کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

حمام فین بیشتر مالایی ها را جذب کرده تا تپه باستانی سیلک

چند مدتی هست که مبحث رونق اقتصاد گردشگری در ایران بسیار داغ شده و در گوشه و کنار اخبار هر روز شاهد اظهار نظر یا طرحی جدید در این زمینه هستیم . ایران که به گفته مسئولان دولتی قصد دارد در سال 91 حدود 7.5 میلیون گردشگر را داخل ایران پذیرایی کند به دنبال راهکارهایی برای رسیدن به این تعداد گردشگر بوده وهست ، یکی از این راهکارها حضور در نمایشگاههای بین المللی گردشگری که گوشه و کنار این کره خاکی برگزار می شود . بسیاری از این نمایشگاهها از شهرت جهانی برخوردار هستند و بسیاری هم محلی برگزار می شوند اما یکی از آنها نمایشگاه گردشگری مالزی بود که چندی پیش اختتامیه آن برگزار شد.  ایران نیز که به عنوان یکی از شرکت کنندگان فعال این نمایشگاه بود توانست نظر بسیاری از دست اندرکاران ، فعالان صنعت گردشگری و البته ماجراجویان مالایی را به خود جلب کند  و البته از آنجا که ایران هم  همانند دیگر کشورها به درآمد حاصل از رونق و توسعه صنعت گردشگری توجه کرده گفتگویی صمیمانه با بهزاد خاکپور ، رایزن محترم اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور که مسئول هماهنگی حضور کشورمان در این نمایشگاه بود را ترتیب دادیم . بدون تردید این مصاحبه برای دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران که قصد حضور در دیگر نمایشگاههای مشابه سراسر دهکده جهانی را دارند بسیار جذاب و خواندنی خواهد بود.

2.      نقش رایزنان اقتصادی ایران در توسعه صنعت گردشگری کشورمان چیست ؟
سفارت خانه ها بویژه در شرایط دشوار کنونی نقش مضاعفی در حفظ و توسعه مناسبات تجاری کشورمان با سایر کشورهای جهان دارند. به طور کلی این تلاش ها معمولا بدلیل ماهیت خویش به اغلب قابل اعلام و شرح و بسط نیستند با این حال موثر و مهم می باشند. در صورتی که سارمان میراث فرهنگی در همکاری با وزرات امور خارجه بتواند ظرفیت های گردشگری کشور همراه نقاط قوت و ضعف به اطلاع رایزنان اقتصادی ایران در سفارت خانه های کشورمان برساند و همچنین بر اساس مدل از قبل پیش بینی شده، برنامه ی مشخصی را با تخصیص بودجه مناسب به اجرا در آورد، شاهد توفیقات بسیار خوبی در استفاده از ظرفیت های بسیار خوب سفارت های ایران در سراسر جهان در خصوص جلب گردشگران خارجی خواهیم بود.

3.      آیا رایزنان فرهنگی نیز در این زمینه امکان همراهی دارند یا خیر؟شاید به طور مستقیم خیر. اما هر تلاش هوشمندانه ای در جهت ارتقای وجهه ایران در خارج از کشور، می تواند به طور غیر مستقیم به توسعه تجارت و مناسبات میان ملتها کمک نماید. 

4.      به عقیده شما گردشگری ایران تا موفقیت جذب حدود هفت و نیم میلیون گردشگر سالانه چقدر فاصله دارد؟از مبانی و استدلالاتی که منجر به ارائه این رقم شده بی اطلاع هستم. اما به عنوان کسی که اطلاع اندک و تجربه محدودی در این حوزه دارم، رسیدن به این اعداد را دور از اتنظار می دانم. ورود این تعداد گردشگر به معنی آن است که روزانه باید 20 هزار گردشگر را بتوانیم اسکان دهیم و این رقم بدون در نظر گرفتن ده ها میلیون گردشگر داخلی است. تا جایی که می دانم هرگاه چند اجلاس بین المللی و یا یک اجلاس بزرگ در تهران برگزار می شود، با مشکل اقامت هیأت های رسمی روبرو هستیم. فراموش نمی کنم که چند سال پیش، برای یک هیأت رسمی ترکیه، قادر به پیدا کردن اتاق در هتل و یا حتی مسافرخانه ها در تهران نشدیم و به ناچار هیأت مزبور شب را در منزل دیپلمات ترک به سر برد. آیا ظرف سه سال گذشته تحولی در زیر ساختارهای کشور پدید آمده است؟ شخصا معتقدم چنانچه نتیجه تمام تلاش های ما منجر به اعزام سه تا پنج هزار گردشگر مالزیایی در یک دوره شش ماهه آبان 91 تا اردیبهشت 92 (که فصل گردشگری مالزی است)  بشود،گام بسیار بزرگی برداشته ایم. این عدد برای دوره قبلی کمتر از چند صد گردشگر بوده است.  

5.      آیا سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور محل خدمت شما سیستمی مبنی بر ثبت خاطرات گردشگرانی که از ایران بازدید کرده اند دارد یا خیر؟خیر، با این حال متعاقب اعزام یک هیأت متشکل از مدیران ارشد 21 شرکت تور و نراول مالزی به ایران، به سرپرستی رئیس اتحادیه تور و تروال مالزی و معاونان ایشان (خرداد ماه 1390) پرسشنامه های نسبتا  دقیق و جامعی تهیه و اطلاعات بسیار مهمی از نتایج سفر و نقاط قوت و ضعف  گردشگری در ایران از منظر خبرگان گردشگری مالزی تهیه گردید که راهنمای خوبی برای برنامه ریزی های ما بوده و خواهد بود.

6.      به نظر شما حذف روادید بین دو کشور چه تاثیری برای توسعه گردشگری آنها دارد؟
مالزی عملا با تغییر قوانین خویش ورود گردشگران ایرانی را به خاک خویش سهل و راحت نموده است. شاید معطلی ورود به مالزی در فرودگاه های این کشور عمدتا از ورود ایرانیان به ایران راحت تر است. این کشور اخیرا فرمهایی ثبت اطلاعات شخصی> پرواز و محل اقامت و .. را هم حذف نموده است  شما به رایگان و براحتی می توانید وارد مالزی شود. اما در مقابل کماکان رویه قابل اعتمادی در خصوص ورود گردشگران مالزی به ایران نداریم. دادن روادید در فرودگاه های کشور اطمینان بخش نیست و بعضا در مواردی> گردشگران معدود مالزیایی که قصد ورود به کشور را داشته اند از فرودگاه بازگردانده (دیپورت) شده اند! همچنین فاقد ظرفیت کافی برای صدور ویزای فرودگاهی به هیآت های 30 تا 50 نفره هستیم و این کار وقتگیر و ملال آور خواهد بود. نیازمند طراحی جدید و اطمینان بخش در این حوزه هستیم.

7.      حضور ایران در نمایشگاههای بین المللی گردشگری واقعا تاثیری داشته یا اینکه می توان راهکارهای جایگزینی به جای صرف هزینه های کلان و موازی کاری در این نمایشگاهها یافت؟
قبلا هم گفته ام که اساسا معتقد نیستم که حضور درنمایشگاه ماتا یا هر اقدام دیگری، به تنهایی  تأثیر شگرفی بر جای خواهد داشت. اما معتقدم مجموعه تلاش های انجام گرفته از سوی سفارت ایران که با حمایت و همراهی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و استانهایی مانند اصفهان و از همه مهمتر اتحادیه تور و تروال مالی (ماتا) صورت گرفته است، نتایج و ثمرات خوبی برجای گذاشته و خواهد گذاشت. حضور در نمایشگاه ماتا از اقدام بسیار خوبی بود که قطعا بدون آن، تلاش ها برای اعزام گردشگران مالزیایی به نتایج مورد نظر نخواهد رسید.

8.      به نظر شما اهمیت جاذبه سازی در صنعت گردشگری ایران چیست؟
در واقع در معرفی امکانات و فرصت های گردشگری خود به مردم جهان کار جدی انجام نداده ایم. به عنوان مثال در یک دو سال گذشته کجا و در چه رسانه ی بین المللی - اعم از تلویزیون، رادیو، نشریات تخصصی و ....) به معرفی جاذبه های گردشگری ایران پرداختیم. مالزی قریب 460 میلیون دلار در سال صرف معرفی خویش و تگ لاین Malaysia, Truly Asia  می کند. تا جایی که اطلاع دارم از سال 1388 کاری در خصوص معرفی ایران به عنوان یک مقصد گردشگری  صورت نگرفته است.

9.      آیا جاذبه های باستانی ایران تا ابد برای جلب گردشگران کافی خواهد بود؟

 بله میراث باستانی ما موضوعی است که تا ابد به عنوان یکی از جذاب ترین موارد> نقش مهمی برای جلب گردشگران بین المللی بویژه از کشورهایی که گردشگران آنها از معلومات عمومی بالاتری برخوردارند، خواهد بود. هرچند در مورد گردشگران مالزیایی باید بگویم، آنها بیشتر به شیفته مناظر هستند تا تاریخ و به همین دلیل مثلا از حمام فین کاشان که بیشتر دارای مناظر زیبایی است، بسیار بیشتر از تپه سیلک یا موزه ارزشمند ایران باستان خوششان می آید.

10.  جایگاه صنعت گردشگری ایران در اقتصاد کشورمان چیست؟
در حال حاضر شاید نقش دست چندم داشته باشد. اما در مالزی که نهمین مقصد گردشگران جهان بوده و در سال 2011 بیش از 24 و نیم میلیون گردشگر جذب نموده است به عنوان دومین منبع درآمدی این کشور محسوب می گردد.

11.  اهمیت سرمایه گذاری خارجی در گردشگری ایران چیست؟
بسیار مهم و اساسی است مشروط بر اینکه محقق گردد. این سرمایه گذاری ها معمولا با حمایت موسسات پولی و مالزی جهان مانند بانک ها صورت می گیرد و به دلیل شدت فشارها، این موسسات حتی اگر مایل باشند، عملا امکان چندانی برای نقش آفرینی در این حوزه ندارند. 

16.  آیا واقعا ایران برای مسافران وگردشگران جاذبه ای خاص دارد؟

 قطعا و بی تردید. ایران علیرغم محدودیت ها و مشکلات فرا رو، کماکان یکی از ارزشمندترین مقاصد گردشگری جهان است.

17.  آیا واقعا در آمد صنعت گردشگری ایران در صورت موفقیت توان جایگزینی صنعت نفت را دارد؟ اطلاع دقیقی از آمارها ندارم و علاقه ای به گمانه زنی ندارم چراکه این موضوع با اما و اگر های زیادی مرتبط است. بی تردید گردشگری یک از حوزه هایی است که برای تمام ملتهای جهان به عنوان یک منبع بزرگ درآمد و اشتغال زایی مورد توجه قرار داشته و در ایران نیز به همین دلایل می بایست مورد توجه مقتضی قرار گیرد.  

19.  صنعت هتلداری ایران با استانداردهای جهانی چقدر فاصله دارد ؟ از نظر نیروی انسانی و مدیریت نیارمند آموزش های جدی هستیم. هتلهای معدودی دارای کادر آشنا به زبان انگلیسی هستند. در بسیاری از هتل های 4 و 5 ستاره ایران هنوز یک بروشور راهنما به زبان انگلیسی در مورد همان هتل و یا حتی شماره تلفن های داخلی هتل وجود ندارد.

20.  نقش خطوط هوایی در موفقیت گردشگری کشورها چه بوده ؟

 طبیعتا در مورد کشورهای غیر همجوار، ارتباط هوایی مهمترین راه تبادل گردشگر است. هم اکنون سه شهر ایران با چهارده پرواز مستقیم به پایتخت مالزی مرتبط هستند. هرچند که قریب به اتفاق مسافران این خطوط را گردشگران ایرانی تشکیل می دهند.  

21.  آیا نمایشگاه مالزی و حضور ایران در آن موفقیت آمیز بوده ؟

طبعا این سئوال بایستی از فردی غیر از من سئوال شود. ج.اب کلیشه ای این است که خیلی موفقیت آمیز بود اما بهتر است این موضوع از شرکتهای ایرانی حاضر در نمایشگاه، سازمان میراث فرهنگی  و بویژه اتحادیه تور و تروال مالزی (مالزی) و شرکتهای مالزیایی که با طرف های ایرانی مذاکره داشته اند سئوال شود. با این حال عرض می کنم که گام بلند و موفقیت امیزی بود و شاید به نوعی اولین تجربه سفارت خانه های ایران برای ورود همه جانبه به تمام عرصه های (حتی فنی) گردشگری بود. اما اگر سئوال این باشد که برنامه به بهترین وجه ممکن برگزار شد، پاسخ من چیز دیگری خواهد بود.

22.  پیشنهاد شما برای ایران جهت شرکت در نمایشگاههای مشابه سراسر جهان چیست؟

 نسخه ی واحدی وجود ندارد. هر چند در کلیت موضوعات یکی هستند اما رمز موفقیت در دانستن و توجه به کلیات نیست. آنچه باعث توفیق است توجه به جزئیات و مختصات هر کشور و ملت و مقررات کشور مورد نظر است و مثلا در مالزی فقط شرکتهایی که متعلق به اتباع مالزی هستند می توانند اقدام به اعزام گردشگران در این کشور نمایند و اتباع حقیقی و حقوقی خارجی، حتی اگر در مالزی شرکتهای به ثبت برسانند قادر به این کار نیستند. من حتی حضور ایران در نمایشگاه بعدی را به شکل کنونی به صلاح نمی دانم و معتقدم باید طراحی جدیدی منطبق با دستاوردهایمان داشته باشیم. مثلا در این فکرم که سازمان میراث فرهنگی به جای دادن غرفه ها به شرکتهای ایرانی، غرفه ها را به طور نیمه بها در اختیاز شرکتهای مالزیایی قرار دهد که پکیج های گردشگری ایران را در نمایشگاه عرضه کنند، البته موضوع نیازمند بررسی بیشتر است.  

27.  عقیده شخصی شما در باره ارایه تخفیف برای جلب گردشگران به ایران چیست؟ آیا این نسخه ای مناسب برای رونق گردشگری ایران است یا خیر؟

 به طور کلی با دادن سوبسید موافق نیستم. بویژه اینکه کارهای بهتری می تواند صورت بگیرد. ورود گردشگر به ایران با طراحی ها و اعمال مدیریت های کارشناسی می تواند بسیار ارزان شود. مشکل کنونی بالا بودن هزینه ی گردشگری برای خارجیان در ایران نیست. قیمت ها مناسب است بویژه با کاهش مستمر ارزش ریال، این هزینه تا حدی کاهنده هم هستند. مشکل ما فقدان یک ریال یا دلار هزینه تبلیغ کشور در خارج است. مشکل ما فقدان نیروی  انسانی آموزش دیده و فعال است. اما به هر حال، بدیهی است که کاهش هزینه ها بویژه در دو سال اول بسشیار مهم است. شاید برای یک بازار مانند مالزی، اگر در دو یا سه سال اول این تخفیف ارائه شود تا فرصت معرفی جادذبه های گردشگری ایران به مردم مالزی مهیا گردد و به اصطلاح بازار گرم شود، این کار به صلاح باشد.

30.  با توجه به موفقیت کشور مالزی در صنعت گردشگری آیا همکاری هایی بین دو کشور و استفاده از تجربیات آنها صورت گرفته یا خیر؟

 بله تاکنون سه کمیته فنی گردشگری در طی سه سال اخیر میان دو کشور برگزار شده و توافقنالمه های همکاری هم بین دو دولت به امضا رسیده است. وزیر گردشگری مالزی سال گذشته از ایران دیدار کرد و در تدارک برنامه ریزی برای سفر جناب آقای موسوی، معاون رئیس جمهور در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به مالزی در ماه های آتی هستیم.

32. نقش بخش خصوصی در تضمین موفقیت صنعت گردشگری ایران چیست؟

بدیهی است نقش دولت سیاست گذاری و طراحی است و قائدتا بار اصلی کار گردشگری بر عهده بخش خصوصی است که در راستای مقررات به این امر اهتمام خواهند داشت.درست مانند آنچه در مالزی یا قریب به اتفاق کشورهای دیگر جهان صورت می گیرد.

33. به عقیده شما دولت چه نقشی را برای آینده گردشگری ایران باید به عهده داشته باشد؟

سیاست گذاری، تبلیغ مسقیم و حمایت از برنامه های تبلیغی شرکتهای خارجی برای فروش پکیج های ایران و برگزاری تورهای آشنا سازی و تسهیل برقراری ارتباط میان شرکتهای ایرانی و خارجی.  ما در سفارت، پس از مذاکرات بسیار متعدد و رایزنی با ماتا و برخی شرکتهای تور و تروال مالزیایی و شرکتهای مشاور تبلیغاتی، تبلیغ گردشگری ایران در شش حوزه از جمله تبلیغات خیابانی (بنرها و بیلبوردها)، رادیو و تلویزیون (مانند شبکه های تخصصی سفر و گردشگری)، روزنامه ها عمومی و نشریات تخصصی، مساعدت به تبلیغ پکیج های ایران (مانند ترکیه که نیمی از هزینه تبلیغات شرکتهای مالزیایی برای اعزام گردشگر به ترکیه را پرداخت می کند)، تبلیغات آنلاین در فضای اینترنت و .... را با هزینه های معادل 248 هزار دلار طراحی و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تقدیم نمود که تاکنون در این خصوص - علی رغم پیگری ها - پاسخی واصل نگردیده است.

37. آیا آماری از تعداد گردشگران ایرانی که از مالزی بازدید کرده اند در دست دارید ؟

 در سال 2011 قریب 135 هزار گردشگر ایرانی از مالزی بازدید کرده اند که رقمی در حدود 280 میلیون دلار در این کشور هزینه نموده اند.

39. طی سال 2012 میلادی تا کنون چند نفر مالایی از ایران بازدید کرده اند؟                                

 به عنوان گردشگر، شاید چند صد نفر!!


40. هزینه هر گردشگر در مالزی بطور متوسط چقدر برآورد شده است؟

 به طور متوسط یک گردشگر در مالزی 830 دلار در سال 2011 هزینه نموده است.

41. هزینه اقامت و گردشگری هر نفر مالایی در ایران چقدر برآورد شده است؟

 برای یک تور یک هفته ای با هتل های سه ستاره، بسته ها (همراه با بلیط رفت برگشت و یک بلیط هوایی داخلی) در حدود 3500 رینگیت معادل تقریبی 1130 دلار است.

  ما در سفارت، پس از مذاکرات بسیار متعدد و رایزنی با ماتا و برخی شرکتهای تور و تروال مالزیایی و شرکتهای مشاور تبلیغاتی، تبلیغ گردشگری ایران در شش حوزه از جمله تبلیغات خیابانی (بنرها و بیلبوردها)، رادیو و تلویزیون (مانند شبکه های تخصصی سفر و گردشگری)، روزنامه ها عمومی و نشریات تخصصی، مساعدت به تبلیغ پکیج های ایران (مانند ترکیه که نیمی از هزینه تبلیغات شرکتهای مالزیایی برای اعزام گردشگر به ترکیه را پرداخت می کند)، تبلیغات آنلاین در فضای اینترنت و .... را با هزینه های معادل 248 هزار دلار طراحی و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تقدیم نمود که تاکنون در این خصوص - علی رغم پیگری ها - پاسخی واصل نگردیده است.  

نگاهمان را تغییر دهیم تا سفرهایمان ارزان شود!

کمتر از دو ماه یا شصت روز تا پایان یک سال دیگر از تقویم هجری شمسی در کشورمان باقی نمانده است. تعطیلات آخر سال یکی از مهمترین رویدادهای این تقویم و البته مهمترین زمان و به قول معروف پیک سفر در ایران باستانی ماست. در این زمان به یکباره جامعه ایران بار سفر می بندد و مسئولان و البته تمام ارگانهای خصوصی و غیر خصوصی در صنعت گردشگری کشورمان را با سیل خروشانی از تقاضای سفر مواجه می کند. هرچند بسیاری از سفرها برای بازگشت به خانه پدری در اقصی نقاط ایران است اما بازهم بسیاری از هموطنان ما به دنبال یافتن مقاصدی نوین برای گذراندن تعطیلات خود در این فصل هستند.  به همین دلیل اکثر آنها از هم اکنون در جراید و البته دنیای مجازی به دنبال یافتن بهترین موقعیت سفر با مناسب ترین هزینه در داخل یا خارج از مرزهای کشورمان خواهند بود.

بدون تردید روزی نیست که یک پیامک تبلیغاتی ، تبلیغ در جراید یا هر نقطه دیگر توجه ما را در این زمینه به خود جلب نکرده باشد و با شعارهای بسیار دلربا برای دقایقی ذهنمان را با خود به مقصد پیشنهادی در آن آگهی نبرده باشد.

اما ، امسال با توجه به موضوعات اقتصادی و بالا و پایین شدن نرخ تورم این موضوع یعنی توجه به مقوله سفر در بین مسئولان و البته مسافران نوروزی کمی از سالهای گذشته داغتر شده است بطوری که مسئولان به دنبال پایین آوردن هزینه سفر در کشور و مسافران به دنبال یافتن مقاصد گردشگری مناسب با جیبشان هستند بنابراین هر دو گروه هدفی مشترک را دنبال می کنند اما انتخاب راه برای هرکدام بدون تردید سرنوشت ساز خواهد بود، اینجاست که باید مسئولان و دست اندرکاران سفر به نوعی برنامه ریزی کنند تا فرهنگ سفر کشورمان همسان با شرایط موجود تغییر کند و با تغییر فرهنگ سفر ایرانیان بتوانیم سفرهایمان را ارزان کنیم.

اگرچه سالهاست که دولت دست اندرکاران و متولیان سفر در کشورمان را در ستادی معروف به ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی بسیج کرده تا این امکان را برای متقاضیان نوروزی فراهم کند اما امسال این ستاد هم باید بیشتر نسبت به مدیریت خود دقت کند تا به خوبی بتوانند این سیل تقاضای سفر در پایان سال را کنترل و بالاترین کیفیت خدمات را در اختیار متقاضیان قرار دهند. یکی از راهکارهای پیشنهادی دولتی ها برای کنترل هزینه سفر ارایه کارتی به نام سفرکارت بود تا علاوه بر ایجاد تسهیلات سفر برای مسافران ایرانی بتواند مدیریت تقاضا را نیز برای مسافران ایجاد کند اما متاسفانه هنوز به دلیل عدم تغییر فرهنگ سفر ما ایرانیان هنوز این کارت در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و از بسیاری از پتانسیل ها و توانمندیهای این طرح نتوانسته ایم استفاده بهینه برای ارزان شدن سفر مسافران و البته رونق اقتصادی دست اندرکاران سفر داشته باشیم که این موضوع خود گواهی بر فرهنگ سازی نوین در سفرهایمان خواهد بود.

افزایش قیمت بلیت هواپیماف اتوبوس و در نهایت افزایش هزینه اقامت از جمله مواردی است که هم مردم و هم مسئولان را امروزه به خود مشغول کرده و بدون تردید اگر راهکاریی برای معقول کردن هزینه سفر با توان مردم اندیشیده نشود ممکن است این موضوع پیامدهای ناخوشایند همچون پایین آمدن سطح کیفیت خدمات و تعطیلی برخی از موسسات گردشگری و البته اقامتی و در نهایت حذف سفر از سبد خانوار خواهد شد که به عقیده بسیاری از جامعه شناسان این اتفاق تاثیر ناگواری در نشاط جامعه خواهد داشت . بدون تردید سفر و گردشگری هرگز نباید از سبد هزینه های خانواده حذف شود تا علاوه بر حفظ شور و نشاط جامعه چرخه اقتصاد گردشگری ایران به عنوان هفتمین کشور پرجاذبه جهان به گردش در آید و زمینه اشتغال زیادی هم در کشور فراهم گردد.

طبق تصور نادرست قبلی و یا حتی کنونی ما سفرهای ارزان لزوما بی کیفیت نیست و ممکن است حتی گاهی در سطحی کاملا بالایی و با رعایت استاندارد خدمات مناسبی در اینگونه سفرها ارایه شود . اگرچه امسال بطور کلی سفرهای ارزان و ارزان سازی سفر موضوع سوء استفاده برخی از برگزار کنندگان تورهای مسافرتی قرار گرفته و با آگهی های خیره کننده و غیر قابل تصوری مشغول جلب مسافران نوروزی به خود هستند اما هنوز هم می توان از این قبیل سوء استفاده ها جلوگیری کرد و با تغییر نگرش سفر در ذهنمان سفری ارزان ولی با کیفیت را تجربه کنیم.

اگرچه نگاه به موضوع سفر هنوز در بین ما ایرانیان ترجمه ای متفاوت از جامعه بین المللی دارد و به اقامت در هتل های لوکس و استفاده از خطوط هواپیمایی خلاصه شده اما بدون تردید با توجه به تغییرات ارزی و البته نرخ تورم باید تغییراتی در آن یعنی نگرش ما به سفر حاصل شود تا در نهایت بتوانیم استاندارد سازی جدیدی در نظر مسافر و البته ارایه کنندگان خدمات سفر متناسب با شرایط کنونی ایجاد کنیم.

مدیریت سنتی صنعت گردشگری ایران هرچند هنوز خود را با این تغییرات هماهنگ نمی بیند، اما اگر مردم درخواست خدمات خود را با تعریفی جدید تغییر دهند بدون تردید این تقاضاهای نوین باعث حضور خدماتی متناسب در بازار سفر کشورمان خواهد شد و در نهایت باعث تغییر فرهنگ سفر و همه گیر شدن سفرهای ارزان می شود . این تغییر فرهنگ تعریف سفرهای ارزان را لزوما بی کیفیت معرفی نخواهد کرد بلکه با مدیریت تقاضا می تواند عرضه را نیز ترقی دهد و علاوه بر اقتصادی کردن سفر برای خانواده ها آن را استاندارد نیز بکند.

ایجاد مراکز اقامتی ارزان قیمت همچون هاستل ها یا کمپ های حاشیه شهرهای توریست پذیر طبق استانداردهای بین المللی، برقراری خطوط پروازی ارزان قیمت با قیمت های پایه و البته ترویج استفاده صحیح از کارتهای اعتباری سفر با روش های علمی و در نهایت بازرسی های مستمر از واحدهای ارایه دهنده خدمات سفر به مسافران می تواند از پیامدهای این تغییر تقاضا در بین مسافران ایرانی باشد. به گفته بسیاری از دست اندرکاران سفرهای ارزان قیمت که هم اکنون دستاویزی برای سودجویی و سوء استفاده از مسافران ایرانی شده با این روش می تواند زمینه اشتغال و البته رونق صنعت گردشگری کشورمان را حتی با شرایط موجود رقم بزند که موفقیتی به واقع بزرگ برای صنعت گردشگری نوپای ایران است.

به هر حال ایرانیان به روایت تاریخ همیشه مردمانی شاد و اهل سفر بوده اند که شاهد مثال آن گلگشت های یک روزه و پیکنیک های خانواده است که خود حاکی از ریشه دار بودن سفرهای ارزان قیمت گروهی در جامعه ما بوده بنابراین می توانیم با استناد به این روحیه و البته ایجاد شرایط مناسب و استاندارد در کشورمان می توانیم دوباره سفرهای ارزان قیمت را علمی و البته استاندارد در ایران رونق دهیم.

عزتی

5 دقیقه با دکتر نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی تهران در حاشیه کنفر

تیتر: فعالان گردشگری فرصت را مغتنم شمارند

زیرتیتر: 5دقیقه با دکتر نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی درباره گردشگری سلامت ایران

صنعت گردشگری در دهه گذشته به عنوان یکی از پولسازترین صنایع توجه بسیاری از فعالان عرصه اقتصادی کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است بطوری که طبق آمار سازمانهای بین المللی حتی در برخی کشورها که به دلیل رکود اقتصادی حاکم برانها رشد اقتصادی منفی را در صنایع خود تجربه کرده اند، صنعت گردشگری توانسته رشدی هرچند کم، اما مثبت را به خود ببیند. این توجه در نقاط مختلف جهان نه فقط برای گردشگری عمومی بلکه برای مواردی خاص از زیر مجموعه های صنعت گردشگری بیشتر از دیگر موارد بوده است .

این زیر شاخه های بسیار معروف و البته درآمدزای صنعت گردشگری بخش گردشگری سلامت است که سالانه باعث جابه جایی هزاران هزار گردشگری که به دنبال دست یافتن به خدمت پزشکی بهتر و ارزان تر از زادگاه یا محل اقامتشان هستند ، می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این زیر مجموعه از صنعت گردشگری که تلفیقی از دو صنعت پولساز اقتصادی یعنی پزشکی و گردشگری است ، می تواند باعث رشد و رونق اقتصادی فراوانی در برخی از کشورها که امکانات مناسبی در این دو بخش را در اختیار دارند ، باشد.

کشورهایی چون، مکزیک، ترکیه، تایلند، سنگاپور ، هندوستان و چند کشور دیگر جهان امروزه به عنوان برترین های این صنعت یعنی گردشگری پزشکی شناخته شده اند این موفقیت به دلیل پایین بودن هزینه درمانی و البته در سطح استانداردهای بین المللی بودن خدمات درمانی آنها حاصل شده است .

ایران که از لحاظ جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از پرجاذبه ترین کشورهای گردشگرپذیر در سطح دهکده جهانی ازسوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده و البته زیرساخت های پزشکی بسیار مناسبی هم در اختیار دارد مدتی است که به این فکر افتاده تا در منطقه برای خود موقعیتی مناسب در این زمینه فراهم کند . به همین دلیل بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران سلامت و گردشگری کشورمان در حال برنامه ریزی برای رشد و ترقی این زیرمجموعه صنعت گردشگری یعنی گردشگری سلامت هستند.

با توجه به درآمدزا بودن این صنعت و توسعه روز افزون آن در سطح بین الملل و البته کشورمان، توجه بسیاری از فعالان اقتصادی ایرانی هم به آن جلب شده که در راس آنها اتاق بازرگانی قرار دارد. اتاقی که سعی کرده به عنوان یکی از بانیان و حامیان سومین کنفرانس بین المللی گردشگری پزشکی که تقریبا دوماه پیش در مشهد مقدس برگزار شد ، کنار دیگر تشکل های عرصه پزشکی  و گردشگری حضور خود را در این صنعت نوظهور ایران تثبیت کند .

بنابراین خالی از لطف نیست که درباره صنعت گردشگری پزشکی با ریاست این مجموعه یعنی دکتر نهاوندیان گفت و گویی کوتاه داشته باشیم. وی علی رغم گرفتاری های کاری و اداری خود فرصتی کوتاه به ما داد تا درباره این صنعت نوظهور در کشورمان چند دقیقه ای با او صحبت کنیم ، دکتر نهاوندیان ریاست اتاق بازرگانی ایران با خوشرویی و حوصله ای فراوان اما محاسبه گرانه به سوالات ما اینگونه پاسخ داد.

· آقای دکتر جایگاه صنعت گردشگری ایران در اقتصاد کشورمان چیست؟

با توجه به فعالیت های اقتصادی من و البته شرایط امروزه ایران این صنعت یعنی گردشگری و زیرشاخه های آن بدون تردید می توانند یکی از ارز آورترین صنایع ایران باشد چون بستر مناسبی هم از نظر تاریخی و هم از نظر زیرساخت ها لازم این صنعت را در اختیار داریم .

· نظر شما درباره احداث شهرک سلامت مطرح شده در کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت چیست؟

اولین مزیت این کار تجمیع خدمات در یک منطقه است و دومین مزیت آن ارزان تمام شدن خدمات برای گردشگران خواهد شد اما سومین و بهترین مزیت احداث این شهرک بحث کنترل کیفیت خدمات ارایه شده و البته استاندارد آن است همانطور که می دانید مبحث استانداردها بخصوص در گردشگری سلامت بسیار مهم و لازم است که این شهرک می تواند بهترین فرصت را برای کنترل آن فراهم کند، اما به یاد داشته باشید که با توجه به گستردگی امکانات پزشکی به عنوان زیرساخت گسترش این صنعت در ایران ما، هرگز نیاز نیست که خودمان را در منطقه ای خاص مثل این شهرک محصور کنیم ولی امتیازات یاد شده می تواند در یک شهر سلامت مهیا شود که صرفه اقتصادی هم برای گردشگر و هم خدمات دهنده وجود دارد پس این شهرک امتیازات خوبی دارد که باید مورد توجه دست اندرکاران این رشته قرار گیرد.

· شما طی سخنرانی خودتان در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس گردشگری سلامت به مبحث حذف روادید برای گردشگران و فعالان اقتصادی اشاره کردید اگر امکان هست بیشتر توضیح دهید؟

البته من فردی اقتصادی هستم و اول با در نظر گرفتن امتیازات اقتصادی برای گسترش فعالیت های بازرگانی صحبت می کنم اما از آنجا که گردشگری هم یک صنعت بسیار درآمدزاست می توان امتیازات مشابهی را برای آن در نظر گرفت بدون تردید با توجه به امتیازات منحصر به فرد گردشگری ایران هرچه گردشگران بتوانند راحتر وارد کشورمان شوند بیشتر مشتاق ورود به خاک ایران خواهد بود.

معطلی برای دریافت ویزا نه فقط برای بیمارانی که به عنوان گردشگر پزشکی قصد ورود به مقصدشان را دارند سخت است بلکه افراد عادی هم از آن گله مند هستند. بنابراین اگر قصد تعدد حضور گردشگران سلامت در ایران را داریم باید شرایط حضورشان را هرچه بیشتر سهل کنیم بنابراین حالا که بحث ما درباره گردشگری سلامت هست باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و شرایطی را فراهم کنیم تا گردشگران سلامت عازم ایران در کمترین زمان ممکن روادید دریافت کنند یا اینکه اصلا نیازی به دریافت ویزا نداشته باشند پس حذف ویزا برای این گروه، می تواند مقدمه ای برای حذف ویزا گردشگران عمومی نیز جهت ورود به کشورمان باشد که البته این موضوع گام بلند و لازمی در جهت رشد صنعت گردشگری ایران است.

· آقای دکتر شما با اعداد و ارقام در اقتصاد و تجارت سرو کار دارید نوسانات اخیر نرخ ارز را برای صنعت گردشگری موقعیت خوبی می بینید؟

من و همکارانم هرگز به استقبال این نوسانات نمی رویم چون این تغییرات همانند تیغ دو لبه خواهد بود برای برخی صنایع مشکلاتی به همراه خواهد داشت و برخی را به سوددهی فراوان می رساند بنابراین نباید به استقبال آن رفت اما این موضوع اتفاق افتاده است و خوشبختانه گردشگری ایران و زیر شاخه های آن هم جزو گروه سودآور قرار گرفته است بنابراین گردشگری ایران منافع خوبی در این زمان به دست خواهد آورد اینجاست که این موقعیت یعنی گرانی نرخ ارز فرصتی طلایی برای صنعت گردشگری و دست اندرکاران آن خواهد بود که من از همین جا به این گروه یعنی فعالان عرصه گردشگری می گویم از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کنند تا شاهد رونق مناسبی در کسب و کارشان  باشند. به عقیده من اگر به خوبی از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم علاوه بر مطرح شدن صنعت گردشگری ایران بخصوص در گردشگری پزشکی می توانیم پس از مدتی موقعیت آن را در صنعت گردشگری بین المللی تثبیت کنیم. من یقین دارم اگر درست اقدام شود میزان ارزآوری و اشتغالزایی صنعت گردشگری با توجه به فرصت ایجاد شده می تواند سرآمد دیگر صنایع کشور باشد.

· آخرین سئوال، آیا کشورهای مسلمان واقعا بازار هدف مناسبی برای صنعت گردشگری کشورمان خواهد بود؟

اگر از بعد اقتصادی بخواهم به سئوال شما پاسخ دهم بدون تردید جواب مثبت است، اما در مورد صنعت گردشگری باید بگویم که با توجه به جمعیت مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بازار بسیار مناسبی پیش روی ماست بنابراین می توانیم از این بازار به خوبی استفاده کنیم. بی شک ایران اسلامی می تواند بهترین مقصدگردشگری برای گردشگران مسلمان که هر روز شاهد ازدیاد جمعیت آنها در دهکده جهانی هستیم باشد. به هر حال ما در جهان بیش از 50 کشور اسلامی داریم و هر سال شاهد افزایش گردشگران خروجی از آنها هستیم ، ایران می تواند به راحتی جمعیت کثیری از این گردشگران را به سمت جاذبه های خود جلب کند و به عنوان قطبی در بین این کشورها برای جذب گردشگر معرفی شود.

عزتی

8/11/91

15 روش برای مجانی سفر کردن

15 فرمان رایگان سفر کردن

15  روش برای مجانی سفر کردن

سفر دور دنیا با جیب خالی؟! بله درست شنیدید این امکان برای همه ما وجود دارد که بتوانیم سفر کنیم حالا یا بدون هزینه یا اینکه با هزینه ای نزدیک به صفر و بسیار ناچیز.

برای سفرهای ارزان، باید همواره به دنبال فرصتی مناسب و البته استفاده درست از آنها باشیم. برای دیدن این فرصت ها همیشه پرس و جو کنید و هرگز از سئوال کردن یا راهنمایی خواستن از دیگران نترسید و خجالت نکشید. آنچه را نیاز دارید از دیگران بخواهید تا در کمال تعجب آن را در اختیارتان بگذارند و برای شما مهیا کنند. بدون تردید بین دوستان و آشنایان شما یا حتی فامیلتان هستند افرادی که سفر کرده اند یا اینکه علاقه دارند مثل شما دل به دریا بزنند و بدون پول سفر کنند؛ به همین دلیل هر دو گروه برای شما مفید خواهند بود. گروهی از آنها که زیاد سفر کرده اند  با توجه به تجربه خودشان به شما راهکارهای مناسبی ارایه خواهند داد و دیگران که می خواهند سفر کنند اما دل و جرات آن را ندارند گاهی اوقات ابزار و لوازم مورد نیازتان را در اختیارشما خواهند گذاشت و به قول معروف سر راهی برایتان می آورند.

پیتر واندرلند شخصی که تقریبا هشت سال دور دنیا سفر کرده و هزینه سفرش را نزدیک به صفر برآورد کرده است می گوید: هزینه هشت سال سفرم نزدیک به ده هزار دلار بوده و این رقم برای هشت سال سفر دوردنیا واقعا معادل صفر است. پس می توان بدون کیف پول هم سفر کرد اما باید راهکارهای اینگونه سفرکردن را بدانیم.

به همین دلیل کسب و کار قصد دارد 15 راهکار رایگان سفر کردن را برای شما بازگو کند تا دریابید بی نهایت راه برای ارزان سفر کردن یا حتی مجانی سفر کردن در دهکده جهانی برایتان مهیا شده است؛ فقط کافی است که قصد سفر کنید و درست تصمیم بگیرید. هرچند برخی از این روشها هنوز در ایران مرسوم نیست اما بالاخره این روشها روزی در ایران ما نیز بکار گرفته خواهند شد پس شما از هم اکنون به فکر استفاده از آنها باشید تا آن روز از قافله عقب نمانید.

اگر قصد سفر دارید هیچ نیازی نیست که برای جمع کردن پول صبر کنید فقط کافی است که کمی زمان بگذارید و به راهکارهای کسب و کاری ما را مطالعه کنید و در طول سفرتان به آنها عمل کنید. بدون تردید پس از مطالعه این مقاله این تصور اشتباه را که با جیب خالی فقط می توان در پارک قدم زد و گل های پارک را رایگان بویید برایتان بی معنی خواهد شد و پی به واقعیت های حیرت انگیزی درباره سفر دور دنیا یا حتی داخل ایران خواهید برد با این روشها می توانید حتی با قیمتی بسیار نازل لذت کایت سواری را تجربه کنید یا اینکه سوار هواپیما شوید و به دنیای ناشناخته سفر کنید.

1.       خانه خود را اجاره دهید و بروید سفر house-swap

اگر خانه دارید و می توانید آن را اجاره دهید اولین گام سفر را بردارید و بار سفر خود را ببندید این روش به تازگی در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا مرسوم شده که مسافران برای کاستن از هزینه سفرهایشان از آن استفاده می کنند با این روش دو گردشگری که مقاصد شان را انتخاب کرده اند می توانند منزل خودشان را در اختیار یکدیگر بگذارند تا در زمان اقامتشان در شهر مورد نظر در آن سکونت کنند. به عنوان مثال وب سایت www.homeexchang.com  می تواند هزاران هزار از این موارد را برای شما به نمایش بگذارد و شما می توانید منزل مورد علاقه خودتان را در مقصد از طریق این وب سایت انتخاب کنید . اگر کسی قصد سفر به شهر شما را داشته باشد آن را در وب سایت مشخص می کند و در صورت تمایل شما می توانید با او ارتباط برقرار کنید و قرار بگذارید در مدتی مشخص منزل خودتان را با او مبادله کنید تا هنگام اقامت در آن شهر نه شما هزینه هتل بپردازید و نه او. اگرچه برای عضویت در این سایت بایدسالانه مبلغی بپردازید اما در مقابل هزینه یک شب اقامت در هتل این رقم واقعا ناچیز است.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ به یاد داشته باشید که کرایه هتل یا اجاره منزل در شهرهایی مانند سیدنی یا ونکوور بسیار بالاست بنابراین بهترین روش برای مسافرت ارزان قیمت به شهرهای معروف جهان این روش است عجله کنید و همین امشب عضو یکی از این سایت ها عضو شوید تا خانه مورد علاقه خود را در مقصد سفربعدی از دست ندهید.

نظر کسب و کاری ما، بهتر است که از متقاضیان اینترنتی خانه خود، خوب اطلاعات بگیرید و هویت آنها را کاملا شناسایی کنید قبل از اینکه دودستی کلید منزلتان را به آنها بدهید. البته توصیه ما به شما که دل به دریا زده اید بیمه کردن منزل و کلیه لوازم آن قبل از ترک خانه است. در نهایت به یاد داشته باشید که اکثر این سایت ها قبل از معرفی دو گردشگر به یکدیگر از هویت واقعی کاربرانشان مطمئن خواهند شد ولی بازهم به قول معروف کار از محکم کاری عیب نمی کند.

2.       خانه داری (مستخدم) House-sit

اگر هنوز منزل والدین خود زندگی می کنید یا اینکه در خوابگاه دانشجویی اقامت دارید شاید اولین روش پیشنهادی ما برای شما مناسب نباشد و ناامید از سفر مجانی یا ارزان قیمت قصد ندارید ادامه مقاله را بخوانید مایوس نشوید ادامه دهید چون هنوز راهکارهای بسیار باقی مانده تا در دهکده جهانی رایگان سفر کنید. پیشنهاد بعدی ما به شما کارکردن در منازل شهر مقصدتان به عنوان مستخدم راه دیگر ارزان سفر کردن است. 

همین حالا به سایت www.mindmyhouse.com سری بزنید تا متوجه توضیحات ما بشوید. اگر تصمیم واقعی خود را گرفته اید می توانید با یکی از آگهی های موجود در این وب سایت تماس بگیرید و با صاحبخانه برسر کاری که قرار است انجام دهید به توافق برسید. این روش بهترین روش برای یافتن تختی مجانی همراه با غذا و البته حمام در مقصد شماست. آگهی های این سایت برای باغبانی یا نگهداری از حیوانات خانگی یا حتی خرید روزانه منزل است که صاحبان خانه در آن مدت زمان کارکرد و حتی گاهی اوقات دستمزدی علاوه بر جای خواب و دیگر موارد را به متقاضیان پیشنهاد می دهند.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ شاید ابتدا ناراحت شوید اما به واقع بهترین راه برای ارزان سفر کردن استفاده از یکی از این قوانین است، بنابراین غرور را کنار بگذارید و خوب فکر کنید تا بتوانید بدون هزینه ای اضافه به سرزمین های مورد علاقه خود سفر کنید فکر کنید باغبانی یا نگهداری از حیوانات و خرید روزانه منزل بهای ناچیزی در مقابل هزینه اقامت در هتل برای شماست .

نظر کسب و کاری ما، بدون تردید اقامت در منزل صاحبخانه محدودیت هایی برای شما خواهد داشت که نباید آنها را نادیده بگیرید البته اگر از بحث امنیت شما بگذریم. پس خوب فکر کنید بعد تلفن را بردارید. در این زمینه می توانید به نظرات دیگران که زیر آگهی قید شده خوب توجه کنید. چون افراد بیشماری قبل از شما آن را تجربه کرده اند.

3.       کارهای داوطلبانه برای موسسات خیریه volunteer and fundraise

آیا تا کنون به فکر انجام کارهای داوطبانه و خیریه بودید؟ یکی از امتیازات این کار برای شما که علاقمند به دیدن مکانهای رویایی خود هستید ولی جیبتان خالی است همین کارهای خیریه است. شما می توانید در کنار انجام کارهای عام المنفعه سفر کنید و از دیدن آن مکانها که همیشه آرزوی دیدن آنها را داشتید رایگان لذت ببرید . بعضی از ارگانهای خیریه که به دنبال نیرو کار هستند حتی بلیت هواپیمای شما را به منزلتان پست می کنند . اکثر این ارگانها مشغول به برنامه ریزی کارهایشان برای یک یا دوسال آینده هستند. بنابراین اگر قصد استفاده از این امکانات را دارید بدون تردید باید طی این مدت همراهشان باشید ولی به خاطر داشته باشید این ارگان ها بیشتر به دنبال افراد با سابقه و با تجربه هستند. ناامید نشوید بعضی از این ارگان ها که در اموری چون مدرسه سازی و خانه سالمندان فعالیت می کنند دوره های کوتاه مدت دارند و افراد تازه کار را نیز قبول می کنند به یاد داشته باشید حضور در این برنامه های کوتاه مدت می تواند به عنوان سابقه خوبی برای سفرهای بعدی شما باشد برای اطلاع از چگونگی این امتیاز به سایت www.optimist.org سری بزنید و شرایط حضور در دورهای خیریه را بررسی کنید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ استفاده از این پروژه ها یکی از بهترین راههای سفرهای ارزان است و حتی حضور شما می تواند برای این ارگانها باعث جمع آوری کمک های مردمی باشد یا اینکه می توانید خودتان به عنوان یکی از خیرین باشید و با پرداخت مبلغی به عنوان خیرات همراه آنها باشید تردید نکنید که این روش یکی از بهترین روش های سفر و تجربه ای متفاوت از زندگی در دیگر نقاط جهان است.

نظر کسب و کاری ما، اگرچه همه چیز بروفق مراد است و همگی ما به کار خیر تشویق شده ایم اما به یاد داشته باشید که کمک به این سازمانها به این معنی نیست که در سفر بعدی آنها، شما هم همراهشان خواهید بود. بنابراین قبل از پرداخت یا ثبت نام خوب شرایط همراهی گروه را مطالعه کنید.

4.       کنار جاده بایستید و مجانی سوار ماشین شوید carpool/hitchhike

شما می توانید با شخصی که به طرف همان مقصد شما مشغول رانندگی است همسفر شوید یا اگر ماشین دارید و قصد سفر کردید به دنبال همسفری باشد که هزینه بنزین را با او تقسیم کنید.  این روش معمولا زمانی قابل استفاده است که با برنامه سفر می کنید بنابراین اگر برنامه ای ندارید از خیر این روش بگذرید و به دنبال راهکارهای دیگری باشید. اما برنامه دارها سری به سایت www.erideshare.com بزنند تا همسفر خود را از میان هزاران هزار پیشنهاد انتخاب کنند.  در این سایت عکس ، شماره تلفن و آدرس افراد متقاضی که ماشین دارند یا اینکه به دنبال کسانی که ماشین دارند و عازم سفرهستند قید شده می توان با یکی از آنها که مقصد مشترکی با شما دارد تماس بگیرید و همراه او عازم سفر شوید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ همسفر شدن و مجانی سواری کردن یکی ، از بهترین روشهای مسافرت برای شماست و در طول مسیر با افراد محلی نیز آشنا خواهید شد. البته اگر شما وسیله نقلیه دارید این روش بهتر از پرداخت تنهایی صورتحساب پمپ بنزین است.

نظر کسب و کاری ما، سفر کردن با کسی که فقط عکس و شماره تلفن او را می دانید شاید زیاد عاقلانه نباشد؛ بنابراین کمی از او اطلاعات بگیرید و قبل از سوار کردن یاسوار شدن به ماشین او خوب مطمئن شوید اگرچه بیشتر کسانی که در این سایت ها هستند واقعا قصد همسفر شدن دارند اما به قول معروف احتیاط شرط عقل است.

5.       به عنوان ملوان سفر کنید(خدمه قایق) crew a yacht

لازم نیست از لنگرگاه خاصی سفر کنید یا اینکه نگران یافتن جا در قایقی تفریحی باشید فقط کافی است که آماده باشید و از نظر جسمی آمادگی سفرهای دریایی را داشته باشید پس آستین بالا بزنید و مقصد خودتان را از طریق وب سایت www.crewseekers.net انتخاب کنید. در این سایت با صدها فرصت شغلی در قایقهای مختلف که آماده لنگرکشیدن از بندر هستند روبرو خواهید شد. اما اگر ساکن شهرهای ساحلی هستید نیازی به اینترنت ندارید کافی است که گذرنامه داشته باشید و در رستوران های اطراف لنگرگاه سراغ کاپیتان قایقها را بگیرید تا یکی از آنها شما را به استخدام خود بگیرد.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ اگر آرزوی کاپیتان شدن را دارید این بهترین روش خواهد بود که هم سفر کنیدو هم تجربه دریانوردی را داشته باشید.  بیاد داشته باشید که کاپیتان از افرادی که تجربه دارند بیشتر خوشش می آید.

نظر کسب و کاری ما، آیا تا به حال فیلم دزدان دریایی کارائیب را دیده اید بنابراین قبل از اینکه با کاپیتان قایق دست بدهید و شرایط او را بپذیرید کمی بیشتر فکر کنید. البته باید سلامت قایق را هم خوب بررسی کرد. بهترین پیشنهاد ما به شما این است که قبل از سوار شدن به قایق مورد نظر خودتان را بیمه عمر کنید.

6.       کارمند کشتی های تفریحی crew a cruse ship

هرروز شاهد رونق صنعت دریانوردی تفریحی و کشتی های تفریحی در صنعت گردشگری هستیم. بنابراین هر روز شاهد ایجاد هزاران فرصت شغلی در این زمینه نیز خواهیم بود که فرصتی طلایی برای افرادی چون شماست. فقط کافی است که آمادگی جسمانی مناسبی داشته باشید و هرگز برای زمان برگشت خود محدودیتی نداشته باشید چون گاهی این کشتی ها ماهها روی آب هستند و تا برگشت زمان زیادی را باید کار کنید. شاید این روش کمی مشابه با روش قبلی باشد ولی هیجان همسفر شدن با حدود 3 هزار نفر کاملا متفاوت است. البته در این روش شما نیازمند تجربه دریانوردی نخواهید بود چون بیشتر کارهای ساده را انجام میدهید. کار در آشپزخانه یکی از موارد پیشنهادی در این روش به علاقمندانی چون شماست. حالا اگر بازهم قصد تجربه سفر دریایی در یک کشتی غولپیکر را دارید به سایت www.royalcarabbean.com سری بزنید تا با صدها فرصت شغلی مناسب برای خودتان برخورد کنید و یکی را انتخاب کنید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ این روش برای دیدن دنیا از روی عرشه کشتی و البته تجربه سفرهای دریایی بهترین است اصلا فکر کنید سریع اقدام کنید.

نظر کسب و کاری ما، توجه کنید که کارمندان کشتی مدت زیادی در روز کار خواهند کرد تا شرایط استراحت دیگران را فراهم کنند و فقط صبح خیلی زود اجازه حضور در عرشه را دارند و بقیه زمان روز باید در کابین مخصوص کارمندان باشند بنابراین اگر تحمل دارید و دریا زده نمی شود اقدام کنید و البته زمان حرکت و برگشت را هم خوب بررسی کنید تا کاری را که هم اکنون مشغول انجام آن هستید از دست ندهید.

7.       راننده transport other people’s vehicles

گاهی اوقات افرادی که توان رانندگی ندارند اما قصد سفر با وسیله نقلیه خودشان را دارند به دنبال راننده هستند و گاهی شرکت های کرایه اتومبیل نیز برای انتقال اتومبیل های خود از شهری به شهر دیگر دنبال راننده هستند اینجاست که فرصت مناسبی برای رایگان سفر کردن شما وجود دارد فقط کافی است که گواهی نامه معتبر و البته بالاتر از 21 سال سن داشته باشید. حالا اگر هم علاقمند به سفر رایگان هستید و هم شرایط مناسب رانندگی را دارید سری به سایت www.britz.com.au بزنید تا با دنیایی از تقاضاهای متفاوت رانندگی مواجه شوید . شهر محل سکونت یا مبداء حرکت خود را انتخاب کنید و کاملا به مقصد مورد نیاز آگهی ها توجه داشته باشید بعد با صاحب آگهی ارتباط بگیرید تا در صورت پذیرفته شدن از رانندگی با ماشین دیگران بدون هزینه لذت ببرید به یاد داشته باشید که گاهی اوقات حتی پولی هم دریافت خواهید کرد تا از ادامه سفرتان رایگان لذت ببرید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ قبل از پرکردن فرم آن لاین خوب به مقصد و جاده مسیر حرکت خود دقت کنید تا دچار دردسر نشوید و راحت و بی دردسر به مقصد مورد نظر خودتان برسید ، گاهی اوقات مسیرهای انتخاب شده توسط صاحب اتومبیل واقعا ارزش دیدن حتی رایگان را ندارد و رانندگی در آن مسیر واقعا سخت و خطرناک است.

نظر کسب و کاری ما، بدون تردید لذت رایگان سفر کردن گاهی اوقات باعث عجله کردن ما در انتخابمان خواهد شد اما قبل از هرکاری از بیمه نامه اتومبیل مطمئن شوید بعد کلید را تحویل بگیرید و استارت بزنید.

8.       کاردر مزارع wwoofit up

مزارع کشاورزی که از سیستم سنتی کاشت، داشت و برداشت استفاده می کنند در سراسر جهان هر ساله صدها هزار فرصت شغلی بخصوص در زمان کاشت و برداشت برای افرادی مثل شما ایجاد می کنند تا بتوانید رایگان سفر کنید و با زندگی واقعی مقصدتان و مردمانش آشنا شوید. این فرصتی است که در 83 کشور دنیا برای مسافرانی که قصد رایگان سفر کردن را دارند و شرایط جسمانی مناسبی هم دارند ایجاد شده است. اگر قصد استفاده از این امکانات را دارید فقط کافی است با پرداخت حق عضویت بسیار ناچیزی در سایت www.wwoof.org عضو شوید و با گروه بزرگی از هم قطاران خود آشنا و با صدها هزار فرصت شغلی فصلی در کشورهای مختلف جهان روبرو شوید .

پیشکسوتان چه می گویند ؟ این فرصت خوبی است تا 3 وعده غذا ، جای خواب ، حمام و سرویس بهداشتی رایگان داشته باشید و از طبیعت مزرعه و مناطق اطراف آن رایگان استفاده کنید. بدون تردید این سفر می تواند رویکرد زندگی آینده شما را تغییر دهد. اما به یاد داشته باشید که بهترین قسمت سفر شما طعم واقعی غذاهاست چون محصول تازه مزرعه را می خورید.

نظر کسب و کاری ما، اگر دستان ظریفی دارید هرگز به فکر پرکردن فرم همکاری در این سایت نباشید چون از طلوع آفتاب تا غروب باید در مزرعه کار کنید البته وقت استراحت نیز دارید اما کارهای زیادی برای انجام دادن هست که باید به خوبی از عهده آنها برآید . به یاد داشته باشید که قبل از بستن بار سفر دستکش کار و عینک آفتابی و کلاه نیز همراه داشته باشید .

9.       کمک هزینه سفر بگیریدget a travel scholarship

اگرچه این امتیاز بیشتر برای دانش آموزان کانادایی در نظر گرفته شده و این گروه می توانند درخواست تحصیل در 59 کشور مختلف جهان را داشته باشند و کمک هزینه سفرشان را از دولت کانادا دریافت کنند اما به تازگی سازمان یونسکو برای ارتباط بیشتر تمدن های مختلف و آشنایی ملل با یکدیگر و همچنین ارتقاء سطح تحصیلی کشورها برنامه ای را برای دانشجویان و دانش آموزان دوره متوسطه در این زمینه درنظر گرفته است و تقریبا امکان ادامه تحصیل متقاضیان در 129 کشور مختلف جهان را فراهم کرده است. بنابراین اگر دانشجو یا سال آخر دبیرستان هستید و البته علاقمند به تحصیل در دیگر کشورهای جهان هستید به آدرس

www.unesco.org/education/studingabroad/networking/studyabroad.shtml

مراجعه کنید و فرم های لازم و مورد نظرشان را تکمیل کنید تا در اولین فرصت به مقصدمورد علاقه خودتان برسید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ یادگیری و آموزش همراه با سفر بهترین فرصتی است که برایتان با این روش مهیا شده بنابراین از این فرصت استفاده کنید و علاوه بر تحصیل سفری به یاد ماندنی را نیز تجربه کنید.

نظر کسب و کاری ما، اگر هنوز خوب یاد می گیرید به سرعت اقدام کنید تا از پرواز جا نمانید اما به خاطر داشته باشید همیشه کشورهای پیشرفته برای شما جای خالی نخواهند داشت شاید هم به یکی از کشورهای جهان سوم سفر کنید به هرحال به قول معروف هم فال هست و هم تماشا.

10 هوشمندانه پرواز کنید fly smart

شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت در سراسر جهان برای مدتی هست که مورد توجه اکثر مسافران و گردشگران حرفه ای قرار گرفته اند آنهم فقط به این دلیل که بیشتر مسافران به دنبال ارزان سفر کردن هستند. به همین دلیل این شرکت ها که معمولا قیمت بلیت های خود را با حداقل سود در نظر می گیرند بازهم تشویق به پایین آوردن قیمت های برخی از پرواز های خود شده اند.  این شرکت ها در بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر مثل استرالیا، انگلستان، آمریکا هر چند وقت یکبار دست به ارایه تخفیف های باور نکردنی می زنند که واقعا برای هر گردشگر حرفه به دست آوردن بلیت این پروازها یک رویاست. بنابراین با توجه به محدودیت صندلی و البته زمانی ارایه این تخفیف ها همیشه هوشیار باشید تا از فرصت طلایی ایجاد شده به خوبی استفاده کنند به عنوان مثال یکی از سایت های ارایه دهنده اینگونه تخفیف ها www.esyjet.com  است پس سعی کنید همیشه این سایت را مرور کنید تا با اولین اطلاعیه تخفیف برای مقصد بعدی خودتان بلیت تهیه کنید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ اگر فرصت لازم برای استفاده از بهترین پیشنهاد را دارید ، صبر کنید تا از این شرکت ها بلیت ارزان با قیمتی باور نکردنی حتی گاهی اوقات 2 دلار تهیه کنید با این روش می توانید برای سفرهای بعدی خود پول زیادی ذخیره کنید.

نظر کسب و کاری ما، هرگز تصور نکنید ارزان بودن بلیت یعنی بی کیفیتی هواپیما بلکه فقط ممکن است در طول 4 ساعت پرواز خود هیچ چیزی برای پذیرایی به شما داده نشود بلکه باید هرچه می خواهید را بخرید که زیاد مهم نیست این مشکل هم با یک لقمه نان و پنیر خانگی برطرف خواهد شد ولی به یاد داشته باشید که بیشتر شرکت های هواپیمایی به شما اجازه نمی دهند بطری آب با خود به داخل هواپیما ببرید بنابراین به اندازه خرید یک بطری آب پول همراه داشته باشید.

11.    برای محل اقامت خود کار کنیدtrade labour at a hostel

وقتی به مقصد خود رسیدید و در هاستل مورد نظرتان اقامت کردید به مدیر هاستل بگویید که آماده انجام کار در این اقامتگاه در ازای کرایه اقامت خود به عنوان مستخدم هاستل هستید. امروزه بسیاری از هاستل ها و هتل های ارزان قیمت برای پایین آوردن هزینه های خود برخی از کارهای اجرایی را به یک یا دو نفر از مهمان های خود واگذار می کنند بنابراین شما می توانید یکی از این افراد باشید به عنوان مثال کارهای تاسیسات یا حتی نظافت و شستشو می توانید کار پیشنهادی به شما باشد. بسیاری از این هاستل ها یا هتل ها حتی این امتیاز را در وب سایت خود منعکس می کنند تا علاقمندان با آگاهی کامل از این شرایط برای اقامت به آن هتل خاص مراجعه کنند. حالا اگر آمادگی کافی برای این کار را دارید و می خواهید از این امکانات استفاده کنید بد نیست سری به آدرس www.backpack.co.nz  در این وب سایت بیشتر هاستل های نیوزلند که کارهای خود را از طریق مهمانان خود انجام میدهند معرفی شده است پس با پرکردن فرم مخصوص و رزرو تخت خود می توانید بدون پرداخت هزینه یا بخشی از آن از سفرتان لذت ببرید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ از زمانی که ارزهای مختلف قیمت های متغییری دارند بهترین راه، کارکردن برای پرداخت هزینه اتاق است چون کار همیشه ارزش خود را حفظ کرده و بسیاری نیازمند تخصص شما و نیروی کار شما هستند.

نظر کسب و کاری ما، ابتدا کاری که قرار است انجام دهید را بپرسید سپس شرایط را قبول کنید چون مدیر هتل باید سخت کار کردن شما را درک کند و از آن اطمینان داشته باشد.

12.    کارهای فصلی را انتخاب کنیدpick up some casual work

اگر شما علاقمند هستید کمی بیشتر از یک مسافرت کوتاه در مقصد خود اقامت داشته باشید می توانید برای کاستن از هزینه های خود از شغل های فصلی یا پاره وقت در شهر مقصدتان درامد داشته باشید و از هزینه های سفر خود بکاهید.  به عنوان مثال کارهای ساختمانی یا خدماتی می توانند بهترین گزینه برای شما باشد تا هم به سفرتان ادامه دهید و هم درآمدی برای هزینه کردن داشته باشید پس اگر خودتان را برای این شرایط آماده کرده اید بد نیست سری به سایت www.aupair.com بزنید تا از کارهای پیشنهادی و البته شرایط آنها در مقصدتان مطلع شود. نکته بسیار جالب اینکه بسیاری از کارهای ارایه شده در سایت با توجه به امکانات صاحب کار حتی کمک می کنند تا شما مشکل کار کردن (اجازه کار) در مقصد نداشته باشید و برای شما اجازه کار نیز می گیرند ولی به یاد داشته باشید که این کار بدون هزینه نیست و شما باید بخشی از درآمد خودتان را به آنها بپردازید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ این فرصت خوبی است که در گوشه و کنار جهان سفر کنید و همزمان هم کار کنید که این موضوع در واقع یک بازی برد برد برای شماست.

نظر کسب و کاری ما، بدون تردید اگر شما به کارتان اهمیت دهید و صاحب کار این موضوع را متوجه شود ممکن است برای همیشه استخدام شود و در آن شهر اقامت دائمی داشته باشید . بسیاری از کارفرمایان ساختمانی حتی گروههایی دارند که برای انجام کارها به شهرهای دیگر اعزام می کنند بنابراین در طول عمرتان می توانید رایگان سفر کنید البته اگر خوب کار کنید و دلسوزانه با کارتان کنار بیایید.

13.    تورهای گروهی را برنامه ریزی کنید organize a group tour

همگی می دانیم که در صورت سفرهای گروهی هزینه ها سرشکن خواهد شد و می توانیم از امکانات خوبی ارزان قیمت تر استفاده کنیم البته این موضوع در برخی از اقامتگاهها و رستورانها یا پاساژها نیز کاملا مورد استفاده است به این صورت که اگر از 5 یا 10 نفر بیشتر باشید تخفیفاتی قابل ملاحظه به شما خواهند داد . بنابراین همین امروز شروع به تهیه لیست همراهان سفر آینده خود بکنید با فامیل و دوست یا آشنایان تماس بگیرید و از برنامه آینده سفرتان برایشان بگویید تا همانند یک تور مسافرتی به عنوان لیدرآنها راهی سفر شوید و هزینه بسیار مناسبی را برای خود و دیگران تدارک ببنید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ ایده خوبی است؟ به قول معروف بایک تیر دو نشان می زنید یعنی هم سفری ارزان را تجربه می کنید و هم فامیل یا دوستان را دور هم جمع کرده اید.

نظر کسب و کاری ما، می توانید ازهمین عید نوروز تور لیدری خودتان را آغاز کنید و با توری دور ایران اولین تجربه را به ثبت برسانید و در صورت موفقیت برای سفر بعدی از مرزها بگذرید.

14.    ماجراجویی کنید take a hard-core challenge

اگر اهل ماجراجویی هستید و علاقمندید حجم زیادی از آدرنالین را در خون خود تجربه کنید همین امروز مقصد بعدی سفرتان را انتخاب کنید پرش از روی صخره، سقوط آزاد، رودخانه خروشان و اسکی در مکانهای غیر معمول از جمله ورزشهایی هستند که می تواند علاوه بر شور و نشاط برایتان درآمد نیز داشته باشد و حتی گاهی اوقات دلیل اصلی سفری رایگان نیز خواهد بود. همانطور که می دانید هرسال تعداد زیادی از ماجراجویان از گوشه و کنار جهان بار سفر می بندند تا در گوشه از دهکده جهانی ماجراجویی کنند به همین دلیل بد نیست به سایت www.acrossthedivide.com مراجعه کنید تا ماجراجویی مورد نظر خودتان را انتخاب کنید . برای شرکت در اینگونه رقابت ها گاهی اوقات شرکتهای بزرگ تجاری به عنوان حامی مالی شما خواهند بود پس می توانید برای انجام این ماجراجویی از آنها پول مناسبی به عنوان حق الزحمه دریافت کنید و هزینه سفر خود را به دست آورید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ کوه یخی من کجاست ، امروز می خواهم روی آن اسکی کنیم . زود اقدام کنید تا تابستان فرا نرسید و فرصت طلایی شما آب نشده و از بین نرفته است.

نظر کسب و کاری ما، چرا خودتان را به خطر بیاندازید تا مجانی سفر کنید می توانید کار کنید و یا برای خانه دیگران خرید کنید اما تجربه هیجان واقعا شیرین است پس پیش به سوی ماجراجویی اما قبل از سفر سعی کنید حامی مالی خودتان را راضی کنید تا شما را بیمه کامل کند ، این عاقلانه ترین کار برای آینده شماست. به هر حال خطر همیشه در کمین است.

15.    در مسابقات شرکت کنید Enter contest

اگر شما مدت زیادی هست که آرزوی یک سفر رویایی را دارید و هنوز جیبتان خالی است و پول کافی ندارید راحت ترین راه برای شما شرکت در مسابقات بین المللی است. بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر هرساله برای جلب نظر تعداد بیشتری از گردشگران هر ساله تعداد زیادی مسابقات مهیج اما ایمن را در مناطق توریستی خود تدارک می بینند پس می توانید به عنوان شرکت کننده در این مسابقات ثبت نام نمایید و بار سفر خودتان را به این مقصد ببندید. امابه یادداشته باشید که بایدبا آمادگی کامل وارد میدان شوید چون در صورت برنده نشدن باید کل هزینه سفر را شخصا بپردازید پس از همین امروز متناسب با مسابقه ای که قصد شرکت در آن را دارید تمرین کنید تا با بردن جایزه سفری رایگان را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که لازم نیست حتما شرایط خاصی داشته باشید مثلا مسابقات عکس، خاطره نویسی یا حتی انتخاب بهترین جمله برای یکی از مقاصد گردشگری نیز می تواند به عنوان مسابقه ای با جایزه مورد نظر شما باشد. هرساله تعداد زیادی از خطوط هوایی یا مراکز تفریحی اینگونه مسابقات یعنی خاطره نویسی یا عکاسی را برگزار می کنند که جایزه آنها اقامت رایگان یا بلیت رفت و برگشت به مقصد گردشگری مورد نظرشان است.  اینگونه مسابقات معمولا از طریق وب سایت رسمی سفارتخانه کشورها اعلام می شود یا اینکه در بازار هدفشان در جراید منتشر می شود پس گوش بزنگ باشید تا فرصت را از دست ندهید.

پیشکسوتان چه می گویند ؟ من تجربه اینگونه سفر را دارم واقعا پس از بردن وقتی جایزه را دریافت می کنید مثل این است دنیا را به شما هدیه داده اند.

نظر کسب و کاری ما، به یاد داشته باشید حتی نوشتن یک جمله یا ارسال یک عکس هم می تواند حکم برنده شدن شما باشد پس لازم نیست از جسم خود هزینه کنید از ذوق هنری خود استفاده کنید تا به سادگی بلیت رایگان سفر را در دست بگیرید.

عماد عزتی

10/5/92