کشکول

صنعت گردشگری

کشکول

صنعت گردشگری

خانواده وسپاسوار وارد ایران شد

ایتالیایی وسپا سوار وارد ایران شد

پائولو و لیندزی زن و شوهری که زندگی عادی خود را رها کرده و به عنوان ماجراجویانی موتور سوار بار سفر دور دنیا بستند، این دو حدود یک ماه پیش وارد ایران شدند و با گذشتن از شهرهای مختلفی ایران عازم پاکستان برای ادامه سفرشان به سوی استرالیا هستند. پائولو ایتالیایی31 ساله مهندس و طراح وب سایت های اینرنتی و لیندزی کانادایی 28 ساله نرس بیمارستان با وسیله نقلیه خود که در ایتالیا از شهرتی خاص برخوردار است یعنی موتورسیکلت وسپا وارد ایران شدند.

این زوج جوان سال 2009 میلادی در جنوب شرق آسیا با یکدیگر آشنا شدند و دوسال بعد با یکدیگر ازدواج کردند و زندگی مشترک خود را شروع کردند اما روشی غیر معمول را برای زندگی آینده خود درنظر گرفتند . آنهم ماجراجویی دور دنیاست. پائولو اگرچه برای بار دوم است که به ایران سفر می کند امابه گفته وی ایران هنوز هم برای او جذاب و ناگفته های بسیاری دارد که به دنبال آنها برای بار دوم وارد خاک ایران شده است. بدون تردید مطالعه این متن و آگاهی از دلایل سفر این زوج جوان  بسیار جذاب است. بنابراین چمدان مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کند ، ساعت حدود 3 بعد از ظهر روز 16 آبان ماه 1391 بود که پائولو و لیندزی وارد دفتر روزنامه شدند و مصاحبه اختصاص ما آغاز شد اما آنقدر بحث ما جالب و شنیدینی بود که ناگهان تاریکی هوا باعث شد که به خود مان بیاییم و نگاهی هم به ساعت بیاندازم ساعت 6 شد بود که کلید قطع (استاپ) ضبط رو زدم.

·         مبداء سفرتان از چه کشوری بود؟

سفرمان از ایتالیا زادگاه من (پائولو) شروع شد و از این کشور موتورمان را به حرکت درآوردیم ، مراکش، مصر، اردن، سوریه ، ترکیه ، یونان و ایران را تا کنون دیدیم .

·         همانطور که می دانید یونان درگیر مسائل داخلی و بحران است شما به عنوان گردشگر چه مشکلی در این کشور داشتید؟

همانطور که می دانید اقتصاد یونان دچار بحران بسیار شدیدی شده است ، یونان هم که همگان می دانند اقتصادش برمبنای اقتصاد گردشگری پایه ریزی شده است .  بنابراین هرگونه بحران و نا آرامی یا تعطیلی مراکز تفریحی اقتصاد یونان را تهدید خواهد کرد. همانطور که ناآرامی ها باعث نگرانی من و لیندزی در این کشور شد و به سرعت خاک یونان را ترک کردیم، دیگران مثل ما هم یا وارد یونان نخواهند شد و یا هرچه سریعتر از کشور یونان خارج خواهند شد.

·         وسیله سفرتان چیست؟

موتور وسپا یا همان نماد ایتالیا، همانطور که می دانید من ایتالیایی هستم بنابراین به سبک ایتالیایی ها سفر می کنم. وسپا اگرچه سرعتش کم تر از دیگر موتورهاست اما مطمئن تر و ایمن تر برای سفرهایی اینچنینی خواهد بود. البته دلایل فنی هم باعث انتخاب ماشد طبق تحقیقات من امکانات تامین قطعات یدکی در صورت لزوم برای این نوع موتور در تمام طول مسیر ما مهیاست و احتمالا دچار مشکل نخواهیم شد.

·         قبل از ایران ترکیه را دیدید چه چیزی نظرتان را درباره ترکیه جلب کرد؟

جنبش و جوش و تحرک مردم در بازار و خیابان های ترکیه و البته رونق اقتصادی این کشور چه در شهرهای بزرگ و چه در روستاها واقعا جالب توجه و البته تامل است ولی نکته اصلی اهمیت آنها به حضور گردشگران و البته احترام به خارجی هاست.

·         حالا که حدود 3 هفته است در ایران هستی و قصد مقایسه ایران و ترکیه را داشته باشی چه خواهی گفت؟

اول از همه مهمانوازی دو قوم کاملا شبیه به هم هستند و این حاکی از اشتراکات فرهنگی آنهاست. اما من جنب و جوش ترکیه را در ایران ندیدم این تنها تفاوت دو کشور از نظر من بود البته اگر از حضور گسترده گردشگران در ترکیه بگذریم.

·         هزینه سفر شما در ترکیه روزانه چقدر بود؟

همانطور که می دانید من و لیندزی ارزان سفر می کنیم و زیاد قصد اضافه خرج کردن و لوکس سفر کردن را نداریم و به همین دلیل همیشه اقتصادی سفر می کنیم و متناسب با بودجه تعیین شده، سفرمان خرج می کنیم. اما در ترکیه روزانه برای هر نفر تقریبا 50 دلار هزینه داشتیم .

·         هزینه شما در ایران چقدر است؟

ایران، واقعا کشوری ارزان قیمت و زیبا برای گردشگرانی چون ماست. هزینه روزانه ما در ایران به ازای هر نفر تقریبا نصف کشور ترکیه است اما لازم به یادآوری هست هزینه سوخت هم که عمده هزینه سفرما را به خود اختصاص داد واقعا در ایران ارزانتر از دیگر کشورهاست . بهترین بخش سفر ما برای تهیه سوخت تاکنون ایران بوده .

·         لیندزی قبل از سفر به ایران چه تصوری از کشور ایران داشتی؟

همسر پائولو گفت: من اولین بار هست که به کشور ایران سفر می کنم و با این کشور آشنا می شوم اما تبلیغات منفی علیه ایران ذهن من رو گمراه کرده بود و کمی نگران این سفر بودم. ولی حالا واقعا به تمام ماجراجویان زن مثل خودم می گویم این سرزمین کهن واقعا ارزش دیدن را دارد و به واقع امنیت گردشگران در ایران مهیاست.

·         به عنوان یک زن خارجی و گردشگر مشکلی با پوشش اسلامی ندارید؟

اولین قانون گردشگری احترام به قوانین مقصد شماست، پس من هم باید به قوانین اسلامی ایران احترام بگذارم . در ضمن من سفر می کنم که تجربه کسب کنم پس این هم نوعی تجربه برای من خواهد بود، هرچند من قبلا کشورهای اسلامی دیگری را نیز دیدم اما در کشورهای دیگر مثل ایران  گردشگران مجبور  به استفاده از حجاب کامل نیستند هرچند که پوشش ما باید متناسب با قوانین آن کشورها می بود اما گردشگران تقریبا آزادی بیشتری نسبت به اهالی آن کشورها داشتند مثل سوریه یا ترکیه، سفر به ایران  هم یک تجربه است که تاکنون برای من کاملا شیرین و جذاب بوده است و هیچ محدودیتی در این کشور نداشتم. بنابراین پوشیدن حجاب هم بخشی از سفر من خواهد که هرگز مزاحمتی برای ایجاد نکرده و اصلا به اون فکر نمی کنم.

·         پائولو اولین نکته مثبت ایران دراین سفر برای شما چه بوده است؟

تفاوت جالب و کاملی که با آن برخورد کردم آسانتر شدن قوانین دریافت ویزا و البته نحوه دریافت آن برای من بود

·         کمی بیشتر توضیح بدهید؟

همانطور که می دانید من سال 2008 میلادی نیز به ایران سفر کردم بنابراین با قوانین دریافت ویزا ایران آشنا بودم اما اینبار شاهد تفاوتی کاملا متفاوت بودم. امسال درخواست ویزای خودم و لیندزی را از طریق اینترنت فرستادم وتنها یک کپی از پاسپورت هر دوتایی برای سفارت ایران در ترکیه ارسال کردم. پس از یک هفته جواب مثبت درخواست من برای من ارسال شد و نکته جالب این بود که سفارت خانه ایران از من سئوال کرد در کدام شهر ترکیه ویزاها را خواهم گرفت . به این ترتیب من و لیندزی در شهر ارزروم ترکیه با پرداخت حق ویزای قانونی ویزاهای خودمان را به راحتی و بدون دردسر دریافت کردیم و وارد خاک ایران شدیم.

·         این تجربه جالب به نظر شما چه تاثیری در جذب گردشگران خارجی به ایران را خواهد داشت؟

ببینید ما امروز از سفارت هندوستان به دفتر جام جم آمدیم چون در خواست روادید به هندوستان را داریم اما واقعا هم اذیت شدیم و هم هزینه زیادی به همین دلیل از دست دادیم که خاطره خوبی برایمان نخواهد بود پس ایران با سهل کردن امکان حضور افرادی چون من و لیندزی یک گام رو به جلو برای جذب گردشگر برداشته است.

·         وقتی وارد ایران شدید به کدام شهرها سفر کردید؟

از مرز بازرگان وارد ایران شدیم و به سمت اردبیل رفتیم واقعا شهر زیبایی بود، اما در این شهر مشکل برای اقامت داشتیم هتل مناسب ارزان قیمت نبود بعد از آن به سمت آستارا رفتیم و کل مسیر جاده کنار دریای خزر را تا گرگان پیمودیم و دوباره به رشت بازگشتیم و از جاده چالوس به سمت تهران راه افتادیم.

·         چرا تا گرگان رفتید؟

همانطور که می دانید من سال 2008 سفری به ایران داشتم و در آن نفر با دوستی ایرانی آشنا شدم که ساکن شهر رشت بود به قصد دیدن او به رشت رفتیم که متاسفانه نشد پس از رشت روی نقشه و با توجه به اطلاعات گردشگری گرگان علاقمند شدیم به این شهر نیز سفر کنیم که با موتورمان به این شهر تاریخی هم رفتیم جاده بسیار زیبا بود و هوای بسیار خوبی را در طول مسیر تجربه کردیم.

·         شما با موتورتان تقریبا روزانه چند کیلومتر طی می کنید؟

بستگی به شرایط جاده و هوای منطقه دارد از 90 کیلومتر تا 200  کیلومتر متغیر است ولی قصد ما استفاده از طبیعت جاده و راه کشورهاست بنابراین هیچ عجله ای در کار  نیست. اما به هرحال طبق برنامه باید پیش رفت تا در طول سفرمان گرفتار نشویم.

·         نظر شما درباره رانندگی ایران چیست؟

رانندگان ایرانی به قانون توجهی ندارند . بخصوص موتورسواران که مثل حکومت های خودمختار عمل می کنند ، اما بطور کل من با اینطور رانندگی آشنایی دارم چون رانندگی در ترکیه را هم تجربه کردم .

·         رانندگی در طول سفر همیشه با شماست (پائولو)؟

معمولا داخل شهرها که شلوغ تر هست من ولی در جاده های مناسب لیندزی هم رانندگی می کند

·         مقصد نهایی شما کدام کشور است؟

استرالیا

·         چرا آن کشور را انتخاب کردید؟

قصد داریم به مادر بزرگ لیندزی در این کشور سری بزنیم

·         پس از تهران کدام شهر را بازدید خواهید کرد؟

کاشان، اصفهان، شیراز، یزد و زاهدان و در نهایت وارد پاکستان خواهیم شد

·         نظر شما درباره امنیت ایران چیست؟

ایران کشوری متمدن و کاملا ایمن برای گردشگران است بنابراین مناسب برای اینگونه سفرها با موتورسیکلت یا دوچرخه

·         چقدر به اینترنت وابسته هستید؟

به واقع افرادی چون ما برای ثبت خاطرات سفرشان نیازمند دنیای مجازی هستند بنابراین اگر پشت موتور نباشم مشغول اینترنت بازی هستم البته برای ثبت خاطرات سفرمان

·         نظرتون درباره اینترنت در ایران چیست؟

سرعت اینترنت در ایران خیلی کند هست و دسترسی به سایت های اجتماعی مثل توئیتر سخت شده بنابراین این موضوع براین امثال من جالب نیست.

·         کدام غذای ایرانی را بیشتر دوست دارید؟

میرزا قاسمی بهترین تجربه غذای ایرانی من بود و البته انواع کباب که جای خود دارد. جالب هست که کبابهای ایرانی مثل ترکیه است بطور کل عادت غذایی ترکیه و ایران مثل یکدیگر است

·         لیندزی چه خوراکی را در ایران دوست دارد؟

من عاشق شیرینی های ایرانی و شیرینی فروشی های ایران هستم همه شیرینی های ایران لذیذ و خوشمزه هستند اما کباب های ایرانی واقعا طعم دیگری دارند.

·         رستوران های ایرانی را دوست دارید یا فست فودهای ایران ؟

من واقعا از فضای قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی ایران خوشم می آیند و البته خوراک معروف آنها یعنی دیزی

·         تا کنون به کدام کشورهای اسلامی سفر کردید؟

تونس، مراکش، مصر، سودان و سوریه اما مردم ایران و سوریه کاملا شبیه به یکدیگر هستند درست مثل اینکه در یک کشور هستیم

·         بنابراین با قوانین اسلامی آشنا شدید و در ایران مشکلی ندارید؟

البته ایران کاملا فضایی متفاوت با دیگر کشورهای ذکر شده دارد نه به خاطر مذهب چون مذهب همگی این کشورها اسلام است اما تمدن و فرهنگ ایرانیان واقعات باعث تمایز ایران با دیگران شده است.

·         لیندزی در کانادا دوست ایرانی دارید؟

بله، من در کالج هنگام تحصیل با دختری ایرانی دوست بودم که از دو درباره ایران می پر سیدم به نوعی می توان گفت با فرهنگ ایرانیان آشنا بودم  اما واقعا تجربه سفر دنیای دیگری با شنیده های من بود.

·         نظرتون درباره صنایع دستی ایران چیست؟

شاهکار، فقط همین. خاتم کاری و قلمزنی را در اصفهان دیدم اگرچه مشابه آن در ترکیه نیز بود اما هنر ایرانیان واقعا چیز دیگری است و منحصربفرد.

·         قصد سفر به شیراز را دارید چرا این شهر را انتخاب کردید؟

اولا که مسیر حرکتمان به سمت جنوب از این شهر خواهد بود اما دلیل دوم این است که هر وقت درباره ایران مطلب می خواندم  عکسی از حافظیه و شیراز را می بینیم بنابراین همیشه علاقمند بودم به شیراز سفر کنم و از این شهر تاریخی و باستانی دیدن کنم که اینبار قصد سفر به شیراز هم داریم.

·         به غیر از حافظیه و سعدی در شیراز چه آثار باستانی را دنبال می کنید؟

بدون تردید قبل از شیراز سری به پاسارگاد و پرسپولیس خواهیم زد چون سفر به ایران با دیدن این دو اثر باستانی کامل خواهد شد.

·         همانطور که می دانی ایران هم اکنون درگیر مسایل سیاسی با غرب است در این زمینه نظری دارید؟

بطور کلی ما علاقه ای به سیاست نداریم چون در صلح و آرامش و بدور از هرگونه سیاست سفر لذتبخش تر خواهد شد اما بدون تردید علاقه ای به تسلط آمریکا به دیگر کشورها نیز نداریم همه باید در آزادی کامل باشند و برای صلح جهانی گام بردارند.

·         بزرگترین مشکل شما در ایران چیست؟

انتقال پول، کابوس تمام گردشگران خارجی در ایران است چون نمی توانند از کارتهای اعتباری و بانکی بین المللی خودشان استفاده کنند از سوی دیگر حمل پول نقد نیز بسیار خطرناک است.

·         نظر شما درباره جوان های ایرانی چیست؟

پائولو با خنده ای جواب داد همگی تیم های فوتبال ایتالیایی را با اسامی کامل بازیکنان می شناسند ، و به محض اینکه متوجه می شوند من ایتالیایی هستم با هیجانی خاص می گویند آث میلان ، پاتو، پائولو مالدینی  و ....

·         آخرین مورد یک کلمه در باره ایران بگویید

لیندزی: غیر قابل تصور

پائولو: کهن و زیبا

خاموش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد