کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

چشم امید صادرات نامرئی به صنعت نشر ایران

نویسنده : عمادعزتی

گردشگری و صنایع وابسته آن یکی دو سال است که در کشورمان بیش از پیش خبرساز شده و بسیاری از فعالان جامعه علمی و اقتصادی را به خود مشغول کرده اند ، اما یکی از صنایعی که در صنعت گردشگری حضوری کاملا پنهان داشته  وکمتر از آن تا کنون سخن به میان آمده صنعت نشر است . صنعتی که رشد و رونق آن علاوه بر تاکیدی دوباره بر میزان آگاهی و درک بالای جامعه، گواهی بر ارتباط گردشگری با آن خواهد بود.

شاید با این کلمات به فکر نقشه و کتابهای عکس معروف ایران بیفتید که در ویترین برخی از کتابفروشی های میدان انقلاب دست به دست می شوند و در مورد دیگر کاربردهای صنعت نشر در گردشگری زیاد با خودتان به تفاهم نرسید اما اولین کاربرد این صنعت یعنی چاپ و نشر در گردشگری همان ها هستند که می دانید و دنیایی از بروشورها و کتابچه های راهنما وجود دارد که هر روز در دستان گردشگران و ماجراجویان اقصی نقاط جهان دست به دست شده و همراهشان سفر می کنند از این موارد مهمتر نیز می توان به مجلات گردشگری که هم اکنون بخش عمده ای از بازاریابی خارجی در کشورهای گردشگرپذیر برعهده دارند را می توان برشمرد و از جایگاه کلی صنعت نشر به واسطه آنها در گردشگری و صادرات نامرئی سخن گفت.

متاسفانه هم اکنون ایران باستانی ما در این زمینه فقر مطلق را تجربه می کند و به نوعی هیچ جایگاهی از نشر را نمی توان در گردشگری نوپای کشورمان متصور شد. همین موضوع باعث شده تا حتی گردشگران ورودی کشورهای مختلف جهان قبل از ورود به سرزمین باستانی ایران ، اطلاعات مربوط به سفرشان را در کتابچه های راهنمای گردشگری مثل لونلی پلنت  جستجو کنند و همراه این کتابچه ها که خارج از مرزهای کشورمان و توسط موسسه های خارجی منتشر شده اند،  وارد سرزمین باستانی ایران شوند، نکته ای که حاکی از کمکاری گردشگری ایران داشته و دارد.

این در حالی است که کشور ترکیه همسایه شمال غربی کشورمان حدود 5 ماه پیش خبر از انتشار چندمیلیون جلد کتابچه راهنما به سی زبان زنده دنیا و توزیع آنها در بازارهای هدف گردشگری خود داد و این کار را به عنوان حرکتی نوین در جهت توسعه گردشگری ترکیه و جلب نظر گردشگران مناطق مختلف جهان به دیدنی های این کشور دانست.

هرچند برخی متعتقدند که هم اکنون دنیای مجازی جای نسخه های چاپی کتابچه های راهنما را در بازار گردشگری بین المللی به خود اختصاص داده است اما نباید فراموش کنیم که دنیای مجازی در صنعت گردشگری ایران نیز چنان وضع خوشی ندارد و تازه برخی از فعالان گردشگری و البته جامعه علمی کشورمان به فکر برگزاری کنفرانس هایی در این زمینه افتاده اند برای یافتن راهکارهای استفاده از دنیای مجازی در واقعیت گردشگری کشورمان.

به هر حال علاقه انسان بخصوص گردشگران به مطالعه و البته استفاده از نسخه های چاپی مطالب مورد علاقه و مورد نیازشان این یادآوری را به ما خواهد داشت که صنعت گردشگری یا همان صادرات نامرئی به تمام صنایع موجود در کشورها وابسته است و صنعت نشر ایران و البته ناشران می توانند کمک بسیار مفیدی در توسعه و رونق گردشگری تمدن ایران زمین داشته باشند چه در زمینه جلب نظر گردشگران به مناطق دیدنی کشور و چه برای تربیت نیروی متخصص علمی در گردشگری ایران توسط دانشگاهها دو مقوله ای که هم اکنون در کشورمان زیاد مورد توجه قرار نگرفته و تقریبا به دست فراموشی سپرده شده اند پس امیدواریم دولت یازدهم با رویکرد تازه خود در گردشگری علی رغم تمام مشکلات صنعت نشر ایران به ناشرانی که بصورت تخصصی در زمینه صنعت گرشدگری فعال هستند توجه بیشتری کرده و آنها را در زمینه توسعه گردشگری ایران یاری رساند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد