کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

آشپزخانه های مدرن دیجیتالی

 

از اوایل دهه هفتاد میلادی کامپیوتر و پردازنده های دیجیتالی راه خود را به زندگی روزمره ما باز کردند ابتدا کامپیوترها فقط قرار بود در خدمت انسان قرار گیرند اما امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر این وسایل این مورد برعکس شده و انسان در خدمت کامپیوتر قرار گرفته است. در سالهای ابتدایی اختراع این وسیله این انسان بود که برای کامپیوتر برنامه ریزی می کرد اما امروزه کامپیوترها می توانند زندگی روزمره انسان را برنامه ریزی کنند.

پیشرفت روز به روز این صنعت باعث شد که هر روز بیشتر روز قبل زندگی انسان این وسایل کامپیوتری و دیجتیالی وابسته تر شود و در واقع به نوعی کامپیوترها به نوعی جزو وسایل شخصی هر فرد تبدیل شوند با پیشرفت این صنعت اندازه این وسایل کوچکتر اما کارآیی این وسایل هر روز بیشتر شد. امروزه با اختراع نسل های جدید موبایل شما می توانید کلیه برنامه های روزانه خود را کنترل کنید و قرارملاقات های خود را توسط این دستگاه مدیریت کنید یا حتی حساب بانکی خود را کنترل کنید یا وجه مورد نیاز خود را انتقال دهید و اقساط ماهیانه خود را بپردازید بنابراین تصور اینکه حتی یک لحظه از این وسیله جدا باشید تقریبا غیر ممکن شده است. همانطور که می دانید تمام این خدمات به واسطه اینترنت میسر شده و در واقع این پردازنده های دیجیتالی توانسته اند با شبکه اینترنت کنترل زندگی ما را به دست بگیرند و در واقع برنامه ریزی زندگی ما را به عهده گرفته اند.

با توجه به این رشد و گسترش هر روز خبری تازه از خدمات جدید این وسایل به گوش می رسد به طور مثال با اختراع جی پی اس یا همان دستگاه موقعیت یاب مکانی تقریبا راننده ساده تر شده و شما می توانید با کمترین زمان ممکن به مقصد برسید بعد از آن اخباری مبنی بر ساخت منازل دیجتال به گوش رسید بطوری که شما می توانستید درجه حرارت منزل خود را از دفتر کارتان تنظیم کنید تا زمانی که به منزل می رسید محیط دلچسبی برای شما باشد. یا حتی میزان نور را کنترل کنید یا اگر فراموش کرده بودید که درب یا پنجره ای را هنگام خروج ببندید این کار را با اینترنت از دفتر کارتان انجام می دادید.

اما باز هم این کافی نبود و دانشمندان سعی داشتند اختیارات بیشتری به این وسایل بدهند تا بتوانند مسئولیت های انسان را به عهده بگیرند بنابراین ربات های خدمتکار اختراع شد یا حتی جاروبرقی های خودکار و ... اما امروز خبری رسیده که آشپزخانه های دیجیتال نیز به بازار آمده است و در آخرین نمایشگاه فناآوری دیجیتال شرکت ال جی کره جنوبی از آخرین دستاورد خود پرده برداری کرد و آن را به نمایش گذاشت. 

موضوع آشپزخانه دیجیتال از آنجا شروع شد که هنگام طراحی این سازه یک سیستم یا کامپیوتر مرکزی در خانه طراحی می شد که با یک صفحه قابل حمل یا چیزی شبیه آی پد های کنونی سازگاری داشت در واقع این صفحه نمایش قابل حمل کلیه وسایل داخل آشپزخانه را کنترل می کرد بطور مثال شما می توانید کنترل اجاق گاز خود را هنگام طبخ غذا به عهده این وسیله قرار دهید و به کارهای دیگر خود برسید. 

 

 اگر شما تعداد نفرات ساکن منزل یا میزان مصرف مواد غذایی روزانه خود را برای این دستگاه مشخص می کردید این دستگاه کاملا کنترل مواد غذایی منزل شما را به عهده می گرفت و درست مثل یک صندوقدار عمل می کرد و زمانی که یکی از مواد غذایی شما در حال اتمام بود پیغامی را به تلفن همراه شما می فرستاد تا هنگام بازگشت از سرکار آن را تهیه کنید . 

     اما این وسیله یک مشکل داشت و آن مشکل باعث شد تا افراد خاصی از آن استفاده کنند . این مشکل را می توان اینگونه شرح داد که اگر فردی قصد داشت تا از این وسیله برای آشپزخانه خود استفاده کند حتما باید حداقل دانش استفاده از کامپیوتر را می داشت تا بتواند از خدمات ارزشمند آن استفاده کند. اما شرکت ال جی کره جنوبی این وسیله را دگرگون کرده کرده است و به نوعی کار با این وسیله را آسان کرده که دیگر نیازی به دانش کامپیوتر نیست.

شرکت ال جی الکترونیک سیستم مرکزی را حذف کرده و این سیستم را به طور مجزا بر روی هر وسیله ای که شما نیاز دارید قرار داده بطور مثال این سیستم را روی یخچال، ماشین ظرف شویی، ماشین لباس شویی و ماکروفر جداگانه قرار داده و هر کدام دارای کنترل کننده مستقل از دیگری هستند. و تمامی آنها سازگار با اینترنت هستند و شما می توانید آنها را حتی از یک کشور دیگر کنترل کنید .  

نکته بسیار جالب این است که شرکت ال جی به جای استفاده از دستورات پیچیده کامپیوتری از آیکون هایی استفاده کرده که تمام افراد بتوانند با دیدن آنها متوجه شوند که در حال اجرای چه دستوری هستند و سیستم را کنترل کنند بنابراین دانش کامپیوتری دیگر نیازی نیست. بطور مثال با سیستم نصب شده روی یخچال این موضوع را توضیح می دهم، شما مقداری میوه خریده اید میزان و مقدار این میوه ها را با توجه به آیکون میوه در دستگاه ثبت می کنید. 

 

  این دستگاه دارایی خود را در یخچال کنترل می کند و با توجه به میزان مصرف شما مشخص می کند که این مقدار میوه چند روز برای شما کافی خواهد بود بعد از این بطور مثال یک عدد سیب را مصرف می کنید آیکون سیب را فعال کرده و یک عدد از آن را به قسمت مصرف انتقال می دهد این دستگاه بطور اتوماتیک از میزان دارایی خود کسر کرده در حافظه خود نگهداری می کند وقتی که تعداد آن به حداقل ممکن برسد این دستگاه یک پیام اخطار به تلفن همراه شما ارسال می کند و علامتی هم روی صفحه نمایش خود شروع به چشمک زدن می کند که شما متوجه شوید باید دوباره آن را جایگزین کنید. 

 

  لازم به یادآوری نیز هست که شما می توانید با توجه به رژیم غذایی خود از این وسایل منوی غذا نیز دریافت کنید این دستگاه با در دست داشتن اطلاعات غذایی شما با کنترل دستورات لازم از طریق اینترنت به شما روزانه پیشنهاد غذا نیز می دهد و میزان کالری دریافتی شما به واسطه خوردن این غذا را نیز کنترل می کند . این موضوع برای مایکروفر هم قابل کنترل است شما دستگاه را تنظیم کرده و از خانه خارج می شود قبل از بازگشت توسط تلفن همراه خود به دستگاه دستور می دهید که کارش را شروع کند و هنگامی که به منزل می رسید غذای شما آماده میل کردن است. 

  

 

  یا حتی کنترل ماشین لباس شویی را نیز می توانید به دست داشته باشید حتی وقتی در یک کنفرانس کاری شرکت کرده اید. بنابراین در واقع این کامپیوتر ها هستند که به واسطه شبکه اینترنت کنترل زندگی ما را به عهده گرفتند نه خودمان. 

 

 

 

عجیب ترین خانه های جهان

از گذشته های بسیار دور انسان با ساختن عمارت های بسیار بزرگ سعی به خودنمایی به دیگران کرده که البته برخی برای نشان دادن میزان قدرت، ثروت یا دانش بوده است .

اما پس از انقلاب صنعتی و گسترش علوم در جهان این موضوع به نوعی دیگر از خودنمایی تبدیل شده به این معنی که مهندسان سعی در ساخت سازه هایی برای قدرتنمایی خود کرده اند و البته برخی از این سازه ها به صورت آثار هنری تبدیل شده و هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر را به خود جذب می کند و البته درآمدزایی خوبی هم به همراه خواهد داشت. در نظر دارم در این متن به تعدادی از این خانه های عجیب و غریب اشاره کنم که البته برخی از آنها واقعا زاده ذهن مهندسان و هنرمندانی بسیار بزرگ بوده و هست

موزه گوگنهایم بیلبائو، اسپانیا  

خانه گوگنهایم

 این سازه توسط فرانک گری در کنار رودخانه نروین ساخته شده . این ساختمان که به صورت موزه در آمده در سال 1997 برای بازدید عموم باز شد و مورد استقبال بسیار زیاد بازدیدکنندگان قرار گرفت. در این موزه آثار بسیار مهمی از هنرمندان اسپانیایی به نمایش گذاشته شده است اما خود این موزه به عنوان یک اثر هنری برتر برای همیشه به یادها خواهد ماند. به گفته طراح این موزه گری، عنوان کرده که قصد طراحی این ساختمان را به صورت یک کشتی و به افتخار بندر بیلبائو داشته که به عقیده خودش از تمام توان خود و امکانات موجود استفاده کرده است. این سازه از سنگ آهک وشیشه ساخته شده و پنل هایی از جنس تیتانیوم به این سازه استحکام  و زیبایی خاصی درست مثل پولک های ماهی داده است که انعکاس نور خورشید در این سازه خیره کننده و به یاد ماندنی خواهد بود

 

موزه و تئاتر دالی فیگوئراس (Figueras)، اسپانیا  

 یکی دیگر از موزه های بسیار معروف کشور اسپانیا موزه هنر سالوادر دالی می باشد . این موزه به نام و یاد او در شهر فیگوئراس که زادگاه این هنرمند بوده ساخته شده و هرساله مورد بازدید بسیار زیاد گردشگران قرار می گیرد.  سازه جدید بازسازی شده از بازمانده های ساختمان در دوران جنگ های جهانی می باشد این موزه در سال 1970 میلادی روی عموم مردم بازگشایی شد و در سال 1980 میلادی گسترش یافت.  دالی در زمان ساخت اولین سازه به مراحل ساخت این ساختمان کاملا نظارت داشت بطوری که عنوان می شود طراحی خارجی آن مثل تخم مرغ های روی دیوار ها طراحی شده توسط خود اوست

خانه  بالای درخت قارچ سینسناتی ، اوهایو   

 این سازه که یکی از عجیب ترین سازهای ساخت دست بشر  در دنیاست  که سرمنشاء نوشتن بسیاری از داستان های کودکان از شکل این ساختمان بوده است . تری براون طراحی و ساخت این خانه را برعهده .  

ساختمان غیر قابل تصور برانسون ، میسوری  

 

 ساختمان موزه برانسون یکی از موزه های شگفت انگیز و عجیب دنیاست . این بنا برای بزرگداشت زلزله ویرانگر 8 ریشتری سال 1812 در نیومادرید میسوری ساخته شده است. شکاف بین این ساختمان نمادی از بازماندگان ان زلزله می باشد بازدیدگنندگان این موزه همگی اعتقاد دارند که این اثر یک اثر خارق العاده در دنیاست و وقتی شما به آن نگاه می کنید درست مثل این به نظر می رسد که این زمین به داخل زمین در حال فرورفتن است 

ساختمان روبات بانکوک ، تایلند 

 

سومت جومسای (Sumet Jumsai) این ساختمان یعنی ساختمان روبات را در شهر بانکوک تایلند طراحی کرده . این ساختمان در منطقه تجاری ساتورن Sathorn در سال 1986 ساخته شده است. طبق گفته طراح این ساختمان  او این ساختمان را طراحی کرده و ساخته است تا به دنیا نشان دهد که علوم الکترونیک ومدرن در این کشور چقدر مهم بوده و در زندگی شهری از آن ها استفاده می شود و پیشرفت این تکنولوژی جدید را در تایلند به دیگر کشورها نشان دهند و به عنوان نمادی از تکنولوژی در تایلند تبدیل شده است

سبد خرید نیوآرک، اوهایو 

 

 هنوزی بسیاری از مردم دنیا برای خرید روزانه خود از یک سبد حصیری دستباف استفاده می کنند و این دقیقا همان ایده اولیه طراح این ساختمان  بوده است که البته نماد اصلی شرکت لونگابرگر تولید کننده سبد می باشد. طراح این ساختمان سعی کرده تا سنت خرید و پیک نیک رفتن را در روزهای تعطیل کشور به نمایش بگذارد و در واقع به نوعی تبلیغ برای محصولات شرکت نیز دست زده است.  

خانه کج سوپوت، لهستان  

 

 شرکت معماری زوتینسکی زالسکی ( Szotynscy Zaleski) این بنا را با تاثیر گرفتن از معماری اسپانیایی  طراحی کرده است و به گفته طراح این ساختمان اوسعی کرده تا ساختمان را به صورت یک اژدها طراحی کند البته این حاصل رنگ های به کار رفته در این ساختمان می باشد این ساختمان در حال حاضر به عنوان یک مرکز خرید همراه با کافه ها و رستوران های معتبر در شهر می باشد.- 

رقص خان- پراگ ، جمهوری چک 

  

معماری منحصر به فرد در پراگ هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جلب می کند و سالهاست که زبانزد همه گردشگران بوده  به طوری که برخی از آثار ساخته شده در این شهر لقب جواهر معاصر را به خود گرفته اند. این خانه منحصر به فرد توسط شرکت Nederlanden که یک شرکت بیمه می باشد بیمه شده . طراحی این ساختمان بسیار زیبا را ولادو میلونیک Vlado Milunic و فرانک گری برعهده داشته اند. ساخت این بنای بسیار زیبا از سال 1992 شروع شده و در سال 1996 میلادی توسط رئیس جمهوری وقت این کشور افتتاح شده  داخل این عمارت چندین رستوران معروف قرار دارند و البته در آخرین طبقه این ساختمان یک بار بسیار معروف قرار گرفته که نمایی بسیار منحصر به فرد از شهر را به میهمانان این بار ارایه می دهد هنگام نوشیدن یک نوشیدنی .

شهر پونا رویای دانشجویان ایرانی

 

 

(تصویر از خیابان محوطه داخل دانشگاه پونا)

هرساله تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان ایران به امید راه یابی به فرصت های تحصیلی و همچنین خروج از کشور به دلیل شرایط موجود راهی دیار غربت می شوند و خانه و فامیل و ریشه های خود را یا برای همیشه و یا برای مدتی ترک می کنند که ای کاش شرایط غیر از این بود و مسئولان این پتانسیل عظیم رو در داخل کشور حفظ می کردند و مانع از خروج آنها می شدند بطور مثال کشور افغانستان با وجود تمامی مشکلاتی داخلی وخارجی که دارد اما در این باره یعنی مهاجرت دانشجویان به خارج از کشورش برنامه های بلند مدت و بسیار دقیقی طرح کرده اولا که تمامی دانشجویان افغانی که در هندوستان تحصیل می کنند بورسیه کشور هستند و قبل از اینکه برای تحصیل به هندوستان یا هر کشور دیگری اعزام شوند باید در امتحاناتی شرکت کنند بنابراین دولت کنترل کامل بر روی آنها دارد اما متاسفانه ایران برای دانشجویانی که از کشور خارج می شوند هیچ نظارتی ندارد و همین مشکل ساز شده است بخصوص در هندوستان.

 

البته من هرگز مخالف تحصیل و پیشرفت نیستم چون خودم هم یک سال یعنی از سال 2007 میلادی تا 2008 میلادی میان همین گروه زندگی کردم و تجربه های بسیار خوبی نیز کسب کردم و البته به نوعی شغلی که الان هم مشغول به کار هستم مدیون همون یکسال و درس خوندنم هستم اما کلا افرادی که برای تحصیل به خارج از ایران می روند به دو بخش تقسیم می شوند 1. با انگیزه 2. بدون انگیزه  (روز اول ورودم به هندوستان ) 

گروه اول معمولا با رده سنی بیش از 27 سال و برای طی مدارج فوق لیسانس به بالا هستند که با کوله باری از تجربه از ایران خارج می شوند و قادر به کنترل شرایط زندگی خود هستند و عموما موفق و سربلند در هرگوشه از این دنیای خاکی مشغول به گذران زندگی خواهند بود و نام ایران را همیشه در مراکز علمی و فرهنگی جهان زنده نگهداشته اند که باید واقعا به این گروه خسته نباشید گفت چون با سخت ترین شرایط و دوری از وطن توانسته اند نام ایران رو زنده نگهدارند و شاید هم تعدادی از همین گروه دوباره به میهن برگردند و به وطن خودشون خدمت کنند که البته تا آنجایی که من دیدم افرادی که بازگشت را انتخاب کرده اند بیشتر از 15 درصد کل نیستند که از همین تعداد هم بیشتر افرادی هستند که بورس های دولتی دارند و مجبور به بازگشتند هستند و مابقی به دلایل خانوادگی بازگشته اند.

اما گروه دوم نوجوانانی که صرفا به امید رفتن از ایران و داشتن اندک آزادی از کشور خارج می شوند و البته بهترین گزینه و بهترین راه گزینه درس خواندن است که والدین هم کمی دلخوش باشند.  تعداد زیادی از این نوجوانان به هندوستان و شهر پونا می آیند ولی متاسفانه بدون اندک بازدهی در نهایت دوباره ی مجبور به بازگشت می شوند و یا اینکه ... من به امید این که هرکسی که قصد رفتن رادارد بتواند با گوشه ای از زندگی و شرایط موجود آشنا شود این مطلب را نوشتم و امیدوارم قبل از تصمیم گیری و اقدام به هر حرکتی آنها به نوعی با این مطلب ارتباط برقرار کنند و از شرایط زندگی در خارج از ایران بخصوص در هندوستان و بخصوص شهر پونا که گزینه نخست دانشجویان ایرانی هست اطلاع پیدا کنند.

نحوه رفتن به هندوستان برای تحصیل به این گونه هست که ابتدا افرادی که قصد خروج از کشور را برای درس خواند دارند شروع به تحقیق می کنند و بنا به امکانات مالی و شرایط خودشون منطقه ای را برای درس خوندن انتخاب می کنند ولی هیچ کجا آسانتر از کشور هندوستان و آن هم شهر پونا نیست که اغلب همین شهر که به گفته شرکت های اعزام دانشجو آکسفورد شرق نام گرفته نیست از طرفی نباید نقش تبلیغات رو نادیده گرفت که اکثرا منحصر به دو کشور مالزی و هندوستان می باشند. قبلا از هر سخنی به همه دوستان توصیه می کنم که با دقت این مطلب را بخوانید و بعد کمی فکر کنید و اقدام کنید. لازم به یادآوری هست که هرگز نیاز به پرداخت هزینه سنگین به این گونه شرکت ها نیست شما اگر فرصتی داشته باشد و فقط یکبار به همین شهر سفر کنید به قول معروف هم فال هست و هم تماشا ، بعد از سفر به این شهر متوجه خواهید شد خودتان می توانید همه کارهارا انجام خواهید داد بدون از دست دادن مبلغ زیادی پول و البته با دید باز انتخاب خواهید کرد نه با تعریف و متجیدهای موسسات اعزام دانشجو و یا گفته های من. سفارت هندوستان به راحتی و بسرعت به شما ویزای توریستی می دهد و هیچ نیازی به واسطه بازی یا غیره نیست. معمولا فصل ثبت نام دانشگاهها از اواخر اسفند ماه آغاز می شود و تا اواسط خرداد ادامه دارد و شروع سال تحصیلی هم از اول تیر می باشد باید توجه داشته باشید که از اوایل اسفند ماه تا اوایل تیر فصل بسیار گرم در شهر پونا می باشد و بعد از آن فصل باران که در این فصل باران های بسیار سنگینی می بارد و تقریبا در مهرماه تا اوایل اسفند به اصطلاح فصل سرماست ولی این سرما برای ما حکم بهار را خواهد داشت. این موضوع یعنی زمان ثبت نام برای دوره های زبان کوتاه مدت متفاوت خواهد بود و تقریبا هر سه ماه یکبار تکرار می شود.

شهر پونا در جنوب غربی کشور هندوستان قرار دارد و تقریبا 1.5 ساعت با شهر بزرگ بمبئی فاصله دارد.  اگر هنگام سوار شدن به هواپیما کنار پنجره باشید بعد از گذشت تقریبا سه ساعت و نیم با صحنه ای روبرو خواهید شد که هرگز در طول عمر خود ندیده اید. درست زمانی که هواپیما اعلام می کند که در حال فرود در فرودگاه بین المللی بمبئی هستیم شما مساحت بسیار بزرگی از حلبی آبادی را کنار فرودگاه ساخته شده را خواهید دید و شلوغی این شهر را کاملا حس خواهید کرد البته گذشته از کثیفی شهرها که این یکی از خاصیت های شهرهای هندوستان می باشد . (تصاویری از فرودگاه بین المللی بمبئی)

 

  

 

 

 به هر حال حتما با تعداد زیادی از دانشجویان مقیم هم در طی پرواز آشنا شدید و اطلاعات خوبی از آنها به دست آورده اید ولی وقتی از هواپیما خارج شدید و وارد سالن شدید فرودگاه خیلی زیبایی نمی بینید اما یک نکته کاملا جلب توجه می کند و آن بوی هندوستان هست که چیزی شبیه بوی تند ادویه جات می باشد این بو هرگز از ذهن شما خارج نخواهد شد. (تصاویری ترافیک و شلوغی شهر بمبئی)

  

 

 

 

 

 

 

 

برای رسیدن به شهر پونا 2 راه موجود هست یکی استفاده از قطار و دیگری از تاکسی که معمولان دانشجویان مقیم از تاکسی های گروهی معروف به کول کپ استفاده می کنند به این ترتیب که افرادی که معمولا ایرانی های مقیم آنجا هستند ون هایی را اجاره کرده اند و دانشجویان ایرانی یا هر کسی را از پونا به بمبئی یا برعکس منتقل می کنند تا سال 2008 میلادی برای هر نفر 650 روپیه باید می پرداختیم تا از پونا به فرودگاه بمبئی یا از فرودگاه به پونا برویم (لازم به یادآوری هست که برای استفاده از این تاکسی ها باید از قبل جا رزرو کرده باشید که البته برای اینکار زیاد هم سخت نیست) ولی در مورد قیمت قطار یا وسایل دیگر من اطلاعی ندارم.

این سرویس ها با توجه به نوع ماشین و مهارت راننده معمولان بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت در راه خواهند بود که البته ابتدا شلوغی شهر خیلی ناراحت کننده هست و اکثر این زمان هم در ترافیک شهر بمبئی سپری خواهد شد. ولی وقتی وارد جاده می شود میمون ها و فضای سبز جاده بسیار جالب خواهد بود بعد از گذشت تقریبا 40 دقیقه این وسایل نزدیک مک دونالد در بین راه برای خوردن ناهار نگه می دارند و شما می توانید برای خوردن اولین وعده غذایی خود در هندوستان اقدام کنید که البته این رستوران های زنجیره ای فقط از گوشت مرغ استفاده می کنند . توصیه من به شما این هست که هرگز از همبرگر ماهی سفارش ندهید . برای یک وعده همبرگر مرغ به همراه سیب زمینی و نوشیدنی تقریبا 100 روپیه باید بپردازید که هر روپیه به زمان من 22.5 تومان بود. 

 برای اقامت در شهر پونا اگر برای اولین بار سفر کرده باشید باید یا هتل را انتخاب کنید یا مجتمع انجمن اسلامی (نام این مجتمع انجمن اسلامی گذاشته شده چون توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می شود و وابسته به سفارت این هست) خیلی از تازه واردها این گزینه را دوست ندارند چون در داخل این اقامت گاه شما باید شئونات اسلامی را رعایت کنید و قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران در این ساختمان برقرار می باشد. اما به هرحال جای تمیز و مطمئنی هم هست برای اقامت موقت و مهم ترین گزینه این هست که اگر در این اقامت گاه چند روزی رو سپری کنید با کل شهر پونا آشنا خواهید شد و تقریبا تمامی کارهایی را که باید انجام دهید رو می فهمید.

اگر به عنوان دانشجو وارد شهر پونا می شوید حتما به یاد داشته باشید که فقط 14 روز فرصت دارید تا خودتون رو به اداره پلیس پونا که نزدیک خیابان ام جی رود (مخفف مهاتما گاندی رود) معرفی کنید و فرم A و B رو پرکنید تا بعد از آن به شما برگه اقامت داده شود شما اگر در هتل اقامت داشته باشید یا آدرس سکونت ثابتی نداشته باشید مجبور هستید بعد از اجاره مسکن دوباره این مرحله را انجام دهید که زیاد کار راحتی نیست بنابراین بهترین کار این هست که قبل از پایان این مدت منزلی رو اجاره کرده باشید و در هنگام پرکردن این فرم ها اجاره نامه خودتون رو که به تایید دادگاه رسانده اید رو ارائه دهید. (مراحل ثبت اجاره نامه در دادگاه که حتما باید این کار و انجام دهید این هست که ابتدا باید قرارداد اجاره خودتون رو تایپ کنید (٢٠ روپیه هزینه تایپ) بعد شما باید به دادگاه شهر پونا نزدیک فرگوسن رُود بروید و آن قرارداد رو به تایید دادگاه برسونید و آن را  مُهر کنید هزینه این کار هم بستگی به اون وکیلی داره که این کار رو برای شما انجام می دهد داره که بین 10 تا 40 روپیه هست که کمی هم به مبلغ اجاره و ودیعه بستگی دارد این قرارداد در دو نسخه تهیه خواهد شد که یکی پیش شما و دیگری پیش صاحب خانه خواهد بود یادتان باشد که حتما این کار را برای راحتی خودتان انجام دهید و هنگام تایپ شدن آن حتما موارد زیر را کنترل کنید 1. مبلغ اجاره بها، 2. مبلغ ودیعه، 3. مدت اجاره 4. اسم و مشخصات خودتون و اگر همخونه هم دارید مشخصات آنها.) (نمایی از یکی از معابد هندو در خیابان آیتی پارک) 

 

  ولی اصلا عجله نکنید چون با این عجله ممکن هست گزینه مناسبی رو انتخاب نکنید و به هیچ عنوان به گفته افراد واسطه اهمیت ندهید و کاری را که به صلاح شماست انجام دهید.

از سوی دیگر ، متاسفانه در مورد دانشجویان ایرانی نیاز به تمدید مجدد این برگه هست بنابراین حتما به تاریخ پایان اجازه اقامت خودتون دقت کنید تا جریمه نشوید.  در مواردی اعتبار این برگه اقامت تقریبا همان دوره زمان تحصیل شماست ولی در بیشتر موارد بعد از سه یا شش ماه نیاز به تمدیددارد که این خود پروسه ای بسیار ناراحت کننده و سختی نیز دربر دارد. و تازه در همین اداره هست که شرایط بسیار ناگوار دانشجویان ایرانی که سالهاست مقادیر هنگفتی از سرمایه را دودستی تقدیم هندوستان می کنند خواهید شد. (بی تفاوتی، گاهی اوقات بی احترامی ، معطلی و ....) چند نکته درد آور در اداره پلیس پوناست که به نظر من سفارت جمهوری اسلامی ایران باید با روابط خود به این شرایط رسیدگی کند اما متاسفانه کوچکترین توجهی به شرایط موجود دانشجویان ایران البته غیر از افراد بورسیه دولتی نمی شود و تقریبا آنها به حال خود رها شده اند و...

 شما در این اداره با تعداد زیادی از دانشجویان ملیت های دیگر مثل کره ای، ژاپنی، یمنی، عربستانی ، نیجریه ، مصر و تعدادی هم آمریکایی آشنا می شود که به راحتی کارشنان انجام می شود و ویزای آنها با توجه به روابط کشورشان نیاز به تمدید ندارد اما دریغ از ایران که حتی قسمت درخواست آنها نیز جدا شده است!!!!

ولی قبل از این که به اداره پلیس مراجعه کنید  حتما باید به پزشک مراجعه کنید و چند واکسن بسیار ضروری و لازم رو تزریق کنید . البته مطبی معروف که متعلق به پزشکی به نام خانم دکتر وطنخواه که ایشان مهاجر ایرانی هستند قرار دارد که درست نزدیک اداره پلیس و منطقه ای معروف به کمپ می باشد (منطقه کمپ ، منطقه ای است که مسلمانان ساکن پونا در آن اقامت دارند و البته یک مسجد بسیار معروف در بین دانشجویان ایرانی به نام مسجد امام باره نیز در این منطقه قرار دارد که روزهای اعیاد و  مراسم مذهبی محل تجمع دانشجویان ایرانی نیز هست) ولی بیماری سخت دیگری که باید در شهر پونا بسیار نگران آن بود و هرگز هیچ تب و لرزی را بی اهمیت نگیرید و آن بیماری در اثر نیش پشه ای بنام دینگو به وجود می آید و شاید باعث مرگ نیز بشود این بیماری اینقدر شایع هست که یک بیمارستان تخصصی در پونا برای این بیماری در نظر گرفته شده است. اما اگر خدایی ناکرده بیماری پیش اومد حتما خودتون رو به جهانگیر هازپیتال (بیمارستان جهانگیر) برسونید تا به مشکل نخورید و از خدمات به روز این بیمارستان بهرمند شوید البته لازم به یادآوری هست که شما در دوران تحصیل بیمه هستید و می توانید از مراکز درمانی دانشگاه محل تحصیل خود هم استفاده کنید که البته زیاد مجهز نیستند. اما  نکته بسیار مهم رعایت بهداشت فردی شماست هنگام اقامت شما در هند می باشد.

به هرحال باید تحمل کرد، بعد از استقرار در شهر پونا حالا یا هتل (از شبی 1000 روپیه تا 4000 روپیه) یا انجمن اسلامی یا حتی منزل یکی از دوستان که این بهترین گزینه می باشد، باید به فکر تهیه و تدارک وسایل زندگی و خونه باشید. روش اجاره مسکن معمولان به این صورت بوده که افرادی که به دلال (agent) معروف هستند و همه نیز ایرانی هستند (لازم به یادآوری می باشد که این افراد از دانشجویان قدیمی ایرانی هستند که برای گذران زندگی و تامین هزینه های خود به این کار رو آورده اند) به سمت شما خواهند آمد چون تازه واردها کاملا مشخص هستند و همه آنها نیز از روزهای ورود تازه واردها  با خبر هستند به اصطلاح خودشان فصل کار مشخص است.

من با وجود یکی از دوستان هندی پدرم به نام آقای بالا (Bala) از این افراد یعنی از واسطه های ایرانی کمک نگرفتم آقای بالا به همراه خانواده خودش به من خیلی کمک کرد حتی مدتی هم موتورسیکلت خودش رو به من قرض داد تا از اون استفاده کنم . اما به شما هم توصیه می کنم که مراقب کارهایتان باشید که بعدا پشیمان خواهید شد. این افراد معمولا اجاره بهای منزل را برای گرفتن پورسانت بیشتر بالاتر می برند. (نمایی از خیابان آند رود نزدیک منزل من) 

 

 تا زمانی که من در هندوستان بودم شرایط اجاره منزل به این صورت بود که شما مجبور به پرداخت مبلغی به عنوان ودیعه بودید و یک ماه اجاره هم باید هنگام عقد قرارداد به صاحب منزل می دادید و به عنوان پورسانت یا هزینه دلالی هم یک ماه اجاره به فردی که خانه را برای شما پیدا کرده بود که خوب این خودش مبلغ زیادی هم بود. من منزل خودم رو که در منطقه چیکل وادی  و نزدیک ایستگاه راه آهن بدون واسطه اجاره کرده بودم و ماهیانه 7500 روپیه به عنوان اجاره بها و مبلغ 15000 روپیه هم ودیعه داده بودم .  منزل من در طبقه چهارم یک آپارتمان بود که شرایط بدهی هم نداشت و خوب بود. البته ناگفته نماند که بعضی از صاحب خانه ها که منزلشان در مجتمع واقع شده به دانشجویان ایرانی خانه اجاره نمی دهند. (تصاویری از منزل من در شهر پونا) 

 

  

 

 

 (تصاویری ازمحله چیکل وادی و نزدیک ایستگاه قطار ) 

 

   

  

 

 

 

 

 

 

 

 بودند افرادی که از سادگی و عدم اطلاع تازه واردان استفاده می کردند و خانه هایی بسیار بد و یا حتی نا مطمئن را به عزیزان معرفی می کردند و تازه مشکلات شروع می شد هم پول از دست شما رفته بود و هم همان دلال رو دیگر نمی دید . به هر حال باید کاملا دقت کرد مناطقی که معمولا دانشجویان برای زندگی انتخاب می کردند بستگی به شرایط مالی آنها داشت اما ایرانی ها در مناطق ان.آی.بی. ام رُود، بائودان، پانچوآتی، پاشان رُود، سنگ وِی، نیو سنگ وِی یا آند رُود ساکن بودند یا هستند البته بعضی ها هم در منطقه بسیار گران قیمت کوریگان پارک ساکن می شوند.

مهم ترین نکته برای انتخاب شما باید فاصله منزل تا دانشگاه یا محل تحصیل شما باشد چون این فاصله در فصل گرما یا بارش باران بسیار خسته کننده خواهد بود و البته هزینه کرایه و سوخت هم باید برای شما مهم باشد و در درجه بعدی امنیت و مبلغ اجاره متناسب با امکانات آن باشد. اگر هم خواستید برای به اشتراک گذاشتن هزینه های زندگی همخونه بگیرید باید دقت کنید تا فردی را شبیه خودتون پیدا کنید و زیاد هم عجله نکنید چون در کلاس یا دانشگاه خودتون می تونید فرد مناسبی را پیدا کنید. یک نکته مهم دیگر در مورد اجاره منزل به یاد داشته باشید که بعضی از مناطق در پونا در بعضی ساعات روز قطعی آب دارند حتما در باره این مشکل از همسایه ها پرسو جو کنید.

دانشجویان ایرانی معمولا در دانشگاه پونا، باهارات یونیورسیتی، پونا کالج، سیکی مالنیپال یونیورسیتی، اسپایسر کالج، بی ام سی سی کالج  ، فرگوسن کالج و سیم بایوسیس مشغول به تحصیل هستند که البته معروف ترین آنها دانشگاه پونا و سیم بایوسیس می باشد. بعضی از این دانشگاه ها امکان صدور معرفی نامه جهت دریافت برگه اقامت از اداره پلیس را ندارند و شما حتما باید یک دوره مکمل هم ثبت نام کنید تا بتوانید اجازه اقامت در هند را داشته باشید درواقع پذیرش تحصیلی آنها معتبر نیست برای اداره پلیس یکی از این دانشگاه هها سیکی مانیپال می باشد که شما حتما باید یک دوره مکمل هم در این دانشگاه ثبت نام کنید تا بتوانید اجازه نامه اقامت تحصیلی از پلیس دریافت کنید . (تصاویری از ساختمان مرکزی دانشگاه سیم بایوسیس روز جشن استقلال هندوستان) 

   

 

 

 من خودم برای گذراندن دوره یک ساله زبان به هندوستان رفتم و در دانشگاه خصوصی سیم بایوسیس مشغول به گذراندن دوره زبان بودم ولی یک توصیه دوستانه به همه جوانان دارم اگر برای درس خواندن زیر مقطع دکترا به هندوستان آمده اید لطفا وقت خودتون رو رایگان از دست ندهید چون پس از هزینه کردن مبالغی بسیار زیاد تازه متوجه می شود که ای کاش این کار را نکرده بودید. (مهمترین وسیله نقلیه عمومی در هند به اسم ریکشا یا همان تاکسی خودمانی)

 

  من با توجه به یک سال اقامت خودم در پونا بدون در نظر گرفتن مبلغ دوره زبان که تقریبا 900 دلار تقریبا ماهیانه 200 هزار تومان هزینه داشتم (بنزین برای موتور، اجاره خانه، هزینه خورد و خوراک و تفریح). کلاس های کالج من بسیار مفید بودند این کلاس ها به دو بخش شش ماهه تقسیم شده بودند در شش ماه اول فقط تدریس زبان انگلیسی بود و در شش ماه دوم یک زبان دوم مثل فرانسه، آلمانی، اسپانیایی و یا کره ای آموزش داده می شد و در کنار آن هم گردش های علمی ( فرگوسن کالج و دانشگاه سیم بایوسیس )

 

  

 

 

 

  

 توصیه دیگر من مخصوص والدین گرامی هست که هرگز راضی به فرستادن فرزندشان قبل از سنین ٣٠ سال به این کشور نشوند چون شرایط سخت و بدی در انتظار آنها خواهد بود یا اگر قرار براین شد حتما یکی از والدین با آنها برای زندگی در هندوستان حضور داشته باشد. من خودم خیلی ها رو دیدم که متاسفانه به بیراهه رفتن ویا حتی در اواسط کار از هندوستان اخراج شدند و یا حتی در همان هفته های اول خودشان به ایران برگشتند که البته من دو نفر رو وادار کردم که برگردند و از این کارم بسیار خوشحال هستم. بخصوص دختران عزیز ایرانی که همگی  هم وطن من هستند بیشترین آسیب را خواهند خورد. (تصاویری از منطقه کمپ نزدیک اداره پلیس و خیابان ام جی رود) 

 

  

 

 

  

 بعد از این کارها نوبت به خرید وسایل منزل هست شما می توانید از وسایل دانشجویانی که دوره تحصیل آنها تمام شده استفاده کنید که اغلب در چند نقطه شما می توانید آگهی های مربوط به فروش وسایل یا حتی اجاره منزل را ببینید این مناطق عبارتند از 1. مطب خانم دکتر وطن خواه 2. محل تشکیل کلاس های مربوط به دوره زبان در دانشگاه پونا 3. محل تشکیل کلاس زبان در دانشگاه سیم بایوسیس بعد از این مناطق شما به بازار باید مراجعه کنید که این بازارها نیز عبارتند از 1. شیواجی مارکت در منطقه کمپ (این منطقه برای خریدهای روزانه شما بسیار مناسب هست تمامی لوازم یا اجناس مورد نیاز روهم پیدا می کنید اما در هنگام خرید گوشت بسیار دقت کنید چون محیط خیلی آلوده می باشد) 2. کِرکی بازار (نزدیک ایستگاه راه آهن چیکل وادی) 3. منطقه اِن آی بی ام رُود، 4. ام جی رُود لازم به یادآوری می باشد که اکثر فروشگاه های معتبر در هندوستان خودشان وسایل شما را به آدرس شما می فرستند بدون دریافت هزینه . (تصویری مجتمع سینمایی گلدن ادلبس در منطقه گریگان پارک و کافی شاپ کافی،کافی دی که در هر منطقه از پونا شعب دارد و محل استراحت بعداز ظهر دانشجویان می باشد)

 

 

  مراکز خرید روزانه یا البسه هم کاملا مشخص در شهر پونا کاملا مشخص هستند 1. فروشگاه های زنجیره ای پیرآمید (البسه)، 2. مُور (اجناس سوپری) 3. پونا سِنتر (البسه) البته شما می توانید در این فروشگاه های زنجیره ای کارت عضویت دریافت کنید واز جوایز دوره ای آنها بهرمند شوید. (تصاویری از فروشگاه های زنجیره ای در شهر پونا) 

  

   

  

 

 

 

  

 

 (تصویر مجتمع سینمایی، تفریحی و ورزشی ای اسکوئر) این مجتمع شامل هتل، بار، دیسکو، 4 سالن رستوران، مرکز خرید، مجتمع ورزشی  و رستوران های زنجیره ای می باشد.

 

  شما پس از اقامت در پونا به اسم خیابان ام جی رود را زیاد می شنوید و خودتان هم حتما باید به آنجا بروید برای تبدیل دلار به روپیه البته هستند افرادی که برای شما ترانسفر پول انجام می دهند یعنی والدین یا خانواده شما در ایران به حساب آنها ریال واریز میکنند و آنها دو روز بعد درهندوستان به شما با دریافت کارمزد روپیه می دهند. اگر هم برای غذا خوردن خواستید به رستوران بروید یک بار سری به رستوران جورج در ام جی رود بزنید شاید متطمئن ترین مکان همانجا باشد. البته تعداد زیادی رستوران ایرانی هستند که توسط دانشجویان ایرانی اداره می شوند می توانید به آنها نز سری بزنید. (نمایی از خیابان ABC رود و منطقه لاکش می رود) 

  

 

 

 

  

  

   

(تصویری از منطقه مدل کلونی نزدیک کالج زبان دانشگاه سیم بایوسیس) 

 

 بعد از انجام این امور شما باید به فکر خرید یک موتور باشید که البته به نظر من در هنگام خرید موتور بسیار دقت کنید که در آینده مشکل ایجاد نشود اگر تصمیم به خیرد موتور گرفتید من یک نفر رو که امیدوارم هنوز هم در همان آدرس باشد به شما معرفی می کنم که انسان بسیار سالم و درستکاری هست (آقای سُوندَر) اگر شما به منطقه آند رُود بروید  قبل از رسیدن به اسپایسر کالج یک سه راهی هست که برای رفتن به منطقه سَنگ وی و نیو سَنگ وی باید از آنجا بروید روبروی همین سه راهی تعدادی دکه وجود دارد (روزنامه باطله فروشی، رستوران، گوشت فروشی و موتورسیکلت سازی) همان موتورسیکلت سازی مغازه آقای سوندر هست می توانید به اطمینان خاطر از ایشان برای خرید موتورسیکلت سئوال کنید و اقدام به خرید کنید لازم به یادآوری هست که ایشان بسیار در کار خود استاد می باشد و برای تعمیر موتورسیکلت خود حتما به او اعتماد کنید. (تصویری از موتور من در هندوستان) 

 

 شما برای سوار شدن و استفاده از موتور باید حتما گواهی نامه بگیرید که این نیز خود پروسه طولانی دارد . ولی بدون گواهی نامه پلیس اجازه سوار شدن به موتور رو نمی دهد و جریمه خواهید شد البته بسیار هم دقت کنید هنگام رانندگی چون حادثه های رانندگی بسیار زیاد هست و سالانه تعدادی از عزیزان و هموطنان ایرانی به دلیل رعایت نکردن قوانین راننده (لازم به یادآوری است سیستم رانندگی در هندوستان درست مثل انگلستان می باشد یعنی فرمان اتومبیل سمت راست قرار گرفته و بنابراین خیابان ها معکوس می باشند) باعث مجروح شدن آنها می شود . پس از انجام این کارها حالا تقریبا نزدیک به شروع شدن کلاس های درس می باشد کلاس های جدید معمولان از اواسط تیرماه آغاز به کار می کنند و در ماههای اولیه شروع سال تحصیلی دو رویداد بزرگ رو تجربه خواهید کرد یکی جشن ورود دانشجویان جدید به دانشگاه این جشن برای آشنایی دانشجویان با یکدیگر و تقدیر از دانشجویان برتر سال های گذشته می باشد و دیگری جشنواره غذا خواهد بود که از هر قومی و ملیتی در این جشن شرکت می کند . (تصاویری از دو مراسم فوق در دانشگاه سیم بایوسیس که البته در این مراسم معمولا کل کادر آموزشی هم حضور دارند و در این مراسم یک نفر به نمایندگی از هرکشور به سخنرانی می‌پردازد این سخن رانی در نمرات پایان ترم بسیار موثر بوده و تاثیر مثبتی در آینده تحصیلی فرددارد)  

 

 

  

 

  

 

 

 

 

 

 

  

 

 

  

 

 

 

 

  

 

 


  (تصاویری از جشنواره غذا در دانشگاه من)

 

 

 

  

 (تصاویری از بازدید کلاس ما از کارخانه ال جی هندوستان ) 

 

 

 این بود داستان یک سال زندگی من در هندوستان برای دوره زبان انگلیسی تمام شرایط رو صادقانه برای شما نوشتم به هرحال امیدوارم پس از خوندن این متن تصمیم درستی برای آینده خودتون بگیرید و آرزوی موفقیت برای شما دارم.

 

 پایان