کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

ستاره های هتلهای درختی درخشتان تر از هتل های مجلل

ستاره های هتل ها روی شاخه درخشان تر می شود

ستاره هتل ها مغلوب شاخه درختان شده

امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم برای کشورهای جهان تبدیل شده است به گونه ای که سرمایه گذاری های بسیار هنگفتی در این زمینه نیز صورت گرفته . هر کشوری که علاقمند به گسترش تجارت گردشگری را دارد با انواع تبلیغات و جاذبه های گردشگری خود سعی می کند مردم را از سراسر جهان به سمت خود جلب کند.

در دهه گذشته مراکز خرید به عنوان یکی از توانمندی های کشورهای بری جذب گردشگران عنوان شده بود به گونه ای که هر چه تعداد مراکز عظیم خرید یا اصلاحا شاپینگ مال های یک کشور بیشتر بود می توانست گردشگران بیشتری را به سمت خود جلب کند این امر با عث شد تا بسیاری از کشورها ماراتنی را در ساخت هرچه بیشتر مراکز خرید عظیم در کشورشان را آغاز کنند.

اما این موضوع به سرعت از رونق افتاد و مواردی چون برگزاری مسابقات ورزشی و امکانات طبیعی جای آن را گرفت اما امروزه طبیعت توانسته نقش اساسی در جلب نظر گردشگران را در هر کشوری به عهده گیرد و دست اندرکاران صنعت گردشگری را بیش از پیش به فکر سرمایه گذاری در این زمینه یعنی پتانسیل های طبیعی هر کشور بیاندازد.

ساخت اقامتگاههای جنگلی از ابتدایی ترین ها بوده اما امروزه هتل های شناور و یا هتل های درختی از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردار شده اند.

از آنجایی که انسان همیشه بلند پروازی های خاصی داشته و گاهی اوقات هم همین بلند پروازی هایش باعث موفقیت هایی هم شده است . اینبار هم اقامت در یک هتل مجلل اما روی درختی کهنسال یا سوئیتی شناور روی رودخانه یکی از آنها بوده .

آیا تا به حال تصور کرده اید صبح زود برای صرف صبحانه روی تراس اطاق خود از خواب بیدار می شوید اما خودتان را بالای درخت جنگلی می یابید ، چه احساسی خواهید داشت یا اینکه در سوئیتی بسیار مجلل اما شناور روی آب رودخانه سالگرد ازدواجتان را همراه همسرتان جشن گرفته اید .

این لذت ها همگی باعث شده اند که مدیران و سرمایه گذاران در این صنعت اقدام به راه اندازی اینگونه هتل های درختی یا هتل های شناور کنند. مهمترین خصوصیت این گونه هتل ها سبز بودن آنهاست، به این معنی که ا ینگونه هتل ها بیشترین سازگاری را با محیط زیست اطراف خود دارند و کمترین میزان آلایندگی را نیز برای جهان اطرافشان ایجاد می کنند. البته شاید با شنیدن نام هتل درختی اولین نکته ای که به ذهن برسد مجموعه کارتونی خانواده دکتر ارنست و خانه درختی آنهاست، کلبه زیبای درختی آنها در ساحل سوژه جالبی برای طراحان و کارگردان آن مجموعه تلویزیونی بوده که البته برگرفته از علاقه های ماست. شاید هم برخی از ما تجربه بازی کودکانه ای در چنین خانه ای درختی را داشته باشیم یا اینکه در منزل روستایی پدربزرگتان این لذت را تجربه کرده باشید. ولی هنوز هم  بسیاری از ما هنوز هم رویای این کار را در سر داریم و آرزو داریم اما این رویاها امروزه به واقعیت نزدیک شده و به سادگی در دسترس مردم قرار گرفته و این کلبه ها طبق توان مالی هرگروه در دسترس هستند. اگرچه ابتدا این نوع تجربه ها فقط مخصوص ثروتمندان بوده اما امروزه دیگر نباید این هتل ها را مخصوص طبقه ای خاص از جامعه دانست بلکه کاملا برای عموم قابل استفاده است.

بسیاری از کشورهایی که امکانات ایجاد اینچنین هتل هایی (درختی ، شناور) را دارند یعنی رودخانه ها و جنگل را دارند اقدام به راه اندازی چنین هتل هایی کرده اند و در جذب گردشگران هم بسیار موفق عمل کرده اند. البته این اتفاق پس از هتل های یخی افتاده است.

این گونه هتل ها با امکاناتی در حد هتل های 2 ستاره تا 5 ستاره در سراسر جهان قابل دسترس هستند و اگر چیزی از هتل های بسیار مجلل چند ستاره معمولی کم نداشته باشند یک چیز اضافه تر هم دارند و آن طبیعتی بکر و دست نخورده است. این برتری باعث شده هر روز این گونه هتل ها بین گردشگران از جایگاه بیشتری برخوردار شود. آزادی عمل در انتخاب منظره پیش رویتان در هتل های شناور و دیدن لانه پرندگان از نزدیک امکاناتی هست که هیچ هتلی روی زمین در اختیار شما قرار نخواهد داد بجز این دو گونه هتل. اولین بار ایده هتل های درختی به صورت هتل های زنجیره ای توسط شرکت Banyan tree در یکی از کشورهای سرسبز آسیای میانه به اجرا گذاشته شد این شرکت در سال 1994 میلادی این ایده را جامه عمل پوشاند و توانست خود را در این صنعت مطرح سازد.

آود ری چانگ Audray Chung مشاور اقتصادی مدیر عامل این شرکت می گوید: ابتدا این شرکت از 30 اطاق بسیار ساده درختی در قالب سوئیت های 2 و3 تخته شروع کرد که البته در منطقه با توجه به هتل های ساحلی بسیار مجلل و زیبا زیاد مورد استقبال قرار نگرفتند اما رفته رفته طبیعت کار خودش را انجام داد و امروز حدود 1500 سوئیت درختی در سراسر جهان را اداره می کنیم.او می گوید: این ایده که انسان همیشه برای فرار از دست حیوانات درنده‌ای چون شیر و خرس به بالای درختان پناه می برد دیگر کاربردی ندارد چون سکوت و طبیعت بکر بالای درختان امروزه به عنوان محلی برای آرامش انسان تبدیل شده البته با هتل های درختی .

این فعال در صنعت گردشگری نیز اضافه کرد: ما با برنامه ریزی دقیق و توسعه خدمات خود تحت عنوان برنامه XTC توانسته ایم بر مشکلات پیش رویمان غلبه کنیم و امروزه یکی از بزرگترین مجموعه هتل های زنجیره ای درختی و شناور را رهبری کنیم. گروه سرمایه گذاری ما دایم در حال تحقیقات در زمینه مناطق مناسب با پتانسیل گردشگری در سراسر جهان هستیم و امروزه شروع به فعالیت در خاورمیانه کرده ایم و عقیده داریم این صنعت هنوز هم قابلیت گسترش را دارد.

وی در مصاحبه ای با مجله تراولر ادامه می دهد: تصور کنید برای خوردن صحبانه مجبور به استفاده از آسانسور یا پله برقی نیستید ولی به جای آن مجبور هستید از پلی معلق و چوبی مثل فیلم های قدیمی که بین دو درخت ساخته شده عبور کنید چه احساسی خواهید داشت؟ همین هیجان کافی است که شما متقاعد شوید حداقل یک شب در یکی از هتل های زنجیره ای ما حتی برای یک شب هم که شده اقامت داشته باشید اما پس از آن یکی از مشتری های دایمی ما خواهید شد.

بیشترین رشد و گسترش این گونه هتل ها را در کشورهایی چون سوئد، هندوستان ، تایلند، مالزی ، سریلانکا، روسیه ، اندونزی ، فلیپین، استرالیا و انگلستان شاهید هستیم البته نباید کشور چین را که جدیدا به این صنعت روی آورده را ندیده بگیریم.

اما جای اینگوهن هتل ها با توجه به اقلیم بسیار مناسب ایران برای راه اندازی آنها بسیار خالی است و می توان گفت که جنگل های بکر و دست نخورده شمال ایران بهترین مکان برای سرمایه گذاری در این زمینه خواهند بود . امید است دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران نیز به فکر ساختن هتل هایی درختی بیافتند و خاطرات شیرین مجموعه کارتونی دکتر ارنست را در ایران به واقعیت نزدیک کنند. این درحالی است که بسیاری از مدیران صنعت گردشگری در سطح جهان آماده سرمایه گذاری در این زمینه در کشور ایران هستند./

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد