کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

لاستیک سالم ؛ تضمینی برای سلامت رانندگی

لاستیک سالم ؛ تضمینی برای سلامت رانندگی

نویسنده:  عماد عزتی

اولین برف پاییزی بسیاری برخی از نقاط کشورمان را سپید پوش کرد و موجی از سرما را به دیگر نقاط ایران فرستاد اما ظاهرا با توجه به عرفی کاملا سنتی در میان رانندگان اتومبیل این سرما باعث گرمی برخی از بازارها مثل لاستیک خودرو شده است چون بسیاری از رانندگان براساس همان عرف سنتی برای بهبود کیفیت رانندگی و سلامتی خود و سرنشینان اتومبیل با فرا رسیدن فصل سرما اقدام به تعویض لاستیک های خودرویشان می کنند، هرچند این رونق در سایه ثبات قیمت بازار بوده اما ظاهرا تعدد تقاضا می تواند آینده ای امیدوار کننده را برای فروشندگان لاستیک خودرو نوید بدهد.

این درحالی است که معمولا زمان مناسب برای تعویض لاستیک یا انتخابی مطمئن در این زمینه همواره باعث درگیری ذهن رانندگان شده است و گاهی با انتخاب های نادرست به دردسر خواهند افتاد از این رو بازار جام جم این هفته سری به خیابان ملت و حوالی میدان امام خمینی مرکز خرید و فروش لاستیک اتومبیل زده تا بریتان از چند و چون این بازار بگوید.

داخلی یا خارجی

هرچند در بسیاری از موارد این موجودی حساب بانکی خریداران است که میان لاستیک های خارجی یا تولیدات داخلی دست به انتخاب می زند اما اگر شرایط اقتصادی تمام متقاضیان لاستیک خودرو را تقریبا یکسان درنظر بگیریم و صرفا قصد انتخابی کارشناسانه در این بازار داشته باشیم باید بگوییم ؛ به اعتقاد کارشناسان با توجه به امکانات و تکنولوژی بومی ساخت لاستیک خودرو در کشورمان محصولات داخلی می توانند رقیبی جدی برای برندهای وارداتی، بخصوص تولیدات کشور چین  باشند. این درحالی است که براساس آمارها مناسب ترین و اقتصادی ترین انتخاب برای خودروهای ساخت داخل همان تولیدات ایران است نه خارجی ها . اما برای برخی از خودروهای وارداتی این موضوع با توجه به محدودیت های موجود کمی متفاوت شده و چاره ای جز انتخاب میان وارداتی ها برای خریداران باقی نمی گذارد.

علائمی سرنوشت ساز

شاید بارها برای خرید لاستیک خودرو به فروشگاه یا مراکز خرید مراجعه کرده باشید و با پرسیدن سئوالی کاملا مشخص از فروشنده « قیمت لاستیک ... چنده» با توجه به توان اقتصادی و اطمینان از کارشناسی فروشنده برای معرفی لاستیک مناسب خودرویتان  خرید کرده و از رانندگی لذت برده اید اما آیا واقعا تاکنون به نوشته ها و علامت هایی که در حاشیه داخلی و بیرونی لاستیک نوشته شده است توجه کردید؟ یا از خودتان پرسیده اید این علائم بیانگر چه اطلاعاتی هستند ؟ بطور کلی علائم ثبت شده در حاشیه های لاستیک خودرو حاوی اطلاعاتی چون، سال ساخت، نوع لاستیک، حداکثر سرعت، میزان بار مجاز، طول عمر ، مواد تشکیل دهنده و در نهایت کارخانه تولید کننده هستند که آنها را می توان اینگونه شناسایی کرد.

اولین و مهمترین علامت برای انتخابی مناسب مربوط به سایز و اندازه لاستیک است که به عنوان مثال برای خودروی پرتیراژ پراید  P165/65R13 است . در این علامت حرف P نشانه خودروی سواری و سه رقم بعدی آن بیانگر پهنای لاستیک براساس واحد میلیمتر است اما در بخش دوم یعنی پس از علامت اعشار دو عدد اول بیانگر نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن است که با درصد محاسبه می شود و حرف R هم از رادیال بودن لاستیک می گوید ولی در نهایت به قطر رینگ می رسیم که رینگ استاندارد این خودرو با سایز 13 به بازارا معرفی شده است.

با کمی فاصله از سری اول اطلاعات درج شده در لبه داخلی لاستیک نوبت به حد بارگذاری لاستیک خواهد رسید که معمولا با اعدادی از صفر تا 279 نشانه گذاری شده است که این عدد برای خودروهای سواری از 75 شروع شده و در نهایت تا 105 به پایان خواهد رسید . در این مورد برای خودروی پراید عدد 76 به عنوان استاندارد از سوی سازنده تعیین شده که بیانگر تحمل 400 کیلوگرم بار است. آخرین علامت در این ردیف را حرفی لاتین مربوط به حداکثر سرعت مجاز رانندگی با این لاستیک به خود اختصاص داده .

این علامت با یکی از حروف لاتین از A تا Z  از سوی سازندگان تعیین شده است که هرچه به آخرین حرف لاتین نزدیک شویم به معنی تحمل سرعت بالاتری در لاستیک تولید شده است . به عنوان مثال اگر حرف H روی لاستیک مورد نظر شما منعکس شده است در صورت رعایت تمام استانداردها از قبیل فشار باد و بار مجاز می توانید حداکثر تا 320 کیلومتر در ساعت با این لاستیک رانندگی کنید هرچند سرعت مجاز کشور ایران در بالاترین شرایط 120 کیلومتر برساعت تعیین شده است.

بخش دیگر اطلاعات مندرج روی لاستیک مربوط به ترکیبا سازنده است که دانستن آنها هرچند برای رانندگان حرفه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما با درنظر گرفتن شرایط استاندارد بازار کافی است از فروشگاه معتبر خرید کنید تا مسئول فروشگاه بتواند در این زمینه شما را یاری کند اما مهمترین موضوع در این باره تاریخ تولید لاستیک است چون همانطور که می دانید تاریخ تولید در سلامت و کارکرد لاستیک خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل انبار شدن لاستیک های وارداتی و نگهداری آنها در شرایط غیر استاندارد از سوی واردکنندگان غیر حرفه ای  باید در صورت امکان از میان تولیدات داخلی برای خودرو لاستیک تهیه کنیم چون فاصله تولید تا ورود آن به بازار مدت طولانی نخواهد بود.

اما بد نیست بدانیم این اطلاعات به طور کلی با یک عدد 4 رقمی روی جداره لاستیک درج شده است که دو عدد اول نشان دهنده هفته ساخت و دو رقم بعدی حکایت از سال تولید می کند به عنوان مثال 1010 نمایان کننده هفته دهم از سال 2010 میلادی است. لازم به یادآوری است که امروزه کلیه لاستیک های وارداتی باید دارای کارت شناسایی باشند تا شما بتوانید از طریق ثبت اطلاعات در اینترنت صحبت اطلاعات مندرج روی لاستیک را دریابید و در صورت کارکرد نامناسب توان پیگیری آن را داشته باشید.

سرویس های دوره لاستیک را جدی بگیرید

به اعتقاد کارشنایان با انجام سرویس های دوره ای لاستیک می توانیم طول عمر و عملکرد آنها را به حداکثر خود برسانیم . براساس توصیه کارشناسان باید هر 20 هزار کیلومتر این سرویس برای لاستیک ها انجام شود به این معنی که لاستیک های عقب و جلو اتومبیل را به صورت ضربدری با یکدیگرتعویض کرده و دوباره بالانس نمایید این کار باعث ساییدگی همزمان و منظم لاستیک ها در طول مدت استفاده خواهد بود که حاصلی جز طول عمر و بهبود کیفیت رانندگی برایتان به ارمغان نمی آورد اما فراموش نکنید که هرگز از لاستیک های رادیان و بایاس بطور همزمان در خودرو نباید استفاده کرد.

چه زمانی به تعویض لاستیک نیاز دارید

با توجه به اهمیت سلامتی سرنشینان هنگام رانندگی و جایگاه ویژه لاستیک در این زمینه باید درباره تعویض لاستیک ها در زمان مناسب کاملا حساس بوده و درست عمل کنیم اما سئوال اصلی اینجاست که چه زمانی واقعا بهترین زمان این تغییر و تحول است؟ بطور کلی می توان 4 نشانه را در این زمینه درنظر داشته باشیم . اولین آن درباره عمق آج لاستیک هاست. برای این منظور هرچند وسیله ای برای اندازه گری آج لاستیک طراحی شده اما می توانید از یک سکه نیز برای این کار استفاده کنید. به این صورت که کافی است یک سکه را داخل شیار های روی لاستیک فرو ببرید و اگر کمتر از 2 میلی متر سکه داخل شیار قرار گرفت یقین داشته باشید که زمان تعویض لاستیک خودروی شما فرا رسیده است .

دومین راه تشخیص زمان تعویض لاستیک را می توان به نوار شاخصه تعبیه شده روی خود لاستیک دانست . اگر به لاستیک دقت کنید نوارهایی به صورت عمود بر آج لاستیک داخل شیارهای لاستیک وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید زمان تعویض لاستیک را مشخص نمایید. این نوارها هنگام نوبودن لاستیک نامرئی هستندو هرچه از زمان استفاده لاستیک بگذرد بیشتر قابل رویت خواهند بود.

سومین نشانه را می توان در ایجاد تغییرات ظاهری لاستیک دانست که تاول زدن یا ترک خوردن عمده ترین آنهاست . این تغییرات معمولا در بدنه لاستیک صورت گرفته و باید نسبت به آنها کاملا جدی باشیم چون ممکن است باعث ترکیدن لاستیک هنگام رانندگی شوند.

اما آخرین نشان را می توان هنگام رانندگی متوجه شد آنهم لرزش های زیاد خودرو هنگام رسیدن به سرعتی مشخص است این درحالی است که باید عواملی چون بالانس نبودن یا مشکلات جلوبندی اتومبیل را هم درنظر داشته باشید اما اگر همه احتمالات درحد صفر بود و بازهم این مشکل تکرار شد مطمئن باشید که لاستیک شما باید تعویض شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد