کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

linkedin فرصتی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

6راهکار برای توسعه تجارت با شمال آفریقا و خاورمیانه  

مجله investor مارس 2014
مترجم : شیدا رمزی

ارتباط به شبکه های گسترده تجاری و البته دستیابی به اطلاعات شرکت های سراسر جهان آرزویی بزرگ برای صاحبان سرمایه کوچک سراسر جهان است که با توجه به رشد ارتباطات از طریق دنیای مجازی این امر هم اکنون میسر شده است. یکی از این شبکه ها که بسیاری از صاحبان صنایع و البته کسب و کارهای کوچک  بخصوص در منطقه خاورمیانه وشمال آفریقا هم اکنون روی امکانات آن حساب ویژه باز کرده اند  شبکه اجتماعی Linkedin است.

این شبکه با بیش از 11 میلیون متختصص و صاحبان صنایع در خاورمیانه و شمال آفریقاست که  به عنوان فرصتی مناسب برای توسعه کسب و کار از آن یاد می شود و زمینه ساز توسعه و رونق کسب و کارهای متعددی بخصوص در امور زیربنایی و صنعت گردشگری در مکان یاد شده بوده است. اهمیت استفاده از این شبکه مجازی با تمام امکاناتش اطلاع از اکثر همایش ها و کنفرانس های مربوط به حرفه و شغل اعضاء و همچنین تبادل نظر درباره استفاده بهینه از امکانات موجود در سراسر منطقه است. این درحالی است که برخی از صاحبان صنایع که از این امکانات تاکنون استفاده کرده اند عمده امتیاز آن را استخدام آسان کارکنان متخصص و کارآزموده با سرعتی غیر قابل تصور است. در این متن قصد داریم 6 راهکار استفاده بهینه از این شبکه اجتماعی را به شمایی که تازه قصد عضویت در آن را دارید برایتان برشماریم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.



1. خودتان را کامل معرفی کنید

 

داشتن پروفایلی کامل و دقیق شما در این شبکه این امکان را به شما می دهد تا مراجعه کنندگان به صفحه شخصی شما دلیل محکمی برای ارتباط با شما داشته باشند و امتیازات ارتباط با شما را کاملا مد نظر داشته باشند. امتیاز تکمیل پروفایل شما در لینکد این براس کسب و کار شما این است که متقاضیان در اولین جست و جوی خود در میان صفر و یک های مجازی می توانند با نام شرکت و تجارب کاری شما آشنا شوند که این علاوه بر صاحبان کسب و کار برای متقاضیان کار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مهمترین نکته دراین زمینه این است که شما عکسی از خودتان در محل کارتان ضمیمه پروفایل خود کرده تا بتوانید با اینکار بخشی از اطلاعات مورد نیاز مراجعه کنندگان را در اختیار آنها قرار دهید این امتیاز به ویژه برای آنهایی که به عنوان مشاور املاک فعالیت می کنند توصیه شده است. این درحالی است اگر بتوانید توضیح مختصری از تجارب کاری خودتان در این شبکه ارایه نمایید بدون تردید متقاضیان یا مراجعه کنندگان می توانند به سادگی درباره ارتباط با شما تصمیم گیری کرده و زمینه تجارتی مناسب را برای شما خارج از دفترتان مهیا کنند.


2. وب سایت اختصاصی شرکت را دست کم نگیرید!

شاید هم اکنون بسیاری از صاحبان صنایع از اهمیت داشتن وب سایت رسمی کسب و کار خود مطلع هستند اما ارتباط این وب سایت با پروفایل شما جزو فراموش نشدنی موفقیت شماست. اهمیت اتصال وب سایت شرکت شما به پروفایل linkedin این است که شما می توانند اطلاعات تکمیلی و تمام نمودارهای پیشرفت کاری خودتان را در این وب سایت برای متقاضایان خدمات خود به نمایش بگذارید چون ارایه تمام این اطلاعات همراه با عکس و نمودار در پروفایل linkedin غیر ممکن است درحالی که فضای وب سایت رسمی شرکت شما کاملا دراختیار خودتان است و می توانید آن را به نحوی که علاقمند هستید هدایت کنید. اما اصلی ترین مزیت این کار امکان ارسال اخبار مربوط به توسعه کسب و کار شما با دیگران است تا مشتریان تازه تشویق به کار با شما شوند.

 3. با آغوشی باز از توصیه ها و پشنهادات یا انتقادات استقبال کنید

به عقیده کارشناسان یکی از اساسی ترین راه های جذب مشتری در دنیای مجازی و شبکه هایی مثل linked in استفاده از قدرت انتقادات ، پیشنهادات یا توصیه هاست. بدون تردید وقتی خود شما با پروفایل اختصاصی فردی در شبکه های اجتماعی برخورد می کنید به دنبال این هستید که دریابید دیگران درباره تجربه همکاری با وی به چه نتیجه ای رسیده اند .  

به همین دلیل هرگز بخش مربوط به انتقادات یا پیشنهادات صفحه اختصاصی خودتان در این شبکه اجتماعی را غیر فعال نکنید و انتقادات را بیشتر از پیشنهادات (comment)جدی بگیرید . بنابراین هرروز صفحه اختصاصی خودتان را مرور کنید و در صورت دریافت انتقاد یا پیشنهادی به سادگی به آن پاسخ دهید و با طرف مقابل خود ارتباط برقرار کنید با این روش مسئولیت پذیری و جایگاه کسب و کارتان را به دیگران بیان خواهید کرد.

4. تشکیل گروهی از متخصصان

بدون تردید موفقیت کسب و کارهای کوچک با همفکری گروهی از متخصصان به نتیجه بهتری خواهد رسید بنابراین این امتیاز را نیز در دنیای مجازی جدی بگیرید و برای آن برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. متناسب با کسب و کارتان گروهی از متخصصان مقیم دیگر کشورها را در این شبکه بیابید و به آنها درخواست دوستی بدهید و همواره سعی کنید آنها را با مسایل مربوط به کسب و کارتان درگیر کنید تا آنها مجبور به ارایه نظرات خود در صفحه شخصی شما باشند. این امتیاز باعث می شود ناخودآگاه کسب و کار شما مطرح شده و مورد تایید گروهای مختلفی از متخصصان در دیگر نقاط جهان یا به نوعی بازار هدف شما قرار گیرد و کم کم مطرح شوید. فراموش نکنید هرچه گسترده تر عمل کنید موفق تر خواهید شد.

5. کسب و کارتان را با نرم افزارهای تلفن همراه تنظیم کنیم

همنطور که می دانید امروزه بسیاری از فعالان وتجار بین المللی بیشتر ارتباطات کاری و البته اطلاعات خود را از طریق موبایل های هوشمند خود هماهنگ می کنند به همین دلیل ممکن است مدت زمان بیشتری از طریق این لوازم با دنیای مجازی ارتباط داشته باشند و هنگام نشست پشت میزکارشان در دفترخود به انجام امور جاری و برگذاری جلسات بپردازند تا استفاده از دنیای مجازی اینجاست که باید اهمیت استفاده از نرم افزارهای مناسب موبایل های هوشمند را جدی بگیرید و روی آن سرمایه گذاری کنید.

بنباراین سعی کنید برای وب سایت کاری خودتان به گونه ای برنامه ریزی کنید تا آن به راحتی در سیستم های اندروید، اپل و بلک بری قابلیت استفاده داشته باشد با این کار شما می توانید در بهترین زمان ممکن یعنی زمانی که فردی به دنبال دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود است روی آن تاثیر گذار باشید چون شلوغی دفتر کار ممکن است مانع از دیده شدن شما باشد چون همانطور که می دانید این دسته از مدیران هنگام اوقات فراغت یا آرامش خود با گوشی تلفنشان مشغول جست و جو هستند و در دفتر کار بیشتر درگیر جلسات کاری.

 
6. همیشه به فکر نسخه حرفه ای باشید

همه می دانیم اکثر نرم افزارها رایانه ای دارای دو بخش رایگان و حرفه ای هستند کارشناسان درباره شبکه های اجتماعی مثل linkedin معتقدند اگر واقعا قصد کسب و کار و توسعه ارتباطات بین المللی خودتان را از طریق این شبکه ها دارید هرگز به نسخه رایگان آن اکتفا نکنید چون در این بخش شما اطلاعات مهمی را از دست خواهید داد و نمی توانید کاملا از دنیای مورد نظرتان آگاهی داشته باشید . بطور کلی در نسخه حرفه ای اینگونه نرم افزارها امکاناتی مهیا شده تا شما بهتر بتوانید کسب و کار خودتان را مدیریت کنید و در عین حال متقاضیان بتوانند بیشترین و کارآمدترین اطلاعات مورد نیاز خودشان را به دست بیاورند پس به این فکر کنید که سالانه چند دلار می تواند تجارتی چندصدهزار دلاری را برای شما به ارمغان بیاورید پس همیشه نسخه حرفه ای را انتخاب کنید.

بانک اطلاعات تجاری حلقه مفقوده میان ایران و قزاقستان

بانک اطلاعات تجاری حلقه مفقوده میان ایران و قزاقستان

امیر عابدی / عضوی هیات مدیره شورای مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان

با توجه به توسعه روز افزون ارتباطات تجاری میان کشورها و فعال بودن بخش خصوصی و دولتی در زمینه یافتن بازارهای هدف مناسب برای سرمایه گذاری یا برقراری ارتباطات تجاری اهمیت به دست آوردن اطلاعات صحیح و دقیق از شرایط اقتصادی و همچنین ارتباطات تجاری با فعالان اقتصادی در میان کشورها برهیچ کس پوشیده نیست و همواره یکی از خواسته های سرمایه گذاران در گوشه و کنار دهکده جهانی بوده است.

از سوی دیگر این موضوع هنگام ورود کشورها به بازارهای بکر و نوین از اهمیتی دو چندان برخوردار خواهد بود و برای جلوگیری از هرگونه هدر رفت وقت و منابع مالی پس از امضاء تفاهم نامه های تجاری میان دوکشور لازم است با حمایت بخش خصوصی و ارکان های تجاری بانک اطلاعاتی دقیق و به روز شده ای در اختیار علاقمندان و سرمایه گذاران قرار گیرد تا به عنوان حلقه اتصال میان تجار و سرمایه گذاران دو کشور روند ایجاد ارتباط و همچنین تبادل کالا میان دو سوی معادله  به سادگی صورت گرفته و در نهایت رونق اقتصادی برای کسب و کار تجار به ارمغان آید.

درحالی که ایران معمولا از این حلقه هنوز نتوانسته به درستی استفاده کند و می توان اینگونه گفت که بانک اطلاعاتی مناسب برای ایجاد ارتباط تجاری میان ایران و دیگر کشورها علی رغم تلاش های گسترده بخش خصوصی برای برقراری روند صادرات کالا و سرمایه گذاری در دیگر نقاط دهکده جهانی همواره به عنوان حلقه ای مفقوده بوده که مانع از حصول موفقیت مناسب برای تجار کشورمان شده است .

 این موضوع در برخی از بازارها مانند بازار بکر و مناسب قزاقستان علی رغم تمام امتیازهایش بسیار مشهود بوده  و باعث شده تا تجار و سرمایه گذاران ایرانی در مقابل بازرگانان چین و ترک در این منطقه کمتر موفق بوده و تا حدودی به خواسته های خود نرسند. درحالی که کمتر از دو ماه پیش با سفر رئیس جمهوری کشورمان به قزاقستان بر گسترش زمینه های تجارت میان دو کشور تاکید شد و چند سند و تفاهم نامه در این زمینه نیز به امضاء دو طرف رسید و نباید فراموش کرد رویدادی بسیار ارزشمند در دنیای تجارت یعنی نمایشگاه اکسپو 2017 در این قزاقستان می تواند فرصت مناسبی برای حضور قدرتمند تجار و بازرگانان ایرانی در قزاقستان باشد که از هم اکنون باید اطلاعات دقیق تجاری و اقتصادی را در اختیار آنها گذاشت تا در موعد مقرر یعنی برگزاری این نمایشگاه با تمام توان و قدرت وارد میدان رقابت با دیگر تجار از کشورهای مختلف شوند.

پس بجاست مسئولان بخش خصوصی و دولتمردان همانطور که برای امضاء تفاهم نامه های اقتصادی میان دو کشور تلاش و کوشش کرده اند؛ از همین امروز که حدود دو سال تا برگزاری رویداد بزرگ اکسپو در قزاقستان وقت باقی است با ایجاد انگیزه در دوطرف بازار و با استفاده از تمام ظرفیت های قانونی و البته ارتباطات سیاسی نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و به روزشده ای برای ارایه آن به تجار علاقمند و سرمایه گذاران هموطن که به دنبال بازارهای بکر و دست نخورده ای چون قزاقستان هستند قرار داده تا امیدوار باشیم تجارت و دودوتای تجارت بازرگانانی ایرانی کم کم از حالت سنتی خود خارج شده و بااستفاده از اطلاعات کارآمد این حلقه مفقوده میان دو کشور به چهارتای خودمانی رسیده و بهره لازم از این بازار را به نفع خود و صادرات غیر نفتی کشورمان ببرند هرچند نباید اهمیت این اطلاعات را برای طرف مقابل فراموش کرد و اطلاعات دقیقی از توانمندی های تجاری و بازرگانی خود در اختیار بازرگانان قزاقستان قرار دهیم.

 

 

لاستیک سالم ؛ تضمینی برای سلامت رانندگی

لاستیک سالم ؛ تضمینی برای سلامت رانندگی

نویسنده:  عماد عزتی

اولین برف پاییزی بسیاری برخی از نقاط کشورمان را سپید پوش کرد و موجی از سرما را به دیگر نقاط ایران فرستاد اما ظاهرا با توجه به عرفی کاملا سنتی در میان رانندگان اتومبیل این سرما باعث گرمی برخی از بازارها مثل لاستیک خودرو شده است چون بسیاری از رانندگان براساس همان عرف سنتی برای بهبود کیفیت رانندگی و سلامتی خود و سرنشینان اتومبیل با فرا رسیدن فصل سرما اقدام به تعویض لاستیک های خودرویشان می کنند، هرچند این رونق در سایه ثبات قیمت بازار بوده اما ظاهرا تعدد تقاضا می تواند آینده ای امیدوار کننده را برای فروشندگان لاستیک خودرو نوید بدهد.

این درحالی است که معمولا زمان مناسب برای تعویض لاستیک یا انتخابی مطمئن در این زمینه همواره باعث درگیری ذهن رانندگان شده است و گاهی با انتخاب های نادرست به دردسر خواهند افتاد از این رو بازار جام جم این هفته سری به خیابان ملت و حوالی میدان امام خمینی مرکز خرید و فروش لاستیک اتومبیل زده تا بریتان از چند و چون این بازار بگوید.

داخلی یا خارجی

هرچند در بسیاری از موارد این موجودی حساب بانکی خریداران است که میان لاستیک های خارجی یا تولیدات داخلی دست به انتخاب می زند اما اگر شرایط اقتصادی تمام متقاضیان لاستیک خودرو را تقریبا یکسان درنظر بگیریم و صرفا قصد انتخابی کارشناسانه در این بازار داشته باشیم باید بگوییم ؛ به اعتقاد کارشناسان با توجه به امکانات و تکنولوژی بومی ساخت لاستیک خودرو در کشورمان محصولات داخلی می توانند رقیبی جدی برای برندهای وارداتی، بخصوص تولیدات کشور چین  باشند. این درحالی است که براساس آمارها مناسب ترین و اقتصادی ترین انتخاب برای خودروهای ساخت داخل همان تولیدات ایران است نه خارجی ها . اما برای برخی از خودروهای وارداتی این موضوع با توجه به محدودیت های موجود کمی متفاوت شده و چاره ای جز انتخاب میان وارداتی ها برای خریداران باقی نمی گذارد.

علائمی سرنوشت ساز

شاید بارها برای خرید لاستیک خودرو به فروشگاه یا مراکز خرید مراجعه کرده باشید و با پرسیدن سئوالی کاملا مشخص از فروشنده « قیمت لاستیک ... چنده» با توجه به توان اقتصادی و اطمینان از کارشناسی فروشنده برای معرفی لاستیک مناسب خودرویتان  خرید کرده و از رانندگی لذت برده اید اما آیا واقعا تاکنون به نوشته ها و علامت هایی که در حاشیه داخلی و بیرونی لاستیک نوشته شده است توجه کردید؟ یا از خودتان پرسیده اید این علائم بیانگر چه اطلاعاتی هستند ؟ بطور کلی علائم ثبت شده در حاشیه های لاستیک خودرو حاوی اطلاعاتی چون، سال ساخت، نوع لاستیک، حداکثر سرعت، میزان بار مجاز، طول عمر ، مواد تشکیل دهنده و در نهایت کارخانه تولید کننده هستند که آنها را می توان اینگونه شناسایی کرد.

اولین و مهمترین علامت برای انتخابی مناسب مربوط به سایز و اندازه لاستیک است که به عنوان مثال برای خودروی پرتیراژ پراید  P165/65R13 است . در این علامت حرف P نشانه خودروی سواری و سه رقم بعدی آن بیانگر پهنای لاستیک براساس واحد میلیمتر است اما در بخش دوم یعنی پس از علامت اعشار دو عدد اول بیانگر نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن است که با درصد محاسبه می شود و حرف R هم از رادیال بودن لاستیک می گوید ولی در نهایت به قطر رینگ می رسیم که رینگ استاندارد این خودرو با سایز 13 به بازارا معرفی شده است.

با کمی فاصله از سری اول اطلاعات درج شده در لبه داخلی لاستیک نوبت به حد بارگذاری لاستیک خواهد رسید که معمولا با اعدادی از صفر تا 279 نشانه گذاری شده است که این عدد برای خودروهای سواری از 75 شروع شده و در نهایت تا 105 به پایان خواهد رسید . در این مورد برای خودروی پراید عدد 76 به عنوان استاندارد از سوی سازنده تعیین شده که بیانگر تحمل 400 کیلوگرم بار است. آخرین علامت در این ردیف را حرفی لاتین مربوط به حداکثر سرعت مجاز رانندگی با این لاستیک به خود اختصاص داده .

این علامت با یکی از حروف لاتین از A تا Z  از سوی سازندگان تعیین شده است که هرچه به آخرین حرف لاتین نزدیک شویم به معنی تحمل سرعت بالاتری در لاستیک تولید شده است . به عنوان مثال اگر حرف H روی لاستیک مورد نظر شما منعکس شده است در صورت رعایت تمام استانداردها از قبیل فشار باد و بار مجاز می توانید حداکثر تا 320 کیلومتر در ساعت با این لاستیک رانندگی کنید هرچند سرعت مجاز کشور ایران در بالاترین شرایط 120 کیلومتر برساعت تعیین شده است.

بخش دیگر اطلاعات مندرج روی لاستیک مربوط به ترکیبا سازنده است که دانستن آنها هرچند برای رانندگان حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما با درنظر گرفتن شرایط استاندارد بازار کافی است از فروشگاه معتبر خرید کنید تا مسئول فروشگاه بتواند در این زمینه شما را یاری کند اما مهمترین موضوع در این باره تاریخ تولید لاستیک است چون همانطور که می دانید تاریخ تولید در سلامت و کارکرد لاستیک خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل انبار شدن لاستیک های وارداتی و نگهداری آنها در شرایط غیر استاندارد از سوی واردکنندگان غیر حرفه ای  باید در صورت امکان از میان تولیدات داخلی برای خودرو لاستیک تهیه کنیم چون فاصله تولید تا ورود آن به بازار مدت طولانی نخواهد بود.

اما بد نیست بدانیم این اطلاعات به طور کلی با یک عدد 4 رقمی روی جداره لاستیک درج شده است که دو عدد اول نشان دهنده هفته ساخت و دو رقم بعدی حکایت از سال تولید می کند به عنوان مثال 1010 نمایان کننده هفته دهم از سال 2010 میلادی است. لازم به یادآوری است که امروزه کلیه لاستیک های وارداتی باید دارای کارت شناسایی باشند تا شما بتوانید از طریق ثبت اطلاعات در اینترنت صحبت اطلاعات مندرج روی لاستیک را دریابید و در صورت کارکرد نامناسب توان پیگیری آن را داشته باشید.

سرویس های دوره لاستیک را جدی بگیرید

به اعتقاد کارشنایان با انجام سرویس های دوره ای لاستیک می توانیم طول عمر و عملکرد آنها را به حداکثر خود برسانیم . براساس توصیه کارشناسان باید هر 20 هزار کیلومتر این سرویس برای لاستیک ها انجام شود به این معنی که لاستیک های عقب و جلو اتومبیل را به صورت ضربدری با یکدیگرتعویض کرده و دوباره بالانس نمایید این کار باعث ساییدگی همزمان و منظم لاستیک ها در طول مدت استفاده خواهد بود که حاصلی جز طول عمر و بهبود کیفیت رانندگی برایتان به ارمغان نمی آورد اما فراموش نکنید که هرگز از لاستیک های رادیان و بایاس بطور همزمان در خودرو نباید استفاده کرد.

چه زمانی به تعویض لاستیک نیاز دارید

با توجه به اهمیت سلامتی سرنشینان هنگام رانندگی و جایگاه ویژه لاستیک در این زمینه باید درباره تعویض لاستیک ها در زمان مناسب کاملا حساس بوده و درست عمل کنیم اما سئوال اصلی اینجاست که چه زمانی واقعا بهترین زمان این تغییر و تحول است؟ بطور کلی می توان 4 نشانه را در این زمینه درنظر داشته باشیم . اولین آن درباره عمق آج لاستیک هاست. برای این منظور هرچند وسیله ای برای اندازه گری آج لاستیک طراحی شده اما می توانید از یک سکه نیز برای این کار استفاده کنید. به این صورت که کافی است یک سکه را داخل شیار های روی لاستیک فرو ببرید و اگر کمتر از 2 میلی متر سکه داخل شیار قرار گرفت یقین داشته باشید که زمان تعویض لاستیک خودروی شما فرا رسیده است .

دومین راه تشخیص زمان تعویض لاستیک را می توان به نوار شاخصه تعبیه شده روی خود لاستیک دانست . اگر به لاستیک دقت کنید نوارهایی به صورت عمود بر آج لاستیک داخل شیارهای لاستیک وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید زمان تعویض لاستیک را مشخص نمایید. این نوارها هنگام نوبودن لاستیک نامرئی هستندو هرچه از زمان استفاده لاستیک بگذرد بیشتر قابل رویت خواهند بود.

سومین نشانه را می توان در ایجاد تغییرات ظاهری لاستیک دانست که تاول زدن یا ترک خوردن عمده ترین آنهاست . این تغییرات معمولا در بدنه لاستیک صورت گرفته و باید نسبت به آنها کاملا جدی باشیم چون ممکن است باعث ترکیدن لاستیک هنگام رانندگی شوند.

اما آخرین نشان را می توان هنگام رانندگی متوجه شد آنهم لرزش های زیاد خودرو هنگام رسیدن به سرعتی مشخص است این درحالی است که باید عواملی چون بالانس نبودن یا مشکلات جلوبندی اتومبیل را هم درنظر داشته باشید اما اگر همه احتمالات درحد صفر بود و بازهم این مشکل تکرار شد مطمئن باشید که لاستیک شما باید تعویض شود.

برای یک سوم عمرتان با دقت هزینه کنید

گشت و گذار کوتاه جام جم در بازار کالای خواب

نویسنده: عماد عزتی

هنوز طنین صدای« لحاف دوزی » در گوشمان زنده است و گاهی اوقات اکنون هم در کوچه و خیابان این افراد را می بینیم ، فراموش نکرده ایم صدای زدن پنبه های تشک و لحاف در بعدازظهر تابستانی حیاط منزلمان را که نوید خوابی راحت برایمان بود. خوابی که براساس تحقیقات یک سوم عمرمان را به خود اختصاص داده و باید برای خوش بودنش بدون دریغ هزینه کنیم چون منشاء برخی از بیماری ها مثل دردهای عضلانی یا کمردردها در کالای خواب نهفته است و باید بیشتر نسبت به انتخاب آنها دقت کنیم. برهمین اساس بازار جام جم این هفته سری به بازار گرم و نرم کالای خواب زده تا شما را با زیر و زبر انتخاب کالای خواب مناسب  که برایمان خوابی راحت به ارمغان می آورد، آشنا کند .

با توجه به تغییر عادات سنتی در زندگی ما بطور کلی کالای خواب در اکثر خانه ها هم اکنون به مواردی چون تخت خواب، تشک ، لحاف ، بالش و روتختی تقسیم بندی می شود و اگر از بخش تخت خواب که اما و اگرهای فراوانی دارد و بیشتر منوط به سلیقه افراد است  بگذریم به بخش های نرم و راحتش یعنی تشک ، لحاف ، بالش و روتختی خواهیم رسید و در میابیم در این بین هم زیر و بم های بسیاری را باید بدانیم تا خوابی خوش را تجربه کنیم .

انواع تشک

شاید هنوز هم شما در پرقو سر بر بالین می گذارید و شاید هم یکی از محصولات مدرن با نام تشک طبی را به عنوان مناسبترین وسیله خواب خوش انتخاب کرده اید اما هرچه هست مربوط به سلامتی و گذراندن یک سوم طول عمرشماست  بنابراین بیشتر در باره خوابیدن خود فکر کنید و مناسب انتخاب کنید. بطور کلی با توجه به تغییر شرایط زندگی امروزی ما کمتر خبر از تشک های پنبه ای دوران کودک به گوش می رسد و یک به یک مغازه های لحاف دوزی و پنبه زنی بسته می شود و بجایش و بیشتر درباره انواع و اقسام تشک های طبی می شونیم . این درحالی است که تشک های امروزی یا همان طبی ها به دو گروه طبی فنری و طبی اسفنجی تقسیم بندی می شوند که هر کدام برای گروهی خاص طراحی شده اند . هرچند مدتی است تشک های بادی نیز به کالای خواب برخی افزوده اشت است اما هنوز هم طبی فنرها گزینه ای مناسب است و انتخاب برتر میان خریداران. 

به عقیده بسیاری از متخصصان ارتوپدی تشک های طبی اسفنجی برای کودکان و افراد زیر 80 کیلوگرم مناسب است چون در صورت رعایت نکردن این قانون هنگام خوابیدن فرد روی آن بیش از حد فشرده شده  و حالت طبیعی اسکلت بدن از بین می رود که پیامدهای ناگواری را به ارمغان خواهد آورد.

 این درحالی است که در تشک های طبی فنر با توجه به استفاده از لایه های مختلف فنرهمراه با الیاف مخصوص و نمد؛ سطحی مناسب با اسکلت بدن ایجاد شده و مانع از بروز مشکلات جسمی برای شما خواهد شد و بطوری کلی اینگونه می توان گفت تشک های طبی فنری بهترین گزینه برای بزرگسالان با هر وزنی هستند و گاهی اوقات مصارف بیمارستانی خواهند داشت، اما در باره قد افراد کمی محدودیت وجود دارد.

سازندگان اینگونه تشک ها چه خارجی و چه داخلی معمولا با توجه به یک نفره یا دونفره بودن تشک ، استانداردهای خاصی را درباره ابعاد این محصولات رعایت می کنند و برای آنها محدودیت هایی درنظر گرفته اند بطوری که در بازار تشک های طبی طول تشک های استاندارد از 180 تا 202 سانتی متر است و ارتفاعشان در این حالت 22 سانت ؛ اما عرض این وسیله متناسب با تک نفره یا دونفره بودنش متفاوت است که از 90 تا 200 سانتی متر می توان در این میان دید.

استاندارد را هرگز دست کم نگیرید

همانطور که بارها و بارها درباره اهمیت کیفیت تشک های طبی در سلامت جسم و روحمان شنیده ایم باید بدانیم استانداردهایی بسیار مهم در زمینه تولید اینگونه کالا وجود دارد که تولید کنندگان ملزم به رعایت کردن آنها هستند و باید خریداران نیز با آگاهی کامل از این استانداردها اقدام به خرید کنند .

به اعتقاد کارشناسان و پزشکان تشک طبی استاندارد علاوه بر انعطاف پذیر بودن باید پارچه ای محکم با خصوصیات ضد حریق، ضد حشرات ، ضد آب و ضد آلژی را همراه با دوختی محکم داشته باشد هرچند فنر بندی قوی و مناسب و استحکام دیواره ها از ملزومات تشک استاندارد است اما در این زمینه نمی توان از برجستگی ها و گل های اطراف این وسیله نیز چشم پوشی کرد بنابراین اگر تشکی که قصد خرید آن را دارید دارای این شرایط بود می توانید به استاندارد بودنش امیدوار باشید و فراموش نکنید که تشک طبی بطور کلی باید حدود 15 سانتی متر از لبه تخت خواب شما بالاتر قرار گیرد در غیر این صورت هرگز از خواص طبی بودن آن استفاده نخواهید کرد و درواقع فقط هزینه کرده اید.

آزمایشی کاملا ساده برای تعیین کیفیت تشک طبی

شاید در گفتار بسیار ساده باشد که از خواص تشک طبی مناسب سخن بگوییم و درباره اما و اگرهایش برای خریدارانی چون شما بنویسیم اما به قول معروف « کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من» بنابراین بهترین راه آزمایش تمام شرایط استاندارد بودن تشک مورد نظر شما دیدن و امتحان کردن آن است به همین دلیل معمولا فروشگاه های معتبر و مراکز فروش کالای خواب نمونه های کوچکی از انواع تشک طبی را به صورت برش داده شده (ماکت) برای متقاضیان آماده کرده اند که شما می توانید از نزدیک مواد استفاده شده داخل تشک و البته اسلکت بندی آن را کاملا ملاحظه کنید تا با اطمینان خاطر دست به جیب شده و انتخابی مناسب داشته باشید.

این درحالی است که برای آزمایش راحتی و استاندارد بودن تمام موارد یاد شده بهترین کار این است که خودتان دست بکار شوید و روی تشک بخوابید تا با استفاده از راهکاری بسیار ساده پی به کیفیت آن ببرید برای اینکار کافی است به پشت روی تشک دراز بکشید و بدن خودتان را روی تشک کاملا آزاد کنید و سعی کنید دست خود را داخل گودی کمر قرار دهید اگر دست شما به راحتی وارد گودی کمر شد و فاصله ای در کار نبود نشانه مناسب بودن تشک است.

 اما در غیر این صورت اگر دست شما به سختی و تلاش وارد گودی کمرتان شد یعنی تشک بیش از اندازه نرم است و ستون فقرات شما از حالت حادی خود خارج شده یا اینکه اگر فضایی خالی بین تشک و گودی کمرتان زیاد بود نشانه سفت بودن بیش از اندازه تشک است که در هر دو حالت باعث ناراحتی و آسیب های جدید به اندام شما خواهد شد و باید درباره انتخابتان تجدید نظر کنید.

فناوری نوین خوابی راحت برایتان به ارمغان آورده است

هرچند بارها شنیده اید که می گویند: «آدم خسته روی سنگ هم می خوابد» اما نباید فراموش کنیم تشکی که قصد خوابیدن روی آن را داریم صرفا چند لایه پنبه و فنربندی و پارچه نیست چون همانطور که بسیاری از لوازم اطرافمان هم اکنون با استفاده از تکنولوژی روز کارآمد تر شده اند تشک طبی یا همان خوشخواب های خودمانی نیز امروزه تفاوت های زیادی با خوشخواب های قدیمی تر کرده اند.

در این زمینه می توان به دو گروه تشک های هوشمند و فنر منفصل اشاره کرد بطوری که در تشک های فنر منفصل با توجه به فنر بندی کاملا جداگانه بخصوص در تشک های دو نفر هر فرد در واقع تشکی اختصاصی را برای خود داشته و هرگز هنگام حرکت کردن باعث تکان خوردن فرد کناری نخواهد شد . در این نوع تشک در واقع فنربندی جداگانه این امکان را به افراد می دهد که خوابی راحت و بدون مزاحمت برای دیگری را تجربه کنند اما این پایان کار نیست چون تقریبا از یک دهه قبل اسفنج های هوشمند خواب را از این هم که هست راحت تر کرده اند .

در این نوع تشک هار هوشمند در واقع اسفنج یا پوشش داخلی تشک با توجه به وزن، دما ، انحناهای بدن و نقاط حساس بدن هنگام خواب شکل گرفته و هرگز باعث ایجاد گرفتگی یا درد عضلانی نخواهد شد. این نوع تشک بیشتر به افرادی که دارای گودی کمر هستند توصیه شده و با توجه به آزمایشات انجام شده بهترین شرایط برای اسلکت بدن هنگام خواب را فراهم می کنند. بد نیست بدانید هم اکنون تکنولوژی ساخت این نوع تشک طبی در کشورمان بومی شده و برخی تولید کنندگان معتبر از آن در تولیدات خود استفاده می کنند.

خدمات پس از فروش را جدی بگیرید

ممکن است بارها شنیده باشید عمر مفید تشک های طبی معمولا بیشتر از سه سال نیست اما فراموش نکنید در صورت رعایت نکاتی بسیار ساده برای نگهداری از این وسیله می تواند بین هفت تا 10 سال از آن به خوبی و بدون هیچگونه نگرانی از سلامت خودتان ، استفاده کنید. اما از آنجا که در ساختار این وسیله لوازم و مواد گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته است بدون تردید ممکن است در طول مدت استفاده از آن به خدمات پس از فروش نیاز داشته باشید بنابراین سعی کنید هنگام انتخاب و خرید به اعتبار شرکت تولید کننده و البته مدت زمان گارانتی یا وارانتی آن خوب دقت کنید بخصوص اگر قصد خرید محصولات خارجی را دارید بد نیست به تعداد نمایندگی ها و همچنین مدت زمان فعالیت این شرکت در بازار محل سکونت خود نیز حساس باشید تا مبادا به دلیل نبود خدمات پس از فروش مجبور به انتخابی دوباره باشید.

اما درباره نگهداری این وسیله بد نیست بدانید کارشناسان و تولید کنندگان تشک های طبی معتقدند اگر هر سه ماه یکبار تشک طبی مورد استفاده خودتان را پشت رو کنید طول عمرش را دوبرابر کرده اید و دیرتر نیازمند خرید دوباره خواهید شد بنابراین به یاد داشته باشید هر سه ماه یکبار ابتدا تشک خودتان را پشت رو کنید اما کار تمام نشده چون باید آن را سروته نیز بکنید تا کاملا قرار گرفتن بدن شما هنگام خواب روی آن تغییر کند و از ایجاد فرورفتگی در آن جلوگیری شده باشد.

فراموش نکنید قاتل تشک های طبی بخصوص طبی فنری رطوبت و نم است بنابراین اگر به هر دلیل مایعات روی تشک ریخت و حتی اگر روکش آن ضد آب بود به سرعت اقدام به خشک کردن آن کنید و در صورت امکان اجازه دهید گرمای خورشید در طول روز روی نقطه مورد نظر شما بتابد تا عمق تشک خشک شده و مانع از ایجاد پوسیدگی یا مواردی اینچنینی شود.

همین امروز اقدام به خرید کنید

هرچند با رعایت نکاتی ساده در زمینه نگهداری تشک های طبی می تواند طول عمر آنها را طولانی تر کرد اما جای تردید نیست که این وسیله نیز عمر مفیدی داشته و به هرحال روزی باید آن را تعویض کنید پس هنگامی که یکی از نشانه های زیر در تشک شما ظاهر شد درنگ نکنید و برای تعویض آن اقدام نمایید.

1.      اگر فرورفتگی در سطوح تشک ایجاد شده باشد. به این ترتیب که وقتی از روی تشک بلند می شود بازهم گود باقی مانده باشد.

2.      اگر تشک شما صدایی شبیه در رفتن فنر می دهند یا بطور کلی هنگام حرکت روی آن صدای غیر عادی از آن شنیده می شود. این صدا نشان از گسیختگی میان فنربندی داخل تشک است که در نهایت به ضایعات عضلانی و ستون فقرات شما منجر خواهد شد.

3.      اگر هنگام برخواستن از خواب شبانه احساس کمر درد دارید یا دچار گرفتگی عضلات هستید بدون تردید تاریخ انقضاء تشک شما فرا رسیده و باید به دنبال جایگزین آن باشید

حالا اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که فکر می کنید باید امروز راهی بازار باشید فراموش نکنید برخی از فروشندگان تشک قدیمی شما را تعویض می کنند اینگونه که تشک قدیمی را با قیمتی مشخص خریداری کرده و از قیمت تشک نو کم می کنند بنابراین ااگر قصد خریدی اقتصادی دارید به این امتیاز که برخی تولید کنندگان برایتان قایل شده اند در کنار تمام موارد یاد شده نیز دقت کنید.

 

 

 

 

بازاری پر از هیجان برای بزرگ و کوچک

بزرگ و کوچک در این بازار مکاره بی معناست

بازاری که کوچک و بزرگ در آن معنا ندارد

بررسی بازار پررونق و رنگارنگ اسباب بازی کودکان

نویسنده: عماد عزتی

تاکنون به بازیهای دوران کودکی خود فکر کرده اید یا اینکه می توانید نام برخی از اسباب بازی های این دوران شیرین را به خاطر بیاورید ؟ کمی به دوران کودکی خود فکر کنید و نام چند بازی آن دوران شیرین را روی تکه کاغذی یادداشت کنید بدون تردید نامهایی چون وسطی، زو ، لی‌لی ، خاله بازی، الک دولک ، تیله بازی یا هفت سنگ در اولین سطرها نوشته خواهند شد . پس از آن سعی کنید نام اسباب بازی های آن دوران را نیز به آنها اضافه کنید؛ تیله های رنگی ـ فرفره‌ ـ تفنگ آب‌پاش ـ یویو ـ سوت بلبلی و ... آیا شباهتی میان لوازم و ابزار بازی دلبندتان در دوران کنونی و دوران کودکی خود می بینید یا ...تفاوتی فاحش میان آنهاست؟ پس چطور می‌خواهید برای دلبندتان اسباب بازی انتخاب کنید ؟

هرچند برای پاسخ دادن به این سئوال باید متناسب با زمان و دوران زندگی به دنبال پاسخ باشیم اما  این سئوال ها در حالی مطرح می شوند که انجمن تعلیم و تربیت دوران کودکی ACEI با درنظر گرفتن تعریفی واحد برای لوازم بازی در این باره می گوید: اگر اسباب بازی های کودکان به دقت و با رعایت نیازهای جسمی و روحی آنها در دوران مختلف رشد انتخاب شود نه تنها باعث سرگرمی شان می شود بلکه موجب ارتقای کیفیت بازی و در نهایت بهبود مراحل رشد جسمی و فکری آنها نیز خواهد بود.

بنابراین اگر شما هم اکنون به عنوان پدر و مادر، برادر و خواهر، خاله یا دایی، عمه یا عمو یا حتی یک دوست قصد دارید برای کودکی وسیله  بازی تهیه کنید و در دنیایی بی انتها و رنگارنگ این لوازم سردوراهی انتخاب قرار گرفته اید. کمی صبر کنید چون جام جم این هفته سری به بازارمکاره اسباب بازی در چند نقطه از تهران زده تا برای شما از اهمیت انتخاب و راز و رمز خریداسباب بازی مناسب دلبندتان بگوید.

بودجه ای درنظر بگیرید

همانطور که می دانید بازار اسباب بازی با توجه به رشد روز افزون نیازهای روحی و جسمی کودکان بسیار متنوع است و تولید کنندگان گوناگونی با انواع و اقسام محصولات در بازارهای مصرف حضور یافته اند بصورتی که نمی توان برای اسباب بازی انتهایی متصور شد بنابراین اگر بدون برنامه یا محدوده مالی برای انتخاب اسباب بازی وارد فروشگاه شوید با دیدن آنهمه تنوع بدون تردید کودک درونتان بیدار شده و نمی توانید انتخابی درست داشته باشید به همین دلیل بهترین کار این است که محدوده انتخاب را با تعیین بودجه مشخصی برای خرید کوچک کنید تا در میان گزینه های موجود بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما همواره به خاطر داشته باشید که اسباب بازی گرانقیمت لزوما برای کودکان جذاب نیست بنابراین به هیچ عنوان قیمت را ملاک انتخاب قرار ندهید. هرچند مدتی است تجمل و اسباب بازی های گرانقیمت وارد دنیای شیرین کودکانه شده و گاهی اوقات چشم و همچشمی های نابجا باعث خریدی غیر اقتصادی و البته نامناسب برای کودکان می شود در این زمینه به می توان به اتومبیل های باطری دار یا سرویس های اتاق کودک مثل میزناهارخوری یا حتی مبلمان پذیرایی اشاره کرده که چندصد هزار تومان از درآمد خانواده را به خود اختصاص داده است.

تفاوت انتخاب با توجه به جنسیت

همانطور که می دانید براساس تحقیقات انجام شده و تایید کارشناسان نیازهای روحی و جسمی کودکان دختر و پسر کاملا با یکدیگر متفاوت است و باید متناسب با آنها برای خرید اسباب بازی گام برداریم چون بطور کلی پسرها در دوران کودکی به دنبال تحرک و هیجان بیشتری نسبت به دختران در همان دوران هستند بنابراین ابزار و لوازم بازی آنها نیز متفاوت خواهد بود. انجمن تعلیم و تربیت کودکی امریکا در این زمینه ضمن اشاره به اشتراک میان اسباب بازیهای کودکان دختر و پسر قبل از شش سالگی فهرستی از بازیهای مورد علاقه کودکان دختر و پسر پس از این سن تهیه کرده و براساس این فهرست اعلام کرده ابزاری که کودکان دختر در این دوران به آنها علاقمند هستند بیشتر مربوط به داخل منزل و خانه داری است و بازیهایی که به آنها علاقه نشان می دهند عبارتند از : طناب بازی، خاله بازی، مهمان بازی، بافندگی، رقص، خیاطی، فروشندگی، عروسک بازی و در نهایت کلاس های آموزش است درحالی که پسران دنیای متفاوتی را به خود اختصاص داده و بیشتر با استفاده از مکعب ها ، آدمک های متحدالشکل، کامیون و قطعات خانه سازی و تجربه هیجان مشغول شبیه سازی جامعه بیرون از منزل هستند . کودکان پسر  بازیهایی چون دوچرخه سواری، تیله بازی، کشتی، مشت زنی، فوتبال ، فرفره بازی ، ماشین بازی، تیراندازی ، بادبادک بازی را انتخاب می کنند.

رده سنی را درنظر بگیرید

تحقیقات نشان داده از زمانی که نوزاد توانایی دیدن ، بوییدن و شنوایی را به دست می آورد، می‌توان با در اختیار گذاشتن اسباب‌بازی‌های مناسب آنها، این توانایی ها را در وجودشان افزایش داد و استعداد نوزاد را شکوفا کرد این درحالی است که براساس همین تحقیقات تناسب نوع اسباب بازی ها با سن رشد کودکان به مراتب مهمتر از تعداد و تنوع آنهاست.

بنابراین به خاطر بسپارید اسباب بازی باید به گونه ای متناسب با سنین مختلف طراحی شده باشد که باعث فکر کردن و رشد تخیل کودک شده و او را با مفاهیمی چون رنگ، بود، صدا و ... آشنا کند. پس اگر اسباب بازی مورد نظرشما برای دلبندتان سخت باشد، او خسته شده  و اعتمادش کم خواهد شد و در نهایت آن را در گوشه ای به حال خود رها می کند این درحالی است که اگر این وسیله خیلی ساده هم باشد کودک بدون فکر کردن و افزایش قدرت تخیل با این وسیله بازی می کندو دوباره همان آش و همان کاسه.

از این رو انجمن تعلیم و تربیت کودکان آمریکا با توجه به رده های مختلف سنی کودکان اسباب بازی های مناسب آنها را اینگونه تقسیم بندی کرده است :

بدو تولد تا یک سالگی: کودکان در این دوره به جست و جوی اطراف خود هستند و هرچه که در دسترش داشته باشد به سمت دهان خود می‌برند بنابراین با رعایت مسایل ایمنی و بهداشتی اسباب بازی‌های درخشان و رنگی، متحرک و صدادار مثل جغجغه و عروسک های رنگی با قابلیت شستشو (بدون قابلیت جدا شدن قطعات) بهترین گزینه ها هستند. اما زمانی که کودکان نشستن را تجربه کردند می توانید با دراختیار قرار دادن مکعب های رنگی پارچه ای و توپ های رنگی پارچه ای نیز لوازم بازی آنها را تکمیل کنید.

یک تا سه سالگی: این دوران که کارشناسان آن را دوران کنجکاوی و تحرک کودکان می شناسند مهمترین زمان برای به کارگیری درست اسباب بازی است بنابراین کتاب ها انتخاب اول خواهند بود و پس از آنها می توان لوازم موسیقی، ماشین های متحرک ، حوضچه های توپ، اتومبیل ، بیل و سطل ، لگو ، پازل و عروسک را برای این رده سنی درنظر گرفت . اما فراموش نکنید با توجه به کنجکاوی بیش از حد کودکان در این دوره ایمنی اسباب بازی را جدی گرفته و با دقت در انتخاب خود سلامت دلبندتان را تضمین کنید.

سه تا پنج سالگی: به دست آوردن مهارت های جدید و شبیه سازی زندگی بزرگسالان ویژگی اصلی این رده سنی از کودکان است بنابراین کار با ابزارهای زندگی روزانه و نقاشی کردن بخش عمده ای از وقت کودکان را در این سن به خود اختصاص می دهد . خمیربازی، آب رنگ، مداد رنگی ، لوازم تعمیرات ، لوازم نجاری، لوازم خیاطی و آشپزی ، انواع پازل ، قطار برقی ، جعبه های مختلف بازی بهترین ابزاری است که می توانیم در اختیار آنها قرار دهیم اما به خاطر داشته باشید استفاده از اسباب بازی های الکترونیکی (رایانه ای) در این رده سنی به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون به اعتقاد کارشناسان این نوع اسباب بازی با توجه به کنجکاوی و نیاز به تجربه های تازه در این دوره سنی مفید نیست بلکه باعث کاهش حس کنجکاوی کودکان خواهد شد. از سوی دیگر کارشناسان با توجه به نزدیک شدن دوره پیش دبستانی و انرژی سرشاری که در کودکان وجود دارد فعالیت های فیزیکی و ورزش را برای کودکان توصیه می کنند .

شش تا دوازده سالگی: حس تکامل و رشد در این رده سنی باعث می شود تا کودکان به بازیهایی که سریع به نتیجه می رسد علاقمند باشند بنابراین تجربه های شغلی و بازی های فکری گزینه های اول این رده سنی خواهد بود. خرید اسباب بازی های خشن مثل تفنگ های ترقه ای یا لوازمی از این دست را متخصصان و کارشناسان مناسب نمی دانند و به والدین توصیه می کنند نسبت به بازیهای رایانه ای نیز بی تفاوت نباشند هرچند این بازی های در برخی موارد نتایج مثبتی هم به همراه خواهند داشت. اما با توجه به رشد اندام و البته استخوان بندی کودکان ورزش می تواند مهمترین گزینه برای بازی کودکان باشد که نباید نسبت به آن بی توجهی داشته باشیم. بنابراین سعی کنید در انتخاب لوازمی چون اسکیت، اسکوتر، راکت تنیس ، توپ یا از این قبیل لوازم آنها را به ورزش تشویق کنید.

استاندارد و ایمنی ، امری حیاتی

شاید در نگاه اول با توجه به ساده بودن دنیای کودکی و لوازمش کلمه استاندارد را برای آن جدی نگرفته باشیم اما یقین داشته باشید اهمیت استاندارد و ایمنی در این لوازم کم از لوازم پزشکی یا خوراکی ها نیست بنابراین هرگز نباید به این مهم بی توجه بود چون اسباب بازی در عین سادگی ارتباط مستقیمی با سلامت جسم و روح دلبندمان دارد. بطور کلی استانداردهای  مربوط به اسباب بازی در کشورهای مختلف شرایط متفاوتی دارد و مواردی خاص در آن دیده شده است اما آنچه مهم و مشترک است سلامت و بهداشت کودکان در همه موارد آن است.

این درحالی است که شورای بین المللی صنعت اسباب بازی رعایت اصولی چون خطر مواد شیمیایی، خطر آسیب های بدنی، امواج رادیویی ، اتصال دقیق قطعات، قابلیت اشتغال و دهها مورد دیگر در این زمینه عنوان کرده که سازندگان اسباب بازی باید هنگام تولید وسیله ای جدید آنها را رعایت کرده تا با دریافت مجوز های لازم بتوانند محصولشان را با در نظر گرفتن سلامت جسم و روح کودکان روانه بازار مصرف کنند.

به عنوان مثال استاندارد تولید عروسک برای سنین زیر سه سال اینگونه است که هرگز نباید قابلیت جداشدن قطعات را داشته یا اینکه در ساخت آن از پلاستیک بازیافتی استفاده شده باشد. از سوی دیگر برای تولید آبرنگ و خمیرهای بازی باید از رنگ ها و مواد اولیه گیاهی و خوراکی استفاده شود تا نه تنها این لوازم برای پوست کودکان مضرر نباشند بلکه با توجه به کنجکاوی کودکان در صورت ورود این مواد به سیستم گوارش آنها خطری برای سلامتی کودکان ایجاد نشود. اما براساس همین استانداردها با درنظر گرفتن ایمنی کودکان زیر ده سال، هیچ نوع اسباب بازی برقی با قابلیت اتصال مستقیم به برق تولید نخواهد شد و درباره اسباب بازی هایی که از خود صدا تولید می کنند رعایت استاندارد فرکانس صوتی در آنها اجباری است. بنابراین هنگام انتخاب سعی کنید با درنظر گرفتن شرایط استاندارد و ایمنی وسیله مورد نظرتان را انتخاب کنید.

تناسب فرهنگی  اهمیتی ویژه

پس از درنظر گرفتن شرایط استاندارد و ایمنی عاملی دیگری که کارشناسان نسبت به آن تاکید دارند تناسب فرهنگی اسباب بازی است. همانطور که می دانید کارکرد اسباب بازی تنها سرگرم کردن کودکان نیست بلکه اسباب بازی علاوه بر سرگرم شدن کودکان می تواند در شکل گیری شخصیت و پرورش ذهن او نیز کارآمد باشد از این رو کارشناسان معتقدند با توجه به شبیه سازی دنیای بزرگسالان از سوی کودکان با بکارگیری لوازم و اسباب بازی هایشان تناسب اسباب بازی با فرهنگ و عرف های جامعه امری ضروری است و کاملا می تواند در این زمینه ایفای نقش کند و شرایط را برای پرورش ذهنی کودکان متناسب با جامعه مهیا سازد .

به عنوان مثال می توان به برخی از عروسک ها و لوازم بازی کودکان که هم اکنون در کشورمان به وفور دیده می شوند اشاره کرد که هرگز تناسبی به عرف جامعه ایران نداشته و تنها باعث ایجاد تضادهای غیر قابل جبران در ذهن کودکان خواهد شد. نوع پوشش، هیجانات ایجاد شده با استفاده از این لوازم در کودکان یا حتی شکل و شمایل این ابزار می تواند کاملا در آینده و تصمیم گیری های دلبندمان تاثیرگذار باشد بنابراین به این نکته خوب توجه داشته باشید و متناسب با عرف جامعه به انتخاب اسباب بازی اقدام نمایید.

کنترل و سرکشی دوره ای

همانند تمام وسایل دنیای بزرگسالان ابزار و لوازم بازی کودکان نیز دارای تاریخ انقضاء یا دوره مصرفی محدود است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم هرچند سازندگان معتبر اسباب بازی تلاش می کنند با بکارگیری مواد اولیه باکیفیت مدت زمان قابل استفاده بودن تولیداتشان را افزایش دهند اما به هرحال کودکان در حفظ و نگهداری از اسباب بازی توانمند نیستند و بدون تردید پس از مدتی این لوازم آسیب خواهند دید بنابراین برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامتی جسم و روح دلبندتان لازم است هرچند وقت یکبار کودک درون خودتان را نیز زنده کنید و با سرکشی به اسباب بازی های فرزندتان از سلامت آنها مطمئن شوید. با این روش می تواند آنهایی که آسیب دیده اند را از دسترس کودکان دورکرده و برایشان جایگزینی متناسب با توجه به موارد یاد شده تهیه کنید. چون در برخی موارد آسیب های وارده به اسباب بازی می تواند سلامت کودکان را تهدید کند که این موضوع خوشایند هیچ کس نیست.

به مولفه های آموزشی نیز دقت کنید

با توجه به موارد یاد شده در انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان بدون تردید همگی از کارکرد آموزشی لوازم بازی کودکان نیز آگاهی کامل داریم بنابراین هنگام مراجعه به فروشگاه و انتخاب اسباب بازی با درنظر گرفتن تمام موارد یاد شده باید نسبت به آموزنده بودن این  دقت کنیم چون اسباب بازی صرفا برای بازی و وقت گذرانی کودکان طراحی نشده است بلکه در پس پرده کارکردی آموزشی نهفته است که در شکل گیری آینده کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال خرید بازی های فکری ، انواع لگو و پازل می تواند علاوه بر سرگرم کردن کودکان باعث شکوفایی و خلاقیت ذهنی کودکان و دلبندان نیز باشد. این درحالی است که برخی از بازی های دیگر می تواند تاثیر بسزایی در آموزش زندگی اجتماعی به کودکان داشته باشد پس ابتدا کارکرد آموزشی اسباب بازی را درنظر بگیرید وپس از آن دست به جیب شوید. از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان هرگز نباید با تمرکز روی اسباب بازی های خاصی در ذهن کودکان القای حرفه ای خاص را داشته باشیم بلکه با استفاده از شرایط اموزشی اسباب بازی های متفاوت ذهن خلاق و پویای کودکان را به امکانات متفاوت موجود در جامعه سوق دهیم.

گارانتی شادی کودکان را جدی بگیرید

با توجه به رشد و توسعه صنایع تولید اسباب بازی بدون تردید برخی از اسباب بازی ها دارای فن آوری مخصوص به خود بوده و نیازمند خدمات پس از فروش یا داشتن شرایط گارانتی مناسب هستند بنابراین با توجه به انتخاب اسباب بازی مورد نظرتان سعی کنید به خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی آن توجه ویژه داشته باشید چون در دنیای کودکان، شما به این نوع خدمات نیازمند هستید و ممکن است برای تعمیر اسباب بازی از این خدمات استفاده کنید.

 بنابراین اگر وسیله ای که خریداری کرده اید دارای شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش نباشد به ناچار مجبور به دور انداختنش خواهید بود و دوباره باید راهی بازار شوید. البته فراموش نکنید این خدمات بیشتر برای اسباب بازی های الکترونیکی مورد نیاز است هرچند در برخی از موارد مثل چادرهای مخصوص کودکان، وسایل کنترل از راه دور یا دوچرخه و ... به آن نیازمند خواهید شد.

داخلی یا خارجی

بطور کلی صنعت اسباب بازی سازی کشورمان در سطح بین المللی نتوانسته جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد و به همین دلیل در بازار داخلی به جز مواردی خاص آنهم در زمینه لوازم کمک آموزشی اسباب بازی های ایرانی زیاد مطرح نیستند از این رو بازار اسباب بازی کشورمان در دست کشور چین قرار گرفته و اکثر لوازم بازی کودکان ایرانی از این کشور وارد شده است و براساس اطلاعات موجود بیشتر آنها نیز به صورت غیر قانونی وارد کشور شده اند بنابراین شاید در این زمینه نمی توان به جز مواردی خاص به تولیدات داخلی دلخوش باشیم . اما فراموش نکنیم در برخی موارد تولیدات داخلی را می توانیم جایگزین خارجی ها کنیم بنابراین با درنظر گرفتن این مهم وبرای حمایت از تولیدات داخلی می توانیم از نمونه های داخلی که متناسب با فرهنگ و عرف جامعه تولید شده اند استفاده مناسبی داشته باشیم.

بازی های رایانه ای در انتهای فهرست

هرچند با ورود بازیهای رایانه ای به دنیای کودکان بسیاری از دانشمندان نسبت به مشکلات و عوارض این نوع بازی برای سلامتی کودکان هشدار داده بودند اما براساس تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه سوربن فرانسه یکی از مهمترین خطرات موجود در قرن حاضر برای سلامتی کودکان بازیهای رایانه ای اعلام شده است . در این تحقیقات که سال 2010 میلادی با انتخاب جامعه آماری حدود 300 هزار خانواده انجام گرفته است کم تحرکی ، افزایش وزن ، کوتاهی قد و در نهایت اختلالات عصبی را مهمترین عارضه استفاده مداوم و بیش از حد بازی های رایانه ای از سوی کودکان اعلام کرده است. به همین دلیل کارشناسان می گویند هرچند در برخی موارد بازیهای رایانه ای می توانند بسیار مفید و آموزنده باشند اما والدین نسبت به این خطرات ناشی استفاده بیش از حد بازی های رایانه ای باید هوشیار بوده و محدود کردن ساعات استفاده کودکان از رایانه این خطرات را به حداقل برسانند.

جوابی قانع کننده برای سئوالات شنوندگان

جوابی قانع کننده برای سئوالات شنوندگان

قاب کوچک از رادیو جوان و حاضرجوابی هایش برایتان می گوید

همه ما دغدغه ها و درددلهایی داریم که علاقمندیم با یکی از دوستان و افراد مورد اعتمادمان آن را در میان بگذاریم و برای یافتن راه چاره یا حداقل سبک شدن دلمان از دیگران کمک بگیریم، شاید هم جزو آن دسته افراد باشیم که به توصیه دوستان برای رفع مشکل به یکی از مراکز مشاوره مراجعه کرده باشیم و به مشاوره های آن مرکز جامه عمل پوشانده باشیم تا بتوانیم مدیریت دیگر امور را به دست بگیریم.

 اما هستند بسیاری از افراد که بنا به هر دلیل هیچ علاقه ای به برملا شدن رازشان ندارند و مراجعه به مراکز مشاوره هم زیاد براین مقرون به صرفه نیست در حالی با تمام وجود به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای درگیری ذهنی خود هستند تا بتوانند از قید و بندهایی که به این واسطه برذهنشان زده شده راهایی یابند. که درنهایت هم بنا به هزار یک دلیل شخصی و اجتماعی از این امر منصرف شده و این مشکل را در گوشه ای از دل یا ذهنشان مدفون کرده و با حال و روزی ناخوش به باقی راه زندگی ادامه می دهندیا اینکه  پس از کشیدن چند «آه» از اعماق وجود سعی می کنند این موضوع را کلا فراموش کنند.

این درحالی است که با ابتکاری جالب است که رادیو جوان با درنظر گرفتن این معضل در میان اقشار مختلف جامعه این نیاز را پاسخ داده و با «حاضرجواب» برنامه ای زنده که هر روز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16 تا 16.20 می شود ، وارد میدان شده تا در کنار دیگر برنامه های مشاوره ای صدا و سیما بتواند به اقشار مختلفی کمک برساند.

در این زمینه سعید معدن کن مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان  و مدیر برنامه حاضر جواب به قاب کوچک می گوید: هرچند بنا به تعریف این شبکه رادیویی در رسانه ملی ایران برای اقشار جوان است و طبق اصول نهایتا باید تا سنین حدود 35 سالگی را مخاطبان خاص خود برای تولید برنامه درنظر بگیریم اما همانطور که می دانید کارکرد رسانه ها در حوزه های مخلفت معمولا قابل دسته بندی نیست حتی اگر شما به دنبال مخاطبانی با سنین خاص باشید .

بنابراین ما در رادیو جوان کمی تعاریف را تغییر داده ایم و هرکس که دلی و روحیه ای جوان داشته باشد را جزو مخاطبان خود درنظر گرفته ایم و به دنبال تهیه برنامه برای آنها هستیم از این رو مخاطبان رادیو جوان از 9 سال تا 90 سال در نظر گرفته شده اند که طیف قابل تاملی از شنوندگان است.

این مدیر رسانه ای ضمن تاکید بر اهمیت پرمخاطب بودن شبکه رادیویی جوان در ادامه می افزاید: با درنظر گرفتن گروه کثیری از اقشار مختلف جامعه به عنوان مخاطب شبکه بدون تردید می توانستیم درباره موارد و مسایلی مختلفی هم برنامه سازی کنیم و با توجه به نیازهای جامعه گام برداریم که یکی از موارد مورد نیاز جامعه امروزی ما برنامه ای در قالب مشاوره یا هم فکری بود.

مدیر گروه جوان و جامعه رادیو جوان بااشاره به میانگین سنی پایین جامعه ایران به نیازهای مشاوره ای متفاوت در میان افراد جامعه اشاره می کند و می افزاید: ذهن پویا و خلاق جوانان بدون تردید گاهی اوقات با موارد و مسایل غیر قابل درکی مواجه می شود که نیازمند هدایت و مشاوره است و از آنجا که گاهی اوقات برخی موارد از ذهن این گروه نمی تواند در کانون گرم خانواده مطرح شود به دنبال راهکاری خارجی از منزل خواهد بود که همین امر گاهی باعث بروز اتفاقات تلخی شده اما در صورتی که رسانه ها بتوانند متناسب با این نیاز آن را به خود جذب کنند بدون تردید با استفاده از مشاوره ها و کارشناسی های دقیق می توان بسیاری از سئوالات یا حتی گرفتاری ذهنی اقشار مختلف جامعه را برطرف کرد و آنها را به روند اصلی زندگی خود بازگرداند.

معدن کن ضمن تاکید بر نامحدود بودن مخاطبان این شبکه رادیویی می گوید: از آنجا که اساسا رادیو جوان مخاطب مهور تعریف شده و کارش را آغاز کرده می توان به اینده برنامه هایی مثل «حاضر جواب» امیدوار بود برنامه هایی که با استفاده از این جنبه رادیو جوان می توانندگروه کثیری از شنوندگان را به خود جلب کنند و در راستای برطرف کردن برخی مشکلات آنها گام بردارد.

سعید معدن کن با تاکید بر هدایت ذهن خلاق و سرکش جوانان جامعه از طریق رسانه ها می گوید: هرچند ما اعتقاد داریم جامعه هدف ما یا همان مخاطبان ما هرگز گروه خاصی از جامعه نیستند اما با توجه به جوان بودن جامعه کشورمان یا خود جوانان شنوندگان ما هستند یا خانواده های آنها و همانطور که می دانید یکی از وی‍ژگی های دوران نوجوانی و جوانی اعتراض، طغیانگری و نقد است که نمی توان هرگز آنها را انکار کرد به همین دلیل بدون تردید اما و اگرهای فراوانی در میان این قشر از جامعه وجود دارد  که باید به آنها رسیدگی کرد و نمی توان برای آنها محدودیت قایل شد.

بنابراین با توجه به جلساتی که همراه با عوامل و مدیر شبکه داشتیم ایشان به ما اجازه دادند تا با توجه به اهمیت هدایت ذهن پویای جوانان کمترین خطوط قرمز را در این برنامه درنظر بگیریم البته اصلا به این معنی نیست که هر سئوال یا هر موضوعی در برنامه حاضر جواب قابل بحث و بررسی است اما سعی کردیم حتی در برخی موارد آنها را به نوعی مطرح کنیم که به مقصود خودمان رسیده باشیم.

این مدیر رسانه ای می افزاید: به همین دلیل هرگز نمی توان با چشم پوشی از واقعیات جامعه آنها را پنهان کرد درحالی که با توجه به طرح برنامه حاضر جواب می توان آنها را با رعایت اصول و مبانی رسانه ای در رادیو جوان مطرح و درباره آنها برنامه ساخت تا خود مخاطبان یا کسانی که با این مشکل درگیر بودند به ما پاسخ مناسب بدهند تا جامعه بتوانند درباره آن برنامه ریزی کنند.

این درحالی است که سمانه مبلغ حسینی مشاور محتوایی برنامه (سردبیر) و گوینده « حاضر جواب» ضمن اشاره به طرح اولیه این برنامه می گوید: من از همان اولین روزهایی که به عنوان گوینده کار خود را در رسانه ملی شروع کردم قصد داشتم برنامه سازی کنم و نمی خواستم صرفا برنامه ای از روی ورقه هایی که به من می دانند اجرا داشته باشیم. به همین دلیل شروع به تحقیق و بررسی نیاز جامعه برای برنامه سازی کردم و از آنجا که به مسایل اجتماعی علاقه بسیار زیادی داشتم جای خالی برنامه ای شخصیت محور و تعاملی را خالی دیدم و با توجه به پرمخاطب بودن شبکه رادیویی جوان ، پس از بررسی های دقیق و مشاوره های متفاوت تصمیم به ارایه طرح ساخت و تولید این برنامه زنده را به شبکه رادیویی جوان دادم. اما از آنجا که خودم به عنوان گوینده این برنامه هستم باید برای اجرای برنامه از همکاران دیگری کمک می گرفتم که به همین دلیل از حضور سولماز ادیبی و سیروس رجبی به عنوان هماهنگی و تهیه کننده استفاده می کنم و دربخش نویسندگی از کمک مینو فلاحی کمک می گیریم.

این گوینده  و سردبیر رادیو جوان با تاکید بر تعاملی بودن این برنامه تصریح می کند: من از همان روز اول قصد داشتم مخاطبان برای من تعیین مسیر کنند و آنها جودشان را جزئی از برنامه بدانند تا از این طریق بتوانم تاثیرگذاری بیشتری در میان آنها داشته باشم به همین دلیل قبل از آغاز برنامه سعی کردیم با استفاده از قدرت رسانه ها ذهن مخاطبان را با اصل کار آشنا کنیم بطور کلی من قصد داشتم به مخاطبان بگویم چطور می توانند از برنامه حاضر جواب سئوال کنند و چگونه باید برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

مبلغ حسینی درباره اولین سوژه برنامه حاضر جواب به قاب کوچک می گوید: برای اینکه بتوانم در میان مخاطبان برنامه را کاملا معرفی کنم می باید اولین سوژه را به گونه ای انتخاب می کردم که علاوه بر سنت شکنی در این گونه برنامه می توانستم توجه مخاطبان را نیز به برنامه جلب کنم به همین دلیل تصمیم گرفتم اولین برنامه را با سوژه رانندگی بانوان انتخاب کنم و از مخاطبان برنام پرسیدم چرا برخی از آقایان فکر می کنند بانوانان رانندگان خوبی نیستند و نباید به آنها گواهینامه رانندگی داده شود.

سردبیر برنامه حاضر جواب در ادامه می گوید: برای شروعی دلچسب یکی از همکاران گزارشگر را روانه کوچه و خیابان کردم و در شرایط مختلف اقدام به ضبط گزارش از واکنش های مردم کردم در خرابکاری های ساختگی برخی مردم با آرامش راننده که در واقع همکارم بود را راهنمایی می کردند و گروهی هم که خودتان می دانید حتی سعی کردم جملات نامربوط را هم در برنامه پخش کنم در اواخر برنامه بود که تماس ها شروع شد و تا امروز که خودتان در می بینید.

مبلغ حسینی با اشاره به مدت کوتاه بیست دقیقه ای برنامه می گوید: هرچند مدت زمان برنامه حاضر جواب تنها بیست دقیقه در روز است اما باور کنید در همین مدت کوتاه توانسته ایم کارهای بسیار بزرگی انجام دهیم چه درباره فرهنگ سازی و چه درباره مشاوره با جوانان و چه درباره سرمایه گذاری های خرد و کلان.

وی در ادامه با اشاره به  اهمیت پیگیری و طرح  سوژه های اجتماعی و سنت شکنی در رسانه ها می گوید: شاید در نگاه اول مطرح کردن مسایلی هم چون طلاق، افسردگی، فرار دختران ، قاچاق دختران، تجاوز ، کودک آزاری ، نامادری ، افسردگی بعد از زایمان ، بدحجابی یا حتی چشم چرانی و ... مواردی باشند که نباید در رسانه ها به آن پرداخته شود که به قول معروف سیاه نمایی است اما نباید فراموش کرد که اگر این موارد با توجه به اصول علمی مطرح نشوند ممکن است بسیاری از اقشار مختلف جامعه بخصوص جوانان در خطر باشند؛ از این رو با توجه به همکاری های گسترده مسئولان و مدیران با این برنامه توانستیم تاکنون به اهداف خود برسیم.

مشاور محتوایی برنامه برنامه زنده رادیویی حاضر جواب درباره پیگیری سوژه های برنامه نیز اینگونه توضیح می دهد که با توجه به سئوال هایی که از طریق سایت رادیو جوان به برنامه حاضر جواب می رسد تلاش می کنم شخصا موضوع را پیگیری کنم تا در نهایت آن را به نتیجه برسانم به عنوان مثال در یکی از موارد اخیر دخترخانمی به هر دلیل از منزل فرار کرده بود که پس از یک ماه و نیم تلاش آن را در یکی از شهرستان های شمالی کشورمان یافتم هرچند روند رسیدن به وی بسیار سخت بود چون فقط یک آدرس آنهم از ایام بسیار گذشته در اختیار داشتیم اما در نهایت با پیدا کردن این دختر در شهرستان یاد شده و ارتباط تلفنی وی با پدر و مادرش به صورت زنده در برنامه توانستیم خانواده وی را متقاعد کنیم دوباره پذیرای این نوجوان باشند .

مبلغ حسینی در ادامه می گوید بطور کلی من به برنامه حاضر جواب همانند فرزند خودم عشق می ورزم و برای آن زمان می گذارم اما به هر حال من هم انسان هستم و گاهی اوقات به دلیل فشردگی و زنده بودن آن احساس خستگی یا گرفتگی می کنم که در نهایت با نتایج مثبت برنامه آنها برطرف می شود.

از سوی دیگر سیروس رجبی تهیه کننده این برنامه  درباره روند انتخاب سوژه های برنامه نیز به قاب کوچک می گوید: از آنجا که بسیاری از مردم و مخاطبان برنامه خودشان طراح موضوع حاضر جواب هستند با توجه فراگیر بودن و مشترک بودن مسایل مطرح شده برنامه ها را تدارک می بینیم و درباره آنها با کارشناسان مورد تایید رسانه ملی به بحث و گفت و گو می نشینیم. اما از آنجاکه بحث اعتیاد و حواشی آن متاسفانه فراوان است روزهای شنبه هر هفته را به این سوژه اختصاص داده ایم و هر هفته در این زمینه سخن خواهیم گفت اما دیگر موارد را سعی می کنیم یکی یا دو روز ابتدای هفته درباره آنها با مردم و مخاطبان سخن بگوییم در روزهای پایانی هفته با استفاده از نظرات کارشناسان آن را جمع بندی کنیم.

رجبی بااشاره به مخاطب محور بودن برنامه حاضر جواب درباره راههای مشارکت مردم در این برنامه میگوید: با توجه به امکانات موجود مخاطبان می توانند از سه طریق پیامک، تلفن و اینترنت با برنامه حاضرجواب ارتباط برقرار کنند بنابراین تلفن های 22040000 و 22050952 و پیامک 30000881 به همراه وب سایت www.soal.radiojavan.ir در اختیار آنهاست که می توانند سئوال ها و مشکلات خود را با برنامه حاضرجواب مطرح کرده تا با آنها ارتباط برقرار کنیم.

وی در ادامه به اهمیت اعتماد مخاطبان برنامه به حاضر جواب اشاره می کند و می افزاید: همانطور که می دانید موضوع برنامه مربوط به مشکلات و معضلات اقشار مختلف جامعه از اقتصادی تا مسایل خانوادگی است. بنابراین از همان ابتدا همه ما بخصوص سردبیر برنامه تلاش کردیم با ارایه راهکارهای علمی و عملی درباره مشکلات و معضلات مطرح شده در برنامه از سوی مخاطبان با استفاده از نظرات کارشناسان مورد تایید سازمان و البته فرهیخته متناسب با موضوع برنامه استفاده می کنیم بنابراین خانواده ها یا بطور کلی مخاطبان برنامه با اعتماد کامل با ما دردل می کنند و مسایل خود را مطرح می کنند چون روند و سابقه برنامه اینگونه بود که همه به نتیجه مناسب و مفیدی رسیده اند که کارنامه ای خوب برای دست اندرکاران حاضر جواب است.

سولماز ادیبی دیگر تهیه کننده حاضر جواب نیز ضمن اشاره به ریتم های متفاوت برنامه با توجه به سوژه هایش به قاب کوچک می گوید: همانطور که می دانید یکی از راهکارهای مورد استفاده تهیه کنندگان در برنامه های زنده رادیویی استفاده از موسیقی های متناسب با موضوع و حال و هوای برنامه است که در این مورد چون سوژه های حاضرجواب بسیار متنوع است باید با استفاده از موسیقی های متفاوت بتوانیم ارتباط هرچه بیشتری میان مخاطبان و برنامه ایجاد کنیم .

این تهیه کننده رادیو به تعداد بسیار زیاد تلفن های شنوندگان به استودیوی رادیو جوان اشاره می کند و می افزاید: همانطور که دیگر همکاران من درباره ارتباط با اقشار متفاوت جامعه در این برنامه اشاره کردند حاضر جواب برنامه ای بسیار محبوب میان مخاطبان است به همین دلیل تلفن های زیادی از سوی شنوندگان داریم اما ممکن است گاهی اوقات امکان پخش زنده این تلفن ها بنا به دلایلی که خارج از عرف جامعه و سیاست های برنامه است نخواهیم بود پس از همین فرصت استفاده می کنم و از شنوندگان می خواهم با رعایت اصول و عرف جامعه متناسب با سوژه برنامه به استودیو تماس داشته باشند .

 

 

دفتری سبز و مقرون به صرف برای خود تدارک ببینید

دفتری سبز و مقرون به صرف برای خود تدارک ببینید

راه و رسم صرفه جویی در محل کار برای صاحبان مشاغل

 

نویسنده: شیدا رمزی

 

شمایی که به تازگی شرکت تجاری خود را راه اندازی کرده اید یا اینکه از منزل خود به عنوان دفتر کارتان استفاده می کنید بدون تردید به دنبال یافتن راه هایی برای کاستن از هزینه های روزانه شرکت و صرفه جویی در تمام هزینه ها هستید ؛ تا با استفاده از این روش ها در پایان سال مالی بتوانید مبلغ قابل توجهی در حساب شرکت پس انداز کنید.

ممکن است در نگاه اول به فکر انجام دادن کارها توسط خودتان باشید یا اینکه برخی از پرسنل به ظاهر اضافه را اخراج کنید و کنید تجهیزات غیر ضروری را بفروشید؛ اما قبل از هر کاری کمی تامل کنید چون راهکارهای دیگری نیز برای کاهش هزینه ها وجود دارد تا با استفاده از آنها بتوانید دودوتای کسب وکارتان را چهارتا کنید.

 بد نیست بدانید با استفاده از راهکارهایی بسیار ساده می توانید علاوه برسازگاری دفترتان کارتان با محیط زیست ،  مبلغ قابل توجهی نیز در هزینه های روزانه شرکت صرفه جویی کنید. از این رو در این مقاله فرصت امروز قصد دارد راهکارهای بسیار ساده ای برای سازگاری دفتر کار شما با محیط زیست برایتان بگوید تا با اینکار بتوانید چرخ اقتصادکارتان را به حرکت درآورید.

قبل از هر کاری لازم به یادآوری است ، بیشترین هزینه دفاتر و شرکت های تجاری در بخش انرژی و لوازم اداری تعیین شده  و مدیران و صاحبان صنایع همواره سعی در کاهش هزینه های این دو بخش دارند جالب است بدانیم براساس تحقیقات این دو بخش حدود 35 درصد از هزینه های یک دفتر اداری تجاری را به خود اختصاص داده اند که می توان با ابتکار عمل این بخش را به حداقل رساند و صرفه جویی قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته باشیم.

 

1.      لوازم و تجهیزات الکترونیکی را هنگامی که از آنها استفاده نمی کنید بطور کلی از برق بکشید. محققان دریافتند درصورتی که کامپیوتر دفترتان را هنگامی که با آن کاری ندارید بطور کامل خاموش کنید و از برق بکشید در یک روز کاری به میزان 50 درصد در مصرف برق آن صرفه جویی کرده اید که در طول سال رقم قابل ملاحظه ای خواهد شد.

 بد نیست بدانید در دفاتر تجاری و شرکت ها به دلیل تعدد لوازم الکترونیکی معمولا از سه راهی های برق برای تقسیم جریان الکتریسیته میان آنها بسیار استفاده می شود و اکثر آنها دارای کلید قطع و وصل هستند که با لامپ کوچکی مشخص شده است ؛آیا تاکنون فکر کرده اید این لامپ ها خودشان برای شما هزینه ساز هستند و اگر در ساعاتی که با وسیله برقی متصل به آنها کاری نداشته باشید، روشن باشند چقدر به هزینه برق شرکت شما می افزایند؟

 

2. سعی کنید تمام نامه نگاری های اداری را از طریق پست الکترونیک انجام دهید و تا حد امکان از تایپ و ارسال نامه به صورت مکتوب خودداری کنید با این روش می توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، کاغذ و تونر چاپگر به محیط زیست نیز کمک کنید چون هیچ ضایعاتی را به طبیعت تحمیل نکرده اید.

3. سعی کنید از فکس مودم ها به جای فکس های معمولی استفاده کنید با این روش در ساعت اداری هنگامی که فکسی برای شما ارسال می شود می توانید بدون اینکه کاغذی مصرف شود آن را روی صفحه مانیتور مطالعه کنید و در صورت لزوم آن را پرینت بگیرید این درحالی است که وقتی در محل کارتان نیز حضور ندارید این دستگاه می تواند تمام فکس های رسیده را در حافظه کامپیوتر حفظ کرده تا در روز کاری بعد شما آنها را مطالعه کنید، نه اینکه تعدادی برگ کاغذ با مطالبی تبلیغاتی برایتان پیرنت گرفته باشد.

4. تا جایی که ممکن است از دوطرف کاغذ برای نوشتن استفاده کنید با این روش می توانید مصرف کاغذ را در محل کارتان نصف کنید و البته از تولید زباله اضافه نیز جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید در شرکت های تجاری بسیاری از اسناد باید برای بایگانی کپی گرفته شوند برای اینکار می توانید از این نوع کاغذها استفاده کنید.

5. از دستگاه الکترونیکی کف ساز برای سرویس بهداشتی خود استفاده کنید با این روش اگر حتی به ازای هر فرد شاغل در شرکت شما یک قطره مایع دستشویی صرفه جویی شود در طول سال چند صد لیتر مایع دستشویی صرفه جویی کرده اید. هرچند به تازگی دستگاه های کفساز مکانیکی هم اکنون در بازار موجود است و می توانید از آنها استفاده کنید .

6. سرویس های دوره ای مربوط به تاسیسات دفتر را جدی بگیرید تا با اینکار نه تنها تمام سیستم تهویه مطبوع بهینه کارکند، بلکه در مصرف انرژی و برق صرفه جویی مناسبی کرده باشد چون راندمان این دستگاه با سرویس های دوره به حداکثر خود خواهد رسید.

7. ماهیانه تمام شیرآلات دفتر کارتان را سرویس کنید تا هرگز چکه نکنند که در غیر این صورت مبلغ صورتحساب آب بسیار بالا خواهد بود

8. به جای استفاده از فلاش تانک های بزرگ از فلاش تانک های تحت فشار در سرویس بهداشتی دفترکارتان استفاده کنید که این نوع از فلاش تانک تنها 3.5 لیتر آب را روانه فاضلاب می کنند درحالی که فلاش تانک های قدیمی حدود 6 لیتر آب در خود نگهداری و در نهایت آن را روانه فاضلاب می کنند بنابراین با این روش نیز می توانید علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب؛ میزان قابل توجهی هم از صورتحساب آب ماهیانه واحدتجاری شما کاسته می شود.

9. تا حد امکان از کاغذهای بازیافتی در محل کارتان استفاده کنید چون این نوع کاغذها بسیار ارزانتر از کاغذهای نو هستند.

10. اگر نوع تجارت شما به گونه ای است که زیاد کاغذ مصرف می شود کاغذهای غیر قابل استفاده را تحویل ماشین حمل زباله ندهید بلکه آنها را جمع آوری کنید و تحویل دادن آنها به مراکز بازیافت مواد شوینده بگیرید چون با این کار در واقع دو نشان زده اید هم به محیط زیست کمک کرده اید و هم برای خرید مواد شوینده مورد نیاز دفتر هزینه نمی کنید.

11. اگر از سرویس های پیک استفاده می کنید تا حد ممکن از شرکت هایی استفاده کنید که برای شما امتیاز ویژه ای مثل بازگشت رایگان، سرویس های مجانی ، تحویل جراید به صورت رایگان یا ... با این روش برای خودتان امتیازات ویژه ای فراهم کرده اید. بنابراین صرفا به لیست قیمت پیک موردنظرتان توجه نداشته باشید.

12. در صورت امکان برای تامین آب گرم محل کارتان از آبگرمکن های آفتابی استفاده کنید با این کار هزینه قابل توجهی برای سوخت و گرم کردن آب بخصوص در فصول سرد جلوگیری و به محیط زیست هم کمک بزرگی کرده اید

13. اگر قصد تغییر دکوراسیون دفتر کارتان را دارید در میان آگهی ها خوب مطالعه کنید چون دفاتری دیگری هم مثل شما قصد تغییر دکوراسیون دارند بنابراین می توانید از میان مبلمان دست دوم آنها گزینه مناسبی را با قیمت بسیار اقتصادی انتخاب کنید.

14. با نصب حرارت سنج برای وسایل برودتی و گرمایی دفتر کارتان، سعی در کنترل دما داشته باشید با اینکار از کارکردن بی مورد وسایل گرمایشی و سرمایشی محل کارتان جلوگیری کرده  و در نهایت با کاهش مصرف سوخت و برق به اقتصاد شرکت کمک شایانی کرده اید.

15. استفاده از سیستم منشی تلفنی کامپیوتری را هرگز فراموش نکنید چون با این روش یک نفر پرسنل کمتر استخدام می کنید و مبلغ حقوق ماهیانه این شغل را در دیگر شغل های مورد نیاز دفتر که می توانند برای شما درآمدزا باشند هزینه خواهید کرد.

16. برای سرویس بهداشتی شرکت از لامپ های سنسوردار استفاده کنید چون بسیاری از کارمندان شما هنگام خروج از سرویس بهداشتی فراموش می کنند چراغ یا هواکش را خاموش کنند با این روش شما علاوه بر مدیریت زمان استفاده از هواکش و لامپ روشنایی سرویس بهداشتی مبلغ قابل توجهی از صورتحساب برق شرکت کاسته اید.

 

 

صادرات نامرئی ؛ ساخت و ساز را هم رونق می​دهد

صادرات نامرئی ؛ ساخت و ساز را هم رونق میدهد

بررسی روند تاثیرگذار توسعه گردشگری بر صنعت ساختمان

 

مترجم: عماد عزتی

منبع: وزارت اقتصاد آفریقای جنوبی

 

بدون تردید میزبانی جام جهانی سال 2010 میلادی علی رغم تمام معضلات و تبعات منفی باعث شد بسیاری از صنایع کشور آفریقای جنوبی متحول شده و روبه رونق دوچندان حرکت کند. این درحالی است که این رویداد بزرگ ورزشی در آفریقای جنوبی با ایجاد نمایی تازه از دنیای کسب و کار این کشور فرصت های بسیار زیادی را برای صنایع مختلف این کشور ایجاد کرد که اصلی ترین آنها در صنعت گردشگری بود

کارشناسان اقتصادی در این زمینه می گویند این رویداد نه تنها باعث ایجاد رونق بسیاری از کسب وکارها در شهرهای بزرگ و کلان شهر ها شده بلکه در دورترین نقاط این منطقه از دهکده جهانی نیز رونقی غیر قابل تصور را ایجاد کرده است.

اما براساس تحقیقات و گزارش های موجود در این منطقه از دهکده جهانی مشخص شده توسعه گردشگری می تواند مستقیما در صنعت ساختمان و ملک و املاک نیز تاثیرگذار باشد که نمونه بارز و دقیق این موضوع را می توان در آفریقای جنوبی دید. از این رو وزارت اقتصاد آفریقای جنوبی آماری از تاثیر توسعه گردشگری در صنعت ساختمان ارایه داده که مطالعه آن برای دست اندرکاران صادرات نامرئی خالی از لطف نیست.

 

آمار گذشته چه می گویند

متاسفانه سیاست های ناکارآمد گذشته در آفریقای جنوبی باعث شده بود برخی از برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت گردشگری در این منطقه به حقیقت نپیوسته و در این زمینه چالش های گوناگونی مقابل صنعت گردشگری آفریقای جنوبی قرار گرفته بود که براساس گفته کارشناسان این مشکلات عبارتند از

·        اختلاف بسیار زیاد بین شهرهای کوچک و کلانشهرهای گردشگرپذیر این کشور و معرفی زمینه های سرمایه گذاری در آنها

·        سیاست های متفاوت برندسازی و بررسی بسته های تبلیغاتی گردشگری برای شهرهای بزرگ و کوچک از سوی سرمایه گذاران

·        نابرابر در زمینه  توسعه گردشگری بدون برنامه و سیاست های گردشگری دولت مرکزی

·        ضعف قوی مدیریت در توسعه گردشگری بخصوص در بخش توسعه گردشگری داخلی که نهایتا منجر به عقب افتادگی گردشگری بین المللی در این منطقه است.

·        نبود اطلاعات و آمار دقیق از گردشگران ورودی و حتی سرمایه گذاری ها برای توسعه زیرساخت های گردشگری

·        بی انگیزه بودن سرمایه گذاران برای ورود به صنعت گردشگری در این کشور

 

براساس تعریف سازمان جهانی گردشگری به فردی که از محل زندگی خود به دیگر نقاط جهان رفته و بیشتر از یک شب و کمتر از یک سال در آن منطقه اقامت داشته باشد و قصد هیچگونه فعالیت تجاری نداشته باشد گردشگر می گویند این درحالی است که ساکنان شهرهای مرزی که برای دیدن اقوام یا تجارت های محلی وارد کشورها می شوند هرگز در این گروه قرار نگرفته و جزو گردشگران نیستند.

بطور کلی صنعت گردشگری آفریقای جنوبی تا پیش از این با سه برنامه اصلی  برای توسعه و رونق در حال رشد و گسترش است که عبارتند از گردشگری رویداد، سفرهای تجاری و گردشگری اوقات فراغت .

 

ضعف در سیستم آمارگیری

براساس گزارش های موجود تا قبل از سال 2010 میلادی صنعت گردشگری آفریقای جنوبی قادر به تفکیک گردشگران واقعی و مرزنشینان که برای تجارت هر روز وارد خاک این کشور می شدند، نبود. این موضوع یعنی نبود آمار دقیقی از گردشگران واقعی و البته نبود بسته های تبلیغاتی و تجاری برای جلب نظر گردشگران به این منطقه از جهان باعث شد تا نظام گردشگری آفریقای جنوبی ناتوان از توسعه و رشد و رونق باقی بماند.

اما در سال 2009 میلادی  برای اولین بار صنعت گردشگری آفریقای جنوبی توانست با استفاده از سیستم های اطلاعاتی و روش های علمی و عملی در این صنعت آماری دقیق از گردشگران واقعی و افرادی که به صورت روزانه و مرزنشین وارد خاک این کشور می شدند به دست آورد که زمینه ساز برنامه ریزی برای توسعه صادرات نامرئی این کشور شد.

 

به این ترتیب براساس آماری که سال 2011 میلادی از سوی سازمان گردشگری آفریقای جنوبی اعلام شد صادرات نامرئی این کشور با رشدی معادل 3/3 درصد از آمار اولیه 265802 نفر به رقمی معادل 8339354 رسید که نتیجه بسیار مناسبی برای تغییر سیاست های سنتی گردشگری به تصمیم گیری های نوین بود .

این درحالی است که طبق آمار ارایه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بیشترین رشد در صنعت گردشگری بین المللی طی دوره یاد شده در آفریقای جنوبی 4.4 درصد بوده است .

این رشد ناگهانی در صنعت گردشگری آفریقای جنوبی  باعث شد تا جایگاه این کشور در رده بندی جهانی صنعت گردشگری از جایگاه 34 به 33 ارتقاء یابد هرچند طی این دوره که آفریقای جنوبی با رشدی قابل توجه صنعت گردشگری خود مواجه شده بود در دهکده جهانی قیمت نفت افزایش یافت و بحران های اقتصادی در منطقه یورو خودنمایی می کرد که بطور کلی اقتصاد بین المللی را با رکودی قابل تامل مواجه کرده بود.

  

افزایش تقاضای سفرهای بین المللی

براساس آمار و گزارش های موجود تا قبل از میزبانی بازی های جام جهانی 2010  گردشگری اوقات فراغت که بیشتر برای تعطیلات و خرید مورد استقبال گردشگران قرار گرفته بود  به عنوان اصلی ترین دلیل سفر مسافران از دیگر نقاط جهان به آفریقای جنوبی بود که در واقع حدود 57 درصد از کل گردشگران ورودی به این کشور را تشکیل میدادند.

این درحالی است که با توجه به تحقیقات گسترده و البته آمار ارایه شده از سوی سازمان گردشگری این کشور مهمترین گردشگرانی که برای تعطیلات به آفریقای جنوبی سفر کرده اند از کشور استرالیا بودند و آنهایی که برای تجارت به این نقطه از جهان بار سفر بسته بودند از کشورهای چین و ژاپن سفرشان را آغاز کرده بودند.

جالب است بدانید سهم گردشگرانی که برای تجارت به آفریقای جنوبی وارد شده بودند از کل سهم گردشگری این منطقه از جهان در سال 2010 میلادی 2/14 درصد بود که براساس اطلاعات به دست آمده در سال 2011 میلادی این رقم به 12.8 کاهش یافته است. این امر نشان دهنده رونق و افزایش سهم گردشگران تعطیلات و اوقات فراغت است که وارد خاک آفریاق جنوبی شده اند.

از سوی دیگر با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان گردشگری آفریقای جنوبی محبوب ترین شهرهای آفریقای جنوبی با اقامتی معادل 2/1 شب میان گردشگران شهر گائوتنگ و کیپ غربی بوده است.

 

گردشگری داخلی عاملی برای توسعه

با نگاهی اجمالی به افزایش آمار گردشگری در کشور آفریقای جنوبی درخواهیم یافت با توجه به رشد اقتصادی به وجود آمده در این منطقه از دهکده جهانی از سال 2007 تا شش ماهه دوم سال 2011 میلادی افزایش درآمد و بالارفتن قدرت خرید مردم توانسته تاثیر مستقیم در افزایش تقاضای سفرهای داخلی  این کشور نیز داشته باشد.  این درحالی است که بطور کلی آمار سفر بالا رفته و تنها تقاضای سفر برای گذراندن تعطیلات نبود است.

 این افزایش تقاضا در سفرهای داخلی باعث شده تا علاوه بر افزایش دستمزدها در هتل ها بسیاری از صنایع وابسته نیز از جمله سفرهای تجملاتی در این منطقه از جهان رونق داشته و افزایش یابد. این درحالی است که تا قبل سال 2011 میلادی اکثر تورگردانان بزرگ جهان می گفتند دلیلی برای سفر به این منطقه نیست همواره در گوشه و کنار شهرهای آفریقای جنوبی شنیده می شد و همچنان سفرهای تجاری دلیل اصلی سفرها بوده حال آنکه پس از آن بخصوص در تعطیلات تابستانی مدارس گردشگری داخلی در اقصی نقاط این کشور افزایش یافت.

 

مهمترین اقدامات گردشگری در منطقه

علاوه بر خرید و گردشگری شبانه که به عنوان اصلی ترین جاذبه های گردشگری در گوشه و کنار جهان مورد توجه گردشگران قرار دارد  تورهای مهیج و فعالیت های ورزشی به عنوان اصلی ترین جاذبه های گردشگری آفریقای جنوبی پس از گردشگری در پارک حیات وحش این منطقه به عنوان اولین گزینه سفر به آفریقای جنوبی است.  از این رو و با توجه به تمام مناطق تاریخی و البته طبیعت بسیار زیبای آفریقای جنوبی این کشور به عنوان یکی از عجایب هفتگانه در صنعت گردشگری بین المللی شناخته شده و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

 

حضور گردشگران عاملی برای توسعه ساخت و ساز

 

با توجه به نرخ روبه رشد صنعت گردشگری و صادرات نامرئی آفریقای جنوبی و با توجه به سیاست های نوین توسعه گردشگری در این کشور  بسیار واضح است که صنایع وابسته و دیگر صنایع این کشور آفریقایی نیز روبه رشد خواهند بود بصورتی که بسیاری از سرمایه گذاری های انجام شده در زیرساخت های انرژی و توسعه شهرهای بزرگ قرار گرفته است اما مهمترین نکته و اثر توسعه صنعت گردشگری در بافت و توسعه زیرساخت های شهری در مناطق روستایی یا شهرهای درجه دو  خودنمایی می کند و در این زمینه صادرات نامرئی باعث شده تا توسعه و رشد شهرهای کوچک این منطقه روز افزون و غیر قابل تصور باشد.

این درحالی است که کارشناسان املاک و دست اندرکاران ساخت و ساز در این کشور معتقدند از آنجا که روند حضور گردشگران در گوشه و کنار آفریقای جنوبی افزایش یافته و مناظر بکر و دیدنی های این کشور در سراسر جهان نمایان شده گروه کثیری برای خرید ملک و استفاده از ویلاهای شخصی در این سرزمین زیبا اقدام کرده اند به صورتی که هرچه بر تعداد بازدید کنندگان این کشور افزوده می شود میزان تقاضای خرید ملک و املاک از سوی خارجیان در آفریقای جنوبی نیز افزایش یافته و می تواند رونقی امیدوارکننده در این زمینه باشد.

مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری آفریقای جنوبی می گویند اگر قصد داشته باشیم واقعا تاثیرتوسعه صادرات نامرئی را بر ساخت و ساز منطقه و تجارت املاک بدانیم کافی است به روند توسعه و درخواست خرید در شهرهای کلارنتز Clarens، دهکده ریبیک Riebeeck، روزندال Rosendal، استانفورد Stanford و دیگر شهرهای گردشگرپذیر آفریقای جنوبی توجه کنیم تا دریابیم چگونه توسعه شهرهای گردشگرپذیر برروستاها و شهرک های اطرافشان تاثیرگذار بوده و آنها را نیز رشد و توسعه داده است .

به عقیده کارشناسان حوزه اقتصادی املاک امکانات تجارت الکترونیک و البته رسانه ها باعث شده تا دورترین نقاط گردشگر پذیر آفریقای جنوبی هم اکنون شهرت جهانی به دست آورده و بدون اینکه هزینه ای در این زمینه از سوی دولت انجام شود روند سرمایه گذاری در این مناطق از سوی گردشگران افزایش یابد.

این امتیاز یعنی استفاده از حضور گردشگران و دنیای مجازی به دلیل حضور گردشگران در مناطق گوناگون گردشگر پذیر آفریقای جنوبی باعث شده تا بدون هیچ هزینه طی یک دوره ده ساله افزایش غیر قابل تصوری در تقاضای خرید املاک این منطقه داشته باشیم که با توجه به آمارهای ارایه شده از سوی مراکز مسئول میزان سرمایه گذاری های انجام شده تقریبا دو برابر در مناطق کمتر شناخته شده یا در برخی موارد گمنام در منطقه بوده است . این مسئولان می گویند با توجه به افزایش درآمد و سطح مالی ساکنان آفریقای جنوبی بسیاری از افراد که در شهرهای بزرگتر زندگی می کنند.

 به دنبال یافتن محلی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته دور از هیاهوی زندگی شهری روی به روستاها و شهرک های مناطق خوش آب و هوای کشور آورده اند که این امر نه تنها باعث رشد گردشگری داخلی در آفریقای جنوبی شده بلکه توانسته تاثیر بسیار مثبتی در گردشگری بین المللی بوده است . این امر در کوتاه مدت توانسته روند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی جهت توسعه زیر ساخت ها و همچنین ساخت و ساز در مناطق اینچنین شده و در نهایت باعث ترقی و بالا رفتن قدرت اقتصادی ساکنان منطقه بوده بطوری که تمام زیرگروه های گردشگری و البته صنایع وابسته در کنار دیگر صنایع توسعه یافته اند.

 

 

 

آنچه پیشروی گردشگری آفریقای جنوبی است؟

همانطور که می دانیم هرگونه  رویداد در اقتصاد منطقه یورو می تواند تاثیر مستقیم در توسعه اقتصاد دیگر مناطق جهان داشته باشد. این درحالی است که در یکی دو سال اخیر رشد اقتصادی و درآمد ناخالص منطقه اقتصادی یورو روند منفی نشان داده و با توجه به افزایش نرخ بیکاری دراین منطقه و اثرات سیاست های  ریاضتی که در این منطقه اتخاذشده است حجم بدهی های صنایع در این قاره روبه رشد است و تنها روزنه امید در اروپا استفاده از ظرفیت های اقتصادی صنعت گردشگری با توجه به نوع سرمایه گذاری در آن بوده و برخی کشورهای اروپایی مثل اسپانیا سعی در بهرمندی از درآمد گردشگری بوده اند. هرچند نشانه های اقتصادی در این منطقه حکایت از کاهش رشد صنعت گردشگری داشته است اما با توجه به درآمد حاصله در این شرایط بهترین گزینه برای توسعه کسب و کار در گروه های دیگر است.

اما واقعیت امر این است که آفریقای جنوبی با توجه به تاثیراتی که از روند رشد یا رکود منطقه یورو می گیرد، با  سیاست های سنتی و امکانات منطقه ای موجود گردشگری خود در این زمینه نمی تواند به آینده امیدوار باشد مگر آنکه با بازنگری در قوانین و نحوه سرمایه گذاری های خارجی این روند را روبه رشد هدایت کرده و آن را افزایش دهد.

 به همین دلیل دولت و مسئولان گرد شگری آفریقای جنوبی با توجه به علاقه گردشگران به گردشگری شبانه و البته گردشگری خرید سعی کرده اند روند رشد صنعت گردشگری خود را مثبت با توجه به نیازهای بازارهای هدفشان کرده و در جهت افزایش سوق دهند .

طبق گزارش های ارسالی از سوی مقامات این کشور مهمترین تصمیمی که دست اندرکاران گردشگری آفریقای جنوبی برای توسعه درآمد این صنعت در کشوریاد شده گرفته اند توجه به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری روستایی و طبیعت گردی بوده است بطوری که با این راه کار علاوه بر سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در شهرستان های کشور رشد و رونق و البته اشتغالزایی را به آفریقای جنوبی هدیه دهد و رفاه اجتماعی را با استفاده از این نسخه به ارمغان آورد.

تیغه ای دولبه به نام هیات های تجاری ؟!

یادداشت

 

 

نویسنده : شیدا رمزی

جذب سرمایه های خارجی به طور کلی با توجه به روند روبه رشد تجارت در سراسر دهکده جهانی یکی از دغدغه های اصلی کشورها و دولتمردان است بطوری که اکثر دولت ها با توجه به شعارهای انتخاباتی خود یکی از اولویت های دولت اینده را درباره جذب هرچه بیشتر سرمایه های خارجی به کشور جهت ایجاد اشتغال و همچنین رشد و توسعه اقتصاد داخل مرزهایشان عنوان می کنند .

ایران نیز از این موضوع مستنثنی نیست و همواره دولت از گذشته تا امروز به دنبال جذب حداکثری سرمایه های خارجی به داخل کشور بوده است اما با توجه به اقتصاد تک محصلی کشورمان و وابستگی هرچه بیشتر دودوتاچهارتای اقتصاد ایران به صنعت نفت بیشتر توجه ها به جذب سرمایه های خارجی در این صنعت پرفراز و نشیب دوران اخیر بوده است در حالی که شاید دیگر صنایع همواره خارج از دید مسئولان باقی مانده است.

یکی از روشهای بسیار مرسوم در جذب سرمایه های خارجی در اقتصاد بین المللی کشورها ورود هیات های تجاری به کشورها و بررسی روند توسعه بازار داخلی آن کشور جهت ورود یا عدم ورود تجار کشور مهمان به اقتصاد کشور میزبان است که معمولا با ریزبینی و البته برنامه ریزی های کاملا علمی از سوی هر دو کشور مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت اجرایی می شود . اما ظاهرا سفر هیات های تجاری به کشورمان بخصوص در یک دهه گذشته کمی از این قاعده و قانون خارج شده و زیاد در جهت ورود سرمایه های خارجی به کشورمان نبوده و برآیندی جز خروج دلارهای نفتی ایران به بازار های این کشورها نداشته است.

نکته ای ظریف که در این زمینه همواره خارج از تیررس مدیران و مسئولان دولتی باقی مانده است و با  یک برآورد ساده در خواهیم یافت بیشتر این سفرها برای بررسی بازار داخلی ایران و فرصت های جذب سرمایه های ایرانی  بوده نه برای سرازیر شدن دلارهای خارجی در رگ های اقتصاد کشورمان هرچند در معدود مواردی این امر محقق شده که بازهم به همان اقتصاد تک محصولی ایران زمین مربوط بوده است و خبری از رشد و پویایی دیگر صنایع به عنوان برآیند مثبت این سفرها نبوده است .

ممکن است با طرح این مسئله بسیاری از مسئولان به آن خرده گرفته و به آن واکنش نشان دهند درحالی که اگر کمی به برآیند اینگونه سفرها توجه داشته باشیم گروه کثیری از تجار و بازرگانان همراه هیات های تجاری که وارد تهران می شوند صاحبان صنایع خرد و کلان کشور مهمان ایران هستند که هرگز قصد سرمایه گذاری در اقتصاد ایران ندارد و صرفا برای یافتن بازاری مناسب برای تولیداتشان هستند که شاهد مثال این موضوع را می توان به نشست های تخصصی در حاشیه این سفرها دانست که نه تنها درباره سرمایه گذاری داخل ایران سخنی به میان نیامده بلکه صرفا به دنبال یافتن خریداری مناسب برای تولیدات این گروه بوده است.

به هر حال این عرف اقتصادی جهان را نمی توان نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد اما ظاهرا جایگزین ها یا مواردی مشابه برای جلب نظر سرمایه گذاران خارجی به داخل مرزهایمان وجود دارد که سرمنشاء همه آنها از دولت آغاز خواهد شد و نمی توان خارج از هیات دولت به دنبال راهکاری مناسب برای تحققش بود. این درحالی است که می توان به برگزاری و میزبانی نمایشگاه ها و البته رویدادهای بزرگ تجاری همانند EXPO اشاره کرد تا زمینه ارتباط هرچه بیشتر صاحبان صنایع خصوصی در ان بیشتر است تا تشریفاتی کاملا رسمی و دولتی .