کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

تهرانی متفاوت برای نوروز ۹۲

جشنواره صدای عشایر چطور بود؟

همانطور که مستحضر هستید عشایر غیور میهن اسلامی ما حدود 2 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که در 60 درصد از خاک ایران پراکنده شده اند و حدود 35 درصد تولیدات صنایع و 5 درصد از تولیدات کشاورزی کشور عزیزمان را تامین می کنند  لذا سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در راستای معرفی آداب و رسوم و قومیتهای عشایر ایران زمین با برپایی جشنواره ملی «صدای عشایر» اولا نسبت به ثبت جهانی زندگی عشایر در تقویم سازمان جهانی گردشگری اقدام کرد که با این کار شرایط معرفی نحوه زندگی و آداب رسوم آنها به جهانیان فراهم شد و ثانیا توانست شرایط زندگی این گروه از هموطنانمان را در ذهن فرزندان ما که صرفا از طریق رسانه ها با این گروه آشنا هستند ثبت کند و تصویری واقعی و دقیق را برایشان ترسیم کنند. جشنواره کوچ عشایر که به صورت واقعی و ملموس همزمان با شروع دهه فجر سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (روز 13 بهمن) از میدان ونک تا پل پارک وی صورت گرفت با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبی مبنی بر ایجاد روحیه نشاط در جامعه ایران، نماد عینی ایجاد یک کارناوال شادی برای پایتخت نشینان و معرفی یکی از جلوه های میراث معنوی ایران زمین بود که بلخند شادی و شعف را بر لبان تمامی بینندگان این کوچ نمادین نشاند.

آیا برای فرارسیدن سال نو جشنواره ای تدارک دیده شده است؟

بله جشنواره های متعدد و متنوعی در شهر تهران و همچنین تمامی شهرستان های استان تهران ویژه ایام نوروز 1392 توسط اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران تدارک دیده شده است که اغلب آنها از جمله جشنواره های گردشگری در مجموعه های نیاوران و سعدآباد مستقلا توسط اداره کل و همچنین جشنواره های برج میلاد تهران و برج آزادی با مشارکت مدیریت برج های مذکور برگزار خواهد شد. ضمنان در تمامی شهرستان های استان تهران نیز هر شهرستان یک جشنواره با عنوان «صدای بهار» در دست تدارک و اجرا دارد که برنامه های شاد و مفرحی در آن دیده شده است  تا علاوه بر معرفی جاذبه ها و آداب رسوم باعث ماندگاری آنها باشد.

همانطور که می دانید پایتخت اکثر کشورها جاذبه های ویژه ای برای گردشگران داخلی و خارجی است آیا تهران نیز امسال این جاذبه ها را خواهد داشت؟

شهر تهران به عنوان پایتخت ایران زمین و به عنوان مستمرترین پایتخت ایران (حدود 270 سال) دارای جاذبه های بسیار زیاد اعم از تاریخی ، فرهنگی ، هنری ، طبیعی ، زیارتی و ... است که هر کدام به نوبه خود منحصر بفرد و یکتا هستند ولیکن از لحاظ جاذبه های شاخص می توان کاخ گلستان، موزه ملی ایران و سردر باغ ملی را از لحاظ جاذبه های شاخص تاریخی و برج های شهر تهران همانند برج طغرل، آزادی و میلاد را نام برد.

آیا فکر می کنید تهران به جاذبه های نوین نیاز دارد یا خیر؟

بدون تردید هر شهری نیاز با باز نگری در جاذبه هایش  داشته و دارد به این صورت که باید در حفظ ومرمت آثار باستانی کاملا دقت کنیم و در زمینه ایجاد و معرفی جاذبه های نوین متناسب با شرایط جامعه کوشا باشیم به عنوان مثال می توان از دو نماد تهران یعنی برج آزادی و برج میلاد در این باره نام برد که البته در تهران هم اکنون طرح های  بسیاری در دست طراحی و اقدام است.   

مهمترین اقدامی که برای نوروز 1392 سازمان میراث فرهنگی انجام داده چه بوده است؟

اقدامات فراوانی در دست تهیه و اجرا است که به چند نکته از ان گر بسنده کنم می توانم برپایی جشنواره ملی گردشگری، آماده سازی موزه های تهران برای بازدید گردشگران، برپایی مسابقات فرهنگی و هنری همانند مسابقات عکاسی و خاطره نویسی به عنوان «سفر به تهران» را نام برد( برای اطلاع بیشتر علاقمندان می توانند به پایگاه اینترنتی www.Tehran1392.ir  مراجعه نمایند) و برپایی تورهای تهران گردی در 7 مسیر یک روزه وچندین مسیر نیم روزه را نام برد (برای اطلاع بیشتر علاقمندان می توانند به پایگاه اینترنتی www.Tehrangardy.ir  مراجعه کنند). همچنین برپایی ایستگاههای اطلاع رسانی جاذبه های گردشگری استان تهران و شهر تهران که با همکاری سایر دستگاهها و ارگانهای ذیربط در ستاد تسهیلات سفر هستند انجام داده ایم.

در زمینه کمپ های نوروزی در مبادی ورودی تهران چه امکاناتی فراهم شده است ؟

نوروزی متفاوت برای تهران 92

با همکاری شهرداری تهران وستاد بحران شهرداری تهران در تمام 22 منطقه شهر تهران علی الخصوص مبادی ورودی به شهر تهران کمپهایی برای اسکان موقت ایجاد خواهیم کرد و در شهرستانهای استان تهران نیز کمپهای مشابهی درنظر گرفته شده است که می تواند به علاقمندان با استانداردهای موجود خود سرویس دهی داشته باشند.

نوروز 1391 چه تعداد گردشگر از تهران بازدید کردند؟

در ایام نوروز 1391 حدود 12 میلیون نفر مسافر وارد استان تهران شده اند که بخشی از آنها به صورت عبوری و بخشی نیز اقامت در استان تهران داشته اند که در مقایسه با ایام نوروز سال قبل یعنی 1390 حدود 15 درصد افزایش گردشگر داشته ایم

برآورد شما برای نوروز 1392 چه تعداد گردشگر خواهد بود؟

با اقداماتی که تدارک دیده ایم و با عنایت به اینکه تهران در ایام نوروز یکی از ارزانترین مقاصد سفر در ایران اسلامی ما خواهد بود افزایش 20 درصدی از مسافران ورودی به استان تهران را پیش بینی کرده ایم.

متوسط ماندگاری گردشگران در نوروز 1391 در شهر تهران چند روز بوده و امسال پیش بینی ها چیست؟

در نوروز سال 1391 متوسط ماندگاری در شهر تهران دو روز برای گردشگران بوده است که با برنامه ریزی های دقیق و البته جاذبه سازی های مناسب پیش بینی می کنیم این آمار از دو روز متوسط ماندگاری در شهر تهران به چهار روز ارتقاء یابد . این افزایش اگر تحقق یابد می توان از آن به عنوان یکی از موفقیت های بسیار مناسب نوروز امسال و برنامه های تدارک دیده شده یاد کرد.

چه تعداد هتل امسال در تهران آماده خدمات رسانی به مسافران نوروزی هستند ؟

تمامی هتل ها، هتل آپارتمان ها و مهمانپذیرهای استان تهران با ظرفیت کامل و ارائه 40 درصد تخفیف در نوروز 1392 پذیرای میهمان نوروزی استان تهران هستند . استان تهران 23 هتل آپارتمان، 93 هتل و 101 مهمانپذیر دارد)

آیا از ظرفیت مدارس نیز استفاده خواهد شد؟

بله، طبق روال هر سال با هماهنگی هایی که با ادارات آموزش و پرورش شهر و استان تهران صورت پذیرفته تعداد 60 مدرسه در شهرستانهای استان تهران و 51 مدرسه و خانه معلم در شهر تهران آماده پذیرایی از مسافرین نوروزی این استان هستند.

بطور کلی ظرفیت اقامتی تهران چه تعداد مسافر است؟

با وجود تعداد 12181 تخت اقامتی و ایجاد کمپهای موقت اسکان مدارس سعی کرده ایم علاوه برآن حدود 10 میلیون مسافر را در ایام نوروز بصورت اقامت موقت و دائم پذیرایی کنیم

با توجه به تجربه استقبال مردم از جشنواره صدای عشایر آیا امسال نوروز برنامه ای ویژه جهت آشنایی کودکان با زندگی دیگر اقوام ایران دارید یا خیر؟

بله در جشنواره های پیش رو سعی می کنیم به معرفی آداب ورسوم اقوام ایران زمین توسط ایجاد سیاه پادرهای عشایری و همچنین اجرای موسیقی فولکوریک و سنتی به این مقوله بپردازیم و کودکان تهرانی را با نحوه زندگی عشایر ایران آشنا کنیم .

در زمینه معرفی توانمندی های دیگر استان ها به گردشگران تهرانی چه اطلاعاتی خواهید داد؟

با اجرای نمایشگاهها ی سوغات و اجرای مراسم آئینی مناطق مختلف ایران به این توانمندی ها نیز توجه و آنها را در ذهن بازدید کنندگان نهادینه کنیم

آیا برنامه ای برای ایجاد انگیزه شور و نشاط برای گردشگران تهران تدارک دیده شده است؟

تمام برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام با زمینه های فرهنگی و در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای ایجاد فضای شور و نشاط در جامعه برنامه ریزی شده است که با توجه به آنها می توان نشاط را همراه با رسیدن بهار در زندگی مردم پایه ریزی کرد.

به نظر شما به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی نوروز امسال چه امتیازی نسبت به سال های گذشته دارد؟

آیا آماری از اشتغالزایی در این مدت یا درآمدزایی رشد و توسعه گردشگری تهران پیش بینی شده است؟

میراث فرهنگی تهران چه برنامه ای برای نظارت بر کیفیت خدمات ارایه شده طی این ایام دارد؟

با ایجاد تیم های نظارت و بازرسی که از اواسط بهمن ماه سالجاری صورت پذیرفته است با نظارت دقیق بر خدمات ارایه شده توسط تاسیسات و موسسات استان تهران سعی کرده ایم بالاترین کیفیت خدمت رسانی را به مسافران نوروزی امسال داشته باشیم و از هرگونه خاطره بد یا کم کاری جلوگیری نماییم.

بطور کلی استان تهران چه تعداد جاذبه باستانی و میراث فرهنگی دارد؟

استان تهران دارای حدود سه هزار اثر تاریخی و باستانی است که حدود هشتصد اثر ثبت شده آن در شهر تهران واقع شده اند

موزه ها و کاخ موزه های تهران در این ایام برنامه ای ویژه ای برای گردشگران دارند یا خیر؟

سعی کرده ایم در تمام مجموعه های فرهنگی تاریخی شهر تهران برنامه ها و جشنواره های متنوع گردشگری علاوه بر وجود آثار تاریخی موجود ایجاد کنیم

آیا میراث فرهنگی استان تهران با دیگر استان های کشور برنامه ای هماهنگ شده دارد یا خیر؟

برنامه میراث فرهنگی استان تهران برای مدیریت سفر گردشگران نوروزی خواهد داشت؟

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با همکاری کلیه دستگاههای اجرایی و اتحادیه ها و صنوف گردشگری نظارت و مدیریت کامل برجریان گردشگری پایتخت می نماید که با بهره گیری و ساماندهی این جریان امروزه نیز در بحث حمل و نقل این موضوع را شاهد بوده ایم.

طی این برنامه ویژه برای نوروز مشارکت مردمی خواهید داشت یا خیر؟

با استفاده از سازمان های مردم نهاد و همچنین ایجاد برنام ههای مردمی مخاطب تمامی برنامه ها برای مردم و گردشگران خواهم بود

نقش سفرکارت در نوروز 1392 چیست ؟ آیا سیاست های اصلی این خدمات امسال اجرایی خواهد شد؟

اگر گردشگران نوروزی تهران با مشکلی مواجه شدند با چه نهاد یا ارگانی باید ارتباط برقرار کنند ؟

واد رسیدگی به شکایات و دریافت انتقادات و پیشنهادات اداره کل میراث فرهنگی با شماره تلفن 88934844 و همچنین سامانه 09669 بصورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به نیازهای گردشگران استان تهران هستیم.

سازمان میراث فرهنگی استان تهران چه برنامه ای برای ارزان سازی سفر گردشگران تدارک دیده است؟

اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران با کمک اتحادیه ها و انجمن های صنفی گردشگری در استان تهران با ایجاد تخفیفهای خدمات گردشگری (اقامت 40 درصد، پذیرایی 50 درصد) گامی مهم در این موضوع برداشته است.

آیا برنامه ویژه ای برای گردشگران خارجی تدارک دیده شده یا خیر؟

چه برنامه ای برای استفاده از پتانسیل جذب گردشگر بوستان های تهران دارید؟

آیا برنامه ای برای توسعه گردشگری مجازی در تهران تدارک دیده شده است یا خیر؟ با تولید لوح فشرده گردشگری مجازی از اماکن و جاذبه های شهر تهران این امکان برای هم وطنان گرامی بوجود آمده است که بتوانند بصورت مجازی نسبت به دیدن این اماکن تاریخی و باستانی و هنری اقدام نمایند.

عزتی 10/12/1391

پایان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد