کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

استونی مقصد تازه گردشگران سلامت در قاره سبز

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مسئولان گردشگری کشور استونی در بلوک شرق اروپا؛ سال گذشته میلادی تقریبا 72 هزار نفر گردشگر خارجی برای دریافت خدمات پزشکی وارد خاک این کشور شده‌اند. این گزارش که هفته گذشته منتشر شده است بیانگر این نکته است که تقریبا 2/1 درصد از گردشگران استونی برای استفاده از خدمات سلامتی و پزشکی این کشور بار سفر بسته‌اند و باقی به عنوان گردشگر عمومی جذب دیدنی‌های استونی شده‌اند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، درهمین حال بررسی‌های دقیق‌تر نشانگر آن است که اغلب مسافران استونی که قصد استفاده از خدمات درمانی این کشور را داشته‌اند از منطقه اسکاندیناوی یعنی کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ و در پی آن  ایسلند و بریتانیا بوده‌اند.

پلیس مرزبانی این کشور ضمن تاکید بر دو برابر شدن تعداد گردشگران سلامت استونی طی دوره یاد شده نسبت به سال 2016میلادی اعلام کرده است: براساس بررسی درخواست ورود گردشگران در مبادی ورودی این کشور سال 2016 تنها 6/0 درصد از گردشگران برای دریافت خدمات پزشکی وارد استونی شده‌بودند که آمارهای منتشر شده بیانگر افزایش دوبرابر در سال 2017 گردشگران سلامت استونی است.

پلیس مرزبانی استونی همچنین اعلام کرده است که اصولا توجه به دلیل سفر گردشگران خارجی از سال 2014 میلادی از سوی نیروهای مرزبانی و اداره مهاجرت مورد توجه قرار گرفته به این دلیل گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تقاضای سفر جهت دستیابی به خدمات بزشکی از سوی وزارت بهداشت دریافت شده بود به همین دلیل از ابتدای سال 2014 تلاش شده است دقیقا دلیل ورود گردشگران را به خاک استونی ثبت و آن بخش که مربوط به گردشگری سلامت بوده را در اختیار مسئولان جهت تصمیم‌گیری‌های بعدی و برنامه‌ریزی قرار دهیم.

در آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره مهاجرت و پلیس مرزبانی استونی آمده سال گذشته میلادی تعداد کل گردشگران ورودی به خاک استونی تقریبا 6 میلیون و یکصدهزار نفر بوده است که در مقایسه با سال قبل تقریبا 3درصد رشد به خود دیده و براساس شواهد موجود نیمی از این ارتقاء مربوط به افزایش تقاضای گردشگری سلامت در این کشور است.

ستون دوبین، مدیر عامل یک کلینیک بهداشت و درمان که در زمینه جذب گردشگران پزشکی فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: آنطور که تقاضاهای دریافت خدمات در این واحد پزشکی نشان می‌دهد بیشتر گردشگران خارجی که وارد خاک استونی شده‌اند برای دریافت خدمات جراحی‌های معمولی، خدمات ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی و درنهایت برای کاهش وزن این کشور را انتخاب کرده‌اند.

دوبین در ادامه می‌افزاید: اصلی‌ترین شیوه جذب گردشگران خارجی در این کلینیک انعقاد قرارداد با آژانس‌های مسافرتی بزرگ و معتبر در سراسر جهان است به همین دلیل مجموعه‌های درمانی به هیچ عنوان وارد پروسه جذب گردشگران نمی‌شوند و تنها در بخش ارایه خدمات وارد شده و کارهای بازاریابی را به عهده آژانس‌های مسافرتی می‌گذارند که بهترین گزینه برای انحراف از مسیر دستیابی به موفقیت است.

مدیرعامل این کلینیک بهداشتی در استونی معتقد است: اصولا در گردشگری پزشکی متقاضیان صرفه به دنبال ارزان‌ترین خدمات ارایه شده نیستند چون موضوع مورد بحث سلامتی آنهاست بنابراین تمامی گردشگران که قصد استفاده از خدمات درمانی منطقه‌ای خارج از سرزمین مادری خود هستند تنها به دنبال دریافت خدمات با کیفیت بالا و قیمت مناسب هستند.

وی درباره تنوع گردشگران پزشکی که وارد خاک استونی می‌شوند نیز می‌گوید: به دلیل اینکه هزینه بسیاری از خدمات درمانی و بطور کلی هزینه زندگی در کشورهای اسکاندیناوی بسیار بالاست گردشگران سلامت و افرادی که به دنبال دستیابی به خدمات پزشکی با کیفیت و ارزان هستند سعی در یافتن محلی برای تامین نیازهایشان خارج از مرزهای سرزمین مادری هستند و از آنجا که دستیابی و مسافت بین این مناطق و استونی زیاد نیست گزینه اول آنها با دریافت اطلاعات از توانمندی‌های پزشکی این کشور خواهد بود.

ستون دوبین درباره روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامت برای استفاده از خدمات کلینیک تحت مدیریتش می‌افزاید: بررسی‌هایی که از روند روبه رشد تقاضای گردشگران سلامتی برای دستیابی به خدمات این واحد بهداشتی در اختیار داریم بیانگر این نکته است که سال 2015 میلادی تنها 174 بیمار خارجی را پذیرش کرده‌ایم که این تعداد نزدیک به 800 هزار یورو برای مجموع درآمد ایجاد کرد؛ اما سال گذشته این تعداد گردشگران به 281 نفر و درآمدی معادل 4/1 میلیون یورو رسید و برآورد می‌کنیم امسال به درآمدی معادل 2 میلیون یورو دستیابیم.

وی معتقد است اصلی‌ترین مقاصد گردشگران سلامت برای ورود به استونی تالین و تارتو به دلیل مراکز درمانی با کیفیت و همچنین دانشکده پزشکی تارتو است، این درحالی است که براساس اطلاعات منتشر شده دو دهکده سلامتی با سرمایه‌گذاری خارجی در مرکز کشور استونی درحال ساخت است که تا سال 2020 میلادی به بهره‌برداری خواهد رسید.

سزارین در صدر تقاضای گردشگران فنلاند

دکتر لاری مایسو، سرپرست بخش جراحی مرکز فرتیلیتا در کشور استونی که 48 سال دارد درباره رشد گردشگران سلامت مراجعه کننده به این مرکز درمانی می‌گوید: با توجه به جمعیت بسیار کم استونی که تقریبا 1 میلیون 400 هزار نفر است ورود گردشگران سلامت خارجی باعث بروز رقابت بسیار شدیدی میان مراکز درمانی استونی شده است.

مایسو می‌افزاید: تقریبا یک دهه پیش تنها سالانه حدود 100 بیمار خارجی را در این مرکز ویزیت می‌کردیم که البته برای دریافت خدمات سرپایی یا بیماری‌های بسیار ساده مراجعه کرده بودند اما تنها سال گذشته مرکز درمانی فرتیلیتا 1000 بیمار خارجی آنهم فقط از کشور فنلاند را پذیرش کرد که در بخش‌های مختلف جراحی و باروری منتظر دریافت خدمات از پزشکان این مرکز بودند.

به گفته این جراح 48 ساله محبوب‌ترین خدماتی که گردشگران خارجی به دنبال آن راهی استونی می‌شوند مربوط به جراحی‌های پلاستیک است و پس از آن سزارین و بطور کلی خدمات مربوط به بارداری دومین عاملی است که گردشگران خارجی را به این کشور می‌کشاند.

وی معتقد است دسترسی آسان به مراکز درمانی استونی از سوی کشورهای همسایه بخصوص منطقه اسکاندیناوی و همچنین خدمات بسیار ارزان قیمت درکنار کیفیت بالا و تخصص بالای پزشکان باعث شده تا روند روبه رشد ورود گردشگران سلامت به این منطقه از قاره سبز بسیار چشمگیرتر از دیگر بخش‌ها باشد، هرچند دیگر کشورها نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بالایی انجام داده‌اند و به دنبال سهم بالاتری از درآمد گردشگری سلامت هستند.

مترجم: شیدا رمزی

منبع:  IMTJ

 

رشد 31 درصدی ورود گردشگران پزشکی

براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده از ترکیه


در آخرین روزهای سال 2018 میلادی شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه اعلام کرده تعداد گردشگران نیازمند دریافت خدمات پزشکی سال گذشته میلادی 31 درصد بیشتر وارد ترکیه شده‌اند.

به گزارش مدتورپرس، خبرگذاری گردشگری پزشکی ایران اوزلم سفیه کورت (Özlem Safiye Kurt) یکی از اعضای شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه در این زمینه گفت: این کشور باتوجه به جاذبه‌های گسترده تاریخی و تفریحی که در اختیار دارد از گذشته به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در منطقه بوده از این رو مسئولان تصمیم‌گرفتند از این جاذبه‌ها برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در سایر بخش‌های صادرات نامرئی باشند.

‌کورت در ادامه افزود: برهمین اساس و با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار داشتیم تصمیم‌گرفتیم برنامه ده‌ساله‌ای برای افزایش ورود گردشگران پزشکی به ترکیه تدوین کردیم و با استفاده از نام خوش ترکیه در میان جاذبه‌های گردشگری بین المللی و تکیه بر تخصص پزشکان مراکز پزشکی  اکنون در جایگاه مناسبی قرار گرفته‌ایم، به این ترتیب که سال 2017 میلادی پذیرای یک میلیون نفر گردشگر این بخش بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید گردشگری پزشکی از دو بخش پول‌ساز گردشگری و پزشکی تشکیل شده و به همین دلیل گردشگرانی که برای دریافت خدمات پزشکی سال گذشته به این کشور وارد شده‌اند رقمی معادل 10 میلیارد دلار به درآمد صادرات نامرئی ترکیه کمک کرده‌اند و می‌توانند مبلغانی بسیار قابل اعتماد برای ترکیه در سرزمین مادری خود باشند.

این عضو شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه تاکید کرد: جراحی‌های قلب، اعصاب، دیابت، جراحی‌های زیبایی و  ارتوپدی از جمله خدماتی است که بیشتری گردشگران خارجی برای دستیابی و استفاده از آنها وارد ترکیه می‌شود اما در میان همه این موارد کاشت مو بالاترین تقاضا را به خود اختصاص داده که اکنون ترکیه را به عنوان مرجع در این بخش می‌شناسند.

وی تصریح کرد: این بخش از خدمات گردشگری پزشکی ترکیه هم اکنون از 70 کشور دهکده جهان تقاضاهای متفاوتی را دریافت می‌کند و برآورد کرده‌ایم این روند ماهانه 15 درصد رشد را به خود ببیند، به صورتی که برآورد کرده‌ایم تا سال 2023 میلادی ترکیه به عنوان اصلی‌ترین مقصد ارایه دهنده این نوع خدمت به گردشگران در جهان شناخته شود.

کورت درباره ملیت گردشگران پزشکی ورودی به ترکیه نیز گفت: اصلی‌ترین گردشگرانی که طی دوره یاد شده به خاک ترکیه وارد شده‌اند به ترتیب از کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، آمریکا، کانادا، هلند، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه است.

وی معتقد است سیستم گردشگری نوین ترکیه در کنار تخصص و قیمت مناسب خدمات ارایه شده در این نوع گردشگری باعث شده تا هر روز شاهد افزایش تعداد تقاضاهای ورود باشیم و به همین دلیل برای دستیابی به جایگاه مناسب برنامه‌ریزی منطقی و قابل قبولی انجام داده‌ایم تاجایی که یقین داریم ترکیه تا سال 2023 در اغلب بخش‌های خدمات پزشکی می‌تواند شاخصی قابل اعتماد برای گردشگر پزشکی باشد.

این عضو شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه تاکید کرد: استفاده از فنانوری‌های نوین در فضای مجازی برای تبلیغات و جذب گردشگران پزشکی بازارهای هدف اصلی‌ترین پایه در برنامه‌های تدوین شده است و در پی آن سرمایه‌گذاری دقیقی در بخش نظارتی ارایه خدمات پزشکی به  گردشگران خارجی انجام شده است چون نظارت می‌تواند تضمین کننده آینده درآمد گردشگری پزشکی ترکیه باشد.

کورت در این زمینه با اشاره به مشکل کره جنوبی در گردشگری پزشکی افزود: دلیل تمرکز بر بخش نظارت گردشگری پزشکی ترکیه بر این است که در صورت ارایه خدمات نا مناسب و تجربه تلخ گردشگران پزشکی ضربه جبران ناپذیری به کشور میزبان  خواهد خورد که بعضا قابل برطرف کردن نیستند و هزینه سنگینی را به صنعت گردشگری پزشکی آن می‌زند. که شاهد مثال آن کشور کره جنوبی است که امروز با معضل دلالی و فعالیت شرکت‌های غیرمجاز گردشگری پزشکی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی تاکید کرد: گردشگری پزشکی شرایط کاملا متفاوتی با گردشگری عمومی دارد به همین دلیل هرگونه تصمیم‌گیری در این زمینه نیازمند کارشناسی و بررسی دقیق است به این دلیل که هرگونه اشتباه می‌تواند آینده این بخش از صادرات نامرئی را با چالشی جدی روبرو کرده و در نهایت به نابودی بکشاند.

منبع: تراول دایجست