کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

کشتی های تفریحی

کشتی پس از چهارپایان از گذشته های دور به عنوان اصلی ترین وسیله نقلیه برای حمل بار و تجارت توسط انسانها استفاده می شده که البته بیشترین کاربرد آن تجاری بوده و کمتر به عنوان برای حمل مسافر از آن استفاده می شده . اما پس از مدتی کشتی های مسافرتی یا کروزها CRUSIE پا به عرصه وجود گذاشتند و به سمت مقاصد مشخصی که عمدتا مناطق توریستی بودند لنگر می کشیدند که بارزترین آنها کشتی مسافرتی تایتانیک بود. پس از حادثه غم انگیز تایتانیک صنعت گردشگری دریایی تحولی نوین را تجربه کرد و ساخت کشتی های مقاوم تر و لوکس تری در این زمینه آغاز شد. اما، با ظهور هواپیماهای تجاری یا مسافربری و سرعت حمل و نقل و جابجایی آنها کشتی‌ها دوباره به جایگاه تدارکاتی خود بازگشتند. در این دوران قایق های تفریحی و کشتی های کوچک شخصی که در اختیار ثروتمندان بودند در فواصل معینی از دریاها عبور مرور می کردند و سفرهای دریایی برای عموم زیاد عادی نبود.

اما چندی است که این صنعت رونق تازه ای گرفته به گونه ای که هر آب راه قابل کشتی رانی به مسیر تردد یکی از این کشتی ها تبدیل شده است و بسیاری از نقاط دور افتاده جهان که از دسترس هواپیماهای تجاری دور بوده تبدیل به واسطه حضور کشتی های تفریحی یا همان هتل های شناور به بکترین مکان برای گردشگران شده .

رشد صنعت گردشگری دریایی یا Crusie industry  باعث شده که حتی جراید نیز بیکار ننشیند و خود را با این رشد و توسعه همگام کنند به گونه ای که چندین مجله تخصصی از جمله CRUSIE AHOY به صورت ماهانه فقط برای ردیابی مسیرهای جدید کشتی رانی تفریحی و اطلاع رسانی برای گردشگران چاپ می شود .

این هتل های شناور با ارایه بهترین خدمات مسافرتی به مسافران خود توانسته اند تعداد زیادی از این ماجراجویان دریایی را تشویق به مسافرت با کشتی های خود کنند و هر روز بر تعداد این مشتاقان افزوده می شود . دست اندرکاران و مسئولان این صنعت با توجه به این رشد تقاضا سعی در یافتن نقاط مناسب برای برگزاری تورهای مسافرتی خود کرده اند و درست مثل کریستف کلمب مامور مکان یابی مناسب برای پهلوگرفتن این هتل های غولپیکر خود هستند. به عقیده آنها هر آبراهی که امکان عبور این کشتی های بزرگ را داشته باشد می تواند مکان مناسبی برای مسیر این کشتی باشد و تورهای تفریحی را در آن آبراهه برگزار کرد.

با توجه به این علاقه و نیاز توجه بیشتر این مدیران به خلیج فارس جلب شده با توجه به سابقه بسیار طولانی کشتیرانی در این آبراه مشهور جهانی و بسترهای مناسب این صنعت در منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از مقصدهای جدید کشتی های بزرگ تفریحی تبدیل شده است حال این کشورهای منطقه هستند که بتوانند با ایجاد زیرساخت های مناسب این کشتی ها و مسافرانشان را متقاعد به لنگر انداختن در ساحل خود کنند.

بطور کلی این شاه راه نفتی جهان اکنون تبدیل شده به چشمه جوشانی در صنعت گردشگری و توریسم منطقه و با توجه به پتانسیل بسیار بالای طبیعی و اقلیمی خود می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. در این میان ایران با توجه به ساحل طولانی و پتانسیل های بالای خود مثل وجود جزایر قشم و کیش می تواند یکی از بهترین مناطق برای پهلوگرفتن این کشتی باشد اما متاسفانه شاید در دهه اخیر کشی های تفریحی پهلوگرفته در ساحل ایران کمتر از انگشتان دست بوده اند .

این در حالی است که امسال در نشست مدیران این صنعت در دبی سازمان گردشگری امارات متحده عربی DTCM عنوان کرده در سال 2005 میلادی تنها 55 کشتی تفریحی از آبهای بین المللی خلیج فارس عبور کردند و اکثر آنها یکی از بنادر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را برای لنگر انداختن انتخاب کردندو حدود 3000 نفر گردشگر را به این منطقه آوردند اما همین بنادر در سال 2010 میلادی تعداد 103 کشتی بزرگ تفریحی را پذیرایی کردند که مجموع گردشگران آنها بیش از 390 هزار نفر بوده است . به گفتی یکی از مقام های دولتی سازمان گردشگری امارات بیشتر این کشتی ها ابوظبی را به عنوان بهترین منطقه برای پهلوگرفتن انتخاب کرده اند.

مدیر عامل سازمان صنعت گردشگری امارات در قسمت دیگری از سخنرانی خود عنوان کرده که دبی این صنعت را به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع خود می داند و بیشتر حجم سرمایه گذاری را در آن انخام خواهد داد و با توجه به برنامه ریزی این کشور برای جذب گردشگر سال 2015 میلادی را به عنوان نقطه هدف خود در نظر گرفته اند.

حال با توجه به این اخبار زنگ خطر برای صنعت گردشگری ایران در منطقه به صدا در آمده است که مسئولین امر باید هرچه بیشتر به آن توجه کنند تا بتوانند رکود را از این صنعت در ایران خارج کنند.

عماد عزتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد