کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

5 عامل بازدارنده مادران برای بازگشت دوباره به محل کارشان

 

مادر شدن جزو بزگترین آرزوهای هر زنی در جهان بوده و هست و به عنوان موهبتی الهی از آن همیشه یاد شده است و مرحله ای طلایی در زندگی زناشویی هر زوجی شناخته شده است. امروزه با توجه به تغییراتی که در زندگی شهری و صنعتی انسان ایجاد شده و مشارکت بانوان در سطح اجتماعی بسیار گسترده تر از گذشته شده است و در برخی از موارد این گروه از انسان ها حتی سایه به سایه در تامین نیازهای مالی خانواده همراه همسرشان فعالیت می کنند، تصور مادر شدن بدون برنامه ریزی هرگز امکان پذیر نیست .

بسیاری از بانوان یا مشغول به تحصیل هستند یا اینکه در توسعه جامعه نقش گسترده ای را ایفا می کنند و بیرون از منزل فعالیت می کنند بنابراین مادرشدن در این گروه از خانواده ها کمی دشوار خواهد بود و نیاز به برنامه ریزی کامل و دقیقی خواهد بود ، هرچند دولت ها با ایجاد شرایط فوق العاده برای بانوان ومادران مثل مرخصی های زایمان و کسر کردن ساعات کاری سعی کرده اند این گروه از بانوان را در نحوه تربیت و نگهداری از دلبندشان همیاری کنند حتی تا حدی این همکاری پیش رفته که برخی کشورها برای پدرها نیز مرخصی زایمان درنظر گرفته اند تا همراه همسرشان در نگهداری کودکشان کمک کنند.

اما هنوز هم هستند مادرانی که به دلیل وضع حمل و زایمان مجبور به ترک کارشان می شوند اما پس رسیدن کودکان به سن دبستان دوباره تصمیم به بازگشت به محیط کاری خود می گیرند ولی این گروه از مادران با مشکلاتی نیز مواجه خواهند بود و برخی عوامل حتی باعث منصرف شدن آنها از این تصمیم می شود که شاید بیشتر جنبه روانی دارد و در واقع شاید هیچ جای نگرانی نخواهد داشت. بطور کلی مادرانی که دوباره تصمیم به ادامه کارشان می گیرند به 3 دلیل عمده این تصمیم را می گیرند که عبارتند از

  1. مسایل مالی
  2. بیمه تامین اجتماعی (سابقه کاری)
  3. بازگشت به زندگی حرفه ای یا مشارکت در جامعه

به عقیده روانشناسان و جامعه شناسان فرقی نیست که به کدام دلیل دوباره تصمیم به ادامه کار گرفته اید ، اما مادرانی که دوباره تصمیم به بازگشت به کارشان می گیرند این 5 قانون را باید رعایت کنند و هرگز به این موارد اشاره ای نداشته باشند یا اینکه در صورت برخورد با آن اهمیتی به آن ندهند.

  1. جمله من متاسفم

هرگز نگویید از اینکه دوباره شروع به کار کردم پشیمانم چون این فقط باعث خراب شدن روحیه سازندگی و پیشرفت شما خواهد بود. به یاد داشته باشید که این شروع مجدد شاید شرایطی را برای شما ایجاد کند که هرگز قبل از این در اختیار شما نبود ودریچه های پیشرفت تازه ای برای شما باز شود . کارشناسان می گویند درصورتی که در جمع دوستان خود این جمله را استفاده کنید و ابراز تاسف کنید از اینکه دوباره به کار بازگشتید شاید در ذهن آنها اینطور نمایان شود که شما هرگز قادر به کسب موقعیت قبلی خود نیستید و این کاری نیست که برای رسیدن به آن کوشش می کردید و به دلیل ترک کارتان تنزل کرده اید و مجبور به قبول کاری پست تر شده اید. بنابراین این دوستان انتظار دارندکه شما برای آنها از ناامیدی ها و مشکلات کارتان بگویید نه از موفقیت ها و پیشرفت های خودتان .

  1. آیا مشکل مالی دارید؟

بازگشت دوباره شما به کار چه کار داخل منزل یا خارج از منزل ، چه تمام وقت و یا پاره وقت هرگز به این معنی نخواهد بود که شما و خانواده شما دچار مشکلات اقتصادی شده اید . همگی می دانیم که با بزرگ شدن و رشد فرزندان والدین ارزوهایی جدید برای آینده دلبندانشان دارند و بنابراین برای رسیدن به این آرزوها مجبور به فعالیت هستند .

چه بسا شما کار می کنید و از امروز شروع به پس انداز کردن می کنید تا دلبندنتان در آینده به بهترین دانشگاه رفته و موفقیت تحصیلی او باعث افتخار شما بشود. بنابراین هرگز نگران این موضوع نباشید که کارکردن شما یعنی فقر در خانواده شما.

  1. فقر و ثروت برای من اینقدر مهم نیست که دوباره سرکار بروم

در این جمله تناقضات بسیار زیادی دیده می شود بنابراین ، از گفتن این جمله به دیگران جدا خودداری کنید . شما به عنوان یک مادر یا یک همسر هنگام شروع زندگی خود این مسئولیت را قبول کرده اید که در بدترین شرایط وبهترین شرایط در کنار همسرتان باشید بنابراین هرکاری برای پایداری بیشتر زندگی را باید با جان و دل انجام دهید و از هیچ فعالیتی نباید دریغ کنید تا زندگی استوارتر و کاملتری را در کنار یکدیگر و فرزندان خود تجربه کنید ، پس این جمله هیچ کاربردی در زندگی مشترک  نخواهد داشت چون یکی از وظایف هر زوجی نگهداری از زندگی و خانواده خود خواهد بود.

  1. چه کسی از کودک شما نگهداری می کند

این سئوالی خواهد بود که حتما همکاران یا دوستان شما از شما خواهند پرسید و این جمله را شاید بارها از دیگران بشنوید که می گویند: وای خدای من بچه را در منزل تنها گذاشته ای به امید کی؟  شاید این جمله یکی از بزرگترین موانع مادران برای بازگشت به کارشان باشد و نگران پاسخ آن باشند . هیچ وقت نگران این موضوع نباشید چون پس از مدتی کودک شما رشد کرده و شاید حضور مادر تمام وقت در کنارش زیاد لازم نباشد بنابراین پرستار بچه ، مهدکودک، مادربزرگ یا خواهر و برادر بزرگتر او می توانند تا بازگشت دوباره شما به منزل از او نگهداری کنند بدون اینکه مشکلی ایجاد شود این دقیقا کاری هست که شایدمیلیون ها مادر هم اکنون در جهان انجام داده اند و دنیای اجتماعی خود را از دست نداده اند.

اگر کودکان شما به سن مدرسه رسیده باشند با انتخاب مدرسه تمام وقت می توانید این سئوال را برای همیشه پاسخی مناسب بدهید و بگویید بچه مدرسه است . چون در وقت اضافه این کودکان در مدرسه تمامی تکالیف خود را انجام خواهند داد و هنگام بازگشت به منزل در کنار شما صرفا نیاز عاطفی خود را از شما خواهند گرفت. بنابراین هرگز به خاطر این سئوال دنیای بیرونی منزل خود را رها نکنید.

  1. آیا شوهرت به خوبی از تو حمایت نمی کند

این سئوال هم شاید زیاد شنیده شود ، به طورکلی طبق سنن جوامع هنگام ازدواج همه انتظار دارند که کلیه حمایت های لازم از بانوان توسط همسرشان انجام شود چه از نظر مالی، عاطفی و ... بنابراین این سئوالی خواهد بود که بسیار بی معنی توسط برخی از دوستان مطرح خواهد شد. کارشناسان می گویند امروزه بسیاری از بانوان علاقمند هستند که به خود متکی باشند و اعتقاد دارند که زن باید درآمدی از خود داشته باشد و وابستگی مالی کمتری به شوهر داشته باشد به هر حال اگر چنین فرضیه ای هم که درست باشد هرگز بازگشت دوباره شما به کار معنی عدم حمایت همسرتان برشما نخواهد بود و این بازگشت صرفا می تواند به دلیل علاقه شما به زندگی اجتماعی خودتان خواهد بود . بیشتر مادران تحصیل کرده پس پایان دوران تحصیل علاقمند هستند از تجربیات درسی خود در جامعه استفاده کنند بنابراین این موضوع که شما بیرون از منزل کار می کنید به معنی عدم حمایت همسرتان نیست نگران نباشید.

شما مادر گرامی جزو هر گروه هستید یا به هر دلیلی تصمیم به فعالیت مجدد در اجتماع می گیرید این یک تصمیم بسیار عاقلانه برای شما خواهد بود که قبلا تجربه کاری داشته اید. آینده روحی و برتری ذهنی شما اگر از محیط کار خود فاصله بگیرید شاید در خطر باشد و دچار افسردگی شوید بنابراین با مقاومت در مقابل کلیه مشکلات این موانع را از پیش روی خود بردارید و به فعالیت اجتماعی خود ادامه دهید. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد