کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

بررسی بازار نوین جعبه جادو

تلوزیون‌های جدید؛ نیازی واقعی یا هزینه‌ای غیر ضرور

نویسنده: عماد عزتی

شاید برخی از ما هنوز تلوزیون‌های مبله قدیمی را گوشه‌ای از منزل به عنوان یادگاری نگهداری می‌کنیم اما واقعیت امر این است که هرگز حاضر به روشن‌کردن دوباره آنها نیستیم گرچه اگر هم روشن شود تصویری پراز برفک با خطوطی افقی را خواهیم دهید. در حالی که این جعبه جادوی خاطراتمان امروزه نه تنها به عنوان بخشی از دکوراسیون منزل شناخته شده بلکه توانسته مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های خانواده را هر 5 یا 6 سال به خود اختصاص دهد. هرچند امروزه بیشتر وقت خودمان را مشغول وبگردی با تلفن همراه هوشمندمان هستیم و گاهی اوقات هم فیلم‌ مورد علاقه خودمان را در ابعاد بسیار کوچک تماشا می‌کنم اما جعبه‌جادوی خاطراتمان جایگاهی دیگری به خود اختصاص داده حتی اگر روزانه فقط یکساعت مقابلش بنشینیم.

بنابراین اگر در انتخاب تلویزیون یا همان جعبه جادوی خودمانی دقت کافی نداشته باشیم برای مدتی طولانی به‌جای لذت بردن از تصاویر شفاف و جذابش باید به احساس پیشمانی خودمان غلبه کنیم. از این رو جام جم سری به بازار معروف خیابان جمهوری یا همان خیابان تکنولوژی پایتخت زده تا بتواند برای آنهایی که نوبت تعویض تلویزیونشان رسیده یا آنهایی که قصد دارند برای اولین بار جعبه‌جادویی پراز هیجان برای خود تهیه کنند از زیر و بم این دنیای رنگارنگ بگوید.

فهرستی از خواسته‌هایتان تهیه کنید

من یک تلویزیون خوب می‌خواهیم. این سئوالی است که اغلب ما نه در ذهنمان بلکه از فروشنده فروشگاه‌های صوتی وتصویری می‌پرسیم سئوالی که نه تنها خودتان برایش پاسخی ندارید بلکه فروشنده را نیز به گمراهی هدایت می‌کنید چون تلویزیون خوب ازنظر هر فردی دارای مشخصات کاملا متفاوت است و باید براساس خواسته‌های خود  تعریف دقیقی از تلویزیون خوب داشته باشد. از این رو عاقلانه این است که ابتدا فهرستی از خواسته‌های خودتان تهیه کنید به عنوان مثال خوب به این موضوع فکر کنید که تلویزیون نقره‌ای مناسب دکوراسیون منزل شماست یا سیاه، به دیدن فیلم‌های سه بعدی علاقه‌دارید یا خیر؟ شما هم از قانون هرچه بزرگتر بهتر پیروی می‌کنید یا قصد خریدی متناسب با فضای داخلی منزل خودتان دارید؟ به هر حال تمام این نیازها و خواسته‌ها را می‌توانید روی کاغذ یادداشت کنید و متناسب با آن‌ها برای خرید تصمیم بگیرید چون پاسخ هریک از این سئوال‌ها می‌تواند به صفرهای صورتحساب شما بیافزاید یا از آنها بکاهد پس خرید اقتصادی این است که ابتدا نیازهایتان را دریابید.

به صفرهای حساب پس‌انداز خود فکر کنید

حالا که کاملا دریافتید از جعبه‌جادوی منزل خودتان چه انتظاراتی دارید و به دنبال چه هستید، به قول معروف نوبت به حساب و کتاب رسیده است. بطور کلی در هر خریدی چه روزمره و چه لوازم منزل باید خوب به جیبتان فکر کنید چون در غیر این صورت انبوهی از تولیدات و البته چرب زبانی فروشندگان می‌تواند نه خرید بی‌کیفیت بلکه خریدی غیر اقتصادی را برایتان به ارمغان آورد. بنابراین بهتر است حالا که به دنبال جعبه‌جادویی مناسب با دنیایی از تفاوت‌ها هستید به صورتحسابش نیز خوب فکر کنید و درباره توان مالی خودتان بیاندیشید. این بهترین کاری است که قبل از خروج از منزل باید برایش زمان بگذاری تا محدوده انتخاب خودتان را مشخص کرده باشید.

در گام دوم خرید تلویزیون می‌توانید با استفاده از فهرستی که از خواسته‌های خودتان تهیه کرده‌اید و صفر و یک‌های دنیای مجازی محدوده قیمت تلویزیون مورد نظرتان و برندش را تعیین نمایید ؛ این کار می‌تواند نه تنها شما را به بهترین گزینه نزدیک کند بلکه در وقت شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد چون اگر مستقیما به فروشگاه مراجعه کنید بدون تردید با انبوهی از توضیحات فروشندگان مواجه و گیج خواهید شد چون فرصت کافی برای تجزیه و تحیل نخواهید داشت حال آنکه اگر در منزل یا محل کارتان فارغ از دغدغه‌های روزانه به بررسی تفاوت‌ها مشغول باشید بدون تردید گزینه مناسب را می‌یابید.

نه همین ظاهر زیباست، نشان ...

هرچند به نوعی ظاهر تلویزیون امروز به عنوان بخشی از تزئینات خانه و کاشانه همه ما تبدیل شده است اما نباید فراموش کنیم این دقیقا همان پاشنه آشیل خرید تلویزیون است چون برخی از تولید کنندگان غیر معروف در دنیای رنگی تلویزیون با استفاده از این راهکار اقدام به فروش محصولات کیفیت پایین خود می‌کنند. بنابراین برای اینکه گرفتار این دام نشویم بهترین گزینه این است که ابتدا به کیفیت و امکانات تلویزیون مورد نظر خودمان توجه کافی داشته باشیم و پس از آن به دنبال زیبایی ظاهرش.

البته فراموش نکنیم به‌طور کلی امروزه سه عنصر اصلی در طراحی تلویزیون‌های جدید از سوی سازندگان بین المللی درنظر گرفته می‌شود که عبارتند از پنل باریک‌تر، حاشیه نمایشگر کوچک‌تر و صفحه‌نمایش بزرگتر که همه این عوامل را روی پایه‌ای بسیار شکیل سوار کرده‌اند بنابراین نگران این موضوع یعنی ظاهر تلویزیون مورد نظر خودتان نباشید چون هنگام ورود به فروشگاه‌های صوتی و تصویری، جایی که برندهای مختلف را کنار یکدیگر قرار داده‌اند واقعا تفاوت زیادی در ظاهر آنها نمی‌یابیم، درحالی که داخل این جعبه‌های جادو کاملا متفاوت است.

کم هوش یا هوشمند مسئله این است؟

بدون تردید شمایی که به دنبال خرید تلویزیون هستید با کلمه‌ هوشمند آشنایی بسیار پیدا کرده‌اید اما ممکن است زیاد به آن توجه نکرده باشید که این کلمه برای شما چقدر هزینه خواهد داشت چون تفاوت قیمت یک تلوزیون هوشمند یا یک تلوزیون معمولی ممکن است تا یک میلیون تومان باشد درحالی که اگر هوشمندانه عمل کنید می‌تواند با هزینه کردن نزدیک به 150 هزار تومان تلویزیون کم هوش خودتان را به درصد قابل قبولی از هوشیاری برسانید، درحالی که از دیگر امکانات بسیار مناسبی استفاده می‌کنید؛ چون در واقع تلویزیون‌های هوشمند همان تلویزیون‌های معمولی هستند که به روی آنها یک سیستم‌عامل برای اجرای برخی نرم‌افزارها نصب شده است. بطوری که درحال حاضر گجت‌های کوچک و ارزانی در قالب دانگل تولید و عرضه شده‌اند که به پورت HDMI هر نمایشگری متصل شده و سیستم‌عامل اندروید را به آن اضافه می‌کنند، این بدین معناست که تلویزیون فعلی شما یا تلویزیونی غیر هوشمندی که در آینده تهیه می‌کنید براحتی و با ابزاری که حدود 50 دلار قیمت دارد به تلویزیون هوشمند تبدیل می‌شود.

اما نکته اصلی این است که باید درنظر داشته باشید هر کدام از تولیدکنندگان  این نوع تلویزیون‌های از سیستم‌عامل مخصوص به برند خود بهره می‌برند و این سیستم عامل قادر به اجرای نرم‌افزارهای دیگر تولید کنندگان نیست. این درحالی است که نباید فراموش کنیم با توجه به قوانین موجود شبکه اینترنت کشورمان دسترسی به بسیاری از این نرم‌افزارها مسدود است که از مهمترین آنها می‌توان به یوتیوب و نت فیلیکس اشاره کرد. پس با توجه به نکات یاد شده اگر تلویزیون هوشمند مورد نظر شما با هم رده غیر هوشمندش تفاوت قیمت قابل ملاحظه‌ای دارد، دوباره خوب فکر کنید چون راه‌حلی بسیار ارزانتر وجود دارد.

ورودی‌های اضافه را فراموش کنید

شاید هنگام جابجاکردن یا تمیزکردن تلویزیون خودتان وقتی به پشت آن نگاه می‌کنید با تعداد زیادی ورودی و خروجی رنگارنگ مواجه شده باشید که حتی یکبارهم از آنها استفاده نکرده باشید و بارها از خودتان پرسیده‌اید آیا واقعا این همه ورودی و خروجی لازم بود؟ پاسخ ما به شما این است امروزه مهمترین ورودی برای تلویزیون‌ها درگاه HDMI است چون بسیاری از لوازم و دستگاه‌های جانبی که قصد استفاده از آنها را دارید با کابل مخصوص این ورودی به نمایشگر تلویزیون متصل می‌شوند بنابراین هنگام مراجعه به بازار بهتر است بیشتر به آن برندهایی که تعداد بیشتری درگاه HDMI برای شما درنظر گرفته‌اند توجه داشته باشید و از خیر بقیه بگذرید.

رویاپردازی با اعداد

کارشناسان علم الکترونیک و همچنین کاربران حرفه‌ای درباره اعداد و ارقامی که روی کاتالوگ محصول مورد نظرتان نوشته شده همواره به تازه‌کارها هشدار می‌دهند چون این اعداد معمولا وسیله‌ای در دست تولیدکنندگان است که بتوانند نظر خریداران خود را به محصول مورد نظرشان جلب کنند بنابراین فراموش نکنید که هرگز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و باید از نزدیک محصول مورد نظرتان را خوب بررسی کنید تا بتوانید از واقعیت امر آگاه شوید. در بیشتر تولیدات امروزی اعدادی که مربوط به کنتراست تصویر، رفرش ریت و زمان پاسخ گویی دستگاه به دستورات کاربران است بسیار بزرگ و با برچسب‌های رنگارنگی مشخص شده‌اند تا بتوانند با اطلاعات غیر واقعی خود نظر خریداران را به خود جلب کنند درحالی که هرگز نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و باید برای یافتن واقعیت محصولات مختلف را در کنار هم بررسی و تنها به چشمان خودتان اعتماد کنید. این درحالی است که نکته دیگری به غیر از گزینه‌های مطرح شده را نیز باید مد نظر داشته باشید. زاویه دید افقی در تمام محصولات قابل قبول است اما اگر زاویه دید عمودی را بررسی کنید درخواهید یافت تمام اعداد مطرح شده درباره زاویه دید ممکن است غیر واقعی باشند.

از خیر صدا بگذرید

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم امروزه نازک‌شدن تلویزیون‌های به عنوان یکی از توانمندی‌های قابل قبول تولیدکنندگان بنام جهانی است و باید به اثرات بعدی آن خوب توجه داشته باشیم چون هرچه این نمایشگرها نازکتر باشند بدون تردید برخی از تجهیزات داخلی آنها باید کوچکتر طراحی شده باشند که اولین گزینه در این میان را می‌توان کیفیت و اندازه اسپیکرها تصور کرد. بنابراین اگر به دنبال تلویزیونی با مشخصات روز و امکانات مناسب خودتان هستید فراموش نکنید هرگز نمی‌توانید صدایی مناسب و دلخواه خودتان بیابید و باید درصورت اهمیت این موضوع برای شما از لوازم جانبی دیگری مثل سینمای خانواده استفاده کنید چون واقعا روی کیفیت صدای تلویزیون‌های نسل جدید نمی‌تواند حساب باز کرد.

 

باکس‌های مطلب

برای چند اینچ پول بدهیم؟

یکی از سئوال‌های بسیار مهم ذهنی تمامی خریداران تلویزیون‌های نوین فارغ از هرگونه چشم و همچشمی این است که بهترین گزینه برای منزل ما تلویزیون با چه سایز یا همان اینچ است؟ این سئوالی است که اگر نتوانیم پاسخ مناسبش را بیابیم برای هر یک واحد بزرگتر شدنش باید مقدار قابل توجهی به جیب خودمان خیانت کنیم بنابراین بد نیست از قاعده و قانون انتخاب تلویزیون مناسب پیروی کنیم و آنچه لازم داریم تهیه نماییم.

براساس استانداردهای موجود فاصله اغلب افراد از صفحه نمایش تلویزیون چیزی در حدود 3 متر باید درنظر گرفته شود و بنا به پیشنهاد THX باید از تلویزیونی استفاده نماییم که 40 درجه از زاویه‌ دید پیش روی ما را پرکند. بنابراین و با توجه به قوانین یادشده می‌توانیم از میان گزینه‌های موجود بازار در ابعاد 37، 42، 50، 65 یا 90 اینچ بهترین را انتخاب کنیم.

برای اینکار نیازی به وسایل اندازه‌گیری خاصی نیست و فقط کافی است فاصله بیننده را با صفحه نمایش با درنظر گرفتن استانداردهای واحد اندازه‌گیری در عدد 84/0 (هشتاد و چهار صدم) ضرب کنیم تا حاصل آن پاسخ سئوال ذهنی همه ما باشد که باید تلویزیون چند اینچی بخریم. هرچند نباید فراموش کنید برای انتخاب اندازه مناسب تلویزیون باید به کیفیت پخش برنامه مورد نظرتان نیز خوب دقت کنید چون تفاوت کیفیت پخش برنامه‌های معمولی با فول اچ دی در این زمینه می‌تواند شما را به اشتباه نگران کننده‌ای نزدیک کند.

 

اکتیو یا پسیو کدام گزینه صحیح است؟

با توجه به اینکه تکنولوژی در زمینه تولید نمایشگرها هر روز متفاوت از روز گذشته خواهد بود و بسیاری از تولیدات نوین همواره روانه بازار مصرف می‌شوند گروه عمده‌ای از خریداران در این میان دچار تردید و اشتباه در انتخاب خواهند شد. یکی از مشکلاتی که اکنون خریداران جعبه‌جادوی سه بعدی با آن مشغول دست و پنجه نرم کردن هستند بحث نوع سه بعدی بودن تلویزیون مورد نظرشان است.

بطور کلی نسل اول تلویزیون‌های سه بعدی با تکنولوژی سه بعدی اکتیور روانه بازار شدند اما همان پیشرفت روز افزونی که قبلا از آن یاد شد توانست از سال 2011 میلادی تلویزیون‌های سه بعدی جدیدی با تکنولو ژی‌های نوینی را به بازار ارایه نماید که از آنها با عنوان سه بعدی پسیو یاد می‌شود. اما سئوال اینجاست که تفاوت این دو تکنولوژی در چیست و آیا واقعا باید برایشان هزینه‌کنیم؟

بد نیست بدانیم اکثر تولید کنندگان تلویزیون‌های سه بعدی تا کنون تکنولوژی اکتیو را برای محصولات خود به کارگرفته‌اند اما درحال حاضر تمامی آنها محصولات خود را با تکنولوژی پسیو روانه بازار نکرده‌اند اما تفاوت این دو تکنولوژی در کیفیت تصاویرشان خواهد بود بطوری که در جدول زیر آمده است

 

Active3D

Passive3D

مزایا

در این تکنولوژی رزولوشن فول اچ دی دو برابر تکنولوژی مقابل است اما مهمترین نکته این است که این تفاوت هیچ تاثیری بر روی تصاویر دو بعدی ندارند

مهمترین مزیت این نوع فناوری این است که تارشدگی در تصاویر سه بعدی نخواهیم داشت و عینک مورد نیازش بسیار ارزان‌تر و سبک‌تر است.

معایب

عینک سنگین و گران‌قیمت همراه لرزش و تارشدگی در تصاویر سه بعدی

تاثیر بسیار منفی بر روی تصاویر دو بعدی

 

با توجه به این معایب و مزایا و البته توجه به تفاوت قیمت آنها می‌توانید خوب تصمیم گیری نمایید اما اگر زیاد اهل فیلم‌های سه بعدی نیستید بهترین گزینه برای شما خرید تکنولوژی اکتیو است چون کمترین آسیب به تصاویر دو بعدی با این تکنولوژی وارد شده است.

تور خالی ایران از گردشگری سومین خلیج بزرگ جهان

به مناسبت روز خلیج فارس

نویسنده: عماد عزتی

با دیدن نام خلیج همیشه فارس ناخودآگاه به یاد نوای موسیقی جنوب کشورمان، ناخدا خورشید و لنج‌های متعدد در کنار سایه‌های بزرگ نفتکش‌های غول‌پیکر در افق دیده می‌شوند، خواهیم افتاد. تصورهایی که در ذهن تمام ما حکایت از سواحلی پهناور با امتیازات ویژه اقتصادی و منابع عظیم نفتی دارد. هرچند این آبراهه بزرگ بین المللی به عنوان یکی از معابر بسیار مهم انرژی در جهان است و عبور بسیاری از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در سواحلش رونق مخصوصی به وجود آورده اما ظاهرا صنعتی نوظهور و پراز شورو نشاط توانسته جایگاهی مطمئن در میان تجارت سنتی این منطقه برای خود دست و پا کند بطوری که اکنون اکثر کشورهای حاشیه‌ خلیج فارس در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده و درآمد مناسبی از آن برای خود تدارک دیده‌اند، درحالی که کشورمان ایران هنوز به رغم وجود امکانات طبیعی گسترده  و جاذبه‌های تاریخی فراوان نتوانسته تور خود را از این صنعت نوظهور در خلیج همیشه فارس پرکند.

بله درست حدث زده‌اید صنعت گردشگری به عنوان یکی از پویاترین و سودآورترین صنایع بین المللی حتی در دوران رکود اقتصادی حاکم برجهان و منطقه توانسته منابع عظیم مالی را در اختیار کشورهایی با امتیازات منحصربفرد قرار دهد و اکنون به عنوان یکی از صنایع بسیار سودآور منطقه پس از صنعت طلای سیاه مورد توجه مسئولان  و مقام‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است. از این رو بد نیست کمی درباره امکانات و همچنین دلایل توسعه صنعت گردشگری در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بدانیم و کمی درباره آینده آن در ایران زمین بگوییم.

جاذبه‌های گردشگری

همانطور که می‌دانیم ایران با بیشترین ساحل در شمال خلیج فارس (1260 کیلومتر) هم مرز با عراق (80 کیلومتر)، کویت (60 کیلومتر)، عربستان سعودی (400 کیلومتر)، امارات متحده عربی، قطر(563 کیلومتر)، بحرین و عمان در این آبراهه بین المللی سواحلی را به خود اختصاص داده‌اند وهرکدام با توجه به امکانات و منابعی طبیعی که در اختیار دارند از صادرات نامرئی منطقه بهره‌ می‌برند.

بطور کلی اگر از جاذبه‌های گردشگری این آبراهه استراتژیک بین المللی بخواهیم سخن بگوییم بد نیست بدانیم ابتدا باید به 130 جزیره منحصر بفردش اشاره داشته باشیم جزایری که با توجه به تقسیمات بین المللی مناسب‌ترینشان در اختیار ایران قرارگرفته و هم اکنون در صنعت گردشگری نامی هرچند کمرنگ برای خود به یادگار گذاشته‌اند و پس از آن باید به مناظر و امکانات دریایی آن اشاره کنیم. امکاناتی که خود بالقوه برای ایجاد انگیزه‌های سفر کفایت می‌کنند و می‌توان برای کسب درآمد از آنها متناسب با فرهنگ و آداب منطقه سرمایه‌گذاری کرد؛ این درحالی است که هر سانتی‌متر از سواحل این خلیج نیز می‌توان تبدیل به فرصتی شغلی برای ساکنانش باشد چون اکنون تفریحات ساحلی و فرا ساحلی در سراسر دهکده جهانی به عنوان اولین جاذبه تعیین کننده مقصد گردشگران است و کارشناسان بین المللی گردشگری معتقدند جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های احداث شده از سوی سرمایه‌گذاران و البته طبیعت غیرقابل توصیف زیر آب (مرجان‌ها ، گونه‌های مختلف جانوری) و سطحی (جزایر مرجانی و پوشش گیاهی) این منطقه همه و همه می‌تواند عاملی برای ورود گردشگران و گروه‌های تحقیقاتی از سراسر جهان باشد.

فرصت‌هایی طلایی

از سوی دیگر کارشناسان اکنون یکی از امتیازات بسیار مناسب برای توسعه صنعت گردشگری منطقه را استفاده از جاذبه‌های گردشگری ورزشی و سرمایه‌گذاری در آن دانسته و برایش برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی در نظر دارد. بخشی از گردشگری که می‌توان با شور و نشاط خود عاملی برای افزایش تعداد گردشگران در اقصی نقاط منطقه باشد. به عنوان مثال کشور عمان که بخشی قابل توجهی از سواحل جنوب شرقی این آبراهه بین المللی را به خود اختصاص داده از سال 2010 میلادی اقدام به سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه ساخت و احداث مراکز ورزش‌های ساحلی کرده به این صورت که با راه اندازی این مراکز امکانات آموزشی مناسبی درقالب مدارس ورزش‌های ساحلی، هرساله مسابقاتی بین المللی را در این زمینه مثل والیبال ساحلی، فوتبال ساحلی و ... برگزار کرده و هزاران گردشگرا برای دوره‌ای پذیرایی می‌کند. براساس گزارش‌های موجود از سازمان جهانی گردشگری عمان در سال 2012 میلادی درآمدی معادل یک میلیارد دلار از صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است و مسئولان رشدی ده درصدی را برای گردشگری این کشور در سال‌های بعد درنظر گرفته‌اند. همچنین می‌توان به امکانات ورزشی در کشور قطر و برگزاری مسابقات بین المللی فوتبال نیز در آن اشاره کرد.

اما این پایان کار نیست چون به هرحال گردشگران به نوعی برای رسیدن به منطقه و استفاده از جاذبه‌های گردشگری آن محل باید راهی طولانی را طی کنند و نیازمند دریافت خدمات حمل و نقل مناسب از لحاظ قیمت و کیفیت هستند از این رو اکثر کشورهای یاد شده با تاسیس شرکت‌های حمل و نقل هوایی گسترده و سرمایه‌گذاری در این زمینه توانسته‌اند امکان دسترسی مسافران را از گوشه‌و کنار جهان به راحتی به تفرجگاه‌های ساحلی خود فراهم کنند که گل سرسبد آنها را می‌توان امارات متحده عربی دانست چون خطوط هوایی این کشور سالانه میلیون‌ها گردشگر و مسافر را از سراسر جهان به حاشیه جنوبی خلیج فارس می‌رسانند و کارشناسان از آن به عنوان معادله‌ای بردبرد برای امارات یاد می‌کنند چون نه تنها باعث رونق گردشگری شده است بلکه خود این صنعت یعنی حمل و نقل هوایی نیز سودآوری مناسبی برایش به ارمغان آورده. اما همانطور که می‌دانید پس از خطوط هوایی یکی از مهمترین راهکارهای جذب گردشگران دیگر نقاط جهان برای کشورهای ساحلی پهلوگرفتن کشتی‌های تفریحی بزرگ یا همان کروزهای خودمانی است کشتی‌هایی که هرکدام می‌توانند نزدیک به سه هزار گردشگر مشتقاق را به ارمغان بیاورند. در این زمینه قطر، عمان و امارات متحده عربی تقریبا از یک دهه قبل سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده و با استفاده از امکانات بندری و ساحلی خود و البته ارایه مشوق‌های بسیار مناسب برای شرکت‌های مالک این نوع کشتی‌ها اکنون مسیر حرکت بسیاری از کشتی‌های تفریحی را به منطقه مورد نظر تغییر داده‌اند.

این امتیازات رامی‌توان در ارایه خدمات رایگان بندری، پورسانت‌های مناسب به مالکان کشتی‌ها و همچنین ارایه خدمات ویزای رایگان برای مسافران کشتی و دهها امتیاز دیگر عنوان کرد بطوری که براساس آمار تعداد کشتی‌های کروز پهلوگرفته در حاشیه جنوبی این خلیج در سال 2000 میلادی کمتر از انگشتان دست بوده است و درحال حاضر سال گذشته صرفا در امارات متحده عربی 300 کشتی مسافری با ظرفیت‌های متفاوت پهلوگرفته اند. اما امارات متحده عربی به رغم اینکه از نظر جاذبه‌های تاریخی تقریبا بی‌بهره است توانسته با خلق جاذبه‌های نوین نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب نمایددر این زمینه می‌توان به احداث پیست اسکی مصنوعی، تفریحات صحرایی، تفریحات دریایی و فرا ساحلی و احداث مراکز خرید اشاره کرد اما به تازگی مسئولان گردشگری این کشور افق‌های تازه‌ای را برای کسب درآمد از یکی از شاخه‌های بسیار سودآوری گردشگری یعنی گردشگری پزشکی برای خود ترسیم کرده و برایش برنامه‌ریزی کرده‌اند. بطوری که براساس آمار این کشور توانسته گردشگران پزشکی خود را که برای دسترسی به این خدمات وارد منطقه شده اند از تعداد 120 هزار نفر با درآمدی معادل 177میلیون دلار سال 2012 میلادی، در سال 2014 به 150000 نفر افزایش دهد و برای این بخش از گردشگری خود رشدی معادل 15 درصد سالانه را تعیین و برای سال 2020 میلادی 708 میلیون دلار را به عنوان هدف کسب درآمد از این بخش از گردشگری تعیین کرده است.

ایران و گردشگری خلیج فارس

همانطور که قبلا نیز اشاره شد اگرچه ایران دارای طولانی‌ترین سواحل حاشیه خلیج همیشه فارس است و امکانات طبیعی و غیر طبیعی متعددی را برای توسعه گردشگری خود در اختیار دارد اما با توجه به برخی عوامل از جمله نبود مدیریت دقیق منابع، تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورمان و همچنین هشت سال دوران دفاع مقدس این صنعت پردرآمد در حاشیه جنوبی کشورمان زیاد رونق به خود ندیده هرچند در گوشه و کنار آن مثل جزایر کیش و قشم سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه توسعه گردشگری صورت گرفته و اکنون افق‌هایی هرچند مبهم در آن دیده می‌شود اما همه یقین داریم که ساحل شمالی خلیج فارس همچون گنجی سرشار از اشتغال و درآمدزایی است که می‌تواند به واقع صنعت طلای سیاه را تحت تاثیر خود قرار دهد تا نه تحریم شدنی باشد و نه نگران کاهش قیمت محصولاتش. سواحل سیراف، هرمزگان، مناطق بکر طبیعی بوشهر و قشم همه همه می‌تواند محلی برای سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری ایران درنظر گرفته شود. از این رو بد نیست مسئولان کشورمان با توجه به شرایط سیاسی ایجاد شده در کشورمان و برطرف شدن احتمالی تحریم‌ها از همین امروز یعنی روز ملی خلیج فارس در این زمینه گام‌های اساسی برداشته و با مشارکت بخش خصوصی و همچنین برنامه ریزی دقیق و متناسب با فرهنگ و آیین کشورمان در زمینه افزایش سهم درآمد گردشگری ایران از کل درآمد گردشگری منطقه را رقم بزنند.

 

کدام فریم برای چه نوع فریمی مناسب است؟

نویسنده: عماد عزتی

بدون تردید حداقل یکبار برای خرید عینک آفتابی یا طبی به عینک فروشی مراجعه کرده‌اید و برای مدتی مقابل آینه فروشگاه تعداد زیادی قاب عینک یا همان فریم خودمانی را امتحان کرده‌اید تا با راهنمایی‌های فروشنده بالاخره یکی را انتخاب و با درنظ گرفتن توصیه‌های پزشک برای عینک طبی مورد استفاده قرار دهید. اما  قبل از این که به رنگ فریم عینک تان بپردازید و بخواهید رنگ و مدل آن را انتخاب کنید بد نیست کمی درباره فیزیک صورت خود بدانید چون ممکن است یک فریم به تنهایی بسیار زیبا باشد اما هنگامی که روی صورت شما قرار می‌گیرد و به نوعی جزئی از آن می‌شود دیگر قابل تحمل نخواهد بود.

این درحالی است که اگر انتخاب اشتباه داشته باشید، این انتخاب می‌تواند برای شما دردسر ساز شده و هزینه‌ای مضاعف را برایتان به ارمغان آورد. از این رو بد نیست قبل از اینکه برای خرید فریم عینک طبی خود به فروشگاهی خاص مراجعه نمایید کمی درباره آناتومی صورت خودتان بدانید تا در هنگام انتخاب دچار اشتباه نشوید .

بطور کلی کارشناسان و چهره‌شناسان فرم صورت انسان را به چهار گروه تقسیم بندی کرده‌اند که این تقسیم بندی در موارد مختلفی کارایی متفاوتی دارد اما امروز که قصد خرید عینک طبی و انتخاب فریم مناسب دارید این تقسیم بندی می‌تواند به انتخاب شما کمک شایانی کرده و خریدی کاملا دقیق برایتان به ارمغان آورد.

صورت‌های مربع شکل : همانطور که می‌دانید مربع دارای چهار ضلع است بنابراین اینگونه تصور کنید که صورت شما نیز دارای اضلاع مختلفی است که باید هنگام انتخاب فریم کاری کنید تا این ضلع‌ها کمتر به چشم آمده و فرم گردتری را به چهره شما بدهد بنابراین بهترین گزینه برای شما، استفاده از قاب و فرم‌های گرد و یا بیضی است. چون انحنا و حالت خمیدگی‌ای که اینگونه فریم‌ها دارند، صورتتان را از حالت مربع شکل خارج کرده و حالت مربع بودن آن  را کاهش می‌دهد .

صورت‌های گرد : شاید اینگونه تصور کنید که صورت‌های گرد را می‌توان جزو کاملتری ترکیب درنظر گرفت اما واقعا اینگونه نیست، اما هنگام انتخاب فریم عینک باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که قرار است ترکیبی مناسب و همسو برای خودتان تدارک ببینید پس قاب و فریم‌های کشیده و مربع برایتان مناسب‌ترین است. البته سعی کنید گوشه این فریم زاویه دار باشد چون اگر از فریم‌هایی استفاده کنید که گوشه آنها گرد شده باشد انتخاب شما کاملا بی‌اثر خواهد بود، بطور کلی زاویه‌های موجود در طراحی فریم مورد نظر می‌تواند سروسامانی برای ترکیب صورت شما باشد و آن را از حالت گردی خارج سازد .

 

صورت‌های بیضی شکل : افرادی که فرم صورت آنها بیضی شکل است بطور کلی انتخاب‌های بیشتری را در مقابل خود خواهند داشت چون اکثر فریم‌های طراحی شده به صورت مستطیل هستند یا به نوعی زوایایی دارند که هنگام قرار گرفتن روی اینگونه صورت‌ها ترکیب مناسبی ایجاد می‌کنند این درحالی است که فقی باید به یک نکته ظریف توجه ویژه داشته باشند که به دنبال فریم‌های ظریف نباشند چون این فریم اصلا گزینه مناسبی برای صورت‌های بیضی شکل نیست .

 

صورت‌های مستطیل شکل: بطور کلی قرار است با استفاده از فریم مناسب ترکیب صورت افراد کامل شود نه اینکه زاویه‌هایی برآن افزوده شود چون در نهایت این ترکیب هیچ تناسبی با یکدیگر نخواهد داشت بنابراین اگر شما صورت مستطیل شکلی دارید بهترین انتخاب شما فریم‌ها یا قاب‌هایی است که گوشه‌های گرد داشته باشند این انحنا می‌تواند پوششی مناسب برای زاویه‌های فرم صورت شما بوده و آن را کامل کند.

 

قابی برای سلامتی و زیبایی

راز و رمز خرید فریم عینک‌های طبی

 

نویسنده: عماد عزتی

شاید تا اوایل قرن بیستم استفاده از عینک طبی در واقع جزو یکی از معایب ظاهری افراد به حساب می‌آمد و اغلب آنها از بکار بردنش در محافل عمومی خودداری می‌کردند. اما اگر امروز به اعداد و ارقام صنعت عینک سازی چه در مورد عینک‌های طبی و چه آفتابی بیشتر دقت کنیم درخواهیم یافت استفاده از این وسیله دیگر نه تنها باعث نگرانی افراد در محافل عمومی نیست بلکه با توجه به روند روبه رشد صنعت عینک سازی و گردش مالی چندهزار میلیارد دلاری آن در سراسر جهان درخواهیم یافت عینک امروزه حتی در نوع پزشکی و طبی به عنوان یکی از لوازم شخصی و روزمره کاربرد داشته و تکمیل کننده شکل ظاهری ما از نظر مد نیز شده است.

شاهد مثال این موضوع را حتی می‌توان در دوران مدرسه به خاطر آورد که اکثرا فکر می‌کردیم اگر عینک استفاده کنیم به ظاهر دانش‌آموز زرنگی از دید دیگران هستیم یا اینکه در میانسالی هم گروهی از فریم‌های طبی با عدسی شیشه‌ای برای تکمیل شدن زیبایی ظاهری خود استفاده می‌کنند. اما اگر از تمام حاشیه‌های این وسیله بگذریم و صرفا به خود فریم بیشتر بپردازیم درخواهیم یافت علاوه بر اهمیت نوع و شماره عدسی عینک انتخاب فریم یا قاب مناسب جزئی از روند کار است و باید همانند انتخاب عدسی با کیفیت مناسب با دقت در این زمینه تصمیم گیری نماییم ، چون درصورت انتخاب اشتباه نه تنها هزینه‌ای اضافه پرداخت کرده‌ایم بلکه باعث بروز برخی عارضه‌های دیگر در پوست و چشمان خود خواهیم شد. از این رو جام جم این هفته سری به بازارهای عینک فروشی‌ پایتخت یعنی میدان گلها و خیابان جمهوری زده تا از زیروبم خرید و انتخاب یک عینک طبی مناسب بگوید آنجایی که علم پزشکی در کنار مد می‌تواند خریدی اقتصادی و مناسب برای شما به ارمغان آورد.

ابتدا بودجه‌ای درنظر داشته باشید

شاید در نگاه اول این موضوع که باید برای خرید عینک طبی بودجه‌ای درنظر بگیرید زیاد مناسب به نظر نرسد چون همه اعتقاد داریم برای سلامتی باید هرچه در توان داریم هزینه کنیم. اما اینبار بهتر است کمی برای این موضوع بیشتر فکر کنیم چون در صنعت عینک سازی بیشتر هزینه‌کردن به معنی بهتر بودن نیست. بطور کلی اگر خوب دقت کنیم امروزه صنعت عینک سازی به نوعی با صنعت مد در جهان ارتباط مستقیم دارد حتی اگر بحث بهداشت و سلامتی چشمان در میان باشد. بنباراین جای تعجب نیست در برخی موارد عینک‌های طبی بسیار گرانتر از عینک‌های آفتابی که گروهی آن را وسیله‌ای تزیینی می‌شناسند، قیمت‌گذاری شده و به فروش می‌رسد.

از این رو قبل از اینکه نسخه مربوطه پزشک که در آن مشخصات عدسی مورد نیاز چشمتان قید شده است را برداشته و به فروشگاه‌ مراجعه کنید ابتدا کمی درباره محدوده مالی خرید خود توجه کنید چون گزینه‌های بسیار زیادی در مقابل شما خواهد بود از 50 هزار تومان گرفته تا سه میلیون تومان. برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید با استفاده از امکانات دنیای مجازی کمی درباره بازه قیمت‌های فریم عینک اطلاعات به دست آوری چون امروزه فروشگاه‌های اینترنتی بسیار زیادی آماده ارایه خدمات به شما هستند کافی است آدرس وب سایت یکی از آنها را در اختیار داشته باشید و یک کپی از نسخه پزشک را برایشان ارسال نمایید تا عینک طبی مورد نظرتان پس از یک یا دو روز درب منزل تحویل بگیرید (هرچند این نوع خرید از سوی پزشکان هرگز تایید شده نیست).

داخلی یا خارجی

همانطور که می‌دانید یکی از امتیازات زندگی در قرن حاضر این است که شما می‌توانید از تولیدات کشورهای مختلف در محل سکونت خودتان بهرمند شده و لوازم موردنیازتان را تهیه کنید که یکی از آنها همین موضوع بحث ما یعنی فریم عینک است چون اگر به بازار فروش عینک مراجعه کنید درخواهید یافت تولیدات ایران در کنار تولیدات کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، ترکیه، ژاپن، فرانسه و از همه مهمتر چین مقابل شما خواهند بود البته با قیمت‌ها و کیفیت‌های کاملا متفاوت.

آرمین ریاضتی یکی از فروشندگان عینک که نزدیک به سه دهه از فعالیت حرفه‌ای او در این صنعت می‌‌گذرد به خبرنگار ما می‌‌گوید: اگرچه ممکن است از نظر فن‌آوری و مواد اولیه ایران اکنون تولیدکنندگان مناسبی را در اختیار داشته باشد؛ اما از آنجا که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد تولید این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها قابل ملاحظه نیست و به گفته مسئولان اتحادیه تنها حدود 15 درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند. همچنان مرغ همسایه غاز است و بیشتر خریداران به تولیدات وارداتی که عمدتا از کشور چین وارد ایران می‌شوند توجه دارند، درحالی که اگر بتوانیم صنعت عینک‌سازی را در کشورمان با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد فعال کنیم در بسیاری موارد تولیدات ایرانی حداقل از تولیدات چینی بسیار با کیفیت‌تر خواهند بود.

وی معتقد است اکنون اکثر تولیدات بازار که در ردیف تولیدات مطرح جهان فروخته می‌شوند نیز از کشور چین وارد شده و تنها طرح برندهای معروف جهان هستند و خبری از کیفیت مورد انتظار مشتریان از این برندها نیست حتی اگر دارای گارانتی و دفترچه‌های مربوطه باشند؛ چون وارد کردن عینک از برندهای معتبرجهان در ایران کار مقرون به صرفه‌ای نیست.

پیروی از مد یا مصرف  اصولی

این فعال صنفی درباره نحوه انتخاب فریم‌های مناسب برای عینک‌های طبی نیز می‌گوید: بطور کلی مشتریان عینک‌فروشی‌ها در این زمینه یعنی عینک‌های طبی به سه گروه تقسیم بندی می‌شوند گروه اول که جزو سختگیر‌ترین متقاضیان فریم عینک‌هستند را بانوان تشکیل می‌دهند چون این گروه علاوه براینکه به دنبال استفاده بهداشتی از عینک به توصیه پزشکان هستند؛ می‌خواهند به نوعی از مد و ظاهر زیبای و رنگ فریم نیز بهرمند باشند؛ بنابراین کار کمی دشوارتر خواهد شد گرچه تنوع تولیدات برای این گروه بسیار بالاتر از دیگر گروهاست. درحالی که آقایان در این زمینه زیاد سختگیر نیستند و بیشتر به فکر استفاده طبی آن و دست‌وپاگیرنبودنش هستند.  اما گروه سوم که مربوط به کودکان و نوجوانان است نیز کمی متفاوت است چون در این زمینه باید استانداردهای خاصی همچون نشکن بودن یا خاصیت ارتجاعی همراه با استاندارهای دیگر از نظر مواد اولیه رعایت شده باشد.

ریاضی در ادامه می‌گوید: جزو هرگروهی از خریداران که باشید مهمترین نکته این است که زیاد به پیروی از مد فکر نکنید زیرا در برخی موارد این موضوع دردسرساز خواهد بود به این ترتیب که علاوه بر پرداخت هزینه اضافه ، گاهی به سلامتی خودتان نیز صدمه می‌زنید. وی دراین باره می‌افزاید: بطور کلی وقتی یک نوع فریم خاص در بازار به واسطه مد بودن مورد توجه قرار می‌گیرد زمینه سوء استفاده چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ  کیفیت تولیدات با توجه به خلاءهای قانونی موجود فراهم می‌شود که همین امر می‌تواند سلامتی افراد را به مخاطره بیاندازد چون گزینه‌های متفاوتی هنگام خرید فریم عینک باید مورد توجه قرار گیرد مثل جنس مواد اولیه فریم، فاصله‌های دو عدسی و ... پس بهترین گزینه این است که فارغ از مد بودن یا نبودن نوع فریم آنچه براساس استانداردهای موجود برایتان مناسب است را تهیه کنید.

خرید از فروشگاه‌های معتبر

وی در ادامه به اهمیت خرید از فروشگاه معتبر اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر به اعداد و ارقام تجاری موجود بازار مصرف عینک در ایران و جهان توجه داشته باشیم درخواهیم یافت این بازار نه تنها در کشورمان بلکه در دیگر نقاط جهان برای بسیاری از افراد بخصوص در بحث عینک‌های آفتابی جذاب است پس همین امر در کشورهایی که زیاد قوانین مناسبی در زمینه کنترل کیفیت و واردات فریم‌ها ندارند می‌تواند عاملی برای سواستفاده باشد که بهتری راه خرید مشتریان از فروشگاه‌های معتبر و مورد تایید ارگان‌های ذی‌ربط است چون با توجه به نظارت‌هایی که از سوی این ارگان‌ها نسبت به عاملان فروش می‌شود معمولا مشکلی ایجاد نشده و فروشندگان این واحد ها نیز هرگز به فکر سوء استفاده نخواهند بود.

این درحالی است که ریاضی می‌افزاید: بطور کلی یکی از روش‌های مناسب هنگام خرید فریم‌های عینک طبی این است که از فروشنده بخواهید در قابل خرید شما برایتان فاکتور معتبر صادر کند تا در صورت بروز مشکل بتوانید به استناد آن به اتحادیه مربوطه یا مراجعه قانونی مراجعه کرده و برای پیگیری حقوق قانونی خودتان اقدام کنید.

کائوچوهای محبوب

بطور کلی هنگام مراجعه به فروشگاه‌های عینک فروشی درخواهیم یافت اغلب فریم‌های موجود از جنس فلز، کائوچو یا ترکیبی از هر دو با طراحی‌های متختلف هستند اما این سئوال که کدام یک از این فریم‌ها مناسب‌تر هستند همواره در ذهن خریداران محل نگرانی بوده است.

امیرعلی میرزایی یکی دیگر از عاملان فروش عینک در خیابان جمهوری در این زمینه به جام جم می‌گوید: بطور کلی انتخاب فریم عینک امری کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان برایش خط ومرزی درنظر گرفت اما مهمترین نکته این است که بتوانیم کیفیت مناسب را انتخاب کنیم چون در هر دو گروه فریم‌های موجود یعنی کائوچویی و فلزی در صورت استفاده از مواد اولیه نامرغوب نه تنها عمر فریم بسیار کوتاه خواهد بود بلکه دربرخی موارد باعث بروز حساسیت روی پوست صورت مصرف کنندگان می‌شود. بنباراین بهترین گزینه این است که از تولیدات معتبر و تایید شده انتخاب کنیم، هرچند امروزه یکی از معیارهای انتخاب متقاضیان فریم، بحث سبکی و ظرافت آن است و این خاصیت معمولا در فریم‌های تیتانیوم دیده می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: البته نمی‌توان از این موضوع هم به سادگی گذشت که بطور کلی چون در بسیاری از موارد صنعت مد می‌تواند در نحوه انتخاب متقاضیان تاثیرگذار باشد نمی توان گفت کدام تولیدات مناسب‌ترند اما درحال حاضر با توجه به اینکه یک برند خاص یعنی ریبن  با فریم‌های پهن در میان اکثر متقاضیان مورد پسند واقع شده بیشتر فریم‌های کائوچویی طرفدار پیدا کرده‌اند.

اعدادی کارآمد

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید که فریم عینک هم همانند پوشاک دارای سایز‌های مختلف است و باید فریمی متناسب با صورت خودتان تهیه کنید. بطور کلی تمام فریم‌های موجود بازار دارای اندازه‌های استاندارد هستند که این موضوع می‌تواند برای قرار گرفتن صحیح و درست فریم روی صورت مصرف‌کننده کمک بزرگی باشد. حالا اگر می‌خواهید اندازه مناسب صورت خودتان را بیابید کافی است به اعدادی که روی فریم مورد نظرتان ثبت شده دقت بیشتری داشته باشید.

در اغلب موارد این اعداد شامل 7 رقم است به عنوان مثال 125-19-48 که هر یک از آنها به ترتیب دارای مفهومی خاص هستند. عدد 48 بیانگر اندازه قاب عدسی فریم‌ مورد نظر است و دومین عدد یعنی 19 بیانگر پل میان آنهاست که دقیقا روی بینی مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت و سه رقم آخر مربوط به طول و اندازه دسته‌های فریم مورد نظرتان است که در صورت انتخاب نادرست دردسری بزرگ گریبانگیر شما خواهد شد.به عنوان مثال بسیاری از کاربران عینک این تجربه را دارند که فریم دایم از مقابل دیدگانشان پایین آمده و مجبور هستند دوباره آن را سرجایش قرار دهند این موضوع مربوط به صحیح نبودن اندازه پل  و دسته‌های عینک است و اگر هنگام خرید به اعداد مندرج روی فریم توجه داشتند این معضل را تجربه نمی‌کردند.

سرمایه‌های ایرانی یا سرمایه‌گذاران خارجی؟

نویسنده: عماد عزتی

 

پس از کنفرانس خبری مسئولان سیاست خارجی کشورمان با نمایندگان 1+5 در لوزان نه‌تنها افق‌های تازه‌ای در سیاست‌های خارجی ایران با دیگر کشورها نمایان شد،‌ بلکه فعالان اقتصادی نیز بارقه‌هایی از توسعه اقتصادی و رونق کسب و کارشان را در آن دیدند.

این در حالی است که در اولین روزهای پس از این کنفرانس خبری یکی‌یکی از اعضای تجاری کشورهای مختلف برای بررسی اوضاع و ایجاد ارتباط با تجار ایرانی وارد کشورمان شدند؛ حضوری دلچسب برای اقتصاد ایران که نیازمند تامین منابع مالی گسترده در راستای توسعه خود است، اما در این بین یک نکته مشهود است که ایران هم‌اکنون به سرمایه‌های خارجی نیازمند است یا به سرمایه‌های ایرانی خارج از کشور؟

سؤالی که می‌توان پاسخ را عناوین گزارش‌های خبری از حضور این افراد یعنی تجار خارجی در کشورمان یافت، چون علی‌رغم این‌که این هیات‌ها به عنوان سرمایه‌گذار معرفی شده‌اند، همه به دنبال یافتن بازار هدف مناسب برای فروش محصولاتشان بوده و خبری از سرمایه‌گذاری در صنعت ایران نیست. گرچه برخی معتقدند این ارتباط می‌تواند زمینه ورود فناوری‌های نوین باشد، اما شواهد از این قرار است که پس از رفع تحریم‌ها یکجانبه غرب علیه ایران، کشورمان به یکباره با موجی از واردات روبه‌رو خواهد شد که نه‌تنها مفید نیست، بلکه منابع ارزی ایران را که می‌تواند صرف زیرساخت‌های کشور شود را به نابودی خواهد کشاند،‌ حال آن‌که راه دومی در این زمینه موجود است.

راهی که کشور چین در اوایل دهه 80 میلادی آن را بخوبی تجربه کرده و هم‌اکنون از منابع آن بهره‌مند شده است، چون این کشور نه از تجار خارجی بلکه از سرمایه‌های خارج از کشور چینی‌ها استقبال کرد؛ سرمایه‌ای که براساس آمار در آن زمان 80 درصد از منابع خارجی را وارد اقتصاد چین کرد.

پس بجاست حالا که تقریبا 5 میلون ایرانی با سرمایه‌ای بالغ بر یک تریلیون دلار می‌توانند با آشنایی کامل به فرهنگ و اقتصاد کشورمان، زمینه رشد و شکوفایی منابعی را برای وطن خود به ارمغان آورند نه به امید واردات کالا برای ورود تکنولوژی باشیم؛ بلکه با سرمایه ایرانی بتوانیم منافع و نیازهای اقتصاد این سرزمین را فراهم کنیم، چون این سرمایه می‌تواند زمینه‌ای برای حضور سازنده سرمایه‌های خارجی باشد.