کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نگاهی به بازار پرده در آستانه شب عید

نگاهی به بازار پرده در آستانه شب عید

این لباس فاخر پنجره‌ها چند؟

نویسنده: عماد عزتی

با نزدیک شدن عید نوروز اکثر خانواده‌ها براساس عرفی قدیمی که ریشه در سنت و فرهنگ کشورمان دارد در تدارک تغییر دکوراسیون منزل هستند. این تغییرات معمولا از تعویض پرده‌ها به عنوان ساده‌ترین راهکار ایجاد تغییری عمده در دکوراسیون منزل آغاز می‌شود چون با توجه به نمایی که پرده‌ها در محیط داخلی منزل دارند ایجاد هرگونه تغییر کوچک در آنها می‌تواند تفاوتی چشمگیر را برای بینندگان ایجاد نماید.

این درحالی است که همه می‌دانیم پرده‌های منزل بخش عمده‌ای از دکوراسیون منزل هستند و نه تنها وظیفه زیبایی بخشیدن به کل فضای خانه را برعهده دارد بلکه قرار است حریم شخصی خانواده را با توجه به تغییر سبک زندگی امروزی ما یعنی آپارتمان‌نشینی، حفظ نماید.

اما از آنجا که به عقیده کارشناسان دکوراسیون داخلی نصب پرده به مالک آن فضا این اجازه را می‌دهد تا علاوه بر حفاظت از حریم شخصی، فرصتی برای معرفی کل آن فضا را به تازه‌واردان داشته باشد؛ بنابراین استفاده از بافت‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف پرده می‌تواند باعث چشمگیر شدن فضا و برانگیخته شدن احساسات افراد و تاثیرات روحی آنها باشد، به همین دلیل انتخاب صحیح پرده برای محیط داخلی منزل یکی از مهمترین بخش‌های دکوراسیون است که باید به آن خوب دقت داشته باشیم .

از این رو حالا که دوباره فصل تغییر و تحول در منزل از راه رسیده بد نیست کمی هم درباره نحوه انتخاب این نوع پوشش پنجره های منزل بدانیم به همین دلیل بازار جام جم این هفته سری به دو بازار معروف پرده فروشی پایتخت یعنی خیابان فلسطین (زرتشت) و مولوی زده تا از زیر و بم انتخاب و نصب پرده برایتان بگوید.

انواع پرده

شاید با دیدن این کلمه همه تصویری یکسان همانند آنچه در خانه پدر و مادرهایمان دیده‌ایم خواهیم داشت اما همانطور که بسیاری از لوازم زندگی بشر دستخوش تغییراتی شده است این بخش از منازل که بیشتر جنبه تزئیناتی به خود گرفته نیز تغییراتی را تجربه کرده است. از این رو  اکنون پرده‌ها به انواع زیر در بازار کشورمان وجود دارند

1.      پرده‌های پارچه‌ای یا همان نمونه‌های سنتی

2.      پرده کرکره ساده (فلزی یا چوبی) پره‌هایی افقی که قابلیت تنظیم نور ورودی به داخل اتاق را دارند

3.      لوور دراپه: صفحات پارچه‌ای یا پی وی سی عمودی که در یک نوار نقاله به حرکت درمی‌آیند و قابلیت تنظیم نور ورودی به داخل اتاق را دارند.

4.      کرکره‌های فانتزی : نمونه‌های فانتزی و مدرن کرکره‌ها که معمولا طرح‌دار هستند که معروفترین آنها مدل «زبرا» است.

5.      شِید (رولی): صفحه‌ای طرح‌دار که از جنس پارچه یا صفحات پی وی سی است و به صورت اتوماتیک جمع و باز می‌شود.

اما فراموش نکنید هنوز هم گروه عمده‌ای از خریداران همان خریداران سنتی پرده‌های پارچه‌ای هستند بنابراین دانستن رمز و راز خرید پرده‌های پارچه ای با این قوانین برایتان آشکار خواهد شد.

به پنجره‌ها دقت کنید

قبل از تصمیم‌گیری یا انتخاب پارچه خوب به منزل و محل نصب پرده دقت کنید و نحوه باز و بسته شدن پنجره مورد نظرتان را ارزیابی کنید. همانطور که می‌دانید امروز سیستم باز و بسته شدن پنجره‌ها دیگر منحصر به یک نمونه معمول نیست چون پنجره‌های ریلی و چندحالته نیز در دسترس شماست که هرکدام می‌توانند در جهت‌های متفاوتی باز شوند بنابراین خوب دقت کنید نمونه و مدلی از پرده را که قرار است تهیه کنید به گونه‌ای باشد تا مانعی برای باز و بسته شدن درب پنجره نباشد. با این ریزبینی می‌توانید طول عمر پرده را افزایش دهید و از پاره شدن یا کثیف شدن بی مورد آن جلوگیری کنید. به عنوان مثال اگر قرار است پرده ثابت و کلاسیک استفاده کنید بدون تردید برای پنجره‌ای که لولای آن ثابت است و به‌طرف داخل به صورت عمودی باز می‌شود هرگز مناسب نیست در این شرایط پرده‌های متحرک و سبک بهترین گزینه شماست.

دکوراسیون منزل را خوب درنظر بگیرید

همانطور که می‌دانیم پرده در واقع قاب بزرگی برای معرفی دقیق دیگر لوازم منزل است همانند یک تابلوی بزرگ، از این رو هماهنگی رنگ وطرح این قاب با دیگر لوازم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین قبل از هر تصمیم گیری خوب به تنوع رنگی و اجناس و دکوراسیون منزل یا ا تاقی که قرار است از این پرده استفاده شود توجه داشته باشید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

در این بخش لازم است به این نکته توجه داشته باشید که برای اتاق‌های مختلف باید متناسب با لوازم و کاربرد اتاق پرده انتخاب کنید به این صورت که نباید هرگز تمام پرده‌های منزل را یکسان درنظر نگیرید. در این مرحله بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که معمولا پارچه‌های بافت‌دار به دلیل اینکه بیشتر جنبه رسمی داشته و نمایی کلاسیک را به نمایش خواهند گذاشت برای اتاق نشیمن و پذیرایی مناسب است درحالی که برای اتاق خواب بهتر است از پارچه‌های ساده یا دارای چاپ متناسب با فضای اتاق استفاده نمایید.

فراموش نکنید رنگ مورد استفاده برای اتاق خواب به گونه‌ای باید انتخاب شود که احساس آرامش را هنگامی که در اتاق هستید به شما القاء نماید که بهترین رنگ طیفی از رنگ‌های قرمز یا بنفش است  اما برای اتاق پذیرایی معمولا رنگ‌های رسمی مثل کرم یا قهوه‌ای براساس سلیقه قالب کشورمان کاربرد بسیار زیادی دارند.

برای همخوانی بیشتر پرده‌ها سعی کنید در اتاق پذیرایی رنگ‌بندی پارچه پرده را با رویه مبل‌ها و صندلی‌ها تنظیم کنید و برای اتاق خواب با روکش تختخواب اما اگر به دنبال پرده‌ای مناسب برای آشپزخانه هستید خوب دقت کنید تا رنگ قالب تزئینات آشپزخانه را بیابید در پس از آن اقدام به انتخاب رنگ پرده کنید هرچند به این نکته باید خوب دقت داشته باشید که بیشتر آشپزخانه‌ها اکنون جزئی از سالن اصلی ساختمان شده‌اندبنابراین باید میان پرده‌ها هماهنگی دقیق داشته باشید.

شاید برای هماهنگ شدن رنگ‌ها کمی نگران شده باشید و تصور چگونگی تناسب رنگ‌ پارچه پرده با دیگر لوازم برای شما کار دشواری باشد اما نگران نباشید چون مدتی است دنیای مجازی به یاری طراحی دکوراسیون منازل آمده و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید بدون اینکه هزینه کنید رنگبندی پرده را با لوازم منزل خود هماهنگ کنید. در این نرم‌افزارهای صفر و یکی، کاربر این امکان را دارد تا با استفاده از داده‌های اولیه خوب میان دکوراسیون و پرده‌ها ارتباط برقرار کند و در میان انبوهی از ست‌های دنیای مجازی نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین به آن طرح را در میان پارچه‌های موجود فروشگاه بیابید. برای این منظور قانون رنگ‌های متضاد را هرگز فراموش نکنید به عنوان مثال اگر رنگبندی لوازم شما با پرده‌ها تقریبا یکی شده است کافی است یک یا دو عنصر رنگ متضاد بکار بگیرید تا تابلوی نقاشی شما کامل شود.

رسمی یا معمولی کدام گزینه صحیح است؟

بطور کلی در تقسیم بندی پرده‌های پارچه‌ای برخی از پارچه‌ها در ردیف پارچه‌های لوکس قرار می‌گیرند و گروهی هم به عنوان همه‌کاره‌های این بخش شناخته شده‌اند به عنوان مثال کتان پارچه‌ای همه کاره است که قابلیت شستشوی آسان و طول عمر مفید آن می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب کند این درحالی است که پارچه‌های مخمل و ابریشمی معمولا برای سالن‌های مجلل و خانه‌هایی با دکوراسیون اصیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 این درحالی است که پارچه‌های توری همواره از انتخاب‌های اصلی برخی بانوان ایران است. اما فراموش نکنید که باید پرده رسمی یا معمولی را برای اتاق‌های مختلف بکارگیرید.طبق تعاریف حرفه دکوراسیون منزل، پرده رسمی بدون درنظر گرفتن طرح و جنس پارچه، به انواعی از پرده گفته می‌شود که ارتفاعش از سقف تا سطح زمین باشد. اما برای پرده‌های غیر رسمی یا همان معمولی‌ها ارتفاع پرده به گونه‌ای انتخاب می‌شود که انتهای پرده تقریبا 30 سانتی‌متر تا سطح زمین فاصله دارد. این نمونه پرده بیشتر برای اتاق خواب کودکان یا نوجوانان مناسب است و در پذیرایی باید به انواع رسمی یعنی همان بلندترها بیشتر فکر کنید.

ابعاد مورد نیازتان چقدر است؟

پس از آشنایی با یکی دو پیش فرض خرید و انتخاب پرده لازم است متری به دست بگیرید و تا اندازه مورد نیازتان را تعیین نمایید در این بخش نیز چند قانون کلی را هرگز نباید فراموش کنید چون در غیر این صورت از خرید خودتان پشیمان خواهید شد و نمایی که در ذهن خودتان از به کاربردن آن پرده تصور کرده‌اید را نخواهید داشت.

برای رسیدن به این خواسته معقول یعنی زیبایی هرچه تمام تر پرده لازم است به اندازه کافی از پارچه مورد نظرتان تهیه نمایید برای اینکار نباید فراموش کنید که پرده‌های رسمی از سقف تا سطح زمین ارتفاع دارند و غیر  معمولی‌ها تقریبا 30 سانتی‌متر کمتر از رسمی‌هاست اما در مورد عرض این پرده همواره دست و دلباز باشید و سعی کنید حداقل 15 سانتی‌متر از دیوار کناری پنجره را برای پرده مورد نظرتان محاسبه کنید چون اگر دقیقا قالب پنجره را برای پرده مد نظر داشته باشید هرگز به خواسته خود یعنی زیبایی مطلق پرده حتی در صورت انتخاب بهترین و مناسب‌ترین پارچه را انتخاب کرده باشید، نمی‌رسید .

فراموش نکنید اگر قصد انتخاب پارچه‌های سبک و ساده مثل توری‌ها را دارید بهترین جلوه زمانی برای شما ایجاد می‌شود که به توانید پرده‌ای پر از چین برای سطح پنجره تدارک ببینید. بنابراین درباره عرض پرده معمولا باید یک و نیم تا دو برابر ابعاد دقیق قاب پنجره پارچه خریداری نمایید. به عنوان مثال اگر عرض پنجره را دو متر درنظر بگیریم شما بهتر است 5/3 یا 4 متر پارچه خریداری کنید تا حاصل کار پرده‌ای پر از چین باشد. 

داخلی یا خارجی

بطور کلی هنگامی که برای هر نوع خریدی که روانه بازار می‌شویم این سئوال همواره در ذهن ما جاری است که باید به دنبال محصول دلخواهمان میان تولیدات داخل کشورمان باشیم یا اینکه از وارداتی‌ها نتیجه بخواهیم؟ در بسیاری از موارد اینگونه می‌توان گفت که تولیدات داخلی کشورمان قابلیت رقابت با خارجی‌ها را دارند که پارچه پرده نیز از این قبیل است. این درحالی است که اکنون تولیدات مختلفی از ترکیه، چین، ایتالیا، هندوستان، کره‌جنوبی و آلمان در کشورمان وجود دارد اما بسیاری از برندهای داخلی ایران واقعا توان برطرف کردن نیاز شما را چه از نظر جنس و چه از نظر مدل‌های متنوع خواهند داشت بنابراین سعی کنید تا آنجایی که شما محدودیتی نداشته باشید از میان تولیدات داخلی کشورمان برای حمایت از صنایع انتخاب کنید چون واقعا تفاوت آنچنانی میان وارداتی‌ها و تولیدات داخل نیست البته دربسیاری از موارد کیفیت تولیدات ایران از خارجی‌ها بالاتر است این قانون حداقل در مورد تولیدات کشور چین واقعا صدق می‌کند.

کتیبه و پنل را دریابید

همانطور که می‌دانید دکوراسیون منزل یا محل کار امری کاملا سلیقه‌ای است بنابراین جای تردید نیست که این صنعت هرگز انتهایی به خود ندیده و هر روز شاهد ورود وسیله‌ای تازه و نوین در این زمینه هستیم به همین دلیل هنگامی که برای خرید و انتخاب روانه بازار می‌شود این مسئله را مد نظر داشته باشید که با استفاده از یک خریدهوشمندانه می‌توانید یک تابلوی هنری را مقابل پنجره نصب نکنید . از این رو اگر اهل تنوع هستید بد نیست یک پرده ساده توری یا کتان را زمینه کار قرار دهید و با استفاده از کتیبه و پنل‌های متنوع کار را تمام کنید در این مورد دیگر زیاد نیازی نیست نگران طرح‌ها و زیبایی پارچه در ابعاد بزرگ باشید چون این کتیبه‌ها و پنل‌ها آماده هستند و می‌تواند نهایت کار را دقیقا متصور شوید. فقط یک موضوع را هرگز فراموش نکنید که برای نصب و تکمیل این اثر هنری اگر واقعا دست به آچار نیستید خودتان آستین بالا نزنید چون ممکن است به اقتصاد خانواده لطمه بزنید بنابراین بهتر است از افراد متخصص یا همان نصاب‌ها کمک بگیرید.

 

باکس 1

چند نکته

·        اگر منزل شما آفتابگیر است و نور مستقیم خورشید به پرده‌های مورد نظر شما می‌تابد فراموش نکنید برای اینکه زیبایی پارچه همواره حفظ شود برای پشت پرده سایه‌بان درنظر بگیرید تا اشعه‌ خورشید باعث از بین رفتن رنگ پرده نباشد.

·        اگر برای اتاق کودکان به دنبال پارچه مناسب هستید به روحیه او خوب دقت کنید به عنوان مثال اگر فرزند شما کمی پرانرژی است می‌توانید به جای استفاده از طرح‌هایی هیجان انگیز مثل اسپایدرمن از رنگ‌های ملایم که آرامش را به محیط القاء می‌کنند استفاده کنید.

·        اگر منزل شما قدیمی است و پنجره‌های نامتقارن دارد می‌توانید این ناهماهنگی را با استفاده از پرده‌های یک اندازه از بین ببرید.

·        اگر پنجره‌ها در فرورفتگی نصب شده‌ و فضای مرده دارند بهترین گزینه برای شما این است که پرده را دقیقا داخل فرورفتگی درنظر بگیرید با اینکار باعث مسطح شدن فضای دیوار و درنهایت بزرگتر جلوه دادن فضای کلی خواهید شد. اما فراموش نکنید اینکار می‌تواند بخش اعظمی از نور ورودی منزل را کاهش دهد بنابراین در انتخاب مدل خوب دقت کنید تا با جمع شدن کامل پرده اجازه دهید هنگام روز نورکافی به داخل برسد.

·        اگر میان دو پنجره فاصله‌ای با دیوار ایجاد شده این فاصله را با وسیله‌ای تزئینی بپوشانید تا ترکیب پرده و آن وسیله یک اثر هنری برای منزل شما خلق کند.

·        هنگام خرید پارچه برای پرده سعی کنید جنس و رنگ پارچه را با انواع نور طبیعی و لامپ درنظر بگیرید تا مبادا در انتخاب خود اشتباه کرده باشید بنابراین بهترین زمان مراجعه به فروشگاه برای خرید در روشنایی روز است.

·        اگر قصد خرید اقتصادی دارید سعی کنید نمونه‌هایی را انتخاب کنید که نیاز به لوازم وتجهیزات اضافه مثل آویزها یا گیره‌های مخصوص ندارند بلکه با دوخت و نوارهای حاشیه جلوه‌ای با شکوه به خود می‌گیرند.

·        هرگز از نقش روی نقش قرار ندهید چون با اینکار فضایی پراز طرح و رنگ را برای منزل یا اتاق‌هایتان تدارک دیده‌اید و این شلوغی می‌تواند باعث بروز احساس نارضایتی از خرید شما باشد.

·        اگر فاصله پنجره‌های اتاق مورد نظرتان نزدیک به یکدیگر است هرگز از پرده‌های مجزا استفاده نکنید چون نه تنها هزینه‌هایتان افزایش می‌یابد بلکه در نهایت هیچ زیبایی خاصی برای خود تدارک ندیده‌اید بنابراین سعی کنید برای بزرگتر جلوه دادن فضا از یک پرده یک تکه و سراسر استفاده کنید.

·        اگر منزل شما ارتفاع سقفش کوتاه است می‌توانید این کوتاهی را با استفاده از پرده‌های بلند کاملا جور دیگری جلوه دهید.

·        توجه داشته باشید اگر محل نصب پرده با سقف کاذب یا قاب طراحی شده می‌توانید با استفاده از دکور پرده (بخش‌هایی که صرفا جنبه تزئین داشته و ثابت هستند) روی زمینه یک اثر هنری خلق کنید چون بوم شما آماده است.

·        از تکنولوژی بافت غافل نشوید چون امروزه پارچه‌هایی که با تکنولوژی نانو تولید شده‌اند می‌تواند بهترین گزینه باشند این نوع پارچه‌ها اگرچه کمی قیمت متفاوتی نسبت به پارچه‌های ساده دارند اما دیر کثیف شده و ثبات رنگ بهترین دارند. به‌طور کلی، منسوجات سنگین و ریز‌باف، بادوام‌تر از پارچه‌هایی مانند تور هستند که تار و پودشان معلوم است. الیافی مانند نخ، استات، نایلون، ابریشم و کتان از الیاف‌های آسیب‌پذیر به حساب می‌آیند.

باکس 2

لوازم جانبی

حالا که با توجه به موارد ذکر شده پرده مورد نظرتان را انتخاب کرده و توانسته‌اید رنگبندی و تناسب جالبی میان پرده و دیگر لوازم منزل برقرار کنید بد نیست کمی هم از لوازم جانبی این تن پوش منزل برایتان بگوییم تا بتوانید با استفاده از این لوازم بهترین استفاده را از پرده مورد نظر داشته باشید.

در این بخش اصلی‌ترین وسیله میله‌ پرده است که درواقع ستون و قالب کار خواهد بود بنابراین برای انتخاب میله پرده بد نیست به نکات زیر خوب دقت کنید

·        اگر میله‌پرده‌را کمی بالاتر از لبه پنجره نصب کنید باعث بلندتر جلوه کردن پرده خواهدشد.

·        در مورد پرده‌های آماده که با بند به میله وصل می‌شوند توجه داشته باشید پرده حدود 5 سانتی‌متر پایین‌تر از میله پرده قرار خواهد گرفت بنابراین در محاسبات ارتفاع خوب دقت داشته باشید تا جلوه اصلی و دلخواه را داشته باشید.

·        هرگز طول پرده و میله پرده را یکسان انتخاب نکنید بلکه میله پرده از هر طرف حداقل باید 10 سانت بزرگتر باشد

·        هنگام انتخاب میله پرده سعی کنید بهترین جنس را متناسب با وزن و تعداد پرده‌ای که تهیه کرده‌اید انتخاب کنید به عنوان مثال اگر پرده شما سه لایه است باید ریل 3 ردیفه انتخاب کنید و فراموش نکنید که وزن کل پرده به این قسمت وارد خواهد شد بنابراین استحکام و کیفیت جنس میله پرده باید خوب مد نظر شما باشد.

 

قیمت برخی اجناس جانبی پرده

ردیف

عنوان

واحد اندازه گیری

قیمت (تومان)

توضیحات

1

ریشه

متر

5000 تا 15000

ریشه‌ها به صورت توپ 20 متری با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در بازار موجود هستند که عمدتا از کشور چین وارد شده اند

2

ریل

شاخه‌

2500تا7000

پی وی سی ، تک خط تا چهار خط (برای نصب همزمان چند مدل پرده)، قابلیت شستشو و استحکام بالا، ساخت ایران و چین

3

ریال

شاخه

5000تا 12000

فلزی گرد همراه با کلاهک و طلایی و نقره‌ای و رنگبندی، ساخت ایران و چین

4

ریل

شاخه

8000 تا 17000

حرکت اتوماتیک گیره‌ها، بدون صدا ، ساخت تایوان و کره تحت لیسانس، در ابعاد قابل مختلف موجود است

5

ریل

شاخه

2500 تا 8000

پی وی سی ، شیاردار رنگبندی ساده ، ساخت ایران

6

کتیبه

متر

20000 تا 75000

قیمت با توجه به طراحی و جنس (چوبی یا پلیمری) متری، ارتفاع کتیبه از 22 تا 35 سانت موجود است کشور سازنده ، ایران و چین

7

نوار پرده

متر

550 تا 1900

بسته به نوع ، جنس، کشور سازنده و کیفیت کار

8

پنل دکوری

عدد

70000 تا 300000

در ابعاد (طول و عرض) مختلف ، کشورسازنده عمدتا چین، بسته به طرح و رنگ و جنس قیمت متفاوت دارند، قیمت برای هر عدد محاسبه می‌شود

9

شرابه

جفت

8000 تا 35000

در طرح، رنگ و جنس متفاوت عمدتا ساخت کشور چین و ایران

10

آویز

عدد

11000 تا 50000

بسته به جنس ، طرح و لوازم مورد استفاده برای طراحی

11

گل میخ

عدد

3000 تا 12000

بسته به جنس، لوازم استفاده شده و ابعاد (پلاستیکی و فلزی)

 

 

 

 

 

توضیح: قیمت‌ها بطور میانگین و از مراکز خرید مولوی تهیه شده است که لزوما در دیگر نقاط ایران یکسان نیست

 

گزارش جام جم از بازار خوشمزه کیک جشن عروسی و تولد

این مزه خوش چند؟

نویسنده: عماد عزتی

بدون تردید همه ما یک بار هم که شده برای سفارش کیک مراسمی خاص به شیرینی فروشی مراجعه کرده و میان گزینه‌های گوناگون آلبوم فروشگاه گیج شده‌ایم، در حالی که اگر قوانین بسیار ساده‌ای را می‌دانستیم، این خرید نه تنها کار ساده‌ای بود بلکه شیرینی آن همیشه زیر دندانمان باقی می‌ماند.

شاید با خودتان بگویید ای بابا کیک همیشه کیک است و شیرین چه نیازی به دانستن رمز و راز در این زمینه است، اما عجله نکنید چون گرچه در نگاه اول همه کیک‌ها ظاهری زیبا و مزه خوشی دارند، اما سفارش یا خرید یکی از آنها راز و رمزهایی دارد که دانستنشان نه تنها می‌تواند لذت خوردن کیک خوشمزه را برایتان به ارمغان آورد؛ بلکه می‌تواند شیرینی خریدی اقتصادی را دوچندان کند. از این رو جام‌جم سری به این بازار پر از رنگ و طعم زده تا برایتان از راز و رمز سفارش انواع کیک مراسم عروسی و تولد بگوید؛ مراسمی که قرار است همیشه خاطری خوش در ذهن ما داشته باشد.

 

تنوع موجود بازار

به طور کلی با توجه به پیشرفت‌های موجود در صنعت پخت کیک و شیرینی هم اکنون علاقه‌مندان می‌توانند گزینه‌های بسیار گسترده‌ای را برای انتخاب کیک مورد نظرشان در شیرینی‌فروشی‌ها پیش رو داشته باشند که این تنوع بسته به جنس پایه کیک (نان کیک) یا تزئینات روی آن خواهد داشت. در بخش پایه کیک در واقع دو گزینه مقابل خریداران قرار خواهد گرفت که یکی به کیک‌های اسفنجی مشهور شده و دیگری پافین که کمی گران‌تر از نوع اول است.

اما درزمینه تزئینات یا روکش کیک، گزینه‌ها کمی گسترده است چون کرم‌ کره‌ای، فوندانت، مارزیپان به عنوان گزینه‌های موجود مقابل شما خواهند بود، این در حالی است که امروزی برای تزئینات کمی ذوق هنری شیرینی‌پزها پا را فراتر گذاشته و با استفاده از رنگ‌های خوراکی و ابزاری خاص مانند ایربراش و قلم مخصوص اقدام به تولید کیک‌های فیگوراتیو یا سه‌بعدی کرده‌اند.

 

 

 

با برنامه‌ای از پیش تعیین شده وارد شیرینی‌فروشی شوید

همان طور که می‌دانید این کیک قرار است در یکی از مهمترین‌ روزهای زندگی شما مورد استفاده قرار گیرد و برای شما و خانواده یا مهمانانتان لحظات خوشی و شیرینی را به ارمغان آورد، از این رو باید بهترین گزینه را انتخاب کنید تا شیرینی این لحاظت در کام شما به تلخی نرسد.

بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به شیرینی‌فروشی در مورد نوع کیک و هزینه‌ای که قرار است برای آن بپردازید خوب فکر کنید چون گزینه‌های بسیاری مقابلتان خواهند بود و همین موضوع  باعث سردرگمی شما هنگام خرید می‌شود. از این رو قلم و کاغذی بردارید و درباره شکل و اندازه کیک خوب فکر کنید. خواسته‌های خودتان را به ترتیب روی آن یادداشت کنید و در نهایت همه را جمع زده و تصمیم‌گیری نمایید تا در میان عکس‌های گوناگون آلبوم شیرینی‌فروشی به دنبال آنهایی باشید که نزدیک به خواسته‌های شماست، اما اگر اهل گشت و گذار در دنیای مجازی با تمام صفر و یک‌هایش هستید فراموش نکنید، گزینه ‌دیگری برای تصمیم‌گیری بهتر شما هنوز باقی است و می‌توانید با استفاده از اطلاعات آن بهتر تصمیم‌گیری کنید.

براساس عرف بازار، طراحی کیک عروسی و تولد هر ماه مدل‌های تازه‌ای از کیک در انواع مجلات و کاتالوگ‌های مخصوص وارد بازار می‌شود که ملاک پخت شیرینی‌پزهای حرفه‌ای است. بنابراین می‌توانید با استفاده از دنیای مجازی و دسترسی به این کاتالوگ‌ها، گزینه‌ای مناسب را در میان اطلاعات موجود این دنیای مجازی انتخاب کنید و پرینتی از آن تهیه کرده و با مدل انتخابی وارد شیرینی‌فروشی شوید. نگران نباشید اگر پرینتر در دسترس شما نیست می‌توانید مشخصات را یادداشت کرده و آنها را به فروشنده توضیح دهید چون بدون تردید کیکی با همان مشخصات در آلبوم این شرینی‌پز حرفه‌ای وجود دارد.

لازم به یادآوری است که هرگز از دنیای مجازی کیک مورد نظرتان را خریداری نکنید و فقط مدل انتخاب کنید چون در راهکارهای بعدی درخواهید یافت، اعتماد کردن به عکسی که می‌بینید زیاد کار عاقلانه‌ای نیست.

بهترین زمان برای سفارش

با توجه به عرف شیرینی‌فروشی‌ها، یک هفته قبل از تاریخ مورد نظرتان بهترین زمان برای سفارش کیک است، اما اگر برای مراسم عروسی به دنبال گزینه‌ای مناسب هستید، بهترین زمان برای شما در این زمینه دو یا سه ماه قبل از تاریخ دقیق مراسم است. در این مدت شما زمان دارید خوب فکر کنید و به دنبال بهترین شیرینی‌فروشی برای سفارش باشید، ولی همان یک هفته برای مراسم تولد کافی است، چون اهمیت کیک تولد به عقیده بسیاری کمتر از کیک مراسم عروسی شماست؛ به این دلیل که کیک عروسی فقط یک بار فرصت خودنمایی دارد، اما کیک تولید هر سال جای بهتر شدن خواهد داشت.

این فاصله زمانی تا برگزاری مراسم مورد نظرتان به شما این امکان را می‌دهد تا در صورت نیاز تغییراتی در طراحی و نوع کیک مورد ایجاد کنید، هرچند این موضوع را مد نظر داشته باشید که شیرینی‌فروشی‌ها اگر تزئینات طبیعی سفارش نداده باشید، تقریبا یک هفته قبل از تحویل کیک اقدام به ساخت تزئینات مورد نیازشان می‌کنند.

کیکی در ابعاد کوچک سفارش دهید

اگر شما به دنبال یافتن بهترین گزینه برای کیک مراسم عروسی هستید، بدون تردید این جمله را که می‌گوید این شب فقط یک بار در زندگی تکرار می‌شود را شنیده‌اید. بنابراین برای این یک شب خاص باید حسابی دقت داشته باشید تا مبادا کوچک‌ترین خللی در آن وجود داشته باشد، بویژه درباره کیکی که قرار است همه با شادی تکه‌ای از آن نوش جان کنند.

به هر حال فرقی نیست میان کیک تولد یا کیک مراسم عروسی، آنچه نباید فراموش کنید این است که حداقل قبل از رسیدن تاریخ مورد نظرتان حتما یک کیک شبیه آنچه سفارش داده‌اید را در ابعاد کوچک‌تر از همان شیرینی‌فروشی خریداری کنید تا مزه و نوع کار فروشگاه را خوب در نظر داشته باشید. این اقدام می‌تواند شما را بویژه هنگام انتخاب کیک مراسم عروسی از یک عمر فکر و خیال رهایی دهد.

چند طبقه نیازدارید؟

یک قاعده کلی درباره کیک مراسم عروسی و تولد وجود دارد و آن هم این است که در مراسم عروسی معمولا کیک یک طبقه کاربردی ندارد، چون به طور کلی با توجه به تعداد مهمانان شما هرگز شکل و ظاهری مناسب به خود نخواهد دید. بنابراین در مراسم عروسی همیشه از کیک‌های طبقه‌ای استفاده می‌کنند، اما در مراسم تولد گزینه‌های متفاوتی مقابل رویتان خواهد بود.

به طور کلی طبق دستورالعمل‌های پذیرایی هنگام سفارش کیک برای هر نفر بین 100 تا 150 گرم بسته به خواسته شما کیک در نظر می‌گیرند. بنابراین محاسبه حجم کیکی که مورد نیاز شماست، کار بسیار ساده‌ای است (برای جشن تولد به ازای هر نفر مهمان 150 گرم در نظر بگیرید، اما برای مراسم نامزدی یا عروسی به دلیل تنوع غذایی بالا 100 گرم برای هر نفر کافی است) اما فراموش نکنید اگر به دنبال کیک عروسی هستید ارتفاع این کیک را کاملا براساس عرف در نظر بگیرید، چون هرچه ارتفاع کیک بیشتر باشد، احتمال غیرمعقول شدن و آسیب دیدن آن بسیار بیشتر است. پس کیک‌های یک طبقه را در مراسم تولد خودتان در نظر بگیرید و ارتفاع بیشتر را در مراسم عروسی.

تزئینات طبیعی یا مصنوعی

خوب حالا که تکلیف ارتفاع و ابعاد کیک مشخص شد، نوبت به انتخاب تزئینات روی کیک رسیده که این موضوع دقیقا به دو بخش مجزا درباره کیک‌های عروسی و کیک‌های مراسم جشن تولد تقسیم‌بندی خواهند شد، چون همان طور که می‌دانید در مراسم جشن تولید زیاد موضوع رسمی نیست و می‌توان از اشکال هندسی یا نامتقارنی در کیک با تزئینات غیرمتعارف استفاده کرد، اما این موضوع درباره کیک مراسم عروسی کاملا بدون معنی خواهد بود.

بنابراین اگر به دنبال کیک عروسی هستید فراموش نکنید تزئینات مصنوعی شاید برای شما مناسب‌تر از تزئینات طبیعی باشد، چون استحکام و جلوه خاصی خواهند داشت. گرچه شیرینی‌پزهای حرفه‌ای برای تهیه کیک مراسم عروسی از هر ترفندی برای زیبایی کارشان استفاده خواهد کرد که معمولا ترکیبی از تزئینات مصنوعی و طبیعی است. این در حالی است که بسیاری از شیرینی‌فروشی‌های معروف از پذیرفتن تزئینات با گل طبیعی به دلیل غیربهداشتی بودن خودداری می‌کنند و عواقب احتمالی بعدی را به عهده خودتان خواهند گذاشت.

این شیرینی‌فروشی‌ها با اشاره به قوانین سختگیرانه مسئولان بهداشتی درباره سلامت مصرف‌کنندگان به گرده‌های گل‌های طبیعی و احتمال ایجاد آلرژی یا حساسیت در برخی افراد تاکید دارند و سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است از استفاده گل‌های طبیعی خودداری نمایند. البته نباید فراموش کرد استفاده بیش از حد از رنگ‌های خوراکی برای تزئین کیک نیز می‌تواند دردسرساز باشد.

یک قانون‌طلایی

شاید با دیدن طرح‌ها و رنگ‌های متنوع داخل آلبوم یا کاتالوگ‌های دنیای مجازی کاملا فراموش کرده باشید که کدام گزینه با طراحی و لوازم محل برگزاری این مراسم همخوانی بیشتری دارد، در حالی که بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند عواقب نگران‌کننده‌ای برای شما به ارمغان بیاورد، چون معمولا کیک عروسی و کیک تولد از سوی مدعوین بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت و در صورتی که رنگ‌آمیزی و طراحی آن با دیگر لوازم سالن یا محل برگزاری جشن همخوانی دقیق نداشته باشد ممکن است باعث ایجاد احساس نامطلوبی میان آنها باشد، چون واقعا تکه‌ای غیرمتعادل با دیگر لوازم  و تزئینات شماست. بنابراین هنگام سفارش کیک به فروشگاه خوب دقت کنید تا بتوانید بیشتری و بهترین تناسب را میان تزئینات محل برگزاری و کیک خود برقرار کنید.

فوندانت یا کرم کره‌ای؟

هنگامی که برای تعیین سفارش مشغول صحبت با مسئول شیرینی‌فروشی هستید، بدون تردید از شما می‌پرسد روکش کیک را فوندانت می‌خواهید یا کرم‌ کره‌ای؟ برای پاسخ مناسب بهتر است کمی درباره تفاوت این دو گزینه بدانید به این ترتیب که فوندانت معمولا قیمتی بالاتر از کرم کره‌ای یا همان خامه خودمانی دارد، اما برای تزئین و حالت دادن روی کیک قابل اطمینان‌تر از کرم کره‌ای است.

بنابراین اگر در میان مدل‌های خاص آلبوم فروشگاه یکی را انتخاب کرده‌اید، بهترین گزینه برای شما فوندانت خواهد بود؛ هرچند فروشنده نیز با توجه به تجربه‌ کاری خود، شما را راهنمایی خواهد کرد، اما خودتان می‌توانید با استفاده از این توضیح تصمیم‌گیرنده باشید. لازم به یادآوری است که اگر علاقه‌مند هستید تزئینات کیک شما ظاهری طبیعی داشته باشد، می‌توانید روی حالت‌پذیری و تنوع رنگی فوندانت حساب ویژه ‌باز کنید و کیکی را با گل‌هایی کاملا خوراکی در محل برگزاری مراسم تحویل بگیرید.

این در حالی است که هنوز یک گزینه دیگر برای تزئین یا پوشش کیک مورد نظرتان باقی است. این گزینه را خمیر مارزیپان یا مارسیپان می‌نامند که در واقع خمیری از جنس بادام است. به همین دلیل قیمت بالاتری نسبت به دیگر روکش‌ها خواهد داشت. اگر این نوع پوشش را مد نظر دارید، نباید فراموش کنید قابلیت رنگ‌پذیری در این ماده بسیار محدودتر از فوندانت است، اما طعم و مزه این دو هرگز با یکدیگر قابل مقایسه نیست، به صورتی که مارزیپان طعم و ارزش غذایی بالاتری نسبت به فوندانت دارد.

حمل و نقل را به فروشگاه واگذار کنید

پس از تعیین شکل و ظاهر و مزه کیک نوبت به حمل و انتقال آن تا محل برگزاری مراسم رسیده است. بسیاری از افراد در این زمینه کار را خودشان به عهده می‌گیرند که واقعا اشتباه بسیار بزرگی آن هم درباره مراسم عروسی است، چون با توجه به ابعاد و حجم کیک واقعا این موضوع نیازمند تجربه و لوازم خاصی است. بنابراین این بار هرگز خودتان آستین بالا نزنید، چون ممکن است از کرده خودتان پشیمان شوید. بهترین گزینه این است که فقط نشانی محل برگزاری و ساعتی که قرار است کیک تحویل شما داده شود را برای فروشنده بنویسید تا او خود برای ارسال و انتقال کیک مورد نظر شما اقدام کند؛ هرچند درباره مراسم عروسی گاهی اوقات برخی مراحل تزئین نهایی دقیقا هنگام نصب کیک در محل مورد نظر انجام خواهد شد که در این صورت مجبورید حمل و نقل را به اشخاص حرفه‌ای خود شیرینی‌فروشی بسپارید.

خاطره‌ای شیرین به چند؟

به قول معروف از هرچه بگذریم سخن دوست از همه خوش‌تر است و نوبت به دو دوتا چهارتای هزینه‌ها رسیده است. به طور کلی برای تعیین قیمت کیک‌هایی این چنینی، قوانین متفاوتی در میان شیرینی‌فروشی‌ها وجود دارد، اما اصلی‌ترین‌ها عبارتند از:

* کیک‌های تمام خامه : از کیلویی 20 هزار تومان تا 35 هزار تومان بستگی به قنادی و پایه کیک (نان کیک) شروع خواهند شد، مثلا اگر پایه کیک مافین باشد، کمی گران‌تر از پایه کیک اسفنجی است.

* کیک‌های خامه با تزئینات و روکش فوندانت بسته به میزان کار: هر کیلو50 تا 90 هزار تومان، براساس تعداد نمادها و عروسک‌های مورد استفاده برای تزئین کیک (حداقل قیمت براساس تک عروسک با اندازه متوسط) و حجم کار

* کیک‌های فیگوراتیو یا سه‌بعدی که به وسیله ایر براش روی آنها نقاشی شده است: قیمت پایه یک صد هزار تومان به بالا لازم به یادآوری است این نوع کیک در واقع به یک اثر هنری شبیه است تا کیکی که قرار است شیرینی خاطرات شما باشد.