کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

توسعه روستایی و کارآفرینی روستایی در چین

چین کشوری پهناور با وسعت 4/9 میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر است. 80 درصد جمعیت چین را روستانشینان تشکیل می‌دهند که عمدتاً به شغل کشاورزی مشغولند. چین باید حدود 20 درصد جمعیت جهان را تغذیه کند، و این در حالی است که تنها 7 درصد اراضی قابل کشت دنیا را در اختیار دارد . اقتصاد چین تا حد زیادی متکی بر اقتصاد روستایی و در نتیجه بخش کشاورزی است. انقلاب کشاورزی چین در طی 30 سال سیطره خود بر کشور، صدمات جبران‌ناپذیری را بر اقتصاد چین وارد کرد و سیاست‌های نادرست دولتمردان در آن دوران رکود شدید اقتصادی و فقر روستاییان را به همراه آورد. امروز پس از گذشت دو دهه از اجرای اصلاحات سیاسی سال‌های 1978 و 1979 که به انقلاب دوم موسوم است، پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه کشاورزی و نیز دستاوردهای مهمی در صنایع روستایی این کشور به‌دست آمده است. فقر به میزان چشمگیری کاهش یافته و منابع طبیعی و زیست‌محیطی کشور حفظ و احیا شده‌اند. از سال 1978 تا کنون کل تولید ناخالص داخلی کشور سالانه با نرخ میانگین 10 درصد، تولید ناخالص داخلی در بخش کشاورزی 2/5 درصد، و صنایع روستایی 31 درصد افزایش داشته است. تعداد افرادی که در فقر کامل به‌سر می‌برند، به 31 میلیون نفر یعنی 6 درصد جمعیت روستایی کاهش یافته است . توسعه اقتصادی چین در این سال‌ها روندی آرام و سنجیده داشته است. در این مدت به‌تدریج از تصدی دولت بر کشاورزی کاسته شده و با اجرای سیاست‌های توسعه روستایی، درآمد روستاییان افزایش یافته است. با وجود همه این پیشرفت‌ها چین هنوز تا توسعه اقتصادی پایدار و مؤثر راه درازی در پیش دارد. هنوز هم بخش روستایی و کشاورزی چین با معضلات عمده‌ای روبروست و هنوز هم ردپایی از دخالت‌های نادرست دولت در روستاها به چشم می‌خورد. از سوی دیگر پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال 2001 افق‌های جدیدی را به ‌روی این کشور گشوده و همراه با آن چالش‌های جدیدی را نیز پیش روی کشور قرار داده است. چین برای رقابت در بازارهای جهانی باید هر چه بیشتر بر سیاست‌ درهای باز اقتصادی تأکید کند و جهت‌گیری‌های جدیدی را انتخاب نماید. به‌نظر می‌رسد با اتخاذ سیاست‌های درست روند توسعه اقتصادی چین در سال‌های آینده آهنگ تندتری پیدا کند.


چهره چین پس از انقلاب کشاورزی

سیاست‌های دولت چین پس از انقلاب کشاورزی، تأثیری شگرف بر اقتصاد ملی این کشور بر جای گذاشت و کشاورزی نیز به‌عنوان زیربنای اقتصادی چین از این تأثیرات در امان نماند. اصلاحات ارضی کشور در دهه 1950 که بدون توجه به اوضاع اقتصادی و فرهنگی چین انجام شد، رکورد شدیدی در بخش کشاورزی پدید آورد. در طی این دوران نزدیک به 47 میلیون هکتار زمین کشاورزی از دست مالکان خارج شده و در اختیار کشاورزان بدون زمین قرار گرفت. پس از تقسیم زمین‌های کشاورزی، چین به تقلید از شوروی و کشورهای اروپای شرقی برای اداره امور کشاورزی اقدام به راه‌اندازی تعاونی‌ها نمود و کشاورزان را وادار به عضویت در این تعاونی‌ها کرد. ابتدا زمین‌های تقسیم‌شده تحت اختیار تعاونی‌های بزرگ قرار گرفت که در اثر این سیاست نادرست بیش از 30 میلیون کشاورز در اثر فقر و گرسنگی جان باختند . از آن پس تعاونی‌های بزرگ به تعاونی‌های کوچک‌تر تقسیم شد. تا سال 1955 نزدیک به 17 میلیون خانوار کشاورز به عضویت تعاونی‌ها درآمدند. بدین ترتیب فعالیت‌های کشاورزی از مدیریت جمعی برخوردار شد و تصدی دولت بر بخش کشاورزی روزبه‌روز عمیق‌تر و گسترده‌تر گردید. تعاونی‌ها در آن دوران نقش‌های زیادی را بر عهده داشتند. تعیین روش‌های تولید, نوع محصول، نحوه فروش و قیمت محصولات همه و همه توسط تعاونی‌ها و زیر نظر دولت انجام می‌شد. حاصل این سیاست‌ها ایجاد تنگناهای شدید برای کشاورزان و کاهش چشمگیر تولیدات کشاورزی بود. به‌طوری که سهم بخش کشاورزی در تولید ملی از 90 درصد به 6/25 درصد کاهش یافت‌ .
سایر سیاست‌های دولت نیز در این دوران تأثیرات گسترده‌ای بر بخش کشاورزی داشت. بخشی از این سیاست‌ها عبارت بودند از :

·         تأکید بیش از حد بر خودکفایی و قطع ارتباطات بین‌المللی

·         تصدی بیش از حد دولت بر امور اقتصادی

·         عدم کنترل جمعیت

·         انتقال شتاب‌زده اموال و املاک به دولت

·         تأکید بیش از حد بر صنایع سنگین، به قیمت توجه کمتر به صنایع سبک و فعالیت‌های کشاورزی

·         عدم توجه به اهمیت انتقال فناوری


این سیاست‌ها که بدون توجه به قوانین اقتصادی و نیازهای جامعه اتخاذ شده بود، زیان‌های عمده‌ای بر اقتصاد ملی و بخش کشاورزی چین وارد کرد. تصدی دولت، انگیزه و ابتکار عمل کشاورزان و در نتیجه درآمد آنها را کاهش داد. واردات مواد غذایی در این دوران روزبه‌روز افزایش می‌یافت و مردم به‌ویژه کشاورزان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دادند، از سطح زندگی مناسبی برخوردار نبودند.


استراتژی توسعه روستایی چین

سال‌های 1978 و 1979 را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ چین به‌حساب آورد. در این سال‌ها پس از گذشت 30 سال از انقلاب کشاورزی، مقامات کشور متوجه سیاست‌های اشتباه خود در توسعه سیاسی و اقتصادی چین شدند و اقدامات اصلاحی جدیدی را جهت رفع مشکلات و چالش‌ها به اجرا در‌آورند. اصلاحات سیاسی چین در این سال‌ها، تحولات عمده‌ای در اقتصاد ملی چین پدید آورد و مهمترین بخشی که تحت تأثیر این تحولات قرار گرفت، بخش کشاورزی بود. در آن زمان دولت چین سیاست‌های خود را دگرگون کرد. به‌جای تأکید بر صنایع سنگین‌‌، بر صنایع سبک و فعالیت‌های کشاورزی تمرکز کرد؛ برنامه‌هایی را جهت کنترل جمعیت به مرحله اجرا گذاشت؛ و از میزان دخالت‌های خود در امور کشاورزی کاست. این سیاست‌ها تأثیر مثبتی در بخش کشاورزی داشت.
طرح‌ها و برنامه‌های عمده چین در توسعه روستایی عبارت بودند از:

·         تبدیل " مزارع اشتراکی " به " مزارع خانوادگی "

پس از انجام اصلاحات سال 1978 و 1979، کشاورزان چینی تشویق شدند که با عقد قرارداد با تعاونی‌ها، بخشی از زمین‌های کشاورزی را اجاره نمایند. در طی این قرارداد آنها متعهد می‌شدند که بخشی از محصولات خود را به تعاونی‌ها واگذار کرده و مابقی آن را به هر قیمتی و در هر بازاری که تمایل دارند، به فروش برسانند. از شروع اجرای این سیاست تا اواخر سال 1983، بیش از 97 درصد خانوارها با تعاونی‌ها قرارداد کشت‌و‌کار منعقد کردند . در این شیوه، انتخاب نوع محصول، قیمت و نحوه فروش آن بر عهده کشاورزان گذاشته شد و وظایف تعاونی‌ها به انجام اموری چون ایجاد شبکه‌‌های آبیاری، تأمین ماشین‌آلات و سرمایه برای کشاورزان محدود شد. اجرای این سیاست کشاورزان را به سرمایه‌گذاری بیشتر در فعالیت کشاورزی تشویق کرد. تا جایی که در فاصله سال‌های 1978 و 1985 سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های کشاورزی از 4/5 درصد به بیش از 23 درصد افزایش یافت و سهم کشاورزی در تولید ملی که در سال 1978 نزدیک به 30 درصد بود، در سال 1986 به 6/37 درصد رسید. با اجرای این سیاست، تولید محصولات کشاورزی ظرف 6ماه به میزان 30 درصد افزایش یافت

·         افزایش اندازه زمین‌های زراعی

درسال 1978 و در شروع اصلاحات، بیش از 350 میلیون کشاورز در چین وجود داشت که100 میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار داشتند. بدین ترتیب زمین کشاورزی هر خانوار تنها نزدیک 60/0 هکتار وسعت داشت. مساحت اندک زمین‌های کشاورزی مشکلاتی را در تأمین معاش روستاییان پدید آورده بود. کشاورزانی که نمی‌توانستند از طریق کشاورزی امرار معاش کنند، دچار فقر شده و بخشی از آنها به شهرها مهاجرت کردند. سیل مهاجرت روستاییان به شهرها و مشکلات ناشی از آن دولتمردان را به اتخاذ سیاست‌های جدیدی واداشت که از جمله این سیاست‌ها افزایش زمین زراعی کشاورزان، از طریق اشتغال تعدادی از کشاورزان در سایر بخش‌ها بود. با اجرای این سیاست‌ها تعداد کشاورزان تا سال 1997 به 190 میلیون نفر کاهش یافت.

·         بهره‌برداری بهینه از منابع کشاورزی

جمعیت کثیر کشاورزان و روستانشینان چینی طی سال‌های متمادی برای امرار معاش خود، بیش از حد و با شیوه‌ای نادرست از منابع کشاورزی بهره گرفته‌اند. زمین‌های کشاورزی چین از تنوع جغرافیایی بالایی برخوردار است. زمین‌های باتلاقی، مناطق کوهستانی، نواحی کم باران، زمین‌های ساحلی در امتداد رودخانه‌ها، همه و همه متوسط کشاورزان مورد استفاده قرار گرفتند. استفاده بیش از حد از زمین‌های کشاورزی و منابع آب خسارات جبران‌ناپذیری به این کشور وارد کرده بود. کاهش منابع آب، فرسایش خاک و تخریب جنگل‌ها از جمله این خسارت‌ها بودند. در جریان اصلاحات دولت چین استفاده بهینه از منابع کشاورزی و جلوگیری از استفاده بی‌رویه و نادرست از این منابع را در دستور کار خود قرار داد. این سیاست نشانگر توجه دولتمردان به اهمیت " توسعه پایدار " است.

·         ایجاد توازن در عرضه و تقاضای غلات

با شروع اصلاحات کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی ظرف 6 ماه به‌میزان 30 درصد افزایش یافت. تولید مازاد نیاز محصولات کشاورزی به‌ویژه غلات مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرد. یکی از سیاست‌های عمده دولت در این دوران ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای غلات بود. دولت چین هر ساله حدود 50 میلیارد یوآن یارانه صرف تهیه غلات می‌کند .

·         کاهش شکاف میان درآمد روستاییان و شهرنشینان

در مقایسه با شهرنشینان درآمد روستاییان با نرخ نسبتاً کندتری افزایش می‌یابد. در حال حاضر درآمد شهرنشینان به‌طور میانگین 6/2 برابر درآمد کشاورزان است. از سال 1985 تا 1999 درآمد سرانه روستاییان تنها 2/3 درصد افزایش داشته، در حالی‌که به تولید ناخالص داخلی طی همین مدت 7/9 درصد افزوده شده است. در سال 1999 میانگین درآمد سالیانه کشاورزان نزدیک به 2210 یوآن باقی مانده است .کاهش شکاف درآمد میان روستانشینان و شهرنشینان از سیاست‌های عمده دولت برای توسعه روستایی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرهاست.

·         به‌کارگیری فناوری‌های جدید تولید

در بخش کشاورزی چین، از دیرباز تحقیقات نقش مهمی داشته است. سیستم تحقیقات کشاورزی چین با ابداع فناوری‌های جدید، تنوع بخشیدن به محصولات و بهبود عملیات کشاورزی، بهره‌وری را افزایش داده و قیمت محصولات را در طولانی‌مدت کاهش داده است. بدون دسترسی به فناوری‌ های جدید و پیشرفته تولید، کشاورزان چینی شانس زیادی برای رقابت در بازارهای بین‌المللی ندارند.
برای دسترسی به فناوری‌های جدید، دولت چین چند اقدام اساسی زیر را در دستور کار خود قرار داده است:

·         افزایش سرمایه‌گذاری دولت در تحقیقات کشاورزی و انتقال فناوری

·         تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه فناوری ‌های جدید کشاورزی

·         ایجاد انگیزه برای کارآفرینان خارجی در توسعه فناوری‌های جدید

·         توسعه واردات فناوری از طریق حذف محدودیت‌ها و مشکلات.

 

·         اجرای طرح تجدید ساختار استراتژیک کشاورزی

یکی از طرح‌های عمده دولت چین برای توسعه کشاورزی، طرح تجدید ساختار استراتژیک کشاورزی است که از سال 2000 در این کشور به اجرا درآمده است. هدف از این طرح ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای محصولات کشاورز و بهبود محصولات کشاورزی است. این طرح در چهار حوزه عمده به اجرا در می‌آید .

·         بهینه‌سازی گونه‌های مختلف محصولات

تهیه بذرهای مناسب از طریق طرح اصلاح بذر از اقدامات اساسی چین است. در این طرح علاوه بر پرورش گونه‌های مختلف بذر داخلی با کیفیت بالا، گونه‌های متعددی نیز از بذرهای خارجی پرورش می‌یابند. بهبود کیفیت بذر، تأثیر چشمگیری بر بهبود محصولات کشاورزی دارد.

·         توسعه بخش دامداری

فرآورده‌های دامی چین اخیراً 26 درصد ارزش کل محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهند. دولت امیدوار است با اجرای طرح تجدید ساختار کشاورزی تا پایان دوره 5 ساله ( یعنی تا سال 2005 )، سهم فرآورده‌های دامی از 26 درصد به 30 درصد افزایش یابد.

·         توسعه صنایع تبدیلی

یکی از اهداف دولت چین توسعه صنایع تبدیلی و تشویق کشاورزان به اشتغال در این بخش است. در حال حاضر ظرفیت تولید غلات در کشور افزایش یافته و صنایع تبدیلی می‌تواند مصرف‌کننده خوبی برای این غلات بوده و به افزایش تقاضای غلات کمک کند. اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف دولت چین در توسعه کشاورزی همراه با تأکید دولت بر بهبود کیفیت زندگی روستاییان، تأثیرات چشمگیری در نحوه زندگی و درآمد روستاییان ایجاد کرده است. احداث خانه‌های مسکونی مناسب‌تر، تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، احداث اماکن عمومی مانند مراکز درمانی، مدارس و فروشگاه‌ها و همچنین توسط راه‌های ارتباطی کشور شرایط بهتری را برای زندگی روستاییان پدید آورده است. ساخت مجتمع‌های مسکونی جدید شامل خانه‌های مسکونی، مراکز تولیدی و خدماتی، از اقدامات دیگر دولت چین است. این مجتمع‌ها در برخی از روستاها برحسب شرایط اقتصادی و زیست‌محیطی منطقه احداث شده‌اند . توسعه بخش کشاورزی و توسعه روستایی چین، زمینه را برای توسعه اقتصادی این کشور فراهم آورده است.


توسعه کارآفرینی و اشتغال در چین

تا قبل از انجام اصلاحات اغلب روستانشینان در بخش کشاورزی مشغول به کار بودند. در سال 1991 حدود 350 میلیون کشاورز به کار اشتغال داشتند که این تعداد تا سال 1997 به 190 میلیون نفر کاهش یافت. نسبت افراد شاغل در بخش کشاورزی به کل شاغلان این کشو روزبه‌روز کاهش می‌یابد و در حال حاضر به نزدیک 50 درصد رسیده است . روستاهای چین، تا قبل از انجام اصلاحات نقش " انبار نیروی کار" را برای شهرها ایفا می‌کردند. در مواقعی که شهرها نیاز به نیروی کار به‌ویژه نیروی کار ارزان قیمت داشتند، روستاییان برای کار جذب شهرها می‌شدند و در مواقعی که به دلیل رکورد اقتصادی در شهرها، نیازی به نیروی کار جدید نبود، روستاییان مهاجر دوباره به روستاهای خود باز می‌گشتند . برای بسیاری از مهاجران نه در شهرها شغل مناسبی یافت می‌شد و نه می‌توانستند دوباره در روستا به شغل کشاورزی بپردازند. برای حل این معضل دولت چین اقدام به تأسیس و راه اندازی شرکت‌های کوچک تولیدی و صنعتی در روستاها و شهرک‌ها نمود. این شرکت‌ها، شرکت‌هایی نیمه دولتی محسوب می‌شوند که با پشتیبانی دولت و توسط جمعی از روستانشینان تأسیس شده و تحت قوانین محلی و منطقه‌ای اداره می‌شوند. دولت مرکزی چین دخالت چندانی در اداره این شرکت‌ها ندارد. با توسعه کشاورزی و افزایش درآمد روستاییان، تعداد زیادی از کشاورزان که با اجرای سیاست‌های جدید صاحب سرمایه و امکاناتی شده بودند، در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کردند. این شرکت‌ها در تمام دوران اصلاحات به‌جز سال 1989 و 1990 پیشرفت چشمگیری داشتند. در دوره زمانی بین سال‌های 1981 تا 1994 تولیدات این شرکت‌ها سالیانه 30 درصد رشد داشته است. در سال 1978 حدود 25 میلیون نفر در این شرکت‌ها مشغول به کار بودند، که این تعداد تا سال 1990 به 90 میلیون نفر رسید.حدود 60 درصد کارکنان این شرکت‌ها به فعالیت‌های صنعتی مشغولند. شرکت‌های صنعتی در روستاها و شهرک‌ها محصولات گوناگونی را از کالاهای سرمایه‌ای عمده گرفته تا کالاهای مصرفی ارزان‌قیمت تولید می‌کنند. شرکت‌های روستایی از نظر ابعاد، نوع فعالیت و تعداد کارکنان طیف گسترده‌ای دارند. تعداد کارکنان این شرکت‌ها بین 90 تا 4100 نفر است. اغلب این کارکنان در همان شهرک یا روستای محل کار خود زندگی می‌کنند. ارزش تولیدات این شرکت‌ها در سال 1986 بالغ بر 354 میلیارد یو‌آن بوده که حدود 7/31 درصد ارزش کل تولیدات صنعتی این کشور است. با تأسیس این شرکت‌ها متوسط درآمد روستاییان افزایش یافت؛ فرصت‌های شغل جدید و متنوعی فراهم آمد و زمینه برای مهاجرت از روستا به روستا فراهم شد. در حال حاضر این شهرک‌ها حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و برای نزدیک به 130 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. مؤسسات مالی و اعتباری روستایی نقش مهمی در راه‌اندازی و پیشرفت این شرکت‌ها ایفا می‌کنند. این مؤسسات ابعاد متفاوتی دارند و هر یک نقش منحصر به فردی در ارائه خدمات مالی به روستاییان و در نتیجه اقتصاد ملی کشور دارند بانک کشاورزی چین، بانک توسعه کشاورزی چین، شرکت‌های سرمایه‌گذار روستایی و شرکت‌های تأمین اعتبار از جمله این مؤسسات هستند. این مؤسسات با اعطای وام و تسهیلات به کارآفرینان روستایی آنان را تشویق به راه‌اندازی شرکت‌های صنعتی و تولیدی می‌کنند.
توسعه شرکت‌های روستایی را در چین در فاصله سال‌های 1980 تا 1999 نشان می‌‌دهد.
توسعه شرکت‌‌های روستایی در چین (1999-1980 )

سال

نیروی کار

سهم شرکت روستایی

صادرات

1980

9

4

0

1985

19

9

15

1990

23

14

43

1990

23

14

43

1995

35

25

48

2000

48

30

35



منابع

·         جان دبلیو لانگ ورث؛ " توسعه روستایی چین با مقایسه‌های بین‌المللی"؛ ترجمه مصطفی مهاجرانی, موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی و اقتصاد کشاورزی, 1379

·         “Accelerating Chinas Rural Transformation”,The World Bank,…., 1999

·         مهاجرانی, مصطفی؛ "ریشه‌های تحولات اخیر چین و پیامدهای آن"؛ نشریه جهاد سازندگی, سال 23, شماره 258, مرداد و شهریور 1382

·         Tain Weining & et all , “Recent Economic & Agricultural Policy Development in China”,………………….., 2003

·         Zhao Bo Nian,“ The Development of Rural Housing in China”,…………….

تاثیر آلودگی‌ هوا بر سلامت چشم‌ها

 این روزها بحث آلودگی هوا و وجود ریزذرات معلق در آن از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که بر سلامت ما سایه ‌افکنده است. شاید تاثیر جوی آلودگی‌ هوا بر ریه و قلب مشخص‌تر از دیگر ارگان‌های بدن باشد و کمتر کسی از تاثیر این آلودگی‌های زیست‌محیطی بر روی چشم اطلاع داشته باشند. این مشکل در کلان‌شهرها به‌ویژه در تهران بارزتر است.


تقریبا همه آلودگی هوا را در بدن خود حس می‌کنند. در هوای آلوده دود ناشی از سوخت خودروها، ریزگردها، مونوکسیدکربن، دی‌اکسیدنیتروژن، ازن، آلاینده‌های آلی، ذرات غیرعادی دیگر مثل آزبست همه و همه تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بدن انسان می‌گذارند. البته آثار آلودگی هوا در افراد با مشکل قلبی و ریوی بر همگان بارز است. تنگی نفس و کبودی لب‌ها از علایم آن می‌باشد. ریزگردها ذراتی بسیار ریزتر از شن بوده به قطر فقط چند میکرون که به راحتی در ریه رفته و حتی از آن عبور کرده در طولانی مدت در عروق ریز رسوب کرده و باعث التهاب عروق می‌گردد (شبیه به آرتروسکلروز) و باعث کم‌شدن کیفیت خون‌رسانی به چشم می‌شود که درست مثل افزایش میزان مونوکسیدکربن خون باعث خاکستری دیدن رنگ‌ها می‌گردد. وقتی خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به چشم مختل شود، در طولانی مدت باعث ایجاد آب مروارید می‌گردد (درست مثل عوارض سیگار).

قدرت چسبندگی مونوکسیدکربن به گلبول‌های سرخ 200 برابر اکسیژن است و در هوای سالم 6 ساعت طول می‌کشد، خون پاک شود و با کپسول اکسیژن خالص سی‌دقیقه طول می‌کشد تا مونوکسیدکربن از خون برود. غیر از مونوکسیدکربن و دی‌اکسید نیتروژن، سرب نیز در هوا وجود دارد. سرب با غلظت 60 میکروگرم در دسی‌لیتر پلاسما سبب افزایش ورم مغزی می‌شود که علایم آن سردرد، کاهش دید شده و حاصل مسمومیت مزمن آن کم‌خونی، افسردگی و کندذهنی می‌باشد. ذرات شیمیایی موجود در هوا مثل نیترات‌ها و ازن که مولکولی است اکسیدان سبک ایجاد سوزش چشم ناشی از اسیدی شدن سطح اشک می‌گردد و قرمزی و اشک‌ریزش ایجاد می‌کند (مثل بوی پیاز پوست کنده که با ایجاد اسید سولفوره در چشم اشک ریزش ایجاد می‌کند). تنفس زن باردار در آلودگی هوا باعث کند ذهنی جنین به علت افزایش میزان سرب خون و مونوکسیدکربن و آلاینده‌های آلی می‌گردد که استفاده از امگا 3 و ویتامین C و E ، تغذیه مناسب، آب نارنج، آب انار و چای سبز در پاک کردن خون بسیار موثر است.

در موتور سواری بدون عینک محافظ چون چشم‌ها خیس‌ است در تمام مسیر ذرات آلاینده‌ هوا فیلتر شده روی چشم می‌نشیند و آلودگی هوا چند برابر در چشم رسوب می‌کند و عوارض زیادی بر جای می‌گذارد. قرمزی، سوزش، تغییر رنگ سفیدی چشم به طرف کدورت و ضخیم شدن و قرمز شدن لبه پلک از عوارض آن است.

 

نویسنده:دکتر شاهرخ میلانی/ جراح و متخصص بیماری‌های چشم

بشقاب غذایی پر از نانو تکنولوژی

تکنولوژی نانو در زمان شکل گیری انقلاب مهندسی صنایع مطرح شد و به سرعت توسعه پیدا کرد بطوریکه کشورهای پیشرفته از این تکنولوژی در بخش عرضه و بازار مواد غذایی بسیار استفاده می کنند. فعال ترین و مهمترین کشور در این زمینه ایالات متحده آمریکا می باشد و بعد از آن کشورهایی چون ژاپن و اتحادیه اروپا هستند. چین در بخش بازار و فروش گل سرخ با بهره وری از تکنیک های نانو فعالیت های چشمگیری داشته است. از سایر کشورهای فعال در این زمینه می توان به هند، کره جنوبی، ایران و تایلند اشاره کرد. ایران بیشتر برنامه های نانو تکنولوژی خود را در بخش های کشاورزی و تغذیه متمرکز کرده است. محققین باغبانی و پس از برداشت، تحقیقات بسیاری را با استفاده از فنآوری نانو برای افزایش عمر انبار مانی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی انجام داده اند. از سایر فناوری های نانو در صنایع غذایی ایجاد پلاستیک های جدید در صنعت بسته بندی مواد غذایی است .

در تولید این پلاستیک ها از فناوری نانو ذرات استفاده شده است . اکسیژن مسئله سازترین عامل در بسته بندی مواد غذایی است زیرا این عنصر باعث فساد چربی مواد غذایی و همچنین تغییر رنگ آنها می شود . در این پلاستیک جدید نانوذرات به صورت زیگزاگ قرار گرفته اند و مانند سدی مانع از نفوذ اکسیژن می شوند. به بیان دیگر مسیری که گاز باید برای ورود به بسته طی کند طولانی می شود . به همین خاطر مواد غذایی در این بسته ها تازگی خود را بیشتر حفظ می کنند.

با طولانی کردن مسیر حرکت مولکولهای اکسیژن، مواد غذایی دیرتر فاسد می شوند. بلاخص برای محصولاتی که فسادپذیری بالایی دارند از جمله گوشت، شیر و لبنیات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه بیش از 400 شرکت در جهان وجود دارد که با بکاربری از تکنیک های نانو در زمینه ی Foodmarket فعالیت می کنند که پیش بینی می شود طی 10 سال آینده این رقم به 1000 شرکت افزایش پیدا کند.

نانو تکنولوژی در کشاورزی: فناوری نانو هیچ زمینه ی علمی را به حال خود رها نکرده است و علوم کشاورزی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تا به حال کاربردهای متعددی از فناوری نانو در کشاورزی، صنایع غذایی و علوم دامی مطرح شده است. رابطه ی میان فناوری نانو و علوم کشاورزی در زمینه های زیر قابل بررسی است:

1- نیاز به امنیت در کشاورزی و سیستم های تغذیه ای

2- ایجاد سیستم های هوشمند برای پیشگیری و درمان بیماری های گیاهی

3- خلق وسایل جدید برای پیشرفت در تحقیقات بیولوژی و سلولی

4- بازیافت ضایعات حاصل از محصولات کشاورزی.

روش های کنترل زیستی در حال حاضر بسیار پرهزینه هستند. در این روش ها کنترل آفت از طریق یکی از دشمنان طبیعی آن آفت صورت می گیرد. امروزه مصرف بی رویه آفت کش ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است که این مشکلات شامل اثرات سو بر سلامت انسان، تاثیر این مواد بر حشرات گرده افشان و حیوانات اهلی مزارع و همچنین ورود این مواد به آب و خاک و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم آن در نظام های زیستی می باشد.

مصرف بی رویه آفت کش ها، محصولات کشاورزی را نیز به منبع ذخیره سم تبدیل کرده است. مهمترین سوال در زمینه ی استفاده از آفت کش ها این است که چقدر از این سموم استفاده کنیم؟ استفاده از سموم هوشمند در ابعاد نانو می تواند راه حل مناسبی باشد.

 این داروها که قابلیت حرکت در گیاه را دارند در بسته هایی که حاوی نشانی خاصی هستند قرار می گیرند. برچسب نشانی یک کد ملکولی است که برروی بسته نصب شده و به بسته اجازه می دهد فقط به بخشی از گیاه که مورد حمله عامل بیماری یا آفت قرار گرفته تحویل داده شود و این ناقلین در ابعاد نانو دارای خواص خود تنظیمی نیز می باشند به این معنی که سم فقط به میزان لازم به بافت گیاهی تحویل داده می شود. دقت در ردیابی بافت هدف و میزان اندک اما موثر سم باعث می شود استفاده از سموم در کشاورزی به حداقل برسد. همه ی ما می دانیم که پیشگیری بر درمان مقدم است. بیماری های گیاهی نیز از روی علائمی مانند تغییر رنگ یا تغییر شکل اندام ها شناسایی می شوند. ولی مسئله اینجاست که این علائم مدتها پس از ورود عامل بیماری به بافت گیاه بروز پیدا می کنند.

به همین خاطر با سریعترین اقدام ها برای جلوگیری از شیوع بیماری بازهم مقداری از محصول از بین می رود. در نتیجه نیاز به ابزاری که به کمک آن بتوان در همان مراحل ابتدایی ورود عامل بیماری، آن را شناسایی و کنترل کرد بسیار ضروری به نظر می رسد. نانو حسگرهای زیستی ابزارهایی هستند که از تلفیق ابزارهای شیمیایی، فیزیکی و زیستی بدست آمده اند. این حسگرهای نانو می توانند به داخل سلول وارد شوند و تغییرات درون سلولی ناشی از عامل بیماری را توسط سیگنالهایی گزارش دهند.

امروزه تقاضای مردم برای غذاهای سالم و بهداشتی بیشتر از هر زمان دیگری مشاهده می شود. نانوتکنولوژی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی توانسته ابزارهای جدیدی را برای شناسایی بیماری ها، ویروس ها، پاتوژن ها و افزایش توانایی گیاهان در تغذیه بوجود آورد. امروزه در کشورهای پیشرفته ای از جمله آمریکا، ژاپن و اروپا محصولات کشاورزی کاملاًً بصورت کنترل شده پرورش می یابند و مدیریت حرف اصلی را در تکنولوژی مدرن می زند. در بخش باغبانی امروزه با استفاده از سیستم های هیدروپونیک بیشترین عملکرد و کیفیت را از محصولات بدست می آورند که به این نوع تکنولوژی، CEA یا کشاورزی کنترل شده می گویند. یعنی تمامیه فاکتور های موثر برای رشد و تولید یک گیاه یا محصول اعم از تغذیه، نور، آب و ... با کامپیوتر و هوشمند کنترل می شود. امروزه تکنولوژی نانو توانسته به CEA کمک کند و بسیاری از فرآیندهای مربوط به آنرا بهبود ببخشد.

با استفاده از نانوتکنولوژی و CEA توانسته اند توانایی رشد بسیاری از گیاهان را افزایش دهند و بهترین زمان برداشت برای دستیابی به بیشترین عملکرد را مشخص کنند. در کشورهای پیشرفته امروزه کشاورزی های سنتی جای خود را به کشاورزی دقیق (Precision Farming) داده است. کشاورزی دقیق بدین معنی است که برای هر عامل رشد مانند تغذیه، نور، دما و ... یک سیستم کنترل کننده وجود دارد. اطلاعات موجود برای زمان کاشت و برداشت توسط سیستم های ماهواره ای کنترل می شوند. این سیستم ها به کشاورز آگاهی می دهند که بهترین زمان کاشت برای جلوگیری از مواجه شدن با شرایط بد آب و هوایی چه زمانی است.

 بهترین زمان برداشت برای دستیابی به بیشترین عملکرد، بهترین میزان استفاده از کود های شیمیایی، آبیاری، نور و دما همگی توسط این سیستم ها قابل کنترل هستند. اگرچه این سیستم ها مشکلاتی را نیز در بردارند ولی با استفاده از این سیستم های دیجیتالی و نانوتکنولوژی می توان در آینده ضریب دقت این نوع کشاورزی پیشرفته را بالا برد. یک نقش مهم نانو تکنولوژی استفاده از پیوند ها و حلقه های حساس اتمی در سیستم های GPS کنترل کننده می باشد.

 نانوسنسورها به صورت کامل در مزرعه توزیع می شوند و از شرایط خاک و رشد گیاه به تولید کننده آگاهی می رسانند. این سیستم ها در حال حاضر در آمریکا و استرالیا استفاده می شوند بطور مثال در تاکستان های کالیفرنیا این سیستم با کمک کمپانی IT در سراسر مزرعه نصب شده است. هزینه های اولیه ی این نوع تولید بسیار بالاست ولی با استفاده از این نوع سیستم می توان به عملکرد و کیفیت بالایی از محصولات دست پیدا کرد و هزینه های انجام شده قابل برگشت خواهند بود.

 البته استفاده از این نوع سیستم ها محدود به کشورهایی می شود که مردم از اوضاع اقتصادی خوبی برخوردار باشند و بتوانند محصولات با کیفیت و گران را خریداری کنند. امروزه دو علم نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی با هم ارتباط خوبی پیدا کرده اند و با ترکیب این دو علم بسیاری از مشکلات مربوطه حل شده است. با استفاده از نانوتکنولوژی می توان بسیاری از پاسخ های آنزیمی و یا خواص شیمیایی بسیاری از ملکولها و پروتئین ها را دریافت نمود و راندمان سرعت و دقت کار را بالا برد. گستردگی علمی نانوتکنولوژی بسیار زیاد است بدین صورت که بسیاری از کاربرد های آن در علوم مختلف از جمله کشاورزی هنوز ناشناخته باقی مانده است. امروزه توانسته اند با استفاده از تکنولوژی نانو، مقاومت گیاهان را به بسیاری از بیماری ها و انواع تنش ها شامل خشکی، شوری و ... کاهش دهند یا از بین ببرند.

 در ایران هم در بخش کشاورزی از این طریق مقاومت برخی گیاهان را به بیماری ها و آفات افزایش داده اند و بنابر تحقیقات و گزارشاتی که در کشور انجام شده می توان چنین بیان کرد بیشتر فعالیت های علمی این زمینه مربوط به بالا بردن پتانسیل و افزایش مقاومت گیاهان به بیماری ها بوده است و در این زمینه فعالیت های علمی و تحقیقاتی خوبی در کشور صورت گرفته است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، کشاورزی کاملا بصورت پایدار در آمده و نانوتکنولوژی می تواند یک درک درست و کاملی از بیولوژی محصولات را برای تولید کننده بوجود آورد. زمانی نتیجه و اثرات اقتصادی مثبت نانوتکنولوژی در جامعه و کشور شکل می گیرد که علوم و تجربیات لازم در این زمینه به مراکز تولیدی و روستاها تزریق شود.

کشاورزان و تولیدکنندگان را باید با این علم و کاربردهای علمی و عملی آن آشنا کرد و اطلاعات بدست آمده از بخش های تحقیقاتی را بصورت خلاصه و قابل درک به کشاورزان و تولیدکنندگان انتقال داد و تسهیلاتی را در اختیارشان قرار داد تا انگیزه ی لازم برای استفاده از این تکنولوژی به جای روش های سنتی در آنها بوجود آید. همانطور که گفته شد تا زمانیکه بخش های عملی و کشاورزی کشور از این علم و دستآورد بهره مند نشوند آثار و نتایج مثبت استفاده از این نوع تکنولوژی محسوس نخواهد بود و تاثیر زیادی بر ارتقای سطح کشاورزی و بهره وری اقتصادی کشور نخواهد داشت. البته امروزه در بخش باغبانی و پس از برداشت فعالیت های کاربردی خوبی به چشم می خورد که می توان به کاهش ضایعات پس از برداشت توسط تکنولوژی نانو اشاره کرد. یکی از مهمترین موادی که توسط تکنولوژی نانو تولید شده است، جاذب های اتیلن می باشند.

مواد نانوجاذب اتیلن، گاز اتیلن را که توسط میوه ها تولید می شود و موجب فساد و خرابی میوه می گردد را جذب می کند و ماندگاری میوه را تا زمان زیادی افزایش می دهد. با استفاده از جاذب های اتیلن نانویی، می توان میزان ماندگاری میوه هایی نظیر کیوی تا 50 %، خرمالو تا 20% و سیب تا 30% را افزایش داد. جاذب های اتیلن در تمام مراحل پس از برداشت میوه می توانند مورد استفاده قرار گیرند. این جاذب ها می توانند در زمانی که میوه ها در داخل سبدها یا در زمان ورود به سردخانه برای نگهداری طولانی مدت و همچنین در کانتینرهای حمل میوه، برای صادرات مورد استفاده قرار گیرند که در این زمینه تولید کنندگان و صادرکنندگان میوه درحال حاضر از این شیوه ها استفاده می کنند.

اخیراً پوشش های نانویی میوه نیز تولید شده است که این پوشش ها به گونه ای هستند که میوه ها را بصورت کامل پوشش می دهند و کار عمده ی آنها این است که مانع از کاهش وزن و چروکیدگی میوه ها می شوند و این امر در سطح تولید کلان بسیار بااهمیت می باشد که میوه ها وزن و بافت اصلی خود را حفظ کنند. این پوشش ها خوراکی بوده و به دلیل اینکه پایه گیاهی دارند و از گیاهی بنام کارنوبا برای تولید آن استفاده می شود، هیچ اثر جانبی ندارند و از کارایی بالایی برخوردار هستند.

خاصیت نانویی این پوشش ها به گونه ای است که روی طعم و مزه ی میوه ها هیچ گونه تاثیری نخواهند داشت و طعم و مزه ی میوه تغییری نخواهد کرد. امروزه نیز کشور ایران در این زمینه هم فعالیت های خوبی انجام داده است و بسیاری از میوه های تولید داخلی را بدین صورت به کشورهای مختلف جهان صادر می کند. ایران در زمینه ی نانو تکنولوژی سرمایه گذاری بسیاری کرده است که بسیاری از آنها امروزه مورد استفاده ی عموم قرار می گیرند و امیدواریم که شاهد پیشرفت های بهتر و چشمگیرتری در زمینه صنعت نانوتکنولوژی در کشاورزی و باغبانی آینده ی کشور باشیم. 

پسته آمریکایی پسته ایران را خاک کرد

اکونیوز: آمریکا در جنگ پسته ای قدرت نمایی می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،امسال تولید پسته آمریکا برای دومین بار از تولید ایران پیشی گرفت و به این ترتیب نام ایران در لیست بزرگ ترین تولیدکنندگان در ردیف دوم قرار داده شد. رشد تولید آمریکا در حالی رقم خورد که این کشور با قیمت تمام شده پایین محصول خود در بازارهای جهانی برای کشور ما تهدید بزرگی محسوب می شود.

در سال زراعی جاری یعنی از مهر ماه ۸۹ تا شهریور امسال، تولید پسته در کشورمان به ۲۰۰ هزار تن رسید حال آنکه در آمریکا ۲۳۰ هزار تن از این محصول در این مدت تولید شد.

پیش از این در سال ۸۷ نیز آمریکا توانسته بود محصولی بیش از ایران تولید کند. با این تفاوت که در سال ۸۷ به دلیل سرمازدگی بهاره در ایران فقط ۱۱۰ هزار تن پسته تولید شده و آمریکا با ۱۸۰ هزار تن صدرنشین شد ولی امسال با وجود آنکه سال خوبی از نظر تولید داشتیم؛ آمریکا توانست از ایران جلو بیفتد.

تهدید با سلاح قیمت

آنچه در کنار رشد تولید، محصول پرمزیت و صادراتی ایران را تهدید می کند از دست دادن بازارهای هدف به واسطه پایین تر بودن قیمت پسته آمریکاست.

طبق آمار گزارش شده، قیمت تمام شده سال گذشته پسته درشت کالیفرنیا سه هزار و ۸۰۰ تومان در کیلو بوده در حالی که بر اساس گفته مدیکل اقتصادی استاندار کرمان قیمت تمام شده واقعی پسته فندقی ایران در سال قبل بیش از ۱۰ هزار تومان بوده است.

بررسی انجمن پسته ایران نیز نشان می دهد دریک باغ ۱۰ هکتاری با زمین مرغوب و آب کافی قیمت تمام شده پنج هزار و ۵۰۰ تومان است. بدیهی است در غالب باغات پسته که زمین هایی خرد و بدون آب کافی هستند قیمت به مراتب بیشتر خواهد بود. این اختلاف قیمتی در شرایطی است که قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز در حال اجراست و بیم آن می رود که این فاصله بسیار عمیق تر شود.

مقایسه قیمت تمام شده پسته ایران با محصول آمریکایی خطری را گوشزد می کند که ممکن است عن قریب برای بازار پسته ایران اتفاق بیفتد.

بیم واگذاری بازارهای هدف به رقیب

محمدحسین کریمی پور رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران تاکید می کند: در سال های قبل آمریکا به رغم داشتن مزیت قیمتی، تنها کسب سود را در اولویت برنامه های خود داشت.

وی می افزاید: در صورتی که این کشور در اختیار گرفتن بازارهای هدف صادراتی را در دستور کار قرار دهد کار برای بازرگانان پسته ایران بسیار دشوار خواهد شد و مشخص نیست آمریکا با سلاح قیمت چه بر سر پسته ایران خواهد آورد.

دو برابر بودن قیمت نهایی پسته ایران در شرایطی است که در سال جدید زراعی به دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت ها با رشد بسیار بیشتری نسبت به سال های قبل توام خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران توضیح می دهد: علاوه بر تورم سالانه که در ۱۰ سال گذشته به طور میانگین سالیانه ۱۶ درصد برآورد شده است امسال با تورم ناشی از هدفمند کردن یارانه ها نیز مواجه هستیم.

کریمی پور اضافه می کند: بر اساس گزارش انجمن پسته ایران، اضافه هزینه ناشی از رشد قیمت انرژی برای چاه های آب در باغ پسته ۱۷ درصد خواهد بود. این نشان می دهد سال زراعی جدید با حدود ۳۳ درصد افزایش قیمت روبرو خواهیم شد و این یعنی پایین تر آمدن قدرت رقابت این محصول صادراتی

وی متذکر می شود: تاکید بر افزایش بهره وری برای مقابله با تورم ناشی از هدفمندی که از سوی دولت بارها اعلام شده است در باغات پسته در کوتاه مدت میسر نخواهد شد.

کاهش هزینه، ۱۸ سال بعد

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان می کند: شاید در یک کارخانه قند با تعویض ماشین ها و استفاده از تکنولوژی روز بتوان ظرف ۱۸ ماه بهره وری را افزایش داد اما در باغ پسته برای افزایش بهره وری نیاز به احداث باغ جدید در زمین مرغوب و استفاده از نهال های مساعدتر است که اجرای این طرح حداقل ۱۸ سال به طول خواهد انجامید چرا که نهال پس از ۱۲ سال به بار می نشیند و از سال هجدهم محصولش اقتصادی می شود.

کریمی پور یادآور می شود: فعالان اقتصادی ۱۰ سال است که با ثبات نرخ ارز و تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می کنند. آیا دولت متوجه نشده که تولیدات باغی عملا به سمت غیر اقتصادی شدن پیش می رود؟

وی ادامه می دهد: قانون هدفمند کردن یارانه ها نیز بار مضاعفی بر روی دوش این بخش خواهد بود مگر آنکه دولت با سیاست های حمایتی از این تولیدات پشتیبانی کند.

هم اکنون ۱۵۰ هزار فعال با ۷۵۰ هزار نفر اعضای خانواده شان به باغات پسته وابسته هستند. ۷.۸ درصد از صادرات غیر نفتی نیز متعلق به صادرات پسته است. این دو آمار به تنهایی گویای اهمیت این محصول خواهد بود. محصولی که در سال های گذشته همواره تحت تاثیر مسایل سیاسی دچار تلاطماتی در بازارهای هدف شده است.

تغییر بازارهای صادراتی

پسته ایران پیش از سال ۱۹۶۰ میلادی عملا با تولید اندک، محدود به بازار داخل می شد و حجم کمی از آن به کشورهای عربی، هند و برخی کشورهای اروپایی ارسال می شد. از دهه ۶۰ میلادی به بعد صادرات به آمریکا رشد می کند و تا ابتدای دهه ۸۰ بازار حاکم پسته ایران آمریکا بود.

این کشور در فاصله کوتاهی پس از انقلاب اسلامی، پرونده تجاری غیرعادلانه‌ای علیه ایران باز کرد و با این ادعا که پسته ایران منتفع از سوبسیدهای سنگین در بخش ارز است حکمی از دادگاه گرفت و طی آن ۲۸۳ درصد تعرفه گمرکی تنبیهی برای این محصول کشورمان رقم زد.

دلیل صدور این حکم در دادگاه آمریکا، اشتباه محاسباتی آنها در برآورد نرخ ارز دولتی ایران که توسط بانک‌ها عرضه می‌شد و ارز رایج در بازار بود.

با احتساب ارز بانکی، پسته ایران کمتر از قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسید اما با در نظر گرفتن ارز موجود در بازار فروش این محصول با قیمت های جهانی برابری می‌کرد.

پس از گذشت چند سال، آمریکا به این حکم هم اکتفا نکرده و خرید و فروش پسته ایران را ممنوع اعلام می‌کند. این تحریم تا زمان کلینتون و صدور اعلامیه آلبرایت ادامه داشت. در حالی که در این اعلامیه معاملات کالاهای ایرانی آزاد شد ولی همچنان پسته دارای تعرفه سنگین بود.

سرانجام در سال‌های اخیر دو شرکت ایرانی توانستند در دادگاه حکم معافیت از عوارض ضد دامپینگ بگیرند و این محصول را با تعرفه ۱۰۰ درصد به آمریکا صادر کنند.

اما رییس جمهور آمریکا از اواخر سپتامبر، مهر بر پای قانونی زد که واردات پسته، فرش و خاویار ایران را ممنوع می‌کند و در سال جدید میلادی نیز با تاکیدات بیشتر و تبلیغات گسترده تر ممنوعیت کالاهای ایرانی را خواستار شد.

اکنون پسته ایران بازارهای جدیدی پیدا کرده که در راس آن چین با خرید ۳۰ هزار تن پسته از ایران قرار دارد. پس از آن اتحادیه اروپا، روسیه و هند قرار دارد.

فرهنگ تجارت ژاپن نمونه ای از یک تجارت موفق

گرچه اکثر فرهنگ های تجارت کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است، اما به نظر می رسد که فرهنگ ژاپنی دست نخورده تر باقی مانده است.  اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی ها احساسی ناجور و نامتجانس خواهند داشت، اما معمولاً بیشتر آنها بعد از چند مدت این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می گیرند.

این کشور می تواند درس های زیادی در مورد برخوردهای تجاری و کاری به ما بیاموزد. در این مقاله لیستی از 7 درس مهم که می توانیم از ژاپنی ها بگیریم را برای شما تهیه کرده ایم. 

1.  معاملات بر پایه ی رابطه های شخصی بنا می شود:

در فرهنگ تجارت ژاپنی، غیر معمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه های خصوصی و خانوادگی بنا شود. یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشناییت داشته و همدیگر را خوب بشناسند. به معنای دیگر، قراردادها از روی احترام و آشناییت متقابل انجام میگیرد. تجارت به طریقی انجام می گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد.

درس عبرت:  در ژاپن ایجاد رابطه های خوب خصوصی به شما اعتباری می دهد که برای تجارت های بعدی شما بسیار ضروری است. و وقتی توانستید با یک شرکت ژاپنی رابطه ای خوب برقرار کنید، دیگران نیز گرایش بیشتری برای معامله با شما پیدا خواهند کرد.

طریقه ی وفق یافتن:  با راستی و درستی وارد معامله شوید. تا میتوانید سعی کنید تا اطمینان آنها را به خود جلب کرده و با آنها طرح دوستی بریزید.

2.  گروه گرا باشید و به تصمیمات گروه احترام بگذارید:

ژاپن کشوری است که واژه ی "ما" به جای "من" در آن ارزش بسیار بالاتری دارد. آنها قبل از به مرحله ی عمل آوردن هر تصمیم مهمی، آن را به بحث می گذارند. گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد. شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله ی عمل درآورید، باید عضو گروه شوید.

درس عبرت:  موفقیت کاری گروهی است. هیچ کس به تنهایی موفق نخواهد شد. ژاپنی ها این نکته را دریافته اند و برای همه ی آنها این ضرورت وجود دارد تا به همراه دیگران کار کنند. البته ممکن است روند تصمیم گیری کندتر شود، اما در آخر کار همه تصمیمات خود را ارائه کرده اند، و صدای همه در تصمیم گرفته شده منعکس خواهد شد.

طریقه ی وفق یافتن:  یکی از راه های اصلی در سیاست این است که صدای دیگران را نیز بشنویم. در تجارت غربی معمولاً کار به این شیوه است که همه ی تصمیمات توسط یک رئیس گرفته می شود و به این نکته توجه نمی شود که آن رئیس برای تصمیم گیری نیاز به مشورت و کمک مدیران زیر دست خود دارد. ژاپنی ها این مسئله را فهمیده اند. برای آنها کار گروهی در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. شما هم تا زمانی که نخواهید در کار تک روی کنید و فقط تصمیمات خود را به اجرا بگذارید نزد آنها احترام دارید. تا جایی که می توانید باید بتوانید با قوانین گروهی آنها خود را سازگار کنید، فقط در اینصورت است که در تجارت با آنها موفق خواهید شد.

 3.  رک گو نباشید :

برخلاف آمریکایی ها که بسیار رک گو و رو راست هستند، ژاپنی ها ترجیح می دهند که همه ی مسائل را رک و رو راست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید. همه ی تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد.

درس عبرت:  در فرهنگ تجارت ژاپنی اهمیت زیادی به ادب و احترام  داده می شود. آنها تلاش می کنند تا همکاران خودر ا آزرده خاطر نکنند و احترام متقابل را حفظ کنند.

طریقه ی وفق یافتن:  برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را در دهان خود مزه مزه کنید. برای جواب دادن به کسی عجله نکنید و مطلب را خوب بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید.

 4.  وقت شناسی نشانه ی احترام است

هرچیز که باعث از بین رفتن غرور، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی ها بسیار مضر است. برای این منظور شما باید همه ی توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود. یکی از بهترین راه هایی که نشان می دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید.

درس عبرت: ژاپنی ها اگر ببینند برای وقت آنها ارزش قائل نیستید، آن را بی احترمی تلقی خواهند کرد. این نیز یکی دیگر از خصایصی است که شرقی ها برخلاف غربی ها بر آن استوارند.

طریقه ی وفق یافتن:  وقت شناسی خصیصه ای است که همه ی ما باید دیر یا زود به آن عادت کنیم. از اینرو، بهتر است تا زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر قرار ملاقات های مهم خود به موقع برسید.

 5.  ارائه ی خدمات به مشتری در اولویت است :

اگر به ژاپن سفر کنید، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه ی کارمندان و مسئولان همه ادارات، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود. احتمالاً از این مسئله بسیار تعجب خواهید کرد. ژاپنی ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه ی امور است.

درس عبرت:  برخورد خوب با ارباب رجوع، تعهدی است که همه ی ژاپنی ها عمیقاً در قلب خود احساس می کنند. با اینکار باعث جلب مشتری می شوند و آنها را همیشه از خود راضی نگه میدارند.

طریقه ی وفق یافتن:  برای این منظور بهتر است کمی در برخوردهای ژاپنی ها با مشتریان خود دقت و توجه کنید. از رفتار آنها کپی کنید تا بتوانید مثل آنها موفق شوید.

 6.  ارتباط تلفی مرتب داشته باشید:

در ژاپن ترجیح داده می شود که به جای فرستادن نامه، فکس یا ایمیل، مستقیقاً تماس گرفته شود. این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد.

درس عبرت:  با برقراری تماس مداوم خواهید توانست رابطه ی بسیار بهتری با آنها برقرار کنید و اطمینان و احترام آنها را نیز به خود جلب کنید.

طریقه ی وفق یافتن:  اکثر ما برای تلفن زدن به هم کمی تنبلی می کنیم. این ممکن است به خاطر ضعف ارتباطات کاری ما باشد. شما هم باید بتوانید درست مثل ژاپنی ها ارتباطات تلفنی خود را بیشتر کنید. این مکالمات را کمی خصوصی تر کنید تا علاقه ی خود را برای برقراری ارتباط با طرف مقابل نشان دهید.

 7.  مهمان نواز باشید:

ژاپن هم مثل اکثر کشورهای آسیایی خصیصه ی هدیه دادن را حفظ کرده است. برای میهمانان خود هدیه تهیه کنید تا بتوانید از این طریق حس مهمان نوازی و علاقه ی خود را به آنها نشان دهید. برای پرداخت صورتحساب تعارف کنید که اینکار نشانه ی احترام است.

درس عبرت:  مهمان نوازی در تجارت ژاپنی به این معناست که ارتباطات خصوصی مهمتر از رابطه های کاری است.

طریقه ی وفق یافتن:  با مشتری خود بیش از منبعی برای تجارت رفتار کنید. اول روی رابطه تمرکز کنید، و با اینکار تجارت نیز به موفقیت انجام خواهد شد.

 از فرهنگ های تجارت آگاه شوید

در این دنیای چند فرهنگی، شناختن فرهنگ تجارت کشورهای دیگر باعث می شود تا در محل کار خود ارزش بیشتری پیدا کنید. تا می توانید با فرهنگ های تجارتی مختلف آگاهی پیدا کنید تا موفقیت شما در معامله با آنها تضمین شود.

اپیدمی چاقی در ایالات متحده و کانادا افت سلامتی جامعه

طبق گزارش منتشره از سوی اداره مرکزی بهداشت ایالات متحده آمریکا، در ماه مارس سال جاری میلادی میزان چاقی افراد جامعه به شدت در این دو کشور آمریکا و کانادا روبه افزایش می باشد و بطور نگران کننده ای سلامت کل جامعه را به خطر انداخته است.

 

ادامه مطلب ...

آشیانه و محل نگهداری فضا پیمای آتلانتیس در سازمان فضایی ناسا

همگی در مورد سازمان فضایی ناسا اطلاعاتی داریم و از تقریبا اطلاعات بسیار ابتدایی از نحوه فعالیت این سازمان را می دانیم. اما با توجه به علاقه برخی از ما به مسایل فضایی و فضاپیما ها بخصوص فضاپیمای آتلانتیس که بسیار هم مشهور است . توانستم تعدادی از عکس های آشیانه یا همان محل نگهداری و تعمیر این فضاپیما رو از سایت خبری رویترز تهیه کنم و تصمیم گرفتم این عکس ها رو با شما دوستان به اشتراک بگذارم تا شما هم از نحوه نگهداری و تعمیر این فضاپیما با خبر باشید البته من خودم زیاد در این زمینه اطلاعات ندارم بنابراین فقط به تهیه یک گزارش تصویری اکتفاء می کنم و تحلیل آن یا اطلاعات تخصصی در این زمینه را به عهده اهل فن می گذارم. امیدوارم از دیدن این تصاویر لذت ببرید .

طرز تهیه نودل هندی با مرغ (برای دونفر)

مواد لازم:

 1.   یک عدد سینه مرغ به صورت فیله

۲.      دو عدد هویج متوسط

۳.      تقریبا 200 گرم کلم سفید

4.      یک عدد فلفل دلمه متوسط

۵.      دو حبه سیر

6.      کمی پیازچه تازه تا تره فرنگی

۷. 300 گرم نودل یا همان ماکارانی ریز میله ای

8.     ادویه هندی یا ادویه آبادانی

9.      نمک و فلفل

10.  یک عدد پیاز متوسط

11.  کمی روغن زیتون

12. کمی کلم بروکلی

٣. ۴ عدد قارچ متوسط

١۴. ٢ قاشق غذا خوری ذرت شیرین کنسرو شده

ابتدا پیاز و سیر را خرد کرده و داخل یک قابلمه کوچک به همراه سینه مرغ و چند تکه از هویج و فلفل دلمه ای آبپز کنید تا گوشت مرغ خوب بپزد البته می توانید کمی چاشنی هم به آن اضافه کنید تا مرغ کمی طعم بگیرد.

زمانی که مرغ ابپز می شود تمام سبزیجاتی را که تهیه کرده اید (پیازچه، کلم، کلم بروکلی، هویج و... ) شسته و خوب خرد کنید و در یک ظرف جداگانه بگذارید و بعد از آن نودل یا همان ماکارانی را به روش معمول در آب بجوشانید تا نرم شوند و بعد از آن آبکش کنید تا آب اضافه آن برود. پس از پخته شدن گوشت مرغ آن را ریش ریش کنید و به قطعات کوچکی تقسیم نمایید .

یک تابه بزرگ را روی اجاق بگذارید تا خوب گرم شود و کمی روغن زیتون هم به آن اضافه کنید کلیه نودل ها را به همراه گوشت مرغ در آن بریزید و خوب تفت دهید شما می توانید برای بهتر شدن مزه آن آب مرغ را ابکش کنید و آن را روی نودل و گوشت درون تابه بریزید لازم به یادآوری هست که هرچه تابه بزرگتر باشد و شعله بیشتر بهتر این مواد با هم مخلوط خواهند شد پس از چند دقیقه تفت دادن سبزیجات را نیز اضافه کنید و حدود یک دقیقه به همراه دیگر مواد تفت دهید و ادویه را نیز به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند . بعد گذشت تقریبا یک دقیقه غذای شما کاملا آماده میل کردن می باشد و با سلیقه خودتان آن را تزئین کنید و سرو نمایید.

شما می توانید برای زیبا تر شدن بشقاب از نودل های رنگی موجود در بازار نیز استفاده کنید . از طرف دیگر سعی کنید که در هنگام تفت دادن سبزیجات تازگی خودشان را از دست ندهند بطوری که شما هنگام نوش جان کردن مزه تمامی آنها را کاملا حس نمایید.

 

تاثیر آلودگی هوا روی پوست بدن و صورت ما

همانطور که می دانیم پوست انسان یکی از بزرگترین اعضای بدن ماست و اولین نقطه محافظ بدن می باشد  این عضو بسیار بزرگ بدن مانع از ورود انواع ویروس ها و انگل های خارجی به بدن می شود .

این پوست ماست که ضامن سلامی دیگر اندام بدن خواهد بود اگر از این عضو بسیار حساس بدن مراقبت نکنیم شاید دچار دردسرهای بسیار زیادی بشویم.

زندگی صنعتی امروزه بخصوص در کلان شهر باعث بروز آلودگی های بسیار زیادی در هوا شده است که این آلودگی ها هرکدام به نوعی روی سلامتی پوست بدن ما تاثیر گذاشته و باعث بروز بیماری هایی نیز می شوند . اولین عارضه آلودگی هوا روی نحوه زندگی انسان از بین رفتن لایه ازن و بروز بسیاری از مشکلات پوستی در برخی از کشورها بوده است.

اما به غیر از این مشکل که شاید سیر تاثیر آن برروی پوست انسان زمان بر بوده مشکل دیگری در هوای سطح شهری که ما در آن زندگی می کنیم هر روز باعث آسیب دیدن این محافظ اصلی بدن ما می شود. این آلودگی فرمالدئید است. این سم در برخی از مواقع باعث بروز حالت تهوع و ضایعات پوستی می شود .

آلودگی هوا به روش های مختلفی روی پوست ما تاثیر می گذارد و باعث بروز مشکلات متعددی میشود که می توان برخی از آنها را اینگونه عنوان کرد که آلودگی هوا روی پوست انسان باعث بروز زخم های سطحی و چین و چروک هایی در میانسالی خواهد شد به همین دلیل ساکنان کلان شهرها باید بیشتر از دیگران به محافظت و نگهداری از سپر طبیعی بدن خودشان باشند و آن را دائم تحت نظر و کنترل بگیرند.

پزشکان و متخصصان پوست در مورد نگهداری و محافظت از پوست اتفاق نظر دارند و آنها روشهای مختلفی را برای ساکنان کلان شهرها اعلام کرده اند که باید برای نگهداری و حفظ شادابی پوست آنها را رعایت کنیم ، این به این معنی نیست که دیگران نیازی به محافظت از پوست خود ندارند بلکه کسانی که در شهرهای صنعتی زندگی می کنند باید بیشتر از دیگران مراقب سلامتی پوست خود باشند . این آلودگی ها گاهی اوقات باعث بروز کبودی های بسیار نامتعارف دور چشم و گودی بیش از حد دور چشم ما می شود.

متخصصان می گویند نکات زیر در محافظت از پوست ما بسیار مهم می باشد.

1.        استحمام روزانه و منظم ، این امر باعث پاک شدن آلاینده ها و سوموم رسوب کرده روی پوست می شود.

2.         کاهش استفاده از مواد آرایشی ، این متخصصان می گویند استفاده از مواد آرایشی و عطرها باعث می شود که آلاینده ها بیشتر روی پوست رسوب کنند و با عرق کردن وارد حفره های موجود در روی پوست شده و آسیب بیشتری نیز خواهند شد یا در برخی موارد استفاده از مواد آرایشی باعث مسدود شدن این حفره ها شده و پوست به طور طبیعی نمی تواند با تعریق این آلاینده ها ی رسوب کرده در منافظ پوستی را از خود دور کند.

3.        استفاده از مرطوب کننده های ملایم برای جلوگیری از خارش

4.        شستشوی کامل دست و صورت : این کارشناسان می گویند هر فرد باید حداقل روزی دو بار به غیر از استحمام دست و صورت خود را با آب ولرم و صابون با PH مناسب بدن خود شستشو دهد تا از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کند.

5.        استفاده منظم و مرتب از کرم های ضد آفتاب

6.        استفاده از دست کش های نخی

7.        در صورت بروز زخم روی پوست آن را با کرم های ترمیمی و ضد عفونی کننده بپوشانیم

8.        مهم ترین و آخرین نکته در مورد نحوه تغذیه ماست. این دانشمندان معتقدند که مصرف میزان مناسب لبنیات و شیر روزانه باعث شادابی پوست می شود این مواد باعث از بین رفتن سرب در بدن شده که این موضوع خود به شادابی پوست ما کمک می کند.

 مجله newwoman

آگوست 2010

 

 

این پلک های دردسر ساز!!!!

یکی از دغدغه های بانوان همیشه در شب قبل از میهمانی یا کلا برای آماده شدن برای جشن عروسی یا هر جشن دیگری پف دور چشمها بوده است .

بسیاری از شرکت ها و سازندگان لوازم آرایشی بهداشتی از همین فرصت استفاده کردند و کرمهای بسیار گرانی را به بازار عرضه کردند که البته مورد استقبال بسیاری از بانوان نیز قرار گرفته است.

اما همگی این راهکارها همانطور که همه می دانیم زودگذر بوده و دایمی نیستند و هرگز نمی توان جلوی روند پیری را گرفت و تغییرات ناشی از این روند پیری را فقط می توان به تاخیر انداخت .

اما دلیل این عارضه  چیست؟  بسیاری از پزشکان معتقدند که این افتادگی در ناحیه چشم و پلک در انسان موردی ارثی است که البته مرور زمان و سن انسان نیز باعث این موضوع می شود.  همگی ما میلیاردها بار در طول زندگی خودمان پلک می زنیم  در روند طبیعی و سالهای اولیه زندگی ما خاصیت الاستیکی پوست انسان باعث شده تا پوست پلک دوباره به صورت وحالت اولیه خود بازمی گردد اما پس از چندی و در دوران میان سالی از خاصیت الاستیکی پوست ما کم کم  کاسته می شود و باعث ایجاد چین و چروکی روی پلک می شود که در برخی از موارد این افتادگی پوستی حتی تا روی مژه ها کشیده می شود و باعث محدود شدن دید انسان نیز می شود.

اکثر اوقات پف کردن دور چشم هنگام صبح بیشتر به چشم می خورد و انسان با این موضوع درگیر شده است یا حتی در برخی از مواقع در بیداری های ممتد یا کم خوابی ظاهر می شود   دانشمندان معتقد هستند که شکل طبیعی این پف که هنگام صبح حادث می شود با بیدار شدن ما و قرار گرفتن ما به شکل عمودی جاذبه زمین دوباره آن را به شکل عادی خود تبدیل کرده و دیگر خبری از پف کردن دور چشم نیست اما اگر از حالت طبیعی بیشتر باشد مدت زمان زیاد تری لازم هست تا این پف دوباره به حالت اولیه خود بازگردد بنابراین شاید تمام روز تا شب شاهد این پف باشیم که زیاد هم خوشایند مان نباشد.  یا در برخی مواقع دایم باشند .

به هرحال امروزه با پیشرفت علم جراحی زیبایی عمل بسیار ساده ای درباره از بین بردن این پف ها دور چشم قابل اجراست که می توان پس از مشروت کردن با پزشک از آن استفاده کرد اما این متخصصان برخی توصیه ها را برای جلوگیری از ایجاد این پف ها و یا حتی قبل از رفتن به مراسم جشنی دارند که این توصیه ها عبارتند از

1.        استفاده از ویتامین C : خوردن مرکبات و میوه هایی که بیشترین میزان ویتامینC  را در خود ذخیره کرده اند می تواند از چند روز قبل از مراسم به چهره شما کمک کنند.

2.        ماساژ با یخ: تکه یخی را داخل یک پلاستیک بگذارید و به مدت یک تا دو دقیقه به ناحیه پف کرده بمالید بعد آن محل را به آرامی ماساژ دهید .

3.        ورزش منظم روزانه : این محققان می گویند انجام فعالیت های ورزشی ساده مثل دویدن یا حتی طناب زدن می تواند به از بین بردن این پف دور چشم ها شود.

4.        رژیم غذایی بدون نمک و مواد محرک

5.        استفاده از ماسک  های براق کننده یا حتی کرم های فرم دهنده (البته با توجه به تایید پزشک)

پزشکان اعتقاد دارند که شما با رعایت کردن این موارد می توانید برای رفتن به جشن روی چهره خود حساب باز کنید و زیاد از آن گلایه نداشته باشید.

New woman

ژانویه 2011

 

 

مجموعه معابد های خاجوراهو (Khajuraho)- هندوستان

(تصاویری از بروشورهای مخصوص گردشگران همراه با نقشه )

(تصاویر حقیقی عکاسی شده توسط بنده)

کاخ های خاجوراهو (Khajuraho) در کشور هندوستان در در شهر خاجوراهو و ایالت مادهایا پرادش واقع شده است که در جنوب شرقی شهر دهلی نو و حدود 700 کیلومتر از این شهر فاصله دارد. این مجموعه کاخ ها یا معابد یکی از بزرگترین جاذبه های توریستی در کشور هندوستان می باشد.

این سری از معابد بخاطر مجسمه های سنگی بسیار منحصر بفرد خود که از پایه اصلی خلق آنها عشق و شهوت می باشد که در قرون وسطی تراشیده شده و بوجود آمده اند معروف شده است.  یونسکو این مجموعه از معابد را جزء عجایب هفتگانه قرار داده است. نام این سری از معابد از زبان سانسکریت گرفته شده .

در سال های 500 400 پیش میلاد شما کشور هندوستان توسط قوم مغول مورد تاخت وتاز قرار گرفت و بسیاری از ساکنان شمال هندوستان به نواحی مرکزی یا همان ایالت مادهایا پرادش مهاجرت کردند. پس از این مهاجرت این ایالت به عنوان پایتخت فرهنگی قرار گرفت و کار ساخت این معابد آغاز شد  باستان شناسان معتقدند که این مجموعه معابد بین سال های 950 تا 1150 ساخته شده است این سلسله معابد حدود 80 عدد بودند که در حال حاضر فقط 20 عدد از آنها باقی مانده و به شدت هم مورد محافظت قرار گرفته اند. این معابد به عنوان نمونه خوبی از سبک معماری هند در آن سال ها بوده و توصیف بسیارروشنی از روش زندگی عادی و جنسی مردم آن زمان در منطقه را به نمایش گذاشته شده است. کارشناسان عنوان کرده اند که این معابد همگی از سنگ و گل ساخته شده اند و برخی از ستون های سنگی آن حدود 20 تن وزن دارند.

برخی از این معابد دارای دو دیواره هستند که دیواره خارجی با حجاری های سکسی یا شهوانی پوشیده شده ودیواره داخلی آن فقط درباره خدایان حجاری شده این تفکیک حاکی از این است که مردم  خارج از معابد به زندگی روزمره خود و شهوت رانی و بهره بردن از روابط جنسی بوده اما هنگامی که داخل معابد می شدند باید تمام لذت های دنیوی را ترک کرده و فقط به خدایان خود فکر میکردند. تقریبا ده درصد از مجسمه ها به تصویر های شهوانی اختصاص دارد و مابقی تصاویری از زندگی روزمره مردم بخصوص زنان می باشد و برخی هم از تصاویر خدایان زمان خودشان می باشد. برخی از کارشناسان توانسته اند از ابزار و لوازم زنانه آن سال ها به واسطه آن حجاری ها با خبر شوند.

پس از استقلال کشور هندوستان این کشور سعی در ساخت یک سری امکانات توریستی در این منطقه کرد که از آن جمله می تواند از ساخت هتل های مجهز و پارک های طبیعی نام برد و در حال حاضر این منطقه یکی از مناطق بسیار قوی توریستی کشور هندوستان می باشد. این سری معابد به عنوان یکی از منابع تحقیقی  باستان شناسی قرار گرفته و حتی دانشگاهی مخصوص به این معابد در رشته باستان شناسی تاسیس شده است.

دولت هندوستان توانسته است با نورپردازی بسیار زیبایی برای هر یک از این معابد شده است بطوری که در هنگام شب شما به روشنی می توانید از این معابد دیدن کنید و همچنین توسط دولت مترجمان رسمی نیز به کار گرفته شده اند که گردشگران را راهنمایی کنند. البته هر ساله در ماه مارس یک جشنواره رقص هم در این معابد برقرار می باشد که بسیار باشکوه است و ارزش دیدن نیز دارد

وقتی که بعنوان یک گردشگر در این معابد قدم می زنیم واقعا حیرت زده خواهیم شد که چگونه و با چه ابزاری این آثار خلق شده اند ؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه غارهای آجانتا در هندوستان

(تصاویری از بروشورهای توریستی منطقه )

مجموعه غارهای آجانتا (Ajanta) در ایالت ماهاراشترا هندوستان قرار دارد که متشکل از 31 مجسمه ساخته شده از سنگ یا حجاری شده در دیواره غارها می باشد. پیشینه این غارها به قرن 2 پیش از میلاد بر می گردد که به عنوان یک شاهکار مذهبی بودا می باشد.

این مجموعه غارها در سال 1983 میلادی از طرف یونسکو به عنوان یک میراث جهانی ثبت شده و مورد حمایت قرار گرفته است.

پژوهشگران در مورد زمان ساخت این غار ها اختلاف دارند و زمان ساختن این آثار تاریخی را بین قرن چهارم تا هفتم میلادی تخمین زده اند. بعضی از این معابد شامل 20 غار می شود که هر کدام از آنها به نوع خود بی نظیر هستند. این غار ها در سال 480 میلادی به دلیل سقوط پادشهان به حال خود رها شده و سالها از دیده پنهان بوده

این مجموعه غار توسط یک افسر بریتانیایی در سال 1819 دوباره کشف شده البته بطور کاملا تصادفی این افسر بریتانیایی که جان اسمیت نام داشت هنگام شکار ببر راه ورودی یکی از این غارها را کشف کرد که به دنبال آن تمامی آنها کشف شد.

هر یک از این غارها به عنوان یکی از آثار خارق العاده این کشور نام برده می شود که نمونه بارزی از شکوه صنعت حجاری در این کشور می باشد و با هر یک از این غارها روش زندگی بودا به نمایش گذاشته شده است.

هر یک از این غارها حدود 12 متر طول و 6 متر عرض دارند که در طول این غارها تصاویری بسیار زیادی از مراحل زندگی بودا روی دیوار حجاری شده یا به صورت نقاشی ثبت گردید ه است. این مجموعه از غارها که تعداد آنها بیست و چهار عدد می باشد هرکدام برای مصارفی خاص طراحی و ساخته شده اند بطوری که برخی برای ملاقات های عمومی حاکمان ، برخی بطور خصوصی یا به عنوان حرم سرا مورد استفاده قرار می گرفته یا حتی برخی برای عبادت بوده یا حتی سالن غذاخوری که هر کدام بسیار منحصر بفرد هستند و باعث تعجب و حیرت بازدید کنندگان می شود.

(این عکس ها توسط خودم عکاسی شده)

 

افغانستان فرصت یا تهدید تجاری ایران؟

در گذشته کشور ایران بسیار پهناور بوده بهطوری که مرزهای ایران تقریبا بسیاری از کشورهای همسایه فعلی ما را در بر داشته و همه این کشورها به عنوان یک کشور در تاریخ به ثبت رسیده اند. این امر باعث شد که بسیاری از هنرهای دستی بین مردمان این کشور (کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و ...)به طور مشترک تکامل یابد و تقریبا ریشه ای یکی داشته باشند که یکی از این هنرها هنر بافت فرش و گلیم بود.

این هنر حتی بعد از جدا شدن کشورها به دلیل جنگ ها یا عدم کفایت حکام زمانه به رشد و تکامل خود ادامه داد بهطوری که هر یک از این کشورها برای ثبت و جلب نظر خریداران خود به فرش های بافته شده توسط بافندگان کشورشان به عنوان بهترین تلاش های بسیاری را انجام دادند .

اما در نهایت این فرش ایران بود که با تلاش بافندگان این مرز و بوم در پله نخست ایستاد و سالهای سال این رتبه را به خود اختصاص داده ، اما چندی است که این هنر اصیل ایرانی مورد تهاجم بیگانگانه و رقبای دیرینه خود قرار گرفته است.

به طور مثال شبکه تلویزیونی «تی.وی.سی» کشور روسیه در حاشیه نمایشگاه فرش ایران در جزیره کیش در باره موقعیت جهانی فرش ایران چنین گفته : آوازه فرش های دستباف ایرانی جهان را فرا گرفته است و افراد در بسیاری از کشورهای جهان از داشتن فرش ایرانی در منزل خود افتخار می کنند .

این شبکه افزود:در بسیاری از کشورها ،فرش به عنوان ملاک برای سنجش توانمندی مالی افراد محسوب می شود و به همین دلیل این رویداد در سطح جهانی با علاقه فراوان مورد توجه قرار دارد .

این شبکه روسی به نقل از یک کارشناس فرش ایرانی گفت:فرش دستباف ایرانی بی بدیل و غیرقابل جایگزین بوده و این هنر ارزشمند نماد ایران زمین است.»

با توجه به این اظهار نظر توسط علاقمند خارجی، اهمیت حفظ و نگداری از این هنر اصیل در ایران ضروری است که مسئولان امر بایدبه نکات بسیار ریزی چون حفظ اصل این هنر در خاک میهن توجه ویژه ای داشته باشند.

با توجه به اهمیت صادرات فرش در ایران و قدمت این صنعت در میهن عزیزمان همیشه کارشناسان نگران از دست رفتن بازار جهانی این فرش که به حق در پله نخست ایستاده می باشند،  بنابراین سعی در کنترل پیگیری مشکلات و موانع پیش روی این صنعت دارند و  جهت پاسداری از موقعیت جهانی این صنعت در ایران از هیچ کوششی دریغ نداشته اند.

 به همین منظور گروه های تخصصی ، سازمان های متخصص ایجاد شدند و مشغول به پیگیری این صنعت در جهان هستند. اما متاسفانه گاهی اوقات مواردی از دید این گروه باز می ماند و باعث ایجاد مشکلاتی در این زمینه می شود .

هر چندوقت یک بار آماری را در یکی از جراید ایران می خوانیم مبنی بر رشد یا کاهش صادرات فرش ایران به خارج که البته باید کاملا به این آمار و ارقام حساسیت داشته باشیم در واقع آینده این صنعت به تار و پود همین اعداد و ارقام گره خورده بنابراین نباید از آن سطحی گذشت.

 طبق آمارهای موجود از سال 1373 شمسی کاهش صادرات این هنر اصیل ایرانی شروع شده و حتی در برخی مناطق از بازارهای هدف،  فرش ایران بازار خود را از دست داده و به نفع رقبای خارجی خود کنار کشیده است که این موضوع خود جای تامل و تفکر بسیار فراوان دارد.  البته کارشناسان این فن مشکلات این هنر اصیل ایرانی را دو بخش داخلی و خارجی می دانند که در بخش داخلی به نظر برخی دست اندرکاران و کارشناسان این صنعت مشکلات به شرح ذیل می باشد .

1.      نداشتن اطلاعات دقیق از سلایق بازارهای هدف

2.      عدم حمایت های مناسب دولت

3.      تدوین قوانین دست و پا گیر صادراتی برای این صنعت

4.      نبودن مرکزی منسجم برای تحقیق در باره صنعت فرش در ایران

5.      سلیقه ای اعمال شدن قوانین موجود

6.      مهاجرت نیروی انسانی (ایرانی) متخصص به دلیل مشکلات اقتصادی به شهرها و تعطیلی کارگاه

7.      عدم نظارت بر مواد اولیه و کیفیت بد آنها

8.      نبودن استانداردهای تدوین شده برای ابزار و دارهای قالی

9.      نبودن سازمان یا ارگانی که از صادرات فرش نامرغوب جلوگیری کند

10. نداشتن تبلیغات مناسب و در شان فرش ایرانی

11. نداشتن قانون حفظ حقوق مالکیت معنوی فرش ایران و جلوگیری از کپی برداری از فرش ایران

12. عدم وجود شرایط مناسب جهت ورود اتباع خارجی بمنظور خرید و بازدید از مراکز تولید و نمایشگاههای تخصصی.

13. قاچاق فرش دستباف به ایران به عنوان تعمیرات

اما هدف از انتشار این گزارش بررسی این مشکلات داخلی که بیان شد نیست به این دلیل که همه کارشناسان و دست اندرکاران این فن به این مشکلات واقف هستند و بارها و بارها در کنفرانس ها و جلسات آن را بررسی کرده و می کنند تا به یک نتیجه واحد جهت برطرف کردن آنها برسند.

اما تهدید های خارجی که شاید کمتر به آنها رسیدگی شده حال این صنعت ارزآور ایرانی را به چالش کشیده است و شاید در آینده تهدیدی جدی برای هنر قالی بافی ایرانی به شمار آید.

 کارشناسان رقبای اصلی این صنعت را در بازارهای جهانی به ترتیب اهمیت، کشورهای پاکستان، چین، افغانستان، هند و ترکیه می دانند . البته لازم به ذکر است که کشورهای هند و ترکیه از اهمیت بسیار کمتری برای ایران برخوردار هستند.

 هرکدام از این رقبا نقشی در ربودن بازار فرش ایران دارند اما یکی از آنها که به تازگی حرکت خود را آغاز کرده از اهمیت ویژه ای برخوردار است که باید کارشناسان بیشتر توجه را به این موضوع داشته باشند. این رقیب مهم کشوری نیست جز کشور همسایه ایران افغانستان که می توان از این کشور به عنوان آتش زیر خاکستر نام برد. ابتدا به بررسی بسیار کوتاه نقش هر یک از این رقبا می پردازیم و در انتها به بررسی کلی نقش افغانستان به عنوان فرصت یا تهدید این صنعت در ایران می‌پردازم.

پاکستان

 

تولید فرش در مقیاس انبوه در این کشور به نیمه اول قرن بیستم میلادی برمی گردد با توجه به مهاجرت بافندگان فرش که اغلب مسلمان بودند به این کشور باعث رونق این صنعت در کشور پاکستان شدند.

توزیع جغرافیایی فرش بافی

برخی از نشریات مراکز فرش بافی پاکستان را به 54 منطقه ایالتی تقسیم کرده اند.  75% کل فرش های تولید شده پاکستانی در ایالت پنجاب در شمالغرب کشور تولید می شود و بیشتر مراکز تولید منطقه مثلثی شکل بین « لاهور» ،« لیالپور» و « مولتان» قرارگرفته است.

دیگر مراکز تولید فرش در اطراف پیشاور و ایالت سند قرار دارند. قبایل کوچ نشین هم در پاکستان فرش بافی می کنند ولی تولیدات آنها جزیی است از مناظقی که فرش های شبه ایرانی تولید می کنند می توان « شیخ پور» ، « فیض آباد» ، «گجران والا» ،«مولتان»، « مظفر گاز»و « دره غازی خان » و از مناطقی که فرش های نوع بخارا ، را تولید می کنند و می توان از « لاهور »، «سیالکوت»،« بهاروالپور»و « فیصل آباد» نام برد.

واحد های تولیدی

واحد های تولیدی فرش در پاکستان عمدتاً در خانه های روستائیان و بافندگان شهر های کوچک قراردارد .بیش از 80% از چنین واحدهای کوچک و غیر رسمی حاصل می شود .واحدهای تولیدی خانگی روستایی به صورت غیر رسمی در مناطق مختلف پراکنده و کلاً در اختیار بخش خصوصی قراردارند.

اقتصاد فرش

پاکستان یکی از کشورهای مهم تولید و صادر کننده فرش در جهان می باشد. فرش پاکستان مورد علاقه مردم کشورهای زیادی می باشد. مردم ژاپن در شرق تا مردم امریکا در غرب از علاقمندان و خریداران فرش های پاکستانی می باشند.

در سال های اخیر پاکستان برای بسط صنایع صادراتی و درآمدهای ارزی حاصل از آن در زمینه واردات مواد، بخصوص مواد اولیه ای که در کالا های صادراتی بکار می روند.

شرایط سهلتری را در نظر گرفته است. بطوریکه مجوزهای وارداتی آسانتر داده می شود و عوارض گمرکی در مورد بسیاری از مواد کاهش یافته یا لغو گردیده است.

در پاکستان فرشهایی که برای صادرات تولید میشوند در صورت استفاده از نخ ، پشم یا مواد رنگی وارداتی به هنگام صدور از بازپرداخت حقوق گمرکی مواد فرق سود می برند. این فرشها همچنین از مالیات های محلی نیز معاف می باشند.

دولت پاکستان نیازهای مربوط با بازار رقابتی را که مستلزم افزایش بالقوه استفاده از اطلاعات جهت افزایش بهره وری است ، به خوبی درک می کند. از طرف دیگر با اعمال کنترل کیفیت ، لزوم دستیابی به بهترین کیفیت در عملیات و همچنین استفاده از فن  آوریهای نوین جهت استقرار مطلوب و کامل در مسیر رشد را احساس نموده و در دستور کار خود قرارداده است. در سال 2000-1999 که سال « مدیریت کیفیت » نامیده شد، اقداماتی بنیادین برای جلوگیری از اتلاف منابع صورت گرفت و در عین حال برای جلب توجه همگان به فرآیند اصلاح کیفیت ، برنامه های مدونی تهیه شد . بدیهی است آگاهی نسبت به کیفیت مطلوب ، مستلزم ایجاد تغییراتی اساسی در روشها ، به ویژه در فن آوری و علم تبلیغات می باشد. مقوله ای که دولت پاکستان با وجود معضلات و مشکلات پیش رو ،شدیداً به دنبال آن است.

چین

سابقه تاریخی

اگر چه فرشبافی سنتی قدیمی  در چین است اما فرش به اندازه سایر هنر های تزئینی در چین رایج نبوده وتقریبا به تازگی فرش وارد سبک رسمی ملزم شده توسط قوانین چین شده است.دلایل زیادی  برای این امر وجود دارد . پشم به جز در استان های شمال غربی در جاهای دیگر به میزان فراوان وجود نداشت و در آب و هوا و سبک زندگی چینی ، فرش آن اهمیت موجود در سایر کشور های شرقی را ندارد.

علاوه بر این دلایل علمی ، دلایل زیبایی شناسی نیز وجود دارد. بزرگان هنر چین ، فرش را به عنوان هنری فرعی در کنار هنرهای رسمی سلطنتی چین قلمداد می کردند. تا حدی به خاطر اینکه فرش داری دقت و کمال موجود در سایرهنرهای چینی نیست.

این دلایل و نبود نمونه هایی قدیمی از فرشبافی چینی نظر عموم مردم را به این سوق داده است که فرش چینی را با تولیدات صادراتی قرن بیستمی بشناسند.

اما نقاشی ها و منابع ادبی نشان می دهد که فرش در چین سابقه ای طولانی دارد و در زمان سلسله های " هان" (206 ق.م تا 220 میلادی ) و تا " تانگ" (618 تا 906 میلادی) ساخته شده است .فرشبافی اولین بار در دوران قدیم در مناطق مانند « نینگ ریا »شروع شده است. دراین مناطق روابط فرهنگی با میراث آسیای میانه قوی تر از این روابط با استان شرقی امپراتوری چین بوده است.

در قرن هفدهم در نتیجه ارتباطات متعدد با فرشبافان آسایی مرکزی ، فرشبافی در چین رواج بیش از پیش یافت و در اواخر این قرن امپراتوران چینی و نوادگان به فرشبافی اهمیت و اعتبار زیادی قائل می شدند.

فرش های چینی تا ابتدای قرن بیستم در خارج از کشور معروفیتی نداشته و در سالهای بعد از جنگ جهانی بوده که فرش چینی در اروپا و آمریکا مورد توجه قرار گرفت و صادرات آن افزایش یافت.

واحدهای تولیدی

فرشبافی در چین بر خلاف بسیاری  از کشور های تولید کننده فرش ، صنعتی روستایی و خانگی نیست در این کشور بیش از 300 کارگاه بزرگ به تولید انواع فرش مشغول هستند .فرشبافان چینی در کارگاه های بزرگ بصورت متمرکز  و کارخانه ای در 6 روز هفته به صورت تمام وقت کار می کنند.

از نظر توزیع جنسیت اکثر فرشبافان چینی زنان جوان هستند. البته مردان نیز در سال های اخیر به این شغل روی آورده اند. در واحدهای تولیدی متمرکز امکانات و شرایط مطلوب بهداشتی و سایر امکانات و تاسیسات ایجاد شده است و برای فرشبافان که اکثر زنان هستند امکاناتی چون مهد کودک ، بیمارستان و مسکن ارزان فراهم شده است.

یکی از ابتکارات جالب در فرش چین تعیین علائم تجاری و نام های سنتی برای فرش نقاط مختلف چین است که بطور مثال برای فرش های بافته در شهر پکن علامت ویژه «معبد بهشت» برای فرشهای بافته شده در شانگهای علامت «درنا» و «سرو» برگزیده اند . این کار موجب شده است تا بافندگان تشویق شوند و برای ارتقاء کمی و کیفی و سطح تولید در نتیجه خوشنامی شهر و دیارشان از هر لحاظ بکوشند.

اقتصاد فرش

میزان تولید  فرش در چین از نظر کمی پس از کشور های ایران، هند ، پاکستان و مراکش در مرتبه پنجم ولی از نظر ارزش تولیدات در مرتبه چهارم و قبل از مراکش قرار دارد.

بر اساس آمار های غیر رسمی حداقل 90% از فرش های تولید شده چینی صادر می گردد. کشور ژاپن بازاری تقریباً انحصاری برای فرش های چینی محسوب می شود .

 

فرش های تولید شده در کشور چین در سال های اخیر مورد تقاضای بسیاری از کشور های جهان قرار گرفته است. به طوری که در چند سال اخیر بعضی از فرش های چینی در سطوح ملی و بین المللی جوایزی را به خاطر کیفیت بالا دریافت داشته اند . پذیرش فرش های چینی در کشور های جهان به دلایل عدیده ای از جمله دلایل زیر بوده است:

              ارزان بودن قیمت فرش های تولید شده در مقایسه با فرش کشور هایی مانند ایران.

              استفاده از مواد اولیه مرغوب ( استفاده از پشم های مرغوب شمالی کشور و یا پشم های خوب وارداتی).

              بهره گیری از رنگ های بسیار مرغوب و ثبات شیمیایی.

              نظارت بر مراحل بافت و دقت در تولید ( دقت در طراحی ، بافت ، چیدن و...) و بازرسی و رفع نقائص ( هیچ فرشی بدون بازرسی و رفع نقائص احتمالی اجازه صدور نمی یابد).

              بازاریابی و تبلیغات وسیع از طرق مختلف از جمله از طریق کاتالوگ هایی که از انواع طرح ها و فرشها چینی تهیه شده و به تاجران خارجی ارائه می گردد و از طریق حضور در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشتریانی برای فرش های  چینی جلب می شود.

اما نکته ای بسیار ناگوار این است که امروزه چین صادر کننده فرش چینی به نام فرش ایرانی شده و متاسفانه ضربه بسیار مهلکی به پیکر این صنعت کهن ایرانی زده که همت مضاعف کارشناسان و دست اندرکاران این هنر اصیل ایرانی را می طلبد.

«صادرات فرش چینی و افغانی از ایران به نام فرش دستباف ایرانی» موضوع گزارشی از روزنامه صبح ایران خراسان بوده که شاید هنگام خواندن این مطلب اشک در چشمان هر ایرانی جاری می شود.

حدود ۳ سال پیش بود که رسانه ها نوشتند با احداث شهری به نام «کاشان» در چین و بافت و صادرات فرش هایی با مشخصات و ویژگی فرش کاشان ایران، تهدید تازه ای برای میراث معنوی ایران شکل گرفته است.

«کاشان چین» شهری است ویژه بافت، عرضه و فروش قالی هایی با طرح های ایرانی. این قالی ها در سراسر جهان با عنوان «قالی کاشان» عرضه می شوند، بی آن که خریداران بدانند منظور کاشان جدید واقع در چین است، نه کاشان ایران.

همین اقدامات کشور چین طی سال های گذشته توانسته سهم زیادی از بازار فرش جهان را به خود اختصاص دهد و تهدیدی جدی برای میراث معنوی ایران باشد. حالا سئوال اصلی را کسی نپرسید که این چشم بادامی ها چگونه به راز و رمز این هنر اصیل ایرانی دست پیدا کردند؟ و این خنجر زهرآلود را به پیکر این هنر ایرانی زدند. اما گذشت و این اتفاق افتاد و با همت و تلاش هنرمندان زحمت کش ایرانی و کیفیت مرغوب این کالا دوباره این صنعت روی پا ایستاد اما باید مواظب تهدید های جدی تری در آینده باشیم که دوباره این ضربه مهلک به پیکره قالی بافی ایران زده نشود. برخی معتقد هستند که آنها با پیشنهادهای مالی توانستند برخی از افراد آشنا به این فن را به خدمت خود بگیرند و برخی هم کارگران افغانی را عامل این انتقال اطلاعات می دانند.

هندوستان

سابقه تاریخی

علی رغم پیدایش تکه هایی از فرش و زیلو های قدیمی در حفاری هایی باستان شناسانی در هند از تاریخ دقیق پیدایش فرشبافی این کشور اطلاع دقیقی در دست نیست.

در قرن شانزدهم امپراتوران مغول که از وارد کنندگان فرش های ایرانی بودند تصمیم گرفتند که خود کارگاه هایی برای بافت فرش بوجود آورند.برای این کار فرش بافانی از ایران به هند برده شدند و کارگاه های سلطنتی فرش  ابتدا  در ایالت پنجاب و بعد در ایالت های  دیگر ایجاد گردیدند . با وجود راه اندازی این کارگاه واردات فرش از ایران ادامه داشت . به لحاظ استفاده از فرش بافان ایرانی ، بسیاری از طرح های ایرانی در فرش بافی هند جا افتاد ، البته این طرح ها معمولا با کاهشی در ریزه کاری ها و ظرافت ها همراه بوده است.

از قرن نوزدهم دولت حاکم هند فرشبافی  را در زندان ها به خصوص در ایالت پنجاب رواج داد که اقدامی موفق بود و فرش بافی به صورت صنعتی مخصوص زندان در آمد. بسیاری از این فرش ها به انگلستان فرستاده می شد، یا توسط این کشور در اروپا توزیع می گردید .از خصوصیات فرش های زندان ها پایین بودن کیفیت و قیمت آنها بود.

در قرن نوزدهم از دیگر مراکز تولید فرش در هند مناطق « اگرا» و « ارانگال » بود که در این مناطق فرش های ابریشمی بافته می شد. تولد دوباره صنعت فرش در هند به نیمه اول قرن بیستم باز می گردد. زمانی که تولید برای صادرات در مقیاس تجاری شروع شد.

واحد های تولیدی

فرش بافی در هند عمدتاً روستایی و خانگی است که بیشتر واحد های تولیدی در ایالت « اوتار پرادش» قراردارند و عمدتاً حرفه ای نیمه وقت مخصوصا ً در مناطق روستایی محسوب می شود. علاوه بر واحد های کوچک خانگی معدودی کار گاه هایی بزرگی نیز در هند وجود دارد که اغلب بیش از 20 نفر فرش باف و در حدود 15% کل تولید را عرضه می کنند . کار گاه های بزرگ اغلب دارای تشکیلاتی جانبی مانند ریسندگی ، رنگرزی، طراحی، پرداخت و تکمیل کاری ، شستشو و دسته بندی هستند و  طبق قوانین کار در هندوستان کارگاه های تولیدی باید از استانداردهای  حداقل برای نور ، تهویه ، ایمنی ، بهداشت و رفاه برخوردارباشند استخدام کودکان زیر 14 سال ممنوع و در مقابل کاریکسان به فرش بافان زن و مرد مزد یکسان تعلق گیرد . حداقل مزد تعیین شده در هر رشته از فعالیت پرداخت گردد . کار گاه هایی با بیش از 20فرش باف باید به ثبت برسد و...  . اما از آنجا که اجرای قوانین و مقررات در واحد های متشکل و رسمی لزوم اجرا پیدا می کند و اکثر واحد های تولیدی خانگی هستند و مشمول قوانین کار نمی گردد ، مقررات مذکور کمتر در عمل میدان عمل پیدا می کند.

در سال 1982 دولت هند در جهت حمایت از فرش بافی و توسعه صادرات آن شرکتی بنام « شرکت سهامی مالی و توسعه صنایع دستبافت ملی» را تصویب نمود که اهم وظایف آن عبارت بودند از:

1-     تهیه و توزیع نخ مورد نیاز صنایع

2-     بازاریابی کالاهای منسوجاتی

3-     ایجاد کارخانه های ریسندگی و تهیه مواد رنگی و شیمیایی

4-     همکاری و هماهنگی با شرکت صنایع دستبافت هر ایالت

ترکیه

  توزیع جغرافیایی فرشبافی

مراکز عمده تولید فرش در ترکیه در سال های اخیر عبارت است از قونیه ، سیواس ، ملاس ، کلاتیه و قیوردز .(Ghiprdes)   دو شهر آخر از مراکز عمده تولید فرش های محرابی می باشند و مناطقی مانند ازمیر به تولید فرش هایی برای صدور به غرب مشغول است.

  واحدهای تولیدی

واحدهای تولیدی در ترکیه مشابه ایران است .با این تفاوت که در آن واحدهای تولیدی متمرکزی در نتیجه سرمایه گذاری خارجی بوجود آمده است. فرشهای بافته شده در ترکیه از قرن 16 به بعد را به دو گروه عمده می توان تقسیم کرد:

فرشهای اصیل ترکی: این فرشها که اکثراً برای مساجد و خانه های اشراف بافته شده می شوند دارای ویژگی درخشندگی و هماهنگی رنگها ، نقشه های پهن و تقریباً ثابت و بی حرکت می باشند.

 فرشهای تقلیدی: این نوع فرشها با تقلید از فرشهای ایرانی و مصری بافته می شوند. به احتمال زیاد بافندگان اولیه آنها از کشورهای ایران و مصر به آنجا مهاجرت کرده اند.

اقتصاد فرش

ترکیه جزء کشورهای قدیمی صادر کننده فرش در جهان محسوب می شود .البته اکنون سهم این کشور در بازارهای جهانی از برخی صادر کنندگان جدید الظهور کمتر است.

میزان صادرات فرش در ترکیه در سال 1981 به مقدار 350 هزار متر مربع و به ارزش 85300 هزار دلار بوده است. بر طبق آمارهای منتشره مهم ترین کشورهای وارد کننده فرشهای ترکیه کشورهای آلمان غربی ، سوئیس ، ایتالیا ، فرانسه، آمریکا و انگلستان می باشد. از میان کشورهای آسیایی کشور عربستان سعودی از وارد کنندگان فرشهای ترکیه می باشد.

 

افغانستان

با توجه به وجوه مشترک تاریخی و قومی ایران با کشور همسایه افغانستان که شاید زمانی به عنوان بخشی از خاک ایران نیز بوده قدمت بافندگی فرش را با ایران یکی دانست و تاریخ کمی و بیش مشترک را برای آن در نظر گرفت اما برخی از شهروندان افغانستان معتقدند که این هنر از دیرباز در اختیار آنها بوده به طور مثال : به نوشته عبدالحی سحر یک نویسنده افغان: قالی، یا آن گونه که در میان مردم افغانستان رایج است، “قالین” از دیرباز از صنایع دستی مهم و صادراتی افغانستان بوده‌است. قالی‌بافان افغانستان عمدتاً در شمال کشور متمرکز بودند و بیشتر آنها ازبک و ترکمن بودند. همین اکنون هم پس از فرآورده‌های کشاورزی، صادرات قالی است که در اقتصاد افغانستان نقش بارز دارد.

“گل برجسته”، “ظاهرشاهی”، “مشوانی”، “ترکمنی”، “خال محمدی”، “گل موری” نام تنها برخی از گونه‌های قالی افغانی است که بیشتر توسط سرانگشتان ظریف بانوان بافته می‌شود.

حال با این گونه نوشته ها متوجه می شویم که افغان ها از دیرباز خود را رقیب این هنر ایرانی می دانسته اند و قالی هایشان را همردیف قالی های ایرانی می شمردند. اما آیا واقعیت این گونه بوده یا خیر ؟ که البته این بسته به نظر کارشناسان دارد. آنها معتقد هستند که در دوران جنگ بسیاری از قالی بافان افغانی به کشورهای همسایه مثل ایران و پاکستان پناه بردند و هنر قالی بافی خود را در آن کشورها به کار گرفتند به طوری که اتاق بازرگانی افغانستان می نویسد 97 درصد از قالی های افغانی به نام قالی های پاکستانی از کشور پاکستان به دنیا صادر می شود. آنها دلایل این موضوع را نبود امکانات و مهاجرات کارگران ماهر افغانی به پاکستان در دوران جنگ می دانند.

سرمایه گذاری افغانستان در صنعت فرش

براساس اظهارات مقامات رسمی آمریکا، انگیزه افغانستان برای احیای صنعت فرش افسانه ای خود با کمک ایالات متحده آمریکا یک عامل کلیدی در بازسازی اقتصادی این سرزمین تحت فشار آسیای مرکزی می باشد.

صنعت فرش افغانستان بیش از یک میلیون نفر را در استخدام دارد، که در حدود 3 درصد کل جمعیت این کشور است. در صنایع وابسته مانند تولید پشم، برش، شستشو و طراحی، میلیون ها نفر دیگر مشغول کار هستند.

از آنجاییکه این صنایع دارای رشد قابل توجهی می باشند و پتانسیل صادرات را هم دارند، صنعت فرش یکی از موارد اصلی مورد توجه دولت افغانستان شده است که سازمان های بخش خصوصی نیز از آن حمایت می کنند.

درآمد ارزی 140 میلیون دلاری افغانستان از فروش فرش، در سال 2005، بیشترین درآمد صادرات این کشور طی سال های اخیر بود. براساس مطالعه انجام شده توسط آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده، اگر افغانستان می توانست بخشی از صنعت فرش خود را که به پاکستان انتقال یافته است به کشور بازگرداند، گسترش این صنعت دو برابر می شد. طبق این بررسی، با برنامه ریزی برای رشد 11 درصدی در هرسال، صادرات فرش افغانی تا سال 2015 به 350 میلیون دلار در سال می رسد.

«سوزان همراک مان» مدیر بخش اجرای عملیات بازسازی و سرمایه گذاری  افغانستان در وزارت بازرگانی آمریکا، می گوید: «ما در صدد کمک به افغانستان برای بازیابی هویتش هستیم تا کل تولید این محصول را به آنجا بازگردانیم بطوریکه آنها بتوانند مهر کردن فرش ها را بنام محصول افغانستان آغاز کنند.» نکته حائز اهمیت اینکه چند ماه پیش وزارت بازرگانی آمریکا، اولین نمایشگاه فرش افغان را در آتلانتای ایالات متحده برگزار کرد. یک منتقد رسانه ای بعد از این نمایشگاه نوشت: «من هرگز چیزی شبیه آنچه در این نمایشگاه فرش در آتلانتا دیدم را ندیده بودم. چون این نمایشگاه گروهی از مردم که می خواهند یکسری محصول را بفروش برسانند، نبود; نمایشگاه گروهی از مردم بود که می خواهند دنیا را تغییر دهند.» او در این زمینه نوشت: «نیازی نیست یک اقصاددان باشید تا متوجه شوید که اگر به دلیل اینکه ما بیشتر محصولات تولید افغانستان را می خریم، موقعیت تجاری این کشور بهبود یابد، شاید افغان ها بجای چیزهاییکه طی 25 سال گذشته این کشور را دچار از هم گسیختگی کرده است به تجارت بیشتر توجه نشان دهند. تولید فرش بسیار آسان تر، ایمن تر و سودآورتر از تولید دارو یا درگیری در جنگ می باشد.»برای تشویق طرفداران فرش های افغان در نمایشگاه آتلانتا، وزارت بازرگانی آمریکا ترتیبی داد که تجار فرش بتوانند مصنوعات، آثار هنری و منسوجات دیگری را نیز در کنار قالی ها به نمایش بگذارند تا به مشتریان حسی از فرهنگ متفاوت این کشور نیز القا شود. طبق اظهارات «همراک مان»، وزارت بازرگانی آمریکا با همکاری دولت افغانستان به تجار فرش و مقامات رسمی دولتی کمک کرد تا درمورد امور بازاریابی، عمده فروشی، سرمایه گذاری و کارهایی از این قبیل که مربوط به فرآیند ورود کالا به ایالات متحده می باشد، اقدام کنند.

افغانستان خطر جدی بازار ایران

در گذشته ای نچندان دور خبرها حاکی از این بودند که کشور چین تهدیدی برای قالی ایرانی شده و نظرها همه به این کشور جلب شده بود و به دنبال راه کارهایی بودند حال آنکه تنها کشور چین نیست که به چنین بازاری نزدیک شده است بلکه کشورهایی چون بنگلادش، افغانستان، پاکستان و حتی هند هم با بهره گیری از فناوری به رقیبان جدی فرش ایرانی تبدیل شده اند. همان زمان رئیس موزه فرش ایران پیش بینی کرد که اگرچه فرش ایرانی جایگاه خود را در عرصه جهانی حفظ کرده است، اما روند نزولی صادرات این محصول در آینده محسوس تر خواهد بود. این پیش بینی طی سال های گذشته به واقعیت پیوست و متاسفانه این اتفاق در حالی رخ داد که سال هاست فرش های تولیدی این کشورها فرش های ایرانی را تهدید می کند.

اما یکی از مشکلات اصلی که شاید از دید آنها پنهان مانده که من در این گزارش به عنوان آتش زیر خاکستر از آن نام بردم کارگران مهاجر افغانی هستند که طی سالهای جنگ در کشورشان به طور قانونی یا غیر قانونی به ایران پناه آوردند و با آغوش باز هموطنانمان مواجه شدند .

 به گزارش خبرگزاری مهر: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از فعالیت و اشتغال یک میلیون و 400 هزار کار افغانی در کشور خبر داد.

 بعضی از آنها با توجه به سوابق کاری خودشان (با توجه به تاریخچه ذکر شده از کشورهای تهدید کننده) به پای دارهای قالی نشستند و به لطف و میهمان نوازی ایرانیان یا شاید نیاز صاحبان کارگاههای تولیدی فرش به نیروی کار ارزان قیمت از رمز و راز این هنر اصیل ایرانی ناخودآگاه با خبر شدند و با هر گره ای که به دارهای قالی ایرانی می زدند سرنوشت این هنر اصیل ایرانی را به آینده کشورشان یعنی افغانستان نیز گره زدند. البته زبان مشترک بین دو کشور یکی از عوامل بسیار مهم و بنیادی برای راه یابی این کارگران به کارگاههای قالبی بافی و نشستن آنها به پای دارهای قالی بوده است. که این گزینه ای بسیار مهم برای هر دو طرف به شمار می رفته. بنابراین نقشه خوانی ، چگونگی انتخاب مواد اولیه، مراکز تهیه ، مواد موجود در بازار ایران، نحوه بستن دار و پتانسیل های موجود در این صنعت در ایران و حتی در برخی از موارد از نحوه معاملات خارجی و تجارت خارجی فرش از قبیل بازارهای هدف را به راحتی در اختیار گرفتند. در واقع از زیر و بم این صنعت در ایران سردرآوردند یا به گونه ای دیگر دوران کارآموزی بسیار مفیدی را در ایران گذراندند .

شاید عامل اصلی بکارگیری کارگران مهاجر  به نظر کارشناسان مهاجرت کارگران ایران به شهرها بوده به طوری که محمدعلی بابایی  عضو شرکت سهامی فرش ایران در گفت و گویی با خبرگزاری میراث فرهنگی با بیان زنگ خطر بافندگی برای فرش‌های دستباف ایران به صدا درآمده است افزود: در حال حاضر دلایل بسیار زیادی، جایگاه و بازار فرش ایرانی را به خطر انداخته است.

 قالیبافی هنری موروثی بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند، اما در شرایط فعلی به دلیل نبود حمایت‌های لازم از جمله بیمه، خدمات رفاهی و گرانی قیمت مواد اولیه، بسیاری از هنرمندان قدیمی و مردم روستایی که قالیباف هستند کارگاه‌های خود را رها کرده و در شهرها در کارخانه‌های تولید فرش ماشینی مشغول به کار هستند. با وجود چنین خلائی بزرگ و نیاز تولید کنندگان به کارگری آشنا به این فن و امتیاز همزبانی کارگران مهاجر افغانی به راحتی آنها به پای دارهای قالی نشستند و اولین گره را بر گلوی این صنعت زدند.

حالا که جنگ در کشورشان تمام شده و افغانستان از ثبات بیشتری برخوردار شده و از طرف دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران هم کمر به بازگرداندن این کارگران مهاجر افغان به کشورشان بسته همچنین متوجه توجه بسیار زیاد دولت افغانستان به این هنر ارزاور کرده این کارگران که حالا خودشان استادکار این فن شده اند بسیار خوشحال و با کوله باری از تجربه و اطلاعات به کشورشان باز می گردند و خود دارهای قالی ایرانی را در افغانستان برپا خواهند کرد یا کرده اند.

به طوری که طبق نوشته سایت خبری کابل نیوز این صنعت یعنی بافت قالی را دومین صنعت ارز آور کشور افغانستان در نظر گرفته اند. بنابراین تهدید جدی از این پس آغاز خواهد شد. البته این تهدید در صنایع دیگری چون نجاری و در برخی موارد حتی در صنایع دستی اصفهان نیز احساس می شود که به توجه بیشتر مسئولان این امر نیاز دارد.

با توجه به سرمایه گذاری بسیار کلان دولت افغانستان برای رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور و حمایت های بسیار زیاد مالی از طرف دولت های خارجی بیم آن می رود که برای سومین بار نام کاشان از دل افغانستان متولد شود و تیر خلاص را به این هنر اصیل ایرانی بزند.

با توجه به مشکلات و تهدید ها دست اندرکاران این صنعت وظیفه ای ملی را بر دوش دارند تا بتوانند این هنر اصیل ایرانی را از نابودی نجات دهند. به نظر برخی اگر با کمی دقت به امکانات فراهم شده کشورها بخصوص چین برای بافندگان قالی و حمایت های بسیار زیاد دولت از آنها متوجه خلاء این صنعت در ایران خواهیم شد و به راحتی بستری مناسب برای محافظت از این صنعت ایرانی را آماده خواهیم کرد. به امید روزی که کلیه بازارهای خارجی در اختیار ایران و قالی ایرانی باشد.

 emad ezzati

 

دوره مدیتیشن ویپاسانا(VIPASANA) - هندوستان

امروزه همانطور که در خبرها و صفحات مختلف اینترنت می خوانیم اموزش های یوگا یا در برخی موارد مدیتیشن در تمامی شهرها و کشورهای جهان بسیار پررونق شده و هر روزه تعداد زیادی از مردم به این دورها رفته واز تمرینات آن استفاده می کنند و با این تمرینات سعی در فراموش کردن مشکلاتشون یا برای دوری از شلوغی روزگار و شهرها  به مراکزی مدیتیشن در خارج از کشورشان می روند .

من قصد دارم یکی از مراکز اصلی این آموزش ها یا دوره مدیتیشن در کشور هندوستان را برای شما معرفی کنم من در سال 2008 میلادی یک دوره ده روزه این مرکز را گذراندم به عنوان تجربه شخصی خودم باید بگویم که این دوره باعث شد تا بتوانم مسیر دقیق زندگی خودم را تعیین کنم.

من سفر خودم را از شهر محل سکونت خودم یعنی پونا آغاز کردم برای رفتن به دوره آموزشی ویپاسانا از پونا سوار اتوبوس شدم که البته از اتوبوس های دولتی استفاده کردم . این اتوبوس ها دارای شرایط بسیار ویژه ای هستند که شاید شما تا به حال با آن برخورد نداشته اید. (تصاویری از اتوبوس های دولتی )

من تقریبا 5 ساعت در این اتوبوس بودم و از شهر پونا به شمال غربی شهر رفتم تا به شهر ناسیک برسم در آن شهر دوباره تقریبا 45 دقیقه از تاکسی استفاده کردم تا به شهر ایگادپوری برسم در این شهر یکی از مراکز بسیار بزرگ و مهم مدیتیشن به نام ویپاسانا قرار گرفته . شما برای ثبت نام کردن و وقت گرفتن برای دوره های این مرکز باید از طریق سایت اینترنتی این مرکز استفاده کنید و ثبت نام کنید بعد از چند روز یک دعوت نامه برای شما ارسال خواهد شد و دوره ای که در آن قبول شده اید را برای شما مشخص می کند و یک کد پذیرش را برای شما ارسال خواهند کرد که شما در تاریخ مشخص شده در ایمیل در محل حاضل باشد البته همراه داشتن این دعوتنامه اینترنتی برای شما الزامی است. لازم به یاددآوری هست که کلیه مکاتبات و ارتباطات شما باید به زبان انگلیسی باشد. در این مرکز دورهای مختلفی برگزار خواهد شد تا آنجایی که من اطلاع دارم دوره های 10 روزه ، 45 روزه ، شش ماهه و بیشتر هم  برگذار می شود.

یکی از اتفاقات بسیار جالبی که برای من هنگام رفتن به این دوره افتاد این بود که من یک روز زودتر از موعد مقرر به منطقه رسیدم بنابراین مجبور شدم یک روز در مهمانسرای نزدیک مرکز مدیتیشن بمانم که تصویر زیر خود حاکی از امکانات این مهمانسرا می باشد.(تصاویری از داخل اتاق مهمانسرا)

 به هر حال در روز مقرر به سمت این مرکز حرکت کردم در ابتدای ورود اولین چیزی که توجه من رو جلب کرد وسعت بسیار بزرگ این مرکز بود بعد از آن نقاشی ها و گچبری های بسیار زیبای این مرکز بود. (تصاویری از درب ورودی مرکز)

روز اول وقتی وارد می شود ابتدا باید مدارک شناسایی خود را ارایه دهید و در دفاتر این مرکز ثبت نام نمایید بعد از این وسایل غیر ضروری خود را که شامل کلیه وسایل ارتباطی ، کتب، دوربین و ... را باید تحویل دهید و یک شماره بگیرید شما فقط مجاز به بردن وسایل بهداشتی و ضروری از جمله لباسهای شخصی خودتان هستید و دیگر وسایل را باید تحویل دهید. بعد از اینکه وسایل را تحویل دادید شماره اتاق به شما داده خواهد شد که این اتاقها شامل اتاق های گروهی ، چهار نفره ، دونفره و تک نفره می باشد که البته برای دانش آموزان خارجی شرایط ویژه ای برقرار است و استراحتگاه آنها جداست. (تصاویر مربوط اقامتگاه افراد غیر هندی و اتاق من )

 پس از تحویل گرفتن اتاق خودتان که تقریبا هنگام ظهر است زنگ ناهار به صدا در می آید بعد از خوردن ناهار شما می توانید در محوطه باشید یا اینکه در اتاق خود استراحت کنید و تا زمان شام آزاد هستید و می توانید در منطقه گردش کنید. در طول مدت این دوره اقامتگاه بانوان از آقایان جدا می باشد و کلیه شرایط برای این دو گروه مساوی اما در محیط های مجزاست. (تصاویر قست بانوان)

ساعت 8 شب کل دانش آموزان به دو گروه هندی زبان و انگلیسی زبان تقسیم می شوند و به سالن های مجزا هدایت می شوند در این مرحله شما به همراه مسئول ارشد یا همان استاد بزرگ سوگند می خورید و از ایشان درخواست آموزش می کنید درست از همین زمان است که دیگر حق صحبت کردن جز در موارد ضروری با استاد خودتان را نخواهید داشت یعنی به مدت 10 روز همه کارهای شما با صدای زنگ تنظیم می شود (زنگ اصلی این مرکز که کلیه کارها با صدای این زنگ تنظی می شود)

 به این صورت که ساعت 4 صبح از خواب بیدار می شویم و تا ساعت 6 صبح مدیتیشن دارید بعد از آن تا ساعت 8 صبحانه و بعد از آن دوباره مدیتشن گروهی تا 10 صبح بعد از آن دانش آموزان قدیمی تا ساعت 11 صبح مدیتیشن خصوصی یا تکی در سلول ها دارند بعد از آن از 11.5 تا 12.5 ساعت ناهار و بعد از آن ساعت استراحت ساعت 2 دوباره مدیتشین گروهی تا 4.5 بعد از اندوباره برای دانش آموزان قدیمی مدیشتن تکی و بقیه باید گروهی مدیتیشن داشته باشند ساعت 6 بعد ازظهر ساعت شام و ساعت 7.5 تا 9 مدیتیشن گروهی و مشورت با استادها داریم بعد از آن هم خواب تا صبح فردا بعد از شام تعدادی کلاس برگزار می شود که این کلاسها شامل درسهایی هست که توسط نوار کاست برای شما تکرار می شود و فردا صبح باید همان درسها را تمرین کنید و نتایج را با استاد خودتان در میان بگذارید که البته هر روز از این دوره ده روزه به نامهای خاصی نامگذاری شده . نکته بسیار جالب اینکه کلیه این دروز به زبان های زنده دنیا در این مرکز موجود می باشدبطور مثال شما می توانید از درس ها با ترجمه فارسی یا هر زبان دیکر که مایل باشید استفاده کنید اما تمامی ارتباطات دیگر با استاد خود باید با زبان انگلیسی باشد چون کسی که فارسی زبان باشد در این مرکز حضور ندارد بنابراین شما باید قادر به درک و صحبت کردن زبان انگلیسی باشید. (درب ورودی سلول های مدیتیشن تکی مخصوص دانش آموزان دوره دوم یا قدیمی)

در طی این دوره شما فقط از غذاها با منشاء گیاهی استفاده خواهید کرد که البته کلیه این گیاهان توسط راهبان این مرکز پرورش داده شده است و هیچگونه ارتباط با دنیای خارجی نخواهید داشت و فقط سکوت و صدای طبیعت خواهد بود و البته آوازهای روحانی که در ساعت های خاصی در منطقه از طریق بلندگوها پخش می شود.

 به همین ترتیب ده روز خواهد گذشت تا در روز دهم شما دوباره می توانید پس از یک مراسم خاص صحبت کنید و با دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار کنید و وسایل شخصی خودتان را تحویل خواهید گرفت و آماده ترک این مرکز می شوید. من در طول دوره مدیتیشن خودم با دوستانی از کشور برزیل، هندوستان، اتریش، مغولستان و آمریکا آشنا شدم که البته هنوز هم با آنها از طریق اینترنت ارتباط دارم و شاید دوباره یکدیگر را در دوره ای دیگر از این مدیتیشن ملاقات کنیم. (تصاویری از دانش آموزان)

این دوره کاملا رایگان می باشد و در انتهای دوره اگر مایل باشید می توانید به عنوان خیرات مبلغی را به مرکز اهدا کنید. یادتان باشد که بهترین فصل برای انتخاب دوره خودتان از ابتدای مهر تا اوایل فروردین می باشد چون در دیگر فصل های سال یا باران سیل آسا می بارد یا از شدت گرما شما مشکل خواهید داشت. ابزار و لوازمی که باید به همراه داشتی باشید دمپایی، لوازم شخصی بهداشتی، لباس اضافه، کمی خوراکی مثل بیسکوییت، یک فلاکس کوچک، صابون شستشوی البسته ، یک لیوان ، قاشق و چنگال و یک قفل کوچک برای درب اتاق البته اگر این کار رو هم نکنید هیچ مشکلی نخواهید داشت چون این مکان ، مکان اعبادت و دوری از گناه است بنابراین هیچ مشکلی نخواهد بود. از امکانات این دوره می توان از سرویس خشکشویی و فروشگاه کوچکی که برای وسایل ضروری شما دایر شده نام برد که باید هزینه آن را پرداخت کنید بطور مثال برای خشکشویی شما برای هر تکه از لباس های خودتان 5 روپیه پرداخت کنید. مهمترین نکته ای که باید مراقب آن باشید مار می باشد این منطقه جزو مناطقی است که شما می توانید تعداد زیادی مار را ببینید که البته من با این مشکل مواجه نشدم وتوصیه می کنم هنگامی که می خواهید کفش یا دمپایی خود را استفاده کنید حتما دقت کنید.

 

ارتباط با من از طریق تلگرام ezzatiemad@

رابطه شادابی پوست و شکلات

همیشه داشتن پوست خوب و زیبا برای همه ما مهم بوده و به دنبال راهکارهایی در این زمینه بوده ایم تا پوستی شفاف و صاف داشته باشیم.

علاقمندان و بخصوص بانوان به این موضوع بسیار توجه می کنند بسیاری از بانوان برای داشتن پوستی خوب و صاف حاضر به پرداخت هزینه بسیار زیادی هستند . بطوری که شاید رقم بالایی از هزینه های ماهیانه خود را صرف خرید کرم های مختلف برای پوستشان می کنند.

جندی است که جراحی پلاستیک و استفاده از داروهایی برای صافی و شادابی پوست در بین بانوان رواج بسیار زیادی پیدا کرده است که البته هر روز در جراید از خسارت های ناشی از آنها نیز مطالب بسیاری را می خوانیم بنابراین شاید هستند کسانی که فقط برای داشتن پوستی خوب و صاف به مضررات بعضی از کارها و روشها به هیچ عنوان فکر نمی کنند. این موضوع باعث شده که حتی بسیار از صاحبان صنایع و کارخانجات تولید مواد آرایشی وبهداشتی سعی در استفاده از این علاقه بنفع خودشان داشته اند بطوری که هر ساله نمایشگاههای بین المللی در سراسر جهان در سطح بین المللی برگزار می شود و صاحبان صنایع دستاوردهای نوین خود را در این زمینه برای فروش محصولات خودشان به نمایش می گذارند که این خود حاکی از این بازار بسیار پررونق است. (نمایشگاه تخصصی محصولات بهداشتی و آرایشی در کره جنوبی ٢٠١٠ میلادی )

 اما همانطور که می دانیم داشتن پوستی خوب بستگی به شرایط بسیار زیادی دارد که به عقیده بسیاری از پزشکان این عوامل عبارتند از :

١. آرامش روانی

٢. تغذیه مناسب

٣. استراحت مناسب و کافی

۴. عدم استرس

هر کدام از این عوامل خود بسیار جای بحث و گفت و گو دارد که خارج از تخصص بنده است اما سالم ترین و بهترین روش برای داشتن پوستی مناسب روشهای طبیعی می باشد یعنی تنظیم ساعت استراحت ، تغییر رژیم غذایی .

 اما یکی از این روش ها که به تازگی به عقیده پزشکان مناسب هست استفاده از شکلات می باشد. که البته هم می توان از خوردن آن برای داشتن پوستی خوب استفاده برد و هم از خواصیت این ماده خوراکی بعد از مالیدن آن روی پوست استفاده کرد.

به همین دلیل توانستم تعدادی عکس از برگزاری جشنواره ای در کشور چین به همین دلیل برای شما بیابم و آنها را با شما به اشتراک بگذارم .  این جشنواره در شهر گوانجو سال ٢٠١٠ میلادی برگزار شده به این صورت که استخرهای کوچکی از شکلات مایع تهیه شده و علاقمندان به این ماده خوراکی در این استخرها شنا می کنند و در عین تفریح و شادی از خواص خوب این ماده روی پوستشان بهره می برند.

عکس ها : رویترز

زلزله هائیتی زنگ خطری برای تهران (-۱۸)

توجه :اگر از دیدن صحنه های دلخراش ناراحت می شوید هرگز به این تصاویر نگاه نکنید

امروز داشتم اخبار مربوط به زلزله و سونامی در ژاپن را مطالعه می کردم و نگاهی به روند ارسال کمک های بین المللی و یا ساماندهی مناطق آسیب دیده می کردم ناگهان به این مطلب فکر کردم که اگر در ایران یا تهران این چنین فاجعه ای رخ دهد چه خواهد شد؟

با توجه به اخطارهای دولت نهم و دهم یا شخص رئیس جمهور آقای احمدی نژاد واقعا چه آینده ای برای تهران در صورت بروز اینچنین حوادثی خواهد بود. آیا واقعا سیستم کنترل بحران در تهران قابلیت کنترل بحران را به این ابعاد دارد یا خیر؟ تا چه اندازه ساختمان های تهران با توجه به این موضوع که تهران دقیقا روی چند گسل قرار دارد مقاوم هستند. سیستم آب آشامیدنی تهران که هم اکنون هم دچار مشکل می باشد چگونه قادر به تامین اولین نیاز انسان در تهران خواهد بود؟ آیا واقعا سیستم امنیتی تهران قادر به کنترل هرج و مرج احتمالی در تهران خواهند بود و یا اینکه نحوه امداد رسانی برای مجروحان احتمالی با توجه به خرابی راهها چگونه خواهد بود؟ سیستم فاضلاب سنتی در تهران چه مشکلاتی بعد از بروز این حادثه ایجاد خواهد کرد؟ و چندصد سوال به وجود می آید که باید کمی بیشتر درباره این حادثه فکر کرد و فقط دست به دعا برداشت که این چنین روزی در ایران اتفاق نیافتد چون اتفاقات آن واقعا غیر قابل تصور خواهد بود.

از این رو برگشتم و مروری بر زلزل سال ٢٠١٠ میلادی درهائیتی انداختم که تنم لرزید. تعدادی از این عکس ها را برای شما به اشتراک گذاشتم تا شما هم نگران این اتفاق باشید و دعا کنید که اینچنین اتفاقی در ایران هرگز رخ ندهد. آمین

عکس ها : رویترز 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حوادث گاوبازی در کشور اسپانیا (-۱۴)

  

دیدن تصاویر این حوادث به نوجوانان کمتر از 14 سال توصیه نمی شود 

یکی از ورزش های معروف در کشور اسپانیا گاوبازی است، از روزگاران قدیم این ورزش در کشور اسپانیا طرفداران فراوانی داشته و کسانی که در این رشته ورزشی حضور داشتند یا همان ماتادورها را به عنوان افراد شجاع و نترس می شناختند.

به نوعی وقتی کسی به عنوان ماتادور وارد میادین گاوبازی می شود زندگی خودش را به چالش کشیده چون رویارویی با یک گاونر وحشی کار ساده ای نیست بنابراین این فرد محبوبیت بسیار بالایی در میان افراد جامعه داشته و دارد هرچند اخیرا طرفداران حیوانات و سازمان های ان جی او سعی در مبارزه با این ورزش کرده اند اما قدمت و محبوبیت این رشته ورزشی در بین مردم اسپانیا آنها را از رسیدن به هدف خودشان یعنی حذف این بازی خشن از روزگار موفق نساخت. اما گذشته از میادین گاوبازی که گاهی با حوادث دردناکی مواجه بوده یکی از جشنواره های این کشور به این صورت است که تعدادی گاو نر وحشی را در خیابان رها کرده و عده ای هم جلوی این گاوها شروع به دویدن می کنند که البته شاید از نظر آداب و رسوم کشور نشانه شجاعت یا آینده ای خوب برای افراد باشد .

اما هرساله دراین جشنواره نیز حوادث دلخراش اتفاق می افتد که دیدن تصاویری از این جشنواره خالی از لطف نیست.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

شاید با دیدن این تصاویر به یاد این ضرب المثل بیافتیم که می گوید  

آدم عاقل خودشو (...) با شاخ گاو در نمی اندازه

غوغای نوشابه در بدن شما

وقتی یک نوشابه می خورید، چه اتفاقی می افتد؟

    10 دقیقه بعد: 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدنتان می شود. می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی شوید؟ چون اسید فسفریک، طعم آن را کمی می گیرد و شیرینی اش را خنثی می کند.

    20 دقیقه بعد: قند خونتان بالا می رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک جای انسولین می شود. کبدتان شروع می کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.

    40 دقیقه بعد: حال دیگر جذب کافئین کامل شده، مردمک هایتان گشاد می شود، فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت، کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می کند. گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.

    45 دقیقه بعد: ترشح دوپامین افزایش پیدا می کند و مراکز خاصی در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می کنند، تحریک می شوند. این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می شود.

    بعد از 60 دقیقه: اسید فسفریک موجود در نوشابه، داخل روده کوچک به کلسیم، منیزیم و روی می چسبد. متابولیسم بدن افزایش پیدا می کند. میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی، دفع هر چه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می شوند.

    مدتی بعد: کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرار آور) وارد عمل می شود. حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود، بیش از پیش از طریق ادرار دفع می شود و به همراه آن مقادیر زیادی آب، سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست می رود.

    مدتی بعدتر: کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می کند و نوبت به افت قند می رسد. در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر می شوید، یا خیلی کرخت و بی حال. حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید، دفع کرده اید؛ آبی که می شد به جای اسید و کافئین و شکر، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد. تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین می رود و شما هوس یک نوشابه دیگر می کنید.

     ایرانی ها، نوشابه خورترین ملت جهان

    سرانه مصرف نوشابه های گازدار در ایران 42 لیتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای جهان، به این نتیجه ی وحشتناک می رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه های گازدار مقام اول را در جهان پیدا کرده ایم. برای اینکه بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانید که:

1.        میانگین مصرف نوشابه های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است.

2.        در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه های گازدار در کشور، نزدیک به 15 درصد رشد داشته است.

3.         در طی این بیست سال، مصرف شیر و لبنیات، تنها حدود یک دهم درصد رشد کرده است.

4.         سرانه مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندارد جهانی است.

5.         طبق آمار، 90 درصد کودکان 24 ماهه تا 12ساله کشورمان، روزانه حداقل یک بار پفک و نوشابه مصرف کرده اند.

6.        25درصد از کودکان ایرانی به نوعی با سوء تغذیه دست به گریبانند.

7.         یک سوم از مرگ و میرهای کشور به علت بیماری های قلبی و عروقی است که یکی از عوامل اصلی بروز آن، تغذیه غلط است.

    فعالان صنعت نوشابه کشور که به هر حال با مشکلات خاص تولید سروکار دارند، قطعا ناگفته های زیادی در مورد نوشابه ، اثرات و میزان مصرف آن دارند که در نوع خود جالب توجه است.

     منبع: ماهنامه دام کشت و صنعت

 

شخصیت بانوان از روی رژلب آنها قابل تشخیص است

 از قدیم الایام انسان ها دوست داشتند از شخصیت خودشان و دیگران سر در بیاورند و امکان پیش بینی رفتار دیگران را برای خودشان مشخص کنند. به همین دلیل فالگیرها و بسیاری دیگری از افراد سعی کردند از این عطش استفاده زیادی بکنند . البته در بین این افراد بودند یا هستند افرادی که با توجه به برخی از تجربه های خودشان برخی از حقایق یا اطلاعات را به شما می دهند اما امروز روشی توسط برخی از کارشناسان جامعه شناس و روانشناسان مطرح شده که مربوط به بانوان می باشد و در واقع بیشترین قشر طالب این موضوع را بررسی کرده اند .

 همانطور که می دانیم اکثر بانوان به لوازم آرایشی علاقه زیادی دارند و به عنوان یکی از لوازم شخصی آنها انتخاب شده است این کارشناسان معتقدند که می توان شخصیت بانوانی را تقریبا از روی نحوه استفاده آنها از رژلب و شکل استفاده شدن آن پیش بینی کرد و حدس زد. آنها 8 روش را توانستند از نحوه استفاده بانوان از رژلب به دست آوردند که به ترتیب به شکل زیر در یکی از مجله سوسایتی چاپ آمریکا اعلام کرده اند.

1.        اگر رژلب شما مثل عکس شماره یک استفاده شده بود می توانید شخصیت خودتان را اینگونه تحلیل کنید. صاحب این گونه رژلب ها دارای شخصیت آرامی هستند و البته بسیار با استعداد و از مسایل علمی لذت می برد و خودتان نیز تشنه و شیفته مدارج بالای علمی هستید و دوست ندارید وقت خودتان را بیهوده از بین ببرید و از مجلس های علمی بسیار لذت می برید و دوست بسیار قابل اعتمادی برای دیگران هستید.

 

2.        به رژلب خودتان نگاه کنید اگر مانند شکل شماره دو از آن استفاده کرده بودید خودتان را اینگونه تحلیل کنید، شما یک زن بسیار مصمم و ثابت قدم هستید و در تصمیم گیری های خودتان بسیار با اراده عمل خواهید کرد. در برخورد با ناملایمات زندگی بسیار خونسرد عمل می کنید اما با تفکر کامل و حتی در برخی از مواقع در مقابل تصمیم گیری های قبلی خودتان ایستادگی می کنید و با آن مقابله می کنید و از اشتباه زیاد جلوگیری می کنید. علاقمند هستید همه چیز را قبل از اتفاق افتادن پیش بینی کنید و تحت کنترل خودتان داشته باشید و هرگز بدون برنامه وارد هیچگونه بحث یا مجلسی نمی شوید. در تمامی موارد موفقیت خود را مدیون تلاش و پشتکار خودتان می دانید و شما زیاد اهل شوخی نیستید و از اینگونه مباحث دوری می کنید.

 

3.        به تیوپ رژلب خودتان دقت کنید و آن را با شکل شماره سه مقایسه کنید، اگر شما اینگونه از رژلب خودتان استفاده کرده اید اینگونه شخصیتی دارید، شما شخصیتی نامتعادل دارید و هرنکته ای قابلیت ایجاد نگرانی برای شما را دارد اما شما سعی دارید خودتان را فردی بسیار مصمم و با انرژی معرفی کنید و هرگز این موضوع را قبول نخواهید داشت.  کلا شما به دیگران بی اعتماد هستید و به سادگی با دیگران ارتباط برقرار نمی کنید. از پیاده روی هنگام شب بسیار لذت می برید و اکثر تصمیمات مهم و زیبای زندگی خودتان را در این هنگام خواهید گرفت و می توان گفت که تا حدی رویایی و افسانه ای زندگی می کنید.

 

4.        اگر رژلب شما درست مثل نوک مداد مصرف شده و دارای نوک تیزی هست شما دارای اینگونه شخصیتی هستید، متاسفانه شما فردی خودخواه و خودبین هستید به افرادی که حس می کنید از شما بالاتر هستند چه از نظرعلمی یا مادی احساس خوبی ندارید و به دنبال نکات منفی در زندگی آنها هستید تا آنها را هم سطح خودتان برسانید. شما شرایط بسیار سختی را برای همسر آینده خود ترسیم کرده اید که شاید اغلب این شرایط فقط در داستان ها قابل دسترس باشد . زیاد از حضور در جمع راضی نخواهید بود واحساس بدی دارید.

 

5.        اگر رژلب شما کاملا سطحی تخت دارد و تقریبا مکعب شده است اینگونه هستید، شما فردی بسیار خوشبین و ساده هستید هیچگونه ناخالصی در شخصیت شما جایگاهی ندارد و امکان دروغگویی در شما بسیار ضعیف هست.  به زندگی اجتماعی بسیار علاقه دارید و پذیرای دوستان زیادی هستید البته کاملا آنها را تست خواهید کرد اما وقتی ارتباط برقرار کنید کاملا به این دوستی وفادار خواهید بود. به مسایل روزانه خودتان بسیار ریزبین هستید و دقیق می شوید و کلا حرکات و رفتار خودتان ودیگران را کاملا تجزیه و تحلیل خواهید کرد. گاهی اوقات با رک و شفاف صحبت کردن خودتان باعث اذیت و ناراحتی دیگران می شوید بصورتی که آنها فکر می کنند عمدا آنها را اذیت کرده اید.

 

6.        به عکس شماره شش نگاه کنید اگر رژلب مصرف شده شما اینگونه بود کمی نگران شوید، شما انسان نامتعادلی دارید و دایم در تغییر نظر خودتان هستید بطوری که روی هیچگونه بحثی با دیگران به توافق نخواهید رسید. به دلیل همین تضادها شما همیشه کانون توجه دیگران در جمع های خانوادگی و دوستان خود هستید اما باید گفت متاسفانه شما دوست قابل اعتمادی نیستید برای دوستی با دیگران کمی در زندگی خودتان تجدید نظر کنید.

 

7.        اگر رژلب شما که از آن استفاده می کنید دارای سطحی کاملا شیبدار است و فقط از یک طرف آن استفاده کرده اید اینگونه خودتان را دریابید، شما زنی با تخیلات بسیار غنی هستید شما در محیط کاری و زندگی خودتان بسیار موفق خواهید بود و ارتباطات بسیار خوبی با دیگران برقرار می کنید. همیشه افکار شما قابل اجراست و می توان به عنوان یک الگو به آنها نگاه کرد. همیشه در مقابل گستاخی دیگران ایستادگی می کنید و هرگز تسلیم خواست آنها نخواهید بود. همراهی شما با زنان دیگر زیاد خوشایند شما نیست و در جمع زنانه زیاد احساس خوبی ندارید همیشه در کنار خود یک دوست قابل اعتماد دارید و هرگز از آن دور نخواهید بود.

 

8.        اما اخرین شکل استفاده از رژلب اینگونه (شکل شماره هشت) است که اگر شما رژلب خودتان را اینگونه مصرف کرده اید و تقریبا به شکل یک مخروط ناقص از آن استفاده کرده شما فردی آرام و بسیار شاد هستید و از زندگی کنونی خودتان بسیار احساس رضایت می کنید و هرگز از زندگی ناامید نخواهید بود شما دارای روحیه ای بسیار قوی دارید شما برای تغذیه روحیه خودتان از هیچ کوششی دریغ نخواهید کرد و بطور کل انسان شادی خواهید بود.

 

کانال پاناما و نحوه حرکت کشتی ها در این کانال

حمل و نقل دریایی از قدیم برای بشر بسیار مهم بوده بطوری که بیشترین تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورها را می توان به دسترسی آنها به آبهای آزاد متکی دانست.

با توجه به همین اهمیت بشر سعی داشته تا با وصل کردن آبهای آزاد به یکدیگر توان حمل و نقل دریایی و دسترسی کشتی ها را به کشورها آسان تر کند. به همین منظور بشر طی سالیان سال توانست آب راههای مختلفی را در جهت به منظور دست یابی به این مهم مورد بررسی قرار دهد و برخی را نیز استفاده کند که تعدادی طبیعی و تعدادی از آنها مصنوعی و ساخته دست بشر هستند. طبق شواهد تاریخی ایرانیان باستان شاید پیشگامان استفاده از این آبراهها برای دسترسی کشتی هایشان به دیگر کشورها باشند بطوری که برای عبور از سوئز توانسته بودند با ابتکاری بسیار جالب کشتی های خود را تا نزدیکی کانال هدایت کنند و بعد مسیری را با استفاده از نیروی اهرم و نوار نقاله کشتی را روی خشکی تا رسیدن به دریا عبور دهند به این وسیله توانسته بودند نیاز خود را برطرف کنند. البته این مسیر بسیار کوتاه و در حد چند صد متر بوده و کشتی های آن زمان هم قابلیت این کار را داشته اند .

حال پس از چندین قرن در سال ١٩١٣ میلادی کانال پاناما در قاره آمریکا با استفاده از همین ابتکار اما با فناوری نوین زمانه دوباره هدایت کشتی های بسیار سنگین تجاری و تفریحی را از برعهده گرفته است .

سیستم کار در این آبراه به این گونه است که کشتی ها پس از نزدیک شدن به تنگه کلیه موتورهای خود را خاموش کرده و توسط یک یدک کش به نزدیکی کانال هدایت می شوند از آنجا دو لکوموتیو بسیار قدرتمند با اتصال کابل های قوی به بدنه کشتی آن را به داخل کانال می کشند البته این کانال به صورت استخرهای بسیار بزرگ طبقاتی طراحی شده به این صورت که وقتی کشتی به استخر اول می رسد دریچه ها بسته شده و سطح آب بالا می آید تا هم سطح استخر بعدی شود بعد دریچه باز شده و کشتی به استخر بعدی کشیده می شود و به همین ترتیب تا آخرین مرحله .

با این روش در وقت و هزینه حمل و نقل دریایی بسیار صرفه جویی شده و دسترسی کشتی ها به قاره آمریکا بسیار ساده تر شده است. البته ناگفته نماند که همیشه اینگونه آبراه ها بسیار با اهمیت بوده و حفظ امنیت و کنترل آنها برای همه جهان بسیار مهم بوده بطوری که با بیشترین امکانات و پیشرفته ترین ابزار از آنها حفظ و نگهداری می شود.

عکس ها : رویترز