کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

نگاهی به بازار یخچال و فریزر در ایران


نگهداری مواد غذایی به چه قیمت؟

عماد عزتی

از زمانی که یخدان های آهنی به عنوان اولین نوع یخچال وارد آشپزخانه بانوان شد مدت زیادی گذشته است اما اساس کار یخچال های امروزی یعنی تازه و خنک نگهداشتن مواد غذایی خانه هنوز برهمان سبک ساده است و هیچ تغییری نکرده ؛ درحالی که ظاهر یخدان های فلزی قدیمی به یخچال هایی الکترونیک امروزی تبدیل شده اند.

اگر به تازگی برای خرید یخچال فریزر راهی بازار شده اید مقدمه بالا را دقیقا به چشم خود دیده اید که یخچال های امروزی دیگر فقط یک محفظه با قابلیت خنک کردن مواد خوراکی نیستند بلکه بسیاری از مدل های رنگارنگ جدید به لوازمی الکترونیکی و گاها بسیار پیچیده تبدیل شده اند هرچند فلسفه وجودی این وسیله مهم زندگی آسایش بیشتر است اما ظاهرا این تنوع تولید و پیچیده شدن امکانات الکترونیکی یخچال های امروزی باعث سردرگمی و البته گاها هزینه های اضافه خانواده می شود.

بنابراین مدل های گوناگون ، طراحی های متفاوت با قابلیت های متفاوت همه و همه باعث آشفتگی ذهنی خریداران شده در حالی که می توان با رعایت اصولی ساده و البته ابتدایی بهترین و اقتصادی ترین انتخاب را داشته باشیم پس اگر شما هم جزو آن دسته از مصرف کنندگان هستید که قصد خرید یخچال و فریزر را دارید و برای این آخر هفته خودتان برنامه ریزی کرده اید تا به سه راه امین حضور یا مراکز خرید شهرستان های محل اقامت خودتان سری بزنید، کمی تحمل کنید و قبل از اینکه راهی شوید بازار امروز جام جم را مطالعه کنید.

بودجه خودتان را مشخص کنید

یکی از مشکلات و درگیری های ذهنی اکثر خریداران این است که وقتی وارد مغازه می شوند، نمی دانند بودجه واقعی آنها برای خرید یخچال و فریزر چقدر است البته بدون تردید هیچ کس نیست که بدون برنامه راهی بازار شده باشد اما با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات و البته تفاوت های چند ده هزار تومانی برای مدل های مشابه،  واقعا تصمیم گیری بسیار سخت خواهد شد.

 پس قبل از ترک خانواده آخرین رقمی که برای خرید این وسیله درنظر گرفته اید را مشخص کنید و هرگز از آن بالاتر خرید نکنید چون هنگام خرید با این جمله فروشندگان بسیار مواجه می شوید که می گویند: «این مدل فقط 50 هزار تومان با انتخاب شما متفاوت است» اما ناگهان به خودتان می آیید که پنجاه هزار تومان ، پنجاه هزار تومان ؛ چند صد هزار تومان زیربار بدهی رفته اید. بنابراین عاقلانه ترین کار برای جلوگیری از سردرگمی این است که آخرین رقم را قبل از ترک منزل مشخص کرده باشید نه اینکه مقابل فروشنده تازه به فکر دودوتا چهارتا باشید.

به نیاز خانواده خوب فکر کنید

همانطور که می دانید میزان ظرفیت (داخلی) یخچال ، فریز براساس واحد لیتر تعیین و اندازه خارجی آن براساس واحد فوت محاسبه می شود اگرچه این دو معیار با یکدیگر متناسب هستند و هرچه اولی بیشتر باشد ابعاد یخچال نیز بیشتر خواهد شد ، اما سئوال اصلی اینجاست که یک خانواده معمولی به یخچال فریزر چه اندازه ای نیازدارند.

ممکن است با توجه به فضا و طراحی آشپزخانه مجبور به انتخاب ابعاد خاصی از یخچال باشید اما اگر می توانید آزادانه تصمیم بگیرید و صرفا به دنبال علاقه شخصی خودتان هستید به این نکته توجه کنید ، هرچه ظرفیت بالاتر می رود علاوه بر افزایش قیمت شما باید مبلغ بیشتری برای نگهداری و هزینه برق مصرفی آن نیز بپردازید و اگر یخچال کوچکتری نیز بخرید به نوع دیگری متضرر خواهید شد .

پس اقتصادی ترین کار با توجه به عادات خوراکی و خرید شما این است که متناسب با تعداد و نیاز خانواده یخچال مورد نظرتان را انتخاب کنید . بطور کلی براساس محاسبات برای یک خانواده دو نفره یخچال فریزی 160 تا 200 لیتری است که براساس همین آمار برای هر نفر اضافه 20 لیتر به ظرفیت اصلی افزوده می شود. به عنوان مثال برای یک خانواده سه نفره با معیارهای زندگی شهری و البته رفت و آمدهای کاملا متناسب، یخچال فریز 220 لیتری (فضای فریزر و یخچال در مجموع) کاملا مناسب است و بیش از آن یعنی افزایش هزینه های خانواده از طرف دیگر اکر کمتر از این ابعاد نیز انتخاب کنید مساوی با مراجعه بیشتر شما به سوپرمارکت محله خواهد شد.

با برفک یا بدون برفک

یکی از امکاناتی که شرکت های سازنده امروزی به خریداران خود می دهند یخچال هایی با کارکردی بدون برفک زدن فریزر است که این امکانات در یخچال های قدیمی نبود و اکثر آنها باید هرچند وقت یکبار خاموش می شد تا برفک ایجاد شده داخل فریزیر از بین می رفت . این در حالی است که امروزه هنوز هم برخی از مشتریان به همان نوع یخچال ها که برفکشان خودبخود ذوب نمی شوند علاقمند هستند.  بنابراین هنوز هم اینگونه یخچال فریزرها را در بازار می بینید و جالب است بدانیم مصرف یخچال فریزرهایی که اتوماتیک یخ هایشان را ذوب نمی کنند حدود 12 درصد انرژی کمتر از همنوعان خود که برفک هایشان را اتوماتیک ذوب می کنند، مصرف می کنند. اما مناسب ترین انتخاب برای زندگی های امروزی ما آن دسته از یخچال هایی است که خود به خود بفرکهایشان را ذوب می کنند.

توجه ویژه به برچسب انرژی داشته باشید

از زمانی که صحبت هدفمندی یارانه ها و بالا رفتن قیمت حامل های انرژی به میان آمد پای برچسب انرژی هم به زندگی الکترونیکی ما بازشد برچسبی که با نگاه کردن به حروف و نمودارهای مشخص شده روی آن در می یابیم وسیله ای که قصد خرید آن را داریم چقدر انرژی مصرف می کند و هرماه برای انرژی مصرف شده آنها چه میزان پول باید بپردازید.

اگر واقعیت یخچال ها را بخواهید بدانید یخچال هایی که فریزر آنها پایین قرار دارد بهترین بازده را دارند و دومین جایگاه مربوط به آن دسته از یخچال فریزرهایی که فریزر آنها بالا قرارگرفته خواهد بود در آخر هم محبوب ترین ها یعنی سایدبای سایدها دیده می شوند هرچند روی برچسب برخی از ساید بای سایدها نماد A++  دیده می شود اما بدانید مصرف انرژی آنها بهینه نخواهد بود . پس با توجه به افزایش نرخ حامل های انرژی و با آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به این نکته توجه ویژه داشته باشید که محصولی را انتخاب کنید که برچسب انرژی آن کمترین میزان مصرف را نشان دهد. بطور کلی یخچال فریزر هایی که در محدوده 16 تا 20 فوت هستند بیشترین بازدهی را دارند.

به کیفیت کندانسور خوب توجه کنید

یکی از قطعات اصلی یخچال کندانسور یا همان موتورخودمانی است قطعه ای که بیشترین زمان کاری را در این وسیله ضروری امروزه ما دارد و باید نسبت به کیفیت آن بسیار دقت کنید چون در صورت انتخاب اشتباه دچار دردسری بزرگ خواهید شد. بهترین کندانسورها ، نوع خطی آنها هستند چون علاوه بر کارایی بالا ، دارای کمترین میزان صدا هنگام کارکردن هستند بنابراین سعی کنید از این نوع کندانسورها در یخچال شما به کار رفته شده باشد و از خرید موتورهای چینی جدا خودداری کنید .

امکانات یخچال را دریابید

همانطور که قبلا نیز اشاره شد امروزه یخچال فریزرها در واقع به ابزاری کاملا الکترونیکی و تقریبا شبیه به رایانه تبدیل شده اند ، دستگاه تصفیه هوای داخل یخچال (ضد باکتری)، فیلترهای مختلف تصفیه آب، مجاری خروجی آب و یخ روی درب یخچال، نمایشگرهای مختلف روی درب یخچال، اختیارهای مختلف  و صفحه های LED (نمایشگرتلویزیونی روی درب یخچال و نمایشگر داخل یخچال) اینها همه یخچال های قرن حاضر هستند که می توانید با توجه به نیاز خودتان هرکدام از آنها داشته باشید ولی فراموش نکنید داشتن هر یک از این امکانات برای شما هزینه ساز می شود بنباراین بد نیست با توجه به نیاز خودتان امکانات مختلف را از یخچال مورد نظرتان طلب کنید.

خارجی ها محبوب تر از داخلی ها

با توجه به حضور گسترده برندهای خارجی در بازار مصرف ایران ، هنوز برخی از برندهای داخلی که گاها چیزی از همنوعان خارجی خود کم ندارند دیده می شود بنابراین به این فکر غلط دامن نزنید که خارجی ها بهتر از داخلی ها هستند چون براساس نظر کارشناسان برخی از برندهای داخلی ایران توان رقابت با برندهای خارجی موجود داخل کشور را دارند و هیچ تفاوتی بین آنها و نحوه خدمات دهی دستگاه مورد نظر شما نیست.

به خدمات پس از فروش و گارانتی توجه کنید

آخرین مرحله انتخاب یخچال فریزر شما مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی های ارایه شده است و البته به یاد داشته باشید که مهمترین گارانتی در یخچال های ساده مربوط کندانسور یا همان موتور است و برای یخچال های دیجیتال امروزی تر باید به گارانتی قطعات الکترونیکی نیز توجه داشته باشید و از خدمات پس از فروش برند مورد نظر خودتان را دریابید. این دقیقا همان پاشنه آشیلی است که برخی خانواده ها از آن ضربه می خورند ، چون برای خرید ارزان تر راهی بازارهای فرعی یا فروشگاه های غیر مجاز می شوند به عنوان مثال می توان به اجناسی که از بانه خریداری می شوند اشاره کرد.

 

 

باکس ها

مهمترین نکته هایی برای نگهداری یخچال

  • یخچال را در جایی قرار دهید که دور از وسایل حرارتی از قبیل اجاق گاز،فر و آبگرمکن باشد.
  • پشت یخچال حداقل باید ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.
  • ترجیحا درب یخچال را برای مدت زمان زیادی باز نگذارید.
  • یخچال باید از سطح زمین فاصله داشته باشد تا بدین ترتیب سطح پایینی یخچال دچار پوسیدگی و زنگ زدگی نشود.
  • برای افزایش طول عمر ، نوار دور یخچال همیشه باید تمییز باشد.(سطح تماس آن بایخچال و بالعکس نیز باید تمییز باشد، نه قدرت چسبندگی آهنربای آن بیشتر شود ).
  • در زمستان از درجه های ۱ تا ۲ و در تابستان از درجه های ۲ تا ۴ استفاده شود.
  • برای مسافرت های طولانی بهتر است یخچال را از برق جدا کنید.
  • به هنگام جابجائی حتما آن را به صورت ایستاده حمل کنید،به طوری که قسمت موتور در پایین و قسمت راس یخچال همیشه به سمت بالا باشد.
  • برای تمییز کردن یخچال هیچگاه از آب استفاده نکنید و همیشه از دستمال نمدار و سپس خشک استفاده کنید.
  • حتی الامکان برای تمامی وسایل الکتریکی و الکترونیکی از جمله یخچال در منزل از ترانس استفاده کنید.در صورت نبودن ترانس در هنگام قطع برق،یخچال را از برق در آورده و حدودا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد از وصل شدن برق خانه ، دوشاخه را به برق بزنید.
  • برای جدا کردن مواد غذائی از داخل یخچال فریزر و یا یخدان هرگز از چاقو و وسایل تیز استفاده نکنید.
  • محل قرار دادن بطری در یخچال نباید زیاد سنگین شود، زیرا این امر سبب شکستگی این قسمت شده و در ضمن درب نیز ، اسیب خواهد دید.
  • کندانسور یخچال یا همان رادیاتور مشکی که در پشت یخچال قرار دارد ، هر ساله باید یک یا دو بار ، جهت کندکسیون و گردش بهتر حرارت ، تمییز شود.
  • قسمت موتور یخچال را نیز با جاروبرقی یا سشوار تمییز کنید تا مخفیگاه سوسک ها نشود.
  • بعد از تمییز کردن یخچال درب آن را چند ساعت باز بگذارید تا بو های نامطبوع از یخچال خارج شود.
  • در صورت بروز هر گونه مشکلی، با نمایندگی رسمی آن تماس بگیرید و از تعمیر یخچال بدون آگهی لازم خودداری کنید.
  • به تعمیر گاههای متفرقه هرگز اطمینان نکنید و حتما از طریق خود شرکت تولید کننده اقدام به تعمیر آن کنید.
  • بدون تردید از سه راهی های دارای نوسانگیر برق استفاده کنید

چطور یخچالتان برق کمتر مصرف می کند؟

در هر خانه ای یخچال و فریزر پر مصرق ترین وسایل برقی هستند زیرا ۲۴ ساعت شبانه روز را در تمام سال بی وقفه کار می کنند

با عمل به ۸ توصیه ساده زیر ، قبض برقتان سبک تر شده و به عمر یخچال و فریزرتان افزوده خواهد شد:

  • مرتب برفک های یخچال و فریزرتان را تمییز کنید تا به صورت قشر ضخیمی از یخ درنیاید.هر سال یکبار ، نرده های پشت یخچال را از گرد و غبار تمییز کنید.قشر یخ داخل فریزر اگر حدود ۳ سانت شود، دو برابر برق مصرف می کند تا برودت دستگاه را حفظ کند، هرچند بیشتر یخچال فریزرهای امروزی بدون نیاز به اینکار هستند.
  • بهتر است یخچال را در محل خنک قرار دهید .مصرف دستگاه به درجه حرارت محیط اطرافش بستگی دارد. مثلا چنانچه به جای محیط ۱۸ درجه سانتیگراد در محیطی با دمای ۲۸ درجه سانتیگراد باشد مصرف برق آن ۳۸ درصد افزایش پیدا می کند.
  • درب یخچال یا فریزر را کمتر باز بگذارید با این کار تا ۵ درصد در مصرف برق صرفه جویی می کنید.
  • یخهای مواد خوراکی منجمد شده را در داخل یخچال آب کنیدبا این کار دو فایده برایتان دارد ، در مصرف حرارت پخت این مواد صرفه جویی می شود و یخچال به کمک سرمای آزاد شده از مواد منجمد، انرژی کمتری مصرف می کند.
  • قبل از باز کردن درب یخچال ، چیز هایی را که خریده اید و می خواهید در یخچال قرار دهید، کاملا آماده کنید.
  • جدار داخل یخچال را با محلول جوش شیرین و اب هر چند وقت یکبار تمییز کنید
  • از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف داخل یخچال و فریزر جهت گردش هوا جلوگیری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید یخچال و فریزر بر روی یک سطح تراز قرار گرفته و درب آن به طور کامل بسته می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد