کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

گردشگری سلامت ایران سومین گام را برداشت

گردشگری پزشکی به عنوان یکی از زیرمجموعه های این صنعت سبز مدتی است که در دهکده جهانی بخصوص در منطقه خاورمیانه و آسیا مورد توجه دست اندرکاران گردشگری و البته درمانی قرار گرفته است و به عقیده بسیاری از آنها دهه پیش رو زمان درخشیدن قاره آسیا در این صنعت نوظهور خواهد بود.

ترکیه، مالزی، کره جنوبی، سنگاپورف تایلند، اردن و هندوستان از مدعیان گردشگری پزشکی در این منطقه هستند، حال آنکه ایران با وجود تمام امکانات و توانمندی هایش به تازگی تصمیم به حضور در این عرصه درآمدزا گرفته و با داشته ها و نداشته هایش قصد رقابت با پیشکسوتان این نوع گردشگری در منطقه را دارد.

ایران با بررسی توان و امتیازات خود در این صنعت قصد دارد ابتدا با استفاده از بازار هدف حدود 50 کشور اسلامی وارد این میدان بشود و پس از تثبیت موقعیت خود در گردشگری پزشکی به بازارهای دیگری بیاندیشد . این عظم راسخ در سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با حضور بیش از یکصد میهمان خارجی و البته حضور 25 کشور در سطح وزیران گردشگری که به میزبانی بیمارستان رضوی و آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد کاملا واضح بود. هرچند این کنفرانس روز 29 آذر امسال به کار خود پایان داد ولی با توجه به دستاوردهای نوینی که برای ایران به ارمغان آورد هرگز همانند دیگر کنفرانس ها تا سال بعد و دوره ای دیگر به دست فراموشی سپرده نخواهد شد بلکه پس از امضاء تفاهم نامه پایانی کنفرانس می توان شاهد موفقیت های بسیار چشمگیری در آینده این صنعت کشورمان باشیم.

پاکستان، عراق، تاجیکستان، افغانستان ، کویت و امارات عمده بازار هدف صنعت گردشگری سلامت ایران هستند که دست اندرکاران این کنفرانس آنها را به خوبی بررسی  و البته راهکارهای مناسبی را هم برایشان در نظر گرفتند، چون هر کدام از کشورهای یاد شده نیازهای متفاوتی نسبت به دیگری در زمینه گردشگری پزشکی دارند به عنوان مثال گردشگران تاجیک و قزاق بیشتر برای جراحی های قلب و عمومی وارد ایران می شوند و گردشگران عرب حاشیه خلیج فارس نیز برای جراحی های پلاستیک از مرزهای ایران می گذرند . بنابراین برای موفقیت در جذب حداکثری گردشگران سلامت هر کدام از آنها باید نسخه ای متفاوت درنظر گرفت تا مراکز درمانی کشورمان توان ارایه بهترین خدمات مورد نیاز آنها را داشته باشند. جای خرسندی است که در این کنفرانس این تفاوت ها به خوبی بررسی شد و البته نسخه های بسیار مناسبی نیز توسط کارشناسان و البته مهمانان کنفرانس برای آنها پیچیده شد .

در کنفرانس مشهد چهار نسخه برای جذب حداکثری این گردشگران به کشورمان توسط دست اندرکاران وطنی در نظر گرفته شده که با توجه به ظرفیت های بسیار بالا و توانمندی های کشورمان باید برای موفقیت صنعت گردشگری سلامت ایران این موارد را همیشه مد نظر داشت و آنها را به روز کرد نه اینکه پس از اتمام این کنفرانس تا سال بعد آنها به دست فراموشی سپرد.

نسخه های ارایه شده عبارتند از :

1.        حضور گسترده گردشگری سلامت ایران در دنیای مجازی با رو نمایی از پرتال گردشگری سلامت در این کنفرانس برای معرفی توانمندی های نوین پزشکی و درمانی کشورمان به بازارهای هدف

2.        تاسیس بیمه مشترک بین کشورهای اسلامی برای پوشش هزینه های خدمات درمانی گردشگران سلامت بین کشورها

3.        لغو روادید برای حضور گردشگران پزشکی در کشورهای عضو

4.        برقراری خطوط پروازی مستقیم بین کشورها برای تسهیل حضور گردشگران در مراکز مورد نیازشان

در واقع این چهار مورد عواملی هستند که هر کدام باعث رونق حضور گردشگران سلامت بیشماری در ایران و البته دیگر کشورها خواهند شد و از آنجا که ارزش افزوده این صنعت یعنی گردشگری طبق نظر بسیاری از کارشناسان پس از صنایع خودروسازی و غذایی در جایگاه سوم قرار دارد و از آن به عنوان صادرات نامرئی کشورمان یاد شده است باید با تمام قدرت این چهار نسخه ارایه شده را با همراهی ارگان ها ، دستگاههای مربوطه  و البته بخش خصوصی اجرایی کرد تا شاهد حصول مقصودمان در این صنعت نوظهور باشیم.

همانطور که می دانیم صنعت گردشگری پزشکی با توجه به حضور دو بخش گردشگری و درمانی که هر دو جزو بخشهای بسیار پولساز دهکده جهانی هستند و طبق آمار ارایه شده حتی در دوران رکود اقتصادی جهان این صنعت دارای رشدی مناسب و قابل تامل در اقتصاد بین المللی را تجربه کرده اند، می تواند درآمد بسیار بالایی را به کشورهای موفق در این صنعت هدیه بدهد .

طبق تعریف سازمان جهانی گردشگری هر گردشگر پزشکی می تواند از 3 تا 4 هزار دلار سودآوری برای کشور مقصد خود داشته باشد بنابراین اگر بتوانیم راهکارهای ارایه شده را به خوبی و درست مدیریت کنیم به عقیده دست اندرکاران گردشگری و البته سلامت کشورمان، ایران می تواند بسیار بیشتر از 50 هزار نفر گردشگر سلامتی که امسال وارد خاک ایران شدند را پذیرایی کند و البته درآمدی بیش از 200 میلیون دلار را در اقتصاد کشور به جریان بیاندازد در این زمینه می توان به درآمد صنعت گردشگری سلامت در کشورهای ترکیه 4میلیارد دلار، هندوستان 17 میلیارد دلار و اردن یک میلیارد دلار اشاره کرد که شاهد مثال بسیار مناسبی برای نتیجه مدیریت و برنامه ریزی های دقیق در صنعت گردشگری سلامت آنهاست.

ایران با توجه به زیرساخت های قوی درمانی نسبت به دیگر کشورهای منطقه به واقع می تواند سالانه میلیاردها دلار درآمد از طریق رونق گردشگری سلامت درآمد داشته باشد حال آنکه هنوز به دلیل نداشتن برنامه ای مدون و البته عدم حضور شرکت های هلدینگ بزرگ در این زمینه گمنام باقی مانده و در گرداب دلال های سلامتی که کورکورانه و صرفا به دلیل منافع شخصی خود در این صنعت بسیار پولساز عمل می کنند گرفتار شده است.

به هر حال سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و البته احداث شهرک سلامتی در مشهد مقدس را می توان به فال نیک گرفت تا با تدوین دقیق و هدفمند برنامه های مورد نیاز این کودک نوپا که سومین گام برای دویدن را برداشته  به سرمنزل مقصود رساند وشاهد رونق اقتصادی و البته اشتغالزایی بسیار مناسبی در کشورمان به دلیل رونق صنعت گردشگری سلامت آن باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد