کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

دریایی از انرژی

با نگاه کردن به نقشه کره زمین یا همان جایی که ما در آن ساکن هستیم درخواهیم یافت که سطح قابل توجهی از آن با آب پوشیده شده است و بخش کوچکی را خشکی به خود اختصاص داده همین تصور ابتدایی می‌تواند عاملی برای درک این واقعیت باشد که انرژی بسیار هنگفتی و عظیمی در میان امواج این آبها نهفته است که در صورت کنترل و اقتصادی کردن آن می‌توان برای سال‌های متمادی از آن بهرمند شد بی آنکه نگران از بین رفتن محیط اطراف خود باشیم.

بطور کلی انرژی آب برای انسان‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده بود از آن برای مصارف گوناگونی استفاده می‌کردند اما استفاده از این خاصیت برای تولید برق اگر از احداث سدها بگذری یا نیروگاه‌های آبی معمول بگذریم از طریق امواج زیاد تاریخچه طولانی به خود اختصاص نداده است و با توجه به مدارک موجود مربوط به عصر معاصر است.

  در این روش با توجه به چگالی بسیار مناسب آب نسبت به هوا با استفاده از توربین‌های شناور یا ثابت به انرژی برق دست خواهیم یافت  اما همین موضوع یکی از مهمترین نقطه ضعف‌های تولید برق با استفاده از امواج دریاست چون عمده مناطق استقرار این توربین ها در فواصل دور از ساحل بوده و هنوز تکنولوژی مناسبی برای انتقال انرژی بهدست آمده به مکان مصرف و البته نگهداری از سازه در مقابل امواج سهمگین دریا به دست نیامده است و اقتصادی نشده هرچند کشورهایی مانند انگلستان یا استرالیا با استفاده از روش‌های نوین و ایجاد موج شکن‌هایی تاکنون توانسته‌اند عامل دوم را کمی برطرف کنند اما هنوزهم انتقال انرژی تولید شده از دریا به ساحل بزرگترین چالش تولید کنندگان است.

براساس تحقیقات انجام شده از سوی کارشناسان و متخصصان برخی از مناطق ساحلی یا آبی جهان امکانات مناسبی برای احداث اینگونه نیروگاه‌ها دارد که عبارتند از  بیشتر مناطق اروپا و در اطراف انگلستان، ایرلند،  یونان، فرانسه و ایتالیا قرار دارند. دراین نواحی 106 محل مشخص شده است و تخمین زده می شود که با استفاده از تکنولوژی روز بتوان 48 (تریلیون وات ساعت بر سال ) از برق اروپا را تامین کرد . محل هایی با پتانسیل بالا در فیلیپین،  ژاپن،  استرالیا، آفریقای شمالی و آمریکای جنوبی نیز شناسایی شده است .

 

انواع روش‌های استخراج انرژی

1 تکنولوژی استحصال انرژی از امواج

گرچه طراحی‌های زیادی در این زمینه انجام شده است ولی تنها ابزار اندکی برای تست به کار گرفته شده‌اند . در اینجا دستگاه های مورد استفاده برای بهره برداری از انرژی امواج را بر طبق مکان قرار گیری آنها طبقه بندی می کنیم :

1) دستگاه های ساحلی (shoreline) جالب است بدانیم براساس تحقیقات به ازای هر کیلومتر نوار ساحلی می‌توان نزدیک به 200 مگاوات برق از طریق سیستم جذبی تولید کرد.

2) دستگاه های نزدیک ساحل (near –shore) (ثابت شده در کف اقیانوس )

3) دستگاه های دور از ساحل (off shore)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد