کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خسرو آبادی : موفقیت ؛ در گرو تعامل با دیگر ارگانهاست

گفت و گوی اختصاصی با مدیرکل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان تهران

خسروآبادی: کیستیم؟ چیستیم و چه می خواهیم؟

سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان و البته ارزیابی های متفاوتی که از عملکرد یکصد روزه دولت یازدهم بخصوص در سازمان میراث فرهنگی با سکانداری محمدعلی نجفی صورت گرفت مدیرکل جدید سازمان میراث فرهنگی استان تهران توسط رئیس سازمان معرفی شد.

رجبعلی خسروآبادی که زمانی یکی از کاندیداهای پست معاونت گردشگری ایران بود روز شنبه کلید ساختمان ویلای سازمان میراث فرهنگی در تهران را تحویل گرفت و به عنوان مدیرکل استان تهران شروع به کار کرد. وی که زمانی در اتحادیه هتلداران تهران فعالیت داشته و در شهرداری و حوزه فرهنگی هم سمت هایی را پذیرفته بوده هم اکنون شاید به عنوان یکی از گزینه های بسیار مناسب سازمان برای هدایت سازمان میراث فرهنگی پایتخت بود که نجفی برگزیده است.

هرچند برخی فعالیات های گذشته خسروآبادی  در زمینه گردشگری را مانعی برای رشد و تعالی دیگر شاخه های سازمان یعنی میراث فرهنگی و صنایع دستی می دانند اما ارتباطات گسترده و البته هماهنگی های بسیار مناسب خسروآبادی با شورای شهر تهران و البته اتحادیه ها و اصناف خصوصی فعال در عرصه گردشگری و دیگر بخشهای ذکر شده مثل میراث فرهنگی نویدبخش روزهایی بسیار خوب در ساختمان ویلا و بطور کلی در پایتخت ایران باستانی است.

این درحالی است که رجبعلی خسرو آبادی در اولین مصاحبه اختصاصی خود با کسب وکار ضمن تاکید بر تغییر نگرش در جایگاه صنعت گردشگری ، میراث و صنایع دستی به خبرنگار ما گفت : اولین و مهمترین برنامه من در این سازمان عبارت است از شناسایی جایگاه واقعی سازمان میراث فرهنگی در جامعه پایتخت است به این دلیل که هم اکنون این سازمان در تهران که معمولا اولین مقصد ورودی برای گردشگران خارجی است و به نماد و گل سرسبد گردشگری ایران شناخته شده است هنوز هیچ تعامل مناسبی با دیگر سازمان ها صورت نگرفته است و شاهد برخی رویدادها ناخوشایند در زمینه های مختلف مثل گردشگری ، میراث فرهنگی و غیره هستیم.

به عنوان مثال میراث فرهنگی استان تهران هنوز نمی داند که چه خواسته هایی می تواند از شهرداری برای حفظ اماکن تاریخی کشورمان داشته باشد یا در دیگر موارد مثل صنایع دستی نمی توان خواسته ای از اصناف و دست اندکاران داشته باشیم چون هنوز خود سازمان نمی داند که چیست یا کیست و از دیگران چه می خواهد .

خسروآبادی می گوید: فرض کنیم همین امروز شهرداری به سازمان میراث فرهنگی اعلام آمادگی برای همکاری های گسترده  کند آیا مسئولان و مدیران سازمان می دانند که چه خواسته ای باید از شهر داری داشته باشند یا در دیگر مورد می توان به فرمانداری تهران اشاره کرد  که پاسخ خیر است بنابراین ابتدا باید در سازمان ابتدا بدانیم چه هستیم و چه می خواهیم تا بعد از دیگران انتظار داشته باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران می گوید: متاسفانه در دوره های گذشته هیچ تعامل مناسبی با ارگان ها و سازمان های دیگر تهران در این سازمان صورت نگرفته است که نمونه بارز آن از بین رفتن ساختمان های تارخی در مناطق مختلف پایتخت است چون این تعامل نبوده شهرداری هم با توجه به ضوابط و قوانین خود تصمیم می گرفته حال آنکه اگر بتوانیم این تعامل را برقرار کنیم دیگر شاهد این اتفاق ها نخواهیم بود.

اما خسروابادی که زمانی در اتحادیه هتلداران تهران نیز فعال بوده در باره گردشگری و رونق هتلداری تهران می گوید: هتلداران ایران چیز زیادی از سازمان میراث فرهنگی نمی خواهند و آنها صرفا به حق خود قانع هستند بنابراین آنچه که قانون برای آنها تعیین کرده را باید به آنها بدهیم لازم نیست کار اضافه دیگری انجام دهیم پس من سعی دارم قانون، حداقل برای هتلداران تهران به عنوان چشم و چراغ گردشگری کشور رعایت شود تا دیگران نیز این موضوع را جدی بگیرند.

وی می گوید خوب نیست که وقتی گردشگران خارجی وارد پایتخت کشورمان به عنوان اولین شهر وارد می شوند نتوانیم به خوبی از آنها پذیرایی کنیم چون درواقع تاثیر بسزایی در دید گردشگران برای دیگر مناطق گردشگری کشورمان خواهیم داشت بنابراین یکی از اولویت های کاری من این است که بتوانیم با استفاده از حضور گسترده بخش خصوصی و البته رعایت قانون و حقوق  برای فعالان گردشگری شرایط مناسبی برای پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی کشورمان داشته باشیم .

اما خسرو آبادی با توجه به ارتباط بسیار نزدیک خود با اعضای شورای شهر به نکته بسیار ظریفی اشاره کرد گفت : هم اکنون یکی ازمشکلات گردشگران در ایران بحث استفاده از تاکسی است  که با استفاده از روابط و حقوق قانونی قصد برطرف کردن این مشکل را با همکاری شورای شهر و شهرداری داریم .

وی به شکل ظاهری تاکسی ها ، لباس کار رانندگان تاکسی ، آشنایی به زبان خارجی ، کرایه تاکسی و برخی دیگر از موارد اشاره کرد که امیدواریم با توجه به ارتباط بسیار نزدیک وی با شورای شهر تهران هرچه سریعتر این مشکلات برطرف شود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تهران در پایان گفت همه این موارد صرفا با توجه به ایجاد تعامل با ارگان ها و سازمان های مختلف صورت می پذیرد که اولویت کاری من در این زمینه نیز ایجاد این تعامل است و همانطور که قبلا نیز اشاره کردم ابتدا به برقراری این تعامل با ارگانهای مربوطه با سازمان که کم هم نیستند خواهم پرداخت تا پس از آن بتوانیم با همکاری این ارگان ها افق های تازه ای در صنعت گردشگری ، میراث فرهنگی و صنایع دستی پایتخت ایجاد کنیم و شاهد رونق کسب و کار بخش خصوصی در این موارد باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد