کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نمک آبرود یاقوت سبزی برای گردشگری ایران

گردشگری و سرمایه گذاری در این صنعت سبز چندی است که فکر و توان بسیاری از دولت های جهان را به خود اختصاص داده و همگی به دنبال یافتن راهکارهایی برای رونق هرچه بیشتر این صنعت در منطقه خود باشند.

بسیاری از دست اندرکاران صنعت گردشگری در دهکده جهانی معتقدند که سرمایه گذاری و جذب سرمایه های خارجی و داخلی در کشورهای گردشگر پذیر موجب رونق صد چندان این صنعت مفرح و شاد در کشورها خواهد شد و از آنجا که طبق آمارهای جهانی به ازای هر هفت گردشگر در یک کشور گردشگر پذیر یک موقعیت شغلی ایجاد می شود ایران نیز به عنوان کشوری گردشگر پذیر به اهمیت رشد و توسعه این صنعت سبز پی برده و علاقمند به گسترش آن است به همین دلیل با فرشاد رزاقی کارشناس و طراح پروژه های توریستی که تقریبا از سال 83 شمسی وارد این حرفه شده  به گفت و گویی دوستانه نشسته ایم تا ابعاد مختلف این موضع یعنی رشد و گسترش سرمایه گذاری در صنعت سبز گردشگری را در کشورمان و بخصوص منطقه سرسبز شمالی ایران نمک آبرود را بررسی نماییم.

س - چند سال سابقه فعالیت در زمینه صنعت گردشگری را داشته و در حال حاضر به چه کاری مشغولید؟

ج - از سال 83 فعالیت های توریستی را با تورگردانی شروع کردم این امر تا کنون ادامه داشته و هزاران نفر را دربیش از 150 تور طبیعت گردی رهبری کردم. در سال 85 در به همراه یکی از دوستانم در یک پروژه مسکونی - توریستی در نمک آبرود سرمایه گذاری کرده و کارهای اجرایی آن را آغاز کردیم و بواسطه علاقه مندی های شخصی در خلال اجرای آن پروژه ارتباط هایی با مدیران مجموعه نمک آبرود ایجاد شد وهمکاری مشترکی را آغاز کردیم. در حال حاضر به عنوان مشاور و کارشناس در واحد سرمایه گذاری و طرح های شهر توریستی نمک آبرود مشغول به کار میباشم.

ساختن  لوگوی گردشگری ویژه نمک آبرود با الهام  از لوگوهای سایر  مقاصد گردشگری موفق بین المللی و بومی سازی آن با توجه به مخاطبین شهرک،  ایجاد راه های ارتباطاتی مناسب جهت تعامل هر چه بیشتر با گردشگران و ایجاد CRM با هدف اطلاع رسانی و گرفتن بازخوردها و افزایش محبوبیت برند نمک آبرود،  طراحی، اجرا و مدیریت کلوب هواداران نمک آبرود با هدف برندینگ و تبلیغ و توسعه بازار در فضای مجازی و افزایش سطح ارتباط و ایجاد وفاداری در مشتریان، طراحی سیستم اتوماسیون کامل تردد و شهربازی نمک آبرود به جهت مدیریت مناسب اطلاعات و اعمال استراتژی های فروش محصول و خدمات و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت تحقیق و بررسی دقیق و علمی بازار هدف،  بررسی و آنالیز رقبا و بررسی فرصت ها و تهدید های ایجاد شده توسط مجموعه های همکار با هدف بهبود و ارتقا سطح خدمات، تهیه و تدوین دفترچه جامع طرح های سرمایه گذاری توریستی قابل اجرا در شهرک نمک آبرود و ارزیابی و رتبه بندی آن و فعالیت در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، اجرای کمپین های تبلیغاتی و جشنواره های فروش در شهرهای محل سکونت مخاطبین غالب مجموعه و بررسی ابزار هاو راه کارهای جذب توریست غیر تعطیلاتی و ایجاد انگیزه جهت حضور در ایام خلوت سال (low season) و بسیاری دیگر از جمله پروژه ها و طرح های در دست کار واحد مذکور می باشد.

س- آیا در این باره دوره های علمی و آکادمیک را نیز پشت سر گذاشته اید؟

ج - پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی دوره های بازاریابی و برندینگ، مدیریت فروش، مدیریت اجرایی و E-Marketing را در مرکزی تحت نظارت یک دانشگاه انگلیسی گذراندم و مدارک فنی و حرفه ای آن را اخذ نمودم. همچنین به جهت علاقه شخصی در دوره های تور گردانی و طراحی معماری نیز شرکت کردم.

س-  نمک ابرود را چگونه معرفی میکنید ؟

ج نمک آبرود در 12 کیلومتری غرب چالوس واقع شده و نزدیکترین شهر توریستی ساحلی به پایتخت میباشد. بیش از 90 درصد گردشگران نمک آبرود ایرانی هستند و چون نمک آبرود نزدیک ترین شهر توریستی ساحلی به تهران و کرج می باشد، غالب گردشگران ما از این دوشهر هستند. بعد از آن ساکنین اصفهان، شیراز و مشهد توریست های ما را تشکیل میدهند.

این شهر توریستی 650 هکتار بوده و به دو قسمت محلات مسکونی و توریستی تقسیم میشود . ظرفیت جمعیت ساکن در نمک آبرود تا 100 هزار نفر پیش بینی شده است که البته جمعیت بومی آن کمتر از 1 درصد میباشد و در واقع خانه های تعطیلاتی در آن ساخته شده و میشود. از مهمترین امکانات نمک آبرود میتوان به 2 خط تله کابین سورتمه پیست کارتینگ و موتور ATV فرودگاه تفریحی پینت بال و سایت تیر اندازی و ... اشاره کرد. شرکت عمران و مسکن شمال متولی ساخت و نگهداری از این مجموعه میباشد .

نمک آبرود پیشتر به تله کابینش شناخته می شد ولی امروزه گردشگران به اندازه ای جذب سایر امکانات نمک آبرود میشوند که گاهی فرصتی برای استفاده از تله کابین باقی نمی ماند! در بخش شمالی نمک آبرود حدود 200 هکتار جنگل در نواری ساحلی به طول 3 کیلومتر قرار دارد که مجموعه هتل پارسیان خزر (هایت چالوس سابق) در مرکز آن قرار دارد. حفظ و نگهداری از فضای سبز این منطقه به قدری برای مسئولین نمک آبرود اهمیت داشته که فقط طرحهائی هماهنگ با محیط زیست و بدون قطع درختان پارک جنگلی برای آن طراحی و مد نظر دارند .

 

س به نظر شما فرهنگ گردشگری در ایران چگونه است؟

من فکر میکنم مهمتر از فرهنگ گردشگر باید به فرهنگ میزبانیِ شایسته از گردشگر بپردازیم

به زبان ساده تر گردشگر میتواند از هر قوم و مذهبی باشد و قطعا فرهنگ های مختلفی دارند ولی وقتی گردشگر به شهر یا مکان ما وارد میشود رفتار و برخورد ما مهمترین عامل در ارتباط فرهنگی است.

در شهرها و مناطق توریستی شمالی کشور فرهنگ میزبانان به نظر من مشکل جدی و بنیادی داره. من معتقدم گردشگران هستند که باعث رونق اقتصادی یک شهر توریستی میشوند. آنها میهمان ما هستند و اقتصاد شهر ما به شدت وابسته به مسافرانی است که در آن اقامت میکنند یا افرادی که ویلا میخرند یا مشغول ساخت و ساز و به هر نحوی سرمایه گذاری در منطقه هستند. بنظر من این افراد دارن به مردم این منطقه لطف میکنند چرا که اختیار آن را دارند که در هر جای دیگه پولشون رو خرج کنند. ولی خیلی ها در شهر های شمالی اینطوری فکر نمیکنند. آنان گردشگر را مثل یک کیسه پول میبینند که جیبش رو پر کرده و آنان وظیفه تخلیه و سبک سازی وی را دارند. برخی قیمت ها دقیقا با شلوغی و ترافیک منطقه رابطه مستقیم دارد. در چنین شرایطی مسافر از دید بسیاری از مردم بومی باعث گرانی و شلوغی شهر شده و مثل یک اشغالگر به وی نگاه می شود.

س نقش و سهم ایران در صنعت گردشگری جهان را چگونه میبینید؟

ج سازمان جهانی توریسم برای سالهای آتی درآمد روزانه 5 میلیارد دلاری را برای این صنعت پیش بینی کرده. برای اینکه ابعاد این رقم مشخص تر بشه باید بگم که این درآمد چندین برابر درآمد سازمان اوپک هست. امروز از هر 7 شغل در دنیا یکی به  صنعت توریسم مرتبط است و این آمار روز به روز در حال رشد می باشد.

بر اساس اعلام یونسکو ایران از لحاظ جاذبه های گردشگری جزو 10 کشور برتر دنیا می باشد ولی طبق آخرین آمار، درآمد صنعت توریسم ایران را در بین 100 کشور برتر جهان هم نمی بینیم.

این در حالی است که ما در سال 88 مطابق با چشم انداز 20 ساله قرار بود 4 میلیون توریست خارجی داشته باشیم ولی در عمل تنها 700 هزار نفر خارجی از ایران دیدن کردند. در همین سال بیش از سه میلیون ایرانی به خارج سفر کردند!! به نظر میرسد هزینه هر سفر خارجی برای ایرانی ها حداقل 3 برابر سفر خارجی ها به ایران می باشد و با این اوصاف ما نه تنها درآمدی نداشتیم بلکه حدود 13 برابر درآمد توریسم خود را داریم در کشور های خارجی هزینه میکنیم! البته امسال این اختلاف با توجه به تغییرات نرخ دلار بسیار بیشتر هم شده است.   

س آیا تناسبی بین جاذبه های گردشگری ایران و امکانات اقامتی و سیاحتی هست یا خیر؟

ج جواب این سوال یک نه بزرگ است.

من صرفا در مورد حد فاصل چالوس تا عباس آباد که در موردش اطلاعات دارم صحبت میکنم. بزرگترین چالش این منطقه عدم وجود هتل مناسب است. مسافرینی که از تهران به نمک آبرود می آیند در مسیر خود و حتی تا20 کیلومتر جلوتر هیچ هتلی را نمی بینند جز هتل هایت که آن هم هتلی قدیمی (40ساله) و البته گران می باشد. هم اکنون 3 هتل در منطقه در حال ساخت میباشند. هتل ستاره کویر در هچیرود، هتل 5 ستاره نمک آبرود و هتل 5 ستاره دولوکس الماس قو در سلمان شهر. من فکر میکنم در بازار هدف این هتل ها فقط نیاز اقشار مرفه جامعه دیده شده حال آنکه طبقه متوسط که بیشترین سهم در گردشگران این منطقه را دارند اصلا در هیچ کدام از این سه طرح دیده نشده اند!

به نظر من هتل خوب یک هتل 5 ستاره با امکانات فلان و بسان نیست. هتل خوب هتلی ست که به تناسب سرمایه گذاری انجام شده، بهترین درآمد و سود را داشته باشد و این امر جز با سنجش و بررسی بازار هدف و شناخت منطقه و نیاز های آن محقق نمی شود.

آنچه واضح است این است که بازار این منطقه به شدت تشنه طرح های اقامتی ساده تر است مثل هتل آپارتمان یا هتل های 3 ستاره . دلیل این مدعا استقبال مسافرین از ویلا ها و خانه های استیجاری منطقه است که با قیمتی بیشتر امکاناتی کمتر را ارائه میدهند.

از طرفی دیگر با وجودیکه مهمترین جاذبه این منطقه دریا و ساحل آن است هیچ برنامه و طرحی برای سازماندهی آن در سواحل دریای خزرانجام نشده به جز چند طرح کلوب دریایی تکمیل نشده. به نظر من ایجاد پلاژ و تاسیسات ساحلی به معنای چادر کشیدن در آب ، دوش های خراب و یه دکه و چند تخت و چتر شکسته نیست. حالا جدیدا چند تا جت اسکی هم اجاره میدن! البته اوضاع به قدری خراب است که همین امکانات ناقص هم به شدت مورد استقبال مردم واقع شده و سود آور هستند.

در حالی که اگر شما سواحل کشورهای توریستی همچون ایتالیا و یا جنوب فرانسه را نگاه کنید تاسیسات ساحلی زیادی را مشاهده خواهید کرد. حتی این تاسیسات ساحلی در سواحل جنوبی خلیج فارس هم به وفور یافت میشود. منظور بنده چیز فوق العاده ای شبیه به برج العرب یا جزایر مصنوعی پالم نیست. از نظر استاندارد های بین المللی، ساخت یک لنگر گاه برای قایق، جت اسکی و امکان استفاده از دیگر ورزش های آبی، ایجاد اسکله های تفریحی و رستوران و کافی شاپ هایی که روی دریا خدمات مناسب ارائه میدهند، ایجاد رخت کن مرتب و دوش آب گرم و کمد های لباس امکانات فوق العاده و پیچیده ای در سواحل دریا محسوب نمیشوند.

س - نقش دنیای مجازی در معرفی جاذبه های گردشگری ایران چیست ؟

ج قطعا این ابزار ها امروز جای خود را باز کرده و روز به روز رشد میکنند. مثلا من با آژانس هایی کار میکنم  که ترجیح میدهند بجای اینکه سر نبش خیابان اصلی دفتر داشته باشند و کلی اجاره بدهند بروند و دفترشان را داخل کوچه و حتی طبقه چندم بگیرند. هیچ تابلو و تبلیغی در خیابان نکنند و با هزینه ای کمتر تبلیغات خود را در دنیای مجازی انجام دهندو نتیجه هم میگیرند. البته هنوز هم مشتریان ترجیح میدهند بجای پرداخت در اینترنت بعد از آگاهی مستقیما به آژانس مراجعه کرده و قرارداد را بصورت کاغذی امضا کنند. 

البته در حال حاضر بنظر میرسد این ابزار بیشتر در اختیار مقاصد گردشگری و تورهای خارجی میباشد.

س - نقش جاذبه سازی برای آینده گردشگری ایران چیست؟

ج با توجه به تعداد ناچیز گردشگران خارجی ما با مشکلی روبرو هستیم بنام اوقات خلوت گردشگری برای مثال نمک آبرود 20 درصد اوقات از ترافیک بالایی برخوردار است. در این زمان مردم برای سوار شدن به تله کابین باید در صف طولانی بایستند و تمام کابین های هر دو خط تله کابین اشغال میشوند. 30 درصد مواقع ترافیک کم داریم . در این زمان فقط یکی از خطوط تله کابین را روشن میکنیم ولی در 50 درصد مواقع خلوت هستش. یعنی مثلا نصف ظرفیت یک خط تله کابین مسافر داریم.

در تمام حالات هزینه های تعمیرات و نگهداری و مصرف انرژی و حقوق پرسنل و سرمایه گذاری برای ما تقریبا ثابت است. یعنی کابین چه خالی برود چه پر در هزینه های ما تفاوتی ندارد ولی درآمد ها بسیار متفاوت میباشد.

خدمات توریستی هم مثل سایر کالاها مثلا بستنی قابلیت انبار کردن را ندارد .مثلا نمیتوانیم تولید زمستان را انبار کرده و در تابستان بفروشیم.این امر کم و بیش برای هتل ها و رستوران ها و سایر عرضه کنندگان خدمات توریستی هم میتواند صادق باشد.

به همین جهت همواره افزایش ضریب اشغال همیشه یکی از مهمترین برنامه های بازاریابی خدمات توریستی میباشد که این مورد سوال شما یعنی جاذبه سازی یکی از مهمترین ابزارها برای کاهش اثرات این مشکل باشد. 

من در ادامه با چند مثال روشهای استفاده از جاذبه سازی را معرفی میکنم

1 برگزاری مسابقات و جشنواره ها به مناسبت های مختلف مثلا جشنواره تابستانی کیش در خلوتی گرمای تابستان یا برگزاری مسابقات فرمول وان در Low season ملبرن استرالیا

2 اعطای تخفیف های ویژه به برخی مشتریان خاص مثلا تخفیف به تورها و آژانس ها برای استفاده گروهی از مجموعه ای از امکانات نمک آبرود

3 ایجاد تسهیلات برای بازار هدف و اقشار خاص مثل بازنشستگان که اوقات فراغتشان با غالب جامعه متفاوت است

4 ترویج و تمرکز بر روی گردشگری ویژه مثل توسعه توریست سلامت یا توریست ورزشی

5 استفاده و خلق جاذبه برای منطقه مثل افسانه هایی که کمپین تبلیغاتی نیوزلند برای جذب گردشگر ترویج کرده است. (رجوع کنید به فیلم های ارباب حلقه ها و کلیپ های تبلیغاتی نیوزلند)

اتفاقا در این مورد آخری با توجه به پیشینه فاخر ادبی و قدمت جاذبه های کشور جای کار فراوانی وجود دارد. جالب اینکه تمامی موارد فوق در دستور کار واحد ما در نمک ابرود قرار دارد و به شدت پیگیر اجرای چنین طرح هائی در مجموعه هستیم.

س صنعت هتل داری ایران با استاندارد های بین المللی چه فاصله ای دارد؟

ج من فکر میکنم در این زمینه و حداقل در این منطقه اصلا بحث در مورد کیفیت و استاندارد های هتل مطرح نیست. چرا که اصلا هتلی وجود ندارد تا بخواهیم در موردش بحث کنیم. توریست های ما ناچارند از ویلاها یا خانه های اهالی محل استفاده کنند که این امر مشکلات بهداشتی و امنیتی خاص خود را به دنبال دارد.

شهر توریستی نمک آبرود یکی از پر طرفدار ترین شهر های توریستی ایران که روزانه تا 50 هزار نفر تردد گردشگر دارد و تازه این بجز جمعیت ساکن در مناطق مسکونی است. ضمن آنکه  اگر ترافیک جاده های ارتباطی اجازه دهد ظرفیت نمک آبرود بیشتر از اینها است. از لحاظ ترافیک تردد نمک آبرود بالاتر از بسیاری شهرهای توریستی دیگر همچون سرعین یا کیش هستیم اما مشکل اینجاست که هیچ هتلی (جز هتل هایت) در نمک آبرود یا شعاع 15 کیلومتری آن به بهره برداری نرسیده! اخیرا ما دفترچه ای از طرح های قابل اجرا در نمک آبرود تهیه کردیم که در آن هتل ها و مراکز اقامتی مناسبی تدوین شده است. از این جمله میتوان به متل ساحلی، هتل درختی، کلبه های جنگلی و غیره اشاره نمود که بر اساس بررسی های اولیه جزو طرح های بسیار پر طرفدار بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری یا مشارکت هستند.

س آیا میراث فرهنگی و گردشگری از طرح های سرمایه گذاری حمایت لازم را دارد؟

ج بلی . حداقل روی کاغذ که اینگونه است .

توافقنامه شماره 1765-1/862 مورخ 30/3/86 فی مابین وزیر محترم کار و امور اجتماعی و رئیس کل محترم بانک مرکزی و وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و معاون محترم رئیس جمهور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مدتهاست که تنظیم و به بانک ها و سایر دستگاه ها ابلاغ شده است. تا جایی که بنده پیگیری کردم میراث فرهنگی پس از بررسی طرح و موافقت اصولی سرمایه گذار را برای اخذ تسهیلات به بانک ها معرفی میکند اما در عمل بانک ها اعتباری برای اجرای مصوبات ندارند!!!

س به عقیده شما بانک گردشگری که به عنوان تنها متولی سرمایه گذاری در گردشگری ایران معرفی شده متناسب عمل میکند یا خیر؟

ج راستش تاکنون تجربه و برخوردی با این بانک نداشته ام جز با بیلبورد های تبلیغاتی آن . این سوال شما من را امیدوار ساخت تا به این بانک هم مراجعه کنم و اعتباراتشان برای اجرای طرح های گردشگری را بررسی کنم.

س نقش دولت در توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران به عقیده شما چیست؟

ج من فکر میکنم در توافق نامه فوق دولت نقش خود را به بهترین شکل ممکن تدوین کرده و فقط می ماند عمل به وعده ها . این امر میتواند بزرگترین کمک به سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.

س انتظار شما از نمایندگان محترم مجلس از مناطق گردشگر پذیر چیست ؟

ج - بنظر من میراث فرهنگی باید طرح های خوب و افراد صالح را شناسایی کرده و سرمایه گذاران را به نمایندگان مناطق گردشگر پذیر معرفی نماید. در این صورت به نظر میرسد شانس اجرای پروژه های توریستی و حل مشکلات بنیادی آن افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر با اجرای طرح ها و پروژه های توریستی خوب و مناسب هم منطقه رونق پیدا میکند و هم اهداف کلان کشور در رسیدن به چشم انداز 20 ساله تحقق می یابد.

س شرایط موفقیت یک برند گردشگری چیست و در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟

ج به نظر من برندینگ یک مقصد توریستی به معنای تبلیغ آن روی بیلبورد یا ساخت تیزر های تلویزیونی نیست. من معتقدم برند گردشگری باید در ذهن تک تک گردشگران شکل بگیرد. ما در نمک آبرود سعی میکنیم در یک جمله نتیجه پول و زمانی که گردشگر هزینه میکند را به یک روز خوب و خاطره ای به یاد ماندنی تبدیل کنیم. افزایش و کیفیت امکانات، برخورد خوب و ایجاد فضایی خاطره انگیز میتواند به ایجاد این تصویر ذهنی کمک کند. عکسهای گردشگران و تعریف خاطرات برای دوست و آشنا، بزرگترین تبلیغ برای نمک آبرود است .

در این صورت کافیست این تصویر ذهنی را با یک لوگو ارتباط بدهید تا با نشان دادن لوگو تمام خاطرات در ذهن گردشگر مرور و یادآوری شود.

اتفاقا اخیرا لوگوی نمک آبرود را از شرکت عمران و مسکن شمال جدا کردیم و شخصیت مستقلی برای نمک آبرود به عنوان یکی از محصولات عمران و مسکن شمال ایجاد کردیم. طراحی این برند گردشگری یک کار علمی چند ماهه را به دنبال داشت و اصول علمی و بین المللی در طراحی برند نمک آبرود به کار رفته است.

بر اساس خصلت برندهای توریستی سعی شد از فونت های غیر رسمی و کارتونی استفاده شود . ضمن آنکه عناصری که بیشترین اهمیت برای توریست های نمک آبرود را دارد مثل جنگل، دریا و خورشید در لوگو قرار گرفته. رنگ لوگو با توجه به رنگ منطقه سبز انتخاب شده و با توجه به بازار هدف لوگو به صورت فارسی نوشته شده است . حس آرامشی رویایی در طراحی کل فونت وجود دارد در حالی که الف آبرود حس هیجان و ماجراجویی و تحرک را القا میکند که یاد آور امکاناتی مثل کارتینگ، سورتمه و شهر بازی مجموعه میباشد.  

به این ترتیب نمک آبرود به عنوان یک شهر توریستی تبدیل به یک برند گردشگری میشود در حالی که متاسفانه ما هنوز برند ملی گردشگری برای ایران نداریم.

یکی دیگر از اقدامات واحد ما ایجاد ارتباطی دوطرفه با مشتریان و بررسی نظرات و پیشنهادات آنان میباشد. برای این امر از سیستمهای الکترونیکی استفاده میشود. برای مثال راه اندازی سامانه پیامک ، یا سایت اینترنتی کلوب هواداران نمک آبرود در جمله این اقدامات است.

س چه طرح ها و پروژه هایی در دست اجرا دارید و کی به بهره برداری میرسد؟

ج یکی از طرح های جاری ما احداث شهربازی میباشد . البته شهر بازی نمک آبرود کاملا متفاوت و متمایز با سایر شهر بازی های ایران خواهد بود. وسایل آن از کاملا به روز و از مطرح ترین شرکت های اروپایی خریداری شده و در برخی فاکتورها در جهان رکورد دار خواهند بود. مثلا فقط هزینه خرید ترن هوایی بیشتر از کل وسایل شهر بازی های موجود میباشد. دستگاه های ترن هوایی فرفره چرخشی سقوط آزاد و رافتینگ برای فاز یک شهر بازی خریداری و در حال ساخت میباشد که به امید خدا در سال آینده راه اندازی خواهد شد.

همچنین در سال 92 مجموعه هتل 5 ستاره نمک آبرود هم به عنوان مجلل ترن هتل مازندران در بخش جنوبی مجموعه افتتاح خواهد شد. این هتل با حدود25 هزار متر زیر بنا در 14 طبقه بنا شده و دارای 151 اتاق و سوییت با چشم اندازی بی نظیر و 7 رستوران و سایر امکانات لوکس و مدرن میباشد.

از طرفی دیگر مشغول بررسی و تغییر سیستم بلیط فروشی و تردد مجموعه هستیم. با هدف تسهیل تردد و استفاده گردشگران در آینده کارتهای الکترونیکی جای بلیط ها و قبض های کاغذی را خواهند گرفت. ضمن آنکه سیستم جدید شرایط و جذابیت های جدیدی را به گردشگران ارائه خواهد کرد

س به نظر شما نوسانات بازار ارز در ایران تاثیر منفی روی گردشگری ایران نداشته؟

ج به عقیده من این امر حداقل در زمینه توریست باید آثار مثبتی هم داشته باشد. با دلار 1200 تومانی مقاله ای را خواندم که ثابت میکرد سفر یک هفته ای از تهران به شهری در کشور همسایه از سفر به شمال کشور خودمان ارزانتر تمام می شد. در نوروز 91 ما شاهد کاهش مسافرت های خارجی بودیم که شاید این امر به افزایش سفرهای داخلی و توجه بیشتر به کیفیت سفرها نیزکمک شایانی نماید.

س در پایان شما چه پیشنهادی به سرمایه گذاران صنعت توریسم در منطقه دارید؟

ج بنظر من امروز مردم علی الخصوص ساکنین پایتخت که بیشترین مشتریان ما هستند برای آرامش و دوری از روزمرگی های زندگی شهری به شمال و نمک آبرود سفر میکنند. این حس و رویکرد موجی است که در بسیاری بخش ها میبینیم و من آنرا رو دوستی با طبیعت مینامم. استقبال از محصولات ارگانیک و طبیعی خیلی از تولید کنندگان هوشمند را وادار کرده تا برای افزایش سهم فروش خود به طبیعت نزدیک شوند. نگاهی به اطلاعات محصولات و تابلوهای پیرامون ما این نظر را تائید میکند. مثلا گوشی موبایل سامسونگ کنار یک تکه سنگ رودخانه و دسته ای علف تبلیغ میشود.

در چنین فضایی من معتقدم استقبال مردم از طرح های خلاقانه که همراه با عناصری از طبیعت باشد بسیاربالا خواهد بود و این تضمین خوبی برای طرح های سرمایه گذاری است. مثلا ساخت یک متل بر روی آب یا کلبه های چوبی بر فراز درختان جنگل در مقایسه با ساختمان های لوکس و تشریفاتی، مورد اقبال بیشتری قرار خواهند گرفت.

همچنین واحد سرمایه گذاری و طرح های شهر توریستی نمک آبرود ضمن استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی، آمادگی پذیرش و ارائه پیشنهادات و طرح های متناسب با منطقه و اعطای تسهیلات ویژه و همکاری جهت اجرای چنین طرح هائی نیز می باشد.

مدال طلا بر گردن لندن

گردشگری لندن برنده اصلی المپیک 2012 در دهکده جهانی

گردشگری ورزشی به عنوان یکی از زیرمجموعه های صنعت سبز گردشگری در قرن حاضر به دلیل ایجاد رونق اقتصادی و اشتغالزایی مناسب در جهان از اهمیت ویژه ای بین دست اندرکاران گردشگری برخوردار است. بسیاری از کشورهای گردشگر پذیر سعی کرده اند از علاقه گردشگران به هیجانات هنگام بازیهای مختلف ورزشی و همچنین از علاقه طرفداران این رشته ها به نفع رونق گردشگری کشورشان استفاده کنند. به عنوان مثال برگزاری بازیها و میزبانی مسابقات مختلف ورزشی از جمله این اقدامات هستند که مسئولان گردشگری با همکاری ورزشیها قصد دارند درمدت زمانی مشخص تعداد زیادی از گردشگران را به منطقه برگزاری این بازیها هدایت کنند. بطوری که چندین رویداد بزرگ بین المللی ورزشی این امکان را در اختیار صنعت گردشگری جهان قرار داده تا در کنار شور و هیجان این رویدادهای ورزشی صنعت گردشگری نیز حرکتی مفید را به خود ببینند.

شاید آخرین رویداد بزرگ دنیای گردشگری ورزشی قبل از المپیک لندن که تقریبا 10 روز پیش مراسم افتتاحیه آن برگزار شد بازیهای جام ملت های اروپا به میزبانی کشورهای اوکراین و لهستان بود که بسیاری از تحلیل گران دنیای گردشگری را برآن داشت تا از تاثیرات مثبت این رویداد بزرگ ورزشی در صنعت گردشگری دو کشور ، مطالبی را عنوان کنند.

این تحلیل گران و مسئولان همگی آثار اقتصادی مثبت میزبانی این رویداد یعنی برگزاری بازیهای جام ملت های اروپا بر صنعت گردشگری دو کشور را به دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت  تقسیم کرده اند .  به عنوان مثال طبق برآوردهای انجام شده فقط در بازی فینال این جام 130 هزار گردشگر در شهر کیف اقامت داشتند بصورتی که حدود 4 هزار نفر از این گردشگران برای مدت سه شبانه روز در این شهر ماندند . اقامت این گروه در شهر کیف در واقع موفقیتی بسیار بزرگ در صنعت گردشگری این شهر بود.

 اما کارشناسان معتقدند که آثار اقتصادی آن تنها به یک شهر یا منطقه ای خاص محدود نمی شود بلکه کل کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. بطوری که با کمی دقت در این آمار در میابیم حدود 800 هزار نفر گردشگر در سراسر کشور اوکراین عبور کردند این موضوع یعنی جاری شدن پول در رگ های اقتصادی کل کشور اوکراین که باعث نشاط اقتصادی آن می شود. از همه مهمتر اینکه با توجه به پخش بازیها از شبکه های مختلف تلویزیونی آمار نشان می دهد که کشورهای لهستان و اوکراین طی این دوران حدود 150 میلیون بار از طریق جعبه جادو دیده شده اند که این موضوع باعث شده تا نام آنها در ذهن بینندگان بازیها حک شود و برای سالهای سال این نام زنده بماند . اما تاثیرات بلند مدت میزبانی و برگزاری اینگونه رویدادهای بزرگ ورزشی  به دلیل بازسازی و نوسازی زیرساخت های کشور مثل جاده ها، خطوط راه آهن ، هتل ها و مراکز اقامتی برای هرچه با شکوهتر شدن این بازیها نیز تضمین شده هستند وباعث رونق صنعت گردشگری در این منطقه خواهند شد.

حال سئوال اینجاست که رویداد بزرگتری مثل المپیک 2012 در لندن چه تاثیری در صنعت گردشگری این شهر و بطور کلی در کشور انگلستان خواهد داشت؟ همانطور که می دانید قاره سبز هم اکنون درگیری مسایل مختلف مالی است و برگزاری اینگونه رویدادها در آن همانند هدیه ای به اقتصاد کل منطقه است که در اصل انگلستان این امتیاز را در اختیار گرفته است.

اما طبق برآوردهای مالی دیگر نقاط قاره نیز از این تاثیرات اقتصادی این رویداد بزرگ ورزشی بی بهره نخواهند ماند بطوری که برخی از کارشناسان گردشگری ومسایل مالی معتقدند برنده واقعی المپیک لندن، شهر پاریس در فرانسه خواهد بود، همانطور که در جام ملت های اروپا شهر کیف برنده واقعی بازی فینال شد. این کارشناسان می گویند: با توجه امکان دسترسی آسان از طریق خطوط راه آهن بین دوشهر لندن و پاریس بسیاری از گردشگران محل اقامت خود را در فرانسه و بخصوص شهر پاریس انتخاب کرده اند تا هم هزینه کمتری برای اقامت بپردازند و هم در کنار تماشای بازیهای المپیک از آثار دیدنی این شهر بی بهره نمانند.

آخرین آماری که قبل از برگزاری بازیهای المپیک اعلام شده حکایت از درآمدی 804 میلیون پوندی انگستان از حضور گردشگران در مدت برگزاری بازیهای المپیک خواهد داشت البته کارشناسان مالی معتقدند که قاره سبز بخصوص لندن به دلیل میزبانی دو رویداد بزرگ ورزشی یعنی جام ملت های اروپا والمپیک از سال 2012 تا 2015 میلادی چیزی حدود 3/5 میلیارد پوند از صنعت گردشگری خود در آمد خواهد داشت بنابراین اینبار ورزش دوستان یا به عبارت دیگر گردشگری ورزشی اقتصاد اروپا را از بحران نجات خواهندداد نه موسسات مالی بزرگ جهان .

به گزارش مسئولان گردشگری لندن علاقمندان بازیهای المپیک بخصوص آنهایی که از کارت های اعتباری یا کارتهای الکترونیکی مالی استفاده می کنند امسال تقریبا 79 درصد پول خود را خارج از شهر لندن هزینه خواهند کرد و در واقع باعث رونق اقتصادی اطراف لندن خواهند شد تحقیقات انجام شده در این زمینه نمایانگر آن است که درآمد حاصل از میزبانی بازیهای المپیک 2012 و پارالمپیک لندن در واقع جانی دوباره به اقتصاد انگلستان خواهد بخشید. طبق این تحقیقات درآمدهای حاصل از این اتفاق بزرگ ورزشی به دو بخش کوتاه مدت یعنی طی هفت هفته برگزاری بازیها و بلند مدت تا سال 2015 میلادی تقسیم خواهد شد که می توان آنها را طبق جداول مربوطه مطالعه نمود

درآمد کوتاه مدت در زمان هفت هفته میزبانی بازیها

افزایش درآمد از هزینه های روزانه مردم ساکن شهر

3/54 میلیون پوند

افزایش درآمد از هزینه روزانه گردشگران خارجی

3/749 میلیون پوند

افزایش هزینه های خریداران بطور کلی

6/803 میلیون پوند

افزایش درآمد اقتصاد کل

21/1 میلیارد پوند

درآمدهای بلند مدت انگلستان تا سال 2015 میلادی

افزایش هزینه گردشگران (درآمد صنعت گردشگری)

54/3 میلیارد پوند

برآورد کل درآمد اقتصادی در سال 2015

33/5 میلیارد پوند

براورد درآمد از سال 2013 تا 2015 پس از برگزاری بازیها

12/4 میلیارد پوند

افزایش درآمد اقتصادی کل در شهر لندن از 2013 تا 2015 میلادی

79 درصد

کارشناسان صنعت گردشگری انگلستان می گویند طی میزبانی و برگزاری این بازیها صنعت گردشگری لندن حدود18 درصد رشد را به خود خواهد دید که در واقع مدال طلایی برای گردشگری این شهر مه گرفته و اقتصاد بحران زده آن است به این ترتیب که گردشگری لندن دراین دوره حدود 55 میلیون پوند افزایش درآمد را تجربه و چیزی حدود 3/1 میلیارد پوند درآمد خواهد داشت. لازم به یادآوری است که این برآورد ها صرفا برای کسانی هست که از کارت های اعتباری یا الکترونیکی استفاده می کنند نه افرادی که هزینه های خود را نقدا پرداخت خواهند کرد بنابراین با افزودن مبالغ نقدی پرداخت شده توسط گردشگران در این مدت می تواند شاهد افزایش بیشتری در این اعداد باشیم.

اکنون با دیدن این اعداد و ارقام پی به اهمیت میزبانی و توجه به گردشگری ورزشی و تاثیر آنها در صنعت گردشگری خواهیم برد و متوجه علت رقابت شدید برای دریافت حق میزبانی اینگونه بازیها بین کشورهای مختلف در دهکده جهانی می شویم. ولی سئوال اینجاست که آیا ایران هم در این رقابت های شدید شرکت کرده یا خیر و  چرا مسئولان گردشگری ایران به این مهم تاکنون بی توجه بوده اند؟

 شاید در نگاه اول به دلیل عدم هماهنگی بین جامعه ورزشی و مسئولان گردشگری باشد اما آیا به واقع اینگونه بوده؟ یا اینکه بطور کل داشته های قبلی ما در زمینه گردشگری تاریخی آنقدر غنی بودند که مانع از تبلور اهمیت توجه به دیگر شاخه های گردشگری ایران شده است؟

دلیل هرچه بوده یا هست باید علاوه بر داشته های گذشته به آینده نیز توجه کنیم و راهکارهای مناسبی را برای رفع موانع رونق دیگر شاخه های گردشگری در نظر گرفت و بخصوص شرایط را برای برگزاری و میزبانی اینگونه بازیها در کشور مهیا کرد تا شاهد سرازیر شدن مبالغ هنگفتی به اقتصاد ایران و البته صنعت گردشگری نوپای آن باشیم. هرچند به تازگی تحرکاتی در این زمینه یعنی گردشگری ورزشی صورت گرفته اما این اهمیت هنوز به قدر کافی جدی گرفته نشده است.

شاید به اعتقاد برخی مسایل مذهبی و اعتقادی ایران مانعی سر راه این امر باشد اما می توان با توجه به همین اعتقادات و عقاید مذهبی نیز برنامه ریزی کرد و امکان برگزاری اینگونه رویدادهای بزرگ را در کشور مهیا ساخت به این دلیل که تعداد بی شماری از رشته های ورزشی هستند که امکان برگزاری بازیهای آنها در ایران زمین وجود دارد و هیچ گونه منافاتی با عقاید مذهبی ما و شرایط فرهنگی کشورمان ندارند. امید است مسئولان ورزشی و گردشگری با همکاری یکدیگر دست به دست هم دهند تا مدال طلایی اینگونه رویدادها را برگردن گردشگری ایران بیاویزند.

عزتی

10 آبشار غیر قابل تصور روی کره زمین

یکی از جاذبه های گردشگری در گوشه و کنار جهان اعزام تورهای گردشگری برای تماشای آبشارها و شاید در برخی از مواقع تجربه سقوط آزاد همراه قطرات آب این آبشارهاست . این تورها که معمولا تورهای ترکیبی هستند در قالب گروههای ورزشی از سوی علاقمندان و ماجراجویان مورد استقبال قرار می گیرند و هر ساله تعداد بیشماری از گردشگران را به سمت محیط بسیار زیبا و حیرت انگیز اطراف این آبشار ها می کشاند .

هیچکس نمی تواند زندگی شما را پس دیدن این آبشارهای بزرگ در گوشه و کنار کره خاکی را تضمین کند البته نه به دلیل خطرناک بودن آنها بلکه هنگامی که از شدت هیجان نفستان در سینه حبس شده و نمی توانید باور کنید که خواب هستید یا بیدار؟ اینجاست که بزرگی خالق یکتا به شما گوشزد خواهد شد صدای برخورد آب با صخره های پایین این آبشارها ناگهان همانند تلنگری شما را از هیجان بیرون می آورد.

حلقه رنگین کمان ایجاد شده بالای هر یک از این آبشار ها یادآور تابلوهای نقاشی داخل اتاق شماست اما هرگز حس دیدن این آبشارها از نزدیک قابل مقایسه با احساس لطیف آن تابلوها نیست. این رنگین کمان ها از دور همانند نقشه گنجی هستند که علاقمندان و ماجراجویان را به سمت گنجی بزرگ راهنمایی می کند هرچه این حلقه ها بزرگتر باشند بیانگر عظمت آبشار انهاست . حالا اگر علاقمند به بازدید از آبشار های زیبای جهان و البته حیرت انگیز ترین آنها هستید بار سفر بربندید تا همراه چمدان به ده آبشار غیر قابل تصور در گوشه و کنار جهان سری بزنیم . شاید کم لطفی باشد که نامی از آبشارهای ایران در این فهرست نیست اما امید است که با معرفی دقیق و به جای این جاذبه های طبیعی در ایران نیز در آینده شاهد درخشش نام این آبشارها بخصوص در استان لرستان باشیم. لازم به یادآوری هست که ایتم های مهم در انتخاب این فهرست را می توان عرض، ارتفاع، منطقه، حجم آبدهی و زیبایی آبشارها نام برد. اگرچه ملاک انتخاب این آبشارها موارد یاد شده بوده اما اصلی ترین عامل انتخاب آنها  نظر ماجراجویانی بوده که تا پای این آبشارها رفته اند.

1.      آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)

این آبشار بسیار زیبا که حد فاصل مرز کشورهای زیمباوه و زامبیا واقع شده در واقع یکی از زیبا ترین آبشار های جهان و البته اولین رتبه فهرست ده تایی ماست که هر ساله دلیل اصلی بسیاری از گردشگران به این منطقه از کره خاکی است. آبشار ویکتوریا در گویش محلی مردم زیمباوه به موسی اوآ تونیا ('Mosi-oa-Tunya') معروف است. این آبشار بسیار زیبا و جالب حدود دو کیلومتر عرض و تقریبا 180 متر ارتفاع داشته و شاید به عنوان عریض ترین آبشار جهان بتوان نام برد. هرچند نزدیک شدن بیش از حد به این آبشار طبیعی کمی خطرناک باشد اما هستند افرادی که برای درک واقعی این زیبایی تا فاصله چند متری آن پیش رفته اند.

این آبشار خارق العاده در سال 1855 میلادی توسط ماجراجویی به نام دیوید لیوینگستون David Livingstone کشف شد و به نام ملکه ویکتوریا ، ملکه انگلستان نام گذاری شده است. این آبشار عظیم در فصول پرآب سال حدود 19 میلیون فوت مکعب آب را از خود عبور می دهد و همانند اسپری بسیار بزرگ و طبیعی مقدار زیادی آب را به آسمان پرتاب می کند که می توان از فاصله 30 کیلومتری ابربزرگ حاصل را مشاهده کرد.

2.      نیاگارا (Niagara)

دومین نام مشهور در فهرست ده تایی ما نامی آشنا برای تمام ساکنان دهکده جهانی و البته آمریکاست و هرچند ساکنان قاره آمریکا و البته مردم مناطق اونتاریو و نیویورک اعتقاد دارند که نیاگارا یا آبشار خانگی آنها بزرگترین آبشار جهان است اما به واقع این آبشار برای آنها بزرگترین نعمت خدادادی است که علاوه بر تامین آب و برق منطقه هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت منطقه می کشاند تا اقتصاد گردشگری این شهرها همیشه از رونق خوبی برخوردار باشد. هر روز صبح تا هنگام غروب آفتاب قایق های تفریحی زیادی صدها گردشگر را به نزدیکی این آبشار می برند و هزاران قطعه عکس از آن گرفته می شود و در نهایت در سراسر دنیا منتشر می شود. اگر چه این آبشار بزرگترین نیست اما توانسته نقش بسیار مهمی در اقتصاد منطقه را ایفا کند.

نیاگارا که در واقع یکی از آبشارهای نعل اسبی بسیار معروف در جهان است درست به همین دلیل توانسته دومین رتبه فهرست ما را به خود اختصاص دهد و در فصل پرآب خود تقریبا 6 میلیون فوت مکعب آب را از خود عبور می دهد البته اشتباه نکنید فقط در یک دقیقه بله دست خواندید یک دقیقه نه بیشتر.

3.      آنجل در ونزوئلا (Angel Falls)

حالا که صحبت از عظمت و بزرگی آبشارها شده مردم ونزوئلا نیز به آبشار آنجل در کشورشان می بالند . این آبشار در فاصله یک هزار متری به سمت پایین سرازیر شده واقعا یکی از عجایب خلقت در این کره خاکی است. آنجل در واقع یکی از مرتفع ترین آبشارهای جهان است و به عنوان سومین آبشار بزرگ جهان انتخاب شده است.

مردم محلی ونزوئلا به این آبشار  کرپاکوپای مرو ('Kerepakupai merú) می گویند. این آبشار مرتفع تک شاخه جهان در سال 1937 میلادی کشف شده و از آن تاریخ تا کنون به عنوان مقصد بسیاری از محققان و البته گردشگران سراسر جهان بوده است.

4.      آبشار کایتئور (Kaieteur falls)

اما در گویان نیز یکی دیگر از آبشارهای عجیب بزرگ جهان روی رودخانه پوتارو به نام کایتئور وجود دارد . این آبشار ارتفاعی حدود 226 متر و حدود 130 متر عرض دارد . کایتئور که بین جنگل های پوشیده شده از درختان واقع شده در واقع همانند نگینی در میان این فضای سبز خودنمایی می کند و همین پوشش گیاهی باعث شده بود تا مدتها وجود آن از دید ماجراجویان و البته محققان دور بماند . افسانه ای مبنی بر نام گرفتن این آبشار بین بومیان منطقه رواج دارد که می گوید سالها پیش رئیس یکی از قبایل معروف کشور  به نام کای KAI برای حفظ جان مردم قبلیه دربرابر قبیله ای متجاوز فداکاری کرده بود نام گذاری شده بنابراین نام کای در کنار تئور  “Teur” که به معنی سقوط است در کنار هم نام کایتئور را به وجود آورد و نام این آبشار زیبا شد. مخفی بودن این آبشار برا سالها از دید انسان باعث جیب شدنش شده و نام آن را در جایگاه چهارم فهرست ما قرار داده است .

5.      گوکتا Gocta

گوکتا که تا سال 2005 میلادی وجودش توسط مردم بومی منطقه چاچاپویا در کشور  پرو از دنیای خارج مخفی نگهداشته شده بود، پنجمین آبشار باورنکردنی در لیست ده تایی ماست . این آبشار که در کشور سرسبز پرو واقع شده از جاری شدن آب رودخانه شاراواسی  Sharavathi  و سقوط آب از فاصله 253 متری به داخل دره صحنه ای غیر قابل باور را برای بازدید کنندگان به وجود می اورد.  استفان زیمندورف Stefan Ziemendorff همراه با یک گروه محقق از کشور پرو توانسته ارتفاع این آبشار را از نقطه شروع و ریزش در داخل دریاچه حدود 2531 (حدود یکصد متر) فوت اندازه گیری کند. کشف این آبشار باعث شد تا دهکده ای بسیار باستانی به نام چاچاپویا که مربوط به سالهای 800 تا 1400 میلادی بود نیز در دره آن کشف شود . کارشناسان و باستان شناسان متوجه شدند که این دهکده از دوران باستان به طرز غیر قابل باوری دست نخورده باقی مانده و علت آن را عقیده ساکنان محلی در طلسم شدن آن منطقه می دانند.

6.      یوسمیته  Yosemite

بطور کلی قاره آمریکا و بخصوص ایالات متحده یکی از سرزمینهایی است که تعداد زیادی آبشار را در خود جای داده یکی دیگر از آبشارهای معروف این قاره که یوسمیته نام دارد با ارتفاعی حدود 2390 فوت حدود 90 متر در لیست ما توانسته رتبه ششم را به خود اختصاص داد. یوسمیته که در پارک ملی یوسمیته در ایالت کالیفرنیا واقع شده در واقع اصلی ترین جاذبه گردشگری طبیعی برای ماجراجویان و علاقمند به دنیای طبیعی در این منطقه است. این آبشار که بصورت یک رشته از ارتفاع یاد شده به داخل دره ای بسیار عمیق فرو می ریزد توسط مردمان بومی ناگذاری شده که در واقع معنای واقعی این کلمه یعنی کسانی که کشته شده اند و حاکی از جنگ های خونین بین قبایل ساکن در منطقه بوده است.

7.      ساوترلند Sutherland Falls

اما هفتمین آبشار زیبا و عجیب ما در سرزمینی عجیب و بسیار جذاب برای گردشگران و البته ماجراجویان طبیعی در سرار دهکده جهانی نیوزلند است. آبشار ساوترلند در واقع آبشاری سه مرحله ای است که از ارتفاع 1904 فوتی به پایین می ریزد و منظره ای بسیار جذاب و دیدنی را برای طبیعت گردان و علاقمند به چادر زدن کنار اینگونه آبشارها پدید آورده است. آبشار ساوترلند که به نام کاشف خود یعنی دونالد ساوترلند نام گذاری شده زمانی کشف شد که او به دنبال راهی برای دسترسی به دریاچه واکاتیپو (Wakatipu)در نیوزلند امروزی بود. سه مرحله ای بودن و آببندهای طبیعی ایجاد شده در هر یک از مرحله ها باعث شده که شکلی عجیب و جذاب به آن بدهد و درفهرست ما جایی برای خود دست و پا کند.

8.      الگوازو (Iguazu)

هشتمین آبشار غیر قابل تصور فهرست ده تایی ما آبشاری به نام الگوازو بین کشورهای زیبا و سرسبز برزیل و آرژانتین  واقع شده که دیدن آن به همه ماجراجویان و طبیعت دوستان توصیه می شود.  دهانه باور نکردنی این آبشار نزدیک به سه کیلومتر عرض داشته و به صورت 275 رشته آب از ارتفاع 269 فوتی به داخل رودخانه الگواکو (Iguacu River) سرازیر می شود. طبق تحقیقات به عمل امده توسط دانشمندان در هر ثانیه حدود 3/1 میلیون لیتر آب از این آبشار سرازیر می شود پس می توانید تصور کنید که چه صدای زیبایی را خواهید شنید وقتی نزدیک این آبشار چادر زده باشید که واقعا قابل وصف نیست، اگرچه به دلیل حجم انبوه آب سرازیر شده وهمچنین منطقه آبشار شاید نمی توان زیاد به آن نزدیک شد اما عظمت وشکوه آن حتی از کیلومترها دورتر نیز قابل تشخیص خواهد بود.

الگوازو (Iguazu) نامی برگرفته از لغات گوارانی(Guarani) و توپی (Tupi) که به معنی آب انبوه ؛ آب عظیم است. اگرچه این نام از افسانه های کهن برگرفته شده و حاکی از عشقی بی پایان بین دو فرد است اما در واقعیت نیز نگریستن به این آبشار بسیار زیبا افسونگر و زیباست که همین زیبایی آن باعث شده به فهرست عجیبترین های ما راه پیدا کند.

9.      اوزود Ozoud

نهمین نام از فهرست ده آبشار عجیب ما در سرزمینی گرم و کویری واقع شده و مربوط به کشور مراکش یا همان سرزمین عطر و رنگ است. آبشار اوزود Ozoud با ارتفاعی حدود 110 متر همانطور که از تصویرش پیداست این سئوال را در ذهن هر ماجراجویی ایجاد می کند که چه کسی قدرت به وجود آوردن  این همه زیبایی را در دل سرزمینی خشک و گرم داشته است. این آبشار زیبا علاوه بر سیراب کردن زمین های اطرافش هر ساله توانسته تعداد زیادی از علاقمندان به طبیعت را از دیگر نقاط جهان به مراکش بکشاند و برای حداقل یکی دو روز کنار خود نگه دارد.

10. براون  Browne Falls

آخرین رتبه از فهرست ده تایی ما مربوط به آبشاری از سرزمین نیوزلند خواهد بود و اگرچه نامش در فهرست بلندترین آبشارهای جهان ثبت شده امادر فهرست عجیبترین های ما نیز نامش به چشم می خورد. آبشار براون (Browne) این آبشار از ارتفاع 836 متری به داخل دره سرازیر شده و عنوان بلندترین آبشار تک رشته ای جهان را به خود اختصاص داده اما نکته جالب توجه آن که باعث شده در فهرست عجیبترین های ما نیز قرار گیرد در واقع دریاچه طبیعی به همین نام ایجاد شده قبل از این آبشار است که واقعا تصویری شگفت انگیز از این مخلوق خداوند را به هر بیننده ای ارایه خواهد داد. هرچند شدت جریان آب ایجاد شده باعث خطرناک بودن این دریاچه در ارتفاع 800 متری شده اما هر ساله تعداد زیادی گردشگر و ماجراجو به پارک ملی فیوردلند (Fiordlands)در جنوب نیوزلند سفرمی کنند تا چند فریم عکس یادگاری و کوله باری از خاطرات را با خود به خانه ببرند.

غذاهای رمضان در کشورهای اسلامی

ماه رمضان ماهی بسیار خاص و عزیز بین میلیون ها مسلمان در سراسر دهکده جهانی است. سومین رویداد بزرگ سالانه برای مسلمانان جهان و همچنین نهمین ماه از تقویم اسلام و ماهی که کتاب مقدس قرآن توسط فرشتگان پروردگار یکتا به حضرت محمد نازل شد. رمضان ماه خودشناسی و نزدیکی به خداوند ، ماه نیکی و قرائت قرآن بین تمام مسلمین جهان است.

اگرچه طی این ماه مقدس در طول روز مسلمانان دست از خوردن و آشامیدن می کشند اما وعده های غذایی صحر و افطار در این ماه مبارک یکی از اصلی ترین جذابیت های جشن رمضان برای مسلمانان و حتی گردشگران غیر مسلمان است. هرچند مسلمانان به روایات متعددی طی ماه رمضان خود مهمان خداوند هستند اما پذیرایی از مهمان یکی یاز سفارشات این ماه به مسلمانان است بنابراین بسیاری از کشورهای اسلامی طی این ماه مبارک پذیرایی گردشگران هستند و شاید زیباترین و البته خوشمزه ترین قسمت این سفر برای گرشدگران مراسم صحری و افطار در مقصد آنهاست که هر بخش از دنیای اسلام خوراکی ها و غذاهای مخصوص به خود را برای این ماه مبارک تدارک می بینند . بنابراین خوراکی های مخصوص این ماه مبارک در کشورهای اسلامی می توانند خود دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران و ماجراجویان غیر مسلمان و حتی مسلمانان دیگر نقاط دهکده جهانی باشد.

در کشورهای مسلمان بانوان منزل معمولا سفر ه ای مخصوص به این ماه تدارک می بینند و با غذاهایی تازه و سرشار از ویتامین اهل خانه و مهمان را اطعام می کنند .

این غذا معمولا در 2 وعده اصلی غذا طی ماه مبارک رمضان با توجه به کشور و آداب و رسوم کشورها متفاوت است و جذاب و معمولان هنگام صحر غذایی سبک اما مغذی تهیه می شود و هنگام افطار سفره ای کامل مهیا خواهد شد. بنابراین در واقع غذا وعده های غذایی در این ماه از اصلی ترین بخش های رمضان پس از عبادت و نیکی هاست بطوری که برخی از غذاها صرفا مخصوص این ماه تهیه می شوند و در طول سال خوردن و تهیه آنها زیاد مرسوم نیست.

مراسم افطار در هر نقطه از این کره خاکی متفاوت برگزار می شود و هر بخش آداب و رسوم خاص خود را دنبال می کنند به عنوان مثال در کشور مراکش مسلمانان مراکشی معمولا روزه خود را با سوپ مخصوصی به نام حریره افطار می کنند . این سوپ یا حریره نوعی سوپ با مواد اولیه گوشت، عدس، لپه ، رشته و گوجه فرنگی و البته ادویه های مراکشی است که در این ماه طرفداران بی شماری داشته و دارد البته نباید فراموش کرد که عطر و طعم این سوپ خارجی ها را هم به سمت خود جلب کرده است .

اما در کشور امارات متحده عربی ؛ مسلمانان طبق سنت پیامبر خود روزه را با خرما افطار می کنند وپس از مدتی سفره اصلی گسترده می شود  غذاهای اصلی در این کشور اسلامی عبارتند از : فتوش ، هموس، سمبوسه ، سالادهای مختلف و چوربا است.

در کشور لبنان به عنوان کشوری دیگر از دنیای اسلام سفر افطار رنگ و بوی دیگری و مخصوص دارد که غذاهایی چون سوپ ، سالاد ، فتوش ، نان و پنیر روزه افطار می شود اما در وعده اصلی غذاهایی چون هموس لبنانی و کباب های مخصوص میل می شود، لازم به ذکر است که طبق عادت و سنت مردم این منطقه روزه داران لبنانی از نوشیدن آب میوه تا انتهای غذای اصلی خودداری می کنند .

اما در مصر رمضان رنگ و بوی دیگری به خود گرفته اگر مسافر این سرزمین در ماه مبارک رمضان هستید می توانید مزه های متفاوتی را هنگام افطار بچشید و از آنها لذت ببرید. هرچند در کشور اردن به عنوان دیگر کشور اسلامی مراسم افطار زیاد مجلل نیست و روزه مسلمانان با چند خرما و یک کاسه سوپ محلی افطار می شود اما در مصر عادات مردم کمی متفاوت و این ماه در واقع جشنی مجلل برای روزه داران مسلمان است.

در ماه مبارک رمضان خیابان های مصر شور و حال خاصی به خود می گیرد و مردم از هر طبقه اجتماعی مشغول خرید مواد اولیه غذاهای مخصوص این ماه هستند برخی مواد اولیه غذا و دیگران میوه و مواد اولیه تهیه شیرینی های مخصوص را تهیه می کنند اما شیرینی فروشی ها هم برای افراد گرفتار بی کار ننشسته اند و انواع شیرینی های مخصوص را تهیه کرده اند که خریداران خاص خود را دارند. برخی از اقلام خشکبار مثل کشمش ، فندوق ، گردو و پسته از اصلی ترین موادی هست که برای تهیه شیرینی های مخصوص در ماه مبارک رمضان توسط مصری ها خریداری می شود.

اما کشور ساحلی عمان و البته خوراکی های مخصوص این ماه در واقع دومین خوراکی های معروف بین گرشدگران معرفی شده که بیشتر گردشگران سوپ شیرین این کشور را به عنوان خوشمزه ترین خوراکی ماه رمضان در عمان معرفی کرده اند . این سوپ شیرین که از شیره خرما، شیر ، گردو تهیه می شود البته برای خوش طعم و عطر و بوی آن از برخی از سبزی های معطر نیز در این سوپ استفاده می شود .

این جذابیت در کنار شیرینی های مخصوص این ماه در عمان تکمیل شده اما اگر از نوشیدنی های رمضانی این سفره ها بخواهید مقام اول به نوشیدنی های مصری رسیده که در واقع رنگ و عطر مصر باستان را در نوشیدنی های خوشمزه امروزی به یاد روزه داران و البته گردشگران می آورد. konafeh، basbousah، katayef معروفترین خوراکی های مصری در کنار انواع شیرینی و حلوا و باقلوا ی این کشور سفره ای کامل برای افطار روزه داران مهیا می کند.

این ضیافت مبارک با رسیدن ماه جدید به اتمام می رسد و بسیاری از این خوراکی ها که معرفی شده تا سال آینده و ماه رمضانی دیگر هرگز تهیه نخواهد شد بنابراین طعم اصلی سفره افطار را باید پای همین سفره و ماه مبارک  سال آینده چشید.

چنگیزخان دوباره به ایران لشگر کشی می کند

کشور مغولستان بازار هدفی بکر برای گردشگری ایران

اولامباتور؛ تهران بدون توقف

هرچند قرنها پیشن شنیدن نام قوم مغول لرزه بر اندام مردم و همسایه های مغولستان از جمله ایران می انداخت و با شنیدن این نام آنها به دنبال راهکارهایی برای مقابله با ورود ارتش مغول می گشتند ، اما اینبار ، پس از سالها ایرانیان با شنیدن نام این کشور و بخصوص بلندپایه ترین مقام سیاسی آن یعنی رئیس جمهور مغولستان با امید به آینده، اخبار مربوط به ا ین کشور را دنبال و بدون نگرانی آنها را به خانه خود دعوت می کنند.

همگی اخبار بسیاری درباره برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را در تهران شنیده و یا خوانده ایم ، اما یکی از این خبرها که شاید زیاد هم مهم جلوه نکرده بود و توجه گروهی اندک را به خود بیش از دیگران جلب کرد ، موضوع حضور رئیس جمهور مغولستان در تهران طی برگزاری این نشست، بود. این گروه که بسیاری از آنها گردشگری بودند با توجه به بکر بودن بازار هدف مغولستان رشد گردشگری در این کشور با ریزبینی بسیار خاصی اخبار مربوط به این سرزمین را هنگام سفر رئیس جمهور مغولستان به ایران دنبال و تلاش کردند با اطلاع از هرگونه تغییر و تحول در روابط دیپلماتیک بین دو کشور از فرصت های ایجاد شده بهترین استفاده در جهت گسترش تبادل گردشگر بین ایران و مغولستان استفاده کنند.

از دید این گروه یا همان فعالان عرصه گردشگری، شاید سالها بود هیچ خبری از مغولستان که ارتشش روزگاری بر ایران تاخت به گوش نرسیده بود، ولی در حاشیه این نشست و سفرهای هیات مغول به دو شهر باستانی و تاریخی ایران  و بازدید آنها از دو یادگار باستانی دوران مغولها یعنی حکومت چنگیزخان بر ایران باعث شد تا دوباره اخبار زیادی از این کشور در ایران منتشر شود. اما اینبار نه اخباری ناگوار درباره کشورگشایی گذشته این قوم، بلکه اخباری امیدوار کننده و روشنگر برای آینده اقتصاد گردشگری بین دو کشور .

 گرچه سالها پیش حضور مغولها در ایران باعث ویرانی و خونریزی های ناگوار شد ، اما این قوم ساخت و سازهایی هم در گوشه و کنار ایران انجام دادند. که هرگز فکر نمی کردند روزگاری برای دیدن آنها مجبور شوند هزینه کنند. رئیس جمهور مغولستان در حاشیه اجلاس جنبش سران عدم تعهد از گسترش ارتباط بین دو کشور در عصر حاضر خبرداد به صورتی که این مقام عالی رتبه خبری امیدوارکننده درباره افتتاح سفارتخانه در دو کشور را نوید داد و تاکید کرد این موضوع را بادقت و سواسی هرچه بیشتر پیگیری خواهد کرد.

هرچند چنگیزخان در قرون گذشته با حمله به ایران زمین، غنایم بسیار زیادی از ایران به کشورش برد ولی تساخیاگین البگ دورج به عنوان رئیس جمهور کنونی مغولستان امسال تخته فرشی از ایران را خرید و به عنوان نماد فرهنگی ایران با خود به مغولستان برد  تا با این کار مردم کشورش بیش از پیش با فرهنگ غنی و باستانی ایران آشنا شوند . وی عقیده دارد با توجه به علاقه مردم کشورش به تاریخ ایران با این کار گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور را پایه گذاری کرده است.

این مقام عالی رتبه کشور مغولستان از دو اثر باستانی ایران در شهرهای اصفهان و زنجان که از دوران جنگیزخان برجای مانده بود بازدید کرد و در حین این بازدیدها عنوان کرد که به زودی با فرزندانش به ایران سفر خواهد کرد.  حالا که این اخبار بسیار دلنشین از ارتباط دوباره بین دو کشور به گوش میرسد  کلیدی ترین نکته پنهان یا نهفته در این میان گسترش روابط گردشگری به واسطه گسترش روابط سیاسی کشورها مذکور است. گسترشی که می تواند رونق مناسبی برای صنعت گردشگری ایران را به ارمغان آورد.

تورهای ترکیبی رمز موفقیت

مغولستان که در گذشته شاید زیاد در عرصه گردشگری توفیق نداشته تنها توانسته در سال 2011 میلادی حدود 430 هزار نفر گردشگر را پذیرایی کند و رتبه 101 را در میان کشورهای گردشگرپذیر به خود اختصاص دهد اما ارتقاء چهار پله ای رتبه گردشگری مغولستان از سال 2009 تا 2011 میلادی یعنی از یکصد و پنج به رتبه یکصدو یک بین 139 کشور حاکی از برنامه ریزی دقیق و موثر این کشور برای ارتقاء صنعت درآمدزای گردشگری کشور است، برنامه ای که سال 2012 میلادی 470 هزار گردشگر را به مغولستان فراخواند و قرار است تا سال 2020 میلادی یک میلیون گردشگر را به این سرزمین ناشناخته بکشاند. 

پس حالا که هم ایران و هم کشور مغولستان درصدد بسط و گسترش صنعت گردشگری داخل مرزهایشان هستند و فرصتی استثنایی طی برگزاری اجلاس سران جنبش عدم تعهد به دست آمده ، باید مسئولان وزارت امور خارجه ایران با توجه به سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران و در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس دولت یازدهم  مبنی بر گسترش صنعت گردشگری در ایران،  می توان با تحکیم روابط سیاسی دو کشور به این آرزوی دیرین یعنی رشد صنعت گردشگری جامه عمل پوشانند.

اما هرگز نباید فراموش کرد که  پس از برقراری ارتباط سیاسی بین دو کشور یاد شده این مسئولان گردشگری ایران هستند که باید از موقعیت بکر و فرصت مناسب جذب گردشگر از مغولستان و همچنین سرمایه گذاری در صنعت گردشگری بین دو کشور  استفاده کنند، نه اینکه صرفا تجار ایرانی اقدام واردات کالاهایی مصرفی چون گوشت و محصولات دامی از این کشور به ایران کنند .

استفاده از جاذبه اشتراکات فرهنگی بین ایرانیان و مغولها می تواند بهترین جذابیت برای اتباع دو کشور باشد تا سیل روانی از سرمایه را بین دو کشور جاری نماید بصورتی که با مدیریت دست اندرکاران گردشگری و اتکاء به پتانسیل و جاذبه های تاریخی و کهن کشورمان می توان سمت و سوی این سرمایه را از سرزمین بکر و حاصلخیز مغولستان به ایران سوق داد، اما نباید صرفا به این پتانسیل ها تکیه کرد بلکه با توجه به توانمندی صنعت گردشگری ایران که از آزمون میزبانی این اجلاس سربلند خارج شده شرایط برقراری ارتباط بین آژانس های گردشگری دو کشور را فراهم کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان گردشگری با توجه به جمعیت کم این کشور و البته اقتصاد آن بهترین راهکار برای شروع تبادل گردشگر به دو کشور استفاده از این بازار بکر در صنعت گردشگری برگزاری تورهای ترکیبی بین ایران و مغولستان با تکیه بر جاذبه شهرهایی چون اصفهان و همدان برای مغولهاست تا علاوه بر ورود گردشگران مغول به ایران شاهد حضور گردشگران دیگر کشورها که در مغولستان مشغول سفر بوده اند نیز باشیم.

به هر حال رئیس جمهور مغولستان قبل از ترک کشورمان به خبرنگاران گفت که با تمام فرزندانش برای بازدید از آثار تاریخی ایران خواهد آمد که همین موضوع می تواند به نقطه عطفی برای تبادل گردشگر بین دو کشور باشد . پس بجاست که دست اندرکاران و مسئولان صنعت گردشگری ایران از این فرصت بسیار استثنایی استفاده کنند و اینبار خود مغولها را به ایران دعوت کنند .

نویسنده : عماد عزتی

ایران قطب گردشگری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد

شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران برگزار شد و هم اکنون بسیاری از رسانه ها و جراید داخلی و خارجی مشغول بررسی آثار و تبعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این اجلاس که سه سال مدیریت آن برعهده ایران گذاشته شده هستند. هر روز آمارها و دستاوردهای جدیدی از این رویداد بزرگ تاریخ انقلاب اسلامی  منتشر می شود و ما هم اکنون و پس از حدود سه هفته این اجلاس را بررسی می کنیم و با بررسی دستاوردهای گردشگری این اجلاس پرونده آن را دوباره بازخوانی خواهیم کرد هرچند هنوز تعدادی از مهمانان این اجلاس در کشورمان مانده اند و مشغول بازدید از توانمندی های گردشگری ایران هستند اما شاید بتوان گفت که بسیاری از زوایا و دستاوردهای این اجلاس مشخص شده است و تقریبا همگی چشم به آینده و دستاوردهای بلند مدت آن دوخته ایم.


به طور حتم زمانی که قرار است صدها تن از عالی ترین مقامات کشورهای مختلف دنیا به ایران سفر کنند به خودی خود شاهد جاذبه های گردشگری، اماکن تفریحی، تاریخی و فرهنگی ایران خواهند بود و این خود یک تبلیغ مستقیم در گردشگری ایران است.
از سوی دیگر شاید اگر قرار بود وزرای امور خارجه و سران ده ها کشور دنیا از اروپا گرفته تا آسیا و از شرق گرفته تا غرب را به ایران دعوت کنیم هیچ بهانه ای بهتر از برپایی اجلاس غیر متعهد ها وجود نداشت و حالا که این اجلاس در تهران برگزار شده است باید از این فرصت ناب به بهترین شکل ممکن برای توسعه گردشگری ایران استفاده کرد.

اما سود و حاصل این اجلاس از نظر اقتصادی چه بوده است؟

در پاسخ به این سئوال ، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بیش از آنچه انتظار داشتیم میهمانان اجلاس غیرمتعهدها برای صنعت گردشگری ایران سودآور بودند. منوچهر جهانیان درباره میزان سود حاصل از حضور میهمانان اجلاس غیرمتعهدها در تهران برای صنعت گردشگری ایران اظهار داشت: هنوز جمع بندی های نهایی انجام نشده است چون سفر تعدادی از آنها به برخی استان های کشور و بازدید از جاذبه های ایران ادامه دارد.وی ادامه داد: اما بر اساس برآوردهای تخمینی، سود حاصل از حضور این میهمانان برای صنعت هتل داری بیش از حد انتظار بود.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: ما پیش از حضور میهمانان، پیش بینی کرده بودیم که 50 میلیون دلار گردشگری ایران سود می کند که قطعاً با افزایش تعداد میهمانان و افزایش تعداد هتل های میزبان در طی برپایی اجلاس، این رقم افزایش یافته است.جهانیان گفت: میهمانان اجلاس با سفر به سایر استان های کشور نیز باعث گردش مالی خوبی در خرید صنایع دستی شدند.وی تأکید کرد: اجلاس غیرمتعهدها فرصت بسیار خوبی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به سایر کشورها بود و در واقع هر کدام از میهمانان اجلاس به عنوان سفیران ایران در کشورهایشان مبلغ گردشگری می شوند.

در همین راستا روزنامه هندی تایمز آو ایندیا چاپ دهلی در شماره روز 14/6/1391 (معادل تاریخ میلادی آن )  درباره دستاوردهای اقتصادی بخصوص اقتصاد گردشگری این اجلاس برای ایران اینگونه نوشته است : دولت ایران از محل میزبانی شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها درآمد بالایی کسب کرد.

نویسنده اخبار بین الملل این روزنامه پر مخاطب هندی در مقاله مذکور افزود: ایران از محل درآمدهای میزبانی این اجلاس حداقل 50 میلیون دلار درآمد کسب کرد که در شرایط تحریمهای این کشور قابل ملاحظه است. به نوشته این روزنامه هر یک از مهمانان ایران طی برگزاری این اجلاس معادل 5 هزار دلار به صنعت گردشگری ایران پرداختند ، لازم به یادآوری هست که تنها تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده به عنوان مهمان ایران بودند و مابقی افراد وهیات های همراه این سران باید کل هزینه سفرشان را می پرداختند .

این روزنامه با اشاره به اظهار نظر معاون گردشگری ایران قبل از برگزاری این اجلاس نوشت: منوچهر جهانیان معاون گردشگری ایران گفته است که صنعت گردشگری در ایران 50 میلیون دلار از این اجلاس در آمد کسب کرد. تایمز آو ایندیا نوشت که سفارتخانه ها و ماموران دیپلماتیک در تهران حق انتخاب و رزرو اتاق به انتخاب خود را داشتند. به نوشته این روزنامه، ایران بخاطر اجاره دادن محل فعالیت دفاتر رسانه ای برای برخی از کشورها نیز درآمد خوبی کسب کرد. تایمز او ایندیا ادامه داد که تهران از محل تقویت نرخ انواع غذا و کرایه خودروها به مسافران، سود سرشاری داشت.

اما این موفقیت در صنعت گردشگری ایران به دلیل حضور سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با همکاری صنعت هتلداری ایران که با مجموع 21 هتل و هتل آپارتمان با ظرفیت بیش از 3 هزار نفر و متشکل از 6 هزار تخت که 17 هتل سه تا پنج ستاره و 4 هتل آپارتمان به دلیل تامین نیاز اقامتی هیات های همراه مهمانان اجلاس بوده که برای تضمین کیفیت خدمات این مراکز اقامتی از دو سال پیش برنامه های بسیار دقیق و مدونی توسط سازمان گردشگری ایران و اتحادیه های مربوطه به کار گرفته شده است.

در این راستا می توان به بازدید 251 نفر از سران کشورهای شرکت کننده این اجلاس تنها در چند روز اول این اجلاس از موزه ملی ایران سخن گفت که می توان به جرات عنوان کرد همگی این افراد در آینده سفیران و مبلغان گردشگری ایران در کشورشان خواهند بود.  به عنوان مثال عبدالصمد عبدالله وزیر امور خارجه کشور مالدیو ابراز امیدواری کرده که به زودی شاهد رشد و گسترش همکاری های صنعت گردشگری و افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور باشد و از سوی دیگر سفیر کنگو در ایران نیز گفته قابلیت و جاذبه های گردشگری ایران بی نظیر است و امیدوار است که اتباع کشورش به زودی بتوانند از این جذابیت ها دیدن کنند.

اما اگر از دیگر دستاوردهای قصد سخن گفتن داشته باشیم تنها می توان به دو مورد بسیار جالب آن اشاره کرده مربوط به برقراری خط مستقیم پروازی تهران به هاوانا و همچنین برقراری خط دریایی بین بندر چابهار و یکی از بنادر کشور عمان یاد کرد که به قول معروف مشت نشانه خروار است.

در همین راستا، تعدادی از مهمانان شانزدهمین اجلاس کشورهای غیر متعهد در حاشیه بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اذعان داشتند که ایران می تواند قطب گردشگری کشورهای غیر متعهد شود.

میهمانان اجلاس سران کشورهای غیر متعهد با بازدید از کاخ موزه جهان نما عنوان نمودند که فرهنگ غنی ایران با تاریخ و تمدن کهن، پتانسیل و وجود جاذبه های گردشگری و همچنین زیر ساخت های این حوزه می تواند قطب اصلی و مهم جذب گردشگر و کانون مهم فعالیت های مرتبط با این صنعت باشد.

بر اساس این گزارش میهمانان اجلاس با شگفتی از کاخ موزه صاحبقرانیه یاد نمودند و اظهار داشتند که این عمارت مظهر و تبلور یک تمدن کهن و دیرینه است که نوع معماری آن تحسین هر بیننده ای را به همراه دارد.

میهمانان از بخش های مختلف صاحبقرانیه بازدید نموده و با آثار فرهنگی عهد قاجار، نقاشی ها، تابلوهای سوخت، شیوه معماری و غیره آشنا گردیدند.

در ادامه میهمانان از سایر کاخ موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مانند کاخ اختصاصی نیاوران، حوضخانه و کوشک احمدشاهی بازدید کردند.

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد که در ایران برگزار می گردد فرصت بی نظیری را در اختیار کشور ما قرار داده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مترصد آن است که با رایزنی و تبادل نظر با سایر کشورهای عضو در بیانیه پایانی بر ضرورت بسط و گسترش صنعت گردشگری میان کشورهای این سازمان تاکید نماید.

در این اجلاس مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال آن هستند که مقدمات لغو روادید را با 60 کشور به ویژه کشورهای همسایه و مسلمان فراهم آورند.

بر اساس این گزارش درصورت تحقق این امر صنعت گردشگری می تواند جایگزین فروش نفت خام شود و علاوه بر ایجاد اشتغالزایی تحول اساسی در اقتصاد کشور رقم زند.

یکی از مهمانان اجلاس اظهار داشت که ایران در گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و گردشگری مذهبی را در منطقه خاورمیانه مطرح است و با داشتن امکانات وسیع و وجود زیرساخت های لازم به راحتی می تواند گردشگران را از کشورهای غیر متعهد به ایران سرازیر نماید.

در حاشیه این بازدید مهمان دیگری ضمن سپاس از مهمان نوازی ایرانیان عنوان نمود که فرهنگ مهمان نوازی در خون مردم ایران است و این از ویژگی های ممتاز و بارز این مردم در کشور ایران می باشد.

یکی دیگر از مهمانان شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در بازدید از مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت این باغ با این زیبایی کم نظیر و هوای دل انگیز علاوه بر اینکه نماد فرهنگ و میراث تاریخی ایرانیان است شرایط و ویژگی هایی دارد که می تواند برندی برای جذب گردشگران خارجی شود.

گفتنی است مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این ایام میزبان مهمانانی از کشورهای بنگلادش، اکوادور، سریلانکا، گینه، اندونزی، هند، پرو، بلاروس و غیره بود.

درباره جلب توجه مهمانان به آثار باستانی و هنری ایران می توان به دیگر برنامه هایی که مورد توجه مهمانان و سران اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و بطور کلی در ایران قرار گرفته اینگونه یاد کرد:

بازدید همسران سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه گردشگری

گروهی از همسران سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه توانمندی های گردشگری و سیاه چادرهای استان تهران در خصوص معرفی آیین ها و آداب و رسوم کشور بازدید به عمل می آورند.

محمدحسین فراهانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران،با بیان این مطلب گفت: مشاوران رئیس جمهور گابن از افریقای مرکزی و زیمباوه از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری برج میلاد بازدید می کنند.

وی تصریح کرد: گروهی از همسران اجلاس سران کشورهای غیر متعهد از نمایشگاه توانمندی گردشگری و سیاه چادرهای استان تهران در خصوص معرفی آیین ها و آداب و رسوم کشور بازدید به عمل آوردند.

فراهانی تاکید کرد: همچنین گروهی از سران کشورهای فیلیپین و اندونزی و به همراه 17 نفر خبرنگار از برج میلاد بازدید کردند همچنین تفاهم نامه با وزیر امور خارجه گابن و نیجریه در خصوص توسعه صنعت گردشگری به امضا رسید.

وی یادآور شد: گروهی از مقامات سران کشورهای مختلف از جمله لبنان، فیلیپین از نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری استان تهران دیدن نیز دیدن کردند.

اما خوشمزه ترین بخش تورهای تهرانگردی به عقیده آنها مربوط به تورهای سفره خانه ای در پایتخت ایران بوده است.

پذیرایی سفره خانه های سنتی با غذاهای ایرانی از مهمانان اجلاس

محمد حسین فراهانی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران گفت: مهمان نوازی و مهمان دوستی کشور ایران همیشه سرآمد تمام کشورهای جهان است به همین منظور در مدت برگزاری اجلاس سعی می کنیم به بهترین نحو از مهمان پذیرایی کنیم.وی افزود: یکی از مکان هایی را که برای بازدید میهمانان شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در نظر گرفتیم سفره خانه های سنتی شهر تهران است.
فراهانی تصریح کرد: هم اکنون حدود 67 سفره خانه سنتی در شهر تهران وجود دارد که با 12 سفره خانه سنتی مذاکره شده که به صورت ویژه از مهمانان اجلاس پذیرایی کنند.رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان کرد: سفره خانه های سنتی تهران مهمان نوازی مردم ایران، غذاهای ایرانی را برای مهمانان اجلاس به نمایش می گذارند.
وی اظهار داشت: در سفره خانه های سنتی همچنین قرار است آئین های سنتی و کهن ایران همچون نقالی و موسیقی اصیل ایرانی اجرا شود.فراهانی تاکید کرد: قطعاً مهمانان اجلاس دوست دارند با غذاها و سنت های ایرانی آشنا شوند امیدواریم بتوانیم به خوبی نظرشان را جلب کنیم. اما دو گروه از این مهمانان طی برگزاری اجلاس جزو خبرسازترین های این اجلاس بودند :

گروه اول مربوط به سرزمین عجایب یعنی کشور هندوستان بود که تعداد زیاد مهمانان و هیات همراه سران این کشور در میان دیگر مهمانان جلب توجه می کرد و بسیار خبرساز بود. این خبر مربوط به حضور دختر ، و داماد نسخت وزیر هند و دیگر اعضای خانواده وی در قالب گروه 19 نفره شرکت کننده در این اجلاس بوده است.

اما گروه دوم مربوط به رئیس جمهور کشور مغولستان و هیات همراهش بود  بطوری که تساخیاگین البگ دورج می گوید : مغولستان برای تعاملات گردشگری با ایران آماده است.

رئیس جمهور مغولستان در دیدار با استاندار اصفهان از آمادگی این کشور برای ایجاد تعاملات گردشگری با ایران خبر داد.

تساخیاگین البگ دورج در بدو ورود به اصفهان در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از ورود به این شهر ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت: اصفهان شهر تاریخی بی‌نظیری است که آوازه آن در جهان پیچیده است.

وی با اشاره به اینکه مغولستان برای بسط روابط بین دو کشور آمادگی دارد، افزود: امیدواریم پس از این سفر شاهد ایجاد تعاملات به ویژه در حوزه گردشگری بین ایران و مغولستان باشیم.

رئیس جمهور مغولستان که به دلیل شرکت در شانزدهمین اجلاس سران غیر متعهد در تهران حضور یافته بود، به خاطر آثار تاریخی که از زمان وجود مغولان به ایران در اصفهان به جای مانده است، به این شهر سفر کرده است.

هم‌چنین رئیس جمهور مغولستان به دلیل وجود گنبد سلطانیه در زنجان که از آثار مغولان در ایران است، به این شهر سفر کرده است. وی که از بازدید شهر اصفهان شگفت زده شده بود به خبرنگاران و هیات همراهش با شادی تمام گفت: با 30 فرزندم به اصفهان خواهم آمد.

رئیس جمهور مغولستان که 4 پسر و یک دختر دارد هم‌چنین سرپرستی 25 کودک را قبول کرده که برای سفر بعدی به ایران همه آنها را با خود خواهد آورد.

رئیس جمهور مغولستان در بازدید از پل خواجو اصفهان با ابراز تأسف از خشک‌سالی زاینده‌رود اظهار کرد: باید برای آمدن باران دست به دعا ببریم و از خداوند کمک بخواهیم.

تساخیاگین البگ دورج در پاسخ به این سؤال که آیا بازدید از اصفهان به اندازه‌ای برای شما لذت‌بخش بوده است که بار دیگر با خانواده خود برای دیدن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر سفری داشته باشید، تصریح کرد: ملت‌های ما بسیار به هم نزدیک هستند و ما اصول مشترکی داریم و بین دو کشور تنها یک مسئله ناخوشایند در گذشته‌ای دور اتفاق افتاده است که اطلاعت زیادی از آن در دست نیست.

وی افزود: خبرنگاران ما از یکدیگر و از اوضاع دو کشور اطلاعات زیادی دارند و ما نیز باید در راستای بسط روابط بین دو کشور تلاش کنیم.

رئیس جمهور مغولستان بیان کرد: من چهار پسر و یک دختر که آن را به فرزندخواندگی قبول کرده‌ام و 25 فرزندخوانده دارم که سفری را برای همه آنها به اصفهان تدارک می‌بینم.

وی در مورد مهمان‌نوازی مردم و دولت ایران گفت: مردمی خونگرم با شخصیت و مهربان را در ایران و در اصفهان دیدم که باید این ارتباط دوستانه و اعتماد متقابل را حفظ کنیم. اما وی در پایان سفرش به نصف جهان به نکته بسیار مهمی برای دست اندرکاران صنعت گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت:

 راه‌اندازی سفارت مغولستان در ایران را دنبال می‌کنم

رئیس ‌جمهور مغولستان گفت: در رایزنی با مقامات ایرانی خواستار افتتاح سفارت مغولستان در ایران شدیم و از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورمان استقبال می‌کنیم.

تساخیاگین البگ دورج در اصفهان در پاسخ به این سوال که از اعلام آمادگی کشور مغولستان برای توسعه روابط با ایران سخن گفتید، آیا حاضرید برای توسعه روابط میان دو کشور و به ویژه شهر اصفهان خط هوایی مستقیمی را تدارک ببینید، اظهار کرد: این ایده بسیار خوبی است که در طول سفر به اصفهان در مورد اجرایی شدن آن با مقامات استان صحبت می‌کنم.

وی افزود: در رایزنی با مقامات ایرانی خواستار افتتاح سفارت مغولستان در ایران شدیم و از گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورمان استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور مغولستان ادامه داد: در نظر داریم تدابیری اتخاذ کنیم که مردم دو کشور بدون روادید میان به ایران یا مغولستان رفت ‌و آمد داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایلخانیان در دورانی در اصفهان زندگی می‌کرده‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم برای صدور روادید و ایجاد شرایط زمینه تبادل دانشجویان را بین ایران و مغولستان ایجاد کنیم.

البگ دورج تصریح کرد: پیش از این مردم مغولستان بیشتر به سمت اروپا و آسیا برای گردشگری و تحصیل می‌رفتند و کم‌تر به سمت اصفهان و ایران آمده‌اند، اما درصدد هستیم شرایط را به شکلی فراهم می‌کنیم تا آنها از جاذبه‌های اصفهان دیدن کنند.

این اظهار نظر فقط بخش کوچکی از عظمت و شکوه برگزاری این اجلاس از نظر گردشگری بین کشورهای شرکت کننده بود که امید است به زودی شاهد به بارنشستن تلاش مسئولان گردشگری در این اجلاس باشیم که شاید به واقع مسئولیت سنگین تحقق این امر به عهده رایزنان فرهنگی سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای شرکت کننده این اجلاس باشد تا با استفاده از جریاان ایجاد شده گردشگران آن کشور محل ماموریتشان را به داخل مرزهای ایران هدایت کنند.

بد نیست که حالا به بررسی جایگاه و رتبه گردشگری برخی از کشورهایی که در اجلاس تهران شرکت کردند بپردازیم

1.        مغولستان:

طبق گزارش های منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری در سال 2009 میلادی مغولستان از میان 139 کشور بررسی شده جایگاه یکصدو یکم را با 3.56 امتیاز به خود اختصاص داده است این در حالی است که این کشور در سال 2008 میلادی جایگاه یکصدو پنجم را داشته است و با صعود 4 پله ای خود به جهان پیامی مبنی بر عظم تقویت صنعت گردشگری در خاک خود را ارسال کرده است . فستیوال های مد و عقاب در این کشور از مهمترین جاذبه های گردشگری برای جلب نظر  گردشگران است اگرچه طبیعت بکر و دست نخورده این کشور خود نیز از قوی ترین جاذبه های مغولستان است.

مغولستان در سال 2009 میلادی حدود 430 هزار گردشگرا پذیرایی کرده است و با رشدی حدود 30 هزار نفر گردشگر در سال 2010 میلادی توانسته 456 هزار نفر را به خاک مغولستان بکشاند اما درآمد حاصل از این تعداد گردشگر طبق محاسبه بانک جهانی در سال 2009 میلادی برای مغولستان مبلغی معادل 242 میلیون دلار بوده است که در سال 2010 این مبلغ به 249 میلیون دلار افزایش یافته است.

2.        فلیپین :

در سال 2011 میلادی این کشور آسیای جنوب شرقی توانسته است 3.5 میلیون گردشگر را پذیرایی کند و به گزارش مسئولان گردشگری این کشور ، بین ده کشور گردشگرپذیر جنوب شرقی آسیا فلیپین جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است  در حالی که مالزی، تایلند ، سنگاپور ، اندونزی و ویتنام از رقبای اصلی فلیپین در جلب نظر گردشگران هستند که بزرگترین آنها مالزی با 25 میلیون گردشگر در سال در این منطقه خودنمایی می کند. جالب توجه اینکه این کشور توانسته طی سال 2010 تا 2011 میلادی 18 درصد پذیرش گردشگر را به ویتنام افزایش دهد . اگرچه تایلند با 66 درصد ، میانمار با 33 درصد ، کامبوج با 12 درصد و سنگاپور با 11 درصد افزایش حضور گردشگران مواجه بوده اند .

3.        زیمباوه

این کشور آفریقایی در سال 2010 میلادی 2.24 میلیون گردشگر را به خود دیده و طی سال مالی 2010 توانسته 634 میلیون دلار از این راه کسب درآمد داشته باشد در حالی که طبق همین آمار در سال مالی 2009 میلادی زیمباوه تنها 523 میلیون دلار درآمد از صنعت گردشگری خود به دست آورده است.

4.       لبنان

لبنان به عنوان کشوری بسیار زیبا با جذابیت های گرشدگری دریایی بسیار متعدد در خاورمیانه توانسته به عنوان کشوری اسلامی طی سال 2011 میلادی حدود 1.8 میلیون گردشگر را در کشور پذیرایی کند و از این طریق درآمد مناسبی برای صنعت و کشورش به ارمغان بیاورد.

5.       نیجریه

دیگر کشور از قاره سیاه نیز در سال 2011 میلادی حدود 1.5 میلیون گردشگرا به خود جذب کرده است و به عنوان یکی از کشورهای گردشگر پذیر قاره سیاه در صنعت گردشگری بین المللی خود را مطرح کرده است.

6.       گابن

این کشور طبق گزارش سایت آمار نیشن ماستر توانسته در سال 2008 میلادی حدود 360 هزار نفر گردشگر را پذیرایی کند. در حالی که این کشور در سال 2003 میلادی در جایگاه 146 رده بندی از بین 190 کشور بوده و تنها 222 هزار نفر گردشگر داشته است .

7.       بنگلادش

کشور بنگلادش طبق آمار منتشر شده طی سال 2008 میلادی حدود 467 هزار نفر گردشگر را به خود دیده و در همین سال توانسته بین 190 کشور جایگاه یکصدو شانزدهم را به خود اختصاص دهد

8.       اکوادور

9.       سریلانکا

10.   گینه

11.   اندونزی

این کشور در سال 2008 میلادی حدود 6 میلیون و دویست وسی و چهار هزار نفر را به خود دیده و در همین سال از بین 190 کشور گردشگرپذیر جهان رتبه سی و چهارم را به دست آورده است.

12.   پرو

طبق آمار منتشر شده در سال 2008 میلادی کشور پرو در آمریکای جنوبی با توجه به تمام جاذبه های گردشگری خود توانسته حدود دو میلیون یکصد هزار نفر را به خود جلب کند و با این تعداد گردشگر در رتبه شصت و یکم از بین 190 کشور در سال 2008 میلادی قرار گرفته است.

14 مقصد گردشگری ارزان قیمت در جهان

قبل از هر سفر و ماجراجویی میزان هزینه سفر بیشترین دغدغه هرگردشگری در سراسر این دهکده جهانی خواهد بود، اما به تازگی و با ابداع روش های نوین گردشگری، سعی شده که سفر آسانتر شود تا قشر بیشتری از مردم امکان بستن بار سفر را داشته باشند.

بک پکرها Backpaker)) که فقط یک کوله پشتی به همراه دارند به عنوان گروه کثیری از مسافران و گردشگران امروزی دهکده جهانی شناخته شده اند. این گروه عمدتا دانشجویان جزو آن هستند، به دنبال یافتن مقاصد گردشگری ارزان قیمت در جهان هستند تا با صرفه جویی هایی مناسب به مناطق بیشتری سفر و دیدنی های زیادی را در کارنامه خود ثبت کنند. به همین دلیل چمدان قصد دارد ارزان ترین مقاصد گردشگری سال 201۲ را به انتخاب همین گروه از ماجراجویان در سراسر جهان برایتان معرفی کند تا اگر شما هم با کوله پشتی خود راهی سفر هستید از نقشه راه ما استفاده کنید و سفری خاطره انگیزی را به خود هدیه دهید. چمدان سعی کرده با توجه به هزینه روزانه این مقاصد را به ترتیب به شما خوانندگان معرفی کند، بنابراین ارزان سفر کردن هرگز به معنی سفری بد و نامناسب نیست بلکه روشی بسیار جالب برای افزایش تعداد سفرهای ماست.

1.       هوی آن، ویتنام  HOI-AN

هزینه روزانه حدود 5/14 دلار

اگر جاذبه های ویتنام را در ذهن خود مرور می کنید برای شما بهترین و ارزانترین شهر این کشور مرموز که زمانی میدان اصلی جنگ و خونریزی بوده است شهر هوی آن خواهد بود واقعا وقتی به این شهر سفر کنید تعجب خواهید کرد و هرگز تصور نمی کردید که با این صحنه های زیبا روبرو شوید و اینگونه از سفر به ویتنام لذت ببرید. به واقع این شهر ارزانترین پیشنهاد ما در آسیا به شماست. مردم دوستداشتنی و مناظر زیبا در کنار ساختمان های تاریخی می تواند یک هفته رویایی را برایتان به ارمغان بیاورد اقامت در این شهر درست مثل اقامت در یک موزه قدیمی مربوط به کشور چین برای هر ماجراجویی است.

احساس قدیمی بودن درکنار انواع بوهای مخصوص شهرهای آسیایی می تواند به واقع شما را به این شهر علاقمند کند رستوران های این شهر با پرداخت مبلغ معادل 2 تا 4 دلار وعده غذایی بسیار کامل و لذیذ را برایتان آماده خواهند کرد با خوردن این وعده غذای لذیذ طعم آسیا را می چشید.

2.       گوا هندوستان GOA

هزینه روزانه حدود 15 دلار

هندوستان از قدیم الایام  در ذهن همگی ما جای سئوال بوده و علاقه به دیدین عجایب این سرزمین دلیل اصلی بسیاری از سفرهای گردشگران بوده است حالا اگر جاذبه های هندوستان را با تفریحات دریایی کنار هم داشته باشیم اما ارزان قیمت واقعا جالب توجه همگان است. بنابراین گوا در سرزمین عجایب شاید بهترین و ارزانترین گزینه سفر برای ماجراجویانی که دوست دارند ارزان سفر کنند خواهد بود. این منطقه که هنوز ردپای پرتغالی ها را به خود دارد سالانه تعداد بی شماری گردشگر را به خود جلب می کند هتل های ارزان قیمت که قیمت آنها از شبی 10 دلار شروع می شود و رستورانهایی که وعده غذایی کامل و لذیذ هندی را با پرداخت مبلغی معادل 2 دلار در اختیار شما خواهند گذاشت اما به یاد داشته باشید که اگر بار سفر به این جزیره بسته اید هرگز نزدیک سال نوی میلادی به این منطقه سفر نکنید چون ارزان نیست.

3.        چیانگ مای، تایلند Chiang Mai

هزینه اقامت روزانه برای بک پکرها در این شهر حدود 10/18 دلار روزانه است

هرچند به ظاهر بانکوک شهر ارزان قیمتی برای گردشگران سراسر جهان است اما شهر کوچک چیانگ مای در این سرزمین سرسبز گزینه بهتری از پایتخت شلوغ است و البته جذابتر از دیگر شهرها برای گردشگرانی که به دنبال آرامش و جاذبه های طبیعی هستند. اگر بانکوک یکی دو روز هر گردشگری را به خود جذب می کند شهر پیشنهادی ما شاید با قیمت ارزانتر و مناطق دیدنی تر و البته فروشگاههای ارزانتر می تواند برای هفته ها شما را به خود جلب کند. هتل های این شهر با قیمت هر شب 5 دلار اتاق مناسبی را در اختیار شما قرار خواهند داد و با هزینه کردن 7 دلار یک اتاق رویایی را اجاره خواهید کرد اما برای خوراک تنها 4 دلار کافی است تا سفره ای رنگین را تجربه کنید و همانند شاهان آسیایی وعده غذا بخورید.

4.       قاهره مصر

هزینه روزانه 75/21 دلار برای گردشگران

هرچند مصر و شهر تاریخی قاهره ارزش دیدن با هر قیمتی را داشته و دارد اما  ارزان هم می توان از تاریخ مصر باستانی سردرآورد مسئولان گردشگری مصر برای جذب هرچه بیشتر گردشگران به کشورشان سعی کرده اند امکان سفر را برای هر نوع گردشگری با هر بودجه ای فراهم کنند بنابراین ماجراجویانی که ارزان سفر می کنند می توانند هتل های مناسب و ارزان قیمتی از شبی 12 دلار در قاهره بیابند اما به یاد داشته باشید که سفر مصر باستان با قایق سواری روی رود نیل کامل خواهد شد  و لذت خوردن یک وعده غذای مصری روی قایق را هرگز فراموش نکنید.

5.       بالی در اندونزی

هزینه اقامت روزانه 89/21

وقتی تبلیغات سفر به کشور بالی را می بینیم فکر می کنید این منطقه فقط برای ثروتمندان ساخته شده و فقط رویای سفر به آن جزیره زیبا را باید در سر بپرورانیم اما تنها با روزی حدود 22 دلار می توان این رویای شیرین را به واقعیت تبدیل کرد جزیره بالی پذیرای هرگونه گردشگری با هر بودجه ای است اما باید بدانید از سفرتان به این منطقه زیبا چه انتظاری دارید  گردشگران می توانند از 15 دلار برای اقامتشان هتل بیابند و با پرداخت 3 دلار هم وعده غذایی کامل را امتحان کنند اما لازم به یادآوری است که بالی امکانات بسیاری برای لذت بردن از جزیره به صورت رایگان را برای گردشگران فراهم کرده بنابراین به یاد داشته باشید از تمام امکانات ایجاد شده به خوبی استفاده کنید.

6.       سیم ریپ در کامبوج SIM REAP-COBODIA

هزینه اقامت روزانه 70/23 دلار برای گردشگران

شاید بهترین شهر گردشگرپذیر در این فهرست به شما شهر سیم ریپ در کشور زیبای کامبوج باشد و اگر از جذابیت معبد انکوروات در این منطقه بگذریم امکانات بسیار ارزان و با کیفیت این شهر می تواند دلیل اصلی سفر گردشگران به این شهر باشد. به غیر از بلیت های ارزان قیمت یک روزه ، دو روزه ، سه روزه بازدید از این معبد تاریخی که به عنوان یکی از جاذبه های اصلی جهان شناخته شده می توان از خوردن وعده غذایی لذیذ و کامل تنها با پرداخت 3 دلار لذت برد. به واقع این شهر می تواند بهترین انتخاب شما در این دهکده جهانی برای ارزان سفر کردن باشد اما به یاد داشته باشید که از تیرماه تا اواخر شهریورماه فصل باران های سنگین در این کشور است بنابراین برنامه سفر خود را به دقت مرور کنید تا لذت واقعی سفر به کامبوج را امتحان کنید.

7.       سوسکو در کشور پرو CUSCO-PERU

هزینه اقامت روزانه 94/23 دلار

هرچند ماچوپیچو می تواند تنها دلیل سفر هر گردشگر به کشور باستانی پرو باشد اما شهر سوسکو که نزدیک این منطقه تاریخی یعنی ماچوپیچو واقع شده با قیمت های ارزان قیمت خود می تواند بسیاری از ماجراجویان را به خود جذب کند . مناظر زیبای شهری و اقامتگاههای بسیار ارزان قیمت می توانند هزینه بازدید از ماچوپیچو را برای شما میسر کنند هرچند هزینه بازدید از این منطقه تاریخی با قطار حدود 150 دلار خواهد بود اما اگر قبل از آن صرفه جویی کرده باشید می توانید به راحتی هزینه 150 دلاری سفر به ماچوپیچو را بپردازید.

8.       کارتاجنا در کلومبیا Cartagena-Colomia

هزینه روزانه 50/24 دلار برای هر نفر

شاید با دیدن نام کشور کلومبیا، با توجه به ناامنی های این کشور زیاد علاقمند به سفر به این کشور نباشید اما استراحت در ساحلی زیبا و اقامتی ارزان هرگز مواردی نیست که از نظر گردشگران و ماجراجویان دور بماند به همین دلیل شهر کارتاجنا در کلمبیا توانسته با فراهم کردن این شرایط نظر بیشتر گردشگران را به این منطقه زیبا جلب کند  به یاد داشته باشید که امنیت این شهر کاملا تضمین شده بنابراین بار سفر به این شهر را ببندید و با خوردن غذاهای خوشمزه محلی و دیدن مناظر بسیار زیبای این کشور از سفرتان تنها با روزی حدود 25 دلار لذت ببرید.

9.       پاناماسیتی پاناما

هزینه روزانه 40/26 دلار برای هر نفر

نام پاناما برای همگی ما نامی آشناست چون از کتابهای درسی آن را به یادگار داریم شاید برخی از ما رویای سفر به این کانال معروف جهان را در دوران کودکی در سر داشتیم بنابراین با دقت این متن را مطالعه کنید چون تنها با هزینه های حدود 27 دلار  برای هر روز می توانید رویای دوران کودکی خودتان را به واقعیت نزدیک کنید . شب نشینی ها، رستوران ها در کنار جاذبه های تارخی این شهر از دلایل اصلی سفر بسیاری گردشگران است البته هرگز آبتنی در این منطقه را نباید فراموش کرد چون سواحل بسیار زیبای پاناماسیتی از جاذبه های اصلی این شهر برای گردشگران خارجی و داخلی است.

10.   کراکوف لهستان

هزینه روزانه 11/29 دلار

بالاخره نوبت به اروپا رسید و اولین شهر ارزان قیمت اروپایی برای بک پکرها شهر کراکوف در کشور زیبای لهستان است. اگرچه رقم هزینه های روزانه این شهر زیاد هم ارزان به نظر نمی رسد اما این مبلغ در مقایسه با شهر دیدنی پراگ بسیار ارزانتر است و می توان با مبلغی بسیار کمتر همان حال و هوای پراک را تجربه کرد. این شهر اروپایی می تواند با ساختمان ها، رستورانها و جذابیت های تاریخی اکثر گردشگران و بک پکرها را بخود ببیند اما نکته بسیار جالب این است که اگر بعد از ظهر در میدان اصلی شهر حاضر شوید تعداد زیادی از ماجراجویانی مثل خودتان که ارزان سفر می کنند را ببینید پس نگران تنهایی در قاره سبز نباشید چون مثل شما بسیار هستند .

11.   بوئینس آیرس آرژانتین

هزینه اقامت روزانه 54/31  دلار

این شهر در جنوب آمریکا به عنوان یکی از شهرهای گران معروف شده اما جذابیت های شهر باعث شده تا نظر گردشگران همیشه به این شهر جلب می شوند به همین دلیل معرفی مکانهای ارزان قیمت جهت اقامت و خوراک در این شهر می تواند برای ماجراجویانی که قصد ارزان سفر کردن را دارند مفید باشد. به هر حال می تواند با نزدیک 32 دلار روزانه به این شهر بسیار معروف سفر کرد و از دیدنی های این شهر بخصوص رقص های محلی مردم آن لذت برد. جالب توجه این است که هر ساله بسیاری از گردشگران که به این شهر سفر می کنند گیاه خوار هستند بنابراین نوع رژیم غذایی شما هرگز نمی تواند به عنوان مانع سفر شما به بوئینس آیرس باشد.

12.   بوداپست مجارستان

هزینه روزانه برای سفر 95/37 دلار

از جنوب آمریکا دوباره به قاره سبز یعنی اروپا برمی گردیم این شهر که در گذشته تجارب ناگواری را داشته امروزه حضور تعداد بیشماری گردشگر شاد را به خود می بیند. بوداپست با توجه به جاذبه های بسیار زیبای تاریخی خود و غذاهای خوشمزه مجاری با هزینه ای حدود 38 دلار روزاننه گزینه ای بسیار مناسب برای علاقمندان به سفر در قاره سبز باشد ولی به یاد داشته باشید که در این شهر می توان هتل از شبی 21 دلار به بالا بیابید و غذاهای محلی با طعمی رویایی با قیمتی مناسب در دسترس شما خواهد بود.

13.   آنتالیا ترکیه

هزینه روزانه اقامت در این شهر ساحلی 81/40 دلار

ترکیه به عنوان کشوری گردشگرپذیر توانسته نیاز هرگونه گردشگر را برآورده کند اما آنتالیا و سواحل زیبای آن و البته تفریحات دریایی این شهر تاریخی می تواند با هزینه ای حدود 41 دلار روزانه تعداد بیشماری از گردشگران را به خود جلب کند . هتل های آنتالیا با قیمتی حدود شبی 15 دلار  به بالا قادر به پذیرایی از مهمانان خود هستند و البته خوراکی و غذاهای خوشمزه ترکی به ارزانی یعنی حدود 5 دلار در دسترس شما خواهند بود. بنابراین آنتالیا با آفتاب ، سواحل و تفریحات و خوراکی های خوشمزه خود مقصد بسیاری از گردشگرانی که ارزان سفر می کنند خواهد بود.

14.   کشور نیوزلند

هزینه اقامت روزانه حدود 65 دلار

آخرین پیشنهاد چمدانی ما برای گردشگرانی که ارزان سفر می کنند بطور کلی کشور نیوزلند انتخاب شده اگرچه شاید دیدن رقم 65 دلار زیادهم خوشایند بک پکر ها نباشد اما امکانات بسیار زیادی برای اقامت رایگان و البته غذای مجانی در این کشور مهیاست به این صورت که اگر علاقمند باشید می توانید در مزارع کار کنید و جای خواب و خوراک رایگان دریافت کنید اما اگر قصد کارکردن ندارید و صرفا به تفریحات فکر می کنید با هزینه کردن رقمی معادل 65 دلار روزانه می توان سفری خوش را در این سرزمین تجربه کرد. اما مهمترین مقاصد  بک پکرها در این کشور اوکلند Aukland و کوئینزتون Queens town برای این گردشگران معرفی شده است.

دور دنیا با دوچرخه

سفر به دور دنیا از قدیم الایام برای انسان جذاب بوده و در هر دوره از تاریخ به نوعی بشر بااستفاده از امکانات موجود اقدام به تجربه اینگونه سفرهای ماجراجویانه کرده است. در قرن حاضر هم این علاقه رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و بسیاری از علاقمندان سفر و تجربه های سفر بخصوص جوانتر ها با دوچرخه یا موتور سیکلت اقدام به جهانگردی می کنند اگرچه اکثر این ماجرا جویان بدور از هرگونه گرایش سیاسی و اقتصادی صرفا بخاطر تجربه دست به این ماجراجویی ها می زنند ولی به تازگی برخی شرکت های بزرگ با پشتیبانی مالی از این گروه آنها را راهی دیار می کنند تا محصولات و خدمات شرکتشان را در دیگر نقاط جهان معرفی کنند.

یکی از این ماجراجویان که حدودا یک ماه است وارد مرزهای ایران شده هنری تیندال HENRY TINDAL جوانی 27 ساله و اهل کشور ساحلی ایرلند در قاره اروپاست. او که برنامه نویس کامپیوتر است قصد دارد پس از رسیدن به استرالیا دست از ماجراجویی کشیده و از دانش خود برای کسب درآمد در این کشور مهاجر پذیر استفاده کند.

هرچند این دوچرخه سوار ایرلندی تجربه سفر خود را از مرز بازرگان داخل خاک ایران تا تهران را با ما به اشتراگ گذاشت اما قرار شد از تهران تا سیدنی او را دنبال کنیم و با انتشار خاطرات سفرش بصورتی هفتگی این ماجراجوی ایرلندی را همراهی کنیم .  هنری که هنوز هم به نیمه راه سفرش از ایرلند تا استرالیا نرسیده گفتنی های بسیاری داشت که برایمان با حوصله ای خاص بازگو کرد. امروز مصاحبه اختصاصی جام جم با این ماجراجوی ایرلندی را می خوانیم

·        تفاوت فرهنگی ایران با ایرلند را چگونه ارزیابی می کنی؟

هنگامی که هنوز در قاره سبز یا همان اروپا بودم زیاد احساس دلتنگی و یا غربت نداشتم چون به عقیده من فرهنگ تمام کشورهای اروپایی شبیه به هم هستند اما هنگامی که وارد خاک ترکیه شدم درست مثل این بود که وارد دنیایی جدید و بسیار متفاوت شدم چون فرهنگ و روش زندگی مردم به یکباره با اروپا متفاوت شد ، به واقع تازه خودم را در قاره آسیا دیدم . اگرچه این تغییر ابتدا باعث نگرانی من شد اما به سرعت با این تغییر کنار آمدم و هم اکنون هم که در ایران هستم کاملا به این تفاوت فرهنگی عادت کرده ام.

·        به نظر شما فرهنگ ایران و ترکیه یکسان است؟

هنری با لبخندی گفت: اروپا با ترکیه خیلی متفاوت است اما ایران و ترکیه کاملا مثل هم هستند و درست مثل اینکه هیچ مرزی بین دو کشور نیست و به عقیده من نوع پوشش این دو کشور تنها تفاوت آنهاست.

·        آیا برای دریافت ویزای ایران مشکلی داشتی؟

من هیچ مشکلی برای دریافت ویزای توریستی به ایران نداشتم، ویزای گردشگری ایران را من از شهر دوبلین و سفارتخانه ایران گرفتم .

·        خانواده برای سفر شما به ایران چه نظری داشتند؟

وقتی پدر و مادرم مسیر مسافرت من رو پرسیدند و از حضورم در ایران آگاه شدند به دلیل اخبار نگران کننده ای که از ایران شنیده بودند مادرم با من مخالفت کرد اما پدرم معتقد بود که باید در دنیا تجربه کسب کنم . به هرصورت من برای آگاهی کامل از مسایل ایران به دنیای مجازی و اینترنت پناه آوردم که متاسفانه اخبار نگران کننده ای یافتم کمی باعث ناراحتی من شد اما از تصمیم خودم منصرف نشدم و ادامه دادم و حالا هم در ایران هستم.

·        اطلاعات مناسبی از ایران و گردشگری ایران در اینترنت موجود بود؟

متاسفانه من هنگام جستجو با حجم انبوهی از تبلیغات منفی علیه ایران مواجه شدم اما از طریق وب سایت های رسمی اطلاعات مناسب گردشگری از قبیل مراکز تفریحی ، هتل ها و جاهای دیدنی ایران نیافتم ولی در وب لاگ های خصوصی و خاطرات دیگر گردشگران بین المللی ایران اطلاعات خوبی به دست آوردم که باعث دلگرمی من شد.

·        نظر شما هم اکنون که تقریبا یک ماه مهمان ایرانیان بودی درباره آن تبلیغات منفی در دنیای مجازی چیست؟

همان اولین روزی که از خاک ترکیه وارد ایران شدم متوجه تفاوت تبلیغات با واقعیت ایران شدم ، در شهر صوفیان که فاصله چندانی با مرز ایران ندارد به دنبال جایی برای اطراق کردن می گشتم که با برخورد بسیار مناسب و مهمانواز مردم این سرزمین روبرو شدم بنابراین متوجه شدم که واقعا ایران با تبلیغاتی که علیه آن می شود متفاوت است. امروز بطور کلی می گویم ایران بهترین قسمت سفرم تا این لحظه بوده است و امیدوارم که دولت ایران راهکاری برای از بین بردن اینهمه تبلیغ منفی بیابد.

·        آیا خاطرات سفرت رو ثبت می کنی؟

بله تقریبا هر وقت که فرصت بشه خاطرات سفرم رو یادداشت می کنم و بطور متوسط دو یا سه روز یکبار اینکار رو انجام می دهم.

·        تا این بخش از سفرت درباره ایران چه نوشتی؟

اولین یادداشتم درباره ایران اینگونه است که: ایران، سرزمینی گرم و زیباست . مردم این کشور کهن عجیب مهمانواز هستند به این دلیل که  وقتی از کشاورزان اجازه می خواهم برای چادر زدن در زمینشان آنها با وسواسی مثالزدنی من را به منزلشان دعوت می کنند و از من پذیرایی می کنند. این مهمانوازی را هم در شهرهای بزرگتر تا کنون دیده ام.

·        بهترین عکس خودت را برایمان توصیف کن؟

وقتی به شهر زنجان رسیدم برای خرید به مغازه ای رفتم چند نوجوان که در کارگاه آهنگری نزدیک این مغازه کار می کردند از من خواستند تا عکس یادگاری با من بگیرند همه این نوجوانان همراه استادکارشان با لبخندی جالب کنار دوچرخه من ایستادند و عکسی گرفتیم وقتی من از اینکار استقبال کردم وعکسی با آنها گرفتم این جوانان من را برای صرف عصرانه دعوت کردند و بعدازظهر خوبی را با هم داشتم که هرگز از ذهن من پاک نخواهد شد. اما نکته جالب برای من این بود که ایرانیان چقدر به راحتی با غریبه ها گرم می گیرند

·        نظرت درباره غذاهای ایران چیست؟

خوشمزه ترین قسمت سفرم در ایران مربوط به خوردن غذاهای ایرانی است، به عقیده من جوجه کباب بهترین غذای ایرانی است که من تا بحال خورده ام اما عجیب ترین غذایی که در طول عمرم دیدم و امتحان کردم کله پاچه غذایی محبوب برای ایرانیان بود اولین بار که این خوراکی را در زنجان دیدم واقعا تعجب کردم اما امتحان آن ضرری نداشت هرچند علاقه ای به امتحان دوباره آن نداریم اما جالب بود.

·        شما در مورد تمدن ایران چه می دانید؟

من مطالعات زیادی قبل از سفرم به ایران داشتم و در باره تمدن ایران مطالب زیادی خوانده ام اما بطور کلی من جهانگردی مناسب برای پاسخ دادن به این سئوال نیستم چون با توجه به نوع سفرم بیشتر با مردم سرو کار دارم تا مراکز تاریخی و تمدن کشورها بنابراین درباره ایران به دانسته های مطالعاتی خودم بسنده می کنم و فقط می گویم من درباره تمدن ایران مطالعات زیادی داشتم اما این تمدن را در رفتار مردمش تجربه کردم.

·        بهترین شهری که تاکنون در ایران دیده ای کدام است؟

اگرچه تهران پایتخت ایران است و شاید امکانات زیادی برای جذب گردشگران دارد اما من تبریز را بهترین شهر تا کنون دیده ام ولی توجه داشته باشید که من هنوز در طول سفرم شهرهای زیادی از ایران را ندیده ام و شاید نظرم تغییر کند اما تا این لحظه تبریز بهترین است.

·        مسیر سفرت از تهران به کدام شهر است؟

من از تهران به سمت ساری حرکت خواهم کرد و پس از آن از منطقه سرسبز شمال ایران به سمت مشهد خواهم رفت و تا رسیدن به مرز تاجیکستان برسم و از آنجا به سمت چین رکاب خواهم زد .

·        چه مدت در تهران می مانی؟

همانطور که می دانید برای ورودم به کشور تاجیکستان نیاز به دریافت ویزا از سفارت خانه این کشور دارم و تا زمان آماده شدن روادید این کشور برای من در تهران خواهم بود .

·        از کدام شهر ایران بیشتر شنیده اید؟

من درباره اصفهان بیشترین مطالب را هم شنیده ام و هم خوانده ام و به قول برخی از گردشگران بین المللی اگر این شهر را نبینیم مثل این است که ایران را ندیده ایم و برای تکمیل سفرمان باید به این شهر سفر کنیم بنابراین اگر من فرصت کنم به این شهر تاریخی سری خواهم زد

·        با دوچرخه به اصفهان خواهید رفت؟

خیر ، به دلیل گرمی هوا و مدت زمان آن با اتوبوس به این شهر خواهم رفت و خبری از رکاب زدن تا اصفهان نخواهد بود.

·        به نظر تو چند درصد از ایرانیان به زبان انگلیسی تسلط دارند؟

من از هنگامی که وارد خاک ایران شدم تنها کمی در شهرهای کوچک دچار مشکل ارتباط شدم اما مردم ایران با حوصله و مهمانوازی سعی می کردند به من کمک کنند اما در طول مسیر و شهرهای بزرگ واقعا مشکلی نداشتم چون بیشتر جوانان می توانند با من ارتباط بگیرند و به من کمک کنند بخصوص دانشگاه رفته های ایران، اما بهترین نکته ای که از ایران در این خصوص به یاد دارم دو زبانه بودن تابلوهای راهنمایی در کشور ایران است.

·        این هتل را در تهران چگونه پیدا کردید؟

همگی می دانیم که اکثر گردشگران و ماجراجویانی چون من قبل از سفرشان حتما در دنیای مجازی سعی می کنند اطلاعات مناسبی درباره مقاصدشان به دست آورند و منهم از آنها مستثنی نبودم تعداد کمی از هتل های ایرانی مورد نظرم در اینترنت تبلیغ کرده بودند اما بسیاری از ماجراجویان خارجی که قبل از من به ایران سفر کرده بودند از این هتل به عنوان هتلی مناسب نام بردند که من هم این هتل را انتخاب کردم.

·        معیار شما برای انتخاب این هتل چیست؟

اولین معیار برای ماجراجویانی مثل من امنیت هتل است و پله بعدی قیمت اتاق های آن بنابراین تجربه قبلی ها برایمان بسیار مهم است. اگر از دیگر نکات مهم برایمان بخواهید می توان از دسترسی به اینترنت ، خدمات پذیرایی و دسترسی آسان هتل مورد نظر نام برد چون من و افرادی مثل من که ساده سفر می کنند به ستاره هتل ها اهمیتی نخواهند داد.

·        از اینترنت سخن گفتی، نظرت درباره اینترنت در ایران چیست؟

اگرچه طبق آمار تعداد استفاده کنندگان از این دنیای مجازی در ایران زیاد است اما متاسفانه سرعت اینترنت درایران به شدت کند است و شاید گاهی اوقات وقتگیر شاید بتوان گفت که مناسب نیست. اما شیرینی سفر و تجربه های آن شاید همین نکات است که باید با آنها کنار آمد.

·        در تهران مشکلی هم داشتی؟

بطور کلی من به دلیل دوچرخه سواری واردشهرهای بزرگ نمی شوم اما گاهی اوقات برای دریافت ویزا و تهیه لوازم مورد نیازم وارد شهرهای بزرگ می شوم، من دو نکته منفی درباره تهران دیدم اولین مورد آلودگی بسیار بالای هواست و دیگری ترافیک بسیار سنگین و نامنظم این شهر بزرگ است. اما ساختمان های نیمه کاره یا بدون روکار برایم جالب بود.

·        در ایران چطور؟

من در این کشور زیبا تنها یک مشکل داشتم و آنهم عدم دسترسی به سیستم پرداخت الکترونیکی پول و عدم اعتبار کارت های ویزا کارت و مسترکارت است. همانطور که می دانید ماجراجویانی مثل من برای امنیت بیشتر پول نقد همراه ندارد اما متاسفانه من در ایران مجبور هستم دایم پول نقد زیادی همراه داشته باشیم که زیاد خوشایندم نیست.

·        از ترافیک تهران سخن گفتی، نظرت درباره رانندگی ایرانیان چیست؟

واقعا نمی دانم چه بگویم، تفاوت این دو گروه مثل فاصله زمین تا آسمان است ولی به نظر من رانندگان ایرانی درست مثل رانندگان رالی حرکت می کنند مارپیچ و با سرعت بسیار بالا که واقعا در ایرلند قابل تحمل نیست هرچند جهت حرکت اتومبیل های ایران و ایرلند کاملا متفاوت و در جهت عکس یکدیگر است اما به غیر از این تفاوت نوع رانندگی ، رانندگان دو کشور مهمترین تفاوت است.

·        آیا ایرلندی ها می توانند در ایران رانندگی کنند؟

هرگز ، چون دچار دردسری بزرگ خواهند شد اما یقین دارم ایرانیان در ایرلند می توانند خوب رانندگی کنند البته در هفته های اول ممکن است تغییر جهت حرکت برایشان مشکل ساز شود، اما مطمئن هستم با توجه به دست فرمانشان به زودی به این شرایط عادت خواهند کرد.

·        آیا سفر به ایران را به دیگر ماجراجویان مثل خودت توصیه می کنی؟

حتما، همانطور که قبلا هم گفتم ایران هیچ مانعی برای اینگونه سفرها نیست و امنیت این کشور واقعا متفاوت آنچه خواننده ایم بوده و هست. بنابراین واقعا اگر کسی قصد اینگونه ماجراجویی را دارد باید از ایران عبور کند تا ایران واقعی را تجربه کند. حتی اگر بانوانی ماجراجو باشند .

·        نظرت درباره حجاب بانوان در ایران چیست؟

من نظری نداریم چون اصولا نیازی به آن ندارم.

·        به نظر شما آیا گردشگران خارجی بخصوص بانوان در ایران با حجاب مشکل دارند؟

اولین اصل گردشگری احترام به قوانین کشور میزبان است بنابراین به عقیده من هرگز این موضوع باعث نگرانی و ناراحتی بانوان گردشگر نیست و بهتر است آنها به این موضع به عنوان بخشی از سفرشان نگاه کنند نه به عنوان مانعی برای سفرشان پس حجاب برای خانم های خارجی در ایران هرگز مشکل ساز نخواهد بود بلکه به نوعی جالب نیز هست که مدتی لباسی و پوششی متفاوت از کشورشان را تجربه کنند.

·        آیا مردم ایران شاد هستند؟

بله ، بخصوص در شهر های کوچک . البته همه جای این دهکده جهانی روستاییان شادتر از شهری ها هستند.

·        اگر ایران را بخواهی در یک کلمه توصیف کنی چه می گویی؟

گرما فقط همین

·        همانطور که می دانی در ماه رمضان وارد خاک ایران شدی با این موضوع مشکلی نداشتی؟

قبلا نیز اشاره کردم اولین قانون گردشگری احترام به قوانین کشور میزبان است بنابراین من در این باره اطلاعاتی داشتم بعد وارد ایران شدم. برای من جالب است که مردم از طلوع خورشید تا غروب خورشید هیچ نمی خورند. هرچند در شهرهای کوچک برای تهیه خوراکی مشکل داشتم اما در شهر های بزرگ هرگز این مشکل نبود و بسیاری از ایرانیان با توجه به خارجی بودنم برایم تسهیلاتی فراهم می کردند اما من هم سعی کردم اگر قصد خوردن و آشامیدن دارم در چادرم اینکار رو انجام دهم تا به قوانین کشور ایران احترام گذاشته باشم. هرچند ایرانیان با لبخندی گرم به من اجازه خوردن و آشامیدن حتی در رمضان را می دادند ولی باز هم علاقمند بودم قوانین ایران را رعایت کنم

·        درباره رمضان بیشتر بگو

اولین نکته ای که برای من در این دوره جالب بود عدم خوردن و نوشیدن مسلمانان بود اما بیشترین نکته ای که برای من جلب توجه کرد وحدت مسلمانان در این ماه است به نوعی انگار که همگی از یک مجموعه هستند در یک وقت دست از خوردن می کشند و با هم شروع به خوردن می کنند و البته همگی با هم به سمت مساجد می روند و دعا می کنند این همبستگی بسیار جالب و مثالزدنی است من بیشتر به این بُعد رمضان نگاه کردم.  بطور کل فکر کنم این ماه برای ایرانیان ماهی مخصوص و مهم است.

·        آخرین سئوال اینکه دوباره ایران خواهی آمد

اگر واقعا قصد سفری به منطقه خاورمیانه را داشته باشم بی شک به ایران خواهم آمد چون هنوز خیلی از دیدنی های ایران را ندیده ام و باید فقط برای سفر به این کشور بار سفر ببندم نه ماجراجویی.

·        علاقه داری برای جوانان ایران جمله ای بگی؟

سفر کنید تا تجربه کسب کنید و با دیگر فرهنگ ها از نزدیک آشنا شوید.

خاطرات گردشگران می تواند کام صنعت گردشگری ایران را شیرین کند

گردشگری به عنوان صنعتی سبز و پولساز  طی دهه گذشته در سراسر دهکده جهانی مشهور و معروف شده است و به عقیده سازمان جهانی گردشگری این صنعت به عنوان برترین صنعت و تجارت بسیار سودآور تا سال 2020 میلادی در جهان جای خود را تثبیت خواهد کرد.

هرچند بسیاری از کشورها هنوز جایگاه صنعت گردشگری مناسبی در جهان ندارند و بنا به مسایل مختلفی از این قافله عقب مانده اند اما هستند کشورهایی چون ایران که با تکیه بر جاذبه های طبیعی و تمدن خود قصد تثبیت جایگاه و موقعیت این صنعت بسیار سودآور را داخل مرزهایشان دارند و با استفاده از راهکارهایی به دنبال دستیابی به این مهم هستند، اما در این میان حوادثی باعث تغییر روش های جذب گردشگر یا ابتکاراتی تازه برای دست یابی به این موضوع خواهد بود.

حفظ جایگاه و رشد صنعت گردشگری دربین کشورهای دارای جاذبه های گردشگری به قدری جدی است که حتی کشورهایی چون چین، ژاپن و استرالیا  نیز که به عنوان کشورهایی مهم در صنعت گردشگری شناخته شده اند دست از کار نکشیده اند و برای رونق هرچه بیشتر این صنعت در منطقه شان تلاش می کنند به عنوان مثال می توان از آخرین ابتکار کشور ژاپن برای احیای صنعت گردشگری خود پس از حادثه ناگوار فوکوشیما یاد کرد که طی دو مرحله و با برنامه ریزی بسیار دقیق و منطقی توانسته جانی تازه به صنعت گردشگری سرزمین آفتاب ببخشد.

ژاپن پس از این حادثه و شایع شدن مشکلات زیست محیطی در این کشور، بسیاری از گردشگران که قصد سفر به ژاپن را داشتند مقصد سفرشان را به نقطه ای دیگر در این کره خاکی تغییر دادند و سرزمین شکوفه های گیلاس را از فهرست مقاصد سفرشان خارج کردند با این اتفاق صنعت گردشگری ژاپن دچار مشکلات عمده ای شد. اما مسئولان گردشگری ژاپن با ابتکاری جالب دوباره نظر این گروه را به سرزمین آفتاب جلب کردند و هم اکنون هم برای تحقق اهدافشان گام بعدی را برداشته اند.

ژاپنی ها پس از این حادثه حتی از خرابه های بجای مانده از سونامی برای زنده نگهداشتن صنعت گردشگری کشورشان استفاده کردندو پس از عادی شدن شرایط با ابتکاری جالب دیگری دوباره نظر گردشگران را به سواحل و زیبایی های منطقه معطوف کردند. اینگونه که سفارت خانه های ژاپن و بخصوص رایزنان فرهنگی این کشور بازارهای مهم صنعت گردشگریشان را انتخاب کردند و با تبلیغات گسترده ای در جراید و رسانه های آنها دوباره نام ژاپن را در ذهن گردشگران آن منطقه و آنهایی که چمدان سفر بسته اند زنده کردند. البته این سفارتخانه های شرایط دریافت روادید را برای کشورهایی که نیاز به دریافت روادید داشتند بسیار ساده کرده و حتی در برخی از کشورها هزینه ای از مسافران برای صدور روادید دریافت نکردند. بنابراین تعدادی از ماجراجویان دوباره به سمت ژاپن بار سفر بستند و راهی این دیار شدند. اما سیاست ژاپنی ها هنگام بازگشت این گروه کاملا آشکار شد ./

ژاپنی ها با تدارک بروشورهایی بسیار جالب این مسافران را تشویق به نوشتن خاطراتشان در دنیای مجازی کردند فقط کافی بود تا این گردشگران خاطراتشان را در وب لاگ های شخصی یا حتی وب سایت های گردشگری ثبت کنند و آدرس نوشته را برای مرکز معرفی شده در بروشور بفرستند و با اینکار شانس برنده شدن جوایزی نفیس را برای خود به ارمغان ببرند چون دولت ژاپن برای یکهزار نفر از بهترین وب لاگ نویس ها جوایزی ارزنده درنظر گرفته بود .

مسئولان گردشگری ژاپن دلیل این کار را اینگونه بیان کردند: "باتوجه به اهمیت دنیای مجازی در رشد و توسعه صنعت گردشگری کشورها ما می توانیم دنیای مجازی را برای به دست گرفتن دنیای واقعی به کار گیریم و با این روش و البته با استفاده از خاطرات شیرین این گروه به سادگی صنعت گردشگری کشورمان را رونق بخشیم".

به گفته یکی از دست اندرکاران صنعت گردشگری ژاپن از انجا که دنیای مجازی و اینترنت به تازگی موقعیتی استثنایی برای جلب نظر گردشگران به مقاصد گردشگری در سراسر دهکده جهانی را به دست آورده بهترین روش برای تثبیت موقعیت گردشگری ژاپن حضور قدرتمند در این دنیای بدون مرز است .

اما ایران که به عنوان یکی از ده کشور برتر دارای جاذبه های توریستی جهان است چه استفاده ای از این روش جلب نظر گردشگران می تواند داشته باشد. چندی پیش در خبرهای مربوط به گردشگری ایران آمده بود که گروهی از گردشگران فرانسوی در قالب تور رالی پاریس پکن از ایران گذشتند که به نوع خود موفقیتی بسیار جالب در صنعت گردشگری ایران بود بطوری که حلاوت این حضور بقدری بود که نکته ای ریز اما جدی از دید مسئولین و حتی جرایدی که این خبر از این موفقیت داده بودند بدورماند .

در خبرهای مربوط به حضور این ماجراجویان فرانسوی در قالب این تور رالی آمده بود یک شرکت گردشگری فرانسوی که  برگزار کننده این تور بزرگ رالی بوده به سختی توانسته گردشگران و ماجراجویان شرکت کننده در تورش را متقاعد کند که ایران به عنوان مناسبت ترین راه  عبور طی مسیر برایشان امنیت کامل دارد و می توانند از ایران عبور کنند ، در حالی که به واقع ثبات سیاسی و امنیت ایران از بسیاری از کشورهای همسایه ایران که هم اکنون گردشگران زیادی را به خود می بینند بیشتر و بهتر است البته اگر امکانات گردشگری و جاذبه های گردشگری ایران زمین را نادیده بگیریم بازهم موقعیت جذب گردشگری ایران هنوز هم در مقامی بسیار بالاتر از برخی کشورهای همسایه است.

پس اشکال کار کجاست که این سرمایه گذار تلاش زیادی برای جلب نظر مقاضیان تورش کرده است تا از کشوری با تمدنی چند هزار ساله و البته امن عبور کنند و آن را رسانه ای کرده است؟

به گفته برخی از کارشناسان این عدم اطمینان گردشگران ناشی از تبلیغات سوء دیگر کشورها علیه ایران بوده و هست . البته در برخی از موارد کم کاری رایزان فرهنگی کشورمان در بازارهای هدف گردشگری ایران باعث این اتفاق نیز شده است. بنابراین با توجه به این سم پاشی ها شاید وظیفه رایزان فرهنگی ایران و حتی مسئولان داخلی کشور کمی دشوار تر خواهد بود بطوری که آنها باید از تمام توان خود برای معرفی ایرانی امن به جهانیان استفاده کنند تا اثرات سوء این تبلیغات را با همکاری سفارتخانه مطبوعشان به حداقل برسانند و شرایط حضور گردشگران متعددی را در خاک ایران فراهم کنند ، اما اولین اقدام و شاید بهترین روش استفاده از تجربیات ژاپنی ها دراین باره خواهد بود تا به عنوان شاهد مثالی دقیقی و به روز در صنعت گردشگری نوپای ایران از آن استفاده شود تا جلوی هجوم آفت به این صنعت را بگیریم.

اما چگونه؟

همانطور که در گذشته گفتیم گردشگران امروزی قبل از سفرشان سعی می کنند در دنیای مجازی سری به مقصدشان بزنند و از امکانات و شرایط اجتماعی آن کشور اطلاعاتی را به دست آورند بنابراین اگر ایران بتواند در این دنیا نیز به قدر کافی حضور داشته باشد و واقعیت موجود ایران را برای علاقمندان و ماجراجویانی که قصد سفر به ایران را دارند شرح دهد شاید سوء نیت دیگران بی اثر شده و صنعت گردشگری ایران با توجه به امکانات و جاذبه های کشورمان رونقی دوچندان را به خود ببیند. پس ای کاش پوشش خبری تور یاد شده هنگام خروجشان از مرزهای ایران به اتمام نمی رسید و به نوعی آنها را تا مقصد همراهی می کردیم.

اما هنوز هم دیر نشده و همگی می دانیم که اطلاعات گردشگرانی که به ایران وارد می شود در سفارتخانه ها و البته ادارات مربوطه ایران موجود است بنابراین رایزانان فرهنگی ایران بخصوص در کشور فرانسه با ایجاد انگیزه هایی مانند ارسال جوایزی نفیس از صنایع دستی ایران می توانند با برقراری ارتباط با این گردشگران از آنها برای ثبت خاطراتشان در دنیای مجازی دعوت کنند و با انتشار این خاطرات مستند جلوی سم پاشی برخی از کشورها علیه جاذبه های کشور ایران را بگیرند.

اما این موضوع یا این روش نباید هرگز یکبار برای همیشه انجام شود بلکه با برنامه ریزی دقیق و هدفمنداین روش را به عنوان سیاستی دایمی از طریق سفارتخانه های ایران و بخصوص سازمان میراث فرهنگی در جای جای این دهکده جهانی به کار گرفت تا خاطرات شیرین گردشگران سراسر جهان به زبان های رایج جهان در دهکده جهانی منتشر شود و البته جایگاه واقعی ایران از لحاظ امنیت و ثبات داخلی به جهانیان شناسانده شود.

ولی سازمان میراث فرهنگی نیز می تواند این سیاست را با دراختیار قرار دادن بروشورهایی به گردشگران ورودی به ایران این سیاست را تکمیل کند و در واقع به نوعی این گردشگران را از ابتدای سفرشان تا انتهای آن همراهی کند تا بتوان به آینده صنعت گردشگری ایران با توجه به این همه کارشکنی دیگران و تبلیغات سوء امیدوار بود. پس دست اندرکاران و مسئولان دولتی و خصوصی صنعت گردشگری ایران نباید هرگز دنیای مجازی را دست کم بگیرند و صرفا به تبلیغات پرهزینه دنیای واقعی ما بسنده کنند بلکه تنها انتشار خاطرات گردشگران در دنیای مجازی می تواند بسیار کم هزینه تر و بسیار تاثیرگذار تر باشد و به عنوان مکمل روش های دیگر در نظر گرفته شود.

اجلاس سران جنبش عدم تعهد؛ فرصتی برای توسعه گردشگری


یکی از اقسام پرطرفدار گردشگری، سفر به واسطه رویداد و رخدادهای بین‏المللی است چرا که میهمانان در کنار حضور در یک برنامه بین‏المللی کاری می‏توانند از ظرفیت‏های توریستی ، تاریخی و فرهنگی کشور مقصد نیز بهره‏برداری کنند.

بر همین اساس همه ساله انواع جشنواره‏ های فرهنگی، هنری، ورزشی، سیاسی و ... در کشورهای مختلف برگزار می‏شود که برخی ثابت بوده و میزبانانی دائمی دارند و برخی نیز چرخشی هستند و هربار یک کشور عهده‏دار میزبانی آنها است. بنابراین کشورهایی که عهده ‏دار میزبانی رویدادهای بین‏ المللی می‏ شوند، سعی دارند همرمان با برگزاری آن پیش‏ بینی‏ هایی برای بهره‏ برداری‏ های جانبی از آن را داشته باشند، که گردشگری از جمله مهمترین آنهاست.

تاثیر اینگونه رویدادهای سیاسی و اجلاس بین المللی به قدری برای صنعت گردشگری و اقتصاد کشورها مشهود بوده است که برخی از کارشناسان اقتصادی و گردشگری درباره اثرات منفی میزبانی المپیک لندن بر صنعت گردشگری انگلستان و اقتصاد این کشور عنوان کردند که برگزار کنندگان اجلاس بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان به دلیل شلوغی و ازدحام بیش از حد لندن و انگلستان طی برگزاری بازیهای المپیک تابستانی 2012 از این منطقه روی برگردانده اند و با توجه به آرامش  امکانات دیگر کشورها به سوی آنها جذب شده و درآمد خوبی را به صنعت گردشگری و اقتصاد آن کشورها هدیه داده اند.

 بنابراین انگلستان در واقع این درآمد بلند مدت را به واسطه شلوغی بازیها از دست داده چون این کارشناسان پایداری اقتصادی اینگونه اجلاس را بیشتر از رویدادهای بزرگی ورزشی می دانند.
در این میان رویدادهای سیاسی و برگزاری اجلاس مرتبط با آنها جایگاه ویژه‏ای برای میزبان و میهمانان دارند چراکه اغلب این رویدادها با حواشی مهمی از جمله دیدارهای سرنوشت‏ساز، تصویب قوانینی مهم ، امضاء تعهدات تاریخی و نظایر آن همراه هستند.
اینجاست که میزبانی رویدادهای سیاسی جایگاه ویژه‏ای بین کشورهای مختلف جهان دارند و انتخاب میزبان همراه با وجود شرایطی از جمله امکان پذیرایی و خدمات، جایگاه سیاسی کشور میزبان در منطقه ، امنیت کشور میزبان و ... است.
با توجه به آنچه گفته شد درمی یابیم انتخاب ایران به عنوان میزبان اجلاس شانزدهم سران جنبش عدم تعهد چقدر برای کشور ما اهمیت دارد و به نوعی همه چشم‏ها با برگزاری این اجلاس به سوی کشورمان دوخته خواهد شد.حضور حضور بیش از 50 هیات در سطح رییس‌جمهور،‌ نخست‌وزیر، معاون رییس‌جمهور و وزیر خارجه و پوشش رسانه‏ای این اجلاس توسط 1000 خبرنگار، دلیلی بر این مدعاست.

پس، برگزاری موفق این اجلاس خط بطلانی بر تمام اخبار دروغ و جوسازی های رسانه‏هایی است که همواره ایران را به عنوان یکی از کشورهای ناامن معرفی کرده و مانع حضور گردشگران در ایران می‏شوند.

 همچنین با توجه به سیاست‏گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال جمهوری اسلامی ایران درصدد « جذب بیش از هفت ونیم میلیون گردشگر » است و برگزاری این اجلاس می‏تواند فرصتی برای معرفی ظرفیت‏های گردشگری و میراث فرهنگی ایران و نیز مذاکره با سران کشورهای میهمان در خصوص موضوع « لغو روادید » باشد.

بر همین اساس یکی از اقداماتی که در حاشیه این اجلاس شایان توجه است ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی مناسب و در خور صفت معروف میهمان نوازی ایرانیان است همچنین « بازدید از جاذبه های گردشگری و تاریخی کشور » و « نمایش صنایع دستی ارزشمند ایران » در محل های جلسات و اقامت میهمانان می تواند قابل توجه باشد.

اما آنچه که شایان ذکر است اثرات مثبت این اجلاس و البته سه سال مدیریت کشورمان به این جنبش ، فرصتی طلایی را برای اقتصاد و گردشگری ایران به ارمغان خواهد داشت که اگر مسئولان دولتی گردشگری و اصناف مرتبط خصوصی ، دست به دست یکدیگر دهند بی شک می توان شاهد رونق مناسبی در گردشگری گشور باشیم.

از سوی دیگر ، سرپرست امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران فرصتی بی‌نظیر برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی ایران را فراهم می‌آورد.

از این رو دولت که تلاش وافری را در حوزه ثبت آثار فرهنگی و معنوی در فهرست میراث جهانی یونسکو داشته است در حین برگزاری این رویداد بین‌المللی می‌تواند آثار ثبت شده جهانی را به میهمانان اجلاس معرفی کندو ایران که تجلی‌گاه صنایع دستی کم نظیر اسلامی و ایرانی است را  به میهمانان خود معرفی کند و از سوی دیگر دست اندرکاران این عرصه تلاش کرده‌اند با برپایی نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی بخشی از این داشته‌های فرهنگی و هنری ایرانیان را به کشورهای میزبان عرضه کنند.

به نظر می‌رسد برپایی اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران جزو فرصت‌های منحصربه فرد برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری است که می‌تواند به تمام قامت از این فرصت برای معرفی مواریث فرهنگی ایران، پیشرفت‌های زیرساختی و ایده‌های ارزشمند استفاده بهینه کند و با برنامه ریزی دقیق از همان لحظه ورود در فرودگاه تمدن غنی ایران را به آنها معرفی و بشناساند.

 بنابراین شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد فرصتی است که سران کشورها، وزیران خارجه و کارشناسان 120 کشور با ظرفیت‌های ایران آشنا شوند و با برگزاری دیدارهایی بین مسئولان گردشگری کشورهای میهمان و ایران بتوان در سایه این رویداد بین‌المللی زمینه را برای توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی و ترویج توانمندی‌های ایران در حوزه میراث فرهنگی فراهم کرد و تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای مختلف به امضا رساند.

و اما موقعیت هایی که میزبانی این اجلاس در اختیار کشورمان قرار خواهد داد

فرصت‌هایی که اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد و همچنین مدیریت سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش ایجاد می‌کند را در حوزه‌های سیاسی بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی بررسی کرد که در ادامه آمده است:

«شانزدهمین اجلاس عدم تعهد با حضور بیش از یکصد کشور عضو و سران 50 کشور به همراه چندصد وزیر و مسئول و کارشناس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و حدود یکهزار خبر نگار از سراسر جهان در ایران فرصت‌های مهمی را از نظر سیاسی بین‌المللی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی برای ایران پدید آورده که استفاده از آن برای جمهوری اسلامی یک فرصت طلائی و بی نظیر در تاریخ سیاسی نظام خواهد بود.

این فرصت که در یک اجلاس 5 روزه و سه سال مدیریت ایران بر جنبش محدود می‌گردد بهترین فرصت استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که می‌تواند در معادلات جهانی و غلبه بر توطئه‌های تحریم و تحمیل انزوای سیاسی بر ایران تاثیر مهمی داشته باشد.

این فرصت‌ها را باید در سه بخش سیاسی بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی برشمرد.

1- فرصت سیاسی بین‌المللی، البته این موضوع از حوصله بحث امروز ما خارج است

2- فرصت‌های اقتصادی

الف) با توجه به اینکه درحال حاضر مبادلات اقتصادی بین ایران و اعضای جنبش حدود 40 میلیارد دلار است، در این اجلاس امکان استفاده از ظرفیت بالای اعضای جنبش بوجود می‌آید تا حجم تبادلات تجاری خود را افزایش داده و از طریق روابط مالی و اقتصادی با آنها توان اقتصادی ایران را شکوفا کنیم.
ب) تقویت روابط اتاق‌های بازرگانی بین ایران و کشورهای عضو جنبش
ج) افزایش صادرات 7/19 میلیارد دلاری ایران به کشورهای عضو جنبش از طریق بستن قراردادهای جدید.
د) ایجاد بانک و نهادهای اقتصادی و مالی و خدماتی غیرمتعهدها
ه) ایجاد بازار مشترک بین کشورهای عدم تعهد
و) بازدید شرکت‌کنندگان از پیشرفت‌های علمی و صنعتی و اقتصادی کشور

3- فرصت‌های فرهنگی و اجتماعی

الف) راه‌اندازی خبرگزاری بین‌المللی جنبش عدم تعهد
ب) توسعه دیپلماسی فرهنگی و معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران و توسعه این صنعت در بین کشورهای عضو از طریق لغو روادید با 60 کشور عضو
ج) انتقال فرهنگ و شرایط واقعی جامعه ایران امروز به دیگر نقاط جهان
د) بازسازی و اصلاح چهره غیرواقعی ساخته شده از جمهوری اسلامی در اذهان عمومی جهان توسط نظام رسانه‌ای استکبار. جمهوری اسلامی باید در این فرصت مهم کارآمدی و توان مدیریت جهانی خود را به اثبات رسانده و الگوی مردم‌سالاری دینی و نظام مبتنی بر تلفیق دین و سیاست و رهبری ولایت فقیه عادل و عدالت و معنویت را به اعضا ارائه دهد.

و آخرین تاثیر فرهنگی آن که به عقیده بسیاری از کارشناسان مهمترین آن نیز هست تعامل و تبادل اطلاعات جامعه بانوان ایرانی با زنان میهمان ایران و همراهان هیات های شرکت کننده خواهد بود. اهمیت این بخش از آنجاست که همگان می دانیم همیشه تبلیغات منفی جهت حضور زنان در جامعه ایران صورت گرفته که امروز این فرصت در اختیار جامعه زنان ایران زمین قرار گرفته تا با برگزاری اجلاس و همایش های مختلف در حاشیه این اجلاس جایگاه والای زن در ایران اسلامی را به آنها معرفی کنند.

حالا که شنونده رادیو اقتصاد و برنامه اقتصاد فرهنگی هستید خالی از لطف نیست که بیشتر به اقتصاد و گردشگری در این اجلاس بپردازیم و گردش مالی میزبانی این اجلاس در تهران و صنعت گردشگری ایران را رصد کنیم.

اما سود گردشگری ایران از اجلاس عدم تعهد چقدر است؟

به گفته معاون گردشگری کشورمان سود حاصل از میزبانی این اجلاس برای مراکز اقامتی کشور 5/12 میلیون دلار و برای صنعت گردشگری ایران تا 50 میلیون دلار پیش بینی شده است.

منوچهر جهانیان درباره اجلاس سران عدم تعهد که از پنجم تا دهم شهریور با حضور سران 120 کشور جهان در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: 21 هتل و هتل آپارتمان در تهران با ظرفیت 3 هزار و 533 اتاق و سوئیت با گنجایش 6 هزار و 652 تخت در اختیار مهمانان این اجلاس قرار خواهد گرفت.
وی افزود: علاوه بر هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها، مهمانسراهای مجموعه‌های دولتی و مهمانسرای نهاد ریاست‌جمهوری در سعدآباد نیز پذیرای مهمانان
اجلاس خواهند بود.
معاون
گردشگری کشور تصریح کرد: در این مدت هیچ‌گونه افزایش نرخ اقامت نخواهیم داشت اما هتل‌هایی که به لحاظ کمی و کیفی سطح خدماتشان را ارتقا دهند، می‌توانند به‌صورت ارز و دلار وجوه خود را دریافت کنند.
جهانیان میزان
سود حاصل از این اجلاس را برای گردشگری ایران بیش از 12 میلیون و 500 هزار دلار در بحث اقامت اعلام کرد.
به گفته وی میانگین درآمد ارزی این
اجلاس در مجموع 50 میلیون دلار برآورد می‌شود.معاون گردشگری کشور گفت: علاوه بر برپایی نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی در حاشیه اجلاس سران عدم تعهد، تورهای گردشگری تهران، اصفهان، شیراز و شهرهای زیارتی برای مهمانان برگزار می‌شود.

اگر به این اخبار که توسط منوچهر جهانیان مطرح شده کمی با دقت نگاه کنیم درمی یابیم که شرایط شکوفایی صنعت گردشگری ایران طی این اجلاس واقعا مهیاست به شرط آنکه دوباره توسط مسئولان گردشگری فرصت سوزی نشود.

به عنوان مثال بدون شک مدیران برگزاری این اجلاس قصد اهدای هدیه هایی مخصوص ایران به بازدید کنندگان را خواهند داشت که می توان از خاویار ، زعفران و پسته ایران زمین نام برد، اما شاید محصولات فرهنگی چون کتابهای گردشگری و البته بافته های ایران از ماندگار ترین آنها باشند که امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا با این کار نام ایران را برای سالهای سال در یاد و منزل مهمانان امروز کشورمان زنده نگاه خواهند داشت.

اما داخلی های ایران بخصوص سیستم حمل ونقل ، مراکز اقامتی و پذیرایی کشورمان طی برگزاری این اجلاس به واقع آزمون بسیار بزرگ و مهمی را تجربه خواهند کرد که در صورت موفقیت آنها می توان امیدوار بود که شعار پذیرایی از 5/7 میلیون گردشگر به واقعیت نزدیک شده و ایران می تواند با پشتوانه غنی تمدن و تاریخ خود به قط گردشگری خاورمیانه تبدیل شود و صنعت سبزش را به جای صنعت نفتش تصور کند.

 بد نیست که به زوایای اقتصادی این اجلاس نیز نظری داشته باشیم تا ببینیم که ایا واقعا این اجلاس پیامدهای اقتصادی مهمی برایمان خواهد داشت یا خیر؟

اجلاس عدم‌تعهد و زوایای پنهان اقتصادی‌آن

بزرگترین اجلاس سیاسی خاورمیانه و آسیا یعنی نشست سران کشورهای جنبش غیرمتعهدها آغاز و ایران برای میزبانی این نشست زیر سنگین ترین مسئولیت پس از انقلاب اسلامی که زوایای پنهان اقتصادی بیشماری دارد وارد آزمونی بزرگ شده است .

کشور‏های جنبش غیرمتعهدها، در سال ۱۹۶۱ میلادی برابر با ۱۳۴۰ خورشیدی در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری قرار داشتند، تشکیل شد.

با پایان جنگ سرد و فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دچار نوعی بی‌هویتی شده و دلیل وجود این جنبش که ایجاد موازنه منفی بین دو ابر قدرت دوران جنگ سرد بود از بین رفته‌است. این در حالیست که بسیاری از کارشناسان فقط به جنبه سیاسی و مسایل سیاسی آن توجه کرده اند اما بسیاری از زوایای اقتصادی این جنبش هنوز بکر و پابرجاست و البته قابلیت استناد و استفاده را بخصوص در دنیای امروزی و شرایط کنونی جهان را دارند.

بطوری که اکثر کشورهای عضو این اجلاس جز کشورهای در حال توسعه هستند و همچنین کشورهای مهم نفتی از جمله ایران، عربستان، عراق، امارات، ونزوئلا، کویت، لیبی و نیجریه نیز در این تشکل جهانی عضویت دارند. همانطور که می دانیم در قرن حاضر اگرچه قدرت سلاح نظامی به نظر قدرت سیاسی هم به دنبال خواهد داشت اما بی شک همه ما اقتصاد قدرتمند را هم همانند نیروی نظامی را در معادلات امروزی تاثیرگذار می دانیم و یکی از مهمترین ابزار سیاست کنونی دنیا توان اقتصادی کشورهاست بطوری که  ادبیات سیاسی کشورهای دارای اقتصاد قدرتمند با ادبیات کشورهای ضعیف اقتصادی متفاوت است.

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده صندوق بین المللی پول ارزش کل تولید ناخالص داخلی اعضای جنبش غیرمتعهدها را 9900 میلیارد دلار اعلام کرده است و این امر بیانگر آن است که یک هفتم اقتصاد دنیا در دستان کشورهای عضو این جنبش است. بنابراین ریاست سه ساله ایران براین جنبش می تواند زمینه انتقال بخش از این دارایی را به صورت سرمایه گذاری خارجی در کشور فراهم سازد.

اما ظرفیت‌های اقتصادی ایران و غیرمتعهدها

براین اساس اجلاس غیرمتعهدها می‌تواند فرصتی مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی ایران به شمار آید. بهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه‌گذاری درباره این موضوع می‌گوید که توصیه ما برای اثربخشی بیشتر فعالیت جنبش عدم تعهد در حوزه‌های اقتصادی ارائه پیشنهادات در جلسه کارشناسی است.

وی اظهار می‌دارد که در همین راستا تشکیل پول واحد، تاسیس صندوق‌های توسعه‌ای به منظور افزایش قدرت چانه‌زنی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در عرصه‌های مختلف بسیار حائز اهمیت است.

علیشیری ادامه می‌دهد که برنامه ما در جلسه جنبش عدم‌تعهد در تهران معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کار در ایران به منظور استفاده از سرمایه‌های کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور است.

وی افزود: کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی متنوعی هستند که با استفاده صحیح از این ظرفیت‌ها سهم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در چرخه اقتصاد بین‌الملل به طور حتم افزایش پیدا می کند.

اجلاس عدم‌تعهد و پتانسیل‌های تجارت

براساس این گزارش؛ آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که ایران در سال 1390 حجم تجارت غیرنفتی (صادرات و واردات) بالغ بر 43 میلیارد دلاری با اعضای جنبش غیرمتعهدها داشته است. سال گذشته ایران بیش از 19.7 میلیارد دلار کالا به کشورهای عضو جنبش صادر کرد، در حالی که معادل 24.1 میلیارد دلار نیز از این کشورها واردات داشت. همچنین آمار نشان می‌دهد که ایران در سال قبل با حدود 100 کشور عضو جنبش غیرمتعهدها تبادل تجاری داشته است.

عراق،‌ امارات، هند، افغانستان، اندونزی، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، سوریه و فیلیپین بزرگترین بازارهای صادراتی ایران در بین اعضای جنبش محسوب می‌شوند. در عین حال امارات، هند، مالزی، عمان، تایلند، پاکستان، اندونزی، عربستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز اصلی‌ترین مبادی ورود کالا به ایران در بین اعضای جنبش غیرمتعهدها هستند.

براساس آمار گمرک، کل حجم تجارت غیرنفتی ایران در سال گذشته حدود 105 میلیارد دلار بود. به این ترتیب سهم تجارت ایران با کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها از کل تجارتش در سال گذشته به حدود 40 درصد رسید.

بنابراین ، میزبانی این اجلاس فرصت بسیار خوبی است که هیئت‌های تجاری ایران می‌توانند با هیئت‌های تجاری نمایندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران مذاکرات تجاری و اقتصادی داشته باشند. البته در فرصت اجلاس تأکید بر مباحث سیاسی است اما هیئت‌های تجاری و اتاق بازرگانی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.