کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

«برای کودکان رایگان» پیشنهاد جدید برای گسترش گردشگری

گودکان عاملی جدید برای گسترش صنعت گردشگری 

·         دبی برای گسترش بازدید کننده از جشنواره تابستانی پیشنهاد جدیدی به گردشگران داده .

·         کودکان بیشتری عامل تاثیرگذار در تصمیم گیری والدن برای انتخاب مقصد را دارند.

·         خدمات بلیت نیم بها تنها خدمات ارایه شده در ایران به کودکان زیر 10 سال است.

·        

مسایل اقتصادی همیشه اساسی ترین نقش در تعیین مقاصد سفر را بر عهده داشته و دارند و عمده این هزینه های برای فرزندان ما بوده و هست و آنها همیشه یکی از عوامل تعیین کننده در مقاصد گردشگری خانواده ها بوده اند . از آنجا که والدین علاقمند هستند که این گونه سفرهای خانوادگی بیشترین استفاده را برای کودکانشان داشته باشند بنابراین سعی در برنامه ریزی های بسیار دقیق با توجه به بودجه خانواده برای انتخاب مقصد گردشگری خود دارند  و بیشترین امکانات را برای دلبندانشان در نظر می گیرند.

اما ، همانطور که می دانیم مسایل اقتصادی و هزینه های سفر همیشه نقش مهمی را ایفا می کند و نقشی کلیدی را در زمینه مسافرات های خانوادگی برعهده دارد. بنابراین ، اگر کشور یا هر مجتمع گردشگری بتواند شرایطی مناسب از نظر امکانات و خدمات رفاهی در عین حال با قیمتی مناسب را ارایه دهد برنده رقابت این صنعت خواهد بود و امکان جلب نظر گردشگران را به خود دو چندان خواهد کرد.

بنابراین پایین آوردن هزینه های سفر در عین کنترل کیفیت خدمات در دستورکار تورها و شرکت های فعال در صنعت گردشگری قرار گرفت. در برخی از موارد این مراکز خدمات گردشگری سعی در تقسیط هزینه ها و دریافت وجه سفر از خانواده ها با اقساط بلند مدت کردند که این سیاست زیاد جواب گوی این موضوع نشد و از نظر روانی شاید برای بسیاری از خانواده ها قابل قبول نبود ، پس از این برخی از دولت ها و شرکت ها اقدام به تهیه کارتهای اعتباری سفر کردند که این موضوع هم مشکلات بسیاری برای اجرا داشت.  

مدیران بازیابی و موسسات تحقیقاتی در زمینه صنعت گردشگری در سطح بین المللی  پس از مطالعات مختلف به این نتیجه رسیدند که کودکان بیشترین هزینه ها را در مسافرت ها ی خانوادگی به خود اختصاص می دهند بنابراین اگر امکان کاهش هزینه های این گونه سفرهای خانوادگی فراهم شود موفقیت در زمینه جذب گردشگر تضمین شده خواهد بود.  از این رو بسیاری از مدیران فعال در زمینه صنعت گردشری اقتصاد به برنامه ریزی های بلند مدت در این زمینه کردند بگونه ای که در کنار خدمات تورهای خود خدمات رایگانی از جمله نگهداری کودکان در طول مدت برگزاری تور به صورت رایگان را به خانواده پیشنهاد می دادند . به عنوان مثال کشور هلند در این زمینه پیشگام شد و حتی اقدام به ساخت هتلی مخصوص کودکان کرد ، یا اینکه تورهای گردشگری هزینه برگزاری تورهای خود را برای کودکان تا سنین مشخصی نیم بها دریافت می کردند. اما این سیاست ها هم آنچنان موفق نشد.

در همین راستا، شیخ نشین دبی برای بسط و گسترش صنعت گردشگری و همچنین توسعه جشنواره سنتی تابستانی خود در کشورش با پیشنهاد جدیدی برای بازدید کنندگان وارد میدان رقابت صنعت جذب گردشگر برای کشورش شد. «کودکان رایگان» جمله ای هست که در اکثر تبلیغات گردشگری دبی در زمان برگزاری این جشنواره تابستانی به چشم می خورد.

 بنابه گزارش ها این دومین سالی است که کشور دبی اقدام به چنین کاری می کند که البته این پیشنهاد نیاز به هماهنگی بسیار زیادی بین عوامل مختلفی در سطح کشور داشت که این هماهنگی بین اداره گردشگری و بازاریابی دبی (DTCM) ، خطوط هواپیمایی امارت ، 80 هتل ، مراکز مختلف خرید ، اداره مهاجرت و تورهای محلی ایجاد شده است و به خانواده ها اجازه می دهد ، حداکثر تا 2 فرزند زیر 16 سال خود را تقریبا رایگان در زمان برگزاری این جشنواره به همراه داشته باشند. با این برنامه ریزی کشور دبی توانسته هم این جشنواره را تبلیغ کند و هم گردشگران را تشویق به مسافرت به این کشور کرده .

براساس این بسته پیشنهادی برای مسافرت در فصل برگزاری جشنواره تابستانی دبی خانواده ها می توانند برای فرزندان خود خدماتی چون، بلیت هواپیما (شرکت هواپیمایی امارات ایرلاین)، ویزا، امکانات تفریحی و حمل نقل را به صورت رایگان دریافت کنند و در برخی از موارد دیگر با تخفیفات بسیار زیاد برای فرزندانشان از این سفر تابستانی لذت ببرند.

این پیشنهاد به این دلیل مطرح شده که در سال 2009 میلادی دولت دبی برای حفظ رتبه صنعت گردشگری کشورش و کسب درآمد حاصل ازآن اقدام به اجرای قانون مشابهی کرد که طبق آن تمام تخفیفات و امکانات  برای یک فرزند در نظر گرفته می شد.

ریچارد وائوگن یکی از مدیران صنعت گردشگری در دبی اعلام کرده : طرح کودکان رایگان ، سال گذشته طرحی بسیار موفق و سودآور بوده بهطوری که حدود 20 هزار گردشگر با استفاده از این قانون وارد خاک دبی شدند که مبداء حرکت آنها از 70 کشور مختلف جهان بود. به همین دلیل امسال با همکاری DTCM و دیگر سازمان های توریستی دبی تصمیم به گسترش این امکانات و پیشنهادهای جالبتری برای جذب حداکثری گردشگران به دبی گرفتیم و آن را اجرایی کردیم.

این مدیر اعلام کرده که حتی در برخی شرایط به جز این تخفیفات برای کودکان خدمات بهتری نیز به آنها داده شده از جمله می توان به مدت سفر انها با هواپیما را اشاره کرد که در طول پرواز این کودکان از یک وعده غذا مخصوص خود برخوردار خواهند بود و یا اینکه در مونیتور مقابل صندلی خود می توانند بازیهای مهیج کامپیوتری را رایگان تجربه کنند و یا اینکه بسته های فرهنگی بسیار جالبی را دریافت کنند.

گفته این مدیر فعال در صنعت گردشگری و همچنین خدمات ارایه شده به کودکان می تواند مهر تاییدی بر اهمیت حضور آنها و تاثیرگذاری این کودکان در نحوه تصمیم گیری والدینشان برای انتخاب مقصد سفرهای تابستانی آنها باشد بنابراین بهترین روش برای رونق صنعت گردشگری شاید درهر کشور دیگر از جمله ایران نیز اجرای اینگونه سیاست ها باشد که متاسفانه در ایران به کلی فراموش شده و به تخفیفات بسیار کودکانه ای اکتفا شده.

اما از سوی دیگرر صالح محمد القزری، دیگر مدیر دولتی صنعت گردشگری در کشور دبی گفته: این کشور یکی از بهترین گزینه های گردشگری برای خانواده های دیگر کشورها و کشورهای منطقه بوده . این موضوع در حالی مطرح شده که دبی به عنوان امن ترین شهر توریستی منطقه شناخته شده و بیشترین جاذبه های گردشگری را در خود جای داده که بیشتر این جاذبه ها جنبه تفریحی دارند.

گردشگران به راحتی می توانند به اطراف کشور با وسیله نقلیه شخصی خود سفر کنند و در نهایت آرامش و آسایش از تعطیلات خود همراه خدمات بسیار عالی و یکسانی برخوردار شوند . این مدیر اضافه می کند : کشور دبی توانسته نیازهای هرگروه سنی و سلیقه های مختلفی را پوشش دهد و شاید بتوان گفت توانسته ایم تمام خواسته های گردشگران را با بهترین کیفیت پاسخ دهیم.

اما سئوال اصلی برای صنعت گردشگری ایران این است نقش و اهمیت کودکان برای بسط و گسترش این صنعت در کشور چه بوده؟ یا اینکه چه سیاست هایی برای این گروه سنی در نظر گرفته شده است ؟

با توجه به سنن و آداب ما ایرانیان و اهمیت حضور کودکان در کنار خانواده این سیاست یکی از بهترین سیاست های جذب حداکثری گردشگر چه داخلی و چه خارجی شاید پرداختن به کودکان باشد بنابراین بد نیست که مدیران صنعت گردشگری ایران توجه ویژه ای به این موضوع فراموش شده داشته باشند و سیاست های جدیدی را بر مبنی این گروه سنتی اتخاذ کنند تا بتوانند خانواده ها را تشویق به مسافرت رفتن کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد