کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نکات ایمنی در سفرهای خارجی

بحث سفر و مسافرت همیشه با چند سئوال مشترک مثل اینکه کجا برویم و یا اینکه چگونه برویم همراه بوده و هست. اما، نکته بسیار مهمی که همیشه فراموش شده و شاید جدی گرفته نشده است این نکته بوده که حالا اگر قصد سفر داریم ، چگونه این سفر را برای خودمان سهل و آسانتر کنیم. البته شاید اکثر این موارد بسیار ساده و یا پیش پا افتاده اند اما به دلیل اینکه آنها تجربیات شخصی بوده و شاید کمتر کسی آنها را با دیگران به اشتراک گذاشته اما اینجاست که باید به یاد این ضرب المثل افتاد که می گوید آزموده را آزمودن خطاست بنابراین بهتر دیدیم که برخی از این تجربیات شخصی را برای همگان عنوان کنیم تا بتوانند از یک سفر تفریحی لذت کافی ببرند. به همین دلیل مجموعه ای سه قسمتی را تحت عنوان «نکات طلایی برای سفرهای خارجی» که شامل قبل از عزیمت به فرودگاه، داخل هواپیما و بخش پایانی با عنوان مقصد را برای شما مطرح خواهم کرد. متنی که هم اکنون مقابل روی شماست قست پایانی این مجموعه و مربوط به مسایلی درباره کشور مقصد و نحوه بازگشت به فرودگاه در کشور مقصد برای شما بزرگواران خواهد بود.

نکاتی که باید در کشور مقصد رعایت کرد

پس از پیاده شدن از هواپیما و عبور از قسمت کنترل گذرنامه ها شما باید وسایل خودتان را تحویل بگیرید که با توجه به بزرگی فرودگاهها ممکن است چندین نوارنقاله برای این کار درنظر گرفته شده باشد بنابراین سریع شماره پرواز خودتان را روی تابلوهای این نوار نقاله ها پیدا کنید و منتظر بمانید تا وسیله چمدان خود را تحویل بگیرید اگر به هر دلیل چمدان شما به دستتان نرسید سریعا مشکل را به مامورین فرودگاه اعلام کنید و برچسب های مربوط به بارتان (تگ، بارکدها) را تا پایان مراحل رسیدگی نگهدارید چون تنها مدرک شما مبنی بر مالکیت همین برچسب ها هستند که معمولا توسط متصدی تحویل گیرنده بار روی گذرنامه یا بلیط شما چسبانده شده اند.

از این پس باید کمی با حوصله تر و دقیق تر به محیط اطراف توجه کنید تا با کمترین مشکل احتمالی سفرتان را ادامه دهید ، پس از گرفتن چمدان اولین کارتان چنج کردن مقداری ارز باشد به یاد داشته باشید که معمولا اگر یک صددلاری را تبدیل کنید برای اولین مرحله شما کفایت خواهد کرد از سوی دیگر همیشه هنگام تبدیل کردن ارز به تابلوی مقابل صرافی ها دقت کنید تا به بالاترین قیمت این کار را انجام دهید. از این به بعد هم برای تبدیل کردن دلار فقط به صرافی های معتبر یا بانک ها مراجعه کنید و در قبال فروش دلار خود رسید دریافت کنید.  پس از تبدیل کردن ارز ، یک نقشه مربوط به شهری که قرار است در آنجا اقامت داشته باشید تهیه کنید تا بتوانید موقعیت خودتان را پیدا کنید .

اگر از قبل هتل رزرو نکرده اید می توانید این کار را با کمک یکی از دفاتر توریستی مستقر درفرودگاه انجام دهید این کار بسیار آسان است فقط کافی است شما محدوده مالی خودتان را برای متصدی این مرکز توضیح دهید. اما اگر می توانید سعی کنید از او بخواهید در مرکز شهر یا قسمت توریستی شهر برای شما هتل تهیه کند تا از پرداخت کرایه اضافی جلوگیری کرده باشید به عنوان مثال در شهر توریستی استامبول قسمت توریستی شهر قسمت اروپایی است بنابراین اگر شما در قسمت آسیایی شهر هتل تهیه کنید ممکن است قیمت هتل کمی ارزانتر از سمت دیگر باشد اما هر روز مقدار زیادی کرایه باید بپردازید تا به قسمت توریستی شهر برسید یا هر روز زمان زیادی را در مترو باید سپری کنید. پس از این رزرو کردن هتل از متصدی دفتر خدمات گردشگری بخواهید که مسیر اتوبوس یا مترو را برای رسیدن به هتل مورد نظر به شما نشان دهد. البته آدرس هتل زیر رسید مخصوص پذیرش شما قید شده و شما می توانید به سادگی موقعیت هتل را روی نقشه بیابید و به مقصد برسید.

دو نکته کلیدی را هنگام سفرهای خارجی و رسیدن به مقصد جدی بگیرید که یکی از آنها مربوط به مدیریت زمان و دیگری مربوط به مدیریت مالی شماست. همانطور که می دانید با توجه به تغییر ساعت در برخی از مسافرت های خارجی ، تاریخ هم تغییر می کند بنابراین بعد از اقامت در هتل به سرعت تاریخ ورود و تاریخ خروج از کشور مقصد را روی تقویم داخل اتاق علامت بزنید تا برای رفتن به فرودگاه دچار مشکل نشوید البته این کار را می توانید به عهده مسئول پذیرش نیز بگذارید به این ترتیب که هنگام پرکردن فرم پذیرش از او بخواهید تا روز برگشت شما را به شما یادآوری کند. اما بخش مالی این سفر که بسیار مهم است مربوط به پرداخت هزینه هتل خواهد بود که در ادامه توضیح کاملی را می خوانید.

پس از رسیدن به هتل و کمی رفع خستگی مرحله سوم و شاید متفاوت ترین مرحله سفر شما آغاز خواهد شد، با مراجعه به مسئول پذیرش هتل آدرس و تلفن سفارت ایران را در این کشور بگیرید ، چون در صورت بروز هرگونه مشکل مسئولان سفارت به شما کمک خواهند کرد تا مشکل برطرف شود. بطوری کلی امنیت خودتان را در سفرهای خارجی جدی بگیرید و از رفتن به مکانهایی که نمی شناسید جدا پرهیز کنید.  از طرفی سعی کنید فردی قانونمند باشید و به قوانین کشور میزبان احترام کامل بگذارید ، یقین داشته باشید که پلیس هرگز برای شما که توریست هستید تخفیف درنظر نخواهد گرفت و دقیقا مانند ساکنان کشور میزبان با شما برخورد خواهد شد. پس از آن گذرنامه و اضافه مبلغ پول خودتان را به صندوق امانات بسپارید ، شما تا روز خروج از کشور دیگر به گذرنامه نیازی ندارید و فقط هر روز به اندازه نیازتان از صندوق پول بگیرید و خرج کنید هرگز پول اضافه همراه نداشته باشید. اگر صندوق امانات داخل اطاق شما بود کلید این صندوق را حتما باخودتان همراه داشته باشید نگران گم شدن کلید آن نباشید معمولا کلید یدکی همیشه در هتل موجود است و شما ممکن است فقط مجبور به پرداخت مبلغ ناچیزی به عنوان جریمه باشید.

 سعی کنید اولین روز با تبدیل دلار به واحد پول کشور مقصد کل کرایه هتل را پرداخت کنید ، با این کار شما می توانید برنامه ریزی دقیق تری برای باقی مانده پول خود داشته باشید. دو نکته بسیار مهم را در هتل باید رعایت کنید یکی اینکه هرگز از خوراکی های داخل یخچال هتل استفاده نکنید چون مجبور به پرداخت چندبرابر ارزش واقعی آن خواهید شد .

هر خوراکی که نیاز دارید را از فروشگاه نزدیک هتل به قیمت بسیار نازلتری می توانید تهیه کنید و از آنها استفاده کنید . هرگز به فکر جایگزینی خوراکی های داخل اتاق هم نباشید چون تمامی این خوراکی ها با  کدهای مخصوصی علامتگذاری شده اند بنابراین شما نمی توانید محصول مشابهی را جایگزین آن کنید. نکته دیگر که بسیاری از مسافران آن را فراموش می کنند استفاده از تلفن داخل اتاق برای تماس با خانواده یا هر تماس دیگری به غیر از داخلی هتل خواهد بود شما می توانید با هزینه کردن مقدار ناچیزی و تهیه یک کارت تلفن از باجه های تلفن عمومی با هزینه بسیار پایین تر با هرنقطه از جهان که می خواهید تماس بگیرد. به یاد داشته باشید که شما فقط قیمت پایه اتاق را پرداخت کرده اید و اگر هزینه اضافی داشته باشید هنگام تسویه حساب باید دوباره مبلغی به صندوق پرداخت کنید.  هنگام اقامت در هتل سعی کنید همیشه وسایل خودت را در کمد یا چمدان قرار دهید و همیشه اتاق را مرتب نگهدارید تا در صورت مفقود شدن وسیله ای به سرعت متوجه آن شوید و مراتب را به مدیر هتل اطلاع دهید. اطلاعات اقامتی خودتان را به خانواده اطلاع دهید تا در صورت نیاز آنها بتوانند به سادگی به شما دسترسی داشته باشند. هنگام خروج از هتل همیشه یک کارت هتل که آدرس و شماره تلفن آن روی کارت قید شده باشد را همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی مسیر خودتان را برای بازگشت به هتل بیابید.

با رسیدن به مقصد اگر قصد دارید از مراکز تفریحی یا تاریخی بازدید کنید سعی کنید از تورهای روزانه استفاده کنید این روش اقتصادی ترین روش برای شماست برای استفاده از این تورها فقط کافی است از روی کاتالوگ های موجود در لابی هتل یکی را انتخاب کنید و از متصدی پذیرش هتل بخواهید برای شما کار ثبت نام را انجام دهد. این تورها معمولا خدمات ترانسفرا نیز به شما رایگان ارایه می دهند بنابراین شما هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. هنگام بازدید از مکانهای تاریخی به افراد ناشناسی که خودشان را مترجم معرفی می کند اعتماد نکنید . توجه داشته باشید که در تمامی کشورهای توریستی قانونی وضع شده که افراد مترجم و راهنماهای قانونی باید کارت شناسایی معتبر خود را همراه داشته باشند بنابراین شناسایی افراد معتبر بسیار ساده خواهد بود فقط به یاد داشته باشید که قبل از هر کاری در مورد حق الزحمه شان به توافق رسیده باشید. هنگام بازدید از مراکز دیدنی و تاریخی اگر قصد عکاسی دارید به تابلوهای نصب شده کاملا توجه کنید و از محل های ممنوع هرگز عکس نگیرید چون دوربین خود را از دست خواهید داد یا اینکه مجبور به پرداخت جریمه خواهید بود پس از آن در اولین فرصت اطلاعات ذخیره شده روی حافظه دوربین را روی کامپیوتر شخصی خود منتقل کنید و هرگز به کارت حافظه دوربین خود اعتماد نکنید چون ممکن است دست خالی به خانه بازگردید.

اما عمده مشکل ما تهیه غذا خواهد بود بخصوص اگر به کشورهای آسیای میانه یا جنوب آسیا سفر کرده باشید . در هر شرایط به سلامت و نظافت رستورانی که قصد دارید در آن غذا بخورید یقین داشته باشید بعد شروع به خوردن کنید در مورد غذاهای دریایی چندبرابر سختگیر باشید. بهترین گزینه استفاده از رستوران های زنجیره ای مانند KFC و ... خواهد بود البته امروزه شما می توانید به سادگی آدرس رستوران های حلال فود را از اینترنت بیابید و برای غذا خوردن به آنجا بروید اکثر این رستوران ها غذاهای ترکی که با ذائقه ما کاملا همخوانی دارد را سرو می کنند اگر به یاد داشته باشید در قسمت اول به وجود برخی قوانین مربوط به محصولات غذایی و دارو در فرودگاهها اشاره کردم بنابراین سعی کنید کنسرو یا غذای بسته بندی شده نیز همراه نداشته باشید چون بسیاری از کشورها در زمینه محصولات غذایی و نهاده های کشاورزی بسیار سختگیر هستند از جمله این کشورها می توان از استرالیا، ایالات متحده ، انگلستان و هلند را نام برد .

آخرین مرحله از سفر شما زمانی است که قصد دارید به فرودگاه بروید سعی کنید شب قبل از عظیمت وسایل خودتان را جمع کنید تا چیزی جا نگذارید و هنگام خروج هم دوباره همه چیز را چک کنید و از هتل خارج شوید بهترین زمان برای رسیدن به فرودگاه سه تا چهار ساعت قبل از پرواز شما خواهد بود. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد