کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

فرصت امروز بازار مبلمان اداری را بررسی می کند

زیبایی و راحتی در خدمت بهره وری

نویسنده: عماد عزتی

 

شاید وقتی صحبت از مبلمان باشد بیشتر به فکر دکوراسیون منزل و نوع چیدمان میز و صندلی داخل اتاق خواهید بود اما این مبلمان خودمانی ظاهرا کاربردی غیر از تکمیل زیبایی منزل داشته و می تواند حتی در میزان بهره وری پرسنل یک سازمان بسیار تاثیرگذار باشد.

جاناتان ویلمر یکی از متخصصان امور کسب و کار با توجه به تحقیقات خود در زمینه افزایش بهره‌وری کارمندان ادارات دولتی و خصوصی می‌گوید: بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار که هنوز هم سنتی به کارشان می‌نگرند بحث دکوراسیون و مبلمان اداری را در ردیف هزینه‌ها دانسته و سعی در کاهش آنها دارند درحالی که هزینه کردن منطقی و علمی برای به کارگرفتن مبلمان مناسب اداری نه تنها هزینه نیست بلکه به نوعی سرمایه‌گذاری برای بهره‌وری بالاتر کارمندان و سودآوری مجموعه خواهد بود.

به عقیده ویT مدت‌ها پیش افزایش ساعات کار یا حتی افزایش مشوق‌های مالی را به عنوان راهکاری بسیار مناسب در زمینه افزایش بهره‌وری اعلام می‌کردند درحالی که بسیاری از نکات ریز از دید کارشناسان دور مانده بود . نکاتی ریز مثل دمای، نور محیط کار گرفته تا نوع و رنگ ملبمان اداری می‌توانند در میزان بهره‌وری پرسنل تاثیرگذار باشند به گونه‌ای که در برخی موارد تا نزدیک به ده درصد افزایش با ایجاد کمی تغییر در شکل و ظاهر محل کار پرسنل را تجربه خواهیم کرد. بنابراین جای تردید نیست که استفاده از مبلمان اداری امروز در شرکت‌ها و کارخانجات نه فقط برای نمایش توانایی مالی و جایگاه اقتصادی آن واحد تولیدی بلکه برای افزایش بهره‌وری پرسنل نیز درنظر گرفته می‌شود اما این اهمیت چه تاثیری در کسب و کار تولید کنندگان این لوازم و تجهیزات دارد و این صنایع درکشورمان در چه جایگاهی هستند؟

اینها سئوال‌هایی است که فرصت امروز قصد دارد به آنها پاسخی قانع کننده و در عین حال کارشناسی بدهد تا شمایی که با توجه به افق‌های تازه اقتصادی مشغول تدارک دفترکار یا کارگاهی مدرن با بهره‌وری بالا هستید از این مهم غافل نشده و بتوانید با استفاده از راهکارهای علمی و عملی ارایه شده در این زمینه گام بردارید.

 حسن‌آباد در صفر و یک‌های مجازی

بدون تردید امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی و البته نیازهای مدرن جامعه اهمیت استفاده از تجهیزات و دکوراسیون مناسب در دفاترکار و گارگاه‌ها برهیچکس پوشیده نیست و بسیاری از صاحبان مشاغل و کارگاه‌ها درباره تغییر دکوراسیون محل کارشان مشغول دودوتا چهارتای خودمانی هستند تا بتوانند با استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات نوین محیطی آرام و مناسب را برای پرسنل و البته مخاطبان خود فراهم نمایند.

این مدیران و صاحبان مشاغل اگرچه امروز گزینه‌های بسیاری برای تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز خود دارند اما همانطور که می‌دانید معمولا در شهرهای مختلف بورس‌های متفاوتی برای اقلام وجود دارد که درپایتخت لوازم و تجهیزات مبلمان اداری را می‌توان در چهار منطقه معروف تهیه کرد که گل سرسبد آنها ضلع شمالی میدان تاریخی حسن‌آباد و خیابان حافظ است اما این مرکز سنتی خرید تجهیزات و مبلمان اداری تنها محل ارایه این نوع کالاها به متقاضیان نیست بلکه پایتخت نشینان می‌توانند در خیابان دلاوران بالاتر از میدان رسالت نیز تجهیزات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

 این درحالی است که بازار مبل تهران و خیابان مازندران در میان امام حسین نیز تامین کننده برخی اقلام و تجهیزات مبلمان اداری است. هرچند نباید فراموش کنیم با توجه به تنوع و تقاضای بسیار بالای خرید تجهیزات و مبلمان اداری اکنون نمی‌توان به این چند مرکز خرید سنتی در پایتخت بسنده کرد چون در میان صفر و یک‌های مجازی فروشندگان بسیار زیادی محصولات خود را اراه کرده و سعی در جلب نظر متقاضیان دریافت این لوازم دارند. هرچند نمی‌توان فراموش کرد که دیدن تصاویری بسیار زیبا از پشت شیشه مانیتورهایمان نمی‌تواند تضمینی برای کیفیت و راحتی مبلمان اداری و صندلی‌های پرسنل باشد بنابراین بهترین گزینه براساس اظهارنظر کارشناسان جستجو و انتخاب در میان صفر و یک‌های مجازی و خرید از واقعیت ویترین فروشگاه‌ها و تولید کنندگان است.

 

روایت آمار از صنعت مبلمان ایران

صنعت مبلمان بطور کلی در ایران قدمتی 100 ساله دارد و بنا بر گزارش مرکز آمار حدود 226 واحد صنعتی تولید مبلمان در دو بخش اداری و منزل با اشتغال حدود 10 هزار نفر درحال فعالیت هستند. بنا برهمین گزارش تعداد 46700 واحد کوچک و متوسط تولید مبلمان و مصنوعات چوبی و غیرچوبی در بخش‌های یاد شده با اشتغال بیش از 117 هزار نفر هم اکنون چرخ صنعت مبلمان اداری و منزل کشورمان را به حرکت درآورده‌اند. این درحالی است که صنعت مبلمان ایران در بخش‌های مبلمان اداری و منازل بیش از 8% از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده و استان های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، قم، همدان، مازندران، گلستان، گیالن از مهمترین قطب های تولید مبلمان در دو بخش یاد شده ایران محسوب می شوند.

توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌ها و تکنولوژی تولید صنعت مبلمان ایران که طی دو دهه 70 و 80 و در تمامی شاخه‌های: مبلمان کالسیک، مبلمان مدرن، مبلمان آشپزخانه، صنعت صندلی سازی، مبلمان شهری و دکوراسیون تحقق یافته، صنعت و بازار مبلمان را به یکی از مزیت‌های ملی ایران بدل کرده است. در این بین، رشد گسترده طبقه متوسط، رشد گسترده صنعت ساختمان و تغییرات گسترده فرهنگ مصرف در ایران طی دو دهه اخیر، بازار مصرف و صنعت مبلمان و دکوراسیون منزل و اداره‌ها را به یکی از عمده‌ترین بخش‌های صنعت مبلمان ایران تبدیل‌کرده است.

این درحالی است که براساس اطلاعات ارایه شده در وب سایت رسمی نمایشگاه صنعت مبلمان 2015 گوانجو در چین، صنعت مبلمان در بخش‌های مختلف، سال جاری میلادی و سال آینده رشد قابل ملاحظه‌ای را به خود خواهد دید جالب این است بدانیم سال گذشته میلادی در بخش تولید مبلمان اداری شاهد رشد 8/4 درصدی با ارزشی معادل 8/9 میلیارد دلار بوده‌ایم.

در بخش دیگری از این آمار آمده است تقاضا برای خرید مبلمان اداری با توجه به تغییرات ایجاد شده در زمینه کسب و کار افراد و همچنین دکوراسیون دفاتر تجاری بخصوص کسب و کارهای کوچک، 8/6 افزایش یافته که این افزایش تقاضای خرید می‌تواند گردش مالی 3/12 میلیارد دلاری را برای صنعت یاد شده به ارمغان آورد.

 از سوی دیگر کارشناسان برگزار کننده این نمایشگاه‌بین المللی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت مبلمان و دکوراسیون پیش بینی کرده‌اند سال آینده میلادی این صنعت نزدیک به 8/8 درصد افزایش داشته باشد و این افزایش معادل 6/10 میلیارد دلار نقدینگی را در آن به حرکت درآورده و افزایش 8/11 درصدی تقاضای خرید نیز در نهایت 7/13 میلیارد دلار نقدینگی برای تولیدکنندگان مبلمان اداری همراه خواهدداشت.

 

هلدینگ‌های بزرگ عاملی در گسترش صادرات

بهنام خسروان مدیرتولید یکی از کارخانجات معتبر ایران ضمن تاکید بر تاسیس هلدینگ‌های بزرگ در کشور برای ارایه محصولات تولید شده به متقاضیان می‌گوید: همه فعالان و دست‌اندرکاران تولید مبلمان اداری بخصوص در بخش دکوراسیون می‌دانند مبلمان و دکوراسیون دفاتر تجاری مبتنی بر طراحی و ایده‌های خلاقانه است اما این صنعت همانند دیگر صنایع نمی‌تواند تولیدات خود را به صورت انبوه ساخته و در انبارهای مختلف نگه‌داری کند چون اینجا بحث ابعاد و مشخصات با رنگ‌های متفاوت در میان است که این موضوع هیچ توجیح اقتصادی برای تولیدکنندگان ندارد که میزان قابل توجهی از تولیدات خود را انبار کنند تا شاید روزی یک متقاضی آن را سفارش دهید.

این متخصص صنعت دکوراسیون و مبلمان اداری در ادامه به تفکیک بخش‌های مختلف در این صنف اشاره می‌کند و می‌افزاید : نباید فراموش کنیم بحث صندلی و برخی تجهیزات اداری مثل فایل‌ها و میز کاملا از پارتیشن بندی یا حتی میزهای کنفرانس مجزا هستند چون تولیداتی مثل صندلی درست همانند دیگر صنایع باید انبوه تولید شوند تا برای سازنده‌ اقتصادی باشد و چون این صنعت دقیقا مبتنی بر سلیقه است طبیعی خواهد بود که تولید کنندگان معتبر حجم تولیدات خود را در مدل‌ها و طرح‌های متفاوتی متناسب با نیازهای بازار هدف تولید کرده و روانه بازار کنند تا بتوانند گردش مالی مناسبی را برای خود به ارمغان آورند اما این روند همانطور که اشاره شد درباره دکوراسیون و مبلمان اداری واقعا غیر ممکن است و باید با استفاده‌از شیوه‌های نوین مثل تولید قطعات پیش‌ساخته که چند منظوره هستند کار را اقتصادی کرد.

خسروان در این زمینه به فرصت امروز می‌گوید اگر به روند شکل‌گیری تولیدکنندگان بین المللی در سراسر جهان و بخصوص کشورهای مطرح  در این زمینه مثل ترکیه توجه داشته باشیم بحث هلدینگ‌ها به میان خواهد آمد به این صورت که یک شرکت مادر اقدام به سرمایه‌گذاری درزمینه تامین مالی تولیدکنندگان کوچک و معتبر کرده تا بتواند انواع محصولات را در بازارهای هدف ارایه دهد این موضوع به دلیل ایجاد نمایشگاه‌های متفاوت که نیازمد تولید به صورت نمونه است بسیار هزینه‌بر است و از توان تولیدکنندگان خرد واقعا خارج است و اینجاست که اهمیت هلدینگ‌ها برای ایجاد رقابت و یافتن بازارهای هدف کاملا مشهود خواهد بود.

 

نقاط ضعفی از جنس مواد اولیه

در همین حال محسن گلدوز یکی از فعالان صنف مبلمان اداری در زمینه وابستگی این صنف به واردات می‌گوید: بطور کلی صنعت مبلمان اداری را می‌توان در سه بخش عمده طراحی، تولید و ارایه همانند دیگر صنایع درنظر گرفت اما این صنعت با توجه به اینکه مبتنی بر طراحی و سلیقه متقاضیان است کمی متفاوت از دیگر صنایع شکل گرفته است و وابستگی‌های متفاوتی به واردات دارد.

این تولید کننده درباره وابستگی صنف یاد شده به واردات می‌افزاید: در بخش مواد اولیه و یراق بیشترین وابستگی را به خارج از مرزها بخصوص کشور چین داریم چون در این زمینه ایران تولیدات کافی در اختیار ندارد این درحالی است که در بخش تولیدات و مصنوعات چوبی نیز وابستگی‌هایی از جنس چوب به خارج از مرزها داریم و تولید چوب‌های داخلی نمی‌تواند متناسب با نیاز بازار باشد هرچند در زمینه تولید ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف تولید کننده‌های بسیاری حضور دارند اما بازهم مبحث مواد اولیه در این زمینه و تعیین قیمت نهایی بسیار تاثیرگذار است.

گلدوز در ادامه به اهمیت توجه مسئولان درباره معرفی نیازهای صنف یادشده و سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمند متقاضیان کسب و کار اشاره می‌کند و می‌گوید: همانطور که اشاره شد در بخش یراق و ابزار بخصوص برای تولید صندلی‌های اداری هم اکنون درگیر واردات هستیم درحالی که اگر بتوانیم  سرمایه‌گذاران را تشویق به تولید قطعات موردنیاز صنف مبلمان اداری کنیم با توجه به اشتغالزایی و بهره‌وری بسیار بالای این صنف بدون تردید شاهد صعود و رونق مناسبی در صنف مبلمان اداری خواهیم بود.

این فعال صنفی در بخش دیگری از سخنان خود به نکته‌ای کاملا حیاتی اشاره می‌کند و می‌افزاید: شاید همه مسئولان و البته دست‌اندرکاران تولید در زمینه‌های مختلف به کمبودها و نیازهای صنف خود اشاره کرده باشند اما یک نکته بسیار حیاتی که می‌تواند آینده تجاری تولیدکنندگان را در سراسر جهان تامین نماید همواره از قلم افتاده آنهم بحث طرح و طراحی‌های نوین است. به عقیده وی با توجه به اینکه این صنف کاملا مبتنی بر ایده‌های خلاق و طرح‌های متفاوت بنا شده است باید درباره به کارگیری طراحان متخصص و البته ذهن‌های خلاق حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتوانیم با توجه به منابع موجود از نظر مواد اولیه و دستگا‌های تولید این طرح‌ها را به واقعیت رسانده و روانه بازارهای هدف متناسب با سلیقه‌آنها کرد؛ چیزی که امروز در اغلب موارد مشغول کپی‌کاری از برندهای برتر بین المللی هستیم و میزان ایده‌های خلاق و نوین یا همان طرح‌های منحصربفرد زیاد در آن دیده نمی‌شود.

صفر و یک‌های مجازی عاملی در توسعه صادرات

ناصر شیرازی یکی از فعالان صنف مبلمان اداری البته در دنیای مجازی در این زمینه به خبرنگار ما می‌‌گوید: باتوجه به اطلاعات و آمارهایی که در اختیار داریم صادرات صنف یاد شده در کشورمان صرفا به کشورهای منطقه مثل عراق، افغانستان و تاجیکستان خلاصه می‌شوند هرچند در برخی موارد صادراتی پراکنده به کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز وجود داشته است.

 این درحالی است که صنعت مبلمان اداری در سراسر جهان همواره به روایت آمار روی ریل توسعه قرار گرفته است و ایران سهم بسیار ناچیزی از این توسعه را به خود اختصاص داده است به صورتی که هنوز نتوانسته راهی به سوی بازارهای هدف اروپایی یا سایر کشورها برای خود باز نموده و وارد آن مناطق شود.

به عقیده شیرازی مهمترین مشکلی که باعث محصور شدن تولیدات ایران در منطقه شده نبود اطلاع‌رسانی از پتانسیل‌های موجود تولید در ایران است چون صنف تولید مبلمان اداری در ایران با توجه به تجربه و تخصص موجود امکان رقابتی کامل با محصولات بسیاری از کشورهای مطرح در این زمینه را دارد اما دربخش بازیابی بسیار ضعیف عمل کرده است.

مدیر و طراح سایت ایران چوب به عنوان یکی از برترین سایت‌های تخصصی در زمینه ارایه و معرفی مصنوعات مبلمان اداری با اشاره به کشور ترکیه به عنوان رقیب ایران در منطقه و بخصوص در بازار‌های اروپایی می‌افزاید: کشور ترکیه با توجه به سیستم بازاریابی و همچنین ارایه محصولات خود به مخاطبان توانسته اکنون تمامی بازار اروپا را به خود اختصاص دهد درحالی که دربسیاری از موارد محصولات ایران حتی در مقامی بالاتر از تولیدات ترکیه از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت قرار گرفته و می‌تواند جایگزین مناسبی در بازارهای یاد شده باشد.

این فعال صنفی به تجمیع و عرضه مناسب محصولات برای توسعه هرچه بیشتر صنف مبلمان اداری تاکید داشته و می‌گوید: همانطور که همه فعالان و دست اندرکاران تولیدات صنفی در کشور می‌دانند فرایند تولید در واقع بخشی از کار است اما مهمترین موضوع بحث ارایه و معرفی محصول به مخاطبان است که با توجه به شرایط فعلی ایران در این زمینه ضعف عمده‌ای را تجربه می‌کند و نتوانسته هنوز در این زمینه فعالیت کافی داشته باشد به همین دلیل ظرفیت‌های بسیاری در صادرات اینگونه محصولات بکر باقی مانده است.

شیرازی تصریح می‌کند: صنف مبلمان اداری ایران هنوز نتوانسته به درستی توانایی خود را به مخاطبان ارایه نماید تا در این زمینه به سفارشات عمده دست یابد؛ چون بسیاری از تولید کنندگان هنوز دغدغه کپی شدن محصولات خود را دارند و به همین دلیل زیاد فعالیت گسترده در زمینه معرفی خود و محصولاتشان را نداشته و بیشتر به مشتریان سنتی خود بسنده می‌کنند که شاهد مثال آن وجود ده‌ها و صدها کارگاه زیرزمینی صنفی در این زمینه است که بدون هیچ برنامه بلند مدت برای صادرات فعالیت می‌کند. این موضوع باعث شده تا با توجه به شرایط یاد شده به جز برخی موارد بسیاری از خطوط  تولیدی صنف مبلمان اداری کاملا سنتی بوده و همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید و ناتوانی در رقابت بازارهای بین المللی شده است.

وی درباره ظرفیت تولید این گارکاه‌ها معتقد است شاید در بهترین حالت اینگونه کارگاه‌ها بتوانند تنها 5 مدل کار تولید کند درحالی که اگر واقعا به دنبال دریافت بازارهای صاداراتی در شان توانایی تولیدات خود هستیم باید بیش از این به تولید فکر کنیم و ظرفیت تولید کارگاه‌ها را بالاببریم که راهکارهای بسیاری در این زمینه موجود است و می‌توان به اهمیت حضور سایت‌ها و شرکت‌های معرفی محصولات اینچنین پی ببریم. چون امروز در بسیاری از کشورها شرکت‌های برگزار کننده نمایشگاه‌ها با خریدهای عمده‌ای که از تولید کنندگان خرد دارند محصولات را به عنوان برند خود به نمایش گذاشته و سفارش می‌گیرند.

مدیر سایت ایران چوب در این باره به اهمیت حضور در دنیای مجازی همراه و همسو با واقعیت بازار اشاره دارد و می‌گوید: جای تردید نیست که امروز اهمیت حضور در دنیای مجازی برای معرفی دقیق توانایی‌ها و محصولات مختلف برهیچ کس پوشیده نیست که صنعت ملبمان اداری نیز مستثنی نیست بنابراین اگر بتوانیم با استفاده از امکانات و شرایط دنیای مجازی در تجمیع تولید و ارایه آن به صورت مناسب به مخاطبان اقدام کنیم می‌توانیم به آینده صنعت یاد شده امیدوار باشیم.

این فعال صنفی با توجه به تمام موارد موجود یکی از مشکلات و نقاط ضعف این صنف برای یکپارچه شدن را نبود اتحادیه و صنف  منسجم در این زمینه اعلام می‌کند و می‌گوید: به طور کلی با توجه به اینکه هنوز تولید کنندگان مبلمان اداری نتوانسته‌اند به صورت منسجم در صنفی واحد به فعالیت تجاری خود اقدام کنند نتایج مناسبی درزمینه معرفی و بازاریابی یا معرفی نیاز بازارهای هدف در اختیار نداریم که زمینه ساز نا موفق بودن در زمینه صادرات و البته نقاط ضعفی در زمینه بازارهای داخلی شده است.

ناصر شیرازی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی داخلی یا خارجی برای معرفی و توانایی تولید کنندگان داخل ایران تصریح می‌کند: همانطور که می‌دانید هزینه شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی صنف یاد شده تماما به عهده خود تولید کنندگان است که بسیاری از تولیدکنندگان کوچک توان پرداخت آن را ندارد و تنها تعدادی از کارخانجات بزرگ در این‌باره بدون مشکل حضور دارند این درحالی است که حضور در نمایشگاه‌های بین المللی بسیار مشکل‌تر از داخلی‌هاست چون به نوعی نبود شفافیت در زمینه برگزاری و حضور در آنها توانسته این امکان را برای بسیاری از تولیدکنندگان کوچک غیر ممکن کند.

وی در ادامه به برگزاری نمایشگاه‌های بسیاری در این زمینه در کشورهای مختلف مثل تاجیکستان، چین، آلمان و دبی اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلایل عنوان شده هنوز ایران با توان لازم نتوانسته در این نمایشگاه‌ها حاضر شود و متناسب با نیازهای مخاطبان محلی خود اقدام به جذب سفارش داشته باشد اما نکته قابل توجه در این زمینه این است که به دلیل کمبود صادرات در صنف یاد شده هنوز نمی‌توانیم درباره محدودیت‌های گمرکی و تسهیلات صادراتی مطمئن باشیم.

این فعال صنفی در پایان به موازی‌کاری در این صنف بخصوص هنگام حضور درنمایشگاه‌ها نیز اشاره دارد و می‌گوید: از آنجا که صنوف مختلف در زمینه تولید مبلمان و لوازم خانگی در برخی از نمایشگاه‌های داخلی حضور دارند و زمینه موازی کاری در این صنف بسیار گسترده می‌شوند نمی‌توان زیاد به نتایج مثبت اینگونه نمایشگاه‌ها امیدوار بود چون هنوز متولی خاص و دقیقی در این زمینه فعال نیست و نتوانسته سمت و سویی مناسب صادرات هدفمند برای صنف تولید مبلمان اداری درنظر داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد