و جاذبه های فنلاند را برای مخاطبانشان توصیف کنند.

·         آیا ایران برای گردشگران خارجی جذاب است؟

بدون هیچ فکری جواب شما مثبت خواهد بود ایران کشوری است با صدها جذابیت برای گردشگران عمومی و البته متخصصان. به عقیده من حتی اگر از بحث گردشگری عمومی بگذریم متخصصان زیادی می توانند به ایران و جاذبه های آن به عنوان یک منبع تحقیق توجه کنند به عنوان مثال من علاقمند هستم مسئولان شهرداری کشورم را به ایران دعوت کنم تا نحوه تزئین پارک ها و فضای سبز مناطق مختلف شهر تهران را ببینند و نمونه سازی کنند یا اینکه نصب وسایل ورزشی در فضای عمومی برای ارتقای روحیه نشاط در جامعه واقعا از نظر من جالب بود که ایران انجام داده است بخصوص این موضوع در شهر تهران به چشم می خورد.

·         آیا در فنلاند دانشگاهی که دروس گردشگری تدریس شود وجود دارد یا خیر؟

شاید دانشگاهی که صرفا در این رشته تدریس داشته باشد وجود ندارد اما آموزشگاههای بسیار زیادی هستند که متناسب با درخواست  دانش آموزان بین المللی آماده شده اند که به صورت اختصاصی به آموزش نیروهای متخصص در صنعت گردشگری اقدام می کنند .

·         نظر شما درباره گردشگری دریایی چیست؟

این بخش از گردشگری به تازگی در اقصی نقاط جهان بسیار مشهور شده است می دانید که دریای بالتیک یکی از مسیرهای اصلی عبور و مرور کشتی های تفریحی است و البته کشور من هم نامی آشنا در گردشگری دریایی . من فکر می کنم ایران هم با توجه به اقلیم خود می تواند به این رشته بپردازد و از آن درآمدزایی کند. سواحل شمالی و جنوبی ایران واقعا سرمایه ای هنگفت در اختیار این کشور است  که می توانند پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی در خاک خود باشد.

·         نظر شما درباره گردشگری زمستانی ایران چیست؟

من فکر می کنم شما بهترین ها را در اختیار دارید چون نوع برف ایران به صورت پودری است نه یخ بنابراین می توانید روی این موضوع حسابی تبلیغ کنید تا گردشگران لذت واقعی اسکی روی برف را تجربه کنند.

·         ماشین مورد علاقه شما چیست؟

برند آئودی ماشین مورد علاقه من است ولی من در حال حاضر من فقط دوچرخه دارم

·         رنگ مورد علاقه شما چیست؟

آبی و سپید . آبی از آبی بیکران دریاها و سپید به رنگ برف

·         اگر قصد مقایسه فرودگاه بین اللملی تهران با فرودگاه بین المللی پایتخت کشورتان را داشته باشید چه می گویید؟

امیدوارم همانطور که به عقیده من ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب منطقه است شاهد رونق حضور گردشگران بسیاری در این فرودگاه باشیم اما هم اکنون هنوز به عقیده من این فرودگاه جای توسعه دارد.

·         ایران را در یک کلمه توصیف کنید.

جذاب و دیدنی

·         نظر شما درباره مردم ایران چیست؟

 خیلی خون گرم و مهمانپذیر

·         سطح زبان انگلیسی مردم ایران را چگونه دیدید؟

سطح زبان انگلیسی مردم ایران بسیار مناسب است من در هر فروشگاه و مغازه ای که وارد شدم فروشندگان و مردم عادی می توانند کاملا با من ارتباط برقرار کنند و این موضوع برای من خیلی جالب

·         ورزش مورد علاقه شما چیست ؟

 من علاقمند به شنا و دوچرخه سواری هستم

·         تیم ورزشی مورد علاقه شما در ایران چیست ؟

من به تیم فوتبال استقلال علاقمند هستم و جزو طرفداران این تیم هستم.

 کامل 30/11/91