کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری زمستانی

اکثر ما وقتی در خلوت خودمان برای سفر برنامه ریزی می کنیم و مشغول رویاپردازی هستیم تصویری از ساحل خلوت با درختان نارگیل را در ذهن خواهیم داشت غافل از این که درخشش دانه های یخی و انعکاس نور خورشید در یک روز سرد زمستانی هم می تواند جذاب و مفرح باشد .

بیاد بیاورید شور و هیجان روزهای برفی و سرد زمستان را که خبری از درس و مدرسه نبود. کمک کردن به پدر هنگام پارو کردن برف پشت بام اولین جاذبه این روزها بود اما طلایی ترین قسمت روز ساختن آدم برفی هایی زیبا با بچهای محله و کندن تونل برفی در پشته ای برف خیابان بود. همین علاقه که از کودکی همراه همه ماست باعث رونق بخش گردشگری زمستانی در سراسر جهان شده . این رونق به رنگ و نژاد و کشور مربوط نمی شود و همه جای این کره خاکی تفریحات زمستانی هر ساله باعث جذب تعداد بیشماری گردشگر به کشورهای سردسیر و دارای امکانات مناسب تفریحات زمستانی می شود.

از دیرباز بارش برف نعمت بسیار ارزشمندی برای کشاورزان بوده و باعث خوشحالی و شادمانی آنها می شده اما امروزه همین جامه سپید که برتن کوهستان ها و جنگل هاست علاوه برکشاورزان باعث شادمانی بسیاری از گردشگران و سرمایه گذاران این صنعت می شود و  توان ایجاد تحرکت و رونقی بی مثال را در صنعت گردشگری منطقه خود خواهد داشت البته اگر به زیبایی های آن توجه شود.

شاید بسیاری فصل تابستان را بهترین فصل و پررونق ترین فصل سال برای صنعت گردشگری بدانند اما به واقع در قرن حاضر و با توجه به صنعتی شدن اکثر زندگی ها این مرز بندی زیاد صحیح نباشد بلکه بیشتر ساکنان این کره خاکی و جوامع صنعتی با توجه به زمان کار خود اقدام به برنامه ریزی برای سفر و گردش می کنند . بنابراین پایان فصل تابستان را نباید پایان فصل گردشگری دانست بلکه با شروع فصل سما بسیاری از زیر مجموعه های صنعت گردشگری تازه شکوفا می شوند و گرمایی مطبوع برای جذب حداکثری گردشگران را خواهند داشت.

اگرچه صحبت از گردشگری زمستانی شاید چند رشته ورزشی خاص را مثل اسکی روی برف یادآوری کند اما در حال حاضر زیر مجموعه های گردشگری ورزشی های زمستانی آنچنان متنوع شده که شاید باورکردنی نباشند . بطور کلی اگر مایل به نام بردن بخشی از زیرمجموعه های صنعت گردشگری زمستانی  باشیم می توانیم از اسکی روی برف، اسنو موبیل، هتل های یخی ، ماهی گیری روی دریاچه یخ زده، راهپیمایی برفی ، ساخت مجسمه های یخی و کمپ های زمستانی نام ببریم اگر بسیاری از تفریحات زمستانی هنوز همگیر نشده است. اما همین چند مورد گردش مالی چند بیلیون دلاری را برای سرمایه گذاران خود در برخی کشورها مثل آلمان ، کانادا، سوئیس، اتریش، فرانسه، کشورهای اسکاندیناوی، روسیه، چین و کشورهای اروپای شرقی به ارمغان آورده است  به طور کلی این کشورها توانسته اند از آب و هوای خشن وسرد زمستانی خود محیطی بسیار آرام و گرم را برای مهمانان زمستانی کشورشان فراهم کنند.

به عنوان مثال جشنواره یخی هاربین در کشور چین سالانه هزاران گردشگر خارجی را به سمت شمال کشور چین و بدترین شرایط آب و هوایی این سرزمین پهناور می کشاند و درآمدی سرشار را برای ساکنان و دست اندرکاران صنعت گردشگری زمستانی خود فراهم می کند حال آنکه چندی پیش با اولین برف زمستانی همه چیز در این منطقه به خواب زمستانی فرو می رفت و خبری از شور و شوق مردم نبود.

هتل های یخی که هر ساله با اولین برف زمستانی برپا می شوند تا گرمای دوباره تابستان بهتر و بیشتر از هر هتل 5 ستاره ای در منتطقه پذیرای گردشگران زمستانی منطقه هستند این شهر هرچه سردتر باشد گرمای گردشگران زمستانی آن بالاتر خواهد بود و شادی و رونق صنعت گردشگری هاربین سختی های سرما را از بین خواهد برد . هوای سالم و پاک در کنار سکوت مناطق سردسیری در فصل زمستان بهترین مکان برای دوری از زندگی پرهیاهو و شلوغ شهری خواهد بود وموقعیت بسیار مناسب برای رشد سرمایه گذاری مناطقی که به ظاهر باید فصل زمستان را در خواب زمستانی سپری کنند، فراهم خواهد شد. با توجه به اینهمه جذابیت و درآمدزایی اکثر کشورهای سردسیری با برنامه ریزی های دقیق خود برای فصل زمستان سعی کرده اند طبیعت خشن و بی محصول زمستانی خود را به فصلی پرحاصل برای منطقه تبدیل کنند این در حالی است که بسیاری از کشورهای گرمسیری هم از این علاقه مردم استفاده کرده اند و با راه اندازی پیست های مصنوعی اسکی برای جذب بیشتر گردشگران زمستانی به منطقه سرمایه گذاری کرده اند.

با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیاری از کشورها در کره زمین آن دسته از کشورهایی که در منطقه گرمسیری واقع شده اند امکان تجربه برف و تفریحات زمستانی را ندارند و علاقمند به ورزشها و تفریحات زمستانی آنها باید از امکانات دیگر کشورها استفاده کنند که این خود طلایی ترین فرصت را برای صنعت گردشگری کشورهای سردسیر مهیا می کند به عنوان مثال طبق آمار بسیاری از مجلات گردشگری در جهان سال 2007 میلادی بیشترین میزان گردشگران زمستانی تعطیلات خود را در ایالات متحده آمریکا و کانادا سپری کرده اند اگرچه کشورهای دیگر هم توانسته اند تعدادی از مسافران زمستانی خود را پذیرایی کنند اما امکانات بسیار مناسب و همچنین برگزاری برخی از بازیهای بین المللی زمستانی در این دو کشور باعث جذب حداکثری مسافران زمستانی شده است.

اما گردشگری زمستانی در ایران همانند مردیخی دوران باستان سالهاست که یخ زده و بدون توجه به حال خود رها گشته اگرچه طبیعت چهارفصل ایران بهترین و مناسب ترین فرصت را برای سرمایه گذاری در این صنعت را مهیا کرده اما نواحی کوهستانی و برف گیر ایران همچون دامنه های زاگرس و البرز سالهاست که با اولین برف زمستانی به خواب سنگین فرومی روند و تا بهار آینده خبری از شور و نشاط در آنها نیست .

مناطقی چون همدان، شهرکرد، اردبیل و دیگر شهرهای سردسیر ایران با داشتن امکاناتی بسیار مناسب از نظر طبیعی برای گردشگران زمستانی بدون توجه مسئولین امر و دست اندرکاران صنعت بی رمق گردشگری ایران به حال خود رها شده اند . موقعیتی استثنایی ایران از نظر زیرساخت های طبیعی ، اجتماعی ، فرهنگی و همچنین سیستم حمل و نقل بسیار مناسب در این مناطق همانند راه آهن می تواند خواب زمستانی این شهرها را به جشنی ملی و پرشور و هیجان در فصل زمستان تبدیل کند و برای ساکنان منطقه همانند فصل برداشت محصول پردرآمد باشد.

سرمایه گذاری و رونق گردشگری زمستانی در پیست های اسکی، دریاچه های آبگرم  و طبیعت بسیار مناسب استانهای غربی کشور بهترین و مطمئن ترین منبع اشتغالزایی برای ساکنان منطقه خواهد بود و صنعت یخ زده گردشگری شهرهایی چون همدان و شهرکرد را جانی دوباره می بخشد.

گردشگری زمستانی که به تازگی رشد و گسترش خود را بین  کشورهای جهان آغاز کرده می تواند جانپناهی بسیار گرم و نرم برای صنعت یخزده صنعت گردشگری ایران باشد اگر مسئولان دو بخش خصوصی و دولتی بتوانند با برنامه ریزی ، همفکری و استفاده از زیرساخت های بسیار مناسب کشور آن را سرپا نگهدارند . البته هرگز نباید نقش مسئولان ورزشی را در این اقدام نادیده گرفت.

عزتی

6/11/90

ده شهری که قبل از سفر آخرت باید دید

قبل از سفر آخرت این ده شهر را ببینید

10 شهری که قبل از بهشت باید آنها را ببینیم

10 شهری که قبل از مردن باید ببینیم

ذهن کنجکاو بشر همیشه به دنبال یافتن مناظر بکر ، سواحل زیبا و مکانهای دست نیافتنی هست . مبحث سفر و مسافرت همیشه برای همه جذاب و شیرین بوده حتی شنیدن خاطرات سفر دوستان نیز برایمان جالب و مفرح است، اگرچه شنیدن کی بود مانند دیدن .  بطورکلی حتی اگر امکان سفر نداشته باشیم برای فرونشاندن حس کنجکاوی ذهنمان سعی در خواندن مطلبی درباره زیبایی های منطقه ای در جهان داریم. به همین دلیل همیشه برای سفر برنامه ریزی و اولویت بندی هایی خواهیم داشت و با توجه به عمر کوتاه خود باید این کمی بیشتر دقت کنیم.

بنابراین ده شهری که هر گردشگری در طول عمر خود باید از آنها بازدید کند را به ترتیب اولویت برایتان نام می بریم و باید داشته باشید که اگر واقعا قصد تجربه سفر به این ده شهر را دارید وسایل لازم را همراه داشته باشید  تا از این سفر به بیاد ماندنی با کوله باری از تجربه و خاطرات شیرین به منزل بازگردید.

1.        نیویورک new York city

شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا به عنوان صحنه ای بسیار عظیم از یک تئاتر در جهان شناخته شده و مردم از نژادهای مختلف در آن نقش اصلی در این صحنه زنده را برعهده دارد. این شهر که به قول معروف هرگز خواب را به خود ندیده هرساله مقصد میلیون ها نفر گردشگر از سراسر جهان است . مهم نیست چه ساعتی از شبانه روز وارد این شهر بشوید یا اینکه کی قصد سفر داشته باشید این شهر همیشه جذابیت های بسیار خوبی برای جلب هرگردشگری به خود را دارد . رستوران های 24 ساعته، موزه ها ، مراکز هنری و فرهنگی بسیار زیاد این شهر دقیقا این حس را به هر گردشگری می دهد که در صحنه یک تئاتر زنده مشغول قدم زدن هست . این کلانشهر بسیار مدرن با آسمان خراش های بسیار معروف خود می تواند نیاز هرگونه گردشگری را پاسخ دهد و همه را خوشحال و خندان راهی دیار و شهر خود کند. علاقه بسیار بالای گردشگران به این شهر باعث شده که رتبه یک در این فهرست را به شهر نیویورک یا همان شهر همیشه بیدار بدهیم.

2.        رُم ROM

شهر تاریخی رم در ایتالیا به عنوان بزرگترین موزه تاریخی تمدن اروپا می تواند مقام دوم فهرست ما را به خود اختصاص دهد بنابراین می توانیم ساختمان های تاریخی، موزه های هنری و باستانی و از همه مهمتر معماری بسیار کهن این شهر که هنوز هم به سبک قدیم حفظ شده اند به هر بیننده ای این حس را القا می کند که در حال قدم زدن در یک موزه بسیار بزرگ از تاریخ اروپاست و با دیدن اینهمه زیبایی و شکوه گذشت زمان را به هیچ عنوان حس نخواهد کرد . در هم آمیختگی معماری کهن و نوین ، زندگی نوین مردم در کنار سننی بسیار کهن هر گردشگری را جذب میکند و نوشیدن یک فنجان قهوه معروف ایتالیا در بعدازظهری دل انگیز این حس را برای گردشگران کامل خواهد کرد، البته اگر از غذاها و خوراکی های سنتی این کشور بگذریم . پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد سفر به این شهر را داری حتما کفش راحت به همراه داشته باشید تا از دیدن مناظری جادویی بی بهره نمانید.

3.        پاریس PARIS

پایتخت کشور فرانسه یا شهر عشق مقام سوم این فهرست را به خود اختصاص داده . این شهر که توانسته سالانه هزاران هزار گردشگر را به خود جلب کند با موزه ها، سالن های نمایش و رستوران های  بسیار معروف خود می تواند مقصدی بسیار مناسب برای هر سلیقه باشد. اگر اهل هنر و علاقمند به مد و لباس هستید پیشنهاد ما این است که هرگز سفر به این کلانشهر اروپایی را فراموش نکنید، البته آن دسته از گردشگرانی که اهل خوراکی و رستوران هستند نیز در این شهر بی بهره نخواهند ماند . پاریس به عنوان یکی از شهرهایی که دارای هزاران رستوران معروف و چند ستاره جهان است مهمترین شهر برای علاقمندان به خوراکی و رستوران در جهان شناخته شده بنابراین اگر اهل رژیم برای کنترل وزن خود هستید به یاد داشته باشید که در پاریس هرگز نمی توانید به رژیم خود وفادار باشید.

4.        لندن LONDON

لندن یا پایتخت انگلستان ، به عنوان اصلی ترین شهر تحصیلی در اروپا، با مراکز علمی و آموزشی بسیار معتبر در سطح بین المللی بیشترین آمار دانشجویان خارجی را به خود اختصاص داده و از نظر بیشتر آمار مهاجران در اروپا نیز مقام بالایی را کسب کرده درواقع می توان گفت که در این شهر ملیت و نژاد زیاد مهم نیست چون به دلیل رقم بالای مهاجرت از دیگر کشورها به لندن واقعا نمی توان به این موضوع اهمیت داد البته در زمینه گردشگری نیز در رتبه چهارم این فهرست قرار گرفته و به عنوان چهار شهر اصلی گردشگری جهان به شما معرفی شده است. دانشگاههای معتبر ، ساختمان های تاریخی ، قلعه های باستانی این شهر مه گرفته و البته نحوه زندگی اصیل مردم انگلستان خود باعث جلب حداکثری گردشگران به این شهر خواهد بود. به یادداشته باشید که در لندن باید همیشه چتر به همراه داشته باشید تا خیس نشوید اگرچه به قول معروف زیر باران باید رفت...

5.        مسکو MOSCOW

پایتخت کشور پهناور روسیه یا شهر کاخ های سرخ به دلایل مختلف توانسته به عنوان پنجمین ردیف از فهرست گردشگری ما انتخاب شود، مهمترین عوامل جذاب برای گردشگران این شهر وجود کاخ ها و ساختمان های بسیار زیبا و باستانی در این شهر بوده و هست . این برج ها و کاخ های بسیار زیبا و رنگارنگ همانند نگینی درخشان در سرزمین تزارهای روس می درخشند و درخشش آن باعث جلب هزارن گردشگر از سراسر جهان به سمت خود خواهد شد. البته سیستم حمل و نقل ریلی این کشور به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل جذب هرچه بیشتر گردشگران بوده و هست.

6.        ریودوژانیرو RIO DE JANEIRO

ریودوژانیرو به عنوان پایتخت کشور برزیل دارای اهمیت بسیار زیادی در بین اکثر گردشگران جهان بوده البته اگر از اهمیت این شهر در ورزش محبوب قرن بگذریم و اهل فوتبال نباشیم. این دیار با تیم فوتبال خود در ذهن هر فردی جایگاه خوبی دارد اما در بین گردشگران و بخصوص پیروان مسیحیت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست . به غیر از گردشگران مسیحی که طبق آیین دین خود سعی می کنند حتی یکبار هم که شده در طول زندگی خود به این شهر سفر کنند و از مجسمه مسیح دیدن کنند دیگران نیز به دلیل جاذبه های بسیار بالای این شهر سعی می کنند به این شهر تاریخی و البته بسیار شاد سفر کنند بنابراین شما هم می توانید هم اکنون بار سفر ببندید و از پایتخت کشور محبوبترین تیم فوتبال جهان بازدید کنید .

7.        آتن ATHENS

شنیدن نام این شهر باعث یاددآوری زندگی رومیان باستان و البته جنگ های بسیار مشهور آنها می شود. اما اینبار جنگ و لشگرکشی باعث محبوبیت نیست بلکه آثار تاریخی و باستانی این شهر باعث شده که نامی ماندگار در ذهن اکثر گردشگران جهان باشد. آتن در کنار تمام مراکز فرهنگی و تاریخی خود که سالانه میلیون ها گردشگرا به سمت خود جلب می کند با رستوران ها و هتل های بسیار مناسب خود نیز  جاذبه بیشتری برای ورود گردشگران بیشتر به شهر تاریخی و باستانی آتن شده . البته نباید نقش آب و هوای بسیار مناسب این شهر را نادیده بگیریم. اکثر گردشگرانی که از آتن بازدید کرده اند می گویند وقتی در مراکز باستانی شهر مشغول قدم زدن هستیم عظمت و محبوبیت تاریخی این تمدن را به واقع از نزدیک حس کرده ایم.

8.        پکن BEIJING

این پایتخت آسیایی به عنوان شلوغ ترین و باستانی ترین شهر در کشور پهناور چین جایگاه هشتم این فهرست را به خود اختصاص داده. از گذشته های دور اکثر گردشگران و ساکنان این کره خاکی علاقمند بودند از راز و رمز زندگی چینی ها سر درآورند که همین امر باعث شد تا صنعت گردشگری این کشور بسیار پررونق شود و از جایگاه ویژه ای برخوردار شود. تمدن کهن و تاریخی سرشار از افت و خیز در کنار موزه ها و آثار باستانی بسیار جالب برای دیگران می تواند بهترین دلیل سفر گردشگران به سرزمین اژدها باشد. بازدید از دیوار بزرگ چین و شهر ممنوع از مهمترین عوامل جذب گردشگران غربی به این شهر و دیار است .

9.        سیدنی SYDNEY

سیدنی یا پایتخت استرالیا با جاذبه های مدرن خود توانسته دل هر گردشگری را در سطح جهان برباید . شاید بتوان به جرات گفت که وقتی وارد این شهر می شوید تعجب خواهید کرد و هرگز نباید انتظار شهری تاریخی و باستانی را داشته باشید بلکه وارد دنیای بسیار مدرن امروزی و قرن بیست و یکمی می شود در واقع این شهر مدرن با تکنولوژی نوین خود توانسته هر گردشگری را به سمت خود جلب کند البته آب و هوا و رستوران های این شهر مهاجر پذیر نیز خود به عنوان جاذبه ای فراموش نشدنی در بین اکثر گردشگران مطرح شده و از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بطور کل زندگی و جنب و جوش امروزی این شهر خود به عنوان اصلی ترین جنبه گردشگری آن عنوان شده .

10.     بانکوک Bankok

دومین پایتخت آسیایی که مکان دهم فهرست ما را به خود اختصاص داده شهر باستانی و تاریخی بانکوک است. این شهر باستانی با سرسبزی و آب و هوای خود در کنار تمدن و معابد بسیار بزرگش توانسته گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کند تا جایی که کشور تایلند از نظر جذب گردشگر در سطوح بالای جدول مقاصد گردشگری قرار گرفته است. زندگی ساده و شاد این مردم باعث می شود هیچ گردشگری در شهر بانکوک احساس غربت نکند و شاید همین امر باعث جلب دوباره گردشگران به این دیار وسرزمین شده باشد.

11.     توکیو TUKYO

دهمین و آخرین پله از فهرست ما شهر پرجنب و جوش توکیوست ، این شهر بسیار مدرن که به خاطر تعداد زیاد نئون های خود هنگام شب مانند جواهری در شب می درخشد . پایتخت کشور ژاپن با توجه به پیشرفت بسیار چشمگیر خود در زمینه تکنولوژی دربین اکثر گردشگران مشهور شده است. توکیو در کنار زندگی باستانی و سنتی خود توانسته ارتباط خوبی با تکنولوژی و زندگی قرن بیست و یکمی ایجاد کند و درست به همین دلیل برای بسیاری از گردشگران جذاب شده . فروشگاههای بسیار مجلل، سبک زندگی ، رستوران های محلی و بطور کل زندگی مردم این شهر می تواند هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جلب کند که البته در فصل بهار و شکوفه های معروف گیلاس آن بیشترین و مهمترین جاذبه این شهر در آسیاست.

عزتی

5/11/90

9 دستور العمل برای تضمین دوران بازنشستگی

9 دستور العمل برای تضمین دوران بازنشستگی

9 راز برای گذراندن دوران بازنشستگی شاد

9 راز برای بهترین بازنشستگی

داشتن یک تخم مرغ از طلا هرگز نمی تواند آینده شما در دوران بازنشستگی را تضمین کند، البته در آمد داشتن هنگام بازنشستگی می تواند راه را برای  گذراندن زندگی هموار کند اما هرگز شرط اصلی برای تحقق تمامی آرزوها در دوران بازنشستگی نیست. همگی آرزوهایی برای دوران بازنشستگی داریم برخی سفر را برنامه ریزی کرده اند و برخی باغبانی کردن در باغچه ای کوچک که با پس اندازشان خریده اند ، اما تحقق هر یک از این آرزوها بستگی به نوع برنامه ریزی و آینده نگری ما در دوران نوجوانی و میانسالی خواهد داشت .

دوران بازنشستگی در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است به شکلی که حتی درباره داشتن دوران بازنشستگی مناسب و خوب ضرب المثلی هم در فرهنگ ما جایگرفته است که می گوید : «مدتی بخور نون و تره ، یک عمر بخور نون و کره » این ضرب المثل بیشتر به پس انداز کردن و کوشیدن برای داشتن آینده ای طلایی و مناسب است . در این متن نکاتی کلیدی برای داشتن اوقاتی بسیار خوش در دوران بازنشستگی را بیان خواهیم کرد.

1.        تاریخ بازنشستگی خودتان را مشخص کنید: بهترین دوران بازشستگی برای افراد زمانی است که هم از نظر جسمی و هم از نظر مالی آمادگی پذیرفتن این امر را داشته باشند. اما تعداد زیادی از کارمندان به اجبار با دوران بازنشستگی مواجه خواهند شد به عنوان مثال برخی اخراج می شوند برخی محل کارشان تعطیل می شود وبسیاری هم به زودهنگام مجبور به بازنشسته شدن خواهند شد.

اما، جان نلسون Jhon Nelson مشاور برنامه ریزی زندگی و نویسنده کتاب « چترنجات دوران بازنشستگی شما چه رنگی است؟» می گوید: افرادی که طبق برنامه ریزی خودشان بازنشسته می شوند از کیفیت زندگی بهتری نسبت به دیگران که مجبور به پذیرفتن بازنشستگی شده اند برخوردارند و بسیار شادتر از آنها در این دوران زندگی می کنند.

این نویسنده می گوید: اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که به اجبار بازنشستگی را پذیرفته اید  و پیش از موعد بازنشسته شده اید بهترین راه برای شما بازگشت به عقب خواهد بود این گروه می توانند دوباره مشغول به کار شوند تا بتوانند همه چیز را تحت کنترل خودتشان درآورند و سپس طبق برنامه خودشان بازنشسته شوند . این گروه می توانند با اشتغال به کار نیمه وقت دوباره شرایط قبل از بازنشستگی را بازسازی کنند یا اینکه برای خود کسب و کاری راه بیاندازند و بعد از آن طبق برنامه ریزی تاریخ بازشستگی را دوباره مشخص کرد و با برنامه قبلی دست از کار بکشند. 

2.        برنامه ریزی برای هزینه ها : بسیاری از ما این نکته را با پس انداز کردن اشتباه می گیریم و تصور می کنیم هنگامی که کار می کنیم باید هر ماه مقداری پول کنار بگذاریم و در حسابی پس انداز کنیم تا زمان بازنشستگی از آن استفاده کنیم که متاسفانه این اشتباه رایج بین اکثر انسانهاست.

پول و ثروت معمولا فضای زیادی از ذهن انسان را اشغال می کند حالا تصور کنید  چندین سال متوالی پس انداز کرده اید و مبلغی در حساب بانکی خودتان دارید و پس از بازنشستگی شروع می کنید از آن هزینه می کنید و هر روز شاهد کمتر شدن مبلغ حساب بانکی خودتان خواهید بود این روند برای روحیه شما بسیار نا مناسب و استرس زا خواهد بود و باعث کاهش کیفیت زندگی و رشد نگرانی برای آینده خود و زندگی شما در دوران بازنشستگی شما که دوران بسیار مهمی در طول زندگیست خواهد بود.

حال آنکه بهترین راه برای تضمین آینده و بهبود کیفیت زندگی در دوران بازشستگی به جریان انداختن این پس انداز در این دوران مهم زندگی است به گونه ای که این پس انداز در دوران بازنشستگی شما سرمایه مولد باشد یعنی اصل پول کاسته نشود بلکه برای شما درآمد حاصل کند و شما از آن درآمد هزینه کنید به این ترتیب آرامش و روحیه ای بسیار مناسب را برای دوران بازنشستگی خودتان تامین کرده اید و کیفیت زندگی را به بالاترین سطح روانی رسانده اید.

لورا کارستن سن Laura Carstensen مدیر برنامه طول عمر در دانشگاه استنفورد با عنوان «آینده ای طولانی و روشن» در این باره تاکید می کند: این برنامه ریزی برای شما حد و مرزی در خرج کردن مشخص می کند به گونه ای که هرگز برای پس انداز کردن زندگی خود را سخت نخواهید گرفت بنابراین می توانید از هزینه های اضافه بکاهید و در عین حال صرفه جویی بی مورد هم نداشته باشید و آنچه را که دوست دارید انجام دهید و در اختیار بگیرید . این موضوع زمانی که سرمایه شما مولد است قابل دسترس است نه اینکه شما سرمایه ای (پس اندازی) ثابت در دوران بازنشستگی خود داشته باشید.

3.        سلامتی کامل: زندگی روزانه و مسئولیت های زندگی ما باعث شده که تا قبل از بازنشستگی زیاد به سلامتی خود اهمیت ندهیم یا اینکه همیشه به دلیل مشغله کاری اختصاص زمان برای سلامتی خودمان را در درجه های دوم و سوم اهمیت زندگی قرار دهیم که این غفلت در آینده برایمان بسیار گران تمام خواهد شد.

باربارا واکسمن Barbara Waxman مشاور خانواده و نویسنده کتاب «چگونه بازنشستگی را دوست بداریم؟» در این باره می گوید: اغلب اوقات مردم اینقدر درگیر زندگی خانوادگی و مسایل مربوط خانواده می شوند که خودشان و سلامتی بدنشان را فراموش می کنند و در واقع فراموش می کنند که از خودشان باید چه انتظاری داشته باشند و موفقیت آنها در گرو سلامتی آنهاست ، این فراموش کاری به نوعی برنامه ریزی آنها را برای آینده تحت تاثیر قرار می دهد و از بین می برد.

این کارشناس اضافه می کند که یقین داشته باشید که در دوران بازنشستگی برای آشپزی و سرزدن به بستگان بسیار وقت خواهید داشت به شرط اینکه بدنی سالم داشته باشید او اضافه می کند: با نرمش های روزانه بدن و ذهن خودتان را پرورش دهید تا در دوران بازنشستگی بتوانید بیشترین بهره را از هر دوی آنها (جسم و ذهن) بگیرید .

4.        حمایت از همسر: با توجه به زندگی های صنعتی امروزی معمولا زوجین هر دو شاغل هستند ، بنابراین در طول شبانه روز شاید ساعات کوتاهی با یکدیگر باشند و در کنار هم به زندگی ادامه دهند و اغلب اوقات در محیط اداره یا دفترشان هستند. بنابراین بهترین کار برنامه ریزی دقیق برای زمان بازنشستگی خواهد بود ، شاید علاقمند باشید هر دو با هم در یک زمان دست از کار بکشید و بازنشسته شوید و شاید هم از آن دسته افراد باشید که عقیده دارند مرد باید مدت طولانی تر از زن کار کند به هر حال برای این کار برنامه ریزی کنید تا به ناگاه روند زندگی شما دست خوش تغییرات نشود .

اما به عقیده کارشناسان و مشاوران خانواده پس از دوران بازنشستگی وابستگی زوجین به یکدیگر بیش از قبل خواهد شد بنابراین حمایت آنها از یکدیگر امری ضروری و لازم خواهد بود ولی هرگز لازم نیست 24 ساعت و هر روز هفته این امر اتفاق بیافتد بلکه باید حد تعادل رعایت شود چون این وابستگی بیش از حد هم خود دردسرساز خواهد شد.

وقتی زوجین هر دو با هم بازنشسته می شوند ناگهان با تغییری بسیار مهم در زندگی خود مواجه خواهند شد آنها بیشتر وقت خود را خارج از منزل گذرانده اند و ساعاتی را که کنار هم بوده اند به بهترین شکل گذشته اما حالا با توجه مدت طولانی کنار هم بودن ممکن است برخی مشکلات بیشتر نمایان شود بنابراین باید در این ارتباط تعادل برقرار کنیم تا دچار مشکل نشویم.  با توجه به این موضوع از لذت کنار هم بودن غافل نشوید اما برای این زمان هم برنامه ریزی کنید و روزانه چند ساعت را با دوستان و فرزندانتان باشید و به طرف مقابل خود اجازه دهید با اشتیاق بیشتری در کنار شما باشد.

5.        دوستان و همکاران: بسیاری از ما هنگام کار و فعالیت اجتماعی خودمان قبل از دوران بازنشستگی دوستان و همکاران بسیار زیادی داشته ایم و ارتباط خوبی با آنها برقرار کرده ایم اما به یاد داشته باشید که پس از بازنشستگی حفظ این ارتباط با آن دسته از همکاران که هنوز مشغول به کار هستند زیاد هم ساده نخواهد بود. بنابراین سعی کنید بیرون از محیط کار هم دوستانی داشته باشید تا در دوران بازنشستگی یکباره رفقای صمیمی را از دست ندهید و احساس تنهایی نکنید . با عقیده کارشناسان سلامت خانواده حس تنهایی که پس از دوری از دوستان به شما دست می دهد از نظر روحی ضربه جبران ناپذیری را به سلامتی روانی افراد بازنشسته خواهد زد بنابراین اگر این دسته از مردم دوستانی خارج از اداره نیز داشته باشند می توانند این حس را با دوستانی غیر از همکاران سابقشان از بین ببرند.

البته هر چند وقت یک بار به دیدن همکاران سابق و دوستان خود بروید و دوباره خودتان را در محیط گذشته اداره قرار دهید این کار انگیزه خوبی به شما جهت شاد زیستن می دهد.

6.        کاری انجام دهید: فرض کنید که چندین سال متمادی هر روز صبح راس ساعت 7 از خانه خارج شدید و به اداره رفته اید حالا پس از گذشت چندین سال ناگهان این عادت را باید تغییر دهید و کلیه فعالیت های خودتان را قطع می کنید . آیا تصور کرده اید چه ضربه روحی را به خودتان وارد می کنید؟ یا اینکه چقدر نامید خواهید شد؟

واکسمن مشاور خانواده عنوان می کند: بهترین راه برای بهبود کیفیت زندگی پس از بازنشستگی ایجاد تعادل بین دوران شاغل بودن و دوران بازنشستگی است به این صورت که برای بازنشستگی خودتان برنامه ریزی کنید و کاری را که به آن علاقمند هستید شروع کنید و هرگز از فعالیت های روزانه خودتان را دور نگه ندارید، با برنامه ریزی و پایه ریزی این گونه کارها در دوران میان سالی می توانید بلافاصله پس از بازنشستگی این کار را ادامه دهید بدون اینکه وقفه ای در روند زندگی شما ایجاد شود. با این کار روحیه خودتان را دو چندان کرده اید و هرگز فکر نمی کند که جامعه به شما نیازی ندارد بلکه شما هنوز فعال و تاثیر گذار خواهید بود.

نلسون کارشناس دیگر نیز می گوید: حتی می توانید در این دوران مهارتهای تازه ای کسب کنید به گونه ای که حتی ادامه تحصیل بدهید به عنوان مثال با گذراندن دوره حسابداری میتوانید به عنوان حسابدار در برخی شرکت ها پاره وقت کار کنید، یا هر رشته ای که دوست دارید را بخوانید بهر حال هرگز یکباره دست از کار نکشید و از فعالیت روزانه خود نکاهید.

7.        چالش های جدید: بسیاری از مردم برای دوران زندگی خود برنامه ریزی می کنند و اهدافی را برای خودشان مشخص می کنند که قبل از بازنشستگی باید به آنها برسند یا اینکه تصمیم دارند این اهداف در دوران بازشستگی آنها محقق شود اما متاسفانه بدون در نظر گرفتن شرایط و توانائیهایشان این تصمیم ها را اتخاذ می کنند که نمی توانندبه اهداف مورد نظر برسند بنابراین به روحیه و اعتماد به نفس خودشان ضربه ای جبران ناپذیر وارد می سازند و کیفیت زندگی خودشان را در دوران بازنشستگی دست خوش ناملایماتی می کنند .

این دسته از افراد شاید در دوران بازنشستگی خود دچار سرخوردگی های جبران ناپذیری خواهد شد بگونه ای که زندگی را برای خود و اطرافیان مشکل خواهند کرد و در برخی از موارد هم دست به خودکشی خواهند زد. کارشناسان معتقدند که اگر افراد با توجه به توانایی ها و امکانات خودشان برای دوران زندگی و بازنشستگی خودشان برنامه ریزی کنند با هر موفقیت و بالا رفتن از پله های ترقی کیفیت امیدوار تر و شاداب تر به زندگی خود ادامه می دهند بنابراین اول از امکانات و توانایی های خودمان مطمئن شویم سپس برای آینده برنامه ریزی کنیم یا اینکه اهدافمان را طبق همین تواناییها تعیین کنیم.

8.        تقبل از بازنشستگی این دوران را امتحان کنید : بهترین راه حل برای داشتن دوران بازنشستگی مناسب امتحان کردن این دوره قبل از وقوع برای شماست.

نانسی شلسبرگ Nancy Schlossberg استاد بازنشسته دانشگاه مریلند و نویسنده کتاب «تجدید قوا برای بازنشستگی، بازسازی هویت ، روابط و اهداف» می گوید: من توصیه می کنم که مردم یک بازشستگی ساختگی را قبل از رسیدن بازنشستگی واقعی به خودشان هدیه بدهند چون این هدیه ارزشمند ترین هدیه دوران زندگی آنها خواهد بود.

این کارشناس می گوید به عنوان مثال به مدت 3 ماه هر یکشنبه درست مثل یک فرد بازنشسته زندگی کنید یا اینکه در طول سال یک هفته مرخصی بگیرید و شرایط را به گونه ای مهیا کنید که انگار دوران بازنشستگی شما شروع شده . این موضوع باعث می شود که شما برای دوران اصلی بازنشستگی آمادگی کامل داشته باشید و بتوانید با تمامی چالش های آن دوره مبارزه کنید و موفق این دوران حساس را پشت سر بگذارید.

در این دوران ساختگی بسیاری در میابند که هنوز آمادگی پذیرش این واقعیت یعنی بازنشستگی را از نظر روحی ندارند بلکه فقط نیاز به یک دوره مرخصی کوتاه دارند اما برخی دیگر خود را هم از نظر روحی و هم جسمی کاملا آماده پذیرش این موضوع می یابند و شرایط را طوری برنامه ریزی می کنند که این امر اتفاق بیافتد. بنابراین با علم کامل به این دوره قدم در این دوران می گذراند و با بهترین کیفیت این دوران را سپری خواهند کرد.

9.        انتقال تجربیات به نسل بعدی: بسیاری از افراد پس از بازنشسته شدن دوباره مشغول به کار می شوند یا اینکه از طرف واحد اداری خودشان دعوت به کار می شوند . اهمیت این موضوع برای انتقال تجربیات آنها به نسل جدید یا افراد جایگزین آنهاست البته مهمترین فایده این امر در بهبوده و ارتقای کیفیت زندگی خود این افراد خواهد بود.  احساس پوچی مهمترین عامل برای از بین بردن روحیه افراد بازنشسته است که همین امر باعث می شود زندگی مشکلی را برای خود دست و پا کنند بنابراین با اشتغال دوباره و فهمیدن اینکه می توانند نسل آینده را متوجه تجربیات خود کنند باعث دلگرمی و بهبود کیفیت زندگی آنهاست.

کارستن سن می گوید : بسیاری از بازنشستگان وقتی به ناگاه شغل خود را رها می کنند دچار افسردگی می شوند اما اگر همین افراد توسط کارفرمایان پس از بازنشستگی برای مدتی کوتاه تحت عنوان مشاور به کارشان ادامه دهند با آمادگی روحی کامل اداره را ترک می کنند و شاد به زندگی آینده خودشان وارد می شوند.

اما این کارشناس می گوید اگر این امکانات برای شما مهیا نبود می توانید خودتان شرایط را فراهم کنید و با انجام دادن کارهای داوطلبانه و خیریه دانش و تجربه خود را به نسل اینده منتقل کنید با این کار احساس مفید بودن دوباره درون شما زنده خواهد شد.

همه کارشناسان خانواده معتقدند که هرگز به بازنشستگی بی تفاوت نباشیم چون در واقع تولد دیگری است در زندگی ما که اتفاق خواهد افتاد بنابراین اگر برای آینده این کودک متولد شده برنامه ای نداشته باشیم نباید انتظار داشته باشیم به سلامت رشد کند .

آنها می گویند : بازنشستگی به معنی بی مصرف نیست بلکه چشمه ای خروشان از تجربه برای سیراب کردن نسل بعدی و آماده سازی برای رویارویی با مشکلات زندگی آینده شان خواهد بود.

بنابراین با برنامه ریزی دقیق برای این دوران بسیار مهم در طول زندگی خودمان می توانیم سلامتی روانی جامعه آینده و نسل بعدی را تضمین کنیم.

عماد عزتی

City news-Feb-2011

محافظت از لب ها

emad ezzati

هنگامی که به صورت دوستتان نگاه می کنید اولین عضوی که شما می بینید چیست؟ چشمهای اوست. بله این کاملا دست است، چشمان دوستتان  اولین عضوی از صورت اوست که شما می بینید و پس از آن لب های اوست.

بنابراین این عضو می تواند تاثیر بسیار زیادی در جذابیت افراد داشته باشد . این دقیقا همان نکته ای است که بانوان به آن توجه دارند و همیشه به دنبال بهترین روشهای محافظت از این عضو صورت خود هستند.

 لب ها به دلیل داشتن پوستی بسیار نازک به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اعضای صورت نام برده می شوند . همانطور که می دانید ضایعات مادرزادی از قبیل لب شکری همیشه یکی از مشکل سازترین ضایعات طبیعی برای کودکان و بزرگسالان بوده است یا اینکه اکثر عوارض ناشی از حوادث تا مدتهای بسیار زیادی روی لب آثار خود را باقی می گذارند و یا اینکه درمان نمی شوند.

از آنجایی که ترمیم لب از نظر علم پزشکی بسیار سخت و در مواردی ناممکن است بنابراین باید نسبت به حفظ و نگهداری از این عضو آسیب پذیر بسیار دقت کرد. بنابراین در اینجا 3 مورد از موارد مهم جهت حفظ و مراقبت لب را برای بانوان عنوان می کنیم البته این موضوع به این معنی نیست که آقایان نیازی به این مراقبت ها ندارند بلکه کمی دستورات برای آنها ساده تر است. به این صورت که در مورد آقایان نکشیدن سیگار و حفظ لبها از سرما و گاهی هم استفاده از ویتامین هایی که بصورت استیک بدون رنگ در بازار موجود است کفایت می کند. اما در مورد بانوان بحث کمی تخصصی تر خواهد شد.

بانوان باید 3 نوع مختلف از رژلب را استفاده کنند و در تهیه آنها بسیار دقت داشته باشند.

1.       رژلب های خاص: این گروه از رژلب ها شامل رژهایی می شوند که مواد تشکیل دهنده آنها ویتامین آ، ای، جوجوبا، رنگدانه های طبیعی و فیلترهای اشعه های UVA و UVB می باشد . البته واضح خواهد بود که رنگبندی اینگونه رژها زیاد نیست بنابراین بیشتر به عنوان بهداشتی از آنها استفاده می شود نه آرایشی، این گونه رژها معمولا در فصل تابستان یا مناطق گرمسیری که تابش نور خورشید زیاد است کاربرد دارد.

2.       رژلب های مرطوب کننده: همانگونه که می دانیم رطوبت یکی از اصلی ترین عوامل شادابی پوست می باشد بنابراین این عضو بسیار حساس که دارای پوست بسیار نازکی نیز هست باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و میزان رطوبت در این قسمت از بدن نیز بسیار مهم خواهد بود. این گونه رژلب ها معمولا دارای ویتامین، جوجوبا و مواد مرطوب کننده پوست هستند به عنوان مثال می توان از هیالورونیک اسید نام برد.البته اینگونه رژها بیشتر شاید در فصل سرما به کار آیند.

3.      رژلب های معمولی: آخرین مورد مربوط به رژهایی می شود که به طور روزمره از آنها استفاده می شود و بیشتر رنگبندی آنها برای شما مهم است نه خواص دیگر آنها ، شما می توانید با انتخاب مارک های معتبر و با توجه به مواد استفاده شده در آنها این رژها را انتخاب کنید و با استفاده از این سه گروه از لب های خودتان محافظت کنید.

تاریخچه تولید و استفاده ناخن مصنوعی

تقریبا چندی است که در گوشه و کنار مجلات تبلیغاتی با این تبلیغ «کاشت ناخن»  زیاد مواجه خواهید شد. آیا تا به حال فکر کرده اید که این کار از کجا و چگونه آغاز شد و به زندگی ما راه یافت؟ یا اینکه این ناخن ها که از نوعی مواد شیمیایی ساخته می شوند چگونه تولید می شوند و مسیری که برای رسیدن به سالن های آرایشی طی می کنند چگونه است؟

با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و گرما که باعث افزایش تقاضا برای کاشت ناخن می شود مطمئنا تعداد زیادی از بانوان بدون دانستن جواب این سئوالات با پرداخت هزینه های بسیار سنگین ، با مراجعه به سالن های آرایشی برای کاشت ناخن اقدام می کنند. به همین دلیل بد نیست که کمی درباره تاریخچه این کار یعنی کاشت ناخن یا طراحی روی آن بدانیم.

در اوایل قرن نوزدهم میلادی بانوان یونانی با قرار دادن پوست پسته و چسباندن آنها روی ناخن ها و رنگ آمیزی کردن آنها به نوعی آراستگی خود را به نمایش می گذاشتند اما این کار برای همه زنان آن زمان قابل انجام نبود و صرفا افراد بسیار ثروتمند و طبقه بالای جامعه این کار را انجام می دادند به همین ترتیب کم کم این روش به اروپا راه یافت.

اما در سال 1954 میلادی یک دندانپزشک فیلادلفیای ایالات متحده آمریکا اولین نمونه از ناخن مصنوعی را در مطب خود ساخت فرد اسلاک FRED SLACK هنگام کار کردن در مطب خود روی یک مدل دندان مصنوعی با دستگاه تراش دندان به ناخن دست خود آسیب زد و باعث از بین رفتن ناخن دستش شد.

فرد توانست با استفاده از یک تکه فلز و استفاده از همان دستگاه تراش دندان ناخن فلزی نازکی برای خود بتراشد به همین ترتیب اولین مدل ناخن مصنوعی در مطب یک دندانپزشک ساخته شد چندی بعد به کمک برادرش تام اولین کارگاه ساخت ناخن مصنوعی را تاسیس کرد. اگر کمی دقت کنیم امروزه هم بسیاری از لوازم و دستگاههای کاشت ناخن مصنوعی در سالن های آرایشی شبیه به دستگاههای دندانپزشکی هستند که از همان مطب دندانپزشکی سرچشمه گرفته اند.

آنها با استفاده از نوعی پلیمر که در ساخت تیوپ خمیردندان به کار می رود اولین سری ای ناخن های مصنوعی را تولید کردند استفاده از این مواد به دلیل خاصیت انعطاف پذیری این ماده و شکل گیری آن بود که در آن زمان بهترین ماده برای تولید ناخن مصنوعی بود.

ناخن های آکریلیکی در دهه هفتاد میلادی به شدت در جهان مشهور شدند و طرفداران گسترده ای را به خود اختصاص داد و بانوان زیادی از آنها استفاده می کردند . این دو برادر توانستند مدلهای مختلفی را به بازار عرضه کنند که عبارتند از : FANCY, SQARE, OVAL, CURUE, FRENCH, EAGLE.

این کارگاه اولیه تولید ناخن مصنوعی به سرعت رشد کرد و به سودآوری زیادی رسید . به عقیده کارشناسان اصلی ترین عامل پیشرفت و استقبال از این ناخن ها 3 عامل بود که عبارتند از :

1. آسان بودن استفاده از آنها

2. سرعت عمل در نصب و استفاده از این ناخن ها

3. بانوان برای نگهداری ناخن های اصلی خود بسیار مشکل داشتند که با استفاده از این ناخن های مصنوعی این مشکل به سادگی از بین می رفت.

اما اصلی ترین عامل به عقیده یک جامعه شناس آمریکایی این تفکر بود که بیشتر مردم به این موضوع اعتقاد دارند که ناخن ها آیینه سلامتی بدن هستند بطوری که سلامتی افراد را می توان با نگاه کردن به ناخن آنها متوجه شد درست به همین دلیل بسیاری از بانوان به استفاده از این ناخن های منظم و مرتب با رنگی بسیار طبیعی که حاکی از سلامتی بدن آ‌نها داشت علاقمند شدند اما این علاقه دیری نپایید که از بین رفت .

با توجه به پیشرفت این صنعت در آن زمان مشکلاتی برای کاربران ایجاد شد  چسب های استفاده شده برای نگهداری ناخن مصنوعی روی ناخن اصلی بوی نامطبوعی داشت و پس از استفاده باعث از بین رفتن خاصیت اصلی ناخن کاربر می شد و در برخی از افراد باعث ایجاد قارچهایی زیر ناخن می شد که به سرعت باعث بدنامی این محصول بسیار زیبا شد و در سال 1974 میلادی اداره بهداشت ایالات متحده آمریکا استفاده از این ناخن را ممنوع اعلام کرد.

اما دست اندرکاران این صنعت تلاش کردند و مواد بدون عوارضی هم برای چسب ها و هم برای خود ناخن ها استفاده کنند تا دیگر عوارض جانبی نداشته باشد بنابراین کم کم دوباره این موضوع رونق پیدا کرد و ممنوعیت استفاده از آن نیز توست دولت برداشته شد. این تولید کنندگان با کمی تغییر در مواد اولیه و مواد شیمیایی استفاده شده در چسب ها و ناخن ها توانستند نظر مسئولان را به بهداشتی بودن این محصولات جذب کنند.

البته این بار علاوه بر ناخن های مصنوعی طراحی روی این گونه ناخن ها هم بسیار مد شد که باعث ایجاد نمایشگاههای بین المللی جهانی نیز در کشورهای مختلف جهان شد و هرساله سازندگان مختلفی از جهان در این نمایشگاهها شرکت می کنند و دستاوردهای خود را به دیگران ارایه می دهند.

حضور دوباره این صنعت باعث تحولی بسیار بزرگ در این صنعت شد بطوری که ابزار دقیقی و ماشین آلات بسیار پیچیده ای برای ساخت اینگونه وسایل تولید شد امروزه این ناخن ها توسط دستگاههای تزریق پلاستیک و قالب های بسیار دقیقی تولید شده و به صورت ردیف های چهل عددی از دستگاه پرس خارج شده و برای تولید به سالن جداسازی انتقال داده می شود و در بسته های 500 عددی و 250 عددی و 100 عددی و 10 عددی برای مصرف در سالن های آرایشی تولید می شود. (تصاویری از کارخانه تولید ناخن مصنوعی در کره جنوبی)

پس از آن برای طراحی های روی این گونه ناخن ها برچسب هایی تولید شد که علاوه بر طراحی های حرفه کاربران بتوانند طرح های مورد علاقه خود را شخصا در خانه و با ابزاری ابتدایی استفاده کنند.  اما پیشرفت از این هم فراتر رفت به گونه ای که ماشین های چاپ روی ناخن مصنوعی طراحی و ساخته شد که امروزه شما می توانید در گوشه و کنار مراکز خرید معتبر جهان یکی از آنها را ببینید این دستگاهها قادر هستند در کمتر از 2 دقیقه هرنوع طرحی که شما علاقمند باشید را روی ناخن های دست شما به چاپ برساند که این طرحها هیچ گونه محدودیتی ندارند و در حافظه دستگاه از قبل طراحی شده است. ناگفته نماد که هزینه اینکار هم نسبت به انجام آن در سالن آرایشی بسیار پایین تر و تقریبا کمتر از 10 دلار می باشد. (تصاویری از دستگاه چاپ روی ناخن به صورت اتوماتیک)

مهمترین نکته که باید بانوان به آن توجه کنند بهداشت و نظافت سالن آرایشی و ابزار استفاده شده آنها می باشد که عدم رعایت این نکات بهداشتی ممکن است باعث بیماری های مضمن پوستی در دستان کاربران ناخن مصنوعی شود. یکی از برندهای معروف موجود در بازار تهران محصولی از کره جنوبی به نام KEM می باشد.  می توانید در صورت نیاز به تهیه کلیه لوازم (تجهیزات سالن) و محصولات آرایشی با شماره تلفن  09121865710 آقای صفایی تماس حاصل نمایید. 

 

 

 

صنعت گردشگری پل ارتباطی فرهنگ ها

مقوله سفر و گردش گذشته ای کهن در میان نسل بشر داشته و دارد اگرچه سفر همیشه همراه با شادی و تفریحی و تجارت بوده، اما ناخواسته ماموریتی سنگین را به انجام می رساند و همانند نسیمی ملایم بردنیای پرهیاهوی صنعتی امروز می وزد تا در جنب و جوش و هیجان های امروزی، آرامشی دوست داشتنی را به جوامع هدیه بدهد.

هرچند در گذشته های دور سفر امری مخاطره انگیز و پردردسر بوده اما بازهم علاقمندی به کسب تجربه و آشنایی با ملل مختلف در کنار تجارت باعث حرکت کاروان های بزرگی از یک سرزمین به سرزمین دیگر می شد که مسیر عبور و مرور این کاروان ها به سمت شرق و غرب کره خاکی جاده ابریشم را به وجود آورد. اصلی ترین وظیفه این جاده نقل و انتقال کالا بود ، حال آنکه ناخواسته فرهنگ ممالک و کشورها را نیز به یکدیگر منتقل می کرد و همین امر باعث شده امروزه هنوز هم بسیاری از تمدن های سر راه آن زنده باشند .

 بنابراین امروزه که به لطف وجود فنآوری و تکنولوژی های مدرن از قبیل حمل و نقل هوایی، دریایی یا زمینی مسافرت یا گردشگری  به سادگی روشن کردن کامپیوتر شخصی در منزل ماست می توانیم به اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری در گسترش و پایداری فرهنگ ها بیشتر پی ببریم.  این سادگی و سهولت در سفر باعث برخورد بیش از پیش فرهنگ و آداب و رسوم قومهای مختلف جهان شده است ،  و می توان گفت این صنعت گردشگری و سفر همانند پلی بین فرهنگ اقوام مختلف در این کره خاکی ایفای نقش می کند.

بنابراین به جرأت در قرن حاضر و با توجه به رشد و گسترش صنعت گردشگری در سطح جهان، این صنعت ارتباط دهنده بین فرهنگ هاست. شاید در گذشته مردم دو کشور به دلیل سختی های سفر و عدم برخورد دو ملت از آداب و سنن یکدیگر زیاد اطلاع نداشتند اما امروزه در این دهکده جهانی، گردشگران به سادگی می توانند به واسطه رشد صنعت گردشگری در سطح جهان  از آداب و رسوم کشورهای دورتر از کشورشان با خبر باشند.

با گسترش صنعت حمل و نقل و رشد چشمگیر گردشگری و یا حتی ظهور دنیای مجازی اهمیت آگاهی از فرهنگ های مختلف بیش از پیش نمود کرده و پرده از راز بزرگی برداشته شده که به واسطه این راز و اهمیت بیش از پیش آن در دنیای کنونی، برای روز جهانی گردشگری سال 2011 میلادی شعاری اینگونه تعیین شده: « گردشگری؛ ارتباط دهنده فرهنگ ها»

اگرچه در میان ما ایرانیان ضرب المثلی کهن و بسیار پرمعنی می گوید: بهترین زمان شناختن افراد همسفر شدن با آنهاست. این ضرب المثل بسیار کهن در ایران زمین نشانده اهمیت سفر و آشنایی با ملل و  فرهنگ های مختلف بوده و براین امر تاکید دارد که برای رشد و ترقی فرهنگ جوامع متمدن امر ارتباط میان فرهنگ هایشان بسیار لازم و ضروری است.

حال اگر واقعا به پدیده دهکده جهانی پایبند باشیم باید هرچه بیشتر از فرهنگ دیگران آگاه شویم تا این دهکده جهانی بدون آشوب و دردسر به رشد خود ادامه دهد و به عقیده بسیاری از جامعه شناسان و اندیشمندان این مهم به صنعت گردشگری در دهکده جهانی واگذار شده . بنابراین هرچه این صنعت بسیار پردرامد توان فعالیت مناسب تری در جهان امروزی داشته باشد، باید یقین داشته باشیم که دهکده ای آرامتر و شاداب تر خواهیم داشت.

همگی براین امر واقفیم که حتی در یک مجتمع مسکونی فرهنگ ها و عقاید ساکنان آن با هم همسو نیست و شاید مسایل و مشکلاتی به دلیل همین تفاوت ها بوجود آید. اما با برگزاری جلسات و ارتباط بیشتر همسایگان این مشکلات به حداقل کاهش خواهد یافت، حالا اگر قصد داشتن دهکده ای جهانی اما ارام را داریم باید با برنامه ریزی و مدیریت دقیق امکان ارتباط هرچه بیشتر بین فرهنگ ها و ملل مختلف این دهکده را فراهم کنیم و برای رسیدن به این مهم باید هرچه بیشتر امکانات سفر بین این ملل را تسهیل و ساده تر کنیم تا خود به خود فرهنگ ها با یکدیگر آشنا بشوند.

بنابراین تنها به دلیل آگاهی از آداب و رسوم دیگر همسایگان خود محیطی آرام خواهیم داشت. اینجاست که نقش کلیدی سفر و گردشگری برایمان دوباره مشخص می شود و نتیجه ای بسیار مهم و پراهمیت را شاهد خواهیم بود که صرفا سفر به معنی خوشگذرانی و تفریح نیست بلکه آشنایی با فرهنگ ، آداب و رسوم دیگران نتیجه ای بسیار ارزشمند آن خواهد بود.

بسیاری از دست اندرکاران و فعالان عرصه گردشگری معتقدند علاوه بر رشد و گسترش اقتصاد کشورها در کنار ارتقای صنعت گردشگری فرهنگ آن کشور نیز دچار تغییراتی مثبتی خواهد شد.

این کارشناسان عنوان می کنند با کمی دقت در کشورهای توریست پذیر در می یابیم که بسیاری از مشکلات یا کاستی های فرهنگی آن کشور به مرور زمان و پس از گشودن مرزهای خود به روی گردشگران خارجی برطرف شده اگرچه این موضوع به معنی تهاجم فرهنگی نیست و یا اینکه کشور میزبان باید پذیرای هرگونه تغییری از گردشگران ورودی باشد و اصالت فرهنگ خود را از دست بدهد. بلکه اینگونه کشورها معمولا با توجه به فرهنگ خود و جذب نکات مثبت فرهنگ های ورودی آن را پالایش کرده و فرهنگی نوین و کامل را در جامعه بازتولید  می کند.

به گفته طالب ریفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری ، گردشری فرصتی را برای برجسته کردن نقش این صنعت در تجمیع فرهنگ های مختلف جهان در کنار یکدیگر و ارتقای فهم جهانی ملل و فرهنگ ها را ایجاد خواهد کرد. این مقام ارشد، در صنعت گردشگری معتقد است جابجایی میلیون ها گردشگر در کل جهان یا همان دهکده جهانی در یک دهه گذشته بین کشورها و تمدن های مختلف فرصتی مناسب برای گسترش احترام و تحمل فهم دوسویه بین فرهنگ ها را ایجاد کرده است.

طبق آمار منتشره در سال 2010 میلادی حدود یک میلیارد گردشگر در سراسر جهان سفر کرده اند. بنابراین می توان دریافت که این تعداد بار فرهنگ ها و تمدن های مختلف در این کره خاکی با یکدیگر برخورد داشته اند و این آشنایی باعث درک و فهم هرچه بیشتر وبهتر و سالمتر از یکدیگر شده است. به گفته جامعه شناسان و کارشناسان هرچه اینگونه برخوردها بین اقوام و ملل مختلف بیشتر باشد، ترویج اخلاق و فرهنگ بین افراد بسیار ساده تر خواهد بود و زیر بنایی برای احترام متقابل بین فرهنگ و ادیان مختلف ایجاد می شود که به حق باعث احترام به ارزشها و اعتقادات مختلف در جهان و به طور غیر مستقیم این امر حافظ تمدن و فرهنگ های باستانی تا ابد و انتقال آنها به نسل های آینده می شود.

بنابراین فرهنگ که بالاترین دارای هر ملت و قومی هست به واسطه گسترش صنعت گردشگری حفظ شده و در سطح عالی و کامل به دیگران شناسانده خواهد شد. به قول معروف این خرده فرهنگ ها در کشورهای مختلف، سطح گردشگری را در بین کشورها مشخص خواهد کرد. بسیاری از نظریه پردازان و جامعه شناسان جهان یکصدا معتقدند که این فرهنگ های متفاوت جهان هستند که علاقه بسیاری را برای سفر به کشورها برمی انگیزند به عنوان مثال مردمی خندان، لباس های رنگارنگ و شاداب و سرزندگی بسیاری از فرهنگ ها در جهان امروز باعث شده که صنعت گردشگری در منطقه ای بخصوص باعث رونقی چشمگیر داشته باشد.

بطور کلی با رشد صنعت گردشگری در کشورها تقابل بین فرهنگ های مختلف کمتر و کمتر خواهد شد و اصطکاک بین دو ملت به حداقل خواهد رسید. این در واقع مهمترین دستاورد صنعت گردشگری در جهان امروز بوده و برای هر کشور و تمدنی بسیار مفید است چون گردشگران ورودی به کشورهای مختلف هنگام بازدید و گشت و گذار از مکان های تاریخی و طبیعی در کشور میزبان خود ناخواسته فرصت دسترسی به نابترین اطلاعات فرهنگی آن را خواهند داشت. بنابراین با درک درست از عقاید، فرهنگی و سیاست آن ملت بهترین و سالمترین ارتباط را با ساکنان آن مرز و بوم برقرار خواهند کرد.

به همین دلیل این فرضیه که بیان می کند جوامع فقط با ارتقای فرهنگ خود سعی در گسترش صنعت گردشگری در جهان را دارند کاملا صحیح نیست بلکه رویارویی هنگام گسترش صنعت گردشگی باعث رشد خود به خودی فرهنگ هر کشور خواهد شد البته اگر توان کنترل ، پالایش و جذب بهترین ها را داشته باشد.

بنابراین با رشد صنعت گردشگری در اثر تعامل فرهنگی بین میزبان و مهمان و ترکیب فرهنگ هر دو سوی این معادله فرهنگ جدیدی به وجود می آید که نام آن را می توان فرهنگ گردشگری نامید.

اگرچه بسیاری این موضوع را به تهاجم فرهنگی تشبیه کرده اند، اما این تهاجم نیست بلکه آشنایی با فرهنگ های متفاوت هنگام سفر خواهدبود و در عین حال لزوما همه فرهنگ ها به خودی خود کامل نیستند بلکه در کنار یکدیگر و با پوشش دادن معایب خود به تکامل خواهند رسید. بنابراین اگرچه می توان صنعت گردشگری و بخصوص گردشگری را در برگیرنده تمامی فعالیت ها و زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی دانست و آن را براساس تعاریفی که ارایه شده دانش چند منظوره تعریف کرد. ولی اصلی ترین رکن و راس این هرم را هرگز نمی توان بدون فرهنگ متصور شد. به عقیده بسیاری فرهنگ گذشته از آنکه هدف از توسعه گردشگری را تعیین می کند بلکه اقتصاد حاکم برآن را نیز مشخص خواهد کرد. در نتیجه نمی توان صنعت گردشگری یا زیرمجموعه های آن را بدون درنظر گرفتن نقش تاثیر گذار فرهنگ و تاثیرات آن تعریف کرد .

عماد عزتی

1/11/90

ده منطقه ای که در پکن باید دید

چین به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور آسیا در قرن حاضر جهان پس از کسب این مقام سعی در تثبیت جایگاه خود در صنعت گردشگری را نیز داشته و با توجه به علاقه اکثر ساکنان این کره خاکی برای بازدید از این سرزمین کهن به این خواسته نزدیک شده و علاوه به مسایل اقتصادی صنعت گردشگری این سرزمین پهناور امروزه بسیار مشهور شده است.

شهر پکن که در واقع به عنوان پایتخت سیاسی کشور چین هست با سرعت از یک شهر سنتی به یک شهر مدرن تبدیل شده و همین تغییر باعث تعجب اکثر گردشگران نیز شده ، بطور کلی سالانه میلیونها نفر از این شهر تاریخی و کهن بازدید می کنند.

این کلانشهر در دهه گذشته هرگز خواب را به خود ندیده و سکون را تجربه نکرده به همین دلیل هر روز چهره ای تازه برای بازدید کنندگان خود نمایان می کند و تشویق بازدید کنندگان خود می پردازند. این خصوصیت پکن و عدم سکون آن باعث شده که هرگردشگری با هرگونه سلیقه و علاقه دراین کلان شهر بتواند از سفر خود لذت ببرند و هرچه را به جستجوی آن به این سرزمین آمده را به راحتی بیابد. اما با توجه به برخی از سفرهای تجاری و نبود وقت کافی برای انیگونه گردشگران 10 منطقه تاریخی و باستانی این شهر وجود دارد که هرگز نباید دیدن آنها را فراموش کرد.

اگر چه برای بازدید از کلیه مراکز دیدنی این شهر شاید ماهها وقت لازم باشد اما در یک اقامت چند روزه هم می توان به اصلی ترین اماکن گردشگری این شهر سر زد و ادعا کرد که از شهر پکن بازدید کرده ایم بنابراین هنگام سفرکوتاه خود به شهر پکن هرگز این ده منطقه را فراموش نکنید چون اگر آنها را ندیده باشید هرگز نمی توانید بگویید از شهر پکن دیدن کرده اید.

شهر ممنوعه (کاخ پادشاه) forbidden city

پکن از قرن ها پیش به عنوان یکی از شهرهای اصلی این سرزمین پهناور بوده و در نهایت به عنوان پایتخت پین به جهانیان معرفی شد اما به سرعت رشد کرد و توانست تبدیل به یک کلانشهر بسیار مشهور شود. انتخاب این منطقه تاریخی یا همان شهر ممنوعه به عنوان اولین مرکزی که باید از آن دیدن کرد دریچه و سرآغازی  برای شروع یک سفر کوتاه در کشور چین برای هر گردشگی که فرصت کافی برای اقامت در شهر پکن را ندارد خواهد بود.

9000 اتاق ساخته شده در 250 هکتار زمین که بین سالهای 1406 تا 1420 میلادی ساخته شده اند خود گواه ارزش بازدید این منطقه برای هر گردشگری یا مسافر عبوری این شهر هست. اگرچه بسیاری از آثار تاریخی این کاخ در دوران جنگهای خونی داخلی در این سرزمین از بین رفته اما حتی قدم زدن در میان آثار و بقایای این مجموعه عظیم تاریخی باعث القای حس قدم زدن در تاریخ بخصوص در قرن 18 میلادی که دوران شکوفایی آن بوده برای هر بازدید کننده ای خواهد بود. مهمترین نکته برای بازدید از این مجموعه عظیم تاریخی این است که کفش راحت به پا داشته باشید چون مسیری طولانی پیش روی شماست اگر به تنهایی و بدون استفاده از تورهای گردشگری قصد بازدید از این کاخ تاریخی را دارید بهترین گزینه برای شما استفاده از سیستم آنلاین اطلاعات برای شماست این سیستم با وسیله مانند رادیو کار می کند و با ورود هر بیننده ای  شروع توضیح در مورد این قسمت خواهد کرد و تاریخچه ای بسیار کامل را به چندین زبان زنده دنیا با توجه به کثرت گردشگران ورودی برای آنها پخش خواهد کرد. در این صورت برای رسیدن به این مجموعه تاریخی می توانید از اتوبوس شماره یک که مخصوص این کاخ در نظر گرفته شده استفاده کنید ساعات بازدید از این مجموعه از 8.30 بامداد تا 17 هر روز در قبال دریافت مبلغ 60 یوان برای گردشگران امکانپذیر است.

2. میدان تیان آن من Tiananmen sq.

دومین مقصد گردشگری شهر پکن میدان تیان آن من به عنوان اصلی ترین مکان گردشگری برای هر مسافری به شهر پکن انتخاب شده این میدان که در واقع قلب کلان شهر پکن هست بعنوان یکی از بزرگترین میادین جهان نیز مشهور شده است. این میدان بسیار بزرگ پس از اتفاقات سال 1949 میلادی امروزه از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. طلوع و غروب خورشید در این میدان یکی از سوژه های اصلی عکاسان و گردشگرانیست که از این سرزمین دیدن می کنند البته پس از این عکاسی موزه ملی چین نیز دلیل دیگری برای بازدید از میدان تیان آن من درنظر گرفته شده است.

اگر قصد دیدن طلوع و غروب خورشید را در بهترین شرایط از نظر زاویه دید و باز بودن افق پیش رویتان را دارید بهتر است نیم ساعت قبل از طلوع و غروب خورشید خودتان را به جایگاه مخصوص بازدیدکنندگان برسانید تا بتوانید روی صندلی بنشینید راحترین راه برای رسیدن به میدان استفاده از اتوبوس برای گردشگران انفرادی خواهد بود ، گردشگران برای بازدید کامل از این صحنه یعنی طلوع و غروب خورشید و بازدید از موزه ملی به 2.5 ساعت وقت و 45 یوان پول نیاز دارند.

3. دیوار چین  Great wall

دیوار بزرگ چین که یکی از اصلی ترین دلایل سفر اکثر گردشگران و نماد بسیار ارزشمندی برای تمدن کهن چین شناخته شده با هشت راه ورودی هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی بوده اگرچه قسمت های اندکی از این دیوار عظیم باقی مانده و بسیاری از قسمت های آن به دست عوامل طبیعی و انسان از بین رفته است اما هنوز هم به عنوان باشکوه ترین ساخته دست بشر در سطح جهان از آن یاد می شود.

مهمترین توصیه به گردشگران این هست که با توجه به فصول مختلف سال و زمان سفرشان وسیله های لازم برای بازدید از این آثار باستانی را همراه داشته باشند مثل عینک آفتابی، چتر، کفش مناسب و لباس گرم.

قیمت بلت ورودی این دیوار در فصول مختلف متفاوت و بین 40-45 یوان در نظر گرفته شده است ، گردشگران انفرادی بهتر است برای رسیدن به این دیوار از اتوبوس شماره 919 استفاده کنند و برای بازدید از این دیوار قدیمی حداقل نیاز به 3 ساعت وقت خواهند داشت .

4. کاخ تابستانی summer palace

این کاخ باستانی درواقع بزرگترین باغ در شهر بسیار شلوغ و پرجنب و جوش پکن بوده و به عنوان چهارمین مرکز توریستی لیست ما در نظر گرفته شده . این باغ که حدود 10 مایل مربع وسعت دارد در قسمت شمال غربی شهر پکن بنا شده ، آرامش و شادابی این پارک در میان کلان شهر پکن به عنوان یک نعمت شناخته شده و محل بسیار مناسبی برای آرامش و تجدید قواست که در فصول بهار و پاییز دریاچه بسیار بزرگ Kunming زیر نور خورشید در این باغ بزرگ و سرسبز به عنوان نگینی درخشان پیش چشم رهگذران و گردشگران خودنمایی می کند.

قسمت هایی از این باغ که مخصوص درخچه های کوچک و باغبانی باستانی چین انتخاب شده به ثبت جهانی رسیده و بسیار جالب و جذاب برای گردشگران خارجی و داخلی خواهد بود برای رسیدن به باغ زیبا می توانید از اتوبوسهای شماره 726 و 718 استفاده کنید و با توجه به فصل های شلوغ سال مبلغی بین 40 تا 50 یوان ورودی این مجموعه سرسبز برای بازدید درنظر گرفته شده است.

5. معبد بهشت temple of heaven (tiantan)

معبد بهشت در واقع یکی از اصلی ترین مراکز توریستی این شهر در مکان پنجم لیست ماست این معبد تاریخی که طی 5 گذشته یکی از اصلی ترین مراکز دولتی و حکومتی بوده و کمتر کسی به آن دسترسی داشته همیشه مورد متوجه بوده امروزه که این معبد برای بازدید عموم بازگشایی شده نیز از همان درجه اهمیت برخوردار بوده و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

این معبد که مرکز پرستش انواع خدایان زمانهای گذشته بود و در آنها باد ، خورشید، ماه و زمین ستایش می شده  امروزه مرکزی برای انواع ورزش های صبحگاهی و علاقمندان به طبیعت است و در گوشه و کنار این معبد صدای سازهای بسیاری از علاقمندان به موسیقی نیز شنیده می شود و در کنار صدای پرندگان محیطی بسیار مناسب نیز برای به تصویر کشیدن زیبایی های آن برای نقاشان و علاقمندان به هنرهای تجمسی مهیاست اگر قصددارید روحیه خودتان را تازه کنید و سری به این معبد بهشتی بزنید نیاز به 35 یوان ورودی و 2 ساعت وقت خواهید داشت.

6. مقبره مینگ ming tombs

این مقبره که در 50 کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده مجموعه ای از 13 مقبره مربوط به پادشاهان گذشته چین است که پیکر 17 امپراتور را در خود جای داده این مجموعه مقبره ها که از سال های 1368 تا 1644 میلادی ساخته شده اند در واقع نمونه نمایان از تمدن و تاریخ چند قرن گذشته این کشور خواهند بود این مقبره ها از سال 1958 میلادی برای بازدید عموم بازگشایی شده و به این ترتیب هرساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب کرده است.  این مجموعه معباد که در دل کوهستان ساخته شده اند محیطی بسیار جالب برای بازدید گردشگران شناخته شده و در مقام ششم این لیست قرار گرفته اما به یاد داشته باشید که به دلیل دالان های بسیار طولانی و باریک بودن این مسیرها شاید مکان مناسبی برای افراد معلول نیست. برای رسیدن به این مقبره ها می توان از اتوبوس های شماره 1، 2 و 3 استفاده کرد و با توجه به فصل مبلغ 30 تا 60 یوان ورودیه برای بازدید از آن درنظر گرفته شده است

7. هوتونگ پری کپ Hutong pedicap tour

اما هفتیمن پله از این لیست بسیار جالب شاید مفرح ترین قسمت این گردش کوتاه در شهر شلوغ پکن برای هر گردشگری بوده و هست . از گذشته های دور تخت های روان که توسط بردگان کشیده میشد نشان دهنده شکوه و جایگاه بسیار بالای اجتماعی بوده همین موضوع باعث شده که این قسمت از تور ما نیز برای بسیاری از گردشگران جالب باشد . هوتونگ پری کپ که در واقع یک نوع کالسکه یا ارابه است که توسط انسان کشیده می شود و راننده این کالسکه با دویدن نیروی کشنده را نیز تامین می کند. منطقه هوتونگ در شهر پکن مرکز اینگونه کالسکه هاست و گردشگران با کرایه یکی از آنها می توانند هنگام لذت بردن از سواری خود از مراکز دیدنی اطراف که شامل کاخ پرنس گنگ Gong’s Buliding و برج درام  بازدید کنند برای سوار شدن اینگونه ارابه ها باید 50 تا 100 یوآن پرداخت کنید.

8.  معبد لاما Lama temple

معبد لاما به عنوان هشتمین مقصد اصلی گردشگران شهر پکن در لیست ما معرفی شده وبه عنوان یکی از مذهبی ترین مکان های گردشگری این لیست خواهد بود . این معبد که از دیرباز به عنوان اصلی ترین معبد بودایان شهر بوده امروزه نیز از جایگاه بسیار ویژه ای در بین پیروان این مذهب برخوردار است.  3 سالن بسیار بزرگ و مجلل این معبد در کنار حجره های بسیار زیاد آن نشان از عظمت و جایگاه آن دربین پیروان خود دارد. مجسمه بسیار بزرگ بودا که داخل این معبد پرستش می شود بهعنوان اصلی ترین جاذبه گردشگری شناخته شده است برای بازدید از این معبد بسیار بزرگ و مهم می توانید از اتوبوس های شماره 62 و 13 استفاده کنید و باید مبلغ 20 یوآن بلیت ورودی تهیه کنید.

9. بی هائی پارک Beihai park

این پارک بزرگ که در محوطه کاخ زمستانی امپراتور چین و در قسمت شمال غربی شهر ممنوعه ساخته شده از قدیم الایام مورد توجه بسیاری از مردم بوده ، امروزه این پارک با تنوع بالای گیاهان و زیبایی اطراف خود تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود کشیده و ساعت آنها مشغول به خود می کند. دریاچه بسیار زیبا و ساختمان های باستانی آن خود برای بازدید گردشگران دلیلی مناسب و جالب ایجاد کرده بهترین راه برای رسیدن به این پارک استفاده از اتوبوس های شماره 101 و 103 برای گردشگران انفرادی خواهد بود.

10. موزه مرکزی پکن Beijing capital museum

سفر به شهر پکن بدون بازدید از این موزه کامل نخواهد شد اگرچه تعداد زیادی موزه اطراف شهر ساخته شده و شاید هرگز فرصت بازدید از همگی آنها برای گردشگران مهیانیست اما اگر هر گردشگری از این موزه بازدید کند درست مثل این است که کل موزهای اطراف شهر را بازدید کرده چون این موزه در واقع خلاصه کل آنهاست. برای بازدید از این موزه به 2 ساعت وقت نیاز دارید و به یادداشته باشید که روزهای دوشنبه این موزه تعطیل است.

توصیه هایی برای گردشگران شهر پکن

1.       تاکسی گرفتن

معمولا تاکسی گرفتن در کشور خارجی همیشه برای گردشگران مشکل ساز بوده و هست البته برای رفع آنها نیز راههایی بسیار ساده وجود دارد و امکان شناسایی تاکسی  های قانونی از غیر قانونی را به گردشگران خواهد داد. اگر در پکن می خواهید به سادگی از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید از روش های زیر استفاده کنید

الف) به یاد داشته باشید که شماره پلاک تاکسی های قانونی در شهر پکن همیشه با حرف B شروع خواهد شد

ب) تاکسی های قانونی همیشه آرم تاکسی را روی سقف خود دارند و همیشه باید روشن باشد و البته همیشه از دستگاه تاکسی متری که قابل دید مسافر باشد استفاده می کنند

ج) بهتر است همیشه در ایستگاه مخصوص تاکسی ها که تعداد زیادی تاکسی آنجا منتظر مسافر هستند استفاده کنید. نشانه خالی بودن تاکسی نور قرمز رنگی روی شیشه هاست بنابراین به این نور یا رنگ توجه کامل داشته باشید.

د) دو منطقه هست که شما ممکن است تاکسی های غیر قانونی معروف به تاکسی های سیاه را ببینید

اول) تاکسی هایی که در درب شمالی شهر ممنوعه ایستاده اند ، طبق قانون راهنمایی و رانندگی شهر پکن تاکسی ها مجاز به ایستادن نزدیک درب ورودی شهر ممنوعه نیستند بنابراین هروسیله ای که نزدیک این درب بود غیر قانونی ایستاده و نمی توان به آن اعتماد کرد. توصیه ما به شما برای دسترسی به تاکسی های قانونی این است که اگر قصد استفاده از تاکسی را دارید، پس از اتمام بازدید خود از شهر ممنوعه حدود 200 متر از درب اصلی دور شوید و در ایستگاه مخصوص تاکسی از آنها استفاده کنید

ب)  نزدیک ایستگاههای تاکسی معمولا تعدادی تاکسی ایستاده اند که با کمی دقت به شماره پلاک آنها و رنگ بدنه آنها می توانید قانونی یا غیر قانونی بودن آنها را کاملا تشخیص دهید همانطور که گفته شد تاکسی های قانونی همیشه شماره پلاکشان با حرف B شروع می شود و رنگ آنها زرد یا نارنجی طبیعی انتخاب شده بنابراین هرگز تاکسی هایی که رنگ آنها نارنجی یا زرد خیلی پررنگ بود قانونی نیستند و از آنها استفاده نکنید.

بهترین برنامه برای سفرهای کوتاه مدت به پکن اینگونه است

اگر به شهر پکن سفر می کنید و قصد استفاده از تورهای گروهی را ندارید و البته مدت زمان کوتاهی در این شهر ساکن هستید بهترین برنامه برای شما به شرح ذیل خواهد بود شما می توانید به این ترتیب برای خودتان بهترین و کامل ترین تور را با توجه به مدت زمان اقامتتان در پکن تدارک ببینید

1.        سفر یک روزه به پکن

میدان تیان آن من، دیوار چین، شهر ممنموعه

2.        سفر دو روزه به پکن

روز اول: میدان تیان آن من ، شهر ممنوعه، معبد بهشت و کاخ تابستانی

روز دوم : معبد مینگ، دیوار چین

3.        سفر سه روز به پکن

روز اول: میدان تیان آن من، شهر ممنوعه، معبد بهشت و کاخ تابستانی

روز دوم : معبد مینگ، دیوار چین

روز سوم: هوتونگ تور

4.        سفر چهار روزه به پکن

روز اول: تیان آن من، شهر ممنوعه ، معبد بهشت، کاخ تابستانی

روز دوم: معبد مینگ، دیوار چین

روز سوم: هوتونگ تور

روز چهارم: موزه مرکزی چین، بی هائی پارک و معبد لاما

مراقب تورهای سیاه باشید

در اکثر شهرهای توریستی جهان برگزاری تورهای گروهی روزانه و استفاده از لیدرها رایج است اما همگی آنها دارای مجوز و تایید شده دولت هستند اگرچه برخی ها هم بصورت غیر قانونی اقدام به برگزاری اینگونه تورها می کنند بنابراین باید مراقب اینگونه تورها باشید که علاوه بر خطرات احتمالی ممکن است از نظر مالی نیز متضرر شوید.

وقتی در شهر پکن قدم می زنید ممکن است در مکان های توریستی کارتهایی به شما داده شود که اطلاعات جهت برگزاری تورهای روزانه روی آن با قیمت های باورنکردنی نوشته شده باشد اما هرگز به آنها اعتماد نکنید . بهترین توصیه ما به گردشگران انفرادی این است که اگر قصد استفاده از اینگونه تورها را دارید بهترین گزینه برای شما قسمت اطلاعات هتل خودتان یا باجه های اطلاعات گردشگری در سطح شهر خواهد بود هرگز به افراد و اینگونه کارت ها اعتماد نکنید و خودتان را به خطر نیاندازید هرچند که قیمت نوشته شده روی آنها ممکن است بهترین مشوق شما باشد.

نقاشان تقلبی

اگر اهل هنر هستید و علاقمند به جمع آوری آثار هنری مثل نقاشی هستید سعی کنید در شهر پکن بیشتر مراقب پولهایتان باشید چون در این شهر تعدادی از افراد سودجو با معرفی خود به عنوان دانشجویان رشته هنر یا هنرمندانی که می توانند به شما آثار بسیار معروفی را بفروشند معرفی خواهند کرد و شما را تشویق به بازدید از گالری خود می کنند اما به یاد داشته باشید که اینگونه معاملات در کل شهر فقط برای گالری های معتبر مجاز و قابل اجراست اینگونه تبلیغ هرگز قانونی نیست و پشت این پیشنهاد جذاب حتما مشکلات نهفته است که به زیان شماست. برخی از این افراد ممکن است به خوبی انگلیسی صحبت کنند یا اینکه با نوشته ای به شما مراجعه کنند که روی آن نوشته شده آنها برای تامین هزینه تحصیل خود مجبور به فروش اینگونه آثار هستند. بیشتر مکان هایی که گردشگران مورد سوء استفاده اینگونه افراد قرار می گیرند عبارتند از

1.        میدان تیان آن من Tiananmen square

2.        کافه تریا استارباکس در شهر ممنوعه starbuck coffee

3.        خیابان وانگ فوجینگ wangfujing street

البته این مشکل فقط مخصوص نقاشی های تقلبی نیست بلکه بسیاری از علاقمندان به اجناس قدیمی و آنتیک نیز دچار دردسرهای بزرگی در این شهر می شوند . در شهر پکن بازارهایی معروف به یکشنبه بازار دایر هستند که همه جور اجناس در آنها به فروش می رسد و قسمتی از این اجناس نیز عتیقه یا آنتیک هستند اما به یاد داشته باشید که بیشتر این اجناس تقلبی هستند و هرگز ارزش تاریخی ندارند بنابراین با هوشیاری کامل قدیم در این بازار مکاره بگذارید.

جیب برهای پکن بسیار فعال هستند

ازدحام و شلوغی شهر تاریخی و بزرگ پکن این فرصت را به بسیاری از افراد سودجو داده تا با شگردهای بسیار زیرکانه ای اقدام به دزدی کنند البته در مکانهای شلوغ و غیر معمول که اکثر مربوط به بازارهای محلی و یا یکشنبه بازارهاست . بنابراین همیشه دقت داشته باشید که دچار مشکل نشوید و مقدار زیادی پول یا مدارک همراه نداشته باشید.

به هر حال نمی توان گفت که شهر پکن نا امن است هرچند این شهر نیز مانند دیگر کلانشهرهای توریستی مشکلات خود را به همراه دارد اما بطور کلی این شهر توسط پلیس به شدت تحت نظر است و کنترل می شود این گردشگران هستند که با رعایت قوانینی بسیار ابتدایی و ساده می توانند خود را از دردسر دور نگهدارند.

مهمترین نکته در مورد قدم زدن در خیابان های شهر پکن توجه به علائم رانندگی و عبور از خیابان فقط در مکان های مجاز و با توجه به چراغ راهنمایی خواهد بود چون رانندگان خسته از ترافیک سنگین هرگز برای شما توقف نخواهند کرد و شاید گاهی هم به سرعت خود بیافزاید تا زودتر از شما به مقصد برسند بنابراین مواظب باشید.

کامل

25/10/90

گردشگری ورزشی، دوپینگ صنعت گردشگری ایران

گردشگری ورزشی، دوپینگ صنعت گردشگری ایران

گردشگری ایران با رشد و گسترش گردشگری ورزشی جانی دوباره می گیرد

صنعت گردشگری در قرن حاضر به عنوان یکی از پررونق ترین صنایع و حتی پرسودترین صنایع در جهان شناخته شده است. این صنعت نوظهور توانسته با تاثیرگذاری خود روی دیگر صنایع نظر بسیاری از دست اندرکاران صنایع را به خود جلب کند به گونه ای که شاید در برخی از موارد سیاستگذاری های آنها در زمینه رشد و گسترش صنایع مورد نظرشان را به چالش کشیده است.

اما، تاثیرگذاری زیر مجموعه های صنعت گردشگری روی رشد و توسعه صنعت گردشگری هر کشور باعث شده تا گاهی توجه دست اندرکاران و مدیران این صنعت از موضوع اصلی یعنی گسترش گردشگری و روشهای ممکن آن منحرف شده و فرصتی طلایی را از بین ببرند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران گردشگری امروزه با توجه به تحولات و پیشرفت های کشورهای جهان دو شاخه تاثیرگذار در صنعت گردشگری به وجود آمده و توان دگرگونی و یا تقویت صنعت گردشگری هر کشور را دارد که این دو عامل عبارتند از علم پزشکی و ورزش آن کشور است. این دو عامل با توجه به رشد تکنولوژی و پتانسیل موجود آن کشور در زمینه گسترش صنعت گردشگری خودنمایی می کنند و قابلیت تاثیر گذاری در صنعت گردشگری آن کشور را خواهند داشت.

به عقیده این کارشناسان علم پزشکی با توجه به تخصصی بودن و دیربازده بودن آن اگرچه در صنعت گردشگری بسیار تاثیر گذار و سودآور است اما در جایگاه دوم قرار گرفته و توانمندی های ورزشی یا در واقع گردشگری ورزشی با توجه به زود بازده بودن و عدم نیاز به سرمایه گذاری سنگین بهترین گزینه برای تقویت صنعت گردشگری کشورهای  طالب گسترش صنعت گردشگری خود خواهد بود.

براساس بسیاری از گزارش ها و تحقیقات دست اندرکاران صنعت گردشگری ، گردشگری ورزشی توانسته در سال 2009 میلادی با وجود رکود بسیار سنگین مالی در سطح جهان حدود 600 بیلیون دلار درآمد زایی در سراسر جهان داشته باشد طبق همین ارقام بیشترین درآمد در کشورهای میزبان بازی های بین المللی بوده و در واقع کشور به تناسب توانمندی و امکانات خود توانسته سهمش را از این رقم جذب کند.

بسیاری از کشورها با توجه به پتانسیل های موجود طبیعی در سطح کشور سعی در رونق بخشیدن بر ورزش های بومی خود و در نتیجه جلب گردشگران خارجی و علاقمندان آن رشته خاص دارند و برخی دیگر با سرمایه گذاری های بسیار دقیق سعی در ایجاد جاذبه های گردشگری ورزشی برای دیگران به این هدف جامه عمل می پوشانند.

 درباره اهمیت ارتباط تنگاتنگ ورزش و صنعت گردشگری می‌توان از کشور امارات در زمینه ساخت و ساز ورزشگاه‌های مصنوعی بدون داشتن کوچکترین منابع طبیعی نام برد این کشور با ایجاد مکانهای بسیار مفرح ورزشی برای گردشگران به صورت غیر طبیعی سعی کرده از جاذبه های ورزشی برای جذب هرچه بیشتر گردشگران استفاده کند ، این کشور گرمسیری دست به ساخت پیست اسکی روی برف در مکانی مصنوعی در صحرا زده است و امکانات بسیار مناسبی را برای ورزشهای زمستانی و علاقمندان آنها فراهم کرده است در حالی که کشور کانادا در این زمینه با استفاده از طبیعت خشن و سرد خود توانسته محیطی بسیار مناسب برای برگزاری بازیهای زمستانی ایجاد کند و هر ساله حجم بسیار زیادی درآمد را به اقتصاد کشورش از این راه تزریق کند.

به هر حال ، درباره اهمیت ورزش در گسترش صنعت گردشگری کارشناسان عقیده دارند با برگزاری بازیهای بین المللی ورزشی در کشورها، آن کشور یا همان میزبان توان تبلیغ بسیار گسترده ای از توانمندی ها و جاذبه های گردشگری خود را خواهد داشت بنابراین بسیاری از کشورها با تقویت زیرساخت های ورزشی خود و ورود به میدان های رقابتی بین المللی جهت میزبانی بازی های جهانی سعی در رشد و گسترش صنعت گردشگری خود را دارند و در واقع با یک تیر دونشان را هدف گرفته اند.

حال آنکه ایران با وجود تمدنی کهن و پتانسیل بسیار بالای گردشگری خود از این امر تا حدود زیادی غافل مانده در صورتی که می تواند از این طریق وارد کارزار رشد و گسترش صنعت گردشگری منطقه شود و بهترین استفاده را از این موقعیت به نفع خود داشته باشد. شرایط اقلیمی و امکانات مناسب طبیعی ایران امکان برگزاری و انجام بسیاری از ورزشهای محبوب جهانی را به سادگی در اختیار ایران قرار داده که اگر مسئولین امر بتوانند این پتانسیل را با برنامه ریزی دقیق و درست تبدیل به موقعیت های قابل استفاده برای ایران بکنند ناخواسته فرصتی بسیار مناسب را در اختیار صنعت گردشگری بی رمق ایران تقدیم کرده اند که می تواند جانی دوباره به این صنعت ببخشد. اگرچه تا حدودی این امر محقق شده اما هنوز نیاز هماهنگی هرچه بیشتر بین این دو سازمان یعنی ورزش و گردشگری در ایران کاملا ملموس است.

به عنوان مثال رشته کوههای البرز و زاگرس، دریاچه های طبیعی، خلیج فارس ، دریای خزر و کویر لوت به عنوان اصلی ترین نعمات خدادادی ایران به صنعت گردشگری ورزشی ایران هستند که با توجه به همین پتانسیل ها می توان بهترین نتیجه را از صنعت گردشگری ایران گرفت و به جای تکیه بر صنعت نفت و دلارهای نفتی ، به دلارهای ورودی از این صنعت تکیه داد و از این نعمات بی پایان الهی بهترین بهره را در جهت اشتغال زایی و رشد صنعت گردشگری برد و البته در نهایت تمدن و آداب ایران را به دیگر کشورهای جهان شناساند و علاقمندی فراوانی جهت بازدید گرشدگران خارجی از ایران ایجاد کرد.

اما متاسفانه به عنوان مثال ، با توجه شروع فصل زمستان و به بهترین شرایط اقلیمی ایران در زمینه ورزشهای مفرح این فصل در کشور مثل اسکی و با وجود دو پیست بسیار معروف و بین المللی دیزین و شمشک به عنوان شاخص ترین پیست های ایران که مورد بی مهری دست اندرکاران گردشگری قرار گرفته اند و شاهد تبلیغات گسترده برای برگزاری تورهای خارجی اسکی در کشور همسایه ایران در جراید هستیم بطوری که با وجود امکانات بسیار مناسب ورزشی وتخصصی در هر دو پیست یاد شده به جای معرفی و تبلیغات برای این توانمندی ایران توسط سازمان های مربوطه شاهد تبلیغ برای برگزاری تورهای مختلف اسکی خارج از ایران هستیم و نظاره گر خروج دلارهای نفتی و اعزام گردشگران ایرانی به دیگر کشورها هستیم.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ورزشی ، ورزشهایی چون اسکی روی آب ، اسکی روی چمن ، اسکی روی برف و قایقرانی و موج سواری از جمله ورزشهایی بسیار مفرح و پولساز در دنیای ورزشی جهان هستند و هر ساله بر تعداد علاقمندان این رشته ها افزوده می شود ، بطوری که این کارشناسان عنوان می کنند اهمیت این رشته های ورزشی در رونق صنعت گردشگری ورزشی اینگونه است که علاوه بر تیم های ورزشی ، افراد به تنهایی می توانند خود از انجام این ورزشها لذت ببرند. بنابراین جمعیت مورد بحث در این رشته ها هرگز محدود به تیم های ورزشی نیست بنابراین پتانسیل بسیار بالایی در جهت رشد صنعت گردشگری خواهند داشت و به واقع در محیطی کاملا دور از جنجال های ورزشی می توان در صنعت گردشگری ورزشی در رشته های یاد شده در آمد کسب کرد.

اینجاست که می توان به اهمیت رونق گردشگری ورزشی در کشورها پی برد و بخصوص در کشور عزیزمان ایران که با توجه به امکانات طبیعی خود می تواند بهترین مکان برای انجام اینگونه ورزشها باشد. بطوری که چندی پیش ایران میزبان بازیهای قایرقانی آسیایی در دریاچه مجموعه ورزشی آزادی بوده اما این فرصت طلایی توسط دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران غنیمت شناخته نشد و از دست رفت و بار دیگر عدم هماهنگی بین دو مجموعه بسیار بزرگ گردشگری و ورزشی ایران خودنمایی کرد. متاسفانه دست اندرکاران صنعت گردشگری از این امکانات غافل شده و هر کدام مجزا از هم و بدون برنامه ریزی مشترک با دست اندرکاران ورزشی مشغول به تکرار مکررات هستند.

در حالی که کشورکوچک و همسایه جنوبی ایران بحرین طبق آمار منتشر شده در مجله TTG در سه ماه نخست سال 2010 میلادی و با توجه به رکود اقتصادی جهان برای گردشگران ورزشی اروپایی به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های سفر بوده است. این گردشگران ورزشی که عمدتا از علاقمندان به ورزشهای آبی و ساحلی بوده اند دلیل این انگیزه سفر را وجود سواحل بسیار تمیز و امکانات رفاهی بسیار مناسب این کشور و همچنین آب و هوای بسیار مناسب آن در فصل زمستان عنوان کرده اند حال آنکه ایران مالک بزرگترین و طولانی ترین سواحل خلیج فارس و تمدن چندین برابر کشور کوچکی چون بحرین است. اما این گردشگران هیچ اطلاعی از امکانات ورزشی ایران در این زمینه را  ندارند و برای سفر خود کشور همسایه ایران را انتخاب کنند غافل از اینکه چندین کیلومتر بالاتر از بحرین امکانات به مراتب بهتر و با کیفیت تر در جزیره های کشی و قشم بی رونق مانده و در انتظار هیاهوی گردشگران روزگار سپری می کند .

سئوال اصلی اینجاست که آیا واقعا به جای تکرار مکررات و تبلیغات بدون هدف اماکن تاریخی ایران که همگان از آنها اطلاع دارند بهتر نیست در زمینه معرفی توانمندی های گردشگری ورزشی ایران سرمایه گذاری کرد و تبلیغ کرد؟ که به واسطه همین تبلیغات ، ناخواسته گردشگران ورزشی هنگام سفر به ایران و استفاده از این توانمندی ها با تمدن و زیبایی های ایران زمین نیز آشنا می شوند؟ به حق طبق نظر بسیاری از کارشناسان اگر از این امکانات طبیعی مثل کوه و دریا و چشمه های آبگرم ایران در زمینه رشد صنعت گردشگری ورزشی ایران درست استفاده شود صنعت مادر آن یعنی صنعت گردشگری ایران از پویا ترین صنایع ایران خواهد شد و از وابستگی ایران به نفت می کاهد و رشد آن باعث طراوت و رشد دوچندان در دیگر صنایع ایران نیز خواهد شد.

به نظر می رسد برای دست یابی به این هدف همکاری بسیار نزدیک و دقیق سازمان های ورزشی و نهاد های گردشگری بسیار ضروری است بطوری که اگر سازمان های ورزشی اگر بتوانند شرایط مناسب برای برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم های خارجی را در کشور مهیا کنند با ورود این تیم ها و اطرافیان آنها که البته کم نیستند و گزارشگران همراهشان به خودی خود نام و امکانات کشور در رسانه های عنوان شده و برای دیگران آشنا خواهد شد و از سوی دیگر کمیته های بین المللی برگزار کننده بازی های جهانی و منطقه ای با توانمندی های آن کشور آشنا می شوند و مقدمات میزبانی اینگونه بازیها برای کشور مهیا می شود این جاست که مسئولیت بهره برداری از این موقعیت بسیار طلایی به دوش مسئولان صنعت گردشگری کشور خواهد بود. این در حالی است که چندی پیش برگزاری اردوی تدارکاتی یکی از تیم های ورزشی ایران در کشور همسایه ایران بسیار خبرساز شد و نشانه ای بسیار روشن از عدم درک درست مسئولان مربوطه از رابطه تنگاتنگ این دو صنعت یعنی ورزش و گردشگری به نمایش گذاشته شد.

به عنوان مثال کمیته برگزاری مسابقات FIFA طی گزارشی رسمی عنوان کرده هنگام برگزاری بازیهای بین المللی ساحلی در فرانسه حدود 400 هزار نفر در قالب تیم های ورزشی و هیات های همراهشان و علاقمندان ورزشهای ساحلی از کشور فرانسه دیدن کرده اند حال می توان تصور کرد که حاصل میزبانی این مسابقات برای صنعت گردشگری فرانسه و صنایع وابسته آن چه بوده و البته به همکاری تنگاتنگ مسوولان ورزشی و گردشگری فرانسوی پی برد که چگونه ورزشی های این کشور توانستند نظر کمیته های بین المللی را به فرانسه جلب کنند و دست اندرکاران صنعت گردشگری آن کشور کاملا هماهنگ و بجا از این جلب نظر بهترین استفاده را داشته باشند و در کل صنعت گردشگری کشور را رونق بخشند.

بنابراین می توان دلیل رقابت بسیار سنگین کشورها برای برگزاری و میزبانی مسابقات بین المللی که گاهی هم بسیار خبرساز می شوند را درک کرد و از اهمیت اقتصادی این میزبانی آگاه شد.

به هر حال اگر به هرگوشه از خاک میهن عزیزمان بنگریم خواهیم دید امکان برگزاری بسیاری از مسابقات بین المللی ورزشی در ایران مهیاست که همین امر می تواند رونق صنعت گردشگری را به همراه داشته باشد، از سواحل خلیج فارس ، کویر لوت گرفته تا سواحل سرسبز خزر همه وهمه پتانسیل بسیار بالایی برای گسترش صنعت گردشگری ورزشی ایران را دارند و ای کاش مدیران و دست اندرکاران این دو شاخه بسیار پرسود در کنار هم با مدیریت و جدیت صنعت گردشگری ایران را حمایت می کردند.

این عدم همکاری باعث شده که اگر از یکی از قهرمانان ورزشی در رشته قایقرانی در آبهای آزاد در باره تمدن ایران سئوال کنیم ممکن است چیزی برای گفتن و ابراز عقیده داشته باشد اما اگر از همین قهرمان درباره توانمندی های ایران در این رشته ورزشی خاص سئوال شود با سکوتی معنی دار مواجه شویم در حالی که همین قهرمان می تواند ساعت ها از توانمندی همسایه های جنوبی ایران در این زمینه و حتی درباره مدارس تخصصی آنها در رشته یاد شده سخن بگوید.

بنابراین باید به همکاری هرچه بیشتر و دقیقتر و مجموعه ورزشی و گردشگری ایران اندیشید و شرایط این همکاری را فراهم کرد که حاصلی به جز سودآوری در صنعت گردشگری ایران ندارد و می توان صنعت گردشگری ورزشی ایران را به عنوان دوپینگ صنعت گردشگری ایران دانست.

عزتی

12/10/90