کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نگاهی به صادرات نامرئی خلیج همیشه فارس

از جنگل های حرا تا خور موسی همه و همه جاذبه ای برای گردشگران

 

روز ملی خلیج فارس نزدیک است و بیشتر اخبار در این باره سخن می گویند. برگزاری همایش ها، کنفرانس ها و نشست های تخصصی درباره اهمیت اقتصادی، فرهنگی و ساسی این آبراهه بین المللی جزو برنامه های این روز است، در حالی که همراه صنعت گردشگری و اهمیت اقتصادی منطقه یاد شده کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

دولت یازدهم هم با رویکرد تازه ای در صنعت گردشگری روی کار آمد و با کمرنگ شدن سایه سنگین تحریم عا در کنار روند مثبت مذاکرات می توان به آینده گردشگری خلیج همیشه فارس هم امیدوار شد.

این در حالی است که وجب به وجب ساحل شمالی خلیج فارس که در اختیار کشورمان است، امکان ایجاد صدها هزار فرصت شغلی را برای جوانان ایران زمین فراهم می کند و اقتصاد کشور را از وابستگی به دلار نفتی رهایی می دهد.

به طور کلی گردشگری دریایی یکی از مهمترین شاخه های صادرات نامرئی یا همان گردشگری است که هم اکنون بسیاری از کشورهای ساحلی از آن بخوبی بهره می برند. در همین آبراهه بین المللی همسایگان جنوبی با سرمایه گذاری دقیق و هدفمند در میانه راه هستند و سواحل بکر و قابل استفاده ایران کمتر در فهرست سفر گردشگران خارجی قرار گرفته است.

امکان ساخت هدفمند تاسیسات اقامتی و تفریحی، تنوع قومی و البته زیست محیطی سواحل جنوبی کشورمان می تواند زمینه ساز جذب سرمایه ها و گردشگران در این آبراهه بین المللی باشد و در نهایت به توسعه شهرها و مناطق یاد شده بینجامد.

 

گردشگری خلیج فارس فقط کیش و قشم نیست

هرچند تاکنون فعالیت های زیادی در صنعت گردشگری حاشیه شمالی خلیج فارس از سوی مسئولان و مقام مربوط صورت گرفته است، اما به دلیل عدم هماهنگی و موازی کاری های گسترده صرفا امکانات گردشگری در چند منطقه خاص از خلیج فارس مهیا شده و دیگر مناطق یا در محاصره صنایع نفتی قرار گرفته اند یا به حال خود رها شده اند.

در صورتی که احداث اسکله های تفریحی یا برگزاری مسابقات بین المللی در این منطقه می تواند هر سال میلیون ها دلار را سرازیر منطقه کند و زمینه ساز جهانی شدن جاذبه هایی چون بندر سیراف یا بندر گناوه در فهرست گردشگری دریایی علاقه مندان طبیعت ایران بشود.

اگر به آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بنگریم هم اکنون گردشگری دریایی منطقه خلیج فارس محدود شده به چند بندر معروف در حاشیه جنوبی آن حال آن که تمدن ایران شناسی و البته وجود  امکانات گسترده طبیعی می تواند جاذبه ای برای گردشگران بین المللی در نظر گرفته شود. بندر خرمشهر و آبادان در کنار خور موسی همه و همه غربی ترین نقطه ساحل جنوبی ایران تا چابهار و قشم قابلیت استفاده در فهرست گردشگری را با رعایت اصول زیست محیطی دارند، چون از دیرهنگام محلی برای داد و ستد کالاهای تجاری بوده و آثار باستانی و تاریخی گسترده ای را در دل خود جای داده اند.

 

گردشگری ورزشی راهکاری نوین

همان طور که اشاره شد گردشگری دریایی یکی از پررونق ترین بخش های صنعت گردشگری جهان است و ایران با توجه به تنوع آب و هوایی خاصی که در اختیار دارد، می تواند در این زمینه بخصوص ورزش های آبی و ساحلی همواره در طول سال پذیرای گردشگران سراسر جهان با رعایت اصول اعتقادی و فرهنگی منطقه باشد. موج سواری، قایقرانی، پروازهای تفریحی، غواصی و انواع بازی های ساحلی در این منطقه قابلیت برگزاری داشته و می توان با برگزاری مسابقات بین المللی در هریک از آنها، نظر سرمایه گذاران خارجی و در نهایت گردشگران را به مناطق مورد نظر جلب کرد و از تمرکز تجهیزات و امکانات در مناطقی خاص در خلیج فارس جلوگیری کرد.

شاهد مثال این امر سرمایه گذاری فردی ایرلندی در زمینه ایجاد مدرسه موج سواری در منطقه چابهار است که از حدود دو سال پیش تاکنون توانسته علاوه بر رونق کسب و کار اهالی منطقه ای دورافتاده در چابهار، زمینه سرمایه گذاری های دیگری در این روستا را فراهم کند.

 

گردشگری سلامت امتیازی گمنام در صادرات نامرئی خلیج فارس

اگر از بحث هیجان ماجراجویی در سواحل و آب های نیلگون خلیج همیشه فارس بگذریم، آرامش سفرهای سلامت در این منطقه همواره دور از نظر مسئولان بوده است، چون علاوه بر آب و هوای مناسب برای استراحت می توان از گل فشان های سیستان و بلوچستان تا سنگ نمک های بوشهر و مراکز آب درمانی در سواحل گناوه در این زمینه استفاده کرد؛ در حالی که هم اکنون سنگ های نمک بوشهر برای ایجاد مرکز درمانی بخصوص برای ایجاد غارهای نمکی و درمان برخی مشکلات تنفسی به آلمان و اتریش صادر می شود، حال آن که آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم.

به هر حال امسال با توجه به رویکرد دولت یازدهم نسبت به گردشگری و البته در نظر گرفتن شرایط مناسب سیاسی درباره ایران بد نیست زمینه حضور سرمایه ها در سواحل شمالی خلیج فارس را فراهم کنیم. برقراری خطوط کشتیرانی بین المللی و البته ایجاد زمینه های مناسب انواع گردشگری در منطقه در کنار برگزاری تورهای ترکیبی همه و همه می تواند راهکارهایی برای حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در این آبراهه بین المللی به قصد درآمدزایی گردشگری ایران اسلامی باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد