کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

سفر با دوچرخه

توسعه گردشگری با پدال

برگزاری تورهای دوچرخه سواری دور تایوان راهکاری برای رونق اقتصاد گردشگری

 

نویسنده: عماد عزتی

همانطور که می دانیم کشور تایوان نه تنها در زمینه تولید قطعات الکترونیک یکی از مناطق معروف دهکده جهانی است بلکه در زمینه ساخت و صادرات دوچرخه نیز به عنوان قطب مهمی از تولید این وسیله شناخته شده است. بطوری که آمارهای منتشر شده حکایت از رشد صادرات محصولات و قطعات دوچرخه این شبه جزیره به تمام نقاط جهان دارند.

اما سئوال اصلی در ذهن اکثر مخاطبان این است که چطور این کشور توانسته صنعت دوچرخه سازی را تا این اندازه رونق بخشد و توسعه دهد؟ برای یافتن پاسخ این سئوال کافی است به چند عکس یا کلیپ هایی کوتاه از این کشور و شهرهایش در دنیای مجازی ببینیم یا اینکه در حال واقعی گام در سرزمین چین تایپه بگذاریم تا با دیدن انواع و اقسام تابلوهای مخصوص به دوچرخه سواران متوجه شویم که واقعا می توانیم این سرزمین منطقه ای مناسب برای این نوع وسیله نقلیه بنامیم.

 هرچند این سرزمین به سرزمین آسمانخراش ها مشهور شده اما این تابلوهای مربوط به کرایه دوچرخه یا پارک دوچرخه است که در کنار بلندی این سازه ها خودنمایی می کند و دایم به شما یادآوری می کند  در تایوان حرف اول و آخر را دوچرخه و صنایع مربوط به آن خواهد زد. بطور کلی تایوان به عنوان اولین کشوری است که در منطقه آسیا دارای طرح جامع گردشگری با دوچرخه شد آنهم درست زمانی که دیگر کشورهای منطقه با سرعت هرچه تمام تر نسبت به تدارک زیرساخت های حمل ونقل ریلی، هوایی یا دریایی برای توسعه گردشگری خود اقدام می کردند .

ایجاد قوانین ، راه های مخصوص دوچرخه سواران، شرایط آسان دسترسی به این وسیله نقلیه و در نهایت تشویق و توسعه آن توانسته این کشور را به عنوان یکی از مقاصد بزرگ مهم دوچرخه سواران گردشگر به دهکده جهانی معرفی نماید. این موفقیت براساس تهیه و تدوین بسته گردشگری با دوچرخه است که کشور تایوان بااستفاده از امکانات دولتی و خصوصی خود از سال 2000 میلادی به کار گرفته است.

سیاستی جدید به نام «هرجا که خواستی »

به عقیده کارشناسان و متخصصان توسعه گردشگری تایوان یکی از مشکلات گردشگران دوچرخه سوار در دیگر نقاط جهان که با دوچرخه های اجاره ای سفر می کردند این بود که آنها باید دوچرخه های اجاره شده را دقیقا در نقاط مشخصی به شرکت تحویل می دادند حال آنکه بسیاری از این نقاط یا از مقصد اصلی گردشگران دور بود یا اینکه اصلا در مسیر مورد نظر آنها هیچ ایستگاهی نبود .

در بسته پیشنهادی کارشناسان گردشگری به دولت و مسئولان تایوان شرایط کاملا ساده و آسانی برای تمام علاقمندان و گردشگران دوچرخه سوار در نظر گرفته شده تا در نزدیک ترین محل ممکن بتوانند دوچرخه مورد علاقه خود را اجاره کرده و در آخرین نقطه پس از گشت وگذار در خط ساحلی یا در بلندای تپه ها  آن را در ایستگاه های مشخص رها کنند. آنها از این راهکار به عنوان «هرجا که خواستی تحویل بده» نام بردند .

مائو چی کو (Mao Chi-kuo) وزیر سابق حمل و نقل تایوان در سال 2009 میلادی هنگام افتتاح یکی از ایستگاه های اجاره دوچرخه به خبرنگاران گفته است: شما وقتی می توانید به سادگی با وسیله نقلیه ای چون دوچرخه ارزان و با نشاط در جاده ها و مسیرهای ایمن شده مسافرت کنید دیگر نیازی به استارت زدن اتومبیل شخصی ندارید چون پدال هایی ایمن و چرخ هایی روان زیر پایتان قرار گرفته است.

وی در ادامه  به مبلغ 20 میلیون دلار هزینه جهت احداث مسیری ایمن و ایجاد شبکه های اجاره دوچرخه اشاره کرد و گفت: هرچند تایلوان همانند اروپا و آمریکا مهد گردشگری با دوچرخه نبوده است اما سرمایه گذاری های مناسب و البته هدفمندی که انجام داده ایم باعث خواهد شد تا این کشور ساحلی به عنوان اصلی ترین مقصد گردشگری با دوچرخه میان تمام گردشگران به شهرت برسد.

راهکاری جدید برای جلب گردشگران

تایوان درحالی بسته سیاست های جدید خود را اجرایی کرد که مدتی قبل کشورهایی چون تایلند، چین و هنگ کنگ در این زمینه حرکت کرده بودند و ظاهرا فاصله بسیار زیادی با یکدیگر داشتند اما تنها باگذشت دو سال از اجرای بسته جدید سیاستی تایوان توانست گوی رقابت را از دیگر دوستان خود ربوده و به سرعت به سمت خط پایان رکاب بزند. آنهم با تبلیغ و توسعه تورهای دور تایوان با دوچرخه بود.

مسئولان گردشگری این کشور با تهیه بروشورها، ایجاد صفحه های اینترنتی و البته تبلیغات محلی در بازارهای هدفشان علاقمندان و گردشگران را به این نکته آگاهی دادند که در صورتی که قصد سفر به تایوان را دارند امکانات بسیار مناسبی جهت سفرهای گروهی با دوچرخه برایشان مهیاست این درحالی است که حتی امکان برنده شدن و جایزه گرفتن برای آنها نیز درنظر گرفته شده بود.

به گفته مقامات مسئول در سازمان گردشگری تایوان : برگزاری تورهای دور کشور با استفاده از دوچرخه درواقع یک معادله برد برد بود برای صنعت گردشگری تایوان چون علاوه بر معرفی جاذبه های گردشگری سراسر منطقه می توانستیم باعث رونق صنعت دوچرخه سازی تایوان نیز باشیم . به همین دلیل علاوه بر تبلیغ گسترده در بازارهای هدف شروع به تدارک ایستگاه ها و مسیرهای ایمن برای برگزاری دائمی و دوره ای اینگونه تورها در کشورمان کرده ایم بطوری که تقریبا می توانیم هر ماه یک تور بزرگ دور تایوان را با حدود 200 نفر شرکت کننده تدارک ببینیم این یعنی موفقیت .

اما این پایان کار نبود چون سازمان گردشگری تایوان با استفاده از مزیت تورهای ارزان قیمت نیز وارد عمل شد بطوری که اگر گردشگران ورودی به تایوان قصد سفر به این کشور را داشتند و می خواستند به صورت انفرادی یا خانوادگی سفر کنند می توانستند از تخفیف های ویژه ای بهرمند شوند و با رقمی معادل 45 دلار روزانه برای هر نفر از سفر خود به تایوان لذت ببرند رقمی که در واقع برای سفر به این کشور نزدیک به سفر بود.  

تیر خلاص به گردشگران دوچرخه سوار

شاید ایده برگزاری تورهای گردشگری دور کشورها با دوچرخه ایده تازه ای نیست و بسیاری از کشور مثل فرانسه ، ایتالیا و آمریکا یا حتی تایلند تا کنون بارها و بارها در این زمینه اقدام کرده و بسیار مشهور شده باشند اما ظاهرا در بسته پیشنهادی مسئولان تایوان نکته بسیار ظریفی ایجاد شده بود که می توان از آن به عنوان تیرخلاص به ذهن کردشگران دوچرخه سوار در این منطقه یاد کرد.

این ایده مبتکرانه زمانی به ذهن مسئولان رسید که در واقع صنعت دوچرخه سازی تایلوان به جایگاه اصلی خود رسیده و با توجه با پایه های محکمی که روی آن ساخته شده بود می توانست برای آینده خود برنامه ریزی کند درست در همین زمان مسئولان به فکر استفاده از امکانات و توانمندی تولید کنندگان یا صاحبان کارخانه ها افتادند .

در این طرح مسئولان تصمیم گرفتند علاوه بر تامین قطعات و دوچرخه های مورد نیاز برگزاری اینگونه تورها از تولید کنندگان به صورت حامیان مالی و اسپانسرها برای تبلیغ و معرفی توان تولیدی آن واحدهای تولیدی به دیگر نقاط جهان ایستگاه های استراحت را در نزدیکی کارخانه ها درنظر گرفته و بازدیدی هرچند کوتاه از مراحل تولید دوچرخه را در آن واحد تولیدی خاص تدارک ببینند. چون آنها معتقد بودند با توجه به پوشش رسانه ای و البته نوشته های خود گردشگران در دنیای مجازی ناخودآگاه این توان تولید و صنعت دوچرخه سازی تایوان است که به دیگر نقاط جهان مخابره می شود نه خاطرات گردشگران.

کانگ می سان (Kung mee sun) رئیس هیات مدیره یکی از تولید کنندگان دوچرخه در این کشور که از سال 2009 میلادی کارخانه خود را به عنوان دومین استراحت گاه گردشگران دوچرخه سوار به مسئولان گردشگری معرفی کرده است می گوید: پس از گذشت 4 سال از شرکت کارخانه ما در این برنامه مدیران شرکت به این نتیجه رسیدند که تاثیر مثبت حضور گردشگران در مراحل مختلف تولید فقط در روحیه کارکنان نیست بلکه باعث افزایش بهره وری و تولید آنها نیز می شود.

این صنعتگر می گوید: هنگامی که کارگران در مراحل مختلف تولید مورد توجه گردشگران قرار گرفته و با آنها عکس یادگاری می گیرند ناخودآگاه احساس مفید بودن  برایشان ایجاد می شود که همین امر باعث انگیزه تولید در آنها خواهد شداین درحالی است که به واسطه حضور مستمر گردشگران در محیط کارخانه همه ملزم به رعایت نکات ایمنی و نظافت در سراسر کارخانه خواهند بود که این موضوع هم باعث افزایش بهره وری و روحیه با نشاط در کل کارخانه است.

سان می گوید با توجه به نتیجه مثبتی که تا کنون به دست آورده ایم قصد ایجاد موزه ای از تولید اولیه کارخانه برای بازدید کنندگان داریم که امیدوارم بتوانیم با اینکار نه تنها یاد و نام تولیدات خودمان را جاودانه کنیم بلکه باعث افزایش کیفیت تولیدات ما نیز بشود چون تولیدات اولیه تا به امروز خودمان را همیشه مقابل چشمان داریم ومی توانیم ایرادها و نقایص آنها را برطرف کنیم .

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد