کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

بازار گرمی روغن موتور در فصل تابستان

 

نویسنده: عماد عزتی

بارها و بارها شنیده ایم که برای سالم ماندن موتور اتومبیل نباید در مورد استفاده از روغن خوب و مناسب آن خساست به خرج داد بلکه باید هنگام تعویض به موقع روغن موتور با بیشترین دقت و البته ریزبینی در انتخاب روغن مناسب به سلامت موتورخودرو و اقتصاد خانواده کمک کنیم. اما برای رسیدن به این هدف سئوال های متعددی همواره ذهن رانندگان را به خود مشغول کرده است که عبارتند از روغن موتور مناسب برای اتومبیلشان کدام است؟؛ در میان انواع و اقسام برندهای موجود بازار بهترین و اقتصادی ترین گزینه چیست؟ ؛ آیا برندهای خارجی قابل اعتمادتر از داخلی ها هستند ؟؛ بهترین زمان تعویض روغن برای اتومبیل چه زمانی است؟

هرچند با توجه به افزایش ناگهانی قیمت روغن اتومبیل از سال گذشته تا کنون این جیب برخی از رانندگان است که پاسخ مناسب را انتخاب می کند ولی امروز با توجه به اهمیت کیفیت روغن موتور در سلامت خودرو قصد داریم در پنجشنبه بازار این هفته جام جم به سئوالات مشترک ذهن اکثر رانندگان پاسخی مناسب و البته اقتصادی بدهیم بنابراین خواندن این مطلب را به شما که قصد تعویض روغن موتور اتومبیل خودتان را دارید توصیه می کنیم. برای درک کاملتر و بهتر از روغن موتور ابتدا این ماده را تعریف کرده و کمی درباره سطح کیفی آن می گوییم.

روغن موتورچیست و چه وظیفه ای دارد؟

بطور کلی، روغن موتور ترکیبی از روغن پایه نفتی همراه با برخی افزودنی ها (مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد پاک کننده  و ضد اکسید) به وجود می آید که مهمترین وظیفه آن روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور هنگام کارکردن است. اما این پایان وظایف این مایع قهوه ای رنگ داخل موتور اتومبیل ما نیست بلکه شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده حاصل از احتراق داخلی همراه با خنک نمودن قطعات داخلی موتور است .

سطح کیفیت روغن را جدی بگیرید

همانطور که قبلا نیز ذکر شد یکی از عمده وظایف روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن است بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم درواقع به خودمان خدمت کرده ایم. انستیتو نفتی آمریکا APIبرای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است .

در این کدگذاری حرف C مشخصه  خودروهای دیزلی و حرف S بیانگر بنزینی بودن اتومبیل است ‌و حرف دوم ، نشاندهنده سطح کیفیت روغن درنظر گرفته شده و از حرف A  در زبان انگلیسی آغاز می شود. به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به روز روغن را نشان می دهد . مانند SG , SJ , SL , SM , سطوح کارایی بالاتر ، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست ازمایشگاهی و عملکردی ، شرایط سخت تری را تحمل می کنند .


استاندارد های API برای موتورهای بنزینی

دسته

وضعیت موجودی بازار

توضیحات

برای موتورهای مدل سال 2011 به بعد

موجود

SN

برای موتورهای مدل سال 2009 به قبل

موجود

SM

برای همه موتورهای خودرو در حال حاضر مورد استفاده است. این روغن موتور در سال 2004 میلادی به دلیل عملکرد بهتر دردمای بالا و مصرف کم به شهرت رسیده و هم اکنون اکثر اتومبیل های مدل روز از آن استفاده می کنند

 موجود

SL

برای موتورهای سال های 2001 و قدیمی تر

موجود

SJ

برای موتورهای سال های 1996 و قدیمی تر

منسوخ شده

SH

برای موتورهای سال های 1993 و قدیمی تر

منسوخ شده

SG

برای موتورهای سال های 1988 و قدیمی تر

منسوخ شده

SF

برای موتورهای سال های 1979 و قدیمی تر

منسوخ شده

SE

برای موتورهای سال های 1971 و قدیمی تر

منسوخ شده

SD


سطح کیفیت روغن موتور پیشنهادی برای برخی خودروهای سبک

نوع و مدل اتومبیل

استانداردAPI

پیکان 1600 و آردی

SE

پژو 405

SG

پژو 206

SJ

ماکسیما

SJ

نیسان پاترول

SE

رنو 5، سپند

SE

پی کی

SG،SF

پراید

SG،SF

زانتیا

SJ

رنو 21

SG

مزدا 1600

SE

تویوتا کارینا

SC،SD،SE

فولکس، گلف، پاسات

SE

اپل ، کورسا ، آسترا

SG

دوو، سیلو، ماتیز

SJ

بنز مدل 1985 تا 1998

SG

بنز مدل 1998 به بعد

SJ

هیوندا ، آوانته

SL

مزدا 3

SL

مگان و ال 90

SL

سمند ، پرشیا

SL، SJ

هیوندا ، سانتافه

SM، SN

کیا، سراتو

SM، SN

بی ام و ، X3، X6

SM، SN

 

انتخاب روغن مناسب

از آنجا که از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن موتور روغن موتور باید حضوری مداوم و موثری داخل پیشرانه اتومبیل داشته باشد باید در انتخاب آن کاملا دقت کنید  این در حالی است که کیفیت مناسب روغن موتور به عوام مختلفی بستگی دارد که باید تک تک آنها را مورد بررسی قرار دهید و پس از آن دست به جیب شوید. یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخشهای مختلف و قطعات متحرک موتور را  داراست. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود؛ باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.

بطور کلی روغن های موجود بازار به دو گروه تک درجه ای MonoGrade و چهارفصل Multi Grade تقسیم بندی می شود که امروزه با توجه به تکنولوژی مورد استفاده در موتورهای امروزی گروه دوم همواره  از سوی کارشناسان توصیه می شود .

انجمن مهندسی خودرو روغن های موجود بازار را مطابق طبقه بندی SAE، تقسیم بندی کرده است به صورتی که با نمادی شامل دو عدد و یک حرف لاتین مشخص شده اند. در این تقسیم بندی عددقبل از حرف W نشان دهنده گرانروی روغن در دمای پایین است و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دمای کمتری قابل استفاده است اما در مقابل عدد بعدی که نشان دهنده گرانروی در دمای بالا برای روغن است هرچه بیشتر باشد روغن مذکور در دمای بالتر چسبندگی بیشتری خواهد داشد.

به عنوان مثال به این صورت نمایش داده میشوند 20 w نشاندهنده ویسکوزیته روغن در دمای پایین و w50 ویسکوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 20W50 می تواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 40c مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی که بین شهرستانهای سردسیر و گرمسیر تردد می کنند، مناسب است

 

سیاهی تو از من !؟

در ذهن اکثر رانندگان حرفه ای و البته آماتورها شفاف بودن رنگ روغن نشانه مرغوبت آن است حتی اگر این روغن برای مدتی داخل اتومبیلشان کارکرده باشد در حالی که به اعتقاد کارشناسان فنی خودرو این موضوع برای روغن های کارکرده یعنی فاجعه ای بزرگ که در کمین است.

کارشناسان فنی خودرو می گویند اگر روغن موتوری را داخل موتور اتومبیل خود استفاده کردید و پس از یک یا دوهفته شروع به تغییر رنگ نکرد و شفاف ماند بدون درنگ به تعویض روغنی مراجعه کرده و برای تعویض آن اقدام کنید چوند این روغن اصلا مرغوب نیست.

آنها به یکی از وظایف روغن موتور که تمیزکاری داخل اتومبیل و زدودن دوده های حاصل از احتراق داخل اتومبیل است اشاره می کنند که اگر روغنی این وظیفه را به خوبی انجام ندهد نشانه نامرغوب بودن آن است و باید آن را دور ریخت. پس اگر روغن موتور شما برای مدتی کار کرده و هنوز شفاف است درنگ نکنید چون روغن مناسبی نخریده اید. البته فراموش نکنید که سیاه شدن روغن موتور هرگز نشان دهنده زمان تعویض آن نیست چون روغن موتورهای خوب و استاندارد به دلیل خاصیت پاک کنندگی مناسب تقریبا پس از دوهفته شروع به تغییر رنگ می کنند و روبه سیاهی می روند بنابراین صرفا با توجه به مدت زمان قابل استفاده بودن و شرایط استفاده از اتومبیل توجه داشته باشید.

مخلوط کردن ممنوع

همانطور که می دانید کارشناسان فنی خودرو همواره دارنندگان اتومبیل را به استفاده از یک نوع روغن موتور استاندارد و توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو تشویق می کنند و معمولا رانندگان از مخلوط کردن دو نوع روغن موتور مختلف خودداری می کنند اما نکته ظریفی که بسیاری از رانندگان به آن توجه ندارند بحث مخلوط شدن روغن موتورهای مختلف با یکدیگر آنهم هنگام تعویض روغن موتور است.

اگر کمی دقت کنیم وقتی برای تعویض روغن به فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز اتومبیل خودمان مراجعه می کنیم به دلیل محدودیت های زمانی و البته عجله خودمان در مدتی چند دقیقه ای این کار (سرویس خودرو) انجام گرفته و دوباره راهی جاده و خیابان می شویم دریغ از اینکه این کار می تواند برای موتور اتومبیل ما زیان آور باشد.

براساس تحقیقات انجام شده این اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده باقی مانده داخل موتور با روغن تازه می شود که تفاوت های موجود در فرمول شیمیایی آنها می تواند خاصیت روغن جدید را کاهش داده و باعث از بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی که خریداری کرده ایم بشود. بنابراین بهتر است این کار یعنی تعویض روغن خودرو را با حوصله ای هرچه بیشتر انجام دهیم و اجازه دهیم روغن سوخته داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود این درحالی است که استفاده از دستگاه های نوین مکش که مدتی است راه خود را به تعویض روغنی ها بازکرده است هرگز توصیه نمی شود چون رسوبات مضرر همواره داخل محفظه روغن خودرو باقی می مانند .

مناسب ترین زمان تعویض

همانطور که می دانیم با روشن شدن موتور اتومبیل دمای آن بالا می رود که این افزایش دما باعث افزایش اکسید شدن و ترکیب شدن مواد خارجی با روغن داخل موتور خواهد شد بنابراین طبیعی است که روغن مورد استفاده در موتور خودرو پس مدتی کاملا کارایی خود را از دست داده و نیازمند تعویض است .

امروزه با توجه به  فناوری های نوینی که در ساخت موتور خودرو و تولید روغن موتور استفاده می شود اکثر روغن موتورهای موجود بازار بیش از 5000 و حداکثر تا 12000 کیلومتر قابل استفاده  هستند اما این میزان بستگی به عوامل مختلفی دارد که عبارتند از

1.شرایط کارموتور اتومبیل (درجا کارکردن ، حرکت با بارزیاد، سرعت زیاد، رانندگی در سرما، رانندگی در رطوبت و روشن و خاموش کردن زیاد)

2.کیفیت مکانیکی موتور به ویژه سیستم سوخت رسانی و انژکتورها و نیز وضیعت برق

3.کیفیت روغن موتور و سوخت مصرفی

4.کیفیت فیلترهای هوا و روغن (در اتومبیل های امروزی توصیه شده با هربار تعویض روغن فیلتر روغن نیز تعویض شود)

5.نوع و مدل و سال ساخت موتور و خودرو

6.مدت زمانی که روغن در کارتر می ماند

بنابراین با توجه به عوامل یاد شده و نوع روغن موتوری که استفاده می کنید تعیین زمان دقیق و البته اقتصادی ترین زمان برای تعویض روغن موتور اتومبیلتان را می توانید تعیین کنید البته فراموش نکنید ماندن در ترافیک و البته درجا کارکردن موتور خودرو را روی کیلومترهای طی شده محاسبه نمایید نه اینکه صرفا به شماره های مندرج روی صفحه کیلومتر خودروی خودتان بسنده کنید. این درحالی است که توصیه تمام سازندگان و شرکت های نفتی تعویض روغن موتور هر 6 ماه بدون هیچ کارکرد و حداکثر 5000 هزار کیلومتر کارکرد در هر شرایطی است.

 

میزان کارکرد

نوع و کیفیت روغن موتور

۳۰۰۰کیلومتر

CC/SC

۴۰۰۰کیلومتر

CC/SD

۵۰۰۰کیلومتر

SE/CC

7500 کیلومتر

SG،  SJ

حداکثر ۱۰۰۰۰کیلومتر

SL، SM، SN

 

 

 

روغنی که صاحب خودرو را نیز داغ می کند!

طبق بررسی های انجام شده در بازار برخی نقاط تهران و قیمت انواع روغن موتور نشان می‌دهد که در حال حاضر هزینه تعویض روغن و فیلترها به علاوه هزینه دستمزد و بازدید برای خودروی پراید بسته به نوع روغن مصرفی حدود 45 تا 75 هزار تومان است و این رقم در خودرو 206 به 100 تا 130 هزار تومان می‌رسد.

این درحالی است که  هزینه تعویض روغن خودروی تیبا 45 تا 75 هزار تومان خواهد بود که این مبلغ برای ماکسیما و مگان به حدود 100 تا 180 هزار تومان محاسبه شده است . از سوی دیگر و به قول معروف هرکه بامش بیش، برفش بیشتر آنها که خودروهای لوکس سوار می شوند باید منتظر شنیدن ارقامی بالاتر باشند به صورتی که در خودروهایی مانند کیا و هیوندا هزینه تعویض روغن و فیلترهای مورد نیاز چیزی حدود 200 تا 300 هزار تومان مشخص شده ولی  این پایان کار نیست چون که بی. ام. و  سری 6 سوار می‌شود برای یک تعویض روغن باید رقمی در حدود 500 تا 700 هزار تومان هزینه کند و در دیگربرندهای مطرح مثل پورشه، مرسدس بنز و ... هزینه تعویض روغن گاهی به حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان هم خواهد رسید.

نرخ اجرت برخی خدمات در تعویض روغنی های تهران

نوع خدمات

هزینه تومان

توضیحات

گریس

هرگریس خور 700

بیشتر خودروهای جدید به این خدمات نیازی ندارند

بازدید آب باطری

1500

در باطری های اتمی نیازی به این بازدید نیست

بازدید روغن فرمان

2000 تا 3000

 

تعویض صافی بنزین

5000 تا 8000

 

تعویض فیلتر هوا اتاق

1500 تا 3000

 

تعویض فیلتر هوا موتور

1500 تا 3000

 

تنظیم باد معمولی

2000 تا 3000

 

تنظیم باد نیتروژن

6000 تا 8000

 

پنجرگیری لاستیک بدون تیوب

5000 تا 9000

 

پنچرگیری لاستیک معمولی

4000 تا 8000

 

تعویض روغن بدون ساکشن

5000 تا 15000

 

تعویض روغن با ساکشن

8000 تا 15000

 

واسکازین

3000

 

توضیح: کلیه قیمت ها از فروشگاه های منطقه پاسداران، منطقه تهرانپارس، منطقه سعادت آباد و میدان انقلاب گرفته شده است.

 

جدول نرخ تعویض روغن برای خودروها در بازار تهران

نوع خودرو

هزینه سرویس کامل (هزار تومان)

توضیحات

پراید و تیبا

45 تا 75

 تعویض روغن، تعویض فیلترها، صافی بنزین ، بازدید آب باطری و تنظیم باد چرخ ها

پژو 206

100 تا 130

تعویض روغن (خارجی)، تعویض فیلترها، صافی بنزین ، بازدید آب باطری و تنظیم باد چرخ ها

رنو 21

60 تا 80

تعویض روغن، تعویض فیلترها، صافی بنزین ، بازدید آب باطری و تنظیم باد چرخ ها

آزرا، اسپورتیج، سوناتا

180 تا 230

تعویض روغن(خارجی)، تعویض فیلترها،  بازدید و تنظیم باد چرخ ها

مگان

100 تا 140

تعویض روغن (خارجی)، تعویض فیلترها، صافی بنزین و تنظیم باد چرخ ها

سانتافه و موهاوی

200 تا 260

تعویض روغن(خارجی)، تعویض فیلترها و تنظیم باد چرخ ها

پژو 405 و سمند

60 تا 85

تعویض روغن، تعویض فیلترها، صافی بنزین ، بازدید آب باطری و تنظیم باد چرخ ها

L90

80 تا 95

تعویض روغن، تعویض فیلترها، صافی بنزین ، بازدید آب باطری و تنظیم باد چرخ ها

 

 

 

توضیح: تفاوت میان حداقل و حداکثر قیمت در انتخاب نوع روغن و البته موقعیت مکانی فروشگاه مورد نظر است کلیه قیمت ها از فروشگاه های منطقه پاسداران، منطقه تهرانپارس، منطقه سعادت آباد و میدان انقلاب گرفته شده و مربوط به نرخ اتحادیه نیست.


برندهای تقلبی یکه تازه میدان

با توجه به افزایش قیمت روغن موتور در بازار و البته استقبال مصرف کنندگان از برندهای خارجی زمینه برای سودجویی برخی افراد فراهم شده است . این درحالی است که مصطفی کردبچه یکی از فروشندگان روغن خودرو در تهران می گوید: یکی از بزرگترین مشکلات برای مالکان خودرو این است که به تعویض روغنی های غیر مجاز مراجعه می کنند در حالی که اگر با توجه به مدارک و البته مجوزهای لازم که از سوی اتحادیه صادر می شود به فروشندگان مجاز و تعویض روغنی های دارای جواز مراجعه نمایند علاوه بر اطمینان از خدماتی که دریافت می کنند از پرداخت هزینه های اضافه یا زیان های احتمالی به دلیل استفاده از افراد ناآگاه دورخواهند ماند.

این فعال بازار روغن اتومبیل می گوید: این باور غلط است که روغن های ایرانی کیفیت پایین تری نسبت به روغن های خارجی دارد چون حتی برخی از برندهای معروف جهان نیز در ایران بسته بندی شده و روانه بازارهای بین المللی می شوند اما این مهم است که دارندگان اتومبیل بتوانند مناسبت ترین روغن را برای خودروی خود انتخاب کنند. به عنوان مثال برای خودروهای متعارف داخلی هم اکنون شرکت های مختلف ایرانی روغن های بسیار با کیفیت و مناسبی با قیمت قابل قبول ارایه می دهند و نیازی به خرید روغن های وارداتی یا خارجی نیست.

گفتگو با سِک وانامسی مدیرکل اداره اطلاعات و آمار وزارتخارجه تایلند

گردشگری حلال در راس برنامه های ماست

گفتگو: عماد عزتی

تایلند به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در جنوب شرق آسیا همواره در راس توجه گردشگران بین المللی بوده است اما با توجه به نا آرامی های اخیر در این کشور بسیاری تصور می کردند صنعت گردشگری تایلند که بخش عمده ای از درآمد ناخالص آن را به خود اختصاص داده دچار مشکل و رکود شده است.

 به همین دلیل برای دریافت اطلاعات و البته توصیف شرایط حال و آینده گردشگری تایلند گفت و گویی اختصاصی با سک وانامسی (SEK WANNAMETHEE) مدیر کل اداره اطلاعات و آمار وزارتخارجه تایلند ترتیب دادیم تا از چند و چون این ماجرا در سرزمین سیام بپرسیم که به گرمی از سوی این وزارتخانه مورد قبول واقع شد جای تردید نیست خواندن آن برایتان خالی از لطف نیست.

·       برای شروع لطفا کمی در باره موقعیت کنونی تایلند برایمان بگویید.

قبل از هرچیز باید بگویم اصلی ترین دلیل ملاقات امروز ما تشریح و بیان موقعیت کنونی سرزمین تایلند است؛ همان طور که می دانید با توجه به اخبار منتشر شده درباره وضعیت تایلند لازم بود در این زمینه اطلاعات مشخصی برای دیگر کشورها مخابره شود؛ هرچند این موضوع از سوی رسانه های بین المللی درباره مسایل عمومی تاکنون بسیار صورت گرفت است، اما درباره موضوع گردشگری با توجه به میزبانی و برگزاری نمایشگاه TTM+ در بانکوک، وزارت خارجه تصمیم گرفت با استفاده از ظرفیت رسانه های کشورهای پراهمیت برای گردشگری تایلند موقعیت دقیق تری از صنعت گردشگری را تشریح کند و از آنجا که ایران یکی از مهم ترین کشورها برای ماست، این ملاقات ترتیب داده شد.

همان طور که می دانید چند ماهی است که کشور من بنا به دلایلی دستخوش تحولات و نا آرامی هایی شده و مدتی است ارتش، قدرت را در تایلند به دست گرفته اما با توجه به اطلاعیه صادره شده از سوی مقامات عالی رتبه این نهاد نظامی در تایلند؛ این انتقال قدرت کودتا نبوده و فقط برای پایان دادن به درگیری چند ماه اخیر ارتش، قدرت را به دست گرفته است و به زودی با برگزاری همه پرسی دوباره قدرت واگذار خواهد شد، چون با توجه به ناآرامی های گذشته صنعت گردشگری تایلند دچار مشکلاتی شده بود و از آنجا که اهمیت این صنعت در اقتصاد تایلند غیرقابل انکار است، لازم بود امنیت و آرامش دوباره به جامعه حاکم شود که این اتفاق افتاد و امروز که شما در بانکوک ، پایتخت تایلند اقامت دارید می بینید زندگی در جریان است و هیچ مشکلی در امور روزمره مردم و خصوصا گردشگران خارجی حاصل نشده، بلکه آرامش دوباره توانسته رونق گردشگری تایلند را به ارمغان بیاورد.

·       با گسترش ناآرامی ها در مدت یاد شده آیا گردشگری تایلند دچار اختلال شد و اگر پاسخ شما مثبت است لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

بدون تردید همانطور که می دانید آرامش و امنیت اصلی ترین دلیل توسعه گردشگری و سفر گردشگران به اقصی نقاط جهان است که تایلند نیز از آن مستثنی نبوده بنابراین پاسخ شما مثبت است . در این مدت شاید به طور کلی صنعت گردشگری تایلند مختل نشد، اما درباره پایتخت به جرات می توان گفت چیزی حدود 10 درصد کاهش گردشگر را شاهد بودیم، این در حالی است که  در شهرهایی چون چیانگ مای و شهرهای ساحلی تغییر چندانی ایجاد نشده بود بلکه گاهی هم با افزایش گردشگران روبرو بودیم.

·       آیا آمار و اطلاعات دقیقی از درآمد تایلند از صنعت گردشگری در اختیار دارید؟

بله؛ همان طور که گفته شد گردشگری تایلند یکی از اصلی ترین منابع درآمدی کشور است، بنابراین سازوکار دقیقی برای تعیین میزان این درآمد وجود دارد، بر همین اساس و طبق آمار ارائه شده ، درآمد صنعت گردشگری تایلند یا همان صادرات نامرئی سیام در سال 2013 میلادی 1074 میلیارد بت معادل 9 درصد GDP کشور بوده است. این درآمد از طریق تمامی خدماتی که در هتل ها، دفاتر خدمات گردشگری، خدمات حمل و نقل، بیمه ها و رستوران ها به گردشگران ارائه شده به دست آمده است. (هم اکنون هر 32 بت تایلند معادل یک دلار آمریکاست)

·       با توجه به این درآمد آیا برنامه ای هم برای افزایش درآمد گردشگری تایلند دارید؟

بله بدون تردید؛ تایلند یکی از مقاصد اصلی گردشگری جنوب شرق آسیاست. بنابراین هیچ تفکری مبنی بر درجا زدن صنعت گردشگری نخواهد بود و همواره رو به جلو هستیم، به طوری که براساس برنامه ای مدون از سوی وزارت ورزش و گردشگری تایلند با همکاری دیگر ارگان های ذی ربط ، تا سال 2024 درآمد گردشگری تایلند چیزی بالغ بر 2046 میلیارد بَت (واحد پول تایلند) خواهد بود که نشان دهنده 7/6 درصد رشد است. جالب است بدانید این رقم در سال 2024 یعنی حدود 11 درصد از تولید ناخالص ملی کشور تایلند؛ پس همانطور که صنعت گردشگری در جهان روبه جلوست در تایلند نیز به سمت توسعه حرکت خواهیم داشت.

·       آیا اطلاعاتی درباره میزان سرمایه گذاری در صنعت گردشگری تایلند در اختیار دارید؟

اهمیت اطلاعات و آمار در صنعت گردشگری برهیچ کس پوشیده نیست بنابراین چون درآمد کشور من نیز به میزان قابل توجهی به صنعت گردشگری و صادرات نامرئی وابسته است بدون تردید اطلاعات آمار دقیقی درباره آن تهیه کرده و می کنیم، پس پاسخ شما دراین باره نیز مثبت است. تایلند در سال 2013 میلادی 2401 میلیارد بت در این صنعت سرمایه گذاری کرده که براساس دستورالعمل های موجود، این رقم تا 2024 سالانه رشدی معادل 4/6 درصد خواهد داشت، یعنی طی این برنامه ده ساله به رقمی بالغ بر 5/4472 میلیارد بت خواهد رسید.

·       این رقم در چه زمینه هایی سرمایه گذاری شده است؟

ارقام یاد شده به طور کلی در بازسازی هتل ها، ساخت و طراحی هتل های جدید، بازاریابی در گردشگری و تبلیغات، توسعه زیرساخت ها از قبیل حمل و نقل و اقامتگاه ها و رستوران ها بوده، البته مراکز تفریحی هم در این میان حضور داشته اند هرچند بخش خصوصی بیشتر متولی بوده و طرح های جدید ارایه کرده است.

·       اگر امکان دارد درباره افراد شاغل در صنعت گردشگری تایلند نیز اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهید؟

براساس تعاریف و استانداردها در صنعت گردشگری به ازای هر 10 نفر گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد خواهد شد بنابراین به طور کلی براساس آخرین آمار سال گذشته میلادی گردشگری و صنایع وابسته به آن در تایلند دو میلیون و 563 هزار شغل مستقیم یعنی 6/6 درصد از کل شاغلان کشور را به خود اختصاص داده است که با توجه به برنامه توسعه گردشگری تا سال 2024 این تعداد به سه میلیون و 837 هزار شغل خواهد رسید و طی ده سال آینده رشدی معادل 9/4 درصدی را تجربه خواهد کرد.

·       تعداد گردشگران ورودی به تایلند چند نفر بوده است؟

براساس آخرین آمار ارائه شده تایلند سال 2013 میلادی از 26 میلیون گردشگر پذیرایی کرده و با برنامه های مدون توسعه ای خود قصد دارد این تعداد را به 5/28 میلیون نفر در سال توسعه دهد.

·       آیا آماری از گردشگران ایرانی در تایلند و برعکس وجود دارد؟

بله؛ اما آمار ورودی گردشگران ایرانی به تایلند دقیقتر است در سال گذشته میلادی 200 هزار گردشگر ایرانی به تایلند سفر کردند و در مقابل چیزی نزدیک به 2000 هزار نفر تایلندی به ایران سفر داشتند.

·       به نظر شما دلیل این اختلاف زیاد چیست؟

به عقیده شخصی بنده این اختلاف تنها به دلیل نبود اطلاعات کافی برای گردشگران تایلندی و بازاریابی نادرست از سوی طرف ایرانی بوده است ؛ در صورتی که ایران نامی آشنا برای تمام ساکنان سرزمین سیام است.

·       اهمیت همکاری تایلند در صنعت گردشگری با ایران چیست؟

من چندی پیش به تهران سفر کردم و با توجه به امتیازات توسعه همکاری های گردشگری میان دو کشور تصمیم به گسترش روابط تبادل گردشگر بین دو کشور گرفتیم و به دنبال ایجاد شرایط و زیرساخت های آن هستیم، چون صنعت گردشگری مسیر یکطرفه نیست و توسعه گردشگری با تبادل تورهای گردشگری میان دو کشور حاصل می شود و به عقیده من و همکارانم، هر دو کشور جذابیت های فوق العاده ای برای توسعه روابط گردشگری دارند که باید از آنها به خوبی استفاده کرد. در حال حاضر تبادل گردشگر میان دو کشور همانند جاده ای یکطرفه است که این برای آینده همکاری ما زیاد مناسب نیست. حتی اگر این معادله فعلا به نفع اقتصاد کشور من باشد چون هم اکنون تایلند به اهداف بلند مدت تری می اندیشد و به دنبال بازارهای هدف کوتاه مدت نیست.

·       این جذابیت ها به عقیده شما کدام هستند؟

در مورد ایران و جذابیت هایش که تکلیف روشن است و نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. در مورد کشور تایلند نیز اطلاعات و آمار سازمان گردشگری جهان گواه آن است، اما چند نکته ظریف در این میان باقی است؛ آن هم درباره چهار قرن ارتباط صمیمانه میان مردم ایران و تایلند است. اگر به تاریخ خوب دقت کنیم در می یابیم که از گذشته های دور دو ملت ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر داشته و دارند بنابراین همین ارتباط فرهنگی مناسب که حتی در زبان روزمره تایلند نیز کاملا مشخص است می تواند بستری بسیار مناسب برای توسعه همکاری های گردشگری و تبادل معقول گردشگر بین دو مقصد باشد.

·       لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید؟

نام شیخ احمد قمی و خاندان بوناک (BONAK) برای همه تایلندی ها چه مسلمان و چه هر دین دیگری کاملا شناخته شده و آشناست، در حالی که بدون تردید تعداد انگشت شماری از ایرانیان از آن شخصیت مهم ، برجسته و البته تاثیرگذار در تاریخ تایلند می دانند. این خود یک عامل است اما مهم ترین دلیل؛ وجود 5 درصد جمعیت مسلمانان در کشور من است که دین مشترکی با ایرانیان دارند، پس مهم ترین نکته یعنی وجود چهار میلیون گردشگر بالقوه با مذهبی مشترک که می توانند برای ایران بازار هدفی مناسب باشند. حتی اگر از علاقه دیدن ایران از سوی دیگر اتباع کشور من هم چشم پوشی کنیم. هرچند این پایان کار نیست چون فرهنگ دو کشور با یکدیگر گره خورده بطوری که در زبان روزمره تایلند لغات زیادی از ایران هم اکنون به کار می رود مثل کمربند، زیره ، انگور یا دهها مورددیگر که حکایت از بستری مناسب برای ارتباط دارند.

از سوی دیگر می دانیم طبیعت و تفریحات تایلند برای ایرانیان جذاب بوده و سالانه تعداد زیادی از گردشگران ایرانی به سرزمین من سفر می کنند، پس شرایط آماده همکاری دوجانبه است که باید هرچه سریع تر به آن توسعه دهیم، البته با معادله ای برد ـ برد برای طرفین.

·       مهمترین بازار هدف شما برای توسعه گردشگری کشورتان در حال حاضر کجاست؟

یکی از برنامه هایی که گردشگری تایلند برآن تمرکز دارد بحث گردشگری حلال است که با توجه به انبوه جمعیت مسلمانان در سراسر جهان به آن رسیده ایم بنابراین هم اکنون اصلی ترین تمرکز گردشگری تایلند در بازارهای هدف مسلمان و توسعه گردشگری حلال است.

·       اهمیت همکاری شما با رسانه ها بخصوص در کشورهای بازارهدفتان چیست؟

جای تردید نیست که صنعت گردشگری برپایه اطلاعات و آمار بنا شده و توسعه خواهد یافت. به همین دلیل اگر تایلند قصد توسعه و حفظ جایگاه یا ارتقای گردشگری را دارد باید در تمام مدت از اطلاعات بازارهای هدفش آگاه باشد، خصوصا اکنون که تغییرات در راه است. این همکاری های رسانه ای بستری برای توسعه روابط و البته گسترش صنعت گردشگری میان دو کشور خواهد بود.

·       همان طور که اشاره کردید ایران و تایلند زمینه های گسترده ای برای توسعه گردشگری در اختیار دارند. برنامه های شما در این زمینه چیست؟

بله اولین اقدام ما در این زمینه به طور کلی برای خاورمیانه توسعه گردشگری پزشکی است و پس از آن به دنبال توسعه گردشگری عمومی هستیم و برای این منظور هم با توسعه خطوط ایرلاین ها، گام اول را خواهیم برداشت، چون تنوع ایرلاین ها با قیمت های متناسب، دروازه ای برای گسترش تبادل گردشگران دو مقصد است. اما مرحله بعدی معرفی و شناسایی جاذبه های جدیدی از تایلند به گردشگران بازار هدفمان است به عنوان مثال بیشتر گردشگران ایرانی از سواحل تایلند استفاده می کنند حال آنکه رابطه تاریخی بین دو کشور جاذبه های فراوانی را برای گردشگران ایرانی مهیا کرده است به عنوان مثال لامپوری یا آیوتایا.

·       آیا در تدارک پرواز مستقیم شرکت های هواپیمایی تایلند به ایران هستید یا خیر؟

همان طور که می دانید هم اکنون ماهان ایر، بین ایران و تایلند پرواز مستقیم دارد، اما این کافی نیست و نمی توان کل پروژه را در انحصار یک شرکت در نظر گرفت. بله در حال مذاکره هستیم در این زمینه هستیم و امیدواریم بزودی اخبار خوشی بشنویم. اما نباید فراموش کرد که صنعت حمل و نقل هوایی مسئله ای تجاری است و همان دودوتا چهارتای خودمان در آن دخیل است ولی به عنوان مثال شرکت هواپیمایی (blue line) چندی پیش با سفارتخانه ما در تهران تماس گرفته و درباره ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور جلساتی داشته است.

·       در مورد گردشگری پزشکی تایلند بیشتر توضیح دهید؟

این کار ابتدا با توسعه گردشگری پزشکی داخلی تایلند شروع شد و در حد چک آپ های ساده بود، اما هم اکنون کل خدمات درمانی را شامل می شود و بازار هدف ما همه جای جهان انتخاب شده هرچند برخی کشورها مثل ایران و دیگر مناطق خاورمیانه بیشتر اهمیت دارند.

·       آیا از ایران در این زمینه تقاضا همکاری شده یااینکه خود شما با مراکز مربوط به گردشگری پزشکی ارتباط گرفته اید؟

هنوز خیر، اما با توجه به ارتباطات نزدیک دوکشور والبته برنامه های توسعه ای می توانیم این موضوع را از طریق سفاتخانه تایلند در تهران و برگزاری تورهای آشناسازی اجرایی کنیم.

·       به عنوان آخرین سئوال تایلند برای جذب سرمایه های خارجی در این صنعت چه برنامه هایی دارد؟

صنعت گردشگری مبتنی بر جذب سرمایه هاست و هر کشوری از جذب سرمایه های خارجی البته با رعایت شرایطی خرسند است که تایلند هم خارج از این قاعده نیست بنابراین جای تردید نیست که شرایط و امکاناتی برای سرمایه های خارجی مهیاست مثل تخفیف های مالیاتی ، وام های کم بهره و حتی تخصیص زمین برای ساخت و بهره برداری طرح ولی یک نکته کاملا مشخص و قابل درک است که این سرمایه گذاری ها باید در موارد مشخص و با مدیریت سازمان ورزش و گردشگری تایلند صورت گیرد . به این صورت که سازمان یاد شده به عنوان مسئول گردشگری کشور من نیازها را بررسی می کند و با توجه به آن نسبت به جذب سرمایه های خارجی و داخلی اقدام می کند .

به همین دلیل اولویت ها مشخص است و امتیازات ارایه شده از سوی دولت به سرمایه گذار خارجی براساس اولویت های یاد شده خواهد بود. چون در غیر این صورت با انباشت سرمایه در مواردی غیر مفید خواهیم بود و در صورتی که سرمایه گذار بخش خصوصی زیانی را متحمل شود آیند صنعت گردشگری تایلند به خطر خواهد افتاد بنابراین با این روش مدیریت سعی می کنیم سرمایه ها را به محل های مشخصی که سودآن تضمین شده باشد هدایت کنیم.

 

 

 

نگاهی به فرهنگ دوچرخه سواری در قاره سبز

چرخی که برای محیط زیست و سلامتی می چرخد

شاید هنوز لذت دوچرخه سواری دوران کودکی را فراموش نکرده اید و گاهی اوقات به یاد گذشته و برای زنده کردن خاطرات پا به رکاب این وسیله هیجان انگیز خواهید شد در حالی که دوچرخه حتی در قرن حاضر و عصر تکنولوژی به عنوان راهکاری بسیار مناسب برای جلوگیری از ترافیک و کنترل آلودگی محیط زیست در برخی از کشورها دوباره به کار گرفته شده و به عنوان وسیله نقلیه روزانه استفاده می شود.

ممکن است باور نکنید در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته با انواع و اقسام راهکارهای تشویقی سعی در اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در ذهن شهروندانشان دارند و امیدوارند با استفاده از ا ین روشها بتواند علاوه بر کنترل ترافیک شهری محیط زیست منطقه مورد نظرشان را از نابودی نجات دهد در این زمینه می توان به کشورهای آلمان، هلند، استرالیا، بلژیک، سوئد ، آمریکا ، کانادا و آفریقای جنوبی و برخی دیگر از کشورهای قاره سبز اشاره کرد.

تشویق مردم با معافیت های مالیاتی

همانطور که می دانیم هزینه نگهداری از اتومبیل یا تهیه سوخت مورد نیاز آن در بسیاری از کشورها بسیار سنگین است اما این تنها دلیلی نیست که شهروندان کشورهایی چون هلند برای رهایی از آنها روی به دوچرخه آورده اند چون علاوه برصرفه جویی در هزینه های نگهداری دولت و مسئولان مربوطه با معافیت های مالیاتی مالکان دوچرخه را به استفاده بیشتر از آن تشویق می کنند.

به هر حال هرچند با ورود اتومبیل های برقی بسیاری از بابت آلودگی محیط زیست با خیالی راحت رانندگی می کنند اما سازندگان دوچرخه نیز بی کار ننشسته و برای جلوگیری از کاهش تقاضای استفاده از دوچرخه توسط شهروندان دوچرخه های الکتریکی را روانه بازار کرده اند تا با اینکار بازهم علاقمندان خود را تشویق به استفاده از دوچرخه کنند. این در حالی است که براساس آمار ارایه شده توسط مسئولان دانمارک در این زمینه در شهر کپنهاگ هم اکنون 45 درصد از افراد با استفاده از دوچرخه سرکار خود حاضر می شوند .

مبنای خیابان ها بر دوچرخه است

بسیاری از کارشناسان و البته علاقمندان به این وسیله دوچرخ معتقدند هرچند مشوق های لازم را به کار گیریم اما شرایط استفاده از آن فراهم نباشد دچار شکستی غیر قابل تصور در توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در منطقه مورد نظرمان خواهیم شد. بنابراین باید ابتدا قبل از فرهنگ سازی اقدام به تعیین و برقراری بستری مناسب برای به کار گیری این وسیله باشیم .

در این زمینه دوباره به هلند می رسیم به گونه ای که در این کشور تمام اصول و مبنی خیابان های خود را براساس دوچرخه سوارها درنظر گرفته و قوانین را آنطور تعیین کرده که اصل بر دوچرخه سواری است و دیگران با اتومبیل در حاشیه هستند . اما این کشور بازهم برای رسیدن به نقطه اوج فرهنگ استفاده از دوچرخه بیکار ننشسته و با وضع قوانین بسیار مناسب برای حمایت از دوچرخه سواران آنها را زیر چتر حمایتی خود قرار داده است با این روش رانندگان دیگر وسایل نقلیه موظف به رعایت کامل ایمنی جان دوچرخه سواران هستند که آمار بسیار پایین حوادث دوچرخه سواران بیانگر این اصل در هلند است.

آمار بیانگر آن است که کشور هلند توانسته با استفاده از این راهکارها حدود 30 درصد از ترافیک شهری را کاهش داده و به میزان متنابهی از آلودگی محیط زیست منطقه بخصوص در شهرهای بزرگ و اصلی بکاهد این دقیق راهکاری است که کشورهای اطراف هلند مثل آلمان و اسپانیا نیز مدتی است به کار گرفته اند و با از بین بردن این عقیده نادرست که مبنی اختلاف طبقاتی هنگام استفاده از دوچرخه است بسیاری از شهروندان را وادار به استفاده از دوچرخه کرده اند.

اما در دیگر کشور اروپایی دانمارک دولتمردان با ساخت و فراهم نمودن بزرگراه های مخصوص دوچرخه سواران توانسته اند در زمینه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری کاملا موفق عمل کنند و جمع گسترده ای را برای استفاده از این وسیله تشویق نمایند این در حالی است که به خودی خود این موقعیت جغرافیایی این کشور توانسته عاملی برای تشویق استفاده گسترده از دوچرخه باشد چون کل این کشور تقریبا در ارتفاعی یکسان و بدون پستی و بلندی واقع شده است. به هر حال اکثر فعالان فرهنگ سازی دوچرخه سواری در جهان می گویند اکثر کشورها که علاقمند به استفاده بیشتر از دوچرخه در منطقه خود هستند باید با درنظر گرفتن راهکارهای دانمارک و با استفاده از تجربه آنها اقدام نمایند هرچند نسخه واحدی برای همه کشورها وجود ندارد.

برگزاری مسابقات برای نهادیه شدن

همه راهکارهای ارایه شده برای ترویج و رونق استفاده از دوچرخه در کشورهای یاد شده را درنظر می گیریم اما یکی از اساسی ترین راهکارهایی که برای نهادینه کردن این کار در زندگی دیجیتالی روزمره ماست برگزاری مسابقات ملی و بین المللی دوچرخه سواری در کشورهای مختلف است .

با این کار علاوه بر ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان ابزاری برای سفرهای برون شهری مسئولان توانستند با هدایت سرمایه گذاری های دقیق در مناطق مدنظرشان زمینه ورود این دوچرخه معروف را به زندگی امروزی مردم فراهم نمایند.

گردشگران نیز درنظر گرفته شده اند

همانطور که می دانید صنعت گردشگری یکی از پررونق ترین صنایع جهان است و بسیاری از کشورها علاقمند هستند برای جلب نظر گردشگران دست به هرکاری بزنند اما باتوجه به ازدیاد حضور گردشگران در برخی از مناطق به واسطه تبلیغات صورت گرفته دولت ها نیازمند کنترل و هدایت ترافیک ایجاد شده، هستند که بهترین راهکار طبق نظر کارشناسان دوباره استفاده از همان دوچرخه بود. بر همین اساس برخی از شهرهای پذیر با استفاده از امکانات و زیرساخت های موجود شهری اقدام به تشویق گردشگران به استفاده از دوچرخه کردند که می توان در این زمینه به شهرهای بارسلون، پرث، بوگوتا، کیپ تاون، پکن، سانفرانسیسکو ، پورتلند، اتاوا، دیویس، بولدر، پاریس و کپنهاگ اشاره کرد.

مسئولان گردشگری در کنار مسئولان شهرداری شهرهای یادشده با توجه به تمام  امکانات و البته ایجاد امکان کرایه دوچرخه برای گردشگران و گاها دوچرخه های رایگان با استفاده از کارت های ویژه گردشگران توانسته اند در این زمینه گام بردارند.  به عقیده دست اندرکاران گردشگری در این شهرها حضور گسترده گردشگران شاد و خندان در خیابان های شهری با دوچرخه می تواند زمینه ساز فرهنگی مناسب در زمینه استفاده از دوچرخه بین مردم کشورشان بشود تا جایی که براساس آمار ارایه شده ساکنان برلین با دیدن این صحنه تقریبا 20 درصد بیشتر از دیگر شهرهای آلمان به استفاده از دوچرخه تشویق شده اند و روند روبه رشد استفاده از دوچرخه در این شهر بیشتر از دیگر شهرهای آلمان است. این در حالی است که همه مسئولان شهر برلین معتقدند خود این دوچرخه ها هم اکنون به عنوان برندی برای گردشگری شهر برلین تبدلیل شده است و می تواند از آنها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری برلین یاد کرد.

 

 

 

 

 

دوکاتی؛ برندی بی سروصدا اما جهانی

بررسی مشهورترین کارخانه تولید موتورسیکلت در ایتالیا

عشق سرعت و البته تک چرخ زدن در اکثر جوانان باعث شده تا بسیاری از آنها بدون درنظر گرفتن ملیت و رنگ و نژادشان به دنبال اخبار مربوط به موتورسیکلت باشند. برندهای پرحاشیه ، قیمت های سرسام آور، سرعت نجومی و هزاران کلمه دیگر در ذهن آنها وجود دارد که برای یافتن بهترین پاسخ آن در دنیای موتورسیکلت به جست وجو می پردازند.

شاید با دیدن نام موتورسیکلت بازهم همان برندهای معروف تجاری جهان مثل هوندا و سوزوکی را به یاد بیاورید اما اینبار نقل از سازنده ای معتبر اما کم حاشیه است در حالی که تولیداتش شهرت جهانی داشته و در بسیاری کشورها مشتریان خاصی را به خود جلب کرده است. پس اگر شما هم عشق سرعت هستید و درباره این دوچرخ موتوردار مطالب زیادی را جستجو می کنید ، می خواهیم از موتورسیکلت دوکاتی برایتان بگوییم. موتورسیکلتی که با طراحی های خاص و البته قدرت مناسبش دل بسیاری را برده است.

تاریخچه دوکاتی

شرکت دوکاتی در سال 1926 در شهر بلونیا تاسیس شد و براساس آخرین آمار هم اکنون با گردش مالی حدود 480 میلیون یورو در سال مشغول به فعالیت بوده و محصولات متفاوتی در بخش های موتورهای مسابقات و موتورهای شهری را روانه بازار می کند. اگرچه این کارخانه زادگاهش کشور ایتالیا است و همه انتظار دارند مالک آن نیز ساکن این کشور باشد اما از آنجا که دنیای تجارت موتورسیکلت مخاطبان بسیاری دارند و هم اکنون هم شرکت های خودروسازی سعی در ارایه اطلاعات توانمندی های تولیدی خود به مخاطبان با استفاده از شهرت جهانی موتورسیکلت سواری هستند، رقابت برسر مالکیت کارخانه های موتورسیکلت سازی از سوی خودروسازان بسیار سنگین شده است.

کارخانه موتورسیکلت سازی دوکاتی تا سال 2012 میلادی در اختیار خودروساز معروف لامبورگینی بود اما طی یک رقابت بسیار نفسگیر شرکت های آئودی و فولکس واگن توانستند سهم لامبورگینی را خریداری کرده و آن را به مالکیت خود در آورند . جالب است بدانیم شرکت خودروسازی آئودی برای این منظور چیزی حدود 21/1 میلیارد دلار هزینه کرده است و هرچند هنوز نام لامبورگینی در این کارخانه دیده می شود اما حق رای لامبورگینی در شرکت سازنده موتورسیکلت دوکاتی توسط دو کارخانه آئودی و فولکس واگن خریداری شده است و صرفا از لامبورگینی به عنوان یکی از اعضا نام برده می شود.

اما از آنجا که براساس سیاست های کاری این کارخانه بیشترین دقت روی کیفیت محصولات صورت می گیرد در سراسر جهان نمی توان همانند برندهای تجاری دیگر سازندگان موتورسیکلت تولیدات دوکاتی را در سطح شهرها بیابید بلکه باید برای دیدن برند یاد شده به دنبال افرادی خاص و البته فروشگاه هایی خاص باشید تا از نزدیک با طراحی منحصربفرد دوتاکی آشنا شوید .

·         دوکاتی به روایت آمار

از آنجا که صنعت ساخت موتورسیکلت به نمایشی از قدرت و توامندی خودروسازان سراسر جهان تبدیل شده است دست یابی به اطلاعات و البته آمار فروش موتورسیکلت در دنیای تجاری این دوچرخ پرطرفدار واقعا کمی سخت و گاهی اوقات نا ممکن است ، چون کارخانه ها و مالکیت بسیاری از تولید کنندگان موتورسیکلت دایم در حال جابجایی و خریداری شدن توسط شرکت های بزرگتر یا خودروسازان معروف جان است . به عنوان مثال اگر واقعا قصد دریافت اطلاعات از تعداد فروش موتورسیکلت دوکاتی را داریم باید بتوانیم از اطلاعات کارخانه لامبورگینی، آئودی و فولکس واگن سردربیاوریم اما جای خوشحالی است که سال 2013 میلادی شرکت فولکس واگن که در واقع آخرین مالک کارخانه تولید کننده دوکاتی است با انتشار بخشی از اطلاعات تجاری خود کار را کمی آسان کرد.

این شرکت درباره فروش محصولات موتورسیکلت دوکاتی در ایالات متحده در گزارش خود آورده است: این شرکت توانسته در سال مالی 2012 میلادی تعداد 44 هزار دستگاه از موتورسیکلت های تولیدی خود را در این کشور به فروش برساند و بطور کلی 10 درصد از بازار مصرف را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که همین تولید کننده سال 2013 میلادی در کشور استرالیا توانسته با فروش حدود 1800 دستگاه موتورسیکلت جایگاه دوازدهم برندهای موجود بازار این کشور را به خود اختصاص دهد.

اما اگر از کارخانجات تولید دوکاتی در جهان اطلاعاتی بخواهیم بد نیست بدانید دوکاتی هم اکنون سه کارخانه تولیدی در بولونیا (کارخانه اصلی) برزیل و تایلند را در اختیار دارد که می تواند با ارسال محصولات ساخته شده در این کارخانه ها مشتریان بیشتری را در قاره های آسیا، اروپا و آمریکا به خود اختصاص دهد. این کارخانه طی آخرین آماری که از سال مالی خود در سال 2013 میلادی منتشر کرده است سال 2012 میلادی را با رشد اقتصادی مثبت به پایان رسانده است

·         در ماه مه سال 2012 این کارخانه توانسته 12 درصد بیشتر همین ماه در سال 2011 محصولات خود را به فروش برساند

·         ارزش سهام این شرکت در ماه مه سال 2012 توانسته رشدی معادل 20 درصد را تجربه کند

·         شرکت دوکاتی در ماه مه سال 2012 تعداد 6500 موتورسیکلت بیشتر از ماه قبل همان سال به فروش برساند

·         شرکت دوکاتی در سال 2006 میلادی حدود 305 میلیون یورو درآمد داشت

·         شرکت دوکاتی در سال 2012 میلادی 606 میلیون یورو درآمد داشت و 16 درصد نسبت سال گذشته خود رشد کرده است

·         دوکاتی در سال 2066 میلادی 1043 نفر پرسنل داشته در حالی که سال 2012 میلادی 1400 نفر پرسنل دارد

·         دوکاتی در سال 2006 توانسته 35300 متورسیکلت بفروشد در حال که 2011 میلادی 44160 موتور فروخته است

·         دوکاتی بیشترین رشد فروش را در قاره آسیا به مزیان 238 درصد تجربه کرده است

 

1199 محبوترین دوکاتی جهان

دوکاتی با مدل ۱۱۹۹ Panigale استانداردهای جدیدی را از آنچه که از یک موتورسیکلت اسپرت دو سیلندر انتظار می رفت، تعریف کرد. این موتورسیکلت اگرچه در بسیاری موارد تحسین برانگیز بود، اما در سال گذشته میلادی نسخه R این دوکاتی با ورود خود به بازار، طرفدارانش را شگفت زده کرده است. دوکاتی با عرضه نمونه R، آنچه که به خودی خود خوب بود را به بهترین تبدیل کرد.

این در حالی است که دوکاتی Panigale R بر پایه نسخه S این مدل، ساخته شده که بخش هایی از سخت افزار و نرم افزارهای آن به روز رسانی شده است. آزمایش Panigale R در پیستی با ۲۰ پیچ در آستین تگزاس انجام شد تا نهایت توانایی های این دوکاتی به چالش کشیده شود.

با نشستن بر روی ۱۱۹۹ R بر روی یکی از بهترین ساخته های دوکاتی نشسته اید که مهندسین، تعامل کاربر با وسیله را به مرحله جدیدی رسانده اند. زیرا آن ها عقیده دارند که راحتی بیشتر بر روی صندلی موتورسیکلت به معنای هدایت سریع تر و راحت تر آن است. به همین دلیل است که مخزن سوخت ارگونومیک و تخت طراحی شده تا موتورسوار بتواند بدنش را بر روی آن تکیه دهد..

مهندسین دوکاتی با افزودن چرخ دنده دو دندانه برای عقب، به سرعت شتابگیری در هر یک از شش دنده افزوده اند که باعث کاهش لغزش کلاچ در شتابگیری های اولیه نیز می شود. کلاچ تَر ۱۱۹۹ در نسخه R جای خود را به کلاچ خشک داده است که احساس خوشایندتری از تعویض دنده را به ارمغان می آورد حتی با این وجود که صدای کلیک کلیک کردن را به هنگام تعویض دنده از آن گرفته است. این گیرباکس باعث شده است تا ۱۱۹۹ R بتواند یک چهارم مایل را در محدوده ۹ ثانیه زیر پا بگذارد.

سیستم انتقال قدرت بسیار دقیق بوده و حس آشفتگی و تأخیر در تعویض دنده ندارد. این یک مزیت بزرگ برای ۱۱۹۹ R به شمار می رود که در همزمانی پایین آوردن دنده و پیچیدن، کاملأ این ویژگی احساس می شود. تعویض کوتاه دنده از سه به چهار، به طور ناگهانی و به سرعت دور موتور را تا جای ممکن بالا می برد که از این حیث بیشتر به موتورهای چهار سیلندر شبیه است تا دو سیلندر که دلیل آن را باید در میله اتصال تیتانیومی موتور و استفاده از فلایویل سبک جستجو کرد. دور موتور ۱۱۹۹ R به ۱۲ هزار دور در دقیقه افزایش یافته است.

تنظیمات الکترونیکی ۱۱۹۹ R بر پایه تجربیات دوکاتی از مسابقات موتو جی.پی شکل گرفته است. بیشتر مدت زمان آزمایش، ۱۱۹۹ R در حالت DTC۲)حالت دوم کنترل کشش) قرار داشت که در میان مهندسین دوکاتی با افزودن چرخ دنده دو دندانه برای عقب، به سرعت شتابگیری در هر یک از شش دنده افزوده اند که باعث کاهش لغزش کلاچ در شتابگیری های اولیه نیز می شود. کلاچ تَر ۱۱۹۹ در نسخه R جای خود را به کلاچ خشک داده است که احساس خوشایندتری از تعویض دنده را به ارمغان می آورد حتی با این وجود که صدای کلیک کلیک کردن را به هنگام تعویض دنده از آن گرفته است. این گیرباکس باعث شده است تا ۱۱۹۹ R بتواند یک چهارم مایل را در محدوده ۹ ثانیه زیر پا بگذارد.

اما یکی از مهمترین تغییرات این شاهکار دوکاتی سیستم ترمز ۱۱۹۹ R نیز همچون سایر مشخصات این موتورسیکلت، کاربر خود را حیرت زده می کند. این سیستم ترمز تا به امروز، بهترین ترکیبی بوده که دوکاتی استفاده کرده است. بر خلاف سابق با ترمزگیری شدید، چرخ عقب در یک خط با چرخ جلو قرار می گیرد و با انحراف کمتری مواجه می شود.در میان انبوهی از مزایا و ویژگی های مثبتی که این موتورسیکلت دارد یک ضعف کوچک دارد و آن هم عدم چسبندگی مناسب ۱۱۹۹ R به سطح جاده است که به نظر می رسد مشکل چند سال اخیر محصولات دوکاتی باشد.

اگر علاقمند به دیدن عکس های موتورسیکلت دوکاتی هستید بد نیست سری به وب سایت اصلی شرکت دوکاتی به نشانی DUCATI.com بزنید تا علاوه بر اطلاع از انواع مدل های این موتورسیکت کمی با طراحی های خاص آن نیز آشنا شوید.

WDW چیست؟

هرچند به دلیل برخی از قوانین و شرایط کشورمان نمونه های ساخته شده کارخانه دوکاتی کمتر دیده می شود اما اگر واقعا علاقمند به تجربه راندن با این موتورسیکلت حیرت انگیز را دارید بدانید که هر سال این شرکت اقدام به برگزاری هفته دوکاتی) (WDW در زادگاهش ایتالیا می کند بنابراین می توانید با درنظر گرفتن شرایط و ثبت نام در تورهای گردشگری مخصوص به این کارخانه تجربه ای غیر قابل تصور را از این سفر به خود هدیه بدهید .

لازم به یادآوری است این هفته هر سال از تاریخ 18 ماه جولای آغاز می شود و با بازدید رایگان از موزه دوکاتی و بازدید از کارخانه اصلی دوکاتی به پایان خواهد رسید هرچند ده ها برنامه متنوج دیگر از جمله موتورسواری برای علاقمندان تدارک دیده شده است اما اگر قصد استفاده از این خدمات را دارید حتما به یاد داشته باشید گواهینامه بین المللی موتورسیکلت خودتان را همراه داشته باشید تا شاید بتوانید لذت سواری این موتورسیکلت را تجربه کنید.

ریز و درشت اقتصادی از رادیو گفت و گو

چند دقیقه در اتاق فرمان برنامه رادیویی «خرد و کلان» کاری از رادیو گفت و گو


مسایل اقتصادی با تمام اما و اگرهایش همواره موضوعی است که ذهن اکثر دولتمردان و فعالان بخش خصوصی را به خود جلب کرده است در حالی که زیر و زبر این موضوع در رسانه ها همیشه سوژه برنامه ها و مقالات بوده و هست.

در این زمینه رادیو گفت و گو هم با برنامه «خرد و کلان» بی کار ننشسته و با بررسی اقتصاد کشورمان سعی در راهگشایی و البته موشکافی از معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه ای روبه پیشرفت دارد هرچند گاهی اوقات کارشکنی ها و سوءمدیریت ها در این زمینه باعث معضلات و مشکلاتی بوده اما با توجه به پتانسیل بالای رسانه در طرح سئوال و البته ارایه راهکارهای کارشناسانه در این زمینه دست مایه برنامه «خرد و کلان » این شبکه رادیویی شده است.

«خرد و کلان» برنامه ای تولیدی است به تهیه کنندگی مریم هدیه لو که هر هفته دوشنبه ها از ساعت 17 به مدت 75 دقیقه از فرستنده رادیو گفت و گو روی موج 5/103 مگاهرتز پخش می شود و با سوژه هایش سعی در بررسی مشکلات و معضلات اقتصادی کشورمان دارد هرچند این بررسی ها راهکارهایی علمی و عملی را به ارمغان خواهد آورد.

خرد و کلان که در واقع موضوع آن مناظره های اقتصادی است با مهمانان خود از مجلس، بخش خصوصی ، دولت سعی در مطرح کردن مسایل اقتصادی ایران زمین و به چالش کشیدن آنها دارد بخصوص زمانی که موضوعی در دودوتاچهارتای کشور سوژه رسانه ها شده و بسیاری برای یافتن پاسخی مناسب در آن زمینه بخصوص حساس شده باشند.

مریم هدیه لو ، سردبیر و تهیه کننده این برنامه درباره نحوه انتخاب سوژه های این برنامه می گوید: معمولا سوژه های اقتصادی روز یا جاری ماهیانه را انتخاب می کنیم پس از انتخاب این سوژه های به ترتیب اولویت به شورای مدیران رادیو گفت و گو که شامل مدیر گروه ، مدیر روابط عمومی و دیگر مدیران مربوطه هستند ارایه می دهیم. این گروه هم با توجه به اولویت ها و البته خطوط قرمزی که در رسانه ملی وجود دارد آنها را اولویت بندی و تایید کرده و اجازه تولید می دهند.

وی سوژه های هدفمندی یارانه ها و قیمت گذاری بنزین را به عنوان پرحاشیه ترین سوژه های برنامه خود می داند و می گوید: هدفمندی به دلیل بدون سابقه بودن برنامه در میان مخاطبان و قیمت بنزین به عنوان پرحاشیه ترین برنامه در کارنامه من ضبط شده است چون هردوی آنها مخالفان و موافقان بسیاری داشتند؛ اما با توجه به شرایط جامعه در زمان تولید این برنامه ها سعی کردم با همکاری تمام عوامل و همکارانم به بهترین شکل ممکن پاسخ نیازها و پرسش های مخاطبان را ارایه نماییم و آنها را  به سرمنزل مقصود برسانیم .

هدیه لو یکی از مهمترین و چالش برانگیز ترین کارهایی که در تولید برنامه «خرد و کلان » باید انجام دهد را بحث هماهنگی حضور مدعوین می داند و می گوید: همانطور که قبلا اشاره کردم در این برنامه که به صورت مناظره هر هفته پخش می شود ما مهمانانی از بخش های مختلف اقتصادی داریم که مهمانان دولتی جزو مشکل ترین مهمانان برنامه هستند چون هماهنگی حضور آنها در برنامه با توجه به فشردگی برنامه کاری آنها کار دشواری است اما بخش خصوصی همیشه آمادگی همکاری بوده و هستند چون درواقع مشکل اصلی در دودوتا چهارتای آنهاست.

این تهیه کننده رادیو درباره همکاری خود با امیر حسین راسخ به عنوان مجری برنامه می گوید: یکی از اصلی ترین گزینه ها در برنامه های رادیویی تسلط و آمادگی ذهنی گوینده و مجری برنامه است که اگر مجری آمادگی کامل ذهنی کامل درباره سوژه برنامه را نداشته باشد کار تهیه کننده و سردبیرش بسیار دشوار و دو چندان خواهد بود .

وی می افزاید: هرچند معمولا سوالات با هماهنگی مدیران و  انتخاب سردبیر برنامه برای مجری مشخص می شود اما سرانجام این برنامه  مناظره ای به اطلاعات گوینده بستگی دارد و باید برای رساندن برنامه به سرمنزل مقصود روی تجربه و اطلاعات ذهنی وی حساب ویژه ای باز کنیم تا شاهد رشد و رونق برنامه در میان مخاطبانش باشیم .

به عقیده هدیله لو سابقه و تسلط امیرحسین راسخ این مهم را پاسخ داده و جای هیچگونه نگرانی برای او باقی نگذاشته است چون گوینده این برنامه با زیر و زبر اقتصاد و البته امور رسانه ای کاملا آشناست و هیچ نقطه ضعفی برای کار باقی نمی گذارد.

امیر حسین راسخ مجری برنامه «خرد وکلان » معتقد است اگرچه این برنامه به صورت تولیدی از رادیو گفت و گو پخش می شود اما حساسیت کار و البته سوژه برنامه کم از برنامه های زنده ندارد چون در برنامه های مناظره ای به دلیل اینکه حداقل 2 یا 4 نفر مهمان حضور دارند و تقریبا هیچکدام با نظر یکدیگر موافق نیستند کنترل برنامه و سمت و سو دادن به گفت و گوی مدعوین کار دشواری است.

این گوینده با سابقه در کار رسانه می افزاید: در برنامه های چالشی مثل خرد و کلان گوینده و البته تهیه کننده باید آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه پیش آمدی را داشته باشند و بدون پرده بتوانند سئوالات مورد نظرشان را از مهمانان برنامه بپرسند چون اگر این موضوع رعایت نشود برنامه از حالت چالشی خود خارج و به برنامه ای کاملا ساده و خسته کننده برای مخاطبان خود تبدیل می شود.

راسخ به ریتم تند و البته پرحاشیه برنامه هایی از این دست اشاره می کند و می گوید: برنامه هایی ازاین قبیل معمولا به سه بخش اصلی تبدیل می شوند که بخش اول درباره توضیح کامل و جامع سوژه است و قسمت دوم ایجاد چالش میان مهمانان، البته چالشی کاملا هدفمند و تعیین شده که باید زمینه ساز ورود به بخش سوم یعنی نتیجه گیری برای مخاطبان باشد و در پایان حاصلی برای شنوندگان به ارمغان بیاورد حتی اگر آثاری بلند مدت داشته باشد.

این درحالی است هدیه لو که از دی ماه سال گذشته سکان هدایت این برنامه را به دست گرفته  به وجود ارتباطی تنگاتنگ میان گوینده و تهیه کننده اشاره می کند  و می افزاید: از آنجا که خود من در رسانه ملی جزو گویندگان و مجری برنامه های تلویزیونی بودم با مشکلات گوینده هنگام اجرای چنین برنامه هایی آشنا هستم و دقیقا به همین دلیل است که تا کنون با گوینده برنامه «خرد و کلان» یعنی امیر حسن راسخ هرگز مشکلی نداشتم چون دقیقا می توانیم عکس العمل های یکدیگر را هنگام ضبط برنامه درک کنیم.

به عنوان مثال حتی اگر گوینده «خرد و کلان» هنگام ضبط بدون هماهنگی قبلی سئوالی را از مهمانان برنامه می پرسد با توجه به این موضوع بدون تردید در راستای اهداف برنامه و در جهت بالا بردن کیفیت برنامه است و هیچ مشکلی در این باره نیست بلکه این هم یکی از امتیازات برنامه است.

هدیه لو به انتخاب این برنامه در دو بخش جشنواره تولیدات سال 92 در رسانه ملی اشاره می کند و می گوید: همین ارتباط دقیق و سازنده میان تهیه کننده و مجری برنامه و دیگر عوامل باعث شد تا برنامه «خرد و کلان » در سال 92 در دو بخش کارشناس مجری و کارشناس موفق به دریافت جایزه شود که موفقیت بسیار خوبی برای ما بود.

تهیه کننده خرد و کلان از سوژه هایی که در ذهن خود می پرواند می گوید که برخی از آنها به عقیده وی دست نیافتنی هستند به عنوان مثال علاقمند است درباره مفاسد اقتصادی آقا زاده ها در خرد وکلان برنامه تولید کند و از سیاست های بالادستی اقتصاد در کشورمان سخن بگوید که هرکدام به دلایلی شاید هرگز به مرحله اجرا نرسند.

وی درباره تولید برنامه از سیاست های بالادستی اقتصاد کشور بیشتر از سوژه اول مصمم است اما با توجه به اینکه این سیاست ها بالادستی اقتصاد کشور در دولت ها دست به دست می شود دسترسی به مسئولان دولت های قبل تقریبا غیر ممکن است و دولت جدید هم درباره آنها هرگز تمایل به اظهار نظر ندارد به همین دلیل کار برایش بسیار دشوار شده و تاکنون نتوانسته به رویای این برنامه جامه عمل بپوشاند.

هدیه لو در ادامه علاوه بر ضرورت برگزاری جلسات هماهنگی با عوامل به برگزاری این جلسات در برنامه «خرد و کلان » بخصوص با مجری برنامه اشاره می کند و می افزاید: معمولا پس از تایید سوژه های برنامه و هماهنگی لازم با مهمانان آن جلسه کمی درباره پیشینه ذهنی هر کدام در حاشیه سوژه مورد نظر خودمان تحقیق می کنم و با به اشتراک گذاشتن آنها با مجری برنامه ، شالوده برنامه را مشخص می کنیم . این جلسات گاهی اوقات یکی دو ساعت هم طول می کشد و هر دو درباره سئوالات به اشتراک نظر می رسیم در نهایت تا روز ضبط برنامه که نیم ساعت قبل از آن در استودیو حاضر هستیم دوباره برخی موارد اصلی را مرور می کنیم پس از آن دکمه ضبط فشرده می شود تا برنامه ای حدود 75 دقیقه پر از اطلاعات مفید را برای شنوندگان و مخاطبان «خرد و کلان» تهیه کنیم.

تهیه کننده این برنامه در پایان به راه های دسترسی مخاطبان با برنامه اشاره می کند و می گوید: هرچند این برنامه به صورت ضبط شده برای مخاطبان پخش می شود ممکن است تصور کنیم راه دسترسی با برنامه نیست اما واقعت امر این است که پیامک های زیادی همواره از شنوندگان به دست ما می رسد یا اینکه وقتی شنونده ای با رژی برنامه تماس تلفنی می گیرد ما این نظرات و البته سئوالات مختلفی را که دریافت کنیم در برنامه های آینده لحاظ می کنیم و سعی می کنیم به تمام سئوالات در حد توان پاسخی مناسب و کارآمد بدهیم .

 

 

 

 

· هوشمندانه در هتلداری سرمایه گذاری کنید

·        زیاد در قید و بند ستاره‌ها نباشید

زیرتیتر: براساس آمارهای ارایه شده ، ایران با کمبود تخت برای اقامت گردشگران مواجه است

نویسنده: عماد عزتی

صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بسیار پررونق جهان در کشورمان نیز مدتی است مورد توجه قرار گرفته و مسئولان از جایگاه و پتانسیل کسب درآمد در این زمینه سخن بسیار گفته اند و با برنامه های خود همواره از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری درصادرات نامرئی کشورمان دعوت کرده اند.

اما سئوالی مهم در ذهن اکثر سرمایه گذاران صادرات نامرئی این است که کدام بخش از صادرات نامرئی ایران می تواند تضمینی برای سرمایه آنها باشد و سودآوری بهتری برایشان به ارمغان بیاورد؟ سئوالی که پاسخش را می توان با اظهار نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی نسبت به نیازهای گردشگری ایران و البته آماری که سازمان جهانی جهانگردی از هزینه های سفر گردشگران اعلام کرده یافت. این سازمان عمده هزینه های سفر گردشگران را به ترتیب به سه بخش اصلی اقامت، حمل و نقل و خوراک تقسیم بندی کرده ، بنابراین اولویت سرمایه گذاری ها برای علاقمندان ورود به صادارات نامرئی می تواند در مراکز اقامتی باشد.

ایران فرصتی بکر برای طرح های نوین هتلداری

اصغر ژیان دربندی پدر علم هتلداری ایران به عنوان یکی از فعالان بازار هتلداری ، احداث و تجهیز هتل در کشورمان می گوید: متاسفانه اخبار خوشی از هتلداری ایران به گوش نمی رسد که گاهی می تواند باعث دلسردی برخی سرمایه گذاران در این زمینه باشد حال آنکه با توجه به اعداد و ارقامی که از این بازار می بینیم؛ در میابیم هنوز فرصت سرمایه گذاری باقی است می توان بدون نگرانی وارد این عرصه اقتصادی شد.

دربندی، ضمن تاکید بر اجرای طرح های نوین در صنعت هتلداری می افزاید: هم اکنون در ایران به دلیل سنتی بودن اداره یا احداث هتل متاسفانه بسیاری بدون دانش و تخصص وارد این بحث می شوند در حالی که اگر حتی با شرایط کنونی بتوانید طرح های نوین و علمی برای هتلداری درنظر بگیرید بدون تردید می توانید از نظر اقتصادی نیز موفق بوده و بسیار از سرمایه گذاری خود خرسند باشید.

این فعال هتلسازی در ایرانی به نیازهای مختلف در مناطق گوناگون ایران اشاره می کند و می گوید: بسیاری که قصد سرمایه گذاری در صنعت هتلداری دارند صرفا به دنبال ستاره‌های زیاد هتل مورد نظرشان هستند حال آنکه باید به پتانسیل منطقه مورد نظرشان دقت کرد به عنوان مثال در شهر تهران به عنوان پایتخت کشورمان هرچند هتل 5 ستاه مورد نیاز است اما می توان با احداث و راه اندازی یک هتل دو ستاره مدرن و امروزی سود بسیار مناسبی به دست آورد چون میزان سرمایه گذاری در این زمینه یعنی هتل 2 ستاه و هتل 5 ستاره کاملا متفاوت است.

هلتداری صرفا اجاره تخت به مسافران نیست

اگر مایل به سرمایه گذاری در صنعت هتلداری هستید مهمترین کار این است که ابتدا از منطقه مورد نظر برای سرمایه گذاری اطلاعات مناسبی به دست آورید و ظرفیت های گردشگرپذیری آن را خوب بررسی کنید اما فراموش نکنید هتلداری هرگز صرفا اجاره اتاق و تخت به مسافران نیست بلکه با استفاده از روش های نوین می توانید از راه های مختلف مثل احداث کلوپ های ورزشی، سالن های اجلاس، تالارهای متفاوت و البته رستوران و کافی شاپ هم کسب درآمد کنید بنابراین فقط به امید مسافران عبوری از منطقه نباشید .

با کمی تحقیق و نگرش در امکانات منطقه مورد نظر خودتان می تواند با استفاده از ایده های خلاقانه فرصت مناسبی برای آینده اقتصادی طرح خودتان نیز ترسیم کنید که این کار را دفاتر خدمات گردشگری برای شما بسیار ساده خواهند کرد به عنوان مثال اگر در منطقه ای ییلاقی سرمایه گذاری می کنید می تواند با استفاده از آب و هوای بسیار مطبوع برنامه ای چند روزه برای علاقمندان به طبیعت را تدارک ببینید و آن را در قالب یک تور تفریحی به آژانس های معتبر پیشنهاد دهید. به عنوان مثال یکی از ابتکاران هتلداران در تایلند بخصوص در مناطقی خارج از پایتخت اجرا و برگزاری تورهای ماهیگیری برای گردشگران است که می تواند اقامتی سه روزه را برای آنها به ارمغان آورد.

همه راه ها از رم آغاز می شود؟!

پس از بررس و طرح نقشه و البته آینده نگری برای بازاریابی و تکمیل ضریب اشغالی تخت های هتل رویاهایتان باید برای دریافت مجوزها ابتدا به معاونت سرمایه گذاری اداره سازمان میراث فرهنگی (مسئول سرمایه گذاری و تسهیلات) منطقه مورد نظر مراجعه کنید و از آنجا با نوشتن یک درخواست ساده و البته ارایه مدارک لازم کار را آغاز کنید.

بطور کلی مدارک لازم برای شروع کار همان مدارک شناسایی و البته آدرس محل مورد نظرتان است که باید مدارک مالکیت آن را نیز در اختیار داشته باشید یا اینکه هنگام صدور موافقت اصولی آنها را به کمیته مربوطه ارایه نمایید. این مدارک را کارشناسان فنی سازمان میراث فرهنگی بررسی کرده و با بازرسی از منطقه مورد نظر شما و البته طرح های توسعه ای محل موافقت یا عدم موافقت آن را به شما اعلام می کنند که در صورت موافق بودن می توانید دست بکار شوید و تشکیل پرونده دهید.

پس از تشکیل پرونده تکمیل، مسئول سرمایه گذاری و تسهیلات سازمان میراث فرهنگی از تمام ارگان ها و ادارات مربوطه مثل شهرداری، سازمان آب و برق، اداره گاز، جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و جنگلداری استعلام می کند که موافقت و امکانات این اداره ها در تامین نیازهای اولیه احداث این واحد اقامتی را دریافت نماید در صورت تایید این اداره ها مراتب به اطلاع متقاضی خواهد رسید تا وارد مرحله بعدی کار جهت آغاز کارش بشود.

در این مرحله کارشناسان و کمیته مربوطه در اداره میراث فرهنگی طی جلسه ای در نهایت موافقت خود را با طرح شما اعلام می کنند و برای شما موافقت اصولی کار صادر می شود البته اگر مایل به دریافت تسهیلات بانکی نیز باشید می توانید به بانکی که سازمان میراث فرهنگی به شما معرفی می کند مراجعه کرده و براساس ضوابط بانکی درخواست وام نمایید و از آن بهرمند شوید.

اما فراموش نکنید در این مرحله باید نقشه احداث را توسط دفاتر فنی و مهندسی تهیه کرده باشید تا مهر تایید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی را به خود بگیرد طبیعی است در این مرحله گاهی مجبور به تغییر در نقشه های خود خواهید شد چون کارشناسان سازمان میراث فرهنگی براساس قوانینی کاملا مشخص انجام وظیفه خواهند کرد .

نقشه تایید شده کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به شهرداری ارسال شده تا اجازه ساخت دریافت نموده و قانونا شما بتوانید کلنگ احداث هتل مورد نظر خودتان را بر زمین بزنید البته به خاطر داشته باشید در طول اجرای پروژه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فواصل زمانی مشخص یا نا مشخصی به شما سرخواهند زد تا گزارش کار و روند احداث را به سازمان مربوطه اعلام نمایند و در نهایت با تایید آنها پس از تکمیل پرو‍ژه و دریافت پایان کار از شهرداری کار تمام شده است و اجازه کار به عنوان واحد اقامتی به شما از سوی سازمان میراث فرهنگی داده خواهد شد و طبق ضوابط می توانید منتظر پذیرایی از اولین مسافر خود باشید.

فراموش نکنید که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و البته وب سایت رسمی این سازمان می تواند بهترین مشاور شما برای تصمیم گیری باشند بنباراین روی کمک بدون چشمداشت آنها حساب باز کنید و از فرصت استفاده بهینه کنید.

پول همیشه حرف اول را می زند!

به قول معروف حلال همه مشکلات پول یا همان چرک کف دست خودمانی است که در این زمینه نیز نباید از آن بی تفاوت گذشت بنابراین جای تردید نیست که شما نیازمند سرمایه اولیه مناسبی در این زمینه هستید . اما بخش عمده این مبلغ در زمینی است که شما روی آن هتل احداث می کنید و اگر از این بخش بگذریم باید با توجه به منطقه احداث و هزینه های مربوطه برآورد قیمت داشته باشید (فراموش نکنید حتما با متخصصان امر درباره دودوتا چهارتای این طرح مشورت کنید) اما این رقم بدون تردید در ارزان ترین منطقه از یک و نیم میلیارد تومان کمتر نخواهد بود.

 

چند توصیه برای پرو‍ژه شما

با توجه به گسترش روز افزون سفرهای ارزان قیمت در جهان که از سوی بک پکرها (کسانی که فقط با یک کوله پشتی سفر می کنند) سرمایه گذار در زمینه مراکز اقامتی ارزان قیمت بسیار با صرفه تر است به عنوان مثال در شهر استانبول ترکیه به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران بک پکر تا سال 2013 میلادی حدود 200 هاستل با ظرفیت نزدیک به 45 هزار تخت ساخته شده و همواره به مسافرانشان خدمات رسانی می کنند.

 بنابراین به جای فکر کردن به ستاره ها درخواست احداث هاستل (مهمانخانه خودمانی) داشته باشید چون با این کار در واقع وارد بازی بردبرد شده اید علاوه بر سرمایه گذاری کمتر می توانید روی پرشدن تخت هایتان نیز حساب باز کنید اما فراموش نکنید این مراکز اقامتی در جهان دارای برندی مشخص و البته جایگاهی کاملا مطمئن برای گردشگران هستند بطوری که برخی از آنها حتی برای فصل اینده تخت خالی ندارند که در اختیار متقاضیان قرار دهید.

اگر در این زمینه یعنی احداث هاستل گام برداشتید لازم به یادآوری است اصلی ترین نکته استفاده از امکانات و ظرفیت دنیای مجازی برای دعوت مهمانان به استفاده از امکانات مرکز اقامتی شماست چون زیاد نمی توانید روی دفاتر خدمات گردشگری حساب باز کنید ولی نگران باشید برخی از وب سایت های رزرو آنلاین اتاق هستند که برای متقاضیان خود خدمات ارزان قیمت هم درنظر گرفته و صدها پیشنهاد هاستلی به آنها می دهند فقط کافی است در یک یا دو سایت معتبر مثل Hostelworld یا lonelyplanet واحد اقامتی خودتان را ثبت کنید. به عقیده بسیاری از کارشناسان هتلداری هم اکنون احداث هاستل در کشورمان یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری در این زمینه است.

 اگر در مناطق روستایی یا شهرستان ها اقدام به ساخت این مرکز اقامتی یعنی هاستل می کنید سعی کنید در مسیرهای معروف گروه های دوچرخه سوار و موتورسوارانی اقدام به این کار کنید چون بدون تردید نام مرکز اقامتی شما در صورت خدمات مناسب سینه به سینه میان آنها که البته تعدادشان هم کم نیست منتقل می شود و خود بخود جهانی می شوید. البته می توانید روش کشورهای اروپایی خوب برنامه ریزی کنید چون براساس آمار بیشترین آمار گردشگرانی که با دوچرخه وارد خاک ایران شده اند از قاره سبز بوده است.

 

 

 

 

تزئین قبل خانه چقدر هزینه دارد

نگاهی بر بازار پرزرق و برق کابینت در دکوراسیون منزل

نویسنده : عماد عزتی

آشپزخانه یکی از مهمترین بخش های ساختمان و منزل ماست جایی که اگر کدبانوی خانواده در آن به راحتی توان انجام امور روزانه خود را نداشته باشد بدون تردید دچار مشکل خواهیم شد چون بارها و بارها شنیده ایم که می گویند : «آشپزخانه قلب خانه است» .

هرچند دوران مادربزرگمان آشپزخانه معمولا در دید دیگران نبود و سعی در حفظ حریم آن می شد اما با توجه به کوچک شدن خانه ها و زندگی شهری این مکان یعنی آشپزخانه به جزئی از خانه تبدیل شده که باید برای تزئین آن خوب توجه کنیم تا مبادا کل خانه تحت تاثیر ناهماهنگی در این قرار گیرد. در این بین کابینت به عنوان اصلی ترین بخش در تزئین آشپزخانه ایفای نقش خواهد کرد ابزاری که علاوه بر نگهداری از لوازم مورد نیاز روزمره ما قرار است زیبایی منحصربفردی نیز برای آرامش منزل مهیا کنید. اینجاست که اهمیت مدل ، جنس و البته طراحی کابینت خودنمایی کرده و بسیاری را چه به عنوان خریدار و چه به عنوان تولید کننده به خود مشغول کرده است.

امروز در بازارهفتگی جام جم سری به کابینت سازی های خیابان سهروردی به عنوان مرکز اصلی کابینت و لوازم آشپزخانه پایتخت زده ایم تا از چند و چون این بازار مطلع شویم بدانیم کابینت خوب چیست و چقدر برایمان هزینه خواهد داشت.

انواع کابینت

کابینت هم مانند دیگر لوازم روزانه ای که استفاده می کنیم انواع و اقسام مختلف دارد که به بخش عمده فلزی، چوبی و مواد مصنوعی مثل MDF تقسیم بندی می شود . هرچند نوع اول یعنی کابینت های فلزی که همه ما از آنها با روکشی از سنگ مرمر خاطراتی به یاد ماندنی داریم کمتر به چشم می خورد اما هنوز هم چوب و مصنوعاتش یکه تاز میدان کابینت سازی کشورمان هستند ولی با یک تفاوت فاحش چون کابینت های چوبی جزو گرانترین های موجود بازار هستند و برای خریدشان باید سرکیسه را خوب شل کنیم.

این نوع کابینت ها که معمولا از چوب افرا، گردو، گیلاس، بلوط، تبریزی و چند نمونه دیگر چوب موجود ساخته می شوند بیشتر برای خانه های ویلایی یا مناطق خاصی از شهر با سفارشهای مخصوص مشتریان ساخته می شوند و زیاد جنبه عمومی ندارند که اگر اهل تجربه اصالت آنها هستید بهترین چوب برای ساخت کابینت چوب گردو یا بلوط است در حالی که بیشتر سفارشات کنونی با استفاده از چوب تبریزی یا توسکا تحویل مشتریان خودمی شود.

از سوی دیگر تنوع غیر قابل توصیف کابینت های MDF باعث شد که بیشتر مشتریان از هرگروه اقتصادی که باشند به زیبایی و استحکام آن جذب شده و یک نمونه از آنها را برای منزل خود سفارش دهند هرچند زیر و زبر این نوع کابینت بسیار زیاد است و به سادگی کابینت های چوبی نمی توان انتخاب کرد.

اجزای تشکیل دهنده کابینت

بطور کلی اجزای تشکیل دهنده کابینت از گذشته تا کنون چه فلزی و چه چوبی تفاوت چندانی نکرده است و به سه بخش اصلی یعنی بدنه، درب و رویه همراه یراق و ابزار تقسیم بندی می شود که در انتخاب بخش های اصلی باید تمام دقت و تلاش خودمان را انجام دهیم تا مبادا با انتخاب اشتباه دوباره آواره کوچه و خیابان برای یافتن جنسی بهتر باشیم.

در مورد بدنه کابینت مهمترین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد جنس مغز ماده اولیه است که معمولا از ام.دی. اف یا نئوپان با روکش ملامینه تولید می شود اما برخی تولید کنندگان برای ارزان شدن محصولاتشان از نئوپان با روکش کاغذی و نوارهای چسبی برای تولید استفاده می کنند که درواقع بدترین نوع مواد اولیه برای تولید بدنه کابینت است.

این درحالی است که در بخش درب کابینت موضوع کمی ساده تر شده چون بطور کلی محصولات ترکیه سابقه خوشی از خود در بازار ایران برجای گذاشته و بیشتر بازار را به دست گرفته اند هرچند یک یا دو کارخانه ایرانی هم تولیدات خود را روانه بازار کرده اند اما تنوع زیاد نیست و می توان به سادگی جنس مناسب را انتخاب کرد چون تمام محصولات قابل استفاده هستند. از سوی دیگر رویه کابینت که در واقع آسیب پذیرترین بخش کابینت است دارای تنوع بسیاری زیادی شده و انتخاب را برای متقاضیان کمی دشوار کرده درحالی که یک قانون اساسی یعنی جلوگیری از ورود رطوبت به مغز آن و البته ضد خش بودنش همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

چین و ترکیه در رقابت بازار کابینت ایران

شاید هنگام خرید یا سفارش دادن کابینت به سازندگان از این همه تنوع بازار حیرت زده و گاهی هم سردرگم شده باشید اما نگران نباشید چون بطور کلی بازار کابینت ایران در تصرف محصولات دو کشور یعنی چین در بخش یراق آلات و ترکیه در زمینه مصنوعات چوبی مثل MDF است. این درحالی است که برخی تولید کنندگان داخلی نیز با استفاده از توان مهارتی خود مدتی است به بازار تولید مصنوعات چوبی مثل ام . دی . اف وارد شده و تولیدات قابل قبولی را نیز روانه بازار مصرف کرده اند.

نحوه محاسبه قیمت کابینت

حالا که با زیر و بم تولید کابینت آشنا شدیم و از انواع و اقسام مواد اولیه آن آگاهی کامل به دست آوردیم نوبت به سفارش دادن کالاست اما همواره یک سئوال ذهن اکثر ما را به خود مشغول کرده است که از خودمان می پرسیم فروشندگان کابینت چگونه قیمت سفارش ما را محاسبه می کنند؟  اولین گام برای یافتن پاسخ این سئوال این است که بدانیم بطور کلی و براساس عرف بازار کابینت به صورت متری محاسبه می شود. بصورتی که یک متر کابینت، شامل یک متر کابینت زمینی با ابعاد ارتفاع 90 سانتی متر (با درنظر گرفتن پایه ها) ، عمق 55 سانتی متر ، طول 100 سانتی متر و یک متر کابینت هوایی با عمق 30 سانتی متر و ارتفاع استاندارد 70 سانتی متر و طول یکصد سانتی متر است.

اما همه سفارش دهندگان کابینت کامل نمی خواهند ممکن است براساس نیازشان یکی از موارد بالا یعنی کابینت هوایی یا کابینت زمینی را نیاز داشته باشند که نحوه محاسبه کمی متفاوت می شود چون براساس همان عرفی که از آن صحبت کردیم تولید کنندگان کابینت زمینی را 60 درصد و کابینت هوایی 40 درصد از کل مورد محاسبه متراژ کابینت درنظر می گیرند و به شما قیمت می دهند به عنوان مثال اگر هم اکنون ارزان ترین نوع کابینت معادل 350 هزار تومان برای هر متر باشد؛ قیمت کابینت زمینی حدود 210 هزار تومان و کابینت هوایی 140 هزار تومان درنظر گرفته خواهد شد.

این درحالی است که کار با این موارد به پایان نمی رسد چون ممکن است خدماتی اضافه مورد نظرتان باشد به عنوان مثال نما، کمد ایتساده یا صفحات خالی مورد نیاز سفارش شما باشد در این صورت می توانید حدود هزینه ای را که می پردازید اینگونه حساب کنید چون دوباره سراغ همان عرف بازار خواهیم رفت.

در بخش نماها که برای پوشاندن  برخی زوایای خالی کابینت استفاده می شود معمولا قیمت توافقی است اما محدوده ای هم برای آنها تعیین شده است که در نماهای کوچک 10 درصد ، نماهای متوسط 15 درصد و نمای دور یخچال 25 درصد کل قیمت کابینت را از شما دریافت می کنند . اگر نیازمند صفحه های خالی برای پوشاندن روی ماشین لباس شویی ، فرهای گازی و برقی یا ظرفشویی دارید باید منتظر شنیدن رقمی معادل 10 درصد کل قیمت کابینت باشید هرچند می توانید در این باره کمی چانه نیز بزنید چون واقعا تولید کنندگان روی این بخش زیاد حساسیت ندارند.

برای مورد سوم یعنی کمد های ایستاده که معمولا برای فضاسازی و استفاده بهینه از فضای آشپزخانه درنظر گرفته می شوند یا برای قرار دادن ماکروفرهای جدید از آنها استفاده می شود منتظر شنیدن این عدد باشید چون این نوع خدمات درواقع معادل سه کابینت زمینی درنظر گرفته شده است و استاندارد آن عمق 55 سانت، طول 50 سانت و ارتفاع 220 سانت درنظر گرفته شده است. بنابراین فروشنده عدد 50 را در سه ضرب می کند و حاصل که یک و نیم متر کابینت شده را در قیمت کابینت زمینی برایتان درنظر خواهد گرفت.

هایگلاس بلای جان مادران

یکی از تولیدات بسیار پرزرق و برق کابینت امروز روکش های هایگلاس یا شیشه ای است که زیبایی و البته تنوع رنگ آنها در کنار دوامشان باعث شده تا برخی از خریداران بدون فکر کردن به نتیجه کار آنها را سفارش دهند اما دریغ از اینکه در واقع دردسری بزرگ برای خودشان تدارک دیده اند بخصوص اگر دلبندشان تازه راه افتاده یا کمتر از 5 سال داشته باشد چون دایم باید مشغول نظافت و از بین بردن لکه های روی کابینت باشند.

نکاتی که هنگام سفارش باید به آنها دقت کنید

1.      با توجه به فضای خانه و منزل خودتان رنگ کابینت را انتخاب کنید چون رنگ های تیره باعث کوچک شدن فضا شده و رنگ های روشن فضای مورد نظرتان را بزرگتر نشان می دهند.

2.      اگر سقف آشپزخانه شما کوتاه ساخته شده بهتر است از طرح هایی با راه های عمومی استفاده کنید چون با اینکار فضای آشپزخانه را بزرگتر جلوه می دهید.

3.      طرح های کرکره ای برای آشپزخانه مناسب نیستند چون وقتی چربی غذا داخل فضای بین کرکره ها برود به سختی می توانید آنها از بین ببرید.

4.      تا جایی که امکانات مالی شما اجازه می دهد سعی کنید از اجناس درجه یک استفاده کنید

5.      هرگز از یراق آلات بدون کیفت استفاده کنید بخصوص در زمینه آرام بندها و لولاها چون کابینت آشپزخانه شما به سرعت زیبایی خود را از دست خواهد داد و مجبور به تعویض آنها می شوید.

6.      برای پاک کردن سطح کابینت از دستمال زبر یا اسکاچ زبر همراه مواد شوینده قوی استفاده نکنید چون باعث خش افتادن سطح کابینت می شوید.

7.      تا زمانی که می توانید هزینه ساخت کابینت ام دی اف را بپردازید از لترون یا همان نئوپان خودمانی فاصله بگیرید چون درواقع پول خودتان را دور ریخته اید.

 

جدول قیمت برخی از تولیدکنندگان

اگر از تولیدات خارجی موجود بازار که سیستم آشپزخانه را بطور کامل و البته با ارقامی نجومی به شما می فروشند بگذریم عرف بازار کابینت همراه با لوازم استاندارد و عرف بازار از حدود 400 هزار تومان تا 700 هزار تومان خواهد بود .

قیمت کابینت آشپزخانه

ردیف

جنس بدنه

جنس درب

کشور سازنده

پاخور

قیمت متری (تومان)

1

MDF

MDF 

ترک

استیل یا MDF

500.000

2

MDF

MDF 

اتریش

استیل یا MDF

550.000

3

MDF

MDF

ایران

استیل یا MDF

450.000

4

MDF

های گلاس 

ایران

استیل یا MDF

520.000

5

MDF

های گلاس

ترک

استیل یا MDF

640.000

 

6

لترون

MDF

ایران

لترون با لبه چسبی

370000

 

توضیح: این ارقام برای لوازم و یراق آلات استاندارد است و در صورتی که تغییری در آنها داده شود بدون تردید قیمت ها نیز متفاوت خواهند بود

نگاهی به رونق پروازهای خصوصی در بازار گردشگری

پرواز خصوصی و هواپیمایش چند؟

انسان در گذشته های دور برای تجربه پرواز و لذت آزادی در آسمان آبی بی کران دست به هر کاری زده است و شوق پرواز باعث شد تا حتی جان خود را به خطر بیاندازد، اما هم اکنون پرواز به امری عادی و گاهی تفریحی برایش تبدیل شده است. 

امروزه درک این لذت فقط در قاب شیشه ای جعبه جادو نیست بلکه اگر واقعا علاقمند باشید و پس انداز شما اجازه بدهد ؛ براحتی می توانید لذت پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنید اما سئوال اینجاست که تجربه این لذت چقدر برای شما هزینه خواهد داشت و آیا اگر امکانات مالی شما اجازه بدهد می توانید خودتان صاحب هواپیما شوید؟ اینها پرسش هایی هستند که امروز در صفحه بازار جام جم قصد پاسخ آنها را داریم .

قیمت هواپیماهای خصوصی و برندهای موجود

هرچند مدتهای طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما، خارج از مرزهای کشورمان می گذرد اما با توجه به سیاست ها و البته قوانین موجود کشورمان ایران تقریبا می توان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 1379 شمسی صادر شد و از این تاریخ به بعد همانند خریدن اتومبیل شخصی هر فردی از جامعه در صورت داشتن امکانات مالی می تواند به عنوان مالک هواپیمای خصوصی باشد.

بنابراین همانطور که بسیاری از برندهای خارجی خودرو در ذهن افراد جامعه ثبت شده است می توان انتظار داشت بزودی نام برخی از برندهای پرنده فوق سبک و سبک نیز در ذهن علاقمندان به پرواز ثبت خواهد شد، هرچند اکنون هم می توان از برندهای معروف اروپایی و روسی چون Rally، Zenair، Aero pop، Land africa، Sky lark، Eurofox، Tecnam، Ikarus   و Corvus  به عنوان محصولات خارجی در بازار داغ هواپیماهای شخصی نام برد و به بلو بِرد یا فری بِرد داخلی اشاره کرد.

این در حالی است که اگر قصد در دست گرفتن سند مالکیت یکی از این پرنده های سبک یا فوق سبک را داشته باشید بد نیست بدانید از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان بستگی به نوع تجهیزات و امکانات هواپیما باید در حساب بانکی خودتان اندوخته داشته باشید، اما این انتهای کار نیست و اگر همه این مبلغ را ندارید ، نا امید نشوید چون می توانید هواپیمای مورد علاقه خودتان را به صورت اقساط نیز بخرید ، هرچند هواپیماهایی با ظرفیت مسافر بیشتر که کاربردهای دیگری مثل تاکسی دارند تا حدود 6 میلیارد تومان هم قیمت دارند.  

ردیف

تعداد نفرات

محدوده قیمت

1

2

180 تا 230 میلیون تومان

2

4

300 تا 700 میلیون تومان

3

6 تا 8

800 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان

4

12 تا 19

2 تا 6 میلیارد تومان

 

پارکینگ ساعتی چند؟

همانطور که اشاره شد از سال 1379 شمسی مالکیت هواپیماهای خصوصی در کشورمان به رسمیت شناخته شد و شاهد حضور این نوع پرنده های آهنی در کشورمان بودم این در حالی است که برای نگهداری و البته استفاده از آنها نیز باید اماکنی در نظر گرفته می شد و هرچند تمامی فرودگاه های موجود کشورمان در این زمینه می توانند خدمات ارایه کنند اما با توجه به ترافیک و البته امنیت برخی از آنها مثل فرودگاه مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد، یا فرودگاه اصفهان تعدادی از فرودگاه های کوچک تر یا در برخی از موارد فرودگاه های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که یکی از معروف ترین آنها، فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.

جای تردید نیست که نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرنده های فوق سبک یا سبک در این مناطق هزینه های مشخصی داشته و دارد که مالکان آنها باید برای نگهداری و البته آماده سازی پرواز به فرودگاه بپردازند این هزینه ها شامل نگهداری و سرویس توسط مسئول فنی که دارای گواهینامه های مخصوص و معتبر است، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام می تواند متغیر باشد.

جدول هزینه هواپیماهای خصوصی در فرودگاه

ردیف

مورد هزینه

قیمت

1

خدمات فرودگاهی (ماهیانه)

700 هزار تومان

2

مسئول فنی (تعمیرات و بروز رسانی) (ماهیانه)

700 تا 800هزار تومان

3

خدمات برج مراقبت (هر ساعت)

20 تا 40 هزار تومان

4

تامین سوخت بنزین سوپر (هر لیتر)

1000 تا 1500 تومان

 

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی چقدر است؟

همانطور که می دانید برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی نظیر سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پروازی خواهد داشت اما با توجه به شرایط پرنده های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی 5 تا 6 ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است .

اما در مورد ایمنی این نوع وسیله نقلیه هوایی باید بدانیم با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری های دستگاه های مربوطه در زمینه پرواز آنها که دقیقا همانند هواپیماهای تجاری (مسافربری) است نمی توان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید و اینگونه متصور شد که چون این هواپیماها تفریحی هستند می توان از برخی شرایط و استانداردها چشم پوشی کرد. اگرچه سرنشینان این نوع هواپیماهای سبک و فوق سبک دلگرمی ویژه ای به چتر نجات خود هواپیما دارند چون این چتر نجات در صورت بروز اشکال در سیستم پروازی می تواند با کمترین خسارت ممکن هواپیما را روی زمین بنشاند و از سقوط آن جلوگیری کند.

این در حالی است که با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی توانند در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی شود . البته نباید فراموش کرد با توجه به قیمت بالای این وسایل پرنده، بیمه بدنه هم همانند خودرو در مورد نگهداری آنها وارد عمل شده است بصورتی که بسیاری از مالکان اقدام به استفاده از خدمات بیمه بدنه برای هواپیمای خود می کنند در حالی که این نوع بیمه اجباری نیست.

خدمات پس از فروش و قطعات چطور و چگونه؟

با توجه به رونق استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی بدون تردید مسئله نگهداری و تامین قطعات نیز یکی از دغدغه های اصلی مالکان آنهاست. هرچند دستان توانمند متخصصان داخلی حتی در زمینه ساخت اینگونه پرنده ها اقدام کرده است اما ورود محصولات خارجی تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نخواهد سپرد.

براساس عرف بازار وقتی شخصی اقدام به خرید این نوع پرنده می کنند بدون تردید تا مدتی از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده نیز بهرمند است و از آنجا که امروزه در کشورمان برخی کارخانه های سازنده هواپیماهای سبک و فوق سبک اقدام به واگذاری نمایندگی به شرکت های ایرانی کرده اند نگرانی از بابت تامین قطعات و البته خدمات پس فروش در بازار کشور نیست ضمن اینکه خود مالکان می توانند مستقیم با سفارش کالا به کارخانه سازنده نیازشان را برطرف کنند.

آموزش یا تفریح مسئله این است؟

کاپیتان عبدالله مالمیر ، رئیس آموزش گاههای خلبانی فوق سبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی (شرکت فرودگاه های کشور) به حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک شخصی موجود در کشورمان اشاره می کند و می گوید: اگرچه در گذشته بنای کار برای این نوع هواپیماها آموزش و استفاده در برخی زمینه ها مثل کشاورزی و جنگلداری بوده است اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها در کشورمان فقط در اختیار ارگان های یاد شده  نیست و مالکان خصوصی انها امروز همانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد از این نوع هواپیماها در زمینه های تفریحی نیز استفاده می کنند، تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایه گذاری خود بهره مالی نیز داشته باشند.

به این صورت که با توجه به قوانین موجود مالک هواپیما با استفاده از کادر مجرب یا تاسیس شرکت ، اقدام به انجام پروازهای تفریحی و دریافت هزینه از علاقمندان می کند که هم اکنون مدتی است در فرودگاه آزادی، نمک آبرود، نوشهر و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران این امر با رعایت کامل قوانین پروازی در حال انجام و به عنوان جاذبه ای تازه برای منطقه شناخته شده است.

وی درباره هزینه انجام پرواز تفریحی با هواپیماهای سبک وفوق سبک می گوید: این هزینه متفاوت است و درواقع تابعی از عرضه و تقاضای موجود بازار خواهد بود و نمی توان قیمت مشخصی برای آن درنظر گرفت . اما می توان هزینه های پروازی را برای علاقمندان به دو گروه آموزشی و تفریحی تقسیم بندی کرد که در مورد آموزش تقریبا قیمت ها مشخص تر از بحث تفریحی است هرچند در بخش تفریحی می توان پایه 150 هزار تومان برای دقیقه پرواز را فعلا در نظر گرفت و برای پروازهای آموزشی بسته به نوع هواپیمای مورد استفاده هزینه هر ساعت پرواز را از 250 هزار تومان تا 330 هزار تومان اعلام کرد.

جدول قیمت هزینه پروازهای تفریحی در برخی از مراکز گردشگری

ردیف

شهر

مدت پرواز

قیمت

1

تهران

15 دقیقه

100 هزار تومان

2

نمک آبرود

10 دقیقه

180 تا 200 هزار تومان

3

نوشهر

10 دقیقه

150 هزار تومان

توضیح: قیمت های دریافت شده از علاقمندان در فروردین 93

 

 در بست تا ...

با آزاد شدن مالکیت هواپیماهای شخصی برای عموم می توان به رونق کسب و کاری که کمتر در ایران شناخته شده است نیز اشاره کرد آنهم بحث ایرتاکسی هاست بطور کلی طبق تعاریف بین المللی سازمان ICAO هواپیماهایی با ظرفیت 9 تا 19 نفره را می توان به عنوان تاکسی های هوایی شناخت و از خدمات آنها استفاده کرد.

هرچند هم اکنون در کشورمان شرکت های اندکی در این زمینه اقدام به ارایه خدمات به علاقمندان کرده اند اما با توجه به استقبال روز افزون مردم پروازهای تفریحی و البته آموزشی در کنار بحث اشتغالزایی جای تردید نیست که به زودی شاهد تردد بیشتر تاکسی های هوایی در آسمان کشورمان خواهیم بود. 

نگاهی به رونق پروازهای خصوصی در بازار گردشگری

پرواز خصوصی و هواپیمایش چند؟

انسان در گذشته های دور برای تجربه پرواز و لذت آزادی در آسمان آبی بی کران دست به هر کاری زده است و شوق پرواز باعث شد تا حتی جان خود را به خطر بیاندازد، اما هم اکنون پرواز به امری عادی و گاهی تفریحی برایش تبدیل شده است. 

امروزه درک این لذت فقط در قاب شیشه ای جعبه جادو نیست بلکه اگر واقعا علاقمند باشید و پس انداز شما اجازه بدهد ؛ براحتی می توانید لذت پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنید اما سئوال اینجاست که تجربه این لذت چقدر برای شما هزینه خواهد داشت و آیا اگر امکانات مالی شما اجازه بدهد می توانید خودتان صاحب هواپیما شوید؟ اینها پرسش هایی هستند که امروز در صفحه بازار جام جم قصد پاسخ آنها را داریم .

قیمت هواپیماهای خصوصی و برندهای موجود

هرچند مدتهای طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما، خارج از مرزهای کشورمان می گذرد اما با توجه به سیاست ها و البته قوانین موجود کشورمان ایران تقریبا می توان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 1379 شمسی صادر شد و از این تاریخ به بعد همانند خریدن اتومبیل شخصی هر فردی از جامعه در صورت داشتن امکانات مالی می تواند به عنوان مالک هواپیمای خصوصی باشد.

بنابراین همانطور که بسیاری از برندهای خارجی خودرو در ذهن افراد جامعه ثبت شده است می توان انتظار داشت بزودی نام برخی از برندهای پرنده فوق سبک و سبک نیز در ذهن علاقمندان به پرواز ثبت خواهد شد، هرچند اکنون هم می توان از برندهای معروف اروپایی و روسی چون Rally، Zenair، Aero pop، Land africa، Sky lark، Eurofox، Tecnam، Ikarus   و Corvus  به عنوان محصولات خارجی در بازار داغ هواپیماهای شخصی نام برد و به بلو بِرد یا فری بِرد داخلی اشاره کرد.

این در حالی است که اگر قصد در دست گرفتن سند مالکیت یکی از این پرنده های سبک یا فوق سبک را داشته باشید بد نیست بدانید از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان بستگی به نوع تجهیزات و امکانات هواپیما باید در حساب بانکی خودتان اندوخته داشته باشید، اما این انتهای کار نیست و اگر همه این مبلغ را ندارید ، نا امید نشوید چون می توانید هواپیمای مورد علاقه خودتان را به صورت اقساط نیز بخرید ، هرچند هواپیماهایی با ظرفیت مسافر بیشتر که کاربردهای دیگری مثل تاکسی دارند تا حدود 6 میلیارد تومان هم قیمت دارند.  

ردیف

تعداد نفرات

محدوده قیمت

1

2

180 تا 230 میلیون تومان

2

4

300 تا 700 میلیون تومان

3

6 تا 8

800 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان

4

12 تا 19

2 تا 6 میلیارد تومان

 

پارکینگ ساعتی چند؟

همانطور که اشاره شد از سال 1379 شمسی مالکیت هواپیماهای خصوصی در کشورمان به رسمیت شناخته شد و شاهد حضور این نوع پرنده های آهنی در کشورمان بودم این در حالی است که برای نگهداری و البته استفاده از آنها نیز باید اماکنی در نظر گرفته می شد و هرچند تمامی فرودگاه های موجود کشورمان در این زمینه می توانند خدمات ارایه کنند اما با توجه به ترافیک و البته امنیت برخی از آنها مثل فرودگاه مهرآباد، هاشمی نژاد مشهد، یا فرودگاه اصفهان تعدادی از فرودگاه های کوچک تر یا در برخی از موارد فرودگاه های خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده است که یکی از معروف ترین آنها، فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.

جای تردید نیست که نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرنده های فوق سبک یا سبک در این مناطق هزینه های مشخصی داشته و دارد که مالکان آنها باید برای نگهداری و البته آماده سازی پرواز به فرودگاه بپردازند این هزینه ها شامل نگهداری و سرویس توسط مسئول فنی که دارای گواهینامه های مخصوص و معتبر است، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام می تواند متغیر باشد.

جدول هزینه هواپیماهای خصوصی در فرودگاه

ردیف

مورد هزینه

قیمت

1

خدمات فرودگاهی (ماهیانه)

700 هزار تومان

2

مسئول فنی (تعمیرات و بروز رسانی) (ماهیانه)

700 تا 800هزار تومان

3

خدمات برج مراقبت (هر ساعت)

20 تا 40 هزار تومان

4

تامین سوخت بنزین سوپر (هر لیتر)

1000 تا 1500 تومان

 

برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی چقدر است؟

همانطور که می دانید برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی نظیر سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پروازی خواهد داشت اما با توجه به شرایط پرنده های سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی 5 تا 6 ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است .

اما در مورد ایمنی این نوع وسیله نقلیه هوایی باید بدانیم با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری های دستگاه های مربوطه در زمینه پرواز آنها که دقیقا همانند هواپیماهای تجاری (مسافربری) است نمی توان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید و اینگونه متصور شد که چون این هواپیماها تفریحی هستند می توان از برخی شرایط و استانداردها چشم پوشی کرد. اگرچه سرنشینان این نوع هواپیماهای سبک و فوق سبک دلگرمی ویژه ای به چتر نجات خود هواپیما دارند چون این چتر نجات در صورت بروز اشکال در سیستم پروازی می تواند با کمترین خسارت ممکن هواپیما را روی زمین بنشاند و از سقوط آن جلوگیری کند.

این در حالی است که با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمی توانند در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمی شود . البته نباید فراموش کرد با توجه به قیمت بالای این وسایل پرنده، بیمه بدنه هم همانند خودرو در مورد نگهداری آنها وارد عمل شده است بصورتی که بسیاری از مالکان اقدام به استفاده از خدمات بیمه بدنه برای هواپیمای خود می کنند در حالی که این نوع بیمه اجباری نیست.

خدمات پس از فروش و قطعات چطور و چگونه؟

با توجه به رونق استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی بدون تردید مسئله نگهداری و تامین قطعات نیز یکی از دغدغه های اصلی مالکان آنهاست. هرچند دستان توانمند متخصصان داخلی حتی در زمینه ساخت اینگونه پرنده ها اقدام کرده است اما ورود محصولات خارجی تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نخواهد سپرد.

براساس عرف بازار وقتی شخصی اقدام به خرید این نوع پرنده می کنند بدون تردید تا مدتی از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده نیز بهرمند است و از آنجا که امروزه در کشورمان برخی کارخانه های سازنده هواپیماهای سبک و فوق سبک اقدام به واگذاری نمایندگی به شرکت های ایرانی کرده اند نگرانی از بابت تامین قطعات و البته خدمات پس فروش در بازار کشور نیست ضمن اینکه خود مالکان می توانند مستقیم با سفارش کالا به کارخانه سازنده نیازشان را برطرف کنند.

آموزش یا تفریح مسئله این است؟

کاپیتان عبدالله مالمیر ، رئیس آموزش گاههای خلبانی فوق سبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی (شرکت فرودگاه های کشور) به حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوق سبک شخصی موجود در کشورمان اشاره می کند و می گوید: اگرچه در گذشته بنای کار برای این نوع هواپیماها آموزش و استفاده در برخی زمینه ها مثل کشاورزی و جنگلداری بوده است اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها در کشورمان فقط در اختیار ارگان های یاد شده  نیست و مالکان خصوصی انها امروز همانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد از این نوع هواپیماها در زمینه های تفریحی نیز استفاده می کنند، تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایه گذاری خود بهره مالی نیز داشته باشند.

به این صورت که با توجه به قوانین موجود مالک هواپیما با استفاده از کادر مجرب یا تاسیس شرکت ، اقدام به انجام پروازهای تفریحی و دریافت هزینه از علاقمندان می کند که هم اکنون مدتی است در فرودگاه آزادی، نمک آبرود، نوشهر و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران این امر با رعایت کامل قوانین پروازی در حال انجام و به عنوان جاذبه ای تازه برای منطقه شناخته شده است.

وی درباره هزینه انجام پرواز تفریحی با هواپیماهای سبک وفوق سبک می گوید: این هزینه متفاوت است و درواقع تابعی از عرضه و تقاضای موجود بازار خواهد بود و نمی توان قیمت مشخصی برای آن درنظر گرفت . اما می توان هزینه های پروازی را برای علاقمندان به دو گروه آموزشی و تفریحی تقسیم بندی کرد که در مورد آموزش تقریبا قیمت ها مشخص تر از بحث تفریحی است هرچند در بخش تفریحی می توان پایه 150 هزار تومان برای دقیقه پرواز را فعلا در نظر گرفت و برای پروازهای آموزشی بسته به نوع هواپیمای مورد استفاده هزینه هر ساعت پرواز را از 250 هزار تومان تا 330 هزار تومان اعلام کرد.

جدول قیمت هزینه پروازهای تفریحی در برخی از مراکز گردشگری

ردیف

شهر

مدت پرواز

قیمت

1

تهران

15 دقیقه

100 هزار تومان

2

نمک آبرود

10 دقیقه

180 تا 200 هزار تومان

3

نوشهر

10 دقیقه

150 هزار تومان

توضیح: قیمت های دریافت شده از علاقمندان در فروردین 93

 

 در بست تا ...

با آزاد شدن مالکیت هواپیماهای شخصی برای عموم می توان به رونق کسب و کاری که کمتر در ایران شناخته شده است نیز اشاره کرد آنهم بحث ایرتاکسی هاست بطور کلی طبق تعاریف بین المللی سازمان ICAO هواپیماهایی با ظرفیت 9 تا 19 نفره را می توان به عنوان تاکسی های هوایی شناخت و از خدمات آنها استفاده کرد.

هرچند هم اکنون در کشورمان شرکت های اندکی در این زمینه اقدام به ارایه خدمات به علاقمندان کرده اند اما با توجه به استقبال روز افزون مردم پروازهای تفریحی و البته آموزشی در کنار بحث اشتغالزایی جای تردید نیست که به زودی شاهد تردد بیشتر تاکسی های هوایی در آسمان کشورمان خواهیم بود. 

قیمت اوقات فراغت

بازهم تابستان از راه رسید و بسیاری از خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان به دنبال راهکاری مناسب هستند هرچند تا اوایل دهه هفتاد شمسی گزینه های زیادی مقابل این خانواده ها نبود اما امروز اگر از دهها سرگرمی داخل منزل مثل دنیای مجازی ، پلی استیشن و انواع و اقسام بازی های کامپیوتری بگذریم اکنون ده ها یا حتی صدها گزینه آموزشی یا تفریحی مقابل آنهاست تا بتوانند برای دلبندانشان یکی را با توجه به معیارهایی که در ذهن دارند انتخاب کنند.

جای تردید نیست که امکانات داخل منزل با توجه به دردسترس بودن همیشگی آنها و البته زندگی شهری خانواده ها که پدر و مادر معمولا هر دو شاغل هستند به عنوان سرگرمی و یا گزینه مناسب اوقات فراغت تابستانی فرزندان نیست و والدین به دنبال گزینه مناسبی خارج از منزل خواهند بود.

همانطور که میدانیم امسال تابستان به دلیل شروع بازی های جام جهانی کمی زودتر برای فرزندانمان آغاز شده و تب و تاب یافتن کلاس مناسب آنها در میان خانواده ها هم زودتربالاگرفته است. به هر حال با هر شرایطی تعطیلات و دغدغه های والدین برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان هم اکنون از راه رسیده و آنها را سردرگم انتخاب بهترین گزینه کرده است . به همین دلیل بازار این هفته جام جم سری به برخی گزینه های پیش روی آنها زده تا کمی از قیمت اوقات فراغت تابستانی و گزینه های پیش رویشان برای والدین بگوید.

 سنتی یا مدرن مسئله این است؟

به یاد داریم آغاز تعطیلات تابستانی دوران نوجوانی خودمان را که به دنبال یافتن کارگاه یا مغازه ای جهت پرکردن اوقات فراغت تابستانی بودیم هرچند این موضوع ریشه در باورهای سنتی والدین و البته توان مالی آنها داشت اما کار تابستانی برای فرزندان در اکثر خانواده ها به امری کاملا عادی تبدیل شده بود در حالی است که دهه های اخیر این موضوع کاملا رنگ باخته و خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت دلبندانشان حاضر به پرداخت هزینه نیز شده اند.

کلاس های آموزشی و هنری در این زمینه بهترین گزینه مقابل والدین هستند که همین موضوع باعث شده تا علاوه بر ایجاد بازارهای کسب و کاری جدید امکانات فراوانی مقابل خانواده قرار گیرد و در برخی موارد آنها را سردرگم انتخاب بهترین روانه کوچه و خیابان کند. این در حالی است که هنوز هم در برخی از خانواده ها که از نظر مالی ضعیف هستند همان روند سنتی باقی مانده و فرزندان این گروه گزینه ای جز کارتابستانی مقابل رویشان نیست.

 آموزشی ؛ هنری یا ورزش کدام گزینه صحیح است؟

همانطور که می دانیم یکی از دغدغه های والدین امروزه قبولی فرزندانشان در آزمون کنکور و ورود آنها به بهترین دانشگاه های کشور است بنابراین آنها سعی می کنند از مقاطع پایین تحصیلی با استفاده از امکانات کلاس های آموزشی فرزندان خود را برای شرکت در آزمون کنکور آماده کنند تا آینده آنها تضمین شود. به همین دلیل اکثر خانواده ها با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی سعی دارند پایه علمی دلبندانشان را تقویت کرده و آنها را با دست پر از نظر علمی روانه کلاس بالاتر کنند. بنابراین اینگونه می توان که کلاس های آموزشی هنوز هم در صدر گزینه های والدین برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان هستند.

از سوی دیگر نمی توان انتخاب های سنتی خانواده یعنی کلاس زبان و شنا نیز بی تفاوت گذشت پس نتیجه می گیریم هنوز هم کلاس زبان و شنا در صدر انتخاب خانواده ها قرار گرفته و پس از آن کلاس های تقویتی و آموزشی خواهند بود هرچند در دیگر گروه های آموزشی نیز جنب و جوشی برقرار خواهد شد.

فرهنگسرا و پرتال جامه اوقات فراغت را جدی بگیریم!

یکی از موارد مهم در انتخاب بهترین گزینه میان اکثر خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانانشان بحث توان مالی و اقتصادی خانواده است بنابراین هزینه پرکردن اوقات فراغت کودکان یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب آنهاست در حالی که امکانات دولتی مثل فرهنگسراها توانسته کمی این تصمیم گیری را برای خانواد های کشورمان ساده تر کند.

اگر جزو آن گروه از خانواده ها هستید که هنوز برای تعطیلات فرزندان خود برنامه ریزی نکرده اید و گاهی هزینه های سرسام آور اینگونه کلاس ها باعث نگرانی شما شده است کمی صبور باشید و بد نیست سری هم به پرتال جامه اوقات فراغت وزارت ورزش و جوانان به نشانی www.faraghat.org بزنید چون گزینه های مناسبی که کارشناسان برای اوقات فراغت فرزندان با توجه به معیارهای مختلف تهیه کرده اند می تواند بهترین گزینه شما البته با کمترین هزینه باشد.

در پرتال یاد شده وزارت ورزش و جوانان سعی کرده با توجه به نیازهای نوجوانان و علاقه آنها اقدام به برپایی کلاس های آموزشی وتفریحی کرده است لازم به یادآوری است که می توانید با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی محل سکونت نزدیکترین کلاس برگزار شده را انتخاب کنید و بدون دغدغه دلبندتان را در آن ثبت نام نمایید.

البته بد نیست بدانیت این کلاس ها یا بطور کامل رایگان هستند یا اگر هم مبلغی برای آن می پردازید اصلا قابل مقایسه با کلاس های معمول سطح کوچه و خیابان نیست. بهترین امتیاز این کلاس ها برای فرزندان ایران زمین این است که در گروه کلاس های حرفه ای مدارک معتبری صادر می شود که می توان این مدارک را در آینده حرفه ای دلبندانمان مفید فایده دانست. هرچند این امکانات بیشتر برای سنین بالاتر از 13 سال درنظر گرفته شده اما به تازگی مسئولان برای سنین قبل از این مرحله نیز تدابیری اندیشیده اند و راهکارهای مناسبی برای خانواده ها درنظر دارند، اما فراموش نکنید فرهنگسراهای محله نیز می تواند گزینه های مناسبی به شما معرفی نماید.

این در حالی است که یکی از گزینه های کاملا سنتی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان از گذشته های دور کانون پرورش فکری کودکان بوده است در این زمینه هرچند برخی از کلاس های کانون از زمستان گذشته اقدام به ثبت نام کرده اند و هم اکنون جایی برای دلبندان شما ندارد اما گاهی اوقات با توجه به افزایش درخواست والدین ممکن است کلاس های فوق العاده ای برای اوقات فراغت تابستانی کودکان برقرار شود که بد نیست سری به وب سایت رسمی این کانون به نشانی www.kanoonparvaresh.com نیز بزنید تا شاید جزو آن گروه خوش شانس باشید .

خصوصی ها محبوب تر از عمومی ها

هرچند در گذشته اکثر کلاس های آموزشی و هنری تابستانی بیشتر به صورت گروهی برگزار می شند، اما با توجه به رشدجمعیت و افزایش تقاضای ثبت نام والدین برای فرزندانشان کلاس های تابستانی نیز به خصوصی و عمومی البته با هزینه های متفاوت تقسیم بندی شدند، اگرچه فلسفه برگزاری اینگونه کلاس ها پرکردن اوقات فراغت تابستانی فرزندان بود اما کیفیت و نحوه آموزش در این دوره توانست دلیل برای برگزاری همین کلاس ها به صورت خصوصی شد. از این رو هم اکنون اکثر آموزشگاه ها هنگام ارایه اطلاعات به والدین دو نوع قیمت به آنها ارایه می کنند که یکی مربوط به کلاس های عمومی و دیگری مربوط به کلاس های خصوصی با کمی تفاوت قیمتی است. اما به یاد داشته باشید اگر بتوانید آموزشگاه مناسبی را در این زمینه انتخاب کنید دیگر نیازی به ثبت نام در کلاس های خصوصی برای فرزندان نیست به این دلیل که در آموزشگاه های معتبر با سیستم آموزشی استاندارد دیگر کلاس خصوصی و عمومی معنی نداشته و فضای کلاس ها براساس استانداردهای آموزشی تعیین شده است.

آموزشگاه های خارجی نیز وارد عمل شدند

درحالی که برخی از خانواده ها مشغول دودوتا چهارتای ثبت نام فرزندانشان هستند برخی موسسات خصوصی و البته آموزشی مشغول ثبت نام و برگزاری کلاس هایی در این زمینه خارج از مرزهای ایران هستند. این آموزشگاه ها که در واقع همان کلاپ های خصوصی خارجی هستند مدتی است با تبلیغات گسترده و استفاده از فضای موجود کشورمان اقدام به ثبت نام کودکان و نوجوانان حداکثر تا سن 17 سالگی می کنند و آنها را برای گذراندن دوران آموزشی روانه کشورهای مختلف می کنند که در راس این کشورها مقاصدی در قاره سبز است.

هرجند تبلیغات گسترده این موسسات از تضمین آموزش های مهارتی و زبان در کنار هم می دهند اما نباید فراموش کرد یک دوره یک ماهه یا دو ماهه برای این کار کافی نیست و نمی توان با استفاده از خدمات شبانه روزی  این موسسات خارج از مرزهای کشورمان نتیجه ای صد درصدی برای دلبندانمان به دست آورد.

البته نمی توان این نکته را هم نادیده گرفت که به هر حال ممکن است شرکت فرزندان ما در این گونه آموزشها و یا آموزشگاه ها مقدمه ای برای کشف استعدادهایشان در دیگر کشورها شد چون بیشتر آموزشگا ه های خارجی به دنبال کشف استعدادهای جوان بخصوص در رشته های ورزشی هستند.

 

جدول قیمتی برخی از دوره های آموزش تابستانه که در تهران برگزار می شود

نوع آموزش

مدت آموزش

هزینه برآورد شده

توضیحات

مکان

شنا

12 جلسه

تک نفره 520 هزار تومان

دو نفره 450 هزار تومان

 

میدان ونک

شنا

12 جلسه

تک نفره 350 هزار تومان

سه نفر 320 هزار تومان

نیمه خصوصی 270 هزار تومان

 

قنات کوثر تهرانپارس

شنا

12جلسه

خصوصی 300 هزار تومان

کودکان 170 هزار تومان

آموزش بزرگسالان به صورت خصوصی صورت می گیرد و برای کودکان زیر 14 سال آموزش عمومی خواهد بود

جاده دماوند

شنا

10 جلسه

300 هزار تومان

کلاس خصوصی و تضمینی

تجریش

شنا

24 جلسه

350 هزار تومان

 

سرای محله غرب تهران

تیراندازی

12 جلسه (یک ماه)

هرجلسه 38 تا 58 هزار تومان

سن 10 سال به بالا پس از تعیین سطح توسط مربیان

میدان ونک

اسکواش

12 جلسه

15 تا 30 هزار تومان هر جلسه

هزینه زمین هجده هزار و پانصدتومان برای هرجلسه جداگانه محاسبه می شود. با تعیین سطح از سوی مربیان مجرب اقدام به ثبت نام می کنند

میدان ونک

زبان

یک ماهه

40 هزار تومان

 

3 تا 7 سال

کلاس بزرگسالان بستگی به سطح آموزش از 80 هزار تومان به بالاست

فرهنگسرا- شمال تهران

زبان

یک ماهه

150 هزار تومان

با توجه به سطوح مختلف آموزشی

میرداماد

زبان

یک ماهه

00 6هزار تومان

کلاس خصوصی (آموزش توسط مربیان خانم و آقا)

در محل

قرآن

یک ماهه

35 هزار تومان

کلاس عمومی

فرهنگسرا شرق تهران

سفالگری

یک ماهه

35 هزارتومان

کلاس عمومی

فرهنگسرا شرق تهران

چرم دوزی

8 جلسه

150 هزار تومان

ابزارهای لازم در پک جداگانه 60 هزار تومان محاسبه می شود

موسسه خصوصی

عکاسی

6 ماهه 110 ساعت

یک میلیون یکصد هزار تومان

به همراه آتلیه و نورپردازی و عکاسی در فضای باز

مجتمع فنی

کاراته

24 جلسه

50 هزار تومان

مخصوص پسران ، هر جلسه یک ساعت و نیم

سرای محله غرب تهران

کاراته

12 جلسه

100 هزار تومان

در گروه های بانوان و آقایان با مربی کلاس های 15 نفره

خصوصی

هنر موسیقی

10 جلسه

75 تا 85 هزار تومان

آموزش پایه سازها و آواز

فرهنگسرا- شرق تهران

هنرهای تجسمی

10 جلسه

60 تا 70 هزار تومان

نقاشی، طراحی ، بازیگری، خوشنویسی و معرق

فرهنگسرا- شرق تهران

موسیقی

1 ماهه

350 هزار تومان

آموزش گام به گام برای سازهای مختلف با مدارک بین المللی

موسسه خصوصی

هنرهای دستی

5 تا 10 جلسه

50 تا 70 هزار تومان

خیاطی، گلدوزی، شیرینی پزی ،بافتنی، شمع سازی

فرهنگسرا شرق تهران

سوارکاری

20 روز

یک میلیون و دویست هزار تومان

آموزش خصوصی ، کرایه اسب نیز درنظر گرفته شده است، قیمت آموزش به صورت جلسه ای درنظر گرفته می شود که برای هر جلسه حدود 30 هزار تومان محاسبه شده است

آموزشگاه خصوصی

فوتبال

یک ماه

12 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی ، همراه با آموزش زبان- سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای اروپایی

تنیس

یک ماهه

10 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی، همراه با آموزش زبان ، سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای اروپایی

دوره زبان

دو ماهه

6 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی ، همراه با تورهای تفریحی سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای همسایه ایران

 

قیمت اوقات فراغت

بازهم تابستان از راه رسید و بسیاری از خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان به دنبال راهکاری مناسب هستند هرچند تا اوایل دهه هفتاد شمسی گزینه های زیادی مقابل این خانواده ها نبود اما امروز اگر از دهها سرگرمی داخل منزل مثل دنیای مجازی ، پلی استیشن و انواع و اقسام بازی های کامپیوتری بگذریم اکنون ده ها یا حتی صدها گزینه آموزشی یا تفریحی مقابل آنهاست تا بتوانند برای دلبندانشان یکی را با توجه به معیارهایی که در ذهن دارند انتخاب کنند.

جای تردید نیست که امکانات داخل منزل با توجه به دردسترس بودن همیشگی آنها و البته زندگی شهری خانواده ها که پدر و مادر معمولا هر دو شاغل هستند به عنوان سرگرمی و یا گزینه مناسب اوقات فراغت تابستانی فرزندان نیست و والدین به دنبال گزینه مناسبی خارج از منزل خواهند بود.

همانطور که میدانیم امسال تابستان به دلیل شروع بازی های جام جهانی کمی زودتر برای فرزندانمان آغاز شده و تب و تاب یافتن کلاس مناسب آنها در میان خانواده ها هم زودتربالاگرفته است. به هر حال با هر شرایطی تعطیلات و دغدغه های والدین برای پرکردن اوقات فراغت فرزندانشان هم اکنون از راه رسیده و آنها را سردرگم انتخاب بهترین گزینه کرده است . به همین دلیل بازار این هفته جام جم سری به برخی گزینه های پیش روی آنها زده تا کمی از قیمت اوقات فراغت تابستانی و گزینه های پیش رویشان برای والدین بگوید.

 سنتی یا مدرن مسئله این است؟

به یاد داریم آغاز تعطیلات تابستانی دوران نوجوانی خودمان را که به دنبال یافتن کارگاه یا مغازه ای جهت پرکردن اوقات فراغت تابستانی بودیم هرچند این موضوع ریشه در باورهای سنتی والدین و البته توان مالی آنها داشت اما کار تابستانی برای فرزندان در اکثر خانواده ها به امری کاملا عادی تبدیل شده بود در حالی است که دهه های اخیر این موضوع کاملا رنگ باخته و خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت دلبندانشان حاضر به پرداخت هزینه نیز شده اند.

کلاس های آموزشی و هنری در این زمینه بهترین گزینه مقابل والدین هستند که همین موضوع باعث شده تا علاوه بر ایجاد بازارهای کسب و کاری جدید امکانات فراوانی مقابل خانواده قرار گیرد و در برخی موارد آنها را سردرگم انتخاب بهترین روانه کوچه و خیابان کند. این در حالی است که هنوز هم در برخی از خانواده ها که از نظر مالی ضعیف هستند همان روند سنتی باقی مانده و فرزندان این گروه گزینه ای جز کارتابستانی مقابل رویشان نیست.

 آموزشی ؛ هنری یا ورزش کدام گزینه صحیح است؟

همانطور که می دانیم یکی از دغدغه های والدین امروزه قبولی فرزندانشان در آزمون کنکور و ورود آنها به بهترین دانشگاه های کشور است بنابراین آنها سعی می کنند از مقاطع پایین تحصیلی با استفاده از امکانات کلاس های آموزشی فرزندان خود را برای شرکت در آزمون کنکور آماده کنند تا آینده آنها تضمین شود. به همین دلیل اکثر خانواده ها با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی سعی دارند پایه علمی دلبندانشان را تقویت کرده و آنها را با دست پر از نظر علمی روانه کلاس بالاتر کنند. بنابراین اینگونه می توان که کلاس های آموزشی هنوز هم در صدر گزینه های والدین برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان هستند.

از سوی دیگر نمی توان انتخاب های سنتی خانواده یعنی کلاس زبان و شنا نیز بی تفاوت گذشت پس نتیجه می گیریم هنوز هم کلاس زبان و شنا در صدر انتخاب خانواده ها قرار گرفته و پس از آن کلاس های تقویتی و آموزشی خواهند بود هرچند در دیگر گروه های آموزشی نیز جنب و جوشی برقرار خواهد شد.

فرهنگسرا و پرتال جامه اوقات فراغت را جدی بگیریم!

یکی از موارد مهم در انتخاب بهترین گزینه میان اکثر خانواده ها برای پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانانشان بحث توان مالی و اقتصادی خانواده است بنابراین هزینه پرکردن اوقات فراغت کودکان یکی از اصلی ترین معیارهای انتخاب آنهاست در حالی که امکانات دولتی مثل فرهنگسراها توانسته کمی این تصمیم گیری را برای خانواد های کشورمان ساده تر کند.

اگر جزو آن گروه از خانواده ها هستید که هنوز برای تعطیلات فرزندان خود برنامه ریزی نکرده اید و گاهی هزینه های سرسام آور اینگونه کلاس ها باعث نگرانی شما شده است کمی صبور باشید و بد نیست سری هم به پرتال جامه اوقات فراغت وزارت ورزش و جوانان به نشانی www.faraghat.org بزنید چون گزینه های مناسبی که کارشناسان برای اوقات فراغت فرزندان با توجه به معیارهای مختلف تهیه کرده اند می تواند بهترین گزینه شما البته با کمترین هزینه باشد.

در پرتال یاد شده وزارت ورزش و جوانان سعی کرده با توجه به نیازهای نوجوانان و علاقه آنها اقدام به برپایی کلاس های آموزشی وتفریحی کرده است لازم به یادآوری است که می توانید با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی محل سکونت نزدیکترین کلاس برگزار شده را انتخاب کنید و بدون دغدغه دلبندتان را در آن ثبت نام نمایید.

البته بد نیست بدانیت این کلاس ها یا بطور کامل رایگان هستند یا اگر هم مبلغی برای آن می پردازید اصلا قابل مقایسه با کلاس های معمول سطح کوچه و خیابان نیست. بهترین امتیاز این کلاس ها برای فرزندان ایران زمین این است که در گروه کلاس های حرفه ای مدارک معتبری صادر می شود که می توان این مدارک را در آینده حرفه ای دلبندانمان مفید فایده دانست. هرچند این امکانات بیشتر برای سنین بالاتر از 13 سال درنظر گرفته شده اما به تازگی مسئولان برای سنین قبل از این مرحله نیز تدابیری اندیشیده اند و راهکارهای مناسبی برای خانواده ها درنظر دارند، اما فراموش نکنید فرهنگسراهای محله نیز می تواند گزینه های مناسبی به شما معرفی نماید.

این در حالی است که یکی از گزینه های کاملا سنتی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان از گذشته های دور کانون پرورش فکری کودکان بوده است در این زمینه هرچند برخی از کلاس های کانون از زمستان گذشته اقدام به ثبت نام کرده اند و هم اکنون جایی برای دلبندان شما ندارد اما گاهی اوقات با توجه به افزایش درخواست والدین ممکن است کلاس های فوق العاده ای برای اوقات فراغت تابستانی کودکان برقرار شود که بد نیست سری به وب سایت رسمی این کانون به نشانی www.kanoonparvaresh.com نیز بزنید تا شاید جزو آن گروه خوش شانس باشید .

خصوصی ها محبوب تر از عمومی ها

هرچند در گذشته اکثر کلاس های آموزشی و هنری تابستانی بیشتر به صورت گروهی برگزار می شند، اما با توجه به رشدجمعیت و افزایش تقاضای ثبت نام والدین برای فرزندانشان کلاس های تابستانی نیز به خصوصی و عمومی البته با هزینه های متفاوت تقسیم بندی شدند، اگرچه فلسفه برگزاری اینگونه کلاس ها پرکردن اوقات فراغت تابستانی فرزندان بود اما کیفیت و نحوه آموزش در این دوره توانست دلیل برای برگزاری همین کلاس ها به صورت خصوصی شد. از این رو هم اکنون اکثر آموزشگاه ها هنگام ارایه اطلاعات به والدین دو نوع قیمت به آنها ارایه می کنند که یکی مربوط به کلاس های عمومی و دیگری مربوط به کلاس های خصوصی با کمی تفاوت قیمتی است. اما به یاد داشته باشید اگر بتوانید آموزشگاه مناسبی را در این زمینه انتخاب کنید دیگر نیازی به ثبت نام در کلاس های خصوصی برای فرزندان نیست به این دلیل که در آموزشگاه های معتبر با سیستم آموزشی استاندارد دیگر کلاس خصوصی و عمومی معنی نداشته و فضای کلاس ها براساس استانداردهای آموزشی تعیین شده است.

آموزشگاه های خارجی نیز وارد عمل شدند

درحالی که برخی از خانواده ها مشغول دودوتا چهارتای ثبت نام فرزندانشان هستند برخی موسسات خصوصی و البته آموزشی مشغول ثبت نام و برگزاری کلاس هایی در این زمینه خارج از مرزهای ایران هستند. این آموزشگاه ها که در واقع همان کلاپ های خصوصی خارجی هستند مدتی است با تبلیغات گسترده و استفاده از فضای موجود کشورمان اقدام به ثبت نام کودکان و نوجوانان حداکثر تا سن 17 سالگی می کنند و آنها را برای گذراندن دوران آموزشی روانه کشورهای مختلف می کنند که در راس این کشورها مقاصدی در قاره سبز است.

هرجند تبلیغات گسترده این موسسات از تضمین آموزش های مهارتی و زبان در کنار هم می دهند اما نباید فراموش کرد یک دوره یک ماهه یا دو ماهه برای این کار کافی نیست و نمی توان با استفاده از خدمات شبانه روزی  این موسسات خارج از مرزهای کشورمان نتیجه ای صد درصدی برای دلبندانمان به دست آورد.

البته نمی توان این نکته را هم نادیده گرفت که به هر حال ممکن است شرکت فرزندان ما در این گونه آموزشها و یا آموزشگاه ها مقدمه ای برای کشف استعدادهایشان در دیگر کشورها شد چون بیشتر آموزشگا ه های خارجی به دنبال کشف استعدادهای جوان بخصوص در رشته های ورزشی هستند.

 

جدول قیمتی برخی از دوره های آموزش تابستانه که در تهران برگزار می شود

نوع آموزش

مدت آموزش

هزینه برآورد شده

توضیحات

مکان

شنا

12 جلسه

تک نفره 520 هزار تومان

دو نفره 450 هزار تومان

 

میدان ونک

شنا

12 جلسه

تک نفره 350 هزار تومان

سه نفر 320 هزار تومان

نیمه خصوصی 270 هزار تومان

 

قنات کوثر تهرانپارس

شنا

12جلسه

خصوصی 300 هزار تومان

کودکان 170 هزار تومان

آموزش بزرگسالان به صورت خصوصی صورت می گیرد و برای کودکان زیر 14 سال آموزش عمومی خواهد بود

جاده دماوند

شنا

10 جلسه

300 هزار تومان

کلاس خصوصی و تضمینی

تجریش

شنا

24 جلسه

350 هزار تومان

 

سرای محله غرب تهران

تیراندازی

12 جلسه (یک ماه)

هرجلسه 38 تا 58 هزار تومان

سن 10 سال به بالا پس از تعیین سطح توسط مربیان

میدان ونک

اسکواش

12 جلسه

15 تا 30 هزار تومان هر جلسه

هزینه زمین هجده هزار و پانصدتومان برای هرجلسه جداگانه محاسبه می شود. با تعیین سطح از سوی مربیان مجرب اقدام به ثبت نام می کنند

میدان ونک

زبان

یک ماهه

40 هزار تومان

 

3 تا 7 سال

کلاس بزرگسالان بستگی به سطح آموزش از 80 هزار تومان به بالاست

فرهنگسرا- شمال تهران

زبان

یک ماهه

150 هزار تومان

با توجه به سطوح مختلف آموزشی

میرداماد

زبان

یک ماهه

00 6هزار تومان

کلاس خصوصی (آموزش توسط مربیان خانم و آقا)

در محل

قرآن

یک ماهه

35 هزار تومان

کلاس عمومی

فرهنگسرا شرق تهران

سفالگری

یک ماهه

35 هزارتومان

کلاس عمومی

فرهنگسرا شرق تهران

چرم دوزی

8 جلسه

150 هزار تومان

ابزارهای لازم در پک جداگانه 60 هزار تومان محاسبه می شود

موسسه خصوصی

عکاسی

6 ماهه 110 ساعت

یک میلیون یکصد هزار تومان

به همراه آتلیه و نورپردازی و عکاسی در فضای باز

مجتمع فنی

کاراته

24 جلسه

50 هزار تومان

مخصوص پسران ، هر جلسه یک ساعت و نیم

سرای محله غرب تهران

کاراته

12 جلسه

100 هزار تومان

در گروه های بانوان و آقایان با مربی کلاس های 15 نفره

خصوصی

هنر موسیقی

10 جلسه

75 تا 85 هزار تومان

آموزش پایه سازها و آواز

فرهنگسرا- شرق تهران

هنرهای تجسمی

10 جلسه

60 تا 70 هزار تومان

نقاشی، طراحی ، بازیگری، خوشنویسی و معرق

فرهنگسرا- شرق تهران

موسیقی

1 ماهه

350 هزار تومان

آموزش گام به گام برای سازهای مختلف با مدارک بین المللی

موسسه خصوصی

هنرهای دستی

5 تا 10 جلسه

50 تا 70 هزار تومان

خیاطی، گلدوزی، شیرینی پزی ،بافتنی، شمع سازی

فرهنگسرا شرق تهران

سوارکاری

20 روز

یک میلیون و دویست هزار تومان

آموزش خصوصی ، کرایه اسب نیز درنظر گرفته شده است، قیمت آموزش به صورت جلسه ای درنظر گرفته می شود که برای هر جلسه حدود 30 هزار تومان محاسبه شده است

آموزشگاه خصوصی

فوتبال

یک ماه

12 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی ، همراه با آموزش زبان- سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای اروپایی

تنیس

یک ماهه

10 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی، همراه با آموزش زبان ، سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای اروپایی

دوره زبان

دو ماهه

6 میلیون تومان

مدرسه شبانه روزی ، همراه با تورهای تفریحی سنین زیر 17 سال

یکی از کشورهای همسایه ایران

 

سیرتاپیاز خرید و نگهداری برنج در بازار جام جم

نگاهی به برنحوه انتخاب و البته نگهداری برنج مرغوب

هنوز به خاطر داریم عطر غیر قابل توصیف برنج مادربزرگ یا مادرمان را وقتی سرظهر از مدرسه به خانه برمی گشتیم ؛ یادمان هست وقتی سرحال و خندان از مدرسه به سمت خانه جست و خیز می کردیم از پشت هر پنجره که عبور می کردیم عطر و بوی خاص برنج بود که گشنگی را به ما یادآوری می کرد. چه شد که امروز دیگر خبری از آن همه عطر وطعم نیست ؟ به ظاهر تفاوت خاصی رخ نداده چون هنر آشپزی ایرانیان همواره زبانزد خاص و عام است ولی در مورد مواد اولیه غذا اتفاق های عمده ای تا کنون رخ داده است.

بطور کلی برنج به عنوان یکی از اصلی ترین مواد غذایی در کشورمان جایگاه ویژه ای سر سفرهایمان دارد که همین موضوع باعث شده تا همگی با وسواس و دقت برای خریدن آن روانه بازار شویم و معمولا از دوست و آشنا می خواهیم تا اگر برنج فروشی منصف و آشنا دارند به ما نیز معرفی کنند تا بتوانیم با خیالی راحت مایحتاج سالانه خودمان را تهیه کنیم.

هرچند با توجه به افزایش قیمت برنج طی سال های گذشته بسیاری از خرید های عمده خود چشم پوشی کرده اند و بیشتر به اندازه مصرف ماهیانه خرید می کنند اما یکی دو هفته است که فصل برداشت برنج رسیده و کم کم برنج تازه امسال روانه بازار می شود و براساس طبیعت برنج کمی از قیمت های گذشته کاسته خواهد شد ،  یعنی فصل خرید برنج توسط مشتریان عمده و خرده دوباره از راه رسیده است

 به همین منظور بازار این هفته جام جم تصمیم گرفته از سیرتاپیاز خرید برنج را برایتان بگوید تا با توجه به کاهش نسبی قیمت ها در فصل برداشت بتوانید از خرید خود در دیگر ایام سال لذت ببرید.

انواع برنج

بطور کلی برنج سرار جهان دارای انواع مختلفی است و کارشناسان تا کنون حدود 150 نوع مختلف از این ماده غذایی با ارزش را شناسایی کرده اند ولی مرغوب ترین  آنها در شمال و جنوب ایران و نواحی گرمسیر استان‌های فارس و اصفهان کاشته می‌شود.

این درحالی است که کل نمونه های یاد شده به دو دسته بزرگ تقسیم شده اند که نوع اول آنها دانه دراز و کشیده دارد و به برنج صدری مشهور شده و دیگری دارای دانه های ریز و گرد است که در بازار مصرف از آن به عنوان برنج ژاپنی یاد می شود، برنج های نوع اول در کشورمان طرفداران بیشتری داشته و برنج های ژاپنی شاید هیچ خریداری را به خود ندیده اند بنابراین بیشتر سطح کشت برنج در کشورمان که در استان های گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، اصفهان ، کهکیلویه و بویراحمد و فارس است به همان برنج های دانه بلند و کشیده اختصاص یافته است.

اگر از بهترین برنج ایرانی که در استان گیلان تولید می شود بگذریم ، بطورکلی برنج از هر نوعی که باشد هنگام برداشت رنگ اصلی آن قهوه ای است تولید کنندگان برای به دست آوردن برنج سفید، دانه‌های برنج را پس از برداشت در دستگاه‌های مخصوص می‌ریزند و این دستگاه‌ها پوسته خارجی برنج را جدا می‌کند و با ایجاد اصطکاک بین برنج‌های پوسته‌دار با یکدیگر، موجب از بین رفتن غشای خارجی آنها می‌شود و درنهایت برنجی به رنگ سفید و شفاف به دست می‌آید.

این نوع برنج که به رنگ سفید درآمده است به عقیده بسیاری از کارشناسان تغذیه  تقریبا عاری از ویتامین B1 است و مصرف بیش از حد آن بدون استفاده از دیگر مواد غذایی باعث بروز بیماری بربری خواهد شد.

داخلی یا خارجی

برنج هم مانند دیگر محصولات موجود بازار دارای انواع مختلفی است که می تواند آن را به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد.

در بازار عرضه و تقاضای برنج کشورمان بطور کلی برنج تولید داخل و وارداتی ها وجود دارند که داخلی ها عبارتند از: شیرودی، انواع دودی، طارم اصل، طارم رمضانی، طارم عسگری، ندا، نیمدانه، فجر ، هاشمی و دم سیاه اما در بخش وارداتی ها نام کشورهایی چون هندوستان، پاکستان، تایلند، اروگوئه و آرژانتین به ترتیب دیده می شودکه البته با اما و اگرهایی بخصوص درمورد هند و پاکستان مواجه بوده است.

به خطار داشته باشید نه به گفته کارشناسان و فعالان عرصه اقتصادی این محصول استراتژیک کشورمان بلکه به همه برنج ایرانی دارای بهترین کیفیت است پس فراموش نکنید محصولات کشورمان بهترین برای شما خواهند بود و خرید برنج های خارجی را بطور کلی فراموش کنید با اینکار نه فقط به اقتصاد کشورمان کمک کرده اید بلکه برای سلامتی تغذیه خودتان ارزش قایل شده اید.

تشخیص برنج خوب از بد

از گذشته های دور و البته کاملا سنتی عطر و طعم برنج بهترین معیار سنجش میان خوب و بد آن است این درحالی است که این دو گزینه تنها علائم بیانگر کیفیت برنج نیستند بلکه مواردی چون سلامت دانه ها ، شکل ظاهری و البته رنگ آن نیز می تواند گویای سر درون آنها باشد.

همانطور که می دانیم برنج هرچه خشک تر و کشیده تر باشد دارای مرغوبیت بالاتری است و بدون تردید گرانتر است . اگر می خواهید از میزان خشکی برنج مطلع شوید بد نیست چند دانه از آن را زیر دندان خود قرار دهید و دقت کنید تا دریابید چقدر برنج مورد نظر شما خشک است هرچه برنج زیر دندان شما سخت تر خرد شود نشانه مطلوبی از میزان رطوبت داخل آن است .

به عقیده کارشناسان برنج هرچه رطوبت کمتری داشته باشد هنگام طبخ قد کشیده و به قول معروف «ری» می کند. بنابراین خوب دقت کنید برنج زیر دندان های شما چقدر مقاومت می کند؟

اما اگر قصد دارید از عطر و طعم آن نیز مطلع شوید راهی به غیر از پخت آن نیز وجود دارد کافی است مشتی از برنج مورد نظر خودتان بردارید و آنها را میان دوکف دست خود خوب به یکدیگر بسایید و پس از چندبار تکرار این کار کمی به آنها بدمید «ها کنید» با اینکار متوجه می شود عطر برنج هنگام طبخ چقدر خواهد بود. این در حالی است که سنتی ترین روش خرید میزان کمی از برنج مورد نظر و طبخ آن است که نباید هرگز آن را فراموش کرد چون اقتصادی روش برای تشخیص خوب از بد برنج است.

یک دست آری؛ مخلوط هرگز

با توجه به متفاوت بودن زمان پخت انواع مختلف برنج یکی از مشخصه های برنج هنگام خرید یکدست بودن آنهاست اما متاسفانه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت برنج برخی از فروشندگان برای سودجویی اقدام به مخلوط کردن برخی از انواع ارزان قیمت برنج با برنج های با کیفیت کرده و آنها را در بازار بی اطلاعی خریداران می فروشند در حالی که روش تشخیص این خلافکاری بسیاری ساده است .

همانطور که از خریدبرنج با تعداد دانه های خرد زیاد خودداری خواهید کرد کافی است مقداری از برنج مورد نظرتان را کف دست خوب پهن کنیدو با درنظر گرفتن دانه های برنج موجود تفاوت ظاهری و رنگ آنها را خوب بررسی کنید .

اگر برنج یکدست و از یک محصول باشد هرگز تفاوتی نباید میان رنگ و اندازه دانه ها وجود داشته باشد و در غیر این صورت یقین داشته باشید این برنج یک دست نیست و از خرید آن خودداری کنید.

مورد مصرف و میزان مصرف را درنظر بگیرید

براساس بررسی های انجام شده هر ایرانی در طول سال متوسط حدود 35 کیلوگرم برنج مصرف می کند اما این میزان همواره از نوع درجه یک نیست و ممکن است به صورت انواع مختلف غذا مثل فرنی، شیربرنج، شله زرد یا .. نیز باشد بنابراین به خاطر داشته باشید نوع مصرف خانواده را هنگام خرید برنج خوب درنظر بگیرید تا به اقتصاد خانواده کمک کنید .

در برخی از مصارف مثل پختن شله زرد یا شیربرنج هرگز نیازی به تهیه و انبارکردن برنج ندارید بلکه می متواند با استفاده از برنج های نیم دانه به میزان مصرف مورد نیازتان به روز از سوپرمارکت یا فروشگاه های محله خریداری کنید این درحالی است که مصارف عادی مثل غذاهای اصلی روزانه از این قاعده خارج است.

دودی یا معمولی مسئله این است؟

بطور کلی یکی از روش های نگهداری مواد غذایی در گذشته های دور دودی کردن آنها بود این در حالی است که امروزه این طعم ومزه صرفا برای تنوع استفاده می شود و بسیاری از کارشناسان و محققان از ضررهای فراوان محصولات غذایی دودی شده می گویند.

این کارشناسان می گویند با توجه به روش تهیه این نوع مواد غذایی میزان قابل توجهی از مواد مضرر برای سلامتی بدن در آنها وجود دارد که باعث ایجاد سرطان های مختلف در روده و معده افرادمی شود بنابراین باید مصرف آنها را به حداقل رساند.

در این میان کارشناسان می گویند اگر علاقمند به استفاده از این نوع برنج هستید با توجه به اینکه نمی دانیم در چه شرایطی دودی شده اند بهتراست استفاده آنها را حداکثر به ماهی دوبار محدود کنیم و هنگام مصرف این نوع مواد خوراکی از انواع سبزیجات نیز استفاده کنیم تا زیان آنها را به حداقل برسانیم.

از سوی دیگر می توانیم به عنوان نوشیدنی از دوغ کم چرب استفاده کنیم اما اصلی ترین روش برای کاهش زیان های برنج دودی این است که آن را به صورت آبکش استفاده کنیم تا با توجه به نحوه طبخ بیشتر مواد غیرمفید آن خارج شود.

چگونه برنج را نگهداری کنیم

آفت جان برنج در خانه های ما رطوبت و گرماست بنابراین اولین کاری که باید برای نگهداری برنج تا مصرف آن انجام دهیم این است که این دو عامل را از آنها دور نگهداریم . به خاطر داشته باشید هرگز کیسه های برنج را روی یکدیگر نچینید چون باعث شکستن آنها می شود و در این صورت اجازه دهید هوا به راحتی از میان کیسه ها عبور کند .

برای جلوگیری از آفت برنج بهترین روش استفاده از نمک و سیر داخل کیسه هاست به خاطر داشته باشید هرگز از قرص های شیمیایی جهت جلوگیری از آفت استفاده نکنید چون با اینکار سلامتی کل خانواده را به خطر می اندازید.

اگر به هر دلیل برنج شما دچار آفت شد آن را دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید و اجازه دهید آفت از بین رفته و بعد از یک یا دوروز آن را الک کنید تا دانه ها و دیگر ضایعات از آن جدا شود و اگر قبلا از نمک استفاده کرده اید هرگز دوباره از آن استفاده نکنید کیسه یا سطل را هم قبل از استفاده دوباره خوب بشویید و خشک کنید.

نکاتی درباره طبخ برنج

 

براساس ذائقه ما ایرانی ها برنج هرچه خوشبوتر و بلندتر یا سفید تر باشد دارای مرغوبیت بهتری است اما همانطور که می دانیم با توجه به وجود انواع و اقسام مختلف برنج در بازار مصرف گاهی اوقات این مهم حاصل نخواهد شد اما می توان با استفاده از راهکارهای ساده ای بخشی از ذائقه ایرانی را پاسخ داد.

 

·         اگر می خواهید برنج شما سفیدتر شود، موقع آبکش کردن مقدار کمی آبلیمو داخل ظرف بریزید یا این که چند قاشق ماست به برنج اضافه کنید.

·         اگر برنج بیش از حد جوشید و نرم شد، می توانید مقدار سه قاشق غذاخوری آبلیمو داخل آن ریخته و بعد از این که برنج را داخل آبکش ریختید مقدار بیشتری آب سرد روی برنج بریزید.

 

·         هرگز برنج سوخته را مصرف نکنید چون به سلامتی بدن خود خیانت می کنید بنابراین اگر شعله برنج شما زیادبود یا اینکه یادتان رفت آن را خاموش کنید و برنج اصلاحا ته گرفت و سوخت از خوردن آن جدا خودداری کنید.

 

·         برخلاف بسیاری از ایرانیان که ته دیگ دوست دارند اگر خانواده شما به این نوع برنج علاقه ندارد می توانید با استفاده از چند برگ کاهو به اقتصاد خانواده کمک کنید . آنها را ته قابلمه بگذارید و بعد برنج را روی آنها بریزد با این کار از ته دیگ شدن برنج جلوگیری می کنید.

 

·         اگر برنج شما ته گرفت می توانید یک تکه نان روی آن بگذارید یا این که یک عدد پیاز را پوست بکنید و داخل برنج قرار دهید تا بوی سوختگی را بگیرد.

   

·         خانم های شاغل یا خانواده هایی که زیاد مهمان دارند، می توانند برنج را آبکش کنند و کمی خشک تر برداشته و به مدت دو روز داخل یخچال نگهداری کنند. موقع دم کردن باید مقدار بیشتری آب داخل این برنج ریخته و سپس آن را دم کنید.

 

·         برای تهیه پلوهای مخلوط حتما یادتان باشد برنج را پس از جوش آمدن کمی زودتر بردارید. برای خوش طعم شدن این نوع پلوها بهتر است از ادویه های پلویی هم استفاده کنید.

 

 

 

برای کیفیت سیستم صوتی وتصویری اتومبیل خود چقدر هزینه می کنید؟

اگر به دنبال خرید سیستم صوتی و تصویری مناسب برای خودروی خود هستید



با توجه به علاقه انسان به شنیدن صدای با کیفیت بسیاری از تولید کنندگان خودرو سراسر جهان همانطور که به فن آوری ساخت تجهیزات ایمنی و پیش رانه کارآمد برای محصولات خود فکر می کنند به دنبال یافتن بهترین سیستم های صوتی و تصویری نیز هستند که همین موضوع باعث شده تا هم اکنون خودروهای مدل روز با امکاناتی بسیار حرفه ای در این زمینه روانه بازار شوند .

هرچند مدتی است با توجه به فن آوری های جدید تولید خودرو، پیشرفت های قابل ملاحظه ای هم در سیستم صوتی و تصویری آنها صورت گرفته و ایجاد تغییر در آنها تقریبا غیر اقتصادی یا غیر ممکن است اما بازهم علاقمندان به شنیدن صدای با کیفیت و البته قدرت بالا به امکانات مالتی مدیا موجود در خودروهای مدرن بسنده نمی کنند و برای بالاتر بردن کیفیت و قدرت آنها در تلاشند.

 این در حالی است  که در کشورمان هنوز برخی از خودرو ها با ابتدایی ترین امکانات صوتی روانه بازار می شوند ، بنابراین جای تعجب نیست که بازار خرید و فروش سیستم های صوتی و تصویری بسیار پررونق بوده و گروه زیادی را چه در صف خریداران و چه در بخش فروشندگان به خود مشغول کرده است.  از این رو بازار جام جم این هفته روانه مراکز خرید سیستم های صوتی و تصویری اتومبیل پایتخت کشور شده تا از چند و چون خرید یک سیستم مناسب برای خودروی شما بگوید و به قول معروف دودوتای این بازار را برای شما به چهارتای خودمانی برساند. پس اگر شما هم برای این آخر هفته خود برنامه ریزی کرده اید تا روانه بازار شوید قبل از حرکت خواندن این گزارش خالی از لطف نیست .

هدفتان از خرید چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث اصلی یعنی معرفی سیستم های موجود بازار لازم به یادآوری است که باید هدف و انگیزه خرید شما از سیستم صوتی یا تصویری برای خودرو را مشخص کنید تا با دیدن صدها مدل موجود در بازار دچار سردرگمی نشده و اقتصادی تصمیم بگیرید .

تجربه نشان داده بسیاری از خریدارانی که بدون برنامه روانه بازار می شوند هنگام دیدن برندها و محصولات مختلف موجود در بازار دچار سردرگمی شده و با خریدی نا مناسب روانه منزل می شوند. همین موضوع باعث شده تا به سرعت از خرید خود پشیمان شده و نسبت به تغییر آن اقدام نمایند این یعنی غیر اقتصادی عمل کردن؛ پس برای جلوگیری از این موضوع و البته کمک به حساب بانکی خودتان قبل از اینکه روانه مراکز خرید شوید خوب درباره هدف خودتان فکر کنید و آنچه را که از سیستم صوتی و تصویری اتومبیل خود می خواهید روی کاغذ بیاورید. با این کار وقتی به فروشگاه ها مراجعه می کنید می دانید از فروشنده چه بخواهید و در گرداب تعریف و تمجید های وی برای فروختن محصول مورد نظرش به شما گرفتار نخواهید شد.

بودجه ای درنظر بگیرید

همانطور که می دانید تنوع محصولات و لوازم جانبی صوتی و تصویری خودرو در سراسر جهان بخصوص کشوری مثل ایران متنوع است و انواع و اقسام برندها در بازار خودنمایی می کنند اما این شما هستید که قرار است مبلغی برای خرید یکی از آنها هزینه کنید پس برای اینکه بتوانید با بودجه ای متناسب با توان مالی خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید قبل از اینکه روانه بازار شوید بهتر است با نظری کاملا ثابت بودجه مورد نظر خودتان را تعیین کنید و مبلغ کمی هم به عنوان مابه التفاوت انتظارات خودتان با واقعیت بازار درنظر بگیرید و به همان اندازه خرید کنید.

خوب تحقیق کنید

برای خرید سیستم های صوتی و تصویری اتومبیل عجله کردن کار عاقلانه ای نیست بنابراین اگر قصد خرید سیستم صوتی و تصویری مناسبی برای اتومبیل خودتان دارید قبل از ورود به فروشگاه ها خوب تحقیق کنید و با توجه به دو مرحله قبل یعنی بودجه و خواسته خودتان از سیستم مورد نظر سعی کنید بهترین برندها و البته کارآمدترین را انتخاب کنید و با این اطلاعات روانه بازار شوید .

برای بدست آوردن این اطلاعات نیازی نیست در گرمای تابستان یا سرمای زمستان آواره کوچه و خیابان شوید یا اینکه دایم از دوست و آشنا درباره سیستم صوتی اتومبیلشان بپرسید بلکه کافی است سری به دنیای مجازی و صفر و یکهایش بزنید تا با انبوهی از اطلاعات فنی و حرفه ای سیستم های صوتی مناسب برای خودروهای مختلف روبرو شوید هرچند دراین دنیا نیز می توانید خرید کنید اما دست نگه دارید و فقط نظاره گر باشد و اطلاعات جمع کنید. چون گاهی این نوع خرید ها نیازمند صبر و حوصله است و باید محصول مورد نظرتان را از نزدیک ببینید .

از این مراحل تئوری و مقدماتی که بگذریم حالا نوبت به عمل رسیده است بطور کلی برای جمع آوری سیستم صوتی اتومبیل ابتدا نیاز به یک دستگاه پخش کننده یا همان ضبط خودمانی داریم وپس از آن این اسپیکر یا باند می تواند قدرت دستگاه پخش کننده را برای شما به ارمغان آورد. این ابتدایی ترین سیستم صوتی است که با توجه به علاقه و بودجه مشتری می‌تواند با اجزایی چون: آمپلی فایر، ساب وفر، تیوتر، کامپونت، میدرنج، میدبیس و ... کامل تر یا به اصطلاح خودمانی حرفه ای تر شود. یک نکته را برای خرید خودتان همواره درنظر داشته باشید که برای لذت بردن از سیستم صوتی و تصویری اتومبیل خود باید دستگاه های متناسب و با کیفیت را با یکدیگر به کار گیرید نه اینکه هرکدام از بخش های توضیح داده شده برای خودشان سازی مجزا بزنند.

·        سیستم پخش

بطور کلی سیستم های پخش کننده رایج در بازار ایران به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند

تیپ (کاست): پخش های تیپ یا کاست خور معمولا یک کاست را درون خود جای داده و دارای 4 خروجی صدا 40 وات (PMPO) و معمولا این پخش ها فاقد خروجی ساب و یا آمپلی فایر هستند.  هرچند مدتهاست که این نوع پخش کننده را از ذهن خود پاک کرده ایم اما اکنون برخی از خودروها با این نوع سیستم پخش روانه بازار مصرف می شوند یا اینکه از گذشته به صورت فابریک در خیابان های کشور تردد می کنند .

این در حالی است که در نمونه های کمی جدید تر برخی از آنها این قابلیت را دارند که سیستم چنجر (سی دی چنجرها معمولا از 3 تا 12 سی دی را در خود جای میدهند و اکثر آنها فاقد قدرت پخش فرمت MP3 و دیگر فرمت ها جز Audio هستند) را نیز به آنها متصل کرد اما اصلی ترین خصوصیت مثبت این نوع پخش ها، رادیو قوی آنهاست.

 

پخش : CD پخش های سی دی معمولا یک جایگاه برای ورود سی دی دارند و به مدلهای مختلف تقسیم می‌شوند. برخی از آنها امکانی مشابه با امکانات پخش های تیپ دارند و برخی هم امکانات اضافه مانند تنظیمات بیشتر، امکان اتصال به آمپلی فایر ها و خروجی تا 8 عدد. اکثر پخش های سی دی اتومبیل قادرند سی دی هایی با فرمت MP3 و Wav را بخوانند. این در حالی است که اکثر مدل های موجود امروز بازار قابلیت ورودی صدا چون USB و مموری و AX را نیز دارند.

 

پخش کننده : DVD پخش های دی وی دی قادر به خواندن اکثر فرمت ها هستند و چند خروجی و چند ورودی دارند. قابلیت اتصال مانیتور (تا 6 عدد) در برخی از آنها وجود دارد. خصوصیت منفی اکثر پخش های دی وی دی خروجی های ضعیف صوتی آنهاست که برای سیستم های حرفه ای کارایی ندارند. اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و ... از امکانات اضافه دی وی دی هاست.

سیستم های معروف پخش در بازار ایران

بطور کلی در بازار سیستم های صوتی و تصویری ایران دو گروه محصولات وجود دارد یکی برای آنهایی که زیاد در قید و بند کیفیت نیستند و گروه دیگر برای علاقمندان به صدای خوب است . در بخش اول که شامل سیستم های ارزان قیمت می شود می توان به برندهایی چون استار، سونی ، کن وود، نینا ، مکسیدر، امری، سیرا، مارشال و چند مدل دیگر اشاره کرد این سیستم ها به وفور در قابل دسترس است.

اما دربخش دیگر یعنی آنهایی که برای کیفیت صدا و تصویر هزینه می کنند چند مدل پخش از کارخانه هایی محدود محبوبیت خاصی پیدا کرده اند که مهم ترین آنها مدل های مختلف از برندهای معتبر پایونیر و جی وی سی است.

پخش های پاییونیر به علت تنظیمات زیاد و کیفیت صدای بالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و جی وی سی بخاطر طول عمر بالا و ابتیک قوی (ضد شوک برای خواندن سی دی در لرزشهای خودرو) نیز از محبوبیت مناسبی میان متقاضیان برخوردار است. این در حالی است که اگر از لحاظ قیمت اگر بخواهیم این دو برند را با یکدیگر مقایسه کنیم برند جی وی سی اقتصادی تر از محصولات پایونیر است . در مورد کشور سازنده این محصولات نیز باید درنظر داشته باشید مثل دیگر صنایع این کشور چین است که یکه تاز میدان شده ولی اگر به دنبال لوازم حرفه ای هستید محصولات انگلستان و سنگاپور و مالزی نیز در بازار کشورمان موجود است.

اسپیکرها یا همان باندهای خودمانی

پس از خرید دستگاه پخش کننده نوبت به اسپیکر خواهد رسید وسیله ای که قرار است صدای با کیفیت را برای ما که هزینه کرده ایم پخش کند. از آنجا که هم اکنون سیستم استریو در صدا محبوب ترین است بنابراین بدون تردید نیازمند دو دستگاه اسپیکر در خودروی خودمان هستیم که گاها این تعداد به شش یا هشت نیز خواهد رسید.

بطور کلی در بازار دو نوع باند به شکل های مختلف داریم که یک گروه به باندهای گرد و دیگری به باندهای خربزه ای معروف هستند لازم به یاداوری است که هریک از این گروه ها دارای کارایی و کیفیت های متفاوتی هستند که به آنها می پردازیم.

باندهای گرد: این باندها که معمولا در روکش درب یا در تاقچه عقب خودرو از آنها استفاده می شود معمول ترین نوع اسپیکر در بازار و مدل های فابریک کارخانه ای است. اما اگر به دنبال سیستم حرفه ای صوتی و تصویری برای خودروی خودتان هستید بدنیست بدانید این نوع باندها قابلیت اتصال به آمپلی فایر را ندارند . قدرت پخش صدا در این نوع باندها که برای سیستم های فابریک خودروها مناسب هستند در جلوی اتومبیل 10 وات و در عقب 40 وات خواهد بود.

باندهای خربزه ای: این گروه از اسپیکرها که جزو گروه حرفه ای ها قرار می گیرند به گروه های مختلفی تقسیم بندی می شوند گروه اول باندهایی با قدرت کمتر از 40 وات و گروه دیگر بالاتر از 40 وات هستند اما مهمترین نکته در این نوع از باندها کیفیت بالای صدا هنگام استفاده از حداکثر توان است بطوری که هرگز دچار لرزش صدا نخواهند شد. در مورد برندهای موجودبازار ایران می توان به نوع حرفه ای، جی بی ال در کنار دیگر برندها مثل سونی، پایونیر، کن وود اشاره کرد.

سخن پایانی

با توجه به موارد یاد شده و گروه بندی انواع سیستم های صوتی و تصویری خودرو هم اکنون می توانید روانه بازار شود اما فراموش نکنید از هر نوع یا محصولی که خریداری می کنید به مدت زمان گارانتی و البته شرکت گارانتی کننده آن خوب توجه داشته باشید چون لوازم الکترونیکی واقعا نیازمند خدمات پس از فروش و گارانتی های معتبر هستند. به هر حال بد نیست بدانید تا حرفه ای شدن هنوز فاصله داریم اما با توجه به قوانین موجود در کشورمان شاید پرداختن به دیگر لوازم و ابزاری که اتومبیل شما را تبدیل به یک استودیوی سیار می کند لازم نباشد تا همین اندازه کافی است.