کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

5 دقیقه با دکتر نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی تهران در حاشیه کنفر

تیتر: فعالان گردشگری فرصت را مغتنم شمارند

زیرتیتر: 5دقیقه با دکتر نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی درباره گردشگری سلامت ایران

صنعت گردشگری در دهه گذشته به عنوان یکی از پولسازترین صنایع توجه بسیاری از فعالان عرصه اقتصادی کشورهای مختلف را به خود جلب کرده است بطوری که طبق آمار سازمانهای بین المللی حتی در برخی کشورها که به دلیل رکود اقتصادی حاکم برانها رشد اقتصادی منفی را در صنایع خود تجربه کرده اند، صنعت گردشگری توانسته رشدی هرچند کم، اما مثبت را به خود ببیند. این توجه در نقاط مختلف جهان نه فقط برای گردشگری عمومی بلکه برای مواردی خاص از زیر مجموعه های صنعت گردشگری بیشتر از دیگر موارد بوده است .

این زیر شاخه های بسیار معروف و البته درآمدزای صنعت گردشگری بخش گردشگری سلامت است که سالانه باعث جابه جایی هزاران هزار گردشگری که به دنبال دست یافتن به خدمت پزشکی بهتر و ارزان تر از زادگاه یا محل اقامتشان هستند ، می شود. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این زیر مجموعه از صنعت گردشگری که تلفیقی از دو صنعت پولساز اقتصادی یعنی پزشکی و گردشگری است ، می تواند باعث رشد و رونق اقتصادی فراوانی در برخی از کشورها که امکانات مناسبی در این دو بخش را در اختیار دارند ، باشد.

کشورهایی چون، مکزیک، ترکیه، تایلند، سنگاپور ، هندوستان و چند کشور دیگر جهان امروزه به عنوان برترین های این صنعت یعنی گردشگری پزشکی شناخته شده اند این موفقیت به دلیل پایین بودن هزینه درمانی و البته در سطح استانداردهای بین المللی بودن خدمات درمانی آنها حاصل شده است .

ایران که از لحاظ جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از پرجاذبه ترین کشورهای گردشگرپذیر در سطح دهکده جهانی ازسوی سازمان جهانی گردشگری اعلام شده و البته زیرساخت های پزشکی بسیار مناسبی هم در اختیار دارد مدتی است که به این فکر افتاده تا در منطقه برای خود موقعیتی مناسب در این زمینه فراهم کند . به همین دلیل بسیاری از مسئولان و دست اندرکاران سلامت و گردشگری کشورمان در حال برنامه ریزی برای رشد و ترقی این زیرمجموعه صنعت گردشگری یعنی گردشگری سلامت هستند.

با توجه به درآمدزا بودن این صنعت و توسعه روز افزون آن در سطح بین الملل و البته کشورمان، توجه بسیاری از فعالان اقتصادی ایرانی هم به آن جلب شده که در راس آنها اتاق بازرگانی قرار دارد. اتاقی که سعی کرده به عنوان یکی از بانیان و حامیان سومین کنفرانس بین المللی گردشگری پزشکی که تقریبا دوماه پیش در مشهد مقدس برگزار شد ، کنار دیگر تشکل های عرصه پزشکی  و گردشگری حضور خود را در این صنعت نوظهور ایران تثبیت کند .

بنابراین خالی از لطف نیست که درباره صنعت گردشگری پزشکی با ریاست این مجموعه یعنی دکتر نهاوندیان گفت و گویی کوتاه داشته باشیم. وی علی رغم گرفتاری های کاری و اداری خود فرصتی کوتاه به ما داد تا درباره این صنعت نوظهور در کشورمان چند دقیقه ای با او صحبت کنیم ، دکتر نهاوندیان ریاست اتاق بازرگانی ایران با خوشرویی و حوصله ای فراوان اما محاسبه گرانه به سوالات ما اینگونه پاسخ داد.

· آقای دکتر جایگاه صنعت گردشگری ایران در اقتصاد کشورمان چیست؟

با توجه به فعالیت های اقتصادی من و البته شرایط امروزه ایران این صنعت یعنی گردشگری و زیرشاخه های آن بدون تردید می توانند یکی از ارز آورترین صنایع ایران باشد چون بستر مناسبی هم از نظر تاریخی و هم از نظر زیرساخت ها لازم این صنعت را در اختیار داریم .

· نظر شما درباره احداث شهرک سلامت مطرح شده در کنفرانس بین المللی گردشگری سلامت چیست؟

اولین مزیت این کار تجمیع خدمات در یک منطقه است و دومین مزیت آن ارزان تمام شدن خدمات برای گردشگران خواهد شد اما سومین و بهترین مزیت احداث این شهرک بحث کنترل کیفیت خدمات ارایه شده و البته استاندارد آن است همانطور که می دانید مبحث استانداردها بخصوص در گردشگری سلامت بسیار مهم و لازم است که این شهرک می تواند بهترین فرصت را برای کنترل آن فراهم کند، اما به یاد داشته باشید که با توجه به گستردگی امکانات پزشکی به عنوان زیرساخت گسترش این صنعت در ایران ما، هرگز نیاز نیست که خودمان را در منطقه ای خاص مثل این شهرک محصور کنیم ولی امتیازات یاد شده می تواند در یک شهر سلامت مهیا شود که صرفه اقتصادی هم برای گردشگر و هم خدمات دهنده وجود دارد پس این شهرک امتیازات خوبی دارد که باید مورد توجه دست اندرکاران این رشته قرار گیرد.

· شما طی سخنرانی خودتان در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس گردشگری سلامت به مبحث حذف روادید برای گردشگران و فعالان اقتصادی اشاره کردید اگر امکان هست بیشتر توضیح دهید؟

البته من فردی اقتصادی هستم و اول با در نظر گرفتن امتیازات اقتصادی برای گسترش فعالیت های بازرگانی صحبت می کنم اما از آنجا که گردشگری هم یک صنعت بسیار درآمدزاست می توان امتیازات مشابهی را برای آن در نظر گرفت بدون تردید با توجه به امتیازات منحصر به فرد گردشگری ایران هرچه گردشگران بتوانند راحتر وارد کشورمان شوند بیشتر مشتاق ورود به خاک ایران خواهد بود.

معطلی برای دریافت ویزا نه فقط برای بیمارانی که به عنوان گردشگر پزشکی قصد ورود به مقصدشان را دارند سخت است بلکه افراد عادی هم از آن گله مند هستند. بنابراین اگر قصد تعدد حضور گردشگران سلامت در ایران را داریم باید شرایط حضورشان را هرچه بیشتر سهل کنیم بنابراین حالا که بحث ما درباره گردشگری سلامت هست باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و شرایطی را فراهم کنیم تا گردشگران سلامت عازم ایران در کمترین زمان ممکن روادید دریافت کنند یا اینکه اصلا نیازی به دریافت ویزا نداشته باشند پس حذف ویزا برای این گروه، می تواند مقدمه ای برای حذف ویزا گردشگران عمومی نیز جهت ورود به کشورمان باشد که البته این موضوع گام بلند و لازمی در جهت رشد صنعت گردشگری ایران است.

· آقای دکتر شما با اعداد و ارقام در اقتصاد و تجارت سرو کار دارید نوسانات اخیر نرخ ارز را برای صنعت گردشگری موقعیت خوبی می بینید؟

من و همکارانم هرگز به استقبال این نوسانات نمی رویم چون این تغییرات همانند تیغ دو لبه خواهد بود برای برخی صنایع مشکلاتی به همراه خواهد داشت و برخی را به سوددهی فراوان می رساند بنابراین نباید به استقبال آن رفت اما این موضوع اتفاق افتاده است و خوشبختانه گردشگری ایران و زیر شاخه های آن هم جزو گروه سودآور قرار گرفته است بنابراین گردشگری ایران منافع خوبی در این زمان به دست خواهد آورد اینجاست که این موقعیت یعنی گرانی نرخ ارز فرصتی طلایی برای صنعت گردشگری و دست اندرکاران آن خواهد بود که من از همین جا به این گروه یعنی فعالان عرصه گردشگری می گویم از این فرصت طلایی به خوبی استفاده کنند تا شاهد رونق مناسبی در کسب و کارشان  باشند. به عقیده من اگر به خوبی از فرصت ایجاد شده استفاده کنیم علاوه بر مطرح شدن صنعت گردشگری ایران بخصوص در گردشگری پزشکی می توانیم پس از مدتی موقعیت آن را در صنعت گردشگری بین المللی تثبیت کنیم. من یقین دارم اگر درست اقدام شود میزان ارزآوری و اشتغالزایی صنعت گردشگری با توجه به فرصت ایجاد شده می تواند سرآمد دیگر صنایع کشور باشد.

· آخرین سئوال، آیا کشورهای مسلمان واقعا بازار هدف مناسبی برای صنعت گردشگری کشورمان خواهد بود؟

اگر از بعد اقتصادی بخواهم به سئوال شما پاسخ دهم بدون تردید جواب مثبت است، اما در مورد صنعت گردشگری باید بگویم که با توجه به جمعیت مسلمانان در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بازار بسیار مناسبی پیش روی ماست بنابراین می توانیم از این بازار به خوبی استفاده کنیم. بی شک ایران اسلامی می تواند بهترین مقصدگردشگری برای گردشگران مسلمان که هر روز شاهد ازدیاد جمعیت آنها در دهکده جهانی هستیم باشد. به هر حال ما در جهان بیش از 50 کشور اسلامی داریم و هر سال شاهد افزایش گردشگران خروجی از آنها هستیم ، ایران می تواند به راحتی جمعیت کثیری از این گردشگران را به سمت جاذبه های خود جلب کند و به عنوان قطبی در بین این کشورها برای جذب گردشگر معرفی شود.

عزتی

8/11/91

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد