کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

افزایش قیمت خزنده خودرو توسط تولید کنندگان


آینده قیمت چیست؟

در تب وتاب افزایش قیمت حامل های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها  بخصوص قیمت بنزین ، بسیاری در انتظار تعیین قیمت خودرو و البته ثبات در این زمینه هستند و برخی متقاضیان تا رسیدن موعد مقرر خرید، همچنان با اما و اگرهای ذهنی خود دست به گریبان شده اند  و می پرسند بالاخره قیمت خودرو کجا آرام خواهد گرفت؟ یا اینکه با اعلام قیمت بنزین آزاد لیتری 1000 تومان آیا قیمت اتومبیل ارزان می شود یا اینکه دوباره اوج می گیرید؟

هرچند اواخر سال گذشته با وجود تلاش های خودروسازان برای تایید افزایش قیمت محصولاتشان، مسئولان دولتی به خریداران وعده ثابت قیمتی را دادند و حتی توصیه کردند به دلیل نوسانات آخرسال بد نیست خریداران کمی تحمل کنند تا قیمت های کاذب فروکش کند؛ اما با پایان رسیدن تعطیلات نوروز و افزایش 2 درصدی مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت کمی بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان داخلی و وارداتی ها اضافه شد .

در حالی که همه برای این افزایش قیمت توجیه و دلیل افزایش دو درصدی مالیات را عنوان می کردند و منتظر آرام گرفتن بحث قیمت خودروها بودند، تنها چند روز بعد با اخبار تازه ای در بازار خودرو مواجه شدند و دوباره سیر صعودی اما خزنده قیمت ها برای این چهارچرخ پرمخاطب آغاز شد که ظاهرا هنوز هم ادامه خواهد داشت.

در این زمینه احمد نعمت بخش ، دبیر انجمن خودروسازان در اولین اظهار نظر خود در سال 93 به ارزبری برخی خودروها و البته افزایش هزینه های تولید اشاره کرد و گفت: نمی توانیم منتظر کاهش قیمتی در صنعت خودروسازی داخلی باشیم آنهم زمانی که به گفته آمار رقم سنگین زیان و بدهی خودروسازان هنوز هم روی شانه های این صنعت سنگینی می کند .

نعمت بخش درباره افزایش بدون تردید قیمت خودرو در سال جاری ضمن اشاره به سخنان مقام های دولتی مبنی بر ثابت ماندن قیمت خودرو در سال 93 می افزاید: هزینه های تولید عبارتند از قطعات مورد نیاز تولید خودرو ، انرژی و دستمزد کارگران است، که به دستور و هماهنگی دولت هر سه آیتم افزایش یافته است پس چطور انتظار کاهش قیمت یا حتی ثابت ماندن آن را داریم؟ وی با تاکید دوباره بر افزایش بدون قید و شرط قیمت محصولات ادامه می دهد و می گوید: نمی توان در این صنعت دستوری عمل کرد چون باعث ضعف و البته زیان دهی مجدد یکی از بزرگترین صنایع کشور خواهیم شد که ارمغانی جز افزایش بیکاری و زیاندهی سازندگان ندارد.

افزایش قیمت بدون ارز بری؟!

در همین حال بارها این جمله را شنیده ایم که  « برخی از خودروهای تولیدی کشورمان ارزبری ندارند» اما بازهم شاهد افزایش قیمت آنها بوده اید شاد از خودتان سئوال کرده اید پس چرا پراید یا پژو 405 هم پای دیگر خودروها که ارزبری دارد گران شده است؟

 برای رسیدن به پاسخ این سئوال بد نیست کمی به معنی ارزبری صفر در صنعت خودروسازی بپردازیم در حالی که این تصور در صنعت خودروسازی ایران کاملا بی معنی است که بگوییم یک یا چند نوع از خودروهای تولیدی کشورمان بدون ارزبری است؛ چون جای تردید نیست مستقیم یا غیر مستقیم این محصولات با ارزهای خارجی سروکار دارند.  برخی از قطعات و لوازمی که برای تولید آنها ، تولید کنندگانشان نیازمند واردات مواد اولیه با ارزهای معتبر جهانی بخصوص دلار هستند که در این زمینه می توان به صنعت لاستیک یکی از دهها مورد ارزبر در خودروسازی ایران  اشاره کرد.

بنابراین در حالی که دبیر انجمن خودروسازان سال گذشته به قیمت تمام شده ارز برای خودروسازان اشاره کرد و گفت: هرگز تصور نکنیم قیمت تمام شده ارز برای واردات قطعه یا تهیه مواد اولیه تولید خودرو همان قیمت های دولتی است، چون در بسیاری از موارد خودروسازان باید ارز مورد نیاز خودشان را از بازار آزاد تهیه کنند. پس در می یابیم ، خواسته یا ناخواسته این چهارچرخ همچنان به قیمت ارز وابسته است و نمی توانیم ارزبری آن را معادل صفر در نظربگیریم و منتظر کاهش قیمتش باشیم .

از سوی دیگر قطعه سازان نیز در این زمینه گلایه های فراوانی دارند که در نهایت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات خودروسازان کشورمان شده است. بدهی سازندگان خودرو به قطعه سازان و از همه مهمتر عدم حمایت های دولت باعث شده بسیاری از قطعه سازان زمینگیر شده و یا از حرفه خود کناره گیری کنند . هرچند به دلیل استانداردهای موجود در مورد کیفیت قطعات تولیدی زیاد نمی توان نا امید بود اما خارج از تصور نیست که در این زمینه نیز با افت کیفیت هم روبرو بوده ایم.

بهانه ای به نام حمایت از تولید ملی

فرهاد به نیا ، عضو انجمن قطعه سازان ایران با تاکید بر حمایت دولت از سازندگان قطعه در کشورمان و طبیعی بودن افزایش قیمت خودرو در هفته های اخیر و البته افزایش مجدد آن پس از اجرای مرحله دوم هدفمندی می گوید: قیمت بسیاری از نهاده های مورد نیاز قطعه سازان مثل فولاد، مس و مواد پتروشیمی به ترتیب 25 ، 32 و 34 درصد امسال افزایش یافته است این در حالی است که براساس مصوبه قانون کار نیز باید صاحبان صنایع 25 درصد به دستمزدهای کارگرانشان نیز بیافزایند پس با چه حساب و کتابی می توان انتظار کاهش قیمت تمام شده محصولات را داشته باشیم؟ البته اگر از معضلات سیستم بانکی و نبود اعتبارات لازم برای حمایت از تولیدکنندگان بگذریم.

وی می افزاید: تعرفه واردات قطعات خودرو به دلیل حمایت از تولیدات داخلی هم اکنون 63 درصد از سوی مقام های مسئول تعیین شده است که این بهانه ای بیش نیست چون وقتی دولت می تواند در ازای واردات قطعه مالیات خوبی دریافت کند و بیشتر درآمد داشته باشد چه لزومی به هزینه تراشی و حمایت از تولید داخلی که هم اکنون زمینگیر شده ، وجود دارد.

این در حالی است که به نیا ضمن اشاره به زیان  خودروسازان در سال 91 و 92 می گوید: بدهی سنگین خودروسازان کمر تولید داخلی را خم کرده و بسیاری از تولید کنندگان قطعه داخلی را وادار به ترک حرفه و شغل خود کرده است و اگر دولت نتواند این معضل را مدیریت کند بدون تردید صنعت خودروسازی ایران دچار مشکل اساسی خواهد شد و شاهد ورود هرچه بیشتر خودروهای چینی و کره ای به داخل مرزهای ایران خواهیم بود و حتی نمی توانیم با افزایش قیمت ها مشکل را برطرف کنیم.

این عضو انجمن خودروسازان می گوید : اگر دولت واقعا قصد دارد قیمت خودرو را ثابت کرده و یا روبه کاهش هدایت کند ابتدا باید قیمت نهاده های تولید را کنترل و یا کاهش دهد که اولین گام در بخش تولید قطعه است نه اینکه خود دولت نهاده ها را مانند انرژی و دستمزد را افزایش دهد بعد با دستورالعمل یا ابلاغ قیمت انتظار کاهش قیمت تمام شده را داشته باشد .

وی ضمن پیش بینی  ادامه افزایش قیمت ها در سال جاری بخصوص با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و افزایش مجدد قیمت حامل های انرژی می گوید: اگر شرایط همین طور که هست ادامه یابد حاصل جز افزایش قیمت محصولات نیست و نمی توان هیچ انتظار دیگری جز گرانی مجدد نسبت به آینده قیمت خودرو داشت .

 

 

نگاهی به قیمت برخی خودرو از آغاز سال 93 تا کنون

نام خودرو

قیمت نمایندگی

قیمت بازار

در هفته اول اردیبهشت 93

قیمت بازار

در اسفند 92

پژو 206 تیپ 5

۳۴۰۰۰۰۰۰۰

۳۹۰۰۰۰۰۰۰

367000000

پژو 206 صندوقدار مدل v8

۳۴۵۰۰۰۰۰۰

۳۹۳۰۰۰۰۰۰

370000000

پژو 206 صندوقدار مدل v9

۳۹۵۰۰۰۰۰۰

۵۰۰۰۰۰۰۰۰

490000000

پژو 207 دنده اتوماتیک

۴۵۵۰۰۰۰۰۰

۵۶۰۰۰۰۰۰۰

550000000

پژو 207 معمولی

۳۸۵۰۰۰۰۰۰

۴۶۰۰۰۰۰۰۰

460000000

پژو 405 بنزینی

۲۲۱۸۰۰۰۰۰

۲۸۳۰۰۰۰۰۰

278000000

پژو 405 دوگانه سوز

۲۳۶۶۰۰۰۰۰

۲۹۷۰۰۰۰۰۰

290000000

پژو پارس دوگانه سوز

۲۸۲۸۰۰۰۰۰

۳۶۵۰۰۰۰۰۰

365000000

پژو پارس سال یورو 4

۲۹۹۳۷۰۰۰۰

۳۶۰۰۰۰۰۰۰

353000000

تندر 90 مدل E1

۳۱۵۵۰۰۰۰۰

۳۳۸۰۰۰۰۰۰

328000000

تندر 90 مدل E2

۳۵۰۵۰۰۰۰۰

۳۷۲۰۰۰۰۰۰

360000000

رانا

۳۰۵۰۰۰۰۰۰

۳۲۳۰۰۰۰۰۰

319000000

سمند ال ایکس سال

۲۳۰۰۰۰۰۰۰

۲۸۳۰۰۰۰۰۰

275000000

تیبا

۱۸۷۹۰۰۰۰۰

۲۳۳۰۰۰۰۰۰

222000000

111-SX

۱۵۲۶۸۰۰۰۰

۱۹۴۰۰۰۰۰۰

183000000

131 -SX

۱۴۹۶۷۰۰۰۰

۱۸۳۰۰۰۰۰۰

179000000

132-SX

۱۵۰۸۲۰۰۰۰

۱۷۹۰۰۰۰۰۰

175000000

تیانا High

۱۳۴۳۰۰۰۰۰۰

۱۴۱۰۰۰۰۰۰۰

1380000000

ماکسیما دنده اتوماتیک

۱۰۳۰۰۰۰۰۰۰

۱۱۵۰۰۰۰۰۰

1150000000

مگان اتوماتیک 2000 سی‌سی

۷۴۴۰۰۰۰۰۰

۹۱۰۰۰۰۰۰۰

885000000

 

قیمت ها به ریال محاسبه شده اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد